Het grote Ford Kuga PHEV topic

Pagina: 1 ... 59 60 Laatste
Acties:

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik kan mij nu ook officieel in dit topic melden (in het bestel-topic is al te lang niet gereageerd)

Active-X in Magnetic, alle opties behalve reservewiel.

'Voorraad' model die de dealer al besteld had, alles wat ik wilde, behalve dus het reservewiel wat ik los ga bestellen. Scheelde toch wel wat in prijs.

Hele rits losse accessoires er bij besteld.
* Beschermkap laadaansluiting, handig als er veel sneeuw op de auto ligt
* Rubber vloermattenset
* Bumperfolie en portierfolie
* Spatlappen voor en achter, het is een Active-X met al wat meer zwart plastic, en ik vind het 'stoerder' staan, ook omdat hij hoger op de poten staat.
* Ionisator voor achter het luchtfilter, net wat schonere lucht in de auto. Zeker in verband met mijn hooikoorts leek dit mij prettig.

Ik ga ook nog zijwindschermen bestellen, zodat ik op hete dagen met dreiging van regen de ramen op een kier kan laten staan zodat de auto minder heet wordt.
En natuurlijk een marterverjager, maar dan van Amazon waar het een paar tientjes scheelt, naar aanleiding van een paar posts hoger :+

Zijn er nog meer dingen die specifiek voor de Kuga zijn die handig zijn om te bestellen?

(en ik heb een goede relatie met de dealer, maar mijn vader heeft er ook lang gewerkt. Ze gebruiken hem nog steeds als goed voorbeeld van een goede autoverkoper, en hij is al meer dan 10 jaar geleden met pensioen gegaan (en 3 jaar dood))

-edit-
Waarom Active-X en geen ST-X?
* Soepeler in de vering
* Mooier interieur, geen zwart gat waar je in stapt door de zwarte hemelbekleding en donker dashboard

[ Voor 3% gewijzigd door Resistor op 11-04-2026 14:02 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• EdvanAl
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22-04 15:25
* Mooier interieur, geen zwart gat waar je in stapt door de zwarte hemelbekleding en donker dashboard
Bij een panorama dak valt dit reuze mee voor.

• rekel
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:12
Wanneer de Kuga zonder reservewiel geleverd wordt, is in de bak onderin de kofferbak geen beugel voor de bevestiging ervan. Heb ik ook, daar staat de 12 V accu. Volgens mij heeft forumlid ehtweak daar destijds iets voor gefabriceerd in zijn Kuga. Ik heb het maar zo gelaten, een lekke band komt statistisch toch maar 1 keer in de 100.000 km voor.

Bizar, ik heb met mijn nieuwe Kuga nu al 2 lekke banden gehad in krap anderhalf jaar! Gelukkig langzaam aflopend en niet al te ver weg waardoor ik gewoon nog thuis kon komen.
Bij een panorama dak valt dit reuze mee voor.
Ik vind het ook donker met zo’n zwarte hemel, ben blij met de lichte versie plus pano in mijn Activ X. Maar een panoramadak zal daar wel in schelen inderdaad.

[ Voor 18% gewijzigd door rekel op 11-04-2026 16:41 ]

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

d:)b
Resistor schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:53:
Ik kan mij nu ook officieel in dit topic melden (in het bestel-topic is al te lang niet gereageerd)

Active-X in Magnetic, alle opties behalve reservewiel.

'Voorraad' model die de dealer al besteld had, alles wat ik wilde, behalve dus het reservewiel wat ik los ga bestellen. Scheelde toch wel wat in prijs.
Heb destijds ook een voorraadmodel gekocht. In 2023. Alles d'rop en d'ran (behalve een reservewiel)

Na diverse pogingen :-( om een 'officieel' reservewiel bij een Ford garage te bestellen, uiteindelijk zelf eentje online besteld:
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"
Hele rits losse accessoires er bij besteld.
* Beschermkap laadaansluiting, handig als er veel sneeuw op de auto ligt
Dit werkt ook prima:
Heb ik destijds gewoon zelf via amazon besteld.
* Ionisator voor achter het luchtfilter, net wat schonere lucht in de auto. Zeker in verband met mijn hooikoorts leek dit mij prettig.
Zou het standaard anti-bacteriële filter wat er nu inzit, niet voldoende zijn?
Want die ionisator zou je ieder jaar moeten vervangen:
"Vervanging van het onderdeel aanbevolen na 1 jaar / 20.000 km om de efficiëntie te behouden"
Dan is zelf ff een vers luchtfilter (onderin het handschoenvak) een stuk goedkoper en makkelijker te doen.

Een origineel Bosch filter kost twee tientjes en zelf te vervangen binnen een paar minuten.

En volgens Bosch zelf:
"Carbon filter, Met antibacteriële werking, Deeltjesscheiderpercentage >98% voor 2,5 µm (fijnstof), Met anti-allergische werking, met antivirale werking, Met schimmelwerende werking "
M.a.w. dat is onder de grootte van pollen (tussen de 5 - 150 µm)
Typenr: Bosch A8586
en ik heb een goede relatie met de dealer,
Houden zo! Want als er iets aan de hand is... :X

BTW: heb je ook nog een verlengde garantie afgesloten? Ik heb destijds voor totaal 5 jaar gekozen. Was €699 meerprijs. Ben nu wel blij, i.v.m. wat perikelen met de Kuga, dat ik die extra garantie heb. :)
-edit-
Waarom Active-X en geen ST-X?
* Soepeler in de vering
Als ik destijds had geweten dat de ST-X zo stug was... :|
Daar was ik idd wel bang voor. Wij hebben een all-black uitvoering. Maar ik moet zeggen, het valt uiteindelijk wel mee. Ook al zit er geen pano-dak in.

Onze vorige auto was super licht & helder van binnen:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/8887/28502723844_fa4b6887f4_c.jpg
Roomster10 by Erik Haak, on Flickr
8)

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 12-04-2026 09:43 ]

Mooie Plaatjes   

• sharebeliever
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 12-04 11:06
Mang0w schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:24:
Eind deze maand wordt onze nieuwe Kuga geleverd (Sound Edition) als vervanging van onze huidige 2021 ST Line. Ik wil graag nieuwe rubberen vloermatten kopen met hoog opstaande rand (want veel onderweg met paard en hond met dito inloop in de auto). Heeft iemand ervaring met een dergelijk product? Er is veel te koop en de meerderheid ziet er nogal "el cheapo" uit.

Edit:
Oh en als ik toch bezig ben: dit zelfde geldt voor kofferbakbescherming(hoeft niet per sé van rubber maar wel volledig bedekt)

Alvast dank!
Heb de rubberen matten van Ford voor voor&achter passagiers en bagage ruimte. Slecht 1 negatief namelijk aan bestuurders kant zouden ze wat verder naar voorkant van de auto door mogem lopen met name bij de linker voetrest en onder gaspadaal. Er komt namelijk nu nog steeds rotzooi onder.

• sharebeliever
8 maanden geleden een nieuwe Kuga PHEV gekochtm, full option. Er zaten bij afleveren de 19 inch wielen op maar had de 18 inch wielen besteld. Ze zouden de 19 inch wielen omruilen tegen de 18 inch wielen zodra ze een nieuwe Kuga op voorraad zouden krijgen. We zijn nu 8 maanden later en gisteren is het dan eindelijk gebeurt. Nu blijkt dat ze gewoon nieuwe velgen en wielen los hebben besteld iets wat ik 8 maanden geleden ook al voorstelde maar dat kon toen niet. Vervandering van vestigingsmanager plus aankondiging van een in gebreke stellen doet wonderen maar dat zou eigenlijk niet hoeven (garage Broekhuis, de Bilt vestiging).

• sharebeliever
betreffende de intelligent cruis controle. Als de auto achter een andere auto automatisch stopt bij een stoplicht wordt na 3 sec. de CC uitgeschakeld ((stopped resume in het dashboarddislay). Je moet dan het "res knopje" links op het stuur in drukken of kort het gas pedaal indrukken om de CC weer actief te krijgen zodat de auto weer wegrijdt. ECHTER ik heb een aantal keren gehad (gisteren toevallig weer) dat als de auto stopt achter een andere auto "auto resume" in het dashboarddisolay verschijnt en de auto dan automatisch ook weer aanrijdt als de voorganger wegrijdt. Weet iemand hoe je kunt toggelen tuusen "stopped resume"en "auto resume" ?????

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het vervolg hiervan:

Ik had nog wat via AE bestelde carbon delen liggen.
Inmiddels is de buitentemperatuur weer wat hoger, dan zijn dit soort kunststof makkelijker aan te duwen/plakken.
En het past keurig strak op z'n plek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Xh1CtXolr7QFVOxUAFeI02QdM8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ogAko2qexfqYfe0013n3Cr3s.png?f=fotoalbum_large

Weliswaar niet precies hetzelfde patroon als van Ford zelf, maar het oogt gewoon prima imho.

Er zijn ook andere kleuren/motieven te verkrijgen.

BTW: dit zijn officieel delen voor een Ford Focus, maar het past gewoon perfect in een Kuga. :+

Mooie Plaatjes   

• Jknevel
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-04 23:05
ehtweak schreef op zondag 12 april 2026 @ 15:24:
Het vervolg hiervan:

Ik had nog wat via AE bestelde carbon delen liggen.
Inmiddels is de buitentemperatuur weer wat hoger, dan zijn dit soort kunststof makkelijker aan te duwen/plakken.
En het past keurig strak op z'n plek:

[Afbeelding]

Weliswaar niet precies hetzelfde patroon als van Ford zelf, maar het oogt gewoon prima imho.

Er zijn ook andere kleuren/motieven te verkrijgen.

BTW: dit zijn officieel delen voor een Ford Focus, maar het past gewoon perfect in een Kuga. :+
(EDIT) Zie nu dat deze stoelen als 10-weg in de reeks zaten en later/optie de 12-weg. :+ :+ :+ the more we know i dacht al dat ik niet goed opgelet had.

Kan het zijn dat ik dezelfde stoelen heb echter niet uitschuifbaar aan voorzijde? 2022 ST-line X met volgens mij alleen geen reserve wiel als optie.
Ik zou zweren dat die naad echt dicht zit bij mij :+

[ Voor 7% gewijzigd door Jknevel op 13-04-2026 08:59 ]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Jknevel schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:50:
[...]
Kan het zijn dat ik dezelfde stoelen heb echter niet uitschuifbaar aan voorzijde? 2022 ST-line X met volgens mij alleen geen reserve wiel als optie.
Dit is een 2023 ST-X met de elektrisch verstelbare (helaas geen geheugenstand) AGR stoelen.
Alleen dat uitschuifgedeelte (bovenbeen ondersteuning) moet je wel met de hand uittrekken.

Mooie Plaatjes   

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:24
Ik ben ondertussen anderhalf, bijna 2 jaar verder in mijn 2024 versie van de Kuga ST-X, maar de auto begint me meer en meer te irriteren.

- Best wel veel kraakjes, bij het nemen van drempels, etc
- De rechter-achtergordel krijg ik niet zo ver dat hij niet rammelt tijdens het rijden, als hij niet in gebruik is. Ik stop tegenwoordig om hem dan maar vast te zetten in zijn slot.
- De airco... vooral als hij druk moet doen, maakt ZOVEEL lawaai (ook buiten de auto), dit hadden mijn vorige modellen Kuga ook, maar ik rijd nu al 5 jaar Kuga en met geen enkel model is het opgelost.
- En WEER mag je maar tot 80% opladen, een fix? Nee die is er nog niet. Dit is al de zoveelste keer.

Daarom ook besloten maar geen Kuga weer te nemen en gaat deze ergens de komende maanden weg.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Tsja, best een lijstje, maar als het puntje bij het paaltje komt brengt de Kuga ons altijd betrouwbaar van A naar B.

Als ik zo om me heen kijk is het altijd wel wat met auto's. De Peugeot van de buren gaat inmiddels de 4e maand in waarbij ze gedonder hebben. In die 4 maanden heeft de auto 3 maanden en 3 weken bij de garage gestaan. De Lexus NX400 van mijn schoonouders heeft ze afgelopen jaar 2 keer laten staan. De 2e auto is een Dacia Sandero en die heeft ook al een keer pech gehad. De directe concurrent van de Kuga, de Toyota RAV4 wordt nog altijd bij bosjes gestolen. En laten we maar niet beginnen over de Duitsers en hun problemen.

Ja, de problemen van de Kuga zijn vervelend, maar hij rijdt en doet dat in meer dan redelijk comfort.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:21
De betrouwbaarheid van moderne auto's is naar mijn idee minder dan vroeger, (te) veel complexe/ingewikkelde elektronica en software. Ik hoor van zoveel mensen met recente auto's problemen...probleemloos iets recents rijden lijkt eerder uitzondering dan regel.

• sorted.bits
Glashelder schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:24:
Ja, de problemen van de Kuga zijn vervelend, maar hij rijdt en doet dat in meer dan redelijk comfort.
Goede samenvatting van een auto van 50k en nog geen 2 jaar oud. Maar je hebt gelijk, qua comfort is het een prima auto. Ook vind ik de rammeltjes erger dan bijvoorbeeld mijn vrouw.

Verschil is, dat ik vaker lange afstanden rijd en mijn vrouw gemiddeld 20km.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Tsja, ook hier geldt weer: 50k is een hoop geld maar als je kijkt wat je bij Audi, BMW of Volvo voor dat geld krijgt.. :)

En die auto's zijn stuk voor stuk verre van probleemloos.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• conhen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-04 10:35

conhen

Anti-Wappie

sorted.bits schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:02:
[...]Ook vind ik de rammeltjes erger dan bijvoorbeeld mijn vrouw.
Rammelt zij ook zo dan? ;)
Ik ervaar dat rammelen van de gordels helemaal niet zo in mijn MK3 van 21. Ik heb het wel eens gehoord, maar dat kwam naar mijn idee doordat-ie gewoon niet netjes terug geleid werd door de laatste passagier. Maar ik lees de klacht wel veel hier. Ik zou zeggen, plak een stukje vilt tegen de kunststof waar hij tegenaan rammelt.

• Jknevel
eens, hiervoor een MG eHS 2023 gehad (nu 2022 Kuga) niks anders als problemen,
*hybride systeem die niet goed laad dus noodloop met leeggetrokken accu in Z frankrijk icm caravan
* Sensoren die soms aan blijven (zeer hoge piep)
* Hoog verbruik 35L tank en met geluk 450km?
* Boven 40km/u standaard springt benzine motor aan
* verwarming komt van motor dus bij kou draait die standaard en door bekleding beslaat voorraam dus moet alles aan.
* Twijfelende DTC zorgt voor kangeroe gedrag en onvoorspelbaar (zelfs link soms)

Etc etc etc.

Nu met de kuga ondanks 80% laden en we maken in weekend flink km's met de kinderen zit ik op 1000km gereden met nog een halve tank over, deze is 3 weken geleden vol gegooid. verbruik ca 2l/100km

Al in al is de kuga een van de zuinigste als niet DE zuinigste in zijn klasse, en de aandrijflijn is subliem soepel.

• sorted.bits
Glashelder schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:05:
Tsja, ook hier geldt weer: 50k is een hoop geld maar als je kijkt wat je bij Audi, BMW of Volvo voor dat geld krijgt.. :)

En die auto's zijn stuk voor stuk verre van probleemloos.
Whataboutism lost de rammeltjes niet op. Sinds de beslissing is genomen om de auto te vervangen dit jaar, ergert het me alleen wat erger, maar dat lijkt me logisch.
Jknevel schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:07:
Nu met de kuga ondanks 80% laden en we maken in weekend flink km's met de kinderen zit ik op 1000km gereden met nog een halve tank over, deze is 3 weken geleden vol gegooid. verbruik ca 2l/100km

Al in al is de kuga een van de zuinigste als niet DE zuinigste in zijn klasse, en de aandrijflijn is subliem soepel.
Het is maar net hoe vaak je hem aan de lader hebt hangen, ik denk dat mijn vrouw inderdaad ook op 0l/100km zit. Elke dag aan de lader en ongeveer 20km aan woon-werk. Dat is zeker ideaal!

• Jknevel
Het is maar net hoe vaak je hem aan de lader hebt hangen, ik denk dat mijn vrouw inderdaad ook op 0l/100km zit. Elke dag aan de lader en ongeveer 20km aan woon-werk. Dat is zeker ideaal!
Woon/werk is 5km per dag O-) de rest is echt de weekenden, net even gekeken en zit op 975km in 3 weken (afgelopen vrijdag to be exact)

Voor de veteranen is dit uiteraard standaard materie maar vergeleken met de MG eHS is dit echt in zoveel opzichten beter dat is gewoon bizar.

• conhen

conhen

Anti-Wappie

Mijn shortlist bestond uit de Kuga en de MG EHS, die mijn broer al had en er zeer tevreden over is. Ondanks dat de EHS vooral van binnen véél mooier en luxer afgewerkt is, ben ik voor de Kuga gegaan, eigenlijk om 3 redenen.

- De verwarming werkt alleen op de benzinemotor, hetgeen betekend dat je in de winter dus nauwelijks gebruik kunt maken van de plug-in mogelijkheden als je daarvoor te weinig woon-werk afstand hebt.
- Ik hoor veel klachten over vage versnellingen, omdat die feitelijk 2 versnellingsbakken bevat
- De garage is tevens de importeur, waar moet je naartoe bij geschillen?

Hoewel ik het interieur van de Kuga onvergelijkbaar saai vind ten opzicht van de meeste concurrentie, is het wel een stuk beter dan dat van mijn vorige auto (IX35) en ben ik qua rij-eigenschappen echt onder de indruk van de aandrijflijn met eCVT. Ook met caravan een perfecte combinatie.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:47

Quad

Doof

Hier aan het kijken voor een opvolger van onze Golf Variant uit 2015. De kinderen groeien en door mijn lengte is er in deze auto achter mij geen ruimte meer voor beide.
Enkele auto's die we op het oog hebben die wel de ruimte hebben is onder andere de Kuga jaar 2020-2023.
Automaat is vereiste, en daardoor automatisch de PHEV.

Maar nu komt het, we hebben geen eigen oprit en binnen de gehele wijk is er welgeteld 0 oplaadpunten. Is het een ramp om de Kuga PHEV te rijden zonder dat deze wordt geladen? Ik lees namelijk hybride verbruikscijfers van rond de 1L op 17km wat zeer netjes zou zijn en gemiddeld gelijk of beter is dan onze VW Golf Variant.

Een Lynk&Co 01 heb ik ook gezien en is een prachtige auto van binnen, maar die haalt een verbruik van rond de 1 op 11 op de hybride mode, en dat is fors. Gecombineerd met een nog hogere MRB valt deze af.

De gemeente heeft sinds 1 januari dit jaar wel stoepladen als mogelijkheid gegeven, maar bij navraag heb ik teruggekregen dat het een proef is wat alleen dit jaar loopt én verlenging nu niet op de agenda staat. Dan maakt het kopen van een platte 5mm laadkabel wel weer een onzekerheid.

Dus ik zou eigenlijk de PHEV willen kopen en rijden als een HEV met in gedachte dat als ergens geladen kan worden, dat we dit dan doen, en bij Vattenfall een laadpaal in de wijk proberen aan te vragen. Zijn hier mensen die ook op een dergelijke manier de Kuga rijden?

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Quad: https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR754422
Er staat geen harde einddatum in het gepubliceerde stuk. Ik ben wel benieuwd wanneer de landelijke overheid dit vraagstuk eens op gaat pakken want mijn hemel wat is het echt een wirwar van regels aan het worden rondom de VPA.. vreselijk. Dit is de eerste gemeente waarbij ik de eis zie voor een ‘platte laadkabel’ :') wtf. Wat is er mis met gewoon een laadmat? Beter zichtbaar, veilig en vrij goedkoop.

Maar goed. Die 1 op 17 is normaliter goed haalbaar en het kan niet echt kwaad om niet op te laden volgens mij. Vrijwel iedereen die met vakantie gaat laadt niet op in het buitenland.

• Slingertj3
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:33
Er is ook een Kuga FHEV, op marktplaats diverse aanbod.
Heb hem zelf niet, ben wel benieuwd naar ervaringen, bang dat deze hier niet meelezen...
Quad schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:53:
Hier aan het kijken voor een opvolger van onze Golf Variant uit 2015. De kinderen groeien en door mijn lengte is er in deze auto achter mij geen ruimte meer voor beide.
Enkele auto's die we op het oog hebben die wel de ruimte hebben is onder andere de Kuga jaar 2020-2023.

Maar nu komt het, we hebben geen eigen oprit en binnen de gehele wijk is er welgeteld 0 oplaadpunten. Is het een ramp om de Kuga PHEV te rijden zonder dat deze wordt geladen? Ik lees namelijk hybride verbruikscijfers van rond de 1L op 17km wat zeer netjes zou zijn en gemiddeld gelijk of beter is dan onze VW Golf Variant.

Een Lynk&Co 01 heb ik ook gezien en is een prachtige auto van binnen, maar die haalt een verbruik van rond de 1 op 11 op de hybride mode, en dat is fors. Gecombineerd met een nog hogere MRB valt deze af.

De gemeente heeft sinds 1 januari dit jaar wel stoepladen als mogelijkheid gegeven, maar bij navraag heb ik teruggekregen dat het een proef is wat alleen dit jaar loopt én verlenging nu niet op de agenda staat. Dan maakt het kopen van een platte 5mm laadkabel wel weer een onzekerheid.

Dus ik zou eigenlijk de PHEV willen kopen en rijden als een HEV met in gedachte dat als ergens geladen kan worden, dat we dit dan doen, en bij Vattenfall een laadpaal in de wijk proberen aan te vragen. Zijn hier mensen die ook op een dergelijke manier de Kuga rijden?

• Quad

Quad

Doof

Glashelder schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:13:
Er staat geen harde einddatum in het gepubliceerde stuk. Ik ben wel benieuwd wanneer de landelijke overheid dit vraagstuk eens op gaat pakken want mijn hemel wat is het echt een wirwar van regels aan het worden rondom de VPA.. vreselijk. Dit is de eerste gemeente waarbij ik de eis zie voor een ‘platte laadkabel’ :') wtf. Wat is er mis met gewoon een laadmat? Beter zichtbaar, veilig en vrij goedkoop.
Betreft inderdaad deze gemeente, ik heb na ons bezoek bij een bedrijf die de Kuga als optie noemde, contact gezocht met de gemeente. Daar hoorde ik dat het in principe een proef is en een platte laadkabel. Ze hebben geen lijst met goedgekeurde kabels. En 5mm is echt heel weinig en kost een extra kabel van 350-400 euro.
Maar goed. Die 1 op 17 is normaliter goed haalbaar en het kan niet echt kwaad om niet op te laden volgens mij. Vrijwel iedereen die met vakantie gaat laadt niet op in het buitenland.
Thanks, het is in elk geval zonder laden al veel zuiniger dan een Hyundai Tucson, Renault Kadjar of Nissan Qashqai (mhev of zonder hybride techniek).
Slingertj3 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:21:
Er is ook een Kuga FHEV, op marktplaats diverse aanbod.
Heb hem zelf niet, ben wel benieuwd naar ervaringen, bang dat deze hier niet meelezen...

[...]
Ik heb naar een FHEV gekeken, maar dit betreft in alle gevallen een geïmporteerde auto, en daar voel ik dan weer niet veel voor. Een PHEV in de vorm van een Kuga voelt als zowel een compromis als best of all worlds. Maar een Nissan Qashqai mhev en een Tucson HEV staan zeker ook nog op de lijst. Is maar net wat er in de buurt de komende tijd beschikbaar geraakt.

nggyu nglyd

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Quad schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:49:
[...]
Betreft inderdaad deze gemeente, ik heb na ons bezoek bij een bedrijf die de Kuga als optie noemde, contact gezocht met de gemeente. Daar hoorde ik dat het in principe een proef is en een platte laadkabel. Ze hebben geen lijst met goedgekeurde kabels. En 5mm is echt heel weinig en kost een extra kabel van 350-400 euro.
Echt volslagen belachelijk.. Maar ik snap het wel:
Heeft u een elektrische auto maar kunt u deze niet met uw eigen stroom opladen omdat de laadkabel voor een onveilige situatie op de stoep zorgt? Geen zorgen meer! FlatPower biedt met een innovatieve, gepatenteerde, ultra platte laadkabel voor over de stoep een oplossing.
Een platte kabel patenteren.. :'(

Hier in de Haarlemmermeer mag je gewoon een laadmat over je kabel gooien. Werkt voortreffelijk.. Er heeft vast iemand in de gemeenteraad lopen googlen :') Ik zie echt niet in hoe dat frummel dingetje veiliger is dan..:

Afbeeldingslocatie: https://images.ctfassets.net/l0vbdd13d5ww/4k7gPfgaDTDBQeUOxd9mXX/2a52eeb577b875e3c85cda5af8727d68/kabelmat-voor-laden-over-de-stoep.jpg

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:47
Vorig jaar ben ik naar Italie gereden en weer terug.
Iets meer dan 3000Km waarvan toch bijna 1/3 elektrisch gereden, terwijl ik alleen met een volle accu was weg gereden (lees een keer max. 50Km).

Dus ja, hij kan echt wel lekker zuinig zijn.
Tevens gewoon in duitsland ook 140Km/h gereden, dus ja... niet bepaald rustig aangedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jjfzTlERp4Uvu9kYtk93MyeLjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VH7h94zmrWcSILB8YXssQx4y.jpg?f=fotoalbum_large

In de winter maanden is het verbruik best wat hoger en vooral met de accu echt wel minder KM's (ligt er natuurlijk ook aan hoe/waar je rijdt).

• Quad

Quad

Doof

Glashelder schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:53:
[...]

Echt volslagen belachelijk.. Maar ik snap het wel:

[...]

Een platte kabel patenteren.. :'(

Hier in de Haarlemmermeer mag je gewoon een laadmat over je kabel gooien. Werkt voortreffelijk.. Er heeft vast iemand in de gemeenteraad lopen googlen :') Ik zie echt niet in hoe dat frummel dingetje veiliger is dan..:

[Afbeelding]
Dat ziet er dus heel netjes en veilig uit! En minder struikelgevoelig dan een platte kabel, als ik dat filmpje zie van de site.
stimpyrulez schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:55:
[...]

Vorig jaar ben ik naar Italie gereden en weer terug.
Iets meer dan 3000Km waarvan toch bijna 1/3 elektrisch gereden, terwijl ik alleen met een volle accu was weg gereden (lees een keer max. 50Km).

Dus ja, hij kan echt wel lekker zuinig zijn.
Tevens gewoon in duitsland ook 140Km/h gereden, dus ja... niet bepaald rustig aangedaan.

[Afbeelding]

In de winter maanden is het verbruik best wat hoger en vooral met de accu echt wel minder KM's (ligt er natuurlijk ook aan hoe/waar je rijdt).
Dat is dus echt wel zuinig. Als ik het afzet tegen een Qashqai bijvoorbeeld (MHEV), is dat op maandbasis al bijna 20 euro voordeliger, wat voor ons het verschil in de MRB al bijna is. Ik moet wel tot 5000KM zelf laden (25c per kWh) om die platte laadkabel tov publieke laadpaal eruit te krijgen (230V aansluiting voorkant huis maken nog niet meegerekend).

Maar ik zie aan alle kanten dat een Kuga wel een hele verstandige keus kan zijn. Mits het geen model met problemen is gezien de terugroepacties.

nggyu nglyd

• conhen

conhen

Anti-Wappie

Quad schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:28:
[...]Mits het geen model met problemen is gezien de terugroepacties.
Waarom? Terugroepacties betekenen juist dat er dingen opgelost worden. En het 80% laad-probleem wat momenteel speelt doet voor jou niet terzake, want je wilt sowieso niet laden. Dus ga ervoor!

[ Voor 0% gewijzigd door conhen op 16-04-2026 11:40 . Reden: typo's ]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Quad Ter info:
https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/1480081.html
dit is wat mijn Kuga PHEV de afgelopen jaren heeft verbruikt...

alleen van de eerste maanden ontbreken de elektra cijfers

[ Voor 21% gewijzigd door ehtweak op 15-04-2026 14:47 ]

Mooie Plaatjes   

• Quad

Quad

Doof

conhen schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:37:
[...]

Waarom? Terugroepacties betekenen juist dat er dingen opgelost worden. En het 80% laad-probleem wat momenteel speelt doet voor jou niet terzake, ant he wilt sowieso niet laden. Dus ga ervoor!
Ik bedoel met name of het al is opgelost en niet nog speelt. :)
Inmiddels wel net de garage van onze Golf gebeld, daar staat toevallig een Kuga te koop voor nog geen 21k, wel import maar hij beloofde dat alle historie aanwezig is. En import is gegaan via Ford dealer > Ford dealer.
kunnen het in elk geval even serieus bekijken. Thanks voor de peptalk! O+

nggyu nglyd

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:13
snip: offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 16-04-2026 06:45 ]

• Quad

Quad

Doof

De Eik schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:09:
[...]

Ik zou een gaan rijden in de Kia EV3 je zal verrast zijn.
EV = geen optie. Daarnaast is de goedkoopste Kia EV3 occassion vanaf 32 duizend euro, dat is een 10k boven budget. :P
Er zijn een paar leuke (betaalbare) opties, ik heb een contactpersoon bij een bedrijf om de hoek (klant) ook een appje gedaan. Dus kan zo maar zijn dat we met een paar weken een Kuga rijden.

nggyu nglyd

• EdvanAl
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22-04 15:25
Krijg deze melding steeds vaker.
Hij laadt wel gewoon op overigens !!
Iemand dit ook

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZijyMW6FPGmAkmh9MaB7YGWNExQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p5NIaHfwv4EoVF2GFhJLAk1B.jpg?f=fotoalbum_large

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:25

Ik sta voor exact dezelfde keuze maar die 1 op 11 klopt echt niet hoor. Ja vast te halen bij plankgas op de linkerbaan, maar niet het gemiddelde verbruik van deze auto. Is de kuga zuiniger? Jazeker.

Wat betreft de eerder genoemde irritatiepuntjes.. Ik denk dat elk merk wel iets heeft en er zullen ook wel uitschieters bij zitten. Maar een auto van 50k mag echt wel rammel- en kraakvrij zijn na 2 jaar gebruik hoor. Ik vind dat echt geen onrealistische verwachting van een auto.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

EdvanAl schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:32:
Iemand dit ook

[Afbeelding]
Zeker. Met enige regelmaat !!!

• Quad

Quad

Doof

NileZ_ schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:45:
[...]

Ik sta voor exact dezelfde keuze maar die 1 op 11 klopt echt niet hoor. Ja vast te halen bij plankgas op de linkerbaan, maar niet het gemiddelde verbruik van deze auto. Is de kuga zuiniger? Jazeker.
Dan heeft de verkoper (andere garage) zijn waar niet goed geprobeerd te verkopen. Die gaf aan dat bij alleen hybride rijden het gemiddelde verbruik rond de 1:11 zit. Dat gecombineerd met een veel hogere MRB zie ik het nut van die tientallen euro's extra pm niet.

Zit je ook in de beperking qua laadmogelijkheden thuis of overweeg je puur de Kuga <> L&C 01?

Zaterdag gaan we even kijken bij een Titanium X model, maar elders staat een mooie rode St-Line X model, zit volgens mij meer op.

nggyu nglyd

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:55
1 op 11 8)7

Zonder al te veel moeite haal ik gemakkelijk de 1 op 19.

• NileZ_
Quad schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:16:
[...]

Dan heeft de verkoper (andere garage) zijn waar niet goed geprobeerd te verkopen. Die gaf aan dat bij alleen hybride rijden het gemiddelde verbruik rond de 1:11 zit. Dat gecombineerd met een veel hogere MRB zie ik het nut van die tientallen euro's extra pm niet.

Zit je ook in de beperking qua laadmogelijkheden thuis of overweeg je puur de Kuga <> L&C 01?

Zaterdag gaan we even kijken bij een Titanium X model, maar elders staat een mooie rode St-Line X model, zit volgens mij meer op.
Verbruikscijfers zijn altijd een beetje lastig en ook wel sterk afhankelijk van veel factoren maar de mensen die ik heb gesproken die zelf een L&C hebben geven wel een positiever verbruik aan. Maar dat de kuga zuiniger is is wel gewoon waar. Ga er maar vanuit dat een kuga een km of 3 a 4 verder komt op een liter. Ik zit met dezelfde afweging haha.

Ik heb wel een eigen oprit dus ik vind het elektrische bereik wel iets belangrijker. En voor beide wagens valt wel wat te zeggen en is denk ik ook wel afhankelijk van smaak/gevoel.

Ik neig wat meer naar de kuga, vriendin meer naar de L&C. Ik merk echter wel dat wij allebei bij de Kuga de 'juiste uitvoering' belangrijk vinden. De kleur doet echt wel heel erg veel met de auto en ik heb gemerkt dat we graag een panoramadak willen.. zorgt al wel voor minder keus/aanbod..

Ik ga geen van beide lopen bashen hier want ik denk dat het beide erg fijne wagens zijn. Maar ze hebben ook allebei een heel ander 'gevoel'.

Elektrisch bereik is voor ons net iets belangrijker omdat het betekent dat de dagelijkse ritten net wel/net niet elektrisch lukken bij de ene, en bij de andere sowieso wel.

Daarentegen zet dit mij ook gelijk een beetje aan het denken omdat de stap naar volledig elektrisch ineens een stuk kleiner wordt. Ik heb een gigantisch overschot op jaarbasis van de panelen op het dak en laadstress is natuurlijk ook steeds minder een ding. Maar eigenlijk stuur ik daar in mijn hoofd nog bij weg, omdat ik dan opnieuw moet beginnen met zoeken 😂.

• Groenrechts
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21-04 21:16

Ook zonder laden een top auto, lekker vermogen en ik haal 1 op 17 gemiddeld wel ja.

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:13
snip: offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 16-04-2026 06:46 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

snip: graag via topicreport

[ Voor 82% gewijzigd door We Are Borg op 16-04-2026 06:46 ]

• stimpyrulez
EdvanAl schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:32:
Iemand dit ook

[Afbeelding]
Ik soms wel last van een 'oplaadfout'.
Vaak wel alleen als ik mijn laadpaal in de stand zet dat deze alleen 'zonnestroom' mag gebruiken.
Als dan de zon effe achter een wolk verdwijnt, dan vind hij het gelijk niet leuk meer.

Heb ook een optie (die heb ik standaard aanstaan) dat hij zowel zonnestroom als net gebruikt (en dan voorkeur voor zonnestroom),
Als dan de zonnestroom dipt, dan haalt hij de rest van het net en dan heb ik dus (bijne) nooit een issue.
Dus ik gok dat de kuga het niet leuk vind als de geleverde stroom onder een bepaalde vermogen komt...

(gebruik trouwens een alfen laadpaal)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat vinden veel auto's niet leuk overigens.. Ik ben hier flink aan het experimenteren geweest met een eigen algoritme voor mijn laadpaal en zowel de Kuga, Peugeot 308e en Leapmotor T03 van de buren nokken ermee als je te vaak de stroom laat zakken onder 6A (onder de 6A stopt elke auto met laden).

Daarbij moet ik ook zeggen dat als ik gedonder had met mijn Kuga en opladen dat het heel vaak een Alfen laadpaal was :p Dat zijn volgens mij sowieso geen vriendjes van elkaar.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

NileZ_ schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:40:
[...]

Elektrisch bereik is voor ons net iets belangrijker omdat het betekent dat de dagelijkse ritten net wel/net niet elektrisch lukken bij de ene, en bij de andere sowieso wel.
Dat was, destijds in 2023, voor ons (één van) de reden(en) om te kiezen voor de Kuga PHEV.
Al mijn woon/werkverkeer (5x per week 47km v.v.) rijd ik in principe volledig EV. Ideaal en lekker goedkoop. Meeste dagen kost me dat zo'n 2 à 3 euro aan laadkosten (thuis aan m'n eigen laadpaal).
Aangezien ik nog steeds 23 cent/km als reiskostenvergoeding krijg, is dat prima zo. :)

En de langere ritten/vakanties uiteraard benzine verbruik. Maar zelfs voor zo'n grote zware auto valt me dat reuze mee.
Zie ook m'n eerdere link naar spritmonitor.

Maar eerlijk gezegd, anno 2026? Dan was de keuze waarschijnlijk op een echte EV gevallen.

Mooie Plaatjes   

• ReneAP
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:57
stimpyrulez schreef op donderdag 16 april 2026 @ 07:19:
[...]

Vaak wel alleen als ik mijn laadpaal in de stand zet dat deze alleen 'zonnestroom' mag gebruiken.
Als dan de zon effe achter een wolk verdwijnt, dan vind hij het gelijk niet leuk meer.

Heb ook een optie (die heb ik standaard aanstaan) dat hij zowel zonnestroom als net gebruikt (en dan voorkeur voor zonnestroom),
Als dan de zonnestroom dipt, dan haalt hij de rest van het net en dan heb ik dus (bijne) nooit een issue.
Dus ik gok dat de kuga het niet leuk vind als de geleverde stroom onder een bepaalde vermogen komt...

[ Voor 35% gewijzigd door ReneAP op 16-04-2026 08:24 ]

• ReneAP
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:57
Hallo, de melding oplaad fout heb ik constant maar de oorzaak is mij duidelijk. Ik heb een slim stopcontact van HomeWizard en een dynamisch contract. Daar de Kuga in zo'n 5 en een half uur helemaal vol zit, bij 2000 watt laden (Granny) heb ik het zo ingesteld dat de auto kan laden in de goedkoopste periode van 6 uur. Als dat in de nacht is gaat de stekker er wel gewoon in de avond in en omdat er dan niet wordt geladen krijg je die fout melding. Niet erg want als de goedkope periode is aangebroken gaat de auto gewoon laden en negeer ik gewoon die melding. Dit is een erg goede manier om gebruikt te maken van een dynamisch contract. Let wel op dat het stopcontact van HomeWizard niet constant 3600 watt hoeft te leveren want dat vindt hij niet leuk maar de bijgeleverde thuislader doet toch niet meer dan 2000 watt.

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-04 17:36
stimpyrulez schreef op donderdag 16 april 2026 @ 07:19:
[...]

Je moet de laadpaal zo instellen dat deze altijd met tenminste 6A / 1,4Kw laadt. Dat is de in de norm vastgelegde drempelwaarde voor EV laden. Daaronder óf niet laden óf aanvullen vanuit het net.

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-04 17:36
sorted.bits schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:17:

Whataboutism lost de rammeltjes niet op. Sinds de beslissing is genomen om de auto te vervangen dit jaar, ergert het me alleen wat erger, maar dat lijkt me logisch.
Die van mij is gelukkig 100% rammelvrij.
Maar ben je in die twee jaar niet naar de garage geweest om dit onder garantie te laten verhelpen?

• Quad

Quad

Doof

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lx6LMvMrdGVweLHQIO7-6fWeCzQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gkxiediFIw8jarLZVjKokznK.png?f=fotoalbum_large
Niet zo sexy als een ST-Line X, maar we gaan zaterdag toch even kijken en proefrijden aangezien hij in ons dorp bij onze eigen garage staat. Zit in elk geval ruim in de opties.

nggyu nglyd

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:21
Quad schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:26:
[Afbeelding]
Niet zo sexy als een ST-Line X, maar we gaan zaterdag toch even kijken en proefrijden aangezien hij in ons dorp bij onze eigen garage staat. Zit in elk geval ruim in de opties.
Titanium op ballonbanden is wel comfortabeler!

• conhen

conhen

Anti-Wappie

Quad schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:26:
[Afbeelding]
precies die heb ik zelf. maar heb wel een setje 19"op de kop getikt, daar knapt-ie wel van op. Eerlijk gezegd vind ik hem met de zwarte accenten stoerder uitzien, en lijkt die minder alsof hij een kleurspoeling heeft gehad. ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVHOLUlBbCEzoLW4vS9Q1AewOcQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9t1JTWJPXc2rMlyYDjb21NNZ.jpg?f=fotoalbum_large

• Quad

Quad

Doof

conhen schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:51:
[...]

precies die heb ik zelf. maar heb wel een setje 19"op de kop getikt, daar knapt-ie wel van op. Eerlijk gezegd vind ik hem met de zwarte accenten stoerder uitzien, en lijkt die minder alsof hij een kleurspoeling heeft gehad. ;-)
Ontzettend bedankt! Ja zo lijkt het wel meer een offroad dan een stadsauto. Ik zou het bespreekbaar kunnen maken zaterdag. Eerst eens aanzien, dan kijken wat er onder de streep aan euro's over blijft.

nggyu nglyd

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22-04 17:26
Wij hebben onderstaande PHEV Sound Edition besteld. We zochten een opvolger voor onze Tiguan Allspace die we vooral kozen vanwege de enorme bagageruimte met 2 kinderen in of net uit babyfase. Voor het meenemen van bedjes, kinderwagens en eindeloos veel spullen vonden we die heel prettig. Voor onze 1.500 kg caravan was 'ie eigenlijk net te licht en verbruikt 'ie veel brandstof. In de bergen kwam de Tiguan met caravan ook qua trekkracht net wat tekort. De Kuga voelt als een kleine stap terug, vooral in afwerking. Daar krijgen we een hele fijne aandrijflijn voor terug, prachtige audio en een panoramadak.

Na het maken van een proefrit was het vinden van een beschikbaar voorraadmodel een opgave: ze gaan door de 4.000 korting nu als heel warme broodjes over de toonbank. Ik ben benieuwd hoe 'ie het gaat doen met de caravan erachter maar ook in hoeverre de bescheiden bagageruimte ons gaat bevallen. Ik begrijp trouwens écht niet waarom de Kuga geen skiluik heeft. Alsof ze die vergeten zijn. We hebben 'm daarom besteld met een stel dakdragers zodat de ski's op het dak kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/byH9RHPRFjS8PgYDdyBorwiMp5k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RuEJEJAG5pYADx1LrT1knKPP.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door emile op 17-04-2026 14:34 ]

• Groenrechts
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21-04 21:16
Kijk ik er nu naast of is het niet mogelijk om de auto automatisch te laten vergrendelen na wegrijden? (Er probeerde een verdwaalde me uit mijn auto te trekken, slechte buurt.)

• rekel
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:12
Groenrechts schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 19:34:
Kijk ik er nu naast of is het niet mogelijk om de auto automatisch te laten vergrendelen na wegrijden? (Er probeerde een verdwaalde me uit mijn auto te trekken, slechte buurt.)
Is wel mogelijk maar staat standaard niet aan. Kan alleen via Forscan en een dongel ingesteld worden.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Mad Wally schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:14:
[...]
Dat is niet meer dan vanzelfsprekend als zij alle modules hebben geüpdatet. Je gaat weer naar de default waarden die horen bij jou auto.
Anno nu? Werkelijk?
Dus als je s/w update, dan fl*kkeren we gewoon alle gebruikersinstellingen weg?

Zelfs Microsoft heeft dat al redelijk goed onder de knie. Bij een complete Windows update blijven de instellingen gewoon intact.
Of als ik Photoshop weer eens update, of een Android telefoon, of een of meerdere apps; de vorige instellingen worden keurig meegenomen.
En de auto software piepeltjes kunnen dat niet? Vreemd en zeer klantonvriendelijk. :|

Dus nee, ik vind dat zeer zeker NIET vanzelfsprekend. En al helemaal niet als men niks zegt daarover.

Mooie Plaatjes   

• Quad

Quad

Doof

Morgen dus kijken naar 2 Kuga's, 2020 (ST-Line X) en 2021 (Titanium X), resp. 85k en 89k gelopen.
Zijn er voor de Kuga speciale zaken waar ik even op moet letten bij het kijken en rijden?
Modellen voor 2022 hebben een nieuwe accu gekregen als het goed is, heb ik begrepen. En er loopt een nieuwe terugroepactie voor de accu's. Verder de state of health uitzoeken, kan dat ook via de menu's?
Voor de rest kijk ik zelf vooral op gevoel, aangezien ik qua technische kennis van auto;s niet heel erg veel weet.

nggyu nglyd

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[het vervolg op de achterklep soap]

Vandaag heeft Kuga weer de hele dag bij de Ford garage gestaan. En ze hadden er maar liefst bijna vier (!) uur aan besteed, volgens eigen zeggen.
Is het probleem nu opgelost?

Welnee! Ze weten het nog steeds niet. Ze gaan nu een onderdeel bestellen, levertijd was nog onbekend. En dan zouden ze terugbellen om wederom een afspraak te maken om te kijken of dat dan het probleem zou oplossen. Dat wordt dan voor de vierde keer een garagebezoek. :-(
Terwijl ze notabene bij bezoek nummer twee al hadden gezegd dat ze bij poging drie een onderdeel zouden ombouwen uit een andere auto om te testen of dat het probleem mogelijk zou oplossen. Dat had men dus niet gedaan. Op de vraag waarom niet, hadden ze geen antwoord. :X

Oh ja, en op de vraag of de deurvergendelingsoptie en de achterlichten + DRL weer ingeschakeld waren, werd ook ontkennend geantwoord.
Eerst kreeg ik een heel blabla verhaal dat dat geen standaardopties van deze auto waren. En dat dat niet mogelijk was. 8)7
Toen ik voor de zoveelste keer aangaf, dat de Ford garage dat ZELF had uitgevoerd, op mijn verzoek, werd het verhaal al weer wat voorzichtiger.
Heb, ondertussen probeerde ik vriendelijk te blijven, aangegeven dat ik nou niet bepaald vrolijk werd van deze non-service. En van het feit dat ze wederom niet luisterden naar mijn vraag. :X

Uiteindelijk, wederom (!) werd er een notitie gemaakt dat ze dat de volgende keer zouden instellen.
Maar dan moesten ze wel doorgeven dat de monteur z'n eigen laptop met FORScan moest meenemen. Goh, echt?

Serieus, maar dit is toch geen professionele manier van service verlenen?

[ Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 17-04-2026 20:25 ]

Mooie Plaatjes   

• Fiesta1958
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:18
Quad schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 20:14:
Morgen dus kijken naar 2 Kuga's, 2020 (ST-Line X) en 2021 (Titanium X), resp. 85k en 89k gelopen.
Zijn er voor de Kuga speciale zaken waar ik even op moet letten bij het kijken en rijden?
Modellen voor 2022 hebben een nieuwe accu gekregen als het goed is, heb ik begrepen. En er loopt een nieuwe terugroepactie voor de accu's. Verder de state of health uitzoeken, kan dat ook via de menu's?
Voor de rest kijk ik zelf vooral op gevoel, aangezien ik qua technische kennis van auto;s niet heel erg veel weet.
Als je de kentekens van de auto's door de RDW app haalt, kun je zien of er nog bestaande terugroepacties lopen. Zo ja, dan zou ik nog wat extra korting vragen. :9

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:26

ZieMaar!

Moderator General Chat
Quad schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 20:14:
Volgens mij zijn er helemaal geen accu’s vervangen toch? Alleen een software update voor de 1e terugroep actie en het wachten is op de update voor de 2e…

Ik rij een Vignale uit november ‘21 en alles werkt al die tijd perfect, dus vanuit mijn ervaring geen tips om op te letten…

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Jawel van de eerste generatie MK3 zijn toch alle accu’s vervangen?

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:04
Glashelder schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:11:
Jawel van de eerste generatie MK3 zijn toch alle accu’s vervangen?
Niet dat ik weet (van m'n eigen auto).
Ik heb alleen een softwareupdate gehad die problemen zou moeten detecteren.

Dat werkt nu blijkbaar toch niet ok en dus de nieuwe terugroepactie die pas einde van de zomer wordt uitgevoerd. Geruchten zijn dat dat een nieuwe accu is.

• Quad

Quad

Doof

Terug van auto's kijken en rijden. Twee types die toch heel anders zijn.
Witte 2021 Titanium X vs rode 2020 St-Line X.
De witte heeft 89k gelopen, de rode 85k.
De witte is nu geïmporteerd met 1 vorige eigenaar en Ford dealer onderhoud, de rode is bij 0KM geïmporteerd met 1 eigenaar en bij Ford dealer in de buurt onderhouden.
Ik denk dat het geen Titanium X maar een gewone Titanium betreft, zo heeft de achterbank geen verwarming en is de achterklep niet elektronisch.
De rode zit dus meer features op, en de stoelen lijken iets meer zijdelingse steun te bieden.
Prijsverschil is 1900 euro, maar onze garage biedt 1000 euro meer voor onze auto dan de verkoper van de rode.
Stof tot nadenken, maar emotioneel is de keuze al gemaakt, nu rationeel nog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2fe35q5SbkPrgtCn_gcc8tuOSNc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BAck52Kb8IDcMSS2piMz9srk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-IKdG12YoW7W2rsea9il7ectAPs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E9uHVuaKCCt7TKSEfA9OsYLt.jpg?f=fotoalbum_tile

nggyu nglyd

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:55
Mooie auto. Team rood hier.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:35

Sport_Life

Solvitur ambulando

Quad schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:04:
De witte is nu geïmporteerd met 1 vorige eigenaar en Ford dealer onderhoud, de rode is bij 0KM geïmporteerd met 1 eigenaar en bij Ford dealer in de buurt onderhouden.
Ik denk dat het geen Titanium X maar een gewone Titanium betreft, zo heeft de achterbank geen verwarming en is de achterklep niet elektronisch.
De rode zit dus meer features op, en de stoelen lijken iets meer zijdelingse steun te bieden.
Prijsverschil is 1900 euro, maar onze garage biedt 1000 euro meer voor onze auto dan de verkoper van de rode.
[Afbeelding][Afbeelding]
Geen idee wat je budget is en wat die occasions kosten, maar wellicht is een Vignale iets :
https://www.hedinautomoti...al&utm_campaign=gaspedaal

Heb je bijna alle opties en het comfort van een titanium.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Quad

Quad

Doof

Sport_Life schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:44:
[...]

Geen idee wat je budget is en wat die occasions kosten, maar wellicht is een Vignale iets :
https://www.hedinautomoti...al&utm_campaign=gaspedaal

Heb je bijna alle opties en het comfort van een titanium.
Nou, de St-Line voelde comfortabeler aan dan de Titanium. En die auto kost dus nog 2k meer dan de rode, dan wordt het gat 4k met de witte, dan is de keuze rationeel gezien al snel gemaakt. :)
We laten het even bezinken!

nggyu nglyd

• NileZ_
Ik ben vandaag nog even bij een bevriende ford verkoper geweest en een zoekopdracht uitgezet. Met de eerlijke kanttekening dat ik sterk twijfel tussen een Kuga en een L&C.

Maar ik heb al gemerkt dat de uitvoering en kleur dermate veel doet met de uitstraling van de auto dat die boxjes wel afgetikt mogen/moeten worden.

Rationeel is de keuze voor de kuga prima te verdedigen. Zuiniger, vertrouwd en gewoon prima in orde. Maar qua gevoel en wowfactor heeft de concurrent nog steeds een streepje voor.

Het elektrische bereik van de kuga is wel echt teleurstellend, zeker in combinatie met de max 80% lading. Nou is dat wel precies een punt waar de Ford verkopers tot nu toe stelselmatig omheen proberen te lullen maarja 😜.

Mooiste was nog tijdens een proefritje paar weken terug waar de verkoper het bereik van de L&C afdeed als 'dat is onder lab omstandigheden' maar dan vervolgens het labbereik van de kuga als realistisch wilde verkopen haha.

Iets met een korreltje zout, of een kruiwagen zout misschien..

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

NileZ_ schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 22:11:
Ik ben vandaag nog even bij een bevriende ford verkoper geweest en een zoekopdracht uitgezet. Met de eerlijke kanttekening dat ik sterk twijfel tussen een Kuga en een L&C.

Maar ik heb al gemerkt dat de uitvoering en kleur dermate veel doet met de uitstraling van de auto dat die boxjes wel afgetikt mogen/moeten worden.

Rationeel is de keuze voor de kuga prima te verdedigen. Zuiniger, vertrouwd en gewoon prima in orde. Maar qua gevoel en wowfactor heeft de concurrent nog steeds een streepje voor.

Het elektrische bereik van de kuga is wel echt teleurstellend, zeker in combinatie met de max 80% lading. Nou is dat wel precies een punt waar de Ford verkopers tot nu toe stelselmatig omheen proberen te lullen maarja 😜.

Mooiste was nog tijdens een proefritje paar weken terug waar de verkoper het bereik van de L&C afdeed als 'dat is onder lab omstandigheden' maar dan vervolgens het labbereik van de kuga als realistisch wilde verkopen haha.

Iets met een korreltje zout, of een kruiwagen zout misschien..
Toch zou ik ook een volledige electrische auto meenemen in je overwegingen en dan geen EV3 zoals recent werd geopperd maar een volwaardig alternatief, Volvo komt met een EX60 en Bmw nieuwe iX serie.
Die zijn over een paar jaar betaalbaar als occasion en dan heb je een auto die ook echt ontwikkelt is in 2026 ipv 2019.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• NileZ_
Sport_Life schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 23:41:
[...]

Toch zou ik ook een volledige electrische auto meenemen in je overwegingen en dan geen EV3 zoals recent werd geopperd maar een volwaardig alternatief, Volvo komt met een EX60 en Bmw nieuwe iX serie.
Die zijn over een paar jaar betaalbaar als occasion en dan heb je een auto die ook echt ontwikkelt is in 2026 ipv 2019.
Ja dat ben ik met je eens. En ik speel zeker met de gedachte maar ik heb daarin nog geen shortlist in mijn hoofd. En ik wil als het even meezit een andere auto kopen voor deze zomer. Ik houd ook rekening met het scenario dat ik daarna tot de conclusie kom dat EV toch de betere optie is.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:26

ZieMaar!

Moderator General Chat
@NileZ_ mijn, inmiddels bijna 5 jaar oude, Kuga redt 60km op de accu. Ik weet dat 100% zeker, want dat is heen en terug naar de golfbaan :), dat ritje doe ik vaak. Wel in eco mode, 80km weg, met wat hoogteverschil. Vaak wel de muziek goed aan.

En ik hoor bij die 99% die zijn auto wel gewoon tot 100% laat laden. Met 80% red ik het natuurlijk niet, als het echt koud is ook niet.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 00:13
Quad schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:49:

Ik heb naar een FHEV gekeken, maar dit betreft in alle gevallen een geïmporteerde auto, en daar voel ik dan weer niet veel voor. Een PHEV in de vorm van een Kuga voelt als zowel een compromis als best of all worlds. Maar een Nissan Qashqai mhev en een Tucson HEV staan zeker ook nog op de lijst. Is maar net wat er in de buurt de komende tijd beschikbaar geraakt.
uiteraard geimporteerd. Ford verkocht de hev niet in Nederland.

En wat is er mis met een geimporteerde auto. Ik heb mijn kuga zelf nieuw uit Duitsland gehaald. Scheelde ruim 10k....

• Quad

Quad

Doof

jerh schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:17:
[...]

uiteraard geimporteerd. Ford verkocht de hev niet in Nederland.

En wat is er mis met een geimporteerde auto. Ik heb mijn kuga zelf nieuw uit Duitsland gehaald. Scheelde ruim 10k....
Ik ben een paar jaar geleden voor wat euro's het schip in gegaan door te snel en zonder goed nadenken een auto te kopen die geïmporteerd was en waar na aankoop van alles mis bleek.

Dus nu denk ik wel 3x na. De rode is ook nieuw geïmporteerd met enkel en alleen dealeronderhoud volgens de schema's. Alles tot in detail meegeleverd door de verkoper. De witte is nu met 89k geïmporteerd, wel dealeronderhoud maar minder gedetailleerd boekje.
Maar het gevoel gaat voor de rode, meerprijs is het ons wel waard, dus morgen even wat bellen.

nggyu nglyd

• Xandos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-04 13:28
ZieMaar! schreef op zondag 19 april 2026 @ 08:27:
@NileZ_ mijn, inmiddels bijna 5 jaar oude, Kuga redt 60km op de accu. Ik weet dat 100% zeker, want dat is heen en terug naar de golfbaan :), dat ritje doe ik vaak. Wel in eco mode, 80km weg, met wat hoogteverschil. Vaak wel de muziek goed aan.

En ik hoor bij die 99% die zijn auto wel gewoon tot 100% laat laden. Met 80% red ik het natuurlijk niet, als het echt koud is ook niet.
Ook ik haal met mijn Ford Kuga Vignale uit 2021 de 60km met een 100% laad beurt, dit ging overigens per ongeluk, normaal laadt ik tot 80%.

• Quad

Quad

Doof

Quad schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:04:
[Afbeelding][Afbeelding]
Net akkoord gegeven voor de rode Kuga ST-Line X. Na een belletje nog wat van de prijs afgekregen waardoor het verschil 1500 was met de witte en er komen nieuwe voorbanden op, deze zaten op de markering. Hier speelde FOMO ook een beetje mee, omdat het verschil in gevoel van de auto best groot was tov de witte.

Nu duurt wachten ineens lang!

nggyu nglyd

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-04 16:55

Fanta

FordPerformance™️

Quad schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:43:
[...]

Net akkoord gegeven voor de rode Kuga ST-Line X. Na een belletje nog wat van de prijs afgekregen waardoor het verschil 1500 was met de witte en er komen nieuwe voorbanden op, deze zaten op de markering. Hier speelde FOMO ook een beetje mee, omdat het verschil in gevoel van de auto best groot was tov de witte.

Nu duurt wachten ineens lang!
Gefeliciteerd, goede keuze. Wij hebben exact dezelfde op de oprit staan! 8)

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• Quad

Quad

Doof

Fanta schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:48:
[...]

Gefeliciteerd, goede keuze. Wij hebben exact dezelfde op de oprit staan! 8)
Dat lijkt mij onmogelijk. :*)
Het enige wat qua optie mist is een elektrisch verstelbare stoel, maar dat is voor ons geen gemist. Mijn vrouw en ik schelen aardig in lengte en met de hand is dit sneller te stellen dan elektronisch.

nggyu nglyd

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Quad schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:55:
[...]

Dat lijkt mij onmogelijk. :*)
Het enige wat qua optie mist is een elektrisch verstelbare stoel, maar dat is voor ons geen gemist. Mijn vrouw en ik schelen aardig in lengte en met de hand is dit sneller te stellen dan elektronisch.
Ja oké bijna dezelfde dan.. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KUHVOB5dKmHF9BdStrpGGJWFYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SnEngRGJxVziqTbM6MrhUfFX.jpg?f=fotoalbum_large

• Tuintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-04 20:17
[quote]TonMa schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:26:
Op mijn verzoek om compensatie vanwege de terugroepactie kreeg ik een autoreply dat ik binnen 24 uur meer zou horen. Zoals verwacht daarna doodse stilte, dus een 'verbaasd' mailtje gestuurd. En zie vandaag:

Geachte Heer .........,

Naar aanleiding van ons laatste bericht willen wij ons nogmaals verontschuldigen voor de ervaring die u met Ford heeft gehad. Wij zijn trots op het niveau van onze dienstverlening en betreuren het dat wij bij deze gelegenheid niet aan uw verwachtingen hebben voldaan. Als gebaar van goede wil van Ford sturen wij u een Directe Betaling (NLD) voor €120.00.

We werken hard om uw betaling naar u toe te sturen. U kunt de status van uw betaling online volgen via onderstaande link.

Vraagje: weet iemand of er Claim naar Ford is opgezet voor dit serieuze Accu probleem (terugroepaccu) ??

• Fiesta1958
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:18
Gisteren ook twee excuus mails gekregen, en vandaag de € 120,00 binnen gekregen. Nu hopen dat de update ook binnenkort komt, dan kunnen we de auto weer normaal gebruiken.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik gebruik de Kuga PHEV nog steeds 'normaal' en hij doet het prima! :)
op een haperende achterklep na dan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qIZ1yCGu0SKc6GCcmVZrxbqxEgg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sdp80RGxiSrEujqt51XSQocG.webp?f=fotoalbum_large

[edit] Replace '24S79' --> '25SC4'. :+

[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 21-04-2026 07:16 ]

Mooie Plaatjes   

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik laad ook gewoon naar 100% , maar alleen op de oprit overdag.

Openbaar laat ik niet (meer). En zeker niet in een parkeergarage.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Sport_Life schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 07:56:
Openbaar laat ik niet (meer). En zeker niet in een parkeergarage.
Aan een publieke laadpaal heb ik 'm nog nooit opgeladen.
Duurt te lang en loont niet. Tarieven zijn mij veel te hoog.

Thuis laad ik voor 15-25 cent/kWh. Rustig op het gemakje, aan m'n eigen laadpaal. Prima.

Mooie Plaatjes   

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

ehtweak schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:18:
[...]

Hoger dan de benzineprijzen?

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Fanta Ik tank zelden benzine...
De laatste keer dat ik benzine moest tanken was afgelopen februari. In de tussentijd altijd op goedkope thuislading gereden.
Maar idd, als je het niet dagelijks redt op een acculading, dan is het inmiddels wel voordeliger om ook buiten je eigen oprit elektra te tanken. Moet je wel goed plannen i.v.m. de benodigde tijdsduur.

Zo maken we binnenkort een ritje naar Duitsland, dan zal het wel weer een keertje tanken bij de Oosterburen worden. En bij lange vakantieritten.

Mooie Plaatjes   

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

ehtweak schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:18:
[...]

Thuis laad ik voor 15-25 cent/kWh. Rustig op het gemakje, aan m'n eigen laadpaal. Prima.
Ik laad thuis voor 36ct, contract uit 2023 zonder teruglever boete. Dat kon ik lange tijd salderen totdat we een 2e auto kregen (lease).
Per oktober wordt dat 22ct

Ik ga nog weleens naar de duinen in Den Haag en dan betaal ik 34ct.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 21-04-2026 09:00 ]

• Quad

Quad

Doof

Fanta schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:20:
[...]

Hoger dan de benzineprijzen?
Bij € 2,15L en € 0,50/kWh en met een verbruik van 6L en 17kWh per 100KM kan je elke 100KM rekenen op:
Kosten benzine € 12,90
Kosten elektrisch € 8,50

Soms is publiek laden duurder (vooral de snellaadpalen waar je met een Kuga niets aan hebt) en in de wijk kan het goedkoper zijn (vooral overdag).

Als ik thuis had kunnen laden is dat € 0,25 en is dat op 100KM zo 8 euro verschil.

nggyu nglyd

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Fiesta1958 schreef op maandag 20 april 2026 @ 22:59:
Gisteren ook twee excuus mails gekregen, en vandaag de € 120,00 binnen gekregen. Nu hopen dat de update ook binnenkort komt, dan kunnen we de auto weer normaal gebruiken.
Ik begreep gisteren via iemand die ik ken bij de Ford dealer, dat de software update in mei wordt verwacht.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wippie1234 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:07:
[...]
dat de software update in mei wordt verwacht.
Ben benieuwd... of het slechts wederom een s/w update is/wordt, of dat er nu echt h/w (= HV-accu's) vervangen gaan worden...

Mooie Plaatjes   

• Splitrr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22-04 14:57
ehtweak schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:04:
[...]

Ben benieuwd... of het slechts wederom een s/w update is/wordt, of dat er nu echt h/w (= HV-accu's) vervangen gaan worden...
mijn voorkeur zou ziijn: zet er gewoon een goede accu :*) in ipv weer software matig oplossen.
Maar we will see

• conhen

conhen

Anti-Wappie

Quad schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:55:
Haha, ja dat is de juiste benadering :) . Manueel gaat sneller. Dat geldt mijns inziens ook voor de elektrische achterklep. Als ik zie hoe traag dat ding open en dicht gaat... Ik mis het echt niet.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het idee van die achterklep is dat je hem opent als je aan komt lopen (en er dus niet op hoeft te wachten) en als je hem dichtdoet hoef je er ook niet op te wachten.

Elektrisch is dus sneller ;). Maar de echte meerwaarde zit hem er gewoon in als je volle handen hebt.

• conhen

conhen

Anti-Wappie

In de praktijk zie ik iedereen pas de sleutel uit de broekzak halen als ze al bij de auto staan. Of staan ze te wankelen op één been om de juiste "schopspot" te vinden :)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Tsja, maar als je beide handen in gebruik heb dan kan je ook de achterbak niet lekker open doen ;)

Maar goed, het komt wel vaker voor dat mensen een tool niet optimaal benutten. Doe je dat wel, dan is het wel makkelijk vind ik.

• conhen

conhen

Anti-Wappie

Tuurlijk! Ik vind het niet erg dat het er bij mij niet opzit, maar ik zou het evengoed leuk vinden als het er wèl op zat... :)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Bij mij zit het erop, die elektrieken achterklep... alleen gaat 'ie wel elektrisch open, maar niet meer dicht... :-(

En dan moet je best wel flink sjorren om 'm dicht te krijgen.

Mooie Plaatjes   

• Quad

Quad

Doof

Glashelder schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:13:

Ik heb net een reactie ontvangen van de gemeente.
We beseffen dat op dit moment er nog maar 1 leverancier is. Maar omdat de platte laadkabel door steeds meer gemeenten als beste optie voor een VPA wordt gezien, verwacht ik dat er ook andere leveranciers komen. Daarom wordt er ook geen specifieke leverancier genoemd.

De andere optie is op dit moment niet toegestaan. Ook hierbij beseffen we dat de markt zich ontwikkeld en dat zullen we ook in de gaten houden. Een mat heeft wel als extra risico, hoe klein dan ook, dat deze kan verschuiven.

Op dit moment heeft men dus de keuze tussen een platte laadkabel of laden bij een publieke laadpaal in de openbare ruimte of bij een laadpaal bij een bedrijf (zoals FastNet, Leap24, supermarkten, enz.). En elke methode heeft voor- en nadelen, die de e-rijder zelf inschat, wat bij hem het beste is.
Goed, laadmat mag niet, platte kabel wel, maar vereist aanpassing aan infra aan mijn woning (wallbox). Het gaat dus om de verwijderbaarbheid van de mat, waarbij een kabel gefixeerd is.

Publiek laden it is wanneer het uitkomt (helaas niet in onze wijk vanwege gebrek eraan, bij mijn vrouw haar werk vandaag 36 eurocent/kWh. ).
Waarom duurt wachten op een auto zo lang? :P
(okay, ik heb op mijn leaseauto bij vorige werkgever precies 1 jaar moeten wachten, dus <2 weken valt mee.)

nggyu nglyd

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-04 17:00
Ik was opzoek naar de "24N19 - KUGA PHEV BATTERY EXTENDED COVERAGE" die zouden we krijgen na het geintje van vorige jaar.

Maar dat zou 10 jaar of 240.000km worden, maar naast her en der wat internet nieuws. Hebben wij er nooit een officiële brief of iets van gehad.

Heeft iemand hier wel iets van op papier gezien?
Of hebben ze die keutel weer ingetrokken toen de nieuwe terugroep actie op touw is gezet?

My life is in 2D, How about yours?

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@BroederM Dat is als het goed is gekoppeld aan je VIN#.

Als je hier b.v. je VIN# invult:
https://www.fordzona.sk/

Dan zie ik bij mijn auto staan:

outstanding field service actions :
25SC4 - SAFETY NOTICE 25SC4 ON YOUR KUGA PHEV. DO NOT CHARGE THE HV BATTERY ABOVE 80 PERCENT. USE ONLY AUTO EV MODE. FOR DETAILS CONTACT FORD CUSTOMER SERVICE OR SEE FORD WEBSITE - SEARCH KUGA RECALL.
24N19 - KUGA PHEV BATTERY EXTENDED COVERAGE

M.a.w. 25SC4 moet nog uitgevoerd worden.
En 24N19 is actief, na de vorige recall (24S79)

Daarbij heb ik vorig jaar ook een mailtje gehad (mei 2025) waarbij het bevestigd werd:

De garantie van de hoogspanningsaccu is verlengd naar 10 jaar, of 240.000, wat het eerste komt.
Wij vertrouwen u hiermee voldoende te hebben geinformeerd, maar mocht u nog verdere vragen hebben, dan staan wij tot uw beschikking.

Wij zijn ook telefonisch te bereiken van maandag tot vrijdag van 8:00 uur tot 18:00 uur via 070-77 03 777 (optie 3)
Met vriendelijke groet

Customer Relationship Centre, Nederland

afzender: klanten @ ford.com.

[ Voor 33% gewijzigd door ehtweak op 22-04-2026 15:06 ]

Mooie Plaatjes   

• stimpyrulez
conhen schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:47:
In de praktijk zie ik iedereen pas de sleutel uit de broekzak halen als ze al bij de auto staan. Of staan ze te wankelen op één been om de juiste "schopspot" te vinden :)
Moet zeggen dat ik de 'schopspot' eigenlijk nooit mis en het prima werkt.
Mits je de autosleutel bij je hebt....

maar missen doe ik hem bijna niet

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-04 17:00
ehtweak schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:50:
@BroederM Dat is als het goed is gekoppeld aan je VIN#.

Als je hier b.v. je VIN# invult:
https://www.fordzona.sk/

Dan zie ik bij mijn auto staan:

outstanding field service actions :
25SC4 - SAFETY NOTICE 25SC4 ON YOUR KUGA PHEV. DO NOT CHARGE THE HV BATTERY ABOVE 80 PERCENT. USE ONLY AUTO EV MODE. FOR DETAILS CONTACT FORD CUSTOMER SERVICE OR SEE FORD WEBSITE - SEARCH KUGA RECALL.
24N19 - KUGA PHEV BATTERY EXTENDED COVERAGE

M.a.w. 25SC4 moet nog uitgevoerd worden.
En 24N19 is actief, na de vorige recall (24S79)

Daarbij heb ik vorig jaar ook een mailtje gehad (mei 2025) waarbij het bevestigd werd:

De garantie van de hoogspanningsaccu is verlengd naar 10 jaar, of 240.000, wat het eerste komt.
Wij vertrouwen u hiermee voldoende te hebben geinformeerd, maar mocht u nog verdere vragen hebben, dan staan wij tot uw beschikking.

Wij zijn ook telefonisch te bereiken van maandag tot vrijdag van 8:00 uur tot 18:00 uur via 070-77 03 777 (optie 3)
Met vriendelijke groet

Customer Relationship Centre, Nederland

afzender: klanten @ ford.com.
Thanks, ik ga maar mailen naar Ford, Want ik kan dus nergens de voorwaarden van de verlengde garantie vinden. Bijvoorbeeld of dit gekoppeld is aan je "Ford protect service"
Moet ik nu 10 jaar gebruik blijven maken van een (onzinnig dure) Ford garage om in aanmerking te komen over 9,5 jaar voor een nieuwe accu?

Ik vermoed namelijk dat de "State of Health" (SoH) test van TÜV/ADAC wel eens erg interessante discussie kan gaan geven in de toekomst of de accu nog "Goed" is.
Goed volgens Mr. Ford?
of
Goed volgens SoH?

My life is in 2D, How about yours?

Pagina: 1 ... 59 60 Laatste