@marcelcee Indien je reeds een nieuwe woning hebt aangekocht dan is de eigenwoningreserve nihil en wordt dus wel degelijk de eigenwoningschuld weergegeven in de rekenhulp! Uiteraard het gedeelte waarvan de eigenwoningreserve reeds is afgetrokken.
Bij mij is de uitkomst toch echt de eigenwoningreserve. Dat staat er letterlijk. Wordt nergens gesproken over de eigenwoningschuld in de uitkomst. Maar ik geef toe, heb niet met alle vragen geëxperimenteerd om te zien of er ook hele andere uitkomsten zijn. (Lijkt me van niet maar dat is een aanname).Jay-B schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:50:
@marcelcee Indien je reeds een nieuwe woning hebt aangekocht dan is de eigenwoningreserve nihil en wordt dus wel degelijk de eigenwoningschuld weergegeven in de rekenhulp! Uiteraard het gedeelte waarvan de eigenwoningreserve reeds is afgetrokken.
Volgens mij is dit niet juist. Dit geldt alleen als je geen extra aflossingen doet. Als je extra aflost, dan mag je het deel dat je meer aflost dan wat verplicht is verdelen zoals je zelf wilt. Dus bijvoorbeeld alles aflossen op het box 3 deel. En vanaf dat moment kan dus ook de verdeling van de rente anders worden.peter-rm schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:48:
@superduper bij het afsluiten van de lening wordt bepaald welk deel voor HRA (box1) in aanmerking komt en welk deel niet (box3).
Deze verhouding blijft tijdens de looptijd van de lening bestaan. aflossingen gaan dan ook naar rato.
Dag allen, ik zit met de volgende situatie. Hopelijk is hier iemand die er meer van weet 
Ik heb in 2020 een nieuwbouwwoning gekocht met daarbij een nieuwbouwdepot. Het bouwdepot is vanaf augustus 2020 actief.
Door vertraging tijdens de bouw heb ik het bouwdepot vorig jaar moeten verlengen. Er zat 2 jaar na de ingangsdatum dus nog geld in het bouwdepot.
Wellicht heb ik het compleet verkeerd, maar volgens mij moet ik deze vraag dan met 'Nee' beantwoorden:
:fill(white):strip_exif()/f/image/UbwO1pRzMiC8VysMaRhVoJcg.png?f=user_large)
Alleen zodra ik dat doe, verschijnen er iets naar onder wat invoervelden waar ik vrij weinig van snap:
:fill(white):strip_exif()/f/image/gqQGUGfHlNmhEeM3YN1Rj6lj.png?f=user_large)
Wat is hier precies de bedoeling van? Het lijkt alsof deze tabel niets met mijn situatie te maken heeft.
Ik bedrijp de term "Ander bestedingsdoel" ook niet goed. Ik gebruik het bouwdepot volledig voor mijn woning, het duurt alleen wat langer dan 2 jaar.
En misschien denk ik te moeilijk en moet ik de vraag gewoon met "Ja" beantwoorden...
Alvast bedankt
PS: Ik heb overigens gezocht naar vergelijkbare vragen in dit topic, maar ik heb ze niet kunnen vinden. Waren ze er toch, mijn welgemeende excuses
Een stukje naar boven staat wel een post met een vergelijkbaar screenshot, maar volgens mij is de situatie daar anders.
Ik heb in 2020 een nieuwbouwwoning gekocht met daarbij een nieuwbouwdepot. Het bouwdepot is vanaf augustus 2020 actief.
Door vertraging tijdens de bouw heb ik het bouwdepot vorig jaar moeten verlengen. Er zat 2 jaar na de ingangsdatum dus nog geld in het bouwdepot.
Wellicht heb ik het compleet verkeerd, maar volgens mij moet ik deze vraag dan met 'Nee' beantwoorden:
:fill(white):strip_exif()/f/image/UbwO1pRzMiC8VysMaRhVoJcg.png?f=user_large)
Alleen zodra ik dat doe, verschijnen er iets naar onder wat invoervelden waar ik vrij weinig van snap:
:fill(white):strip_exif()/f/image/gqQGUGfHlNmhEeM3YN1Rj6lj.png?f=user_large)
Wat is hier precies de bedoeling van? Het lijkt alsof deze tabel niets met mijn situatie te maken heeft.
Ik bedrijp de term "Ander bestedingsdoel" ook niet goed. Ik gebruik het bouwdepot volledig voor mijn woning, het duurt alleen wat langer dan 2 jaar.
En misschien denk ik te moeilijk en moet ik de vraag gewoon met "Ja" beantwoorden...
Alvast bedankt
PS: Ik heb overigens gezocht naar vergelijkbare vragen in dit topic, maar ik heb ze niet kunnen vinden. Waren ze er toch, mijn welgemeende excuses
Een stukje naar boven staat wel een post met een vergelijkbaar screenshot, maar volgens mij is de situatie daar anders.
Het is bedoening, niet bedoeling
wat er na 2 jaar nog in bouwdepot staat moet bij ander bestedingsdoel ingevuld worden. op het moment dat je dat bedrag alsnog aan de woning besteedt , gaat het weer naar deel hoofdverblijf.
dit komt doordat de verbouwing langer duurt dan de 2-jaarstermijn.
Je hebt het geld dat je in depot hebt staan nog niet uitgegeven aan de woning. Dus nee antwoorden is best logisch. Omdat een woning bouwen tijd kost geldt er de eerste twee jaar een uitzondering en mag je toch ja antwoorden.martijntjuhh schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:31:
...
Op het moment dat er na twee jaar nog geld in je depot zit is de rente over een even groot deel van je lening niet aftrekbaar. Het klopt dat je dan een nee invult.
Dus heb je nog € 50.000 niet uitgegeven dan kun je vanaf augustus 2022 over € 50.000 geen rente meer aftrekken (tot je weer meer uitgeeft). Je zal dan inderdaad moeten gaan verdelen.
Het verhaal wordt hier uitgelegd onder het kopje Na 2 jaar verandert uw renteaftrek. Kom je er met deze link uit of wil je graag een voorbeeld (met cijfers, evt.)?
[ Voor 12% gewijzigd door Cbr op 06-03-2023 21:43 ]
Hier hetzelfde probleem, ook een Lynx rekening. Bovendien gaat een om een aanzienlijk cash saldo, zodat ik daar liever niet het beleggingen-tarief op toegepast zou zien.letswing schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:39:
[...]
Ik weet niet hoe het vorig jaar was daar ik hiervoor bij Saxobank zat. De vraag is nu wat te doen met de contanten van 1 januari 2022. Op de Belastingdienst website staat dat de waarde van effecten gelden als een belegging. Ik mag dan toch aannemen dat puur cash positie op een Lynx rekening onder spaartegoeden valt?
Maar als ik de uitleg van de Belastingdienst goed begrijp geldt in 2022 nog een overgangsregeling, waarbij automatisch de meest gunstige van 2 berekeningsmethoden wordt toegepast:
https://www.belastingdien...kening-box-3-inkomen-2022
Als ik de rekentool gebruik lijkt het erop dat bij mij de oude berekeningswijze het gunstigst uitpakt, en de daadwerkelijke kwalificatie als spaargeld danwel beleggingen irrelevant is (tot dezelfde uitkomst lijdt).
Wellicht bij jou ook, @letswing ?
Ik kan hier dus nergens iets over vinden en zou graag horen wat nou juist isRubbergrover1 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:02:
[...]
Volgens mij is dit niet juist. Dit geldt alleen als je geen extra aflossingen doet. Als je extra aflost, dan mag je het deel dat je meer aflost dan wat verplicht is verdelen zoals je zelf wilt. Dus bijvoorbeeld alles aflossen op het box 3 deel. En vanaf dat moment kan dus ook de verdeling van de rente anders worden.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Klopt heeft mij bij ook geen invloed voor belasting jaar 2022. Helaas had ik op 1 januari 2023 ook een aanzienlijke cash saldo op mijn lynx rekening nummer. Dus voor belasting jaar 2023 kan dit voor mij wel nadelig uitpakken.Dunedin schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:47:
[...]
Hier hetzelfde probleem, ook een Lynx rekening. Bovendien gaat een om een aanzienlijk cash saldo, zodat ik daar liever niet het beleggingen-tarief op toegepast zou zien.
Maar als ik de uitleg van de Belastingdienst goed begrijp geldt in 2022 nog een overgangsregeling, waarbij automatisch de meest gunstige van 2 berekeningsmethoden wordt toegepast:
https://www.belastingdien...kening-box-3-inkomen-2022
Als ik de rekentool gebruik lijkt het erop dat bij mij de oude berekeningswijze het gunstigst uitpakt, en de daadwerkelijke kwalificatie als spaargeld danwel beleggingen irrelevant is (tot dezelfde uitkomst lijdt).
Wellicht bij jou ook, @letswing ?
Daarom heb ik ervoor gekozen om voor de belasting aangifte 2022 te doen alsof mijn neus bloed. Dus ik geef mijn Uxxxxxx (lynx) beleggingsrekening nummer 2x op. 1x bij spaartegoeden met een omschrijving dat het gaat om mijn cash saldo en 1x bij het kopje beleggingen (waarde van mijn aandelen). Kijken wat de Belastingdienst hiervan gaat vinden... Gebruik het dus meer als proef nu
peter-rm schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:37:
wat er na 2 jaar nog in bouwdepot staat moet bij ander bestedingsdoel ingevuld worden. op het moment dat je dat bedrag alsnog aan de woning besteedt , gaat het weer naar deel hoofdverblijf.
Allebei bedankt voor jullie reactie. Ik denk dat een voorbeeld met cijfers het voor mij duidelijker maakt, maar hieronder mijn interpretatie met fictieve bedragen.Cbr schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:40:
[...]
Je hebt het geld dat je in depot hebt staan nog niet uitgegeven aan de woning. Dus nee antwoorden is best logisch. Omdat een woning bouwen tijd kost geldt er de eerste twee jaar een uitzondering en mag je toch ja antwoorden.
Op het moment dat er na twee jaar nog geld in je depot zit is de rente over een even groot deel van je lening niet aftrekbaar. Het klopt dat je dan een nee invult.
Dus heb je nog € 50.000 niet uitgegeven dan kun je vanaf augustus 2022 over € 50.000 geen rente meer aftrekken (tot je weer meer uitgeeft). Je zal dan inderdaad moeten gaan verdelen.
Het verhaal wordt hier uitgelegd onder het kopje Na 2 jaar verandert uw renteaftrek. Kom je er met deze link uit of wil je graag een voorbeeld (met cijfers, evt.)?
Augustus 2020:
Schuld: €100.000
Bedrag in bouwdepot: €100.000
Augustus 2022
Bedrag in bouwdepot: €10.000
Totaal | Deel hoofdverblijf | Ander bestedingsdoel | |
Schuld op 1 januari 2022 | €95.000 | €95.000 | €0 |
Schuld op 31 december 2022 | €90.000 | €80.000 | €10.000 |
Rente in 2022 | €1000 | €666,67 | €333,33 |
Ik heb op een aantal bedragen tooltips geplaatst om te laten zien hoe ik tot die bedragen ben gekomen.
Zeg het overigens gerust als ik het helemaal verkeerd begrepen heb
Het is bedoening, niet bedoeling
Zie bijvoorbeeld aflossen op hypotheek die deels in box 3 zit.oisyn schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:07:
[...]
Ik kan hier dus nergens iets over vinden en zou graag horen wat nou juist is
Daar staat een link naar de teksten van de staatssecretaris die onder andere op deze situatie slaan.
Bij mij was alles uiteindelijk vooraf goed ingevuld. Komen jullie nog veel fouten tegen aan het vooraf ingevulde?
Ik vond in bovenstaande link waar @Rubbergrover1 naar verwijst (dank daarvoorFurion2000 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:56:
Ik zit al even te zoeken maar ik begrijp het volgende niet helemaal.
Word een verbouwingshypotheek (waarde van het huis na verbouwing omzetten naar 2e hypotheek waarvan je het geld door de notaris gewoon op je bankrekening naar keuze overgemaakt krijgt) gezien als bouwdepot?
Bouwdepot staat heel veel over geschreven, maar ik twijfel dus of we daaronder vallen. Begin steeds meer te twijfelen als ik vervolgens bij de bankrekeningen logischerwijs het bedrag niet zie staan omdat dit peildatum 1-1-2022 is. Het lijkt mij dat het 'ergens' onder moet vallen of is dit alleen in het hypotheek gedeelte waar dus wel beide hypotheken opgenomen zijn?
Is de hypotheek afgesloten binnen 6 maaanden na de aanvang van de verbouwing? Dan lijkt hij toch te kunnen worden gezien als eigenwoningschuldAls de belastingplichtige de verbouwing achteraf financiert, moet hij aannemelijk maken dat hij aan het oogmerkvereiste voldoet. Dit kan eenvoudig zijn, bijvoorbeeld als hij rond het tijdstip van de betaling van de kosten een hypotheekofferte heeft aangevraagd op basis waarvan de lening is afgesloten. In andere gevallen zal hij het minder gemakkelijk aannemelijk kunnen maken. Hierover kunnen bewijsrechtelijke problemen ontstaan.
Goedkeuring
Om bewijsrechtelijke problemen te voorkomen, keur ik om praktische redenen het volgende goed. Als de belastingplichtige de lening is aangegaan binnen zes maanden na de aanvang van de verbouwing wordt voor het bedrag van de in die zesmaandsperiode betaalde verbouwingskosten geacht te zijn voldaan aan het oogmerkvereiste.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Het was ons nu duidelijk dat het geen bouwdepot was, maar dat stukje over die renteverandering is wel interessant. Logischerwijs dachten we, puur aflossen op de hypotheek met de hoogste rente (de verbouwingshypotheek), maar dat gaan we dan ook nog even checken bij de bank voordat we aflossen van wat overblijft. Als er iets overblijft.oisyn schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 01:45:
[...]
Ik vond in bovenstaande link waar @Rubbergrover1 naar verwijst (dank daarvoor) ook iets dat voor jou interessant kan zijn, Furion2000:
[...]
Is de hypotheek afgesloten binnen 6 maaanden na de aanvang van de verbouwing? Dan lijkt hij toch te kunnen worden gezien als eigenwoningschuld. IANAL enzo, dus misschien even informeren bij een professional. Of misschien wist je dit al en ging je vraag puur over het bouwdepot-gedeelte.
Voor de 80000 in het voorbeeld heb je wel het hele jaar aftrek, volgens mij hoef je alleen de rente voor de 10000 vanaf augustus er uit te halen (1000/12 <maand rente>)*(10000/90000 <Deel niet aftrekbaar>)*4 <maanden> = 37 euromartijntjuhh schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:34:
[...]
[...]
Allebei bedankt voor jullie reactie. Ik denk dat een voorbeeld met cijfers het voor mij duidelijker maakt, maar hieronder mijn interpretatie met fictieve bedragen.
Augustus 2020:
Schuld: €100.000
Bedrag in bouwdepot: €100.000
Augustus 2022
Bedrag in bouwdepot: €10.000
Totaal Deel hoofdverblijf Ander bestedingsdoel Schuld op 1 januari 2022 €95.000 €95.000 €0 Schuld op 31 december 2022 €90.000 €80.000 €10.000 Rente in 2022 €1000 €666,67 €333,33
Ik heb op een aantal bedragen tooltips geplaatst om te laten zien hoe ik tot die bedragen ben gekomen.
Zeg het overigens gerust als ik het helemaal verkeerd begrepen heb
Komt niet helemaal overeen als je annuitair aflost aangezien de rente die je betaalt iets varieert, verschil zal niet heel erg groot zijn. In jouw voorbeeld doe je alsof je geen renteaftrek hebt over het hele bedrag van 90000 vanaf augustus, dat is wel een paar honderd euro exta die je jezelf pijn doet
[ Voor 0% gewijzigd door FrankMennink op 07-03-2023 09:12 . Reden: Typo ]
Nu is het na de belastingaangifte wachten op een brief van de belastingdienst
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Kleine reminder over de topic warnings. Posts over "ik heb aangifte gedaan, wanneer komt mijn aanslag" etc zijn niet nuttig voor andere forumgebruikers.
OK, ik heb een extra aflossing gedaan, groter dan het bijleen deel. Alleen is het natuurlijk erg ontransparant of je dat 100% op het box3 gedeelte wil laten vallen, of op het hele leningdeel. Ik heb natuurlijk graag het box3 deel als eerste afgelost.Rubbergrover1 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:02:
[...]
Volgens mij is dit niet juist. Dit geldt alleen als je geen extra aflossingen doet. Als je extra aflost, dan mag je het deel dat je meer aflost dan wat verplicht is verdelen zoals je zelf wilt. Dus bijvoorbeeld alles aflossen op het box 3 deel. En vanaf dat moment kan dus ook de verdeling van de rente anders worden.
Heb je ergens een referentie naar wat je aangeeft? Dat je bij extra aflossing zelf mag bepalen wekl deel je laat staan?
Je kunt zelf alloceren tussen de box 1 en box 3 delen.
Leuker kunnen we het niet makenFrankMennink schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:10:
[...]
Voor de 80000 in het voorbeeld heb je wel het hele jaar aftrek, volgens mij hoef je alleen de rente voor de 10000 vanaf augustus er uit te halen (1000/12 <maand rente>)*(10000/90000 <Deel niet aftrekbaar>)*4 <maanden> = 37 euro
Komt niet helemaal overeen als je annuitair aflost aangezien de rente die je betaalt iets varieert, verschil zal niet heel erg groot zijn. In jouw voorbeeld doe je alsof je geen renteaftrek hebt over het hele bedrag van 90000 vanaf augustus, dat is wel een paar honderd euro exta die je jezelf pijn doet

Link staat een paar posts hierboven.superduper schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:23:
[...]
OK, ik heb een extra aflossing gedaan, groter dan het bijleen deel. Alleen is het natuurlijk erg ontransparant of je dat 100% op het box3 gedeelte wil laten vallen, of op het hele leningdeel. Ik heb natuurlijk graag het box3 deel als eerste afgelost.
Heb je ergens een referentie naar wat je aangeeft? Dat je bij extra aflossing zelf mag bepalen wekl deel je laat staan?
In essentie komt het er op neer dat, voor het recht op renteaftrek, het box 1 leningdeel tenminste annuïtair moet dalen. Dus eind van het jaar mag dit deel steeds niet hoger zijn dan een bepaald bedrag. Daarvoor kun je zelf een schema berekenen, of je gebruikt modules van bepaalde websites daarvoor. De rest van je aflossing kun je gebruiken voor het verlagen van het box 3 deel.
Zal het grootste aantal mensen al ingelogd hebben? Ik ga hem morgenmiddag invullen.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Ik ben al 1000 keer ingelogd de afgelopen dagen en heb nog nooit een issue gehad. Gewoon kiezen voor SMS controle (wat ik persoonlijk sowieso praktischer vindt, het SMSje krijg ik als notificatie op mijn PC dus hoef m'n telefoon niet te pakkenAgent47 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 19:34:
Zal het grootste aantal mensen al ingelogd hebben? Ik ga hem morgenmiddag invullen.
Ja, zoals elk jaar is het na de eerste week en voor de laatste week prima te doen.Agent47 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 19:34:
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Zojuist de aangifte zoveel mogelijk aangevuld. Nu heb ik nog 1 vraag.
Ik heb een beleggingsrekening bij deGiro waar netjes alle gegevens voorgevuld werden, en lijken te kloppen met het jaaroverzicht wat ik van hen heb.
Ik heb een bedrag aan dividend gekregen van een aantal US aandelen, waar ook buitenlandse belasting is ingehouden. Tevens een klein bedragje dividend van NL bedrijven waar in Nederland dividendbelasting op is ingehouden. Deze velden zijn netjes voorgevuld. Verderop in de aangifte is de vraag: "Aftrek om dubbele belasting te voorkomen" ook voorgevinkt. Echter de daarop volgende vragen moet ik allemaal met Nee beantwoorden.
Als ik vervolgens de berekening in het uiteindelijk eindoverzicht bekijk, lijkt er wel verrekening te gebeuren van de in NL geheven dividendbelasting, maar nergens verrekening te gebeuren met de betaalde dividendbelasting in de US. Hoe kan dit?...
Edit:
My bad.. het zat onder het kopje "Inkomstenbelasting" --> "Inkomstenbelasting box 3 --> "Verrekening buitenlandse bronbelasting box 3" i.p.v. direct on het kopje "Ingehouden dividendbelasting".
Ik heb een beleggingsrekening bij deGiro waar netjes alle gegevens voorgevuld werden, en lijken te kloppen met het jaaroverzicht wat ik van hen heb.
Ik heb een bedrag aan dividend gekregen van een aantal US aandelen, waar ook buitenlandse belasting is ingehouden. Tevens een klein bedragje dividend van NL bedrijven waar in Nederland dividendbelasting op is ingehouden. Deze velden zijn netjes voorgevuld. Verderop in de aangifte is de vraag: "Aftrek om dubbele belasting te voorkomen" ook voorgevinkt. Echter de daarop volgende vragen moet ik allemaal met Nee beantwoorden.
Als ik vervolgens de berekening in het uiteindelijk eindoverzicht bekijk, lijkt er wel verrekening te gebeuren van de in NL geheven dividendbelasting, maar nergens verrekening te gebeuren met de betaalde dividendbelasting in de US. Hoe kan dit?...
Edit:
My bad.. het zat onder het kopje "Inkomstenbelasting" --> "Inkomstenbelasting box 3 --> "Verrekening buitenlandse bronbelasting box 3" i.p.v. direct on het kopje "Ingehouden dividendbelasting".
[ Voor 10% gewijzigd door Batata007 op 07-03-2023 21:53 ]
Ik heb na de berichten dat de storingen over waren ook zelfs in het weekend gewoon meerdere malen probleemloos kunnen inloggen met de DigiD app. Zelfs rond spits tijden (uurtje of 14 op zondag bv).oisyn schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:36:
[...]
Ik ben al 1000 keer ingelogd de afgelopen dagen en heb nog nooit een issue gehad. Gewoon kiezen voor SMS controle (wat ik persoonlijk sowieso praktischer vindt, het SMSje krijg ik als notificatie op mijn PC dus hoef m'n telefoon niet te pakken)
Bedankt voor de reacties! Het is mij nu duidelijk. We kunnen ermee verder. Voorlopige aanslag in invullen en 'bijstellen'. Wat je zegt een bak geld aan het eind is ook wel weer leuk!AndereKoekoek schreef op zondag 5 maart 2023 @ 23:30:
[...]
Wij doen dit al jaren bewust zi.
Ik vul de hypotheekrenteaftrek de helft lager in dan waar we recht op hebben. Krijg iets van 300 euro per maand van de belastingdienst.
Uiteindelijk bij de definitieve aanslag krijgen we het overige deel en ook nog inkomensafhankelijke combinatiekorting wat dan in zij totaliteit ongeveer 5k is ieder jaar. Dat gaat dan ook meteen door naar de spaarrekening
Hoofdreden is dat de dan niet zo wennen aan de hypotheekrenteaftrek. Mocht dat gehalveerd worden, dan missen we alleen een deel van die 5k die we per jaar krijgen.
Dus ja, het kan zo zijn dat je 2x geld krijgt. Nu ging het onbewust, maar je kunt zelf kiezen welke verdeling je wil hebben
Het patat007, heeft deGiro bij jou zowel je aandelen positie als evt cash op je beleggingsrekening apart doorgevoerd bij de Belastingdienst?Batata007 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:48:
Zojuist de aangifte zoveel mogelijk aangevuld. Nu heb ik nog 1 vraag.
Edit:
Ja klopt!letswing schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:00:
[...]
Oke dank. Dus DeGiro heeft netjes je aandelen positie doorgegeven en de rekening stond ook tussen het kopje bank- en spaarrekeningen in de voor ingevulde aangifte. Maar je moest alleen het saldo nog doorgeven van het tegoed. Klopt dit?
Ik volg dit niet helemaal, in je belastingaangifte geef je aan hoeveel rente je over je hypotheek hebt betaald. Daarop krijg je dan je hypotheekrenteaftrek? Waar vul jij dan je hypotheekrenteaftrek in waardoor je per maand iets terug krijgt van de belastingdienst?AndereKoekoek schreef op zondag 5 maart 2023 @ 23:30:
[...]
Ik vul de hypotheekrenteaftrek de helft lager in dan waar we recht op hebben. Krijg iets van 300 euro per maand van de belastingdienst.
Uiteindelijk bij de definitieve aanslag krijgen we het overige deel en ook nog inkomensafhankelijke combinatiekorting wat dan in zij totaliteit ongeveer 5k is ieder jaar. Dat gaat dan ook meteen door naar de spaarrekening
Hoofdreden is dat de dan niet zo wennen aan de hypotheekrenteaftrek. Mocht dat gehalveerd worden, dan missen we alleen een deel van die 5k die we per jaar krijgen.
Dus ja, het kan zo zijn dat je 2x geld krijgt. Nu ging het onbewust, maar je kunt zelf kiezen welke verdeling je wil hebben
BlaBlaBla
Heb ik allemaal niet. Mijn leven is supersimpel: ik ben alleen, werk en huur. That's it verder niks dus alleen maar loonbelasting.D_Jeff schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:31:
[...]
Al naar eventuele aftrekposten gekeken, zoals zorg?
Daarnaast: mocht je meerdere malen een ziekenhuis bezocht hebben (niet "slechts op bezoek"), mag je ook 19/cent de km mee tellen.
@Strider daarvoor moet je een VA (voorlopige aangifte) over 2023 invullen
Als je een voorlopige aangifte doet, dan kun je daar een inschatting geven van de rente die je in het lopende jaar gaat betalen. Daar rolt dan een voorlopige aanslag uit, die vaak betekent dat je maandelijks alvast krijgt.Strider schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:51:
[...]
Ik volg dit niet helemaal, in je belastingaangifte geef je aan hoeveel rente je over je hypotheek hebt betaald. Daarop krijg je dan je hypotheekrenteaftrek? Waar vul jij dan je hypotheekrenteaftrek in waardoor je per maand iets terug krijgt van de belastingdienst?
Als je een lage inschatting van die rente opgeeft, dan krijg je al wel iets terug, maar volgt bij de definitieve aangifte nog een extra zakje geld.
Ik heb nu iets wat ik nog nooit heb gehad in al die jaren wellicht kan iemand mij helpen en/of het verduidelijken.
Voor ons samen aangifte gedaan nu staat er bij mij bovenaan de aangifte Te betalen *,- (redelijk bedrag)
Maar onderaan de aangifte na de berekening staat een bedrag van €17,- dus nihil met de bekende omschrijving (Het totaal van de inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen dat u zou moeten betalen is lager dan of gelijk aan € 48. Dit betekent dat u niets hoeft te betalen.)
Er wordt niets verrekend (voorlopige aanslag) of wat dan ook hoe kan dit bedrag onderaan verschillen t.o.v. het te betalen bedrag in het kort moet ik nu betalen of niet
Voor de vrouw staat er netjes u krijgt *,- terug en na de berekening exact dit bedrag in de -.
Voor ons samen aangifte gedaan nu staat er bij mij bovenaan de aangifte Te betalen *,- (redelijk bedrag)
Maar onderaan de aangifte na de berekening staat een bedrag van €17,- dus nihil met de bekende omschrijving (Het totaal van de inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen dat u zou moeten betalen is lager dan of gelijk aan € 48. Dit betekent dat u niets hoeft te betalen.)
Er wordt niets verrekend (voorlopige aanslag) of wat dan ook hoe kan dit bedrag onderaan verschillen t.o.v. het te betalen bedrag in het kort moet ik nu betalen of niet
Voor de vrouw staat er netjes u krijgt *,- terug en na de berekening exact dit bedrag in de -.
[ Voor 16% gewijzigd door GOskMet op 08-03-2023 12:20 ]
Dat 'te betalen' is waarschijnlijk wat je in totaal zou moeten betalen. Dus inclusief wat je al hebt betaald met de voorlopige aanslag. Als het verschil tussen de voorlopige aanslag en het bedrag wat definitief te betalen is, kleiner is dan 48 euro, dan hoef je niets meer bij te betalen.GOskMet schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:17:
Ik heb nu iets wat ik nog nooit heb gehad in al die jaren wellicht kan iemand mij helpen en/of het verduidelijken.
Bedankt dat begrijp ik maar dan wordt het toch conform onderstaand verrekend,Rubbergrover1 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:32:
[...]
Dat 'te betalen' is waarschijnlijk wat je in totaal zou moeten betalen. Dus inclusief wat je al hebt betaald met de voorlopige aanslag. Als het verschil tussen de voorlopige aanslag en het bedrag wat definitief te betalen is, kleiner is dan 48 euro, dan hoef je niets meer bij te betalen.
Totaal inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen
*,-
Ontvangen bedrag via voorlopige aanslag
*,-
Nieuw bedrag aanslag
17,-
Er wordt niets (althans inzichtelijk) verrekend.
Het zou kunnen zijn dat het bedrag exact overeenkomt en dat het daarom niet zichtbaar is maar ik vindt het apart.
Ik vul op de voorlopige aanslag een lager bedrag aan betaalde rente in, waardoor wij 300 euro per maand krijgen ipv 650 per maand. Uiteindelijk bij de definitieve aangifte vul ik de werkelijke bedragen in zoals op het overzicht van de hypotheek. De belastingdienst ziet dan dat we in de voorlopige aanslag onvoldoende hebben gekregen en maakt het restant van het hele jaar alsnog over.Strider schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:51:
[...]
Ik volg dit niet helemaal, in je belastingaangifte geef je aan hoeveel rente je over je hypotheek hebt betaald. Daarop krijg je dan je hypotheekrenteaftrek? Waar vul jij dan je hypotheekrenteaftrek in waardoor je per maand iets terug krijgt van de belastingdienst?
Dan krijg ik 12x300 euro en in mijn geval ivm kinderen nog een combinatiekorting van 2000 euro ongeveer.
Eigenlijk is dit een beetje ontstaan doordat wij bij het kopen van een nieuw huis vergeten waren om de voorlopige aanslag aan te passen. Vonden het wel handig en hebben het zo laten staan.
Cash op een bitcoin platform laten staan heeft in ieder geval wel het risico van een belegging.oisyn schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 02:54:
[...]
Strict gezien had je dat geld 31 december op je bankrekening kunnen zetten, en 1 januari weer terug overmaken naar de exchange. Of je had het even in cash. Het is ronduit bullshit dat het als belegging wordt gezien alleen maar omdat iemand anders het in beheer heeft
TouchéHielko schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:11:
[...]
Cash op een bitcoin platform laten staan heeft in ieder geval wel het risico van een belegging
Vraagje aan DeGiro gebruikers waarvan ik lees dat het automatisch wordt ingevuld, inclusief eurobalans. Wordt dat dan ingevuld als bankrekening? Ik neem aan dat daar geen IBAN aan gekoppeld zit? Ik vraag me af of je dan niet iets soortgelijks kan doen bij een crypto-exchange.
Geld dat niet is belegd in iets (zoals bijvoorbeeld uitbetaald dividend wat nog niet opnieuw is geinvesteerd) komt bij je overzicht bank- en spaarrekeningen. Dit is een Duitse IBAN rekening, dus je moet wel zelf de waarde op 1 januari even invullen. Die waarde staat netjes in het overzicht wat Degiro beschikbaar stelt..oisyn schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:02:
[...]
Touché. Maar niet het rendement.
Vraagje aan DeGiro gebruikers waarvan ik lees dat het automatisch wordt ingevuld, inclusief eurobalans. Wordt dat dan ingevuld als bankrekening? Ik neem aan dat daar geen IBAN aan gekoppeld zit? Ik vraag me af of je dan niet iets soortgelijks kan doen bij een crypto-exchange.
De som van alle posities staan vooringevuld in het overzicht Beleggingen.
De cashrekening van DeGiro is een bankrekening van FlatEx bank. Sterker nog, een van de problemen die DeGiro had was het ontbreken van een vergunning om rekeningcourant tegoeden aan te houden (vandaar geneuzel met geldmarktfondsen etc). De overname door FlatEx loste dat op..oisyn schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:02:
[...]
Andere broker met bankvergunning is bv SAXO (erfenis van Binck en daarvoor Alex).
Als die crypto exchange een bank vergunning aanvraagt komt dat helemaal goed.oisyn schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:02:
[...]
PSN
Ik spaar of beter beleg bij een instelling die rendement oplevert. Niet bij de fiscus.shamp0o schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:51:
[...]
Bedankt voor de reacties! Het is mij nu duidelijk. We kunnen ermee verder. Voorlopige aanslag in invullen en 'bijstellen'. Wat je zegt een bak geld aan het eind is ook wel weer leuk!
Ik heb uiteraard al even gezocht, maar kan hier niets over vinden. Vandaar mijn vraag.
Vorig jaar hebben wij een dochter gekregen en mijn vrouw heeft daarbij uiteraard haar verlof gehad.
Ik en mijn vrouw hebben daarnaast nog extra verlof opgenomen waarbij het UWV een bijdrage heeft geleverd (70% regel).
Weet iemand of je daar nog rekening mee moet houden bij de aangifte? Is er een verschil tussen het zwangerschapsverlof en het aanvullende verlof? Ik vermoed dat dit al ingebakken zit in de loonstroken, maar zeker weten doe ik het niet..
En hoe zit dit met de kinderopvangtoeslag?
Vorig jaar hebben wij een dochter gekregen en mijn vrouw heeft daarbij uiteraard haar verlof gehad.
Ik en mijn vrouw hebben daarnaast nog extra verlof opgenomen waarbij het UWV een bijdrage heeft geleverd (70% regel).
Weet iemand of je daar nog rekening mee moet houden bij de aangifte? Is er een verschil tussen het zwangerschapsverlof en het aanvullende verlof? Ik vermoed dat dit al ingebakken zit in de loonstroken, maar zeker weten doe ik het niet..
[ Voor 4% gewijzigd door bartus1989 op 08-03-2023 21:09 ]
Inderdaad! Als alles goed is gegaan zit het al helemaal verwerkt in de jaaropgave. Mocht je minder inkomen hebben ontvangen (70%) dan is het fiscale loon dat op de jaaropgave staat ook al verminderd. Je hoeft zelf geen aftrek toe te passen.bartus1989 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 20:57:
Als er gewoon de gehele periode een arbeidscontract was is er voor de aangifte geen verschil tussen beide vormen van verlof.
Wat is je vraag over de kinderopvangtoeslag?
[ Voor 49% gewijzigd door Cbr op 08-03-2023 21:38 ]
Ik heb sinds maart 2022 een eigen woning. Ik zou ook graag maandelijks alvast mijn HRA willen ontvangen, kan het goed gebruiken in deze tijden. Hoe vraag ik zoiets aan? Door het doen van een voorlopige aanslag waar je je geschatte verdiensten, vermogen en aftrekken alvast opgeeft?AndereKoekoek schreef op zondag 5 maart 2023 @ 23:30:
[...]
Houd je hierin ook rekening met het feit dat je inkomen jaarlijks stijgt?
[ Voor 3% gewijzigd door GrazendeKoe op 08-03-2023 22:57 ]
Als je 1000 keer inlogt, dan is dat je issue..oisyn schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:36:
[...]
Ik ben al 1000 keer ingelogd de afgelopen dagen en heb nog nooit een issue gehad.
Inderdaad! Er wordt een berekening gemaakt met wat je naar verwachting terugkrijgt over 2023, daarbij worden de (geschatte) bedragen gebruikt die jij opgeeft. Het resultaat wordt uitbetaald, verdeeld over de nog resterende maanden in 2023.GrazendeKoe schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:56:
[...]
Hoe vraag ik zoiets aan? Door het doen van een voorlopige aanslag waar je je geschatte verdiensten, vermogen en aftrekken alvast opgeeft?
In 2024 krijg je wanneer je nu een voorlopige aanslag aanvraagt waarschijnlijk automatisch een voorlopige aanslag, gebaseerd op de cijfers die je nu invult.
Wanneer je in loondienst bent maakt een klein verschil in inkomen in de regel niet veel uit voor de (geschatte) teruggaaf. Bij een hoger inkomen zal de werkgever ook meer loonheffing inhouden, dit houdt de verschillen klein. Probeer een goede schatting te maken, maar maak je niet te druk om een verschil van een paar procent.Houd je hierin ook rekening met het feit dat je inkomen jaarlijks stijgt?
[ Voor 29% gewijzigd door Cbr op 08-03-2023 23:21 ]
Bedankt! Ik heb het net ingevuld. Mijn geschatte inkomen over 2023 zal iets boven modaal zijn, ik schat zo'n 42000. De te betalen hypotheekrente schat ik op 2650 euro. Vermogen komt net wel of net niet op de grens dat ik hierover moet balen.Cbr schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 23:15:
[...]
Inderdaad! Er wordt een berekening gemaakt met wat je naar verwachting terugkrijgt over 2023, daarbij worden de (geschatte) bedragen gebruikt die jij opgeeft. Het resultaat wordt uitbetaald, verdeeld over de nog resterende maanden in 2023.
In 2024 krijg je wanneer je nu een voorlopige aanslag aanvraagt waarschijnlijk automatisch een voorlopige aanslag, gebaseerd op de cijfers die je nu invult.
[...]
Wanneer je in loondienst bent maakt een klein verschil in inkomen in de regel niet veel uit voor de (geschatte) teruggaaf. Bij een hoger inkomen zal de werkgever ook meer loonheffing inhouden, dit houdt de verschillen klein. Probeer een goede schatting te maken, maar maak je niet te druk om een verschil van een paar procent.
Kom uit dat ik zo'n 685 euro terug ga krijgen. Betekent dus ongeveer 55 euro per maand. Klopt ongeveer denk ik? Verschil tussen bruto en netto hypotheeklasten.
Ik heb overigens een beetje twijfels of mijn aangifte over 2022 wel correct is. Als ik hier zie wat sommige mensen terug ontvangen (ik snap dat het niet 1:1 te vergelijken is, maar toch)... Zeker met het gegeven feit dat ik in 2022 een woning gekocht heb.
In een notendop is het toch als volgt?
Inkomen + Vermogen - aftrekposten = belasting. Van de belasting trek je vervolgens de kortingen af.
Klopt dit?
[ Voor 14% gewijzigd door GrazendeKoe op 08-03-2023 23:29 ]
Nee, mijn issue is die kutsite van de BD die je automatisch uitlogt na een kwartier en met technische fouten strooit als je een keer een link opent in een nieuw venster en dan in de oude verder gaat (waarna je wederom opnieuw moet inloggen).
Ik vraag me serieus af of DigiD nog steeds problemen had gehad als ze hier niet zo ontzettend pietluttig over waren geweest.
En als ze zo prat gaan op veiligheid, misschien moeten ze zich dan ook eens achter de oren krabben over waarom het indienen van een belastingaangifte een strictere vorm van beveiliging nodig heeft (namelijk DigiD app of SMS controle) dan het machtigen van een persoon (louter gebruikersnaam + ww) waar je vervolgens meer mee kunt

Zo, sorry voor deze rant.
[ Voor 43% gewijzigd door .oisyn op 08-03-2023 23:48 ]
GrazendeKoe schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 23:25:
[...]
Bedankt! Ik heb het net ingevuld. Mijn geschatte inkomen over 2023 zal iets boven modaal zijn, ik schat zo'n 42000. De te betalen hypotheekrente schat ik op 2650 euro. Vermogen komt net wel of net niet op de grens dat ik hierover moet balen.
Kom uit dat ik zo'n 685 euro terug ga krijgen. Betekent dus ongeveer 55 euro per maand. Klopt ongeveer denk ik? Verschil tussen bruto en netto hypotheeklasten.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ongeveer 43% terugkrijgen van je aftrek eigen woning mag je bij dat inkomen min of meer verwachten.
[ Voor 12% gewijzigd door Cbr op 08-03-2023 23:45 ]
Niet helemaal, makkelijkste om wegwijs te worden in hoe de berekening werkt is in de aangifte onder het kopje 'Overzicht belasting en premies' verder te klikken naar Inkomstenbelasting en daar alles open te klikken en de rekenstappen die gemaakt worden te volgen.GrazendeKoe schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 23:25:
[...]
In een notendop is het toch als volgt?
Inkomen + Vermogen - aftrekposten = belasting. Van de belasting trek je vervolgens de kortingen af.
Klopt dit?
Eerst wordt er per box een inkomen vastgesteld (als er alleen box 1 vermeld staat, dan heb je alleen box 1-inkomen, dat komt vaak neer op loon plus uitkeringen min aftrekposten). Daar wordt per box belasting/premies over berekend. Als je eenmaal de belasting weet van alle boxen samen dan worden daarna worden de heffingskortingen van de belasting afgehaald. Wat er overblijft ben je aan belasting verschuldigd, maar wanneer je meer loonheffing hebt betaald dan wat je verschuldigd bent krijg je juist geld terug.
Maar bij aankoop in 2022 heb je nog wel wat kosten van de notaris etc op te voeren als aftrekposten.Cbr schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 23:36:
[...]
***members only***
Ongeveer 43% terugkrijgen van je aftrek eigen woning mag je bij dat inkomen ongeveer verwachten.
Weet niet of Grazende dit wel al gedaan heeft. Meeste notarissen geven een factuur waarop de mogelijke posten staan die je kan aftrekken.
Als je aangeeft dat je een huis aangeschaft hebt in 2022 zou je wat meer vragen moeten krijgen waar je die kwijt kan, of even zoeken op de website anders.
Klopt allemaal.GrazendeKoe schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:56:
[...]
Ik heb sinds maart 2022 een eigen woning. Ik zou ook graag maandelijks alvast mijn HRA willen ontvangen, kan het goed gebruiken in deze tijden. Hoe vraag ik zoiets aan? Door het doen van een voorlopige aanslag waar je je geschatte verdiensten, vermogen en aftrekken alvast opgeeft?
Houd je hierin ook rekening met het feit dat je inkomen jaarlijks stijgt?
Het is gelijk aan een jaarlijkse belastingaangifte. Alleen is de voorlopige aanslag gebaseerd op de geschatte/verwachte bedragen. Als je per 1 januari een cao-verhoging hebt gekregen, dan tel je dit mee in je voorlopige aanslag.
Zelf pak ik in december even zo'n bruto/netto calculatie om salaris, arbeidskorting etc even te berekenen o.b.v. de nieuwe wettelijk regels. Daarmee controleer ik de voorlopige aanslag voor het jaar erop.
Zelf is bij mij het zwangerschapsverlof (5 weken 70%) bij mijn jaaropgaven opgenomen, maar het aanvullende verlof (9 weken 70%) is apart geregistreerd. Deze valt bij mij als WAZO-uitkering, en staat ook zo geregistreerd bij de BD.bartus1989 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 20:57:
Ik heb uiteraard al even gezocht, maar kan hier niets over vinden. Vandaar mijn vraag.
Heeft verder geen consequenties, alleen dat we meer terug krijgen door de IACK
Je hebt gelijk, ik was iets te kort door de bocht en vermoeidCbr schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 23:44:
[...]
Niet helemaal, makkelijkste om wegwijs te worden in hoe de berekening werkt is in de aangifte onder het kopje 'Overzicht belasting en premies' verder te klikken naar Inkomstenbelasting en daar alles open te klikken en de rekenstappen die gemaakt worden te volgen.
Eerst wordt er per box een inkomen vastgesteld (als er alleen box 1 vermeld staat, dan heb je alleen box 1-inkomen, dat komt vaak neer op loon plus uitkeringen min aftrekposten). Daar wordt per box belasting/premies over berekend. Als je eenmaal de belasting weet van alle boxen samen dan worden daarna worden de heffingskortingen van de belasting afgehaald. Wat er overblijft ben je aan belasting verschuldigd, maar wanneer je meer loonheffing hebt betaald dan wat je verschuldigd bent krijg je juist geld terug.
Mijn aftrekposten waren ca. 2750 euro aan rente en ongeveer 5050 euro aan aankoopkosten (advies, notaris, taxatie, NHG). Totaal dus 7800.Cbr schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 23:36:
[...]
***members only***
Ongeveer 43% terugkrijgen van je aftrek eigen woning mag je bij dat inkomen min of meer verwachten.
Ik heb twee werkgevers gehad en dus twee verschillende jaaropgaven. Jaaropgaves en de begrippen die daar op staan zijn dan weer niet zo mijn ding. Ik zie het volgende staan:
Wergever 1 (van 1/1/22 t/m 31/7/22
- Loon loonbelasting/volksverzekeringen > ik ga er vanuit dat dit totaal bruto inkomen over 2022 is (grondslag belasting)
- Loon zorgverzekeringswet > ik ga er vanuit dat dit totaal bruto inkomen over 2022 is (grondslag te betalen premies zorg door werknemer).
- Ingehouden loonbelasting/premie volksverz. > dit is belasting en verzekering box 1 te betalen door mij als werknemer.
- Verrekende arbeidskorting > de korting op de te betalen belasting die ik op voorhand in 2022 al ontvangen heb.
- Werkgeversbijdrage werknemersverzekeringen en zorgverzekeringswet > hoef ik niet naar om te kijken, is voor mijn werkgever.
Loonheffingskorting stond aan vanaf 1/1/22 t/m 31/7/22.
Wergever 2 vanaf 1/8/22
- Loon loonheffing > ik ga er vanuit dat dit totaal bruto inkomen over 2022 is.
- Loonbelasting/premie volksverz. > dit is belasting en verzekering box 1 te betalen door mij als werknemer.
- Arbeidskorting > de korting op de te betalen belasting die ik op voorhand in 2022 al ontvangen heb.
- Totaal premies werknemersverzekeringen > hoef ik niet naar om te kijken, is voor mijn werkgever.
- Werkgeversbijdrage zorgverzekeringswet > idem dito, niet voor mij maar voor werkgever
Ik ben in dienst sinds 1/8/22 bij deze werkgever. Op de jaaropgave staat dat m.i. 1/1/22 loonheffingskorting aanstaat.
Klopt hetgeen wat ik zeg?
Wordt er nu op voorhand helemaal geen rekening gehouden met de algemene heffingskorting door werkgevers?
Wat ik nu kan doen is het volgende in Excel:
Totaal brutoloon berekenen
Aftrekposten -/-
= Loon voor belastingen
Vervolgens loonbelasting/premies vóór arbeidskorting en alg. heffingskorting box 1 berekenen
Te betalen belasting/premies na aftrek beide kortingen
Totaal vermogen op 1/1/22 berekenen
Aftrekposten -/-
= Heffingsgrondslag vermogen
Vervolgens vermogensbelasting berekenen = te betalen vermogensbelasting
Loonbelasting/premies + vermogensbelasting = te betalen totale belasting.
Wat ik dan moet doen is controleren op mijn jaaropgaves hoeveel 'voorschot' belastingen/premies ik al voldaan heb. Het verschil daartussen krijg ik terug/moet ik betalen.
Klopt dit?
Wat is het laatste overzicht, vlak voordat je het allemaal indient, ongelofelijk slecht weergegeven door de Belastindienst zeg. Zwaar onoverzichtelijk.
Zo, alles weer ingevuld.
3.5K zorgkosten. T gaat omlaag gelukkig. Vorig jaar fors hoger.
IACK, HRA en aftrekbare canon maakt weer een mooie teruggave.
Gelijk de inkomens vd kinderopvangtoeslag vorig jaar aangepast op basis van deze aangifte.
Nu wachten tot alles binnen is.
3.5K zorgkosten. T gaat omlaag gelukkig. Vorig jaar fors hoger.
IACK, HRA en aftrekbare canon maakt weer een mooie teruggave.
Gelijk de inkomens vd kinderopvangtoeslag vorig jaar aangepast op basis van deze aangifte.
Nu wachten tot alles binnen is.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
GrazendeKoe schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:28:
[...]
Je hebt gelijk, ik was iets te kort door de bocht en vermoeid. In de basis begrijp ik vrij goed hoe het belastingstelsel werkt. Probleem bij mij is dat ik eerst iets gevisualiseerd moet hebben voor ik het begrijp. Ik ga wel even met een Excel sheet aan de gang.
[...]
Mijn aftrekposten waren ca. 2750 euro aan rente en ongeveer 5050 euro aan aankoopkosten (advies, notaris, taxatie, NHG). Totaal dus 7800.
Ik heb twee werkgevers gehad en dus twee verschillende jaaropgaven. Jaaropgaves en de begrippen die daar op staan zijn dan weer niet zo mijn ding. Ik zie het volgende staan:
- Loon loonbelasting/volksverzekeringen > ik ga er vanuit dat dit totaal bruto inkomen over 2022 is (grondslag belasting)
- Loon zorgverzekeringswet > ik ga er vanuit dat dit totaal bruto inkomen over 2022 is (grondslag te betalen premies zorg door werknemer).
- Ingehouden loonbelasting/premie volksverz. > dit is belasting en verzekering box 1 te betalen door mij als werknemer.
- Verrekende arbeidskorting > de korting op de te betalen belasting die ik op voorhand in 2022 al ontvangen heb.
- Werkgeversbijdrage werknemersverzekeringen en zorgverzekeringswet > hoef ik niet naar om te kijken, is voor mijn werkgever.
Wergever 2 vanaf 1/8/22
- Loon loonheffing > ik ga er vanuit dat dit totaal bruto inkomen over 2022 is.
- Loonbelasting/premie volksverz. > dit is belasting en verzekering box 1 te betalen door mij als werknemer.
- Arbeidskorting > de korting op de te betalen belasting die ik op voorhand in 2022 al ontvangen heb.
- Totaal premies werknemersverzekeringen > hoef ik niet naar om te kijken, is voor mijn werkgever.
- Werkgeversbijdrage zorgverzekeringswet > idem dito, niet voor mij maar voor werkgever
Ik ben in dienst sinds 1/8/22 bij deze werkgever. Op de jaaropgave staat dat m.i. 1/1/22 loonheffingskorting aanstaat.
Wordt er nu op voorhand helemaal geen rekening gehouden met de algemene heffingskorting door werkgevers?
Wat ik nu kan doen is het volgende in Excel:
Totaal brutoloon berekenen
Aftrekposten -/-
= Loon voor belastingen
Vervolgens loonbelasting/premies vóór arbeidskorting en alg. heffingskorting box 1 berekenen
Te betalen belasting/premies na aftrek beide kortingen
Totaal vermogen op 1/1/22 berekenen
Aftrekposten -/-
= Heffingsgrondslag vermogen
Vervolgens vermogensbelasting berekenen = te betalen vermogensbelasting
Loonbelasting/premies + vermogensbelasting = te betalen totale belasting.
Wat ik dan moet doen is controleren op mijn jaaropgaves hoeveel 'voorschot' belastingen/premies ik al voldaan heb. Het verschil daartussen krijg ik terug/moet ik betalen.
Klopt dit?Wat is het laatste overzicht, vlak voordat je het allemaal indient, ongelofelijk slecht weergegeven door de Belastindienst zeg. Zwaar onoverzichtelijk. (Edit: dit hadden kleine letters moeten zijn, maar geen idee hoe je dat doet op dit forum
![]()
code:
1
| [small]tekst[/small] |
Weet iemand, wanneer de eerste reactie die terug kwam van de belastingdienst tot betrekking de aanslag IB?
Volgens mij was het april.
Bedoelde hiermee uit het verleden met welke snelheid de mensen een aanslag terug kregen van BD.
Bedoelde hiermee uit het verleden met welke snelheid de mensen een aanslag terug kregen van BD.
[ Voor 26% gewijzigd door Xtr3me4me op 09-03-2023 12:02 ]
-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --
Vorig jaar waren ze enorm traag. Toen pas september. Meestal kreeg ik het in mei ofzoXtr3me4me schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:57:
Weet iemand, wanneer de eerste reactie die terug kwam van de belastingdienst tot betrekking de aanslag IB?
Ik loop dit jaar toch een beetje vast op de aangifte.
Vorig jaar samen met mijn vriendin een nieuw huis gekocht en hier een nieuwe hypotheek voor afgesloten. De oude woning (die alleen op mijn naam stond) +- een half jaar later verkocht met overwaarde (en alle resterende hypotheekdelen hierop dus afgelost).
Nu vragen ze bij de aangifte heel leuk “Is dit een annuïtaire of lineaire (hypothecaire) lening die u of [partner] in maximaal 30 jaar aflost?”. Op zich is dat waar voor de nieuwe hypotheek, deze heeft namelijk weer een looptjd van 30 jaar. Ik zit echter met een stuk hypotheekverleden van de vorige woning (voor mijn vriendin is het wel de eerste hypotheek).
De complexiteit van verschillende hypotheekverledens, overwaarde, verbouwkosten en de toch al lage rente heeft ons samen met de adviseur doen besluiten om de nieuwe hypotheek volledig in box 3 te plaatsen. Het verlies van hypotheekrenteaftrek wordt dan gedeeltelijk weer goed gemaakt omdat je spaargeld kan wegstrepen tegen de hypotheekschuld en van het eigenwoningforfait krijg je ook nog een stuk terug via Wet Hillen.
Klopt deze beredenering tot zover? En is het dan een kwestie van “Nee” bij de maximaal 30 jaar aflosvraag? En de eigenwoningschuld komt dan toch gewoon op 0 uit?
Betekend volgens mij dus ook dat de notaris-, taxatie- en bemiddelingskosten voor de aankoop van de nieuwe woning niet aftrekbaar zijn, want ergens in de kleine lettertjes zag ik dat dat alleen over het eigenwoningschuld deel mocht?
Vorig jaar samen met mijn vriendin een nieuw huis gekocht en hier een nieuwe hypotheek voor afgesloten. De oude woning (die alleen op mijn naam stond) +- een half jaar later verkocht met overwaarde (en alle resterende hypotheekdelen hierop dus afgelost).
Nu vragen ze bij de aangifte heel leuk “Is dit een annuïtaire of lineaire (hypothecaire) lening die u of [partner] in maximaal 30 jaar aflost?”. Op zich is dat waar voor de nieuwe hypotheek, deze heeft namelijk weer een looptjd van 30 jaar. Ik zit echter met een stuk hypotheekverleden van de vorige woning (voor mijn vriendin is het wel de eerste hypotheek).
De complexiteit van verschillende hypotheekverledens, overwaarde, verbouwkosten en de toch al lage rente heeft ons samen met de adviseur doen besluiten om de nieuwe hypotheek volledig in box 3 te plaatsen. Het verlies van hypotheekrenteaftrek wordt dan gedeeltelijk weer goed gemaakt omdat je spaargeld kan wegstrepen tegen de hypotheekschuld en van het eigenwoningforfait krijg je ook nog een stuk terug via Wet Hillen.
Klopt deze beredenering tot zover? En is het dan een kwestie van “Nee” bij de maximaal 30 jaar aflosvraag? En de eigenwoningschuld komt dan toch gewoon op 0 uit?
Betekend volgens mij dus ook dat de notaris-, taxatie- en bemiddelingskosten voor de aankoop van de nieuwe woning niet aftrekbaar zijn, want ergens in de kleine lettertjes zag ik dat dat alleen over het eigenwoningschuld deel mocht?
Hallo,
Ik loop bij de aangifte dit jaar ergens op vast. Ik ben in 2022 verhuisd waarbij ik een overbruggingshypotheek heb gehad. Nu loop ik vast op de data en het type woning. Ik heb ons nieuwe huis namelijk eerder gekocht dan het oude huis verkocht.
01-01-2022 - 08-04-2022 - Oude Woning ('A')
25-03-2022 - einde jaar - Nieuwe woning ('B')
Het formulier geeft een melding dat ik niet beide woningen als hoofdverblijf mag opgeven. Dat snap ik maar hoe ga ik hier dan mee om? Het zit hem dus in die twee weken overlap...Was woning B dan leegstaand op 25-03? Vind ik ook vreemd...
Ik loop bij de aangifte dit jaar ergens op vast. Ik ben in 2022 verhuisd waarbij ik een overbruggingshypotheek heb gehad. Nu loop ik vast op de data en het type woning. Ik heb ons nieuwe huis namelijk eerder gekocht dan het oude huis verkocht.
Het formulier geeft een melding dat ik niet beide woningen als hoofdverblijf mag opgeven. Dat snap ik maar hoe ga ik hier dan mee om? Het zit hem dus in die twee weken overlap...Was woning B dan leegstaand op 25-03? Vind ik ook vreemd...
Maar je kunt niet zelf kiezen. Een hypotheek die voldoet aan de regels van box 1, valt in box 1. Dus hoe heb je dat gedaan dan?Deismyna schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:30:
De complexiteit van verschillende hypotheekverledens, overwaarde, verbouwkosten en de toch al lage rente heeft ons samen met de adviseur doen besluiten om de nieuwe hypotheek volledig in box 3 te plaatsen.
Volgens mij is dat niet het geval. Bij het afsluiten kan je kiezen in welke box je hem wilt laten vallen. Maar zodra je die keuze hebt gemaakt kan je die niet meer veranderen gedurende de looptijd van de hypotheek..oisyn schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:20:
[...]
Maar je kunt niet zelf kiezen. Een hypotheek die voldoet aan de regels van box 1, valt in box 1. Dus hoe heb je dat gedaan dan?
Dat is geen kwestie van kiezen. Als je aan de criteria van een Box 1 hypotheek voldoet, dan is het een Box 1 hypotheek. Als je er niet (of voor een deel niet) aan voldoet, dan is het (voor een deel) een box 3 lening.Hielko schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:26:
[...]
Volgens mij is dat niet het geval. Bij het afsluiten kan je kiezen in welke box je hem wilt laten vallen. Maar zodra je die keuze hebt gemaakt kan je die niet meer veranderen gedurende de looptijd van de hypotheek.
Uiteraard kun je wel zo 'sturen' dat je hypotheek niet aan de criteria voldoet. Maar dat is wat anders dan dat je de vrije keus zou hebben.
[ Voor 11% gewijzigd door Rubbergrover1 op 09-03-2023 13:39 ]
Ik heb hier de afgelopen week enorm veel informatie over gezocht, maar dat je een keuze hebt bij afsluiten ben ik niet tegengekomen.Hielko schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:26:
[...]
Volgens mij is dat niet het geval. Bij het afsluiten kan je kiezen in welke box je hem wilt laten vallen. Maar zodra je die keuze hebt gemaakt kan je die niet meer veranderen gedurende de looptijd van de hypotheek.
.edit: /laat
Maar is er dan iets te doen in het geval van een annuïteitenhypotheek die je voor je woning gebruikt hebt en die een looptijd van 30 jaar heeft?Rubbergrover1 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:38:
Uiteraard kun je wel zo 'sturen' dat je hypotheek niet aan de criteria voldoet. Maar dat is wat anders dan dat je de vrije keus zou hebben.
[ Voor 31% gewijzigd door .oisyn op 09-03-2023 13:45 ]
Mijn 5 minuten google'en lijkt dat inderdaad te bevestingen. Als je hem in box 3 wilt hebben zul je bewust voorwaarden moeten nemen waardoor hij niet meer in box 1 mag vallen (bijv. niet aflossen of looptijd meer dan 30 jaar etc).Rubbergrover1 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:38:
[...]
Dat is geen kwestie van kiezen. Als je aan de criteria van een Box 1 hypotheek voldoet, dan is het een Box 1 hypotheek. Als je er niet (of voor een deel niet) aan voldoet, dan is het (voor een deel) een box 3 lening.
Ik ben inderdaad ook tegengekomen dat je eigenlijk geen keuze hebt tussen box 1 of 3 en dat is dus precies waar ik op vast loop. In het adviesrapport van de adviseur wordt wel gesproken over de keuze voor box 3, maar bij de geldverstrekker zelf kan ik dat niet zo snel terugvinden. Wat op zich ook vreemd is, want volgens mij toetsen die box 3 zwaarder dan box 1.
Mijn oude hypotheek was al volledig box 3. Gezien mijn hypotheekverleden en looptijd van 30 jaar is mijn 1/2 deel van de hypotheek ook box 3. Blijft er 1/2 deel over van mijn vriendin wat in principe box 1 is. Als je daar nog de overwaarde vanaf haalt die ik inbreng blijft er bar weinig box 1 meer over...
Het is toch vreemd als je in feite verplicht wordt een adviseur in te huren om dit geintje rond te rekenen? Om nog maar niet te beginnen over het optellen van al je Gamma/Hornbach/bouwvakker bonnetjes voor het berekenen van je eigenwoningwaarde/reserve?
Om de nieuwe hypotheek bewust buiten de voorwaarden van Box 1 te laten vallen is het nu natuurlijk een beetje te laat.
Mijn oude hypotheek was al volledig box 3. Gezien mijn hypotheekverleden en looptijd van 30 jaar is mijn 1/2 deel van de hypotheek ook box 3. Blijft er 1/2 deel over van mijn vriendin wat in principe box 1 is. Als je daar nog de overwaarde vanaf haalt die ik inbreng blijft er bar weinig box 1 meer over...
Het is toch vreemd als je in feite verplicht wordt een adviseur in te huren om dit geintje rond te rekenen? Om nog maar niet te beginnen over het optellen van al je Gamma/Hornbach/bouwvakker bonnetjes voor het berekenen van je eigenwoningwaarde/reserve?
Om de nieuwe hypotheek bewust buiten de voorwaarden van Box 1 te laten vallen is het nu natuurlijk een beetje te laat.
Ik had dezelfde situatie. Als het goed is ben je op een bepaalde datum verhuist (doorgave bij gemeente). Het wordt dan als volgt:LuuT schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:45:
Hallo,
Oude woning: 1-jan - verhuisdatum: hoofdverblijf
Ouwe woning: verhuisdatum - verkoopdatum: leegstaand of vakantiewoning
Nieuwe woning: aankoopdatum - verhuisdatum: leegstaand of vakantiewoning
Nieuwe woning: verhuisdatum - einde jaar: hoofdverblijf
Dat staat ook bij de toelichting van "leegstaand of vakantiewoning". Op deze manier zou je geen overlap moeten hebben. Die splitsing kan je opgeven bij de vraag "Veranderde dit eigendomsdeel ..."
[ Voor 15% gewijzigd door Deismyna op 09-03-2023 14:24 ]
Wel interessante materie. Ik heb samen met mijn vriendin een woning gekocht en wij hebben allebei wel vermogen. Onze nieuwe woning is nu gefinancierd met 2 hypotheken waarvan 1 aflossingsvrij is. Deze wil ik eigenlijk wel in box 3 hebben zodat het drukt op het box 3 vermogen. Bij de verkoop van de vorige woning is de toenmalige lening helemaal afgelost en hebben we 2 nieuwe hypotheken genomen voor de nieuwe woning - het lijkt me dat ik dan het aflossingsvrije deel naar box 3 kan "verhuizen"?Deismyna schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:14:
Ik ben inderdaad ook tegengekomen dat je eigenlijk geen keuze hebt tussen box 1 of 3 en dat is dus precies waar ik op vast loop. In het adviesrapport van de adviseur wordt wel gesproken over de keuze voor box 3, maar bij de geldverstrekker zelf kan ik dat niet zo snel terugvinden. Wat op zich ook vreemd is, want volgens mij toetsen die box 3 zwaarder dan box 1.
[ Voor 9% gewijzigd door ColeJ op 09-03-2023 15:03 ]
De verhuisdatum die ik bij de gemeente heb opgegeven is 25-3 zijn geweest, de dag dat we de akte bij de notaris hebben getekend. Effectief zaten we toen nog in onze oude woning. Een week later zijn we daadwerkelijk verhuisd (op 2-4). Daarna heeft de oude woning dus nog een weekje leeggestaan...Dus in dit geval 2-4 gebruiken als datum dat veranderd is, die staat echter nergens op papier als datum vernoemd?Deismyna schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:18:
[...]
Ik had dezelfde situatie. Als het goed is ben je op een bepaalde datum verhuist (doorgave bij gemeente). Het wordt dan als volgt:
Oude woning: 1-jan - verhuisdatum: hoofdverblijf
Ouwe woning: verhuisdatum - verkoopdatum: leegstaand of vakantiewoning
Nieuwe woning: aankoopdatum - verhuisdatum: leegstaand of vakantiewoning
Nieuwe woning: verhuisdatum - einde jaar: hoofdverblijf
Dat staat ook bij de toelichting van "leegstaand of vakantiewoning". Op deze manier zou je geen overlap moeten hebben. Die splitsing kan je opgeven bij de vraag "Veranderde dit eigendomsdeel ..."
Waarom zou hij niet in box 3 vallen?ColeJ schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:00:
[...]
Wel interessante materie. Ik heb samen met mijn vriendin een woning gekocht en wij hebben allebei wel vermogen. Onze nieuwe woning is nu gefinancierd met 2 hypotheken waarvan 1 aflossingsvrij is. Deze wil ik eigenlijk wel in box 3 hebben zodat het drukt op het box 3 vermogen. Bij de verkoop van de vorige woning is de toenmalige lening helemaal afgelost en hebben we 2 nieuwe hypotheken genomen voor de nieuwe woning - het lijkt me dat ik dan het aflossingsvrije deel naar box 3 kan "verhuizen"?
Heb jij nog overgangsrecht omdat je al aflossingsvrij had in 2012? Zo niet... dan is het toch gewoon box 3?
Ik heb zelf aflossingsvrij in box 1, maar dat kan alleen maar omdat ik gebruik maak van het overgangsrecht.
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 09-03-2023 15:05 ]
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
edit: je hebt gelijk. Maar in mijn aangifte staat ie gek genoeg nog niet in box 3.de Peer schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:05:
[...]
Waarom zou hij niet in box 3 vallen?
Heb jij nog overgangsrecht omdat je al aflossingsvrij had in 2012? Zo niet... dan is het toch gewoon box 3?
Ik heb zelf aflossingsvrij in box 1, maar dat kan alleen maar omdat ik gebruik maak van het overgangsrecht.
[ Voor 50% gewijzigd door ColeJ op 09-03-2023 15:15 ]
dan heb je vermoedelijk ten onrechte aangegeven dat dit deel ten minste annuitair afgelost wordt binnen 30 jaar?ColeJ schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:13:
[...]
edit: je hebt gelijk. Maar in mijn aangifte staat ie gek genoeg nog niet in box 3.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Als je bij beide werkgevers de loonheffingskorting had aanstaan, dan zijn de loonbelastingen die op je jaaropgave staan waarschijnlijk de reeds ingehouden bedragen die door de BD verrekend worden met je IB. De daadwerkelijke loonbelasting wordt berekend op je totale inkomen (https://www.belastingdien...022-nog-niet-aow-leeftijd).GrazendeKoe schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:28:
[...]
Wergever 2 vanaf 1/8/22
Ook de heffingskortingen gaan obv dat totale inkomen (https://www.belastingdien...mene-heffingskorting-2022 & https://www.belastingdien...tabel-arbeidskorting-2022 + evt. andere kortingen waar je voor in aanmerking komt).
There's no place like 127.0.0.1
@ColeJ Dit dus. Je moet bij een aflossingsvrije lening echt expliciet aangeven dat hij aftrekbaar is. Dat is de vraag:de Peer schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:17:
[...]
dan heb je vermoedelijk ten onrechte aangegeven dat dit deel ten minste annuitair afgelost wordt binnen 30 jaar?
Dan heb je daar Ja op beantwoord.Geldt voor u of <financieel partner> een situatie waardoor u toch renteaftrek kunt krijgen?
En als je de vraag niet kreeg, dan heb je in de vraag ervoor gezegd dat het een annuïtaire of lineaire lening is, wat niet klopt
Ik heb beide vragen op Nee gezet maar het gekke is - de lening zie ik niet in het box 3 overzicht..oisyn schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 17:03:
[...]
@ColeJ Dit dus. Je moet bij een aflossingsvrije lening echt expliciet aangeven dat hij aftrekbaar is. Dat is de vraag:
[...]
Dan heb je daar Ja op beantwoord.
En als je de vraag niet kreeg, dan heb je in de vraag ervoor gezegd dat het een annuïtaire of lineaire lening is, wat niet klopt
Er is geen box-specifiek overzicht volgens mij. Je hebt een kopje "bank- en spaarrekeningen", "andere bezittingen" en "hypotheken en overigen schulden", maar dat impliceert niet dat het box 1 is. In het hoofdstuk "overzicht belasting en premies" zie je je totale schulden vervolgens terugkomen in box 3 onder het kopje "Totale schulden", maar daar worden de leningdelen niet expliciet genoemdColeJ schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 17:25:
[...]
Ik heb beide vragen op Nee gezet maar het gekke is - de lening zie ik niet in het box 3 overzicht.
Oh toch wel, staat daar precies onder
/f/image/ULVYpQZS2qgf2RdYTiXZ6Muz.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door .oisyn op 09-03-2023 17:44 ]
In box 3 zie ik nu alleen een lening staan welke wij hebben voor een beleggingspand/verhuur. Dit is correct alleen de aflossingsvrije lening van onze eigen woning zie ik helaas er nog niet in staan. Ik ga nog even verder stoeien.oisyn schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 17:39:
[...]
Er is geen box-specifiek overzicht volgens mij. Je hebt een kopje "bank- en spaarrekeningen", "andere bezittingen" en "hypotheken en overigen schulden", maar dat impliceert niet dat het box 1 is. In het hoofdstuk "overzicht belasting en premies" zie je je totale schulden vervolgens terugkomen in box 3 onder het kopje "Totale schulden", maar daar worden de leningdelen niet expliciet genoemd.
Ik denk dat ik er toch maar voor kies om de vraag over de looptijd van 30 jaar met nee te beantwoorden, waardoor de hele hypotheek in box 3 valt. Ik zie ook niet zo snel een optie het hypotheekdeel bijvoorbeeld op te splitsen. Daarnaast is het ook niet echt in mijn voordeel om af te zien van de hypotheekrenteaftrek, dus als het niet blijkt te kloppen zou ik juist geld teug verwachten, daar trekken ze vast niet zelf voor aan de bel
We hadden overigens ook een stukje overbrugginshypotheek, dat is echt een los leningsdeel waarvan de rente wel gewoon afgetrokken kan worden toch?
We hadden overigens ook een stukje overbrugginshypotheek, dat is echt een los leningsdeel waarvan de rente wel gewoon afgetrokken kan worden toch?
Maar je mag dus niet kiezen heDeismyna schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:33:
Ik denk dat ik er toch maar voor kies om de vraag over de looptijd van 30 jaar met nee te beantwoorden, waardoor de hele hypotheek in box 3 valt.
Splitsen kun je als je "nee" kiest bij of je de gehele hypotheek voor je huis hebt gebruikt. Je kunt 'm ook twee keer invullen, met verschillende bedragen en antwoorden (dat heb ik zelf gedaan voor een aflossingsvrije hypotheek die maar voor een deel aftrekbaar is maar wel in geheel voor mijn huis is gebruikt)Ik zie ook niet zo snel een optie het hypotheekdeel bijvoorbeeld op te splitsen.
Als je het gebruikt hebt voor je nieuwe woning wel jaWe hadden overigens ook een stukje overbrugginshypotheek, dat is echt een los leningsdeel waarvan de rente wel gewoon afgetrokken kan worden toch?
Ik ben aan het kijken naar een dienstverlening die onze belastingaangifte kan verzorgen. Nu kwam ik via google op een van de eerste hits: Traxorama.nl tegen. Iemand daar bekend mee?
Lijkt volledig online te zijn, wat wel handig is, kost 54,90 voor hulp bij de aangifte.
Anders ga ik op zoek naar een lokale belastingadviseur/kantoor of iets.
Iemand anders nog tips om een goede hulp te zoeken?
Lijkt volledig online te zijn, wat wel handig is, kost 54,90 voor hulp bij de aangifte.
Anders ga ik op zoek naar een lokale belastingadviseur/kantoor of iets.
Iemand anders nog tips om een goede hulp te zoeken?
Als je lid bent van een vakbond kun je ook daarvoor bij de bond terecht, en voor de senioren onder ons: de ouderen organisaties zoals anbo hebben ook een doorgaans goede belasting service (niet voor ondernemers) tegen een laag tarief.
[ Voor 4% gewijzigd door peter-rm op 09-03-2023 21:10 ]
Volgens mij heb je het zo toch behoorlijk op een rijtje? En is er geen reden om een adviseur in te huren.Deismyna schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:14:
Het is toch vreemd als je in feite verplicht wordt een adviseur in te huren om dit geintje rond te rekenen?
Nou ja, dat is als ik kies voor de simpele "gooi alles maar in box 3" methode.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:04:
[...]
Volgens mij heb je het zo toch behoorlijk op een rijtje? En is er geen reden om een adviseur in te huren.
Als je dat niet zelf mag kiezen, zoals .oisyn aangeeft, wordt het wel een lastig verhaal...
Dan verzuip ik een beetje in de eigenwoningschuld/reserve calculaties, de bijleenregeling en allerlei tegenstrijdigheden die hier over te vinden zijn. Het enige wat ik nog zou kunnen bedenken is de hypotheekschuld 50/50 invoeren, 50% van mij in box 3 (want hypotheekverleden en overwaarde) en 50% van mijn vriendin in box 1 (want eerste huis).
Maar volgens mij komt dan de partnerregeling om de hoek kijken, en moet ik mijn eigenwoningreserve gaan delen met mijn vriendin (en dus ook berekenen). Over die partnerregeling kom ik ook weer tegenstrijdigheden tegen, de ene site zegt dat je er voor kunt kiezen, de ander juist weer dat het verplicht is.

Wat betreft die onduidelijkheid, neem nou die Eigenwoningschuld als voorbeeld. Daar heeft men het over de Aankoopsom + Aankoopkosten. Maar als je hier kijkt wordt er juist weer aangegeven dat de kosten alleen meetellen bij de eigenwoningschuld als je ze meegefinancierd hebt. Dat lijkt me nogal essentiële informatie die dus niet op de pagina van de Eigenwoningschuld zelf te vinden is...
[ Voor 24% gewijzigd door Deismyna op 10-03-2023 08:57 ]
Datgene dat jij beschrijft is voor mij precies de reden om toch maar naar een adviseur te gaan....daar zal ik niet uitkomen. Soms lijkt het wel of je hogere wiskunde gestudeerd moet hebben om dergelijke situaties er goed in te krijgen.
@Deismyna Hoe zag je oude hypotheek eruit?
Die eerste pagina begint ook: "De eigenwoningschuld is het deel van uw hypotheek of lening (waarover u de rente mag aftrekken)"
Als je het niet hebt meegefinancieerd, dan is er toch geen hyptoheek of lening voor?
Maar hoe is het een schuld als je het niet hebt meegefinancieerd?Deismyna schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:50:
Wat betreft die onduidelijkheid, neem nou die Eigenwoningschuld als voorbeeld. Daar heeft men het over de Aankoopsom + Aankoopkosten. Maar als je hier kijkt wordt er juist weer aangegeven dat de kosten alleen meetellen bij de eigenwoningschuld als je ze meegefinancierd hebt. Dat lijkt me nogal essentiële informatie die dus niet op de pagina van de Eigenwoningschuld zelf te vinden is...
Als je het niet hebt meegefinancieerd, dan is er toch geen hyptoheek of lening voor?
[ Voor 101% gewijzigd door .oisyn op 10-03-2023 09:09 ]
Fair enough, maar heel duidelijk is het allemaal niet. Zonder die andere pagina had ik er gewoon vanuit gegaan dat je de aankoopkosten er bij op moet tellen..oisyn schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:06:
[...]
Maar hoe is het een schuld als je het niet hebt meegefinancieerd?Die eerste pagina begint ook: "De eigenwoningschuld is het deel van uw hypotheek of lening (waarover u de rente mag aftrekken)"
Wat betreft de oude hypotheek, begonnen met 240k (20 jaar looptijd), na een jaar of 7 aan aflossingen de resterende 175k overgesloten (30 jaar looptijd, dus 37 jaar totaal -> box 3) en 75k extra consumptief afgesloten (sowieso box 3).
Beide zijn dus in 2022 compleet afgelost bij verkoop van de oude woning.
Even los van de casus van Deismyna - hoewel we flink wat aspecten delen - je wilt soms zo'n hoog mogelijke eigen woning schuld i.v.m. aftrekbaarheid..oisyn schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:06:
[...]
Maar hoe is het een schuld als je het niet hebt meegefinancieerd?Die eerste pagina begint ook: "De eigenwoningschuld is het deel van uw hypotheek of lening (waarover u de rente mag aftrekken)"
Ik heb bv in september een woning gekocht voor X. Daar heb ik al Y aan verbouwd en zal daar komende maanden nog wel Z extra aan verbouwen. Uiteraard ook aankoopkosten K.
Daarnaast heb ik een hypotheek van A afgesloten (B box 1 + C box 3 aflossingsvrij). A is toevallig gelijk aan X. Bij de bank is D als verbouwingskosten opgegeven. Geen bouwdepot dus alles wordt direct betaald.
Op 2 januari 2023 is de oude woning verkocht voor T. Gefinancierd met een deel box 1 (U) en een deel box 3 (V) (aflossingsvrij). Uiteraard ook wat verkoopkosten (W). Dat leidt tot een eigen woning reserve T - U - W.
Om het bijzonder te maken kwam de adviseur er ook nog mee dat een deel van de afgeloste hypotheek 'herleefde' en dus fiscaal een kortere periode heeft.
Ik probeer nu dus ook in te vullen dat de eigen woning schuld bij de aangifte volgend jaar hoog genoeg is voor aftrekbaarheid ter hoogte van B. Daarvoor moet X, Y, Z, K die ik over 2022 opgeef voldoende hoog zijn. De enige vraag die ik echter krijg is "Geleend bedrag voor onderhoud of verbouwing".
Ik mis vooralsnog dus ergens de optie om te specificeren dat ik X+Y(+Z)+K als verwervings- en verbeterkosten heb gehad. Die kosten minus eigen woning reserve bepalen immers in hoeverre het box 1 deel van de lening (U) aftrekbaar zou moeten zijn.
Uiteindelijk wordt dit een gevalletje afpellen, maar de aangiftesite helpt niet om het overzicht te krijgen waar alles geplaatst moet worden.
edit:
Blijkbaar komt de eigenwoningschuld-vraag (conform bijleenregeling) pas tevoorschijn bij het onderdeel hypotheken als bij onroerendgoed aangegeven is dat een woning is verkocht. In mijn geval dus pas over 2023.
Vraag blijft wel staan wat het effect is van de vraag "Geleend bedrag voor onderhoud of verbouwing".
[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 10-03-2023 10:17 ]
Het is natuurlijk logisch dat ik nog geen bedrag zie in box 3 - de hypotheek is halverwege 2022 afgesloten en peildatum is natuurlijk 1 januari 2022de Peer schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:05:
[...]
Waarom zou hij niet in box 3 vallen?
Echter, pas als ik bij de volgende vraag "Nee" invul gaat de lening naar box 3:
Gaat het om een schuld voor uw huidige, toekomstige of vroegere woning (hoofdverblijf)?
Feitelijk hebben wij deze lening wel afgesloten om de toekomstige woning (nieuwbouw) te kunnen kopen... Mag ik hier dan gewoon "Nee" invullen om hem naar box 3 te schuiven? (Lees: dit is een nieuw afgesloten aflossingsvrije hypotheek in 2022).
ColeJ schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:42:
[...]
Het is natuurlijk logisch dat ik nog geen bedrag zie in box 3 - de hypotheek is halverwege 2022 afgesloten en peildatum is natuurlijk 1 januari 2022

Feitelijk klopt dat niet, maar ik denk niet dat dat het heel veel uitmaakt. Want als je hier Ja op antwoordt, dan zul je uiteindelijk toch Nee antwoorden op de vraag of er voor jou of je partner een situatie is waardoor je 'm toch mag aftrekken. Linksom of rechtsom komt hij in Box 3 en dat maakt voor het eindresultaat niets uit.Feitelijk hebben wij deze lening wel afgesloten om de toekomstige woning (nieuwbouw) te kunnen kopen... Mag ik hier dan gewoon "Nee" invullen om hem naar box 3 te schuiven? (Lees: dit is een nieuw afgesloten aflossingsvrije hypotheek in 2022).
Ik ga voortaan ook gewoon Nee antwoorden op de vraag of ik mijn aflossingsvrije hypotheek volledig heb gebruikt voor de woning. Dat is weliswaar wél zo, maar als je Nee beantwoord krijg je de handige keuze om 'm te splitsen, en dat wil ik want voor mij is hij voor een deel wel aftrekbaar. De afgelopen 3 jaar heb ik 'm dus 2x afzonderlijk ingevuld en ik moet dat dus blijkbaar ieder jaar weer opnieuw doen.
[ Voor 66% gewijzigd door .oisyn op 10-03-2023 09:50 ]
je moet hier 'ja' invullen, want het is wel een schuld voor de huidige, toekomstige of vroegere woning (hoofdverblijf). In de vervolgvragen wordt vervolgens gekeken of je schuld aan alle criteria voldoet voor een box 1 schuld. Daaruit zal volgen dat de schuld niet (volledig) in box 1 valt.ColeJ schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:42:
[...]
Het is natuurlijk logisch dat ik nog geen bedrag zie in box 3 - de hypotheek is halverwege 2022 afgesloten en peildatum is natuurlijk 1 januari 2022![]()
Echter, pas als ik bij de volgende vraag "Nee" invul gaat de lening naar box 3:
Gaat het om een schuld voor uw huidige, toekomstige of vroegere woning (hoofdverblijf)?
Feitelijk hebben wij deze lening wel afgesloten om de toekomstige woning (nieuwbouw) te kunnen kopen... Mag ik hier dan gewoon "Nee" invullen om hem naar box 3 te schuiven? (Lees: dit is een nieuw afgesloten aflossingsvrije hypotheek in 2022).
Ja alleen als ik dat doe dan komt ie vervolgens niet naar boven drijven in box 3. Als ik hier "Nee" invul dan zie ik hem wel. Het bedrag staat dan op 0 omdat ie dit jaar is afgesloten maar ik zie hem in ieder geval wel staan. Voor dit jaar drukt het dus niet mijn box 3 vermogen maar ik wil niet volgend jaar een ander antwoord invullenRubbergrover1 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:47:
[...]
je moet hier 'ja' invullen, want het is wel een schuld voor de huidige, toekomstige of vroegere woning (hoofdverblijf). In de vervolgvragen wordt vervolgens gekeken of je schuld aan alle criteria voldoet voor een box 1 schuld. Daaruit zal volgen dat de schuld niet (volledig) in box 1 valt.
Ik heb een beleggersrekening bij Lynx en ik wil graag de ingehouden buitenlandse dividendbelasting terugvragen in mijn belastingaangifte, hoe moet ik dit invullen?
Ik heb de informatie van mijn Lynx rekening onder beleggingen ingevuld.
Ik ben ingelogd op de "Account management" omgeving van Lynx/IB en heb onder "Performance & Reports/Tax documents" het "Dividend Report" voor 2022 geopend.
Onder het kopje "dividend revenue summary" staan 2 revenue types met een waarde.
US Tax Paid -> xxxx Total in Base Currency (EUR)
Total Ordinary Dividends xxxx Total in Base Currency (EUR)
Zijn dit de bedragen die in het belastingaangifte formulier moet invullen bij “Buitenlandse belasting” en “Dividend e.d.” ?
Ik heb de informatie van mijn Lynx rekening onder beleggingen ingevuld.
Ik ben ingelogd op de "Account management" omgeving van Lynx/IB en heb onder "Performance & Reports/Tax documents" het "Dividend Report" voor 2022 geopend.
Onder het kopje "dividend revenue summary" staan 2 revenue types met een waarde.
US Tax Paid -> xxxx Total in Base Currency (EUR)
Total Ordinary Dividends xxxx Total in Base Currency (EUR)
Zijn dit de bedragen die in het belastingaangifte formulier moet invullen bij “Buitenlandse belasting” en “Dividend e.d.” ?
Je moet het per land invullen in je belastingaangifte, en dan per land zowel de totale belastingen (in EUR) als het totaal als dividenden (in EUR).
In 2022 is onze dochter voor het eerst naar de KDV gegaan. Dat heeft ons een vermogen gekost maar wij hebben natuurlijk ook geld terug gekregen. Waar zit deze berekening/definitieve toeslag in verwerkt? Van de KDV hebben wij een jaaropgaaf gehad (geloof ik) maar ik heb zojuist de belastingaangifte gedaan en er niks in terug kunnen vinden.
Ik ben net ingelogd in Mijn Toeslagen, andere module dus, helder. Definitieve berekening zal gok ik ergens in juli dit jaar komen over 2022.
Ik ben net ingelogd in Mijn Toeslagen, andere module dus, helder. Definitieve berekening zal gok ik ergens in juli dit jaar komen over 2022.
[ Voor 18% gewijzigd door THxZ0NE op 10-03-2023 20:48 ]
Members only:
Inloggen
Gewoon inkomsten zou ik zo zeggen.BastaRhymez schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:13:
***members only***
Een fooi is bijv ook inkomsten.
En anders laat ik voortaan ook mijn salaris uitbetalen als ‘tekengeld’
[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 10-03-2023 21:29 ]
PSN
Gezien het feit dat het al vooraf ingevuld staat op je aangifte heb ik wel een idee wat de belastingdienst denktBastaRhymez schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:13:
***members only***
Inkomsten uit overig werk is ook een restcategorie voor wanneer je wel een bron van inkomen hebt, maar dit geen winst uit onderneming of inkomsten uit loondienst is.
Members only:
Inloggen
[ Voor 30% gewijzigd door Cbr op 10-03-2023 23:10 ]
Let op:
Svp geen posts over "wanneer krijg ik m'n belastinggeld terug?" of "ik heb m'n belastinggeld terug gehad". Voor vragen hierover: https://www.belastingdien...tent/wanneer-hoor-ik-iets
Daarnaast gaat dit over de aangifte en niet of regels wel of niet terecht zijn, dat kan in andere topics.
Svp geen posts over "wanneer krijg ik m'n belastinggeld terug?" of "ik heb m'n belastinggeld terug gehad". Voor vragen hierover: https://www.belastingdien...tent/wanneer-hoor-ik-iets
Daarnaast gaat dit over de aangifte en niet of regels wel of niet terecht zijn, dat kan in andere topics.