Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 18 ... 35 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:13
Eddy Burnett schreef op maandag 8 juli 2024 @ 23:34:
[...]
Klopt! met een Victron ESS bij mij dan zou het dan hier op uitkomen. MPPT's heb ik niet nodig..

Enigszins is het jammer dat de Deye niet een poort heeft zoals de Victron MP2 AC1-out, deze kan je wel voor zowel voor verbruikers als PV inverter opwek gebruiken (ook in off-grid mode), lijkt me wel dat dit de aansluiting in de groepenkast versimpelt want dan kan ik alles achter de AC1-out zetten, afgezien van de laadpaal dan welke ik evt. op de AC2-out van de Victron zou kunnen zetten, die switched off indien grid wegvalt..
Je kunt wel PV-opwek hebben op LOAD uitgang maar met de huidige firmware ( op het moment, niet verstandig) wordt die opwek niet opgepikt door de sturing.
Het probleem daarvan zit ergens anders en wel bij welke CT's worden gebruikt als meetpunt bij welke workmode.

Zo heeft max sell power (teruglevering) een max van 15kW, waar boven die PV op eigen MPPT's begint te reduceren.
Het meetpunt daarvan zit op de externe CT's (die zouden aparte vrij instelbare moeten hebben), terwijl zin maakt dat die op de interne CT's zou zitten en dan kan je ook gewoon beperkte PV opwek op de LOAD-poort hebben, alleen je hebt geen sturing van de PV-opwek en die zal net als bij Victron extern moeten doen, waar het of de relais uitgangen gebruikt of cerbo, maar dat gaat alleen met Solar edge voor zover ik weet of je moet een Duitse Rundsteuerempfänger in SMA hebben, ik heb nog twee sunnyboy SMA die dat niet hebben (deze waren gunstig, oude voorraad die in Duitsland niet meer verkocht mocht worden, deze hebben wel frequentie sturing zoals voor op de GEN-poort op MI stand van Deye)

De ander is dat in/uitschakelen van MI, ook al gebruik je deze poort geheel niet, dat je daarmee het meetpunt van de interne CT's naar de externe CT's verplaatst voor workmode als Zero-export to CT.

(Toevallig dat ik net weer iets in het Duitse Deye-support forum over dit punt gepost)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-04 18:53
Eddy Burnett schreef op maandag 8 juli 2024 @ 23:34:
[...]

Klopt! met een Victron ESS bij mij dan zou het dan hier op uitkomen. MPPT's heb ik niet nodig..

Enigszins is het jammer dat de Deye niet een poort heeft zoals de Victron MP2 AC1-out, deze kan je wel voor zowel voor verbruikers als PV inverter opwek gebruiken (ook in off-grid mode)
Dit kan bij de Deye ook, alleen niet in off-grid mode, gewoon je omvormers aan grid laten wel achter CT's, Gen poort moet wel in MI mode worden gezet. Zero-CT, solar naar batterij, alles werkt.

Dit in off-grid is sowieso een andere discussie, mag niet/wel, automatisch schakelen enz..

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-04 12:32
Ik heb eindelijk, ook mijn Deye 10 kW aangesloten.
Voorlopig nog zonder Accu gewoon aan het grid. Ik ben erg tevreden.

Ik ben me aan het oriënteren over een Accu, en wil ook een groep thuis op de Load aansluiten.
Als ik even nuchter denk, dan is het geen kwestie van eenvoudig de groep aan de load aansluiten, maar zal er vanuit de Load een Aardlekautomaat tussen moeten lijkt me?
Wat zijn de ervaringen / tips?

En nog een tip voor een goede (niet te duur) accu?
Is groter altijd beter? Ik vraag me dat af.
De hele winter overbruggen kan toch niet, en voor de nacht zou een niet al te grote accu al wel voldoen.

Wat is wijsheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:30
Geen idee wat voor jou wijsheid is. Achter de omvormer hoort inderdaad weer een groepenkast met de juiste zekeringen om te voorkomen dat je 25kW naar de koffieautomaat stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-01 15:46
Na wat rondstruinen op het internet heb ik iets heel interessants gevonden:

https://gbboptimizer.gbbsoft.pl/

Dit programma schijnt een soort victron dynamic ess te zijn, maar dan ook voor Deye!
Ik heb het programma met Deye cloud laten verbinden en er is gelijk al een optimalisatie gemaakt.
Je kunt het 14 dagen uitproberen, en standaard staat test modus aan zodat er geen data naar de omvormer word geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 03:26
Beste mensen,
Ik volg dit Deye draadje al een tijdje maar heb het eigenlijk nog niet voorbij zien komen.
Weet iemand te vertellen hoe de Deye aan de EPEX te koppelen is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
BenSKIP schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 20:35:
Beste mensen,
Ik volg dit Deye draadje al een tijdje maar heb het eigenlijk nog niet voorbij zien komen.
Weet iemand te vertellen hoe de Deye aan de EPEX te koppelen is?
Bijvoorbeeld recht boven je eigen post? :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thepawn
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 28-04 20:53
.Erik. schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 23:30:
Na wat rondstruinen op het internet heb ik iets heel interessants gevonden:

https://gbboptimizer.gbbsoft.pl/

Dit programma schijnt een soort victron dynamic ess te zijn, maar dan ook voor Deye!
Ik heb het programma met Deye cloud laten verbinden en er is gelijk al een optimalisatie gemaakt.
Je kunt het 14 dagen uitproberen, en standaard staat test modus aan zodat er geen data naar de omvormer word geschreven.
erg blij om pogingen te zien om de handel op een gemakkelijke manier te automatiseren voor mensen zonder de tijd of de wil om het zelf te doen. ik hou echter meer van het idee om de broncode te bezitten en deze voor altijd in mijn lokale netwerk, op mijn server, te laten draaien, zonder enige vergoeding aan iemand te betalen, en zonder enige gegevens/toegang te delen.

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Erik.
Thepawn schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 18:03:
[...]

erg blij om pogingen te zien om de handel op een gemakkelijke manier te automatiseren voor mensen zonder de tijd of de wil om het zelf te doen. ik hou echter meer van het idee om de broncode te bezitten en deze voor altijd in mijn lokale netwerk, op mijn server, te laten draaien, zonder enige vergoeding aan iemand te betalen, en zonder enige gegevens/toegang te delen.
Ja snap ik, ik kreeg het zelf maar niet voor elkaar en heb uit frustratie veel gezocht voor dit soort oplossingen. Als ik er zelf de tijd in moet steken kost het me meer dan dat ik maandelijks een paar Euro's betaal 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 03:26
Ha, hoe kan ik dat gemist hebben. :-D
Dit ziet er goed uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:25
Ik ben mij aan het orienteren voor (3x 15kWh)batterijen bij mijn 3 fase 8KW deye inverter. ik zag deze staan (voor een redelijke prijs): https://www.htxsolar.nl/products/deye-batterij-se-g5-1-pro-b (Deye SE-G5.1 Pro-B). ik kon alleen weinig vinden in dit topic of op het internet over deze batterijen.

Verder verkoopt Deye ook een BMS, maar het is mij niet duidelijk dat als je deze batterij zou kopen of je dan ook die aparte 19" rack BMS zou moeten kopen? (zou dan het pakket weer vrij duur maken...)

Iemand ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steemsmij
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 29-04 21:43
djoenez schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:36:
Ik ben mij aan het orienteren voor (3x 15kWh)batterijen bij mijn 3 fase 8KW deye inverter. ik zag deze staan (voor een redelijke prijs): https://www.htxsolar.nl/products/deye-batterij-se-g5-1-pro-b (Deye SE-G5.1 Pro-B). ik kon alleen weinig vinden in dit topic of op het internet over deze batterijen.

Verder verkoopt Deye ook een BMS, maar het is mij niet duidelijk dat als je deze batterij zou kopen of je dan ook die aparte 19" rack BMS zou moeten kopen? (zou dan het pakket weer vrij duur maken...)

Iemand ervaring mee?
Helaas geen ervaring mee. Ik heb alles zelf gebouwd. Maar ik zie op internet steeds meer reviews langskomen van deze batterijen en ze zijn wel super.

2x Deye 12K LV - 35mW PV - 150kW LifePo4

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Domba
Ongeveer een maand geleden was FW 1147 net nieuw voor de SG04LP3 low voltage serie
Ik ga deze niet uitproberen, maar avonturiers mogen een PM sturen, is voor mijn gebruik met eilandbedrijf met netondersteuning geen verbetering tov C037/FW1135.

-De frequentie stuurregeling voor MI-ingang werkt niet
-C037/FW1147 heeft wel weer meer scheefbelasting dan C037/FW1144 4700W vs 4250W
- edit, de interne fan loopt bij de FW1147 wel continue :X

"stuck PV voltage" die een paar hadden gezien voor eerdere versie, voor FW1147 is daar tot voor zover geen melding dat die er last van heeft.
Onderstaand plaatje is van een Tsjechische gebruiker die FW1147 uitprobeert, (het gaat om wat je ziet bij 3-5 &10juli, wel aanzienlijk minder wolken daar) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vw-zYlMZ9SG3qEZlKqIndYTosRs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hPBKknzaV4l9ZJ18xZtCjKad.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 29-07-2024 15:22 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thepawn
Ik wil graag een grote stap voorwaarts delen (naar mijn mening) waarmee ik mijn 18kW 3-fasenaansluiting (3x25A) maximaal kan benutten, terwijl ik mijn elektrische auto oplaad met 11kW, de Deye-batterijen oplaad en andere apparaten in huis gebruik. Mijn goedkope 5K-omvormer is eenfase en is aangesloten op een 3-fase EastronSDM630. De Deye produceert normaal gesproken op L1 en balanceert de belasting van 3 fasen. De "Grid peak-shaving" houdt ook rekening met het totale vermogen op de 3 fasen, maar de eenfase (L1) waarop de omvormer is aangesloten, kan gemakkelijk worden overbelast in de bovenstaande omstandigheden. Ik heb besloten dat wanneer de belasting groot is, ik de piek-shaving-limiet eenvoudig verlaag naar 6000W en ik verander de configuratie van de CT zodat deze alleen rekening houdt met de belasting op L1. Op deze manier vertraagt ​​de Deye de batterijlading als de auto aan het opladen is en ik de oven aanzet. Wanneer de auto stopt met laden, leest de CT opnieuw de 3 fasen en wordt de limiet verhoogd naar 16 kW.
Code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
        sequence:
          - alias: Enable grid peak shaving
            service: solarman.write_multiple_holding_registers
            data:
              register: 280
              values: 24850
          - delay:
              hours: 0
              minutes: 0
              seconds: 5
              milliseconds: 0
          - alias: Monitor only L1
            data:
              register: 326
              values: 259
          - delay:
          - alias: Shaving 6000W
            data:
              register: 293
              values: 6000
        alias: 1 Buy
      - conditions: []
        sequence:
          - alias: Enable grid peak shaving
            data:
              register: 280
              values: 24850
          - delay:
          - alias: Shaving 16000W
            data:
              register: 293
              values: 16000
          - delay:
          - alias: Monitor L123
            data:
              register: 326
              values: 271
        alias: Others

Ik gebruik deze integratie en de standaard WiFi-stick met lokale toegang (geen cloud): https://github.com/StephanJoubert/home_assistant_solarman. Om de exacte waarden te vinden die u voor die registers moet gebruiken, kunt u de waarde van het register lezen voor en na het handmatig wijzigen van de gewenste instelling op het display.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thepawn
3 extra dingen: 1) voordat ik deze truc gebruikte, moest ik een lagere limiet gebruiken voor de functie (13kW), uitgaande van het slechtste geval waarbij op L2 en L3 alleen de auto aan het opladen was en de extra belasting allemaal op L1 was. Op deze manier kon ik geen 5kW extra capaciteit gebruiken. 2) piekafvlakking moet volledig worden uitgeschakeld bij gebruik van de functie "eerst verkopen" om de energie van de batterijen aan het net te verkopen. 3) dit is natuurlijk niet nodig met een mooiere 3-fasenomvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-04 20:46
Domba schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:18:
Ongeveer een maand geleden was FW 1147 net nieuw voor de SG04LP3 low voltage serie
Ik ga deze niet uitproberen, maar avonturiers mogen een PM sturen, is voor mijn gebruik met eilandbedrijf met netondersteuning geen verbetering tov C037/FW1135.

-De frequentie stuurregeling voor MI-ingang werkt niet
-C037/FW1147 heeft wel weer meer scheefbelasting dan C037/FW1144 4700W vs 4250W
- edit, de interne fan loopt bij de FW1147 wel continue :X

"stuck PV voltage" die een paar hadden gezien voor eerdere versie, voor FW1147 is daar tot voor zover geen melding dat die er last van heeft.
Onderstaand plaatje is van een Tsjechische gebruiker die FW1147 uitprobeert, (het gaat om wat je ziet bij 3-5 &10juli, wel aanzienlijk minder wolken daar) [Afbeelding]
Volgens mij hbe ik die al enkele weken in gebruik. Was toen eens door de whatsapp deye group (Iseli) vanzelfs door hen geupdate.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gx8Hj1MMYShFV0-61c3WWjuh9F8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kNxBYsvGI9D979SZ64EP8kEq.png?f=fotoalbum_large

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
.Erik. schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 20:51:
[...]

Ja snap ik, ik kreeg het zelf maar niet voor elkaar en heb uit frustratie veel gezocht voor dit soort oplossingen. Als ik er zelf de tijd in moet steken kost het me meer dan dat ik maandelijks een paar Euro's betaal 8)7
Ik kende die gbb optimiser wel al een tijd. Dat er weer een abo aan vastzit vind ik weer heel erg spijtig. Liever 1x een bedrag dan. Maar, wie weet.

Hou je ons op de hoogte hoe het bevalt? Wat heb je nog aan hw nodig? Ik heb nu SA + HA draaiend op 2 aparte rpi's. Buiten wat automations in SA heb ik nog niks, ook nog geen tijd gehad eerlijk gezegd.

ps: ik zoek nog een 16s 120ah box. Heb wel de cellen en bms al. Als iemand tips heeft (buiten 150 euro verzendkosten uit China...)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
PCJR schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 22:10:
[...]

Volgens mij hbe ik die al enkele weken in gebruik. Was toen eens door de whatsapp deye group (Iseli) vanzelfs door hen geupdate.

[Afbeelding]
Ik heb deze ook als MCU file, was weereens in delen van Europa sprake van belangenverstrengeling , dat deze enkel voor online update beschikbaar zou zijn en niet als off-line update.

Vanaf 2500W loopt de interne fan continue en als je niet off-grid mode regelmatig gebruikt voldoet die voor de meeste on-grid setups.
Micro inverters zouden ook tussen load/verbruikers kunnen bevinden, zodat ook mixed groepen kan, zoals met een onderverdeler in tuinhuisje of losstaande garage (ik heb pas 1 bevestiging gezien, alleen deze persoon is niet vrij van belangenverstrengeling)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Erik.
PCJR schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 22:13:
[...]

Ik kende die gbb optimiser wel al een tijd. Dat er weer een abo aan vastzit vind ik weer heel erg spijtig. Liever 1x een bedrag dan. Maar, wie weet.

Hou je ons op de hoogte hoe het bevalt? Wat heb je nog aan hw nodig? Ik heb nu SA + HA draaiend op 2 aparte rpi's. Buiten wat automations in SA heb ik nog niks, ook nog geen tijd gehad eerlijk gezegd.

ps: ik zoek nog een 16s 120ah box. Heb wel de cellen en bms al. Als iemand tips heeft (buiten 150 euro verzendkosten uit China...)
Ik heb het liefste ook geen abonnement, maar wat ik wel fijn vind is dat wanneer je een extra optie wilt, hij er ook meteen mee aan de slag gaat. Dus heb maar een jaartje genomen en dan zie ik wel hoe het gaat.

Tot nu toe lijkt alles prima te gaan, het programma leert nu het verbruikspatroon, en mijn daadwerkelijke opwek t.o.v. de solcast forecast, en hij is behoorlijk accuraat aan het worden. 23 Augustus gaat mijn tibber contract in en en zet ik de test modus uit. (Nu nog even vol terugleveren en salderen bij vattenfall met het oude contract)

Je hebt verder geen hardware nodig, Gbboptimizer verbind mer solraman of Deyecloud dus dat is lekker makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
.Erik. schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:40:
[...]

Ik heb het liefste ook geen abonnement, maar wat ik wel fijn vind is dat wanneer je een extra optie wilt, hij er ook meteen mee aan de slag gaat. Dus heb maar een jaartje genomen en dan zie ik wel hoe het gaat.

Tot nu toe lijkt alles prima te gaan, het programma leert nu het verbruikspatroon, en mijn daadwerkelijke opwek t.o.v. de solcast forecast, en hij is behoorlijk accuraat aan het worden. 23 Augustus gaat mijn tibber contract in en en zet ik de test modus uit. (Nu nog even vol terugleveren en salderen bij vattenfall met het oude contract)

Je hebt verder geen hardware nodig, Gbboptimizer verbind mer solraman of Deyecloud dus dat is lekker makkelijk.
Klinkt goed, heb ff vraagje per pb gestuurd. Benieuwd naar de resultaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-04 19:38
Ik heb vandaag de schakelaar in de meterkast omgezet en nu loopt alle stroom voor het huis via de deye

De deye heeft nog een verbinding met het net
Maar het hele huis zit nu op de load
Mijn bedoeling is om de netbeheerders meter op 0 te houden
Maar ik zit toch heel de tijd een schommeling van 350 tot -50 watt
Iemand een tip om de meter echt op 0 te houden zonder het net echt af te koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Precies 0 gaat je niet lukken, er is altijd wel een overshoot beide kanten op. Hoe lang staat zo'n schommeling op +350 en bij welke belasting is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
Een beetje continu 1kw
Het is echt schommelen
Hiervoor gebruikte ik een automation die elke 5 sec een nieuwe waarde naar de deye schreef hoe hard hij moest ontladen of laden en dat was veel stabieler
Ik had gehoopt dat nu alles op de load zit ik meer 0 op de meter kon houden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/in9IE_abWVoD1bGkM_m2vQDHitU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EkVlKjNvS292YYpsIjAEIeu0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door creon op 04-08-2024 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@creon regelruis is het laagste vanaf firmware C037/FW1135.

-Verder als je geen microinverters gebruikt, dan heb je Mi-ingang niet nodig en kan je het beste deze op GEN laten staan, dat scheelt ook aanzienlijk aan regelruis.
(ik geloof dat enkele hier node-red gebruiken om MI-ingang s'nachts op GEN te zetten en ochtends weer als MI-ingang)

-zero-export power werkt als een offset in firmware lager als FW1140 is deze zelfs nog naar negatief te verschuiven, wat betekent dat je gemiddeld terug levert en nauwelijks afneemt.
(Dit kan alleen via modbus of via de dongle terminal mode, FW1140 en latere is zero-export power niet meer lager dan 20W in te stellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
Ik heb C037/FW1135
Ik heb mijn oude omnik omvormer op de MI ingang zitten, dus die heb ik wel nodig
(Wellicht dat ik een automation aanmaak om hem elke dag 2x te verzetten)
Ik zal eens kijken of ik de zero-export power iets in de min kan zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-04 21:27
.Erik. schreef op maandag 1 juli 2024 @ 17:18:
[...]

Ik probeer inderdaad zelf ook rond 0.35C te laden op de Deye met PV alleen krijg de laadstroom maar niet hoger dan 60A.
Ik heb de instellingen overal goed staan, waar het aan ligt is denk ik een slechte verbinding. Ik heb hem op 3.25KW laten laden (60A) en ben even voltage drop gaan meten. Wat mij opviel was dat bij de zekering 0.42V verschil zat (Meeste verschil tussen bovenste 2 moeren). Tussen de draaiknop en de bovenkant van de zekering zit geen voltage drop, maar toch word dat kleine stukje kabel tussen de draaiknop en zekering enorm heet (<1 sec vast te houden). Alles is goed aangedraaid, het is mij een raadsel wat hier gaande is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mosterd na de maaltijd maar check het ook even. Je ziet duidelijk kleurverschil in de strip en de ring. De ring had je al verwijderd maar de strip neem ik aan niet. Dat kan mogelijk in de toekomst alsnog problemen geven :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/knOWkzx0lScbxSD0c9N4qn1XeWQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mNUirpIb1ufU9jg7c1Kuwc2p.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
creon schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 22:18:
Ik heb C037/FW1135
Ik heb mijn oude omnik omvormer op de MI ingang zitten, dus die heb ik wel nodig
(Wellicht dat ik een automation aanmaak om hem elke dag 2x te verzetten)
Ik zal eens kijken of ik de zero-export power iets in de min kan zetten
Om het via de solarman dongle te doen, heb ik hier toegelicht

Edit: Duitstalige user amiko die zowel hier als hier actief is, heeft een aantal andere waarden ook met crc code lijstjes gemaakt

[ Voor 30% gewijzigd door Domba op 04-08-2024 22:35 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ybos
Nou, een aantal van jullie zullen zich wel verbazen over een aantal +1 meldingen op oude berichten.
Ik heb vakantie dus het gehele topic in een aantal dagen doorgenomen.

Een kennis van mij heeft een accu voor mij gebouwd. Hij is het type, als ik iets doe, doe ik het goed. Hij zei dat de accu's het liefst met voordruk geïnstalleerd worden. Hij heeft eea uitgerekend en de boel met veren op voordruk gezet. Mooie bak laten maken. JK-BMS erin en binnenkort gaat hij hem ook ter goedkeuring aanbieden. Hij bouwt er minimaal 8 voor div kennissen, waaronder ik dus.
Over paar maanden wil hij ook een set met waterkoeling gaan bouwen, gewoon omdat het kan 8)7 _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hv-mN8HO7EXQFpk1fWxTVq4lbQg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZgHaCEoJaYy8Mavyr6MODxI4.png?f=user_large

Hier goed de veren te zien. Op het zwarte kruisje is nog de display geplaatst van de BMS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWDevKRQiGaQhBESu8mTQb2ii1o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xzt4Cy3p7ugyEy0IEni6BLuh.png?f=fotoalbum_large

Hier nog een plaatje van bovenaf. Over de cellen zit een plexiglas plaat en dan gewoon nog een stalen deksel over het geheel.

Ook afgelopen week een 12kW Deye besteld en nu dus lezen, heel veel lezen. Ik ga aan de hand van dit topic de sturing via Homey aan de gang te krijgen aangezien deze ik thuis al heb.
Allereerst alvast super voor de hoeveel info/data hier gedeeld is, daar ben ik heel veel wijzer van geworden en heeft mijn keuze voor de Deye wel redelijk bevestigd.
Mn kennis is helemaal los gegaan met Victron, ook serieus mooi spul maar qua kosten ook serieus. Hij heeft nu 45kWh en wil naar het dubbele.

Ik begin met 15kWh maar het kriebelt om er nog een set accu's bij te zetten maar kan het voor mezelf nog niet verkopen :+

edit: nog een foto met de deksel (los erop).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ph-Wv6rFkfIJ4id2TvM_V23M7rA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bsmqfYlO7wItcjch6KF0RKFq.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door ybos op 04-08-2024 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
ybos schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 22:24:
[...]

Mosterd na de maaltijd maar check het ook even. Je ziet duidelijk kleurverschil in de strip en de ring. De ring had je al verwijderd maar de strip neem ik aan niet. Dat kan mogelijk in de toekomst alsnog problemen geven :?

[Afbeelding]
Yess klopt, bedankt voor het meekijken. Het was inderdaad dat ringetje, nu zonder die ringen word de kabel niet eens warm meer dus dat is top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k.monsma
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 29-04 21:59
Ik heb een vraag over de DEYE HYBRID inverter met HOOGSPANNINGS accu uitgang. Kun je simpelweg 48V accu's in serie zetten om een Hoogspanningsaccu te maken. Als elke accu een eigen BMS heeft gaat de werking dan goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:37
k.monsma schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:04:
Ik heb een vraag over de DEYE HYBRID inverter met HOOGSPANNINGS accu uitgang. Kun je simpelweg 48V accu's in serie zetten om een Hoogspanningsaccu te maken. Als elke accu een eigen BMS heeft gaat de werking dan goed?
Nee, een 48V 'accu' is al opgebouwd uit meerdere accucellen in serie. De hoofdfunctie van een BMS is het balanceren van deze cellen. Je zou een grote BMS moeten hebben die alle accupakketten balanceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
En waarom zou je dat willen?
Maw je vraag mist context. Daarnaast: DIY 48V of ready-made zoals bvb Pylontech?

En je weet wat ze hier zeggen: als je zo’n vragen stelt kun je er misschien beter niet aan beginnen…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Isolatie van de materialen (kabels) gaat dan ook wel een dingetje zijn.
Niet aan beginnen :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Zit te denken aan nog een 16s pack te maken. MB30 is nergens meer in stock, iemand andere info?
MB31 komt blijkbaar weer rond sept in EU stock.

Iemand nog tips om ergens MB30 te halen? Als dat echt oct-nov gaat worden (zegt EVE fabriek) dan moet ik maar een set MB31 bestellen, nog suggesties waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Met een heel enkele accu module kan het, over algemeen geen DIY-versie
Kan alleen als bij het ontwerp en ook firmware BMS al rekening is gehouden met serie schakeling en dat is maar voor een paar.
Bijvoorbeel de BLH-5100
Je hebt minimaal 4 modules nodig en max is 9 stuks, de BMS is closed source en je hebt alleen garantie als het door een erkend installateur is aangelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Zijn er hier al gebruikers die de Deye aansturen via Homey :?
Ik heb inmiddels een solar-assistant aangeschaft en die kan de Deye uitlezen en instellen. Ik zag dat solar-assistant ook de epex prijzen kan inlezen. Deze heb ik even vergeleken met de tibber prijzen en komt redelijk overeen.
Graag zou ik echter via Homey (mogelijk icm de tibber app) de diverse modi van de Deye kunnen aanpassen om ze te kiezen tussen laden/ontladen/geen verbruik vanaf het net enz.

Ik heb wel deze info gevonden:
https://community.homey.a...erij-laadstrategie/109013
Hij doet het via de Blauhoff app.

Geen idee of en hoe goed dit gaat, ben vooral op zoek naar ervaringen / wat handig is via de homey :)

(nog niets van alle apparatuur in huis dus ben nog steeds in de inleesfase).

Op dit moment heb ik nog een terugleververgoeding van rond de 10 cent. Ik denk dat ik dan eind september overga naar tibber. Geeft me nog mooi wat tijd om de boel onder de knie te krijgen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
ybos schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 12:24:
Ik heb inmiddels een solar-assistant aangeschaft en die kan de Deye uitlezen en instellen. Ik zag dat solar-assistant ook de epex prijzen kan inlezen. Deze heb ik even vergeleken met de tibber prijzen en komt redelijk overeen.
Graag zou ik echter via Homey (mogelijk icm de tibber app) de diverse modi van de Deye kunnen aanpassen om ze te kiezen tussen laden/ontladen/geen verbruik vanaf het net enz.

Geen idee of en hoe goed dit gaat, ben vooral op zoek naar ervaringen / wat handig is via de homey :)

Op dit moment heb ik nog een terugleververgoeding van rond de 10 cent. Ik denk dat ik dan eind september overga naar tibber. Geeft me nog mooi wat tijd om de boel onder de knie te krijgen :)
Mij was niks bekend van Homey + Deye.
Ik heb wel een rpi met SA, en een rpi met HA.
In HA kan ik nu alle waarden van SA (en dus de Deye) uitlezen en ook alles schrijven. Behalve de TOU tijden, dat kan nog niet volgens SA support. Iets met mqtt issues.

Ik ben met GBBoptimizer bezig. Dit lijkt mij het snelste/beste op het moment, maar met Cees van hier, ook wel de voorkeur om zelf zijn programma in HA uit te breiden en alles werkend te maken. Het is aardig complex maar oplossingen zijn er wel al. Ben van mening dat dit evengoed, of beter werkt dan ESS spul van V*tr*n :9

De support van GBBoptimizer is wel zeer snel en fijn. Hij gaat via Deye support regelen dat mijn Deye Icloud business account gaat werken met gbboptimizer. Nu kan alleen een personal account dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
PCJR schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:20:
[...]

Mij was niks bekend van Homey + Deye.
Ik heb wel een rpi met SA, en een rpi met HA.
In HA kan ik nu alle waarden van SA (en dus de Deye) uitlezen en ook alles schrijven. Behalve de TOU tijden, dat kan nog niet volgens SA support. Iets met mqtt issues.

Ik ben met GBBoptimizer bezig. Dit lijkt mij het snelste/beste op het moment, maar met Cees van hier, ook wel de voorkeur om zelf zijn programma in HA uit te breiden en alles werkend te maken. Het is aardig complex maar oplossingen zijn er wel al. Ben van mening dat dit evengoed, of beter werkt dan ESS spul van V*tr*n :9

De support van GBBoptimizer is wel zeer snel en fijn. Hij gaat via Deye support regelen dat mijn Deye Icloud business account gaat werken met gbboptimizer. Nu kan alleen een personal account dat.
HA heb ik 0,0 ervaring dus wil ik zo lang als mogelijk parkeren :+
Ik hoop dat ik icm tibber + blauhoff + solar-assistent eea voor elkaar ga krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
ybos schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:40:
[...]

HA heb ik 0,0 ervaring dus wil ik zo lang als mogelijk parkeren :+
Ik hoop dat ik icm tibber + blauhoff + solar-assistent eea voor elkaar ga krijgen.
Ben ik ook benieuwd naar, keep us posted! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nienix
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-04 18:56
ybos schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 12:24:

Werkt prima met de blaufoff app icm de sticklogger.

ik moet nog wel een keer tijd steken in goede flows. op dit moment stuur ik op de netspanning het laden aan.

Ampera-E, 252x375Wp Pv Systeem, 22kWZappi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-04 21:48
Ricko1 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:10:
[...]

Nee, een 48V 'accu' is al opgebouwd uit meerdere accucellen in serie. De hoofdfunctie van een BMS is het balanceren van deze cellen. Je zou een grote BMS moeten hebben die alle accupakketten balanceert.
Ahum , hoeft niet. Er zijn Deye met hv accu in/uitgangen die meerdere accu’s in serie aan kunnen. Misschien had hij het Deye model erbij moeten zetten. Er zijn 48vdc accu sets die in serie kunnen en met elkaar kunnen communiceren. Kijk bij blauhoff. Maar vraag me af wat efficiënter is 4x16s met bms of 1x62s met grote bms , waarvan ik er nog steeds geen gevonden heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
creon schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 21:53:
Hiervoor gebruikte ik een automation die elke 5 sec een nieuwe waarde naar de deye schreef hoe hard hij moest ontladen of laden
Wat is het voordeel van HA om dit te doen, in plaats van het gebruik van de geïntegreerde "zero export to CT"-functie en een RS485-meter of CT-tang?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• creon
Thepawn schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:01:
[...]

Wat is het voordeel van HA om dit te doen, in plaats van het gebruik van de geïntegreerde "zero export to CT"-functie en een RS485-meter of CT-tang?
De deye hangt in de schuur ver van de hoofmeter
Ik had geen zin/mogelijkheid om een communicatie kabel te trekken
En de bedoeling is altijd geweest om heel het huis achter de load te zetten, dus het was tijdelijk
Nu heb ik alles op de load gezet en de automation weer verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
.Erik. schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 00:15:
[...]

Yess klopt, bedankt voor het meekijken. Het was inderdaad dat ringetje, nu zonder die ringen word de kabel niet eens warm meer dus dat is top!
Ik bedoelde ook meer, moet je die strip ook niet vervangen :?
Die strip waar ik een cirkel omheen heb gezet is ook helemaal verkleurd en er hangen "druppels" aan. Lijkt me dat door de verhitting de materiaaleigenschappen veranderd zijn en daarom misschien ook preventief vervangen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVerheijden
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04:47

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

Hallo ik heb een vraagje.

Ik heb een Sun-12K-SG04LP3-EU omvormer en heb het hele huis behalve de garage en de warmtepomp achter de LOAD aansluiting van de omvormer hangen.
In de garage hangt er ook een inverter deze zit dus op de 3 fase kabel naar de meterkast.
Nu vraag ik me af of het ook mogelijk is de garage achter de LOAD aansluiting te hangen.
Dat wil zeggen dat er dus ook teruglevering gebeurd op de LOAD ingang.
Ik kan de garage niet op een andere ansluiting zetten omdat er geen kabel van de garage loopt naar de ruimte met de omvormer.

Vanuit de meterkast heb een groepenkastje met daarin de aansluitingen voor warmtepomp en garage en een kabel naar de GRID aansluitng van de omvormer.
En een kabel van de omvormer LOAD aansluiting naar een aparte groepen kast waar de huisinstallatie op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:30
Hoi allen,

Heb inmiddels mijn cellen besteld (Eve MB31) en die komen straks in Seplos kasten te zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wO3SBv9e_hkVHxiXvRU6BiaPGqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0tywpGtB0qH2vc3IP9zboNhd.jpg?f=fotoalbum_large

Komen in eerste instantie drie van deze sets op elkaar te staan (in de toekomst maximaal 5).

Nu is mijn vraag m.b.t. tot de warmte ontwikkeling als die elke dag volledig geladen en ontladen gaan worden.

Is het de omvormer (12K-SG04LP3-EU) die de warmte dient af te voeren of worden de bakken met de cellen ook erg warm? Zie namelijk in de Seplos kasten geen ventilatoren zitten. Wil namelijk de bakken in een kast plaatsen en die aan de binnenkant volledig uitrusten met Promatect platen.

Dient er dan in de kast met de bakken ook een ventilatie systeem in met koeling of is alleen ventilatie voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:35
Noordhorn schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:02:
Hoi allen,

Heb inmiddels mijn cellen besteld (Eve MB31) en die komen straks in Seplos kasten te zitten.

[Afbeelding]

Dient er dan in de kast met de bakken ook een ventilatie systeem in met koeling of is alleen ventilatie voldoende?
Seplos heeft een nieuwe versie waarin wel ventilatiegaten zitten. Voor aan de zijkant roosters, en achter ventilator. Stond iets van een maand geleden op hun Facebook kanaal. Voordat die echter in Europa zijn duurt dat vaak nog wel even, en ook dan willen ze (alle distribituers) liever van de oude voorraad af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Even hulp op afstand nodig:
Vandaag de Deye gehaald, grid aangesloten en de zonnepanelen aangesloten. Nog niet alle spullen in huis om de accu aan te sluiten, dus prio was de zonnepanelen overnemen van de oude omvormer.
So far so good. Omvormer start netjes op, ik zie spanning van de panelen maar er is geen opwek/teruglevering :?
System work mode is Selling First, volgens de handleiding zijn daar nog geen CT's voor nodig (ik moet nog netwerkkabels trekken naar de meterkast om de bekabeling van de CT's wat op te lengen.

Nu heb ik hier eerder gelezen dat de manual niet altijd volledig juist is, dien ik toch de CT's aan te sluiten voordat energie van de zonnepanelen terug het net op gaat :?

(opmerking: het lampje "normal" brand niet maar ik heb geen foutmelding. Draairichting staat goed, want heb dat al eens gedraaid in het menu en dan gaat de boel direct piepen, maar dat heb ik hier ook al eerder gelezen, draairichting rechts is in het menu links)

[ Voor 15% gewijzigd door ybos op 08-08-2024 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@Noordhorn Warmteontwikkeling in LFP-prismatic cel accu's neemt fors toe als je deze >0,3C gebruikt ergens rond 0,2C is zonder interne/externe luchtkoeling er een evenwicht, dat het nauwelijks warm worden en in een onverwarmde ruimte in de winterperiode de heatpads zal moet gebruiken of de ruimte bij gaan verwarmen zodat de cellen >10 graden zijn , mocht je piekbelasting willen opvangen , optimaal is 15-30 graden.

@RVerheijden Mixed groep op load zou kunnen met C037/FW1147.
Alleen ik heb nog geen bevestiging gezien van een echte gebruiker, dat het systeem er nu zowel on-grid als off-grid mee overweg kan.
Daarvoor kon het ook al, alleen de opwek werd niet door de firmware opgepikt, was die meer dan verbruik bij net gebonden dan ging die ongehinderd het net op en was zoals met mijn eilandbedrijf met netondersteuning een probleem, als ik niet net gebonden was omdat de firmware de opwek niet zag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@ybos Geen time of use aan en geen peak shaving al geprobeert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Domba schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 20:23:
@ybos Geen time of use aan en geen peak shaving al geprobeert?
Goeie.
Time of use stond aan, en peak shaving ook.
Maar, als ik deze uitzet en bevestig met het vinkje en ga het menu weer in, staat hij weer aan... (regelmatig iig. soms wel, soms niet.)
Overigens is de omvormer nog niet verbonden met het internet maar dat zou geen probleem mogen zijn lijkt me.
Instelling grid staat op VDE4105.

Ik heb een kort filmpje gemaakt maar kan deze hier niet uploaden.

Info omvormer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pXqP78j3i27yjNw-aQU5R4SyUo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xgvmhhjd4OMS88zSlgZL2SSF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door ybos op 08-08-2024 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Heb je meer foto's van de instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Ik zag dat vinkje bij de batterij ook nog aan stond, deze heb ik uitgezet.
Helaas nu te donker, DC spanning weg. :P
Blijft vaag dat terwijl ik vinkjes uitzet en bevestig met het vinkje rechts onderin en later hetzelfde menu weer in ga dat de instelling die ik net uitgezet heb weer aan staat...
Morgen maar ff de wifi stick erin en vragen om een firmware update :?

(en het lampje "normal" blijft uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Heeft iemand voor mij het Deye whatsapp nummer via pb :?
Ik heb eerder uit het topic het nummer gehaald dat eindigt op 8787 maar daarmee kan ik geen app sturen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybos
Nou, schiet mij maar lek :P
Gisteravond de wifi stick voor de zekerheid aangemeld.
Kom ik vanmorgen beneden, levert de omvormer de zonnestroom terug? Mooi, druk is eraf want zonde om opwek te missen.
Het werk vordert gestaag. Zojuist gaten geboord in de schuur en de meterkast en 2 stuks UTP getrokken. 1 voor het verlengen van de CT's en eentje voor de solar assistant. Die kan op de wifi maar heb hem liever gewoon aan een netwerkkabel.
Vanavond de CT's plaatsen en een begin maken met de accubekabeling. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thepawn
Ik ben benieuwd hoe uw energiebeheersoftware werkt. Wilt u de grafieken van een voor u typische dag delen? Ik zal beginnen. 's Ochtends wordt het opladen van de batterij verhinderd. wanneer het tijdvenster van 3 uur met de beste prijs begint, wordt de zonneproductie volledig naar de batterij geleid. Ook het verbruik vindt bij voorkeur tijdens centrale uren plaats. 's Ochtends en 's avonds wordt energie uit de batterijen aan het elektriciteitsnet geleverd, als de prijs hoog genoeg is. dit zijn de grafieken voor 29 en 30 juli. de grafieken komen van de solarman-site. veel handelsplezier en een goed weekend allemaal!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tc5yBB6KTc6WvPyAZ6WahQLdrqU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CzYjCjcadRamKHzwXUeiOYzL.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BLTLAbL6zQHyJDr8FRuPGaFdcrg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ua2EFlt3z9tY9kH17UoEbh9w.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
op het moment van de laagste prijs van de dag kan, als de prijs laag genoeg is, het opladen van de batterij worden aangevuld met energie uit het net. de beslissing is gebaseerd op de voorspelling van de resterende zonneproductie voor de dag, en de marge met de maximale prijs in de avond. dit is een voorbeeld van dinsdag 6 augustus.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l__QnaieHWQZR0GgDzG04m2ewOs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ODMcfUfT0zWwpmoPi7AHcnnd.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gxA0VW5oKckEMtUJGEatORoovbM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MYVZATQ1ZbUfRF4ClxftXwx2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Noordhorn schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:02:
Hoi allen,

[Afbeelding]

Komen in eerste instantie drie van deze sets op elkaar te staan (in de toekomst maximaal 5).

Nu is mijn vraag m.b.t. tot de warmte ontwikkeling als die elke dag volledig geladen en ontladen gaan worden.

Is het de omvormer (12K-SG04LP3-EU) die de warmte dient af te voeren of worden de bakken met de cellen ook erg warm? Zie namelijk in de Seplos kasten geen ventilatoren zitten. Wil namelijk de bakken in een kast plaatsen en die aan de binnenkant volledig uitrusten met Promatect platen.

Waar/bij wie heb je de mb31 besteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
ybos schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:55:
Heeft iemand voor mij het Deye whatsapp nummer via pb :?
Ik heb eerder uit het topic het nummer gehaald dat eindigt op 8787 maar daarmee kan ik geen app sturen.
Is allemaal geen geheim ofzo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_PWQ2XXjpvOJH9YL80Ijk0OYDPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8JmGTLH2S9ypB1WHBfMJcFem.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Thepawn schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:52:
op het moment van de laagste prijs van de dag kan, als de prijs laag genoeg is, het opladen van de batterij worden aangevuld met energie uit het net. de beslissing is gebaseerd op de voorspelling van de resterende zonneproductie voor de dag, en de marge met de maximale prijs in de avond. dit is een voorbeeld van dinsdag 6 augustus.[Afbeelding]
Hoe regel je dit? Stel je dit handmatig in of een stukje automatisering aan de hand van de geldende dagprijzen :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noordhorn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:30
PCJR schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 18:52:
[...]

Waar/bij wie heb je de mb31 besteld?
Heb het besteld bij Nkon en wordt eind augustus verzonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
ybos schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 19:08:
[...]

Hoe regel je dit? Stel je dit handmatig in of een stukje automatisering aan de hand van de geldende dagprijzen :?
Mss ook GBBoptimizer. Ik ben met die kerel bezig alles in te stellen. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k.monsma
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 29-04 21:59
Is hier in het forum iemand met een Deye Hybrid met een Hoogspanningsuitgang die ook een hoogspanningsaccu heeft aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
k.monsma schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:39:
Is hier in het forum iemand met een Deye Hybrid met een Hoogspanningsuitgang die ook een hoogspanningsaccu heeft aangesloten?
Al gezocht op Deye HV in dit topic?

Maar het lijkt me sterk dat iemand een HV Deye heeft zónder accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Nou, was ik weer...
Ik heb een probleem met de aflezing van de CT's.
2 CT's meten ongeveer de helft van het daadwerkelijke vermogen.
(Ik verbaasde me eerst ook over de redelijke afwijking tussen L1 homewizard en L1 Deye maar denk dat er een draaiing in de fases zit, dat moet ik nog even uitzoeken, is voor later).
Eerst was de aflezing positief en negatief verkeerd om. Handleiding gaf aan: CT draaien. Ik dacht slim te zijn dus ff bedrading op de aansluitklem gedraaid. Uiteraard meting nu goed qua polariteit maar meetwaarde nog steeds niet goed.
Om alles uit te sluiten toch maar daadwerkelijk de CT gedraaid en bedrading weer aangesloten hoe het hoort.
Wel vreemd. Heb nu 2 CT's met de pijl naar het net wijzen en 1 pijl naar de inverter en de meting qua positief/negatief is goed? Maar soit, het zij zo.
Blijft het probleem dat de meetwaarde ongeveer de helft aangeeft bij 2 fasen :?
Iemand dit al eens eerder gezien?
(CT's zitten direct bij de hoofdschakelaar dus er is geen verschil qua verbruik tussen de CT meting en de homewizard)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpzPiKEA7SOY4ms8-S4VE1gv-VI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/autzBYcrExyyxtm90eBOrhvI.png?f=fotoalbum_large

Ik heb al even gegoogled maar kan geen vergelijkbare issues vinden. En kan ook zo snel niet vinden of je wat per CT in kan stellen.
Ik heb de kabels van de CT meting wel langer gemaakt maar zou dat het issue zijn? Lengte is nu ongeveer 16 meter. (maar dan had ik afwijking verwacht in alle fasen?)

[ Voor 8% gewijzigd door ybos op 10-08-2024 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nienix
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-04 18:56
ybos schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 12:49:
Nou, was ik weer...
(Ik verbaasde me eerst ook over de redelijke afwijking tussen L1 homewizard en L1 Deye maar denk dat er een draaiing in de fases zit, dat moet ik nog even uitzoeken, is voor later).
Eerst was de aflezing positief en negatief verkeerd om. Handleiding gaf aan: CT draaien. Ik dacht slim te zijn dus ff bedrading op de aansluitklem gedraaid. Uiteraard meting nu goed qua polariteit maar meetwaarde nog steeds niet goed.
Om alles uit te sluiten toch maar daadwerkelijk de CT gedraaid en bedrading weer aangesloten hoe het hoort.
Wel vreemd. Heb nu 2 CT's met de pijl naar het net wijzen en 1 pijl naar de inverter en de meting qua positief/negatief is goed? Maar soit, het zij zo.
(CT's zitten direct bij de hoofdschakelaar dus er is geen verschil qua verbruik tussen de CT meting en de homewizard)

[Afbeelding]

Ik heb al even gegoogled maar kan geen vergelijkbare issues vinden. En kan ook zo snel niet vinden of je wat per CT in kan stellen.
Ik heb de kabels van de CT meting wel langer gemaakt maar zou dat het issue zijn? Lengte is nu ongeveer 16 meter. (maar dan had ik afwijking verwacht in alle fasen?)
Bij mij zijn de kabels 20+ meter en dat klopt precies.

Ik had in het begin de ct kabels niet bij de goede fase zitten en dan krijg je hele rare resultaten. Dus kijk alles nog een keer goed na.

Ampera-E, 252x375Wp Pv Systeem, 22kWZappi

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybos
Nienix schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:09:
[...]

Bij mij zijn de kabels 20+ meter en dat klopt precies.

Ik had in het begin de ct kabels niet bij de goede fase zitten en dan krijg je hele rare resultaten. Dus kijk alles nog een keer goed na.
Verrek, je zet me op t juiste spoor. Als je de spanning en stroommeting niet bij de juiste fase hebt, hebben de spanning en stroom verschillende fasehoeken en krijg je inderdaad gekke resultaten!
Was al van plan om de kabels in te korten (extra gaten in de kruipruimte al geboord, had nu een bestaande sparing gebruikt maar trace daarmee was langer) Nu eerst CT passend bij de juiste fase krijgen.

Edit:
_/-\o_ Dat was het. Dat ik de CT's moest draaien om de juiste polariteit te moeten hebben had ook een trigger moeten zijn :Y
Nu op alledrie de fasen juiste meting en negatief bij teruglevering terwijl de CT's alledrie de meterkast "in wijzen".

Nu verder met 2 nieuwe kabels trekken. 1 aparte voeding vanaf de meterkast voor Grid (zit nu op een bestaande 5x2,5 en gaat naar 5x4) en een kabel voor load om een deel van het huis achter te zetten ivm noodstroom (al komt dat niet heel vaak voor).
Enige wat ik niet achter load zet is de laadpaal, elektrische kookplaat en de warmtepomp. Dat is makkelijk te scheiden, alle krachtgroepen niet achter load, de rest wel.

edit 2:
Omdat de gaten al geboord zijn kort ik de CT bekabeling toch maar in. Dan is het trace van CT/Load/Grid allemaal hetzelfde.

[ Voor 5% gewijzigd door ybos op 10-08-2024 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Overpeinzingen...
Graag jullie mening.

Mijn idee was:
- Zonnepaneelinstallatie 1 rechtstreeks op de Deye (done)
- Zonnepaneelinstallatie 2 op de gen ingang
- Alles in woning behalve krachtgroepen achter load

Nu heb ik gisteren de "voeding" van zonnepaneelinstallatie 2 op de gen ingang gezet maar doet niets want de omvormer van de zonnepanelen ziet geen referentiespanning. Dus maar even de handleiding er bijgepakt.

Zoals ik het interpreteer zou ik de optie Micro inv input moeten selecteren maar volgens die optie worden de panelen die op deze poort aangesloten zitten alleen gebruikt om de accu te laden en kan niet terugleveren aan het net, terwijl de AC zijde wel gekoppeld is.
Ik zie echter ook een vinkje "MI export to grid cutoff" maar staat niets over beschreven in de handleiding. Mijn gevoel zegt: als dit vinkje uitstaat zou terugleveren ook moeten kunnen?

(situatie gisteren: Micro inv input geselecteerd, uitgang omvormer zonnepanelen aangesloten op gen poort maar omvormer zonnepanelen geeft storing omdat hij geen referentie ziet. (nog geen accu aangesloten!)
Maar met het wisselen van de optie hoor ik ook niets schakelen in de Deye, Zit er soms een tijd tussen aanpassen optie en daadwerkelijk actief worden?)

Helaas is de handleiding niet zo uitgebreid. Het is een apparaat met zoveel mogelijkheden, ik had een compleet boekwerk verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Meten=weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:37
ybos schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 09:15:
Overpeinzingen...
Graag jullie mening.

Mijn idee was:
- Zonnepaneelinstallatie 1 rechtstreeks op de Deye (done)
- Zonnepaneelinstallatie 2 op de gen ingang
- Alles in woning behalve krachtgroepen achter load

Nu heb ik gisteren de "voeding" van zonnepaneelinstallatie 2 op de gen ingang gezet maar doet niets want de omvormer van de zonnepanelen ziet geen referentiespanning. Dus maar even de handleiding er bijgepakt.

Zoals ik het interpreteer zou ik de optie Micro inv input moeten selecteren maar volgens die optie worden de panelen die op deze poort aangesloten zitten alleen gebruikt om de accu te laden en kan niet terugleveren aan het net, terwijl de AC zijde wel gekoppeld is.
Ik zie echter ook een vinkje "MI export to grid cutoff" maar staat niets over beschreven in de handleiding. Mijn gevoel zegt: als dit vinkje uitstaat zou terugleveren ook moeten kunnen?

(situatie gisteren: Micro inv input geselecteerd, uitgang omvormer zonnepanelen aangesloten op gen poort maar omvormer zonnepanelen geeft storing omdat hij geen referentie ziet. (nog geen accu aangesloten!)
Maar met het wisselen van de optie hoor ik ook niets schakelen in de Deye, Zit er soms een tijd tussen aanpassen optie en daadwerkelijk actief worden?)

Helaas is de handleiding niet zo uitgebreid. Het is een apparaat met zoveel mogelijkheden, ik had een compleet boekwerk verwacht.
Ik denk dat dit komt omdat je nog geen accu aangesloten hebt. Generator input moet inderdaad op de MI stand als je er een omvormer op wil aansluiten. Hoe groot is de omvormer? Er is een maximale capaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Nou, net een youtube gekeken en ook daar werd bevestigd dat het zou moeten kunnen. Ik denk dat ik gisteravond niet helemaal scherp meer was. Zojuist instelling aangepast en na een tijdje hoor je inderdaad een relais schakelen en meet ik inderdaad spanning op de GEN input. Dus net de boel afgeschakeld, omvormer zonnepanelen omgezet naar de GEN input en de boel weer opgestart en het werkt.

@Ricko1 De zonnepanelen op de GEN input doen max 5,5kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Zolang er geen accu aangesloten is maakt de capciteit van de externe omvormer weinig uit, zolang het elektronisch door de draden past. :P Pas wanneer je een accu toevoegt kan een externe omvormer niet groter zijn dan de laadcapaciteit van de batterij. Als de netspanning wegvalt moet je de stroom van de externe omvormer ergens kwijt kunnen totdat het ding zich terug regelt in vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
ybos schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:17:
Ik zag dat vinkje bij de batterij ook nog aan stond, deze heb ik uitgezet.
Helaas nu te donker, DC spanning weg. :P
Blijft vaag dat terwijl ik vinkjes uitzet en bevestig met het vinkje rechts onderin en later hetzelfde menu weer in ga dat de instelling die ik net uitgezet heb weer aan staat...
Morgen maar ff de wifi stick erin en vragen om een firmware update :?

(en het lampje "normal" blijft uit)
Heb zelf ook een keer gehad dat settings niet aangepast konden worden (zie paar pagina's terug). Reset naar factory heeft het bij mij opgelost.

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
ybos schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 12:49:
Nou, was ik weer...
TLDR: als de CT afstand lang is kan je de versterkingsfactor verhogen, standaard op 1:2000, bij mij nu 1:2500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy Burnett
  • Nu online
Iemand al de 16kWh RUiXU Lithi2-16 accu gezien?

https://www.europe.ruixub...o4-battery-energy-storage

Zeer interessant wat betreft prijs/kWh verhouding voor een non DIY accu. Zit zelfs een brand beveiligings module in.

Had ook deze yt hierover gezien. Ziet er veelbelovend uit.

https://youtu.be/GgA1jWL_T9c?si=EJLNGGx7V4_5KP_H

EddyBurnett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Eddy Burnett schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:50:

Zeer interessant wat betreft prijs/kWh verhouding voor een non DIY accu. Zit zelfs een brand beveiligings module in.
Ik denk dat je wat uitzoekwerk hebt wat betreft die brandblusmodule, ik geloof dat deze per 2025 verboden zijn voor de gehele EU en er een overgangsperiode is van maximaal 5 jaar dat deze verplicht vervangen dienen te zijn en ook het bezit zelf ervan na 2030 verboden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Even mijn eerste report van GBBoptimiser, ziet er goed uit mag ik zeggen! Ik draai nog in test modus. Zodra mij 3x 16kwh packs zijn gebouwd kan ik naar live modus gaan, dan kost het me iets van 5-6 euro per maand (afhankelijk van je eigen accu capaciteit).

Het zijn wel veel tabbladen en heel veel opties. Maar Piotr (meen ik dat hij heet) is vaak snel met reageren of fb chat. Hij heeft voor Deye nu ook gezorgd dat businees accounts van solarman/icloud te gebruiken zijn. Hij schrijft dit allemaal zelf.

Ik zocht een programma dat alles deed, rekening gaat houden met verbruik, verbruikspatroon, pv opwek maar ook de forecast voor morgen en last but not least natuurlijk de uurprijzen van Tibber. Alles lijkt hiermee gecovered, en dit programma lijkt precies alles te leren en uit te rekenen om de Deye perfect aan te sturen wat met de accu te doen (laden/ontladen en met hoeveel kw). Doel, zoveel mogelijk geld in het laatje brengen... Tot zo ver prima dus :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHF99B65HSK9QM0hiP1EGM6oMYU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R2pZ4qWUP0DCMNjxykclihXt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HzpGjuhunz_NnzI1CHxqABnLkmg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9oIEPLtbnuCy09UdsERZdsHA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R97E0JrDMbD99mdiAOcpP_-obNs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1iDPEVweywotiEMmxAz9iRYO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77soOmL4baURiLAC-vWKQnQCvyU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hkuyukDxSh6Y00kqG7pIayMe.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PmfcsSB9Wd8c3CCPMgQgmtwh_Mg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nVwntRND0RUIl2BOKaiCGdYL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asclepius8
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-04 09:11
Ik heb even met GBB zitten spelen; kun je ook vanaf een andere source data sturen? Mijn PV installatie hangt niet aan mn Deye..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thepawn
PCJR schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:19:
Even mijn eerste report van GBBoptimiser, ziet er goed uit mag ik zeggen!
heel erg bedankt voor het delen!
Ik heb mijn twijfels, maar misschien kan ik de grafieken niet goed lezen:
- hij is van plan vandaag van 5 tot 6 van het energienet te kopen en dan onmiddellijk te beginnen met verkopen van 6 tot 7, zonder enige rust daartussenin.
die 2 uur hebben een prijsverschil van slechts 4 cent. als je de retourverliezen en slijtage van het systeem meetelt, denk ik dat het veel te laag is. Ik hanteer een minimale marge van 16 cent.
- Ik zie ook een stabiele output tussen 18.00 en 22.00 uur, terwijl de hoogste prijs slechts van 8 tot 9 is. Ik gebruik een hoger vermogen tegen de maximale prijs, en minder vermogen op andere momenten.
- Ik zie dat het laadprofiel puur gebaseerd is op het verleden. Kan het ook externe informatie verzamelen, bijvoorbeeld entiteiten van Home Assistant of de SOC van een EV?

[ Voor 6% gewijzigd door Thepawn op 12-08-2024 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Asclepius8 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:29:
Ik heb even met GBB zitten spelen; kun je ook vanaf een andere source data sturen? Mijn PV installatie hangt niet aan mn Deye..
Dat weet ik zo niet, als je op fb zoekt naar gbboptimizer en dan chat, kun je het aan hem vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
Als ik er verder over nadenk, zie ik dat de omvormer en de batterijen in principe van 14.00 uur tot 22.00 uur non-stop op vol vermogen zouden werken. Ik denk dat dit het systeem ernstig zou oververhitten. Ik handel meestal maximaal 2 uur en ondanks dat ik extra externe ventilatoren heb toegepast, wordt de behuizing van de omvormer erg heet, met het koellichaam op 75 graden.
Ook is hij de batterijen volledig aan het leegmaken en laat hij 's nachts en 's ochtends niets over voor eigen verbruik.
Een dergelijke diepe cyclus is ook zwaar voor de batterij.
Ik zet de omvormer 's nachts in slaap als de netprijs laag is, maar houd een energiereserve aan voor de ochtend, anders zou ik hem tegen een dure prijs moeten kopen.
Ik begin te denken dat de programmeur heel aardig is in het maken van dashboards en code voor veel gebruikers, maar hij mist de basis van hoe zo’n systeem jarenlang optimaal kan draaien zonder storingen en degradaties. Ik vraag me af of hij enige verantwoordelijkheid zou nemen als het harde schema de levensduur van de hardware beïnvloedt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Thepawn schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:34:
[...]

heel erg bedankt voor het delen!
Ik heb mijn twijfels, maar misschien kan ik de grafieken niet goed lezen:
- hij is van plan vandaag van 5 tot 6 van het energienet te kopen en dan onmiddellijk te beginnen met verkopen van 6 tot 7, zonder enige rust daartussenin.
die 2 uur hebben een prijsverschil van slechts 4 cent. als je de retourverliezen en slijtage van het systeem meetelt, denk ik dat het veel te laag is. Ik hanteer een minimale marge van 16 cent.
- Ik zie ook een stabiele output tussen 18.00 en 22.00 uur, terwijl de hoogste prijs slechts van 8 tot 9 is. Ik gebruik een hoger vermogen tegen de maximale prijs, en minder vermogen op andere momenten.
- Ik zie dat het laadprofiel puur gebaseerd is op het verleden. Kan het ook externe informatie verzamelen, bijvoorbeeld entiteiten van Home Assistant of de SOC van een EV?
Thanks voor de feedback, hoe heb jij dit nu aangestuurd/geregeld? (of hoe hanteer jij precies die 16 cent bijvoorbeeld?)
Ik ben overigens nog niet tot in detail de waardes en grafieken ingedoken. Het systeem pakt inderdaad 4 weken als leercurve voor bv de loads. Je kunt zelf ook andfere loads (periodiek) ingeven. Je kunt zelf een warmtepomp laten aanleren, die dan x kwh nodig zou hebben bij een bepaalde buitentemp.

Op dat laatste heb ik ook geen antwoord, ik zou even met hem chatten op fb :)

Piotr vertelde dat eea pas echt allemaal goed gaat werken als ik de accu tzt aansluit en het allemaal een paar dagen gaat draaien. We gaan het zien, maar lijkt me goed en leuk om hier alvast ervaringen te delen. Een test account kun je altijd gratis starten.

[ Voor 8% gewijzigd door PCJR op 12-08-2024 15:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thepawn
PCJR schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:58:
[...]

Thanks voor de feedback, hoe heb jij dit nu aangestuurd/geregeld? (of hoe hanteer jij precies die 16 cent bijvoorbeeld?)
Ik heb mezelf automatiseringen gemaakt in de thuisassistent;
HA controleert de hoogste prijs van komende avond en ochtend, en berekent het verschil met de minimumprijs tijdens de centrale uren van de volgende dag.
Als het verschil groter is dan de margedrempel (in mijn geval vastgesteld op 16 cent), gaat hij over tot verkoop tegen de hoogste prijs.
Als het het niet waard is omdat de marge niet genoeg is, zal hij niet verkopen.
Dit vind ik om deze reden beter dan het instellen van een vaste drempel voor de verkoopprijs:
Laten we zeggen dat de prijs vanavond 30 cent is: dat kan als hoog of laag worden beschouwd, afhankelijk van wat het alternatief zal zijn.
Als morgen het minimum op 10 cent ligt omdat het een zonnige dag is, wil ik niet voor 10 cent aan het net terugleveren, dus wil ik de batterijen leeg hebben: dus verkoop ik vanavond voor 30 cent.
Als in plaats daarvan morgen het minimum 25 cent is, houd ik de energie in de batterijen liever voor mezelf en verkoop ik overtollige zonne-energie toch tegen een redelijk hoge prijs. Op deze manier vermeed ik zonder reden de cycli van de batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Thepawn schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:09:
[...]

HA controleert de hoogste prijs van komende avond en ochtend, en berekent het verschil met de minimumprijs tijdens de centrale uren van de volgende dag.
Als het verschil groter is dan de margedrempel (in mijn geval vastgesteld op 16 cent), gaat hij over tot verkoop tegen de hoogste prijs.
Dit vind ik om deze reden beter dan het instellen van een vaste drempel voor de verkoopprijs:
Laten we zeggen dat de prijs vanavond 30 cent is: dat kan als hoog of laag worden beschouwd, afhankelijk van wat het alternatief zal zijn.
Als morgen het minimum op 10 cent ligt omdat het een zonnige dag is, wil ik niet voor 10 cent aan het net terugleveren, dus wil ik de batterijen leeg hebben: dus verkoop ik vanavond voor 30 cent.
Als in plaats daarvan morgen het minimum 25 cent is, houd ik de energie in de batterijen liever voor mezelf en verkoop ik overtollige zonne-energie toch tegen een redelijk hoge prijs. Op deze manier vermeed ik zonder reden de cycli van de batterijen.
Kun je meer delen voer de setup hw/sw? Is dit voor ons ook te maken/testen of kun je code hier delen om het voor elkaar te krijgen? 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thepawn
PCJR schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:14:
[...]

Is dit voor ons ook te maken/testen of kun je code hier delen om het voor elkaar te krijgen?
Ik heb een driefasige netaansluiting en een eenfasige omvormer van 5 kW met 15 kWh aan LFP-batterijen, met 6 kW aan zonnepanelen.
Het is niet eenvoudig om het programma te delen en de andere systemen te generaliseren. bestaat uit honderden regels programmeercode, verspreid over verschillende automatiseringen (elke module zorgt voor verschillende dingen). Alle Modbus-commando's zijn bijvoorbeeld gebaseerd op de enkelfasige omvormer: als u 3 fasen heeft, moeten deze worden gewijzigd. En de code integreert veel informatie die niet iedereen zou hebben (wordt de auto opgeladen of wordt verwacht dat hij gaat opladen?), anders zouden de namen van de entiteiten zeker niet overeenkomen.

We zouden 2-3 ervaren mensen met coderen moeten verzamelen en een project op Github moeten starten om een ​​"HA blueprint" te maken; dit zou een paar maanden werk vergen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Thepawn Het is voor veel mensen moeilijk een voorstelling te maken, als ze geen systeem in de buurt hebben.

??? in de zomer meerder cycli per dag?
Ik red dat niet met de accu temperatuur, wat over is in de nacht, wordt in de ochtend ingevoed op werkdagen.
Ook probeer ik zoveel mogelijk te zorgen dat accu al vol is rond 16 uur om wat ruimte hebben voor afkoeling voor ik 2 uurtje in de avond tussen 19-23 uur teruglever in deze periode van het jaar.

(Ik heb dan wel ruim voldoende PV-opwek om de 44kWh accu te vullen)

@PCJR ik denk als je daadwerkelijk live gaat de temperaturen heel goed in de gaten moet houden van omvormer en accu's

Je hebt niet voldoende PV om de accu's te vullen als je van net laadt plan dat dan tussen 13-15 uur in de periode van april t/m september, dat je het over grote deel dan alvast geladen hebt, zodat alles voor teruglevering in de avond al wat kan afkoelen en houdt wat achter voor eigen verbruik op werkdagen kan je die ook nog in de ochtend legen.

Ik heb geen ondersteunende setup, maar eilandbedrijf met net ondersteuning en dan blijven er zonder meer voor tenminste 36 uur eigenverbruik aan kwh's achter (2x 18-8u periode en voor 8-18 uur wordt verwacht dat er wel voldoende PV opwek is voor eigenverbruik) .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4EUAkJbdruRXfHUNbjYA5CF07k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LiDyKT9tkXiqrdDDdHlWQ8d8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Eddy Burnett schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:50:

Had ook deze yt hierover gezien. Ziet er veelbelovend uit.

https://youtu.be/GgA1jWL_T9c?si=EJLNGGx7V4_5KP_H
Waarom vind je deze prijs interessant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Thepawn schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:09:
[...]

Ik heb hier even enkele settings, wellicht dat wat jij wilt, met deze settings te behalen is. Maar het even aan Piotr vragen is het beste/snelste :) Er zijn echt zoveel opties, en ik weet lang niet wat alles nu echt voor betekenis heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7BQDKYRIC4RigCr5RkFcyb61VMM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dgAyPh3wpABolBDQIKqtVuvo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSda1ZiI9l-lS_GmuUUMjNM6Vos=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WRlpE1hCk5js2tODKopLjioM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .Erik.
PCJR schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 22:17:
[...]

Ik heb hier even enkele settings, wellicht dat wat jij wilt, met deze settings te behalen is. Maar het even aan Piotr vragen is het beste/snelste :) Er zijn echt zoveel opties, en ik weet lang niet wat alles nu echt voor betekenis heeft.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb hem gevraagd voor een optie om een minimale winst op te geven, deze heeft hij gisteren toegevoegd.

Werkt alleen nog niet helemaal heb ik het idee, daar moet nog even meer getest mee worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy Burnett
  • Nu online
bbbrumbrum schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:02:
[...]

Waarom vind je deze prijs interessant?
Simpel omdat de prijs per kWh aantrekkelijk is voor een non-diy accu plus (voor mij) zijn de afmetingen gunstig voor de plek waar ik deze zou willen plaatsen.
Enige minpunt is het blusmiddel wat gebruikt wordt in deze accu zoals Domba al aangaf, dit is wat mij betreft dan een no-go.

EddyBurnett

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Vraag mbt het uitschakelen/in slaapmodus gaan van de Deye.
De huidige status is:
geen load aangesloten
geen accu aangesloten
Wel externe omvormer zonnepanelen aangesloten op de Gen input.
Wel zonnepanelen aangesloten op de interne MPPT

Nu is het zo dat de Deye in een soort slaapstand gaat als de DC van zonnepanelen rechtstreeks aangesloten op de omvormer in de avond zakt (lampje normal gaat uit).

Echter liggen deze zonnepanelen zodanig dat de DC spanning van deze string later op spanning komt (ongeveer 2,5 uur) dan de externe omvormer die op de GEN input zit.

Omdat de Deye in zn slaapstand zit (alleen AC lampje brand, lampje normal dus niet) heeft de GEN ingang geen spanning waarop de externe omvormer zich kan synchroniseren en mis ik dus 2,5 uur opbrengst. Niet heel schokkend maar toch jammer.
Is er een mogelijkheid dat je de Deye naar zijn "normal" stand pusht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
ybos schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:20:
Vraag mbt het uitschakelen/in slaapmodus gaan van de Deye.
De huidige status is:
geen load aangesloten
geen accu aangesloten
Wel externe omvormer zonnepanelen aangesloten op de Gen input.
Wel zonnepanelen aangesloten op de interne MPPT

Nu is het zo dat de Deye in een soort slaapstand gaat als de DC van zonnepanelen rechtstreeks aangesloten op de omvormer in de avond zakt (lampje normal gaat uit).

Echter liggen deze zonnepanelen zodanig dat de DC spanning van deze string later op spanning komt (ongeveer 2,5 uur) dan de externe omvormer die op de GEN input zit.

Omdat de Deye in zn slaapstand zit (alleen AC lampje brand, lampje normal dus niet) heeft de GEN ingang geen spanning waarop de externe omvormer zich kan synchroniseren en mis ik dus 2,5 uur opbrengst. Niet heel schokkend maar toch jammer.
Is er een mogelijkheid dat je de Deye naar zijn "normal" stand pusht?
Zet je die omvormer op de grid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
.Erik. schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 01:21:
[...]

Ik heb hem gevraagd voor een optie om een minimale winst op te geven, deze heeft hij gisteren toegevoegd.

Werkt alleen nog niet helemaal heb ik het idee, daar moet nog even meer getest mee worden.
Nice, waar staat deze setting ergens? Dan kan ik m eens bekijken en mss proberen :)

-> Ik wil in de zomer eigenlijk niet echt zoveel inkopen van het grid als er ook overdag erg veel zon is. Van de andere kant als er dan in de 3-4 dure uren veel winst gemaakt kan worden is dat wel leuk. Lastig, ook natuurlijk eigen voorkeur verschillen :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
mahagen schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:30:
[...]

Zet je die omvormer op de grid..
Ik heb de grid aan de grid port (ook het huis zit dus op de grid port), maar ook hier gaat de inverter op OFF (midden in het rondje op het lcd) en lampje DC gaat in de avond ergens uit.
Of bedoel je dit niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
PCJR schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:48:
[...]

Nice, waar staat deze setting ergens? Dan kan ik m eens bekijken en mss proberen :)

-> Ik wil in de zomer eigenlijk niet echt zoveel inkopen van het grid als er ook overdag erg veel zon is. Van de andere kant als er dan in de 3-4 dure uren veel winst gemaakt kan worden is dat wel leuk. Lastig, ook natuurlijk eigen voorkeur verschillen :>
Heb jij de koppeling gemaakt via Solarman of SolarAssistant :?
Ik overweeg ook via GbbOptimizer te gaan werken, ziet er veelbelovend uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
ybos schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 07:16:
[...]

Heb jij de koppeling gemaakt via Solarman of SolarAssistant :?
Ik overweeg ook via GbbOptimizer te gaan werken, ziet er veelbelovend uit.
DeyeIcloud ;)

Er zijn een paar beperkingen via SA, vandaar. Werkt opzich prima en snel tot nu toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Thepawn schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:57:

Ook is hij de batterijen volledig aan het leegmaken en laat hij 's nachts en 's ochtends niets over voor eigen verbruik.
Dit heb ik bij Piotr dus nagevraagd. Ik zei waarom ontlaadt ie de accu volledig in die dure uren om vervolgens MinSOC (bij mij 5%) over te houden voor de hele nacht? Ik zou willen dat er genoeg is nog, om de nacht door te komen op de accu...

Antwoord: het systeem calculeert zelfs de keuze tussen accupower en gridpower op basis van de nachtprijzen maar ook de accu-losses. Soms is het dus voordeliger om gridpower in de nacht te gebruiken dan stroom uit de accu, die je soms beter dus in de dure 30-40cent uren in de avond ervoor, had kunnen verkopen.

Make sense.... damn (had ik nog niet over nagedacht zo) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
zeker, ik ben het ermee eens. Ik zet de omvormer ook in slaapstand en gebruik het net in plaats van de batterijen als de netprijs 's nachts laag is. om dat te bereiken, is het echter niet nodig om de batterijen leeg te maken. u schakelt gewoon de instelling "low power mode" in en verhoogt de waarde "low battery". voor mijn omvormer is register 219. 's Ochtends, wanneer de belasting toeneemt of de PV-productie start, verlaagt HA die waarde opnieuw en de omvormer komt uit de slaapstand. maar dan kunt u stroom uit de batterijen gebruiken in plaats van 's ochtends vroeg tegen een dure prijs te kopen. Ik denk dat gebruikers van die software op dit moment bètatesters zijn die de ontwikkelaar leren wat hij moet doen. u zou betaald moeten worden, in plaats van te betalen om deel te nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-04 20:30
Mijn deye omvormer ontlaad tde batterij niet lager dan 15%. In het menu van de Deye staat dat hij tot 5 max gaan, 8% low is. In de time table is het minimum ingesteld op 10%.

De batterijcellen zijn dan 3.24 V gemiddeld dus het komt ook niet uit de BMS (Seplos).

iemand een idee waar ik het nog kan zoeken ?

**edit** gevonden, batterij settings in omvormer leken niet OK, aangepast en nu weer even kijken wat het doet.

[ Voor 15% gewijzigd door rvdgaag op 14-08-2024 19:26 ]

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Pagina: 1 ... 18 ... 35 Laatste