Wellicht dat iemand mij hiermee kan helpen. Ik heb altijd aangifte kunnen doen met behulp van de aangifte app, maar nu geeft deze aan dat mijn "kapitaalverzekering" niet opgehaald kan worden en dat ik de aangifte zelf moet doen. Balen, want ik heb er niet veel verstand van. Ik wil dus even kijken of ik eruit kom, anders laat ik iemand anders mijn aangifte dit jaar maar doen.
Mijn vraag; Ik heb een hypotheek welke bestaat uit twee delen, namelijk een bankspaarhypotheek (welke ook weer bestaat uit twee delen, geen idee waarom eigenlijk) en een kleiner aflossingsvrij deel. Afgesloten in 2012. Nu heb ik ook een overlijdensrisicoverzekering samen met mijn partner waarvan geld vrijkomt als 1 van ons overlijdt voordat wij de hypotheek hebben afgelost.
Ik kom nu aan bij het kopje "kapitaalverzekeringen" en moet daar, voor zover ik begrijp, de gegevens van mijn spaarhypotheken invullen en van de overlijdensrisicoverzekeringen (bestaat ook uit twee delen) waarbij ik bij die laatste aangeef afkoopwaarde niet hoger is dan de aangegeven € 7.444, maar het verzekerde bedrag wel.
Voor de rest kom ik geen gekke zaken tegen. Kunnen jullie met deze informatie zeggen of ik dit goed doe?
Is het trouwens zo dat ik deze informatie allemaal invul en dat de belastingdienst dit later eventueel kan gebruiken ter controle, of word er voor deze aangifte direct al iets mee gedaan? Ik hoef namelijk helemaal geen bedragen in te vullen bij de "kapitaalverzekeringen" op het vinkje van de afkoopwaarde na dan. Komt dit wellicht door het vinkje
"Was deze kapitaalverzekering op 1 januari 2022 een kapitaalverzekering eigen woning?" Die ik heb aangevinkt waardoor de kapitaalverzekering in box 1 valt?
En nog een vraag; Later in de aangifte is bij het kopje "Hypotheken en andere schulden" mijn volledige hypotheek wel gewoon al vooraf ingevuld met het juiste kenmerk en de juiste bedragen per hypotheekdeel. Hierdoor twijfel ik een beetje of ik niet alleen mijn overlijdensrisicoverzekering moet invullen bij "kapitaalverzekeringen"
SpelFaut schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:00:
[...]
Het gekke is dus dat er gisteravond ook voor ons een optimum berekend werd, in de verdeling van de aftrekposten. Je hoefde enkel een vinkje te zetten om dit te accepteren.
Nou log ik vanochtend nog een keer in en vind ik die automatische verdeling nergens terug.
Ik zie nu het scherm waar je zelf de verdeling nog moet gaan maken.
Lijkt iets niet goed te gaan dus.
Zou ook verklaren waarom sommige mensen het wel / niet zien.
Inderdaad vervelend. In de app stond dit altijd standaard aan.
[
Voor 37% gewijzigd door
SaN op 03-03-2023 12:06
]