Het grote Ford Kuga PHEV topic

Pagina: 1 ... 54 55 Laatste
Acties:

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:22
Hier komt vandaag ook de brief.
Staat er iets in over schadevergoeding?

• conhen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:57

conhen

Anti-Wappie

Draakje5 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 07:50:
Staat er iets in over schadevergoeding?
Dat lijkt mij de belangrijkste motivatie voor het mogen laden tot 80%. Scheelt in de kosten (voor Ford dan).

• Xandos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-01 12:13
Weer een Kuga in brand gegaan. Lijkt er op dit dit gebeurt is tijdens het laden als ik zo de foto zie

https://www.goudsepost.nl...arkeergarage-antwerpseweg

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Xandos Hoezo tijdens het laden?
Waar zie je daar dan bewijs van?

En de auto staat buiten op straat...

[ Voor 17% gewijzigd door ehtweak op 16-01-2026 13:58 ]

Mooie Plaatjes   

• Xandos
ehtweak schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:57:
@Xandos Hoezo tijdens het laden?
Waar zie je daar dan bewijs van?

En de auto staat buiten op straat...
Als je goed leest dan heeft de auto in een parkeergarage gestaan en je ziet de oplaadkabel nog aan de auto hangen

https://zogouds.nl/nieuws...em_2brB0_xTNC3QBx6h2FNthw

[ Voor 29% gewijzigd door Xandos op 16-01-2026 14:02 ]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Dan weten we nog niet of dit een Kuga was waar die recall van op toepassing was.

En/of de eigenaar wel/niet zich al aan het 80% laadregime heeft gehouden...

Mooie Plaatjes   

• Xandos
ehtweak schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:10:
Dan weten we nog niet of dit een Kuga was waar die recall van op toepassing was.

Wat maakt het allemaal uit, feit is dat de auto is afgeschreven.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ehtweak schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:10:

Ga er maar vanuit. Mijn Kuga heeft een kenteken ín dezelfde reeks en die heeft de terugroepactie open staan.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17:38
Glashelder schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:46:
[...]

Ga er maar vanuit. Mijn Kuga heeft een kenteken ín dezelfde reeks en die heeft de terugroepactie open staan.
Zeker te weten, op andere foto’s is het kenteken te zien en heeft deze volgens RDW de terugroepactie openstaan. Deze auto is uit 2023.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Oké... dus nu wordt het interessant. ;)

Als dit b.v. daadwerkelijk een auto is waarvan recall 24S79 wel is uitgevoerd, maar 25SC4 (uiteraard) nog niet. Is dan hier het bewuste probleem opgetreden (thermal vent, met brand als gevolg) of was er iets anders aan de hand?

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Saillant detail:
wij (hier o.a. in dit topic) zijn op de hoogte van dit soort recalls.

Maar nog lang niet iedereen heeft een brief gehad (ikzelf ook niet). Noch als je inlogt op ford.nl of via de FordPass App word je hier van op de hoogte gesteld... 8)7

Op dit moment bijvoorbeeld zegt ford.nl dit over mijn Kuga:

De status van jouw Kuga (2019) is uitstekend.
Laatste statuscheckupdate: 17:26 op 16/01/2026.
Jouw voertuig is momenteel helemaal in orde. Vragen of opmerkingen? Praat met jouw Ford-Agent.

Terwijl volgens het RDW er een recall openstaat... :?

[ Voor 38% gewijzigd door ehtweak op 16-01-2026 17:29 ]

Mooie Plaatjes   

• MrSparkels
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:53
Hoera.....

MrSparkels heeft vandaag de brief ook op de mat gekregen. Morgen alles maar braaf terugschroeven naar 80%.
Toch knap vervelend dat je door een product van een derde partij zo in de knoei komt.

Voorlopig mogen we er nog mee rijden...en de zon levert amper genoeg op voor het sluimer verbruik van het huis, dus zoveel gratis elektrisch laden zit er nu toch niet in. Hopelijk komen ze snel met een oplossing...
Alhoewel, de brief is gedateerd op 24 december vorig jaar. Zo snel gaat het dus niet.

Offtopic: zou het een verkapte manier zijn om netcongestie tegen te gaan :+

[ Voor 7% gewijzigd door MrSparkels op 17-01-2026 22:50 ]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Schrale troost, Stellantis heeft ook zo'n PHEV accu laad probleem:

https://www.auto-motor-un...-350-000-plug-in-hybride/

En Audi ook voor de tweede keer:
https://www.auto-motor-un...ahr-bei-plug-in-hybriden/

Hier is Samsung SDI wederom de accucel leverancier. :-(

FYI:
https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2025/RMISC-25E007-8543.pdf

[ Voor 39% gewijzigd door ehtweak op 18-01-2026 12:27 ]

Mooie Plaatjes   

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het zal aan mij liggen, maar áls ik Samsung producten koop dan heb ik altijd problemen :+

En het is niet zo dat ik ze geen kans heb gegeven.. heb een stofzuiger, tablet en een monitor gehad. De eerste 2 zijn dood, de 3e is stervende. En de auto dan nu ook gedonder :')

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik heb geen Samsung product gekocht... maar een Ford auto.

Tja... en dat ze er dan gammele Samsung onderdelen instoppen. :|

Mooie Plaatjes   

• Draakje5
Ik heb het huisadres (adres van laatste keer opladen) maar toegevoegd als 80% laden. Lijkt te werken, zij het niet dat het niet ons adres is maar van de overburen.

Vraag me af wat er gebeurt als je 2 huisnummers verderop ingeeft. Of hij dan weer 100% laad of met een marge van 100m oid rekening houdt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zHgKTiQb_Lbp9AzjWhEuZ5pb82M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ldMCyAely1e3GJbR2B2xBcpE.jpg?f=fotoalbum_large

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:34
Ik snap alleen niet waarom die laadbeperking per se per locatie moet. (Wat vervolgens niet of pas na 10x lukt) Hoezo kun je niet een algehele limiet instellen...

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wat mij sinds vandaag opvalt is dat ik per laadsessie in de app nu een beperking kan opgeven met een slider. Dat had ik volgens mij eerst niet..

Typisch Ford werkt het natuurlijk weer niet.. :+ hij faalt erin om de limiet daadwerkelijk in te stellen.

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:34
@Glashelder die slider zie je enkel op locaties die je hebt toegevoegd aan de lijst met "beoogde oplaadlocaties" en past de waarde van die locatie aan.
Die slider zie ik iig niet als de auto aan een publieke paal hangt die niet in de lijst staat, maar bijv. wel thuis.
(Geeft vervolgens wel vaak foutief 100 aan terwijl de locatie op 80 staat en ook netjes tot 80 gaat...)

[ Voor 16% gewijzigd door Propheticus op 19-01-2026 00:13 ]

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-01 14:59

EiT

80% laden boeit toch alleen als je thuis laad?
Dit om te voorkomen dat je auto af fikt als je slaapt en het overslaat naar je huis.

Kans is zo klein dat er überhaupt iets gebeurd dat je op andere locaties net zo goed volledig kan laden. En het loont vaak toch niet om ergens anders te laden omdat benzine rijden dan waarschijnlijk goedkoper is.

Voordeel is als je auto ergens anders afbrand dat je van deze accu’s af bent + dat de statistieken omhoog gaan waardoor er misschien ooit besloten wordt het pakket totaal te vervangen voor de rest.

Druk en zetfouten voorbehouden.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@EiT brand kan nogal wat gevolgen hebben.. sowieso financiële schade maar ook letsel en de dood enzo.

Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat er iets ernstigs gebeurd omdat ik het wel beter dacht te weten dan de fabrikant. Moet je voorstellen dat je je Kuga tot 100% oplaadt in een parkeergarage en dat ie in de brand vliegt. Buiten een hoop financiële schade zouden er gewonden of doden kunnen vallen.

Ik ga me dus netjes aan de instructies houden en opladen tot 80%. Vanwege het gemak alleen thuis dan maar inderdaad.. misschien op het werk, maar dat is in een parkeergarage dus ik vermoed dat de adresdetectie daar niet goed gaat werken.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Bedenk ook: dat 80% oplaadregime is helemaal geen garantie dat de auto niet affikt...

Garanties bestaan in deze hoedanigheid niet.

Trouwens: menigeen weet nog steeds niets. O-)
En zoals bij de vorige niet-laden actie; toen stonden de Kuga PHEV's bij de Ford garages gewoon nog aan de steker.

Mooie Plaatjes   

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ehtweak schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:29:
Bedenk ook: dat 80% oplaadregime is helemaal geen garantie dat de auto niet affikt...

Ja, maar dan kan ik wel met opgeheven hoofd naar Ford wijzen omdat ik de instructies heb opgevolgd ;) En de verzekering kan mij dan ook niets verwijten.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

EiT schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:03:

Kans is zo klein dat er überhaupt iets gebeurd ...
Die kans is sowieso heeeeeeel klein... Gelukkig wel!
Zeker gezien de grote aantallen PHEVs die er rondrijden t.o.v. het aantal afgefikte aantallen. :|

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 19-01-2026 10:31 ]

Mooie Plaatjes   

• Driefstang
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21:33
Tip du jour: aangezien de locatiebepaling er bij mij thuis weleens naast zat en er dan tot 100% werd geladen, heb ik gewoon nog wat locaties toegevoegd van oa beide buren. Nu netjes tot 80%, ongeacht of het systeem vindt dat ik bij de buren geparkeerd sta. Voor de rest: volkomen røk natuurlijk dat dit niet in 1x netjes is opgelost vorig jaar, maar waarschijnlijk quick & dirty. Goedkoopste oplossing voor ford is nu om structureel tot 80% op te laden en 0-80% in de software te schalen op 0-100%. Nog een matsfactor over te verwachten rijbereik en niemand die het merkt.

• Driefstang
ehtweak schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:30:
[...]

Die kans is sowieso heeeeeeel klein... Gelukkig wel!
Zeker gezien de grote aantallen PHEVs die er rondrijden t.o.v. het aantal afgefikte aantallen. :|
Nog wel ja, totdat de hele Kuga vloot dadelijk de 10 jr nadert en ze ineens steeds frequenter in de fik vliegen. Wellicht dat t huidige probleem ook nog eens snellere wear and tear van de batterijen in de hand werkt en ze de 10 jaar niet eens veilig halen. Ergo: voorkomen is beter dan genezen.

• DylanRR
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 29-01 08:51
Aangezien mijn auto momenteel bij Schadenet staat, omdat iemand het handig vond om achteruit tegen mijn geparkeerde auto te rijden, heb ik een leenauto meegekregen, toevallig ook een Kuga.

Ik rijd zelf een ST-line X en heb nu een Titanium meegekregen; opzich wel grappig, aangezien ik altijd de verhalen hoor dat de ST-line zo stug is en een Titanium een stuk comfortabeler.

Dat is ook wel zo, de Titanium is veel zachter afgeveerd en gaat veel makkelijker over drempels.
Kanttekening is wel dat ik de wegligging wel beduidend minder vind en dat hij veel zoekeriger is dan de ST-line X.

Uiteindelijk ben ik blij met de keuze voor de ST-line X (natuurlijk ook door alle extra opties die je toch wel mist als je ze eenmaal gewend bent), maar snap ik de kritieken inmiddels wel iets beter.

Oh, en het B&O geluidssysteem klinkt een stuk minder slecht als je het normale systeem gehoord hebt.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Driefstang schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:23:
Tip du jour: aangezien de locatiebepaling er bij mij thuis weleens naast zat en er dan tot 100% werd geladen, heb ik gewoon nog wat locaties toegevoegd van oa beide buren. Nu netjes tot 80%, ongeacht of het systeem vindt dat ik bij de buren geparkeerd sta. Voor de rest: volkomen røk natuurlijk dat dit niet in 1x netjes is opgelost vorig jaar, maar waarschijnlijk quick & dirty. Goedkoopste oplossing voor ford is nu om structureel tot 80% op te laden en 0-80% in de software te schalen op 0-100%. Nog een matsfactor over te verwachten rijbereik en niemand die het merkt.
Hoe kan je 20% minder rijbereik niet merken?

Ik zou het overigens ook direct zien aan de laadpaal. 11,5 kWh tegen net aan 9 kWh nu.

Overigens maakt het voor mij niet zoveel uit want de volgende auto wordt toch geen Ford meer, alleen al omdat het een Amerikaans product is :o

[ Voor 8% gewijzigd door Glashelder op 19-01-2026 15:18 ]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Interessant, in Duitsland is inmiddels een soort van massaclaim tegen Ford onderweg:

https://www.presseportal.de/pm/105254/6138506
Der Mandant der Kanzlei Dr. Stoll & Sauer fordert nun am Landgericht Hildesheim die Rückabwicklung des Kaufvertrags über 30.612 Euro und Schadensersatz.

Wesentliche Punkte der Klage:

Rückabwicklung und Schadensersatz: Rückgabe des Fahrzeugs gegen Kaufpreiserstattung (Zug um Zug) und Feststellung weiterer Ersatzpflicht von Ford.
Deliktische Haftung: Ford habe gegen europäische Typengenehmigungsvorschriften (VO 2018/858) und das vorgeschriebene Qualitätsmanagementsystem nach EN ISO 9001:2015 verstoßen.
Produktsicherheitsverstoß: Die Batterie entspreche nicht den Sicherheitsanforderungen des Produktsicherheitsgesetzes (§ 3 ProdSG) sowie der Normen DIN EN 62619:2017 und VDE-AR-E 2510-50:2017.
Sachmangel: Nach § 434 BGB liegt ein erheblicher Mangel vor. Eine Nachbesserung sei unzumutbar, da das Software-Update die Brandgefahr nicht beseitige.
Annahmeverzug: Ford und das Autohaus verweigerten die Rücknahme des Fahrzeugs.

Hintergrund: Rückruf und Kulanzangebot ohne Lösung

Rückrufbeginn: 19. März 2025 (KBA 14793R / Ford 24S79).
Betroffene Fahrzeuge: weltweit rund 196.000 - in Deutschland etwa 56.000.
Gefahr: interner Kurzschluss in der Hochvoltbatterie kann Brand auslösen.
Übergangslösung: Software-Update versetzt Batterie in Schutzmodus; Laden wird untersagt.
Kulanzangebot: Ford bot im Juni 2025 lediglich eine einmalige Zahlung von 120 Euro an - eine technische Reparatur blieb aus.
Tip voor diegenen die het Duits niet voldoende beheersen, haal de tekst ff door translate.

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Glashelder schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:17:
[...]

Hoe kan je 20% minder rijbereik niet merken?

Ik zou het overigens ook direct zien aan de laadpaal. 11,5 kWh tegen net aan 9 kWh nu.
Nog afgezien van het feit dat je dan effectief gewoon minder kilometers volledig elektrisch kunt afleggen.
Ik rijd nu al ruim 2 jaar bijna al het woon-werk verkeer 100% EV (47km heen/terug). En dat zou dan niet meer mogelijk zijn. Uiteraard merk je dat.
Overigens maakt het voor mij niet zoveel uit want de volgende auto wordt toch geen Ford meer, alleen al omdat het een Amerikaans product is :o
Made in Spain!?

Maar beetje makkelijk praten, want jij hebt toch een leaseauto? ;)
En ban je dan ook alle andere USofA producten? Van Google tot Apple, van NVIDIA tot aan (US)GPS? Van Nike tot 3M, P&G tot aan Kraft Heinz Comp. enzovoorts, enzovoorts...
:+

Mooie Plaatjes   

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Moederbedrijf blijft Amerikaans. Ik ga geen producten kopen van een bedrijf waarvan het land ons loopt te bedreigen.
Maar beetje makkelijk praten, want jij hebt toch een leaseauto? ;)
En ban je dan ook alle andere USofA producten? Van Google tot Apple, van NVIDIA tot aan (US)GPS? Van Nike tot 3M, P&G tot aan Kraft Heinz Comp. enzovoorts, enzovoorts...
:+
Het is inderdaad een lease, nog 2,5 jaar dan gaat ie er weer uit :p

Maar inderdaad, ik probeer zoveel mogelijk Made in USA te vermijden. Nu ben ik een Azure engineer dus qua werk is het nog wel een dingetje, maar ik ben zeker aan het kijken wat Europa te bieden heeft :)

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:11
ehtweak schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:29:

Trouwens: menigeen weet nog steeds niets. O-)
En zoals bij de vorige niet-laden actie; toen stonden de Kuga PHEV's bij de Ford garages gewoon nog aan de steker.
maar niet alle Kuga's hebben dit issue.
Die van mij is van aril 2024 (als ik het goed heb) en die heeft geen accu issues tot op heden.
En ja.. aan de buitenkant zie je het er niet vanaf.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

stimpyrulez schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:04:
[...]
maar niet alle Kuga's hebben dit issue.
Uiteraard. Maar dat was al bekend. Als je Kuga eerder onder 24S79 recall viel, dan is 'ie nu weer aan de beurt. Anders niet.

Mooie Plaatjes   

• Nedora
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02:59
Driefstang schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:23:
Ik krijg nog niet eens 1 locatie opgeslagen 🫣. Telkens als ik een locatie wil toevoegen en wil opslaan krijg ik "oplaan mislukt, probeer later opnieuw". Dat later opnieuw ben ik al 3 dagen mee bezig...

Ik stel dan maar via de laadpaal in dat 80% de max is.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het lijkt wel besmettelijk, dit soort (PH)EV batterij problemen. ;)
Nu is Volvo, na Stellantis en Audi, ook aan de beurt:

https://www.autoblog.com/...calls-2025-ex30-fire-risk

EX30 owners were warned to keep their battery charge level below 70 per cent, which can be set in the ‘Charging’ setting menu on the vehicle’s display.

Hé, klinkt bekend... :|

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Sinds vandaag, als ik inlog bij ford.nl:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kBuryS7t2xHbmKx-Z25lA2dsQII=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cIwELX8RXG5Ixb9yScRZLuDT.png?f=fotoalbum_large

Mooie Plaatjes   

• ReneAP
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-01 17:31
Glashelder schreef op maandag 19 januari 2026 @ 00:06:
Wat mij sinds vandaag opvalt is dat ik per laadsessie in de app nu een beperking kan opgeven met een slider. Dat had ik volgens mij eerst niet..

Typisch Ford werkt het natuurlijk weer niet.. :+ hij faalt erin om de limiet daadwerkelijk in te stellen.
Inderdaad lukt het niet, krijg steeds de melding Opslaan mislukt, probeer het opnieuw.

• Splitrr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 29-01 14:44
ehtweak schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:55:
Het lijkt wel besmettelijk, dit soort (PH)EV batterij problemen. ;)
Nu is Volvo, na Stellantis en Audi, ook aan de beurt:

https://www.autoblog.com/...calls-2025-ex30-fire-risk

EX30 owners were warned to keep their battery charge level below 70 per cent, which can be set in the ‘Charging’ setting menu on the vehicle’s display.

Hé, klinkt bekend... :|
Je zou toch bijna een fijne diesel gaan overwegen. De wegenbelasting maakt tegenwoordig ook niet veel meer uit. het verschil tussen PHEV en een diesel. Al die terugroep acties.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ReneAP schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 06:16:
[...]

Inderdaad lukt het niet, krijg steeds de melding Opslaan mislukt, probeer het opnieuw.
Hier werkt het wel vanuit Sync3 in de auto zelf. Auto parkeren, aan de lader hangen en dan in de auto de lader toevoegen met laadlimiet.

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-01 10:36
Nedora schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:43:
[...]

Ik krijg nog niet eens 1 locatie opgeslagen 🫣. Telkens als ik een locatie wil toevoegen en wil opslaan krijg ik "oplaan mislukt, probeer later opnieuw". Dat later opnieuw ben ik al 3 dagen mee bezig...

Ik stel dan maar via de laadpaal in dat 80% de max is.
Bij mij ook foutmeldingen, maar opeens laaddie ie wel maar tot 80% :D 8)7

• Lader
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 21-01 08:27
Vandaag ook de brief binnen gekregen: "de oplossing zal naar verwachting midden 2026 beschikbaar zijn"...onvoorstelbaar. Benieuwd of en welke compensatie Ford hier weer tegenover gaat stellen.

Instellen via de app werkt idd niet, vanuit de auto gaat prima.

• HjB
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-01 10:32

HjB

Iemand Ford al benaderd voor een tegemoetkoming? Dit is nu de 3e keer...

• Draakje5
Ja, 120 euro is de tegemoetkoming als je opnieuw belt / mailt.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Draakje5 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 17:42:
Ja, 120 euro is de tegemoetkoming als je opnieuw belt / mailt.
Want? Dat hebben ze jou al aangeboden?

Want de vorige keer was het ook €120...

Mooie Plaatjes   

• Draakje5
ehtweak schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 17:45:
[...]

Want? Dat hebben ze jou al aangeboden?

Want de vorige keer was het ook €120...
Dat klopt. Meer dan het woord schadevergoeding hoef je niet te laten vallen aan de telefoon.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Dank voor de tip @Draakje5 ! d:)b Het wordt weer tijd voor een belletje.

En uiteraard ga ik me braaf houden aan het nieuwe oplaadregime. O-)

Mooie Plaatjes   

• HjB
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-01 10:32

HjB

Vandaag even gebeld en ze geven inderdaad 120,- compensatie.

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-01 15:17
TonMa schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:33:
Ik zag vandaag op de Ford website dat er een map-update beschikbaar zou zijn. Ik heb het installatiebestand gedownload en dat blijkt MAP_49471_Update.zip te zijn van slechts 49 kB.
Lijkt me bar klein voor een map update. Gaat hier iets mis? Ik durf hem niet in mijn auto te proberen.

[[Afbeelding]
Hier ingeladen. Kreeg binnen 5 min update geslaagd. Kwam met een xml file. Geupload maar, staat nog altijd als "update beschikbaar". Krijg echter steeds die 48 kb update binnen. Defecte site? :)

• Retir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:57
Hier vandaag ook de brief binnengekregen en als ik het goed lees dan moet ik dus even bellen met het telefoonnummer dat op de brief staat voor een compensatie? Ik hoop echter wel dat er een goede oplossing komt en de auto gewoon weer tot 100% geladen kan worden. Ik heb de auto immers niet gekocht met max 80% laadvermogen maar met 100% laadvermogen. En 1/5 deel laadvermogenverlies is best veel in mijn optiek.

• ReneAP
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-01 17:31
Glashelder schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:46:
[...]

Hier werkt het wel vanuit Sync3 in de auto zelf. Auto parkeren, aan de lader hangen en dan in de auto de lader toevoegen met laadlimiet.
Na wat keren proberen is het gelukt om de oplaad limiet in de App op 80% te krijgen. Stond netjes vermeld bij mijn oplaadstation dat is gewoon thuis. Maar wat zie ik vanmorgen, de auto is gewoon tot 100% geladen.
Dus veel vertrouwen in die app heb ik niet.
Dan maar eens Sync zelf proberen om het op 80% te krijgen.

• EiT
  • Registratie: Februari 2010

EiT

Even tussendoor. Wij hebben een Zappi laadpaal en krijgen in de Ford app best vaak de melding: Oplaadfout ontkoppel de stekker en probeer opnieuw. Ik ging er eigenlijk vanuit dat dit komt omdat dd Zappi terug schakelt van 4kWh naar bijv 1kWh of minder. Maar dan laad hij wel gewoon tot 100%.

Maar zeker weten doe ik dit niet, de melding komt dan om 20:00 en terug schakelen was om 18:00. Is dan de melding traag of ligt het aan iets anders? Gisteren weer gebeurd en lijkt dat die melding precies bij 100% volladen kwam.

Andere vraag: helaas is mijn vaste dealer weg en moet ik weer opzoek naar een andere. Ik wil absoluut niet de auto naar van Mossel brengen (meer dan 3 slechte ervaringen incl het kopen van deze Kuga). Iemand bekend met Versteden in Best? Nog een van de weinige over in Brabant die niet zijn overgenomen.

Druk en zetfouten voorbehouden.

• conhen

conhen

Anti-Wappie

EiT schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:17:
Wij hebben een Zappi laadpaal en krijgen in de Ford app best vaak de melding: Oplaadfout ontkoppel de stekker en probeer opnieuw. Ik ging er eigenlijk vanuit dat dit komt omdat dd Zappi terug schakelt van 4kWh naar bijv 1kWh of minder. Maar dan laad hij wel gewoon tot 100%.
Voor zover ik weet kan een AC lader pas laden bij minimaal 6 Ampere, dat is dus ca 1400W.
Als je dat doet, vergelijk even het verschil tussen wat de Kuga volgens de app bij laadt, en wat volgens je energiemeter wordt aangeboden. Hoe lager het Amperage wat je toepast, hoe groter de laadverliezen. Maar goed, dat maakt misschien niet zoveel uit als je direct op de zonnepanelen laadt maar wel als je elektriciteit deels uit het net komt (en dat doet het eigenlijk altijd wel, in die 10 uur die je dan nodig hebt...).

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@EiT die melding krijg ik ook wel gewoon op straat bij willekeurige openbare laadpalen.

Goedbedoeld advies: laat het zitten als de auto gewoon oplaadt tot 100%. Er is echt geen hoop dat Ford je hierbij fatsoenlijk kan helpen. Die gaan wijzen naar de laadpaal en Zappi gaat wijzen naar Ford. En de conclusie gaat zijn: maar de auto laadt toch gewoon op?

Verspil je tijd niet.

• Safari87
  • Registratie: November 2023
Zojuist ff gebeld met Ford voor die €120.
Om jullie de moeite te besparen, hieronder wat je daarvoor moet doen:
1. Mailen naar 'klanten@ford.com'
2. Onderwerp: Terugroepactie Ford Kuga
3. Foto van de brief bijvoegen
4. Foto van kentekenbewijs (voor en achterkant) bijvoegen
5. IBAN gegevens
6. Aangeven dat je voor de eenmalige tegemoetkoming in aanmerking wilt komen

LET OP: brief niet weggooien, ga je mogelijk nog nodig hebben werd mij verteld (beetje vaag maar ik zat tussen meetings in en heb niet doorgevraagd).

[ Voor 56% gewijzigd door Safari87 op 22-01-2026 14:45 . Reden: spelling ]

• FikkieHo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-01 13:31

FikkieHo

Wokmaster

Vraagje: onze app zegt dat de motorolie binnen 1200km vervangen moet worden. Echter is onze grote beurt pas eind dit jaar/45000km. We zitten nu rond de 35000km. Iemand ervaring met het "negeren" van app waarschuwing? Leek me zonde om alleen voor de olie langs de garage gaan, doe ik liever bij de grote beurt.

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

• PimZ
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:54
xxx

[ Voor 100% gewijzigd door PimZ op 23-01-2026 10:00 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

FikkieHo schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:50:
Vraagje: onze app zegt dat de motorolie binnen 1200km vervangen moet worden. Echter is onze grote beurt pas eind dit jaar/45000km. We zitten nu rond de 35000km. Iemand ervaring met het "negeren" van app waarschuwing? Leek me zonde om alleen voor de olie langs de garage gaan, doe ik liever bij de grote beurt.
Als het bericht "Olie verversen vereist" in het instrumentenpaneel wordt weergegeven vóór het gepubliceerde service-interval, kan het voertuig dan worden gebruikt zonder een oliewissel?

Nee. Als het bericht wordt weergegeven, moet de olie binnen 1500 kilometer of 1 maand (welke eerst komt) worden ververst en moet de IOLM door jouw Ford Service Partner worden gereset. Het niet verversen van de olie leidt tot voortijdige motorslijtage, schade of zelfs defecten.

• FikkieHo
  • Laatst online: 28-01 13:31

FikkieHo

Wokmaster

Dank voor de info! Hopelijk dat die software upgrade voor onze Kugas dan snel beschikbaar komt, kan ik ze tegelijk doen.

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

FikkieHo schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:31:
Dank voor de info! Hopelijk dat die software upgrade voor onze Kugas dan snel beschikbaar komt,
Dat duurt zeker nog wel 4-6 maanden...

Mooie Plaatjes   

• Groenrechts
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 25-01 22:30
FikkieHo schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:50:
Ik zou eigenlijk niet bezuinigen op je oliebeurten. De hybride zet de motor vaak aan en uit, en goede verse olie is een stuk beter voor je blok.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

Safari87 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:40:
5. IBAN gegevens

LET OP: brief niet weggooien, ga je mogelijk nog nodig hebben werd mij verteld (beetje vaag maar ik zat tussen meetings in en heb niet doorgevraagd).
Ah tnx, weer een avondje uit op kosten van Ford :).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• conhen

conhen

Anti-Wappie

... hieronder wat je daarvoor moet doen:
Precies hetzelfde als de vorige keer dus.
Ik heb mijn mail van vorig jaar opnieuw verstuurd (met kleine aanpassing)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

conhen schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:19:
[...]

Precies hetzelfde als de vorige keer dus.
Ik heb mijn mail van vorig jaar opnieuw verstuurd (met kleine aanpassing)
Hoop niet dat het een jaarlijkse gewoonte gaat worden... :|

Mooie Plaatjes   

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 00:21
Over die terugroepactie toch even het volgende.
Volgens mijn weten is dit nu de 3e terugroepactie voor wat betreft het accupakket.
Ik ga er van uit dat men nu wederom met een softwareupdate gaat komen.
Maar zou je toch niet langzaam aan mogen concluderen dat als dit accupakket blijkbaar brand kan veroorzaken en men blijkbaar ook slechts zeer moeizaam met softwareoplossingen komt (waarom anders 2 of 3 keer terugroepen voor hetzelfde euvel) je toch langzaam aan zou mogen concluderen dat het accupakket eigenlijk fysiek vervangen zou moeten worden? Ik bedoel we hebben het wel over auto's van 50 mille in het hogere middenklasse segment. Ik heb deze week zitten twijfelen om de Kuga in te ruilen maar ik ben bang dat de inruilwaarde inmiddels is meegezakt. En het is ook een lastig verhaal om te vertellen bij inruil...ja, hij krijgt nog wel een softwareupdate ivm brandgevaar. Gebreken moet je immers melden.
Dus ik rijd maar door (het blijft een fijne auto) maar ik ben die terugroepacties wel een beetje beu. Hoe vaak en hoe lang denkt Ford dit te kunnen blijven doen?

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:28
Mijn vertrouwen in mijn Ford Kuga (de 8e ford) is inmiddels verdampt, nu na 5 terugroepacties met het gevoel dat de problemen niet zullen zijn en worden opgelost. Dit samen met slechte ervaringen met de Ford klantenservice,
verkeerde diagnoses bij de dealer en een dure reparatie (zonder gewenst resultaat) hebben mij doen besluiten de Kuga ST-Line X 2022/4 in november 2025 in te ruilen, een zeer goede inruil gedaan en de Kia EV3 GT-Line gekocht, 7 jaar garante, te verlengen tot 10 jaar. Die wordt over 12 dagen gelevert.
Vooralsnog ivm met de huidige situatie, geen spijt.

[ Voor 3% gewijzigd door De Eik op 24-01-2026 09:20 ]

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:34
De Eik schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:37:
Mijn vertrouwen in Ford is inmiddels verdampt, 5 terugroepacties met het gevoel dat de problemen niet zullen zijn opgelost. Dit samen met slechte ervaringen met de Ford klantenservice,
verkeerde diagnoses bij de dealer en een dure reparatie (zonder gewenst resultaat) hebben mij doen besluiten de Kuga ST-Line X 2022/4 in november 2025 in te ruilen, een zeer goede inruil gedaan en de Kia EV3 GT-Line gekocht, 7 jaar garante, te verlengen tot 10 jaar. Die wordt over 12 dagen gelevert.
Maar de ev3 is toch stuk kleiner? Niet echt de standaard inruil voor een kuga.

• De Eik
bvbal79 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:53:
[...]

Maar de ev3 is toch stuk kleiner? Niet echt de standaard inruil voor een kuga.
Er kunnen in de EV3 GT-Line prima 4 volwassenen in en hij is zeker zo stil en comfortabel als de kuga, en ruim genoeg voor ons.
Met ca. 500 km elektrische wtpl range ca. 600 km komen wij waar we naar toe willen. En.... Veel minder stekkeren.

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:11
De Eik schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:37:
Mijn vertrouwen in Ford is inmiddels verdampt, 5 terugroepacties met het gevoel dat de problemen niet zullen zijn opgelost. Dit samen met slechte ervaringen met de Ford klantenservice,
Ik heb een EV6 gehad en eerder verkocht dan gewild.
Veel issues en 2x de ICCU kapot gehad in 1,5 jaar tijd.
2de tijdens wachten op vervangende ICCU verkocht aan de dealer, aangezien ik al 2 maand aan het wachten was.

Weet dat de EV3 hetzelfde platform is...
Hoop voor je dat de issues bespaart blijven!

Heb nu een kuga van april 2024 en de mzzl dat dat deze geen accu issues heeft.
Maar denk dat ik minder laden zelf een beter 'probleem' zou vinden dan maanden je auto kwijt.
Ik heb de auto nu 10 maand en bijna 30k verder en geen issues gehad.
Dat is al veel beter dan de EV6 ;) (die werd de 2de dag al afgesleept).

• De Eik
stimpyrulez schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 21:26:
[...]

Ik heb een EV6 gehad en eerder verkocht dan gewild.
Veel issues en 2x de ICCU kapot gehad in 1,5 jaar tijd.
2de tijdens wachten op vervangende ICCU verkocht aan de dealer, aangezien ik al 2 maand aan het wachten was.

Weet dat de EV3 hetzelfde platform is...
Hoop voor je dat de issues bespaart blijven!

Heb nu een kuga van april 2024 en de mzzl dat dat deze geen accu issues heeft.
Maar denk dat ik minder laden zelf een beter 'probleem' zou vinden dan maanden je auto kwijt.
Ik heb de auto nu 10 maand en bijna 30k verder en geen issues gehad.
Dat is al veel beter dan de EV6 ;) (die werd de 2de dag al afgesleept).
Tja horror verhalen genoeg, onze tweede kia rijdt al 14 jaar zonder problemen. Dank voor de opbouwende reactie.

• MrSparkels
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:53
Ummm ik denk dat we de bovenstaande discussie maar gelijk moeten stoppen, want dit voegt niets toe aan het forum. Iedereen heeft zo zijn redenen gehad om te ruilen en ja mr.sparkels heeft ook merken die niet op zijn oprit komen vanwege ervaringen uit het verleden, maar dat heb ik ook met magnetrons, stofzuigers en computers.

Dit hele accu verhaal is knap vervelend...ligt het aan Ford? Ze zijn geen batterijen bouwers en zie het als een beroerde samenloop van omstandigheden ......

Is tie vervelend... Ja, je geeft een hoop geld uit en je hoopt een fijn product te krijgen. Ik kan me alleen niet voorstellen dat er ergens binnen Ford nu iemand in zijn handen loopt te wrijven en tegen zichzelf zegt: Dat hebben we maar eens mooi geregeld.

Denk dat er best harde woorden vallen richting de batterijen producent.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

MrSparkels schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 08:23:

Denk dat er best harde woorden vallen richting de batterijen producent.
Kan allemaal wel wezen. En uiteraard is e.e.a. verklaarbaar.
Een gecompliceerde keten van toeleveranciers, producten, en wereldwijde onderdelen leveranties, samenkomend in een assemblage fabriek (voor onze Ford Kuga's nabij Valencia in Spanje).

Maar de consument, jij en ik, die veel geld betaald hebben voor een rijdend stuk blik met veel elektronica erin, zijn wel de dupe.
En ik heb alleen te maken met Ford in dit geval, die mij een product verkocht heeft wat nu zelfs, voor de tweede keer al, niet veilig (genoeg) blijkt te zijn.
Ik heb niks te maken met Samsung SDI. Of heeft de kwaliteitscontrole ergens in het traject van grondstof tot aan uiteindelijk product, verzaakt? En dan nog, dat valt, voor mij als eindklant, buiten mijn invloedssfeer.
Laat staan dat ik dit van tevoren, had kunnen weten toen ik de Kuga PHEV, ruim twee jaar geleden, nieuw kocht... :-(

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ben wel heel benieuwd waarom je dat stukje papier dan zou moeten bewaren(?).

BTW: dank voor de info.
't Is idd het zelfde riedeltje als vorig jaar. Alleen een scan van een nieuwe(re) brief (25SC4 i.p.v. 24S79). ;)

Nu afwachten hoe snel ze het geld overmaken...

Mooie Plaatjes   

• Rupie
  • Laatst online: 28-01 14:34
5. IBAN gegevens

Gister ook maar even gedaan, eigenlijk de mail van de vorige keer geforward met nieuwe foto's van de huidige brief erbij. Vandaag de bevestiging dat ze wederom 120 euro gaan overmaken.

Desktop | Server | Laptop

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Rupie schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:42:
[...]

Vandaag de bevestiging dat ze wederom 120 euro gaan overmaken.
Da's wel heel snel.
Ik kreeg alleen maar dat automatische reply mailtje dat mijn mail goed was aangekomen dat Ford binnen 24 uur zou antwoorden (niet dus). :|

Mooie Plaatjes   

• conhen

conhen

Anti-Wappie

Ik heb ook vanmiddag een mail van Ford gehad waarin ze zich excuseren en bevestigen dat er 120 euro wordt overgemaakt. Mijn mail naar de klantenservice van Ford is van donderdag jl. Een stuk sneller dan vorig jaar dus... ;-)

• bvbal79
Wat is het nut nog van die EV in de winter :) op 80% haal ik nu maar net 23 km...moet ik hem binnenkort als stadauto gaan gebruiken? :)

• conhen

conhen

Anti-Wappie

@bvbal79 Het is dan ook géén EV...
In de brief staat ook dat je uitsluitend in de Normaal stand mag rijden.

• bvbal79
conhen schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:30:
@bvbal79 Het is dan ook géén EV...
In de brief staat ook dat je uitsluitend in de Normaal stand mag rijden.
PHEV inderdaad, maar goed. Ik zie het ook dat nog, alleen maar de auto modus. dan is 120 euro compensatie een schamele troost, als dit nog maanden gaat kosten

[ Voor 11% gewijzigd door bvbal79 op 28-01-2026 12:39 ]

• Draakje5
29km vanochtend op 80%.

• conhen

conhen

Anti-Wappie

bvbal79 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:39:
... dan is 120 euro compensatie een schamele troost, als dit nog maanden gaat kosten
Dat vind ik eigenlijk nogal meevallen. Vorig jaar mocht je NIET laden, dan is het een groot verschil met MOETEN tanken. Nu kun je nog steeds, afhankelijk van je rij-statistiek, een fors deel van je woonwerk tóch elektrisch rijden. 20% minder bereik gaat over zo'n 12km minder elektrisch bereik per laadbeurt die je moet tanken in plaats van laden. Die 12 kilometer kost elektrisch zo'n 55 cent (thuisladen à 25 cent per kWh) tegen een 1,15 euro (0,6 liter à 1,90 aan 1:20). Het verschil wat je extra betaald is dus 60 cent per laadbeurt. Die 120 euro vertegenwoordigen dus de schade van 200 laadbeurten.

De vergoeding NU is dus véél ruimer dan vorig jaar. Zelfde berekening voor vorig jaar: Die 60 kilometer kost elektrisch zo'n 2,75 euro (thuisladen à 25 cent per kWh) tegen een 5,70 euro (3 liter à 1,90 aan 1:20). Het verschil wat je extra betaald is dus 2,95 euro per laadbeurt. Die 120 euro vertegenwoordigen dus de schade van slechts 40 laadbeurten.

• Rupie
  • Laatst online: 28-01 14:34
ehtweak schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:55:
[...]

Da's wel heel snel.
Ik kreeg alleen maar dat automatische reply mailtje dat mijn mail goed was aangekomen dat Ford binnen 24 uur zou antwoorden (niet dus). :|
om het nog gekker te maken: er werd zojuist 120 euro bijgeschreven op mijn rekening vanuit Ford Goodwill....

Desktop | Server | Laptop

• Splitrr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 29-01 14:44
Rupie schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:23:
[...]

om het nog gekker te maken: er werd zojuist 120 euro bijgeschreven op mijn rekening vanuit Ford Goodwill....
Ik kan het ook bevestigen. Ook zojuist de vergoeding ontvangen. Vermoedelijk is woensdag de betaalbatch de deur uit gegaan :P

• bvbal79
conhen schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:31:
[...]

Dat vind ik eigenlijk nogal meevallen. Vorig jaar mocht je NIET laden, dan is het een groot verschil met MOETEN tanken. Nu kun je nog steeds, afhankelijk van je rij-statistiek, een fors deel van je woonwerk tóch elektrisch rijden. 20% minder bereik gaat over zo'n 12km minder elektrisch bereik per laadbeurt die je moet tanken in plaats van laden. Die 12 kilometer kost elektrisch zo'n 55 cent (thuisladen à 25 cent per kWh) tegen een 1,15 euro (0,6 liter à 1,90 aan 1:20). Het verschil wat je extra betaald is dus 60 cent per laadbeurt. Die 120 euro vertegenwoordigen dus de schade van 200 laadbeurten.

De vergoeding NU is dus véél ruimer dan vorig jaar. Zelfde berekening voor vorig jaar: Die 60 kilometer kost elektrisch zo'n 2,75 euro (thuisladen à 25 cent per kWh) tegen een 5,70 euro (3 liter à 1,90 aan 1:20). Het verschil wat je extra betaald is dus 2,95 euro per laadbeurt. Die 120 euro vertegenwoordigen dus de schade van slechts 40 laadbeurten.
Mijn woonwerk verkeer is helaas 60 km heen en terug, dan kloppen jouw percentages voor mij helaas niet. Ik ging altijd al uit van 40 km elektrisch (geen mogelijkheid om op te laden op werk) en 20 km benzine.

Dit jaar maar over op een volledige elektrische auto.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:02
conhen schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:31:
[...]

Ik zit hier op nog geen 19 cent per kWh dit jaar en benzine zit nu tussen de 1,90 en 2 euro volgens mij en is stijgende, dus dat verschil wordt al steeds groter. En eventueel op zonnestroom laden is zo ongeveer gratis, gezien terugleveren nauwelijks nog wat oplevert.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Erwin_83 en dan kan je eind van het jaar nog afhankelijk van je laadpaal nog tussen de 10 en 5 cent terugkrijgen ook :9

9 cent de kWh! Geniaal.

• pd3jcw
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:22
Vorige keer was de vergoeding toch ook 120 euro ? Ik heb het nog even terug gezocht maar ik heb vorig jaar, op 11 April, ook 120 euro ontvangen als goodwill van de Ford voor de terugroep actie rondom de accu software perikelen.

• bvbal79
Erwin_83 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:28:
[...]

Ik zit hier op nog geen 19 cent per kWh dit jaar en benzine zit nu tussen de 1,90 en 2 euro volgens mij en is stijgende, dus dat verschil wordt al steeds groter. En eventueel op zonnestroom laden is zo ongeveer gratis, gezien terugleveren nauwelijks nog wat oplevert.
bij welke energiebedrijf is dat?

• Draakje5
Hier afgelopen week net bij vattenfall contract verlengd 0,229 euro per kwh ( 24/7 zelfde tarief ).

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 28-01-2026 16:28 ]

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:02
bvbal79 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:25:
[...]

bij welke energiebedrijf is dat?
Budget energie via Vereniging Eigen Huis.

Daarom ben ik ook een beetje aan het kijken naar een plug in hybride als vervanging voor de IX35 (naast de Corsa E) Kan zelf de dagelijkse ritjes dan elektrisch rijden en een keer ver weg kan zonder moeite ( 200 km enkele reis familie bezoek)

[ Voor 38% gewijzigd door Erwin_83 op 28-01-2026 17:31 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• conhen

conhen

Anti-Wappie

bvbal79 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:51:
Mijn woonwerk verkeer is helaas 60 km heen en terug, dan kloppen jouw percentages voor mij helaas niet. Ik
Jawel hoor, het BLIJFT 20% minder bereik per laadbeurt, ongeacht de afstand van je ww-verkeer... ;-)
Dit jaar maar over op een volledige elektrische auto.
Tja, kan een goed idee zijn. I.v.m. de caravan kwam ik dan wel in een heel duur segment terecht, dus dat stel ik voorlopig nog even uit.

• De Eik
conhen schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:39:
[...]

Jawel hoor, het BLIJFT 20% minder bereik per laadbeurt, ongeacht de afstand van je ww-verkeer... ;-)

[...]

Tja, kan een goed idee zijn. I.v.m. de caravan kwam ik dan wel in een heel duur segment terecht, dus dat stel ik voorlopig nog even uit.
Ik stap over naar een EV.

• X-Kiwi
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:48
Bedoelt men met 'enkel normale modus rijden' dat je niet naar Eco, Sport of Glad mag? Of zelfs dat ik geen 'bewaar accu voor later' in mag zetten? Heb tot nu toe altijd in eco gereden, maar natuurlijk wel op maximaal 80% opgeladen (al heeft het qua range in de winter toch amper zin om op te laden, de benzinemotor start toch wel, ook voor korte ritten).

Wel goed dat ik hier nog even meelees, want ik had niet de indruk dat ik recht had op een vergoeding van Ford. Zal nu toch maar een mail sturen.

Kiwi !

• Driefstang
Hallo, sinds vorig jaar in het bezit van een geïmporteerde Kuga Vignale ('22). Rijdt heerlijk, echter, vanaf de eerste dag de volgende observatie: in hybride-stand en met zowel de elektro- als de benzinemotor ingeschakeld (dus niet puur EV), hoor ik bij het optrekken een vreemd schurend/ schertsend geluid, alsof iets licht aanloopt (je kan de veel heftigere variant van een dergelijk geluid ook weleens horen bij iemand met een versleten distributieriem). Dat geluid begint bij optrekken vrij hoog-frequent, maar zakt in frequentie bij hogere snelheid, waarna het uiteindelijk helemaal verdwijnt boven de 30 km/u (en nee, dit is niet het kunstmatige voetgangersbeschermingsorgel (3x ww)). Als ik het zelf zou moeten inschatten, betreft dit het samenspel tussen elektrische en conventionele aandrijving (synchronisatie?), maar ik heb er niet voor doorgeleerd. Bij de niet-Ford dealer terug geweest met deze klacht, maar je raadt het al: producteigenschap. Ben nu voornemens om bij een echte Ford dealer aan te kloppen met de vraag of dit normaal is, maar ben allereerst benieuwd of ik de enige ben op dit forum met deze ervaring.

Iemand een gelijksoortige ervaring en idee over een oorzaak? Bij voorbaat dank voor een reactie!
PS: heb forum doorzocht op 'geluid', dan vind ik van alles (rammeltjes, achteruitrijdgeluiden en B&O "premium" ervaringen), maar niks wat lijkt op mijn observaties.

• nielsicq
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Driefstang schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:55:
Hallo, sinds vorig jaar in het bezit van een geïmporteerde Kuga Vignale ('22). Rijdt heerlijk, echter, vanaf de eerste dag de volgende observatie: in hybride-stand en met zowel de elektro- als de benzinemotor ingeschakeld (dus niet puur EV), hoor ik bij het optrekken een vreemd schurend/ schertsend geluid, alsof iets licht aanloopt (je kan de veel heftigere variant van een dergelijk geluid ook weleens horen bij iemand met een versleten distributieriem). Dat geluid begint bij optrekken vrij hoog-frequent, maar zakt in frequentie bij hogere snelheid, waarna het uiteindelijk helemaal verdwijnt boven de 30 km/u (en nee, dit is niet het kunstmatige voetgangersbeschermingsorgel (3x ww)). Als ik het zelf zou moeten inschatten, betreft dit het samenspel tussen elektrische en conventionele aandrijving (synchronisatie?), maar ik heb er niet voor doorgeleerd. Bij de niet-Ford dealer terug geweest met deze klacht, maar je raadt het al: producteigenschap. Ben nu voornemens om bij een echte Ford dealer aan te kloppen met de vraag of dit normaal is, maar ben allereerst benieuwd of ik de enige ben op dit forum met deze ervaring.

Iemand een gelijksoortige ervaring en idee over een oorzaak? Bij voorbaat dank voor een reactie!
PS: heb forum doorzocht op 'geluid', dan vind ik van alles (rammeltjes, achteruitrijdgeluiden en B&O "premium" ervaringen), maar niks wat lijkt op mijn observaties.
Klinkt niet bekend, heb je al wel de terugroepactie van vorig jaar laten uitvoeren?

Anders kun je dat mooi combineren.

wat niet past, wordt gelast!

• X-Kiwi
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:48
Driefstang schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:55:

Komt niet bekend voor. Misschien toch bij een Ford dealer langs? Wellicht eerst voor een constatering van het probleem ipv een reparatie-order?

Enige vreemde geluid wat de mijne maakt, is een *klik* bij iedere rotonde, wanneer de bestuurdersstoel een halve centimeter opschuift. Inmiddels aan gewend.

Kiwi !

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

X-Kiwi schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:08:
Bedoelt men met 'enkel normale modus rijden' dat je niet naar Eco, Sport of Glad mag?
Staat toch in de brief die je gekregen hebt?

Mooie Plaatjes   

• De Eik
nielsicq schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:04:
[...]

Klinkt niet bekend, heb je al wel de terugroepactie van vorig jaar laten uitvoeren?

Anders kun je dat mooi combineren.
Hoor je het geluid ook als je stationair draaid in de neutraal stand? Kan je bewerkstellen dmv bij het starten de drive mode in de sport stand te zetten.

• Nedora
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02:59
X-Kiwi schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:08:
Bedoelt men met 'enkel normale modus rijden' dat je niet naar Eco, Sport of Glad mag? Of zelfs dat ik geen 'bewaar accu voor later' in mag zetten? Heb tot nu toe altijd in eco gereden, maar natuurlijk wel op maximaal 80% opgeladen (al heeft het qua range in de winter toch amper zin om op te laden, de benzinemotor start toch wel, ook voor korte ritten).

Wel goed dat ik hier nog even meelees, want ik had niet de indruk dat ik recht had op een vergoeding van Ford. Zal nu toch maar een mail sturen.
Belangrijk: Gebruik alleen de standaard 'Auto EV'-modus en vermijd de modi voor diepe modder en sneeuw (diepe sneeuw/zand) tot nader order.

Als je dit leest...zou je wel ECO mogen gebruiken.
ehtweak schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:55:
[...]

Ook bijzonder, deze url werkt niet meer?!?
Jawel hoor, bovenstaande gekopieerd via die link.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Als ik dit probeer:
code:
1
https://www.ford.nl/ondersteuning/hoe/terugroepactie/terugroepacties-en-faq/veiligheidsterugroepactie-hoogspanningsaccu-ford-kuga-phev
dan krijg ik uiteindelijk alleen dit te zien:
code:
1
https://www.ford.nl/ondersteuning
:?

Met verschillende browsers geprobeerd...
Pas na cache clear, werkt het weer.(?)

Blijft vreemd; de software zaken van Ford blinken nou niet bepaald uit in consistentie en betrouwbaarheid. Zowel de website, het SYNC update mechanisme alsmede de FordPass App. ;(
En de auto zelf... tja... die heeft ook zo van die vreemde dingetjes.
Laatst had ik ook ff kort dat spiegelbeeld van het dashboard display. En om de paar weken roept 'ie nog steeds zomaar willekeurig "Taal ingesteld op Nederlands" 8)7 Geen idee waar dat vandaan komt?!

[ Voor 53% gewijzigd door ehtweak op 29-01-2026 21:57 ]

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1 ... 54 55 Laatste