Belastingaangifte 2022 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 12 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:11
letswing schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 13:20:
[...]

Bij welke broker zit jij? Lynx geeft helaas niets door (staat ook op de website van Lynx)
Helemaal niks? Mijn accounts bij Interactive Brokers staan er wel altijd keurig tussen (maar je moet wel zelf alle bedragen invullen). Standaard zowel bij bankrekeningen als beleggingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letswing
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 04-11-2024
Hielko schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 13:25:
[...]

Helemaal niks? Mijn accounts bij Interactive Brokers staan er wel altijd keurig tussen (maar je moet wel zelf alle bedragen invullen). Standaard zowel bij bankrekeningen als beleggingen.
Nee niets. Zo staat het ook aangegeven op de website van lynx:

https://service.lynx.nl/account/belastingaangifte-invullen/

Zit jij ook bij Lynx?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:47
oekoeboeroe schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:06:
[...]

Bij mij werd mijn beleggingsrekening gesplitst in een bankrekening en een belegging. Bij de belegging stond de totale waarde van de aandelen al ingevuld. Bij de bankrekening heb ik de resterende hoeveelheid cash ingevoerd, dit leek mij de meest logische optie.
Let er wel op dat dit alleen werkt als het ook formeel een bankrekening is. Ik weet niet hoe dit bij Lynx is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Hielko schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 13:25:
[...]

Dit jaar stond mijn Lynx rekening niet meer vooringevuld, tot vorig jaar stond die er altijd wel in (als 'Interactive Brokers' incl Unnnnnn) maar zonder bedragen, bij bankrekeningen en bij beleggingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• letswing
noo schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:17:
[...]

Dit jaar stond mijn Lynx rekening niet meer vooringevuld, tot vorig jaar stond die er altijd wel in (als 'Interactive Brokers' incl Unnnnnn) maar zonder bedragen, bij bankrekeningen en bij beleggingen.
Ik weet niet hoe het vorig jaar was daar ik hiervoor bij Saxobank zat. De vraag is nu wat te doen met de contanten van 1 januari 2022. Op de Belastingdienst website staat dat de waarde van effecten gelden als een belegging. Ik mag dan toch aannemen dat puur cash positie op een Lynx rekening onder spaartegoeden valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letswing
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 13:50:
[...]

Let er wel op dat dit alleen werkt als het ook formeel een bankrekening is. Ik weet niet hoe dit bij Lynx is.
Wat bedoel je hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Bij DeGiro waar het in het verleden zu dat het saldo niet echt op een rekening stond, naar in een 'geldmarktfonds' werd geparkeerd. Dan is het dus formeel een belegging.

Overigens geeft de eerste hit op Google een uitgebreide uitleg
https://service.lynx.nl/account/belastingaangifte-invullen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-05 17:09
Wispe schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:23:
[...]

Apart dat het bij jou niet automatisch staat ingevuld.
Het is dat ik weet dat met jaar X wordt bedoeld de peildatum van 1 januari van het jaar X-1, maar snap dat het verwarrend kan werken.
Het staat wel ingevuld, maar het is mij om te controleren of het overeenkomt met wat het moet zijn (laatste wat je moet doen is de belastingdienst vertrouwen op hun blauwe ogen).
En dan denk je, he, dat is niet de WOZ van dat jaar... en dan ga je verder lezen en dan zie je dat ze de WOZ van het jaar ervoor eigenlijk willen weten.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

letswing schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:39:
[...]

Ik weet niet hoe het vorig jaar was daar ik hiervoor bij Saxobank zat. De vraag is nu wat te doen met de contanten van 1 januari 2022. Op de Belastingdienst website staat dat de waarde van effecten gelden als een belegging. Ik mag dan toch aannemen dat puur cash positie op een Lynx rekening onder spaartegoeden valt?
Formeel is je cashrekening bij LYNX geen spaarrekening maar ik denk dat je de case wel kunt maken dat het een equivalent is. Ik heb maar een paar tientjes cash bij Lynx staan dus ik ga die moeite niet nemen en heb het bij beleggingen opgeteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:28

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

noo schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 15:31:
[...]

Formeel is je cashrekening bij LYNX geen spaarrekening maar ik denk dat je de case wel kunt maken dat het een equivalent is.
Het probleem is dan, hoe ga je het invullen?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Een nalatenschap is door de notaris op 1 januari 2022 nog niet afgerekend.
We moeten nog ongeveer 60k ontvangen.
Het is weliswaar een vordering maar staat bij de notaris toch op een soort van derden bankrekening.

Voor mij is niet duidelijk waar dit thuis hoort in box 3 en het maakt voor het fictief rendement nogal wat uit.

De nog te betalen erfbelasting neem ik zoals de belastingdienst aangeeft op onder schulden.

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamloos87
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10-2023
Ik heb nog 2 oude studieschulden die niet omgezet zijn naar een gift.

Waar kan ik deze info terugvinden? DUO natuurlijk, maar ik kan het daar niet vinden.

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 14:42
Hallo allemaal. Mijn vrouw is sinds oktober een bedrijf begonnen in hairaccessoires. Ze gaat vanaf april 2023 onder de KOR regeling vallen omdat ze niet meer dan 5000 per jaar verdiend. Ze heeft bijna 2000 euro geïnvesteerd in materialen, stoffen en apparatuur. Dit heeft ze allemaal opgegeven bij de BTW aangifte over okt-december 2022. Wij moeten nu de inkomstenbelastingaangifte doen. Uit de ondernemerscheck blijkt dat zij niet als ondernemer de inkomstenbelasting moeten invullen. Ze moet haar inkomsten van haar bedrijfje in 2022 dan opgeven onder inkomen uit ander werk. Dit bedrag betreft over 2022 een 384 euro. Vervolgens kan ze ook zakelijke aftrekposten op gaan geven zoals visitekaartjes, inkoop van materialen (stoffen, knipjes etc) en aanschaf website. Wat voor bedragen moet je hier opgeven? is dat dan zonder of inclusief BTW?

Klopt het dat je hier dezelfde posten ook weer neer kan zetten die ze heeft gebruikt voor de BTW aangifte? Daar heeft ze namelijk ook alle materialen en investeringen neergezet.

Ik hoop dat iemand ons op weg kan helpen zodat we de aangifte op een juiste manier kunnen invullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
harrybeuker schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 18:50:
Wat voor bedragen moet je hier opgeven? is dat dan zonder of inclusief BTW?

Klopt het dat je hier dezelfde posten ook weer neer kan zetten die ze heeft gebruikt voor de BTW aangifte? Daar heeft ze namelijk ook alle materialen en investeringen neergezet.

Ik hoop dat iemand ons op weg kan helpen zodat we de aangifte op een juiste manier kunnen invullen.
https://www.belastingdien...d6-40fe-91ef-4a2411427694

En zakelijke bedragen altijd zonder btw. Als het goed is staan de kosten in je boekhouding ook zonder btw, de btw gaat immers naar de balans en moet aan de ficus worden overgemaakt (of in dit geval krijg je terug).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
TvanW schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 16:22:
Een nalatenschap is door de notaris op 1 januari 2022 nog niet afgerekend.
We moeten nog ongeveer 60k ontvangen.
Het is weliswaar een vordering maar staat bij de notaris toch op een soort van derden bankrekening.

Voor mij is niet duidelijk waar dit thuis hoort in box 3 en het maakt voor het fictief rendement nogal wat uit.

De nog te betalen erfbelasting neem ik zoals de belastingdienst aangeeft op onder schulden.
https://www.belastingdien...ef-401a-b801-96e5e189885f

Zie 13.3.10.2 Uw aandeel in een onverdeelde boedel
Krijgt u met 1 of meer anderen een erfenis? Dan is er, totdat deze erfenis verdeeld is, een onverdeelde boedel. Ook als u gaat scheiden of uit elkaar gaat, kan er een onverdeelde boedel zijn.

Een boedel bestaat uit alle bezittingen en schulden én alle rechten en plichten die daarbij horen. Een onverdeelde boedel is een boedel die nog niet gescheiden en verdeeld is. De erfgenamen of rechthebbenden moeten ieder hun eigen deel van de onverdeelde boedel aangeven in de aangifte inkomstenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Het is mij nog steeds niet duidelijk waar dit te plaatsen.

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
PolarBear schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 19:13:
[...]

En zakelijke bedragen altijd zonder btw. Als het goed is staan de kosten in je boekhouding ook zonder btw, de btw gaat immers naar de balans en moet aan de ficus worden overgemaakt (of in dit geval krijg je terug).
Ik heb net even een uitdraai gemaakt wat betreft de inkopen qua stoffen, accessoires etc. Merendeel ingekocht via aliexpress. Dit komt allemaal ten goede van haar bedrijf. Dit bedraagt bijna 2500 euro (zonder btw 2072). Ik vraag mij dan af of we dit dan ook kunnen opnemen onder de zakelijke aftrekposten?. De facturen zitten in mijn aliaccount(ze geeft geen aliaccount op haar eigen naam) en de bankafschrijvingen zijn aantoonbaar.Op dit moment hebben we dit er neer gezet -> Inschrijving kvk, aanschaf webshop en domein, visitekaartes, telefoonabbonnement..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:41
Ik zit al even te zoeken maar ik begrijp het volgende niet helemaal.

Word een verbouwingshypotheek (waarde van het huis na verbouwing omzetten naar 2e hypotheek waarvan je het geld door de notaris gewoon op je bankrekening naar keuze overgemaakt krijgt) gezien als bouwdepot?

Bouwdepot staat heel veel over geschreven, maar ik twijfel dus of we daaronder vallen. Begin steeds meer te twijfelen als ik vervolgens bij de bankrekeningen logischerwijs het bedrag niet zie staan omdat dit peildatum 1-1-2022 is. Het lijkt mij dat het 'ergens' onder moet vallen of is dit alleen in het hypotheek gedeelte waar dus wel beide hypotheken opgenomen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:10
Helaas is mijn vader november 2022 overleden en nu moet mijn moeder nog de inkomstenbelasting 2022 voor hem invullen. Normaal vulden ze samen online alles in, om zo ook de verdeling aan het einde zo voordelig mogelijk te maken, maar als iemand komt te overlijden werkt DigID niet meer. Je kunt dan een machtiging aanvragen om toch online nog ‘samen’ aangifte te kunnen doen, maar daarin zit een vreemde eis. Als er een testament is, wat zo is in het geval van mijn vader, dan heb je een verklaring van erfrecht nodig en die hebben we niet (dan moet je weer naar de notaris en dan ben je weer een flinke som geld kwijt). Maar, als mijn moeder de aangifte voor mijn vader op papier doet, via het al ontvangen F formulier, dan is zo’n verklaring helemaal niet nodig. Ik snap niet waarom dit verschil er is tussen online aangifte doen of via op papier aangifte doen. Het testament stelt verder niet zo veel voor, want daar staat gewoon in dat de erfenis de normale regels omtrent erfenissen volgt, dus zonder dat testament zou de erfenis exact hetzelfde zijn geweest. Of zie ik iets over het hoofd?

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Furion2000 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:56:
Ik zit al even te zoeken maar ik begrijp het volgende niet helemaal.

Word een verbouwingshypotheek (waarde van het huis na verbouwing omzetten naar 2e hypotheek waarvan je het geld door de notaris gewoon op je bankrekening naar keuze overgemaakt krijgt) gezien als bouwdepot?
Nee, een bouwdepot is een soort spaarpot waar je de verbouwing van betaalt, die gekoppeld is aan een hypotheek. Het geld haal je eruit door declaraties in te dienen bij de verstrekker.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-06 13:23

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Ik bevind mij in de (kennelijk) vrij unieke positie dat mijn WOZ vorig jaar niet is berekend, en dit jaar heb ik ook nog niks mogen ontvangen. Al jarenlang hebben ze in de gemeente Utrecht een vertraging als het op onze wijk aan komt maar sinds vorig jaar is het blijkbaar een erg serieus probleem. Ik heb ook niet het WOZ-gebaseerde deel van de gemeentelijke lasten voorgerekend gekregen vorig jaar en dit jaar (nog) niet.

Mijn laatst bekende peildatum is 01 januari 2020.

Iemand een suggestie wat ik nu moet gaan invullen in de aangifte? Moet ik gaan gokken wat de gemeente gaat doen? Het lijkt me toch sterk dat ik zelf een taxatie moet gaan laten doen op eigen kosten?

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009

Herman

FP ProMod
@DUX

Ik zou voor de zekerheid sowieso uitstel aanvragen voor de deadline van de IB.
- https://www.belastingdien...wil-graag-uitstel-kan-dat

In de tussentijd even contact opnemen met de gemeente? :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:26

Barrycade

Through the...

harrybeuker schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:06:
[...]

Ik heb net even een uitdraai gemaakt wat betreft de inkopen qua stoffen, accessoires etc. Merendeel ingekocht via aliexpress. Dit komt allemaal ten goede van haar bedrijf. Dit bedraagt bijna 2500 euro (zonder btw 2072). Ik vraag mij dan af of we dit dan ook kunnen opnemen onder de zakelijke aftrekposten?. De facturen zitten in mijn aliaccount(ze geeft geen aliaccount op haar eigen naam) en de bankafschrijvingen zijn aantoonbaar.Op dit moment hebben we dit er neer gezet -> Inschrijving kvk, aanschaf webshop en domein, visitekaartes, telefoonabbonnement..
Als het spullen zijn die nog verkocht moeten gaan worden kan je het niet opvoeren als kosten. Zoek op waardering voorraad. Voor spullen die je nodig hebt kan je afwaardering doen, maar lees je eens hier in: https://www.belastingdien...lasting_voor_ondernemers/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonZjon
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-03-2023
Hi mannen! Ik begrijp iets niet, misschien kan iemand mij helpen.

Ik betaalde de eerste 2 jaar 780,- bruto en 680,- netto aan mijn hypotheek waardoor ik jaarlijks ca. 1000,- terug kreeg van de belastingdienst. (20j rentevast 1,54% op 225.000,- totaal in 2020 afgesloten).

Vorig jaar is mijn hypotheek gehalveerd i.v.m. extra aflossing en heb ik mijn maandbedrag laten aanpassen om de hypotheek binnen de rentevaste periode van 20j helemaal af te lossen.

Nu zou ik 110,- bij moeten betalen. Ik heb volgens de vooraf ingevulde info 2.500,- rente betaald. Maar.. Ik heb toch nog steeds recht op hypotheekrenteaftrek..? Moet toch terug krijgen.. Snap het niet echt. Verder is er niets aan mijn situatie veranderd trouwens.

Alvast heel erg bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:24
@DonZjon je hebt minder rente betaald door de aflossing, en het percentage HR aftrek is in 2022 weer 3pct punt lager dan over 2021, dus veel minder HRA.
dit kan een verklaring zijn

@DUX staat er in het woz waardeloket ook geen opgave, al dan niet van vorige jaren?
https://www.wozwaardeloke...ndex.jsp?a=1&accept=true&

[ Voor 28% gewijzigd door peter-rm op 05-03-2023 00:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

DUX schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 23:50:
Ik bevind mij in de (kennelijk) vrij unieke positie dat mijn WOZ vorig jaar niet is berekend, en dit jaar heb ik ook nog niks mogen ontvangen. Al jarenlang hebben ze in de gemeente Utrecht een vertraging als het op onze wijk aan komt maar sinds vorig jaar is het blijkbaar een erg serieus probleem. Ik heb ook niet het WOZ-gebaseerde deel van de gemeentelijke lasten voorgerekend gekregen vorig jaar en dit jaar (nog) niet.

Mijn laatst bekende peildatum is 01 januari 2020.

Iemand een suggestie wat ik nu moet gaan invullen in de aangifte? Moet ik gaan gokken wat de gemeente gaat doen? Het lijkt me toch sterk dat ik zelf een taxatie moet gaan laten doen op eigen kosten?
Ik zit in exact dezelfde situatie (ook Utrecht). Daar komt nog eens bij dat ik in een nieuwbouwwijk woon en op 1-1-2020 hooguit de fundering er nog lag. De WOZ waarde van dat moment gaat dus ook nergens over (is ongeveer 40% van de huidige waarde van m'n huis). Echter, het gekke is dat de meeste huizen om mij heen wel gewoon een beschikking hebben gehad in 2022 en 2023 8)7.

Hoe dan ook, als je 'm nog niet gehad hebt kun je 'm schatten. Je kunt je huis bijvoorbeeld laten taxeren, of je kijkt naar woz-waarden van vergelijkbare huizen in de buurt (zie wozwaardeloket.nl).

Ik heb zelf de gemiddelde relatieve stijging van 2020 naar 2021 van de huizen om me heen gepakt en dat toegepast op de WOZ van 2020. Ik hoorde van andere mensen hier dat ze de hoeveelheid pakten die op dat moment al betaald was aan de projectontwikkelaar (1-1-2021 waren ze ook nog niet opgeleverd). Maar goed, dat is dan weer specifiek voor nieuwbouw.

Je kunt altijd achteraf een correctie indienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonZjon
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-03-2023
peter-rm schreef op zondag 5 maart 2023 @ 00:28:
@DonZjon je hebt minder rente betaald door de aflossing, en het percentage HR aftrek is in 2022 weer 3pct punt lager dan over 2021, dus veel minder HRA.
dit kan een verklaring zijn

@DUX staat er in het woz waardeloket ook geen opgave, al dan niet van vorige jaren?
Thnx.

Heb even teruggekeken. Begon met 3600,- rente. Door de extra aflossing halverwege vorig jaar, dat jaar 2300,-. En nu zou ik jaarlijks 1500,- rente gaan betalen. Per 2023 krijg je 37% terug van de rente zie ik op Google. Dan zou ik ca 900 moeten krijgen en de komende jaren 600 ong zolang het dat % blijft.

Edit: Uhm het klopt wel. Even rekentool gepakt :P 1500 bruto rente /j, 37% = ong 550eu, -450eu eigen woningforfait = 100eu ong onder de streep.

[ Voor 19% gewijzigd door DonZjon op 05-03-2023 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-06 09:59
Het totaal van de inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen dat u terug zou krijgen is lager dan of gelijk aan € 15. Dit betekent dat u dit niet terugkrijgt.
Jeej.. Elk jaar hetzelfde liedje, maar ja ik heb dan ook alleen maar inkomstenbelasting. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimshaker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:58
PolarBear schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 19:13:
[...]

Behalve als je gebruik maakt van de kor, dus je zet harrybeuker hier helemaal op het verkeerde spoor. *knip* geen sneren aub

[ Voor 4% gewijzigd door ZieMaar! op 05-03-2023 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
Barrycade schreef op zondag 5 maart 2023 @ 00:03:
[...]

Als het spullen zijn die nog verkocht moeten gaan worden kan je het niet opvoeren als kosten. Zoek op waardering voorraad. Voor spullen die je nodig hebt kan je afwaardering doen, maar lees je eens hier in: https://www.belastingdien...lasting_voor_ondernemers/
via https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2023-4100.html zie ik bij textiel staan na 1 jaar dat je 60% moet afwaarderen. Ik ga dan safe zitten en 60% van 2072 is €1243 euro. Dat kan ik dan als zakelijke aftrekpost opgeven bij de inkomstenbelasting? interpreteer ik dat zo goed?

edit: ik heb verkeerd gelezen. Voorraad qua stoffen kan je niet opgeven omdat je die nog gaat verkopen. Je kan wel kosten opgeven van bijvoorbeeld gereedschap waarmee ze de stoffen tot een eindproduct verwerkt. De 438 van de hairaccesoires inkoop moet ik dan weghalen en dan moet het goed zijn hoop ik? zeg ik dat zo goed? :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGKLFSB7ycZ131q3SIUuVhQrqj8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/daKwzDcxKWLPTRLbplXZUuMA.jpg?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door harrybeuker op 05-03-2023 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:51
Normaliter doet ik elk jaar zelf aangifte, m.u.v. van de jaren waarin ik een huis gekocht heb, dan doet mijn financieel adviseur dat. Toch heb ik er dit jaar wat moeite mee.

In 2021 huis gekocht en mijn vorige woning verkocht. Onder de streep bleef er na aflossing overbruggingshypotheek 19K over. Dat is in de aangifte over 2021 ook benoemd bij de bijleenregeling.

Nu in de aangifte van 2022 wordt bij de hypotheken de vraag gesteld of ik in de voorgaande jaren een huis met overwaarde heb verkocht en of ik die overwaarde dan volledig gebruikt heb voor mijn huidige woning. Ik begrijp niet goed waarom die vraag komt, ik bedoel, dat was in 2021 en is in de aangifte van 2021 ook behandeld.

Enfin, kies ik dan voor ja, want het is correct dat een klein deel van de overwaarde is uitgekeerd, dan moet ik vervolgens voor mijn huidige hypotheken gaan aangeven welke deel van die schuld gebruikt is voor het hoofdverblijf en welk deel voor andere zaken. Bij mijn weten is 100% van de huidige lopende hypotheken ingezet voor de huidige woning. Als ik dat dan zo invul verandert er ook niks aan de uitkomst van de hele aangifte dan wanneer ik op de initiële vraag ja had beantwoord.

Ik heb dan het idee dat ik het misschien fout doe, ik bedoel, ze stellen de vraag voor een reden. Kan iemand dit misschien toelichten hoe ik die vraag en vooral de verdeling moet benaderen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-05 18:18

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik kom toch niet uit het volgende vraagstuk: in 2021 mijn hypotheekovergesloten en verhoogd om de boeterente te betalen. Ip mag je over die verhoging niet de rente die je later betaald aftrekken.

Maar hoe werkt dat dan qua aflossen op die verhoging? Ik neem niet aan dat die verhoging tot het einde blijft staan. Mag je dat relatief berekenen in je schuld op 1 jan en 31 dec?

Zoiets?

1 jan schuld 200k, deelhoofdverblijf 180k, anders: 20k
31 dec: 160k, deelhoofdverblijf 144k, anders 16k

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JeroenNietDoen schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:04:
Normaliter doet ik elk jaar zelf aangifte, m.u.v. van de jaren waarin ik een huis gekocht heb, dan doet mijn financieel adviseur dat. Toch heb ik er dit jaar wat moeite mee.

In 2021 huis gekocht en mijn vorige woning verkocht. Onder de streep bleef er na aflossing overbruggingshypotheek 19K over. Dat is in de aangifte over 2021 ook benoemd bij de bijleenregeling.

Nu in de aangifte van 2022 wordt bij de hypotheken de vraag gesteld of ik in de voorgaande jaren een huis met overwaarde heb verkocht en of ik die overwaarde dan volledig gebruikt heb voor mijn huidige woning. Ik begrijp niet goed waarom die vraag komt, ik bedoel, dat was in 2021 en is in de aangifte van 2021 ook behandeld.

Enfin, kies ik dan voor ja, want het is correct dat een klein deel van de overwaarde is uitgekeerd, dan moet ik vervolgens voor mijn huidige hypotheken gaan aangeven welke deel van die schuld gebruikt is voor het hoofdverblijf en welk deel voor andere zaken. Bij mijn weten is 100% van de huidige lopende hypotheken ingezet voor de huidige woning. Als ik dat dan zo invul verandert er ook niks aan de uitkomst van de hele aangifte dan wanneer ik op de initiële vraag ja had beantwoord.

Ik heb dan het idee dat ik het misschien fout doe, ik bedoel, ze stellen de vraag voor een reden. Kan iemand dit misschien toelichten hoe ik die vraag en vooral de verdeling moet benaderen :?
Als je 19k van de overwaarde van de vorige woning niet hebt gebruikt voor de nieuwe woning, dan heb je ook over 19k van je hypotheek geen renteaftrek. Je hebt dan wel 100% van de hypotheek gebruikt voor de nieuwe woning, maar het recht op renteaftrek is geen 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
Rimshaker schreef op zondag 5 maart 2023 @ 07:40:
[...]
Behalve als je gebruik maakt van de kor, dus je zet harrybeuker hier helemaal op het verkeerde spoor. [mbr]*knip* geen sneren aub[/]
De kor gaat pas vanaf 1 april in voor mijn vrouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:51
Rubbergrover1 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:15:
[...]

Als je 19k van de overwaarde van de vorige woning niet hebt gebruikt voor de nieuwe woning, dan heb je ook over 19k van je hypotheek geen renteaftrek. Je hebt dan wel 100% van de hypotheek gebruikt voor de nieuwe woning, maar het recht op renteaftrek is geen 100%
Helemaal helder, bedankt :) Nu alleen even uitvogelen hoe dat te berekenen of waar op te voeren gezien mijn hypotheek uit 3 delen bestaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
harrybeuker schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 18:50:
Hallo allemaal. Mijn vrouw is sinds oktober een bedrijf begonnen in hairaccessoires. Ze gaat vanaf april 2023 onder de KOR regeling vallen omdat ze niet meer dan 5000 per jaar verdiend. Ze heeft bijna 2000 euro geïnvesteerd in materialen, stoffen en apparatuur. Dit heeft ze allemaal opgegeven bij de BTW aangifte over okt-december 2022. Wij moeten nu de inkomstenbelastingaangifte doen. Uit de ondernemerscheck blijkt dat zij niet als ondernemer de inkomstenbelasting moeten invullen. Ze moet haar inkomsten van haar bedrijfje in 2022 dan opgeven onder inkomen uit ander werk. Dit bedrag betreft over 2022 een 384 euro. Vervolgens kan ze ook zakelijke aftrekposten op gaan geven zoals visitekaartjes, inkoop van materialen (stoffen, knipjes etc) en aanschaf website. Wat voor bedragen moet je hier opgeven? is dat dan zonder of inclusief BTW?

Tip voor je. Houdt je administratie bij met https://www.siel.nl/acumulus/ Kost je iets meer dan €100,- per jaar en je krijgt panklaar een V&W rekening met alle instructie om je aangifte te doen en je kan altijd met dit soort vragen bij hen terecht. Tig keer goedkoper dan welk administratiekantoor dan ook. BTW aangifte draai je ook zo uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
SaN schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:49:
Wellicht dat iemand mij hiermee kan helpen. Ik heb altijd aangifte kunnen doen met behulp van de aangifte app, maar nu geeft deze aan dat mijn "kapitaalverzekering" niet opgehaald kan worden en dat ik de aangifte zelf moet doen. Balen, want ik heb er niet veel verstand van. Ik wil dus even kijken of ik eruit kom, anders laat ik iemand anders mijn aangifte dit jaar maar doen.

Mijn vraag; Ik heb een hypotheek welke bestaat uit twee delen, namelijk een bankspaarhypotheek (welke ook weer bestaat uit twee delen, geen idee waarom eigenlijk) en een kleiner aflossingsvrij deel. Afgesloten in 2012. Nu heb ik ook een overlijdensrisicoverzekering samen met mijn partner waarvan geld vrijkomt als 1 van ons overlijdt voordat wij de hypotheek hebben afgelost.

Ik kom nu aan bij het kopje "kapitaalverzekeringen" en moet daar, voor zover ik begrijp, de gegevens van mijn spaarhypotheken invullen en van de overlijdensrisicoverzekeringen (bestaat ook uit twee delen) waarbij ik bij die laatste aangeef afkoopwaarde niet hoger is dan de aangegeven € 7.444, maar het verzekerde bedrag wel.

Voor de rest kom ik geen gekke zaken tegen. Kunnen jullie met deze informatie zeggen of ik dit goed doe?

Is het trouwens zo dat ik deze informatie allemaal invul en dat de belastingdienst dit later eventueel kan gebruiken ter controle, of word er voor deze aangifte direct al iets mee gedaan? Ik hoef namelijk helemaal geen bedragen in te vullen bij de "kapitaalverzekeringen" op het vinkje van de afkoopwaarde na dan. Komt dit wellicht door het vinkje "Was deze kapitaal­verzekering op 1 januari 2022 een kapitaal­verzekering eigen woning?" Die ik heb aangevinkt waardoor de kapitaalverzekering in box 1 valt?

En nog een vraag; Later in de aangifte is bij het kopje "Hypotheken en andere schulden" mijn volledige hypotheek wel gewoon al vooraf ingevuld met het juiste kenmerk en de juiste bedragen per hypotheekdeel. Hierdoor twijfel ik een beetje of ik niet alleen mijn overlijdensrisicoverzekering moet invullen bij "kapitaalverzekeringen"

[...]

Inderdaad vervelend. In de app stond dit altijd standaard aan.
Een pure overlijdens risicoverzekering is geen kapitaalverzekering. Je bouwt er geen kapitaal in op maar je hebt een dekking bij overlijden. Een kapitaalverzekering kan wel een gemengde verzekering zijn waarin je kapitaal opbouwt en bij overlijden een kapitaal onmiddellijk wordt uitgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Laatst online: 15-05 20:52

SaN

MotorBeast schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:23:
[...]

Een pure overlijdens risicoverzekering is geen kapitaalverzekering. Je bouwt er geen kapitaal in op maar je hebt een dekking bij overlijden. Een kapitaalverzekering kan wel een gemengde verzekering zijn waarin je kapitaal opbouwt en bij overlijden een kapitaal onmiddellijk wordt uitgekeerd.
Ah. Bedankt. Die kan ik dus helemaal weglaten uit de aangifte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
SaN schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:30:
[...]

Ah. Bedankt. Die kan ik dus helemaal weglaten uit de aangifte?
Die MOET je weglaten.

Een KEW valt in box1 met zijn vermogen en is derhalve interessant omdat je niet net zoals in Box 3 op een gegeven moment als je boven de vrijstelling van vermogen komt daar belasting op gaat betalen. Vermogen in een KEW is belastingvrij en moet op termijn gebruikt worden ter aflossing hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:09
Iemand hier ervaring met een duurzaamheidslening tbv zonnepanelen?

Volgens mij valt dat onder een soort bouwdepot en is de rente aftrekbaar.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/jwyNzHMG/BD.png

Ik snap het zelf niet, ik kan alleen maar JA kiezen als beide voorwaarden gelden?
Maar de lening valt niet onder een hypotheek?
/
Of valt dat onder Hypotheek en andere schuld.

[ Voor 6% gewijzigd door NeutraleTeun op 05-03-2023 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Rimshaker schreef op zondag 5 maart 2023 @ 07:40:
[...]
Behalve als je gebruik maakt van de kor, dus je zet harrybeuker hier helemaal op het verkeerde spoor. [mbr]*knip* geen sneren aub[/]
Op zich heb je helemaal gelijk, alleen stond er toch echt in de post van de vragensteller vanaf 2023 in de KOR. Dus nu niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:28
FreakNL schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 22:07:
[...]
Moet wel. Ook onder de vrijstelling.
Voor de zekerheid nogmaals nagekeken. Als je aangeeft dat je niet meer dan 63000 euro aan bezittingen hebt, dan komt het scherm waarin je rekeningen moet opgeven niet tevoorschijn. Dus onder de vrijstelling geef je je betaal- en spaarrekeningen niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulizer
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 31-05 22:54
Ik heb de inkomstenbelasting ook weer doorgelopen. Waar ik vorig jaar een nihil aangifte had, moet ik dit jaar €80 bijlappen. Dit vanwege extra te betalen belasting over meer ontvangen loon (uit die schijven tarieven). Toch wel een tegenvallertje dit op de zondagmiddag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
NeutraleTeun schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:36:
Iemand hier ervaring met een duurzaamheidslening tbv zonnepanelen?

Volgens mij valt dat onder een soort bouwdepot en is de rente aftrekbaar.

[Afbeelding]

Ik snap het zelf niet, ik kan alleen maar JA kiezen als beide voorwaarden gelden?
Maar de lening valt niet onder een hypotheek?
/
Of valt dat onder Hypotheek en andere schuld.
Die moet je inderdaad als Hypotheek en andere schuld opvoeren. Heeft niets te maken met een bouwdepot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Rubbergrover1 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 16:13:
[...]

Die moet je inderdaad als Hypotheek en andere schuld opvoeren. Heeft niets te maken met een bouwdepot.
Top.
De opgaaf van de lening heeft het over bouwdepot. Vandaar de verwarring.

De stappen bij hypotheek en andere schuld doorlopen en die kon ik wat logischer invullen.
Nu weer wachten op de flappen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Rubbergrover1 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 16:13:
[...]

Weet je dat zeker? Ik heb ook een energiebesparendelening en heb nog geen euro gebruikt. Tevens is de rente de eerste 10jr 0% dus kan ik de rente ook niet aftrekken. Is dit een andere constructie of snap ik het niet?
Nog even een tag aan @NeutraleTeun

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oekoeboeroe
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-05 13:01
letswing schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 13:20:
[...]

Bij welke broker zit jij? Lynx geeft helaas niets door (staat ook op de website van Lynx)
Ik zit bij DeGiro. Ik had het jaaroverzicht er ter controle naast liggen maar de meeste zaken waaronder ook de dividendbelasting stonden al keurig ingevuld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
True schreef op zondag 5 maart 2023 @ 17:07:
[...]

Weet je dat zeker? Ik heb ook een energiebesparendelening en heb nog geen euro gebruikt. Tevens is de rente de eerste 10jr 0% dus kan ik de rente ook niet aftrekken. Is dit een andere constructie of snap ik het niet?
Ah, ik dacht dat je het al had uitgegeven. Als je nog geen geld uit de lening hebt 'gebruikt', dan kun je die gewoon laten zitten. Saldo is dan nul. Net als wanneer je een doorlopend krediet of roodstand-mogelijkheid hebt, maar die niet hebt gebruikt.

[ Voor 9% gewijzigd door Rubbergrover1 op 05-03-2023 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Laatst online: 01-06 13:23

DUX

blijft ook nu voor Oranje

peter-rm schreef op zondag 5 maart 2023 @ 00:28:
Neen. Ik ben bekend met het WOZ-waardeloket, daar staat 2020 als laatste. Utrecht heeft de gemeentelijke lasten uitbesteed aan BGHU en ook daar is niks te vinden.
.oisyn schreef op zondag 5 maart 2023 @ 00:33:
Ik zit in exact dezelfde situatie (ook Utrecht). Daar komt nog eens bij dat ik in een nieuwbouwwijk woon en op 1-1-2020 hooguit de fundering er nog lag. De WOZ waarde van dat moment gaat dus ook nergens over (is ongeveer 40% van de huidige waarde van m'n huis). Echter, het gekke is dat de meeste huizen om mij heen wel gewoon een beschikking hebben gehad in 2022 en 2023 8)7.

Hoe dan ook, als je 'm nog niet gehad hebt kun je 'm schatten. Je kunt je huis bijvoorbeeld laten taxeren, of je kijkt naar woz-waarden van vergelijkbare huizen in de buurt (zie wozwaardeloket.nl).

Ik heb zelf de gemiddelde relatieve stijging van 2020 naar 2021 van de huizen om me heen gepakt en dat toegepast op de WOZ van 2020. Ik hoorde van andere mensen hier dat ze de hoeveelheid pakten die op dat moment al betaald was aan de projectontwikkelaar (1-1-2021 waren ze ook nog niet opgeleverd). Maar goed, dat is dan weer specifiek voor nieuwbouw.

Je kunt altijd achteraf een correctie indienen.
Alhier is het geen nieuwbouw en zoals beschreven altijd een moeilijke hoek geweest. De locatie is aardig uniek en er zijn geen vergelijkbare huizen. Ter voorbeeld: mijn huis wordt vergeleken met complete boerderijen maar ik verzeker je dat ik niet in zo'n pand woon.

Ik zag inderdaad een opmerking elders dat je kunt laten taxeren. Maar ik ga toch niet het werk van de gemeente doen, lijkt me? Kan ik ergens mijn bonnetje inleveren? Ik denk ook dat een schatting de enige optie is maar ik heb géén idee wat de gemeente gaat inschatten, ondanks de huizen in de buurt.

offtopic:
Utrecht gaat voor 2023 de OZB-opbrengst met 18% verhogen exclusief inflatie:
Daarom heeft de gemeenteraad de OZB in 2023 opbrengst verhoogd met 18%. Daar zit nog geen inflatie bij in. Meer daarover leest u op pagina 4 van het Coalitieakkoord 2022 Investeren in Utrecht.

[ Voor 4% gewijzigd door DUX op 05-03-2023 20:00 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21:13

Ankh

|true

Ook weer bezig met de jaarlijkse aangfite. Blijkbaar afgelopen jaar veel freelance verricht voor een vriend van me (ondersteuning bij het beheer van een groot aantal linux server a 5300 euro). Deze inkomsten zijn normaliter wat lager per jaar (we hadden dit jaar vier grote migraties) en zet ik altijd netjes bij inkomsten uit overig werk. Ik reken eigenlijk nooit aftrekkosten, maar hier iemand nog wat tips? Is er een vaste % voor de aftrekpost?

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

DUX schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:10:
Maar ik ga toch niet het werk van de gemeente doen, lijkt me? Kan ik ergens mijn bonnetje inleveren?
Eens, ik zou daar ook echt niet voor betalen. Ik zou gewoon een reële schatting proberen te maken. Zoals ik al zei kun je altijd een correctie indienen. Dit is wat de BD zelf ook aangeeft:
Hebt u nog geen WOZ-beschikking op het moment dat u aangifte wilt doen? Schat dan zelf de waarde. Neem de waarde die vergelijkbare woningen op 1 januari van vorig jaar hadden. Maar u kunt natuurlijk ook een taxateur in de arm nemen.

Krijgt u na de aangifte alsnog de WOZ-beschikking van uw gemeente? Dan blijkt misschien dat u een te hoge of een te lage waarde hebt aangegeven. Geef dat dan aan ons door.
Het staat dan wel onder het kopje nieuwbouw maar dat is waarschijnlijk alleen omdat ze ervanuit gaan dat gemeenten hun werk doen, en je er dus in de regel alleen bij nieuwbouw tegenaan loopt.

En zoals ik al zei, de huizen in de buurt zijn misschien niet direct vergelijkbaar (dat zijn ze bij mij ook niet, ik heb een redelijk uniek huis - vrijstaand met grote tuin, om me heen staan rijtjeshuizen met standaard stadstuin), maar de relatieve stijging is over het algemeen redelijk gelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door .oisyn op 05-03-2023 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letswing
oekoeboeroe schreef op zondag 5 maart 2023 @ 17:49:
[...]

Ik zit bij DeGiro. Ik had het jaaroverzicht er ter controle naast liggen maar de meeste zaken waaronder ook de dividendbelasting stonden al keurig ingevuld.
Oke dank. Dus DeGiro heeft netjes je aandelen positie doorgegeven en de rekening stond ook tussen het kopje bank- en spaarrekeningen in de voor ingevulde aangifte. Maar je moest alleen het saldo nog doorgeven van het tegoed. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Ankh schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:51:
Ook weer bezig met de jaarlijkse aangfite. Blijkbaar afgelopen jaar veel freelance verricht voor een vriend van me (ondersteuning bij het beheer van een groot aantal linux server a 5300 euro). Deze inkomsten zijn normaliter wat lager per jaar (we hadden dit jaar vier grote migraties) en zet ik altijd netjes bij inkomsten uit overig werk. Ik reken eigenlijk nooit aftrekkosten, maar hier iemand nog wat tips? Is er een vaste % voor de aftrekpost?
Ben je aangemerkt als ondernemer? (waarschijnlijk niet gezien inkomsten overige werkzaamheden). Zo niet, houdt het snel op buiten de aftrekposten die iedere particulier heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 05-03-2023 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:26

Barrycade

Through the...

MotorBeast schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:03:
[...]

Ben je aangemerkt als ondernemer? (waarschijnlijk niet gezien inkomsten overige werkzaamheden). Zo niet, houdt het snel op buiten de aftrekposten die iedere particulier heeft.
Staan wel wat regeltjes onder deze post, je kan wel kosten aftrekken volgens mij, maar dan moet je wel aftrekbare kosten gemaakt hebben natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
@Ankh kosten die je gemaakt hebt kun je in aftrek brengen.
de kosten moeten wel zakelijk zijn. zie ook onderdeel 5.3
https://www.belastingdien...erig_werk.html#fajrmoapgd

[ Voor 7% gewijzigd door peter-rm op 05-03-2023 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21:13

Ankh

|true

MotorBeast schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:03:
[...]

Nee, zoals gezegd inkomsten uit overig werk (anders had ik wel een andere optie genomen ;-).
Barrycade schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:07:
[...]

Staan wel wat regeltjes onder deze post, je kan wel kosten aftrekken volgens mij, maar dan moet je wel aftrekbare kosten gemaakt hebben natuurlijk.
Klopt, bijvoorbeeld internet kosten (gezien de aard van het werk logisch). Dacht dat ik ergens iets over een verdeelsleutel had gelezen.
peter-rm schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:14:
Ja, die had ik inderdaad al gezien.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shamp0o
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:27
Even een vraag, we begrijpen er niets meer van.
Mijn partner en ik hebben een koopwoning. Wij krijgen maandelijks een bedrag van de belastingdienst, hierbij staat "ib/pvv"
We zijn het even helemaal kwijt waarom we dit krijgen? We gingen er vanuit dat dit te maken heeft met met de maandelijkse teruggave aftrek hypotheekrente. Dus het bruto/netto verschil van je hypotheekrente?
Dit is toch iets anders dan de belastingaangifte die je nu moet doen over 2022? Daar komt namelijk ook een X bedrag uit dat we terugkrijgen van de belastingdienst.
We zien door de bomen het bos niet meer en zijn nu ergens bang dat we dubbelop krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ankh schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:20:
[...]
Klopt, bijvoorbeeld internet kosten (gezien de aard van het werk logisch). Dacht dat ik ergens iets over een verdeelsleutel had gelezen.
Verdeelsleutel is meestal over hoeveel % je zakelijk gebruikt.
Als je 10% van de tijd je internet zakelijk gebruikt, kun je 10% van de kosten aftrekken.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Laatst online: 22:37
chim0 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 07:22:
[...]

Jeej.. Elk jaar hetzelfde liedje, maar ja ik heb dan ook alleen maar inkomstenbelasting. :')
Al naar eventuele aftrekposten gekeken, zoals zorg?
Daarnaast: mocht je meerdere malen een ziekenhuis bezocht hebben (niet "slechts op bezoek"), mag je ook 19/cent de km mee tellen.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:41
shamp0o schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:27:
Mijn partner en ik hebben een koopwoning. Wij krijgen maandelijks een bedrag van de belastingdienst, hierbij staat "ib/pvv"
We zijn het even helemaal kwijt waarom we dit krijgen? We gingen er vanuit dat dit te maken heeft met met de maandelijkse teruggave aftrek hypotheekrente. Dus het bruto/netto verschil van je hypotheekrente?
Dit is toch iets anders dan de belastingaangifte die je nu moet doen over 2022? Daar komt namelijk ook een X bedrag uit dat we terugkrijgen van de belastingdienst.
We zien door de bomen het bos niet meer en zijn nu ergens bang dat we dubbelop krijgen?
Het gaat om de voorlopige aanslag versus de daadwerkelijke aangifte. Daar kan een verschil tussen zitten, beide kanten op.
Het kan best voorkomen dat de betalingen die jullie maandelijks terugkregen op basis van de eerdere voorlopige aanslag te laag waren en jullie nog meer betaalde belasting terug moeten krijgen, achteraf gezien. Dan krijgen jullie nog wat extra terug.
In theorie kan het ook dat jullie bij de maandelijks uitbetalingen op basis van de eerdere voorlopige aanslag te veel belasting terug hebben gekregen en daardoor per saldo te weinig betaald hebben, in dat geval zouden jullie dan nu n.a.v. de aangifte weer moeten bijbetalen.

Het maandelijkse bedrag wat jullie nu onder ib/pvv terugkregen was dus een voorlopig, voorspeld terug te geven bedrag op mogelijk beperkte gegevens. Nu wordt achteraf gekeken of betreffende voorspelling juist was of dat de gegevens anders moesten zijn en/of uitgebreid moeten worden met nog meer (relevante) gegevens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
D_Jeff schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:31:
[...]

Daarnaast: mocht je meerdere malen een ziekenhuis bezocht hebben (niet "slechts op bezoek"), mag je ook 19/cent de km mee tellen.
Daar zit wel een behoorlijke drempel op. Dus het kan natuurlijk, maar veruit de meeste mensen hebben daar geen aanspraak op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter-rm
D_Jeff schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:31:
[...]

voor bezoek aan de dokter, ziekenhuis etc mag je de daadwerkelijke km kosten opvoeren. hiervoor kun je bijv de anwb berekening gebruiken.
Vooral bij oudere mensen met (veel doktersbezoek en) weinig km per jaar kan dit al snel oplopen tot 50-60 ct per km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:02
PatrickC schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 21:09:
Helaas is mijn vader november 2022 overleden en nu moet mijn moeder nog de inkomstenbelasting 2022 voor hem invullen. Normaal vulden ze samen online alles in, om zo ook de verdeling aan het einde zo voordelig mogelijk te maken, maar als iemand komt te overlijden werkt DigID niet meer. Je kunt dan een machtiging aanvragen om toch online nog ‘samen’ aangifte te kunnen doen, maar daarin zit een vreemde eis. Als er een testament is, wat zo is in het geval van mijn vader, dan heb je een verklaring van erfrecht nodig en die hebben we niet (dan moet je weer naar de notaris en dan ben je weer een flinke som geld kwijt). Maar, als mijn moeder de aangifte voor mijn vader op papier doet, via het al ontvangen F formulier, dan is zo’n verklaring helemaal niet nodig. Ik snap niet waarom dit verschil er is tussen online aangifte doen of via op papier aangifte doen. Het testament stelt verder niet zo veel voor, want daar staat gewoon in dat de erfenis de normale regels omtrent erfenissen volgt, dus zonder dat testament zou de erfenis exact hetzelfde zijn geweest. Of zie ik iets over het hoofd?
Gecondoleerd! Ja dit zijn heel nare situaties, misschien heb je hier iets aan?
https://www.consumentenbo...-doen/belasting-berekenen

"Het invullen van zo'n proefaangifte is wel meer werk dan het invullen van de aangifte via Mijn Belastingdienst. Dat komt omdat je al je persoonlijke gegevens zelf moet invullen.
Dit oefenprogramma is ook handig in het jaar waarin je een partner krijgt of verliest. In dat jaar mag je zelf kiezen of je het hele jaar als fiscale partners gezien wilt worden."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Laatst online: 22:37
peter-rm schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:39:
[...]

voor bezoek aan de dokter, ziekenhuis etc mag je de daadwerkelijke km kosten opvoeren. hiervoor kun je bijv de anwb berekening gebruiken.
Vooral bij oudere mensen met (veel doktersbezoek en) weinig km per jaar kan dit al snel oplopen tot 50-60 ct per km
Klopt, Je mag kiezen: De daadwerkelijke kosten of 19 cent/km.
Bij die eerst moet je het letterlijk kunnen onderbouwen (er wordt ook serieus op gecontroleerd), ook elk bonnetje van betaald parkeren moet je dan ook 5 jaar bewaren. De makkelijkere optie in deze: de 19 cent/km volstaat een "van naar" staatje met de hoeveelheid km's. Je kan dan niet de betaald parkeerkosten aftrekken.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
True schreef op zondag 5 maart 2023 @ 17:07:
[...]

Ik heb een stimuleringslening in oktober afgesloten tegen 2% rente.
De rente zou meteen gelden en 1e afschrijving vond in december plaats.
Echter de declaraties voor de panelen vielen in dit jaar.

Maar goed, de lening en rente vallen in het vorig jaar. Dus ik moet ze, ga ik vanuit, wel opnemen in de aangifte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
@D_Jeff ook voor het hoge tarief volstaat een eenvoudig rittenoverzicht.
bij een aantal ziekenhuizen kun je gewoon een jaaroverzicht opvragen van al je bezoeken/afspraken.
alleen als je parkeerkosten meeneemt moet je de parkeertickets bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:39

Klippy

Still Game

Ik heb dit jaar ook voor het eerst te maken met de bijleenregeling, meerdere woningen, etc.
Zag er hier al wat vragen over, ik vind het ook niet eenvoudig. Ik had me al wat ingelezen maar met drie leningdelen nieuwe hypotheek en twee van de oude is het toch nog heel wat invullen.

Dus ik zou graag even verifiëren of ik het goed doe voordat ik het verstuur.

Oude woning verkocht 14 januari 2022, nieuwe gekocht eind november 2021. Dus alle aankoopkosten al vorig jaar opgegeven. Die aangifte is nog steeds niet definitief overigens.

Dus dan dit jaar de Rekenhulp Bijleenregeling ingevuld, ook heel wat werk overigens.
Daar komt een eigenwoningschuld uit op 31-12-2022.

Ik heb minder geleend dan het aankoopbedrag van de nieuwe woning, dus ik doe nieuwe hypotheekbedrag min eigenwoningschuld en dat bedrag vul ik dan onder "vul in welk deel van de schuld is gebruikt voor het hoofdverblijf" ergens in bij "Ander deel".
Dit doe ik dan bij het hypotheekdeel met de laagste rente (want voordeliger?) en dan verdeel ik bij dat deel de rente evenredig naar Ander deel? Dus als hypotheekbedrag 100K zou zijn en ander deel 10K dan neem ik ook 10% van de rente bij ander deel.
Of moet ik het verschil tussen hypotheek en eigenwoningschuld evenredig gaan verdelen over de 3 leningdelen?

En dat moet ik dan ieder jaar opnieuw doen?

Onder aan de pagina vul ik dan eigenwoningschuld nog in.

Ik heb nu een leningdeel genomen waarbij de schuld op 1-1 en 31-12 gelijk is, anders is het nog meer rekenwerk.. En ik snap ook niet helemaal waarom ze de eigenwoningschuld niet lijken te gebruiken, alleen mijn eigen verdeling heeft invloed.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Ankh schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:20:
[...]

Nee, zoals gezegd inkomsten uit overig werk (anders had ik wel een andere optie genomen ;-).
[...]

[...]

Ja, die had ik inderdaad al gezien.
Internetkosten mag je in jouw geval maar zeer minimaal aftrekken met je kleine omzet. De fiscus zal ervan uit gaan dat het merendeel prive is. Je bent gewaarschuwd. Je wordt niet voor niets niet als ondernemer aangemerkt. Misschien is het juist wel slim geen aftrekposten te hanteren zodat je meer hypotheekaftrek hebt. Je belastbaar inkomen valt dan wellicht hoger in de schaal van een hoger tarief. Ik woon tegenwoordig netto duurder door een lager inkomen. Mensen maar klagen dat ze in een hoge schaal zitten.

[ Voor 17% gewijzigd door MotorBeast op 05-03-2023 23:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
D_Jeff schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:44:
[...]

Bij die eerst moet je het letterlijk kunnen onderbouwen (er wordt ook serieus op gecontroleerd), ook elk bonnetje van betaald parkeren moet je dan ook 5 jaar bewaren. De makkelijkere optie in deze: de 19 cent/km volstaat een "van naar" staatje met de hoeveelheid km's. Je kan dan niet de betaald parkeerkosten aftrekken.
Ik heb dat in verleden makkelijker opgevangen. Taxi nemen en nota's vragen. Indien je zelf het nodig hebt voor je ziekte werd het in mijn geval volledig betaald door de ziektekostenverzekeraar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:09

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Wij doen dit al jaren bewust zi.
Ik vul de hypotheekrenteaftrek de helft lager in dan waar we recht op hebben. Krijg iets van 300 euro per maand van de belastingdienst.

Uiteindelijk bij de definitieve aanslag krijgen we het overige deel en ook nog inkomensafhankelijke combinatiekorting wat dan in zij totaliteit ongeveer 5k is ieder jaar. Dat gaat dan ook meteen door naar de spaarrekening :)

Hoofdreden is dat de dan niet zo wennen aan de hypotheekrenteaftrek. Mocht dat gehalveerd worden, dan missen we alleen een deel van die 5k die we per jaar krijgen.

Dus ja, het kan zo zijn dat je 2x geld krijgt. Nu ging het onbewust, maar je kunt zelf kiezen welke verdeling je wil hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
AndereKoekoek schreef op zondag 5 maart 2023 @ 23:30:
[...]

Wij doen dit al jaren bewust zi.
Ik vul de hypotheekrenteaftrek de helft lager in dan waar we recht op hebben. Krijg iets van 300 euro per maand van de belastingdienst.

Uiteindelijk bij de definitieve aanslag krijgen we het overige deel en ook nog inkomensafhankelijke combinatiekorting wat dan in zij totaliteit ongeveer 5k is ieder jaar. Dat gaat dan ook meteen door naar de spaarrekening :)

Hoofdreden is dat de dan niet zo wennen aan de hypotheekrenteaftrek. Mocht dat gehalveerd worden, dan missen we alleen een deel van die 5k die we per jaar krijgen.

Dus ja, het kan zo zijn dat je 2x geld krijgt. Nu ging het onbewust, maar je kunt zelf kiezen welke verdeling je wil hebben :)
Je kan het beter helemaal maandelijks terugkrijgen en de komende 20/30 jaar beleggen in ETF Msci World. Geen omkijken naar en levert je meer op. Kan je je hypotheek wellicht versneld aflossen. Spaarrekening met 1% rente bij 10% inflatie word je alleen maar armer van helaas. Het is maar een ideetje.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 05-03-2023 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:06

Dennis1812

Amateur prutser

D_Jeff schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:44:
[...]

Bij een controle accepteerden ze bij mij ook de afschriften van t betaald parkeren (gepind) icm overzicht afspraken. Dus dat ik daar die dag was. Met een link erbij naar de tarieven.
Dat was duidelijk genoeg voor ze.

Meestal voer ik 19ct/km op omdat ik t anders te ingewikkeld vind worden. Maar pak ik er de parkeerkosten bovenop. Geen idee of t officieel mag. Maar ze slakken t al jaren.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Dat is verrekening van je voorlopige aangifte (voorlopige teruggaaf).
We gingen er vanuit dat dit te maken heeft met met de maandelijkse teruggave aftrek hypotheekrente. Dus het bruto/netto verschil van je hypotheekrente?
Het heeft inderdaad te maken met aftrekposten, waarvan de hypotheekrenteaftrek (HRA) voor veel mensen de grootste is.
Dit is toch iets anders dan de belastingaangifte die je nu moet doen over 2022?
Niet helemaal, het is een voorschot op je "eindafrekening" over 2022.
Daar komt namelijk ook een X bedrag uit dat we terugkrijgen van de belastingdienst.
Dat kan, maar als het goed is, is het bedrag dat je al terug hebt gekregen via de voorlopige teruggaaf daar al vanaf gehaald.

Dus als je bijvoorbeeld 3000 terug zou krijgen en je hebt via voorlopige teruggaaf al 2400 (12 x 200) terug gehad, dan krijg je nu nog 600 terug.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
MotorBeast schreef op zondag 5 maart 2023 @ 23:18:
[...]
Je wordt niet voor niets niet als ondernemer aangemerkt.
Wat bedoel je hier precies mee? Je moet als belastingplichtige namelijk altijd zelf een standpunt innemen of de bron aan te merken is als winst (uit onderneming) of als resultaat (werkzaamheid).

De fiscus doet dat (in beginsel) niet voor je.
Misschien is het juist wel slim geen aftrekposten te hanteren zodat je meer hypotheekaftrek hebt.
Bijzonder statement. Het is altijd slim om aftrekposten zoals aftrekbare kosten gewoon mee te nemen in de winst- of resultaatsfeer.

De eigenwoningregeling kan wel wat bijzonder uitpakken omdat je daar ook de bijtelling (forfait) hebt en de tariefsaanpassing. Contra-intuïtief is het netto voordeel bij verdeling van aftrekposten tussen partners daardoor bij iemand met een lager (maar wel voldoende) inkomen hoger. Maar ook dan is het gewoon altijd voordeliger om rente op de eigenwoningschuld wel mee te nemen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
JanHenk schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:11:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee? Je moet als belastingplichtige namelijk altijd zelf een standpunt innemen of de bron aan te merken is als winst (uit onderneming) of als resultaat (werkzaamheid).

De fiscus doet dat (in beginsel) niet voor je.

[...]

Bijzonder statement. Het is altijd slim om aftrekposten zoals aftrekbare kosten gewoon mee te nemen in de winst- of resultaatsfeer.

De eigenwoningregeling kan wel wat bijzonder uitpakken omdat je daar ook de bijtelling (forfait) hebt en de tariefsaanpassing. Contra-intuïtief is het netto voordeel bij verdeling van aftrekposten tussen partners daardoor bij iemand met een lager (maar wel voldoende) inkomen hoger. Maar ook dan is het gewoon altijd voordeliger om rente op de eigenwoningschuld wel mee te nemen.
Het is volgens mij helemaal niet altijd slim je inkomen te drukken met aftrekposten met overige werkzaamheden (ik heb het niet over je hypotheekrente aftrek maar gemaakte zakelijke kosten). In mijn geval als ik die zou hebben zou ik dat niet doen om zo mijn hypotheekrente aftrek zou groot mogelijk te laten zijn met een partner die een laag inkomen heeft. Mijn partner daarin tegen trekt wel zo veel mogelijk kosten af als kleine ondernemer omdat zij daarmee nihil aan belasting betaalt en daarmee een lagere bijdrage Zorgverzekeringswet heeft. Tevens zorgen wij dat zij niet boven de 20 mille omzet komt om zo geen BTW te hoeven afdragen. Komt zij hierboven moet ze fors meer gaan verdienen (dus meer werken) om zo netto hetzelfde te gaan verdienen.

Op je eerste opmerking: https://www.belastingdien...oor_de_inkomstenbelasting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-06 15:17
Gisteravond ook maar eens ingelogd, was wel nieuwsgierig naar het automatisch optimaal verdelen, maar nu lees ik dus net dat die optie niet meer werkt :F

Ik heb niet zo'n spannende aangifte verder, twee keer inkomen, een eigen woning, wat giften en leningen op papier. Wat me echter wel opvalt is dat het handmatig schuiven van de posten dit jaar nauwelijks wat op lijkt te leveren voor ons :? Ik heb bijna 30 scenario's ingevuld en ze zijn vrijwel allemaal op 2 euro gelijk aan elkaar :o Er is slechts één scenario (box 1 + giften bij mijn vrouw, box 3 bij mij) die 15 hele euro's gunstiger uitpakt.

Voorgaande jaren zag ik echt sprongen van honderden of zelfs 1000+ euro's de ene of de andere kant op, maar waar dat 'm nou in zit dit jaar? Iemand een idee, of heb ik daar overheen gescand in dit topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Stalensnuitje schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:39:
Gisteravond ook maar eens ingelogd, was wel nieuwsgierig naar het automatisch optimaal verdelen, maar nu lees ik dus net dat die optie niet meer werkt :F

Ik heb niet zo'n spannende aangifte verder, twee keer inkomen, een eigen woning, wat giften en leningen op papier. Wat me echter wel opvalt is dat het handmatig schuiven van de posten dit jaar nauwelijks wat op lijkt te leveren voor ons :? Ik heb bijna 30 scenario's ingevuld en ze zijn vrijwel allemaal op 2 euro gelijk aan elkaar :o Er is slechts één scenario (box 1 + giften bij mijn vrouw, box 3 bij mij) die 15 hele euro's gunstiger uitpakt.

Voorgaande jaren zag ik echt sprongen van honderden of zelfs 1000+ euro's de ene of de andere kant op, maar waar dat 'm nou in zit dit jaar? Iemand een idee, of heb ik daar overheen gescand in dit topic?
Alle twee een vrij gelijkwaardig inkomen vermoed ik. Of vorig jaar wellicht 2 werkgevers tegelijk gehad waar de loonheffingskorting maar bij 1 is toegepast.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 06-03-2023 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ik kan gaan genieten van mijn koekje van eigen deeg.
De voorlopige teruggave stond blijkbaar te laag vorig jaar, en krijg nu dus extra geld terug van de BD :P
*O*

(ondanks perikelen bij werkgever waardoor er ca 500eu teveel arbeidskorting was gegeven....)

[ Voor 22% gewijzigd door YakuzA op 06-03-2023 11:57 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-06 15:17
MotorBeast schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:43:
[...]

Alle twee een vrij gelijkwaardig inkomen vermoed ik. Of vorig jaar wellicht 2 werkgevers tegelijk gehad waar de loonheffingskorting maar bij 1 is toegepast.
Klopt inderdaad, ligt niet gek ver uit elkaar. Misschien dat ik in mijn scenario's nog naar de 95-5% verdeling kan kijken, want ik heb ook nog geen negatieve getallen bij een van beiden gezien (dus die -48 euro grens werkt ook al niet mee ;) )

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
MotorBeast schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:19:
[...]

Het is volgens mij helemaal niet altijd slim je inkomen te drukken met aftrekposten met overige werkzaamheden (ik heb het niet over je hypotheekrente aftrek maar gemaakte zakelijke kosten). In mijn geval als ik die zou hebben zou ik dat niet doen om zo mijn hypotheekrente aftrek zou groot mogelijk te laten zijn met een partner die een laag inkomen heeft. Mijn partner daarin tegen trekt wel zo veel mogelijk kosten af als kleine ondernemer omdat zij daarmee nihil aan belasting betaalt en daarmee een lagere bijdrage Zorgverzekeringswet heeft. Tevens zorgen wij dat zij niet boven de 20 mille omzet komt om zo geen BTW te hoeven afdragen. Komt zij hierboven moet ze fors meer gaan verdienen (dus meer werken) om zo netto hetzelfde te gaan verdienen.
Een hoop bijzondere stellingen weer.

Ik heb het ook over zakelijke kosten. Die moet je gewoon altijd aftrekken. Ik kan me geen situatie voorstellen waar het achterwege laten ervan voordelig zou zijn. Het zijn kosten, je hebt de uitgaven al gedaan, gewoon aftrek claimen.

De hypotheekrenteaftrek staat daar los van. Bovendien is dat door de tariefaanpassing van de aftrek tegenwoordig voordeliger bij de minstverdienende partner, mits deze wel 'voldoende' inkomen heeft. En dus niet bij de partner met het hoogste inkomen (als die de hoogste schijf zit).

De omzetbelasting is ook weer een verhaal apart. Als je grotendeels zakelijke klanten (met recht op aftrek voorbelasting) hebt, kun je beter niet in de KOR maar gewoon in de BTW. Als je met name voor particulieren werkt kan de KOR wel voordelig zijn. Maar we hebben het hier over de inkomstenbelasting, je moet gewoon je resultaat (of winst) opgeven. Of dat nu vrij van btw of ex. btw is.
Je hoeft mij niet met linkjes van de fiscus zelf om de oren te slaan, ik kan zelf prima beoordelen of een bron van inkomsten een onderneming is of niet.

Mijn punt was dat de Belastingdienst die beoordeling niet voor jou doet, met name omdat ze echt geen idee hebben op basis van een inschrijving wát iemand nu exact doet. Jij stelt hier meermaals "de belastingdienst heeft je niet aangemerkt als ondernemer", maar is per definitie onjuist; je moet zelf beoordelen of je het bent of niet.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@JanHenk Of jij kan beoordelen of het onderneming is of niet is niet zo interessant voor mensen die niet zo hard zijn ingevoerd in fiscale aangelegenheden als jij. Dit topic is er juist om te voorkomen dat men mensen zoals jij moet inschakelen om kosten te voorkomen. Het linkje staat er dus ook niet voor jouw persoonlijk.

Ik schreef in MIJN geval met een laag inkomen van mijn partner ben ik blij met iedere euro hoger in het belastingtarief om zo netto goedkoper uit te zijn met mijn hypotheek. Aftrek hypotheek nihil bij partner. Niets bijzonder aan aan deze stelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
@MotorBeast de hypotheekrenteaftrek is al jaren teruggebracht onder de hoogste schijf en zit nu (2022) op 40%, in 2023 op 36,93% tarief laagste schijf. dan gaan heffingskortingen een rol spelen en dat is nadelig voor de hogere inkomens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009

Herman

FP ProMod
(Knip)
MotorBeast schreef op zondag 5 maart 2023 @ 23:18:
[...]

(...) Misschien is het juist wel slim geen aftrekposten te hanteren zodat je meer hypotheekaftrek hebt. Je belastbaar inkomen valt dan wellicht hoger in de schaal van een hoger tarief. Ik woon tegenwoordig netto duurder door een lager inkomen. Mensen maar klagen dat ze in een hoge schaal zitten.
Begrijp ik je nu goed dat adviseert om bijv. EUR 100 meer inkomstenbelasting te betalen zodat je EUR 30 meer kunt terugvragen aan HRA? :?

[ Voor 35% gewijzigd door Herman op 06-03-2023 13:16 . Reden: Laat maar :X ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
peter-rm schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:14:
Let wel dat je linkt naar het handboek 2016, dat is inmiddels 7 jaar geleden. De recente versie staat hier: https://www.belastingdien...en/html/boeken/FISIN2022/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
peter-rm schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:55:
@MotorBeast de hypotheekrenteaftrek is al jaren teruggebracht onder de hoogste schijf en zit nu (2022) op 40%, in 2023 op 36,93% tarief laagste schijf. dan gaan heffingskortingen een rol spelen en dat is nadelig voor de hogere inkomens
Tja de overheid heeft zich daar weer eens als onbetrouwbaar opgesteld. De regeling was afbouw 0,5%-punt per jaar afbouwen van het hoge tarief (vanaf 2015). In 2020 is dat versneld (want de rente is laag dus mensen merken het dan niet zo) tot 3%-punt per jaar en inderdaad in 2023 wordt de aftrek van alle woninggereleateerde aftrek gemaximeerd op 36.93% het tarief van de eerste schijf. (Overigens formeel gezien de 2e schijf omdat de eerste schijf tot 37.149 maar 9,28% belasting kent, de rest is premie volksverzekeringen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

.oisyn schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 00:16:
Wow, ok, dit had ik niet verwacht.

Ik zit met mijn salaris in de hoogste schaal (49,50%), mijn vrouw in die eronder (37,07%). Ik had dus verwacht dat het voordeliger zou zijn om de hypotheekaftrek bij mij te parkeren. Het is echter precies andersom, en ik snapte maar niet waarom dat was.

Het zit 'm dus in de heffingskorting + trariefsaanpassing aftrekposten. Met mijn salaris is de heffingskorting sowieso €0, ook na aftrek van de hypotheekaftrek. En van die aftrek wordt maar 40% gerekend, ipv de 49,5% van mijn belastingschaal, door de trariefsaanpassing.

Bij mijn vrouw betekent het dat ze door de vermindering van de hypotheekaftrek meer heffingskorting krijgt (6,007% van elke euro die wordt afgetrokken). En dat is meer dan het verschil in aftrek wat wij krijgen door de verandering van belastingschaal (40% - 37,07% = 2,93%).
Met deze opgedane kennis nog maar eens de VT2023 opnieuw ingevuld. Die vulde ik al jaren alleen in, omdat het toch voordeliger was om de hypotheek bij mij te zetten. Het enige wat ze dan vragen is of mijn partner meer of minder verdiende dan ik. Ik vroeg me al af hoe ze dan gingen bepalen hoeveel we terugkrijgen als ze haar loon niet weten terwijl je de aftrek bij haar neerzet, maar dat bepalen ze dus ook niet; ze bepalen alleen wat jij terugkrijgt (of alvast moet betalen).

Nu dus wel VT2023 ingediend voor ons samen, en een loonschatting van mijn vrouw opgegeven. Lang verhaal kort, we krijgen dus €2586 terug ipv een schamele €356. Ik vond het ook al zo weinig 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

superduper schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:13:
Ik kom toch niet uit het volgende vraagstuk: in 2021 mijn hypotheekovergesloten en verhoogd om de boeterente te betalen. Ip mag je over die verhoging niet de rente die je later betaald aftrekken.

Maar hoe werkt dat dan qua aflossen op die verhoging? Ik neem niet aan dat die verhoging tot het einde blijft staan. Mag je dat relatief berekenen in je schuld op 1 jan en 31 dec?

Zoiets?

1 jan schuld 200k, deelhoofdverblijf 180k, anders: 20k
31 dec: 160k, deelhoofdverblijf 144k, anders 16k
Iemand die hier zijn licht over kan schijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
@superduper bij het afsluiten van de lening wordt bepaald welk deel voor HRA (box1) in aanmerking komt en welk deel niet (box3).

mijn eerste opmerking over aflossen was niet juist. je mag zelf beslissen op welk deel van de lening je wat wil aflossen

[ Voor 73% gewijzigd door peter-rm op 06-03-2023 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

peter-rm schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:48:
@superduper bij het afsluiten van de lening wordt bepaald welk deel voor HRA (box1) in aanmerking komt en welk deel niet (box3).
Deze verhouding blijft tijdens de looptijd van de lening bestaan. aflossingen gaan dan ook naar rato.

als het verschillende leningdelen zijn, dan kan je wel een(1) deel apart aflossen.
(dat is oa waarom hypotheek adviseurs vaak voor meerdere leningdelen kiezen)

stel de lening is €95k (hra box1) plus €5k voor de boete rente (box3) etc, totaal €100k, dan is van elke aflossing 95% op het box1 deel en 5% op het box3 deel
Thanks, dus mijn voorbeeld berekening zou kloppen. Inderdaad was het misschien handig geweest om er een apart deel van te maken, hebben ze bij mij niet gedaan. Maar het staat wel allemaal in box1 omdat het wel allemaal voor mijn hoofdwoning is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
@superduper de verhoging om de boeterente te kunnen betalen valt altijd in box3. dit zijn geen kosten voor de woning zoals verbouwingen.

je moet dit dus gaan splitsen naar een deel in box1 en een deel in box3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

peter-rm schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:21:
@superduper de verhoging om de boeterente te kunnen betalen valt altijd in box3. dit zijn geen kosten voor de woning zoals verbouwingen.

je moet dit dus gaan splitsen naar een deel in box1 en een deel in box3
o? Dat heb ik in geen enkel voorbeeld voorbij zien komen.. Waarom geeft het formulier dan die optie in box 1 om dat uit te splitsen? De hele lening is duidelijk voor de (bekostiging van) eigen woning

En waar zou ik dat hele box 3 deel dan precies moeten invullen?

Ok, ik zie het nu staan idd. oepsie, vorig jaar dan niet goed gedaan.

[ Voor 10% gewijzigd door superduper op 06-03-2023 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
er staat ergens in de aangifte een vraag of je de gehele lening voor de woning hebt gebruikt. dat is hier door de financiering van de boeterente dus niet het geval. dan komt er een splitsingsoptie beschikbar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

superduper schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:30:
En waar zou ik dat hele box 3 deel dan precies moeten invullen?
Op dezelfde plek. In de vragen die bij de lening staan komen naar voren of hij gebruikt is voor je woning en (zo ja) of je 'm mag aftrekken.

Als 1 lening voor een deel wel en voor een deel niet aftrekbaar is, dan moet je 'm gewoon 2x invullen met de betreffende bedragen. De betaalde rente ook even opdelen naar rato.
.edit: ah er is dus een handige verdeel-optie. Dat is dan beter om te gebruiken ;)
peter-rm schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:36:
er staat ergens in de aangifte een vraag of je de gehele lening voor de woning hebt gebruikt. dat is hier door de financiering van de boeterente dus niet het geval. dan komt er een splitsingsoptie beschikbar
Die splitsingsoptie ben ik niet tegengekomen bij aangifte via de website 8)7.

.edit: ah, ik zie het. Wat stom zeg, deze optie zie je dus alleen als je aanvinkt dat je je hypotheek niet geheel voor de woning hebt gebruikt. In mijn geval betreft het een aflossingsvrije lening die slechts een deel aftrekbaar is (overgenomen van een hypotheek van voor 2012), maar dus wel helemaal voor de woning is gebruikt. Had handig geweest als ik de verdeling daar ook had kunnen maken. Misschien voortaan maar gewoon invullen dat ik 'm niet geheel voor de woning heb gebruikt, want onder de streep maakt het voor het niet aftrekbare deel toch niet uit wat ik ermee gedaan heb |:(

[ Voor 55% gewijzigd door .oisyn op 06-03-2023 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

duidelijk, dank @peter-rm en @.oisyn Nu vind ik het helemaal jammer dat dit niet in een apart deel is gestopt...

Ik zit nu naar de opagave te kijken en vraag me toch af of ik het nu niet gewoon goed gedaan heb, als je de bewoordingen ook leest:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Km10qqqLhtRC8qhIgRyTZ3fPeiE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PtiVTSbT4Q0ffHLxsggcFXTy.jpg?f=user_large

Ah, en ik snap hem. Ik kon hem in box 3 niet snel terug vinden omdat daar een drempel vanaf getrokken wordt. Het stond dus idd helemaal goed, maar bedankt voor de bevestigingen.

[ Voor 76% gewijzigd door superduper op 06-03-2023 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
@superduper Je kan ook de rekenhulp gebruiken:

https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/bijleenregeling/

Daarin kan je ook aangeven als je een extra aflossing hebt gedaan. Als ik het goed begrijp komt hieruit je eigenwoningschuld die je dus maximaal mag aftrekken in box 1. Wat dan onder ander bestedingsdoel komt te staan kan je dan als schuld (maar dan box 3 dus niet voor eigen eerste woning) aftrekken. Please correct me if I'm wrong. Uiteraard naar rato is de rente ook niet volledig aftrekbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Jay-B schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:25:

Daarin kan je ook aangeven als je een extra aflossing hebt gedaan. Als ik het goed begrijp komt hieruit je eigenwoningschuld die je dus maximaal mag aftrekken in box 1. Wat dan onder ander bestedingsdoel komt te staan kan je dan als schuld (maar dan box 3 dus niet voor eigen eerste woning) aftrekken. Please correct me if I'm wrong. Uiteraard naar rato is de rente ook niet volledig aftrekbaar.
Bedankt, maar die vind ik al veels te ingewikkeld worden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:11
PatrickC schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 21:09:
Mijn moeder is vorig jaar overleden. Via een machtiging wel digitaal aangifte kunnen doen inmiddels. In principe is de manier waarop je aangifte inkomstenbelasting doet vormij. Met wat knip en plakwerk kun je misschien toch de aftrekposten verdelen. Heb je hierover al contact gehad met de belastingdienst? In de envelope van het papieren formulier F zat bij mij een brief met daarin een speciaal telefoonnummer voor nabestaanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 07:51
peter-rm schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:48:
Deze verhouding blijft tijdens de looptijd van de lening bestaan. aflossingen gaan dan ook naar rato.

als het verschillende leningdelen zijn, dan kan je wel een(1) deel apart aflossen.
(dat is oa waarom hypotheek adviseurs vaak voor meerdere leningdelen kiezen)
Mag je ook anders doen.
Bij aflossing van de gemengde lening kan de belastingplichtige kan zelf kiezen aan welk vermogensbestanddeel of welk deel van de lening hij de aflossing toerekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:10
Faxe schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:47:
[...]

Mijn moeder is vorig jaar overleden. Via een machtiging wel digitaal aangifte kunnen doen inmiddels. In principe is de manier waarop je aangifte inkomstenbelasting doet vormij. Met wat knip en plakwerk kun je misschien toch de aftrekposten verdelen. Heb je hierover al contact gehad met de belastingdienst? In de envelope van het papieren formulier F zat bij mij een brief met daarin een speciaal telefoonnummer voor nabestaanden.
Nee, nog geen contact gehad met de belastingdienst. Ben met name bezig geweest met het verkrijgen van die machtiging. Ik heb deze toch maar aangevraagd en ipv de verklaring van erfrecht een digitale kopie van het testament geupload… kijken wat ze daar van zeggen, want ze zouden toch al terugbellen als je zo’n verzoek indient. Als dat toch geweigerd wordt, dan maar het F formulier proberen in te vullen en dan dat speciale telefoonnummer maar eens bellen.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
Jay-B schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:25:

Hierbij de correctie >:) De uitkomst van die rekenhulp is niet de eigenwoningschuld, maar de eigenwoningreserve. M.a.w. het deel van de lening dat niet voor aftrek in aanmerking komt. Je totale lening minus de uitkomst van deze rekenhulp mag je wel aftrekken.
Pagina: 1 ... 5 ... 12 Laatste

Let op:
Svp geen posts over "wanneer krijg ik m'n belastinggeld terug?" of "ik heb m'n belastinggeld terug gehad". Voor vragen hierover: https://www.belastingdien...tent/wanneer-hoor-ik-iets

Daarnaast gaat dit over de aangifte en niet of regels wel of niet terecht zijn, dat kan in andere topics.