Veel onjuiste informatie hierboven, sorry.
ex87 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 18:14:
Vraagje: Als je in 2022 Nederlandse dividend hebt ontvangen bij je broker (in mijn geval Meesman) vraag je dat dan terug in je aangifte 2022, of 2023? Omdat je normaal 1/1/2022 gebruikt als peildatum voor je vermogen en ik toen nog geen Meesman had.
Bij Meesman staat het op mijn jaaropgave 2022 (Nederlands ontvangen dividend) maar, ik zag dat de gene die mijn aangifte heeft voorbereid het niet afgetrokken in box 1 het ging om een klein bedrag (zo'n 200,-) maar wilde het even zeker weten.
Is het een lijfrenterekening (pensioenrekening bij Meesman) of vrije beleggingen?
Als het een pensioenrekening is, kun je niets met die dividendbelasting.
Indien het laatste (vrije beleggingen), vallen de aandelen in box 3.
Ingehouden dividendbelasting op binnenlandse aandelen in box 3 is te verrekenen met box 3 heffing. Binnenlandse dividendbelasting op aandelen die in box 3 vallen kan volledig worden terugontvangen. Let op, dat wordt dus niet 'afgetrokken in box 1'... Het is een voorheffing, die bij de berekening van de aanslag wordt verrekend met de totaal verschuldigde heffing.
Verrekenen van ingehouden dividendbelasting (van aandelen die in box 3 horen) door andere landen is wel enigszins complex. Het hangt af van de belastingverdragen met het land waar de bronheffing is ingehouden en als die er niet is kent Nederland ook de zogenaamde eenzijdige regeling.
Verder kunnen aandelen die worden gehouden zowel in box 1, 2 als 3 vallen.