Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 34 ... 46 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:55
ybos schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:37:
[...]

Klopt, dat is een "feature" in de Deye firmware :X
Als je terug wil leveren moet de peakshaving uitstaan. GBB regelt dat gelukkig automatisch.
En let op, peakshaving werkt dus niet als je op zero te load staat. Dus wanneer je de accu wilt laden vanuit grid dien je ook om te schakelen naar zero to ct (tenzij je alle belasting van je huis achter load hebt, dan gaat t goed -> even er bijgezet voor eventuele toekomstige users).
Ben nu aan het "spelen" met Peak-shaving en krijg het maar niet werkend. Heb de waarde (voor testen op 8000 Watt gezet)

Zodra de functie Peak-shaving aangezet wordt dan stopt het laden van het net direct. Heb de Limit Mode op Zero export to CT staan.

Wat doe ik en wat gebeurd er:

Netladen:
1) Zet Grid Charge aan
2) Zet Time of use uit
3) Netladen start

Zodra ik Peak-shaving aan zet gaat ook de Time-of-use ff later aan en dan stopt het netladen. Om dan het netladen weer te kunnen starten. Dien ik Peak-shaving uitzetten, Grid Charge uit, grid charge aan en dan Time-of-use uit

Zal wat fout doen maar weet nog niet wat...........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SLOAPERT
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:58

SLOAPERT

Wunderbar

Noordhorn schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:02:
De dagen dat er overdag negatieve prijzen zijn komen steeds meer voor met de langere zon dagen. Nu zal ik graag een aantal uren per dag de opslag alleen willen vullen vanaf het net en niet Solar en net. Kan dit en hoe doe je dat dan?

Heb de Deye zowel met een ESP (CAN-bus) als de WiFi stick met Solarman gekoppeld aan HomeAssistant.

Afgelopen weken kon HA het keurig regelen met laden/ontladen en Time-of-use settings, alleen ik krijg het niet voor elkaar dat die volledig gaat laden vanaf het net als de zon schijnt.
Je zou "Max Solar Power" kunnen verlagen naar 400W (dat is hier het laagst geloof ik). Opbrengst wordt dan verlaagd, en in mijn geval gaat de omvormer laden volgens de ToU settings.

Max Solar Power heeft adres 340 in mijn ESPHome config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  - platform: modbus_controller
    use_write_multiple: true
    modbus_controller_id: ${modbus_controller_id}
    id: ${device_type}_max_solar_power
    name: "${device_type}-Max Solar Power"
    unit_of_measurement: W
    address: 340
    min_value: 400
    max_value: 12000
    step: 100
    value_type: U_WORD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
SLOAPERT schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:18:
[...]

Je zou "Max Solar Power" kunnen verlagen naar 400W (dat is hier het laagst geloof ik). Opbrengst wordt dan verlaagd, en in mijn geval gaat de omvormer laden volgens de ToU settings.

Max Solar Power heeft adres 340 in mijn ESPHome config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
    id: ${device_type}_max_solar_power
    name: "${device_type}-Max Solar Power"
    unit_of_measurement: W
    address: 340
    min_value: 400
    max_value: 12000
    step: 100
    value_type: U_WORD
Dank je voor de suggestie _/-\o_

Vandaag was de bedoeling om de panelen maximaal te laten werken en gelijktijdig auto en batterijen laden (zo laag zijn de prijzen vandaag ook niet). Dan wil je niet als er wolk voor de panelen gaat dan ik meer dan 25 ampère uit het net ga trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:50
@Noordhorn hoe stuur je aan, via esphome en modbus?

Haal time of use aan/uit esp32 code als je FW 114x of 115x draait.
Herstart de Deye, dan zou ook zonder time of use uit te zetten met selling first weer moeten kunnen terugleveren (voor terugleveren moet ook peakshaving uit ).

De oude code is voor RTU modbus protocol versie 1.04, nieuwe firmware gebruikt V1,05. (geen idee of github er een update versie voor de ESP32 voor met RTU V1.05 is
Zo is het bitword van het adres van time of use uitgebreidt met een 3 tal Spaanse basis settings activeringen met de overige settings daarvoor op modbus adres 1000-1100.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
@Domba bedankt voor je reactie en hulp _/-\o_
Domba schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 16:11:
Stuur aan met ESP32 (ESP-Home) en modbus
Heb FW 1140 en met de code "Time-of-use":

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    name: ${device_type}-Time of Use 
    id: ${device_type}_Time_of_Use
    register_type: holding
    address: 146
    bitmask: 1
    entity_category: config
    icon: "mdi:toggle-switch"
Herstart de Deye, dan zou ook zonder time of use uit te zetten met selling first weer moeten kunnen terugleveren (voor terugleveren moet ook peakshaving uit ).
Wat is dan de beste manier om de Deye te herstarten? Neem aan dat alles achter load dan spanningsloos word.
De oude code is voor RTU modbus protocol versie 1.04, nieuwe firmware gebruikt V1,05. (geen idee of github er een update versie voor de ESP32 voor met RTU V1.05 is
Zo is het bitword van het adres van time of use uitgebreidt met een 3 tal Spaanse basis settings activeringen met de overige settings daarvoor op modbus adres 1000-1100.
Zal ook eens gaan kijken/zoeken of ik daar wat over kan vinden voor versie dat is.

Aanvulling: Heb ook de integratie van Solarman draaien in HA

[ Voor 7% gewijzigd door Noordhorn op 11-04-2025 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:48
Domba schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 16:11:

?? Hoezo, het register 146 is door Deye bepaald en werkt gewoon in firmware F150 en daar zal RTU 1.04 of 1.05 geen verschil maken. Heb je nog FW 114 of 115 dan wordt het wel tijd om de omvormer te updaten. De esp32 HA integratie werkt perfect bij mij.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
[quote]rvdgaag schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 19:26:
[...]
Heb je nog FW 114 of 115 dan wordt het wel tijd om de omvormer te updaten. De esp32 HA integratie werkt perfect bij mij.
Deze informatie heb ik staan bij: Device info
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OM1IPyHVeymMRDwkN4HdZwhGiLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yyyMojeEqdStmlJQoJDZvP84.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
Da's een oude versie, voor de veiligheid met upraden stuur je een email aan service@deye.com.cn met je serialnummer dan updaten ze hem voor je via remote. Zorg wel dat je met de Deyecloud of de solarman cloud bent verbonden.

Als je wil kan ik je ook de update files mailen als je mij een PB stuurt met je email adres, wel volledig voor eigen risico !

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
@rvdgaag bedankt voor je reactie en suggesties _/-\o_
rvdgaag schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 19:55:
Da's een oude versie, voor de veiligheid met upraden stuur je een email aan service@deye.com.cn met je serialnummer dan updaten ze hem voor je via remote. Zorg wel dat je met de Deyecloud of de solarman cloud bent verbonden.
Als er een nieuwere firmware ingezet word, verandert er dan eventueel wat met mijn huidige setup en communicatie met de ESP (register adressen of andere verrassingen).

Neem aan als er een nieuwere firmware ingezet wordt dat de Deye herstart dient te worden. Gaat op dat moment ook de spanning van de Load uitgang af? Wordt het dan geflasht met een melding vooraf en dat ik dan weet wanneer alles uit gaat.
Als je wil kan ik je ook de update files mailen als je mij een PB stuurt met je email adres, wel volledig voor eigen risico !
Bedankt voor het aanbod maar denk dat ik daar zelf maar niet aan begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Ja als er een nieuwe firmware ingeladen wordt moet de omvormer herstart worden, volledig, dus de load utgang zal even wegvallen denk ik.

Een remote update wordt niet gemeld, de Chinezen doen het op verzoek na een email, kan een uur later zijn of 3 dagen later, je krijgt alleen feedback als het gebeurd is.

Aan de ESP registers etc wordt niet gewijzigd, de updates zijn bug-fixes en functie uitbreidingen..

[ Voor 14% gewijzigd door rvdgaag op 11-04-2025 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
rvdgaag schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 19:26:
[...]
?? Hoezo, het register 146 is door Deye bepaald en werkt gewoon in firmware F150 en daar zal RTU 1.04 of 1.05 geen verschil maken. Heb je nog FW 114 of 115 dan wordt het wel tijd om de omvormer te updaten. De esp32 HA integratie werkt perfect bij mij.
Edit:FW 114 &115 had moeten zijn 114x & 115x

Als je remote ToU in/uitschakelt met klatremis esp32 code of forkes ervan dan kan je met Deye daarna niet meer terugleveren. (is niet permanent na een powercycle is het herstelt, zolang je dat stukje code niet gebruikt)
Is ook de enigste die ik ben tegengekomen. Het modbus adres is uitgebreid door meerdere bits te gebruiken

Een ander probleem kan de firmware zijn de HMI C03E is buggy, op welke punten, is niet duidelijk, de versie was al ingetrokken door Deye zelf voor de containers in EU aankwamen.

[ Voor 7% gewijzigd door Domba op 11-04-2025 22:13 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
rvdgaag schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 19:55:
Inmiddels mail gestuurd voor een firmware update (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flyingd73
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-05 10:04
Je kan ook een contact opnemen via whatsapp.
Ik heb afgelopen woensdag een firmware update gehad door met hun te appen.

Deye Support Center Europe
+39 02 8126 0100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macheld
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-10 11:54
Hoi Allen, Ik probeer hier een thuisaccu systeem in elkaar te zetten alleen ik heb nog wat twijfel over het volgende.
Aansluiting huis hier is 3x25A
pv is 4.6kw opgebouwd uit 1 string van 10pv's en 1 van 4 pv's De string verdeling kan ik nog wel aanpassen.
accu 12kVA
wens is hele systeem laten werken als ups (mogelijk schakelbaar).
zo lang het nog kan terugleveren.
alleen kies je dan 3x 1fase deye of een 3 fase model
Het laatste maakt bekabelen in de meterkast wel simpler.
Iemand een visie of ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:48
Dankzij de geweldige bijdragen van iedereen aan dit uitgebreide topic ben ik nu aan het kijken naar een Deye SUN-20K-SG05LP3-EU-SM2 icm +/- 60 kWh opslag. Ik heb al veel ervaring in de installatiebranche maar nog niet met dit soort batterijpacks, eilandmodus of noodstroom. In de afgelopen dagen heb ik grote delen van dit topic doorgenomen en de handleiding gelezen. Sorry voor de lange post. Veel is geschreven voor de 12 kW versie, ik kijk nu naar de 20 kW versie die denk ik voldoende vermogen heeft voor eilandmodus met alle apparaten.

De situatie is een woning met oa warmtepomp en laadpaal. De Deye en de 48-51.2 V accu's wil ik op zolder plaatsen in een ruimte van 18 m2 (aan 3 randen 1 meter hoog, in het midden meer dan 3 meter hoog) waar nu ook de string omvormer hangt. Ik heb al een plan voor passieve en actieve koeling van die ruimte (dat doe ik voor mijn werk).

Wensenlijstje:
- In geval van stroomuitval in eilandmodus door te kunnen gaan in eilandmodus en stroom te hebben in de gehele woning incl laadpaal (die momenteel loadbalancing dmv meetspoelen heeft).
- Het ook mogelijk maken om er mee te handelen met dynamische prijzen. Onbalansmarkt lijkt nog een relatief hoge investering?
- Een string van 4.65 kWp direct koppelen en 2.4 kW aan microomvormers (dat laatste kan toch ook?)

Ik ben even begonnen met een AC ontwerp, als dit jullie goedkeuring krijgt dan ga ik de kabels trekken (nog spannend of en hoe dat gaat lukken)

Gebruikte bronnen naast dit topic:
Datasheet: https://www.deyeinverter....5lp3-eu-sm2_241210_en.pdf
Handleiding: https://www.deyeinverter....14-20k-sg05lp3-eu-sm2.pdf

- Wat vinden jullie van dit AC schema? Komt uit de handleiding maar dan heb ik de Home loads weggestreept, wat ik denk te weten er in paars bij geschreven, wat ik niet denk te weten in rood en ik heb er een Hager SFT440 aan toegevoegd om de laadpaal en kookplaat rechstreeks aan grid te koppelen en nog een SFT440 om de Deye te bypassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Au2ajIkUBQwqgf5_aHM1CKaGWCE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zaVG30uJp5Sx7AfQZUVc6bA7.png?f=fotoalbum_large
Vragen:
- De handleiding heeft het over 100A AC breakers en 16 mm2 kabel. Maar dat wordt wel heel exotisch en stug. Kan het ook met de 40A 300mA aardlekautomaten en 5x6 mm2 zoals ik hier geschetst heb? Dan kan ik ook mijn huidige 40A aardlekschakelaars en interne bedrading van 6 mm2 behouden.
- Ik snap het nut niet van twee breakers + RCD in backup loads. Is het oke als ik op zolder daarvoor een werkschakelaar plaats en in de verdeler de eerder genoemde 40A 300mA aardlekautomaat? (in mijn geval is de HAK een Eaton Medusa en de verdeler een dubbele Eaton Medusa die er direct tegenaan hangt)
- Is het logisch om 2x 40A werkschakelaar onder de omvormer te plaatsen?
- Hoe zit het met de input voor de micro omvormers? Ik hoor er veel over in dit topic maar kan het niet vinden in de manual?
- De vraag is in dit topic al eerder beantwoord maar ik begrijp het nog niet helemaal. Wat is er precies nodig om de string die ik wil koppelen te beveiligen? Heeft iemand misschien een linkje naar een DC circuit breaker of surge protector?
- De load balancing van de laadpaal werkt nu met 3 meetspoelen, waar telkens een fase van PAP en SAP doorheen gaat. Is er een simpele manier om de loadbalancing ook te laten werken in eilandmodus die weinig nadelen heeft?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
busscherski schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 15:12:

- Wat vinden jullie van dit AC schema? Komt uit de handleiding maar dan heb ik de Home loads weggestreept, wat ik denk te weten er in paars bij geschreven, wat ik niet denk te weten in rood en ik heb er een Hager SFT440 aan toegevoegd om de laadpaal en kookplaat rechstreeks aan grid te koppelen en nog een SFT440 om de Deye te bypassen.
Prima
[Afbeelding]
Vragen:
- De handleiding heeft het over 100A AC breakers en 16 mm2 kabel. Maar dat wordt wel heel exotisch en stug. Kan het ook met de 40A 300mA aardlekautomaten en 5x6 mm2 zoals ik hier geschetst heb? Dan kan ik ook mijn huidige 40A aardlekschakelaars en interne bedrading van 6 mm2 behouden.
6mm2 is prima als je de output limiteert op 40A
- Ik snap het nut niet van twee breakers + RCD in backup loads. Is het oke als ik op zolder daarvoor een werkschakelaar plaats en in de verdeler de eerder genoemde 40A 300mA aardlekautomaat? (in mijn geval is de HAK een Eaton Medusa en de verdeler een dubbele Eaton Medusa die er direct tegenaan hangt)
Houd het simpel. SFT440 bij de netaansluiting. x A automaat naar de omvormer. Lange kabel. Werkschakelaar op de input, 40A automaat op de output. Kabel terug naar de SFT440.
- Is het logisch om 2x 40A werkschakelaar onder de omvormer te plaatsen?
De uitgaande 40A automaat is ook een werkschakelaar.
- Hoe zit het met de input voor de micro omvormers? Ik hoor er veel over in dit topic maar kan het niet vinden in de manual?
Gen-poort.
- De vraag is in dit topic al eerder beantwoord maar ik begrijp het nog niet helemaal. Wat is er precies nodig om de string die ik wil koppelen te beveiligen? Heeft iemand misschien een linkje naar een DC circuit breaker of surge protector?
Een PV string beveiligen is redelijk nutteloos. Het verschil tussen maximale output in normaal bedrijf en pure kortsluiting is minder dan een halve ampere. Succes met het vinden van een zekering die het bij 13A nog doet, maar bij 13.3A af slaat. :+
- De load balancing van de laadpaal werkt nu met 3 meetspoelen, waar telkens een fase van PAP en SAP doorheen gaat. Is er een simpele manier om de loadbalancing ook te laten werken in eilandmodus die weinig nadelen heeft?
Nee. Zou de laadpaal lekker direct op het net houden en even naar Fastned rijden als je thuis tijdelijk geen netspanning hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddy Burnett
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-10 13:52
busscherski schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 15:12:
... ik heb er een Hager SFT440 aan toegevoegd om de laadpaal en kookplaat rechstreeks aan grid te koppelen en nog een SFT440 om de Deye te bypassen...
Waarom een Hager SFT440? Probleem met die dingen is dat de neutraal niet eerder geschakeld wordt wat problemen kan opleveren met schakelen, zie ook https://community.victron...fication/3061/8?u=john245

Wellicht beter b.v. een Kraus & Naimer KA63B.T904.VE2 nemen, die heeft dat niet.

EddyBurnett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-10 08:21
Eddy Burnett schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 21:15:
[...]

Waarom een Hager SFT440? Probleem met die dingen is dat de neutraal niet eerder geschakeld wordt wat problemen kan opleveren met schakelen, zie ook https://community.victron...fication/3061/8?u=john245

Wellicht beter b.v. een Kraus & Naimer KA63B.T904.VE2 nemen, die heeft dat niet.
Kan je eens een simpel schemaatje tekenen hoe je deze het makkelijkst aansluit :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Die Kraus?

2x 4P aan de onderkant als invoer, 1x 4P aan de bovenkant uitvoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
jadjong schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 21:57:
Die Kraus?

2x 4P aan de onderkant als invoer, 1x 4P aan de bovenkant uitvoer.
Ik had er al eens over zitten nadenken maar zat gewoon niet goed na te denken.

Netzijde richting Deye aftakken naar de schakelaar "netzijde"
Load uitgang van Deye (waar nu rechtstreeks mn load op zit naar schakelaar "noodzijde"
Daadwerkelijke load op uitvoerzijde schakelaar.

Ik ga bestellen (had al zoiets moeten hebben) want ben paar keer per jaar paar dagen weg en mocht er onverhoopt wat zijn moet mn vrouw ook de boel om kunnen schakelen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
macheld schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 14:16:
Hoi Allen, Ik probeer hier een thuisaccu systeem in elkaar te zetten alleen ik heb nog wat twijfel over het volgende.
pv is 4.6kw opgebouwd uit 1 string van 10pv's en 1 van 4 pv's De string verdeling kan ik nog wel aanpassen.
accu 12kVA
Je had door dat alle panelen in een string die geen SolarEdge is allemaal in vrijwel dezelfde orientatie moeten liggen en hetzelfde type panelen moeten zijn? En dat SolarEdge optimisers alleen werken op een SolarEdge omvormer?
Bij Victron kies je voor 3x1 fase. Bij Deye voor 1x 3 fase omvormer(al kan daar geen string van 4 op), maar je kunt je huidige omvormer met 4 panelen wel aansluiten op de GEN ingang (heb ik vandaag geleerd, ik heb zelf nog geen Deye)
Dankje klinkt allemaal goed, ga ik allemaal doen zoals je zegt.
6mm2 is prima als je de output limiteert op 40A
Je bedoeld limiteren met de 40A aardlekautomaten he? Niet limiteren in de software van de Deye?
Nee. Zou de laadpaal lekker direct op het net houden en even naar Fastned rijden als je thuis tijdelijk geen netspanning hebt.
Ik zit er over te denken om toch de laadpaal dmv een SFT440 (of alternatief) op zowel GRID als Backup aan te sluiten. Dan werkt het ook als Fastned heel erg druk is of eruit ligt, desnoods zet ik de laadsnelheid handmatig lager. Veel kan er niet misgaan lijkt me toch?
Omdat ik nog een beetje een beginner ben denk ik. Ook misschien wat teveel blind vertrouwd op Hager. Ik merkte bijvoorbeeld ook dat Hager relais wel eens brommen.
Ik dacht die SFT440 schakelt van 1 naar 0 naar 2. Dus als je dat langzaam doet gaat het tussendoor gewoon rustig even uit. En ik wist niet dat het beter is om de neutraal als eerst te schakelen. Maar ik lees op Tweakers ook over mensen die de knop juist zo snel mogelijk bedienen en claimen binnen 20 milliseconden van 1 naar 0 naar 2 te kunnen schakelen, en het dus live doen. Dat lijkt me spannend.
Probleem met die dingen is dat de neutraal niet eerder geschakeld wordt wat problemen kan opleveren met schakelen, zie ook https://community.victron...fication/3061/8?u=john245

Bedankt voor de tip. Ik denk dat je gelijk hebt dat dit veel beter is. Ik vind zo`n draaischakelaar ook veel mooier. Is helaas wel 2x zo breed. Moet ik even tellen of ik daar ook 2 van kwijt kan in mijn groepenkast.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
busscherski schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 22:29:
[...]

Je had door dat alle panelen in een string die geen SolarEdge is allemaal in vrijwel dezelfde orientatie moeten liggen en hetzelfde type panelen moeten zijn? En dat SolarEdge optimisers alleen werken op een SolarEdge omvormer?
Bij Victron kies je voor 3x1 fase. Bij Deye voor 1x 3 fase omvormer(al kan daar geen string van 4 op), maar je kunt je huidige omvormer met 4 panelen wel aansluiten op de GEN ingang (heb ik vandaag geleerd, ik heb zelf nog geen Deye)

[...]

[...]

Je bedoeld limiteren met de 40A aardlekautomaten he? Niet limiteren in de software van de Deye?

[...]

Ik zit er over te denken om toch de laadpaal dmv een SFT440 (of alternatief) op zowel GRID als Backup aan te sluiten. Dan werkt het ook als Fastned heel erg druk is of eruit ligt, desnoods zet ik de laadsnelheid handmatig lager. Veel kan er niet misgaan lijkt me toch?

[...]

Omdat ik nog een beetje een beginner ben denk ik. Ook misschien wat teveel blind vertrouwd op Hager. Ik merkte bijvoorbeeld ook dat Hager relais wel eens brommen.
Ik dacht die SFT440 schakelt van 1 naar 0 naar 2. Dus als je dat langzaam doet gaat het tussendoor gewoon rustig even uit. En ik wist niet dat het beter is om de neutraal als eerst te schakelen. Maar ik lees op Tweakers ook over mensen die de knop juist zo snel mogelijk bedienen en claimen binnen 20 milliseconden van 1 naar 0 naar 2 te kunnen schakelen, en het dus live doen. Dat lijkt me spannend.

[...]

Bedankt voor de tip. Ik denk dat je gelijk hebt dat dit veel beter is. Ik vind zo`n draaischakelaar ook veel mooier. Is helaas wel 2x zo breed. Moet ik even tellen of ik daar ook 2 van kwijt kan in mijn groepenkast.
Hoe afhankelijk ben je van de auto :? Een dure omschakeling maken terwijl mogelijk die enkele keer dat het voor komt, je auto laden via een granny lader en een haspel :?
Zo ga ik het doen, of ik steek ff een paar draadjes in de meterkast om als het echt lang gaat duren (maar dan is er meer aan de hand dan om je druk te maken om het laden van de auto)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-10 12:34
Gister nieuwe fw gekregen, nadat ik dat geflipper had gemeld. Moest het nu maar weer in de gaten houden.

1001-C04F
2005-1170-1807

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Deye heeft ook dikkere devices met meer strings/mppt's als ik t goed heb.

Verder zou ik gewoon het hele huis enzo aan de backup port hangen, en de Deye dus direct and solo aan de grid/P1 :)

[ Voor 3% gewijzigd door PCJR op 12-04-2025 22:42 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
ybos schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 22:27:
[...]

Ik had er al eens over zitten nadenken maar zat gewoon niet goed na te denken.

Netzijde richting Deye aftakken naar de schakelaar "netzijde"
Load uitgang van Deye (waar nu rechtstreeks mn load op zit naar schakelaar "noodzijde"
Daadwerkelijke load op uitvoerzijde schakelaar.

Ik ga bestellen (had al zoiets moeten hebben) want ben paar keer per jaar paar dagen weg en mocht er onverhoopt wat zijn moet mn vrouw ook de boel om kunnen schakelen :Y
Ja volgens mij schrijf je het correct, ik heb ter bevestiging in iets andere woorden een schema getekent.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WY_ZiobN64qARkUz0gDMmCPPPpU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5xVQjxN2OvNobs5DgAFlnvFU.png?f=user_large
ybos schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 22:36:
[...]
Hoe afhankelijk ben je van de auto :? Een dure omschakeling maken terwijl mogelijk die enkele keer dat het voor komt, je auto laden via een granny lader en een haspel :?
Zo ga ik het doen, of ik steek ff een paar draadjes in de meterkast om als het echt lang gaat duren (maar dan is er meer aan de hand dan om je druk te maken om het laden van de auto)
Klopt hoor. Het is ook gewoon hobby bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
PCJR schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 22:40:
[...]

Deye heeft ook dikkere devices met meer strings/mppt's als ik t goed heb.
Op welk deel van mijn ellenlange post is dit het antwoord?
Verder zou ik gewoon het hele huis enzo aan de backup port hangen, en de Deye dus direct and solo aan de grid/P1 :)
Beter de laadpaal ook vast aan backup bedoel je? Misschien ook wel beter, denk dat het wel kan bij een 20 kW Deye.
Ik vind het wel fijn om zo`n Kraus & Naimer KA63B.T904.VE2 te hebben om de Deye te kunnen isoleren. En eventjes ouderwets aan het grid te kunnen hangen zonder accu. Al is het maar eventjes tijdens een firmware upgrade of als de Deye kapot gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Er valt weinig in software te limiteren, dus doe die automaat maar. :P
[...]

Kan weinig mis gaan, alleen dat hele loadbalancing word een ingewikkelder verhaal met externe sturing.
[...]

De bedoeling is dat de neutraal als laatste afschakelt en als eerste inschakelt. Die SFT440 heeft dat mechanisme niet waardoor, ook als je rustig via 0 schakelt, voor een paar milliseconde een losse neutraal hebt. Als de belasting in huis op dat moment net een beetje scheef is, bijvoorbeeld vanwege een 2kW waterkoker die aan staat, dan kan het zijn dat je voor een paar milliseconde ergens tussen de 230V en 400V op een fase hebt. Niet belangrijk als je enkel omschakelt met alle andere automaten ook uit.
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
busscherski schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 22:45:
[...]

Ja volgens mij schrijf je het correct, ik heb ter bevestiging in iets andere woorden een schema getekent.
[Afbeelding]
Ja, zo. Alleen de schakelaar wel even doormeten voor gebruik, kans is aanwezig dat naar links draaien er voor zorgt dat de rechter contacten actief worden en vice versa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
macheld schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 14:16:
accu 12kVA
Bij Deye kan je niet drie keer een enkelfase combineren tot een 3-fase setup met UPS-functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
jadjong schreef op zondag 13 april 2025 @ 07:16:
[...]

Er valt weinig in software te limiteren, dus doe die automaat maar. :P
Ja die had ik al besteld.
Het gaat me er om dat incidentele pieken bij inschakelstromen zo goed mogelijk mogelijk blijven.
[...]

Kan weinig mis gaan, alleen dat hele loadbalancing word een ingewikkelder verhaal met externe sturing.

[...]
Is ook niet essentieel voor me
De bedoeling is dat de neutraal als laatste afschakelt en als eerste inschakelt. Die SFT440 heeft dat mechanisme niet waardoor, ook als je rustig via 0 schakelt, voor een paar milliseconde een losse neutraal hebt. Als de belasting in huis op dat moment net een beetje scheef is, bijvoorbeeld vanwege een 2kW waterkoker die aan staat, dan kan het zijn dat je voor een paar milliseconde ergens tussen de 230V en 400V op een fase hebt. Niet belangrijk als je enkel omschakelt met alle andere automaten ook uit.

[...]
Bedankt voor de uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macheld
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-10 11:54
jadjong schreef op zondag 13 april 2025 @ 08:00:
[...]

Bij Deye kan je niet drie keer een enkelfase combineren tot een 3-fase setup met UPS-functie.
dat leek ij al helder en vind ik wel interessant van de deze inverter dat eigenlijk bijna alles er al in zit.
maakt bekabelen en zo wel simpeler.
de pv setup misschien bomklussen naar 2x 5 string of 2x 6 string. of de 10xstring behouden en extern (via victron oid) nog de accu wat bij vullen.
De 3x25A aansluiting thuis doet bijna 10kVA, koop je dan een 12kVA inverter of juist iets kleiner, 10 of zo?
Die 10kVA aansluiting van het huis belast ik volgende de eistory op max 8kVA met kerst en zo.
Dus ik denk dat ik voor een 10kVA 3face model ga..
Nog aanvullingen hier op?
of misschien andere zienswijze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
macheld schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:54:
[...]

dat leek ij al helder en vind ik wel interessant van de deze inverter dat eigenlijk bijna alles er al in zit.
maakt bekabelen en zo wel simpeler.
de pv setup misschien bomklussen naar 2x 5 string of 2x 6 string. of de 10xstring behouden en extern (via victron oid) nog de accu wat bij vullen.
De 3x25A aansluiting thuis doet bijna 10kVA, koop je dan een 12kVA inverter of juist iets kleiner, 10 of zo?
Die 10kVA aansluiting van het huis belast ik volgende de eistory op max 8kVA met kerst en zo.
Dus ik denk dat ik voor een 10kVA 3face model ga..
Nog aanvullingen hier op?
of misschien andere zienswijze?
3x25 kan 17kW doen. Ik zou gewoon de 12 of zelfs nog zwaarder nemen, prijsverschil valt reuze mee en een beetje overcapaciteit is altijd lekker :Y
Afhankelijk van je accucapaciteit kan je dan vol van de zon laden en nog wat van het net erbij pakken als de prijs negatief is.

[ Voor 6% gewijzigd door ybos op 13-04-2025 21:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PCJR
Ik heb ook de 12kw deye, maar 3x25A in huis. Ik had liever de 20kw gehad, dan kon ik vol de 3x25 gebruiken. Volgende keer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-10 09:48
Hoi Tweakers,
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik heb een Deye12k geïnstalleerd met twee seplos batterijen parallel aangesloten via shunt.
Het lukt mij niet het SOC percentage weer te geven op de Deye.

Onderstaande mijn Setup zoals ik dacht dat het moet:
Master batterij dipswitch-#5 op 1 ; slave dipswitch-#1 op 1
Master batterij LAN-kabel op CAN/RS485 poort => BMS poort in Deye
Master batterij LAN-kabel op RS485 poort 1 => Slave RS485 poort 2
Batterijsetting Deye Litium protocol 00
Seplos default protocol 0 (op display van Seplos batterij)

Wat ik al heb geprobeerd:
Batterijsetting Deye Litium protocol 01
Batterijsetting Deye Bat%
Seplos protocol 12 (op display van Seplos batterij)
Andere LAN kabels
Master LAN-kabel op RS485 poort 1 => BMS poort in Deye
Master LAN-kabel op RS485 poort 2 => Slave RS485 poort 2
Master en Slave omgedraaid
Een batterij uitgeschakeld

Als iemand mij kan aangeven wat ik fout doe zou heel erg fijn zijn

[ Voor 3% gewijzigd door Roel1.9GJ op 13-04-2025 22:41 ]

|| Solar 8kWp oost + 11kWp west + Deye 12K-SG04LP3-EU + 45kWh LiFePo4 Seplos || Panasonic 5kW monoblock || Hyundai Ioniq 38kW || Alfen laadpaal ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Roel1.9GJ schreef op zondag 13 april 2025 @ 22:10:
Hoi Tweakers,
Ik heb een Deye12k geïnstalleerd met twee seplos batterijen parallel aangesloten via shunt.

Andere LAN kabels

Wat soms helpt (mijn ervaring, en werkt niet altijd). Enkele uren op nobatt en dan terugzetten naar Lithium mode. Ik had communicatie issues en dat heeft bij mij enkele keren soelaas geboden.
Ik heb t losgelaten draai gewoon op %-mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
ybos schreef op zondag 13 april 2025 @ 22:16:
[...]

Wat soms helpt (mijn ervaring, en werkt niet altijd). Enkele uren op nobatt en dan terugzetten naar Lithium mode. Ik had communicatie issues en dat heeft bij mij enkele keren soelaas geboden.
Ik heb t losgelaten draai gewoon op %-mode.
Op Bat% modes laat hij 99% zien terwijl het werkelijke percentage veel lager is op de BMS van de batterij zelf.
Ik heb hem nu op 'no bat' gezet op blauwe knop uit. 3-min gewacht en weer aan. Nu een paar uur wachten dus
Klinkt trouwens niet erg hoopgevend dat jij het hebt losgelaten.

[ Voor 15% gewijzigd door Roel1.9GJ op 13-04-2025 22:55 ]

|| Solar 8kWp oost + 11kWp west + Deye 12K-SG04LP3-EU + 45kWh LiFePo4 Seplos || Panasonic 5kW monoblock || Hyundai Ioniq 38kW || Alfen laadpaal ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Roel1.9GJ Welke model Seplos BMS heb je?

Ik ken enkel alleen de modelen die via bluetooth (10E) of RS485 met PC de settings zijn in te stellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBi06q5n1i7U_AP_99LlY-4pfmw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/65UdBxav1fNYbC5hRoTnBi5P.png?f=user_large

Deye inverter protocol 01 = sacred sun, als je al RS485 wilt gebruiken dan inverter protocol 12 (Pylontech)

[ Voor 38% gewijzigd door Domba op 14-04-2025 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
Roel1.9GJ schreef op zondag 13 april 2025 @ 22:47:
[...]

Op Bat% modes laat hij 99% zien terwijl het werkelijke percentage veel lager is op de BMS van de batterij zelf.
Ik heb hem nu op 'no bat' gezet op blauwe knop uit. 3-min gewacht en weer aan. Nu een paar uur wachten dus
Klinkt trouwens niet erg hoopgevend dat jij het hebt losgelaten.
op 'No Batt' draaien lukt mij niet. Na een paar minuten wordt in de meterkast de grid-alamat (ADM425G–B25) afgeschakeld. Verbruik in de woning is niet hoger dan ~500W.
(P.S. ik draai al ~8 weken probleemloos op BatVoltage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Roel1.9GJ schreef op maandag 14 april 2025 @ 00:52:
[...]
op 'No Batt' draaien lukt mij niet. Na een paar minuten wordt in de meterkast de grid-alamat (ADM425G–B25) afgeschakeld. Verbruik in de woning is niet hoger dan ~500W.
Te weinig info van setup om te oordelen, in merendeel gevallen is dan neutraal gridzijde ergens met neutraal load zijde verbonden. Nadeel doormeten bekabelings weerstand het beste spanningsloos gaat.

BatVoltage is zonder communicatie met BMS, is ook fall back bij SOC sturing.

Als de Seplos accu ook een Seplos BMS heeft, gok ik een V3, eerdere post, afbeelding komt uit Seplos manual.
Master RS485 poort 2 naar slave RS485 poort 1 als het een seplos BMS is en communicatie met inverter verandert de bekabeling niet tussen RS485 of CAN bus, tenzij je een speciale CAN-bus only kabel gebruikt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
Domba schreef op zondag 13 april 2025 @ 23:45:
@Roel1.9GJ Welke model Seplos BMS heb je?

Ik ken enkel alleen de modelen die via bluetooth (10E) of RS485 met PC de settings zijn in te stellen.

[...]

[Afbeelding]

Deye inverter protocol 01 = sacred sun, als je al RS485 wilt gebruiken dan inverter protocol 12 (Pylontech)
Ik heb de Seplos met Bluetooth
LAN bekabeling inderdaad zo aangesloten als op de afbeelding weergegeven.
je opmerking 'Deye inverter protocol 01 = sacred sun' begrijo ik niet, bedoel je dat op de 3e pagina onder 'Battery settings', 'Litium mode' op 01 moet staan?
Of moet ik die 01 op het Seplos display instellen? Dit laatste zojuist geprobeerd, maar werkt helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
Domba schreef op maandag 14 april 2025 @ 01:13:
[quote]Roel1.9GJ schreef op maandag 14 april 2025 @ 00:52:
[...]
[/quote}
Te weinig info van setup om te oordelen, in merendeel gevallen is dan neutraal gridzijde ergens met neutraal load zijde verbonden. Nadeel doormeten bekabelings weerstand het beste spanningsloos gaat.

BatVoltage is zonder communicatie met BMS, is ook fall back bij SOC sturing.

Als de Seplos accu ook een Seplos BMS heeft, gok ik een V3, eerdere post, afbeelding komt uit Seplos manual.

Mason-280 DIY kit Black stacking style (with active balancer, bluetooth function, seplos BMS3.0)

Master RS485 poort 2 naar slave RS485 poort 1 als het een seplos BMS is en communicatie met inverter verandert de bekabeling niet tussen RS485 of CAN bus, tenzij je een speciale CAN-bus only kabel gebruikt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Roel1.9GJ Deye inverter
- CAN bus inverter protocol 00/ seplos bms protocol 0
- RS485 inverter protocol 12 / seplos bms protocol 11 of 12 (Pylon/Deye)

Sacred sun zijn accumodules met een afwijkend RS485 communicatie protocol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
Domba schreef op maandag 14 april 2025 @ 01:19:
@Roel1.9GJ Deye inverter
- CAN bus inverter protocol 00/ seplos bms protocol 0
- RS485 inverter protocol 12 / seplos bms protocol 11 of 12 (Pylon/Deye)

Sacred sun zijn accumodules met een afwijkend RS485 communicatie protocol
Ik heb een "Mason-280 DIY kit Black stacking style (with active balancer, bluetooth function, seplos BMS3.0)"

Dit zojuist met nog een 3e set LAN kabels geprobeerd.
Onder 'litium' blijft de SOC op 0% staan.
Onder Bat% modus is het SOC percentage 97% terwijl de Seplos BMS display 82% aangeeft.

Dat onder 'no batt' de alamat afschakeld dacht ik al dat iets met nul te maken had, had ook al een keer geprobeerd met de optie 'single island mode' uit. alsook TT stelsel, maar alamat bleef uitschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Roel1.9GJ schreef op maandag 14 april 2025 @ 01:31:
[...]

Ik heb een "Mason-280 DIY kit Black stacking style (with active balancer, bluetooth function, seplos BMS3.0)"

Dit zojuist met nog een 3e set LAN kabels geprobeerd.
Onder 'litium' blijft de SOC op 0% staan.
Onder Bat% modus is het SOC percentage 97% terwijl de Seplos BMS display 82% aangeeft.

Dat onder 'no batt' de alamat afschakeld dacht ik al dat iets met nul te maken had, had ook al een keer geprobeerd met de optie 'single island mode' uit. alsook TT stelsel, maar alamat bleef uitschakelen.
Die twee hebben niet direct iets met elkaar te maken.
protocol wissel wordt bij Deye 12k alleen actief na uit/in schakelen (power cycle) als settings opnieuw worden ingelezen. Het geldt voor uitschakelen single island mode ook(power cycle nodig)

Welke firmware heb je, toevallig HMI C03E?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
Domba schreef op maandag 14 april 2025 @ 01:42:
[...]

Die twee hebben niet direct iets met elkaar te maken.
protocol wissel wordt bij Deye 12k alleen actief na uit/in schakelen (power cycle) als settings opnieuw worden ingelezen. Het geldt voor uitschakelen single island mode ook(power cycle nodig)

Welke firmware heb je, toevallig HMI C03E?
Serie# start met 24
HMI: 1001-C049
Main: 2006-1147-1807
ARC: VerD207

Is die 'power-cycle' ook nodig voor omschakeling van BatVoltage naar Litium of Bat%?

[ Voor 8% gewijzigd door Roel1.9GJ op 14-04-2025 01:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Roel1.9GJ schreef op maandag 14 april 2025 @ 01:46:
[...]

Serie# start met 24
HMI: 1001-C049
Main: 2006-1147-1807
ARC: VerD207
Dat is een lastige van 1147 zijn er 2 versies, het verschil zie je niet in display.
1 is speciaal voor Oostenrijk, maar die werd niet goedgekeurd door de toezichthouder voor aansluiting op het net en settings kunnen wel gewijzigd worden, maar worden niet vastgehouden en na enkele minuten staat die terug op de oude setting zoals uit de doos, een default vereiste van de Oostenrijkse toezichthouder.
Eventuele nieuwe voorraad is toen afgestoten om geen half tot een uur kwijt te zijn aan een firmware update bij installatie, zelfde als de FW C03E/FW1140 en zijn die bij alleen die dozenschuiven terecht gekomen, zonder installatie service.
Is die 'power-cycle' ook nodig voor omschakeling van BatVoltage naar Litium of Bat%?
Nee, eigenlijk alleen installatie specifieke hardware config settings benodigen een powercycle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
Domba schreef op maandag 14 april 2025 @ 02:11:
[...]

Dat is een lastige van 1147 zijn er 2 versies, het verschil zie je niet in display.
1 is speciaal voor Oostenrijk, maar die werd niet goedgekeurd door de toezichthouder voor aansluiting op het net en settings kunnen wel gewijzigd worden, maar worden niet vastgehouden en na enkele minuten staat die terug op de oude setting zoals uit de doos, een default vereiste van de Oostenrijkse toezichthouder.
Eventuele nieuwe voorraad is toen afgestoten om geen half tot een uur kwijt te zijn aan een firmware update bij installatie, zelfde als de FW C03E/FW1140 en zijn die bij alleen die dozenschuiven terecht gekomen, zonder installatie service.

[...]

Nee, eigenlijk alleen installatie specifieke hardware config settings benodigen een powercycle.
mmm, begrijp ik het goed dat je mij eigenlijk een firmware update aanbeveelt? En welke beveel jij dan aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Roel1.9GJ schreef op maandag 14 april 2025 @ 02:17:
[...]
mmm, begrijp ik het goed dat je mij eigenlijk een firmware update aanbeveelt? En welke beveel jij dan aan?
Ook dat kan een lastige zijn via automatische cloud update, als alleen serienummer wordt ingetikt, (zonder manueel behandeld wordt) mocht er de 1147-R25 op staan en niet een 1147-0614, dan krijg je weer een R25, specifiek voor Oostenrijk. (de batch reeks serienummers is speciaal voor Oostenrijk in fabriek geflashed,
(Deye is al eens in 2024 op de vingers getikt door Oostenrijkse toezichthouder, dat 1150-R25 automatisch werden geupdate naar een vrij instelbare EU versie) De algemene EU 1150 is wel te onderscheiden daar deze op het display een F150 laat zien als firmware.

Op moment wordt 1151 of 1170 geinstalleerd via cloud, 1170 is pas een week gereleased daarvan is weinig bekend.

Edit: Het beste wat ik kan bedenken als test, Als je netprotocol op VDE4015 instelt en na een kwartier uit settings menu geweest te zijn, nog steeds erop staat, dan heb je een algemene EU versie.

Er zijn wel problemen met 1147 bekend voor %SOC, maar voornamelijk met Felicity's accu modules, R485 communicatie dat deze verder ontladen dan de gewenste SOC % setting in TuO.

[ Voor 16% gewijzigd door Domba op 14-04-2025 02:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
Domba schreef op maandag 14 april 2025 @ 02:32:
[...]

Ook dat kan een lastige zijn via automatische cloud update, als alleen serienummer wordt ingetikt, (zonder manueel behandeld wordt) mocht er de 1147-R25 op staan en niet een 1147-0614, dan krijg je weer een R25, specifiek voor Oostenrijk. (de batch reeks serienummers is speciaal voor Oostenrijk in fabriek geflashed,
(Deye is al eens in 2024 op de vingers getikt door Oostenrijkse toezichthouder, dat 1150-R25 automatisch werden geupdate naar een vrij instelbare EU versie) De algemene EU 1150 is wel te onderscheiden daar deze op het display een F150 laat zien als firmware.

Op moment wordt 1151 of 1170 geinstalleerd via cloud, 1170 is pas een week gereleased daarvan is weinig bekend.

Edit: Het beste wat ik kan bedenken als test, Als je netprotocol op VDE4015 instelt en na een kwartier uit settings menu geweest te zijn, nog steeds erop staat, dan heb je een algemene EU versie.
Je schrijft 'netprotocol op VDE4015' maar die staat niet in de lijst, wel VDE4105, bedoel je die? Daar stond hij al op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Roel1.9GJ schreef op maandag 14 april 2025 @ 02:59:
[...]

Je schrijft 'netprotocol op VDE4015' maar die staat niet in de lijst, wel VDE4105, bedoel je die? Daar stond hij al op
Sorry mijn fout, ik bedoel VDE4105

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
Domba schreef op maandag 14 april 2025 @ 03:02:
[...]

Sorry mijn fout, ik bedoel VDE4105
andere instelling dan VDE4105 die ik kan proberen of hij daarop blijft staan?

modelnummer is trouwens SUN-12K-SG04LP3-EU

[ Voor 9% gewijzigd door Roel1.9GJ op 14-04-2025 03:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Roel1.9GJ schreef op maandag 14 april 2025 @ 03:04:
[...]
andere instelling dan VDE4105 die kan proberen of hij daarop blijft staan?
Nee, is het Duitse netprotocol (wat hier ook gewoon werkt) en daarvan is bekend dat Oostenrijkse toezichthouder absoluut niet wil dat die werd gebruikt.
De rest zit in settings als dat Deye niet gridaansluiting afschakelt als net kwaliteit buiten specs gaat, maar bijv blindvermogen levert en andere settings waarbij je niet zo snel het onderscheidt bij ziet.

Als ook er nog 2 versies gemaakt zijn voor Oostenrijkse toezichthouder tevreden was en FW 1150-R25 goedkeurde om op net aan te mogen sluiten en Deye de goedkeuring voor toelating tot Oostenrijk mocht behouden. (De algemene EU versie wordt als F150 op display weergegeven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
Domba schreef op maandag 14 april 2025 @ 03:18:
[...]

Nee, is het Duitse netprotocol (wat hier ook gewoon werkt) en daarvan is bekend dat Oostenrijkse toezichthouder absoluut niet wil dat die werd gebruikt.
De rest zit in settings als dat Deye niet gridaansluiting afschakelt als net kwaliteit buiten specs gaat, maar bijv blindvermogen levert en andere settings waarbij je niet zo snel het onderscheidt bij ziet.

Als ook er nog 2 versies gemaakt zijn voor Oostenrijkse toezichthouder tevreden was en FW 1150-R25 goedkeurde om op net aan te mogen sluiten en Deye de goedkeuring voor toelating tot Oostenrijk mocht behouden. (De algemene EU versie wordt als F150 op display weergegeven)
Oké, dus vragen naar een update FW1151-F150 in de hoop dat die de SOC% problemen dan oplost, of een kan ik niet vragen naar een specifieke FW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Roel1.9GJ schreef op maandag 14 april 2025 @ 03:30:
[...]
Oké, dus vragen naar een update FW1151-F150 in de hoop dat die de SOC% problemen dan oplost, of een kan ik niet vragen naar een specifieke FW?
Ik heb de FW 1147-0614 getest met Seplos V1 & V2 BMS versies, in november '24 was dat de beste versie op dat moment FW1151 voegt niet veel toe, als geen 2e grid-Tie systeem er naas hebt, zie eerdere posts in dit topic.(alleen zeker zijn dat je een algemene EU versie hebt).

Ik denk dat je het moet zoeken in bekabeling tussen Deye en master BMS, de meegeleverde gele interne kabel gebruiken tussen Deye en master BMS. Ik heb wel getest met oudere SG04LP3's nog model 2005.

zoals hier
Dat volgens manual V3.0 , poort 2=> poort 1
die kabel verhuist niet naar middelste RJ45 die blijft op meest linkse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
Domba schreef op maandag 14 april 2025 @ 03:51:
[...]

Ik heb de FW 1147-0614 getest met Seplos V1 & V2 BMS versies, in november '24 was dat de beste versie op dat moment FW1151 voegt niet veel toe, als geen 2e grid-Tie systeem er naas hebt, zie eerdere posts in dit topic.(alleen zeker zijn dat je een algemene EU versie hebt).

Ik denk dat je het moet zoeken in bekabeling tussen Deye en master BMS, de meegeleverde gele interne kabel gebruiken tussen Deye en master BMS. Ik heb wel getest met oudere SG04LP3's nog model 2005.

zoals hier
[...]

Dat volgens manual V3.0 , poort 2=> poort 1

[...]

die kabel verhuist niet naar middelste RJ45 die blijft op meest linkse
Die gele kabel heb ik als eerste mee geprobeerd, daarna nog twee andere, blijft vreemd dat hij op litium 0% aangeeft met drie verschillende kabels. Met de instelling op bat% krijg ik wel een SOC% maar dit matched niet met wat de Seplos aangeeft. Ik ga morgen eens appen met het 'Deye suppport centrum', kijken wat zij zeggen,....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Roel1.9GJ schreef op maandag 14 april 2025 @ 04:01:
[...]

Die gele kabel heb ik als eerste mee geprobeerd, daarna nog twee andere, blijft vreemd dat hij op litium 0% aangeeft met drie verschillende kabels. Met de instelling op bat% krijg ik wel een SOC% maar dit matched niet met wat de Seplos aangeeft. Ik ga morgen eens appen met het 'Deye suppport centrum', kijken wat zij zeggen,....
Welke firmwae versie zit er in je Seplos BMS ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Roel1.9GJ schreef op zondag 13 april 2025 @ 22:10:
Hoi Tweakers,

Andere LAN kabels
Master en Slave omgedraaid
Een batterij uitgeschakeld

Master moet dip 0000 krijgen meen ik.
Ze hebben bij mij nu dit erop gezet:
1001-C04F
2005-1170-1807

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-10 15:48
Ik kan helaas op mijn foto's de DIP settings niet zien. Maar in de handleiding staat het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQvgNTsknwsYMKFNA7x2_zwxcVw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uNHvCxxC1kfCOM7dOUjHl8CG.png?f=fotoalbum_large

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
sMoKeFiSh schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:08:
Ik kan helaas op mijn foto's de DIP settings niet zien. Maar in de handleiding staat het volgende:

[Afbeelding]
Ah sorry, ik had ff mijn JK bms in het hoofd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
sMoKeFiSh schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:08:

[Afbeelding]
@PCJR heeft JK-inverter BMS-en.
De Seplos Mason V3.0 heeft standaard Seplos BMS, maar uiteraard zijn er "handige" tussenhandelaren die frontplaat uitwisselen, tegen een front plaat voor JK inverter BMS die los verkrijgbaar is voor de Seplos Mason 280 box, voor meer marge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JVw8MyE9XYoO0lPhdideBMYZ9zI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ud7Qy7ObRcPLQkb09TFdb0mb.jpg?f=fotoalbum_large

Het zijn weer vlaggetjesweken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
Ja, de hype van aangestuurde "onbalans" accu eerste maanden, is weer teruggezakt onder die EPEX handel behaald.
Die doen laatste maanden amper nog 100euro/maand en hebben daarnaast nog deels een energierekening voor het normale gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Domba schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:34:
[...]

Ja, de hype van aangestuurde "onbalans" accu eerste maanden, is weer teruggezakt onder die EPEX handel behaald.
Die doen laatste maanden amper nog 100euro/maand en hebben daarnaast nog deels een energierekening voor het normale gebruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ClLIOrDRNiH93_CMC7S6RMbfYjo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/au5uKyFdOL6pTfnzSekkjIAK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLtQ8Lcuvw_VSR4OTfAPLT2NEsA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KLal6pobMxkK2Cd1MEsllzcg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@PCJR Ik doe het wat rustiger aan met van net laden voor latere terugleveringAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2LYGllDr6rngC3Lcp4HaLX0iXg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e1xmr5zLRzPzaY8KLfmEVnUP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael620
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 27-04 22:24
Roel1.9GJ schreef op maandag 14 april 2025 @ 01:14:
[...]

Ik heb de Seplos met Bluetooth
LAN bekabeling inderdaad zo aangesloten als op de afbeelding weergegeven.
je opmerking 'Deye inverter protocol 01 = sacred sun' begrijo ik niet, bedoel je dat op de 3e pagina onder 'Battery settings', 'Litium mode' op 01 moet staan?
Of moet ik die 01 op het Seplos display instellen? Dit laatste zojuist geprobeerd, maar werkt helaas niet.
Bij mij werkte een standaard RJ45 kabel tussen de Seplos en de Deye ook niet.
Heb zelf een RJ45 kabel gemaakt waar alleen de CAN kabels van zijn aangesloten.
Even uit mijn hoofd pin 4 en 5 op de Deye.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Best
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 04-10 15:43
Ik probeer mijn deye de accu te laten ontladen op het net (verkopen) op door mij gezette tijden via de app op time of use "sell" maar er gebeurt niks. Is het niet mogelijk of doe ik iets verkeerd?
Mijn accu is momenteel een liion dus ik gebruik voltage ipv SOC via een BMS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

@Tha Best Heb je de 6 time of use tabellen netjes de 24 uur gespreid ingesteld? Je moet de 6 tijdvakken naadloos op elkaar aan laten sluiten en ook zorgen dat je de 24 uur in een dag volledig hebt gevuld.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-10 15:48
Tha Best schreef op maandag 14 april 2025 @ 23:55:
Ik probeer mijn deye de accu te laten ontladen op het net (verkopen) op door mij gezette tijden via de app op time of use "sell" maar er gebeurt niks. Is het niet mogelijk of doe ik iets verkeerd?
Bij mij werkt Sell via de timer ook niet. Heb ik hier ook al eerder gepost, maar geen reactie op gehad. Ik kan alleen exporten vanuit accu als ik de "Work mode" naar "Selling first" zet. Dit werkt trouwens ook prima en stuur ik via HA aan :-)

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
Tha Best schreef op maandag 14 april 2025 @ 23:55:
Peak shaving aanstaan ? Zoja die uit zetten om te kunnen dumpen naar de grid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Best
SpongeRob schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 00:02:
@Tha Best Heb je de 6 time of use tabellen netjes de 24 uur gespreid ingesteld? Je moet de 6 tijdvakken naadloos op elkaar aan laten sluiten en ook zorgen dat je de 24 uur in een dag volledig hebt gevuld.
Ja alles netjes in gevuld. Geen sell actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Best
sMoKeFiSh schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 07:10:
[...]

Bij mij werkt Sell via de timer ook niet. Hbe ik hier ook al eerder gepost, maar geen reactie op gehad. Ik kan alleen exporten vanuit accu als ik de "Work mode" naar "Selling first" zet. Dit werkt trouwens ook prima en stuur ik via HA aan :-)
Heb je een bericht gestuurd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:00
Tha Best schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:31:
[...]

Ja alles netjes in gevuld. Geen sell actie.
Werk je met een voltage of een SOC percentage? In de TimeOfUse moet je (in mijn geval percentage) ook naar beneden zetten, dus als bv. de batterij SOC 95% is, dan zet ik die op bv. 5% en dan gaat hij exporteren naar de grid. TimeOfUse moet ook aan staan, en Selling First. Ik doe dit ook via HomeAssistant/ESPHome/RS485 koppeling. Zoals eerder al een keer geschreven werk ik met 1 time of use slot van 0:00->23:55 of zoiets, en stuur dan met de SOC (en de max charge/discharge setting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Best
rvdgaag schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:03:
[...]

Peak shaving aanstaan ? Zoja die uit zetten om te kunnen dumpen naar de grid
Peak shaving staat uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Best
MarcoPolet schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:39:
[...]

Werk je met een voltage of een SOC percentage? In de TimeOfUse moet je (in mijn geval percentage) ook naar beneden zetten, dus als bv. de batterij SOC 95% is, dan zet ik die op bv. 5% en dan gaat hij exporteren naar de grid. TimeOfUse moet ook aan staan, en Selling First. Ik doe dit ook via HomeAssistant/ESPHome/RS485 koppeling. Zoals eerder al een keer geschreven werk ik met 1 time of use slot van 0:00->23:55 of zoiets, en stuur dan met de SOC (en de max charge/discharge setting).
Ik werk met Voltage niet SOC.
Ik wil en heb de instelling staan op geen export to CT met de button sell solar aangevinkt.
Als ik idd de instelling verander naar selling first dan gaat hij wel verkopen maar dan als de zon gaat schijnen gaat hij niet mijn accu laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Best
Ik heb geen home assistant en heb er nu een paar keer naar gekeken en gegoogled maar dat ligt ver buiten mijn expertise. Ik weet helemaal niet waar te beginnen. ik neem aan dat je zo'n home assistant kastje de green of yellow moet kopen waarmee je connectie via je wifi netwerk kunt maken met verschillende apparaten. Maar zelfs dit stukje vind ik nergens een duidelijke uitleg voor dummies in/over. Ik kom daar dus niet mee verder en heb ook niemand in mijn omgeving die het gebruikt waar ik kan kijken wat de logica is en de gedachte achter home assistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
Domba schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:32:
[...]

@PCJR heeft JK-inverter BMS-en.
De Seplos Mason V3.0 heeft standaard Seplos BMS, maar uiteraard zijn er "handige" tussenhandelaren die frontplaat uitwisselen, tegen een front plaat voor JK inverter BMS die los verkrijgbaar is voor de Seplos Mason 280 box, voor meer marge.
Misterie opgelost!!! pffff.

Op het display van de battery cases stonden beide cases op protocol 0 ingesteld.
Via bluetooth kan je alleen met de Master-batterij connecten. Deze stond ook op CAN-protocol, de eerste in de lijst, Pylon.
Nadat ik ze van elkaar had los gekoppeld (RJ45) en alle dip-switches op 0000, kon ik ook met de 2e batterij connecten via bluetooth (degene die slave was). Hierin stond echter de 2e in de lijst geselecteerd, Growatt. Vreemde is dat op de display van de batterij gewoon protocol 0 stond, een mismatch dus. Nadat ik in de bluetooth menu deze op Pylon had gezet, en alles weer zoals bedoeld aangesloten en bekabeld werkt het naar behoren. Pffffff.....

@Domba en @PCJr en @ Rvdgraag alle dank voor het meedenken
P.S. mijn twee DIY batterij cases komen rechtstreeks van Seplos, dus zonder tussen handelaren. Eve cellen hier in NL in Eindhoven gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
Nu heb ik wel nog een vraag, kan het zo snel niet vinden, maar waar stel ik onder 'litium-mode' en maximale SOC % in bij laden via PV (dus niet Grid in ToU). Zou graag willen dat hij ergens stopt bij 98,5% om te voorkomen dat hij gaat proberen te laten tot 57.6V of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Tha Best schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:05:
Ik heb geen home assistant en heb er nu een paar keer naar gekeken en gegoogled maar dat ligt ver buiten mijn expertise. Ik weet helemaal niet waar te beginnen. ik neem aan dat je zo'n home assistant kastje de green of yellow moet kopen waarmee je connectie via je wifi netwerk kunt maken met verschillende apparaten. Maar zelfs dit stukje vind ik nergens een duidelijke uitleg voor dummies in/over. Ik kom daar dus niet mee verder en heb ook niemand in mijn omgeving die het gebruikt waar ik kan kijken wat de logica is en de gedachte achter home assistant.
Home Assistant kan mooi zijn meer de leercurve is vrij steil, het is een do it yourself knutsel smart home platform wat nog wel eens issues heeft.

Je kan kastjes kopen zoals de gridgenie die de Deye volledig aanstuurt om je kosten zo laag mogelijk te houden en eventueel als je genoeg kan salderen geld verdient. Werkt met een app om zelf zaken te kunnen aanpassen naar wens https://gridgenie.nl/nl/home-nl/

[ Voor 3% gewijzigd door rvdgaag op 16-04-2025 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:45
Ik ben aan het overwegen om een Deye hybrid omvormer aan te schaffen en deze in het tuinhuis te hangen, is het mogelijk om de Deye aan te sluiten zonder CT klemmen en deze aan te sturen middels HA wat er moet gebeuren? Anders moet ik namelijk ook een aparte UTP kabel meetrekken.

Ik zag bij Victron dat je software de P1 meter kunt emuleren en deze koppelen, kan zoiets ook met Deye?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
rroetenberg schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:14:
Ik ben aan het overwegen om een Deye hybrid omvormer aan te schaffen en deze in het tuinhuis te hangen, is het mogelijk om de Deye aan te sluiten zonder CT klemmen en deze aan te sturen middels HA wat er moet gebeuren? Anders moet ik namelijk ook een aparte UTP kabel meetrekken.

Ik zag bij Victron dat je software de P1 meter kunt emuleren en deze koppelen, kan zoiets ook met Deye?
De Deye heeft om goed te functionerem live data nodig via CT of Modbus, met HA kan je volgens mij geen stroom data in de Deye uploaden.

Dus gewoon een UTP erbij trekken, doe er dan 2 als je toch bezig bent dan kan je een UTP dongel in je Deye gebruiken en ben je af van wifi.

Als je er maar 1 wilt trekken dan kan je de Deye ook gewoon op ethernetnet zetten als je de UTP dongel hebt en dan met Waveshare Modbus Ethernet units (2, 1x slave 1x Master) deze met de modbus meter in je MK laten praten. Deze oplossing werkt perfect bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Best
rvdgaag schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:40:
[...]

Home Assistant kan mooi zijn meer de leercurve is vrij steil, het is een do it yourself knutsel smart home platform wat nog wel eens issues heeft.

Je kan kastjes kopen zoals de gridgenie die de Deye volledig aanstuurt om je kosten zo laag mogelijk te houden en eventueel als je genoeg kan salderen geld verdient. Werkt met een app om zelf zaken te kunnen aanpassen naar wens https://gridgenie.nl/nl/home-nl/
Die gridgenie lijkt idd precies wat ik zoek maar jongens hey €850,- dat is echt heel duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Tha Best schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:35:
[...]

Die gridgenie lijkt idd precies wat ik zoek maar jongens hey €850,- dat is echt heel duur.
Veel geld maar geen abonnement kosten eraan dus in 1x klaar. Een NUC bouwen met ESP interfaces en heel veel uren kost minstens zoveel en je moet dan bv GBB optimizer gebruiken da's weer een abonnement afhankelijk van je accu capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:11
Solar-assistant doet (nagenoeg) hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:45
Kijk vooral ook eens naar EMHASS, dit is een addon op HA en werkt super! Doet hetzelfde als GBB optimizer en gridgenie, maar dan gratis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvdgaag
rroetenberg schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:32:
Kijk vooral ook eens naar EMHASS, dit is een addon op HA en werkt super! Doet hetzelfde als GBB optimizer en gridgenie, maar dan gratis
Ik heb EMHASS geprobeerd maar nooit lekker aan de gang gekregen, te complex en instabiel wat mij betreft. Niet dat GBB optimizer heel eenvoudig is maar er wordt GEWELDIGE support geleverd door de ontwikkelaar.

Laat niet onverlet dat de starter van deze discussie aangaf geen HA te willen gebruiken dus EMHASS en Solar -Assistant (wat vrijwel niks kan) zijn geen item.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Best
rvdgaag schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:45:
[...]

Veel geld maar geen abonnement kosten eraan dus in 1x klaar. Een NUC bouwen met ESP interfaces en heel veel uren kost minstens zoveel en je moet dan bv GBB optimizer gebruiken da's weer een abonnement afhankelijk van je accu capaciteit.
True je moet het eigenlijk bij de prijs van de omvormer optellen.
Is er hier al iemand die hem in gebruik heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
@GridGenie is hier soms op Tweakers maar je kan ze beter connecten via info@slimmedingen.nl

zij hebben ook een installatiebedrijf (slimme dingen is daar een onderdeel van) en ik meen me herinneren dat ze al 200+ van die doosjes met een Deye hebben draaien.

[ Voor 48% gewijzigd door rvdgaag op 17-04-2025 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
rvdgaag schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:35:
[...]

Ik heb EMHASS geprobeerd maar nooit lekker aan de gang gekregen, te complex en instabiel wat mij betreft. Niet dat GBB optimizer heel eenvoudig is maar er wordt GEWELDIGE support geleverd door de ontwikkelaar.

Laat niet onverlet dat de starter van deze discussie aangaf geen HA te willen gebruiken dus EMHASS en Solar -Assistant (wat vrijwel niks kan) zijn geen item.
Ondersteuning is inderdaad super.
Hij zou alleen beter zn programma wat meer structuur geven en n goeie handleiding, zou hem de helft van zn support schelen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnarfB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:27
Ik ben mijn batterij systeem aan het opbouwen, mijn Deye 12kW heb ik op het net aangesloten de load heb ik uitbraad op een separate groepenkast en mijn batterij kit is al wel opgebouwd maar de batterijen zelf komen pas begin mei.
Nu wil ik eerst controleren of de omvormer goed werkt voordat ik de zonnepanelen op de Deye aansluit.

Inverter heb ik onder spanning en de Wifi Dongle ingesteld, in eerste instantie stond het draaiveld op de omvormer verkeerd ingesteld 0/240/120 ipv 0/120/240 waardoor ik een foutmelding kreeg dit aangepast
Hierna nog een melding DC VoltLow na verloop van tijd bij batterij settings aangegeven dat er geen batterij aanwezig is
In Homeassistent integratie Solarman geïnstalleerd en de waardes komen binnen.

Echter nu doet de situatie zich voor dat na ongeveer 10 minuten de inverter van zelf uitschakelt en het display uitgaat en Wifi dongle ook uitvalt.
Na ongeveer een minuut probeer de inverter zo te zien weer op te starten ik zie alle 4 de led's even oplichten maar verder gebeurt er niks, dit blijf zich herhalen.

Als ik de aan/uit knop in drukt zie ik het blauwe led wel oplichten.

Als ik hierna de spanning van get net een aantal minuten uitschakelt en hierna weer aan begint het verhaal weer overnieuw.

Verder heb ik ook een vraag over de 2 schakelaars aan de zijkant, de On/Off drukker aan de zijkant dient er neem ik aan om het totalen systeem aan en uit te zetten Qua sturing.

De DC schakelaar om zowel de batterij als de PV panelen af te schakelen ?
Wat mijn ook opvalt nu is dat op de aansluiting van de batterijen 8V staat, dit meet ik op de klemmen en geeft het systeem ook aan de schakelaar DC staat uit en geen batterij geselecteerd.

Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
DC schakelaar schakelt alleen de PV of, staat los van de batterij aansluiting.

Het "probleem" wat hij hebt is denk ik dat de omvormer niets te doen heeft, sluit gewoon de PV aan en laat de omvormer de stroom terugvoeren naar de Grid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnarfB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:27
rvdgaag schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:59:
DC schakelaar schakelt alleen de PV of, staat los van de batterij aansluiting.

Het "probleem" wat hij hebt is denk ik dat de omvormer niets te doen heeft, sluit gewoon de PV aan en laat de omvormer de stroom terugvoeren naar de Grid.
Dit zou wel heel vreemd zijn want als ik nu mijn zonnepanelen van de bestaande omvormers loskoppel en de kabels naar beneden trek kan ik niet zomaar terug.
En als het klopt wat je zegt, wat gebeurt er dan als de zon onder gaat en de panelen leveren niets zou de Deye dan ook uit gaan en mijn Wifi dongle

Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
DC is een fysieke schakelaar tussen de PV aansluiting en de omvormer.
De ronde drukknop doet alleen wat met het 48V gedeelte.
Als je de omvormer alleen wilt testen kan je beide schakelaars uit laten en zou het ding aan moeten blijven. Met losgekoppelde batterij blijft het ding in de nacht ook werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
Heb vandaag de update mogen ontvangen voor de omvormer.

Versie oud:
HMI: 1001-CO3E
Main: 2006-1140-1807

Versie nieuw:
HMI: 1001-CO4F
Main: 2006-1170-1807

Zal binnenkort gaan kijken of ik het nu wel voor elkaar kan krijgen. Om "Peak-Shaving" goed draaiend te krijgen en op afstand (met HA en ESP-Home) kan bedienen. Dat was de aanleiding om de update aan te vragen.

Dien je na een update alle instellingen weer bij langs? Heb foto's (gelukkig) gemaakt van de instellingen van voor de update. Na de update stond wel in één keer de "Battery mode" op "No Battery".

Wat is de juiste/beste methode om de omvormer opnieuw op te starten na bepaalde wijzigingen/update. Kon in de verschillende loggingen niet zien dat er na de update opnieuw is opgestart door Deye (zag het alleen dat het verbruik was toegenomen en later dat batterij uitstond).

Kun je schakelen met "Battery mode" zonder dat de "Load" wegvalt, want dat deed die namelijk met de vorige versie telkens wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCJR
Nobatt inzetten dan heb je, als je geen grid hebt, niks meer op de load port. Meen ik.

Power cycle:
Blauwe knop uit aan zijkant
Pv dc switch uit
Kill battery (evt via bms, mosfets uit)
Kill battery mccb/main switch
Uitzetten grid toevoer gridport (alamat of wat je hebt)

Dan zou de deye in 3sec op zwart moeten gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Noordhorn schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 22:36:

Kun je schakelen met "Battery mode" zonder dat de "Load" wegvalt, want dat deed die namelijk met de vorige versie telkens wel.
Helaas ga je altijd even op zwart als je de battery-mode aanpast.
Is wel irritant want als je hem tijdelijk op nobatt zet neemt het interne verbruik van de Deye best wel wat af. Maar als je dus de load port gebruikt kan je na elke omschakeling je klokjes in huis weer goedzetten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Je schrikt je de tering als je de eerste keer die setting heel naïef aanpast. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
jadjong schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:55:
Je schrikt je de tering als je de eerste keer die setting heel naïef aanpast. :X
_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Voor die SG04LP3 gebruiken met FW1170 & C04F en ook P1 uitlezen.

Ik kan zelf niet testen met huidige hardware bekabeling, maar er gaan meetdata rond van een 8kW dat zero export to CT niet meer gecompenseert wordt als nominale max op een fase wordt bereikt.

Voor een 12kW is nominaal 4kW en 6kW piek, die niet 2kW zou niet meer benut zou worden, maar van net betrokken worden, zonder de nul voor zero export to CT's proberen te houden.

Iemand die dat kan bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaimygo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-07 09:28

Jaimygo

LG L/W 9kW HU091MR+HN091MR.NK5

Ben thuis bezig met het plaatsen van een 12kw Deye, recent opgehaald in Rotterdam van de vaker genoemde marktplaats verkoper.

Zelf zoek ik een krimptang die 50mm2 en 95mm2 kan krimpen, is er iemand in de omgeving van Tilburg waar ik een krimptang van kan lenen/ huren voor een dag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
Jaimygo schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:25:
Ben thuis bezig met het plaatsen van een 12kw Deye, recent opgehaald in Rotterdam van de vaker genoemde marktplaats verkoper.

Zelf zoek ik een krimptang die 50mm2 en 95mm2 kan krimpen, is er iemand in de omgeving van Tilburg waar ik een krimptang van kan lenen/ huren voor een dag?
Amersfoort heeft niet de voorkeur denk ik zo ;)
Pagina: 1 ... 34 ... 46 Laatste