Het grote Ford Kuga PHEV topic

Pagina: 1 ... 50 51 Laatste
Acties:

• pd3jcw
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:20
Stijnd schreef op zondag 16 november 2025 @ 18:39:
[...]

Dus jij denkt dat die sensor helemaal vanzelf gedetecteerd wordt? Ik denk van niet. Anders zou je auto signalen van andere auto's oppikken. Ontzorgen kost geld.
In je instrumentenpaneel de TPMS resetten door 'OK' ingedrukt te houden en dan een half uurtje gaan rijden, dan worden de sensoren automatisch opnieuw ingeleerd, 100% zeker dat dit werkt. De Ford dealer heeft een tooltje om de sensoren te activeren als je stilstaat, die hebben geen tijd om een half uur te gaan rondrijden namelijk.

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-12 16:25

OmeJoyo

This is me

sharebeliever schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:31:
[...]

Mijn Kuga heeft pas 3725 km gereden waarvan 90% electrisch en bij mij olie staat al op 84% maw nog geen 400 km op benzine motor gereden. Verdienmodel van Ford ???
De eerste keer gaat het harder, ik heb er nu 10k km (van 67k naar 77k) en de olie staat nu op 80%. Snap ook niet waarom die sneer meteen nodig is naar Ford toe.
sharebeliever schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:22:
[...]

'
Led matrix werkt alleen in hybride mode niet in volledig electrische mode, blijft vreemd.
Werkt hier (op een MK3) in ieder geval gewoon altijd.
ehtweak schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:14:

[...]

Mits je natuurlijk 'warm' hebt ingesteld.

Trouwens, je ICE motor op afstand starten?
En dan dat 2,5l Atkinson blok, ronkend voor de deur? Mwah. :-(
Nog afgezien van het feit dat dit in veel landen om ons heen verboden is. Is het ook slecht voor de motor op zich.
Als die aan de paal staat start hij op die manier. Verder heb ik ook al een aantal keren remote gestart zonder dat die aan de paal stond, zelfs met 0% gaat meestal de motor niet aan, of anders zeker niet direct. Bij genoeg stroom gaat het ook allemaal zonder de ICE.
ehtweak schreef op maandag 17 november 2025 @ 08:54:
[...]

Heb ik ook wel eens gehad, van dat soort vage shit.
BTW: zeker weten dat je auto niet meer op zomertijd staat?

Ik heb toen alle vertrektijddata gewist (FordPass App) en ook in de auto zelf (SYNC scherm) gecontroleerd of alles weg was.
Vervolgens weer opnieuw tijdstip/dag/temperatuur ingevuld. En toen werkte het wel weer. 8)7

BTW2: ook zeker weten dat je laadpaal + -steker op het gewenste tijdstip aangesloten zijn en stroom kunnen/mogen leveren?
Ja de zomertijd is zo'n mooie om te missen omdat Android Auto wel de klok op tijd zet maar de auto zelf niet...

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• Nedora
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:12
ehtweak schreef op maandag 17 november 2025 @ 08:54:
[...]

Heb ik ook wel eens gehad, van dat soort vage shit.
BTW: zeker weten dat je auto niet meer op zomertijd staat?

Ik heb toen alle vertrektijddata gewist (FordPass App) en ook in de auto zelf (SYNC scherm) gecontroleerd of alles weg was.
Vervolgens weer opnieuw tijdstip/dag/temperatuur ingevuld. En toen werkte het wel weer. 8)7

BTW2: ook zeker weten dat je laadpaal + -steker op het gewenste tijdstip aangesloten zijn en stroom kunnen/mogen leveren?
Tijd staat goed maaar...er is een discrepantie tussen app en auto. De auto zegt nu woensdag 5.50 warm maar de app zegt donderdag 5.50 warm. De app lijkt 1 dag voor te lopen op de auto. Dus nu ingesteld in de auto, kijken wat er morgen gebeurd....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNdbTFgw9tCtJG7uNbqXF8c-eEo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vytO0WqhiOKe4v2A6SOnLQ5J.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDFsUikKrP3a-4PSOP8doyJLjls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wElJkc66wmJyh47l2pjfxDAK.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan niet in het menu vinden of je ook een datum/jaar kan instellen. Dan zou ik het kunnen bevatten...

[ Voor 3% gewijzigd door Nedora op 18-11-2025 20:39 ]

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
@Nedora volgens mij is die weergave in de auto fout. Eenzelfde issue heb je met laadtijden. Op een hoger niveau start de week op maandag, maar ga je een niveau dieper plots op zondag. (Terwijl de tijden op hun plek blijven en dus een dag lijken te verschuiven)

• Nedora
Propheticus schreef op woensdag 19 november 2025 @ 00:30:
@Nedora volgens mij is die weergave in de auto fout. Eenzelfde issue heb je met laadtijden. Op een hoger niveau start de week op maandag, maar ga je een niveau dieper plots op zondag. (Terwijl de tijden op hun plek blijven en dus een dag lijken te verschuiven)
Dank je! Vanmorgen wederom niet maar dat was dus te verwachten met deze instelling 😂 Morgen nog eens een poging wagen.

• Nedora
stimpyrulez schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:03:
[...]

Nee hoor, heb hem dan aan de laadpaal hangen en dan gebeurd alles via de laadpaal (gaat dan weer 3,6kwh trekken).

Qua temp en zo regelt hij dat zelf.
In de zomer gaat hij namelijk koelen.

In deze periode gaat de stoel en stuurverwarming aan het het interieur wordt verwarmt.

Werkt voor mij dikke prima en niks met die tijden te prutsen (werkt naar mijn inziens zeer irritant).
Warmt hij dan ook de accu op zodat je range wat beter is dan met alles koud wegrijden?

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:29
Nedora schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:57:
[...]

Warmt hij dan ook de accu op zodat je range wat beter is dan met alles koud wegrijden?
Daar lijkt het wel op.
Na dat ik verwarmt heb geeft de app een groter aantal elektrische KM's dan voor de tijd.
Je interieur wordt verwarmt en deze warmt dan ook de accu.
Je ziet zelfs bij de motor temperatuur meter dat deze iets hoger warmer is dan ervoor

• Propheticus
  • Nu online
uh oh, daar komt mogelijk de volgende HV batterij gerelateerde recall (binnen de groep die ook al 24S79 heeft ondergaan) :
https://www.nhtsa.gov/?nhtsaId=25V789000
The vehicle’s high voltage battery cells may experience internal short circuiting. This population of
vehicles was previously recalled under 24V954 /24S79 to address this risk. The 24V954 remedy
updated the vehicle’s Battery Energy Control Module (BECM) software, adding an enhanced capability
to detect cell anomalies indicative of conditions that may lead to short circuiting. In the event of
anomaly detection, the software provides customer notification, and battery charging is stopped to
reduce the risk of shorting. Based on new information, the recall remedy for 24V954/24S79 may not
detect these conditions in all cases.
De hoogvoltaccucellen van het voertuig kunnen interne kortsluiting vertonen. Deze groep voertuigen is eerder teruggeroepen onder 24V954/24S79 om dit risico aan te pakken. Bij de oplossing voor 24V954 is de software van de Battery Energy Control Module (BECM) van het voertuig bijgewerkt, met een verbeterde functionaliteit om celafwijkingen te detecteren die kunnen wijzen op omstandigheden die tot kortsluiting kunnen leiden. Bij detectie van een afwijking geeft de software een melding aan de klant en wordt het opladen van de accu gestopt om het risico op kortsluiting te verminderen. Op basis van nieuwe informatie kan de terugroepoplossing voor 24V954/24S79 deze omstandigheden mogelijk niet in alle gevallen detecteren.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zucht. Een jaar verder en wederom een s/w update.
Zal wel weer maanden duren voordat de 'fix' beschikbaar is.

Beginning in August 2025, the investigation team recovered the battery energy control modules (BECM)
and battery packs post-venting occurrence for the cited above. The team was unable to determine a root
cause of venting from inspection of cells recovered from the five vehicles due to thermal damage. BECM
data, available for 2 of the vehicles, showed that no cell anomalies were present prior to venting that
would have triggered the 24V954/24S79 remedy software mitigation strategy.

Beginning in October 2025, teardown analysis of cells from battery packs replaced under a companion
customer satisfaction program to 24V954/24S79 has been ongoing but to date has not yielded further
root cause information. These packs had cell anomalies detected that triggered the remedy software
mitigation strategy and did not experience venting.

As of November 5th, 2025, Ford is aware of seven cases of battery cell venting on vehicles with the
remedy software, all on Kuga PHEV vehicles in Europe.

On November 7th 2025, Ford’s Field Review Committee reviewed the concern and approved a field
action.
Ford is not aware of any accidents or injuries related to this issue.

[ Voor 84% gewijzigd door ehtweak op 20-11-2025 08:14 ]

Mooie Plaatjes   

• Nedora
stimpyrulez schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:10:
[...]

Daar lijkt het wel op.
Na dat ik verwarmt heb geeft de app een groter aantal elektrische KM's dan voor de tijd.
Je interieur wordt verwarmt en deze warmt dan ook de accu.
Je ziet zelfs bij de motor temperatuur meter dat deze iets hoger warmer is dan ervoor
Vanmorgen dit geprobeerd. Ervaring is alleen anders. Er stond om 6.30 een ronkende motor op de oprit, accu 10% lading weg en er werd geen 3,6kW uit de laadpaal getrokken 🫣

Maar wel een warme auto 🤣

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Blijft vreemd hoe bij iedereen het gedrag van de Kuga anders lijkt te zijn... }:O

@Nedora wat was de buitentemperatuur bij jou vanochtend? Hier was die 4 graden. Mijn auto trok vanochtend gewoon 3,6 kW uit de laadpaal. Maar als het veel kouder wordt dan start hij vaak de ICE inderdaad.. :(

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Opwarmen doe ik altijd aan m'n eigen laadpaal.
En, ongeacht hoe koud het was de afgelopen twee jaar dat ik de Kuga PHEV gebruik, nog nooit is de plofmotor aangegaan. Alleen zie ik dat bij enige graden vorst er soms wel meer dan een half uur van tevoren wordt begonnen met opwarmen.

Dan is het fascinerend om te zien hoe sneeuw en/of ijs langzaam van de auto glijden... 8)

Mooie Plaatjes   

• stimpyrulez
Nedora schreef op donderdag 20 november 2025 @ 08:50:
[...]

Vanmorgen dit geprobeerd. Ervaring is alleen anders. Er stond om 6.30 een ronkende motor op de oprit, accu 10% lading weg en er werd geen 3,6kW uit de laadpaal getrokken 🫣

Heb je het in de auto ook goed ingesteld?

En de vraag is dan of je sessie op de laadpaal nog wel actief was...
Bij mij blijft deze actief tot dat ik hem stop. Dus later bij laden/stroom vragen voor verwarmen gaat dan wel goed.

Denk dus dat bij jou het issue was dat er blijkbaar stroom meer kwam uit de lader.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ehtweak schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:18:
Opwarmen doe ik altijd aan m'n eigen laadpaal.
En, ongeacht hoe koud het was de afgelopen twee jaar dat ik de Kuga PHEV gebruik, nog nooit is de plofmotor aangegaan. Alleen zie ik dat bij enige graden vorst er soms wel meer dan een half uur van tevoren wordt begonnen met opwarmen.

Dan is het fascinerend om te zien hoe sneeuw en/of ijs langzaam van de auto glijden... 8)
Er lijkt qua gedrag hier wel echt een verschil te zijn tussen het gebruik van vertrektijden of de optie om de auto op afstand te starten.

Jij gebruikt altijd het eerste toch?

De 2e optie lijkt qua gedrag meer afhankelijk te zijn van temperatuur :) Ik heb geen vaste kantoordagen/vertrektijden dus voor mij is die optie compleet nutteloos. En heb ik ook geen zin om dat vlak voor vertrek in te stellen.. daar is de app mij te traag voor :P

[ Voor 5% gewijzigd door Glashelder op 20-11-2025 10:40 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Glashelder schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:40:
[...]

Er lijkt qua gedrag hier wel echt een verschil te zijn tussen het gebruik van vertrektijden of de optie om de auto op afstand te starten.

Jij gebruikt altijd het eerste toch?
Correct. Ingestelde vertrektijd/-dag (via FordPass App) en gewenste temperatuur.
k heb geen vaste kantoordagen/vertrektijden dus voor mij is die optie compleet nutteloos. En heb ik ook geen zin om dat vlak voor vertrek in te stellen.. daar is de app mij te traag voor :P
Ik vertrek wel vaak, maar lang niet altijd op hetzelfde tijdstip.
En toch gebruik ik de FordPass App om dat in te stellen. Moet zeggen, dat bij iedere iteratie de FordPass App minder stroperig reageert. Dus tegenwoordig is dat goed te doen.
BTW: om de auto op afstand te starten heb je toch ook de App nodig? Dus wat is dan het verschil?

[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 20-11-2025 10:45 ]

Mooie Plaatjes   

• ReneAP
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-11 08:19
ehtweak schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:09:
Wordt trouwens steeds interessanter, die laadgegevens van de FordPass App:
[Afbeelding]

Tijd opladen 0 uur 00 min
10 kWh
Start & Einde zonder datum en tijden!
dit zijn de gegevens van afgelopen nacht
:? 8)7
Ik heb precies hetzelfde, ik laad in de nacht op met een slimmestekker die in combinatie met een app kijkt wanneer de stroom het goedkoopste is. Als ik in de avond de auto aansluit komt de melding laadfout, dat is logisch want er wordt nog niet geladen dat gebeurt dus later wanneer de prijs laag is. In de morgen de auto weer vol maar in de app van Ford wordt niks geregistreerd.

• Nedora
Glashelder schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:00:
Blijft vreemd hoe bij iedereen het gedrag van de Kuga anders lijkt te zijn... }:O

@Nedora wat was de buitentemperatuur bij jou vanochtend? Hier was die 4 graden. Mijn auto trok vanochtend gewoon 3,6 kW uit de laadpaal. Maar als het veel kouder wordt dan start hij vaak de ICE inderdaad.. :(
Ik denk ook zo'n 4 graden. Auto staat zelfs beschut naast huis en onder de carport. De auto is leidend, dus als er stroom gevraagd wordt, zal de laadpaal volgen. We hebben overigens een Zonneplan laadpaal.

We gaan maar wat experimenteren de komende tijd.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Vanmiddag had ik weer iets nieuws. Had ik nog niet eerder meegemaakt de afgelopen jaren.

Ik rijd naar huis, vlakbij huis (nog een paar honderd meter) met nog 3 km EV bereik, gaat ineens het Atkinson blok aan?!?
WTF, waarom?

Ik reed gewoon 55km/h op de ACC, stabiel gangtje, vlak voor de laatste rotonde dat ik thuis was. En die laatste paar honderd meter schakelt 'ie toch de pruttelbak in. 8)7

Terwijl ik al veel vaker met slechts 0km EV bereik gewoon thuisgekomen ben, zonder plofmotor.
Dus ik stond thuis, op onze oprit, met pruttelende motor, terwijl er nog 2km EV bereik op het display stond. :|

En ik rijd altijd EV-only en in [Eco] mode.

[ Voor 13% gewijzigd door ehtweak op 20-11-2025 20:31 ]

Mooie Plaatjes   

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:43
Dat kan de 12V accu weleens zijn...

Ook hier iets bijzonders; ik had al enige tijd een tik bij de linker ruitenwisser vlak voor dat hij bovenin op het einde was, advies garage; monteer eerst nieuwe wissers, maar met de wissers omhoog hoorde ik het ook duidelijk. Vanmiddag zelf de boel even gedemonteerd en wat bleek, de stekker aansluiting van de electrische voorruit verwarming hing dus danig los(zat omwikkeld met veel tape)dat de ruitenwisser arm hier telkens achter bleef haken, even een stukje eraf geknipt en nu met dubbelzijdige tape weer vast gezet.

[ Voor 88% gewijzigd door vanderv op 20-11-2025 23:02 ]

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

• stimpyrulez
Nedora schreef op donderdag 20 november 2025 @ 08:50:
[...]

Vanochtend de auto voorverwarmt en moet zeggen dat hij bij mij ook de motor had gestart.
Dit had ik zelf nog niet meegemaakt.
Heb de auto sinds maart en echt koude temperaturen heb ik dus nog niet mee gemaakt.

Maar bij een temp van 5 gr of zo, dan kan hij het blijkbaar nog elektrisch af, maar lager dan spring dus de motor aan.
Moet wel zeggen dat de auto bij mij nog wel stroom uit de laadpaal haalde.
Zag al in de app dat het max. elektrische KM's iets was afgenomen (scheelde een paar km) en dat het accu percentage een paar % naar beneden was gegaan.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

vanderv schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:56:
Dat kan de 12V accu weleens zijn...
Hoezo? De Kuga PHEV heeft niet eens een dynamo waarmee normaliter een 12V accu wordt opgeladen.
Dat gebeurt vanuit de HV-accu/laadpaal.

Sowieso deed 'ie vanochtend ook weer een beetje vreemd.
Was vannacht opgeladen. Ik zag dat er weer 56km EV bereik beschikbaar was. En een half uur van tevoren begon 'ie met opwarmen (aan de steker). Zag vervolgens langzaam de auto ontdooien en van wit bevroren ramen helemaal schoon worden. d:)b
Ik stap in, heerlijk warme auto met ontdooide ramen, Zet de auto aan, en op het moment dat ik 'm in z'n achteruit zet, slaat de ICE motor aan! :?
Terwijl ik nota bene een volle HV accu heb. Het duurde ca. 10km rijden, met de pruttelbak aan, voordat 'ie weer helemaal elektrisch reed.
Opmerkelijk. Maar blijkbaar is -2o buitentemperatuur de trigger. (?)

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

vanderv schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:56:
Vanmiddag zelf de boel even gedemonteerd en wat bleek, de stekker aansluiting van de electrische voorruit verwarming hing dus danig los(zat omwikkeld met veel tape)dat de ruitenwisser arm hier telkens achter bleef haken, even een stukje eraf geknipt en nu met dubbelzijdige tape weer vast gezet.
Zit de steker van de voorruitverwarming dan zo dichtbij de ruitenwisserarmen? En dat bungelde er een beetje 'los' bij? Slordig van die jongens daar in Valencia...

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Om nog maar even op 'bizar-gedrag-van-de-Kuga-PHEV' te blijven.

Gisterenmiddag, ik stap in, en zoals gewoonlijk wordt m'n slimfeun keurig geconnect (BT) en staat ook als actief op het SYNC3 display.
Ik zou nog iemand bellen, kies de telefoon op het SYNC3 scherm en zijn alle contacten, recente oproepen, berichten, e.d. helemaal blanco. En op de keuze 'contacten ophalen' blijft 'ie minuten lang hangen en doet uiteindelijk niks. :-(
Dit gedrag heb ik één keer in de zoveel weken. Net zoals de melding 'Taal ingesteld op Nederlands' Geen idee waarom 'ie dat af en toe roept.
En vanochtend? Werkte dat allemaal weer prima... 8)7

Mooie Plaatjes   

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Buitentemperatuur is inderdaad vaak een trigger om het motor blok aan te zwengelen heb ik afgelopen jaar gemerkt.

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TlbWBbElGGfZt9gFyUYsF9PSkvs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/10b1MkrBJkpAA0MIKuTY3EZZ.png?f=fotoalbum_large

Hier zie je dat de wisserarm hem raakt

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

vanderv schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:50:
Hier zie je dat de wisserarm hem raakt
Wow.
Wat een amateuristische manier van (af)montage. :-(

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nou, RDW weet nog van niks, van die aankomende hernieuwde terugroepactie.

Maar als ik hier check:
https://www.fordzona.sk
dan krijg ik:
outstanding field service actions :
25SC4 - KUGA - HIGH VOLTAGE BATTERY CELL POTENTIAL INTERNAL SHORT CIRCUIT

Ben benieuwd hoe lang dit nu weer gaat duren...
Vorig jaar kwamen de eerste berichten rond 24S79 ook in november/december. En pas afgelopen mei/juni konden de updates daarvoor bij de garage uitgevoerd worden.

Mooie Plaatjes   

• Hety
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 07-12 20:37
hallo allen, ik ben voor het eerst op dit forum en heb alles proberen te lezen vanaf 1-7-25.
Dit voornamelijk omreden dat ik benieuwd was naar berichten over de upgrade van de accu in juli jl.
Wij hebben de Kuga PHEV in febr 2022 nieuw gekocht en daarmee zeer zuinig gereden, dwz met caravan 1.500 kg zo'n 1:10,3 naar Oostenrijk gereden zonder bij te laden.

Het eerste onderhoud met 30.000 km in november 2023 kostte € 500, het 2e onderhoud deze maand november bij 60.000 km kostte € 700 plus nog extra € 100 voor remvloeistof en ' iets voor de brandstof'leiding e.d.
ik zie op de factuur eigenlijk alleen maar 'onderhoudsbeurt, met allerlei soorten filters en bougies.
Die € 700 vind ik voor dit type auto niet extreem hoog, maar omdat de motor slechts ca. maximaal 40% x 60.000 = 24.000 km op benzine gelopen moet hebben, vind ik het relatief toch duur.

Verdere opmerkingen:
1. De auto rijdt fantastisch en is geweldige trekauto die enorm veel rust geeft bij het rijden
2. De auto doet goedkoper aan dan hij is door het blikgeluid van de portieren
3. bij het rijden op vnl straatklinkers hoor ik een rammel links achterin, daar moet ik nog steeds onderzoek naar doen.
Bij een eerder voorkomend piepgeluid achterin heb ik het reservewiel in de garage gezet en het piepschuim (!) daaronder weggehaald, het piepen was toen weg en bleef ik (niet altijd) wel een beetje gerammel horen.
4. Ik heb de indruk dat na de upgrade van de accu, het bereik met wel 10%-15% minder is geworden
bij de huidige temperatuur haal amper 40 km ipv 50 - 55 km, 's zomers haalde ik altijd met gemak 60 km
in bebouwde kom icm provinciewegen 60-70 km. Na het laden krijg ik ook maar amper 55 km te zien waar dat voorheem altijd tussen 60 en 80 km was. Volgens mij laad ik netto iets meer dan ca. 10 kWh en dat klopt wel met hetgeen ik op dit forum heb gelezen. Maar als de accu voor de upgrade ook al 80% laadde, dan is het bereik naar mijn gevoel mij toch wel stuk minder geworden.
5. Na de upgrade deed de losse laadkabel (Granny?) ineens niet meer met rood en geel lampjes op de transformator, na een claim bij de garage kocht/kreeg ik een nieuw laadkabel tegen inkoopprijs (?) van € 155
Daarmee kan ik nu het aantal ampère instellen van 3 tot 16 ampere en ook Kv zien waarmee hij laadt.
voor heen laadde ik met het lage Kv, na vervanging van de 10 ampere stop in de meterkast voor een van 16 ampere kon ik toen 3,6 Kv laden.
De laadduur is toen van ca 5 uur naar 3,5 uur gegaan, en dat vind ik al een hele vooruitgang.
Op de nieuwe omvormer kan ik nu dus zelf het aantal ampère instellen, kan ik de stroomsterkte zien en ook
hoeveel kWh geladen is met de laadtijd.
6. begin juli deed ineens de kachel aan de linkerkant het niet meer en kwam er koude lucht uit, bleek er 2 motortjes voorin te zitten waarvan er 1 kapot was. De garage had het met bij de hand gehad en had ze gewoon in voorraad.
7.Deze week was ik ineens het scherm kwijt van de dagteller / computer 1: dat kan je zelf instellen, maar ik kwam er nog niet uit. Die dagteller laat onder het rijden elke gereden km zien en gesplitst naar benzine en elektrisch en dat vond ik altijd wel handig/informatief.
Aangezien het aloude instructieboekje is afgeschaft vind ik het erg lastig om na zoveel jaar gebruik weer naar het digitale exemplaar te moeten zoeken.
Misschien heeft iemand hiervoor een tip,
dank voor alle reacties, gr Henk

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:54
ehtweak schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 23:09:
Nou, RDW weet nog van niks, van die aankomende hernieuwde terugroepactie.

Maar als ik hier check:
https://www.fordzona.sk
dan krijg ik:
outstanding field service actions :
25SC4 - KUGA - HIGH VOLTAGE BATTERY CELL POTENTIAL INTERNAL SHORT CIRCUIT

Ben benieuwd hoe lang dit nu weer gaat duren...
Vorig jaar kwamen de eerste berichten rond 24S79 ook in november/december. En pas afgelopen mei/juni konden de updates daarvoor bij de garage uitgevoerd worden.
Hier wat meer info
https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2025/RCLRPT-25V789-2536.pdf
Oftewel: de 24S79-update kan alsnog niet alle 'abnormaliteiten' herkennen.
En in Europa zijn er meerdere issues geweest met auto's die de 24S79-update dus wél gehad hebben.

Ben benieuwd of deze dat bijvoorbeeld is
https://ckzvandaag.nl/202...dens-laden-auto-in-brand/

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Daar werd hier al aan gerefereerd:
Propheticus in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"
met bijbehorende sub-links naar diverse PDFjes...

Mooie Plaatjes   

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:54
ehtweak schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 22:42:
[...]

Daar werd hier al aan gerefereerd:
Propheticus in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"
met bijbehorende sub-links naar diverse PDFjes...
Zover had ik nog niet teruggelezen :$

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-12 21:13
pd3jcw schreef op zondag 16 november 2025 @ 09:28:
TPMS Sensor JX7T-1A180-DA voor een Kuga 2020- is net geen 5 tientjes bij de dealer...
programmeren is niet nodig met een originele sensor op een mk3 Kuga, moet je gewoon een stukje gaan rijden!
Ik heb het nog even nagevraagd vandaag bij de Ford dealer in Breda. Schrik niet. €226,- voor vervangen van 2 sensoren. 1/2u werk.

• Draakje5
  • Nu online
Stijnd schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:31:
[...]

Ik heb het nog even nagevraagd vandaag bij de Ford dealer in Breda. Schrik niet. €226,- voor vervangen van 2 sensoren. 1/2u werk.
Dus het uurtarief is 250 euro per uur van de desbtereffende dealer?

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Half uur werk voor het vervangen van twee TPMS modules vind ik niet zo gek.
Velg moet los, band eraf, TPMS vervangen, band er weer op, opnieuw balanceren (!), velg weer monteren.
TPMS reset.

Het uurtarief daarentegen... :X

De TPMS modules zelf zijn zoiets van 20-30€/stuk,

Mooie Plaatjes   

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Tsja, je ziet daar nu het gevolg van een jarenlange cultuur waarbij iedereen zijn kinderen laat doorstuderen om advocaat, ITer, of een andere 'hoogopgeleide' titel te kunnen claimen. Er komt een moment dat automonteurs of loodgieters zo schaars worden dat hun uurtarieven die van 'hoogopgeleide' mensen voorbij streeft. Als dat niet al het geval is trouwens.. want de tarieven van bijv. IT'ers zijn inmiddels aan het dalen.

• j_h_1
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 20:03
Stijnd schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:31:
[...]

Ik had een paar maanden geleden ook 1 sensor kapot. Ik hoopte op een lege batterij, maar de ford dealer gaf aan, kapot. Een paar weken later ging de volgende kapot. Nu een week of 6 later zijn de laatse 2 ook kapot. Het lijkt bijna geen toeval..

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Lege batterij of kapot is in de praktijk hetzelfde voor een TPMS.

Je kunt het batterijtje toch niet los vervangen. Sowieso, als er ééntje niet meer werkt, en de auto al >5 jaar onderweg is, zit het er dik in dat de andere sensoren hetzelfde euvel (gaan) vertonen.
Dan lijkt het me verstandig om ze allemaal te vervangen.

Hetzelfde als vroeger met b.v. een H7 (halogeen) dimlicht. Als de rechter kapot ging was het verstandig om de linker ook gelijk te vervangen. Want de levensduur is ongeveer gelijk.

Mooie Plaatjes   

• Groenrechts
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 06-12 17:26
Welke bandenspanning pompen jullie? Ik vind 2,5 bar op 18 inch prettig. 2,5 phev 2025 Kuga

• Draakje5
  • Nu online
Ik kwam laatst bij zo'n bandenpomp automaat, volgens mij kon ik daar geen bandenspanning kiezen... Hij pompte automatisch 3.2 bar in de banden (adhv auto en belasting).

[ Voor 8% gewijzigd door Draakje5 op 24-11-2025 22:31 ]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Een bandenpomp waarbij je geen bandenspanning kunt kiezen?
Dat lijkt me sterk... net alsof alles dezelfde bandenspanning zou moeten hebben. 8)7

Hier vóór 2,3 en achter 2,9.
In de winter 2,5 en 3,0.
(is wel redelijk oncomfortabel met de ST-X uitvoering)

Mooie Plaatjes   

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Waarom aan de achterkant meer dan voor? Laadt je de auto altijd zo vol?

Bij normaal gebruik heb je volgens mij aan de voorkant meer bandenspanning nodig dan achter vanwege dat grote blok aluminium wat we allemaal zo min mogelijk proberen te gebruiken.

• rekel
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 05-12 22:16
Achter op 2.4 rijdt een heel stuk comfortabeler. En voorzijde heb ik ook op 2.4.
Maar volle auto eerder achter op 2.8 en met de caravan erachter zelfs op 3.3.

• Draakje5
  • Nu online
ehtweak schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:33:
Een bandenpomp waarbij je geen bandenspanning kunt kiezen?
Dat lijkt me sterk... net alsof alles dezelfde bandenspanning zou moeten hebben. 8)7

Hier vóór 2,3 en achter 2,9.
In de winter 2,5 en 3,0.
(is wel redelijk oncomfortabel met de ST-X uitvoering)
Zo'n gele met een zonnepaneel erop. Werkte in de winter ook niet want had geen stroom.

Maar ja, ik moest auto en belading kiezen en toen kon ik geen wijzigingen aanbrengen..

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Blijf het vreemd vinden, zo'n automagisch bandenspanningsstation. De gewenste bandenspanning is immers niet alleen afhankelijk van het type auto.
Maar vooral ook van het type/maat band en de gebruiksomstandigheden. Zomer/winter, zware/lichte belading, zomer-/winterband, etc.
En zelden is spanning vóór en achter gelijk.

Dus je kon niet zelf gewoon een bandenspanning opgeven?

[ Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 25-11-2025 08:03 ]

Mooie Plaatjes   

• Nedora
Nedora schreef op donderdag 20 november 2025 @ 17:22:
[...]

Ik denk ook zo'n 4 graden. Auto staat zelfs beschut naast huis en onder de carport. De auto is leidend, dus als er stroom gevraagd wordt, zal de laadpaal volgen. We hebben overigens een Zonneplan laadpaal.

We gaan maar wat experimenteren de komende tijd.
Het 'probleem' bij Zonneplan neergelegd. Hij warmt de auto keurig op met de 220v lader die standaard bij de Kuga geleverd wordt.

De laadpaal hebben we pas sinds februari dit jaar, dus voorverwarmen is nog niet nodig geweest 😇

• EricEB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 05-12 13:35
Een vraag die ik eerder heb gesteld maar (nog) geen antwoord heb gevonden..

Mijn Android Auto valt steeds weg, soms paar minuten prima, soms enkele seconden. Zowel draadloos als gedraad (USB-C - USB-C) blijft dit probleem zich voordoen. Bij mijn vrouw met haar iPhone is er niks aan de hand en blijft het goed verbinden.
Conclusie...het ligt aan de Android AA verbinding. Maar hoe op te lossen ? Ik word er stapelgek van...

• Matti44
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16:43
afgelopen vrijdag winterbanden erop laten zetten, 17 inch, Kuga mei 2022. Garage heeft 2,5 voor en 2,3 achter gedaan. Uit mijn hoofd bij 1 persoon is voor sowieso harder dan achter. Als op vakantie met gezin dan pas ik weer aan zoals aangegeven op het plaatje in de auto bij zwaardere belasting.

• conhen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:36

conhen

Anti-Wappie

ehtweak schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:03:
Dus je kon niet zelf gewoon een bandenspanning opgeven?
Met zo'n hoge bandenspanning kun je hem in elk geval weer leeg laten tot de gewenste druk... 8)7

• Groenrechts
EricEB schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:35:
Een vraag die ik eerder heb gesteld maar (nog) geen antwoord heb gevonden..

Mijn Android Auto valt steeds weg, soms paar minuten prima, soms enkele seconden. Zowel draadloos als gedraad (USB-C - USB-C) blijft dit probleem zich voordoen. Bij mijn vrouw met haar iPhone is er niks aan de hand en blijft het goed verbinden.
Conclusie...het ligt aan de Android AA verbinding. Maar hoe op te lossen ? Ik word er stapelgek van...
Mijn android problemen zijn vaak telefoon afhankelijk. Nu met samsung s25 in Kuga nergens last van, werkt perfect.

• EricEB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 05-12 13:35
Groenrechts schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 18:25:
[...]

Mijn android problemen zijn vaak telefoon afhankelijk. Nu met samsung s25 in Kuga nergens last van, werkt perfect.
Ik heb ook een S25.... 8)7

• TonMa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15:55
Met S21 ook probleemloos

• MrSparkels
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:14
Heb een OneNord Plus2 waarbij de USB kabel de storende factor is. Dochterlief heeft mijn ugreen kabel gepikt voor in haar Fiesta en de AC-Tion kabel die ik er nu in heb zitten gaat er uit zodra mijn nieuwe kabel binnen is.
Ik laat Ford ook regelmatig alle software bijwerken door de hele auto. Je zal verbaasd staan hoeveel updates ze krijgen. Dat ding is de garage nog niet uitgerold of ze hebben voor diverse onderdelen weer nieuwe updates.

Succes met oplossen, heb het ook aan de hand gehad.

• Ford Viggie
  • Laatst online: 27-11 11:00
Ben ik de enige met problemen na een poosje te hebben gereden dat het stuur in poosje dezelfde houding dus recht of flauwe bocht, vervolgens weer wil sturen dat ik kracht moet zetten om te sturen? Is dit een bekend probleem onder de ford kuga 2.5 phev 2019 model rijders?

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik gebruik in twee heel verschillende auto's (Hyundai Inster en de Kuga PHEV) USB kabels die gewoon bij de Action gekocht zijn (BTW: waarom wordt dat anders geschreven?) en die werken prima. @MrSparkels
Zowel met een Pixel 8A alsmede een Pixel 9A.

No problemo. Noch met laden, noch met gebruik als b.v. navigatietool (Google Maps op het SYNC3 scherm in de Ford).

Mooie Plaatjes   

• MrSparkels
ehtweak schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:08:
.... (BTW: waarom wordt dat anders geschreven?) en die werken prima. @MrSparkels
Zowel met een Pixel 8A alsmede een Pixel 9A.

No problemo. Noch met laden, noch met gebruik als b.v. navigatietool (Google Maps op het SYNC3 scherm in de Ford).
Die schrijf-/ spreekwijze is een grapje die we thuis hanteren....Door het over de AC-Tion te hebben klinkt het wat duurder :P Niks ten nadele van die winkel want we komen er regelmatig. Met USB kabels hebben we echter geen geluk... een bult of scherpe bocht zorgt ervoor dat Android auto af en toe uitvalt. Met de ugreen kabels hebben we dat niet. Het is niks meer en minder dan onze ervaring, wel fijn om te zien dat het bij jou allemaal goed werkt.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_mvZMuIZ-hdXDM8qOeRixBvH55Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n983v0rE5SbjrzGk4dkzr4O9.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds kort krijg ik bij elke laadsessie aan het begin deze melding. De auto laadt gewoon op 8)7. Meer mensen last van?

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

De 'Asobak' wil dat je contact opneemt met Help. :)
Whoever/Whatever Help dan ook moge zijn...

Ik heb die melding de afgelopen twee jaar slechts twee keer gehad. Terwijl de Kuga gewoon geladen was. Dus ik heb het er maar bij gelaten. Geen idee wat die melding dan uiteindelijk triggert?
Kun je wellicht iets zien qua onregelmatigheid met de geleverde stroom tussen je laadpaal en de Kuga?
(of je heb daar zelf geen mogelijkheid toe?)

BTW: dit is dus ook weer zoiets:
Als je de talloze berichtjes alhier, maar ook op andere fora leest, dan vraag je je soms af: Doen ze soms een random pick in de foutmeldingen tabel van de s/w in en rondom de Kuga PHEV.
Want het aantal 'merkwaardige' meldingen blijft maar toenemen. :|

Mooie Plaatjes   

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Nee geen idee wat die melding triggert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zflAgmPD2SCZ6SdsmbgvJgzF6vU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FASjsumDYl6lZozpNiJG2hqO.jpg?f=fotoalbum_large

De grafiek van homewizard ziet er normaal uit. Ook als ik live kijk zie ik hem snel naar 3,6 kW gaan en daar blijft ie.. ook geen gekke meldingen in de laadpaal.

Producteigenschap voor op de stapel.. :+

• conhen

conhen

Anti-Wappie

Ford Viggie schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:07:
Ben ik de enige met problemen na een poosje te hebben gereden dat het stuur in poosje dezelfde houding dus recht of flauwe bocht, vervolgens weer wil sturen dat ik kracht moet zetten om te sturen? Is dit een bekend probleem onder de ford kuga 2.5 phev 2019 model rijders?
Ik denk dat jij gewoon last hebt van de lane centering van de adaptive cruise control.
Aanvankelijk vond ik die best goed. Tegenwoordig zet ik hem vaak uit omdat hij me soms bijna op een tegenligger stuurt. Volgens mij kan die moeilijk omgaan met donkere omstandigheden, en nat wegdek.

• DylanRR
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 09:18
Glashelder schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:23:
[Afbeelding]

Sinds kort krijg ik bij elke laadsessie aan het begin deze melding. De auto laadt gewoon op 8)7. Meer mensen last van?
Die melding krijg ik nu ook ineens, hier laadt de auto ook gewoon prima op verder.

Ik heb wel een apart iets gezien; ik heb mijn Kuga (St-line X) afgelopen mei besteld en deze is in augustus afgeleverd. M.u.v. het Black Pakket heb ik alle opties geselecteerd. De auto is afgeleverd met de coast-to-coast verlichting uit het tech pack, echter zonder automatisch parkeren en HUD.
Bij navraag bij de dealer werd er aangegeven dat deze opties door Ford geschrapt zijn en dus niet meer geleverd worden.

Nu zag ik gisteren een Kuga van september 2025 rijden, die deze opties er wel gewoon op heeft zitten.
Weet iemand hoe dit zit? De cataloguswaarde van de auto was identiek aan de mijne verder.

• joenex1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-12 16:11
Ford Viggie schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:07:
Ben ik de enige met problemen na een poosje te hebben gereden dat het stuur in poosje dezelfde houding dus recht of flauwe bocht, vervolgens weer wil sturen dat ik kracht moet...
Ja, helaas weet ik precies wat je bedoeld. Model 2020 met 130k op de teller. Zie ook mijn bericht van 5 okt. Het heeft niet met Lane Assist of Centering assist te maken, hij vertoont het ook wanneer alles uit staat. De Centering assist heeft er zelf ook last van, omdat hij nu met schokjes corrigeert ipv soepel.

Op fora kom ik wel vergelijkbare verhalen tegen, b.v. deze op kugaownersclub. Hij heeft er een video van gemaakt, lijkt wel wat extremer te zijn, maar het draait gewoon niet meer soepel:
YouTube: Kuga steering wheel "steps"

Ben dus bang dat het stuurhuis vervangen zal moeten worden.

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-12 21:13
rekel schreef op maandag 24 november 2025 @ 23:05:
Achter op 2.4 rijdt een heel stuk comfortabeler. En voorzijde heb ik ook op 2.4.
Maar volle auto eerder achter op 2.8 en met de caravan erachter zelfs op 3.3.
Hier voor 2.4 en achter 2.1. De 19 inch wielen, Conti pc 6 zomerbanden. Heb jij 20 inch?

[ Voor 60% gewijzigd door Stijnd op 27-11-2025 21:53 ]

• Xandos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:15
joenex1 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:14:
[...]

Ja, helaas weet ik precies wat je bedoeld. Model 2020 met 130k op de teller. Zie ook mijn bericht van 5 okt. Het heeft niet met Lane Assist of Centering assist te maken, hij vertoont het ook wanneer alles uit staat. De Centering assist heeft er zelf ook last van, omdat hij nu met schokjes corrigeert ipv soepel.

Op fora kom ik wel vergelijkbare verhalen tegen, b.v. deze op kugaownersclub. Hij heeft er een video van gemaakt, lijkt wel wat extremer te zijn, maar het draait gewoon niet meer soepel:
YouTube: Kuga steering wheel "steps"

Ben dus bang dat het stuurhuis vervangen zal moeten worden.
Ook ik heb hier last van gehad, na vervangen stuurhuis (onder garantie) was het probleem verholpen.

• rekel
Stijnd schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:49:
[...]
Hier voor 2.4 en achter 2.1. De 19 inch wielen, Conti pc 6 zomerbanden. Heb jij 20 inch?
Ik heb de 18 inch wielen. Zomer de standaard Conti’s en pas geleden de Michelin winterbanden er weer onder gelegd. De druk houdt ik bij beide sets gelijk.

• knivnahoj
  • Laatst online: 07-12 20:43
DylanRR schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:09:
[...]

Die melding krijg ik nu ook ineens, hier laadt de auto ook gewoon prima op verder.

Ik heb wel een apart iets gezien; ik heb mijn Kuga (St-line X) afgelopen mei besteld en deze is in augustus afgeleverd. M.u.v. het Black Pakket heb ik alle opties geselecteerd. De auto is afgeleverd met de coast-to-coast verlichting uit het tech pack, echter zonder automatisch parkeren en HUD.
Bij navraag bij de dealer werd er aangegeven dat deze opties door Ford geschrapt zijn en dus niet meer geleverd worden.

Nu zag ik gisteren een Kuga van september 2025 rijden, die deze opties er wel gewoon op heeft zitten.
Weet iemand hoe dit zit? De cataloguswaarde van de auto was identiek aan de mijne verder.
Ik heb in oktober een proefrit gemaakt in een ST-line X waar het HUD nog in zat maar de verkoper vertelde mij al dat dat niet meer leverbaar was. Opvallende is wel dat het in andere Europese landen wel gewoon leverbaar is. Kennelijk een (bijzondere) keuze van de importeur.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Automatisch parkeren en de HUD zijn gewoonweg foetsie.

Je leest dat ook bij b.v. het Duitse Kuga forum.
imho geen keuze van de importeur, maar gewoon van Ford zelf.

Mooie Plaatjes   

• Groenrechts
Ik mis de Hud en het automatisch inparkeren niet. Maar het stuit me wel tegen de borst dat deze Medio Juli bij de bestelling volgens de dealer er wel op zouden zitten. En nu geleverd zonder. De Hud boeit me niet, maar automatisch inparkeren vond ik bij mijn vorige VW Tiguan wel grappig. Uberhaupt zijn de rijsystemen van Ford Kuga 2025 m.i.z. niet van het niveau VW TIguan 2020. Zo haalt de Kuga van rechts in op de snelweg. Heb ik last van Ghostbraking, of remt hij erg hard omdat er 100meter verder iemand een beetje remt. Ook lane assist is bagger slecht, en zelfs gevaarlijk.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat rechts inhalen vind ik ook zeer hinderlijk inderdaad.. voorloop Golfje die ik in 2017 ergens reed haalde op de ACC al niet rechts in..

• rekel
Op mijn ‘24 er Kuga zit het automatisch inparkeren er ook niet meer op. Maar mis ik totaal niet, gebruikte het op de vorige Kuga nooit. De HUD wel gelukkig, die vind ik superfijn.

• stimpyrulez
Glashelder schreef op zondag 30 november 2025 @ 20:12:
Dat rechts inhalen vind ik ook zeer hinderlijk inderdaad.. voorloop Golfje die ik in 2017 ergens reed haalde op de ACC al niet rechts in..
Vind het soms wel praktisch.... helaas...
Want het valt mij op dat het een trend is om lekker op de middelste/linker baan te blijven hangen terwijl er op rechts ruimte zat is.
Dus als ik daar wel netjes rij gaat de auto niet gelijk in de ankers als ik te dicht bij kom....

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-12 21:00
Nou, ben benieuwd of ze volgende week de prijzen tegen het huidige model zo gigantisch verhoogd hebben of niet :) Als ze +/- gelijk blijven zou het wel eens de opvolgen van mijn Kuga PHEV kunnen worden volgend jaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AM85WWCV-jtu3gJvsP0vY5kOEPc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qAtydFMvtH695g4Xdr4lQGsn.png?f=user_large

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

• Matti44
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16:43
skai21 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:52:
Nou, ben benieuwd of ze volgende week de prijzen tegen het huidige model zo gigantisch verhoogd hebben of niet :) Als ze +/- gelijk blijven zou het wel eens de opvolgen van mijn Kuga PHEV kunnen worden volgend jaar.
[Afbeelding]
Zeker interessant, hoop alleen dat ze ook iets tegen diefstal hebben gedaan. De RAV4 staat al een paar jaar op 1 van meest gestolen auto's

• skai21
Matti44 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:12:
[...]

Zeker interessant, hoop alleen dat ze ook iets tegen diefstal hebben gedaan. De RAV4 staat al een paar jaar op 1 van meest gestolen auto's
Tsja, wat kun je daar aan doen als merk?
Denk dat Toyota het eerder als een compliment ziet, hij is gewild. En als hij bij iedereen die hem reed goed bevalt kopen ze ook nog eens een tweede nieuwe auto bij je :X

Zie nu wel dat ik deze niet in het toyota topic heb gegooid maar hier 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door skai21 op 03-12-2025 15:23 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

skai21 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:22:
[...]
Zie nu wel dat ik deze niet in het toyota topic heb gegooid maar hier 8)7
Heel toevallig ja, je wilde gewoon ff trollen :+
Tsja, wat kun je daar aan doen als merk?
In ieder geval zorgen dat je niet zo belachelijk makkelijk een auto kan loskoppelen van de app.. :) Ja ik weet dat Ford dat ook kansloos geregeld heeft met een simpele reset vanuit de auto... Eigenlijk zou de auto net zo aan je account moeten hangen zoals iCloud aan je iPhone hangt. Alleen eraf te halen met jouw password of goedkeuring.

Daar aan toevoegend moet je dan overigens ook niet toestaan dat dealer de koppeling verbreekt (daar zal anders genoeg omkoping gaan plaatsvinden). Alleen het hoofdkantoor zou daartoe bevoegd moeten zijn :).

[ Voor 58% gewijzigd door Glashelder op 03-12-2025 15:39 ]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Glashelder schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:30:
Eigenlijk zou de auto net zo aan je account moeten hangen zoals iCloud aan je iPhone hangt. Alleen eraf te halen met jouw password of goedkeuring.
Dit dus.
Soortgelijke technieken bestaan al jaren.

Waarom autofabrikanten, nota bene producten met een nog veel hogere waarde, niet goed beveiligen is mij ook een raadsel. :?

Mooie Plaatjes   

• skai21
Glashelder schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:30:
[...]

Heel toevallig ja, je wilde gewoon ff trollen :+

[...]

In ieder geval zorgen dat je niet zo belachelijk makkelijk een auto kan loskoppelen van de app.. :) Ja ik weet dat Ford dat ook kansloos geregeld heeft met een simpele reset vanuit de auto... Eigenlijk zou de auto net zo aan je account moeten hangen zoals iCloud aan je iPhone hangt. Alleen eraf te halen met jouw password of goedkeuring.

Daar aan toevoegend moet je dan overigens ook niet toestaan dat dealer de koppeling verbreekt (daar zal anders genoeg omkoping gaan plaatsvinden). Alleen het hoofdkantoor zou daartoe bevoegd moeten zijn :).
Tsja mijn Kuga uit 2022 krijg ik al 6 maanden (ook niet via dealer) gekoppeld aan mijn account.
Ding lijkt gewoon geen verbinding te maken. Dus die hebben het inderdaad wel veilig gemaakt :+

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-12 22:49
Matti44 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:12:
[...]

Het is ook een van de best verkochte modellen ter wereld. Op sommige lijstjes zelfs de allermeest verkochte auto.

• rekel
Ik heb nog naar de RAV4 gekeken toen ik mijn Kuga uit 2022 kocht. Maar in vergelijkbare uitrusting zoveel duurder, ik dacht bijna 15k. Ik vind het een mooie auto en had wel eens zo’n betrouwbare Toyota willen rijden.
Bij inruil voor mijn huidige Kuga niet meer meegenomen in de overweging vanwege het trekgewicht van 1500 kg. De Kuga mag 2100 kg trekken en dat past veel beter bij onze hut.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Begin 2023 begonnen wij met rondkijken naar een nieuw SUV model (al dan niet PHEV).
De RAV4 heb ik ook in proefgereden.

Maar was EN een stuk duurder dan de Kuga, EN ik vond de ruimte binnenin tegenvallen.
Misschien dat over een paar jaar de nieuwe RAV4 wel een potentiële kandidaat is.

Of Ford's nieuwe Bronco?
https://www.autonews.com/...tion-valencia-spain-1202/
https://www.carscoops.com...rope-with-a-big-surprise/

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik wilde vanochtend net een berichtje maken van hoe positief verbaasd ik was dat mijn Kuga PHEV, bij de huidige buitentemperaturen, nog steeds zo'n 50km EV rijbereik had de afgelopen week.
Iedere nacht netjes opgeladen en overdag keurig 47km heen en terug woon-werk verkeer en dan nog de nodige kilometers EV-bereik over. d:)b

Tot vanochtend... :-(
Zit aan het ontbijt (ca. 45 minuten voor ingestelde vertrektijd qua opwarmen), onderwijl check ik altijd ff via HA wat het stroomverbruik afgelopen nacht is geweest (zaken als vaatwasser, wasmachine, en opladen Kuga PHEV). Zie ik ineens, hè? Geen piek van het opladen via m'n laadaansluiting. :?
Da's vreemd. Open de FordPass App en daar staat een melding "Opladen gestopt/onderbroken". Maar zonder verdere uitleg. Zo te zien in HA is 'ie gewoon nooit echt begonnen met opladen.

En volgens de gegevens van de FordPass App zit er idd amper 9km EV-bereik nog in de HV-accu. Da's balen, want dan kan ik niet, zonder die Atkinson pruttelbak, door de bebouwde kom zachtjes zoeven.
Vervolgens de steker er ff uit en weer in gestoken en begint 'ie meteen met opladen. En de prognose dat 'ie tegen half tien in de ochtend vol zou zijn...
Ja, daar heb ik nu niks meer aan. :X Ook begint 'ie braaf het interieur op te warmen (zoals ingesteld).

Maar waarom? Hoe, wat? Geen idee wat er mis ging. En dat frustreert eigenlijk nog het meest. Je krijgt totaal niet te zien wat er nou specifiek niet goed ging. Waar dat aan ligt c.q. waar je zou kunnen zoeken wat er mis ging. 8)7
En, nu aangekomen op werkbestemming, zijn alle FordPass App meldingen ook weer foetsie. M.a.w. je kunt ook niks terugkijken o.i.d.

Iemand zoiets al meegemaakt?

Mooie Plaatjes   

• stimpyrulez
Ik kreeg gister avond ineens de melding dat er iets mis was met de laadpoort (error of zo iets).
Mijn accu was al vol, maar toch gaf hij daarna een error.

Dus gister avond nog effe de stekker afgekoppeld en opnieuw erin gedaan en daarna had hij eigenlijk niks meer geladen.
Maar vanochtend ging alles wel goed met het voorverwarmen en werd er netjes stroom uit de laadpaal getrokken.

Dus wel bijzonder dat jij ook een laadfout had (weet niet of dat gister avond was)?

• MrSparkels
Uhhhh ja....

Mijn 2021 Kuga heeft dat " ..... VERRASSING ..... " geintje al twee keer geflikt.
Wat ik merkte is dat zij niet automatisch wil laden als zij op een plek staat die zij niet kent.

Volgens de app staat ze altijd bij de overburen 8)7 en wil ze daar laden, terwijl zij toch echt op mijn oprit staat. Heel af en toe weet ze het juiste adres weer te geven, maar 99% van de tijd denkt ze dat ze bij de overburen staat :-( .
Ik heb dat adres ook maar als laadpunt ingesteld... Zou het een vorm van schaamte zijn????

Geen idee.

Maar kijk daar maar eens naar.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ja, dat verhaal ken ik. Locatieschaamte... :+

Heb ik ook wel eens gehad. Dan staat de Kuga PHEV, zoals altijd, bij ons op de oprit en dan denkt 'ie dat de thuislocatie blijkbaar een paar huisnummers verderop is.
Dat heb ik de afgelopen jaren een keertje of vier meegemaakt. Maar dan begint 'ie gewoon NIET met opladen en krijg ik ook GEEN foutmelding.
Op zich logisch; ingestelde thuislocatie + laadinterval komt niet overeen met locatie waar de auto zich bevindt (ook al is dat incorrect).

Maar nu geeft 'ie een foutmelding. M.a.w. hij begint wel met opladen, maar breekt het meteen weer af. Da's imho toch wat anders...
Trouwens, de locatiebepaling was wel correct. Huisnummer komt keurig overeen met de ingestelde locatie van 'thuis'.

[ Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 05-12-2025 08:59 ]

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

stimpyrulez schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:41:

Dus wel bijzonder dat jij ook een laadfout had (weet niet of dat gister avond was)?
De melding kwam vannacht, om 02:00h. Da's het tijdstip waarop 'ie zou moeten beginnen met laden... (en niet deed).

Mooie Plaatjes   

• Ghost-X
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-12 17:40
Ik heb mijn Kuga nu een jaar ( hij is van 2023) en heb dit denk 3 a 4 keer gehad. Ik doe in de avond de auto aan de stekker, maar deze heeft dan nog geen spanning. En om 01:00 gaat de spanning erop (dmv HA en Shelly). Gaat bijna altijd goed, op die enkele gevallen na dus niet en dan krijg ik ook een laadfout.

Krijg overigens altijd ook een foutmelding als ik hem aan de stekker doe terwijl er nog geen spanning op staat, maar goed dat lijkt me logisch.

[ Voor 19% gewijzigd door Ghost-X op 05-12-2025 09:21 ]

The one you cant see...

• Propheticus
  • Nu online
In de handleiding staat wel vermeld dat je eerst de stekker in het stopcontact (met spanning) moet doen en dan pas als het statuslampje op de adapter groen is de stekker in de auto kunt stoppen.

Zou er misschien toch een goede reden zijn en vindt de grannyloader het niet leuk als je deze van spanning voorziet terwijl deze al aan de auto hangt?

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

In mijn situatie staat er altijd spanning op de laadaansluiting. Gewoon met een Type2 kabel aangesloten.
Op het moment dat ik de avond van tevoren de steker erin steek zie je ook de laadpaal reageren (relais schakelt in) en even later hoor je het relais weer uitschakelen en staat de laadaansluiting standby. Tot op het tijdstip waarop (goedkopere energie) geladen gaat worden (02:00h 's-nachts).

Afgelopen nacht zie ik dit gebeuren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8AinQWYYn4ZzBs9ejmCMd3eVb9o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SofdQwl3GthUomj69kC5pz91.png?f=fotoalbum_large

Mooie Plaatjes   

• conhen

conhen

Anti-Wappie

MrSparkels schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:52:
[...]Wat ik merkte is dat zij niet automatisch wil laden als zij op een plek staat die zij niet kent.
Ik heb al die flauwekul eruit gehaald. Als ik de stekker insteek moet hij gewoon laden, en niet maar tot 80% of zo. Het bereik is zo al beperkt genoeg. En ook dan gaat het af en toe mis. Gisteren aan de laadpaal op het werk, lampje blauw, maar toen ik naar huis reed bleek die niks geladen te hebben.

• rekel
Ik regel de laadtijden altijd via mijn Wallbox. Eigenlijk standaard van 02.00 tot 06.00 uur en daarna nog om eventueel te kunnen voor verwarmen van 08.30 tot 11.00 uur. De tijden pas ik aan de situatie, tarief elektra of verwachting zonneopbrengst aan. Maar de tijden waarop dus altijd via mijn Pulsar plus. Heb vrijwel nooit foutmeldingen op een hele enkele uitzondering na dat de Kuga een storing in het oplaadstation weergeeft met rode leds bij de laadpoort. Maar wel vol geladen dan.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:16

Sport_Life

Solvitur ambulando

ehtweak schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:13:
Ik wilde vanochtend net een berichtje maken van hoe positief verbaasd ik was dat mijn Kuga PHEV, bij de huidige buitentemperaturen, nog steeds zo'n 50km EV rijbereik had de afgelopen week.
Iedere nacht netjes opgeladen en overdag keurig 47km heen en terug woon-werk verkeer en dan nog de nodige kilometers EV-bereik over. d:)b

Tot vanochtend... :-(
Zit aan het ontbijt (ca. 45 minuten voor ingestelde vertrektijd qua opwarmen), onderwijl check ik altijd ff via HA wat het stroomverbruik afgelopen nacht is geweest (zaken als vaatwasser, wasmachine, en opladen Kuga PHEV). Zie ik ineens, hè? Geen piek van het opladen via m'n laadaansluiting. :?
Da's vreemd. Open de FordPass App en daar staat een melding "Opladen gestopt/onderbroken". Maar zonder verdere uitleg. Zo te zien in HA is 'ie gewoon nooit echt begonnen met opladen.

En volgens de gegevens van de FordPass App zit er idd amper 9km EV-bereik nog in de HV-accu. Da's balen, want dan kan ik niet, zonder die Atkinson pruttelbak, door de bebouwde kom zachtjes zoeven.
Vervolgens de steker er ff uit en weer in gestoken en begint 'ie meteen met opladen. En de prognose dat 'ie tegen half tien in de ochtend vol zou zijn...
Ja, daar heb ik nu niks meer aan. :X Ook begint 'ie braaf het interieur op te warmen (zoals ingesteld).

Maar waarom? Hoe, wat? Geen idee wat er mis ging. En dat frustreert eigenlijk nog het meest. Je krijgt totaal niet te zien wat er nou specifiek niet goed ging. Waar dat aan ligt c.q. waar je zou kunnen zoeken wat er mis ging. 8)7
En, nu aangekomen op werkbestemming, zijn alle FordPass App meldingen ook weer foetsie. M.a.w. je kunt ook niks terugkijken o.i.d.

Iemand zoiets al meegemaakt?
Nee. Heb wel een keer gehad dat ik de laadkabel los had en de auto niet kon starten met de melding dat de auto nog aan de laadpaal zat. Kreeg de auto met geen mogelijkheid in beweging. Had stom toevallig die dag de auto achterstevoren gezet met de kont tegen de garage aan dus ik kon ook de garage niet meer in :+.

Ik laadde op zonnestroom modus en ik vermoed dat ik de laadkabel eruit haalde net op het moment dat de zon even niet scheen. Dat snapt de Kuga niet kennelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 05-12-2025 22:30 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

conhen schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:26:
[...]

Ik heb al die flauwekul eruit gehaald.
Laadtijdstip intervallen instellen is toch geen flauwekul? :?

Ik wil, meestal 's-nachts, laden als het tarief lekker laag is.
En bijna altijd is dat in de nacht (laatste weken zo rond de 22-25 cent/kWh). Dan is 'ie 's-ochtends vroeg weer vol. En heeft 'ie hooguit een 20-30 minuten aan de laadpaal nog nodig om op te warmen. (ingestelde vertrektijd)
Als ik de stekker insteek moet hij gewoon laden, en niet maar tot 80% of zo.
Ik laad altijd maximaal (als het werkt natuurlijk. ;) ).
Er gaat toch maar zoiets van 12kWh in, terwijl de accu 14,4kWh is.

En nee, niet gelijk laden als ik eind v.d. middag thuiskom, want dan is het tarief vrijwel altijd fors hoger dan midden in de nacht.

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Trouwens, vanacht had de Kuga weer braaf geladen, zonder enige foutmelding...
Geen idee wat er eerder misging. 8)7

Mooie Plaatjes   

• Draakje5
  • Nu online
Zo vind ik het vreemd dat op moment ik op OK klik om de melding sensor bandenspanning te verwijderen of andere meldingen daarna de tekst motor actief in beeld springt..

Er zijn toch wel veel flaws in het design en ontwikkeling van deze auto.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Draakje5 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:23:
[stranger things]
Er zijn toch wel veel flaws in het design en ontwikkeling van deze auto.
Goh, echt? O-) :+

En je zou denken, na ettelijke iteraties hebben ze dat wel een keertje uitontwikkeld. Maar blijkbaar niet. :-(

[ Voor 20% gewijzigd door ehtweak op 06-12-2025 23:00 ]

Mooie Plaatjes   

• Xandos
Krijg sinds eergisteren de melding dat er een storing is met de bandenspanning sensor links achter. Gekke is dat ie het niet altijd aangeeft. Bij starten niets en na een stukje rijden krijg ik de melding. Kan het de batterij zijn of iets anders ?

Maar even een afspraak ingepland met de dealer in Leeuwarden (garantie) alleen jammer dat ik daarvoor 176 km moet gaan rijden

• Draakje5
  • Nu online
Xandos schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:45:
Krijg sinds eergisteren de melding dat er een storing is met de bandenspanning sensor links achter. Gekke is dat ie het niet altijd aangeeft. Bij starten niets en na een stukje rijden krijg ik de melding. Kan het de batterij zijn of iets anders ?

Maar even een afspraak ingepland met de dealer in Leeuwarden (garantie) alleen jammer dat ik daarvoor 176 km moet gaan rijden
Wel toevallig, bij ons is het ook de sensor links achter.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Xandos Hoe oud is je auto?
Na b.v. >5 jaar zouden die batterijtjes van de TPMS wel eens leeg kunnen zijn .

En dichterbij zit er geen Ford garage?

Mooie Plaatjes   

• conhen

conhen

Anti-Wappie

ehtweak schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 13:57:
[...]Laadtijdstip intervallen instellen is toch geen flauwekul? :?
Voor mij wel, want ik laad alleen thuis in weekenden, dus op laag niet-dynamisch tarief, of op de zon als die schijnt. Door de week laad ik op mijn werk, dat is nog goedkoper ;-)

• Xandos
ehtweak schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:22:
@Xandos Hoe oud is je auto?
Na b.v. >5 jaar zouden die batterijtjes van de TPMS wel eens leeg kunnen zijn .

En dichterbij zit er geen Ford garage?
Auto is in april 5 jaar oud. Uiteraard zit er vlak bij mijn woonplaats wel een ford dealer maar heb bovaq garantie bij ford suterland in Leeuwarden, dus moet daar dan ook naar toe als ik wat heb, moet er toch naar toe omdat de verwarming van mijn spiegels niet werken (achteruit werkt wel)

• j_h_1
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 20:03
Xandos schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:45:

Het begon bij mij ook met links achter. Paar weken later rechts achter. Nu zijn ze voor defect. Reken er maar op dat ze allemaal binnen een paar maanden aan de beurt zijn.
Pagina: 1 ... 50 51 Laatste