Klopt. Vrijwel altijd zet ie m automatisch uit.Glashelder schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:20:
[...]
Ik weet niet hoe het met jouw Kuga zit maar de Kuga is de eerste auto waarbij ik de airco in de winter met enige regelmaat zelf aan moet zetten omdat hij hem op de auto stand zelf gewoon uit zet.
Dat sluit rijden met de airco altijd aan een beetje uit..
Ik krijg in de winter soms zo'n droge bakkus v.d. airco. Maar dat zal wel zijn omdat ik van de patatgeneratie ben. (Vandaar ook stuurverwarming denk ik.)
Dat heb ik echt nog nooit gezien, airco is altijd aan volgens mij. Wel een Mk3.5Glashelder schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:20:
[...]
Ik weet niet hoe het met jouw Kuga zit maar de Kuga is de eerste auto waarbij ik de airco in de winter met enige regelmaat zelf aan moet zetten omdat hij hem op de auto stand zelf gewoon uit zet.
Dat sluit rijden met de airco altijd aan een beetje uit..
bij een Mk3.0 zeker niet. Vooral als de temperatuur zo tussen de 7/8 a 12/13 ligt staat de AC heel vaak uit in de ochtendDelta737 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:32:
[...]
Dat heb ik echt nog nooit gezien, airco is altijd aan volgens mij. Wel een Mk3.5
Zijn er meer mensen die last hebben dat de laadpoortklep sinds de kou lastig tot niet meer wil sluiten/openen?
Gistermiddag kreeg ik hem eigenlijk niet goed meer dicht (na een paar keer duwen bleef hij zitten).
's avonds wilde hij daarna eerst niet meer open, maar ook weer naar een aantal keer duwen en proberen lukte het toch.
Hierna siliconenspray erop gespoten en daarna ging het wel weer goed. (had geen wd40 voorradig)
Vanochtend wilde hij wederom niet dicht....
Dus het kleppie maar effe met tape vast gezet.
Iemand een idee om dit te fixen?
Gistermiddag kreeg ik hem eigenlijk niet goed meer dicht (na een paar keer duwen bleef hij zitten).
's avonds wilde hij daarna eerst niet meer open, maar ook weer naar een aantal keer duwen en proberen lukte het toch.
Hierna siliconenspray erop gespoten en daarna ging het wel weer goed. (had geen wd40 voorradig)
Volgens mij herken ik deze gesprekken van vorig jaar..stimpyrulez schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:50:
Zijn er meer mensen die last hebben dat de laadpoortklep sinds de kou lastig tot niet meer wil sluiten/openen?
Ik heb speciale siliconenstick bij de anwb gekocht voor deurrubbers enz en smeer hem daarmee in.
@stimpyrulez dat is een bekend probleem helaas. Er zijn speciale rubberen hoesjes voor te krijgen via de dealer.
https://www.ford-accessoi...r-laadaansluiting/2630163
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Idd!Draakje5 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:52:
[...]
Volgens mij herken ik deze gesprekken van vorig jaar..
Komt ieder jaar, met dit soort weersomstandigheden, weer terug.
Ook zo'n kleine ontwerpfout (oeps, producteigenschap). Triest om te constateren dat dit soort onhebbelijkheden gewoonweg niet genoeg getest zijn in reële dagelijkse gebruiksomstandigheden.
Mmm, maar heb (nog niet) niet dat de laadkabel er vast in zit.Glashelder schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:53:
@stimpyrulez dat is een bekend probleem helaas. Er zijn speciale rubberen hoesjes voor te krijgen via de dealer.
Hij wil gewoon niet sluiten.
Eens kijken of er een 3d printer variant van te vinden is....
Ik ga eens effe kijken...Draakje5 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:52:
[...]
Volgens mij herken ik deze gesprekken van vorig jaar..
Ik heb speciale siliconenstick bij de anwb gekocht voor deurrubbers enz en smeer hem daarmee in.
Dat de laadkabel niet loskomt heb ik gelukkig nog niet meegemaakt.[b]stimpyrulez schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:57:
Mmm, maar heb (nog niet) niet dat de laadkabel er vast in zit.
Hij wil gewoon niet sluiten.
Maar het klepje wil idd niet meer goed sluiten. En vervolgens krijg je de melding dat de laadpoort nog openstaat.
Vorig jaar diverse malen naar werk moeten rijden met een stuk tape dwars over het klepje, om te zorgen dat 'ie dichtbleef.
Als die er al zou zijn... heeft weinig zin. Ik ken geen filament dat flexibel rubber(achtig) materiaal oplevert, dat bij temperaturen onder nul nog steeds flexibel is...Eens kijken of er een 3d printer variant van te vinden is....
Zat zelf aan TPU te denken...ehtweak schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:00:
[...]
Dat de laadkabel niet loskomt heb ik gelukkig nog niet meegemaakt.
Maar het klepje wil idd niet meer goed sluiten. En vervolgens krijg je de melding dat de laadpoort nog openstaat.
Vorig jaar diverse malen naar werk moeten rijden met een stuk tape dwars over het klepje, om te zorgen dat 'ie dichtbleef.![]()
[...]
Als die er al zou zijn... heeft weinig zin. Ik ken geen filament dat flexibel rubber(achtig) materiaal oplevert, dat bij temperaturen onder nul nog steeds flexibel is...
Maar wel bijzonder dat dit zoveel voorkomt...
Had gister al zitten googlen en toen zag ik al dat het veel voorkwam.
Maar echte oplossingen heb ik nog niet gevonden (nu in iedergeval al een paar tips)
Laat je ff weten als het gelukt is?
Gelukkig, tenminste hier in Nederland, is het vaak beperkt tot een paar dagen per jaar.Had gister al zitten googlen en toen zag ik al dat het veel voorkwam.
Maar echte oplossingen heb ik nog niet gevonden (nu in iedergeval al een paar tips)
Maar ik kan me voorstellen dat in hoger geleden gebieden, Scandinavië e.d. dit veel frequenter een probleem is. Laat staan in Canada, noorden van Noord-Amerika.
Vorig jaar was ik ook op zoek naar dat flapje:
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"
alleen nooit gekocht, omdat ik EN geen antwoord kreeg bij de Ford garages, EN omdat het probleem een paar dagen later alweer over was.
[ Voor 17% gewijzigd door ehtweak op 26-12-2025 10:14 ]
Tijdens deze koude dagen zou je overigens ook kunnen overwegen het laden gewoon over te slaan. Bij deze temperaturen is het bereik zo dramatisch dat benzine volgens mij even duur of zelfs goedkoper is
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Zou je denken @Glashelder
Ik haal nog steeds zoiets van 40-45km op een acculading.
En dat kost me ca. €2,50 - €3,00 aan opladen.
Uiteraard ook lekker voorverwarmd en ontdooid (elektrisch). Dat kost ongeveer 1 kWh extra (ook zoiets van 25-30 cent)
Voor diezelfde paar euro red je het niet qua benzinekosten. Want ook daar is het verbruik, bij deze lage temperaturen, en zeker in de stad, fors hoger.
Benzineprijs is (vandaag alhier) €1,81/l.
M.a.w. dan zou je minder dan twee liter benzine moeten verbruiken voor die 40-45km rijden binnen de bebouwde kom. Welnu... dat gaat niet lukken...
Tuurlijk zijn het maar kleine bedragen, maar wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd.
Ik haal nog steeds zoiets van 40-45km op een acculading.
En dat kost me ca. €2,50 - €3,00 aan opladen.
Uiteraard ook lekker voorverwarmd en ontdooid (elektrisch). Dat kost ongeveer 1 kWh extra (ook zoiets van 25-30 cent)
Voor diezelfde paar euro red je het niet qua benzinekosten. Want ook daar is het verbruik, bij deze lage temperaturen, en zeker in de stad, fors hoger.
Benzineprijs is (vandaag alhier) €1,81/l.
M.a.w. dan zou je minder dan twee liter benzine moeten verbruiken voor die 40-45km rijden binnen de bebouwde kom. Welnu... dat gaat niet lukken...
Tuurlijk zijn het maar kleine bedragen, maar wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd.
Ik heb geen eigen oprit maar heb wel een VPA. Ik kan dus wel thuis opladen maar mag de auto niet aangesloten houden. Nu is de auto soms wel aangesloten in de vroege ochtend als ik weg moet maar vaker niet dan wel. Voorverwarmen gaat hier dus ten kostte van de accu. Daarom is het bereik hier maar een kilometer of 30 momenteel.
Een volle accu kost mijn werkgever € 5,85 (energietarief van 36ct/kWh, waar ik zelf een marge van 6 cent bovenop gooi ivm zelf aangeschafte laadpaal, btw eroverheen). Met een bereik van 30km is dat 19,5 cent per km.
Met dit weer doet de benzinemotor iets van 1 op 12? Met 1,81 de liter is dat 15 cent per kilometer.
Ik weet overigens dat mijn werkgever de btw terugvraagt maar dat voordeel is gelijk voor zowel elektriciteit als benzine dus dat vergeten we maar even.
Een volle accu kost mijn werkgever € 5,85 (energietarief van 36ct/kWh, waar ik zelf een marge van 6 cent bovenop gooi ivm zelf aangeschafte laadpaal, btw eroverheen). Met een bereik van 30km is dat 19,5 cent per km.
Met dit weer doet de benzinemotor iets van 1 op 12? Met 1,81 de liter is dat 15 cent per kilometer.
Ik weet overigens dat mijn werkgever de btw terugvraagt maar dat voordeel is gelijk voor zowel elektriciteit als benzine dus dat vergeten we maar even.
Ik ben er nu eens op gaan letten, en I stand corrected. Ook bij de Mk3.5 gaat ie inderdaad uit. My badMatti44 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 17:34:
[...]
bij een Mk3.0 zeker niet. Vooral als de temperatuur zo tussen de 7/8 a 12/13 ligt staat de AC heel vaak uit in de ochtend
bassbox in de achterbak ?? Ik vindt dat de B&O nauwelijks bas geeft zelfs als je de eq. max zet. Audio valt enorm tegen.EricEB schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:33:
Herken ik niet..
Wel dat geluidskwaliteit zeer sterk afhangt van de bron.
Geluid van radio DAB+ versus iPhone draadloos of Samsung gedraad leveren echt grote verschillen.
Sowieso vind ik het geluid B&O onwaardig...Als je achterin zit dreun je helemaal weg door de bassbox in de kofferbak en heb je nauwelijks mooie tonen. Kinderen klagen hierover. Vanuit bestuurderspositie vind ik het lastig mooi rondom geluid te creëren.
Kun je de accu voorverwarmen alvorens op te laden en zo ja hoe doe je dit ? In menu in display kan ik alleen de binnenruimte opwarmen voor vertrek maar dat gaat zwaar tenkoste van de range.OmeJoyo schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:37:
[...]
Het ligt echt heel erg aan je rijstijl. Het optrekken maar vooral op de gereden snelheid heeft enorm veel invloed. Uiteraard zit er ook verschil tussen de banden, die van mij staat momenteel op Conti PremiumContact op 2.4 rondom bij de 15 graden van vanmorgen.
Dan als laatste, de temperatuur. Als de verwarming aan gaat vanaf een graad of 18 buiten hakt dat enorm in op de afstand.
Als je hem nu 3 weken hebt dan heb je wellicht ook nog niet alle mogelijke verschillende ritten gehad.
Nu vandaag naar mijn werk vroeg in de ochtend voorverwarmd begonnen, had nog 18% over na een rit van 35 kilometer, maar dat is vrijwel volledige 107 kilometer per uur, op ik denk 4 kilometer na. Maar daar zaten wel twee behoorlijke acceleraties in en de rest gewoon normaal tot vlot gereden. Wind tegen. (9,7 kWh geladen in de Ford App) (zou dus 43 kilometer in totaal zijn)
Maar vorige week een gemengde rit waarbij ik niet boven de 90 uit kwam, met zo rond de 22 graden zonder problemen 68 kilometer (9,8 kWh geladen in de Ford App)
Ja in de winter naar mijn werk zal het wellicht krap worden om die 35 kilometer te halen in de morgen met kachel, stoelverwarming, stuurverwarming enz. Kan altijd nog proberen dan iets zachter te rijden.
Hij heeft als hoogste 72 kilometer aangegeven, 68 gehaald. Gebruik hem verder normaal, dus met airco, kachel, radio enz.
Ik heb dan wel een 4 jaar oude, de nieuwe automaat schijnt wat zuiniger te zijn, maar je hebt natuurlijk ook veel meer elektrisch vermogen wat het makkelijk kan maken die accu veel sneller leeg te trappen.
Hoeveel haal je in de praktijk momenteel? En hoeveel laad je dan van 0 naar 100?
tevoren aan de lader laten opwarmen hoe doe je dit ?Glashelder schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 11:45:
30km a 35km in de winter. Maar van tevoren aan de lader laten opwarmen scheelt wel echt enorm qua range.
Gewoon remote start in de app gebruiken maar bij koude temperaturen start hij hier dan wel de ICE.sharebeliever schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 20:40:
[...]
tevoren aan de lader laten opwarmen hoe doe je dit ?
Alternatief is een vertrektijd instellen. Dan warmt hij de boel wel elektrisch op vanuit je laadpaal.
Spreekt voor zich dat de auto wel aan de paal moet hangen natuurlijk
Ik denk dat er wat mist in je auto of een stekker los zit dan. Er zit een subwoofer rechtsachter in de auto. En bas is er m.i. meer dan voldoende. Zelf een tandje omlaag gezet omdat het overheerste.sharebeliever schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 20:10:
[...]
bassbox in de achterbak ?? Ik vindt dat de B&O nauwelijks bas geeft zelfs als je de eq. max zet. Audio valt enorm tegen.
Weet iemand of de dakdragers van een recente Focus station ( dichte reling) ook op een Kuga (>'19, dus mk 3 / 3.5) met dichte reling passen ?
Dan is er iets kapot. Ik kan me best klachten over het geluid voorstellen, maar dat zit meer in de hoge tonen of juist de overdaad aan bas. Maar ik vind het voor in de auto, met wat finetuning én goede bron eigenlijk best wel oké, eerlijk gezegd. Natuurlijk is het niet de hifi van thuis, maar het kan er best mee door.sharebeliever schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 20:10:
[...]
bassbox in de achterbak ?? Ik vindt dat de B&O nauwelijks bas geeft zelfs als je de eq. max zet. Audio valt enorm tegen.
Ja,dat past. Onze dakdragers passen ook op de Ford focus stationwagen uit 2019 van onze dochter en schoonzoon.EricEB schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:35:
Weet iemand of de dakdragers van een recente Focus station ( dichte reling) ook op een Kuga (>'19, dus mk 3 / 3.5) met dichte reling passen ?
Iemand ervaring met dat de stoelverwarming vlekken achterlaat op een jas?
Bij gebruik van de stoelverwarming achter icm. een polyester jas is de bedrading deels nu zichtbaar al vlekken in de jas.
Ik vraag me af of dit door de jas komt, of dat de verwarming gewoon te heet wordt.
Bij gebruik van de stoelverwarming achter icm. een polyester jas is de bedrading deels nu zichtbaar al vlekken in de jas.
Ik vraag me af of dit door de jas komt, of dat de verwarming gewoon te heet wordt.
Was er bij jou iets aan de hand met de stoelverwarming of kwam het door het materiaal van het kussentje?Stijnd schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:50:
Ja hier ook gehad. Maar dan op een geel kussentje van mijn dochter.
Polyester is een kunststof. Kan zijn dat als je standje 3 van de stoelverwarming gebruikt deze gaat verkleuren. Zijn geen vlekken maar de polyester is van structuur veranderd; krijg je er denk ik niet uit.Chr1s schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:35:
Oplossing: hele kledingstuk op die manier behandelen....leuk motiefje in de stof...heeft niemand!
Nee die passen niet, breedte is anders en de vorm van de rails ook. Ik kwam van een Focus MK4.5 station (die dezelfde dragers heeft als de MK4) en nu de Kuga MK3. Er zit een enorm verschil in de dragers.EricEB schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:35:
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity
Wat voor jas is het? Kan me zo voorstellen als het een relatief goedkope polyester jas is dat het feitelijk een dicht stuk plastic is dat je over een verwarmingselement legt. Dan wordt het wel warmer als normaal en als het materiaal zelf daar ook nog slecht tegen kan. Wel vervelend, maar nooit meegemaakt zelf, al doen wij dan ook altijd alle jassen uit.Chr1s schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:35:
Het is wel behelpen de komende 20 dagen tot aan de onderhoudsbeurt.
Melding in dashboard dat olie binnenkort vervangen moet worden, melding dat de bandenspanningssensoren niet werken.
Laatst (gelukkig maar 1 keer) melding dat de adaptieve koplampen een storing hadden..
Daarbij is de 12V accu waarschijnlijk verouderd want de deurvergrendeling werkt niet altijd en de APP geeft ook vaak aan dat de auto in accuspaarmodus zit..
Hebben jullie trouwens advies voor 4 seasons banden 19 inch?
Er ligt nu continental onder.
Melding in dashboard dat olie binnenkort vervangen moet worden, melding dat de bandenspanningssensoren niet werken.
Laatst (gelukkig maar 1 keer) melding dat de adaptieve koplampen een storing hadden..
Daarbij is de 12V accu waarschijnlijk verouderd want de deurvergrendeling werkt niet altijd en de APP geeft ook vaak aan dat de auto in accuspaarmodus zit..
Pirelli Cinturato All Season SF 3Draakje5 schreef op maandag 29 december 2025 @ 07:48:
Het is wel behelpen de komende 20 dagen tot aan de onderhoudsbeurt.
Zitten er nu een maand onder, wat een heerlijke banden. Hoop alleen dat ze niet te zacht zijn voor de zomer, maar op dit moment een hoop comfort van en verder komen ze overal goed of als beste uit de test en qua prijs zijn ze ook regelmatig laag in verhouding met de andere A-Merken.
Vervelend van de rest van je problemen, hoe oud is de auto? De storing op de koplampen en wellicht zelfs die met de sensoren zouden uit de 12v accu kunnen komen, dit veroorzaakt nogal eens rare meldingen.
Tja, wat is het nu. Van Rekel kreeg ik antwoord dat het wel past...OmeJoyo schreef op maandag 29 december 2025 @ 07:44:
[...]
Nee die passen niet, breedte is anders en de vorm van de rails ook. Ik kwam van een Focus MK4.5 station (die dezelfde dragers heeft als de MK4) en nu de Kuga MK3. Er zit een enorm verschil in de dragers.
Ik kan dit setje overnemen..
Afgezien van de andere vorm voor de rails, wat het inherrent onveilig zou maken, er zit 20 centimeter verschil in de breedte... Dat past nooit.EricEB schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:21:
[...]
Tja, wat is het nu. Van Rekel kreeg ik antwoord dat het wel past...![]()
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/lIAVroUSt8S3PLhycOYqExYs.png?f=user_large)
Pascal P schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:29:
[...]
Polyester is een kunststof. Kan zijn dat als je standje 3 van de stoelverwarming gebruikt deze gaat verkleuren. Zijn geen vlekken maar de polyester is van structuur veranderd; krijg je er denk ik niet uit.
Oplossing: hele kledingstuk op die manier behandelen....leuk motiefje in de stof...heeft niemand!
Auto is van eind 2020.OmeJoyo schreef op maandag 29 december 2025 @ 07:52:
[...]
Pirelli Cinturato All Season SF 3
Zitten er nu een maand onder, wat een heerlijke banden. Hoop alleen dat ze niet te zacht zijn voor de zomer, maar op dit moment een hoop comfort van en verder komen ze overal goed of als beste uit de test en qua prijs zijn ze ook regelmatig laag in verhouding met de andere A-Merken.
Vervelend van de rest van je problemen, hoe oud is de auto? De storing op de koplampen en wellicht zelfs die met de sensoren zouden uit de 12v accu kunnen komen, dit veroorzaakt nogal eens rare meldingen.
Als je auto uit 2020 stamt, dan zouden zowel de 12V accu alsmede de TPMS sensoren wel eens EoL kunnen zijn...
Tja... de diverse testen komen ieder jaar weer met een nieuwe favoriet.Draakje5 schreef op maandag 29 december 2025 @ 07:48:
Aan de andere kant ontloopt het elkaar niet zoveel.
Of je nou Michelin CC3, Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 of b.v. Continental AllSeasonContact 2 neemt. De ene gaat net iets langer mee, de andere maakt iets minder herrie. De volgende doet het in de regen net weer iets beter als de ander bij wat prutsneeuw. Enzovoorts.
Wel grote prijsverschillen afhankelijk van waar je ze koopt c.q. laat monteren.
En bij een 5 jaar oude auto zou ik ook gelijk de TPMS sensoren mee laten vernieuwen. De batterijtjes van die sensoren zijn ook tegen het einde van hun levensduur.
(ik loop wat achter met lezen)nooberke schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:26:
[...]
Daarnaast komt het vermogen er heel soepel in waardoor je niet snel last hebt van wielspin.
Als ik mij ergens aan erger is het wel de wielspin bij verlaten rotondes of iets vlotter weg willen rijden ergens. Stuuruitslag + rechterteen is veel te vaak wielspin. Gewoon op de normale stand + ev-now.
Zal ongetwijfeld ook liggen aan de af-fabriek (of af-dealer) Bridgestone Turanza's die er onder zitten. Momenteel winterbanden, al een heel stuk beter. Maar die zomerbanden moeten straks toch een keer opgereden worden..Kijken of ik mijn werkgever zo ver krijg ze wat eerder te mogen vervangen dan standaard. Denk dat het een lange winter wordt
Dat klinkt bekend met die Turanza's. Niet met een Kuga maar met de Lexus van mijn pa. Die dingen zijn net zo hopeloos als Michel Energy bandenWaterFire schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:03:
[...]
(ik loop wat achter met lezen)
Als ik mij ergens aan erger is het wel de wielspin bij verlaten rotondes of iets vlotter weg willen rijden ergens. Stuuruitslag + rechterteen is veel te vaak wielspin. Gewoon op de normale stand + ev-now.
Zal ongetwijfeld ook liggen aan de af-fabriek (of af-dealer) Bridgestone Turanza's die er onder zitten. Momenteel winterbanden, al een heel stuk beter. Maar die zomerbanden moeten straks toch een keer opgereden worden..Kijken of ik mijn werkgever zo ver krijg ze wat eerder te mogen vervangen dan standaard. Denk dat het een lange winter wordt
Toch ook even benieuwd naar de ervaringen hier. Het valt mij op dat mijn kuga van juli 2022 met bijna 40k op de teller de afgelopen maanden (volgens de Ford app) eigenlijk nooit meer laad dan 10 kWh. Ook wanneer hij een elektrisch bereik van 0 km weergeeft houdt het wel op bij een max van 9.9 kWh. Voorheen zag ik ook wel eens waarden van boven de 11 kWh. Ik meen ook nog wel eens waarden rond de 11 gezien te hebben na de update van de vorige terugroepactie.
Daarnaast begint het mij ook op te vallen dat ik steeds meer gekraak begin te horen bij het sturen, wat echt onder/achter het stuur zelf weg lijkt te komen. Wordt maar weer eens een ritje naar de dealer denk ik.
Daarnaast begint het mij ook op te vallen dat ik steeds meer gekraak begin te horen bij het sturen, wat echt onder/achter het stuur zelf weg lijkt te komen. Wordt maar weer eens een ritje naar de dealer denk ik.
En waar zie je deze getallen @Rupie? In de Ford app? Die lijken niet heel betrouwbaar.
Volgens mijn laadpaal haalt de Ford voor een volle lading tussen de 11 en 11,5 kWh uit het net.
Mijne is van februari 2023 (gebouwd ergens Q4 2022). 78k km op de klok.
Volgens mijn laadpaal haalt de Ford voor een volle lading tussen de 11 en 11,5 kWh uit het net.
klopt, in de ford app. En ik ben mij er van bewust dat die, laat ik het voorzichtig zeggen, niet op alle vlakken fantastisch werkt... In de app van de laadpaal zie ik ook waarden tussen 11 en 11,5 inderdaad, maar daar zal een stuk verlies tussen zitten. Dus die zal vast keurig aangeven wat er van het net gehaald wordt, maar dat zal nooit hetzelfde zijn als wat de auto laad. Ik val er nu vooral over dat ik in de ford app nooit meer waarden boven de 9.9 zie terwijl ik die voorheen wel zag, eigenlijk altijd als de auto leeg gereden was kwam hij dan boven de 11 kWh in de ford app. Daar zit dus ook een beetje mijn vraag: bij zo'n volle lading die ruim 11 kWh uit het net trekt, wat geeft jou ford app dan weer?Glashelder schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:29:
En waar zie je deze getallen @Rupie? In de Ford app? Die lijken niet heel betrouwbaar.
De laatste lading was 10,7 volgens de Ford app. 11,19 volgens het laadstation en de (MID gecertificeerde) HomeWizard meter in de meterkast meette 11,4.
Die Turanza's zijn drama... Matige grip, zeker bij nat... Veel afrolgeluid en erg hard/oncomfortabel... Zaten hier standaard onder een Polo GTI maar al vervangen voordat ze versleten waren...WaterFire schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:03:
[...]
Weet niet of je een facelift model hebt, die zijn misschien ook iets pittiger.
Het ligt er dus kennelijk aan welke dragers je hebt. Die van mij zijn universeel voor modellen met een dichte rail.EricEB schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:21:
[...]
Tja, wat is het nu. Van Rekel kreeg ik antwoord dat het wel past...![]()
[Afbeelding]
De Hapro Cronos Aero 3 (die ik heb) past op veel verschillende merken auto’s en op de volgende Ford modellen:
Ford Focus IV SW vanaf bouwjaar 10/2018
Ford Focus SW Active vanaf bouwjaar 2019
Ford Galaxy IIII vanaf bouwjaar 10/2015
Ford Kuga IIII vanaf bouwjaar 2020
Ford Mondeo IV SW vanaf bouwjaar 2015
Ford Mondeo IV SW Hybrid vanaf bouwjaar 05/2019
Ford Puma vanaf bouwjaar 2019
Zoek maar o.a. bij de dakdragerwinkel.
[ Voor 8% gewijzigd door rekel op 29-12-2025 21:05 ]
Post deleted, terugroepactie was al gemeld
[ Voor 91% gewijzigd door Crawl NL op 30-12-2025 06:08 ]
Ik heb originele Ford dragers bijbesteld vorig jaar, makkelijk monteren maar wat een belachelijk brede dragers zeg. 12 centimeter! Hierdoor kon ik de dakkoffer die ik wilde niet bestellen omdat die eigen beugels heeft.
Voordeel van een 20 jaar oude Jetbag is dat je gewoon 4 gaatjes extra boort 😎. Dat ding verkleurt alleen maar slijt niet..
Voordeel van een 20 jaar oude Jetbag is dat je gewoon 4 gaatjes extra boort 😎. Dat ding verkleurt alleen maar slijt niet..
Eerlijke mening gevraagd van jullie Kuga bezitters...
Ik ben een beetje aan het rondkijken naar een andere gezinsvoiture en op het lijstje staan o.a. de Kuga en de Volvo XC60. Nu heb ik verscheidene Fords gehad en ben een klein beetje gaan rondneuzen in dit topic.
Zijn jullie tevreden met de Kuga of zouden jullie met de kennis van nu toch een andere auto aanschaffen? Uiteraard is het vooral een persoonlijke keuze maar ik ben toch wel nieuwsgierig naar de eerlijke mening van bezitters.
Auto wordt sowieso particulier aangeschaft en moet wat meer ruimte bieden en een fijne reisauto zijn. Hoewel de ST uitvoering mooi oogt ben ik dan toch meer geneigd naar een Vignale uitvoering omdat dat hele strakke onderstel van mij niet meer zo nodig hoeft.
Er is veel aanbod in jonge Kuga's met lage kilometerstanden en ik vraag mij af of dat met een reden zo is. Reviews zijn leuk, maar real life ervaringen in dagelijks gebruik zeggen toch vaak net iets meer..
Ik ben een beetje aan het rondkijken naar een andere gezinsvoiture en op het lijstje staan o.a. de Kuga en de Volvo XC60. Nu heb ik verscheidene Fords gehad en ben een klein beetje gaan rondneuzen in dit topic.
Zijn jullie tevreden met de Kuga of zouden jullie met de kennis van nu toch een andere auto aanschaffen? Uiteraard is het vooral een persoonlijke keuze maar ik ben toch wel nieuwsgierig naar de eerlijke mening van bezitters.
Auto wordt sowieso particulier aangeschaft en moet wat meer ruimte bieden en een fijne reisauto zijn. Hoewel de ST uitvoering mooi oogt ben ik dan toch meer geneigd naar een Vignale uitvoering omdat dat hele strakke onderstel van mij niet meer zo nodig hoeft.
Er is veel aanbod in jonge Kuga's met lage kilometerstanden en ik vraag mij af of dat met een reden zo is. Reviews zijn leuk, maar real life ervaringen in dagelijks gebruik zeggen toch vaak net iets meer..
Wij zijn sinds september in het bezit van een Kuga uit 2021 en komen daarbij uit een BMW X1 2.5. De reden voor de overstap was dat de Ford wel 1500 kg mag trekken en de BMW maar 750 kg mocht trekken.NileZ_ schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:42:
Persoonlijk vond ik de BMW ook echt heel lekker rijden en als het moest kon die heel sportief rijden door de turbo die erin zit.
Maar goed, de overstap naar de Ford Kuga ST-X, qua grootte komen de auto's met elkaar overeen. De Ford is van binnen nog iets ruimer dan de BMW. Qua opties heeft de Ford standaard er veel meer opzitten dan de BMW; voorruitverwarming (echt ideaal momenteel), adaptieve cc met automatische snelheidsaanpassing, goede adaptieve verlichting, ook goede stoelen (ben zelf 1.95m), stuurverwarming (geen koude handjes meer), automatische trekhaak en front camera. Optisch mooie afgewerkte bekleding (niet volledig leer zoals de BMW had). En bij de BMW kon ik de sleutels programmeren zodat de bestuurdersstoel automatisch in de juiste stand werd gezet voor mij of mijn vrouw.
Wat mij verder opviel was dat ik de bediening voor de automaat t.a.v. de BMW persoonlijk minder vond, kwestie van wennen, maar bij de BMW was het een pookje en bij de Ford een draaiknop. Het pookje vond ik zelf fijner werken. De knop voor aanzetten van de cruisecontrol heeft ook een + en een - symbool boven de 'ok' knop staan om de snelheid aan te passen, je doet dat echter met de 'ok' knop zelf. BIj de BMW staan die er ook boven en onder en dan regel je het ook echt daarmee. In het begin zat ik wel eens op de + en de - symbool te drukken en vroeg mij af waarom er niets gebeurde ;-) Ook bij de bediening van de ramen speelt dit. Het is even wennen maar werkt verder allemaal wel goed.
Opladen van de auto doen we via de 220V stekker thuis en dat gaat verder goed, het bereik van de Ford is echt veel verder dan de BMW die wij hadden wat erg prettig is. Wel een puntje van kritiek wat betreft het loskoppelen van de stekker. Bij de BMW werd de stekker automatisch ontkoppeld als je de auto ging ontgrendelen, bij de Ford moet ik dan nog op een knopje drukken. Dat is geen probleem maar als het donker is, is het echt even goed kijken waar dat knopje zit. Waarom hebben ze daar geen ledje achter gezet zodat je die in het donker ook goed ziet?
Het verbruik verbaas ik mij echt in positieve zin op, het is echt geen lichte auto maar qua verbruik staat die nu op 3.4 : 100, dat haalde ik echt niet met de BMW. Het instrumenten display vind ik verder helder en duidelijk genoeg, waarom je niet ook tussendoor kan kiezen om toerental te kunnen weergeven weet ik eigenlijk niet, zou dat soms wel willen zien. Je ziet nu steeds hoeveel vermogen je verbruikt (toch heb ik ooit het eens kortdurig voorbij zien komen).
Qua app vond ik de app van de BMW wat overzichtelijker maar ze doen niet echt veel voor elkaar onder. Bij de BMW kon ik verder Bimmertech gebruiken en dat was wel prettig om zo zelf bijvoorbeeld de achterlampen ook automatisch te kunnen laten branden, dat mis ik bij de Ford eigenlijk wel. Mocht iemand weten hoe ik dat zelf kan doen dan hou ik mij aanbevolen. Ik begrijp ook niet dat in de EU richtlijnen dit eraf is gehaald.
Mocht ik verder nog wat te binnen schieten wat waard is om te vermelden dan zal ik het hier aanvullen.
Zou ik de auto opnieuw kopen? Jazeker, de auto bevalt mij echt heel goed en ziet er ook mooi uit (alhoewel dat uiteraard erg persoonlijk is
XC60 is wel een heel ander segment... Qua afwerking maar ook absoluut qua kosten!NileZ_ schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:42:
Hoe is die short list tot stand gekomen? Voelt niet echt als een logische vergelijking.
Wat een super reactie hier kan ik absoluut wat mee. Eerlijk en helder beeld! Wordt zeer gewaardeerd. Was aan het kijken naar een Vignale van de 225 pk uitvoering, maar de nieuwere 243pk is wellicht iets fijner..Retir schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:45:
[...]
Wij zijn sinds september in het bezit van een Kuga uit 2021 en komen daarbij uit een BMW X1 2.5. De reden voor de overstap was dat de Ford wel 1500 kg mag trekken en de BMW maar 750 kg mocht trekken.
Persoonlijk vond ik de BMW ook echt heel lekker rijden en als het moest kon die heel sportief rijden door de turbo die erin zit.
Maar goed, de overstap naar de Ford Kuga ST-X, qua grootte komen de auto's met elkaar overeen. De Ford is van binnen nog iets ruimer dan de BMW. Qua opties heeft de Ford standaard er veel meer opzitten dan de BMW; voorruitverwarming (echt ideaal momenteel), adaptieve cc met automatische snelheidsaanpassing, goede adaptieve verlichting, ook goede stoelen (ben zelf 1.95m), stuurverwarming (geen koude handjes meer), automatische trekhaak en front camera. Optisch mooie afgewerkte bekleding (niet volledig leer zoals de BMW had). En bij de BMW kon ik de sleutels programmeren zodat de bestuurdersstoel automatisch in de juiste stand werd gezet voor mij of mijn vrouw.
Wat mij verder opviel was dat ik de bediening voor de automaat t.a.v. de BMW persoonlijk minder vond, kwestie van wennen, maar bij de BMW was het een pookje en bij de Ford een draaiknop. Het pookje vond ik zelf fijner werken. De knop voor aanzetten van de cruisecontrol heeft ook een + en een - symbool boven de 'ok' knop staan om de snelheid aan te passen, je doet dat echter met de 'ok' knop zelf. BIj de BMW staan die er ook boven en onder en dan regel je het ook echt daarmee. In het begin zat ik wel eens op de + en de - symbool te drukken en vroeg mij af waarom er niets gebeurde ;-) Ook bij de bediening van de ramen speelt dit. Het is even wennen maar werkt verder allemaal wel goed.
Opladen van de auto doen we via de 220V stekker thuis en dat gaat verder goed, het bereik van de Ford is echt veel verder dan de BMW die wij hadden wat erg prettig is. Wel een puntje van kritiek wat betreft het loskoppelen van de stekker. Bij de BMW werd de stekker automatisch ontkoppeld als je de auto ging ontgrendelen, bij de Ford moet ik dan nog op een knopje drukken. Dat is geen probleem maar als het donker is, is het echt even goed kijken waar dat knopje zit. Waarom hebben ze daar geen ledje achter gezet zodat je die in het donker ook goed ziet?
Het verbruik verbaas ik mij echt in positieve zin op, het is echt geen lichte auto maar qua verbruik staat die nu op 3.4 : 100, dat haalde ik echt niet met de BMW. Het instrumenten display vind ik verder helder en duidelijk genoeg, waarom je niet ook tussendoor kan kiezen om toerental te kunnen weergeven weet ik eigenlijk niet, zou dat soms wel willen zien. Je ziet nu steeds hoeveel vermogen je verbruikt (toch heb ik ooit het eens kortdurig voorbij zien komen).
Qua app vond ik de app van de BMW wat overzichtelijker maar ze doen niet echt veel voor elkaar onder. Bij de BMW kon ik verder Bimmertech gebruiken en dat was wel prettig om zo zelf bijvoorbeeld de achterlampen ook automatisch te kunnen laten branden, dat mis ik bij de Ford eigenlijk wel. Mocht iemand weten hoe ik dat zelf kan doen dan hou ik mij aanbevolen. Ik begrijp ook niet dat in de EU richtlijnen dit eraf is gehaald.
Mocht ik verder nog wat te binnen schieten wat waard is om te vermelden dan zal ik het hier aanvullen.
Zou ik de auto opnieuw kopen? Jazeker, de auto bevalt mij echt heel goed en ziet er ook mooi uit (alhoewel dat uiteraard erg persoonlijk is)
Ik weet dat het wellicht niet logisch is. Maar is puur tot stand gekomen uit persoonlijke voorkeur haha. Ik vind de Volvo een mooie wagen en heb veel Fords gereden (ook andere merken) maar iets anders is ook wel eens leuk. Dus hoewel niet volledig logisch, zo onlogisch is het nou ook weer niet...?nooberke schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:18:
[...]
XC60 is wel een heel ander segment... Qua afwerking maar ook absoluut qua kosten!
Hoe is die short list tot stand gekomen? Voelt niet echt als een logische vergelijking.
Ruime hoge auto, goed uitgerust, veiligheid hoog in het vaandel.. wel andere prijsklasse maar tot stand gekomen uit persoonlijke smaak denk ik
Heeft een Ford Kuga PHEV (laatste model 2024) een warmtepomp ?
Zo Ja :
1. Hoe zet je die aan ?
2. Wanneer zet je die aan ?
3. ...
4. Kun je daar de batterij mee voorverwarmen ?
5. Indien aanwezig, kun je hem aanzetten tijdens het opladen ?
Zo Ja :
1. Hoe zet je die aan ?
2. Wanneer zet je die aan ?
3. ...
5. Indien aanwezig, kun je hem aanzetten tijdens het opladen ?
Nee, heeft ie niet. Is ook nogal overdreven op een PHEV met een monster voorin die meer dan 100 kW aan warmte op kan wekken
Dat doe je d.m.v. instellen van de vertrektijd (b.v. via de FordPass App), dan wordt de HV-accu, en naar wens ook het interieur, voorverwarmd.sharebeliever schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:23:
Moet 'ie wel aan een laadpaal hangen die stroom kan leveren...
Zo... vandaag de laatste keer van 2025 fossiel sap getankt voor onze Kuga.
In totaal 16.240km dit jaar gereden, en daarvoor heb ik 11x benzine getankt en de rest elektrisch afgelegd.
364 liter E10 gekocht om de niet-elektrische kilometers af te leggen. De rest waren (thuis)elektronen.
Elektrisch verbruik (inclusief laadverliezen, voorverwarmen en voorkoelen) varieerde zo tussen de 17-22 kWh/100km.
In totaal 16.240km dit jaar gereden, en daarvoor heb ik 11x benzine getankt en de rest elektrisch afgelegd.
364 liter E10 gekocht om de niet-elektrische kilometers af te leggen. De rest waren (thuis)elektronen.
Elektrisch verbruik (inclusief laadverliezen, voorverwarmen en voorkoelen) varieerde zo tussen de 17-22 kWh/100km.
[ Voor 17% gewijzigd door ehtweak op 31-12-2025 17:46 ]
@Retir
Om de achterlichten aan te zetten icm DRL heb je een geschikte OBD stekker nodig en het programma FORScan. FORScan kan je vinden op internet en 2 maanden gratis gebruiken. Zelf heb ik de OBD kabel Vgate vLinker FS USB voor Windows. Maak eerst backups van alle modules voordat je instellingen gaat veranderen. Voor meer info kan je me een PB sturen.
Om de achterlichten aan te zetten icm DRL heb je een geschikte OBD stekker nodig en het programma FORScan. FORScan kan je vinden op internet en 2 maanden gratis gebruiken. Zelf heb ik de OBD kabel Vgate vLinker FS USB voor Windows. Maak eerst backups van alle modules voordat je instellingen gaat veranderen. Voor meer info kan je me een PB sturen.
Hoi allemaal,
Ik ben sinds september 2025 mijn zakelijke leaseauto kwijt door een veel gavere en uitdagebde baan. Echter, voor het eerst sinds 1999(!) moet ik zelf iets regelen. ik rij sinds september een corolla ts voor 6 maanden private shortlease. Ik ben echter 2 meter en dat zit niet goed, ik heb hiervoor een Karoq en daarvoor 8 jaar een C-Max gereden.
Ik ben nu aan het sparen om prive te kopen en op mijn shortlist staat de kuga bovenaan. Ik heb zeer goede herrineringen aan de C-Max qua betrouwbaarheid en comfort met mijn ASS Stoel erin en ben op zoek naar die “ford vibe” zoals ik het noem.
Ik heb wat details en wat vragen waar ik hoop dat jullie mij mee willen helpen.
Details
Ik rij zakelijk meestal zo’n 50-70km enkele reis, maar 1-2 keer per maand 160km enkele rit, ik rij zo’n 3-5x per week zakelijk en kan dan 0,23 cent per kilometer declareren.
Ik rij prive meestal 10-15km enkele reis, dat doe ik ook zo’n 3-5x per week.
Bij elkaar rij ik zo’n 1700km per maand. Mijn budget is max 850 per maand aan kosten waar dan die zakelijke kilometervergoeding nog op komt de corolla doet 4,5L/100km gemiddeld wat winst betekend op de brandstofkosten.
Wel leg ik 15k in bij de koop dus de lening is klein (5-7k) en tik ik binnen 6 maanden weg, het is alleen om te overbruggen, maar dqarna moet het afschriiven en alle andere kosten uit die 850 pm komen.
Ik moet een goede stoel hebben, ik heb mijn ASS nog en overweeg die weer te laten inbouwen.
Ik zoek een auto waarin ik goed kan zitten en in het maximale comfort (stil is erg belangrijk) wat ik kan/wil betalen mij overal brengt.
Het zal uiteraard gaan om een gebruikte Kuga.
Mijn vraag
Wat ik zoek is wat ik mag verwachten van dit 2.5 phev model qua kilometers.
Ik weet bv dat je met goed onderhoud een corolla of een rav4 zonder veel problemen naar 4 ton plus rijd, mijn vraag is, wat mag ik verwachten van de Kuga in dit opzicht?
Er ligt een vrij luie ongeblazen 2,5 liter motor in dus dat lijkt me positief, maar ik vind geen echt hoge kilometers op deze auto’s op marktplaats of gaspedaal.nl. Mijn idee zou zijn om er eentje te halen met 70-100k op de klok en hier 5-6 jaar mee te rijden, laten we zeggen dat ik er 100-120k bij ga rijden, is dat reeel? Dan staat hij op 220k, dan kan ik een ev halen die voldoet aan mijn wensen verwacht ik, ook omdat ik dan niet meer zo vaak een 2 meter lange zoon hoef mee te nemen. 😁
Ik ben sinds september 2025 mijn zakelijke leaseauto kwijt door een veel gavere en uitdagebde baan. Echter, voor het eerst sinds 1999(!) moet ik zelf iets regelen. ik rij sinds september een corolla ts voor 6 maanden private shortlease. Ik ben echter 2 meter en dat zit niet goed, ik heb hiervoor een Karoq en daarvoor 8 jaar een C-Max gereden.
Ik ben nu aan het sparen om prive te kopen en op mijn shortlist staat de kuga bovenaan. Ik heb zeer goede herrineringen aan de C-Max qua betrouwbaarheid en comfort met mijn ASS Stoel erin en ben op zoek naar die “ford vibe” zoals ik het noem.
Details
Ik rij zakelijk meestal zo’n 50-70km enkele reis, maar 1-2 keer per maand 160km enkele rit, ik rij zo’n 3-5x per week zakelijk en kan dan 0,23 cent per kilometer declareren.
Bij elkaar rij ik zo’n 1700km per maand. Mijn budget is max 850 per maand aan kosten waar dan die zakelijke kilometervergoeding nog op komt de corolla doet 4,5L/100km gemiddeld wat winst betekend op de brandstofkosten.
Wel leg ik 15k in bij de koop dus de lening is klein (5-7k) en tik ik binnen 6 maanden weg, het is alleen om te overbruggen, maar dqarna moet het afschriiven en alle andere kosten uit die 850 pm komen.
Ik moet een goede stoel hebben, ik heb mijn ASS nog en overweeg die weer te laten inbouwen.
Ik zoek een auto waarin ik goed kan zitten en in het maximale comfort (stil is erg belangrijk) wat ik kan/wil betalen mij overal brengt.
Mijn vraag
Ik weet bv dat je met goed onderhoud een corolla of een rav4 zonder veel problemen naar 4 ton plus rijd, mijn vraag is, wat mag ik verwachten van de Kuga in dit opzicht?
Er ligt een vrij luie ongeblazen 2,5 liter motor in dus dat lijkt me positief, maar ik vind geen echt hoge kilometers op deze auto’s op marktplaats of gaspedaal.nl. Mijn idee zou zijn om er eentje te halen met 70-100k op de klok en hier 5-6 jaar mee te rijden, laten we zeggen dat ik er 100-120k bij ga rijden, is dat reeel? Dan staat hij op 220k, dan kan ik een ev halen die voldoet aan mijn wensen verwacht ik, ook omdat ik dan niet meer zo vaak een 2 meter lange zoon hoef mee te nemen. 😁
Waardeloze banden. Ik heb nu winterbanden van Hancook. (Verplicht bepaald door leasemaatschappij.) Veel beter, die blijven er tot eind Mei op.WaterFire schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:03:
[...]
Ik heb absoluut geen spijt van deze auto. Het verbruik valt me iets tegen elektrisch. Openbaar laden is het niet waard t.o.v. de wegenbelasting qua gewicht. Maar kun je thuis laden is het een hele zuinige, fijne goed sturende wagen. Nu 7000km gereden naar volle tevredenheid, heerlijke motor en lekker vlot. (2,5 phev 243pk.)NileZ_ schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:42:
Ik zag een 2.5phev met 217k km op marktplaats staan. Ik denk dat ze 300k km wel moeten halen. Bij voorkeur je olie om de 20k km laten vervangen.R3m3d7 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:11:
Hoi allemaal,
Details
Mijn vraag
Over de slijtage van de accu hoeven we ons niet zoveel zorgen te maken:
Accu's van PHEV slijten over algemeen niet snel, behalve bij deze https://share.google/F3vSKZhd4QmJy4XmR
Accu's van PHEV slijten over algemeen niet snel, behalve bij deze https://share.google/F3vSKZhd4QmJy4XmR
En als je een Kuga PHEV MK3 zou kopen, waarop de 24S79 recall is uitgevoerd, heb je zelfs 10 jaar/240.000km garantie op het HV-accu pakket.
Nog een reden waarom ik de sf 3 zou moeten nemen ipv de sf 2?OmeJoyo schreef op maandag 29 december 2025 @ 07:52:
[...]
Pirelli Cinturato All Season SF 3
Scheelt 40 euro per band. Wat ik zo zie is de draagkracht van de sf 3 iets hoger en A ipv B op nat wegdek. Wel maakt die meer lawaai.
[ Voor 6% gewijzigd door Draakje5 op 05-01-2026 22:15 ]
In het kader van de huidige weersomstandigheden en mogelijk vastzittende/niet meer sluitende laadklep:
Vorig jaar heb ik eens geprobeerd dat officiële Ford afdekrubbertje te kopen. Maar de Ford garages hebben blijkbaar geen zin om enigszins moeite te doen.
Toen heb ik zo'n plastic flap met magneetbevestiging gekocht.
En dit jaar is 'ie al een week in gebruik. Het ziet er weliswaar niet zo geavanceerd uit, maar het werkt wel!
/f/image/Sl2vFWo1ajIn2d6pls087taj.png?f=fotoalbum_large)
Zo'n ding dus.
Kost een paar euro. Ik heb 'm destijds via amazon besteld. Maar AE staat er ook vol mee.
Er zit een soort van flexibele magneetstrip rondom in die kunststof hoes, en die klemt op het voorspatbord rond de laadpoort.
Vanochtend ook weer; allemaal vastgevroren sneeuw/ijsresten op die hoes. Haal 'm voorzichtig er af (niet schuren langs de carrosserie uiteraard) en voila, een schone/droge steker.
Vorig jaar heb ik eens geprobeerd dat officiële Ford afdekrubbertje te kopen. Maar de Ford garages hebben blijkbaar geen zin om enigszins moeite te doen.
Toen heb ik zo'n plastic flap met magneetbevestiging gekocht.
En dit jaar is 'ie al een week in gebruik. Het ziet er weliswaar niet zo geavanceerd uit, maar het werkt wel!
/f/image/Sl2vFWo1ajIn2d6pls087taj.png?f=fotoalbum_large)
Zo'n ding dus.
Kost een paar euro. Ik heb 'm destijds via amazon besteld. Maar AE staat er ook vol mee.
Er zit een soort van flexibele magneetstrip rondom in die kunststof hoes, en die klemt op het voorspatbord rond de laadpoort.
Vanochtend ook weer; allemaal vastgevroren sneeuw/ijsresten op die hoes. Haal 'm voorzichtig er af (niet schuren langs de carrosserie uiteraard) en voila, een schone/droge steker.
Ik heb de Vignale en dat is een hele complete uitvoering, voor de prijs ga je geen betere wagen vinden.NileZ_ schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:42:
Enige is dat het model en de techniek (dus niet bouwjaar) alweer wat jaren oud is (2019 geloof ik) , inmiddels zijn er PHEVs met een veel groter bereik beschikbaar. Als je dat belangrijk vindt zou ik voor een VAG gaan met 100km+ electrische range.
Als dat verder niet uitmaakt dan is het een hele fijne auto. Er zijn mooie occasions te vinden uit 2023 in de Vignale versie met pano dak, heerlijk in de zomer
[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 06-01-2026 08:44 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
De reden daarvoor is dat die massaal uit Duitsland worden geïmporteerd. Een exemplaar met > 100K is het importeren niet waard, dan staan hier sowieso al meer dan voldoende.NileZ_ schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:42:
Er is veel aanbod in jonge Kuga's met lage kilometerstanden en ik vraag mij af of dat met een reden zo is.
Wanneer is VAG gekomen met die 100+ range hybrides? Toch ook geen 5 jaar geleden denk ik. Wil je een nieuwe Kuga aanschaffen, dan is dat een belangrijk verschil met met de VAG modellen, maar als je een occasion zoekt, dan is dat meestal 4 tot 6 jaar oud, en toen had VAG die volgens mij ook nog niet.Sport_Life schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:41:
[...]Enige is dat het model en de techniek (dus niet bouwjaar) alweer wat jaren oud is (2019 geloof ik) , inmiddels zijn er PHEVs met een veel groter bereik beschikbaar. Als je dat belangrijk vindt zou ik voor een VAG gaan met 100km+ electrische range.
Afgaande op mijn eigen ervaring met de Kuga: als ik zou opteren voor een bereik van 100km, zou ik denk ik net zo lief meteen een full-EV kopen. Enige probleem is dan de caravan. Ik wil wel 2,5 à 3 uur kunnen rijden van 90 tot 20% (met caravan dus). Beetje aanpassen dan maar...
Als vervolg:
Zo ziet dat er dus uit als er sneeuw op ligt:
:strip_exif()/f/image/rxwR6xcRzLmkmz3lx8ejt0JF.jpg?f=fotoalbum_large)
en zo als de meeste sneeuw van de auto is:
:strip_exif()/f/image/fkUwzzPr8rA5sOFoam0GUv2h.jpg?f=fotoalbum_large)
En als je dan die hoes weghaalt, is je openstaande klep + steker gewoon vrij van sneeuw en ijs.
Hoe iets simpel & goedkoop zo handig kan zijn.
Zo ziet dat er dus uit als er sneeuw op ligt:
:strip_exif()/f/image/rxwR6xcRzLmkmz3lx8ejt0JF.jpg?f=fotoalbum_large)
en zo als de meeste sneeuw van de auto is:
:strip_exif()/f/image/fkUwzzPr8rA5sOFoam0GUv2h.jpg?f=fotoalbum_large)
En als je dan die hoes weghaalt, is je openstaande klep + steker gewoon vrij van sneeuw en ijs.
Hoe iets simpel & goedkoop zo handig kan zijn.
Hij had het over een jonge occasion, dan denk ik aan 2-3 jaar oud max.conhen schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:49:
[...]
Wanneer is VAG gekomen met die 100+ range hybrides? Toch ook geen 5 jaar geleden denk ik. Wil je een nieuwe Kuga aanschaffen, dan is dat een belangrijk verschil met met de VAG modellen, maar als je een occasion zoekt, dan is dat meestal 4 tot 6 jaar oud, en toen had VAG die volgens mij ook nog niet.
Afgaande op mijn eigen ervaring met de Kuga: als ik zou opteren voor een bereik van 100km, zou ik denk ik net zo lief meteen een full-EV kopen. Enige probleem is dan de caravan. Ik wil wel 2,5 à 3 uur kunnen rijden van 90 tot 20% (met caravan dus). Beetje aanpassen dan maar...
Hoe dan ook, dat zou mijn afweging zijn.
Ik heb er een full electric auto bij , maar voor vakanties met 3 kinderen achterin vind ik dat niet fijn .
[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 07-01-2026 16:54 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Ik rijd tegenwoordig een leaseauto die volledig electrisch moest zijn helaas, anders had ik zo de Kuga opnieuw geleased. Wat een top auto was dat. Lekker vlot voor zo’n dijk van een auto en prinsheerlijk comfort. Dus mocht je er eentje zoeken, die van mij is beschikbaar (BJ 2022 net onder de 50d KM)NileZ_ schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:42:
Ja dat bereik.. in principe is het bereik voldoende om overwegend elektrisch te kunnen rijden. Dus een groter bereik, ja kan zeker handig zijn maar is geen dealbreaker voor mij. Ford is over het algemeen goed met de opties en is mij in het verleden ook altijd wel goed bevallen. Ik vind de vignale ook een fijne uitvoering. Wel twijfel ik of ik dan niet beter voor het 'nieuwe model' met iets meer pk kan gaan. En volgens mij bestaat de vignale daar niet meer. Zal wel stline x zijn denk ik.Sport_Life schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:41:
[...]
Ik heb de Vignale en dat is een hele complete uitvoering, voor de prijs ga je geen betere wagen vinden.
Enige is dat het model en de techniek (dus niet bouwjaar) alweer wat jaren oud is (2019 geloof ik) , inmiddels zijn er PHEVs met een veel groter bereik beschikbaar. Als je dat belangrijk vindt zou ik voor een VAG gaan met 100km+ electrische range.
Als dat verder niet uitmaakt dan is het een hele fijne auto. Er zijn mooie occasions te vinden uit 2023 in de Vignale versie met pano dak, heerlijk in de zomer.
Waar ik mijzelf nog even van moet overtuigen is de ruimte achterin. Even in de praktijk bekijken met dochters mee om te kijken hoe de beenruimte is. Heb een aantal auto's bekeken en vaak gezien dat een suv of groter model niet altijd meer ruimte voor de passagiers heeft. Maar dat is gauw genoeg gecontroleerd.
Ik zit een beetje te denken aan modellen van een jaar of 3 oud, mogelijk 2 maar in elk geval geen nieuwe. Die afschrijving heeft een ander al gedaan..conhen schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:49:
[...]
Wanneer is VAG gekomen met die 100+ range hybrides? Toch ook geen 5 jaar geleden denk ik. Wil je een nieuwe Kuga aanschaffen, dan is dat een belangrijk verschil met met de VAG modellen, maar als je een occasion zoekt, dan is dat meestal 4 tot 6 jaar oud, en toen had VAG die volgens mij ook nog niet.
Goed om te horen dat het zo goed bevallen is. De voorpret van rondkijken naar andere auto's hoort er ook een beetje bij natuurlijk!x0z8_ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:50:
[...]
Ik rijd tegenwoordig een leaseauto die volledig electrisch moest zijn helaas, anders had ik zo de Kuga opnieuw geleased. Wat een top auto was dat. Lekker vlot voor zo’n dijk van een auto en prinsheerlijk comfort. Dus mocht je er eentje zoeken, die van mij is beschikbaar (BJ 2022 net onder de 50d KM)
Qua bereik is het jammer dat Ford er bij de facelift niet meteen een wat grotere batterij in heeft gelegd. Maar ik rij nog altijd meer dan de helft elektrisch, terwijl wij ook duizenden kilometers per jaar met de caravan op pad zijn.NileZ_ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:29:
[...]
Ja dat bereik.. in principe is het bereik voldoende om overwegend elektrisch te kunnen rijden. Dus een groter bereik, ja kan zeker handig zijn maar is geen dealbreaker voor mij. Ford is over het algemeen goed met de opties en is mij in het verleden ook altijd wel goed bevallen. Ik vind de vignale ook een fijne uitvoering. Wel twijfel ik of ik dan niet beter voor het 'nieuwe model' met iets meer pk kan gaan. En volgens mij bestaat de vignale daar niet meer. Zal wel stline x zijn denk ik.
Waar ik mijzelf nog even van moet overtuigen is de ruimte achterin. Even in de praktijk bekijken met dochters mee om te kijken hoe de beenruimte is. Heb een aantal auto's bekeken en vaak gezien dat een suv of groter model niet altijd meer ruimte voor de passagiers heeft. Maar dat is gauw genoeg gecontroleerd.
Haha, qua ruimte achterin hoef je je geen zorgen te maken, die is enorm.
Het is wel zo dat ik ten opzichte van mijn eerdere stationwagens wat kofferbakruimte mis.
Ruimte achterin is echt prima! Kofferbak inderdaad minder, al heb je wel de hoogte.NileZ_ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:29:
[...]
Ja dat bereik.. in principe is het bereik voldoende om overwegend elektrisch te kunnen rijden. Dus een groter bereik, ja kan zeker handig zijn maar is geen dealbreaker voor mij. Ford is over het algemeen goed met de opties en is mij in het verleden ook altijd wel goed bevallen. Ik vind de vignale ook een fijne uitvoering. Wel twijfel ik of ik dan niet beter voor het 'nieuwe model' met iets meer pk kan gaan. En volgens mij bestaat de vignale daar niet meer. Zal wel stline x zijn denk ik.
[...]
Ik zit een beetje te denken aan modellen van een jaar of 3 oud, mogelijk 2 maar in elk geval geen nieuwe. Die afschrijving heeft een ander al gedaan..
[...]
Goed om te horen dat het zo goed bevallen is. De voorpret van rondkijken naar andere auto's hoort er ook een beetje bij natuurlijk!
De nieuwe heeft iets minder range, maar heeft meer vermogen en heeft draadloze CarPlay. Geen gedoe meer met kabeltjes.
Geen Vignale helaas, was voor mij een reden om het oude model te kiezen.
Zou gewoon een keer een proefrit maken
https://www.zeeuwenzeeuw....bovag-garantie-191898381/
[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 07-01-2026 19:18 ]
Bij de keuze voor mijn eerste Kuga in 2022 juist niet voor een vignale gegaan vanwege de leren bekleding. Vinden wij niet fijn, vooral bij koude en hitte. Ook geen ST-line vanwege het sportonderstel, liever wat comfortabeler dus werd het een Titanium X met alle opties behalve draadloos laden.
En nu dus een Active X en bewust geen ST-line vanwege de stuggere vering die de ST-line heeft.
En nu dus een Active X en bewust geen ST-line vanwege de stuggere vering die de ST-line heeft.
Mijn dealer zei letterlijk: leer is voor ouderen die incontinent zijn
Wij rijden de Active X, super comfortabel, rijdt heel soepel, zuid Frankrijk heen en weer met nauwelijks extra laden, 1/3 elektrisch gereden, veel zuiniger dan mijn leasebak (Seat Tarago plugin), binnenruimte meer dan voldoende, CVT is echt veel fijner dan een schakelbak. Kortom, heel tevreden!
Het is trouwens akelig stil rond 25SC4.
De meest recente terugroepactie op het HV-accu pakket.
Volgens de RDW staat deze actie al sinds 12-12-2025 open.
Maar volgens ford.nl en de FordPass App is er niks aan de hand...
Iemand al iets gehoord van Ford zelf?
Maar volgens ford.nl en de FordPass App is er niks aan de hand...
ik zat mij precies hetzelfde af te vragen vanochtend... die door RDW beloofde brief heb ik ook nog niet gezien.ehtweak schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:05:
Maar volgens ford.nl en de FordPass App is er niks aan de hand...![]()
Je krijgt geen brief van de RDW hoor. Dat was de vorige keer (24S79) ook niet het geval.
De brief zou moeten komen vanuit Ford Nederland...
Het aantal kinderen op de achterbank lijkt mij weinig relevant voor de keuze van je aandrijflijnSport_Life schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:52:
Ik heb er een full electric auto bij , maar voor vakanties met 3 kinderen achterin vind ik dat niet fijn .
Een brief uit Duitsland, uit naam van Ford Nederland met een antwoordadres in Engeland ...ehtweak schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:20:
Je krijgt geen brief van de RDW hoor. Dat was de vorige keer (24S79) ook niet het geval.
We zijn afgelopen kerst een dag naar Duitsland geweest, zo'n 250km. Daar was geen laadpaal.conhen schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:22:
[...]
Het aantal kinderen op de achterbank lijkt mij weinig relevant voor de keuze van je aandrijflijnEn voor de vakantie ligt dat nogal aan waar je naartoe wilt, en of je een caravan meeneemt. Voor mij is 2,5 à 3 uur rijden (ook met de caravan) een voorwaarde om dat te gaan overwegen. Over een paar jaar dan, want ik heb net 1 jaar een Kuga, en die bevalt uitstekend!
Met de electrische auto zouden we op de terugweg 2x moeten snelladen.
In de meivakantie naar Zuid Frankrijk vanwege het weer en de rust;), dat is 1200km. Met de Kuga rijden we dat in 1 dag terug (heenweg wel een overnachting) moet er echt niet aan denken dat met een BEV te doen. Zelfs met een overnachting waar je kan laden ben je dan nog 4x aan het snelladen.
Met zn tweeën zonder kinderen is het anders, dan stel je je erop in. Maar de kinderen worden het autorijden wel zat
[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 08-01-2026 15:05 ]
Beetje elektrische auto doet dat gewoon zonder tussentijds bij te laden...Sport_Life schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:03:
[...]
We zijn afgelopen kerst een dag naar Duitsland geweest, zo'n 250km. Daar was geen laadpaal.
En toch is dat iets wat voornamelijk constant door brandstofrijders wordt gezegd.Sport_Life schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:03:
[...]
moet er echt niet aan denken dat met een BEV te doen.
Ik ken best wat mensen met batterijauto's en die gaan ook gewoon naar Frankrijk, Oostenrijk, Italie.. en dat gaat altijd voorspoedig. En die doen het ook gewoon in een dag.
[ Voor 29% gewijzigd door Glashelder op 08-01-2026 15:38 ]
Uuh ik heb een electrische auto erbijGlashelder schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:37:
[...]
Beetje elektrische auto doet dat gewoon zonder tussentijds bij te laden...
[...]
En toch is dat iets wat voornamelijk constant door brandstofrijders wordt gezegd.
En wat voor BEV is dat dan? Als die geen 250km red dan is dat een Pegeuot 208e ofzo?
Een ID3 2e generatieGlashelder schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:53:
En wat voor BEV is dat dan? Als die geen 250km red dan is dat een Pegeuot 208e ofzo?
Verder heel fijne auto voor 'erbij', zeker qua rijden. Hij redt in de zomer 300km, in de winter 250-275km ongeveer, waarbij je in de praktijk al na zo'n 200km eens moet kijken naar een snellaadstation.
Er zijn volgens mij weinig electrische auto's die in de winter als de temperatuur rond het vriespunt is 550km kunnen. Misschien een Tesla (net).
[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 08-01-2026 16:22 ]
Die van mij leek eerder de dans te ontspringen, maar vandaag nog maar eens gekeken op ovi en jawel, hij staat er nu ook tussen helaas. Maarja officieel nog helemaal niets, eigenlijk ook gek dat je niet op zijn minst een mail of push message krijgt via de Ford appehtweak schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:05:
Maar volgens ford.nl en de FordPass App is er niks aan de hand...![]()
Ik zeg altijd: mensen die denken als een tankerGlashelder schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:37:
En toch is dat iets wat voornamelijk constant door brandstofrijders wordt gezegd.
200 euro kosten voor vervangen van de bandenspannings sensoren (4 stuks).
En 900 euro voor 4 Pirelli Scorpion All Season SF 3 255/55 R19.
Is dat een beetje realistisch?
Tja, die band kost zo rond de € 160/stuk + monteren + balanceren,
En een TPSM sensor kost zoiets van €25/stuk.
Vind jij dat redelijk, inclusief arbeidsloon?
Ik heb uiteindelijk 750 betaald, maar dat was voor de grote "ah het is winter paniek" dus het kon nog even tussendoor. Maar van de 4 offertes die ik heb gevraagd 2 maanden terug waren er twee ook ongeveer 900 euro dus denk dat het een nette prijs is voor de huidige periode. Voor de sensoren vind ik lastig, klinkt als een hoop geld als de banden tegelijk gaan maar weet dat niet zeker momenteel.Draakje5 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:44:
200 euro kosten voor vervangen van de bandenspannings sensoren (4 stuks).
Ik durf niet te zeggen wat het voor tijd kost om banden te monteren en te balanceren.ehtweak schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:08:
Tja, die band kost zo rond de € 160/stuk + monteren + balanceren,
Ik vind 260 euro voor 4 banden (arbeidsloon) aan de hoge kant, er van uit gaande dat zo'n werkje met een uurtje geklaard is, maar kan het mis hebben.
Thanks, het gebeurt pas over 3 weken, dan heeft iedereen zijn winter banden er toch wel onder zitten zou ik zeggen. Wellicht kan ik indd nog vragen naar een reductie van de prijs van de sensoren ivm toch dat de banden gedaan worden.OmeJoyo schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:13:
[...]
Ik heb uiteindelijk 750 betaald, maar dat was voor de grote "ah het is winter paniek" dus het kon nog even tussendoor. Maar van de 4 offertes die ik heb gevraagd 2 maanden terug waren er twee ook ongeveer 900 euro dus denk dat het een nette prijs is voor de huidige periode. Voor de sensoren vind ik lastig, klinkt als een hoop geld als de banden tegelijk gaan maar weet dat niet zeker momenteel.
TPMS wissel is echt heel simpel, als de band toch van de velg moet.
Ze duwen er ook altijd een vers ventiel in, door dat gat in de velg. En als er dan nog een TPMS sensor bijgestopt moet worden, gaat dat in één keer gelijk mee.
En voor de rest...tja... een vier-voudige bandenwissel. M.a.w. wielen demonteren, banden van de velgen af, balanceergewichtjes eraf. Nieuw ventiel + TPMS sensor in/op de velg, verse band eromheen, per stuk balanceren. Weer monteren, bouten aandraaien met momentsleutel.
Dat doet een ervaren bandenwisselaar toch echt binnen de 40 minuten...
Ze duwen er ook altijd een vers ventiel in, door dat gat in de velg. En als er dan nog een TPMS sensor bijgestopt moet worden, gaat dat in één keer gelijk mee.
En voor de rest...tja... een vier-voudige bandenwissel. M.a.w. wielen demonteren, banden van de velgen af, balanceergewichtjes eraf. Nieuw ventiel + TPMS sensor in/op de velg, verse band eromheen, per stuk balanceren. Weer monteren, bouten aandraaien met momentsleutel.
Dat doet een ervaren bandenwisselaar toch echt binnen de 40 minuten...
Bedankt, en heeft de Kuga PHEV wellicht een speciale 12v accu nodig of is het monteren daarvan bijzonder ivm PHEV?
Ik kom op internet accu's tegen van 80 euro op kenteken. Maar de garage offreert hier 290 euro voor (incl montage)..
Mij staat niks anders bij dan dat een 12V accu ook zelf nog wel te vervangen is.
Ik kom op internet accu's tegen van 80 euro op kenteken. Maar de garage offreert hier 290 euro voor (incl montage)..
Mij staat niks anders bij dan dat een 12V accu ook zelf nog wel te vervangen is.
[ Voor 15% gewijzigd door Draakje5 op 09-01-2026 15:35 ]
Wij zijn toevallig ook naar Duitsland geweest ongeveer 275km van huis. Met volle tank en volle accu vertrokken, maar bij zo'n 30km resterend alleen nog op EV later gereden. Bij aankomst was de tank exact half leeg, dus ik had wel zo'n vermoeden dat ik de terugweg niet helemaal ging halen. Ondanks rustig rijden vanwege de sneeuwval was de tank ineens to 60km leeg ruim 150km vóór we thuis waren. Omdat we niet graag langs de snelweg tanken en het tanken graag wilden combineren met de betere Konditorei heb ik de "normaal" stand weer ingeschakeld om wat extra elektrisch bereik te krijgen. Uiteindelijk heb ik met zo'n 30km in de tank en een lege accu een tankstation in een dorpje bereikt, waar een lekkere bakker in de buurt lag.Sport_Life schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:03:
We zijn afgelopen kerst een dag naar Duitsland geweest, zo'n 250km. Daar was geen laadpaal.
Het viel mij dus eigenlijk toch wel tegen hoe "zuinig" de Kuga was op de Duitse snelweg, met amper meer dan 120kmph.
Hier nog wat bijzonders met de lampen aan de voorzijde op een Kuga St X uit 2020. Wanneer de verlichting aangaat brandt het rechter mistlampje ook zwak. De linker niet. Bij inschakelen mistlampen branden ze allebei fel. Lijkt iets elektrisch. Iemand een idee? Het is geen bochtverlichting.
Klinkt alsof er ergens een klein beetje vocht is ingekropen waar het niet thuis hoort en wat een klein beetje kortsluiting veroorzaakt.
Ik haal gemiddeld 1 op 14,5 puur op de brandstof motor. Toch best knap voor zo'n zware wagen met vermogen. Gecombineerd met stekkeren kom ik aan de 1 op 26.conhen schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:05:
[...]
Wij zijn toevallig ook naar Duitsland geweest ongeveer 275km van huis. Met volle tank en volle accu vertrokken, maar bij zo'n 30km resterend alleen nog op EV later gereden. Bij aankomst was de tank exact half leeg, dus ik had wel zo'n vermoeden dat ik de terugweg niet helemaal ging halen. Ondanks rustig rijden vanwege de sneeuwval was de tank ineens to 60km leeg ruim 150km vóór we thuis waren. Omdat we niet graag langs de snelweg tanken en het tanken graag wilden combineren met de betere Konditorei heb ik de "normaal" stand weer ingeschakeld om wat extra elektrisch bereik te krijgen. Uiteindelijk heb ik met zo'n 30km in de tank en een lege accu een tankstation in een dorpje bereikt, waar een lekkere bakker in de buurt lag.
Het viel mij dus eigenlijk toch wel tegen hoe "zuinig" de Kuga was op de Duitse snelweg, met amper meer dan 120kmph.