Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 28 ... 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:51
Immutable schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:57:
[...]

. 1 MPPT kan je beste gebruiken voor zonnepanelen op 1 richting.
Hmmm dit triggert mij :)
Ik heb 2 strings maar onder exact dezelfde hoek maar 2 panelen minder en de ene string heeft soms een ander schaduwissue (want ze liggen onder elkaar onder het schuine dak en de onderste rij heeft net wel last van de schoorsteen van de buren in de winter, de bovenste rij niet).
Advies: verdelen over 2 MPPT's of 1?
Als dit in theorie wel zou moeten werken, dan kan ik de MI input vrijspelen/een omvormer laten vervallen wat een conversie AC -> DC zou schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
rvdgaag schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:28:
[...]

Een vriend van me heeft 45 kWpeak op zijn dak liggen met 2x 20 kW Deye omvormers en 80 kWh accu's (HV), die laadt zijn EV op 22 kW en kan 23 kW dan terug naar de grid voeren, gewoon op een 3x35A net aansluiting.

Dus beter de last verdelen op meerdere omvormers !
Waarom dan niet terug naar 3x25A, dan steek je ook nog iets van 1100 euro aan besparing netaansluiting in je zak :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:34
ybos schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:38:
[...]

Waarom dan niet terug naar 3x25A, dan steek je ook nog iets van 1100 euro aan besparing netaansluiting in je zak :?
Daar is het huis iets te groot voor :-) Die 1100 euro zal hem aan zijn reet roesten denk ik.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
rvdgaag schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:56:
[...]

Daar is het huis iets te groot voor :-) Die 1100 euro zal hem aan zijn reet roesten denk ik.
Ah, zo'n type huis :P ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ybos schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:36:
[...]

Hmmm dit triggert mij :)
Ik heb 2 strings maar onder exact dezelfde hoek maar 2 panelen minder en de ene string heeft soms een ander schaduwissue (want ze liggen onder elkaar onder het schuine dak en de onderste rij heeft net wel last van de schoorsteen van de buren in de winter, de bovenste rij niet).
Advies: verdelen over 2 MPPT's of 1?
Als dit in theorie wel zou moeten werken, dan kan ik de MI input vrijspelen/een omvormer laten vervallen wat een conversie AC -> DC zou schelen.
Het hangt er van af of de gebruikte panelen wel/geen interne bypass hebben bij schaduw. Heb je geen bypass dan valt de hele string uit bij een enkel paneel in de schaduw, dan kan je de panelen beter verdelen over twee MPTT. Zit er wel een bypass in dan valt enkel dat paneel uit en draait de rest door. Geen probleem om dan een grote string te maken en je wint mogelijk nog wat efficiëntie doordat het voltage misschien iets meer in de buurt komt van de interne werkspanning van de omvormer.
Een 3 fase omvormer heeft een hogere DC spanning nodig om te werken dan een 1 fase omvormer. Is die er niet dan zal die DC spanning geboost moeten worden en dat wordt minder efficiënt naarmate de werkelijke spanning en de gewenste spanning verder uit elkaar liggen. Mocht je nu twee strings hebben die op het randje van het MPPT bereik liggen dan is het verlies van een paneel misschien ook reden om de hele string uit te schakelen. Gooi je alles op de grote hoop dan kunnen er veel meer panelen uit vallen voordat je onder de minimale spanning van de MPPT zakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:45
rvdgaag schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:28:
[...]

Een vriend van me heeft 45 kWpeak op zijn dak liggen met 2x 20 kW Deye omvormers en 80 kWh accu's (HV), die laadt zijn EV op 22 kW en kan 23 kW dan terug naar de grid voeren, gewoon op een 3x35A net aansluiting.

Dus beter de last verdelen op meerdere omvormers !
Het voordeel van 1 omvormer is weer, 1 interne DC-BUS. Ik heb namelijk 2 HV batterijen. En als ik een OOST/WEST opstelling van MPPT's heb. (sowieso) dan kan ik dus beide batterijen evenredig laden. Dus gaan ze automatisch hun energie gelijkmatig verdelen over de twee aangesloten batterijen. De Deye 50kW heeft namelijk twee losse batterij aansluitingen. Keuzes keuzes.

Denk toch dat ik maar voor de 50kW Deye hybrid HV ga, hopelijk ook iets richting de 7.5kWp per MPPT dus totaal 30kWp. Omvormer kan ongeveer 60kWp aan dus verzadig de MPPT's niet echt goed. Met daarbij twee batterijen van ieders 60kWh.

En voordeel van 1 omvormer is, simpel 1 omvormer aansturen via Home Assistant. Nadeel is, gaat de omvormer stuk heb je niks. En een grote 50kW heeft een betere pass trough current. Waarbij veel hybrids vaak kapot gaan door alles achter de backup load te knuppen bij laag vermogen hybrids waardoor de interne pass trough relays stuk gaan.

Denk toch voor 1 omvormer beetje oversized, en kan later altijd panelen bij knopen en aan de grid kant bijplakken. Laat ik maar eerst eens de zomer afwachten en onze lokale netspanning meten of deze een grote deviatie heeft. (Als de netspanning al richting de 253VAC gaat heeft het niet zoveel nut om dan weer panelen bij te plakken als ze worden uitgeschakelt.)

p.s. die 1100 wil ik wel graag houden. Dus 3x25A :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-09 18:50
@Immutable met jouw plannen van uitbreiding PV en batterijen: ben je voornemens om tzt off grid te gaan? Of is dat niet haalbaar met jouw verbruiksprofiel icm (mogelijke) opwek?
Gewoon uit interesse…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
Franciesco schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:08:
@Immutable met jouw plannen van uitbreiding PV en batterijen: ben je voornemens om tzt off grid te gaan? Of is dat niet haalbaar met jouw verbruiksprofiel icm (mogelijke) opwek?
Gewoon uit interesse…
Off-grid is een bijkomstigheid bij een black-out maar is niet het doel. En eigenlijk is het de bedoeling om zo min mogelijk energie van het net af te gebruiken. En zo veel mogelijk zelf op te wekken en te verspreiden over zoveel mogelijk dagen.

Dus veel zonnepanelen + veel batterijen betekend dat je goed kan spreiden. En off-grid kan niet, want zonnepanelen wekken amper iets op in de winter.

De strategie werkt dus alleen deels in de lente, volledig in de zomer en deels in de herfst.
Dus deels in de lente/herfst en helemaal in de winter gaat het systeem over op een andere strategie om s'nachts te laden en overdag het stroom te gebruiken. Dit is helaas "grijze" stroom, maar wel goedkope grijze stroom in de winter. Maar ik hoop echt naar 75% zon te kunnen gaan over een heel jaar. En dan 25% goedkoop grijs. (het liefst nog veel beter.)

Dus nee, off-grid kan niet echt. Dan zou ik een generator moeten aansluiten. Maar dan kan je beter gewoon het net gebruiken. Welke zeer betrouwbaar is in NL. Een elektrische auto gebruik al met gemiddelde kilometers van een Nederlander ongeveer 10kWh per dag. Voor woon/werk verkeer.

[ Voor 5% gewijzigd door Immutable op 06-01-2025 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:49
MarcoPolet schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:17:
Ging goed vandaag, de Deye staat thuis! Helaas nog geen tijd eea te openen laat staan installeren. Bellen met klimaatshop ging niet ivm drukte zo werd aangegeven. Op mail om te vragen of ik vandaag inderdaad kon afhalen werd vlot gereageerd. Deye stond al klaar. Klein kantoortje bij een boerderij maar er stonden zeker nog 4 Deyes te wachten. So far so good!
Vraag, heb je toevallig gekeken naar de hardware versie geken?

@Domba Domba schreef namelijk
Domba schreef op zondag 5 januari 2025 @ 23:20:
[...]

Nee, voor parallel dient echt hardware en software gelijk te zijn.

Bijv de 12kW SG04LP3 is er in tenminste 2 hardware uitvoeringen de main 2005-xxxx-xxxx en 2006-xxxx-xxxx uit te lezen in display bij device-info.
Als dat niet gelijk is dan lukt misschien parallel bedrijf nog wel deels, maar zijn er toch issues.
En ik wil er uiteindelijk twee; is die prijs voor de oudere type?
@Domba of iemand anders, wat zijn die hardware verschillen? Is daar een lijst van?

Voor mij is het uiteindelijk de bedoeling om volledig offgrid te gaan met pabnelen op 4 locaties; dus minimaal 4mptp’s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12:20
volledig offgrid kan alleen als je er een agregaat naast zet. (Als je tenminste in NL woont en niet ergens rond de evenaar waar de zon ook in de winter meer dan voldoende uren stroom opwekken kan.)
Of.... ga je een hele grote accu bouwen van minimaal 3500 kilowatt? (gemiddeld jaarverbruik kw/h woning) Dan heb je slechts 100-150 battery boxes van 10-15kw nodig als de zon je gunstig gestemd is en je de ventilatie en koelvriescombinatie uitzet.
De accu neemt dan minimaal de helft van je huis in beslag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 19:39
Immutable schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:02:
[...]

Super vet! Wat bedoel je met load uitgang? De backup uitgang bedoel je? Heb je de twee uitgangen achter een eigen automaat en dan weer aan elkaar gekoppeld richting je groepenkast? En je net aansluiting opgesplitst ?

Verder wil ik eigenlijk de gehele woning(full electric) + EV achter de backup hebben. Echter 1 grote Deye omvormer heeft te weinig MPPT's. Er komt wel een nieuwe variant uit(met 6 MPPT's)... maar dat duurt nog een tijd ben ik bang. (en kinderziektes..)
https://www.deyeinverter....hv-battery-supported.html

Heb je misschien een foto van jou setup, met vooral de zaken rondom de Deye's. En ja het voordeel van 2 is dat je een backup hebt. Echter als ze master/slave ingesteld zijn en de master stopt met werken. Gaat de slave automatisch in master mode?

Ik wou eerst 1 grote deye hybrid HV omvormer, en dan met een bypass schakelaar maken van het net -> groepenkast. Maar dat hoeft dan ook niet als je hem gewoon dubbel uitvoerd en hij echt redundant is.

Edit:

Aan de andere kant, kan ik ook gewoon PV aansluiten op de backup? Kan de backup terugleveren? Ik zag namelijk wel dat dit mogelijk was bij Solax. Want dan kan ik gewoon voor 1 inverter kiezen, en misschien toch een bypass. Makkelijker als je er aan gaat werken namelijk.
De LOAD uitgang zoals deze op de Deye 12K-SG04LP3-EU heet is de 'backup' uitgang waar je hebt over hebt. Mijn gehele woning zit dus op de load uitgang. Ik heb de grid opgesplitst (Deye en omschakelaar) en kan via een Hager omschakelaar de woning tussen Deye (LOAD) of Grid schakelen.

De Master/Slave setup heeft geen failover. Als er 1 stukgaat, ga ik er vanuit dat de hele setup uitvalt. Echter is dit makkelijk te overbruggen door het huis via de omschakelaar op grid te zetten. Volgens mij had Domba me wel eens verteld dat op het duitse forum mensen zijn die dit anders (met failover) hebben opgelost. De Master/Slave setup werkt ongeveer als 1 grote omvormer. Vermogen is verdubbeld, beide omvormers zitten via busbar aan de accu's aangesloten en laden/ontladen samen de accu's. PV input (MPPT) van beide omvormers zijn te gebruiken, en terugleveren doen beide omvormers ook los van elkaar. Beide omvormers stuur ik aan via Home Assistant door middel van de SolarAssistant plugin. Helaas is het standby verbruik daarbij ook verdubbeld ;) .

Als je daarnaast nog een extra omvormer wil plaatsen voor extra MPPT's, dan moet je deze volgens mij achter grid of op de GEN poort stoppen (zover ik weet). Maar daar kunnen anderen hier wel meer over vertellen.

Wat is de reden dat je de laadpaal ook achter de Deye backup wil hebben? Ik ben van plan om dit ook te doen om van de zomer onze EV's van eigen stroom te kunnen voorzien. Ik werk helaas 4 dagen per week op kantoor, dus EV is overdag nooit thuis. Ik denk dat ik ook een omschakelaar tussen de laadpalen ga zetten om deze in de winter (weinig PV) om te kunnen schakelen naar GRID.

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Immutable schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:43:
[...]

Off-grid is een bijkomstigheid bij een black-out maar is niet het doel. En eigenlijk is het de bedoeling om zo min mogelijk energie van het net af te gebruiken. En zo veel mogelijk zelf op te wekken en te verspreiden over zoveel mogelijk dagen.

Dus veel zonnepanelen + veel batterijen betekend dat je goed kan spreiden. En off-grid kan niet, want zonnepanelen wekken amper iets op in de winter.

De strategie werkt dus alleen deels in de lente, volledig in de zomer en deels in de herfst.
Dus deels in de lente/herfst en helemaal in de winter gaat het systeem over op een andere strategie om s'nachts te laden en overdag het stroom te gebruiken. Dit is helaas "grijze" stroom, maar wel goedkope grijze stroom in de winter. Maar ik hoop echt naar 75% zon te kunnen gaan over een heel jaar. En dan 25% goedkoop grijs. (het liefst nog veel beter.)

Dus nee, off-grid kan niet echt. Dan zou ik een generator moeten aansluiten. Maar dan kan je beter gewoon het net gebruiken. Welke zeer betrouwbaar is in NL. Een elektrische auto gebruik al met gemiddelde kilometers van een Nederlander ongeveer 10kWh per dag. Voor woon/werk verkeer.
Klinkt redelijk vergelijkbaar met mijn wensen. Ook ik wil zo onafhankelijk mogelijk zijn van het stroomnet. Oftewel: zo veel mogelijk zelfvoorzienend zijn op dit vlak. In welke mate dat lukt is afhankelijk van verbruiksprofiel, opwek en opslag. Zeg nooit dat het niet kan in Nederland, want wie weet wat de toekomst aan mogelijkheden geeft. :) Ook kan het zijn dat je in de toekomst veel minder (elektrisch) rijdt en/of veel minder energie nodig hebt om de/een woning warm te houden (passief huis bijvoorbeeld). Want dat is mijn inziens het slimste: wat je niet verbruikt, hoef je ook niet op te wekken en/of op te slaan. En daardoor is een hoge zelfvoorzieningsgraad sneller binnen bereik.

Zelf kom ik met mijn full electric woning en EV ook tekort in de winter. Mn december en januari, november en februari vallen relatief mee maar nog steeds een tekort. Dat zal ik zeker de komende tijd nog niet helemaal kunnen oplossen. Maar het tekort verder verminderen is wel iets wat mijn aandacht heeft.

Sorry, niet helemaal on topic. Maar ik was even nieuwsgierig gezien de plannen die je had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
BenSKIP schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 06:56:
volledig offgrid kan alleen als je er een agregaat naast zet. (Als je tenminste in NL woont en niet ergens rond de evenaar waar de zon ook in de winter meer dan voldoende uren stroom opwekken kan.)
Of.... ga je een hele grote accu bouwen van minimaal 3500 kilowatt? (gemiddeld jaarverbruik kw/h woning) Dan heb je slechts 100-150 battery boxes van 10-15kw nodig als de zon je gunstig gestemd is en je de ventilatie en koelvriescombinatie uitzet.
De accu neemt dan minimaal de helft van je huis in beslag.
3500kWh opslag is onzin: je hoeft alleen op te slaan wat je tekort komt tijdens de uren/dagen dat opwek onvoldoende is voor het verbruik. Dat helemaal opvangen in Nederland is heel moeilijk, dat zal ik niet ontkennen. Maar zoals gezegd afhankelijk van verbruiksprofiel, opwek- en opslagcapaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Lord Anubis schreef op maandag 6 januari 2025 @ 23:47:
[...]

@Domba Domba schreef namelijk

[...]

En ik wil er uiteindelijk twee; is die prijs voor de oudere type?
@Domba of iemand anders, wat zijn die hardware verschillen? Is daar een lijst van?

Voor mij is het uiteindelijk de bedoeling om volledig offgrid te gaan met pabnelen op 4 locaties; dus minimaal 4mptp’s
Ik weet niet wat de verschillen zijn.
Wel dat er verschillen zijn en van 1 praktijkvoorbeeld dat iemand die twee verschillende heeft met enige moeilijkheden met parallel bedrijf met SOC sturing.

Ik zelf heb 2x master (SOC/voltage sturing).
Voor mijn verbruik heb ik eigenlijk maar 1x12kW nodig, 2e is semi-reserve (zoals smokefish) en om PV opwek via DC-DC in accu te krijgen en die paar keer per jaar om met volle 17kW tegen betere prijs terug te leveren.

Ik heb nog 18kW aan gewone omvormers, waarvan 12kW 3 fase die nog geen 100 draaiuren hebben.
Vanwege problemen met mijn huisaansluiting kabel in 2021/2022 en ik een periode van bijna 10 maanden nog maar 1 fase beschikbaar had (reden voor mijn sterke eiland mode voorkeur en 100% lokale sturing), vanwege tiental jaren eerdere een patch in de HAK door een netwerkbeheerder monteur, ipv deze geheel te vervangen toen, ver voor ik de woning had. (heeft tijd en moeite gekost voordat uitgezocht was).
Ik zit in congestiegebied en in de zelfde periode waren ook diverse andere storingen rond het transformatorhuis die deels meespeelde voor de tijd, zonder technisch directe relatie met mijn huisaansluiting, zoals 50m voorbij mijn voordeur, kortsluiting in een 35mm2 10kV ringleiding.
De middenspannings-zijde van mijn transformatorhuisje is een klein knooppunt voor ca10 10kV kabels die in de ringleiding van twee verschillende middenspannings-stations zit, die elk op een andere onafhankelijke van elkaar, uitgang van een Tennet HV onderstation 380kV<>150kV zitten, waar toen nog volop aan de verzwaring van gewerkt werd.

*) HAK = kastje voor slimme meter met smeltzekeringen of automaten

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
sMoKeFiSh schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:51:
[...]
De Master/Slave setup heeft geen failover. Als er 1 stukgaat, ga ik er vanuit dat de hele setup uitvalt. Echter is dit makkelijk te overbruggen door het huis via de omschakelaar op grid te zetten. Volgens mij had Domba me wel eens verteld dat op het duitse forum mensen zijn die dit anders (met failover) hebben opgelost. De Master/Slave setup werkt ongeveer als 1 grote omvormer. Vermogen is verdubbeld, beide omvormers zitten via busbar aan de accu's aangesloten en laden/ontladen samen de accu's. PV input (MPPT) van beide omvormers zijn te gebruiken, en terugleveren doen beide omvormers ook los van elkaar. Beide omvormers stuur ik aan via Home Assistant door middel van de SolarAssistant plugin. Helaas is het standby verbruik daarbij ook verdubbeld ;) .
Duitsland kent geen salderen en zit het transportdeel van de netwerkkosten in de kWh prijs.
(Mogelijk een situatie die we hier ook krijgen na beeindiging salderen en na de huidige regeluringsperiode die 31 december 2026 eindigd, dat van de nu ~475 euro vaste netwerkkosten, het transportdeel ~320 euro, weer in de kWh prijs wordt verwerkt, zoals voor 2009, naast verbruikafhankelijk is ook de bedoeling om tijdafhankelijkheid erin te verwerken)

Waar afname in Duitsland grof op ca 40ct/kWh en teruglevering op zijn best 7ct (veel bureaucratie rond registratie) uitkomt, als ook waar wij 3 grote en paar kleinere regionale netwerkbeheerders hebben, heeft Duitsland tegen de 800 lokale netbeheerders met niet allemaal dezelfde regels.
Veel kiezen dan voor een 100% eiland-setup met tussen load uitgang en verbruikers een degelijke gestuurde ATS (automatic transferswitch) en accepteren dat niet alle PV-opwek wordt benut op jaarbasis
[Degelijke ATS= waar de neutraal als laatste verbroken en als eerste gesloten wordt, zodat er geen kans op 400V voor de verbruikers is)]

Als de accu leeg is schakelt de ATS alle verbruikers naar de netaansluiting en volgende dag als er weer meer dan x SOC in accu zit over naar eilandmode.

In NL hebben we niet zoveel formaliteiten om de grid-zijde op het net aan te sluiten van een hybride, als ook dat een 100% eilandmode niet handig is als hier het transportdeel van de netwerkkosten ook tijdsafhankelijk in de kWh prijs komt.
Voorbereidingen voor de volgende reguleringsperiode vanaf 1-1-2027 loopt al sind begin 2023.
(een regulierings periode is nu 3 of 5 jaar hoe de kosten verdeelt worden over afnemers en maximale inkomsten voor netwerkbeheerders berekend worden , voor nieuwe ligt ook 6 jaar op tafel als voorstel)

In de komende maanden dienen de netbeheerders een definitieve voorkeur bij ACM in te dienen.
Er zijn al veel proefballontjes geweest, daar de huidige vaste netwerkkosten veel inkomsten zekerheid biedt voor de netwerkbeheerder tov transportdeel weer in de kWh-prijs, want dan wordt die afhankelijk van wat de kleinverbruikeraansluitingen nog per jaar gaan afnemen.
(de schrik zit erin na de energiecrisis toen consumenten op rem trapte en binnen een jaar ~25% minder afnamen) Regionale netwerkbeheerders zijn voor inkomsten voor het grootste deel afhankelijk van de kleinverbruiker aansluitingen.

Door de investeringen verdubbelen de transportkosten zonder inflatie al en dan is het niet meer houdbaar dat een klein appartement met 1400kWh/j evenveel netwerkkosten (transportdeel)betaald als een >10 000kWh/j verbruik zonder handelings mogelijkheid en met voortzetting van huidige wordt niet voldaan aan de EU-richtlijn.
Zo is al sinds 1-1-2024 de VCR (volume correctie regeling) afgeschaft door ACM, na een uitspraak van EU-gerechtshof, die tot 90% korting op netwerkkosten voor grootverbruikers >25GWh/j bood, maar niet ondrebouwd kon worden met dat deze kostendekkend was en niet andere afnemers opdraaide voor de korting.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
sMoKeFiSh schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:51:
[...]

Wat is de reden dat je de laadpaal ook achter de Deye backup wil hebben? Ik ben van plan om dit ook te doen om van de zomer onze EV's van eigen stroom te kunnen voorzien. Ik werk helaas 4 dagen per week op kantoor, dus EV is overdag nooit thuis. Ik denk dat ik ook een omschakelaar tussen de laadpalen ga zetten om deze in de winter (weinig PV) om te kunnen schakelen naar GRID.
Als je toch gewoon "zero export to CT" toepast hoeft de laadpaal toch helemaal achter de load uitgang te zitten :? Lijkt me omslachtig als je de laadpaal niet per se ook in storingssituaties wil kunnen gebruiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Voor een indruk hoe de produktie van een Deye en de vele andere namen eruit ziet.
Is wel Duitstalig YouTube: So werden Solar Wechselrichter in China produziert: Ich war in der D...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:53

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

bbbrumbrum schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:46:
Aansturing voor Epex is er allang via HA. Zijn meerdere tweakers die daar mooie plugins voor geschreven hebben.
Bliq wil je omdat je daarmee (uiteindelijk) toegang hebt tot de onbalans markt.
En Deye staat op hun roadmap.
@PCJR Kwam er net toevallig achter dat ze eindelijk Deye ondersteunen (enkel 3-fase voor nu). Niet dat ik het zelf wil hebben, maar ik zag dat jullie er wel oren naar hadden ;) https://bliq.energy/nl/deye/

Loopt dan icm Frank Energie voor onbalans.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:21
Rimco schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:14:
[...]

@PCJR Kwam er net toevallig achter dat ze eindelijk Deye ondersteunen (enkel 3-fase voor nu). Niet dat ik het zelf wil hebben, maar ik zag dat jullie er wel oren naar hadden ;) https://bliq.energy/nl/deye/

Loopt dan icm Frank Energie voor onbalans.
Top, thanks voor de comment :)

Bliq is ook vrij prijzig. En ten tweede ik ben super tevreden nu met GBBoptimizer.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
PCJR schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:18:
[...]

Top, thanks voor de comment :)

Bliq is ook vrij prijzig. En ten tweede ik ben super tevreden nu met GBBoptimizer.
Wat kost het :? Zie online op hun site geen (richt)prijzen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

ybos schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:01:
[...]

:>

Onderaan staat pricelist
https://gbboptimizer.gbbsoft.pl/Pricelist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
ybos schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:01:
[...]

Bedoel je Bliq? Ik meen iets van 300-400 euro voor het kastje.En dan nog maandelijks iets voor een abo? Dacht ik

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
PCJR schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:10:
[...]

Bedoel je Bliq? Ik meen iets van 300-400 euro voor het kastje.En dan nog maandelijks iets voor een abo? Dacht ik
bliq manager is (let vooral op de vanaf) ~680 euro
abo is 7 euro/maand

Onbalans doet niet veel met eigenverbruik, voor mij staat nog steeds niet vast of de volledige rekening met energieleverancier wel lager is dan met eigenverbruik en EPEX handel.

Wat betreft onbalans thuisaccu, het is een prio voor de Minister om die aan regels te binden op zeer korte termijn.

Uit de brief aan de 2e kamer deze week
Zon-PV in combinatie met een (thuis)batterij kan bijdragen aan het verhogen van
het gebruik van eigen opgewekte stroom. In de huidige situatie loont het meer om
met een thuisbatterij te handelen op de onbalansmarkt. Eigen verbruik is
daardoor lager en het net wordt meer belast. Momenteel wordt gekeken naar
manieren om de spelregels voor batterijen, zodat deze minstens
netcongestieneutraal worden ingepast en eigen verbruik van zelf opgewekte
zonnestroom wordt verhoogd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Domba schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:22:
[...]

abo is 7 euro/maand

Onbalans doet niet veel met eigenverbruik, voor mij staat nog steeds niet vast of de volledige rekening met energieleverancier wel lager is dan met eigenverbruik en EPEX handel.

Wat betreft onbalans thuisaccu, het is een prio voor de Minister om die aan regels te binden op zeer korte termijn.

[...]
GBB is tot 50kWh nog geen 7 euro per maand en geen initiele aanschaf.
Vooralsnog gaat de voorkeur uit naar GBB, al is het maar voor de support die naar mijn mening TE goed is :P
Hij reageert zo snel en implementeert wensen zo snel dat hij moet waken dat hij het programma niet te complex maakt voor nieuwe gebruikers.
"wij" groeien nu met het programma mee maar echt structuur/duidelijk is het niet, en het word alleen maar complexer door alle use cases die hij implementeert (ben ik zelf ook debet aan, sorry :) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Voor die willen weten wat onbalans zoal doet, een aantal tweakers deelt hun inkomsten via https://onbalansmarkt.com/resultaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

@sMoKeFiSh Ik heb op m'n Deye de laadpaal aangesloten op de Smart Load uitgang, zodat deze kan laden wanneer de batterij vol genoeg is en er voldoende opbrengst is. Ik heb er inderdaad een Hager omschakelautomaat tussen zitten zodat ik eventueel ook via de Grid aansluiting de auto kan laden.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]

abo is 7 euro/maand

[...]
Hmm toch niet (meer) failliet dus.... Onbalans wel leuk voor de centen, maar ergens is het ook een beetje krom dat je bijdraagt aan het probleem dat thuisbatterijen juist zouden kunnen helpen oplossen/verminderen. Geld in sommige gevallen ook voor EPEX handel denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
bbbrumbrum schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:41:
[...]
Hmm toch niet (meer) failliet dus.... Onbalans wel leuk voor de centen, maar ergens is het ook een beetje krom dat je bijdraagt aan het probleem dat thuisbatterijen juist zouden kunnen helpen oplossen/verminderen.
Onbalans en dan specifiek passief meesturen, staat hoog op de lijst om ontmoedigd te worden.
Zitten ook risico's aan als het vermogen dat passief meestuurt verder groeit , tot veel groter is dan 385MW aan eerste 2-stappen balanceringsvermogen dat Tennet mag contracteren.
Geld in sommige gevallen ook voor EPEX handel denk ik.
Kun je een voorbeeld noemen?
In principe wil je bij lage prijzen laden en bij hoge prijzen terugleveren en dat is nog maar tot eind 2026, dat je EB en BTW nog kunt salderen.
Als tranportkosten deel van netwerkkosten verhuist naar in de kWh prijs laat zich dat nog meer sturen, dat tijdens hoge netbelasting, niet afgenomen wordt maar als je kunt teruglevert (ontlastend).
Als ook dat de prijsprikkel van tijdafhankelijk netwerkkosten in de kWh-prijs, heeft niet alleen effect op dynamische contracten, maar ook de reguliere vaste en variabele contracten, vanwege al lange tijd een leveranciersmodel hebben.
Bij onbalans wordt al tot 10% van de tijd niet net-congestie onlastend gehandeld.

Verkijk je niet op hoe fors het aandeel aan EB incl BTW is en de benodigde spread als je die niet meer kan salderen, als daar nog tijdsafhankelijke transportkosten boven opkomen.
Als voorbeeld ik Q4, 3400kWh afgenomen en 805kWh teruggeleverd voor 497 euro.
Daarvan is slechts 141 euro marktuurprijs plus opslag incl BTW, de rest, 72% is EB incl BTW en dan is de 805kWh al gesaldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 19:39
SpongeRob schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:06:
@sMoKeFiSh Ik heb op m'n Deye de laadpaal aangesloten op de Smart Load uitgang, zodat deze kan laden wanneer de batterij vol genoeg is en er voldoende opbrengst is. Ik heb er inderdaad een Hager omschakelautomaat tussen zitten zodat ik eventueel ook via de Grid aansluiting de auto kan laden.
Ahja, dat kan ook nog natuurlijk! Voor mij lukt dat helaas niet omdat ik geen ruimte meer heb voor extra kabels in de mantelbuis naar m'n schuur waar de Deye's hangen. Ik kan hem alleen nog achter de LOAD plaatsen, of laten zitten en "zero export to CT" enablen zoals ybos aangeeft.
ybos schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:12:
[...]

Als je toch gewoon "zero export to CT" toepast hoeft de laadpaal toch helemaal achter de load uitgang te zitten :? Lijkt me omslachtig als je de laadpaal niet per se ook in storingssituaties wil kunnen gebruiken.
Domba schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:31:
Voor die willen weten wat onbalans zoal doet, een aantal tweakers deelt hun inkomsten via https://onbalansmarkt.com/resultaten
Dat is handige info! Ik zie voor december zo'n +/- 90,- opbrengst voor de onbalansmarkt. Hoe verhoudt dit zich tot de opbrengsten van GBBoptimizer voor december?
[...]

Zon-PV in combinatie met een (thuis)batterij kan bijdragen aan het verhogen van
het gebruik van eigen opgewekte stroom. In de huidige situatie loont het meer om
met een thuisbatterij te handelen op de onbalansmarkt. Eigen verbruik is
daardoor lager en het net wordt meer belast. Momenteel wordt gekeken naar
manieren om de spelregels voor batterijen, zodat deze minstens
netcongestieneutraal worden ingepast en eigen verbruik van zelf opgewekte
zonnestroom wordt verhoogd.

[...]
Best een grote kans dat dit dus binnenkort aan banden gelegd gaat worden...

[ Voor 35% gewijzigd door sMoKeFiSh op 08-01-2025 08:00 ]

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Franciesco schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:31:
[...]

3500kWh opslag is onzin: je hoeft alleen op te slaan wat je tekort komt tijdens de uren/dagen dat opwek onvoldoende is voor het verbruik. Dat helemaal opvangen in Nederland is heel moeilijk, dat zal ik niet ontkennen. Maar zoals gezegd afhankelijk van verbruiksprofiel, opwek- en opslagcapaciteit.
Daarom heb ik je toch ook slechts je winterbuffer opgegeven? In de winter doen panelen op de vele grouwe donkere dagen een handjevol kilowatt. Leuk om een oaar uur de koelkast op te laten draaien, maar dan is het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Franciesco schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:31:
[...]

Opwek: nagenoeg niets / dag
Verbruik: Zal dan niets of extreem laag moeten zijn.
OF!
Opslag: Moet dan HEUL groot zijn.

Dat had ik je voorgrekend, want in de NL winter heb j e vele dagen aaneengesloten nagenoeg geen PV opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
BenSKIP schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:17:
[...]

Daarom heb ik je toch ook slechts je winterbuffer opgegeven? In de winter doen panelen op de vele grouwe donkere dagen een handjevol kilowatt. Leuk om een oaar uur de koelkast op te laten draaien, maar dan is het op.
Flinke koelkast als die een paar duizend W nodig heeft.... En ook een flinke PV set die dat vermogen levert in de winter. Denk dat je kWh bedoeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Indd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-09 19:52
Domba schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:31:
Ik heb wel twijfels over deze cijfers, bijvoorbeeld bij sommige geen solar maar wel ~100kWh meer teruglevering dan afname.

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvdgaag
sMoKeFiSh schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:43:
[...]

Dat is handige info! Ik zie voor december zo'n +/- 90,- opbrengst voor de onbalansmarkt. Hoe verhoudt dit zich tot de opbrengsten van GBBoptimizer voor december?
Met mijn 47 kWh systeem heb ik in december 64,93 bespaard, best lekker aangezien de prijzen in december weinig fluctueerden en de optimalisatie door GBB nog wat haken en ogen had, die is in de loop van December behoorlijk aangepast. Nu op 8 januari zit ik al op ruim 25 euro (hier helpt ook dat door de wind de prijzen meer fluctueerden).

[ Voor 5% gewijzigd door rvdgaag op 08-01-2025 09:47 ]

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
@mahagen Dank voor het delen van deze site. Helaas kan ik hier weinig van aflezen. Je leest wel eens dat er 1000 of meer euro / jaar te verdienen is en dat de kosten 0 zijn. Maar die gegevens zijn hier inderdaad niet te vinden. Mocht het waar zijn dat er 1000,- of meer per jaar te verdienen is op de onbalansmarkt dan snap ik wel dat Tennet de slimme accu's probeerd tegen te houden. Want dan heb je de kosten voor je thuisaccu in enkele jaren terug en lach je elke aanbieder uit. Lijkt mij echter een te zonnige verwachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
ybos schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:12:
[...]

Nadeel: Je kan je auto niet laden in Off-Grid mode. Ik zou dat graag willen.

Je kan dan prima je laadpaal in storingsituaties gebruiken. Je bypassed toch de omvormer, en dan zit je grid weer aan je groepenkast waar je laadpaal weer aan zit. Problem solved.

Of zit ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Je kan je auto prima offgrid laden. Je moet de laadpaal alleen een beetje knijpen.

Je kan de laadpaal ook buiten je installatie om aan grid houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
BenSKIP schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:25:
Je kan je auto prima offgrid laden. Je moet de laadpaal alleen een beetje knijpen.

Je kan de laadpaal ook buiten je installatie om aan grid houden.
Waarom zou je hem moeten knijpen? Is dat niet afhankelijk van je omvormer vermogen? (ik zelf ga voor een deye 50kW hybrid.)

En dan je net aansluiting afzekeren op 3x25, en dan je groepenkast op 3x35 of zelfs iets meer? (Welke 100% achter de load(backup) uitgang zit van de Deye.
Kun je de EV laden op de Load(backup) uitgang, en zelfs nog zwaardere load gebruiken mits de batterij vol genoeg zit.

En dan kun je wanneer de SoC% te laag is bijvoorbeeld bepaalde load afschakelen / stoppen. (Mit's je boven 3x25A gaat op de Load(Backup) aansluiting.) Onder de 3x25A heeft het geen nut... want je hoofd aansluiting is ook 3x25A.

Als je dan bypassed, dan zal de 3x35 automaat niks meer doen. Maar de 3x25 hoofd automaat is nog aanwezig.
(Kan het ook allemaal fout hebben he, dit is puur een discussie.) :)

[ Voor 48% gewijzigd door Immutable op 08-01-2025 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Als je zo'n straffe omvormer hebt is knijpen inderdaad niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
mahagen schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:38:
[...]
Ik heb wel twijfels over deze cijfers, bijvoorbeeld bij sommige geen solar maar wel ~100kWh meer teruglevering dan afname.
Ik kijk/zoek op iets grover niveau,
Iemand met voor de thuisaccu, ongeveer evenveel PV-opwek (+/-500kWh) heeft met een thuisaccu met alleen wat EPEX en klein beetje sturing, een negatieve jaarrekening met een dynamisch contract.

Ik ben dus benieuwd hoe negatief die is met een onbalansaccu
(de volledige energiefactuur dan incl externe meting door slimme meter)
------------
edit Dit is tot nu toe enigste jaarrekening die ik heb gezien
jaarrekening van 18-10-23 tot 18-10-24 met vanaf 28 januari 24 een werkende 10kw/15kWh ZP Nexus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GeaVUpHa2hrFO24BGYRyYDxDN9I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XRLcNGPsHKyTPJY8iZlDhaIf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Domba op 08-01-2025 16:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
BenSKIP schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:50:
@mahagen Dank voor het delen van deze site. Helaas kan ik hier weinig van aflezen. Je leest wel eens dat er 1000 of meer euro / jaar te verdienen is en dat de kosten 0 zijn. Maar die gegevens zijn hier inderdaad niet te vinden. Mocht het waar zijn dat er 1000,- of meer per jaar te verdienen is op de onbalansmarkt dan snap ik wel dat Tennet de slimme accu's probeerd tegen te houden. Want dan heb je de kosten voor je thuisaccu in enkele jaren terug en lach je elke aanbieder uit. Lijkt mij echter een te zonnige verwachting.
Onbalans is het verschil tussen dag van te voren, op basis van schattingen, ingediende lijst/programma dat de balansverantwoordelijke heeft per kwartier aan afname en invoeding en wat alle klanten van de balansverantwoordelijke werkelijk doen in dat kwartier.

Tennet heeft als taak omgehele systeem op elk moment in balans te houden, daarvoor contracteert Tennet elk half jaar diverse aanbieders die een bod mogen uitbrengen voor de biedladder voor op- of afregelen, het bod van het hoogst benodigde vermogen van de biedladder bepaald de onbalansprijs voor het kwartier.
Als in het kwartier de systeembalans een te kort heeft en Tennet heeft daarvoor opregel vermogen moeten afroepen, een balansverantwoordelijke die een ook een tekort hebben tov zijn ingediende lijst dient onbalanskosten te betalen en balansverantwoordelijke met een overschot tov ingediende lijst wordt gezien als dat die het systeem heeft geholpen en ontvangt daar voor geld.
Als binnen het kwartier Tennet zowel vermogen voor zowel opregelen als afregelen moet afroepen (oversturing door die passief meesturen) is het betalen voor elk verschil tov ingediende kwartierlijst (regeltoestand 2)

Waar onbalans thuisaccu's oa voor worden ingezet is om passief mee te sturen en niet officieel aan te bieden aan Tennet voor balans van het systeem, waardoor steeds vaker oversturing plaats vindt en regeltoestand 2 optreedt die inmiddels al opgelopen is naar gemiddeld 1 per 5-6 kwartieren.
Als onbalans accu's alleen zouden ingezet worden om de ingediende kwartierlijst in balans te brengen is daar weinig op aan te merken, in veel gevallen heeft energieleverancier balansverantwoordlijkheid uitbesteed en is ook in de onbalanspool van de balansverantwoordelijke inkomsten te genereren.
Sinds half november heeft Tennet de delta van de systeembalans al met 5 minuten vertraagt om het percentage aan oversturing, om kwartieren met regeltoestand 2 omlaag te krijgen

Om het nog complexer te maken, is op moment nog ex-post handel toegestaan voor die een systeem tekort of overschot gegokt hebben voor het kwartier om de onbalans kosten achteraf nog te drukken met het hoge percentage regeltoestand 2 is dat een levendige handel van 7-10mln/mnd die met ex-post handel wordt weggepoetst.
Wat vrijwel allemaal kunstmatig veroorzaakte onbalans is en dat zijn niet de enigste kosten van passief meesturen, ook de extra netverzwaringen die nu versnelt nodig zijn voor die wel officieel meebieden voor de biedladder zoals in gebieden met WKK's die van ouds her noodvermogen aanbieden omdat deze nu veel vaker nodig zijn.

Op het moment moet Tennet op sommige dagen al bijna vaker ingrijpen (balansvermogen afroepen), dan een paar jaar terug in een heel jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
MarcoPolet schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:17:
Ging goed vandaag, de Deye staat thuis! Helaas nog geen tijd eea te openen laat staan installeren. Bellen met klimaatshop ging niet ivm drukte zo werd aangegeven. Op mail om te vragen of ik vandaag inderdaad kon afhalen werd vlot gereageerd. Deye stond al klaar. Klein kantoortje bij een boerderij maar er stonden zeker nog 4 Deyes te wachten. So far so good!
Bestelde en betaalde hem ook vandaag, kreeg helaas na een half uurtje een belletje dat ze op waren en niet meer komen, gvd.

Probeerde met een "betere" aiwa omvormer (nooit van gehoord) te verkopen maar dat is geen optie voor mij.
Dus nu ff elders regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
sMoKeFiSh schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:43:
Best een grote kans dat dit dus binnenkort aan banden gelegd gaat worden...
Ga daar maar vanuit.

Alleen al vanwege de enorme LS-netbelasting op het laagspanningsvlak, kan je voorspellen dat er fors ingegrepen wordt.

Een 10kW/20kWh thuisaccu

Als onbalans heeft ca 14MWh/j aan afname en 12MWh als teruglevering, niet alles daarvan zal de slimme meter passeren een deel zal achter de meter blijven.
Ieder heeft een andere afname en eventuele teruglevering. maar de afname en injectie telwerken van slimme meter zullen fors meer registreren, wat de kabel naar LS-trafo moet verwerken met momenten dat het extra belasting veroorzaakt.

Als je CBS gemiddelde neemt voor een vrijstaande woning, van 3800kWh/j en 1520kWh/j teruglevering, dan stijgt de netbelasting fors en aantal kWh's tussen aansluiting en de LS-trafo stijgt met honderden procenten
(voor verzwaring is alleen het moment en vermogen van belang, maar met veel uitwisseling is de kans daarop wel groter)

--

Voor eigenverbruik ingezet, verlaagt het aantal kWh's dat tussen slimme meter en LS-trafo heen en weer gaan.
De komende 2 jaar kan je nog EPEX-handelen en dat moet je dan nog stevig doen wil je meer kWh's tussen slimme meter en LS-trafo heen en weer laten gaan.
Je laadt op goedkope momenten en ontlaadt op dure momenten, in >95% van de gevallen is dat ook nog eens niet extra netbelastend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Domba schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:03:
[...]

Ga daar maar vanuit.

Alleen al vanwege de enorme LS-netbelasting op het laagspanningsvlak, kan je voorspellen dat er fors ingegrepen wordt.

Een 10kW/20kWh thuisaccu

Als onbalans heeft ca 14MWh/j aan afname en 12MWh als teruglevering, niet alles daarvan zal de slimme meter passeren een deel zal achter de meter blijven.
Ieder heeft een andere afname en eventuele teruglevering. maar de afname en injectie telwerken van slimme meter zullen fors meer registreren, wat de kabel naar LS-trafo moet verwerken met momenten dat het extra belasting veroorzaakt.

Als je CBS gemiddelde neemt voor een vrijstaande woning, van 3800kWh/j en 1520kWh/j teruglevering, dan stijgt de netbelasting fors en aantal kWh's tussen aansluiting en de LS-trafo stijgt met honderden procenten
(voor verzwaring is alleen het moment en vermogen van belang, maar met veel uitwisseling is de kans daarop wel groter)

--

Voor eigenverbruik ingezet, verlaagt het aantal kWh's dat tussen slimme meter en LS-trafo heen en weer gaan.
De komende 2 jaar kan je nog EPEX-handelen en dat moet je dan nog stevig doen wil je meer kWh's tussen slimme meter en LS-trafo heen en weer laten gaan.
Je laadt op goedkope momenten en ontlaadt op dure momenten, in >95% van de gevallen is dat ook nog eens niet extra netbelastend.
Ik zou heel graag de belasting van een wijk zien met veel thuisaccu's die handelen op de epex voor en na installatie.
In theorie zou de belasting gelijkmatiger zijn lijkt me :?
Prijs is hoog in de epex omdat er veel afname/hoge gelijktijdigheid is. Op dat moment leveren de thuisaccu's flink terug EN verzorgen het eigen gebruik.
Prijs is laag in de epex omdat er weinig afname/lage gelijktijdigheid is. Op dat moment gaan de thuisaccu's laden en dat levert de wijktrafo als t goed is met 2 vingers in de neus.

Ik ben echt serieus benieuwd :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Nou, ik denk dat HTX Solar in hoevelaken maar vermeden moet worden. Mn kennis die een bestelling geplaatst en betaald heeft, krijgt niks, hoort niets en nul communicatie.
Heeft er een deurwaarder opgezet, die heeft wat onderzoek gedaan dat niet erg hoopvol is:
Hoop dat ik geen beroep hoef te doen op garantie :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zeKjUafggIklYcOsu4eribiQUmI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nMhdPTPqwFL9dVEtmsxjLMhn.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door ybos op 08-01-2025 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
ybos schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:34:
[...]

Ik zou heel graag de belasting van een wijk zien met veel thuisaccu's die handelen op de epex voor en na installatie.
In theorie zou de belasting gelijkmatiger zijn lijkt me :?
Prijs is hoog in de epex omdat er veel afname/hoge gelijktijdigheid is. Op dat moment leveren de thuisaccu's flink terug EN verzorgen het eigen gebruik.
Prijs is laag in de epex omdat er weinig afname/lage gelijktijdigheid is. Op dat moment gaan de thuisaccu's laden en dat levert de wijktrafo als t goed is met 2 vingers in de neus.

Ik ben echt serieus benieuwd :Y
Ik ben ook benieuwd, maar aan middenspanningsplaatjes van wijktrafo's is vrij lastig aan te komen.

Ik weet een heel klein beetje van waar ik op ben aangesloten, wat ik met uitgestelde teruglevering 9-17kw op de 3 hoogste tarief uren amper de LS-trafo haalt en tot 7% ontlastend is.
Op zich niet zo spannend, daar omvormers bij >253V dienen af te schakelen, mijn LS-trado is medio 2022 gedigitaliseerd na 21/22 met meerdere keren per week een monteur even in het transformatorhuisje kwam kijken.

Ik was meer benieuwd naar of impact zichtbaar was van 3-4 uur laden in winter (nov-feb) vaak met 17kW, maar helaas mocht ik dat niet zien.
Die in de winter '22/23 tot 2 keer en november 2023 ook nog eens een keer samen viel met een stroomstoring. Sinds voorjaar '24 tot nu toe is er geen stroomstoring meer geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
ybos schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:28:
Nou, ik denk dat HTX Solar in hoevelaken maar vermeden moet worden. Mn kennis die een bestelling geplaatst en betaald heeft, krijgt niks, hoort niets en nul communicatie.
Heeft er een deurwaarder opgezet, die heeft wat onderzoek gedaan dat niet erg hoopvol is:
Hoop dat ik geen beroep hoef te doen op garantie :X
Bizar, HTX Solar is opgeheven als apart bedrijf na 3 maanden en is nu een handelsnaam van EKA energy waarvan ook de kvk op website is te vinden is. Wordt voor die kennis kijken welke kvk op de factuur staat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7VK0jCxBPBWO12hinvmhcH0wsk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0EKJkiwKswyBzmu1qPe8X4J8.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
BenSKIP schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:29:
[...]

Opwek: nagenoeg niets / dag
Verbruik: Zal dan niets of extreem laag moeten zijn.
OF!
Opslag: Moet dan HEUL groot zijn.

Dat had ik je voorgrekend, want in de NL winter heb j e vele dagen aaneengesloten nagenoeg geen PV opbrengst.
Jij gaf een gemiddeld jaarverbruik van een woning op als 3500kWh. En noemde ook een 3500kWh batterij.
En bij een dergelijk jaarverbruik is 3500kWh opslag om de winter door te komen onzin. De benodigde batterijcapaciteit ligt duidelijk lager want je verbruikt ook stroom in de maanden dat er (grotendeels) voldoende opwek kan zijn en een relatief kleine batterij voldoende is om de donkere periodes door te komen. Laten we zeggen minimaal de maanden mei t/m september. Maar is uiteraard wel afhankelijk van wat ik eerder noemde: de combinatie verbruiksprofiel, opwek en opslagcapaciteit. Dus per huishouden anders en zodoende kan het bijvoorbeeld ook haalbaar zijn om met wat meer PV en een iets grotere batterij van maart t/m oktober helemaal zelfvoorzienend te zijn.

Aan wat een gemiddeld huishouden verbruikt heb je verder eigenlijk niks, je eigen cijfers zijn m.i. veel relevanter. En op die manier was mijn vraag over mogelijke off grid plannen aan @Immutable dus ook bedoeld. Want wellicht had hij verregaande ambities en mogelijkheden om tot 100% zelfvoorziening te komen en off grid te gaan. Inmiddels weet ik dat dat niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
BenSKIP schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:17:
[...]

Ik heb geen winterbuffer gelezen in jouw bericht.
Over de koelkast: in 24hr verbruik mijn grote koelkast ca 0,35kWh. Als je zelfs een paar uur koelkast verbruik niet op PV energie kan laten draaien in de winter, ja dan is off grid gaan inderdaad heel ver weg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Als je zegt dat je zomerverbruik gedekt is, dan geloof ik je direct.
Als je zegt dat je geen vaatwasser, wasdroger, wasmachine, enz hebt of gebruikt..... dan is het voor mij moeilijk te geloven dat je in de winter voldoende opbrengst hebt.
Als jij denkt dat je het wel redden zal..... of anders gezegd.... als je dat ermee redt, dan vind ik dat heel knap!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
Deye komt over +/- 3 maanden met een eigen HEMS op de markt. Deze zal via LORA protocol andere devices kunnen aan- en uitschakelen.
YouTube: Deye Wireless Energy Management Solutions
Ideaal om overtollige stroom bijvoorbeeld als (elektrische)warmte te laten opslaan in je elektrische boilervat.

[ Voor 18% gewijzigd door BenSKIP op 09-01-2025 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kreih00
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-06 22:22
Klopt mijn redenering dat je in 2027 als de salderingsregeling is afgeschaft het alleen nut heeft om terug te leveren met een accu als het verschil op een dag tussen de goedkope stroom en dure stroom minstens de energiebelasting (ongeveer euro 0,10) is + opslag voor verlies van gebruik accu (omzettingsverliezen) stel 20%

Dan is het alleen interessant als het verschil dus minstens circa euro 0,15 per kWh bedraagt: klopt dit want is vaak niet het geval.

HermanK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
kreih00 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:23:
Klopt mijn redenering dat je in 2027 als de salderingsregeling is afgeschaft het alleen nut heeft om terug te leveren met een accu als het verschil op een dag tussen de goedkope stroom en dure stroom minstens de energiebelasting (ongeveer euro 0,10) is + opslag voor verlies van gebruik accu (omzettingsverliezen) stel 20%

Dan is het alleen interessant als het verschil dus minstens circa euro 0,15 per kWh bedraagt: klopt dit want is vaak niet het geval.
Blijft speculeren, de teruglever tarieven zijn nog niet bekend, zal niet 0 worden maar ergens rond de 7ct wordt verwacht. Je mist dus de belastingcomponent.

Hoe de belastingen zijn op electriciteit is nog niet duidelijk voor 2027, er worden verwachtingen uitgesproken dat die lager gaan worden maar wie het weet mag het zeggen.

Met de omzetverliezen ac/dc en visa versa is 7ct onzin om terug te leveren, ik ga dus maximaal opslaan in de accu als het zover is (heb 47kWh) om eigenverbruik van PV maximaal te hebben en waar nodig zo goedkoop mogelijk stroom van de grid te trekken. GBBoptimizer heeft zo'n programma al naast het huidige handels programma.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
BenSKIP schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 07:24:
Als je zegt dat je zomerverbruik gedekt is, dan geloof ik je direct.
Als je zegt dat je geen vaatwasser, wasdroger, wasmachine, enz hebt of gebruikt..... dan is het voor mij moeilijk te geloven dat je in de winter voldoende opbrengst hebt.
Als jij denkt dat je het wel redden zal..... of anders gezegd.... als je dat ermee redt, dan vind ik dat heel knap!
Sorry, ik begrijp niet waar je je heen wilt. Ik heb toch nergens gezegd dat mijn winter opbrengst voldoende is om al mijn verbruik af te dekken? Mijn originele vraag ging puur over de plannen van een mede Tweaker in dit topic.

Maar als je mijn situatie wilt weten: ja ik heb een vaatwasser en wasmachine. Een droger heb ik niet. De was droogt hier buiten of binnen aan een waslijn als het geen geschikt weer is.
In mijn geval kan ik ook in de winter het verbruik van vaatwasser en wasmachine prima dekken met PV opwek. Want zoveel verbruiken die apparaten niet en ik heb een (naar mijn mening) flink aantal zonnepanelen met totaal 25,81kWp en een thuisbatterij. De warmtepomp en elektrische auto zijn de grote uitdagingen in de winter, de rest is geen probleem bij mij. En vanwege die twee kom ik vooral tijdens de 3 wintermaanden tekort.

Verder moeten we het denk ik hier bij laten, want echt on topic is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:13
Beschikbaarheid van de 12kw versie is beperkt op dit moment in NL, iemand ervaring met sourcen via Alibaba en eventueel tips mbt verkoper? Prijs van Deye is trouwens niet zo aantrekkelijk meer versus Victron - is de Deye over de jaren duurder geworden?

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
Deye 12kw is volop verkrijgbaar op Alibaba. Zelf stel ik liever geen verkoper voor er zitten zoals jullie wel weten veel cowboys tussen. Vaak verkopen ze de oudere types (externe CT spoelen ipv ingebouwd.)
Victron is zover ik weet 1 phase, wil je 3P dan heb je dus al 3 Victrons nodig. Of de Victron dan nog goedkoper is vraag ik me af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bliksemsss
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15-09 09:05
Heb een vraagje over export van batterij power.
Heb een 10kW Deye HV met 21kWh batterij er bij. Beetje aan het spelen met de instellingen, maar wat ik wil is dat ik binnen een bepaalde time of use batterij power verkoop aan het grid. Dat krijg ik nog niet voor elkaar.
Batterij blijft doorladen. SOC = 70%. Time of use: Battery: 40%, draait in selling first mode. Ik zie nog steeds al mijn solar energy naar batterij gaan, terwijl ik die wil verkopen.
Ik heb nog geen CT clamps geïnstalleerd, maar dat zou zonder toch ook moeten kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Ik ben er niet zeker van, maar zonder CT's weet je Deye volgens mij niet wat je verbruikt. Dus heeft accu laden voorrang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bliksemsss
Ik had gehoopt dat als ik max sell op 5000Watt zet in time of use dat hij in dat tijdstip daarmee ontlaadt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
bliksemsss schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:44:
Ik had gehoopt dat als ik max sell op 5000Watt zet in time of use dat hij in dat tijdstip daarmee ontlaadt...
Hang je de clamp toch even aan de stroom kabel bij de omvormer, ziet hij alleen zichzelf maar zal hij wel gaan ontladen vermoed ik

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
bliksemsss schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:42:
Heb een vraagje over export van batterij power.
Heb een 10kW Deye HV met 21kWh batterij er bij. Beetje aan het spelen met de instellingen, maar wat ik wil is dat ik binnen een bepaalde time of use batterij power verkoop aan het grid. Dat krijg ik nog niet voor elkaar.
Batterij blijft doorladen. SOC = 70%. Time of use: Battery: 40%, draait in selling first mode. Ik zie nog steeds al mijn solar energy naar batterij gaan, terwijl ik die wil verkopen.
Ik heb nog geen CT clamps geïnstalleerd, maar dat zou zonder toch ook moeten kunnen?
Staat het vinkje ergens nog op battery first ipv selling first :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bliksemsss
Nee, op selling first, maar lijkt er op dat ik wel de CT's nodig heb. Zie dat er ook optie is voor externe Modbus CT :) met Raspberry Pi en Modbus servertje moet dat dan zeker wel lukken :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bliksemsss
sailor_dg schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:40:
Beschikbaarheid van de 12kw versie is beperkt op dit moment in NL, iemand ervaring met sourcen via Alibaba en eventueel tips mbt verkoper? Prijs van Deye is trouwens niet zo aantrekkelijk meer versus Victron - is de Deye over de jaren duurder geworden?
Heb mijne via sun.store, van een partij uit polen. prijs was heel redelijk, al doen ze wel alleen B2B...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
bliksemsss schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:52:
[...]

Heb mijne via sun.store, van een partij uit polen. prijs was heel redelijk, al doen ze wel alleen B2B...
pas op met grijze import.
Dat Deye ze niet van afstand uitgooit :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

sailor_dg schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:40:
offtopic:
Ik zag dat Solis tegenwoordig ook vergelijkbare inverters heeft:
https://www.solisinverter...22/S6-EH3P(8-15)K_gl.html
Maar zijn ook niet echt goed leverbaar, maar wel iets om de gaten te houden voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
ybos schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:14:
[...]
pas op met grijze import.
Dat Deye ze niet van afstand uitgooit :X
Waar doel je op?
Als je doelt op de EU-modelen in splltfase regio, die uitgevallen zijn.

Een 1 fase EU-model kan met autotransformator gebruikt worden voor splitfase, voor een aantal die ik kon herleiden ging het om andere aanpassingen met soldeerbout om geen extra kastje of brom van trafo te hebben.

Van eerste foto's waarmee het begon, de handelaar uit Puerto Rico met 2 klanten van 30 die er last van zouden hebben, is aangetoond voor 1 van 2 foto's aangetoond dat een fotoshop was. (beter af te vragen waar die Deye's vandaan komen)

In diverse splitfase netregio's heeft Sol-ark (geproduceert door Deye) exclusief verkooprecht.
Tov de Sol-Ark heeft de 1fase 16kW EU-model meer vermogen en paar duizend dollar gunstiger of meer marge voor de installateur.
Deye verkoopt ook splitfase met lager vermogen, die zijn, zeg maar "zwart import", zonder alle USA importrechten ook goedkoper dan een Sol-Ark.

Als ook dat van diverse ook niet duidelijk is of die nu om "zwart import" of van een "gestolen" partij gaat.
As je met onderbouwing voor gestolen en S/N deze naar Deye stuurt dan wordt die geblokkeerd als deze online komt, ook hierin EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asclepius8
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-09 08:41
Ik heb nu een paar maanden een Deye 12K setup met 2x 10kWh accu, maar ik zie een hoog standby verbruik. Assymetric phase feeding heb ik al uitgezet (dacht daar wat over te lezen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZe2lWxYeipPg1wrlKHvj7r04So=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/spxgUZOOuKwowwtj1K2lNukY.png?f=user_large

Deye is gewoon aangesloten op het AC-net, geen load/aansluiting op de no-break aansluiting, enkel batterijen, (nog) geen PV.

Iemand een idee hoe ik dit verbruik omlaag kan krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Asclepius8 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:39:
Ik heb nu een paar maanden een Deye 12K setup met 2x 10kWh accu, maar ik zie een hoog standby verbruik. Assymetric phase feeding heb ik al uitgezet (dacht daar wat over te lezen).

[Afbeelding]

Deye is gewoon aangesloten op het AC-net, geen load/aansluiting op de no-break aansluiting, enkel batterijen, (nog) geen PV.

Nauwelijks, als je accu gebruik hebt.
Het is eigen verbruik van de Deye plus de off-set.
-Als je nog een oude main firmware hebt kan je off-set "zero-export power", nog op nul of licht negatief zetten. In firmware na main FW1135 is deze standaard niet lager dan 20W in te stellen.
-Deye in off-grid mode, dan gaat het verbruik naar 85-96W (off-set plus geen grid kwaliteitsbewaking)

-net parallel gebruik met verbruikers, kan voor de tijd dat geen gebruik van accu wilt maken nog naar Nobatt schakelen, waardoor het eigenverbruik naar ~30W zakt.

De functie waar we alle eigenlijk naar uitkijken voor een solo-Deye is de low power / sleep mode (low batt> actuele SOC), iets wat 1 fase hybride al langer hebben, maar nog steeds niet in firmware voor 3 fase hybride zit.
Pas sinds FW F150 hebben schaduwmanagment (MPPT scan), die 1 fase net als sleepmode al meer dan een jaar hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag

[Afbeelding]

Niet, da's volkomen normaal, iedere omvormer heeft een zeker verbruik, de Deye wat meer maar die kan ook meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
rvdgaag schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:34:
[...]

Niet, da's volkomen normaal, iedere omvormer heeft een zeker verbruik, de Deye wat meer maar die kan ook meer.
Zoals wat? Tov victron bv.
Oke vanaf mppt laden, dat weet ik zelf al.
Al betwijfel ik of hij efficiënter is dan een victron mppt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
reneeke1970 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:08:
[...]

Ja Victron gebruikt iets minder maar daar heb je 3 omvormers nodig om 3 fasen te sturen en een externe shunt, dat verlies wordt niet gemeten en weergegeven, in de Deye wel.

Victron schijnt ook binnenkort met een 3-fase unit te komen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
reneeke1970 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:08:
[...]
Tov een Victron hangt af van het gebruik en de setup.

Een enkele Victron MP is ~30W, voor 3 fase heb je 3 nodig, als ook nog dat ingeval van Cerbo en display in setup deze direct uit accu worden gevoed. (van de nieuwe RS heb ik onvoldoende data)

Voor variabele deel is ~3% efficientie lager vanwege transformator verliezen.
De meeste gegevens die hier van Tweakers voorbij komen zijn van AC-gekoppeld gebruik waarbij nadruk op EPEX handel ligt en de UPS functie wordt ingeruild voor een zuivere standalone AC-gekoppelde accu gebruik, zodat deze in sleep mode kan als niet gebruikt wordt met 10-20W, zoals met de HA addon DAO.

Overall verlies ligt rond 20% met AC-gekoppelde PV, maar dat is wel deels volume (aantal kWh's per jaar) afhankelijk, waar je met Deye 12k LV rond 10% uit kunt komen met PV op de MPPT's van de Deye met UPS altijd beschikbaar.
Het is lang niet altijd een keuze AC of DC gekoppelde PV, daar het meestal een aanvulling is op een bestaande PV en er heel veel een Solar Egde of microinverter PV-systeem hebben en dan zit je eigenlijk vast aan AC gekoppelde PV of je moet ook de gehele PV installatie aanpasen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
rvdgaag schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:37:
[...]

Ja Victron gebruikt iets minder maar daar heb je 3 omvormers nodig om 3 fasen te sturen en een externe shunt, dat verlies wordt niet gemeten en weergegeven, in de Deye wel.

Een losse unit word niet gemeten, maar is dit ook met een ingebouwde gx?

Oh komt er een 3 fase model, dan wacht ik nog eventjes.
Wilde in eerste instantie toch gaan terug leveren met gewone PV omvormer. Die zijn wat efficiënter.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy Burnett
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-09 13:46
reneeke1970 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:57:
[...]

Een losse unit word niet gemeten, maar is dit ook met een ingebouwde gx?

Oh komt er een 3 fase model, dan wacht ik nog eventjes.
Wilde in eerste instantie toch gaan terug leveren met gewone PV omvormer. Die zijn wat efficiënter.
Fyi die 3-fasen versie is de Victron Multi HS19 die al sinds 2023 aangekondigd was maar tot heden nog niet beschikbaar is. Deze heeft een HF invertor onboard net als de Multi RS series wat anders is t.o.v. de Multi plus series. Heeft als voordeel dat deze efficiënter zijn dan de Multi plus en scheelt veel in gewicht (~factor 3 t.o.v. multi plus).

Persoonlijk zit ik meer te wachten op een versie die dan geen MPTT onboard heeft omdat ik SolarEdge omvormers heb. Hopelijk brengen ze zoiets op de markt..

EddyBurnett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Eddy Burnett schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:07:
[...]

Fyi die 3-fasen versie is de Victron Multi HS19 die al sinds 2023 aangekondigd was maar tot heden nog niet beschikbaar is. Deze heeft een HF invertor onboard net als de Multi RS series wat anders is t.o.v. de Multi plus series. Heeft als voordeel dat deze efficiënter zijn dan de Multi plus en scheelt veel in gewicht (~factor 3 t.o.v. multi plus).

Persoonlijk zit ik meer te wachten op een versie die dan geen MPTT onboard heeft omdat ik SolarEdge omvormers heb. Hopelijk brengen ze zoiets op de markt..
Oh ik dacht dat de rs gewoon een mp en mppt in één kast waren, toch even beter kijken dan. En ik wil er juist wel een mppt bij, nu toppen mijn omvormers af, die verloren energie wil ik met één string op mppt terug zien te winnen, maakt voor mij een accu weer wat rendabeler, vandaar dat ik wel naar deye neig

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-09 20:34
Lord Anubis schreef op maandag 6 januari 2025 @ 23:47:
[...]

Nee heb e.e.a. helaas nog niet kunnen installeren, de info staat niet op het grote label aan de buitenkant, maar moet uit een menu gelezen worden als ik Domba's post zie. Zal nog wel 1-2 weken duren voordat ik die info heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barkar
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:26
Hallo! Ik lees inmiddels al best een tijdje in stilte mee hier om kennis tot me te nemen. Ik ben nu onderzoek aan het doen naar de Deye omvormers.
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen de SUN-5/6/8/10/12K-SG04LP3-EU (https://deye.com/nl/product/sun-5-6-8-10-12k-sg04lp3-eu/) en de nieuwe SUN-8/10/12K-SG05LP3-EU-SM2 (https://deye.com/nl/product/sun-8-10-12k-sg05lp3-eu-sm2/)?
Ik kan niet uitvogelen wat er nou nieuwer/anders is aan het nieuwere model. Ik heb een mailtje naar Deye gestuurd waar ik nog geen antwoord op heb gekregen, dus ik dacht ik vraag het in de tussentijd aan de mensen met kennis hierzo.
En bedankt voor alle waardevolle kennis die hier uitgewisseld wordt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kawarider
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:47
Domba schreef op zondag 5 januari 2025 @ 23:20:
[...]

Nee, voor parallel dient echt hardware en software gelijk te zijn.

Bijv de 12kW SG04LP3 is er in tenminste 2 hardware uitvoeringen de main 2005-xxxx-xxxx en 2006-xxxx-xxxx uit te lezen in display bij device-info.
Als dat niet gelijk is dan lukt misschien parallel bedrijf nog wel deels, maar zijn er toch issues.
Bedankt Domba.
Van het weekend Deye eens naar beneden gehaald en een 15 kWh batterij aangesloten. Grid uitval werkt mooi, peakshaven ook. Erg blij met Deye. Waarschijnlijk nog eentje erbij in parallel modus, dus bedankt voor 2005/2006 tip. Daarom wil ik graag bij een club in Nederland nog eentje bijbestellen. Waar ik deze gekocht lukt niet meer, failliet.

Verder denk ik dat de batterij niet oplaadt, hij blijft nu terugsturen. Raar, voltage is nu rond de 50 V. Eens zien wat er gebeurd als ie verder leeg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
barkar schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:46:
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen de SUN-5/6/8/10/12K-SG04LP3-EU (https://deye.com/nl/product/sun-5-6-8-10-12k-sg04lp3-eu/) en de nieuwe SUN-8/10/12K-SG05LP3-EU-SM2 (https://deye.com/nl/product/sun-8-10-12k-sg05lp3-eu-sm2/)?
De SG05 serie kan meer ampere per MPPT verwerken.

Of er nog meer verschillen zijn, is het wachten op gebruikers of er optie verschillen zijn met de firmwares

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
MarcoPolet schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:22:
[...]

Nee heb e.e.a. helaas nog niet kunnen installeren, de info staat niet op het grote label aan de buitenkant, maar moet uit een menu gelezen worden als ik Domba's post zie. Zal nog wel 1-2 weken duren voordat ik die info heb.
Ook ontvangen.
@Domba e.a. Nog geen accu’s voor dit ding. Maar om te rond te neuzen en checken of het werkt ( effe aanzetten) zou ik een een kabel + rand aarde (wcd 4mm2) op fase 1 willen aansluiten. Ergens rekening mee houden?
Wil dan ook even een generator test doen;
daarna een pv panelen test
Als laatste een pv-omvormer 1kWp. Alleen even kjken waaraan.
Tips voor een eerste opstart test?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCJR
bliksemsss schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:51:
Nee, op selling first, maar lijkt er op dat ik wel de CT's nodig heb. Zie dat er ook optie is voor externe Modbus CT :) met Raspberry Pi en Modbus servertje moet dat dan zeker wel lukken :D
Grid peak shaving moet uitstaan als je selling first aan hebt. Anders gooit ie niks op t grid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR

[Afbeelding]

assy phase feeding doet niks aan het eigenverbruik/standby vermogen. Enige dat iets doet is Nobatt aanzetten. Dat doe ik automatisch als er in een bepaald uur geen accu acties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
rvdgaag schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:37:
[...]

Vraag me af of die 6 of 9 blauwe kastjes een lager eigenverbruik hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
kawarider schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:08:
[...]

Bedankt Domba.
Van het weekend Deye eens naar beneden gehaald en een 15 kWh batterij aangesloten. Grid uitval werkt mooi, peakshaven ook. Erg blij met Deye. Waarschijnlijk nog eentje erbij in parallel modus, dus bedankt voor 2005/2006 tip. Daarom wil ik graag bij een club in Nederland nog eentje bijbestellen. Waar ik deze gekocht lukt niet meer, failliet.

Verder denk ik dat de batterij niet oplaadt, hij blijft nu terugsturen. Raar, voltage is nu rond de 50 V. Eens zien wat er gebeurd als ie verder leeg is.
Vraag via whatsapp groep Iseli de laatste fw updates aan voor de Deye (ofja, is mijn tip)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Lord Anubis schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:52:
[...]
Ook ontvangen.
@Domba e.a. Nog geen accu’s voor dit ding. Maar om te rond te neuzen en checken of het werkt ( effe aanzetten) zou ik een een kabel + rand aarde (wcd 4mm2) op fase 1 willen aansluiten. Ergens rekening mee houden?
Wil dan ook even een generator test doen;
daarna een pv panelen test
Als laatste een pv-omvormer 1kWp. Alleen even kjken waaraan.
Tips voor een eerste opstart test?
Voor opstarten met alleen grid heb je 3 fase nodig.
Heb je een recente Deye SG04 met een serienummer die begint met 24 of laat 23, 1e 6 cijfers zijn jjmmdd dan heeft die firmware met default grid setting. Maar voor Deye met een serienummer dat begint met 22 zou ik voorzichtiger zijn,
Als deze van dozenschuiver komt en eerste opstart enkel op accu doen om grid setting eerst te controleren omdat je niet weet of die afkomstig is van een partij ook oorspronkelijk bestemd voor EU bestemd was.

De route van fabriek tot aan de muur wil nog weleens kronkelig zijn.
Bijv de 12000 Deye SG04's geflashed met HMI:C03E in de fabriek, firmware versie die ingetrokken is door Deye (reden onbekend,ook geen extreme bugs van bekend) terwijl deze onderweg waren op de boot met hoofdbestemming Duitsland. De erkende (groot)handelaars kregen daarvoor al een nieuwe firmware versie, voor ze weer aan land waren, maar toen een volgende zendig binnenkwam zijn die afgeschoven naar dozenverschuivers, omdat elke Deye tenminste een half uur extra werk is om de nieuwe firmware erop te zetten.
(HMI C03E geeft ook weer niet direct problemen, alleen is nog steeds de reden onbekend waarom die teruggetrokken is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bliksemsss
PCJR schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:29:
[...]

assy phase feeding doet niks aan het eigenverbruik/standby vermogen. Enige dat iets doet is Nobatt aanzetten. Dat doe ik automatisch als er in een bepaald uur geen accu acties zijn.
Thanks voor de update over grid peak shaving! Heb ook de no bat geprobeerd, maar dan krijg ik wel altijd F13, en hij blijft nog steeds de batterij + voltage zien, en een klein beetje power pakken, is dat correct?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
bliksemsss schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:22:
[...]

Thanks voor de update over grid peak shaving! Heb ook de no bat geprobeerd, maar dan krijg ik wel altijd F13, en hij blijft nog steeds de batterij + voltage zien, en een klein beetje power pakken, is dat correct?
Klopt en klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barkar
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:26
Domba schreef op zondag 12 januari 2025 @ 23:10:
[...]

De SG05 serie kan meer ampere per MPPT verwerken.

Of er nog meer verschillen zijn, is het wachten op gebruikers of er optie verschillen zijn met de firmwares
Inmiddels antwoord. Deye bevestigd: "The SUN-12K-SG05LP3-EU-SM2 is a latch-type and has 2 MPPTS."
En over de firmware: "The firmware of LP3 is the same."

Wat een "latch-type" is weet ik niet, maar de firmware is dus hetzelfde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan07dk
  • Registratie: Oktober 2022
Hier een victron setup gehad. 3x 48/5000, cerbo gx en mppt 250/100. Kost momenteel zo'n €3000. Vorig jaar alles vervangen door een deye 12k voor €1660, die 3x zoveel meer zonne input aankan. Enige nadeel is dat er geen dynamic ess op zit, maar ik ben momenteel bezig om dat zelf te programmeren.

Standby verbruik victron lag ook rond de 120w
Daarnaast maakte 3 multi's veel meer geluid dan 1 deye.
Ook het instellen en installeren van een deye is veel eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
barkar schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:53:
[...]
Wat een "latch-type" is weet ik niet, maar de firmware is dus hetzelfde.
Ik weet ook niet wat er mee bedoeld wordt.
-Dat de frontkleppen schanieren en een snel vergrendeling hebben en niet een tiental M4 boutjes
-of latch als in digital electronic circuits voor track en hold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Domba schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:46:
[...]

Voor opstarten met alleen grid heb je 3 fase nodig.
Heb je een recente Deye SG04 met een serienummer die begint met 24 of laat 23, 1e 6 cijfers zijn jjmmdd dan heeft die firmware met default grid setting.
Dank je voor de info.
Zal het morgen de verpakking er maar eens afgooien. Wil later er 1 naast hebben als twee keer ‘master’ zoals bij jou en dan moeten ze toch goed samen werken en het zelfde kunnen. Om dan te gaan werken of het te onderhouden met verschillende FW versies is ook niet alles.
En een generator, kan dat om even op te starten? Zal wel een belasting er aan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Lord Anubis schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:14:
[...]

Dank je voor de info.
Zal het morgen de verpakking er maar eens afgooien. Wil later er 1 naast hebben als twee keer ‘master’ zoals bij jou en dan moeten ze toch goed samen werken en het zelfde kunnen. Om dan te gaan werken of het te onderhouden met verschillende FW versies is ook niet alles.
En een generator, kan dat om even op te starten? Zal wel een belasting er aan hangen.
Voor 2x Master hoeven ze niet samen te werken of dienen ze zelfde firmware te hebben.
De gemeenschappelijk is de externe aansturing, bij mij met HA

Voor Master-Slave dienen ze wel samen te werken en identiek te zijn (hardware/firmware), namelijk Slave wordt met de Master verbonden en heb je maar 1 aansturing alleen vanuit extern alleen de Master.

De reden voor mij om 2x Master te hebben is dat ik de 2e Deye enige duizenden uren per jaar kan uitzetten via de blauwe knop op de zijkant en idle verbruik bespaar.
(De noodzaak daarvoor wordt minder als sleepmode ook voor SG04LP3 in de firmware zit en werkt)
Dat kan manueel of met een finger/switchbot
(Voor switchbot is een HA integratie, ik zelf gebruik "local Tuya" WiFi/BLE platform en ik zoek nog steeds de juiste (Tuya platform & wifi of BLE). Met bedienknop en interne accu, want die kan extern gevoed worden en is handiger, als je er voor staat hoef je dan geen HA of Tuya app te openen op smartphone.
Die ik nu heb met accu en usb-c voeding, maar heeft geen externe bedienknop en die ik heb met batterij wel.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mENRtXgS_U97_i1Pl15NZ8lFRKo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XYN9ekn6s7ZJMzbrMQViaqVz.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:23
Vanmorgen kreeg ik de vraag in de Deye app om mee te doen met Deye CoPilot, op basis van dynamische stroomprijzen de accu/omvormer aan te sturen.

Hebben anderen deze melding ook gekregen, zag er interessant uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Giem schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:04:
Vanmorgen kreeg ik de vraag in de Deye app om mee te doen met Deye Ai, op basis van dynamische stroomprijzen de accu/omvormer aan te sturen.

Ik heb m ook gezien maar voor nu even genegeerd.
Software en Deye zijn niet het sterkste punt, ik blijf voorlopig op GBB, mede ook vanwege de diverse mogelijkheden waarvan ik verwacht dat Deye die voorlopig nog niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Johan07dk schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:04:
Hier een victron setup gehad. 3x 48/5000, cerbo gx en mppt 250/100. Kost momenteel zo'n €3000. Vorig jaar alles vervangen door een deye 12k voor €1660, die 3x zoveel meer zonne input aankan. Enige nadeel is dat er geen dynamic ess op zit, maar ik ben momenteel bezig om dat zelf te programmeren.

Standby verbruik victron lag ook rond de 120w
Daarnaast maakte 3 multi's veel meer geluid dan 1 deye.
Ook het instellen en installeren van een deye is veel eenvoudiger.
Tip van de dag: kijk eens naar GBBoptimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 07-07 20:16
Giem schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:04:
Vanmorgen kreeg ik de vraag in de Deye app om mee te doen met Deye CoPilot, op basis van dynamische stroomprijzen de accu/omvormer aan te sturen.

Welke Deye app bedoel je? geen Solar manager Business denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Robbie-1 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:38:
[...]
Welke Deye app bedoel je? geen Solar manager Business denk ik?
https://play.google.com/s...com.deyesolar&hl=nl&pli=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kawarider
  • Registratie: December 2020
Interessant die app. Later eens proberen. Deye laadt/ ontlaadt inmiddels maar nieet meer dan 300 W ipv ingestelde 40 A/ 100 A. Raar. Unit staat op slave, hoort toch niet? Bij master knikkert hij eruit, of wachten op herstart? Accu wordt gestuurd op V, geen bms communicatie. Is nu Daly maar wil JK gaan gebruiken. Moet toch functioneren zonder? Voorlopig nog erg blij mee. Via schermpje alles instellen.

Btw. Victron zit nu op €1800. Prijsverschil is niet echt argument. Geluid wel. Hier hangen ook drie 5000 mp 2. Koste toen bijna 5 k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik zit nu op een enkele fase Victron 48/3000 waarbij de efficiency enorm tegenvalt. De setup moet dus heroverwogen worden.

De deye komt ook weer in beeld. Kan een deye net zoals een Victron in een 1 fase setup een 3 fase aansluiting toch NOM draaien ? Wat voor RTE meten jullie?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Pagina: 1 ... 28 ... 44 Laatste