Vis schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:46:
[...]
Ik zie de wereld niet zo zwart wit als dat jij nu schetst.
Je hebt tussen de meest extreme gevallen waarin burgers leven ook nog veel meer gebieden waar het wel rustig is qua onderdrukking etc. 3e wereldlanden wil niet zeggen oorlogsgebied hè
Als je juist in de minder bedeelde landen educatie aanbied op scholen etc dat bedoel ik. Dan sijpelt de kennis langzaam maar zeker naar alle gebieden over de hele wereld, en niet alleen in het rijke westen.
Wat jij schetst is een dystopisch wereldbeeld en ik snap best dat je de wereld soms zo ziet omdat je op het nieuws alleen de nare shit ziet. Ik probeer daarin iets genuanceerder te kijken, en niet vanuit een ivoren toren zoals jij zegt, want ik besef me maar al te goed dat wij het hier meer dan prima hebben. Jij zegt de kachel moet wel blijven branden, voor jou eigen belang ja. Dat zijn niet mijn woorden en juist dat is vanuit een asociaal westers gedachtengoed en bril bekeken imo.
En wie zegt dat wanneer het financiële systeem veranderd dit dan nadelig is voor jouw "roomblanke" vrijheden etc? Dat hoeft helemaal niet.
Anyhow. Verandering is wel nodig, linksom of rechtsom. Tuurlijk, in crypto zitten wij voornamelijk voor de gains, maar je kunt niet ontkennen dat crypto weldegelijk een use case kan hebben.
Dat ik een bevoorrecht Westers staatsburger ben die de dag begint met meer privileges dan een gemiddeld 3e wereld dorp betekent natuurlijk niet dat ik dat maar moet opgeven omdat het eerlijker is voor het aardse collectief. In dit leven heb je geluk of pech, ben iedere dag weer dankbaar geboren te zijn met dit geluk.
Als er echt genoeg was voor iedereen, dan zou iedereen het wel hebben.
Wat ik bedoel te zeggen: wanneer je crypto als voornaamste asset of use case ziet om generationele rijkdom te waarborgen dan ga je wel uit van een scenario waar de honden geen brood van lusten.
Het scheiden van staat en valuta zal ooit best eens gaan gebeuren, maar ik denk niet dat dit een rooskleurige gebeurtenis zal zijn waar je met smart op zit te wachten.
Zie je het al voor je? Amerika die afstand doet van de Dollar?

Wordt vast gezellig met al die Henken en Ingrids die meer assault rifles hebben dan ingeblikte bonen.
Ik denk dan ook niet dat een wereld waarin de usecase van Bitcoin of crypto noodzaak van financiële individuele waarborging zal blijken, beter zal zijn dan zoals wij het leven nu in het Westen mogen ervaren. We leven eigenlijk in het perfecte tijdstip, met zo godsgruwelijk veel energie overschot dat het mogelijk is voor een bestaand gezin om 2 auto's voor de deur te hebben die 99% van hun energie afdragen aan vervoer van het voertuig zelf.
De vraag is eigenlijk of mensen zich dat wel realiseren. Voor Umbabubuquele uit de Congo is het prachtig dat zijn nationale fiat valuta niet crasht tot de helpoorten tegenover de dollar. Maar of jij en ik dat nu echt nodig gaan hebben in onze tijd op aarde? Ja, we kunnen nog wat mooier gaan wonen en niet meer hoeven werken. Is dat dan vrijheid? Wat gaat je aardse bestaan nog mooier maken dan overvloed die we nu al dagelijks ervaren?
Überhaupt geloof ik niet meer zo in de redistributie van welvaart. Niet dat het daarmee beter wordt tenminste. Klinkt een beetje alsof je Henk de heftruckchauffeur ineens de leiding geeft over een bank die al 69 generaties bestaat. Succes ermee, ervaring bouw je wel op, je moraal zit vast goed pik.
En is het leven eigenlijk niet te kostbaar om je blik op het leven te beperken tot vergaarde financiële assets, binnen de kaders van aards tijdsbestek? Mooi allemaal, maar dat is niet waar ik me op ga focussen

Ik ga wel fun hebben while staying poor dan
Eigenlijk is het hebben van vermogen pure armoede en last. De drang en noodzaak dit te waarborgen. Het zou je leven maar gijzelen. Gevangen in een gouden kooi.
Over het voortbestaan van de mensheid als dominante aardse levensvorm op de lange termijn ben ik sowieso niet zo happig, ons verlies op bestaansrecht zit allang ingebakken in onze aard, met of zonder Bitcoin.
Crypto is daarmee eigenlijk slechts het zoveelste speeltje die hetzelfde doet maar op een andere en unieke manier. Of het succesvol zal blijken is: speculatie
Wil je echte verandering, dan moet je juist af van individueel bezit als bestaansrecht en de doorgeefluikjes daarvan.
Maar hey, misschien heb ik het wel mis. Zou niet de eerste keer zijn, gelukkig heb ik Bitcoin als hedge tegen onze beschaving.