Belastingaangifte 2022 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 12 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-09 10:29
marcelcee schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:48:
[...]

Dat komt er alleen maar te staan omdat je de voorafgaande vraag kennelijk met ja hebt beantwoord. Die vraag is: "Was er, naast u en/of <naam partner>, op 1 januari 2022 nog een andere eigenaar van de woning?" Daar lijkt me geen twijfel over mogelijk dat je daar "nee" invult als man/vrouw samen de woning hebben gekocht. Er is immers geen derde persoon eigenaar in jouw situatie.
Heel vreemd. Ik zie de vraag nu ook niet meer staan. Automagisch verdwenen.

;(

Heb letterlijk niks aangeraakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:19

Herman

FP ProMod
MrMehh schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:06:
Even uit nieuwsgierigheid, wat is ongeveer het percentage aan mensen die terugkrijgen en hoeveel moeten bijbetalen?

Ik werk nu net een paar jaar fulltime, tweede jaar aangifte uit loondienst en voor het tweede jaar moet ik flink bijbetalen vanwege te weinig ingehouden loonheffing. Had iets te maken met bijzondere tarieven voor bonussen/uitkeringen en sterk stijgend salaris, etc. Snap er nog niet veel van, weet alleen wel dat ik er precies niks aan kan doen.

Ik kreeg het idee dat veel mensen uitkijken naar de aangifte omdat ze geld krijgen maar dat is hier het tegenovergestelde.
Wanneer je in een jaar meerdere werkgevers hebt gehad, dan kan het zijn dat je moet bijbetalen omdat de werkgevers van elkaar niet weten wat er door de ander wordt ingehouden. Wanneer je:
a) een heel (kalender)jaar één werkgever hebt gehad;
b) én je hebt verder geen inkomen;
c) én je hebt geen voorlopige teruggaven IB gehad;
d) én je moet op de aangifte IB bijbetalen;
dat zou wel vreemd zijn. Vermoedelijk gaat er dan iets mis bij de salarisverwerking van je werkgever. Ik zou het daar even voorleggen :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:06
SaraNostra schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:18:
[...]

Heel vreemd. Ik zie de vraag nu ook niet meer staan. Automagisch verdwenen.

;(

Heb letterlijk niks aangeraakt.
Dat is fijn! Gauw door naar de volgende vraag voor je aangifte zich bedenkt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:42

FreakNL

Well do ya punk?

Net even snel alles doorlopen. Ga hem nog niet indienen omdat ik alles nog extra wil controleren.

HRA volledig bij mijn (fiscaal) partner schuiven zorgt voor 241 extra teruggave in ons geval.

Heeft met dit te maken:
https://www.financieelona...iscale-partners-opletten/

We krijgen 5513 terug. Plus 1348 van de voorlopige aanslag die ik verdeeld over 12 maanden in 2022 al ontvangen heb. Dat is dus bijna 7k in totaal. Ik ga nog even definitief berekenen hoe dat bedrag opgebouwd is maar in grote lijnen klopt het wel denk ik;

IACK +-2500
HRA +- 1400
Teveel betaalde loonbelasting: +-800
Lijfrente +- 2300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 19:58

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@FreakNL Ah dat is precies waar ik gisteren tegen aanliep dus :)
.oisyn in "Belastingaangifte 2022"

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:18

MJV

Dank @.oisyn, hier hetzelfde. Wel interessant dat ik met een verdeling van zeg 50% partner/50% mijzelf op een zelfde teruggave(in totaal dus) uit kan komen als een verdeling van 95% voor mij (hoogste inkomen) als het gaat om die HRA. In die laatste constructie zorgt die €49 regeling daarvoor. Totale teruggave dus rond de €205.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ja ik wist al dat dit beter was, daar was ik namelijk vorig jaar al tegenaan gelopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 21:04
Ik heb een voorlopige aanslag gehad die ik moest betalen. Nadien kreeg ik een brief dat die opgeschort werd vanwege het box3 gebeuren. Nu komt deze aanslag wel weer terug als verrekening bij de aangifte. Moet ik die zelf er uit schrappen of wordt dat vervolgens gewoon correct verrekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:42
helaas voor ons niet zoveel teruggave als verwacht. ong 1/2 minder als afgelopen 3 jaar. Wellicht mijn wissel van werkgever per 1-4-22 daar mee te maken..?

[ Voor 197% gewijzigd door dfbt op 03-03-2023 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:42
FreakNL schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:48:
Net even snel alles doorlopen. Ga hem nog niet indienen omdat ik alles nog extra wil controleren.

HRA volledig bij mijn (fiscaal) partner schuiven zorgt voor 241 extra teruggave in ons geval.

Heeft met dit te maken:
https://www.financieelona...iscale-partners-opletten/

We krijgen 5513 terug. Plus 1348 van de voorlopige aanslag die ik verdeeld over 12 maanden in 2022 al ontvangen heb. Dat is dus bijna 7k in totaal. Ik ga nog even definitief berekenen hoe dat bedrag opgebouwd is maar in grote lijnen klopt het wel denk ik;

IACK +-2500
HRA +- 1400
Teveel betaalde loonbelasting: +-800
Lijfrente +- 2300
Die IACK is toch een aanzienlijk bedrag.. Als ik het goed begrijp moet je dus als ouder zijnde werken en hoger loon hebben als 5....k Helaas is een voorwaarde dat je kind minimaal 6 maanden bij je moet wonen. Ons 1e kindje is geboren afgelopen November. Dus voor kalenderjaar 2022 pas 2 maanden inwonend bij ons. Krijgen wij dan volgend jaar ook nog die 2 maanden extra terug? of kan je dus beter altijd een kind krijgen in mei/juni voor maximale teruggave :D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
dfbt schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 00:12:
[...]

Die IACK is toch een aanzienlijk bedrag.. Als ik het goed begrijp moet je dus als ouder zijnde werken en hoger loon hebben als 5....k Helaas is een voorwaarde dat je kind minimaal 6 maanden bij je moet wonen. Ons 1e kindje is geboren afgelopen November. Dus voor kalenderjaar 2022 pas 2 maanden inwonend bij ons. Krijgen wij dan volgend jaar ook nog die 2 maanden extra terug? of kan je dus beter altijd een kind krijgen in mei/juni voor maximale teruggave :D?
Als de IACK ongewijzigd blijft, loopt die van jullie een jaar langer door ;) Moet de fiscus de komende 12 jaar de regeling houden. Maar met hun IT-systemen willen ze ook niet te veel veranderingen :P

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Als ik het goed begrijp moet je dus als ouder zijnde werken en hoger loon hebben als 5....k
Hier staan de cijfers voor 2022 :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Die van ons is in september 2017 geboren. Dat eerste jaar krijg je dus niks. De eerste IACK “kregen” we mei/juni 2019

Krommer nog is dat hij afgeschaft wordt zonder afvloeiingsregeling. Dus als je straks rond de jaarwisseling van 2024/2025 uitgerekend bent kunnen een paar minuten zomaar 30.000 euro schelen. Ik denk dat er heel veel kinderen op 31 december “opgeschreven” worden…

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 03-03-2023 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-09 10:29
dfbt schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 00:10:
helaas voor ons niet zoveel teruggave als verwacht. ong 1/2 minder als afgelopen 3 jaar. Wellicht mijn wissel van werkgever per 1-4-22 daar mee te maken..?
Sorry, kan iemand het IACK gebeuren iets meer toelichten? Gaat om kinderbijslag, zo te horen. Kunnen we daar ook iets mee doen?

[ Voor 20% gewijzigd door SaraNostra op 03-03-2023 07:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
SaraNostra schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 07:32:
[...]

Sorry, kan iemand het IACK gebeuren iets meer toelichten? Gaat om kinderbijslag, zo te horen. Kunnen we daar ook iets mee doen?
Inkomensafhankelijke combinatiekorting is wat anders dan kinderbijslag. Het is een financiële prikkel van de overheid dat de minst verdienende ouder weer gaat werken en wel voor meer dan ~5k loon per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

President schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:27:
Net zo der problemen in kunnen loggen en met mijn vrouw de aangifte gedaan. Het enige dat we zelf moesten invullen was de afsluit datum van de hypotheek, de rest was al ingevuld.
Zo irritant dat. Enige gegeven dat nota bene elk jaar hetzelfde blijft, en dat kun je elke keer in gaan zitten voeren :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
Sport_Life schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:06:
[...]

En hoeveel mensen weten dit cq passen dit toe? Wij hebben 35% van de lening in box 3 , maar zonder jouw opmerking was ik ervan uitgegaan dat 100% vd financieringskosten aftrekbaar zou zijn.

Het lijkt me dat de belastingdienst deze 'fout' bij een eventuele controle door de vingers zal zien ?

Bewust een box 3 lening in box 1 plaatsen is natuurlijk een ander verhaal.
De Belastingdienst zal niet heel soepel zijn als je wel weet dat de rente aftrekbaar is en welke overige kosten je wel en niet kunt aftrekken, maar dan "toevallig" over het hoofd ziet dat die aftrek van kosten alleen geldt voor het deel dat eigenwoningschuld is.

Het staat ook vermeld in het stukje over aftrek van kosten op de site van de Belastingdienst:. En daarnaast zullen vermoedelijk/hopenlijk ook de meeste hypotheekadviseurs dit wel hebben genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theroman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-08 09:37
DIJK schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:25:
Ik heb een voorlopige aanslag gehad die ik moest betalen. Nadien kreeg ik een brief dat die opgeschort werd vanwege het box3 gebeuren. Nu komt deze aanslag wel weer terug als verrekening bij de aangifte. Moet ik die zelf er uit schrappen of wordt dat vervolgens gewoon correct verrekend?
Het maakt in principe niet uit of je dit invult als betaald of niet, gezien het toch wel wordt nagekeken. In feite is het nu alsof je geen VA hebt gehad, omdat je deze toch niet hebt betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
MikeyMan schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:07:
[...]

Zo irritant dat. Enige gegeven dat nota bene elk jaar hetzelfde blijft, en dat kun je elke keer in gaan zitten voeren :(
Kan nog gekker. Ik moet ieder jaar de eigen woning veranderen van "bouwgrond" naar woning. Terwijl er toch al heel wat jaartjes een woning staat op de "bouwgrond" waar ik woon. Ze hebben dan wel weer ieder jaar automatisch de juiste woz waarde, maar ze hebben dus niet door dat het daarbij om een woning gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
Gisteravond samen met m'n vrouw aangifte IB gedaan. Verliep heel soepel. Bijzonder is dit jaar dat de Belastingdienst zelf een 'optimum' berekend voor de verdeling van gezamenlijke aftrekposten bij fiscaal partners. Scheelt toch even prutsen om zelf handmatig de gunstigste verdeling te zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:07:
[...]

Is dat een verplicht invoerveld?

In commerciële fiscale software in ieder geval niet, vul ik nooit in... :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:12
Herman schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:45:
Gisteravond samen met m'n vrouw aangifte IB gedaan. Verliep heel soepel. Bijzonder is dit jaar dat de Belastingdienst zelf een 'optimum' berekend voor de verdeling van gezamenlijke aftrekposten bij fiscaal partners. Scheelt toch even prutsen om zelf handmatig de gunstigste verdeling te zoeken :)
Hoe doe je dat precies dan? Ik moest zelf met de posten schuiven om tot de optimum te komen op die pagina?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JanHenk schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:46:
[...]

Volgens mij is dat inderdaad verplicht. Lijkt mij ook een essentieel gegeven als de Belastingdienst zou moeten kunnen berekenen of je aan de minimale 'aflosverplichting' voldoet.

(Of de Belastingdienst dat werkelijk zou doen is uiteraard een andere vraag.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Kan ik er niet direct uit halen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4f4r6AFu6wdUZoaHRXxTlXhSptQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u3EZ7frv0XJ8zzPUhb4gxoQc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sahinasappelsap schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:49:
[...]

Hoe doe je dat precies dan? Ik moest zelf met de posten schuiven om tot de optimum te komen op die pagina?
Zat daar nog verschil in dan? De afgelopen jaren is het bij mij over de hele linie op een euro of wat na gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
[...]

Ja is verplicht. Dit jaar kon ik de app gebruiken en vreemd genoeg zit die vraag daar niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Herman schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 01:01:
[...]

Als de IACK ongewijzigd blijft, loopt die van jullie een jaar langer door ;)
Met de huidige regels is dat (volgens mij) niet zo, of ik maak een denkfout.

Stel dat je één kind hebt. Het kind moet op 1 januari nog geen 12 jaar zijn én in het betreffende kalenderjaar 6 maanden staan ingeschreven op jouw woonadres.

Volgens mij krijg je dan met een kind (ceteris paribus) dat geboren is vóór 1 juli een keer extra IACK ten opzichte van een kind dat geboren is ná 1 juli. Beide keren is het kind ruim 11 jaar later op 1 januari immers nog geen 12 jaar en als ze daarná nog 6 maanden staan ingeschreven op het adres, is de laatste keer recht op IACK in hetzelfde kalenderjaar.

Hier is ook wel eens wat rechtspraak over geweest, maar de 6-maandstermijn is een harde termijn.

De IACK staat overigens op de nominatie om afgeschaft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-09 09:53

basdej

OutSystems Consultant

sahinasappelsap schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:49:
[...]

Bij mij lukte dit ook niet, zit nog steeds zelf te zoeken naar een optimale verdeling... Heeft iemand misschien hier een rekentool of een stappenplan voor? :-(

Hoi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:19:
[...]

De Belastingdienst zal niet heel soepel zijn als je wel weet dat de rente aftrekbaar is en welke overige kosten je wel en niet kunt aftrekken, maar dan "toevallig" over het hoofd ziet dat die aftrek van kosten alleen geldt voor het deel dat eigenwoningschuld is.

Het staat ook vermeld in het stukje over aftrek van kosten op de site van de Belastingdienst:. En daarnaast zullen vermoedelijk/hopenlijk ook de meeste hypotheekadviseurs dit wel hebben genoemd.
Het is wel het verschil tussen algemene kennis en een uitzonderingssituatie, veel zullen hier dan ook per ongeluk de fout ingaan. Je ziet nu op veel sites posts over aftrekbare kosten bij aankoop woning, ik heb er verschillende gelezen maar ik was dit nog nergens tegengekomen.

Juist omdat je denkt te weten hoe het zit zou ik niet verwachten dat veel mensen dit proactief gaan opzoeken op de site van de belastingdienst. Mijn hypotheekadviseur had het overigens ook niet genoemd.

Daarnaast lijkt me dit ook makkelijk te automatiseren, met een foutmelding oid als je bv. 50% hypotheek in box 3 hebt en 100% van de kosten aftrekt. Alle info hiervoor is beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11-09 12:30
Herman schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:45:
basdej schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:41:
[...]

Bij mij lukte dit ook niet, zit nog steeds zelf te zoeken naar een optimale verdeling... Heeft iemand misschien hier een rekentool of een stappenplan voor? :-(
Het gekke is dus dat er gisteravond ook voor ons een optimum berekend werd, in de verdeling van de aftrekposten. Je hoefde enkel een vinkje te zetten om dit te accepteren.

Nou log ik vanochtend nog een keer in en vind ik die automatische verdeling nergens terug.
Ik zie nu het scherm waar je zelf de verdeling nog moet gaan maken.

Lijkt iets niet goed te gaan dus.
Zou ook verklaren waarom sommige mensen het wel / niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Vraag over de bijleenregeling (blijft een draak van een regeling). Het is me inmiddels duidelijk dat wanneer je een eigenwoningreserve hebt dat je deze dient af te trekken van de eigenwoningschuld wanneer je binnen 3 jaar een nieuwe woning koopt en de overgebleven schuld dient te verplaatsen naar box 3. Wat ik alleen niet begrijp is wanneer je hiermee mag te stoppen. Is dat standaard na 3 jaar (dus stel eigenwoningreserve is verkregen in 2018 dan vervalt deze in 2021 en mag je hierna weer volledig de rente aftrekken) of is het zo dat dit alleen geldt wanneer je een nieuwe woning koopt en als je dat niet doet dan blijf je tot einde periode hypotheekrenteaftrek zitten met het feit dat je minder mag aftrekken?

[ Voor 4% gewijzigd door Jay-B op 03-03-2023 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unrealiac
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:31
Vraagje:

Ik ben een Belg, wonende in Belgie maar heb een Nederlands contract en werk ook het merendeel van mijn tijd in Nederland. Echter word ik op sommige dagen gedetacheerd naar Belgie. Heeft dit effect op mijn belastingsaangifte in Nederland? wat zijn de valkuilen? Ik val bv over deze vraag:

Was 90% of meer van uw totale inkomen in 2022 in Nederland belast?JaNee
Met uw totale inkomen bedoelen wij uw inkomen uit Nederland en buiten Nederland samen. Weet u dit niet zeker, kies dan 'Ja'.

Want ik heb links en rechts vernomen dat de verdragen na Corona tussen Nederland en Belgie zijn gewijzigd.

Kijkend naar mijn eigen boekhouding heb ik 88% gewerkt in NL en 12% in BE. Het valt onder hetzelfde bedrijf, wat ook vestigingen heeft in Belgie met Belgische werknemers. Mijn contract is echter wel 100% nederlands gebleven.

[ Voor 15% gewijzigd door Unrealiac op 03-03-2023 10:25 ]

Here's to you Nicola and Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:04
Ik moet bijna 400 euro terugbetalen aan de belastingdienst..
Maar hoe kan ik zien/checken waarom dat nou is? Het is mij namelijk totaal niet duidelijk waar het hem nu in zit..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Jay-B schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:01:
Vraag over de bijleenregeling (blijft een draak van een regeling). Het is me inmiddels duidelijk dat wanneer je een eigenwoningreserve hebt dat je deze dient af te trekken van de eigenwoningschuld wanneer je binnen 3 jaar een nieuwe woning koopt en de overgebleven schuld dient te verplaatsen naar box 3. Wat ik alleen niet begrijp is wanneer je hiermee mag te stoppen. Is dat standaard na 3 jaar (dus stel eigenwoningreserve is verkregen in 2018 dan vervalt deze in 2021 en mag je hierna weer volledig de rente aftrekken) of is het zo dat dit alleen geldt wanneer je een nieuwe woning koopt en als je dat niet doet dan blijf je tot einde periode hypotheekrenteaftrek zitten met het feit dat je minder mag aftrekken?
Als je eigenwoningreserve nihil is en je blijft met een niet-aftrekbaar deel zitten (doordat je niet meer aan je woning hebt besteed), gaat de schuld nooit weer naar box 1.

Dit deel van de schuld voldoet immers niet (nooit meer) aan de voorwaarde dat lening is besteed aan aankoop of verbetering van de eigen woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:20

SaN

Wellicht dat iemand mij hiermee kan helpen. Ik heb altijd aangifte kunnen doen met behulp van de aangifte app, maar nu geeft deze aan dat mijn "kapitaalverzekering" niet opgehaald kan worden en dat ik de aangifte zelf moet doen. Balen, want ik heb er niet veel verstand van. Ik wil dus even kijken of ik eruit kom, anders laat ik iemand anders mijn aangifte dit jaar maar doen.

Mijn vraag; Ik heb een hypotheek welke bestaat uit twee delen, namelijk een bankspaarhypotheek (welke ook weer bestaat uit twee delen, geen idee waarom eigenlijk) en een kleiner aflossingsvrij deel. Afgesloten in 2012. Nu heb ik ook een overlijdensrisicoverzekering samen met mijn partner waarvan geld vrijkomt als 1 van ons overlijdt voordat wij de hypotheek hebben afgelost.

Ik kom nu aan bij het kopje "kapitaalverzekeringen" en moet daar, voor zover ik begrijp, de gegevens van mijn spaarhypotheken invullen en van de overlijdensrisicoverzekeringen (bestaat ook uit twee delen) waarbij ik bij die laatste aangeef afkoopwaarde niet hoger is dan de aangegeven € 7.444, maar het verzekerde bedrag wel.

Voor de rest kom ik geen gekke zaken tegen. Kunnen jullie met deze informatie zeggen of ik dit goed doe?

Is het trouwens zo dat ik deze informatie allemaal invul en dat de belastingdienst dit later eventueel kan gebruiken ter controle, of word er voor deze aangifte direct al iets mee gedaan? Ik hoef namelijk helemaal geen bedragen in te vullen bij de "kapitaalverzekeringen" op het vinkje van de afkoopwaarde na dan. Komt dit wellicht door het vinkje "Was deze kapitaal­verzekering op 1 januari 2022 een kapitaal­verzekering eigen woning?" Die ik heb aangevinkt waardoor de kapitaalverzekering in box 1 valt?

En nog een vraag; Later in de aangifte is bij het kopje "Hypotheken en andere schulden" mijn volledige hypotheek wel gewoon al vooraf ingevuld met het juiste kenmerk en de juiste bedragen per hypotheekdeel. Hierdoor twijfel ik een beetje of ik niet alleen mijn overlijdensrisicoverzekering moet invullen bij "kapitaalverzekeringen"
SpelFaut schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:00:
[...]
Het gekke is dus dat er gisteravond ook voor ons een optimum berekend werd, in de verdeling van de aftrekposten. Je hoefde enkel een vinkje te zetten om dit te accepteren.

Nou log ik vanochtend nog een keer in en vind ik die automatische verdeling nergens terug.

Inderdaad vervelend. In de app stond dit altijd standaard aan.

[ Voor 37% gewijzigd door SaN op 03-03-2023 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-09 18:25
Ben gewoon in loondienst en moet elke jaar 300 euro betalen. Weet iemand waardoor dat komt? Rete irritant elk jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

wokkelz schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:33:
Maar hoe kan ik zien/checken waarom dat nou is? Het is mij namelijk totaal niet duidelijk waar het hem nu in zit..
Als je van onder naar boven door je posten heen scrolt, zie je vanzelf waar die vandaan komt?
of het afkomstig is van loon, hypotheek, EWF, spaargeld of andere posten moet wel te zien zijn.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 14:42
UltraInstinct schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:55:
Ben gewoon in loondienst en moet elke jaar 300 euro betalen. Weet iemand waardoor dat komt? Rete irritant elk jaar.
Het komt doordat je vorig jaar minder belasting hebt afgedragen dan zou moeten.

Het eerst voor de hand liggende zou kunnen zijn dat je voorlopige teruggaaf niet klopt. Verder is het een beetje koffiedik kijken met deze informatie hé.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

wokkelz schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:33:
Aan het eind van de aangifte kun je alle berekeningen bekijken. En dat kun je bijvoorbeeld langs je jaaropgave leggen om te zien of er wel genoeg belasting is ingehouden door je werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
MikeyMan schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:53:
[...]

Zat daar nog verschil in dan? De afgelopen jaren is het bij mij over de hele linie op een euro of wat na gelijk.
Als ik alles naar mijn partner "verdeel" levert het een euro of 500 extra op. Als ik alles verdeel over elkaar, is het eurotjeswerk. Vandaar dat ik benieuwd was hoe je het automatisch optimaal kan laten verdelen, ipv dat je eindeloos getalletjes loopt te verplaatsen.

[ Voor 15% gewijzigd door sahinasappelsap op 03-03-2023 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
SpelFaut schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:00:
[...]

[...]

Of is de belastingdienst ineens heel vooruitstrevend en hip geworden door A/B testing te doen in hun online aangifte? Oh nee, dat zal wel niet :-D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
[...]

Ik werk ook met een aangiftepakket en het is me ook opgevallen hoeveel je méér moet invullen via de site van de Belastingdienst. Dit is wat je bij een 'simpele' situatie met eigen woning al moet invullen:

Eigen woning:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/exEFB5lVdGyCpmgimfoCiNJfIcY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S6gWD4AWNRYto7d1s9hXGyCS.jpg?f=fotoalbum_medium

Lening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rg2lityxv8MDkB3csGRZz4Qi-lQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GRqcvMP4INcGELAiV71s47LI.jpg?f=fotoalbum_medium

Dat zijn héél wat meer velden dan een aangiftepakket vraagt :X
edit:
Mocht je dit linkje nog niet kennen, hier kun je zelf 'testen' met het aangiftepakket van de Belastingdienst zoals dat online staat :)
- https://opleiding-ola.bel.../ola-simulatie/casussen?0

[ Voor 7% gewijzigd door Herman op 03-03-2023 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
JanHenk schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:59:
[...]

Met de huidige regels is dat (volgens mij) niet zo, of ik maak een denkfout.
(...)
Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt, gek genoeg. Onze oudste is in het 2e halfjaar geboren. Dat had fiscaal toch iets beter gekund :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:15
Dit jaar is de aangifte extra spannend, want naast een parttime baan heb ik ook inkomsten uit freelance activiteiten.

Ik zit in de KOR en wordt door de belastingdienst en omzetbelasting niet als ondernemer gezien. Ik kan de omzet dus opgeven als inkomsten uit overige werkzaamheden. Volgens mij heb ik ook geen fiscale voordelen vanwege urendrempel.

Iemand die toevallig ervaring heeft met mijn scenario? Volgens mij komt er niets extra's bij kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Laatst online: 11:49
banaliteit schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:36:
Dit jaar is de aangifte extra spannend, want naast een parttime baan heb ik ook inkomsten uit freelance activiteiten.

Ik zit in de KOR en wordt door de belastingdienst niet als ondernemer gezien. Ik kan de omzet dus opgeven als inkomsten uit overige werkzaamheden. Volgens mij heb ik ook geen fiscale voordelen vanwege urendrempel.

Iemand die toevallig ervaring heeft met mijn scenario? Volgens mij komt er niets extra's bij kijken.
je moetr alleen over de overige inkomsten premie zorgverzekeringswet extra betalen, ca 5,5%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
banaliteit schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:36:

Ik zit in de KOR en wordt door de belastingdienst niet als ondernemer gezien. Ik kan de omzet dus opgeven als inkomsten uit overige werkzaamheden. Volgens mij heb ik ook geen fiscale voordelen vanwege urendrempel.

De 'KOR' is een term die te maken heeft met omzetbelasting. Inkomstenbelasting is echter een andere tak van sport. Het is mogelijk dat je voor de BTW door de Belastingdienst niet als ondernemer wordt aangemerkt maar voor de IB wél, en vice versa.

De Belastingdienst heeft een check die een indicatie geeft of je ondernemer voor de IB bent. Zie:
- https://www.belastingdien...oor-de-inkomstenbelasting

Als je winst uit onderneming hebt, mag je (ook als je niet aan de urennorm voldoet) gebruik maken van de zgn. MKB-winstvrijstelling. Deze bedraagt 14% van de winst (of van het verlies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Hbeez schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:55:
[...]
Daarnaast lijkt me dit ook makkelijk te automatiseren, met een foutmelding oid als je bv. 50% hypotheek in box 3 hebt en 100% van de kosten aftrekt. Alle info hiervoor is beschikbaar.
De belastingdienst kan toch niet op afstand weten of bedrag X dat je opvoert aan overige kosten al 50% van de totale kosten is of niet? Die info is bij de belastingdienst niet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:15
Herman schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:55:
[...]

De 'KOR' is een term die te maken heeft met omzetbelasting. Inkomstenbelasting is echter een andere tak van sport. Het is mogelijk dat je voor de BTW door de Belastingdienst niet als ondernemer wordt aangemerkt maar voor de IB wél, en vice versa.

De Belastingdienst heeft een check die een indicatie geeft of je ondernemer voor de IB bent. Zie:
- https://www.belastingdien...oor-de-inkomstenbelasting

Als je winst uit onderneming hebt, mag je (ook als je niet aan de urennorm voldoet) gebruik maken van de zgn. MKB-winstvrijstelling. Deze bedraagt 14% van de winst (of van het verlies).
Toch nog even mijn situatie nagelopen aan de hand van jouw commentaar. Volgens de ondernemerscheck van de belastingdienst was ik vorig jaar geen ondernemer en dit jaar waarschijnlijk ook niet.

Op de website staat het volgende over de MKB-winstvrijstelling:
De mkb-winstvrijstelling is een aftrekpost op uw winst. U krijgt deze vrijstelling als u ondernemer bent.
Ik neem aan dat ze met het woord ondernemer binnen deze context bedoelen "ondernemer voor belastingdienst". Ik lees elders ook dat ze deze aftrekpost automatisch al toepassen. Waarschijnlijk op het moment dat je (deels) je inkomen opgeeft als inkomsten uit onderneming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Herman schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:30:
[...]

Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt, gek genoeg. Onze oudste is in het 2e halfjaar geboren. Dat had fiscaal toch iets beter gekund :P
Vrienden van ons (die ik help met hun aangifte, zij heeft wat ROW) kregen hun eerste kind eind juni, eerder dan uitgerekend omdat ze was ingeleid. Omdat ze ook beide werken kon ik ze daarna meteen feliciteren hun kleine en € 2.815 (2021) die ze anders niet had gehad. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-09 14:26
sahinasappelsap schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:19:
[...]

Of is de belastingdienst ineens heel vooruitstrevend en hip geworden door A/B testing te doen in hun online aangifte? Oh nee, dat zal wel niet :-D
Nee, is't ook niet. :-P Het werkte niet jofel, dus hebben ze 't weer uitgezet: https://www.nu.nl/economi...ug-door-verstoringen.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Herman schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:29:
[...]

Ik werk ook met een aangiftepakket en het is me ook opgevallen hoeveel je méér moet invullen via de site van de Belastingdienst. Dit is wat je bij een 'simpele' situatie met eigen woning al moet invullen:

Eigen woning:

[Afbeelding]

Lening:

[Afbeelding]

Dat zijn héél wat meer velden dan een aangiftepakket vraagt :X
edit:
Mocht je dit linkje nog niet kennen, hier kun je zelf 'testen' met het aangiftepakket van de Belastingdienst zoals dat online staat :)
- https://opleiding-ola.bel.../ola-simulatie/casussen?0
Ik moet verdorie voor het derde jaar op rij weer opnieuw aangeven waar ik woon en mijn 5 leningdelen van de hypotheek invullen, inclusief al die vragen.

Je wordt er op een gegeven moment wel handig in, dat wel :Z.

Wat ik graag zou willen zien is de mogelijkheid om een hyptoheek op te splitsen, of een rekenhulp die dat voor je invult. Gewoon totale schuld + betaalde rente invullen, en dan zeggen welk deel van de schuld aftrekbaar is.

[ Voor 7% gewijzigd door .oisyn op 03-03-2023 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
banaliteit schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:30:
[...]

(...)

Ik neem aan dat ze met het woord ondernemer binnen deze context bedoelen "ondernemer voor belastingdienst". Ik lees elders ook dat ze deze aftrekpost automatisch al toepassen. Waarschijnlijk op het moment dat je (deels) je inkomen opgeeft als inkomsten uit onderneming.
Ondernemer volgens de definitie van de Belastingdienst, inderdaad. De Belastingdienst leeft een beetje in hun eigen wereldje ;) Let er overigens wel op dat die check een indicatie is. Ik heb het idee dat die 'check' strenger is dan de werkelijkheid. Zo moet je (volgens de check) in ieder geval minstens EUR 5.000 omzet hebben om voor de Belastingdienst ondernemer te zijn terwijl wie 'grens' (bij mijn weten) nergens gedefinieerd staat :)

De MKB-winstvrijstelling gaat inderdaad 'automatisch' wanneer je winst uit onderneming hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:03
Heel vreemd: woensdag alles ingevuld en opgeslagen
Netjes een automatisch verdeling t.b.v. het te ontvangen bedrag zodat we maximaal kunnen cashen
Bij het doorsturen een timeout en niet meer in kunnen loggen.
Open ik net de aangifte, loopt de pagina eerst te zeuren dat niet alles ingevuld is (raar dat was hij wel) en nu is de automatische verdeling ineens verdwenen en moet ik zelf de verdeling gaan maken :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

SniperGuy schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:05:
Heel vreemd: woensdag alles ingevuld en opgeslagen
Netjes een automatisch verdeling t.b.v. het te ontvangen bedrag zodat we maximaal kunnen cashen
Bij het doorsturen een timeout en niet meer in kunnen loggen.
Open ik net de aangifte, loopt de pagina eerst te zeuren dat niet alles ingevuld is (raar dat was hij wel) en nu is de automatische verdeling ineens verdwenen en moet ik zelf de verdeling gaan maken :?
Financieel gepuzzel bij belastingaangifte toch terug door verstoringen https://www.nu.nl/economi...ug-door-verstoringen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
MikeyMan schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:15:
[...]

Financieel gepuzzel bij belastingaangifte toch terug door verstoringen https://www.nu.nl/economi...ug-door-verstoringen.html
Ik ging al aan mezelf twijfelen :+ Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:06:
[...]

De belastingdienst kan toch niet op afstand weten of bedrag X dat je opvoert aan overige kosten al 50% van de totale kosten is of niet? Die info is bij de belastingdienst niet beschikbaar.
'Let op, op basis van de door u ingevoerde gegevens heeft u geen recht op volledige aftrek van deze kosten. Zorg dat u deze naar rato berekend. Klik hier voor meer info' hoeft niet zo moeilijk te zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 22:10

de Peer

under peer review

JanHenk schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:43:
[...]

Als je eigenwoningreserve nihil is en je blijft met een niet-aftrekbaar deel zitten (doordat je niet meer aan je woning hebt besteed), gaat de schuld nooit weer naar box 1.

Dit deel van de schuld voldoet immers niet (nooit meer) aan de voorwaarde dat lening is besteed aan aankoop of verbetering van de eigen woning.
@Jay-B
Echter kan het wel zijn dat je vanwege het (reguliere, en extra) aflossen al snel (enkele jaren bijvoorbeeld) het box3-deel verdwijnt. Dan houd je dus alleen een volledig aftrekbare schuld over in box 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:26
Hoe zat het ook alweer met de Pensioenaangroei (factor A) in 2015. Valt deze dan onder 2015 jaarruimte of 2016?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

iCrOn schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 15:27:
Hoe zat het ook alweer met de Pensioenaangroei (factor A) in 2015. Valt deze dan onder 2015 jaarruimte of 2016?
eerste hit op google:

De Factor A is het bedrag dat u in een bepaald kalenderjaar aan pensioen heeft opgebouwd bij uw werkgever. U heeft die Factor A uit het vorige jaar nodig voor het berekenen van uw jaarruimte van dit jaar. Wilt u dus weten wat uw jaarruimte van 2023 is? Dan heeft u de Factor A van 2022 nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-08 18:34
Ik heb sinds vorig jaar een effectenportefeuille ondergebracht bij Interactive Brokers (IBKR). Weet iemand hoe ik daar een jaaroverzicht genereer dat bruikbaar is voor de IB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:56
Zat net mijn aangifte in te vullen maar moest ook mijn WOZ waarde van het huis invullen. Ik gebruik altijd WOZ-waardeloket en kwam er achter dat ik op ~480K zit. Zat voor de grap eens bij de buren te kijken.
  • Buren A hebben exact hetzelfde huis, indeling en grondoppervlakte en woonoppervlakte. Zij hebben 20K minder WOZ-waarde.
  • Buren B hebben bijna hetzelfde huis, zelfde grondoppervlakte maar meer woonoppervlakte (vanwege een extra etage): Zij hebben 35K minder WOZ-waarde.
Laten we daar ook maar eens bezwaar over gaan maken want daar klopt ook geen hout van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Robkazoe schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:47:
Zat net mijn aangifte in te vullen maar moest ook mijn WOZ waarde van het huis invullen. Ik gebruik altijd WOZ-waardeloket en kwam er achter dat ik op ~480K zit. Zat voor de grap eens bij de buren te kijken.
  • Buren A hebben exact hetzelfde huis, indeling en grondoppervlakte en woonoppervlakte. Zij hebben 20K minder WOZ-waarde.
  • Buren B hebben bijna hetzelfde huis, zelfde grondoppervlakte maar meer woonoppervlakte (vanwege een extra etage): Zij hebben 35K minder WOZ-waarde.
Laten we daar ook maar eens bezwaar over gaan maken want daar klopt ook geen hout van.
Denk erom dat je voor je aangifte over 2022 de WOZ-waarde met peildatum 1 januari 2021 moet opgeven, die je begin 2022 hebt ontvangen.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 17:10:
[...]

Denk erom dat je voor je aangifte over 2022 de WOZ-waarde met peildatum 1 januari 2021 moet opgeven, die je begin 2022 hebt ontvangen.
Ja dat weet ik. Dat stond gewoon goed vermeld, alleen toen zat ik ook meteen naar peildatum 1-1-2022 te kijken en toen is het balletje gaan rollen.

Heb meteen de hele straat doorgelicht:
Er zijn 6 huizen met een extra etage op hun huis: Die hebben allemaal één vaste lage WOZ waarde van 450K.
Er zijn 4 huizen met dezelfde indeling als mijn huis. Al hun WOZ waarden zijn hoger gewaardeerd dan de 6 huizen met extra etage. En de WOZ waarde onderling verschil ook nog eens ruim 20K tussen het goedkoopste en het duurste huis. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Laatst online: 11-09 17:19

ST10©DE

Dus.............

.oisyn schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:59:
[...]

Ik moet verdorie voor het derde jaar op rij weer opnieuw aangeven waar ik woon en mijn 5 leningdelen van de hypotheek invullen, inclusief al die vragen.

Je wordt er op een gegeven moment wel handig in, dat wel :Z.

Wat ik graag zou willen zien is de mogelijkheid om een hyptoheek op te splitsen, of een rekenhulp die dat voor je invult. Gewoon totale schuld + betaalde rente invullen, en dan zeggen welk deel van de schuld aftrekbaar is.
Zelf een excel sheet bijhouden?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemp
  • Registratie: Maart 2007
Mijn teruggave dit jaar is bijna 70% minder dan voorgaande jaren. Ik kan dit lastig verklaren aangezien er niet enorm veel veranderd is:

- Geen fiscaal partner
- Geen kinderen
- 3k bruto meer gaan verdienen (1 fulltime baan + kleine 'hobby' baan)
- WOZ gestegen met 20k
- Iets minder rente betaald van hypotheek + starterslening
- Giften en zorgkosten onder drempel dus geen invloed

En toch ruim €700,- minder terug. Heb ik een regel gemist die vanaf vorig jaar is ingegaan?
Waar moet ik gaan zoeken om dit te verklaren?

It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

ST10©DE schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 17:30:
[...]

Zelf een excel sheet bijhouden?
Het uitrekenen is het probleem niet, het is gewoon veel werk om in te vullen. Daar gaat Excel me niet bij helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:46
Jochemp schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 17:54:
Mijn teruggave dit jaar is bijna 70% minder dan voorgaande jaren. Ik kan dit lastig verklaren aangezien er niet enorm veel veranderd is:

- Geen fiscaal partner
- Geen kinderen
- WOZ gestegen met 20k

En toch ruim €700,- minder terug. Heb ik een regel gemist die vanaf vorig jaar is ingegaan?
Afbouw HRA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Pak je aangifte van vorig jaar erbij en kijk naar de berekeningen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemp
.oisyn schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:08:
[...]

Pak je aangifte van vorig jaar erbij en kijk naar de berekeningen :)
En dat is het grappige, daar zie ik dus geen extreem hogere of lagere bedragen in voorkomen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemp
Dat is maar 3% minder aftrekbaar vergeleken met het jaar ervoor en €200,- minder rente betaald, kom ik nog niet helemaal uit op de hoeveelheid vermindering

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Jochemp schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:12:
[...]

En dat is het grappige, daar zie ik dus geen extreem hogere of lagere bedragen in voorkomen 8)7
Dan zijn het waarschijnlijk allemaal kleine dingetjes die optellen. Uiteindelijk zal de berekening wel kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011

- Geen fiscaal partner
- Geen kinderen
- WOZ gestegen met 20k

Als er iets goed krom geworden is, is het wel het "bijzonder tarief".
BF kent iets van 9! schijven en zodra je door schijf 3 aangaat, is het een stuk minder grappig.

BF zit oa op vakantiegeld en bonussen.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Robkazoe schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:47:
Dat is toch gewoon gerommel in de marge. Om daar nu bezwaar voor te gaan indienen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
de Peer schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:55:
[...]

Dat is toch gewoon gerommel in de marge. Om daar nu bezwaar voor te gaan indienen..
De grote huizen zijn 155m2 woonoppervlakte en hebben 445K WOZ. De kleine huizen hebben 130m2 woonoppervlakte en hebben een WOZ tussen de 460K en 480K. Voor de rest zelfde grond oppervlakte en exact dezelfde bouwstijl. Jij noemt het gerommel in de marge, ik noem het gerommel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Robkazoe schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:30:
[...]

De grote huizen zijn 155m2 woonoppervlakte en hebben 445K WOZ. De kleine huizen hebben 130m2 woonoppervlakte en hebben een WOZ tussen de 460K en 480K. Voor de rest zelfde grond oppervlakte en exact dezelfde bouwstijl. Jij noemt het gerommel in de marge, ik noem het gerommel.
Heb je al uitgerekend hoeveel je zou besparen? Zo uit m’n hoofd is dat tientjes-werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11:48

- Geen fiscaal partner
- Geen kinderen
- WOZ gestegen met 20k

Mogelijk ook loonheffingskorting toegepast op de kleine 'hobby' baan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 12:11

- Geen fiscaal partner
- Geen kinderen
- WOZ gestegen met 20k

Ik kan het bij mij ook niet verklaren, net alles ingevuld en ook bijna 70% minder de afgelopen 5 jaar is er eigenlijk niks in mijn loon veranderd, het enige wat anders is dat is de WOZ waarde, die is 25k hoger dan vorig jaar.

Zou het eventueel aan de inkomensafhankelijke combinatiekorting kunnen liggen? Ik ben meer gaan verdienen en mijn vrouw is minder gaan werken, maar ons verzamelinkomen is +/- hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11:48
Equazor_ schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 20:00:
[...]

Ik kan het bij mij ook niet verklaren, net alles ingevuld en ook bijna 70% minder de afgelopen 5 jaar is er eigenlijk niks in mijn loon veranderd, het enige wat anders is dat is de WOZ waarde, die is 25k hoger dan vorig jaar.

Zou het eventueel aan de inkomensafhankelijke combinatiekorting kunnen liggen? Ik ben meer gaan verdienen en mijn vrouw is minder gaan werken, maar ons verzamelinkomen is +/- hetzelfde.
Op basis van haar salaris kan je dat inderdaad uitrekenen, want de calculatie vindt plaats op het salaris van de minst verdienende.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PhwpqJKZaXHjBylfvF259lb5JfE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Gl6ljOKRF4008f1ngMfDENqT.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door ytr81 op 03-03-2023 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

asvogel schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:15:
Ik heb sinds vorig jaar een effectenportefeuille ondergebracht bij Interactive Brokers (IBKR). Weet iemand hoe ik daar een jaaroverzicht genereer dat bruikbaar is voor de IB?
Zie deze post :
Zr40 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-08 18:34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:28:
[...]

"Iedereen wordt geacht de wet te kennen."
Neehoor, je hoeft hem niet te kennen. Dat staat ook nergens. Je hoeft hem slecht na te leven :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

SniperGuy schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 20:45:
[...]

Neehoor, je hoeft hem niet te kennen. Dat staat ook nergens. Je hoeft hem slecht na te leven :Y
Moet hem goed naleven ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Equazor_ schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 20:00:
[...]

"Niets veranderd" en dan hele waslijst aan wijzigingen geven die impact kunnen hebben :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik moet zeggen, voor de eerste vrijdag na 1 maart om half 8 's avond met 5x inloggen (ik, partner, ik en bevestigen en partner weer bevestigen) liep het eigenlijk wel soepel.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Cheesy schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:40:
[...]

Heb je al uitgerekend hoeveel je zou besparen? Zo uit m’n hoofd is dat tientjes-werk.
Maar wel tientjeswerk dat ieder jaar weer terug komt. Als je met dat eenmalige bezwaar voor de komende jaren ieder jaar 50 euro minder inkomstenbelasting hoeft te betalen, dan telt dat toch wel op.

Nog los van dat de woz waarde uiteraard ook forse impact op de lokale lasten heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 07:16:
[...]

Maar wel tientjeswerk dat ieder jaar weer terug komt. Als je met dat eenmalige bezwaar voor de komende jaren ieder jaar 50 euro minder inkomstenbelasting hoeft te betalen, dan telt dat toch wel op.

Nog los van dat de woz waarde uiteraard ook forse impact op de lokale lasten heeft.
Ja en dan gaan ze in het slechtste geval taxeren en wordt het bedrag nog veel hoger.

En de gemeente harkt de belastingen toch wel binnen. Als de woz inkomsten omlaag gaan, gaan de percentages volgend jaar gewoon omhoog.

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 04-03-2023 07:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:19

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 07:16:
[...]

Volgens mij werkt het zo niet. De woz wordt ieder jaar opnieuw bepaald adhv recente verkopen, de voorgaande woz waarde heeft geen invloed.

Vorig jaar is onze woz gebaseerd op een enorme villa met 1000m2 grond en dit jaar op een vrijstaande kleine woning op 200m2 grond in een woonwijkje.
Het verschil is enorm maar ik klaag niet met onze lage woz waarde.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sport_Life schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 08:25:
[...]

Volgens mij werkt het zo niet. De woz wordt ieder jaar opnieuw bepaald adhv recente verkopen, de voorgaande woz waarde heeft geen invloed.

Vorig jaar is onze woz gebaseerd op een enorme villa met 1000m2 grond en dit jaar op een vrijstaande kleine woning op 200m2 grond in een woonwijkje.
Het verschil is enorm maar ik klaag niet met onze lage woz waarde.
Ze nemen de waardestijging van gelijkwaardige objecten mee. Dat staat ook netjes in het taxatierapport op mijn overheid. Het begint niet opeens opnieuw elk jaar. En een daling is mooi meegenomen, maar wel uniek.

Welk object is beter vergelijkbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:06
MikeyMan schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 08:53:
[...]

Ze nemen de waardestijging van gelijkwaardige objecten mee. Dat staat ook netjes in het taxatierapport op mijn overheid. Het begint niet opeens opnieuw elk jaar. En een daling is mooi meegenomen, maar wel uniek.

Dit is onjuist, want elk jaar wordt de woz-waarde onafhankelijk van het jaar ervoor bepaald. Er wordt namelijk gekeken naar vergelijkbare woningen die een jaar later verkocht zijn. Dus nu spelen de transacties van juli 2021 t/m juni 2022 een rol. En voor de woz-waarde die je in 2024 op de mat hebt liggen gaat het om verkopen van juli 2022 t/m juni 2023. Dus in de regel kan een transactie maar 1 keer gebruikt worden (uitzonderingen daargelaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letswing
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 04-11-2024
Ik heb een Lynx beleggingsrekening. Lynx geeft niet automatisch de gegevens door aan de belastingdienst. Nu heb ik zowel een cash positie op mijn Lynx beleggingsrekening als daadwerkelijk aangekochte aandelen.

Is de cash positie nu aan te merken als spaargeld of een belegging? De waarde van de aandelen zijn een belegging, die is helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:19

Sport_Life

Solvitur ambulando

MikeyMan schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 08:53:
[...]

Beide zijn niet goed vergelijkbaar, qua waarde zitten we ertussen in.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r9rFaJ3Pq96vsrLjbN8CPRlOqNs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mjl6jmDw6auSXjmjBf4bqXpg.png?f=user_large

Blijven toch WTF momentjes, je moet scherp blijven bij het invullen. Noem gewoon het jaar waarvan je het wilt weten..

Makkelijker kunnen ze het ook nog zeker maken!

[ Voor 7% gewijzigd door LordSinclair op 04-03-2023 10:12 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oekoeboeroe
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 05-09 08:48
letswing schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:00:
Ik heb een Lynx beleggingsrekening. Lynx geeft niet automatisch de gegevens door aan de belastingdienst. Nu heb ik zowel een cash positie op mijn Lynx beleggingsrekening als daadwerkelijk aangekochte aandelen.

Is de cash positie nu aan te merken als spaargeld of een belegging? De waarde van de aandelen zijn een belegging, die is helder.
Bij mij werd mijn beleggingsrekening gesplitst in een bankrekening en een belegging. Bij de belegging stond de totale waarde van de aandelen al ingevuld. Bij de bankrekening heb ik de resterende hoeveelheid cash ingevoerd, dit leek mij de meest logische optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
LordSinclair schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:11:
[Afbeelding]

Blijven toch WTF momentjes, je moet scherp blijven bij het invullen. Noem gewoon het jaar waarvan je het wilt weten..

Makkelijker kunnen ze het ook nog zeker maken!
Apart dat het bij jou niet automatisch staat ingevuld.
Het is dat ik weet dat met jaar X wordt bedoeld de peildatum van 1 januari van het jaar X-1, maar snap dat het verwarrend kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalvE
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-07 21:02
Wellicht weet hier iemand het antwoord op:

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter-rm
  • Laatst online: 11:49
op 1 jan had je alleen geld, geen aandelen. dus dat bedrag opgeven. dat de transactie tegen de waarde op 1 jan gewaardeerd wordt, doet hier niet terzake

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalvE
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-07 21:02
Helder, dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theswitch
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als je gezamelijk aangifte doet en je kan verdelen op het einde, let dan op de 48 euro aanslag grens. Als je eerst iets verdeeld, dan akkoord klikt dan dan per persoon even kijkt onderaan hoeveel je moet betalen kan je makkelijker uitzoeken om op die 48 euro uit te komen. Dan terug naar verdelen etc. Scheelde ons zo bijna 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar eens mijn aangifte aan het doen, en deze kwam ik met zoeken / rondkijken in het topic niet zo snel tegen:

Hij heeft netjes aan het begin bij kopje welke informatie ze van mij hebben, mijn Rabo beleggingsrekening inclusief ingehouden dividendbelasting. Echter, bij de pagina waar dit ingevuld moet worden is hij in verwarring geraakt. Want mijn belegginsrekening is XXXXXX. Maar de dividendbelasting is doorgegeven dat die is ingehouden op rekening 00XXXXXX. Oftewel exact dezelfde rekening, met twee nullen ervoor.

Toch maar die verwijderd eruit, en bij de gewone ingevuld.

En mijn Meesman pensioenrekening is doorgegeven, maar er is niet doorgegeven hoeveel ik gestort heb ervoor.

[ Voor 8% gewijzigd door Sissors op 04-03-2023 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• letswing
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 04-11-2024
oekoeboeroe schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:06:
[...]

Bij mij werd mijn beleggingsrekening gesplitst in een bankrekening en een belegging. Bij de belegging stond de totale waarde van de aandelen al ingevuld. Bij de bankrekening heb ik de resterende hoeveelheid cash ingevoerd, dit leek mij de meest logische optie.
Bij welke broker zit jij? Lynx geeft helaas niets door (staat ook op de website van Lynx)
Pagina: 1 ... 4 ... 12 Laatste

Let op:
Svp geen posts over "wanneer krijg ik m'n belastinggeld terug?" of "ik heb m'n belastinggeld terug gehad". Voor vragen hierover: https://www.belastingdien...tent/wanneer-hoor-ik-iets

Daarnaast gaat dit over de aangifte en niet of regels wel of niet terecht zijn, dat kan in andere topics.