Je kunt wel PV-opwek hebben op LOAD uitgang maar met de huidige firmware ( op het moment, niet verstandig) wordt die opwek niet opgepikt door de sturing.Eddy Burnett schreef op maandag 8 juli 2024 @ 23:34:
[...]
Klopt! met een Victron ESS bij mij dan zou het dan hier op uitkomen. MPPT's heb ik niet nodig..
Enigszins is het jammer dat de Deye niet een poort heeft zoals de Victron MP2 AC1-out, deze kan je wel voor zowel voor verbruikers als PV inverter opwek gebruiken (ook in off-grid mode), lijkt me wel dat dit de aansluiting in de groepenkast versimpelt want dan kan ik alles achter de AC1-out zetten, afgezien van de laadpaal dan welke ik evt. op de AC2-out van de Victron zou kunnen zetten, die switched off indien grid wegvalt..
Het probleem daarvan zit ergens anders en wel bij welke CT's worden gebruikt als meetpunt bij welke workmode.
Zo heeft max sell power (teruglevering) een max van 15kW, waar boven die PV op eigen MPPT's begint te reduceren.
Het meetpunt daarvan zit op de externe CT's (die zouden aparte vrij instelbare moeten hebben), terwijl zin maakt dat die op de interne CT's zou zitten en dan kan je ook gewoon beperkte PV opwek op de LOAD-poort hebben, alleen je hebt geen sturing van de PV-opwek en die zal net als bij Victron extern moeten doen, waar het of de relais uitgangen gebruikt of cerbo, maar dat gaat alleen met Solar edge voor zover ik weet of je moet een Duitse Rundsteuerempfänger in SMA hebben, ik heb nog twee sunnyboy SMA die dat niet hebben (deze waren gunstig, oude voorraad die in Duitsland niet meer verkocht mocht worden, deze hebben wel frequentie sturing zoals voor op de GEN-poort op MI stand van Deye)
De ander is dat in/uitschakelen van MI, ook al gebruik je deze poort geheel niet, dat je daarmee het meetpunt van de interne CT's naar de externe CT's verplaatst voor workmode als Zero-export to CT.
(Toevallig dat ik net weer iets in het Duitse Deye-support forum over dit punt gepost)
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant