Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 31 ... 46 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Money
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 17-04 14:12
ybos schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:59:
[...]

@Domba geeft de meeste antwoorden al. Wat betreft de laatste alinea. De Deye geeft de MI input energie ook als solar energie op, dus word in de totale opwek per uur/dag meegenomen door GBB.

Alleen wel even testen. De ene firmware geeft het gescheiden door en de andere telt het op. In GBB is er dan ook een vinkje: "tel de MI opwek op bij de solar opwek" (iets in die trant en dan in t engels :P )
Die had ik dus aan staan alleen was de daadwerkelijke opwek steeds veel hoger dan de forecast. Bleek dat ik dus een firmware heb waarbij de MI input solar al bij de gewone opwek opgeteld is. Daar even op letten.
Helemaal duidelijk, thanks beide! Weet je toevallig welke firmware je hebt? En of het bij de solar energy optellen juist iets is van de nieuwere firmwares of van de oudere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnarfB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08:28
Hallo ik ben ook van plan om een thuisbatterij aan te schaffen 2 x 16kW batterij kit en een 8 of 10kW Deye inverter 3 fase met MPPT.
Nu zit ik nog te twijfelen over een Seplos V3 kit ( staand ) ziet er wel mooi uit een Seplos Mason (liggend ) of een Gobel kit ( liggend )
De Seplos hebben allebei een BMS met Bleutooth, maar Gobel niet die heeft wel een JK200-ESS bms en een ingebouwde circuit breaker.
Nu heb ik ook ergens gelezen dat de het voor de batterijcellen beter is dat ze staan als dat ze liggen, komt misschien een beetje krom over maar in een staande kit liggen de batterijen en in een liggende kit staan de batterijen.
Verder heeft de Mason en de Gobel dubbelen aansluitingen, dus als ik deze parallel wil aansluiten op de Deye zou ik deze kunnen doorkoppelen.
Echter ik lees ook weer dat als je batterij kits parallel wil aansluiten op een inverter dat je er voor moet zorgen dat beide aansluitkabels even lang moet zijn met eventueel een busbar er tussen.
Komt bij dat de beide Seplos ( V3 en Mason ) geen ingebouwde circuit breaker ( schakelaar ) hebben.

Heeft iemand trouwens wel eens geprobeerd om een circuit breaker in te bouwen in een Seplos ?

Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:09
De circuit breker kun je beter extern doen, ik heb 3 van die staande Seplos 280H batterijen staan. Deze zijn met identiek lange kabels aangesloten op een busbar met geintegreerde MRBF zekeringen. Vanaf de busbar gaat er 1 kabel naar een 250A circuit breaker en dan de kabels naar de omvormer.

Ik zou zeker als je 2 batterijen neemt kiezen voor de 12kW Deye, is amper duurder en kan max 240a laden/ontladen vanaf de accu.

Seplos BMS"en werken goed samen mits je de firmware op de laatste versie zet, easy met de V3, en communiceren goed met de Deye via CAN. De Bluetooth integratie met HA naar de Seplossen heb ik ook gemaakt met een ESP32 oplossing en dat werkt uit de kunst,

De Deye 12kW wordt voor weinig 1633, ex BTW aangeboden op marktplaats, een stel chinezen in Rotterdam waar je hem zo kan ophalen (heb ik ook gedaan) betaalde geen BTW.

De Seplos batterijen sets kun je goed kopen via Aliexpress maar kies voor een partij die in Polen voorraad heeft of via Polen levert, scheelt je ook weer de BTW en je hebt het vrij snel. Daly Factory store is er zo een.

Let er wel op zo'n batterij systeem wordt in onderdelen geleverd, je moet hem zelf opbouwen, leuk om je toen en als je eerst at filmpjes kijkt van Offgrid Garage op youtube dan weet je 90% al hoe het moet.

Doorkoppelen van liggen batterijen is leuk echter je blijft dan beperkt in het maximale vermogen wat je naar de Deye kan voeren, ik meen 80A, dus dat is slechts 4000Watt. Met parallel aansluiting naar de busbar kan je tot 240A gaan en dat is 12kW. Of je dat wil is aan jou, 12kW is top om mee te handelen je belast batterij als je er 2 hebt met 120A per unit. Kan hij opzich prima 120/300= 0,4C dus ruim binnen de spec's van EVE cellen om 6000+ cycli te halen.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16:04
Heeft iemand een whatsapp (telefoonnummer) van Deye voor mij? (Mag via PM.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
BenSKIP schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:44:
Heeft iemand een whatsapp (telefoonnummer) van Deye voor mij? (Mag via PM.)
Bij deze

+86 188 2768 7894

[ Voor 20% gewijzigd door rvdgaag op 06-03-2025 13:46 ]

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-10 19:43
Ik heb recent een EEL V5 battery-pack gebouwd met een JK-BMS. Ik loop echter tegen het probleem aan dat de BMS nooit naar 100% gaat omdat de gewenste absorption spanning niet bereikt wordt. Het lijkt erop dat de daadwerkelijke terminalspanning van de Deye iets naar beneden afwijkt.

Ik heb dit nu opgelost door met de "voltage calibration" van het BMS te spelen maar dat betekend dat hij alle cellen hoger meet dan dat ze daadwerkelijk zijn. Het BMS denk nu dat het pack 54.47 V is, Deye zegt dat hij 54.3V meet en met de multimeter meet ik het echte pack voltage op de terminals van 53.764 V met de Deye aangesloten. Dat laatste is natuurlijk een prima float voltage (3.36 V) maar het is wel onhandig dat ik "verkeerde" settings in het BMS moet zetten.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnarfB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08:28
rvdgaag schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:55:
De circuit breker kun je beter extern doen, ik heb 3 van die staande Seplos 280H batterijen staan. Deze zijn met identiek lange kabels aangesloten op een busbar met geintegreerde MRBF zekeringen. Vanaf de busbar gaat er 1 kabel naar een 250A circuit breaker en dan de kabels naar de omvormer.

Ik zou zeker als je 2 batterijen neemt kiezen voor de 12kW Deye, is amper duurder en kan max 240a laden/ontladen vanaf de accu.

Seplos BMS"en werken goed samen mits je de firmware op de laatste versie zet, easy met de V3, en communiceren goed met de Deye via CAN. De Bluetooth integratie met HA naar de Seplossen heb ik ook gemaakt met een ESP32 oplossing en dat werkt uit de kunst,

De Deye 12kW wordt voor weinig 1633, ex BTW aangeboden op marktplaats, een stel chinezen in Rotterdam waar je hem zo kan ophalen (heb ik ook gedaan) betaalde geen BTW.

De Seplos batterijen sets kun je goed kopen via Aliexpress maar kies voor een partij die in Polen voorraad heeft of via Polen levert, scheelt je ook weer de BTW en je hebt het vrij snel. Daly Factory store is er zo een.

Let er wel op zo'n batterij systeem wordt in onderdelen geleverd, je moet hem zelf opbouwen, leuk om je toen en als je eerst at filmpjes kijkt van Offgrid Garage op youtube dan weet je 90% al hoe het moet.

Doorkoppelen van liggen batterijen is leuk echter je blijft dan beperkt in het maximale vermogen wat je naar de Deye kan voeren, ik meen 80A, dus dat is slechts 4000Watt. Met parallel aansluiting naar de busbar kan je tot 240A gaan en dat is 12kW. Of je dat wil is aan jou, 12kW is top om mee te handelen je belast batterij als je er 2 hebt met 120A per unit. Kan hij opzich prima 120/300= 0,4C dus ruim binnen de spec's van EVE cellen om 6000+ cycli te halen.
Dat van de bekabeling is nú duidelijk, waar ik nog wel tegenaan hik is de opmerking overal om maar een 12kW inverter te nemen.
Ik begrijp ookwel dat je daar sneller je batterijen mee kan laden en ontladen maar ik heb ook ergens gelezen dat het rendement bij kleine afnames dus als je gewoon je huis er mee voed slechter wordt hoe groter je inverter is.
Ofwel 8kW ten opzichte van 12 kW heeft een beter rendement met een afnamen van 0,5kW wat niets bijzonders is in de avond en nacht uren

Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BenSKIP
Het sneller kunnen laden/ontladen is niet het punt. Een 12K heeft wat overcapaciteit, zal dus niet heel hard hoeven te werken en wordt dus ook minder warm, waardoor je de degradatie beperken zal.
Condensatoren vinden warmte namelijk niet tof, met laden/ontladen kan de Deye richting de 50'C oplopen. Heb je overcapaciteit, dan is dus ook de koelcapaciteit groter.
Ja, je zal een hoger standby verbruik hebben, maar dat vangt je accu wel op.
Zelf heb ik 3x 140mm fans onder de Deye zitten en stuur ik middels een PWM module het toerental op basis van temperatuur die fans aan. Vanaf 30'C gaan de fans temp gestuurd optoeren en op 50'C draaien de fans op max. https://www.yeggi.com/q/deye+inverter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
SnarfB schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:52:
[...]

Dat van de bekabeling is nú duidelijk, waar ik nog wel tegenaan hik is de opmerking overal om maar een 12kW inverter te nemen.
Ik begrijp ookwel dat je daar sneller je batterijen mee kan laden en ontladen maar ik heb ook ergens gelezen dat het rendement bij kleine afnames dus als je gewoon je huis er mee voed slechter wordt hoe groter je inverter is.
Ofwel 8kW ten opzichte van 12 kW heeft een beter rendement met een afnamen van 0,5kW wat niets bijzonders is in de avond en nacht uren
Ik had "onwetend" de 8kW eerst hangen met 1 accu, na de 2e en 3e accu kwam ik tot de conclusie dat ik de verkeerde omvormer had gekocht. De verliezen van accu -> grid zijn volgens mij identiek en zitten zo rond de 5 a 6%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
peeter123 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:36:
Ik heb recent een EEL V5 battery-pack gebouwd met een JK-BMS. Ik loop echter tegen het probleem aan dat de BMS nooit naar 100% gaat omdat de gewenste absorption spanning niet bereikt wordt. Het lijkt erop dat de daadwerkelijke terminalspanning van de Deye iets naar beneden afwijkt.

Ik heb dit nu opgelost door met de "voltage calibration" van het BMS te spelen maar dat betekend dat hij alle cellen hoger meet dan dat ze daadwerkelijk zijn. Het BMS denk nu dat het pack 54.47 V is, Deye zegt dat hij 54.3V meet en met de multimeter meet ik het echte pack voltage op de terminals van 53.764 V met de Deye aangesloten. Dat laatste is natuurlijk een prima float voltage (3.36 V) maar het is wel onhandig dat ik "verkeerde" settings in het BMS moet zetten.

Ik ken de JK niet maar Seplos heeft een reset naar 100% wanneer de cellen minimaal een half uur op 3,45 volt staan. Da's dus 55,20V voor de pack. De Deye laadt mijn batterijen met 57,8V (dit voltage krijgt hij van de BMS als opdracht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Money schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:35:
[...]
Als ik de SolarEdge omvormer als MI aansluit, wordt deze dan ook behandeld door de sturing als zijnde PV? Dus als ik Zero_export_to_CT heb aan staan met Solar sell enabled en de batterij is vol, dat de 1-fase omvormer dan alsnog terug kan leveren en niet afschakelt? Hetzelfde als de modus Selling First is, dat de 1-fase omvormer dan gewoon alles verkoopt en niet afschakelt.

Onder welke variabele wordt deze opwek weergegeven? Als MI_power? Ik vraag dit omdat ik de data uit solar assistant oid wil halen en dan wil gebruiken om toekomstig PV opwek te gaan voorspellen, dit wil ik of zelf gaan doen of met GBB oid, maar dan moet ik wel weten of ik dat op deze manier wel uit de omvormer gehaald krijg. Zonder de echte PV opwek data is dat minder nauwkeurig en om dit apart uit de solaredge te halen is ook moeilijker dan gewoon rechtstreeks uit de Deye.

Wat betreft de eastron meter bedoelde ik meer dat bij een 1-fase Deye, je de optie hebt om een 1-fase eastron meter vóór de solaredge te hangen. Deze meet dan de PV opwek van de solaredge, de eastron meter is dan verbonden met de Deye 1-fase via RS485 en geeft dit dan weer als PV_power. De Deye 1-fase kan dat Zero_export_to_CT doen dmv de CT-klemmen bij de hoofdaansluiting.

Maar als ik nu een 3-fase Deye gebruik, dan werkt het volgens mij niet om de 1-fase eastron meter voor de solar edge te plaatsen en die uit te lezen via RS485 door de 3-fase Deye omvormer. Vandaar dat ik dan zou uitwijken naar de GEN/MI-poort om hetzelfde te kunnen doen. Maar dan moet ik wel weten hoe de "PV-opwek" weergegeven wordt.
PV-opwek op AUX-ingang als microinverter ingang telt mee als ook teruggeleverd kan worden als accu vol is. Maar als opgemerkt al het verschilt per firmware, als starter FW is C037/FW1135 het meest neutraal, later bieden voordelen in specifieke en/of complexere setups.

Je kan het uit Solar assistant halen, als je zaelf voorspellingen wilt doen dan is KNMI-harmonie de beste optie, kan met een onbetaalde registratie, als je het aantal request per dag beperkt.

Een Eastron heeft in bepaalde situaties voordelen boven CT's, maar met maar 1 PV-omvormer en waarschijnlijk enkel SOC sturing kan het prima met CT's, een externe meter is langzamer (sample frequentie/doorgave)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Domba schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 01:24:
[...]

Een Eastron heeft in bepaalde situaties voordelen boven CT's, maar met maar 1 PV-omvormer en waarschijnlijk enkel SOC sturing kan het prima met CT's, een externe meter is langzamer (sample frequentie/doorgave)
Niet helemaal juist een Eastron SDM630 heeft een vertraging van 100 mS op het leveren van de gewijzigde data dus in theorie kan hij 10x per seconde data zenden, Modbus heeft ook nog wat tijd nodig maar ik denk dat je wel kan stellen dat een modbus externe meter sneller is dan de CT klemmen die een typische sample tijd hebben van 200mS maar ook een relatief hoge onnauwkeurigheid.

[ Voor 6% gewijzigd door rvdgaag op 07-03-2025 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:51
Vraagje: ik heb de minimum SOC op 5% staan, en laad dan op naar 95% via Home Assistant aansturing. Een keer of 3 de afgelopen weken is nu op een (ogenschijnlijk) willekeurig tijdstip de accu van 5% naar 12% geladen. Voor zover ik kan nagaan 'spontaan', dus niet door sturen vanuit Home Assistant. Enig idee wat dit opladen triggert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
MarcoPolet schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:35:
Vraagje: ik heb de minimum SOC op 5% staan, en laad dan op naar 95% via Home Assistant aansturing. Een keer of 3 de afgelopen weken is nu op een (ogenschijnlijk) willekeurig tijdstip de accu van 5% naar 12% geladen. Voor zover ik kan nagaan 'spontaan', dus niet door sturen vanuit Home Assistant. Enig idee wat dit opladen triggert?
Meest waarschijnlijk Forced charge, settings in (master) BMS die een signaal naar de Deye stuurt dat accu te laag is geworden (een cel of gehele packvoltage) en blijkbaar staan je settings voor shutdown en low bat hoger in de Deye dan BMS.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Money
Klopt het dat PV de batterij blijft laden, ook als de netspanning te hoog is? Of als het net uitvalt door een stroomstoring?

En stel dat ik mijn omvormer op "Zero Export to CT" heb staan en het grid valt weg. Springt de omvormer dan automatisch op Zero Export to Load en voedt het mijn apparaten aangesloten op de back-up LOAD uitgang? (mits aangesloten via ATS)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Money schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:23:
Klopt het dat PV de batterij blijft laden, ook als de netspanning te hoog is? Of als het net uitvalt door een stroomstoring?

En stel dat ik mijn omvormer op "Zero Export to CT" heb staan en het grid valt weg. Springt de omvormer dan automatisch op Zero Export to Load en voedt het mijn apparaten aangesloten op de back-up LOAD uitgang? (mits aangesloten via ATS)
Dan gaat Deye in eiland mode als netkwaliteit buiten de grenzen gaat.

In off-grid is TuO niet langer actief en dan bepaalt de normale parameter setting.
PV op MPPT blijft actief reduceert tot verbruik verbruikers en zal accu te laden afhankelijk van de max charge setting.
PV op AUX-ingang als micro inverter is veel meer afhankelijk van de settings of ze mee helpen accu te laden of uitvallen.
(Als ook dar er verschillen zijn voor de MI-ingang gedrag tussen de 20-30 firmware combinaties die te maken zijn)

Edit: Je hebt PV op MPPT's nodig om 3 fase draaiende te houden (accu kan niet gelijk laden en ontladen, in dit geval met externe PV met een 1 fase omvormer)

[ Voor 7% gewijzigd door Domba op 07-03-2025 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Money
Domba schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:53:
[...]

Dan gaat Deye in eiland mode als netkwaliteit buiten de grenzen gaat.

In off-grid is TuO niet langer actief en dan bepaalt de normale parameter setting.
PV op MPPT blijft actief reduceert tot verbruik verbruikers en zal accu te laden afhankelijk van de max charge setting.
PV op AUX-ingang als micro inverter is veel meer afhankelijk van de settings of ze mee helpen accu te laden of uitvallen.
(Als ook dar er verschillen zijn voor de MI-ingang gedrag tussen de 20-30 firmware combinaties die te maken zijn)

Edit: Je hebt PV op MPPT's nodig om 3 fase draaiende te houden (accu kan niet gelijk laden en ontladen, in dit geval met externe PV met een 1 fase omvormer)
Dus als er een 1-fase omvormer op L1 van een 3-fase Deye zit, dan zal deze geen stroom kunnen leveren als er verbruikers zijn op LOAD L2 en L3 (want niet tegelijk laden/ontladen).

Als er een 3-fase omvormer op een 3-fase Deye zit, dan levert deze wel gewoon door bij stroom uitval?

Wat als de modus op moment van netuitval "Selling First" is, zal deze dan omschakelen naar Zero Export to Load? (Want geen export mogelijk door uitvallen grid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Money schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:44:
[...]
Dus als er een 1-fase omvormer op L1 van een 3-fase Deye zit, dan zal deze geen stroom kunnen leveren als er verbruikers zijn op LOAD L2 en L3 (want niet tegelijk laden/ontladen).

Als er een 3-fase omvormer op een 3-fase Deye zit, dan levert deze wel gewoon door bij stroom uitval?

Wat als de modus op moment van netuitval "Selling First" is, zal deze dan omschakelen naar Zero Export to Load? (Want geen export mogelijk door uitvallen grid).
Het laatste kan je misschien zo zien, maar technisch is het eiland mode/off grid.
Grid in en uitgang is uitgeschakeld in dat geval en daarmee de CT's sets extern als ook de LD's set die voor de relais zitten en deze worden anders normaal gebruikt voor Zero export to load ipv de externe bij zero export to CT's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly82
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 17-03 16:38
Hallo allemaal,

Ik lees al enige tijd mee met deze topic.

Ook ik ben van plan om met DeYe en een diy batterij meer zelfverbruik te gaan realiseren.

Ik ben nog in de oriënterende fase en heb nu enkel nog mijn bestaande set Enphase panelen liggen.

Enkele vragen die ik op voorhand nog wel heb, en hier de antwoorden (nog) niet kon vinden:

Ik heb 15x 415 WP met IQ7A rechtstreeks op de Meterkast (3x25A) aangesloten.
De DeYe zal in de schuur komen op ca 20m afstand en op de schuur komt een string van 6 panelen (ergens rond de 500wp per stuk) die ik rechtstreeks op de Deye wil aansluiten zonder enphase of andere zaken (kan dat wel?)

Ik las over problemen met opladen icm. Enphase. Hoe hebben jullie de Enphase aan de Deye gekoppeld. Gewoon via bestaande Gridaansluiting vanuit huis of met extra 2e kabel naar de GEN?

Ik wil wel graag dat ik ook die panelen kan gebruiken om de batterij te gaan laden ipv dat ze naar het net sturen.

Nu twijfel ik of ik ipv 1, meteen 2x kabels ga trekken naar de schuur om de Enphase panelen evt. rechtstreeks op de DeYe aan te sluiten. Ik moet toch gaan graven en kabels trekken dus ga een mantelbuis plaatsen.

Ook lees ik wat over grootte van de batterij. Ik heb nu het plan om (als begin) 1 batterij (16c 16kW) te gaan bouwen. Als ik de post mag geloven is die al snel te klein. Meteen maar 2 of zelfs 3 batterijen er aan hangen?

Ik denk dat ik al snel uitkom bij de 12kW variant van Deye, klopt dit?

Ik heb geen dynamisch contract (ben ik vooralsnog ook niet van plan). Dus het is puur zoveel mogelijk zelf opslaan en ook opgewekte en opgeslagen energie zelf verbruiken.

Alvast bedankt voor jullie reacties en de overload aan info in deze topic :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Jolly82 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:47:
Hallo allemaal,

Ik lees al enige tijd mee met deze topic.

Ook ik ben van plan om met DeYe en een diy batterij meer zelfverbruik te gaan realiseren.

Ik ben nog in de oriënterende fase en heb nu enkel nog mijn bestaande set Enphase panelen liggen.

Enkele vragen die ik op voorhand nog wel heb, en hier de antwoorden (nog) niet kon vinden:

Ik heb 15x 415 WP met IQ7A rechtstreeks op de Meterkast (3x25A) aangesloten.
De DeYe zal in de schuur komen op ca 20m afstand en op de schuur komt een string van 6 panelen (ergens rond de 500wp per stuk) die ik rechtstreeks op de Deye wil aansluiten zonder enphase of andere zaken (kan dat wel?)
Allereerst heb je een lege mantelbuis nodig, voor de 3 kabels van de verlengde CT's voor plaatsing zo dicht mogelijk bij de slimme meter.

een 2e 5x4mm2 kabel is een keuze of je de PV met micro inverters beschikbaar ilty hebben tijdens stroomstoring of in tijdelijke eiland bedrijf.

Het het zou mogelijk moeten zijn met 2 kabels voor off-grid en alleen met firmware 115x die mixed groups zou ondersteunen, waarbij de 2e kabel op LOAD is aangesloten en aan de anderezijde enphase PV en verbruikers die je off-grid ook wilt voorzien, afgesplitst van de netaansluiting, maar ik zelf heb er geen ervaring mee.
Alleen als je onafhankelijk wilt zijn moet je nadenken of een 3e voor3 fase 230V AC kabel nodig is om verbruikers altijd te voorzien (1# voor grid aansluiting 2# om PV AC te koppelen op de Micro inverter ingang, 3# verbruikers op load voor altijd ondersteuning uit accu/PV 4# een mantelbuis voor cat6/7 verlengingkabel(s) voor de CT's.

Met externe CT's direct voor de hoofdschakelaar in on-grid mode heb je met Deye alleen ondersteuning uit de accu als er geen stroomstoring is en de net spannings/frequentie kwaliteit niet buiten de specs is bij 3 fase Deye voor alle 3 fases.
Ik las over problemen met opladen icm. Enphase. Hoe hebben jullie de Enphase aan de Deye gekoppeld. Gewoon via bestaande Gridaansluiting vanuit huis of met extra 2e kabel naar de GEN?

Ik wil wel graag dat ik ook die panelen kan gebruiken om de batterij te gaan laden ipv dat ze naar het net sturen.

Nu twijfel ik of ik ipv 1, meteen 2x kabels ga trekken naar de schuur om de Enphase panelen evt. rechtstreeks op de DeYe aan te sluiten. Ik moet toch gaan graven en kabels trekken dus ga een mantelbuis plaatsen.

Ook lees ik wat over grootte van de batterij. Ik heb nu het plan om (als begin) 1 batterij (16c 16kW) te gaan bouwen. Als ik de post mag geloven is die al snel te klein. Meteen maar 2 of zelfs 3 batterijen er aan hangen?
Voor continue gebruik is beste met LFP-cellen niet boven 0,25C te gaan (voor 300Ah cellen <75A/accu ofwel 4kW/16kWh accu) om de celtemperatuur huishouding op orde te houden bij een gesloten.
Kort stondig kan je wel hoger gaan, maar dan warmen de cellen op en als je kort na opladen met PV terug gaat leveren wat je niet nodig hebt voor de nacht kan temperatuur ver boven 30 Celsius oplopen .
Met prismatic celslen in een gesloten kast ligt ergens rond 0,2C de grens waarboven alles opwarmt en er onder afkoelt.
Heb je een behuizing met geforceerde ventilatie dan ligt de grens wat hoger, mits de ruimte temperatuur niet te veel oploopt of een airco heeft, want de hoeveel warmte die vrijkomt verandert niet.

Zoals bij mij 40kWh eff. accu en 80-100kWh PV opwek op een zonnige dag komt er 7-8kWh aan warmte vrij in minder dan 8 uur, die de ruimte wel uit moet wil het geen sauna worden,
Al helemaal als het ruimte is geisoleerd en maar 90W/graad verlies heeft boven de buitentemperatuur en dan is zonder koeling in de zomer de nachten te kort om voldoende af te koelen en dag op dag 1-2 graad hoger piekt dan de dag ervoor.
Ik denk dat ik al snel uitkom bij de 12kW variant van Deye, klopt dit?

Ik heb geen dynamisch contract (ben ik vooralsnog ook niet van plan). Dus het is puur zoveel mogelijk zelf opslaan en ook opgewekte en opgeslagen energie zelf verbruiken.

Alvast bedankt voor jullie reacties en de overload aan info in deze topic :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:36
Ben ook bezig met de keus Victron of Deye en het concept van Deye spreekt me zeker aan, echter als je op een 12k variant al niet 4k aan vermogen kan starten dan zie ik toch wel serieuze problemen. Zijn er mensen met ervaringen?

Nou hoef ik niet vaak een compressor te starten of te lassen als er geen spanning is, maar zou wel heel fijn zijn mocht het nodig zijn. Ook een WP met 2000W moet natuurlijk netjes kunnen draaien. In deze onzekere tijden wil ik toch dat de basis kan blijven werken mocht er geen spanning meer zijn voor langere tijd.

[ Voor 25% gewijzigd door martijnr17 op 09-03-2025 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Domba schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:50:
[...]

[...]

Voor continue gebruik is beste met LFP-cellen niet boven 0,25C te gaan (voor 300Ah cellen <75A/accu ofwel 4kW/16kWh accu) om de celtemperatuur huishouding op orde te houden bij een gesloten.
Kort stondig kan je wel hoger gaan, maar dan warmen de cellen op en als je kort na opladen met PV terug gaat leveren wat je niet nodig hebt voor de nacht kan temperatuur ver boven 30 Celsius oplopen .
Met prismatic celslen in een gesloten kast ligt ergens rond 0,2C de grens waarboven alles opwarmt en er onder afkoelt.
Heb je een behuizing met geforceerde ventilatie dan ligt de grens wat hoger, mits de ruimte temperatuur niet te veel oploopt of een airco heeft, want de hoeveel warmte die vrijkomt verandert niet.

Zoals bij mij 40kWh eff. accu en 80-100kWh PV opwek op een zonnige dag komt er 7-8kWh aan warmte vrij in minder dan 8 uur, die de ruimte wel uit moet wil het geen sauna worden,
Al helemaal als het ruimte is geisoleerd en maar 90W/graad verlies heeft boven de buitentemperatuur en dan is zonder koeling in de zomer de nachten te kort om voldoende af te koelen en dag op dag 1-2 graad hoger piekt dan de dag ervoor.

[...]
Waar heb je die 0,2 C vandaan ?? Zie ik nergens, als je naar de LF280K EVE prismatic cellen spec's kijkt is het simpelweg 0,5C bij 25 graden celcius lifecycles zijn dan 6000+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
martijnr17 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:50:
[...]

Ben ook bezig met de keus Victron of Deye en het concept van Deye spreekt me zeker aan, echter als je op een 12k variant al niet 4k aan vermogen kan starten dan zie ik toch wel serieuze problemen. Zijn er mensen met ervaringen?

Nou hoef ik niet vaak een compressor te starten of te lassen als er geen spanning is, maar zou wel heel fijn zijn mocht het nodig zijn. Ook een WP met 2000W moet natuurlijk netjes kunnen draaien. In deze onzekere tijden wil ik toch dat de basis kan blijven werken mocht er geen spanning meer zijn voor langere tijd.
Kijk naar je verbruikers die je wilt starten, de 12K kan maximaal kortstondig op 1 fase 75A geven, grote verbruikers zoals zware pompen of compressoren gebruiken wel 90A of meer als opstartstroom, dat trekt de Deye niet. De zwaarste hybride Victron kan max kortstondig 9000watt aan dus dat is maar 40A.

Dit is alleen een issue, voor zover het al een issue is, als je de omvormer voor islandmode gebruikt, werkt hij parallel aan het net dan is er geen probleem. Een warmtepomp ramt zichzelf nooit naar max power, bouwt langzaam op dus daar heb je het startstroom issue nooit.

[ Voor 7% gewijzigd door rvdgaag op 09-03-2025 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly82
[...]

Victron was aanvankelijk ook mijn keuze, puur omdat het leek dat er geen AiO 3 fase oplossing was die mij van alle zaken voorziet. Maar ik vind Victron extreem duur 8)7 en 3x multiplus of quadro zou gewoon te gek zijn en daar heb ik ook de ruimte niet voor.

Okee het is qualitatief goed spul met echte omvormers etc. maar overkill voor mijn situatie.

Toen kwam ik op o.a. YT de DeYe tegen, diverse buitenlandse fimpjes later weet ik wel dat DeYe mijn way2go is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly82
rvdgaag schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:59:
[...]

Kijk naar je verbruikers die je wilt starten, de 12K kan maximaal kortstondig op 1 fase 75A geven, grote verbruikers zoals zware pompen of compressoren gebruiken wel 90A of meer als opstartstroom, dat trekt de Deye niet. De zwaarste hybride Victron kan max kortstondig 9000watt aan dus dat is maar 40A.

Dit is alleen een issue, voor zover het al een issue is, als je de omvormer voor islandmode gebruikt, werkt hij parallel aan het net dan is er geen probleem. Een warmtepomp ramt zichzelf nooit naar max power, bouwt langzaam op dus daar heb je het startstroom issue nooit.
Mijn grootste verbruiker zou mijn 5kw airco zijn. Mogelijk dat ik nog van het gas af ga en electrisch koken maar vooralsnog niet. Daarnaast in de garage een houtwerkplaats met enkel 220v aparatuur. Daar zou dan mijn vlak-vandiktebank icm. de centrale afzuiging óf de compressor de grotere sluipert zijn.

Maar gezien we hier in de afgelopen 15 jaar slechts 4 á 5 keer een stroomuitval hebben gehad maak ik me daar vooralsnog niet zo druk om. Die machines werken doorgaans als er netspanning is. Tegen die tijd dat het vaker voorkomt kan ik altijd nog kijken hoe ik dat gaa aanpakken.

Vooralsnog is de prioriteit om zoveel mogelijk zelf op te slaan en te gebruiken (met name nachtelijke uurtjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
rvdgaag schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:56:
[...]
Waar heb je die 0,2 C vandaan ?? Zie ik nergens, als je naar de LF280K EVE prismatic cellen spec's kijkt is het simpelweg 0,5C bij 25 graden celcius lifecycles zijn dan 6000+.
Komt uit de praktijk vanuit de temperatuur huishouding als je passieve koeling hebt ( kijk maar eens in je data)
0,5C kan prima maar er staat niet voor niets bij 25 graden er direct achter en dat is niet passief gekoeld.
Als je wat verder in de spec sheet kijkt, tenminste de meer recente, zie je ook hoeveel warmte verlies er is per zijde van de cel en meestal heb je XZ vlak van de cellen tegen elkaar staan met enkel een isolatieplaatje er tussen, zonder koelplaat er tussen.
Meeste accu modules hebben geen actieve koeling en zijn een gesloten kast.

Als je hybride met accu's in een ruimte hangt die je makkelijk bij buitentemperatuur van -5Celsius op 20 graden kunt houden met een 500W, dan weet je dat met 12kW Deye LV, als er meer warmte vrijkomt bij uren laden en ontladen dat je die moet afvoeren uit de ruimte.
Als je AC gekoppelde PV, waar ik op reageerde, of van het net laad komt er ~5% meer als warmte vrij , vanwege AC/DC conversie voordat deel, dan van PV op de eigen Deye MPPT's.
Als ook dat je ~6% verlies hebt bij uit accu terugleveren naar het net en met dynamisch contract heb je al snel met uurblokken te maken, wordt in 2e helft misschien per kwartier als Day a head overschakelt naar 15 minuten tijdsblokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly82
Domba schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:50:
[...]

Allereerst heb je een lege mantelbuis nodig, voor de 3 kabels van de verlengde CT's voor plaatsing zo dicht mogelijk bij de slimme meter.

een 2e 5x4mm2 kabel is een keuze of je de PV met micro inverters beschikbaar ilty hebben tijdens stroomstoring of in tijdelijke eiland bedrijf.
De CT's had ik al rekening mee gehouden. Kan dat ook met een CAT6 kabel? Ik heb gelezen dat die kabels van de CT's met gemak tientallen meters kunnen worden verlengd. In mijn geval zou de totale lengte om en nabij de 15m worden.
Je zegt 5x4mm2, is 5x6mm2 overdreven? dat was ik namelijk van plan.
En idd ik wil de Enphase ook beschiokbaar houden mocht het grid wel eens wegvallen.
Het het zou mogelijk moeten zijn met 2 kabels voor off-grid en alleen met firmware 115x die mixed groups zou ondersteunen, waarbij de 2e kabel op LOAD is aangesloten en aan de anderezijde enphase PV en verbruikers die je off-grid ook wilt voorzien, afgesplitst van de netaansluiting, maar ik zelf heb er geen ervaring mee.
Alleen als je onafhankelijk wilt zijn moet je nadenken of een 3e voor3 fase 230V AC kabel nodig is om verbruikers altijd te voorzien (1# voor grid aansluiting 2# om PV AC te koppelen op de Micro inverter ingang, 3# verbruikers op load voor altijd ondersteuning uit accu/PV 4# een mantelbuis voor cat6/7 verlengingkabel(s) voor de CT's.

Met externe CT's direct voor de hoofdschakelaar in on-grid mode heb je met Deye alleen ondersteuning uit de accu als er geen stroomstoring is en de net spannings/frequentie kwaliteit niet buiten de specs is bij 3 fase Deye voor alle 3 fases.
Helder verhaal, dan trek ik voor de zekerheid extra kabels door de mantelbuis. en dan 3 stuks van 5x4mm2 dus. Als ik toch ga graven kan ik het er net zo goed in leggen.

[...]
De Warmteontwikkeling die je beschrijft, is daar s'winters ook sprake van met geringere PV opbrengst? En is het een minder probleem als de accu groter is? zegge 3 stuks van 14kWh? ik kan me voorstellen dat de laadstroom dan wordt verdeeld over de drie en dat daardoor de accu's minder snel opwarmen.

Ik was namelijk wel van plan om een warmtepad in de accu te doen en de kast te gaan isoleren.

De DeYe en de accu(s) moeten in een enkelsteens, onverwarmde schuur komen waarin een gemetselde kast zit van h2m x d62cm x b90cm. Die kast wilde ik nog gaan isoleren.

Ik kan natuurlijk een temperatuur geschakelde ventilatie gaan inbouwen of simpelweg geen deur voor de kast doen of de deur in de zomer openen als de temperaturen te hoog oplopen en in de winter de warmte binnenhouden.
Ik ga hoe dan ook alles met Homeassistant koppelen en monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Jolly82 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 14:19:
[...]

De CT's had ik al rekening mee gehouden. Kan dat ook met een CAT6 kabel? Ik heb gelezen dat die kabels van de CT's met gemak tientallen meters kunnen worden verlengd. In mijn geval zou de totale lengte om en nabij de 15m worden.
Je zegt 5x4mm2, is 5x6mm2 overdreven? dat was ik namelijk van plan.
nee, 5x4mm2 is een minium, dikker is beter, minder spanningsval is beter
En idd ik wil de Enphase ook beschiokbaar houden mocht het grid wel eens wegvallen.
Het zou met 2 AC kabels kunnen, met de meest recente firmware, maar ik heb er geen ervaring mee. *)
Het kan zonder meer met 3 AC kabels (#1 grid, #2 verbruikers op LOAD, #3 externe PV op Micro inverter ingang)

*) ik heb wel wat getest met externe PV met eigen 1f omvormer tussen de verbruiker op load ingang
Tot FW 1144 glipt ongecontroleerd als er meer opwek van externe PV opwek op LOAD is dan verbruik op zelfde LOAD (mixed groups) het net op terwijl PV op Deye MPPT's de accu ingaan, dat zou vanaf FW1147 niet meer het geval zijn, alleen heb ik dat nog niet getest (in huidige fase van woning opknappen zitten de groepenkasten nog te veruit elkaar, heb voor elke in/uitgang een aparte met voor load nog 3 onderverdelers en dichts bijzijnde is 15 meter op moment, pand is een U van 24x26m ) en of dat ergens anders nog met beperkingen komt.
[...]

Helder verhaal, dan trek ik voor de zekerheid extra kabels door de mantelbuis. en dan 3 stuks van 5x4mm2 dus. Als ik toch ga graven kan ik het er net zo goed in leggen.

[...]

De Warmteontwikkeling die je beschrijft, is daar s'winters ook sprake van met geringere PV opbrengst? En is het een minder probleem als de accu groter is? zegge 3 stuks van 14kWh? ik kan me voorstellen dat de laadstroom dan wordt verdeeld over de drie en dat daardoor de accu's minder snel opwarmen.

Ik was namelijk wel van plan om een warmtepad in de accu te doen en de kast te gaan isoleren.

De DeYe en de accu(s) moeten in een enkelsteens, onverwarmde schuur komen waarin een gemetselde kast zit van h2m x d62cm x b90cm. Die kast wilde ik nog gaan isoleren.

Ik kan natuurlijk een temperatuur geschakelde ventilatie gaan inbouwen of simpelweg geen deur voor de kast doen of de deur in de zomer openen als de temperaturen te hoog oplopen en in de winter de warmte binnenhouden.
Ik stip dat warmteverlies aan, dat je er rekening mee kunt houden.
In de winter ook met dynamisch contract zal je eerder moeten verwarmen om de cellen bij voorkeur >15 Celsius te houden, terwijl in de zomer je de warme lucht van hybride het liefst direct naar buiten blaast/afzuigt. Hoe meer accu opslag hoe intensiever je gebruik is en 10-15% komt als warmte vrij. Voor een kleine kast doet een ventilatie fan al heel veel.
Op moment heb je geen dynamisch contract, op moment je die wel hebt of variabele netwerkkosten wordt ingevoerd, komt het ook met sprinten omdat prijs maar 1-2 uur gunstig is, veel vermogen in korte tijd.
Vanaf half juni '25 is de bedoeling dat de Day ahead en intraday markt omschakelen naar kwartierprijzen in EU.
En in paar jaar later, waarschijnlijk vanaf 2028 de regio-netwerkbeheerders in NL ~2/3 van de nu vaste netwerkkosten gaan innen via de kWh prijs en daarbij is de keuze al gemaakt voor per tijdblok van een uur.
Wat het tarief wordt en hoeveel stappen de factor krijgt is nog niet bekend, persoonlijk verwacht ik 10 stappen van 0%-100% en waarbij 100% makkelijk 25-30ct/kWh kan worden vanweg netbelasting.
Sinds 1-1-'25 hebben grootverbruikers op transportnet (EHS/HS-vlak) al variabele netwerktarieven, in 5 stappen van 60-100% van basistarief.
Variabel netwerkkosten 2025 die Tennet als netwerkbeheerder hebben (1=100% in stappen van 10% 5= 60
%)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqegkJth_gVqA4xH_fMQLvUwp7c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7K5t5xm4htV27tQV4t9dvSwm.png?f=user_large

Zuiver als voorbeeld en alleen de netwerkkosten zonder wat energieleverancier rekent, omdat de stappen de factor krijgt en basistarief die jaarlijks bijgesteld kan worden nog niets over bekent is Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UfdyFSfuHFnqmELoULexKLBLqvo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9YyhhhPeuOD4HtDl0LqlJXFa.png?f=fotoalbum_large.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
[...]

Allereerst waar je op react is splitfase in off-grid en dat zo maar door te trekken naar 3 fase.

Mijn praktijk ervaring is dat het voor kan komen als je een 1 fase lasapparaat (240A MMA/TIG) op load gebruikt dat Deye LV 12k reboot.
Ik heb het 2 keer gehad in eilandbedrijf in 2 jaar en in beide gevallen was het 6000-6100W op 1 fase (eens in de 500-700 bedrijfsuren van lasapparaat). Deye komt dan na 70-90seconden weer terug met de spanning. Edit overigens niet tijdens het opstarten, maar na paar meter lassen, met kleinere hobby lasser haal je die grens mogelijk niet eens omdat je die niet continue op >200A kunt gebruiken en thermische beveiliging van lasapparaat ingrijpt.

De oplossing is aansluiten op gridzijde na de CT's en te ondersteunen met "zero export to CT's"
Dat is dan geen 100% eilandbedrijf zonder netaansluiting meer, maar eilandbedrijf met netondersteuning.

Verder verschilt het per firmware hoeveel scheefbelasting je kunt trekken, zie eerdere post hier, bij diverse firmware versies vermeldt.
Alleen bij heel oude firmware kan je nog 11,5kW op 1 fase gebruiken bij 12kW Deye LV en die is helemaal niet aan te raden, want over het algemeen heb je geen groepenkast, huisbekabeling, koppeling zoals Wago's (veelal 2,5mm2 met max 30A langdurig) die geschikt zijn om lang op 50A continue te gebruiken zonder oververhitting.

[ Voor 6% gewijzigd door Domba op 09-03-2025 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:18
Jolly82 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 14:19:
[...]

Ik heb 2x een Deye 12K in mijn geisoleerde schuur hangen. M'n gehele woning zit achter de load uitgang van de Deye. Binnen in mijn schuur was het van de winter gewoon altijd boven de 10C terwijl het buiten 0C was :P. Ik heb geen actieve verwarming in de accu's en schuur. Vermoed ook niet dat dit nodig zal zijn tenzij het extreem gaat vriezen in NL.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4IiItpsy2-z2BxOsovQp9Pq5hQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5YmzzBQyuvzXXHscJOvJyzfe.png?f=fotoalbum_large

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Best
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 04-10 15:43
Is het ook mogelijk om met de deye in de wintermaanden op een dynamisch contract automatisch op de goedkoopste tijden de accu te laden?
Mijn setup hangt trouwens in een loods waar nu geen internet is daar zou dan een MiFi dongle moeten neem ik aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:20
Tha Best schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:32:
Is het ook mogelijk om met de deye in de wintermaanden op een dynamisch contract automatisch op de goedkoopste tijden de accu te laden?
Mijn setup hangt trouwens in een loods waar nu geen internet is daar zou dan een MiFi dongle moeten neem ik aan.
Als je dat wil met Deye zelf, dat kan, met Deye Copilot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Best
De linker instelling start weet iemand waar die voor is?
Mijn HV Deye stuurt de accu op voltage tussen de 210VDC en 240VDC op dit moment.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bEPxUDlZVGOu2_VfaMDK7UMSG94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g2mqRuE2Jy6hJkhMUr8p7xKG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
@Tha Best Bij de Deye LV is dat wanneer de generator moet starten als module/bank spanning of SOC onder die opgegeven waarde komt en er een generator is aangesloten en ook ingesteld bij advanced settings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:44
Giem schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:06:
[...]

Als je dat wil met Deye zelf, dat kan, met Deye Copilot
Iemand hier al weleens mee getest :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Best
Domba schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:56:
@Tha Best Bij de Deye LV is dat wanneer de generator moet starten als module/bank spanning of SOC onder die opgegeven waarde komt en er een generator is aangesloten en ook ingesteld bij advanced settings
Ah dat makes sense. Dan moet je het als twee kolommen lezen dus.
Gen links en grid rechts
Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:20
ybos schreef op maandag 10 maart 2025 @ 18:09:
[...]

Iemand hier al weleens mee getest :?
Ja. Ervaringen met weinig zon zijn goed, dat kan hij goed sturen op marktprijzen.

Met veel zon en eigen opwek, zoals nu, dan begint hij wat mij betreft te vroeg met laden, waardoor hij rond 9 of 10 uur in de ochtend al gaat laden en het dan eigenlijk slimmer is om nog terug te leveren tegen een hoog tarief en van 11 - 14 uur te laden om de piek van de panelen op te vangen tegen een nog lager tarief.

Maar dat is mijn ervaring met een dynamisch contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Giem schreef op maandag 10 maart 2025 @ 20:04:
[...]

Ja. Ervaringen met weinig zon zijn goed, dat kan hij goed sturen op marktprijzen.

Met veel zon en eigen opwek, zoals nu, dan begint hij wat mij betreft te vroeg met laden, waardoor hij rond 9 of 10 uur in de ochtend al gaat laden en het dan eigenlijk slimmer is om nog terug te leveren tegen een hoog tarief en van 11 - 14 uur te laden om de piek van de panelen op te vangen tegen een nog lager tarief.

Maar dat is mijn ervaring met een dynamisch contract.
Ok, forecast van de zon zou dus beter kunnen. Kan je ergens terugkoppeling geven zodat er verder ontwikkeld word of?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
Tha Best schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:32:
Netwerk is sowieso een vereiste, kijk eens naar GBBoptimizer.

Co pilot van Deye kan ook alleen houdt deze geen rekening met je loads, het weer en de zonsvoorspelling is onnauwkeurig, straks in Juni gaat de dynamische pricing per 15 minuten en GBB is daar al klaar voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Elke accu die op EPEX gestuurd wordt is daar klaar voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-10 12:34
peeter123 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:36:

Zet die float mode (switch) uit als die nog niet uitstaat. En zet overal de laatste v15.38 fw op de JK bmssen.
Hier mijn settings:
edit: mijn soc-0% staat nu op 2.9v trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d01q_FgufKV7jt5X50i6eT7wO0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t198YzU0MYoTq6DQqlyuVykA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abHXu6a_mnmTU134vvvWuepDoPk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WmTm5e6Z7BXflXJhfunlNrSb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjikLzWQya10phh2L-C_6I_3QkI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KKXnsGj7MCxlQOvCv6s6I21O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwfQTtsNgrw56dMIsIFo0_Zw0UU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ft6psVT6uX8HW3U0RSuEA1xG.jpg?f=fotoalbum_large

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-10 13:02
Ben blij te zien dat er een dedicated topic is over de Deye omvormer! Heb er zelf eentje binnen en ga deze de komende maanden installeren, zie het als hobby :)
Ik zal de Deye aansluiten op een prebuild accu die ik ergens in de komende 3 weken zal ontvangen. De set zal in de losstaande schuur worden geplaatst wegens veiligheid. Ik heb verder ook 3 setjes zonnepanelen die met micro omvormers zijn aangesloten.

Bij de recente verbouwing voorzag ik al dat ik een 3 fase (4x 4mm) stroomkabel en UTP wilde naar de schuur, deze liggen er nu ook en zijn in gebruik.. Maar ik realiseer me inmiddels dat je; wanneer je de thuisaccu als power backup wil gebruiken, je een tweede kabel nodig hebt. (dat is dus nog een klusje)

Door deze huidige beperking van 1 kabel, kan ik de "backup functie van de Deye nu niet gebruiken, maar doel is wel uiteindelijk het hele huis aan te sluiten op de "Load" poort.

Ik heb geprobeerd de huidige en de gewenste situatie te 'modelleren' in paint.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6w9oxbNy4tmKiFtPw1WUdDt_Iz8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VJ3y9kAccp4uFGbbXyomyZiP.png?f=fotoalbum_large

Mijn vraag aan jullie is, en ik hoop dat jullie me willen helpen want het is moeilijk dit zelf te vinden; stel dat ik geen denkfout maak en de "gewenste" situatie zoals hierboven getekend mogelijk blijkt en dus het huis op de "load" poort kan draaien, hoe zit het dan met de volgende situaties:
  1. Wat als ik meer vraag dan de 12kW door bijvoorbeeld de auto te laden en veel andere verbruikers aan te hebben? Kan de Deye dat dan leveren door zelf 12kW te genereren uit de opslag en dat wat hij tekort komt aan te vullen direct uit de grid?
  2. Wat als het huis draait op de grid aansluiting en het huis genereert meer dan het gebruikt, is de Deye in staat het overschot dat hij binnen krijgt op de "load" poort door te geven aan de grid/battery?
Bij voorbaat dank voor jullie hulp / advies / kritiek _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
procyon schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:01:
Ben blij te zien dat er een dedicated topic is over de Deye omvormer! Heb er zelf eentje binnen en ga deze de komende maanden installeren, zie het als hobby :)
Ik zal de Deye aansluiten op een prebuild accu die ik ergens in de komende 3 weken zal ontvangen. De set zal in de losstaande schuur worden geplaatst wegens veiligheid. Ik heb verder ook 3 setjes zonnepanelen die met micro omvormers zijn aangesloten.

Bij de recente verbouwing voorzag ik al dat ik een 3 fase (4x 4mm) stroomkabel en UTP wilde naar de schuur, deze liggen er nu ook en zijn in gebruik.. Maar ik realiseer me inmiddels dat je; wanneer je de thuisaccu als power backup wil gebruiken, je een tweede kabel nodig hebt. (dat is dus nog een klusje)

Door deze huidige beperking van 1 kabel, kan ik de "backup functie van de Deye nu niet gebruiken, maar doel is wel uiteindelijk het hele huis aan te sluiten op de "Load" poort.

Ik heb geprobeerd de huidige en de gewenste situatie te 'modelleren' in paint.

[Afbeelding]

Mijn vraag aan jullie is, en ik hoop dat jullie me willen helpen want het is moeilijk dit zelf te vinden; stel dat ik geen denkfout maak en de "gewenste" situatie zoals hierboven getekend mogelijk blijkt en dus het huis op de "load" poort kan draaien, hoe zit het dan met de volgende situaties:
  1. Wat als ik meer vraag dan de 12kW door bijvoorbeeld de auto te laden en veel andere verbruikers aan te hebben? Kan de Deye dat dan leveren door zelf 12kW te genereren uit de opslag en dat wat hij tekort komt aan te vullen direct uit de grid?
  2. Wat als het huis draait op de grid aansluiting en het huis genereert meer dan het gebruikt, is de Deye in staat het overschot dat hij binnen krijgt op de "load" poort door te geven aan de grid/battery?
Bij voorbaat dank voor jullie hulp / advies / kritiek _/-\o_
Ik heb persoonlijk gekozen om de heavy users zoals autolader/WP/Kookgroep niet achter de loaduitgang te zetten (als is die laatste discutabel omdat die nog wel makkelijk kan zijn bij netuitval, maar dan zet ik wel ff wat om in de meterkast als het echt zo ver is).
Ik wil niet dat er bij netuitval per ongeluk een auto geladen word en de accu dan zo leeg is.
Is misschien wat om over na te denken.

1: ja. In netgekoppelde modus zit de busbar van de Deye gekoppeld met de grid/load. Deze busbar kan een veelvoud van het netto vermogen van de Deye doorgeven (is enkel wat koper en relais), check je typeplaat hoeveel stroom hij kan doorvoeren, staat er duidelijk op vermeld.
2: Solar aansluiten op je Load port is niet handig maar het werkt wel, net als bij "1", de load en grid aansluiting zijn in normaal bedrijf gekoppeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
@procyon Je situatie is ergens vergelijkbaar met @Jolly82 hier en dan de 2 kabel oplossing.

Of het wel werkt weet ik niet, ik ken geen voorbeelden,
Je hebt geen enkel regelvermogen zonder PV op de MPPT's van Deye en met alle PV 9,5kWp als mixed group en dan moet je kijken of je ergens ervaring met zeer recente firmware FW 1151 of 1156 kunt vinden.
Bij oudere als FW-F150 zijn erbij bepaalde setups dat PV-opwek van mixed groups niet opgeslagen wordt in de accu. Een setup die je voorstelt heb ik nog niet eerder gezien, dat wordt uit proberen.

Met enkel PV tussen verbruikers op load, daarvan de opwek niet gestuurd kan worden in on-grid mode, als je niet wilt terugleveren.
In off-grid heb je nog wel frequentiesturing. Maar kan wel met verrassingen komen voor apparatuur die de netfrequentie gebruiken, zoals sommige wekkers die geen DCF77 gebruiken en voor gaan lopen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
1) Ja, 45A per fase kan er doorheen van alle bronnen gecombineerd.
2) Ja, afhankelijk van firmware kan PV aan grid ook de batterij in en soms moet je daarvoor de gen-poort op MI setting instellen. Voorwaarde is wel dat je een energie-meter werkend hebt in de vorm van de meegeleverde CT klemmen of een RS485 model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Dank @jadjong @Domba @ybos ! Duidelijk verhaal. Dan ga ik dit plan verder uitwerken de komende maanden.
ybos schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:01:
[...]

Ik heb persoonlijk gekozen om de heavy users zoals autolader/WP/Kookgroep niet achter de loaduitgang te zetten (als is die laatste discutabel omdat die nog wel makkelijk kan zijn bij netuitval, maar dan zet ik wel ff wat om in de meterkast als het echt zo ver is).
Ik wil niet dat er bij netuitval per ongeluk een auto geladen word en de accu dan zo leeg is.
Is misschien wat om over na te denken.
Ik sta er nu ook zo in, vooral de auto laden plannen we zelf op goedkope momenten.
Maar even vooruitgekeken naar de nieuwe situatie in 2027 in de zomer maanden; kan ik nu nog lekker salderen, maar krijgen we straks maar een paar cent per teruggeleverde Kwh omdat de energiebelasting en de BTW wegvalt.

In mijn situatie, zou dat op jaarbasis al bijna 900 euro per jaar gaan kosten. kWh's die ik teveel produceer in de zomer (+/- 30kWh per dag teveel), moeten juist dagelijks worden gebufferd in mijn accu en grootverbruikers zoals onze auto's zijn daar onmisbaar in.

Die 30kWh verkopen zal straks niets meer opbrengen op die uren (We zitten op een dynamisch contract).

In de wintermaanden, is dan het idee om de accu een aantal maal per week vol te laden op de goedkoopste momenten en verder 0 op de meter te draaien. We zijn van het gas af en verbruiken op koude dagen ongeveer 25kWh gemiddeld per dag (ex auto's). De auto's laden we dan direct vanaf het grid.

Vraagje daarover; Wanneer ik dan in de winter de auto (op een goedkoop moment) oplaad, wil ik dat ie dat dan direct van het grid doet, terwijl het gehele huis (dus ook de laadpaal) op de "load" poort zit van de Deye.

Ik hoopte met Homey het zo te programmeren dat er zodra er meer dan 50watt verbruikt wordt door de laadpaal, er een seintje gaat naar de DEYE waarin ik zet dat de max discharge current van de batterij op 0 ampère gaat, waardoor de Deye het volledige huis (dus ook de laadpaal) volledig op de grid laat werken zoals met onderstaande bouwstenen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6oTvLhrEICK7vUCvIPgzR5gIQm0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Egq9bQCM6Iho26qbzmPSWjkN.png?f=fotoalbum_large

Het is even proberen straks, maar ik hoop dat de "load" poort eigenlijk 100% op "grid" loopt wanneer ik de max discharge van de accu erg laag of zelfs op 0 zet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
procyon schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:08:
Vraagje daarover; Wanneer ik dan in de winter de auto (op een goedkoop moment) oplaad, wil ik dat ie dat dan direct van het grid doet, terwijl het gehele huis (dus ook de laadpaal) op de "load" poort zit van de Deye.

Ik hoopte met Homey het zo te programmeren dat er zodra er meer dan 50watt verbruikt wordt door de laadpaal, er een seintje gaat naar de DEYE waarin ik zet dat de max discharge current van de batterij op 0 ampère gaat, waardoor de Deye het volledige huis (dus ook de laadpaal) volledig op de grid laat werken zoals met onderstaande bouwstenen:

[Afbeelding]

Het is even proberen straks, maar ik hoop dat de "load" poort eigenlijk 100% op "grid" loopt wanneer ik de max discharge van de accu erg laag of zelfs op 0 zet.
Stel het apparaat in op 'export to load/essentials' en het doet wat jij wilt. Alleen de batterij ontladen als er stroom aan de load kant gevraagd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Oke dank voor de suggestie! Ga ik proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
procyon schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:08:
Dank @jadjong @Domba @ybos ! Duidelijk verhaal. Dan ga ik dit plan verder uitwerken de komende maanden.

[...]

Ik sta er nu ook zo in, vooral de auto laden plannen we zelf op goedkope momenten.
Maar even vooruitgekeken naar de nieuwe situatie in 2027 in de zomer maanden; kan ik nu nog lekker salderen, maar krijgen we straks maar een paar cent per teruggeleverde Kwh omdat de energiebelasting en de BTW wegvalt.

In mijn situatie, zou dat op jaarbasis al bijna 900 euro per jaar gaan kosten. kWh's die ik teveel produceer in de zomer (+/- 30kWh per dag teveel), moeten juist dagelijks worden gebufferd in mijn accu en grootverbruikers zoals onze auto's zijn daar onmisbaar in.

Die 30kWh verkopen zal straks niets meer opbrengen op die uren (We zitten op een dynamisch contract).

In de wintermaanden, is dan het idee om de accu een aantal maal per week vol te laden op de goedkoopste momenten en verder 0 op de meter te draaien. We zijn van het gas af en verbruiken op koude dagen ongeveer 25kWh gemiddeld per dag (ex auto's). De auto's laden we dan direct vanaf het grid.

[Afbeelding]

Ik ben ook naar deze app aan het loeren geweest maar is (nog?) redelijk basic. Wel fijn om bijvoorbeeld een alarm te triggeren wanneer netspanning uit gaat, maar de commando's zijn redelijk "hard". En gaan vervolgens niet automatisch terug wanneer de overschreden drempelwaarde weer retour is naar normale waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:31
Het is misschien vloeken in de kerk, maar weet iemand of er ook een solis topic is, ik kan het niet vinden.
Die hybride is voor mij geschikter vanwege de 1000 volt max PV

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:55
Heeft iemand al ervaring met de Dyness powerbox G2? https://etronixcenter.com...v_OaZAlkzT6caAqw6EALw_wcB

Ik ben aan het kijken om thuisaccus toe te passen, en ik ben wel gecharmeerd van deze accus (overcurrent/overtemperature beveiliging, breaker, geintegreerde blusunit en natuurlijk de prijs). Mijn idee zou zijn mijn huidige goodwe te vervangen voor een Deye, en dan 1 of 2 van deze units toe te passen voor peakshaving en trading.

Mijn idee is (volgens de manual van dyness): batterijen parallel uitlaten komen op een busbar, geen mega zekering (want breakers zitten al op de batterij?), aan uit knop op de plus --> Deye. Correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amster
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:00
Ik ben mij ook aan het oriënteren voor een batterij oplossing.
De Deye lijkt mij het meest interessante, maar ik he 2 vragen hier over.

1. hoe werkt het als er tijdelijk meer vraag uit de woning is dan er aan zonnen opwek is?
Ik zie in mijn over zicht in home assistant met name in deze maanden dat ik in een uur zonnestroom verbruik en terug lever (zou dus in de de batterij moeten gaan als ik die heb en deze niet vol zit) maar ook dat ik uit het net trek omdat er net een wolk wat langer voor de zon schuift.

2. ik heb 3x 4 panelen met micro omvormers op het dak liggen, nu heb ik nog een 1 fase meterkast maar dat moeten een 3 fase gaan worden. Ik de micro omvormers al bekabeld als zijnde 3 fase (3xL+N) kan ik dat straks zo aansluiten op de GEN\MI ingang van de Deye (SUN-12K-SG04LP3-EU)?

alvast bedankt voor de reacties.

Don't speak unless you can improve on the silence.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:48
@Amster

Beetje off-topic:

3f meterkast? De meeste mensen hebben dat echt niet nodig. Ik denk dat over 5 jaar we naar 3x25A kijken als we nu naar 3x35A kijken. Onnodig en duur.

[ Voor 7% gewijzigd door BarryH op 13-03-2025 10:51 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Amster schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:43:
Ik ben mij ook aan het oriënteren voor een batterij oplossing.
De Deye lijkt mij het meest interessante, maar ik he 2 vragen hier over.

1. hoe werkt het als er tijdelijk meer vraag uit de woning is dan er aan zonnen opwek is?
Ik zie in mijn over zicht in home assistant met name in deze maanden dat ik in een uur zonnestroom verbruik en terug lever (zou dus in de de batterij moeten gaan als ik die heb en deze niet vol zit) maar ook dat ik uit het net trek omdat er net een wolk wat langer voor de zon schuift.
Als we van zelfverbruik modus uitgaan, dat kan zonder externe sturing, maar die is wel handig.
Dan is werkmode "zero export to CT's", wat niet nodig is van de PV-opwek gaat de accu in en is er meer nodig komt dat uit de accu, als er meer in de accu zit dan je minium voor het tijdsblok, de rest wordt van net gehaald, net als verbruikers meer vermogen trekken dan je ingesteld hebt voor het tijdsblok, komt de rest van de netaansluiting.
2. ik heb 3x 4 panelen met micro omvormers op het dak liggen, nu heb ik nog een 1 fase meterkast maar dat moeten een 3 fase gaan worden. Ik de micro omvormers al bekabeld als zijnde 3 fase (3xL+N) kan ik dat straks zo aansluiten op de GEN\MI ingang van de Deye (SUN-12K-SG04LP3-EU)?

alvast bedankt voor de reacties.
Ja, dat kan zo (de GEN/MI-ingang is de limiet 20A per fase waar je onder moet blijven)

De grid aansluiting werkt alleen als je 3 fase hebt en alle 3 binnen kwaliteits specs zijn om gebruik te maken van de netaansluiting.
(ik heb dit jaar 2x gehad dat netaansluiting L1 eruit lag, vorig jaar geen enkele keer en in 2023 was het steeds L2 en/of die had >253V. Ik zit alleen op de kabel naar transformator huisje, van de Enexis monteurs die er soms bezig zijn, ben ik tot nu toe niet wijzer geworden of er nog een afzekering/beveiliging tussen trafo en de laagspanningsverdeler met straatkabels zit of aan de primaire 10kV kant een beveiliging)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:59
BarryH schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:51:
@Amster Beetje off-topic: 3f meterkast? De meeste mensen hebben dat echt niet nodig.
Interessant: ik heb ook een 1f- 40A aansluiting maar ga ondanks warmtepompen en panelen zelden over de 40A heen (krijg een appje als dat het geval is). Alleen met EV lijkt mij 3f wel noodzakelijk.

Mag een Deye 6kW zonder problemen op een 25A zekering en een 1f-40A meterkast aangesloten worden?
Wil volgend jaar een 15kW thuisbatterij aanschaffen.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
@Arizona Het kan of het mag is afhankelijk van of de 1f Deye in de lijst van goedgekeurde omvormers voorkomt. Als je op energieleveren kijkt of die in de lijst voorkomt, niet alle 1f 6kW modelen van Deye hebben een toelating dat je deze op het net mag aansluiten. (vorige maand was het alleen de SUN-6K-SG04LP1-EU/BE en geen SG05)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:59
Domba schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:19:
@Arizona Het kan of het mag is afhankelijk van of de 1f Deye in de lijst van goedgekeurde omvormers voorkomt.
Ga ik doen, dank je wel. Een vraag: risico van niet toegelaten is dat de boel afbrandt en ik niet verzekerd ben?

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:48
Aziona schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:08:
[...]

Interessant: ik heb ook een 1f- 40A aansluiting maar ga ondanks warmtepompen en panelen zelden over de 40A heen (krijg een appje als dat het geval is). Alleen met EV lijkt mij 3f wel noodzakelijk.

Mag een Deye 6kW zonder problemen op een 25A zekering en een 1f-40A meterkast aangesloten worden?
Wil volgend jaar een 15kW thuisbatterij aanschaffen.
Ook met EV erbij is het maar de vraag of 3f echt wat toevoegd, of juist zaken ingewikkeld maakt.

Maar dat is meer iets voor het thuisladen topic ofzo
[Korte versie: 1f 32A loadbalancing laadpaal is voor nagenoeg iedereen snel zat om de volgende dag weer op stap te kunnen].

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Domba schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:08:

(ik heb dit jaar 2x gehad dat netaansluiting L1 eruit lag, vorig jaar geen enkele keer en in 2023 was het steeds L2 en/of die had >253V. Ik zit alleen op de kabel naar transformator huisje, van de Enexis monteurs die er soms bezig zijn, ben ik tot nu toe niet wijzer geworden of er nog een afzekering/beveiliging tussen trafo en de laagspanningsverdeler met straatkabels zit of aan de primaire 10kV kant een beveiliging)
100% dat er aan de laagspanningskant van de trafo nog een beveiliging zit :Y
(ik zit regelmatig in die hokjes ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door ybos op 13-03-2025 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
ybos schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:02:
[...]

100% dat er aan de laagspanningskant van de trafo nog een beveiliging zit :Y
(ik zit regelmatig in die hokjes ;) )
Ik had het vermoeden en zou ook logisch zijn.
Ik ben een nieuwsgierig aagje, want ik aas al 2 jaar op een plaatje van de afname middenspanningsruimte of mijn typische terugleveringen in de avondpiek nog terug te zien zijn op de 250kVA transformator en/of indruk van max avond belasting nu vroeger of later valt in mijn buurt en hoe krap het is.
In 2023 was het een enkele keer tijdens laden van mijn accu in de winter en nu was het beide keren dat ik eigenlijk normaal zou terugleveren, maar vanwege te kleine spread juist niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy Burnett
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-10 13:52
Is het mogelijk om iets te doen met de BTW indien je een (Deye) inverter koopt in Duitsland?
Ben namelijk aan het oriënteren voor een SUN-14K-SG05LP3-EU (of 15K) die momenteel verkrijgbaar zijn in wat shops in Duitsland.

EddyBurnett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amster
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:00
BarryH schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:51:
@Amster

Beetje off-topic:

3f meterkast? De meeste mensen hebben dat echt niet nodig. Ik denk dat over 5 jaar we naar 3x25A kijken als we nu naar 3x35A kijken. Onnodig en duur.
Wij hebben nu een 1 fase 35A met 10 groepen met aardlek (inlc. kookgroep) , 4 alamat's voor airco (3x) en een warmtepompboiler van max 2600 watt). en een 16A 3+N alamat voor de zonnepanelen

Hiernaast heb ik nu 4900 Wp aan zonnepanelen, hier moeten nog 5 panelen (en misschien zelfs nog 4 op noord) bij.
We zijn in oktober van de stadsverwarming af gegaan, en hebben het net aan comfortable gehad op de paar dagen dat het echt vroor, willen nog wat Infrarood panelen bijplaatsen in de woonkamer voor die dagen. 2 of 3 x 700 watt extra

Maar de grootste reden is dat de meter kast toch gerenoveerd moet worden.
kast is van begin jaren 80 van de vorige eeuw.
Bij het plaatsen ven de doorvoer door de gevel tbv de warmtepompboiler, sloeg de boor vast van de betonboorder, groep zat zonder spanning, maar alle hendeltjes op de automaten stonden netjes op "aan". Moest handmatig de groep afschakelen en weer aan voor stroom..... das voor mij wel een treken dat het e.e.a vervangen moet worden.

Dus dan maar meteen voor 3x 25A, de kabels liggen er al, 3 smeltpatroontjes en een nieuwe meter en we gaan weer mee in de vaart der volkeren. :+

maar weer on topic :)

Don't speak unless you can improve on the silence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
Beste Tweakers, aangezien ik weinig mensen heb in mijn omgeving om hier met mij over te discussieren zou ik graag jullie input hebben over mijn overpeinzingen. Bijvoorbaat dank! (en als jullie vinden dat ik een eigen topic moet maken, doe ik dat ook 😊).

Ik ben mij aan het orienteren voor batterijen (icm huidige dynamisch contract + WP + 2 electrische autos). Mijn huidige situatie is dat ik een 1 fase 5 kW Goodwe omvormer heb met een OW opstelling (3.6kWp Oost, en 4.2kWp west). Ik beschik over een 3x25A aansluiting (1f omvormer aangesloten middels een20A alamat en een remautomaat naar de rest van de fase).

Waarom? Hobby, als ik quitte draai na 5-10 jaar vind ik het prima. De design overwegingen zijn:
- Simpel (dus geen batterijen zelf bouwen)
- 1 DC/DC – AC omvormer (dus een DEYE 😊)
- Veilig

Voor het eerste en het laatste punt was ik uitgekomen bij de Dyness Power Box G2 (https://etronixcenter.com...ery.html?ssa_query=dyness), behalve ingebouwde temperatuur en overcurrent protection zit er ook een brandblus installatie in. Dit omdat het in het huis gaat staan vind ik een fijne gedachte (maar ik sta zeer open voor andere opties!)

Nu heb ik een aantal vragen, allereerst:
- De Dyness heeft al een DC circuit breaker, moet ik dan nog een aan/uit knop en mega zekering toepassen? En zoja, waar precies? (voor of na een on/off switch). Of zoals in optie klaar voor de toekomst een 200A op positie A of B, en een 100A op positie C (mijn twijfel komt uit de dyness manual, waar alleen een on/off knop zit, geen extra mega zekeringen).
- Ik twijfel tussen simpel of klaar voor de toekomst (dus busbar of niet). Stel dat ik nu maar 1 batterij koop, heeft het nadelen dat er een busbar tussen zit die misschien een tijd eigenlijk geen nut heeft?
- Heeft elke batterij apart een aan-uit knop nodig?
- Is er een voordeel om een deye 3f in plaats van een 1f toe te passen? (kabel naar meterkast is makkelijk te vervangen).
- Kabels: volgens de vuistregel (200A(max) per batterij, 0.5 m *0.2) kom ik uit op 20mm2 kabel. Is dit gangbaar? En volgens mijn logica zou dan de kabel in optie klaar voor de toekomst tussen de aan/uit knop en de deye dan: 40mm2 moeten zijn, correct?
- Kabels: alle kabels van batterijen naar busbar moeten in principe zelfde lengte zijn toch? (of maakt dit door BMS + communicatie tussen batterijen niet uit?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wChpFbyR6mUieMbw6SMzbmwwiGI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jKaiRNSUo0tpIAcfWKwyqOve.jpg?f=user_large

Verder: de plaatsing, op het moment hangt mijn 5kw omvormer boven mijn warmtepomp, en heb ik alleen plek om de batterijen aan een binnenmuur (hout + gips) te hangen. Dit lijkt mij te slap dus zou ik een plateau moeten bouwen, maar omdat hier ook mijn vloerverwarming verdeler staat en 1x per jaar onderhoud word gepleegd (door mijzelf, waterpret gegarandeerd 😊 ) weet ik niet of ik dit heel fijn vind.

Een andere oplossing is mijn vliering, hier kan ik makkelijk mijn PV – DC kabels naartoe leiden, maar zal ik ook lucht verversing moeten maken. Ook vind ik het niet een heel prettig gevoel dat er potentieel brand/explosie gevaar spul op een plek staat waar ik alleen met een vlizo trap kan komen (en ik kom er vrij weinig). Wat is jullie mening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
Eddy Burnett schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:39:
Is het mogelijk om iets te doen met de BTW indien je een (Deye) inverter koopt in Duitsland?
Ben namelijk aan het oriënteren voor een SUN-14K-SG05LP3-EU (of 15K) die momenteel verkrijgbaar zijn in wat shops in Duitsland.
Als Duitse ingezetende kun je die hardware zonder MWst (BTW in Duitsland kopen) als je een verklaring tekent dat je een PV installatie aanlegt en deze officieel aanmeld bij de energiemaatschappij in Duitsland (wettelijk verplicht).

Als Nederlander aankopen in Duitsland betekent dat ze verplicht zijn jou te leveren met de NL BTW op de prijs.

Er is geen manier om dat te ontduiken anders dan in NL kopen en hopen dat de leverancier het risico wil nemen om je zonder BTW te leveren, mag hij niet voor een losse omvormer alleen voor complete installaties, sommige partijen doen dat toch.

Als je een bedrijf hebt kun je zowel in Duitsland en NL zonder BTW kopen :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
djoenez schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:30:
Beste Tweakers, aangezien ik weinig mensen heb in mijn omgeving om hier met mij over te discussieren zou ik graag jullie input hebben over mijn overpeinzingen. Bijvoorbaat dank! (en als jullie vinden dat ik een eigen topic moet maken, doe ik dat ook 😊).

Ik ben mij aan het orienteren voor batterijen (icm huidige dynamisch contract + WP + 2 electrische autos). Mijn huidige situatie is dat ik een 1 fase 5 kW Goodwe omvormer heb met een OW opstelling (3.6kWp Oost, en 4.2kWp west). Ik beschik over een 3x25A aansluiting (1f omvormer aangesloten middels een20A alamat en een remautomaat naar de rest van de fase).

Waarom? Hobby, als ik quitte draai na 5-10 jaar vind ik het prima. De design overwegingen zijn:
- Simpel (dus geen batterijen zelf bouwen)
- 1 DC/DC – AC omvormer (dus een DEYE 😊)
- Veilig

Voor het eerste en het laatste punt was ik uitgekomen bij de Dyness Power Box G2 (https://etronixcenter.com...ery.html?ssa_query=dyness), behalve ingebouwde temperatuur en overcurrent protection zit er ook een brandblus installatie in. Dit omdat het in het huis gaat staan vind ik een fijne gedachte (maar ik sta zeer open voor andere opties!)

Nu heb ik een aantal vragen, allereerst:
- De Dyness heeft al een DC circuit breaker, moet ik dan nog een aan/uit knop en mega zekering toepassen? En zoja, waar precies? (voor of na een on/off switch). Of zoals in optie klaar voor de toekomst een 200A op positie A of B, en een 100A op positie C (mijn twijfel komt uit de dyness manual, waar alleen een on/off knop zit, geen extra mega zekeringen).
- Ik twijfel tussen simpel of klaar voor de toekomst (dus busbar of niet). Stel dat ik nu maar 1 batterij koop, heeft het nadelen dat er een busbar tussen zit die misschien een tijd eigenlijk geen nut heeft?
- Heeft elke batterij apart een aan-uit knop nodig?
- Is er een voordeel om een deye 3f in plaats van een 1f toe te passen? (kabel naar meterkast is makkelijk te vervangen).
- Kabels: volgens de vuistregel (200A(max) per batterij, 0.5 m *0.2) kom ik uit op 20mm2 kabel. Is dit gangbaar? En volgens mijn logica zou dan de kabel in optie klaar voor de toekomst tussen de aan/uit knop en de deye dan: 40mm2 moeten zijn, correct?
- Kabels: alle kabels van batterijen naar busbar moeten in principe zelfde lengte zijn toch? (of maakt dit door BMS + communicatie tussen batterijen niet uit?)

[Afbeelding]

Verder: de plaatsing, op het moment hangt mijn 5kw omvormer boven mijn warmtepomp, en heb ik alleen plek om de batterijen aan een binnenmuur (hout + gips) te hangen. Dit lijkt mij te slap dus zou ik een plateau moeten bouwen, maar omdat hier ook mijn vloerverwarming verdeler staat en 1x per jaar onderhoud word gepleegd (door mijzelf, waterpret gegarandeerd 😊 ) weet ik niet of ik dit heel fijn vind.

Een andere oplossing is mijn vliering, hier kan ik makkelijk mijn PV – DC kabels naartoe leiden, maar zal ik ook lucht verversing moeten maken. Ook vind ik het niet een heel prettig gevoel dat er potentieel brand/explosie gevaar spul op een plek staat waar ik alleen met een vlizo trap kan komen (en ik kom er vrij weinig). Wat is jullie mening?
Je kabels zijn te dun. voor 200A minimaal 70 of 95mm2 toepassen. (en 20 en 40mm2 bestaan niet ;) )
Hou ook rekening met warmteontwikkeling
Voor het bereiken van je vloerverwarmingsverdeler: je nog te maken rekje op wieltjes plaatsen, iets overlengte in de kabel naar de accu en je rijdt het geheel zo aan de kant.
Ik zou sowieso een 3F kopen. Nu saldeert de meter nog intern, maar ik kan me zo voorstellen dat dit op termijn ook aan banden gelegd gaat worden. De Deye kan alledrie de fasen op 0 houden, als je een eenfase toestel koopt gaat dat natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
ybos schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:52:
[...]

Je kabels zijn te dun. voor 200A minimaal 70 of 95mm2 toepassen. (en 20 en 40mm2 bestaan niet ;) )
Hou ook rekening met warmteontwikkeling
Voor het bereiken van je vloerverwarmingsverdeler: je nog te maken rekje op wieltjes plaatsen, iets overlengte in de kabel naar de accu en je rijdt het geheel zo aan de kant.
Ik zou sowieso een 3F kopen. Nu saldeert de meter nog intern, maar ik kan me zo voorstellen dat dit op termijn ook aan banden gelegd gaat worden. De Deye kan alledrie de fasen op 0 houden, als je een eenfase toestel koopt gaat dat natuurlijk niet.
Hee bedankt! ik wil de batterijen enkel maar 0.5C gebruiken (dus 100A), en dan vanaf de busbar 200A (zal daar dan een veel dikkere kabel gebruiken. Thanks!

Qua zekeringen / aan/uit schakelaar posities, nog een mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Door meerdere packs toe te passen verlaag je de C rating aanzienlijk.
Kabels kan je dubbel uitvoeren. Wel gelijke lengtes aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
djoenez schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:56:
[...]

Hee bedankt! ik wil de batterijen enkel maar 0.5C gebruiken (dus 100A), en dan vanaf de busbar 200A (zal daar dan een veel dikkere kabel gebruiken. Thanks!

Qua zekeringen / aan/uit schakelaar posities, nog een mening?
Qua zekeringen, zoveel mensen zoveel wensen/meningen.
Ik heb voor elke accu een automaat. De Deye heeft intern ook een zekering.
Daarnaast heeft de BMS ook een interne beveiliging maar hoe goed je daar op kan vertrouwen :X
Recent had @PCJR rond de 180A van/naar zn batterij terwijl zn BMS stond ingesteld op 100A (JK, waar iedereen bij zweert, dat is wel een dingetje zegmaar :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:46
ybos schreef op zondag 16 maart 2025 @ 15:05:
[...]

Daarnaast heeft de BMS ook een interne beveiliging maar hoe goed je daar op kan vertrouwen :X
Recent had @PCJR rond de 180A van/naar zn batterij terwijl zn BMS stond ingesteld op 100A (JK, waar iedereen bij zweert, dat is wel een dingetje zegmaar :X )
Heb je daar een link van? Recent is niet dit jaar in dit topic?

Stroom wordt beperkt door de omvormer. Als die 180A wil hebben gaat dat gewoon tot er iets stuk gaat. Daarom moet je de omvormer ook instellen op maximale stroom.

Sommige BMS kunnen hard de verbinding verbreken (als er een schakelaar/automaat/zekering in zit). Parallel accu's moeten dezelfde kabel lengte hebben voor gelijke weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Ricko1 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 15:35:
[...]

Heb je daar een link van? Recent is niet dit jaar in dit topic?

Stroom wordt beperkt door de omvormer. Als die 180A wil hebben gaat dat gewoon tot er iets stuk gaat. Daarom moet je de omvormer ook instellen op maximale stroom.

Sommige BMS kunnen hard de verbinding verbreken (als er een schakelaar/automaat/zekering in zit). Parallel accu's moeten dezelfde kabel lengte hebben voor gelijke weerstand.
6 februari dit jaar :Y
Setting van BMS was 100A, als dit overschreden is, dient de BMS af te schakelen.
(Dit was n apart issue, 3 accu's. 2 waren op undervoltage uit gegaan, dat werkte dus wel :+ . De laatste accu waar de spanning nog iets hoger was kreeg dus de complete vraag voor zn kiezen en had op overstroom door de BMS ook uitgezet moeten zijn maar dat gebeurde dus niet)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BPl2LxKtpiUgaVvu4SZ-qRidkkA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4ODRv0bYdEN147DZXuKWoWCw.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
ybos schreef op zondag 16 maart 2025 @ 15:05:
[...]

Thanks! Heb je een link van die automaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCJR
djoenez schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:16:
[...]

Thanks! Heb je een link van die automaat?
Ali, nanque 250A
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rsbr-c-PdrgssP_Msxo_DIHSNTY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Q5q9QfU4LjSMEkcIM2BuasKn.png?f=fotoalbum_large

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
Ik heb deze tussen elk accupack en busbar zitten. M'n packs zijn via BMS gelimiteerd op 100A.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmtUj_KJUN0_hBsp4hhZ5tzX-ec=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o4ZrQINRjB8NCLgi9rY0NBkC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-lUWZlWbHxBzu72sJnRqvqWzJfg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U6Cs0mXDOflu6VDJRbHmQJiv.png?f=fotoalbum_large

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
@sMoKeFiSh Van je foto zijn NDM1-125's, hoeveel warmteverlies meet je bij normaal gebruik?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HgluBKgStLQ95gUUGkD0N15D_5I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UMufeXky69I5Ezj3D47lYz9S.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
230Vac voor 58Vdc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
Ook DC, zie screenshot van mijn vorige post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
Domba schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:06:
@sMoKeFiSh Van je foto zijn NDM1-125's, hoeveel warmteverlies meet je bij normaal gebruik?[Afbeelding]
Ha Domba, als je een korte beschrijving kan geven van hoe ik dat zou moeten meten ga ik het voor je doen. Ik heb een Flir liggen. Ik had wel eens gemeten toen ik met 18.000 Watt aan het terugleveren was vanuit de accu. Toen werden de automaten aan de DC zijde aanzienlijk minder warm dan de automaten aan de AC kant. 25C van de Nader MCB tegenover 41C op de 25A AEG AC automaat van de hoofdaansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
sMoKeFiSh schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:38:
[...]

Ook DC, zie screenshot van mijn vorige post.
Gezien, had niet goed gekeken. Dit zijn de "DC solar breakers" en zijn polair. Deze beveiligen dus maar één kant op. Wel even iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
Thanks! ik zie dat op de Dyness powerbox G2 en zelfde soort breaker zit. Dit lijkt mij dan dubbel op om nogmaals toe te passen. Of zeggen jullie handig: "Want dan heb je buiten de battery pack een aan/uit knop Plus dubbele bescherming".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Die Nader's worden mij een beetje te warm. 170'F --> 77'C.
YouTube: One Circuit Breaker To Rule Them All!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
sMoKeFiSh schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:48:
Ik heb deze tussen elk accupack en busbar zitten. M'n packs zijn via BMS gelimiteerd op 100A.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit gaat boven 65 graden worden die dingen, wil ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
Korte vraag (kan dit niet vinden op github) is het mogelijk om met HA en een P1 meter je huidig verbruik te sturen naar de DEYE inplaats van de CT klemmen of een meter? (ik moet anders door 2 dikke betonnen vloeren boren, achter tegels van mijn badkamer...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
djoenez schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 19:45:
Korte vraag (kan dit niet vinden op github) is het mogelijk om met HA en een P1 meter je huidig verbruik te sturen naar de DEYE inplaats van de CT klemmen of een meter? (ik moet anders door 2 dikke betonnen vloeren boren, achter tegels van mijn badkamer...)
Het zal kunnen. Ik heb wel gelezen dat mensen het modbus signaal van de eastron "faken" aan de hand van de P1 waarden.
Volgens mij was er iemand in dit topic ook mee bezig. Even een paar pagina's teruglezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
PCJR schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:07:
[...]

Dit gaat boven 65 graden worden die dingen, wil ik niet.
Dat zijn wel erg hoge getallen. Ik heb gisteren nog even kort getest. Om 17:00 is export naar GRID gestart met 15kW. Rond 17:55 heb ik onderstaande foto's genomen. Tijdens het maken van de foto's zat er helaas nog wat PV bij de output, dus vermogen vanuit mijn Seplos packs schommelde tussen de 60-80A.

Warmste punt dat ik kon vinden op de Nader NDM1-125:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_eZuUPDSD0E0zXzUpxNszpPST5w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xIUTFi6UCsmGaBsbhdNelOei.jpg?f=user_large

Omgevingstemperatuur schuur 19,6C:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTnOn9KAzok4G-5MqKGx6E1L-ZU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7tiXysvivIYaZrj4ertXtMcV.jpg?f=user_large

Calibratiecheck voor de Flir (nauwelijks kokende aardappels zonder deksel):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKQRX0tDwmo_jYhNCVhrmrEHwyg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3zScnQyqKuDlqPScaAbOfG0C.jpg?f=user_large

Moest helaas rond 18:30 weer weg. Zal deze week het terugleveren even aanpassen naar een later tijdstip zodat er 100% geen PV meer is. Dan kan ik ook even wat foto's maken als er 120 minuten lang 80A+ doorheen is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Je moet op die kabel richten linksboven van de breaker, die ziet witter uit. Heb je geen maxmimum cursor setting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:34
Is er ook een modbus adres waar het eigen verbruik van de 12kw 3fase deye te zien is
Ik mis per dag behoorlijk wat kwh die ik niet kan plaatsen
Ik heb zo'n beetje overal smart sockets tussen zitten
Of home assistant gaat in de war omdat alles via de accu en de omvormer loopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
dev-random schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 19:11:
[...]

Dit is precies wat ik nu aan het bouwen ben.
De p1 PAP & SAP komen op Node Red binnen en vanaf daar converteer ik naar modbus slave registers die identiek zijn aan een SDM630.

Dit geeft uiteindelijk ook de mogelijkheid om de Deye voor de gek te houden en zo laad/ontlaad stroom te sturen middels een offset op de p1 gegevens.

De feestdagen en eindejaar drukte op werk zorgen er alleen voor dat het nog niet helemaal functioneert. :+
Hoi! jij hebt geloof ik mijn probleem al opgelost. zou je jou node-red code willen delen en een overzicht geven hoe je het hebt uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
sMoKeFiSh schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:42:
[...]

[...]

Dat zijn wel erg hoge getallen. Ik heb gisteren nog even kort getest. Om 17:00 is export naar GRID gestart met 15kW. Rond 17:55 heb ik onderstaande foto's genomen. Tijdens het maken van de foto's zat er helaas nog wat PV bij de output, dus vermogen vanuit mijn Seplos packs schommelde tussen de 60-80A.

Warmste punt dat ik kon vinden op de Nader NDM1-125:
[Afbeelding]

Omgevingstemperatuur schuur 19,6C:
[Afbeelding]

Calibratiecheck voor de Flir (nauwelijks kokende aardappels zonder deksel):
[Afbeelding]

Moest helaas rond 18:30 weer weg. Zal deze week het terugleveren even aanpassen naar een later tijdstip zodat er 100% geen PV meer is. Dan kan ik ook even wat foto's maken als er 120 minuten lang 80A+ doorheen is gegaan.
De belasting in de video is ook een heel stuk hoger, dat zal de lagere temperatuur verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
BenSKIP schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:39:
[...]

De belasting in de video is ook een heel stuk hoger, dat zal de lagere temperatuur verklaren.
Ja, dat maakt een groot verschil. Ikzelf heb nu 4x Seplos Mason aangesloten, die doen nu maximaal 80A per stuk als ik met 15kW aan het terugleveren ben. De laatste 2 packs zijn op dit moment onderweg, dan zit ik rond de 45-50A per pack. Dus de warmte van die automaten zal bij volle belasting wel meevallen. Dat ze niet bidirectioneel werken is dan wel weer een nadeel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
sMoKeFiSh schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:55:
[...]

Ja, dat maakt een groot verschil. Ikzelf heb nu 4x Seplos Mason aangesloten, die doen nu maximaal 80A per stuk als ik met 15kW aan het terugleveren ben. De laatste 2 packs zijn op dit moment onderweg, dan zit ik rond de 45-50A per pack. Dus de warmte van die automaten zal bij volle belasting wel meevallen. Dat ze niet bidirectioneel werken is dan wel weer een nadeel...
Een GROOT nadeel, want als ze trippen kan er vanuit de andere kant alsnog stroom gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19:12
ik heb 2 16S batterijen onderweg en kan waarschijnlijk voor een OK prijs een Deye 10K omvormer in Duitsland halen. Nu zie ik tegenstrijdig berichten mbt de LOAD poort. Het liefst zou ik mijn hele huis (evt excl EV) op load zetten en ging er altijd vanuit dat dit vanwege de 45A passthrough/busbar geen issue zou zijn, zolang het grid beschikbaar is. Nu lees ik in dit forum ook verhalen dat de max per fase en totaal beperkt is. Expliciet is mijn vraag wat is de limiet op LOAD, wanneer GRID beschikbaar is.

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 8,8 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
[b]sailor_dg in "Het grote Deye inverter (en accu) topic"
Expliciet is mijn vraag wat is de limiet op LOAD, wanneer GRID beschikbaar is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qVN8KcsOn_BfNclgs1EDF8MDkhw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7MSnxBGR1SdC8sZfN3FPgfK7.png?f=fotoalbum_large

zoals je ziet kan de 10K max 10K op de AC uitgang aan (totaal) what is in a name.

Ik zou de 12K nemen, die koop je in NL voor 1633 netto, bij E2C solar in Rotterdam, en die kan 12K aan met een piek van 13.2K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
rvdgaag schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:55:
[...]

[Afbeelding]

zoals je ziet kan de 10K max 10K op de AC uitgang aan (totaal) what is in a name.

Ik zou de 12K nemen, die koop je in NL voor 1633 netto, bij E2C solar in Rotterdam, en die kan 12K aan met een piek van 13.2K
Max AC passthrough is het winnende lotnummer en dat is 45A per fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19:12
Mooi dat de eerdere verwarring op het forum ook nu weer terugkomt op deze vraag. Domba gaf volgens mij eerder aan dat pass through alleen werkt wanneer de unit uitstaat. Maar dat de load uitgang wel meer kan dan het omvormer vermogen.

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 8,8 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
sailor_dg schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 19:01:
Mooi dat de eerdere verwarring op het forum ook nu weer terugkomt op deze vraag. Domba gaf volgens mij eerder aan dat pass through alleen werkt wanneer de unit uitstaat. Maar dat de load uitgang wel meer kan dan het omvormer vermogen.
Voor de oudere firmware, voor FW1147 en latere weet ik het niet, met de komst van mixed groups ondersteuning is veel verandert, wat de max belasting op load is. (ik heb in basis een eiland setup, 20uur/dag off-grid)

Misschien @Compuadb het weet of je bij laatste firmware versies boven 13,2kw verbruik , op load, ook kunt aanvullen met pass through van het net in een van de 3 werkmodes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc0_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-10 12:45
Een vraagje over de aansturing van de batterij. Op dit moment gebruik ik GBB hiervoor. Echter krijg regelmatig foutmelding communicatie via Deyecloud. Waardoor de batterij niet optimaal handelt omdat hij soms te laat start met het ontladen of te laden (omdat geen verbinding).
Nu dacht ik aangezien Bliq inmiddels aansturing ondersteunt van Deye en je dan via Frank energie toegang krijgt tot de (passieve) onbalansmarkt dat dit wellicht interessant kan zijn en vooral die onbalans veel extra waarde op zou moeten leveren. Tijdelijk dat wel, want je leest steeds vaker dat ze handel met thuisbatterijen aan banden willen leggen. Helaas offerte inmiddels binnen en het plaatsen van alleen de communicatie module gaat al €975 kosten (los van de abonnementskosten van €12/mnd). Is toch wel veel geld voor ook nog eens een partij die zich eerst moet bewijzen óf ze wel zo goed zijn in het handelen (en al eens failliet is gegaan).
Iemand met nog andere toegankelijke alternatieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
@marc0_
Hier kan je wat resultaten vinden, zo snel zie ik er geen Deye er tussen. ( 24kWh/12kW=Sigenstor)
Op basis van laatste 3 maanden na wijzing van onbalans info delay ben je alleen al vlot 10 maanden bezig voor de module alleen. De laatste maanden is het niet veel meer dan 10ct/kWh accu in/uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
marc0_ schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 23:48:
Een vraagje over de aansturing van de batterij. Op dit moment gebruik ik GBB hiervoor. Echter krijg regelmatig foutmelding communicatie via Deyecloud. Waardoor de batterij niet optimaal handelt omdat hij soms te laat start met het ontladen of te laden (omdat geen verbinding).

Iemand met nog andere toegankelijke alternatieven?
Je kan naar Solarman overschakelen met Deye Cloud als backup, dat werkt in de praktijk toch wel iets betrouwbaarder vindt ik. Verbindingsproblemen moet je vaak zoeken in netwerk problemen.
Je kan in de log sectie bij GBB precies zien waar het fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pricewatcherke
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:03
Domba schreef op zondag 12 januari 2025 @ 23:10:
[...]

De SG05 serie kan meer ampere per MPPT verwerken.

Of er nog meer verschillen zijn, is het wachten op gebruikers of er optie verschillen zijn met de firmwares
Ik zit met een vraag. Ik heb al 25 panelen op mijn dak liggen:
AU-108MHB 430 watpiek in 2 strings van 12 en 13 panelen
Maximum Power Current (Imp) 13.40 (STC)
https://austa.be/zonnepanelen/au-108mhb/

deze panelen lijken teveel stroom te genereren voor aan te sluiten op de
SUN-8K-SG04LP3-EU
want in de deye assisted design tool verschijnt "Imp slightly larger inverter, is connectable to this module"

dus moet ik de wachten op de SUN-8K-SG05LP3-EU-SM2 omdat die een hogere stroom aankan. Echter de SUN-8K-SG05LP3-EU-SM2 is nog steeds niet goedgekeurd door synergrid. Weet iemand of dit al aangevraagd is door deye bij synergrid? Zou ik de SG05 alinstalleren in afwachting van synergrid goedkeuring?

Wat raden jullie mij aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
dubbel

[ Voor 129% gewijzigd door procyon op 20-03-2025 18:47 ]

Pagina: 1 ... 31 ... 46 Laatste