Vooraf dus even heel goed schoonremmen.ehtweak schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 22:41:
[...]
https://apk-handboek.rdw....-en-werking-reminrichting
Tegenwoordig is men een stuk strenger.
Bij >50% roestvorming wordt er vaak al afgekeurd, of aangedrongen door de keurende garage, dat ze wel ff nieuwe schijven + blokken willen monteren. Uiteraard voor de hoofdprijs.
Gewoon eigenlijk wekelijks een keer flink hard remmen. Ik heb vanmiddag ook een ronde gedaan met serieus veel harde remacties. Remmen bleven redelijk goed bijten, viel niet tegen. Remmen achter ook gloeiend heet dus die werden wel gebruikt.
[ Voor 14% gewijzigd door Stijnd op 07-02-2026 20:40 ]
Wow! Hoe rijd jij dan? Dat je remmen gloeiend heet zijn?Stijnd schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 20:39:
Remmen achter ook gloeiend heet dus die werden wel gebruikt.
Hooguit bij het rijden in de Alpen worden de remmen van de auto's waarin ik rijd (al >45 jaar) heet.
De enige paar keer dat ik gloeiend hete remschijven had, was toen de remcilinders niet meer goed terugtrokken (corrosie op de zuigers) en de blokjes aanliepen tegen de remschijven.
Niet zo overdrijven. Eén keertje hard remmen is genoeg om je remmen voor de tast goed ‘heet’ te laten worden.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ja dat laatste bedoel ik. Ze waren niet zo heet dat ze oplichten.
Autoweek.nl heeft iets meer uitleg bij de reden waarom tot 80% laden een mogelijke tijdelijke oplossing is:
https://www.autoweek.nl/a...roepactie-ford-kuga-phev/Bij het uitlezen van de autodata bleek dat alle vier de gevallen zich hadden voorgedaan in het laatste stadium van laden of wanneer de auto volgeladen nog aan de lader stond. Om die reden roept Ford nu op de accu niet verder te laden tot 80 procent, wat door de gebruiker in het menu kan worden begrensd.
Tja, na vele jaren Ford liefhebber nu eigenaar van een KIA EV3 volledig elektrische met een berijk van ca. 560km.
De Ford kuga St-Line X uit 2022 heeft helaas niet aan onze verwachtingen voldaan. De Kuga is een fijne comfortabele auto maar door diverse oorzaken is er geen vertrouwen meer.
Jammer maar we gaan vol vertrouwen het avontuur met de EV3 aan.
De Ford kuga St-Line X uit 2022 heeft helaas niet aan onze verwachtingen voldaan. De Kuga is een fijne comfortabele auto maar door diverse oorzaken is er geen vertrouwen meer.
Dan moet je flink bijleggen. Ik weet zeker dat die EV goed kan bevallen als je laadinfrastructuur op orde is.
Bijleggen zeker, laad infrastructuur (eigen 11kw wallbox en zonnepanelen ) aanwezig. Formaat, comfort (weggedrag) en bouw kwaliteit top. Enn. 7 jaar garantie/ verlengen tot 10 jaar.Stijnd schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:09:
Dan moet je flink bijleggen. Ik weet zeker dat die EV goed kan bevallen als je laadinfrastructuur op orde is.
@De Eik Als ik nu een andere auto zou kopen, dan zou het ook geen Kuga PHEV meer worden, maar iets anders met in ieder geval een groter EV bereik, maar ook met het 'gemak' van een ICE erbij.
Maar ja, in 2023 was de keuze totaal anders. En om nu al de Kuga weg te doen... nee.
Dus voor de komende jaren zit ik nog ff lekker in de Kuga met z'n heerlijke AGR stoelen.
Maar ja, in 2023 was de keuze totaal anders. En om nu al de Kuga weg te doen... nee.
Dus voor de komende jaren zit ik nog ff lekker in de Kuga met z'n heerlijke AGR stoelen.
Wat betreft die €120 genoegdoening van Ford.
Die had ik eigenlijk al verwacht (heb ik half januari aangevraagd).
Kreeg ik vandaag deze email:
Hartelijk dank voor uw e-mail betreffende de terugroepactie voor uw Ford Kuga en onze welgemeende excuses voor de opgelopen vertraging.
Wij bevestigen hierbij de ontvangst van de door u bijgevoegde foto's van het kentekenbewijs, brief en uw bankgegevens. Wij zullen deze informatie nu zorgvuldig verwerken ten behoeve van de verdere verwerking van de betaling van €120. Zodra de betaling is verwerkt, ontvangt u een nieuwe e-mail met een link om de betaling te volgen. Door het grote aantal aanvragen kan de verwerking iets langer duren.
Wij danken u voor uw medewerking en geduld in deze kwestie, en wensen u graag een fijne dag toe.
Met vriendelijke groet,
Precious K
Customer Relationship Centre, Nederland
Vooral de ondertekening is wel grappig: "Precious K".
Die had ik eigenlijk al verwacht (heb ik half januari aangevraagd).
Kreeg ik vandaag deze email:
Hartelijk dank voor uw e-mail betreffende de terugroepactie voor uw Ford Kuga en onze welgemeende excuses voor de opgelopen vertraging.
Wij bevestigen hierbij de ontvangst van de door u bijgevoegde foto's van het kentekenbewijs, brief en uw bankgegevens. Wij zullen deze informatie nu zorgvuldig verwerken ten behoeve van de verdere verwerking van de betaling van €120. Zodra de betaling is verwerkt, ontvangt u een nieuwe e-mail met een link om de betaling te volgen. Door het grote aantal aanvragen kan de verwerking iets langer duren.
Wij danken u voor uw medewerking en geduld in deze kwestie, en wensen u graag een fijne dag toe.
Met vriendelijke groet,
Precious K
Customer Relationship Centre, Nederland
Vooral de ondertekening is wel grappig: "Precious K".
Begrijpelijke keuze, de Kuga is een fijne auto, wij hebben nu een keertje deze ervaring. Uiteindelijk kan je met elk ander merk ook tegen problemen aanlopen.ehtweak schreef op maandag 9 februari 2026 @ 21:48:
@De Eik Als ik nu een andere auto zou kopen, dan zou het ook geen Kuga PHEV meer worden, maar iets anders met in ieder geval een groter EV bereik, maar ook met het 'gemak' van een ICE erbij.
Mag ik vragen aan welke verwachtingen de Kuga niet voldaan heeft?De Eik schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:16:
De EV3 lijkt mij een hele fijne auto, maar heeft voor mij te weinig trekvermogen.
Als ik besluit mijn caravan te verkopen, komt ineens een heel assortiment aan EV binnen bereik...
Op mijn verzoek om compensatie vanwege de terugroepactie kreeg ik een autoreply dat ik binnen 24 uur meer zou horen. Zoals verwacht daarna doodse stilte, dus een 'verbaasd' mailtje gestuurd. En zie vandaag:
Geachte Heer .........,
Naar aanleiding van ons laatste bericht willen wij ons nogmaals verontschuldigen voor de ervaring die u met Ford heeft gehad. Wij zijn trots op het niveau van onze dienstverlening en betreuren het dat wij bij deze gelegenheid niet aan uw verwachtingen hebben voldaan. Als gebaar van goede wil van Ford sturen wij u een Directe Betaling (NLD) voor €120.00.
We werken hard om uw betaling naar u toe te sturen. U kunt de status van uw betaling online volgen via onderstaande link.
Geachte Heer .........,
Naar aanleiding van ons laatste bericht willen wij ons nogmaals verontschuldigen voor de ervaring die u met Ford heeft gehad. Wij zijn trots op het niveau van onze dienstverlening en betreuren het dat wij bij deze gelegenheid niet aan uw verwachtingen hebben voldaan. Als gebaar van goede wil van Ford sturen wij u een Directe Betaling (NLD) voor €120.00.
We werken hard om uw betaling naar u toe te sturen. U kunt de status van uw betaling online volgen via onderstaande link.
Ik heb ook nog niks gehoord, ik ga ook maar nog eens mailenTonMa schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:26:
Op mijn verzoek om compensatie vanwege de terugroepactie kreeg ik een autoreply dat ik binnen 24 uur meer zou horen. Zoals verwacht daarna doodse stilte, dus een 'verbaasd' mailtje gestuurd. En zie vandaag:
Geachte Heer .........,
Mijn vertrouwen in mijn Ford Kuga (de 8e ford) is verdwenen na 5 terugroepacties met het gevoel dat de problemen niet zullen zijn en worden opgelost. Dit samen met slechte ervaringen met de Ford klantenservice (geen of niets zeggende reacties), verkeerde diagnoses bij de dealer en een dure reparatie 2200 euro (vervanging van de vliegwieldemper) (zonder gewenst resultaat) hebben mij doen besluiten de Kuga ST-Line X 2022/4 in november 2025 in te ruilen, een goede inruil gedaan en de Kia EV3 GT-Line gekocht, 7 jaar garantie, te verlengen tot 10 jaar.conhen schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:50:
[...]
Mag ik vragen aan welke verwachtingen de Kuga niet voldaan heeft?
De EV3 lijkt mij een hele fijne auto, maar heeft voor mij te weinig trekvermogen.
Als ik besluit mijn caravan te verkopen, komt ineens een heel assortiment aan EV binnen bereik...
Inmiddels aan het sturen in de KIA EV3 GT, ik ben onder de indruk van de bouwkwaliteit, rijgedrag, ruimte en comfort.
Deze mail ook gekregen vandaag, 3 weken geleden gemaild maar het geld stond vorige week al op de rekening...TonMa schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:26:
Geachte Heer .........,
@De Eik, Treurig. Ik rij nu iets meer dan een jaar in een Kuga van 2021, en ben zeer tevreden, op de stoelen na. En ja, ik had 3 uitstaande terugroepacties, waaronder de accu toestand van vorig jaar. Nu weer de nieuwe accu toestand erbij. Ik ben blij dat ze e.e.a. vroeg kenbaar maken, en je ziet bij de meeste merken vergelijkbare problemen, maar vaak minder voortvarend aangepakt. Het is by far de fijnste auto die ik ooit heb gehad. Maar ja, als zich problemen voordoen kan die mening natuurlijk nog bijgesteld worden ;-)
Iemand ook ervaring met adaptive cruise control die spontaan begint te acceleren met een voorligger voor zich? Gister voor het eerst, en vandaag twee maal. De adaptive cruisecontrol lijkt uit het niets de voorganger niet meer te zien waarvan hij afstand hield. Hierdoor nu drie keer handmatig in moeten grijpen. Best eng, iemand herkenbare ervaringen?
Lijkt me een enge ervaring @Groenrechts .
Maar had je ook nog tijd om te zien of dat autosymbool, wat je normaliter ziet in het display voor je, nog zichtbaar was? Of was dat ook foetsie?
Maar had je ook nog tijd om te zien of dat autosymbool, wat je normaliter ziet in het display voor je, nog zichtbaar was? Of was dat ook foetsie?
Nog nooit gehad, ook niet met andere Fords maar ook niet eerder tegengekomen op de fora die ik volg.Groenrechts schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:20:
Iemand ook ervaring met adaptive cruise control die spontaan begint te acceleren met een voorligger voor zich? Gister voor het eerst, en vandaag twee maal. De adaptive cruisecontrol lijkt uit het niets de voorganger niet meer te zien waarvan hij afstand hield. Hierdoor nu drie keer handmatig in moeten grijpen. Best eng, iemand herkenbare ervaringen?
Is de voorkant toevallig erg vies? Vooral rondom de radar dan.
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity
Ik maakte gisteren een afspraak voor de terugroepactie omdat ik de melding in de Ford-app had staan (Ford Kuga ST-X bj'21 pas een maand in bezit)
De afspraak online gemaakt en bevestiging ontvangen, word ik een uur erna opgebeld door Ford voor aanvullende gegevens en met de melding dat de afspraak komt te vervallen omdat er nog geen oplossing is en de Kuga niet verder te laden dan 80%.
klopt dit of is een van jullie wel al bij de Ford dealer geweest voor de terugroepactie.
vraag twee is hoe ik aanspraak kan maken op de € 120,--
of moet ik wachten op "de brief" van Ford.
De afspraak online gemaakt en bevestiging ontvangen, word ik een uur erna opgebeld door Ford voor aanvullende gegevens en met de melding dat de afspraak komt te vervallen omdat er nog geen oplossing is en de Kuga niet verder te laden dan 80%.
klopt dit of is een van jullie wel al bij de Ford dealer geweest voor de terugroepactie.
vraag twee is hoe ik aanspraak kan maken op de € 120,--
Er is voor de huidige terugroepactie nog geen update. Dit volgt pas over een paar maand naar verwachting.
Misschien waren ze in de war met de update van vorig jaar? 🫣
Als je de brief hebt, moet je een mail sturen naar klanten@ford.com met foto van de brief, kentekenbewijs en je IBAN.
Misschien waren ze in de war met de update van vorig jaar? 🫣
Als je de brief hebt, moet je een mail sturen naar klanten@ford.com met foto van de brief, kentekenbewijs en je IBAN.
@RuudMu Lees/zoek ff in dit topic terug op de vorige recall 24S79 (2025).
En check bij https://ovi.rdw.nl/ of voor jouw auto dit nog actueel is.
Ook slordig van die Ford garage dat ze iets inplannen wat nog helemaal niet kan. Wel weer tekenend voor het niveau van de service (of beter gezegd het gebrek eraan).
En check bij https://ovi.rdw.nl/ of voor jouw auto dit nog actueel is.
Ook slordig van die Ford garage dat ze iets inplannen wat nog helemaal niet kan. Wel weer tekenend voor het niveau van de service (of beter gezegd het gebrek eraan).
Copy paste van eerdere berichten bij andere media.Matti44 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:52:
AD maakt er nu ook melding van:
https://www.ad.nl/auto/br...-ford-kuga-phev~a61b141a/
Deze passage is ook wel opmerkelijk:
In vier gevallen kwam het toch tot een zogenaamde thermale ontluchting, een situatie waarin na een kortsluiting hete gassen worden afgeblazen. Deze klanten kregen een nieuwe accupakket.
In die gevallen waarin het tot een thermal vent kwam, is meestal de boel afgefikt. Dan hoeft er ook geen nieuw accupakket meer in.
Zie eerdere nieuwsartikelen die hier al voorbij kwamen, waarbij de Kuga PHEV door de brandweer in de bekende onderdompelcontainer werd geplaatst.
[ Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 11-02-2026 11:11 ]
Even mijn recente ervaringen delen.
Sinds juni 2024 in het bezit van de MK3.5 Ford Kuga. Afgelopen weekend gingen op de snelweg ineens allemaal lampjes branden en kwamen er 3 meldingen in de app (Storing ABS, waarschuwing aanrijding voorzijde, probleem elektronische parkeerrem -> storing wielsensor linksachter). Fysiek was het enige merkbare dat de stuurbekrachtiging ermee stopte, verder reed hij nog wel gewoon. Tijdens het laden op de trailer ontdekte de berger een scheur in de zijkant van de band rechtsvoor (niet helemaal door, geen lekke band). Op het eerste gezicht lijkt de scheur en de melding wielsensor dus niet in hetzelfde wiel te zitten.
Benieuwd wat de garage hier van gaat zeggen. Volgens Google zou de combinatie van meldingen kunnen wijzen op een defecte ABS sensor op de wielnaaf.
Omdat de auto nog binnen de 2 jaar garantie zit heeft de (private) leasemaatschappij de melding doorgezet naar Ford assistance. Zoals beloofd werden we binnen 1,5 uur weggesleept, echter naar een garage die op dat moment gesloten was. Doorgereden naar het depot van de berger, waar geen vervangend vervoer aanwezig was. We zijn na 3 kwartier met een taxi doorgestuurd naar een ander bedrijf, daar was echter niemand aanwezig. Na mijn laatste telefoontje beloofde Ford assistance dat ik terug zou worden gebeld, ik ben nooit meer terug gebeld. Uiteindelijk zijn we 4,5 uur na de eerste melding door mijn schoonvader opgepikt omdat vervangend vervoer blijkbaar lastig te regelen was. Erg vervelend met 2 kleine kinderen (2 en 5) kan ik je zeggen.
Uiteindelijk een dag later (op zondag) via de leasemaatschappij redelijk makkelijk en snel vervangend vervoer kunnen krijgen. Dat is overigens een gloednieuwe Lync en Co o1, ik verlang nu al terug naar de Kuga
Sinds juni 2024 in het bezit van de MK3.5 Ford Kuga. Afgelopen weekend gingen op de snelweg ineens allemaal lampjes branden en kwamen er 3 meldingen in de app (Storing ABS, waarschuwing aanrijding voorzijde, probleem elektronische parkeerrem -> storing wielsensor linksachter). Fysiek was het enige merkbare dat de stuurbekrachtiging ermee stopte, verder reed hij nog wel gewoon. Tijdens het laden op de trailer ontdekte de berger een scheur in de zijkant van de band rechtsvoor (niet helemaal door, geen lekke band). Op het eerste gezicht lijkt de scheur en de melding wielsensor dus niet in hetzelfde wiel te zitten.
Benieuwd wat de garage hier van gaat zeggen. Volgens Google zou de combinatie van meldingen kunnen wijzen op een defecte ABS sensor op de wielnaaf.
Omdat de auto nog binnen de 2 jaar garantie zit heeft de (private) leasemaatschappij de melding doorgezet naar Ford assistance. Zoals beloofd werden we binnen 1,5 uur weggesleept, echter naar een garage die op dat moment gesloten was. Doorgereden naar het depot van de berger, waar geen vervangend vervoer aanwezig was. We zijn na 3 kwartier met een taxi doorgestuurd naar een ander bedrijf, daar was echter niemand aanwezig. Na mijn laatste telefoontje beloofde Ford assistance dat ik terug zou worden gebeld, ik ben nooit meer terug gebeld. Uiteindelijk zijn we 4,5 uur na de eerste melding door mijn schoonvader opgepikt omdat vervangend vervoer blijkbaar lastig te regelen was. Erg vervelend met 2 kleine kinderen (2 en 5) kan ik je zeggen.
Uiteindelijk een dag later (op zondag) via de leasemaatschappij redelijk makkelijk en snel vervangend vervoer kunnen krijgen. Dat is overigens een gloednieuwe Lync en Co o1, ik verlang nu al terug naar de Kuga
Nee, nooit gehadGroenrechts schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:20:
Iemand ook ervaring met adaptive cruise control die spontaan begint te acceleren met een voorligger voor zich?
Als die te vies wordt, schakelt het Adaptive Cruise vanzelf uit en kun je helemaal niet meer op Cruise Control rijden. Dat merkte ik begin januari op een besneeuwde Duitse Autobahn.OmeJoyo schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:48:Is de voorkant toevallig erg vies? Vooral rondom de radar dan.
Klopt met sneeuw hier ook, maar kan me zo voorstellen dat er wellicht ergens een heel klein grijs gebied is waar die niet vies genoeg is om uit te schakelen, maar wel om fouten te maken.conhen schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:57:
[...]
Nee, nooit gehad
[...]
Als die te vies wordt, schakelt het Adaptive Cruise vanzelf uit en kun je helemaal niet meer op Cruise Control rijden. Dat merkte ik begin januari op een besneeuwde Duitse Autobahn.
Nee niet gezien, in de schrik is automatisch remmen het enigste dat ik deed.ehtweak schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:23:
Lijkt me een enge ervaring @Groenrechts .
Het is nu drie verschillende dagen voorgekomen, met wasstraat tussendoor. Ook met de hand de sensoren en scherm boven voorruit de sensor gewassen. Vandaag besloot hij uit stilstand mijn voorganger bijna aan te rijden. Morgen naar de Ford dealer. Adaptige cruisecontrol schalt bij viezigheid/regen/sneeuw heel snel uit l. Vermoed dat niet goed zit met de sensoren. Zowel lane assist en adaptige cruisecontrol van teleurstellend niveau. Slechter dan mijn vriendins opels astra van 10 jaar oud.OmeJoyo schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:48:
[...]
Nog nooit gehad, ook niet met andere Fords maar ook niet eerder tegengekomen op de fora die ik volg.
Is de voorkant toevallig erg vies? Vooral rondom de radar dan.
Dan is er echt wat mis, hier functioneert alles prima. Het is dat de auto snel meldingen geeft dat je de handen aan het stuur moet houden, maar anders volgt ie keurig de voorligger en blijft netjes binnen de lijnen.Groenrechts schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 17:09:
[...]
Het is nu drie verschillende dagen voorgekomen, met wasstraat tussendoor. Ook met de hand de sensoren en scherm boven voorruit de sensor gewassen. Vandaag besloot hij uit stilstand mijn voorganger bijna aan te rijden. Morgen naar de Ford dealer. Adaptige cruisecontrol schalt bij viezigheid/regen/sneeuw heel snel uit l. Vermoed dat niet goed zit met de sensoren. Zowel lane assist en adaptige cruisecontrol van teleurstellend niveau. Slechter dan mijn vriendins opels astra van 10 jaar oud.
Bluecruise voor de kuga... handsfree rijden..
Adaptieve cruise control bevalt me nu al goed maar word nog beter dus.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/handsfree-rijden-kan-en-mag-nu-in-ford-kuga/?utm_source=newsletter&utm_campaign=newsalert&utm_medium=email
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/handsfree-rijden-kan-en-mag-nu-in-ford-kuga/?utm_source=newsletter&utm_campaign=newsalert&utm_medium=email
Wordt een abonnement en kost meende ik 25 euro per maand als het echt beschikbaar komt...RuudMu schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 17:52:
Dit is al eerder besproken, dit komt niet naar de huidige modellen want wanneer dit beschikbaar komt is er ook een extra sensor en nog wat electronica nodig.RuudMu schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 17:52:
Dus alleen nieuwe Kuga's die dan geleverd worden.
Ik hoop dat de dealer er wat aan kan doen. Ik heb nu de Kuga 10.000km/3 maanden. Heel tevreden, behalve de adaptivecruise control en lane assist. Veel slechter dan de voorganger een vw Tiguan. Ik had het zelf een beetje afgeschoven ol het feit dat Ford wellicht meer budget is. Ik wissel altijd af tussen vw en ford, en ford is toch vaak wat minder. Maar de rijassitentsystemen zijn wel slecht. Morgen naar de garage.Nedora schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 17:51:
[...]
Dan is er echt wat mis, hier functioneert alles prima. Het is dat de auto snel meldingen geeft dat je de handen aan het stuur moet houden, maar anders volgt ie keurig de voorligger en blijft netjes binnen de lijnen.
Hebben er meer mensen last van dat de Ambient Lighting maar wat doet?
Ik stel hem altijd op het sterkst in, maar zodra de auto uit gaat en opnieuw gestart wordt kiest 'ie zelf een random sterkte uit. Regelmatig staat het ook volledig uit.
Super irritant.
Ik stel hem altijd op het sterkst in, maar zodra de auto uit gaat en opnieuw gestart wordt kiest 'ie zelf een random sterkte uit. Regelmatig staat het ook volledig uit.
Super irritant.
Mijn vrouw is gisteren per ongeluk over de oplaadkabel heen gereden.
Nu is de behuizing helemaal stuk en zeker niet meer waterdicht. Hij functioneert nog wel. Nu hebben we contact gehad met de dealer en schrik niet maar een vervangende oplaadkabel kost 550 euro.
Heeft iemand al ervaring met een alternatieve oplaadkabels die je bijvoorbeeld koopt bij Amazon of voldt.nl?
Heeft iemand al ervaring met een alternatieve oplaadkabels die je bijvoorbeeld koopt bij Amazon of voldt.nl?
Oplaadkabel? De grootmoeder lader of Type2 kabel?
Wat betreft Type2 kabels is de keuze reuze.
Gewoon eentje bestellen via b.v. Amazon (max zoiets van 100 euro, afhankelijk v.d. lengte en kleur)
Granny loaders zijn wat duurder; ergens zo tussen de 125 - 200 euro.
Wat betreft Type2 kabels is de keuze reuze.
Gewoon eentje bestellen via b.v. Amazon (max zoiets van 100 euro, afhankelijk v.d. lengte en kleur)
Granny loaders zijn wat duurder; ergens zo tussen de 125 - 200 euro.
Aardige inflatie daar bij Ford dan. 2,5 jaar geleden toen ik mijn auto in ontvangst nam was de kabel van 10 meter nog rond de 250 euroMrBazooka schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:14:
Mijn vrouw is gisteren per ongeluk over de oplaadkabel heen gereden.Nu is de behuizing helemaal stuk en zeker niet meer waterdicht. Hij functioneert nog wel. Nu hebben we contact gehad met de dealer en schrik niet maar een vervangende oplaadkabel kost 550 euro.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
De granny lader. Nu al een mooie gevonden op voldt.com. Ik denk dat ik die koop. Stelletje oplichters bij Ford.
Ik denk deze: https://voldt-staging.mys...ar-8a-16a-3-7kw-laadkabel
Tja... je betaalt voor het 'premium' Ford labeltje...
Ruitenwisserbladen, luchtfilters, bougies, motorolie, banden, TPMS sensoren, oliefilters, etc.
Hetzelfde product/fabrikaat is vaak stukken goedkoper zelf te verkrijgen. En de (st)dealer rekent hoofdprijzen.
Plus dan ook nog eens de imho absurde montagetarieven.
Ik heb nog een 3x gebruike 3 fase Ford laadkabel liggen. Stuur maar een dm :)MrBazooka schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:14:
Mijn vrouw is gisteren per ongeluk over de oplaadkabel heen gereden.Nu is de behuizing helemaal stuk en zeker niet meer waterdicht. Hij functioneert nog wel. Nu hebben we contact gehad met de dealer en schrik niet maar een vervangende oplaadkabel kost 550 euro.
Geef je altijd netjes richting aan? Zowel bij baan wisselen als afslaan, als je dat niet (altijd) doet kost al veel punten voor je vermoeidheid. Verder kijkt die of je netjes rechtdoor rijdt, niet heel laat remt of anderzijds regeert op situaties.Groenrechts schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 23:21:
Vermoeidheids sensor is ook drama bij mij. Totaal willekeurige meldingen.
Verder kan het natuurlijk afstelling zijn.
Ik heb het in ieder geval sinds 2015 in al mijn Fords gehad, nu ook in de Kuga en nog nooit onterecht een melding gehad. Wel een keer terecht vanuit mijn nachtdienst.
Ruitenwissers voor, 65 euro bij Ford. Voor nog geen 30 euro op internet te vinden. Gewoon Bosch Aero zoals je ook bij de dealer zal krijgen 😩.ehtweak schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:35:
[...]
Tja... je betaalt voor het 'premium' Ford labeltje...
![]()
Ruitenwisserbladen, luchtfilters, bougies, motorolie, banden, TPMS sensoren, oliefilters, etc.
Hetzelfde product/fabrikaat is vaak stukken goedkoper zelf te verkrijgen. En de (st)dealer rekent hoofdprijzen.![]()
Plus dan ook nog eens de imho absurde montagetarieven.
Zelf vervangen is kinderspel
Richting aanggeven doe ik altijd. Slingeren of te laat remmen doe ik niet. (Althans niet bewust.) Meet hij het ook met een camera o.i.d.?OmeJoyo schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:30:
[...]
Geef je altijd netjes richting aan? Zowel bij baan wisselen als afslaan, als je dat niet (altijd) doet kost al veel punten voor je vermoeidheid. Verder kijkt die of je netjes rechtdoor rijdt, niet heel laat remt of anderzijds regeert op situaties.
Verder kan het natuurlijk afstelling zijn.
Ik heb het in ieder geval sinds 2015 in al mijn Fords gehad, nu ook in de Kuga en nog nooit onterecht een melding gehad. Wel een keer terecht vanuit mijn nachtdienst.
Voor zover ik het weet meet hij met de camera de positie en bekijkt de omgeving. Verder meer die de inputs op het stuur en de rem in verhouding tot die beelden en vast een mooi algoritme met wat ze slaperig vinden van normaal.Groenrechts schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:22:
[...]
Richting aanggeven doe ik altijd. Slingeren of te laat remmen doe ik niet. (Althans niet bewust.) Meet hij het ook met een camera o.i.d.?
Ben ik blij dat mijn Kuga PHEV al ruim twee jaar oud is, daar zit die zogenaamde intelligente spion niet in...
[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 12-02-2026 21:51 ]
In de tussentijd, ondanks alle negatieve (service) aspecten van de Kuga PHEV, rijdt 'ie toch maar mooi weer m'n hele woon-werkverkeer afstand 100% elektrisch!
En dat, nu de huidige temperaturen net weer boven nul zijn.
Da's 47km heen en terug, bebouwde kom en proviciale weg.
Uiteraard vertrek ik 's-ochtends wel elektrisch (vanuit m'n laadpaal) opgewarmd en voorverwarmd.
Dat kost me zo rond 2 à 3 euro aan kWh voor die rit, inclusief het opwarmen. Voor dat geld kan ik niet op fossiel sap rijden.
En dat, nu de huidige temperaturen net weer boven nul zijn.
Da's 47km heen en terug, bebouwde kom en proviciale weg.
Uiteraard vertrek ik 's-ochtends wel elektrisch (vanuit m'n laadpaal) opgewarmd en voorverwarmd.
Dat kost me zo rond 2 à 3 euro aan kWh voor die rit, inclusief het opwarmen. Voor dat geld kan ik niet op fossiel sap rijden.
[ Voor 18% gewijzigd door ehtweak op 12-02-2026 22:18 ]
Ik heb vorig jaar deze besteld.MrBazooka schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:27:
De granny lader. Nu al een mooie gevonden op voldt.com. Ik denk dat ik die koop. Stelletje oplichters bij Ford.
Lekker klein en kan al laden vanaf 6A.
Zeer handig voor op de camping.
Mooi duidelijk scherm er bij.
Morgen ga ik kijken naar deze beauty, als vervanger van de Qashqai van mijn vriendin.
:strip_exif()/f/image/SnEngRGJxVziqTbM6MrhUfFX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DU97acUbMIKYUotQlLEaOBw0.jpg?f=fotoalbum_large)
We hebben (nog) geen laadpaal, dus in eerste instantie gaan we alleen op benzine rijden. Binnenkort gaan we misschien de oprit opknappen en is er ruimte voor een laadpaal, dan kunnen we onze overtollige energie van de zonnepanelen mooi kwijt in de auto.
Hebben jullie nog tips waar op te letten bij een jonge gebruikte Kuga PHEV?
:strip_exif()/f/image/SnEngRGJxVziqTbM6MrhUfFX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DU97acUbMIKYUotQlLEaOBw0.jpg?f=fotoalbum_large)
We hebben (nog) geen laadpaal, dus in eerste instantie gaan we alleen op benzine rijden. Binnenkort gaan we misschien de oprit opknappen en is er ruimte voor een laadpaal, dan kunnen we onze overtollige energie van de zonnepanelen mooi kwijt in de auto.
Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer
Geen tips helaas, maar je kunt ook via het stopcontact opladen. Die lader zit bij de auto.Fanta schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:39:
Morgen ga ik kijken naar deze beauty, als vervanger van de Qashqai van mijn vriendin.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat kan, maar dan loop je de opbrengsten van de ERE certificaten mis. Een goedkope laadpaal met MID meter (zoals de Webasto Unite MID) kan interessant zijn.
Fanta schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:39:
- Check de onderhoudshistorie.
- Wel of geen importauto.
- km-stand? zijn zaken als remvloeistof en andere onderhoudsintervallen keurig aangehouden
- zichtbare slijtage kan duiden op het gedrag van de vorige berijder.
- Controleer de recall status via het RDW.
https://www.fordzona.sk/his/index.php
en je weet ook al wat meer.
[ Voor 30% gewijzigd door ehtweak op 13-02-2026 10:20 ]
Ik kende dat helemaal niet, maar ik vind het waardeloos. Ik ga niet milieuvriendelijk rijden om dan de milieuwinst te grabbel te gooien aan de industrie, zodat zij kunnen blijven vervuilen... Het is te belachelijk voor woorden dat dat überhaupt kan, deze koehandel! En dan maar afvragen hoe het kan dat we de milieudoelstellingen niet gaan halen...Glashelder schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:51:
Dat kan, maar dan loop je de opbrengsten van de ERE certificaten mis. Een goedkope laadpaal met MID meter (zoals de Webasto Unite MID) kan interessant zijn.
Het is hier off topic, maar het hele idee is om die industrie te pushen om zo milieuvriendelijk als mogelijk te werken. Dat is immers goedkoper. Voor verdere discussie kunnen we beter naar het ERE topicconhen schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:18:
[...]
Ik kende dat helemaal niet, maar ik vind het waardeloos. Ik ga niet milieuvriendelijk rijden om dan de milieuwinst te grabbel te gooien aan de industrie, zodat zij kunnen blijven vervuilen... Het is te belachelijk voor woorden dat dat überhaupt kan, deze koehandel! En dan maar afvragen hoe het kan dat we de milieudoelstellingen niet gaan halen...
Dat is correct, reageren hier is ook echt niet nodig, je kan iemand prima qouten op een plek waar het wel ontopic is
[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 13-02-2026 12:20 ]
Wij hebben dezelfde auto maar dan zonder pano. Deze auto is import maar hoeft geen issue te zijn. Vraag de (digitale) OH documenten op. Volgens mij zou hij iedere 2j of 30k een beurt moeten hebben gehad, dus minimaal 2 beurten vanaf juli 2020. Verder valt op dat plastic vh stuur loslaat, dat krijgen ze allemaal vroeg of laat. Misschien kunnen ze dat herstellen. Bij ons was een vd koplampen wat dof door vergaan vd toplaag, dit kan je nog bekijken door de verlichting aan te zetten. Ook even naar de 12v accu vragen, hoe oud die is, die zou zomaar al vervangen kunnen zijn wat natuurlijk prima is. Check ook banden dot code, banden achter zijn wss van 2020 en zouden dan eigenlijk vervangen moeten worden gezien de leeftijd. De banden bevatten ook tpms sensoren, als deze nog origineel zijn zal het niet lang meer duren voor ze niet meer werken, vervangen kost zomaar €300,- en is een OH/slijtage deel dus niet zomaar garantie. Dus even laten opnemen in de afspraken.Fanta schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:39:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Weer wat statistiek rond 25SC4:
https://www.auto-motor-un...-durch-einen-kurzschluss/
In Deutschland betrifft der Rückruf 56.040 Fahrzeuge und weltweit 166.989 Kuga des Bauzeitraums 02. August 2019 bis 28. November 2023. Das Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) notiert bereits sieben Vorfälle im Zusammenhang mit diesem Fehler, zum Glück ohne Unfälle oder Personenschaden.
https://www.auto-motor-un...-durch-einen-kurzschluss/
In Deutschland betrifft der Rückruf 56.040 Fahrzeuge und weltweit 166.989 Kuga des Bauzeitraums 02. August 2019 bis 28. November 2023. Das Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) notiert bereits sieben Vorfälle im Zusammenhang mit diesem Fehler, zum Glück ohne Unfälle oder Personenschaden.
Thanks, nemen we mee!Stijnd schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 18:52:
[...]
Wij hebben dezelfde auto maar dan zonder pano. Deze auto is import maar hoeft geen issue te zijn. Vraag de (digitale) OH documenten op. Volgens mij zou hij iedere 2j of 30k een beurt moeten hebben gehad, dus minimaal 2 beurten vanaf juli 2020. Verder valt op dat plastic vh stuur loslaat, dat krijgen ze allemaal vroeg of laat. Misschien kunnen ze dat herstellen. Bij ons was een vd koplampen wat dof door vergaan vd toplaag, dit kan je nog bekijken door de verlichting aan te zetten. Ook even naar de 12v accu vragen, hoe oud die is, die zou zomaar al vervangen kunnen zijn wat natuurlijk prima is. Check ook banden dot code, banden achter zijn wss van 2020 en zouden dan eigenlijk vervangen moeten worden gezien de leeftijd. De banden bevatten ook tpms sensoren, als deze nog origineel zijn zal het niet lang meer duren voor ze niet meer werken, vervangen kost zomaar €300,- en is een OH/slijtage deel dus niet zomaar garantie. Dus even laten opnemen in de afspraken.
https://partsouq.com/en/c...oJhx%24&vid=0&cid=3476&q=
Een handige pagina met Kuga tekeningen/parts. Ik zocht een raamrubbertje, via deze site gevonden. Maandag even de dealer bellen om prijs op te vragen.
Een handige pagina met Kuga tekeningen/parts. Ik zocht een raamrubbertje, via deze site gevonden. Maandag even de dealer bellen om prijs op te vragen.
De deal is beklonken, over een week of 2 staat hier een schitterende Lucid Red Kuga op de oprit!Fanta schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:39:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
MrBazooka schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:14:
Mijn vrouw is gisteren per ongeluk over de oplaadkabel heen gereden. ### Heeft iemand al ervaring met een alternatieve oplaadkabels die je bijvoorbeeld koopt bij Amazon of voldt.nl?
@MrBazookaMrBazooka schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:27:
Koop altijd een kabel waarmee of via welke je onboard charger {OBC} kan communiceren. Zelf heb ik de voorkeur voor meer lengte. Als je oplaadt de kabel altijd volledig 'uitrollen'; niet een deel opgerold laten zoals een spoel. En beter de laadkabel van de auto loshalen als die vol genoeg is; er wordt stroom van de 12V accu gebruikt om te communiceren met de laadpaal / controle unit van een stopcontact kabel, de 12V accu loopt dus langzaam leeg
De kwaliteit van wat Voldt.com aanbiedt, is me onbekend; hoop voor je dat het in orde is.
[ Voor 24% gewijzigd door rainvs op 14-02-2026 22:31 ]
Voor het eerst! De FordPass App geeft nu ook aan dat er een terugroepactie is!
Ook lekker op tijd...
Ach, wel een stuk beter dan vorig jaar. Want de 24S79 waarschuwing heb ik nooit voorbij zien komen in de FordPass App.
Ook lekker op tijd...
Ach, wel een stuk beter dan vorig jaar. Want de 24S79 waarschuwing heb ik nooit voorbij zien komen in de FordPass App.
Ja en nee. Als je de laadkabel er gewoon in laat zitten, en bijvoorbeeld een vertrektijd hebt ingesteld i.c.m. opwarmen wordt er zowel energie gebruikt, uit de HV-accu, om de auto vertrekklaar te maken, maar tegelijkertijd wordt er ook weer bijgeladen.rainvs schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 22:19:
[...]
En beter de laadkabel van de auto loshalen als die vol genoeg is; er wordt stroom van de 12V accu gebruikt om te communiceren met de laadpaal / controle unit van een stopcontact kabel, de 12V accu loopt dus langzaam leeg
En de interne DC/DC omvormer laadt dan ook weer de 12V accu bij.
En ja, enige jaren geleden ging dat niet helemaal oké en gaf menige 12V accu voortijdig de geest (net als bij vele andere PHEV auto's. Bij Toyota was dat ook een dingetje
Maar sinds de laatste jaren en de meest recente BMS updates gaat het nu wel goed.
@ehtweakehtweak schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:09:
[...]
Ja en nee. Als je de laadkabel er gewoon in laat zitten, en bijvoorbeeld een vertrektijd hebt ingesteld i.c.m. opwarmen wordt er zowel energie gebruikt, uit de HV-accu, om de auto vertrekklaar te maken, maar tegelijkertijd wordt er ook weer bijgeladen.
En de interne DC/DC omvormer laadt dan ook weer de 12V accu bij.
En ja, enige jaren geleden ging dat niet helemaal oké en gaf menige 12V accu voortijdig de geest (net als bij vele andere PHEV auto's. Bij Toyota was dat ook een dingetje).
Maar sinds de laatste jaren en de meest recente BMS updates gaat het nu wel goed.
Deels situatie afhankelijk. Het interieur opwarmen {wat zelfs bij HEV van Toyota kan
De kabel zit er bij mij thuis altijd in. Makkelijk om op de goedkope tijden / met eigen zonnestroom te laden plus de mogelijkheid om voor te verwarmen. Nog nooit (vanaf mei 2022 tenminste, begin Kuga) een lege 12 V accu gehad.
Hoi, ik ben nieuw op dit subforum. Ik ga vrijdag mijn "nieuwe" Kuga ophalen. Een Bursting Green ST-Line X van 15 maanden oud met winterpakket, techpakket en trekhaak.
Hoe betalen jullie zoiets? Het gaat om een flink bedrag waarbij de wwft (Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme) er voor kan zorgen dat de overschrijving vertraging oploopt. Een oplossing is om dat een dag tevoren te doen, maar vind ik toch minder prettig idee. Het is wel een gerenommeerd Bovag bedrijf, maar toch.
Hoe betalen jullie zoiets? Het gaat om een flink bedrag waarbij de wwft (Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme) er voor kan zorgen dat de overschrijving vertraging oploopt. Een oplossing is om dat een dag tevoren te doen, maar vind ik toch minder prettig idee. Het is wel een gerenommeerd Bovag bedrijf, maar toch.
Gewoon een of twee dagen van te voren overmaken, ik zie geen probleem?
Als je 20k+ contant hebt liggen thuis dan gaat er sowieso iets niet helemaal goed denk ik
Als je 20k+ contant hebt liggen thuis dan gaat er sowieso iets niet helemaal goed denk ik
"Don't let your dreams be memes"
Gewoon pinnen. Ziet er wat raar uit op de betaalautomaat maar als je limiet hoog genoeg is is het geen probleem.
Natuurlijk, als het een Lambo is die je nieuw komt afhalen dat is het een ander verhaal, maar 50k pinnen kan gewoon.
Natuurlijk, als het een Lambo is die je nieuw komt afhalen dat is het een ander verhaal, maar 50k pinnen kan gewoon.
Dat was mijn eerste idee, maar hij accepteert geen pin betalingen (of heeft geen PIN). Het is geen gewoon garagebedrijf maar een handelaar in importauto's. Veel Ford dealers kopen ook bij hem auto's. Bovag garantie brengt hij onder bij een Ford dealer naar keuze. Hij krijgt ook vooraf een grote beurt en een controle bij mijn Ford dealer.Glashelder schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:20:
Gewoon pinnen. Ziet er wat raar uit op de betaalautomaat maar als je limiet hoog genoeg is is het geen probleem.
[ Voor 5% gewijzigd door Mad Wally op 16-02-2026 13:50 ]
Dan denk ik dat je niet heel andere opties hebt dan overschrijven.Mad Wally schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:49:
[...]
Dat was mijn eerste idee, maar hij accepteert geen pin betalingen (of heeft geen PIN). Het is geen gewoon garagebedrijf maar een handelaar in importauto's. Veel Ford dealers kopen ook bij hem auto's. Bovag garantie brengt hij onder bij een Ford dealer naar keuze. Hij krijgt ook vooraf een grote beurt en een controle bij mijn Ford dealer.
Als het gewoon NL rekening nummer is zou ik het dag van te voren doen. Dan staat het sws op zijn rekening als jij de auto komt halen.
Als het een gewoon NL IBAN nummer is, dan zijn betalingen binnen SEPA IP.
M.a.w. een paar seconden nadat het bedrag van jouw rekening af is, is het bij de ander bijgeschreven.
Dus @Mad Wally gewoon zorgen dat op die dag je limiet niet de beperkende factor is, en ter plekke overmaken. Dan kan die 'handelaar' meteen zien dat het bedrag bij hem is binnengekomen.
M.a.w. een paar seconden nadat het bedrag van jouw rekening af is, is het bij de ander bijgeschreven.
Dus @Mad Wally gewoon zorgen dat op die dag je limiet niet de beperkende factor is, en ter plekke overmaken. Dan kan die 'handelaar' meteen zien dat het bedrag bij hem is binnengekomen.
Is dat werkelijk zo, of zegt 'ie dat alleen maar...?Mad Wally schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:49:
[...]
Veel Ford dealers kopen ook bij hem auto's.
Zeker weten?Bovag garantie brengt hij onder bij een Ford dealer naar keuze. Hij krijgt ook vooraf een grote beurt en een controle bij mijn Ford dealer.
Grote beurt zou zichtbaar moeten zijn in je FordPass App/auto historie.
En check zorgvuldig of dat verhaal van die BOVAG garantie wel juist is...
Normaal wel, maar de "Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme" kan bij grote overboekingen voor vertraging zorgen. De betaling wordt niet direct uitgevoerd maar vereist eerst een check door de bank die een dag kan duren. Normaal geen probleem, maar als je daar ter plekke wil afrekenen kan dat vervelend uitpakken.ehtweak schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:29:
Als het een gewoon NL IBAN nummer is, dan zijn betalingen binnen SEPA IP.
Wat is groot? Wat is de context? Daar wordt bij controles naar gekeken.
Ik heb destijds onze nieuwe Ford Kuga gewoon gepind.
En ook dit jaar bedragen van enige tientallen k€ gewoon via IP overgemaakt. Wordt allemaal direct uitgevoerd.
Maar hé, het is jouw geld! En hoe vertrouw je die toko? Wat als er in de tussentijd iets misgaat? Nog voor de fysieke en juridische eigendomsoverdracht?
Ik heb destijds onze nieuwe Ford Kuga gewoon gepind.
En ook dit jaar bedragen van enige tientallen k€ gewoon via IP overgemaakt. Wordt allemaal direct uitgevoerd.
Maar hé, het is jouw geld! En hoe vertrouw je die toko? Wat als er in de tussentijd iets misgaat? Nog voor de fysieke en juridische eigendomsoverdracht?
Geen PIN betalingen accepteren lijkt mij voor een handelaar heel lastig/ vreemd.Mad Wally schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:49:
[...]
Dat was mijn eerste idee, maar hij accepteert geen pin betalingen (of heeft geen PIN). Het is geen gewoon garagebedrijf maar een handelaar in importauto's. Veel Ford dealers kopen ook bij hem auto's. Bovag garantie brengt hij onder bij een Ford dealer naar keuze. Hij krijgt ook vooraf een grote beurt en een controle bij mijn Ford dealer.
Ik heb onze 1e Kuga gewoon ter plekke bij aflevering betaald dmv PIN. Dag van tevoren de limiet verhoogd.
2e Kuga moest van tevoren overgemaakt worden naar Ford Nederland. Dat vond ik al een beetje vervelend, je betaalt veel geld maar hebt nog geen auto fysiek ontvangen. Wat als…..
Ik weet het niet, zou misschien toch even vragen of je het niet ter plekke kan overmaken.
Bij een bedrijf zal de sensor witwas modus niet snel afgaan. Als deze gast er wel voor heeft gewaarschuwd dan daar vooral geen auto kopen lijkt mij, want dan gaat het vaker mis en dat zal een reden hebben.
Dat hij overigens de garantie via welke dealer dan ook is nogal logisch voor een auto van 1,5 jaar oud. Daar zit nog garantie van Ford op mits deze zijn beurteen op tijd heeft gehad en anders neemt een handelaar vaak gewoon het risico. Kijk sowieso hoe het met fabrieksgarantie zit. De voorwaarden zijn verschillende keer veranderd van jaren en KM’s en zoals eerder beschreven of je daar nog recht op hebt. Met een beetje geluk heeft de vorige eigenaar er 5 of 8 jaar bij gekocht.
Geen pin bij een handelaar is een beetje frappant, maar als hij alleen autos van < 5 jaar importeert kan ik mij daar qua waarde wel iets bij voorstellen. Dan is overschrijding met zulke bedragen makkelijker dan klanten die vergeten zijn hun limiet te verhogen bij ophalen.
Dat hij overigens de garantie via welke dealer dan ook is nogal logisch voor een auto van 1,5 jaar oud. Daar zit nog garantie van Ford op mits deze zijn beurteen op tijd heeft gehad en anders neemt een handelaar vaak gewoon het risico. Kijk sowieso hoe het met fabrieksgarantie zit. De voorwaarden zijn verschillende keer veranderd van jaren en KM’s en zoals eerder beschreven of je daar nog recht op hebt. Met een beetje geluk heeft de vorige eigenaar er 5 of 8 jaar bij gekocht.
Geen pin bij een handelaar is een beetje frappant, maar als hij alleen autos van < 5 jaar importeert kan ik mij daar qua waarde wel iets bij voorstellen. Dan is overschrijding met zulke bedragen makkelijker dan klanten die vergeten zijn hun limiet te verhogen bij ophalen.
Druk en zetfouten voorbehouden.
Hij doet inderdaad alleen in hele jonge Kuga’s en Explorers.EiT schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:45:
Bij een bedrijf zal de sensor witwas modus niet snel afgaan. Als deze gast er wel voor heeft gewaarschuwd dan daar vooral geen auto kopen lijkt mij, want dan gaat het vaker mis en dat zal een reden hebben.
Wat betreft mogelijke vertraging bij het overschrijven, daar stuitte ik op toen ik googelde of je grote bedragen kon overschrijven en of dat dan ook gelijk op de rekening staat. Een belletje naar mijn bank bevestigde dat.
Fabrieksgarantie is al 3 jaar (Spanje) en daar bovenop kon ik nog kiezen voor 2 jaar extra fabrieksgarantie voor 700 euro. Dat vond ik erg netjes en heb ik gedaan. Tevens uiteraard de 12 maanden Bovag garantie.
Ok weer wat bijzonders ontdekt bij de Kuga PHEV uit 2022. De verlichting van de bekerhouders werkt alleen wanneer de auto in park staat. Tijdens het rijden is deze uit. Google leert dit dat by-design is, maar ik vind het maar vreemd, in mijn herinnering hebben ze ook tijdens het rijden wel licht gegeven en is dit ergens bij een update doorgevoerd. Meer mensen die dit hebben?
@FerryHidden Onze Kuga is uit 2023 en daar zijn de bekerhouders (en portiergrepen e.d.) toch echt verlicht tijdens het rijden.
De helderheid kun je instellen m.b.v. het SYNC3 scherm.
De helderheid kun je instellen m.b.v. het SYNC3 scherm.
rainvs schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 22:19:
[...]
Inmiddels de kabel van voldt al meerdere dagen in gebruik en doet gewoon wat hij moet doen. Verrassend zit er ook nog een LSC smart functie op. Leuk meegenomen.
Auto communiceert er net zo op als de oplaadkabel van Ford zelf.
[...]
@MrBazooka
Koop altijd een kabel waarmee of via welke je onboard charger {OBC} kan communiceren. Zelf heb ik de voorkeur voor meer lengte. Als je oplaadt de kabel altijd volledig 'uitrollen'; niet een deel opgerold laten zoals een spoel. En beter de laadkabel van de auto loshalen als die vol genoeg is; er wordt stroom van de 12V accu gebruikt om te communiceren met de laadpaal / controle unit van een stopcontact kabel, de 12V accu loopt dus langzaam leeg
De kwaliteit van wat Voldt.com aanbiedt, is me onbekend; hoop voor je dat het in orde is.
Tien (!) terugroepacties in zes jaar tijd voor de Ford Kuga PHEV:
https://www.auto-motor-un...ruf-drama-ford-kuga-phev/
da's wel fors...
Als ik dat geweten had in 2023 toen we onze Kuga bestelden.
da's wel fors...
Ik heb wat onderzoek gedaan naar de '20 Kuga die wij tweedehands hebben gekocht, maar ik kom in de papieren maar op 7 terugroepacties, waarvan de laatste de '80% laden' waarschuwing is en de eerste 6 door de dealer 'verholpen' zijn.ehtweak schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:08:
Tien (!) terugroepacties in zes jaar tijd voor de Ford Kuga PHEV:
da's wel fors...![]()
Heb ik wat gemist?
Moet je het artikel ff doornemen. Er staat aan het einde een tabel met alle terugroepacties.
Dat komt omdat in het artikel alle terugroepacties van de Kuga op één hoop worden gegooid. Omdat elk bouwjaar zijn eigen terugroepacties heeft zullen er in de praktijk geen Kuga's rondrijden die ook echt 10 terugroepacties op naam hebben staan.Fanta schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:23:
[...]
Ik heb wat onderzoek gedaan naar de '20 Kuga die wij tweedehands hebben gekocht, maar ik kom in de papieren maar op 7 terugroepacties, waarvan de laatste de '80% laden' waarschuwing is en de eerste 6 door de dealer 'verholpen' zijn.
Heb ik wat gemist?
Blijf het enigszins bijzonder te vinden het gevoel te hebben in een probleemloze auto rond te rijden ondanks als die terugroepacties.. Ik heb de mijne begin 2023 in ontvangst genomen en de 25SC4 was voor mij de eerste.
Heb wel een ander puntje waar ik hier volgens mij al eens een keer eerder iets over las: meer mensen die last hebben van hun rechterkuit? Ik voelde eigenlijk al gelijk toen ik de Kuga in ontvangst nam dat het gaspedaal op een andere manier 'te hoog' zit voor mij waardoor ik mijn kuitspier overbelast. Nu ik de auto 2,5 jaar heb, begin ik meer en meer last te krijgen. Pas recentelijk legde ik de link met de auto..
Heb wel een ander puntje waar ik hier volgens mij al eens een keer eerder iets over las: meer mensen die last hebben van hun rechterkuit? Ik voelde eigenlijk al gelijk toen ik de Kuga in ontvangst nam dat het gaspedaal op een andere manier 'te hoog' zit voor mij waardoor ik mijn kuitspier overbelast. Nu ik de auto 2,5 jaar heb, begin ik meer en meer last te krijgen. Pas recentelijk legde ik de link met de auto..
Dat er problemen zijn is opzich geen probleem, het gaat erom hoe ze worden opgelost. ik heb de indruk dat ze dit netjes doen.
dat rechter kuit probleem heb ik niet hoor
.. eerder dat die volledig ontspannen is door de adaptive cruisecontroll, zeer relax rijden vind ik het
dat rechter kuit probleem heb ik niet hoor
Heeft die acc een ongebruikelijke manier van inschakelen (anders dan bij mijn Focus mk4)? Ik kreeg hem tijdens de proefrit niet aan de praat. Wel gewoon cc, maar het knopje voor acc (afstand) reageerde niet. Ik heb het in ieder geval als opleverpuntje mee laten nemen, want hij moet sowieso nog langs de Ford dealer voor een trekhaak.RuudMu schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:45:
Dat er problemen zijn is opzich geen probleem, het gaat erom hoe ze worden opgelost. ik heb de indruk dat ze dit netjes doen.
dat rechter kuit probleem heb ik niet hoor.. eerder dat die volledig ontspannen is door de adaptive cruisecontroll, zeer relax rijden vind ik het
?Glashelder schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:37:
Ik heb de mijne begin 2023 in ontvangst genomen en de 25SC4 was voor mij de eerste.
Wij hebben de Kuga sinds half 2023, maar daar was ook al 24S79 van toepassing. En nu dus 25SC4.
Tja... 't is maar hoe je het bekijkt.RuudMu schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:45:
imho los je een hardware probleem met accucellen in dit geval niet op door andere s/w.
Fysieke schade aan een accucel kun je hooguit detecteren, maar repareren kan alleen door het accupakket (geheel of gedeeltelijk) te vervangen.
Maar dat is natuurlijk wel een kostbaar grapje.
@Glashelder Ik vind juist de Kuga één van de eerste auto's waarbij de positie van je voeten in relatie tot de pedalen ergonomisch goed zit.
Dat komt omdat ik grote voeten heb (maat 48).
Dan zit je bij vele andere auto's vaak je been te verkrampen om niet klem te zitten tussen rem- en gaspedaal.
Met de Kuga kan ik gewoon honderden kilometers probleemloos rijden. Mede dankzij de ACC uiteraard.
Dat komt omdat ik grote voeten heb (maat 48).
Met de Kuga kan ik gewoon honderden kilometers probleemloos rijden. Mede dankzij de ACC uiteraard.
Sorry ik bedoelde inderdaad 24S79. Foutje met googlen naar het nummerehtweak schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:07:
[...]
?
Wij hebben de Kuga sinds half 2023, maar daar was ook al 24S79 van toepassing. En nu dus 25SC4.
Dat is een groot verschil, ik heb zelf maat 42,5/43ehtweak schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:12:
@Glashelder Ik vind juist de Kuga één van de eerste auto's waarbij de positie van je voeten in relatie tot de pedalen ergonomisch goed zit.
Dat komt omdat ik grote voeten heb (maat 48).Dan zit je bij vele andere auto's vaak je been te verkrampen om niet klem te zitten tussen rem- en gaspedaal.
Ik heb de Kuga(nieuw) begin augustus 2023 gekregen en tot nu toe is er geen enkele terugroepactie geweest. Vreemd allemaal welke nu wel en welke geen terugroepactie heeft (gehad).
[ Voor 18% gewijzigd door asros op 18-02-2026 10:39 ]
Bijzonder @asros . Want een Kuga PHEV van augustus 2023 (die van ons ook) zou imho in ieder geval al de 24S79 recall moeten hebben gehad.
Heb je het gecontroleerd op https://ovi.rdw.nl/ ?
Ja, regelmatig, zowel bij RDW als op de Ford site. Al sinds de eerste meldingen hier bij tweakers binnen kwamen heb ik het gecheckt. Mijn Kuga is in maart '23 besteld en daarna gebouwd en begin augustus '23 geleverd. En tot nu toe zijn er geen terugroepacties geregistreerd.ehtweak schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:44:
Bijzonder @asros . Want een Kuga PHEV van augustus 2023 (die van ons ook) zou imho in ieder geval al de 24S79 recall moeten hebben gehad.
[ Voor 7% gewijzigd door asros op 18-02-2026 11:47 ]
Ik vind het wel meevallen met de terugroepacties (Kuga uit 2023). Heb in het verleden een Peugeot 308 gehad die na 80k km ineens niet meer mocht rijden vanwege de distributieriem (uiteindelijk opgelost onder garantie) en een Focus waarvan de turbo van de EcoBoost ineens uitviel midden in de Alpen.. (bij thuiskomst ingeruild voor een Kuga).
Als de accu van de Kuga binnen 10 jaar problemen geeft krijg je een nieuwe..
Tesla kende veel problemen met de ophanging, Volkswagen met de automaat, bijna overal is er wel wat.
Heb als tweede auto een ID.3, op zich een prima auto behalve in de winter want dan komt ie op de accu niet verder dan ~250km. Daar zal over 5-10 jaar nog weinig range van over zijn.
Als de accu van de Kuga binnen 10 jaar problemen geeft krijg je een nieuwe..
Tesla kende veel problemen met de ophanging, Volkswagen met de automaat, bijna overal is er wel wat.
Heb als tweede auto een ID.3, op zich een prima auto behalve in de winter want dan komt ie op de accu niet verder dan ~250km. Daar zal over 5-10 jaar nog weinig range van over zijn.
[ Voor 44% gewijzigd door Sport_Life op 18-02-2026 11:56 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Overal is idd wel wat.
Maar bij de Ford Kuga is wel wat (meer) bij nota bene één en hetzelfde type.
Het lijkt net alsof ze binnen dezelfde generatie toch weer dezelfde soort fouten blijven maken bij ontwerp/productie.
Maar bij de Ford Kuga is wel wat (meer) bij nota bene één en hetzelfde type.
Het lijkt net alsof ze binnen dezelfde generatie toch weer dezelfde soort fouten blijven maken bij ontwerp/productie.
Lange afstanden rijd ik op sokken, schoenen uit, net als thuis...Glashelder schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:37:
Blijf het enigszins bijzonder te vinden het gevoel te hebben in een probleemloze auto rond te rijden ondanks als die terugroepacties.. Ik heb de mijne begin 2023 in ontvangst genomen en de 25SC4 was voor mij de eerste.
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Tja...vanderv schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 19:37:
[...]
Lange afstanden rijd ik op sokken, schoenen uit, net als thuis...
Of dat verstandig is, is een ander verhaal...
https://weblog.independer...-autorijden-met-slippers/
Sokken lijken me nogal glad.
[ Voor 12% gewijzigd door ehtweak op 18-02-2026 21:20 ]