Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 33 ... 46 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:07
reneeke1970 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:21:
Kan de deye alleen via ct meten?
Of is er ook een kWh meter voor, liefst via ethernet?
Er zijn voor 3 fase 2 meters (uit mijn hoofd) Chint DTSU 666 en Eastron SDM630 V2, beide RS485

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:02
Domba schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:24:
[...]

Er zijn voor 3 fase 2 meters (uit mijn hoofd) Chint DTSU 666 en Eastron SDM630 V2, beide RS485
Een kabel trekken van 35 meter is wat lastig

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-10 21:07
reneeke1970 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:25:
[...]

Het is gewoon een RJ45 stekker die je vastmaakt aan de poorten van de meter, als je een patchpanel in de meterkast hebt en in de buurt van de omvormer een RJ45 WCD kun je redelijk vlot klaar zijn. Tenminste zo heb ik het opgelost in combinatie met een Eastron 3 fase meter.

Als je 35 meter moet overbruggen is CT eigenlijk al geen oplossing meer. Dat komt geloof ik maar 10 meter ver zonder al te veel storing.

Iemand enig idee wat eigenlijk het verschil is tussen de v2 en v3 van Eastron?

[ Voor 11% gewijzigd door zalkc op 27-03-2025 21:19 ]

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
zalkc schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:38:
[...]

Het is gewoon een RJ45 stekker, als je een patchpanel in de meterkast hebt en in de buurt van de omvormer een RJ45 WCD kun je redelijk vlot klaar zijn. Tenminste zo heb ik het opgelost in combinatie met een Eastron 3 fase meter.

Als je 35 meter moet overbruggen is CT eigenlijk al geen oplossing meer. Dat komt geloof ik maar 10 meter ver zonder al te veel storing.

Iemand enig idee wat eigenlijk het verschil is tussen de v2 en v3 van Eastron?
Ik moet langs buiten, is wat lastiger

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy55
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 30-09 11:27
CAT6A kabel heb ik mijn ct klemmen mee verlengd , kan tot 100mtr dacht ik , in mijn geval zal het een 35mtr zijn , en werkt zonder problemen .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online
reneeke1970 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:21:
Kan de deye alleen via ct meten?
Of is er ook een kWh meter voor, liefst via ethernet?
De volgende meters zijn compatible:

CHNT DDSU666
CHNT DTSU666
Eastron SDM 230 Modbus
Eastron SDM 630 Modbus V2
Eastron SDM 630 MCT

Geen ethernet, slechts A & B (en GRND, maar die wordt niet gebruikt) RS485 naar Meter port RJ45

Oh EN Deye heeft natuurlijk ook de SUN-SMART-CT01
https://www.deyeinverter....y-manage-system-2569.html

[ Voor 26% gewijzigd door BenSKIP op 27-03-2025 20:35 . Reden: aangevuld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Money
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 17-04 14:12
@Domba Ik dacht dat als het Net wegvalt of de Netspanning te hoog wordt, dat de Deye ook uitvalt. Hierdoor kun je ook met Zero Export to CT niet de accu of PV gebruiken voor de verbruikgroepen tussen de net aansluiting en de Deye. Of heb ik dit mis?

Hierdoor dacht ik dat je een aantal groepen dus aan de back-up poort kan hangen, zodat wanneer het net wegvalt of de spanning te hoog wordt, je via de ATS kunt switchen naar gebruik te maken van de accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@Money De Deye valt niet uit als de spanning op grid ingang wegvalt, zolang er PV opwek is of dat er meer in de accu dan de shutdown setting waarde aanwezig is.

Je kan 2 groepen verbruikers onderscheiden,
-deze op de load in/uitgang die altijd voeding krijgen ook als de netspanning wegvalt, als er nog iets in de accu aanwezig is die gebruikt mag worden.
-verbruikers die parallel met de Deye op de slimme meter zitten, deze kan je ondersteunen van uit Deye met "zero export to CT's" deze vallen uit als de netspanning uitvalt.
Met "zero export to load" is er geen ondersteuning voor verbruikers aan grid-zijde tussen externe CT's en de Deye zitten.

De deye kan ook als off-grid omvormer gebruikt worden.

Zo is mijn systeem met alle verbruikers op de load uitgang, in zomertijd tot 20 uur off-grid, daarvoor gebruik ik een 4P NC relais direct na de hoofdschakelaar, die ik activeer vanuit Home assistant.

De overige 4 uur per dag in zomertijd on-line om wat ik niet nodig heb van de PV-opwek terug te leveren op 2-3 uren. In de praktijk op werkdagen 2 uur (hoogste marktprijs) in de avondpiek en na de nacht de accu leeg in ochtenpiek om de nieuwe PV opwek op te kunnen slaan.

In de winter kan het zelfde, maar dan om accu in ~4-5 uur te laden op de goedkoopste uren van dynamisch contract. In praktijk ben ik meer on-line vanwege het 15% verlies van door eigenverbruik en conversie van AC>DC en voor verbruik DC>AC, moet voor mij de actuele uurmarktprijs eerst >20% hoger liggen dan voor ik uit accu ga gebruiken,
Als ook dat ik nog wat accu ruimte heb als het niet vriest (bij vorst houd ik de gehele accu capaciteit voor verwarming op een dag, weersvoorspelling zit er te vaak paar graden naast tov mijn thermometer of dichstbij zijnde KNMI-meetstation) en ik nog 1-2 uur teruglever omdat we nog kunnen salderen. (mijn EPEX handel is niet zo maximaal als sommige andere in dit topic)

In 2024 was voor mij gemiddelde marktprijs afname 6,2ct/kWh en terugleveren 11,8ct/kWh, (opslag+EB+BTW vallen weg door overschot)

(vanaf juni gaat de day ahead kale marktprijs over naar per kwartier en mogelijk ook de energieleverancier)

Vandaag is Zonneplan met zonnebonus gekomen, dat ze tussen zonsopgang en ondergang 10% incl BTW meer gaan bieden voor de teruglevering dan de marktprijs niet negatief is, wat ze goedkoopste dynamische aanbieder maken met PV.
Als het niet anders met 1 april te maken heeft dan dat het 1-april start, dan is het ook nog te verklaren, als stimulering om meer verbruik naar negatieve marktprijs uren verplaatst te krijgen, voor meer kort na zonsopgang en zonsondergang aan terug levering en kleine thuisaccu's die geen powerplay aansturing van zonneplan gebruiken zoveel mogelijk tijdens negatieve uren worden geladen.
ANWB heeft uit zijn data gehaald dat hun klanten tot 14% minder van net afnemen in de dure avonduren en meer verbruik hebben in goedkope marktprijsuren in 2024

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Money
@Domba Ik wil de noodstroom groepen niet alleen maar via de back-up uitgang van de Deye voeden, maar ook kunnen voeden vanuit grid wanneer beschikbaar. Ik weet dat dit door de pass-through van de grid poort naar back-up poort gewoon kan, maar op het moment dat de Deye stuk gaat of er onderhoud aan moet gebeuren dan zouden deze groepen niet werken terwijl er wel gewoon net beschikbaar is.

Daardoor leek het mij een handige oplossing om alle groepen tussen de deye en de slimme meter te houden (en de CT klemmen), maar de noodstroom groepen via de LOAD-uitgang via een ATS aan te sluiten. Hierdoor worden die groepen tijdens een beschikbaar net gewoon gevoed vanuit het net of PV/accu als deze genoeg beschikbaar zijn (in Zero Export to CT), maar wanneer het net weg valt, dan worden alleen de noodstroom groepen automatisch gevoed door de Deye via de ATS en de LOAD-uitgang. Als het grid weer terug is, dan gewoon weer normaal via grid.

Ik heb niet genoeg PV en accu's om zoals jouw zolang off-grid te gaan (wel een nog mooier idee eerlijk gezegd), maar ik wil gewoon zoveel mogelijk zelf voorzienend zijn en mocht het net ooit een uur weg vallen (wat misschien in de toekomst meer gebeurd) dan toch de noodstroom groepen kunnen voorzien.

Ik snapte alleen niet helemaal hoe dit dan aangesloten zou moeten worden, maar zoals ik het nu begrijp kan ik de Signal Island Mode altijd aanzetten (bij TT en TNCS) als ik gebruik maak van deze Geya G2R II ATS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
reneeke1970 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:25:
[...]

RS485 <> Ethernet naar Ethernet <> RS485 module ertussen zetten.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnarfB
  • Laatst online: 08:28
Ik ben van plan om 2 Seplos V4 kits 16,5 kW aan te kopen en een Deye 10 of 12 kW inverter.
De Seplos is voorzien van een 250A breaker en een zekering maar hier weet ik de stroom niet van.
Deze wil ik gezamenlijk op een M8 busbar aansluiten met 50mm2, hooguit 1m langen kabel.
Vanaf de busbar met een 70mm2 naar de Deye ook hooguit 1m kabel.

Mijn eerste vraag is krijg je de 70mm2 wel om de bijgeleverde Ferriet ringen gedraaid ?
Verder zou ik graag advies willen hebben voor de afzekering, zonder dat het meteen toeters en bellen wordt, het moet gewoon veilig zijn zonder al te veel verbindingen te maken.
Graag advies over de zekering die nu in de Seplos zelf zit waar deze aan moet voldoen, zodat ik deze eventueel kan vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MoiFwfIZjWSf4lkOIcuyFuWh50c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jNS08FlBGFtB4rKPUK4VcIYe.png?f=user_large

Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnarfB
powercoaster schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:31:
Kan er iemand een kant en klare EMS aanbevelen die samenwerkt met de SUN-12K-SG04LP3-EU?
Ik heb geen HA of iets dergelijks, dus een plug and play kastje klinkt ideaal. Ik heb de GridGenie al voorbij horen komen, maar €850,- vind ik best veel, ook al heb je dan geen maandelijkse kosten.

Ik wil graag dat de EMS rekening houdt met actuele stroom prijzen en uiteraard wat er in het huis gebeurd qua stroom gebruik (auto / warmtepomp) en opwek van de zonnepanelen.
Ik ben ook bang dat je ook op een HA systeem uit komt, ik heb volgens mijn een GridGenie systeem gezien alleen werd dit door Blauhoff verkocht.
En eigenlijk is dit een dichtgetimmerd HomeAssistent systeem op een Raspberry, waar je al snel het nodige integraties zul missen om in samenwerking met eventuele laadpaal of zonnepanelen omvormer mee te kunnen samenwerken.
Ik begrijp dat je in eerste instantie tegen HA opziet maar ik denk dat je er nu beter tijd in kan steken als een veel te duur apparaat te kopen ( en dan ook nog een raspberry met een Simkaart ipv een NUC )
Misschien dat je eerste in instantie met de klokken van de Deye kan werken voor te laden en ontladen, zodat je even tijd heb is natuurlijk wel omslachtig.

Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
SnarfB schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:00:
Ik ben van plan om 2 Seplos V4 kits 16,5 kW aan te kopen en een Deye 10 of 12 kW inverter.
De Seplos is voorzien van een 250A breaker en een zekering maar hier weet ik de stroom niet van.
Deze wil ik gezamenlijk op een M8 busbar aansluiten met 50mm2, hooguit 1m langen kabel.

Mijn eerste vraag is krijg je de 70mm2 wel om de bijgeleverde Ferriet ringen gedraaid ?
Verder zou ik graag advies willen hebben voor de afzekering, zonder dat het meteen toeters en bellen wordt, het moet gewoon veilig zijn zonder al te veel verbindingen te maken.
Graag advies over de zekering die nu in de Seplos zelf zit waar deze aan moet voldoen, zodat ik deze eventueel kan vervangen.

[Afbeelding]
Goed dat je advies vraagt. maar hopelijk kan een expert ook wat ligt erop werpen. Het viel mij tegen hoe moeilijk alles was om te leren en instellen, zeker ook met het instellen van de batterij en de omvormer. Ik heb zelfs de oude BiNaS nog uit de kast getrokken (laptop lag beneden en hij stond op zolder in de kast, maar toch...)

Mijn amateurkennis vind nu al dat de kabels best krap zijn, er kan max 240A naar de omvormer worden gestuurd, een 70mm is daar te dun voor. Verder is de zekering op de batterij zelf niet afdoende vrees ik. 250A per unit is al zo hoog dat het niks toevoegd voor je systeem.

Als amateur heb ik ook bewust de kabelogen laten persen bij de leverancier, en is de Eastron wel door een elektricien aangesloten in de meterkast. Daarnaast heb ik de batterij in een "brandwerende box" geplaatst om het risico verder in te krimpen. De box is een leegetrokken ikea kast die met fermacell is bekleed, maar het is beter als niets, ook heeft de ruimte een brandmelder en er zit in de batterij case al een niet brandbaar gas blusser mocht de batterij zelf gaan. En minder qua veiligheid, maar ook best belangrijk, zet het spul op wieltjes. Deels omdat je het dan beter op de plek kan krijgen en deels omdat het direct wat hoger staat als je lekkage hebt.

Ik wil als voorbeeld nog een plaatje meegeven waarin jou systeem redelijk hetzelfde lijkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3_-mulJvzFlfFpTbpv70vZwL1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0z0vQSjN9QhqYi3mx77kcNxf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door zalkc op 28-03-2025 10:34 ]

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Money Dat is een setup gebruik, als stand-by noodstroom wat niet de meest sterke kant is van Deye, die moet je (steviger) gebruiken voor een acceptabel overall verlies.
Stand-by noodstroom is iets meer voor systemen die daar meer getuned zijn op laag idle verbruik met efficientie verschoven naar de lage vermogens <300W zoals SAX power of RCT power, maar die zijn wel vlot 700 euro of meer per kWh opslag, minder vermogen, piekvermogen, wat beperkter uitbreidbaar in kWh opslag.

Ik heb een Geya G2R 63A II besteld om te kijken of ik voldoende heb om eraan te meten (heb maar 2kanaals scoop), van de Chinees (van cngeya.com) heb ik wel dat die eigenlijk niet bedoelt is voor manueel gebruik onderspanning, alleen spanningsloos, daarvan zouden de contact punten te snel slijten (manueel te langzame opening en sluittijden), automatisch zou wel onderspanning kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Jazsie schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:50:
[...]

RS485 <> Ethernet naar Ethernet <> RS485 module ertussen zetten.
Dat zou ik nog eens kunnen bekijken ja, maar zijn al die omzettingen dan nog snel genoeg voor de omvormer vraag ik me dan af...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
zalkc schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:52:
Ik zit in dit topic te zoeken, maar kan het niet zo snel vinden.

Ik heb een deye sun 12k hangen sinds deze week, ik probeer nu alles te finetunen, maar iets wat mij dwars zit in de reis op het internet is de berichtgeving dat DEYE niet vies is van het op afstand uitschakelen. Mochten de Chinezen ooit Taiwan aanvallen zie ik ze er voor aan dat ze het nog ooit uitzetten ook. En ik vertrouw mijn gegevens liever niet toe aan de Chinese overheid.

Nu wil ik eigenlijk de logger liever op een lokaal netwerk uitlezen, ik kan op de pagina van de dongle komen, maar dan kan ik alleen de wifi instellen.

Zijn er al mensen bezig geweest met dit buiten de solarman cloud om uit te kunnen lezen?
Uiteindelijk als volgt opgelost
- HA green gekocht
- https://github.com/davidrapan/ha-solarman?tab=readme-ov-file erop geplaatst
- wifi sticklogger geblokkerd op de modem van KPN

Uiteindelijk viel het wel mee en werkte alles redelijk soepel.
Bedankt voor het wijzen op het HA pad, werkt eigenlijk zelfs beter als de solarman cloud

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3YA0ChIPipzyXpAUHONA-FEyqQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/teAY4D2JHqfZfN4soJwCEoDG.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07-10 19:48
SnarfB schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:00:

[Afbeelding]
Je denkwijze gaat goed alleen de kabel van de busbar naar de Deye van 1 meter is te dun voor die lengte dan moet je naar 90mm2. Ik heb een marine kwaliteit busbar gekocht waar op de m8 bussen MRBF zekeringen geplaatst worden om zo naar wens (bij mij 150A) te zekeren, ik gebruik overigens 3 Stuks V2 Seplos units op de Deye (zeker voor de 12kW gaan !). De interne Seplos zekering is 400A, de breaker 250A maar die dingen knallen niet zo snel, vaak pas bij 300 a 400A voor 1,5 uur belasting dus is meer een soort schakelaar.

De busbar is deze https://www.amazon.nl/dp/...c2-9f7d-3bf5e0b3ed85&th=1

De mrbf zekeringen koop je goedkoop via Ali of reichelt:

https://www.reichelt.com/...2EpSa8EAQYAiABEgIxK_D_BwE

[ Voor 9% gewijzigd door rvdgaag op 28-03-2025 14:08 ]

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 16:11
rvdgaag schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:51:
[...]

Kijk uit met goedkope zekeringen, deze zijn vaak niet volgens specificaties! Iedereen kan een stukje staal buigen en in een plasticje stoppen. iMaxx lijkt ook niet meer te zijn dan een soort tussenpartij die de goedkoopste zekering probeert te scoren.

Voor de gelinkte zekering is geen AIC / kortsluitstroom specificatie. Er is een risico dat dit gewoon een vlamboog oplevert bij een kortsluiting; zeker in combinatie met zo'n grote accupack.

[ Voor 16% gewijzigd door Noshi op 28-03-2025 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Noshi schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:19:
[...]

Kijk uit met goedkope zekeringen, deze zijn vaak niet volgens specificaties! Iedereen kan een stukje staal buigen en in een plasticje stoppen.

Voor de gelinkte zekering is geen AIC / kortsluitstroom specificatie. Er is een risico dat dit gewoon een vlamboog oplevert bij een kortsluiting; zeker in combinatie met zo'n grote accupack.
In de nautische wereld met schepen van tonnen/miljoenen worden deze gewoon gebruikt, kortsluiten is vrijwel nooit een thema, als het al gebeurd is het kunstof zo gemaakt dat er geen vlamboog kan ontstaan de behuizing is verder keramisch

[ Voor 8% gewijzigd door rvdgaag op 28-03-2025 14:32 ]

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Money
@Domba Ik vind de verliezen niet heel erg als ik eerlijk ben, vind het meer een mooi idee dat als ik toch een accu met PV heb voor meer zelfconsumptie, dat als het net uitvalt ik wat handige groepen alsnog kan gebruiken. Ik verwacht niet dat dit meer dan een uur per jaar zal zijn, dus als ik daar wat verlies op moet nemen dan is dat niet erg.

Daarvoor moet ik wel een extra kabel aanleggen, dus als ik nu toch kabels aan moet leggen kan ik beter alles in één keer meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnarfB
rvdgaag schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:51:
[...]

Je denkwijze gaat goed alleen de kabel van de busbar naar de Deye van 1 meter is te dun voor die lengte dan moet je naar 90mm2. Ik heb een marine kwaliteit busbar gekocht waar op de m8 bussen MRBF zekeringen geplaatst worden om zo naar wens (bij mij 150A) te zekeren, ik gebruik overigens 3 Stuks V2 Seplos units op de Deye (zeker voor de 12kW gaan !). De interne Seplos zekering is 400A, de breaker 250A maar die dingen knallen niet zo snel, vaak pas bij 300 a 400A voor 1,5 uur belasting dus is meer een soort schakelaar.

De busbar is deze https://www.amazon.nl/dp/...c2-9f7d-3bf5e0b3ed85&th=1

https://www.reichelt.com/...2EpSa8EAQYAiABEgIxK_D_BwE
Ik zie de breaker (Schakelaar ) ook eigenlijk ook alleen maar als schakelaar om de Batterij los te kunnen koppelen van de Deye.
Wat ik niet begrijp is dat jullie een 90/95 mm2 aan te bevelen i.p.v. een 70 mm2 als ik in de Victron tool kijk zie dat een 70 mm2 een 0,5% spanningsdaling heeft en een 95 mm2 0,4% dit lijk mijn toch meer dan voldoende .
Verder zit ik mee waar ik kits zelf mee moet afzekeren als ik deze met 200 A afzekerd en ik zet een van de kits uit dan ga ik er van uit dat de kit die op dat moment nog actief is begrenst wordt anders kan ik over de 200A gaan.
Ik begrijp ook fdat ik de kabel naar de Deye ook apart moet afzekeren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
70mm2 voor 1M lengte en 250A is voldoende mits uiteraard ook goed afgezekerd.

Neem aan dat de 12kW variant een hogere piek belasting kan leveren en dan is 90mm2 weer beter zodat je ook hoger kan afzekeren.

De kabel naar je Deye dien je inderdaad ook apart af te zekeren. Raad ik iig wel aan om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powercoaster
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07-10 09:49
SnarfB schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:19:
[...]

Ik ben ook bang dat je ook op een HA systeem uit komt, ik heb volgens mijn een GridGenie systeem gezien alleen werd dit door Blauhoff verkocht.
En eigenlijk is dit een dichtgetimmerd HomeAssistent systeem op een Raspberry, waar je al snel het nodige integraties zul missen om in samenwerking met eventuele laadpaal of zonnepanelen omvormer mee te kunnen samenwerken.
Ik begrijp dat je in eerste instantie tegen HA opziet maar ik denk dat je er nu beter tijd in kan steken als een veel te duur apparaat te kopen ( en dan ook nog een raspberry met een Simkaart ipv een NUC )
Misschien dat je eerste in instantie met de klokken van de Deye kan werken voor te laden en ontladen, zodat je even tijd heb is natuurlijk wel omslachtig.
Ja, ik denk dat je gelijk hebt, ik ga gewoon voor de HA oplossing.
Nu ben ik er inmiddels ook achter dat de prijzen voor de Deye spullen bij de eerder genoemde winkel uit Rotterdam wel erg interessant geprijsd zijn. Dus ben ik van plan alle spullen los te kopen en dan op zoek ga naar een installateur.

Ik heb voorlopig dit lijstje:
1x SUN-12K-SG04LP3-EU
6x AI-W-5.1-B (30kWh totaal)
1x AI-W-5.1-PDU1-B
1x AI-W-5.1-Base
1x AI-W-5.1-PCable

1x HA MiniPC / raspberry
1x Solarman wifi datalogger voor de omvormer (of zijn er betere alternatieven)

Wat ik dan nog mis is iets voor het meten van het stroom verbruik. Ik denk een p1 meter voor de HA, maar dan weet ik alleen de hoofdaansluiting. Hoe zit dat voor andere groepen, zoals die van de laadpaal?
Heeft de omvormer nog iets nodig om het stroomverbruik te meten?

Vergeet ik dan nog iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@powercoaster Vanaf fabriek zit bij Deye een Solarman wifi dongel,
Als je een voor een vaste lan aansluiting wilt moet die apart los kopen.
Verder zitten er 3 externe CT's bij voor in de hoofdgroepen kast voor zero export.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powercoaster
Bedankt @Domba dan is mijn lijstje al behoorlijk compleet.
Moet ik nu nog opzoek naar een installateur die een beetje bekend is met Deye.

En even bedenken wat ik met mijn meterkast wil doen. Mijn huidige zonnepanelen zitten op een 6,6kw omvormer en een 3x16a groep in de meterkast. De 12kw deye komt daarvoor in de plaats. Waarschijnlijk is een 3x20a groep dan beter, maar ik weet niet of dat zomaar kan en hoeveel er dan verder in de meterkast aangepast moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
reneeke1970 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:33:
[...]

Dat zou ik nog eens kunnen bekijken ja, maar zijn al die omzettingen dan nog snel genoeg voor de omvormer vraag ik me dan af...
Direct met kabel is altijd beter, dat klopt. mbt snelheid denk ik dat je omvormer zelf de tragende factor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
powercoaster schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 22:18:

En even bedenken wat ik met mijn meterkast wil doen. Mijn huidige zonnepanelen zitten op een 6,6kw omvormer en een 3x16a groep in de meterkast. De 12kw deye komt daarvoor in de plaats. Waarschijnlijk is een 3x20a groep dan beter, maar ik weet niet of dat zomaar kan en hoeveel er dan verder in de meterkast aangepast moet worden.
Ik heb op advies van een vriend van me ,die een groot installatiebedrijf heeft en ongeveer de NEN uit zijn hoofd kent, een alamat van 3x32A C klasse gepakt voor de Deye 12kW. Zo kun je optimaal van de boost en onbalanced phase feeding van de Deye gebruik maken. Ik heb slechts een 3x25A aansluiting maar hij verzekerde me ervan dat dat goed gaat omdat de 25A hoofdaansluiting (smeltzekeringen hier) er pas na 2 uur dikke overbelasting uitvliegen.

Ik moet er voor de volledigheid wel bijzeggen dat mijn meterkast volledig ingericht is om 3x50A te kunnen verwerken dus geen standaard ABB bouwproject kastje.

[ Voor 7% gewijzigd door rvdgaag op 29-03-2025 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-10 08:21
powercoaster schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 22:18:

Hoe zwaar wil je de Deye inzetten :? Je kan ook de 16A groep gewoon gebruiken en de Deye max 11kW (of liever 10kW, beetje reserve in zowel hardware als groep in de meterkast) laten draaien.
Ik laat de mijne ook op 10kW draaien met de hoop ( :X ) dat de hardware het dan iets minder zwaar heeft en langer uithoudt. Mogelijk ijdele hoop, en we zullen er waarschijnlijk nooit achter komen :P
Maar in mijn geval is 10kW meer dan genoeg :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powercoaster
@ybos Het leek me een logisch rekensommetje om 12kw kwijt te kunnen. Ik had de hoop dat het gewoon een kwestie van een grotere groep was en klaar. Maar als er veel meer bij komt kijken en dus vooral ook de kosten oplopen, dan is wat jij zegt misschien wel beter. Dan beperkt het zich tot het plaatsen van een paar ct klemmen en een extra kabel voor de noodstroomvoorziening.
rvdgaag schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:41:
[...]

Ik heb op advies van een vriend van me ,die een groot installatiebedrijf heeft en ongeveer de NEN uit zijn hoofd kent, een alamat van 3x32A C klasse gepakt voor de Deye 12kW. Zo kun je optimaal van de boost en onbalanced phase feeding van de Deye gebruik maken. Ik heb slechts een 3x25A aansluiting maar hij verzekerde me ervan dat dat goed gaat omdat de 25A hoofdaansluiting (smeltzekeringen hier) er pas na 2 uur dikke overbelasting uitvliegen.

Ik moet er voor de volledigheid wel bijzeggen dat mijn meterkast volledig ingericht is om 3x50A te kunnen verwerken dus geen standaard ABB bouwproject kastje.
Dit klinkt me dan weer iets te spannend gezien ik wel een standaard ABB bouwproject kastje heb ;)

[ Voor 52% gewijzigd door powercoaster op 29-03-2025 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Nu online
smeltzekeringen zijn niet heel betrouwbaar, deze hebben een afwijking die beide kanten op kan vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-10 12:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSbGtMnHAKGCosNHjkZCenqtNgg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d8iEl4SWg6k5myRAAijOqDZA.jpg?f=fotoalbum_large

Data:
Year 2025
Month 3

Energy Cost (money) -138,158
From Grid (kWh) 2051,13
From Grid (balance) (kWh) 2040,52
Purchase Amount 439,8883
Purchase Avr Price 0,215576569

To Grid (kWh) 1850,27
To Grid (balance) (kWh) 1839,66
Sale Amount 578,0463
Sale Avr Price 0,314213659

Consumption (kWh) 749,13
Consumption Amount 183,7761

Self-Sufficiency 0,970419019
Round trip efficiente (RTE) 0,911925755
PV (kWh) 726,97
ToBattery (kWh) 178,71
SOC min (%) 0
SOC max (%) 100

Charge from Grid (kWh) 1748,67
Charge from PV (kWh) 308,38
Charge Lost power (kWh) 82,55
Charge Efficiency (%) 0,959869716
Discharge to Grid (kWh) 1697,91
Discharge to Loads (kWh) 180,43
Discharge Lost power (kWh) 113,66
Discharge Efficiency (%) 0,939489123

Het bakbeest heeft het weer prima gedaan deze maand :)

Op naar de volgende!

[ Voor 60% gewijzigd door PCJR op 31-03-2025 11:57 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powercoaster
Iemand die toevallig een elektricien in omgeving Gouda kent die ervaring heeft met Deye? Ik zie dat je op Werkspot tegenwoordig zelf bedrijven moet selecteren, maar 'ervaring met Deye' is helaas geen selectie mogelijkheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:30
@PCJR hoe verkrijg je deze info?

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Dit komt uit mijn aanstuurprogramma, GBBoptimizer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rhas5PRpe0hdGtoMcQXFDc_MZPQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HkXCuRIMombaiEwRvRDir09m.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmNO5FTWR3Eg7PNcgKCukxy8NME=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YjfwWptGgKKhrUrzTRmr0mM8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door PCJR op 31-03-2025 12:27 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@PCJR Ik zie wel een klein verschil

Afname niet veel meer dan afronding
Tibber 2054
From Grid (kWh) 2051,13
Tibber 443
Purchase Amount 439,8883
Injectie, 149kWh is wat meer dan wat ook afronding kan zijn.
Ik ken je setup niet of je verbruikers gridzijde hebt, maar het kan ook zijn dat GBBoptimizer eigenverbruik van Deye niet ziet en alleen de conversie en laad/ontlaad verliezen.
Tibber 1701
To Grid (kWh) 1850,27
Tibber 535
Sale Amount 578,0463

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Domba schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:58:
@PCJR Ik zie wel een klein verschil

Afname niet veel meer dan afronding

[...]

Injectie, 149kWh is wat meer dan wat ook afronding kan zijn.
Ik ken je setup niet of je verbruikers gridzijde hebt, maar het kan ook zijn dat GBBoptimizer eigenverbruik van Deye niet ziet en alleen de conversie en laad/ontlaad verliezen.

[...]
Klopt, ik ben nog bezig met de echte load data correct te krijgen, en in gbb vervolgens.
Deye pakt geen load meting in sellingfirst mode, SA doet dit al beter.
Alleen in nobatt mode pakt SA volgens mij alleen weer het eigen Deye verbruik.

Ik moet hier nog eens induiken... Gbb gebruikt nu iig de SA data, soc, load, enzo. Dat krijg ik via mqtt binnen in HA, vanuit SA. Via mqtt gaat het dan weer van mijn HA naar Gbb :)

[ Voor 9% gewijzigd door PCJR op 31-03-2025 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
PCJR schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:08:
[...]<knip>
Deye pakt geen load meting in sellingfirst mode, SA doet dit al beter.
<knip>
Workmode en settings hebben invloed op vanwaar Deye verbruikt

Is wel van metingen aan oudere versie 1135

-Je ziet dit ook in idle metingen in setting "zero export to Load" 23W van het net en 86W uit de accu
-Geen Time of use 123+/-3W van net alleen, (2+/-0.5W uit accu /eigen shunt meter)
-Zero export to CT 7+/-5W uit net onttrekken en 112+/-3W uit accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Domba schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:23:
[...]

Workmode en settings hebben invloed op vanwaar Deye verbruikt

Is wel van metingen aan oudere versie 1135

-Je ziet dit ook in idle metingen in setting "zero export to Load" 23W van het net en 86W uit de accu
-Geen Time of use 123+/-3W van net alleen, (2+/-0.5W uit accu /eigen shunt meter)
-Zero export to CT 7+/-5W uit net onttrekken en 112+/-3W uit accu
Ja ik geloof de waardes allemaal wel, niet zo spannend, het vraagstuk is welke loadmeting het beste te gebruiken is. Heb ik nog geen antwoord op 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
PCJR schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:24:
[...]
Ja ik geloof de waardes allemaal wel, niet zo spannend, het vraagstuk is welke loadmeting het beste te gebruiken is. Heb ik nog geen antwoord op 😎
Ik gebruik met modbus, ESPhome lokaal
Voor meer data naar HA, SA werkt beetje als filter, geeft niet alles door en mist een paar die wel van belang zijn in mijn setup. Ik heb tot vorig jaar mee gedaan in SA beta, maar insteek concept ging voor mijn situatie voor 2 hybride de verkeerde kant op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
powercoaster schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:19:
Iemand die toevallig een elektricien in omgeving Gouda kent die ervaring heeft met Deye? Ik zie dat je op Werkspot tegenwoordig zelf bedrijven moet selecteren, maar 'ervaring met Deye' is helaas geen selectie mogelijkheid :)
EHBI in Hardinxveld Giessendam, werken door heel Zuid Holland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
PCJR schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:34:
[Afbeelding]

Data:
Year 2025
Month 3

Energy Cost (money) -138,158
From Grid (kWh) 2051,13
From Grid (balance) (kWh) 2040,52
Purchase Amount 439,8883

To Grid (kWh) 1850,27
To Grid (balance) (kWh) 1839,66
Sale Amount 578,0463
Sale Avr Price 0,314213659

Consumption (kWh) 749,13
Consumption Amount 183,7761

Self-Sufficiency 0,970419019
Round trip efficiente (RTE) 0,911925755
PV (kWh) 726,97
ToBattery (kWh) 178,71
SOC min (%) 0
SOC max (%) 100

Charge from Grid (kWh) 1748,67
Charge from PV (kWh) 308,38
Charge Lost power (kWh) 82,55
Charge Efficiency (%) 0,959869716
Discharge to Grid (kWh) 1697,91
Discharge to Loads (kWh) 180,43
Discharge Lost power (kWh) 113,66
Discharge Efficiency (%) 0,939489123

Het bakbeest heeft het weer prima gedaan deze maand :)

Op naar de volgende!
Dag is nog niet voorbij he! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Domba schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:46:
[...]

Ik gebruik met modbus, ESPhome lokaal
Voor meer data naar HA, SA werkt beetje als filter, geeft niet alles door en mist een paar die wel van belang zijn in mijn setup. Ik heb tot vorig jaar mee gedaan in SA beta, maar insteek concept ging voor mijn situatie voor 2 hybride de verkeerde kant op.
Maar nu weet ik nog niet hoe/waar ik aan de correcte load data kom :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
PCJR schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:05:
[...]

Maar nu weet ik nog niet hoe/waar ik aan de correcte load data kom :9
Load data, je hebt een dagelijkse en een totale consumption teller via modbus van Deye, maar gebruik je wisselende workmodes,dan heb je P1 data en een extra 3 fase meter nodig voor al je huisverbruikers.

(Wat SolarAssistant via MQTT verder geeft is een weekteller voor load)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powercoaster
rvdgaag schreef op maandag 31 maart 2025 @ 18:13:
[...]

EHBI in Hardinxveld Giessendam, werken door heel Zuid Holland
Dank je, ik ga contact met ze opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Domba schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:00:
[...]

Load data, je hebt een dagelijkse en een totale consumption teller via modbus van Deye, maar gebruik je wisselende workmodes,dan heb je P1 data en een extra 3 fase meter nodig voor al je huisverbruikers.

(Wat SolarAssistant via MQTT verder geeft is een weekteller voor load)
SA geeft volgens mij de beste data voor echte load. Dit kan Deye zelf niet presenteren. Deye geeft tijdens sellingfirst 0 load weer. Geen id hoe SA dit toch beter doet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6CZrRIHKArpHa59oZs7AWXCIjg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pGxjbOoz0XBZ2AesCOdRd3al.jpg?f=fotoalbum_large

Maar SA geeft tijdens nobatt weer iets van 140w aan terwijl het 750w ofzo is. Dat zie ik dan weer op mijn homewizard p1 meter als ik terug kijk naar de nacht.

Ik moet elke uur een update van de home loads hebben voor gbb :)

[ Voor 18% gewijzigd door PCJR op 31-03-2025 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Iets anders, ik zie regelmatig in de nacht een fluctuerende battery power/current en ook grid power. Soc is stabiel en huis draait op grid. Toch is de Deye iets aan het doen?!
Nobatt is niet geactiveerd, en mode is zero to CT. Soc is stabiel op bv 50%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EkljEIG3OwlnEFy5fdNIn1jnsoo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/719LETlPubbFncZuuJzwBe6Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jI6Z_dxkgwwJkQrimpisH2XkFCs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s0OdIzUZSCyRmR1o6q7TL5Xv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXxmmR4bkSD6FHlY8C1-n56XJtE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0mk3OVPS3gt1Ok4qdLs32iba.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jWnZHbluFg1i6LpDyPMN4IWw3BY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tkSWKXgo7Wvr1TtQWO59x3ys.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46PwSxziHFfVBJh8_KJUmhoUViE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B3D1RuBbuR1dzO7Ir4kn5eEq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_7AGzQcTbhShG03ZkONMO7vyy8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ASGMatoyZfAETHKZCmhpNFNL.png?f=fotoalbum_large

Ziet iemand dit ook regelmatig? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@PCJR De vermogensruis is een bekende, de invertertemperatuur zo heb niet eerder gezien.

Het verschilt per firmware versie, met name oudere hadden er veellast van, reden dat ik eind '22 overgegaan ben op eilandbedrijf en een 2e Deye voor meer MPPT's.

Een belangrijke veroorzaker is de AUX-in/uitgang op microinverter selectie.
Weet niet wat de oorzaak exact is en waarom het na enige tijd over is, maar de sturing van 1 van de fase bevriest, deze regelruis is aanzienlijk meer bij micro inverter actief..
Wat je bij Tibber ziet is de netto van alle 3 fase.
Uit Solar assistant zijn zowel de CT's als Grid vermogen per fase in HA te krijgen, dat geeft meer info of het een specifieke fase is en of op AUX ingang daar iets aangesloten zit en overzetten/groep/verbruiker verschuiven misschien iets helpt

Zoiets L2 hangt voor enige tijd, Dit ziet de andere deye, niet die hangt. L1&L3 gaan flink heen en weer voor "zero export to CT's"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8OUgTY2hY1js7JMl340sKYkFomg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6bPbIQHf4IExEM6Ag4i8ycDs.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Domba schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:52:
@PCJR De vermogensruis is een bekende, de invertertemperatuur zo heb niet eerder gezien.

Het verschilt per firmware versie, met name oudere hadden er veellast van, reden dat ik eind '22 overgegaan ben op eilandbedrijf en een 2e Deye voor meer MPPT's.

Een belangrijke veroorzaker is de AUX-in/uitgang op microinverter selectie.
Weet niet wat de oorzaak exact is en waarom het na enige tijd over is, maar de sturing van 1 van de fase bevriest, deze regelruis is aanzienlijk meer bij micro inverter actief..
Wat je bij Tibber ziet is de netto van alle 3 fase.
Uit Solar assistant zijn zowel de CT's als Grid vermogen per fase in HA te krijgen, dat geeft meer info of het een specifieke fase is en of op AUX ingang daar iets aangesloten zit en overzetten/groep/verbruiker verschuiven misschien iets helpt

Zoiets L2 hangt voor enige tijd, Dit ziet de andere deye, niet die hangt. L1&L3 gaan flink heen en weer voor "zero export to CT's"
[Afbeelding]
Ingezoomd op dit stuk, afgelopen nacht, 03h00-03h05.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58z892d4OgBVYGVBvUlnbyv8MoY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z4O9SPMeMYsgp9gLQTacgJUg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3YatsN1EQb40F338KFXo4xrS43s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0vDii6V0kYM52jB9kLf6mcc7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhmRfmK3FKzLkEayQFE-OmL_hns=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s8eEeEDURvTKvlpfsW9gDf1F.png?f=fotoalbum_large
rood groen paars, is CT 1 2 en 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@PCJR ziet er toch anders uit, dan wat ik tot nu toe heb gezien.
Welke firmware gebruik je?

wat ik bedoel is dit, gezien de ruis is afkomstig van main Deye, de hulp deye die in sell first mode staat waardoor groen alle fases samen ~110W eigenverbruik van de hulp Deye boven nul ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANAeQnTR2ZL7i7FgFt66Orpy3So=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BlMC88JAE5TJCnIrf2r6e72J.png?f=fotoalbum_large
Grid voltage voor dezelfde periode
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9nyuA7-zlTbbfYgds85ukD-Sug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zk3jFmefCKkIzSo2YBZR8ZHk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Domba op 01-04-2025 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Domba schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:06:
@PCJR ziet er toch anders uit, dan wat ik tot nu toe heb gezien.
Welke firmware gebruik je?

wat ik bedoel is dit, gezien de ruis is afkomstig van main Deye, de hulp deye die in sell first mode staat waardoor groen alle fases samen ~110W eigenverbruik van de hulp Deye boven nul ligt.

[Afbeelding]
Grid voltage voor dezelfde periode
[Afbeelding]
Ik heb hier inderdaad een andere situatie dan op die screens van jou.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdHjWrjtMwP2AA4iDBHgMuwKx1Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cUc1nJwIOslBc0kQHRVTntCR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@PCJR Ik heb die versie wel, maar niet geinstalleerd of getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:37
De dagen dat er overdag negatieve prijzen zijn komen steeds meer voor met de langere zon dagen. Nu zal ik graag een aantal uren per dag de opslag alleen willen vullen vanaf het net en niet Solar en net. Kan dit en hoe doe je dat dan?

Heb de Deye zowel met een ESP (CAN-bus) als de WiFi stick met Solarman gekoppeld aan HomeAssistant.

Afgelopen weken kon HA het keurig regelen met laden/ontladen en Time-of-use settings, alleen ik krijg het niet voor elkaar dat die volledig gaat laden vanaf het net als de zon schijnt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Noordhorn schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:02:
De dagen dat er overdag negatieve prijzen zijn komen steeds meer voor met de langere zon dagen. Nu zal ik graag een aantal uren per dag de opslag alleen willen vullen vanaf het net en niet Solar en net. Kan dit en hoe doe je dat dan?

Heb de Deye zowel met een ESP (CAN-bus) als de WiFi stick met Solarman gekoppeld aan HomeAssistant.

Afgelopen weken kon HA het keurig regelen met laden/ontladen en Time-of-use settings, alleen ik krijg het niet voor elkaar dat die volledig gaat laden vanaf het net als de zon schijnt.
Slim!
Voor de interne MPPT zou ik geen oplossing weten. Als je ook solar op de MI input hebt kan je die natuurlijk van functie om laten schakelen op gezette tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Nu online
Misschien de tweede meter erbij plaatsen, zodat de Deye preciezer meten kan? De CT ringen hebben immers ook een afwijking, misschien is de Deye wel continu aan het compenseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powercoaster
Mijn omvormer komt op zolder te staan en mijn meterkast is op de begane grond. Dat wordt denk ik wel een uitdaging met de ct klemmen? Is daar een draadloos alternatief voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@powercoaster Ja- zoek maar met "wireless CT clamps" - Suc6 YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
ybos schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:15:
[...]

Slim!
Voor de interne MPPT zou ik geen oplossing weten. Als je ook solar op de MI input hebt kan je die natuurlijk van functie om laten schakelen op gezette tijden.
Nee, heb alles op de (interne MPPT) Solar ingangen staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Noordhorn schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:07:
[...]

Nee, heb alles op de (interne MPPT) Solar ingangen staan
Ik heb er ff over nagedacht maar ik kan geen setting verzinnen die dit voorziet.
In eerste instantie is het natuurlijk erg onlogisch om van grid te willen laden terwijl er solar beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
ybos schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:27:
[...]

Ik heb er ff over nagedacht maar ik kan geen setting verzinnen die dit voorziet.
In eerste instantie is het natuurlijk erg onlogisch om van grid te willen laden terwijl er solar beschikbaar is.
Dat is het natuurlijk ook ;)

Aanvulling: heb op al mijn panelen Tigo optimizers zitten en gekoppeld met een CCA. Zijn daar dan eventueel manieren om het daar uit te zetten (heb geen premium account bij Tig Energy). Lees wel iets over RSD uitschakeling maar wordt vervolgens niet geschreven hoe je dat dan dient aan te sluiten/sturen

https://support.tigoenerg...String-Disconnect-Feature
Het schijnt te kunnen met de AUX ingang _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door Noordhorn op 01-04-2025 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaario
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-10 08:35
PCJR schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:57:
Iets anders, ik zie regelmatig in de nacht een fluctuerende battery power/current en ook grid power. Soc is stabiel en huis draait op grid. Toch is de Deye iets aan het doen?!
Nobatt is niet geactiveerd, en mode is zero to CT. Soc is stabiel op bv 50%.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ziet iemand dit ook regelmatig? :?
Hoe ziet dan je batterij voltage eruit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaario
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-10 08:35
Lijkt alsof hij aan het cycelen is op je accu met laden ontladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Nu online
Dat bedoelde ik ook te zeggen...... lijkt erop dat de Deye aan het compenseren is.
Misschien floatmode hoog ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
BenSKIP schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:18:
Dat bedoelde ik ook te zeggen...... lijkt erop dat de Deye aan het compenseren is.
Misschien floatmode hoog ingesteld?
Floatmode staat uit in de bms. De bms stuurt de deye aan wat betreft laden enzo. Al lijkt dat geflipper een Deye feestje te zijn heb ik het id. Gister was het opeens weer raak:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZPbRrzl8VCqP7Fdnv66KlQCwLKI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8xAnnpR5LKbPq4EhOAog9z6F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0dG3Ol2vFgQsHuPRK4rdZhARbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nrdGlFW5sqClG8t4hvw4LK8l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-yreQd7aFSjUM8K6-W7ItlTb1Lg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H6wb8AbOUJAtCi1lKaUnUBUC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8yz1D1FF9FTYTqVTnSydsrfvvRE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9QdEKtYUQIXA6XKQOfsZFENp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/71AF8QTQvAQ1t59Ho9rJBRoVuLY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/snPSPkPTVaX0sKX1VtJk2shI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MefasVzq6CdVz_CbyBeC1Y2TlFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HR8StLB7UBiJVthkwGdR5VP3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YjwrzIGL5YwEaoJSIn7j0FzhZF4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GRoBL7t4MjC3VMGtDT71NBgS.png?f=fotoalbum_large
Rood is CT1. Geel grid power (P1), en blauw Battery Current.

[ Voor 13% gewijzigd door PCJR op 03-04-2025 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
vlaario schreef op woensdag 2 april 2025 @ 07:57:
[...]

Hoe ziet dan je batterij voltage eruit ?
De soc is stabiel rond 51%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UvDjYwphTb4zf3N1fFG2tg35zGI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f9XfPoPMet9Lg66rLY6heQVS.png?f=fotoalbum_large
Boven battery voltage, onder battery soc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powercoaster
Ik zie op de website van Deye dat er ook een all-in-one hybride omvormer is. Met als ik het goed begrijp ook de BMS al er in. Bijvoorbeeld de AI-W5.1-12P3-EU-B: https://deye.com/nl/product/ai-w5-1-b-ess/
Zijn er al mensen die die variant gebruiken? Klinkt ideaal weer een apparaat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Money
Als ik een SolarEdge 12.5kW omvormer aansluit op de GEN-ingang van mijn Deye 10 kW hybride omvormer, dan is dat eigenlijk te veel want 12500>10000. Maar zal de extra levering dan afgetopt worden door de 10 kW of kan dit hier niet en is dit zelfs gevaarlijk omdat je over de max. rating van de relais heen gaat?

Of is dit alleen een probleem als GRID wegvalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Money Juist anders om, niet wanneer grid wegvalt, want dan heb je juist frequentie sturing en SE reageert daarop afhankelijk van netprotocol door uitschakelen of reduceren van vermogen.

Maar is de PV op de SE 12,5kW ook overgedimensioneerd, levert de SE ook op enig moment ook werkelijk 12.5kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Money
@Domba

Er liggen 32x360Wp panelen op.

[ Voor 75% gewijzigd door Money op 03-04-2025 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
Allemaal na één oriëntatie gericht of is zijn het meerdere oriëntaties (noord-oost-zuid-west)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Money
Noordhorn schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:57:
[...]

Allemaal na één oriëntatie gericht of is zijn het meerdere oriëntaties (noord-oost-zuid-west)?
Allemaal op zuid, dus de piek zal op 11,5 kW zitten. Dus dan verwacht ik ±16,6A per fase vanuit de SE naar de GEN poort van de Deye. Dat is lager dan de 16,7A max. AC input current van Deye. Als ik het goed begrijp zou dat moeten kunnen?

Verder is de beschrijving van Deye over Micro inverter input OFF en ON vaag of ik begrijp het niet:

"Micro Inv Input OFF: when the battery SOC exceeds settng value, Microinveter or grid-tied inverter will shut down.
*Micro Inv Input ON: when the battery SOC is lower than settng value, Microinveter or grid-tied inverter will start to work.

Ik wil dat de SE omvormer gewoon altijd stroom blijft leveren. Moet ik dan beide variabele op 100% zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-10 19:43
PCJR schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:23:
[...]

Floatmode staat uit in de bms. De bms stuurt de deye aan wat betreft laden enzo. Al lijkt dat geflipper een Deye feestje te zijn heb ik het id. Gister was het opeens weer raak:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Rood is CT1. Geel grid power (P1), en blauw Battery Current.
Probeert de Deye niet gewoon de SOC die je ingesteld hebt vast te houden (je grid charge staat namelijk aan op het moment van geflipper). Dus de Deye gaat een beetje laden (zeg +1% SOC), stopt en dan weer ontladen in je load totdat hij weer de grid charge waarde bereikt.

Ik zie hetzelfde fenomeen als mijn batterij leeg is bij 5% SOC als de PV in de morgen opkomt, dan eerst laden met PV + loads uit grid. Dan weer ontladen in de loads met PV + BATT tot 5% SOC etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bqYNzE5_LGUbzqeDrCgEYKLrxxU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l77INjFKFu9mr3rSbCHF2t4B.png?f=fotoalbum_large

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@peeter123 Dat zou ook kunnen.

@PCJR Als ook dat ik zie dat je alle 3, shutdown/stop/start op 0% hebt staan, geen idee of dat geen problemen geeft op een ander moment bij deze firmware versie, deze heb ik niet getest.
Ik houd 3% er tussen aan als ook de voltages in voltage sturings mode ongeveer ermee moeten overeenkomen.
Fallback van Deye is voltage mode bij communicatie onderbreking of buggy protocol in de BMS, BMS te langzaam is op de can-bus.

Ik heb al helemaal geen ervaring met de JK inverter BMS, met zoveel BMS- firmware versies al van alles voorbij zien komen en bij enkele was het Deye can-bus protocol (01) in BMS FW buggy bij de andere BMS-FW weer Pylontech protocol. en werkte BMS op de andere deye/pylontech weer wel met bepaalde Deye-FW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Nu online
Wachteven.... SolarEdge en Enphase micros schakelen niet meer af met een Deye want de Deye zorgt direct voor een identieke sinus, waardoor de panelen blijven produceren zodra grid wegvalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
BenSKIP schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:24:
Wachteven.... SolarEdge en Enphase micros schakelen niet meer af met een Deye want de Deye zorgt direct voor een identieke sinus, waardoor de panelen blijven produceren zodra grid wegvalt.
Tot de accu vol is dan gaat de frequentie omhoog zolang er geen spanning op grid aansluiting is.
Als je iets hebt wat de netfrequentie voor timing gebruikt, zoals een wekkerradio dan gaat die voorlopen tot wel 10%, de freq gaat naar max 55Hz :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Domba schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:09:
@peeter123 Dat zou ook kunnen.

@PCJR Als ook dat ik zie dat je alle 3, shutdown/stop/start op 0% hebt staan, geen idee of dat geen problemen geeft op een ander moment bij deze firmware versie, deze heb ik niet getest.
Ik houd 3% er tussen aan als ook de voltages in voltage sturings mode ongeveer ermee moeten overeenkomen.
Fallback van Deye is voltage mode bij communicatie onderbreking of buggy protocol in de BMS, BMS te langzaam is op de can-bus.

Ik heb al helemaal geen ervaring met de JK inverter BMS, met zoveel BMS- firmware versies al van alles voorbij zien komen en bij enkele was het Deye can-bus protocol (01) in BMS FW buggy bij de andere BMS-FW weer Pylontech protocol. en werkte BMS op de andere deye/pylontech weer wel met bepaalde Deye-FW.
Zo ver ik weer doen die 0% waardes enkel ertoe in situaties zonder grid.
Verder moet ik af en toe naar 0% soc, want alleen dan kan de JK bms goed resetten en zeg maar, calibreren. Net als af en toe 100% moet worden aangetikt. De Ah meting is in bmsses niet jevanhet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-10 20:00
Dag allemaal,

Sinds vorig weekend mijn 2x15 zonnepanelen ook op de Deye PV1 & PV2 ingang gezet. Lijkt allemaal goed te werken, maar ik zie wel wat gekke dingen.
Dit lijkt goed; plaatje van de PV1-voltage ingang van gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXhCj_PWWAQNJG6kASL7NL9jo4k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TxGj8TWVdnYMA05naZzHV54Q.png?f=user_large
Dit lijkt niet goed, de Amperes van PV1 van dezelfde periode:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1UfjFBAEQgtzZiDpZAIT-4K7hg4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hwdqjtFIseyIex0WG9ghUUjH.png?f=user_large
Dit is volgens mij ook wel wat er daadwerkelijk gebeurt, want als ik de P1-meter grafiek pak, en dan de productie van gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3u45vm8WfblZ8BS3Psm4MTqd1c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/X90EhqD0LFbFck4Gs5FRxsGZ.png?f=user_large
Dan ziet dat er inderdaad in lijn uit met de parameters.
Het weer was gisteren mooi strak, dus het moet ergens anders zitten.
Enig idee waar ik dit moet zoeken? Bij mijn vorige (Fronius) omvormer was er niets van dit te zien. Verbindingen zijn ook allemaal stevig geknepen en gecheckt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@MarcoPolet Dat lijkt op opwek reduceren, als accu bijna vol is en "max sell power" lager is voor de grid aansluiting dan de beschikbare opwek minus wat accu nog kan laden en eventuele verbruikers op load

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Money
Money schreef op donderdag 3 april 2025 @ 18:12:
[...]

Allemaal op zuid, dus de piek zal op 11,5 kW (STC) zitten. Dus dan verwacht ik ±16,6A per fase vanuit de SE naar de GEN poort van de Deye. Dat is lager dan de 16,7A max. AC input current van Deye. Als ik het goed begrijp zou dat moeten kunnen?

Verder is de beschrijving van Deye over Micro inverter input OFF en ON vaag of ik begrijp het niet:

"Micro Inv Input OFF: when the battery SOC exceeds settng value, Microinveter or grid-tied inverter will shut down.
*Micro Inv Input ON: when the battery SOC is lower than settng value, Microinveter or grid-tied inverter will start to work.

Ik wil dat de SE omvormer gewoon altijd stroom blijft leveren. Moet ik dan beide variabele op 100% zetten?
@Domba Heb je meer ervaring met deze situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoPolet
Domba schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:33:
@MarcoPolet Dat lijkt op opwek reduceren, als accu bijna vol is en "max sell power" lager is voor de grid aansluiting dan de beschikbare opwek minus wat accu nog kan laden en eventuele verbruikers op load
Dank weer voor de razendsnelle response! Ik heb de settings hierin even opgezocht:
- Max solar power en Max sell power staan beide op 12.000W. PV1 en PV2 opgeteld hebben net geen 10kWp, dat zou dus ruim onder die 12.000 moeten blijven.
- Work mode staat op Selling first; dat zou denk ik dus geen invloed hebben
- Energy pattern staat op Load first. Ik heb geen verbruikers op Load, dus ik denk dat dat ook ok is?

- Time of use staat aan, met ook (slot 1) een Grid charge vinkje, Power staat daar ook op 12.000W. Deze heeft lijkt mij geen invloed op het terugleveren.

Ik heb ook nog even een tijdje zitten staren naar het display op de Deye, Solar en dan Energy. Hierin zie ik ongeveer elke halve seconde de actuele waarde, deze lijkt wel stabiel

Nog enig idee uit bovenstaande?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnarfB
Ik heb nog een vraag over de MPTT aansluiting vande Deye 12kW, waarschijnlijk is de vraag al vaker gesteld maar ik krijg hem niet terug gevonden.
Deze heeft 3 aansluitingen schijnbaar 2 parallel op een tracker en een alleen op een tracker.
Nu heb ik 19 de zelfde panelen 10 Oost en 9 West verder wil ik op Oost nog een string bijleggen en deze op de enkele aansluiten.
Gaat dit of gaat dit niet goed met de 9 en 10 panelen en beïnvloeden deze elkaar omdat ze op verschillende zonzijdes liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Money schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:27:
[...]
@Domba Heb je meer ervaring met deze situatie?
Ja ik heb ervaring ermee.
ik heb ON op 0% en OFF op 100% staan.

Maar stukje, waarschijnlijk uit handleiding, die snap ik niet.
Lijkt wel iets voor de selectie smartload (niet opgelet bij FW versies die ik getest heb of dat bij alle zelfde is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@MarcoPolet Ik heb geen nieuwere ideeen, het profiel is voor mijn zoal gezien heb, een duidelijk ingrijpen van limiter op de gridaansluiting. Geen idee of er nog een parameters is, die we over het hoofdzien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@SnarfB MPPT1 heeft 2 aansluitingen, maar als je een 3e string wilt bij leggen zal die in gedrag en voltage het zelfde moeten zijn. Je hebt maar 1 werkpunt voor beide strings.
Verschillende orientatie is niet zo'n punt zou zelfs nog aan blokkeer diode kunnen denken, maar verschil in string spanning

Je kan starten met middelste PV aansluiting vrij laten en een zoektocht beginnen.
Als oude panelen hebt met M5 of M6 cellen zal je ook bij gebruike moeten kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
SnarfB schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 17:37:
Ik heb nog een vraag over de MPTT aansluiting vande Deye 12kW, waarschijnlijk is de vraag al vaker gesteld maar ik krijg hem niet terug gevonden.
Deze heeft 3 aansluitingen schijnbaar 2 parallel op een tracker en een alleen op een tracker.
Nu heb ik 19 de zelfde panelen 10 Oost en 9 West verder wil ik op Oost nog een string bijleggen en deze op de enkele aansluiten.
Gaat dit of gaat dit niet goed met de 9 en 10 panelen en beïnvloeden deze elkaar omdat ze op verschillende zonzijdes liggen?
de 1+1 moet 2 exact dezelfde strings hebben, zelfde orientatie en aantal panelen. Dus afhankelijk van de paneelspanning zou ik op de enkelvoudige MPTT de west panelen verbinden (let op de minimale systeem spanning en op de 1+1 de oost panel opgedeeld in 2 gelijke strings of eventueel afhankelijk van de totale spanning alles op 1 string (doorgelust dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
Zit er in de Deye ook een optie om de waarde van de hoofdzekering in te stellen zodat die daar niet overheen gaat (batterijen laden en grote load)? Dus als die boven de hoofdzekering waarde komt dat die de laadstroom van de batterijen gaat verlagen en weer gaat verhogen als die er onder zit (met een hysterese).

Zat om 12 uur met alle drie de fase even tussen 28 - 30 ampère. Heb de laadstroom nu handmatig aangepast.

Mocht het niet kunnen zal ik iets in HA dienen te maken dat het automatisch gaat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
Noordhorn schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 13:21:
Zit er in de Deye ook een optie om de waarde van de hoofdzekering in te stellen zodat die daar niet overheen gaat (batterijen laden en grote load)? Dus als die boven de hoofdzekering waarde komt dat die de laadstroom van de batterijen gaat verlagen en weer gaat verhogen als die er onder zit (met een hysterese).

Zat om 12 uur met alle drie de fase even tussen 28 - 30 ampère. Heb de laadstroom nu handmatig aangepast.

Mocht het niet kunnen zal ik iets in HA dienen te maken dat het automatisch gaat ;)
Nee dat heeft hij helaas niet maar op een 25A aansluiting kan 28-30 A wel even zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Noordhorn schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 13:21:

Ik doe hier 30/31 uren lang...... Pas bij piek 36 was het gebeurt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
rvdgaag schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 13:56:
[...]

Nee dat heeft hij helaas niet maar op een 25A aansluiting kan 28-30 A wel even zonder problemen.
Zeker wel, peak shaving :Y
Ik heb die ingesteld op 16500 watt en werkt perfect.
Als de accu in de nacht met 10kW aan het laden is en de auto gaat ook met 11kW laden, zakt de laadstroom van de Deye gewoon.

Let op, hij moet dan wel op zero to CT staan. Bij Zero to Load kijkt naar de stroommeting van de load. Als je dan niet alle belasting achter de load hebt zoals ik ga je nat.

[ Voor 17% gewijzigd door ybos op 05-04-2025 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Best
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 04-10 15:43
Ik ben van plan om 3x 6kw 1 fase deye omvormers aan te sluiten elke fase zijn eigen omvormer. Dit is om 6x mppt te hebben.
Nu wil ik die graag op de app als 1 zien en denk dat ik 1x master 2x slave moet maken.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Tha Best schreef op zondag 6 april 2025 @ 08:13:
Ik ben van plan om 3x 6kw 1 fase deye omvormers aan te sluiten elke fase zijn eigen omvormer. Dit is om 6x mppt te hebben.
Nu wil ik die graag op de app als 1 zien en denk dat ik 1x master 2x slave moet maken.
Geen idee wat deye kan, maar omdat ik meerdere omvormers heb, heb ik extra kWh meter met een youles gekocht, nooit geen gezeur meer

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Tha Best schreef op zondag 6 april 2025 @ 08:13:
Geen ervaring mee en weet ook niet of het kan.

Maar vraag is, heb je aleens doorgerekend.
3 losse hebben elk hun idle verbruik tov een 12kW 3fase SG04 of als het vermogen van belang is een 16kW/20kW 3fase SG05 (als die al officieel zijn toegelaten/voorkomen in lijst energieleveren.nl) icm een normale grid-tie omvormer voor de overige MPPT's.

Het voordeel op moment van de 1 fase is dat ze sleepmode hebben, idle verbruik reductie naar 10-20W verbruik, wat de 3 fase firmware nog steeds mist
Voor 3 fase kan je 120W idle verbruik aanhouden, wat de 1 fase doen met EPS/back-up stroomfunctie actief weet ik niet en extra verlies voor auxiliary PV van 5% vanwege de extra AC>DC conversievoor deel dat accu ingaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tha Best
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 04-10 15:43
Domba schreef op zondag 6 april 2025 @ 11:36:
[...]

Geen ervaring mee en weet ook niet of het kan.

Maar vraag is, heb je aleens doorgerekend.
3 losse hebben elk hun idle verbruik tov een 12kW 3fase SG04 of als het vermogen van belang is een 16kW/20kW 3fase SG05 (als die al officieel zijn toegelaten/voorkomen in lijst energieleveren.nl) icm een normale grid-tie omvormer voor de overige MPPT's.

Het voordeel op moment van de 1 fase is dat ze sleepmode hebben, idle verbruik reductie naar 10-20W verbruik, wat de 3 fase firmware nog steeds mist
Voor 3 fase kan je 120W idle verbruik aanhouden, wat de 1 fase doen met EPS/back-up stroomfunctie actief weet ik niet en extra verlies voor auxiliary PV van 5% vanwege de extra AC>DC conversievoor deel dat accu ingaat.
Voor een groot deel geef je zelf al andwoord met het idle verbruik. Maar dat stoort mij niet erg.
Ik ben OCD genoeg om geen losse PV omvormers er nog naast te willen hangen.
Of alles of niks dat een beetje.

Bedoeling is:
Ik wek in de zomer 17.000Kwh op met mijn PV
Mijn jaarverbruik is ook 17.000kwh
Dagverbruik zonder warmtepomp is zo'n 25kwh en om de dag de EV er aan van 75kwh.
Goeie dag zon die ik zo'n 100kwh opwekken.

Berekening voor accu is alsvolgt.
Dagverbruik plus Pv opwek plus EV is kleine 200Kwh.
Ik zet dus 200Kw aan accu neer.
Tussen 5 en 9 en 17 tot 19.00 mag hij ontladen tot 50% accucapaciteit.
Zo houd ik genoeg reserve om op 0 te draaien ook als de EV moet laden. En verkoop ik altijd mijn zonnestroom op de duurste momenten.

In de winter wordt de accu op de goedkoopste uren dagelijks gevuld zo betaal ik minimaal voor de stroom. Wat ik dan betaal van de zomerwinst.

Dat is zo ongeveer het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Nu online
Mooi project!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoPolet
Domba schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 18:08:
@MarcoPolet Ik heb geen nieuwere ideeen, het profiel is voor mijn zoal gezien heb, een duidelijk ingrijpen van limiter op de gridaansluiting. Geen idee of er nog een parameters is, die we over het hoofdzien
Het bleek 'gewoon' een teveel aan elektriciteit in de omgeving te zijn, met AC spanningen (3 fasen) van rond 252, af en toe 253 (max. ingestelde waarde in de Grid Settings is 253). Voor zover ik gezien heb kwam dit bij de Fronius niet voor, zou de Deye hier net wat strakker in afgesteld zijn? In de P1 metingen komen de waarden niet boven de 251, kan het kwaad het max. in de Deye naar 254 te zetten? Tussen Deye en meterkast (grid zijde) zit nog zo'n 60 meter 6mm2 kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
MarcoPolet schreef op zondag 6 april 2025 @ 19:56:
[...]

Het bleek 'gewoon' een teveel aan elektriciteit in de omgeving te zijn, met AC spanningen (3 fasen) van rond 252, af en toe 253 (max. ingestelde waarde in de Grid Settings is 253). Voor zover ik gezien heb kwam dit bij de Fronius niet voor, zou de Deye hier net wat strakker in afgesteld zijn? In de P1 metingen komen de waarden niet boven de 251, kan het kwaad het max. in de Deye naar 254 te zetten? Tussen Deye en meterkast (grid zijde) zit nog zo'n 60 meter 6mm2 kabel.
Vanwege de spanningsval over de 60m kabel, kan het, maar je zal moeten afwegen, als je iets met een korte lengte op load en/of gen uitgang hebt aangesloten, die krijgt wel die 1-2V meer tot 255V als voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
ybos schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 22:25:
[...]

Zeker wel, peak shaving :Y
Ik heb die ingesteld op 16500 watt en werkt perfect.
Als de accu in de nacht met 10kW aan het laden is en de auto gaat ook met 11kW laden, zakt de laadstroom van de Deye gewoon.

Let op, hij moet dan wel op zero to CT staan. Bij Zero to Load kijkt naar de stroommeting van de load. Als je dan niet alle belasting achter de load hebt zoals ik ga je nat.
@ybos bedankt voor je reactie _/-\o_

Zal hier de aankomende periode mee gaan testen. Zet je de functie peakshaving uit als je teruglaad? Want toen ik het aanzette ging de teruglevering (op dat moment) direct na 0. Heb alles hier in huis op load staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Noordhorn schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:23:
[...]

@ybos bedankt voor je reactie _/-\o_

Zal hier de aankomende periode mee gaan testen. Zet je de functie peakshaving uit als je teruglaad? Want toen ik het aanzette ging de teruglevering (op dat moment) direct na 0. Heb alles hier in huis op load staan.
Klopt, dat is een "feature" in de Deye firmware :X
Als je terug wil leveren moet de peakshaving uitstaan. GBB regelt dat gelukkig automatisch.
En let op, peakshaving werkt dus niet als je op zero te load staat. Dus wanneer je de accu wilt laden vanuit grid dien je ook om te schakelen naar zero to ct (tenzij je alle belasting van je huis achter load hebt, dan gaat t goed -> even er bijgezet voor eventuele toekomstige users).

[ Voor 3% gewijzigd door ybos op 07-04-2025 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtv6
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-10 10:14
Zeer tevreden over de Deye, werkt prima met de nieuwe software F150, misschien had ik de accu wat groter moeten kiezen, ik heb een V-Tac 9,6 kWh, als ik wil bijplaatsen, ben ik dan gebonden aan hetzelfde merk en capaciteit of kan er ook 5 kWh bij of een ander merk.
Verder merk ik dat de inductieplaat niet echt lekker gaat met de inverter, de regeling is ook lomp aan uit als vermogensregeling, dat kan hij niet aan, gaat te snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
gtv6 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:55:
Zeer tevreden over de Deye, werkt prima met de nieuwe software F150, misschien had ik de accu wat groter moeten kiezen, ik heb een V-Tac 9,6 kWh, als ik wil bijplaatsen, ben ik dan gebonden aan hetzelfde merk en capaciteit of kan er ook 5 kWh bij of een ander merk.
Verder merk ik dat de inductieplaat niet echt lekker gaat met de inverter, de regeling is ook lomp aan uit als vermogensregeling, dat kan hij niet aan, gaat te snel.
Je zit vast aan modules met zelfde aantal cellen en LFP cellen.
De V-Tac heeft al ik me goed herinner 15 LFP cellen.

Met voltage sturing kan een kleinere accu bijv pylontech, zolang volle accu en lege accu zelfde spanning hebben.

SOC sturing kan alleen als de BMS-en met elkaar kunnen communiceren en 1 als master kan optreden.

Ik zelf heb 3x5.12 kWh met een 14,3kWh als master met Seplos BMS, 10C & 10E die alle de mosfets in de plus lijn hebben en in negatieve de meet shunt.
Deze zijn niet combineerbaar met nieuwere Seplos V3 die mosfet's in de negatieve lijn heeft, als ook meeste andere merken die de negatieve lijn schakelen, voor SOC sturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtv6
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-10 10:14
Tnks, ja ik zit dus vast aan de 15S, achteraf niet het meest gangbare.
Even goed rekenen aan de tvt.
Pagina: 1 ... 33 ... 46 Laatste