Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 30 ... 46 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08-10 10:20
de "low power mode" die al beschikbaar is op het eenfasemodel schakelt de omvormer eenvoudigweg uit wanneer de SOC van de batterij laag is, zonder dat er een configuratiewijziging of black-out nodig is

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:54
Alex Stöger (Oostenrijker) is zo goed als mogelijk een archief gestart voor Deye LV & HV & dongle firmware verzamelt in Duitstalig gebied (DY-support-D A CH).

https://github.com/Mights001/DeyeFirmware

lees ook de readme eerst.

(met R25 in file naam is specifiek voor Oostenrijk, als ook deze veelal DRM hebben voor aansturing door netwerkbeheerder sinds 1-1-'25 verplicht voor 3,68-250kW systemen om via een cat 7 te verbinden met de meet installatie van de netwerkbeheerder)

-Links is zonder DRM
- Rechts is met DRM met groen om cirkelt de poort gebruikt voor aansturing door netwerkbeheerder.
(in Duitsland is ook soms de DRM vereist, met ~800 netwerkbeheerders in D zijn er verschillen in de aanvullende vereisten)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDfnad4bJGgq65PwfjpnPMhG9eA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L8RZpl6CO7fjt4JsT5sCJBT6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yc4wpNeMDHv7q07m8XNKXiNb8TY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wy9dqu7JcDjXi7oB3MjGLrwr.jpg?f=fotoalbum_tile

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:09
Ik heb net een 12K LV versie opgehangen als vervanger van mijn 8K versie, deze staat nu te koop:

v&a aangeboden: Deye SUN-8K-SG04LP3-EU HYbride omvormer

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:51
Vandaag eindelijk (+/- 2 weken geleden gevraagd, misschien wel ivm Chinees nieuwjaar) een software update van Deye support gekregen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
Origineel
MAIN:  2006-1140-1807
8-2025: 2006-1151-1807

Origineel
HMI:      1001-C03E
8-2-2025:  1001-C04D

Logger is LSW3_15_FFFF_1.0.9E gebleven

Uitgebreide terugkoppeling in de mail:
ok update ,you can check
Jason
deye after sales

Tot nu toe geen gekke dingen gezien, enige wat opviel is dat gewenste SOC percentage van 10% naar 15% ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
MarcoPolet schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:15:
Vandaag eindelijk (+/- 2 weken geleden gevraagd, misschien wel ivm Chinees nieuwjaar) een software update van Deye support gekregen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
Origineel
MAIN:  2006-1140-1807
8-2025: 2006-1151-1807

Origineel
HMI:      1001-C03E
8-2-2025:  1001-C04D

Logger is LSW3_15_FFFF_1.0.9E gebleven

Uitgebreide terugkoppeling in de mail:
ok update ,you can check
Jason
deye after sales

Tot nu toe geen gekke dingen gezien, enige wat opviel is dat gewenste SOC percentage van 10% naar 15% ging.
Even opletten, mocht je AC PV-opwek hebben (PV met eigen omvormer of microinverter), of deze ook opgeslagen wordt in de accu, deze zou bij deze versie op alle AC in/uitgangen mogelijk moeten zijn.

Deze versie set workmode bij update naar CT to load.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08-10 10:20
is er iemand van plan om een ​​Deye hybride omvormer met hoogspanningsbatterijen te installeren, zoals de SUN-20K-SG01HP3-EU? Ik heb ervaring met laagspanningssystemen en ik denk dat hoogspanning de toekomst is, dus ik zou graag in die richting willen leren

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:28
Domba schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 18:27:
[...]

Even opletten, mocht je AC PV-opwek hebben (PV met eigen omvormer of microinverter), of deze ook opgeslagen wordt in de accu, deze zou bij deze versie op alle AC in/uitgangen mogelijk moeten zijn.

Deze versie set workmode bij update naar CT to load.
1. Als ik je goed begrijp ook op de ‘GEN’ aansluiting?

2. Men kan dus per fase een omvormer op ‘GRID’ kunnen aansluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Lord Anubis schreef op zondag 9 februari 2025 @ 21:11:
[...]
1. Als ik je goed begrijp ook op de ‘GEN’ aansluiting?

2. Men kan dus per fase een omvormer op ‘GRID’ kunnen aansluiten?
1. Durf ik niet te zeggen, FW1150 & FW1151 introduceren ook een 2e "Grid-Tie Meter" die bedoeld is om PV opwek met eigen gewone omvormer te meten, als ook dat er inmiddels verschillende hardware versies zijn met de jaren die eigenlijk dezelfde functionaliteit zou moeten hebben.

2. Ja, mits tussen externe CT's/meter en Deye aangesloten, maar zover ik weet is 1151 niet anders dan 1150 en heb je zonder 2e meter nog steeds de GEN-uitgang nodig op microinverter setting en kan je deze niet inzetten voor smartload bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:45

Dogooder

dus...

Ik zit nog een een oriënterende fase voor de aanschaf van een Deye hybride omvormer. Alleen lees ik veel over het hoge eigen gebruik van de omvormer. En dat hier weer workaround voor is zoals het deactiveren van de batterij (NoBatt). Maar van wat ik lees gaat het eigenverbruik richting 100W bij lage tot geen load. Dit vind ik bizar veel als dit ook voorkomt als je een huis verbruik van 100W wil compenseren. Dus dat voor 100W netto er 200W uit de batterij komt. Dit strookt niet met de effeciency cijfers die Deye zelf geeft.

Nu weet ik wel dat omvormers bij lage load flink inefficiënt worden, maar meestal hebben we het dan van ongeveer 97-99% naar 89%-91%. Dat is ook wat ik zie bij mijn huidige zonneomvormer (ZeverSolar).
Ik heb ook al teardowns gekeken en ik zie ook niet direct aanleiding in het design om richting een efficieny van 50% te gaan. Maar toch lijkt dit zo te zijn. Ook staat er op youtube een short waarbij het lijkt dat de Deye 1 ampere uit de batterij trekt zonder verder wat te doen, maar deze short geeft verder geen achtergrond informatie over de verdere opstelling. En hier op tweakers, maar ook op reddit zijn er wel mensen die last ondervinden dit eigen verbruik.

Begrijp ik dit nu verkeerd? Want mijn usecase is voornamlijk om het standby verbruik van mijn huis van te dekken. Maar dat is voornamelijk 150 W. Als blijkt dat de Deye daarvoor 250W uit de batterij nodig heeft dan kan ik net zo goed geen batterij ophangen. En dat zou ik een onwenselijke conclusie vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddy Burnett
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-10 13:52
Dogooder schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:31:
Ik zit nog een een oriënterende fase voor de aanschaf van een Deye hybride omvormer. Alleen lees ik veel over het hoge eigen gebruik van de omvormer. En dat hier weer workaround voor is zoals het deactiveren van de batterij (NoBatt). Maar van wat ik lees gaat het eigenverbruik richting 100W bij lage tot geen load. Dit vind ik bizar veel als dit ook voorkomt als je een huis verbruik van 100W wil compenseren. Dus dat voor 100W netto er 200W uit de batterij komt. Dit strookt niet met de effeciency cijfers die Deye zelf geeft.

Nu weet ik wel dat omvormers bij lage load flink inefficiënt worden, maar meestal hebben we het dan van ongeveer 97-99% naar 89%-91%. Dat is ook wat ik zie bij mijn huidige zonneomvormer (ZeverSolar).
Ik heb ook al teardowns gekeken en ik zie ook niet direct aanleiding in het design om richting een efficieny van 50% te gaan. Maar toch lijkt dit zo te zijn. Ook staat er op youtube een short waarbij het lijkt dat de Deye 1 ampere uit de batterij trekt zonder verder wat te doen, maar deze short geeft verder geen achtergrond informatie over de verdere opstelling. En hier op tweakers, maar ook op reddit zijn er wel mensen die last ondervinden dit eigen verbruik.

Begrijp ik dit nu verkeerd? Want mijn usecase is voornamlijk om het standby verbruik van mijn huis van te dekken. Maar dat is voornamelijk 150 W. Als blijkt dat de Deye daarvoor 250W uit de batterij nodig heeft dan kan ik net zo goed geen batterij ophangen. En dat zou ik een onwenselijke conclusie vinden.
Moet zeggen dat ik het wel met je eens bent. Het standby verbruik, workarounds en de verschillende firmware versies met verschillende functies en doeleinden blijft het een lastige keuze..

EddyBurnett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Dogooder Als je weinig eigenverbruik wilt, kan je het beste kijken naar een accusysteem zonder UPS <100milliseconden switchtime functie, die bij stroomstoring ook gewoon uitvalt, die hebben een laag standby verbruik.
Als het idle verbruik <70W is en toch noodstroom dan moet je heel goed kijken, ook naar voorbeeld installaties, waar je mee te maken hebt met 3fase on-grid/ 1 fase off-grid of op alle 3 fase wordt zelfde vermogen geleveren, dan heb je iets aanvullend nodig voor noodstroom.

Voor die 100W dan heb je het over 3 fase Deye hybride, de 1 fase Deye hybride heeft al meer dan jaar sleepmode in de firmware.
En hoeveel het eigenverbruik is afhankelijk van de workmode en functies die je gebruikt, als ook dat nog rekening moet houden met onbalans, dan ligt dat ergens tussen 85-135W
Bijv Deye 12k LV (type 2005) idle 94.5w verbruikt (MI wel actief) uit de accu met 251W Ohmse weerstand verbruiker enkel op fase 1 (fase 2&3 geen verbruik) dan benodigd die 377W uit de accu,

Als ook je naar overall verlies moet kijken, voor alleen eigenverbruik laden en enkel overschot van PV opwek via deye MPPT's terugleveren, moet je >90% efficientie kunnen halen.
Ga je van net laden om later terug te leveren dan zakt dan naar 84%.
De turnaround efficientie zit er ergens tussen in, omdat alleen eigenverbruik in tijd van de test wordt meegenomen en niet 24/7 gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaario
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-10 08:35
hoi mede deye liefhebbers,

Ik ben wel benieuwd hoe bij anderen de meterkast is ingericht of uitgebreid en toch aan de nen1010 moeten voldoen hoe dat is gedaan ?

zeker omdat de loaduitgang niet afschakeld bij wegvallen netspanning en ook met ats schakelaars werken.

vindt het moeilijk daar duidelijke informatie over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:45

Dogooder

dus...

Domba schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:22:
@Dogooder Als je weinig eigenverbruik wilt, kan je het beste kijken naar een accusysteem zonder UPS <100milliseconden switchtime functie, die bij stroomstoring ook gewoon uitvalt, die hebben een laag standby verbruik.
Als het idle verbruik <70W is en toch noodstroom dan moet je heel goed kijken, ook naar voorbeeld installaties, waar je mee te maken hebt met 3fase on-grid/ 1 fase off-grid of op alle 3 fase wordt zelfde vermogen geleveren, dan heb je iets aanvullend nodig voor noodstroom.

Voor die 100W dan heb je het over 3 fase Deye hybride, de 1 fase Deye hybride heeft al meer dan jaar sleepmode in de firmware.
En hoeveel het eigenverbruik is afhankelijk van de workmode en functies die je gebruikt, als ook dat nog rekening moet houden met onbalans, dan ligt dat ergens tussen 85-135W
Bijv Deye 12k LV (type 2005) idle 94.5w verbruikt (MI wel actief) uit de accu met 251W Ohmse weerstand verbruiker enkel op fase 1 (fase 2&3 geen verbruik) dan benodigd die 377W uit de accu,

Als ook je naar overall verlies moet kijken, voor alleen eigenverbruik laden en enkel overschot van PV opwek via deye MPPT's terugleveren, moet je >90% efficientie kunnen halen.
Ga je van net laden om later terug te leveren dan zakt dan naar 84%.
De turnaround efficientie zit er ergens tussen in, omdat alleen eigenverbruik in tijd van de test wordt meegenomen en niet 24/7 gebruik.
Dank voor je antwoord, het eigen vebruik, of eigenlijk de omvorm verliezen, neemt ook toe met de onbalans tussen de fases, interessant.
Maar is een idle verbruik van 94.5 W niet heel veel, dat is 2.2kwh per dag wat je dan alleen al kwijt bent aan de omvormer?
Ik kijk ook naar andere accu systemen zoals Marstek, maar ik zou graag willen dat in tijden van stroomuitval de zonnepanelen nog nuttig zijn. Dan komt je toch op een hybride omvormer. De Deye tikt alle boxen af(2 MPPT's, 3-fase, noodstroom), maar het standby verbruik deed mij toch even schrikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Dogooder In andere topics (Thuisaccu: al interessant (voor mij)?) hier gaat het over de Victrons met MPII's, die vrijwillig de automatische naadloze noodstroom opgeven om economische reden.
Deze als een zuivere 100% AC standalone thuisaccu gebruiken, zoals met de homeassistant DAO plugin.
Vanwege als accu niet gebruikt wordt, het verbruik van alle 3 MP's kunnen terugbrengen tot 10-20W.
In gebuikt komt het met ~10% extra overall verliezen (~4% vanwege ze een trafo gebruiken, ~5-6% vanwege AC PV-opwek een extra AC-DC conversie heeft.
Om toch noodstroom te hebben, gebruiken ze een MTS (manuele transfer switch) zoals bijv. Sontheimer in de setup. (soms een Hager SFT440, maar die is eigenlijk alleen geschikt voor spanningsloos omschakelen).

De sleepmode (low batt ) heeft 3 fase Deye hybride nog niet, het kan met een fingerbot die aan/uit knop bedient. De sleepmode biedt wel iets meer comfort, daar deze ook weer automatisch terug gaat in normaal mode met DC gekoppelde PV op eigen MPPT's te hebben, die een AC-DC conversie uitsparen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• magin12
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:29
Vandaag de Deye 20k HV binnen gekregen. Gekocht via alibabba, verzonden uit NL depot en totaal 1775€ betaald👌
Morgen beginnen met leidingen trekken en Deye ophangen.

Vorige week had ik al een Tesla model 3 60kw accu met 7000km gereden op de kop getikt en bij ophalen getest met Lilygo en alle cellen in perfecte staat. Om deze aan te sluiten is alleen nog het één en ander onderweg.

11kw zonnepanelen worden ook geplaatst als het weer het toelaat.

Komen vast wel vragen omtrent aansluiten oid als ik bezig ga maar gelukkig is er al veel bekend.

En andersom stel ook gerust vragen.

DEYE SUN 20K-SG01HP3-EU-AM2 met Tesla Model 3 60kw accu. 20x580wp bifacial panelen op dak. Quatt Duo warmtepomp.

• rvdgaag
magin12 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:10:
Vandaag de Deye 20k HV binnen gekregen. Gekocht via alibabba, verzonden uit NL depot en totaal 1775€ betaald👌
Morgen beginnen met leidingen trekken en Deye ophangen.

Vorige week had ik al een Tesla model 3 60kw accu met 7000km gereden op de kop getikt en bij ophalen getest met Lilygo en alle cellen in perfecte staat. Om deze aan te sluiten is alleen nog het één en ander onderweg.

11kw zonnepanelen worden ook geplaatst als het weer het toelaat.

Komen vast wel vragen omtrent aansluiten oid als ik bezig ga maar gelukkig is er al veel bekend.

En andersom stel ook gerust vragen.
Je moet het maar willen zo'n Lithium bom in je huis, succes ermee, het zou mijn keuze niet zijn.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magin12
rvdgaag schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:41:
[...]

Je moet het maar willen zo'n Lithium bom in je huis, succes ermee, het zou mijn keuze niet zijn.
Assumption is the mother in of all fuckups👍

Een moderne LFP Tesla accu is een stuk veiliger dan oudere NMC waar jij wellicht aan denkt?
En de accu komt is een schuur en wordt geïsoleer zodat deze op temperatuur blijft voor maximale efficiëntie.
Een high voltage voordeel, de accu hoeft niet naast de omvormer😁

DEYE SUN 20K-SG01HP3-EU-AM2 met Tesla Model 3 60kw accu. 20x580wp bifacial panelen op dak. Quatt Duo warmtepomp.

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20:59
Een Tesla accu? In huis?

• magin12
Een auto accu kan gebruikt worden icm een Deye.
Zie dit project: https://github.com/dalathegreat/Battery-Emulator

En één van de personen op YouTube die het laat zien. Maar er zijn al "veel" mensen die dit doen.
https://youtu.be/BJO63p9jFck?si=lU0iJV7l9ARAohDD

60kw high voltage voor 3000€ (dit was een koopje en normaal ben je 4500€ kwijt)
Via alibabba was het goedkoopste wat ik kon vinden voor een high voltage system van 60kw rond de 10.000€

• Chevy55
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 30-09 11:27
Voeg me af of er meer zijn die last hebben van het offline gaan van de deye , is nu de 4de x in zeg 8maanden , en dan ben je een gedeelte van de data kwijt , verder geen ramp en alles blijft werken zoals het moet , maar moet dan telkens handmatig op de dongle inloggen en via de wizard weer aanmelden , en dan werkt het weer .
Vind het beetje vervelend worden , is nu 2 x in vrij korte tijd 2 weken , iemand daar ervaring mee , of een oplossing ?
Enig wat ik tegen kwam op google is een ander anttenne op de dongle monteren ?
Wifi punt zit met lag kabel van huis naar schuur en naast de Deye 2mtr afstand .
Automatisch opnieuw verbinden is aangevinkt .

• BenSKIP
Chevy55 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:42:
Voeg me af of er meer zijn die last hebben van het offline gaan van de deye , is nu de 4de x in zeg 8maanden , en dan ben je een gedeelte van de data kwijt , verder geen ramp en alles blijft werken zoals het moet , maar moet dan telkens handmatig op de dongle inloggen en via de wizard weer aanmelden , en dan werkt het weer .
Vind het beetje vervelend worden , is nu 2 x in vrij korte tijd 2 weken , iemand daar ervaring mee , of een oplossing ?
Enig wat ik tegen kwam op google is een ander anttenne op de dongle monteren ?
Wifi punt zit met lag kabel van huis naar schuur en naast de Deye 2mtr afstand .
Automatisch opnieuw verbinden is aangevinkt .
Van de wifi-dongle van de Deye is bekend dat hij met regelmaat offline gaat. Het signaal is matig tot slecht en komt daardoor ook slecht door muren heen.
Je kan zelf een andere WiFi dongle maken die via RS485 de boel lokaal doorzend.
https://smarthomeintegrations.co.za/product-category/solar/

De Deye dongle zend alles naar een China server. Daarmee kan je de Deye ook OTA updaten.
De andere dongle zend niets naar buiten.

Je kan ook een wifi punt vlakbij je Deye dongle zetten.

• Chevy55
POE wifi zit naast de deye , en werkt naar behoren , zover ik kan zien .
Maar duidelijk , dat ie af en toe offline oké, maar dat ie niet automatisch weer connect is vervelend .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
ik heb een ethernet bekabelde dongle draaien in de Deye en die is heel stabiel. Doe zo min mogelijk draailoos.

• BenSKIP
Die was ik vergeten inderdaad, Deye heeft ook de ethernet dongle.

• Chevy55
Dank , ga dat maar is aanschaffen , wist niet dat die er was , anders had ik het meteen gedaan .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rvdgaag
Deye LSE-3 is het partnummer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoPolet
Weet niet of het veel invloed heeft op het @Chevy55 probleem , maar mijn eigen wifi interfereerde nogal met het interne access point van de dongle. Die heb ik uitgezet door deze thread te volgen:
https://powerforum.co.za/...-data-logger-wireless-ap/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-10 12:34
Hier weer vannacht een hickup situation gehad met de 3 JK inverter BMS accupacks.

Het probleem/bug in het kort: de JK bms gaat gewoon door met ontladen zelfs als het pack 0% reset punt heeft bereikt.

Lang verhaal:
3 packs heb ik gekoppeld via canbus met de 12kw hybrid. 3x JK 15.38 BMS, master op 0 en 2 slave packs dan op 1000 en 0100.

Comms enzo gaat allemaal prima. Als ik 1 rj45 van pack C uittrekt zie je ook de request charge current naar onder gaan.

Echter nooit alls 3 de packs komen op dezelfde seconden op 0% uit. 2.95v is bij mij de 0% reset voltage (eerste cel die dit bereikt). Uvp = 2.6v.

Ondanks de marge tussen 2.95 en 2.6, gaat het pack dat 0% bereikt dus gewoon vol door met ontladen, TOTDAT de andere 2 packs ook 0% hebben gehaald. Pas dan stuurt de master bms 0% door naar de Deye en dan stopt de Deye pas. Dat laatste is op zich prima.

Het doel is dat alle 3 de packs ook 0% halen, Ik weet dat die JK bmssen (en vele anderen) geen goede coulomb meting hebben, dus regelmatig 100% en 0% bereiken is een must om geen soc drift te krijgen.

Echter, zodra 1 pack 0% haalt gaat het gewoon door met ontladen... voordat alle andere packs 0% hebben gehaald, is het eerste pack al tegen UVP aangekomen. In sommige gevallen gaat UVP aan omdat 1 vand e cellen 2.6v bereikt. Pack gaat dan in error stand. En ik heb het vermoeden dat de Deye het pack niet meer aan de gang krijgt als er na enkele uren weer een laadsessie op het programma staat. Vannacht zag ik dat 2 packs zelfs achterbleven, heel raar (tijden laadsessie):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AkpUF2wXbHHGCSED2i6NYdDK77k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ST928tZfAtj8sUQqZcQoxKMA.jpg?f=fotoalbum_large

:) dus.... JK bug, lijkt mij. Alleen ik snap niet dat ik hier niet meer over lees :P

[ Voor 16% gewijzigd door PCJR op 14-02-2025 14:13 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
PCJR schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:10:
Hier weer vannacht een hickup situation gehad met de 3 JK inverter BMS accupacks.

<knip>
Misschien handig om BMS firmware versie te vermelden.
(eventueel herkomst als deze niet via JK te downloaden is)

Het gedrag bij Seplos V2 (10E als master-BMS) is als deze 0% SOC bereikt, (bijv een mislukte 100% re-calibratie in een accu-bank, ik ga standaard niet <10% SOC met Deye shutdown op 3%, batt low 8% en restart 13% ), dan gaat de BMS uit.
Het zelfde treedt op als je 48 uur <0,2A uit accu wordt onttrokken

In een accubank als er een UVP-pack optreedt gaat indien er onderlinge communicatie is, alle accu-modules uit ook in een mix met V1 BMS-en. In zonder grid situatie (eiland mode) zit je in het donker

Dient via reset handmatig aangezet te worden,
Bij Seplos is 1 handmatig opstarten voldoende dat alle andere accu modules in de bank ook opstarten, Afhankelijk van je settings kan forced charge opstarten als grid beschiknaar is, , bij mij is dat met de settings, dat gemiddelde SOC 13% voor ToU settings weer actief worden in on-grid.
(verder off-grid gedrag met een UVP weet ik niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07-10 15:17
PCJR schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:10:

Het probleem/bug in het kort: de JK bms gaat gewoon door met ontladen zelfs als het pack 0% reset punt heeft bereikt.
Weet niet hoe dit met 3 packs zou werken maar voltage setting misschien betrouwbaarder? in ieder geval geen drift, te diepe ontlading of iets dergelijks.

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Had ik ook al ondervonden. Communicatie (link) LED knipperde niet meer zodra ik de JK's middels RS485 met elkaar verbond.
Ook geen communicatie meer naar PC.
Heb toen JK's hard reset gegeven. Daarna werkte het wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdsanden
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-02 14:16
Ik ben al vanaf december aan het wachten op een youtube filmpje met uitleg en de werking van de Gridgenie. En omdat ik over het algemeen overal als eerste in stap, wat me nogal wat geld gekost heeft in het verleden :'( wacht ik het nu even af tot er een paar recenties omtrent de werking hiervan zijn 8) .. Ik vind het namelijk een forse aanschaf (850 euro :)F ) voor het verkrijgen van een raspberry-pi met een kabeltje en software. Maar zie wel de potentie ervan. :) ..
Daarbij is deze ook te gebruiken met een DEYE SUN-20K-SG01HP3-EU-AM2... :P

[ Voor 7% gewijzigd door jvdsanden op 15-02-2025 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:02
jvdsanden schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 15:03:
Ik ben al vanaf december aan het wachten op een youtube filmpje met uitleg en de werking van de Gridgenie. En omdat ik over het algemeen overal als eerste in stap, wat me nogal wat geld gekost heeft in het verleden :'( wacht ik het nu even af tot er een paar recenties omtrent de werking hiervan zijn 8) .. Ik vind het namelijk een forse aanschaf (850 euro :)F ) voor het verkrijgen van een raspberry-pi met een kabeltje en software. Maar zie wel de potentie ervan. :) ..
Daarbij is deze ook te gebruiken met een DEYE SUN-20K-SG01HP3-EU-AM2... :P
Ook naar GBB gekeken :?
Ik betaal 5 euro per maand voor een schat aan settings en/of automatisch laden/ontladen.
Dat is 850 / 5 = bijna 15 jaar voordat de 850 euro betaald is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:55
Is er een mogelijkheid om een deye hybride 3f bijvoorbeeld de SUN-6K om hier 3 stuks van in parallel te zetten?

I.P.V 1x de sun-18k om zo 6 mppt trackers te krijgen ipv 2 stuks.

Kan dit dan als 1 systeem werken?

Ik ben namelijk zwaar aan het twijfelen om mij 3x Victron mp2 48/5000 weg te doen.

Overweging voor mij zou zijn mppt trackers van 1000v is een dikke plus dan hoeven er geen strings gesplitst te worden

Dus word het
3x deye met 6 mppt van 1000v

Of
3x Victron! Multi rs 6000 met 6 mppt van max 450v

Graag jullie mening

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
zonnepaneelxl schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:03:
Is er een mogelijkheid om een deye hybride 3f bijvoorbeeld de SUN-6K om hier 3 stuks van in parallel te zetten?

I.P.V 1x de sun-18k om zo 6 mppt trackers te krijgen ipv 2 stuks.

Kan dit dan als 1 systeem werken?

Ik ben namelijk zwaar aan het twijfelen om mij 3x Victron mp2 48/5000 weg te doen.

Overweging voor mij zou zijn mppt trackers van 1000v is een dikke plus dan hoeven er geen strings gesplitst te worden

Dus word het
3x deye met 6 mppt van 1000v

Of
3x Victron! Multi rs 6000 met 6 mppt van max 450v

Graag jullie mening
@Domba : kom er maar in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@zonnepaneelxl Kwestie van specs, is zelfs een PR-verkooppunt van Deye
Parallel Operation Capability: Up to 10 inverters can be operated in parallel, allowing both on-grid and off-grid scenarios with scalable energy systems. Users can also parallel multiple batteries, providing a high degree of flexibility in energy storage solutions.
Weet zo niet welke firmware voor de SG04-serie (114x of 115x) de best is om mee te starten is, welke nu het beste functioneert met uitschakelen van 1 of meerdere slaves om op standby verbruik te besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
ybos schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:24:
[...]

Ook naar GBB gekeken :?
Ik betaal 5 euro per maand voor een schat aan settings en/of automatisch laden/ontladen.
Dat is 850 / 5 = bijna 15 jaar voordat de 850 euro betaald is :P
GBB rekent af naar de grootte van je accupakket. Als je het accupakket groter maakt, wordt dat nieuwe deel buiten gesloten en moet je je abbo aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
BenSKIP schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:59:
[...]

GBB rekent af naar de grootte van je accupakket. Als je het accupakket groter maakt, wordt dat nieuwe deel buiten gesloten en moet je je abbo aanpassen.
Dat is waar. Als je een zeer groot pakket hebt kan het kastje van eenmalig 850 euro interessanter zijn dan GBB. Bij een klein pakket precies andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-10 12:34
BenSKIP schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:34:
Had ik ook al ondervonden. Communicatie (link) LED knipperde niet meer zodra ik de JK's middels RS485 met elkaar verbond.
Ook geen communicatie meer naar PC.
Heb toen JK's hard reset gegeven. Daarna werkte het wel weer.
Is dit een antwoord op/naar...mij? :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
PCJR schreef op zondag 16 februari 2025 @ 21:05:
[...]

Is dit een antwoord op/naar...mij? :)
Oh ja, sorry, had niet via een quote gereageerd. 8)
Toevallig gisteren de JK weer gereset en wederom geen LINK led knipperend. Dus ook geen dataoverdracht tussen de JK's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
BenSKIP schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:13:
[...]

Van de wifi-dongle van de Deye is bekend dat hij met regelmaat offline gaat. Het signaal is matig tot slecht en komt daardoor ook slecht door muren heen.
Komt het misschien doordat de dongle zelf van de fabrikant een FW update krijgt?

Is er ook een alternatief voor de Deye ethernet lse-03?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaario
Hoi Allemaal,

Ik heb een vraagje over de belastingdienst en een deye inverter met een thuisaccu ?

Wordt een deye met accu gezien als sysyeem met EMS ? waarmee je met een dynamisch contract kan handelen en dus btw kan terugvragen op de aankoop van je accu ?

heeft iemand daar ervaring mee ?

Groeten Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaario
Wat is de beste manier om de deye automatisch te laten laden ontladen, welke software hardware is het simpelst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@vlaario Volgens mij heeft De Centrale een BTW-test, die al gedaan. Anders zou ik een E-mail naar Romano sturen met de vraag.

Je moet echt exact op alle punten voldoen, dat wil niet zeggen dat het helemaal niet kan, maar dan kom je uit op een ruling met de belastingdienst en dat is iets vrij complex, als ook je technische setup van grootbelang is.

Ik heb in 2022 contact/overleg met Romano Hagen gehad, die was toen nog niet zover
Mijn steek was toen in analogie van laptop, zakelijk en prive zoals belastingdienst die toen beoordeelde, uiteindelijk heb ik geen BTW teruggevraagd voor de accu zelf en opgelost met het in KOR-regeling te brengen, met een deel van de investeringen prive te houden en aankoop 2e Deye pas na KOR regeling was toegekend. (er was toen een max investeringsdrempel, is wel drie belastingplannen terug, dat je als nog rekening moet houden met een jaarlijkse BTW naheffing over 20% van de investering waarover je BTW had teruggevraagd, weet niet hoe dat nu is)

Het grote struikelblok was toen de administratie per uur met mijn eilandbedrijf setup voor de ruling met de belastinginspecteur moet goedkeuren, daar je ook belast huishoudelijk verbruik hebt en niet alle PV geregisteerd met eilandbedrijf. Het bemeten is een uitdaging opzich vanwege de verliezen voor 8760 tijds intervallen en per medio 2025 wordt dat per kwartier, 4 keer zoveel.

Bij mij kwam daarbij toen nog bij, dat ik in overleg was met netwerkbeheerder sinds juni 2022 over de registratie van de PV.
Je bent verplicht om PV die direct netgebonden te registreren, PV die niet afhankelijk is van de netaansluiting (offgrid) wilde Enexis toen niet geregisteert zien, die is niet van belang voor hun voor de LS-netbelasting berekeningen.
Dat kan inmiddels anders zijn mijn laatste overleg was voorjaar 2024, waarbij het geheel nogeens is doorlopen, vanwege foutje in hun database en mijn thuisaccu door uitbreidingen van die database er als RfG type B in terecht was gekomen.
Wat ik wel geregistreert heb staan is mijn gelimiteerd terugleververmogen van 100% voor mijn 3x25A (17,25kW) aansluiting voor elk moment van de dag en niet op basis van PV zon-profiel.
(2xDeye kan meer, de firmware kan inmiddels 24kW met direct netgebonden PV aan gridzijde beheren en 15kW elk met PV op MI ingang of load)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoPolet
vlaario schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:31:
Wordt een deye met accu gezien als sysyeem met EMS ? waarmee je met een dynamisch contract kan handelen en dus btw kan terugvragen op de aankoop van je accu ?

heeft iemand daar ervaring mee ?
Als het alleen om de btw gaat zou je bv. bij klimaatshop.nl kunnen bestellen, daar wordt de btw er al vooraf afgehaald als je aangeeft de omvormer met zonnepanelen te gaan gebruiken.
Aansturing: in dit topic wordt veel genoemd, GBBOptimzer, EMHASS, SolarAssistant. Als je e.e.a. met HomeAssistant wilt doen dan is de combinatie met een ESP32 & beetje hardware een heel solide optie:
https://gathering.tweaker...message/75939096#75939096

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marcel-M
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 04-10 16:27
Ik heb de Deye-SUN-12K-SG04LP3 omvormer ook bij de klimaatshop gekocht, BTW vrij !!
Snel en probleemloos geleverd.

Vorige week het systeem geïnstalleerd. Dankzij dit forum heb ik gelukkig een aantal problemen kunnen oplossen en de juiste instellingen kunnen vinden.
In eiland mode had ik o.a. een zwevende N, waardoor de aardlekschakelaars niet werkte. Dit was opgelost door het vinkje eiland mode aan te zetten.
Het systeem draait nu prima met een 15 kWh accu (16 maal EVE LiFePO4 en JK BMS).
Dit weekend al nul op de meter.
Nu nog de modbus koppelen met Nodered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaario
@Domba @MarcoPolet

Ik ga Me er maar aan wagen en aan de gang met homeassistant en zelf een dongeltje maken.

geen ervaring mee maar zal wel een leuke leercurve worden.

Doel is om mn accu te kunnen legen op voor ingestelde tijden op het net, iets wat me met solarassistant niet lukt die wil niet meewerken met meer dan 1 automatisering dan klaagt het dat de funtie al door een andere automatisering word gebruikt ? ( schakelen tussen work modes ) na de laatste update van solarassistant ook een sell vinkje in TOU maar die doet helaas niks bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@vlaario Ik doe niet meer mee in beta testgroep van SA (afgehaakt vanwege niet juiste biedzone te stellen en daarop wachten)

Als je laden in TuO houdt, dan kan je terugleveren in automatisering doen.
De automatisering kan je uitbreiden met groene plus achter de tijds periode.
Het nadeel is dat manueel de tijdsblokken moet aanpassen,

In beta was het wel aan de ingelezen day ahead prijzen te koppelen, maar op zo'n ongelukkig manier en niet via MQTT vanuit HA aan te passen en laten samenwerken met andere Deye oa voor loadbalancing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:18
Is er een makkelijke manier om terug te leveren naar GRID vanuit accu via HA dmv de SolarAssistant koppeling (heb niet de beta)?

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaario
@Domba

als ik via de automatisering workmode naar sell first schakel dan werkt dat alleen blijft de inverter in sell staan, een 2e regel om weer naar zero export to ct te gaan pikt hij niet. zegt dan dat hij al door een andere workmodus bestuurd wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0XjsF86c5Wl5H6INXonMJ5W6Cc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wVt5TfyTnk8rFSmYxqVsgug3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JC-TYgdIark9ZB_AH0YguhgStFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ILqm2fhyLGCZZgxQOV9YAF4o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaario
De sell functie doet ook niks , dacht eerst he dat is mooie optie maar helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@sMoKeFiSh ik vind eigenlijk niet,

Je kan veel via MQTT in HA krijgen, maar niet alle, zoals de tijd van de TuO tijdsblokken en zodat je deze via een script in kan laten invullen.
En als je automatisering gebruikt , kan je de functie die je daar gebuikt niet aanpassen via HA.

Die ontwikkelaars van SA zouden enige tijd hierin Europa in verschillende landen moeten leven,
Ze hebben zo weinig kennis hoe verschillend in EU tussen de landen energielevering is georganiseert.. Toen ze aan optie day uurprijzen begonnen, wisten ze nog niet eens dat we in EU vele biedzones hebben en sommige landen zelfs meerdere met allemaal afzonderlijke prijzen, die wel heel vaak overlappen.
Ze hadden een of ander contact die ze aan Nordpool data kon helpen, maar bijv Nederlandse energieleveranciers gebruiken EPEX, 99% van de tijd zijn die gelijk maar als er problemen zijn dan kan er ontkoppeling zijn en dan zijn die verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@vlaario De eerste automatisering uitschakelen
Dan edit van eerste automatisering
Dan verschijnt er achter "20:00 to 21:00" een klein groen blokje met plus erin, daarop klikken

Dan verschijnt er een volgende regel die je kunt in vullen en daar verschijnt achter tijd dan een klein rood en groen blokje met + en - voor regel minder etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaario
@Domba

Dank je, die zag ik niet maar ik keek wel hahaha

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvdgaag
vlaario schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:01:
De sell functie doet ook niks , dacht eerst he dat is mooie optie maar helaas
Blijft geklooi in de ruimte zo, ik raad je aan GBBoptimizer te gaan gebruiken, kost vrij weinig, zeker met een kleine accu, en houdt rekening met je energie tarieven (Dynamisch of niet), de weersvoorspelling, PV opbrengst en het verbruik in je woning.

Om een idee te geven, ik het 46kWh accu capaciteit, Tibber dynamische contract, 9kWp PV en dit is het resultaat van GBB sind 1 sept. 2024, ik betaal 72 euro per jaar voor deze config aan GBB.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7yupBSxq7Ei4XxDF9bIfokG5F8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KCiDC7d9ruKgCGbCkH0SMJ2e.png?f=user_large

Waarbij ik moet opmerken dat ik tot 1 feb dit jaar een omvormer had die max 8kW kon laden/feeden naar de grid en deze maand met 12kW aan de gang ben gegaan.

[ Voor 4% gewijzigd door rvdgaag op 28-02-2025 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@rvdgaag Wat is die profit?
De teruglevering incl (bruto) of het verschil tussen ontvangen bedrag en wat je hebt moeten besteden (netto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaario
@rvdgaag

Hoe heb jij je configuratie naar GBB toe?

Ik wil niet via de deyecloud of solarman dongel.

Moet ik dan een esp dongel maken en via een HA servertje werken ? en dan SA helemaal vergeten ?

Heb al esp spul besteld voor een dongel en ga dan nog voor een T630 om HA te draaien.

Gr Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaario
GBB is alleen epex day ahead ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaario
En GBB regelt het zelf eenmaal ingesteld ? geen dagelijkse aanpassingen nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
vlaario schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:58:
@rvdgaag

Moet ik dan een esp dongel maken en via een HA servertje werken ? en dan SA helemaal vergeten ?

Heb al esp spul besteld voor een dongel en ga dan nog voor een T630 om HA te draaien.

Gr Bart
Ik heb de Deye cloud hiervoor actief, met HA kan het ook maar ik had/heb geen zin om daar weer veel tijd aan te besteden :-)

De ESP dongel heb je alleen nodig als je HA gaat gebruiken, via de cloud dan niet alleen een netwerk verbonden deye inverter.

Hij werkt met day head prijzen via entsoe of tibber, wat je wilt. Alles gaat vanzelf je hoeft er niet naar om te kijken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
vlaario schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:58:
@rvdgaag

Gr Bart
https://gbboptimizer.gbbsoft.pl/

zie punt 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Domba schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:49:
@rvdgaag Wat is die profit?
De teruglevering incl (bruto) of het verschil tussen ontvangen bedrag en wat je hebt moeten besteden (netto)
Het is letterlijk het verschil tussen kopen/verkopen incl de BTW en netto dus verliezen van omvormen ac/dc en terug meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
rvdgaag schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:15:
[...]
Het is letterlijk het verschil tussen kopen/verkopen incl de BTW en netto dus verliezen van omvormen ac/dc en terug meegenomen.
Netto dat is knap, hoeveel MWh's en cycles heb je daar wel voor gedraait ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Domba schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:21:
[...]

Netto dat is knap, hoeveel MWh's en cycles heb je daar wel voor gedraait ?
zit zo rond de 8 Mwh, vaak 1 ontlaad/laad cyclus per dag soms 2, GBB houdt dat vrij exact bij echter ben ik recent van omvormer en cloud gewisseld dus alle data is niet meer compleet.

Mijn batterijsysteem heeft sinds de start in september 73 complete cycli gedraaid volgens mijn Seplos BMS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Hier zie je een typische dag met GBB aangestuurd, dit schema wordt automatisch aangepast rond 13.00 omdat dan de day-ahead prijzen binnen komen, ieder half uur rekent GBB de optimale ontlaad laadt momenten uit en stuurt deze naar je inverter, je electrische auto/ het weer/pv productie en ander verbruik neemt hij mee om optimaal resultaat te halen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRqYeP91Eyvpr-8n_0XjDy2frPI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3tRAi39NRevkwLaqmHRgAruO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door rvdgaag op 28-02-2025 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@rvdgaag Voor die grafieken heb meer tijd nog om daar het verschil uit te vissen.

73 cycles zijn met accu onderpostings is 3416kWh en ingeval van netto zou dat gem 12ct (zoveel is de gemiddelde spread niet),
Ik denk dat de teruglevering is zoals op factuur van energieleverancier en niet de letterlijk definitie van profit (waardoor ik getriggert werd) als in Oxford english dictionary.

Het simpelste is om in mijn... te kijken bij de energieleverancier

Als vergelijk januari zou top 3 zijn voor onbalans en die laden daar voor 1,1MWh en over periode zou nog kunnen met 8MWh, maar dan kloppen cycles niet.

Edit: als het werkelijk 8MWh is, kijk ook even in de voorwaarde van energieleverancier of er geen 10 000kWh clausule is.
In nieuwe energiewet die nog niet in werking is, expliet in diverse artikelen huishoudelijke gebruiker opgenomen en dat is <10 000kWh/jaar, dan val je daar niet onder, daarboven heeft energieleverancier meer vrijheden ook nu al paar jaar, is het vaak opgenomen in de voorwaarden,
Veel energieleveranciers doen er niet heel moeilijk over, maar als het ze slecht uitkomt hebben ze wel een handvat (zoals fors meer opwek dan verbruik, dan ben je een klant waar ze stevig verlies opmaken)

[ Voor 33% gewijzigd door Domba op 28-02-2025 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Er zijn vele momenten geweest, ook afgelopen maand dat de stroom onder de 15ct zat, als je die dag met 35 ct kan feeden naar de grid gaat het lekker. Er zijn ook zat momenten geweest met 45ct of 51 ct en zelfs 80ct en erboven. Gaat dus hard.

Deze maand bij Tibber netto voor € 276 euro stroom teruggeleverd, ook wel € 596 gebruikt :-) Gaat hard met 3 EV's voor de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Domba schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:10:
@rvdgaag Voor die grafieken heb meer tijd nog om daar het verschil uit te vissen.

73 cycles zijn met accu onderpostings is 3416kWh en ingeval van netto zou dat gem 12ct (zoveel is de gemiddelde spread niet),
Ik denk dat de teruglevering is zoals op factuur van energieleverancier en niet de letterlijk definitie van profit (waardoor ik getriggert werd) als in Oxford english dictionary.

Het simpelste is om in mijn... te kijken bij de energieleverancier

Als vergelijk januari zou top 3 zijn voor onbalans en die laden daar voor 1,1MWh en over periode zou nog kunnen met 8MWh, maar dan kloppen cycles niet.

Edit: als het werkelijk 8MWh is, kijk ook even in de voorwaarde van energieleverancier of er geen 10 000kWh clausule is.
In nieuwe energiewet die nog niet in werking is, expliet in diverse artikelen huishoudelijke gebruiker opgenomen en dat is <10 000kWh/jaar, dan val je daar niet onder, daarboven heeft energieleverancier meer vrijheden ook nu al paar jaar, is het vaak opgenomen in de voorwaarden,
Veel energieleveranciers doen er niet heel moeilijk over, maar als het ze slecht uitkomt hebben ze wel een handvat (zoals fors meer opwek dan verbruik, dan ben je een klant waar ze stevig verlies opmaken)
Ik weet even niet zeker wat GBB rekent voor zonnestroom (zou maar zo kunnen zijn dat hij dat als gratis rekent).
Daarmee wil dat niet zeggen dat elke opgeleverde kWh dan 100% winst is.
Ik meen dan de berekening zodanig is dat de verplaatsing van opwek de daadwerkelijk winst is.
Dus 10kWh opwek om 12 uur á 15 cent vs terugleveren om 19 uur á 30 cent is dus 10kWh x 15 cent -> 1,50 euro winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
ybos schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:07:
[...]

Ik weet even niet zeker wat GBB rekent voor zonnestroom (zou maar zo kunnen zijn dat hij dat als gratis rekent).
Ik meen dan de berekening zodanig is dat de verplaatsing van opwek de daadwerkelijk winst is.
Dus 10kWh opwek om 12 uur á 15 cent vs terugleveren om 19 uur á 30 cent is dus 10kWh x 15 cent -> 1,50 euro winst.
ja de laatste variant is hoe hij rekent. de spreadsheet waar je het online kan zien is te exporteren maar veel te groot om hier af te beelden, stuur me een pm met je email adres dan kan ik je de export van vandaag met alle waardes/prijzen etc laten zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@ybos ik wilde een opmerking maken naar @rvdgaag maar op basis van bedrag & term profit kon ik niet bepalen.

"Als je van een 8kW wisselt voor een 12kW, kan je ook 50% meer in/uit accu halen en dan gaat <0,2C richting 0,3C en dan moet je op battery temperatuur beginnen te letten dat die niet te warm wordt."

€ 276 klinkt meer naar ca 800kWh

Ik heb deze maand tot nu toe
373kWh en € 135,1 bij energieleverancier, maar ik bereken ook overall over alles lokaal en daarbij gebruik ik externe & slimme meter en die staat op € 45,42 incl omdat ik nog saldeervolume heb, zodat ik beide Deye's heb.

Bepaalde registers zijn in mijn setup niet betrouwbaar zoals bijv comsumptie (omdat workmode afhankelijk is welke CT set gebruikt wordt) en firmware 115X gebruikt RTU protocol V105.2 voor de registers en FW114x of lager RTU V104.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Ik stap over als mijn saldeervolume op is
En het overschot wordt, zodat mijn begin van een saldeerperiode richting juli opschuift, zodat ik eind 2026 alle afname in November en December nog kan salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Domba schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:42:
@ybos ik wilde een opmerking maken naar @rvdgaag maar op basis van bedrag & term profit kon ik niet bepalen.

"Als je van een 8kW wisselt voor een 12kW, kan je ook 50% meer in/uit accu halen en dan gaat <0,2C richting 0,3C en dan moet je op battery temperatuur beginnen te letten dat die niet te warm wordt."

€ 276 klinkt meer naar ca 800kWh

Ik heb deze maand tot nu toe
373kWh en € 135,1 bij energieleverancier, maar ik bereken ook overall over alles lokaal en daarbij gebruik ik externe & slimme meter en die staat op € 45,42 incl omdat ik nog saldeervolume heb, zodat ik beide Deye's heb.

Bepaalde registers zijn in mijn setup niet betrouwbaar zoals bijv comsumptie (omdat workmode afhankelijk is welke CT set gebruikt wordt) en firmware 115X gebruikt RTU protocol V105.2 voor de registers en FW114x of lager RTU V104.
Ja het zit nu op 791 kWh teruglevering met € 278 euro waarde, Tibber rapportage dus netto productie.

de batterijen worden ieder met max 80A ontladen en zijn ieder 300 Wh sterk, heb er 3 dus de c waarde = 0,26 de gemiddelde temp van de accu's is nu bij vollast 80a laden of ontladen 27 graden max.

De waarden die de Deye rapporteert worden bij mij door MID gecertificeerde modbus modules verzonden en die komen goed overeen met wat de slimme meter van Tibber aangeeft.

GBB geeft een netto verlies aan van gemiddeld 6% bij laden en ook ontladen maar nogmaals de cijfers die ik hier noem zijn de netto rapportages van Tibber.

Tibber rekent niet met een saldeer volume zo ver ik weet, maar dat is voor mij ook niet relevant met een gebruik in de winter per maand van rond de 2200 kWh, ik zit op een jaarverbruik van ongeveer 15.000 kWh door het handelen van de accu (nu half jaar bijna), de warmtepomp (all electric huis) en 3 elektrische auto's. 1e jaar overzicht van het hele feest moet nog komen, geen verrassing want je betaalt bij Tibber de volgende maand de rekening.

[ Voor 12% gewijzigd door rvdgaag op 28-02-2025 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoPolet
vlaario schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 08:07:
@Domba @MarcoPolet

Ik ga Me er maar aan wagen en aan de gang met homeassistant en zelf een dongeltje maken.

geen ervaring mee maar zal wel een leuke leercurve worden.

Doel is om mn accu te kunnen legen op voor ingestelde tijden op het net, iets wat me met solarassistant niet lukt die wil niet meewerken met meer dan 1 automatisering dan klaagt het dat de funtie al door een andere automatisering word gebruikt ? ( schakelen tussen work modes ) na de laatste update van solarassistant ook een sell vinkje in TOU maar die doet helaas niks bij mij.
Goed bezig! :) Bij werkt 't inmiddels behoorlijk stabiel, samen met EMHASS voor de sturing. Ik heb in de Deye het eerste TimeOfUse slot ingesteld tussen 0:00 en 23:55 oid, en stuur op de capacity (SOC percentage) van dat slot. Verder bepaal ik de snelheid van laden via de max charge/discharge current. EMHASS stuurt dit dus aan op basis van de Tibber prijzen en de verwachtte zonopbrengst, grid-usage en een aantal te plannen verbruikers. Hierin neemt hij iets van 12 cent afschrijving van de batterij mee, maw als er maar 12 cent verschil zit tussen de inkoop en verkoopprijs, dan zal hij niet gaan laden/ontladen.
Wel een waarschuwing, het is/was een behoorlijke leercurve, ook al had ik al veel ervaring met HomeAssistant.
Succes!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
rvdgaag schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:17:
[...]
De waarden die de Deye rapporteert worden bij mij door MID gecertificeerde modbus modules verzonden en die komen goed overeen met wat de slimme meter van Tibber aangeeft.
Helemaal gelijk lukt niet, kunnen verschillende meetsensors zijn, zo heb ik DC shunt vs Deye CT's in gebruik , als over gehele range op geen punt neer is dan >1% is max voor betaalbare
Voor < +/- 0,1% meetnauwkeurig wordt kostbaar.
GBB geeft een netto verlies aan van gemiddeld 6% bij laden en ook ontladen maar nogmaals de cijfers die ik hier noem zijn de netto rapportages van Tibber.
Ik gebruik incl. of geef deze erbij als ik kale gebruik.
Niet alle energieleveranciers doen het op zelfde manier, bijvoorbeeld Zonneplan waar ik nu zit rekent zonder EB.
Die zit als 1/12 deel bij de vaste kosten en zie je alleen of maandfactuur en als je meer teruglevering hebt dan afname op jaarbasis, dan is die nul.
Voor de app moet ik opletten dat ik met EB aanzet voor een screenshot en dan nog geeft die bedrag niet apart voor afname en teruglevering, dat doe ik lokaal.

En zonder EB is lopende saldeerperiode bijv totale variabele deel € 488,78 en de forse EB die niet in de maandelijkse facturen zit van €723.
Iemand die niet met ZP rekeningen ervaring heeft , kan je dan niet meer volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
ybos schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:07:
[...]

Het eerste klopt.
Op papier en puur 1:1. Maar het dagelijkse Deye verbruik (tot 2kWh/d), accu laad/ontlaad verliezen spelen ook mee. Dus inkoop zullen er meer kWh’s zijn.
Het eigen verbruik zou je ook al kunnen opslaan op het goedkoopste moment. Maar dat betekent niet dat je daarvan de kWh die je om 18:00 verbruikt en daardoor 0,20 bespaart moet aan rekenen als winst.
Ik streef zelf voor in dit huis 12kWh ruim eigen verbruik en 18kWh om te gaan handelen.

Over de voorwaarden had ik eind Januari bij Tibber, Frank en zonneplan enkele vragen gesteld maar kreeg alleen een opmerking over het gebruiken van de rekentool. Frank gaf gewoon een onnodige reactie waar ik niets aan heb; beetje zoals verwacht dus met hun vaag beleid ( zie ander forum ) voor mij een no go.

[ Voor 13% gewijzigd door Lord Anubis op 01-03-2025 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnarfB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:17
Ik heb ook nog een vraag over GBB, als je een installatie heb met een deel van je zonnepanelen rechtstreeks op de Deye en een deel via een SolarEdge of Grwatt omvormer hoe gaat GBB hier mee om en kan hij ook de SolarEdge of Growatt begrenzen?

Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
MarcoPolet schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:38:
[...]

Hierin neemt hij iets van 12 cent afschrijving van de batterij mee, maw als er maar 12 cent verschil zit tussen de inkoop en verkoopprijs, dan zal hij niet gaan laden/ontladen.
Dat vind ik deels vreemd, als je veel kWh omzet in een batterij levenperiode moet de kWh prijs zakken.
Als je alle kosten meeneemt bij veel kWh’s moet de prijs zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoPolet
Lord Anubis schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:23:
[...]
Dat vind ik deels vreemd, als je veel kWh omzet in een batterij levenperiode moet de kWh prijs zakken.
Als je alle kosten meeneemt bij veel kWh’s moet de prijs zakken.
Misschien begrijp ik jou verkeerd, maar die 12 cent komt voort uit ruwweg 5500 euro voor de installatie, gedeeld door 6000 volledige laadcycli (=92 cent), gedeeld door 9,6kwh = 10 cent. Met andere woorden, elke laadcyclus kost me zeg maar 10 cent aan afschrijving. Als het verschil in grid-kosten en grid-terugleveren maar 10 cent is, dan kan ik dat uur net zo goed overslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
SnarfB schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:30:
Ik heb ook nog een vraag over GBB, als je een installatie heb met een deel van je zonnepanelen rechtstreeks op de Deye en een deel via een SolarEdge of Grwatt omvormer hoe gaat GBB hier mee om en kan hij ook de SolarEdge of Growatt begrenzen?
Als je de Solaredge/Growatt op de MI poorten aansluit van de Deye dan neemt GBB ze mee, anders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
rvdgaag schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:39:
[...]

Als je de Solaredge/Growatt op de MI poorten aansluit van de Deye dan neemt GBB ze mee, anders niet.
Vanaf FW115x kan je een 2e meter aansluiten bij de LV's voor aan gridzijde PV, dan houdt Deye er rekening mee in de sturing en ik neem aan ook GBB.
Werkt niet met CT's, als ook ik er zelf geen ervaring mee heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
SnarfB schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:30:
Bedoel je gewoon dat de solaredge willekeurig ergens aangesloten is? Dan "ziet" GBB deze opwek niet en doet er dus niets mee.
Als je hem op de MI input zet, dan wel.
Met een dynamisch contract zal wanneer de accu vol zit gewoon teruggeleverd worden. Maar er zijn diverse opties, waaronder pv niet terug te laten leveren.
In off-grid modus zal de Deye de frequentie van de MI input omhoog voeren om zo de Solaredge te begrenzen (want die gaat uit zn grid limits). Dat gaat rustig aan zodat de solardedge eerst minder zal gaan leveren en als de accu helemaal vol is gaat de frequentie naar 52hz oid en zal de solaredge dus stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:18
Ik heb me afgelopen week ook laten omzetten naar de SolarAssistant beta. Daarna als test eens de Work mode aangepast om te verkopen tussen 18:00 - 20:00, zie screenshot hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tuNfQtsWP6d4SxCpoY23NVIV0c0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ySDPH9TRc81pvBR9pyKX1FA1.png?f=fotoalbum_large

Om 18:01 was de accu voor 99% vol maar ontladen naar GRID ho maar... Is er nog iets anders wat ik moet aanpassen om dit werkend te krijgen? Mijn work mode is normaal ingesteld op "Zero export to load". Als ik de work mode aanpas naar "Selling first" begint hij direct met max vermogen te ontladen.

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Ik las dat de Deye met een tweede 'meter' overweg kan via RS485. Ik vroeg me af waar deze voor 'nodig' is. De handleiding is niet heel duidelijk over de wijze van installeren / het menu van de Deye.
De CT's moeten gridzijdig geplaatst worden. De ander te plaatsen meter wordt niet beschreven.
Slechts dat de CHNT DTSU666 en de Eastron SDM630-Modbus-V2 comcaptible zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
BenSKIP schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:41:
Ik las dat de Deye met een tweede 'meter' overweg kan via RS485. Ik vroeg me af waar deze voor 'nodig' is. De handleiding is niet heel duidelijk over de wijze van installeren / het menu van de Deye.
De CT's moeten gridzijdig geplaatst worden. De ander te plaatsen meter wordt niet beschreven.
2e meter is om PV met eigen omvormer aan gridzijde mee te nemen in het vermogens beheer.
Nu kan je in beperkte mate "zero export to CT" handhaven met MI-actief en opslaan in accu, 2e meter speelt MI-ingang vrij en kan je deze inzetten voor dedicated load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Iemand hier enig idee of ervaring hoe de Deye omgaat met "vuile"belasting :?
Stel, je gaat een paar uurtjes lassen, 1 fase, waardeloze cos phi bij oudere apparatuur.

Als de Deye parallel aan het net staat zal het nog wel gaan verwacht ik, omdat de busbar van de Deye dan gekoppeld is met het net. Maar, stel dat je in eilandbedrijf bent :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
BenSKIP schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:41:
Alternatief voor de CT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
ybos schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:40:
Iemand hier enig idee of ervaring hoe de Deye omgaat met "vuile"belasting :?
Stel, je gaat een paar uurtjes lassen, 1 fase, waardeloze cos phi bij oudere apparatuur.

Als de Deye parallel aan het net staat zal het nog wel gaan verwacht ik, omdat de busbar van de Deye dan gekoppeld is met het net. Maar, stel dat je in eilandbedrijf bent :?
Dat gaat niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Wat is / doet de MI-ingang?
Hoef je dan zonneproductie niet meer op de GEN port aan te sluiten?

Heeft één van beide 'meters' nog een voorkeur? Zowel Eastron als CHNT zijn Chinesiums.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
Niet zo hoopvol dit soort filmpjes :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
BenSKIP schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:19:
Wat is / doet de MI-ingang?
Hoef je dan zonneproductie niet meer op de GEN port aan te sluiten?
Dat is de GEN port als je die naar micro-inverter functie schakelt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Ah! Thanks!
Micro-Inverter.... had ik kunnen weten.
MI ingang behoeft niet niet 3 fasig te worden aangesloten, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
BenSKIP schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 02:32:

MI ingang behoeft niet niet 3 fasig te worden aangesloten, toch?
Nee hoeft niet, ik het er 2 Deye micro inverters op zitten van ieder 1600 Watt max, de ene op fase 3 de andere op fase 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Money
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 17-04 14:12
ybos schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:17:
[...]

Bedoel je gewoon dat de solaredge willekeurig ergens aangesloten is? Dan "ziet" GBB deze opwek niet en doet er dus niets mee.
Als je hem op de MI input zet, dan wel.
Met een dynamisch contract zal wanneer de accu vol zit gewoon teruggeleverd worden. Maar er zijn diverse opties, waaronder pv niet terug te laten leveren.
In off-grid modus zal de Deye de frequentie van de MI input omhoog voeren om zo de Solaredge te begrenzen (want die gaat uit zn grid limits). Dat gaat rustig aan zodat de solardedge eerst minder zal gaan leveren en als de accu helemaal vol is gaat de frequentie naar 52hz oid en zal de solaredge dus stoppen.
Ik wil niet off-grid gaan maar wil wel mijn SolarEdge 1-fase omvormer met optimizers behouden, daarnaast wil ik een Deye 3-fase hybride omvormer met accupakket aansluiten (om te kunnen in/verkopen advh dynamische uurprijzen en later evt meer PV aansluiten). Een 1-fase Eastron meter aansluiten voor de SolarEdge 1-fase omvormer en die verbinden met de 3-fase Deye hybride omvormer werkt volgens mij niet, dus de enige andere optie is de SolarEdge aan te sluiten op de GEN/MI-poort van de Deye.

Ziet de Deye hybride de input van de 1-fase SolarEdge dan als PV_power, Gen_power of MI_power? Daarnaast nog een vraag hierover: Als ik nu wil dat de batterij gaat laden vanuit het net, dan vink ik grid_charge aan in ToU, tijdens Zero_export_to_CT. Moet ik in deze configuratie dan ook Gen_charge aanvinken in ToU? Moet Gen_charge bij battery settings dan ook altijd aan staan of heeft dit geen effect omdat de GEN-poort nu gebruikt wordt als MI-poort?

Ik ben benieuwd hoe GBBoptimizer hiermee om gaat, omdat de voorspellingen voor PV opwek ook gekoppeld zullen zijn aan de echte opwek, hoe haalt hij deze uit de Deye?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Money schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:27:
[...]
Ik wil niet off-grid gaan maar wil wel mijn SolarEdge 1-fase omvormer met optimizers behouden, daarnaast wil ik een Deye 3-fase hybride omvormer met accupakket aansluiten (om te kunnen in/verkopen advh dynamische uurprijzen en later evt meer PV aansluiten). Een 1-fase Eastron meter aansluiten voor de SolarEdge 1-fase omvormer en die verbinden met de 3-fase Deye hybride omvormer werkt volgens mij niet, dus de enige andere optie is de SolarEdge aan te sluiten op de GEN/MI-poort van de Deye.
Dat kan op verschillende manieren en daarvoor is geen Eastron meter nodig, door gebruik te maken van de meegeleverde CT's bij de Deye door deze dichter bij de slimme meter aan te sluiten, bijv voor de hoofdschakelaar.
- Je kan dan zero export to CT handhaven en opslaan in de accu door AUX-ingang op micro inverter te zetten, deze opwek heb je dan niet beschikbaar bij stroomuitval of als je off-grid gaat.
- Je kan de 1fase Solaredge aansluiten op de AUX-ingang en deze als micro-inverter gebruiken.

Wat hiervoor met betrekking tot 2e Eastron meter heb gepost dat gaat voornamelijk over vermogens regeling beheert door Deye in het gebied van 12-24kW (daar Deye eigen vermogens electronic zelf maar 13250W DC kan verwerken), maar voor kleinere opwek is het niet strikt noodzakelijke.

Verder is er een benaderings/sturingslogica verschil tussen firmware voor FW1144 en 115x en later.

De laatste kan mix-groups aan of wel de PV opwek kan tussen de gebruikers zitten (meest handig is dat met 2e meter te doen, maar niet noodzakelijk), maar dat heeft wel effect op bijv dat je niet meer met TuO SOC percentage kunt sturen hoeveel van aan gridzijde aan gesloten PV-opwek de accu ingaat, maar zal zolang als accu niet vol is zero export handhaven. (met 2e meter laat zich dat wel makkelijker regelen)
Ziet de Deye hybride de input van de 1-fase SolarEdge dan als PV_power, Gen_power of MI_power? Daarnaast nog een vraag hierover: Als ik nu wil dat de batterij gaat laden vanuit het net, dan vink ik grid_charge aan in ToU, tijdens Zero_export_to_CT. Moet ik in deze configuratie dan ook Gen_charge aanvinken in ToU? Moet Gen_charge bij battery settings dan ook altijd aan staan of heeft dit geen effect omdat de GEN-poort nu gebruikt wordt als MI-poort?
Als je geen generator hebt aangesloten, gebruik je in geheel geen vinkje bij GEN in TuO.
Een generator hoef ook niet op AUX-ingang met setting GEN setting aangesloten te zijn deze kan zich ook op Gridzijde zijn aangesloten zijn bij Deye bij eiland systeem.
Ik ben benieuwd hoe GBBoptimizer hiermee om gaat, omdat de voorspellingen voor PV opwek ook gekoppeld zullen zijn aan de echte opwek, hoe haalt hij deze uit de Deye?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Money
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 17-04 14:12
Domba schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:15:
[...]

Dat kan op verschillende manieren en daarvoor is geen Eastron meter nodig, door gebruik te maken van de meegeleverde CT's bij de Deye door deze dichter bij de slimme meter aan te sluiten, bijv voor de hoofdschakelaar.
- Je kan dan zero export to CT handhaven en opslaan in de accu door AUX-ingang op micro inverter te zetten, deze opwek heb je dan niet beschikbaar bij stroomuitval of als je off-grid gaat.
- Je kan de 1fase Solaredge aansluiten op de AUX-ingang en deze als micro-inverter gebruiken.

[...]
Als je geen generator hebt aangesloten, gebruik je in geheel geen vinkje bij GEN in TuO.
Een generator hoef ook niet op AUX-ingang met setting GEN setting aangesloten te zijn deze kan zich ook op Gridzijde zijn aangesloten zijn bij Deye bij eiland systeem.

[...]
Als ik de SolarEdge omvormer als MI aansluit, wordt deze dan ook behandeld door de sturing als zijnde PV? Dus als ik Zero_export_to_CT heb aan staan met Solar sell enabled en de batterij is vol, dat de 1-fase omvormer dan alsnog terug kan leveren en niet afschakelt? Hetzelfde als de modus Selling First is, dat de 1-fase omvormer dan gewoon alles verkoopt en niet afschakelt.

Onder welke variabele wordt deze opwek weergegeven? Als MI_power? Ik vraag dit omdat ik de data uit solar assistant oid wil halen en dan wil gebruiken om toekomstig PV opwek te gaan voorspellen, dit wil ik of zelf gaan doen of met GBB oid, maar dan moet ik wel weten of ik dat op deze manier wel uit de omvormer gehaald krijg. Zonder de echte PV opwek data is dat minder nauwkeurig en om dit apart uit de solaredge te halen is ook moeilijker dan gewoon rechtstreeks uit de Deye.

Wat betreft de eastron meter bedoelde ik meer dat bij een 1-fase Deye, je de optie hebt om een 1-fase eastron meter vóór de solaredge te hangen. Deze meet dan de PV opwek van de solaredge, de eastron meter is dan verbonden met de Deye 1-fase via RS485 en geeft dit dan weer als PV_power. De Deye 1-fase kan dat Zero_export_to_CT doen dmv de CT-klemmen bij de hoofdaansluiting.

Maar als ik nu een 3-fase Deye gebruik, dan werkt het volgens mij niet om de 1-fase eastron meter voor de solar edge te plaatsen en die uit te lezen via RS485 door de 3-fase Deye omvormer. Vandaar dat ik dan zou uitwijken naar de GEN/MI-poort om hetzelfde te kunnen doen. Maar dan moet ik wel weten hoe de "PV-opwek" weergegeven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Zelf zou ik niet willen dat de Deye bij het meten van de 52hz de GEN port zou uitzetten. In mijn geval als de accu vol zou zijn mag het gewoon naar grid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
BenSKIP schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:38:
Zelf zou ik niet willen dat de Deye bij het meten van de 52hz de GEN port zou uitzetten. In mijn geval als de accu vol zou zijn mag het gewoon naar grid.
Dat kan gewoon, kwestie van de parameters goed zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Juist die parameters staan niet (duidelijk) in de handleiding. Dat blauwe boekje beschrijft niet heel veel details. Wat voornamelijk ontbreekt is de beschrijving wat de opties daadwerkelijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
BenSKIP schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:38:
Dat kan niet eens als je gekoppeld bent met grid. Dit kan alleen als je offgrid bent.
Kwestie van vinkje solar sell aanzetten in de modus die je draait. en vinkje battery first.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Money schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:27:
[...]

@Domba geeft de meeste antwoorden al. Wat betreft de laatste alinea. De Deye geeft de MI input energie ook als solar energie op, dus word in de totale opwek per uur/dag meegenomen door GBB.

Alleen wel even testen. De ene firmware geeft het gescheiden door en de andere telt het op. In GBB is er dan ook een vinkje: "tel de MI opwek op bij de solar opwek" (iets in die trant en dan in t engels :P )
Die had ik dus aan staan alleen was de daadwerkelijke opwek steeds veel hoger dan de forecast. Bleek dat ik dus een firmware heb waarbij de MI input solar al bij de gewone opwek opgeteld is. Daar even op letten.

[ Voor 12% gewijzigd door ybos op 05-03-2025 18:06 ]

Pagina: 1 ... 30 ... 46 Laatste