Dankzij de geweldige bijdragen van iedereen aan dit uitgebreide topic ben ik nu aan het kijken naar een Deye SUN-20K-SG05LP3-EU-SM2 icm +/- 60 kWh opslag. Ik heb al veel ervaring in de installatiebranche maar nog niet met dit soort batterijpacks, eilandmodus of noodstroom. In de afgelopen dagen heb ik grote delen van dit topic doorgenomen en de handleiding gelezen. Sorry voor de lange post. Veel is geschreven voor de 12 kW versie, ik kijk nu naar de 20 kW versie die denk ik voldoende vermogen heeft voor eilandmodus met alle apparaten.
De situatie is een woning met oa warmtepomp en laadpaal. De Deye en de 48-51.2 V accu's wil ik op zolder plaatsen in een ruimte van 18 m2 (aan 3 randen 1 meter hoog, in het midden meer dan 3 meter hoog) waar nu ook de string omvormer hangt. Ik heb al een plan voor passieve en actieve koeling van die ruimte (dat doe ik voor mijn werk).
Wensenlijstje:
- In geval van stroomuitval in eilandmodus door te kunnen gaan in eilandmodus en stroom te hebben in de gehele woning incl laadpaal (die momenteel loadbalancing dmv meetspoelen heeft).
- Het ook mogelijk maken om er mee te handelen met dynamische prijzen. Onbalansmarkt lijkt nog een relatief hoge investering?
- Een string van 4.65 kWp direct koppelen en 2.4 kW aan microomvormers (dat laatste kan toch ook?)
Ik ben even begonnen met een AC ontwerp, als dit jullie goedkeuring krijgt dan ga ik de kabels trekken (nog spannend of en hoe dat gaat lukken)
Gebruikte bronnen naast dit topic:
Datasheet:
https://www.deyeinverter....5lp3-eu-sm2_241210_en.pdf
Handleiding:
https://www.deyeinverter....14-20k-sg05lp3-eu-sm2.pdf
- Wat vinden jullie van dit AC schema? Komt uit de handleiding maar dan heb ik de Home loads weggestreept, wat ik denk te weten er in paars bij geschreven, wat ik niet denk te weten in rood en ik heb er een Hager SFT440 aan toegevoegd om de laadpaal en kookplaat rechstreeks aan grid te koppelen en nog een SFT440 om de Deye te bypassen.
/f/image/zaVG30uJp5Sx7AfQZUVc6bA7.png?f=fotoalbum_large)
Vragen:
- De handleiding heeft het over 100A AC breakers en 16 mm2 kabel. Maar dat wordt wel heel exotisch en stug. Kan het ook met de 40A 300mA aardlekautomaten en 5x6 mm2 zoals ik hier geschetst heb? Dan kan ik ook mijn huidige 40A aardlekschakelaars en interne bedrading van 6 mm2 behouden.
- Ik snap het nut niet van twee breakers + RCD in backup loads. Is het oke als ik op zolder daarvoor een werkschakelaar plaats en in de verdeler de eerder genoemde 40A 300mA aardlekautomaat? (in mijn geval is de HAK een Eaton Medusa en de verdeler een dubbele Eaton Medusa die er direct tegenaan hangt)
- Is het logisch om 2x 40A werkschakelaar onder de omvormer te plaatsen?
- Hoe zit het met de input voor de micro omvormers? Ik hoor er veel over in dit topic maar kan het niet vinden in de manual?
- De vraag is in dit topic al eerder beantwoord maar ik begrijp het nog niet helemaal. Wat is er precies nodig om de string die ik wil koppelen te beveiligen? Heeft iemand misschien een linkje naar een DC circuit breaker of surge protector?
- De load balancing van de laadpaal werkt nu met 3 meetspoelen, waar telkens een fase van PAP en SAP doorheen gaat. Is er een simpele manier om de loadbalancing ook te laten werken in eilandmodus die weinig nadelen heeft?
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)