Orangelights23 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 08:45:
Ik woon al een paar jaar in het buitenland, maar kreeg in 2022 nog een bonus van een oud werkgever (lang verhaal). Nu mag ik mooi weer een flink ingewikkelde aangifte gaan invullen als niet ingezetene en daarbij bewust foutieve informatie doorgeven, aldus de belastingdienst afgelopen twee jaar dat ze mij hebben geholpen met invullen (goede service trouwens). Gaat met name om hoeveel geld ik belegd heb, waarde van een verkocht huis en nog twee andere zaken waar het programma niet mee overweg kan als het niet bewust incorrect ingevuld wordt.
@Orangelights23, jij woont al enkele jaren in het buitenland. In 2022 heb je een bonus gekregen van je oude werkgever. Deze bonus is inderdaad in Nederland belast (het zgn. “arbeidsartikel” – meestal artikel 15 van het door Nederland met een woonland gesloten Verdrag ter vermijding van dubbele belasting). Ik ga er nl. vanuit dat deze bonus betrekking heeft op een dienstverband ten tijde dat je nog in Nederland woonde.
Als buitenlandsbelastingplichtige dien jij vervolgens aangifte te doen met het aangiftebiljet model-C.
Ik vermoed echter dat jij het verkeerde aangiftebiljet op je scherm hebt staan, nl. het aangiftebiljet voor binnenlandse belastingplichtigen. Dit kom ik jaarlijks veelvuldig tegen. Als de aangifte niet onmiddellijk begint met de vraag naar de te hanteren taal (je kunt kiezen tussen Nederlands en Engels, meer smaken zijn er niet) dan weet je dat je fout zit en kun je opnieuw beginnen. Daar komt bij dat je de aangifte over 2022 nog niet kunt ophalen. Daarvoor moet je wachten tot 1 maart a.s.
Het C-biljet bevat geen vraag t.z.v. “beleggingen” (box-3) tenzij het gaat om “beleggingsrechten eigen woning” maar dat is een geheel ander verhaal.
Bij wonen in het buitenland heb je voor wat betreft box 3 – sparen en beleggen enkel te maken met een tweede in Nederland gelegen woning, waarvan je inderdaad de WOZ-waarde dient aan te geven. Voor zo’n tweede woning geldt een bronstaatheffing (het situs beginsel).
Ook jouw opmerking dat “twee andere zaken waar het programma niet mee overweg kan als het niet bewust incorrect ingevuld wordt” kan ik met geen mogelijkheid plaatsen. Ik verzorg jaarlijks een groot aantal aangiften model-C maar heb wat dat betreft nog nooit een probleem ondervonden.
Probeer eens de Online Aangifte Simulatie (een opleidings- en oefenprogramma van de Belastingdienst). Dit programma opent al met het aangiftebiljet model-C voor 2022.
En hou er rekening mee dat een niet correcte aangifte in geen geval zal lijden tot een wel correcte aanslag!
Succes.