• monesj
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-04 20:31
Proton_ schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:44:
[...]

Even hier verder inderdaad (@monesj @NHL19 )

publish ebusd/hmu/SetMode lijkt me dat je dan zelf een SetMode bericht naar de warmtepomp stuurt in plaats van opvraagt, en zonder payload wordt alles 0. Normaal is SetMode een bericht van de VWZ naar de warmtepomp en State andersom (of naar de thermostaat, weet ik niet zeker).
Ik weet niet precies wat je wilde bereiken, maar dat moet dus anders :)
Klink logisch. Maar ik heb niets veranderd. Het is spontaan begonnen :?
Krijg je misschien automatisch van die nieuwe csv bestanden aangeboden als deze geupdate worden? En dat hier een foutje is ingeslopen oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@monesj Mogelijk, ik draai op een lokale repo maar de default is om csv's van het internet te halen en daar is vier dagen geleden een hoop gecommit:
https://github.com/john30...iguration/commits/master/
Deze commit https://github.com/john30...646f94dde1b5df308f0a295bb is relevant voor warmtepompen.

[ Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 15-02-2024 15:48 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• monesj
Proton_ schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:26:
@monesj Mogelijk, ik draai op een lokale repo maar de default is om csv's van het internet te halen en daar is vier dagen geleden een hoop gecommit:
https://github.com/john30...646f94dde1b5df308f0a295bb is relevant voor warmtepompen.
De ellende is bij 12 februari begonnen. Dus ik denk dat het hier vandaan komt idd.
Alleen hoe krijgen we dat recht?

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:05
Ik heb nu een git clone gedaan van de totale configuratie van https://github.com/jonesPD/ebusd-configuration en mqtt-hassio.cfg en daarmee lijkt alles weer normaal te draaien.

@Proton_ ik heb inderdaad wat zitten klungelen maar ik weet ook niet meer wat ik deed en waarom. Ik denk dat ik dit topic eens opnieuw ga lezen van voren af aan ;)

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@monesj wellicht ebusd ook naar een lokale clone laten kijken, zoals @Flail ?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NHL19
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-06 16:58
Proton_ schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:26:
https://github.com/john30...iguration/commits/master/
Deze commit https://github.com/john30...646f94dde1b5df308f0a295bb is relevant voor warmtepompen.
Ah, dat verklaart een hoop. De stroomstoring bij mij heeft er voor gezorgd dat alles herstart is, en daarbij waarschijnlijk een update getriggerd, en sindsdien was het mis. Nu ebus losgekoppeld is, werkt het weer naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wibs
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-06 17:35
mastair schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 18:21:
Ik heb sindskort een ebus adapter v5. Werkt goed. Maar valt me op dat ReturnTemp van mijn Vaillant Ecotec plus CW6 totaal niet klopt.

Gemeten met infrarood thermometer 40 graden. Volgens ebusd/bai/ReturnTemp 65 graden. De temperatuur van de aanvoer komt wel zo goed als overeen.

Iemand die dit ook heeft? Kan dit een defect van de sensor zijn? Kan dit kwaad?
Waarschijnlijk doen je sensoren het prima. Probleem hier is dat de Vaillant ketels een interne bypass hebben die warm water binnen de ketel weer retour laten gaan 8)7

Dus de leidingen onder je ketel lijken goed, maar je sensor zit voor de brander en meet hoe warm het water is waarmee je verbandingsgassen gekoeld worden. En dat is een mix van water uit je radiatoren en wat er door die bypass gaat. Zie ook deze video voor wat meer info.

Nooit begrepen wat hier het praktisch nut van is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterJones
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:39
Flail schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:41:
Ik heb nu een git clone gedaan van de totale configuratie van https://github.com/jonesPD/ebusd-configuration en mqtt-hassio.cfg en daarmee lijkt alles weer normaal te draaien.

@Proton_ ik heb inderdaad wat zitten klungelen maar ik weet ook niet meer wat ik deed en waarom. Ik denk dat ik dit topic eens opnieuw ga lezen van voren af aan ;)
Ik gebruik natuurlijk mijn eigen repository als basis, heb geen problemen of raar gedrag gehad de laatste dagen. Zo zien moet ik ook wachten met hem in sync brengen met die van john30....

Misschien goed als er een issue ingelegd wordt bij john30 met een goede beschrijving van het probleem wat optreedt.

[ Voor 7% gewijzigd door PeterJones op 16-02-2024 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monesj
PeterJones schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:48:
[...]

Ik gebruik natuurlijk mijn eigen repository als basis, heb geen problemen of raar gedrag gehad de laatste dagen. Zo zien moet ik ook wachten met hem in sync brengen met die van john30....

Misschien goed als er een issue ingelegd wordt bij john30 met een goede beschrijving van het probleem wat optreedt.
Ik zou dat wel willen doen maar het enige dat ik heb is een screenshot van het gedrag.
Kan ik ergens logging vinden wat dit gedrag zou verklaren?
Hoe krijg ik jou repository in mijn Home assistant eBUSd addon?
En welke files heb ik nodig?
Ik heb onderstaande onderdelen in mijn installatie
Vaillant arothermplus vwl 75/6
Vaillant vwz meh 97/6
Vaillant vrc720 sensocomfort.
Buiten sensor (Type bij mij onbekend)

mvg J

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastair
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:21
Wibs schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:11:
[...]

Waarschijnlijk doen je sensoren het prima. Probleem hier is dat de Vaillant ketels een interne bypass hebben die warm water binnen de ketel weer retour laten gaan 8)7

Dus de leidingen onder je ketel lijken goed, maar je sensor zit voor de brander en meet hoe warm het water is waarmee je verbandingsgassen gekoeld worden. En dat is een mix van water uit je radiatoren en wat er door die bypass gaat. Zie ook deze video voor wat meer info.

Nooit begrepen wat hier het praktisch nut van is.
Dank. Zeer nuttig! Bij mij stond die by pass regeling inderdaad ver open. Heb hem zo ver mogelijk dicht gezet. Eens kijken of het uitmaakt, maar er wordt nu niet echt meer gestookt.

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterJones
monesj schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:51:
[...]

Ik zou dat wel willen doen maar het enige dat ik heb is een screenshot van het gedrag.
Kan ik ergens logging vinden wat dit gedrag zou verklaren?
Hoe krijg ik jou repository in mijn Home assistant eBUSd addon?
En welke files heb ik nodig?
Ik heb onderstaande onderdelen in mijn installatie
Vaillant arothermplus vwl 75/6
Vaillant vwz meh 97/6
Vaillant vrc720 sensocomfort.
Buiten sensor (Type bij mij onbekend)

mvg J
Je zult een lokale clone van mijn repository moeten maken:

git clone https://github.com/jonesPD/ebusd-configuration.git

De folder waar de repo in opgeslagen is moet je vervolgens koppelen met ebusd met de configpath optie, bijv:

--configpath=/home/username/ebusd-configuration/latest/en

Herstart de ebusd deamon en volg de log (tail -f /var/log/ebusd.log) of je devices goed herkend worden met voor elk device (maar in ieder geval de VRC720, de arotherm buiten en binnen unit). Als je de log niet kan volgen, kun je "ebusctl info" executeren een paar minuten nadat je de daemon herstart hebt:

address 03: master #11
address 08: slave #11, scanned "MF=Vaillant;ID=HMU00;SW=0901;HW=5103", loaded "vaillant/08.hmu.csv"
address 10: master #2
address 15: slave #2, scanned "MF=Vaillant;ID=CTLV2;SW=0514;HW=1104", loaded "vaillant/15.ctlv2.csv"
address 31: master #8, ebusd
address 36: slave #8, ebusd, scanning
address 71: master #9
address 76: slave #9, scanned "MF=Vaillant;ID=VWZ00;SW=0522;HW=5103", loaded "vaillant/76.vwz.csv"
address ec: slave, scanned "MF=Vaillant;ID=SOL00;SW=0514;HW=1104", loaded "vaillant/ec.sol.sc.csv"

Het gaat er om dat er bestanden bij 'loaded' staan.

NB bij scan moet 'finished' staan anders is mogelijk nog niet alles herkend.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monesj
PeterJones schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 11:31:
[...]

Je zult een lokale clone van mijn repository moeten maken:

git clone https://github.com/jonesPD/ebusd-configuration.git

De folder waar de repo in opgeslagen is moet je vervolgens koppelen met ebusd met de configpath optie, bijv:

--configpath=/home/username/ebusd-configuration/latest/en

Herstart de ebusd deamon en volg de log (tail -f /var/log/ebusd.log) of je devices goed herkend worden met voor elk device (maar in ieder geval de VRC720, de arotherm buiten en binnen unit). Als je de log niet kan volgen, kun je "ebusctl info" executeren een paar minuten nadat je de daemon herstart hebt:

address 08: slave #11, scanned "MF=Vaillant;ID=HMU00;SW=0901;HW=5103", loaded "vaillant/08.hmu.csv"
address 15: slave #2, scanned "MF=Vaillant;ID=CTLV2;SW=0514;HW=1104", loaded "vaillant/15.ctlv2.csv"
address 36: slave #8, ebusd, scanning
address 76: slave #9, scanned "MF=Vaillant;ID=VWZ00;SW=0522;HW=5103", loaded "vaillant/76.vwz.csv"
address ec: slave, scanned "MF=Vaillant;ID=SOL00;SW=0514;HW=1104", loaded "vaillant/ec.sol.sc.csv"

Het gaat er om dat er bestanden bij 'loaded' staan.

NB bij scan moet 'finished' staan anders is mogelijk nog niet alles herkend.

Succes
Bedankt voor je uitleg. Ik gebruik HA. Dus volgens mij werken de door jou gegeven commandos niet. Iig niet in de terminal.
Ik heb nu jou repository gedownload als zip en uitgepakt.
ebusd-configuration-master\ebusd-2.1.x\en files heb ik gekopieerd naar mijn
HA --> \config\ebusd-configuration\latest\en\

Dit Path heb ik opgegeven in de addon
scanconfig: true
loglevel_all: debug
mqtttopic: ebusd
mqttint: /etc/ebusd/mqtt-hassio.cfg
mqttjson: true
mode: enh
network_device: 192.168.1.22:9999
latency: 10
pollinterval: 5
mqttuser: *****
mqttpass: *****
loglevel_network: notice
loglevel_bus: debug
loglevel_update: debug
loglevel_main: debug
loglevel_other: debug
lograwdatafile: /config/Ebus_raw.log
lograwdatasize: 1000
configpath: /config/ebusd-configuration/latest/en

Nu even kijken als het werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monesj
monesj schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:40:
[...]

Bedankt voor je uitleg. Ik gebruik HA. Dus volgens mij werken de door jou gegeven commandos niet. Iig niet in de terminal.
Ik heb nu jou repository gedownload als zip en uitgepakt.
ebusd-configuration-master\ebusd-2.1.x\en files heb ik gekopieerd naar mijn
HA --> \config\ebusd-configuration\latest\en\

Dit Path heb ik opgegeven in de addon
loglevel_all: debug
network_device: 192.168.1.22:9999
latency: 10
pollinterval: 5
mqttuser: *****
mqttpass: *****
loglevel_network: notice
loglevel_bus: debug
loglevel_update: debug
loglevel_main: debug
loglevel_other: debug
lograwdatafile: /config/Ebus_raw.log
lograwdatasize: 1000
configpath: /config/ebusd-configuration/latest/en

Nu even kijken als het werkt :)
Helaas werkt het half...
EBUSD vind wel iets met HMU (Dat is volgens mij de warmtepomp zelf) Maar verder vind hij niets.
Alle states van de sensors mbt sensor.ebusd_720********** blijven op unavailable staan.
Iemand nog tips?

edit
De logs uitlezen gaat nogal omslachtig (of ik doe iets fout) in HA.
Maar na meerdere keren de addon te starten en logs te refreshen zie ik deze melding

Feb 18 14:52:55 homeassistant addon_2ad9b828_ebusd[454]: 2024-02-18 15:52:55.124 [main error] error reading scan config file vaillant/15.720.csv for ID "72000", SW0122, HW7703: ERR: end of input reached, vaillant/15.720.csv:1: ERR: end of input reached, missing message type/name/pbsb

edit2
Ik ben inmiddels iets verder gekomen.

Ik heb nu toegang tot de docker container in HA van EBUSD.
Hiervoor heb je toegang nodig tot HassOS - https://community.home-as...222-configurator/264109/2
Public key aangemaakt --> https://community.home-assistant.io/t/setting-up-ssh/22691/2
Complete reboot van de HA host.

Toen ingelogd met Putty en onderstaande gevolgd om in de Docker van EbusD te komen
https://community.home-as...-control-heating/352824/2

Hier kun je dan ebusctl commando's runnen.
ebusctl info
Mijn VRC720 heeft een ander ID dan ctlv2. (address 15: slave #2, scanned "MF=Vaillant;ID=72000;SW=0122;HW=7703")
Vervolgens heb ik de 15.ctlv2.csv hernoemd naar 15.72000.csv en EBUSD herstart.
Nu wordt de VRC720 wel al gevonden maar nog niet alle waardes komen binnen

address 08: slave #11, scanned "MF=Vaillant;ID=HMU00;SW=0607;HW=5103", loaded "vaillant/08.hmu.csv"
address 15: slave #2, scanned "MF=Vaillant;ID=72000;SW=0122;HW=7703", loaded "vaillant/15.72000.csv"
address 36: slave #8, ebusd
address 76: slave #9, scanned "MF=Vaillant;ID=VWZIO;SW=0607;HW=5103"

[ Voor 42% gewijzigd door monesj op 18-02-2024 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterJones
monesj schreef op zondag 18 februari 2024 @ 13:43:
[...]
Helaas werkt het half...
EBUSD vind wel iets met HMU (Dat is volgens mij de warmtepomp zelf) Maar verder vind hij niets.
Alle states van de sensors mbt sensor.ebusd_720********** blijven op unavailable staan.
Iemand nog tips?
Ik ben zelf geen home assistant gebruiker dus daar kan ik je niet mee helpen. Wat ik wel weet is dat normaal gesproken niet alle registers die gedefinieerd staan automatisch uitgelezen worden door de ebus daemon. Als je dat actief beinvloedt, ben je dus afhankelijk van welke berichten je devices (thermostaat, warmtepomp etc) 'toevallig' over de bus communiceren. Zelf lees ik de registers waar in ik geinteresseerd ben actief uit, dat kan op verschillende manieren (lees dit forum of de ebus manual online). N.B. alleen langsgekomen en herkende berichten worden via MQTT gedeeld (en zullen vermoedelijk dan pas zichtbaar worden in home assistant).

Zaak is dus om eerst te leren of je ebus daemon correct geconfigureerd is:
1) zorg dat de gescande devices een geladen CSV bestand hebben (zonder geladen CSV zijn het alleen maar hex berichten zonder betekenis)
2) controleren of je waardes kan uitlezen van relevante registers bijv. met "ebusctl read >>>registernaam<<<". N.B. sommige register namen worden gebruikt in meerdere CSV bestanden, en dan moet je specifiek opgeven van welk circuit je de waarde uitgelezen wilt hebben. Probeer eens ReturnTemp, SupplyTemp te lezen.
monesj schreef op zondag 18 februari 2024 @ 13:43:
[...]
address 08: slave #11, scanned "MF=Vaillant;ID=HMU00;SW=0607;HW=5103", loaded "vaillant/08.hmu.csv"
address 15: slave #2, scanned "MF=Vaillant;ID=72000;SW=0122;HW=7703", loaded "vaillant/15.72000.csv"
address 36: slave #8, ebusd
address 76: slave #9, scanned "MF=Vaillant;ID=VWZIO;SW=0607;HW=5103"
Wat betreft stap 1 blijkt al dat er wordt geen CSV bestand geladen voor jou VWZIO, terwijl dat bestand wel bestaat in mijn repository. Laadt je ebus daemon wel de bestanden uit de correcte folder? Of worden ze nog gedownloadt (=default)?

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjzwiers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:24
Ik krijg ook maar niet de configuratie van de "john30/ebusd" naar de nieuwe "--configpath=/config/ebusd-configuration/ebusd-2.1.x/en/vaillant"

Ik draai de file in een docker container en lees vervolgens MQTT uit in Domoticz. Heb de volgende comando gegeven:

docker run -p 8888 john30/ebusd --scanconfig -d ens:192.168.2.99:9999 --mqttport=1883 --mqtthost=192.168.2.71 --configpath=/config/ebusd-configuration/ebusd-2.1.x/en/vaillant

Wat doe it verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flail
PeterJones schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:48:
[...]

Ik heb op het moment geen tijd om uit te zoeken wat er mis ging met de configuratie van John30.
Wat ik wél ook heb uitgevonden is dat het ook met jouw configuratie toch nog haperde, alleen veel minder vaak.

@monesj @NHL19 misschien hebben jullie hier iets aan:
In de logs bleek met enige regelmaat een bus error te ontstaan. Ik vermoed door het opvragen van gegevens aan de Immersion heater. En die heb ik niet, ik heb een losse VWZ AI Plus en geen MEH 97/6. Wat ik met mijn beperkte kennis zie gebeuren is dat er na het opvragen van die gegevens er een seconde of 5 geen verkeer te zien is op de bus. En dan gebeuren er rare dingen die ik op zich niet kan verklaren, zoals Flowtempdesired die ineens naar 40 gaat.
Ik heb alles wat betrekking heeft op de Immersion heater uit 08.hmu.csv gehaald en nu draait het weer stabiel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterJones
Flail schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:14:
[...]
Ik heb op het moment geen tijd om uit te zoeken wat er mis ging met de configuratie van John30.
Wat ik wél ook heb uitgevonden is dat het ook met jouw configuratie toch nog haperde, alleen veel minder vaak.

@monesj @NHL19 misschien hebben jullie hier iets aan:
In de logs bleek met enige regelmaat een bus error te ontstaan. Ik vermoed door het opvragen van gegevens aan de Immersion heater. En die heb ik niet, ik heb een losse VWZ AI Plus en geen MEH 97/6. Wat ik met mijn beperkte kennis zie gebeuren is dat er na het opvragen van die gegevens er een seconde of 5 geen verkeer te zien is op de bus. En dan gebeuren er rare dingen die ik op zich niet kan verklaren, zoals Flowtempdesired die ineens naar 40 gaat.
Ik heb alles wat betrekking heeft op de Immersion heater uit 08.hmu.csv gehaald en nu draait het weer stabiel. :)
Dank voor de delen. Ik ben wel nieuwsgierig wat er dan precies gebeurd, want het is eigenlijk merkwaardig dat als je read-only-registers uit de definitie file verwijderd, dat het systeem stabieler draait.

Zou je wat logs kunnen delen van de momenten waarop je aangeeft dat het misgaat voordat je de desbetreffende registers uit 08.hmu.csv gehaald hebt en ook nadat je die er uitgehaald hebt?

Tegelijkertijd vermoed ik dat deze registers in het HMU devices waarschijnlijk ook nooit gebruikt gaan worden voor de Immersion Heater, deze zit gelook ik immers (vooralsnog) nooit in de warmtepomp, maar altijd in de binnenunit (VWL voor een split, MEH voor een monoblock). Ik zal de desbetreffende registers daarom tot comment (#) promoveren, dan hebben we er ook geen last van. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjzwiers
Wie kan helpen. Ik heb de volgende opdracht gegeven

hjz@debian:~/docker$ docker run -p 8888 john30/ebusd --scanconfig=full -d ens:192.168.2.99:9999 --mqttport=1883 --mqtthost=192.168.2.71 --configpath=/docker/ebusd-configuration/ebusd-2.1.x/en/vaillant/08.hmu.csv

ook zonder de /vaillant/08.hmu.csv geprobeert, zelfde resultaat

Alle files zijn gedownload en de file staan lokaal in de directory /home/hjz/docker/ebusd-configuration/ebusd-2.1.x/en/vaillant/08.hmu.csv. Ik grijg de error "ERR: element not found, last error:"

Wie oh wie

2024-02-26 12:07:19.786 [bus error] device status: transport closed
2024-02-26 12:07:19.786 [bus error] device 192.168.2.99:9999 not available
2024-02-26 12:07:19.787 [main notice] ebusd 23.3.23.3 started with full scan on device: 192.168.2.99:9999, TCP, enhanced
2024-02-26 12:07:19.787 [main error] error reading config files from /ebusd-configuration/ebusd-2.1.x/en/vaillant/: ERR: element not found, last error:
2024-02-26 12:07:19.787 [bus notice] bus started with own address 31/36
2024-02-26 12:07:19.787 [bus notice] device invalid
2024-02-26 12:07:19.788 [mqtt notice] connection established
^C2024-02-26 12:07:23.978 [main notice] SIGINT received
2024-02-26 12:07:29.792 [bus error] device status: transport closed
2024-02-26 12:07:29.792 [bus notice] re-opened 192.168.2.99:9999
2024-02-26 12:07:29.793 [main notice] ebusd stopped

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minitrooper
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:03
--configpath=/docker/ebusd-configuration/ebusd-2.1

versus

lokaal in de directory /home/hjz/docker/ebusd-configuration/ebusd-2.1

?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjzwiers
Het probleem is dat in MQTT ik zie dat elke toevoeging die ik doe in het configpath faalt, vandaar de locale directory.

Ik wil gewoon de frequentie van de pomp, de ventilator enz zien. Ik zie nu bij de hmu LiveMonitorMain maar verder niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-06 15:27
hjzwiers schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:17:
Wie kan helpen. Ik heb de volgende opdracht gegeven

hjz@debian:~/docker$ docker run -p 8888 john30/ebusd --scanconfig=full -d ens:192.168.2.99:9999 --mqttport=1883 --mqtthost=192.168.2.71 --configpath=/docker/ebusd-configuration/ebusd-2.1.x/en/vaillant/08.hmu.csv

ook zonder de /vaillant/08.hmu.csv geprobeert, zelfde resultaat

Alle files zijn gedownload en de file staan lokaal in de directory /home/hjz/docker/ebusd-configuration/ebusd-2.1.x/en/vaillant/08.hmu.csv. Ik grijg de error "ERR: element not found, last error:"

Wie oh wie

2024-02-26 12:07:19.786 [bus error] device status: transport closed
2024-02-26 12:07:19.786 [bus error] device 192.168.2.99:9999 not available
2024-02-26 12:07:19.787 [main notice] ebusd 23.3.23.3 started with full scan on device: 192.168.2.99:9999, TCP, enhanced
2024-02-26 12:07:19.787 [main error] error reading config files from /ebusd-configuration/ebusd-2.1.x/en/vaillant/: ERR: element not found, last error:
2024-02-26 12:07:19.787 [bus notice] bus started with own address 31/36
2024-02-26 12:07:19.787 [bus notice] device invalid
2024-02-26 12:07:19.788 [mqtt notice] connection established
^C2024-02-26 12:07:23.978 [main notice] SIGINT received
2024-02-26 12:07:29.792 [bus error] device status: transport closed
2024-02-26 12:07:29.792 [bus notice] re-opened 192.168.2.99:9999
2024-02-26 12:07:29.793 [main notice] ebusd stopped
Je mist 1 klein detail, je probeert nu een file van je fysieke systeem in docker in te lezen, maar dat gaat niet zomaar. Daarvoor moet je de optie -v meegeven en dan de folder/file. Met -v map je je locale folder/file in docker zegmaar. En je moet de folder opgeven, niet het bestand.

Dus, volgens mij moet je dit draaien:
hjz@debian:~/docker$ docker run -p 8888 -v /docker/ebusd-configuration/ebusd-2.1.x/en:/config john30/ebusd --scanconfig=full -d ens:192.168.2.99:9999 --mqttport=1883 --mqtthost=192.168.2.71 --configpath=/config

Zoiets heb ik ook in ieder geval. Heel misschien moet je even een beetje finetunen met de juiste folder, maar ik denk dat ik hem goed heb voor je. Succes!

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjzwiers
Stom dat je dt nergens kunt vinden!

moest nog even verwijzen naar de root (/home/hjz/docker/......), en toen kreeg ik weer wat ik had lol

Maar ik kan dus nu de config file kiezen! Bedankt!

Ben er nog niets mee opgeschoten maar dat komt nog wel!

[ Voor 46% gewijzigd door hjzwiers op 27-02-2024 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjzwiers
Heb verschillende versies van de configuratie gedraaid (ebusd-2.1.x, latest, ebusd-2.1.x/en/vaillant), maar ik krijg niet de waarden van de compressor te voorschijn.

Is het een idee dat er een tutorial komt?

I draai zelf een AroTherm 75/6 met een VCR720 kamer thermostaat, een VWZ controller en een interface naar internet VR921, zonder een VWZ MEH 97 (vloerverwarming is buffer genoeg)

[ Voor 4% gewijzigd door hjzwiers op 27-02-2024 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:39
Je moet de repository van Peter Jones gebruiken, die werkt veel beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:12
hjzwiers schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:22:
Heb verschillende versies van de configuratie gedraaid (ebusd-2.1.x, latest, ebusd-2.1.x/en/vaillant), maar ik krijg niet de waarden van de compressor te voorschijn.

Is het een idee dat er een tutorial komt?
Ik denk dat de start post van dit topic het beste tutorial is, maar dan aangevuld met:
  • Uitleg van plaats van de configuratie als je ebusd 'gewoon' als service draait, in een docker container of in een Home Assistant add-on
  • Als je het ebus-wifi interface van Daniel Kucera gebruikt: gebruik een usb type C voeding, verwijder de jumper en installeer de nieuwste firmware, die je van zijn github downloadt
  • Gebruik de ebusd configuratie van PeterJones op https://github.com/jonesPD/ebusd-configuration en kopiëer die naar de configuratiemap die ebusd gebruikt.
  • Haal eventueel de 76.vwz*.csv bestanden weg uit de map vaillant/en als je een VRC720 systeemthermostaat gebruikt, want in dat geval komt er niet veel interessante informatie uit
  • Zet een # voor iedere entiteitsregel in 15.ctlv2.csv en 08.hmu.csv (of andere gebruikte configuratiebestanden) die je niet nodig hebt of die niet gebruikt wordt in jouw verwarmingssyteem. Waarom? Nou, ebusd pollt standaard iedere 5 seconden één entiteit en als hij een enorme rij waarden moet doorlopen duurt het een hele tijd voordat iedere entiteit weer aan de beurt is.
  • Hoe kom je erachter welke configuratiebestanden gebruikt worden en welke entiteiten errors opleveren? Start ebusd vanaf de commandline op met de opdracht
    code:
    1

ebusd -f -d enh:10.0.0.30:3335 --configpath=/etc/ebusd/config/en --scanconfig --mqttport=1883 --mqttint=/etc/ebusd/mqtt-hassio.cfg --mqttjson --mqttversion=3.1.1 --latency=120 --accesslevel=* --configlang=en
    , waarbij je de parameters aanpast naar jouw situatie. In de output worden eventuele errors gemeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterJones
basfromasd schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:51:
[...]

Ik denk dat de start post van dit topic het beste tutorial is, maar dan aangevuld met:
  • Uitleg van plaats van de configuratie als je ebusd 'gewoon' als service draait, in een docker container of in een Home Assistant add-on
  • Als je het ebus-wifi interface van Daniel Kucera gebruikt: gebruik een usb type C voeding, verwijder de jumper en installeer de nieuwste firmware, die je van zijn github downloadt
  • Gebruik de ebusd configuratie van PeterJones op https://github.com/jonesPD/ebusd-configuration en kopiëer die naar de configuratiemap die ebusd gebruikt.
  • Haal eventueel de 76.vwz*.csv bestanden weg uit de map vaillant/en als je een VRC720 systeemthermostaat gebruikt, want in dat geval komt er niet veel interessante informatie uit
  • Zet een # voor iedere entiteitsregel in 15.ctlv2.csv en 08.hmu.csv (of andere gebruikte configuratiebestanden) die je niet nodig hebt of die niet gebruikt wordt in jouw verwarmingssyteem. Waarom? Nou, ebusd pollt standaard iedere 5 seconden één entiteit en als hij een enorme rij waarden moet doorlopen duurt het een hele tijd voordat iedere entiteit weer aan de beurt is.
  • Hoe kom je erachter welke configuratiebestanden gebruikt worden en welke entiteiten errors opleveren? Start ebusd vanaf de commandline op met de opdracht
    code:
    1

ebusd -f -d enh:10.0.0.30:3335 --configpath=/etc/ebusd/config/en --scanconfig --mqttport=1883 --mqttint=/etc/ebusd/mqtt-hassio.cfg --mqttjson --mqttversion=3.1.1 --latency=120 --accesslevel=* --configlang=en
    , waarbij je de parameters aanpast naar jouw situatie. In de output worden eventuele errors gemeld.
Dank voor de referentie :)
Volgens mij is dit een goede aanvulling op de openings post maar moeten we - als community - nog wel wat reviewen.
Om dat af te trappen, volgens de ebusd wiki, worden alleen messages met een r0-9 actief gepolled. Alle andere r berichten worden alleen passief gevolgd. Daarom is het volgens mij ook niet nodig definities te verwijderen:
r1"-"r9": poll
When appending a digit 1-9 to the normal "read" type, the master-slave read message will be polled in regular intervals. The appended digit is the polling priority, i.e. messages with priority 1 are polled in each poll cycle, priority 2 messages only in every second poll cycle and so on.
Verder snap ik niet zo goed waarom je de vwz bestanden zou willen weghalen. Misschien voegt de vwzio niet veel toe in een basale aroTherm Plus opstelling, maar in een aroTherm split of Plus met VWL MEH binnenunit zijn er wel relevante registers die het apparaat toevoegd.

Tot slot, het bekijken van het log bestand

code:
1
tail -f /var/log/ebusd.log

Is ook een simpele en effectieve manier om te kijken of dee berichten geïnterpreteerd / herkend worden.

Nogmaals dank voor het suggereren van een openings post verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:01
Ik ga na de informatieve posts hier ook maar eens een poging wagen om de ebusd op mijn 2e PI te draaien want ik krijg de "ghost" automation commando's die de ebusd in HA verstuurd niet weg en als ik de ebusd op read only zet dan vallen er een hele rits aan entiteiten weg.

De automations zijn allemaal verwijderd en ook niet zichtbaar in de automation.yaml en toch blijft er iets om het kwartier een command sturen waardoor de WP pomp naar state 8 gaat en dus uit, na even start die weer op.

Dus staat de ebusd op de HASSIO PI uit en probeer ik de ebusd op de 2e PI aan de gang te krijgen.

Bij het configeren van de service loop ik tegen een exit code aan waar ik ook na zoeken geen raad mee weet, heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?
X@server:/etc/ebusd/config $ sudo systemctl enable ebusd
Synchronizing state of ebusd.service with SysV service script with /lib/systemd/systemd-sysv-install.
Executing: /lib/systemd/systemd-sysv-install enable ebusd
Created symlink /etc/systemd/system/multi-user.target.wants/ebusd.service → /lib/systemd/system/ebusd.service.
X@server:/etc/ebusd/config $ sudo systemctl start ebusd
Job for ebusd.service failed because the control process exited with error code.
See "systemctl status ebusd.service" and "journalctl -xe" for details.

X@server:/etc/ebusd/config $ sudo systemctl status ebusd
● ebusd.service - ebusd, the daemon for communication with eBUS heating systems.
Loaded: loaded (/lib/systemd/system/ebusd.service; enabled; vendor preset: enabled)
Active: activating (auto-restart) (Result: exit-code) since Tue 2024-02-27 21:29:39 GMT; 23s ago
Process: 12037 ExecStart=/usr/bin/ebusd $EBUSD_OPTS (code=exited, status=22)
CPU: 38ms
Exit code 22?

<edit>

Het vreemde is wel dat de MQTT blijkbaar wel status messages ontvangt en de ebus adapter wel een connected ebusd ziet:

Hostname: ebus-bbd2d4
Up time: 14
Free heap: 112916
ebusd connected: yes
eBUS signal: acquired

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBjJATmv08yQDk1XH6crwrOiMFM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dedOGVVmi0SlwisMDf7Y1kmw.png?f=fotoalbum_large

De scan topics zijn van het handmatig aftrappen van de ebusd op de commandline.

*geef niet op modus*

Blijkbaar draait de deamon wel, maar dan nu probleem 2 waar ik ook met de post van hier boven niet uit kom.

De /etc/default/ebusd:

pi@server:/etc/default $ cat ebusd
# /etc/default/ebusd:
# config file for ebusd service.

# Options to pass to ebusd (run "ebusd -?" for more info):
EBUSD_OPTS="--scanconfig=full -d=ens:192.168.0.20:9999 --mqtthost=192.168.0.3 --mqttport=1883 --mqttuser=mqtt --mqttpass=pwd1 --configpath=/etc/ebusd/config"

Als ik de deamon gewoon vanaf de commandline run zie ik deze errors voorbij komen:

2024-02-27 22:26:59.378 [main error] error reading config files from /etc/ebusd/: ERR: element not found, last error: 15.700.csv:7: ERR: element not found, field type TEMPV in field 1

Ik heb naar beste geweten de 08 15 76 files (f6 kon ik niet vinden) uit de lijst op https://github.com/jonesP...r/ebusd-2.1.x/en/vaillant gehaald en deze in diverse folders (ook /home/pi/ebusd) geprobeerd, maar laden doet ie niet.

[ Voor 31% gewijzigd door maarten_NL op 27-02-2024 23:34 ]

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjzwiers
Is al opgelost

[ Voor 98% gewijzigd door hjzwiers op 28-02-2024 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Ik ben weer verder aan het klooien en ik denk dat ik de error van de deamon wel op heb kunnen lossen door de configpath toch naar de config.ebusd.eu server te laten verwijzen.

In de topics begint nu wat data binnen te lopen maar ik mis toch nog een rits entiteiten die in de HA add-on wel in het topic beschikbaar waren, dus toch nog eens kijken hoe ik die lokale csv files aan de gang kan krijgen.

Wat mij nog wel verbaasd is dat ik na het verwijderen van de ebusd add-on, bij een reboot van HA (na update) alsnog een error krijg van de ebusd add-on:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FywKTb-UCDYMrubjaouRmvU9l8w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UuBzOcTlwu07cZRWmb0x3v1i.png?f=fotoalbum_large

Ik heb achteraf gezien de verkeerde keuze gemaakt om het supervised/jailed HASSIO te installeren, ik zit over te denken om een clean install en dan gewoon RaspberyPI OS met de HA core.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Nou de config files heb ik aan de gang.

Je moet de _template/broadcast/memory.csv files in /etc/ebusd zetten, dan de folder vaillant aanmaken en daar de benodigde files in zetten.

Nu de /var/log/ebusd.log napluizen en alle errors uit de csv files poetsen.

Ik weet niet of ik er goed aan doe maar bijv:

2024-02-28 20:26:18.861 [main error] error reading templates in vaillant: ERR: element not found, last error: vaillant/_templates.csv:46: ERR: element not found, field type TEMP in field 0

Om die error weg te krijgen heb ik de _templates.csv file aangevuld met:

temp,EXP,,°C,temperature

Dit lijkt nu opgelost maar zo staan er nog meer errors in de log:

2024-02-28 20:26:18.862 [main error] error reading scan config file vaillant/08.hmu.csv for ID "hmu00", SW0902, HW5103: ERR: element not found, vaillant/08.hmu.csv:3: ERR: element not found, field type ENERGY in field 1

2024-02-28 20:28:31.384 [main error] error reading common config file vaillant/broadcast.csv: ERR: element not found, vaillant/broadcast.csv:5: ERR: element not found, field type TEMP2 in field 0

08
2024-02-28 20:28:31.396 [main error] error executing instructions: ERR: element not found, last error: error including "vaillant/hcmode.inc" for "08": ERR: element not found vaillant/hcmode.inc:4: ERR: element not found, field type BTIME in field 0, included "vaillant/errors.inc" for "08"

en zo ook heel veel recieved unknown:

2024-02-28 20:38:25.179 [update notice] received unknown MS cmd: 0376b51206130010000006 / 0200ff
2024-02-28 20:38:25.374 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b507020900 / 02c403
2024-02-28 20:38:25.637 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b5110100 / 096b0110000000000000
2024-02-28 20:38:25.854 [update notice] received unknown BC cmd: 10feb5160301b507
2024-02-28 20:38:26.083 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b512020064 / 00
2024-02-28 20:38:26.315 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b5120204ff / 00
2024-02-28 20:38:26.544 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b513020528 / 0101
2024-02-28 20:38:26.770 [update notice] received unknown BC cmd: 10feb510020601

Het is geen plug-n-n play zeg maar 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basfromasd
maarten_NL schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:35:
De automations zijn allemaal verwijderd en ook niet zichtbaar in de automation.yaml en toch blijft er iets om het kwartier een command sturen waardoor de WP pomp naar state 8 gaat en dus uit, na even start die weer op.

Dus staat de ebusd op de HASSIO PI uit en probeer ik de ebusd op de 2e PI aan de gang te krijgen.
Dit had ik ook nadat ik Ebusd (versie 23.3.23.3) had geïnstalleerd met ebusd-configuratie uit de github repository van john30. Zo te zien heeft dat gedrag niet met Home Assistant te maken. Na dagenlang proberen en lezen in wiki's en dit topic heb ik de complete ebusd configuratie uit de github repo van PeterJones gebruikt inclusief includes, templates, etc. en krijg ik die storing niet meer. Status 8 betekent overigens Standby en zou op moeten treden als er geen behoefte aan verwarming is. Bijvoorbeeld als de buitentemperatuur boven de ingestelde grens is.
Hier zie je het beschreven gedrag vanaf 17:30 optreden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ZG6SnwU1gJaas74bhjwWeOFZDM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ldiEddyNJZ79irVZGzelLZCy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door basfromasd op 29-02-2024 01:51 . Reden: grafiek toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basfromasd
PeterJones schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:50:
Volgens mij is dit een goede aanvulling op de openings post maar moeten we - als community - nog wel wat reviewen.
Om dat af te trappen, volgens de ebusd wiki, worden alleen messages met een r0-9 actief gepolled. Alle andere r berichten worden alleen passief gevolgd. Daarom is het volgens mij ook niet nodig definities te verwijderen:

[...]

Verder snap ik niet zo goed waarom je de vwz bestanden zou willen weghalen. Misschien voegt de vwzio niet veel toe in een basale aroTherm Plus opstelling, maar in een aroTherm split of Plus met VWL MEH binnenunit zijn er wel relevante registers die het apparaat toevoegd.
[...]
Klopt inderdaad! Hieraan kun je zien dat ik ook behoefte heb aan een tutorial. :)
Als het gebruik van r0-9 kan voorkomen dat het updatetempo van relatief dynamische entiteiten zoals compressorfrequentie vertraagd wordt door nogal statische gegevens als Hc1MaxHeatingFlowTempDesired, en door niet-gebruikte entiteiten, is er geen reden om 76.vwzio.csv uit te sluiten of definities te verwijderen.
Ik heb nog niet geprobeerd om r1-9 toe te passen.

• maarten_NL
basfromasd schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 01:29:
[...]

Dit had ik ook nadat ik Ebusd (versie 23.3.23.3) had geïnstalleerd met ebusd-configuratie uit de github repository van john30. Zo te zien heeft dat gedrag niet met Home Assistant te maken. Na dagenlang proberen en lezen in wiki's en dit topic heb ik de complete ebusd configuratie uit de github repo van PeterJones gebruikt inclusief includes, templates, etc. en krijg ik die storing niet meer. Status 8 betekent overigens Standby en zou op moeten treden als er geen behoefte aan verwarming is. Bijvoorbeeld als de buitentemperatuur boven de ingestelde grens is.
[Afbeelding]
Aha, het gedrag viel mij precies de dag nadat ik een automation had gemaakt om een soort van load balancing te bouwen dmv de status maar OFF te zetten maar daar luisterde de WP niet naar dus ik had alles op disabled gezet en de volgende dag zag ik ineens een zaagtand :?

Waar ligt het dan aan want na de HA ebusd addon read only instelling was het gedrag weg, ook nu met de ebus deamon op de andere PI is het gedrag niet terug gekomen?

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:29
Zijn er nog mensen die problemen hebben met hun Vaillant systeem na deze week wat updates te draaien binnen Home Assistant?

Dit heb ik sinds gisteren voor nadat ik HA en HAOS geupdate heb. Volgens mij ben ik niet aan ebusd geweest en mijn ebusd module heeft geen firmware update gehad sinds ik die geinstalleerd heb. Ze hangt er al een jaar aan zonder problemen.

Hier een gedetaileerde beschrijving van het probleem:
Broodro0ster in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
Broodro0ster schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:36:
Zijn er nog mensen die problemen hebben met hun Vaillant systeem na deze week wat updates te draaien binnen Home Assistant?

Dit heb ik sinds gisteren voor nadat ik HA en HAOS geupdate heb. Volgens mij ben ik niet aan ebusd geweest en mijn ebusd module heeft geen firmware update gehad sinds ik die geinstalleerd heb. Ze hangt er al een jaar aan zonder problemen.

Hier een gedetaileerde beschrijving van het probleem:
Broodro0ster in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Zie de reactie van @basfromasd en mijn antwoord hier boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flail
@Broodro0ster ja, er zijn er een aantal meer, al weet ik niet of updates ook de veroorzaker waren.
Ik heb het zelf kunnen oplossen door de configuratie van JonesPD in te laden in plaats van die van John30.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Broodro0ster
Flail schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 19:15:
@Broodro0ster ja, er zijn er een aantal meer, al weet ik niet of updates ook de veroorzaker waren.
Ik heb het zelf kunnen oplossen door de configuratie van JonesPD in te laden in plaats van die van John30.
Juist ja, nu valt mijn euro denk ik...
Ik gebruik de default config en die wordt via een URL opgehaald. De update heeft er wellicht niks mee te maken, maar na een update moet ik altijd mijn ebus en mqtt addon even herstarten of er komt geen data meer binnen. Wellicht heeft John30 de default config aangepast waardoor ik die ook gekregen heb.

Bedankt Maarten en Flail. Na het weekend ga ik het even bekijken.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
basfromasd schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 01:29:
[...]

[Afbeelding]
Wat bedoel je precies met de includes? Ik heb nu zijn templates hier gedownload (https://github.com/jonesPD/ebusd-configuration) en het config path ingesteld zodat die files gebruikt worden.
Zijn er nog andere wijzigingen die je hebt aangebracht? Voorlopig lijkt alles wel goed te werken. De verwarming draait niet door de zon, maar ik heb wel even een manuele SSW run getriggered via de addon en de compressor slaat nu niet meer elke 15min af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:31
Hey allemaal!

Ik heb een Vaillant FlexoTherm VFW 87/4 icm een multiMATIC VRC 700 thermostaat en zou graag mijn warmtepomp koppelen aan HA.

Onze boiler is een indirecte Vaillant uniSTOR VIH RW 300/3 BR.

Ik zag deze module: https://www.elecrow.com/e...-adapter-module-v5-2.html

Wat heb ik (naast deze module) nog nodig om mijn warmtepomp (en wanneer het warm sanitair water gemaakt mag worden) te kunnen controleren in HA? Ik was eerst aan het kijken naar de sensoNET VR 921, maar dat ding is duur en lijkt me ook niet echt nodig?

[ Voor 15% gewijzigd door dotcom87 op 04-03-2024 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWS-Megane
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06-06 08:33
hjzwiers schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 11:22:
Ik krijg ook maar niet de configuratie van de "john30/ebusd" naar de nieuwe "--configpath=/config/ebusd-configuration/ebusd-2.1.x/en/vaillant"

Ik draai de file in een docker container en lees vervolgens MQTT uit in Domoticz. Heb de volgende comando gegeven:

docker run -p 8888 john30/ebusd --scanconfig -d ens:192.168.2.99:9999 --mqttport=1883 --mqtthost=192.168.2.71 --configpath=/config/ebusd-configuration/ebusd-2.1.x/en/vaillant

Wat doe it verkeerd?
Heb je het configpath wel gemount in docker?
Voorbeeld compose:
---
version: "3.8"

services:
ebusd:
image: john30/ebusd:latest
network_mode: host
environment:
- EBUSD_SCANCONFIG=
- EBUSD_MQTTHOST=192.168.0.241
- EBUSD_MQTTPORT=1883
- EBUSD_DEVICE=enh:192.168.0.185:3335
- EBUSD_PORT=8888
- EBUSD_HTTPPORT=8889
- EBUSD_MQTTINT=/ebus/mqtt/conf/mqtt-hassio.cfg
- EBUSD_MQTTVERBOSE=
- EBUSD_MQTTLOG=
- EBUSD_MQTTVAR=filter-direction=r|u|^w
- EBUSD_CONFIGPATH=/ebus/cfg
- EBUSD_LOGFILE=FILE
- EBUSD_LOGRAWDATA=
- EBUSD_ACCESSLEVEL=*
- EBUSD_POLLINTERVAL=1
- EBUSD_MQTTJSON=short
volumes:
- /volume1/docker/homeassist/ebusd/conf/mqtt:/ebus/mqtt/conf
- /volume1/docker/homeassist/ebusd/log/:/var/log/
- /volume1/SSD/ebusd/jonesPD/ebusd-configuration/ebusd-2.1.x/en/:/ebus/cfg

restart: always

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basfromasd
Broodro0ster schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:05:
[...]

Wat bedoel je precies met de includes? Ik heb nu zijn templates hier gedownload (https://github.com/jonesPD/ebusd-configuration) en het config path ingesteld zodat die files gebruikt worden.
In de configuratiebestanden, zoals 08.hmu.csv staan verwijzingen naar andere files die gebruikt worden. Die verwijzijng staat op een regel beginnend met !include. Voorbeeld:
code:
1
2
!include,hcmode.inc,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
!include,errors.inc,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Dat verwijst naar bestanden hcmode.inc en errors.inc in dezelfde map als die waarin 08.mu.csv zelf staat (map en/vaillant).
Je hebt alles gedownload, waardoor je die include-files ook hebt, dus dat is in orde.
Zijn er nog andere wijzigingen die je hebt aangebracht?
Ik heb zelf een flink aantal entiteiten in de configuratiebestanden uitgesloten door een # voor de regel te zetten, maar dat is voor de goede werking niet noodzakelijk. Zie discussie met @PeterJones hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
dotcom87 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:04:

Wat heb ik (naast deze module) nog nodig om mijn warmtepomp (en wanneer het warm sanitair water gemaakt mag worden) te kunnen controleren in HA? Ik was eerst aan het kijken naar de sensoNET VR 921, maar dat ding is duur en lijkt me ook niet echt nodig?
Je hebt nog een usb type C voeding nodig voor deze module. Voor de rest de ebusd software zoals beschreven in de topic start, met aanpassingen aan de configuratie zoals besproken in de afgelopen week in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjzwiers
Wie heeft een table voor de codes die in de hmu file staan:

Status01=28.0;26.0;;;on uitgande water 28; retor water 26;;;on: wat staat er aan?
State=1;358;193;8 wat zijn deze codes, de eerste betreft de compressor, overige?

Ik heb overaal gezocht, kan niets vinden (heb een Arotherm 75/6)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
basfromasd schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:54:
[...]

Je hebt nog een usb type C voeding nodig voor deze module. Voor de rest de ebusd software zoals beschreven in de topic start, met aanpassingen aan de configuratie zoals besproken in de afgelopen week in dit topic.
Top, bedankt! Heb de module besteld! Volgens de omschrijving van de module heb je genoeg aan de ebus draden zonder extra voeding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basfromasd
dotcom87 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:44:
[...]

Volgens de omschrijving van de module heb je genoeg aan de ebus draden zonder extra voeding?
Probeer maar of het gaat en als je communicatiestoringen krijgt zodra ebusd met de module gaat communiceren kun je alsnog een voeding aansluiten (en de vcc-ebus jumper eraf halen). Misschien heb je geluk hoor.

[ Voor 5% gewijzigd door basfromasd op 05-03-2024 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
basfromasd schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:54:
[...]

Ik ben echt nog een leek met ebusd (enkel esphome ervaring als het op esp32 etc aankomt), maar is er dan bijvoorbeeld voor mijn Vaillant FlexoTherm VFW 87/4 al ergens iets beschikbaar wat ik kan gebruiken? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdm
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 05-06-2024
Hallo allen,

Nieuw met ebusd, en ook nieuw op Tweakers, dus ik hoop dat ik dit op de juiste plaats vraag.

Ik heb een ebusd V5 adapter geïnstalleerd, en ben tot op het punt dat eigenlijk alles werkt: ik kan met ebusdctl de meeste waarden opvragen van mijn Vaillant thermostaat, ketel en buitenvoeler. Ik heb ook de http optie aangezet, en met een browser krijg ik netjes een json overzicht van alle waarden.

Maar nu wil ik met die json output graag een simpele html pagina maken om sommige waarden netjes te tonen voor leken, in plaats van in een json structuur.
En dat blijkt minder eenvoudig dan gedacht.

Wat wel lukt is de json output manueel bewaren in een lokaal bestand, en dan inlezen in javascript (via de fetch api). Maar ik wil natuurlijk live data zien, dus ik wil de json waarden rechtstreeks van de url (in mijn geval http://localhost:8889/data) betrekken.
Hierbij loop ik tegen de "same origing policy" aan: een webpagina kan alleen javascript gegevens van een andere pagina laden als die van dezelfde domeinnaam en ook van dezelfde poort komen. Dat laatste is het knelpunt: de http poort van ebusd staat op 8889, en een gewone webpagina gaat via poort 80.
Heb al een paar zaken geprobeerd, zoals:
- http poort van ebusd ook op 80 zetten, via startup opties. Helaas werkt het dan niet meer, vermoedelijk omdat apache op mijn raspberry ook al naar poort 80 luistert. Dan heeft het ook geen zin om een virtual host te maken die naar poort 8889 luistert, want dan krijg ik op die poort hetzelfde probleem.

- Ergens zou de http output van ebusd moeten te vinden zijn in een lokale folder, van waaruit ze naar poort 8889 "geserveerd" wordt. Je kan die folder in principe zelfs instellen (met --htmlpath), standaard zou hij staan op /var/ebusd/html. Die folder lijkt echter niet te bestaan op mijn Rpi. Ik vind wel een folder /etc/ebusd/html, maar daar staan enkel een drietal cfg bestandjes. Ook wijzigen naar een andere folder levert niets op dat kan ingelezen worden.

Een dergelijk probleem kan je normaal aanpakken via CORS, door de server een header te laten sturen die je wel toelaat om gegevens van op een aangegeven extern domein op te vragen. Maar ik zie niet hoe ik de http headers die ebusd stuurt kan aanpassen ....

Iemand een suggestie voor deze ogenschijnlijk simpele opdracht: de ebusd waarden tonen in een simpele html pagina, via javascript?

Alvast bedankt,

Marc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Mvdm
Wellicht dat de default ebusd http folder niet bestaat maar dat het wel werkt als je die aanmaakt, dan gebruik je ebusd als webserver. Zou ik persoonlijk niet doen, maar zolang het niet aan het grote boze internet hangt wel OK denk ik.

Het kanon dat altijd werkend gemaakt kan worden is een reverse proxy zodat de data uit ebusd ook beschikbaar is op dezelfde origin als de pagina in apache. Je kan dan ook fatsoenlijke authentication en https regelen.
A reverse proxy (or gateway) appears to the client just like an ordinary web server. No special configuration on the client is necessary. The client makes ordinary requests for content in the namespace of the reverse proxy. The reverse proxy then decides where to send those requests and returns the content as if it were itself the origin.
Apache heeft daar geloof ik wel een module voor https://httpd.apache.org/docs/2.2/mod/mod_proxy.html maar er is ook gespecialiseerde software voor.

[ Voor 34% gewijzigd door Proton_ op 06-03-2024 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdm
Ok, bedankt voor de tip, die zaken zoek ik even uit.
Had al een folder aangemaakt, maar daar gebeurde tot nu toe ook niets.

En in elk geval zit dit alles op het lokale netwerk, niet openbaar.

Beste groeten van Marc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdm
@Proton_

Hmm /var/ebusd/html aangemaakt (voorlopig zelfs met maximale rechten), en ook opgegeven als --htmlpath in opstartopties. Als ik de pagina localhost:8889/data opvraag met de browser krijg ik ze ook, maar in die folder is niets te zien. Dus als iemand mij kan zeggen waar ik de html files die ebusd serveert lokaal kan vinden hoor ik het graag.

Beste groeten van Marc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdm
en ja heb opgestart na de wijzigingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Mvdm Ik zou verwachten dat http://localhost:8889/ de index.html laat zien.

https://github.com/john30/ebusd/issues/131 en https://github.com/john30/ebusd/wiki/3.2.-HTTP-client zijn alle documentatie die ik kan vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdm
@Proton_

Dankje, de docs had ik gelezen.

Heb ondertussen hele ssd schijf afgezocht op index.h* en ook *.json bestanden, maar geen enkele die van ebusd kan afkomstig zijn (wat ik snel kan zien, oa aan de bestandsdatum).

Beste groeten van Marc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernoken
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-06 17:10
Hoi, vraagje voor mijn installatie...

Ik heb ebusd goed werkende op mijn homeassistant setup via de ebusd add-on (https://github.com/LukasGrebe/ha-addons)

Omdat mijn systeem een hybride is (warmtepomp & gasketel) kan ik mijn gasketel die achter een ebus scheiding zit (VR32 ?) niet uitlezen.

Nu werd er mij aangeraden een tweede ebusd adapter dan aan mijn gasketel te hangen zodat ik die apart kan uitlezen...

Er is eindelijk een tweede ebusd V5 adapter onderweg, maar hoe configureer je dan de ebusd add-on in home assistant dat hij naar beide adapters kijkt ???

Enig idee ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdm
@Proton_ (vervolg http same origin probleem)

Ondertussen is me duidelijk geworden dat ik het concept "ebusd serveert bestanden uit de --htmlpath folder" verkeerdelijk begrepen heb als "ebusd genereert zelf die bestanden en zet ze in die folder om ze dan te serveren". Echter, je moet inderdaad zelf die folder aanmaken, en wat jij er dan zelf in zet wordt inderdaad als pagina aangeboden. Tenminste als de extensie van de bestandsnaam .html is, want iets anders (vb. .htm) werkt niet. Duurde even voor ik ook dat door had.
Je kan nu wel vanuit je zelfgemaakt html bestand de json output gebruiken, vermits beide nu wel van dezelfde host en poort kunnen komen. Helaas gaat het maar goed zolang je browser van op localhost de pagina opvraagt, van op een ander ip adres lopen we opnieuw tegen de Same Origin Policy aan.

Het blijkt ook dat de json output verre van volledig is, er zijn heel wat messages die ik wel via ebusctl kan opvragen maar die niet in de json zitten. Dus ik ga de --htmlpath optie laten voor wat ze is , en me verder concentreren op de command client en er bash scripts voor maken.

Beste groeten van Marc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Infernoken
Je kunt 2x ebusd starten, beide met een ander pad voor de adapter. Dat is immers een commandline parameter die in de servicedefinitie staat.
Of HA dat gaat snappen... waarschijnlijk niet. Als het via mqtt loopt misschien wel? Beide services publishen dan naar dezelfde queue?

@Mvdm Vanaf een ander ip zou het ook moeten werken, als je in de javascript relatieve urls gebruikt om de json binnen te halen.

Anders misschien toch het reverse proxy pad volgen voor Apache. Ik weet genoeg van Apache om gevaarlijk te zijn maar te weinig om te adviseren :)

[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 11-03-2024 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdm
@Proton_

Bedankt, maar ik ga een andere weg volgen: de benodigde messages via bash script met ebusctl opvragen en in variabelen opslaan (via pipe) . Vervolgens die variabelen gebruiken in een scriptje om de pagina te genereren, en gewoon zoals andere pagina's door Apache laten opleveren. Toch bedankt voor je hulp,

Beste groeten van Marc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Infernoken
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-06 17:10
Proton_ schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:41:
@Infernoken
Je kunt 2x ebusd starten, beide met een ander pad voor de adapter. Dat is immers een commandline parameter die in de servicedefinitie staat.
Of HA dat gaat snappen... waarschijnlijk niet. Als het via mqtt loopt misschien wel? Beide services publishen dan naar dezelfde queue?
Heb een andere oplossing voor het probleem met de VR32 ebus scheiding, door discussie op GitHub Ebusd forum van John30 (https://github.com/john30/ebusd/discussions/1223)

Komt hier op neer:
It basically involves -
  • Cloning config files locally
  • Ensuring you use --latency=100000
  • Establishing which address your VR32 presents itself to the network on (as slave) - this generally seems to be 18, 38 or 78 but YMMV
  • Finding an appropriate bai.inc file for your boiler - you can start with bai308523.inc (unless manually reading through 08.bai.csv suggests a better fit)
  • Rename (or symlink) this so you have a [Address].V32.csv file
Ebusd should find and use this on auto scan

In mijn geval zag ik de V32 op adress 18, dus ik hernoemde de bai308523.inc naar 18.V32.csv en ik kreeg via MQTT data binnen !!!

Latency werd toegevoegd in de Home Assistant add-on via de Custom Command Line Options...

Iets minder leuk... Heb nu net een tweede EBUSD adapter onderweg... Dan maar eens kijken om die op een andere manier in te zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdm
Ok, zo gezegd zo gedaan, en daar zit ik al met een volgend probleem.

ebusctl commando's werken perfect manueel, vb

/usr/bin/ebusctl read -f -c bai Flame

geeft netjes on or off als output, en dat geraakt via een pipe ook vlot in een tekstbestandje.

Maar als ik hetzelfde doe via cron, komt er geen output (ook niet via pipe naar bestand).

Ik heb gaandeweg ontdekt dat specifiek de -f en de -m opties (om de bus geforceerd uit te lezen) het probleem zijn.
Het volgende werkt vb. wel nog via cron:

/usr/bin/ebusctl read -c bai Flame

Ook toevoeging van meer opties werkt: -v, -n zijn geen probleem, zelfs niet tegelijk.
Zolang het maar geen -f of -m is, ook al werken die manueel wel goed.
Blijkbaar is het starten van het subproces om de bus uit te lezen een probleem via cron.

Iemand een idee hoe dit wel kan?

Beste groeten van Marc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Op de HA ebusd kreeg ik last van het start/stop gedrag dus toen heb ik de ebusd daar naar read-only gezet, door het read-only zetten vallen er een hoop entiteiten af dus ik dacht het probleem te verhelpen door de ebusd op een 2e raspberry te zetten en dan vanuit daar HA via de MQTT te voeden.

Gisteren ben ik dus weer verder gegaan aan de "migratie" van ebusd van de Raspberry waar HA op draait naar een 2e raspberry. er was ook een nieuwe ebusd FW beschikbaar dus die 20240310 versie er gelijk maar op geflasht.

Na wat geconfigureer en een hele hoop regels in de csv mbt de HC2 en 3 uitgecomment een goede scan gemaakt. Het was al laat dus ik dacht laten we de entiteiten over de nacht lekker vullen dan kunnen we morgen data gaan verzamelen.

Wat ik op de Home circuit 0 state (volgens mij de pomp) zie werd ik niet zo blij van, weer elke 10-20min een status wijziging :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8KPQVp7RU0GbPoGZ67db9wS77OU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wSkQIMCQ4oMZpbq91PHFdf7y.png?f=user_large

de WP heeft vannacht niet gedraaid wat ook terug te zien is in de pump en compressor starts:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8S8CBYQkIsIBooQ9YprlAbm7shg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2dXyZudSI9zmL23PGnHN0ddv.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfxDHf7oqxQCqg0TvaR1q4rSjwU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/w4xgJEh02rChHoQONS6SXUUg.png?f=user_large

Het vervelende begint dan wanneer er wel warmtevraag is en dan heb je in een kwartier 3 pop/en compressor starts, dan tikt de ebusd dus de warmtepomp elke keer uit, screenshot van het stroomverbruik op de P1:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q_2s4B0aXv8Ehg5H5U-zWIiuhu0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jaihjW8OUBJx47mUNeW85aB5.png?f=user_large

En het gedrag zie je ook terug in de Ta:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9p3kCl1oP2FD1tXq45i-fiU2Ik4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HG5hgpzfY0JW5VG6Ywgwb1y1.png?f=user_large

Ik heb de warmtevraag maar weer even gestopt om uit te zoeken waar het nu aan ligt, ik zit nu terug op de Build: 20231223 waarmee ik de ebusd interface heb ontvangen en het gedrag in den beginne niet mee op trad. Maar as we speak is er weer een wisseling van status:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6KAqEtOib7A8tUZ2WHYNvTEfvI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VQjqEuDy6K4itklR9D8qm4ZT.png?f=user_large

Heeft iemand een idee waar ik dit nu in moet gaan zoeken? De ebus log van vandaag:

https://drive.google.com/...Xcxu1lcA/view?usp=sharing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterJones
Bij anderen eerder gebleken is dat met de repo van john30 voor de CSV files dit gedrag vaker voorkomt. Als je mijn repo gebruikt voor de CSV files heb je blijkbaar dat gedrag niet. Echter ik gebruik zelf geen HA en ook de repo van john30 niet, dus kan niet spreken uit persoonlijke ervaring.

Mijn repo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
@maarten_NL De default config files worden via het web opgehaald. Zonder iets te updaten had ik er opeens ook last van. Toevallig na een herstart van HA waarbij de add-on opnieuw de config files ging downloaden en dus een nieuwere versie binnenhaalde waarin de bug zit.
Ik heb nu manueel de files van PeterJones afgehaald en nu draait het terug sinds 2 weken als een zonnetje, dus ik zou je aanraden dat ook te doen.
Het heeft verder niks met de build van de addon of iets anders te maken. Het heeft puur te maken met de default config files. Je zou ook uit de officiele repo een oudere versie van de config files kunnen downloaden maar die van PeterJones zijn geschikter als je een warmtepomp hebt. Succes er mee!

[ Voor 26% gewijzigd door Broodro0ster op 15-03-2024 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
PeterJones schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:11:
Bij anderen eerder gebleken is dat met de repo van john30 voor de CSV files dit gedrag vaker voorkomt. Als je mijn repo gebruikt voor de CSV files heb je blijkbaar dat gedrag niet. Echter ik gebruik zelf geen HA en ook de repo van john30 niet, dus kan niet spreken uit persoonlijke ervaring.

Mijn repo
Jouw pad ben ik eerder vanavond al ingeslagen maar daar krijg ik (voor mij onverklaarbare) errors in de log.

Na eerdere scans heb ik volgens mij nodig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IL-t3zWHDLyaVPv1I2ntZ6XPpyw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eOrN7LsyCs7IjjtHTtgcE2pa.png?f=user_large

Die bestanden staan in de /etc/ebusd/vaillant folder. in de /etc/ebusd heb ik de_template broadcast en memory.csv van jouw repo in gezet.

Vervolgens de service weer gestart met deze config:

EBUSD_OPTS="--scanconfig -d ens:192.168.0.20:9999 --mqtthost=192.168.0.3 --mqttport=1883 --mqttuser=mqtt --mqttpass=pwd1 --configpath=/etc/ebusd --mqttint=/etc/ebusd/mqtt-hassio.cfg --mqttjson"

Het stukje log:
2024-03-15 17:48:50.045 [bus notice] scan 08: ;Vaillant;HMU00;0902;5103
2024-03-15 17:48:50.045 [update notice] store 08 ident: done
2024-03-15 17:48:50.045 [update notice] sent scan-read scan.08 QQ=31: Vaillant;HMU00;0902;5103
2024-03-15 17:48:50.045 [bus notice] scan 08: ;Vaillant;HMU00;0902;5103
2024-03-15 17:48:50.050 [main error] error reading scan config file vaillant/08.hmu.csv for ID "hmu00", SW0902, HW5103: ERR: element not found, vaillant/08.hmu.csv:25: ERR: element not found, field type SCODE in field 1
2024-03-15 17:48:50.050 [main error] scan config 08: ERR: element not found
2024-03-15 17:48:50.547 [update notice] received unknown MS cmd: 7108b5110107 / 0a007c00c0002700000000
2024-03-15 17:48:50.635 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b5110101 / 092e290080ffff0000ff
2024-03-15 17:48:50.905 [update notice] received unknown MS cmd: 1076b5110101 / 09ffff0080ff880000ff
2024-03-15 17:48:51.175 [update notice] received unknown MS cmd: 1076b512030f0001 / 074004000080ff00
2024-03-15 17:48:51.436 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b51009000000ffffff070000 / 0101
2024-03-15 17:48:51.697 [update notice] received unknown MS cmd: 1076b51009000000ffffff010000 / 0101
2024-03-15 17:48:52.275 [bus notice] scan 15: ;Vaillant;BASV3;0760;7304
2024-03-15 17:48:52.275 [update notice] store 15 ident: done
2024-03-15 17:48:52.275 [update notice] sent scan-read scan.15 QQ=31: Vaillant;BASV3;0760;7304
2024-03-15 17:48:52.275 [bus notice] scan 15: ;Vaillant;BASV3;0760;7304
2024-03-15 17:48:52.276 [main error] error reading scan config file vaillant/15.basv.csv for ID "basv3", SW0760, HW7304: ERR: end of input reached, vaillant/15.basv.csv:1: ERR: end of input reached, missing message type/name/pbsb
2024-03-15 17:48:52.276 [main error] scan config 15: ERR: end of input reached
2024-03-15 17:48:52.982 [update notice] received unknown MS cmd: 0376b5120613000d000006 / 0200ff
2024-03-15 17:48:54.005 [update notice] received unknown MS cmd: 7108b5110107 / 0a007c00c0002700000000
2024-03-15 17:48:54.535 [bus notice] scan 76: ;Vaillant;VWZIO;0202;0103
2024-03-15 17:48:54.535 [update notice] store 76 ident: done
2024-03-15 17:48:54.535 [update notice] sent scan-read scan.76 QQ=31: Vaillant;VWZIO;0202;0103
2024-03-15 17:48:54.535 [bus notice] scan 76: ;Vaillant;VWZIO;0202;0103
2024-03-15 17:48:54.536 [main error] error reading scan config file vaillant/76.vwzio.csv for ID "vwzio", SW0202, HW0103: ERR: end of input reached, vaillant/76.vwzio.csv:1: ERR: end of input reached, missing message type/name/pbsb
2024-03-15 17:48:54.536 [main error] scan config 76: ERR: end of input reached
2024-03-15 17:48:56.815 [bus notice] scan f6: ;Vaillant;NETX2;4034;5703
2024-03-15 17:48:56.815 [update notice] store f6 ident: done
2024-03-15 17:48:56.815 [update notice] sent scan-read scan.f6 QQ=31: Vaillant;NETX2;4034;5703
2024-03-15 17:48:56.815 [bus notice] scan f6: ;Vaillant;NETX2;4034;5703
2024-03-15 17:48:56.815 [main error] unable to load scan config f6: no file from vaillant with prefix f6 found
Heb jij een verklaring voor de error reading scan config files?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
maarten_NL schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:40:
[...]

Jouw pad ben ik eerder vanavond al ingeslagen maar daar krijg ik (voor mij onverklaarbare) errors in de log.

Na eerdere scans heb ik volgens mij nodig:

[Afbeelding]

Die bestanden staan in de /etc/ebusd/vaillant folder. in de /etc/ebusd heb ik de_template broadcast en memory.csv van jouw repo in gezet.

Vervolgens de service weer gestart met deze config:

EBUSD_OPTS="--scanconfig -d ens:192.168.0.20:9999 --mqtthost=192.168.0.3 --mqttport=1883 --mqttuser=mqtt --mqttpass=pwd1 --configpath=/etc/ebusd --mqttint=/etc/ebusd/mqtt-hassio.cfg --mqttjson"

Het stukje log:

[...]

Heb jij een verklaring voor de error reading scan config files?
Dit is mijn configuratie path: /config/ebusd-configuration/ebusd-2.1.x/en
De volledige inhoud van deze map: https://github.com/jonesP...ree/master/ebusd-2.1.x/en zit daar in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterJones
@maarten_NL je kunt inderdaad beter de hele repo nemen vanwege interdependencies. Je hebt nu bijvoorbeeld de _templates files waar score in gedefinieerd staat niet meegenomen. Dit bestand bestaat (voor elke taal) 2x in de repository, eenmaal op het laagste nivo en ook nog eens een nivo hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
@PeterJones
Aha, ik dacht dat de includes in de bestanden in de folder zelf stonden. Ik wil de lijst zo clean mogelijk houden dus ik ga nog wel even prullen :)

Weet je zo weken bestanden ik nog meer nodig heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterJones
@maarten_NL Kwestie van proberen.
Ik denk dat je de 15.ctlv2.csv in ieder geval nog nodig hebt, tenzij je een VRC700 hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
PeterJones schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 08:18:
@maarten_NL Kwestie van proberen.
Ik denk dat je de 15.ctlv2.csv in ieder geval nog nodig hebt, tenzij je een VRC700 hebt.
Gaan we doen. Ik heb jouw repo en een aantal files voor mijn installatie (Alleen VWZAI, VRC 720f, Arotherm+ met 1 CV circuit en boiler) opgeschoond en de deamon net weer opgestart. Tot zo ver geen ERR en ook geen compressor stops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Viel het gisteren ineens op dat de boiler temperatuur verder zakte dan normaal, kijk ik op het display:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/loc0ABPg9FKTvj2bJLj9FffL_SA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E38Uomzia5B4TksoGn9P95Rx.jpg?f=fotoalbum_large

Storing opgeslagen om 14:24 en 14:08

De ebus interface van de bus afhalen had geen effect, om 10u30 de WP aan/uit en toen ging het zaakje weer draaien. Nadat het weer draaide viel het mij ook op dat er een relais in de VWZ AI klikte. 3x aan/uit en dat zo ongeveer elk kwartier. Ik heb behalve de 3 wegklep niks aan de VWZ AI uitgangen hangen en dat klikken is mij ook nog nooit eerder opgevallen. Ik heb het afgewacht en na een kwartier, weer klik. Toen de voeding van de ebus interface er uit getrokken en toen kwamen er geen klik aan/uit 2 en 3. Dit gedag heb ik tussen 21-22u een aantal keer gehoord, daarna de stekker er voor de zekerheid maar uit getrokken.

Ik heb geen automations aangemaakt en de ebusd draait nu los van HA op een aparte rpi.

Ik heb ik de logfiles bekeken maar ik kan er (met mijn EE automotive) achtergrond geen chocola van maken, waar de comm fout vandaan komt of welk commando er word gegeven dat iets (een uitgang?) aangestuurd wordt.

Is er een logfile kenner in de zaal? @PeterJones misschien?

[ Voor 16% gewijzigd door maarten_NL op 17-03-2024 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

@maarten_NL Ik had iets gelijkaardigs sinds ik mijn ebusadapter niet meer via de bus voeding geef is alles opgelost.

Hoe voorzie jij stroom voor de adapter ? / Welke gebruik je ?

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Tomsworld schreef op zondag 17 maart 2024 @ 16:18:
@maarten_NL Ik had iets gelijkaardigs sinds ik mijn ebusadapter niet meer via de bus voeding geef is alles opgelost.

Hoe voorzie jij stroom voor de adapter ? / Welke gebruik je ?
Ik voed de ebusd.eu adapter via USB-C aan een oude ipad oplader, 2A 5v, lijkt mij voldoende? Ik zal vd week eens een andere proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door maarten_NL op 17-03-2024 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterJones
maarten_NL schreef op zondag 17 maart 2024 @ 08:39:
Viel het gisteren ineens op dat de boiler temperatuur verder zakte dan normaal, kijk ik op het display:

[Afbeelding]

Storing opgeslagen om 14:24 en 14:08

Ik heb ik de logfiles bekeken maar ik kan er (met mijn EE automotive) achtergrond geen chocola van maken, waar de comm fout vandaan komt of welk commando er word gegeven dat iets (een uitgang?) aangestuurd wordt.

Is er een logfile kenner in de zaal? @PeterJones misschien?

He wat vervelend. Bij dit soort communicatie problemen, waarbij Vaillant apparatuur aangeeft dat er een communicatie storing is, zou ik in eerste instantie zoeken naar een hardware probleem en oplossing. De power supply van de ebus adapter hebben we het al over gehad. Je zou ook de ebus bekabeling nog eens goed kunnen bekijken:
- is overal de isolatie nog intact (geen kortsluitingen mogelijk)?
- is de draad nergens gebroken (dat kan bij draden met een vast kern gebeuren)?
- is de bekabeling voldoende dik (genoeg koper) (zie aanwijzingen in de installatie handleiding)?

Als je daar niets op aan weet te merken, dan is er wellicht een software interactie. Je hebt HA automations al uitgezet, dat helpt. Je kunt ook (tijdelijk) alle CSV definities nog weghalen, of uitdunnen tot bijvoorbeeld alleen de scan.csv en _templates.csv files. Nooit geprobeerd, maar ik denk dat de connected devices dan alleen herkend worden bij een scan, maar geen CSV file toegekend krijgen. Zodoende kun je niets uitlezen, maar wel onderzoeken of je zo nog communicatie problemen hebt.

Hopelijk helpt het @maarten_NL . Success in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
PeterJones schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:23:
[...]

He wat vervelend. Bij dit soort communicatie problemen, waarbij Vaillant apparatuur aangeeft dat er een communicatie storing is, zou ik in eerste instantie zoeken naar een hardware probleem en oplossing. De power supply van de ebus adapter hebben we het al over gehad. Je zou ook de ebus bekabeling nog eens goed kunnen bekijken:
- is de bekabeling voldoende dik (genoeg koper) (zie aanwijzingen in de installatie handleiding)?

Als je daar niets op aan weet te merken, dan is er wellicht een software interactie. Je hebt HA automations al uitgezet, dat helpt. Je kunt ook (tijdelijk) alle CSV definities nog weghalen, of uitdunnen tot bijvoorbeeld alleen de scan.csv en _templates.csv files. Nooit geprobeerd, maar ik denk dat de connected devices dan alleen herkend worden bij een scan, maar geen CSV file toegekend krijgen. Zodoende kun je niets uitlezen, maar wel onderzoeken of je zo nog communicatie problemen hebt.

Om hier even terug te komen op de ebus bekabeling: ik heb zelf deze module recent gekocht. Hier was geen bekabeling bij voorzien.

Welke kabel heb ik nodig om deze module te verbinden met mijn Vaillant flexoTHERM VWF 87/4?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rukke
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-06 09:41
dotcom87 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 05:42:
[...]

Om hier even terug te komen op de ebus bekabeling: ik heb zelf deze module recent gekocht. Hier was geen bekabeling bij voorzien.

Welke kabel heb ik nodig om deze module te verbinden met mijn Vaillant flexoTHERM VWF 87/4?
Die module sluit je gewoon aan op de ebus, het type kabel doet er niet echt toe. Dit kan met een stukje UTP, of luidsprekerkabel, of ...

Ik heb de mijne aan een Vaillant Arotherm plus hangen en ik krijg op het display van de AI-module regelmatig een fout. Ik kan ook veel data niet uitlezen, zoals het verbruik. Ik vermoed en hoop dat de oorzaak bij de decoding zit in die github repo's. Afwachten tot iemand deze voorziet dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
rukke schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 06:55:
[...]

Die module sluit je gewoon aan op de ebus, het type kabel doet er niet echt toe. Dit kan met een stukje UTP, of luidsprekerkabel, of ...

Ik heb de mijne aan een Vaillant Arotherm plus hangen en ik krijg op het display van de AI-module regelmatig een fout. Ik kan ook veel data niet uitlezen, zoals het verbruik. Ik vermoed en hoop dat de oorzaak bij de decoding zit in die github repo's. Afwachten tot iemand deze voorziet dus :)
Bedankt voor de uitleg!

Het is me alleen nog niet helemaal duidelijk welke juist de ebus aansluiting is op mijn warmtepomp.

Ik heb volgende foto gevonden in de handleiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxpBK6jjBUu6CqhJZFCGpSa4zjI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4JcTyql9TP94oRB7WQIKf4YT.png?f=fotoalbum_large

X30 is blijkbaar een eBUS-verbinding/diagnose-interface en X100/BUS is de busaansluiting (waar normaal mijn VR 900 thermostaat aan hangt).

Waar dien ik dan de ebus bekabeling op aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 15:09
dotcom87 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 07:02:
[...]

Bedankt voor de uitleg!

Het is me alleen nog niet helemaal duidelijk welke juist de ebus aansluiting is op mijn warmtepomp.

[Afbeelding]

X30 is blijkbaar een eBUS-verbinding/diagnose-interface en X100/BUS is de busaansluiting (waar normaal mijn VR 900 thermostaat aan hangt).

Ik zou hem op de X100/BUS doen. Bij mij verandert de ebuds de settings op de thermostaat, die vervolgens de WP weer aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
Zwartoog schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:44:
[...]

Ik zou hem op de X100/BUS doen. Bij mij verandert de ebuds de settings op de thermostaat, die vervolgens de WP weer aanstuurt.
Dan moet ik extra kabels bijsteken in de terminals? Want daar steken die van mijn thermostaat al in denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
dotcom87 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:47:
[...]

Dan moet ik extra kabels bijsteken in de terminals? Want daar steken die van mijn thermostaat al in denk ik :)
Ja, of halverwege aftappen van de kabel. Of bij je thermostaat. Maar net waar het het makkelijkste uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
Zwartoog schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:34:
[...]

Ja, of halverwege aftappen van de kabel. Of bij je thermostaat. Maar net waar het het makkelijkste uitkomt.
Hoe heb jij het gedaan in jouw setup?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
  • Laatst online: 12:12
dotcom87 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:41:
[...]

Voor iedereen die het gedaan heeft is het vanzelfsprekend maar ik vond dit ook een verwarrend punt in de installatie. Dit was nergens goed te vinden of ik ben erg slecht in zoeken 7(8)7.

Dit moet je doen:

De ebus kabel op een handige plek tussen je wp en je thermostaat of regelunit doorknippen en dan alle kabels met twee 3p wagoklemmen in een lasdoos met elkaar verbinden zodat je een extra busapparaat kan aansluiten. Zelfde principe als met elektra, maar bij bus stuurkabels is het nog makkelijker omdat polariteit niet uitmaakt (bij Vaillant tenminste).

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
Zwartoog schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:34:
[...]

Ik heb het ook bij de thermostaat geprikt. Ik heb er 2x 2 aders van UTP voor gebruikt en die kan je makkelijk samen met de bestaande draden onder de klemmen prikken.

Communicatie draden doorknippen zou ik niet adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
bensss schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:56:
[...]

Voor iedereen die het gedaan heeft is het vanzelfsprekend maar ik vond dit ook een verwarrend punt in de installatie. Dit was nergens goed te vinden of ik ben erg slecht in zoeken 7(8)7.

Dit moet je doen:

De ebus kabel op een handige plek tussen je wp en je thermostaat of regelunit doorknippen en dan alle kabels met twee 3p wagoklemmen in een lasdoos met elkaar verbinden zodat je een extra busapparaat kan aansluiten. Zelfde principe als met elektra, maar bij bus stuurkabels is het nog makkelijker omdat polariteit niet uitmaakt (bij Vaillant tenminste).
Hulde! Dit is inderdaad duidelijk _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
maarten_NL schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:05:
[...]

Ik heb het ook bij de thermostaat geprikt. Ik heb er 2x 2 aders van UTP voor gebruikt en die kan je makkelijk samen met de bestaande draden onder de klemmen prikken.

Aha ok, dus 2x 2 aders, dus 4 aders in totaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Laatst online: 12:12
maarten_NL schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:05:
[...]

Dat is ook een goede methode! Lasdoosje vind ik zelf handiger voor het overzicht.

Overigens, communicatie draden doorknippen is natuurlijk geen probleem (als de apparaten uit)

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
bensss schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:35:
[...]

Dat is ook een goede methode! Lasdoosje vind ik zelf handiger voor het overzicht.

Overigens, communicatie draden doorknippen is natuurlijk geen probleem (als de apparaten uit)
Het lijkt er wel op dat mijn VRC 700f/4 draadloos is. Dus ga even moeten kijken of ik hem er zo aan kan hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
dotcom87 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:41:
[...]

Ik heb hem bij de regelunit van de WP bijgeprikt. Als je die als centrum neemt, gaan er 3 kabels uit: WP, thermostaat en de ebusd. Al hangt dit er nu al een seizoen als spaghetti bij, dus ik denk eraan om hem bij de thermostaat door te lussen - daar loopt ook nog een loze kabel naartoe.
bensss schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:56:
[...]

Komt omdat mensen niet meer weten wat "BUS" voor type concept is ;) BUS is gewoon bijprikken.

Hier staat het beschreven:
https://m-bus.com/documen...ics-of-serial-bus-systems
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zL8Ig_MxuddrSAtdiYhDWl9I5w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lzhqFvwJ2tKwOsXgEcwTX2bi.png?f=user_large

"Token ring" zullen sommige Tweakers ook nog wel van naam kennen. (En als je ermee gewerkt hebt, zegt dat iets over je leeftijd >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
dotcom87 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:37:
[...]

Het lijkt er wel op dat mijn VRC 700f/4 draadloos is. Dus ga even moeten kijken of ik hem er zo aan kan hangen.
De communicatie tussen thermostaat en ontvanger is draadloos, de ontvanger heeft een EBUS waar je de draden op de klemmen bij kan prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
dotcom87 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:27:
[...]

Aha ok, dus 2x 2 aders, dus 4 aders in totaal
Nee 2. als je de handleiding leest staat dat de draden niet getwist mogen zijn dus als je dat de 2 getwiste aderlaten samen als 1 ader aansluit voldoe je daar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
maarten_NL schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:13:
[...]

Nee 2. als je de handleiding leest staat dat de draden niet getwist mogen zijn dus als je dat de 2 getwiste aderlaten samen als 1 ader aansluit voldoe je daar aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/luDuqqgbuzcAZTXgU-XrWgsEEBA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sjRVgG1odgAiKqhdrQRQ0Lix.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb net even mijn thermostaat eraf gehaald en deze is toch bedraad aangesloten blijkbaar. Mijn ebus module past net achter de thermostaat, dus dat zou wel gaan. Het enige wat ik dan dien te doen is ook 2 getwiste draden bij in die terminal steken en verbinden met mijn module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rukke
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-06 09:41
dotcom87 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 07:02:
[...]

Bedankt voor de uitleg!

[Afbeelding]

Volgens https://www.vaillant.be/flexotherm/0020221001-03-1723556.pdf puntje "8.1 eBus-leidingen plaatsen" zou ik denken dat het X30 is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
dotcom87 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:19:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb net even mijn thermostaat eraf gehaald en deze is toch bedraad aangesloten blijkbaar. Mijn ebus module past net achter de thermostaat, dus dat zou wel gaan. Het enige wat ik dan dien te doen is ook 2 getwiste draden bij in die terminal steken en verbinden met mijn module?
Ja, maar gewoon draadje is goed hoor, hoeft niet getwist te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
Ik had alles nog eens aangesloten en dan de ebusd geconfigureerd in HA.

Ik zie dan dit in de logs:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
2024-03-25 19:04:40.836 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b516081000ffff03032130 / 0b00000003037930b04fe14a
2024-03-25 19:04:41.966 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b516081002ffff03046130 / 0b0200020304613000569647
2024-03-25 19:04:42.840 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b516081002ffff03044130 / 0b020102030441308051c247
2024-03-25 19:04:43.142 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b516081000ffff03042130 / 0b0000020304793060af6f4a
2024-03-25 19:04:43.346 [update notice] sent poll-read hmu BuildingPumpHours QQ=31: 16373
2024-03-25 19:04:43.630 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b516081002ffff02002130 / 0b0202ff020021307874e749
2024-03-25 19:04:43.910 [update notice] received read hmu State01 QQ=10: 19.5;20.0;10.750;-;54.5;off
2024-03-25 19:04:44.161 [update notice] received unknown MS cmd: 1076b5110101 / 09ff28c00aff6d0000ff
2024-03-25 19:04:44.431 [update notice] received unknown MS cmd: 1076b512030f0201 / 076c030000801500
2024-03-25 19:04:44.735 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b516081002ffff02004130 / 0b0201ff0200413010849849
2024-03-25 19:04:45.005 [update notice] received update-write hmu SetMode QQ=10: 00 00 ff ff ff 07 00 00
2024-03-25 19:04:45.269 [update notice] received unknown MS cmd: 1076b51009000000ffffff010000 / 0101
2024-03-25 19:04:45.575 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b516081002ffff02006130 / 0b0200ff02006130f0f33349
2024-03-25 19:04:45.880 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b516081002ffff02008130 / 0b12ffff0200813000000000
2024-03-25 19:04:46.188 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b516081002ffff0200a130 / 0b12ffff0200a13000000000
2024-03-25 19:04:46.493 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b516081002ffff0200c130 / 0b12ffff0200c13000000000
2024-03-25 19:04:46.798 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b516081002ffff0200e130 / 0b12ffff0200e13000000000
2024-03-25 19:04:46.956 [update error] unable to parse scan-read scan.76 id from 3176b5090124 / 00: ERR: invalid position
2024-03-25 19:04:47.196 [update error] unable to parse scan-read scan.76 id from 3176b5090125 / 00: ERR: invalid position
2024-03-25 19:04:47.338 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b516081002ffff02000131 / 0b12ffff0200013100000000
2024-03-25 19:04:47.457 [update error] unable to parse scan-read scan.76 id from 3176b5090126 / 00: ERR: invalid position
2024-03-25 19:04:47.636 [update error] unable to parse scan-read scan.76 id from 3176b5090127 / 00: ERR: invalid position
2024-03-25 19:04:47.637 [main error] scan config 76: ERR: invalid position
2024-03-25 19:04:47.821 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b516081002ffff02002131 / 0b12ffff0200213100000000
2024-03-25 19:04:48.682 [mqtt error] decode scan.76 id: ERR: invalid position
2024-03-25 19:04:49.337 [update notice] sent poll-read hmu BuildingPumpStarts QQ=31: 3913
2024-03-25 19:04:50.719 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b516081002ffff02004131 / 0b12ffff0200413100000000
2024-03-25 19:04:51.524 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b516081002ffff02006131 / 0b12ffff0200613100000000
2024-03-25 19:04:51.829 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b516081002ffff02008131 / 0b12ffff0200813100000000
2024-03-25 19:04:52.134 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b516081002ffff0200212e / 0b020eff0200212e38e1cf49
2024-03-25 19:04:52.441 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b516081002ffff0200412e / 0b020dff0200412eb057aa49
2024-03-25 19:04:52.744 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b516081002ffff0200612e / 0b020cff0200612eb8a89349
2024-03-25 19:04:53.054 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b516081002ffff0200812e / 0b020bff0200812ee0494549
2024-03-25 19:04:53.357 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b516081002ffff0200a12e / 0b020aff0200a12e80037948
2024-03-25 19:04:53.663 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b516081002ffff0200c12e / 0b0209ff0200c12e40192848
2024-03-25 19:04:53.928 [update notice] received read hmu State01 QQ=10: 19.5;20.0;10.750;-;54.5;off
2024-03-25 19:04:54.196 [update notice] received unknown MS cmd: 1076b5110101 / 09ff28c00aff6d0000ff
2024-03-25 19:04:54.460 [update notice] received unknown MS cmd: 1076b512030f0201 / 076c030000801500
2024-03-25 19:04:54.763 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b516081002ffff0200e12e / 0b0208ff0200e12e0010f147
2024-03-25 19:04:55.030 [update notice] received update-write hmu SetMode QQ=10: 00 00 ff ff ff 07 00 00
2024-03-25 19:04:55.275 [update notice] sent poll-read hmu CompressorHours QQ=31: 5495
2024-03-25 19:04:55.464 [update notice] received unknown MS cmd: 1076b51009000000ffffff010000 / 0101
2024-03-25 19:04:55.769 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b516081002ffff0200012f / 0b0207ff0200012f407e2f48
2024-03-25 19:04:56.073 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b516081002ffff0200212f / 0b0206ff0200212f80f54a48
2024-03-25 19:04:56.374 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b516081002ffff0200412f / 0b0205ff0200412f60c8d048
2024-03-25 19:04:56.681 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b516081002ffff0200612f / 0b0204ff0200612f70ac8949
2024-03-25 19:04:56.981 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b516081002ffff0200812f / 0b0203ff0200812fe891ac49
2024-03-25 19:04:57.294 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b516081000ffff02002130 / 0b0000ff020079304c7b174c
2024-03-25 19:04:59.792 [update error] unable to parse scan-read scan.76 id from 3176b5090124 / 00: ERR: invalid position
2024-03-25 19:04:59.950 [update error] unable to parse scan-read scan.76 id from 3176b5090125 / 00: ERR: invalid position
2024-03-25 19:05:00.101 [update error] unable to parse scan-read scan.76 id from 3176b5090126 / 00: ERR: invalid position
2024-03-25 19:05:00.269 [update error] unable to parse scan-read scan.76 id from 3176b5090127 / 00: ERR: invalid position
2024-03-25 19:05:00.270 [main error] scan config 76: ERR: invalid position
2024-03-25 19:05:01.247 [update notice] sent poll-read hmu CompressorInletTemp QQ=31: 39.1
2024-03-25 19:05:01.317 [mqtt error] decode scan.76 id: ERR: invalid position
2024-03-25 19:05:03.625 [update notice] received read hmu State01 QQ=10: 19.5;20.0;10.750;-;54.5;off
2024-03-25 19:05:03.890 [update notice] received unknown MS cmd: 1076b5110101 / 09ff28c00aff6d0000ff
2024-03-25 19:05:04.153 [update notice] received unknown MS cmd: 1076b512030f0201 / 076c030000801500
2024-03-25 19:05:04.419 [update notice] received update-write hmu SetMode QQ=10: 00 00 ff ff ff 07 00 00
2024-03-25 19:05:04.696 [update notice] received unknown MS cmd: 1076b51009000000ffffff010000 / 0101
2024-03-25 19:05:07.271 [update notice] sent poll-read hmu CompressorOutletTemp QQ=31: 40.5
2024-03-25 19:05:12.464 [update error] unable to parse scan-read scan.76 id from 3176b5090124 / 00: ERR: invalid position
2024-03-25 19:05:12.641 [update error] unable to parse scan-read scan.76 id from 3176b5090125 / 00: ERR: invalid position
2024-03-25 19:05:12.799 [update error] unable to parse scan-read scan.76 id from 3176b5090126 / 00: ERR: invalid position
2024-03-25 19:05:12.960 [update error] unable to parse scan-read scan.76 id from 3176b5090127 / 00: ERR: invalid position
2024-03-25 19:05:12.960 [main error] scan config 76: ERR: invalid position
2024-03-25 19:05:13.233 [update notice] sent poll-read hmu CompressorStarts QQ=31: 4847
2024-03-25 19:05:13.681 [update notice] received read hmu State01 QQ=10: 19.5;20.0;10.750;-;54.5;off
2024-03-25 19:05:13.949 [update notice] received unknown MS cmd: 1076b5110101 / 09ff28c00aff6d0000ff
2024-03-25 19:05:13.970 [mqtt error] decode scan.76 id: ERR: invalid position
2024-03-25 19:05:14.219 [update notice] received unknown MS cmd: 1076b512030f0201 / 076c030000801500
2024-03-25 19:05:14.478 [update notice] received update-write hmu SetMode QQ=10: 00 00 ff ff ff 07 00 00
2024-03-25 19:05:19.251 [update notice] sent poll-read hmu CondensationTemp QQ=31: 13.5
2024-03-25 19:05:25.108 [update error] unable to parse scan-read scan.76 id from 3176b5090124 / 00: ERR: invalid position
2024-03-25 19:05:25.290 [update error] unable to parse scan-read scan.76 id from 3176b5090125 / 00: ERR: invalid position
2024-03-25 19:05:25.484 [update error] unable to parse scan-read scan.76 id from 3176b5090126 / 00: ERR: invalid position
2024-03-25 19:05:25.657 [update error] unable to parse scan-read scan.76 id from 3176b5090127 / 00: ERR: invalid position
2024-03-25 19:05:25.658 [main error] scan config 76: ERR: invalid position
2024-03-25 19:05:25.902 [update notice] sent poll-read hmu CondensorInletTemp QQ=31: -0.1
2024-03-25 19:05:26.667 [mqtt error] decode scan.76 id: ERR: invalid position
2024-03-25 19:05:31.230 [update notice] sent poll-read hmu CondensorOutletTemp QQ=31: -0.1

Op de thermostaat en WP krijg ik ook een foutmelding dan.

Dit is mijn configuratie van de ebusd:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
loglevel_all: notice
network_device: 192.168.30.44:3335
configpath: /config/ebusd-configuration/ebusd-2.1.x/en

Iemand een idee wat er mis is?

Moet ik mijn warmtepomp misschien herstarten na dat ik de ebus module heb gekoppeld aan mijn systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
@dotcom87

De ebus adapter leest wat er langs komt en andere registers worden actief gepolled dus iets herstarten hoeft niet.

Welke csv repository gebruik je?

Het scannen van de bus en het inlezen van de benodigde csvś gebeurd op het moment dat je de ebusd opstart, kan je het begin van de logs eens posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@dotcom87
Binnen 15 seconden van het herstarten van ebusd moet je zoiets voorbij zien komen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
2024-03-25 20:48:34.837 [update notice] sent write broadcast queryexistence QQ=31:
2024-03-25 20:48:35.109 [update notice] received unknown MS cmd: 7108b5110107 / 0a009800c0003000000000
2024-03-25 20:48:35.761 [update notice] received unknown MS cmd: 0376b51206130010000006 / 0200ff
2024-03-25 20:48:37.425 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b5110101 / 091a190080ffff0000ff
2024-03-25 20:48:37.694 [update notice] received unknown MS cmd: 1076b5110101 / 09ffff8009ff500000ff
2024-03-25 20:48:37.960 [update notice] received unknown MS cmd: 1076b512030f0001 / 078202000080ff03
2024-03-25 20:48:38.224 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b51009000000ffffff070000 / 0101
2024-03-25 20:48:38.488 [update notice] received unknown MS cmd: 1076b51009000000ffffff050000 / 0101
2024-03-25 20:48:38.583 [update notice] received unknown MS cmd: 7108b5110107 / 0a009800c0003000000000
2024-03-25 20:48:41.963 [update notice] received unknown MS cmd: 7108b5110107 / 0a009800c0003000000000
2024-03-25 20:48:43.710 [update notice] received unknown MS cmd: 0376b51206130010000006 / 0200ff
2024-03-25 20:48:44.994 [bus notice] scan 08: ;Vaillant;HMU00;0606;5103
2024-03-25 20:48:44.995 [update notice] store 08 ident: done
2024-03-25 20:48:44.995 [update notice] sent scan-read scan.08  QQ=31: Vaillant;HMU00;0606;5103
2024-03-25 20:48:44.995 [bus notice] scan 08: ;Vaillant;HMU00;0606;5103
2024-03-25 20:48:45.018 [main notice] read common config file vaillant/broadcast.csv
2024-03-25 20:48:45.019 [main notice] read common config file vaillant/general.csv
2024-03-25 20:48:45.021 [main notice] read common config file vaillant/scan.csv
2024-03-25 20:48:45.051 [main notice] read scan config file vaillant/08.hmu.csv for ID "hmu00", SW0606, HW5103
2024-03-25 20:48:45.055 [main notice] found messages: 126 (0 conditional on 0 conditions, 0 poll, 10 update)
2024-03-25 20:48:45.232 [update notice] sent unknown MS cmd: 3108b5090124 / 09003231323033383030
2
Zoals je ziet kan het een tiental seconden duren voor er wat gebeurt.

Na de sent write broadcast [...] moet dus iets terugkomen wat moet resulteren in het parsen van csv files (read scan config file [...]) en het succes zie je aan found messages: [...]

Ik weet niet hoe dat lekker binnen docker/HA werkt maar in plain debian is het sudo systemctl restart ebusd && journalctl -fu ebusd om live mee te kijken met een opstartprocedure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
Proton_ schreef op maandag 25 maart 2024 @ 21:09:
@dotcom87
Binnen 15 seconden van het herstarten van ebusd moet je zoiets voorbij zien komen:

[...]

Zoals je ziet kan het een tiental seconden duren voor er wat gebeurt.

Na de sent write broadcast [...] moet dus iets terugkomen wat moet resulteren in het parsen van csv files (read scan config file [...]) en het succes zie je aan found messages: [...]

Ik weet niet hoe dat lekker binnen docker/HA werkt maar in plain debian is het sudo systemctl restart ebusd && journalctl -fu ebusd om live mee te kijken met een opstartprocedure.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
> ebusd --foreground --mqtthost=core-mosquitto --mqttport=1883 --mqttuser=addons --mqttpass=eiXiequu9aewah4coohaex9Phiubee4zohnooth9vae6doowai6Die1aeWo3Ahde --scanconfig --mqttjson --configpath=/config/ebusd-configuration/ebusd-2.1.x/en --mqttint=/etc/ebusd/mqtt-hassio.cfg --mqtttopic=ebusd --device=enh:192.168.30.44:3335 --log=all:notice
2024-03-26 11:52:17.391 [main notice] ebusd 23.2.p20230716 started with auto scan on device: 192.168.30.44:3335, enhanced
2024-03-26 11:52:17.464 [bus notice] device status: resetting
2024-03-26 11:52:17.464 [bus notice] bus started with own address 31/36
2024-03-26 11:52:17.470 [bus notice] device status: reset
2024-03-26 11:52:17.486 [bus notice] signal acquired
2024-03-26 11:52:17.630 [mqtt notice] connection established
2024-03-26 11:54:28.087 [main notice] update check: version 23.3 available, broadcast.csv: different version available, memory.csv: different version available
2024-03-26 11:55:08.551 [bus notice] new master 03, master count 2
2024-03-26 11:55:18.287 [bus notice] scan 08: ;Vaillant;HMU00;0308;0403
2024-03-26 11:55:18.287 [update notice] store 08 ident: done
2024-03-26 11:55:18.287 [update notice] sent scan-read scan.08  QQ=31: Vaillant;HMU00;0308;0403
2024-03-26 11:55:18.363 [main notice] read common config file vaillant/broadcast.csv
2024-03-26 11:55:18.363 [main notice] read common config file vaillant/general.csv
2024-03-26 11:55:18.364 [main notice] read common config file vaillant/scan.csv
2024-03-26 11:55:18.371 [main notice] read scan config file vaillant/08.hmu.csv for ID "hmu00", SW0308, HW0403
2024-03-26 11:55:18.373 [main notice] found messages: 229 (0 conditional on 0 conditions, 0 poll, 15 update)
2024-03-26 11:55:18.592 [update notice] sent unknown MS cmd: 3108b5090124 / 09003231323030353030
2024-03-26 11:55:18.801 [update notice] sent scan-read scan.08 id QQ=31: 
2024-03-26 11:55:19.012 [update notice] sent scan-read scan.08 id QQ=31: 
2024-03-26 11:55:19.212 [update notice] sent scan-read scan.08 id QQ=31: 21;20;05;0010019412;0001;005012;N1
2024-03-26 11:55:19.212 [bus notice] scan 08: ;21;20;05;0010019412;0001;005012;N1
2024-03-26 11:55:29.497 [update notice] sent poll-read hmu 4PortValveHours QQ=31: 0
2024-03-26 11:55:35.259 [update notice] sent poll-read hmu AirInletTemp QQ=31: -0.1
2024-03-26 11:55:41.228 [update error] unable to parse poll-read hmu AirIntakeTemp from 3108b51a0405ff3226 / 02ff01: ERR: invalid position
2024-03-26 11:55:46.289 [mqtt error] decode hmu AirIntakeTemp: ERR: invalid position
2024-03-26 11:55:47.241 [update notice] sent poll-read hmu BuildingCircuitPumpPower QQ=31: 255
2024-03-26 11:55:53.230 [update notice] sent poll-read hmu BuildingPumpHours QQ=31: 16376
2024-03-26 11:55:59.258 [update notice] sent poll-read hmu BuildingPumpStarts QQ=31: 3914
2024-03-26 11:56:05.256 [update notice] sent poll-read hmu CompressorHours QQ=31: 5498
2024-03-26 11:56:11.236 [update notice] sent poll-read hmu CompressorInletTemp QQ=31: 24.6
2024-03-26 11:56:17.267 [update notice] sent poll-read hmu CompressorOutletTemp QQ=31: 24.4
2024-03-26 11:56:23.246 [update notice] sent poll-read hmu CompressorStarts QQ=31: 4848
2024-03-26 11:56:29.207 [update notice] sent poll-read hmu CondensationTemp QQ=31: 11.3
2024-03-26 11:56:35.232 [update notice] sent poll-read hmu CondensorInletTemp QQ=31: -0.1
2024-03-26 11:56:41.232 [update notice] sent poll-read hmu CondensorOutletTemp QQ=31: -0.1
2024-03-26 11:56:47.264 [update notice] sent poll-read hmu CoolingHours QQ=31: 0

Dit is wat ik nu zie (mijn VRC 700 is niet aangesloten op dit moment).

Van zodra ik mijn VRC 700 terug aansluit, komt er op het display "Beperkt bedrijf / comfortbeveiliging" :|
En ook bij Systeem staat "Foutstatus: foutenlijst"

Op de warmtepomp zelf komt er:
F.685 Fout verbinding CI niet herkend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@dotcom87 hmm, welke hardware heb je?

Mijn Vaillant;HMU00;0606;5103 uit 2021 lijkt flink nieuwer dan jouw Vaillant;HMU00;0308;0403.
Dat kan de decoding errors en -0.1 graden AirInletTemp, CondensorOutletTemp resultaten verklaren.

Misschien raakt de hardware wel in de war van de vragen naar data die er bij jou niet is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
dotcom87 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:57:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
> ebusd --foreground --mqtthost=core-mosquitto --mqttport=1883 --mqttuser=addons --mqttpass=eiXiequu9aewah4coohaex9Phiubee4zohnooth9vae6doowai6Die1aeWo3Ahde --scanconfig --mqttjson --configpath=/config/ebusd-configuration/ebusd-2.1.x/en --mqttint=/etc/ebusd/mqtt-hassio.cfg --mqtttopic=ebusd --device=enh:192.168.30.44:3335 --log=all:notice
2024-03-26 11:52:17.391 [main notice] ebusd 23.2.p20230716 started with auto scan on device: 192.168.30.44:3335, enhanced
2024-03-26 11:52:17.464 [bus notice] device status: resetting
2024-03-26 11:52:17.464 [bus notice] bus started with own address 31/36
2024-03-26 11:52:17.470 [bus notice] device status: reset
2024-03-26 11:52:17.486 [bus notice] signal acquired
2024-03-26 11:52:17.630 [mqtt notice] connection established
2024-03-26 11:54:28.087 [main notice] update check: version 23.3 available, broadcast.csv: different version available, memory.csv: different version available
2024-03-26 11:55:08.551 [bus notice] new master 03, master count 2
2024-03-26 11:55:18.287 [update notice] store 08 ident: done
2024-03-26 11:55:18.287 [update notice] sent scan-read scan.08  QQ=31: Vaillant;HMU00;0308;0403
2024-03-26 11:55:18.363 [main notice] read common config file vaillant/broadcast.csv
2024-03-26 11:55:18.363 [main notice] read common config file vaillant/general.csv
2024-03-26 11:55:18.364 [main notice] read common config file vaillant/scan.csv
2024-03-26 11:55:18.371 [main notice] read scan config file vaillant/08.hmu.csv for ID "hmu00", SW0308, HW0403
2024-03-26 11:55:18.373 [main notice] found messages: 229 (0 conditional on 0 conditions, 0 poll, 15 update)
2024-03-26 11:55:18.592 [update notice] sent unknown MS cmd: 3108b5090124 / 09003231323030353030
2024-03-26 11:55:18.801 [update notice] sent scan-read scan.08 id QQ=31: 
2024-03-26 11:55:19.012 [update notice] sent scan-read scan.08 id QQ=31: 
2024-03-26 11:55:19.212 [update notice] sent scan-read scan.08 id QQ=31: 21;20;05;0010019412;0001;005012;N1
2024-03-26 11:55:19.212 [bus notice] scan 08: ;21;20;05;0010019412;0001;005012;N1
2024-03-26 11:55:29.497 [update notice] sent poll-read hmu 4PortValveHours QQ=31: 0
2024-03-26 11:55:35.259 [update notice] sent poll-read hmu AirInletTemp QQ=31: -0.1
2024-03-26 11:55:41.228 [update error] unable to parse poll-read hmu AirIntakeTemp from 3108b51a0405ff3226 / 02ff01: ERR: invalid position
2024-03-26 11:55:46.289 [mqtt error] decode hmu AirIntakeTemp: ERR: invalid position
2024-03-26 11:55:47.241 [update notice] sent poll-read hmu BuildingCircuitPumpPower QQ=31: 255
2024-03-26 11:55:53.230 [update notice] sent poll-read hmu BuildingPumpHours QQ=31: 16376
2024-03-26 11:55:59.258 [update notice] sent poll-read hmu BuildingPumpStarts QQ=31: 3914
2024-03-26 11:56:05.256 [update notice] sent poll-read hmu CompressorHours QQ=31: 5498
2024-03-26 11:56:11.236 [update notice] sent poll-read hmu CompressorInletTemp QQ=31: 24.6
2024-03-26 11:56:17.267 [update notice] sent poll-read hmu CompressorOutletTemp QQ=31: 24.4
2024-03-26 11:56:23.246 [update notice] sent poll-read hmu CompressorStarts QQ=31: 4848
2024-03-26 11:56:29.207 [update notice] sent poll-read hmu CondensationTemp QQ=31: 11.3
2024-03-26 11:56:35.232 [update notice] sent poll-read hmu CondensorInletTemp QQ=31: -0.1
2024-03-26 11:56:41.232 [update notice] sent poll-read hmu CondensorOutletTemp QQ=31: -0.1
2024-03-26 11:56:47.264 [update notice] sent poll-read hmu CoolingHours QQ=31: 0

Dit is wat ik nu zie (mijn VRC 700 is niet aangesloten op dit moment).

Van zodra ik mijn VRC 700 terug aansluit, komt er op het display "Beperkt bedrijf / comfortbeveiliging" :|
En ook bij Systeem staat "Foutstatus: foutenlijst"

Op de warmtepomp zelf komt er:
F.685 Fout verbinding CI niet herkend
Om mezelf even te quoten: een herstart van de warmtepomp heeft het precies gefixt... Geen errors meer op de WP of de thermostaat en er komt nog steeds data binnen in de ebusd add-on!

Ik zie onder MQTT nu ook een aantal nieuwe devices, waaronder een ebus 700, wat mijn thermostaat is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-b_jbij0JbGHrt9NVFrFMLVRgpI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a5GET9JSEbsdXbKpmGrgy4j6.png?f=fotoalbum_large

Ik zie nu dat ik die waardes kan lezen, maar is er ook een manier om bijvoorbeeld het aanmaken van warm water even te stoppen via een automation?

Ik wil hiermee onze pieken van het capaciteitstarief (kwartierpieken) opvangen, daar ik mijn slimme meter al uitlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
PeterJones schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:23:
[...]

Ik heb een week zonder ebus gedraaid, geen problemen. De ebusd met een andere USB kabel aan de ipad lader aangesloten, na een aantal uur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YUYp8-4Ig9T-T2opoXUUmJg74gs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JeXa65gAZ4KoUE4RPoeX4ZwV.png?f=fotoalbum_large

ebus er uit, een aantal dagen gedraaid, geen problemen. Andere USB voeding gepakt, ebus weer aagesloten. Het leek een dag goed te gaan maar toen hoorde ik weer geklik van relais in de VWZ AI (terwijl ik er afgezien van de SWW sensor en ebus niks aan heb hangen). Dus de ebus waar weer los.

Komende donderdag ben ik de hele dag thuis dus dan eens proberen of hetzelfde gedrag ook met andere csvs optreed (zo ja, dan een bug aanmaken), of met een uitgeklede set csv's optreed. Als dat laatste zo is dan moet het zoals je zegt wel hardware zijn. Mijn hardware heb ik uitgesloten dus dan blijft er alleen de ebus adapter over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
@maarten_NL ik heb diezelfde foutcode gezien, zoals eerder genoemd was het bij mij toen opgelost door de configuratie van JonesPD te gebruiken ipv die van John30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
dotcom87 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:19:
[...]

[Afbeelding]

Ik denk dat dit niet de beste locatie is om de ebus module te plaatsen...

De kamertemperatuur op mijn thermostaat gaat serieus omhoog na een paar minuten, vermoedelijk door de warmte die de module genereert :'(
Pagina: 1 ... 7 ... 12 Laatste