Vind de redenatie van @
THxZ0NE zo gek nog niet.
Wij zitten in ongeveer dezelfde situatie en doen het ongeveer hetzelfde. Beperkte gemeenschap van goederen (standaard sinds een paar jaar) en storten naar ratio van inkomsten bij ongeveer dezelfde uren een vast bedrag op de gezamelijke rekening.
Jong kind en ik werk 36u en mijn vrouw 32 uur waarmee ze iets meer verdiend. Vrouw doet iets meer thuis (boodschappen en kleine wegbrengen en ophalen vooral maar verder proberen we huishouden en kiddo gelijk te verdelen) en legt iets meer in elke maand omdat ze meer verdient.
Voor ons voelt dat eerlijk want we zijn ieder ~36 uur van ons leven "kwijt" aan werk elke week en van het bedrag wat we daarvoor krijgen maken we een ongeveer gelijk percentage over naar de gemeenschappelijke rekening. Dit met het idee dat we allebei hard werken, iets doen met onze talenten en daarom een ongeveer gelijk deel, percentueel) van ons inkomen inleggen.
Ofwel, het voelt dus alsof we allebei even "druk" zijn met werk en de kleine.
Na het bedrag dat naar de gezamenlijke rekening gaat is de rest "prive" en kunnen we daar ieder mee doen wat we willen. Ik, bij wijze van, nutteloze gadgets en zij schoenen. Ideaal want dat geeft ook geen discussie want is tenslotte uit ieders "eigen" geld
Nu leg ik ook extra geld in voor mijn pensioen dus is het voor ons volkomen logisch om die inleg als "van mij" te zien en de teruggaaf dan ook te verrekenen.
Wat wij dus doen is (om het on topic te maken naar de Belastingaangifte):
-Spelen met de verdeling zodat duidelijk wordt wat elke partner eigenlijk moest betalen
-Bij mij is dat pensioeninleg terug, mijn vrouw heeft meerdere werkgevers dus die moet
wat inkomstenbelasting bijbetalen.
-Wat er over blijft is hypotheekrenteaftrek, IKACK, vermogensbelasting, dividend, etc en dat delen we door 2 omdat dat allemaal van zaken zijn die "samen" zijn.
-Dan de verdeling zo zetten dat we het meeste terug krijgen.
-Zodra het geld binnen is verdelen we het onderling. Soms gaat het dan alsnog naar en gezamelijk doel en soms naar ieders "eigen" rekening.
In de praktijk komt het er op neer dat meestal alles naar mij komt qua verdeling, daar trek ik dan de pensioeninleg vanaf en het bedrag wat over blijft gaat door 2 en een deel naar mij en een deel naar mijn vrouw.
Vrouw moet dan vaak een klein deel bijbetalen (ivm de meerdere werkgevers) maar krijgt dus ook geld van mij.
Klinkt misschien erg complex maar in de praktijk voor ons volkomen logische en eerlijk en zonder gedoe. Begrijp dat volgens de letter van de wet alles van "samen" is maar wij vinden het fijn om ieder te beschikken over "eigen" geld waar we geen verantwoording over af hoeven te leggen tegen de ander. Vanuit dat oogpunt voor ons volkomen logisch om heel veel samen te doen maar zaken als extra pensioeninleg te verrekenen omdat dat "eigen" is.
Edit: ik zet "eigen" tussen aanhalingstekens omdat in principe alles van ons samen is en we daar ook achter staan. We vinden het alleen fijn om ieder ook "eigen" geld te hebben dus daarom dit systeem.
Voor stellen waarbij de een een stuk meer werkt dan de ander zal dit niet werken maar voor ons ideaal.
[
Voor 9% gewijzigd door
GG85 op 25-05-2023 07:54
]