Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 26 ... 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:13
magin12 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 17:00:
Zijn er hier mensen met high voltage systemen met accu's?

Ik heb inmiddels een leverancier gevonden die een Deye SUN-20K -SG01HP3-EU kan leveren vanuit Nederlandse opslag voor 1825,- inc verzend en btw.

Alleen nu nog een accu.. er zijn zoveel merken Sunket, GSO, Sunpal, Lithtech, Greensun, Dyness en uiteraard Deye zelf.
Als ik een 40KWh systeem wil kopen inc DDP verzend uit soms china of duitsland ligt de prijs tussen 6000 voor GSO en 8000 voor Deye.
Je kilowatt prijs ligt dan tussen 148 en 196 euro.
En laad en ontlaad amperes zijn nagenoeg gelijk en zo ook het voltage van rond de 400V

Iemand ervaring met bovenstaande merken en advies waar naar te kijken?
En als iemand geïnteresseerd is kan ik leveranciers en prijzen delen die ik tot nu toe heb.
Als je voor HV gaat zou ik vrij simpel denken, Deye omvormer dus ook Deye batterijen. Software voor compatibiteit met BMS'en enzo is wel een dingetje en als alles van 1 toko komt ben je zeker(der).

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Voor alle Deye gebruikers met een batterij systeem bebaseerd op de Seplos BMS 10E 2.0 versie heb ik een update 16.6.11 beschikbaar die diverse issues oplost.

Stuur me een dm met je email adres dan zal ik hem mailen aan je, gebruik op eigen risico !

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timminater
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 15:13
Geen idee hoe de ervaring hier verder is met htxsolar. Maar ik heb 14 november een deye sun 12k besteld. Deze zou 22 november verzonden zijn zonder tracking informatie (wat bijzonder is voor €100 verzendkosten) en heb nog steeds niets ontvangen. Reageren op mail doen ze blijkbaar niet aan en het telefoonnummer word niet opgenomen. Ik kan het dus niet aanraden aan iemand om hier te bestellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaario
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-09 14:50
timminater schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:00:
Geen idee hoe de ervaring hier verder is met htxsolar. Maar ik heb 14 november een deye sun 12k besteld. Deze zou 22 november verzonden zijn zonder tracking informatie (wat bijzonder is voor €100 verzendkosten) en heb nog steeds niets ontvangen. Reageren op mail doen ze blijkbaar niet aan en het telefoonnummer word niet opgenomen. Ik kan het dus niet aanraden aan iemand om hier te bestellen...
Ik heb daar ook besteld, contact is wat moeizaam soms vanwege drukte maar je krijgt gewoon wat je besteld.

de prijzen zijn ook zeer scherp waardoor ze geen telefonische klantenservice hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaario
Vervoerder zou van den heuvel logistiek moeten zijn , die zou je even kunnen bellen of het onderweg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaario
Mijn bestelling was ook vertraagd omdat de custom clearance van de container wat langer duurde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael620
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 27-04 22:24
rvdgaag schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 08:44:
Voor alle Deye gebruikers met een batterij systeem bebaseerd op de Seplos BMS 10E 2.0 versie heb ik een update 16.6.11 beschikbaar die diverse issues oplost.

Stuur me een dm met je email adres dan zal ik hem mailen aan je, gebruik op eigen risico !
Ben erg benieuwd welke issues deze firmware oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Michael620 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 23:04:
[...]

Ben erg benieuwd welke issues deze firmware oplost.
Voornamelijk het ongelijk ontladen van meerdere parallel geschakelde batterij systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:41
timminater schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:00:
Ik heb mijn omvormer er ook vandaan.
Contact inderdaad wat moeizaam maar ik durfde het wel aan omdat ik om de hoek woon.
Had voor afhalen gekozen. Ze hebben gewoon een pand e.d. dus zou niet bang zijn voor oplichting oid.
Prijs is goed en ze leveren zonder BTW (al hoort dat niet volgens mij maar is meer een issue voor hen dan de afnemer).
Even geduld. Ik moet even zoeken in mn telefoon, als ik t nummer kan vinden doe ik je een pb. Ik ben toen met een eigenaar aan het appen geweest om afhaalafspraak te plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
rvdgaag schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 09:44:
[...]

Voornamelijk het ongelijk ontladen van meerdere parallel geschakelde batterij systemen.
Hoe kan een omvormer dat oplossen als de batterijen gewoon aan een busbar hangen :?
Of bedoel je dat een een upgrade hebt voor de batterijen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
ybos schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:47:
[...]

Hoe kan een omvormer dat oplossen als de batterijen gewoon aan een busbar hangen :?
Het is een upgrade voor de BMS van de batterijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:38
ybos schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:47:
[...]

V16.06.11 is firmware voor Seplos BMS 48200 V2 10E met PCB V16 (200A),
Ik ben nog opzoek naar de changelog.

Seplos heeft beperking dat via RS485 master BMS niet uitgelezen kan worden voor extra data, alleen via BT en die is per BMS, niet alle BMS-en gelijktijdig.
Aan de busbar is het voltage gelijk, de SOC is relatief en die verloopt en benodigd calibratie.
De Seplos BMS heeft een shunt, die wel in en uit meet maar niet het verlies in de cellen en daar wordt alleen een benadering voor gebruikt.
Sommige lezen aanvullende extra info uit van de accu's, zoals Victron users voor de dbus, zoals deze, welke bijgewerkt is tot V16.06.5 .
Ik denk dat meeste het gebruiken om voornamelijk deel van onderhoud te automatiseren of tijdige signalering.

Bijv oa dit voorbeeld zoiets, 1 module in de accubank stopt om wat voor reden ook, de gemiddelde SOC gaat omhoog omdat niet langer door 4 maar door 3 wordt gedeeld (in dit geval) maar de Ah van de accubank wordt niet aangepast daar deze door dipswitch setting is gezet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2knSfHbOryjn3MEJqK-RIgDLHTE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D7n1jxwvK8apeYtZBb92pChs.png?f=fotoalbum_large
een accubank van 4 module, waarbij van 1 module de SOC uit de pas is gaan lopen.
(kan zeer divers zijn bijv 1 van 4 was de tijd te kort voor een reset naar 100% SOC)

De trigger bij Seplos V2 10E reset naar 100% is:
"Total Voltage Overvoltage Protection" of "Cell Voltage Overvoltage Protection"
of 30min Battery Voltage > Cell High Voltage Alarm x 16 (op waarschuwings niveau heeft de voorkeur)

Wat niet werkte op waarschuwingsniveau in oudere firmwares voor V2 10E en misschien wel in deze, reden dat ik de changelog zoek,(reset op protection niveau, is niet geweldig daarbij worden de mosfets uitgeschakeld)
Battery Voltage > Cell High Voltage Alarm x 16 AND current under 0.5A"

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael620
Update v16.06.11 van mijn Seplos was niet geen succes.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xYZ7_2CdTnas-6g2-SSsebrxY4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/encTO3xSW6bw1RyxCDKkyNnF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPOsYVVrePv3FBRyOMxjRdw8QRw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vu55cS5xLJxdqYU6AVXOyGes.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Michael620 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:55:
Update v16.06.11 van mijn Seplos was niet geen succes.
Heb je een V16?
Want er zijn ook eerdere versies V14, V15, dit staat voor de hardware versie van de printplaat en die vindt je ook op de printplaat zelf, wel aan de voorkant bij het model waar status leds op de hoofd pcb zitten.
er zijn nog diverse andere uitvoeringen met sub communicatie en status leds printje, naast een los display
Vandaar ook nog 1101 in het volledige modelnummer aanwezig moet zijjn.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael620
Domba schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 19:23:
[...]

Heb je een V16?
Want er zijn ook eerdere versies V14, V15, dit staat voor de hardware versie van de printplaat en die vindt je ook op de printplaat zelf, wel aan de voorkant bij het model waar status leds op de hoofd pcb zitten.
er zijn nog diverse andere uitvoeringen met sub communicatie en status leds printje, naast een los display
Vandaar ook nog 1101 in het volledige modelnummer aanwezig moet zijjn.
Het gaat idd om een 10E V16, na het los koppelen van de rs485 gnd (dus alleen A en B aangesloten) is het toch gelukt.
Waarschijnlijk geeft de rs485 massa een communicatie storing waardoor de firmware update mis ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timminater
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 15:13
ybos schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:45:
[...]
Even geduld. Ik moet even zoeken in mn telefoon, als ik t nummer kan vinden doe ik je een pb. Ik ben toen met een eigenaar aan het appen geweest om afhaalafspraak te plannen.
Toevallig nog iets kunnen vinden? Tot op de dag van vandaag nog geen contact kunnen krijgen met ze. Zelfs het paypal geschil word niet op gereageerd...
Ondanks dat ze misschien traag reageren volgens enkelen hier komt dit natuurlijk niet erg betrouwbaar over, ook indien ik ooit iets van service nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan07dk
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07:37
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GIU37sgPIzD6X7CqiM6NWEDsB8Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xmywD26stnDWCGfmWQJiyXbB.png?f=user_large

Weet iemand hoe ik dit in HA kan maken? @mahagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:44
Johan07dk schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:51:

Weet iemand hoe ik dit in HA kan maken? @mahagen
Je kunt aan de deye een modus interface hangen en dat koppelen met ESP Home

https://www.electrodragon...85-wire-interface-shield/ Deze heb ik daarvoor in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan07dk
Dit heb ik gedaan en het werkt perfect, alleen de layout is nu erg rommelig. Daarom dacht ik hier aan, ik weet alleen niet hoe ik dit na kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:44
Johan07dk schreef op woensdag 11 december 2024 @ 17:17:
Dit heb ik gedaan en het werkt perfect, alleen de layout is nu erg rommelig. Daarom dacht ik hier aan, ik weet alleen niet hoe ik dit na kan maken.
Je bedoeld zo iets?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
type: entities
entities:
  - entity: switch.sun12k_time_point_1_charge_enable
    type: custom:multiple-entity-row
    name: Timeslot 1
    toggle: true
    state_header: Charge
    state_color: true
    entities:
      - entity: number.sun12k_Time_point_1_start
        name: From
        format: precision0
      - entity: number.sun12k_time_point_2_start
        name: To
      - entity: number.sun12k_time_point_1_capacity
        name: SOC
  - entity: switch.sun12k_time_point_2_charge_enable
    name: Timeslot 2
    entities:
      - entity: number.sun12k_time_point_2_start
      - entity: number.sun12k_time_point_3_start
      - entity: number.sun12k_time_point_2_capacity
  - entity: switch.sun12k_time_point_3_charge_enable
    name: Timeslot 3
    entities:
      - entity: number.sun12k_time_point_3_start
      - entity: number.sun12k_time_point_4_start
      - entity: number.sun12k_time_point_3_capacity
  - entity: switch.sun12k_time_point_4_charge_enable
    name: Timeslot 4
    entities:
      - entity: number.sun12k_time_point_4_start
      - entity: number.sun12k_time_point_5_start
      - entity: number.sun12k_time_point_4_capacity
  - entity: switch.sun12k_time_point_5_charge_enable
    name: Timeslot 5
    entities:
      - entity: number.sun12k_time_point_5_start
      - entity: number.sun12k_time_point_6_start
      - entity: number.sun12k_time_point_5_capacity
  - entity: switch.sun12k_time_point_6_charge_enable
    name: Timeslot 6
    entities:
      - entity: number.sun12k_time_point_6_start
      - entity: number.sun12k_time_point_1_start
      - entity: number.sun12k_time_point_6_capacity

https://github.com/klatremis/esphome-for-deye

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
timminater schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:28:
[...]

Toevallig nog iets kunnen vinden? Tot op de dag van vandaag nog geen contact kunnen krijgen met ze. Zelfs het paypal geschil word niet op gereageerd...
Ondanks dat ze misschien traag reageren volgens enkelen hier komt dit natuurlijk niet erg betrouwbaar over, ook indien ik ooit iets van service nodig heb.
Nee. Maar een kennis van mij heeft ook een inverter bij ze gekocht (en hoorde ook niets). Die moest vandaag voor t werk toevallig in de buurt zijn dus is er even langsgereden om te horen hoe het zit.
Of hij is afgewimpeld met een smoesje, of het is de waarheid maar het verhaal dat hij kreeg was dat er issues zijn met het inklaren van een lading uit china in de haven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 07-07 20:16
1 januari ga ik over naar Tibber, (laten we het maar niet over de prijzen van vandaag hebben :-) )

De 15.5 kwh accu is besteld, en kan ik aansluiten via CAN op de Deye.

Hoe kan ik het beste de Deye aansturen, om met goedkope stroom de accu te laden, en duur te verkopen?
O ja, ik heb HA en redt me denk ik wel met de tibber integratie, maar hoe praat ik het meest handig met mijn Deye?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Robbie-1 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:49:
1 januari ga ik over naar Tibber, (laten we het maar niet over de prijzen van vandaag hebben :-) )

Hoe kan ik het beste de Deye aansturen, om met goedkope stroom de accu te laden, en duur te verkopen?
O ja, ik heb HA en redt me denk ik wel met de tibber integratie, maar hoe praat ik het meest handig met mijn Deye?
Wat vind je van de verschillende opties die in dit topic genoemd zijn?

• ybos
Robbie-1 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:49:

Ik ben blij met GBB optimizer. Met een accu van 15kWh ben je voor enkele euro's per maand klaar, geen omkijken naar.
Zelf bouwen is gaaf, maar ik kan het niet :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvdgaag
Hou www.gridgenie.nl eens in de gaten, lanceren aanstaande maandag een oplossing om je Deye omvormer op basis van Dynamische contracten te sturen.

One time only aankoop, geen abonnement nodig.

Wellicht een goed alternatief voor de niet freaks die GBBoptimizer te lastig vinden.

P.S. ik heb er geen belang bij.

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:11
Kijk ook even naar EMHASS, het inregelen wordt steeds makkelijker.

• ybos
rvdgaag schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:43:
Hou www.gridgenie.nl eens in de gaten, lanceren aanstaande maandag een oplossing om je Deye omvormer op basis van Dynamische contracten te sturen.

Wellicht een goed alternatief voor de niet freaks die GBBoptimizer te lastig vinden.

Site staat helaas nog niets op. Ga ze in de gaten houden.

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-09 19:52
Origineel Repo van klatremis zoals @Noordhorn aangeeft, zelf kleine aanpassingen aan gedaan:

https://github.com/kababoom/esphome-for-deye

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan07dk
Thanks! Het is gelukt. nu nog de aansturing op/ontladen in node red op basis van energie prijzen. Vandaag de bedoeling om €30 te verdienen met de accu, ik stel hiervoor de tijden nu nog handmatig in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Johan07dk schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:09:
Thanks! Het is gelukt. nu nog de aansturing op/ontladen in node red op basis van energie prijzen. Vandaag de bedoeling om €30 te verdienen met de accu, ik stel hiervoor de tijden nu nog handmatig in.
En is de 30e nog gelukt?

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvdgaag
€ 42,- hier gisteren :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Ik vind de verliezen groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan07dk
Met eigen verbruik mee gerekend € 30 verdiend idd, ik heb €20 verdiend en nog € 10 van eigen gebruik bespaard.
verliezen liggen rond de 20%, berekend door een dag met 10% accu te beginnen en met 10% accu te eindigen minus eigen verbruik. Daartussen accu volledig opgeladen en ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtv6
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:17
Een update over het functioneren van Deye en Vtac.
Alweer even geleden heb ik V tac om settings gevraagd, om kort te gaan dit leid tot niks wachten, wachten en dan willen ze video en als ze t hebben stil.
Installateur gaat ook aan de gang, eindresultaat na vier weken V tac gaat nieuwe software laden.
Nou ja probleem met uitval heb ik opgelost door asymetrisch aan te klikken, daarbij verbruiker naar minst belaste fase omgezet. En nu ook element van WP afgekoppeld, die energie kan uit de vloer komen.
Maar nog steeds laden en ontladen, ik gok dat dit komt door de nieuwe software van Deye, hiervoor was dit niet.
Hoe lezen jullie de softwareversie uit is dit in het scherm van fouten en versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
gtv6 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:42:
Hoe lezen jullie de softwareversie uit is dit in het scherm van fouten en versie?
Ja, device info scherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtv6
Oke dan zal dit HMI 1001 C049 zijn, zegt dat iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
gtv6 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 20:24:
Oke dan zal dit HMI 1001 C049 zijn, zegt dat iets?
Ja, dat is de touch screen software
wordt die gebruikt met MAIN: 2005-1147-1807 voor de inverter?
Hebt je ook nog iets anders dan alleen nullen bij ARC versie staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtv6
Domba schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 20:29:
[...]

Ja, dat is de touch screen software
wordt die gebruikt met MAIN: 2005-1147-1807 voor de inverter?
Hebt je ook nog iets anders dan alleen nullen bij ARC versie staan?
Weet zelf niet wat het is, maar hier zijn ze.

Main 2006-1147-1807
ARC VerD 207

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@gtv6 Daar je versie bij ARC hebt staan, zit deze module in gebouwd,
2006 geeft aan het een nieuwe hardware model is de eerste 6 cijfers van S/N geven jj-mm-dd van productie

Deze firmware combi is de laatste versie, maar deze is iets afwijkend van de vorige versies.

Edit volledige S/N NIETposten

[ Voor 5% gewijzigd door Domba op 13-12-2024 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtv6
Domba schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 20:46:
@gtv6 Daar je versie bij ARC hebt staan, zit deze module in gebouwd,
2006 geeft aan het een nieuwe hardware model is de eerste 6 cijfers van S/N geven jj-mm-dd van productie

Deze firmware combi is de laatste versie, maar deze is iets afwijkend van de vorige versies.

Edit volledige S/N NIETposten
Oke is weg, maar waarom?
En wat zegt dit allemaal goed/fout kan beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
logica wijkt op aantal punten af
Probeer eens setting aan te passen

Battery setup

op lithium
Dan 3e scherm 2x pijltje naar beneden.

shutdown 3%
Low Batt 8%
Restart 13%

Dubbel check dat de V-Tac 15 cellen is of 100% SOC 51.8V -54,8V

Battery screen
setting op Batt V

3e pagina van Battery setup ) 2x pijltje naar beneden
Float V 51.8V (je kan ook default waarde 16 delen en weer vermenigvuldigen met 15)
Absorption V 54 V
Equi V 54V

Shutdown 43.5V (= cel voltage 2,9V)
LowBatt 45.0V (=cel voltage 3,0V)
Restart 46.0 V (=cel voltage 3,06V)

En dan Battery settings terug naar hoe je deze gebruikte lithium of Batt V

[ Voor 6% gewijzigd door Domba op 13-12-2024 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtv6
Domba schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 21:06:

Battery setup

op lithium

shutdown 3%
Low Batt 8%
Restart 13%

Battery screen
setting op Batt V

Float V 51.8V (je kan ook default waarde 16 delen en weer vermenigvuldigen met 15)
Absorption V 54 V
Equi V 54V

Ga ik morgen proberen, maar op lithium krijg ik die voltage settings niet, aha op lithium in procenten anders in voltage ik vat m., ja het is zeker een 15S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos

Battery setup

op lithium

shutdown 3%
Low Batt 8%
Restart 13%

Battery screen
setting op Batt V

Absorption V 54 V
Equi V 54V

Heb jij zo de voltages voor 16 stuks ook bij de hand :?
Ik zou het weleens willen proberen om op Vbatt te draaien maar weet niet of de standaard settings juist zijn :?

Omdat het percentage van mijn JK BMS (niet de inverter) best vlot en soms heftig verloopt klopt het niet altijd. Van de 3 batterijen heb ik soms gewoon 62/63/32 oid. Terwijl dat de batterijen zeker 3x per week op 100% staan en voldoende tijd hebben om te balanceren. Verloopt echt giga en ik kan niet echt de vinger op de zere plek leggen waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
ybos schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:09:
[...]

Ik ben blij met GBB optimizer. Met een accu van 15kWh ben je voor enkele euro's per maand klaar, geen omkijken naar.
Zelf bouwen is gaaf, maar ik kan het niet :P
Dit lijkt me wel wat, maar ik vind alleen informatie in het Pools.
Waar kan ik de informatie wat handiger bekijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
ybos schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 21:53:
[...]

Heb jij zo de voltages voor 16 stuks ook bij de hand :?
Ik zou het weleens willen proberen om op Vbatt te draaien maar weet niet of de standaard settings juist zijn :?

Omdat het percentage van mijn JK BMS (niet de inverter) best vlot en soms heftig verloopt klopt het niet altijd. Van de 3 batterijen heb ik soms gewoon 62/63/32 oid. Terwijl dat de batterijen zeker 3x per week op 100% staan en voldoende tijd hebben om te balanceren. Verloopt echt giga en ik kan niet echt de vinger op de zere plek leggen waarom.
voor 16cellen,
voor laden
55,2
57.6
57.6
voor ontladen
46
47.5
52

Dit zijn vrij conservatieve settings om het probleem op te lossen, @mahagen en @Compuadb gebruiken standaard voltage sturing en met waarschijnlijk wat scherpere op basis van praktijk ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtv6

Battery setup

op lithium

shutdown 3%
Low Batt 8%
Restart 13%

Battery screen
setting op Batt V

Absorption V 54 V
Equi V 54V

Gedaan, even morgen zien, als we zon krijgen, ik gebruik Lithium modus, maar zou hij dan toch kijken naar de V batt modus, die stonden idd op een 16S, tenminste veel hoger. Gegevens wel opgeslagen, maar daarna weer terug naar lithium modus, de batterij zou namelijk communiceren voor wat dat waard is.
Zou het kunnen zijn dat er gekeken wordt naar waarden die niet geselecteerd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@gtv6 de default is bij geen communicatie of net niet juiste protocol dat Deye terugvalt spanningsregeling.
Met diverse BMS-en zijn met de FW 114x diverse problemen geweest.
Ik heb Seplos V2 10E pcb:V16 en heb geen probleem gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Sinds maandag is er een nieuwe FW versie in omloop C04b/FW1150 (lekker handig met vorige FW1150-R25 die alleen voor Oostenrijk geschikt was), ik moet mij nog bijlezen
Eens installeren. maar van weekend niet veel tijd om te testen

Van wat ik gezien heb heeft deze schaduwmanagment en AC-koppeling aan gridzijde (misschien werkt de SOC regeling weer voor de accu in TuO met opwek aangridzijde en is MI misschien niet actief nodig en zou je gebruiken voor smart load schakelen)

Voor het eerst is er een changelog in omloop
Restore the factory does not restore the grid standard anymore
Repair generator forced open function
Minimum limit of 20W for zero-export value.
Relay stick detection
Low noise mode
Register 80 readable
Increase inport power
Overcurrent F15 fault due to voltage jump in individual C-phase of the grid
Czech single-phase power high limit Negative power occurs
No batt mode During grid reconnection F31
SG04 Fixed slow communication with ARC-DRM board.
SG05 external fan changed to speed control
SG05 add fan blocking detection, 50% rated power after blocking.
Add the function of using power meter under selling first
Add CT self-test function
Repair the problem that ARC-DRM version is not displayed.
Repair the problem of easy disconnection of parallel grid
Repair the problem of charging power limitation when 9 generators are connected in parallel.
Add inverter maximum output power limit register.
Adjust the battery power to prevent over-discharge at lowbatt.
When the meter communication is lost, the power will be set to 0.
Add remote mode
Fix the problem of 20kwPV charging over 200A in one circuit.
Repeated operation of grid power relay when PV300v or so.
Micro-reverse power is involved in the calculation of the maximum selling power
SG04Bypass state internal fan is always on.
Fix the problem of reactive current under IT system.
Repair the problem of conflict between the 2nd and 3rd order of Czech standard undervoltage protection.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Robbie-1 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 21:55:
[...]

https://gbboptimizer.gbbsoft.pl/

Je kan gratis een maand proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
14 dagen tegenwoordig maar zeer de moeite waard als je alles goed instelt. Gebruik het nu zelf 3 maanden en heb al ruim 300 euro bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
rvdgaag schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:51:
[...]

14 dagen tegenwoordig maar zeer de moeite waard als je alles goed instelt. Gebruik het nu zelf 3 maanden en heb al ruim 300 euro bespaard.
Ok, terug naar 14 dagen. Maar als je ff contact opneemt voor nog 14 dagen om wat te finetunen is dat geen probleem. Hele schappelijke gast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
Deze ook wel interessant.
Werkt via ESP Home als ik het zo bekijk.
Die man maakt goede video's en een leuk dashboard.
Verzenden vanuit Zuid Afrika, totaal met de software zit je rond de 60 euro. Hij heeft er blijkbaar veel tijd in gestoken.

Toch nog even verder kijken misschien.

https://www.youtube.com/@SmartHomeIntegrations

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
[...]

Als ik het goed begrijp zijn er diverse manieren om de deye te koppelen, via de cloud, of alsnog eerst via HA.

Via de Cloud is het meest eenvoudig denk ik? Maar wel safe?
Ik heb nu nog geen accu, die zit ergens op een boot vanuit China dadelijk. Beter even wachten met het proefabonnement als de accu aangesloten is denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtv6
Domba schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 02:00:
@gtv6 de default is bij geen communicatie of net niet juiste protocol dat Deye terugvalt spanningsregeling.
Met diverse BMS-en zijn met de FW 114x diverse problemen geweest.
Ik heb Seplos V2 10E pcb:V16 en heb geen probleem gezien.
Ja ik moest effe geduld hebben voor wat PV productie, maar idd het werkt, het vermogen gaat rechtstreeks naar de load. (thanks)
Wil dit dan zeggen dat de communicatie met de batterij niet goed is?
Wel is het zo dat er altijd een 30 a 40W aan de batterij wordt onttrokken, is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
gtv6 schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:07:
[...]
Ja ik moest effe geduld hebben voor wat PV productie, maar idd het werkt, het vermogen gaat rechtstreeks naar de load. (thanks)
Wil dit dan zeggen dat de communicatie met de batterij niet goed is?
Wel is het zo dat er altijd een 30 a 40W aan de batterij wordt onttrokken, is dit normaal?
De Deye gebruikt in on-grid mode 110-120W idle afhankelijk van de settings.
Afhankelijk van settings haalt die dat volledig van grid tot volledig uit accu, het is een jaar geleden, dat ik dat getest heb, met 30-40W uit accu (uit mijn hoofd) is met workmode "CT to Load" waarschijnlijk
In off-grid mode is 30W lager een groot deel daarvan is de off-set "zero export" power.
(de reden dat C037/FW1135 nog veel gebruikt wordt daar deze geen min 20W heeft en zelfs overweg kan met negatieve offset)

De laatste C04b/F150
(de installatie file heeft 1150 in de filenaam, maar in display is het F150, waarschijnlijk voor onderscheid met de 1150-R25 van Oostenrijk met door toezichthouder beperkingen van vrije settings mogeijkheden)

Het is me nog niet gelukt om zonder MI-ingang de accu te laden met opwek aan de gridzijde en deze vrij te spelen voor Smartload gebruik.
Het actief houden van MI-ingang kost ca 2,5W idle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Robbie-1 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 21:55:
[...]

De hele site is ook Engelstalig, gewoon even op het Poolse vlaggetje klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxitaxi3
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21-01 13:43
Kan iemand mij helpen met de Modbus sturing van de Deye SUN-20K -SG01HP3-EU?

Ik kan met mijn plc correct data uitlezen van de omvormer en ook registers schrijven.

Echter krijg ik het niet voor elkaar om mijn accu (pylontech force H1, verbonden met CAN op bms1 port) te laden of te ontladen. het lijkt erop alsof de omvormer zelf bepaald of dat hij de accu wil laden of ontladen.
Ik kan wel de data van de accu correct uitlezen. Lithium mode en 00 mode.

Weet iemand of dat ik mijn settings ergens moet aanpassen? of welke registers ik kan gebruiken om te laden of ontladen?

(ik ben een ems aan het bouwen als testlocatie met warmtepompen laadpaal airco en diverse slimme automaten waar ik ook graag deze omvormer met batterij in wil verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 19:39
Ik zit te denken om ook eens GBBOptimizer te gaan testen. Hoeveel Tweakers zijn hier al actief aan het in/verkopen dmv GBBOptimizer? Is er iemand die het "Gain/Profit"-overzicht zou willen delen? Wat hebben jullie ingevoerd bij Grid to Battery charge losses (%) / PV to Battery charge losses (%) / Battery to Grid/Loads discharge losses (%)?

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Erik.
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-01 15:46
sMoKeFiSh schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:18:
Ik zit te denken om ook eens GBBOptimizer te gaan testen. Hoeveel Tweakers zijn hier al actief aan het in/verkopen dmv GBBOptimizer? Is er iemand die het "Gain/Profit"-overzicht zou willen delen? Wat hebben jullie ingevoerd bij Grid to Battery charge losses (%) / PV to Battery charge losses (%) / Battery to Grid/Loads discharge losses (%)?
Met een 15Kwh Batterij en een 12k Deye:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JaPem-97x8LX1VLtZRVzMAyRMTk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oqbwfNRYJ7bNHzwJea2HzziN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WWboHJBfAU48wBpG8T6ezGLJnO0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z5xuSLZQLMvlWfU2JbY7jJI8.png?f=fotoalbum_large

Wel exclusief energiebelasting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]

Bespaard of verdiend? Maar met bijna 50kWh valt dat toch wat tegen. Alhoewel, hoeveel (ont-)laadvermogen heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
bbbrumbrum schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:32:
[...]

Bespaard of verdiend? Maar met bijna 50kWh valt dat toch wat tegen. Alhoewel, hoeveel (ont-)laadvermogen heb je?
Tja daar wringt nu nog de schoen, de Deye 8K die ik nu heb ontlaadt maar met 8300 Watt max, aangezien ik alles elektrisch heb (warmtepomp etc) komt dan netto op zo'n 7kW feed op het net.

Het is dus een besparing voor mij met een totaal verbruik van rond de 12K kWh per jaar.

Ik ga of een zwaardere Deye inverter kopen of sluit een 2e parallel aan, slaap ik nog een nachtje over maar ik denk dat het wel een 2e parallel wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door rvdgaag op 16-12-2024 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
sMoKeFiSh schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:18:
Het gain/profit snappen is bijna hogere wiskunde.
Ik kijk gewoon of ik het gedrag logisch vind, en vooralsnog gaat dat meestal goed. En aan de eindafrekening van Tibber te zien ook :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Bpm6WxQPo8qjM4dnyfXusdz-JI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/frEkOp6e78D0vqiwyWUMvcYw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
Nu 3 maandjes actief

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1owx0FtP46avwUQ1RA2jZi0MRg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PbnpxK0DE77BuSSlPfXf9DJ3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaario
Domba schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:32:
[...]

De Deye gebruikt in on-grid mode 110-120W idle afhankelijk van de settings.
Afhankelijk van settings haalt die dat volledig van grid tot volledig uit accu, het is een jaar geleden, dat ik dat getest heb, met 30-40W uit accu (uit mijn hoofd) is met workmode "CT to Load" waarschijnlijk
In off-grid mode is 30W lager een groot deel daarvan is de off-set "zero export" power.
(de reden dat C037/FW1135 nog veel gebruikt wordt daar deze geen min 20W heeft en zelfs overweg kan met negatieve offset)

De laatste C04b/F150
(de installatie file heeft 1150 in de filenaam, maar in display is het F150, waarschijnlijk voor onderscheid met de 1150-R25 van Oostenrijk met door toezichthouder beperkingen van vrije settings mogeijkheden)

Het is me nog niet gelukt om zonder MI-ingang de accu te laden met opwek aan de gridzijde en deze vrij te spelen voor Smartload gebruik.
Het actief houden van MI-ingang kost ca 2,5W idle
Als ik in de gen input settings het vinkje ac couple aan gridside aanvink, laad hij mn accu op met aan gridzijde aangesloten pv :) met het vinkje uit exporteert hij het vermogen wat niet gelijk verbruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
Al een paar dagen steeds 1 a 2 minuten offgrid, hebben anderen dit ook?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhZv4rnuI7g1NPB7Wt9uDk1Ohsc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xdHGz2WtrQnkmV3j39OZX4La.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domba
.Erik. schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:36:
Al een paar dagen steeds 1 a 2 minuten offgrid, hebben anderen dit ook?
[Afbeelding]
Een firmware voor Wlan Dongel een upgrade of downgrade doen
Is een softwarefout in een recente update
rvdgaag schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:25:
[...]

Ik ga of een zwaardere Deye inverter kopen of sluit een 2e parallel aan, slaap ik nog een nachtje over maar ik denk dat het wel een 2e parallel wordt.
Denk er aan voor Parallel master -slave dient de hardware het zelfde te zijn

Vraag om een foto van display met device info, dat hardware het zelfde is
Bijv. main 200x (x= 5 of 6) ook gelijk is aan die je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
Domba schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:01:
[...]

Een firmware voor Wlan Dongel een upgrade of downgrade doen
Is een softwarefout in een recente update
[...]

Denk er aan voor Parallel master -slave dient de hardware het zelfde te zijn

Vraag om een foto van display met device info, dat hardware het zelfde is
Bijv. main 200x (x= 5 of 6) ook gelijk is aan die je hebt.
Ah oke duidelijk! Welke versie zou je op dit moment aanraden? Dan stuur ik deye meteen even een mailtje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
.Erik. schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:48:
[...]
Ah oke duidelijk! Welke versie zou je op dit moment aanraden? Dan stuur ik deye meteen even een mailtje.
Daar overvraag je me als niet cloud gebruiker, ik heb normaal geen dongle aangesloten.

ik gebruik deze enkel voor firmware update hybride en was toen een dongle firmware van Dec '23 of Jan '24 die deze softwarefout had, kan altijd dat een nieuwere versie ook weer heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
Domba schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:04:
[...]

Daar overvraag je me als niet cloud gebruiker, ik heb normaal geen dongle aangesloten.

ik gebruik deze enkel voor firmware update hybride en was toen een dongle firmware van Dec '23 of Jan '24 die deze softwarefout had, kan altijd dat een nieuwere versie ook weer heeft.
Ah jij gebruikt zeker de modbus sturing alleen? Ik heb er niet veel last van dus dan wacht ik het wel even af, rest werkt allemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
.Erik. schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:06:
[...]
Ah jij gebruikt zeker de modbus sturing alleen? Ik heb er niet veel last van dus dan wacht ik het wel even af, rest werkt allemaal prima.
JA enkel modbus, daar ik glasvezel internet verbinding heb in agrarisch buitengebied en dat is niet de beste combi.
Die heeft sinds aangesloten ergens begin 2021 bij elkaar op een paar dagen na al bijna een vol jaar er uitgelegen tot nu toe (de spare kabel voor 3 woningen tot aan concentrator is ook al verbruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtv6
Sinds gisteren is er nieuwe software op gezet F150, weet alleen niet welke tijd dit was, maar gister schakelde de inverter weer eens uit.
De output was maar 3kW dus daar lag het niet aan, ook geen foutmelding helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
gtv6 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:55:
Sinds gisteren is er nieuwe software op gezet F150, weet alleen niet welke tijd dit was, maar gister schakelde de inverter weer eens uit.
De output was maar 3kW dus daar lag het niet aan, ook geen foutmelding helaas.
Wanneer dat was , was toen de nieuwe firmware erop gezet werd,.
Voor de upgrade dient de hybride te herstarten om de nieuwe waarden in te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtv6
Domba schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:07:
[...]

Wanneer dat was , was toen de nieuwe firmware erop gezet werd,.
Voor de upgrade dient de hybride te herstarten om de nieuwe waarden in te lezen.
Aha is dat weer opgelost, moet ik blij zijn met die nieuwe versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
Voor het eerst dat ik 700Wp panelen zien, dacht dat mijn 560Wp al bijzonder waren:
https://solar.frl/product...-black-700wp-zonnepaneel/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
.Erik. schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:22:
Voor het eerst dat ik 700Wp panelen zien, dacht dat mijn 560Wp al bijzonder waren:
https://solar.frl/product...-black-700wp-zonnepaneel/
Bullshit spec's, 700Wp is het verhaal maar de NOCT waarde is 534Wp, NOCT waarde is meer real life, vooral in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
rvdgaag schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:22:
[...]

Bullshit spec's, 700Wp is het verhaal maar de NOCT waarde is 534Wp, NOCT waarde is meer real life, vooral in Nederland.
De NOCT waarde van een JA solar 435wp paneel is 330wp, Deze is 700 STC en 534 stc, beide een factor 0.76. Dus als je het over 430wp panelen kunt hebben, geld dat voor 700Wp ook.

Heb mijn panelen (Ook RESUN) wel een aantal keren 600Wp zien doen, het is dus wel mogelijk maar gewoon redelijk zeldzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12:38
Weet iemand met welke configuratie ik de Deye zonneenergie van omvormers parallel op de grid input kan laten gebruiken om de batterij op te laden, nadat de huisinstallatie voorzien is?

De Deye staat op zero export to CT maar alle extra zonneenergie gaat het net op in plaats van de accu in. Kan de Deye dit wanneer de panelen niet aan de eigen input hangen?

Dat is niet helemaal zero export zoals ik het zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@dev-random Om van gridzijde in accu te krijgen moet de genport op MI staan.

Bij oudere firmware dient in ToU het betreffende tijdsblok de SOC of voltage te staan tot waar je de accu wilt laden.
Met mijn setup die ik heb, maakt bij laatste twee, 1147 & F150 niet uit wat in de time of use staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
Domba schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:15:
@dev-random Om van gridzijde in accu te krijgen moet de genport op MI staan.

Bij oudere firmware dient in ToU het betreffende tijdsblok de SOC of voltage te staan tot waar je de accu wilt laden.
Met mijn setup die ik heb, maakt bij laatste twee, 1147 & F150 niet uit wat in de time of use staat.
Thanks, dit heeft enigszins het gewenste effect.
Veel van de PV opwek gaat richting de accu. Maar er piekt nog regelmatig iets naar buiten en tegelijkertijd neemt de Deye ook wat af van het grid om te laden. Ondanks dat de PV opwek tot enkele tientallen watts stabiel is.

Alsof hij moeite heeft het balanceren van de fases?

De MI op het display geeft ook 0 watt aan, wat logisch is omdat daar niks op aangesloten is.

Doet nieuwere firmware dit stabieler? Deze heeft nog een relatief oude geloof ik.

[ Voor 4% gewijzigd door dev-random op 18-12-2024 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutta B
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14-01 20:11
Hulp bij thuisbatterij laden/ontladen via Deye SUN-20K -SG01HP3-EU via PLC

Beste allemaal,

Voor mijn eindstage moet ik met behulp van een PLC via een RS485 verbinding aan een Deye SUN-20K -SG01HP3-EU een lithium thuisbatterij (van Pylontech) laden en ontladen. Deze batterij is verbonden via CAN aan de omvormer.

Ik kan de registers van de omvormer zelf lezen en schrijven via de PLC. Van de batterij kan ik ook de registers lezen.

Het probleem is dat wat ik ook probeer dat ik de waarden van de thuisbatterij niet kan schrijven vanaf de PLC zodat hij laad of ontlaad. Hij laad/ontlaad naar mijn ervaring compleet uit zichzelf en negeert de requests die ik naar hem stuur.

Mijn vraag is of iemand weet welke registers ik moet schrijven zodat hij kan laden/ontladen. Mogelijk zijn er ook bepaalde instellingen in de omvormer nodig zodat dit kan maar ik kom er niet helemaal uit.

Ik hoor graag of iemand iets weet over dit probleem of mogelijk de oplossing heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
dev-random schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:49:
[...]
Thanks, dit heeft enigszins het gewenste effect.
Veel van de PV opwek gaat richting de accu. Maar er piekt nog regelmatig iets naar buiten en tegelijkertijd neemt de Deye ook wat af van het grid om te laden. Ondanks dat de PV opwek tot enkele tientallen watts stabiel is.

Alsof hij moeite heeft het balanceren van de fases?

De MI op het display geeft ook 0 watt aan, wat logisch is omdat daar niks op aangesloten is.

Doet nieuwere firmware dit stabieler? Deze heeft nog een relatief oude geloof ik.
Er zijn twee charge parameters, waarvan een max gridcharge is, staan deze wel ruim genoeg?
(max grid charge net iets kleiner dan max charge setting)
De andere mogelijkheid kan zijn dat BMS knijpt vanwege een max setting voor laden of dat er een warning optreedt (bijv cellen zijn niet topbalanced of geen gelijkwaardige cellen/packs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Wat je ziet is dat geen regelruis?
Snelle pieken voor afname en teruglevern naar netaansluiting in paar seconden.
Vanaf FW1135 is dit stabieler, dit heeft niets met de opwek te maken, maar met activeren van MI , waardoor Deye meer parameters heeft om in de gaten te houden en veel vaker te laat reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
Domba schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:31:
[...]

Er zijn twee charge parameters, waarvan een max gridcharge is, staan deze wel ruim genoeg?
(max grid charge net iets kleiner dan max charge setting)
De andere mogelijkheid kan zijn dat BMS knijpt vanwege een max setting voor laden of dat er een warning optreedt (bijv cellen zijn niet topbalanced of geen gelijkwaardige cellen/packs)
Accupacks zijn gebalanceerd en kan het maximale laadvermogen van de Deye goed aan.
Max charge is 240 en grid charge 200.

Is de ToU power nog van invloed? Al zou die met 8000 ook ruim genoeg moeten zijn voor de 4kW PV die ik vandaag heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
als ik nu na de nieuwe update de MPTT scan optie aanvink krijg ik een storingsmelding in het display.

HIj scant de CT's en geeft aan dat er geen data is, klopt ook want ik gebruik een externe modbus meter Eastron en die werkt uit de kunst.

Daarnaast is er nog een optie om meter2 aan te zetten ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
Domba schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:36:
Wat je ziet is dat geen regelruis?
Snelle pieken voor afname en teruglevern naar netaansluiting in paar seconden.
Vanaf FW1135 is dit stabieler, dit heeft niets met de opwek te maken, maar met activeren van MI , waardoor Deye meer parameters heeft om in de gaten te houden en veel vaker te laat reageert.
Klinkt aannemelijk, ik ga straks eens kijken welke firmware er nu op staat.

Wat is tegenwoordig de veiligste upgrade route? Gewoon zelf firmware uploaden of door support kanalen laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
rvdgaag schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:52:
als ik nu na de nieuwe update de MPTT scan optie aanvink krijg ik een storingsmelding in het display.
MPTT geeft bij mij geen fout melding
HIj scant de CT's en geeft aan dat er geen data is, klopt ook want ik gebruik een externe modbus meter Eastron en die werkt uit de kunst.
CT self check geeft ook bij mij foutmelding , maar geen vermelding in log (ik heb alleen CT's)
Daarnaast is er nog een optie om meter2 aan te zetten ???
Geen idee
(zuiver een gok misschien een extra meter voor als de PV opwek op load is aangesloten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
dev-random schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:59:
[...]
Klinkt aannemelijk, ik ga straks eens kijken welke firmware er nu op staat.

Wat is tegenwoordig de veiligste upgrade route? Gewoon zelf firmware uploaden of door support kanalen laten doen?
via cloud krijg je waarschijnlijk de laatste C04b/F150
Tot nu toe niets op aan te merken en als er bug in zouden zitten, dan zijn die vaak heel specifiek voor een bepaalde setup en gebruiks manier.

Off-line is wel te doen
Maar je moet wel echt geduld hebben, trek tenminste een uur ervoor uit
de laatste C04b/F150 duurt namelijk echt heel lang en dubbel check dat je in rondje in midden op touchscreen ook weer "on" hebt en status led ook normal, voor de volgende stap.
Het kan zijn dat je ook eerst dongle firmware moet updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
Domba schreef op woensdag 18 december 2024 @ 15:21:
[...]

via cloud krijg je waarschijnlijk de laatste C04b/F150
Tot nu toe niets op aan te merken en als er bug in zouden zitten, dan zijn die vaak heel specifiek voor een bepaalde setup en gebruiks manier.

Off-line is wel te doen
Maar je moet wel echt geduld hebben, trek tenminste een uur ervoor uit
de laatste C04b/F150 duurt namelijk echt heel lang en dubbel check dat je in rondje in midden op touchscreen ook weer "on" hebt en status led ook normal, voor de volgende stap.
Het kan zijn dat je ook eerst dongle firmware moet updaten.
Met het risico op domme vragen, hoe kan ik via de cloud updaten?

/Ik begrijp dat ik een whatsapp contact nodig heb?

[ Voor 3% gewijzigd door dev-random op 18-12-2024 16:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GridGenie
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19-12-2024
rvdgaag schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:43:

Kleine voorstelronde dan maar hier...
Wellicht heeft eenieder er iets aan, maar wij zijn al een kleine 5 jaar dealer en installateur van Deye.
Mocht iemand verlegen zitten om firmware updates van diverse typen, problemen of vragen hebben stel ze gerust.

Wij hebben GridGenie als plug en play systeem op de plank en is leverbaar. Tevens alle soorten omvormers op voorraad en alle randapparatuur eveneens.
https://www.slimmedingen.nl/thuisbatterij/

Zelf installeren we ongeveer een 150 Deye omvormers per jaar varierend van 3.6 enkelfasig laagvoltage tot 500kW hoogvoltage (10 parallel).
Battery connected galvanisch gescheiden systemen doen wij door Deye Hoogvoltage (BOS-G) te koppelen middels een CanBus-repeater naar multiple inverters toe. Hiermee kun je grid / aggregaat of grid / grid koppelingen bewerkstelligen.

Any question... shoot!
P.s.
Ik lees de mail vaker dan Tweakers; info@slimmedingen.nl of info@gridgenie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
GridGenie schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:43:
[...]

Kleine voorstelronde dan maar hier...
Wellicht heeft eenieder er iets aan, maar wij zijn al een kleine 5 jaar dealer en installateur van Deye.
Mocht iemand verlegen zitten om firmware updates van diverse typen, problemen of vragen hebben stel ze gerust.

Wij hebben GridGenie als plug en play systeem op de plank en is leverbaar. Tevens alle soorten omvormers op voorraad en alle randapparatuur eveneens.
https://www.slimmedingen.nl/thuisbatterij/

Zelf installeren we ongeveer een 150 Deye omvormers per jaar varierend van 3.6 enkelfasig laagvoltage tot 500kW hoogvoltage (10 parallel).
Battery connected galvanisch gescheiden systemen doen wij door Deye Hoogvoltage (BOS-G) te koppelen middels een CanBus-repeater naar multiple inverters toe. Hiermee kun je grid / aggregaat of grid / grid koppelingen bewerkstelligen.

Any question... shoot!
P.s.
Ik lees de mail vaker dan Tweakers; info@slimmedingen.nl of info@gridgenie.nl
Als je dit serieus in de markt wil zetten kun je vast ook je voordeel doen met een aantal kritische vragen..

T.o.v. de basis functionaliteit van iedere hybride (accu) omvormer springt hier vooral handelen op de EPEX markt er uit.

Waarom zou ik up front het equivalent van bijna 10 jaar dezelfde functionaliteit in abbonement vorm neertellen, met als risico dat er als particulier over twee jaar (zonder salderen) geen verdienmodel meer is en mijn energieleverancier aangekondigd heeft dezelfde signalen gratis aan te willen bieden aan haar kanten?

Los daarvan waag ik te betwijfelen of de afzetmarkt onder tweakers met een (zelf geïnstalleerde) Deye, die niet zelf een RS485 aansturing willen knutselen en voorzien van goed verkrijgbare logica, heel groot is :|

[ Voor 6% gewijzigd door dev-random op 18-12-2024 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
dev-random schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:27:
[...]

Als je dit serieus in de markt wil zetten kun je vast ook je voordeel doen met een aantal kritische vragen..

T.o.v. de basis functionaliteit van iedere hybride (accu) omvormer springt hier vooral handelen op de EPEX markt er uit.

Waarom zou ik up front het equivalent van bijna 10 jaar dezelfde functionaliteit in abbonement vorm neertellen, met als risico dat er als particulier over twee jaar (zonder salderen) geen verdienmodel meer is en mijn energieleverancier aangekondigd heeft dezelfde signalen gratis aan te willen bieden aan haar kanten?

Los daarvan waag ik te betwijfelen of de afzetmarkt onder tweakers met een (zelf geïnstalleerde) Deye, die niet zelf een RS485 aansturing willen knutselen en voorzien van goed verkrijgbare logica, heel groot is :|
Zelf controle houden in plaats van de controle uit handen geven lijkt me sowieso een hele goeie.
Ik vind hem ook stevig aan de prijs (kan bijna 15 jaar GBB van betalen) maar geloof zeker dat er een markt voor is. Nederlands, ziet er praktisch, simpel en logisch uit (GBB kost echt even tijd om aan te wennen en soms blijven de juiste settings even zoeken).
Mooie app, altijd goed :P
Lokaal tov via de solarman servers en zeker een mooi voordeel (wederom minder afhankelijk, eigen controle).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Rutta B schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:24:
Hulp bij thuisbatterij laden/ontladen via Deye SUN-20K -SG01HP3-EU via PLC

Beste allemaal,

Voor mijn eindstage moet ik met behulp van een PLC via een RS485 verbinding aan een Deye SUN-20K -SG01HP3-EU een lithium thuisbatterij (van Pylontech) laden en ontladen. Deze batterij is verbonden via CAN aan de omvormer.

Ik kan de registers van de omvormer zelf lezen en schrijven via de PLC. Van de batterij kan ik ook de registers lezen.

Het probleem is dat wat ik ook probeer dat ik de waarden van de thuisbatterij niet kan schrijven vanaf de PLC zodat hij laad of ontlaad. Hij laad/ontlaad naar mijn ervaring compleet uit zichzelf en negeert de requests die ik naar hem stuur.

Mijn vraag is of iemand weet welke registers ik moet schrijven zodat hij kan laden/ontladen. Mogelijk zijn er ook bepaalde instellingen in de omvormer nodig zodat dit kan maar ik kom er niet helemaal uit.

Ik hoor graag of iemand iets weet over dit probleem of mogelijk de oplossing heeft
Volgens mij is de inverter/omvormer leidend of er geladen/ontladen gaat worden toch :?
Je zal dus de Deye de juiste info moeten aanleveren om te gaan laden/ontladen en de accu volgt wel lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dev-random
ybos schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:42:
[...]

Zelf controle houden in plaats van de controle uit handen geven lijkt me sowieso een hele goeie.
Ik vind hem ook stevig aan de prijs (kan bijna 15 jaar GBB van betalen) maar geloof zeker dat er een markt voor is. Nederlands, ziet er praktisch, simpel en logisch uit (GBB kost echt even tijd om aan te wennen en soms blijven de juiste settings even zoeken).
Mooie app, altijd goed :P
Lokaal tov via de solarman servers en zeker een mooi voordeel (wederom minder afhankelijk, eigen controle).
Eens op een aantal punten, maar dit is in mijn ogen geen lokale controle. Gebaseerd op de aanname dat dit niet meer is dan een gateway die afhankelijk is van centrale aansturing/markt analyse.

En als het dat toch is vraag ik me af hoe lang het duurt voordat iemand de content van de SD online zet en iedereen hetzelfde kan realiseren met vrij verkrijgbare hardware ;)

[ Voor 9% gewijzigd door dev-random op 18-12-2024 18:50 ]

• Domba
@dev-random @ybos Je hebt eigenlijk altijd EPEX uurprijzen nodig voor de sturing

Of nu het nog kan wil handelen of voor 100% eigenverbruik voor tijdens wintertijd alleen al om de 3-4 laagste uren om te laden en zomertijd om wat je niet nodig hebt tijdens 3 duurste uur terug te leveren.

Of dat nu via api inleest, of manueel via copy/paste de 24 uurpijzen toevoegd vanuit je smartphone.

Als het om de GridGenie EMS Deye gaat, gaat het om de startegie en wat die meer in huis heeft dan bijv Solar-assistant, die blijft ook niet werken zonder internet
(bij mij is buitengebied en glasvezel niet zo'n geweldige combi, landbouwmachines tot wel 60ton die hebben geen afrit nodig om de akker op en af te rijden en dat is niet altijd bevorderlijk voor alle kabels in de grond langs de weg)

• dev-random
@Domba , jij hebt ook Seplos BMS aan de Deye toch?
Werkt de Deye BMS port met pylon CAN protocol naar de Seplos BMS gelijktijdig met Modbus ESPHome aansturing?

• Domba
dev-random schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:41:
@Domba , jij hebt ook Seplos BMS aan de Deye toch?
Werkt de Deye BMS port met pylon CAN protocol naar de Seplos BMS gelijktijdig met Modbus ESPHome aansturing?
Ja voor een eigenverbruik setup.

Begin met een modbus adres van Deye die anders is dan 0
Er is een flinke maar, als je een ESP home complete code set gebruikt die werkt voor FW1140 of eerder kan je met FW:1147 en FW:F150, niet terugleveren.
Ik ben zelf ook nog opzoek naar exacte welk register die anders wordt gebruikt.

Bijv de specfieke Spaanse mode op gegeven moment bij is gekomen, dat is 8ste bit van een register, die ongebruikt was de overige worden gebruikt voor de weekdagen van het register.
(ik ben dan weten gekomen dat voor Spain mode is, maar geen idee wat dat is)

• CORVETTE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 18:42

CORVETTE

---- American V8 ---

Hoi ik sta op het punt deze te kopen ( eerste omvormer ) SUN-15K-SG01HP3-EU-AM2 15kW

Nu is mij verteld een aantal maanden geleden dat er nieuwe types op de markt kwamen van Deye. Is dat deze ook ?

En is dat een goede ? Ik zit in Nederland.

zoveelste slachtoffer van Casema................... :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaario
dev-random schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:47:
Weet iemand met welke configuratie ik de Deye zonneenergie van omvormers parallel op de grid input kan laten gebruiken om de batterij op te laden, nadat de huisinstallatie voorzien is?

De Deye staat op zero export to CT maar alle extra zonneenergie gaat het net op in plaats van de accu in. Kan de Deye dit wanneer de panelen niet aan de eigen input hangen?

Dat is niet helemaal zero export zoals ik het zoek.
Ik gebruik ook zero export en heb niets op de gen port aangesloten, met de volgende settings in genport use laad hij de accu met aan de gridzijde aangesloten pv.

ik ga het ook eens proberen met mi aangevinkt zoals domba zegt.

had eerst ook hetzelfde probleem. met vinkje ac couple uit gooit hij alles het net op ondanks zero export to ct.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SpB-35FgAJv5KfloeN7HPCwjbr4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RcZQ27vEmGmhktU2BVrFYQnG.jpg?f=fotoalbum_large

• Domba
Weet iemand wat
-Spaanse GM mode/model is?
-Spaanse BU model ?

(bit 2 en bit 3 van modbus adres 172-177)

Als je voor modbus adres 146, onder staande code gebruikt met FW-1147/FW-F150 blokkeert dat sell first als of je als een advanced peakshaving activeert

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  - platform: modbus_controller
    use_write_multiple: true
    modbus_controller_id: ${modbus_controller_id}
    name: ${device_type}-Time of Use 
    id: ${device_type}_Time_of_Use
    register_type: holding
    address: 146
    bitmask: 1
    entity_category: config
    icon: "mdi:toggle-switch"

Voor zover ik bij elkaar krijg voor het UWORD is
bit 0 een enable/disable voor ... ?? (FW1135 is dat ToU)
bit 1 maandag
.
bit 7 vrijdag
bit 8 Spaanse mode

Of dat door gebruik van bitmask ook bit 8 verandert?
Ook de HMI geeft mij geen clue

Als ik TuO / 146 uit de esphome yaml schrap kan ik gewoon met de tijdsblokken terugleveren

Edit: om van de blokkering af te komen , de ESP uit en/of code aanpassen en de Deye 5 minuten spanningsloos , grid en accu onderbreken.

[ Voor 6% gewijzigd door Domba op 19-12-2024 20:08 ]

• Domba
@vlaario Je scherm ziet net iets eranders uit dan bij mij, welk model heb je ?

Ik krijg het niet voor elkaar met HMI 1001-C04b & MAIN 2005-F150-1807

Enkel met mi activeren

Pagina: 1 ... 26 ... 44 Laatste