|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Zoals hieronder wil je soms toch echt je accu met pv power gebruiken ipv gridpower.Thepawn schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 17:36:
zeker, ik ben het ermee eens. Ik zet de omvormer ook in slaapstand en gebruik het net in plaats van de batterijen als de netprijs 's nachts laag is. om dat te bereiken, is het echter niet nodig om de batterijen leeg te maken. u schakelt gewoon de instelling "low power mode" in en verhoogt de waarde "low battery". voor mijn omvormer is register 219. 's Ochtends, wanneer de belasting toeneemt of de PV-productie start, verlaagt HA die waarde opnieuw en de omvormer komt uit de slaapstand. maar dan kunt u stroom uit de batterijen gebruiken in plaats van 's ochtends vroeg tegen een dure prijs te kopen. Ik denk dat gebruikers van die software op dit moment bètatesters zijn die de ontwikkelaar leren wat hij moet doen. u zou betaald moeten worden, in plaats van te betalen om deel te nemen...
:strip_exif()/f/image/aAJzVxTMBATPMWqWix30mqef.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder betaat GBB al langer dan vandaag. Het is een erg complex programma en Piotr heeft al 40 jaar programmeerervaring. Ik heb geen aandelen maar ben wel erg te spreken over GBB icm Deye. Of ik hoor graag de alternatieven. Heb je alles al eens bekeken op de website?
Wat finetunen en wensen van gebruikers toevoegen is voor mij wat anders dan betatester uithangen. Zo zie ik dat totaal niet. Maar het is vrijwillig en niemand "moet" het gebruiken he
[ Voor 13% gewijzigd door PCJR op 15-08-2024 09:47 ]
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
In de batterysettings in de Deye kun je zo uit mijn hoofd het "restart level" en low battery level en shutdown instellen.
Nu aan gepast naar 10%, 8% en 5% nu ontlaadt hij wel tot 10%
Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Heb jij icm met JKinverterBMS?rvdgaag schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:28:
[...]
In de batterysettings in de Deye kun je zo uit mijn hoofd het "restart level" en low battery level en shutdown instellen.
Nu aan gepast naar 10%, 8% en 5% nu ontlaadt hij wel tot 10%
Nope 2 batterijen met een Seplos 200A V2.0 BMS
Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Ok maar die Seplos kun je ook zelf programmeren? Dan heb je daar ook de OVP, UVP, SOC-100% reset voltage etc ingesteld?rvdgaag schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:41:
[...]
Nope 2 batterijen met een Seplos 200A V2.0 BMS
Mag aannemen dat de CHCYZO B250A een schroefverbinding heeft. Hoe zet je daar dan het beste een kabel in vast van 50-70 mm2, doe je dat met een aderhuls, kabelschoen of los er onder? Je wilt daar zo'n goed en groot mogelijk contact hebben om de weerstand (warmte) te verkleinen.Domba schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 23:07:
[...]
Na de BMS heb ik een gewone CHCYZO B250A (B-kar) DC automaat om spanningsloos te ontkoppelen en op verdeler Siba ANL's (let op dat je 80V versie gebruikt)
Een aderhuls gebruiken met vierkant aderhuls krimptang gebruik.Noordhorn schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:06:
[...]
Mag aannemen dat de CHCYZO B250A een schroefverbinding heeft. Hoe zet je daar dan het beste een kabel in vast van 50-70 mm2, doe je dat met een aderhuls, kabelschoen of los er onder? Je wilt daar zo'n goed en groot mogelijk contact hebben om de weerstand (warmte) te verkleinen.
Zeker niet een flexibele kabel met veel dunne losse draadjes in de zadel/beugelklem los gebruiken,
Ik weet niet goed hoe ik dat het beste kan omschrijven, deze losse aderdraadjes kunnen aan de zijkanten van de zadelklem naast het vaste aandruk deel terechtkomen en na een tijd warm en afkoelen, verliest het hoofddeel van de draadjes het aandruk moment en gaat meeste stroom via draadjes aan de zijkanten van de klem.
Op moment je later natrekt op momentum wordt je op het verkeerde been gezet, door losse draadjes aan de zijkant, die voor extra wrijving zorgen door in de spleet gedrukt zijn tussen aanzijkant van aandrukvlak en zadel/beugel klem, zeker met de extra flexibele kabel met veel dunne draadjes, die dunner zijn dan de smalle spleet aan beide zijden van vaste deel van deze klem en de beugel met aan de bovenkant de schroef
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Bedankt voor je snelle reactieDomba schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:38:
[...]
Een aderhuls gebruiken met vierkant aderhuls krimptang gebruik.
Zeker niet een flexibele kabel met veel dunne losse draadjes in de zadel/beugelklem los gebruiken,
Ik weet niet goed hoe ik dat het beste kan omschrijven, deze losse aderdraadjes kunnen aan de zijkanten van de zadelklem naast het vaste aandruk deel terechtkomen en na een tijd warm en afkoelen, verliest het hoofddeel van de draadjes het aandruk moment en gaat meeste stroom via draadjes aan de zijkanten van de klem.
Op moment je later natrekt op momentum wordt je op het verkeerde been gezet, door losse draadjes aan de zijkant, die voor extra wrijving zorgen door in de spleet gedrukt zijn tussen aanzijkant van aandrukvlak en zadel/beugel klem, zeker met de extra flexibele kabel met veel dunne draadjes, die dunner zijn dan de smalle spleet aan beide zijden van vaste deel van deze klem en de beugel met aan de bovenkant de schroef
Los er onder was ook zeker niet de bedoeling.
Als je het met aderhuls doet kan het dan ook de aderhuls om de draad doen en dan de zadelklem als "krimptang" gebruiken en dan zo vast mogelijk draaien (of krimpen in de bankschroef)? De krimptang die ik ken zijn namelijk zeskant (Hexagon). Dan heb je minder contact oppervlakte en dat wil je natuurlijk niet.
Het beste is dan nog in de klem aandrukken als je vierkant krimptang hebt, op zich minder optimaal, maar nog altijd beter dan een bankschroef .Noordhorn schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:57:
[...]
Bedankt voor je snelle reactie![]()
Als je het met aderhuls doet kan het dan ook de aderhuls om de draad doen en dan de zadelklem als "krimptang" gebruiken en dan zo vast mogelijk draaien (of krimpen in de bankschroef)? De krimptang die ik ken zijn namelijk zeskant (Hexagon). Dan heb je minder contact oppervlakte en dat wil je natuurlijk niet.
De ribbels zorgen voor de krimping van de aderhuls en je aderhuls niet van de kabel aftrekt.
Het vaste aandruk gedeelte van een beugelklem heeft wel fijnere rillen dan een krimptang.
Edit: Als draadjes van een felxibele type 5 of 6 kabel niet bundelt met zo'n klem , heb je kans op deze ellende.
( Dit is een DC B125A , niet boven 50A gebruikt, aan de rechterkant zie je nog stukjes draadjes aan de zijkant terecht zijn gekomen en zelfs versmolten met de klem zelf, de gehele klem deel zit muurvast, bij meer dan 30A in/uit accu werd de automaat getriggert door de warmteontwikkeling van de paar draadjes rechts die werkelijk ingeklemd waren)
:strip_exif()/f/image/Z8prgyMnHPqTS7RSMj49Lm2F.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door Domba op 17-08-2024 14:22 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ik ben niet beter gewend dan "gewoon" met een perstang van Klauke en dan gewoon zeskantNoordhorn schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:57:
[...]
Bedankt voor je snelle reactie![]()
Wel de juiste kabelschoenen gebruiken van Klauke, type Dynamic. Die zijn voor zowel soepel als massieve draad/kabel
https://www.hkelectric.nl...choenen/groups/g+c+a+view
Ze-ker niet gaan lopen prutsen met een bankschroef oid

Los van het blusmiddel, wat zijn gelijkwaardige opties met een vergelijkbare prijs?bbbrumbrum schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:02:
[...]
Waarom vind je deze prijs interessant?
WH-MDC09J3E5
zowel op home page als model pagina, staat dat het een pre-order is voor EUGuy-Manuel schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 19:54:
[...]
Los van het blusmiddel, wat zijn gelijkwaardige opties met een vergelijkbare prijs?
De meeste in de 15-16kWh range zijn kit's, weinig complete vanwege de ca 150kg per unit.PRE-ORDER,Expected to ship at the middle of June
Tot 10kwh zijn wel meer instapper te vinden, zoals
EPEX SPOT zou geïntrigeerd zijn. Het is mij alleen nog niet duidelijk of er ook Weather forcast op zit.
Noordhorn schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:06:
[...]
Mag aannemen dat de CHCYZO B250A een schroefverbinding heeft. Hoe zet je daar dan het beste een kabel in vast van 50-70 mm2, doe je dat met een aderhuls, kabelschoen of los er onder? Je wilt daar zo'n goed en groot mogelijk contact hebben om de weerstand (warmte) te verkleinen.
:strip_exif()/f/image/DaK0rESBNltTEiuDRG4x0s9n.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/w8DqkeFUyL6CaskSfPlzirHG.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik krijg 3 diy boxen ui china. Heb aangeven dat ik de kabels en alle persschoentjes los wil hebben. Zit ook een dc breaker in elke box. Ik doe ze zelf vervangen en persen, met hbm perstang en alles van klauke.
[ Voor 27% gewijzigd door PCJR op 18-08-2024 10:00 ]
De SFT 1721 (EAN nr:4012078068512) is recht met lengte van 55mm en de stift 11mm breed wat niet past in een CHCYZO B250A. Een 50mm2 ST1720 zou misschien net kunnen passen stift is 9.5mm en 45 mm lang incl persgedeelte.
Je hebt minimaal een aansluithoek van 45 graden nodig anders heb je minimaal 8-9 cm boven en onder de automaat aan vrije ruimte nodig,
Als ook dat het B-kar automaat is de KABEL DIAMETER moet minimaal geschikt zijn voor 10 seconden 750A bestendig, afhankelijk op welke plek gebruikt ook nog voor continue 250A en ook met eindaderhuls past maximaal net 70mm2 in de aansluitingen van de B250A
Die stiften zijn er ook in dikkere matenDomba schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:35:
@PCJR De vraag was voor 50-70mm2 voor een specifieke automaat, ik betwijfel of een 70mm2 om meerdere reden past.
De SFT 1721 (EAN nr:4012078068512) is recht met lengte van 55mm en de stift 11mm breed wat niet past in een CHCYZO B250A. Een 50mm2 ST1720 zou misschien net kunnen passen stift is 9.5mm en 45 mm lang incl persgedeelte.
Je hebt minimaal een aansluithoek van 45 graden nodig anders heb je minimaal 8-9 cm boven en onder de automaat aan vrije ruimte nodig,
Als ook dat het B-kar automaat is de KABEL DIAMETER moet minimaal geschikt zijn voor 10 seconden 750A bestendig, afhankelijk op welke plek gebruikt ook nog voor continue 250A en ook met eindaderhuls past maximaal net 70mm2 in de aansluitingen van de B250A
voor zover ik weet is dit van klauke de enigste serie, ruim voldoende voor een RKB1/DC B125A automaat aan te sluiten, maar voor een B250A zijn de afmetingen niet goed genoeg.
Dan heb je bankschroef nodig om 70mm2 stiftperschoen , stift breedte smaller dan 10,5mm te maken
Met eindaderhuls vierkant persing kan je tot maximaal 95mm2 aansluiten in deze RKB1 serie, voor 0,5C met >280Ah cellen heb je minimaal 70mm2 of meer nodig
[ Voor 5% gewijzigd door Domba op 18-08-2024 11:11 ]
Kabelschoenen op klasse 5 kabel dien je eigenlijk met een doorn- of kerfpersing uit te voeren. Zeskant is voor klasse 2.
Accukabel is klasse 6. Iig hier in huis en bij bv Accunoord. En de 95mm2 HBM perstang gebruik ik hier voor al dat soort kabels. Lijkt me ok, cq meer dan ok, of ik moet nog iets anders van tang tegenkomen in die prijscategorie?DavidZH schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 11:15:
[...]
Kabelschoenen op klasse 5 kabel dien je eigenlijk met een doorn- of kerfpersing uit te voeren. Zeskant is voor klasse 2.
:strip_exif()/f/image/7IGmbTrDVIeeGQcX7kL0oOrY.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door PCJR op 18-08-2024 11:26 ]
Voor dat we een hele discussie krijgen https://www.hkelectric.nl...belschoen_gereedschap.pdfDavidZH schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 11:15:
[...]
Doorn/kerf is met standaard en dynamisch mag 6 kant maar wel met meerdere persingen dan voor standaard
:strip_exif()/f/image/UrbGQcSNUupS4dPA16kVzzvk.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou, na een hoop prutsen en op het verkeerde been gezet worden ben ik wat verder waarom ik geen communicatie met de JK BMS krijg.
Via wifi is de BMS te configureren en daar kan ik gewoon het DEYE can protocol kiezen. So far so good zou je zeggen.
Diverse kabels geprobeerd, meerdere keren BMS / Deye opnieuw opgestart (ook diverse volgordes), mag allemaal niet baten.
Zojuist eens geprobeerd de settings aan te passen via de bluetooth app. Je zou zeggen, doet in de basis hetzelfde als via wifi? Helaas. Deye optie is greyed oud en dus niet te selecteren.
Iemand ervaring met de support van JK BMS? Ik heb ze een mail gestuurd en volgens de site volgt er dan spoedig reactie, maar aan die kant van de wereld zeggen ze wel vaker iets dat niet waar is...
Ook lees ik online dat resellers afhankelijk van wat je vraagt aanzetten in de firmware, dus mogelijkheid bestaat dat ik deze BMS sowieso niet aan de praat krijg met de omvormer
Wel leerzaam dit proces maar had liever dat het gewoon werkte...
edit:
Tip van de bouwer. Niets in de BMS aanpassen. Er is een los printje aanwezig van de communicatie van de JK-BMS omzet naar het juiste CAN protocol (ESP-wroom-32)
Blijft het issue staan, waarom krijg ik geen communicatie.
Hier users met JK BMS en DEYE? Hoe is bij jullie de communicatie
[ Voor 9% gewijzigd door ybos op 18-08-2024 12:27 ]
Ik gebruikt Seplos ipv JK maar Deye heeft geen eigen CAN protocol maar gebruikt de Pylontech CAN standaard. Staat gewoon in de handleiding van de Deye.[b]ybos in "Het grote Deye inverter (en accu) topic"
edit:
Tip van de bouwer. Niets in de BMS aanpassen. Er is een los printje aanwezig van de communicatie van de JK-BMS omzet naar het juiste CAN protocol (ESP-wroom-32)
Blijft het issue staan, waarom krijg ik geen communicatie.
Hier users met JK BMS en DEYE? Hoe is bij jullie de communicatie
Bedankt voor je reactie.rvdgaag schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 14:54:
[...]
Ik gebruikt Seplos ipv JK maar Deye heeft geen eigen CAN protocol maar gebruikt de Pylontech CAN standaard. Staat gewoon in de handleiding van de Deye.
Wat je zegt ben ik online ook meerdere malen tegen gekomen.
Toch kan ik kiezen tussen Deye en Pylontech. Resultaat is helaas hetzelfde, geen communicatie. Begin toch te twijfelen of de communicatieunit niet problemen heeft (het CAN deel).
Het heeft echter prima gewerkt op een Victron systeem, daarop is het gebouwd en getest.
Ik loop vast.
Ik heb nog niet tijd gehad om laatste beta van 12/8 (bookworm) goed te checken,BenSKIP schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 08:57:
Ik vond dit: https://solar-assistant.io/explore/deye
EPEX SPOT zou geïntrigeerd zijn. Het is mij alleen nog niet duidelijk of er ook Weather forcast op zit.
Ik ben niet heel happy met de benaderings manier, boven onder gemiddelde.
Er zit geen voorspelling in
Ik geef de voorkeur aan 3 hoogste uren van maart t/m oktober en 4 laagste uren november t/m februari
Het is een solo oplossing, het werkt niet samen met 2e Deye hybride met verschillende gebruiks inzet.
Epex functioneert nog steeds niet alleen Nordpool, Nederland is Epex, de uurpijs van Nordpool is alleen gelijk als er geen heropening van de Day Ahead markt is vanwege technisch probleem of een ontkoppelling
:fill(white):strip_exif()/f/image/40MlqavN3MamG023F6EIZmOK.png?f=user_large)
En dit zijn die API voorwaarden
Heb je de juiste poorten/connectors op de printplaat en in de Deye ?ybos schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 14:59:
[...]
Bedankt voor je reactie.
Wat je zegt ben ik online ook meerdere malen tegen gekomen.
Toch kan ik kiezen tussen Deye en Pylontech. Resultaat is helaas hetzelfde, geen communicatie. Begin toch te twijfelen of de communicatieunit niet problemen heeft (het CAN deel).
Het heeft echter prima gewerkt op een Victron systeem, daarop is het gebouwd en getest.
Ik loop vast.
Welke fw versie draai je op de JK?
Gewone utp patch kabel ertussen?
Deye protocol zou gewoon meoten werken met de laatste 15.27 fw versie.
fw versie 15.27: https://drive.google.com/...gzzY74M-C6R954WRSYo-gHLOF
Settings voor lifepo4: https://off-grid-garage.com/my-settings/
Mooi documentje. Maar ook klasse 6 kan volgens IEC 60228 (geen id wat dit wil zeggen trouwens) met zeskant persing. Dynamic dan, ook hierbij heb ik geen kennis wat het verschil is tussen standaard en dynamic. (Ok dynamic heeft langere schoen/hals)Domba schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 11:36:
[...]
Voor dat we een hele discussie krijgen https://www.hkelectric.nl...belschoen_gereedschap.pdf
Doorn/kerf is met standaard en dynamisch mag 6 kant maar wel met meerdere persingen dan voor standaard
Al die (betere) kleuke tangen kosten 500-700 euro, vanaf... . Leuk en aardig maar ik (wij) zijn geen pro hier als ik dus voor mezelf spreek. Ik doe dit niet voor mijn of iemands zijn werk.
Ik doe dit eenmalig, wellicht 2x in mijn leven. De 6 kant HBM tang gaat het daarvoor maar gewoon doen, dit is al stukken beter dan menigeen die met andere tools aan de slag gaat lijkt mij.
Alles naderhand bij 200A 30min gechecked met een Flir
Thanks voor je info.PCJR schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:55:
[...]
Heb je de juiste poorten/connectors op de printplaat en in de Deye ?
Welke fw versie draai je op de JK?
Gewone utp patch kabel ertussen?
Deye protocol zou gewoon meoten werken met de laatste 15.27 fw versie.
fw versie 15.27: https://drive.google.com/...gzzY74M-C6R954WRSYo-gHLOF
Settings voor lifepo4: https://off-grid-garage.com/my-settings/
Ik ga eens kijken of het met deze firmware wel gaat lukken (en of die voor mijn BMS geschikt is, Ik weet niet of er softwareverschil is tussen de "JK BMS" en de "JK Inverter BMS").
Ik heb zelf de JK_B2A20S20P. Ik heb weer huiswerk
edit:
Een snelle google actie leert dat alleen de JK Inverter BMS qua firmware te upgraden zijn.
https://diysolarforum.com...s-firmware-upgrade.53863/
[ Voor 9% gewijzigd door ybos op 18-08-2024 22:13 ]
Geen zorg, volgens mij zijn er geen profis hier, die een punt willen maken, anders was die wel over advies van eindaderhuls met vierkant persing voor 50 of 70mm2 gevallen.PCJR schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 21:02:
[...]
Mooi documentje. Maar ook klasse 6 kan volgens IEC 60228 (geen id wat dit wil zeggen trouwens) met zeskant persing. Dynamic dan, ook hierbij heb ik geen kennis wat het verschil is tussen standaard en dynamic. (Ok dynamic heeft langere schoen/hals)
Al die (betere) kleuke tangen kosten 500-700 euro, vanaf... . Leuk en aardig maar ik (wij) zijn geen pro hier als ik dus voor mezelf spreek. Ik doe dit niet voor mijn of iemands zijn werk.
Ik doe dit eenmalig, wellicht 2x in mijn leven. De 6 kant HBM tang gaat het daarvoor maar gewoon doen, dit is al stukken beter dan menigeen die met andere tools aan de slag gaat lijkt mij.![]()
Alles naderhand bij 200A 30min gechecked met een Flir
Maar met dat type klem van die DIN-rail modules is ongebundeld met losse draadjes een veel groter probleem.
Vanaf 50 tot 240mm2 is trapezium persing de route voor eindaderhulzen eigenlijk , maar dat kan dan weer niet met de gewone, want die geeft opstaande randjes aan beide zijde en dat is ook een probleem met dat type inklemming, de gewone prima werkt als je zou vastzetten met inbus boutjes of breekbouten, die ook nogeens als doorn functioneren.
Voor die DIN rail modules mag tot 2x16mm2 nog gewoon vierkant en >60mm2 heb je weer een heel speciale trapezium persing nodig die geen opstekende randjes aan breedste zijde van trapezium geeft en die ook niet het vlakke contact oppervlak daarvan verkleind en in de klem is geen ruimte meer bij dat aantal mm2 dat die randjes 90 graden kunnen vervormen,
De beugel van de klem zorgt voor de klem kracht, maar telt eigenlijk niet meer mee als contact oppervlak bij deze amperes, die maakt enkel via 1x M4/M5 schroefje contact met het vaste stroomvoerende deel van de klem.
Bij mij is de modbus en bms-port apartrvdgaag schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:01:
Probeer eens de kabel aan te passen zodat alleen de CAN signalen aangesloten zijn, wellicht dat de additionele MODbus aderparen de boel in de war schoppen.
Nog niet aanwezig, alleen 1x UTP van de BMS poort naar de daadwerelijke BMS.rvdgaag schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:01:
Probeer eens de kabel aan te passen zodat alleen de CAN signalen aangesloten zijn, wellicht dat de additionele MODbus aderparen de boel in de war schoppen.
Ik denk dat ik een JK BMS koop waar het hierboven al even over ging, die wel firmware upgrades kan doen met geïntegreerde CAN bus.
Wil graag 70mm2 kabel gebruiken en dan worden de stift kabelschoen te groot (zonder aanpassingen) en zie ze niet met 45 graden. Dus ik zal dan wel op een aderhuls uit komen. Zie meerdere types van Klauke voorbij komen maar zie daar geen Dynamic bij staan.Domba schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:38:
[...]
Een aderhuls gebruiken met vierkant aderhuls krimptang gebruik.
Welk type aderhuls is dan het beste aan te bevelen voor de DC schakelaar. De lengte zal dan ook wel ingekort dienen te worden want 30 mm wordt je niet kwijt onder de zadelklem.
https://www.elektramat.nl...schoen-70-mm-m16-dyn7016/Noordhorn schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:49:
[...]
Wil graag 70mm2 kabel gebruiken en dan worden de stift kabelschoen te groot (zonder aanpassingen) en zie ze niet met 45 graden. Dus ik zal dan wel op een aderhuls uit komen. Zie meerdere types van Klauke voorbij komen maar zie daar geen Dynamic bij staan.
Welk type aderhuls is dan het beste aan te bevelen voor de DC schakelaar. De lengte zal dan ook wel ingekort dienen te worden want 30 mm wordt je niet kwijt onder de zadelklem.
Deze bijvoorbeeld, let op het DYN (dynamic) en de gatmaat. Lengte inkorten kan niet, denk dat je iets van (isolerende) krimpkous moet toepassen.
Dat ontwerp van die DC schakelaars is eigenlijk waardeloos. Want een kabelschoen past niet in de behuizing en officieel mag je geen krimpkous gebruiken want de persingen moeten zichtbaar zijn.
(ik moet nog op zoek naar transparante krimpkous, dan mag het wel)
[ Voor 14% gewijzigd door ybos op 19-08-2024 14:27 ]
Hoi YBos,ybos schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:24:
[...]
https://www.elektramat.nl...schoen-70-mm-m16-dyn7016/
Deze bijvoorbeeld, let op het DYN (dynamic) en de gatmaat. Lengte inkorten kan niet, denk dat je iets van (isolerende) krimpkous moet toepassen.
Dat ontwerp van die DC schakelaars is eigenlijk waardeloos. Want een kabelschoen past niet in de behuizing en officieel mag je geen krimpkous gebruiken want de persingen moeten zichtbaar zijn.
Bedankt voor je reactie
Alleen ben ik opzoek na een adereindhuls en niet een kabelschoen met oog. Want een kabelschoen gaat helaas niet passen.
Ah ok, dan heb ik je niet goed begrepen. Heb je dan een DC schakelaar met een schroefklem met kooi?Noordhorn schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:36:
[...]
Hoi YBos,
Bedankt voor je reactie![]()
Alleen ben ik opzoek na een adereindhuls en niet een kabelschoen met oog. Want een kabelschoen gaat helaas niet passen.
Heb je een typenummer?
Ik ben gewoon nieuwsgierig. Mijn gevoel zegt dat je op die manier nooit een goeie verbinding kan maken maar leer graag bij.
Ik gebruik 50 & 70mm2 met een pin lengte van 16mm (blanke metaal deel) incl isolatie is 30/32mm.Noordhorn schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:49:
[...]
Wil graag 70mm2 kabel gebruiken en dan worden de stift kabelschoen te groot (zonder aanpassingen) en zie ze niet met 45 graden. Dus ik zal dan wel op een aderhuls uit komen. Zie meerdere types van Klauke voorbij komen maar zie daar geen Dynamic bij staan.
Alleen ik weet niet van welk merk ze zijn ,
bijv de 50mm2 met rode isolatie kwamen in een Ripca verpakking, alleen zover ik weet maakt Ripca geen 16/30 50mm2, de CET500-10 zijn blauw met 36/20 , de verkoper heeft verpakking hergebruikt.
Voor 70mm2 is meest gangbare 36/20 of 36/21zoals weidmuller H70,0/37 GE
Dat is geen probleem als je transparante heldere krimpkous gebruikt.ybos schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:24:
[...]
https://www.elektramat.nl...schoen-70-mm-m16-dyn7016/
Edit: @Noordhorn voor 70mm2 probeer het eerst met een enkel, of het wel lukt zonder pers mogelijkheden, zal je eerst de bootlace moeten voorvormen in de klem
[ Voor 4% gewijzigd door Domba op 19-08-2024 15:27 ]
Echter ik hoor van bv Apexium dat ze begin Sept aankomen, en er dan ook "discount activities" zijn. Mogelijk dan onder de 80 USD.
Ik moet nog 32pcs hebben van MB31, en ik ga even afwachten, kijken waar ik ga bestellen.
Ben in contact met: EEL, Gobel, Docan, Apexium, QSO, IMR, Wisdom/Wis-Tek, Braun, ennn dat was t denk ik
Laat maar weten als je een goede deal hebt. Ik wil er zelf ook nog 64 bij hebben.PCJR schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:55:
Komende weken komen bij vele warehouses de MB31 in Polen aan. Prijzen rond 84-83 USD ps incl dpd-tje ofzo naar NL.
Echter ik hoor van bv Apexium dat ze begin Sept aankomen, en er dan ook "discount activities" zijn. Mogelijk dan onder de 80 USD.
Ik moet nog 32pcs hebben van MB31, en ik ga even afwachten, kijken waar ik ga bestellen.
Ben in contact met: EEL, Gobel, Docan, Apexium, QSO, IMR, Wisdom/Wis-Tek, Braun, ennn dat was t denk ik
Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV
Ik wil dit bij Deye voorleggen. Aub met wat grafieken als die er al zijn? Zou helpen
Thx!!
Ik was niet degene die dat riep maar weet wel dat met MI actief de inverter alles probeert op null te houden. Inclusief dus additionele omvormers voor of achter de inverter. Hierdoor managed hij dus 3 verschillende sources, solar, batterij en CT. Zou van mij nog strakker mogen maar vind het niet heel schokkend.PCJR schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 07:38:
Wie riep hier ook alweer dat GEN instelling veel minder standy power zou trekken, dan wanneer je MI selecteerd?
Ik wil dit bij Deye voorleggen. Aub met wat grafieken als die er al zijn? Zou helpen
Thx!!
Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)
Ik heb een onderbuik gevoel dat Load Power Essential, het eigen verbruik is van de Deye?mahagen schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:24:
[...]
Ik was niet degene die dat riep maar weet wel dat met MI actief de inverter alles probeert op null te houden. Inclusief dus additionele omvormers voor of achter de inverter. Hierdoor managed hij dus 3 verschillende sources, solar, batterij en CT. Zou van mij nog strakker mogen maar vind het niet heel schokkend.
Ik kan komende avond de poort eens van GEN naar MI zetten. Morgen kijken hoe onderstaande er dan uitziet.
- ik heb niks op de gen port nu
- ik heb niks op de load port nu (huis zit gewoon achter de gridmeter, en de Deye zit enkel met Grid ook verbonden naar de mk)
- ik heb 2 panelen met een micro ergens in de tuin in een stopcontact geprikt (maar dit doet snachts toch niks)
:strip_exif()/f/image/6flmXUx6rAhCUJhkjEejcBRf.jpg?f=fotoalbum_large)
AUX van GEN op MI-ingang zetten kost 2,5W en waarschijnlijk is dat het verbruik van de 3x 20A relais.
Op moment je MI-ingang actief hebt , is bij meeste de regelruis groter en gaat er meer heen en weer over de grid aansluiting
De off-set is "zero-export power" die t/m FW1139 nog vrij instelbaar is vanaf FW 1140 is deze offset minimaal 20W
power essential is niet alle eigenverbruik van de Deye, afhankelijk van de settings haalt die een groter deel uit de accu of van grid als er geen PV is.
Meeste gewone hybride omvormers en microinverters hebben een standby verbruik voor oa wifi/communicatie verschilt per model, als ook afhankelijk van de settings als de string/paneelspanning onder de opstartspanning zakt een x minuten/uren eerst in idle mode met hoger verbruik van netspanning heeft en daarna pas in stand-by sleepmode gaat (zoals Solis die eerst 23W een tijd verbruikt voordat naar <3W gaat, als je een solar egde 3 fase heb zal je zien met een externe meter dat op fase 3 deze lager is en als fase 1&2 al naar nul gezakt zijn dat fase 3 negatief gaat en er enige tijd verbruik is op fase 3, voordat ook die terugzakt richting nul, maar iets blijft verbruiken voor de wifi )
Of je moet nog een oude hebben bijv zoals SMA SB1300-2100, met alleen bluetooth, die wegvalt als PV-opwek weg is en condensators leeg (die ook overdag soms uitgaat met zware regen/onweer bui en opnieuw begint als of het een nieuwe dag is en geen data geeft met sneeuw op de panelen )
Is er iets met ferriet te doen van buitenaf? Ik heb deze nu iig nog nergens in het hele systeen...Domba schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:05:
@PCJR load power essentials is het verbruik van de load uitgang en alles wat erop aangesloten is.
AUX van GEN op MI-ingang zetten kost 2,5W en waarschijnlijk is dat het verbruik van de 3x 20A relais.
Op moment je MI-ingang actief hebt , is bij meeste de regelruis groter en gaat er meer heen en weer over de grid aansluiting
De off-set is "zero-export power" die t/m FW1139 nog vrij instelbaar is vanaf FW 1140 is deze offset minimaal 20W
power essential is niet alle eigenverbruik van de Deye, afhankelijk van de settings haalt die een groter deel uit de accu of van grid als er geen PV is.
Meeste gewone hybride omvormers en microinverters hebben een standby verbruik voor oa wifi/communicatie verschilt per model, als ook afhankelijk van de settings als de string/paneelspanning onder de opstartspanning zakt een x minuten/uren eerst in idle mode met hoger verbruik van netspanning heeft en daarna pas in stand-by sleepmode gaat (zoals Solis die eerst 23W een tijd verbruikt voordat naar <3W gaat, als je een solar egde 3 fase heb zal je zien met een externe meter dat op fase 3 deze lager is en als fase 1&2 al naar nul gezakt zijn dat fase 3 negatief gaat en er enige tijd verbruik is op fase 3, voordat ook die terugzakt richting nul, maar iets blijft verbruiken voor de wifi )
Of je moet nog een oude hebben bijv zoals SMA SB1300-2100, met alleen bluetooth, die wegvalt als PV-opwek weg is en condensators leeg (die ook overdag soms uitgaat met zware regen/onweer bui en opnieuw begint als of het een nieuwe dag is en geen data geeft met sneeuw op de panelen )
Regelruis is een gevolg van de sampling rate en dat deze nu 3 bronnen in de gaten moet houden.
Ik heb wel ergens een afgelopen maanden een uitleg voorbij zien komen voor het gebruik van een ferriet maar dat was met een externe eastron SDM 630 op grotere afstand, maar zorg dan eerst dat PV-panelen geaard zijn , afscherming van de verlengingskabel en veelal heb je dan ook zo nu en dan een W04 in foutmelding .
Assymetric phase feeding, dat was de optie die, als ie aanstond dag en nacht meen ik, veel meer eigenverbruik had he?!Domba schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 16:34:
@PCJR Geen enkele ervaring mee of een ferriet iets verbetert
Regelruis is een gevolg van de sampling rate en dat deze nu 3 bronnen in de gaten moet houden.
Ik heb wel ergens een afgelopen maanden een uitleg voorbij zien komen voor het gebruik van een ferriet maar dat was met een externe eastron SDM 630 op grotere afstand, maar zorg dan eerst dat PV-panelen geaard zijn , afscherming van de verlengingskabel en veelal heb je dan ook zo nu en dan een W04 in foutmelding .
Heb ik niet aanstaan, als die aanstaat zijn de interne temperaturen van de Deye wel hoger, maar ik heb nooit gemeten hoeveel extra verbruik dat is.PCJR schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:07:
[...]
Assymetric phase feeding, dat was de optie die, als ie aanstond dag en nacht meen ik, veel meer eigenverbruik had he?!
Ik moet daarvoor mijn gebruiks-strategie overhoop halen voor een langere meting, daar ik eilandbedrijf met net ondersteuning doe en ~90% van het jaar mijn woningverbruikers voor zie uit accu of PV, alleen tijdens grid laden en geen PV opwek worden de woning verbruikers vanuit het net direct gevoedt ook zonder Assymetric phase feeding is dat ongeveer evenveel per fase en bij terugleveren uit accu zijn ook alle fase vrijwel gelijk, hooguit 1A verschil daar alle verbruikers op load zitten.
Dit jaar heb ik geen lange lijsten, ik heb zelfs voor de afgelopen 30 dagen geen enkele overschrijding van de 25A zekeringswaarde overschrijding ontvangen, is ook vanaf april alleen terugleveren.
In de winter wil nog weleens met een 1,5kW erover heen gaan (31A) voor paar minuten, zoals de waterkoker of wasmachine die water aan opwarmen is, beide 2kW.
Tijdens Sell first wordt de hybride functie uitgeschakeld en dat corrigeer je dan met Assymetric phase feeding en tot nu toe is het geen vereiste, de slimme meter dient als ferraris meter te meten waarbij alleen netto resultaat van alle 3 fasen, de ene of ander teller richting verhoogt.
Zou het niet kunnen zijn dat de "UPS" functie juist veel standbyverbruik veroorzaaktPCJR schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 07:38:
Wie riep hier ook alweer dat GEN instelling veel minder standy power zou trekken, dan wanneer je MI selecteerd?
Thx!!
Als ik in de Deye de modus aanpas van Lithium naar no batt daalt het eigen verbruik met ongeveer 100 watt (de batterij was dan in rust).
Kan dit vanavond of morgen wel eens proberen te filmen. Als dat zo is, mogelijk is dat een verschil
Met MI selected:PCJR schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:08:
[...]
Ik heb een onderbuik gevoel dat Load Power Essential, het eigen verbruik is van de Deye?
Ik kan komende avond de poort eens van GEN naar MI zetten. Morgen kijken hoe onderstaande er dan uitziet.
- ik heb niks op de gen port nu
- ik heb niks op de load port nu (huis zit gewoon achter de gridmeter, en de Deye zit enkel met Grid ook verbonden naar de mk)
- ik heb 2 panelen met een micro ergens in de tuin in een stopcontact geprikt (maar dit doet snachts toch niks)
[Afbeelding]
/f/image/EQdKvR5lJHpIBRBhv3AMk2Xs.png?f=fotoalbum_large)
Geen verschil dus, althands voor de Load Power Essential.
Daalt het met 100W, hoe meet je dat hij zoveel verbruikt?ybos schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 07:32:
[...]
Zou het niet kunnen zijn dat de "UPS" functie juist veel standbyverbruik veroorzaaktDC/AC converter moet continue standby staan om eventuele netuitval te voorkomen/op te vangen.
Als ik in de Deye de modus aanpas van Lithium naar no batt daalt het eigen verbruik met ongeveer 100 watt (de batterij was dan in rust).
Kan dit vanavond of morgen wel eens proberen te filmen. Als dat zo is, mogelijk is dat een verschil
Lijkt mij iets mis ergens met FW en settings. Die van mij verbruikt dit niet eens met Batt en MI aan.
Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)
afname van het net bij de omvormer in rust, nog geen load aanwezig en geen active stroom naar/van batterij.mahagen schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:48:
[...]
Daalt het met 100W, hoe meet je dat hij zoveel verbruikt?
Lijkt mij iets mis ergens met FW en settings. Die van mij verbruikt dit niet eens met Batt en MI aan.
Ik zal het een proberen op de foto te krijgen.
(Firmware is vorige week geupdate).
Ik heb ook een standby verbruik van 100 watt soms zelfs 120, wat ik erg hoog vind maar nog niet omlaag heb gekregen.mahagen schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:48:
[...]
Daalt het met 100W, hoe meet je dat hij zoveel verbruikt?
Sowieso vallen de verliezen mij erg tegen, +- 1/3 aan stoom ben je sowieso kwijt:
:strip_exif()/f/image/TfFsMaklZ15OHX4LPbU2G8gd.jpg?f=fotoalbum_large)
Groen is verbruik en paars is terug levering (ik moet hem eigenlijk nog even andersom aansluiten) de dye heeft alleen een accu, geen panelen en staat op zero export.
Dit is een mooie duidelijke setup en grafiek van HomeWizard, goed om te analyseren. Wat voor type batterij heb je en welke settings? Zero-ct? asymmetric phase feeding? MI aan?Giem schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:15:
[...]
Ik heb ook een standby verbruik van 100 watt soms zelfs 120, wat ik erg hoog vind maar nog niet omlaag heb gekregen.
Sowieso vallen de verliezen mij erg tegen, +- 1/3 aan stoom ben je sowieso kwijt:
[Afbeelding]
Groen is verbruik en paars is terug levering (ik moet hem eigenlijk nog even andersom aansluiten) de dye heeft alleen een accu, geen panelen en staat op zero export.
Als @ybos en @Giem graag minder stand-by verbruik willen omdat Deye in een ondersteunings setup gebruiken, verhoog dan zoals @Thepawn beschrijft de low batt% waarde voor de nacht met register 219 of er staat nog een andere manier in dit topic met register 111 (edit werkt ook met voltage sturing)
eigenverbruik is on-grid met accu 113-116W idle off grid 93-96W, als register 219 gebruikt (edit met SOC sturing) zakt die naar ~30W
Er is al langer bij Duitsers een wens die als 100%eiland systeem gebruiken (die alle verbruikers van load naar net aansluiting omschakelen met een ATS) als accu leeg is voor een "low power" mode te hebben in menu.
Cristopher Weidner alias Deye-guru van DY-support forum zal het wel meegenomen hebben als "Deye medewerker", die zit op moment op in China. Voor de 1-fase hybride is er al enige tijd een firmware met die optie.
@Giem daar ik 24/7 eilandbedrijf met netondersteuning gebruik (het verschil met Duitse 100% eiland setup is dat ik alleen grid onderbreek en niet de verbruikers op load heen en weer verplaats)
Ik gebruik zoveel mogelijk DC-DC koppeling met eigen PV om accu te laden, de data zoals in deze , post
de 9,3% loopt heel snel op als PV geen 3716kWh/3mnd is, maar bijv 2000kWh (13,5% verlies), omdat van de 383kWh verlies , 246kWh vast is voor mijn setup, idle verbruik voor 24/7 actief en AC-koppeling laden komt er ook al snel 5% meer verlies bij.
welke fw versies draai je?Giem schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:15:
[...]
Ik heb ook een standby verbruik van 100 watt soms zelfs 120, wat ik erg hoog vind maar nog niet omlaag heb gekregen.
[Afbeelding]
MCU1-SG-Ver1001-C049-CK6-2Pn.bin
https://my.hidrive.com/lnk/JTpBbMR0p
MCU2_SG12KLP3-V200x-1147-0614.bin
https://my.hidrive.com/lnk/YuZro32xM
Altijd eerst de MCU1 versie (HMI display firmware) uploaden, daarna pas de MCU2 versie ( MAIN inverter firmware)
Er schijnen grote verbeteringen te zijn ten opzichte van de voorgaande firmware versies, ik heb zelf helaas nog geen tijd gehad om ze te testen, maar wil ze jullie niet onthouden.
https://technabo.net
1147 heeft een (maar dat was met HMI versie C037)
-verbeterde MPPT tracking
-MI's zouden ook op load kunnen,maar dat komt met eerdere "Grid Phase wrong" als er spanningsverschil is van >8-10V tussen de fase.
-Scheefbelasting tussen fase zou 4700W zijn
Als dit niet de HMI beta testversie is zal ik moeten gaan testen, want in rest van EU heb ik nog geen bericht/resultaat gezien van combo C049/1147 daar is enkel C037/1147 tot nu uitgedeeld.
[ Voor 4% gewijzigd door Domba op 25-08-2024 18:23 ]
Ik heb deze combo van Deye gehad als de officiële laatste versie voor Europa.
Dus ik weet helaas niet beter dan dat dit ook zo is. Er zouden veel bugs verholpen moeten zijn volgens de Aftersales Manager van Deye China.
De HMI C049 versie van eind April had issues met de Modbus, net als de C044, de C047 weer niet bij eerste release
Hoe zie ik of ik die 2 files al heb draaien? Ik zie wel iets van 1147 hieronderCompuadb schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 17:17:
Voor de liefhebber heb ik hier laatste firmware updates voor de Deye Laag voltage 12kW 3 fase inverter.
Altijd eerst de MCU1 versie (HMI display firmware) uploaden, daarna pas de MCU2 versie ( MAIN inverter firmware)
Er schijnen grote verbeteringen te zijn ten opzichte van de voorgaande firmware versies, ik heb zelf helaas nog geen tijd gehad om ze te testen, maar wil ze jullie niet onthouden.
/f/image/qUDWeXyZQV2OQ7q3goHx1RmG.png?f=fotoalbum_large)
Heb ik blijkbaar vorige week ook gekregen via Deye Duitsland toen ik vroeg om een firmware update:Compuadb schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 17:17:
Voor de liefhebber heb ik hier laatste firmware updates voor de Deye Laag voltage 12kW 3 fase inverter.
:strip_exif()/f/image/3oM5gfqLwEzpqbJXI1xZJw5W.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb wel wat issues met verbinding met mn BMS. Gisteren na tig keer proberen "ineens" verbinding met mn BMS via het printje van Uksa007.en CAN.
Toch om te testen vandaag de UTP er eens uitgetrokken om te kijken of de verbinding gewoon weer hersteld, helaas. Af en toe komt sommige data wel door, want dan zag ik ineens stroomlimieten en de SOC maar verdween ook weer. Na meerdere malen switchen tussen Vbat en Lithium mode was er weer verbinding via de CAN.
Of dit aan de firmware ligt
Ook vreemd gisteren:
Lithium mode: zonnepanelen op interne DC aangesloten leverden geen vermogen.
Vbatt: zonnepanelen op interne DC aangesloten leveren direct vermogen
Boel vandaag een keer helemaal uit en aan, draaide prima, ook in lithium mode
En: vandaag is de accu de hele tijd geladen door alleen de zonnepanelen aangesloten op de DC ingang. Selling first aan en time of use uit. Nu het laatste laden trekt hij ook uit het net.
Waarom, geen idee
Ff kijken bij het scherm device info op de inverter zelf, dan kan je bovenaan zien welke firmwares er geladen zijn.PCJR schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:19:
[...]
Hoe zie ik of ik die 2 files al heb draaien? Ik zie wel iets van 1147 hieronder
[Afbeelding]
Verrek, natuurlijk, daar is t veel beter te zien.Compuadb schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:14:
[...]
Ff kijken bij het scherm device info op de inverter zelf, dan kan je bovenaan zien welke firmwares er geladen zijn.
:strip_exif()/f/image/MIFVb8kh1uQAcJ26fGbceJsi.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb dit laten flashen vorige week ofzo door de Iseli Deye support whatsapp lui.
Ik zie bij de 1147 wel een ander getal er achter staan, dus het lijkt erop dat mijn versie een andere is dan die via Duitsland wordt verspreid.PCJR schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:23:
[...]
Verrek, natuurlijk, daar is t veel beter te zien.
[Afbeelding]
Ik heb dit laten flashen vorige week ofzo door de Iseli Deye support whatsapp lui.
Wat de verschillen zijn, dat weet ik nog niet.
Overigens is het aan te raden om na elke firmware upgrade of downgrade de inverter geheel spanningsloos te maken, 5 minuten te wachten en dan weer op te starten.
Hiermee voorkom je dat sommige registers niet goed ingelezen worden nadat de firmware is gewijzigd.
[ Voor 16% gewijzigd door Compuadb op 25-08-2024 21:31 ]
@Domba Ik weet het, het is een rommeltje met de firmwares bij Deye.. Maar ze blijven wel bezig met de ontwikkeling en dat is op zich een hele goede instelling.Domba schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 19:35:
@Compuadb ik zal later vanavond testen, dan weten we of na beta test nog aangewerkt is.
De HMI C049 versie van eind April had issues met de Modbus, net als de C044, de C047 weer niet bij eerste release
ps. ik heb overigens een wijze gevonden om via Solar Assistant geen grid verbruik meer te hebben met de Deye inverters. De inverters koppelen zich nu automatisch in on-grid en off-grid mode.
On-grid alleen als de accu geladen moet worden of als er moet worden teruggeleverd aan het grid, verders zijn de inverters in off-grid mode. Dit scheelt in mijn geval met actieve MI ingang zo'n 2 tot 3 kWh energieverbruik van het grid /per dag
Default is input locked, eraf gehaald eens kijken of die er ook af blijft en niet als FW1145 weer na tijdje terugkomt en je geen parameters meer kunt veranderen
Opgelost, schijnt eerste keer niet modbus adres gepakt te hebben naar Master 02, dat geeft een conflict in het RS485 net.
Modbus adres wordt ook gereset naar Slave 00, diverse modbus adressen zijn verandert, wordt flink wat uitzoek werk.
Wat voorheen de SOC waarden waren voor time of use , is nu de het adres voor de tijd van de time of use tijds blokken.
Je hebt niet toevallig een nieuwe Modbus RTU lijst?
[ Voor 11% gewijzigd door Domba op 26-08-2024 00:24 ]
Bugs zijn er nog niet alle uit.
TuO on en zero-export to CT, als dan solar sell aanvinkt gaat die 1000W terugleveren aan het net.
Edit: een strakke 1000W als SOC van tijdsblok lager staat dan SOC van de Accu en ca 500 met 50W amplitude als SOC in het tijdsblok hoger staat dan de SOC van de accu.
[ Voor 28% gewijzigd door Domba op 26-08-2024 01:20 ]
Hoe/wat dan?Compuadb schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:36:
[...]
ps. ik heb overigens een wijze gevonden om via Solar Assistant geen grid verbruik meer te hebben met de Deye inverters. De inverters koppelen zich nu automatisch in on-grid en off-grid mode.
Ik gebruik de CT's.Compuadb schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 05:11:
@Domba heb je in jouw configiratie de meetspoelen gebruikt of een externe kWh meter die via modbus communiceert?
Edit: zie latere posting, modbus aansturing veroorzaakt zoals tot FW1140 gebruikt geeft een probleem
Niet kunnen terugleveren en niet time of use kunnen uitschakelen.
Ik ga nog eens opnieuw beginnen met spanningsloos/ factory reset/spanningsloos deze keer zonder RS485 tot ik de settings aangepast heb.
Ik heb het vermoeden dat ik beide Deye niet op default device adres gebruik weleens het probleem kan zitten
Edit: het gaat nu beter (Deye heeft nog geen load of PV), eerste 10minuten na laatste spanningsloos was niet heel stabiel, het doet me heel erg denken aan een dead-time PID controller, die nog totaal niet ingeregeld is.
(Default is loodaccu voltage , met activate battery en geen lithium)
ik start op zonder AC en eerste minuten staat externe shunt meter niet stil met grote spreiding in wat uit accu onttrokken wordt, voor het stabiliseert en als AC beschikbaar komt zijn eerste minuten ook stabiel ook met enige teruglevering voor inpendelt . (mijn master met PV is in eiland mode off-grid)
:strip_exif()/f/image/A9D3mzzXQzbjnvCXEHn24QR2.jpg?f=fotoalbum_large)
De laatste minuten zijn met AUX op GEN, daarvoor de 40 minuten is met AUX op MI
:strip_exif()/f/image/lsQ9d5B6kvtjEjEhVJzUATM1.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 63% gewijzigd door Domba op 28-08-2024 08:07 ]
Niet kunnen terugleveren en niet time of use kunnen uitschakelen.
@Compuadb Het is nog niet stabiel (C049/FW1147), na MI uitgeschakeld pendelt de regeling in op idle verbruik afname van grid en gaat verbruik uit accu naar 15-30W, met MI ingeschakeld wordt het iets rustiger, maar brengt grid niet terug richting nul (Deye heeft alleen accu,grid en RS485, CAN met accu en geen RS232 dongle), maar met vinkje voor optie GEN voor aan gridzijde brengt regeling weer terug richting nul en wordt rond 100 watt uit accu onttrokken. (edit: ik heb dit al eens eerder gezien met FW 1116)
Ik probeer het morgen opnieuw, maar dan geheel zonder RS485 modbus uitlezing voor HA
Ik heb nu de accu capaciteit nodig voor vanavond en morgen beide met 2uur >40ct/kWh voor de teruglevering
:strip_exif()/f/image/fLDeP5RTrSSxs3NRH7ovxayn.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door Domba op 28-08-2024 08:08 ]
Je moet eens in de whatsapp groep komen met Iseli Deye supportDomba schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:05:
@Compuadb Het is nog niet stabiel (C049/FW1147), na MI uitgeschakeld pendelt de regeling in op idle verbruik afname van grid en gaat verbruik uit accu naar 15-30W, met MI ingeschakeld wordt het iets rustiger, maar brengt grid niet terug richting nul (Deye heeft alleen accu,grid en RS485, CAN met accu en geen RS232 dongle), maar met vinkje voor optie GEN voor aan gridzijde brengt regeling weer terug richting nul en wordt rond 100 watt uit accu onttrokken. (edit: ik heb dit al eens eerder gezien met FW 1116)
Ik probeer het morgen opnieuw, maar dan geheel zonder RS485 modbus uitlezing voor HA
Ik heb nu de accu capaciteit nodig voor vanavond en morgen beide met 2uur >40ct/kWh voor de teruglevering[Afbeelding]
Dat is Iseli energy uit Zuid-Afrika?PCJR schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:30:
[...]
Je moet eens in de whatsapp groep komen met Iseli Deye supportDan krijg je denk ik mss een tech engineer om mee te praten
Ik zit al in een Duitse Deye support groep met direct contact bij Deye in China.
Dat er problemen waren rond de modbus met C049 was al bekend van de beta C049/FW1144 eind april.
Deze C049 is een nieuwere versie, niet exact dezelfde als van April
FW1147 is dezelfde als ik heb in de combo C037/FW1147 van eind juni.
Zie onderstaande automation voorwaarden die ik gemaakt heb in Solar Assistant, daarmee gaat de deye inverter alleen on-grid als deze moet laden (accu bijna leeg) of als er solar energie teruggeleverd moet worden (accu bijna vol).
Voor de goede orde vermeld ik erbij dat dit alleen werkt indien je woning op de load uitgang van de inverter is aangesloten.
Het resultaat is ook te zien in de grafiek van home wizard, vanaf de donderdag is duidelijk zien dat het gridverbruik nihil is.
:strip_exif()/f/image/vTNHrbOzmSAUryTHnNgb7Gif.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6q8MAJybyT9BInJZp5iAAfb5.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door Compuadb op 26-08-2024 20:20 ]
Ik heb ook rechtstreeks contact met de Deye aftersales service engineers alsook de hoofd software development engineer.PCJR schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:30:
[...]
Je moet eens in de whatsapp groep komen met Iseli Deye supportDan krijg je met wat geluk een tech engineer om mee te praten
Ze zijn altijd van goede wil, maar sommige zaken zijn gewoon moeilijk op te lossen en heeft te maken met hardware ontwerpkeuzes die er gemaakt zijn.
Ik heb een eigen support team bestaande uit 10 personen tot mijn beschikking in de Chinese Wechat app.
HMI: 1001-C03E
Main: 2006-1140-1807
Wat denken jullie, is het verstandig om op zoek te gaan naar een firmware update?
met FW1140 van main is niet zoveel mis, als je niet zero export power wilt manipuleren met microinverter input actief.Nightline schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:52:
Op mijn Deye omvormer zie ik de volgende firmware versies:
HMI: 1001-C03E
Main: 2006-1140-1807
Wat denken jullie, is het verstandig om op zoek te gaan naar een firmware update?
De HMI kan je beter vervangen, die is officieel ingetrokken en wel zo snel, nog tiijdens transport van de omvormers naar Europa en hebben de handelaren een update voor ontvangen, maar bij veel is de doos ongeopend verkocht omdat een firmware update al snel 30 minuten is.
Er zijn ~12 300 met die combo de doos ingegaan in de fabriek.
Op moment is C037 , dat is wel een oudere versie en die is officieel voor 1128-1147
Edit: als je een solarman account hebt en rs232 dongle aangesloten kan het ook online
via E-mail naar Deye of via whatsapp groepen als Iseli of https://www.youtube.com/watch?v=rUaGVfTAjcc
[ Voor 10% gewijzigd door Domba op 26-08-2024 22:04 ]
Had vergelijkbare probleem als @mahagen,
Deye met C049/1147 wilde niet terugleveren, ook de ToU wilde niet uit, kwam niet prompt terug maar pas na 20-45 seconden was die weeraan als je deze uitschakelde.
Ik geeft de schuld aan RS485 modbus voor HA actief tijdens upgrade of factory reset.
[ Voor 8% gewijzigd door Domba op 26-08-2024 22:22 ]
Ik heb de AC grid switch uitgezet, accu los, en PV scwitch op OFF gezet.Domba schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:53:
C049 / FW1147 weer opnieuw geinstalleerd, we beginnen weer vooraan
Had vergelijkbare probleem als @mahagen,
Deye met C049/1147 wilde niet terugleveren, ook de ToU wilde niet uit, kwam niet prompt terug maar pas na 20-45 seconden was die weeraan als je deze uitschakelde.
Ik geeft de schuld aan RS485 modbus voor HA actief tijdens upgrade of factory reset.
Dispplay viel uit.
Klopt het dat de blauw on/off drukknop uit kan, maar bij indrukken weer gewoon blauw oplicht? Ook na 5 min... Waar haalt die blauwe knop zijn stroom vandaan?
Uit de condensators je hebt 2 sets daarvan set voor DC en set voor ACPCJR schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:00:
[...]
Ik heb de AC grid switch uitgezet, accu los, en PV scwitch op OFF gezet.
Dispplay viel uit.
Klopt het dat de blauw on/off drukknop uit kan, maar bij indrukken weer gewoon blauw oplicht? Ook na 5 min... Waar haalt die blauwe knop zijn stroom vandaan?
Hoe krijg je alles spanningsloos dan, of hoe lang moet je t laten rusten? Blauwe knop aan of uit?Domba schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:11:
[...]
Uit de condensators je hebt 2 sets daarvan voor set voor DC en set voor AC
Voor een herstart na firmware installatie of factory reset , ca 5 minuten.PCJR schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:14:
[...]
Hoe krijg je alles spanningsloos dan, of hoe lang moet je t laten rusten? Blauwe knop aan of uit?
Het gaat erom dat Deye alle checks doet en alle parameters uit settings opnieuw in leest, en niet uit ram werk geheugen gebruikt, deye heeft 2 processors.
Wil je met je vingers erin en geen zzzapp krijgen, dan kan je wel een dag wachten.
Best slim om de grid af te schakelen D.m.v. de grid frequency cutoff instellen, maar is dat op lange termijn niet slecht voor de relais etc?Compuadb schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:14:
[...]
Zie onderstaande automation voorwaarden die ik gemaakt heb in Solar Assistant, daarmee gaat de deye inverter alleen on-grid als deze moet laden (accu bijna leeg) of als er solar energie teruggeleverd moet worden (accu bijna vol).
Voor de goede orde vermeld ik erbij dat dit alleen werkt indien je woning op de load uitgang van de inverter is aangesloten.![]()
Het resultaat is ook te zien in de grafiek van home wizard, vanaf de donderdag is duidelijk zien dat het gridverbruik nihil is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Eigenlijk moeten we van die 20W af die hij constant gebruikt, vroeger kon je dat ook lager instellen las ik?
[ Voor 4% gewijzigd door .Erik. op 27-08-2024 13:05 ]
Is vanaf FW1140 niet meer lager in te stellen.Erik. schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:04:
[...]
Eigenlijk moeten we van die 20W af die hij constant gebruikt, vroeger kon je dat ook lager instellen las ik?
In FW1147 is dat gemiddeld ~10W afname en ~3 W teruglevering, maar er is geen verschil meer in regelruis of je nu wel of niet microinverter ingang heb aanstaan, zolang je eigenverbruik uit de accu gebruikt.
Maar het grootste verschil komt van het eigenverbruik, in on-grid is het eigenverbruik van de Deye ~120W, op moment je Deye in off-grid duwt of de netaansluiting met een relais onderbreekt (wat 3-W kost) gaat eigenverbruik naar 91-93W uit de accu een slordige 25-27W (100-200kWh per jaar) afhankelijk van de uren dat je off-grid bent.
SOC sturing.
Als voor de time of use periode de ingestelde SOC waarde hoger is dan de actuele van accu, wordt het eigenverbruik van grid betrokken en daarbij maakt het niet uit of deze op zero export to CT of zero export to Load staat, voorheen werd met eigenverbruik ook bij zero export to CT uit de accu voorzien zolang SOC hoger is dan shutdown of BMS blokkering
Het is niet langer met SOC in TuO te regelen hoeveel van de Gridzijde gekoppelde AC-PV/opwek bij zero export to CT , hoeveel je de accu wilt laden met in TuO voor het tijdsblok was dit tot de ingestelde SOC
Alleen MI activeren is voldoende dan gaat die aan gridzijde opwek/teruglevering opslaan in accu, SOC kan je niet meer regelen.
Wil je dat wel moet dat voor zover ik nu ben extern met HA, door met MI uitschakelen of workmode naar zero export to Load schakelen.
(op moment is hulp-Deye als AC-gekoppelde standalone accu setup geconfigureerd zelfde als het Victron systeem van KC27 met DAO addon voor HA gebruikt, bedoeling was te kijken of we daar met sleepmode een beter efficientie hebben dan de 80% van KC27, in beste geval is zijn trip around 82%, bij die lage vermogens van een Victron MPII-3000 op efficientste conversiepunt, hebben we maar 14-15% incl eigenverbruik verlies, maar meten is weten)
Aanpassing is wel te begrijpen, Deye laat het er niet meer vanaf hangen of BMS goed geconfigueerd is, wat de keerzijde van deze mogelijk was, dat als je bijv tot 10% SOC ontlaadt en Deye 1,9-2A blijft onttrekken, was dat de Master-BMS in moet grijpen met een forced charge voordat te ver ontladen wordt of voordat ontladen wordt geblokkeerd door BMS door uitschakelen van betreffende mosfets.
wat gebeurt in off-grid komt nog.
[ Voor 12% gewijzigd door Domba op 27-08-2024 16:20 ]
De meeste vermogensrelais kunnen minimaal 10.000 keer schakelen. Dus we kunnen wel een aantal jaren vooruit verwacht ik zo..Erik. schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:04:
[...]
Best slim om de grid af te schakelen D.m.v. de grid frequency cutoff instellen, maar is dat op lange termijn niet slecht voor de relais etc?
Weer RS485 modbus met esphome los gekoppelt, met aan/uit lukte het niet , wel opgelost met een factory reset
Ik ga de modbus esp32 uitlezing terugbrengen tot minium met gehele ToU (29 adressen, 25 R/W & 4 R-only sensor data), loop ik weer vast dan neem ik eerst alleen de sensor data enkel R-only adressen.
-----------
Max sell power is van 15000W naar 24000W gegaan, een wens van de Duitsers
De 15kW was een limiet, als de opwek aangridzijde plus die van de Deye zelf samen erboven kwam dat de PV op Deye zelf reduceerde, iets wat ik niet kan testen met mijn setup op dit moment of het ook werkelijk kan en niet alleen een instelling,
De limiet voor max solar power is nog 15.6kW (logisch omdat het door vermogens electronica van de Deye zelf verwerkt moet worden)
Voor teruglevering worden interne LD CT's gebruikt en het display schakelt voor grid weergave ook over naar de interne met max 12kW (ik lever uit accu terug), voorheen alleen als je tussen zero export to CT en zero export to Load.
-----------------------------
SOC sturing
Low Batt % (voor sleepmode gebruik)
Ik gebruik op moment geen modbus sturing vanwege vastloper. (3e scherm batt settings)
De factory default 35%, vanwege dat reset naar loodaccu's
De SOC in een ToU tijdsblok kan je niet lager zetten dan de waarde bij Low Batt %, omgekeerd kan wel de waarde bij Low Batt % verhogen boven die wat in enig ToU tijdsblok is gebruikt.
Maar daarmee dwing Deye niet in sleepmode.
Op moment Low Batt % hoger is dan actuele SOC van de accu, dan gaat die 160-165W van het net afnemen waarvan die de accu's gaat laden met ~28W.
-------------
Teruglevering van uit accu naar netaansluiting met ToU is goed gegaan in een setup als standalone accu, zonder esp32 aangesloten op RS485 als sturing. (een esp32 is niet de enigste sturingsmogelijkheid)
Als standalone accu setup met AC-koppeling dien je tenminste de workmode (sell first/zero export to CT/ zero export to Load) te kunnen sturen. want dat kan niet met Time of Use tijdsblokken.
Nu tijd vinden voor de ESP32/esphome, welk modbus adres de problemen veroorzaakt.
[ Voor 80% gewijzigd door Domba op 29-08-2024 10:54 ]
In deze post noem ik modbus adres 219, dat is voor een 1 fase hybride voor zover ik weet
Voor 3 fase is dat tot FW1140 modbus 117 volgens modbus protocol versie 104.1.
Voor laatste FW1147 moet ik dat nog checken, maar dat doe ik pas als een 2e teruglevering zonder modbus sturing is gelukt.
Ik ga zo bestellen bij Wistek- Wisdom denk ik...sMoKeFiSh schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:13:
[...]
Laat maar weten als je een goede deal hebt. Ik wil er zelf ook nog 64 bij hebben.
Iris Zhu op Alibaba van Shenzhen Wisdom Science And Technology Co., Ltd.
Hun website werkt niet lekker (die had ik ook niet nodig verder) https://wis-tek.com/
/f/image/tS1uTmeSlqJar1O3TRKECriD.png?f=fotoalbum_large)
80 usd per MB31 lijkt me prima, de container komt morgen in Poland aan. Zou dan binnen 2 weken aan de deur staan
Ik heb eigenlijk geen zin om tot volgende week te wachten op Docan/Apexium. Ten eerste hebben ze het intern niet voor elkaar om 1 lijn te trekken met discounts. De ene Amy roept een discount van 90 usd en de andere Cassie roept een andere usd prijs per cell. Ook op FB zijn nu 2 posts met discount/coupon codes die verschillen van elkaar. De ene roept dan wel dat ze wat boos zijn dat ik 3-4 sales meisjes daar vraag naar hun beste prijzen lol...
Verder krijg ik van Eel, XiHo, Docan, Apexium, test data sheets met QR codes die wel wat info bevatten op de Gobel QR code check site, maar niet volledig zijn. De OCV3 info enzo ontbreekt, het onderste deel. Als antwoord krijg ik dan van Ja... "the system has some bugs" of het is vanwege de nieuwere productie datum... Yeahright. Nu kan het best dat het later bijgewerkt is, maar toch, kies ik nu liever voor de full deal.
De Lijst met QR codes van Wistek heeft full info:
/f/image/bw5JDaQNx7Sv5N5suLjIVHYq.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/zeDu7ePi50owQ4KBba4eJJx9.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door PCJR op 28-08-2024 14:20 ]
Die Gobel-info komt van de QR uit de excel, en die excel heb ik van Wistek.Domba schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:15:
@PCJR twee verschillende verkopers en zelfde pallet nummer?
Ik snap je niet
Oke, een check van een QR-code en niet 2 onafhankelijke aanbiedingen van 2 verkopersPCJR schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:25:
[...]
Die Gobel-info komt van de QR uit de excel, en die excel heb ik van Wistek.
Ik snap je niet
Nee ik denk t niet. Kijk dit is van bv Apexium:Domba schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:56:
[...]
Oke, een check van een QR-code en niet 2 onafhankelijke aanbiedingen van 2 verkopers
/f/image/MoWtKXrBSBqulf4Pq3gZLUQ6.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/aP7pzDj0eIhcaiv0GGOoaf1g.png?f=fotoalbum_large)
Het eerste deel van de info komt uit de QR-code, IR en OCV komen van de spreadsheet.
Dat geloof ik niet (maar ik kan ernaast zittenDomba schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:31:
Waarom verwacht je dat Gobel Power de info zal hebben van de pallet die naar Apexium is gegaan, als deze rechtstreek opgekocht heeft? de spreadsheet gaat van EVE naar de koper. Wistek heeft een paar pallets van Gobel Power overgenomen of gezamelijk een lot van meerdere pallets opgekocht
Het eerste deel van de info komt uit de QR-code, IR en OCV komen van de spreadsheet.
:fill(white):strip_exif()/f/image/3gjiLyBFlDNo4hd3yJv4hi1S.png?f=user_large)
Fase 1 en 2 blijven beide rond 0, maar het lijkt wel alsof hij fase 3 "Negeert" hij zegt ook stand by, terwijl er dus 1Kw+ word ingekocht, weet iemand of dit een bug is, en het eventueel opgelost kan worden door naar een nieuwere/oudere firmware te gaan?
Huidige FW: C037 en 2006-1144-1807
:strip_exif()/f/image/F4zO3aiStCq6JUuc0wBZZN3k.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FMQpi6xYRowCSTRh3uS5dXwY.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb iets vreemds wanneer ik solar sell uitzet, Op fase 3 heb ik alle airco's zitten en die gaan met solar sell uit stroom van het net halen.
Fase 1 en 2 blijven beide rond 0, maar het lijkt wel alsof hij fase 3 "Negeert" hij zegt ook stand by, terwijl er dus 1Kw+ word ingekocht, weet iemand of dit een bug is, en het eventueel opgelost kan worden door naar een nieuwere/oudere firmware te gaan?
Huidige FW: C037 en 2006-1144-1807
Edit: Mijn fout, ik kom er net achter dat zero export to load aanstond, ipv to grid.
Maar dit aan en uit schakelen moet toch zonder problemen kunnen?
Vermogen loopt er toch niet op het schakelmoment (in de zomer koppelen 30min voordat de accu vol zit, zodat er terug gestort kan worden)
Ik heb alle verbruikers op de load zitten