Op Youtube staat een filmpje van een Focus waar je ziet dat de shutters openstaan voor starten en na stoppen van de motor. Het zal misschien soms net anders werken.
Was dat bij niet terugroepactie 22S47 uitgevoerd? https://www.kugaownersclub.co.uk/threads/22s47-2-5l-hev-underhood-fires.23273/page-2?tl=nlDraakje5 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:53:
Auto is terug van reparatie. Alles weer spik en span.
Nu gaf de garagehouder aan dat de lamellen vooraan achter de grill, door Ford 1 of 2 uitgehaald worden ten behoeve van de motor (tijdens de zomer). Ik ben wel benieuwd of dat zo is en of jullie ook lamellen hebben die er tussen uit gehaald zijn? Volgens hen zou dit standaard zijn bij nieuwere Fords. Onze is van 2020.
Hier zie je dat 1 lamel er uit is.
[Afbeelding]
Hier zie je de lamellen volgens mij niet, volgens mij staan ze hier open (dit was na het parkeren) om de motor te koelen.
[Afbeelding]
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Er is een terugroepactie geweest in verband met een mogelijk krukaslager probleem. Hierdoor werd in eerste instantie de motor te warm en zijn er 2 lamellen verwijderd (hierdoor zou de motor niet te warm worden). Gelijktijdig zijn er gaten gemaakt in de bodemplaat. Dit omdat als de krukas bij breken de carterpan lek zou slaan, de olie weg kom lopen en er geen brand zou ontstaan. Later is hiervoor nog een terugroepactie geweest, een software matige bewaking.EiT schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:24:
Dat heet product eigenschap
De Kuga kan drie sluimerende gebreken hebben. 1, krukaslager. 2, hv accu en 3, niet zo bekend, een ratelende versnellingsbak bij koud stationair draaien, te constateren als je de kuga met koude motor in de sportstand zet.
Dus dat krukslagader probleem is nooit opgelost, alleen zijn de gevolgen ervan gemitigeerd.
Volgens mij hebben ze bij ons nu maar 1 lamel verwijderd ( de onderste ).
Moet zeggen dat ik die ratelende bak in de winter niet kan heugen , maar misschien ben ik het al weer vergeten.
Volgens mij hebben ze bij ons nu maar 1 lamel verwijderd ( de onderste ).
Moet zeggen dat ik die ratelende bak in de winter niet kan heugen , maar misschien ben ik het al weer vergeten.
Naar welk email adres?rekel schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:45:
Ben verrast, twee dagen geleden de aanvraag voor compensatie naar Ford verstuurd. Zojuist bericht ontvangen dat ze de € 120,- gaan overmaken.
Wat moet je allemaal laten zien als bewijs?
Staat ookal ergens verder terug in dit forum maar:EdvanAl schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:22:
[...]
Naar welk email adres?
Wat moet je allemaal laten zien als bewijs?
IBAN
Kentekenbewijs (voor en achterkant)
Foto / scan van de brief van de terugroepactie
en het verzoek de vergoeding over te maken naar het ibannummer.
Ik heb hier nog geen brief ontvangen.
Heb ik iets gemist dat ik iets moet doen?
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Kijk even op de site van de RDW met je kenteken of er een terugroepactie is op je auto. Ik zag hem ook eerst op de RDW, en na twee weken bericht pas via de Ford. Als er een terugroepactie is, kun je mailen naar klanten@ford.com. De Ford zegt niets over geld terug, maar als je mailt met de gegevens die Splitrr al heeft aangegeven, krijg je redelijk snel de vergoeding.thijsco19 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:06:
Ik heb hier nog geen brief ontvangen.
Ik heb de auto net aan de laadpaal gehangen en hoorde daarna wat. De lamellen zijn nu dicht gedraaid.Stijnd schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:44:
Op Youtube staat een filmpje van een Focus waar je ziet dat de shutters openstaan voor starten en na stoppen van de motor. Het zal misschien soms net anders werken.
Ik had het bij mijn originele bericht moeten plaatsen maar ja mijn auto is onderdeel van de terugroepactie 25SC4.Fiesta1958 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:48:
[...]
Kijk even op de site van de RDW met je kenteken of er een terugroepactie is op je auto. Ik zag hem ook eerst op de RDW, en na twee weken bericht pas via de Ford. Als er een terugroepactie is, kun je mailen naar klanten@ford.com. De Ford zegt niets over geld terug, maar als je mailt met de gegevens die Splitrr al heeft aangegeven, krijg je redelijk snel de vergoeding.
Ik had inmiddels wel een brief verwacht.
En voor de vergoeding heb je blijkbaar die brief nodig.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Ik heb een maand geleden al een mail gestuurd en tot opheden geen reactie meer gehad.rekel schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:45:
Ben verrast, twee dagen geleden de aanvraag voor compensatie naar Ford verstuurd. Zojuist bericht ontvangen dat ze de € 120,- gaan overmaken.
Net maar effe een mail er achter aan gestuurd...
Nee hoor zeker niet, ik heb zoals in forum al reeds beschreven de volgende dingen gemaild:thijsco19 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:38:
[...]
Ik had het bij mijn originele bericht moeten plaatsen maar ja mijn auto is onderdeel van de terugroepactie 25SC4.
Ik had inmiddels wel een brief verwacht.
En voor de vergoeding heb je blijkbaar die brief nodig.
Bank gegevens
kentekenbewijs (edit "bewijs" erachter
VIN
Heb 120 terug gekregen onder een andere naam als Ford maar dat vermelden ze dan ook in de mail die je krijgt.
Ze hebben gigantische achterstand kreeg ik aan de telefoon te horen.
Ik heb dus GEEN brief meegestuurd, heb ik ook NIET gekregen (wel terugroepaktie op RDW)
Mailen naar klanten@ford.com
Blijkbaar was ik hier dus de mist in gegaan.Jknevel schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 08:13:
[...]
Nee hoor zeker niet, ik heb zoals in forum al reeds beschreven de volgende dingen gemaild:
Bank gegevens
kenteken
VIN
Heb 120 terug gekregen onder een andere naam als Ford maar dat vermelden ze dan ook in de mail die je krijgt.
Ze hebben gigantische achterstand kreeg ik aan de telefoon te horen.
Ik heb dus GEEN brief meegestuurd, heb ik ook NIET gekregen (wel terugroepaktie op RDW)
Mailen naar klanten@ford.com
[Afbeelding]
Had een mail gestuurd naar klanten@ford.com en kreeg later een email van CRC support met de tekst:
Ik had hierop een reply gestuurd, maar zag pas net dat het een 'noreply' emailadres is....
Dus nu dezelfde mail maar weer doorgestuurd naar klanten@ford.nl
Hopelijk dat het nu wel goed gaat
Momenteel reageren ze erg snel op verzoeken voor de €120,-. Afgelopen weekend een mail gestuurd naar klanten@ford.com, met kopie brief, kopie kentekenbewijs en bankgegevens. Afgelopen woensdag bericht gehad dat de €120,- binnen 5 werkdagen overgemaakt wordt.
Kopie rijbewijs? Dat zegt toch helemaal niks over dat jij de houder van dat kenteken/voertuig bent?PimZ schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:12:
..., met kopie brief, kopie rijbewijs
Ford vraagt imho om een kopie kentekenbewijs...
Ik heb zelfs helemaal niks hoeven aan te leveren. Alleen een berichtje met referentie aan de recall van 2024.
Nou, de Ford Kuga blijft toch wat langer dan verwacht in productie:
https://fordauthority.com/2026/05/ford-kuga-production-slated-to-last-through-end-of-decade/?utm_source=fordauthority.beehiiv.com&utm_medium=newsletter&utm_campaign=ford-authority-daily-digest-for-may-8-2026
Ondanks dat ze in USofA al gestopt zijn met de Escape PHEV.
Ben wel benieuwd of er ook een Bronco PHEV (o.i.d.) in Valencia gebouwd gaat worden...
https://fordauthority.com/2026/05/new-ford-bronco-suv-possibly-killed-off-by-trump-tariff/
CX735 is an internal development code for the next-generation Ford Bronco Sport. Expected around 2026-2027, this "multi-energy" crossover is slated for production in Valencia, Spain, and will likely feature hybrid powertrain options to comply with European market demands.
https://fordauthority.com/2026/05/ford-kuga-production-slated-to-last-through-end-of-decade/?utm_source=fordauthority.beehiiv.com&utm_medium=newsletter&utm_campaign=ford-authority-daily-digest-for-may-8-2026
Ondanks dat ze in USofA al gestopt zijn met de Escape PHEV.
Ben wel benieuwd of er ook een Bronco PHEV (o.i.d.) in Valencia gebouwd gaat worden...
https://fordauthority.com/2026/05/new-ford-bronco-suv-possibly-killed-off-by-trump-tariff/
CX735 is an internal development code for the next-generation Ford Bronco Sport. Expected around 2026-2027, this "multi-energy" crossover is slated for production in Valencia, Spain, and will likely feature hybrid powertrain options to comply with European market demands.
[ Voor 14% gewijzigd door ehtweak op 08-05-2026 22:40 ]
Deze rubberen vloermatten en bedekking van kofferbak heb ik inmiddels ook in gebruik. Originele van de accessoire website van Ford. Prima tevreden mee!sharebeliever schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:28:
[...]
Heb de rubberen matten van Ford voor voor&achter passagiers en bagage ruimte. Slecht 1 negatief namelijk aan bestuurders kant zouden ze wat verder naar voorkant van de auto door mogem lopen met name bij de linker voetrest en onder gaspadaal. Er komt namelijk nu nog steeds rotzooi onder.
edit: typo
Twente: 10,4 kWp (33x 315Wp QCells, SE17KSE Solaredge op Z45), Alpha Innotec Alira 9kW + 300l
Heeft iemand hier al eens op een Kuga MK3 voor elkaar gekregen om de zijspiegel automatisch naar beneden te laten gaan bij het achteruitrijden middels Forscan? We hadden het op de BMW wel en eigenlijk mis ik die optie wel.
Ik had dit ook op een MK4 Mondeo. Kan mij niet voorstellen dat het er niet inzit. Maar daar zat het in menu verstopt. Nadeel is wel dat je dan wel de stoeprand ziet, maar niet wat er achter aan de zijkant gebeurt. Daarom nooit naar gekeken bij andere Fords die ik er na had. Totdat ik afgelopen woensdag krap langs een stoeprand moest parkeren, toen miste ik het weer.Retir schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:13:
Heeft iemand hier al eens op een Kuga MK3 voor elkaar gekregen om de zijspiegel automatisch naar beneden te laten gaan bij het achteruitrijden middels Forscan? We hadden het op de BMW wel en eigenlijk mis ik die optie wel.
Druk en zetfouten voorbehouden.
Gevonden op internet, zelf niet geprobeerd.Retir schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:13:
De optie werkt alleen bij de Kuga als je elektrische stoelen hebt en staat in de modules APIM en IPC (Mirrors tilt on reserve)
Bij de Mondeo MK5 moest je ook de elektrisch verstelbare stoelen hebben om de functie goed werkend te krijgen. Heb het bij mezelf uiteindelijk wel aan gezet toen, bij mijn Kuga nog niet geprobeerd.PimZ schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 22:06:
[...]
Gevonden op internet, zelf niet geprobeerd.
De optie werkt alleen bij de Kuga als je elektrische stoelen hebt en staat in de modules APIM en IPC (Mirrors tilt on reserve)
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity
Elektrische verstelbare AGR stoelen (die heb ik in onze Kuga), of de elektrische verstelbare stoelen met geheugenfunctie (die heb ik niet)?PimZ schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 22:06:
[...]
In de Mondeo kon je het alleen activeren als je de stoelen met geheugen functie had, in de Kuga weet ik niet (moet ik even met UCDS kijken) maar ik verwacht hetzelfde.
[ Voor 8% gewijzigd door pd3jcw op 10-05-2026 21:10 ]
Zaterdagavond 200+ km gereden voornamelijk op de snelweg en daarbij de adaptive cruise control gebruikt.
Geen super ervaring.
De heenreis, in het licht, ging prima maar terug in het donker werkte het echt slecht.
Constant bij het naderen, en daarbij inhalen van een auto, ging de kuga agressief en voortijdig remmen. Zelfs al als ik mijn knipper aan heb en al halverwege de lege rijstrook zit. En ja er zat ruim genoeg afstand tussen mij en de voorligger.
Zelfs 1x, bij het inrijden van een tunnel dat de auto in de noodrem ging met een volledige lege rijstrook voor mij.
Al met al een zeer slechte ervaring, valt mij echt tegen. Meer mensen die het zo ervaren?
@Jknevel Betreft een mk3 2021. Eco modus niet aan gedacht. Inderdaad dat optrekken kan soms ook heel enthousiast zijn. Zou mooi zijn als dat allemaal in te stellen is. Zou het een stuk vloeiender van kunnen worden.
Mede door het snelle optrekken ga ik al vrij vroeg, op het moment dat de auto voor mij herkend word, opzij. Zo voorkom ik het vertragen en versnellen grotendeels.
Dat werkte dus niet echt in het donker..
Geen super ervaring.
De heenreis, in het licht, ging prima maar terug in het donker werkte het echt slecht.
Constant bij het naderen, en daarbij inhalen van een auto, ging de kuga agressief en voortijdig remmen. Zelfs al als ik mijn knipper aan heb en al halverwege de lege rijstrook zit. En ja er zat ruim genoeg afstand tussen mij en de voorligger.
Zelfs 1x, bij het inrijden van een tunnel dat de auto in de noodrem ging met een volledige lege rijstrook voor mij.
Al met al een zeer slechte ervaring, valt mij echt tegen. Meer mensen die het zo ervaren?
@Jknevel Betreft een mk3 2021. Eco modus niet aan gedacht. Inderdaad dat optrekken kan soms ook heel enthousiast zijn. Zou mooi zijn als dat allemaal in te stellen is. Zou het een stuk vloeiender van kunnen worden.
Mede door het snelle optrekken ga ik al vrij vroeg, op het moment dat de auto voor mij herkend word, opzij. Zo voorkom ik het vertragen en versnellen grotendeels.
[ Voor 23% gewijzigd door thijsco19 op 11-05-2026 10:45 ]
Kort: neethijsco19 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:21:
Zaterdagavond 200+ km gereden voornamelijk op de snelweg en daarbij de adaptive cruise control gebruikt.
Geen super ervaring.
Lang(er): welke versie? Ik rijd de mk3 2022 en dat is nagenoeg vlekkeloos.
Al kan die flink optrekken als er ruimte vrij komt ook met aanhanger/caravan alternatief is stand ECO dan gaat het iets wat meer gemodereerd.
@thijsco19 welke afstand gebruik je van de adaptive cruise control, wanneer je relax wil rijden helpt het om de maximale afstand aan te houden, vier streepjes tot voorganger en dan inderdaad in combi met eco modus zodat hij minder agresief reageert.
ik ben net terug uit Italie met caravan en heb nog nooit zo relax gereden, terug zelfs in 1x gedaan.. 15 uurtjes sturen zonder problemen. lane assist en adaptive CC is echt relaxed.
wel 12V accu probleem gehad, de af-fabriek accu zat er nog in en die was opgegeven moment leeg door een combinatie van geen HV laden, auto actief houden en 12V richting de caravan. accu is inmiddel vervangen voor een AGM variant.
ik ben net terug uit Italie met caravan en heb nog nooit zo relax gereden, terug zelfs in 1x gedaan.. 15 uurtjes sturen zonder problemen. lane assist en adaptive CC is echt relaxed.
wel 12V accu probleem gehad, de af-fabriek accu zat er nog in en die was opgegeven moment leeg door een combinatie van geen HV laden, auto actief houden en 12V richting de caravan. accu is inmiddel vervangen voor een AGM variant.
Ik had afgelopen weekend ook een paar ritten op de ACC, uiteraard werkt dat fijn. Wel vervelend, ik had nog 20KM EV range, en toen ik de auto bij lage snelheid terug op de ingestelde ACC snelheid zette gooide hij de benzinemotor aan, en wilde hij voor kilometerslang niet meer terug op de EV stand.
Ook EV forceren ging niet, hij gaf een melding 'Niet ingeschakeld vanwege gevraagde prestaties'.
Ook het automatisch inparkeren, het is even wennen, maar het gaat inmiddels vlotjes. Al doe ik het zelf wel sneller dan de automaat. Dus die optie gaat niet vaak gebruikt worden denk ik.
Ook EV forceren ging niet, hij gaf een melding 'Niet ingeschakeld vanwege gevraagde prestaties'.
Ook het automatisch inparkeren, het is even wennen, maar het gaat inmiddels vlotjes. Al doe ik het zelf wel sneller dan de automaat. Dus die optie gaat niet vaak gebruikt worden denk ik.
Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd
Klopt al zou die helemaal vol zijn je accu, wanneer benzine motor aanspringt wegens grotere vermogens vraag gaat hij pas weer uit als de temperatuur balk naar licht blauw ongeveer wisselt, niet perse 90°C maar "warm" (bij mk3 iig)Quad schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:32:
Ik had afgelopen weekend ook een paar ritten op de ACC, uiteraard werkt dat fijn. Wel vervelend, ik had nog 20KM EV range, en toen ik de auto bij lage snelheid terug op de ingestelde ACC snelheid zette gooide hij de benzinemotor aan, en wilde hij voor kilometerslang niet meer terug op de EV stand.
Nope.thijsco19 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:21:
ACC werkt uitstekend. Alleen moet je wel doorhebben wat de minnen/plussen zijn van dit systeem. En als je daarmee rekening houdt, werkt het vrijwel uitstekend.
En idd, wel in ECO mode rijden. En de detectieafstand heb ik juist op slechts 1 blokje staan. Dat rijdt het meest rustige.
En ik heb 'm wel op 'adaptief' staan, niet op 'intelligent'.
Overdag of 's-nachts merk ik geen verschil.Dat werkte dus niet echt in het donker..
[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 11-05-2026 11:46 ]
@thijsco19 ik heb mijn Kuga sinds 11/21, als eerste eigenaar en ik herken het ook niet. Ik vind de ACC heel fijn, maar wellicht heb ik allerlei instellingen aangepast toen ik hem net had
.
Op langere ritten, die veel drukker zijn, ga ik terug naar gewone CC, dat wel. Maar dan is ACC, voor mij, per definitie niet zo geschikt. Die vind ik vooral fijn als t wat rustiger is of op N wegen.
Op langere ritten, die veel drukker zijn, ga ik terug naar gewone CC, dat wel. Maar dan is ACC, voor mij, per definitie niet zo geschikt. Die vind ik vooral fijn als t wat rustiger is of op N wegen.
Aha, maar het blijft vreemd. Als ik beetje stevig optrek blijft hij ook gewoon op de EV modus rijden, maar in ACC moet het met maximale kracht ipv rustig.Jknevel schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:38:
[...]
Klopt al zou die helemaal vol zijn je accu, wanneer benzine motor aanspringt wegens grotere vermogens vraag gaat hij pas weer uit als de temperatuur balk naar licht blauw ongeveer wisselt, niet perse 90°C maar "warm" (bij mk3 iig)
Ik weet alleen niet of hij op normaal of eco stand stond, kunnen we tzt nog testen.
Inmiddels de Vattenfall laaddruppel en pas ontvangen, duurde erg lang maar goed, kunnen we eindelijk iets makkelijker laden aan de paal achter ons huis.
nggyu nglyd
Is ook de software aangepast vanwege het plaatsen van de AGM accu?RuudMu schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:59
Even iets heel anders. Ik weet van heel af en toe fantoomremmen voor mogelijke voorgangers en/of obstakels die er niet zijn. Maar waarvan de auto 'denkt' dat die er wel zijn.
Afgelopen weekend: ik rij over een B-weggetje door de polder. Van die wegen waar ongeveer anderhalve autobreedte op past en je niet (te) veel tegenliggers moet tegenkomen.
Op weg naar een boerderij. En ik zie, wat wel vaker gebeurd, dat ze een perceel aan het beregenen zijn. Mooi, denk ik nog, ff een flinke waterplens over de auto, spoelt al dat stuifmeel er ook weer af.
Maar op het moment dat ik door die waternevel rij, krijg ik een rode waarschuwing in het display over collision detect en gaat de Kuga flink in de remmen!
WTF!?!. Rij gewoon door, het is toch eigenlijk net een flinke regenbui.
Dat was best wel schrikken. Gelukkig reed er niemand achter me...
Afgelopen weekend: ik rij over een B-weggetje door de polder. Van die wegen waar ongeveer anderhalve autobreedte op past en je niet (te) veel tegenliggers moet tegenkomen.
Op weg naar een boerderij. En ik zie, wat wel vaker gebeurd, dat ze een perceel aan het beregenen zijn. Mooi, denk ik nog, ff een flinke waterplens over de auto, spoelt al dat stuifmeel er ook weer af.
Maar op het moment dat ik door die waternevel rij, krijg ik een rode waarschuwing in het display over collision detect en gaat de Kuga flink in de remmen!
WTF!?!. Rij gewoon door, het is toch eigenlijk net een flinke regenbui.
Dat was best wel schrikken. Gelukkig reed er niemand achter me...
Ik herken me hier wel in, maar zoals met alles moet je leren omgaan met de eigenaardigheden van het systeem. Ik kan dat na 80k km, maar iedere keer als er iemand anders in mijn auto rijdt en ze gebruiken het adoptieve systeem dan loop ik me weer te ergerenthijsco19 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:21:
Geen super ervaring.
De truc is om je voet lichtjes op het gaspedaal te zetten als je inhaalt. Op die manier voorkom je dat de Kuga (hard) in de anker gaat. Als je van baan bent gewisseld kan je je voet weer van het gas halen.
Of gewoon een stuk eerder naar links gaan, dat is ook een optie.
En absoluut de eco modus gebruiken inderdaad.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Bel de garage; de storingen van je auto worden elektronisch vastgelegd in de systemen van Ford. Dus ze kunnen als het goed is, via de telemetrie, de specifieke redenen remote uitlezen.mtouw78 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:43:
Zal dit betekenen dat we een slecht accu pakket hebben en de software nu ingrijpt?
VIN# en/of kenteken doorgeven is voldoende.
Sterkte!
Bedankt allemaal voor de reacties.
De tip van eco modus gebruiken zal ik onthouden.
Toch wel vreemd dat er redelijk verschillende ervaringen zijn.
Zal het de volgende keer als ik in het donker snelweg rijd erop letten en spelen met de opties.
Dit was trouwens met 1 streepje afstand ingesteld. Meer afstand is gewoon echt te veel. Gaat de auto veel te vroeg reageren en vertragen. (Kunnen 2 vrachtwagens tussen
)
Zal het de volgende keer als ik in het donker snelweg rijd erop letten en spelen met de opties.
Dit was trouwens met 1 streepje afstand ingesteld. Meer afstand is gewoon echt te veel. Gaat de auto veel te vroeg reageren en vertragen. (Kunnen 2 vrachtwagens tussen
Als ik de Kuga op slot zet (sleutel of keyless), dan wordt die status niet doorgegeven naar de Ford Pass App zo lijkt het.
In de Home Assistant HACS integratie FordConnect Query Home Assistant Integration 2026 blijft deze namelijk op 'niet vergrendeld' staan. Pas als ik in de Ford Pass app op vergrendelen zet, wordt deze bijgewerkt.
Ook zegt de integratie dat er geen alarm op zit, ik mag hopen van wel eerlijk gezegd.
Al kan ik dat testen door de auto op slot te doen en daarna te bewegen, als het goed is zitten er sensoren in het dak die op basis van beweging af gaan.
In de Home Assistant HACS integratie FordConnect Query Home Assistant Integration 2026 blijft deze namelijk op 'niet vergrendeld' staan. Pas als ik in de Ford Pass app op vergrendelen zet, wordt deze bijgewerkt.
![]() | ![]() |
Al kan ik dat testen door de auto op slot te doen en daarna te bewegen, als het goed is zitten er sensoren in het dak die op basis van beweging af gaan.
nggyu nglyd
Op de snelweg hoor je ook 2 seconden afstand te houden. Bij 100km/h komt dat neer op zelfs iets meer dan 2 vrachtwagens.thijsco19 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:39:
Bedankt allemaal voor de reacties.
Dit was trouwens met 1 streepje afstand ingesteld. Meer afstand is gewoon echt te veel. Gaat de auto veel te vroeg reageren en vertragen. (Kunnen 2 vrachtwagens tussen)
In Nederland zijn we alleen gewend om allemaal op elkaar te rijden, en vinden we het normaal om er bij minder dan een vrachtwagen afstand nog tussen te schieten.
[ Voor 10% gewijzigd door Draakje5 op 12-05-2026 11:02 ]
Zoals ze in Deutschland al jaren roepen:
Abstand halber Tacho.
M.a.w. bij 100km/h 50meter afstand!
En dat doet vrijwel niemand...
Abstand halber Tacho.
Zeker niet bij Duitsers nee. Die zitten sowieso alleen maar op de linkerbaan.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Tsja, de FordConnect integratie is behoorlijk uitgekleed.Quad schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:56:
Als ik de Kuga op slot zet (sleutel of keyless), dan wordt die status niet doorgegeven naar de Ford Pass App zo lijkt het.
In de Home Assistant HACS integratie FordConnect Query Home Assistant Integration 2026 blijft deze namelijk op 'niet vergrendeld' staan. Pas als ik in de Ford Pass app op vergrendelen zet, wordt deze bijgewerkt.Ook zegt de integratie dat er geen alarm op zit, ik mag hopen van wel eerlijk gezegd.
[Afbeelding] [Afbeelding] ![]()
Ford heeft in het verleden nogal eens API's / Account dicht gegooid en voorzien van rate limits.
Hierdoor is standaard niet alles gecheckt geloof ik.
16 x Aiko 460Wp | 7360Wp | Kstar E10KT-D22 | Nibe F2050-10 | SMO S40
tot je een keer een mooie bekeuring krijgt voor geen afstand houden.ehtweak schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:12:
Zoals ze in Deutschland al jaren roepen:
Abstand halber Tacho.
Ben je zo €300 lichter. De snelheidsbekeuringen in Duitsland boeien geen reet, maar als je een keer op een brug geflitst wordt vanwege afstand dan is het even schrikken.
In NL houden wij slecht afstand omdat iedereen hem er graag tussen gooit. Gevolg: iedereen lekker dicht op elkaar en onnodige files.
En omdat het hier ook veel drukker is dan in veel andere landen natuurlijk 😉 Als je zoveel afstand gaat houden passen we al helemaal niet meer op de weg met zijn allen.
Goeie tip... vertel ik dat aan oom agent als ik aangehouden wordt/beboet voor niet afstand houden.StrayDog schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:25:
Als je zoveel afstand gaat houden passen we al helemaal niet meer op de weg met zijn allen.
Denk dat ze goed met je meedenken, toch?
imho zouden we allemaal veel beter op de weg passen, als we ons wel aan die afstanden houden en mooi uniform verdeeld het wegdek benutten. Dat zou een veel rustiger verkeersbeeld opleveren. En veiliger...
Maar ja, de ikke-ikke-ikke-mot-er-voorbij mentaliteit gooit roet in het eten. Want menigeen vindt dat hij/zij er langs moet c.q. haast heeft.
[ Voor 33% gewijzigd door ehtweak op 12-05-2026 12:48 ]
Nou dan hebben ze wat te doen als ze iedereen gaan bekeuren voor onvoldoende afstand houden.. niemand houdt voldoende afstand in de spits omdat het ook gewoon niet mogelijk is. Als je dat wel doet gaat iedereen constant voor je invoegen en dan zou je weer afstand moeten gaan houden.
Daarom werkt ACC in Nl ook niet in de spits want die houdt wel voldoende afstand en dan krijg je bovenstaand probleem.
En de ikke-ikke mentaliteit is in Nederland niet alleen in het verkeer..
Daarom werkt ACC in Nl ook niet in de spits want die houdt wel voldoende afstand en dan krijg je bovenstaand probleem.
En de ikke-ikke mentaliteit is in Nederland niet alleen in het verkeer..
Even een update. Auto is afgesleept naar de Ford dealer. Kan tot 2 weken duren voordat ze er überhaupt naar kunnen kijken. Morgen moet de vervangende auto ingeleverd worden omdat Ford Assistentie maar twee dagen vervang vervoer geeft. Leuk een software update die issues met accu moet detecteren maar als er dan wat is en het weken duurt om een diagnose te stellen en ze aangeven reparatie kan wel Juni of Julie worden dan is dit voor ons wel teleurstellend. Snap dat het druk kan zijn maar je houd toch wel een aantal uren per week vrij in de planning voor dit soort zaken lijkt mij? Hebben gelukkig nog een 2e auto, maar het zou maar je enige auto zijn.ehtweak schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:27:
[...]
Bel de garage; de storingen van je auto worden elektronisch vastgelegd in de systemen van Ford. Dus ze kunnen als het goed is, via de telemetrie, de specifieke redenen remote uitlezen.
VIN# en/of kenteken doorgeven is voldoende.
Sterkte!
Morgen Ford NL maar eens bellen of er nog wat te regelen is maar hou mijn adem niet in.
Rechtsbijstand informeren?mtouw78 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 04:23:
[...]
Even een update. Auto is afgesleept naar de Ford dealer. Kan tot 2 weken duren voordat ze er überhaupt naar kunnen kijken. Morgen moet de vervangende auto ingeleverd worden omdat Ford Assistentie maar twee dagen vervang vervoer geeft. Leuk een software update die issues met accu moet detecteren maar als er dan wat is en het weken duurt om een diagnose te stellen en ze aangeven reparatie kan wel Juni of Julie worden dan is dit voor ons wel teleurstellend. Snap dat het druk kan zijn maar je houd toch wel een aantal uren per week vrij in de planning voor dit soort zaken lijkt mij? Hebben gelukkig nog een 2e auto, maar het zou maar je enige auto zijn.
Morgen Ford NL maar eens bellen of er nog wat te regelen is maar hou mijn adem niet in.
Wat bijzonder..
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"
Nou, de vreugde over een functionerende achterklep was van korte duur... Doet het weer niet. Precies hetzelfde probleem.
Wel elektrisch open, niet meer elektrisch dicht. Zucht, daar gaan we weer. Kan ik weer de garage bellen.
Nou, de vreugde over een functionerende achterklep was van korte duur... Doet het weer niet. Precies hetzelfde probleem.
Wel elektrisch open, niet meer elektrisch dicht. Zucht, daar gaan we weer. Kan ik weer de garage bellen.
De 24SC4 recall wordt steeds erger.
Zelfs de meest actuele Kuga's schijnen nu hetzelfde probleem te hebben:
https://www.anwalt.de/rechtstipps/ford-kuga-rueckruf-weitet-sich-aus-jetzt-sind-auch-neue-fahrzeuge-von-brandgefahr-betroffen-270223.html
Gaat lekker daar bij Ford.
https://ec.europa.eu/safety-gate-alerts/screen/webReport/alertDetail/10098374?lang=de
Zelfs de meest actuele Kuga's schijnen nu hetzelfde probleem te hebben:
https://www.anwalt.de/rechtstipps/ford-kuga-rueckruf-weitet-sich-aus-jetzt-sind-auch-neue-fahrzeuge-von-brandgefahr-betroffen-270223.html
Gaat lekker daar bij Ford.
https://ec.europa.eu/safety-gate-alerts/screen/webReport/alertDetail/10098374?lang=de
[ Voor 17% gewijzigd door ehtweak op 13-05-2026 08:05 ]
Sowieso andere dealer zoeken zodra het is opgelost.mtouw78 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 04:23:
[...]
Even een update. Auto is afgesleept naar de Ford dealer. Kan tot 2 weken duren voordat ze er überhaupt naar kunnen kijken. Morgen moet de vervangende auto ingeleverd worden omdat Ford Assistentie maar twee dagen vervang vervoer geeft. Leuk een software update die issues met accu moet detecteren maar als er dan wat is en het weken duurt om een diagnose te stellen en ze aangeven reparatie kan wel Juni of Julie worden dan is dit voor ons wel teleurstellend. Snap dat het druk kan zijn maar je houd toch wel een aantal uren per week vrij in de planning voor dit soort zaken lijkt mij? Hebben gelukkig nog een 2e auto, maar het zou maar je enige auto zijn.
Wat ik me afvraag, waarom gaan mensen akkoord met die 120 euro die je nu krijgt. Er is nog geen idee wanneer deze problemen zijn opgelost, dus de 120 euro die je krijgt dekt misschien maar een heel klein deel van de kosten die je maakt.
Denk je echt dat er andere dealers zijn die wel kundig zijn EN tijd hebben?EiT schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:17:
[...]
Sowieso andere dealer zoeken zodra het is opgelost.
Dream on...
@sorted.bits Wat dan?
Massaclaim starten? En dan? In de tussentijd?
Het is allemaal behoorlijk KMP, maar het is wat het is.
Contact gehad met FordNL. Ze zoeken naar een dealer met tijd (of een die in ieder geval een redelijke planning kan afgeven) en laten hem daar naar afslepen. Wordt vervolgd….EiT schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:17:
[...]
Sowieso andere dealer zoeken zodra het is opgelost.
Als je alleen nog maar 80% van je accu kan gebruiken in Auto EV, wordt het toch een stuk minder leuk allemaal en helemaal met de huidige brandstof kosten.ehtweak schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:59:
@sorted.bits Wat dan?
buiten van mossel zoeken.ehtweak schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:58:
[...]
Denk je echt dat er andere dealers zijn die wel kundig zijn EN tijd hebben?
Dream on...
Helaas is mijn dealer overigens ook vertrokken, moest er wel 40km voor omrijden. Maar sinds ze weg zijn breng ik de mijne gewoon naar een lokale vakgarage. Scheelt ook een hoop geld. Grote beurt voor diesel was goedkoper dan de PHEV Kuga 20k km beurt bij Ford dealer 🤪.
Mijn vrouw heeft gelukkig voor de Kuga wel een dealer op de route die nog niet opgekocht is. Alleen voor de rest nog geen ervaring
Dat dus.EiT schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:16:
[...]
Enige reden om nog naar dealer te gaan is om geen gezeik te hebben met Ford garantie.
Ik heb destijds verlengde garantie gekocht bij de Ford garage. Blij toe... zeker gezien dat gezeik met de achterklep. Datzelfde geldt voor s/w updates, of nog erger h/w updates m.b.t. de recalls van Ford. Dan zul je toch echt bij een 'officiële' Ford garage moeten zijn.
Ik vind de prijzen voor de onderhoudsbeurt van een Kuga PHEV ook schrikbarend duur. Ze zijn anderhalf uur bezig, verversen olie en doen de remvloeistof. Checken van alles en dat was het dan.
Of je ff zeshonderd euro wilt aftikken!
Want, jij laadt keurig tot maar 80%?sorted.bits schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:05:
[...]
Als je alleen nog maar 80% van je accu kan gebruiken in Auto EV, wordt het toch een stuk minder leuk allemaal en helemaal met de huidige brandstof kosten.
Ik heb destijds de Kuga PHEV ook gekocht omdat ik prima, met een kleine marge, al m'n woon-werkverkeer elektrisch kan doen. Dan zou dat niet meer kunnen.
Meestal ben ik zo'n 2-3 euro kwijt voor een laadbeurt. De laatste keer dat ik benzine tankte was in februari van dit jaar.
Ik heb een Kuga mk3 zonder dakrails en nu heb ik eens geïnformeerd bij de dealer wat het kost om deze erop te monteren. Moest rekening houden met circa 1000 euro... Nu heeft de plaatselijke autosloper een zgan setje te koop voor 150euro. Iemand die weet of het installeren prima zelf te doen is? Als hemel los gehaald moet worden, dan skip ik dit avontuur. Maar als het een kwestie is van een paar boutjes aandraaien is vanaf de bovenkant? Dan is 150 euro een prima investering.
Er is wel een youtube filmpje voor een Kuga 2012-2019. Of dat exact hetzelfde systeem is qua bevestiging weet ik niet maar tegelijk lijkt het me ook niet dat ze dit soort zaken totaal opnieuw gaan bedenken.HjB schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:22:
Ik heb een Kuga mk3 zonder dakrails en nu heb ik eens geïnformeerd bij de dealer wat het kost om deze erop te monteren. Moest rekening houden met circa 1000 euro... Nu heeft de plaatselijke autosloper een zgan setje te koop voor 150euro. Iemand die weet of het installeren prima zelf te doen is? Als hemel los gehaald moet worden, dan skip ik dit avontuur. Maar als het een kwestie is van een paar boutjes aandraaien is vanaf de bovenkant? Dan is 150 euro een prima investering.
Lijkt me niet heel moeilijk maar je moet wel 2 gaatjes durven boren in de afdekstrip.
Hier het filmpje YouTube: Ford Kuga 2012-2019 Montaż relingów dachowych Erkul/ Roof rails Ford Kuga 2012-2019 installation
Als voorloper van de 25SC4 recall, zou er een 'tussen'oplossing komen:
23B64.
https://static.oemdtc.com/NHTSA-PDFs/MC-11031780-0001.pdf
Maar of dat nou een goede oplossing is.
Blijkbaar zou dan ca. 10% van de PHEV's behoorlijk beperkt worden qua opladen EN rijbereik:
REASON FOR THIS PROGRAM
In all of the affected vehicles, a software update for the Battery Energy Control Module (BECM) is available. This updated software has enhanced High Voltage (HV) battery monitoring capabilities for cell capacity anomalies, soft shorts, and cell voltage anomalies. Customers may be alerted to HV battery faults that were undetectable with the prior software version.
If a HV battery fault is detected, the updated BECM software will do the following:
• Limit maximum cell discharge power to 70 kW.
• Limit maximum charge power to 5 kW.
• Limit plug-in charging to 70% maximum cell state of charge.
• Display an instrument cluster notification/warning lights such as a wrench and engine/malfunction indicator lamp (MIL).
NOTE: During a fault detection scenario, these charge and discharge limits are observable to the customer as a reduction in the vehicle’s electric range by approximately 30%. This is an improvement to the prior software strategy which has a greater impact on range.
Als ik de beschrijving op het Duitse Kuga forum zo lees, is het te hopen dat je geen oproep hiervoor krijgt van Ford... Te lezen vanaf hier:
https://www.kuga-forum.de/forum/thread/2918-diskussion-zum-r%C3%BCckruf-25sc4-f%C3%BCr-den-kuga-brandgefahr-des-hochvoltakku/?postID=79550#post79550
23B64.
Maar of dat nou een goede oplossing is.
REASON FOR THIS PROGRAM
In all of the affected vehicles, a software update for the Battery Energy Control Module (BECM) is available. This updated software has enhanced High Voltage (HV) battery monitoring capabilities for cell capacity anomalies, soft shorts, and cell voltage anomalies. Customers may be alerted to HV battery faults that were undetectable with the prior software version.
If a HV battery fault is detected, the updated BECM software will do the following:
• Display an instrument cluster notification/warning lights such as a wrench and engine/malfunction indicator lamp (MIL).
NOTE: During a fault detection scenario, these charge and discharge limits are observable to the customer as a reduction in the vehicle’s electric range by approximately 30%. This is an improvement to the prior software strategy which has a greater impact on range.
Als ik de beschrijving op het Duitse Kuga forum zo lees, is het te hopen dat je geen oproep hiervoor krijgt van Ford... Te lezen vanaf hier:
https://www.kuga-forum.de/forum/thread/2918-diskussion-zum-r%C3%BCckruf-25sc4-f%C3%BCr-den-kuga-brandgefahr-des-hochvoltakku/?postID=79550#post79550
@ehtweak Hoe weet Ford mijn adres dan? Ik heb mijn Kuga niet via een Ford dealer gekocht.
nggyu nglyd
Wij zijn er van uit eten geweest en verder laad ik gewoon 100% op de oprit. Openbaar laden doe ik niet (meer).sorted.bits schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:27:
Wat ik me afvraag, waarom gaan mensen akkoord met die 120 euro die je nu krijgt. Er is nog geen idee wanneer deze problemen zijn opgelost, dus de 120 euro die je krijgt dekt misschien maar een heel klein deel van de kosten die je maakt.
Afgelopen mei vakantie ook mee naar Zuid Frankrijk gereden, het blijft toch wel een lekkere auto hoor zo voor de lange afstanden. Gewoon ACC aan en rustig gaan
[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 14-05-2026 22:04 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Géén idee waar je het over hebt.
Hier ga ik morgen de voorbereidingen treffen voor een laadstation in de tuin. De Zaptec Go 2 al in huis. Beetje graven, mantelbuisje leggen en een houten paal voorin de tuin plaatsen waar de Zaptec aan gehangen wordt. Komende week of week erop komt de elektricien om alles in de meterkast af te werken, dan kunnen we voor de deur laden (mits niet een ander voor het huis staat uiteraard).
Wel jammer dat we geen eigen oprit hebben, maar dit geeft wel extra manieren om mooi zuinig te rijden.
Onze directe buurman kwam vanmiddag speciaal voor onze auto aan de deur, "moet het toch even kwijt, ik vind dat jullie echt een hele mooie auto hebben gekocht, prachtig."
Kon 'm géén ongelijk geven.
Hier ga ik morgen de voorbereidingen treffen voor een laadstation in de tuin. De Zaptec Go 2 al in huis. Beetje graven, mantelbuisje leggen en een houten paal voorin de tuin plaatsen waar de Zaptec aan gehangen wordt. Komende week of week erop komt de elektricien om alles in de meterkast af te werken, dan kunnen we voor de deur laden (mits niet een ander voor het huis staat uiteraard).
Wel jammer dat we geen eigen oprit hebben, maar dit geeft wel extra manieren om mooi zuinig te rijden.
Onze directe buurman kwam vanmiddag speciaal voor onze auto aan de deur, "moet het toch even kwijt, ik vind dat jullie echt een hele mooie auto hebben gekocht, prachtig."
[ Voor 16% gewijzigd door Quad op 14-05-2026 22:04 ]
nggyu nglyd
Als je een beetje fatsoenlijke buren hebt dan neem ik aan dat ze niet pal voor jouw paal gaan parkeren? (Tenzij niet anders kan).Quad schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 22:02:
Géén idee waar je het over hebt.![]()
Rood is inderdaad wel een hele mooie kleur (heb zelf zwart).
[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 14-05-2026 22:08 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
@Sport_Life Openbaar laden kan bij ons achter het huis op een hele rustige plek, staat, op een ander na, bijna nooit een auto, toevallig een nieuwer model Kuga.
Kosten Vattenfall vallen ook erg mee, 36 cent per kWh.
:strip_exif()/f/image/mtdpdBuWZv8UkEpKmU32dYB4.jpg?f=fotoalbum_large)
Meer dan 11kWh gaat overigens niet de auto in, de resterende 3kWh is of weg of reserve. State of health was 90%, wat ik voor een 6 jaar oude auto prima vind.
![]() |
:strip_exif()/f/image/mtdpdBuWZv8UkEpKmU32dYB4.jpg?f=fotoalbum_large)
Meer dan 11kWh gaat overigens niet de auto in, de resterende 3kWh is of weg of reserve. State of health was 90%, wat ik voor een 6 jaar oude auto prima vind.
nggyu nglyd
Qua buren 50/50. De ene kant houdt nergens rekening mee. De andere kant (deze buurman) is ontzettend sociaal en zal echt wel rekening houden met de plek voor ons huis. Maar het is een openbare plek, dus iedereen kan en mag daar staan natuurlijk. En ik kan daar onmogelijk moeilijk over gaan doen, want geen recht.Sport_Life schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 22:06:
[...]
Als je een beetje fatsoenlijke buren hebt dan neem ik aan dat ze niet pal voor jouw paal gaan parkeren? (Tenzij niet anders kan).
Rood is inderdaad wel een hele mooie kleur (heb zelf zwart).
nggyu nglyd
Ik zou op dat witte onderbordje ook een pijl naar links zetten met een stiftQuad schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 22:10:
@Sport_Life Openbaar laden kan bij ons achter het huis op een hele rustige plek, staat, op een ander na, bijna nooit een auto, toevallig een nieuwer model Kuga.Kosten Vattenfall vallen ook erg mee, 36 cent per kWh.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die is nog afgeplakt. De linkerkant is nog maar een paar weken in gebruik geloof ik. Straks weer wat minder, mijn stroom is nog net iets goedkoper, en met ERE gaat de prijs nog verder omlaag.Sport_Life schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 22:15:
[...]
Ik zou op dat witte onderbordje ook een pijl naar links zetten met een stift.
nggyu nglyd
Ik zie hier allemaal relatief dure laders voorbij komen. Is er een bezwaar om gewoon zoiets vast te monteren in mijn meterkast op een eigen 220v groep en dan de kabel netjes naar buiten te leiden zodat die keurig gebruikt kan worden bij de auto die op de oprit staat?
Amazon-link
Lijkt mij de voordeligste en meest hufter proof methode?
Of zie ik wat zaken over het hoofd?
Amazon-link
Hosky maximist
@Jimbeam Kan prima, je zou evt kunnen zoeken naar een grannycharger, wat dit in principe ook is, maar deze pakt meer stroom.
Meeste grannychargers gaan tot 10A ofwel 2300W.
Ik heb een Zaptec Go 2 gekozen omdat ik daarmee de gebruikte kWh kan registreren bij een inboekverlener, en zo weer geld terug krijg op de stroom met ERE certificaten. En omdat ik een speciaal platte kabel moet gebruiken van de gemeente.
Vandaag de bekabeling gerealiseerd, als het een keer droog wordt de laadunit monteren op de paal.
Meeste grannychargers gaan tot 10A ofwel 2300W.
Ik heb een Zaptec Go 2 gekozen omdat ik daarmee de gebruikte kWh kan registreren bij een inboekverlener, en zo weer geld terug krijg op de stroom met ERE certificaten. En omdat ik een speciaal platte kabel moet gebruiken van de gemeente.
Vandaag de bekabeling gerealiseerd, als het een keer droog wordt de laadunit monteren op de paal.
nggyu nglyd
Die optie is op korte termijn voordeliger. Je kan ook voor iets meer een Webasto Unite ophangen en ERE certificaten meepakken.Jimbeam schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 16:32:
Ik zie hier allemaal relatief dure laders voorbij komen. Is er een bezwaar om gewoon zoiets vast te monteren in mijn meterkast op een eigen 220v groep en dan de kabel netjes naar buiten te leiden zodat die keurig gebruikt kan worden bij de auto die op de oprit staat?
Amazon-link
Eigen groep is niet eens nodig volgens mij.
Ik laad gewoon op een groep waar ook de meterkast, hal, zolder en overloop op zit.
Met deze
Ik laad gewoon op een groep waar ook de meterkast, hal, zolder en overloop op zit.
Met deze
[ Voor 46% gewijzigd door Draakje5 op 15-05-2026 16:53 ]
het is bij mij allemaal en beetje klok, klepel verhaal, maar is daar weer niet een drie fasen aansluiting voor nodig waar ik ook weer honderden euro's voor aan de netwerkbeheerder moet betalen?Glashelder schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 16:51:
[...]
Die optie is op korte termijn voordeliger. Je kan ook voor iets meer een Webasto Unite ophangen en ERE certificaten meepakken.
Hosky maximist
Check de handleiding hiervoor. De Zaptec Go 2 heeft een aansluitschema op alleen 1 fase bijvoorbeeld. Waarschijnlijk heeft deze dit ook wel.Jimbeam schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 17:03:
[...]
het is bij mij allemaal en beetje klok, klepel verhaal, maar is daar weer niet een drie fasen aansluiting voor nodig waar ik ook weer honderden euro's voor aan de netwerkbeheerder moet betalen?
En met ERE heb je het verschil binnen een jaar waarschijnlijk al terug verdient.
nggyu nglyd
Sinds deze week ook de blije eigenaar van een Kuga 2023 Titanium.
Een vraag is: kunnen de lampen ook automatisch aan als de auto gestart wordt ?
Nu springt de auto steeds op automatisch, maar dat betekent dat bij voldoende daglicht de lampen niet banden, terwijl ik dit wel wil
Een vraag is: kunnen de lampen ook automatisch aan als de auto gestart wordt ?
Nu springt de auto steeds op automatisch, maar dat betekent dat bij voldoende daglicht de lampen niet banden, terwijl ik dit wel wil
Dit zou toch alleen maar beter zijn? Je krijgt je auto en accu volledig terug en mag gewoon tot 100 laden. Mocht de auto een probleem in de accu detecteren, dan blijft alles werken, maar gelimiteerd tot 70% en iets minder vermogen. Daarna wordt je accu binnen de 10 jaar verlengde garantie gerepareerd, of als die daar te oud voor is, dan kan je hen nog gebruiken tot je hem laat repareren. Klinkt beter als het huidige opladen tot 80%ehtweak schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 21:51:
Als voorloper van de 25SC4 recall, zou er een 'tussen'oplossing komen:
23B64.
Maar of dat nou een goede oplossing is.Blijkbaar zou dan ca. 10% van de PHEV's behoorlijk beperkt worden qua opladen EN rijbereik:
REASON FOR THIS PROGRAM
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity
Nee, deze Webasto kan je ook gewoon 1 fasig aansluitenJimbeam schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 17:03:
[...]
het is bij mij allemaal en beetje klok, klepel verhaal, maar is daar weer niet een drie fasen aansluiting voor nodig waar ik ook weer honderden euro's voor aan de netwerkbeheerder moet betalen?
Webasto Unite Laadstation
[ Voor 5% gewijzigd door Glashelder op 15-05-2026 19:41 ]
Maar het zal toch maar net anders zijnPascal P schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 21:38:
[...]
Er is wel een youtube filmpje voor een Kuga 2012-2019. Of dat exact hetzelfde systeem is qua bevestiging weet ik niet maar tegelijk lijkt het me ook niet dat ze dit soort zaken totaal opnieuw gaan bedenken.
Lijkt me niet heel moeilijk maar je moet wel 2 gaatjes durven boren in de afdekstrip.
Hier het filmpje YouTube: Ford Kuga 2012-2019 Montaż relingów dachowych Erkul/ Roof rails Ford Kuga 2012-2019 installation
Ik weet niet of ik de extra kosten eruit ga halen met de Kuga, zoveel rijden we niet, maar ik heb toch die Webasto maar besteld. Lijkt me sowieso wat degelijker dan de goedkopere oplossingen, en ook wat meer toekomst bestendig (hoewel, ik lees overal dat hij niet meer ondersteund wordt...).Glashelder schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:40:
[...]
Nee, deze Webasto kan je ook gewoon 1 fasig aansluitenEen 16A aardlekautomaat of automaat die al achter een aardlek zit voldoet.
Maar voor die €150,- extra vind ik het wel leuk om me in die certificaten te verdiepen.
Hosky maximist
Ehhh... ik ben zoiets van 5 cent (!) per gereden EV kilometer kwijt met de Kuga PHEV (en ik rijd vrijwel alles elektrisch)Jimbeam schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:42:
[...]
Ik weet niet of ik de extra kosten eruit ga halen met de Kuga, zoveel rijden we niet,.
en ik krijg 23cent/km vergoed van de werkgever
Probeer dat maar eens op benzine. Ook al rijd je heel netjes, met de huidige brandstofprijzen ben je zeker het dubbele/driedubbele kwijt, als je benzine zou gebruiken.
[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 15-05-2026 22:18 ]
Ik bedoelde de €150- extra voor de Webasto, die terug verdiend moet worden met de ERE certificaten. Maar gewoon een degelijke lader aan de muur is ook wat waard.ehtweak schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:12:
[...]
Ehhh... ik ben zoiets van 5 cent (!) per gereden EV kilometer kwijt met de Kuga PHEV (en ik rijd vrijwel alles elektrisch)![]()
Probeer dat maar eens op benzine. Ook al rijd je heel netjes, met de huidige brandstofprijzen ben je zeker het dubbele/driedubbele kwijt, als je benzine zou gebruiken.
Hosky maximist
Een 1 fase 16 A type 2 lader is voldoende! Even zoeken op internet.Glashelder schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:40:
[...]
Nee, deze Webasto kan je ook gewoon 1 fasig aansluitenEen 16A aardlekautomaat of automaat die al achter een aardlek zit voldoet.
Ik begrijp niet zo goed wat ik met je reactie moet..?De Eik schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 22:24:
[...]
Een 1 fase 16 A type 2 lader is voldoende! Even zoeken op internet.
Ik weet dat een 1 fasige type 2 lader genoeg is. Ik gaf de Webasto als tip omdat die MID gecertificeerd is en dus in aanmerking komt voor de ERE regeling.
Vandaag gereden met een Kuga PHEV uit 2023. Bomvol opties, gunstig geprijsd. Fantastische wagen, was dan ook vrij zeker om morgen over te gaan tot aankoop.. totdat ik het verhaal las over de terugroepacties i.v.m. hoogspanningsaccu.
Ik weet nu even niet meer zo goed wat ik hiermee moet. Zouden jullie 'm mij in de huidige situatie afraden?
Ik weet nu even niet meer zo goed wat ik hiermee moet. Zouden jullie 'm mij in de huidige situatie afraden?
Nee.. blijft een fantastisch rijdende auto.
Terugroepacties ivm accu’s zie je bij heel veel merken de laatste tijd..
Terugroepacties ivm accu’s zie je bij heel veel merken de laatste tijd..
Zeker omdat die accu's niet door Ford gemaakt worden maar volgens mij Samsung in dit geval, dus dan kom je dat inderdaad bij wel meer merken tegen.
Wij hebben de koop 2 weken geleden gewoon gedaan. 2020 Kuga ST-Line X, dus ook bommetje vol opties en gunstig geprijsd. En als ik zie wat we nu al elektrisch hebben gereden en daarmee hebben bespaart, lekker! En het is een hele comfortabele auto tot nu toe.Sjoerd611 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 01:00:
Vandaag gereden met een Kuga PHEV uit 2023. Bomvol opties, gunstig geprijsd. Fantastische wagen, was dan ook vrij zeker om morgen over te gaan tot aankoop.. totdat ik het verhaal las over de terugroepacties i.v.m. hoogspanningsaccu.
nggyu nglyd
Hoe gebruiken jullie de vertrektijden?
Bij mij laad de auto gewoon naar 100% op elk willekeurig moment en houd zich niet aan de vertrektijden? Ik zou zeggen dit zorgt ervoor dat de auto pas 100% is net voor vertrek?
verder lees ik dat vertrektijden wel de accu/auto kan voorbereiden waardoor je meer KM’s bereikt met 1 volle accu? Naar ik zie voorral procenten verlies van de vertrektijden ondanks ik de climatisering functie uit heb staan.
Benieuw hoe andere dit doen? Gaat om het facelift model (2024-2025)
Bij mij laad de auto gewoon naar 100% op elk willekeurig moment en houd zich niet aan de vertrektijden? Ik zou zeggen dit zorgt ervoor dat de auto pas 100% is net voor vertrek?
verder lees ik dat vertrektijden wel de accu/auto kan voorbereiden waardoor je meer KM’s bereikt met 1 volle accu? Naar ik zie voorral procenten verlies van de vertrektijden ondanks ik de climatisering functie uit heb staan.
Er zijn nog maar weinig Kugas die je mag opladen tot 100 procent 😂glydoscoop schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 18:04:
Hoe gebruiken jullie de vertrektijden?
Hahaha mee eens, die van mij sinds kort ook niet meer. Moet wel zeggen dat ik nu al 2x heb dat de ingestelde 80% gewoon rustig overschreden wordt. Dan moet ik in de auto de locaties weer wissen en via de app weer opnieuw toevoegen.EdvanAl schreef op zondag 17 mei 2026 @ 08:56:
[...]
Er zijn nog maar weinig Kugas die je mag opladen tot 100 procent 😂
Over 100% gesproken.. hier ging er vannacht ineens 13 kWh de auto in.. 
Nog nooit zo’n hoog getal gezien met de Kuga. Meter is MID gecertificeerd btw..
En wat is je range?Glashelder schreef op zondag 17 mei 2026 @ 08:58:
Over 100% gesproken.. hier ging er vannacht ineens 13 kWh de auto in..
Obv de accu zou ik het niet afraden.Sjoerd611 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 01:00:
Ik heb nu daardoor ook 10 jaar garantie op de accu, wat ook wel een prettig idee is (ongetwijfeld heel beperkt).
Ik heb momenteel buikgriep dus die 10 meter naar de auto lopen is momenteel teveel gevraagd
:strip_exif()/f/image/2jryfICngu17IfCCPZh2N7OC.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/qTOI7t7EbhteScgjFBSHCLhE.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/fw1Xk5B6AUNLrE9dWEl5INQO.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/MwJmUY5SHksMJ04Jh5fSqGlt.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/yrLXZkPYL2SyJ5fabaj5xzWL.jpg?f=fotoalbum_tile)