Belastingaangifte 2022 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 12 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:54

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
.oisyn schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 02:54:
[...]

Strict gezien had je dat geld 31 december op je bankrekening kunnen zetten, en 1 januari weer terug overmaken naar de exchange. Of je had het even in cash. Het is ronduit bullshit dat het als belegging wordt gezien alleen maar omdat iemand anders het in beheer heeft 8)7
Ik denk niet dat het geoormerkt wordt als belegging omdat iemand anders het in beheer heeft. De standaard betaalrekening bij je lokale bank wordt ook niet gezien als beleggingsrekening. Maar crypto is officieel geen currency dus daarom belegging. Zo onlogisch vind ik het niet.
DNB ziet de bitcoin en andere crypto's niet als geld. Alleen een officiële valuta, zoals de euro, wordt gezien als geld.

Zojuist ook alles even ingevuld via mobiel. Nog niet verstuurd want moet nog wat dingen checken en de verdeling tussen mij en partner even op groot scherm uitvogelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:46
Ik hoef niets bij te betalen en krijg over 2022 ook niks terug €0,- als ik de app van de aangifte open met mijn DigID. Geen Fiscale partner bij mij. Altijd leuk als je iets terugkrijgt. Ik heb wel weer recht op zorgtoeslag dat ik per jaar krijg i.p.v per maand krijg. Ik doe zorgtoeslag o.a. per jaar om te voorkomen dat ik eventueel moet terugbetalen.

Contract op werk: Onbepaalde tijd 40-uur
Mijn vriendin werkt ook 40-uur per week

Waarschijnlijk dus alles goed gegaan en niet teveel loonheffing betaald.

Box 3 heb ik niets alles binnen de vrijstellings grens.

Vorige jaar kreeg ik nog een leuke bedrag terug. Dit jaar geen cadeautjes dus van de belasting.

Zorgtoeslag heb ik ook aangevraagd over 2022, door mijn inkomen van 2022 door te geven via toeslagen.nl. Ik doe iedere jaar door een adviseur dit jaar heb ik het zelf allemaal gedaan. Mijn vriendin pas op zaterdag door de adviseur. Wij wonen samen op mijn adres, wij hebben verder niks officieel op papier samen.

[ Voor 50% gewijzigd door Van der Berg op 01-03-2023 07:55 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:36
Ik moet bijna 800 euro betalen... Ben wel meer uren gaan werken bij huidige werkgever maar verder niks veranderd, ook geen andere inkomsten. Contract is toen gewoon aangepast. Hebben ze te weinig belasting ingehouden? :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:05
YakuzA schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 00:13:
[...]

Alleen staat dat stuk tussen haakjes daar dus niet. Wat de betekenis van de zin anders maakt.
Waarin zou dat de betekenis van de zijn anders maken? Het blijft nog steeds gaan om "kosten van geldleningen die behoren tot de eigenwoningschuld". De aftrekbaarheid van die kosten staat los van de reden waarom je die lening aangaat of aanpast en daar kosten voor maakt.

(Uiteraard mits het bestedingsdoel van de lening juist is )

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:54

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Deezers schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 07:23:
Ik moet bijna 800 euro betalen... Ben wel meer uren gaan werken bij huidige werkgever maar verder niks veranderd, ook geen andere inkomsten. Contract is toen gewoon aangepast. Hebben ze te weinig belasting ingehouden? :'(
Die vraag kan je zelf beantwoorden. En ik raad ook iedereen aan dat zelf uit te zoeken. De berekeningen en waarom je X moet betalen staat gewoon in de aangifte. Hoe kan je anders controleren of het correct is dat je 800 moet betalen als je niet controleert waar die 800 euro vandaan komt :) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18:12
CyBeRSPiN schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 00:09:
Haha belastingdienst.nl en de app zijn kapot. Blijkbaar genoeg mensen die net als ik even snel willen checken hoeveel ze dit jaar terugkrijgen ;)
of moeten betalen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Ik moet 1081 euro betalen (dankzij box 3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik heb op mijn toeslagen.nl, gekozen er is iets veranderd in mijn inkomen over 2022. Ik heb vanochtend mijn jaar inkomen doorgeven over 2022. Ik krijg niet per maand, maar op jaarbasis. Is dit voldoende of moet ik apart nog zorgtoeslag aanvragen? Eerste keer dat ik het zelf doe. Mijn adviseur deed het altijd voor mij. Maar zonde om extra aan hem te betalen als ik toch niets terugkrijgt van de belasting.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:36
We Are Borg schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 07:31:
[...]

Die vraag kan je zelf beantwoorden. En ik raad ook iedereen aan dat zelf uit te zoeken. De berekeningen en waarom je X moet betalen staat gewoon in de aangifte. Hoe kan je anders controleren of het correct is dat je 800 moet betalen als je niet controleert waar die 800 euro vandaan komt :) ?
Het antwoord is ja, maar dit is de de 2e keer dat het niet klopt. Had liever gewoon iets minder salaris gehad en dat het klopte. Met 2000 euro netto per maand is 800 een extra maand huur. Kan het gelukkig terugbetalen maar toch even navragen bij de administratie waarom ze niet juist rekenen, waarschijnlijk met bijzonder tarief te maken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Heb je die bonussen ook daadwerkelijk in een ander jaar uitgekeerd gekregen? M.a.w. staan ze in 2022 op je jaaropgave/loonspecificaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Bij mij staan er al jaren nog steeds rekeningen die niet meer relevant zijn. Is er een manier om die weg te laten halen? Ik heb jaaaaren geleden met die Flatex cashback actie hier meegedaan, rekening geopend, 100 euro geind en rekening weer laten opzeggen. Maar dat is niet goed gegaan, want toen ze gingen verhuizen naar De Giro kreeg ik weer mailtjes over dat als ik niets zou doen mijn account zou vervallen. Ik heb dan ook niets gedaan, en zag tot mijn verbazing nu TWEE FlatEx rekeningen in de aangifte. Nou staat er geen rooie cent op, maar als ik geen rekeningen heb kan ik dat natuurlijk niet bewijzen omdat ik niet kan inloggen.

Hoe haal ik die rekeningen weg?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SmurfLink schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 07:59:
Bij mij staan er al jaren nog steeds rekeningen die niet meer relevant zijn. Is er een manier om die weg te laten halen? Ik heb jaaaaren geleden met die Flatex cashback actie hier meegedaan, rekening geopend, 100 euro geind en rekening weer laten opzeggen. Maar dat is niet goed gegaan, want toen ze gingen verhuizen naar De Giro kreeg ik weer mailtjes over dat als ik niets zou doen mijn account zou vervallen. Ik heb dan ook niets gedaan, en zag tot mijn verbazing nu TWEE FlatEx rekeningen in de aangifte. Nou staat er geen rooie cent op, maar als ik geen rekeningen heb kan ik dat natuurlijk niet bewijzen omdat ik niet kan inloggen.

Hoe haal ik die rekeningen weg?
Rekening verwijderverzoek indienen bij Flatex. Heb ik toen ook gedaan na die cashback.
Maar voor een aangifte boeit het niet als er niks op staat.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 01-03-2023 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
GioStyle schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 01:36:
Bij Bitvavo (crypto exchange) kan je een jaaroverzicht downloaden. Daarin staat je 'Eurobalans' en 'Digitalevalutabalans'. In de aangifte moet je het totaalbedrag invullen. Dat houdt in dat de Eurobelans als een belegging wordt gezien. Waarom is dat? Het is toch slechts een vordering net zoals een betaalrekening bij een bank.
Het is een vordering, maar niet iedere vordering is gelijk aan, of vergelijkbaar met, een bankrekening. Ook als je geld aan je buurmand uitleent, heb je een vordering, maar wordt die ook niet gezien als bankrekening. En valt het in het hogere tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:05:
[...]

Rekening verwijderverzoek indienen bij Flatex. Heb ik toen ook gedaan na die cashback.
Maar voor een aangifte boeit het niet als er niks op staat.
Dat had ik destijds al gedaan. Maar dat is dus niet gelukt. Ik heb inmiddels een andere computer dus ook geen inloggegevens meer of rekeningnummers. Kan ik gewoon met de rekeningnummers die op m'n aangifte staan naar Flatex toe om ze op te zeggen?

De aangifte gaf ook geen saldo's aan, waarschijnlijk omdat het beleggingsrekeningen zijn. Maar oke, mooi dat daar geen gedoe van komt dan. Ik ga nogmaals een poging doen om die zooi op te heffen dan.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:29
Ik vermoed dat er nog wel wat zaken gevoerd gaan worden over deposito-equivalenten. Je kunt er dus voor kiezen om te splitsen (wat ik voorgaande jaren ook heb gedaan voor diverse brokers) en als dat niet geaccepteerd wordt bezwaar in te dienen.

* Rukapul had een fors cash bedrag bij een broker staan waarbij ik door een storing bij de broker (IB) deze niet voor 1 jan over kon boeken.

[ Voor 23% gewijzigd door Rukapul op 01-03-2023 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Van der Berg schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 07:42:
Ik heb op mijn toeslagen.nl, gekozen er is iets veranderd in mijn inkomen over 2022. Ik heb vanochtend mijn jaar inkomen doorgeven over 2022. Ik krijg niet per maand, maar op jaarbasis. Is dit voldoende of moet ik apart nog zorgtoeslag aanvragen? Eerste keer dat ik het zelf doe. Mijn adviseur deed het altijd voor mij. Maar zonde om extra aan hem te betalen als ik toch niets terugkrijgt van de belasting.
Had je hiervoor al zorgtoeslag? Als je al zorgtoeslag kreeg, dan hoef je dat volgens mij niet ieder jaar opnieuw aan te vragen. Maar als je nog geen zorgtoeslag ontving, dan moet je dat wel apart expliciet aanvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

SmurfLink schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:26:
[...]

Dat had ik destijds al gedaan. Maar dat is dus niet gelukt. Ik heb inmiddels een andere computer dus ook geen inloggegevens meer of rekeningnummers. Kan ik gewoon met de rekeningnummers die op m'n aangifte staan naar Flatex toe om ze op te zeggen?

De aangifte gaf ook geen saldo's aan, waarschijnlijk omdat het beleggingsrekeningen zijn. Maar oke, mooi dat daar geen gedoe van komt dan. Ik ga nogmaals een poging doen om die zooi op te heffen dan.
Even contact zoeken met Flatex idd, kijken wat ze nodig hebben om die accounts te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Rubbergrover1 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:27:
[...]

Had je hiervoor al zorgtoeslag? Als je al zorgtoeslag kreeg, dan hoef je dat volgens mij niet ieder jaar opnieuw aan te vragen. Maar als je nog geen zorgtoeslag ontving, dan moet je dat wel apart expliciet aanvragen.
Ik heb alles stopgezet. Ik krijg geen zorgtoeslag per maand maar eens in het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik heb inmiddels zorgtoeslag aangevraagd van 01-01-2022 tot 31-12-2022. Vanaf 1 januari 2023 heb ik zorgtoeslag weer stopgezet.

Mijn adviseur deed alles. Eerste keer dat ik het zelf heb gedaan

[ Voor 21% gewijzigd door Van der Berg op 01-03-2023 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:04

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

We Are Borg schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 06:14:
[...]

Ik denk niet dat het geoormerkt wordt als belegging omdat iemand anders het in beheer heeft. De standaard betaalrekening bij je lokale bank wordt ook niet gezien als beleggingsrekening. Maar crypto is officieel geen currency dus daarom belegging. Zo onlogisch vind ik het niet.
Het gaat niet om crypto maar om euro's bij een exchange. Als je een vordering opgeeft dan wordt dat in de berekening gezien als belegging, er wordt 6,nogwat% rendement gerekend. Dit is iig zo in de VT 2023 waar ik het heb ingevuld. Er is geen andere manier om het in te vullen, anders dan liegen dat het cash is of dat het op je bankrekening staat.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:18

Sport_Life

Solvitur ambulando

Anoniem: 36835 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 07:47:
[...]

Heb je die bonussen ook daadwerkelijk in een ander jaar uitgekeerd gekregen? M.a.w. staan ze in 2022 op je jaaropgave/loonspecificaties?
Dit gaat over de voorlopige aangifte 2023 (beetje off topic).

Het is wel interessant om met een bonus/ IKB te schuiven (16% van jaarsalaris) maar het levert eigenlijk vrij weinig op tenzij salaris in andere jaren veel wijzigt.

[ Voor 37% gewijzigd door Sport_Life op 01-03-2023 08:59 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:09
Ik kom er niet eens in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvbo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-06 15:26
tip: mocht inloggen met DigiD voor problemen zorgen, kies dan de authenticatie via SMS (als je dit aan hebt staan, volgens mij was dat een keuze). Dit werkt wel, inloggen via de DigiD app met koppelcode lijkt al vrij lang niet te werken hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:44

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Wispe schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 07:33:
Ik moet 1081 euro betalen (dankzij box 3).
Hier ook ongeveer (1187), maar dankzij de tip mbt de financieringskosten mbt risicoverlaging hypotheek, kunnen drukken tot 909. (zoals het leest tijdens de aangifte doen zou je denken dat je het niet mag aftrekken overigens; zouden ze iets duidelijker moeten verwoorden)

Eerste keer sinds 13 jaar dat ik moet betalen. Combinatie van iets andere percentages en een sterk ander inkomen. En met mijn domme hoofd vergeten de voorlopige teruggave stop te zetten begin dit jaar, dus als ik die nu stop moet ik het reeds ontvangen gedeelte óók terug betalen :+ . Dan maar dat in een potje duwen en volgend jaar doen :+

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:53

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

mvbo schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:11:
tip: mocht inloggen met DigiD voor problemen zorgen, kies dan de authenticatie via SMS (als je dit aan hebt staan, volgens mij was dat een keuze). Dit werkt wel, inloggen via de DigiD app met koppelcode lijkt al vrij lang niet te werken hier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6CTktF0Bm_FT-CLoT_q8V8yRW4o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2swWph61pruBfgCH9yTF3a2H.png?f=fotoalbum_large

Jammer :)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Zo, net de belastingaangifte voor mijn partner en mezelf ingevuld en verstuurd. Vond het apart dat het toewijzen van een periodieke gift (€ 500) aan mijn partner € 10 meer oplevert dan aan mezelf. Ik had verwacht dat het bij mij (>90k) meer voordeel zou bieden dan haar (<30k).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:26

Plainside

I browse when I'm at work

Oeh sorry, was ik je net even voor :+

En als iederjaar dat ik nu uit huis woon, hoef 0 te betalen, en krijg ook 0 waarschijnlijk...

[ Voor 11% gewijzigd door Plainside op 01-03-2023 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Niet online
Begrijp er helemaal niks van, ben gewoon in normale loondienst, gegevens lijken te kloppen, u krijgt 3300 euro terug...

Vorig jaar met een iets lager loon moest ik juist een paar honderd euro betalen.

[ Voor 26% gewijzigd door Jackson6 op 01-03-2023 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16:37
Mawlana schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:27:
Zo, net de belastingaangifte voor mijn partner en mezelf ingevuld en verstuurd. Vond het apart dat het toewijzen van een periodieke gift (€ 500) aan mijn partner € 10 meer oplevert dan aan mezelf. Ik had verwacht dat het bij mij (>90k) meer voordeel zou bieden dan haar (<30k).
dit heeft te maken met de manier waarop de heffings/arbeidskortingen afgebouwd worden boven een bepaald bedrag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
peter-rm schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:32:
[...]

dit heeft te maken met de manier waarop de heffings/arbeidskortingen afgebouwd worden boven een bepaald bedrag
Van HRA wist ik het, maar giften was nieuw voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
Vorig jaar een hypotheek met mijn vriendin afgesloten, nu moet ik aangeven hoeveel van de hoofdsom, schuld en betaalde rente van mij was. Mag je dit zelf bepalen, of moet je het percentage overnemen wat je bij de notaris hebt afgesproken?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Strider schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:35:
Vorig jaar een hypotheek met mijn vriendin afgesloten, nu moet ik aangeven hoeveel van de hoofdsom, schuld en betaalde rente van mij was. Mag je dit zelf bepalen, of moet je het percentage overnemen wat je bij de notaris hebt afgesproken?
Log even in bij je hypotheeknemer, die hebben vast een jaaroverzicht voor je klaarstaan (of kijk je ontvangen post even terug). Staat het niet al vooraf ingevuld?

(vergeet ook je financieringskosten niet op te geven).

Verdeling mag je zelf bepalen als het totaal maar 100% is (ervan uitgaande dat je fiscaal partner bent, maar dat zal wel aangezien jullie samen een huis hebben gekocht0.

[ Voor 13% gewijzigd door wibblemoo op 01-03-2023 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:42
Jackson6 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:30:
Begrijp er helemaal niks van, ben gewoon in normale loondienst, gegevens lijken te kloppen, u krijgt 3300 euro terug...

Vorig jaar met een iets lager loon moest ik juist een paar honderd euro betalen.
toevallig vader geworden vorig jaar? dat was het bij mijn zwanger nl ineens

hier vannacht alles in kunnen voeren ook maar weer achter de rug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
wibblemoo schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:38:
[...]

Log even in bij je hypotheeknemer, die hebben vast een jaaroverzicht voor je klaarstaan (of kijk je ontvangen post even terug). Staat het niet al vooraf ingevuld?

(vergeet ook je financieringskosten niet op te geven).
In de jaaropgave van onze hypotheekverstrekker (Woonnu) staat geen verdeling aangegeven.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Niet online
Wognummer schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:38:
[...]

toevallig vader geworden vorig jaar? dat was het bij mijn zwanger nl ineens

hier vannacht alles in kunnen voeren ook maar weer achter de rug
Nee, niks veranderd, het zal wel haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Nu online
Strider schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:39:
[...]

In de jaaropgave van onze hypotheekverstrekker (Woonnu) staat geen verdeling aangegeven.
Excuus te snel gelezen. Je mag zelf verdelen als het totaal maar 100% is. Gezien jullie samen een huis hebben zul je fiscaal partner van elkaar zijn. Kort door de bocht is het verstandig om degene met het hoogste inkomen de hoogste aftrekposten te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
wibblemoo schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:41:
[...]

Excuus te snel gelezen. Je mag zelf verdelen als het totaal maar 100% is. Gezien jullie samen een huis hebben zul je fiscaal partner van elkaar zijn. Kort door de bocht is het verstandig om degene met het hoogste inkomen de hoogste aftrekposten te geven.
Mag je die verdeling alleen zelf bepalen als je fiscaal partner van elkaar bent?
En mag je die verdeling ieder jaar wijzigen?

[ Voor 4% gewijzigd door Strider op 01-03-2023 09:46 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18:40
Jackson6 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:40:
[...]

Nee, niks veranderd, het zal wel haha.
Ondanks dat het leuk is, zou ik zelf wel altijd willen weten waarom dit zo is. Vooral om achteraf nare verrassingen te voorkomen. Je blijft immers altijd zelf verantwoordelijk (ook voor het al voor ingevulde deel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
De aangiftesoftware van de Belastingdienst zelf rekent sinds dit jaar (las ik, ik gebruik het zelf niet) de meest ideale verdeling van aftrekposten uit als dat van toepassing is.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Niet online
ytr81 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:45:
[...]

Ondanks dat het leuk is, zou ik zelf wel altijd willen weten waarom dit zo is. Vooral om achteraf nare verrassingen te voorkomen. Je blijft immers altijd zelf verantwoordelijk (ook voor het al voor ingevulde deel)
Ja daarom, gaat gewoon boven op de spaarrekening, doe er verder niks mee.
Ingevulde gegevens bij aangifte en jaaropgave 2022 van m'n werkgever lijken ook gewoon overeen te komen.

Blijft een rare bedoeling soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Nu online
Strider schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:45:
[...]

Mag je die verdeling alleen zelf bepalen als je fiscaal partner van elkaar bent?
En mag je die verdeling ieder jaar wijzigen?
Ja dat mag je zelf bepalen en dat kun je elk jaar opnieuw bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
Weet iemand hoe het werkt met bonussen die in december verdiend zijn, maar het jaar erna uitgekeerd? Horen die foscaal bij 2022 of 2023?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:10
Jackson6 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:30:

Als je halverwege het jaar significant meer OF minder bent gaan verdienen kan dit gebeuren. Er is dan door je werkgever belasting ingehouden in de periode dat je meer verdiende alsof dat het hele jaar je loon was en wordt er gerekend met teveel afbouw van de heffingskorting. Dit wordt dan rechtgetrokken bij de aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Johan Bogle schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:56:
Weet iemand hoe het werkt met bonussen die in december verdiend zijn, maar het jaar erna uitgekeerd? Horen die foscaal bij 2022 of 2023?
Wat bedoel je met "verdiend"?

Als je een bonus krijgt die in januari is verloond en betaald valt dat gewoon onder 2023.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Johan Bogle schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:56:
Het geld dat op je jaaropgave 2022 staat, hoort bij fiscaal jaar 2022.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 01-03-2023 10:17 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
Ok thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:01

D4NG3R

kiwi

:)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:09
@D4NG3R prima vraag om bij je HR afdeling neer te leggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:36
Members only: title

[ Voor 4% gewijzigd door Tales op 01-03-2023 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:01

D4NG3R

kiwi

:)

Duidelijk, ja dan gaat het inderdaad snel. Thanks voor de opheldering, ga dit nog even dubbelchecken bij HR. d:)b

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:58

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Vannacht direct om 00:00 direct gedaan, doen wij In principe altijd op deze manier. Maar Digid lag er direct uit na 00:00, gelukkig had ik nog de mogelijkheid om in te loggen via gebruikersnaam en wachtwoord waardoor ik er vrij snel in zat en om 00:30 klaar was met mijn belastingaangifte d:)b

Blijf het slecht vinden dat zoiets groots zo snel plat kan liggen terwijl je weet dat zoiets eraan komt :X

Members only:

[ Voor 27% gewijzigd door G_Dragon op 01-03-2023 12:38 ]

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Blijf het ook onbegrijpelijk vinden dat mensen weten dat op de eerste dag er enorme drukte is en het toch proberen. Of je nu vandaag, morgen of over een week aangifte doet maakt echt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 30-06 05:49
Vraagje. Iemand hier die weet het vast wel.

Halverwege vorig jaar mijn woning verkocht. En begin vorig jaar een nieuwbouwwoning gekocht die momenteel wordt gebouwd (alleen de muren van de begane grond staan momenteel. Wat moet ik bij deze vraag invullen?
"Had u nog een onroerende zaak, zoals een leegstaande woning, woning in aanbouw, vakantiewoning, een verhuurd pand of een terrein?"

Ik denk zelf "nee" omdat het niet een woning in AANbouw is, maar ik ben niet geheel zeker.

[ Voor 6% gewijzigd door Joris-Jansen op 01-03-2023 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:50
JanHenk schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:45:
De aangiftesoftware van de Belastingdienst zelf rekent sinds dit jaar (las ik, ik gebruik het zelf niet) de meest ideale verdeling van aftrekposten uit als dat van toepassing is.
Had ik ook gehoord, maar ik moest toch echt zelf aan de slag met een eigen verdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Bij mij is het boxje: "aftrek om dubbele belasting te voorkomen" aangevinkt (en kan die ook niet uitvinken).

Echter, geen idee waarom dit zo is. Voor zover ik weet heb ik geen buitenlandse inkomsten ontvangen. Al mijn vermogen, inkomen, dividend e.d. komt uit Nederland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Blik1984 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:35:
[...]

Had ik ook gehoord, maar ik moest toch echt zelf aan de slag met een eigen verdeling.
Oké, dan is die informatie dus onjuist... En begrijp ik ook al die opmerkingen en vragen hier. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Blik1984 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:37:
Bij mij is het boxje: "aftrek om dubbele belasting te voorkomen" aangevinkt (en kan die ook niet uitvinken).

Echter, geen idee waarom dit zo is. Voor zover ik weet heb ik geen buitenlandse inkomsten ontvangen. Al mijn vermogen, inkomen, dividend e.d. komt uit Nederland
Buitenlandse dividendbelasting meestal, ook al is de broker in Nederland gevestigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:18

Sport_Life

Solvitur ambulando

JanHenk schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:45:
Bedoelen ze de ideale verdeling voor ons of voor de belastingdienst? ;)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
PolarBear schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:23:
Blijf het ook onbegrijpelijk vinden dat mensen weten dat op de eerste dag er enorme drukte is en het toch proberen. Of je nu vandaag, morgen of over een week aangifte doet maakt echt niet uit.
Ik moet zelfs nog wel aangiftes van 2021 doen.

En als je centen wil hebben kun je juist beter vóór 1 maart een voorlopige teruggave aanvragen. Die wordt ook sneller behandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
JanHenk schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:39:
[...]

Buitenlandse dividendbelasting meestal, ook al is de broker in Nederland gevestigd?
Niet dat ik weet, overzicht van de beleggingsrekening geeft ook niks aan wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:56
Zijn er hier mensen die het in laten vullen door een accountant of andere externe partij? Vrienden van mij doen dat en 'krijgen altijd iets van 5000 euro terug'. Het jammere is dat ze niet weten waarvan ze dat terugkrijgen. Wellicht door onregelmatigheidstoeslag waarop teveel is ingehouden, ik heb geen idee. Bij hen en bij anderen in familie leeft het beeld dat zij veel meer terugkrijgen dan wanneer zij het zelf in zouden vullen. Daarmee is het de kosten voor de externe partij dus waard. Ik vraag me echter af hoeveel ik nou daadwerkelijk mis... Zo ingewikkeld is die aangifte niet, of vergis ik me daarin en laat ik jaarlijks een hoop geld liggen? Wat is jullie ervaring daarmee? Ik erger me eraan dat niemand van mijn familie dan exact kan vertellen waarvan ze zoveel terugkrijgen. Daardoor ben ik geneigd het volgend jaar misschien maar eens te laten doen om te kijken wat er dan uitkomt. Maar ik wil er eigenlijk gewoon zicht op houden. Iemand anders mijn hebben en houden bij de belastingdienst laten invullen zonder daar zicht op te hebben vind ik verre van prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Blik1984 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:37:

Heb ik ook. Misschien dat een of andere broker als buitenlands wordt gezien? (Bv degiro of zo,) Of dat het geld in een buitenlandse ETF zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Laatst online: 17:49
JanHenk schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:37:
[...]

Oké, dan is die informatie dus onjuist... En begrijp ik ook al die opmerkingen en vragen hier. ;)
Zoals ieder jaar is het nu ook weer mogelijk om zelf een verdeling te maken. De belastingdienst vult dit jaar wél vooraf een verdeling in, en geeft je de optie om die, óf een eigen verdeling te gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-06 00:10
Het helpt natuurlijk ook niet mee dat ze de aanvraag van het STAP-budget naar vandaag doorgeschoven hadden na dat fiasco van gisteren. En nu hebben ze het weer voor onbepaalde tijd geparkeerd 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Zenomyscus schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:50:
Zijn er hier mensen die het in laten vullen door een accountant of andere externe partij? Vrienden van mij doen dat en 'krijgen altijd iets van 5000 euro terug'. Het jammere is dat ze niet weten waarvan ze dat terugkrijgen. Wellicht door onregelmatigheidstoeslag waarop teveel is ingehouden, ik heb geen idee. Bij hen en bij anderen in familie leeft het beeld dat zij veel meer terugkrijgen dan wanneer zij het zelf in zouden vullen. Daarmee is het de kosten voor de externe partij dus waard. Ik vraag me echter af hoeveel ik nou daadwerkelijk mis... Zo ingewikkeld is die aangifte niet, of vergis ik me daarin en laat ik jaarlijks een hoop geld liggen? Wat is jullie ervaring daarmee? Ik erger me eraan dat niemand van mijn familie dan exact kan vertellen waarvan ze zoveel terugkrijgen. Daardoor ben ik geneigd het volgend jaar misschien maar eens te laten doen om te kijken wat er dan uitkomt. Maar ik wil er eigenlijk gewoon zicht op houden. Iemand anders mijn hebben en houden bij de belastingdienst laten invullen zonder daar zicht op te hebben vind ik verre van prettig.
Meeste geld kan je terugkrijgen door gewoon teveel te betalen. Dat kan inderdaad door (veel) inkomsten die door de werkgever tegen het BT tarief zijn verloond. Qua aftrekposten bestaan er voor een gemiddelde particulier niet heel veel spannende zaken. Als je veel hypotheekrente betaald kan je wellicht een hoop aftrekken maar goed dan moet je ook een hoge hypotheek hebben cq. een hoge rente hebben. Of dat netto nou een voordeel is.

Als je in loondienst bent, een huis hebt en verder geen vermogen of aanmerkelijk belang zou ik geen externe partij inschakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ik erger me eraan dat niemand van mijn familie dan exact kan vertellen waarvan ze zoveel terugkrijgen.
Dat is een groot nadeel van blind varen op zo'n accountant. Maar volgens mij kunt je altijd de aangifte bekijken, zodat je precies kunt zien waar het voordeel in zit.

Overigens vind ik het in jouw verhaal vooral storend dat die mensen blijkbaar geen (of te weinig) geld tijdens het jaar terugkrijgen uit een voorlopige aangifte. Blijkbaar komt de accountant niet op het idee dat je dat kunt aanpassen, als ze ieder jaar een paar duizend euro terugkrijgen.

Of die accountant wil dat niet doen, omdat het in de huidige situatie lijkt of hij ieder jaar een paar duizend euro voor die mensen 'verdient'. Terwijl je bijvoorbeeld alleen met simpelweg het opvoeren van de hypotheekrenteaftrek al een paar duizend euro 'verdient'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
Niemand kan deze vraag voor je beantwoorden, je weet van je zelf wel hoe complex je financiële situatie is. Daarnaast ga ik zelf ook niet rondroepen wat ik terugkrijg, als ik € 5000,- zou terugkrijgen ga ik dat ook niet rondroepen. Maar ik zou dan wel weten waarom ik het terugkrijg, met of zonder iemand die voor mij de belastingaangifte doet ;)
Rubbergrover1 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:00:
[...]

Of die accountant wil dat niet doen, omdat het in de huidige situatie lijkt of hij ieder jaar een paar duizend euro voor die mensen 'verdient'. Terwijl je bijvoorbeeld alleen met simpelweg het opvoeren van de hypotheekrenteaftrek al een paar duizend euro 'verdient'.
HRA is nieuw voor mij dit jaar, maar zover ik heb begrepen is het gewoon een kwestie van je hypotheek gegevens invullen (betaalde rente, ga je in het huis wonen etc.) en dan wordt de HRA vanzelf berekent maar je ziet nergens de letterlijke omschrijving: Hypotheekrenteaftrek staan toch? Tenminste ik kom de term niet tegen in het overzicht.

[ Voor 19% gewijzigd door Strider op 01-03-2023 13:06 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
JanHenk schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:37:
[...]

Het klopt blijkbaar wel, maar als je vermogen boven de vermogensvrijstelling komt dan vervalt de mogelijkheid en moet je het zelf doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
jbdeiman schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:53:
[...]

Zoals ieder jaar is het nu ook weer mogelijk om zelf een verdeling te maken. De belastingdienst vult dit jaar wél vooraf een verdeling in, en geeft je de optie om die, óf een eigen verdeling te gebruiken ;)
Boven 101.300 vermogen vervalt de optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Joris-Jansen schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:30:
Vraagje. Iemand hier die weet het vast wel.

Halverwege vorig jaar mijn woning verkocht. En begin vorig jaar een nieuwbouwwoning gekocht die momenteel wordt verbouwd. Wat moet ik bij deze vraag invullen?
"Had u nog een onroerende zaak, zoals een leegstaande woning, woning in aanbouw, vakantiewoning, een verhuurd pand of een terrein?"

Ik denk zelf "nee" omdat het niet een woning in AANbouw is, maar ik ben niet geheel zeker.
De woning die verbouwd wordt is toch een leegstaande woning?

En sowieso is het een tweede onroerende zaak die je in bezit hebt. Ook al zou het niet in het voorbeeld-lijstje voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Rubbergrover1 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:52:
[...]

Heb ik ook. Misschien dat een of andere broker als buitenlands wordt gezien? (Bv degiro of zo,) Of dat het geld in een buitenlandse ETF zit.
Ik denk dat dat het inderdaad is, ik heb een account bij degiro waar 1 euro opstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Laatst online: 17:49
[...]

Dat is een groot nadeel van blind varen op zo'n accountant. Maar volgens mij kunt je altijd de aangifte bekijken, zodat je precies kunt zien waar het voordeel in zit.

Overigens vind ik het in jouw verhaal vooral storend dat die mensen blijkbaar geen (of te weinig) geld tijdens het jaar terugkrijgen uit een voorlopige aangifte. Blijkbaar komt de accountant niet op het idee dat je dat kunt aanpassen, als ze ieder jaar een paar duizend euro terugkrijgen.

Ik vind het op zichzelf al bijzonder dat die mensen zich er ook niet een heel klein beetje in verdiepen. Wij doen het overigens zelf, maar kiezen er bewust voor om niet alle hypotheekrente-aftrek per maand uit te laten keren. We gebruiken het op die manier als een spaarpot waar je tussentijds niet aan kan komen, zo hebben we de teruggave al een aantal jaren gebruikt om grotere aankopen (mede) te financieren zeg maar. ;) (Mijn vrouw heeft er ook voor gekozen geen loonheffingskorting toe te passen, zodat we die ook bij de belastingteruggave meekrijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door jbdeiman op 01-03-2023 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Rubbergrover1 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:03:
[...]

En sowieso is het een tweede onroerende zaak die je in bezit hebt. Ook al zou het niet in het voorbeeld-lijstje voorkomen.
Klopt, de nieuwbouwwoning moet gezien worden als een woning in aanbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:08

FreakNL

Well do ya punk?

Dat.

Ik heb er ook helemaal geen tijd voor voorlopig.. Ik kijk ergens in april wel.. Krijgen best wat geld terug (ik verwacht met de gezamenlijke aangifte rond de 6-7K), maar wat in het vat zit verzuurt niet,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

G_Dragon schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:05:
Vannacht direct om 00:00 direct gedaan, doen wij In principe altijd op deze manier. Maar Digid lag er direct uit na 00:00, gelukkig had ik nog de mogelijkheid om in te loggen via gebruikersnaam en wachtwoord waardoor ik er vrij snel in zat en om 00:30 klaar was met mijn belastingaangifte d:)b

Blijf het slecht vinden dat zoiets groots zo snel plat kan liggen terwijl je weet dat zoiets eraan komt :X

***members only***
Waarom in vredesnaam? Oprechte vraag...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
[...]

Een beetje accountant of belastingadviseur bespreekt de aangifte ook met de klant voordat deze verstuurd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
Blik1984 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:02:
[...]

Boven 101.300 vermogen vervalt de optie
Zeker niet zo'n vermogen en ik kreeg de optie ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Tales schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:10:
[...]

Zeker niet zo'n vermogen en ik kreeg de optie ook niet.
Als je geen (fiscaal) partner hebt krijg je de optie ook niet ;)

(en misschien zijn er nog andere redenen wanneer je de optie niet krijgt, deze 2 heb ik online kunnen terugvinden)

[ Voor 19% gewijzigd door Blik1984 op 01-03-2023 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ik snap wel dat je het wilt bekijken. Veel mensen zijn toch nieuwsgierig aangelegd. En het jaar is al een paar maanden voorbij, dus is het ook tijd om het te kunnen 'afronden'.

Maar je moet dan niet verbaasd zijn dat het op de eerste dag problemen geeft. Dat onbegrip, dát vind ik wel onbegrijpelijk.

(Overigens is het volgens mij dit jaar bij de Belastingdienst wel op orde, maar is Digid de bottleneck.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tales
Blik1984 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:12:
[...]

Als je geen (fiscaal) partner hebt krijg je de optie ook niet ;)

(en misschien zijn er nog andere redenen wanneer je de optie niet krijgt, deze 2 heb ik online kunnen terugvinden)
haha, ja fiscaal partner leek mij duidelijk. Misschien Dividend o.i.d. Op zich niet heel spannend, maar het scheelt wel een flink aantal pogingen om de beste verhouding er uit te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 30-06 05:49
Rubbergrover1 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:03:
[...]

Ik heb het niet goed gezegd. Hij wordt namelijk momenteel gebouwd (dus niet verbouwd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:24

Licko

ZVDK

Ik heb even vluchtig gekeken, de aangifte nog niet afgerond. Ik zag dat rekeningen van oa. DeGiro (ooit aangemaakt, nooit iets meegedaan) er in stonden, maar bijvoorbeeld van Raisin niet. Moet ik die zelf handmatig invoeren nadat ik van Raisin een overzicht over 2022 heb ontvangen?

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:58

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

FreakNL schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:09:
[...]

Waarom in vredesnaam? Oprechte vraag...
Geen echte reden voor, gewoon aangewend :)

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Licko schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:19:
Ik heb even vluchtig gekeken, de aangifte nog niet afgerond. Ik zag dat rekeningen van oa. DeGiro (ooit aangemaakt, nooit iets meegedaan) er in stonden, maar bijvoorbeeld van Raisin niet. Moet ik die zelf handmatig invoeren nadat ik van Raisin een overzicht over 2022 heb ontvangen?
Ja je moet al je vermogen opgeven. Dat iets voor ingevuld is of niet doet niets aan die verplichting af. Ik zou het ook voor ingevulde bedragen checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:24

Licko

ZVDK

PolarBear schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:21:
[...]

Ja je moet al je vermogen opgeven. Dat iets voor ingevuld is of niet doet niets aan die verplichting af. Ik zou het ook voor ingevulde bedragen checken.
Uiteraard ga ik het volledige vermogen opgeven, maar het verbaasde me dat DeGiro en NN rekeningen er wel in staan, maar Raisin niet.

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Joris-Jansen schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:18:
[...]

Ik heb het niet goed gezegd. Hij wordt namelijk momenteel gebouwd (dus niet verbouwd)
Dan is het helemaal simpel. Er staat letterlijk als voorbeeld "woning in aanbouw" in het rijtje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
PolarBear schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:09:
[...]

Een beetje accountant of belastingadviseur bespreekt de aangifte ook met de klant voordat deze verstuurd wordt.
Dat ga ik echt niet doen voor die particulieren die ik € 100 (zelfs nog incl. btw) reken.

Dan doen ze hun aangifte zelf maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-06 22:53

FaceDown

Storende factor.

Rubbergrover1 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:15:
[...]

Ik snap wel dat je het wilt bekijken. Veel mensen zijn toch nieuwsgierig aangelegd. En het jaar is al een paar maanden voorbij, dus is het ook tijd om het te kunnen 'afronden'.

Maar je moet dan niet verbaasd zijn dat het op de eerste dag problemen geeft. Dat onbegrip, dát vind ik wel onbegrijpelijk.

(Overigens is het volgens mij dit jaar bij de Belastingdienst wel op orde, maar is Digid de bottleneck.)
Ik snap dat onbegrip wel. Iets triviaals als Digid moet gewoon altijd werken. Al loggen er honderdduizenden tegelijk in. Dit is gewoon overheidsfalen.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
[...]

dan is dat je 2de onroerend goed. Later moet je aangeven bij je hypotheekdelen of het betrekking heeft op 1 van de 2 panden. Ook moet je je bouwdepot opgeven en de ontvangen rente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Bij hen en bij anderen in familie leeft het beeld dat zij veel meer terugkrijgen dan wanneer zij het zelf in zouden vullen. Daarmee is het de kosten voor de externe partij dus waard.
Dat is natuurlijk niet zo, als het goed is komt iedereen op hetzelfde uit. Sowieso in 90% van de gevallen.

Het is puur de dienstverlening van het uitbesteden.

Er zijn uiteraard complexe(re) aangiftes bij met één of meerdere situaties die niet voor-ingevuld zijn. Dan kan je als particulier zonder enig besef van faciliteiten best gauw verdwalen. Dan is het uitbesteden zijn geld wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBlackestCrow
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:02
[...]

Dat is een woning in aanbouw.

Hier is eventueel nog wat meer informatie van de belastingdienst over de situatie die je beschrijft.

https://www.discogs.com/user/TheBlackestCrow/collection

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Ik erger me eraan dat niemand van mijn familie dan exact kan vertellen waarvan ze zoveel terugkrijgen.
Dat is wel veelzeggend, want daaruit blijkt dat de belastingaangifte voor hen een 'black box' is en ze dus geen benul hebben wat het inhoudt. Waarschijnlijk riepen deze mensen een paar jaar geleden ook iedere keer hoeveel ze wel niet terugkregen van hun energiemaatschappij bij de eindafrekening, niet beseffend dat ze dit geld eerder teveel betaald hadden.

De waarheid is dat er bij de doorsnee aangiftes echt geen magische formule bestaat waarbij er opeens recht ontstaat op een veel grotere teruggaaf (tenzij je doelbewust bepaalde aftrekposten te hoog zou opgeven, maar dat heet fraude). Waarschijnlijk worden bij deze mensen bepaalde aftrekposten of toeslagen zoals HRA, kinderopvangtoeslag, huurtoeslag of zorgtoeslag in dat geval jaarlijks teruggevraagd i.p.v. maandelijks, waardoor ze het gevoel krijgen ieder jaar weer een soort jackpot te winnen. Prima natuurlijk, dan heeft hun belastingadviseur ook weer zijn nering.

Mocht je zelf onzeker worden hierover, dan heeft het dus weinig zin om bij je vrienden te gaan zitten vissen waar ze die teruggaaf vandaan hebben, want ze snappen het zelf ook niet. Ze hebben immers hun belastingadviseur op de knoppen laten drukken van de gokmachine en er kwam opeens 5000 euro uitrollen. Hij heeft magische handen.

Je kunt beter een belastinggidsje aanschaffen (bijvoorbeeld hier https://www.consumentenbo...n/geld/belastinggids-2023) en hier even doorheen lopen, of je wellicht aftrekposten over het hoofd ziet. Kost je maar een paar tientjes en wat tijd, maar je krijgt daardoor wel zelf wat inzicht en bespaart je de kosten van een adviseur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:10

Barrycade

Through the...

Als je je een rekening kan openen bij een bank, dan kan je ook je belastingaangifte doen.

Tenzij je allemaal ingewikkelde omstandigheden hebt zoals eigen bedrijven, aanmerkelijk belang, wellicht heel veel zorgkosten etc.

Maar gemiddeld gezin heeft bijna niets af te trekken. Dat opvoeren van een paar doosjes paracetamol dat je adviseur doet is leuk, maar als je niet chronisch ziek bent kom je toch niet boven de drempel en komt het uit op HRA terugkrijgen na wat schuiven met getallen in de verdeling waar daarmee de meeste winst te boeken is.

Ik help mij ouders er mee, puur omdat ze even mental support nodig hebben, maar ze weten precies wat en waar in te vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:15
Barrycade schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:41:
Als je je een rekening kan openen bij een bank, dan kan je ook je belastingaangifte doen.

Tenzij je allemaal ingewikkelde omstandigheden hebt zoals eigen bedrijven, aanmerkelijk belang, wellicht heel veel zorgkosten etc.

Maar gemiddeld gezin heeft bijna niets af te trekken. Dat opvoeren van een paar doosjes paracetamol dat je adviseur doet is leuk, maar als je niet chronisch ziek bent kom je toch niet boven de drempel en komt het uit op HRA terugkrijgen na wat schuiven met getallen in de verdeling waar daarmee de meeste winst te boeken is.

Ik help mij ouders er mee, puur omdat ze even mental support nodig hebben, maar ze weten precies wat en waar in te vullen.
Ja bij het invullen is het niet echt interessant meer. Het gaat juist om de beslissingen die er vooraf gaan. Bijvoorbeeld extra pensioen inleg doen om meer kinderopvangtoeslag te ontvangen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Barrycade schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:41:

Sinds vrijwel alles vooringevuld is voor de meeste mensen, is het idd een makkie geworden.
Vroeger toen je nog blanco op papier alles moest doen, dat was een grotere uitdaging :P

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Als je allebei in loondienst bent hoef je echt geen accountant te gebruiken. Zelfs niet als je speciale dingen hebt zoals een 2e huis of excessieve zorgkosten.. Het is gewoon bij alle vakjes kijken of het van toepassing is.

Ik had een ex met een huurhuis en een baan in het onderwijs. Die verdiende boven de grens van alle toeslagen, had geen schulden, geen beleggingen, geen spaargeld boven de VRH.. Echt de allersimpelste casus die je kunt bedenken.. Ook die besteedde het elke jaar uit voor iets van 100 euro... Vond ik echt onbegrijpelijk. Heb aangeboden dat voor haar te doen maar relatie was al over voor het zover was :+

[ Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 01-03-2023 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Strider schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:01:
[...]

Niemand kan deze vraag voor je beantwoorden, je weet van je zelf wel hoe complex je financiële situatie is. Daarnaast ga ik zelf ook niet rondroepen wat ik terugkrijg, als ik € 5000,- zou terugkrijgen ga ik dat ook niet rondroepen. Maar ik zou dan wel weten waarom ik het terugkrijg, met of zonder iemand die voor mij de belastingaangifte doet ;)

[...]
Wat is nou 5000 euro? HRA, IACK en een beetje pensioensparen en je zit er al aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Sdreeg schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:18:
[...]

Dat is wel veelzeggend, want daaruit blijkt dat de belastingaangifte voor hen een 'black box' is en ze dus geen benul hebben wat het inhoudt. Waarschijnlijk riepen deze mensen een paar jaar geleden ook iedere keer hoeveel ze wel niet terugkregen van hun energiemaatschappij bij de eindafrekening, niet beseffend dat ze dit geld eerder teveel betaald hadden.

De waarheid is dat er bij de doorsnee aangiftes echt geen magische formule bestaat waarbij er opeens recht ontstaat op een veel grotere teruggaaf (tenzij je doelbewust bepaalde aftrekposten te hoog zou opgeven, maar dat heet fraude). Waarschijnlijk worden bij deze mensen bepaalde aftrekposten of toeslagen zoals HRA, kinderopvangtoeslag, huurtoeslag of zorgtoeslag in dat geval jaarlijks teruggevraagd i.p.v. maandelijks, waardoor ze het gevoel krijgen ieder jaar weer een soort jackpot te winnen. Prima natuurlijk, dan heeft hun belastingadviseur ook weer zijn nering.

Mocht je zelf onzeker worden hierover, dan heeft het dus weinig zin om bij je vrienden te gaan zitten vissen waar ze die teruggaaf vandaan hebben, want ze snappen het zelf ook niet. Ze hebben immers hun belastingadviseur op de knoppen laten drukken van de gokmachine en er kwam opeens 5000 euro uitrollen. Hij heeft magische handen.

Je kunt beter een belastinggidsje aanschaffen (bijvoorbeeld hier https://www.consumentenbo...n/geld/belastinggids-2023) en hier even doorheen lopen, of je wellicht aftrekposten over het hoofd ziet. Kost je maar een paar tientjes en wat tijd, maar je krijgt daardoor wel zelf wat inzicht en bespaart je de kosten van een adviseur.
Toeslagensysteem staat los van belasting-teruggave. Deze posten maken wel gebruik van je gegevens van je aangifte maar het staat verder los van de aangifte. Deze posten zijn ook niet jaarlijks uit te keren, gaat bijna automatisch per maand.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:32
Gewoon je loonheffingskorting niet laten toepassen en daarna brallen dat je 10k terugkrijgt... :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
GioStyle schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:59:
Gewoon je loonheffingskorting niet laten toepassen en daarna brallen dat je 10k terugkrijgt... :D
Dat is precies wat die accountant denkt. Lekker geen of lage Voorlopige Aanslag doen, dan is de familie ieder jaar weer blij dat ze 5k retour krijgen.

Het is juist een kunst als je de teruggave kan beperken tot een laag bedrag. Ik krijg 275 euro terug 8). Wel ervoor gekozen om per dit jaar geen VA meer aan te vragen wegens wijzigingen in de hypotheek. HRA wordt dermate weinig dit jaar dat ik het net zo goed achteraf kan ontvangen
Pagina: 1 2 ... 12 Laatste

Let op:
Svp geen posts over "wanneer krijg ik m'n belastinggeld terug?" of "ik heb m'n belastinggeld terug gehad". Voor vragen hierover: https://www.belastingdien...tent/wanneer-hoor-ik-iets

Daarnaast gaat dit over de aangifte en niet of regels wel of niet terecht zijn, dat kan in andere topics.