Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote Ford Kuga PHEV topic

Pagina: 1 ... 49 50 Laatste
Acties:

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Heb jij de Android of de Apple versie @Glashelder ?

Op het Duitse Kuga forum zijn telkens de grapjes over de stagiares die bij Ford weer eens aan de App hebben zitten te knutselen, niet van de lucht.
Want de functionaliteit is de afgelopen jaren alleen maar verminderd. En de consistentie van de weergegeven waardes is ook behoorlijk 'variabel' (voorzichtig gezegd. O-) )

Mooie Plaatjes   

• Jeroentje23
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 09:15
Glashelder schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 05:33:
[...]

Werkt inmiddels niet meer normaal :( Het middelste (energie ?) tabblad laat continu de app crashen. Als ik uitlog dan kan ik er één keer in. Open ik laadgeschiedenis dan crasht de boel weer en blijft dan crashen.
Had ik ook last van (iphone). Nu ineens niet meer, heel apart

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:36

EiT

ehtweak schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 21:52:
Hmmm, dat zie ik dus eigenlijk nooit.
En de oplaadgeschiedenis ziet er zo uit:

[Afbeelding]

Met gehele getallen. En waardes die gewoon onzin zijn. 8)7
Op het > drukken, dan zie je achter de komma.
Bij ons is de hoogste waarde 11kWh. Als je echt 8kWh verspild per laad sessie, dan moet je eens uitrekenen of een paal uiteindelijk niet goedkoper is. Kan natuurlijk ook zijn dat de sensor ruk is.

Druk en zetfouten voorbehouden.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

EiT schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:59:
[...]

Op het > drukken, dan zie je achter de komma.
Echt niet, sorry.
Dit is als ik een specifieke laadsessie selecteer met '>':
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gblz_6UkM_iipqryXB-TYFQ8WI8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jCSLBxoMbV2QwgNxBU9tPyNw.png?f=fotoalbum_large

Er staat bijvoorbeeld '+8kWh' in het overzicht en bij de detailinfo ook '8 kWh'.
Terwijl het in werkelijkheid 8,3kWh was. Kortom, dat is dan wel weer in overeenstemming met de laadverliezen.
Kijk ook maar naar het start/eind tijdstip. Ook vreemd; de start- en eindtijd zijn aan elkaar gelijk? 8)7
Als je echt 8kWh verspild per laad sessie, dan moet je eens uitrekenen of een paal uiteindelijk niet goedkoper is. Kan natuurlijk ook zijn dat de sensor ruk is.
Ik verspil niet zo veel hoor.
Volgens mijn HA gaat er maximaal zo'n 12,2kWh richting de Kuga.

Gebruik trouwens mijn eigen EVHub laadpaal. Zonder enige clouddatageneuzel. Volledig onder eigen controle. En het verbruik wordt gemeten d.m.v. een Shelly Pro 1PM (gekoppeld aan HA).

Dat is wanneer 'ie helemaal leeg gereden is. M.a.w. dat is op zich wel correct, gezien de grootte van de HV-accu (14,4)

En normaliter, na een dagje woon-werkverkeer, heb ik meestal nog wat rijbereik over. Vervolgens laadt 'ie dan 's-nachts zoiets tussen de 8 à 10 kWh. (e.e.a afhankelijk van de buitentemperatuur uiteraard).

Mooie Plaatjes   

• Jeroentje23
Jeroentje23 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:27:
[...]

Had ik ook last van (iphone). Nu ineens niet meer, heel apart
Nu crashed de app ineens weer wel :+

• DigiMike
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:49
stimpyrulez schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:00:
[...]

Iphone of Android?

Op android namelijk geen last hier van
iPhone. Ik heb uiteindelijk de app opnieuw geïnstalleerd en dat heeft t euvel opgelost!

• rekel
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17:09
Hier bijna op 20.000 km waarvan iets meer dan de helft elektrisch. Olie staat nu op 5% en melding afspraak maken.
Dus eigenlijk doe je maar 10.000 km met die dure olie. Oké, van de 10k op benzine was meer dan de helft (ca 6.500 km) met caravan dus wel wat zwaarder belast dan solo. Ik vind het dus wel wat snel om te verversen.
Mijn gemiddelde vanaf het begin zit ongeveer op 4,3 lt/100 km, dat is dus incl alle caravan km’s.
En mijn FordPass app geeft ook in tienden weer.

• Jeroentje23
Jeroentje23 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 13:30:
[...]

Nu crashed de app ineens weer wel :+
Het lijkt erop dat als de auto aan het laden is de app eruit knalt. Is die van de laadpaal af, dan gaat het goed met de app

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ehtweak schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 10:20:
Heb jij de Android of de Apple versie @Glashelder ?
Apple.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Nedora
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:19
Jeroentje23 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 15:24:
[...]

Het lijkt erop dat als de auto aan het laden is de app eruit knalt. Is die van de laadpaal af, dan gaat het goed met de app
Hier exact hetzelfde! Bijzonder 😂

• Ruud Arnold
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-11 20:44
Ik heb een Ford Kuga Titanium van juli 2025.
Ook ik heb hetzelfde probleem met het volume bij de navigatie (11) of de radio (7).
Van mijn Ford dealer begreep ik dat het bij bepaalde series is en dat Ford Nederland bezig zou zijn aan een update. Geen idee wanneer die komt.

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-11 20:53
Iemand al ervaring met het vervangen van het fabrieksscherm van een Kuga uit 2023 naar een groter scherm (12 inch+)?

• Henkvdbroek
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16-11 19:21
Wat een drama die update van de app. Steeds als ik naar het tabblad van het opladen wil, klapt de app eruit. Ik vraag me dan echt af waarom je een update uitrolt voor iets wat voorheen prima werkte.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Henkvdbroek schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 13:18:
Wat een drama die update van de app. Steeds als ik naar het tabblad van het opladen wil, klapt de app eruit. Ik vraag me dan echt af waarom je een update uitrolt voor iets wat voorheen prima werkte.
AI driven development ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Geen last van dat de FordPass App crashed. (Android)

Maar afgezien van de cosmetische update, is het qua functionaliteit nog steeds constant bedroevend.
De getoonde waardes van het oplaadproces zijn vaak gewoonweg onzin. :-(

Enige wat sinds een paar weken weken nu goed functioneert, is het aanpassen van laad- en vertrektijden. Het gaat nu vrijwel in één keer goed. Voorheen moest je meerdere pogingen doen.

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

flo_ schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 07:05:
Iemand al ervaring met het vervangen van het fabrieksscherm van een Kuga uit 2023 naar een groter scherm (12 inch+)?
Daar heb ik nog nooit wat gezien/gelezen.

Rijst natuurlijk de vraag: waarom?

Of bedoel je dit soort verbouwingen:
https://www.meautomotived...ord-focus-mk4-en-kuga-mk3

Mooie Plaatjes   

• Nedora
Henkvdbroek schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 13:18:
Je kunt de app updaten in de app store. Het lijkt nu weer fatsoenlijk te werken.

• Nedora
Toch nog niet geheel bugvrij 🫣. Nu lijkt het alsof de benzinetank leeg is....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGFm89t3EsoVKCKuGf0wtiwkDlI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VxQ8LW93Joi1IM03HV9hZeRk.jpg?f=fotoalbum_large

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Bij mij ziet dat scherm er wel goed uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HBuAsjuX_qfOi35H3XOmrPSB3_M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5Gu8gXIc6sdZxVe23zSvBKsl.png?f=fotoalbum_large

FordPass App bugvrij? :+
Die dag moet nog komen... :X

'Opladen voltooid' toont ook weer een absurd getal!
20,3 kWh (dit keer wel een getal achter de komma). Maar de waarde op zich is technisch gezien onmogelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VdHuMLZQIeQ142yD5CAkYE8XSaQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/POqebdzIsmb8XHVZa93odFjg.png?f=fotoalbum_large

Ik heb het nog ff nagekeken, in werkelijkheid is er 9,8 kWh geslurpt.

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 02-11-2025 08:56 ]

Mooie Plaatjes   

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Blijf dat van die opgeladen kWhtjes raar vinden omdat jij de enige lijkt te zijn die dat heeft.. :)

Ik geloof je natuurlijk omdat ik de screenshots shots zie maar als developer snap ik niet waarom zoiets bij maar weinig mensen voor zou komen..

• Nedora
Glashelder schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:19:
Blijf dat van die opgeladen kWhtjes raar vinden omdat jij de enige lijkt te zijn die dat heeft.. :)

Ik geloof je natuurlijk omdat ik de screenshots shots zie maar als developer snap ik niet waarom zoiets bij maar weinig mensen voor zou komen..
Klopt bij ons wel inderdaad...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiolkeFdwewFBEH_qpceTmBlU9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MwDB0ffrgnhClDPwuHL4dlq8.jpg?f=fotoalbum_large

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Glashelder schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:19:
Nou, ik kan er inmiddels niet meer om lachen hoor. :-(

Hier ook weer, zo'n lekker logisch FordPass App schermpje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uG53ixgHWdhrJEUFq0EZQCdfwsI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wuDT6gWHvhDagd58JFeE9TMX.png?f=fotoalbum_large

Laadtijdstip van 07:25-07:25h
En dan wel 9 kWh (85%) toevoegen? Hoe dan? 8)7
Het lijkt wel alsof de vertrektijd (07:25h) op de verkeerde plek wordt ingevuld. Vervolgens wordt er wel ergens een hoeveelheid kWh vandaan gehaald en getoond. (zonder cijfer achter de komma).
Enige correcte: Een 'Tijd opladen 0 uur 00 min.' is dan wel weer correct, gezien het verschil tussen '07:25' en '07:25'.

Dit kun je toch niet serieus nemen?

[ Voor 16% gewijzigd door ehtweak op 02-11-2025 11:45 ]

Mooie Plaatjes   

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:48
@ehtweak Hing de auto hier al aan de kabel voordat het tijdvak van laden inging?
Ik merk dat de waardes wel kloppen als ik aankoppel en laad binnen een ingesteld tijdvak. Of aan een publieke paal, zonder tijdvak.

Allerlei situaties met aankoppelen voor een tijdvak, laden over 2 vakken met een pauze ertussen (17:00 tot 24:00), of start vóór en finish ná middernacht gaan fout.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Propheticus Ik steek de steker er altijd al 's-avonds in.

Het oplaadinterval staat vervolgens geprogrammeerd vanaf 02:00h 's-nachts.
Dus ja, de steker zit er al enige uren in, voordat het daadwerkelijke laden begint.

Enige uren later is 'ie dus geladen. En vervolgens moet 'ie om 07:25h voorverwarmd zijn.
Meestal zie ik dat de Kuga PHEV zoiets van 15-20 minuten van tevoren begint met opwarmen.

Maar dan nog; het is gewoon niet juist. :N

Mooie Plaatjes   

• Propheticus
@ehtweak Hey, ik vind het ook niks. Zocht alleen naar een verklaring waarom wij wel zotte laadrapporten zien en anderen niet. Misschien treffen ze deze buggy registratie niet door ander laadgedrag/-gewoontes.

• Jeroentje23
Heeft het misschien te maken met welke Kuga het is? De mk3 of 3.5

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wordt trouwens steeds interessanter, die laadgegevens van de FordPass App:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8A2b4v-SieCOlMRDhlit0e-jcDs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/l4E06g7BI6Orbdo2GW2JirGB.png?f=fotoalbum_large

Tijd opladen 0 uur 00 min
10 kWh
Start & Einde zonder datum en tijden!
dit zijn de gegevens van afgelopen nacht
:? 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 04-11-2025 21:10 ]

Mooie Plaatjes   

• Safari87
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16-11 21:30
Hoi allen,

Sinds deze week bezitter van een Kuga Phev st X. Vroeg me af tot hoeveel % jullie het laden van de accu ingeregeld hebben? Ik heb begrepen dat laden in 20% -80% range beter is voor de levensduur van het accupakket, maar vroeg me af hoe dit bij jullie in de praktijk gaat? Of is dit een fabeltje en knallen jullie de boel maximaal vol? :*)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Gewoon volladen. De accu is 14 kWh en je mag er sowieso maar iets van 11 instoppen. Veel verder dan 78% kom je dus nooit.

Overigens doen vrijwel alle elektrische auto's dit omwille van levensduur.. (AFAIK)

[ Voor 26% gewijzigd door Glashelder op 05-11-2025 13:31 ]

• Safari87
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16-11 21:30
Ah, dat verklaart waarom bij de proefrit de accu 78% aangaf. Ik dacht nog wat een gierige dealer 😂
Ik zie hierboven ook meerdere screenshots met 100% waardes langskomen dus dat is dan duidelijk. Dank je wel!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ow nee.. dat is dan inderdaad een gierige dealer. De indicator in de auto geeft bij een lading van iets meer dan 11 kWh inderdaad 100% aan. Maar de fysieke capaciteit van de accu is eigenlijk 14,4 kWh. De auto staat je dus niet toe om de accu fysiek tot 100% op te laden. Softwarematig is die gewoon begrensd.

• conhen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:37

conhen

Anti-Wappie

Glashelder schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:37:De indicator in de auto geeft bij een lading van iets meer dan 11 kWh inderdaad 100% aan. Maar de fysieke capaciteit van de accu is eigenlijk 14,4 kWh. De auto staat je dus niet toe om de accu fysiek tot 100% op te laden.
Dat klopt niet. Een deel van de accu capaciteit wordt gebruikt voor normaal (lees: stekkervrij) hybride rijden. Dus als je accu op 0% staat, rij je nog steeds met elektrische hulp. Dat gezegd hebbende zal er zeker een veiligheidsmarge zijn ingebouwd bij het vol laden. Ik laad ALTIJD gewoon op tot 100%...

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Klopt, maar dan gaat het volgens mij echt om marginale hoeveelheden.. Als de accu echt leeg is dan kan ik vaak nog geen 25 meter elektrisch rijden.

• Jeroentje23
Klopt, 100% opladen houdt in 11,5 kWh meen ik. En dat is precies 80% van 14,4 kWh. Oftewel er wordt tot maximaal 80% van de maximale capaciteit opgeladen.

Als de accu op 0% staat zal die niet heel veel meer elektrisch rijden, dat is ook mijn ervaring. Natuurlijk wel door regeneratie.

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-11 20:53
ehtweak schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:47:
[...]

Daar heb ik nog nooit wat gezien/gelezen.

Rijst natuurlijk de vraag: waarom?

Of bedoel je dit soort verbouwingen:
https://www.meautomotived...ord-focus-mk4-en-kuga-mk3
Ja, bedoel die inderdaad.

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-11 21:24
We weten niet wat de werkelijke acculading is als deze leeg is. Misschien is deze dan nog wel 10% om defecten te voorkomen. 100% is wss wel 100%.

• Propheticus
Stijnd schreef op zondag 9 november 2025 @ 14:52:
We weten niet wat de werkelijke acculading is als deze leeg is. Misschien is deze dan nog wel 10% om defecten te voorkomen. 100% is wss wel 100%.
Volgens berichten van gebruikers met OBD stekkers liggen de 'echte' grenzen rond de 15% - 90% voor wat de gebruiker ziet als 0%-100%
Werkelijk bruikbare capaciteit is dus 10.8 van de 14.4kWh.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Als mijn Kuga PHEV echt leeg is. M.a.w. al geruime tijd '0 km rijbereik' volgens het display.
En ik hang 'm dan aan de oplader, dan gaat er max zo'n 12,2kWh in. En dat is inclusief laadverliezen.

Mooie Plaatjes   

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:35
ehtweak schreef op maandag 10 november 2025 @ 08:44:
Als mijn Kuga PHEV echt leeg is. M.a.w. al geruime tijd '0 km rijbereik' volgens het display.
En ik hang 'm dan aan de oplader, dan gaat er max zo'n 12,2kWh in. En dat is inclusief laadverliezen.
mijn gemiddelde ligt rond de 11,5kWh of zo iets.

Soms vind ik het wel boeiend.
Dan kom ik ergens met 0% in de accu en rij dan op brandstof (dus met motor aan).
Als ik dan later weg ga, dan rij ik toch weer bijna een km elektrisch (terwijl de accu leeg was).

• Wim_Kuga
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 11-11 19:11
Ik lees veel qoutes over toerental van de Ford Kuga, maar heb hier toch nog een vraag over. Ik rijd in een Ford-Kuga ST line X plug in hybride uit 2025. Wat mij in deze auto opvalt is dat wanneer ik in de hybride stand rijd en de motor overschakelt van de elektrische aandrijving naar de brandstofmotor, omdat de accu leeg is, dat dan in het begin het toerental van de motor behoorlijk hoog is. Dit voel en hoor je duidelijk in de auto. De garage zegt dat dit " normaal" is wanneer de brandstofmotor voor het eerst gaat lopen en dat dit na verloop van een paar kilometer weer verdwijnt. Daarnaast zeggen ze dat dit ook te maken kan hebben met het gebruik van de "L" knop voor het regenereren van de elektriciteit. Mijn vraag is nu eigenlijk of er meer zijn die ditzelfde ervaren en tevens of er mensen zijn die verstand hebben van de techniek van deze auto en mij een antwoord kunnen geven.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Maar wat is nou precies je vraag/'probleem' @Wim_Kuga ?

BTW: de 'L' stand is niet bedoeld voor het (re)genereren van elektriciteit. (staat keurig uitgelegd in de handleiding)

Mooie Plaatjes   

• Groenrechts
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16-11 22:43
Nieuw hier. Hebben mensen al uitgerekend wat het breakeven point is m.b.t. elektrisch rijden? Oftewel onder welke prijs per kw is het laden goedkoper dan tanken? Even uitgaande van een situatie laden op straat. Ik heb nu mijn Kuga 400km, en dat is te kort om een beeld van vebruik te hebben betrouwbaar.
Ik had nu voor 55ct per kw geladen, dan lijkt e10 voor 1,92 tanken goedkoper.
Gr. Tom

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:51
Groenrechts schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:29:
Nieuw hier. Hebben mensen al uitgerekend wat het breakeven point is m.b.t. elektrisch rijden? Oftewel onder welke prijs per kw is het laden goedkoper dan tanken? Even uitgaande van een situatie laden op straat. Ik heb nu mijn Kuga 400km, en dat is te kort om een beeld van vebruik te hebben betrouwbaar.
Ik had nu voor 55ct per kw geladen, dan lijkt e10 voor 1,92 tanken goedkoper.
Gr. Tom
Met 55ct per kwh zal je met tanken op e10 goedkoper uit zijn inderdaad. Het omslagpunt zal gemiddeld ergens tussen de 45 en 55 cent zitten.

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:35

FutureCow

(C) FutureCow

Deze is wel simpel om te kijken wat goedkoper is:
https://phev-costs-calculator.pages.dev/
Ik kom zelf zo rond de 0,55-0,60/kWh als breakeven point.

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:10
Wim_Kuga schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:25:
Ik lees veel qoutes over toerental van de Ford Kuga, maar heb hier toch nog een vraag over. Ik rijd in een Ford-Kuga ST line X plug in hybride uit 2025. Wat mij in deze auto opvalt is dat wanneer ik in de hybride stand rijd en de motor overschakelt van de elektrische aandrijving naar de brandstofmotor, omdat de accu leeg is, dat dan in het begin het toerental van de motor behoorlijk hoog is. Dit voel en hoor je duidelijk in de auto. De garage zegt dat dit " normaal" is wanneer de brandstofmotor voor het eerst gaat lopen en dat dit na verloop van een paar kilometer weer verdwijnt. Daarnaast zeggen ze dat dit ook te maken kan hebben met het gebruik van de "L" knop voor het regenereren van de elektriciteit. Mijn vraag is nu eigenlijk of er meer zijn die ditzelfde ervaren en tevens of er mensen zijn die verstand hebben van de techniek van deze auto en mij een antwoord kunnen geven.
Geen Kuga, maar mijn toyota phev doet precies hetzelfde. Die loopt 1 minuut warm en laat de motor in die tijd dan op lage belasting meedraaien maar wel hoger dan stationair. De aandrijving is dan wel (voornamelijk) elektrisch! Na een minuut voel ik de ICE belast worden en stijgt/daalt het benzineverbruik ook weer n.a.v. het gevraagde vermogen.

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:24
FutureCow schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:12:
In de stad elektrische, afhankelijk van de buitentemperatuur en airco/ kachel gebruik tussen de 4 en 6 km/kwh, en op de snelweg (ca. 1 op 20 - 1 op 23) ik schakel dan over naar elektrische sparen.

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-11 22:21
FutureCow schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:12:
Dat is precies waarom we in belgie en frankrijk niet hebben geladen in de vakantie; goedkopere benzine en minder dan 60ct/kWh was nauwelijks te vinden.

• Mang0w
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17:58
Wim_Kuga schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:25:
Ik heb de indruk dat op het moment dat de motor aanslaat bij echt lege accu hij, natuurlijk, de auto gaat aandrijven maar ook de accu beperkt gaat laden via de motor. Dit dan tot een blijkbaar ingesteld minimum lading.
Deze indruk krijg ik omdat ik (na inmiddels 5 jaar en 70000km) heb gemerkt dat als het hoger toerental en bijbehorend hoger verbruik weer terugzakt de auto weer een stukje volledig elektrisch kan rijden. Ook zonder dat er via remmen is geregenereerd. Dit merkt je bijvoorbeeld op de snelweg(onder de 130km/u) wanneer je langdurig een constante snelheid rijdt met lege accu. Van rem-regenereren is dan geen sprake maar toch steevast als je het gas eventjes loslaat en de verbrandingsmotor uitgaat kun je dan weer een heel stukje elektrisch rijden. Dit herhaalt zich in het oneindige. Bij het weer aanspringen van de verbrandingsmotor merkt je dan het zelfde fenomeen: eventjes een wat hoger verbruik waarna dit weer terugzakt.

Overigens, ik gebruik de L stand nooit dus op die manier kan ik het niet verklaren.

Twente: 10,4 kWp (33x 315Wp QCells, SE17KSE Solaredge op Z45), Alpha Innotec Alira 9kW + 300l

• Jeroentje23
Mang0w schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:08:
[...]

Ik heb de indruk dat op het moment dat de motor aanslaat bij echt lege accu hij, natuurlijk, de auto gaat aandrijven maar ook de accu beperkt gaat laden via de motor. Dit dan tot een blijkbaar ingesteld minimum lading.
Deze indruk krijg ik omdat ik (na inmiddels 5 jaar en 70000km) heb gemerkt dat als het hoger toerental en bijbehorend hoger verbruik weer terugzakt de auto weer een stukje volledig elektrisch kan rijden. Ook zonder dat er via remmen is geregenereerd. Dit merkt je bijvoorbeeld op de snelweg(onder de 130km/u) wanneer je langdurig een constante snelheid rijdt met lege accu. Van rem-regenereren is dan geen sprake maar toch steevast als je het gas eventjes loslaat en de verbrandingsmotor uitgaat kun je dan weer een heel stukje elektrisch rijden. Dit herhaalt zich in het oneindige. Bij het weer aanspringen van de verbrandingsmotor merkt je dan het zelfde fenomeen: eventjes een wat hoger verbruik waarna dit weer terugzakt.

Overigens, ik gebruik de L stand nooit dus op die manier kan ik het niet verklaren.
Bij mij is dit niet het geval. Alleen bij het opwarmen een hoger toerental, daarna komt dit niet meer terug.

• Nedora
Jeroentje23 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:19:
[...]

Bij mij is dit niet het geval. Alleen bij het opwarmen een hoger toerental, daarna komt dit niet meer terug.
Dit gedrag herken ik ook, alleen bij opwarmen. Kuga uit 2022 ST-line X

• GebruikerJan
  • Laatst online: 15-11 14:41
De naam is Jan. Ik lees al een jaartje mee, maar heb me nu dan toch maar geregistreerd omdat ik een vraagje heb.
Ik reed voorheen in een Focus wagon en rijd nu in een Kuga M3.5 PHEV. Ben er al ruim 30,000 km bijzonder tevreden mee. (UIteraard wel wat te zeuren over het EV bereik.)

Mijn vraag gaat over het aanhaalmoment van de wielbouten. In het instructieboekje staat 135 NM, maar daarbij wordt kennelijk geen onderscheid gemaakt naar velggrootte.
Ik heb 18" lichtmetalen Ford velgen en ben eens rond gaan lezen. Dan kom ik vaak die 135 NM tegen, maar mijn Ford garage heeft bij herhaling tegen mij gezegd dat ik 120 NM moet aanhouden voor 18" velgen (dat doen zij ook) en dat die 135 NM in het boekje betrekking zou hebben op de grootste velgen (19"?).
Ik ben benieuwd of iemand hier sepcifieke kennis van heeft. In het bijzonder:
* Welk aanhaalmoment is nu het verstandigst om aan te houden op 18" velgen onder de Kuga? Ik heb ze nu op 135 NM gezet.
* Waarom zegt/ doet de Ford dealer wat anders dan wat in het instructieboekje staat?
* Is dat verschil van 15NM iets om je zorgen over te maken, bijvoorbeeld vanwege mogelijke beschadiging van velgen of schroefdraad?

Alvast veel dank voor reacties!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:11
Weet iemand wat ongeveer de stroom afname is bij een aangekoppelde laadpaal en volle accu bij voorverwarmen bij de mk3? Dit ivm het instellen van mijn Zappi laadpaal...
Iets van 500W-750W?

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

vanderv schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:14:
Weet iemand wat ongeveer de stroom afname is bij een aangekoppelde laadpaal en volle accu bij voorverwarmen bij de mk3? Dit ivm het instellen van mijn Zappi laadpaal...
Iets van 500W-750W?
Hij trekt hier gewoon de volle 3,6 kW bij voorverwarmen. Dat duurt niet super lang overigens.

Of bedoel je de totale afname voor voorverwarmen in kWh? Dat lijkt me een lastige want dat is afhankelijk van de buitentemperatuur natuurlijk. De vorige keer dat ik hem liet voorverwarmen haalde hij 0,5 kWh uit het net.

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:11
Glashelder schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:31:
[...]

Hij trekt hier gewoon de volle 3,6 kW bij voorverwarmen. Dat duurt niet super lang overigens.

Of bedoel je de totale afname voor voorverwarmen in kWh? Dat lijkt me een lastige want dat is afhankelijk van de buitentemperatuur natuurlijk. De vorige keer dat ik hem liet voorverwarmen haalde hij 0,5 kWh uit het net.
Idd bedoelde ik het vermogen, bedankt

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

• Mang0w
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17:58
Nedora schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:25:
[...]

Dit gedrag herken ik ook, alleen bij opwarmen. Kuga uit 2022 ST-line X
Dat hogere toerental zul je tijdens het rijden niet zo snel herkennen maar kijk maar eens goed naar je verbruiksmeter. Dan zul je zien wat ik bedoel.
En ja, als je met een lege accu de auto start, begint ie dus direct met ook de accu bijladen en dat resulteert dan in een herkenbaar hoger toerental (en dito verbruik). Overigens ook in irritante aandrijving bijgeluiden in stilstand die volgens mijn dealer echt helemaal normaal zijn....

Twente: 10,4 kWp (33x 315Wp QCells, SE17KSE Solaredge op Z45), Alpha Innotec Alira 9kW + 300l

• Jeroentje23
Mang0w schreef op woensdag 12 november 2025 @ 19:02:
[...]

Dat hogere toerental zul je tijdens het rijden niet zo snel herkennen maar kijk maar eens goed naar je verbruiksmeter. Dan zul je zien wat ik bedoel.
En ja, als je met een lege accu de auto start, begint ie dus direct met ook de accu bijladen en dat resulteert dan in een herkenbaar hoger toerental (en dito verbruik). Overigens ook in irritante aandrijving bijgeluiden in stilstand die volgens mijn dealer echt helemaal normaal zijn....
Ik herken zeker wel of er een hoger toerental is, ik heb er alleen in het begin last van, daarna niet meer.

• Jeroentje23
Waar ik me aan stoor bij de Kuga (2025) is een hoge pieptoon als mijn verlichting aangaat. Dit kan je een beetje beïnvloeden door bijv. de intensiteit van je scherm te verlagen of verhogen, maar dat is vaak maar tijdelijk. Als ik de radio aan heb staan dan valt het niet op, maar zonder geluid over de boxen is het vrij irritant.

Herkent iemand dit?

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Glashelder schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:31:
[...]

Hier ook.

Dit is van afgelopen nacht (opladen) en vanochtend (opwarmen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mwkx6fv5rKzHmpLlOZvv1NyeROU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qdLoPJKZ3fJ0quuLmGs6bnq8.png?f=fotoalbum_large

Kun je ook gelijk zien hoe lang 'ie bezig was met opwarmen (met de instelling 'warm').
Ik heb ingesteld dat 07:25h de auto opgewarmd zou moeten zijn. En met de huidige buitentemperatuur begon de Kuga even na zevenen met opwarmen.

[ Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 12-11-2025 20:41 ]

Mooie Plaatjes   

• Nedora
Frontpage al gelezen?

Als de auto geleverd is met Drivers Assistent Pack, dan kan het dus blijkbaar. Maar om voor zo'n functie nou 25 euro per maand te betalen 😵‍💫

• EiT

EiT

Voordeel is wel dat er bij een abo geld is voor doorontwikkeling. Nadeel is als geen hond het koopt het gecanceld wordt.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Denk dat het ook een test:
nieuws: Ford breidt systeem voor handenvrij rijden uit naar meerdere modellen
zal zijn, om te zien of de consument daar het geld voor over heeft...

Voor mij hoeft het niet.
Heb er totaal geen behoefte aan. Laat staan dat ik daar geld voor over heb.

[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 14-11-2025 08:41 ]

Mooie Plaatjes   

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zal dit ook werken met de MK3 of alleen op de 3.5 ?

• Draakje5
Weet iemand waar/hoe de bandenspannings sensor van de Kuga zit?

We krijgen regelmatig de laatste dagen, een melding dat de bandenspanning niet afgelezen kan worden.
Dan werkt die weer wel, dan weer niet. Er is verder niks mis met de bandenspanning.

Is het een sensor die vies kan worden oid aan de buitenkant?

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Draakje5 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:00:
Weet iemand waar/hoe de bandenspannings sensor van de Kuga zit?
Het zijn TPMS sensoren.
Die zitten binnenin:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Se3mjAbK5MBYu6TsbaELKd6avEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eGeUXYbKsNy5AOPFehD1hVa0.jpg?f=fotoalbum_large

Het zou kunnen dat het interne batterijtje EOL is.
Hoe oud is jouw auto?

[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 14-11-2025 09:19 ]

Mooie Plaatjes   

• Draakje5
ehtweak schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:17:
[...]

Het zijn TPMS sensoren.
Die zitten binnenin:
[Afbeelding]

Het zou kunnen dat het interne batterijtje EOL is.
Hoe oud is jouw auto?
Gevalletje garage mogelijk dus..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qiXHAzYM4oGQxac9ia8CO-e7tlc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1MFz8lOCCsmsMRVtkjtTw4LD.jpg?f=fotoalbum_large

Auto is van 2020. Maar moeten in januari ook nieuwe banden op.

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 14-11-2025 09:21 ]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Men geeft aan dat het batterijtje van de TPMS sensoren ca. 5-10 jaar mee zou moeten gaan.
Dus dan is het op zich niet gek dat je na bijna 6 jaar hier een melding van krijgt.

Nadeel is wel dat bij de bandenwissel je dus ook 4 x nieuwe TPMS sensoren nodig hebt.
Op zich zijn die dingen niet zo duur, maar het is toch gauw weer honderd euro extra (voor vier stuks).
Plus opnieuw inleren...

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 14-11-2025 09:30 ]

Mooie Plaatjes   

• EiT

EiT

Sensor resetten en auto uitzetten wil ook wel helpen.

Als ik alleen reset onder het rijden blijft de waarschuwing terug komen.
Reset voor je uitstapt lost het voor mij op.

• Nedora
Glashelder schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:55:
Het zou werken op elke Kuga met Driver Assistence Pack. Dus op zowel 3 als 3.5.

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011

OmeJoyo

This is me

Glashelder schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:55:
Ik betwijfel erg of dit naar al eerder geleverde voertuigen komt. Ik weet niet hoe het met de MK3.5 zit, maar de MK3 heeft geen systeem om alertheid in de gaten te houden anders dan aan stuurbewegingen, wat dus niet werkt voor handsfree rijden. Iets wat op de Mach-E wel zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cf_1OTS20HF7mGYlb_Vb_HyE6UA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EGMFxIeNbNDDM4eVkxyFx8iF.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:

Kijkende naar de Ford Media, weet ik het eigenlijk wel zeker dat het niet gaat gebeuren om het gebrek aan die sensor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUfGNkVe-8iehtEHp0g6kM8emog=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wR6xRKcefLqizM9S7FeGcd2u.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door OmeJoyo op 14-11-2025 14:47 ]

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• Nedora
Ik geloof je graag, ik quote Ford zelf:

BlueCruise zal vanaf het voorjaar van 2026 beschikbaar worden op verschillende uitvoeringen van de Puma, Puma Gen-E, Kuga en Ranger PHEV, mits uitgerust met het Driver Assistance Pack. Abonnementsopties en prijzen worden kort voor de lancering bekendgemaakt.

Word document wat te vinden is op:

https://fordmediacenter.n...gie-op-meerdere-modellen/

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:32
Ook in die link:
Ford BlueCruise wordt gelanceerd op de Puma, Puma Gen-E, Kuga en Ranger PHEV, waardoor duizenden nieuwe klanten toegang krijgen tot deze handsfree rijtechnologie in Europa
Ik denk dat het inderdaad om nieuwe auto's met extra sensoren gaat.

• Nedora
dutchgio schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:06:
Ook in die link:

[...]

Ik denk dat het inderdaad om nieuwe auto's met extra sensoren gaat.
Ja, je kunt het op veel manieren interpreteren. Maar goed, voor 25 euro per maand gaan wij dit echt niet doen mocht het wel leverbaar zijn op een mk3....

• knivnahoj
  • Laatst online: 16-11 19:04
Is er al iemand die een Kuga Sound Edition heeft besteld? Vorige week heb ik er bij van Mossel Breda een besteld. De Sound Edition is in de basis een ST-line X met een aantal opties standaard (Matrix LED, winter pack, trekhaak), een 'beter' B&O systeem en 19" lichtmetaal.
Het vreemde is dat hij op de NL Ford website nog niet te bestellen/configureren is, maar in veel andere Europese landen wel gewoon op de site staat.
Levering staat gepland voor maart '26. Momenteel rij ik overigens al bijna 5 jaar een Focus ST-line X (wat een heerlijke auto is dat toch :P )

• EdvanAl
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15-11 14:44
ik heb laatst een elektrische Ford Puma gereden en die onthield gewoon bij welke rij je geëindigd bent, bijvoorbeeld Eco en dan weer verder met Eco

Die Kuga vraagt wel even heel kort dan moet je dan snel antwoorden anders is de vraag weer weg of je verder wil waar je gebleven bent. Kan je dat niet vastzetten?

• Stijnd
ehtweak schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:30:
Men geeft aan dat het batterijtje van de TPMS sensoren ca. 5-10 jaar mee zou moeten gaan.
Dus dan is het op zich niet gek dat je na bijna 6 jaar hier een melding van krijgt.

Nadeel is wel dat bij de bandenwissel je dus ook 4 x nieuwe TPMS sensoren nodig hebt.
Op zich zijn die dingen niet zo duur, maar het is toch gauw weer honderd euro extra (voor vier stuks).
Plus opnieuw inleren...
Hier vielen de sensoren deze week uit van een Kuga mk3 uit 2020. Vandaag laten vervangen. 80e ps incl inleren bij de Kwikfit, die zijn ook op zaterdag open wat voor mij een voordeel is.

Als je banden moet vervangen kun je dat wat bij betreft beter nu doen dan na de winter ivm veiligheid. En leg er A merk onder, geen troep. Aanbieding van een bandenboer afwachten.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Stijnd schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 16:53:
[...]

Hier vielen de sensoren deze week uit van een Kuga mk3 uit 2020. Vandaag laten vervangen. 80e ps incl inleren bij de Kwikfit, die zijn ook op zaterdag open wat voor mij een voordeel is.
Serieus? 80€ per stuk?
Duur grapje. Had je net zo goed naar de 'officiële' Ford garage kunnen gaan. ;)

Als ik gewoon op b.v. autodoc zoek naar een TPMS sensor voor een Kuga, dan zie ik zo prijzen al vanaf de twee tientjes per stuk, inclusief BTW.

En een TPMS reset kastje voor consumentengebruik is ook maar 10 - 20 euro.

[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 15-11-2025 17:32 ]

Mooie Plaatjes   

• Stijnd
ehtweak schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 17:24:
[...]

Serieus? 80€ per stuk?
Duur grapje. Had je net zo goed naar de 'officiële' Ford garage kunnen gaan. ;)

Als ik gewoon op b.v. autodoc zoek naar een TPMS sensor voor een Kuga, dan zie ik zo prijzen al vanaf de twee tientjes per stuk, inclusief BTW.

En een TPMS reset kastje voor consumentengebruik is ook maar 10 - 20 euro.
Ik heb het overwogen zelf te doen maar kwam daar snel op terug. Om bij je ventiel te komen moet je de band wegdrukken en dat geklooi buiten in de regen met half gereedschap zag ik niet zitten. Velg ging hier ook nog even op het balanceerapparaat. Was geen correctie nodig maar de check hierop was fijn. Nu was het in 30 min gepiept, op zaterdag middag. Bij Euromaster vragen ze 290,- voor 4. Ik denk dat de Ford dealer duurder is.

• pd3jcw
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:47
TPMS Sensor JX7T-1A180-DA voor een Kuga 2020- is net geen 5 tientjes bij de dealer...
programmeren is niet nodig met een originele sensor op een mk3 Kuga, moet je gewoon een stukje gaan rijden!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Kwikfit is in dit geval dus vooral KwikGeld (voor de kwikfit zelf). O-)

Nog afgezien van het feit dat zo'n sensor bij een automaterialen (web)winkel amper 25€ kost...

Mooie Plaatjes   

• Stijnd
pd3jcw schreef op zondag 16 november 2025 @ 09:28:
TPMS Sensor JX7T-1A180-DA voor een Kuga 2020- is net geen 5 tientjes bij de dealer...
programmeren is niet nodig met een originele sensor op een mk3 Kuga, moet je gewoon een stukje gaan rijden!
Dus jij denkt dat die sensor helemaal vanzelf gedetecteerd wordt? Ik denk van niet. Anders zou je auto signalen van andere auto's oppikken. Ontzorgen kost geld.

[ Voor 3% gewijzigd door Stijnd op 16-11-2025 18:56 ]

• Henkvdbroek
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16-11 19:21
Iemand hier toevallig nog een setje dakdragers voor een Kuga van 2022 die ongebruikt blijven? Ik ben eigenlijk op zoek naar een origineel setje, maar vind ze nieuw te duur.

• sharebeliever
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 16-11 21:56
'
Led matrix werkt alleen in hybride mode niet in volledig electrische mode, blijft vreemd.

• sharebeliever
OmeJoyo schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 17:40:
[...]

De auto starten, voorverwarmen/koelen. Staat die aangesloten, dan via de paal, niet aangesloten dan eerst via de accu en anders via brandstof.

Ik kan je echt aanraden om de handleiding van de auto door te lezen en anders dit topic. De antwoorden op al je vragen staan uitgebreid omschreven daarin .
Kan nergens in de handleiding vinden hoe ik de batterij kan voorverwarmen voordat het opladen begint. Kan iemand mij een verwijxzing geven in de handleiding of nog beter even stap voor stap het hier even melden. Het was vamavond -1 oC en dat scheelde 15 km range bij volledig opladen. Dat vindt ik veel. Hopelijk in de zomer weer de normale 66 km range en is de batterij niet achteruit gegaan ddor de koude.

• sharebeliever
DylanRR schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:07:
Valt me trouwens wel op dat de levensduur van de olie gigantisch snel daalt. Meen dat de interval voor onderhoud 30k km is, maar mijn auto heeft nu 8000km op de teller en de olie staat op 52%. Da's wel heftig.
Mijn Kuga heeft pas 3725 km gereden waarvan 90% electrisch en bij mij olie staat al op 84% maw nog geen 400 km op benzine motor gereden. Verdienmodel van Ford ???

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@sharebeliever Olie veroudert ook als de ICE motor niet gebruikt wordt.
Dan wordt het gewoon oude olie... ;)

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

sharebeliever schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:26:

Kan nergens in de handleiding vinden hoe ik de batterij kan voorverwarmen voordat het opladen begint. Kan iemand mij een verwijxzing geven in de handleiding of nog beter even stap voor stap het hier even melden. Het was vamavond -1 oC en dat scheelde 15 km range bij volledig opladen. Dat vindt ik veel. Hopelijk in de zomer weer de normale 66 km range en is de batterij niet achteruit gegaan ddor de koude.
Voorverwarmen vóór het opladen hoeft/kan ook niet.
Je kunt wel een vertrektijd instellen. Dan wordt, naar keuze, het interieur EN de accu/motor/koelvloeistof voorverwarmd.
Werkt prima. Zo zag ik vanochtend dat zelfs het metertje van de koelwatertemperatuur al enigszins omhoog kwam door het opwarmproces.

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

sharebeliever schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:22:
Led matrix werkt alleen in hybride mode niet in volledig electrische mode, blijft vreemd.
Dat lijkt me vreemd.
Want ik rijd altijd woon-werkverkeer helemaal elektrisch, in het donker.
En dan werkt de adaptieve/'glare free' LED groot/dimlicht prima (op mijn MK 3 ST-X uit 2023 met technology/winter/driver assistance pack)

[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 16-11-2025 22:11 ]

Mooie Plaatjes   

• Nedora
Iemand ervaring met een Zonneplan laadpaal en voorverwarmen?

Deze winter lukt het mij niet om de auto voor verwarmd te krijgen. Vanmorgen wederom een koude auto. Vertrektijd 7.15 met instelling warm. De auto was met dynamische prijzen 6.00 volgeladen, dus er zit genoeg tijd tussen.

Dit is de afgelopen weken al vaker gebeurd en nog geen warme auto gehad. Vorig winter was er geen enkel probleem 🫣

• Draakje5
EiT schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:53:
Sensor resetten en auto uitzetten wil ook wel helpen.

Als ik alleen reset onder het rijden blijft de waarschuwing terug komen.
Reset voor je uitstapt lost het voor mij op.
Tijdens het rijden de bandenspanning settings gereset, hierdoor verdween de melding en kwam de bandenspanning terug voor de desbetreffende band. Bijzonder: als de batterij leeg is dan kan dat toch niet?

Na 5 minuten kwam de melding echter weer terug. Zo ook iedere keer na het opnieuw wegrijden, alles ok tot 5 minuten dan komt de error.
Ik heb de settings nu kort voor het uitstappen gereset, dus even afwachten...

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Draakje5 schreef op maandag 17 november 2025 @ 08:43:
[...]

Bijzonder: als de batterij leeg is dan kan dat toch niet?
Afhankelijk van de levensduur... dat kan best wel.
Batterijtjes houden er langzaamaan mee op. E.e.a. ook temperatuurafhankelijk.
Dus af en toe is er nog voldoende spanning om de TPMS module data te laten communiceren en even later niet meer.
Zo gek vind ik dat niet.

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nedora schreef op maandag 17 november 2025 @ 08:35:
Dit is de afgelopen weken al vaker gebeurd en nog geen warme auto gehad. Vorig winter was er geen enkel probleem 🫣
Heb ik ook wel eens gehad, van dat soort vage shit.
BTW: zeker weten dat je auto niet meer op zomertijd staat?

Ik heb toen alle vertrektijddata gewist (FordPass App) en ook in de auto zelf (SYNC scherm) gecontroleerd of alles weg was.
Vervolgens weer opnieuw tijdstip/dag/temperatuur ingevuld. En toen werkte het wel weer. 8)7

BTW2: ook zeker weten dat je laadpaal + -steker op het gewenste tijdstip aangesloten zijn en stroom kunnen/mogen leveren?

[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 17-11-2025 09:11 ]

Mooie Plaatjes   

• Nedora
ehtweak schreef op maandag 17 november 2025 @ 08:54:
[...]

Ik heb toen alle vertrektijddata gewist en ook in de auto zelf (SYNC scherm) gecontroleerd of alles weg was.
Vervolgens weer opnieuw tijdstip/dag/temperatuur ingevuld. En toen werkte het wel weer. 8)7

BTW2: ook zeker weten dat je laadpaal + -steker op het gewenste tijdstip aangesloten zijn en stroom kunnen/mogen leveren?
Dank! Ik ga dat vanavond eens proberen om alles te soort van resetten. Stekker etc zit gewoon aangesloten en mag gewoon stroom afnemen, dat heb ik niet geblokkeerd staan.

• stimpyrulez
ehtweak schreef op zondag 16 november 2025 @ 22:05:
[...]

Voorverwarmen vóór het opladen hoeft/kan ook niet.
Je kunt wel een vertrektijd instellen. Dan wordt, naar keuze, het interieur EN de accu/motor/koelvloeistof voorverwarmd.
Werkt prima. Zo zag ik vanochtend dat zelfs het metertje van de koelwatertemperatuur al enigszins omhoog kwam door het opwarmproces.
Ik gebruikt altijd de 'start op afstand' functie, aangezien ik niet altijd op een vaste tijd vertrek.
Dan wordt de auto ook lekker voorverwarmd.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

stimpyrulez schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:58:
[...]
Ik gebruikt altijd de 'start op afstand' functie, aangezien ik niet altijd op een vaste tijd vertrek.
Ik vertrek ook lang niet altijd op hetzelfde tijdstip. Maar dat weet ik wel een half uur van tevoren. Dus dan stel ik alsnog de gewenste vertrektijd in.
Dan wordt de auto ook lekker voorverwarmd.
Mits je natuurlijk 'warm' hebt ingesteld.

Trouwens, je ICE motor op afstand starten?
En dan dat 2,5l Atkinson blok, ronkend voor de deur? Mwah. :-(
Nog afgezien van het feit dat dit in veel landen om ons heen verboden is. Is het ook slecht voor de motor op zich.

Mooie Plaatjes   

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ehtweak schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:14:
Dat gebeurd lang niet altijd.. :)

Ik vind het echt geen doen om iedere dag een andere vertrektijd in te stellen. Dan moet Ford maar gewoon een voorverwarmknopje inbouwen in de app i.p.v. een 'start knop' want inderdaad start dan soms de motor.

[ Voor 35% gewijzigd door Glashelder op 17-11-2025 10:26 ]

• stimpyrulez

Nog afgezien van het feit dat dit in veel landen om ons heen verboden is. Is het ook slecht voor de motor op zich.
Nee hoor, heb hem dan aan de laadpaal hangen en dan gebeurd alles via de laadpaal (gaat dan weer 3,6kwh trekken).

Qua temp en zo regelt hij dat zelf.
In de zomer gaat hij namelijk koelen.

In deze periode gaat de stoel en stuurverwarming aan het het interieur wordt verwarmt.

Werkt voor mij dikke prima en niks met die tijden te prutsen (werkt naar mijn inziens zeer irritant).

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

stimpyrulez schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:03:
[...]
Nee hoor, heb hem dan aan de laadpaal hangen en dan gebeurd alles via de laadpaal (gaat dan weer 3,6kwh trekken).
Dank voor de toelichting.
Ik begreep altijd dat "verschuiven om voertuig te starten" betekende dat de ICE motor aangaat.
Wat volgens mij toch echt gebeurt als er geen actieve laadkabel aanhangt.
Qua temp en zo regelt hij dat zelf.
In de zomer gaat hij namelijk koelen.
Gebruikt de laatste 'auto' instelling van de klimaatregeling?
Want bij vertrektijd instellen geef je zelf op, Koel/Gemiddeld/Warm/Uit.
Werkt voor mij dikke prima en niks met die tijden te prutsen (werkt naar mijn inziens zeer irritant).
Breek me de bek niet open. De consistentie en response van de FordPass App is na al die jaren, na al die updates nog steeds niet wat het zou moeten zijn... :X

Mooie Plaatjes   

• stimpyrulez
ehtweak schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:22:

Dank voor de toelichting.
Ik begreep altijd dat "verschuiven om voertuig te starten" betekende dat de ICE motor aangaat.
Wat volgens mij toch echt gebeurd als er geen actieve laadkabel aanhangt.
Laatst bij kantoor ook gedaan zonder kabel, maar hij deed het gewoon op accu hoor (en die was eigenlijk 0%).
[...]

Gebruikt de laatste 'auto' instelling van de klimaatregeling?
Want bij vertrektijd instellen geef je zelf op, Koel/Gemiddeld/Warm/Uit.
Kan mij niet heugen waar of wanneer ik dat heb ingesteld.
Weet dat je in de auto in 1 of ander menu ook wat kon instellen (wel/niet stuurverwarming en stoel verwarming aan).
Maar de rest doet hij dacht ik op buiten temp (maar weet het niet zeker)
Glashelder schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:25:
[...]

Dan moet Ford maar gewoon een voorverwarmknopje inbouwen in de app i.p.v. een 'start knop' want inderdaad start dan soms de motor.
Dit dus, dat zou het beste zijn.
Dat hebben alle elektrische auto's ook i.p.v. altijd een tijdstip instellen.
(maar denk dat dit de Ford versie is van zo'n knop)

linkje naar de handleiding waarin staat dat hij poogd te verwarmen naar 22gr.
Dus ja, als het zomer is dan is het volgens mij koelen naar 22gr.

[ Voor 13% gewijzigd door stimpyrulez op 17-11-2025 11:37 ]

• pd3jcw
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:47
Stijnd schreef op zondag 16 november 2025 @ 18:39:
[...]

Dus jij denkt dat die sensor helemaal vanzelf gedetecteerd wordt? Ik denk van niet. Anders zou je auto signalen van andere auto's oppikken. Ontzorgen kost geld.
In je instrumentenpaneel de TPMS resetten door 'OK' ingedrukt te houden en dan een half uurtje gaan rijden, dan worden de sensoren automatisch opnieuw ingeleerd, 100% zeker dat dit werkt. De Ford dealer heeft een tooltje om de sensoren te activeren als je stilstaat, die hebben geen tijd om een half uur te gaan rondrijden namelijk.

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011

OmeJoyo

This is me

sharebeliever schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:31:
[...]

Mijn Kuga heeft pas 3725 km gereden waarvan 90% electrisch en bij mij olie staat al op 84% maw nog geen 400 km op benzine motor gereden. Verdienmodel van Ford ???
De eerste keer gaat het harder, ik heb er nu 10k km (van 67k naar 77k) en de olie staat nu op 80%. Snap ook niet waarom die sneer meteen nodig is naar Ford toe.
sharebeliever schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:22:
[...]

'
Werkt hier (op een MK3) in ieder geval gewoon altijd.

[...]

Als die aan de paal staat start hij op die manier. Verder heb ik ook al een aantal keren remote gestart zonder dat die aan de paal stond, zelfs met 0% gaat meestal de motor niet aan, of anders zeker niet direct. Bij genoeg stroom gaat het ook allemaal zonder de ICE.
ehtweak schreef op maandag 17 november 2025 @ 08:54:
[...]

Ik heb toen alle vertrektijddata gewist (FordPass App) en ook in de auto zelf (SYNC scherm) gecontroleerd of alles weg was.

Ja de zomertijd is zo'n mooie om te missen omdat Android Auto wel de klok op tijd zet maar de auto zelf niet...

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Pagina: 1 ... 49 50 Laatste