Het grote Ford Kuga PHEV topic

Pagina: 1 ... 47 48 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-09 15:26

OmeJoyo

This is me

sharebeliever schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:26:
[...]

Dan heb ik 3 weken geleden blijkbaar een maandag ochtend modelletje gekocht daar ik NOOIT boven de 62 km uit kom en dat zijn niet eens gereden kms. Als ik de straat uit rij staat hij al op 59 km (in de zomer) dus hou mijn hart vast in de winter. Heb ik weer eens pech, such is life. Bye the way ik laat de ACC de snelheid bepalen in de eco stand, en radio/AC etc. uit.
Het ligt echt heel erg aan je rijstijl. Het optrekken maar vooral op de gereden snelheid heeft enorm veel invloed. Uiteraard zit er ook verschil tussen de banden, die van mij staat momenteel op Conti PremiumContact op 2.4 rondom bij de 15 graden van vanmorgen.
Dan als laatste, de temperatuur. Als de verwarming aan gaat vanaf een graad of 18 buiten hakt dat enorm in op de afstand.

Als je hem nu 3 weken hebt dan heb je wellicht ook nog niet alle mogelijke verschillende ritten gehad.

Nu vandaag naar mijn werk vroeg in de ochtend voorverwarmd begonnen, had nog 18% over na een rit van 35 kilometer, maar dat is vrijwel volledige 107 kilometer per uur, op ik denk 4 kilometer na. Maar daar zaten wel twee behoorlijke acceleraties in en de rest gewoon normaal tot vlot gereden. Wind tegen. (9,7 kWh geladen in de Ford App) (zou dus 43 kilometer in totaal zijn)

Maar vorige week een gemengde rit waarbij ik niet boven de 90 uit kwam, met zo rond de 22 graden zonder problemen 68 kilometer (9,8 kWh geladen in de Ford App)

Ja in de winter naar mijn werk zal het wellicht krap worden om die 35 kilometer te halen in de morgen met kachel, stoelverwarming, stuurverwarming enz. Kan altijd nog proberen dan iets zachter te rijden.

Hij heeft als hoogste 72 kilometer aangegeven, 68 gehaald. Gebruik hem verder normaal, dus met airco, kachel, radio enz.

Ik heb dan wel een 4 jaar oude, de nieuwe automaat schijnt wat zuiniger te zijn, maar je hebt natuurlijk ook veel meer elektrisch vermogen wat het makkelijk kan maken die accu veel sneller leeg te trappen.

Hoeveel haal je in de praktijk momenteel? En hoeveel laad je dan van 0 naar 100?

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkvdbroek
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 05-09 19:26
Waar in de app kan ik het ev bereik in km’s zien? Ik zie alleen een percentage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Henkvdbroek schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:12:
Waar in de app kan ik het ev bereik in km’s zien? Ik zie alleen een percentage?
Tabblad Energie, bovenaan. Al weet ik nu even niet zeker of die dat ook weergeeft zonder net te hebben geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:48
Gisteren terug gekomen van een vakantie naar Schotland met de Kuga (2020, PHEV, ST line X).
Ruim 4200 km gereden zonder op te laden. Met een gemiddeld verbruik van 1 op 19,7 ben ik best tevreden.
Maar er zijn 2 dingen die in de loop van de vakantie naar voren zijn gekomen cq. ontstaan.
1. vrijwel elke keer als de ICE inslaat hoor ik een soort piep. Na wat googelen kwam ik op een engels kuga forum waarop het stond beschreven incl. oplossing. https://www.fordownersclu...squeel-when-ice-kicks-in/
Ik heb altijd WD40 in de auto liggen dus die tip toegepast. Het ging 2 dagen goed, waarna het opnieuw begon. Het probleem lijkt daar dus wel te zitten maar het lijkt geen permanente oplossing. Iemand vergelijkbare ervaringen?
2. Tijdens het rijden op de snelweg met lane-assist aan maakt de auto zelf continue kleine correcties om in het midden te blijven van de rijbaan. Echter gaat dat niet soepel maar met schokjes. Rond het midden (dus bij rechtuit rijden) voel je ook een weerstand waar het stuur dan telkens even doorheen moet. Superirritant en vermoeiend omdat de lane-assist daardoor altijd net een fractie te laat lijkt te zijn. Ook bij sturen zonder lane-assist voel ik dat het stuur rond de middenstand een beetje vast lijkt te zitten. Het gaat allemaal schokkerig en verre van soepel. Het is vooral irritant en vermoeiend. Telkens denk je dat de auto te laat corrigeert. Zijn er meer rijders met deze ervaring? Ik wil wel naar de dealer gaan ermee maar wil ook een goede probleemanalyse kunnen geven of dat het een Kugaprobleem is dat al bekend is. Ik ben anders bang dat ik te horen krijg dat "het zo hoort met lane-assist".
Ik weet dat het anders en beter kan van onze hyundai Ioniq die dat alles supersoepel doet.
Graag even ervaringen van anderen hiermee. Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 05-09 23:11
OmeJoyo schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:18:
[...]

Tabblad Energie, bovenaan. Al weet ik nu even niet zeker of die dat ook weergeeft zonder net te hebben geladen.
Op het tabblad Energie wordt idd alleen het bereik in km’s weergegeven tijdens en direct na het laden.
Pascal P schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:05:
Gisteren terug gekomen van een vakantie naar Schotland met de Kuga (2020, PHEV, ST line X).
Ruim 4200 km gereden zonder op te laden. Met een gemiddeld verbruik van 1 op 19,7 ben ik best tevreden.
Netjes! De Kuga kan goed zuinig zijn hè.

Terug van bijna 10 weken met de caravan naar Frankrijk. 1e deel (tussendoor een weekje heen en weer NL met caravan vanwege een sterfgeval) van 1870 km waarvan 304 km elektrisch, zonder opladen, 1 op 10,4.
2e deel 3598 km waarvan 809 elektrisch, avs 1 op 11,2. Vrijwel alles met caravan van 1700 kg en 2 keer geladen. Snelheid op de snelweg 93 tot 95 km/u en wanneer er een vrachtwagen met die snelheid in de buurt is rij ik daar achter.

Deze waardes haalde ik voorheen ook met mijn diesels, knap van de Kuga. En met zoveel gemak en comfort, heerlijk ontspannen rijden.

Lane centering is met de caravan er achter niet te gebruiken, door het continu corrigeren gaat de boel slingeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

rekel schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 22:30:
[...]

De Kuga kan goed zuinig zijn hè.
Dat kan 'ie zeker.
Net 1100km gereden. Groot deel over de Duitse Autobahn, snelheden op de ACC van 150-160km/h.
En dankzij de ACC waren de vele files ook een stuk beter te verhapstukken. :Y

Thuis weggereden met volle HV-accu, maar die is nog voor de Duitse grens al leeg.
En de rest met Duitse en Oostenrijkse benzine (slechts 1,52/l voor E10 in A!)

Nog wat beschaafde bergpassen gereden, de Bregenzerwald strasse vanuit de Allgäu, Oostenrijk in. Flexenpass, Arlbergpass, Reschenpass, en geëindigd in Noord-Italië.
Uiteindelijk over het hele stuk 1:17,5km/l brandstof en ca. 1/3 elektrisch qua kilometers. Toch knap. d:)b

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
ehtweak schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:35:
[...]

Dat kan 'ie zeker.
Net 1100km gereden. Groot deel over de Duitse Autobahn, snelheden op de ACC van 150-160km/h.
En dankzij de ACC waren de vele files ook een stuk beter te verhapstukken. :Y

Thuis weggereden met volle HV-accu, maar die is nog voor de Duitse grens al leeg.
En de rest met Duitse en Oostenrijkse benzine (slechts 1,52/l voor E10 in A!)

Nog wat beschaafde bergpassen gereden, de Bregenzerwald strasse vanuit de Allgäu, Oostenrijk in. Flexenpass, Arlbergpass, Reschenpass, en geëindigd in Noord-Italië.
Uiteindelijk over het hele stuk 1:17,5km/l brandstof en ca. 1/3 elektrisch qua kilometers. Toch knap. d:)b
Heel knap gezien jouw snelheid op de autobahn! En lekker sturen over die mooie wegen 😃
Ik heb alleen maar 98 getankt onderweg, in Frankrijk scheelde het vaak nog geen 10 cent met 95 en de auto rijdt echt zuiniger op 98.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lbfordkuga2021
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23-08 14:42
Raylan schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:21:
Gisteren terug uit Italie, auto vakantie, geen sleurhut gewoon een vol bepakte auto met 3 personen.

3000km gereden waarvan 900 elektrisch (ik heb niet geladen) verbruik 1:16.4

NL = maximale snelheid +10 extra, Autobahn was 150-160 waar mogelijk, Zwitserland was 120 + wat extra en Itaiie 135 op CC ivm de vele traject controle.

Ik zeg, erg knap van de Kuga!

Nog een kleine vraag voor de andere ST-X rijders onder ons, mijn Kuga wordt best onrustig als in trillingen bij 150-160, hebben jullie dit ook? Hij is al eens uitgelijnd omdat mn stuur en zitting duidelijk trilde bij 85.
Mag ik vragen in welke stand jij de auto hebt gezet?
Eco, normaal of sport?
En heb je de auto zelf alles laten bepalen of gespeeld met ev-later etcetera?

[ Voor 6% gewijzigd door lbfordkuga2021 op 09-08-2025 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conhen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-09 14:58

conhen

Anti-Wappie

Chr1s schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 21:47:
[...]Ok dus als ik het goed begrijp dan geeft de L functie altijd maximaal remvermogen als ik het gaspedaal loslaat.
Met de L krijg je een grotere vertraging bij gas los. Dus ga je bergaf en zet je hem in L dan gaat (afhankelijk van de helling natuurlijk) de auto steeds minder hard. Met Grade Assist rem je op diezelfde helling bij tot het tempo dat je wilt aanhouden, en zal Grade Assist je op die snelheid houden. Ik vind persoonlijk het gebruik van de L om meer te regenereren zinloos, je gaat alleen maar steeds langzamer rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conhen

conhen

Anti-Wappie

Nedora schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:12:
maar wat is het verbruik op het platte land als Nederland met caravan? Morgen net 300km rijden dat moet te doen zijn met 1 volle accu en tank bezine lijkt me? Ik zie 1 op 9 en 1 op 10 voorbij komen...
Ik rij in Nederland met de caravan zuiniger dan mijn vorige auto zonder caravan...
Veel hangt af van je snelheid. Als je netjes 90 rijdt op de snelwegen is naar mijn idee rond de 8 liter per 100km mogelijk, zelfs met een lege accu bij vertrek.300km ga je heus wel halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conhen

conhen

Anti-Wappie

zwoop schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 08:36:
Sinds kort hebben we een caravan (max 1350kg) en nu zijn we op zoek naar een passende trekker.
---knipperdekknip---
Voor een auto uit 2022 met 35k km betaal ik hetzelfde als een Kuga uit 2020 die 70k heeft gelopen.
Vóór je een Kuga van die leeftijd koopt, overtuig je zelf van het maximaal trekgewicht op het kenteken!
Ik zie 2020ers met 1500kg, maar óók 2021ers met 1200kg... En je zult wel weten dat je voor een Kuga PHEV plus caravan van 1350kg een E achter B rijbewijs moet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conhen

conhen

Anti-Wappie

Nedora schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:33:
[...]Wat mij nog wel opviel is rijden op de cruise control en dan vooral lane keeping. De auto voelde erg nerveus af en toe dat het stuur links/rechts ging alsof hij wilde corrigeren. Het was verder droog weer en goede belijning dus hij zou alle prima moeten kunnen 'zien'. Daarom af en toe de cruise control er maar af....
Dit herken ik sinds onze rit naar het Sächsische Schweiz heel erg goed! In eerste instantie dacht ik dat de auto een soort zelfcorrectie tegen slingeren had, want even stuur loslaten beperkt het effect. Maar na het uitzetten van de lane-keeping ligt de caravan gewoon strak achter de auto, en is er niks aan de hand.

Dus de CruiseControl hoeft er niet af, met het knopje op het stuur zet je gewoon de lane-centering uit. De lijntjes in het dashboard symbool worden dan stippellijntjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• conhen

conhen

Anti-Wappie

Pascal P schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:05:
2. Tijdens het rijden op de snelweg met lane-assist aan maakt de auto zelf continue kleine correcties om in het midden te blijven van de rijbaan. Echter gaat dat niet soepel maar met schokjes. Rond het midden (dus bij rechtuit rijden) voel je ook een weerstand waar het stuur dan telkens even doorheen moet. Superirritant en vermoeiend omdat de lane-assist daardoor altijd net een fractie te laat lijkt te zijn. Ook bij sturen zonder lane-assist voel ik dat het stuur rond de middenstand een beetje vast lijkt te zitten. Het gaat allemaal schokkerig en verre van soepel. Het is vooral irritant en vermoeiend. Telkens denk je dat de auto te laat corrigeert. Zijn er meer rijders met deze ervaring? Ik wil wel naar de dealer gaan ermee maar wil ook een goede probleemanalyse kunnen geven of dat het een Kugaprobleem is dat al bekend is. Ik ben anders bang dat ik te horen krijg dat "het zo hoort met lane-assist".
Herkenbaar, en vooral in het begin irritant. Als je er aan went, en vooral als je er vertrouwen in krijgt (laat hem maar eens bochtjes maken met je handen van het stuur!) valt de irritatie wel weg. Vooral met de caravan erachter wordt het wel bijzonder irritant, maar solo vind ik dat het prima werkt. Ik denk dus dat "het zo hoort met lane-assist" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:48
conhen schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:08:
[...]

Herkenbaar, en vooral in het begin irritant. Als je er aan went, en vooral als je er vertrouwen in krijgt (laat hem maar eens bochtjes maken met je handen van het stuur!) valt de irritatie wel weg. Vooral met de caravan erachter wordt het wel bijzonder irritant, maar solo vind ik dat het prima werkt. Ik denk dus dat "het zo hoort met lane-assist" :)
Inmiddels heb ik het instructieboek wat beter gelezen en daarna een proefrit gemaakt over eem stuk snelweg. Inmiddels begrijp ik beter hoe de LA werkt en hoe ik die kan corrigeren. Het begint met de juiste positie op de rijbaan. Als je de LA inzet als je nog teveel naar bijvoorbeeld de linkerlijn rijdt dan zal de auto dat proberen vast te houden. Om de positie te corrigeren moet je zelf dus die correctie uitvoeren en die positie dus ook zelf even aanhouden. Dan "snapt" de LA dat je meer naar rechts wil rijden en zal dat dan gaan aanhouden.
Ik ben denk ik meestal te snel geweest met het inschakelen van de LA en zat dus zelf continue tegen te sturen.
Zoals wel vaker...read the f..g manual..!! ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ginger Tosser
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-09 07:59
conhen schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:22:
[...]

Vóór je een Kuga van die leeftijd koopt, overtuig je zelf van het maximaal trekgewicht op het kenteken!
Ik zie 2020ers met 1500kg, maar óók 2021ers met 1200kg... En je zult wel weten dat je voor een Kuga PHEV plus caravan van 1350kg een E achter B rijbewijs moet hebben?
Volgens mij mag je met alleen B dit ook prima trekken. Als je maar (inclusief laadvermogen) maar onder de 3500kg blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Ginger Tosser schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:05:
[...]

Volgens mij mag je met alleen B dit ook prima trekken. Als je maar (inclusief laadvermogen) maar onder de 3500kg blijft.
Het maximale gewicht van de Kuga zelf is zo'n 2350KG (afhankelijk van exacte bouwjaar en uitvoering, 2021 hier is 2320KG) met een aanhanger met een maximaal gewicht boven de pak hem beet 1150KG zal je dus altijd een E-rijbewijs nodig hebben vanwege de 3500KG grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-09 20:14
Vandaag laadt de kuga erg langzaam. 1,3kW?

Ik heb hem nu aan een openbare laadpaal hangen. Voorheen pakte hij daar (precies dezelfde laadpaal) zonder problemen 3,6kW (16A), nu dus maar 1,3kW (6A)? Wat ik begrijp is 6A het laagste wat het laadprotocol kan geven. Zou de laadpaal gaar zijn, of de auto, of misschien heeft het iets met de hitte te maken? Vandaag voor vertrek thuis nog met 10A geladen dus auto problemen lijkt me onwaarschijnlijk.

Heeft iemand anders dit ook eens gehad?

Edit: een andere laadpaal proberen zit er even niet in.
Edit 2: het is niet het opstarten van het laden, nu al een uur stabiel 1,3kW.

[ Voor 20% gewijzigd door daan! op 15-08-2025 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conhen

conhen

Anti-Wappie

Ginger Tosser schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:05:
Je mag geen aanhanger trekken die zwaarder is dan het maximale trekvermogen van de auto uiteraard.
Bovendien blijft de beschreven combi due precies NIET onder die grens van 3500kg.

Ik heb een Kuga PHEV Titanium van 2021, en een Hobby met een maximaalgewicht van 1200kg. Ik zit daarme net 20 kg boven de 3500kg. In afwachting van mijn E rijbewijs heb ik op de website van de RDW het maximum laadvermogen van de Kuga met 20kg verlaagt. Kon ik tóch op vakantie :)

[ Voor 52% gewijzigd door conhen op 15-08-2025 13:39 . Reden: toevoeging persoonlijke ervaring ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

daan! schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:29:

Ik heb hem nu aan een openbare laadpaal hangen. Voorheen pakte hij daar (precies dezelfde laadpaal) zonder problemen 3,6kW (16A), nu dus maar 1,3kW (6A)? Wat ik begrijp is 6A het laagste wat het laadprotocol kan geven. Zou de laadpaal gaar zijn, of de auto, of misschien heeft het iets met de hitte te maken? Vandaag voor vertrek thuis nog met 10A geladen dus auto problemen lijkt me onwaarschijnlijk.

Er zijn op straat steeds meer laadpalen die aan slim laden doen om het stroomnet te ontlasten. Wellicht zit je op een stuk van het grid met veel airco’s en weinig zonnepanelen?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

conhen schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:35:
[...]

In afwachting van mijn E rijbewijs heb ik op de website van de RDW het maximum laadvermogen van de Kuga met 20kg verlaagt. Kon ik tóch op vakantie :)
Lol wat. Dat is toch onderdeel van de typegoedkeuring? Kan je dat echt zelf aanpassen? Klinkt sketchy… :?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conhen

conhen

Anti-Wappie

Glashelder schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:50:
Lol wat. Dat is toch onderdeel van de typegoedkeuring? Kan je dat echt zelf aanpassen? Klinkt sketchy… :?
Ja, dat kan dus :)
Omlaag kan zonder keuring, omhoog alleen tot de waardes in de typegoedkeuring. Nog hoger kan ok, maar dat vereist aanpassing en keuring daarvan. Het is een "papieren" kwestie, maar dan digitaal. Even inloggen met je DigiD...

https://www.rdw.nl/uw-voe...van-uw-voertuig-aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DekkerM
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-09 18:57
Goeie middag, rijd sinds een half jaar een facelift model, vind de achterkant wel mooi, maar de voorkant vind ik nog wat saai. Ik heb wat pre-facelift modellen gezien met een splitter gemonteerd onder de voorbumper, dat zag er wel strak uit. Zijn er hier mensen die dit op een facelift model hebben gedaan? Ik ben dan benieuwd naar de fotos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan!
Glashelder schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:49:
[...]

Er zijn op straat steeds meer laadpalen die aan slim laden doen om het stroomnet te ontlasten. Wellicht zit je op een stuk van het grid met veel airco’s en weinig zonnepanelen?
Inmiddels laadt de paal weer op volle snelheid, dus je zou zomaar gelijk kunnen hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonMa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-09 18:33
daan! schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:29:

Ik heb vandaag precies hetzelfde aan de wandcontactdoos in de parkeergarage. Start even op 2 KW en na een paar minuten zakt hij naar 1,3 KW.
Hittestress?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Arie0181
  • Laatst online: 03:57
Vandaag deze mooie auto op gehaald. Helemaal blij mee

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9cZlkXnYoA71or8ivQCrtHZzah4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5hvxjg2t7JiqH9VgDSK6Umjw.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou graag de achterlichten willen koppelen aan de DRL. Is er iemand omgeving Rotterdam die dat wil/kan doen. Of een ander adres waar dit mogelijk is (garage)

[ Voor 16% gewijzigd door Arie0181 op 15-08-2025 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rekel
Gefeliciteerd met deze mooie wagen Arie. Mijn vrouw had jouw bericht al op Facebook gezien 😀 Veelplezier er mee. Misschien iemand in jouw buurt met Forscan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sordid36
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18-08 10:50
Dag allemaal,
Wij rijden sinds januari dit jaar in onze zwarte Ford Kuga St Line x met dakrails. Heerlijke auto! Ontzettend te vreden mee! Voor onze vorige auto hadden we al een Thule Force XT dakkoffer met Thule EVO wingbar aangeschaft. Voor de Kuga heb ik bij thule de benodige klemmen gekocht zodat dit setje ook op de dakrails kon worden gemonteerd. Bij onze vorige auto werkte het helemaal perfect zonder gefluit. Maar met de Kuga begint rond de 110 km/u (en met tegenwind soms zelfs bij 90 km/u) het ontzettend te fluiten. Erg gekmakend als je 14 uur moet rijden voor vakantie...

Ik heb al flink zitten googlen maar ik kan de oplossing helaas nog niet vinden. De volgende dingen heb ik al geprobeerd:

1. Zorgen dat ingebouwde plastic rails aansluiten tegen de klemmen.
2. Positie van de dakkoffer aanpassen.
3. Positie van de dakdragers op het dak aanpassen.
4. Windscherm van Thule geïnstalleerd om luchtstroom anders te laten verlopen over het dak.
5. Allerlei kieren dicht getaped op de dakdragers.

Helaas blijft het setje maar fluiten. Thule klantenservice kon mee ook helaas niet verder helpen dan deze oplossingen. Heeft iemand hier ook dit probleem gehad? En zo ja, hoe hebben jullie dit opgelost?

Een concrete vraag die ik nog heb is of er een vaste Positie is op de dakrails waar je de klemmen moet monteren, bij mijn vorige auto (zonder dakrails) was dit namelijk op het dak aan de binnenkant van het portier aangegeven. Hier kan ik bij de kuga echter niks over vinden.

Alvast dank!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Arie0181 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:13:
Ik zou graag de achterlichten willen koppelen aan de DRL. Is er iemand omgeving Rotterdam die dat wil/kan doen. Of een ander adres waar dit mogelijk is (garage)
Of zelf doen met FORScan.
Of laten doen door iemand die dit (juist) kan gebruiken.
Via o.a. het ford focus forum is er een lijst met forumleden die dit zou kunnen.

Of, uiteindelijk, heeft gewoon de Ford Service garage het voor mij gedaan.
In mijn geval Wensink.

Ik dacht trouwens dat het allernieuwste facelift model dit nu eindelijk wel standaard heeft?

[ Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 16-08-2025 19:32 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie0181
  • Laatst online: 03:57
Via o.a. het ford focus forum is er een lijst met forumleden die dit zou kunnen.

Ik gezocht naar die lijst, helaas niet kunnen vinden. Heb jij idee waar ik hem kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zo moeilijk is dat toch niet @Arie0181 ? ;)

Alstublieft:
https://www.focusclub.nl/index.php?tags/forscan/

google is your friend. :+

[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 16-08-2025 22:07 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:16
Ik ben erg benieuwd of iemand ervaring heeft met kuga 2.5 awd uit 2009 en de nieuwe kuga 2.5 phev 2021 of 2023.

Vooral benieuwd naar verschillen in de rijeigenschappen, verschil van awd in de oudere en voorwiel aandrijf in de nieuwere versie.

Daarnaast ook of er totaal inzichten zijn van gebruik liters per km. Kom namelijk veel gebruiks cijfers tegen die heel ver uit elkaar staan.

Verder gebruiken wij onze kuga ook voor boottrailers / boothelling. Misschien heeft iemand daar ook ervaring mee ....

Achtergrond van de vraag is dat we misschien onze kuga 2009 willen inruilen voor nieuwere versie

Alvast dank

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharebeliever
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 31-08 10:55
Arie0181 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:13:
Vandaag deze mooie auto op gehaald. Helemaal blij mee

[Afbeelding]

wat is DRL ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
Ik denk dagrijverlichting

DRL staat voor dagrijverlichting (Engels: Daytime Running Lights). Het is een systeem van verlichting aan de voorzijde van een voertuig dat automatisch inschakelt wanneer de motor draait, bedoeld om de auto overdag beter zichtbaar te maken voor andere weggebruikers.

[ Voor 84% gewijzigd door mversluis op 17-08-2025 21:46 ]

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• conhen

conhen

Anti-Wappie

mversluis schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:35:
Ik ben erg benieuwd of iemand ervaring heeft met kuga 2.5 awd uit 2009 en de nieuwe kuga 2.5 phev 2021 of 2023.

Vooral benieuwd naar verschillen in de rijeigenschappen, verschil van awd in de oudere en voorwiel aandrijf in de nieuwere versie.

Daarnaast ook of er totaal inzichten zijn van gebruik liters per km. Kom namelijk veel gebruiks cijfers tegen die heel ver uit elkaar staan.

Verder gebruiken wij onze kuga ook voor boottrailers / boothelling. Misschien heeft iemand daar ook ervaring mee ....

Achtergrond van de vraag is dat we misschien onze kuga 2009 willen inruilen voor nieuwere versie

Alvast dank
Niet met de AWD, wel met de PHEV (Mk3 uit 2022). Ik ben zeer tevreden met de Kiga PHEV, ook met de caravan erachter. Ik rij met de Kuga MET caravan net zo zuinig als met de vorige auto ZONDER caravan... Dat was een IX35, 2ltr. Daarbij is hij als caravantrekker echt wonderbaarlijk. Mijn woon werk afstand valt binnen het EV rijbereik, dus ik denk dat ik buiten de vakanties zeker 75% elektrisch rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
mversluis schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:35:

Alvast dank
De PHEV verbruikt pak hem beet de helft van dat heerlijke oude 2.5 blok >:)

Hoe vaak ga je de boothelling op en hoe zwaar is je boot? Toyota RAV4 is vrij vergelijkbaar qua aandrijflijn maar is wel met AWD te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:57
Sinds een paar dagen zijn wij over op een 2022 Kuga PHEV Titanium in het donkerrood.
25.000km op de teller, fabrieksgarantie tot half 2029. Adaptive cruise, BLIS, winter pakket, camera voor/achter, inklapbare trekhaak, kofferbak met kick-sensor. Heeft zijn 30.000km/2jaar beurt met 18.000km gehad - en zijn 60.000km/4jaar beurt met 24.000km. Loopt iets voor, zeg maar. Ik vind 2 jaar best lang voor de volgende beurt. Doen jullie ook ieder jaar een kleinere beurt, met olie/filter?

Voorgaande auto's waren de 2019 Fiesta Titanium en de 2020 Focus Active, ook beide in het donkerrood.
Het hele dashboard, Sync 3 en de knoppen aan het stuur zijn dus ook 90% gelijk tussen bovenstaande Fiesta / Focus / Kuga.
Het valt wel op hoe de keuzevrijheid per versie aan het afnemen is. Wellicht is het aan te passen?

-De airco start 90% van de keren zelf bij het starten van de auto, ook als ik de airco voor de tijd uit had. Ik gebruik de airco echt wel, maar rij lage snelheden vaak met de ramen open. Kan hij ook gewoon automatisch uit blijven?

-De mate van afremmen / regenereren als je het gas los laat, valt ons tegen. Wij kiezen nu elke keer voor Eco mode omdat die het meeste nog lijkt te remmen. Low zal vast nog meer af kunnen remmen, maar het boekje adviseert om deze L modus niet veel/lang te gebruiken. Zijn er nog andere opties?

-De lane assist kende bij mijn vorige twee Fords de opties:
1. uit
2. waarschuwing (trillen)
3. waarschuwen + ingrijpen
4. ingrijpen
Deze hadden wij altijd op waarschuwing staan, want echt geen behoefte aan dat hij zelf aan het stuur gaat trekken. Die optie lijkt er nu niet meer tussen te staan bij de Kuga, klopt dat?

Het lane centering heb ik 1x kort geprobeerd. Hij heeft bij de stoplichten zelf gekozen om actief de rijstrook er naast (voorsorterend op afslaan) te kiezen. Was totaal geen aanleiding voor. Die optie gebruiken we dus maar niet.

-Online deze Air Design set gevonden voor de Ford Escape, die ik wel graag zou willen plaatsen. Lijkt wel wat op de Active zijpanelen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMZ28h_7bmAA7gSP4-LRD96GMUg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5pxTMlxCRCtRKlTTuHhgtl7W.jpg?f=user_large
Nadeel is alleen: €229 in USA (acceptabele prijs), maar voor EU rekent men €300, plus €140 verzendkosten, plus vast nog veel meer importheffingen. Zijn deze ook elders te vinden?

[ Voor 13% gewijzigd door X-Kiwi op 19-08-2025 15:32 ]

Kiwi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raylan
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07-09 17:19
lbfordkuga2021 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 21:45:
[...]

Mag ik vragen in welke stand jij de auto hebt gezet?
Eco, normaal of sport?
En heb je de auto zelf alles laten bepalen of gespeeld met ev-later etcetera?
Ik heb gereden op de ECO stand met EV-Later, volgens velen de meest zuinige optie alleen rij ik niet de zuingiste snelheden haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentje23
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 00:00
Ik heb een nieuw model Kuga.
Sport en Eco stand remmen redelijk af bij gas los, normaal en glad bijna niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenex1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06-09 20:39
Grote beurt (120k) ingepland bij Wassink, sturen ze de volgende kosten opgave:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SEHeUTySKcrJZcYVbbR7412BzC4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ivb32PltKDLpXgTKgBBpqaBz.png?f=fotoalbum_large

€720,- voor een grote beurt er van uitgaande dat er verder niets aan de hand is. Ik moest weer even opstaan.. Benieuwd wat jullie ervaringen/kosten zijn met de 120k beurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsicq
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
X-Kiwi schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:48:
Sinds een paar dagen zijn wij over op een 2022 Kuga PHEV Titanium in het donkerrood.
25.000km op de teller, fabrieksgarantie tot half 2029. Adaptive cruise, BLIS, winter pakket, camera voor/achter, inklapbare trekhaak, kofferbak met kick-sensor. Heeft zijn 30.000km/2jaar beurt met 18.000km gehad - en zijn 60.000km/4jaar beurt met 24.000km. Loopt iets voor, zeg maar. Ik vind 2 jaar best lang voor de volgende beurt. Doen jullie ook ieder jaar een kleinere beurt, met olie/filter?

Voorgaande auto's waren de 2019 Fiesta Titanium en de 2020 Focus Active, ook beide in het donkerrood.
Het hele dashboard, Sync 3 en de knoppen aan het stuur zijn dus ook 90% gelijk tussen bovenstaande Fiesta / Focus / Kuga.
Het valt wel op hoe de keuzevrijheid per versie aan het afnemen is. Wellicht is het aan te passen?

-De airco start 90% van de keren zelf bij het starten van de auto, ook als ik de airco voor de tijd uit had. Ik gebruik de airco echt wel, maar rij lage snelheden vaak met de ramen open. Kan hij ook gewoon automatisch uit blijven?

-De mate van afremmen / regenereren als je het gas los laat, valt ons tegen. Wij kiezen nu elke keer voor Eco mode omdat die het meeste nog lijkt te remmen. Low zal vast nog meer af kunnen remmen, maar het boekje adviseert om deze L modus niet veel/lang te gebruiken. Zijn er nog andere opties?

-De lane assist kende bij mijn vorige twee Fords de opties:
1. uit
2. waarschuwing (trillen)
3. waarschuwen + ingrijpen
4. ingrijpen
Deze hadden wij altijd op waarschuwing staan, want echt geen behoefte aan dat hij zelf aan het stuur gaat trekken. Die optie lijkt er nu niet meer tussen te staan bij de Kuga, klopt dat?

Het lane centering heb ik 1x kort geprobeerd. Hij heeft bij de stoplichten zelf gekozen om actief de rijstrook er naast (voorsorterend op afslaan) te kiezen. Was totaal geen aanleiding voor. Die optie gebruiken we dus maar niet.

-Online deze Air Design set gevonden voor de Ford Escape, die ik wel graag zou willen plaatsen. Lijkt wel wat op de Active zijpanelen?
[Afbeelding]
Nadeel is alleen: €229 in USA (acceptabele prijs), maar voor EU rekent men €300, plus €140 verzendkosten, plus vast nog veel meer importheffingen. Zijn deze ook elders te vinden?
Die deurlijsten lijken inderdaad wel heel erg veel op die van de Active.
Even bij de lokale Ford dealer informeren?

wat niet past, wordt gelast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
De adviesprijs van de 120k beurt ligt rond/boven de 600 euro, volgens ford als ik [url=deze]https://weudealerimagesprd.blob.core.windows.net/be15/siteassets/Ford%20nationale%20adviesprijzen%20voor%20onderhoud%2002-2022-637810539500084148.pdf[/url] lijst mag geloven. Boegies vervangen bij 120k lijkt me niet zo gek? Het enige gekke lijkt me dat de prijzen niet per onderdeel zijn gespecificeerd, maar als dit de allin prijs is van de 120k beurt dan is dat wel logisch.

Edit: oh die prijs was zeker ex btw, de volledige prijs a 720 is wel fors ja.

[ Voor 8% gewijzigd door daan! op 20-08-2025 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

De allereerste onderhoudsbeurt (30kkm/2jr) kostte me ook al 608€.
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"

M.a.w. die onderhoudsprijzen gaan nergens meer over tegenwoordig. :X
Goed betaald voor anderhalf uur werk en wat materialen.

Wat een bedragen... 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 20-08-2025 13:40 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conhen

conhen

Anti-Wappie

joenex1 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:19:
€720,- voor een grote beurt er van uitgaande dat er verder niets aan de hand is. Ik moest weer even opstaan..
Dat is voor meer dan de helft arbeidsloon denk ik. Die dealers zitten inmiddels op hogere uurtarieven dan de meeste IT dienstverleners... Lijkt me een vrij normaal bedrag, voor de huidige tijd. En dan mag je hopen dat er niets mis is, anders wordt het een veelvoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitrr
  • Registratie: Februari 2024
  • Nu online
joenex1 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:19:
Grote beurt (120k) ingepland bij Wassink, sturen ze de volgende kosten opgave:

[Afbeelding]

€720,- voor een grote beurt er van uitgaande dat er verder niets aan de hand is. Ik moest weer even opstaan.. Benieuwd wat jullie ervaringen/kosten zijn met de 120k beurt.
Geen heel gek bedrag. Ik heb aanstaande woensdag een 60k beurt en daarbij was de prijsopgaaf 570 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
Naar mijn idee zitten de hoge kosten bij Ford vooral in de onderdelen. Bij de laatste beurt van de Focus had ik ook €750 te horen gekregen. Maar tijdens het wachten kwam men langs:

Dealer: “Remblokken achter zijn bijna op, gelijk even doen? We kunnen er toch makkelijk bij nu”
Ik: (denkend aan de €50 wat dat bij de Ford Ka kostte): “Ja prima”

Rekening in huis gekregen met €405 voor remblokken achter…dus even opgebeld.

Ik: “Wat kost het voor een Focus 2020 Active 5 deurs om nieuwe remblokken achter te krijgen?”
Dealer: “Dat is…€200 exact!”
Ik: “Waarom staat er dan €405 op mijn factuur ervoor?”
Dealer: “Ik kijk mee, wat is je factuurnummer? Ah ik zie het al. Ja de prijs is €310 voor remblokken achter”
Ik: “Eeh, €405 op factuur - €200 bij navragen en nu is het €310? Wat is het nou echt??”
Dealer: “Ja dat zeg ik toch duidelijk, €310!”
Ik: “Vanwaar deze prijs?”
Dealer: “Dat kost het nou eenmaal, echte Ford remblokken. Setje L+R is €240”
Ik: “Zie hier dat je zelfs matchende Brembo’s kan kopen voor €60. Zijn deze van Ford 4x zo goed?”
Dealer: “Ik heb hier geen zin in. Ik stuur een nieuwe factuur met de blokjes op €310 zoals ik had gezegd, doei”

Ik ga dus met de Kuga naar een andere dealer. Dit was de zoveelste keer dat men zo’n 100 tot 400 euro te veel op de factuur had staan. Altijd in hun voordeel.

[ Voor 6% gewijzigd door X-Kiwi op 20-08-2025 14:03 ]

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nidebo
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:08
conhen schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:42:
[...]

Dat is voor meer dan de helft arbeidsloon denk ik. Die dealers zitten inmiddels op hogere uurtarieven dan de meeste IT dienstverleners... Lijkt me een vrij normaal bedrag, voor de huidige tijd. En dan mag je hopen dat er niets mis is, anders wordt het een veelvoud.
Ook bij de dealer werken gewone mensen zoals jij en ik. Ook voor deze mensen en voor ons is het leven duurder geworden. Dit wordt af en toe gecompenseerd via een cao verhoging zodat ook de gewone werknemers hun rekeningen kunnen blijven betalen. Dit wordt uiteraard weer doorberekend in het werkplaats tarief en doorberekend aan de klanten. Zo gek is het dus niet. Overal is alles duurder geworden. Dus ja, ook in de werkplaats . Alternatief is reizen met het openbaar vervoer. Oh nee! Dat is ook al niet meer te betalen. En zo blijven we alles met elkaar gek maken en achter elkaar aan het lopen. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• conhen

conhen

Anti-Wappie

@Nidebo Je hoeft mij niet te overtuigen, ik zei niet voor niets:
Lijkt me een vrij normaal bedrag, voor de huidige tijd.

• Nidebo
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:08
conhen schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:39:
@Nidebo Je hoeft mij niet te overtuigen, ik zei niet voor niets:

[...]
Klopt, was ook meer naar de collega reageerders die het maar raar vinden dat ook de garage met zijn prijzen mee moet gaan. En zeker niet specifiek naar jou. 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Onze Kuga heeft zich weer kranig gedragen.
Berg op, berg af, zoevend met 150km/h over de Autobahn. 20% Schotterstraßen ook geen enkel probleem. Bergpas hier, bergpas daar. Heen en weer, veilig terug, vanuit NL --> Noord-Italië --> NL.

En dan met zo'n 'beschaafd' verbruik aan fossiel sap; dat valt me reuze mee.
(dit is dus het totale verbruik van onze twee weken vakantie)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQti21bl_2kj-hhT9136RFgtmKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IK4zHmg5BwbgmLGiQvQNqrWr.jpg?f=fotoalbum_large

En dat zonder stekkeren!
M.a.w. blijkbaar heeft Ford een prima combinatie weten te bouwen met een 2,5l Atkinson blok en een e-CVT, gecombineerd in een prima PHEV machine. d:)b

Wat ondanks dat 'ie een redelijk zwaargewicht is (1800kg) en nou niet bepaald super gestroomlijnd, is het brandstof verbruik best wel redelijk voor zo'n bakbeest.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Sordid36 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:08:
Dag allemaal,
Wij rijden sinds januari dit jaar in onze zwarte Ford Kuga St Line x met dakrails. Heerlijke auto! Ontzettend te vreden mee! Voor onze vorige auto hadden we al een Thule Force XT dakkoffer met Thule EVO wingbar aangeschaft. Voor de Kuga heb ik bij thule de benodige klemmen gekocht zodat dit setje ook op de dakrails kon worden gemonteerd. Bij onze vorige auto werkte het helemaal perfect zonder gefluit. Maar met de Kuga begint rond de 110 km/u (en met tegenwind soms zelfs bij 90 km/u) het ontzettend te fluiten. Erg gekmakend als je 14 uur moet rijden voor vakantie...

Ik heb al flink zitten googlen maar ik kan de oplossing helaas nog niet vinden. De volgende dingen heb ik al geprobeerd:

1. Zorgen dat ingebouwde plastic rails aansluiten tegen de klemmen.
2. Positie van de dakkoffer aanpassen.
3. Positie van de dakdragers op het dak aanpassen.
4. Windscherm van Thule geïnstalleerd om luchtstroom anders te laten verlopen over het dak.
5. Allerlei kieren dicht getaped op de dakdragers.

Helaas blijft het setje maar fluiten. Thule klantenservice kon mee ook helaas niet verder helpen dan deze oplossingen. Heeft iemand hier ook dit probleem gehad? En zo ja, hoe hebben jullie dit opgelost?

Een concrete vraag die ik nog heb is of er een vaste Positie is op de dakrails waar je de klemmen moet monteren, bij mijn vorige auto (zonder dakrails) was dit namelijk op het dak aan de binnenkant van het portier aangegeven. Hier kan ik bij de kuga echter niks over vinden.

Alvast dank!!
Ik heb de Thule Wingbar Edge erop zitten, dus die zijn net anders. Heenweg vakantie stil, zoals gewend, terugweg afhankelijk van hoe wind stond niet.

Nu zat op de terugweg mijn voorste bar iets verder naar voren toe en had ik iets meer gewicht in de voorkant van de koffer (Hapro traxer 6.6) dus ga er vanuit als ik dit weer terug zet dat het wel goed komt. Maar ook voor het eerst geluid, voorheen bij beide Thule niet gehad op beide Focus MK4 en 4.5 en ook nooit ook de Mondeo Mk5.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:58

Sport_Life

Solvitur ambulando

Afgelopen week stond ik in de file en ineens bam , auto tegen mijn achterkant. Auto reed niet hard, schat zo'n 10-20kmpu ,.maar genoeg voor een paar flinke krassen op de achter bumper. Schadeformulier etc ingevuld.
Bestuurder was 23 en zal het dan uit eigen zak betalen om te voorkomen dat de premie stijgt.
Iemand een idee wat het spuiten van de achterbumper gaat kosten? Vind het ook zo wat om duizenden euros te laten betalen , kan het zelf ook makkelijk wegwerken met een penseeltje. Dus ik overweeg om het er maar bij te laten, scheelt hem veel geld

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 28-08-2025 20:47 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mversluis
Ligt beetje aan de kleur van de auto , ford heeft nog wel eens aparte kleuren. Met mondeo gehad en koste het snel 1500-2000 euro.

Succes , toch weer een hoop gezeur zo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:33

EiT

Sport_Life schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:38:
Afgelopen week stond ik in de file en ineens bam , auto tegen mijn achterkant. Auto reed niet hard, schat zo'n 10-20kmpu ,.maar genoeg voor een paar flinke krassen op de achter bumper. Schadeformulier etc ingevuld.
Bestuurder was 23 en zal het dan uit eigen zak betalen om te voorkomen dat de premie stijgt.
Iemand een idee wat het spuiten van de achterbumper gaat kosten? Vind het ook zo wat om duizenden euros te laten betalen , kan het zelf ook makkelijk wegwerken met een penseeltje. Dus ik overweeg om het er maar bij te laten, scheelt hem veel geld
Gewoon via je verzekering laten lopen. Hij kan vervolgens gewoon zijn verzekering binnen een jaar terug betalen.
Je kan wel medelijden hebben, maar is wel een kwestie van opletten.

Achterbumper is plastic, let wel goed op dat de kleur goed is als je hem ophaalt. Bijv. met parelmoer lak gaat het nog wel eens fout en zien ze binnen niet, maar wel als de zon er op staat.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En @Sport_Life zeker weten dat er alleen krassen in je achterbumper zitten?
Want er zitten natuurlijk ook diverse sensoren. (de schopsensor en de afstandssensoren).
Zeker weten dat die niet beschadigd zijn?

Maar wat @EiT zegt: gewoon via je verzekering laten afhandelen. Niet zelf gaan doen.
Krijg je achteraf spijt van.

[ Voor 22% gewijzigd door ehtweak op 28-08-2025 21:18 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharebeliever
Als je ACC aan hebt staan en een stilstaand voertuig nadert voor een stoplicht dan remt de Kuga zelf af tot stilstaand. Na 3 sec stilstaan schakelt de ACC op stopped (wordt ook in dashboard aangegeven) en als je weer will wegrijden met ACC druk je op RES (of even gaspedaal aantippen). Echter een aantal keren, en ik ik weet niet hoe ik dat heb ingeschakeld, werd na 3 sec stilstaan overgeschakeld naar "auto res" (werd ook in dashboard aangegeven) en de Kuga begint dan automatisch weer te rijden als de voorligger wegrijdt. Iemand een idee hoe je auto resume moet in schakelen ???? Volgens de manual is deze optie voor Europa uitgeschakeld maar toch kreeg ik het een aantal keren. Dacht dat het nog verband hield met het al dan niet ingeschakeld hebben staan van "auto hold" functie maar niet dus. Maw ik kan auto res niet op commando inschakelen, iemand enig idee (een of andere toets combinatie die ik perongeluk heb gebruikt ??)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@sharebeliever Die optie wil ik ook! :Y
Zou reuze handig zijn. Want die 3 seconden vind ik nogal aan de krappe kant.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharebeliever
ehtweak schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 10:43:
@sharebeliever Die optie wil ik ook! :Y
Zou reuze handig zijn. Want die 3 seconden vind ik nogal aan de krappe kant.
maar helaas weet ik niet hoe dit in te schakelen, wellicht is het een bug in de software dat heel soms auto resume wordt ingeschakeld ipv stopped.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharebeliever
Mijn Kuga Active X is nu 1,5 maand oud en de maximale range bij volledig opladen (Granny charger) is slechts 64 km. En dit zijn geen echte kms daar na een paar 100 meter rijden het al gezakt is naar 61 km (verder niets in de auto aan). Verder valt mij op dat als de temp 's morgens ipv +19 bijv +16 is het bereikt veel sneller daalt bij rijden. Vrees dat in de winder rond 0 oC ik slechts een echt EV bereik heb van 20 - 30 km. Wat is jullie ervaring ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

30km a 35km in de winter. Maar van tevoren aan de lader laten opwarmen scheelt wel echt enorm qua range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zoek ook maar eens terug in dit topic.
Genoeg EV-bereik ervaringen al gedeeld... ;)

Maar afgelopen winter heb ik wel degelijk mijn woon-werkverkeer op één volle acculading kunnen doen.
(47km v.v.)
Pas bij temperaturen beneden het vriespunt wordt het kiele-kiele.
Maar wat @Glashelder ook aangeeft: zeker de voorverwarm optie gebruiken! Zowel je interieur alsmede de HV-accu worden dan voorverwarmd. Scheelt een stuk!
Dat kostte mij altijd zoiets van een extra kWh (ca. 20-30 cent bij mij), dat voorverwarmen.

En, bedenk dat de grootste invloedfactor qua verbruik, zich tussen hoofdsteun en stuur bevindt!
Ook speelt natuurlijk het soort traject een grote rol; of 130km/h over de snelweg, of binnen de bebouwde kom en over 80km/h wegen...

[ Voor 15% gewijzigd door ehtweak op 31-08-2025 12:29 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-09 21:28
Sordid36 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:08:
Dag allemaal,
Wij rijden sinds januari dit jaar in onze zwarte Ford Kuga St Line x met dakrails. Heerlijke auto! Ontzettend te vreden mee! Voor onze vorige auto hadden we al een Thule Force XT dakkoffer met Thule EVO wingbar aangeschaft. Voor de Kuga heb ik bij thule de benodige klemmen gekocht zodat dit setje ook op de dakrails kon worden gemonteerd. Bij onze vorige auto werkte het helemaal perfect zonder gefluit.

Alvast dank!!
Ligt aan de positie van de koffer . Een kuga loopt schuin af achter dus betekend dat de voorkant vd koffer omhoog komt . Dat word bij belading nog meer door gewicht . Dan blaast de wind op je drager ipv dat de koffer eroverheen ligt .
Ideaal is dat je koffer vanaf de zijkant gezien recht komt te liggen over de dragers heen, dus zonder belading achter iets hoger .
Dit kan je regelen met de dragers te schuiven ( achter verder naar voren ) tot de max vd auto en koffer uiteraard . Nadeel ( vind ik ) is dat hij dan boven je voorruit komt maargoed zolang het een boel herrie scheelt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Glashelder schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 11:45:
30km a 35km in de winter. Maar van tevoren aan de lader laten opwarmen scheelt wel echt enorm qua range.
Maarja hoeveel kwh verbruik je dan aan de lader?
En met opwarmen bedoel je de auto opwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Draakje5 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 22:42:
[...]

Maarja hoeveel kwh verbruik je dan aan de lader?
En met opwarmen bedoel je de auto opwarmen?
Zie hier:
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Die voorverwarmen functie kan alleen als de auto aan de oplader hangt en op een vooraf ingestelde tijd + dag van de week? En de auto 'starten op afstand' is iets totaal anders ?

Hoeveel minuten van te voren begint de auto met 'voorverwarmen' ?

Ik heb hem vanochtend even ingesteld en hij ging volgens mij meteen aan ( 6 minuten verschil tussen actuele tijd en ingestelde tijd van wegrijden ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Draakje5 schreef op maandag 1 september 2025 @ 07:51:
Die voorverwarmen functie kan alleen als de auto aan de oplader hangt en op een vooraf ingestelde tijd + dag van de week?
Correct. Zo werkt het bij mij al 2 jaar prima.
Desnoods pas ik s'-ochtends vroeg, via de FordPass App, de vertrektijd nog aan.
Hoeveel minuten van te voren begint de auto met 'voorverwarmen' ?
Dat zoekt 'ie zelf uit. Afhankelijk van de buitentemperatuur en de ingestelde temperatuur van het interieur.
Koel/Gemiddeld/Warm/Uit.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans 555
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 05-09 17:36
Ik zoek raad. Het volgende is er aan de hand.
We rijden momenteel door Europa met een caravan. Onze Kuga 3.5 is voorzien van een elektrische trekhaak. Nu krijg ik bij het starten van de auto de melding dat er een storing is in de trekhaak en dat onderhoud zsm dient te geschieden. Er mag ook niet gereden worden met de caravan. De trekhaak zit goed vast en de elektriciteit werkt goed. Wat kan dit zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akilla
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-09 10:25
sharebeliever schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 10:41:
Als je ACC aan hebt staan en een stilstaand voertuig nadert voor een stoplicht dan remt de Kuga zelf af tot stilstaand. Na 3 sec stilstaan schakelt de ACC op stopped (wordt ook in dashboard aangegeven) en als je weer will wegrijden met ACC druk je op RES (of even gaspedaal aantippen). Echter een aantal keren, en ik ik weet niet hoe ik dat heb ingeschakeld, werd na 3 sec stilstaan overgeschakeld naar "auto res" (werd ook in dashboard aangegeven) en de Kuga begint dan automatisch weer te rijden als de voorligger wegrijdt. Iemand een idee hoe je auto resume moet in schakelen ???? Volgens de manual is deze optie voor Europa uitgeschakeld maar toch kreeg ik het een aantal keren. Dacht dat het nog verband hield met het al dan niet ingeschakeld hebben staan van "auto hold" functie maar niet dus. Maw ik kan auto res niet op commando inschakelen, iemand enig idee (een of andere toets combinatie die ik perongeluk heb gebruikt ??)?
Is dat Stop & Go? Hoe weet je of je dat hebt? Ik heb bij mijne (1 maand oude MK 3.5 St-line x) niet het idee dat die tot stilstand gaat..(of ik moet er meer vertrouwen in hebben?) sowieso lijkt de acc niet te werken onder de 20km/u..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Hans 555 Bel Ford Assistance en/of ANWB (afhankelijk van hoe je verzekerd bent) en vraag raad.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Akilla De ACC (Kuga PHEV uit 2023) brengt de auto helemaal tot stilstand en trekt vanuit stilstand weer op. Ideaal bij filerijden! d:)b
Alleen idd jammer, dat als je al een paar seconden stilstaat, je zelf weer op [RES] moet drukken. :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hans 555 schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:04:
Ik zoek raad. Het volgende is er aan de hand.
We rijden momenteel door Europa met een caravan. Onze Kuga 3.5 is voorzien van een elektrische trekhaak. Nu krijg ik bij het starten van de auto de melding dat er een storing is in de trekhaak en dat onderhoud zsm dient te geschieden. Er mag ook niet gereden worden met de caravan. De trekhaak zit goed vast en de elektriciteit werkt goed. Wat kan dit zijn?
Ook wel eens gehad. Oplossing was toen heel simpel: caravan loskoppelen, trekhaak inklappen, auto uit, auto aan, trekhaak weer naar buiten en toen was het bij ons weg.

Anders bestaat de kans dat er wel iets van een storing in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-09 16:41
ik kijk net toevallig op de site van ford met de updates voor sync en daar staat bij mijn VIN nu een ´Map_49471_Update.zip´ klaar als update voor de navi. Is een zip van slechts 49kB? Ik zat al even te lezen en dat lijkt eigenlijk meer een fout op de site te zijn? Iets met een ding die enkel de status van het systeem uitleest. Qua afmetingen lijkt ie ook wel behoorlijk op het interrogator tooltje wat Ford ter beschikking stelt op een nieuwe xml samen te stellen vanuit je sync systeem als dat mislukt is.

Daarnaast ook eens voor de grap naar het verbruik gekeken. Wij hebben onze Kuga (2022) in juli 2024 gekocht met pakweg 19k op de teller. Inmiddels staat hij op pakweg 36k. Volgens de boordcomputer heb ik 16.072 km geregen, waarvan 8230 puur elektrisch. Verbruik staat op 4.6 l/ 100km, dus zeg 1 op 21,5. Van de 8000 km die dan niet puur elektrisch gereden is, was ongeveer 1000km in de periode dat er niet geladen mocht worden maar het merendeel (pakweg 6500 km) is in vakanties geweest naar Kroatië, Italie en Frankrijk (vorig jaar helemaal niet opgeladen tijdens onze vakantie, dit jaar had ik de granny charger wel bij me). Waarbij ik die volledige afstand dan rondgereden heb met een dakkoffer. Ik trek er ook een paar keer per jaar een caravan mee, maar dat is eigenlijk altijd maar kleine stukjes. Toen we de Kuga kochten was het idee dat we eigenlijk praktisch al het reguliere gebruik elektrisch zouden kunnen doen en, als ik de vakanties even niet meeneem, komen we daar dus eigenlijk ook best wel een heel eind in de buurt.

Edit:
over die storing op de trekhaak: die heb ik zelf nog niet gehad. Wel andere meldingen (iets over verlichting, een keer iets over het SOS systeem), maar dat zijn tot nu toe elke keer meldingen geweest die 1x voorkomen en die ik daarna dan eigenlijk nooit meer terug zie.

[ Voor 8% gewijzigd door Rupie op 01-09-2025 11:51 ]

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yK_6eRyhUper6rhB30WQ7_vY6aU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Sg02ovHsb2EsB32EYAWCSurt.png?f=user_large
Zijn deze 4 (2 per zijde) afneembaar met clips? Zie foto's van 2e hands onderdelen waarop het lijkt alsof het alleen clips zijn. Iemand ze er al eens afgehaald?

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
Nu zo'n 500km gereden met de Kuga en vraag mij af hoe je in zo'n situatie eigenlijk zou moeten rijden:

Mijn woon-werk verkeer route bestaat uit 25 kilometer lang een 100km/h weg volgen. Je mag er officieel inhalen.

Vaak is het druk, dus ideaal in elektrische stand met het verkeer meerollen.

Soms is het echter doodstil (Drenthe, daar kan dat nog) dus is het zonde om de hele weg achter een vrachtwagen te hangen. Ik heb dan echter alleen nog maar elektrisch gereden, dus het motorblok is ijskoud. Hoe haal je dan in? Volgens mij heb je deze opties:

1. Vrede mee hebben dat je niet in kan halen.

2. Puur op elektrisch inhalen. Traag, dus gevaarlijk.

3. Voor iedere rit waarbij je verwacht iets vlot in te willen halen, dan maar vanaf de start in Sport Mode rijden, zodat je motorblok in ieder geval warm is. Wel zonde van het PHEV deel zo.

4. Subtiel maar toch redelijk resoluut het gaspedaal intrappen. Het motorblok slaat voor het eerst deze rit aan en de CVT zorgt direct voor een flinke hoeveelheid toeren. Iets wat mij niet handig lijkt voor de levensduur van het koude motorblok.

Zie ik iets over het hoofd? Ik geef de voorkeur aan opties 1 en 3, want de alternatieven zijn slecht voor het motorblok of mijn veiligheid.

[ Voor 32% gewijzigd door X-Kiwi op 01-09-2025 16:14 ]

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
X-Kiwi schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:05:

3. Voor iedere rit waarbij je verwacht iets vlot in te willen halen, dan maar vanaf de start in Sport Mode rijden, zodat je motorblok in ieder geval warm is. Wel zonde van het PHEV deel zo.

4. Subtiel maar toch redelijk resoluut het gaspedaal intrappen. Het motorblok slaat voor het eerst deze rit aan en de CVT zorgt direct voor een flinke hoeveelheid toeren. Iets wat mij niet handig lijkt voor de levensduur van het koude motorblok.
Hoezo kan je niet inhalen op EV modus? Ik heb echt wel wat vermogen over en kan makkelijk versnellen. Hij rijdt ook 130 in EV. Tenzij je een zware aanhanger trekt ofzo, maar dan zou ik sowieso de motor erbij nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HjB
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-09 17:28

HjB

Sport_Life schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:38:
Is restylen wellicht een optie? Ik heb een paar maanden terug een parkeerdeukje in portier weg laten halen. Koste 60 euro en je ziet er niets meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akilla
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-09 10:25
ehtweak schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:26:
@Akilla De ACC (Kuga PHEV uit 2023) brengt de auto helemaal tot stilstand en trekt vanuit stilstand weer op. Ideaal bij filerijden! d:)b
Alleen idd jammer, dat als je al een paar seconden stilstaat, je zelf weer op [RES] moet drukken. :-(
Ah dan moet ik het dus gewoon eens durven proberen😅 thanx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:58

Sport_Life

Solvitur ambulando

HjB schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:51:
[...]

Is restylen wellicht een optie? Ik heb een paar maanden terug een parkeerdeukje in portier weg laten halen. Koste 60 euro en je ziet er niets meer van.
Ik laat het denk ik gewoon uitkeren en ga met een (Ford) stift aanstippen, vind het ook zonde om zoveel geld naar de garage te brengen,want zij doen precies hetzelfde (wel netter natuurlijk, maar het blijft veel geld voor een half uurtje werk).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
daan! schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:30:
[...]

Hoezo kan je niet inhalen op EV modus? Ik heb echt wel wat vermogen over en kan makkelijk versnellen. Hij rijdt ook 130 in EV. Tenzij je een zware aanhanger trekt ofzo, maar dan zou ik sowieso de motor erbij nemen.
Rijdt je dan op EV only modus, of de gecombineerde? Want mijn ervaring is dat je niet te ver het gas in moet trappen bij gecombineerd - dan slaat de brandstofmotor alsnog aan.

Het is trouwens een 100weg, enkelbaans. Dus dit gaat om even vlot inhalen, niet rustig wachten tot de auto 130 haalt. Als ik met de motor op diezelfde weg inhaal, schakel ik zeg maar 2 versnellingen terug voor even een korte inhaal sprint.

Kiwi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
X-Kiwi schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:28:
[...]

Rijdt je dan op EV only modus, of de gecombineerde? Want mijn ervaring is dat je niet te ver het gas in moet trappen bij gecombineerd - dan slaat de brandstofmotor alsnog aan.

Het is trouwens een 100weg, enkelbaans. Dus dit gaat om even vlot inhalen, niet rustig wachten tot de auto 130 haalt. Als ik met de motor op diezelfde weg inhaal, schakel ik zeg maar 2 versnellingen terug voor even een korte inhaal sprint.
Als je op normaal rijdt en de motor springt aan terwijl je genoeg accu hebt, dan trap je hem inderdaad flink in ;-)

Je ziet ook wel hoe ver je kan gaan door het oplopende EV getal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan!
X-Kiwi schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:28:
[...]

Meestal EV only als ik een volle batterij heb.
Er is een optie op het dashboard om te zien hoever je bent van het punt dat de motor aanspringt. Maar dan kan je prima acceleren. Tenzij je hem echt op z'n staart wil trappen, maar naar mijn mening is dat gevaarlijker dan rustig versnellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X-Kiwi
Draakje5 schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:35:
[...]

Als je op normaal rijdt en de motor springt aan terwijl je genoeg accu hebt, dan trap je hem inderdaad flink in ;-)

Je ziet ook wel hoe ver je kan gaan door het oplopende EV getal.
daan! schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:43:
[...]

Meestal EV only als ik een volle batterij heb.
Er is een optie op het dashboard om te zien hoever je bent van het punt dat de motor aanspringt. Maar dan kan je prima acceleren. Tenzij je hem echt op z'n staart wil trappen, maar naar mijn mening is dat gevaarlijker dan rustig versnellen.
Ik rijd in Eco Mode, omdat die nog het meeste afremt als je het gas loslaat.

Ik ga eens op zoek naar die indicatie op het dashboard - die is mij tot nu toe niet opgevallen. Heb nog maar nét gespot dat er een groen driehoekje komt op de snelheid waar je je cruisecontrol op hebt gezet.

Waarschijnlijk geef ik inderdaad wel redelijk wat gas. Niet bij normaal rijden (ben vrij rustig, Focus reed ik 1:20 mee) maar inhalen hoort (erg)vlot te gebeuren. Maar ben ook nog niet helemaal gewend aan het gedrag van de CVT - die klinkt als vrij snel overdreven hoog in de toeren. Eigenlijk gelijk aan een voorgaande hybride die ik had, ook met een CVT (Prius).

[ Voor 3% gewijzigd door X-Kiwi op 01-09-2025 22:22 ]

Kiwi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans 555
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 05-09 17:36
Even een update mbt. de storing van de trekhaak:
Ik heb gebeld met Ford assistance en zij kwamen uiteindelijk met de mededeling dat het verder geen kwaad kon. Wel werd geadviseerd om een Ford dealer te bezoeken. De techneuten van Ford vermoeden dat het mogelijk een slecht verbonden stekker is.
De trekhaak werkt zoals die behoort te werken. Hij klap uit en in zoals het hoort. Ik ben er ook met mijn gewicht op gaan staan en de trekhaak gaf geen krimp.
Vandaag toch maar even een dealer opzoeken en de verbindingen laten controleren.
Eén nadeel(-tje), we zitten nu in Griekenland en de de dealer zit 50 km verder. Maar goed we rijden toch maar even die kant op. Ik zal nog later vandaag een terugkoppeling geven hoe eea is verlopen.
Bedankt voor het meedenken.

Update 21.00 uur:
Vandaag bij een Ford dealer geweest die de computer heeft uitgelezen. Vermoedelijk iets met de canbus of een "map" ? waarvan ik denk in de computer van de auto. Alles werd gereset en de storing is tot op heden niet meer teruggekomen. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Hans 555 op 02-09-2025 21:01 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan!
X-Kiwi schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:18:
Ik rijd in Eco Mode, omdat die nog het meeste afremt als je het gas loslaat.
Ja ik ook, tenzij ik op de snelweg rijd, de accu (bijna) leeg is en ik bijna van de snelweg af ga. Dan is het efficienter om de accu op het 50 of 80 stuk te gebruiken. Dan gebruik ik normal met EV later of Motor laadt accu op.
Ik ga eens op zoek naar die indicatie op het dashboard - die is mij tot nu toe niet opgevallen. Heb nog maar nét gespot dat er een groen driehoekje komt op de snelheid waar je je cruisecontrol op hebt gezet.
Volgens mij heet het EV coach. Ik weet niet of het standaard aan staat, maar in de opties kan je meerdere schermen kiezen om in de lijst toe te voegen.
https://www.buckinghammot...coach-on-a-ford-kuga-phev
Ook handig voor als je bijna thuis bent en de batterij is bijna leeg: dan kan je precies zien hoeveel gas je kan geven om electrisch te blijven rijden. Juist het opwarmen van de motor is inefficient.
Waarschijnlijk geef ik inderdaad wel redelijk wat gas. Niet bij normaal rijden (ben vrij rustig, Focus reed ik 1:20 mee) maar inhalen hoort (erg)vlot te gebeuren. Maar ben ook nog niet helemaal gewend aan het gedrag van de CVT - die klinkt als vrij snel overdreven hoog in de toeren. Eigenlijk gelijk aan een voorgaande hybride die ik had, ook met een CVT (Prius).
Herken het gedrag ook van de corolla. Ik heb me laten vertellen dat de motor de optimale RPM kiest voor gevraagd vermogen en efficientie. Soms is meer toeren efficienter en de motor kan het makkelijk hebben.

Enige milde irritatiepunt is dat in de normal modus de CVT een soort 'nep' schakelgedrag laat horen. dus de motor maakt hogere toeren bij versnellen en 'lijkt' dan verder te schakelen naar weer lagere toeren. Maar echt schakelen doet hij niet natuurlijk, alleen voor het geluid. Dat is in eco modus niet en ik zou het ook graag in normal modus uit hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FerryHidden
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 18:18
X-Kiwi schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:57:

Nu zo'n 500km gereden met de Kuga en vraag mij af hoe je in zo'n situatie eigenlijk zou moeten rijden:

Mijn woon-werk verkeer route bestaat uit 25 kilometer lang een 100km/h weg volgen. Je mag er officieel inhalen.

Vaak is het druk, dus ideaal in elektrische stand met het verkeer meerollen.

Soms is het echter doodstil (Drenthe, daar kan dat nog) dus is het zonde om de hele weg achter een vrachtwagen te hangen. Ik heb dan echter alleen nog maar elektrisch gereden, dus het motorblok is ijskoud. Hoe haal je dan in? Volgens mij heb je deze opties:

Zie ik iets over het hoofd? Ik geef de voorkeur aan opties 1 en 3, want de alternatieven zijn slecht voor het motorblok of mijn veiligheid.
Ik zou gewoon inhalen en ja, dan slaat de motor 'koud' aan. Het is een hybride-auto en het is by-design. Als Ford het ander had gewild dan hadden ze dat wel gedaan. Wellicht denk ik er makkelijker over omdat het onze lease-auto is en deze binnen nu en 2 jaar weer wordt ingeleverd.

Mocht je er toch waarde aan hechten; zet dan de auto in de sport-modus voordat je gaat inhalen, want dan zal de motor eerder aanslaan.

[ Voor 54% gewijzigd door FerryHidden op 03-09-2025 09:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het is aan redelijk lui Atkinson blok met weinig compressie dus ik vermoed dat het allemaal wel losloopt. En volgens mij doet hij wel aan iets van voorverwarmen want zelfs met elektrisch rijden zie ik de temperatuurmeter toch wel iets oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Ik merk toch de laatste tijd dat ik met 100km/h zelfs inlever op de actieradius.

Constant 100km/u rijden, over een afstand van 30KM, gaat er toch een zekere 35-38km van de actieradius af.
Meen me te herinneren dat dit in het verleden beter was. Ervaart iemand hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DylanRR
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 08:56
Sinds vorige week ben ik in het bezit van een nieuwe Kuga ST-line X met alle opties.
Bij aflevering vertelde de verkoper al dat het HUD niet meer geleverd wordt, dus deze zit er ook niet op.
Nu viel me vandaag op dat de automatische inparkeerhulp ook niks doet, ik krijg enkel een lijst met parkeerplaatsen om naartoe te navigeren.
Is dit ook gewijzigd of gaat er bij de mijne iets mis?

Viel me wel op dat bij mij de achterlampen standaard branden als de DRL brandt, zag dat mensen hier zich in allerlei bochten moeten wringen om dat voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

DylanRR schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:58:

Viel me wel op dat bij mij de achterlampen standaard branden als de DRL brandt, zag dat mensen hier zich in allerlei bochten moeten wringen om dat voor elkaar te krijgen.
Omdat Ford eindelijk het licht gezien heeft... :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
DylanRR schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:58:
Sinds vorige week ben ik in het bezit van een nieuwe Kuga ST-line X met alle opties.
Bij aflevering vertelde de verkoper al dat het HUD niet meer geleverd wordt, dus deze zit er ook niet op.
Nu viel me vandaag op dat de automatische inparkeerhulp ook niks doet, ik krijg enkel een lijst met parkeerplaatsen om naartoe te navigeren.
Is dit ook gewijzigd of gaat er bij de mijne iets mis?

Automatisch inparkeren is bij mij ook verdwenen. Moet zeggen dat ik dat bij mijn vorige mk3 alleen een keer heb geprobeerd toen ik die net had. Verder nooit meer.

Achterlichten dus eindelijk aan bij DRL!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DylanRR
rekel schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:10:
[...]

Automatisch inparkeren is bij mij ook verdwenen. Moet zeggen dat ik dat bij mijn vorige mk3 alleen een keer heb geprobeerd toen ik die net had. Verder nooit meer.

Oké, dan ligt het in elk geval niet aan mij. Zou het sowieso niet gebruikt hebben, maar als je de auto net hebt ga je toch alle knopjes even testen natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
Afbeeldingslocatie: https://www.kugaownersclub.co.uk/attachments/78d606a0-62f2-4e14-b12b-d42e52df1f93-jpeg.11843/
(voorbeeld foto) maar rechts staat het Power cirkeltje. Tijdens de vorige rit, was dat opeens bij mij vervangen door het toerental! Geen idee hoe ik dat gedaan heb. Was ook niet stand afhankelijk want zowel Sport als Eco liet hem zien. Na opnieuw starten krijg ik hem niet meer terug en is hij weer de vertrouwde Power cirkel.

Is dit ergens in te stellen?

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
[...]

Werken de OTA updates zo, dat je de volgende ochtend er opties bij hebt - of kwijt bent?
En wordt ook een 2.5 jaar oude Kuga nog bijgehouden?

Kiwi !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

X-Kiwi schreef op woensdag 3 september 2025 @ 17:58:
Tijdens de vorige rit, was dat opeens bij mij vervangen door het toerental! Geen idee hoe ik dat gedaan heb.
Schijnt een bug te zijn die af en toe optreedt.
Niet reproduceerbaar c.q. instelbaar.

Net zo goed als dat er foto's zijn dat het hele scherm ineens in spiegelbeeld staat. Ook zo'n feature, oh sorry, bug. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

X-Kiwi schreef op woensdag 3 september 2025 @ 18:07:
[...]

Werken de OTA updates zo, dat je de volgende ochtend er opties bij hebt - of kwijt bent?
En wordt ook een 2.5 jaar oude Kuga nog bijgehouden?
Kuga MK3 (dus niet de FL) kent geen OTA updates imho.

Mooie Plaatjes   

• Splitrr
  • Registratie: Februari 2024
  • Nu online
ehtweak schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:48:
[...]

Schijnt een bug te zijn die af en toe optreedt.
Niet reproduceerbaar c.q. instelbaar.

Net zo goed als dat er foto's zijn dat het hele scherm ineens in spiegelbeeld staat. Ook zo'n feature, oh sorry, bug. ;)
En toch zou ik het fijn vinden als die bug optreedt zodra de accu leeg is. Bij mij komt de bug nog wel eens voor als accu leeg is en de auto in sportstand zet >:)

• conhen

conhen

Anti-Wappie

Oh ja, ik heb mijn MK3 van februari, en moet dat ook nog steeds een keer uitproberen...
(lees: ik heb daar blijkbaar weinig behoefte aan)

• rekel
conhen schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:16:
[...]

Oh ja, ik heb mijn MK3 van februari, en moet dat ook nog steeds een keer uitproberen...
(lees: ik heb daar blijkbaar weinig behoefte aan)
Tsja, het werkt wel hoor, daar liet ik het niet voor. Alleen ben je wanneer je zelf inparkeert veel sneller, dus ik snap dat van jou zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DylanRR
Zijn er meer mensen trouwens echt niet onder de indruk van het B&O systeem?
Ik krijg het niet ingesteld dat het echt zuiver klinkt, zeker op hogere volumes is het echt ergerlijk slecht.

Daarnaast zag ik dat de DRL+achterlichten volgens mij alleen is bij auto's met de matrix LED lampen, zag vandaag een Kuga rijden die in dezelfde week als de mijne is geleverd (week van 26 augustus) en die had z'n achterlampen uit staan met de standaard koplampen.

Dus het is nog niet helemaal standaard helaas 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
DylanRR schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:32:
Zijn er meer mensen trouwens echt niet onder de indruk van het B&O systeem?
Ik krijg het niet ingesteld dat het echt zuiver klinkt, zeker op hogere volumes is het echt ergerlijk slecht.

Daarnaast zag ik dat de DRL+achterlichten volgens mij alleen is bij auto's met de matrix LED lampen, zag vandaag een Kuga rijden die in dezelfde week als de mijne is geleverd (week van 26 augustus) en die had z'n achterlampen uit staan met de standaard koplampen.

Dus het is nog niet helemaal standaard helaas 8)7
Had in mijn vorige (Focus mk4) wel zo'n B&O set en dat was toch wel fijn hoor, maar vooral voor het basgeluid. Was bang dat ik nu met de Kuga zonder dat B&O systeem veel moest inleveren, maar het verschil valt mij mee, gelukkig maar.

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
Hoe heeft men hier trouwens dat opladen geregeld? Ik heb nu een Ford kabel (10A 220v) erbij, die ik bij elke keer laden uit de garage haal, in het stopcontact op de oprit in plug, netjes rondom de auto afwikkel en dan in de Kuga stop. Dat moet toch makkelijker kunnen? Vooral mooi zou zijn als de kabel gewoon buiten kan blijven hangen, maar dan niet zo dat men hem kan stelen. En ik denk niet dat ik het zou vertrouwen om hem 24/7 ingeplugd in het stopcontact te laten, als hij niet aan het laden is. Kan hier ook een wallcharger-station bij? Anders kan ik wellicht iets 3D printen in ASA.

Kiwi !

Pagina: 1 ... 47 48 Laatste