Acties:
  • +1Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:28
JanHenk schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 17:07:
@THxZ0NE In de berekening van de verschuldigde belasting staat letterlijk de hoogte van de heffingskorting benoemd (bij de minstverdienende partner).

Je kan de hoogte controleren met de tabel.
Naar aanleiding van dit topic kwam ik tot de conclusie dat de combinatiekorting natuurlijk een korting op te betalen belasting is en niet een verlaging van het inkomen. :F

Even de verdeling opnieuw gedaan en mijn vrouw doorgegeven dat ze € 800 meer terug krijgt.

Dure reactie 😂

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:54
Vraagje: Als je in 2022 Nederlandse dividend hebt ontvangen bij je broker (in mijn geval Meesman) vraag je dat dan terug in je aangifte 2022, of 2023? Omdat je normaal 1/1/2022 gebruikt als peildatum voor je vermogen en ik toen nog geen Meesman had.

Bij Meesman staat het op mijn jaaropgave 2022 (Nederlands ontvangen dividend) maar, ik zag dat de gene die mijn aangifte heeft voorbereid het niet afgetrokken in box 1 het ging om een klein bedrag (zo'n 200,-) maar wilde het even zeker weten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:35

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

ex87 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 18:14:
Vraagje: Als je in 2022 Nederlandse dividend hebt ontvangen bij je broker (in mijn geval Meesman) vraag je dat dan terug in je aangifte 2022, of 2023? Omdat je normaal 1/1/2022 gebruikt als peildatum voor je vermogen en ik toen nog geen Meesman had.

Bij Meesman staat het op mijn jaaropgave 2022 (Nederlands ontvangen dividend) maar, ik zag dat de gene die mijn aangifte heeft voorbereid het niet afgetrokken in box 1 het ging om een klein bedrag (zo'n 200,-) maar wilde het even zeker weten.
Wat wil je precies terug vragen?

Ik heb zelf alleen wat US aandelen, waar ik dan van de 30% bronbelasting die geheven was 15% terug krijg, zodat er effectief 15% betaald is.
Maar in NL betaal je maar 15%, dus dat is exact de 15% die je moet afdragen aan de BD toch?

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Je vraagt het wel terug. 1 januari is alleen peildatum voor je vermogen. Je hebt het dividend ontvangen in 2022 en doet de aangifte over het jaar 2022.

Overigens verschilt het in welke box de belasting wordt verrekend. Dividend uit buitenlandse aandelen wordt verrekend met de te betalen belasting in box 3 (ipv box 1).

Je haalt het betaalde bedrag aan dividendbelasting ook niet handmatig van je inkomen in box 1 af. Je geeft de hoeveelheid betaalde dividendbelasting op en vervolgens wordt voor jou berekend wat je terugkrijgt.

[Voor 35% gewijzigd door Uniciteit op 05-06-2023 18:34]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

YakuzA schreef op maandag 5 juni 2023 @ 18:32:
[...]

Wat wil je precies terug vragen?

Ik heb zelf alleen wat US aandelen, waar ik dan van de 30% bronbelasting die geheven was 15% terug krijg, zodat er effectief 15% betaald is.
Maar in NL betaal je maar 15%, dus dat is exact de 15% die je moet afdragen aan de BD toch?
Dividend vanuit Nederlandse aandelen wordt initieel aangeslagen met 15%. Dit is vrijwel altijd volledig te verrekenen met je inkomstenbelasting. In dat geval draag je uiteindelijk dus 0% af aan de belastingdienst.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ex87
Uniciteit schreef op maandag 5 juni 2023 @ 18:34:
[...]

Je vraagt het wel terug. 1 januari is alleen peildatum voor je vermogen. Je hebt het dividend ontvangen in 2022 en doet de aangifte over het jaar 2022.

Overigens verschilt het in welke box de belasting wordt verrekend. Dividend uit buitenlandse aandelen wordt verrekend met de te betalen belasting in box 3 (ipv box 1).

Je haalt het betaalde bedrag aan dividendbelasting ook niet handmatig van je inkomen in box 1 af. Je geeft de hoeveelheid betaalde dividendbelasting op en vervolgens wordt voor jou berekend wat je terugkrijgt.
Helder, bedankt! Dat hebben ze niet gedaan zover ik kan zien maar, het gaat ook maar om 36,- op iets meer dan 215 bruto. Ga er niet meer achteraan, neem aan dat het niet verplicht is om terug te vragen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:32
Uniciteit schreef op maandag 5 juni 2023 @ 18:36:
[...]

Dividend vanuit Nederlandse aandelen wordt initieel aangeslagen met 15%. Dit is vrijwel altijd volledig te verrekenen met je inkomstenbelasting. In dat geval draag je uiteindelijk dus 0% af aan de belastingdienst.
Maak daar maar gewoon altijd van. Buitenlandse dividendbelasting kan je alleen in box 3 verrekend worden, maar de Nederlandse dividendbelasting valt in box 1 en krijg je ook gewoon terug als je nul inkomen hebt in box 1 en niks kan verrekenen
ex87 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 18:44:
[...]

Helder, bedankt! Dat hebben ze niet gedaan zover ik kan zien maar, het gaat ook maar om 36,- op iets meer dan 215 bruto. Ga er niet meer achteraan, neem aan dat het niet verplicht is om terug te vragen?
Verplicht niet natuurlijk, wel een beetje zonde.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:35

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Hielko schreef op maandag 5 juni 2023 @ 18:47:
[...]

Maak daar maar gewoon altijd van. Buitenlandse dividendbelasting kan je alleen in box 3 verrekend worden, maar de Nederlandse dividendbelasting valt in box 1 en krijg je ook gewoon terug als je nul inkomen hebt in box 1 en niks kan verrekenen
[...]

Verplicht niet natuurlijk, wel een beetje zonde.
Ah, zo.
Had niet door dat binnen en buitenlands dividend op die manier zo verschilden :)

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:00
ex87 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 18:44:
[...]

Het is ook maar een kleine moeite om de aangifte aan te passen. Je hoeft alleen het ontvangen dividend en ontvangen dividendbelasting in te vullen.

En volgend jaar de aangifte toch maar zelf doen...?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:15

FreakNL

Well do ya punk?

Tinusvolkel schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:11:
Nemen dan mensen die proberen een eerlijke verdeling te maken ook bijvoorbeeld mee wie het meest in het huishouden doet en wie het meest thuis is voor de kinderen?
Dat leek mij iig niet te doen dus hebben maar alles op 1 hoop(je) gegooid.
BastaRhymez schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:38:
[...]

Omdat jij het zo verdeeld hebt, dat je de meest interessante teruggaaf krijgt, kan natuurlijk ook nadelig voor je partner (of jou) uitpakken. Maargoed, wat ik persoonlijk altijd wel bijzonder vind:
* jullie wonen samen in een koophuis
* jullie hebben samen een kind
maar vervolgens wel de financiën (proberen te) scheiden, want stel je voor dat je partner iets meer krijgt dan waar hij/zij recht op heeft |:(
...
Met het risico op off-topic;

Prima hoor, alles op 1 hoop.. Zolang je nog wel gewoon je eigen ding kan doen. Ik ga in september een weekend weg met vrienden en er is er 1 die geen eigen geld meer heeft. Alles is moeilijk en alles moet met thuis overlegd worden.. Bijzonder vermoeiend... Ik heb gewoon mijn eigen geld en daar heeft vriendin niks over te zeggen.. Als dat weekendje weg 1500 euro kost dan is dat zo.. Ik heb er ook nog 1 die nooit een rondje in de kantine bij het amateurvoetbal (kinderen spelen daar) omdat hij dat dan thuis weer moet uitleggen.. Daar wordt ik ook helemaal simpel van...

Ik krijg van mensen die samen 1 rekening hebben altijd zo'n "met zijn tweeën 1 facebook-pagina" vibe...

Hier trouwens nog niks binnen qua teruggave.. En is toch iets van 5K

[Voor 30% gewijzigd door FreakNL op 06-06-2023 08:52]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Veel onjuiste informatie hierboven, sorry.

Is het een lijfrenterekening (pensioenrekening bij Meesman) of vrije beleggingen?

Als het een pensioenrekening is, kun je niets met die dividendbelasting.

Indien het laatste (vrije beleggingen), vallen de aandelen in box 3.

Ingehouden dividendbelasting op binnenlandse aandelen in box 3 is te verrekenen met box 3 heffing. Binnenlandse dividendbelasting op aandelen die in box 3 vallen kan volledig worden terugontvangen. Let op, dat wordt dus niet 'afgetrokken in box 1'... Het is een voorheffing, die bij de berekening van de aanslag wordt verrekend met de totaal verschuldigde heffing.

Verrekenen van ingehouden dividendbelasting (van aandelen die in box 3 horen) door andere landen is wel enigszins complex. Het hangt af van de belastingverdragen met het land waar de bronheffing is ingehouden en als die er niet is kent Nederland ook de zogenaamde eenzijdige regeling.

Verder kunnen aandelen die worden gehouden zowel in box 1, 2 als 3 vallen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:00
FreakNL schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 08:48:
[...]

[...]

Met het risico op off-topic;

Prima hoor, alles op 1 hoop.. Zolang je nog wel gewoon je eigen ding kan doen. Ik ga in september een weekend weg met vrienden en er is er 1 die geen eigen geld meer heeft. Alles is moeilijk en alles moet met thuis overlegd worden.. Bijzonder vermoeiend... Ik heb gewoon mijn eigen geld en daar heeft vriendin niks over te zeggen..
Dan kan dat eigen potje toch net zo goed ook op zijn?

Ik denk dat dit meer te maken heeft met hoe je met elkaar om gaat dan met of je nu wel of niet alles op een hoop gooit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ex87
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 07:29:
[...]

Het is ook maar een kleine moeite om de aangifte aan te passen. Je hoeft alleen het ontvangen dividend en ontvangen dividendbelasting in te vullen.

En volgend jaar de aangifte toch maar zelf doen...?
Zeker, maar had ook (nog) Amerikaans inkomen dus het was ingewikkeld genoeg :+

@JanHenk Het gaat om een vrije beleggingsrekening, ik zal het nog is navragen bij de partij die m'n aangifte heeft voorbereid (hij is nog niet ingediend)

Maar even als voorbeeld:

Ingehouden Nederlandse dividendbelasting 2022: 35
Te betalen box 3 2022: 1000
35 - 1000 = 965 nog te betalen 2022

Klopt het dan zo? Want dan weet ik wat ik tegen ze moet zeggen

[Voor 15% gewijzigd door ex87 op 06-06-2023 13:32]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
@ex87 Ja. Ook al je geen belasting in box 3 verschuldigd bent trouwens, kun je binnenlandse dividendbelasting op box 3 aandelen terugontvangen. Moet gewoon meegenomen worden in de voorheffingen.

Heb je trouwens ook een fiscaal partner? Mogelijk is het daar wel meegenomen. Ingehouden dividendbelasting kan namelijk ook toegerekend worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ex87
JanHenk schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:46:
@ex87 Ja. Ook al je geen belasting in box 3 verschuldigd bent trouwens, kun je binnenlandse dividendbelasting op box 3 aandelen terugontvangen. Moet gewoon meegenomen worden in de voorheffingen.

Heb je trouwens ook een fiscaal partner? Mogelijk is het daar wel meegenomen. Ingehouden dividendbelasting kan namelijk ook toegerekend worden.
Precies, en dat is het verschil tussen NL dividenden (schrijf je dat zo) en buitenlandse.. Die stoppen bij 0,- maar Nederlandse krijg je altijd terug, ook als je niks had hoeven betalen.

En ja die heb ik, op de papieren die ik heb gehad staat bij allebei dezelfde nummers, dan de berekening oude methode & nieuwe methode en dan vervolgens is het bedrag verdeeld over ons 2'n en is bij mijn partner de gehele schijf 1 gevuld. Nergens kom ik de 36,- tegen die ik 'terug' zou moeten krijgen.

Bedankt voor je heldere uitleg trouwens!
Pagina: 1 ... 10 11 12 Laatste

Let op:
Svp geen posts over "wanneer krijg ik m'n belastinggeld terug?" of "ik heb m'n belastinggeld terug gehad". Voor vragen hierover: https://www.belastingdien...tent/wanneer-hoor-ik-iets

Daarnaast gaat dit over de aangifte en niet of regels wel of niet terecht zijn, dat kan in andere topics.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee