Belastingaangifte 2022 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 12 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• field33P
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-06 00:35
PolarBear schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:21:
[...]

Ja je moet al je vermogen opgeven. Dat iets voor ingevuld is of niet doet niets aan die verplichting af. Ik zou het ook voor ingevulde bedragen checken.
Klopt, ik merkte net ook op dat de fiscus mijn werkgever gieriger inschatte dan ze werkelijk waren (op de jaaropgave). Was toch nog een aardig verschil.
Licko schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:23:
[...]

Uiteraard ga ik het volledige vermogen opgeven, maar het verbaasde me dat DeGiro en NN rekeningen er wel in staan, maar Raisin niet.
Het kan zijn dat Raisin nog niet op het systeem aangesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
In 2022 verhuisd; ofwel woning verkocht en aangekocht.. Hoe dien je nu eigenlijk aan te geven wat je gebruikt hebt voor de nieuwe woning cq wat je 'over' hebt? Wij hadden namelijk een behoorlijke overwaarden, waarvan wij 90% oid gestopt hebben in de nieuwe woning en 10% oid overgehouden..

Overigens heeft de hypotheekadviseur destijds allemaal "kleine potjes" gecreëerd voor de nieuwe hypotheek.. Geen idee waarom, maar man.. 6 x hetzelfde invullen op het formulier van de belastingdienst is ook niet leuk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
*knip* die discussie hoort ergens anders en moet ook daar wel iets gefundeerder

[ Voor 81% gewijzigd door ZieMaar! op 01-03-2023 17:31 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Blik1984 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:09:
[...]

Dat is precies wat die accountant denkt. Lekker geen of lage Voorlopige Aanslag doen, dan is de familie ieder jaar weer blij dat ze 5k retour krijgen.
Ik begrijp niet zo dat iedereen hier zo laatdunkend denkt over mijn beroepsgroep, maar afijn. Wellicht dat het de "slaapkamerboekhouders" zijn die zich zo verkopen. Ik moet het absoluut niet hebben van die particuliere werkzaamheden in ieder geval, dus ik heb er niets aan om mensen op die manier soort van 'blij' te houden.

Dit topic is redelijk slow-chat aan het worden overigens, moeilijk bij te houden.

Als er ingewikkelde vragen zijn, mogen mensen mij ook een PM sturen. :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:53
Barrycade schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:41:
Als je je een rekening kan openen bij een bank, dan kan je ook je belastingaangifte doen.

Tenzij je allemaal ingewikkelde omstandigheden hebt zoals eigen bedrijven, aanmerkelijk belang, wellicht heel veel zorgkosten etc.

Maar gemiddeld gezin heeft bijna niets af te trekken. Dat opvoeren van een paar doosjes paracetamol dat je adviseur doet is leuk, maar als je niet chronisch ziek bent kom je toch niet boven de drempel en komt het uit op HRA terugkrijgen na wat schuiven met getallen in de verdeling waar daarmee de meeste winst te boeken is.

Ik help mij ouders er mee, puur omdat ze even mental support nodig hebben, maar ze weten precies wat en waar in te vullen.
Hier zo'n klant die wel zijn inkomstenbelasting uitbesteed. Want ik ben chronisch ziek en maak honderden jaren aan kosten, waaronder medicatie en het rijden naar het ziekenhuis 100 kilometer verderop, 5 keer per maand.

Daarnaast ben ik zzp'er. Ik ga daar zelf niet aan zitten prutsen. Als ik een adviseur inschakel, kost het me vijf tientjes. Als ik er zelf voor ga zitten, ben ik er meer tijd aan kwijt en dat kan dus als zzp'er niet uit, want mijn uurtarief ligt hoger. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
offtopic:
Dat is al een heel lange tijd bekend.

Het was niet het fictief rendement dat is 'afgeschoten' door de Hoge Raad, het is de forfaitaire vermogensmix die niet meer mag. Dat betekent dat er nu op basis van een 'werkelijke vermogensmix', maar wel met forfaitaire rendementen belasting wordt geheven (overbruggingswet box 3).

Overigens wordt voor 2022 het meest gunstige stelsel toegepast. Als je veel beleggingen hebt en weinig spaargeld, is het 'oude stelsel' waarschijnlijk de meest gunstige uitkomst en wordt die toegepast bij je aanslag.

Heb je veel spaargeld, dan komt het nieuwe stelsel (overbruggingswet) als meest voordelige optie eruit en betaal je nauwelijks belasting in box 3.

[ Voor 14% gewijzigd door ZieMaar! op 01-03-2023 17:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
beyazz06 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:31:
In 2022 verhuisd; ofwel woning verkocht en aangekocht.. Hoe dien je nu eigenlijk aan te geven wat je gebruikt hebt voor de nieuwe woning cq wat je 'over' hebt? Wij hadden namelijk een behoorlijke overwaarden, waarvan wij 90% oid gestopt hebben in de nieuwe woning en 10% oid overgehouden..
Je dient je 'eigenwoningreserve' te berekenen op het moment dat je bent ingetrokken in je nieuwe woning en dat je hoofdverblijf is geworden.

Daarmee bereken je dus ook de maximale eigenwoningschuld. Heb je een hogere schuld, dan 'verhuisd' het meerdere naar box 3.
Overigens heeft de hypotheekadviseur destijds allemaal "kleine potjes" gecreëerd voor de nieuwe hypotheek.. Geen idee waarom, maar man.. 6 x hetzelfde invullen op het formulier van de belastingdienst is ook niet leuk :+
Dat zijn (administratieve) leningdelen. Meestal omdat;
- Een deel niet aftrekbaar is ivm box 3;
- Een deel een kortere looptijd heeft ivm eigenwoningverleden;
- Je verschillende rentevastperiodes hebt;
- Je verschillende hypotheekvormen hebt (aflossingsvrij, annuïtair, banksparen, etc.)
- Misschien voor de toekomst om verschillende rentevastperiodes te kiezen;
- Etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Niet online
*knip* offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door ZieMaar! op 01-03-2023 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Nu online

Herman

FP ProMod
Dennisweb schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:41:
[...]
(...)
Als ik een adviseur inschakel, kost het me vijf tientjes. Als ik er zelf voor ga zitten, ben ik er meer tijd aan kwijt en dat kan dus als zzp'er niet uit, want mijn uurtarief ligt hoger. ;)
Dat is wel heel erg weinig... Ik betwijfel of je met dat bedrag wel een goede dienstverlening kunt hebben. Zeker als ZZP'er met (uitgebreide) winstaangifte.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
*offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door ZieMaar! op 01-03-2023 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:39
Wel of geen toeslagpartners?

Op de website van de Belastingdienst staat het volgende:
Geen fiscale partners? Dan ook geen toeslagpartners
Hebt u ons verzocht om geen fiscale partners meer te zijn voor de inkomstenbelasting? Dan bent u ook geen toeslagpartners meer.
Situatie:
Persoon A is de huurder van de woning.
Persoon B en C zijn getrouwd (en hebben samen een minderjarig kind) en zijn in 2022 medebewoners geworden van Persoon A.

Volgens mij zijn Persoon B en Persoon C toeslag partners van elkaar.

Vraag:
Heeft Persoon A een toeslag partner? Is Persoon B of Persoon C toeslagpartner van Persoon A?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@c-nan

https://www.belastingdien...heb-ik-een-toeslagpartner

Persoon A heeft geen toeslagpartner. Persoon B en C zijn elkaars toeslagpartner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Nu online

Herman

FP ProMod
@c-nan Persoon B en C hebben een kind en zijn getrouwd. Ze zijn elkaars toeslagpartner en fiscaal partner. Voor de huurtoeslag kunnen B en C wel 'medebewoners' van A zijn voor het bepalen van de hoogte van de huurtoeslag.

Zie:
- https://www.belastingdien.../wie-telt-als-medebewoner

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
JanHenk schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:45:
[...]

Je dient je 'eigenwoningreserve' te berekenen op het moment dat je bent ingetrokken in je nieuwe woning en dat je hoofdverblijf is geworden.

Daarmee bereken je dus ook de maximale eigenwoningschuld. Heb je een hogere schuld, dan 'verhuisd' het meerdere naar box 3.
Dat ik de eigenwoningreserve moet berekenen was ik min of meer al achter, echter tijdens het invullen van de aangifte kom nergens een optie tegen waarin ik dit kan vermelden.. Er wordt gevraagd naar de verkoopprijs, rest schuld tijdens verkoop etc.

Het verbruik/gebruik van de overwaarde voor de nieuwe woning kan ik echter niet terug vinden/zie ik wellicht over het hoofd..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herman
  • Nu online

Herman

FP ProMod
@beyazz06 Ik zou sowieso (los van de aangifte) even een berekening opstellen voor je archief.

De belastingdienst heeft een tool om dit te berekenen:
- https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/bijleenregeling/

Of je kunt een Excelletje vullen aan de hand van deze info:
- https://www.belastingdien...gschuld/eigenwoningschuld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
Herman schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:56:
[...]

Dat is wel heel erg weinig... Ik betwijfel of je met dat bedrag wel een goede dienstverlening kunt hebben. Zeker als ZZP'er met (uitgebreide) winstaangifte.
Gepensioneerde belastingadviseur met een hobby. Tja, sommige mensen laten nooit meer los. Ik ben weliswaar zzp’er, maar niet iemand die een extreem ingewikkelde business heeft. De winst is letterlijk de omzet min mijn kosten. Zeker geen uitgebreide winstaangifte. Veel dingen heb ik namelijk niet.

Ik heb geen auto van de zaak, ik heb geen kantoor (werk vanuit huis), ik heb zelfs geen rijbewijs (chronische ziekte sluit dat uit), geen fiscale partner en dergelijke. De belastingadviseur heeft er weinig werk aan.

Ik wil het gewoon zelf niet doen, omdat ik het niet wil verprutsen. Heb vorig jaar ook al een opdrachtgever gehad die haar bedrijf moest pauzeren omdat ze geen geld meer had. Ze had een probleem met de Belastingdienst.

Ik laat het lekker doen door iemand die er wel verstand van heeft. Het kan mij verder ook niet interesseren wat iemand ervoor vraagt. Volgens mij vroeg SNS er een paar jaar geleden ook maar 75 euro voor. Als het maar goed gebeurt. Hij vult ‘m in, ik kijk of hij nog gegevens over het hoofd heeft gezien (is nog nooit gebeurd) en geef dan mijn goedkeuring. Ik zie het probleem niet. ;)

[ Voor 44% gewijzigd door Dennisweb op 01-03-2023 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:36

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

[...]

Dat zijn (administratieve) leningdelen. Meestal omdat;
- Een deel niet aftrekbaar is ivm box 3;
- Een deel een kortere looptijd heeft ivm eigenwoningverleden;
- Je verschillende rentevastperiodes hebt;
- Je verschillende hypotheekvormen hebt (aflossingsvrij, annuïtair, banksparen, etc.)
- Misschien voor de toekomst om verschillende rentevastperiodes te kiezen;
- Etc...
Dat dus. Ik had achteraf ook meer leningdelen moeten nemen. Als je bijvoorbeeld je rente naar marktrente wilt aanpassen is dat voor een volledige hypotheek met 1 leningdeel een fors bedrag. Als je meerdere leningdelen hebt kun je ook 1 deel aanpassen naar marktrente bijvoorbeeld. Het maakt je gewoon flexibeler. Overigens was 2 leningdelen mijn eigen idee omdat ik annuïteiten en lineair wilde mixen. Als het aan de adviseur had gelegen had ik 1 deel annuïteiten gehad, dan ben je echt 0 flexibel in de toekomst. Achteraf had ik er liever 4 ofzo gehad.

[ Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 01-03-2023 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-06 11:53

WoBBeL

*zwaai*

Oude woning in 2012 aangekocht en in 2021 verkocht en in 2021 uiteraard nieuwe woning aangekocht.
De oude woning had een hypotheek uit 2012 met 114.400 (spaarhypotheek) hypotheekschuld.

In 2021 dus de nieuwe woning aangekocht en de oude hypotheek van 114.400 is daarbij opgesplitst in een gedeelte spaarhypotheek 60.400 en een gedeelte aflossingsvrij 54.000. Mag ik over deze beide 'nieuwe' hypotheken gewoon mijn renteaftrek doen? Deze zijn immers initieel vóór 2013 afgesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Nu online

Herman

FP ProMod
Dennisweb schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:37:
[...]
(...)
Hij vult ‘m in, ik kijk of hij nog gegevens over het hoofd heeft gezien (is nog nooit gebeurd) en geef dan mijn goedkeuring. Ik zie het probleem niet. ;)
Er is geen probleem ;) Doe vooral waar je je goed bij voelt. Whatever floats your boat.
Gepensioneerde belastingadviseur met een hobby. Tja, sommige mensen laten nooit meer los. Ik ben weliswaar zzp’er, maar niet iemand die een extreem ingewikkelde business heeft. De winst is letterlijk de omzet min mijn kosten. Zeker geen uitgebreide winstaangifte. Veel dingen heb ik namelijk niet. Ik heb geen auto van de zaak, ik heb geen kantoor (werk vanuit huis), ik heb zelfs geen rijbewijs (chronische ziekte sluit dat uit), geen fiscale partner en dergelijke. De belastingadviseur heeft er weinig werk aan.
Uitgebreide winstaangifte wil in 'vaktermen' zeggen: geen hele jaarrekening maar 'slechts' een aangifte IB waarbij balans en W/V zijn bijgevoegd. Het winstbegrip is best complex. Een echt hele simpele winstaangifte bestaat eigenlijk niet. Simpel in de zin van: ruim binnen een uur te verwerken. (waar het tarief wél op lijkt te duiden)
Ik laat het lekker doen door iemand die er wel verstand van heeft. Het kan mij verder ook niet interesseren wat iemand ervoor vraagt. Volgens mij vroeg SNS er een paar jaar geleden ook maar 75 euro voor. Als het maar goed gebeurt.
De SNS wil je helpen voor EUR 75 (dus verzorgt deze dus niet zelf) máár sluit de lastigere aangiften al uit, zoals winstaangiften (ZZP'ers etc.).
Ik zou zelf niet gerust zijn bij een pensionado zonder beroepsaansprakelijkheidsverzekering; kwaliteitsbeheersing etc. :) Maar hé, ieder zijn ding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:10
PolarBear schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:21:
[...]

Ja je moet al je vermogen opgeven. Dat iets voor ingevuld is of niet doet niets aan die verplichting af. Ik zou het ook voor ingevulde bedragen checken.
Dat hoeft toch niet als je onder de grens voor vrijstelling zit? Dan is het volgens mij een kwestie van een vinkje zetten waarmee je verklaart dat je niet meer dan x vermogen hebt. Je hoeft niet al je rekeningen te specificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
@Herman Het is mij niet duidelijk waarom je niet naar een gepensioneerd adviseur mag, maar iemand als @JanHenk mensen aanmoedigt omdat je ‘het prima zelf kunt.’

Je kunt dus wél zelf de aangifte doen, maar iemand die meer dan dertig jaar ervaring heeft, levert broddelwerk? Die logica ontgaat mij. De adviseur aansprakelijk stellen voor fouten zal ook al niet gaan, want je bent zelf verantwoordelijk voor je aangifte. Als de adviseur een fout maakt, is het je eigen schuld als je daarmee akkoord gaat.

Deze meneer is verder de wethouder met Financiën als zijn portefeuille. Het is niet de eerste de beste vertegenwoordiger van een klein bedrijf om de hoek.

Dus ja, daar heb ik een goed gevoel bij. Snap niet helemaal waar die haat op adviseurs vandaan komt. Hij doet het graag en verdient wat bij aan zijn kennis. We komen meteen met de hele familie, dus dat levert ook meteen een paar honderd euro op. Lijkt me dat het dan wel uit kan.

Mijn simpele aangifte wordt opeens als extreem complex bestempeld, terwijl de mensen hier in dit topic over tonnen aan hypotheken en wat al niet meer spreken. Zij doen de aangifte zelt, schuiven met aftrekposten en zijn dan tevreden als ze 8000 euro minder hoeven te betalen. Wel heel voordelig, maar waarschijnlijk een grove fout. Als de Belastingdienst dat opmerkt, ben je nog lang niet jarig.

Laten we de discussie hier maar stoppen. Ik doe waar ik me goed bij voel. En dat is naar een expert gaan in plaats van zelf prutsen.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennisweb op 01-03-2023 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Voor het eerst via de app aangifte kunnen doen en dat liep als een zonnetje. En dat op 1 maart. Alles stond goed en zelfs de aftrekposten waren optimaal verdeeld tussen mij en partner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Ik heb zelf onze aangifte uitgevoerd vannacht om 01:30 en ging prima.

Vorig jaar onze hypotheek vernieuwd, oude hypotheek afgekocht en nieuwe hypotheek aangegaan (ook om een grote schuld in te lossen)

Alles was ingevuld, behalve de datums van de oude hypotheken, moest wel even zoeken voor dat. Voor de rest, was alles netjes al ingevuld.

Notariskosten, advieskosten etc... krijgen een leuk bedragje terug.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
Ah, @Herman, het is mij duidelijk waar de mix-up zit. Ik ben freelancer.

Dan krijg je te maken met dit:
Er zijn verschillende situaties, waarin niet wordt gesproken van winst uit onderneming. Wanneer dit het geval is krijg je vrijstelling voor het doen van de belastingaangifte. Hieronder geven we enkele voorbeelden.

De verdienste uit jouw verrichte diensten op freelance basis worden in veel gevallen gezien als ‘resultaat uit overige werkzaamheden’ en niet als winst uit onderneming.
Dat geldt voor mij ook. Ik heb net de aangiftes van voorgaande jaren erbij gepakt. Zelf word ik altijd zzp’er door mensen genoemd, maar blijkbaar is de correcte term ‘freelancer’. Ik dacht dat het geen verschil maakte, maar blijkbaar wel.

Dit betekent dat het bij mij weggezet wordt als ‘overige werkzaamheden’ en dan is een winstaangifte dus niet nodig.

Bron: https://www.belastingaang...rnemer-zzp/winstaangifte/

Mijn excuses voor de verwarring, maar het toont wel weer aan waarom ik zelf mijn belastingaangifte niet doe. Ik lever wel ieder jaar een papier mee met mijn omzet, zakelijke kostenposten en winst. Vandaar dat ‘ie zo klaar is. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Dennisweb op 01-03-2023 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Nu online

Herman

FP ProMod
Dennisweb schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:12:
(...) De adviseur aansprakelijk stellen voor fouten zal ook al niet gaan, want je bent zelf verantwoordelijk voor je aangifte. Als de adviseur een fout maakt, is het je eigen schuld als je daarmee akkoord gaat.
(...)
Misschien nog wel goed om dit te nuanceren. Een belastingadviseur kán in bepaalde gevallen wél aansprakelijk worden gesteld voor schade die voortvloeit uit (bijv.) fouten in de aangifte. Dat is namelijk wanneer deze niet heeft voldaan aan de 'zorgplicht'. (Zie: link)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-06 22:49
Xtr3me4me schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:22:
Ik heb zelf onze aangifte uitgevoerd vannacht om 01:30 en ging prima.

Vorig jaar onze hypotheek vernieuwd, oude hypotheek afgekocht en nieuwe hypotheek aangegaan (ook om een grote schuld in te lossen)

Alles was ingevuld, behalve de datums van de oude hypotheken, moest wel even zoeken voor dat. Voor de rest, was alles netjes al ingevuld.

Notariskosten, advieskosten etc... krijgen een leuk bedragje terug.
Bij mij neem hij mijn TAF arbeidsongeschiktheidsverzekering niet mee, maar verder was alles inderdaad correct ingevuld, was in 3 minuten klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
[...]

Ben een behoorlijke leek op dit gebied, kan je wellicht in 'noob' taal aangeven wat dit nu betekent?

Uw eigenwoningschuld op 31 december 2022 is: € 24.000
Uw eigenwoningreserve op 31 december 2022 is: € 0

Eigenwoningschuld: Dit bedrag vult u in bij de vraag in uw aangifte over uw eigen woning.
Eigenwoningreserve: Dit bedrag hoeft u niet in te vullen in uw aangifte.

Enige plek waar ik de eigenwoningschuld tegen kom in de aangifte is bij:
Hypotheken en andere schulden
- Bedrag eigenwoningschuld op het moment van verkoop van de woning die uw hoofdverblijf was

Het bedrag echter komt niet overeen met wat ik via de tool heb berekend.. Heb in de aangifte namelijk het bedrag van de hypotheek staan die toen nog openstond voor de oude woning..?

Maar ook.. hoe plaats/verhuis ik de eigenwoningschuld in 'box 3' ..?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:49

Agent47

I always close my contracts.

Ik doe het over 3 weken wel een keer joh. Ik snap niet dat mensen om 00:00 precies gaan inloggen. Je krijgt het echt niet eerder.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Jimster schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:03:
[...]

Dat hoeft toch niet als je onder de grens voor vrijstelling zit? Dan is het volgens mij een kwestie van een vinkje zetten waarmee je verklaart dat je niet meer dan x vermogen hebt. Je hoeft niet al je rekeningen te specificeren.
Moet wel. Ook onder de vrijstelling.

[ Voor 14% gewijzigd door FreakNL op 01-03-2023 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dennisweb schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:12:

Mijn simpele aangifte wordt opeens als extreem complex bestempeld, terwijl de mensen hier in dit topic over tonnen aan hypotheken en wat al niet meer spreken. Zij doen de aangifte zelt, schuiven met aftrekposten en zijn dan tevreden als ze 8000 euro minder hoeven te betalen. Wel heel voordelig, maar waarschijnlijk een grove fout. Als de Belastingdienst dat opmerkt, ben je nog lang niet jarig.
Dat heb ik hier echt nog nooit gezien. Bovendien is (aanzetten tot) fraude niet toegestaan op Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 15:26
Dennisweb schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:26:
Ah, @Herman, het is mij duidelijk waar de mix-up zit. Ik ben freelancer.

Dan krijg je te maken met dit:

[...]

Dat geldt voor mij ook. Ik heb net de aangiftes van voorgaande jaren erbij gepakt. Zelf word ik altijd zzp’er door mensen genoemd, maar blijkbaar is de correcte term ‘freelancer’. Ik dacht dat het geen verschil maakte, maar blijkbaar wel.

Dit betekent dat het bij mij weggezet wordt als ‘overige werkzaamheden’ en dan is een winstaangifte dus niet nodig.

Bron: https://www.belastingaang...rnemer-zzp/winstaangifte/

Mijn excuses voor de verwarring, maar het toont wel weer aan waarom ik zelf mijn belastingaangifte niet doe. Ik lever wel ieder jaar een papier mee met mijn omzet, zakelijke kostenposten en winst. Vandaar dat ‘ie zo klaar is. :)
Begrijp ik het nu goed dat je al jaren fulltijd (?!?) werkt als zzp'er en vervolgens alles opgeeft als resultaat uit overige werkzaamheden???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:44
Ik snap wel dat digid eruit ligt ( of in iedergeval overbelast wordt )

Krijg nu de volgende melding met inloggen:
Door het succes van de digitale aangifte via de Belastingdienst is het erg druk bij DigiD. Op dit moment zijn er gemiddeld 400.000 authenticaties per uur, waarvan 360.000 via de Belastingdienst. Dit is ruim 3 keer zoveel als in 2022. Mocht het niet lukken om in te loggen met DigiD adviseren wij om het op een later moment nogmaals te proberen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

corporalnl schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 22:57:
Ik snap wel dat digid eruit ligt ( of in iedergeval overbelast wordt )

Krijg nu de volgende melding met inloggen:
[...]
Ik snap sowieso idd de kudde mentaliteit om het perse de eerste of de laatste dag te moeten doen niet ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Nu online

Herman

FP ProMod
Hielko schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 22:22:
[...]

Begrijp ik het nu goed dat je al jaren fulltijd (?!?) werkt als zzp'er en vervolgens alles opgeeft als resultaat uit overige werkzaamheden???
Het uitoefenen van diverse beroepen kan niet als ondernemerschap worden aangemerkt. In dat geval dient het inkomen hieruit aan te geven bij 'Inkomsten uit overig werk'. Praktisch heeft dit het voordeel dat de administratieplicht veel lichter is. Fiscaal is het minder voordelig omdat je geen gebruik kunt maken van ondernemingsfaciliteiten. Komt er op neer dat 'resultaatgenieters' per saldo meer belasting moeten betalen dan 'winstgenieters'. Het is dus niet voordeliger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
YakuzA schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 23:10:
[...]

Ik snap sowieso idd de kudde mentaliteit om het perse de eerste of de laatste dag te moeten doen niet ;)
Jup was even benieuwd wat de storing was. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Hielko schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 22:22:
[...]

Dit:
Herman schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 23:20:
[...]

Het uitoefenen van diverse beroepen kan niet als ondernemerschap worden aangemerkt. In dat geval dient het inkomen hieruit aan te geven bij 'Inkomsten uit overig werk'. Praktisch heeft dit het voordeel dat de administratieplicht veel lichter is. Fiscaal is het minder voordelig omdat je geen gebruik kunt maken van ondernemingsfaciliteiten. Komt er op neer dat 'resultaatgenieters' per saldo meer belasting moeten betalen dan 'winstgenieters'. Het is dus niet voordeliger.
Ik ben tekstschrijver. Ik betaal inderdaad naar verhouding flink belasting. In 2022 had ik meer omzet, maar hield ik de hand meer op de knip. Gevolg is dat ik meer ga betalen. Daar ben ik al voor gewaarschuwd en daar is geld voor opzij gezet.

Gelukkig ben ik relatief goed met sparen en weet ik wat wel en niet kan qua uitgaven.

Maar we zullen mijn persoonlijke dagboekverhalen hier stoppen. We hadden het over het verschil tussen zzp en freelance. Ik heb mijn persoonlijke verhaal even weggehaald. Was ik toch niet zo gelukkig mee. ;)

[ Voor 71% gewijzigd door Dennisweb op 01-03-2023 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaksmaz
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 04-02 17:12
Wij zitten toch nog best aan het strugglen met de belastingaangifte, in 2022 hebben wij een nieuwbouwwoning gekocht en wij zijn geen fiscaal partner. Als ik bijvoorbeeld ga kijken onder het kopje financieringskosten, dan staat er een lijstje met aftrekbare kosten zoals die van de bemiddelingskosten tussenpersoon, is het de bedoeling dat ik het bedrag die ik hiervoor betaald heb zelf halveer en daar neer zet of moeten ik en mijn vriendin beiden het volledige bedrag dat wij betaald hebben daar zetten?

Het zelfde geld voor de WOZ waarde, hoofdsom hypotheek, betaalde rente en ga zo maar door. Moet ik dit allemaal zelf halveren? Er staat namelijk een vraag waarin staat is de schuld alleen van u en mijn betaalde deel van de rente, dus ik weet het even niet meer. Ben toch benieuwd. (En ja, mocht dit te moeilijk worden ga ik even een hulplijn inschakelen)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 15:29

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Wow, ok, dit had ik niet verwacht.

Ik zit met mijn salaris in de hoogste schaal (49,50%), mijn vrouw in die eronder (37,07%). Ik had dus verwacht dat het voordeliger zou zijn om de hypotheekaftrek bij mij te parkeren. Het is echter precies andersom, en ik snapte maar niet waarom dat was.

Het zit 'm dus in de heffingskorting + trariefsaanpassing aftrekposten. Met mijn salaris is de heffingskorting sowieso €0, ook na aftrek van de hypotheekaftrek. En van die aftrek wordt maar 40% gerekend, ipv de 49,5% van mijn belastingschaal, door de trariefsaanpassing.

Bij mijn vrouw betekent het dat ze door de vermindering van de hypotheekaftrek meer heffingskorting krijgt (6,007% van elke euro die wordt afgetrokken). En dat is meer dan het verschil in aftrek wat wij krijgen door de verandering van belastingschaal (40% - 37,07% = 2,93%).

Nu nog even uitvogelen waarom het verdelen van het vermogen het effect heeft dat het heeft 8)7

.edit: ah, dat heeft te maken met het feit dat je eigenlijk bij beide partners de eerste schijf wil vullen, dus tot €50.650 per persoon. Hoe je de rest verdeelt maakt onder de streep niet zoveel uit (hooguit een euro afronding), al kun je het natuurlijk zo parkeren dat 1 persoon in totaal slechts €48 aan belasting verschuldigd is waardoor het wordt kwijtgescholden :P. Dit gaat trouwens uit van de oude methode, die voor ons het gunstigst is.

[ Voor 30% gewijzigd door .oisyn op 02-03-2023 01:17 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
Tweaksmaz schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 00:15:
Wij zitten toch nog best aan het strugglen met de belastingaangifte, in 2022 hebben wij een nieuwbouwwoning gekocht en wij zijn geen fiscaal partner. Als ik bijvoorbeeld ga kijken onder het kopje financieringskosten, dan staat er een lijstje met aftrekbare kosten zoals die van de bemiddelingskosten tussenpersoon, is het de bedoeling dat ik het bedrag die ik hiervoor betaald heb zelf halveer en daar neer zet of moeten ik en mijn vriendin beiden het volledige bedrag dat wij betaald hebben daar zetten?

Het zelfde geld voor de WOZ waarde, hoofdsom hypotheek, betaalde rente en ga zo maar door. Moet ik dit allemaal zelf halveren? Er staat namelijk een vraag waarin staat is de schuld alleen van u en mijn betaalde deel van de rente, dus ik weet het even niet meer. Ben toch benieuwd. (En ja, mocht dit te moeilijk worden ga ik even een hulplijn inschakelen)
https://www.belastingdien...rs-wel-samen-eigen-woning

Enigste wat ik kan vinden is dit. Zelf heb ik niet in die situatie gezeten aangezien we al fiscaal partners waren.( nieuwbouw paar jaar terug )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:42
Dennisweb schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 23:34:
[...]

We hadden het over het verschil tussen zzp en freelance.
Dat zijn beide geen fiscale termen. Je kunt het dus noemen zoals het wilt, maar voor de aangifte maakt dat niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teegha
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 02-03-2023
Goedemorgen,
Ik doe eigenlijk altijd mijn aangifte zelf, dat is niet zo heel moeilijk.
Nu heb ik mijn hypotheek overgesloten. Ik heb de aftrekkosten gezien, en dat is wel duidelijk.
Wij hebben ook een stukje hypotheek afgesloten om te gebruiken voor het verbouwen van ons huis.
En hierover gaat het. Wij hebben namelijk dit stukje afgesloten als aflossingsvrije hypotheek. Maar hebben we wel al een deel van afgelost.
Volgens mij mag ik dit deel niet aftrekken omdat het aflosvrij is (zoals ik het zie op de site van de belastingdienst)? Klopt dat?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:48

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik zit even met een vraag over welke hypotheekonderdelen nog onder de rente aftrek vallen..

Ik heb na een scheiding een nieuwe hypotheek afgesloten voor het huis wat ik al had en daarin is uitkoopsom ex en boeterente voor oversluiten meegefinancieerd.

Ik lees dat de rente op de uitkoopsom wel aftrekbaar is (want is ter verkrijgen van 2e deel huis), maar die boeterente lees ik verschillende adviezen over. Voordat ik -de nu overbelaste beltelefoon ga proberen- vraag ik eerst het alwetende tweaker orakel...

Hoe ik denk dat het zou moeten:
- betaalde boeterente aftrekken (is vorig jaar gedaan)
- rente van nieuwe hypotheek - rente over de boetrenteverhoging mag worden afgetrokken.

[ Voor 14% gewijzigd door superduper op 02-03-2023 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-06 23:01
Zijn hier ook Tweakers met een rekening bij de bank Revolut? Ik wil graag opgeven hoeveel geld ik er had staan op 1 januari 2022, maar ik kan nergens een overzicht vinden.

Weet iemand waar deze staat in de app? Ook via Google vond ik het niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
GrazendeKoe schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:22:
Zijn hier ook Tweakers met een rekening bij de bank Revolut? Ik wil graag opgeven hoeveel geld ik er had staan op 1 januari 2022, maar ik kan nergens een overzicht vinden.

Weet iemand waar deze staat in de app? Ook via Google vond ik het niet.
Ik heb op 17 januari een mail gehad dat een overzicht zou klaarstaan in de app.
Wellicht werkt deze link: https://revolut.com/app/profile-documents
dat was wat anders.

ik heb het zo gedaan:
Op het startscherm op de blauwe EU vlag klikken
Dan op Afschrift
En dan een pdf creëren van de gewenste periode (januari 2022 t/m december 2022).

[ Voor 16% gewijzigd door Cheesy op 02-03-2023 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Nu online

Herman

FP ProMod
Teegha schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 09:05:
Goedemorgen,
Nu heb ik mijn hypotheek overgesloten. Ik heb de aftrekkosten gezien, en dat is wel duidelijk.
Wij hebben ook een stukje hypotheek afgesloten om te gebruiken voor het verbouwen van ons huis.
En hierover gaat het. Wij hebben namelijk dit stukje afgesloten als aflossingsvrije hypotheek. Maar hebben we wel al een deel van afgelost.
Volgens mij mag ik dit deel niet aftrekken omdat het aflosvrij is (zoals ik het zie op de site van de belastingdienst)? Klopt dat?

Alvast bedankt!
De hypotheekrente over de recente verbouwing is inderdaad helaas niet aftrekbaar omdat het om een aflossingsvrije hypotheekschuld gaat. Sinds 2013 moet je aflossen over nieuw aangegane leningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Wij zitten in de volgende situatie:

Woning A partner (voormalig eigen woning) is nu verhuurd, er heeft dus een boxwissel plaatsgevonden van box 1 naar 3 - dan creer je je een "fictieve overwaarde - eigenwoningreserve". Vervolgens heb ik mijn voormalige woning B verkocht en hebben wij samen een nieuwe woning gekocht C.

De overwaarde van woning B heb ik niet in de nieuwe woning C gestoken (want 1.3% rente). Woning C is deels gefinancierd met een annuïteiten hypotheek en deels met een aflossingsvrije hypotheek. De rente op het annuïteiten deel is normaal aftrekbaar alleen de fictieve eigenwoningreserve van A en de niet gebruikte overwaarde B zijn al meer dan het annuïteiten deel van woning C. Oftewel, je hebt geen recht op renteaftrek.

Ik vraag mij oprecht af hoe de fiscus dit ooit gaat controleren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
ColeJ schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:54:

Jij claimt aftrekposten, dus de bewijslast rust op jou. De fiscus vraagt alleen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Nu online
JanHenk schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:57:
[...]

Jij claimt aftrekposten, dus de bewijslast rust op jou. De fiscus vraagt alleen maar.
Laat ik hem dan anders stellen: hoe gaat de fiscus hier ooit vragen over stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ColeJ schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:05:
[...]
Laat ik hem dan anders stellen: hoe gaat de fiscus hier ooit vragen over stellen?
Dat jij de overwaarde niet in je huis hebt gestoken zal voor hun makkelijk zichtbaar/te achterhalen zijn.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-06 23:01
Cheesy schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:30:
[...]

Ik heb op 17 januari een mail gehad dat een overzicht zou klaarstaan in de app.
Wellicht werkt deze link: https://revolut.com/app/profile-documents
dat was wat anders.

ik heb het zo gedaan:
Op het startscherm op de blauwe EU vlag klikken
Dan op Afschrift
En dan een pdf creëren van de gewenste periode (januari 2022 t/m december 2022).
Bedankt, ik heb die ook gehad. Ik kom dan terecht in een scherm met 4 documenten; 'Verzoek om inzage betrokkenen, bevestiging van de kaart, toeslagenoverzicht 2021 en toeslagenoverzicht 22'.

Of ik kijk er helemaal overheen maar in geen van die 4 documenten zie ik wat mijn totaalsaldo was op 1 jan. 2022 (lopende rekening + vaults). Mis ik iets?

Edit: ik zie nu jouw edit, ga er naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
[...]

Ik heb ook nog nooit mee gemaakt. Maar ik denk dat belastingconsulenten sowieso niet gauw vragen worden gesteld.

Of ze particulieren die hun eigen aangifte doen lastig vallen, is mij niet bekend.

Ter aanvulling:
Als jij in 2022 rente aftrekt op een lening die in 2005 ooit eens is afgesloten en gebruikt voor aanschaf of verbetering van de eigen woning, dien je formeel zelfs de administratie (uitgaven daaraan) uit dat jaar te overhandigen. Je mag niet vertrouwen op de aangiftes in de tussenliggende periode. Dus ja, het is eigenlijk niet te doen. Dat maakt de hele eigenwoningregeling mijn minst favoriete onderwerp in het belastingrecht en ik zou juichen als ie per direct wordt afgeschaft.

[ Voor 38% gewijzigd door JanHenk op 02-03-2023 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Vraag, is de belastingschuld van een voorlopige aanslag aftrekbaar? Voorlopige aanslag van 2020 is opgelegd in januari 2022, en daarom onmogelijk te voldoen voor de pijldatum...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Hielko schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:49:
Vraag, is de belastingschuld van een voorlopige aanslag aftrekbaar?
Belastingschulden zijn niet aftrekbaar.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ColeJ schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:54:
Wij zitten in de volgende situatie:

Woning A partner (voormalig eigen woning) is nu verhuurd, er heeft dus een boxwissel plaatsgevonden van box 1 naar 3 - dan creer je je een "fictieve overwaarde - eigenwoningreserve". Vervolgens heb ik mijn voormalige woning B verkocht en hebben wij samen een nieuwe woning gekocht C.

De overwaarde van woning B heb ik niet in de nieuwe woning C gestoken (want 1.3% rente). Woning C is deels gefinancierd met een annuïteiten hypotheek en deels met een aflossingsvrije hypotheek. De rente op het annuïteiten deel is normaal aftrekbaar alleen de fictieve eigenwoningreserve van A en de niet gebruikte overwaarde B zijn al meer dan het annuïteiten deel van woning C. Oftewel, je hebt geen recht op renteaftrek.

Volgens mij is dat hele eigen woning verhaal oncontroleerbaar voor de fiscus. Maximale periodes voor de hypotheekrente aftrek, verschillende potjes, oude rechten. Ja de bewijslast ligt bij jou maar vraag mij echt af of ze ooit een beetje plausibel verhaal kunnen weerleggen.
Hielko schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:49:
Vraag, is de belastingschuld van een voorlopige aanslag aftrekbaar? Voorlopige aanslag van 2020 is opgelegd in januari 2022, en daarom onmogelijk te voldoen voor de pijldatum...
https://www.belastingdien...chulden/belastingschulden

[ Voor 5% gewijzigd door PolarBear op 02-03-2023 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
PolarBear schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:59:
[...]

Volgens mij is dat hele eigen woning verhaal oncontroleerbaar voor de fiscus. Maximale periodes voor de hypotheekrente aftrek, verschillende potjes, oude rechten. Ja de bewijslast ligt bij jou maar vraag mij echt af of ze ooit een beetje plausibel verhaal kunnen weerleggen.

[...]

https://www.belastingdien...chulden/belastingschulden
Vraag is moet je het doen van een aangifte zien als het vragen om een voorlopige aanslag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:42
Teegha schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 09:05:
Goedemorgen,

Alvast bedankt!
Dat klopt. En daarnaast geldt ook dat de overige afsluitkosten naar rato niet aftrekbaar zijn.

Dus stel dat je een hypotheek van een ton hebt, waarvan 10k aflossingsvrij zonder recht op renteaftrek. Dan is niet alleen dat deel van de rente niet aftrekbaar, maar ook is 1/10 deel van de financieringskosten niet aftrekbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Hielko schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:06:
[...]

Vraag is moet je het doen van een aangifte zien als het vragen om een voorlopige aanslag?
Ik snap de vraag niet. Hoe is het relevant dat een aanslag voorlopig of definitief is? Een belastingschuld is niet aftrekbaar, dus stel dat jij over het jaar 2020 €10k moet betalen maar dat pas in 2022 te horen krijgt, dan heb je dat op 1-1-2022 dus nog niet betaald en telt die €10k bij je vermogen op dat moment.
Rubbergrover1 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:14:
[..] En daarnaast geldt ook dat de overige afsluitkosten naar rato niet aftrekbaar zijn.

Dus stel dat je een hypotheek van een ton hebt, waarvan 10k aflossingsvrij zonder recht op renteaftrek. Dan is niet alleen dat deel van de rente niet aftrekbaar, maar ook is 1/10 deel van de financieringskosten niet aftrekbaar.
Volgens mij klopt dat niet en zijn álle financieringskosten voor de hypotheek van je huis (eenmalig) aftrekbaar, ook al is de hypotheekrente dat zelf niet.

^^ Dit was niet juist.

[ Voor 75% gewijzigd door .oisyn op 02-03-2023 13:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

DigiD zou een stuk minder overbelast zijn als je niet 100x moet inloggen omdat ze je steeds zo snel uitloggen |:(
Oh, willekeurige link in nieuw venster openen en dan doorgaan in het oude venster? TECHNISCHE FOUT, OPNIEUW INLOGGEN!

[ Voor 34% gewijzigd door .oisyn op 02-03-2023 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.McDuck
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11:23
Even een vraag voor de particuliere aangifte.
Door het stapbudget zijn scholingskosten niet meer aftrekbaar. Maar vakliteratuur was altijd een onderdeel die ik wel opgaf. Zijn deze nog wel aftrekbaar? Als ik het goed heb mogen deze nog steeds bij het kopje studiekosten worden opgegeven.
https://www.belastingdien...t/aftrek-zakelijke-kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:36

Bever!

3

[...]

Ze pikken aangiftes eruit ad random en obv aanwijzingen, heb zelf eens studiekosten moeten aantonen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:21
.oisyn schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:19:

[...]

Volgens mij klopt dat niet en zijn álle financieringskosten voor de hypotheek van je huis (eenmalig) aftrekbaar, ook al is de hypotheekrente dat zelf niet.
Alle rente en kosten die betrekking hebben op de eigenwoningschuld zijn aftrekbaar. Het deel van de hypotheek dat in box 3 valt, is geen eigenwoningschuld.
Dus de aftrek is inderdaad naar rato zoals @Rubbergrover1 zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Rogar schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:45:
[...]

Alle rente en kosten die betrekking hebben op de eigenwoningschuld zijn aftrekbaar. Het deel van de hypotheek dat in box 3 valt, is geen eigenwoningschuld.
Dus de aftrek is inderdaad naar rato zoals @Rubbergrover1 zegt.
Heb je daar een bron bij? Want niemand heeft het over die nuance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:21
.oisyn schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:47:
[...]

Heb je daar een bron bij? Want niemand heeft het over die nuance.
Ja, de wet IB 2021: in artikel 3.120, lid 1, letter b staat wat aftrekbaar is bij een eigenwoningschuld en in artikel 3.119a lid 1 staat wat onder een eigenwoningschuld wordt verstaan.

[ Voor 21% gewijzigd door Rogar op 02-03-2023 12:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:38
S.McDuck schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:43:
Even een vraag voor de particuliere aangifte.
Door het stapbudget zijn scholingskosten niet meer aftrekbaar. Maar vakliteratuur was altijd een onderdeel die ik wel opgaf. Zijn deze nog wel aftrekbaar? Als ik het goed heb mogen deze nog steeds bij het kopje studiekosten worden opgegeven.
https://www.belastingdien...t/aftrek-zakelijke-kosten
Maar dat is dus zakelijk. Inkomstenbelasting kent geen aftrek studiekosten meer. Ik vraag me ook sterk af of je als particulier ooit kosten vakliteratuur hebt mogen aftrekken. Wel literatuur die verplicht was voor de studie.

Ik zie het hier niet bij staan: https://www.belastingdien...re_scholingsuitgaven.html

Als het om een zakelijke aangifte gaat zit je niet in het goede topic.

[ Voor 14% gewijzigd door pennywiser op 02-03-2023 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Rogar schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:50:
[...]

Ja, de wet IB 2021: in artikel 3.120, lid 1, letter b staat wat aftrekbaar is bij een eigenwoningschuld en in artikel 3.119a lid 1 staat wat onder een eigenwoningschuld wordt verstaan.
Thanks. Wat dom dat geen van de informatiepagina's daar echt duidelijk over is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:18

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:14:
[...]

Dat klopt. En daarnaast geldt ook dat de overige afsluitkosten naar rato niet aftrekbaar zijn.

En hoeveel mensen weten dit cq passen dit toe? Wij hebben 35% van de lening in box 3 , maar zonder jouw opmerking was ik ervan uitgegaan dat 100% vd financieringskosten aftrekbaar zou zijn.

Het lijkt me dat de belastingdienst deze 'fout' bij een eventuele controle door de vingers zal zien ?

Bewust een box 3 lening in box 1 plaatsen is natuurlijk een ander verhaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 02-03-2023 13:08 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Nu online
Sport_Life schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:06:
[...]

En hoeveel mensen weten dit cq passen dit toe? Wij hebben 35% van de lening in box 3 , maar zonder jouw opmerking was ik ervan uitgegaan dat 100% vd financieringskosten aftrekbaar zou zijn.

Het lijkt me dat de belastingdienst deze 'fout' bij een eventuele controle door de vingers zal zien ?
<knip> Belastingontduiking is *niet* de bedoeling.

[ Voor 13% gewijzigd door Ardana op 02-03-2023 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:18

Sport_Life

Solvitur ambulando

Het staat ook niet expliciet vermeld in de aangifte tool. Er zou een opmerking moeten komen bij de vraag of de lening in 30 jaar wordt afgelost. (Zo nee dan x).

Ik denk dat weinig mensen de wet IB gaan lezen :P.
(Al vind ik het ook wel logisch als ik erover nadenk).

[ Voor 26% gewijzigd door Ardana op 02-03-2023 16:10 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:19
Herman schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:46:
[...]
De hypotheekrente over de recente verbouwing is inderdaad helaas niet aftrekbaar omdat het om een aflossingsvrije hypotheekschuld gaat. Sinds 2013 moet je aflossen over nieuw aangegane leningen.
Geen mogelijkheid om van het "overgangsrecht" gebruik te maken?
Is zover ik weet mogelijk met hypotheken van voor 2012?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Nu online

Herman

FP ProMod
dinandus schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:16:
[...]

Geen mogelijkheid om van het "overgangsrecht" gebruik te maken?
Is zover ik weet mogelijk met hypotheken van voor 2012?
Het zgn. 'overgangsrecht' is voor bestaande hypotheek(delen). Als ik de casus goed lees, betreft dit een nieuw hypotheekdeel voor een verbouwing. Daar gelden 'gewoon' de regels van ná 2013 voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
.oisyn schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:19:
[...]

Ik snap de vraag niet. Hoe is het relevant dat een aanslag voorlopig of definitief is? Een belastingschuld is niet aftrekbaar, dus stel dat jij over het jaar 2020 €10k moet betalen maar dat pas in 2022 te horen krijgt, dan heb je dat op 1-1-2022 dus nog niet betaald en telt die €10k bij je vermogen op dat moment.
Omdat een belastingschuld dus wel aftrekbaar is als het gaat om een voorlopige aanslag die zo laat is opgelegd dat je hem niet binnen dat belastingjaar kan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-05 10:23
Vraagje:
"Deel van het eigendom van u... op 01-01-2022"

Moet het even voor mijn ouders invullen. Zij hebben jaren geleden een huis gekocht. Ze zijn getrouwd, geen issues whatsoever.

Moet ik dan 50% invullen of 100%? Beetje verwarrend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Hielko schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:50:
[...]

Omdat een belastingschuld dus wel aftrekbaar is als het gaat om een voorlopige aanslag die zo laat is opgelegd dat je hem niet binnen dat belastingjaar kan betalen.
Ah, nu snap ik je vraag
Belastingschulden van een voorlopige aanslag inkomstenbelasting mag u aftrekken als u voldoet aan de volgende voorwaarden:
  • U hebt uiterlijk 8 weken vóór het einde van het jaar een voorlopige aanslag aangevraagd om in dat jaar uw belastingschuld te betalen.
  • Wij hebben de voorlopige aanslag niet opgelegd, of hebben deze zo laat opgelegd dat u deze niet vóór 1 januari van het aangiftejaar kon betalen.
Jij wil weten of je met je normale aangifte voldoet aan het eerste punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-06 22:31
Moet ik een bouwdepot invullen bij zowel 'Winstrechten en andere bezittingen >> Bouwdepots' en vervolgens deze ook opnemen als schuld onder Hypotheken & Schulden? Ja toch?

Ik vraag het omdat ik nu 2x dezelfde info (bedrag, datum afsluiting, e.d.) moet invullen.

[ Voor 21% gewijzigd door De_Bastaard op 02-03-2023 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Gaat niet soepel nog. Wilde even kijken wat ik aan gemeentelijke belastingen moest betalen, maar zie dat er nog immer issues zijn met digid inloggen.

Voor de lol ook eens de aangifte app gedownload, maar ik bespaar me verder de moeite om het vandaag te proberen. De vraag is of het in het weekend echt soepeler zal gaan...

[ Voor 37% gewijzigd door Steefmeister op 02-03-2023 14:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Steefmeister schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:19:
Gaat niet soepel nog. Wilde even kijken wat ik aan gemeentelijke belastingen moest betalen, maar zie dat er nog immer issues zijn met digid inloggen.
Inloggen via SMS gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twpk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-06 09:44
Lieve mensen, ik kom er niet helemaal uit met de eigenwoningreserve:

In 2016 een huis (A) gekocht (enkel op mij naam). In 2018 samen met mijn vriendin een huis (B) gekocht (50%/50%), hierbij hebben we ~100k aan eigen vermogen ingelegd. Huis B was voor mijn vriendin haar woonhuis, voor mij box 3.

In 2022 ben ik bij haar ingetrokken in huis B en wordt huis A verhuurd (onbepaalde tijd). Hierdoor verschuift huis A voor mij naar box 3 en zou er dus door de overwaarde een eigenwoningreserve van, voor het gemak, 100k ontstaan.

Kan ik deze overwaarde wegstrepen tegen onze eigen inleg uit 2018 en dus uitkomen op een eigenwoningreserve van 0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
SaraNostra schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:02:
Vraagje:
"Deel van het eigendom van u... op 01-01-2022"

Moet het even voor mijn ouders invullen. Zij hebben jaren geleden een huis gekocht. Ze zijn getrouwd, geen issues whatsoever.

Moet ik dan 50% invullen of 100%? Beetje verwarrend.
Wat vind je precies verwarrend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
PolarBear schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:26:
[...]

Wat vind je precies verwarrend?
Ik merk dat het verschil 400 tot 500 Euro is bij 'verkeerd' invullen.

Als een getrouwd stel een huis heeft gekocht (2005) zou het dan niet 100% moeten zijn. Er staat 'deel van het eigendom van u en uw vrouw'... 8)7

Ik kan dat lezen als 50% vrouw, 50% man. Begrijp dat het vast niet zo zal zijn, maar als ze het samen hebben gekocht is het dan 50% of 100%?

[ Voor 41% gewijzigd door SaraNostra op 02-03-2023 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
SaraNostra schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:26:
[...]

Als een getrouwd stel een huis heeft gekocht (2005) zou het dan niet 100% moeten zijn. Er staat 'deel van het eigendom van u en uw vrouw'... 8)7

Ik kan dat lezen als 50% vrouw, 50% man. Begrijp dat het vast niet zo zal zijn, maar als ze het samen hebben gekocht is het dan 50% of 100%?
Je doet aangifte per persoon als je samen een huis gekocht hebt ben je dan allebei 100% eigenaar van het huis? Of begrijp ik je nu verkeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Sport_Life schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:10:
Ik denk dat weinig mensen de wet IB gaan lezen :P.
"Iedereen wordt geacht de wet te kennen."

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
PolarBear schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:28:
[...]

Je doet aangifte per persoon als je samen een huis gekocht hebt ben je dan allebei 100% eigenaar van het huis? Of begrijp ik je nu verkeerd?
Aangifte gebeurd samen. Dat is het probleem. We doen samen aangifte, 50% was prefilled. Weet alleen niet hoe accuraat dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimitri_Klokov
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-06 21:43
Over 2021 en 2022 heb ik vorig jaar met terugwerkende kracht extra salaris gekregen vanwege een verlaat cao van Defensie. Dit extra salaris viel echter in het bijzondere tarief (49 procent geloof ik), waardoor ik over dit gedeelte meer belasting heb betaald dan wanneer het cao gewoon op tijd was doorgevoerd. Toch krijg ik als je het geld van de hypotheekrente aftrek buiten beschouwing laat, precies 0 euro terug over het gedeelte salaris. Dit klopt dan toch niet, of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Dimitri_Klokov schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:55:
Over 2021 en 2022 heb ik vorig jaar met terugwerkende kracht extra salaris gekregen vanwege een verlaat cao van Defensie. Dit extra salaris viel echter in het bijzondere tarief (49 procent geloof ik), waardoor ik over dit gedeelte meer belasting heb betaald dan wanneer het cao gewoon op tijd was doorgevoerd. Toch krijg ik als je het geld van de hypotheekrente aftrek buiten beschouwing laat, precies 0 euro terug over het gedeelte salaris. Dit klopt dan toch niet, of mis ik iets?
Dat klopt wel. Als de CAO op tijd was doorgevoerd, betaal je net zo goed het 'bijzonder tarief' over je extra loon.

Het bijzonder tarief is namelijk niet een extra belastingheffing, het is simpelweg je zogenaamde marginale tarief in de inkomstenbelasting. Van iedere euro loonsverhoging draag je dus ~ 49 cent af. Of dat nu ineens aan het eind van het jaar wordt uitbetaald of uitgesmeerd over de maanden van het jaar.

De afbouw van de heffingskortingen (wat effectief een verhoging is van het schijventarief) is zo ongeveer het best bewaarde geheim van de politiek. Is hier ook al vaak voorbij gekomen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0kerNL
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17-06 21:42
Ik heb nu wel spijt van mijn neobanken, stuk of 6-7 buitenlandse rekeningen in mijn aangifte zonder saldo 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Twpk schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:09:
Kan ik deze overwaarde wegstrepen tegen onze eigen inleg uit 2018 en dus uitkomen op een eigenwoningreserve van 0?
Nee, dat kan niet.

Maar dat is op zich niet zo erg; het verlaagt je maximale eigenwoningschuld in box 1 (door toepassing van de eigenwoningreserve) en dit deel van de schuld gaat ook mee naar box 3. Daar staat ook een woning met een bepaalde WOZ-waarde tegenover. De kans is aanwezig dat de schuld in box 3 aftrekken een grotere belastingbesparing geeft dan de werkelijke rente in box 1.

Overigens is er geen keuze, het volgt zo uit de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Ik heb sinds september vorig jaar een klein bedrijfje naast mijn werk. Dat een eenmanszaakje (KOR) zonder grote inkomsten. Wanneer ik voor mijzelf en mijn vrouw de aangifte wil doen dan wilde ik deze inkomsten van mijn eenmanszaakje opgeven bij post inkomsten, maar het gaat dus niet om loondienst, dus lijkt me daar niet te passen.

Wanneer ik inlog bij Belastingdienst zakelijk die ik ook niet zo één twee drie waar ik die inkomsten moet opgeven. Iemand een idee? Of krijg je een aparte uitnodiging om voor je zaak de inkomstenbelasting in te vullen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
Steefmeister schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:48:
Ik heb sinds september vorig jaar een klein bedrijfje naast mijn werk. Dat een eenmanszaakje (KOR) zonder grote inkomsten. Wanneer ik voor mijzelf en mijn vrouw de aangifte wil doen dan wilde ik deze inkomsten van mijn eenmanszaakje opgeven bij post inkomsten, maar het gaat dus niet om loondienst, dus lijkt me daar niet te passen.

Wanneer ik inlog bij Belastingdienst zakelijk die ik ook niet zo één twee drie waar ik die inkomsten moet opgeven. Iemand een idee? Of krijg je een aparte uitnodiging om voor je zaak de inkomstenbelasting in te vullen?
Je kan het opgeven als resultaat overige werkzaamheden. Gezien de omschrijving denk ik niet dat je een ondernemer bent voor de inkomstenbelasting, maar dat zal je zelf even moeten checken. In dat geval kan je tijdens de aangifte aangeven dat je ondernemer bent en is er een boel meer in te vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Nu online

Herman

FP ProMod

Ga eerst na of de Belastingdienst je als ondernemer voor de IB beschouwd. De ondernemerscheck van de Belastingdienst kan al een goede indicatie geven:
- https://www.belastingdien...oor-de-inkomstenbelasting

Wanneer je als ondernemer wordt aangemerkt, dan moet je ergens in de aangifte invullen dat je winst uit onderneming wilt aangeven. Dan krijg je allemaal formulieren in de aangifte erbij waarin je de resultaten van je onderneming kunt invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Nu online

Herman

FP ProMod
Herman schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:27:
[...]
(...)
Wanneer je als ondernemer wordt aangemerkt, dan moet je ergens in de aangifte invullen dat je winst uit onderneming wilt aangeven. Dan krijg je allemaal formulieren in de aangifte erbij waarin je de resultaten van je onderneming kunt invullen.
Ik heb het even nagezien. Wanneer je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting, dan moet je dat in dit veld melden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/A6OGTAw0M5dLhY327k7sl9Hr.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15:25
te laat met reageren

[ Voor 14% gewijzigd door peter-rm op 02-03-2023 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:17
Net zo der problemen in kunnen loggen en met mijn vrouw de aangifte gedaan. Het enige dat we zelf moesten invullen was de afsluit datum van de hypotheek, de rest was al ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-06 11:01
Omdat in 2022 de BTW-teruggave voor een PV-systeem ("Zonnepanelen") via de KOR verliep, moet ik dan ook aangeven dat ik voor de belasting een ondernemer ben?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
President schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:27:
Net zo der problemen in kunnen loggen en met mijn vrouw de aangifte gedaan. Het enige dat we zelf moesten invullen was de afsluit datum van de hypotheek, de rest was al ingevuld.
Ja die is heel irritant. Komt elk jaar (in het programma) weer terug dus het is handig om de vorige aangifte er bij te hebben. Overigens kwam deze vraag bij mij in de app niet voorbij dit jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
D_Jeff schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:40:
Omdat in 2022 de BTW-teruggave voor een PV-systeem ("Zonnepanelen") via de KOR verliep, moet ik dan ook aangeven dat ik voor de belasting een ondernemer ben?
Nee als je voor de rest niets onderneemt ben je geen ondernemer voor de inkomstenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMehh
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-10-2023
Even uit nieuwsgierigheid, wat is ongeveer het percentage aan mensen die terugkrijgen en hoeveel moeten bijbetalen?

Ik werk nu net een paar jaar fulltime, tweede jaar aangifte uit loondienst en voor het tweede jaar moet ik flink bijbetalen vanwege te weinig ingehouden loonheffing. Had iets te maken met bijzondere tarieven voor bonussen/uitkeringen en sterk stijgend salaris, etc. Snap er nog niet veel van, weet alleen wel dat ik er precies niks aan kan doen.

Ik kreeg het idee dat veel mensen uitkijken naar de aangifte omdat ze geld krijgen maar dat is hier het tegenovergestelde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
MrMehh schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:06:
Even uit nieuwsgierigheid, wat is ongeveer het percentage aan mensen die terugkrijgen en hoeveel moeten bijbetalen?

Ik werk nu net een paar jaar fulltime, tweede jaar aangifte uit loondienst en voor het tweede jaar moet ik flink bijbetalen vanwege te weinig ingehouden loonheffing. Had iets te maken met bijzondere tarieven voor bonussen/uitkeringen en sterk stijgend salaris, etc. Snap er nog niet veel van, weet alleen wel dat ik er precies niks aan kan doen.

Ik kreeg het idee dat veel mensen uitkijken naar de aangifte omdat ze geld krijgen maar dat is hier het tegenovergestelde.
Normaal gesproken zou de salarisadministratie er grotendeels voor moeten zorgen dat je inkomstenbelasting klopt, door de juiste loonheffing (voorheffing) toe te passen op al je looncomponenten. Veel mensen hebben daar bovenop dan vooral aftrekposten (m.n. hypotheekrenteaftrek), waardoor ze meestal wat terugkrijgen.

Als je loon niet goed voorspelbaar is, kan het inderdaad afwijken. In veel situaties zorgt het "bijzonder tarief" dat gebruikt wordt voor de loonheffing op bijzondere looncomponenten (vakantiegeld, 13e maand, etc.) er voor dat dat goed gaat, maar dat werkt ook maar tot op zekere hoogte. Mocht jij het nou zelf beter kunnen voorspellen dan je salarisadministrateurs, dan kun je de voorlopige aangifte, die veel mensen gebruiken om alvast geld terug te krijgen dat ze op basis van aftrekposten verwachten ("voorlopige teruggaaf"), ook gebruiken om alvast e.e.a. bij te betalen, dan komt de klap minder hard aan.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Wij zitten in de fortuinlijke situatie dat we de rente over zo'n 90k (~30% van de totale hypotheek) niet af kunnen trekken in box 1 en dat dat gedeelte van onze hypotheek dus als schuld in box 3 terecht komt. Dit i.v.m. overwaarde die we niet in ons nieuwe huis gestoken hebben.

Echter hebben wij 2 leningdelen op ons nieuwe huis, eentje van 150k die 3 jaar eerder ophoudt (i.v.m. maximale termijn HRA) dan de andere van 140k.

Wat is hierin verstandig of nodig? Gewoon die 90k die niet aftrekbaar is onder één leningdeel zetten en dan bij het ander deel wél aanvinken dat het volledig voor de eigen woning is gebruikt? Of is het handiger/nodig om dit te verdelen onder de twee leningdelen?

Ook is onze maximale (in box 1) aftrekbare eigenwoningschuld dus zo'n 200k i.v.m. de verzilverde overwaarde, maar dat gaat dan toch puur om de schuld voor de nieuwe woning? Ik neem aan dat de rente die we nog voor onze oude hypotheek/woning betaald hebben wel gewoon afgetrokken mag worden?

Vind het nog best taaie materie :X

En iets wat ik hieronder ook net pas las (eigenlijk logisch natuurlijk), maar gemaakte kosten voor het verkrijgen van de lening zijn ook naar rato aftrekbaar.
https://www.belastingdien..._overwaarde_verkocht.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-06 16:30
SaraNostra schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:26:
[...]

Dat komt er alleen maar te staan omdat je de voorafgaande vraag kennelijk met ja hebt beantwoord. Die vraag is: "Was er, naast u en/of <naam partner>, op 1 januari 2022 nog een andere eigenaar van de woning?" Daar lijkt me geen twijfel over mogelijk dat je daar "nee" invult als man/vrouw samen de woning hebben gekocht. Er is immers geen derde persoon eigenaar in jouw situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

marcelcee schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:48:
[...]

Dat komt er alleen maar te staan omdat je de voorafgaande vraag kennelijk met ja hebt beantwoord. Die vraag is: "Was er, naast u en/of <naam partner>, op 1 januari 2022 nog een andere eigenaar van de woning?" Daar lijkt me geen twijfel over mogelijk dat je daar "nee" invult als man/vrouw samen de woning hebben gekocht. Er is immers geen derde persoon eigenaar in jouw situatie.
Tenzij je de bank als eigenaar aan wil merken ;)

PSN

Pagina: 1 ... 3 ... 12 Laatste

Let op:
Svp geen posts over "wanneer krijg ik m'n belastinggeld terug?" of "ik heb m'n belastinggeld terug gehad". Voor vragen hierover: https://www.belastingdien...tent/wanneer-hoor-ik-iets

Daarnaast gaat dit over de aangifte en niet of regels wel of niet terecht zijn, dat kan in andere topics.