Normaal gesproken kan een bank de hogere rente lasten door berekenen aan hun klanten en daarmee winst maken. Ze lenen bij de ECB voor x% en lenen het uit aan de klant voor x% + een beetje. Zelfde met spaargeld, jij krijgt x% en ze lenen het meerdere keren uit voor x% + een beetje. Dat beetje wordt bepaald door het risico dat je voor ze vormt (met of zonder NHG bijvoorbeeld, of hypotheek verhouding t.o.v. waarde van de woning).iceblack24 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:15:
[...]
Ik denk niet dat alle banken omvallen als we met 0,5 punt om hoog gaan (eerlijk gezegd ik heb geen idee wanneer dat precies het geval zou zijn). Daarom denk ik ook dat we in de VS nog steeds met 0,25 punten omhooggaan. Wel denk wel dat de huidige problemen bij de bank te maken hebben met de rente verhogingen van afgelopen jaar. Verder denk ik nog steeds dat als puntje bij paaltje komt de overheid veel liever kiest voor een hogere inflatie dan het omvallen van banken. Overigens hoeft er maar 1 grote bank te vallen en die trekt de rest mee.
Zolang iedereen netjes blijft betalen en niet iedereen tegelijk zijn geld terug wilt gaat dat allemaal prima.
Het probleem bij een bankrun is dat om welke reden dan ook het vertrouwen ineens weg is en iedereen tegelijk zijn of haar geld er weg wilt halen.
Cash reserve gaat er eerst doorheen en vervolgens moeten ze andere bezittingen gaan verkopen. Het probleem nu is dat staatsobligaties in de boeken een bepaalde waarde vertegenwoordigden, maar door de gestegen rentes in de praktijk minder waard zijn geworden. Gedurende de looptijd fluctueert de waarde en dat is prima. Onverwachts moeten liquideren is op de blaren zitten (niemand wilt die lagere rentes nu 1 op 1 overnemen als je ze ook met hogere rentes kunt krijgen) en direct geld afschrijven. Dan snijdt het mes aan 2 kanten en kun je je klanten niet meer uitbetalen.
De rente op zichzelf is niet handig voor de bestaande balans, maar het vertrouwensverlies is het grootste probleem en zorgt voor de kettingreactie. Ofwel zolang men de schijn kan ophouden, blijft het systeem draaien en kan de inflatie "bestreden" worden met de hogere rente. Lenen wordt duurder, investeringen lopen terug, economie koelt wat af en het loopt af met een sisser. Althans laten we het hopen, want daar zijn we allemaal mee geholpen.
Trust me when I say this is only the beginning.