Het grote Ford Kuga PHEV topic

Pagina: 1 ... 69 70 Laatste
Acties:

• j_h_1
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12:26
Nou, als je eerst altijd standaard 11kw kan laden en na de update niet verder komt dan 8,8 zou ik het toch eens aan een jurist voorleggen als dit de nieuwe standaard dan is.

• Mono1
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 26-08 10:12
Ik denk dat wij hier als enkele personen niet zo makkelijk uit zullen komen. Wat ik mis zijn de auto tijdschriften en de consumenten organisaties / programma's. Waarom pakken zij dit onderwerp niet op?

• Splitrr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13:04
ehtweak schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:47:
Nou, nou, wat een zure reacties allemaal. Veel te kritisch. O-)
Lijkt me dat Ford het beste met de klanten voor heeft. Toch? :+

Maar ff alle prikkelende opmerkingen terzijde, ik lees op het Duitse Kuga forum heel verschillende reacties na de 25SC4 update.
Wir haben bei uns in der Werkstatt aktuell schon 32 Fahrzeuge mit dem Update aktualisiert und keiner unserer Kunden hatte bis jetzt einen Reichweitenverlust reklamiert.

Ditto in de UK. Ook daar wisselende laad cijfers, na de update.
Misschien nog ff wat langer wachten totdat er wat meer praktijkervaringen bekend zijn?

Ik lees ook dit soort dingen:

There are 3 scenarios (from what I can gather)
Nothing and you can still charge to 100 percent.
A small issue is detected, reduced capacity mode is activated. (Not replaced)
An issue is detected. Capacity locked to 70 percent and replacement required.
eigenlijk toch van de zotte dat ook een klein issue ook geen vervanging is met al de reparaties/ terugroepacties 8)7

• nietnodig
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 13:18
Mono1 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:49:
Ik denk dat wij hier als enkele personen niet zo makkelijk uit zullen komen. Wat ik mis zijn de auto tijdschriften en de consumenten organisaties / programma's. Waarom pakken zij dit onderwerp niet op?
Omdat de update nog maar 8 dagen beschikbaar is, een te kleine groep dit al heeft uitgevoerd en niemand geverifieerde getallen over een langere periode heeft van voor en na de update en vooral gevoelens en meningen uiten?

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08:49
De 24sc4 update zal een mogelijkheid probleem met de 14 kw HV accu niet oplossen.

Wel bewaken, signaleren en zonodig de capaciteit beperken.

Hierdoor zullen die accupakketen met een probleem zich melden voordat de veiligheid in gevaar is.

Uiteindelijk zal blijken dat er een zeer gering aantal accupakketen door Ford zal worden vervangen.

De acht jaar garantie is dan mogelijk toereikend.

Vreemd dat Ford daarover niet duidelijk is.

• CreativeBuild69
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07:37
Heeft iemand deze al gehad en werkte het in de app? Ik zie geen verandering heb ook de auto verwijderd uit de app en weer toegevoegd app up to date gebracht en verwijderd en weer geïnstalleerd. Ik heb geen nieuw icoontje om iets met de temp te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ig3rVy8QwfHJoBH7eSuxP75EPGU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4qlvSsUbmLH1DsXWwXe69Oj5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door CreativeBuild69 op 20-08-2026 15:44 ]

• CreativeBuild69
CreativeBuild69 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 15:43:
Heeft iemand deze al gehad en werkte het in de app? Ik zie geen verandering heb ook de auto verwijderd uit de app en weer toegevoegd app up to date gebracht en verwijderd en weer geïnstalleerd. Ik heb geen nieuw icoontje om iets met de temp te doen.

[Afbeelding]
Heb het gevonden eerst aanzetten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMsTiCpqLGv09DZnY9LHPxeYetI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/svjZGSfDTfvZGrRl6tyKe0pb.png?f=fotoalbum_large

• Jknevel
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:33
Lijkt alleen voor facelift / sync 4 te zijn helaas :(

• SD83
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 24-08 22:13
Ik heb vandaag contact gehad met Ford Nederland. Zij gaven aan dat er inderdaad een capaciteitsreductie van 12% mogelijk is wanneer de software detecteert dat de accu problemen kan veroorzaken. Wat de exacte trigger is kon men niet vertellen. Daar hoop ik volgende week meer over te horen vanuit een andere afdeling van Ford NL.

Ook vertelde ze dat er een additionele compensatie beschikbaar is na installatie van de update (mogelijk in de vorm van een gratis beurt of iets dergelijks). Dat is natuurlijk bedoeld om de mensen stil te houden.

Ongelofelijk dat Ford na 8 maanden met een “oplossing” komt die eigenlijk hetzelfde doet als het eerdere advies (80% laden). Alleen regelt men met die software dat 80% 100% wordt. Dat is natuurlijk geen oplossing maar een workaround.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Jknevel schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 16:45:
Lijkt alleen voor facelift / sync 4 te zijn helaas :(
Ach, kwestie van tijd voor het daar ook weer uitgesloopt wordt :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
@SD83 Ik ben heel benieuwd naar verdere info wat dat betreft! :Y

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online
Ook interessant:

https://www.dr-stoll-koll...cedes-zur-rueckabwicklung

Mercedes heeft bijna eenzelfde probleem met HV-accus.
En is veroordeeld tot het terugnemen van de auto.

Mooie Plaatjes   

• DylanRR
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 10:53
CreativeBuild69 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 15:43:

[Afbeelding]
Ik heb deze nog niet ontvangen, maar ik vraag me wel af of ik iets fout doe. Heb een jaar terug ofzo wel een update gehad, maar moet de auto verbonden zijn met een wifi netwerk of hotspot om updates te downloaden, of doet hij dit zelf met de ingebouwde 4g verbinding?

• Jknevel
Glashelder schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 21:35:
[...]

Ach, kwestie van tijd voor het daar ook weer uitgesloopt wordt :+
Heeft het voor de mk3 wel ooit ingezeten dan? ik begreep wel dat de app ooit veel uitgebreider was maar zelf niet meegemaakt (sinds Januari 2026 in bezit)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Jknevel schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:24:
[...]

Heeft het voor de mk3 wel ooit ingezeten dan? ik begreep wel dat de app ooit veel uitgebreider was maar zelf niet meegemaakt (sinds Januari 2026 in bezit)
Dat weet ik niet. Maar je stipt precies het punt aan dat ik bedoel: Ford heeft er een handje van apps tot het minimale uit te kleden. En dat dan nog verkopen als een verbetering 7(8)7

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:48

ZieMaar!

Moderator General Chat
Volgens mij is er sinds 21 niets uit de app gesloopt, eerlijk gezegd.

• Heebas
  • Laatst online: 22-08 13:39
Ik heb vlak voor de vakantie een Kuga PHEV uit 2021 gekocht. 56000 op de teller en SoH van 90%. Nette cijfers.

Na de vakantie terug geweest voor een kleine fix onder garantie en men heeft meteen de 24sc4 update uitgevoerd. Resultaat is dat ik met moeite (grootvader stijl rijden) 45 kilometer haal op een volle acculading. (3 keer van vol naar leeg gereden inmiddels) Ik heb helaas niet helemaal scherp hoe ver hij eerder kwam voordat ik op vakantie ging, maar dat was rond de 60KM. Dat geeft het dashboard overigens ook aan, maar die verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Omdat ik hier meelees dacht ik ook maar even mijn ervaring te delen.

• Joltevd
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:22
Voor woensdag a.s. heb ik een afspraak gemaakt met de Ford garage voor de update.... afwachten maar.

Ik heb net contact gehad met de Ford NL klantenservice. Eerder gegeven info klopt maar om samen te vatten: Officieel mogen ze nog niks zeggen maar omdat de info is gelekt en als je belt moeten ze je toch wel informeren.

Accu % zakt met +/-12% afhankelijk van je batterij staat.

na de update kan voor compensatie een mail gestuurd worden naar:
CXRECALL@Ford.com
Met info:
- Voorkant rijbewijs
- Kentekenbewijs voor & achterkant
- Sticker chassisnummer binnenkant voordeur.

Je komt dan in aanmerking voor 2 aankomende beurten begrijp ik vanuit de klantenservice.

Sidenote: Ik kwam op de Reddit een Duitse Kuga gebruiker tegen die na de update nog maar 7,5KWH kan laden na de update :'(

Reddit link

• j_h_1
Nou, dan is die 2 service beurten bij lange na niet genoeg compensatie. Een nieuw accupakket lijkt mij dan wel de inzet.

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:07
Heebas schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:12:
Ik heb vlak voor de vakantie een Kuga PHEV uit 2021 gekocht. 56000 op de teller en SoH van 90%. Nette cijfers.

Na de vakantie terug geweest voor een kleine fix onder garantie en men heeft meteen de 24sc4 update uitgevoerd. Resultaat is dat ik met moeite (grootvader stijl rijden) 45 kilometer haal op een volle acculading. (3 keer van vol naar leeg gereden inmiddels) Ik heb helaas niet helemaal scherp hoe ver hij eerder kwam voordat ik op vakantie ging, maar dat was rond de 60KM. Dat geeft het dashboard overigens ook aan, maar die verdwijnen als sneeuw voor de zon.

ik heb nog nooit 60km gehaald. Zelfde wagen/bouwjaar, in de zomer was 50 wel de max en in de winter 40.

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:41
Ieder voor zich weten natuurlijk, maar 2 (gratis) beurten dekken inderdaad het waardeverlies van de auto niet als deze de elektrische accuradius verminderd PLUS het verlies dat je hebt aan eventuele extra benzine en onderhoudskosten (na die 2 beurten dan).

Zoals iemand hier ook al schreef over de golfbaan. Ik kan op 1-5KM na mijn woon-werk verkeer halen. Dit gaat niet meer lukken als de accu met 12% degradeerd.

Mogelijk een makkelijke en goedkope manier om schadeloos te stellen en wanneer je accepteert, kun je geen aanspraak meer maken op andere compensaties.

[ Voor 10% gewijzigd door Draakje5 op 21-08-2026 15:20 ]

• ehtweak
  • Niet online
Ik wacht nog een paar weken, hoe e.e.a. zich ontwikkelt qua laad- en verbruikscijfers van Kuga PHEV rijders die de 25SC4 update al hebben laten uitvoeren.

Maar wat @Draakje5 ook al aangeeft: ALS dit allemaal waar is, dan dekken 2 gratis beurten zeer zeker NIET de verminderde eigenschappen van deze PHEV.

Zo heb ik 'm ook gekocht; voldoende om al het woon-werkverkeer elektrisch te doen. :Y
Net zoals vandaag; 47 km heen-en-weer en nog 14km EV rijbereik over. (na 100% laden afgelopen nacht)

Mooie Plaatjes   

• Heebas
  • Laatst online: 22-08 13:39
bvbal79 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:51:
[...]

ik heb nog nooit 60km gehaald. Zelfde wagen/bouwjaar, in de zomer was 50 wel de max en in de winter 40.
Poh, maar dat is toch sowieso bedroevend bij wat Ford opgeeft? Ik heb nog even gechecked, maar voor de update haalde onze auto 58 km.. in de zomer - in de winter niet mee gereden.

• MrReallySerious
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:35
ZieMaar! schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:58:
Bij een oudere versie kon ik zien of de auto vergrendeld was. Bij de huidige app kan ik wel vergrendelen, maar niet de actuele status zien.

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Heebas schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:12:

Kuga 2021 90k 96% SOH hier.

Heb deels hetzelfde probleem, maar het lijkt sterk afhankelijk te zijn van de gekozen modus en de snelheid. Op een 80km weg in ECO modus is mijn bereik aanzienlijk groter dan op de snelweg.

Los daarvan let ik vooral op het ‘aantal km elektrisch’ en dan rijdt ik rond de 85 a 90% elektrisch bij 60 km woon/werk retour

• Saving
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:04
Mag je na de update de auto ook weer uit auto EV modus zetten?

• maikelb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:06
Op mijn vraag aan Gemini hoe dit soort zaken bij andere merken zijn verlopen:

Ja, dit is absoluut geen probleem dat alleen bij Ford speelt. De combinatie van brandgevaar door fabricagefouten in accucellen en een "tijdelijke" softwarematige beperking (tot 70%, 80% of 90%) is de afgelopen jaren een van de grootste hoofdpijndossiers in de auto-industrie gebleken.

Vrijwel alle grote fabrikanten die vroeg op grote schaal batterijen inkochten bij externe accufabrikanten (zoals LG Energy Solution, Samsung SDI of Farasis) hebben vergelijkbare recalls en juridische gevechten gehad:
1. General Motors (Chevrolet Bolt EV)
  • Het probleem: Zeldzame celdefecten in de LG Chem-accu's veroorzaakten meerdere voertuigbranden.
  • De "oplossing": GM bracht eerst software-updates uit die het laden beperkten tot 90% en adviseerde eigenaren buiten te parkeren.
  • Juridische afloop: Consumenten pikten deze capaciteitsvermindering niet. Na enorme druk, rechtszaken en uitstekende consumentenbescherming in de VS heeft GM uiteindelijk alle accumodules van ruim 140.000 auto's volledig moeten vervangen (kosten: circa 2 miljard dollar).
2. Hyundai (Kona Electric & Ioniq)
  • Het probleem: Eveneens celdefecten (kortsluiting) in batterijpakketten van LG.
  • De tussenstap: Ook Hyundai rolde software-updates uit om laadlimieten op 80% of 90% te zetten.
  • Juridische afloop: In Zuid-Korea en de VS spanden gedupeerden massaal claims aan. De softwarematige knijping werd juridisch niet geaccepteerd als een "reparatie". Hyundai hakt uiteindelijk de knoop door om bij circa 82.000 auto's wereldwijd het complete accupakket te vervangen.
3. Volvo (EX30 & XC40 PHEV)
  • Het probleem: Bij recente terugroepacties bleken specifieke celmodules te kunnen oververhitten bij volledig opladen.
  • De tussenstap: Volvo heeft eigenaren van de EX30 gevraagd het laden via software te beperken tot maximaal 70%, en bij de XC40 PHEV zelfs tijdelijk helemaal niet meer te stekkeren tot de modules fysiek vervangen zijn.
4. BMW, Mercedes-Benz & Volkswagen
  • BMW: Mocht in een eerder stadium te maken krijgen met Samsung SDI-cellen in hun PHEV's (3-Serie, X5 PHEV). Ook daar mochten auto's tijdelijk niet opgeladen worden. BMW loste dit uiteindelijk af met fysieke vervanging van defecte modules.
  • Mercedes-Benz: Heeft bij specifieke EV-modellen (zoals de EQA/EQB) terugroepacties gehad waarbij laadlimieten werden ingesteld of adviezen werden gegeven om buiten te parkeren, in afwachting van fysiek accutherstel.
Wat leert de geschiedenis van deze andere merken ons?
  1. Softwarematige knijping houdt juridisch nooit stand als eindoplossing: In jurisprudentie over de hele wereld (en ook bij de Nederlandse Geschillencommissie) geldt dat een software-update die de actieradius permanent beperkt, rekenkundig en juridisch een gebrek (non-conformiteit) blijft.
  2. Uiteindelijk volgt vrijwel altijd hardwareherstel: Fabrikanten proberen in eerste instantie tijd te winnen met softwarematige 80%-limieten om accubranden te voorkomen, maar onder druk van de tuchtrechter, toezichthouders (zoals de RDW of de Amerikaanse NHTSA) en massaclaims eindigen dit soort dossiers vrijwel altijd in module- of accupakketvervanging.
Het feit dat Hyundai, GM en Volvo onder exact dezelfde druk uiteindelijk bakzeil moesten halen, versterkt de positie van Kuga-rijders enorm.

Er is dus nog hoop...

• Mono1
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 26-08 10:12
ZieMaar! schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:58:
Dit heb ik gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eGT959KWyqp5SO-7Qpa7zYwziOE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zq5SQRsHgCpsZ1OUxgA0odMb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aBShDAH9AD1whBoo1FLqJicAmZg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cjf1EXu6zwJhdGq9w7k3EzEy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_CpgCxnLnZt13bAaO7TTav-LHQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WW3GYGt0Bn5EXpJMTyKTS4mS.png?f=fotoalbum_large

• Hussenmetjeneus
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
26 mei vorig jaar is er een vertegenwoordiger van Ford in Tros Radar geweest om vragen te beantwoorden. Misschien dat iemand Tros Radar en/of Kassa kan benaderen om te vragen of Radar hier weer voor kan zorgen. Ik ben helaas niet technisch om het probleem goed uit te leggen.

Ik las in het Focus Forum, wat inmiddels veranderd is in Kuga dat zij een bericht naar Nu gestuurd hebben om er een item over te maken.

Ook is er op Tros Radar Forum een aantal pagina's, maar daar is de nieuwe update nog niet bekend.

• Gbblo
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-08 19:45
Nav de accu update en de verminderde capaciteit heb ik een mail gestuurd naar Ford Nederland over de situatie. De volgende reactie vandaag gekregen van Ford Nederland.

Beste meneer ….,
Hartelijk dank dat u contact heeft opgenomen met de Ford Klantenservice.

Onze excuses dat u binnen de aangegeven termijn geen bericht van ons heeft ontvangen. Wij begrijpen dat dit vervelend voor u is en waarderen uw geduld.

Graag geven wij u hieronder meer informatie over uw vragen met betrekking tot de batterij en de mogelijke vermindering van de actieradius.

Waarom vervangt Ford de batterijen niet standaard

De celafwijkingen waar het om gaat, zijn zeer zeldzaam. Ford heeft daarom gekozen voor een gerichte en geavanceerde aanpak om de veiligheid en levensduur van de voertuigen te waarborgen.

De nieuwe software kan mogelijke afwijkingen in de batterij detecteren.Wanneer de software een dergelijke afwijking vaststelt, zal Ford het betreffende hoogspanningsbatterijpakket vervangen. Op deze manier worden alleen batterijpacks vervangen die daadwerkelijk tekenen van een mogelijk risico vertonen. Deze aanpak maakt het mogelijk om gericht actie te ondernemen en tegelijkertijd de veiligheid en betrouwbaarheid van het voertuig te waarborgen.
Waarom wordt een percentage van de vermindering van de actieradius genoemd

De elektrische actieradius van een voertuig kan per bestuurder verschillen. Dit is onder andere afhankelijk van de rijstijl en omgevingsomstandigheden, zoals het weer.

Om deze verschillen goed weer te geven, wordt de mogelijke vermindering daarom als percentage aangegeven. Klanten met een verschillende weergegeven actieradius kunnen hierdoor in de praktijk een vergelijkbare procentuele vermindering ervaren.

Bijvoorbeeld:

Wanneer een voertuig vóór de software-update een actieradius van 40 km aangeeft, kan deze na de update met ongeveer 5 km afnemen.
Wanneer een voertuig vóór de update een actieradius van 70 km aangeeft, kan deze met ongeveer 8 km afnemen.
In beide situaties gaat het om een vermindering van ongeveer 12%. De daadwerkelijke actieradius kan daarnaast variëren door bijvoorbeeld weersomstandigheden en andere omgevingsfactoren.

Ford blijft de productieprocessen en voertuigen die al in gebruik zijn voortdurend monitoren om de veiligheid en betrouwbaarheid van de voertuigen te waarborgen.

Mocht u nog aanvullende technische vragen hebben over uw specifieke voertuig, de batterij of de software-update, dan adviseren wij u contact op te nemen met uw Ford-dealer. De dealer kan uw voertuig en de specifieke situatie verder beoordelen en u voorzien van technische ondersteuning.

Nogmaals onze excuses voor de vertraagde reactie en bedankt voor uw begrip.

Met vriendelijke groet,

Customer Relationship Centre, Nederland

Tel.: +31 (0) 70 77 03 777
E-mail: klanten@ford.com

Postbus 175, 1180 AD Amstelveen
PRIVACY AND CONFIDENTIALITY NOTICE:
This email may contain privileged and confidential information. It is intended for the named recipients only. If you are not an intended recipient, please notify us immediately (by reply email) and delete this email from your system. Any use or retransmission without proper authorization is prohibited.
Please be informed that your email address will be stored in our system for contacting you in conjunction to the handling of your case(s). You can object to receiving emails from the Ford CRC by sending a request to klanten@ford.com
Please consider the environment before printing this email.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik zou terugsturen en vragen of de verwachting is dat de auto bij het opladen van volledig leeg nog ongeveer 11 kWh opneemt of dat dit wordt gereduceerd tot ongeveer 9.

We hebben echt helemaal niets aan die mails die eerst langs de juridische afdeling zijn gegaan en daarna de afdeling marketing.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:31

Quad

Doof

Maar waarom moet er een vermindering in kilometers, maar vooral, is er een vermindering in maximaal aantal te laden kWh, als de software alleen ingrijpt bij een probleem?

Dit voelt echt als een gegarandeerd afknijpen om het laden van de laatste procenten te voorkomen.

Ik heb de auto niet bij een Ford dealer vandaan, en ik wil de verkoper ook niet hiermee opzadelen eigenlijk. Dus ik wacht nog even af.

Over accu's gesproken, volgende week wordt door de verkoper de 12v onder garantie vervangen door een AGM accu.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:51

FutureCow

(C) FutureCow

En de vraag (aan Ford Nederland) of dit een tijdelijke maatregel is tot ze alle foute accupakketen in beeld hebben, waarna er weer een nieuwe update kan komen om de beschikbare capaciteit met 12% te verhogen?

• Draakje5
Glashelder schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 13:12:
Ik zou terugsturen en vragen of de verwachting is dat de auto bij het opladen van volledig leeg nog ongeveer 11 kWh opneemt of dat dit wordt gereduceerd tot ongeveer 9.

We hebben echt helemaal niets aan die mails die eerst langs de juridische afdeling zijn gegaan en daarna de afdeling marketing.
Hoezo. De situatie is toch duidelijk. Ford bevestigd een afname van 12%. Of je nu 50 of 45 kan rijden, is zoals ze aangeven afhankelijk van meerdere factoren.

Wat je er verder mee doet, accepteren of juridische bijstand zoeken, zal een ieder voor zich moeten bedenken natuurlijk.

• Gbblo
  • Laatst online: 23-08 19:45
Het is inderdaad een reactie waar je helemaal niks mee kan.
Maar wat ik nu zie is dat de accu van 0 tot 100% nog maar Max 9kwh laad.
Lijkt er ook niet op dat de accu zich verschillend gedraagt maar gewoon afgeknepen is.
Natuurlijk heel bijzonder dat een eigenschap waar de auto in eerste instantie op is ontworpen (accu capaciteit) en op de markt gebracht zomaar veranderd kan worden.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Draakje5 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 13:34:
[...]

Hoezo. De situatie is toch duidelijk. Ford bevestigd een afname van 12%. Of je nu 50 of 45 kan rijden, is zoals ze aangeven afhankelijk van meerdere factoren.

Wat je er verder mee doet, accepteren of juridische bijstand zoeken, zal een ieder voor zich moeten bedenken natuurlijk.
Het gaat erom dat men zoals gewoonlijk om de hete brij heen probeert te draaien.

Ze hebben het ook over de indicator en niet over daadwerkelijk afstand. En omdat ze dat doen kunnen ze je als bestuurder proberen de schuld te geven.

Zegt men gewoon dat je voortaan maar 9 kWh mag laden dan is het duidelijk dat Ford dat veroorzaakt.

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:59

thijsco19

KTM 990 SMT

Glashelder schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 13:40:
[...]

Het gaat erom dat men zoals gewoonlijk om de hete brij heen probeert te draaien.

Ze hebben het ook over de indicator en niet over daadwerkelijk afstand. En omdat ze dat doen kunnen ze je als bestuurder proberen de schuld te geven.

Zegt men gewoon dat je voortaan maar 9 kWh mag laden dan is het duidelijk dat Ford dat veroorzaakt.
Het resulterende afgelegde km's, of de te verwachte aantal km's is simpelweg afhankelijk van meerdere factoren. Hier kan je heel weinig mee.

Waar je wel wat mee kan is de capaciteit van de accu. Geadverteerd is het X, in de praktijk kan je Y laden van 0 tot 100%. Na de update nog maar Z.
En dat geven ze dus weldegelijk aan: "In beide situaties gaat het om een vermindering van ongeveer 12%". Dat kan alleen als de accu na de update een verminderde capaciteit heeft.

De vraag die gesteld moet worden: als er zich geen probleem in het accupakket bevindt, wordt er dan nog steeds een 12% in verminderen gebracht?
Of is dat alleen als er een probleem geconstateerd wordt in het accupakket? En zoja, dan komt het accupakket in aanmerking voor reparatie dan wel vervanging.

Mocht dat zo zijn dan is er imo geen heel groot probleem. Blijft er nog 1 vraag over, dat is de verwachtte planning met betrekking tot het vervangen van de foutieve accupakketten.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:36

Sport_Life

Solvitur ambulando

Gbblo schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 13:05:
Nav de accu update en de verminderde capaciteit heb ik een mail gestuurd naar Ford Nederland over de situatie. De volgende reactie vandaag gekregen van Ford Nederland.

Beste meneer ….,

Onze excuses dat u binnen de aangegeven termijn geen bericht van ons heeft ontvangen. Wij begrijpen dat dit vervelend voor u is en waarderen uw geduld.

Graag geven wij u hieronder meer informatie over uw vragen met betrekking tot de batterij en de mogelijke vermindering van de actieradius.

De celafwijkingen waar het om gaat, zijn zeer zeldzaam. Ford heeft daarom gekozen voor een gerichte en geavanceerde aanpak om de veiligheid en levensduur van de voertuigen te waarborgen.

De nieuwe software kan mogelijke afwijkingen in de batterij detecteren.Wanneer de software een dergelijke afwijking vaststelt, zal Ford het betreffende hoogspanningsbatterijpakket vervangen. Op deze manier worden alleen batterijpacks vervangen die daadwerkelijk tekenen van een mogelijk risico vertonen. Deze aanpak maakt het mogelijk om gericht actie te ondernemen en tegelijkertijd de veiligheid en betrouwbaarheid van het voertuig te waarborgen.

De elektrische actieradius van een voertuig kan per bestuurder verschillen. Dit is onder andere afhankelijk van de rijstijl en omgevingsomstandigheden, zoals het weer.

Om deze verschillen goed weer te geven, wordt de mogelijke vermindering daarom als percentage aangegeven. Klanten met een verschillende weergegeven actieradius kunnen hierdoor in de praktijk een vergelijkbare procentuele vermindering ervaren.

Bijvoorbeeld:

Wanneer een voertuig vóór de software-update een actieradius van 40 km aangeeft, kan deze na de update met ongeveer 5 km afnemen.
Wanneer een voertuig vóór de update een actieradius van 70 km aangeeft, kan deze met ongeveer 8 km afnemen.
In beide situaties gaat het om een vermindering van ongeveer 12%. De daadwerkelijke actieradius kan daarnaast variëren door bijvoorbeeld weersomstandigheden en andere omgevingsfactoren.

Ford blijft de productieprocessen en voertuigen die al in gebruik zijn voortdurend monitoren om de veiligheid en betrouwbaarheid van de voertuigen te waarborgen.

Mocht u nog aanvullende technische vragen hebben over uw specifieke voertuig, de batterij of de software-update, dan adviseren wij u contact op te nemen met uw Ford-dealer. De dealer kan uw voertuig en de specifieke situatie verder beoordelen en u voorzien van technische ondersteuning.

Met vriendelijke groet,

weg

This email may contain privileged and confidential information. It is intended for the named recipients only. If you are not an intended recipient, please notify us immediately (by reply email) and delete this email from your system. Any use or retransmission without proper authorization is prohibited.
Please be informed that your email address will be stored in our system for contacting you in conjunction to the handling of your case(s). You can object to receiving emails from the Ford CRC by sending a request to klanten@ford.com
Bedankt voor het delen. Ik heb Claude even advies gevraagd.
(ps haal de naam van de medewerker even weg, hij/zij kan er ook niets aan doen ;))
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• Pascal P
  • Laatst online: 26-08 19:24
Gbblo schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 13:05:

Beste meneer ….,

Bijvoorbeeld:

Met vriendelijke groet,

Ford probeert een mistgordijn op te trekken door het over rijbereik te hebben dat echter aan veel variabelen onderhevig is. Daar proberen ze de zaak mee te verhullen.

De basis is echter heel eenvoudig. Het accupakket had een oorspronkelijke laadcapaciteit van 11kWh. Dat staat los van al die variabelen. Ook los van temperatuur of wat dan ook. Zij moeten een helder antwoord geven op de vraag of de auto nog steeds 11kWh kan laden. Als dat niet het geval is (en er mag wellicht met enige degradatie worden gerekend, afhankelijk van de leeftijd) dan voldoet de auto niet meer aan de verkoopspecs. En dan kun je of vervanging eisen, of een schadevergoeding. Wellicht is het verstandig dat als Kuga rijders ook samen te doen in een massaclaim.

• ehtweak
  • Niet online
Langzaam beginnen her en der wat ervaringen binnen te komen:
https://www.kugaownersclu...is-an-18-downgrade.37160/

Sommigen merken niks (zeggen ze). Anderen zijn not-amused. :X

Mooie Plaatjes   

• Delta737
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:29
Ik private lease de Kuga. Aan 2 gratis beurten heb ik dus niks, terwijl ik zelf wel opdraai voor de extra brandstofkosten. Ben benieuwd of Ford daar over nagedacht heeft…

• CreativeBuild69
DylanRR schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:22:
[...]

Ik heb deze nog niet ontvangen, maar ik vraag me wel af of ik iets fout doe. Heb een jaar terug ofzo wel een update gehad, maar moet de auto verbonden zijn met een wifi netwerk of hotspot om updates te downloaden, of doet hij dit zelf met de ingebouwde 4g verbinding?
De auto moet inderdaad verbonden zijn om Over The Air updates te doen , die van mij staat voor de deur en is verbonden met mijn wifi. Elke nacht checked die even. Werkt trouwens erg goed.

• Jknevel
8 Oktober gaat die voor de update, dealer (Tiel) kan/wilt er weinig over zeggen en is niet bekend met percentage inleveren van HV batterij want "is net pas een week uit" en verwijst al snel naar importeur want hun zijn maar de garage (snap ik maar ze zijn eerste aanspreekpunt als officiele dealer?)

Geprobeerd een SOH rapport gelijk bij update te laten uitdraaien maar oe nee moeilijk en foutcodes dit foutcodes dat. Sloeg kant nog wal maar was vrijmibo dus had zoiets van laat maar.

Compensatie wisten ze ook niks van dus ben benieuwd of dat ergens nog vermeld komt of beetje onder de radar zo van mensen die denken van "ok zal wel" die hoeven ze niks te geven.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:48

ZieMaar!

Moderator General Chat
Delta737 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 19:07:
Ik private lease de Kuga. Aan 2 gratis beurten heb ik dus niks, terwijl ik zelf wel opdraai voor de extra brandstofkosten. Ben benieuwd of Ford daar over nagedacht heeft…
De vraag is of Ford daar over zou moeten nadenken of dat jij misschien in conclaaf moet met de leasemaatschappij? Ik denk dat dat een vrij frustrerend kastje naar de muur verhaal kan worden...

• asros
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:40
ZieMaar! schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:46:
[...]

De vraag is of Ford daar over zou moeten nadenken of dat jij misschien in conclaaf moet met de leasemaatschappij? Ik denk dat dat een vrij frustrerend kastje naar de muur verhaal kan worden...
Voor mij geldt hetzelfde: ook ik heb de Kuga middels private lease.

Afgelopen vrijdag heeft de auto de update gehad. Ik kan nu 8,6 Kw laden.

• mtouw78
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-08 22:08
asros schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:10:
[...]

Voor mij geldt hetzelfde: ook ik heb de Kuga middels private lease.

Afgelopen vrijdag heeft de auto de update gehad. Ik kan nu 8,6 Kw laden.
Dat lijkt dan wel op 80%.

Althans ik heb de update nog niet maar de laatste 2 laad sessies van 0-80% geeft hij aan 8,7-8,9kWh geladen te hebben.

• Mad Wally
  • Laatst online: 08:17
Bij de Ford configurator voor de Kuga staat nu een bruikbare accucapaciteit van 10,3 kWh, maar nog steeds een WLTP van 68 km, dat was eerder ook, maar dan bij 14,4 totale accugrootte.

Met de beperking in de nieuwe software zal de 68 km WLTP niet meer haalbaar zijn. Ik concludeer daaruit dat de genoemde WLTP onjuist/misleidend is.

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:56
Mad Wally schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 14:44:
bruikbare accucapaciteit van 10,3 kWh, ... 14,4 totale accugrootte.
Dit is niet nieuw. Netto was er altijd maar ~10,5kWh van de 14,4kWh bruikbaar.
Ze noemen nu dus niet de bruto maar netto bruikbare grootte.

• Mad Wally
  • Laatst online: 08:17
Propheticus schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:06:
[...]

Dit is niet nieuw. Netto was er altijd maar ~10,5kWh van de 14,4kWh bruikbaar.
Ze noemen nu dus niet de bruto maar netto bruikbare grootte.
Ik heb niet voor niets bruikbaar en totaal vermeld, echter de bruikbare grootte was in het verleden groter als ik goed begrijp, ergens rond 11,5-12 kWh.

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
@Mad Wally Het hoogste wat de slimme stekker hier ooit aangaf was 11,5kWh, daar moeten de verliezen nog vanaf dus. Meestal ging er maar zo'n 10,5 - 11 kWh door de stekker als de auto op 0% stond. (en nu 8.6kWh bij laden van 0 > 80%)

[ Voor 8% gewijzigd door Propheticus op 24-08-2026 15:28 ]

• ehtweak
  • Niet online
Maximum wat ik ooit geladen heb, gemeten door de Shelly meetmodule in mijn laadpaal, is 12kWh.

Wat wel interessant kan zijn:
voor de mensen die nu lagere waardes qua volledig laden constateren, na de 25SC4 update, rijd je een nieuwe of een al wat oudere Kuga PHEV?
M.a.w. zou de ouderdom van het accupakket van invloed zijn op het laadplafond?

Mooie Plaatjes   

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Sport_Life schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 14:12:
[...]

Bedankt voor het delen. Ik heb Claude even advies gevraagd.
(ps haal de naam van de medewerker even weg, hij/zij kan er ook niets aan doen ;))

***members only***
Maar waar ga je heen als je de auto niet bij een Ford dealer hebt gekocht? Wij hebben die van ons een maand of 6 geleden bij een Renault dealer gekocht als jonge occasion. Ik vind het niet goed voelen om dan de Ford dealer ermee lastig te vallen, is het niet de taak van de Renault dealer waar wij hem gekocht hebben om te bemiddelen met Ford?

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Hobby car | '07 Mazda MX-5 2.0 Sportive

• ehtweak
  • Niet online
@Fanta Die situatie zal wel vaker voorkomen lijkt me.
Heb je wel die brief gehad m.b.t. deze recall?

Anders lijkt me dit nou typisch zo'n vraag voor de klantenservice van Ford om te stellen.
En volgens Ford zelf zijn dit soort recalls kosteloos voor Ford rijders...

Mooie Plaatjes   

• Nidebo
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08:32
Antwoord van klantenservice op mijn vraag en de vraag die meerdere mensen bezig houdt op dit moment.

Geachte heer de .........

Allereerst willen wij u hartelijk bedanken voor uw geduld met betrekking tot terugroepactie 25SC4.

Wij zouden u graag willen vragen: is deze terugroepactie inmiddels bij uw voertuig uitgevoerd? Zo ja, dan willen wij graag onderstaande informatie met u delen.

Garantieverlenging op de hoogspanningsbatterij

Om u extra gemoedsrust te bieden, hebben wij voor alle betrokken voertuigen een verlengd garantieprogramma ingesteld. Mocht de software van uw voertuig het specifieke probleem met de hoogspanningsbatterij detecteren, dan kunt u kosteloos, dus zonder kosten voor onderdelen of arbeidsloon, een eenmalige reparatie of vervanging van de batterij laten uitvoeren. Deze extra dekking geldt gedurende 10 jaar vanaf de garantie-ingangsdatum, of tot 150.000 km (240.000 km), afhankelijk van wat zich het eerst voordoet. Zo kunt u met een gerust hart van uw voertuig blijven genieten.

Een gebaar van waardering

Wij realiseren ons dat deze situatie ongemak met zich mee heeft gebracht, en dat u hierin geduld heeft getoond, waarderen wij ten zeerste. Als blijk van onze waardering bieden wij u daarom twee gratis onderhoudsbeurten aan.

Fijn om te weten: deze voucher is gekoppeld aan het voertuig, niet aan u persoonlijk. Mocht u het voertuig ooit verkopen, dan blijft dit voordeel dus gewoon geldig voor de nieuwe eigenaar.

De voucher dekt regulier onderhoud volgens het door Ford voorgeschreven schema, inclusief de bijbehorende onderdelen, arbeidsloon, oliën, filters en vloeistoffen.

Let op: de voucher is niet van toepassing op slijtageonderdelen, accessoires, aanvullende reparaties of mechanische werkzaamheden buiten het onderhoudsschema. De voucher heeft geen contante waarde en kan niet worden uitbetaald. U kunt de voucher gebruiken tot en met 31 december 2029.

Hoe kunt u dit aanvragen?

Stuur ons een e-mail naar cxrecall@ford.com met de volgende gegevens:

Een kopie van uw rijbewijs (of een gelijkwaardig identiteitsbewijs met foto en adres)

Het kentekenbewijs van uw voertuig

Een foto van het VIN-nummer, te vinden aan de binnenzijde van het portier aan bestuurderszijde

Zodra wij deze gegevens hebben ontvangen, verwerken wij uw aanvraag zo snel mogelijk.

Heeft u nog vragen? Dan horen of lezen wij dat graag van u.

• ehtweak
  • Niet online
Klinkt interessant @Nidebo .
Maar er staat sowieso al een fout in... 150.000km = 240.000km. Dat eerste zou dus miles moeten zijn.
En die garantie was er al bij de vorige recall (24S79).
Die gratis beurten, daar hebben (private) lease rijders dus bar weinig aan.

En op je kentekenbewijs staat je VIN#. Dus hoezo nogmaals een foto daarvan?

Daarnaast missen we nog steeds cruciale info:
Hoe zit het met feit dat rijders, NA de 25SC4 update, merken dat zijn/haar Kuga PHEV beduidend minder laadt?
Kortom, hoe zit dat precies met het knijpen van het laadplafond? Is nu menige auto permanent beperkt qua laden? Dat zou een grove aantasting van de eigenschappen van je auto betekenen!

[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 24-08-2026 17:21 ]

Mooie Plaatjes   

• Nidebo
ehtweak schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 17:17:
Klinkt interessant @Nidebo .
Maar er staat sowieso al een fout in... 150.000km = 240.000km. Dat eerste zou dus miles moeten zijn.
En die garantie was er al bij de vorige recall (24S79).
Die gratis beurten, daar hebben (private) lease rijders dus bar weinig aan.

Daarnaast missen we nog steeds cruciale info:
Hoe zit het met feit dat menige rijder, NA de 25SC4 update, merkt dat zijn/haar Kuga PHEV beduidend minder laadt?
Kortom, hoe zit dat precies met het knijpen van het laadplafond? Is nu menige auto permanent beperkt qua laden? Dat zou een grove aantasting van de eigenschappen van je auto betekenen!
Dat zijn dan ook de vragen die ik op het antwoord van klantenservice weer gesteld heb. Worden wij afgekocht met 2 servicebeurten voor het feit dat onze auto's na de software update een kleiner electrisch bereik hebben gekregen?

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik denk dat het goed is dat Ford iig erkent dat kopers schade ondervinden. De vraag is of 2 servicebeurten totaal 800 euro ongeveer dekkend is voor de waardevermindering + extra brandstofkosten. Ik vind van niet.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• Fanta
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

ehtweak schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:52:
@Fanta Die situatie zal wel vaker voorkomen lijkt me.
Heb je wel die brief gehad m.b.t. deze recall?

Anders lijkt me dit nou typisch zo'n vraag voor de klantenservice van Ford om te stellen.
En volgens Ford zelf zijn dit soort recalls kosteloos voor Ford rijders...
Ik heb de brief nog niet ontvangen en de update dus ook nog niet uit laten voeren. Het gaat me ook niet zozeer om die update, maar om het verdere juridische gesteggel, ik wil natuurlijk dat accupakket vervangen hebben. Niet zozeer voor ons eigen gebruik, want wij redden het wel met die geknepen accu, maar voor de inruilwaarde over een paar jaar.

• Ajs.rutten
  • Laatst online: 11:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrkY3aNwevF0oyEEKTX1eZp4M6k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xKa8DmgGIIu2I5ODcl6ICTfO.jpg?f=fotoalbum_largeMijn laadsessie vandaag. Grove cijfers dat snap ik maar als ik dit omreken dan kom ik rond de 10,7 kW uit dus dat zou netjes kloppen met de bruikbare hoeveelheid. Auto is van 2022 met een gemeten SOH van 98,9% bij een kilometer stand van 110.000 km

• ehtweak
  • Niet online
Ajs.rutten schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 18:54:
Auto is van 2022 met een gemeten SOH van 98,9% bij een kilometer stand van 110.000 km
Dat lijkt me heel netjes, die SOH waarde! :Y

Wanneer en door wie heb je dat laten meten?

Mooie Plaatjes   

• nietnodig
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 13:18
Op dit moment ben ik voor de update een logboek aan het bijhouden van een 10tal keer van de laadmomenten in zowel de Ford app, Homewizard én granny lader, komt op een paar tiende tot nu toe allemaal overeen zodat ik straks na de update hetzelfde kan doen en mijn laadvermogen kan onderbouwen mocht dat gezakt zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SSGg27WBakVVD4U0o4CZH8TLG9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rE0ScjOhwUc3SIhrkTpiGaiw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z2jxpn2KCKv-0xkr-VTibjCHadI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BwWHDkOlKJV5AeWg1hquL2cS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDvgsw6gIlhjndjs_4eioBsddFg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vDpvcZvCR6R1yu5EuZkKWjP2.jpg?f=fotoalbum_large

• Ajs.rutten
  • Laatst online: 11:41
ehtweak schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:21:
[...]

Dat lijkt me heel netjes, die SOH waarde! :Y

Wanneer en door wie heb je dat laten meten?
Van Mossel heeft dat gemeten met de Moba flashtest. Denk geluk gehad dat de vorige leaserijder de auto weinig geladen heeft.

• copywrong1982
  • Registratie: December 2006
Nidebo schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 17:10:
Antwoord van klantenservice op mijn vraag en de vraag die meerdere mensen bezig houdt op dit moment.

Geachte heer de .........

Allereerst willen wij u hartelijk bedanken voor uw geduld met betrekking tot terugroepactie 25SC4.

Wij zouden u graag willen vragen: is deze terugroepactie inmiddels bij uw voertuig uitgevoerd? Zo ja, dan willen wij graag onderstaande informatie met u delen.

Garantieverlenging op de hoogspanningsbatterij

Om u extra gemoedsrust te bieden, hebben wij voor alle betrokken voertuigen een verlengd garantieprogramma ingesteld. Mocht de software van uw voertuig het specifieke probleem met de hoogspanningsbatterij detecteren, dan kunt u kosteloos, dus zonder kosten voor onderdelen of arbeidsloon, een eenmalige reparatie of vervanging van de batterij laten uitvoeren. Deze extra dekking geldt gedurende 10 jaar vanaf de garantie-ingangsdatum, of tot 150.000 km (240.000 km), afhankelijk van wat zich het eerst voordoet. Zo kunt u met een gerust hart van uw voertuig blijven genieten.

Een gebaar van waardering

Wij realiseren ons dat deze situatie ongemak met zich mee heeft gebracht, en dat u hierin geduld heeft getoond, waarderen wij ten zeerste. Als blijk van onze waardering bieden wij u daarom twee gratis onderhoudsbeurten aan.

Fijn om te weten: deze voucher is gekoppeld aan het voertuig, niet aan u persoonlijk. Mocht u het voertuig ooit verkopen, dan blijft dit voordeel dus gewoon geldig voor de nieuwe eigenaar.

De voucher dekt regulier onderhoud volgens het door Ford voorgeschreven schema, inclusief de bijbehorende onderdelen, arbeidsloon, oliën, filters en vloeistoffen.

Let op: de voucher is niet van toepassing op slijtageonderdelen, accessoires, aanvullende reparaties of mechanische werkzaamheden buiten het onderhoudsschema. De voucher heeft geen contante waarde en kan niet worden uitbetaald. U kunt de voucher gebruiken tot en met 31 december 2029.

Hoe kunt u dit aanvragen?

Stuur ons een e-mail naar cxrecall@ford.com met de volgende gegevens:

Een kopie van uw rijbewijs (of een gelijkwaardig identiteitsbewijs met foto en adres)

Het kentekenbewijs van uw voertuig

Een foto van het VIN-nummer, te vinden aan de binnenzijde van het portier aan bestuurderszijde

Zodra wij deze gegevens hebben ontvangen, verwerken wij uw aanvraag zo snel mogelijk.

Heeft u nog vragen? Dan horen of lezen wij dat graag van u.
Nou nou...2 onderhoudsbeurten. Volgens mij is het onderhoudsinterval 2 jaar of 30.000km. ik heb toevallig net een beurt gehad, dus de volgende is met mijn kilometers over 2 jaar en die daarna over 4 jaar. Dan zit ik in augustus 2031 (de gratis beuren zijn maar geldig tot 31-12 2029?). Los van het feit dat ik de auto dan wellicht al heb ingeruild, als je er überhaupt nog wat voor terugkrijgt tegen die tijd. Die overdraagbare onderhoudsbeurt compenseert dat verlies aan inruilwaarde sowieso niet, nog los van het nadeel dat je hebt van het verminderde elektrische bereik....

• ehtweak
  • Niet online
Nee, mijn Kuga PHEV heeft de 25SC4 update nog niet gehad.
Vanochtend zag ik dat de FordPass App weer eens geüpdatet werd.
En 'ineens' is de levensduur olie met bijna 1000km verminderd... terwijl ik al een paar weken alleen maar elektrisch rijd. 8)7

Mooie Plaatjes   

• Henkvdbroek
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 26-08 20:47
Ik heb nog even contact gehad met mijn dealer, maar zij weten niets van de twee gratis beurten. Ford Nederland heeft dit blijkbaar niet gecommuniceerd. Ik heb over 4 weken een beurt gepland staan en dan doen ze meteen de update, maar ik ben benieuwd of de beurt dan gratis is. De dealer zegt iig van niets te weten.

Ook weet de dealer niet of dit de definitieve oplossing is. Ze hebben in ieder geval niets gehoord of er na de update nog iets aankomt qua reparaties of vervanging.

• ehtweak
  • Niet online
Toch wel weer teleurstellend; die communicatie tussen Ford en de garages. ;(

Willen ze het niet weten (ongeïnteresseerd)? Is men dan zo weinig betrokken bij het product wat ze verkopen?
Vaak weet de consument, zoals in de diverse fora telkens weer blijkt, meer dan de garage. De consument stelt de hekele, lastige vragen en krijgt een schouderophalen als reactie. :|

Mooie Plaatjes   

• j_h_1
Henkvdbroek schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:06:
Ik heb nog even contact gehad met mijn dealer, maar zij weten niets van de twee gratis beurten. Ford Nederland heeft dit blijkbaar niet gecommuniceerd. Ik heb over 4 weken een beurt gepland staan en dan doen ze meteen de update, maar ik ben benieuwd of de beurt dan gratis is. De dealer zegt iig van niets te weten.
Ik ben wel benieuwd hoe je rechtspositie komt als je nu de beurt 'gratis' laat uitvoeren. Ga je er dan impliciet mee akkoord dat dit als afkoopsom geldt voor de accu ellende?

• Draakje5
j_h_1 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:11:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe je rechtspositie komt als je nu de beurt 'gratis' laat uitvoeren. Ga je er dan impliciet mee akkoord dat dit als afkoopsom geldt voor de accu ellende?
Die rechtspositie is dan natuurlijk een stuk zwakker. En lijkt me dat Ford zo een hoop gedoe goedkoop probeert af te kopen.

• geeMc
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-08 21:32
Henkvdbroek schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:06:

Ook weet de dealer niet of dit de definitieve oplossing is. Ze hebben in ieder geval niets gehoord of er na de update nog iets aankomt qua reparaties of vervanging.
Zou je deze niet eerst moeten aanvragen dan? Of is die voucher uit eerdere post voor iets anders? Of het dekkend is of niet, ik ga twee gratis beurten niet afslaan.

• ehtweak
  • Niet online
Draakje5 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:19:
[...]

Die rechtspositie is dan natuurlijk een stuk zwakker. En lijkt me dat Ford zo een hoop gedoe goedkoop probeert af te kopen.
Hoezo?
Staat er dan in de voorwaarden dat je afziet van andere rechten o.i.d?

Die 120€ (die ik inmiddels in 2025 en in 2026 ontvangen heb) is toch ook verstrekt zonder verdere restricties?

[ Voor 15% gewijzigd door ehtweak op 25-08-2026 12:57 ]

Mooie Plaatjes   

• Draakje5
ehtweak schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:56:
[...]

Hoezo?
Staat er dan in de voorwaarden dat je afziet van andere rechten o.i.d?

Die 120€ (die ik inmiddels in 2025 en in 2026 ontvangen heb) is toch ook verstrekt zonder verdere restricties?
De 120 euro die je geaccepteerd hebt of niet, was een tegemoetkoming in het tijdelijk ongemak tot aan het moment dat de oplossing later in het jaar beschikbaar kwam.

Maar opzich valide punt, als ik terug lees wat er in een eerdere mail geschreven is (zie hieronder). Hierbij lijkt Ford de gratis beurt te geven vanwege het ongeduld en ongemak in het verleden. Niet om in enige schade van de verlaagde accucapaciteit tegemoet te komen. Dus dan zou je kunnen stellen dat het accepteren van deze gratis onderhoudsbeurten los staat van enige tegemoetkoming door de verminderde accucapaciteit.

• Nidebo
Nidebo schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 17:21:
[...]

Dat zijn dan ook de vragen die ik op het antwoord van klantenservice weer gesteld heb. Worden wij afgekocht met 2 servicebeurten voor het feit dat onze auto's na de software update een kleiner electrisch bereik hebben gekregen?
Antwoord vandaag op mijn vragen van gisteren.het blijft onduidelijk wat er buiten de 2 gratis servicebeurten voor compensatie mogelijk is tot nu toe.

Geachte heer ........,

Bedankt voor uw e-mail,

Klanten die reeds getroffen zijn door de terugroepactie 24S79 hebben inderdaad, vanaf de eerste registratie, een uitgebreide garantie van 10 jaar/150.000 km (240.000 km) op de hoogspanningsbatterij gekregen. Daarnaast ontvangt u twee gratis onderhoudsbeurten.

De voucher dekt het reguliere onderhoud volgens het door Ford voorgeschreven schema, inclusief de bijbehorende onderdelen, arbeidsloon, oliën, filters en vloeistoffen.

Voor meer informatie met betrekking tot een compensatieverzoek vragen wij u vriendelijk gebruik te maken van het volgende e-mailadres: cxrecall@ford.com

We hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u nog vragen hebben, dan horen of lezen wij dat graa

g van u.

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Zojuist van 0 naar 100%: 9,57kWh. (Volgens laadpasaanbieder)
Voorheen was het eigenlijk wel altijd 11+kWh.

Hoewel de auto gisteren bij een ford garage stond was het alleen voor het monteren van een trekhaak en vervanging van de 4 tpms.

Zullen toch niet zonder mij te berichten de update hebben gedaan? :X

Eerst nog maar eens paar keer van 0 tot 100 om te kijken of het klopt.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Nidebo
thijsco19 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:05:

Hoewel de auto gisteren bij een ford garage stond was het alleen voor het monteren van een trekhaak en vervanging van de 4 tpms.

Een fabrieks actie is een verplichte update en geen vrijwillige actie. Zou wel netjes geweest zijn om je dit te melden. Als de actie wel is uitgevoerd voor je auto zou je de actie bij Ford Nederland niet meer moeten zien . Meestal na een paar dagen.

• Draakje5
thijsco19 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:05:

Nou de ford app is ook niet te vertrouwen.

0 naar 100% 7kwh. Als ik op de sessie van vandaag inzoom.

Vattenfall geeft het juiste aan. Het waren nl 2 sessies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCKHmrz7hRkbOyd6fagItfRqe70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YIEQfELxjoD9J2qBBRGhbQ3L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WsidLLh-l-NaG8LnUrapFxiZn64=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bVYECWViSs2RNzzYwi5HyDij.jpg?f=fotoalbum_large

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Draakje5 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:19:
[...]

Precies. Ga ik dan ook niet mee akkoord.

Ik werd trouwens een paar weken geleden gebeld om regulier onderhoud in te plannen, vond dat al vreemd want normaal bellen ze nooit.
Vermoed dat ze dan meteen die update willen uitvoeren.

• Draakje5
Sport_Life schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 19:01:
[...]

Ik werd trouwens een paar weken geleden gebeld om regulier onderhoud in te plannen, vond dat al vreemd want normaal bellen ze nooit.
Ik heb ook al 2 mails gehad om de update uit te voeren. Terwijl ik normaal nooit een bericht krijg en mijn auto niet eens in onderhoud heb bij deze dealer.

• Retir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08 16:56
Sport_Life schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 19:01:
[...]

Stel je gaat akkoord met de twee keer gratis onderhoudsbeurten, staat er dan iets in een voorwaarde die je moet accepteren voordat je hier aanspraak op kan maken? Als er verder geen voorwaarden ergens beschreven staan, dan kan je toch gewoon gebruik maken van de servicebeurten zonder dat je jezelf gaat uitsluiten van een eventuele toekomstige permanente oplossing?

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Nidebo schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 17:51:
[...]

Een fabrieks actie is een verplichte update en geen vrijwillige actie. Zou wel netjes geweest zijn om je dit te melden. Als de actie wel is uitgevoerd voor je auto zou je de actie bij Ford Nederland niet meer moeten zien . Meestal na een paar dagen.
Kan wel zo zijn maar dat was niet te afspraak.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de garage zomaar wat gaat doen, ondanks dat het een 'verplichte update' is. Uiteindelijk bepaald ik dat nog steeds zelf. Voor hetzelfde geld had ik voor de volgende dag ergens anders een afspraak staan voor die update.

Mocht het zo zijn kan ik er toch niets meer aan doen.
Sowieso goed in gaten houden of het echt zo is.

Bij 100% gaf de auto een bereik aan van 56km, na een km of 6 en de auto uit en weer aan te hebben gezet was het bereik ineens nog maar 38km.
Dat vind ik toch wel een grote sprong.

• ehtweak
  • Niet online
Draakje5 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 19:45:
[...]

Ik heb ook al 2 mails gehad om de update uit te voeren. Terwijl ik normaal nooit een bericht krijg en mijn auto niet eens in onderhoud heb bij deze dealer.
Ditto alhier.
Tot mijn stomme verbazing, het eerste mailtje in al die jaren, van Ford Broekhuis of ik:
...
Inmiddels is er een softwarematige oplossing beschikbaar voor uw voertuig. Wij adviseren u om hiervoor een afspraak te maken.
...

Maar uiteraard (!) niks over de consequenties van die update... :X

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online
Nidebo schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:05:
[...]

Antwoord vandaag op mijn vragen van gisteren.het blijft onduidelijk wat er buiten de 2 gratis servicebeurten voor compensatie mogelijk is tot nu toe.
...
[nietszeggend, geen concreet antwoord]
Blijft toch opvallend hè? Dat Ford gewoonweg geen antwoord geeft op concrete vragen.
Stelletje... }) :( ;(

Mooie Plaatjes   

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Retir schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 20:07:
[...]

Stel je gaat akkoord met de twee keer gratis odnerhoudsbeurten, staat er dan iets in een voorwaarde die je moet accepteren voordat je hier aanspraak op kan maken? Als er verder geen voorwaarden ergens beschreven staan, dan kan je toch gewoon gebruik maken van de servicebeurten zonder dat je jezelf gaat uitsluiten van een eventuele toekomstige permanente oplossing?
Geen idee, ben geen jurist maar ik wil sowieso eerst kijken hoever rechtsbijstand wil gaan hierin.

• asros
De Kuga heeft afgelopen vrijdag de update gehad. Gisteren de accu volledig leeggereden. Aan de oplader gehad: 100% opgeladen a 8,2 kWh. Actieradius is 76 km. Voorheen kon ik ca. 11kWh laden. De actieradius was meestal hetzelfde. Lijkt erop dat hier wat aan gedaan is.

• ehtweak
  • Niet online
@asros Hoe oud is jouw Kuga PHEV?
De ouderdom van het accupakket zou namelijk van invloed kunnen zijn op het al dan niet beperken van de maximale lading.

Mooie Plaatjes   

• Nedora
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-08 19:07
Ik vermoed dat de auto nog moet 'wennen' aan de nieuwe 100%. Zelfde na een lange caravan rit, voordat de juist kilometers weergegeven worden na het afkoppelen, duurt even. Ik ben benieuwd wat de afstand is die de auto weergeeft over laten we zeggen 2 a 3 weken....

• asros
ehtweak schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 10:33:
@asros Hoe oud is jouw Kuga PHEV?
De ouderdom van het accupakket zou namelijk van invloed kunnen zijn op het al dan niet beperken van de maximale lading.
Hij is van augustus 2023. 80.000 km mee gereden. Ik heb hem nu 3 x geladen en iedere keer was de maximale hoeveelheid 8,2 kWh. Na de eerste keer kon ik 50 km rijden(volgens de computer) nu zit ik dus op 76 km. en dat is zoals ik voor de update ook regelmatig had.

De Kuga is bij Wensink in onderhoud en ik heb na de update aangegeven dat de hoeveelheid kWh naar beneden zal gaan (dus > 10%). Mij werd aangegeven door de receptionist dat de actieradius meer zal worden en het lijk erop dat hij gelijk heeft....

• Pascal P
asros schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 10:11:
De Kuga heeft afgelopen vrijdag de update gehad. Gisteren de accu volledig leeggereden. Aan de oplader gehad: 100% opgeladen a 8,2 kWh. Actieradius is 76 km. Voorheen kon ik ca. 11kWh laden. De actieradius was meestal hetzelfde. Lijkt erop dat hier wat aan gedaan is.
Die actieradius hoef je niet naar te kijken; die wordt berekend aan de hand van "historisch verbruik" afgelopen periode. Ik denk wel dat Ford die heeft gereset want met 8,2kWh haal je never nooit 76km. Ik denk dat je blij mag zijn met 40 a 45km.

Het gaat uitsluitend om die 8,2 vs 11 kWh. Dat is een behoorlijke reductie van de laadcapaciteit van ruim 25%! Ik bereid me nu al voor door de auto een paar keer van 0 naar 100% te laden en de ingevoedde kWh te registreren. Dat ga ik ook doen na de update en dan bekijken wat het verschil is. Ik vind een dergelijke reductie als bij jou eigenlijk niet acceptabel. Ga je nog wat doen richting Ford?

• Pascal P
asros schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:15:
[...]

Hij is van augustus 2023. 80.000 km mee gereden. Ik heb hem nu 3 x geladen en iedere keer was de maximale hoeveelheid 8,2 kWh. Na de eerste keer kon ik 50 km rijden(volgens de computer) nu zit ik dus op 76 km. en dat is zoals ik voor de update ook regelmatig had.

De Kuga is bij Wensink in onderhoud en ik heb na de update aangegeven dat de hoeveelheid kWh naar beneden zal gaan (dus > 10%). Mij werd aangegeven door de receptionist dat de actieradius meer zal worden en het lijk erop dat hij gelijk heeft....
Kun je dan ook écht verder rijden (afgeknepen vermogen wellicht...?) of is alleen de weergave hoger?

• asros
Pascal P schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:20:
[...]

Die actieradius hoef je niet naar te kijken; die wordt berekend aan de hand van "historisch verbruik" afgelopen periode. Ik denk wel dat Ford die heeft gereset want met 8,2kWh haal je never nooit 76km. Ik denk dat je blij mag zijn met 40 a 45km.

Het gaat uitsluitend om die 8,2 vs 11 kWh. Dat is een behoorlijke reductie van de laadcapaciteit van ruim 25%! Ik bereid me nu al voor door de auto een paar keer van 0 naar 100% te laden en de ingevoedde kWh te registreren. Dat ga ik ook doen na de update en dan bekijken wat het verschil is. Ik vind een dergelijke reductie als bij jou eigenlijk niet acceptabel. Ga je nog wat doen richting Ford?
Ik ben wel van plan om een reactie naar Ford te sturen/mailen. Ik ga eerst nog even de komende tijd alles bijhouden qua laden etc. Ik heb een private lease Kuga. Dit betekent dat ik niets heb aan 2 gratis onderhoudsbeurten.....

• Xandos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:25
Hoelang moet de update duren dan, zit al 3 uur te wachten.

• rambocus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:40
Die van mij was afgelopen maandag binnen een 1/2 uur klaar .

Houten ZZW 2755 NNW 3050 Growatt 3600 dakhelling 45

• Xandos
Xandos schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:44:
Hoelang moet de update duren dan, zit al 3 uur te wachten.
Nou na 3,5 eindelijk klaar, komt ie van de balie naar mij toe dat ze zonder mijn toestemming batterij had vervangen van de handzender (kreeg al een melding daarover), ik zeg wat kost dat. Zegt ie doodleuk 13 euro, ik dacht echt wtf.

Ik zei haal hem er maar uit, gooi er zelf wel een nieuwe in van Varta.

[ Voor 4% gewijzigd door Xandos op 26-08-2026 14:37 ]

• ehtweak
  • Niet online
Nou, nou, wat een gezeur zeg. Vervangen ze een batterijtje en ga je zagen over de prijs daarvan?!
:+
Besef je wel met hoeveel deskundigheid dat CR20232 knoopcelletje vervangen is door een origineel Ford exemplaar. En dat door een gekwalificeerde Ford technicus.
Wow. >:)
Veel belangrijker lijkt me: hoeveel kun je bij de volgende laadsessie nog laden in de accu van je Kuga PHEV?

Mooie Plaatjes   

• Draakje5
Xandos schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:36:
[...]

Nou na 3,5 eindelijk klaar, komt ie van de balie naar mij toe dat ze zonder mijn toestemming batterij had vervangen van de handzender (kreeg al een melding daarover), ik zeg wat kost dat. Zegt ie doodleuk 13 euro, ik dacht echt wtf.

Hahaha.

• Xandos
ehtweak schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:41:
Nou, nou, wat een gezeur zeg. Vervangen ze een batterijtje en ga je zagen over de prijs daarvan?!
:+
Besef je wel met hoeveel deskundigheid dat CR20232 knoopcelletje vervangen is door een origineel Ford exemplaar. En dat door een gekwalificeerde Ford technicus.
Wow. >:)
Veel belangrijker lijkt me: hoeveel kun je bij de volgende laadsessie nog laden in de accu van je Kuga PHEV?
Hoeveel ik nog kan laden is idd wel belangrijker, ga dit dezer dagen en weken ondervinden.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
[...]

Mijn vader zat laatst te klagen dat hij zo vaak naar de garage moet, maar die gaat dus iedere keer dat zo'n batterij leeg is ervoor naar de garage...Vervolgens vervangt de persoon achter de balie de batterij.

Ik ummmm, waarom doe je dat niet gewoon zelf :+

• Fanta
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

[...]

Want die had je toevallig op zak? Zonder batterijtje in je sleutel kom je lastig thuis..

• ehtweak
  • Niet online
Vroegâh, ging je naar de garage voor zulk soort kleinigheden en was het gewoon service. Zonder kosten werd een knoopcelletje van amper een paar euro of de ruitensproeiervloeistof bijgevuld. :)

Tegenwoordig moet je EN betalen voor dit soort goudgerande producten, EN krijg je de rekening voor de arbeidsuren. :|

Of nog erger, zonder verdere info krijg je een software update waardoor je laadcapaciteit zonder blikken of blozen voor zoveel procent wordt beperkt. :-(
En als je er vragen over stelt... dan ben je die lastige klant. ;(

Mooie Plaatjes   

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:45
Fanta schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:05:
[...]

Want die had je toevallig op zak? Zonder batterijtje in je sleutel kom je lastig thuis..
Met een lege batterij kan je wel rijden dacht ik.
Dan kan je de fob tegen de startknop houden en de auto starten, toch?

• Jknevel
daan! schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:14:
[...]

Met een lege batterij kan je wel rijden dacht ik.
Dan kan je de fob tegen de startknop houden en de auto starten, toch?
Klopt de start/stop heeft een nood coil, als je letterlijk met je sleutel(fob) de knop indrukt werkt het ook.
Pagina: 1 ... 69 70 Laatste