Belastingaangifte 2022 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajinChaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-04 10:48
Hoi Allen,

Wij hebben alle vragen van de belastingaangifte kunnen invullen. Over één vraag hebben we twijfels.
Bijgeschreven rente in 2022 in ons bouwdepot is: €1872

en nu de vraag:

Deel van deze rente over de periode 01-01-2022 tot en met 01-12-2022
De bouwdepot was op 1-12-2022 helemaal leeg oftewel €0.-
Omdat het bouwdepot helemaal leeg is kunnen we daar dan ook €1872 invullen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GNFE6lry6PI3Y_ZhS_leIyKSigg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BOT7df5OqFsXyf6mtVhM448Z.png?f=user_large

Alvast bedankt voor jullie reactie!

[ Voor 3% gewijzigd door MajinChaos op 30-04-2023 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-04 11:50

Barrycade

Through the...

Huh, als het goed is heb je een fiscaal overzicht gekregen van je bank, dus deze cijfers kan je gewoon terugvinden daarin.

Ontvangen rente is vaak gelijk aan betaalt, maar hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajinChaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-04 10:48
Dat dachten wij ook!

Als wij in het jaar overzicht kijken zien we het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C63HbVPFQTy3Hk-RInHPQ_noo9s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pFhjyxM7W4ImwpZEC6Ae3tFi.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:35

Cbr

MajinChaos schreef op zondag 30 april 2023 @ 13:58:

Omdat het bouwdepot helemaal leeg is kunnen we daar dan ook €1872 invullen?
Over een lege rekening ontvang je geen rente meer. Alle rente kun je dus inderdaad toerekenen aan de periode dat er nog geld in je bouwdepot zat.
Zoals je het op de afbeelding hebt staan is kloppend met de situatie die je beschrijft.

[ Voor 11% gewijzigd door Cbr op 30-04-2023 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rectifier78
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-12-2024
Hoe zit het nu precies met aflossingsvrije hypotheken en betaalde rente?
We hebben een nieuwe hypotheek in 2021 afgesloten met 3 delen, 1 aflossingsvrij en 2 delen annuïteiten. |Die laatste 2 delen staan qua betaalde rente keurig in de vooraf ingevulde belastingopgave maar het 1e deel (betaalde rente van de aflossingsvrije hypotheek) niet.
Ik lees op de belastingsite dat je de rente mag aftrekken als de hypotheek na 2013 is afgesloten en de hypotheek binnen 30 jaar wordt afgelost.
Nu staat de aflossingsvrije deel voor 20 jaar vast.
Maw kan/mag deze betaalde rente wel of niet worden opgegeven en zo ja, hoe doe ik dit? Het bedrag van de hypotheek staat wel vermeld maar omdat het aflossingsvrij is blijft deze waarde op 1 jan en 31 dec uiteraard hetzelfde.
Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:24
Voor wie samen aangifte doet: zorg dat één van jullie 48 euro moet terugbetalen, dan wordt dat kwijtgescholden.

Toch weer een tas boodschappen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Rectifier78 schreef op zondag 30 april 2023 @ 15:34:
Hoe zit het nu precies met aflossingsvrije hypotheken en betaalde rente?
We hebben een nieuwe hypotheek in 2021 afgesloten met 3 delen, 1 aflossingsvrij en 2 delen annuïteiten. |Die laatste 2 delen staan qua betaalde rente keurig in de vooraf ingevulde belastingopgave maar het 1e deel (betaalde rente van de aflossingsvrije hypotheek) niet.
Ik lees op de belastingsite dat je de rente mag aftrekken als de hypotheek na 2013 is afgesloten en de hypotheek binnen 30 jaar wordt afgelost.
Nu staat de aflossingsvrije deel voor 20 jaar vast.
Maw kan/mag deze betaalde rente wel of niet worden opgegeven en zo ja, hoe doe ik dit? Het bedrag van de hypotheek staat wel vermeld maar omdat het aflossingsvrij is blijft deze waarde op 1 jan en 31 dec uiteraard hetzelfde.
Alvast bedankt.
Nee aftrek krijg je alleen als je tenminste annuitair aflost. Of als je nog kunt profiteren van het overgangsrecht als je al een hypotheek had voor 2013.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dianabananas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 30-04-2023
Tot wanneer kan je eigenlijk de aangifte uitstellen? Ik heb een passief inkomen sinds 1 jaar. Ik heb geen aangiftebrief ontvangen.

[ Voor 42% gewijzigd door Dianabananas op 30-04-2023 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Dianabananas schreef op zondag 30 april 2023 @ 18:18:
Tot wanneer kan je eigenlijk de aangifte uitstellen? Ik heb een passief inkomen sinds 1 jaar. Ik heb geen aangiftebrief ontvangen.
Kon je dat nu echt niet vinden? Je hebt nog een paar uurtjes
https://www.belastingdien...wil-graag-uitstel-kan-dat

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:00
Je verdient 82 euro per mand met je (zogenaamde) passieve inkomen, waar je waarschijnlijk veel tijd in geinvesteerd hebt.

Dit is gewoon inkomen ‘uit overige werkzaamheden’. Succes met googlen.

Je aangiftevragen hier dumpen worden helaas niet passief beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 25-04 17:02
als je een oude spaar hypotheek hebt uit 2002 ...
Dan heb je aftrek t/m 2032
beste is die te behouden...

maar stel, kan je die herfinancieren naar Annuitair, deze over 30 jaar aflossen en HRA houden voor de komende 9 jaar ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:41

Herman

FP ProMod
de Peer schreef op zondag 30 april 2023 @ 18:25:
[...]

Kon je dat nu echt niet vinden? Je hebt nog een paar uurtjes
https://www.belastingdien...wil-graag-uitstel-kan-dat
Maar wel het verkeerde antwoord :>

@Dianabananas
Als je echt geen aangiftebrief hebt ontvangen (check je berichtenbox) dan kan het zomaar zijn dat je geen aangifte hoeft te doen :) De deadline van 1 mei geldt dan sowieso niet voor jou. Het kan zijn dat je toch verplicht aangifte moet doen (ondanks dat je geen brief hebt ontvangen) bijvoorbeeld omdat je inkomen had waar de fiscuus geen zicht op heeft en je boven een bepaalde drempel moet bijbetalen. De deadline ligt dan veel later (14 juli 2023)

Zie ook:
- https://www.belastingdien...ent/moet_ik_aangifte_doen

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Herman schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:20:
[...]
Maar wel het verkeerde antwoord :>

@Dianabananas
Als je echt geen aangiftebrief hebt ontvangen (check je berichtenbox) dan kan het zomaar zijn dat je geen aangifte hoeft te doen :) De deadline van 1 mei geldt dan sowieso niet voor jou. Het kan zijn dat je toch verplicht aangifte moet doen (ondanks dat je geen brief hebt ontvangen) bijvoorbeeld omdat je inkomen had waar de fiscuus geen zicht op heeft en je boven een bepaalde drempel moet bijbetalen. De deadline ligt dan veel later (14 juli 2023)

Zie ook:
- https://www.belastingdien...ent/moet_ik_aangifte_doen
Het is sowieso verstandiger om wel aangifte te doen.
Mogelijk krijg je nog iets terug, ookal zit je onder de aangifte grenzen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Als je de advies- en afsluitkosten hebt meegefinancierd in je hypotheek, kun je deze dan als aftrekpost opgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

Tot wanneer kan je eigenlijk de aangifte uitstellen? Ik heb geen aangiftebrief ontvangen.

[ Voor 41% gewijzigd door Cbr op 30-04-2023 21:47 . Reden: Antwoord is al gegeven. Dit bericht kan weg. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

Uniciteit schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:14:
Als je de advies- en afsluitkosten hebt meegefinancierd in je hypotheek, kun je deze dan als aftrekpost opgeven?
Gaat het om een verhuizing? Op zich is dat geen probleem. Je kan de financieringskosten ook dan gewoon aftrekken voor zover de rente op je lening aftrekbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
Uniciteit schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:14:
De advies en afsluitkosten vormen in het jaar van betalen een aftrekpost. Het deel van de hypotheek waarmee je dit gefinancierd hebt valt weer buiten de HRA. Dat wordt dus elk jaar splitsen in een hypotheekdeel wel HRA (voor zover van toepassing) en het deel (voor de financierings en advieskosten) zonder HRA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo1993
  • Laatst online: 12-11-2024
Weet iemand of het zin heeft om de belastingdienst te bellen om te vragen of ze al een aanslag hebben? Ik heb het gevoel dat het al eerder bekend is bij ze, voordat ze het online delen (bijvoorbeeld bij het geregistreerde inkomen). Ik heb 19 maart aangifte gedaan en het geregistreerde inkomen staat bij mij nog steeds op 26 maart…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Mijn aangifte is veranderd van voorlopig naar definitief. 19 april was het aangepast en heb al correspondentie met datum 9-05.
Irritant, want wil het digitaal hebben. Zit er vaak lange tijd tussen, tussen correspondentie post en digitaal?

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:01
Xtr3me4me schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:38:
Zit er vaak lange tijd tussen, tussen correspondentie post en digitaal?
dag of drie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Oh top! Want ben nieuwsgierig of ze iets aangepast hebben in mijn aangifte of dat het hetzelfde is gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
Xtr3me4me schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:10:
[...]

Oh top! Want ben nieuwsgierig of ze iets aangepast hebben in mijn aangifte of dat het hetzelfde is gebleven.
ik heb het vaak het eerst digitaal en binnen een week komt de brief weet ook niet waarom btw maar goed

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

bie100 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:15:
[...]

ik heb het vaak het eerst digitaal en binnen een week komt de brief weet ook niet waarom btw maar goed
Ja ik snap niet waarom de brief. Bedoel doe gewoon alleen digitaal, ze willen toch kosten en milieu besparen, doe gewoon digitaal.
En de mensen die graag het op papier willen hebben, kunnen het dan zelf uitprinten.

Maar dan staat er dit:
Belastingdienst (per post)

Dagtekening:

09-05-2023

Houd dus in dat dit de dagtekening is zelf? of alleen wanneer de post kan verwachten en op de brief een andere datum staat?

[ Voor 19% gewijzigd door Xtr3me4me op 01-05-2023 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Xtr3me4me schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:17:
[...]

Ja ik snap niet waarom de brief. Bedoel doe gewoon alleen digitaal, ze willen toch kosten en milieu besparen, doe gewoon digitaal.
En de mensen die graag het op papier willen hebben, kunnen het dan zelf uitprinten.
Mag niet.

Politiek heeft besloten dat het voorlopig dubbel moet want toegankelijk of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
sambalbaj schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:18:
[...]

Mag niet.

Politiek heeft besloten dat het voorlopig dubbel moet want toegankelijk of zoiets.
Idee een 8, uitvoering een 4.

Iedereen die 'm digitaal leest zou bijvoorbeeld een vinkje kunnen zetten bij "deze brief hoef ik niet meer op papier" ofzo.
Maar belastingdienst / overheid en ict-systemen zijn meestal een drama dus ik snap wel dat ze dat niet implementeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Nu online
Omdat aan sommige brieven rechten ontleend kunnen worden, zitten er in de brief op papier een aantal echtheidskenmerken, die je met zelf printen niet krijgt. bijvoorbeeld in het vouwtekentje (<) links midden staat heel klein de tekst "belastingdienst".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Nu online
Xtr3me4me schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:17:
[...]
Dagtekening:

09-05-2023

Houd dus in dat dit de dagtekening is zelf? of alleen wanneer de post kan verwachten en op de brief een andere datum staat?
Dit had (vroeger) te maken met betalingstermijnen van aanslagen. Er werd een aantal dagen vooruit gedateerd om er zeker van te zijn dat de brief op de dag van datering (met daaraan gekoppeld de vervaldatum) ook echt ontvangen was

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Cheesy schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:22:
[...]

Idee een 8, uitvoering een 4.

Iedereen die 'm digitaal leest zou bijvoorbeeld een vinkje kunnen zetten bij "deze brief hoef ik niet meer op papier" ofzo.
Maar belastingdienst / overheid en ict-systemen zijn meestal een drama dus ik snap wel dat ze dat niet implementeren ;)
Oh dat kunnen ze prima. Staat zelfs al jaren klaar om papieren post opt-out te maken.
Maar daar moet eerst de politiek voor zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Een behoorlijk groot deel van onze bevolking is heel blij met alles wat nog per post op papier komt.

We onderschatten (met name op een forum als deze natuurlijk) de impact van de digitalisatie op oudere generaties behoorlijk. Voor sommige zaken, zoals aanslagen, vind ik het goed dat ze (ook) op papier worden verzonden.

Er is overigens al een behoorlijke slag geslagen in de papierbult van de Belastingdienst. Je wilt niet weten wat we vroeger als intermediair aan post moesten verzenden en ook ontvingen. Nog steeds wel, maar het is echt heel veel minder.

Voor de geïnteresserden, in de Regeling elektronisch berichtenverkeer Belastingdienst staat een tabel met daarin welke soort berichten wel of niet uitsluitend digitaal kunnen plaatsvinden.

Als een bericht niet uitsluitend digitaal (werkt overigens twee kanten op) kan plaatsvinden, wil dat zeggen dat er dus altijd een papieren bericht dient te worden verzonden.

Zo kun je dus nog steeds een papieren aangifte inkomstenbelasting (niet-winst) indienen als je dat wenst.

Opt-out zou op zich een leuke toevoeging zijn, maar men dient zich wel heel goed bewust te zijn van de gevolgen van het zetten van zo'n vinkje. In de praktijk zullen er ongetwijfeld ook een hoop burgers zijn die zich niet bewust zijn van de impact van zo'n vinkje.

Tevens dient dus deze regeling aangepast te worden.

[ Voor 3% gewijzigd door JanHenk op 01-05-2023 11:38 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo1993
Xtr3me4me schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:38:
Mijn aangifte is veranderd van voorlopig naar definitief. 19 april was het aangepast en heb al correspondentie met datum 9-05.
Irritant, want wil het digitaal hebben. Zit er vaak lange tijd tussen, tussen correspondentie post en digitaal?
Wanneer had jij aangifte gedaan?
Ik op 19 maart, maar een reactie blijft uit vooralsnog….. of hebben meer mensen nog geen reactie ontvangen die op of voor 19 maart aangifte gedaan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-04 22:46
JanHenk schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:35:
Een behoorlijk groot deel van onze bevolking is heel blij met alles wat nog per post op papier komt.

We onderschatten (met name op een forum als deze natuurlijk) de impact van de digitalisatie op oudere generaties behoorlijk. Voor sommige zaken, zoals aanslagen, vind ik het goed dat ze (ook) op papier worden verzonden.

Er is overigens al een behoorlijke slag geslagen in de papierbult van de Belastingdienst. Je wilt niet weten wat we vroeger als intermediair aan post moesten verzenden en ook ontvingen. Nog steeds wel, maar het is echt heel veel minder.

Voor de geïnteresserden, in de Regeling elektronisch berichtenverkeer Belastingdienst staat een tabel met daarin welke soort berichten wel of niet uitsluitend digitaal kunnen plaatsvinden.

Als een bericht niet uitsluitend digitaal (werkt overigens twee kanten op) kan plaatsvinden, wil dat zeggen dat er dus altijd een papieren bericht dient te worden verzonden.

Zo kun je dus nog steeds een papieren aangifte inkomstenbelasting (niet-winst) indienen als je dat wenst.

Opt-out zou op zich een leuke toevoeging zijn, maar men dient zich wel heel goed bewust te zijn van de gevolgen van het zetten van zo'n vinkje. In de praktijk zullen er ongetwijfeld ook een hoop burgers zijn die zich niet bewust zijn van de impact van zo'n vinkje.

Tevens dient dus deze regeling aangepast te worden.
Exact!

Het probleem dat ik heb met "officiële digitale post" is dat je niets meer in je mailbox krijgt, maar overal postvakjes moet ophalen. Veel meer werk dus dan een brief op de mat. Zou ik de post direct in m'n inbox krijgen, zou ik het al een stuk toegankelijker vinden.

Zo is mijn pensioenfonds ~10 jaar geleden gestopt met m'n overzicht per post sturen. Krijg elk jaar een brief van "kijk maar online". Heb inmiddels geen idee meer wat m'n pensioen inmiddels is. Is natuurlijk een relatief kleine moeite om dat te doen, maar ik heb ook nooit zoiets gehad van "goh, laat ik eens gaan kijken".

Met post bereik je gewoon veel meer mensen dan email.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Gaat het om een schuld voor uw huidige, toekomstige of vroegere woning
(hoofdverblijf)?
Iemand die een reden kan bedenken om op bovenstaande vraag 'ja' in te vullen als het om een aflossingsvrij (box3) leningdeel gaat?

Mijn intuitie zegt van niet, want de rente erover is toch niet aftrekbaar.
Aanvullende vragen
Hebt u of ... van deze leningen in 2022 gebruikt voor
onderhoud of verbouwing van uw hoofdverblijf?
Iemand die een reden kan bedenken om op bovenstaande vraag 'ja' in te vullen als het totaal aan box1 lening lager ligt dan de aanschafwaarde?
Zwartoog schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:05:
[...]

Exact!

Het probleem dat ik heb met "officiële digitale post" is dat je niets meer in je mailbox krijgt, maar overal postvakjes moet ophalen. Veel meer werk dus dan een brief op de mat. Zou ik de post direct in m'n inbox krijgen, zou ik het al een stuk toegankelijker vinden.

Zo is mijn pensioenfonds ~10 jaar geleden gestopt met m'n overzicht per post sturen. Krijg elk jaar een brief van "kijk maar online". Heb inmiddels geen idee meer wat m'n pensioen inmiddels is. Is natuurlijk een relatief kleine moeite om dat te doen, maar ik heb ook nooit zoiets gehad van "goh, laat ik eens gaan kijken".

Met post bereik je gewoon veel meer mensen dan email.
Precies dit. Kreeg van Interpolis altijd op papier informatie, maar bij de laatste hypotheek was het blijkbaar in de Rabo berichtenbox geplaatst. N.a.v. de belastingaangifte (polisnr) wezen zoeken en gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Ivo1993 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:05:
[...]

Wanneer had jij aangifte gedaan?
Ik op 19 maart, maar een reactie blijft uit vooralsnog….. of hebben meer mensen nog geen reactie ontvangen die op of voor 19 maart aangifte gedaan hebben?
Ik op 1 maart om 0:15 uur had ik hem gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Laatst online: 25-04 12:15
Rukapul schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:19:
[...]

Iemand die een reden kan bedenken om op bovenstaande vraag 'ja' in te vullen als het om een aflossingsvrij (box3) leningdeel gaat?

Mijn intuitie zegt van niet, want de rente erover is toch niet aftrekbaar.

[...]

Iemand die een reden kan bedenken om op bovenstaande vraag 'ja' in te vullen als het totaal aan box1 lening lager ligt dan de aanschafwaarde?

[...]
Vraag 1: Andersom, waarom zou je nee invullen als je die aflossingvrije box3 lening wel hebt gebruikt voor het huis?
Vraag 2: Uitgaven aan onderhoud kunnen invloed hebben op de bijleenregeling? Dus zelfs al levert het nu geen rente-aftrek op (want afl.vrij geleend), misschien bij een volgend huis weer wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo1993
Xtr3me4me schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:23:
[...]

Ik op 1 maart om 0:15 uur had ik hem gedaan.
Ok, je schreef dat het van voorlopig naar definitief was gegaan. Weet jij nog wanneer je voorlopige inkomen was geregistreerd? Ik wacht daar namelijk op, mijn inkomen staat nog steeds geregistreerd op basis van mijn aangifte…… terwijl ik op 19 maart aangifte had gedaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:17
Xtr3me4me schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:10:
[...]

Het blijft toch bijzonder dat jij bijna elk jaar in het belastingdienst topic ongeveer de zelfde vragen stelt :p

Net als elk jaar is het gewoon geduldig wachten en als je net als jou niet kunt wachten kun je gewoon van elk jaar terug kijken hoe het verloop van berichtgeving gaat bij de oudere topics ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Ivo1993 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:32:
[...]

Ok, je schreef dat het van voorlopig naar definitief was gegaan. Weet jij nog wanneer je voorlopige inkomen was geregistreerd? Ik wacht daar namelijk op, mijn inkomen staat nog steeds geregistreerd op basis van mijn aangifte…… terwijl ik op 19 maart aangifte had gedaan.
Voorlopig registratie inkomen was op 19 maart dacht ik en is veranderd naar definitief op 21 april.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

schumi1986 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:33:
[...]

Het blijft toch bijzonder dat jij bijna elk jaar in het belastingdienst topic ongeveer de zelfde vragen stelt :p

Net als elk jaar is het gewoon geduldig wachten en als je net als jou niet kunt wachten kun je gewoon van elk jaar terug kijken hoe het verloop van berichtgeving gaat bij de oudere topics ;)
lol, ja ik onthoud die dingen niet allemaal. Ik schrijf in zoveel topics, soms vergeet ik de dingen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Rukapul schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:19:
[...]

Ik zou niet 'kiezen' maar gewoon de waarheid invullen. Genoeg mensen die wel gewoon hra krijgen op hun aflossingsvrije hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
dj1981 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:31:
[...]

Vraag 1: Andersom, waarom zou je nee invullen als je die aflossingvrije box3 lening wel hebt gebruikt voor het huis?
Dat laatste is een keuze. Kan kiezen of ik financier uit lening of eigen middelen immers. Maar dan moeten de consequenties duidelijk zijn.
Vraag 2: Uitgaven aan onderhoud kunnen invloed hebben op de bijleenregeling? Dus zelfs al levert het nu geen rente-aftrek op (want afl.vrij geleend), misschien bij een volgend huis weer wel?
Er wordt niet gevraagd naar de uitgaven als zodanig, maar of een van de leningen gebruikt is daarvoor. Leningen kun je gebruiken voor aanschaf, onderhoud/verbetering of iets anders (box3). In principe is het eenvoudigst om te stellen dat de box 3 leningen voor aanschaf zijn gebruikt (box 1 leningen < aanschaf).

Bijleenregeling / eigenwoningreserve komt in de aangifte over 2023 terug, want ik heb pas op 2jan mijn vorige woning verkocht. Ik verwacht dan ook ergens in te kunnen vullen welke uitgaven aan onderhoud en verbetering zijn gedaan. Dat wordt in de huidige aangifte nog niet gevraagd.

Maar het gaat wel om hetzelfde: wat moet je in de aangifte over 2022 invullen om in 2023 goed uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
Rukapul schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:53:
Er wordt niet gevraagd naar de uitgaven als zodanig, maar of een van de leningen gebruikt is daarvoor. Leningen kun je gebruiken voor aanschaf, onderhoud/verbetering of iets anders (box3). In principe is het eenvoudigst om te stellen dat de box 3 leningen voor aanschaf zijn gebruikt (box 1 leningen < aanschaf).

Bijleenregeling / eigenwoningreserve komt in de aangifte over 2023 terug, want ik heb pas op 2jan mijn vorige woning verkocht. Ik verwacht dan ook ergens in te kunnen vullen welke uitgaven aan onderhoud en verbetering zijn gedaan. Dat wordt in de huidige aangifte nog niet gevraagd.
Als je "ja" invult, dan moet je daarna toch aangeven welk deel van de lening is gebruikt voor een verbouwing, dus dat gaat dan wel over de uitgaven die je hebt gedaan.
Althans, zo heb ik het geinterpreteerd dit jaar (ik heb een annuitair leningdeel dat volgens de bijleenregeling in eerste instantie volledig in box 3 hoort, maar naarmate er meer verbouwd wordt schuift hij weer deels naar box 1).
Daarmee hebben die uitgaven dan dus invloed op de bijleenregeling als ik dit huis zou verkopen (de verkrijgingsprijs (aankoop + verbouwing) wordt hoger).

Een losse vraag naar de uitgaven voor verbouwing van je in 2022 gekochte woning heb ik niet gezien. Dat loopt volgens mij juist via die vragen bij de leningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
dj1981 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:13:
[...]

Als je "ja" invult, dan moet je daarna toch aangeven welk deel van de lening is gebruikt voor een verbouwing, dus dat gaat dan wel over de uitgaven die je hebt gedaan.
Althans, zo heb ik het geinterpreteerd dit jaar (ik heb een annuitair leningdeel dat volgens de bijleenregeling in eerste instantie volledig in box 3 hoort, maar naarmate er meer verbouwd wordt schuift hij weer deels naar box 1).
Daarmee hebben die uitgaven dan dus invloed op de bijleenregeling als ik dit huis zou verkopen (de verkrijgingsprijs (aankoop + verbouwing) wordt hoger).

Een losse vraag naar de uitgaven voor verbouwing van je in 2022 gekochte woning heb ik niet gezien. Dat loopt volgens mij juist via die vragen bij de leningen.
Maar jij had blijkbaar lening > aanschaf en dus de verbouwkosten direct nodig.
In mijn geval wordt e.e.a. pas relevant over 2023 want dat krijg ik een eigenwoningreserve. De verbouwkosten zijn dan nodig om de aftrekbaarheid te behouden. In principe doe ik precies waar de bijleenregeling voor bedoeld is: overwaarde in de woning steken (dmv verbouwkosten).

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 01-05-2023 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
Rukapul schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:22:
[...]

Maar jij had blijkbaar lening > aanschaf en dus de verbouwkosten direct nodig.
In mijn geval wordt e.e.a. pas relevant over 2023 want dat krijg ik een eigenwoningreserve. De verbouwkosten zijn dan nodig om de aftrekbaarheid te behouden. In principe doe ik precies waar de bijleenregeling voor bedoeld is: overwaarde in de woning steken (dmv verbouwkosten).
Ik denk dat de situatie redelijk hetzelfde is, maar bij mij alles een jaar eerder:
- eind 2021 nieuw huis gekocht
- begin 2022 oude huis verkocht
- hypotheek < aanschafprijs maar > dan wat ik volgens de bijleenregeling had "mogen" lenen, dus na verkoop van het oude huis staat een deel van de opbrengst op mijn bankrekening

vorig jaar was volgens mij elk (annuitair) leningdeel nog aftrekbaar (ik had de vorige woning nog niet verkocht, dus ook geen eigenwoningreserve).

dit jaar heb ik dus een annuitair deel dat deels gebruikt is voor verbouwing, dus dan moet je zelf de verdeling tussen box 1 en box 3 opgeven. Gok dat jij volgend jaar dan precies hetzelfde moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Cbr schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:48:
[...]

Gaat het om een verhuizing? Op zich is dat geen probleem. Je kan de financieringskosten ook dan gewoon aftrekken voor zover de rente op je lening aftrekbaar is.
Het gaat om een verbouwing, waarvan de hypotheekadviseur zaken zoals de taxatie en advieskosten heeft meegenomen binnen de lening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Toch nog een aantal mensen van de oude stempel die het op papier hebben gedaan:
Bijna iedereen doet de aangifte inkomstenbelasting tegenwoordig digitaal. Toch werden dit jaar nog 59.000 aangiftes op papier gedaan, dat is 0,6 procent van het totaal
https://nos.nl/l/2473505

En wat me ook verbaasde is het grote aantal uitstellen dat is aangevraagd:
De fiscus heeft dit jaar 2,9 miljoen keer uitstel verleend.

[ Voor 25% gewijzigd door YakuzA op 01-05-2023 18:25 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
Hier is de definitieve aanslag (digitaal) binnen.

Ik was zo vroeg dat ik nog automatisch kon laten verdelen. Dat is inderdaad niet goed gegaan en ik krijg nu meer terug na de correctie van de Belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
YakuzA schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:13:
Toch nog een aantal mensen van de oude stempel die het op papier hebben gedaan:

[...]
https://nos.nl/l/2473505

En wat me ook verbaasde is het grote aantal uitstellen dat is aangevraagd:

[...]
Dat is vooral om dat belastingadviseurs standaard uitstel krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:31
JanHenk schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:35:

Ik vind het voor sommige lange-termijn zaken wel heel prettig dat het nog op papier komt. Het gebeurt vaak genoeg dat een organisatie over gaat op een ander portaal of wordt overgenomen en dat je je gegevens van 10-20-30 jaar geleden dan niet meer te bekijken zijn. Terwijl dat voor bv een pensioen best relevante informatie is. Ook zal ik vast nog wel ergens een floppy disc hebben met oude belastingaangiftes, maar probeer die maar weer te bekijken... Voor langlopende zaken (bv. hypotheek van 30 jaar) toch wel handig als dat toch te bekijken blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Zwartoog schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:05:
[...]

Exact!

En vervolgens wordt de mailbox gekraakt omdat iemands wachtwoord "abc123" gekraakt is, en dan ligt je hele doopceel op straat.
Als het je niet boeit, dan is het de vraag of het erg is dat je niet op dat portaal kijkt. Is het dan zo veel beter als mensen het papieren overzicht ongelezen in een map opbergen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatisNL
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 03-05-2023
*knip* zie topicwarning, dit is niet de bedoeling

[ Voor 91% gewijzigd door ZieMaar! op 02-05-2023 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo1993

[ Voor 96% gewijzigd door ZieMaar! op 02-05-2023 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online

[ Voor 91% gewijzigd door ZieMaar! op 02-05-2023 11:35 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

[ Voor 79% gewijzigd door ZieMaar! op 02-05-2023 11:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Nogmaals; dit topic is niet bedoeld voor statusupdates van je aangifte. Zie ook de topicwarining.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Laatst online: 25-04 16:22
Vraag: Als je subsidie krijgt, zoals in mijn geval SEPP (elektrisch rijden) hoor je dit nog ergens op te geven? Is dit bv inkomsten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Nu online
subsidies/toeslagen etc worden niet gezien als inkomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
ex87 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:01:
Vraag: Als je subsidie krijgt, zoals in mijn geval SEPP (elektrisch rijden) hoor je dit nog ergens op te geven? Is dit bv inkomsten?
Voorwaarde voor de SEPP-subsidie is dat de aangeschafte auto fiscaal tot het privévermogen behoort. Alle lasten (en in dit geval ook een bate) zijn dan privé. Je mag fiscaal alleen zakelijke kilometers tegen 19 cent (2022) aftrekken.

Als jij SEPP aanvraagt en de auto tot je zakelijke vermogen rekent, voldoe je niet aan de voorwaarden voor de subsidie. Hou er dan rekening mee dat je deze terug moet betalen.
peter-rm schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:03:
subsidies/toeslagen etc worden niet gezien als inkomen
Dat kun je niet zo stellen en verschilt van situatie tot situatie (is het een aftrekpost, een daadwerkelijke subsidie, etc.). Zo was (bijvoorbeeld) de TVL wel vrijgesteld, maar de NOW niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Laatst online: 25-04 16:22
JanHenk schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:05:
[...]

Voorwaarde voor de SEPP-subsidie is dat de aangeschafte auto fiscaal tot het privévermogen behoort. Alle lasten (en in dit geval ook een bate) zijn dan privé. Je mag fiscaal alleen zakelijke kilometers tegen 19 cent (2022) aftrekken.

Als jij SEPP aanvraagt en de auto tot je zakelijke vermogen rekent, voldoe je niet aan de voorwaarden voor de subsidie. Hou er dan rekening mee dat je deze terug moet betalen.

[...]

Dat kun je niet zo stellen en verschilt van situatie tot situatie (is het een aftrekpost, een daadwerkelijke subsidie, etc.). Zo was (bijvoorbeeld) de TVL wel vrijgesteld, maar de NOW niet.
Gaat in mijn geval over 100% privé. Dus privé gekocht, privé subsidie ontvangen. De vraag is: Is dat dus iets wat je opgeeft ergens?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
ex87 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 19:21:
[...]

Gaat in mijn geval over 100% privé. Dus privé gekocht, privé subsidie ontvangen. De vraag is: Is dat dus iets wat je opgeeft ergens?
Nee hoor, het zijn geen inkomsten in de zin van het bronbeginsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenn09
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 05-05-2023
Ik heb een vraag ..ik krijg geld terug van inkomstenbelasting..nu heb ik betalingsregeling voor kinderopvangtoeslag en ik had ergens een motorrijtuigenbelasting open staan van 30 euro ..dat is verekend maar kinderopvangtoeslag niet ..klopt dit wel en word dat niet automatisch gedaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Glenn09 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:00:
Ik heb een vraag ..ik krijg geld terug van inkomstenbelasting..nu heb ik betalingsregeling voor kinderopvangtoeslag en ik had ergens een motorrijtuigenbelasting open staan van 30 euro ..dat is verekend maar kinderopvangtoeslag niet ..klopt dit wel en word dat niet automatisch gedaan
Niet echt mijn expertise, maar in principe is verrekening van belastingvorderingen met belastingschulden én toeslagenschulden mogelijk.

Als de fiscus het zelf niet verrekend, ontvang je het bedrag gewoon op je rekening en kun je het zelf terugstorten voor de toeslagenschuld, lijkt me.

Als je vraag is waarom ze niet verrekenen: waarschijnlijk omdat er sprake is van een betalingsregeling. Er wordt meestal niet verrekend met niet-vervallen termijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo1993
Ik heb vorige jaren altijd na mijn aangifte IB direct aan definitieve aanslag ontvangen, dit jaar echter helaas niet. Weet iemand wat het process is dat nu volgt? Neemt de belastingdienst contact met me op om eventueel iets te wijzigen in mijn aangfite zodat de aanslag definitief kan worden? Want ik ga er vanuit dat de reden van de voorlopige aanslag is omdat er iets niet juist is in mijn aangifte of hoeft dat niet zo te zijn, kan het ook een andere reden hebben? Alvast bedankt voor de reactie(s).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ivo1993 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:30:
Ik heb vorige jaren altijd na mijn aangifte IB direct aan definitieve aanslag ontvangen, dit jaar echter helaas niet. Weet iemand wat het process is dat nu volgt? Neemt de belastingdienst contact met me op om eventueel iets te wijzigen in mijn aangfite zodat de aanslag definitief kan worden? Want ik ga er vanuit dat de reden van de voorlopige aanslag is omdat er iets niet juist is in mijn aangifte of hoeft dat niet zo te zijn, kan het ook een andere reden hebben? Alvast bedankt voor de reactie(s).
Nee. Ik krijg vaak eerst een voorlopige en dan een paar maanden later is hij ineens definitief.
Echter nog nooit contact gehad met ze.

Hoeft niks te betekenen

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

Betaal je toevallig box-3 belasting in je voorlopige aanslag (zie achterzijde)? Zo ja, lees dan dit eens.

In andere gevallen kan het zijn dat de fiscus nog iets wil nakijken of navragen (bij jou of een derde partij). Bijvoorbeeld wanneer je opeens een hoge aftrek claimt.

Het kan ook gewoon zijn dat dit helemaal niet aan jou of je aangifte ligt maar dat er bijvoorbeeld nog niet helemaal vertrouwd wordt op de gegevens die een werkgever/bank/verzekeraar/instelling heeft aangeleverd. Dat is allemaal giswerk. Rustig afwachten. Er volgt vanzelf een definitieve aanslag, mogelijk nadat er contact met je opgenomen is, maar dat gebeurt zeker niet altijd.

[ Voor 6% gewijzigd door Cbr op 10-05-2023 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo1993
Cbr schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:38:
[...]

Betaal je toevallig box-3 belasting in je voorlopige aanslag (zie achterzijde)? Zo ja, lees dan dit eens.

In andere gevallen kan het zijn dat de fiscus nog iets wil nakijken of navragen (bij jou of een derde partij). Bijvoorbeeld wanneer je opeens een hoge aftrek claimt.

Het kan ook gewoon zijn dat dit helemaal niet aan jou of je aangifte ligt maar dat er bijvoorbeeld nog niet helemaal vertrouwd wordt op de gegevens die een werkgever/bank/verzekeraar/instelling heeft aangeleverd. Dat is allemaal giswerk. Rustig afwachten. Er volgt vanzelf een definitieve aanslag, mogelijk nadat er contact met je opgenomen is, maar dat gebeurt zeker niet altijd.
Dank voor je reactie.
Ik betaal geen Box 3 belasting en ik heb ook eigenlijk geen hogere aftrekposten toegepast, wat wel is gewijzigd is dat ik mijn onderneming (zzp) heb gestaakt in 2022 en in loondienst ben gegaan per 1 december. Het viel mij op bij het invullen van de, vooraf ingevulde aangifte, dat mijn loon en loonheffing niet vooraf waren ingevuld door de BD. Ik heb die dus zelf ingevuld, wellicht dat dat de oorzaak is van de voorlopige aanslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo1993
Dennis1812 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:36:
[...]

Nee. Ik krijg vaak eerst een voorlopige en dan een paar maanden later is hij ineens definitief.
Echter nog nooit contact gehad met ze.

Hoeft niks te betekenen
Ok, duidelijk, blijft toch wat vreemd, want waarom was er dan in eerste instantie een voorlopige aanslag….. Dank voor je reactie !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Dit is voor het eerst dat ik mijn aangifte niet voor 1 april heb doorgestuurd. Sinds ik mij kan herinneren kreeg ik de teruggave altijd eind mei, rondom mijn salarisbetaling.

Dit jaar dus na 1 april alles ingediend, mooie test om te kijken of dat nog wat uitmaakt voor de betaaldatum van de teruggave :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ivo1993 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:57:
[...]

Ok, duidelijk, blijft toch wat vreemd, want waarom was er dan in eerste instantie een voorlopige aanslag….. Dank voor je reactie !!
De belastingdienst en haar werkwijzen.. volgens mij zit er geen enkele logica in en is alles compleet random bepaald.

Puur giswerk dit maar ik kan mij indenken dat er X aangiften per jaar uitgehaald worden en een voorlopige aanslag krijgen. En dat die aangiften door een mens gecontroleerd worden ipv enkel door de computer. En als dat mens zich kan vinden in jouw aangifte dat hij dan meteen definitief is.

Ik gok dat die van mij altijd voorlopig is doordat ik veel zorgkosten opgeef. Dan kijkt er iemand naar en die zal dan zien dat ik dat elk jaar doe. En dan accorderen ze alsnog.

Je geld krijg je gewoon na de voorlopige al

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:07
B-Real schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:01:
Dit is voor het eerst dat ik mijn aangifte niet voor 1 april heb doorgestuurd. Sinds ik mij kan herinneren kreeg ik de teruggave altijd eind mei, rondom mijn salarisbetaling.

Dit jaar dus na 1 april alles ingediend, mooie test om te kijken of dat nog wat uitmaakt voor de betaaldatum van de teruggave :)
Ik had 'm ook voor 1 april al ingediend. Deze week bericht, of ik even voor 23 juni 4200 en 370 euro mag schuiven. Die van de toeslagen (1150 euro zorgtoeslag + kindgebonden budget) zal er ook nog wel achteraan komen, maar dat duurt iets langer.

Boekhouder had gevraagd of ik 'm wilde uitstellen ivm veel bijbetalen. "Nee, dien maar in, verwacht dat het wel even duurt en dan heb je ook nog even om te betalen". Niet dus.

Maar even kijken hoe we dat de komende anderhalve maand rond gaan krijgen, en anders maar zoveel mogelijk betalen en dan 4 maand uitstel aanvragen. Verschil met 4 jaar terug is dat er nu wel voldoende geld binnenkomt om het binnen die 4 maand weg te tikken.

Edit: meevallertje. KOT wetgeving is vorig jaar veranderd, het aantal gewerkte uren telt niet meer mee, je mag nu alle afgenomen uren aanvragen. Uiteraard niet aangepast... blijkt dat we nog recht hebben op 5.518 euro KOT. Volgens mij gaat dat wel goedkomen dan :P

[ Voor 10% gewijzigd door _JGC_ op 10-05-2023 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ik denk dat het beter is om je niet druk te maken over dit soort dingen.
(je lijkt er al weken lang dagelijks mee bezig te zijn, gezien continue dezelfde vragen :) )

De wegen van de belastingdienst zijn ondoorgrondelijk.

Accepteer, leg het naast je neer en klaar :)

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 10-05-2023 15:21 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Nu online
Omdat de belastingdienst heeft toegezegd snel (binnen 3 mnd na de aangifte) terug te betalen en het controleproces niet zo snel is, hebben ze dit met een voorlopige aanslag geregeld.
De procedures/wetten zeggen dat aan een betaling/vordering in de IB een aanslag ten grondslag moet liggen.

Daarom wordt er veelal eerst een voorlopige aanslag opgelegd, als reden om een (terug) betaling te kunnen doen.

Het controle proces kan daarna starten met eventueel een correctie en daarna een herziene voorlopige - of een definitieve aanslag.

[ Voor 44% gewijzigd door peter-rm op 10-05-2023 18:38 . Reden: aanvulling/tekstueel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ben wat laat met mijn vragen, maar ben er eerder niet aan toegekomen. Heb al uitstel gevraagd bij de belastingdienst (en ook gekregen), dus er zat ook niet zoveel haast meer bij.

In 2021 heb ik een keer een eToro account aangemaakt, €1000,- opgezet en er mee gespeeld. Nu stond hij ook op mijn belastingaangifte. De waarde kan ik wel achterhalen, maar wat vul in in bij Ingehouden Nederlandse dividendbelasting? En of er buitenlandse belasting is ingehouden? Bij eToro zie ik wel 0, 15, 20 en 30 procent voor dividend, maar is dat buitenlands? Of zijn dat normale Nederlandse tarieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
Waarschijnlijk zullen ze wel ergens account statements hebben oid waarop staat of en hoeveel er is ingehouden qua dividendbelasting. Welk land en welk tarief van toepassing is hangt af van de individuele aandelen. Als je een aandeel had van een Nederlands bedrijf dat dividend heeft uitbetaald, dan is het Nederlandse dividendbelasting. Was het bedrijf gevestigd in de VS dan was het Amerikaanse dividend belasting etc

PS. Als de totale beleggin slechts 1000 euro was dan heb je waarschijnlijk maximaal een paar tientjes aan dividend gekregen en is er misschien een paar euro max aan belasting ingehouden. Dus zal weinig zoden aan de dijk zetten.

[ Voor 21% gewijzigd door Hielko op 15-05-2023 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Klopt, het gaat inderdaad om maar een paar euro's. De statements kon ik niet vinden, maar als ik bij beide gevallen 0 euro invul, dan loop ik alleen de kans dat ik over die paar euro's dubbel belasting betaal en dat is het? Want dan ga ik er niet moeilijk over doen en doe ik dat gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
Ja, je hoeft aftrekposten niet op te geven als je wilt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-04 08:07
Ik heb een vraag waar ik niet uitkom, misschien kan iemand mij helpen? Ik en mijn (fiscaal) partner krijgen dit jaar 4000 euro terug over 2022, ik heb het zo verdeeld dat ik 1000 euro moet betalen en mijn partner 5000 euro krijgt, dit was het interessantst. Ik heb in 2022 2500 euro ingelegd in mijn pensioenpotje. Wat is nu fair dat ik prive van die 4000 euro netto terugkrijg? Is dat 49,50% (ik verdien 85k per jaar ongeveer) over 2500 euro netto? De rest is (lijkt mij) geld voor ons alle 2, want teveel betaald?

[ Voor 18% gewijzigd door THxZ0NE op 16-05-2023 19:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

THxZ0NE schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:54:
Ik heb een vraag waar ik niet uitkom, misschien kan iemand mij helpen? Ik en mijn (fiscaal) partner krijgen dit jaar 4000 euro terug over 2022, ik heb het zo verdeeld dat ik 1000 euro moet betalen en mijn partner 5000 euro krijgt, dit was het interessantst. Ik heb in 2022 2500 euro ingelegd in mijn pensioenpotje. Wat is nu fair dat ik prive van die 4000 euro netto terugkrijg? Is dat 49,50% (ik verdien 85k per jaar ongeveer) over 2500 euro netto? De rest is (lijkt mij) geld voor ons alle 2, want teveel betaald?
Wat je kunt doen is even kijken wat er uit de aangifte komt zónder dat je gaat herverdelen. Dan krijg je het bedrag te zien waarop ieder van jullie recht hadden.

Anders is het inderdaad heel natte vingerwerk en gewoon waar jullie zelf persoonlijk tevreden mee zijn, dat kan zijn: je hebt 2500 EUR ingelegd in je pensioenpotje, levert je in jouw geval ongeveer 1250 EUR op. Dan zou je de overige 2750 EUR 50-50 kunnen verdelen, dus ieder nog eens 1375 EUR.

Ik zou wel kijken waarom jullie zoveel terugkrijgen. Als er niets bijzonders is (zoals HRA, IACK, etc.), dan is wel veel wat jullie krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door Uniciteit op 16-05-2023 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
Uniciteit schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:16:
[...]

Wat je kunt doen is even kijken wat er uit de aangifte komt zónder dat je gaat herverdelen. Dan krijg je het bedrag te zien waarop ieder van jullie recht hadden.

Anders is het inderdaad heel natte vingerwerk en gewoon waar jullie zelf persoonlijk tevreden mee zijn, dat kan zijn: je hebt 2500 EUR ingelegd in je pensioenpotje, levert je in jouw geval ongeveer 1250 EUR op. Dan zou je de overige 2750 EUR 50-50 kunnen verdelen, dus ieder nog eens 1375 EUR.

Ik zou wel kijken waarom jullie zoveel terugkrijgen. Als er niets bijzonders is (zoals HRA, IACK, etc.), dan is wel veel wat jullie krijgen.
Thanks! Het ging mij met name om "mijn deel". Ja we hebben inderdaad HRA en een kind van 1.5. Ik geloof geen IACK want beiden verdienen we boven modaal, wellicht de voorlopige aangifte wat pessimistich ingevuld.

Ik gok dat we het resterend bedrag wat over blijft van de 1250 parkeren op de gezamenlijke rekening, just to be sure.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:53
THxZ0NE schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:25:
[...]

Thanks! Het ging mij met name om "mijn deel". Ja we hebben inderdaad HRA en een kind van 1.5. Ik geloof geen IACK want beiden verdienen we boven modaal, wellicht de voorlopige aangifte wat pessimistich ingevuld.

Ik gok dat we het resterend bedrag wat over blijft van de 1250 parkeren op de gezamenlijke rekening, just to be sure.
IACK heeft geen maximum inkomen, maar een minimum inkomen van de minst-verdienende partner.
Dus wel IACK verwacht ik.

En ja als je de voorlopige aangifte pessimistisch invult kan je wel wat terugkrijgen ja :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Als je het eerlijk wilt doen, moet je niet alleen naar de teruggave kijken maar ook naar jullie voorlopige aangiftes. Als een van jullie een veel hogere voorlopige aangifte heeft ingevuld dan de ander, dan is dat ook wel iets om naar te kijken.

Maar in elk geval kunt het me inderdaad eerlijk om die 49,5% van de inleg in je pensioenpot sowieso aan jou toe te bedelen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Omdat jij het zo verdeeld hebt, dat je de meest interessante teruggaaf krijgt, kan natuurlijk ook nadelig voor je partner (of jou) uitpakken. Maargoed, wat ik persoonlijk altijd wel bijzonder vind:
* jullie wonen samen in een koophuis
* jullie hebben samen een kind
maar vervolgens wel de financiën (proberen te) scheiden, want stel je voor dat je partner iets meer krijgt dan waar hij/zij recht op heeft |:(

Maargoed, dat is wat off topic... Back on track:
Wij kunnen van alles vinden over de verdeling, het gaat er onder aan de streep om wat jullie zelf willen en waar jullie je goed bij voelen.
Zou je het "eerlijk" willen doen volgens de regels van de belastingdienst: Doe allebei een afzonderlijke aangifte (niet versturen natuurlijk) en kijk wat je dan onder aan de streep terug krijgt / moet betalen.
Dat deel nemen jullie dan ieder voor je eigen rekening. Wat over blijft (positief of negatief) verdeel je dan weer (door twee of naar rato van inkomen).
Kijk je sec naar de regels van de BD wanneer je samen bent, dan heeft de minst verdienende het "recht" op de IACK, dus dat zou dan mogelijk naar je vriendin gaan.
Zo zie je maar, er zijn meerdere manieren om een indeling / verdeling te maken... Doe waar jullie je goed bij voelen, dat is het belangrijkste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Wij schuiven het metertje gewoon totdat er het meeste uitkomt en als dat uitbetaald is tellen we het bij elkaar op en delen we het door 2.

(Dit jaar het schuifje toevallig volledig naar mij)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Aschtra schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:33:
Wij schuiven het metertje gewoon totdat er het meeste uitkomt en als dat uitbetaald is tellen we het bij elkaar op en delen we het door 2.

(Dit jaar het schuifje toevallig volledig naar mij)
dat nodigt niet echt uit om extra geld in te leggen in een pensioenpotje ;)
Leg je bijvoorbeeld 3000 euro in, gaat de helft van de teruggave naar de partner.

maargoed waarschijnlijk bedoel je dat het in jullie situatie allemaal niet zo ver uiteen loopt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
de Peer schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:46:
[...]

dat nodigt niet echt uit om extra geld in te leggen in een pensioenpotje ;)
Leg je bijvoorbeeld 3000 euro in, gaat de helft van de teruggave naar de partner.
Dan ga je er blijkbaar vanuit dat je het erg vindt als er geld naar je partner gaat?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:53
Nemen dan mensen die proberen een eerlijke verdeling te maken ook bijvoorbeeld mee wie het meest in het huishouden doet en wie het meest thuis is voor de kinderen?
Dat leek mij iig niet te doen dus hebben maar alles op 1 hoop(je) gegooid.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Rubbergrover1 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:02:
[...]

Dan ga je er blijkbaar vanuit dat je het erg vindt als er geld naar je partner gaat?
ja klopt. in geval van gescheiden financiën

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Tinusvolkel schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:11:
Nemen dan mensen die proberen een eerlijke verdeling te maken ook bijvoorbeeld mee wie het meest in het huishouden doet en wie het meest thuis is voor de kinderen?
Dat leek mij iig niet te doen dus hebben maar alles op 1 hoop(je) gegooid.
uiteraard. maar daar zijn weer andere topics voor hier op Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:36

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Glenn09 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:00:
https://www.belastingdien...t/betalen_door_verrekenen

Antwoord van @JanHenk lijkt mij dus te kloppen. Nu wist ik niet dat de belastingdienst actief verrekenend met openstaande “schulden” aan de belastingdienst. Weer wat geleerd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THxZ0NE
BastaRhymez schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:38:
[...]

Omdat jij het zo verdeeld hebt, dat je de meest interessante teruggaaf krijgt, kan natuurlijk ook nadelig voor je partner (of jou) uitpakken. Maargoed, wat ik persoonlijk altijd wel bijzonder vind:
* jullie wonen samen in een koophuis
* jullie hebben samen een kind
maar vervolgens wel de financiën (proberen te) scheiden, want stel je voor dat je partner iets meer krijgt dan waar hij/zij recht op heeft |:(

Maargoed, dat is wat off topic... Back on track:
Wij kunnen van alles vinden over de verdeling, het gaat er onder aan de streep om wat jullie zelf willen en waar jullie je goed bij voelen.
Zou je het "eerlijk" willen doen volgens de regels van de belastingdienst: Doe allebei een afzonderlijke aangifte (niet versturen natuurlijk) en kijk wat je dan onder aan de streep terug krijgt / moet betalen.
Dat deel nemen jullie dan ieder voor je eigen rekening. Wat over blijft (positief of negatief) verdeel je dan weer (door twee of naar rato van inkomen).
Kijk je sec naar de regels van de BD wanneer je samen bent, dan heeft de minst verdienende het "recht" op de IACK, dus dat zou dan mogelijk naar je vriendin gaan.
Zo zie je maar, er zijn meerdere manieren om een indeling / verdeling te maken... Doe waar jullie je goed bij voelen, dat is het belangrijkste
Nou ik wil daar wel wat openheid in geven en ik begrijp je reactie wel. Dit is eigenlijk zo gegroeid (ik kom uit een tijd dat mijn vriendin studeerde en ik al vroeg werkte) en het belangrijkste vind ik eigenlijk dat ik die 49% terugkrijg, dit is mijn pensioengeld/potje en niet een gezamenlijk potje.

Daarnaast hebben wij ervoor gekozen naar rato in te leggen (ook gezien ons inkomensverschil vroeger) op de betaalrekening, dit betekend dat ik ongeveer evenveel netto overhoud als mijn Partner terwijl zij iets minder werkt. Het voordeel vinden wij dat dat je dan echt je eigen geld hebt waarvan ik bv een nieuwe motor kan kopen en mijn vriendin haar eigen hobbies mee kan bekostigen. Wij hebben dus ook ons eigen spaarpotje en als er een nieuwe auto moet komen (zij rijd er ook zakelijk mee, ik niet) dan doen we dat 50/50 van ons spaargeld. En bv een badkamer 2 jaar geleden vernieuwd waarbij ik ook naar rato spaargeld heb betaald.

Maar inderdaad je moet doen waar je je goed bij voelt. Ik voel mij niet goed bij als ik veel meer netto overhoud dan mijn vriendin dus neigt de rato verdeling iets meer in het voordeel van mijn vriendin uit te vallen. Maar ik vind het wel ontzettend belangrijk dat ik een eigen spaarpot en mijn vriendin ook opbouwd.

Maar weer terug naar de kern, dat geld van het pensioenpotje was voor mij het belangrijkste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
THxZ0NE schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 14:00:
[...]

Nou ik wil daar wel wat openheid in geven en ik begrijp je reactie wel. Dit is eigenlijk zo gegroeid (ik kom uit een tijd dat mijn vriendin studeerde en ik al vroeg werkte) en het belangrijkste vind ik eigenlijk dat ik die 49% terugkrijg, dit is mijn pensioengeld/potje en niet een gezamenlijk potje.

Daarnaast hebben wij ervoor gekozen naar rato in te leggen (ook gezien ons inkomensverschil vroeger) op de betaalrekening, dit betekend dat ik ongeveer evenveel netto overhoud als mijn Partner terwijl zij iets minder werkt. Het voordeel vinden wij dat dat je dan echt je eigen geld hebt waarvan ik bv een nieuwe motor kan kopen en mijn vriendin haar eigen hobbies mee kan bekostigen. Wij hebben dus ook ons eigen spaarpotje en als er een nieuwe auto moet komen (zij rijd er ook zakelijk mee, ik niet) dan doen we dat 50/50 van ons spaargeld. En bv een badkamer 2 jaar geleden vernieuwd waarbij ik ook naar rato spaargeld heb betaald.

Maar inderdaad je moet doen waar je je goed bij voelt. Ik voel mij niet goed bij als ik veel meer netto overhoud dan mijn vriendin dus neigt de rato verdeling iets meer in het voordeel van mijn vriendin uit te vallen. Maar ik vind het wel ontzettend belangrijk dat ik een eigen spaarpot en mijn vriendin ook opbouwd.

Maar weer terug naar de kern, dat geld van het pensioenpotje was voor mij het belangrijkste.
Volgens mij omschrijf je dan hierboven je eigen antwoord ;-)
Hopelijk denkt je vriendin er net zo over.

En zodra het om geld gaat: er is veelal geen goed of fout, maar wel waar een ieder zich senang bij voelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
de Peer schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:18:
[...]

ja klopt. in geval van gescheiden financiën
Ik bedoel het meer in de zin dat je blijkbaar liever geen fiscaal voordeel hebt, dan dat je fiscaal voordeel hebt waar óók je partner van zou profiteren. Vind ik zelf een beetje raar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-04 08:36

GG85

.......

Vind de redenatie van @THxZ0NE zo gek nog niet.

Wij zitten in ongeveer dezelfde situatie en doen het ongeveer hetzelfde. Beperkte gemeenschap van goederen (standaard sinds een paar jaar) en storten naar ratio van inkomsten bij ongeveer dezelfde uren een vast bedrag op de gezamelijke rekening.
Jong kind en ik werk 36u en mijn vrouw 32 uur waarmee ze iets meer verdiend. Vrouw doet iets meer thuis (boodschappen en kleine wegbrengen en ophalen vooral maar verder proberen we huishouden en kiddo gelijk te verdelen) en legt iets meer in elke maand omdat ze meer verdient.
Voor ons voelt dat eerlijk want we zijn ieder ~36 uur van ons leven "kwijt" aan werk elke week en van het bedrag wat we daarvoor krijgen maken we een ongeveer gelijk percentage over naar de gemeenschappelijke rekening. Dit met het idee dat we allebei hard werken, iets doen met onze talenten en daarom een ongeveer gelijk deel, percentueel) van ons inkomen inleggen.
Ofwel, het voelt dus alsof we allebei even "druk" zijn met werk en de kleine.

Na het bedrag dat naar de gezamenlijke rekening gaat is de rest "prive" en kunnen we daar ieder mee doen wat we willen. Ik, bij wijze van, nutteloze gadgets en zij schoenen. Ideaal want dat geeft ook geen discussie want is tenslotte uit ieders "eigen" geld

Nu leg ik ook extra geld in voor mijn pensioen dus is het voor ons volkomen logisch om die inleg als "van mij" te zien en de teruggaaf dan ook te verrekenen.

Wat wij dus doen is (om het on topic te maken naar de Belastingaangifte):
-Spelen met de verdeling zodat duidelijk wordt wat elke partner eigenlijk moest betalen
-Bij mij is dat pensioeninleg terug, mijn vrouw heeft meerdere werkgevers dus die moet
wat inkomstenbelasting bijbetalen.
-Wat er over blijft is hypotheekrenteaftrek, IKACK, vermogensbelasting, dividend, etc en dat delen we door 2 omdat dat allemaal van zaken zijn die "samen" zijn.
-Dan de verdeling zo zetten dat we het meeste terug krijgen.
-Zodra het geld binnen is verdelen we het onderling. Soms gaat het dan alsnog naar en gezamelijk doel en soms naar ieders "eigen" rekening.

In de praktijk komt het er op neer dat meestal alles naar mij komt qua verdeling, daar trek ik dan de pensioeninleg vanaf en het bedrag wat over blijft gaat door 2 en een deel naar mij en een deel naar mijn vrouw.
Vrouw moet dan vaak een klein deel bijbetalen (ivm de meerdere werkgevers) maar krijgt dus ook geld van mij.

Klinkt misschien erg complex maar in de praktijk voor ons volkomen logische en eerlijk en zonder gedoe. Begrijp dat volgens de letter van de wet alles van "samen" is maar wij vinden het fijn om ieder te beschikken over "eigen" geld waar we geen verantwoording over af hoeven te leggen tegen de ander. Vanuit dat oogpunt voor ons volkomen logisch om heel veel samen te doen maar zaken als extra pensioeninleg te verrekenen omdat dat "eigen" is.

Edit: ik zet "eigen" tussen aanhalingstekens omdat in principe alles van ons samen is en we daar ook achter staan. We vinden het alleen fijn om ieder ook "eigen" geld te hebben dus daarom dit systeem.
Voor stellen waarbij de een een stuk meer werkt dan de ander zal dit niet werken maar voor ons ideaal.

[ Voor 9% gewijzigd door GG85 op 25-05-2023 07:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:10

Oekol

waka waka hey hey

Het kan alleen nadelelig zijn als je een gier bent toch? 'nee, dat is mijn deel'.

Wij kijken ook middels het schuifje of puur invullen wat onder aan de streep het meeste oplevert en dat bedrag wordt op onze gezamenlijke gestort. Dus niet haar deel of mijn deel. Alles op 1 hoop en daar doen we leuke dingen van of nodige dingen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Oekol schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 07:37:
Het kan alleen nadelelig zijn als je een gier bent toch? 'nee, dat is mijn deel'.

Wij kijken ook middels het schuifje of puur invullen wat onder aan de streep het meeste oplevert en dat bedrag wordt op onze gezamenlijke gestort. Dus niet haar deel of mijn deel. Alles op 1 hoop en daar doen we leuke dingen van of nodige dingen.
Bijzonder, en onnodig, om iemand aan de hand van 1 post over een situatie waar 2 volwassenen tevreden mee zijn en hooguit 5 min per jaar mee bezig zijn "gier" te noemen.

Spelen met het schuifje om zoveel mogelijk terug te krijgen doen wij ook. Daarna alleen nog een verdeling. Als je mijn post gelezen had zou je zien dat daar een systeem achter zit wat wij eerlijk vinden en binnen dat systeem volkomen logisch. Dat jullie een ander systeem aanhouden prima maar een waardeoordeel of label 'gier' is onnodig lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Rubbergrover1 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 23:10:
[...]

Ik bedoel het meer in de zin dat je blijkbaar liever geen fiscaal voordeel hebt, dan dat je fiscaal voordeel hebt waar óók je partner van zou profiteren. Vind ik zelf een beetje raar.
oh nee hoor de verdeling bij de aangifte is niet onze 'eindverdeling'.
Dus eerst maximaliseren van het fiscale voordeel, daarna onderling verdelen volgens gemaakte afspraken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
GG85 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 07:02:
Vind de redenatie van @THxZ0NE zo gek nog niet.
...
Klinkt misschien erg complex maar in de praktijk voor ons volkomen logische en eerlijk en zonder gedoe. Begrijp dat volgens de letter van de wet alles van "samen" is maar wij vinden het fijn om ieder te beschikken over "eigen" geld waar we geen verantwoording over af hoeven te leggen tegen de ander. Vanuit dat oogpunt voor ons volkomen logisch om heel veel samen te doen maar zaken als extra pensioeninleg te verrekenen omdat dat "eigen" is.
Ik snap ook wel dat dit een prima manier is om het geld te verdelen (uiteraard alleen als je je er beiden goed bij voelt). Het ging mij er meer om dat bij iemand die de simpeler weg koos van eenvoudig de belastingteruggave door twee delen, werd gezegd dat dit niet uitnodigt om extra pensioen te sparen. Dus dat als je bv 1000 euro in de pensioenpot stopt, daar samen 500 van terugkrijgt en iemand dat simpelweg door twee deelt, je die pensioenstorting niet zou doen. Omdat je dan niet die volle 500 euro zelf terug zou krijgen.

Overigens zou het in jullie situatie misschien ook het meest eerlijk zijn als je ook een eventuele pensioenregeling via het werk meeneemt in de berekening. Dus stel dat jij geen pensioenregeling hebt en 1000 euro van je inkomen in banksparen stopt en je partner heeft wel een pensioenregeling waarbij ook 1000 euro in het pensioenfonds wordt gestopt. Dan lijkt het inkomen van je partner waarschijnlijk lager, omdat die 1000 euro al van het bruto inkomen af gehaald is. Je zou in hoeveel je bijdraagt of aan 'zakgeld' overhoudt hier ook rekening mee moeten/kunnen houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Haha, ja daar heb je punt. Maar we hebben beiden een redelijk pensioen met ongeveer dezelfde voorwaarden dus de keuze van mij om extra in te leggen is puur om de ruimte die daarvoor is te benutten. Anders had ik dat bedrag belegd op een box 3 rekening.

En we doen het niet op de cent dus pensioen meenemen (met bovenstaand in gedachten) gaat dan net te ver :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• White Feather
  • Laatst online: 20:02
de Peer schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 07:59:
[...]

oh nee hoor de verdeling bij de aangifte is niet onze 'eindverdeling'.
Dus eerst maximaliseren van het fiscale voordeel, daarna onderling verdelen volgens gemaakte afspraken.
Inderdaad dit.

Wij hebben een kind en mijn vrouw werkt ook, maar verdient krijgt minder dan ikzelf.
Zij krijgt daarom de inkomensafhankelijke combinatiekorting bij haar belastingaangifte.

Na het maximaliseren van het fiscale voordeel bereken ik wat ik terug zou krijgen op mijn lijfrente, dat is voor mij, zij krijgt de inkomensafhankelijke combinatiekorting en de rest gedeeld door 2. (Oversluiten hypotheek dit jaar, normaliter niets.)

Dus dit jaar was het bericht: 'Je krijgt € 6,5k terug, daarvan mag je 3,5k zelf houden, de rest is voor mij.'

De afspraak is alle kosten 50/50, maar in de praktijk sprokkel ik regelmatig wat haar kant op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
White Feather schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:58:
[...]

Inderdaad dit.

Wij hebben een kind en mijn vrouw werkt ook, maar verdient krijgt minder dan ikzelf.
Zij krijgt daarom de inkomensafhankelijke combinatiekorting bij haar belastingaangifte.

Na het maximaliseren van het fiscale voordeel bereken ik wat ik terug zou krijgen op mijn lijfrente, dat is voor mij, zij krijgt de inkomensafhankelijke combinatiekorting en de rest gedeeld door 2. (Oversluiten hypotheek dit jaar, normaliter niets.)

Dus dit jaar was het bericht: 'Je krijgt € 6,5k terug, daarvan mag je 3,5k zelf houden, de rest is voor mij.'

De afspraak is alle kosten 50/50, maar in de praktijk sprokkel ik regelmatig wat haar kant op ;)
Hoe reken je uit waar je partner recht op heeft in kader van IACK?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@THxZ0NE In de berekening van de verschuldigde belasting staat letterlijk de hoogte van de heffingskorting benoemd (bij de minstverdienende partner).

Je kan de hoogte controleren met de tabel.

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste

Let op:
Svp geen posts over "wanneer krijg ik m'n belastinggeld terug?" of "ik heb m'n belastinggeld terug gehad". Voor vragen hierover: https://www.belastingdien...tent/wanneer-hoor-ik-iets

Daarnaast gaat dit over de aangifte en niet of regels wel of niet terecht zijn, dat kan in andere topics.