• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:12

Het is weer bijna zo ver! Vanaf 1 maart mogen we belastingaangifte over 2022 gaan doen. Een centraal topic is dus handig. Mocht je vragen en/of problemen hebben ben je hier van harte welkom.

Doe je vóór 1 april aangifte, dan krijg je vóór 1 juli bericht van de Belastingdienst.

Meer info op de website van de Belastingdienst.

Vorige delen:

Belastingaangifte 2021
Belastingaangifte 2020
Belastingaangifte 2019

Overige jaren

Fiscale veranderingen 2022Aftrekposten en kortingenAangifte-app:

Kan ik de aangifte-app gebruiken?

[Voor 5% gewijzigd door Ryan_ op 14-02-2023 07:15]

• TechFox
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:24
Ik moet dit jaar voor het eerst bezwaar maken vanwege de nieuwe vermogens regels. Iemand tip of links naar informatie hoe ik dat het beste kan doen?

Zover ik heb gelezen moet je dit per aangetekend briefpost doen.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:15
Vraagje:
Ik heb een aandelenrekening in het buitenland met aandelen in dollars.

Ergens moet ik dan het saldo aan spaar/beleggingen per 1-1-2022 (of 2023) in euro’s invullen - maar welke wisselkoers hoor ik dan te gebruiken?

Belastingdienst website geeft ergens wel wat valutakoersinfo, maar dat is meer de douane-afdeling dan belastingaangifte.

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:42
TechFox schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 08:25:
Zover ik heb gelezen moet je dit per aangetekend briefpost doen.
Binnen zes weken nadat je de definitieve aanslag hebt ontvangen kun je bezwaar maken. Dit kan met aangetekende of gewone post (adres staat in de brief). Ook kan het online door in te loggen op Mijn Belastingdienst bij de aanslag kun je klikken op "niet met ons eens".

• TechFox
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:24
Cbr schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 08:29:
[...]

Binnen zes weken nadat je de definitieve aanslag hebt ontvangen kun je bezwaar maken. Dit kan met aangetekende of gewone post (adres staat in de brief). Ook kan het online door in te loggen op Mijn Belastingdienst bij de aanslag kun je klikken op "niet met ons eens".
Top, bedankt voor je antwoord :)

• JasperVerbeek
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-03 08:53

JasperVerbeek

Assistent Accountant

vanaalten schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 08:25:
Vraagje:
Ik heb een aandelenrekening in het buitenland met aandelen in dollars.

Ergens moet ik dan het saldo aan spaar/beleggingen per 1-1-2022 (of 2023) in euro’s invullen - maar welke wisselkoers hoor ik dan te gebruiken?

Belastingdienst website geeft ergens wel wat valutakoersinfo, maar dat is meer de douane-afdeling dan belastingaangifte.
https://www.belastingdien...e-inkomstenbelasting-doen

tldr: je mag deze koersen gebruiken of de dagkoers om je begin/eindstanden te bepalen. De tabel in de link is overigens een gemiddelde van van die douanecijfers waar je het over hebt.

[Voor 14% gewijzigd door JasperVerbeek op 14-02-2023 08:43]

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:02
Ik woon al een paar jaar in het buitenland, maar kreeg in 2022 nog een bonus van een oud werkgever (lang verhaal). Nu mag ik mooi weer een flink ingewikkelde aangifte gaan invullen als niet ingezetene en daarbij bewust foutieve informatie doorgeven, aldus de belastingdienst afgelopen twee jaar dat ze mij hebben geholpen met invullen (goede service trouwens). Gaat met name om hoeveel geld ik belegd heb, waarde van een verkocht huis en nog twee andere zaken waar het programma niet mee overweg kan als het niet bewust incorrect ingevuld wordt.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:05
@Orangelights23 Het kan wel kloppen dat je soms zaken niet (goed) kunt verwerken in de programmatuur van de fiscus zelf.

Is op zich geen probleem, als de aanslag maar juist wordt opgelegd. De aangifte is in geval van de inkomstenbelasting "slechts een hulpmiddel voor de inspecteur", omdat de inkomstenbelasting een zogenaamde 'aanslagbelasting' is.

@Cbr ook weer van de partij? ;)

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

JasperVerbeek schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 08:34:
[...]

tldr: je mag deze koersen gebruiken of de dagkoers om je begin/eindstanden te bepalen. De tabel in de link is overigens een gemiddelde van van die douanecijfers waar je het over hebt.
Hoe werkt dit met crypto? Ik zie daar in die link niets over terug.

When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!

• Extigo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
LankHoar schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:36:
[...]

Hoe werkt dit met crypto? Ik zie daar in die link niets over terug.
Dat kan je hier vinden.
https://www.belastingdien...omen/content/cryptovaluta

Steam

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

JasperVerbeek schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 08:34:

Waarbij die pagina wel gericht is op het Caribische deel van Nederland. Ik zou dan eerder kijken naar de referentie wisselkoersen vanuit de ECB
https://www.ecb.europa.eu..._rates/html/index.en.html
@vanaalten het is natuurlijk een moment opname, ik zou dan dus ook de wisselkoers van 1-1-2022 pakken om de waarde van je USD aandelen portefeuille (ook van 1-1-2022) om te rekenen in EUR.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• LankHoar
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Dank, geeft al extra info! Ik mis even waar mijn situatie onder valt: ik bezit crypto (staat op een hardware wallet), maar heb daar ook wel af en toe in gehandelt (van 1 munt naar de andere verkopen, of vorig jaar met trading bots gewerkt). Valt dat dan onder bezit (peildatum 1 januari), of handel (hoef het niet op te geven)?

When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:26
LankHoar schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:31:
[...]

Dank, geeft al extra info! Ik mis even waar mijn situatie onder valt: ik bezit crypto (staat op een hardware wallet), maar heb daar ook wel af en toe in gehandelt (van 1 munt naar de andere verkopen, of vorig jaar met trading bots gewerkt). Valt dat dan onder bezit (peildatum 1 januari), of handel (hoef het niet op te geven)?
Als je handelt moet je nog steeds (crypto)bezittingen op de pijldatum opgeven. Wat ze bedoelen is dat je de handelswinst niet in box 1 hoeft op te geven, net zo min als dat hoeft als je als particulier wat handelt in aandelen shell oid. Maar in beide gevallen moet je je bezit nog wel in box 3 opgeven.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:59
LankHoar schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:31:
[...]

Zou je zeggen dat je werk is handelen in crypto? Dan is het box 1 met bijbehorende belastingen. Anders is het box 3, en dus gewoon opgeven als bezit.

Daar heb je natuurlijk altijd een grijs gebied, maar zoals jij het beschrijft zit jij gewoon heel duidelijk in box 3.

• LankHoar
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Duidelijk, thanks! :)

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Mijn vriendin heeft in 2022 haar hypotheek voortijdig omgezet om te profiteren van een lager rentepercentage. Nu zie ik op het jaaroverzicht dat de kosten (=boeterente) hiervoor zijn benoemd als "financieringskosten - vergoeding voor eerder terugbetalen/omzetten" en niet expliciet als boeterente.

Nu lijkt mij dat dit gewoon aftrekbaar is, ondanks dat ze het financieringskosten noemen ipv boeterente?

Ik heb dit al zelf gevonden: https://www.belastingdien...oversluitkosten-aftrekken

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

• JanHenk
@sham27 Dat is hetzelfde, boeterente is een beetje de populaire term.

Ik heb al een paar keer gezien dat boeterente dubbel opgevoerd wordt (bij particulieren die hun eigen aangifte hebben gedaan) om deze reden (begripsverwarring). Dus kijk dat wel even na.

Let daarnaast ook even op het volgende:
- Boeterente (is eigenlijk ook gewoon rente) is alleen aftrekbaar voor zover het een "eigenwoningschuld" betreft, dus de schuld hoort ook in box 1;
- Als boeterente is gefinancierd met een lening, is die nieuwe lening geen eigenwoningschuld (voldoet niet aan de voorwaarden) en komt dus in box 3. De rente (en ook financieringskosten) over dat deel is dus niet aftrekbaar.

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09:27
Weet niet of dit de juiste plaats is voor mijn vraag, maar ik zet hem even neer.

In 2022 heb ik samen met mijn partner ons eerste huis gekocht. Dit maakt ons ook natuurlijk ook fiscaal partner.

Tot nu toe deed ik mijn aangifte altijd zelf. Als nog thuiswonende alleenstaande was het een fluitje van een cent. Maar nu de situatie gewijzigd is en er een rijtje aftrekbare posten (huis) zijn, wil ik zeker weten dat het goed gaat. Ook heb ik het een en ander gelezen over deze aftrekposten verdelen, om hier eventueel voordeel uit te halen.

Daarbij vermoed ik dat het de moeite waard is om nog gebruik te maken van het middelen. Zowel mijn partner als ik hebben in de afgelopen 3 jaar mooie sprongen gemaakt in ons inkomen. Al gaat dit volgens mij (?) pas spelen als er een definitieve aanslag van 2022 is.

Ik speel met het idee om bij een belastingadviseur aan te kloppen die de aangiftes voor, of eventueel met, ons in kan vullen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Weegt dit op tegen de kosten? En hoe vind je zo iemand? Als ik google in de regio kom ik veelal bedrijven tegen die alleen aan zakelijke dienstverlening doen.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:59
Middelen kan je zelf zo op een website uitproberen. Ik verwacht niet dat het veel zin heeft als je alleen stappen hebt gemaakt in je inkomen. Zelfs als je van nul inkomen naar wel inkomen gaat is het voordeel vaak beperkt (uiteraard elk voordeel is meegenomen). Maar dat kan je zo zelf uitproberen.

Ik heb geen ervaring zelf met aftrekposten verdelen, maar qua huiskopen, de notaris zal waarschijnlijk netjes aangeven welke kosten je kan aftrekken. Het is zeker meer waar je rekening mee moet houden dan voordat je huis kocht, tegelijk heb je natuurlijk niet echt een bijzondere situatie, gewoon met zijn tweeën een huis gekocht.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:10

Dennis1812

Amateur prutser

Als je je er even kort in verdiept en je aftrekpost onder elkaar hebt in een excel file is het zo gedaan.

Dat middelen kan je doen op de laatste stap voor het insturen. Spelen met de bedragen tot je het gunstigste uitkomt.

Het is meestal echt geen hogere wiskunde.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Lammert de Haan
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03 11:11
Orangelights23 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 08:45:
Ik woon al een paar jaar in het buitenland, maar kreeg in 2022 nog een bonus van een oud werkgever (lang verhaal). Nu mag ik mooi weer een flink ingewikkelde aangifte gaan invullen als niet ingezetene en daarbij bewust foutieve informatie doorgeven, aldus de belastingdienst afgelopen twee jaar dat ze mij hebben geholpen met invullen (goede service trouwens). Gaat met name om hoeveel geld ik belegd heb, waarde van een verkocht huis en nog twee andere zaken waar het programma niet mee overweg kan als het niet bewust incorrect ingevuld wordt.
@Orangelights23, jij woont al enkele jaren in het buitenland. In 2022 heb je een bonus gekregen van je oude werkgever. Deze bonus is inderdaad in Nederland belast (het zgn. “arbeidsartikel” – meestal artikel 15 van het door Nederland met een woonland gesloten Verdrag ter vermijding van dubbele belasting). Ik ga er nl. vanuit dat deze bonus betrekking heeft op een dienstverband ten tijde dat je nog in Nederland woonde.

Als buitenlandsbelastingplichtige dien jij vervolgens aangifte te doen met het aangiftebiljet model-C.
Ik vermoed echter dat jij het verkeerde aangiftebiljet op je scherm hebt staan, nl. het aangiftebiljet voor binnenlandse belastingplichtigen. Dit kom ik jaarlijks veelvuldig tegen. Als de aangifte niet onmiddellijk begint met de vraag naar de te hanteren taal (je kunt kiezen tussen Nederlands en Engels, meer smaken zijn er niet) dan weet je dat je fout zit en kun je opnieuw beginnen. Daar komt bij dat je de aangifte over 2022 nog niet kunt ophalen. Daarvoor moet je wachten tot 1 maart a.s.

Het C-biljet bevat geen vraag t.z.v. “beleggingen” (box-3) tenzij het gaat om “beleggingsrechten eigen woning” maar dat is een geheel ander verhaal.

Bij wonen in het buitenland heb je voor wat betreft box 3 – sparen en beleggen enkel te maken met een tweede in Nederland gelegen woning, waarvan je inderdaad de WOZ-waarde dient aan te geven. Voor zo’n tweede woning geldt een bronstaatheffing (het situs beginsel).

Ook jouw opmerking dat “twee andere zaken waar het programma niet mee overweg kan als het niet bewust incorrect ingevuld wordt” kan ik met geen mogelijkheid plaatsen. Ik verzorg jaarlijks een groot aantal aangiften model-C maar heb wat dat betreft nog nooit een probleem ondervonden.

Probeer eens de Online Aangifte Simulatie (een opleidings- en oefenprogramma van de Belastingdienst). Dit programma opent al met het aangiftebiljet model-C voor 2022.

En hou er rekening mee dat een niet correcte aangifte in geen geval zal lijden tot een wel correcte aanslag!

Succes.

• JanHenk
@Dennis1812 Dat is geen middeling, maar verdelen. Maar verdelen van aftrekposten is inderdaad geen heel hogere wiskunde. Onze software doet dat in veel gevallen automatisch.

@SpelFaut De meeste accountants en belastingadviseurs zijn inderdaad niet gericht op particulieren. Tenzij je vermogend bent.

Je kunt heus de vraag stellen bij iemand die je (via via) kent, ze zullen je vast willen helpen, maar het is zeker geen primaire doelgroep. Tarieven lopen uiteen, minimale is wel 100 euro, maar ik heb ook wel eens 500 voorbij horen komen (dat is meestal als er een heel specifieke casus is, maar dat is jouw situatie zeker niet).

Zelf verzorg ik er ook een aantal, maar qua omzet (en dus aandacht die je eraan besteed) moet je denken aan nog geen 1% van de jaaromzet.

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09:20
SpelFaut schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:00:
[small]Ik speel met het idee om bij een belastingadviseur aan te kloppen die de aangiftes voor, of eventueel met, ons in kan vullen.
Een standaard aangifte voor 2 partners die een huis kopen...... dat lukt gewoon zelf prima met de standaard aangifte programmatuur van de Belastingdienst.

En middelen heeft vooral zin bij erg wisselende inkomens en/of aftrekposten, niet bij gewoon wat reguliere loonontwikkelingen. Maar ook dat is simpel te zien. Na je definitieve aangifte even de 3 jaargetallen in de hulptool van de Belastingdienst invoeren en je weet of het je wat oplevert.

• Hielko
Weet niet of dit de juiste plaats is voor mijn vraag, maar ik zet hem even neer.

In 2022 heb ik samen met mijn partner ons eerste huis gekocht. Dit maakt ons ook natuurlijk ook fiscaal partner.

Tot nu toe deed ik mijn aangifte altijd zelf. Als nog thuiswonende alleenstaande was het een fluitje van een cent. Maar nu de situatie gewijzigd is en er een rijtje aftrekbare posten (huis) zijn, wil ik zeker weten dat het goed gaat. Ook heb ik het een en ander gelezen over deze aftrekposten verdelen, om hier eventueel voordeel uit te halen.

Daarbij vermoed ik dat het de moeite waard is om nog gebruik te maken van het middelen. Zowel mijn partner als ik hebben in de afgelopen 3 jaar mooie sprongen gemaakt in ons inkomen. Al gaat dit volgens mij (?) pas spelen als er een definitieve aanslag van 2022 is.

Ik speel met het idee om bij een belastingadviseur aan te kloppen die de aangiftes voor, of eventueel met, ons in kan vullen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Weegt dit op tegen de kosten? En hoe vind je zo iemand? Als ik google in de regio kom ik veelal bedrijven tegen die alleen aan zakelijke dienstverlening doen.
Of middelen zit heeft kan je heel makkelijk zelf uitreken via berekenhet.nl: https://www.berekenhet.nl...ddeling-inkomen-box1.html Ik heb het zelf toevallig net gedaan voor de jaren 2017-2019, maar je moet wel echte flinke fluctuaties hebben in je inkomen voordat het zin heeft (en ja, je kan pas middelen over een jaar als je de laatste definitieve aanslag binnen hebt).

Verder klinkt het alsof je nog steeds een heel simpele aangifte hebt, kan je zelf denk ik weinig fout aan doen. Denk zonde van het geld om iemand in te huren.

• Mkleijer
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:26

Had vorig jaar hetzelfde, speelde met hetzelfde idee. Maar als je je er een beetje in verdiept en wat rond googled zul je zien dat het weinig voorstelt.

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
JanHenk schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:32:
@Dennis1812 Dat is geen middeling, maar verdelen. Maar verdelen van aftrekposten is inderdaad geen heel hogere wiskunde. Onze software doet dat in veel gevallen automatisch.
Als je het zelf gaat doen, wordt het wel hogere wiskunde doordat je rekening moet houden met de afbouw van de heffingskortingen.

Vroeger rekende je HRA toe aan de meest verdienende partner, terwijl dat vanaf 2021 niet altijd voordeliger is door de afbouw van de heffingskortingen.

Onze software doet het ook automatisch gelukkig, dat scheelt mij een hoop gereken 😅

• SpelFaut
  • Laatst online: 09:27
Dank voor al de reacties en advies!
De reacties geven allen aan dat het toch echt zelf wel moet gaan lukken.
Ik ga er in maart eens goed voor zitten en mocht ik er echt niet uitkomen dan meld ik me hier wel ;)

Als ik het zo lees is het handmatig verdelen van de aftrekposten nog wel een dingetje.

Wat het middelen betreft is het ook al duidelijk ja. Dank voor de link @Hielko Ik dacht dat het met 2 jaren weinig en dit jaar modaal nog iets uit zou maken, maar niks blijkt minder waar. Niet meer druk om maken dus!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:12

Zoek iemand die uit de financiële wereld komt die je even helpt met opstarten. Een standaard aangifte met hypotheek, eigen huis, wat spaargeld/aandelen, inkomen uit loondienst stelt echt niet zoveel voor. 1e jaar hypotheek heb je wat extra aftrekposten zijnde de kostend die je hebt gemaakt voor je hypotheek en daarna niet meer. Ik doe een standaard aangifte voor 2 personen als alle gegevens netjes verstrekt worden binnen een 1/2 uur. Oftewel iemand die daar meer dan 5 tientjes voor rekent verdient daar riant aan.

Gewoon even rondvragen in je omgeving of er iemand is die hypotheekadviseur is, of vermogensadviseur etc etc. Dat soort mensen kunnen je echt wel even op weg helpen. Blijf weg van accountants en administratiekantoren. Ik doe al jaren zelf ook de administratie van de zaak van mijn vrouw (ZZP-er) middels Acumulus en dat scheelt me zo'n €900,- per jaar.

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
als je niet zeker bent of je het helemaal goed hebt gedaan en ergens iets hebt laten liggen , kun je je aangifte laten doorrekenen door de bond van belastingbetalers :)
https://www.aangiftecheck.nl/ zijn wel kosten aan verbonden.

[Voor 6% gewijzigd door PetervdM op 17-02-2023 12:07]

• MotorBeast
PetervdM schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:06:
als je niet zeker bent of je het helemaal goed hebt gedaan en ergens iets hebt laten liggen , kun je je aangifte laten doorrekenen door de bond van belastingbetalers :)
https://www.aangiftecheck.nl/ zijn wel kosten aan verbonden.
Hoe gaan ze dat controleren als je alleen een kopie van je aangifte verstrekt? Ik kan met alleen een aangifte van iemand niets als ik de rest van de (wellicht vergeten) gegevens niet heb gecontroleerd.

• JanHenk
MotorBeast schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:03:
[...]

Gewoon even rondvragen in je omgeving of er iemand is die hypotheekadviseur is, of vermogensadviseur etc etc. Dat soort mensen kunnen je echt wel even op weg helpen. Blijf weg van accountants en administratiekantoren. Ik doe al jaren zelf ook de administratie van de zaak van mijn vrouw (ZZP-er) middels Acumulus en dat scheelt me zo'n €900,- per jaar.
Ik heb meermaals aangiftes die zijn gedaan door hypotheekadviseurs onder ogen gekregen. De ene doet het netjes, de ander heeft er geen hout van begrepen (fouten zoals eerder genoemd; boeterente dubbel opgevoerd, inkomensafhankelijke combinatiekorting vergeten, etc.) . Iets met schoenmakers... ;)

Ik denk dat je dan beter zelf aan de slag kunt.

• JanHenk
Rogar schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:56:
[...]

Als je het zelf gaat doen, wordt het wel hogere wiskunde doordat je rekening moet houden met de afbouw van de heffingskortingen.

Vroeger rekende je HRA toe aan de meest verdienende partner, terwijl dat vanaf 2021 niet altijd voordeliger is door de afbouw van de heffingskortingen.

Onze software doet het ook automatisch gelukkig, dat scheelt mij een hoop gereken 😅
Dat heeft niet te maken met de afbouw van de heffingskortingen, maar met de tariefsaanpassing aftrekposten box 1. Of nog specifieker: de aftrekpost wordt afgebouwd, terwijl de bijtelling (eigenwoningforfait) gewoon voor het volle pond wordt aangeslagen.

Als je als minstverdienende partner genoeg inkomen hebt is het inderdaad inmiddels voordeliger om daar de aftrekpost (en bijtelling) eigen woning daar naartoe te schuiven.

• peter-rm
  • Laatst online: 09:03
middelen heeft iha alleen zin als er sprake is van een grote eenmalige uitkering (ontslagvergoeding oid) of er als ondernemer stek wisselend inkomsten zijn.

de middeling wordt afgeschaft. de laatste periode is 2022, 2023, 2024

• Hielko
peter-rm schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:32:
middelen heeft iha alleen zin als er sprake is van een grote eenmalige uitkering (ontslagvergoeding oid) of er als ondernemer stek wisselend inkomsten zijn.

de middeling wordt afgeschaft. de laatste periode is 2022, 2023, 2024
Of als je begint of stopt met werken etc

• Lammert de Haan
Lammert de Haan schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:30:
[...]

@Orangelights23, jij woont al enkele jaren in het buitenland. ..........

Probeer eens de Online Aangifte Simulatie (een opleidings- en oefenprogramma van de Belastingdienst). Dit programma opent al met het aangiftebiljet model-C voor 2022.

En hou er rekening mee dat een niet correcte aangifte in geen geval zal lijden tot een wel correcte aanslag!

Succes.
Helaas werkt de koppeling naar de Online Aangifte Simulatie niet vandaar dat ik link hier volledig plaats.
https://opleiding-ola.bel.../ola-simulatie/casussen?0

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:12
Per welke datum is je aangifte al automatisch ingevuld? Was dat nou 1 maart of 1 april?

• mauricej
  • Laatst online: 23:00
1 maart.

• Orangelights23
@Lammert de Haan Bedankt voor de info. Ik heb tot nu toe elke keer de belastingdienst mee laten kijken met de aangifte waarbij zij op afstand samen door de stappen heen gingen. Zal het ze even vragen zodra de aangifte weer gepland staat.

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-03 12:55
Valt er nog iets te doen met de aangeslagen ~55% belasting op bijzondere beloningen? Specifiek in mijn geval gaat dat dan over kwartaal en jaar prestatiebonussen.

• JanHenk
Trishul schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:28:
Valt er nog iets te doen met de aangeslagen ~55% belasting op bijzondere beloningen? Specifiek in mijn geval gaat dat dan over kwartaal en jaar prestatiebonussen.
Dat is dus gewoon het marginale belastingtarief (incl. afbouw heffingskortingen) in een bepaalde inkomensrange. En dus in principe is de loonheffing juist berekend.

Je zal het zien als je je aangifte voorbereid.

• Lammert de Haan
Orangelights23 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:16:
@Lammert de Haan Bedankt voor de info. Ik heb tot nu toe elke keer de belastingdienst mee laten kijken met de aangifte waarbij zij op afstand samen door de stappen heen gingen. Zal het ze even vragen zodra de aangifte weer gepland staat.
@Orangelights23 Het probleem daarbij is dat Nederland met ruim 100 landen een Verdrag heeft gesloten ter vermijding van dubbele belasting, waarbij het de vraag is of de medewerker van de Belastingdienst/Kantoor Buitenland wel het juiste Verdrag op zijn of haar netvlies heeft staan. Twijfel je, stel dan je vraag hier of plaats hier je e-mailadres, waarna ik contact met je kan opnemen voor het beantwoorden van specifieke en privacy-gevoelige aangelegenheden.

Ik beantwoord dagelijks tussen de 10 à 15 e-mails en veelal afkomstig uit het buitenland. Voor mij is dat geen enkel probleem. Ik vind het zelfs leuk om te doen. We zijn er toch om elkaar te helpen, nietwaar (Leen Jongewaard)? >:) . .

• MotorBeast
JanHenk schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:27:
[...]

Ik heb meermaals aangiftes die zijn gedaan door hypotheekadviseurs onder ogen gekregen. De ene doet het netjes, de ander heeft er geen hout van begrepen (fouten zoals eerder genoemd; boeterente dubbel opgevoerd, inkomensafhankelijke combinatiekorting vergeten, etc.) . Iets met schoenmakers... ;)

Ik denk dat je dan beter zelf aan de slag kunt.
Hoeveel zullen we wedden dat in jouw vak ook goede en slechte rondlopen? ;) Met jouw gevoel van vertrouwen kan je beter alles zelf doen van verbouwingen tot auto repareren. Volgens mij ben je dan ook iets met schoenmakers .......

• MotorBeast
Lammert de Haan schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:55:
[...]

@Orangelights23 Het probleem daarbij is dat Nederland met ruim 100 landen een Verdrag heeft gesloten ter vermijding van dubbele belasting, waarbij het de vraag is of de medewerker van de Belastingdienst/Kantoor Buitenland wel het juiste Verdrag op zijn of haar netvlies heeft staan. Twijfel je, stel dan je vraag hier of plaats hier je e-mailadres, waarna ik contact met je kan opnemen voor het beantwoorden van specifieke en privacy-gevoelige aangelegenheden.

Ik beantwoord dagelijks tussen de 10 à 15 e-mails en veelal afkomstig uit het buitenland. Voor mij is dat geen enkel probleem. Ik vind het zelfs leuk om te doen. We zijn er toch om elkaar te helpen, nietwaar (Leen Jongewaard)? >:) . .
Aardig van je, maar hoe garandeer jij vertrouwelijk en integer om te gaan met privacy gevoelige aangelegenheden? Niet lullig bedoeld maar iedere niet integere met kwade bedoelingen kan hier zo'n post wegzetten. Mensen gaan veel te makkelijk met hun gegevens om.

• Orangelights23
Lammert de Haan schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:55:
[...]

Ik woon in Zweden, is een verdrag mee en daar waren de twee personen van de belastingdienst van op de hoogte. Is dus niet al te ingewikkeld. Dank voor je aanbod!

• Hielko
Lammert de Haan schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:30:

Succes.
Is dat wel zo? Was het bijv. niet zo dat als je in aanmerking kwam voor de 30% regeling je geen belasting hoefde te betalen over je wereldwijde vermogen, maar dat je dat op geen enkele manier kan invullen in de aangifte? Behalve het dan dus niet in te vullen. Kan me voorstellen dat er met ingwikkelde buitenlandse situaties nog veel meer van dit soort gevallen zijn.

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
MotorBeast schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:20:
[...]

Hoe gaan ze dat controleren als je alleen een kopie van je aangifte verstrekt? Ik kan met alleen een aangifte van iemand niets als ik de rest van de (wellicht vergeten) gegevens niet heb gecontroleerd.
ze kijken of de aangifte logisch is. als je bv een woning hebt in box1 maar geen hypotheek hebt ingevuld of omgekeerd krijg je daar een opmerking over, of als je andere zaken wel of niet opvoert terwijl dat volgens de rest van je aangifte en personalia niet logisch is.
verder wordt indien van toepassing de verdeling optimaal uitgevoerd waardoor je ook al gauw meer bespaart dan deze controle kost.
met de info die je terugkrijgt kun je dan je aangifte aanvullen / verbeteren. en inderdaad, je pakt niet alles met zo'n controle.

• JanHenk
MotorBeast schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:59:
[...]

Hoeveel zullen we wedden dat in jouw vak ook goede en slechte rondlopen? ;) Met jouw gevoel van vertrouwen kan je beter alles zelf doen van verbouwingen tot auto repareren. Volgens mij ben je dan ook iets met schoenmakers .......
Sorry, ik denk dat je me niet helemaal goed begrijpt. Het is geen kwestie van geen vertrouwen, het is een kwestie van de juiste persoon vragen voor jouw klus.

Je kunt je aangifte laten doen door een hypotheekadviseur. Maar die is niet per definitie thuis in het belastingrecht.

Ik kan m'n auto ook een kleine beurt laten geven door de hypotheekadviseur. Misschien kan ie dat ook wel. Maar ook dan is ie niet per definitie thuis in de autotechniek.

Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen; een beetje intelligente persoon met wat inzicht en vermogen om dingen uit te zoeken (en die lopen hier heel veel rond) kunnen m.i. beter hun aangifte inkomstenbelasting zelf doen. Want ze kunnen het waarschijnlijk beter dan een hypotheekadviseur of automonteur. Die er beide niet voor hebben geleerd. Bovendien maakt de Belastingdienst het je tegenwoordig echt heel gemakkelijk en geeft voor ~80% van de situaties goede uitleg en heeft ook veel gegevens al vooringevuld.

Wil je toch een professional of pas je niet in het standaard hokje, dan moet je 'gewoon' bij een accountant of belastingadviseur aankloppen. Die hebben er immers voor geleerd.

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
JanHenk schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:29:
[...]

Dat heeft niet te maken met de afbouw van de heffingskortingen, maar met de tariefsaanpassing aftrekposten box 1. Of nog specifieker: de aftrekpost wordt afgebouwd, terwijl de bijtelling (eigenwoningforfait) gewoon voor het volle pond wordt aangeslagen.

Als je als minstverdienende partner genoeg inkomen hebt is het inderdaad inmiddels voordeliger om daar de aftrekpost (en bijtelling) eigen woning daar naartoe te schuiven.
Ah kijk, zover was ik er niet eens ingedoken. Thanks ☺️

• MotorBeast
JanHenk schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:03:
[...]

Sorry, ik denk dat je me niet helemaal goed begrijpt. Het is geen kwestie van geen vertrouwen, het is een kwestie van de juiste persoon vragen voor jouw klus.

Je kunt je aangifte laten doen door een hypotheekadviseur. Maar die is niet per definitie thuis in het belastingrecht.

Ik kan m'n auto ook een kleine beurt laten geven door de hypotheekadviseur. Misschien kan ie dat ook wel. Maar ook dan is ie niet per definitie thuis in de autotechniek.

Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen; een beetje intelligente persoon met wat inzicht en vermogen om dingen uit te zoeken (en die lopen hier heel veel rond) kunnen m.i. beter hun aangifte inkomstenbelasting zelf doen. Want ze kunnen het waarschijnlijk beter dan een hypotheekadviseur of automonteur. Die er beide niet voor hebben geleerd. Bovendien maakt de Belastingdienst het je tegenwoordig echt heel gemakkelijk en geeft voor ~80% van de situaties goede uitleg en heeft ook veel gegevens al vooringevuld.

Wil je toch een professional of pas je niet in het standaard hokje, dan moet je 'gewoon' bij een accountant of belastingadviseur aankloppen. Die hebben er immers voor geleerd.
Dan weet ik niet wat voor opleiding tegenwoordig hypotheekadviseurs moeten doen maar toen ik dat werk deed bij een grootbank moest ik alle facetten van fiscaliteit beheersen van box 1 t/m 3, zelfs 2. Zelfs pensioenopbouw en planning moest ik meenemen in mijn advies inclusief uitgebreide verslaglegging. En ieder jaar PE punten halen op al deze vlakken. Later ben ik vermogensadvies gaan doen. Zelfde laken en pak.

Belastingadviseurs/accountants hebben ervoor geleerd en dat biedt garantie? Laat dat nu precies de reden zijn dat ik jaren geleden de administratie van mijn partner zelf ben gaan doen toen ik de zogenaamde specialist betrapte op fouten in de administratie en aangifte en meneer daar ieder jaar meer voor ging rekenen omdat de omzet omhoog ging. Ja maar het aantal te boeken posten zijn gelijk gebleven en u maakt fouten. Ja eeeeeeeeuh. Dag administratiekantoor. ;w

Zoals ik reeds zei, in ieder vak heb je goede en slechte en voor een niet kenner zijn die er moeilijk uit te filteren.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:44
MotorBeast schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 17:09:
[...]

Dan weet ik niet wat voor opleiding tegenwoordig hypotheekadviseurs moeten doen maar toen ik dat werk deed bij een grootbank moest ik alle facetten van fiscaliteit beheersen van box 1 t/m 3, zelfs 2. Zelfs pensioenopbouw en planning moest ik meenemen in mijn advies inclusief uitgebreide verslaglegging. En ieder jaar PE punten halen op al deze vlakken. Later ben ik vermogensadvies gaan doen. Zelfde laken en pak.

Belastingadviseurs/accountants hebben ervoor geleerd en dat biedt garantie? Laat dat nu precies de reden zijn dat ik jaren geleden de administratie van mijn partner zelf ben gaan doen toen ik de zogenaamde specialist betrapte op fouten in de administratie en aangifte en meneer daar ieder jaar meer voor ging rekenen omdat de omzet omhoog ging. Ja maar het aantal te boeken posten zijn gelijk gebleven en u maakt fouten. Ja eeeeeeeeuh. Dag administratiekantoor. ;w

Zoals ik reeds zei, in ieder vak heb je goede en slechte en voor een niet kenner zijn die er moeilijk uit te filteren.
De beste adviseur is de adviseur die weet waar zijn grenzen liggen. En die je dan doorstuurt naar iemand die wel de juiste kennis en ervaring heeft.

• MotorBeast
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:01:
[...]

De beste adviseur is de adviseur die weet waar zijn grenzen liggen. En die je dan doorstuurt naar iemand die wel de juiste kennis en ervaring heeft.
Voor een aangifte van een gemiddelde particulier ligt die grens heel ver. Niet voor niets kan de gemiddelde particulier dit dan ook makkelijk zelf. Alleen dat vertellen de meeste adviseurs dan weer niet. Iets van uurtje, factuurtje.

• peter-rm
voor de particulier die er tegenop ziet om dat zelf te doen bieden andere organisaties zoals vakbonden en ouderen bonden ook hulp tegen minimale kosten.
(fnv gratis, anbo €12/17 voor 1/2 aangiftes)

• JanHenk
MotorBeast schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:16:
[...]

Voor een aangifte van een gemiddelde particulier ligt die grens heel ver. Niet voor niets kan de gemiddelde particulier dit dan ook makkelijk zelf. Alleen dat vertellen de meeste adviseurs dan weer niet. Iets van uurtje, factuurtje.
Ik juich het juist van harte toe als particulieren hun eigen aangifte doen.

Help hier daarom graag.

Heb zelf helemaal niets aan het doen van eenvoudige aangiftes, heb (een stuk uitdagender) werk genoeg :)

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-03 00:39

Wij laten elk jaar onze belastingzaken doen door een bedrijf. Was altijd 75 euro nu dit jaar 80. Tevens doet dit bedrijf al onze verzekeringen regelen. Zo zijn we er dan ook terecht gekomen bij aanschaf woning.
Ik vind het dat geld echt dubbel en dwars waard. Tevens voor ons een mooie combi omdat we tijdens het jaargesprek meteen evalueren of de verzekeringen nog voldoen etc.

• MotorBeast
peter-rm schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:32:
voor de particulier die er tegenop ziet om dat zelf te doen bieden andere organisaties zoals vakbonden en ouderen bonden ook hulp tegen minimale kosten.
(fnv gratis, anbo €12/17 voor 1/2 aangiftes)
Plus kosten lidmaatschap neem ik aan (zo'n €13,- per maand). Gratis bestaat (bijna) niet.

• peter-rm
MotorBeast schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 19:11:
[...]

Plus kosten lidmaatschap neem ik aan (zo'n €13,- per maand). Gratis bestaat (bijna) niet.
de kosten die ik noemde zijn de extra kosten (buiten het lidmaatschapsgeld)
het lidmaatschap van die organisaties heeft uiteraard ook andere voordelen.

Voor de ouderen (anbo) is het bezoek aan huis ook belangrijk.

[Voor 8% gewijzigd door peter-rm op 17-02-2023 20:07]

• bitjeverkeerd
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17-03 14:06
Ik heb dit jaar mijn huis (opnieuw) laten taxeren om een lagere rente te betalen op mijn bestaande hypotheek (risicoklasse is teruggegaan van 106% naar <60%). Mag ik de kosten voor deze taxatie ook weer als aftrekpost opvoeren (net als 5 jaar geleden toen ik het huis kocht)?

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:15
@bitjeverkeerd Ja dat mag! Eenmalige kosten die je hebt gemaakt voor het verlagen van de risico-opslag mag je aftrekken.

[Voor 62% gewijzigd door Jay-B op 17-02-2023 22:40]

• Cbr
JanHenk schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:38:
[...]
Heb zelf helemaal niets aan het doen van eenvoudige aangiftes, heb (een stuk uitdagender) werk genoeg :)
Misschien wat offtopic, maar je maakt me erg benieuwd. Werk je vooral met ondernemers? Pak je ook de Vpb en de (geruisloze) inbreng mee? Etc. Doe je dat alleen? Of ben je met een kleine groep mensen om te kunnen sparren?

• Lammert de Haan
MotorBeast schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:10:
[...]

Aardig van je, maar hoe garandeer jij vertrouwelijk en integer om te gaan met privacy gevoelige aangelegenheden? Niet lullig bedoeld maar iedere niet integere met kwade bedoelingen kan hier zo'n post wegzetten. Mensen gaan veel te makkelijk met hun gegevens om.
@MotorBeast , neem eens de moeite om naar m'n profiel te kijken. Ik run een internationale belastingadviespraktijk. Wat zou er van deze praktijk overblijven als ik niet integer zou zijn? Niets. Dan kan ik de tent wel sluiten en dagelijks een bezoek brengen aan de voedselbank.

• joebiedoe
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-03 16:22
Lammert de Haan schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:34:
[...]

Helaas werkt de koppeling naar de Online Aangifte Simulatie niet vandaar dat ik link hier volledig plaats.
https://opleiding-ola.bel.../ola-simulatie/casussen?0
Bedankt voor de link, hoef ik niet te wachten tot 1 maart om te weten wat ik terug krijg

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-03 11:32
Ik heb in 2022 certifcaten gekocht in een bedrijf (1000,- waarde bij aanschaf je kan er niet vrij in handelen). Op de aanschaf overeenkomst staat dit: "Koopovereenkomst Certificaten van Aandelen <bedrijfsnaam> BV"

Ik heb er 20, BV heeft er 8000 uitgegeven (volgens hun website) dus verder geen aannemelijk belang. Hoe geef je dit correct op? Telt dit gewoon mee als vermogen?

• Rubbergrover1
ex87 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:34:
Ik heb in 2022 certifcaten gekocht in een bedrijf (1000,- waarde bij aanschaf je kan er niet vrij in handelen). Op de aanschaf overeenkomst staat dit: "Koopovereenkomst Certificaten van Aandelen <bedrijfsnaam> BV"

Ik heb er 20, BV heeft er 8000 uitgegeven (volgens hun website) dus verder geen aannemelijk belang. Hoe geef je dit correct op? Telt dit gewoon mee als vermogen?
Ja.

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-03 11:32
Bedankt, ik snap dat dit pas relevant is over 2023 maar vroeg het me vannacht ineens af. op 1/1/2022 stond het geld gewoon op m'n spaarrekening.

• Hark_k
  • Laatst online: 06:55
Ik heb mijn voorlopige IB en ZVW aanslag over 2022 gewijzigd, zodat ik (fictief) niet meer 30k hoef te betalen, maar 20k. In de eerste brief (toen nog over 30k) stond er nog een betalingskorting als je in één keer betaalde. In de tweede brief na de wijziging staat daar niets meer over.

Weet iemand of je alsnog gebruik kunt maken van de (uiteraard iets lagere) betalingskorting bij in één keer betalen? Ik weet echter niet op de cent nauwkeurig hoeveel het precies is.

• Cbr
Hark_k schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:42:
Weet iemand of je alsnog gebruik kunt maken van de (uiteraard iets lagere) betalingskorting bij in één keer betalen? Ik weet echter niet op de cent nauwkeurig hoeveel het precies is.
Je krijgt alsnog een deel van de korting.

De Belastingdienst schrijft:
Wilt u zeker weten dat u betalingskorting krijgt [na een verlaging van de oorspronkelijke aanslag]? Zorg dan dat het bedrag van de oorspronkelijke aanslag op tijd is bijgeschreven op onze rekening.

De berekening van de betalingskorting vind je ook
hier.

[Voor 12% gewijzigd door Cbr op 20-02-2023 13:40]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Wegens omstandigheden heb ik er de laatste jaren niet achteraan hoeven vangen, dit jaar is het echter wel zo ver, even een vraag waar ik door de bomen het bos niet meer van zie:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 20-02-2023 13:45]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• JanHenk
@D4NG3R

Members only:

• JanHenk
Cbr schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:24:
[...]

Misschien wat offtopic, maar je maakt me erg benieuwd. Werk je vooral met ondernemers? Pak je ook de Vpb en de (geruisloze) inbreng mee? Etc. Doe je dat alleen? Of ben je met een kleine groep mensen om te kunnen sparren?
Members only:

• Hark_k
  • Laatst online: 06:55
Cbr schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:34:
[...]

Je krijgt alsnog een deel van de korting.

De Belastingdienst schrijft:
Wilt u zeker weten dat u betalingskorting krijgt [na een verlaging van de oorspronkelijke aanslag]? Zorg dan dat het bedrag van de oorspronkelijke aanslag op tijd is bijgeschreven op onze rekening.

De berekening van de betalingskorting vind je ook
hier.
Top, dank je. Die had ik even gemist. Ik maak het volledige bedrag wel over en dan zie ik wel wat er terug komt :P

• VirinR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:31
Ik heb vorig jaar drie arbeidscontracten gehad met twee verschillende werkgevers:
Werkgever A (Jan-Juni 2022)
Stageovereenkomst bij werkgever B (April-Juli 2022)
Arbeidsovereenkomst bij werkgever B (September 2022-heden)

Bij werkgever B kan ik alle loonstroken van beide periodes inzien. Het is wel zo dat de salarissen van de stage niet meegenomen zijn in de totalen van september. In feite heb ik dus twee aparte opgaven die ik moet gebruiken, namelijk de laatste uitbetaling van de stageovereenkomst als de december uitbetaling van mijn huidige werk.

Betekent dit dat ik elk arbeidsovereenkomst moet zien als aparte werkgever in de aangifte of moet ik deze alsnog combineren?

• Hielko
VirinR schreef op maandag 20 februari 2023 @ 18:50:
Ik heb vorig jaar drie arbeidscontracten gehad met twee verschillende werkgevers:
Werkgever A (Jan-Juni 2022)
Stageovereenkomst bij werkgever B (April-Juli 2022)
Arbeidsovereenkomst bij werkgever B (September 2022-heden)

Bij werkgever B kan ik alle loonstroken van beide periodes inzien. Het is wel zo dat de salarissen van de stage niet meegenomen zijn in de totalen van september. In feite heb ik dus twee aparte opgaven die ik moet gebruiken, namelijk de laatste uitbetaling van de stageovereenkomst als de december uitbetaling van mijn huidige werk.

Betekent dit dat ik elk arbeidsovereenkomst moet zien als aparte werkgever in de aangifte of moet ik deze alsnog combineren?
Waarschijnlijk staat dit straks gewoon al vooraf ingevuld in je aangifte, en daarnaast maakt het weinig uit hoe je dat opgeeft.

• VirinR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:31
Hielko schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:09:
[...]

Waarschijnlijk staat dit straks gewoon al vooraf ingevuld in je aangifte, en daarnaast maakt het weinig uit hoe je dat opgeeft.
Goed om te horen, thanks!
Het scheelt namelijk wel aardig in het bedrag wat ik terug zou krijgen (namelijk 2400 in plaats van 1650) dus dat is mooi meegenomen :)

• JanHenk
VirinR schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:44:
[...]

Het scheelt namelijk wel aardig in het bedrag wat ik terug zou krijgen (namelijk 2400 in plaats van 1650) dus dat is mooi meegenomen :)
Dat begrijp ik niet. Wat vergelijk je dan met elkaar?

• Hielko
VirinR schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:44:
[...]

Dat kan niet, dan vul je ergens iets verkeerd in. Voor de belasting gaat het uiteindelijk alleen maar om de totaalbedragen, hoe dat verdeeld is over werkgevers maakt niet uit.

• mexireg
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 26-02 23:13
Geen idee of ik hier aan het juiste adres ben, maar niet geschoten is altijd mis.

Na twee jaar freelancer te zijn geweest, ben ik afgelopen jaar in april in dienst getreden bij het bedrijf waar ik freelance voor werkte. Ik heb mij toen ook uitgeschreven bij de KvK. Nu moet ik natuurlijk binnenkort aangifte doen, alleen snap ik niet helemaal wat ik nu precies moet aangeven. Je mag als zzp’er ongeveer 33.000 belastingvrij verdienen en ik heb ‘maar’ €7300 euro verdiend in die drie maanden dat ik nog zelfstandig was. Ben daarnaast uiteraard ook niet aan die 1225 werkuren gekomen. Mijn vakgebied is vrijgesteld van btw, dus die aangifte valt sowieso weg.

Mijn vraag is nu: wat geef ik aan bij de belasting (buiten de aangifte van mijn vaste baan om). Ik zit natuurlijk ruim onder het bedrag wat je als zzp’er belastingvrij mocht verdienen, maar ik denk dat ik nu te makkelijk denk en iets over het hoofd zie.

Dank voor het meedenken in ieder geval!

• peter-rm
het bedrag uit het 1e kwartaal komt onder resultaat overige werkzaamheden. je bent wel doordat je niet aan het uren criterium komt de fiscale faciliteiten voor een IB-ondernemer kwijt, dus grofweg 50% belasting(en premie zvw) over €7300 maakt ca €3600 te betalen

• joost00719
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20-03 14:51
Ik las dat vanaf 1 januari 2022 je géén studiekosten meer kunt aftrekken bij de belasting. In plaats van studiekosten aftrekken kun je een STAP-budget aanvragen (tot 1k per jaar). Één van de eisen om dit budget is dat je dit aanvraagt 4 weken vóór je opleiding of cursus begint. Daarnaast is het ook niet mogelijk om dit met terugwerkende kracht aan te vragen.
Ik kom hier pas net achter, dus voor zover ik weet, ga ik dus niets van mijn lesgeld terug krijgen.

Weet iemand of alles wat ik hier heb gezegd klopt? Zijn er misschien nog manieren om wat geld terug te kunnen krijgen van de Belastingdienst?

(ps. Ik heb géén Ome Duo, ik ben deeltijdstudent (HBO) en werk er 32 uur naast.)

• Hielko
mexireg schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:35:
Geen idee of ik hier aan het juiste adres ben, maar niet geschoten is altijd mis.

Na twee jaar freelancer te zijn geweest, ben ik afgelopen jaar in april in dienst getreden bij het bedrijf waar ik freelance voor werkte. Ik heb mij toen ook uitgeschreven bij de KvK. Nu moet ik natuurlijk binnenkort aangifte doen, alleen snap ik niet helemaal wat ik nu precies moet aangeven. Je mag als zzp’er ongeveer 33.000 belastingvrij verdienen en ik heb ‘maar’ €7300 euro verdiend in die drie maanden dat ik nog zelfstandig was. Ben daarnaast uiteraard ook niet aan die 1225 werkuren gekomen. Mijn vakgebied is vrijgesteld van btw, dus die aangifte valt sowieso weg.

Mijn vraag is nu: wat geef ik aan bij de belasting (buiten de aangifte van mijn vaste baan om). Ik zit natuurlijk ruim onder het bedrag wat je als zzp’er belastingvrij mocht verdienen, maar ik denk dat ik nu te makkelijk denk en iets over het hoofd zie.

Dank voor het meedenken in ieder geval!
Om te beginnen, hoeveel je min of meer belastingvrij kan verdienen over een heel jaar als ondernemer heeft weinig te maken met hoeveel je kan verdienen in een paar maand als je daarnaast gedurende het jaar ook ander inkomen hebt (zoals uit loondienst). En sowieso is het niet helemaal nul.

En ja, je denkt veel en veels te makkelijk. Want als je stopt met ondernemen moet je dan nog steeds dat laatste jaar aangifte doen als ondernemer, maar dan aangeven dat je stopt, en dan moet je ook rekening houden met zaken zoals stakingswinst, vrijvallen van reserveringen etc. Gezien je vraag heb ik zo'n vermoeden dat je waarschijnlijk hulp moet inroepen om dat correct te doen.
peter-rm schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:43:
het bedrag uit het 1e kwartaal komt onder resultaat overige werkzaamheden. je bent wel doordat je niet aan het uren criterium komt de fiscale faciliteiten voor een IB-ondernemer kwijt, dus grofweg 50% belasting(en premie zvw) over €7300 maakt ca €3600 te betalen
Nope, dat is absoluut niet correct. Als je al als ondernemer aangifte doet kan je niet zomaar het onder resultaat overige werkzaamheden schuiven. Dan moet je aangifte doen als ondernemer en aangeven dat je gedurende het jaar je onderneming bent gestaakt.

• Gaddoman
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 06-03 14:40
Goedemiddag, Ik heb in 2022 dienstreizen gemaakt voor het werk. Zijn deze kosten aftrekbaar? Ik heb de kosten gemaakt door middel van mijn priveauto.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:19

.oisyn

Moderator Devschuur® / Cryptocurrencies

Demotivational Speaker

Ik kwam er onlangs achter dat mijn hypotheek in box 3 veel meer zou opleveren dan het in box 1 doet. Mag je die zomaar schuiven?

[Voor 7% gewijzigd door .oisyn op 28-02-2023 15:12]

If I had a dollar for every time I didn't know what was going on, I'd be like: "Why am I always getting all this money?!"

• Rubbergrover1
.oisyn schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:11:
Ik kwam er onlangs achter dat mijn hypotheek in box 3 veel meer zou opleveren dan het in box 1 doet. Mag je die zomaar schuiven?
Nee.

• Rubbergrover1
Gaddoman schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:00:
Goedemiddag, Ik heb in 2022 dienstreizen gemaakt voor het werk. Zijn deze kosten aftrekbaar? Ik heb de kosten gemaakt door middel van mijn priveauto.
Volgens mij niet. Volgens mij mag je werkgever die kosten (net als sommige andere kosten) wel belastingvrij vergoeden, maar levert het geen aftrekpost op als de werkgever het niet vergoedt.

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:21

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Gaddoman schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:00:
Je zal zien bij het invullen van de aangifte dat dit geen optie is (er is geen veld voor).

Declareren bij de werkgever dus.

PV Output |

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:

[Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 28-02-2023 20:47]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ik weet niet hoeveel dat uit gaat maken, maar reken maar uit hoeveel euro dat scheelt als je er onder kan komen en of dat de moeite waard is:
https://www.belastingdien...mene-heffingskorting-2022

Het zal geen wereld van verschil maken vermoed ik, aangezien het langzaam procentueel afgebouwd wordt.

[Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 28-02-2023 20:59]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

YakuzA schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:58:
[...]

Ik weet niet hoeveel dat uit gaat maken, maar reken maar uit hoeveel euro dat scheelt als je er onder kan komen en of dat de moeite waard is:
https://www.belastingdien...mene-heffingskorting-2022

Het zal geen wereld van verschil maken vermoed ik, aangezien het langzaam procentueel afgebouwd wordt.
Oh lol ik dacht dat er een harde grens was, maar er gaat nog 6% boven de 20k vanaf wat dus natuurlijk precies 3070 is bij de grens van 73k... :P. (3k - 3k = 0)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• Galen2850
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-03 17:08
Jay-B schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:37:
@bitjeverkeerd Ja dat mag! Eenmalige kosten die je hebt gemaakt voor het verlagen van de risico-opslag mag je aftrekken.
Heb je hier een bron voor? Ben dit ook van plan op te geven maar ik kan nergens vinden dat dit inderdaad mag.

• peter-rm
Galen2850 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:12:
[...]

Heb je hier een bron voor? Ben dit ook van plan op te geven maar ik kan nergens vinden dat dit inderdaad mag.
dit valt onder de extra kosten voor een hypothecaire lening
https://www.belastingdien...-woning-aftrekbare-kosten

-taxatiekosten voor het verkrijgen van een lening (met een lager rente percentage)

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-03 21:39
Galen2850 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:12:
[...]

Zie 3.120 van de wet inkomstenbelasting 2001:

b. de kosten van geldleningen die behoren tot de eigenwoningschuld

• Saumaran
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:14
Succes iedereen!
Edit: en de sessie klapt eruit.. Jammer maar helaas.

[Voor 62% gewijzigd door Saumaran op 01-03-2023 00:02]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:29

CyBeRSPiN

sinds 2001

Haha belastingdienst.nl en de app zijn kapot. Blijkbaar genoeg mensen die net als ik even snel willen checken hoeveel ze dit jaar terugkrijgen ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

peter-rm schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:22:
[...]

dit valt onder de extra kosten voor een hypothecaire lening
https://www.belastingdien...-woning-aftrekbare-kosten

-taxatiekosten voor het verkrijgen van een lening (met een lager rente percentage)
Alleen staat dat stuk tussen haakjes daar dus niet. Wat de betekenis van de zin anders maakt.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Was inderdaad even aantal keer proberen met inloggen, maar uiteindelijk gelukt en de aangifte kunnen doen :)

• mvbo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-03 18:55
barber schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 00:14:
Was inderdaad even aantal keer proberen met inloggen, maar uiteindelijk gelukt en de aangifte kunnen doen :)
Doe je goed :) ik ben al tijdje aan het refreshen maar kom er voorlopig niet in :D

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:10

Dennis1812

Amateur prutser

Hier nog niet alle zorgkosten duidelijk op een rij. Alleen alle kilometers nog

Daarna kan ik hem invoeren. Hopelijk deze week
Maar voor het eerst niet meteen de eerste.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CrazyRooster
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-03 12:48
Hier is nog niet eens de site van de Belastingsdienst het probleem. Die van DigiD geeft gewoon geen sjoege...

• mvbo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-03 18:55
Ik ben vooral benieuwd (en blijkbaar onzeker) of ik mijn jaar- en reserveringsruimte voor mijn aanvullend pensioen goed berekend heb, en terugkrijg wat ik had verwacht. Voelt toch een beetje als wachten op de uitslag van een examen zo :')

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:10
Bij Bitvavo (crypto exchange) kan je een jaaroverzicht downloaden. Daarin staat je 'Eurobalans' en 'Digitalevalutabalans'. In de aangifte moet je het totaalbedrag invullen. Dat houdt in dat de Eurobelans als een belegging wordt gezien. Waarom is dat? Het is toch slechts een vordering net zoals een betaalrekening bij een bank.

Te koop aangeboden: Seagate Backup Plus 5TB - Aantal stuks beschikbaar: 6 5 4 3

Acties:
  • +1Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:19

.oisyn

Moderator Devschuur® / Cryptocurrencies

Demotivational Speaker

GioStyle schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 01:36:
Bij Bitvavo (crypto exchange) kan je een jaaroverzicht downloaden. Daarin staat je 'Eurobalans' en 'Digitalevalutabalans'. In de aangifte moet je het totaalbedrag invullen. Dat houdt in dat de Eurobelans als een belegging wordt gezien. Waarom is dat? Het is toch slechts een vordering net zoals een betaalrekening bij een bank.
Strict gezien had je dat geld 31 december op je bankrekening kunnen zetten, en 1 januari weer terug overmaken naar de exchange. Of je had het even in cash. Het is ronduit bullshit dat het als belegging wordt gezien alleen maar omdat iemand anders het in beheer heeft 8)7

If I had a dollar for every time I didn't know what was going on, I'd be like: "Why am I always getting all this money?!"

Pagina: 1 2 3 ... 8 Laatste

Let op:
Svp geen posts over "wanneer krijg ik m'n belastinggeld terug?" of "ik heb m'n belastinggeld terug gehad". Voor vragen hierover: https://www.belastingdien...tent/wanneer-hoor-ik-iets

Daarnaast gaat dit over de aangifte en niet of regels wel of niet terecht zijn, dat kan in andere topics.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee