Het grote Ford Kuga PHEV topic

Pagina: 1 ... 58 59 Laatste
Acties:

• Splitrr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 01-04 10:24

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Jknevel schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:15:
[...]

Wel iets overdreven niet? snap best dat het vervelend is, ik laad hem ook liever tot 100% maar het is niet dat "de range 80% is" hij is tijdelijk met dringend advies tot 80% te laden.

Daar zal ook rechtsbijstand je ook niet verder mee helpen.
Ik houd jullie op de hoogte.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Sport_Life schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 07:53:
Bij de aankoop van onze Kuga (occasion) heb ik zwart op wit staan dat de batterij minimaal 65km range heeft, ben aan het overwegen om te kijken wat rechtsbijstand kan doen nu duidelijk is dat de range 80% is.
Ben ik wel heel benieuwd waar je dat zwart-op-wit gekregen hebt?

Want verbruik van alle auto's (of dat nou ICE of EV is) is altijd een benadering, een ideale situatie. Afhankelijk van talloze parameters.
Laat staan van die control unit tussen stuur en hoofdsteun. :+

[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 17-03-2026 11:20 ]

Mooie Plaatjes   

• Raylan
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-04 18:07
Het elektrische verbruik van de MK3.5 is gewoon ronduit slecht en dat mag ook gewoon gezegd worden. Ik heb maximaal met optimale omstandigheden de 54km elektrisch aangetikt en dat op ECO stand en een hele zachte rechter voet.

Hiervoor een L&C 01, ze adverteren 75km en dat kan men ook gewoon halen. In de winter was dit ongeveer 45-50km. Met mijn Kuga haal ik misschien de 28km in de winter, haha.

Het extra vermogen van de 3.5 moest ergens vandaan komen en dat is simpelweg gewoon uit het accu pakket gehaald.

[ Voor 6% gewijzigd door Raylan op 17-03-2026 13:36 ]

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

ehtweak schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:20:
[...]

Ben ik wel heel benieuwd waar je dat zwart-op-wit gekregen hebt?

Want verbruik van alle auto's (of dat nou ICE of EV is) is altijd een benadering, een ideale situatie. Afhankelijk van talloze parameters.
Laat staan van die control unit tussen stuur en hoofdsteun. :+
Ik heb dat in de koopovereenkomst (getekende offerte) laten opnemen. Omdat het een occasion was van 1 jaar oud wilde ik zekerheid hebben over de accu en zodoende heeft de verkoper dit zo vermeld. Door de terugroepacties wordt dit niet gehaald, dus een non-conformiteit.

De ellende met de batterij (2e keer) duurt mij nu al te lang, ze zetten er maar een nieuwe batterij in die wel goed werkt :).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:08
Mad Wally schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:57:
Gisteren weer het probleem dat mijn connectiviteits settings waren uitgeschakeld. Het betreft een facelift Kuga. Ik lees dat dit wel eens gebeurt omdat de 12V accu laag in spanning is, maar de facelift heeft toch niet dezelfde 12V accu problemen, bovendien hangt hij thuis continu aan de laadpaal?
Kunnen er andere redenen zijn dat hij de connectiviteit uitschakelt?
Als de connectiviteit het niet meer doet werkt dan bij jou de gps ook niet meer?

Ik heb het laatste model Kuga waarbij de gps het meer niet dan wel doet.
En dan zijn bij mij de connectiviteits instellingen ook uitgeschakeld.
De dealer krijgt het niet verholpen want het systeem geeft geen foutmelding.
Alles wat te resetten of te updaten is is inmiddels gedaan.
Ook is er een boordcomputer vervangen en nog steeds af en toe geen gps.
Nu gaan ze maar op goed geluk de gps antenne vervangen…

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Sport_Life schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:35:
[...]

De ellende met de batterij (2e keer) duurt mij nu al te lang, ze zetten er maar een nieuwe batterij in die wel goed werkt :).
Suk6 ermee!

Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat aflopen... ;)

Mooie Plaatjes   

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 26-03 12:12
Raylan schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:35:
Het elektrische verbruik van de MK3.5 is gewoon ronduit slecht en dat mag ook gewoon gezegd worden. Ik heb maximaal met optimale omstandigheden de 54km elektrisch aangetikt en dat op ECO stand en een hele zachte rechter voet.

Hiervoor een L&C 01, ze adverteren 75km en dat kan men ook gewoon halen. In de winter was dit ongeveer 45-50km. Met mijn Kuga haal ik misschien de 28km in de winter, haha.

Het extra vermogen van de 3.5 moest ergens vandaan komen en dat is simpelweg gewoon uit het accu pakket gehaald.
De buitentemperatuur is nog steeds laag en max 80% laden helpt natuurlijk ook niet.

• Delta737
  • Laatst online: 15:40
Ja maar ik heb de mk3.5 bijna een jaar, dus alle seizoenen meegemaakt.
Ik herken de getallen wel die @Raylan noemt.
Als je wat reviews leest op Autoweek van eigenaren, zie je volgens mij ook dat de range van de mk3.5 consequent lager uitvalt dan van de mk3

• Raylan
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-04 18:07
Delta737 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:36:
Als je wat reviews leest op Autoweek van eigenaren, zie je volgens mij ook dat de range van de mk3.5 consequent lager uitvalt dan van de mk3
Klopt, de MK3 heeft minder vermogen, dit helpt de range :)

de MK3 heeft 225pk en de MK3.5 243pk. Ze zeggen dat dit te maken heeft een andere CVT, of dit klopt, geen idee... en er wordt meer vermogen uit het accu pakket gehaald.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:46
Vorige week met een 2021 MK3 (115dkm) nog 57KM elektrisch gehaald met daarbij een stukje snelweg bij en ook nog twee lange tussenstops. Na de laatste tussenstop ging het ineens hard, na een flinke hagelbui was het buiten koud en de auto afgekoeld.

Zonder tussenstops, snelweg en kou is de WLTP waarschijnlijk nog steeds haalbaar...Wel op 17" ballonbanden en in eco :+

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Raylan schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:13:
[...]

Ze zeggen dat dit te maken heeft een andere CVT, of dit klopt, geen idee... en er wordt meer vermogen uit het accu pakket gehaald.
D'r zit in ieder geval een andere e-CVT in.
Voorheen werd de HF45 gebruikt, nu een HF55.

Google maar eens op "HF45 vs HF55 Ford".

Mooie Plaatjes   

• Jeroentje23
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 01-04 22:43
Delta737 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:36:
Ik herken het niet. Bij rond de 20 graden haal ik met gemak 80km, dat is dan wel met regeneren erbij, maar zonder dat de motor aanslaat.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Weer iets nieuws met onze Kuga PHEV.
Hoop niet dat het weer zo'n producteigenschap is... ;)

Sinds een week of twee wil af en toe de achterklep niet meer dichtgaan, als je op de knop in de achterklep drukt. Je hoort wel dat typische pling-pling-pling geluid, maar bewegen ho maar. :N
Zelf dichtduwen gaat uiteraard wel en dan vergrendelt 'ie ook keurig.

Openen doet 'ie trouwens wel prima. Zowel met de voet/been zwaai onder de auto, alsmede met de knop aan de buitenzijde van de achterklep en met de AB.
Maar sluiten wil 'ie niet.

Inleren van de uiterste stand heb ik ook al paar keer geprobeerd, maar dat maakte niks uit.
Het vreemde is dat het soms wel weer werkt, maar een ritje later, weer niet. :?

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Mooie Plaatjes   

• Nedora
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06:50
ehtweak schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:55:
Weer iets nieuws met onze Kuga PHEV.
Hoop niet dat het weer zo'n producteigenschap is... ;)

Sinds een week of twee wil af en toe de achterklep niet meer dichtgaan, als je op de knop in de achterklep drukt. Je hoort wel dat typische pling-pling-pling geluid, maar bewegen ho maar. :N
Zelf dichtduwen gaat uiteraard wel en dan vergrendelt 'ie ook keurig.

Openen doet 'ie trouwens wel prima. Zowel met de voet/been zwaai onder de auto, alsmede met de knop aan de buitenzijde van de achterklep en met de AB.
Maar sluiten wil 'ie niet.

Inleren van de uiterste stand heb ik ook al paar keer geprobeerd, maar dat maakte niks uit.
Het vreemde is dat het soms wel weer werkt, maar een ritje later, weer niet. :?

Dit was bij ons het eerste signaal dat de 12v accu defect raakte 🫣 (achteraf gezien)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nedora schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:01:
[...]

Dit was bij ons het eerst signaal dat de 12v accu defect raakte 🫣 (achteraf gezien)
Maar wat is de relatie daarmee dan?
Want waarom werken alle andere zaken dan wel?

Mooie Plaatjes   

• Nedora
ehtweak schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:02:
[...]

Volgens de dealer kan/gaat de auto zich erg onvoorspelbaar gedragen bij lage accu spanning.

Wil er zeker niet mee zeggen dat het bij jou ook gaat gebeuren, alleen dit is de ervaring bij ons.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ehtweak schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:55:
Dat weet ik niet maar ik kan je wel zeggen dat mijn dealer heeft aangegeven dat je niet te vaak de klep handmatig dicht moet doen omdat het systeem daar niet tegen zou kunnen.

Zou spoedig even de dealer opzoeken.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Glashelder schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 23:26:
[...]

Dat weet ik niet maar ik kan je wel zeggen dat mijn dealer heeft aangegeven dat je niet te vaak de klep handmatig dicht moet doen omdat het systeem daar niet tegen zou kunnen.
Ok... maar de klep moet toch dicht... en als 'ie niet elektrisch wil...

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Glashelder schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 23:26:
[...]
Zou spoedig even de dealer opzoeken.
Zucht.... rampenplan, telefonisch slecht bereikbaar, geen concreet antwoord, geen tijd... niet luisteren.
Afijn, dat wordt weer een leuk verhaal. NOT. :(

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nedora schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:04:
[...]

Volgens de dealer kan/gaat de auto zich erg onvoorspelbaar gedragen bij lage accu spanning.
Van het Duitse Kuga Forum heeft iemand ff mijn auto uitgelezen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c80c2ddQM7sonJ1d8p-akuiII5w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KtusiCZgDVrvFGCvQwSOWkqi.png?f=fotoalbum_large
En zo te zien is er niks aan de hand met de accuspanning (keurig 15V).

Wel wat andere foutmeldingen. :?

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nou, zojuist contact gehad met Ford Broekhuis (Harderwijk).
En zowaar, ik kreeg een mens aan de lijn. ;)

'Zomaar' langskomen was niet mogelijk. (was te verwachten). Maar volgende week hebben ze een momentje tijd om er 'naar te kijken'.
Aangegeven wat ik zelf al weet (zie eerdere post) en toen was het van "oh goh, u heeft al het nodige getest en nagekeken"

Volgens de garage kon het de parkeersensor niet zijn. De 12V accuspanning was ook nog ok. En de foutmelding van de aandrijving had er niks mee te maken... :?

Nog nadrukkelijk gevraagd of het kwaad kon als je de klep zelf dichtduwde... Nee, was het antwoord, dat maakt niet uit (mits uiteraard niet met grof geweld).

...to be continued...

Mooie Plaatjes   

• EdvanAl
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09:23
Sport_Life schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:37:
[...]

Nee hoor. In de zomer haal ik met gemak 70km :) (bouwjaar 2023 op 19" velgen).
Doe ik echt wat verkeerds 😂

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
ehtweak schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:02:
[...]

Ik schat ook in dat de 12V accu aan het einde is. Hoe oud is je auto? Meestal rond een jaar of 5 zijn ze wel op.
Wij hebben ook exact hetzelfde gehad (auto was ook 5 jaar toen). Eerst problemen met de achterklep en een paar dagen later ging de hele auto niet meer open noch aan. Met noodsleutel de deur moeten openen en kunnen overstarten middels een noodaccu. Bleek ook de accu te zijn. Na plaatsen nieuwe accu, alle problemen over.
Maar ik zou wel even wat prijs opvragen bij de kwikfits e.d. want bij de dealer ben je bijna €400,- kwijt voor een accu. Ik heb me voorgenomen over 4,5 jaar er zelf een via internet te kopen en alvast in reserve te zetten en hem te wisselen zodra er weer problemen komen (mits ik de Kuga dan nog heb uiteraard).

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Pascal P schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:06:
[...]
Ik schat ook in dat de 12V accu aan het einde is. Hoe oud is je auto? Meestal rond een jaar of 5 zijn ze wel op.
Maar volgens de uitgelezen data is de 12V accuspanning keurig ruim 15V. Dus dat zou geen probleem moeten zijn, toch?

En onze Kuga is nog geen drie jaar oud. Als nu de accu al op is, dat zou wel heel snel zijn... :-(

Mooie Plaatjes   

• Pascal P
  • Nu online
ehtweak schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:24:
[...]

Maar volgens de uitgelezen data is de 12V accuspanning keurig ruim 15V. Dus dat zou geen probleem moeten zijn, toch?

En onze Kuga is nog geen drie jaar oud. Als nu de accu al op is, dat zou wel heel snel zijn... :-(
Als je hem uitleest met de auto aan lees je de spanning die de omvormer levert (en dat is inderdaad rond de 15V) en niet die van de accu. Die zou gewoon 12V moeten leveren. Ik zou hem uitmeten met de auto uit.

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:56

Fanta

FordPerformance™️

Ligt het aan mij, of is de Ford app bugged? Ik had voor thuis een oplaadlocatie ingesteld (met granny loader, maar dat werkt voorlopig prima, aangezien hij overdag vooral stil staat) en deze ingesteld op max 80%. Dat is een paar dagen goed gegaan, maar op de een of andere manier is die schuifregelaar verdwenen, waardoor hij gewoon weer tot 100% laadt. Opnieuw instellen lukt ook niet.. :?

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• Mad Wally
Fanta schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:57:
Ligt het aan mij, of is de Ford app bugged? Ik had voor thuis een oplaadlocatie ingesteld (met granny loader, maar dat werkt voorlopig prima, aangezien hij overdag vooral stil staat) en deze ingesteld op max 80%. Dat is een paar dagen goed gegaan, maar op de een of andere manier is die schuifregelaar verdwenen, waardoor hij gewoon weer tot 100% laadt. Opnieuw instellen lukt ook niet.. :?
Dan heeft hij een nieuwe locatie aangemaakt, wellicht de buren of zo. Echter je kunt pas de laadinstellingen wijzigen wanneer er een keer is opgeladen.
Beste is dan handmatig onderbreken wanneer deze 80% is (zelf dus in de gaten houden, en daarna deze locatie ook toevoegen en begrenzen op 80%.
Waarom maakt Ford het niet zo dat je in de app of de auto gewoon één laadinstelling kun instellen 8)7

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Mad Wally schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:46:
[...]

Dan heeft hij een nieuwe locatie aangemaakt, wellicht de buren of zo. Echter je kunt pas de laadinstellingen wijzigen wanneer er een keer is opgeladen.
Beste is dan handmatig onderbreken wanneer deze 80% is (zelf dus in de gaten houden, en daarna deze locatie ook toevoegen en begrenzen op 80%.
Waarom maakt Ford het niet zo dat je in de app of de auto gewoon één laadinstelling kun instellen 8)7
Dat is het volgens mij niet.. hij herkent mijn thuislocatie wel tijdens het laden, maar als ik naar beoogde locaties ga, ziet hij alleen het adres van de dealer waar we hem gekocht hebben.

• Xandos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-03 09:53
Zojuist al twee keer gelezen op een Facebook forum dat bepaalde ford dealers heeft gezegd dat in juni en juli waarschijnlijk de accupakketten vervangen gaan worden. Wat hiervan waar is weet ik ook niet. Laten we maar duimen.

[ Voor 3% gewijzigd door Xandos op 19-03-2026 21:42 ]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Alle accupakketen vervangen?
Lijkt me sterk... maar we gaan het zien...

Heb je trouwens ook een bron @Xandos ?

Mooie Plaatjes   

• Xandos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-03 09:53
ehtweak schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:47:
Alle accupakketen vervangen?
Lijkt me sterk... maar we gaan het zien...

Heb je trouwens ook een bron @Xandos ?
Zie hieronder wat er gepost is
1
Vandaag ook gehoord bij de ford dealer dat iedereen voor de zomer vakantie dus juni ,juli waarschijnlijk allemaal een nieuw accu pakket krijgen van ford. Dan ben je hem een dag kwijt

2
.inderdaad niet meer als 80% opladen. half dit jaar komt de oplossing. word gesproken dat de accu vervangen wordt updaten lukt niet meer.

Maar of het allemaal waar is moet maat gaan blijken.

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:00

EiT

Maar de MK3.5 heeft een ander type accu en nu ook dit probleem.

Als voor alle Kuga’s accu’s vervangen moeten worden ben je minimaal een jaar verder.

Druk en zetfouten voorbehouden.

• Mad Wally
Xandos schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 23:09:
[...]

Zie hieronder wat er gepost is
1
Vandaag ook gehoord bij de ford dealer dat iedereen voor de zomer vakantie dus juni ,juli waarschijnlijk allemaal een nieuw accu pakket krijgen van ford. Dan ben je hem een dag kwijt

2
.inderdaad niet meer als 80% opladen. half dit jaar komt de oplossing. word gesproken dat de accu vervangen wordt updaten lukt niet meer.

Maar of het allemaal waar is moet maat gaan blijken.
Ik dacht dat ze met een software update een betere bewaking wilden doen, maar klaarblijkelijk is dat niet afdoende. Ik vraag me af of dit allemaal nieuwe accu's worden (kostbaar!) of dat ze accu's gaan ombouwen/reviseren en voorzien van extra beveiligingen.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Mad Wally schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:25:
[...]

Ik dacht dat ze met een software update een betere bewaking wilden doen, maar klaarblijkelijk is dat niet afdoende.
Zal er ook vanaf hangen of Samsung SDI meebetaalt aan een herstelactie...
Ik vraag me af of dit allemaal nieuwe accu's worden (kostbaar!) of dat ze accu's gaan ombouwen/reviseren en voorzien van extra beveiligingen.
Compleet vervangen of eruit halen en een van de individuele celpakketten ombouwen; 't is beiden een kostbaar en tijdrovend grapje. :-(
Nog afgezien van de beschikbaarheid van mens en materiaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjV23odSO8BMAeNIV4u7dA75UG4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bv0c1f8PXtDzqBkPv7yh4OYH.png?f=user_large

Mooie Plaatjes   

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:13
mijn kuga heeft opeens het idee dat ie pas vanacht om 00:00 mag gaan laden, heb nooit ergens ingesteld welke voorkeurstijden er zijn... vreemd weer.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Jknevel
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:53
Iemand tips voor nieuw glaasje HUD? zijn niet zo los te bestellen je "moet" dan complete unit vervangen.
Ali ook niks gevonden.
Alternatief is zoeken naar sloop waarvan HUD systeem defect is en glaasje goedkoop van kan meenemen.
Al is dit nog lastiger te zoeken want een defect iets staat niet "te koop"

Bij voorbaat: nee geen glas, kunststof :P

• Mad Wally
Jknevel schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 14:12:
Iemand tips voor nieuw glaasje HUD? zijn niet zo los te bestellen je "moet" dan complete unit vervangen.
Ali ook niks gevonden.
Alternatief is zoeken naar sloop waarvan HUD systeem defect is en glaasje goedkoop van kan meenemen.
Al is dit nog lastiger te zoeken want een defect iets staat niet "te koop"

Bij voorbaat: nee geen glas, kunststof :P
Wat is er gebeurd dat hij defect is dan?

• Jknevel
Mad Wally schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:29:
[...]

Wat is er gebeurd dat hij defect is dan?
Ik dacht bij koop dat hij gewoon vies/vet was van handen (was deels ook zo) bij oplevering zag ik het weer en was zo van "hehe nog niet schoongemaakt" maar blijkt thuis met microvezeldoek dat na de paar vingers de coating er ook vanaf is.

Edit: foto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXZG3lDV7WrJ56HjDXzSuWfYqH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MV6iA5W2J52xh7etFW8FFw7b.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Jknevel op 20-03-2026 15:33 ]

• Mad Wally
Jknevel schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:32:
[...]

Ik dacht bij koop dat hij gewoon vies/vet was van handen (was deels ook zo) bij oplevering zag ik het weer en was zo van "hehe nog niet schoongemaakt" maar blijkt thuis met microvezeldoek dat na de paar vingers de coating er ook vanaf is.

Edit: foto
[Afbeelding]
Ik zie de nodige op ebay. Natuurlijk wel opletten want ik weet niet of er verschil is met linkse of rechtse uitvoering
https://www.ebay.com/itm/...3D%7Ctkp%3ABk9SR_iP0bqhZw

• Jknevel
Mad Wally schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:35:
[...]

Ik zie de nodige op ebay. Natuurlijk wel opletten want ik weet niet of er verschil is met linkse of rechtse uitvoering
https://www.ebay.com/itm/...3D%7Ctkp%3ABk9SR_iP0bqhZw
Klopt dit heb ik ook gezien maar vind ik dan nog vrij prijzig voor een suprise ei. schijnt dat schoonmaakmiddelen die coating aantasten en kan bij zulke listings niet zien hoe het glaasje eraan toe is helaas.

Desondank bedankt :)

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:25
Brief ontvangen van de belastingdienst. Mag voortaan 327 euro per kwartaal aftikken voor de motorrijtuigbelasting.

• Draakje5
ehtweak schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:59:
[...]

Zal er ook vanaf hangen of Samsung SDI meebetaalt aan een herstelactie...

[...]

Compleet vervangen of eruit halen en een van de individuele celpakketten ombouwen; 't is beiden een kostbaar en tijdrovend grapje. :-(
Nog afgezien van de beschikbaarheid van mens en materiaal.

[Afbeelding]
Volgens mij kunnen ze beter een schadevergoeding geven dan dit accupakket vervangen. Of beide aanbieden ter keuze.

Geen idee wat accupakket kost. Maar voor €7000+ wil ik een nieuwe accu wel skippen en 80% blijven laden.

• Pascal P
  • Nu online
Draakje5 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:45:
Brief ontvangen van de belastingdienst. Mag voortaan 327 euro per kwartaal aftikken voor de motorrijtuigbelasting.
Dat had je kunnen weten. Afbouw van de MRB is al jaren geleden aangekondigd. Niet over klagen.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Draakje5 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:45:
Blijkbaar woon ik in een iets goedkopere provincie.
Hier 'slechts' €310/kwartaal. ;)

BTW: dat is geen klagen, dat is gewoon een constatering! :+

Mooie Plaatjes   

• Draakje5
Inderdaad geen klagen

Dit wel, helaas van de week een aso gehad die ineens expres op de rem ging. Alles lijkt nog wel normaal te werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPqHIMApk7rUR6yqYXh96Dhb5eI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DhMJNVouqj8dMVhZHVF7rnVg.jpg?f=fotoalbum_large

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Draakje5 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:49:
[...]
Geen idee wat accupakket kost. Maar voor €7000+ wil ik een nieuwe accu wel skippen en 80% blijven laden.
Ik zie prijzen van rond de 2k voor een tweedehands accupakket (geen idee van de SOH).

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Draakje5 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:56:
Dit wel, helaas van de week een aso gehad die ineens expres op de rem ging. Alles lijkt nog wel normaal te werken.
Aha, zo'n voorbumperklever. O-)

Maarre... vrijwel altijd eigen schuld/schade als je op je voorganger knalt. :|
Reed je er toch te dicht op, te dicht om op tijd te kunnen stilstaan. :+
En, deed de Kuga zelf niks? Qua remmen en/of waarschuwen?

Mooie Plaatjes   

• Mad Wally
Inderdaad geen klagen

[Afbeelding]
Klote, maar zonder te willen oordelen daar gaat meestal wel wat aan vooraf, bumperkleven of een andere irritatie.

• Draakje5
Ja helaas geen dashcam maar wel wat ander bewijs om eea aan te tonen. Zal niet makkelijk zijn nee.
We reden weg bij een stoplicht en ik claxoneerde naar deze rijschoolhouder die asociaal rijgedrag vertoonde ( daarvoor doorgetrokken streep inhalen enz). Vond hij niet leuk en trapte 40m na stoplicht op de rem. :/

Het ging vrij snel, de auto zal vast zelf afgeremd hebben maar ik ging zelf ook al vol in de ankers. Het was geen extreem harde botsing.

[ Voor 18% gewijzigd door Draakje5 op 21-03-2026 12:54 ]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Een rijschoolhouder?
Lekker voorbeeld! :(

Mooie Plaatjes   

• Groenrechts
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 01-04 22:39
Draakje5 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:52:
Ja helaas geen dashcam maar wel wat ander bewijs om eea aan te tonen. Zal niet makkelijk zijn nee.
We reden weg bij een stoplicht en ik claxoneerde naar deze rijschoolhouder die asociaal rijgedrag vertoonde ( daarvoor doorgetrokken streep inhalen enz). Vond hij niet leuk en trapte 40m na stoplicht op de rem. :/

Het ging vrij snel, de auto zal vast zelf afgeremd hebben maar ik ging zelf ook al vol in de ankers. Het was geen extreem harde botsing.
In de randstap veel van dezelfde types rijschool wagens. Van die groep chauffeurs herken ik associaal weggedrag en aggressie ook wel.

• Draakje5
ehtweak schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:54:
Een rijschoolhouder?
Lekker voorbeeld! :(
Een beetje off-topic, maar inderdaad zoals @Groenrechts ook al beaamt..

Het is zelfs zo, we kwamen bij de autogarage voor het opstellen van een offerte voor de reparatie vanuit de verzekering. En het woordje rijschoolhouder hoefden we maar te noemen en hij wist type auto en naam van de rijschoolhouder te benoemen. Helaas kunnen we geen aangifte doen volgens de politie van opzettelijk gevaarlijk rijgedrag en de verzekering trekt er ook niet al te hard aan om de tegenpartij aansprakelijk te stellen.
Het is toch diep triest dat dit type rijlessen moet geven.

Ik heb ooit zo'n Forscan gehad waarmee je de ford kon uitlezen, maar volgens mij werkt dat helaas niet 'achteraf'.
Had misschien verwacht dat ik ook wel iets kon vinden in de auto kwa gegevens van een 'aanrijding'. Maar er is niks te vinden over mogelijke errors, storingen of aanrijdingen in de auto of de app.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Frontcamera (bovenaan de grille) en radarunit (onderaan) niet geraakt/verschoven?
En de parkeersensoren?

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Als vervolg hierop:
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"

In de tussentijd nog getest of het wat uit maakt of de auto net gereden heeft en/of al een poosje stilstaat: geen verschil.
Zelfs als de laadsteker erin zit; nope. Klep gaat wel open, maar niet dicht. :-(

Afijn, komende week heeft de Ford garage tijd om er naar te 'kijken'. Geen idee of ze al de daadwerkelijke diagnose kunnen stellen c.q. dat het een easy fix is.
Ben ik wel blij dat ik destijds extra 5 jaar garantie er bij gekocht heb...

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 22-03-2026 09:42 ]

Mooie Plaatjes   

• Nedora
ehtweak schreef op zondag 22 maart 2026 @ 09:41:
Als vervolg hierop:

In de tussentijd nog getest of het wat uit maakt of de auto net gereden heeft en/of al een poosje stilstaat: geen verschil.
Zelfs als de laadsteker erin zit; nope. Klep gaat wel open, maar niet dicht. :-(

Afijn, komende week heeft de Ford garage tijd om er naar te 'kijken'. Geen idee of ze al de daadwerkelijke diagnose kunnen stellen c.q. dat het een easy fix is.
Ben ik wel blij dat ik destijds extra 5 jaar garantie er bij gekocht heb...
En met de knop op het dashboard dan? Gaat de klep dan wel dicht?

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nedora schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:49:
[...]
En met de knop op het dashboard dan? Gaat de klep dan wel dicht?
Nope. ;(
Het welbekende pling-pling-pling geluid, maar de achterklep blijft onverstoorbaar omhoog staan.

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

het volgende deel in dit relaas:

Vanmiddag heb ik een afspraak kunnen maken bij de officiële Ford garage waar onze Kuga gekocht is. De 'specialist' had tijd.

Afijn, waar ik al bang voor was... :-(
De beste man ging precies al die dingen controleren die ik zelf al gecontroleerd had. En ook al telefonisch had doorgegeven.
De foutmelding van de parkeersensor had er volgens hun niks mee te maken. De 12V accu was ook nog prima op spanning.
M.a.w. na een twintigtal minuten van alles proberen, wist 'ie het ook niet meer. Er moest een vervolgafspraak gemaakt worden met de Ford diagnose 'specialist' (m.a.w. die is nog meer specialist :? ) voor een nadere analyse.
Daarvoor zou ik de auto dan wel minstens 1 à 2 dagen bij de garage moeten achterlaten. Vervangend vervoer is op eigen rekening. En ze hebben pas weer tijd over drie weken...

Zucht. En daarvoor ga je dan naar de Ford garage... :X

Mooie Plaatjes   

• Mad Wally
Nu een nieuwsbericht dat Volkswagen 100.000 auto’s moet terugroepen vanwege brandgevaar in de HV accu’s…

• John octavia
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:11
Is er hier iemand die bepaalde software dingen kan aanpassen.
wat zou ik willen:
de hitte van de stoelverwarming.
lane assist permanent uit
Snelheid waarschuwing uit
Vermoeitheidswaarschuwing uit
Cruise controle permanent aan
Gordel waarschuwing uit ( ik rij veel op eigen terrein waar de gordel niet nodig is )

En misschien zijn er nog dingen die wel kunnen maar die ik niet weet
Ik vind een stuk rijden geen probleem..

Alvast bedankt
John

• Jknevel
John octavia schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:29:
wat zou ik willen:
Gordel waarschuwing uit ( ik rij veel op eigen terrein waar de gordel niet nodig is )

Alvast bedankt
John
Moet je niet in het Skoda forum zijn? 8)7 O-)

geintje ofc

Voor je gordel kwestie kun je niet alleen het metalen deel los halen van sloop / ali whatever en erin steken? scheelt misschien gedoe bij APK want dan controleren ze ook gordels en vermoed ook de melding.

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

wat zou ik willen:

Alvast bedankt
John
Als er 1 wijziging is die elke Kuga/Focus rijder direct moet doorvoeren en die nog niet op jouw lijstje staat, dan is het wel dat de achterlichten (parking lights) altijd aan staan tegelijk met DRL's. Dit heb ik zowel bij mijn Focus als bij de Kuga direct aangepast.

• rekel
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:18
Fanta schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:08:
[...]

Als er 1 wijziging is die elke Kuga/Focus rijder direct moet doorvoeren en die nog niet op jouw lijstje staat, dan is het wel dat de achterlichten (parking lights) altijd aan staan tegelijk met DRL's. Dit heb ik zowel bij mijn Focus als bij de Kuga direct aangepast.
Helemaal mee eens, heb ik ook (eind vorig jaar) gedaan. Dongel gekocht en met een proefversie van Forscan aan kunnen passen. Alleen de achterlichten aan met DRL gedaan. Volgens mij kon ik ook nog wat kleinere dingen aanpassen, zoals portieren automatisch vergrendelen.
wat zou ik willen:

Alvast bedankt
John
Volgens mij kunnen de dingen die jij wil niet aangepast worden. Althans, ik heb die niet gezien in de software, maar was natuurlijk alleen maar op zoek naar de DRL.

Een paar veiligheidsitems kunnen/mogen sowieso niet permanent uit.
Snelheidswaarschuwing gaat op zich makkelijk maar moet wel iedere keer na starten weer opnieuw gedaan worden, irritant. En je moet iedere keer het menu in om de vermoeidheidswaarschuwing uit te zetten, die laat ik maar aan.

• joenex1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:58
wat zou ik willen:
Welk jaar is je Kuga precies en is het een MK3 of MK3.5?

Stoelverwarming kan, stuur ook. Voor alle niveaus.
Lane assist -> https://www.kugaownersclu...ane-keeping-system.21995/
Het gordel scherm in het begin heb ik wel uit weten te krijgen, maar de melding zelf weet ik niet.
Wat bedoel je met cruise control aan?
De rest weet ik zo niet.

• Pascal P
  • Nu online
wat zou ik willen:

Alvast bedankt
John
Kun je dan niet beter een oude escort kopen. Lijkt me de auto die je wenst. Best veel geld uit gegeven aan zaken die je niet wil.....

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:00

EiT

thijsco19 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 10:19:
[...]

Heb je dan niet een te dik hoesje om je telefoon?
Om even terug te komen over her draadloos laden.
Vandaag even de auto meegenomen. Zonder hoesje geprobeerd werkte niet (200km gereden). Telefoon was wel heel heet, verschillende posities geprobeerd.

Zowel bij iPhone 14 Pro als een normale 15.
Laat wel oplaad symbool zien, maar loopt ondertussen gewoon leeg bij gebruik Spotify en Tomtom.

Omdat het toch niet werkt en ik verwacht dat er geen garantie op verleend wordt zou het handig zijn om dat ding uit te zetten.

Druk en zetfouten voorbehouden.

• Pascal P
  • Nu online
EiT schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 23:02:
[...]

Vandaag even de auto meegenomen. Zonder hoesje geprobeerd werkte niet (200km gereden). Telefoon was wel heel heet, verschillende posities geprobeerd.

Laat wel oplaad symbool zien, maar loopt ondertussen gewoon leeg bij gebruik Spotify en Tomtom.

Omdat het toch niet werkt en ik verwacht dat er geen garantie op verleend wordt zou het handig zijn om dat ding uit te zetten.
Tomtom vreet aardig energie. Als je tijdens opladen meer verbruikt dan die bijlaadt loopt ie leeg. Probeer eens zonder apps aan. Wellicht laadt ie dan wel bij. Maar met dat inductieladen zal het nooit echt snel gaan. Lang leve het kabeltje wat mij betreft.

• Mad Wally
EiT schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 23:02:
[...]

Ik heb een Magsafe lader op de rubber mat geplakt met dubbelzijdig tape en de kabel er achter /boven geplakt zodat je die niet ziet. Alleen het usb-c stekkertje zie je natuurlijk,

• John octavia
joenex1 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:58:
[...]

Welk jaar is je Kuga precies en is het een MK3 of MK3.5?

Stoelverwarming kan, stuur ook. Voor alle niveaus.
Lane assist -> https://www.kugaownersclu...ane-keeping-system.21995/
Het gordel scherm in het begin heb ik wel uit weten te krijgen, maar de melding zelf weet ik niet.
Wat bedoel je met cruise control aan?
De rest weet ik zo niet.
Sorry mijn fout het gaat om een 2025 auto.
Met de cruise control altijd aan bedoel ik dat ik hem niet na elke start weer hoef aan te zetten.
ik moet nu bij elke start eerst een partij knoppen op het stuur indruk/vasthouden voor ik kan rijden, niet erg maar wel heel prettig als dat niet meer hoeft.
kan je mij helpen?

• Mad Wally
John octavia schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:58:
[...]

Sorry mijn fout het gaat om een 2025 auto.
Met de cruise control altijd aan bedoel ik dat ik hem niet na elke start weer hoef aan te zetten.
ik moet nu bij elke start eerst een partij knoppen op het stuur indruk/vasthouden voor ik kan rijden, niet erg maar wel heel prettig als dat niet meer hoeft.
kan je mij helpen?
Dat is apart, bij die van mij (eind 2024) hoek ik alleen 1x op een knopje te drukken en hij is al actief. (linker cluster, knopje rechts bovenin)
Vind ik zelf te snel, zo zou je (of mijn vrouw!) dit per ongeluk kunnen doen. Ik was altijd gewend 1x cc aan en dan nog andere knop voor het activeren.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Idd, ACC inschakelen is toch slechts één knopje op het stuur indrukken?

En vervolgens up/down om de snelheid te fixeren. imho is dat toch bij alle auto's zo?

[ Voor 12% gewijzigd door ehtweak op 26-03-2026 12:14 ]

Mooie Plaatjes   

• Splitrr
wat zou ik willen:
lane assist permanent uit;
Snelheid waarschuwing uit:

Vermoeitheidswaarschuwing uit:

Alvast bedankt
John
Heb je uberhaubt wel gezocht?
De dingen die je wilt kan door EU wetgeving niet permanent worden uitgezet.
Je kan ze wel uit zetten elke keer als je de auto start.

"Vermoeidheidsherkenning in auto's, die stuurbewegingen of gezichtsuitdrukkingen analyseert, kan meestal tijdelijk worden uitgeschakeld via het instellingenmenu op het dashboard, vaak onder 'Rijhulpsystemen' of 'Driver Assistance'. Door Europese regelgeving wordt het systeem echter vaak automatisch opnieuw geactiveerd bij elke start" Dit geldt voor de meeste bovenstaande punten die je hebt.

[ Voor 45% gewijzigd door Splitrr op 26-03-2026 12:28 . Reden: layout technisch wat beter gezet ]

• conhen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 10:19

conhen

Anti-Wappie

ehtweak schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:14:
... ACC inschakelen is toch slechts één knopje op het stuur indrukken?
En vervolgens up/down om de snelheid te fixeren. imho is dat toch bij alle auto's zo?
Klopt, maar dat is toch gewoon één klik teveel eigenlijk? Waarom zou je je snelheid willen fixer zonder dat je CC vanzelf aan gaat? Het zal wel een bureaucratische reden hebben... Mijn IX35 had dit precies hetzelfde, maar mijn wat oudere Mazda 6 niet. Die zette gewoon de CC aan op het moment dat je de snelheid fixeert. Logisch...

• John octavia
Als ik alles wil uitzetten en de cc aan heb gezet op het stuur moet je ook nog een keer het menu in op het midden scherm, het kan allemaal mar het is lastig, dus ben op zoen naar iemand die dat ( of deels ) kan aanpassen.
ik vergeet dit namelijk altijd voor ik weg rij en dan doe ik het tijdens het rijden en dat is juist niet wenselijk of veilig ( en daar zou het juist voor zijn )
de vermoeidheidsmelding gaat in mijn geval wel heel vaak aan, en deze zou alleen op een stuur reactie moet reageren maar soms gaat hij bij gewoon rechtuit rijden al aan ( geen idee waarom ).

• j_h_1
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 31-03 20:20
Heeft iemand nog ergens iets gelezen over de laatste terugroepactie? Het blijft helaas wederom erg lang stil vanuit Ford. Helaas extra pech met max 80% laden met deze benzineprijzen.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

j_h_1 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 18:49:
Heeft iemand nog ergens iets gelezen over de laatste terugroepactie?
Ik was vorige week bij de Ford garage en toen vroeg ik of er al iets bekend was over 25SC4.
Men mompelde iets van "dat wordt wel juli/augustus van dit jaar...". :|
Maar volgens mij weten ze het daar ook niet. :N

Mooie Plaatjes   

• rekel
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:18
Vanmorgen de brief van Ford ontvangen mbt onze Kuga uit 2024. Staat in “naar verwachting oplossing midden 2026”, dus juli / augustus zou het zomaar eens kunnen worden inderdaad 🫣

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-04 20:44
Ik ben toevallig vandaag bij de dealer geweest om een kuga te bekijken. En daar kreeg ik te horen dat er vermoedelijk rond mei een nieuwe software update aan zit te komen m.b.t. het 80% laden verhaal.

Ik had eigenlijk de kuga bovenaan de shortlist staan maar heb nog niet echt dé auto gevonden. Kleur, bouwjaar, uitvoering etc. Ik vind de ST line mooi ogen, maar iets trekt mij ook juist wel aan een vignale. Het is een mooie ruime auto en het interieur is 'gewoon', wat natuurlijk goed is.

Echter hadden en ik en mijn wederhelft daarvoor een proefritje gemaakt in een lynk en co. Gewoon om eens even te kijken.. En ik moet eerlijk bekennen dat die wel heel erg goed beviel. Reed fijn, en een stuk groter dan ik hem op voorhand gegeven had. Interieur ook lekker van deze tijd. Helaas zou ik eigenlijk willen zeggen , want ik had eigenlijk gehoopt dat het zou tegenvallen en de keus een stuk makkelijker zou maken. Het elektrische bereik van de lynk is groter, zeker met dit 80% laden verhaal en de algemene indruk was eigenlijk wel verrassend goed..

Nu neig ik nog steeds wel naar de kuga omdat het vertrouwd voelt o.a. maar het heeft de keus wel (onbedoeld) wat lastiger gemaakt.

Ik hoop de meeste ritjes elektrisch te kunnen gaan maken en hoewel ik een gigantisch overschot aan zonne-energie heb zie ik full electric nog niet zitten. We hebben een vouwwagen, en maken ook nog geregeld lange ritten, vooralsnog lijkt de PHEV de betere keus voor ons.

Keuzes.. love-hate haha.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Houd er met de L&C rekening mee dat als de accu leeg is dat hij aanzienlijk meer benzine verbruikt dan de Kuga. Zelfs als laadt je de Kuga niet op dan is 1 op 17 zonder rare fratsen gewoon haalbaar.

Dat kan je in de L&C wel vergeten.

Overigens heb ik zelf wel spijt dat ik niet full electric gegaan ben 2,5 jaar geleden. Maar ik heb dan ook geen vouwwagen. En lange ritten kan tegenwoordig prima elektrisch..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou nu ook eerder kiezen voor full electric als je een oprit hebt. Een paar jaar geleden waren de prijzen nog behoorlijk hoog maar tegenwoordig maakt het niet zoveel meer uit. Zelfs de premium merken zijn best betaalbaar geworden.

Zorg dan wel voor een goede range , we hebben een ID3 met een range van 300km en daar heb je niks aan op vakantie.. (gaan dus gewoon met de Vignale naar Frankrijk ondanks de brandstofkosten).

Over 2 jaar mogen we een nieuwe leaseauto uitkiezen en dan nemen we degene met de grootste range, Kuga wordt dan de 2e auto.

[ Voor 54% gewijzigd door Sport_Life op 29-03-2026 09:00 ]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Tip voor de op- en voorverwarmers onder de Kuga PHEV rijders:

Check de (SYNC3) klokinstelling IN je auto!
imho gaat 'ie niet automagisch over naar zomertijd. Dus als je voor morgenochtend vroeg een lekker warme auto hebt geprogrammeerd... kom je van een koude kermis thuis. ;)
(had ik vorig jaar ook)

Mooie Plaatjes   

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:16
Glashelder schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 23:42:
Houd er met de L&C rekening mee dat als de accu leeg is dat hij aanzienlijk meer benzine verbruikt dan de Kuga. Zelfs als laadt je de Kuga niet op dan is 1 op 17 zonder rare fratsen gewoon haalbaar.

Overigens heb ik zelf wel spijt dat ik niet full electric gegaan ben 2,5 jaar geleden. Maar ik heb dan ook geen vouwwagen. En lange ritten kan tegenwoordig prima elektrisch..
Ik ben inmiddels wel overgestapt naar volledig elektrische, een kia ev3 gt-line met een elektrische berijk van meer dan 500 kilometers, wij hebben absoluut niet het gevoel dat we hebben ingeleverd. Een keer in de twee weken opladen. Verbruik ca. 6 a 7 kilometers per kw. 1000 kilometers trekkracht.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Een EV bereik van 500km? En dat haal je ook daadwerkelijk bij de huidige buitentemperaturen?

1 x per twee weken opladen, dan rijd je dus amper 12kkm/jaar? Da's niet heel veel.
En een verbruik van 14-16 kWh/100km; netjes. Ook bij snelwegsnelheden?
Maar wat bedoel je met 1000 kilometers trekkracht? :?

Mooie Plaatjes   

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:16
ehtweak schreef op zondag 29 maart 2026 @ 10:41:
Een EV bereik van 500km? En dat haal je ook daadwerkelijk bij de huidige buitentemperaturen?

1 x per twee weken opladen, dan rijd je dus amper 12kkm/jaar? Da's niet heel veel.
En een verbruik van 14-16 kWh/100km; netjes. Ook bij snelwegsnelheden?
Maar wat bedoel je met 1000 kilometers trekkracht? :?
WTPL van 573 kilometers. Als we lange stukken rijden laden we vooraf, zo komen we op ca.15000 kilometers per jaar. Trekkracht 1000 kilo.

• EricEB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 31-03 08:03
Gloeiende potver…(laat ik het netjes houden)

Gister ruim 400 km gereden, auto vannacht niet opgeladen want oprit bezet.
Vanmiddag wilde mijn vrouw weg, komt binnen 300 meter een melding op het scherm met rood accu simbool.
Storing oplaadsysteem. Service spoed.
Even later volgt een andere melding, iets over Hoogspanningsaccu en Stop nu !
Tegelijk begint de auto heel raar geluid te maken en alsof hij ‘op 3 cylinders’ loopt. Bijna stotend en stotterend 2 straten terug naar huis gereden.
Heel bizar !
Nog maar een keer de brief van Ford er bij gepakt… tja, de Max 80% laden deed ik al enkele weken, daar ligt het niet aan. Kuga is van februari 2025.

Iemand soortgelijke ervaring?
Morgen direct maar bellen…. :(

• Draakje5
EricEB schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:05:

Vanmiddag wilde mijn vrouw weg, komt binnen 300 meter een melding op het scherm met rood accu simbool.
Tegelijk begint de auto heel raar geluid te maken en alsof hij ‘op 3 cylinders’ loopt. Bijna stotend en stotterend 2 straten terug naar huis gereden.
Heel bizar !
Nog maar een keer de brief van Ford er bij gepakt… tja, de Max 80% laden deed ik al enkele weken, daar ligt het niet aan. Kuga is van februari 2025.

Nieuwe accu van Ford?

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-04 20:44
Glashelder schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 23:42:

Ik weet de exacte cijfers niet precies maar wat ik tot nu toe gevonden heb is een brandstofverbruik wat weliswaar hoger ligt dan bij de kuga maar echt een schokkend verschil kan ik het niet noemen. Volgens mij is 1 op 14 a 15 prima te halen.

En ik ben het met je eens dat langere ritten tegenwoordig prima elektrisch kunnen. Echter denk ik dat de meeste dagelijkse ritjes sowieso elektrisch gereden kunnen worden in onze situatie. En met de L&C op papier meer gezien het grotere bereik. En met de vouwwagen wil ik gewoon geen laadstress. Kan best zijn dat ik daar over 2 jaar anders over denk maar op dit moment denk ik dat PHEV het beste past bij ons gebruik.

Ik vind beide wagens erg fijn en ik denk dat voor beide genoeg valt te zeggen. Het is ook wel een verschillende beleving in beide auto's.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Heel bizar !

Geen last van marters die aan de bekabeling hebben zitten knagen?

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@EricEB Mooi klote zo'n storing.

Maar als de HV-accu eigenlijk al leeg is (zeker na 400km rijden), dan is dit waarschijnlijk een ander probleem.
Nog steeds niet leuk, maar wel wat anders dan de uitstaande recall.

Alle tot nu toe gedocumenteerde gevallen betrof het Kuga's die aan de laadkabel hingen. (voor zover ik heb gelezen).

Mooie Plaatjes   

• PimZ
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15:37

Heel bizar !

Het lijkt op de problemen van de hoogspanningsaccu, zoals beschreven in de brief van Ford over de terugroepactie 25SC4.

• Safari87
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-04 09:56

Heel bizar !

Je weet zeker dat je nog steeds op 80% laadt? Bij meerdere mensen (waaronder ik) springt de laadinstelling in de Ford app bij tijd en wijle terug naar de default waarde van 100%. Ik heb dit nu al meermaals moeten aanpassen.

• EricEB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 31-03 08:03
Afgesleept naar garage…
Blijkt toch marter geweest, heeft aan kabels naar cylinders/bobine 1 en 3 geknabbeld. En daardoor ook foutmelding aan laadsysteem..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/brNQ5j05jLOthzpEHozUKOhUo1Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hCjmVSzCiVi3GvY20AbhVEwc.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/osE0NTJ1genjwylgD8s2SJJ38J4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cXcglKxlsiMK4fymLPRzzuBd.jpg?f=fotoalbum_large

• Splitrr
EricEB schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:36:
Afgesleept naar garage…
Blijkt toch marter geweest, heeft aan kabels naar cylinders/bobine 1 en 3 geknabbeld. En daardoor ook foutmelding aan laadsysteem..[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat k*t.. :-( Bij mij is alleen wat isolatie materiaal gesneuveld.
Ik heb tegenwoordig wc blokje erin hangen sinds we er ook eentje op bezoek hadden. Sindsdien geen last meer gehad.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06:49
ehtweak schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 21:28:
[...]

Ik was vorige week bij de Ford garage en toen vroeg ik of er al iets bekend was over 25SC4.
Men mompelde iets van "dat wordt wel juli/augustus van dit jaar...". :|
Maar volgens mij weten ze het daar ook niet. :N
Mijn Kuga heeft afgelopen woensdag een beurt gehad bij de dealer in Apeldoorn, daar werd eind juni genoemd als wanneer de update beschikbaar zou kunnen komen. Dan zou juli/augustus voor de uitrol best plausibel klinken.

Desktop | Server | Laptop

• Draakje5
Hier een dode mol onder de motorkap gehad door een marter , gelukkig geen kabels doorgebeten.
Sindsdien ook een toiletblokje en hondenhaar onder de motorkap gelegd.

• Safari87
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-04 09:56
Same here, bij onze vorige auto een dode vogel aangetroffen onder kap.
Goedkoopste WC blokjes van de Appie met lavendelgeur (haten ze) eronder gehangen.
Lijkt goed te gaan tot nu toe.

• Reflow
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:49

Reflow

Bleb

Ik hoor zojuist van de terugroep actie dat deze ook geld op kuga's van 2025? Ik heb geen brief gehad en volgens ovi.rdw.nl staat er voor mijn kuga geen terugroepactie open. Heb ik toevallig andere cellen in mijn batterij? Iemand een idee?

Heb zojuist ook via ford https://www.ford.nl/ondersteuning/terugroepingen chassisnummer ingevoerd, en ook dan is er niks bekend. Vindt het vreemd dat ik mensen om me heen met een kuga uit 2025 hoor over hun terugroepactie. Ik kan dus gewoon tot 100% laden neem ik aan :D

[ Voor 36% gewijzigd door Reflow op 31-03-2026 16:43 ]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Reflow Lees de meldingen maar eens terug.

Het gaat specifiek om accucellen die in bepaalde accupakketten zitten.
Typenummers zijn terug te vinden. Voornamelijk geproduceerd door Samsung SDI.

https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2026/RCLRPT-26V091-2283.pdf

En de betroffen auto's zijn niet in VIN# volgorde geproduceerd.
Dus ja, goed mogelijk dat een recente Kuga PHEV geen problemen, wat dit betreft (tot nu toe), heeft.

Mooie Plaatjes   

• Reflow
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:49

Reflow

Bleb

ehtweak schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 18:01:
@Reflow Lees de meldingen maar eens terug.

Het gaat specifiek om accucellen die in bepaalde accupakketten zitten.
Typenummers zijn terug te vinden. Voornamelijk geproduceerd door Samsung SDI.

https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2026/RCLRPT-26V091-2283.pdf

En de betroffen auto's zijn niet in VIN# volgorde geproduceerd.
Dus ja, goed mogelijk dat een recente Kuga PHEV geen problemen, wat dit betreft (tot nu toe), heeft.
Ah super, bedankt voor het document! Nu nog uitzoeken waar ik kan vinden welke accu cell ik heb haha
Pagina: 1 ... 58 59 Laatste