Da's ook logisch.Delta737 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 22:09:
Voor Mk3.5 geen terugroepactie op mijn kenteken
Immers, deze laatste recall is een recall van een eerdere fix (24S79). En die was ook niet van toepassing op het facelift model...
Waarschijnlijk zijn er bij het facelift model andere accucellen gebruikt.
[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 14-12-2025 08:46 ]
Is de MK3 van april 2024.
Had ook niet de vorige, dus blijkbaar al anders dan de auto's voor april 2024
Die heeft al andere batterijen, staat ergens in het topic dat het probleem met de (Samsung) batterijen tot volgens mij december’23 of januari ‘24 geleverd zijn.stimpyrulez schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:35:
Op mijn auto ook geen terugroepactie.
Is de MK3 van april 2024.
Had ook niet de vorige, dus blijkbaar al anders dan de auto's voor april 2024
Daarom heeft het nieuwe model ook nog geen last, tot ze een probleem met die batterijen vinden
Druk en zetfouten voorbehouden.
Want het betreft zowel Ford PHEV's die in Valencia werden geassembleerd alsmede in de USA.
Toen duurde het bijna een half jaar (november 2024 tot half 2025) voordat er een BMS s/w fix beschikbaar was. Die moest vervolgens uitgerold worden.
Circa een half jaar lang was het advies destijds om het accupakket niet meer op te laden. Omdat dat het risico zou beperken. En daar heeft iedereen zich natuurlijk ook keurig aan gehouden.
Ook was er een €120 tegemoetkoming (als je er naar vroeg) i.v.m. de hogere brandstofkosten.
Nadat 24S79 was geïnstalleerd in je auto, kreeg je vervolgens verlengde HV-accu garantie.
"24N19 - KUGA PHEV BATTERY EXTENDED COVERAGE"
Nu in november 2025, werd er bekend dat er een nieuwe fix (25SC4) is op de al uitgerolde fix (24S79). Want er zijn wederom enkele gevallen geweest van Kuga PHEV's waarbij het alsnog fout ging.
Kan het lange wachten wederom beginnen...
Alleen via het RDW zie je overigens dat het advies nu zou zijn, dat je nog maar tot 80% zou mogen/moeten opladen. Terwijl Ford.nl zich nog in stilzwijgen hult...
RDW tekst:
"De fabrikant verzoekt om de hoogspanningsaccu te beperken tot 80% om de bovenstaande risico's zo veel mogelijk te beperken. Het is van essentieel belang dat deze grenswaarde niet wordt overschreden"
Oh ja? Ik weet eigenlijk van niks...
Ben wel benieuwd of er ook nu weer media/consumentenprogramma aandacht komt en/of er iets van een tegemoetkoming/extra garantie wordt aangeboden door Ford.
De 'schade' (20% Accu capaciteit missen) is dan ook niet zo groot toch?
Even wat anders. Schade aan de voorbumper van onze 2020 Kuga STX. Dacht even gemakkelijk een ander bumpertje te vinden. Blijkt dat die van ons koplampsproeiers heeft.... wist niet dat de vroege versies dit wel hadden.
[ Voor 53% gewijzigd door Stijnd op 14-12-2025 20:07 ]
Is dat wegbesuinigd bij de nieuwere versies?
En ik lees dus ook net van de Recall , lekker dan net nieuwe auto gekocht en nu al een recall
Zou de 12 volt accu eens na laten kijken. Als een Kuga dit soort gekke dingen doet is het vrijwel altijd de 12 volt accu. Daar zijn in het verleden problemen mee geweest waar softwareupdates voor gemaakt zijn. Kan er gelijk gecontroleerd worden of die erop staanThraladon schreef op maandag 15 december 2025 @ 21:40:
Dag allemaal, ik heb net een Kuga (2021) sinds afgelopen donderdag binnen. Na ophalen aan de oplader gelegd en 48 uur later deed hij dus echt niks meer. Via de startkabels aan de praat gekregen, Stomme pech of wat anders aan de hand?
En ik lees dus ook net van de Recall , lekker dan net nieuwe auto gekocht en nu al een recall
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ik zie geen reden om maar tot 80% te laden. De accu heeft een capaciteit van 14,4 kWh waarvan je max 11 à 11,5 kWh kan gebruiken. Dat is dus al maar 80%. En om daarvan ook nog maar 80% van te gebruiken, dan hou je zoals nu in de winter wel erg weinig elektrisch bereik over.Rupie schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:47:
Is het überhaupt nog mogelijk om het laadpercentage eenvoudig op max 80% in te stellen? Ik dacht dat dat voorheen een optie in de app was, nu zie ik het alleen nog als optie per laadlocatie?
Ik wacht het wel weer af tot de brief van de leasemij binnen is en laat het afhangen van wat zij willen. Het is immers hun auto.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Dan kan je toch nog aanspraak maken op je 125 euro @ehtweak
Hij was niet heel enthousiast, maar kreeg met de reguliere hybride een 0-100 van 7 seconden.
Iemand weleens de 0-100 van de PHEV 3.5 getest met bijv. Dragee o.i.d?
Ik heb het weleens gedaan met een app op m'n telefoon en daar was het snelste 6.5 seconden, maar of dat nou zo betrouwbaar is vraag ik me af.
Hee, is het nog wat meer geworden?Draakje5 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:17:
Dan kan je toch nog aanspraak maken op je 125 euro @ehtweak
Sorry hoor, maar waarvoor is zo'n getalletje nou echt belangrijk?DylanRR schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:55:
maar kreeg met de reguliere hybride een 0-100 van 7 seconden.
Hoe snel je de brandstof/elektra er door kunt jagen? Lekker pochen, de mijne is lekker sneller? Of kijken hoe snel je rubber van het loopvlak naar het asfalt kunt verplaatsen?
Ik begrijp dat veel mensen de auto rijden om relatief zuinig van A naar B te komen, maar er zijn ook gewoon mensen die van prestaties houden. Dat is een van de redenen dat ik de Kuga verkozen heb boven bijv. de Tucson. Prima dat jij het niet belangrijk vindt, maar om het gelijk pochen te noemen is wel kort door de bocht.ehtweak schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:53:
[...]
Sorry hoor, maar waarvoor is zo'n getalletje nou echt belangrijk?
Hoe snel je de brandstof/elektra er door kunt jagen? Lekker pochen, de mijne is lekker sneller? Of kijken hoe snel je rubber van het loopvlak naar het asfalt kunt verplaatsen?
De app begon hier bij nog meer dan 40% levensduur al te miepen dat binnenkort vernieuwen nodig zou zijn. Kwam denk ik door de rudimentaire extrapolatie van onze vakantiekilometers/dag.Groenrechts schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 20:56:
Na hoelang geeft de app bij jullie aan dat de olie vervangen moet worden? Bij mij na 4385m op 80%, dus na +-21.925km zou dan de olie vervangen moeten worden. (Niks mis mee overigens na 20k km olie te vervangen i.p.v. na 30k km.) Ik rijdt 60% elektrisch tot dusver, maar de olie warmt wel elke rit op begreep ik.
Met 15k km na de laatste grote beurt staat de resterende leeftijd op 33%. Zou uitkomen op 22k km totaal.
[ Voor 8% gewijzigd door Propheticus op 16-12-2025 21:42 ]
In de USA stopt de productie van de Ford Escape PHEV (wat we hier als de Kuga PHEV kennen).
https://fordauthority.com...roduction-ends-this-week/
Terwijl in Valencia de productie van de Kuga gewoon doorgaat...
De mijne is afgelopen maandag voor de eerste beurt geweest met 16000km, de olie stond op 0% bij iets meer dan 15k.Groenrechts schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 20:56:
Na hoelang geeft de app bij jullie aan dat de olie vervangen moet worden? Bij mij na 4385m op 80%, dus na +-21.925km zou dan de olie vervangen moeten worden. (Niks mis mee overigens na 20k km olie te vervangen i.p.v. na 30k km.) Ik rijdt 60% elektrisch tot dusver, maar de olie warmt wel elke rit op begreep ik.
Dus uit wat ik hier zo een beetje lees, is het nogal variabel...
Toch benieuwd. Waarom is dat bijzonder? De Europese en Amerikaanse automarkt lijken totaal niet op elkaar.ehtweak schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:56:
Bijzonder.
In de USA stopt de productie van de Ford Escape PHEV (wat we hier als de Kuga PHEV kennen).
https://fordauthority.com...roduction-ends-this-week/
Terwijl in Valencia de productie van de Kuga gewoon doorgaat...
Het is praktisch dezelfde auto met een andere naam.WaterFire schreef op woensdag 17 december 2025 @ 17:49:
[...]
Toch benieuwd. Waarom is dat bijzonder? De Europese en Amerikaanse automarkt lijken totaal niet op elkaar.
[ Voor 0% gewijzigd door FerryHidden op 17-12-2025 19:17 . Reden: Typo ]
https://www.transport-onl...iaduct-in-zevenaar-fotos/

retour afzender.
Wel balen als net jouw bestelde Kuga ertussen zit.
[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 19-12-2025 21:34 ]
Ja.Rth schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 21:53:
We hebben een nieuwe ford Kuga titanium besteld .. heeft dit model ook een zachtere onderstel dan de st -x line ?
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Kunnen ze meteen die update uitvoeren.ehtweak schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:33:
Zonde van die nieuwe Kuga's:
https://www.transport-onl...iaduct-in-zevenaar-fotos/
[Afbeelding]
retour afzender.
Wel balen als net jouw bestelde Kuga ertussen zit.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Tja, was wel typisch Carwow. Mr Watson windt er geen doekjes om.DylanRR schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:55:
Zag dat Carwow een review heeft geplaatst op Youtube over de Kuga 3.5.
Hij was niet heel enthousiast, maar kreeg met de reguliere hybride een 0-100 van 7 seconden.
Iemand weleens de 0-100 van de PHEV 3.5 getest met bijv. Dragee o.i.d?
Ik heb het weleens gedaan met een app op m'n telefoon en daar was het snelste 6.5 seconden, maar of dat nou zo betrouwbaar is vraag ik me af.
En eerlijk, ik heb een 3.5, ik ga grotendeels met hem mee. Kwalitatief is het allemaal mwoahh, rijden prima maar erg hard (st-X). En de CVT valt en staat met gasgeven, bij gewoon helemaal goed met zelfs schakelmomenten (?) maar volgas is het vreselijk.
Ik vind hem vlot genoeg, of het nu 7 of 6.5 sec is...merk je niet.
En onze politie zal dus met flink minder pk's dan de PHEV vrijwel net zo snel zijn...
Vering inderdaadg erg stug, en interieur voelt 2019. Maar voor het geld wel geweldige performance en opties. Prima prijs/kwaliteit.EricEB schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:57:
[...]
Tja, was wel typisch Carwow. Mr Watson windt er geen doekjes om.
En eerlijk, ik heb een 3.5, ik ga grotendeels met hem mee. Kwalitatief is het allemaal mwoahh, rijden prima maar erg hard (st-X). En de CVT valt en staat met gasgeven, bij gewoon helemaal goed met zelfs schakelmomenten (?) maar volgas is het vreselijk.
Ik vind hem vlot genoeg, of het nu 7 of 6.5 sec is...merk je niet.
En onze politie zal dus met flink minder pk's dan de PHEV vrijwel net zo snel zijn...
Idd.
Geen idee hoe een interieur 2025 voelt., en interieur voelt 2019.
Mijn wederhelft rijdt in een nieuwe Inster. Tja... of dat dan 2025 is. Geen idee.
Rijden doet 'ie prima (op dat gestuiter na).Maar voor het geld wel geweldige performance en opties. Prima prijs/kwaliteit.
Maar prijs/kwaliteit heb ik zo mijn kanttekeningen bij.
Als we, 2 jaar geleden, niet 8k€ korting kregen op een fabrieksnieuw model (+ veel inruil op de oude auto), was het nou niet bepaald een 'koopje' geweest.
En de service van de Ford garages is ook niet om over naar huis te schrijven (andere merken helaas ook niet). Laat staan die terugroepacties.
Mwah ik heb naast de Kuga een ID3 en dat vlotte optrekken is toch wel handig met invoegen op de snelweg of rotondes. Bij de Kuga twijfel ik weleens op rotondes en dan laat ik de andere auto voor, bij de ID3 weet ik dat ie makkelijk ervoor schiet.ehtweak schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:53:
[...]
Sorry hoor, maar waarvoor is zo'n getalletje nou echt belangrijk?
Natuurlijk mits er ruimte genoeg is. Qua (electrisch) verbruik is de Kuga ook een bakbeest
De Kuga (Vignale) is dan weer een perfecte reiswagen, wij rijden met een paar keer stoppen naar Zuid Frankrijk, dat zie ik met de ID3 nog niet snel gebeuren, los van de beperkte ruimte.
[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 21-12-2025 18:21 ]
En qua brandstofverbruik is denk ik alleen de RAV4 vergelijkbaar, de anderen in deze klasse verbruiken (veel) meer brandstof.
De kortingsactie van Ford heeft zeker een groot verschil gemaakt, zonder was de Kuga wat te prijzig uitgevallen denk ik.
Ik vind mijn 3.5 Kuga wel serieus snel voor een phev hoor. Dat even snel een rotonde oprijden bij een klein gaatje gaat perfect en daar heb ik niet eens de benzinemotor voor nodig. Met de caravan rijdend op de snelweg even inhalen is een genot. In de stand normal gaat dat al zo snel dat ik de sportstand nooit gebruik.
Een heerlijke reiswagen inderdaad!
Rond Juni 2026 was de Kuga met een budget van max 50k i.g.v. een v.d. meest complete auto's, en zeker gezien het vermogen. Al met al geniet ik er nog flink van.ehtweak schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:26:
[...]
Idd.Destijds, bij de proefrit in een 'gewoon' model nooit geweten dat de ST-X zoveel stugger geveerd zou zijn...
[...]
Geen idee hoe een interieur 2025 voelt.![]()
Mijn wederhelft rijdt in een nieuwe Inster. Tja... of dat dan 2025 is. Geen idee.![]()
[...]
Rijden doet 'ie prima (op dat gestuiter na).
Maar prijs/kwaliteit heb ik zo mijn kanttekeningen bij.
Als we, 2 jaar geleden, niet 8k€ korting kregen op een fabrieksnieuw model (+ veel inruil op de oude auto), was het nou niet bepaald een 'koopje' geweest.
En de service van de Ford garages is ook niet om over naar huis te schrijven (andere merken helaas ook niet). Laat staan die terugroepacties.
Ik herken me ook niet in het tekort komen van vermogen. In de eco stand zelfs nog zeer vlot, in de sport stand vind ik hem zelfs te snel/opgefokt.rekel schreef op maandag 22 december 2025 @ 00:10:
Ik heb de Activ X uitvoering en vind die zeker niet stuiterig. Wat stevig geveerd t.o.v. mijn Franse auto’s hiervoor, dat wel. Daar tegenover geen weke achtervering, geen doorhangen waarvoor je met een flinke caravan aan de hulpveren moet.
En qua brandstofverbruik is denk ik alleen de RAV4 vergelijkbaar, de anderen in deze klasse verbruiken (veel) meer brandstof.
De kortingsactie van Ford heeft zeker een groot verschil gemaakt, zonder was de Kuga wat te prijzig uitgevallen denk ik.
Ik vind mijn 3.5 Kuga wel serieus snel voor een phev hoor. Dat even snel een rotonde oprijden bij een klein gaatje gaat perfect en daar heb ik niet eens de benzinemotor voor nodig. Met de caravan rijdend op de snelweg even inhalen is een genot. In de stand normal gaat dat al zo snel dat ik de sportstand nooit gebruik.
Een heerlijke reiswagen inderdaad!
Wat weet jij al, wat wij nog niet weten?Groenrechts schreef op maandag 22 december 2025 @ 07:06:
[...]
Rond Juni 2026 was de Kuga met een budget van max 50k i.g.v. een v.d. meest complete auto's, en zeker gezien het vermogen.
Wij hebben onze Kuga PHEV zomer 2023 gekocht. Toen werden voorraadmodellen met hele hoge kortingen verkocht.
Nope.Groenrechts schreef op maandag 22 december 2025 @ 07:03:
Andere mensen ook zo snel beslagen binnenruiten? Ik vermoed dat het komt omdat de laadkabel soms nat door regen de kofferbak in gaat, maar 80% v.d. ritten moet ik met de ac aanrijden tegen condens op de voorruit.
Ten eerste ligt er geen natte laadkabel in de auto. Die blijft meestal achter bij onze eigen laadpaal.
Daarnaast heb ik altijd een doekje (formaat klein handdoekje) in de auto liggen. Als ik 's-ochtends wegrij, dan pak ik dat doekje en laat de hele kabel door die doek glijden. Ten eerste heb ik dan zelf geen natte/vieze handen en de kabel zelf is ook weer netjes.
Wat betreft beslagen ramen: zeker weten dat je voorruit goed schoon is aan de binnenzijde? Dat scheelt behoorlijk tegen beslaan. Daarnaast ff de voorruitverwarming inschakelen en de ruit is zo weer helder.
Dat klopt. Het schijnt dat de ST-X een stugger geveerd is.rekel schreef op maandag 22 december 2025 @ 00:10:
Ik heb de Activ X uitvoering en vind die zeker niet stuiterig.
En helaas kwamen we daar pas achteraf achter.
In de 45 jaar dat ik autorijd heb ik nog nooit gehad dat ik een seconde of wat aan acceleratietijden zou missen. En dat spectrum varieert van een Citroën luchtgekoelde boxermotor tot aan absurd snelle Audi's.
Dit soort apparaten dus:

Cars01 by Erik Haak, on Flickr
gereden op de testbaan van het RDW
[ Voor 27% gewijzigd door ehtweak op 22-12-2025 08:03 ]
Zoveel updates al gehad de afgelopen jaren en het blijft maar haperen op allerlei fronten.
Vanochtend ook weer; is ineens de inlog weg?!? WTF. Wil ik een andere vertrektijd instellen om de auto voor te verwarmen... dat kost dan vervolgens weer een aantal minuten/pogingen voordat het geaccepteerd wordt.
En afgelopen weekend weer een keertje dat tijdens het starten van de auto ik ineens weer de tekst hoor "Taal ingesteld op Nederlands" Pardon? Waarom? Wat?
Heb je geen lek in de auto?Groenrechts schreef op maandag 22 december 2025 @ 07:03:
Andere mensen ook zo snel beslagen binnenruiten? Ik vermoed dat het komt omdat de laadkabel soms nat door regen de kofferbak in gaat, maar 80% v.d. ritten moet ik met de ac aanrijden tegen condens op de voorruit.
Ik heb er hier geen last van met de Kuga. Wel in onze oudere auto, maar obvious omdat die ouder is en waarschijnlijk her en der versleten rubbers / niet meer goed lucht dicht afsluit.
Zo'n klein gaatje pakken op een rotonde gaat met de Kuga ook erg goed in verhouding tot auto's met een reguliere benzinemotor hoor. Je geeft een toefje gas en je schiet de rotonde op. Echt een voordeel van het hebben van een elektromotor. Daarnaast komt het vermogen er heel soepel in waardoor je niet snel last hebt van wielspin. Dat de ID3 dat ook prima kan geloof ik graag, flinke elektromotor en achterwielaandrijving.Sport_Life schreef op zondag 21 december 2025 @ 18:16:
[...]
Mwah ik heb naast de Kuga een ID3 en dat vlotte optrekken is toch wel handig met invoegen op de snelweg of rotondes. Bij de Kuga twijfel ik weleens op rotondes en dan laat ik de andere auto voor, bij de ID3 weet ik dat ie makkelijk ervoor schiet.
Mijn GTI met ~260PK is op papier een stuk vlotter dan de Kuga, de DSG komt er echter vrij lomp in waardoor je vaak vooral last hebt van doorslippende voorbanden als je vanuit stilstand een klein gaatje wilt pakken. Met een handbak gaat het al helemaal niet lukken waarschijnlijk die kleine gaatjes.
Oude (<2024) of nieuwe Kuga? Oude Kuga heeft 235 Nm vs 320Nm voor de nieuwe Kuga. Ik heb zelf de oude Kuga (2023).nooberke schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:26:
[...]
Zo'n klein gaatje pakken op een rotonde gaat met de Kuga ook erg goed in verhouding tot auto's met een reguliere benzinemotor hoor. Je geeft een toefje gas en je schiet de rotonde op. Echt een voordeel van het hebben van een elektromotor. Daarnaast komt het vermogen er heel soepel in waardoor je niet snel last hebt van wielspin. Dat de ID3 dat ook prima kan geloof ik graag, flinke elektromotor en achterwielaandrijving.
Mijn GTI met ~260PK is op papier een stuk vlotter dan de Kuga, de DSG komt er echter vrij lomp in waardoor je vaak vooral last hebt van doorslippende voorbanden als je vanuit stilstand een klein gaatje wilt pakken. Met een handbak gaat het al helemaal niet lukken waarschijnlijk die kleine gaatjes.
Id3 heeft 310Nm en dat is merkbaar beter dan mijn oude Kuga.
Natuurlijk ga je niet iedere keer stoplicht sprinten, maar vooral bij het invoegen op de snelweg is die extra Nm wel prettig vind ik. Ik denk dat Ford dat ook heeft erkend en om die reden extra koppel toegevoegd (ten koste van de range).
En zoals je zegt is een electro motor al helemaal niet te vergelijken met een verbrandingsmotor ongeacht aantal pk.
[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 22-12-2025 11:09 ]
Had 2025 moeten zijn.ehtweak schreef op maandag 22 december 2025 @ 07:51:
[...]
Wat weet jij al, wat wij nog niet weten?![]()
Wij hebben onze Kuga PHEV zomer 2023 gekocht. Toen werden voorraadmodellen met hele hoge kortingen verkocht.
Als ik lees dat er mensen hun laadkabels droog maken dan bevestig ik toch mijn eigen vermoeden dat een kletsnatte laadkabel in de koffervak (2/3x per week?) Zorgt voor het vocht. Voorruit en airco trekken het inderdaad wel droog.ehtweak schreef op maandag 22 december 2025 @ 07:55:
[...]
Nope.
Ten eerste ligt er geen natte laadkabel in de auto. Die blijft meestal achter bij onze eigen laadpaal.
Daarnaast heb ik altijd een doekje (formaat klein handdoekje) in de auto liggen. Als ik 's-ochtends wegrij, dan pak ik dat doekje en laat de hele kabel door die doek glijden. Ten eerste heb ik dan zelf geen natte/vieze handen en de kabel zelf is ook weer netjes.
Wat betreft beslagen ramen: zeker weten dat je voorruit goed schoon is aan de binnenzijde? Dat scheelt behoorlijk tegen beslaan. Daarnaast ff de voorruitverwarming inschakelen en de ruit is zo weer helder.
Ik herken het niet, maar ik rijd (denk ik net als de meesten) ook gewoon altijd met airco aan. Dat maakt sowieso een groot verschil voor wel of geen condens.Groenrechts schreef op maandag 22 december 2025 @ 07:03:
Ik weet niet hoe het met jouw Kuga zit maar de Kuga is de eerste auto waarbij ik de airco in de winter met enige regelmaat zelf aan moet zetten omdat hij hem op de auto stand zelf gewoon uit zet.Delta737 schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:59:
[...]
Ik herken het niet, maar ik rijd (denk ik net als de meesten) ook gewoon altijd met airco aan. Dat maakt sowieso een groot verschil voor wel of geen condens.
Dat sluit rijden met de airco altijd aan een beetje uit..
Klopt. Vrijwel altijd zet ie m automatisch uit.Glashelder schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:20:
[...]
Ik weet niet hoe het met jouw Kuga zit maar de Kuga is de eerste auto waarbij ik de airco in de winter met enige regelmaat zelf aan moet zetten omdat hij hem op de auto stand zelf gewoon uit zet.
Dat heb ik echt nog nooit gezien, airco is altijd aan volgens mij. Wel een Mk3.5Glashelder schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:20:
[...]
Ik weet niet hoe het met jouw Kuga zit maar de Kuga is de eerste auto waarbij ik de airco in de winter met enige regelmaat zelf aan moet zetten omdat hij hem op de auto stand zelf gewoon uit zet.
bij een Mk3.0 zeker niet. Vooral als de temperatuur zo tussen de 7/8 a 12/13 ligt staat de AC heel vaak uit in de ochtendDelta737 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:32:
[...]
Dat heb ik echt nog nooit gezien, airco is altijd aan volgens mij. Wel een Mk3.5
Gistermiddag kreeg ik hem eigenlijk niet goed meer dicht (na een paar keer duwen bleef hij zitten).
's avonds wilde hij daarna eerst niet meer open, maar ook weer naar een aantal keer duwen en proberen lukte het toch.
Hierna siliconenspray erop gespoten en daarna ging het wel weer goed. (had geen wd40 voorradig)
Vanochtend wilde hij wederom niet dicht....
Dus het kleppie maar effe met tape vast gezet.
Iemand een idee om dit te fixen?
Volgens mij herken ik deze gesprekken van vorig jaar..stimpyrulez schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:50:
Zijn er meer mensen die last hebben dat de laadpoortklep sinds de kou lastig tot niet meer wil sluiten/openen?
Gistermiddag kreeg ik hem eigenlijk niet goed meer dicht (na een paar keer duwen bleef hij zitten).
's avonds wilde hij daarna eerst niet meer open, maar ook weer naar een aantal keer duwen en proberen lukte het toch.
Hierna siliconenspray erop gespoten en daarna ging het wel weer goed. (had geen wd40 voorradig)
Vanochtend wilde hij wederom niet dicht....
Dus het kleppie maar effe met tape vast gezet.
Iemand een idee om dit te fixen?
Ik heb speciale siliconenstick bij de anwb gekocht voor deurrubbers enz en smeer hem daarmee in.
https://www.ford-accessoi...r-laadaansluiting/2630163
Idd!Draakje5 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:52:
[...]
Volgens mij herken ik deze gesprekken van vorig jaar..
Komt ieder jaar, met dit soort weersomstandigheden, weer terug.
Ook zo'n kleine ontwerpfout (oeps, producteigenschap). Triest om te constateren dat dit soort onhebbelijkheden gewoonweg niet genoeg getest zijn in reële dagelijkse gebruiksomstandigheden.
Mmm, maar heb (nog niet) niet dat de laadkabel er vast in zit.Glashelder schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:53:
@stimpyrulez dat is een bekend probleem helaas. Er zijn speciale rubberen hoesjes voor te krijgen via de dealer.
https://www.ford-accessoi...r-laadaansluiting/2630163
Hij wil gewoon niet sluiten.
Eens kijken of er een 3d printer variant van te vinden is....
Ik ga eens effe kijken...Draakje5 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:52:
[...]
Volgens mij herken ik deze gesprekken van vorig jaar..
Ik heb speciale siliconenstick bij de anwb gekocht voor deurrubbers enz en smeer hem daarmee in.
Dat de laadkabel niet loskomt heb ik gelukkig nog niet meegemaakt.[b]stimpyrulez schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:57:
Mmm, maar heb (nog niet) niet dat de laadkabel er vast in zit.
Hij wil gewoon niet sluiten.
Maar het klepje wil idd niet meer goed sluiten. En vervolgens krijg je de melding dat de laadpoort nog openstaat.
Vorig jaar diverse malen naar werk moeten rijden met een stuk tape dwars over het klepje, om te zorgen dat 'ie dichtbleef.
Als die er al zou zijn... heeft weinig zin. Ik ken geen filament dat flexibel rubber(achtig) materiaal oplevert, dat bij temperaturen onder nul nog steeds flexibel is...Eens kijken of er een 3d printer variant van te vinden is....
Zat zelf aan TPU te denken...ehtweak schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:00:
[...]
Dat de laadkabel niet loskomt heb ik gelukkig nog niet meegemaakt.
Maar het klepje wil idd niet meer goed sluiten. En vervolgens krijg je de melding dat de laadpoort nog openstaat.
Vorig jaar diverse malen naar werk moeten rijden met een stuk tape dwars over het klepje, om te zorgen dat 'ie dichtbleef.![]()
[...]
Als die er al zou zijn... heeft weinig zin. Ik ken geen filament dat flexibel rubber(achtig) materiaal oplevert, dat bij temperaturen onder nul nog steeds flexibel is...
Maar wel bijzonder dat dit zoveel voorkomt...
Had gister al zitten googlen en toen zag ik al dat het veel voorkwam.
Maar echte oplossingen heb ik nog niet gevonden (nu in iedergeval al een paar tips)
Laat je ff weten als het gelukt is?
Gelukkig, tenminste hier in Nederland, is het vaak beperkt tot een paar dagen per jaar.Had gister al zitten googlen en toen zag ik al dat het veel voorkwam.
Maar echte oplossingen heb ik nog niet gevonden (nu in iedergeval al een paar tips)
Maar ik kan me voorstellen dat in hoger geleden gebieden, Scandinavië e.d. dit veel frequenter een probleem is. Laat staan in Canada, noorden van Noord-Amerika.
Vorig jaar was ik ook op zoek naar dat flapje:
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"
alleen nooit gekocht, omdat ik EN geen antwoord kreeg bij de Ford garages, EN omdat het probleem een paar dagen later alweer over was.
[ Voor 17% gewijzigd door ehtweak op 26-12-2025 10:14 ]
Ik haal nog steeds zoiets van 40-45km op een acculading.
En dat kost me ca. €2,50 - €3,00 aan opladen.
Uiteraard ook lekker voorverwarmd en ontdooid (elektrisch). Dat kost ongeveer 1 kWh extra (ook zoiets van 25-30 cent)
Voor diezelfde paar euro red je het niet qua benzinekosten. Want ook daar is het verbruik, bij deze lage temperaturen, en zeker in de stad, fors hoger.
Benzineprijs is (vandaag alhier) €1,81/l.
M.a.w. dan zou je minder dan twee liter benzine moeten verbruiken voor die 40-45km rijden binnen de bebouwde kom. Welnu... dat gaat niet lukken...
Tuurlijk zijn het maar kleine bedragen, maar wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd.
Een volle accu kost mijn werkgever € 5,85 (energietarief van 36ct/kWh, waar ik zelf een marge van 6 cent bovenop gooi ivm zelf aangeschafte laadpaal, btw eroverheen). Met een bereik van 30km is dat 19,5 cent per km.
Met dit weer doet de benzinemotor iets van 1 op 12? Met 1,81 de liter is dat 15 cent per kilometer.
Ik weet overigens dat mijn werkgever de btw terugvraagt maar dat voordeel is gelijk voor zowel elektriciteit als benzine dus dat vergeten we maar even.
Ik ben er nu eens op gaan letten, en I stand corrected. Ook bij de Mk3.5 gaat ie inderdaad uit. My badMatti44 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 17:34:
[...]
bij een Mk3.0 zeker niet. Vooral als de temperatuur zo tussen de 7/8 a 12/13 ligt staat de AC heel vaak uit in de ochtend
bassbox in de achterbak ?? Ik vindt dat de B&O nauwelijks bas geeft zelfs als je de eq. max zet. Audio valt enorm tegen.EricEB schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:33:
Herken ik niet..
Wel dat geluidskwaliteit zeer sterk afhangt van de bron.
Geluid van radio DAB+ versus iPhone draadloos of Samsung gedraad leveren echt grote verschillen.
Sowieso vind ik het geluid B&O onwaardig...Als je achterin zit dreun je helemaal weg door de bassbox in de kofferbak en heb je nauwelijks mooie tonen. Kinderen klagen hierover. Vanuit bestuurderspositie vind ik het lastig mooi rondom geluid te creëren.
Kun je de accu voorverwarmen alvorens op te laden en zo ja hoe doe je dit ? In menu in display kan ik alleen de binnenruimte opwarmen voor vertrek maar dat gaat zwaar tenkoste van de range.OmeJoyo schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:37:
[...]
Het ligt echt heel erg aan je rijstijl. Het optrekken maar vooral op de gereden snelheid heeft enorm veel invloed. Uiteraard zit er ook verschil tussen de banden, die van mij staat momenteel op Conti PremiumContact op 2.4 rondom bij de 15 graden van vanmorgen.
Dan als laatste, de temperatuur. Als de verwarming aan gaat vanaf een graad of 18 buiten hakt dat enorm in op de afstand.
Als je hem nu 3 weken hebt dan heb je wellicht ook nog niet alle mogelijke verschillende ritten gehad.
Nu vandaag naar mijn werk vroeg in de ochtend voorverwarmd begonnen, had nog 18% over na een rit van 35 kilometer, maar dat is vrijwel volledige 107 kilometer per uur, op ik denk 4 kilometer na. Maar daar zaten wel twee behoorlijke acceleraties in en de rest gewoon normaal tot vlot gereden. Wind tegen. (9,7 kWh geladen in de Ford App) (zou dus 43 kilometer in totaal zijn)
Maar vorige week een gemengde rit waarbij ik niet boven de 90 uit kwam, met zo rond de 22 graden zonder problemen 68 kilometer (9,8 kWh geladen in de Ford App)
Ja in de winter naar mijn werk zal het wellicht krap worden om die 35 kilometer te halen in de morgen met kachel, stoelverwarming, stuurverwarming enz. Kan altijd nog proberen dan iets zachter te rijden.
Hij heeft als hoogste 72 kilometer aangegeven, 68 gehaald. Gebruik hem verder normaal, dus met airco, kachel, radio enz.
Ik heb dan wel een 4 jaar oude, de nieuwe automaat schijnt wat zuiniger te zijn, maar je hebt natuurlijk ook veel meer elektrisch vermogen wat het makkelijk kan maken die accu veel sneller leeg te trappen.
Hoeveel haal je in de praktijk momenteel? En hoeveel laad je dan van 0 naar 100?
tevoren aan de lader laten opwarmen hoe doe je dit ?Glashelder schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 11:45:
30km a 35km in de winter. Maar van tevoren aan de lader laten opwarmen scheelt wel echt enorm qua range.
Gewoon remote start in de app gebruiken maar bij koude temperaturen start hij hier dan wel de ICE.sharebeliever schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 20:40:
[...]
tevoren aan de lader laten opwarmen hoe doe je dit ?
Alternatief is een vertrektijd instellen. Dan warmt hij de boel wel elektrisch op vanuit je laadpaal.
Spreekt voor zich dat de auto wel aan de paal moet hangen natuurlijk
Ik denk dat er wat mist in je auto of een stekker los zit dan. Er zit een subwoofer rechtsachter in de auto. En bas is er m.i. meer dan voldoende. Zelf een tandje omlaag gezet omdat het overheerste.sharebeliever schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 20:10:
[...]
bassbox in de achterbak ?? Ik vindt dat de B&O nauwelijks bas geeft zelfs als je de eq. max zet. Audio valt enorm tegen.
Dan is er iets kapot. Ik kan me best klachten over het geluid voorstellen, maar dat zit meer in de hoge tonen of juist de overdaad aan bas. Maar ik vind het voor in de auto, met wat finetuning én goede bron eigenlijk best wel oké, eerlijk gezegd. Natuurlijk is het niet de hifi van thuis, maar het kan er best mee door.sharebeliever schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 20:10:
[...]
bassbox in de achterbak ?? Ik vindt dat de B&O nauwelijks bas geeft zelfs als je de eq. max zet. Audio valt enorm tegen.
Ja,dat past. Onze dakdragers passen ook op de Ford focus stationwagen uit 2019 van onze dochter en schoonzoon.EricEB schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:35:
Weet iemand of de dakdragers van een recente Focus station ( dichte reling) ook op een Kuga (>'19, dus mk 3 / 3.5) met dichte reling passen ?
Bij gebruik van de stoelverwarming achter icm. een polyester jas is de bedrading deels nu zichtbaar al vlekken in de jas.
Ik vraag me af of dit door de jas komt, of dat de verwarming gewoon te heet wordt.
Was er bij jou iets aan de hand met de stoelverwarming of kwam het door het materiaal van het kussentje?Stijnd schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:50:
Ja hier ook gehad. Maar dan op een geel kussentje van mijn dochter.
Polyester is een kunststof. Kan zijn dat als je standje 3 van de stoelverwarming gebruikt deze gaat verkleuren. Zijn geen vlekken maar de polyester is van structuur veranderd; krijg je er denk ik niet uit.Chr1s schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:35:
Iemand ervaring met dat de stoelverwarming vlekken achterlaat op een jas?
Bij gebruik van de stoelverwarming achter icm. een polyester jas is de bedrading deels nu zichtbaar al vlekken in de jas.
Ik vraag me af of dit door de jas komt, of dat de verwarming gewoon te heet wordt.
Oplossing: hele kledingstuk op die manier behandelen....leuk motiefje in de stof...heeft niemand!
Nee die passen niet, breedte is anders en de vorm van de rails ook. Ik kwam van een Focus MK4.5 station (die dezelfde dragers heeft als de MK4) en nu de Kuga MK3. Er zit een enorm verschil in de dragers.EricEB schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:35:
Weet iemand of de dakdragers van een recente Focus station ( dichte reling) ook op een Kuga (>'19, dus mk 3 / 3.5) met dichte reling passen ?
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity
Wat voor jas is het? Kan me zo voorstellen als het een relatief goedkope polyester jas is dat het feitelijk een dicht stuk plastic is dat je over een verwarmingselement legt. Dan wordt het wel warmer als normaal en als het materiaal zelf daar ook nog slecht tegen kan. Wel vervelend, maar nooit meegemaakt zelf, al doen wij dan ook altijd alle jassen uit.Chr1s schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:35:
Iemand ervaring met dat de stoelverwarming vlekken achterlaat op een jas?
Melding in dashboard dat olie binnenkort vervangen moet worden, melding dat de bandenspanningssensoren niet werken.
Laatst (gelukkig maar 1 keer) melding dat de adaptieve koplampen een storing hadden..
Daarbij is de 12V accu waarschijnlijk verouderd want de deurvergrendeling werkt niet altijd en de APP geeft ook vaak aan dat de auto in accuspaarmodus zit..
Hebben jullie trouwens advies voor 4 seasons banden 19 inch?
Er ligt nu continental onder.
Pirelli Cinturato All Season SF 3Draakje5 schreef op maandag 29 december 2025 @ 07:48:
Het is wel behelpen de komende 20 dagen tot aan de onderhoudsbeurt.
Melding in dashboard dat olie binnenkort vervangen moet worden, melding dat de bandenspanningssensoren niet werken.
Laatst (gelukkig maar 1 keer) melding dat de adaptieve koplampen een storing hadden..
Daarbij is de 12V accu waarschijnlijk verouderd want de deurvergrendeling werkt niet altijd en de APP geeft ook vaak aan dat de auto in accuspaarmodus zit..
Zitten er nu een maand onder, wat een heerlijke banden. Hoop alleen dat ze niet te zacht zijn voor de zomer, maar op dit moment een hoop comfort van en verder komen ze overal goed of als beste uit de test en qua prijs zijn ze ook regelmatig laag in verhouding met de andere A-Merken.
Vervelend van de rest van je problemen, hoe oud is de auto? De storing op de koplampen en wellicht zelfs die met de sensoren zouden uit de 12v accu kunnen komen, dit veroorzaakt nogal eens rare meldingen.
Tja, wat is het nu. Van Rekel kreeg ik antwoord dat het wel past...OmeJoyo schreef op maandag 29 december 2025 @ 07:44:
[...]
Nee die passen niet, breedte is anders en de vorm van de rails ook. Ik kwam van een Focus MK4.5 station (die dezelfde dragers heeft als de MK4) en nu de Kuga MK3. Er zit een enorm verschil in de dragers.
Ik kan dit setje overnemen..
Afgezien van de andere vorm voor de rails, wat het inherrent onveilig zou maken, er zit 20 centimeter verschil in de breedte... Dat past nooit.EricEB schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:21:
[...]
Tja, wat is het nu. Van Rekel kreeg ik antwoord dat het wel past...![]()
Ik kan dit setje overnemen..
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/lIAVroUSt8S3PLhycOYqExYs.png?f=user_large)
Pascal P schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:29:
[...]
Polyester is een kunststof. Kan zijn dat als je standje 3 van de stoelverwarming gebruikt deze gaat verkleuren. Zijn geen vlekken maar de polyester is van structuur veranderd; krijg je er denk ik niet uit.
Oplossing: hele kledingstuk op die manier behandelen....leuk motiefje in de stof...heeft niemand!
Auto is van eind 2020.OmeJoyo schreef op maandag 29 december 2025 @ 07:52:
[...]
Pirelli Cinturato All Season SF 3
Zitten er nu een maand onder, wat een heerlijke banden. Hoop alleen dat ze niet te zacht zijn voor de zomer, maar op dit moment een hoop comfort van en verder komen ze overal goed of als beste uit de test en qua prijs zijn ze ook regelmatig laag in verhouding met de andere A-Merken.
Vervelend van de rest van je problemen, hoe oud is de auto? De storing op de koplampen en wellicht zelfs die met de sensoren zouden uit de 12v accu kunnen komen, dit veroorzaakt nogal eens rare meldingen.
Tja... de diverse testen komen ieder jaar weer met een nieuwe favoriet.Draakje5 schreef op maandag 29 december 2025 @ 07:48:
Aan de andere kant ontloopt het elkaar niet zoveel.
Of je nou Michelin CC3, Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 of b.v. Continental AllSeasonContact 2 neemt. De ene gaat net iets langer mee, de andere maakt iets minder herrie. De volgende doet het in de regen net weer iets beter als de ander bij wat prutsneeuw. Enzovoorts.
Wel grote prijsverschillen afhankelijk van waar je ze koopt c.q. laat monteren.
En bij een 5 jaar oude auto zou ik ook gelijk de TPMS sensoren mee laten vernieuwen. De batterijtjes van die sensoren zijn ook tegen het einde van hun levensduur.
(ik loop wat achter met lezen)nooberke schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:26:
[...]
Daarnaast komt het vermogen er heel soepel in waardoor je niet snel last hebt van wielspin.
Als ik mij ergens aan erger is het wel de wielspin bij verlaten rotondes of iets vlotter weg willen rijden ergens. Stuuruitslag + rechterteen is veel te vaak wielspin. Gewoon op de normale stand + ev-now.
Zal ongetwijfeld ook liggen aan de af-fabriek (of af-dealer) Bridgestone Turanza's die er onder zitten. Momenteel winterbanden, al een heel stuk beter. Maar die zomerbanden moeten straks toch een keer opgereden worden..Kijken of ik mijn werkgever zo ver krijg ze wat eerder te mogen vervangen dan standaard. Denk dat het een lange winter wordt
Dat klinkt bekend met die Turanza's. Niet met een Kuga maar met de Lexus van mijn pa. Die dingen zijn net zo hopeloos als Michel Energy bandenWaterFire schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:03:
[...]
(ik loop wat achter met lezen)
Als ik mij ergens aan erger is het wel de wielspin bij verlaten rotondes of iets vlotter weg willen rijden ergens. Stuuruitslag + rechterteen is veel te vaak wielspin. Gewoon op de normale stand + ev-now.
Zal ongetwijfeld ook liggen aan de af-fabriek (of af-dealer) Bridgestone Turanza's die er onder zitten. Momenteel winterbanden, al een heel stuk beter. Maar die zomerbanden moeten straks toch een keer opgereden worden..Kijken of ik mijn werkgever zo ver krijg ze wat eerder te mogen vervangen dan standaard. Denk dat het een lange winter wordt
Daarnaast begint het mij ook op te vallen dat ik steeds meer gekraak begin te horen bij het sturen, wat echt onder/achter het stuur zelf weg lijkt te komen. Wordt maar weer eens een ritje naar de dealer denk ik.
Volgens mijn laadpaal haalt de Ford voor een volle lading tussen de 11 en 11,5 kWh uit het net.
Mijne is van februari 2023 (gebouwd ergens Q4 2022). 78k km op de klok.
klopt, in de ford app. En ik ben mij er van bewust dat die, laat ik het voorzichtig zeggen, niet op alle vlakken fantastisch werkt... In de app van de laadpaal zie ik ook waarden tussen 11 en 11,5 inderdaad, maar daar zal een stuk verlies tussen zitten. Dus die zal vast keurig aangeven wat er van het net gehaald wordt, maar dat zal nooit hetzelfde zijn als wat de auto laad. Ik val er nu vooral over dat ik in de ford app nooit meer waarden boven de 9.9 zie terwijl ik die voorheen wel zag, eigenlijk altijd als de auto leeg gereden was kwam hij dan boven de 11 kWh in de ford app. Daar zit dus ook een beetje mijn vraag: bij zo'n volle lading die ruim 11 kWh uit het net trekt, wat geeft jou ford app dan weer?Glashelder schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:29:
En waar zie je deze getallen @Rupie? In de Ford app? Die lijken niet heel betrouwbaar.
Volgens mijn laadpaal haalt de Ford voor een volle lading tussen de 11 en 11,5 kWh uit het net.
Mijne is van februari 2023 (gebouwd ergens Q4 2022). 78k km op de klok.