Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 23 ... 46 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy55
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 30-09 11:27
Domba schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:02:
@Chevy55 Probeer het eens zonder asymmetrie phase feeding, niet dat een firmware is die de interne CT's gebruikt (LD) om evenveel op alle fase het zelfde vermogen te leveren.

Ben dan wel benieuwd welke firmware op de Deye geinstalleerd is, want meestal is het juist dat Deye niet wil terugleveren.
Ga ik doen

Zal is naar firmware kijken welke er op staat .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:17
Domba schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:02:
@Chevy55 Probeer het eens zonder asymmetrie phase feeding, niet dat een firmware is die de interne CT's gebruikt (LD) om evenveel op alle fase het zelfde vermogen te leveren.

Ben dan wel benieuwd welke firmware op de Deye geinstalleerd is, want meestal is het juist dat Deye niet wil terugleveren.
Inderdaad, ik vermoed een van de ct's verkeerd?

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chevy55
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 30-09 11:27
Probleem gevonden , l2 en l3 van de 3 fase zijn in de loods waar de omvormer hangt omgedraaid .
In huis rood geel blauw voor de 3 fase hoofdaansluiting , daarna gaat alles over naar zwart van de bedrading , soms wel met bedrukking erop(wit) maar ook soms niets .
Wat een hoofdbrekens had ik hier van , had gewoon mijn zwager(elektricien)meteen moeten vragen om het even te meten , wat l1 2 en 3 is, die woont 150km weg helaas .
Dus de ct's van l2 en l3 omgewisseld in huis en het was klaar .
Schijnbaar was dat de reden om max te gaan terugleveren , en dat snap ik nu wel .
In de schuur zaten stickers onder de afdekking van smeltzekeringen l1 l2 l3 dat heeft me mooi op het verkeerde been gezet .

Dank voor de suggesties !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxitaxi3
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21-01 13:43
hi allen,

Ik ben aan het afstuderen voor mijn opleiding waarin ik een EMS aan het maken ben welke onder andere een accu, warmtepomp, airco en laadpaal aanstuur doormiddel van een PLC. Ik heb beschikking over een Deye 20k inverter met pylontech force h1 accu. 14kw.

De Deye omvormer moet ik via modbus rtu benaderen om hem aan te sturen en uit te lezen. aan de omvormer zit een inline kwh meter gekoppeld van eastron om het verbruik van het pand uit te lezen. Nu is de modbusregister lijst van deye nogal onduidelijk, door half engels en half chinees te zijn. daarom mijn vraag:

Weet iemand welke registers je moet benaderen op de omvormer om de eastron meter uit te lezen, dus bijvoorbeeld de actuele stroom per fase of vermogen per fase? ik kom er helaas niet aan uit en het moet me toch wel mogelijk lijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:34
Ben eens benieuwd naar de configuraties hier, en wie jkbms, deye en gbb combineert.

Ik zal asap een tabel proberen te maken van elke user, ik trap ff af :)

Inverter: Deye 12kw 3phase hybrid lv
Inverter fw: 2005-1147-1807 hmi 1001-C049
Accus: 3x 17kwh van elk 16 cellen mb30/mb31
Bms: 3x 200A JK inverter bms
Bms fw: master 15.26 slave1 15.29 en slave2 15.26
Accu inverter sturing : vbatt, %batt of lithium (canbus): lithium canbus

Bij 3.449v geven de bsmsen 100% soc reset. Dat gaat tot nu toe goed. Ik moet nog enkele dagen monitoren hoe de soc zich gaat houden/ontwikkelen. Als de soc drift te hoog is kan ik nog wat met andere JK fw stoeien of overgaan op %batt.

Nog wat settings voor de volledigheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AyjqXnmYclUimQpQq3Iegmm7w6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PnrJknigCteCBc783hI1fHMO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugtiOwcp6ZTf2BrUVG6HRNfunCY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A7IXWSwtJOJWve0rWLZqr2Oj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSAGE2dku116shvb2LxIZMEiCfs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/laqUGXYTukEL32KqBc5XbVnc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lE7M5PSS4xlbP4JXZCEoMEsU5ik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cHLOcDxdkPU6EZXmNwg8a3ap.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCGnVNdieGLzn0UXPVWUtr4InZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0CS7Wl4LekZkMAelUROtpssS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwfQTtsNgrw56dMIsIFo0_Zw0UU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ft6psVT6uX8HW3U0RSuEA1xG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjikLzWQya10phh2L-C_6I_3QkI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KKXnsGj7MCxlQOvCv6s6I21O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abHXu6a_mnmTU134vvvWuepDoPk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WmTm5e6Z7BXflXJhfunlNrSb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d01q_FgufKV7jt5X50i6eT7wO0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t198YzU0MYoTq6DQqlyuVykA.jpg?f=fotoalbum_large

De pack b en c, zeg maar slave1 en slave2, hebben delzefde settings. Maar dus, nu nog, niet allemaal dezelfde JK fw. Ik wacht momenteel op 15.33, daar zou eea nog wat geoptimaliseerd zijn...

Setup, nu eindelijk helemaal klaar :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7myYrCikL4D5OsXaILNH9N7QnE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DfRCUMYEjvsJsqCPH9KCJ33Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dw_PGZ3Ek5Z-r_hVC0yKSdUO6i4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hkTCcU1G6ivSPfzif38e9fJb.jpg?f=fotoalbum_large

En de digitale snufjes shots (SA, HA, GBB)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5EOldZsVCqeYo7GpgSxpjZeatI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0vX55cxqH094f5GJwoIG1XKv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m6WA1z57r1eupwWHcXCi09Fj45s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/24WtZIQEbEPYAXqw6G8h52E3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qldxckxf0ASzTxSfP9tl78aN2F4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OMqKxcBpDCMweCq54p1ZkV7y.png?f=fotoalbum_large

Overigens heb ik in HA enkele automations ingesteld; zodra lowest cell voltage onder 2.6 = alarm melding op de gsm, net als highest cell voltage boven 3.5v. En battery temp alarmen, onder 10 graden en boven 30-35 graden komen er ook meldingen binnen.

[ Voor 92% gewijzigd door PCJR op 18-10-2024 13:13 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:58
@maxitaxi3 Als je de Eastron wilt uitlezen, waarom via de Deye, waarom niet rechtstreeks?

https://www.eastroneurope...DM630_MODBUS_Protocol.pdf

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxitaxi3
@Domba Omdat dat in mijn ogen wat eenvoudiger is, dan heeft de omvormer zelf ook nog zicht op het opwek/verbruik

zo kan ik de meter op de meter port aansluiten en mijn modbus rtu lijn op de rs458 port

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OpGj9oFQFTXoJ5nauLRmnKDGE18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zMfyHWaSUgoFi9GE7uzcHBd4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 67% gewijzigd door maxitaxi3 op 18-10-2024 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
maxitaxi3 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:46:
@Domba Omdat dat in mijn ogen wat eenvoudiger is, dan heeft de omvormer zelf ook nog zicht op het opwek/verbruik

zo kan ik de meter op de meter port aansluiten en mijn modbus rtu lijn op de rs458 port

[Afbeelding]
De meest recente die ik op I-net ben tegen gekomen waar HV voor AM2 modelen in verwerkt is.
Ik heb LV's, kan het niet checken 622-625

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxitaxi3
hoe heb je die 240A charge/discharge bepaalt als ik mag vragen? en heb je een schema gemaakt voor laden/ontladen of gebeurt dat automatisch?
PCJR schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:36:
Ben eens benieuwd naar de configuraties hier, en wie jkbms, deye en gbb combineert.

Ik zal asap een tabel proberen te maken van elke user, ik trap ff af :)

Inverter: Deye 12kw 3phase hybrid lv
Inverter fw: 2005-1147-1807 hmi 1001-C049
Accus: 3x 17kwh van elk 16 cellen mb30/mb31
Bms: 3x 200A JK inverter bms
Bms fw: master 15.26 slave1 15.29 en slave2 15.26
Accu inverter sturing : vbatt, %batt of lithium (canbus): lithium canbus

Bij 3.449v geven de bsmsen 100% soc reset. Dat gaat tot nu toe goed. Ik moet nog enkele dagen monitoren hoe de soc zich gaat houden/ontwikkelen. Als de soc drift is hoog is kan ik nog wat met andere fw stoeien of overgaan op %batt.

Nog wat settings voor de volledigheid.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De pack b en c, zeg maar slave1 en slave2, hebben delzefde settings. Maar dus, nu nog, niet allemaal dezelfde JK fw. Ik wacht momenteel op 15.33, daar zou eea nog wat geoptimaliseerd zijn...

Setup, nu eindelijk helemaal klaar :)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxitaxi3
Thx! wat bedoel je met hv lv (highlowvoltage)?
Domba schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:55:
[...]

De meest recente die ik op I-net ben tegen gekomen waar HV voor AM2 modelen in verwerkt is.
Ik heb LV's, kan het niet checken 622-625

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
maxitaxi3 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:01:
hoe heb je die 240A charge/discharge bepaalt als ik mag vragen? en heb je een schema gemaakt voor laden/ontladen of gebeurt dat automatisch?

[...]
Hoger gaat ie niet :+ :+

Elke bms mag 100A doen. Dus 300A totaal. Maar de Deye kan max 240. Als 1 bms zegt accu vol dan stuurt de canbus een current limit van 200A naar de Deye. Als je geen canbus communicatie hebt gaat het ook wel goed schijnbaar, maar heb ik nog geen ervaring mee.

Ik dacht als 2 packs vol zijn, en 1 kan nog laden, dan zou ie opeens 240A voor de kiezen kunnen krijgen en vliegt de bms in ocp.

Dan valt dat pack ook uit en heb je niks meer. Maar blijkbaar zijn alle packs tegelijk, logisch, tegen leeg of vol aan en gaat automatisch de current wat omlaag. De Deye moet dan zo ingesteld staan dat leeg = net geen uvp trigger en vol is net geen ovp trigger :)

TOU tabel of schema zoals je zegt, dat gaat hier automatisch via GBBoptimizer.

[ Voor 4% gewijzigd door PCJR op 18-10-2024 13:05 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
maxitaxi3 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:03:
Thx! wat bedoel je met hv lv (highlowvoltage)?
[...]
LV = low voltage opslag <60V onbeperkt uitbreidbaar ((master)BMS is bepalend hoeveel
HV= high voltage
in type nummer heb je ook een bijv SG04- LP3-EU of SG01- HP3-EU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:21
PCJR schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:04:
[...]

Hoger gaat ie niet :+ :+

Elke bms mag 100A doen. Dus 300A totaal. Maar de Deye kan max 240. Als 1 bms zegt accu vol dan stuurt de canbus een current limit van 200A naar de Deye. Als je geen canbus communicatie hebt gaat het ook wel goed schijnbaar, maar heb ik nog geen ervaring mee.

Ik dacht als 2 packs vol zijn, en 1 kan nog laden, dan zou ie opeens 240A voor de kiezen kunnen krijgen en vliegt de bms in ocp.

Dan valt dat pack ook uit en heb je niks meer. Maar blijkbaar zijn alle packs tegelijk, logisch, tegen leeg of vol aan en gaat automatisch de current wat omlaag. De Deye moet dan zo ingesteld staan dat leeg = net geen uvp trigger en vol is net geen ovp trigger :)

TOU tabel of schema zoals je zegt, dat gaat hier automatisch via GBBoptimizer.
Wat voor aansluiting heb je :? Ik loop wel tegen wat beperkingen aan. Als de accu vol gaat laden gaat dat met 200A tegen de 11kW (ongeveer meen ik). Als dan ook de warmtepomp aanslaat, of de elektrische auto gaat laden kost dat de hoofdzekering (autolader heeft hier geen loadbalancing).
Ik zit hier op 3x25A en heb een domme WP (helaas) van 3kW elektrisch. Daarom heb ik het laden van de accu begrenst op 7kW zodat er wat ruimte is om de auto met 5kW te laden en andere zaken.
Ontladen heb ik op 200A gezet zodat de accu's fluitend hun werk doen, allen onder de 70A en daarmee blijft de temperatuur netjes onder de 30 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
ybos schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:50:
[...]

Wat voor aansluiting heb je :? Ik loop wel tegen wat beperkingen aan. Als de accu vol gaat laden gaat dat met 200A tegen de 11kW (ongeveer meen ik). Als dan ook de warmtepomp aanslaat, of de elektrische auto gaat laden kost dat de hoofdzekering (autolader heeft hier geen loadbalancing).
Ik zit hier op 3x25A en heb een domme WP (helaas) van 3kW elektrisch. Daarom heb ik het laden van de accu begrenst op 7kW zodat er wat ruimte is om de auto met 5kW te laden en andere zaken.
Ontladen heb ik op 200A gezet zodat de accu's fluitend hun werk doen, allen onder de 70A en daarmee blijft de temperatuur netjes onder de 30 graden.
3x25, is 17kw he. 12kw voor de deye, blijft nog 5kw over voor ander spul. Wp trekt dat voorlopig niet. Een een minuut 30A op een fase is ook geen ramp, die automaten vliegen er niet meteen uit. Als ik oven, koffie, waterkoker, inductieplaat tegelijk aanheb, hou ik de vermogens wel ff in t oog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
PCJR schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:52:
[...]

3x25, is 17kw he. 12kw voor de deye, blijft nog 5kw over voor ander spul. Wp trekt dat voorlopig niet. Een een minuut 30A op een fase is ook geen ramp, die automaten vliegen er niet meteen uit. Als ik oven, koffie, waterkoker, inductieplaat tegelijk aanheb, hou ik de vermogens wel ff in t oog
Owja, vergat ik te vertellen, tijdelijk zit de schuur in zijn geheel op een 20A automaat. dus Deye 12kW, 3kW warmtepomp en 11kW autolader :X
Kabel van load terug naar de meterkast is al aangesloten (dus alle 1 fase van het gehele huis zit al achter de Deye, ik had 3 aardleks in de meterkast en die zitten allen achter een eigen fase van de Deye).
De kabel als voeding naar de Deye ligt er al maar moet ik nog aansluiten. Jammer dat werk zoveel vrije tijd kost ;)
Het is hier nog work in progress, het draait, maar nog wel in "proefopstelling" (lees, veilige puinhoop in de schuur :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Het zou top zijn als de Deye Dynamisch zijn laadstroom dynamisch aan zou kunnen passen.
Deye heeft tenslotte CT's op de inkomende voeding. Het zou toch vrij makkelijk in de firmware op te nemen moeten zijn :? Maximaal opgenomen vermogen door CT's is x, dus jij mag max laden tot x kW.
Dan kan je gewoon alles aanzetten en de Deye houdt rekening met laden dat de hoofdzekering niet overbelast kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
ybos schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:40:
Het zou top zijn als de Deye Dynamisch zijn laadstroom dynamisch aan zou kunnen passen.
Deye heeft tenslotte CT's op de inkomende voeding. Het zou toch vrij makkelijk in de firmware op te nemen moeten zijn :? Maximaal opgenomen vermogen door CT's is x, dus jij mag max laden tot x kW.
Dan kan je gewoon alles aanzetten en de Deye houdt rekening met laden dat de hoofdzekering niet overbelast kan worden.
Is dit niet de setting Grid peak shaving optie, of max sell power?
Lijkt em dat 1 van deze 2 toch doet wat je wil idd. Accu vermogen terug schroeven als je de kookplaat aanzet en je komt nabij je max 3x25A vermogen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYcrw0k8E2KcSeprMqYDgNfqg0A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hXflRY4j9NSOxvzTA2NSWjrP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
ybos schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:56:
[...]

Owja, vergat ik te vertellen, tijdelijk zit de schuur in zijn geheel op een 20A automaat. dus Deye 12kW, 3kW warmtepomp en 11kW autolader :X
Kabel van load terug naar de meterkast is al aangesloten (dus alle 1 fase van het gehele huis zit al achter de Deye, ik had 3 aardleks in de meterkast en die zitten allen achter een eigen fase van de Deye).
De kabel als voeding naar de Deye ligt er al maar moet ik nog aansluiten. Jammer dat werk zoveel vrije tijd kost ;)
Het is hier nog work in progress, het draait, maar nog wel in "proefopstelling" (lees, veilige puinhoop in de schuur :+ )
De teruglevering kan je regelen met max sell power en laden met peakshaving, alleen vergeet deze niet uit te schakelen als je wilt terugleveren, zijn firmwares versies die niet willen terugleveren als peakshaving aan gevinkt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
PCJR schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:02:
[...]

Is dit niet de setting Grid peak shaving optie, of max sell power?
Lijkt em dat 1 van deze 2 toch doet wat je wil idd. Accu vermogen terug schroeven als je de kookplaat aanzet en je komt nabij je max 3x25A vermogen...
[Afbeelding]
Max sell power is geen probleem, want sell is terugleveren, dat is geen issue.
Peak shaving is volgens mij meer om afname van het net te beperken dmv accu ondersteuning.
Dat is bijvoorbeeld in belgie interessant. Daar word je tegenwoordig afgerekend op je max piek die je uit het net opneemt. Dus je auto met 11kW laden is pittig aan de prijs, als je dan peak shaving instelt op 5kW komt het overige vermogen uit de accu.
Maar, misschien werkt t stiekem ook wel "andersom" inderdaad. Als ik peakshaving op 17kW zet terwijl de accu vol zou moeten laden (9kW zoals nu staat ingesteld) en ik ga de auto laden met 11kW en de Deye laat de laadstroom zakken heb ik wel bereikt wat ik zoek :Y
Mooi om te proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Helaas, peak shaving werkt niet op de manier zoals ik had gehoopt. Zojuist peakshaving ingesteld op 16,5 kW maar hij kijkt daarmee niet naar de energie die door de CT loopt. Daar liep op het moment van de foto ruim 18kW.
Ook kijkt hij bij "buy" naar de belasting op de load terwijl "buy" toch echt het vermogen van de CT zou moeten zijn volgens mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cak0iHQtdi9VG2dyTgGeEKO2jDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BiVfuYcVzIUOdWoNtUQAaZYr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door ybos op 20-10-2024 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@ybos Met de C049/FW1147 kan ik het wel exact regelen met de SUN12-SG04LP3-EU.

Als ik Peakshaving op 12 000W zet, met een licht variabele extra afname van 7000-9000 wisselsnelheid met PV opwek, tussen CT's en grid aansluiting van Deye, de regeling blijft dan binnen 11,7 en 12,1kW
(max setting weet ik niet is >25kW) met een gemiddelde die 100W lager is dan ingestelde peakshaving
(zou een langere meeting moeten doen voor hoger nauwkeurig dan +/- 10W voor gemiddelde)

Edit: Wat misschien een verschil kan zijn ik gebruik de minder gebruikelijke BATT 1st priority setting

[ Voor 10% gewijzigd door Domba op 20-10-2024 15:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thepawn
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04:42
De grid peak shaving-functie werkt geweldig voor mij. Op het goedkoopste moment van de dag maximaliseer ik regelmatig mijn 3x25A-aansluiting: ik laad de elektrische auto op 3 fasen, laad de Deye-batterijen op en laat meerdere apparaten tegelijkertijd draaien. Als de belasting op het net hoger is dan de instelling, stopt de Deye met het opladen van de batterijen en ontlaadt ze in plaats daarvan om (tijdelijk) de belasting te ondersteunen. Zo vermijd ik de hogere kosten van een 3x35A-aansluiting.

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtv6
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:14
Leuk dit topic, heb een 30 pagina's gelezen nu, nog leesvoer dus, hoewel de afkortingen het wat lastig maken soms.
Deze week krijg ik zonnepanelen 6,5 kWp en 9,6 kWh accu van V-TAC en een Deye hybride omvormer.
Alles wordt helaas door een installateur gemonteerd. Of misschien ook wel een voordeel.
Ik woon in Polen dus iets andere regels, geen saldering, zelfs niet tussen de fasen. Ook valt hier de spanning wel eens uit, niet aan de orde van de dag, maar vaker dan in NL.
Het nood/eilandbedrijf is dan ook zeer gewenst, mede doordat ik buiten een stroomaansluiting geen enkele nutsvoorziening heb, zelfs geen water of riolering, of internet, en zonder versterker ook geen telefoon, dus stroomvoorziening belangrijk.
Tot zover de introductie, vraagje, ik heb de installateur gevraagd of het mogelijk is de boiler (legionellarun) te activeren als accu vol is en voldoende opbrengst van panelen.
Antwoord ja dat kan mits 3 fase element en dan moet dit op de generatoraansluiting.
Is dit echt enige mogelijkheid, ik heb nu een 230V element in de boiler, gezien de omvormer prima overweg kan met ongelijk verbruik per fase vind ik dit wat vreemd.
Mijn vraag was ook of ik melding krijg als het net weg valt, dat zou niet zo zijn. Gezien ik een warmtepomp heb zou ik dat liever weten, dan kan ik die uitzetten tijdens spanningsuitval.
Ja beetje andere situatie dan in NL, maar wil spaarzaam omgaan met de energie in de accu. Graag hou ik internet, telefoon en water overeind.
Als het niet simpel in de omvormer kan, zijn er dan andere opties.
Oke veel vragen van een leek (werktuigbouw achtergrond)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@gtv6 Wat is het vermogen van het huidige element in de boiler en wat voor boiler is het electrisch/wpb?

Met externe sturing zijn er meer mogelijkheden met een (relais / week-schakelklok) of bijv tuya fingerbot/touchbot die knop bedient met in de app schedule 1x per week in de middag omdat het niet elke dag hoeft.
Intern is er de mogelijkheid voor de GEN/MI uit/ingang die nog een 3e optie van dedicated load , die pas actief wordt als accu vol is en dat zal snel zijn daar je maar 1,5 x kWp aan accu hebt.

lijkt erop dat installateur ngedachte heeft met 3 fase element de normale verwarming over te nemen met PV-opwek overschot te benutten en deze niet terug te leveren, wat dan later in de middag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Domba schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 15:18:
@ybos Met de C049/FW1147 kan ik het wel exact regelen met de SUN12-SG04LP3-EU.

Als ik Peakshaving op 12 000W zet, met een licht variabele extra afname van 7000-9000 wisselsnelheid met PV opwek, tussen CT's en grid aansluiting van Deye, de regeling blijft dan binnen 11,7 en 12,1kW
(max setting weet ik niet is >25kW) met een gemiddelde die 100W lager is dan ingestelde peakshaving
(zou een langere meeting moeten doen voor hoger nauwkeurig dan +/- 10W voor gemiddelde)

Edit: Wat misschien een verschil kan zijn ik gebruik de minder gebruikelijke BATT 1st priority setting
Na een nachtje overdenken:
Ik heb bij mij de instelling zero export to load ipv zero export to ct aanstaan om zo te voorkomen dat de auto of warmtepomp mn accu leegtrekt. Misschien dat dat eea in de war gooit met peak shaving :? Want in een latere reactie dan de mijne een voorbeeld exact wat ik zoek: tijdelijk laden verlagen of zelfs stoppen om overbelasting van de hoofdzekering te voorkomen. Huiswerk dus :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
gtv6 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:05:
Leuk dit topic, heb een 30 pagina's gelezen nu, nog leesvoer dus, hoewel de afkortingen het wat lastig maken soms.
Deze week krijg ik zonnepanelen 6,5 kWp en 9,6 kWh accu van V-TAC en een Deye hybride omvormer.
Alles wordt helaas door een installateur gemonteerd. Of misschien ook wel een voordeel.
Ik woon in Polen dus iets andere regels, geen saldering, zelfs niet tussen de fasen. Ook valt hier de spanning wel eens uit, niet aan de orde van de dag, maar vaker dan in NL.
Het nood/eilandbedrijf is dan ook zeer gewenst, mede doordat ik buiten een stroomaansluiting geen enkele nutsvoorziening heb, zelfs geen water of riolering, of internet, en zonder versterker ook geen telefoon, dus stroomvoorziening belangrijk.
Tot zover de introductie, vraagje, ik heb de installateur gevraagd of het mogelijk is de boiler (legionellarun) te activeren als accu vol is en voldoende opbrengst van panelen.
Antwoord ja dat kan mits 3 fase element en dan moet dit op de generatoraansluiting.
Is dit echt enige mogelijkheid, ik heb nu een 230V element in de boiler, gezien de omvormer prima overweg kan met ongelijk verbruik per fase vind ik dit wat vreemd.
Mijn vraag was ook of ik melding krijg als het net weg valt, dat zou niet zo zijn. Gezien ik een warmtepomp heb zou ik dat liever weten, dan kan ik die uitzetten tijdens spanningsuitval.
Ja beetje andere situatie dan in NL, maar wil spaarzaam omgaan met de energie in de accu. Graag hou ik internet, telefoon en water overeind.
Als het niet simpel in de omvormer kan, zijn er dan andere opties.
Oke veel vragen van een leek (werktuigbouw achtergrond)
Met een Homey of Home assistant is dit vrij makkelijk te maken. Homey is redelijk simpel, home assistant is wat "zwaarder" qua programmeerkennis. Sinds kort is er iemand die inmiddels al een heel aardige Deye app heeft gemaakt voor de Homey. Dan kan je dus met de homey al diverse instellingen aanpassen en ook aan de hand van accupercentage diverse vrij programmeerbare acties starten.
Maar dan gaan we wel aardig de offtopic kant op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Thepawn schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 22:44:
De grid peak shaving-functie werkt geweldig voor mij. Op het goedkoopste moment van de dag maximaliseer ik regelmatig mijn 3x25A-aansluiting: ik laad de elektrische auto op 3 fasen, laad de Deye-batterijen op en laat meerdere apparaten tegelijkertijd draaien. Als de belasting op het net hoger is dan de instelling, stopt de Deye met het opladen van de batterijen en ontlaadt ze in plaats daarvan om (tijdelijk) de belasting te ondersteunen. Zo vermijd ik de hogere kosten van een 3x35A-aansluiting.
Wat is jouw standaard instelling :? Zero export to load, of zero export to CT? (En heb je load aangesloten of niet?)
Want bij mij werkte het niet zoals jij noemt, dus ergens zit een verschil en ik wil dat t bij mij net zo werkt als bij jou ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
ybos schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 14:13:
Helaas, peak shaving werkt niet op de manier zoals ik had gehoopt. Zojuist peakshaving ingesteld op 16,5 kW maar hij kijkt daarmee niet naar de energie die door de CT loopt. Daar liep op het moment van de foto ruim 18kW.
Ook kijkt hij bij "buy" naar de belasting op de load terwijl "buy" toch echt het vermogen van de CT zou moeten zijn volgens mij.

[Afbeelding]
Moet je ff op het ON rondje drukken van het scherm als je in de main screen bent (start screen). In het midden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
ybos schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:02:
[...]
Na een nachtje overdenken:
Ik heb bij mij de instelling zero export to load ipv zero export to ct aanstaan om zo te voorkomen dat de auto of warmtepomp mn accu leegtrekt. Misschien dat dat eea in de war gooit met peak shaving :? Want in een latere reactie dan de mijne een voorbeeld exact wat ik zoek: tijdelijk laden verlagen of zelfs stoppen om overbelasting van de hoofdzekering te voorkomen. Huiswerk dus :Y
Regeltechnisch het verschil tussen export to CT en export to load is welke CT sensoren worden gebruikt voor de sturing, delosse externe of de interne (of wel LD voor zero export to load).

Dit is een workmode en ToU is een aanvullende regeling onder deze workmode, die bepaald welke CT's sensoren gebruikt worden. Als je voor to load gebruikt, dat zijn de interne en die houden dan geen rekening met wat aan gridzijde en voor de slimme meter allemaal gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:48
Ik heb 1 cel in mijn batterij die goed meeloopt wanneer er volop geladen wordt echter bij het ontladen gaat deze veel sneller leeg dan de overige 15 cellen.

Bekabeling, busbars etc heb ik uitvoerig gecontroleerd, cellen zijn top balanced (ook met actieve 4a balancer). Impedantie is ook in lijn met de rest.

Vandaag waren de 15 cellen gemiddeld 3,250 V, deze ene rare maar 2,750 volt waardoor het hele systeem in de beveiliging slaat.

Garantie claimen ?

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 18:05
Ik heb wel interesse in deze afstudeeropdracht. Als je er ook de EPEX, warmtepomp en laadpaal in integreren kan, dan zal je een hoop mensen blij maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtv6
Domba schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:17:
@gtv6 Wat is het vermogen van het huidige element in de boiler en wat voor boiler is het electrisch/wpb?

Met externe sturing zijn er meer mogelijkheden met een (relais / week-schakelklok) of bijv tuya fingerbot/touchbot die knop bedient met in de app schedule 1x per week in de middag omdat het niet elke dag hoeft.
Intern is er de mogelijkheid voor de GEN/MI uit/ingang die nog een 3e optie van dedicated load , die pas actief wordt als accu vol is en dat zal snel zijn daar je maar 1,5 x kWp aan accu hebt.

lijkt erop dat installateur ngedachte heeft met 3 fase element de normale verwarming over te nemen met PV-opwek overschot te benutten en deze niet terug te leveren, wat dan later in de middag is.
Het is een element van 2 kW en zit op halve hoogte in de indirect gestookte boiler (verwarmd door WP)
Echter de WP komt niet hoger dan een 45 graden dus vandaar een element.

Ik kan hier niet mee verwarmen is slechts SWW.
Maar idd wil deze alleen an mits voldoende PV opwek en accu vol. Inderdaad bij volle zon is de accu snel vol, maar meer heeft geen zin aangezien mijn nachtverbruik net aan 5 kWh is.

Terugleveren is weinig zinvol dat levert vrijwel niets op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@Compuadb Als specialist, voor zover ik weet heb of had je een dump load op de GEN/MI ingang actief.
@gtv6 hierboven heeft een vraag of je een 1 fase 2kW element kunt aansluiten op de smart output van een 3 fase Deye LV?

Ik durf dat niet te beantwoorden, ik heb het nooit zelf getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuadb
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 04-10 09:02
Domba schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 14:30:
@Compuadb Als specialist, voor zover ik weet heb of had je een dump load op de GEN/MI ingang actief.
@gtv6 hierboven heeft een vraag of je een 1 fase 2kW element kunt aansluiten op de smart output van een 3 fase Deye LV?

Ik durf dat niet te beantwoorden, ik heb het nooit zelf getest.
Hi Domba, ja dat kan. de smart load uitgang is eigenlijk gewoon een 3 x 230V uitgang die door de inverter op SOC level van de accu geschakeld wordt. Niets meer en niets minder.

Het zelfde is ook van toepassing voor als de GEN input als MI-input is ingesteld.

Voor de GEN-poort ingesteld om een Generator te koppelen heb je wel een 3 fase generator nodig, dit omdat de inverter pas de generator uitgangsspanning koppelt zodra deze in fase is met de inverter. Een enkelfasige generator kan nooit in fase zijn met de drie fasen van een drie fase inverter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxitaxi3
Zijn er hier mensen die het wel gelukt is om een modbus rtu connectie op te zetten met de deye inverter? i heb een 20k hybride. gebruik ik de goede port, mis ik een instelling op de deye om dit mogelijk te maken?
Ik gebruik een phoenix contact plc met modbus rs485 module om de deye aan te sturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I8a2rgmjK5sSfhWgGfIdyIbHPno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PsyziAcYejUxVwBJnJOjNB6D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
maxitaxi3 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:29:
Zijn er hier mensen die het wel gelukt is om een modbus rtu connectie op te zetten met de deye inverter? i heb een 20k hybride. gebruik ik de goede port, mis ik een instelling op de deye om dit mogelijk te maken?
Ik gebruik een phoenix contact plc met modbus rs485 module om de deye aan te sturen.

[Afbeelding]
Dit model ken ik niet maar mijn modbus verbinding naar HomeAssistant werkt prima, is op basis van ESP32.
Zie handleiding pagina of 10 terug gemaakt door @Elja

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtv6
Compuadb schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:10:
[...]

Hi Domba, ja dat kan. de smart load uitgang is eigenlijk gewoon een 3 x 230V uitgang die door de inverter op SOC level van de accu geschakeld wordt. Niets meer en niets minder.

Het zelfde is ook van toepassing voor als de GEN input als MI-input is ingesteld.

Voor de GEN-poort ingesteld om een Generator te koppelen heb je wel een 3 fase generator nodig, dit omdat de inverter pas de generator uitgangsspanning koppelt zodra deze in fase is met de inverter. Een enkelfasige generator kan nooit in fase zijn met de drie fasen van een drie fase inverter.
Beiden dank voor het antwoord, ja ik moet dan nog wel de installateur overtuigen dat het kan, dat i.v.m. garantie enz. Maar ik ga dat dus proberen in de zomer kan ik dan wat extra luxe hebben.
Terugleveren voor 0,2 cent per kWh is ook niks. Wel jammer dat er niet gewoon een contactje beschikbaar is op de inverter.
Ik begrijp dus ook dat een 3 fase generator ook aangesloten kan worden zonder specifieke synchronisatie voorwaarden. Das mooi.
Ja beetje andere denkwijze dan ik zou hebben in NL. Maar ik wil graag mijzelf kunnen redden in een noodsituatie en das in NL niet zo nodig( hier wat realistischer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
gtv6 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:19:
[...]

. Maar ik wil graag mijzelf kunnen redden in een noodsituatie en das in NL niet zo nodig( hier wat realistischer)
Ik woon in Nederland en ik vind de generatoringang eigenlijk ook wel fijn. Als het nodig is, gebruik ik het om de energie van mijn EV terug te voeren naar de Deye: waarom niet? Ik ben blij dat ik voor een omvormer met één fase heb gekozen, aangezien alle V2L-uitgangen van alle elektrische auto's eenfase zijn. En het stationaire verbruik, de grootte, het gewicht, de prijs en het geluid zijn allemaal lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxitaxi3
Kun je de post van @Elja delen? ik kan hem niet terug herleiden. :)
mahagen schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:30:
[...]

Dit model ken ik niet maar mijn modbus verbinding naar HomeAssistant werkt prima, is op basis van ESP32.
Zie handleiding pagina of 10 terug gemaakt door @Elja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:48
maxitaxi3 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:40:
Kun je de post van @Elja delen? ik kan hem niet terug herleiden. :)

[...]
Zie hieronder:
Elja schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 23:55:
Deye SUN-12K-SG04LP3 bedienen vanuit Home Assistant
De Deye inverters zijn populair als omvormer bij het gebruiken van thuisaccu’s. Helaas is de integratie met Home Assistant nog niet standaard beschikbaar. In deze beschrijving vind je een manier om de Deye SUN-12K-SG04LP3 te koppelen met Home Assistant. Dit werkt waarschijnlijk ook uitstekend voor de 5/6/8 en 10K versie.

De optionele Wifi-dongle voor de Deye is voldoende als je alleen data wilt uitlezen (bekijk https://github.com/StephanJoubert/home_assistant_solarman en https://github.com/Stepha...istant_solarman/issues/88).

Wil je ook de Deye kunnen bedienen, dan werkt dit (momenteel) via de Dongle nog niet lekker helaas. Om dit voor elkaar te krijgen koppelen we een ESP32 board aan de Deye. De ESP32 kun je via wifi koppelen aan jouw Home Assistant.
Benodigdheden:
- ESP32
https://www.tinytronics.n...en-bluetooth-board-cp2102

- TTL to RS485 module
https://www.benselectroni...l-to-rs485-converter.html

- Kabeltjes om de boards met elkaar te verbinden
https://www.tinytronics.n...-male-male-10cm-10-draden

- Breadboard om de printplaatjes op te bevestigen en te verbinden
https://www.tinytronics.n...breadboard-170-points-wit

- UTP splitter (alleen indien BMS poort op de Deye bezet is)
https://www.allekabels.nl...886/netwerk-splitter.html

- USB-mini (data) kabel (voeding voor je EPS32)
- USB voeding (voeding voor je EPS32)
- 2x UTP kabels (t568b, niet te lang, 30 centimeter tot 1 meter zal meestal genoeg zijn)
Hardware
Pak je kniptang, soldeerbout en wat soldeertin erbij. We gaan het EPS32 board verbinden met de TTL to RS485 board. Daarnaast maken we het TTL to RS485 board vast aan drie kabeltjes van een UTP kabel.

Als je dit nog nooit gedaan hebt; kijk er een Youtube filmpje over. Het is niet zo moeilijk en als het helemaal mis gaat, verspil je hooguit een paar tientjes aan materiaal. ;)

Hier is het schema met hoe je alles moet verbinden met elkaar:

[Afbeelding]

Het EPS32 board kun je op het breadboard plaatsen. Je hoeft dan daarop niet te solderen. Voor het TTL to RS485 board is solderen wel nodig.

Het resultaat ziet er dan ongeveer zo uit:

[Afbeelding]
EPS32 en TTL to RS485 module

Sluit een USB kabel aan op het EPS32 board. Op het EPS32 board moet een rood lampje gaan knipperen. Op de TTL to RS485 module gaat het TX lampje branden. Als je de software erop geflashed hebt (zie hieronder) gaat om de vijf seconden ook het RX lampje even flikkeren.

Gaat alleen het RX lampje constant branden? Dan heb je waarschijnlijk de RX en TX omgedraaid tussen het EPS32 board en het TTL ro RS485 board. Dan gaat het niet werken.
Instellingen Deye
Op de Deye kun je onder ‘Advanced functions’ de Modbus SN instellen op 01. Wil je dit liever niet aanpassen, pas het dan later aan in de code die je naar de EPS32 flashed. Let op: als je de poort aanpast van de default waarde ‘0’, dan kun je hem niet terugzetten op 0 daarna. Ik weet niet zeker of het verschil maakt, maar ik heb hem daarnaast ook op ‘Master’ gezet.

Bij het aanpassen van deze instellingen gaat je Deye waarschijnlijk piepen. Je kunt de piep uitzetten in het basismenu. Na een paar minuten accepteert de Deye de nieuwe instellingen en stopt het gepiep.

[Afbeelding]
ESP32 verbinden met Home Assistant
Installeer ESPHome op je Home Assistant:
https://esphome.io/guides/getting_started_hassio.html

Koppel als eerste je ESP32 board aan je Home Assistant met behulp van ESPHome. Dit moet je doen terwijl je ESP32 board aan je computer gekoppeld is.

Zorg ervoor dat je eerst de benodigde driver voor je EPS32 board geïnstalleerd hebt. In mijn geval was het de driver voor de CP2102. https://www.silabs.com/de...vcp-drivers?tab=downloads

Lukt het niet om verbinding te maken tussen je computer en de ESP32? De kans is groot dat dit aan de gebruikte USB kabel ligt. Deze moet namelijk ook de data kunnen versturen (niet alleen stroom leveren). Probeer dus eventueel meerdere kabeltjes.

Je board gevonden via ESPHome op Home Assistant of met behulp van https://web.esphome.io/? Dan kun je ‘prepare for firs use’ gebruiken om je ESP32 board te koppelen aan je Home Assistant installatie. Als hij klaar is kun je het ESP32 board ook koppelen aan je wifi netwerk. Zo kun je in de toekomst over-the-air updates uitvoeren.

Vanaf nu vind je jouw ESP32 board ook terug in ESPHome op je Home Assistant en kun je hem ‘adopten’.

[Afbeelding]

Druk nu op ‘install’, zodat er een basisconfiguratie aangemaakt wordt met je encryption key. Bij mij liep de eerste installatie fout tijdens het proces. Op zich niet erg, want je wilt toch je eigen yaml bestand gaan gebruiken.

We gaan de gegeneerde code van ESPHome nu opnemen in het besturingsbestand dat we op de ESP32 willen zetten.

@mahagen heeft hiervoor al een mooie yaml gereed die je kunt gebruiken:
https://github.com/kababoom/esphome-for-deye

Kopieer zijn bestand en plak het in zijn geheel achter de standaard code die ESPHome gegenereerd heeft. Verwijder nu de delen uit de code van @mahagen die dubbel zijn. Pas het ota password aan naar een string naar je keuze.

Standaard staat de modbus poort waarmee gecommuniceerd wordt in de code op kanaal 1. In de Deye is kanaal 0 echter de standaard instelling. Mijn advies zou zijn dit in je Deye aan te passen naar kanaal 1. Let op: als je van kanaal 0 afgaat kun je niet meer terug naar kanaal 0. Hij springt dan gelijk naar kanaal 16. Lijkt me een bugje.

code:
1
2
3
4
5
6
modbus_controller:
  - id: ${modbus_controller_id}
    address: 0x1
    modbus_id: modbus1
    setup_priority: -10
    update_interval: 5sec

Er zijn bij dit bestand nog een aantal aanpassingen die je moet doen op basis van jouw situatie. Je moet namelijk aangegeven op welke plek de tx en rx pin zitten op je ESP32 board. Dit is het gedeelte van de code dat je moet aanpassen:

code:
1
2
3
4
5
6
uart:
  id: mod_bus
  tx_pin: GPIO17
  rx_pin: GPIO16
  baud_rate: 9600
  stop_bits: 1

De poortnummers die je moet gebruiken kun je terugvinden in het schema van je ESP32 board. Bij het EPS32 boaard dat ik gebruik zijn het port GPIO16 en GPIO17.

[Afbeelding]

Wat ook direct handig is om aan te passen zijn de maximum waarden waarmee je wilt kunnen laden en ontladen. Die zijn afhankelijk van jouw batterijconfiguratie.
Ik heb het dan over sun3p_Maximum_battery_charge_current, sun3p_Maximum_battery_discharge_current en sun3p_Maximum_battery_grid_charge_current. Volgens mij is het verstandig niet de maximale waarde te gebruiken die je accu aankan, maar daar net iets onder te gaan zitten. Zeker op het gebied van laden. Sneller laden is op termijn slechter voor je accu.

In mijn geval heb ik bijvoorbeeld de slider voor het maximaal laadvermogen gezet op 180 A.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- platform: modbus_controller
    use_write_multiple: true
    modbus_controller_id: ${modbus_controller_id}
    id: sun3p_Maximum_battery_charge_current
    name: "sun3p-Maximum battery charge current"
    address: 108
    step: 1
    unit_of_measurement: A
    min_value: 1
    max_value: 180    
    mode: slider
    value_type: U_WORD

De volgende stap is het installeren van dit yaml bestand op je ESP32. In principe heel eenvoudig; opslaan en op ‘Install’ klikken.

Mijn Raspberry Pi 4 met 1 gigabyte geheugen bleek helaas niet voldoende geheugen te hebben om de boel te compilen. Hij geeft dan na een paar minuten druk bezig te zijn geweest een foutmelding. Die ontstaat door simpelweg een tekort aan geheugen.

Daarom had ik een workaround nodig. Ik heb gekozen voor de VMWare route. Installeer VMWare (de gratis versie) op je desktop pc en installeer daar dan weer een Home Assistant installatie op. Op die Home Assistant zet je ESPHome.

Hier een handige video over het installeren van VMWare op je Windows pc:
YouTube: Install Home Assistant On Windows In Under 4 Minutes!

Aangezien je lokaal waarschijnlijk ook al je eigen Home Assistant hebt draaien kun je de VMWare versie waarschijnlijk het best bereiken door het lokale adres te gebruiken: 192.168.0.x:8123 (het exacte adres wordt in je VMWare scherm getoond).

Je Windows PC zal geen moeite hebben via VMWare (met voldoende resources toegewezen) om de yaml te compilen.

[Afbeelding]

Kies eerst voor ‘manual download’ bij ‘install’ en dan voor ’Modern format’.
Na het compilen wordt automatisch het .dat bestand gedownload.

Sluit je VMWare installatie af. Gebruik de webversie van ESPHome (https://web.esphome.io/) om de .dat file naar je ESP32 te flashen.

Je bent nu gereed om de ESP32 board aan te sluiten op de BMS poort van je Deye.

[Afbeelding]
EPS32 aansluiten op de BMS UTP poort

Als in de BMS poort al een kabel in zit, zoals bij mij die van de accu’s, dan kun je een UTP splitter gebruiken. Hierdoor kun je twee kabels samenvoegen tot één. De BMS kabel schijnt geen gebruik te maken van de groene, oranje en oranje/wit kabeltjes uit de UTP kabel.

[Afbeelding]
UTP Splitter

Om het geheel mooi af te werken kun je natuurlijk een doosje op maat 3D printen. Ik heb het de eenvoudige manier gedaan; een lasdoosje van de Praxis.

[Afbeelding]

De stroom krijgt het EPS32 boardje van een USB lader en de USB kabel. Het is natuurlijk handig om de stekker die je hierbij gebruikt op de back-up load van de accu te zetten. Dan kun je immers ook als de stroom uitvalt (in elk geval lokaal) nog via Home Assistant de accu bedienen.

Als alles goed werkt gaat er 1 rood lampje aan het op EPS32 board en op het TTL to RS485 board brandt het TX lampje en knippert om de 5 seconden even het RX lampje.

Je kunt nu in Home Assistant bij ’Apparaten en Diensten’ je ESP32 als het goed is terugvinden onder ESPHome. Mogelijk moet je hem hier nog even akkoord geven (configuratie maken).

Je kunt nu je accu bedienen vanuit Home Assistant en het systeem automatiseren!

[Afbeelding]

Let op: Deze methode werkt met een Deye met de firmware versie 2005-1121-1807 of hoger.
Voor juli 2022 zat de modbus op een andere poort voor 3 fase hybride Deye.
Bij een oudere Deye kan het dus zijn dat je eerste de firmware moet upgraden. Hiervoor moet je een mail met serienummer sturen naar service@deye.com.cn.

Veel succes!

Met dank aan @mahagen en @Domba!

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy Burnett
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-10 13:52
Iemand een idee wanneer de nieuwe SUN-14/15/16/18/20K-SG05LP3-EU-SM2 series beschikbaar zijn in de eu?

EddyBurnett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Eddy Burnett schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:50:
Iemand een idee wanneer de nieuwe SUN-14/15/16/18/20K-SG05LP3-EU-SM2 series beschikbaar zijn in de eu?
Zal nog wel even duren voordat de goedkeuringen voor de Duitse markt geregeld zijn, dan pas komen ze beschikbaar want dat is toch de grootste markt in Europa.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy Burnett
rvdgaag schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:53:
[...]

Zal nog wel even duren voordat de goedkeuringen voor de Duitse markt geregeld zijn, dan pas komen ze bescjhikbaar want dat is toch de grootste markt in Europa.
Hmm kom net deze tegen:

https://husatech.de/Deye-SUN-16K-SG05LP3-EU-SM2

Verfügbar ab: 04.01.2025 (Vorbestellung möglich)

Vanaf januari lijkt het op.

EddyBurnett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-10 20:42
Ik heb een situatie die ik niet kan verklaren, maar toch anders had verwacht dat het werkte.

De Deye staat op "Zero Export to CT" en dit werkt helemaal goed zolang ik de "Grid Charge" uit heb staan. Dus in de zomer helemaal goed.

Omdat we binnenkort een dynamisch contract gaan krijgen, mag de accu in de nacht gaan laden en in de toekomst wil ik dat gaan aansturen met een van de tools die besproken zijn op het forum, maar voor nu nog met tijdsvakken. In de nacht zet ik GRID Charge aan in een tijdslot en dat gaat goed, omdat er alle tijd voor het laden is, heb ik het maximale grid charge vermogen op 75 amp gezet. Tot zo ver alles goed.

Overdag heb ik ook een tijdslot (van 10:00 tot 16:00), maar als ik daar grid charge aanzet en de zonnepanel leveren meer terug van +- 4000kw (75 amp) dan gaat de deye terug leveren aan het net en niet het extra vermogen in de accu stoppen, op zon mag hij tot 200 amp laden. Dit vind ik zonde en zou dan wel graag al mijn zonne-energie in de accu krijgen.

Zijn er meer die eenzelfde situatie hebben of weten hoe je dit moet oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Vandaag inderdaad geconstateerd zoals eerder door @Domba aangegeven volgens mij: de Deye wil niet verkopen als peak shaving aanstaat. Mode stond op selling first maar deed mooi niks. Peakshaving uit en direct volle bak terugleveren vanuit de accu.
Hele onlogische keuze en volgens mij gewoon een fout in de firmware...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
Je kunt het altijd uit laten staan ​​(jammer, maar makkelijk te implementeren) of een automatisering hebben die piekafvlakking in- of uitschakelt wanneer je wilt verkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtv6
Vraagje, de installateur heeft de CT clamps niet gebruikt, en zegt dat er zero export is, kan dat?
Mijn idee is als je niet de binnenkomende kabel meet dan kun je toch nooit weten of er wel of geen export is.
Ik heb de app solarman slim en deze geeft aan export, import, verbruik en opwek, maar hoe kan hij dat weten dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
gtv6 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:05:
Vraagje, de installateur heeft de CT clamps niet gebruikt, en zegt dat er zero export is, kan dat?
Mijn idee is als je niet de binnenkomende kabel meet dan kun je toch nooit weten of er wel of geen export is.
Ik heb de app solarman slim en deze geeft aan export, import, verbruik en opwek, maar hoe kan hij dat weten dan.
Heb je alles op de load uitgang aangesloten en absoluut niets parallel met de Deye op de netaansluiting?

Aan gebruiks begin met een Deye is het zoal een steile leercurve, omdat vaak meerdere manieren zijn of knoppen (parameters) waar je aan kan draaien.

Alles wat samen hangt met zero export to CT en alle parameters waar een veel grotere waarde dan max wat de Deye kan verwerken kunt instellen zoals max sell power en peakshaving maken zondermeer gebruik van de externe CT's of smartmeter, die houden rekening dat er andere apparaten zijn en Deye probeert die instelling te handhaven door PV opwek te reduceren, op te slaan in accu of juist te ondersteunen vanuit de accu.

Zonder externe CT's of CHINT/Eastron smartmeter heb je geen garantie dat je gebruiksmanier niet vreemd kan reageren er zijn gewoon combinaties waar je met logisch denken niet opkomt, dat ze met elkaar zouden kunnen samen hangen. (Bijv in diverse firmware versies, als peakshaving aanstaat kan je niet terugleveren aan het net)

Of dat gewoon vergeten is of een feature is.
De documentatie, wanneer welke sensoren worden gebruikt in welke firmware versie ontbreekt voor welke functies, als ook Deye geen changelog's publiceert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Thepawn schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 07:02:
Je kunt het altijd uit laten staan ​​(jammer, maar makkelijk te implementeren) of een automatisering hebben die piekafvlakking in- of uitschakelt wanneer je wilt verkopen
Dat ik daar zelf niet op kom... ;)
Ik ga die gast van GBB optimizer die de Deye aanstuurt ff vragen of hij dat als voorwaarde mee kan nemen.
Standaard Peak shaving aan, en bij selling first optie peak shaving uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtv6
Domba schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:32:
[...]

Heb je alles op de load uitgang aangesloten en absoluut niets parallel met de Deye op de netaansluiting?

Aan gebruiks begin met een Deye is het zoal een steile leercurve, omdat vaak meerdere manieren zijn of knoppen (parameters) waar je aan kan draaien.

Alles wat samen hangt met zero export to CT en alle parameters waar een veel grotere waarde dan max wat de Deye kan verwerken kunt instellen zoals max sell power en peakshaving maken zondermeer gebruik van de externe CT's of smartmeter, die houden rekening dat er andere apparaten zijn en Deye probeert die instelling te handhaven door PV opwek te reduceren, op te slaan in accu of juist te ondersteunen vanuit de accu.

Zonder externe CT's of CHINT/Eastron smartmeter heb je geen garantie dat je gebruiksmanier niet vreemd kan reageren er zijn gewoon combinaties waar je met logisch denken niet opkomt, dat ze met elkaar zouden kunnen samen hangen. (Bijv in diverse firmware versies, als peakshaving aanstaat kan je niet terugleveren aan het net)

Of dat gewoon vergeten is of een feature is.
De documentatie, wanneer welke sensoren worden gebruikt in welke firmware versie ontbreekt voor welke functies, als ook Deye geen changelog's publiceert.
Oeps, ik heb zelf niks aangesloten dus op welke aansluiting het zit weet ik zo niet.
Maar ik heb even beter gekeken in de meterkast, de gridaansluiting gaat vanaf daar direct de DEYE in en komt met een kabel weer terug, via een bypas schakelaar gaat deze naar de hoofdschakelaar.
Dus er zit niks voor deze hoofdschakelaar aangesloten.
Dus installateur zal gelijk hebben dat de inverter alles ziet.

Ja helaas heb ik geen toegang tot de DEYE inverter middels app of wat dan ook. Zal wel een gevecht worden toegang te krijgen.

Toch zie ik vreemde dingen, batterij laden uit het net, 600W inkopen terwijl er voldoende pv vermogen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@gtv6 Heb je aan de rechtse kant onder de Deye een wifi dongel?

Deze kunt je aanmelden bij een clouddienst, solarman of de cloud van Deye en dan kan je met een app op smartphone toegang krijgen.

Voor welk je het beste kunt nemen of hulp,moet ik je verwijzen naar andere hierin dit topic, die het gebruiken en er ook ervaring mee hebben met zelf aanmelden.

Ik zelf heb standaard geen dongle geinstalleerd, ik gebruik home assistant (HA) voor de aansturing en uilezen en dat ook nogeens zoveel mogelijk lokaal, ik heb iets te vaak uitval van het vaste internet gehad en voor mobiel heb ik de stunt als gehad dat de mobiele mast eerst werd afgebroken half december en een nieuwe pas de bouw half januari werd gestart, mag je deur uit om mobiel te bellen.

Als er geen ervaring met HA is van andere projecten als verlichting etc dan kan je beter eerst op een andere manier starten om eerst vertrouwd te raken met de Deye, de leercurve voor HA is te steil om mee te starten van scratch.

[ Voor 10% gewijzigd door Domba op 26-10-2024 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Je kunt Deyecloud en solarman samen gebruiken. Voor GBB heb ik solarman als 1e en als backup Deyecloud. Solarman heeft paar extra commando's.
Ik gebruik ook Solarassisant. En deze is dan ook weer gekoppeld met HA.

[ Voor 20% gewijzigd door PCJR op 27-10-2024 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-10 09:04
Kun je in de Deye ook 2 kWh meters koppelen? (Als je b.v. een PAP en een SAP gebruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
alberthakvoort schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 18:54:
Kun je in de Deye ook 2 kWh meters koppelen? (Als je b.v. een PAP en een SAP gebruikt)
Maar je hebt toch altijd maar 1 vd 2 op je installatie aangesloten? Dan zou 1 kWh meter ná je omschakelaar voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtv6
Domba schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 21:57:
@gtv6 Heb je aan de rechtse kant onder de Deye een wifi dongel?

Deze kunt je aanmelden bij een clouddienst, solarman of de cloud van Deye en dan kan je met een app op smartphone toegang krijgen.

Voor welk je het beste kunt nemen of hulp,moet ik je verwijzen naar andere hierin dit topic, die het gebruiken en er ook ervaring mee hebben met zelf aanmelden.

Ik zelf heb standaard geen dongle geinstalleerd, ik gebruik home assistant (HA) voor de aansturing en uilezen en dat ook nogeens zoveel mogelijk lokaal, ik heb iets te vaak uitval van het vaste internet gehad en voor mobiel heb ik de stunt als gehad dat de mobiele mast eerst werd afgebroken half december en een nieuwe pas de bouw half januari werd gestart, mag je deur uit om mobiel te bellen.

Als er geen ervaring met HA is van andere projecten als verlichting etc dan kan je beter eerst op een andere manier starten om eerst vertrouwd te raken met de Deye, de leercurve voor HA is te steil om mee te starten van scratch.
Thanks, ja solarman heb ik, maar dat is alleen gegevens over opwek,inkoop, export en accu. Hier kun je geen instellingen mee doen in de inverter.
Wel leuk die grafiekjes en ook nuttig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
gtv6 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 21:03:
[...]

Thanks, ja solarman heb ik, maar dat is alleen gegevens over opwek,inkoop, export en accu. Hier kun je geen instellingen mee doen in de inverter.
Wel leuk die grafiekjes en ook nuttig.
Remote control dient dan nog vrijgeschakeld te worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-10 09:04
bbbrumbrum schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:51:
[...]

Maar je hebt toch altijd maar 1 vd 2 op je installatie aangesloten? Dan zou 1 kWh meter ná je omschakelaar voldoende moeten zijn.
Auto zou bv altijd via de sap lopen, dus moet je wel het verbruik van de pap en sap in de gaten houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
alberthakvoort schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 22:40:
[...]

Auto zou bv altijd via de sap lopen, dus moet je wel het verbruik van de pap en sap in de gaten houden
Dan met CT-klemmen en draden van beide meters erdoor, die ziet dan de som van de stromen.

Andere optie is zelf de meter emuleren met de data van je P1 poort.

[ Voor 9% gewijzigd door bbbrumbrum op 27-10-2024 23:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuadb
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 04-10 09:02
gtv6 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:05:
Als je het gehele huis op de load heb aangesloten (de inverter in serie heb aangesloten) dan heb je strikt genomen de CT's of kwh meter niet nodig. De inwendige LD sensoren zorgen dan voor zero export.
Daarvoor moet wel de instelling op "zero export to load"aangevinkt staan.

Wil je energie gaan verkopen vanuit de accu aan het net of peakshaven, dan heb je wel de CT's of kwh meter nodig. Het beste resultaat geeft dan een externe Eastron of Chint kwh meter toepassen, zeker als de afstanden tussen inverter en hoofdaansluiting groter worden.

Zodra je asymetrische verbruikers heb, lees verbruikers met een schakelende voeding, of de MI-input functie gebruikt dan zal de Deye het netverbruik niet lekker op nul kunnen houden ook niet als je een kwh-meter of de CT's heb aangesloten. Vooral als de MI-input functie geselecteerd is zijn de verbruiks schommelingen sterk aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtv6
Domba schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 21:38:
[...]

Remote control dient dan nog vrijgeschakeld te worden
Idd vandaag wat meer toegang gekregen, nu kan ik een en ander verstellen in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtv6
Compuadb schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:58:
[...]

Als je het gehele huis op de load heb aangesloten (de inverter in serie heb aangesloten) dan heb je strikt genomen de CT's of kwh meter niet nodig. De inwendige LD sensoren zorgen dan voor zero export.
Daarvoor moet wel de instelling op "zero export to load"aangevinkt staan.

Wil je energie gaan verkopen vanuit de accu aan het net of peakshaven, dan heb je wel de CT's of kwh meter nodig. Het beste resultaat geeft dan een externe Eastron of Chint kwh meter toepassen, zeker als de afstanden tussen inverter en hoofdaansluiting groter worden.

Zodra je asymetrische verbruikers heb, lees verbruikers met een schakelende voeding, of de MI-input functie gebruikt dan zal de Deye het netverbruik niet lekker op nul kunnen houden ook niet als je een kwh-meter of de CT's heb aangesloten. Vooral als de MI-input functie geselecteerd is zijn de verbruiks schommelingen sterk aanwezig.
Ja vandaag de kap eraf gehaald en de inverter is in serie geschakeld de verdeelkast hangt aan de load.
Of dat nu helemaal een gelukkige keuze is weet ik niet.
Bij stroomuitval wordt wel alles ineens overgenomen.
Maar t lijkt erop dat er altijd verliezen zijn op deze manier, alles gaat door de inverter en dat lijkt verliezen op te leveren ook als alles van de grid komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
gtv6 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:00:
[...]

Maar t lijkt erop dat er altijd verliezen zijn op deze manier, alles gaat door de inverter en dat lijkt verliezen op te leveren ook als alles van de grid komt.
k vraag me af of dit zo klopt deze stelling. Ik heb de Deye parallel, dus huis zit op de grid en de Deye ook. Als ik de accu actief heb, heb ik ook (constant of alleen in de nacht?) 100-110W standby verbruik van de Deye.

Ik vraag me af of dit in jou situatie niet gewoon hetzelfde is :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
Vind t best een hoog standy verbruik.

@PCJR Ik lees dat jij zowel SA als GBB gebruikt. Nou weet ik dat SA nog geen weather forcast heeft.

Maar, waarom gebruik jij beiden?
En waarom heb jij het niet direct op HA draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
BenSKIP schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:22:

@PCJR Ik lees dat jij zowel SA als GBB gebruikt. Nou weet ik dat SA nog geen weather forcast heeft.

Maar, waarom gebruik jij beiden?
En waarom heb jij het niet direct op HA draaien?
Ik wilde SA als backup. En nu gaat het makkelijk om alle info van SA naar HA te krijgen. Ik weet niet of direct Deye naar HA ook net zo makkelijk gaat. Ik kan evt nu ook commandos sturen naar de Deye vanuit HA.

GBB heeft solar en weather forecast ja. In SA kun je maar beperkt wat automatiseren. GBB is een 1000x beter en uitgebreider :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
BenSKIP schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:22:
Voor gegevens over idle verbruik ben je afhankelijk van wat gebruikers meten en is meestal niet in de datasheet te vinden. Systeen met een eigen frequentie regeling ligt die vlot rond 90-150W

3fase Victron ~90-110W als je ook direct uit accu gevoed meeneemt
Sigenergy ~136W
Deye ~100W met oude firmeware, nieuwe met minimale 20W zero export power ~116W
Nexus in ZP configuratie 70W, als thuisaccu met PV op MPPT's ~109W

Deye idle verbruik is alleen lager als er geen spanning op de grid aansluiting aanwezig is of via modbus geforceerd in off-grid mode is, ~85-96W, dan is off-set zeroexport power en netkwaliteits module niet actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Domba schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:56:
[...]

Deye idle verbruik is alleen lager als er geen spanning op de grid aansluiting aanwezig is of via modbus geforceerd in off-grid mode is, ~85-96W, dan is off-set zeroexport power en netkwaliteits module niet actief.
OF indien Nobatt geselecteerd is. Ik meet dan ongeveer 100w minder verbruik in de nacht uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Ik heb GBB bekeken, maar daar zit best een stevig prijskaartje aan met 60kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtv6
PCJR schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:39:
[...]

k vraag me af of dit zo klopt deze stelling. Ik heb de Deye parallel, dus huis zit op de grid en de Deye ook. Als ik de accu actief heb, heb ik ook (constant of alleen in de nacht?) 100-110W standby verbruik van de Deye.

Ik vraag me af of dit in jou situatie niet gewoon hetzelfde is :+
Daar kon je wel gelijk in hebben ik zag verschil in inkoop en verbruik en op 800W is 100W verlies best veel.
Eigenlijk is een verbruik van 2,4 kWh per dag ook wel veel, de panelen brachten net 1,2 kWh binnen.
Kun je de inverter en batterij gewoon naar believen uitzetten of levert dit storingen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
BenSKIP schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:01:
Je hebt 5 12kW Deye’s hangen? _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
bbbrumbrum schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:27:
[...]

Wel benieuwd wat voor setup dat dan is.
5x master wordt lastig als ze anders dan enkel als gewone netgebonden PV-omvormers worden gebruikt, op momemt je hybride functies gebruikt wordt het lastig en is het gewoonlijk een master-slave setup en heb je maar 1x externe sturing nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:45
BenSKIP schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:01:
Mocht je Home Assistant gebruiken dan zou je ook nog kunnen kijken naar EMHASS.. Kost wat configuratie werk maar werkt wel super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
gtv6 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:51:
[...]

Daar kon je wel gelijk in hebben ik zag verschil in inkoop en verbruik en op 800W is 100W verlies best veel.
Eigenlijk is een verbruik van 2,4 kWh per dag ook wel veel, de panelen brachten net 1,2 kWh binnen.
Kun je de inverter en batterij gewoon naar believen uitzetten of levert dit storingen op.
Ik heb dat afgelopen dagen een paar keer geprobeerd. Zonopbrengst is op dit soort dagen inderdaad verwaarloosbaar (ik haalde <2kWh). Het schakelen duurt een minuutje, soms geeft hij dan inderdaad even een storing maar die gaat later weer weg. Aansturing doe ik via HA, register 111 naar 0.

Het verschil van 100W zie ik trouwens dan niet direct terug, eerder 30-40W

[ Voor 5% gewijzigd door mahagen op 29-10-2024 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
bbbrumbrum schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:27:
[...]

Nee, je betaalt naar gelang de hoeveel kWh aan accu's.
Ik heb 1 12kW Deye maar 45kWh aan accu's dus val in de staffel van tot 50kWh.
Ik heb meteen betaald voor 1 jaar, dan vallen de kosten nog wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy Burnett
Ik zie dat GbbOptimizer ook voor Victron geschikt is. Wat is daar nu het voordeel van t.o.v Dynamic ESS waar overigens geen kosten aan zit?

EddyBurnett

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
ybos schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 22:02:
[...]

Nee, je betaalt naar gelang de hoeveel kWh aan accu's.
Ik heb 1 12kW Deye maar 45kWh aan accu's dus val in de staffel van tot 50kWh.
Ik heb meteen betaald voor 1 jaar, dan vallen de kosten nog wel mee.
Dank dat jij deze verheldering geven wilde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Ik heb een ander issue zag ik gisteren en misschien hebben anderen al met dit bijltje gehakt?
Gisteren na ontladen stonden de accu's rond de 35% soc (ik draai inmiddels weer op de Lithium mode dus Soc van de accu word doorgegeven richting de Deye).
De Deye gaf echter een DC low melding terwijl de spanning rond de 46V was. BMS grijpt pas in vanaf de 41,6.
Ik snap de DC low melding niet. Ik was even het het menu in gedoken maar er zijn helemaal geen instellingen voor voltage omdat je in de CAN modus werkt.
Hoe/waarom grijpt de Deye dan in op voltage, en waar kan je mogelijk die instelling vinden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvdgaag
Is zeer waarschijnlijk toch een beveiliging die uit je BMS aan de Deye wordt gezonden. 46V is bij een 16S configuratie 2,875V per cel, er zal er altijd 1 lager zijn door onbalans. Mijn Seplos BMS gooit er al een bescherming in bij 2,9V per cel om de batterij te beschermen.

Even goed de BMS configuratie nalopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:41
Heeft misschien iemand een goede formule om te bepalen hoeveel kWh er nog in de accu zit?
Volgens de jk BMS had ik nog 30%
Maar in werkelijkheid was de accu leeg

Nu heb ik het al omgezet dat de deye het percentage door geeft aan home assistant
Maar ik zou ook graag de kwh willen weten

De deye houd wel netjes bij hoeveel erin gaat en hoeveel er uit de accu gaat
Maar dan die houd volgens mij geen rekening met de verliezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
Dit is de drift waar JK last van heeft. Het advies vanuit JK is om een externe (stabiele) voeding op de accu te zetten met hoge ampèrage en dan de BMS daarop te kalibreren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• creon
Ik denk dat de betere oplossing is, niet op jk vertrouwen als het gaat om accu percentage

Andy gebruikt ook een externe meter
Maar aangezien die ook in de Deye zit, beter die maar gebruiken lijkt me
Alleen moeten er wel ergens verliezen mee gerekend worden

Of hoe houden jullie bij hoeveel kWh er nog in de accu zit?

[ Voor 10% gewijzigd door creon op 30-10-2024 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
creon schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:00:
Heeft misschien iemand een goede formule om te bepalen hoeveel kWh er nog in de accu zit?
Volgens de jk BMS had ik nog 30%
Maar in werkelijkheid was de accu leeg

Nu heb ik het al omgezet dat de deye het percentage door geeft aan home assistant
Maar ik zou ook graag de kwh willen weten

De deye houd wel netjes bij hoeveel erin gaat en hoeveel er uit de accu gaat
Maar dan die houd volgens mij geen rekening met de verliezen
Na hoeveel cycles is die 20% afwijking?

Ik heb 5x Seplos BMS-en (passief) die verlopen ook iets, maar dat <1% per 100 cycles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
4 of 5 weken geleden zat hij voor het laatst vol, dus toen is die naar 100% gegaan
Daarna elke dag langzaam elke dag een beetje meer uit de accu gehaald dan erin gegaan is
Dus misschien 2 cycles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
creon schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:04:
4 of 5 weken geleden zat hij voor het laatst vol, dus toen is die naar 100% gegaan
Daarna elke dag langzaam elke dag een beetje meer uit de accu gehaald dan erin gegaan is
Dus misschien 2 cycles?
Is de JK-BMS shunt resolutie nog steeds zo slecht na al die updates?

Het is toch bijna een jaar geleden, dat de toen nieuwe JK-inverter-BMS verbruiken uit de accu <1,5-2,5A niet eens zag terwijl die rond 0,2A had moeten liggen, voor gebruik zonder smart battery shunt gebruik met hybride omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
De jk doet best veel dingen goed
Maar vermogen en verbruik goed bijhouden zit daar niet bij
Dit is trouwens geen inverter BMS maar gewoon de zwarte losse 200a max 2a balance bms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:50
Domba schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:56:
[...]

Voor gegevens over idle verbruik ben je afhankelijk van wat gebruikers meten en is meestal niet in de datasheet te vinden.
...
Goed om te weten, moet ik meenemen in mij berekeningen; deze cijfers zijn nu de helft van wat ik nu gemiddeld in de nacht aan verbruik heb.

@Domba Bij ( volledig ) Off-grid, weet jij of er nog een verschil per Deye is als je b.v twee of drie Deye's heb in een master/slave(s) mode? Ooit getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
creon schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:07:
Ik denk dat de betere oplossing is, niet op jk vertrouwen als het gaat om accu percentage

Andy gebruikt ook een externe meter
Maar aangezien die ook in de Deye zit, beter die maar gebruiken lijkt me
Alleen moeten er wel ergens verliezen mee gerekend worden

Of hoe houden jullie bij hoeveel kWh er nog in de accu zit?
Heeft hij deze Victron Smart-Shunt niet laatst verwijderd omdat het niet de JK maar de shunt was die een te grote afwijking had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Lord Anubis schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:29:
[...]
Goed om te weten, moet ik meenemen in mij berekeningen; deze cijfers zijn nu de helft van wat ik nu gemiddeld in de nacht aan verbruik heb.

@Domba Bij ( volledig ) Off-grid, weet jij of er nog een verschil per Deye is als je b.v twee of drie Deye's heb in een master/slave(s) mode? Ooit getest?
Weet ik niet, ik draai 2x master , waarbij ik mijn hulp fysiek uitschakel, als deze niet nodig is.

In FW1144 zou volgens Deye Guru (Christoph Weidner) de slave voor energie sparen afgeschakeld kunnen worden, alleen heb ik er geen verdere voorbeelden voor gezien en ik heb geen aanknopingspunten voor met welke HMI. Er is de omslachtige manier op akku-doktor
Ik kijk uit naar meer tijd om te downgraden voor of er een oudere versie is met low batt functie,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-01 15:46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtv6
Vraagje aan de kenners, huidig is het zo dat zodra de batterij meer lading heeft dan 20% dan gaat deze direct ontladen tot 20%(minimum) mits er belasting is.
Ik heb het herstart percentage ingesteld, maar dat heeft geen effect.
Het moet toch mogelijk zijn de batterij pas te ontladen als deze vol is en niet telkens laden en ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@gtv6 Met spanning op de grid aansluiting en in on-grid mode (default), zijn de power en SOC/voltage in time of use van toepassing als deze aangezet is met vinkje bij time of use boven de tabel.

Even C049/FW1147 uitgezonderd, die heeft een iets andere gebruikslogica, bij de eerdere firmwares is het dan laden vanaf gridzijde tot de SOC waarde in het lopende tijdbloks en afhankelijk van workmode (alleen load of load + gridzijde) ondersteunen met ontladen tot de ingestelde SOC/voltage.

In off-grid mode worden de settings in time of use tabel niet/anders gebruikt.

sell first/zero export to CT/zero export to load, zijn workmodes en niet enkel op zich los staande selecties, die de functies van andere parameters een iets ander rol kan geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gtv6
Aha dan zal het zitten in de zero export, dat moet hier totdat de netbeheerder de installatie heeft goedgekeurd (Polen). Maar het is een ingewikkelde omvormer, de manual geeft maar weinig info. Heb al de Duitse en Engelse gelezen maar in beide talen niet echt helder. Tnks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
gtv6 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 18:19:
Aha dan zal het zitten in de zero export, dat moet hier totdat de netbeheerder de installatie heeft goedgekeurd (Polen). Maar het is een ingewikkelde omvormer, de manual geeft maar weinig info. Heb al de Duitse en Engelse gelezen maar in beide talen niet echt helder. Tnks.
Je hebt zeer regelmatig per ongeluk een "oh, dát doet die parameter".
Handleiding is inderdaad nagenoeg waardeloos. Er zijn zoveel combinaties van parameters/instellingen mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtv6
Gezien het ook over accu's mag gaan wat is de aanbevolen minimum en maximum load?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
gtv6 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 19:36:
Gezien het ook over accu's mag gaan wat is de aanbevolen minimum en maximum load?
<0,3 C voor LFP, in 4 uur vol of leeg, het is celtemperatuur die van belang is

https://tweakers.net/i/t-...0yOvlnGN.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Domba schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 20:58:
[...]

<0,3 C voor LFP, in 4 uur vol of leeg, het is celtemperatuur die van belang is

https://tweakers.net/i/t-...0yOvlnGN.png?f=user_large
Ik probeer de temperatuur onder de 30 graden te houden.
Ontlaad nu een 304Ah (3 stuks) accu met nog geen 70A per stuk en dat gaat prima, temp is max 28 graden, misschien in de zomer dat ik er iets overheen ga. Totaal tegen de 200A laden/ontladen max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Ik ben begonnen met een Raspberry Pi project om de Deye middels EPEX aan grid te koppelen.
Ik hanteer hier de walktrough van Solar Integrations voor. Deze gebruikt niet de Deye (Solarman) wifi dongle, maar een "Deye dongle" met software die door Heinz zelf ontwikkeld is.
Ik heb de ballen verstand van coderen, dus heb die walkthrough meerdere malen bekekenen tijdens het kopiëren en plakken van de walktrough (Youtube) op slomo gezet en regelmatig op pauze gezet.

Ook vond ik een walktrough om de SOC te monitoren.
YouTube: Build a Comprehensive SOC Battery Monitor

Nogmaals.... ik heb er zelf de ballen verstand van maar ik weet dat een CT klem heel accuraat meet, mogelijk is hiermee de SOC drift van de JK op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Volgens Deye zijn de omzetverliezen van de batterij rond de 3%

Heeft iemand al eens gemeten hoeveel je netto verliest als je laadt van de grid en dit later weer aan de grid terug voedt ? Ik vermoed dat het verlies veel hoger is ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:00
rvdgaag schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:37:

Heeft iemand al eens gemeten hoeveel je netto verliest als je laadt van de grid en dit later weer aan de grid terug voedt ? Ik vermoed dat het verlies veel hoger is ??
Dat ligt aan het soort accu. Uit mijn hoofd is 10% totaal verlies voor ac-dc, de accu zelf en dan weer dc-ac de meeste genoemde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
rvdgaag schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:37:

Rond 4% afhankelijk van het gebruikte vermogen groter of kleiner dan 0,25C

Ik had 4,3% gemeten over 6784.5kWh met gebruik tot 0.4C (enkel celtemperatuurstring <35graden,
ik heb nu tussen 3,9-4,0% met 14kWh meer (44kWh) en ik net onder 0.3C blijf op enig moment. (zowel via Deye modbus waarde als externe shunt meting).

Edit : voor <0,25C heb ik minimaal een extra 14-15kWh opslag nodig met 19,4kWp

[ Voor 6% gewijzigd door Domba op 02-11-2024 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Ricko1 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:14:
[...]
Dat ligt aan het soort accu. Uit mijn hoofd is 10% totaal verlies voor ac-dc, de accu zelf en dan weer dc-ac de meeste genoemde.
Een AC-DC-DC-AC trip around RTE van 10% dat is best knap.
Ik zit op ca 13,8-14,2 % RTE voor AC, ik kom overall op jaar basis onder 10% alleen vanwege PV op MPPT's op de Deye, je kan iets lager maar dan zonder zekeringen (T-ckass & breakers) en meer kwadraat koper,

Pagina: 1 ... 23 ... 46 Laatste