Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Standard niet, dan geeft hij een fout op grid (terecht natuurlijk). Maar heel misschien via generator/mi ingang 1 fase aansluiten, dan met batterij erbij kan hij misschien 3 fase maken.HiBe schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:51:
kan ik met een Deye inverter 1 fase naar het net aansluiten een een 3 fase load aansluiten? ik wil een sauna in de tuin met een 3 fase kachel, een 4 panelen op het dakje en dan een omvormer met een batterij. Het idee is om de batterij uit de panelen te laden, maar als het nodig is (donkere maanden) ook van het net via 1-fase (bij) te laden. kan dit met een deye omvormer?
Vermoedelijk is de sauna kachel 3*3kW dan makkelijker de sauna kachel twee fases samenvoegen zodat je 6kW pakt zoals bij een kookplaat. Met 6kW wordt hij ook nog goed warm weet ik uit ervaring.
Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)
Hoe kan ik dat no-batt sturen via de esphome/modbus oplossing?PCJR schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:29:
[...]
assy phase feeding doet niks aan het eigenverbruik/standby vermogen. Enige dat iets doet is Nobatt aanzetten. Dat doe ik automatisch als er in een bepaald uur geen accu acties zijn.
Ja dat zijn bepaalde modbus registers en commandos die je dan kunt sturen. Heb ik te weinig kaas van gegetenAsclepius8 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:18:
[...]
Hoe kan ik dat no-batt sturen via de esphome/modbus oplossing?
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Switch tussen no-batt en batt-v mode.Asclepius8 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:18:
[...]
Hoe kan ik dat no-batt sturen via de esphome/modbus oplossing?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| - platform: modbus_controller use_write_multiple: true modbus_controller_id: ${modbus_controller_id} name: "sun3p-Battery mode" id: sun3p_battery_mode address: 111 value_type: U_WORD optionsmap: "BattV mode": 0 # "Batt mode 2": 1 "No Battery": 2 # "Batt mode 3": 3 |
Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)
Eerder heb ik gelezen over RS485 to TTL + ESP32. Zodat ik een externe wifi module voor de Deye maken kan.
Nu heb ik uiteindelijk tijd om de module te solderen, maar ben ik de link zoek naar de instructies.
De bedoeling is om zowel CAN (battery) als RS485 over 1 UTP kabel te laten communiceren.
Zie (flink) aantal pagina's terug post van @Elja met plaatjes, instructies, alles...BenSKIP schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:40:
Wie kan / wil helpen?
Eerder heb ik gelezen over RS485 to TTL + ESP32. Zodat ik een externe wifi module voor de Deye maken kan.
Nu heb ik uiteindelijk tijd om de module te solderen, maar ben ik de link zoek naar de instructies.
De bedoeling is om zowel CAN (battery) als RS485 over 1 UTP kabel te laten communiceren.
Gevonden!
https://github.com/klatremis/esphome-for-deye
Nu kunnen er via een RJ45 Y-splitter zowel CAN (Battery) als RS485 (2x) over één UTP kabel lopen.
1,2,3 (1) voor RS485 4&5 voor CAN en 6,7,8 voor RS485 (2)
In deze specifieke link binnen het forum staat nog wat meer uitleg over o.a. de bouw en dergelijke:BenSKIP schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:55:
Gevonden!
https://github.com/klatremis/esphome-for-deye
https://gathering.tweaker...message/75939096#75939096
(schakelaar op zijkant staat op on, nooit op gelet of die ook spanning meet als die uitstaat)
Edit: CT klemmen dien je wel aan te sluiten, ook al liggen ze er maar tijdelijk naast.
Voor bepaalde werkmodes worden die als sensor gebruikt, geen idee wat die dan doet en er is geen setting zonder CT's of externe meter.
[ Voor 45% gewijzigd door Domba op 16-01-2025 14:57 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IpLpG4UK6Od0fVYMukkvKk8p.jpg?f=user_large)
Handleiding is ook niet echt duidelijk......lees ook dat indien er een smartmeter (met Modbus) geïnstalleerd is de CT-clams niet nodig zijn? zal die morgen ook eerst eens aansluiten.
[ Voor 21% gewijzigd door VLDO op 16-01-2025 19:03 ]
Dat deze zichtbaar is heb ik eigenlijk geen idee in welke workmode je zit, totaal geen ervaring met gebruik via Deye. ik heb wel een generator maar voedt daar in nood een losse lader mee die de accu's oplaad.
In advanced settings ook al staat deze op gen en eventueel vinkje voor laden van gridzijde dan is deze nog niet zichtbaar in display zolang je time of use actief hebt (vinkje midden boven tabel met tijdsblokken) en niet generator aanvinkt in de tijdsblokken zelf
Time of Use aan staan? Grid load charge aan, dan zou de batterij weer naar een normaal percentage moeten gaan.
Batterij percentage wordt nu ook aangegeven. Time of Use is ingesteld en accu laad en ontlaad nu volgens de ingestelde waarde. Grid load staat uit behalve op het moment dat ik wil dat de accu geladen wordt. Vandaag wordt de batterij ook geladen door de zonnepanelen dus ook dat lijkt goed te gaan ondanks dat er weinig zon is en er ook niet veel opgewekt wordt. zodra ik tijd heb even de smartmeter koppelen en nog 2 10kWh uur batterijen bijplaatsen.....komen parallel dus ook nog even uitzoeken hoe ik de dipswitches moet instellen....
Is dit normaal ?
Het zijn LifePO4 50V https://deltacell.nl/product/dc-pw48100-5-0kwh/ deze dus via via 4 stuks voor een nette prijs kunnen aanschaffen .
Wil de accu,s natuurlijk zo lang mogelijk gebruiken , heb ze nu ingesteld dat ze tot 15% soc leeg mogen , en dat ze , als de zon weer ooit te voor schijn komt , 100% geladen mogen worden , lees dat ze ook helemaal leeg getrokken mogen worden , is dat verstandig zo?
Welke BMS hebben deze accu's? Hebben ze allemaal dezelfde firmware versie? Heb je ze allemaal al eens naar 100% geladen? (Doe je dat frequent?) LFP staat erom bekend dat ze een grote SOC drift hebben.Chevy55 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:55:
Ik heb het volgende , geen probleem alles werkt naar behoren , maar het valt me op dat de accu,s die ik gekoppeld heb met de deye 3fase , 4 X 5kw parralel niet helemaal gelijk laden en ontladen , ze staan nu 14%soc 13% en 16% en 17% SOC , Heb ze gisteren volledig met net stroom een x opgeladen om te kijken of ze daardoor allemaal gelijk zouden gaan lopen maar dat is dus niet het geval .
Is dit normaal ?
Het zijn LifePO4 50V https://deltacell.nl/product/dc-pw48100-5-0kwh/ deze dus via via 4 stuks voor een nette prijs kunnen aanschaffen .
Wil de accu,s natuurlijk zo lang mogelijk gebruiken , heb ze nu ingesteld dat ze tot 15% soc leeg mogen , en dat ze , als de zon weer ooit te voor schijn komt , 100% geladen mogen worden , lees dat ze ook helemaal leeg getrokken mogen worden , is dat verstandig zo?
Meer dan 2 accu's kan je niet via "daisy chain" wijze aansluiten, maar via een busbar met gelijke kabel lengte.
Twee modules kan je nog diagonaal "daisy chain" aansluiten
Het andere is dat je regelmatig als SOC's uit elkaar gaan lopen, een SOC recalibratie doet,
Ik heb Seplos BMS-en en ook niet alle zelfde model, tenminste eens in de 100-150 cycles (2 keer per jaar) dien ik meer tijd uit te trekken voor een reset naar 100%SOC (-"Battery Voltage > Cell High Voltage Alarm x 16 (30min)").
Afhankelijk van de BMS kan de 100% SOC reset trigger anders zijn, maar bij alle is het wel zaak dat je in sterk stijgende deel van de LFP-chemie curve zit, 3,45-3,65V en de cellen vooraf gebalanceerd hebt <5mv verschil,
Ik heb Seplos BMS-en met een passieve balancer, die in de praktijk voldoende is voor 100Ah cellen, zoals ik die gebruik, (al >500cycles dat ik geen extra tijd heb hoeven uittrekken voor balansing, voor zoals ik deze gebruik), maar te kort schiet met 280Ah cellen en die pas actief wordt boven 3.45v van een cel.
In de praktijk ga ik tot 56V pack voltage en afhankelijk van dynamische prijzen is systeem onvoldoende lange tijd op maxium dat balancer actief is voor weer ontladen wordt in de november-februari (periode dat ik minder PV opwek heb dan verbruik).
Als eenmaal de afwijking > 3Wh tussen de cellen is, daarna loopt het verschil snel op, ik heb ook nog een extra losse zogenaamde actieve Neey 4A in mijn DIY module, die pas actief wordt vanaf >56V packvoltage, daarvoor dient alles een aantal uren op 56.8V te blijven om cellen eerst gelijk te trekken, voor de reset.
Een 4A balancer klinkt ruig, maar in de praktijk als verschillen tussen de cellen kleiner worden, dan zijn de balanceer stromen eerder 1A of kleiner (<3Wh/uur) en dien je het meerdere uren de tijd te geven.
(toevallig gisteren gedaan, zondag ochtend waren de uurprijzen vrij vlak, minder hoog dan de 3 uur laadprijs plus 12% verlies, kwam goed uit voor een reset naar 100%).
In de zomer is het een stuk makkelijker, daar in PV-opwek op sla en later teruglever en deze soms 1-2 uur maximaal is voor terugleveren start en kost een reset 100% SOC geen extra tijd, in de winter gewoonlijk een paar uur extra .
2 van de accu,s heb ik er later bij geplaatst , er is een verschil van 10cycles , dat lijkt me weinig .
Ik zal ze dus is een paar keer naar 100% laden om te kijken of het bij trekt .
Ze zijn dus 4 x exact dezelfde accu's zelfde merk etc , en ga er van uit zelfde bms in elk pakket , zal is kijken of er een firmware verschillen zijn , denk het niet want ik had er eerst 2 van hem afgenomen , maar kwam er al snel achter dat ik meer kon gebruiken , dus nog 2 afgenomen die had ie nog , zelfde batch , en had nog wat ruimte om wat panelen bij te plaatsen .
Handelen doe ik niet , vind het niet interresant , doel is zoveel mogelijk de eigen opgewekte energie te benutten .
Ik zie in de informatie van de accu's staat ook niets hier over vermeld , maar zal het nog is nalezen , in menu kon ik de Deye omvormer selecteren , dat heb ik netjes bij alle 4 gedaan .
Behalve gister dan , maar dat was kortstondig
[ Voor 16% gewijzigd door Chevy55 op 20-01-2025 19:46 ]
Geen cycles gehad dus.Chevy55 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:44:
Dat naar 100% soc laden is dus de laatste 2 maanden niet gebeurd , niet genoeg zon , ga ze een paar keer met de grid laden .
Behalve gister dan , maar dat was kortstondig
:strip_exif()/f/image/8ZKyw6P1VkWL6Th742Y4cYVQ.png?f=user_large)
Klopt het ook dat als ik hem overdag op no-batt zet, ik geen pv opwek krijg? Hij blijft dan hangen op 10W per string, terwijl hij op batterij 200W per string doet atm.
Jawel, pv gaat gewoon door meen ik in nobatt mode. Kan best dat je echt even 3min moet wachten.bliksemsss schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:45:
[...]
Klopt het ook dat als ik hem overdag op no-batt zet, ik geen pv opwek krijg? Hij blijft dan hangen op 10W per string, terwijl hij op batterij 200W per string doet atm.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Ik keek zojuist even snel, ik gok dat ik nu (mistig & bewolkt) ergens rond de 130watt per fase zit.
Even geprobeerd, maar na 10min nog niks. Hij deed het wel toen ik de batterij fysiek los koppelde. Het is trouwens een HV system/batterij, misschien dat dat uit maakt..PCJR schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:48:
[...]
Jawel, pv gaat gewoon door meen ik in nobatt mode. Kan best dat je echt even 3min moet wachten.
[ Voor 0% gewijzigd door bliksemsss op 23-01-2025 13:55 . Reden: typo ]
Oh raar. Maar, HV heb ik idd geen ervaring meebliksemsss schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:24:
[...]
Even geprobeerd, maar na 10min nog niks. Hij deed het wel toen ik de batterij fysiek los koppelde. Het is trouwens een HV systrem/batterij, misschien dat dat uit maakt..
Valt wel meeBenSKIP schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:21:
200 watt per string, dan heb je een flinke installatie!
Ik keek zojuist even snel, ik gok dat ik nu (mistig & bewolkt) ergens rond de 130watt per fase zit.
Hier zitten 8x Jinko 440W per string. Doen het idd boven verwachting goed in dit soort weersomstandigheden.
Hier 3x8 (310Wp) Het zal inderdaad de Jinko (in combinatie met meer Wp) zijn. Jinko heeft een hoog rendement. Mijn installatie (2019) is eigenlijk al "oud".
Huh, ik heb oost west met 18 panelen. 9 per string. 3.6kwp ofzo, dat is toch niks speciaals?BenSKIP schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:10:
NICE!
Hier 3x8 (310Wp) Het zal inderdaad de Jinko (in combinatie met meer Wp) zijn. Jinko heeft een hoog rendement. Mijn installatie (2019) is eigenlijk al "oud".
Of snap ik t niet
Een time-of-use slot van 0:00-0:00 (24:00 in HomeAssistant). Dit wordt mijn enige sturing-slot.
Ik heb de capacity (SOC) percentages ge-enabled in de ESPHome YAML, zodat ik op de SOC kan sturen.
Als ik de documentatie goed begrijp, dan kun je (mits Allow Grid Charge aan staat) via dit SOC percentage het laden of ontladen sturen. Als de SOC lager is dan ingesteld in het time-of-use slot dan gaat hij laden, als de SOC hoger is, dan gaat hij ontladen.
Dit werkt nu redelijk goed, alleen merk ik dat hij, als ik bv. 30% instel, en hij is 25%, inderdaad naar 30% laadt, maar dan doorschiet naar soms wel 35%. Vervolgens gaat hij wat heen en weer laden en ontladen, wat ik niet had verwacht.
Nu de eigenlijk vraag; herkennen jullie dit gedrag, en eventueel oplossing? Is de software versie hier op van invloed? MAIN:2006-1140-1807, HMI:1001-C03E
Van deze firmware combi, is heel weinig bekend, die is er in fabriek opgezet, maar was de HMI C03E al ingetrokken voor de containers in Europa aankwamen. De reden is onbekend, van fora Q1 2024 is wel bekend dat die behoorlijk buggy was met bepaalde merken accu's/ BMS-en. (wat ik me nog herinner voornamelijk waar de communicatie -BMS met omvormer RS485 was)MarcoPolet schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:34:
Nu de eigenlijk vraag; herkennen jullie dit gedrag, en eventueel oplossing? Is de software versie hier op van invloed? MAIN:2006-1140-1807, HMI:1001-C03E
Ik heb main FW 1140 wel met een andere HMI C037 getest, en daar was weinig opmerkelijks aan.
Alleen dat dit de eerste was na FW1135, dat de offset (zero export power) niet meer lager dan 20W ingesteld kon worden.
Reden dat je in buitenlandse fora vele kort na de upgrade weer teruggaan naar C037/FW1135,
Daar die geen salderen kennen, daar deze door de offset ca 10-15kwh meer afneemt en zelf het dubbele bij vrij instelbaar zelfs met negatieve off-set (FW1135) en als afname 30-40ct/kwh kost en teruglevering 0-7ct/kWh opbrengt dan is keuze snel gemaakt, liever ~10kWh/mnd gratis PV-opwek terugleveren (FW1135) dan voor 6-8 euro/mnd afnemen (FW1140)
[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 23-01-2025 22:26 ]
Stel het net zit aangesloten op de Net aansluiting met een CT klem. En over de bypass ziet hij dan stroom van de zonnepanelen op de load aansluiting leveren naar het net. Gaat de software dan die negatieve stroom naar het net meten en dan deze stroom via de bypass dan "opnemen" om de batterij te laden? Als hij op "zero export" staat?
Het betreft hier een 50kW Deye Hybrid omvormer. De Generator aansluiting ga ik niet gebruiken, en de smart load eventueel later koppelen aan de boiler. (low prio)
Edit:
/f/image/QfxTrk1xBjntiy765HThJDvN.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb al 15kWp aan zonnepanelen Oost/West liggen. Die sluit ik aan op 2 MPPT ingangen. En heb dan nog twee over. Waar ik ook nog eens 15kWp op wil leggen.
En daarnaast nog weel 15kWp op een grote nog te maken tuinhuis, maar die wil ik dan op een losse omvormer aansluiten omdat de Deye Hybrid dan "vol" zit.
Er komt een Deye omvormer op de markt binnenkort de 80kW met 6 MPPT's maar pas half 2025 en daar kan ik niet op wachten dus zoek een alternatieve oplossing.(Ik kan hem wel via China krijgen, maar er is geen documentatie en dan geen garantie en noem het maar op...) Dus om een reguliere zonnepaneel omvormer op de load aansluiting te koppelen op mijn meterkast. (Welke te limiteren is op uitgang vermogen via modbus)
Is het mogelijk om zonnepanelen op deze manier op de load uitgang aan te sluiten?
[ Voor 23% gewijzigd door Immutable op 24-01-2025 14:47 ]
Maar heeft hij die EV en zijn meterkast e.d. op de load uitgang of aangesloten op de grid aansluiting? Ben wel benieuwd naar een diagram van zijn opstelling. Ik zat na te denken over een dubbele Deye, maar daar ga ik toch denk ik niet voor.rvdgaag schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:28:
[...]
Een vriend van me heeft 45 kWpeak op zijn dak liggen met 2x 20 kW Deye omvormers en 80 kWh accu's (HV), die laadt zijn EV op 22 kW en kan 23 kW dan terug naar de grid voeren, gewoon op een 3x35A net aansluiting.
Dus beter de last verdelen op meerdere omvormers !
Ik weet niet of firmware opties HV en LV gelijk lopen.
Wat wel kan is PV-opwek aan grid zijde, dan regelt PV op MPPT's terug,
Voor laagspanning FW F150 werkt dat nog niet zonder MI-ingang selectie en speel je de ingang niet vrij voor smartload. Er wordt gehint dat reden is voor volgende FW 1151 (nov '24) was, maar die heb ik er nog niet op test Deye staan.
In LV is die optie "mixed groups" er pas vanaf FW F150, ca 3 maanden, is inmiddels niet meer de nieuwste.
Ik zelf kijk meer uit naar de low power mode optie, die al ~2 jaar wordt belooft, dat ik test.
Geen idee of het ook al volledig werkt, heb mijn setup er nog niet voor aangepast en er ook iets mee kan of het MI-ingang wordt, waar ik al ervaring mee heb.
*) F150 is algemene 1150, maar waarschijnlijk voor onderscheid met de specifieke versie voor Oostenrijk op display F150 na installatie.
(ik heb nog 72m2 op de planning staan tegen eind 2025, waarvan ik nog zoveel mogelijk wil aansluiten,
klinkt op zich heel krom, een opknap woning, deel van dakrenovatie aan straat zijde , met rand tot rand PV is goedkoper (los van of die aangesloten is, NO orientatie), dan zonder panelen)
Thanks! Goed om dat te weten! Ik heb Deye support gevraagd mijn firmware te updaten.Domba schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:22:
[...]
Van deze firmware combi, is heel weinig bekend, die is er in fabriek opgezet, maar was de HMI C03E al ingetrokken voor de containers in Europa aankwamen. De reden is onbekend, van fora Q1 2024 is wel bekend dat die behoorlijk buggy was met bepaalde merken accu's/ BMS-en. (wat ik me nog herinner voornamelijk waar de communicatie -BMS met omvormer RS485 was)
Ik heb main FW 1140 wel met een andere HMI C037 getest, en daar was weinig opmerkelijks aan.
Alleen dat dit de eerste was na FW1135, dat de offset (zero export power) niet meer lager dan 20W ingesteld kon worden.
Reden dat je in buitenlandse fora vele kort na de upgrade weer teruggaan naar C037/FW1135,
Daar die geen salderen kennen, daar deze door de offset ca 10-15kwh meer afneemt en zelf het dubbele bij vrij instelbaar zelfs met negatieve off-set (FW1135) en als afname 30-40ct/kwh kost en teruglevering 0-7ct/kWh opbrengt dan is keuze snel gemaakt, liever ~10kWh/mnd gratis PV-opwek terugleveren (FW1135) dan voor 6-8 euro/mnd afnemen (FW1140)
Andere vraag: het ietwat pendel-gedrag wat ik hierboven beschreef lijkt te komen als ik vraag de batterij onder de 35% te krijgen. Dan lijkt hij steeds flink te laden en dan weer flink te ontladen, maar komt niet onder de 35%. Ik kan geen enkele setting meer zien (ESPHome en Solarman website) die rond die 35% zit ingesteld. Iemand hier nog een idee bij?
Edit: hmmm das gek, in de battery settings stond Batt Low% toch op 35%.... Toch overheen gekeken of een van de bugs... Hou het eerst maar op user-error.
[ Voor 11% gewijzigd door MarcoPolet op 25-01-2025 20:21 ]
Je kan pendel gedrag krijgen als SOC in TuO lager staat.
(display Deye Battery settings 3e scherm, 2x pijltje naar beneden)
Edit: factory reset gedaan,
in sommige firmware versies is default 35% bij low voltage model, zal voor HV niet anders zijn
[ Voor 26% gewijzigd door Domba op 25-01-2025 20:26 ]
We hebben elkaar net gekruisd in jouw post en mijn edit; het was inderdaad die Batt low; heel apart dat ik dat gemist heb, het is de meest logische setting die dit beinvloedt. Hij loopt nu mooi naar de 10%, wat ik nu vraag in de TuO, even afwachten of hij bij die 10% mooi stabiel wordt of ook wat gaat pendelen.Domba schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 20:21:
@MarcoPolet Waar staat de Batt low setting op?
Je kan pendel gedrag krijgen als SOC in TuO lager staat.
(display Deye Battery settings 3e scherm, 2x pijltje naar beneden)
Overigens vind ik het editen van de settings in het schermpje erg lastig. Via Solarman (en de Wifi dongle) werk een stuk gemakkelijker (en ook vanaf de bank ipv de schuur :-))
Voor 10% met een enkele accu module heb je voor stabiel gebruik, heb je enige procenten ruimte nodig tussen Bijv.MarcoPolet schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 20:28:
[...]
We hebben elkaar net gekruisd in jouw post en mijn edit; het was inderdaad die Batt low; heel apart dat ik dat gemist heb, het is de meest logische setting die dit beinvloedt. Hij loopt nu mooi naar de 10%, wat ik nu vraag in de TuO, even afwachten of hij bij die 10% mooi stabiel wordt of ook wat gaat pendelen.
Overigens vind ik het editen van de settings in het schermpje erg lastig. Via Solarman (en de Wifi dongle) werk een stuk gemakkelijker (en ook vanaf de bank ipv de schuur :-))
Shutdown 3%
Batt low 8%
Restart 13%
Wat er gebeurt als SOC onder 8% komt dan wordt semi-forced geladen op max gridcharge vermogen.
Een vuistregel is dat de Deye er minimaal 1 minuut over moet doen om van 8 naar 13% te komen, een groter accu pack kan meer richting 2% er tussen.
Als je meerdere accu modules hebt kan je overweging maken voor meer ruimte er tussen.
SOC is relatief, die je soms dient te caliberen, (reset naar 100% SOC), wat de trigger daarvoor is verschilt per BMS-model. Met meerdere accumodules wil je niet dat, er een BMS uitschakelt op een protection error (OVP), als er tussen de accumodules communicatie is, zal vervolgens de master BMS alle accu modules uitschakelen.
Er dient meer ruimte tussen zitten, als je "on the fly" de SOC wilt resetten naar 100%, bijv 4-5 accumodules en niet gelijk manueel wilt ingrijpen als 1 module de reset naar 100% SOC mist omdat tijd/condities net niet voldoende waren.
Dat SOC verloopt, heeft te maken met hoe nauwkeurig de stroom wordt gemeten over het hele range en hoe goed de benadering is voor de verliezen in de cel. (in de BMS dient ook de default, voor de ohmse weerstand aangepast te worden, naar wat je werkelijk meet, in Deye ook om spanningsval te compenseren)
Indien mogelijk altijd de bijgeleverde connectoren gebruiken. Er zit variatie in de marges van verschillende fabrikanten die MC4 connectoren maken.MarcoPolet schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:46:
Nog een andere vraag; zijn de zonnepaneel connectoren gewone MC4 connectors? In de handleiding van de Deye staat een hele instructie, maar MC4 kom ik niet tegen. In een oudere versie van de handleiding volgens mij wel. En moet er dan aan de kabel een mannetje zitten? Ik wil mijn zonnepanelen die nu nog aan een Fronius Symo 3-fase omvormer hangen op de Deye aansluiten, ik zit te denken aan een 25meter verlengkabel (4 x 6mm2).
Dit is heel verstandig, ik krijg het bij verschillende mensen niet in hun hoofd dat die connectoren er niet voor niets bij geleverd zijn. Bij de Omnik omvormers krijg/kreeg je ze ook erbij. Bij iemand die ik geholpen had rammelde de connectie omdat hij weigerde om die van omnik te gebruiken. Was hartje zomer, flinke stroom ,nog geen uurtje of zo en ze werden al snel handwarm; hij ging toen toch maar overstag.jadjong schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:05:
Je krijgt er stekkers bij geleverd, gebruik die want dan passen ze gegarandeerd. Aan de kabels komt zowel een male als een female stekker.
Terzijde, nog niet tegengekomen maar zijn ze van Deye zelf, wel los te koop?
[ Voor 5% gewijzigd door Lord Anubis op 26-01-2025 23:32 ]
De knop aan de zijkant is aan maar hoor niets zelfs geen relays tik.
[ Voor 27% gewijzigd door Lord Anubis op 28-01-2025 12:12 ]
Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, is de aarding.
- Op dit moment ontvang ik mijn aarde van de netbeheerder en heb ik geen eigen aardpen.
- Is het nodig om een eigen aardpen te slaan voor een correcte werking in off-grid modus?
- Kunnen de aarding van de netbeheerder en een eventuele eigen aardpen zonder problemen met elkaar verbonden worden?
- Moet ik daarnaast nog iets aanpassen in de configuratie van de omvormer?
Zijn er bepaalde dingen wat ik eerst dien in te stellen voordat de schakelaar over gaat? Zie er wel een beetje tegenaan omdat te doen .................
Mijn configuratie is als volgt:
- Deye 12K (met WiFi stick
- Modbus verbinding aanwezig
- SEPLOS BMS (Versie 3.0) en cellen van EVE MB31 (Nu 3 bakken en bedoeling is op korte termijn 5 bakken)
Noordhorn schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 19:24:
Ben bijna zover dat ik de lastschakelaar kan overhalen om de Seplos box(en) aan te koppelen (wacht nog op een aantal onderdelen). Nu aan he kijken na de software van Seplos, klopt het dat er alleen software is voor Windows en niet voor de Mac? (daar zal ik dan ff niet blij mee zijn, of heb je hier weinig/niets aan en kan het volledig met modus en GUI van de Deye zelf?
Zijn er bepaalde dingen wat ik eerst dien in te stellen voordat de schakelaar over gaat? Zie er wel een beetje tegenaan omdat te doen .................
Mijn configuratie is als volgt:
- Deye 12K (met WiFi stick
- Modbus verbinding aanwezig
- SEPLOS BMS (Versie 3.0) en cellen van EVE MB31 (Nu 3 bakken en bedoeling is op korte termijn 5 bakken)
/f/image/acRR4XdgETOyPI3PxtmtCT8m.png?f=fotoalbum_large)
Seplos heeft alleen Windows software helaas maar als het goed is heeft je BMS ook bluetooth en is een app om alle settings via je smartphone te doen.
Sluit iedere bak 1 voor 1 aan, laadt de bak naar 100 % en ontlaadt deze daarna naar <40% dan kan de BMS calibreren. Het is wel 100% belangrijk dat al je cellen in een bak identieke spanning hebben voordat je gaat laden. Gebruik de CAN aansluiting op de Deye en de accubak.
Pas als je iedere batterijbak individueel geladen en ontladen hebt zoals hier voorgsteld, ga de ze koppelen en de dipswitches goed zetten om ze samen te laten werken.
Het bovenstaande plaatje toont mijn 3 parallel Seplos LF280H accu systemen die uitgelezen worden in HA via bluetooth, zelfs na 60% ontladen is er weining spanningsverschil in de cellen.
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Hoe lees jij deze uit via HA en Bluetooth? Een ESP module? En heb jij ergens de source code?rvdgaag schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:36:
[...]
[Afbeelding]
Seplos heeft alleen Windows software helaas maar als het goed is heeft je BMS ook bluetooth en is een app om alle settings via je smartphone te doen.
Sluit iedere bak 1 voor 1 aan, laadt de bak naar 100 % en ontlaadt deze daarna naar <40% dan kan de BMS calibreren. Het is wel 100% belangrijk dat al je cellen in een bak identieke spanning hebben voordat je gaat laden. Gebruik de CAN aansluiting op de Deye en de accubak.
Pas als je iedere batterijbak individueel geladen en ontladen hebt zoals hier voorgsteld, ga de ze koppelen en de dipswitches goed zetten om ze samen te laten werken.
Het bovenstaande plaatje toont mijn 3 parallel Seplos LF280H accu systemen die uitgelezen worden in HA via bluetooth, zelfs na 60% ontladen is er weining spanningsverschil in de cellen.
Ja een ESP module die als bluetooth bridge de data doorstuurt naar de HA server.rroetenberg schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:31:
[...]
Hoe lees jij deze uit via HA en Bluetooth? Een ESP module? En heb jij ergens de source code?
In HA kan je met HACS de integratie BLE Battery management installeren.
https://github.com/patman15/BMS_BLE-HA
Ik draai dit nu 2 maanden met succes, na veel gekloot te hebben met esp's direct aan de modbus en can bus aangesloten te hebben. Teveel verkeer op die bussen maakte het uitlezen traag/instabiel. Nu direct met de BMS op Blue-tooth is het stabiel.
[ Voor 23% gewijzigd door rvdgaag op 31-01-2025 10:44 ]
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Prachtig dashboard! Kun je de code van de HA cards delen?rvdgaag schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:36:
[...]
[Afbeelding]
Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
| type: vertical-stack cards: - type: horizontal-stack cards: - type: custom:button-card name: Cell Voltage Delta size: 25% entity: sensor.bp00_delta_voltage show_icon: true show_name: true show_state: true show_label: false label: > [[[ return 'Average Cell: ' + Number.parseFloat(states['sensor.esphom_seplos_master_bms_seplos_b0_average_cell_voltage'].state).toFixed(2) + ' V']]] icon: mdi:delta styles: icon: - color: | [[[ if (entity.state < 0.010) return 'darkgreen'; if (entity.state < 0.050) return 'darkorange'; else return 'red'; ]]] card: - font-size: 12px - type: custom:button-card name: Pack Voltage size: 25% entity: sensor.bp00_spanning show_icon: true show_name: true show_state: true show_label: true icon: mdi:server styles: icon: - color: | [[[ if (entity.state > 50) return 'darkgreen'; if (entity.state > 55) return 'darkorange'; else return 'red'; ]]] card: - font-size: 12px - type: custom:button-card name: | [[[ if (entity.state < 0) return "Discharging"; else return "Charging"; ]]] size: 25% entity: sensor.bp00_vermogen show_icon: true show_name: true show_state: true show_label: true icon: | [[[ if (entity.state < 0) return "mdi:battery-arrow-down-outline"; else return "mdi:battery-arrow-up-outline"; ]]] styles: icon: - color: | [[[ if (entity.state > 5000) return 'darkred'; if (entity.state > 1000) return 'darkorange'; if (entity.state < -5000) return 'darkred'; if (entity.state < -1000) return 'darkorange'; else return 'darkgreen'; ]]] card: - font-size: 12px - type: horizontal-stack cards: - type: custom:button-card name: SOC size: 25% entity: sensor.bp00_batterij show_icon: true show_name: true show_state: true show_label: true icon: | [[[ if (entity.state > 90) return "mdi:battery"; if (entity.state > 80) return "mdi:battery-90"; if (entity.state > 70) return "mdi:battery-80"; if (entity.state > 60) return "mdi:battery-70"; if (entity.state > 50) return "mdi:battery-60"; if (entity.state > 40) return "mdi:battery-50"; if (entity.state > 30) return "mdi:battery-40"; if (entity.state > 20) return "mdi:battery-30"; if (entity.state > 10) return "mdi:battery-20"; else return "mdi:battery-alert-variant-outline"; ]]] styles: icon: - color: | [[[ if (entity.state > 15 ) return 'darkgreen'; if (entity.state > 10 ) return 'yellow'; else return 'red'; ]]] card: - font-size: 12px - type: custom:button-card name: Datalink size: 25% entity: sensor.bp00_link_quality show_icon: true show_name: true show_state: true show_label: true styles: icon: - color: | [[[ if (entity.state > 95) return 'darkgreen'; if (entity.state > 90) return 'darkorange'; else return 'red'; ]]] card: - font-size: 12px - type: custom:button-card name: Charging Cycles size: 25% entity: sensor.bp00_cycles show_icon: true show_name: true show_state: true show_label: true styles: icon: - color: | [[[ if (entity.state > 5000) return 'darkred'; else return 'darkgreen'; ]]] card: - font-size: 12px - type: custom:bar-card direction: up columns: 8 decimal: 3 max: 3.45 min: 3 height: 80px severity: - color: darkred from: 3.55 to: 4 - color: darkorange from: 3.45 to: 3.55 - color: darkgreen from: 3.1 to: 3.45 - color: darkred from: 2.5 to: 3.1 positions: icon: "off" indicator: inside name: outside card_mod: style: |- bar-card-value { margin-right: auto; margin-left: auto; margin-bottom: 35px; font-size: 10px; font-weight: normal; text-shadow: 1px 1px #0005; } bar-card-name { margin-right: auto; margin-left: auto; margin-bottom: 0px; font-size: 10px; font-weight: normal; text-shadow: 1px 1px #0005; } entities: - entity: sensor.cell_voltage_bp00_1 name: Cell 01 - entity: sensor.cell_voltage_bp00_2 name: Cell 02 - entity: sensor.cell_voltage_bp00_3 name: Cell 03 - entity: sensor.cell_voltage_bp00_4 name: Cell 04 - entity: sensor.cell_voltage_bp00_5 name: Cell 05 - entity: sensor.cell_voltage_bp00_6 name: Cell 06 - entity: sensor.cell_voltage_bp00_7 name: Cell 07 - entity: sensor.cell_voltage_bp00_8 name: Cell 08 - entity: sensor.cell_voltage_bp00_9 name: Cell 09 - entity: sensor.cell_voltage_bp00_10 name: Cell 10 - entity: sensor.cell_voltage_bp00_11 name: Cell 11 - entity: sensor.cell_voltage_bp00_12 name: Cell 12 - entity: sensor.cell_voltage_bp00_13 name: Cell 13 - entity: sensor.cell_voltage_bp00_14 name: Cell 14 - entity: sensor.cell_voltage_bp00_15 name: Cell 15 - entity: sensor.cell_voltage_bp00_16 name: Cell 16 - type: custom:apexcharts-card graph_span: 24h update_interval: 1min yaxis: - id: first decimals: 0 min: ~-6000 max: ~6000 apex_config: tickAmount: 8 - id: second opposite: true decimals: 0 min: 0 max: 100 apex_config: tickAmount: 4 apex_config: chart: height: 300px xaxis: type: datetime labels: show: false tooltip: enabled: false grid: show: true xaxis: lines: show: false yaxis: lines: show: true position: back strokeDashArray: 0.2 legend: show: true all_series_config: show: legend_value: true datalabels: false extremas: false in_brush: false in_header: false float_precision: 0 invert: false fill_raw: "null" header: show: false title: Overblik show_states: true colorize_states: false series: - entity: sensor.bp00_batterij name: SOC opacity: 1 stroke_width: 1.5 type: line group_by: duration: 1min func: avg show: legend_value: true name_in_header: true in_header: raw yaxis_id: second float_precision: 1 color: gold - entity: sensor.bp00_vermogen name: Power opacity: 1 stroke_width: 1.5 type: line group_by: duration: 1min func: max show: legend_value: true name_in_header: true in_header: raw yaxis_id: first color: orange - entity: sensor.bp00_temperatuur name: Temp opacity: 0.8 stroke_width: 1.5 type: line group_by: duration: 1min func: avg show: legend_value: true name_in_header: true in_header: raw yaxis_id: second float_precision: 1 color: dodgerblue - entity: sensor.bp00_spanning name: Pack opacity: 0.8 stroke_width: 1.5 type: line group_by: duration: 1min func: avg show: legend_value: true name_in_header: true in_header: raw yaxis_id: second float_precision: 1 color: red title: BP00 Master Accu BMS |
Moet dit een krachtgroep 3-polig+nul 100A D-Kar zijn of kan het ook een Hoofdschakelaar 4-Polig 100A zijn?
Beide schakelen bij +100A en de hoofschakelaar is de helft goedkoper.
DEYE SUN 20K-SG01HP3-EU-AM2 met Tesla Model 3 60kw accu. 20x580wp bifacial panelen op dak. Quatt Duo warmtepomp.
Je moet vooral naar de (huis?) installatie kijken. Ik kan mij niet indenken dat je 100A trekken zal. Dat is minimaal 23.000 Watt. (Dus max load +/- 7,7kw per phase).magin12 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:09:
Ik ga een SUN-20K-SG01HP3-EU-AM2 aanschaffen en volgens de documentatie moet er een 100A automaat aan de GRID en LOAD kant.
Moet dit een krachtgroep 3-polig+nul 100A D-Kar zijn of kan het ook een Hoofdschakelaar 4-Polig 100A zijn?
Beide schakelen bij +100A en de hoofschakelaar is de helft goedkoper.
Als de (huis?) installatie standaard (3x 25A en 16A per groep is) dan is de 100A buiten proporties, want als dan ooit eerder die 100A getrokken hebt, dan lag je hoofdzekering er allang uit.
SunSynk (ofwel Deye) KAN 'volledig' in onbalans draaien, daarom de 100A per phase. (20kw/230V=86A (*1,6 veiligheidsmarge = 137A) Daar komt het advies voor de 100A vandaan. Omdat dit slechts een theoretische load is, kan je de waarde van je automaat daar gerust op aanpassen.
Heb je een 3x35A aansluiting dan nog is die 4*100 een enorme overkill.
Ik ben ook een beetje confused, omdat je D-Kar aanhaalt en de term hoofdschakelaar. Karakteristiek heb je niet op een hoofdschakelaar, alleen op een automaat. Een (hoofd)schakelaar is alleen bedoeld voor het aan/uit zetten, een automaat (zegt het al) doet dit uitschakelen zelf als grenswaarden worden overschreden.
D-Kar alleen gebruiken als er ineens een grote rushin wordt verwacht. (b.v Het opstarten van een motor) Als je dit alles niet hebt, dan voldoet een B-Kar automaat ook.
Voor je de schakelaar omzet zou je wat zaken kunnen voorbereiden.
-Alle cellen vooraf laten balanceren. (Vooraf je BMS aanzetten.) Zijn deze in balans, dan de boel voorafgaand even UIT.
-(De BMS'n zo afstellen zodat ze weinig vermogen afgeven.)
-De groepen van je woning uitzetten.
-Eerst de omvormer op grid aan, dan om de beurt een accu aan, dan de MPPT's, dan de aardlekautomaten aan en per phase wisselent een groep aanzetten.
Als dit allemaal goed gaat, dan de waarden van je BMSn aanpassen.
Zo draait de installatie eigenlijk eerst voornamelijk op grid, heeft de MPPT tijd gekregen op te starten, kan je stroom naar batt sturen en zal batt nog in geringe mate naar de load gaan.
@rvdgaagrvdgaag schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:53:
BIj deze (bij mij 3x herhaald)
Heb het inmiddels kunnen koppelen met een ESP-Home proxy => Home Assistant.
Alleen heb ik geen scheiding van BP00, BP01 en BP02 en heb alles in één keer. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Heb nu dus de gemiddelde waarden van alle drie de bakken in totaal en niet per bak gescheiden. Heb wel van alle 48 individuele cellen de spanningen.
BP01:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
| type: vertical-stack cards: - type: horizontal-stack cards: - type: custom:button-card name: Cell Voltage Delta size: 25% entity: sensor.bp01_delta_voltage show_icon: true show_name: true show_state: true show_label: false label: > [[[ return 'Average Cell: ' + Number.parseFloat(states['sensor.esphom_seplos_master_bms_seplos_b0_average_cell_voltage'].state).toFixed(2) + ' V']]] icon: mdi:delta styles: icon: - color: | [[[ if (entity.state < 0.010) return 'darkgreen'; if (entity.state < 0.050) return 'darkorange'; else return 'red'; ]]] card: - font-size: 12px - type: custom:button-card name: Pack Voltage size: 25% entity: sensor.bp01_spanning show_icon: true show_name: true show_state: true show_label: true icon: mdi:server styles: icon: - color: | [[[ if (entity.state > 50) return 'darkgreen'; if (entity.state > 55) return 'darkorange'; else return 'red'; ]]] card: - font-size: 12px - type: custom:button-card name: | [[[ if (entity.state < 0) return "Discharging"; else return "Charging"; ]]] size: 25% entity: sensor.bp01_vermogen show_icon: true show_name: true show_state: true show_label: true icon: | [[[ if (entity.state < 0) return "mdi:battery-arrow-down-outline"; else return "mdi:battery-arrow-up-outline"; ]]] styles: icon: - color: | [[[ if (entity.state > 5000) return 'darkred'; if (entity.state > 1000) return 'darkorange'; if (entity.state < -5000) return 'darkred'; if (entity.state < -1000) return 'darkorange'; else return 'darkgreen'; ]]] card: - font-size: 12px - type: horizontal-stack cards: - type: custom:button-card name: SOC size: 25% entity: sensor.bp01_batterij show_icon: true show_name: true show_state: true show_label: true icon: | [[[ if (entity.state > 90) return "mdi:battery"; if (entity.state > 80) return "mdi:battery-90"; if (entity.state > 70) return "mdi:battery-80"; if (entity.state > 60) return "mdi:battery-70"; if (entity.state > 50) return "mdi:battery-60"; if (entity.state > 40) return "mdi:battery-50"; if (entity.state > 30) return "mdi:battery-40"; if (entity.state > 20) return "mdi:battery-30"; if (entity.state > 10) return "mdi:battery-20"; else return "mdi:battery-alert-variant-outline"; ]]] styles: icon: - color: | [[[ if (entity.state > 15 ) return 'darkgreen'; if (entity.state > 10 ) return 'yellow'; else return 'red'; ]]] card: - font-size: 12px - type: custom:button-card name: Datalink size: 25% entity: sensor.bp01_link_quality show_icon: true show_name: true show_state: true show_label: true styles: icon: - color: | [[[ if (entity.state > 95) return 'darkgreen'; if (entity.state > 90) return 'darkorange'; else return 'red'; ]]] card: - font-size: 12px - type: custom:button-card name: Charging Cycles size: 25% entity: sensor.bp01_cycles show_icon: true show_name: true show_state: true show_label: true styles: icon: - color: | [[[ if (entity.state > 5000) return 'darkred'; else return 'darkgreen'; ]]] card: - font-size: 12px - type: custom:bar-card direction: up columns: 8 decimal: 3 max: 3.45 min: 3 height: 80px severity: - color: darkred from: 3.55 to: 4 - color: darkorange from: 3.45 to: 3.55 - color: darkgreen from: 3.1 to: 3.45 - color: darkred from: 2.5 to: 3.1 positions: icon: "off" indicator: inside name: outside card_mod: style: |- bar-card-value { margin-right: auto; margin-left: auto; margin-bottom: 35px; font-size: 10px; font-weight: normal; text-shadow: 1px 1px #0005; } bar-card-name { margin-right: auto; margin-left: auto; margin-bottom: 0px; font-size: 10px; font-weight: normal; text-shadow: 1px 1px #0005; } entities: - entity: sensor.cell_voltage_bp01_1 name: Cell 01 - entity: sensor.cell_voltage_bp01_2 name: Cell 02 - entity: sensor.cell_voltage_bp01_3 name: Cell 03 - entity: sensor.cell_voltage_bp01_4 name: Cell 04 - entity: sensor.cell_voltage_bp01_5 name: Cell 05 - entity: sensor.cell_voltage_bp01_6 name: Cell 06 - entity: sensor.cell_voltage_bp01_7 name: Cell 07 - entity: sensor.cell_voltage_bp01_8 name: Cell 08 - entity: sensor.cell_voltage_bp01_9 name: Cell 09 - entity: sensor.cell_voltage_bp01_10 name: Cell 10 - entity: sensor.cell_voltage_bp01_11 name: Cell 11 - entity: sensor.cell_voltage_bp01_12 name: Cell 12 - entity: sensor.cell_voltage_bp01_13 name: Cell 13 - entity: sensor.cell_voltage_bp01_14 name: Cell 14 - entity: sensor.cell_voltage_bp01_15 name: Cell 15 - entity: sensor.cell_voltage_bp01_16 name: Cell 16 - type: custom:apexcharts-card graph_span: 24h update_interval: 1min yaxis: - id: first decimals: 0 min: ~-6000 max: ~6000 apex_config: tickAmount: 8 - id: second opposite: true decimals: 0 min: 0 max: 100 apex_config: tickAmount: 4 apex_config: chart: height: 300px xaxis: type: datetime labels: show: false tooltip: enabled: false grid: show: true xaxis: lines: show: false yaxis: lines: show: true position: back strokeDashArray: 0.2 legend: show: true all_series_config: show: legend_value: true datalabels: false extremas: false in_brush: false in_header: false float_precision: 0 invert: false fill_raw: "null" header: show: false title: Overblik show_states: true colorize_states: false series: - entity: sensor.bp01_batterij opacity: 1 stroke_width: 1.5 type: line group_by: duration: 1min func: avg show: legend_value: true name_in_header: true in_header: raw yaxis_id: second float_precision: 1 color: gold - entity: sensor.bp01_vermogen name: Power opacity: 1 stroke_width: 1.5 type: line group_by: duration: 1min func: max show: legend_value: true name_in_header: true in_header: raw yaxis_id: first color: orange - entity: sensor.bp01_temperatuur name: Temp opacity: 0.8 stroke_width: 1.5 type: line group_by: duration: 1min func: avg show: legend_value: true name_in_header: true in_header: raw yaxis_id: second float_precision: 1 color: dodgerblue - entity: sensor.bp01_spanning name: Pack opacity: 0.8 stroke_width: 1.5 type: line group_by: duration: 1min func: avg show: legend_value: true name_in_header: true in_header: raw yaxis_id: second float_precision: 1 color: red title: BP01 Slave Accu BMS |
BP02:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
| type: vertical-stack cards: - type: horizontal-stack cards: - type: custom:button-card name: Cell Voltage Delta size: 25% entity: sensor.bp02_delta_voltage show_icon: true show_name: true show_state: true show_label: false label: > [[[ return 'Average Cell: ' + Number.parseFloat(states['sensor.esphom_seplos_master_bms_seplos_b0_average_cell_voltage'].state).toFixed(2) + ' V']]] icon: mdi:delta styles: icon: - color: | [[[ if (entity.state < 0.010) return 'darkgreen'; if (entity.state < 0.050) return 'darkorange'; else return 'red'; ]]] card: - font-size: 12px - type: custom:button-card name: Pack Voltage size: 25% entity: sensor.bp02_spanning show_icon: true show_name: true show_state: true show_label: true icon: mdi:server styles: icon: - color: | [[[ if (entity.state > 50) return 'darkgreen'; if (entity.state > 55) return 'darkorange'; else return 'red'; ]]] card: - font-size: 12px - type: custom:button-card name: | [[[ if (entity.state < 0) return "Discharging"; else return "Charging"; ]]] size: 25% entity: sensor.bp02_vermogen show_icon: true show_name: true show_state: true show_label: true icon: | [[[ if (entity.state < 0) return "mdi:battery-arrow-down-outline"; else return "mdi:battery-arrow-up-outline"; ]]] styles: icon: - color: | [[[ if (entity.state > 5000) return 'darkred'; if (entity.state > 1000) return 'darkorange'; if (entity.state < -5000) return 'darkred'; if (entity.state < -1000) return 'darkorange'; else return 'darkgreen'; ]]] card: - font-size: 12px - type: horizontal-stack cards: - type: custom:button-card name: SOC size: 25% entity: sensor.bp02_batterij show_icon: true show_name: true show_state: true show_label: true icon: | [[[ if (entity.state > 90) return "mdi:battery"; if (entity.state > 80) return "mdi:battery-90"; if (entity.state > 70) return "mdi:battery-80"; if (entity.state > 60) return "mdi:battery-70"; if (entity.state > 50) return "mdi:battery-60"; if (entity.state > 40) return "mdi:battery-50"; if (entity.state > 30) return "mdi:battery-40"; if (entity.state > 20) return "mdi:battery-30"; if (entity.state > 10) return "mdi:battery-20"; else return "mdi:battery-alert-variant-outline"; ]]] styles: icon: - color: | [[[ if (entity.state > 15 ) return 'darkgreen'; if (entity.state > 10 ) return 'yellow'; else return 'red'; ]]] card: - font-size: 12px - type: custom:button-card name: Datalink size: 25% entity: sensor.bp02_link_quality show_icon: true show_name: true show_state: true show_label: true styles: icon: - color: | [[[ if (entity.state > 95) return 'darkgreen'; if (entity.state > 90) return 'darkorange'; else return 'red'; ]]] card: - font-size: 12px - type: custom:button-card name: Charging Cycles size: 25% entity: sensor.bp02_cycles show_icon: true show_name: true show_state: true show_label: true styles: icon: - color: | [[[ if (entity.state > 5000) return 'darkred'; else return 'darkgreen'; ]]] card: - font-size: 12px - type: custom:bar-card direction: up columns: 8 decimal: 3 max: 3.45 min: 3 height: 80px severity: - color: darkred from: 3.55 to: 4 - color: darkorange from: 3.45 to: 3.55 - color: darkgreen from: 3.1 to: 3.45 - color: darkred from: 2.5 to: 3.1 positions: icon: "off" indicator: inside name: outside card_mod: style: |- bar-card-value { margin-right: auto; margin-left: auto; margin-bottom: 35px; font-size: 10px; font-weight: normal; text-shadow: 1px 1px #0005; } bar-card-name { margin-right: auto; margin-left: auto; margin-bottom: 0px; font-size: 10px; font-weight: normal; text-shadow: 1px 1px #0005; } entities: - entity: sensor.cell_voltage_bp02_1 name: Cell 01 - entity: sensor.cell_voltage_bp02_2 name: Cell 02 - entity: sensor.cell_voltage_bp02_3 name: Cell 03 - entity: sensor.cell_voltage_bp02_4 name: Cell 04 - entity: sensor.cell_voltage_bp02_5 name: Cell 05 - entity: sensor.cell_voltage_bp02_6 name: Cell 06 - entity: sensor.cell_voltage_bp02_7 name: Cell 07 - entity: sensor.cell_voltage_bp02_8 name: Cell 08 - entity: sensor.cell_voltage_bp02_9 name: Cell 09 - entity: sensor.cell_voltage_bp02_10 name: Cell 10 - entity: sensor.cell_voltage_bp02_11 name: Cell 11 - entity: sensor.cell_voltage_bp02_12 name: Cell 12 - entity: sensor.cell_voltage_bp02_13 name: Cell 13 - entity: sensor.cell_voltage_bp02_14 name: Cell 14 - entity: sensor.cell_voltage_bp02_15 name: Cell 15 - entity: sensor.cell_voltage_bp02_16 name: Cell 16 - type: custom:apexcharts-card graph_span: 24h update_interval: 1min yaxis: - id: first decimals: 0 min: ~-6000 max: ~6000 apex_config: tickAmount: 8 - id: second opposite: true decimals: 0 min: 0 max: 100 apex_config: tickAmount: 4 apex_config: chart: height: 300px xaxis: type: datetime labels: show: false tooltip: enabled: false grid: show: true xaxis: lines: show: false yaxis: lines: show: true position: back strokeDashArray: 0.2 legend: show: true all_series_config: show: legend_value: true datalabels: false extremas: false in_brush: false in_header: false float_precision: 0 invert: false fill_raw: "null" header: show: false title: Overblik show_states: true colorize_states: false series: - entity: sensor.bp02_batterij name: SOC opacity: 1 stroke_width: 1.5 type: line group_by: duration: 1min func: avg show: legend_value: true name_in_header: true in_header: raw yaxis_id: second float_precision: 1 color: gold - entity: sensor.bp02_vermogen name: Power opacity: 1 stroke_width: 1.5 type: line group_by: duration: 1min func: max show: legend_value: true name_in_header: true in_header: raw yaxis_id: first color: orange - entity: sensor.bp02_temperatuur name: Temp opacity: 0.8 stroke_width: 1.5 type: line group_by: duration: 1min func: avg show: legend_value: true name_in_header: true in_header: raw yaxis_id: second float_precision: 1 color: dodgerblue - entity: sensor.bp02_spanning name: Pack opacity: 0.8 stroke_width: 1.5 type: line group_by: duration: 1min func: avg show: legend_value: true name_in_header: true in_header: raw yaxis_id: second float_precision: 1 color: red title: BP02 Slave Accu BMS |
@rvdgaagrvdgaag schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:23:
De code die ik had gepost was voor de Master BMS, hieronder voor BP01 en BP02
Bedankt voor je snelle reactie
Alleen heb ik geen 3 sensors voor elke individuele bak maar totalen van alle drie de bakken. Daar zit mijn probleem
Volgens https://github.com/patman15/BMS_BLE-HA moet het beiden ondersteunen.rvdgaag schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:29:
Ik heb Seplos V2 BMS'en ik weet niet of V3 BMS'en anders zijn.
Seplos v2 (show up as BP0?)
Seplos v3 (show up as SP0…, SP1…, SP5…, or SP6…)
Dat had ik dus niet goed staan (dacht dat het met CAN-bus niet uitmaakte). Heb het intussen veranderd en alle boxen gereset. Helaas blijft alles bij het zelfdervdgaag schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:32:
Heb je wel de dip-switches gezet ?
Heb de V3 en heb gisteren toevallig een filmpje gezien over het updaten van de boxen (firmware van 21 december 2024)rvdgaag schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:57:
Als je BMS V2 200A hebt dan is daar een firmware update voor , die kan ik je sturen zodra ik uit het ziekenhuis ben.
https://youtu.be/v94LUbYDWhg?si=oIFB1Tz962SETfrP
Let wel op als je een pack update dat deze wat betreft dip-switches op master staat, niet verbonden met de Deye en de andere pack (dus kabel los).
Het leek mij idd ook heel erg fors en raar.BenSKIP schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:34:
[...]
Je moet vooral naar de (huis?) installatie kijken. Ik kan mij niet indenken dat je 100A trekken zal. Dat is minimaal 23.000 Watt. (Dus max load +/- 7,7kw per phase).
Als de (huis?) installatie standaard (3x 25A en 16A per groep is) dan is de 100A buiten proporties, want als dan ooit eerder die 100A getrokken hebt, dan lag je hoofdzekering er allang uit.
SunSynk (ofwel Deye) KAN 'volledig' in onbalans draaien, daarom de 100A per phase. (20kw/230V=86A (*1,6 veiligheidsmarge = 137A) Daar komt het advies voor de 100A vandaan. Omdat dit slechts een theoretische load is, kan je de waarde van je automaat daar gerust op aanpassen.
Heb je een 3x35A aansluiting dan nog is die 4*100 een enorme overkill.
Ik ben ook een beetje confused, omdat je D-Kar aanhaalt en de term hoofdschakelaar. Karakteristiek heb je niet op een hoofdschakelaar, alleen op een automaat. Een (hoofd)schakelaar is alleen bedoeld voor het aan/uit zetten, een automaat (zegt het al) doet dit uitschakelen zelf als grenswaarden worden overschreden.
D-Kar alleen gebruiken als er ineens een grote rushin wordt verwacht. (b.v Het opstarten van een motor) Als je dit alles niet hebt, dan voldoet een B-Kar automaat ook.
Ik heb 3X25 aan laten leggen.
En een 40A Hoofdschakelaar maar daarachter 40A aardlek en dan normale 16A automaten.
Dan dus ook 40A automaat voor de Deye? Dat afzekeren heb ik nooit 100% begrepen.
DEYE SUN 20K-SG01HP3-EU-AM2 met Tesla Model 3 60kw accu. 20x580wp bifacial panelen op dak. Quatt Duo warmtepomp.
ik heb thuis ook 3x25A en 3x20A naar de Deye (12kW Deye), die "doet" op 12kW ongeveer 18-20A maar ik heb m qua DC stroom beperkt op 10kW, dat is meer dan genoeg in mijn geval.magin12 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 17:13:
[...]
Het leek mij idd ook heel erg fors en raar.
Ik heb 3X25 aan laten leggen.
En een 40A Hoofdschakelaar maar daarachter 40A aardlek en dan normale 16A automaten.
Dan dus ook 40A automaat voor de Deye? Dat afzekeren heb ik nooit 100% begrepen.
Heb je een EV die via de P1 port (slimme meter) beperkt wordt, bedenk je dan dat als deze via de Deye loopt er geen P1 beperking zal zijn omdat er geen stroom vanuit het net, maar vanuit je accu lopen zal. Die laadpaal zou je dan moeten knijpen.
Heb je wel een EV, wil je die ook achter de Deye en dus ook met je accu kunnen laden, dan zou je aan een 32A B kar kunnen denken. Heb je daar een warmtepomp bij en kan je EV ook aan de paal verwarmen/koelen dan zou het voor kunnen komen dat beide verdampers tegelijkertijd gaan draaien, dan een B hooguit C kar. D is voor industriële toepassingen. (HEEL lange hoge opstart pieken) VB. Een heel zwaar gewicht dat met een E motor getrokken moet worden.)
Bedankt voor je reactie en uitleg🙏BenSKIP schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 23:45:
Heb je wel een EV, wil je die ook achter de Deye en dus ook met je accu kunnen laden, dan zou je aan een 32A B kar kunnen denken. Heb je daar een warmtepomp bij en kan je EV ook aan de paal verwarmen/koelen dan zou het voor kunnen komen dat beide verdampers tegelijkertijd gaan draaien, dan een B hooguit C kar. D is voor industriële toepassingen. (HEEL lange hoge opstart pieken) VB. Een heel zwaar gewicht dat met een E motor getrokken moet worden.)
Het volledige huis wou ik aan de backup gaan hangen, daarom ook het 20k model.
EV verwacht ik de aankomende jaren wel. Warmtepomp, airco's, lasapparatuur, 3fasen compressor, boiler, inductie koken komt er ook achter.
32A C kar automaat lijkt mij dan het meest geschikt als ik ook online lees waar ze voor gebruikt worden.
Zet dan ook wel peak shaving op ongeveer 17kW aan. Anders kan je met een 32A automaat wel je 25A hoofdzekering eruit trekken in het slechtste geval.magin12 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 07:03:
[...]
Bedankt voor je reactie en uitleg🙏
Het volledige huis wou ik aan de backup gaan hangen, daarom ook het 20k model.
EV verwacht ik de aankomende jaren wel. Warmtepomp, airco's, lasapparatuur, 3fasen compressor, boiler, inductie koken komt er ook achter.
32A C kar automaat lijkt mij dan het meest geschikt als ik ook online lees waar ze voor gebruikt worden.
Yes ga ik doen dankjewel! Moet niet hele verbinding met net verbreken! Maar kan wel mooi zo maximale uit de lijn halen met laden en ontladen😇ybos schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:42:
[...]
Zet dan ook wel peak shaving op ongeveer 17kW aan. Anders kan je met een 32A automaat wel je 25A hoofdzekering eruit trekken in het slechtste geval.
Heb ik het goed begrepen?
Mijn laadpaal kan met 32A laden. Met peakshaving kan ik de Deye dus beperken op de 3x16A en de andere 3x16A alsnog uit het net trekken?
Dat zou ooit eens handig kunnen zijn.
Werkt alleen in de stand Zero export to CT. Ik "werk" standaard met zero export to load.BenSKIP schreef op zondag 2 februari 2025 @ 08:53:
Heb ik ook meteen weer WATT van opgestoken.
Heb ik het goed begrepen?
Mijn laadpaal kan met 32A laden. Met peakshaving kan ik de Deye dus beperken op de 3x16A en de andere 3x16A alsnog uit het net trekken?
Dat zou ooit eens handig kunnen zijn.
GBB heeft het aangepast voor mij/ons in de software dat tijdens laden de Deye ook omschakelt naar zero export to CT.
Hier een 3x25A netaansluiting. Wat vaak mijn situatie is:
Rond middernacht gaat de Deye laden met 10kW. Om 1 uur gaat de auto laden met 16A. Dan regelt de Deye terug zodat er max 25A uit het net word opgenomen en de hoofdzekering er dus niet uitgaat.
Als de Deye klaar is met laden schakelt hij weer om naar zero export to load.
De Dip switches zijn erg verwarrend. Worden zowel voor CAN als RS485 gebruikt. Alleen als je de omvormer met CAN verbindt dan werkt de RS485 niet meer (https://www.youtube.com/watch?v=_FYkcLgJ_yc&t=1858s Off-Grid Garage)rvdgaag schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:32:
Heb je wel de dip-switches gezet ?
Kreeg eerst onder één "apparaat" alle gegevens in HA. Alleen van bepaalde gegevens totalen en niet per bak, de cel spanningen daar in tegen wel weer (cel 1 t/m 48).
Heb het nu gekoppeld met een ESP-Home proxy naar HA. Nu ik de dip switches op can heb staan krijg ik de gegevens onder drie apparaten binnen, wat opzicht prima is (alleen schijnt met ESP-Home proxy drie het maximum te zijn).
De drie Seplos bakken zijn inmiddels wel geüpdatet met de nieuwste firmware (alle netwerk kabels verwijderd en dan met RS485 gekoppeld, bak-voor-bak).
Wou ook de gegevens kunnen instellen (per bak) als die is verbonden met CAN en de Deye. Dat kan dus niet met RS485. Met de app (Octopus BMS Lite) op de telefoon en bluetooth kan ik nog wel per bak koppelen, alleen schijnt daar weer een ander wachtwoord voor nodig te zijn (dan met het programma (DevBMSStudio) met RS485 koppeling).
Langzaam komen we verder ......
p.s. Zitten drie RJ45 connectoren op, CAN - RS485-1 - RS485-2. Van wat ik gelezen/gezien heb zijn de twee RS485 poorten gelijk en maakt het niet uit welke je gebruikt. Ik kon de verbinding met DevBMSStudio niet op beide poorten voor elkaar krijgen, werkte maar op één van de twee.
Nee het juiste schema is, CAN van de master batterij naar de omvormer. poort-2 van de Masteraccu naar de 1e slaaf poort 1, dan weer dan 1e slaaf poort 2 naar 2e slaaf poort-1.Noordhorn schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 00:07:
[...]
p.s. Zitten drie RJ45 connectoren op, CAN - RS485-1 - RS485-2. Van wat ik gelezen/gezien heb zijn de twee RS485 poorten gelijk en maakt het niet uit welke je gebruikt. Ik kon de verbinding met DevBMSStudio niet op beide poorten voor elkaar krijgen, werkte maar op één van de twee.
En gebruik dan het schema voor de switches voor CAN
:strip_exif()/f/image/WkIPUmZP7Ggg0zGZ13L7jymX.png?f=user_large)
Het belangrijkste doel is 0 op de meter houden. Klopt het dat ik dan voldoende heb aan slechts het aansluiten van het GRID voor dagelijks gebruik?
En in geval van GRID uitval laden de batterijen nog steeds op via PV en kan ik de LOAD uitgang gebruiken als backup?
Dit soort vragen zijn niet te beantwoorden met deze summiere informatie.Dogooder schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:40:
Even een controle vraag, ik ben voornemens om een SUN 5K-SG04LP3-EU te plaatsen met een 48100PW of pylontech.
Het belangrijkste doel is 0 op de meter houden. Klopt het dat ik dan voldoende heb aan slechts het aansluiten van het GRID voor dagelijks gebruik?
En in geval van GRID uitval laden de batterijen nog steeds op via PV en kan ik de LOAD uitgang gebruiken als backup?
Grid aansluiting = dagelijks gebruik.
Hoe veel verbruik je dagelijks? Hoe hoog is je maximale last? (Dit vanwege de C-rating)
Je kan ervoor kiezen om LOAD slechts voor essentiële load aan te sluiten. (Dus dit achter de Sunsynk op LOAD en al het andere niet.)
Bij eventuele stroom uitval krijgen dan alleen die groepen prik en al het overige niet. Blijft grid staan, dan heb je voor alles je accu.
De load uitgang wil ik dan op een leeg stopcontact zodat dat dan bruikbaar is in geval van stroomuitval in het grid.
Ik heb verder geen bijzonder grote verbruikers. Warmtepomp valt erg mee, EV laden doe ik bij voorkeur niet thuis, dus daar hoeft de batterij niet op berekend te zijn.
Je zal nog een energiemeter nodig hebben die het totaalverbruik doorgeeft aan de omvormer. Hier krijg je CT-klemmen voor meegeleverd maar een RS485 gebaseerde meter kan ook.Dogooder schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:40:
Even een controle vraag, ik ben voornemens om een SUN 5K-SG04LP3-EU te plaatsen met een 48100PW of pylontech.
SLOAPERT schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:08:
Ik gebruik inmiddels ruim een half jaar een Deye 12K en wil binnenkort een extra kabel naar de meterkast leggen, zodat ik ook de off-grid mode kan gebruiken bij een netuitval.
Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, is de aarding.Hoe hebben jullie dit geregeld? Alle tips en ervaringen zijn welkom!
- Op dit moment ontvang ik mijn aarde van de netbeheerder en heb ik geen eigen aardpen.
- Is het nodig om een eigen aardpen te slaan voor een correcte werking in off-grid modus?
- Kunnen de aarding van de netbeheerder en een eventuele eigen aardpen zonder problemen met elkaar verbonden worden?
- Moet ik daarnaast nog iets aanpassen in de configuratie van de omvormer?
Aarding is aarding... of je nu een extra aardpen gebruikt of de aarding van de netbeheerder. Maakt geen verschil. Je zou een extra aardpen kunnen (laten) slaan, maar zal niet nodig zijn.SLOAPERT schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:09:
Ik heb vorige week onderstaande vragen gesteld, helaas geen reacties op gehad. Ik ben benieuwd of iemand hier zijn off grid ervaringen kan/wil delen mbt het op de juiste manier aarden van de installatie.
[...]
Als de netbeheerder aarding aanbiedt kan de netbeheerder die aarding ook onderbreken bij onderhoud. Normaal geen probleem omdat dat gelijktijdig ook de spanning onderbroken wordt, maar als je zelf spanning genereert is het wel handig dat die aarding altijd blijft werken.BenSKIP schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:32:
[...]
Aarding is aarding... of je nu een extra aardpen gebruikt of de aarding van de netbeheerder.
6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA
je hebt een schakelaar nodig om de belasting aan te sluiten op de UPS-uitgang naar de omvormer. je moet ook de optie "signaal-eilandmodus" inschakelen en een relais aansluiten, aangestuurd door de omvormer, dat de nulleider van het UPS-circuit verbindt met de aardeSLOAPERT schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:09:
Ik heb vorige week onderstaande vragen gesteld, helaas geen reacties op gehad. Ik ben benieuwd of iemand hier zijn off grid ervaringen kan/wil delen mbt het op de juiste manier aarden van de installatie.
[...]
Heeft net pas MPTT-scan optie (schaduwmanagment) die 1 fase al sinds begin 2023 in de firmware heeft.
SG04 3 fase heeft een intern relais om nul aan aarde te leggen, kan ook als extern relais als je ook aardings grondstromen verwacht.
Als je aarde van netbeheerder (TNCS) hebt plus een eigen hulpelectrode, kan de aardelectrode ook aarding op pikken als er ergens in de omgeving een aardfout/slechte installatie is en PEN-breuk is.
De route via je hulpelectrode en de aarde via de kabel heeft minder weerstand tot de transformator dan verder via de grond naar de transformator. (komt soms voor en dan is extern relais verstandiger omdat eenvoudiger is uit te wisselen en meer ampere kan verwerken )
Ik zelf heb TT-stelsel eigen aardpen net als alle andere die op de transformator zitten.
Ik heb hem nu zo staan dat de accu niet leger gaat dan 53 volt, zodat ik in het geval van een stroom storing nog capaciteit over heb
Heel de woning zit op de load uitgang
12kw 3 fase deye
Ik wil liever niet dat home assistant het voltage lager zet als de p1 meter iets raars ziet
Mooiste zou zijn als de deye dat helemaal zelf regeld
Maar ik wil natuurlijk wel overtollige zonnestroom op kunnen slaan
Dus battery first werkt niet omdat die dan altijd vol zit....
is veel eenvoudiger dan u denkt. In het menu "Time of use" stelt u de doel-SOC in wanneer u op het net bent aangesloten, bijvoorbeeld 53 V of 60%. In plaats daarvan stelt u in de batterijconfiguratie voor "low SOC" en "shutdown" lagere waarden in, bijvoorbeeld 50 V en 20%.creon schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:43:
Hoe zou ik mijn deye in kunnen stellen dat hij in het geval van een stroom storing de accu verder mag ontladen
Ik heb hem nu zo staan dat de accu niet leger gaat dan 53 volt, zodat ik in het geval van een stroom storing nog capaciteit over heb
Heel de woning zit op de load uitgang
12kw 3 fase deye
Ik wil liever niet dat home assistant het voltage lager zet als de p1 meter iets raars ziet
Mooiste zou zijn als de deye dat helemaal zelf regeld
Maar ik wil natuurlijk wel overtollige zonnestroom op kunnen slaan
Dus battery first werkt niet omdat die dan altijd vol zit....
Ik wil dat zoveel mogelijk zonnestroom aan mijn kant van de meter blijft (totdat de accu echt helemaal vol zit)
Maar tijdens grid wil ik maximaal tot 53 volt ontladen en bij grid uitval totdat de accu leeg is
OK, duidelijk, dank je! Dat wordt in ieder geval een eigen aardpen laten slaan.Domba schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 21:45:
SG04 3 fase heeft een intern relais om nul aan aarde te leggen, kan ook als extern relais als je ook aardings grondstromen verwacht.
Als je aarde van netbeheerder (TNCS) hebt plus een eigen hulpelectrode, kan de aardelectrode ook aarding op pikken als er ergens in de omgeving een aardfout/slechte installatie is en PEN-breuk is.
De route via je hulpelectrode en de aarde via de kabel heeft minder weerstand tot de transformator dan verder via de grond naar de transformator. (komt soms voor en dan is extern relais verstandiger omdat eenvoudiger is uit te wisselen en meer ampere kan verwerken )
Ik zelf heb TT-stelsel eigen aardpen net als alle andere die op de transformator zitten.
Begrijp ik het dan goed dat als de SOC onder de shutdown waarde komt het AC deel uitgaat, maar het DC-zonnepaneel deel actief blijft, en als de SOC dan weer boven de restart waarde komt, alles weer aan gaat?is veel eenvoudiger dan u denkt. In het menu "Time of use" stelt u de doel-SOC in wanneer u op het net bent aangesloten, bijvoorbeeld 53 V of 60%. In plaats daarvan stelt u in de batterijconfiguratie voor "low SOC" en "shutdown" lagere waarden in, bijvoorbeeld 50 V en 20%.
Zit op het moment alleen nog in de firmware van 1 fase hybride en de accu ondersteuning schakelt dan uit.MarcoPolet schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:20:
[...]
Begrijp ik het dan goed dat als de SOC onder de shutdown waarde komt het AC deel uitgaat, maar het DC-zonnepaneel deel actief blijft, en als de SOC dan weer boven de restart waarde komt, alles weer aan gaat?
Voor 3 fase Deye wordt er naar uitgekeken wanneer het eindelijk komt
Is alleen als je Deye ondersteunend inzet, met bepaalde eilandbedrijf setups zit je in het donker of je moet direct achter Deye op load uitgang een goede ATS hebben.
(Voor ATS moet je speciaal letten op dat die geschikt is voor "on-load" switch. Veel ATS-en schakelen de neutraal niet goed onder last/spanning (niet alle contacten exact gelijktijdig of je hebt een na ijlende neutraal bij verbreken en voor-ijlende neutraal contact bij maak nodig ) waar anders de 230V AC verbruiker dan enige tiental milliseconden 400V kan krijgen, zijn bedoelt/wel geschikt voor als 1 van de 2 bronnen echt weggevallen is. )
Met 3 fase is het op moment alleen mogelijk via modbus met externe aansturing , door van accu naar nobatt te switchen en dan gaat het eigenverbruik van ~110-120W voor een 3 fase hybride terug naar ~30W standby.
AC blijft wel actief, maar is dan een doorschakeling van grid naar load.
In on-grid mode is de Time of Use en de tijdsblokken actief, bij off grid is ToU niet actief en worden de power managment settings niet overschreven en val je terug naar low batt en shutdown setting.
Ik wil Deye de firmware laten upgraden het hele huis zit echter op de Load uitgang aangesloten. Of schakeld gebruikt hij op dat moment de bypass naar het grid?
Dat werkt super, van rond 130 naar zelfs rond de 12 (volgens de modbus waarden):Met 3 fase is het op moment alleen mogelijk via modbus met externe aansturing , door van accu naar nobatt te switchen en dan gaat het eigenverbruik van ~110-120W voor een 3 fase hybride terug naar ~30W standby.
/f/image/7VAyL1wAtm7aGeXk4vwBlv9m.png?f=fotoalbum_large)
Je hebt een onderbreking van tenminste 2-3 minuten, vanwege reboot, off-line is vergelijkbaar met update via cloud.RVerheijden schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:45:
Blijft de load draaien als er een firmware update wordt uitgevoerd?
Ik wil Deye de firmware laten upgraden het hele huis zit echter op de Load uitgang aangesloten. Of schakeld gebruikt hij op dat moment de bypass naar het grid?
Tijdens de uploaden wat veel langer duurt blijft systeem actief. (in rondje in midden waar normaal ON/OFF staat loopt een teller eerst met Axxx tijdens upload en Bxxx tijdens instal en daarna komt pas de reboot)
Als je naar een vrij recente firmware update er aandenken dat je HMI (MCU1 file) als eerste doet voor de main (MCU2 file).
Het kan ook zijn dat je dongle firmware, eerst moet updaten bij een oudere Deye die normaal niet de cloud gebruikt.
Enig bijkomend nadeel is dat de gridmode wijzigt en je ook door het donker gaat als je de load uitgang gebruikt. Dat is echt jammerDomba schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:21:
[...]
Met 3 fase is het op moment alleen mogelijk via modbus met externe aansturing , door van accu naar nobatt te switchen en dan gaat het eigenverbruik van ~110-120W voor een 3 fase hybride terug naar ~30W standby.