6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA
95mm2?Thepawn schreef op maandag 2 september 2024 @ 17:05:
mijn goedkope 1-fase 5kW-omvormer draait op 100A. Ik zie de meeste mensen hier met het 12k-model, en ik verwacht dat het op 250A draait. Wat voor enorme kabels gebruik je?
Kan inderdaad prima op een 95mm2.Thepawn schreef op maandag 2 september 2024 @ 17:05:
mijn goedkope 1-fase 5kW-omvormer draait op 100A. Ik zie de meeste mensen hier met het 12k-model, en ik verwacht dat het op 250A draait. Wat voor enorme kabels gebruik je?
Het zijn (over het algemeen) hele korte stukjes. Dan kan je qua belasting een stuk hoger gaan dan de vuistregels (die rekening houden met spanningsverlies, weerstand, kortsluitvermogen e.d.)
https://www.dspa.nl/applications/energy-storage
-> mogelijk een goede oplossing om in elke accupack een aerosol fire suppression device te monteren. Model 12-1, met fuse, kost nog geen 200 euro. In het kader van veiligheid en brandpreventie, lijkt me dit wel wat. Als het past natuurlijk, nders komt er een groetere unit boven de pack te hangen, die blaast dan helaas maar de hele garage vol...
alternatief; https://www.firepro.com/products/cylindrical-generators/ (wel duurder, met een kleine cilinder en fuse kom je boven 200 euro uit)
[ Voor 13% gewijzigd door PCJR op 03-09-2024 20:26 ]
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Voor Li-ion geloof ik wel dat is "koolstof" / zuurstof brand, het natrum zout vangt de radicalen af.
Maar LFP is vlamboog (stralingswarmte) en waterstof (explosie grens 4%) en bluspoeder bindt of verdrijft geen zuurstof.
Als ook of het wel handig is om in de kast zelf met de LFP cellen te gebruiken, ik zou in iedergeval navraag doen, voor aankoop, wat de exacte activeringstemperatuur is.
DSPA is poederblusser maar dan ultrafijn op basis van een mengsel van natrium zouten.
mengsel natriumcarbonaat (soda) en natriumnitraat met ammoniumwaterstofcarbonaat als drijfgas generator.
Ammoniumwaterstofcarbonaat (ca 25% van gewicht van het bluspoedermengsel) ontleedt tussen 36-60 graden in ammonia, CO2 en water wat de ultra fijne (micron deeltjes) natrium zout mengsel de container uit perst als of het een mist is.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Gaat de hele ruimte in de fik dan worden de cellen wel allemaal te heet en zal de ontgassing ook vlam vatten maar niet zo gek als Li-Ion.
Ik ga dus in de garage waar mijn batterijen staan een 2 tal plekken de AFO fireballs ophangen, als er brand ontstaat ploffen die dingen en ga ik er maar vanuit dat daardoor de batterijen niet te heet gaan worden door brand.
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Bij mijn zusje wordt er vandaag een 8kW Deye hybride geinstalleerd met 9kWp solar panelen.
Ik denk dat ik haar 2x PYLONTECH US5000 laat bestellen als accu systeem met de juiste beugels/kabels etc.
Nu hebben die Pylontechs een aan/uit schakelaar op iedere accu, zouden jullie er nog een beveiligingsautomaar tussen (de Deye en de accu) zetten ? MIjn gevoel zegt doen.
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
[ Voor 23% gewijzigd door Domba op 04-09-2024 16:29 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ik heb alle verbruikers op de load zitten en ik heb de deye met eps van klatremis gekoppeld aan home assistant
Toch blijft de deye elke dag 1 a 2 kwh van het net afsnoepen terwijl dat ook makelijk uit de accu zou kunnen
Die 1 a 2 kwh zal waarschijnlijk nodig zijn om de koppeling met het net te houden (voltage en frequentie)
Maar op een of andere manier steekt het mij dat ik nog stroom afneemt...
Deze kan teruggebracht worden tot 0,2-0,4kWh/dag met firmware combi C037/FW1135 enkel als generator ingang niet op microinverter staat. FW1135 is de laatste versie dat je nog de off-set (zero-export power kunt verschuiven naar < 20W afname, waarmee het gemiddelde meer naar netto teruglevering verschuift.
Andere mogelijkheden zijn Deye in off-grid modus dwingen via modbus zoals Compuadb heeft aangedragen of fysiek met relais de grid aansluiting extern onderbreken
(deze heb ik nog niet getest met een ESP32, de laatste versie C049/FW1147, heeft problemen met modbus &esp32 en ik weet nog niet welk modbus adres aansturing die veroorzaakt, symptomen zijn niet kunnen terugleveren en time of use niet kunnen uitschakelen)
Het andere voordeel van offgrid modus is dat de Deye ca 30W minder eigenverbruik (verlies heeft) voor die uren.
aan fysiek schakelen ben ik niet begonnen vanwege regelruis, maar vanwege netkwaliteit waarvan mijn Deye ca 2 minuten uitging (Tennet/Enexis is sinds 2022 bezig met verzwaring van HV onderstation 380kV<>150kV en koppelstations 150kV<>10kV, mijn laagspanningstransformator huis je zit in middenspanning ring van 2 middenspanningskoppelstations die beide op andere uitgang van 380kV<>150kV HV onderstation zitten, afhankelijk van werkzaamheden zit die dan op ene of andere, sinds die gedigitalisseerd is gaat het al het stuk beter, dan daarvoor dat monteur met de handschakelde en zodadelijk als ze aan middenspanning 10kV ringen beginnen wacht ik nog minder problemen)[
Is hier recent voorbij gekomen, check deze post even.creon schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:23:
Wat zou de mooiste/makkelijkste manier om de Deye los te koppelen van het net?
Ik heb alle verbruikers op de load zitten en ik heb de deye met eps van klatremis gekoppeld aan home assistant
Toch blijft de deye elke dag 1 a 2 kwh van het net afsnoepen terwijl dat ook makelijk uit de accu zou kunnen
Die 1 a 2 kwh zal waarschijnlijk nodig zijn om de koppeling met het net te houden (voltage en frequentie)
Maar op een of andere manier steekt het mij dat ik nog stroom afneemt...
Compuadb in "Het grote Deye inverter (en accu) topic"
Hoe is de support hier in NL ?
Deye 1 u. 3-P Hybrid-Wechselrichter 5kW 8kW 10kW 12kW PV Solar Batteriespeicher
ik las wat hier en kwam deze site tegen om eventueel terug te kunnen leveren.
Er staat daar Deya . Is dat hetzelfde als Deye ?
https://gbboptimizer.gbbsoft.pl/
zoveelste slachtoffer van Casema................... :(
Deze heb ik gezien maar of dat de mooiste manier is waren de meningen over verdeeld, plus ik kan niet vinden of dit met de klatamaris route gedaan kan wordenybos schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:43:
[...]
Is hier recent voorbij gekomen, check deze post even.
Compuadb in "Het grote Deye inverter (en accu) topic"
Ik heb ook naar een extern relais gekeken maar ook daar weer, is dit de mooiste manier?
Dus vandaar mijn vraag
Of Deye of Victron efficienter is hangt af van wat je aan PV (en wat de huidige PV omvormer is) en jaarverbruik hebt en welke verbruiks strategie.CORVETTE schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:27:
Ik ben ook met een schuin oog aan het kijken naar Deye omvormer. Twijfel tussen een Victron en een Deye.
Deye kan tot helft minder verlies hebben #), zelf met behoudt van UPS functie dan met Victron kleinere MPII als standalone accu (geen noodstroom of UPS functie) als je PV direct op de MPPT's kunt koppelen, maar dan heb je wel richting 10kWp of meer nodig. Tussen 5-10kWp is een grijs gebied afhankelijk is van je jaarverbruik.
#)ik maak hier een vergelijk tussen mij en KC27 (de totale hoeveelheid MWh/j zijn vergelijkbaar)
Mijn verbruiksstrategie is 24/7 eigenverbruik eerst uit accu of PV, alleen overschot terugleveren en als er ruimte in accu is vanwege lage PV opwek, laag in kopen om duurder terug te leveren.
KC27 gebruikt een economisch gebruiksstrategie waarbij MPII's als standalone accu worden gebruikt (100% AC-koppeling) met een Solaredge omvormer en alleen actief is tijdens laden of terugleveren (eigenverbruik ~90W) en daarbuiten in sleepmode (eigenverbruik ~10W) waar Deye 24/7 met eigenverbruik heeft met netaansluiting actief ~115W en netaansluiting niet actief eigenverbruik 96W. Voor de betere efficientie is niet eens nodig om Deye als standalone accu in te zetten, zonder UPS of noodstroom functie, het voordeel komt van DC-gekoppelde PV en fractie betere conversie effcientie vanwege veel grotere vermogen van de converters.
KC27 meet zijn efficientie van 80% aan de AC zijde van de MPII excl. verbruikers en Solar egde PV opwek.
Als ik daar meet is dat >90%, maar dat is incl verbruikers en PV opwek. Een beter vergelijk is dan de slimme meter voor alles achter de meter, voor de overall effcientie en voor mijn verandert die niet, maar die van KC27 gaat dan omhoog naar overall 84-86%, vanwege soms de verbruikers direct met de AC van de Solar egde worden gevoedt. (de Solaredge, heeft ook eigenverbruik, wat deze van AC-zijde verbruikt heb je meegenomen met point of viw van slimme meter, maar niet de conversie en verbruik van DC-PV zijde, waarvan de overall weer iets daalt)
John245 post ook soms efficienties, hoogste die ik heb gezien is 82% en dat is de overall incl Solaredg AC verbruik (zonder dc verbruik van de Solaredge) & verbruikers want die gebruikt wel UPS/noodstroom functie van de Victrons. Als ook klein verschil is dat KC27 DAO gebruikt en John245 DynESS, waardoor KC27 financieel iets beter resultaat heeft, het dubbele van mij met Deye over een heel jaar gezien, in maanden met veel zon heb ik meer inkomsten vanwege ik PV overschot gebruik en niet eerst van het net hoef in te kopen.
Er zijn hier enkele in dit topic die het aan het uitproberen zijn.Hoe is de support hier in NL ?
https://diysolarforum.com...n-hardware-project.88554/
Ik heb nog even de vraag uitgezet of dit werk met Deye canbus protocol in de JKbms settings. Ziet er iig wel hoopvol uit.
Ik ga dit mss direct toepassen met mijn 3x 17kwh diy packs met 200a JKbms erin.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Ik heb GBB in test draaien, vanaf nov gaat ie live hier, dan zijn ook mijn packs klaar. Heb elke week wel contact met Piotr van GBB. Hij heeft bij Victron gewerkt lolCORVETTE schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:27:
Ik ben ook met een schuin oog aan het kijken naar Deye omvormer. Twijfel tussen een Victron en een Deye.
Hoe is de support hier in NL ?
In de periode van 23-31 Augustus heb ik in combinatie met Tibber het programma laten draaien en heb hier 201 Kwh teruggeleverd voor 52 Euro (Inclusief Btw, Belasting en andere zaken).
In de ochtend word eerst alles gevoed tot het net, totdat de prijs laag is dan gaat de batterij laden. Mocht de prijs onder 0 liggen stopt de omvormer met terugleveren en voed alleen nog het huis en de batterij. In de avond lever ik alles terug voor de hoogste prijs.
De forecast van Solcast is trouwens ook verassend accuraat.
/f/image/SfrysAqCrXeoZQYsT9mXKpZj.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door .Erik. op 05-09-2024 15:02 ]
Cool.Erik. schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:01:
Ik kan wel even kort mijn ervaring delen van de afgelopen 2 weken dat ik Gbboptimizer heb draaien:
In de periode van 23-31 Augustus heb ik in combinatie met Tibber het programma laten draaien en heb hier 201 Kwh teruggeleverd voor 52 Euro (Inclusief Btw, Belasting en andere zaken).
In de ochtend word eerst alles gevoed tot het net, totdat de prijs laag is dan gaat de batterij laden. Mocht de prijs onder 0 liggen stopt de omvormer met terugleveren en voed alleen nog het huis en de batterij. In de avond lever ik alles terug voor de hoogste prijs.
De forecast van Solcast is trouwens ook verassend accuraat.
[Afbeelding]
Het verbaast me vaak dat in de nacht enzo vaak grid word gebruikt om het huis te voeden, terwijl gewoon de accu ook nog wat vol zit. Blijkbaar toch goedkoper om van t grid te pakken.
Uurprijs onder 0, is hopelijk ook echt all-in-onder-nul he.
Hoe heb je bij jou de Tibber settings staan in GBB?
Home wizard laat met deze grafiek zien dat het aansturen op basis van de netfrequentie settings om on- of off-grid te gaan met de Deye inverter perfect werkt.creon schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:44:
[...]
Deze heb ik gezien maar of dat de mooiste manier is waren de meningen over verdeeld, plus ik kan niet vinden of dit met de klatamaris route gedaan kan worden
Ik heb ook naar een extern relais gekeken maar ook daar weer, is dit de mooiste manier?
Dus vandaar mijn vraag
:strip_exif()/f/image/foFOEH2nePnLtQKtRBf8fWtW.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Compuadb op 05-09-2024 19:33 ]
Ja door jouw melding ben ik ook gaan denkenCompuadb schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:31:
[...]
Home wizard laat met deze grafiek zien dat het aansturen op basis van de netfrequentie settings om on- of off-grid te gaan met de Deye inverter perfect werkt.![]()
[Afbeelding]
En dat wil ik ook, automatisch de deye aan en af koppelen, maar ik kan het in home assistant niet vinden
Ik heb ook al zitten denken om een contractor tussen grid en Deye te zetten (of zou die heel misschien in de Deye kunnen op de plek van de schakelaar die er nu in zit.....)
Ik denk dat het afhangt van de prijs gedurende de nacht, vergeleken met de prijs gedurende de volgende dag. Als de prijzen gelijk of lager zijn, kun je beter energie van het net halen, de energie in de batterij bewaren en later op de dag verkopen. Ik heb ook de volgende reden: overdag kan de omvormer niet slapen vanwege de zonnepanelen. 's Nachts kan hij slapen als dat economisch gezien zinvol is. Slapen bespaart energie, dus waarom niet?PCJR schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:20:
[...]
Het verbaast me vaak dat in de nacht enzo vaak grid word gebruikt om het huis te voeden, terwijl gewoon de accu ook nog wat vol zit. Blijkbaar toch goedkoper om van t grid te pakken.
Voor de 3 fase werkt de low batt% verhoging niet bij combi C049/FW1147, (die PCJR erop heeft)Thepawn schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:57:
[...]
Ik denk dat het afhangt van de prijs gedurende de nacht, vergeleken met de prijs gedurende de volgende dag. Als de prijzen gelijk of lager zijn, kun je beter energie van het net halen, de energie in de batterij bewaren en later op de dag verkopen. Ik heb ook de volgende reden: overdag kan de omvormer niet slapen vanwege de zonnepanelen. 's Nachts kan hij slapen als dat economisch gezien zinvol is. Slapen bespaart energie, dus waarom niet?
Daarvan gaat die juist meer verbruiken, zijn eigen idle verbruik en de accu met 28W laden.
Dit hangt waarschijnlijk samen met dat in deze versie ook micro inverters op load zouden kunnen en niet alleen op en gen en gridzijde,
Zo zijn er meer wijzingen, als opwek parallel met Deye aan netaansluiting hebt, dat deze wel kunt afvangen, zoals al in eerdere versies door de MI-functie op gen poort te activeren, maar dat je niet meer kunt sturen hoeveel je wilt laden met de SOC waarde voor het tijdsblok van time of use.
Voor sell first met externe CT's trekt weer juist niets aan van wat er parallel met Deye op de net aansluiting opwek of teruglevering is, namelijk met sell first schakelt die namelijk over van de externe CT's op de interne (LD) CT's
De deye verbruikt gewoon teveel eigenlijk als ie slaapt wat ik zo hoorde...Thepawn schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:57:
[...]
Ik denk dat het afhangt van de prijs gedurende de nacht, vergeleken met de prijs gedurende de volgende dag. Als de prijzen gelijk of lager zijn, kun je beter energie van het net halen, de energie in de batterij bewaren en later op de dag verkopen. Ik heb ook de volgende reden: overdag kan de omvormer niet slapen vanwege de zonnepanelen. 's Nachts kan hij slapen als dat economisch gezien zinvol is. Slapen bespaart energie, dus waarom niet?
Deye heeft weer iets moois gemaakt!
Heel mooi, maar dit mag niet zomaar op een normaal stopcontact worden aangesloten conform de richtlijnen, ook in Duitsland niet. Henry Lootens heeft onlangs daar nog een mooi artikel van gepost op linkedin.PCJR schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:53:
YouTube: [New Release] BK Series Energy Storage Microinverter
Deye heeft weer iets moois gemaakt!Heb het niet nodig, maar dit is voor mij wel een nieuwe variant weer.
Heb je een directe link naar artikel.Compuadb schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:14:
[...]
Heel mooi, maar dit mag niet zomaar op een normaal stopcontact worden aangesloten conform de richtlijnen, ook in Duitsland niet. Henry Lootens heeft onlangs daar nog een mooi artikel van gepost op linkedin.
Henry Lootens is een lobbyist voor de technische installatiebranche, die te maken heeft met terugval tot 85% minder opdrachten voor PV-systemen.
Nee die link heb ik niet zo direct, maar zowel in de NEN1010 als in de VDE normen mag je alleen terugvoeden met een solar of accu installatie op een aparte groep die voor de beveiligingen van de desbetreffende installatie aangesloten is. Staat heel duidelijk in de NEN1010 genoemd in hoofdstuk 712.Domba schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:39:
[...]
Heb je een directe link naar artikel.
Henry Lootens is een lobbyist voor de technische installatiebranche, die te maken heeft met terugval tot 85% minder opdrachten voor PV-systemen.
Volgens de VDE mag je een solar of accu systeem van maximaal 800W aansluiten op een stopcontact, die echter speciaal voor dit doel geschikt is en die ook via een aparte groep is aangesloten voor de beveiligingen.
Is ook heel erg logisch, want naast een eventuele overbelasting van bekabeling (in het geval een leek meerdere van dit soort sets zou aansluiten op een stekkerblok bijvoorbeeld) is er ook gevaar van elektrocutie bij het optreden van foutstromen, die maar deels gezien worden door de aardlekschakelaar als je gebruik zou maken van een stopcontact die op een standaard groep, achter de aardlekschakelaar is aangesloten.
Ik zal eens ff zoeken of ik het artikel boven water kan halen.
Gevonden:
https://www.linkedin.com/...utm_medium=member_desktop
[ Voor 6% gewijzigd door Compuadb op 06-09-2024 17:16 ]
Volgens mij klopt dat niet want juist homewizard komt met een accu die je overal mag inpluggenCompuadb schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:13:
[...]
Nee die link heb ik niet zo direct, maar zowel in de NEN1010 als in de VDE normen mag je alleen terugvoeden met een solar of accu installatie op een aparte groep die voor de beveiligingen van de desbetreffende installatie aangesloten is. Staat heel duidelijk in de NEN1010 genoemd in hoofdstuk 712.
Volgens de VDE mag je een solar of accu systeem van maximaal 800W aansluiten op een stopcontact, die echter speciaal voor dit doel geschikt is en die ook via een aparte groep is aangesloten voor de beveiligingen.
Is ook heel erg logisch, want naast een eventuele overbelasting van bekabeling (in het geval een leek meerdere van dit soort sets zou aansluiten op een stekkerblok bijvoorbeeld) is er ook gevaar van elektrocutie bij het optreden van foutstromen, die maar deels gezien worden door de aardlekschakelaar als je gebruik zou maken van een stopcontact die op een standaard groep, achter de aardlekschakelaar is aangesloten.
Ik zal eens ff zoeken of ik het artikel boven water kan halen.
Gevonden:
https://www.linkedin.com/...utm_medium=member_desktop
Of ze voldoen niet aan de regelgeving maar kan me niet voorstellen dat ze daar niet eerst uitvoering ingedoken zijn.
https://www.homewizard.co...ilh32cqIbk7QaAnqsEALw_wcB
Helaas duiken de meeste van dit soort opportunistische bedrijven dus niet in de normeringen en richtlijnen.ybos schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:41:
[...]
Volgens mij klopt dat niet want juist homewizard komt met een accu die je overal mag inpluggen
Of ze voldoen niet aan de regelgeving maar kan me niet voorstellen dat ze daar niet eerst uitvoering ingedoken zijn.
Ik verwacht overigens dat zodra de scope inspectie voor energieopslagsystemen actueel is het voor velen duidelijk gaat worden dat ze een installatie hebben die niet conform de regelgeving is geinstalleerd en dat ze dus eigenlijk een kat in de zak hebben gekocht. Leuker kunnen we het niet maken, veiliger wel.
ps. ik ben ook docent voor een kennisinstituut en normdeskundige op dit vlak.
Ik heb nieuwe firmware gekregen, maar ben wat huiverig om deze te installeren. Ik stuur de inverter middels modbus aan vanuit HA, en dit is essentieel aangezien de Deye CT klemmen niet in de meterkast zijn aangesloten vanwege de afstand. Ik lees hier wat horror verhalen over versie 1147.....Domba schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:29:
[...]
met FW1140 van main is niet zoveel mis, als je niet zero export power wilt manipuleren met microinverter input actief.
De HMI kan je beter vervangen, die is officieel ingetrokken en wel zo snel, nog tiijdens transport van de omvormers naar Europa en hebben de handelaren een update voor ontvangen, maar bij veel is de doos ongeopend verkocht omdat een firmware update al snel 30 minuten is.
Er zijn ~12 300 met die combo de doos ingegaan in de fabriek.
Op moment is C037 , dat is wel een oudere versie en die is officieel voor 1128-1147
Edit: als je een solarman account hebt en rs232 dongle aangesloten kan het ook online
via E-mail naar Deye of via whatsapp groepen als Iseli of https://www.youtube.com/watch?v=rUaGVfTAjcc
Kan ik ook alleen de HMI updaten? en welke voordelen heeft dat?
VDE
De Duitse wetgegever heeft Mei 2024 de wet mbt meldingdplicht voor balkonsolar het wetartikel voor ingetrokken (en een aparte vereenvoudige aanmelding groep ingericht in "marktstammdatenregister) en daarmee is er eigenlijk geen correcte normering meer, want de wettelijke basis ontbreekt.
VDE moet nu met een nieuwe update komen die voldoet aan de EU-regels, van oude 600W was op basis Duitsewetgeving, naar de 800VA die uit de EU regels komt , als ook dat VDE nu ook met een produktnorm moet komen. Echter als er subsidie/stimuleringsgeld voor ontvangen wordt kan nog aanvullende eisen voorgeschreven zijn of zelfs nog een "Wielandstekker" zoals voorheen verplicht was.
Een apart stopcontact voor balkonsolar van VDE is op dit moment enkel een advies en concreet wordt een bestaande gebruiken niet verboden.
VDE moet daar met een nieuwe norm komen voor 2025, waarbij wat in Duitsland het heet "schukostekker stopcontact" vrijgegeven wordt.
NEN
Het bouwbesluit art 5.1 wijst aan welke onderdelen van NEN1010 wettelijk zijn en welke advies,
Voor zover ik weet is NEN1010:2020 als ook nog niet eens aangewezen als norm, en dat was een uitwerking van een verouderde EU richtlijn en geldt nog de veel oudere en daarin zijn een aantal EU-richtlijnen nog niet eens verwerkt en voorgeschreven tijdvak ervoor is overschreden.
Nederland moet nog 61 EU richtlijnen verwerken in de wetgeving waarvan slechts 10 op schema liggen voordat het misschien voor de uiterste datum nog lukt .
Balkonsolar valt in NL ook nog onder een andere wet als vergunningplichting vanuit omgevingsvergunning, zaken die in Duitsland al geschrapt zijn of door een wetswijzing
Bij een aanschrijven zou ik kijken of het EU-hof mogelijk is, zodat duidelijk wordt wat advies en wat nog verplicht/wet is.
Want er is nog wat anders, NEN1010 is niet kosteloos openbaar of tenminste een uitwerking met de specifieke punten voor balkonsolar zoals het hoort voor een wetgeving, want vanuit de EU-richtlijn valt de 800VA als een waterkoker onder de consumentenwaren.
Kortom in Nederland is het nog veel vager dan in Duitsland wat betreft wat nu norm-advies is of wet voor balkonsolar.
Voor C049/FW1147, heb ik de modbus aansturing via RS485 met een esp32 nog niet volledig werkend.Nightline schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:24:
[...]
Ik heb nieuwe firmware gekregen, maar ben wat huiverig om deze te installeren. Ik stuur de inverter middels modbus aan vanuit HA, en dit is essentieel aangezien de Deye CT klemmen niet in de meterkast zijn aangesloten vanwege de afstand. Ik lees hier wat horror verhalen over versie 1147.....
Kan ik ook alleen de HMI updaten? en welke voordelen heeft dat?
De enigste happering tot nu toe is dat teruglevering aan het net niet werkt en time of use niet uit kan en nog geen idee wat het echt veroorzaakt (ook niet meer handmatig na esp32 loskoppelen, herstel is enkel via een factoryreset)
Edit: kan zoiets zijn als voor de time of use weekdagen, waar bit 1-7 voor gebruikt wordt en bit 8 omvermer in mode voor Spanje zet. Deye publiceert geen changelog, dus is het speuren
Over andere manieren zoals via RS232 kan ik niets zeggen
[ Voor 14% gewijzigd door Domba op 06-09-2024 21:38 ]
Echter via cloud is interval 5 minuten, poging voor 1 minuut interval (voorzover ik weet kan die enkel via online update tool) schijnt na hoogtens 14 dagen weer terug te vallen naar 5 minuten.
De verklaring zou gebrek aan servercapaciteit zijn, vanwege zoveel de 1 minuut interval update gevraagd hebben.
Domba schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:39:
[...]
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
Werk je niet meer oa voor "Wij Techniek" een initatief van sociale partners?looyenss schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 22:17:
Bedankt voor je inhoudelijke reactie, ik ben alleen geen lobbyist.
[...]
Ik doe veel werk voor de installatie branche ja, omdat ik me druk maak om elektronische veiligheid, dat is ook o.a mijn taak bij wijtechniek. Ik dien geen enkel belang behalve dat van een kloppende hartslag die ik graag wil laten blijven kloppen. Dat jij mij zo ongeïnformeerd wegzet moet je zelf weten, het zou je alleen sieren om bij de inhoud te blijven.Domba schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 22:24:
[...]
Werk je niet meer oa voor "Wij Techniek" een initatief van sociale partners?
En als je op had gelet had je geweten dat ik overal roep dat die 85% een verzonnen getal is, de daling de sector aan zichzelf te danken heeft en dat dit compleet los staat van wel of niet energieopwekkers op een stekker.Domba schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:39:
[...]
[ Voor 32% gewijzigd door looyenss op 06-09-2024 22:31 ]
Electronische veiligheid, het zou al helpen als de normen eens zo geschreven werden dat ook die electronische kunnen en deze niet op maat geschreven is van voor voornamelijk mechanische beveiligen of nog unipolaire meuk. (zoals aardlekschakelaar)looyenss schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 22:26:
[...]
Ik doe veel werk voor de installatie branche ja, omdat ik me druk maak om elektronische veiligheid, dat is ook o.a mijn taak bij wijtechniek. Ik dien geen enkel belang behalve dat van een kloppende hartslag die ik graag wil laten blijven kloppen. Dat jij mij zo ongeïnformeerd wegzet moet je zelf weten, het zou je alleen sieren om bij de inhoud te blijven.
Met een thuisaccu hebben we een beperkte stroombron, vrijwel nooit voldoende om de magnetische beveiliging van x * In aan te spreken enkel de overbelasting na 10 seconden of langer.
De thuis accu is geen beperkte stroombron. Dat is de omvormer.Domba schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 22:37:
[...]
Electronische veiligheid, het zou al helpen als de normen eens zo geschreven werden dat ook die electronische kunnen en deze niet op maat geschreven is van voor voornamelijk mechanische beveiligen of nog unipolaire meuk. (zoals aardlekschakelaar)
Met een thuisaccu hebben we een beperkte stroombron, vrijwel nooit voldoende om de magnetische beveiliging van x * In aan te spreken enkel de overbelasting na 10 seconden of langer.
Verder ben ik onderdeel van die normen en wordt er gewerkt aan elektronische brekers, zoek maar eens op di/dt (delta stroom in de tijd). Ze zijn er al, speciaal ontwikkeld voor DC grids waar weinig kortsluitvermogen is.
Echter is dit off topic, zowel dit topic als je verwijt naar mij persoonlijk als lobbyist voor de installatiebranche.
Die 85% heb ik niet verzonnen, die is van Marco van Veen, SolarNRGlooyenss schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 22:26:
En als je op had gelet had je geweten dat ik overal roep dat die 85% een verzonnen getal is, de daling de sector aan zichzelf te danken heeft en dat dit compleet los staat van wel of niet energieopwekkers op een stekker.
Was dat het om aan te geven het minder gaat in de installatiebranche en eerst zelf het artikel wil lezen of er niieuwe ontwikkelingen zijn voor de onderbouwing
Deze stekker accu's zijn voornamelijk op EU-regelgevingybos schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:41:
[...]
Volgens mij klopt dat niet want juist homewizard komt met een accu die je overal mag inpluggen
Maar is niet onverstandig om toch met boerenverstand een blik in de groepenkast te kijken en of de aardlekschakelaar (persoonbeveiliging) niet maar in 1 richting werkt.
(Toen ik mijn Deye installeerde had Hager nog geen enkele type-B voor bi directioneel geschikt en deze nog kunnen gemakkelijk zijn uit periode dat we als huishoudens alleen consumeerde)
Volgens een kernlid die het overigens Stichting voor Gelijkstroom Nederland noemtlooyenss schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 22:40:
[...]
Echter is dit off topic, zowel dit topic als je verwijt naar mij persoonlijk als lobbyist voor de installatiebranche.
Was er een voorgangsverslag door ene dhr Lootens, over het schrijfteam van de taskforce met als doel één of meerdere papers te produceren ter versterking van lobby-inspanningen richting Den Haag. bron
En de lange lijst van bedrijven die wat in de installatie branche doen, waar die stichting penvoerder voor is zijn enkel maar partners?
Afrader dus, begrijp ik dat goed?Domba schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:49:
[...]
Ik heb nog niet tijd gehad om laatste beta van 12/8 (bookworm) goed te checken,
Ik ben niet heel happy met de benaderings manier, boven onder gemiddelde.
Er zit geen voorspelling in
Ik geef de voorkeur aan 3 hoogste uren van maart t/m oktober en 4 laagste uren november t/m februari
Het is een solo oplossing, het werkt niet samen met 2e Deye hybride met verschillende gebruiks inzet.
Epex functioneert nog steeds niet alleen Nordpool, Nederland is Epex, de uurpijs van Nordpool is alleen gelijk als er geen heropening van de Day Ahead markt is vanwege technisch probleem of een ontkoppelling
[Afbeelding]
En dit zijn die API voorwaarden
Mogelijk verkeerde kabel, cross wired of 1 van de adertjes heeft geen connectie.ybos schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 14:59:
[...]
Bedankt voor je reactie.
Wat je zegt ben ik online ook meerdere malen tegen gekomen.
Toch kan ik kiezen tussen Deye en Pylontech. Resultaat is helaas hetzelfde, geen communicatie. Begin toch te twijfelen of de communicatieunit niet problemen heeft (het CAN deel).
Het heeft echter prima gewerkt op een Victron systeem, daarop is het gebouwd en getest.
Ik loop vast.
Ik heb de 5kW eenfaseversie. Als hij slaapt, daalt de temperatuur onder de 30 graden Celsius en het verbruik onder de 30W. Het werkt voor mijPCJR schreef op donderdag 5 september 2024 @ 22:28:
[...]
De deye verbruikt gewoon teveel eigenlijk als ie slaapt wat ik zo hoorde...
Leuk al die norminterpretatieslooyenss schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 22:40:
[...]
De thuis accu is geen beperkte stroombron. Dat is de omvormer.
Verder ben ik onderdeel van die normen en wordt er gewerkt aan elektronische brekers, zoek maar eens op di/dt (delta stroom in de tijd). Ze zijn er al, speciaal ontwikkeld voor DC grids waar weinig kortsluitvermogen is.
Even helemaal los van het feit of je nu wel of niet via een stopcontact parallel mag invoeden op een bestaande groep moeten normen in zijn geheel bekeken en gelezen worden.
In deze discussie is deel 5 van de NEN1010 en HD60364 en dan specifiek hoofdstuk 551 erg belangrijke om mee te nemen in dit geheel.
HD 60364-5-551:2010
551.4 Fault protection (protection against indirect contact)
551.4.1 Fault protection shall be provided for the installation in respect of each source of supply or
combination of sources of supply that can operate independently of other sources or combinations of
sources.
The fault protective provisions shall be selected or precautions shall be taken to ensure that where fault
protective provisions are achieved in different ways within the same installation or part of an installation
according to the active sources of supply, no influence shall occur or conditions arise that could impair the
effectiveness of the fault protective provisions.
Dit Europees harmonisatiedocument geeft dus duidelijk aan dat bij parallelle invoeding, door verschillende energiebronnen op een installatiedeel, de effectiviteit van de beveiliging tegen indirecte schok (de aardlekbeveiliging) effectief moet blijven.
Ik kan jullie alvast verklappen dat bij de meeste van deze zogenaamde stekker plug-in systemen er geen galvanisch gescheiden inverters worden toegepast, waarbij het feit dus is, dat wij niet aan bepaling 551.4.1 kunnen voldoen indien we niet gebruik maken van een aparte groep om deze stekker plug-in systemen op aan te sluiten,
Conclusie, vanuit aanraakveiligheidsgevaren is het aansluiten van een plug-in stekker systeem (solar of accu) op een bestaande afgaande groep niet toegestaan.
Dit staat overigens ook gewoon in de NEN1010 deel 5, hoofdstuk 551, bepaling 551.4.1
551.4 Foutbescherming (bescherming tegen indirecte aanraking)
551.4.1 Er moet worden voorzien in foutbescherming in de installatie ten aanzien van elke voedingsbron of combinatie van voedingsbronnen, die onafhankelijk van andere bronnen of combinaties van bronnen kan werken.
De voorzieningen voor foutbescherming moeten zo zijn gekozen of maatregelen moeten zijn getroffen, dat wordt gewaarborgd dat, wanneer voorzieningen voor foutbescherming binnen dezelfde installatie of deel van een installatie op verschillende manieren tot stand worden gebracht, overeenkomstig de verschillende voedingsbronnen, er geen beïnvloeding kan plaatsvinden of omstandigheden kunnen ontstaan die negatief kunnen uitwerken op de effectiviteit van de voorzieningen voor foutbescherming.
Leuker kunnen we het niet maken, wel veiliger
[ Voor 3% gewijzigd door PCJR op 07-09-2024 08:03 ]
hihihihiPCJR schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 08:02:
Als ik ergens een hekel aan heb is het wel de belastingdienst incl hun walgelijke slogan ...
Geen galvanische scheiding, een omvormer mag dus ook volgens de productnorm 10mA per kW omvormer vermogen lekken.
Bij het bij prikken van een omvormer op een wandcontactdoos in een bestaande groep betekend dit dus: lekstroom, van de verkeerde kant. Daar is je aardlek dan blind voor.
Daarbovenop hebben we hele boeken vol over afschakeltijden. Dus prima dat je een schok krijgt, maar niet meer dan (voor het gemak) 200ms.
De vraag is of je deze afschakeltijden haalt als je afneemt en invloed op dezelfde groep, immers hebben omvormers ook de tijd om uit te vallen als de 50Hz wegvalt.
Yep, dat weet ik Henry.looyenss schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 08:12:
Precies @Compuadb .
Geen galvanische scheiding, een omvormer mag dus ook volgens de productnorm 10mA per kW omvormer vermogen lekken.
Bij het bij prikken van een omvormer op een wandcontactdoos in een bestaande groep betekend dit dus: lekstroom, van de verkeerde kant. Daar is je aardlek dan blind voor.
Daarbovenop hebben we hele boeken vol over afschakeltijden. Dus prima dat je een schok krijgt, maar niet meer dan (voor het gemak) 200ms.
De vraag is of je deze afschakeltijden haalt als je afneemt en invloed op dezelfde groep, immers hebben omvormers ook de tijd om uit te vallen als de 50Hz wegvalt.
Ik heb maar één van de redenen genoemd waarom het niet zou mogen en/of waarom het gevaarlijk is, maar er ik kan er nog wel een paar noemen hoor.
Het probleem mijn inziens is dat tegenwoordig er teveel partijen met een commercieel belang, in de desbetreffende normcommissies deelnemen, of er ook wat van moeten vinden met alle gevolgen van dien.
Zo ook met bijvoorbeeld de scope inspecties, waarbij er een groot commercieel belang is vanuit de verzekeringswereld, waarbij ik niet zeg dat de scope inspecties onzinnig zijn. Wat ik wel zeg is dat veel van deze zogenaamde inspecteurs niet bij machte zijn om de van toepassing zijnde normen op een juiste wijze te interpreteren, waarbij de praktijk dus is dat mensen een kunstje wordt geleerd die zelf niet kunnen beredeneren wanneer er iets nu wel of niet veilig is.
Installatietechnische normen, staan los van productnormen en gaan over installatie en persoonsveiligheid, zowel de productnormen als de installatietechnische normen staan los van het feit of iets wel of niet op de markt verkocht wordt en of verkocht mag worden.
Een sportauto die 300km/h kan rijden mag ook verkocht worden, maar op de openbare weg mag je nergens zo hard rijden. Het feit dat je iets kan kopen wil nog niet zeggen dat je het ook op alle wijzen mag gebruiken.
Bedankt voor je reactie.BenSKIP schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 04:00:
[...]
Mogelijk verkeerde kabel, cross wired of 1 van de adertjes heeft geen connectie.
Mijn conclusie:
- volledige willekeur / geluk als de communicatie werkt
of
- er is een buffer oid die vol loopt/zit en je moet de Deye even de tijd geven om die leeg te maken.
Vorige week een middag met mn kennis besteed om de communicatie werkend te krijgen.
Hij had een nieuwe ESP mee, die prikte hij er aan en hop, communicatie tussen de batterij en de omvormer werkte direct. Dus wij dachten het probleem gevonden te hebben, toch iets mis met de eerste ESP.
Daarna een keer omgeschakeld van Lithium mode naar No Batt en de rest van de middag hebben we de communicatie niet meer op gang gekregen. Alle mogelijke combinaties geprobeerd.
- No batt, geheel uitgeschakeld en na opstarten naar Lithium Mode
- Lithium mode, geheel uitgeschakeld en weer opstarten
Dit om en om met beide esp's die we hadden
enz enz.
Mn kennis onverrichter zake naar huis.
Om 21 uur in de avond zet ik hem van No Batt op Lithium mode en direct communicatie. Waar het aan ligt
Ik wacht helaas al bijna 4 weken op mn Solar Assistent zodat ik daarmee aan de gang kan.
Daarnaast is er een ontwikkelaar bezig met een app op de Homey. Daar heb ik contact mee gezocht en wat wensen aangegeven. Hij gaat proberen om ook direct vanuit de Homey working mode e.d. aan te kunnen passen. Ik ben helaas geen programmeur dus kan hem alleen maar zo duidelijk mogelijk de wens omschrijven.
Hij heeft het uitlezen wel al aan de gang, dus is zeker lekker bezig

SA blijft og steeds een goede instapper, zodat je tijd hebt voor de steiile leercurve van homeassistant.
Het is niet zo dat iedereen het zelfde doet of wil en met solar assistant kan dan werken aan de eigenbenadering wanneer het uitkomt.
Neem nu bijv esp32 voor RS485 modbus aansturing, ik heb deze al langere tijd in gebruik en gebruikt met FW1116 tot FW1140, zonder problemen, met C049/FW1147 heb ik in eens problemen, als dat je begin is, is het best lastig.
Ik ben een eindgebruiker, ik ben er niet altijd meebezig het is op moment zelfs ver in prioriteit gedaald.
Ik ben bezig met opknappen van een oude woonboederij en op moment gaat even al mijn tijd uit naar voorbereiding voor 172m2 dak, om deze te kunnen na te lopen en voorzien van nieuwe isolatie (30-50 jaar oude glaswol vervangen door steenwol) en wat nodig is aan houtwerk te vernieuwen, ik zit nu ~4500kWh thermisch per jaar voor dit deel van 140m2 & 100m2 vorstvrij, dat wil ik naar 2500-3000kWh thermisch per jaar hebben.
Tot zover is krijg ik de laatste C049/FW1147 niet in slaap, maar gaat die ook zonder modbus aansturing, meer verbruiken.PCJR schreef op donderdag 5 september 2024 @ 22:28:
[...]
De deye verbruikt gewoon teveel eigenlijk als ie slaapt wat ik zo hoorde...
Bij de oudere heb ik dit wel eens gezien, FW1140 of eerder (combinatie met HMI C037-C-049 en na FW1140 tot FW1147 heb ik nooit geinstalleerd) en ik heb er toen niet specifiek opgelet, omdat ik een eiland setup heb met 24/7 actief.
Sleep mode is handig als je Deye als ondersteuning gebruikt parallel aan je verbruikers op de netaansluiting, niet handig bij mij met dagelijks tussen 10-20 uur van de dag fysiek off grid en alleen bij deze laatste C049/FW1147 heb ik er specifiek naar gekeken.
Is GBBoptimizer geen optie?ybos schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 10:03:
[...]
Bedankt voor je reactie.
Mijn conclusie:
- volledige willekeur / geluk als de communicatie werkt
of
- er is een buffer oid die vol loopt/zit en je moet de Deye even de tijd geven om die leeg te maken.
Vorige week een middag met mn kennis besteed om de communicatie werkend te krijgen.
Hij had een nieuwe ESP mee, die prikte hij er aan en hop, communicatie tussen de batterij en de omvormer werkte direct. Dus wij dachten het probleem gevonden te hebben, toch iets mis met de eerste ESP.
Daarna een keer omgeschakeld van Lithium mode naar No Batt en de rest van de middag hebben we de communicatie niet meer op gang gekregen. Alle mogelijke combinaties geprobeerd.
- No batt, geheel uitgeschakeld en na opstarten naar Lithium Mode
- Lithium mode, geheel uitgeschakeld en weer opstarten
Dit om en om met beide esp's die we hadden
enz enz.
Mn kennis onverrichter zake naar huis.
Om 21 uur in de avond zet ik hem van No Batt op Lithium mode en direct communicatie. Waar het aan ligtGeen idee, maar als het eenmaal werkt is het stabiel.
Ik wacht helaas al bijna 4 weken op mn Solar Assistent zodat ik daarmee aan de gang kan.
Daarnaast is er een ontwikkelaar bezig met een app op de Homey. Daar heb ik contact mee gezocht en wat wensen aangegeven. Hij gaat proberen om ook direct vanuit de Homey working mode e.d. aan te kunnen passen. Ik ben helaas geen programmeur dus kan hem alleen maar zo duidelijk mogelijk de wens omschrijven.
Hij heeft het uitlezen wel al aan de gang, dus is zeker lekker bezig
Via de Deye cloud (nog) niet aan de praat gekregen maar misschien de SA te vroeg besteld
Maar wilde niet wedden op 1 paard, daarom al vrij vroeg de SA besteld.
GBB moet kan ook aansturen via SA meen ik, moet ik nog even goed induiken.
16 september ga ik over naar Dynamisch contract dus dan moet ik wel aan de bak
[ Voor 18% gewijzigd door ybos op 07-09-2024 21:34 ]
Nee GBB gaat het beste gewoon via DeyeICloudybos schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 21:32:
[...]
Via de Deye cloud (nog) niet aan de praat gekregen maar misschien de SA te vroeg besteldMn proefperiode is voorbij, misschien moet ik hem benaderen om het nogmaals te proberen want als het ok werkt is het me zeker die 3 euro per maand wel waard.
Maar wilde niet wedden op 1 paard, daarom al vrij vroeg de SA besteld.
GBB moet kan ook aansturen via SA meen ik, moet ik nog even goed induiken.
16 september ga ik over naar Dynamisch contract dus dan moet ik wel aan de bak
Ok, helder.PCJR schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 22:20:
[...]
Nee GBB gaat het beste gewoon via DeyeICloud
Misschien heb ik ergens een parameter over t hoofd gezien maar zoals ik het zag was het een kwestie van emailadres (gebruikersnaam) en ww invullen zou de boel moeten connecten, dat werkt iig niet.
Morgenochtend even pielen en misschien kom ik er via PB even op terug
Zoek op fb even gbboptimizer, en chat even met hem, Piotr. Veelal zeer snel antwoord en hulpybos schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 22:31:
[...]
Ok, helder.
Misschien heb ik ergens een parameter over t hoofd gezien maar zoals ik het zag was het een kwestie van emailadres (gebruikersnaam) en ww invullen zou de boel moeten connecten, dat werkt iig niet.
Morgenochtend even pielen en misschien kom ik er via PB even op terug
Had via die weg inderdaad al eens contact met hem gehad. In overleg heeft hij mn account verwijderd zodat ik even opnieuw kan beginnen.PCJR schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 22:43:
[...]
Zoek op fb even gbboptimizer, en chat even met hem, Piotr. Veelal zeer snel antwoord en hulp
Morgen even lekker aan de gang.
Maximaal komt er zo'n 10KW (AC)van het dak. Ik wil een beetje meer vrijheid dan de vrij dure Enphase oplossing.
Ik heb een 3 fasen x 25 Amp en verder geen gas aansluiting, dus wel een 7KW warmtepomp.
Wat ik wil is dat de opbrengst van mn zonnepanelen zoveel mogelijk direct gebruikt wordt en het overschot in de batterij gaat. Vervolgens moet de batterij zodra de zon het laat afweten de stroomvoorziening op zich nemen. uiteindelijk batterijtje leeg dan terug naar de Grid.
Wat heb ik nodig / is het advies. Als de prijs prestatieverhouding OK is mag het wel iets kosten.
Alvast bedankt voor de goede tips mbt de batterij.
Nog ander vraagje ? is het meest logisch de omvormer in serie met het net te zetten. Of is het beter mbv meetringen en bv een Eastron de boel aan te sturen ?
[ Voor 11% gewijzigd door Karelp op 09-09-2024 17:19 ]
Wat je wil kan prima. Alleen je accu is snel te klein. Op een mooie zomerse dag is je accu om een uur of 11 al vol en de rest van de zonnestroom gaat alsnog het net op (want je WP zal dan ook niet draaien).Karelp schreef op zondag 8 september 2024 @ 23:31:
ik zie veel positieve zaken rond de hybride Deye omvormers. Zelf overweeg ik een Deye omvormer te kopen om er een (minimaal) 10Kwh batterij aan te knopen. Momenteel heb ik 28 PV panelen met Enphase IQ7 omvormers.
Maximaal komt er zo'n 10KW (AC)van het dak. Ik wil een beetje meer vrijheid dan de vrij dure Enphase oplossing.
Ik heb een 3 fasen x 25 Amp en verder geen gas aansluiting, dus wel een 7KW warmtepomp.
Wat ik wil is dat de opbrengst van mn zonnepanelen zoveel mogelijk direct gebruikt wordt en het overschot in de batterij gaat. Vervolgens moet de batterij zodra de zon het laat afweten de stroomvoorziening op zich nemen. uiteindelijk batterijtje leeg dan terug naar de Grid.
Wat heb ik nodig / is het advies. Als de prijs prestatieverhouding OK is mag het wel iets kosten.
Ik heb ook besloten nog een 2e accu te kopen en ga daarmee naar 30kWh opslag. Is nog steeds niet voldoende maar kom in ieder geval een stuk verder.
Goede keus sowieso ! Ik heb net geen 9 kW peak op het dak liggen maar wel een hoog sluipverbruik van gemiddeld 500 watt.Karelp schreef op zondag 8 september 2024 @ 23:31:
ik zie veel positieve zaken rond de hybride Deye omvormers. Zelf overweeg ik een Deye omvormer te kopen om er een (minimaal) 10Kwh batterij aan te knopen. Momenteel heb ik 28 PV panelen met Enphase IQ7 omvormers.
MIjn eerste 14,3 kWh batterij trok het niet voor de hele dag dus inmiddels een 2e neergezet en nummer 3 is ook onderweg, nr 3 is een beetje om te handelen in de onbalans markt.
De Deye heeft GEN micro inputs dus daar kan je de stroom van de IQ& micro omvormers op invoeren, hij zal als je hem zo instelt maximaal de batterij opladen en ondertussen je GRID gebruik rond de 0 houden (20watt gemiddeld). Zodra de accu max geladen is gaat het overschot gewoon naar de grid. Ik denk dat je wel de 12K versie moet hebben gezien het invoervermogen.
Zorg wel dat je een accu systeem koopt wat CAN bus compatible is met de Deye (hangt van de BMS af) voor zowel de veiligheid als efficientie.
Ik heb het hele spulletje gekoppeld aan Home Assistant en dat is echt een feest.
[ Voor 5% gewijzigd door rvdgaag op 09-09-2024 09:07 ]
Lang verhaal kort, 4 cellen voldoen niet aan mijn verwachting. 3 zijn niet "flat" en 1 heeft wat lichte rare bobbels aan de onderkant. Rest ziet perfect uit, alles tussen 0.21-0.25 mohm, en 3,26xx volt.
Alles gemeld en morgen hoor ik hoe verder. Suggestie gedaan dat ze mij 4 nieuwe sturen uit Polen en ik kan indien gewenst met hun retour label de 4 slechte retour stuur.
:strip_exif()/f/image/VQseSuehzAng0XUoFLhTpodN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pDd3KiFi8hLp3PbwIK30ji3Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eMHNL0xhAsGCMyk1ypiP31ay.jpg?f=fotoalbum_large)
Zelf gemeten?PCJR schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:49:
32 stuks MB31 cellen binnen van Wistek.
Lang verhaal kort, 4 cellen voldoen niet aan mijn verwachting. 3 zijn niet "flat" en 1 heeft wat lichte rare bobbels aan de onderkant. Rest ziet perfect uit, alles tussen 0.21-0.25 mohm, en 3,26xx volt.
Alles gemeld en morgen hoor ik hoe verder. Suggestie gedaan dat ze mij 4 nieuwe sturen uit Polen en ik kan indien gewenst met hun retour label de 4 slechte retour stuur.
Is op randje binnen/buiten de specs 0.18 mΩ +/- 0.05 mΩ bij 50% SOC (ACR)
In datasheet vindt je een ACR en DCR meetmethode
Ja met mijn YR nogwat meter 😅Domba schreef op maandag 9 september 2024 @ 17:30:
[...]
Zelf gemeten?
Is op randje binnen/buiten de specs 0.18 mΩ +/- 0.05 mΩ bij 50% SOC (ACR)
In datasheet vindt je een ACR en DCR meetmethode
Edit: net bericht gekregen op Alibabab van Wistek, vandaag versturen ze 4 nieuwe cellen naar mij
[ Voor 14% gewijzigd door PCJR op 10-09-2024 09:12 ]
In de settings GEN aangepast naar MI. Verder nog iets?
(ik vraag me even af of de homewizard socket nog blijft werken die ik ertussen had geprikt in het tuinhuis...)
Ik vraag me af of dit handig is. Eigen verbruik met MI input neemt met 30-60 watt toe meen ik (24/7). Omdat 2 panelen niet heel veel vermogen opwekken, kan je ze in verband met verhouding opwek/verlies MI input niet beter gewoon op t huis grid laten zittenPCJR schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:10:
Zo, ik heb 2 panelen op het tuinhuis met 1 micro van Deye, nu niet meer op het huis grid gekoppeld, maar geisoleerd op enkel de gen/mi port van de Hybrid.
In de settings GEN aangepast naar MI. Verder nog iets?
(ik vraag me even af of de homewizard socket nog blijft werken die ik ertussen had geprikt in het tuinhuis...)
Ik heb in de nacht gekeken en standby verbruik is gelijk als ik gen pak of mi. Nu kan dit overdag met zon natuurlijk anders zijn jaybos schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:38:
[...]
Ik vraag me af of dit handig is. Eigen verbruik met MI input neemt met 30-60 watt toe meen ik (24/7). Omdat 2 panelen niet heel veel vermogen opwekken, kan je ze in verband met verhouding opwek/verlies MI input niet beter gewoon op t huis grid laten zitten
Verder doe ik dit om ook met die opwek de accu te laden. Anders lukt dat niet (ben ik bijna zeker van)
Klopt, zonder MI instelling gaat het niet je accu in...PCJR schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:07:
[...]
Ik heb in de nacht gekeken en standby verbruik is gelijk als ik gen pak of mi. Nu kan dit overdag met zon natuurlijk anders zijn ja
Verder doe ik dit om ook met die opwek de accu te laden. Anders lukt dat niet (ben ik bijna zeker van)
Voordeel nu is dat bij stroomuitval er toch geladen blijft worden, nog niet zelf getest..
Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)
Klopt, dit werkt prima.mahagen schreef op woensdag 11 september 2024 @ 07:58:
[...]
Klopt, zonder MI instelling gaat het niet je accu in...
Voordeel nu is dat bij stroomuitval er toch geladen blijft worden, nog niet zelf getest..
Dus nu nog eens 30+kWh erbij met wat je onder je posts heb staan of al aangepast? Kwam het allemaal echt uit/via Polen? Dus geen extra bijkomende kosten.PCJR schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:49:
32 stuks MB31 cellen binnen van Wistek.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nee 50kwh is het eindtotaalLord Anubis schreef op woensdag 11 september 2024 @ 19:23:
[...]
Dus nu nog eens 30+kWh erbij met wat je onder je posts heb staan of al aangepast? Kwam het allemaal echt uit/via Polen? Dus geen extra bijkomende kosten.
Alles kwam uit Duitsland of Polen ja. De boxen zijn van Luyuan en komen met boot of trein vanuit CN.
kan ik je alsjeblieft helpen ze in elkaar te zetten? Ik zou graag willen leren hoe ik mijn volgende opslag kan DIY'en
Haha aardigThepawn schreef op donderdag 12 september 2024 @ 08:01:
[...]
kan ik je alsjeblieft helpen ze in elkaar te zetten? Ik zou graag willen leren hoe ik mijn volgende opslag kan DIY'en
Je vraagt wel veel tegelijk. Het antwoord kostte mij weken aan onderzoek doen en uren aan yt filmpjes kijken etc etc. Heb je zelf al wat tijd hieraan besteed?CORVETTE schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:52:
Wat zijn op dit moment de beste batterij sets / BMS die goed samenwerken met deye ? Die goed en snel verkrijgbaar zijn en veel opslag hebben.
Vaak is ook wat anderen zeggen een ervaring met hun spullen. En als ze vinden dat het prima werkt dan geven ze dat zo aan. Maar wellicht is er toch wat beters.
Begin eens met zoeken en kennis opdoen van JKBMS. Verder doen ook andere BMSsen het prima, maar elke heeft zn voor- en nadelen.
Batterij sets, wat bedoel je daarmee? Een kant en kaar pack? Cellen? Zoek eens op Gobel, EEL, Yixiang, EVE, LF280K, MB30/MB31...
Als je zelf hiermee gaat klussen zul je zowieso meer kennis moeten opdoen dan enkel het antwoord aanhoren op jou vraag
Heb sinds gisteren mijn cellen (MB31) ook binnen (kan ik weer verder gaan met mijn project
Lees zo nu en dan dat de cellen worden gemeten op de interne weerstand. Die waardes zijn zo laag dat ik mij afvraag hoe je dat kan meten en wat ook nog betrouwbaar is. Kun je daar een "eenvoudige" meter voor aanschaffen wat betaalbaar en betrouwbaar is?
Ik ben wel heel benieuwd wat dit met de onbalansprijzen gaat doen. Er komen toch met rap tempo thuisaccu's bij, als die lekker met zn allen rond dezelfde tijd gaan laden/ontladen zou de onbalans vanzelf wat moeten gaan dempen.
Moet ff een YR1035 ofzoiets meter bestellen. Had ik al binnen, vet handig. Ook voor meten van kabelweerstand enzo en of je oogjes goed hebt gekrimpt (gekrompen?)Noordhorn schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:11:
Hoi allen,
Heb sinds gisteren mijn cellen (MB31) ook binnen (kan ik weer verder gaan met mijn project).
Lees zo nu en dan dat de cellen worden gemeten op de interne weerstand. Die waardes zijn zo laag dat ik mij afvraag hoe je dat kan meten en wat ook nog betrouwbaar is. Kun je daar een "eenvoudige" meter voor aanschaffen wat betaalbaar en betrouwbaar is?
Inmiddels besteld, dank jePCJR schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 07:55:
[...]
Moet ff een YR1035 ofzoiets meter bestellen. Had ik al binnen, vet handig. Ook voor meten van kabelweerstand enzo en of je oogjes goed hebt gekrimpt (gekrompen?)
Grappig, ga thuis precies hetzelfde doen.PCJR schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 13:19:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Rolkarretje klaar, 100kg wieltjes en 18mm betonplex. Komen 3 boxen op, moet lukken
Snelkoppelingen voor de DC kabels. Mocht er wat fout gaan en je bent er nog een beetje op tijd bij. DC schakelaars om, snelkoppelingen los (en dus de DC kabels eraf) en naar buiten die handel.
(kans dat wanneer t foutgaat en je bent er bij is niet zo gek groot maar, het kan dus waarom niet)
Klopt, ik maak 1 draaiknop op de main 95mm2 lijn. De draadkniptang hang ik aan een haakje ernaast, de poort ga ik automatiseren.ybos schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:13:
[...]
Grappig, ga thuis precies hetzelfde doen.
Snelkoppelingen voor de DC kabels. Mocht er wat fout gaan en je bent er nog een beetje op tijd bij. DC schakelaars om, snelkoppelingen los (en dus de DC kabels eraf) en naar buiten die handel.
(kans dat wanneer t foutgaat en je bent er bij is niet zo gek groot maar, het kan dus waarom niet)
If batterypack temp =< 90
Then, open garage poort
😋
Kijk eens de filmpjes van Off grid garage op youtube, zeer leerzaamCORVETTE schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:52:
Wat zijn op dit moment de beste batterij sets / BMS die goed samenwerken met deye ? Die goed en snel verkrijgbaar zijn en veel opslag hebben.
https://www.youtube.com/results?search_query=off+grid+garage
Zou zelf de wieltjes aan de rand plaatsen.PCJR schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 13:19:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Rolkarretje klaar, 100kg wieltjes en 18mm betonplex. Komen 3 boxen op, moet lukken
TelaatLord Anubis schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 19:11:
[...]
Zou zelf de wieltjes aan de rand plaatsen.
Ik had t zo gedaan dat de wieltjes nu niet uitsteken zeg maar. Ook andere meubelmovers, hebben de wieltjes iets naar binnen vandaar de keuze.
Hé toch. 😉PCJR schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 19:21:
[...]
Telaat
Ik had t zo gedaan dat de wieltjes nu niet uitsteken zeg maar. Ook andere meubelmovers, hebben de wieltjes iets naar binnen vandaar de keuze.
Vind die movers dan ook ondingen. Vandaar mijn opmerking.
Weliswaar voor iets anders had zoiets in mijn hbm lijstje maar tijdens bestelling was reactie nooit meer leverbaar. Zie het ook niet meer bij transport middelen staan. Wel netjes zeker met de zij-pootjes.Noordhorn schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:16:
[Afbeelding]
Heb het op een "kant-en-klaar" karretje gezet van hbm-machines (600 kg), de breedte wat ingekort
Zie het hier nog steeds staan bij hun: https://www.hbm-machines....-en-verstelbaar-onderstelLord Anubis schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 19:39:
[...]
Weliswaar voor iets anders had zoiets in mijn hbm lijstje maar tijdens bestelling was reactie nooit meer leverbaar. Zie het ook niet meer bij transport middelen staan. Wel netjes zeker met de zij-pootjes.
Als het goed is worden die wieltjes ook nooit gebruikt. 10cm erachter is de garagepoort. Mocht ie jekko gaan, poort open, kabels afkoppelen en 1 stoot naar buitenLord Anubis schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 19:31:
[...]
Hé toch. 😉
Vind die movers dan ook ondingen. Vandaar mijn opmerking.
Bedankt.Noordhorn schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 20:10:
[...]
Zie het hier nog steeds staan bij hun: https://www.hbm-machines....-en-verstelbaar-onderstel
En ik maar zoeken bij transportmiddelen. Daar stond zoiets, uiteindelijk niet dezelfde maar vergelijkbaar.
Nu kom ik bij een andere offerte van Victron dat die voor iedere fase een Omvormer doen.
Voor noodstroom kom ik net achter.
Werkt dat bij de Deye net zo ?
Nee, Victron heeft nog geen driefaseapparatuur (in één unit).CORVETTE schreef op zondag 15 september 2024 @ 20:02:
vraagje: ik ben aan het kijken naar een Deye 3 fase. De 8k of de 10k.
Nu kom ik bij een andere offerte van Victron dat die voor iedere fase een Omvormer doen.
Waarom alleen de 8k of 10k en niet de 12k (ik neem aaan dat je naar low voltage voor 48 of 51,2V accu's kijkt), is daar een reden voor, zoals bijv dat je in Belgie woont vanwege de 5/10 kVA-drempels.CORVETTE schreef op zondag 15 september 2024 @ 20:02:
vraagje: ik ben aan het kijken naar een Deye 3 fase. De 8k of de 10k.
(Let dan op de SUN-10K-SG04LP3-EU is 11kVA en de SUN-10K-SG04LP3-BE is 10kVA)
De nieuwere SUN 8/10/12K-SG05LP3-EU-SM2 en SUN-14/15/16/18/20K-SG05LP3-EU-SM2 series worden ergens in November in Deye eu-magazijn verwacht en voorzover ik weet is die nog niet door de netbeheerders opgenomen in lijst van goedgekeurde omvormers. Wat er nu te koop is via grijze parallel import.
Het is geen noodstroom, maar de load uitgang is een volwaardige UPS, ik heb mijn hele huis 24/7 op de load uitgang van een SUN-12K-SG04LP3-EU
Bij mij is de temperatuur (AC temp) als hij bezig is (zonnestrook, accu laden/ontladen) nagenoeg continu rond de 50 graden. Het is nog niet dat ik me zorgen maar, maar iets koeler lijkt me wel beter?
Temperatuur van mijn beide 12K's is overdag rond de 50c. Deze zitten wel in een afgesloten geisoleerde schuur. Temperatuur in de schuur is overdag ook rond de 30c. Wil in de toekomst nog wel iets van afzuiging/luchtverversing regelen voor de warmte van de Deye's.ybos schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:26:
Hoe is bij jullie de interne temperatuur van de Deye?
Bij mij is de temperatuur (AC temp) als hij bezig is (zonnestrook, accu laden/ontladen) nagenoeg continu rond de 50 graden. Het is nog niet dat ik me zorgen maar, maar iets koeler lijkt me wel beter?
[ Voor 9% gewijzigd door sMoKeFiSh op 16-09-2024 09:31 ]
Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV
Idem hier, ik heb echter ventilatoren onder de Deye gebouwd met een 3d geprinte behuizing die temperatuur gestuurd koele lucht omhoog langs het koellichaam blazen.ybos schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:26:
Hoe is bij jullie de interne temperatuur van de Deye?
Voordeel hij blijft langer koel en de extreem lawaaiige interne ventilator van de Deye gaat nooit meer aan.
zoiets zit ik ook aan te denken. Ik ben zelf echter niet handig met een 3d printer oid.rvdgaag schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:44:
[...]
Idem hier, ik heb echter ventilatoren onder de Deye gebouwd met een 3d geprinte behuizing die temperatuur gestuurd koele lucht omhoog langs het koellichaam blazen.
Voordeel hij blijft langer koel en de extreem lawaaiige interne ventilator van de Deye gaat nooit meer aan.
Ik zat zelf te denken om een afzuiging naar buiten te maken (de schuur warmt best wel op omdat er én een buffervat van 400liter staat die in de zomer 60 graden is en dus wel wat warmte verliest, en de Deye warmt de boel ook wel op.
Wou dan afzuigen "door" de Deye heen door boven de Deye een koofje oid te maken en dan naar buiten uit te blazen.
Daarmee voorkom je ook meteen dat de Deye de ruimte opwarmt omdat de echt warme lucht meteen naar buiten gaat.