Als de Deye inverters zoveel warmte produceren zou ik er een warmtepompboiler naast zetten en die de lucht laten aanzuigen vanaf de DEYE. Dan gebruik je de energie die in de warme lucht zit nog wat efficiënt.ybos schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:22:
[...]
zoiets zit ik ook aan te denken. Ik ben zelf echter niet handig met een 3d printer oid.
Ik zat zelf te denken om een afzuiging naar buiten te maken (de schuur warmt best wel op omdat er én een buffervat van 400liter staat die in de zomer 60 graden is en dus wel wat warmte verliest, en de Deye warmt de boel ook wel op.
Wou dan afzuigen "door" de Deye heen door boven de Deye een koofje oid te maken en dan naar buiten uit te blazen.
Daarmee voorkom je ook meteen dat de Deye de ruimte opwarmt omdat de echt warme lucht meteen naar buiten gaat.
De temperatuur meting is in de IP65 behuizing en dient via de koelelementen afgevoerd te worden.k.monsma schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:39:
[...]
Als de Deye inverters zoveel warmte produceren zou ik er een warmtepompboiler naast zetten en die de lucht laten aanzuigen vanaf de DEYE. Dan gebruik je de energie die in de warme lucht zit nog wat efficiënt.
Grof het is 95W continue plus 6% van het vermogen dat door hybride verwerkt wordt en 4% extra als PV- AC gekoppeld is,
Zoals ik die PV eerst in accu opsla en pas later teruglever is het rond 10% van de PV-opwek, 1800kWh/j
Ik ga ook voor een koof net als @ybos om in de zomer naar buiten te blazen, daarvoor moet mijn beide Deye's uit de woningschil naar de garage verplaatsen, die moest nog geisoleerd en afgewerkt worden en dat gaat maar moeizaam, omdat ook onderhoud wat ik al opgeknapt heb aan de woning toeneemt met verbeteringen en dat kost ook tijd.
Als particulier heb ik in dit topic als eerder geklaagd over de agenda landbouw van het ministerie, naast mijn perceel ligt 5ha lanbouwgrond, waar vorig jaar de mais niet geoogst is en dit jaar iets van graan, omdat de boer te laat was met vanggewas, dan mag die minder of niet bemesten en is het van lage kwaliteit, nu is het wachten op of die voor 1 oktober bewerkt krijg door een loonwerker. Dit is erger dan braak laten liggen op zandgrond.
Gevolg overvloed aan voedsel voor knaagdieren en daarmee ook weer die daarvan leven, zoals de strikt beschermde steenmarters. Voor deeigen moestuin heb ik een aantal compostbakken om te verhogen om er maar marterverblijven onder aan te brengen (32 stoeptegels en ca 100 bakstenen elk), in hoop om zo buiten te houden.
Dit jaar alleen al 4x aardlek uitval vanwege een beschadigde elektrakabel, repareren met verbetering om geen herhaling te hebben, aantonen van dader is een lastige.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Nee, ik zit in NL. Dus de 12k zou dan beter zijn .Domba schreef op zondag 15 september 2024 @ 22:48:
[...]
Waarom alleen de 8k of 10k en niet de 12k (ik neem aaan dat je naar low voltage voor 48 of 51,2V accu's kijkt), is daar een reden voor, zoals bijv dat je in Belgie woont vanwege de 5/10 kVA-drempels.
(Let dan op de SUN-10K-SG04LP3-EU is 11kVA en de SUN-10K-SG04LP3-BE is 10kVA)
De nieuwere SUN 8/10/12K-SG05LP3-EU-SM2 en SUN-14/15/16/18/20K-SG05LP3-EU-SM2 series worden ergens in November in Deye eu-magazijn verwacht en voorzover ik weet is die nog niet door de netbeheerders opgenomen in lijst van goedgekeurde omvormers. Wat er nu te koop is via grijze parallel import.
Het is geen noodstroom, maar de load uitgang is een volwaardige UPS, ik heb mijn hele huis 24/7 op de load uitgang van een SUN-12K-SG04LP3-EU
Weet jij precies wat de verschillen zijn tussen de nieuwe en de huidige ? Zou het waard zijn om erop te wachten ?
zoveelste slachtoffer van Casema................... :(
Voornamelijk dat deze beter de hogere amperes van de huidige zonnepanelen kan verwerken.CORVETTE schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:14:
[...]
Nee, ik zit in NL. Dus de 12k zou dan beter zijn .
Weet jij precies wat de verschillen zijn tussen de nieuwe en de huidige ? Zou het waard zijn om erop te wachten ?
In principe wordt zelfde firmware concept gebruikt en ik dacht dat deze standaard alle arc detectie ingebouwd hebben, voorkoming van vlamboog in slechte connecties in PV-deel.
De huidige SG04 versie heeft dat niet in alle, ook al staat het in het menu en kan het aan en uit gevinkt worden.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
tip, kijk hier voor je Deye omvormer.CORVETTE schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:14:
[...]
Nee, ik zit in NL. Dus de 12k zou dan beter zijn .
https://www.htxsolar.nl/collections/hybride-omvormers-deye
Ik heb hem hiervandaan omdat het bij mij om de hoek was (geen verzendkosten) en ze leveren ex btw. Volgens mij is dat niet helemaal volgens de regels maar doe er je voordeel mee.
Voor zover ik kon vinden een van de goedkoopsten.
[ Voor 4% gewijzigd door ybos op 16-09-2024 17:08 ]
Deze is idd wat goedkoper dan de andere in NL.ybos schreef op maandag 16 september 2024 @ 17:07:
[...]
tip, kijk hier voor je Deye omvormer.
https://www.htxsolar.nl/collections/hybride-omvormers-deye
Ik heb hem hiervandaan omdat het bij mij om de hoek was (geen verzendkosten) en ze leveren ex btw. Volgens mij is dat niet helemaal volgens de regels maar doe er je voordeel mee.
Voor zover ik kon vinden een van de goedkoopsten.
Weet je of iemand toevallig nog een adresje voor hun batterijen ?
https://www.htxsolar.nl/collections/thuisbatterijen-deyeCORVETTE schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:15:
[...]
Deze is idd wat goedkoper dan de andere in NL.
Weet je of iemand toevallig nog een adresje voor hun batterijen ?
Die staan toch ook gewoon de site
Nou ze hebben een hele serie aan batterijen en ik zoek liggende en staande.
Weten jullie of de Deye met zijn energiemeters (klem of modbus) ook parallel geschakelde solar kan zien en op gaat slaan?
Met de energiemeting probeert hij de meter op 0 te houden, en dat kan hij met AC of DC gekoppelde solar op de inverter. Maar kan hij dat ook als er AC gekoppelde solar inverter aanwezig zijn, niet aangesloten op de Deye? M.a.w., hij heeft dan alleen de info van de stroommeting.
Daarnaast vroeg ik me af, voor een zeer obscure toepassing, of je kan switchen tussen de "No battery" mode en de lithium battery mode? Dit is voor het aan en afkoppelen van een accu, zonder de inverter uit te hoeven zetten.
Het aankoppelen gaat volgens mij sowieso wel goed, omdat Deye een opstartcircuitje heeft, en niet steeds inrush current veroorzaakt met het vullen van de condensatoren.
Echter dient hij netjes afgesloten te worden voor het ontkoppelen. Dat kan door hem uit te zetten, maar ben benieuwd of "No battery" ook direct werkt zonder onderbreking (als grid connection er nog is)
Met de energiemeting probeert hij de meter op 0 te houden, en dat kan hij met AC of DC gekoppelde solar op de inverter. Maar kan hij dat ook als er AC gekoppelde solar inverter aanwezig zijn, niet aangesloten op de Deye? M.a.w., hij heeft dan alleen de info van de stroommeting.
Daarnaast vroeg ik me af, voor een zeer obscure toepassing, of je kan switchen tussen de "No battery" mode en de lithium battery mode? Dit is voor het aan en afkoppelen van een accu, zonder de inverter uit te hoeven zetten.
Het aankoppelen gaat volgens mij sowieso wel goed, omdat Deye een opstartcircuitje heeft, en niet steeds inrush current veroorzaakt met het vullen van de condensatoren.
Echter dient hij netjes afgesloten te worden voor het ontkoppelen. Dat kan door hem uit te zetten, maar ben benieuwd of "No battery" ook direct werkt zonder onderbreking (als grid connection er nog is)
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Opwek tussen losse CT's en de grid aansluiting ziet de Deye.!null schreef op maandag 16 september 2024 @ 22:36:
Weten jullie of de Deye met zijn energiemeters (klem of modbus) ook parallel geschakelde solar kan zien en op gaat slaan?
Wordt alleen opgeslagen in de accu (AC-koppeling) als MI-inschakelt is, in zowel de oudere als laatste firmware versie, Aangezien deze de PV omvormer niet kan sturen aan de Grid-zijde, alleen als deze op de GEN/MI ingang zit, regelt die PV op eigen MPPT's terug en laat de opwek aan Grid zijde, het net opgaan.
De laatste algemene versie verschilt met de eerdere, dat niet langer met time of use tabel te sturen is per tijdsblok hoeveel deze aan kWh's van de gridzijde dient op te slaan,
Dat was bij de oudere versies nog wel zo, maar de laatste zou ook opwek op de load/ups uitgang kunnen hebben (mixed groups) iets wat ik nog niet getest heb. Met zero-export to CT's of zero export to load regel je of je van gridzijde in accu opslaat, kan ook met schakelen tussen GEN en MI, maar dat gaat met vertraging van 1-2 minuten, vanwege die diverse dingen test voordat een relais wordt geschakelt.
Dat geeft een foutmelding, (tenminste bij mij)Daarnaast vroeg ik me af, voor een zeer obscure toepassing, of je kan switchen tussen de "No battery" mode en de lithium battery mode? Dit is voor het aan en afkoppelen van een accu, zonder de inverter uit te hoeven zetten.
Voor afkoppelen weet ik niet, ik 5 modules en een schakelaar per accu module en iets van 30sec en dat is voldoende om de RS485 kabels tussen accu modules en CAN-communicatie aan te passen, voordat Deye met een waarschuwing melding komt. daarna kan ik van een module de +/- kabels ook los maken (busbar, geen daisy chain aansluiting)
Dus wat je zegt is dat als ik de GEN port niet gebruik voor de AC coupled solar, maar wel deze GEN port als MI ingang configureer, hij dan wel de zonne-energie elders in het pand ziet door de CT klemmen en opslaat?Domba schreef op maandag 16 september 2024 @ 23:55:
[...]
Opwek tussen losse CT's en de grid aansluiting ziet de Deye.
Wordt alleen opgeslagen in de accu (AC-koppeling) als MI-inschakelt is, in zowel de oudere als laatste firmware versie, Aangezien deze de PV omvormer niet kan sturen aan de Grid-zijde, alleen als deze op de GEN/MI ingang zit, regelt die PV op eigen MPPT's terug en laat de opwek aan Grid zijde, het net opgaan.
Uiteraard kan hij daar verder niks aan sturen, maar dat geeft niet.
Het gaat overigens om 1 fase solar op een 3 fase solar.
Dus ik moet wel opletten dat de Deye dan alles op kan nemen. Geldt nog steeds de 50% van scheve verdeling, in dit geval ook? (dus bijv 6kW 3 fase betekent 3kW op 1 fase kunnen innemen)
Bovenstaande is niet relevant als ik gewoon een standaard zelf consumptie (zero load to CT) programma wil draaien zonder verdere slimmigheden?De laatste algemene versie verschilt met de eerdere, dat niet langer met time of use tabel te sturen is per tijdsblok hoeveel deze aan kWh's van de gridzijde dient op te slaan,
Dat was bij de oudere versies nog wel zo, maar de laatste zou ook opwek op de load/ups uitgang kunnen hebben (mixed groups) iets wat ik nog niet getest heb. Met zero-export to CT's of zero export to load regel je of je van gridzijde in accu opslaat, kan ook met schakelen tussen GEN en MI, maar dat gaat met vertraging van 1-2 minuten, vanwege die diverse dingen test voordat een relais wordt geschakelt.
Het doel is om dit te doen zonder accu communicatie. Meestal is met accu communicatie mooier, maar in dit geval lijkt het me beter te switchen tussen 'domme' accu en geen accu simpeler.[...]
Dat geeft een foutmelding, (tenminste bij mij)
Voor afkoppelen weet ik niet, ik 5 modules en een schakelaar per accu module en iets van 30sec en dat is voldoende om de RS485 kabels tussen accu modules en CAN-communicatie aan te passen, voordat Deye met een waarschuwing melding komt. daarna kan ik van een module de +/- kabels ook los maken (busbar, geen daisy chain aansluiting)
De accu is verder zeer krachtig en groot temperatuur bereik, dus de limiet zal niet snel geraakt worden.
Wat jij omschrijft is als je 1 module af of bijkoppelt, terwijl de overige aanwezig blijven en werken?
Het voornaamste doel is dat hij stopt met de accu te gebruiken, er geen stroom meer loopt, en je de accu kunt verwijderen. Zonder onderbreking op de AC zijde, uiteraard als grid aanwezig is.
Alternatief is niks aan de AC OUT hangen, en de inverter gewoon uitzetten met knop aan de zijkant.
Dus geen backup functie gebruiken.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Ook al heb je niets op GEN/MI poort aangesloten, dan dient deze op MI te staan wil je op slaan in accu ook als de opwek aan grid zijde zich bevindt. Als terugkijkt in dit topic, ik had FW1140 en FW1135 al bijna als onbruikbaar bestempelt, tot Mahagen met de hint kwam, daarvoor vanaf FW1116 had ik bij testen altijd wat op MI ingang aangesloten voor de frequentie regeling of die al verbetert was of nog steeds een in/uitschakelaar, vanaf FW1140 is er een geleidelijke verhoging in off-grid.!null schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 08:24:
[...]
Dus wat je zegt is dat als ik de GEN port niet gebruik voor de AC coupled solar, maar wel deze GEN port als MI ingang configureer, hij dan wel de zonne-energie elders in het pand ziet door de CT klemmen en opslaat?
Uiteraard kan hij daar verder niks aan sturen, maar dat geeft niet.
Het gaat overigens om 1 fase solar op een 3 fase solar.
Dus ik moet wel opletten dat de Deye dan alles op kan nemen. Geldt nog steeds de 50% van scheve verdeling, in dit geval ook? (dus bijv 6kW 3 fase betekent 3kW op 1 fase kunnen innemen)
Wat ik beschrijf is hoe ik regelmatig 1 module uit de accubank haal zodat ik met 1 Deye nieuwe firmware kan testen. (ik gebruik standaard SOC sturing bij 2 onafhankelijke master Deye's, daar ik als een extra veiligheid vertrouw op force charge van de master BMS tegen tever ontladen en daarvoor is CAN communicatie noodzakelijk, de SOC is relatief en deze verloopt met de tijd ( de benadering van hoeveelheid warmteverlies in de cellen is niet perfect en dat is iets wat de shunt niet meet) en als tijdens een reset/recalibratie naar 100% 1 van de modules deze mist loopt die uit de pas en kan in ergste geval deze zonder "force charge" te verontladen worden)[...]
Bovenstaande is niet relevant als ik gewoon een standaard zelf consumptie (zero load to CT) programma wil draaien zonder verdere slimmigheden?
[...]
Het doel is om dit te doen zonder accu communicatie. Meestal is met accu communicatie mooier, maar in dit geval lijkt het me beter te switchen tussen 'domme' accu en geen accu simpeler.
De accu is verder zeer krachtig en groot temperatuur bereik, dus de limiet zal niet snel geraakt worden.
Wat jij omschrijft is als je 1 module af of bijkoppelt, terwijl de overige aanwezig blijven en werken?
Het voornaamste doel is dat hij stopt met de accu te gebruiken, er geen stroom meer loopt, en je de accu kunt verwijderen. Zonder onderbreking op de AC zijde, uiteraard als grid aanwezig is.
Alternatief is niks aan de AC OUT hangen, en de inverter gewoon uitzetten met knop aan de zijkant.
Dus geen backup functie gebruiken.
Als de resterende 4 modules vol zijn en PV naar net wordt geleverd (solar sell actief achter zero-export to...) dan vangt test deye deze gewoon af en dat is dan wel 3 fase, ik heb 1 fase niet getest aan gridzijde.
Ik heb wel automatic transferswitchen, maar die kan ik niet onder last schakelen (geen gegaranderende na ijlende N bij verbreken en voor ijlende N bij sluiten). ik heb ook 1 achter de GEN/MI, maar eigenlijk nooit gebruikt onder belasting, daar je softwarematig de cutt-off kunt schakelen als MI actief is.
Als ook dat ik mijn hoofd Deye maar hooguit 2x per jaar iets aan doe en de verbindingen naloop en op moment controleer.
Misschien eerst het buffervat meer isoleren. Scheelt 2x energie en warmte. Scheel echt veel.ybos schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:22:
[...]
zoiets zit ik ook aan te denken. Ik ben zelf echter niet handig met een 3d printer oid.
Ik zat zelf te denken om een afzuiging naar buiten te maken (de schuur warmt best wel op omdat er én een buffervat van 400liter staat die in de zomer 60 graden is en dus wel wat warmte verliest, en de Deye warmt de boel ook wel op.
Wou dan afzuigen "door" de Deye heen door boven de Deye een koofje oid te maken en dan naar buiten uit te blazen.
Daarmee voorkom je ook meteen dat de Deye de ruimte opwarmt omdat de echt warme lucht meteen naar buiten gaat.
Kijk mixed groupsDomba schreef op maandag 16 september 2024 @ 23:55:
[...]
Dat was bij de oudere versies nog wel zo, maar de laatste zou ook opwek op de load/ups uitgang kunnen hebben (mixed groups) iets wat ik nog niet getest heb....
Is er iemand die met deze laatste firmware daar ervaring mee heeft en wat zijn evt. de downsides hiervan?
Die nieuwe versies zijn idd interessant, met name (voor mij dan) de SUN-14K-SG05LP3Domba schreef op zondag 15 september 2024 @ 22:48:
[...]
De nieuwere SUN 8/10/12K-SG05LP3-EU-SM2 en SUN-14/15/16/18/20K-SG05LP3-EU-SM2 series worden ergens in November in Deye eu-magazijn verwacht en voorzover ik weet is die nog niet door de netbeheerders opgenomen in lijst van goedgekeurde omvormers. Wat er nu te koop is via grijze parallel import...
-EU-SM2 vanwege het beetje extra vermogen t.o.v. de SUN-12K.
EddyBurnett
Deze al eens bekeken? https://gistron.com/info/63628/48200pw. Ik heb een paar (dus 2 stuks) aan de muur hangen in de schuur, daar komt zometeen nog 2x diezelfde hoeveelheid bij, totaal 40kWh opslag.CORVETTE schreef op maandag 16 september 2024 @ 20:39:
Nou ze hebben een hele serie aan batterijen en ik zoek liggende en staande.
Heb je daar een foto van? Ben benieuwd naar hoe je je setup eruit ziet!Asclepius8 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:20:
[...]
Deze al eens bekeken? https://gistron.com/info/63628/48200pw. Ik heb een paar (dus 2 stuks) aan de muur hangen in de schuur, daar komt zometeen nog 2x diezelfde hoeveelheid bij, totaal 40kWh opslag.
Zie filmpje, zou dit een firmwaredingetje zijn 
Vanuit GBB had de Deye de opdracht om te laden tot 100%
Ik kwam thuis en zag dat de accu ontladen werd en met dat ik keek ging er weer energie de accu in.
Dit proberen te filmen en gelukt. Op het moment van de film wordt de accu ontladen terwijl hij dus aan het laden zou moeten zijn. Rond de 36 seconden gaat er weer energie de accu in.
Log van GBB toont niks aan wijzigingen dus lijkt iets aparts in de Deye te gebeuren
https://bosy087-my.sharep...yrZu382lxF2zLm_Q?e=oCzOrH
Ik kwam thuis en zag dat de accu ontladen werd en met dat ik keek ging er weer energie de accu in.
Dit proberen te filmen en gelukt. Op het moment van de film wordt de accu ontladen terwijl hij dus aan het laden zou moeten zijn. Rond de 36 seconden gaat er weer energie de accu in.
Log van GBB toont niks aan wijzigingen dus lijkt iets aparts in de Deye te gebeuren
@ybos Wat voor BMS gebruik je en hoe is de cel balans?
JKbms B2A20S20PRDomba schreef op donderdag 19 september 2024 @ 20:32:
@ybos Wat voor BMS gebruik je en hoe is de cel balans?
Celbalans is inderdaad niet lekker. Staat morgen wel op de nominatie om 2 uur op 100% te gaan en dus te balanceren. Is nu wel redelijk aan het ontladen en daarvoor ook aan het laden geweest.
Over 5 minuutje stopt het ontladen, zal dan nog eens kijken, wanneer de boel in rust is.
:strip_exif()/f/image/5LuabBhPWoj3FblrV9DIxW2W.jpg?f=fotoalbum_large)
En de boel in rust:
:strip_exif()/f/image/2z4ibVwlyqp5OlchOncNXn1R.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door ybos op 19-09-2024 21:12 ]
@ybos ik heb geen kennis mbt de klassieke JKBMS, misschien dat iemand anders.
Aan de hand van mn filmpje ook een reactie gekregen vanuit Deye:
We find that the register "Battery Charge Current Limit" was switching between 0A and 100A. I think the BMS might be protecting the battery. When the value is 0A, it will stop charging.
Ik kan alleen niet verklaren, dat mocht het BMS ingrijpen (waarom, er werden geen grenzen overschreden), waarom gaat de accu dan tijdelijk ontladen om daarna weer te gaan laden
Zijn er hier nog anderen die via GBBoptimizer laden
Ik heb sinds een aantal dagen dat het laden niet start terwijl volgens de log de juiste info verzonden is?
log:
"mode normal" wil zeggen zoals ik heb begrepen zeggen: zero export to CT. Zonnestroom eerst naar last, dan naar battery en dan pas naar net. Echter start het laden niet volgens dit schema.
Vanmorgen ging het laden wel goed bij overschot, het enige verschil wat ik zie is: de eerste kolom start met time=0. Tot 12 uur doet hij dat niet en tot die tijd gaat het goed. Zou iemand anders eens in zijn log kunnen loeren?
Volgens GBB moet het aan de Deye liggen.
We find that the register "Battery Charge Current Limit" was switching between 0A and 100A. I think the BMS might be protecting the battery. When the value is 0A, it will stop charging.
Ik kan alleen niet verklaren, dat mocht het BMS ingrijpen (waarom, er werden geen grenzen overschreden), waarom gaat de accu dan tijdelijk ontladen om daarna weer te gaan laden
Zijn er hier nog anderen die via GBBoptimizer laden
Ik heb sinds een aantal dagen dat het laden niet start terwijl volgens de log de juiste info verzonden is?
log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| 2024-09-20 14:00:40: TimeofUse0: Time=0, Normal: IsGridCharge=False, Power=5200, SOC=10, V=, IsSellingFirst=False, IsZeroChargeA=False, Price<=0=False 2024-09-20 14:00:40: TimeofUse1: Time=1400, Normal: IsGridCharge=False, Power=5200, SOC=10, V=, IsSellingFirst=False, IsZeroChargeA=False, Price<=0=False 2024-09-20 14:00:40: TimeofUse2: Time=1800, Discharge: IsGridCharge=False, Power=5200, SOC=75, V=, IsSellingFirst=True, IsZeroChargeA=False, Price<=0=False 2024-09-20 14:00:40: TimeofUse3: Time=1900, Discharge: IsGridCharge=False, Power=5200, SOC=35, V=, IsSellingFirst=True, IsZeroChargeA=False, Price<=0=False 2024-09-20 14:00:40: TimeofUse4: Time=2000, Discharge: IsGridCharge=False, Power=5200, SOC=10, V=, IsSellingFirst=True, IsZeroChargeA=False, Price<=0=False 2024-09-20 14:00:40: TimeofUse5: Time=2100, Normal: IsGridCharge=False, Power=5200, SOC=10, V=, IsSellingFirst=False, IsZeroChargeA=False, Price<=0=False 2024-09-20 14:00:40: Solarman: WriteRegisters: 148=0 149=1400 150=1800 151=1900 152=2000 153=2100 154=5200 155=5200 156=5200 157=5200 158=5200 159=5200 160=0 161=0 162=0 163=0 164=0 165=0 166=10 167=10 168=75 169=35 170=10 171=10 172=0 173=0 174=0 175=0 176=0 177=0 2024-09-20 14:00:40: Solarman: send: {"deviceSN":"2302088474","content":"01100094001E3C000005780708076C07D00834145014501450145014501450000000000000000000000000000A000A004B0023000A000A000000000000000000000000379F","callBackUrl":"https://gbboptimizer2.gbbsoft.pl/Callback/Solarman","timeoutSeconds":60} 2024-09-20 14:00:41: Solarman: receive={"code":null,"msg":null,"success":true,"requestId":"4b1716a73eedc7a2","orderId":28805244,"collectionTime":1726833350,"connectStatus":1} 2024-09-20 14:00:42: Solarman: send=01100094001E3C000005780708076C07D00834145014501450145014501450000000000000000000000000000A000A004B0023000A000A000000000000000000000000379F, receive=01100094001E01ED, duration=1,3740595sec 2024-09-20 14:00:42: Solarman-Deye: DONE! |
"mode normal" wil zeggen zoals ik heb begrepen zeggen: zero export to CT. Zonnestroom eerst naar last, dan naar battery en dan pas naar net. Echter start het laden niet volgens dit schema.
Vanmorgen ging het laden wel goed bij overschot, het enige verschil wat ik zie is: de eerste kolom start met time=0. Tot 12 uur doet hij dat niet en tot die tijd gaat het goed. Zou iemand anders eens in zijn log kunnen loeren?
Volgens GBB moet het aan de Deye liggen.
[ Voor 12% gewijzigd door ybos op 20-09-2024 14:39 ]
Aan de hand van de reactie van Deye (BMS lijkt in te grijpen) heb ik de oorzaak van het filmpje gevonden.ybos schreef op donderdag 19 september 2024 @ 17:39:
Zie filmpje, zou dit een firmwaredingetje zijn
stroomlimiet in BMS staat op 100A en in de Deye ook.
Echter, de Deye levert volgens het display rond de 100A, maar wel eronder! BMS meet 101/102/103A en grijpt dus inderdaad in voor 1 minuut. Daardoor gaat hij pendelen.
Nu de laadstroom vanuit de Deye op 90A gezet en het gaat goed.
Hallo Beste tweakers,
Hoe hebben jullie je deye aangesloten? groepenkast op de common load tussen de grid voeding van de deye en de CT, of op de load out UPS uitgang ?
Nu denk ik erover om een manual transfer switch te installeren zodat ik kan omscakelen van aansluiting.
Dus of draai op de common load tussen grid en ct of via de load out (ups )
Krijg mijn 8K volgende week en ben bezig met de voorbereidingen.
Groeten vlaario
Hoe hebben jullie je deye aangesloten? groepenkast op de common load tussen de grid voeding van de deye en de CT, of op de load out UPS uitgang ?
Nu denk ik erover om een manual transfer switch te installeren zodat ik kan omscakelen van aansluiting.
Dus of draai op de common load tussen grid en ct of via de load out (ups )
Krijg mijn 8K volgende week en ben bezig met de voorbereidingen.
Groeten vlaario
@vlaario Ik heb alle woning verbruikers op LOAD/UPS en een omschakelaar voor naar netschakelen alleen voor onderhoud om Deye spanningsloos te kunnen maken.
Als omschakelaar bij 3 fasen, kies dan iets als Sontheimer, die kan ook onderspanning en belasting omschakelen, heeft bij verbreken een na-ijlende neutraal en bij sluiten een voor-ijlende neutraal.
Veel andere hebben dat niet en die kun je beter niet onderspanning en belasting omschakelen, vanwege een zwevende neutraal en dan kan er van paar tot wel 100 milliseconden de verbruikers even tot 400V AC krijgen,
Als omschakelaar bij 3 fasen, kies dan iets als Sontheimer, die kan ook onderspanning en belasting omschakelen, heeft bij verbreken een na-ijlende neutraal en bij sluiten een voor-ijlende neutraal.
Veel andere hebben dat niet en die kun je beter niet onderspanning en belasting omschakelen, vanwege een zwevende neutraal en dan kan er van paar tot wel 100 milliseconden de verbruikers even tot 400V AC krijgen,
hey Domba,
Ja die Sontheimer dat is wel een goeie daar had ik niet aan gedacht 100ms 400 volt is net genoeg om electronica te roosteren.
Verder als ik draai als common load of ups maakt dat wat uit in eigen verbruik efficientie van de inverter ?
of kan de inverter ook werken als pass true dat hij net bij supplementeerd mocht je te weinig vermogen hebben ?
Ja die Sontheimer dat is wel een goeie daar had ik niet aan gedacht 100ms 400 volt is net genoeg om electronica te roosteren.
Verder als ik draai als common load of ups maakt dat wat uit in eigen verbruik efficientie van de inverter ?
of kan de inverter ook werken als pass true dat hij net bij supplementeerd mocht je te weinig vermogen hebben ?
In Duitstalig gebied was het in 2e helft van 2023 een topic, daar vele daar 100% eiland-mode gebruiken waarbij hybride-omvormer zelf niet op het net is aangesloten en de verbruikers naar de netaansluiting worden omgeschakeld op moment de accu leeg is.vlaario schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 21:12:
hey Domba,
Pass true is eigen alleen als die uitstaat, maar wat je bedoeld, dat bepaald je met time of use tijdsblokken hoeveel je de accu wilt laten ondersteunen is er meer nodig dan wordt dat (zonderPV-opwek) gewoon met van net aangevuld.Verder als ik draai als common load of ups maakt dat wat uit in eigen verbruik efficientie van de inverter ?
Niet dat ik weet, het eigenverbruik is wel ca 30W lager als er geen spanning op de grid aansluiting staat.
Ik ben nog niet toegekomen om metingen te doen aan de sotfware matige in off-grid mode drukken van de Deye verschil maakt voor eigenverbruik zoals Compadu (gebruikt voltage sturing) doet met netfrequentie setting
Met verbruikers aan gridzijde kan je ondersteunen vanuit de accu tot deze leeg is.
Voor de laatste firmware versie C049/FW1147 gaat met "low batt" (SOC sturing) deze niet in sleepmode en blijft het eigenverbruik gelijk van rond 116W en niet naar 30W terugvalt.
Voor oudere firmware versies moet ik nog een keer downgraden en testen,
Maar ik heb met eiland mode met netondersteuning (alleen maar verbonden met de netaansluiting zoals nu alleen als ik wil terugleveren) nu niet bepaald een setup om het even te testen, kost de nodige voorbereidingen, ik heb maar 1 5x6mm2 naar de net aansluiting.
Mijn gestuurd relais zit nu direct achter de hoofdschakelaar, vanwege wifi dekking en Access Point in ruimte van Deye (12m er vanaf) op moment nog vol zit met vaste continue wifi-clients en ik ben op moment nog bezig helemaal aan andere kant van pand om mantelbuizen te kunnen leggen, waar ook nog een acces point (4e) dient te komen (AP's zitten op een eigen LAN net onafhankelijk van mijn internet modem/router).
Ik ga hem volgende week eerst maar in bedrijf stellen en dan verder kijken hoe hij voor mij dan het beste functioneert, Heb ook al een orange pi onderweg om solarassistant als sturing te gaan gebruiken.Domba schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 23:15:
[...]
In Duitstalig gebied was het in 2e helft van 2023 een topic, daar vele daar 100% eiland-mode gebruiken waarbij hybride-omvormer zelf niet op het net is aangesloten en de verbruikers naar de netaansluiting worden omgeschakeld op moment de accu leeg is.
[...]
Pass true is eigen alleen als die uitstaat, maar wat je bedoeld, dat bepaald je met time of use tijdsblokken hoeveel je de accu wilt laten ondersteunen is er meer nodig dan wordt dat (zonderPV-opwek) gewoon met van net aangevuld.
Met verbruikers aan gridzijde kan je ondersteunen vanuit de accu tot deze leeg is.
Voor de laatste firmware versie C049/FW1147 gaat met "low batt" (SOC sturing) deze niet in sleepmode en blijft het eigenverbruik gelijk van rond 116W en niet naar 30W terugvalt.
Voor oudere firmware versies moet ik nog een keer downgraden en testen,
Maar ik heb met eiland mode met netondersteuning (alleen maar verbonden met de netaansluiting zoals nu alleen als ik wil terugleveren) nu niet bepaald een setup om het even te testen, kost de nodige voorbereidingen, ik heb maar 1 5x6mm2 naar de net aansluiting.
Mijn gestuurd relais zit nu direct achter de hoofdschakelaar, vanwege wifi dekking en Access Point in ruimte van Deye (12m er vanaf) op moment nog vol zit met vaste continue wifi-clients en ik ben op moment nog bezig helemaal aan andere kant van pand om mantelbuizen te kunnen leggen, waar ook nog een acces point (4e) dient te komen (AP's zitten op een eigen LAN net onafhankelijk van mijn internet modem/router).
Er gaat zowieso een wereld voor me open bijna staar van het forums afstruinen en info opzoeken de afgelopen weken
Mn batterij case is ook onderweg en komt volgende week aan daar ga ik 16 x 314 MB31 in plaatsen.
thamks voor de info
Hi, weet iemand hoe je een Deye (5kW single fase in mijn geval) uit en weer aan kunt zetten via modbus?
Ik heb register 43 geprobeerd, maar als ik daar een 0 schrijf krijg ik een foutmelding op het schermpje.
(GFDI_Relay_failure) en krijg ik hem met het schrijven van een 1 niet meer aan. De GFDI failure is een aadrings fout, maar alles is geaard en hij werkt verder prima.
Thanks
Jeroen
Ik heb register 43 geprobeerd, maar als ik daar een 0 schrijf krijg ik een foutmelding op het schermpje.
(GFDI_Relay_failure) en krijg ik hem met het schrijven van een 1 niet meer aan. De GFDI failure is een aadrings fout, maar alles is geaard en hij werkt verder prima.
Thanks
Jeroen
@bonzowski kijk eens hier en ander posts in dit topic van tweaker @Thepawn die heeft een 5kW 1 fase Deye
[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 22-09-2024 12:47 ]
thanks (slaap mode is ook al prima, alles om het sluimerverbruik tegen te gaan...)
[ Voor 183% gewijzigd door bonzowski op 22-09-2024 13:14 ]
Met hagel aan het schietenbonzowski schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:11:
thanks (slaap mode is ook al prima, alles om het sluimerverbruik tegen te gaan...)
Je post 2x dezelfde vraag binnen een half uur in hetzelfde topic
Hmmm Ninja edit
[ Voor 3% gewijzigd door ybos op 22-09-2024 13:21 ]
@ybos Tja dat ging inderdaad niet geweldig. Ik dacht dat ik hem de tweede keer ergens anders plaatste, maar zag dat ie gewoon onder de eerste kwam.Verwijderen lukte niet, dus dan maar editten..
Heeft iemand hier weleens geprobeerd een 3 fasenapparaat te voeden met 1 fase?
Stel, je hebt een 1 fasen aansluiting, sluit hier een 3 fasenDeye op aan, kan je hiermee je accu laden en via je Load-uitgang met 3 fasen werken
Of zou je 1 fase via de Gen-input kunnen aansluiten
Kennis heeft een vrachtwagen en zou graag 3 fasen hebben. Dan zou je via een omschakelaar de gen input kunnen gebruiken als walstroom of daadwerkelijk een generator aansluiten.
Makkelijker zou zijn om de grid aansluiting te gebruiken voor walstroom en dan gen input gewoon voor generator maar kan hier geen info over vinden in de specs.
Stel, je hebt een 1 fasen aansluiting, sluit hier een 3 fasenDeye op aan, kan je hiermee je accu laden en via je Load-uitgang met 3 fasen werken
Kennis heeft een vrachtwagen en zou graag 3 fasen hebben. Dan zou je via een omschakelaar de gen input kunnen gebruiken als walstroom of daadwerkelijk een generator aansluiten.
Makkelijker zou zijn om de grid aansluiting te gebruiken voor walstroom en dan gen input gewoon voor generator maar kan hier geen info over vinden in de specs.
Nee, je zal een tweede enkelfase 230AC>48DC omvormer er bij moeten pakken en 1F-AC>DC>3F-AC opzetten.
Via Gen input kan het ook niet met 1 fasejadjong schreef op maandag 23 september 2024 @ 07:34:
Nee, je zal een tweede enkelfase 230AC>48DC omvormer er bij moeten pakken en 1F-AC>DC>3F-AC opzetten.
Aangezien een solar inverter wel kan.
Een solar inverter synct aan de gen poort. Een generator maakt zijn eigen sinus en Deye synct daar aan, net als de netspanning. En die verwacht op zo'n moment drie fases van de generator.
1 fase die zijn eigen sinus genereert en niet synct kan je het beste de accu op laten laden van 3 fase Deye.ybos schreef op maandag 23 september 2024 @ 07:05:
Heeft iemand hier weleens geprobeerd een 3 fasenapparaat te voeden met 1 fase?
Hoi allen,
Ben weer een stapje verder en ben begonnen om de Seplos 280 bakken te bedraden. Nu komen er over beide rijden cellen strips te zitten en die dekken ook de QR code af. Heb ik die later nodig om alles in te kunnen stellen?
Ben weer een stapje verder en ben begonnen om de Seplos 280 bakken te bedraden. Nu komen er over beide rijden cellen strips te zitten en die dekken ook de QR code af. Heb ik die later nodig om alles in te kunnen stellen?
Nee, die kun je gebruiken om de productiedata van de cell te bekijken online.Noordhorn schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:49:Heb ik die later nodig om alles in te kunnen stellen?
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Mocht je mijn diy box-bouw-project willen volgens, zie het powerwall topicNoordhorn schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:49:
Hoi allen,
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Goedendag allen .
Lees al een tijden mee , warmtepomp inmiddels , en van het gas af , veel handig info hier gevonden , maar ben beetje vast gelopen met de Deye
Nu een Deye hybride omvormer met 10kw accu , om eerst maar is alles te proberen .
SUN-10K-SG04LP3-EU
Nu werkt alles , instelling zijn naar de zin , maar ik krijg hem niet aan het internet , heb een Nokia Beacon3 bekabeld in de schuur staan en internet signaal is perfect , alle youtube filmpjes en wat ik maar kon vinden aan instellingen ingevoerd en aangepast , maar zonder resultaat .
Heb de Deye Cloud app op de telefoon en die vind wifi netwerk en de Wifi logger prima , maar na uren stap voor stap aanmelden , ben ik er een beetje klaar mee .
wifi signaal is naar 2,4ghz gezet , als admin ingelogd en netwerk aangemeld , ook via de app alles netje stap voor stap , met QR code en ook gewoon de handmatig invoeren , het is niet gelukt .
Wie heeft raad .
Doe vast iets verkeerd , maar wat .
Grt Olaf
Lees al een tijden mee , warmtepomp inmiddels , en van het gas af , veel handig info hier gevonden , maar ben beetje vast gelopen met de Deye
Nu een Deye hybride omvormer met 10kw accu , om eerst maar is alles te proberen .
SUN-10K-SG04LP3-EU
Nu werkt alles , instelling zijn naar de zin , maar ik krijg hem niet aan het internet , heb een Nokia Beacon3 bekabeld in de schuur staan en internet signaal is perfect , alle youtube filmpjes en wat ik maar kon vinden aan instellingen ingevoerd en aangepast , maar zonder resultaat .
Heb de Deye Cloud app op de telefoon en die vind wifi netwerk en de Wifi logger prima , maar na uren stap voor stap aanmelden , ben ik er een beetje klaar mee .
wifi signaal is naar 2,4ghz gezet , als admin ingelogd en netwerk aangemeld , ook via de app alles netje stap voor stap , met QR code en ook gewoon de handmatig invoeren , het is niet gelukt .
Wie heeft raad .
Grt Olaf
Kan je mij vertellen hoe het gedrag van de lampjes op de wifi stick is ?Chevy55 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 19:11:
Goedendag allen .
SUN-10K-SG04LP3-EU
Wie heeft raad .
Grt Olaf
Heb je deze inverter en wifi-stick nieuw gekocht met dichte doos?
Ja alles nieuw uit de doos ,
Net uit
Com groen aan
Ready groen aan knippert
Net uit
Com groen aan
Ready groen aan knippert
[ Voor 3% gewijzigd door Chevy55 op 26-09-2024 20:03 ]
De middelste en rechter Led mogen af en toe knipperen, de linker moet continu branden
De middelste en rechter Led mogen af en toe knipperen, de linker moet aan blijvenChevy55 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 19:54:
Ja alles nieuw uit de doos ,
Net uit
Com groen aan
Ready groen aan knippert
Daar was ik ook achter .
Alleen nu de vraag hoe krijg ik het werkend , dat het net connectie gaat maken .
Nieuw uit de doos zou goed moeten zijn .
Alleen nu de vraag hoe krijg ik het werkend , dat het net connectie gaat maken .
Hoe heb je de wifistick aan je eigen netwerk gekoppeld?Chevy55 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:04:
Daar was ik ook achter .
Stuur mij ff een pb, dan zal ik je een handleiding toesturen.
[ Voor 8% gewijzigd door Compuadb op 26-09-2024 21:30 ]
Maak voor jezelf even een foto van de code op de wifi stick.Compuadb schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:28:
[...]
Hoe heb je de wifistick aan je eigen netwerk gekoppeld?
Bij mij kon je het met het blote ook heel slecht lezen en maakte ik steeds een typfout daardoor.
Ampera-E, 252x375Wp Pv Systeem, 22kWZappi
Die code is juist want ik kan gewoon inloggen bij de wifi stick en zelfs aanpassingen doen , krijg hem alleen niet aan het netwerk gekoppeld
Die wifi stick zit toch op de Inverter ? , en moet aan het net gekopeld worden , er is wifi in de loods data kabel met een Nokia beacon 3 en die werkt perfect (cat6a datakabel) en er lopen er 2 , de andere data kabel zitten de CT sensoren op aangesloten en werkt ook probleemloos .Compuadb schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:28:
[...]
Hoe heb je de wifistick aan je eigen netwerk gekoppeld?
@Chevy55 welke firmware heeft de dongle, staat er ergens al U32 in?
@Compuadb kan ook nog verouderde logger firmware zijn, voor Deyecould app is er een veiligheidsupdate geweest 17/9, de dongle met oudere firmware werkt dan nog wel voor de Solarman app.
@Compuadb kan ook nog verouderde logger firmware zijn, voor Deyecould app is er een veiligheidsupdate geweest 17/9, de dongle met oudere firmware werkt dan nog wel voor de Solarman app.
Beste Domba,Domba schreef op donderdag 26 september 2024 @ 22:59:
@Chevy55 welke firmware heeft de dongle, staat er ergens al U32 in?
Ik heb afgelopen week 6 stuks installaties van Solarman app overgezet naar Deye cloud en heb nul problemen gehad. Al deze installatie zijn al 2 jaar in bedrijf en de WiFi sticks zijn nooit qwa firmware geüpdate.
Wat wel belangrijk is dat je de wifistick logger eerst handmatig moet loskoppelen van de solar man app, doe je dit niet, dan zal je deze nooit juist kunnen toevoegen aan de Deye cloud.
Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat er idd een batch wifistick zijn die wel een Firmware update nodig hebben.
Wat ik ook wel eens heb meegemaakt heb is dat de veiliheidsinstellingen van het lokale intranet (lees router) er voor zorgende dat het niet werkte,
Daar ga ik zo even mee aan de slag , zal is kijken wat uit kan vinden router veiligheid instellingen .
Het is opgelost , in de zin van ik ben online en het werkt , heb dus even een dansje gedaan , want dit soort computer gedoe vind ik altijd frustrerend , plug and play ver te zoeken , en kost veel tijd .
Nu heb ik geen idee waarom het nu wel werkt , al heb ik wel 1 ding veranderd en dat is de Nokia Beacon 3 vervangen door een TpLink router die via het net werkt(gebruikte ik ergens anders ) , dat gaf eerst hetzelfde resultaat , toen maar bakkie koffie en nog een keer opnieuw aangemeld en hele proces door , viel bijna van mijn kruk maar hij zette een vinkje en alles kwam tot leven op de mobiel , alle rode balletjes werden groen dus succes het werkt !
De router zou je dan zeggen , of later zag ik ook nog dat het wachtwoord geen tekens mag bevatten , maakt ook niet meer uit , het werkt .
Nu heb ik geen idee waarom het nu wel werkt , al heb ik wel 1 ding veranderd en dat is de Nokia Beacon 3 vervangen door een TpLink router die via het net werkt(gebruikte ik ergens anders ) , dat gaf eerst hetzelfde resultaat , toen maar bakkie koffie en nog een keer opnieuw aangemeld en hele proces door , viel bijna van mijn kruk maar hij zette een vinkje en alles kwam tot leven op de mobiel , alle rode balletjes werden groen dus succes het werkt !
De router zou je dan zeggen , of later zag ik ook nog dat het wachtwoord geen tekens mag bevatten , maakt ook niet meer uit , het werkt .

[ Voor 9% gewijzigd door Chevy55 op 27-09-2024 11:14 ]
Ik probeer zelf altijd eerst alles op te zoeken , maar dat is toch lastig bij deze omvormer .
Ik had al een systeem liggen 5000w , en de omvormer vervangen voor de Deye sun-10k-SG04LP3-EU met voor nu 2x Deltacell 5kw wandmodel batterij , en er komen nog 5000w aan panelen bij en waarschijnlijk ook nog wat meer accu capiciteit , panelen zijn inmiddels onderweg , vandaar deze omvormer 2+1 vanwege ligging panelen .
Idee is zoveel mogelijk zelf de zonne energie te gebruiken , dus overdag warmtepompboiler etc etc en accu's laden , en avond nacht de accu's te benutten , en dat werkt meteen zoals ik voor ogen had , al zal het nog wel wat tweaken met de insteliingen worden , maar dat is ook gedeelte van de lol .
Nu kan deze ook offgrid werken , en dat wil ik goed voor elkaar hebben(stroomuitval bv ) , heb al een scheidingsrelais(automaat) wat in de meterkast kan , zodat er geen stroom terug kan het net op , vraag is hoe werkt dat nu , wat ik lees of kan vinden , als het net weg valt schakelt de deye dan via load uitgang om het thuisnetwerk van stroom te voorzien ?
Heb ik dat goed begrepen of zit dat anders in elkaar ?
Ik had al een systeem liggen 5000w , en de omvormer vervangen voor de Deye sun-10k-SG04LP3-EU met voor nu 2x Deltacell 5kw wandmodel batterij , en er komen nog 5000w aan panelen bij en waarschijnlijk ook nog wat meer accu capiciteit , panelen zijn inmiddels onderweg , vandaar deze omvormer 2+1 vanwege ligging panelen .
Idee is zoveel mogelijk zelf de zonne energie te gebruiken , dus overdag warmtepompboiler etc etc en accu's laden , en avond nacht de accu's te benutten , en dat werkt meteen zoals ik voor ogen had , al zal het nog wel wat tweaken met de insteliingen worden , maar dat is ook gedeelte van de lol .
Nu kan deze ook offgrid werken , en dat wil ik goed voor elkaar hebben(stroomuitval bv ) , heb al een scheidingsrelais(automaat) wat in de meterkast kan , zodat er geen stroom terug kan het net op , vraag is hoe werkt dat nu , wat ik lees of kan vinden , als het net weg valt schakelt de deye dan via load uitgang om het thuisnetwerk van stroom te voorzien ?
Lees de handleiding. De groepen die offgrid (noodstroom) werken moeten op de load aansluiting met een extra voedingskabel naar de groepenkast.Chevy55 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 11:02:
Had ik gelezen , zoals ik al aangaf , maar vond het onduidelijk .
Heb de voedingskabel ook al aangesloten zo .
Heb de voedingskabel ook al aangesloten zo .
@Chevy55 In principe blijven de verbruikers op de load uitgang voorzien worden of er nu wel of geen spanning is op de grid aansluiting, mits er voldoen accu /PV ondersteuning beschikbaar is.
Er zijn 2 manieren
- je kan de netaansluiting naar grid aansluiting fysiek onderbreken.
- of je kan softwarematig en daarvoor is externe sturing nodig die netprotocol condities tijdelijk aanpassen, zodat deze niet meer voldoen. Zoals deze via netfrequentie
Er zijn 2 manieren
- of je kan softwarematig en daarvoor is externe sturing nodig die netprotocol condities tijdelijk aanpassen, zodat deze niet meer voldoen. Zoals deze via netfrequentie
Dank voor de uitleg , heb een relais liggen wat me fysiek en automatisch kan afsluiten van het net , maar het aansluiten is me nog niet helemaal duidelijk , eigenlijk de aansturing , heb hem opgestuurd gekregen van een electricien , hij zoekt het nog even voor me uit , maar het is me inmiddels duidelijk dat het nog niet heel veel wordt gebruikt .Domba schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 13:42:
@Chevy55 In principe blijven de verbruikers op de load uitgang voorzien worden of er nu wel of geen spanning is op de grid aansluiting, mits er voldoen accu /PV ondersteuning beschikbaar is.
Er zijn 2 manieren
Softwarematig daar heb ik helemaal geen beeld bij , ben daar niet in thuis , maar offgrid , moet je toch altijd fysiek afgesloten zijn van het net ? , veiligheid onder andere .
Heb je problemen en welke?Chevy55 schreef op zondag 29 september 2024 @ 14:12:
Is updaten aan te bevelen met deze firmware ?
Van C047 heb ik geen kennis, is nooit officieel gereleased als een updatefile dat ik weet.
De meeste systemen die FW 1144 gebruiken is met de oude HMi C037, maar dat is wel voor een andere hybride hardware versie, van deze 8-12k hardware versie heb ik nog maar weinig post gezien,
Ik weet niet eens exact wat de hardware verschillen zijn met 8-12k SG04LP3, die meeste hebben.
Hallo mede deye tweakers.
Ik zit met een probleem waar ik niet 1,2,3 uitkom.
Vandaag mn deye 8K opgehangen en aangesloten, alleen de gridvoeding en gen port waar mn goodwe pv inverter op zit aangesloten.
Heb ook de pv dc nog niet aangesloten en de battery komt ook pas over 4 dagen.
klopt het dat de microinverter functie op de gen port nu niet functioneert ? zou wel graag terugleveren naar het net via de gen port.
de inverter blijft ook in de off stand staan ? zie wel verbruik van het net naar de homeload op het flowdiagram, maar en komt geen spanning op de gen port om mn omvormer in de schuur te laten terugleveren?
groeten vlaario
Ik zit met een probleem waar ik niet 1,2,3 uitkom.
Vandaag mn deye 8K opgehangen en aangesloten, alleen de gridvoeding en gen port waar mn goodwe pv inverter op zit aangesloten.
Heb ook de pv dc nog niet aangesloten en de battery komt ook pas over 4 dagen.
klopt het dat de microinverter functie op de gen port nu niet functioneert ? zou wel graag terugleveren naar het net via de gen port.
de inverter blijft ook in de off stand staan ? zie wel verbruik van het net naar de homeload op het flowdiagram, maar en komt geen spanning op de gen port om mn omvormer in de schuur te laten terugleveren?
groeten vlaario
Problemen is denk groot woord , maar het is nog niet allemaal naar de zin .
Vind hem in het geheel veel warmte produceren , lees dat het niet geheel ongebruikelijk is .
Heb hem ingesteld Zero load to ct , met solarsell aangevikt en Load first .
Accu gebruik op 100% behalve dan de blokken in de avond nacht 20% , om zo de opgeslagen energie , van de zonnepanelen in de avond nacht te gerbruiken
nu bv inverter outputpower
L1 146W
L2 -308W
L3 114W
Panelen leverenrnu niet , dus grid levert en accu komt er pas in om 9uur .
Zijn dat normale waarden
Heb op dit moment nog niet alle panelen aangesloten alleen PV1 5000w aan panelen , de rest komt volgende week op de pv2 5000w
Vond de batterij erg snel leeg met alleen een led tv en wat led lampjes aan , koelkast en vriezer doen ook af en toe wat natuurlijk , en gisteravond liep de warmtepompboiler ook nog , die heb ik inmiddels zo ingesteld dat ie alleen nog overdag opwarmt , die laatste zou het probleem geweest kunnen zijn van het snelle verbruik , zit legionela programma met verwarmingselement om water naar 65graden te brengen , dat zou ik nu ondervangen moeten hebben .
Vorige week had ik dat ook , maar toen gooide alles terug naar de grid , was instelling niet goed .
Heb nog een draaischijfmeter , dus voor de centen maakt het niet uit , maar voor de planeet wil ik een beetje beter mijn best doen , en uitendelijk ook naar de slimme meter en dynamisch contract .
Leuke sport zo .
Moet het apparaat nog leren kennen blijkt
En misschein verwacht ik iets teveel van 10kw capaciteit ,
Vind hem in het geheel veel warmte produceren , lees dat het niet geheel ongebruikelijk is .
Heb hem ingesteld Zero load to ct , met solarsell aangevikt en Load first .
Accu gebruik op 100% behalve dan de blokken in de avond nacht 20% , om zo de opgeslagen energie , van de zonnepanelen in de avond nacht te gerbruiken
nu bv inverter outputpower
L1 146W
L2 -308W
L3 114W
Panelen leverenrnu niet , dus grid levert en accu komt er pas in om 9uur .
Zijn dat normale waarden
Heb op dit moment nog niet alle panelen aangesloten alleen PV1 5000w aan panelen , de rest komt volgende week op de pv2 5000w
Vond de batterij erg snel leeg met alleen een led tv en wat led lampjes aan , koelkast en vriezer doen ook af en toe wat natuurlijk , en gisteravond liep de warmtepompboiler ook nog , die heb ik inmiddels zo ingesteld dat ie alleen nog overdag opwarmt , die laatste zou het probleem geweest kunnen zijn van het snelle verbruik , zit legionela programma met verwarmingselement om water naar 65graden te brengen , dat zou ik nu ondervangen moeten hebben .
Vorige week had ik dat ook , maar toen gooide alles terug naar de grid , was instelling niet goed .
Heb nog een draaischijfmeter , dus voor de centen maakt het niet uit , maar voor de planeet wil ik een beetje beter mijn best doen , en uitendelijk ook naar de slimme meter en dynamisch contract .
Leuke sport zo .
Moet het apparaat nog leren kennen blijkt
En misschein verwacht ik iets teveel van 10kw capaciteit ,
Heeft er iemand al eerder last gehad van inschakelproblemen/pieken van de DC?
Gisteren heb ik 2 accu's gekoppeld op de busbar, en ik ga uiteindelijk naar 3 accu's.
Opstelling:
Deye -> busbar -> 3 (nu 2) accu's voorzien van JK BMS B2A20S20PR .
Alledrie de accu's worden voorzien van Uksa007 printjes en die verzorgen de communicatie naar de Deye via de CAN bus.
volgorde van inschakelen/events:
Alle DC bekabeling aangesloten
JK BMS-en ingeschakeld en daarmee worden ook de Uksa007 printjes gevoed
Communicatie tussen de prints gecheckt, werkend
Toen schakelde ik de automaten in die in de plus pool zijn opgenomen en toen waren beide printjes defect.
Ik vermoed een inschakelpiek en dat soort pieken kan ook spanningspieken geven en de aanname is dat hiermee de prints gesneuveld zijn.
Toen ik mijn eerste accu koppelde enkele weken geleden ging ook de BMS meerdere keren in overbelasting.
Het lijkt erop dat de Deye geen inschakelstroombegrenzing toepast? Het opladen van condensatoren lijkt qua gedrag op een kortsluiting. Dit gedrag voorkom je door enkele seconden een dikke weerstand oid parallel te schakelen zodat condensatoren gecontroleerd (en rustig) opladen.
Nu ben ik op zoek naar zoiets. Iemand tips
edit: of is mn volgorde gewoon verkeerd geweest en moet ik eerst de automaat inzetten en dan pas de BMS
Lijkt me weinig uitmaken omdat de BMS evengoed in zou moeten grijpen bij stroompieken?
edit:
Na wat zoeken: ik heb een voorschakelweerstand nodig, nu nog uitdokteren hoe ik aan de juiste waarde kom. Zogenaamde precharge resistor.
Gisteren heb ik 2 accu's gekoppeld op de busbar, en ik ga uiteindelijk naar 3 accu's.
Opstelling:
Alledrie de accu's worden voorzien van Uksa007 printjes en die verzorgen de communicatie naar de Deye via de CAN bus.
Toen schakelde ik de automaten in die in de plus pool zijn opgenomen en toen waren beide printjes defect.
Ik vermoed een inschakelpiek en dat soort pieken kan ook spanningspieken geven en de aanname is dat hiermee de prints gesneuveld zijn.
Toen ik mijn eerste accu koppelde enkele weken geleden ging ook de BMS meerdere keren in overbelasting.
Het lijkt erop dat de Deye geen inschakelstroombegrenzing toepast? Het opladen van condensatoren lijkt qua gedrag op een kortsluiting. Dit gedrag voorkom je door enkele seconden een dikke weerstand oid parallel te schakelen zodat condensatoren gecontroleerd (en rustig) opladen.
Nu ben ik op zoek naar zoiets. Iemand tips
edit: of is mn volgorde gewoon verkeerd geweest en moet ik eerst de automaat inzetten en dan pas de BMS
Lijkt me weinig uitmaken omdat de BMS evengoed in zou moeten grijpen bij stroompieken?
edit:
Na wat zoeken: ik heb een voorschakelweerstand nodig, nu nog uitdokteren hoe ik aan de juiste waarde kom. Zogenaamde precharge resistor.
[ Voor 11% gewijzigd door ybos op 30-09-2024 11:07 ]
Ik denk dat je de verkeerde oplossing hebt, die printjes werken op 5V, krijg je dat van je BMS dan ? De accu zi ergens tussen de 48V en 56V dus dat is een mega overspanning.ybos schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:41:
Opstelling:
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Nee, dat is wel zo gemaakt dat dat direct werkt op de voeding van de JK BMS.rvdgaag schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:03:
[...]
Ik denk dat je de verkeerde oplossing hebt, die printjes werken op 5V, krijg je dat van je BMS dan ? De accu zi ergens tussen de 48V en 56V dus dat is een mega overspanning.
Heeft gewoon gewerkt, tot ik de automaat inschakelde en er een (piek?)stroom liep.
Het reserveprintje dat ik in de derde accu moest bouwen werkt ook al gewoon 2 dagen.
Hoi iedereen,
Ik heb een vraagje over de magische gen input ?
Ik heb een inverter in de schuur aangesloten maar ook wat verbruikers vrieskist en verlichting en heb de schuurgroep aangesloten op de GEN input.
nu had ik de gen input op microinverter gezet en overdag werkt dat tot het donker word schuur zonder stroom.
Als ik de gen input op smartload zet met het vinkje on grid always on krijg ik geen stroom in mn schuur ?
Heb tevens nog geen battery op mn inverter aangesloten dat komt morgen die staat klaar maar wacht op mn 70mm2 kabels.
Ik wil wel graag kunnen meten hoeveel de inverter in mn schuur produceerd anders raken mn getalletjes in de war als ik mn schuurgroep op de homeload zet.
Iemand enig idee wat hier de beste oplossing zou zijn.
Edit : toch een meter plaatsen tussen die groep en aanvinken 2e meter in advanced settings.
Nog wel vreemd dat mn smartload het niet doet terwijl ik wel op grid zit.
Ik heb een inverter in de schuur aangesloten maar ook wat verbruikers vrieskist en verlichting en heb de schuurgroep aangesloten op de GEN input.
nu had ik de gen input op microinverter gezet en overdag werkt dat tot het donker word schuur zonder stroom.
Als ik de gen input op smartload zet met het vinkje on grid always on krijg ik geen stroom in mn schuur ?
Heb tevens nog geen battery op mn inverter aangesloten dat komt morgen die staat klaar maar wacht op mn 70mm2 kabels.
Ik wil wel graag kunnen meten hoeveel de inverter in mn schuur produceerd anders raken mn getalletjes in de war als ik mn schuurgroep op de homeload zet.
Iemand enig idee wat hier de beste oplossing zou zijn.
Edit : toch een meter plaatsen tussen die groep en aanvinken 2e meter in advanced settings.
Nog wel vreemd dat mn smartload het niet doet terwijl ik wel op grid zit.
[ Voor 10% gewijzigd door vlaario op 30-09-2024 20:31 ]
Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje met betrekking tot het aansluiten van de Deye tussen de netaansluiting en de groepenkast.
In de handleiding lees ik dat er voor elke 3P Hybride omvormer een 63A automaat geplaatst moet worden. Is dit niet een beetje te veel van het 'goede'?
Als de 3 fasen met 25A afgezekerd zijn, dan zal de 63A schakelautomaat nooit ingrijpen. Dan krijgt de groepenkast alle 'klappen'. Dan heeft de Deye dus eigenlijk geen 'veiligheid'.
Ik ben van plan om vanaf de hoofdschakelaar in de groepenkast naar een decentrale kast te gaan (6mm2), daar een 3P +N aardlekautomaat of schakelautomaat* te plaatsen, dan de Deye en dan van daaruit terug naar de groepenkast waar de aardlekautomaten en schakelautomaten zitten.
*Ik denk hierbij aan de aardlekautomaat: van ABB: 2CSR256140R1165 of de schakelautomaat: ABB: 2CDS253103R0635
Nou dacht ik om vanuit de Deye hetzelfde te plaatsen naar de groepenkast, zodat ik de boel decentraal uitschakelen kan, maar misschien is dat niet nodig, omdat de Deye zelf ook met de knop uitgezet kan worden.
- Wie kan mij hierin adviseren? -
De geadviseerde 300A (voor de 12kw) DC automaat is nog wel een dingetje! De te vinden DC automaten zijn veelal polair en hebben dus slechts een eenzijdige beveiliging. Omdat de accu zowel ontladen als geladen dient te worden zal deze DC automaat dan ook bi-polair moeten zijn. Bi-polaire automaten zijn moeilijk te vinden.
De mini-automaten vallen wat mij betreft af, omdat de dikke DC kabel niet in deze automaten past. Om dan weer met een stift connector naar een dunnere overgang te gaan, zie ik persoonlijk niet zo zitten.
- Wie hier een mooie oplossing voor gevonden heeft, laat het me dan alsjeblieft even weten? -
Ik heb een vraagje met betrekking tot het aansluiten van de Deye tussen de netaansluiting en de groepenkast.
In de handleiding lees ik dat er voor elke 3P Hybride omvormer een 63A automaat geplaatst moet worden. Is dit niet een beetje te veel van het 'goede'?
Als de 3 fasen met 25A afgezekerd zijn, dan zal de 63A schakelautomaat nooit ingrijpen. Dan krijgt de groepenkast alle 'klappen'. Dan heeft de Deye dus eigenlijk geen 'veiligheid'.
Ik ben van plan om vanaf de hoofdschakelaar in de groepenkast naar een decentrale kast te gaan (6mm2), daar een 3P +N aardlekautomaat of schakelautomaat* te plaatsen, dan de Deye en dan van daaruit terug naar de groepenkast waar de aardlekautomaten en schakelautomaten zitten.
*Ik denk hierbij aan de aardlekautomaat: van ABB: 2CSR256140R1165 of de schakelautomaat: ABB: 2CDS253103R0635
Nou dacht ik om vanuit de Deye hetzelfde te plaatsen naar de groepenkast, zodat ik de boel decentraal uitschakelen kan, maar misschien is dat niet nodig, omdat de Deye zelf ook met de knop uitgezet kan worden.
- Wie kan mij hierin adviseren? -
De geadviseerde 300A (voor de 12kw) DC automaat is nog wel een dingetje! De te vinden DC automaten zijn veelal polair en hebben dus slechts een eenzijdige beveiliging. Omdat de accu zowel ontladen als geladen dient te worden zal deze DC automaat dan ook bi-polair moeten zijn. Bi-polaire automaten zijn moeilijk te vinden.
De mini-automaten vallen wat mij betreft af, omdat de dikke DC kabel niet in deze automaten past. Om dan weer met een stift connector naar een dunnere overgang te gaan, zie ik persoonlijk niet zo zitten.
- Wie hier een mooie oplossing voor gevonden heeft, laat het me dan alsjeblieft even weten? -
@BenSKIP in ander topic loopt hier al eigenlijk van augustus een discussie over een T-classe zekering met een automaat zoals een 250A of een lastscheider.
@vlaario ik heb geen ervaring zonder accu, maar smart load is afhankelijk van SOC/voltage van de accu, de verbruikers zou je op load kunnen zetten die hebben een pass through van de gridaansluiting.
@vlaario ik heb geen ervaring zonder accu, maar smart load is afhankelijk van SOC/voltage van de accu, de verbruikers zou je op load kunnen zetten die hebben een pass through van de gridaansluiting.
Hoi iedereen,
Iemand enig idee wat hier de beste oplossing zou zijn
---
Interessante vraag!
Zelf heb ik mijn Enphase nog slechts op GRID aangesloten. Als de zon niet schijnt gaan de ledjes op de Envoy op rood. Ik denk dus dat micro's zonder zonlicht in door de Q-relay (Fase-koppeling) in slaapstand' gaan. Heb je een fase koppelaar? Zit je schuur "LOAD" voor die fase koppelaar of erna? Kans is dat die fase koppelaar ontkoppeld en je de boel dus voor je fase koppeling verbinden moet.
Dit is slechts hardop denken hoor! (Ik ben er absoluut niet zeker van.)
Iemand enig idee wat hier de beste oplossing zou zijn
---
Interessante vraag!
Zelf heb ik mijn Enphase nog slechts op GRID aangesloten. Als de zon niet schijnt gaan de ledjes op de Envoy op rood. Ik denk dus dat micro's zonder zonlicht in door de Q-relay (Fase-koppeling) in slaapstand' gaan. Heb je een fase koppelaar? Zit je schuur "LOAD" voor die fase koppelaar of erna? Kans is dat die fase koppelaar ontkoppeld en je de boel dus voor je fase koppeling verbinden moet.
Dit is slechts hardop denken hoor! (Ik ben er absoluut niet zeker van.)
Ik moet de inverter nog goed leren kennen, maar omdat de smartload de optie heeft altijd aan bij grid supply zou ik denken dat dat ook zonder batterij zou moeten werken.Domba schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:34:
@BenSKIP in ander topic loopt hier al eigenlijk van augustus een discussie over een T-classe zekering met een automaat zoals een 250A of een lastscheider.
daar kom ik morgen wel achter als ik de accu aansluit.
anders ga ik voor een 2e meter tussen die groep en sluit ik hem aan op de home load en kan ik de optie GT inverter meter in advanced settings aanzetten en dan blijft de berekening ook correct met power in uit
/f/image/ZhoKT2kvoP8i93WGmeNfSlbo.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door vlaario op 30-09-2024 20:53 . Reden: extra info ]
Sinds kort heb ik een dynamisch stroomcontract en nu wil ik voor het eerst de accu 's nachts van het net laden. Daar ben ik nu in Home Assistent een automatisering voor aan het maken.
Ik heb mijn Deye gekoppeld via een ESP boardje met Home Assistant. Daarin het ik een switch die heel gunstig 'Grid_Charge' heet. Alleen als ik die omzet gaat ie niet van het net laden.
Weet iemand toevallig welke instellingen ik moet aanpassen in de Deye om hem de accu's van het net te laten laden?
Ik heb mijn Deye gekoppeld via een ESP boardje met Home Assistant. Daarin het ik een switch die heel gunstig 'Grid_Charge' heet. Alleen als ik die omzet gaat ie niet van het net laden.
Weet iemand toevallig welke instellingen ik moet aanpassen in de Deye om hem de accu's van het net te laten laden?
Photofacts; weblog over fotografie..
Je kan in een tijdsblok doen door daar grid charge aan te zetten, of time of use gebruiken als de grid charge die je hebt aan gezet te gebruiken.Elja schreef op maandag 30 september 2024 @ 23:12:
Sinds kort heb ik een dynamisch stroomcontract en nu wil ik voor het eerst de accu 's nachts van het net laden. Daar ben ik nu in Home Assistent een automatisering voor aan het maken.
Hmm, daar kom ik nog niet helemaal uit.Domba schreef op maandag 30 september 2024 @ 23:19:
[...]
Je kan in een tijdsblok doen door daar grid charge aan te zetten, of time of use gebruiken als de grid charge die je hebt aan gezet te gebruiken.
Als ik 'grid charge' aanzet in een tijdblok. Gaat ie dan automatisch laden in die tijd?
Dan moet ik neem ik aan Batt ook op een hoger percentage zetten (bv 90%)?
:strip_exif()/f/image/rz6TCFepCYNVvo7lEXIfYnVd.jpg?f=fotoalbum_large)
Moet ik bij 'Battery Setting' ook 'Grid Charge' aanzetten?
:strip_exif()/f/image/RlaxkgoKuye2bs6Hvg5dpaVV.jpg?f=fotoalbum_large)
ja, het is charge als de actuele SOc waarde onder die van de ingestelde is
Dank je. Alleen lijk ik die waarde niet in te kunnen stellen via Home Assistant?Domba schreef op maandag 30 september 2024 @ 23:51:
ja, het is charge als de actuele SOc waarde onder die van de ingestelde is
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ILG0TFZX1PC2bQIIqhn49hso.jpg?f=user_large)
Dit zijn de waardes die ik kan wijzigen.
Als ik 'grid charge' uit heb staan, dan wordt dat percentage toch juist gebruikt om te ontladen tot mimimaal dat percentage? Zo gebruik ik die waarden nu.
Als ik die dus niet aanpas, dan blijft ie 's nachts stroom van het net gebruiken. Ook als er genoeg in de accu zit voor de nacht.
[ Voor 8% gewijzigd door Elja op 01-10-2024 00:09 ]
Zou moeten eindigen op time point ? Capacity voor SOC sturing, anders zit die niet in de set die esp32 via esphome stuurt, dan de esp32 daarmee uitbreidenElja schreef op maandag 30 september 2024 @ 23:55:
[...]
Dank je. Alleen lijk ik die waarde niet in te kunnen stellen via Home Assistant?
[Afbeelding]
Dit zijn de waardes die ik kan wijzigen.
Als ik 'grid charge' uit heb staan, dan wordt dat percentage toch juist gebruikt om te ontladen tot mimimaal dat percentage? Zo gebruik ik die waarden nu.
Als ik die dus niet aanpas, dan blijft ie 's nachts stroom van het net gebruiken. Ook als er genoeg in de accu zit voor de nacht.
Bedankt voor de link naar de discussie over de DC zijde.Domba schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:34:
Wie kan mij adviseren over de AC zijde?
Plaatje even verwijdert bleek mijn adres op te staan , niet heel handig .
Maar outputpower inverter L1 22W
L2 -1.19W
L3 1.09W
Deze l1 2 3 waarden vind ik vreemd , begrijp ik niet , maar misschien is het zoals het hoort , alles werkt prima , panelen leveren nu niet , accu is 20% maar afgeschakeld vanaf die waarde , en grid levert nu gewoon wat nodig is in huis .
Kan iemand me het uitleggen ?
Maar outputpower inverter L1 22W
L2 -1.19W
L3 1.09W
Deze l1 2 3 waarden vind ik vreemd , begrijp ik niet , maar misschien is het zoals het hoort , alles werkt prima , panelen leveren nu niet , accu is 20% maar afgeschakeld vanaf die waarde , en grid levert nu gewoon wat nodig is in huis .
Kan iemand me het uitleggen ?
[ Voor 49% gewijzigd door Chevy55 op 01-10-2024 12:28 ]
Zitten alle CT's wel juist? Alle pijlen moeten richting LOAD.
Grid CT moet met pijl van grid naar load zitten, je wil immers weten van je van het grid haalt en niet naar het grid brengt.
De pijl van de andere CT's moeten van groepenkast naar load wijzen. Want ook daar wil je slechts het verbruik weten.
De CT van zonnepanelen (als je die hebt) moet naar LOAD wijzen.
Zit er maar één verkeerd, dan krijg je heel bijzondere gegevens.
Grid CT moet met pijl van grid naar load zitten, je wil immers weten van je van het grid haalt en niet naar het grid brengt.
De pijl van de andere CT's moeten van groepenkast naar load wijzen. Want ook daar wil je slechts het verbruik weten.
De CT van zonnepanelen (als je die hebt) moet naar LOAD wijzen.
Zit er maar één verkeerd, dan krijg je heel bijzondere gegevens.
Dat is het nu ik heb alleen de bijgeleverde ct's aangesloten hoofdingang groepenkast , met de pijlen naar de inverter , en lever eerst load dan accu en daarna terug aan grid .
Verder heb ik geen ct,s aangesloten die zitten intern neem ik aan , de ct's bij de grid geven ook gewoon juist aan , dit is dus wat intern in de omvormer wordt aangegeven , en dat is terwijl hij eigenlijk niets levert .
nu met 800w inkomend van zonnepanelen inverter output power L1 0W L2 617W en L3 55W dus dat lijkt goed .
Verder heb ik geen ct,s aangesloten die zitten intern neem ik aan , de ct's bij de grid geven ook gewoon juist aan , dit is dus wat intern in de omvormer wordt aangegeven , en dat is terwijl hij eigenlijk niets levert .
nu met 800w inkomend van zonnepanelen inverter output power L1 0W L2 617W en L3 55W dus dat lijkt goed .
Ik doe dat door voltage (of soc%) in de ToU te verhogen.Elja schreef op maandag 30 september 2024 @ 23:12:
Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)
Ik gebruik voltage setting, als ik ToU gebruik dan moet daar alle grid-charge aan. Zoniet dan geraakt de batterij op den duur toch verder ontladen dan min voltage.Elja schreef op maandag 30 september 2024 @ 23:35:
[...]
Hmm, daar kom ik nog niet helemaal uit.
Als ik 'grid charge' aanzet in een tijdblok. Gaat ie dan automatisch laden in die tijd?
Dan moet ik neem ik aan Batt ook op een hoger percentage zetten (bv 90%)?
[Afbeelding]
Moet ik bij 'Battery Setting' ook 'Grid Charge' aanzetten?
[Afbeelding]
Zie voorbeeld vanuit HA, als ik wil laden van 09:00 tot 16:00 (slecht tijd voorbeeld maar je snapt het wel), dan zet ik het voltage van Slot 3 naar 55.00V. Het vermogen waarmee hij gaat laden stel ik in met Max Batt Charge.
Voor geforceerd ontladen gebruik ik een simpele Node-Red flow, deze zet dan op xx:xx Limit Mode op Sell-First en Max Discharge op max A ik wens. Op yy:yy zet hij beide weer terug.
:fill(white):strip_exif()/f/image/bg82UWLQR0sfqYbVxPGxH7h6.png?f=user_large)
Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)
technische vraag over aarding: vanaf de straat krijg ik een 4-aderige kabel. Er komen echter 5 draden uit de meter. Ik neem aan dat dit TN-C-S-aarding heet. Dus ik gebruik effectief de nul van het net als een aarding voor mijn huis. Ik heb een aparte aardpen, maar die is niet aangesloten. Moet ik de aarde van het net verbinden met de aardpen? Zeker gezien het feit dat mijn Deye-omvormer soms off-grid werkt? bedankt!/f/image/xM19Ou2Pp9qnIToDYN8nUucm.png?f=fotoalbum_large)
als ik off-grid ga, blijf ik de aarde van het net gebruiken. De nul van de UPS-uitgang van de deye is ook verbonden met de aarde via een relais (PEN-binding). Zou u in dit geval de aarde (de nul van het net) verbinden met de aardingspin? Altijd, nooit, of alleen als u off-grid werkt?
/f/image/xM19Ou2Pp9qnIToDYN8nUucm.png?f=fotoalbum_large)
als ik off-grid ga, blijf ik de aarde van het net gebruiken. De nul van de UPS-uitgang van de deye is ook verbonden met de aarde via een relais (PEN-binding). Zou u in dit geval de aarde (de nul van het net) verbinden met de aardingspin? Altijd, nooit, of alleen als u off-grid werkt?
[ Voor 15% gewijzigd door Thepawn op 06-10-2024 11:00 ]
6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA
In hoeverre zijn Deye's compatible met Solaredge ? Kan ik ze verbinden of is het beter de Solaredge weg te halen ?
De Deye heeft meerdere mogelijkheden. Met SolarEdge kan je de boel op GEN aansluiten.
Weghalen betekend ook alle optimizers op het dak verwijderen… Waarom heb je ze dan überhaupt geplaatst vraag ik me af, als je dit overweegt…?CORVETTE schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 15:03:
In hoeverre zijn Deye's compatible met Solaredge ? Kan ik ze verbinden of is het beter de Solaredge weg te halen ?
Daarom schreef ik, aansluiten op de GEN.poort
Voor de goede orde wil ik je erop wijzen dat als je de solar edge strong inverter weg Haal, je de optimizer kan laten zitten indien je deze in de altijd "aan" modus zet dmv de Solar Edge Power Key SE- 1000bbbrumbrum schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 18:39:
[...]
Weghalen betekend ook alle optimizers op het dak verwijderen… Waarom heb je ze dan überhaupt geplaatst vraag ik me af, als je dit overweegt…?
:strip_exif()/f/image/aWE05SaGGq7NOUwYcql0EzCm.jpg?f=fotoalbum_large)
Goed punt, maar de ironie druipt er wel vanaf; nóg meer investeren in een systeem wat aanvankelijk al te veel kostte (want de functionaliteit is klaarblijkelijk niet nodig), om het níet te gebruikenCompuadb schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 20:25:
[...]
Voor de goede orde wil ik je erop wijzen dat als je de solar edge strong inverter weg Haal, je de optimizer kan laten zitten indien je deze in de altijd "aan" modus zet dmv de Solar Edge Power Key SE- 1000
[Afbeelding]

Bij solaredge zelf staat bij de key "superseded", ben wel benieuwd als iemand vanwege schaduw werkelijk optimizer benodigd, na uitschakeling zou spanning die van paneel zijn en die optimizers met IndOP- algo zijn na deactivering nog maar max 10A, ofwel een aftopping voor half cel panelen, kan die als nog waarschijnlijk het dak op.bbbrumbrum schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:31:
[...]
Goed punt, maar de ironie druipt er wel vanaf; nóg meer investeren in een systeem wat aanvankelijk al te veel kostte (want de functionaliteit is klaarblijkelijk niet nodig), om het níet te gebruiken![]()
Dank voor de antwoorden.
Als er optimizers gebruikt worden zit dat dus niet in de Deye ?
Moet je daar altijd iets tussen zetten ?
Als er optimizers gebruikt worden zit dat dus niet in de Deye ?
Moet je daar altijd iets tussen zetten ?
De power-key SE-1000 schakelt de werking van de optimizers in "altijd aan"modus. Normaal is het zo dat een Solar Edge optimizer altijd de Solar-Edge string inverter dient te zien, ziet de optimizer de Solar Edge inverter niet, dan schakelt de optimizer de uitgaande DC-spanning af en staat er dus geen spanning meer op de PV-string. Door de optimizers altijd aan te zetten kan je deze gewoon toepassen met elke andere string inverter met de juiste PV-string input spanning.Domba schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 23:04:
[...]
Bij solaredge zelf staat bij de key "superseded", ben wel benieuwd als iemand vanwege schaduw werkelijk optimizer benodigd, na uitschakeling zou spanning die van paneel zijn en die optimizers met IndOP- algo zijn na deactivering nog maar max 10A, ofwel een aftopping voor half cel panelen, kan die als nog waarschijnlijk het dak op.
Je hebt er in dit geval weinig aan omdat er maar weinig (oa. de oude P i series P350i/P370i/P401i) SolarEdge optimizers zijn die gebruikmaken van de indOP technologie.Compuadb schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:42:
[...]
De power-key SE-1000 schakelt de werking van de optimizers in "altijd aan"modus. Normaal is het zo dat een Solar Edge optimizer altijd de Solar-Edge string inverter dient te zien, ziet de optimizer de Solar Edge inverter niet, dan schakelt de optimizer de uitgaande DC-spanning af en staat er dus geen spanning meer op de PV-string. Door de optimizers altijd aan te zetten kan je deze gewoon toepassen met elke andere string inverter met de juiste PV-string input spanning.
EddyBurnett
ALLES van SolarEdge laten zitten, draden naar grid verlengen en aansluiten op GEN!
nog een hele leuke feature van de Deye: V2H (vehicle to home) inschakelen! Dankzij de generator-ingangspoort is het mogelijk om elke EV met V2L als generator te gebruiken, waardoor deze effectief wordt omgezet in V2H. De auto voedt het huis en laadt de thuisaccu op. De EV levert een stabiele output van 3kW en raakt nooit overbelast (generator peak shaving). Als de belasting in huis boven de 3kW ligt, leveren de thuisaccu (en zonnepanelen) de extra stroom. Dit alles gebeurt off-grid, bijvoorbeeld tijdens een stroomstoring.:strip_exif()/f/image/rhURFUmBvBNAAohMl9JNjj1w.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rhURFUmBvBNAAohMl9JNjj1w.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9cELHSkDfhs59icfQjgwEbfw.jpg?f=fotoalbum_large)
is dat een 1-fase of 3-fase waar dit op aangesloten zitThepawn schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:01:
nog een hele leuke feature van de Deye: V2H (vehicle to home) inschakelen! Dankzij de generator-ingangspoort is het mogelijk om elke EV met V2L als generator te gebruiken, waardoor deze effectief wordt omgezet in V2H. De auto voedt het huis en laadt de thuisaccu op. De EV levert een stabiele output van 3kW en raakt nooit overbelast (generator peak shaving). Als de belasting in huis boven de 3kW ligt, leveren de thuisaccu (en zonnepanelen) de extra stroom. Dit alles gebeurt off-grid, bijvoorbeeld tijdens een stroomstoring.[Afbeelding]
[Afbeelding]
1 fase.
https://www.reddit.com/r/...2h_with_the_zoe/#lightbox
De omvormer kan geen drie zuivere sinussen maken, maar het leuke van de Deye is dat deze volledig in onbalans werken kan.
https://www.reddit.com/r/...2h_with_the_zoe/#lightbox
De omvormer kan geen drie zuivere sinussen maken, maar het leuke van de Deye is dat deze volledig in onbalans werken kan.
omvormer is eenfase: goedkoper, kleiner, efficiënter. V2L-uitgang van de auto is ook eenfase. het huis kan eenfase of driefase zijn, maakt niet uit: de eenfase-omvormer werkt goed met een driefase-energiemeter, dus deze komt altijd overeen met het verbruik op de drie fasen. moderne EV's hebben directe V2L-uitgang: u krijgt 230V zonder externe omvormer.