Wow, ok, dit had ik niet verwacht.
Ik zit met mijn salaris in de hoogste schaal (49,50%), mijn vrouw in die eronder (37,07%). Ik had dus verwacht dat het voordeliger zou zijn om de hypotheekaftrek bij mij te parkeren. Het is echter precies andersom, en ik snapte maar niet waarom dat was.
Het zit 'm dus in de heffingskorting + trariefsaanpassing aftrekposten. Met mijn salaris is de heffingskorting sowieso €0, ook na aftrek van de hypotheekaftrek. En van die aftrek wordt maar 40% gerekend, ipv de 49,5% van mijn belastingschaal, door de trariefsaanpassing.
Bij mijn vrouw betekent het dat ze door de vermindering van de hypotheekaftrek meer heffingskorting krijgt (6,007% van elke euro die wordt afgetrokken). En dat is meer dan het verschil in aftrek wat wij krijgen door de verandering van belastingschaal (40% - 37,07% = 2,93%).
Nu nog even uitvogelen waarom het verdelen van het vermogen het effect heeft dat het heeft
.edit: ah, dat heeft te maken met het feit dat je eigenlijk bij beide partners de eerste schijf wil vullen, dus tot €50.650 per persoon. Hoe je de rest verdeelt maakt onder de streep niet zoveel uit (hooguit een euro afronding), al kun je het natuurlijk zo parkeren dat 1 persoon in totaal slechts €48 aan belasting verschuldigd is waardoor het wordt kwijtgescholden

. Dit gaat trouwens uit van de oude methode, die voor ons het gunstigst is.
[
Voor 30% gewijzigd door
.oisyn op 02-03-2023 01:17
]