Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 22 ... 46 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steemsmij
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-09 20:58
Thepawn schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:01:
nog een hele leuke feature van de Deye: V2H (vehicle to home) inschakelen! Dankzij de generator-ingangspoort is het mogelijk om elke EV met V2L als generator te gebruiken, waardoor deze effectief wordt omgezet in V2H. De auto voedt het huis en laadt de thuisaccu op. De EV levert een stabiele output van 3kW en raakt nooit overbelast (generator peak shaving). Als de belasting in huis boven de 3kW ligt, leveren de thuisaccu (en zonnepanelen) de extra stroom. Dit alles gebeurt off-grid, bijvoorbeeld tijdens een stroomstoring.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit vindt ik geweldig! Vraagje: moet je laadpaal v2L ondersteunen? Of is het een kwestie van de kabel inpluggen op GEN?

Ik heb een Nissan leaf 2020 en Jan via chademo terugleveren maar heb me er nooit zo mee bezig gehouden omdat ik al behoorlijke accu capaciteit heb en de noodzaak van een dure laadpaal niet zag.

Heb je dan nog altijd zo'n bidirectionele laadpaal nodig? Ja toch?

2x Deye 12kW Hybrid Inverter, 42,5kW peak solar, 130 kWH EvE batteries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 18:05
Nee, de 12v accu wordt door de tractiebatterij gevoed. Je kan een inverter op de 12v accu aansluiten en deze dan op de thuisaccu op op gen aansluiten. Bij sommige auto's moet je de auto dan wel "actief" houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:48
Steemsmij schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:57:
[...]

Dit vindt ik geweldig! Vraagje: moet je laadpaal v2L ondersteunen? Of is het een kwestie van de kabel inpluggen op GEN?

Ik heb een Nissan leaf 2020 en Jan via chademo terugleveren maar heb me er nooit zo mee bezig gehouden omdat ik al behoorlijke accu capaciteit heb en de noodzaak van een dure laadpaal niet zag.

Ik moet de V2L adapter van mijn Kia gebruiken om m'n thuisaccu's te laden. Deze zit gekoppeld op de GEN input van de Deye's. Ik heb nog geen degelijke oplossing gezien om dit via de laadpaal zelf te doen. Mijn Kia kan helaas ook alleen maar V2L en niet V2X :-(

Heb het 1x gebruikt om te testen, leuk dat het werkt maar in de praktijk gebruik ik het niet.

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04:42
voor mij was het ook een test. Fijn om te weten dat het werkt, en de techniek is er. dankzij de zonnepanelen en de thuisbatterijen kan ik het hele jaar off grid. in de winter kan ik de auto maar één keer per week aansluiten om de thuisbatterijen bij te vullen. hopelijk blijft het net altijd stabiel en is dit allemaal nooit nodig.

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steemsmij
Thepawn schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:36:
voor mij was het ook een test. Fijn om te weten dat het werkt, en de techniek is er. dankzij de zonnepanelen en de thuisbatterijen kan ik het hele jaar off grid. in de winter kan ik de auto maar één keer per week aansluiten om de thuisbatterijen bij te vullen. hopelijk blijft het net altijd stabiel en is dit allemaal nooit nodig.
Misschien een beetje deye off topic: mag ik jou vragen hoe jij de auto aangesloten hebt op de deye? Bijvoorbeeld:

Ev chademo/ccs ->bidirectionele laadpaal->deye GEN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Steemsmij schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 22:46:
[...]

Misschien een beetje deye off topic: mag ik jou vragen hoe jij de auto aangesloten hebt op de deye? Bijvoorbeeld:

Ev chademo/ccs ->bidirectionele laadpaal->deye GEN?
Ik gok V2L adapter aangesloten op GEN.

Edit: Tenzij de ZOE van @Thepawn is. Maar ik herken dat dashboard niet.

[ Voor 9% gewijzigd door bbbrumbrum op 09-10-2024 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Het kan via:
-V2L naar GEN
-tractie battery naar 12v accu naar pure sine wave inverter naar GEN
-tractie battery naar 12v accu naar boost converter naar 48v battery.

Gebruik je de GEN mogelijkheid al voor bv het invoeren van een micro zonnepanelen systeem (of agregaat) ga dan NIET ook de auto daarop aansluiten TENZIJ je een ook een ATS installeert! Anders vergroot je de kans op 400v op je huis enorm.

Gebruik je de 12v accu, weet dan dat je deze enirm belast, deze heet kan worden, deze H² gas kan gaan produceren of zelfs exploderen kan.

Een loodzuur accu kan er goed tegen om langere tijd laag vermogen te leveren en korte krachtige pieken af te geven. Wil je langere tijd hoger vermogen leveren, varvang je loodzuur accu dan voor LTO of LFP. Dat is bedoelt voor langdurig zwaardere lasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thepawn
Steemsmij schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:57:
[...]

Nee, veel simpeler dan dat. V2L output van de auto naar gen input van de Deye, verder niets nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steemsmij
Thepawn schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 06:40:
[...]

Nee, veel simpeler dan dat. V2L output van de auto naar gen input van de Deye, verder niets nodig.
Mijn excuses dat ik er over blijf doorgaan: maar kun je vertellen hoe dan? Je blijft mysterieus haha. Heb je een Chademo kabel (400v) weten te kopen en die aangesloten op de GEN?

Of heb je een type 2 kabel aangesloten op de GEN? Dat kan toch niet want die poort is zover ik weet niet bidirectioneel.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Steemsmij schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 23:12:
[...]

Mijn excuses dat ik er over blijf doorgaan: maar kun je vertellen hoe dan? Je blijft mysterieus haha. Heb je een Chademo kabel (400v) weten te kopen en die aangesloten op de GEN?

Of heb je een type 2 kabel aangesloten op de GEN? Dat kan toch niet want die poort is zover ik weet niet bidirectioneel.

Groetjes
V2L adapter is "gewoon" type2 met wat andere communicatie erin (weerstanden?) zodat de auto weet dat hij er over mag ontladen.

In theorie zou het mogelijk moeten zijn dit te automatiseren en idd een bidirectionele "laadpaal" te maken.
Maar geloof dat je V2L ook telkens manueel moet activeren in de auto zelf, dus dat word dan al lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
Steemsmij schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 23:12:
[...]

Groetjes
Dit is mijn situatie:

V2L adapter op laadpoort van de auto. Dan heb ik het over zo'n ding als hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1bK42eXA-6dHXScw2yyx44UVVjE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aRmMvhOzYWvbeBE1AWx2dyP5.png?f=fotoalbum_large

Daar zit dan gewoon een 1-fase Schuko stekker in welke op de GEN inputs van mijn Deye's zit aangesloten. Ik moet dan nog handmatig via een knopje de V2L functionaliteit inschakelen van de auto.

Vooralsnog erg amateuristisch, maar het werkt wel. Ik heb er zelf niet echt een use-case voor. Heb het alleen aangesloten omdat het kon :P.

Het zou veel fijner zijn als het direct via je laadpaal zou kunnen... Maar dan nog, wie gaat dit zo gebruiken behalve in een noodsituatie? M'n thuisaccu is al groot zat en krijg ik "nooit" leeg tenzij we meerdere dagen achter elkaar geen zon hebben. Mijn auto laad ik zakelijk. Deze gebruiken om m'n accu's te vullen is diefstal. We hebben prive ook een EV, maar de extra laad/ontlaad/laadverliezen (GRID>EV>Deye) om het uit de EV te halen en in m'n thuisaccu's te stoppen is ook zonde.

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:34
Ff wat anders. Deye accu niks-doen-verbruik... Het zal vast al eens voorbij gekomen zijn. Toch stoor ik mij er weer behoorlijk aan, en hoop er toch iets aan te kunnen doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JizbQPMKlypOXoH1-FpKRDdQs18=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cCreEZDjrDKCDHgy4ACjWvrG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12-eQ9Cvr4qe8hOBsMo2NzwmqDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kyQJRqZopYzhxj7zfIZ6UOQs.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste is gisternacht. Zoals altijd, tot nu toe, geen accu aangesloten, of het staat in de Deye als nobatt.

Tweede is afgelopen nacht. Accu is op 51.2v geladen en blijft daar, zoals ingesteld. Accu doet dus niks meer, niet laden en niet ontladen. Wel 100W meer verbruik van het net! Kan dit, zovel mogelijk, op een manier verholpen worden? Zonde geld dit...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:00
sMoKeFiSh schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 07:10:
[...]

Dit is mijn situatie:

V2L adapter op laadpoort van de auto. Dan heb ik het over zo'n ding als hieronder.

[Afbeelding]

Daar zit dan gewoon een 1-fase Schuko stekker in welke op de GEN inputs van mijn Deye's zit aangesloten. Ik moet dan nog handmatig via een knopje de V2L functionaliteit inschakelen van de auto.

Vooralsnog erg amateuristisch, maar het werkt wel. Ik heb er zelf niet echt een use-case voor. Heb het alleen aangesloten omdat het kon :P.

Het zou veel fijner zijn als het direct via je laadpaal zou kunnen... Maar dan nog, wie gaat dit zo gebruiken behalve in een noodsituatie? M'n thuisaccu is al groot zat en krijg ik "nooit" leeg tenzij we meerdere dagen achter elkaar geen zon hebben. Mijn auto laad ik zakelijk. Deze gebruiken om m'n accu's te vullen is diefstal. We hebben prive ook een EV, maar de extra laad/ontlaad/laadverliezen (GRID>EV>Deye) om het uit de EV te halen en in m'n thuisaccu's te stoppen is ook zonde.
Dat klint levensgevaarlijk. Als de instelling van de GEN poort op MI staat wordt die aan het net gekoppeld. Dan heb je aanraakbare pinnen waar 230V op staat.

Daarnaast blaas je ook de omvormer in de auto op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
PCJR schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:38:
Ff wat anders. Deye accu niks-doen-verbruik... Het zal vast al eens voorbij gekomen zijn. Toch stoor ik mij er weer behoorlijk aan, en hoop er toch iets aan te kunnen doen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Eerste is gisternacht. Zoals altijd, tot nu toe, geen accu aangesloten, of het staat in de Deye als nobatt.

Tweede is afgelopen nacht. Accu is op 51.2v geladen en blijft daar, zoals ingesteld. Accu doet dus niks meer, niet laden en niet ontladen. Wel 100W meer verbruik van het net! Kan dit, zovel mogelijk, op een manier verholpen worden? Zonde geld dit...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik snap je opmerking niet helemaal. Is het zelfverbruik van de Deye 100 watt? Dus Batt weg en Load weg en dan toch 100 W?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:17

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Via automation no-batt instellen of mi-port op gen?

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
BenSKIP schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:12:
[...]

[...]

Ik snap je opmerking niet helemaal. Is het zelfverbruik van de Deye 100 watt? Dus Batt weg en Load weg en dan toch 100 W?
De Deye verbruikt 100W enkel en alleen als er een accu gekoppeld is. Maar het gaat denk ik op in rook of warmte... ;)
Accu ontkoppeld (of setting NoBatt) = 400W
Accu gekoppeld (modus lithium of vbatt) = 500W

Zonder iets te doen he, geen charge of discharge in die uren...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
mahagen schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:14:
[...]

Via automation no-batt instellen of mi-port op gen?
Aansturing gaat straks via GBBoptimizer, ik denk neit dat dit mogelijk is (of mogelijk gemaakt kan worden). maar ik kan zoiets vragen. Dan zou het zoiets zijn als: indien accu is standby (geen charge of discharge in dat uur) -dan- set battery = nobatt

Of de setting MI of GEN setting nog iets doet in deze situatie weet ik niet. Vind ik ook een lastige, want ik heb een micro op de MI/GEN port hangen. Die moet wel gewoon opstarten in de ochtend, daarom heb ik altijd MI selected.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
Misschien een rare vraag maar hoe hoog staat floatmode voor de accu's? Als de cellen continu opgetopt worden, dan zit daar je verbruik. Voor het testen van de cellen heb ik ze naar 3,65V geladen, waren ze vol en sloeg de lader af dan zakt de spanning naar +/- 3,52. Als je float hebt staan op 3,55V dan worden de cellen op dat niveau gehouden. Kan dat het zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
Ricko1 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:05:
[...]

Dat klint levensgevaarlijk. Als de instelling van de GEN poort op MI staat wordt die aan het net gekoppeld. Dan heb je aanraakbare pinnen waar 230V op staat.

Daarnaast blaas je ook de omvormer in de auto op.
Gen port staat gewoon als generator ingesteld. Er komt niemand aan mijn Deye, dus die GEN poort instelling komt niet op MI. Tevens kun je de schuko stekker bij mij niet uit de V2L adapter trekken, tenzij je gereedschap meeneemt om de houder over de adapter bewust te ontmantelen.

Ideaal is de situatie niet, dat klopt. Maar zoals ik in mijn post heb aangegeven heb ik dit destijds alleen een keer aangesloten om te testen. Nogmaals, ik zie zelf de use-case niet. Tenzij je voor een of andere reden meerdere dagen zonder GRID en zon zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
BenSKIP schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:58:
Misschien een rare vraag maar hoe hoog staat floatmode voor de accu's? Als de cellen continu opgetopt worden, dan zit daar je verbruik. Voor het testen van de cellen heb ik ze naar 3,65V geladen, waren ze vol en sloeg de lader af dan zakt de spanning naar +/- 3,52. Als je float hebt staan op 3,55V dan worden de cellen op dat niveau gehouden. Kan dat het zijn?
Ik heb die avond tot +/- 52.1v geladen, meer niet. Vanaf uur of 2-3 in de ochtend is power/current van/naar accu nihil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NqvT2IPtEpaTzxvp0GvVCSTf1eg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6SVBdn1nvzznbyt1Z34Maxle.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:55
@PCJR Is het eigen verbruik van 116W waar ik in dit topic al vaker over heb gepost 1020kWh per jaar
In off-grid (fysiek of softwarematig met buiten specs netprotocol setting) is die tenminste 30W lager vanwege oa geen off-set (zero export power) die sinds FW1140 niet meer lager is in te stellen is als 20W afname en andere was sleep mode "low batt" setting verhogen die het verbruik verlaagde naar ~30w ( dit werkt niet meer in de laatste firmwares, vanwege je ook PV op load kan hebben) en nobatt die er een gewone netgebonden PV omvormer geef en alleen actief is als er PV-opwek is.

Edit: een andere manier om toch de off-set te beinvloeden, daar die nu niet lager dan 20W kan worden ingesteld is, de voedingsdraad van een lampje bijv 2W meerdere keren door de losse CT's te laten lopen om de off-set als nog te verschuiven en geen gemiddeld 20W netstroom kost maar 2W accu stroom. (Mag je zelf bedenken wat voor verschil dat maakt als je niet meer kan salderen :) )

[ Voor 24% gewijzigd door Domba op 10-10-2024 13:20 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Domba schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:11:
@PCJR Is het eigen verbruik van 116W waar ik in dit topic al vaker over heb gepost 1020kWh per jaar
In off-grid (fysiek of softwarematig met buiten specs netprotocol setting) is die tenminste 30W lager vanwege oa geen off-set (zero export power) die sinds FW1140 niet meer lager is in te stellen is als 20W afname en andere was sleep mode "low batt" setting verhogen die het verbruik verlaagde naar ~30w ( dit werkt niet meer in de laatste firmwares, vanwege je ook PV op load kan hebben) en nobatt die er een gewone netgebonden PV omvormer geef en alleen actief is als er PV-opwek is.

Edit: een andere manier om toch de off-set te beinvloeden, daar die nu niet lager dan 20W kan worden ingesteld is, de voedingsdraad van een lampje bijv 2W meerdere keren door de losse CT's te laten lopen om de off-set als nog te verschuiven en geen gemiddeld 20W netstroom kost maar 2W accu stroom. (Mag je zelf bedenken wat voor verschil dat maakt als je niet meer kan salderen :) )
"In off-grid (fysiek of softwarematig met buiten specs netprotocol setting)" -> wat bedoel je hier precies mee?
" andere was sleep mode "low batt" setting verhogen" -> hoe doe je dit dan? (wat heeft het voor nadelen?)

Nobatt instellen kan. Alleen dat moet dan wel door GBBoptimizer gedaan worden en je bent dan de accu data(voltage) kwijt in de Deye dan.

Die voedingsdraad met dat lampje snap ik niet helemaal, maar ik denk ook niet dat ik voor die oplossing zou gaan :+

Je hebt altijd zeer lange lappen tekst, en erg veel info @Domba . Waarvoor hulde. Echter het zou een stuk duidelijk zijn en beter te snappen als je het opknipt in zinnetjes. Wellicht is er een reden dat zinnen, punten en alinea’s niet lukken, dat weet ik niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:21
PCJR schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:28:
[...]

"In off-grid (fysiek of softwarematig met buiten specs netprotocol setting)" -> wat bedoel je hier precies mee?
" andere was sleep mode "low batt" setting verhogen" -> hoe doe je dit dan? (wat heeft het voor nadelen?)

Nobatt instellen kan. Alleen dat moet dan wel door GBBoptimizer gedaan worden en je bent dan de accu data(voltage) kwijt in de Deye dan.

Die voedingsdraad met dat lampje snap ik niet helemaal, maar ik denk ook niet dat ik voor die oplossing zou gaan :+

Je hebt altijd zeer lange lappen tekst, en erg veel info @Domba . Waarvoor hulde. Echter het zou een stuk duidelijk zijn en beter te snappen als je het opknipt in zinnetjes. Wellicht is er een reden dat zinnen, punten en alinea’s niet lukken, dat weet ik niet ;)
Domba gooit gewoon met een relais zijn Grid voeding richting de Deye eraf. Dat scheelt energieverbruik van de Deye. Het kan ook door het wijzigen van je netfrequentie-instellingen, dat is hier al eens eerder voorbijgekomen.
Stel: netfrequentie is normaal tussen de 49.5 en 50.5Hz. Als je dan bijv via de Deye cloud instelt dat de grenzen van de netfrequentie 45min en 46max zijn is de huidige netfrequentie altijd buiten de instellingen en gaat de Deye offgrid.
Ik heb dit al eens aan die kerel van GBB gevraagd maar volgens mij had hij er niet zo'n trek in om dit er in te bouwen, hij gaf alleen aan hoe je het zelf zou kunnen doen. Hij doet het door spanningsgrenzen aan te passen (moet eerlijk zeggen dat ik er daarna niet meer naar gekeken heb maar moet nog wel terug te vinden zijn op zn Discord, ik kan er nu niet bij, zit in n land waar Discord geblokkeerd is, anders zou ik ff zoeken voor je)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hqzNomYXlqRunj6AhskFdmXq9l0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BHU0V6wYxslIp8xHWo6M7umb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
ybos schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:37:
[...]

Domba gooit gewoon met een relais zijn Grid voeding richting de Deye eraf. Dat scheelt energieverbruik van de Deye. Het kan ook door het wijzigen van je netfrequentie-instellingen, dat is hier al eens eerder voorbijgekomen.
Stel: netfrequentie is normaal tussen de 49.5 en 50.5Hz. Als je dan bijv via de Deye cloud instelt dat de grenzen van de netfrequentie 45min en 46max zijn is de huidige netfrequentie altijd buiten de instellingen en gaat de Deye offgrid.
Ik heb dit al eens aan die kerel van GBB gevraagd maar volgens mij had hij er niet zo'n trek in om dit er in te bouwen, hij gaf alleen aan hoe je het zelf zou kunnen doen. Hij doet het door spanningsgrenzen aan te passen (moet eerlijk zeggen dat ik er daarna niet meer naar gekeken heb maar moet nog wel terug te vinden zijn op zn Discord, ik kan er nu niet bij, zit in n land waar Discord geblokkeerd is, anders zou ik ff zoeken voor je)

[Afbeelding]
Ah! Jij bent Bosje :)
Ik ga het tzt nog eens aankaarten bij Piotr. Moet toch wel nuttig zijn als je, in de nacht, 100w continu kunt besparen.

Ik kom trouwens op 365 dagen x zeg 8 uur per nacht x 100w (0,1kwh) = 292 kwh per jaar ?!
Ik heb het huis (helaas) niet op de load port zoals hij aangeeft. Dan zou het dus niet werken? Al zie ik het probleem niet

[ Voor 13% gewijzigd door PCJR op 10-10-2024 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
PCJR schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:40:
[...]

Ah! Jij bent Bosje :)
Ik ga het tzt nog eens aankaarten bij Piotr. Moet toch wel nuttig zijn als je, in de nacht, 100w continu kunt besparen.
Lees ook deze post ff:

Compuadb in "Het grote Deye inverter (en accu) topic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Ik heb nog een ongebruikte Solar Assistant liggen. Als je daar eens mee wil experimenteren mag die voor iets onder de nieuwprijs wel weg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
ybos schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:46:
Ik heb nog een ongebruikte Solar Assistant liggen. Als je daar eens mee wil experimenteren mag die voor iets onder de nieuwprijs wel weg :)
Dank, maar die heb ik hier ook al een tijdje draaien :) Volgens mij nu 2x rpi5 en 1x rpi4. Ik weet niet eens meer waar de laatste ergens ligt haha.
Ik heb even nog geantwoord in mijn vorigd post.

[ Voor 5% gewijzigd door PCJR op 10-10-2024 14:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
PCJR schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:28:
[...]

heeft ybos al toegelicht.
low batt staat in je display screens en maar kan ook met modbus aansturing.
van die hier posten is alleen Thepawn die het gebruikt voor een 1 fase., 3 fase heeft een ander modbus adres

Als een stroom voerende draad meerdere keren door CT haalt ziet deze een veelvoud, daarmee kan je de off-set die niet meer lager kan dan min 20W van zero export power, omkeren in een gemiddelde kleine teruglevering, in die situaties dat je andere opties wilt gebruiken die FW1135 niet heeft of problemen geeft anders gebruik je C037/FW1135.
In die FW kan je nog via terminal of modbus een negatieve set-off in geven en dat Deye gemiddeld iets teruglevert, in landen zonder salderen bijv Duitsland is de afname prijs ~40ct/kWh, terwijl je PV-kWh uit accu terugleveren 7ct is of een verbod hebt op terugleveren omdat je nog een systeem met Einspeisevergütung aanwezig is.
Dit is bleeding , bij Victron doe je dat met een negatief setpoint, zoals IvoB2 doet voor in Belgie.
Als beta is taal nooit mijn sterkste punt geweest met te veel details.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Compuadb schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:14:
[...]

Zie onderstaande automation voorwaarden die ik gemaakt heb in Solar Assistant, daarmee gaat de deye inverter alleen on-grid als deze moet laden (accu bijna leeg) of als er solar energie teruggeleverd moet worden (accu bijna vol).
Voor de goede orde vermeld ik erbij dat dit alleen werkt indien je woning op de load uitgang van de inverter is aangesloten. :*)

Het resultaat is ook te zien in de grafiek van home wizard, vanaf de donderdag is duidelijk zien dat het gridverbruik nihil is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oud bericht van jou omhoog gehaald: heb jij nog nieuw van Deye over het terugbrengen van de 100-110W nacht verbruik? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
als de omvormer in slaapstand staat omdat de accu is uitgeschakeld (benadering "geen accu"): zou de omvormer dan weer aanslaan als het elektriciteitsnet uitvalt, bijvoorbeeld om de UPS van een server van energie te blijven voorzien via de "load"-uitgang van de Deye?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Thepawn schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 20:52:
als de omvormer in slaapstand staat omdat de accu is uitgeschakeld (benadering "geen accu"): zou de omvormer dan weer aanslaan als het elektriciteitsnet uitvalt, bijvoorbeeld om de UPS van een server van energie te blijven voorzien via de "load"-uitgang van de Deye?
Dat weet ik niet. Maar is de optie NoBatt via register *** instellen, hetzelfde als grid voltage minimum = 270v instellen?

Resultaat is in alle 2 de gevallen nacht verbruik van +/- 30W ?

Want ik heb liever offgrid, dan dat de accu wegvalt eigenlijk... Of klets ik nu koek :+ Bij NoBatt heb je ook geen accu voltage of SOC meer, lijkt me niet handig. Beter dan offgrid of zie ik dat verkeerd.

Edit: (note: ik pas alles aan in solarassistant)
Als ik gridvoltage low van 180v naar 270v zet, dan gaat de deye wel offgrid, maar hij blijft elke 5sec ofzo klikken. Een relais blijft klikken, lijkt me niet verstandig dit de hele nacht door te laten gaan. Wat gaat hier anders/fout ...?

Als ik gridfreq low van 45 hz naar 54hz zet, dan klikt de deye ook uit. Hij ziet nu na een tijdje ook weer de load (het huis op het grid aangeloten). Note: mijn loadport is leeg van de deye.
Er komt nu na 1min ofzo toch weer F56 dc lowvolt fault. En de huisloads geeft nu 0w aan. Ook nu blijft de deye relais klikken elke 30sec. Lijkt me niet goed dit.

Wat is dan wel ok, zonder relais geklik de hele nacht :)

[ Voor 30% gewijzigd door PCJR op 10-10-2024 22:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thepawn
Ik ben erg blij met mijn oplossing, die ik al maanden test: de ingebouwde slaapfunctie "low energy mode". Je schakelt hem eenmalig in bij de geavanceerde instellingen. Wil je dat hij slaapt, dan verhoog je de "low batt" parameter onder batterij-instellingen, bijvoorbeeld naar 100%. Wil je dat hij wakker is, dan verlaag je hem, bijvoorbeeld naar 20%. Geen geklik, geen storingen en automatisch wakker worden als het net uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Thepawn schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 06:31:
Ik ben erg blij met mijn oplossing, die ik al maanden test: de ingebouwde slaapfunctie "low energy mode". Je schakelt hem eenmalig in bij de geavanceerde instellingen. Wil je dat hij slaapt, dan verhoog je de "low batt" parameter onder batterij-instellingen, bijvoorbeeld naar 100%. Wil je dat hij wakker is, dan verlaag je hem, bijvoorbeeld naar 20%. Geen geklik, geen storingen en automatisch wakker worden als het net uitvalt.
Toch benieuwd waar dit zit dan, heb je foto/screenshot? Kan ik dit eens testen tov vgrid 270v oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Thepawn schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 06:31:
Hmm 'low energy mode' wat bedoel je daarmee? kan je hier een foto van maken..

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

@PCJR @mahagen Dat staat bij mij in de "Advanced Function-1" tab in de Solarman app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rK93-DuGo8L_4q0M85tLA5avJIo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KRW3igx1GkpiZQQvFRWg7F3V.png?f=fotoalbum_large

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
SpongeRob schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:58:
@PCJR @mahagen Dat staat bij mij in de "Advanced Function-1" tab in de Solarman app.

[Afbeelding]
Dit kun je dus niet vinden op het display van de deye zelf?
Edit: ik heb die optie niet in de app. Ook mppt multi scanning heb ik bv niet. Ik heb een 12kw hybrid 3phase.

[ Voor 10% gewijzigd door PCJR op 11-10-2024 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
SpongeRob schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:58:

[Afbeelding]
Bij mij niet, heb je een 3 fase Deye? zo ja, op welke firmware versie?

Ik herinner me dat Sunsink deze optie wel heeft.

Thanks....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Ik heb een SUN-8K-SG01LP1-EU, dus een wat ouder model. Wellicht dat dat een verschil kan zijn.
Ik ben nu wel benieuwd welk type omvormer @Thepawn heeft?

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
low batt, op display van Deye , battery settings en dan 3e scherm , 2x pijltje naar beneden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
SpongeRob schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:32:

Ik ben nu wel benieuwd welk type omvormer @Thepawn heeft?
SUN-5K-SG03LP1-EU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thepawn
PCJR schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:13:
[...]

Dit kun je dus niet vinden op het display van de deye zelf?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7mJWvWjPPkBD71RRhJAtH_qRWU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QxuC8NHZrJYsEk8wEseTgjiW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCJR
Ik heb geen low power mode optie. Schijnt dat sommige opties er niet zijn voor bv 3phase of dat ze in nieuwe fw eruit zijn gehaald. Low power mode zou mogelijk wel weer komen hoorde ik van Iseli deye support

Om te zorgen dat in de nacht er minder self use is hebben we dus:
Nobatt instellen (nadeel, accu info verlies?)
Grid voltage range instellen
Grid freqency range instellen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNOUXZEap0BJpr2n-UwHho6UD6Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/McKezsA6OkeLeFoMIGZSxcUz.jpg?f=fotoalbum_large

GBB heeft mijn verzoek alvast mogelijk gemaakt. Automatisch. Voor de uren zonder pv, en zonder accu laden/ontladen. Top. Ik moet even vragen welke manier dit nu is.

Edit: dit is de vGrid naar 270v zetten. Moet alleen dat relais niet elke 10sec gaan klikken natuurlijk... En ik vraag me af of de deye nog wel de load kan meten als die in offgrid is, ik denk sterk van niet... Weet niet of dit voor het GBB systeem nadelig is omdat dat programma een load profile maakt van alle gemiddelden van dat uur zeg maar.

[ Voor 159% gewijzigd door PCJR op 11-10-2024 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@PCJR Default Gridsetpoint after discharge met -30 (bleeding) werkt dat of is het alleen acief met Victron?
Want ik dacht dat je de laastste firmware C049/FW1147 hebt.

Voor C037/FW1135 werkt het maar mij is het niet gelukt voor FW1140 of FW1147

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Domba schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 18:09:
@PCJR Default Gridsetpoint after discharge met -30 (bleeding) werkt dat of is het alleen acief met Victron?
Want ik dacht dat je de laastste firmware C049/FW1147 hebt.

Voor C037/FW1135 werkt het maar mij is het niet gelukt voor FW1140 of FW1147
Ik heb geen id wat je bedoeld haha :p sorry. Die setting ken ik verder niet. Vertel me waar ik moet kijken of hoe ik moet testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
PCJR schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 18:11:
[...]

Ik heb geen id wat je bedoeld haha :p sorry. Die setting ken ik verder niet. Vertel me waar ik moet kijken of hoe ik moet testen :)
De setting staat boven die je omcirkelt hebt en als het goed is moet die op Display hoofdscherm van systeem work mode de "zero export power" aanpassen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Domba schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 18:37:
[...]

De setting staat boven die je omcirkelt hebt en als het goed is moet die op Display hoofdscherm van systeem work mode de "zero export power" aanpassen
Ah dat is van GBB. Ik kan t niet vertellen want ik heb GBB nog in testmodus. Plaatje was btw niet van mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
PCJR schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 18:42:
[...]

Ah dat is van GBB. Ik kan t niet vertellen want ik heb GBB nog in testmodus. Plaatje was btw niet van mij :)
Ik heb ook solarassistant. Daar kun je ook trickle feed aanpassen. Dat gaat. Maar nogmaals terugkeren naar het displayscherm van de deye, dan staat er weer 020, helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iu5CGHfOj36Dj-f9X54NXwF7zEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7pwPTBjvdsdiJkpcxVrGTkbH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zeViLxsoWHMxTN4rgAdSEshg8UE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Di7HmBw5uN3DWnAwPqY3N92v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMNwMVtlfrw9_J0DmVUoQ6wd4gc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/STVI4F9mLQH5lBKptzhEfeLg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
ybos schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:37:
[...]

[Afbeelding]
Ik ben het nu aan het testen.

Als ik de Grid V Low reconnect aanpas van 180 naar 270. Deye doet niks, blijft grid connected.

Als ik Grid Hz High reconnect, aanpas van 55 naar 46. Nothing happens.

Als ik Grid V Low normal, aanpas van 180 naar 270, klikt de Deye naar offgrid. Maar hij blijft elke 10 sec een relay klik geven. In display komt AC overload fault F34.
Als ik nu Grid V Low reconnect ook nog eens van 180 naar 270 zet, dan lijkt het geklik enkel nog elke minuut te gebeuren. Mogelijk is dat de 60sec Grid Reconnect time.

Iets zegt me dat we beter voor NoBatt kunnen gaan. Dan is er geen relay geklik...en de Deye blijft de load gewoon zien (en de GBB dus ook)... :>

Weet iemand wat Reconnect Ramp rate is en Normal Ramp rate?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
PCJR schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:06:
[...]

Ik ben het nu aan het testen.

Als ik de Grid V Low reconnect aanpas van 180 naar 270. Deye doet niks, blijft grid connected.

Als ik Grid Hz High reconnect, aanpas van 55 naar 46. Nothing happens.

Als ik Grid V Low normal, aanpas van 180 naar 270, klikt de Deye naar offgrid. Maar hij blijft elke 10 sec een relay klik geven. In display komt AC overload fault F34.
Als ik nu Grid V Low reconnect ook nog eens van 180 naar 270 zet, dan lijkt het geklik enkel nog elke minuut te gebeuren. Mogelijk is dat de 60sec Grid Reconnect time.

Iets zegt me dat we beter voor NoBatt kunnen gaan. Dan is er geen relay geklik...en de Deye blijft de load gewoon zien (en de GBB dus ook)... :>

Weet iemand wat Reconnect Ramp rate is en Normal Ramp rate?
Nobatt heeft alleen geen zin als je load hebt aangesloten. Alles in mijn huis gaat dan spanningsloos :+
Ik denk dat ik het verbruik voorlopig maar even voor lief neem.

@Domba hoor jij ook het geklik als je met het relais gewoon de hoofdvoeding eraf gooit? Want dat lijkt dan misschien nog wel de beste optie, ook al is die beetje quick and dirty :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
PCJR schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:43:
[...]
Ik heb ook solarassistant. Daar kun je ook trickle feed aanpassen. Dat gaat. Maar nogmaals terugkeren naar het displayscherm van de deye, dan staat er weer 020, helaas.
De laatste algemene waar dat voor werkt is C037/FW1135, of een de draad van een klein 2W lampje door CT wikkelen zoals ik in eerdere post heb uitgelegd, als je echt een nieuwere firmware om een andere reden nodig hebt en de microinverter ingang actief.
Zonder microinverter ingang actief was het te fine tunen tot 0,2-0,3kWh per dag ongewenste afname en teruglevering (voor C049/FW1147 weet ik dat nog niet)

Zolang we EB kunnen salderen is dat setpoint niet negatief meer kan niet zo'n probleem en voor mij al helemaal niet omdat ik fysiek met relais onderbreek en off-grid ga.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
ybos schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:13:
[...]

Nobatt heeft alleen geen zin als je load hebt aangesloten. Alles in mijn huis gaat dan spanningsloos :+
Ik denk dat ik het verbruik voorlopig maar even voor lief neem.

@Domba hoor jij ook het geklik als je met het relais gewoon de hoofdvoeding eraf gooit? Want dat lijkt dan misschien nog wel de beste optie, ook al is die beetje quick and dirty :)
Als ik NoBatt pak, dan is ook hier het verbruik 110w minder. Loadport niet aangesloten van de Deye

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Domba schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:23:
[...]

De laatste algemene waar dat voor werkt is C037/FW1135, of een de draad van een klein 2W lampje door CT wikkelen zoals ik in eerdere post heb uitgelegd, als je echt een nieuwere firmware om een andere reden nodig hebt en de microinverter ingang actief.
Zonder microinverter ingang actief was het te fine tunen tot 0,2-0,3kWh per dag ongewenste afname en teruglevering (voor C049/FW1147 weet ik dat nog niet)

Zolang we EB kunnen salderen is dat setpoint niet negatief meer kan niet zo'n probleem en voor mij al helemaal niet omdat ik fysiek met relais onderbreek en off-grid ga.
Ik heb een micro omvormer op de GEN port hangen en daarom de setting MI ipv GEN. Nu las ik ook weer dat je de 110w kunt weghalen door in de nacht GEN te pakken ipv MI...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
ybos schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:13:
[...]
Ja, dat is het interne grid relais dat afvalt, die pas na testen weer vrijgegeven wordt.

Ook on-grid heb ik dat ook soms, dan is de net kwaliteit zo slecht dat Deye vanzelf in off-grid wil..
Ik ben dan niet happy, want ik ben of aan het testen of mijn accu zit niet meer binnen 15-90% SOC

Voor eerst nu in het 3e kwartaal ook in de ochtend gehad tussen 6:00 en 6:05 en ook 2x daadwerkelijk het licht van uitging en paar keer in het uur voor dat ik actief ga terugleveren tijdens "export when battery full" fase. In de logging van slimme meter zie ik de spannings dip niet altijd (maar meestal is het in eerste minuut na het volle uur)
Ik houd nu 2kWh meer reserve aan en ik houdt meer overlap in de ochtend aan, als veel opwek wordt verwacht, dat ik pas accu leeg < 1kWh (<12% SOC) als ik meer PV-opwek dan verbruik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
PCJR schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:27:
[...]
Ik heb een micro omvormer op de GEN port hangen en daarom de setting MI ipv GEN. Nu las ik ook weer dat je de 110w kunt weghalen door in de nacht GEN te pakken ipv MI...
Nee
Er zijn eiland setups in andere landen die wel of geen spanning op de MI-ingang benutten om een omschakel relais te bedienen.
Maar in feite verplaatsen ze dan verbruikers van load naar netaansluiting en als Deye niet uitgeschakeld wordt blijft die rond 90W verbruiken.
Een goede 3 fase ATS zonder zwevende neutraal zijn prijzig.
Ik ben misschien hier in NL één van de weinige die een switchbot gebruikt om de knop op de zijkant te bedienen of de aan/uit knop van de master BMS, maar in andere landen zijn er wel meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Domba schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 21:27:
[...]

Nee
Er zijn eiland setups in andere landen die wel of geen spanning op de MI-ingang benutten om een omschakel relais te bedienen.
Maar in feite verplaatsen ze dan verbruikers van load naar netaansluiting en als Deye niet uitgeschakeld wordt blijft die rond 90W verbruiken.
Een goede 3 fase ATS zonder zwevende neutraal zijn prijzig.
Ik ben misschien hier in NL één van de weinige die een switchbot gebruikt om de knop op de zijkant te bedienen of de aan/uit knop van de master BMS, maar in andere landen zijn er wel meer.
Ok dan blijft NoBatt de enige beste oplossing dan. GBB heeft het al geimplementeerd :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CAXmueOimOeOR1AHCT4i5MGurUM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7BCeVBiscImlrUWA5R4BzhRq.png?f=fotoalbum_large

Offgrid is vgrid naar 270v optie. Maar dan gaat het dus elke x seconden klikken. Dat relay gaat na een week kapot lijkt mij.
NoBatt ga ik pakken. Dan gaat ie in die paar uren in de nacht op die modus, en na dat uur, indien nodig, dus weer naar de vorige stand. Super toch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@PCJR Je hebt "zero export to load" actief, heb je iets op load in/uitgang aangesloten?
Is er een reden dat je geen zero export to CT gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Domba schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 21:39:
@PCJR Je hebt "zero export to load" actief, heb je iets op load in/uitgang aangesloten?
Is er een reden dat je geen zero export to CT gebruikt?
Dit was een screenshot van Piotr die hij mij stuurde, dus niet van mijzelf :) Als het goed is heb ik straks inderdaad zero export to ct aanstaan.

Edit.
Ik had net even getest. Accu stabiel, max TOU power 10w. Max 1A charge discharge en max 1A gridcharge. Als ik grid load bekijk dan verandert dat inderdaad bijna niks als ik wissel tussen Gen of MI setting.

Hoe krijg ik de accu nog rustiger, dat ie dus echt zegt "standby" in het battery scherm?

[ Voor 27% gewijzigd door PCJR op 11-10-2024 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:41
Misschien toch niet zo'n verkeerd idee om een externe 3fase contactor tussen grid en load te zetten
Dat je die alleen gebruikt als de accu <10% of >95% is
Ik stoor me er mateloos aan dat ik (ondanks de accu nog vol genoeg is) ik toch elke dag 1a 2kwh van het net afhaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
Is dit GBB gebeuren klaar om op EPEX te sturen en zit daar Weather Forecast in? (Om te voorkomen dat de battery 's nachts geladen wordt al de volgende dag de zon vollop zal schijnen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
BenSKIP schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:30:
Is dit GBB gebeuren klaar om op EPEX te sturen en zit daar Weather Forecast in? (Om te voorkomen dat de battery 's nachts geladen wordt al de volgende dag de zon vollop zal schijnen.)
Werkt nu al.
- Hij haalt de europese energieprijs op.
- Hij haalt de voorspelling van zonnestroom op
- Aan de hand van de afwijking tussen de voorspelling en de daadwerkelijk opwek doet hij een correctie, die naar mate de hoeveelheid data toeneemt nauwkeuriger zou moeten worden.

En toch laadt hij soms in de nacht de batterij op. Want soms is de prijs is de nacht lager dan bijvoorbeeld in de ochtend om 10 uur wanneer de zonnerstroom nog aan het opbouwen is en de prijs relatief gezien nog wat hoger is. Dit afhankelijk van je hoeveelheid PV, grootte van de accu en de energieprijs.
Op hier en daar wat opstartproblemen na, werkt het nagenoeg feilloos en hij is erg snel als er bugs zijn oid.
Ik heb het laden begrenst op 5kW. GBB gaat natuurlijk de accu laden van het net, maar dan wil ik ook de auto laden of de WP aandoen. Laatst ging de accu toch met 9kW laden. Dit gemeld en dezelfde dag nog opgelost. Hij had per ongeluk bij het setpoint van laden het setpoint van ontladen opgenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:48
ybos schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:55:
[...]

Werkt nu al.
- Aan de hand van de afwijking tussen de voorspelling en de daadwerkelijk opwek doet hij een correctie, die naar mate de hoeveelheid data toeneemt nauwkeuriger zou moeten worden.
Ik ben er ook tevreden mee, nu zoetjes aan de warmtepomp waarden aan het invoeren zodat hij daar ook rekening mee houdt. Met mijn dynamische energiecontract en 2x per dag laden/ontladen als er niet veel zon is lukt het om netto net boven de 0 kosten per dag uit te komen.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Naar mijn idee is het 'in error brengen' van de inverter via voltage of frequentie niet de juiste weg. Zet hem of op no-batt (register 111 voor 3fase) of haal de Microinverter van de gen poort af (register 133 voor 3fase). Als je helemaal los wilt koppelen kies dan voor een elektronisch relay op de blauwe knop (draadjes solderen enz) of gebruik een finger-bot die je elektronisch aan kan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:07

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik wil een van mijn SMAs gaan vervangen van voor een Deye12kW met daaraan 3 of 4 pylontech 5000us,
Hoeveel geluid maakt de Deye, hij moet in de niet geisoleerde garage komen of op de overloop van de Zolder op deze verdieping is ook de slaapkamer en mijn kantoor, ik neig naar de zolder ivm de temperatuur maar dan moet hij wel stil zijn.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
revolution-nl schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:22:
Ik wil een van mijn SMAs gaan vervangen van voor een Deye12kW met daaraan 3 of 4 pylontech 5000us,
Hoeveel geluid maakt de Deye, hij moet in de niet geisoleerde garage komen of op de overloop van de Zolder op deze verdieping is ook de slaapkamer en mijn kantoor, ik neig naar de zolder ivm de temperatuur maar dan moet hij wel stil zijn.
Als het warm is dan loeien die ventilatoren best...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
@revolution-nl laatste firmwares loopt de interne fan vanaf 2500W vermogens vraag, als je 3 stille externe fans onder de Deye aanbrengt voor meer lucht stroming langs de koelribben, (voor de houder zijn meerdere ontwerpen voor 3D print beschikbaar), blijven de fans uit daar de temperatuur langere tijd rond 40 graden blijft en pas ergens tegen 7kW langere tijd aanslaan.
Relatief vergelijken met iets anders als koelkast vind ik lastig, pas als 53-56 graden intern bereikt wordt dan lopen de fans op max en dan is het vergelijkbaar met een stofziuiger. wanneer dat hangt af van hoe je gebruikt van net laden of PV AC gekoppeld heeft meer verlies (warmte) dan DC op de MPPT's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Domba schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:42:
@revolution-nl laatste firmwares loopt de interne fan vanaf 2500W vermogens vraag, als je 3 stille externe fans onder de Deye aanbrengt voor meer lucht stroming langs de koelribben, (voor de houder zijn meerdere ontwerpen voor 3D print beschikbaar), blijven de fans uit daar de temperatuur langere tijd rond 40 graden blijft en pas ergens tegen 7kW langere tijd aanslaan.
Relatief vergelijken met iets anders als koelkast vind ik lastig, pas als 53-56 graden intern bereikt wordt dan lopen de fans op max en dan is het vergelijkbaar met een stofziuiger. wanneer dat hangt af van hoe je gebruikt van net laden of PV AC gekoppeld heeft meer verlies (warmte) dan DC op de MPPT's.
Het idee is om, zeker in de zomer maanden overdag de accu's te laden zodat ik in de nacht de 10kW die ik dagelijks verbruik in de auto in de avond in de auto te laden.

Dan ga ik toch voor de oplossing in de garage, met een luchtdichte 19 inch serverkast moet dat in de winter qua temperatuur toch wel te doen zijn.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
Wat dacht je van het verkopen van energie van de accu aan het net tijdens piektijden met een dynamisch contract, en dan de auto 's nachts via het net opladen, idealiter wanneer de prijs laag is omdat het waait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Thepawn schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:33:
Wat dacht je van het verkopen van energie van de accu aan het net tijdens piektijden met een dynamisch contract, en dan de auto 's nachts via het net opladen, idealiter wanneer de prijs laag is omdat het waait?
Ik zit met het probleem dat ik nu 0,40ct per kWh kan declareren voor alles wat mijn auto in gaat, als ik overschakel dynamisch mag ik maar 23 cent declareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
revolution-nl schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:25:
[...]

Ik zit met het probleem dat ik nu 0,40ct per kWh kan declareren voor alles wat mijn auto in gaat, als ik overschakel dynamisch mag ik maar 23 cent declareren.
Is niet on topic maar ben benieuwd, waar komt zo'n regeling vandaan, is dat in Nederland? 23c is sowieso te weinig, je hebt ook je aansluitkosten, contractkosten en kan niet altijd in de goedkope uurtjes laden.

Ik heb ook een auto van de zaak maar het gaat de zaak niks aan wat voor energie contract ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:00
mahagen schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:08:
[...]

Is niet on topic maar ben benieuwd, waar komt zo'n regeling vandaan, is dat in Nederland? 23c is sowieso te weinig, je hebt ook je aansluitkosten, contractkosten en kan niet altijd in de goedkope uurtjes laden.

Ik heb ook een auto van de zaak maar het gaat de zaak niks aan wat voor energie contract ik heb.
De zaak moet voor die vergoeding wel weten wat jij voor de energie betaald. Anders komt de belastingdienst vragen om inkomstenbelasting bij zowel hun als jij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Ricko1 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:13:
[...]

De zaak moet voor die vergoeding wel weten wat jij voor de energie betaald. Anders komt de belastingdienst vragen om inkomstenbelasting bij zowel hun als jij.
Wij zitten bij een accountant kantoor (geen kleintje trouwens), deze denken daar anders over. Wij hebben een prijs per kWh afgesproken ~40c en dat is het. Komt neer op een totaalplaatje dus ook je overige kosten zitten daarbij en dan is dat geen 23c. 1 keer per kwartaal wordt dit afgerekend aan de hand van de laadgegevens uit mijn Wallbox.

Als ik op zondag middag laadt houd ik er een paar cent aan over, maar als over een jaar er een zekering automaat of kabel moet worden vervangen vanwege de hoge belasting ben ik dat zo weer kwijt.

Gaat allemaal om peanut bedragen maar ga er niet op toeleggen of laten bepalen welk contact ik neem. Dan ga ik met mijn MKB pas laden, is nog duurder, iets van 56c.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
creon schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:02:
Misschien toch niet zo'n verkeerd idee om een externe 3fase contactor tussen grid en load te zetten
Dat je die alleen gebruikt als de accu <10% of >95% is
Ik stoor me er mateloos aan dat ik (ondanks de accu nog vol genoeg is) ik toch elke dag 1a 2kwh van het net afhaal
- je kunt via Solarassistant en/of HA dan een automation maken dat ie offgrid gaat tussen 21-07h. Of op Nobatt gaat bv
- GBB kan dit ook
- of je maakt een robot knopje op de blauwe switch knop aan de linkerkant van de deye
- of een extern relais
- nog iets? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
mahagen schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:16:
Naar mijn idee is het 'in error brengen' van de inverter via voltage of frequentie niet de juiste weg. Zet hem of op no-batt (register 111 voor 3fase) of haal de Microinverter van de gen poort af (register 133 voor 3fase). Als je helemaal los wilt koppelen kies dan voor een elektronisch relay op de blauwe knop (draadjes solderen enz) of gebruik een finger-bot die je elektronisch aan kan sturen.
Gen port op GEN zetten ipv MI, doet hier meetbaar -niks- in de nacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
rvdgaag schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 12:02:
[...]

Ik ben er ook tevreden mee, nu zoetjes aan de warmtepomp waarden aan het invoeren zodat hij daar ook rekening mee houdt. Met mijn dynamische energiecontract en 2x per dag laden/ontladen als er niet veel zon is lukt het om netto net boven de 0 kosten per dag uit te komen.
Moeten we graag eens screenshots delen van GBB, zou wel ff willen kijken of ik ook alles goe dheb staan.
Verder de warmtepomp: dat verbruik komt er binnen enkele dagen toch gewoon (gemiddeld) bij in de "load profile" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
ybos schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:55:
[...]

Werkt nu al.

En toch laadt hij soms in de nacht de batterij op. Want soms is de prijs is de nacht lager dan bijvoorbeeld in de ochtend om 10 uur wanneer de zonnerstroom nog aan het opbouwen is en de prijs relatief gezien nog wat hoger is. Dit afhankelijk van je hoeveelheid PV, grootte van de accu en de energieprijs.
Op hier en daar wat opstartproblemen na, werkt het nagenoeg feilloos en hij is erg snel als er bugs zijn oid.
Ik heb het laden begrenst op 5kW. GBB gaat natuurlijk de accu laden van het net, maar dan wil ik ook de auto laden of de WP aandoen. Laatst ging de accu toch met 9kW laden. Dit gemeld en dezelfde dag nog opgelost. Hij had per ongeluk bij het setpoint van laden het setpoint van ontladen opgenomen.
Je kunt ook EV nu als extraatje toevoegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• creon
PCJR schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:18:
[...]

- je kunt via Solarassistant en/of HA dan een automation maken dat ie offgrid gaat tussen 21-07h. Of op Nobatt gaat bv
- GBB kan dit ook
- of je maakt een robot knopje op de blauwe switch knop aan de linkerkant van de deye
- of een extern relais
- nog iets? :)
Heel mijn huis zit op de load dus de Deye moet zeker aan blijven staan, daarnaast heb ik een andere omvormer op de mi/gen poort zitten
Ik snap dat de Deye het net nodig heeft om de frequentie en het voltage gelijk te houden, maar het stoort me dat ik "off-grid" ben maar toch dagelijks 1 a 2 kwh nodig heb van dat zelfde grid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
creon schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:39:
[...]

Heel mijn huis zit op de load dus de Deye moet zeker aan blijven staan, daarnaast heb ik een andere omvormer op de mi/gen poort zitten
Ik snap dat de Deye het net nodig heeft om de frequentie en het voltage gelijk te houden, maar het stoort me dat ik "off-grid" ben maar toch dagelijks 1 a 2 kwh nodig heb van dat zelfde grid
Als je toch offgrid gaat, door vgrid naar min 270v te zetten in de nacht, dan heb je het verbruik toch niet? Evt in de nacht gen ipv mi pakken. Je huis loopt dan op de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
PCJR schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:45:
[...]

Als je toch offgrid gaat, door vgrid naar min 270v te zetten in de nacht, dan heb je het verbruik toch niet? Evt in de nacht gen ipv mi pakken. Je huis loopt dan op de accu.
Gaat die relais niet kloppen klikken dan?
En ik heb nog niet gevonden hoe ik dat in home assistant in kan stellen/aan kan passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-06 15:54
Leuk topic maar die 100W sluimerverbruik is toch wel pittig. Dat zou bijna een verdubbeling betekenen voor me.

Dat gezegd zijnde, er zijn nu SG05 types (nieuw) en ook Sunsync gebruikt deze HW denk ik. Helaas heb ik nog niet lang een Goodwe dus zelf testen zit er niet in maar misschien kan een toekomstige eigenaar dit wel nagaan en hier posten:)

[ Voor 4% gewijzigd door Trent op 14-10-2024 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Trent schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:19:
Leuk topic maar die 100W sluimerverbruik is toch wel pittig. Dat zou bijna een verdubbeling betekenen voor me.
Een Victron heeft ook standaard 30W en met tuning is minimale 18W elk en je hebt voor 3 fase er 3 nodig.
Dat gezegd zijnde, er zijn nu SG05 types (nieuw) en ook Sunsync gebruikt deze HW denk ik. Helaas heb ik nog niet lang een Goodwe dus zelf testen zit er niet in maar misschien kan een toekomstige eigenaar dit wel nagaan en hier posten:)
Sunsynk is geen DIY, je hebt medewerking van installateur nodig voor zijn installatie-code voor een aantal in het afgeschermde settingsdeel, dat je ook alles extern kunt aansturen, voor dynamisch gebruik heb je dat wel nodig.
(vanwege hybride heb je eerder en vaker, nodig, maar is vergelijkbaar met solaredge als 'n installateur is gestopt is met het merk en niet meer reageert, voor SE zijn er nog vele waar je kan aan kloppen om het te regelen)

SG05 zijn nog niet officieel in EU volgende maand pas wat er nu is, zijn demo-modelen voor handelaren en grijze import vanuit China, certificaten zijn er nog niet en staan nog niet op lijst van goedgekeurde omvormers,
Het kan ook zijn dat niet alle modelen uit een serie van hybride omvormers een goedkeuring krijgen, zo hebben 1 fase >6kw standaard in Nederland geen goedkeuring, mogen in principe niet op de netaansluiting aan gesloten zijn.
Je zal dan iets anders moeten aanmelden en dat kan vervelend worden als er problemen optreden, meer dan omvormer alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-06 15:54
@Domba Bedankt voor de duiding. Wat is in feite de reden voor dit stroomverbruik? Heb ik niet dadelijk begrepen buiten een link met het in sync houden van de fases. Je mag hem wel gewoon uitzetten, neem aan dat hij dan wel eerst de fases synchroniseert alvorens on grid te gaan. Anders kan er hier en daar wel wat dure elektroinica in huis sneuvelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Trent Tov een normale grid gebonden , waarvan je eigenverbruik niet altijd ziet of maar deels als deze van DC kant afneemt en dat is alleen als er PV opwek is, wat wel ziet is het interface (display en wifi ) die AC wordt gevoed.
Het genereren van 3 fase frequentie en kunnen reageren in milliseconden op vermogens vraag wat energie kost, de accu module en voor on-grid oa setpoint, pas nadat kwaliteit checks verbind. (reden dat off-grid ca 30W minder eigenverbruik heeft dan on-grid)

Een accu die ook wegvallt als netspanning wegvalt (bijv Sessy) heeft alleen stand-by verbruik van interface.
Een Victron heeft die optie met tweaken (10W), een 3 fase met laatste firmware heeft die optie niet, een 1 fase Deye weer wel die kan in sleepmode met 30W.

Sunsynk heb ik laatste tijd niet bijgehouden, maar die hadden low power mode, pas nadat ze naar West Europa gingen verkopen, want hun default setup was afgestemd op (Zuid-)Afrika en dat werkt hier niet geweldig, We hebben hier in W-europa oa geen loadshedding en veel minder zoninstraling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCJR
En vandaag pack2 (pack B ) gebouwd. Buiten het ruimer flexen van de gaatjes van de metalen "balance lead balkjes" en inkorten ervan, geen issues.

Nu uurtje test met 140A. De Deye is van streek, om 1 of andere reden is er nauwelijks meer load (verbruik van het huis en dus van grid). Er klopt sinds gister rond 10h, geen hol meer van. Ook GBB hoort horder error mails de deur uit. Solarman en Deyecloud hebben verkeerde data, of zoals in de error, device not found.

Morgen gaat iemand van Iseli support ernaar kijken. Vet raar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDrr8X6zY160b5IWairUOEYV9Qo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pC4dwtUXGOD77AwNtF1lGdTa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSjpszjZ9bufMfeq6oxLDe0lJI8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0zWrQXYbQKGt0s365yiLaYJk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/miv3SNCxu2SV_x8WdmatScj7fI8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vcUjUpZVZhUPnClmS5s1Eq7r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GppUrPtwdPy1tdx9eEtDqXsT7E4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a5fHwwvCoW9EpN1zF9I5T9T2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-VGb6IhGhjvOEYzCAgo8-E_6bK4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QidBPBU9PMshWFgSFLykjxlU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGLjZXp_4WfwewpCc7D_RMlvp_E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AJZbqAyYr83UccQezdqCgOs5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sqUq3aOax_6zCANdzRuMg-knmwE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/otJxiqexqtqDVdAIlTZMToYI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLd8ee4OQWK8lyqUSPIVrN-mSUQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ae0cxzevxk0dmOak2LfeTs6d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVsgjIFsJRyepoqbXbggupGDEU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ea3WMTB2M8Gh9gSC30MgG1Wp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HiCSN-aPhtzM2HO63uxEMdwFQT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3uKYdRH0hWwkD3FrPWxg1REf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-s-U4HQ1Ov4gRvbi1STAB5pQhU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9WGWJUmsvOPGpj1dTp5schMZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TuRh7lOf4Tc7Lq2p02YacN5tPoo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lmVuUvRNAfVgGlu4Q8TBYsIM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Even hier apart de error log/melding.

Iemand die dit ook heeft (toevallig vanaf gister ergens)?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
2024-10-15 20:02:31: Solarman/DeyeCloud

2024-10-15 20:01:30: TimeofUse0: Time=0, Charge: IsGridCharge=True, Power=12000, SOC=35, V=, IsSellingFirst=False, IsZeroChargeA=False, Price<=0=False
2024-10-15 20:01:30: TimeofUse1: Time=200, Charge: IsGridCharge=True, Power=12000, SOC=40, V=, IsSellingFirst=False, IsZeroChargeA=False, Price<=0=False
2024-10-15 20:01:30: TimeofUse2: Time=300, Charge: IsGridCharge=True, Power=12000, SOC=100, V=, IsSellingFirst=False, IsZeroChargeA=False, Price<=0=False
2024-10-15 20:01:30: TimeofUse3: Time=400, Charge: IsGridCharge=True, Power=12000, SOC=80, V=, IsSellingFirst=False, IsZeroChargeA=False, Price<=0=False
2024-10-15 20:01:30: TimeofUse4: Time=500, Charge: IsGridCharge=True, Power=12000, SOC=30, V=, IsSellingFirst=False, IsZeroChargeA=False, Price<=0=False
2024-10-15 20:01:30: TimeofUse5: Time=2000, Normal: IsGridCharge=False, Power=12000, SOC=10, V=, IsSellingFirst=False, IsZeroChargeA=False, Price<=0=False
2024-10-15 20:01:30: MaxSellPower: 16000W
2024-10-15 20:01:30: WorkMode: 1
2024-10-15 20:01:30: Solarman: send: {"deviceSN":"mijnserienr","content":"0103006F0001B417","callBackUrl":"https://gbboptimizer2.gbbsoft.pl/Callback/Solarman","timeoutSeconds":60}
2024-10-15 20:01:31: Solarman: receive={"code":null,"msg":null,"success":true,"requestId":"bc3701b42074a3b5","orderId":31235148,"collectionTime":1729015090,"connectStatus":1}
2024-10-15 20:02:31: ERROR: Solarman timeout!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
2024-10-15 20:03:33: Solarman/DeyeCloud

2024-10-15 20:02:31: DeyeCloud: TimeofUse0: Time=0, Charge: IsGridCharge=True, Power=12000, SOC=35, V=, IsSellingFirst=False, IsZeroChargeA=False, Price<=0=False
2024-10-15 20:02:31: DeyeCloud: TimeofUse1: Time=200, Charge: IsGridCharge=True, Power=12000, SOC=40, V=, IsSellingFirst=False, IsZeroChargeA=False, Price<=0=False
2024-10-15 20:02:31: DeyeCloud: TimeofUse2: Time=300, Charge: IsGridCharge=True, Power=12000, SOC=100, V=, IsSellingFirst=False, IsZeroChargeA=False, Price<=0=False
2024-10-15 20:02:31: DeyeCloud: TimeofUse3: Time=400, Charge: IsGridCharge=True, Power=12000, SOC=80, V=, IsSellingFirst=False, IsZeroChargeA=False, Price<=0=False
2024-10-15 20:02:31: DeyeCloud: TimeofUse4: Time=500, Charge: IsGridCharge=True, Power=12000, SOC=30, V=, IsSellingFirst=False, IsZeroChargeA=False, Price<=0=False
2024-10-15 20:02:31: DeyeCloud: TimeofUse5: Time=2000, Normal: IsGridCharge=False, Power=12000, SOC=10, V=, IsSellingFirst=False, IsZeroChargeA=False, Price<=0=False
2024-10-15 20:02:31: DeyeCloud: send: {"timeUseSettingItems":[{"enableGeneration":false,"enableGridCharge":true,"time":"0:00","soc":35,"power":12000,"voltage":0},{"enableGeneration":false,"enableGridCharge":true,"time":"2:00","soc":40,"power":12000,"voltage":0},{"enableGeneration":false,"enableGridCharge":true,"time":"3:00","soc":100,"power":12000,"voltage":0},{"enableGeneration":false,"enableGridCharge":true,"time":"4:00","soc":80,"power":12000,"voltage":0},{"enableGeneration":false,"enableGridCharge":true,"time":"5:00","soc":30,"power":12000,"voltage":0},{"enableGeneration":false,"enableGridCharge":false,"time":"20:00","soc":10,"power":12000,"voltage":0}],"deviceSn":"mijnserienr"}
2024-10-15 20:02:31: DeyeCloud: received: {"code":"1106000","msg":"order sent successfully","success":true,"requestId":"40075fd5f577e23e","orderId":8461526,"collectionTime":1729015090,"connectionStatus":1}
2024-10-15 20:02:32: DeyeCloud: received status: 100, waiting 1sec (1)
2024-10-15 20:02:33: DeyeCloud: received status: 100, waiting 1sec (2)
2024-10-15 20:02:34: DeyeCloud: received status: 100, waiting 1sec (3)
2024-10-15 20:02:35: DeyeCloud: received status: 100, waiting 1sec (4)
2024-10-15 20:02:36: DeyeCloud: received status: 100, waiting 1sec (5)
2024-10-15 20:02:37: DeyeCloud: received status: 100, waiting 3sec (6)
2024-10-15 20:02:40: DeyeCloud: received status: 100, waiting 3sec (7)
2024-10-15 20:02:44: DeyeCloud: received status: 100, waiting 3sec (8)
2024-10-15 20:02:47: DeyeCloud: received status: 100, waiting 3sec (9)
2024-10-15 20:02:50: DeyeCloud: received status: 100, waiting 3sec (10)
2024-10-15 20:02:53: DeyeCloud: received status: 100, waiting 3sec (11)
2024-10-15 20:02:56: DeyeCloud: received status: 100, waiting 3sec (12)
2024-10-15 20:02:59: DeyeCloud: received status: 100, waiting 3sec (13)
2024-10-15 20:03:02: DeyeCloud: received status: 100, waiting 3sec (14)
2024-10-15 20:03:05: DeyeCloud: received status: 100, waiting 3sec (15)
2024-10-15 20:03:08: DeyeCloud: received status: 100, waiting 5sec (16)
2024-10-15 20:03:13: DeyeCloud: received status: 100, waiting 5sec (17)
2024-10-15 20:03:18: DeyeCloud: received status: 100, waiting 5sec (18)
2024-10-15 20:03:23: DeyeCloud: received status: 100, waiting 5sec (19)
2024-10-15 20:03:28: DeyeCloud: received status: 100, waiting 5sec (20)
2024-10-15 20:03:33: ERROR: DeyeCloud error: timeout

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCJR
Flirs nog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5dM4FskdT_AOrWyy1XbOh5wGjo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cvccLmIkOSpOLqvt07EPFMxM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G7jr5wFBcsnwGaIiPz-A6zQp0iQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kkgt9cPCoXYtx7kV0FUqMm0Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VBJXCuYEe_-LT18841J1oGlAqlo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gWquEZe5lCNhNPkAQlQiCjqU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dT5dCvDrrIwBTOUD0pvtSOBxnTI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zCTlUMKXlPxtUGam7PI5UrCa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3eYc1cDAgLYzdFGMu4EQIg9bzK0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J9RoR6azs9pJB5KHniZR9mqm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srXzdeBZMKjvzXfQIbZFTbWHTn4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7fOCYsCcXKxSVMlm03TmybuM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Keertje timeout van de Deye icm GBB niet zoveel van aan trekken. Paar minuutjes later probeert GBB het opnieuw en dan rolt hij er meestal gewoon doorheen. Ik vermoed dat het komt omdat de Deye elke 5 minuten zijn data upload naar de cloud en als GBB dan tegelijk probeert te schrijven dat het dan ff fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:52
PCJR schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:41:
En vandaag pack2 (pack B ) gebouwd. Buiten het ruimer flexen van de gaatjes van de metalen "balance lead balkjes" en inkorten ervan, geen issues.

Nu uurtje test met 140A. De Deye is van streek, om 1 of andere reden is er nauwelijks meer load (verbruik van het huis en dus van grid). Er klopt sinds gister rond 10h, geen hol meer van. Ook GBB hoort horder error mails de deur uit. Solarman en Deyecloud hebben verkeerde data, of zoals in de error, device not found.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Van welk merk is deze case?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Luyuan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
PCJR schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:41:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie thermal, welke gebruik je?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PCJR
mahagen schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:50:
[...]

Mooie thermal, welke gebruik je?
Flir one pro

Alles draait, nu nog pack b en c beetje topbalancen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lLUE9la8M8FMl3jO26NJj-Klb1g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Evg8wFEii0M2i7qDTAkreTAz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f24yRdtl2FYhVZgFOZRiofom6lU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4EwfpxcuUrt75lGjCx2smJXH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9dtV-ryl_Oe2HFewt9ZLAoGWGU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4DSTPsDJogypwHzpTpOY0YrI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy55
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 30-09 11:27
Ik heb het volgende waar ik niet verder mee kom .
Heb de Deye 3fase met 10000w aan panelen en 10kw accu capiciteit , alles werkt naar behoren .

Maar wil het volgende de accu's alleen voor eigen gebruik , dus niet dat ze gaan terugleveren naar het net , wat nu wel gebeurt .

Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen .
Heb het nu zo staan zero export to CT , load first , met solar sell aangevikt , zoals ik dat zie is eerst eigen gebruik , dan accu laden en overtollige zonne energie terug naar grid .

time of use aangvinkt , en daar aangegeven wanneer en hoe ver de accu te ontladen , dat gebeurt ook , levert ie terug tot de ingestelde waarde dus uiteindelijk de 10% soc , maar nu draait de meter terug , ja heb nog een draaischijfmeter , dit wil ik dus niet hij dumpt nu de accu capiciteit terug naar de grid, wil dat ie alleen de accu gebruikt voor eigen gebruik dus niets terug naar de grid !

HOE krijg ik dit voor elkaar , ander programma ? gebruik nu de instelling op de deye , en heb Deye cloud app op de telefoon , om te monitoren .
Wat doe ik verkeerd of wat moet ik veranderen , of wil ik iets wat niet kan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Chevy55 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:31:
Ik heb het volgende waar ik niet verder mee kom .
Heb de Deye 3fase met 10000w aan panelen en 10kw accu capiciteit , alles werkt naar behoren .

Maar wil het volgende de accu's alleen voor eigen gebruik , dus niet dat ze gaan terugleveren naar het net , wat nu wel gebeurt .

Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen .
Heb het nu zo staan zero export to CT , load first , met solar sell aangevikt , zoals ik dat zie is eerst eigen gebruik , dan accu laden en overtollige zonne energie terug naar grid .

time of use aangvinkt , en daar aangegeven wanneer en hoe ver de accu te ontladen , dat gebeurt ook , levert ie terug tot de ingestelde waarde dus uiteindelijk de 10% soc , maar nu draait de meter terug , ja heb nog een draaischijfmeter , dit wil ik dus niet hij dumpt nu de accu capiciteit terug naar de grid, wil dat ie alleen de accu gebruikt voor eigen gebruik dus niets terug naar de grid !

HOE krijg ik dit voor elkaar , ander programma ? gebruik nu de instelling op de deye , en heb Deye cloud app op de telefoon , om te monitoren .
Wat doe ik verkeerd of wat moet ik veranderen , of wil ik iets wat niet kan ?
Wat doet is als je die 2 opties solarsell utizet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
delete, opgelost

[ Voor 116% gewijzigd door PCJR op 16-10-2024 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy55
Hetzelfde dumpt accu vermogen naar de grid .

Wat ik nu gedaan heb is ongveer inschatten wat mijn verbruik is , en in de tabel power (time of use alleen aangevinkt ) , op een waarde te zetten dat ongeveer mijn verbruik is .

De solar sell uitzetten zal ik opnieuw proberen , maar dat vind ik ook geen oplossing , moet ik elke dag die instelling gaan aanpassen ochtend en avond , moet toch beter kunnen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Chevy55 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:03:
Hetzelfde dumpt accu vermogen naar de grid .

Wat ik nu gedaan heb is ongveer inschatten wat mijn verbruik is , en in de tabel power (time of use alleen aangevinkt ) , op een waarde te zetten dat ongeveer mijn verbruik is .

De solar sell uitzetten zal ik opnieuw proberen , maar dat vind ik ook geen oplossing , moet ik elke dag die instelling gaan aanpassen ochtend en avond , moet toch beter kunnen .
Merkwaardig, heb je de losse meegeleverde CT's aangesloten en met pijl in goede richting naar inverter, als ook waar zitten je verbruikers aan gridzijde of ook op de load uitgang?

Met zero export to CT's en time of use vinkje boven tabel ook aan, zou er geen teruglevering moeten zijn, hooguit korte schakel pieken.

Voor alleen eigenverbruik en alleen terug levering als de accu vol is of de BMS het laden beperkt en geen op specifiek tijdstip terugleveren, daarvoor heb je geen externe sturing voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy55
Bedankt voor het antwoord , er zit dan toch ergens iets fout , ik kom er alleen niet achter wat , de ct zijn de originele meegeleverde .
En zeker de pijl naar de omvormer dat heb ik al meerdere malen gecontroleerd .
Heb alleen de grid zijde aangesloten .
Is het nodig om de load uitgang te gebruiken voor juiste werking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Chevy55 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 22:08:
Is het nodig om de load uitgang te gebruiken voor juiste werking?
Nee
Staat de CT ratio goed?
2000:1 in advanced functions en wat is er nog meer op dat advanced functions scherm aangevinkt of op heb je in workmode scherm grid peakshaving actief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy55
Staat goed de ct ratio
Heb alleen asymmetrie phase feeding aangevinkt .
Peakshaving nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Chevy55 Probeer het eens zonder asymmetrie phase feeding, niet dat een firmware is die de interne CT's gebruikt (LD) om evenveel op alle fase het zelfde vermogen te leveren.

Ben dan wel benieuwd welke firmware op de Deye geinstalleerd is, want meestal is het juist dat Deye niet wil terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16:06
Mensen ik ga binnenkort batterijen bestellen. Wil je meeliften: kijk hier

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Pagina: 1 ... 22 ... 46 Laatste