Het grote Ford Kuga PHEV topic

Pagina: 1 ... 60 61 Laatste
Acties:

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

EdvanAl schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:27:
Beste Kuga rijders,

Ben ik de enige die de adaptive cruisecontrol erg agressief vindt ingrijpen soms.
Hang nog net niet in de gordels soms.

Pff
Zolang je zelf niet teveel van baas wisselt valt dat wel mee toch? Het enige moment dat hij bij mij flink ingrijpt is als er ineens een auto voor mijn neus verschijnt, ofwel omdat deze zich in een gat duwt wat er niet is, ofwel omdat ik zelf in een gat duik wat kleiner is dat de afstand waarop de ACC een andere auto ziet rijden. Dit is niet typisch Kuga of typisch Ford volgens mij.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:50
Zelfs als er een auto voor mijn neus schiet, en hij rijdt sneller dan dat ik rijd (ook al is het maar een paar km) dan lijkt de Kuga daar rekening mee te houden en grijpt hij nog niet in, terwijl de minimale afstand wellicht toch korter is dan waar hij 'standaard' rekening mee houd. Ik vind adaptive cruise control prima werken.

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
ehtweak schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:04:
[...]

Ben benieuwd... of het slechts wederom een s/w update is/wordt, of dat er nu echt h/w (= HV-accu's) vervangen gaan worden...
Dit wordt puur een software update.

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-05 13:32
Enig moment dat ik last heb van het ingrijpen van de ACC is wanneer ik langzaam rijdend verkeer nader en dan naar links van baan wissel en dat hij dan soms opeens flink inhoudt ondanks dat de linker baan leeg is. Het gebeurt tijdens het oversteken van de wegmarkering terwijl ik wel netjes de richtingaanwijzer gebruik.

• Nedora
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08:25
Beste Kuga rijders,

Ben ik de enige die de adaptive cruisecontrol erg agressief vindt ingrijpen soms.

Pff
Je kunt de gevoeligheid instellen in het menu. Heb hem ook snel naar de minst gevoelige stand gezet want dat rode geknipper werd ik niet blij van. Nu is het prima.

Dan bedoel ik de bots waarschuwing, die grijpt te vlot in.

[ Voor 6% gewijzigd door Nedora op 23-04-2026 18:00 ]

• EdvanAl
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10-05 23:05
Nedora schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:59:
[...]

Je kunt de gevoeligheid instellen in het menu. Heb hem ook snel naar de minst gevoelige stand gezet want dat rode geknipper werd ik niet blij van. Nu is het prima.

Dan bedoel ik de bots waarschuwing, die grijpt te vlot in.
Dus bots waarschuwing doet ook wat met adaptive cruise controle dan?

• TonMa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13-05 14:15
Beste Kuga rijders,

Pff
Mijn ervaring is dat hij op de eco stand wat minder fanatiek inhoudt en optrekt, vinden vooral passagiers fijner :)

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
TonMa schreef op donderdag 23 april 2026 @ 19:33:
[...]

Mijn ervaring is dat hij op de eco stand wat minder fanatiek inhoudt en optrekt, vinden vooral passagiers fijner :)
Ik rijd al sinds het begin op de ECO stand; dat rijdt veel beschaafder vind ik.
En dat vinden zowel bestuurder als passagiers. :Y

Mooie Plaatjes   

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-05 14:45
Beste Kuga rijders,

Pff
Nee eigenlijk nooit last van (2024 mk3.5).
Ik durf inmiddels met ACC 110 op een stilstaande file af te rijden (altijd voet bij rem in de buurt), hij remt echt netjes af. Als ik ingehaald wordt door een snellere auto en het is even nodig vlak daarachter naar links te gaan, dan houdt hij niet in. Bij gelijke snelheid wel.
Wat mij wel eens opvalt is dat de auto soms voelt alsof hij iets inhoudt en weer terug op snelheid komt, maar de snelheid op display blijft gewoon gelijk. Zal wel minimaal zijn.

Echt abrupt remmen gebeurt heel af en toe als ik ergens tegenaan dreig te rollen (of zelf meer ruimte inschat). Heeft mij al eens 'echt' gered van schade.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:53

Sport_Life

Solvitur ambulando

conhen schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:47:
In de praktijk zie ik iedereen pas de sleutel uit de broekzak halen als ze al bij de auto staan. Of staan ze te wankelen op één been om de juiste "schopspot" te vinden :)
Ik gooi in een volle parking ook weleens de klep open om de auto snel te vinden :D.

Voor wat betreft de electrische stoel, onze Kuga heeft ook 3 verschillende standen, dat is ideaal. Spiegels passen zich ook automatisch aan.

Bovenstaande zijn van die dingen die ik afgelopen 20 jaar nooit heb gemist, maar nu we het in de Kuga hebben wil ik ook niet anders meer (idem met pano dak).

[ Voor 29% gewijzigd door Sport_Life op 23-04-2026 23:31 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• ehtweak
  • Niet online
We zijn weer een week verder in het achterklep debacle...
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"

Vandaag zelf maar eens gebeld.
Want, ondanks de belofte, is er afgelopen maandag niet gebeld vanuit de garage om een vervolgafspraak te maken en het bestelde onderdeel te plaatsen, om te zien of dat het probleem zou oplossen.

Afijn, eerst een kwartier in de wacht, voordat er een fysiek persoon opnam.
Kenteken doorgegeven, en toen kwam gelijk het antwoord of ik een afspraak wilde maken voor een 'diagnose'.
Diagnose?
Er zou een onderdeel besteld worden en dat zou geplaatst worden, en wellicht het probleem fixen.
Op mijn vraag of het onderdeel besteld was, werd ontkennend geantwoord. Nee, dat was niet besteld.
Waarom niet?
Ehhhhh... tja... onduidelijk... excuses, dit gaat niet goed, ik begrijp dat u niet blij hier mee bent.
Goh, echt? O-)

Kan het onderdeel dan besteld worden? Is het op voorraad?
Even wachten, intern overleg, eventjes later:
Ja, ik ga het nu bestellen, ik zie dat het op voorraad is.
Dan zal ik u terugbellen, nee echt, ik bel u terug, om een nieuwe afspraak dan te maken.

Heb vervolgens zelf maar aangegeven dat ik begin mei weer tijd heb om 80km heen en weer te rijden en de auto wederom een dagje achter te laten.
Zo gezegd, zo gedaan.

Dus nu kan het wachten weer beginnen.
Dat wordt bezoek nummer #4.

Ben ik nou zo lastig? Of....? :|
Via het Duitse Kuga forum kreeg ik nog wat info door van mijn auto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1GV8hJdtdz9-EIJ6DolB9x8xAmU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AP4GQqPL5wcxV2Y1M7Yctt93.png?f=fotoalbum_large
nu is er voor het eerst een daadwerkelijke foutmelding geregistreerd m.b.t. de achterklep.

[ Voor 15% gewijzigd door ehtweak op 24-04-2026 16:48 ]

Mooie Plaatjes   

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ehtweak schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:54:
Ben ik nou zo lastig? Of....? :|
Jij sowieso :+

Maar nee dit is wel echt heel irritant inderdaad.. :(

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:35
De eerste Escape (=Kuga) eigenaren in de US hebben blijkbaar een brief met de oproep om een software-update te installeren ontvangen:
https://www.reddit.com/r/FordEscapePHEV/comments/1su0uo6/battery_energy_control_module_software_update/
I just got a letter from Ford today saying that I am eligible for a Battery Energy Control Module (BECM) software update through Customer Satisfaction Program 23B64. The letter states that the update will provide enhanced high voltage battery monitoring capabilities to detect potential faults. This software update is available immediately and I am being asked to schedule an appointment.

• ehtweak
  • Niet online
Maar 23B64 is wel weer een nieuw/ander nummer dan 25SC4...

Mooie Plaatjes   

• Propheticus
ehtweak schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:47:
Maar 23B64 is wel weer een nieuw/ander nummer dan 25SC4...
Toch gek dat verschillende mensen die zeggen onderdeel te zijn van de Dec 2025 80% laden terugroepactie deze brief dan nu (nog/pas) krijgen.

• EdvanAl
Inmiddels Kuga's gebouwd in Mei en Juni 2025 ook een terugroep actie.
Wat een gedonder met die batterij......

Software oplossing is zeker dat 80 procent nu 100 procent laat zien zeker...... :(

Dit probleem met de accu is dus al sinds het eerste phev model. Persoonlijk vind ik dat wel erg slecht.

Het eerste model is al aan zijn 2de recall toe.
Zou de garantie niet moeten zijn vervangen accu ??

Er loopt een aanhoudende terugroepactie voor de Ford Kuga PHEV (2019-2024) vanwege brandgevaar door een defect in de Samsung-accucellen. Een eerdere software-update bleek onvoldoende, waardoor een nieuwe actie nodig is. Het advies is om niet op te laden en in de 'EV-Auto' stand te rijden.
Het Facelift model moet er nu ook aan geloven met vooralsnog laden tot 80 procent.

En dan dat woord “vooralsnog”.

[ Voor 95% gewijzigd door EdvanAl op 26-04-2026 09:28 ]

• BernardSN
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-05 06:59
Heeft iemand hier al eens geprobeerd de navigatie software te updaten? Nu F12. Kuga 2023. Sync 3. Software gedownload op USB stick. Geeft bij start aan Ford update herkend maar lijkt daarna niets meer te doen. Ervaring hiermee? En welke versie navigatiesoftware is momenteel de laatste die je kan uploaden?

• EricEB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-05 10:32
Hier Kuga mk 3.5.

Heb de auto tijd geleden netjes op max 80% laden gezet. Nu het warmer wordt was ik verbaasd dat hij over 50km ging. Wat blijkt? Hij laadt doodleuk gewoon tot 100% !
Hoe kan dit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sIWhdzcgNYOj7VyWj2pHoMdwYhE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y4heAwxVDAg7kMJHpNnT9fUq.jpg?f=fotoalbum_large

• ehtweak
  • Niet online
BernardSN schreef op woensdag 29 april 2026 @ 21:21:
Heeft iemand hier al eens geprobeerd de navigatie software te updaten? Nu F12. Kuga 2023. Sync 3. Software gedownload op USB stick. Geeft bij start aan Ford update herkend maar lijkt daarna niets meer te doen. Ervaring hiermee? En welke versie navigatiesoftware is momenteel de laatste die je kan uploaden?
Dat is de meest recente versie.
SYNC 3.4 Build 23188.

Het laatste zogenaamd MAP update file wat Ford aanbiedt, daar zit helemaal geen kaartenmateriaal in.
Is ook slechts een klein 49kb Map_49471_Update.zip bestandje.

imho is b.v. Google Maps (o.i.d.) veel recenter/actueler.

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online
It's not a bug, it's a feature! :+

Locatie i.c.m. een laadlimiet schijnt nogal willekeur te zijn.
Lees maar na in dit topic. ;(

Mooie Plaatjes   

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb het hier thuis inmiddels maar opgegeven.. dan maar tot 100% #fuckit

Als het echt zo gevaarlijk was dan had Ford wel werk gemaakt van fatsoenlijke software zou je zeggen waarbij je überhaupt een limiet van 80% kan instellen die ALTIJD geldt…

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-05 20:10
Glashelder schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 17:42:

Als het echt zo gevaarlijk was dan had Ford wel werk gemaakt van fatsoenlijke software zou je zeggen waarbij je überhaupt een limiet van 80% kan instellen die ALTIJD geldt…
Had de laatste tijd ook al weer tot 100% geladen.
Bij de Rdw stond al een terugroepactie 2 maanden voor dat ik de brief van Ford had.
Als ik dit topic niet zou volgen had ik het niet eens geweten tot dat de brief kwam.
Dus ja... Hoeveel prio/gevaarlijk is het..
Er is een kans... (net zo als andere vervelende kansen die je niet wil)

• glydoscoop
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-05 13:19
stimpyrulez schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 19:45:
[...]

Had de laatste tijd ook al weer tot 100% geladen.
Bij de Rdw stond al een terugroepactie 2 maanden voor dat ik de brief van Ford had.
Als ik dit topic niet zou volgen had ik het niet eens geweten tot dat de brief kwam.
Dus ja... Hoeveel prio/gevaarlijk is het..
Er is een kans... (net zo als andere vervelende kansen die je niet wil)
Grotendeels mee eens. Ford kan dit vist remote blokkeren of in de app een grote simpele knop voor maken.

Maaarr.. aangezien ik geen eigen oprit heb en dus vaak naast andere auto’s sta vind ik het ook een soort van bewust meer risico nemen.

Punt 2, stel ik sta straks onderweg naar vakantie ineens stil. Dat “vergeef” ik het mijzelf niet als ik toch doodleuk tot 100 ben blijven laden.

• ehtweak
  • Niet online
glydoscoop schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 08:22:
[...]
Punt 2, stel ik sta straks onderweg naar vakantie ineens stil. Dat “vergeef” ik het mijzelf niet als ik toch doodleuk tot 100 ben blijven laden.
Na tien minuten elektrisch rijden zit je al lang onder de 80% EV lading... Dus 'probleem' is al heel snel weer weg...

Bovendien (!) is de kans dat je door dat >80% laden überhaupt stil komt te staan in de praktijk verwaarloosbaar klein.
Daarnaast heb je al die sterke verhalen over verzekeringen die niet uit zouden betalen... Oké... en hoe vaak is zoiets al gebeurd? Ik bedoel maar. O-)

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online
Ik zeg niks, ik zeg niks... :X :)

Mooie Plaatjes   

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-05 15:24
Wss is het juist een probleem als de auto met 100% geladen batterij langere tijd stilstaat. Dat geldt in ieder geval voor veel full elektric autos met NMC of vergelijkbare batterij.

• Propheticus
Het 'probleem' lijkt mij met name de LFP cellspanning die dicht bij de 100% opeens piekt:
Afbeeldingslocatie: https://tse1.mm.bing.net/th/id/OIP.AHX0oABKv91AlGXPyWy6pQAAAA?r=0&pid=Api

Door de lange vlakke sectie is het voor het batterij management systeem lastig exact schatten hoe vol een LFP accu is. Totdat de accu bijna leeg is en snel dipt of bijna vol en snel piekt. (Bij thuisbatterijen zoals die van HW zie je rond bijna leeg dan ook zo nu en dan een SoC-drift correctie waar een geschatte 5% plots naar 0 keldert).

hogere spanning = hogere kans dat te lage tolleranties in afstand of schade aan de scheiding tussen kathode en anode leiden tot sluiting.
Dát is denk ik waarom ze willen dat we maar tot 80% laden.

• ehtweak
  • Niet online
Alleen de Kuga PHEV heeft geen LFP HV-accu, maar een Li-ion HV accu.

Dus of die precies dezelfde karakteristieken heeft...?

[ Voor 15% gewijzigd door ehtweak op 02-05-2026 13:19 ]

Mooie Plaatjes   

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8CIhuwnoImsyslX9vp5dydulA6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/whGwdvdhZBuVRdj7Cxk9hbVy.jpg?f=fotoalbum_large

Ook al is het slechts 2 weken, wachten duurt altijd lang, maar daar is hij dan: Onze Ford Kuga PHEV ST-Line X in de mooie rode kleur. Komt uit 2020, 85k op de teller en SoH van de accu is 90,4%. Ontzettend blij mee, en ik spreek voor mijzelf, maar wat is het een prachtige auto. Helemaal als het zonnetje erop staat.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Propheticus
ehtweak schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:14:
Alleen de Kuga PHEV heeft geen LFP HV-accu, maar een Li-ion HV accu.

Dus of die precies dezelfde karakteristieken heeft...?
De L in LFP (LiFePo4) staat voor Lithium. Het is ook een type Lithium-ion accu. (Net als NMC een type is). Dacht gelezen te hebben dat Ford daar op inzette, maar kan het voor de Kuga niet vinden. Zal wel NMC zijn dan.

Voor NMC blijft natuurlijk staan dat ook daar de spanning boven de 70% wat stijler oploopt.

• PimZ
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-05 21:23
BernardSN schreef op woensdag 29 april 2026 @ 21:21:
Laatste Sync versie is 3.4.23188. Kaarten F13
USB stick formateren naar exFat voordat je begint.
Zie instructie: https://www.wensveen.nl/i...NC_3_navigatie_update.pdf

• Mad Wally
  • Laatst online: 13-05 13:32

Helemaal mee eens, ik snap niet dat ze geen software-update installeren die dat doet tot de problemen zijn opgelost, of op zijn minst een "harde" 80% gebruikers instelling ongeacht waar je laadt. Ik denk dat als er nu iets zou gebeuren ze Ford zouden kunnen verwijten onzorgvuldig te hebben gehandeld.

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Wij hebben de Kuga aan een openbare laadpaal van Vattenfall in de straat achter ons, dit is de 2e keer en laden werkt goed.
Maar wel gek is dat bij het starten van het laden de Ford app met een melding, oplaadfout komt. Hij laadt overigens wel door, 3.3kW vermogen volgens de auto.

Is er een speciale procedure voor het stekkeren? We sluiten eerst de laadpaal dan de auto en starten via de Incharge app de laadsessie. De kabel wordt daarna ook direct gelocked.
Waarschijnlijk is dit geen probleem, maar gek en lichtelijk irritant is dat wel.

nggyu nglyd

• ehtweak
  • Niet online
Deel #4 van de achterklepsoap.
Het spreekwoord luidt driemaal is scheepsrecht, dit keer pas bij poging vier. ;)

Vandaag is de Kuga weer een dagje bij de Ford garage geweest.
Vanochtend om 08:00h gebracht en nogmaals aangegeven dat vier keer toch best wel veel is om zoiets te fixen.
Dat werd, enigszins beschamend, beaamd bij werkplaatsreceptie. :|

Vervolgens een printscreen van de geconstateerde foutcodes afgegeven en nogmaals de notitie dat ik ook graag de achterlichten + DRL en de automatische deurvergrendeling weer geactiveerd zou willen zien.
Vooral hedenochtend, met de mistbanken, weer vele auto's zien rijden waarbij slechts de DRL aan de voorzijde aan was, maar geen achterlichten ingeschakeld. En ondanks dat ik er zelf (vrijwel) altijd aan denk, is het toch wel veiliger als het automatisch wordt ingeschakeld. :Y

Afijn, tegen het einde v.d. middag werd ik gebeld dat ik de Kuga weer kon ophalen.
Alles zou weer werken.

Auto opgehaald en ik kreeg slechts de mededeling dat het gefixed was.
Toen ik vroeg welke module er nou precies vervangen was, kwam, na enige zoekwerk op de computer, de mededeling dat de 'handsfree' achterklep module was vervangen en opnieuw ingeregeld.

Oh ja, en uw achterlichten zijn ook weer ingeschakeld + deurvergrendeling.
Wederom bleek dus weer dat die stellige beweringen vooraf, over dat dit NIET mogelijk zou zijn bij deze Ford Kuga, bezijden de waarheid was. M.a.w. als je maar blijft volhouden, kan het ineens wel. 8)7 |:(

Oké, bedankt.
En hopelijk voorlopig niet tot ziens. :+

So far, so good...

Mooie Plaatjes   

• rekel
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09:32
Ben verrast, twee dagen geleden de aanvraag voor compensatie naar Ford verstuurd. Zojuist bericht ontvangen dat ze de € 120,- gaan overmaken.

• Draakje5
Auto is terug van reparatie. Alles weer spik en span.

Nu gaf de garagehouder aan dat de lamellen vooraan achter de grill, door Ford 1 of 2 uitgehaald worden ten behoeve van de motor (tijdens de zomer). Ik ben wel benieuwd of dat zo is en of jullie ook lamellen hebben die er tussen uit gehaald zijn? Volgens hen zou dit standaard zijn bij nieuwere Fords. Onze is van 2020.

Hier zie je dat 1 lamel er uit is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OsQvos_tR22lRrssud59l_DX4-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cOyPb0KfWgvbfh5wpEd4dsb2.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je de lamellen volgens mij niet, volgens mij staan ze hier open (dit was na het parkeren) om de motor te koelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWTt59vNjg5oFLP0e3qbDBRku4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P6RJkr7JTMRXvo4xhYHlTE5r.jpg?f=fotoalbum_large

• Stijnd
Hier mist ook de een na onderste lamel, zowel boven- als onderin de grille. Auto uit 2020. Staan hier overigens ook open. Heb ze niet dicht gezien. Weet iemand wanneer ze dicht zouden moeten gaan?

Antwoord: www.ford.nl/ondersteuning...ve-grille-shutter-systeem

Wel weer iets dat kapot kan gaan en moeilijk te controleren is of het nog werkt

[ Voor 36% gewijzigd door Stijnd op 06-05-2026 20:06 ]

• Draakje5
Stijnd schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:01:
Hier mist ook de een na onderste lamel, zowel boven- als onderin de grille. Auto uit 2020. Staan hier overigens ook open. Heb ze niet dicht gezien. Weet iemand wanneer ze dicht zouden moeten gaan?

Antwoord: www.ford.nl/ondersteuning...ve-grille-shutter-systeem

Wel weer iets dat kapot kan gaan en moeilijk te controleren is of het nog werkt
Hier staan ze dicht bij stilstand. Lijkt me ook logisch?
Goed om te horen dat jij de lamellen dus ook niet allemaal hebt.. :+ Blijkbaar koelt de motor te weinig dan in de zomer als de lamellen dus allemaal dicht gaan. En dan haalt Ford er maar gewoon 1 (of 2) tussen uit.

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-05 19:50

EiT

Dat heet product eigenschap

Druk en zetfouten voorbehouden.

• Stijnd
Op Youtube staat een filmpje van een Focus waar je ziet dat de shutters openstaan voor starten en na stoppen van de motor. Het zal misschien soms net anders werken.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:05
Draakje5 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:53:
Auto is terug van reparatie. Alles weer spik en span.

Nu gaf de garagehouder aan dat de lamellen vooraan achter de grill, door Ford 1 of 2 uitgehaald worden ten behoeve van de motor (tijdens de zomer). Ik ben wel benieuwd of dat zo is en of jullie ook lamellen hebben die er tussen uit gehaald zijn? Volgens hen zou dit standaard zijn bij nieuwere Fords. Onze is van 2020.

Hier zie je dat 1 lamel er uit is.
[Afbeelding]

Hier zie je de lamellen volgens mij niet, volgens mij staan ze hier open (dit was na het parkeren) om de motor te koelen.
[Afbeelding]
Was dat bij niet terugroepactie 22S47 uitgevoerd? https://www.kugaownersclub.co.uk/threads/22s47-2-5l-hev-underhood-fires.23273/page-2?tl=nl

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:22
EiT schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:24:
Dat heet product eigenschap
Er is een terugroepactie geweest in verband met een mogelijk krukaslager probleem. Hierdoor werd in eerste instantie de motor te warm en zijn er 2 lamellen verwijderd (hierdoor zou de motor niet te warm worden). Gelijktijdig zijn er gaten gemaakt in de bodemplaat. Dit omdat als de krukas bij breken de carterpan lek zou slaan, de olie weg kom lopen en er geen brand zou ontstaan. Later is hiervoor nog een terugroepactie geweest, een software matige bewaking.

De Kuga kan drie sluimerende gebreken hebben. 1, krukaslager. 2, hv accu en 3, niet zo bekend, een ratelende versnellingsbak bij koud stationair draaien, te constateren als je de kuga met koude motor in de sportstand zet.

• Draakje5
Dus dat krukslagader probleem is nooit opgelost, alleen zijn de gevolgen ervan gemitigeerd.

Volgens mij hebben ze bij ons nu maar 1 lamel verwijderd ( de onderste ).

Moet zeggen dat ik die ratelende bak in de winter niet kan heugen , maar misschien ben ik het al weer vergeten.

• EdvanAl
rekel schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:45:
Ben verrast, twee dagen geleden de aanvraag voor compensatie naar Ford verstuurd. Zojuist bericht ontvangen dat ze de € 120,- gaan overmaken.
Naar welk email adres?

Wat moet je allemaal laten zien als bewijs?

• Splitrr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 12-05 12:44
EdvanAl schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:22:
[...]

Naar welk email adres?

Wat moet je allemaal laten zien als bewijs?
Staat ookal ergens verder terug in dit forum maar:
IBAN
Kentekenbewijs (voor en achterkant)
Foto / scan van de brief van de terugroepactie

en het verzoek de vergoeding over te maken naar het ibannummer.

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:27

thijsco19

KTM 990 SMT

Ik heb hier nog geen brief ontvangen.

Heb ik iets gemist dat ik iets moet doen?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Fiesta1958
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-05 17:32
thijsco19 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:06:
Ik heb hier nog geen brief ontvangen.

Heb ik iets gemist dat ik iets moet doen?
Kijk even op de site van de RDW met je kenteken of er een terugroepactie is op je auto. Ik zag hem ook eerst op de RDW, en na twee weken bericht pas via de Ford. Als er een terugroepactie is, kun je mailen naar klanten@ford.com. De Ford zegt niets over geld terug, maar als je mailt met de gegevens die Splitrr al heeft aangegeven, krijg je redelijk snel de vergoeding.

• Stijnd
Stijnd schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:44:
Op Youtube staat een filmpje van een Focus waar je ziet dat de shutters openstaan voor starten en na stoppen van de motor. Het zal misschien soms net anders werken.
Ik heb de auto net aan de laadpaal gehangen en hoorde daarna wat. De lamellen zijn nu dicht gedraaid.

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Fiesta1958 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:48:
[...]

Kijk even op de site van de RDW met je kenteken of er een terugroepactie is op je auto. Ik zag hem ook eerst op de RDW, en na twee weken bericht pas via de Ford. Als er een terugroepactie is, kun je mailen naar klanten@ford.com. De Ford zegt niets over geld terug, maar als je mailt met de gegevens die Splitrr al heeft aangegeven, krijg je redelijk snel de vergoeding.
Ik had het bij mijn originele bericht moeten plaatsen maar ja mijn auto is onderdeel van de terugroepactie 25SC4.
Ik had inmiddels wel een brief verwacht.
En voor de vergoeding heb je blijkbaar die brief nodig.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• stimpyrulez
rekel schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:45:
Ik heb een maand geleden al een mail gestuurd en tot opheden geen reactie meer gehad.

Net maar effe een mail er achter aan gestuurd...

• Jknevel
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-05 16:02
thijsco19 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:38:
[...]

Ik had het bij mijn originele bericht moeten plaatsen maar ja mijn auto is onderdeel van de terugroepactie 25SC4.
Ik had inmiddels wel een brief verwacht.
En voor de vergoeding heb je blijkbaar die brief nodig.
Nee hoor zeker niet, ik heb zoals in forum al reeds beschreven de volgende dingen gemaild:

Bank gegevens
kentekenbewijs (edit "bewijs" erachter
VIN

Heb 120 terug gekregen onder een andere naam als Ford maar dat vermelden ze dan ook in de mail die je krijgt.

Ze hebben gigantische achterstand kreeg ik aan de telefoon te horen.

Ik heb dus GEEN brief meegestuurd, heb ik ook NIET gekregen (wel terugroepaktie op RDW)

Mailen naar klanten@ford.com

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ei_iHd5xWxg7beKHXUTumpoogc0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EZsgc7YTdb0mZMoBso8C65SJ.jpg?f=fotoalbum_large

• stimpyrulez
Jknevel schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 08:13:
[...]

Nee hoor zeker niet, ik heb zoals in forum al reeds beschreven de volgende dingen gemaild:

Bank gegevens
kenteken
VIN

Heb 120 terug gekregen onder een andere naam als Ford maar dat vermelden ze dan ook in de mail die je krijgt.

Ze hebben gigantische achterstand kreeg ik aan de telefoon te horen.

Ik heb dus GEEN brief meegestuurd, heb ik ook NIET gekregen (wel terugroepaktie op RDW)

Mailen naar klanten@ford.com

[Afbeelding]
Blijkbaar was ik hier dus de mist in gegaan.
Had een mail gestuurd naar klanten@ford.com en kreeg later een email van CRC support met de tekst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Ss14muX3BYzXA4jIM15IfOF9P0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UCJLUVnWyyJ7TsMdjCSrHTmd.jpg?f=fotoalbum_large
Ik had hierop een reply gestuurd, maar zag pas net dat het een 'noreply' emailadres is....

Dus nu dezelfde mail maar weer doorgestuurd naar klanten@ford.nl

Hopelijk dat het nu wel goed gaat

• PimZ
Momenteel reageren ze erg snel op verzoeken voor de €120,-. Afgelopen weekend een mail gestuurd naar klanten@ford.com, met kopie brief, kopie kentekenbewijs en bankgegevens. Afgelopen woensdag bericht gehad dat de €120,- binnen 5 werkdagen overgemaakt wordt.

• ehtweak
  • Niet online
PimZ schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:12:
..., met kopie brief, kopie rijbewijs
Kopie rijbewijs? Dat zegt toch helemaal niks over dat jij de houder van dat kenteken/voertuig bent? :?

Ford vraagt imho om een kopie kentekenbewijs...

Mooie Plaatjes   

• Draakje5
Ik heb zelfs helemaal niks hoeven aan te leveren. Alleen een berichtje met referentie aan de recall van 2024.

• ehtweak
  • Niet online
Nou, de Ford Kuga blijft toch wat langer dan verwacht in productie:

https://fordauthority.com/2026/05/ford-kuga-production-slated-to-last-through-end-of-decade/?utm_source=fordauthority.beehiiv.com&utm_medium=newsletter&utm_campaign=ford-authority-daily-digest-for-may-8-2026

Ondanks dat ze in USofA al gestopt zijn met de Escape PHEV.

Ben wel benieuwd of er ook een Bronco PHEV (o.i.d.) in Valencia gebouwd gaat worden...

https://fordauthority.com/2026/05/new-ford-bronco-suv-possibly-killed-off-by-trump-tariff/

CX735 is an internal development code for the next-generation Ford Bronco Sport. Expected around 2026-2027, this "multi-energy" crossover is slated for production in Valencia, Spain, and will likely feature hybrid powertrain options to comply with European market demands.

[ Voor 14% gewijzigd door ehtweak op 08-05-2026 22:40 ]

Mooie Plaatjes   

• Mang0w
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13-05 09:53
sharebeliever schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:28:
[...]

Heb de rubberen matten van Ford voor voor&achter passagiers en bagage ruimte. Slecht 1 negatief namelijk aan bestuurders kant zouden ze wat verder naar voorkant van de auto door mogem lopen met name bij de linker voetrest en onder gaspadaal. Er komt namelijk nu nog steeds rotzooi onder.
Deze rubberen vloermatten en bedekking van kofferbak heb ik inmiddels ook in gebruik. Originele van de accessoire website van Ford. Prima tevreden mee!

edit: typo

Twente: 10,4 kWp (33x 315Wp QCells, SE17KSE Solaredge op Z45), Alpha Innotec Alira 9kW + 300l

• Retir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-05 20:25
Heeft iemand hier al eens op een Kuga MK3 voor elkaar gekregen om de zijspiegel automatisch naar beneden te laten gaan bij het achteruitrijden middels Forscan? We hadden het op de BMW wel en eigenlijk mis ik die optie wel.

• EiT

EiT

Retir schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:13:
Heeft iemand hier al eens op een Kuga MK3 voor elkaar gekregen om de zijspiegel automatisch naar beneden te laten gaan bij het achteruitrijden middels Forscan? We hadden het op de BMW wel en eigenlijk mis ik die optie wel.
Ik had dit ook op een MK4 Mondeo. Kan mij niet voorstellen dat het er niet inzit. Maar daar zat het in menu verstopt. Nadeel is wel dat je dan wel de stoeprand ziet, maar niet wat er achter aan de zijkant gebeurt. Daarom nooit naar gekeken bij andere Fords die ik er na had. Totdat ik afgelopen woensdag krap langs een stoeprand moest parkeren, toen miste ik het weer.

• PimZ
Retir schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:13:
Gevonden op internet, zelf niet geprobeerd.

De optie werkt alleen bij de Kuga als je elektrische stoelen hebt en staat in de modules APIM en IPC (Mirrors tilt on reserve)

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-05 14:59

OmeJoyo

This is me

PimZ schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 22:06:
[...]

Gevonden op internet, zelf niet geprobeerd.

De optie werkt alleen bij de Kuga als je elektrische stoelen hebt en staat in de modules APIM en IPC (Mirrors tilt on reserve)
Bij de Mondeo MK5 moest je ook de elektrisch verstelbare stoelen hebben om de functie goed werkend te krijgen. Heb het bij mezelf uiteindelijk wel aan gezet toen, bij mijn Kuga nog niet geprobeerd.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• ehtweak
  • Niet online
PimZ schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 22:06:
[...]

Elektrische verstelbare AGR stoelen (die heb ik in onze Kuga), of de elektrische verstelbare stoelen met geheugenfunctie (die heb ik niet)?

Mooie Plaatjes   

• pd3jcw
  • Laatst online: 22:22
In de Mondeo kon je het alleen activeren als je de stoelen met geheugen functie had, in de Kuga weet ik niet (moet ik even met UCDS kijken) maar ik verwacht hetzelfde.

[ Voor 8% gewijzigd door pd3jcw op 10-05-2026 21:10 ]

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Zaterdagavond 200+ km gereden voornamelijk op de snelweg en daarbij de adaptive cruise control gebruikt.
Geen super ervaring.
De heenreis, in het licht, ging prima maar terug in het donker werkte het echt slecht.
Constant bij het naderen, en daarbij inhalen van een auto, ging de kuga agressief en voortijdig remmen. Zelfs al als ik mijn knipper aan heb en al halverwege de lege rijstrook zit. En ja er zat ruim genoeg afstand tussen mij en de voorligger.
Zelfs 1x, bij het inrijden van een tunnel dat de auto in de noodrem ging met een volledige lege rijstrook voor mij.

Al met al een zeer slechte ervaring, valt mij echt tegen. Meer mensen die het zo ervaren?

@Jknevel Betreft een mk3 2021. Eco modus niet aan gedacht. Inderdaad dat optrekken kan soms ook heel enthousiast zijn. Zou mooi zijn als dat allemaal in te stellen is. Zou het een stuk vloeiender van kunnen worden.
Mede door het snelle optrekken ga ik al vrij vroeg, op het moment dat de auto voor mij herkend word, opzij. Zo voorkom ik het vertragen en versnellen grotendeels.
Dat werkte dus niet echt in het donker..

[ Voor 23% gewijzigd door thijsco19 op 11-05-2026 10:45 ]

• Jknevel
thijsco19 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:21:
Zaterdagavond 200+ km gereden voornamelijk op de snelweg en daarbij de adaptive cruise control gebruikt.
Geen super ervaring.
De heenreis, in het licht, ging prima maar terug in het donker werkte het echt slecht.
Constant bij het naderen, en daarbij inhalen van een auto, ging de kuga agressief en voortijdig remmen. Zelfs al als ik mijn knipper aan heb en al halverwege de lege rijstrook zit. En ja er zat ruim genoeg afstand tussen mij en de voorligger.
Zelfs 1x, bij het inrijden van een tunnel dat de auto in de noodrem ging met een volledige lege rijstrook voor mij.

Al met al een zeer slechte ervaring, valt mij echt tegen. Meer mensen die het zo ervaren?
Kort: nee

Lang(er): welke versie? Ik rijd de mk3 2022 en dat is nagenoeg vlekkeloos.
Al kan die flink optrekken als er ruimte vrij komt ook met aanhanger/caravan alternatief is stand ECO dan gaat het iets wat meer gemodereerd.

• RuudMu
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:13
@thijsco19 welke afstand gebruik je van de adaptive cruise control, wanneer je relax wil rijden helpt het om de maximale afstand aan te houden, vier streepjes tot voorganger en dan inderdaad in combi met eco modus zodat hij minder agresief reageert.

ik ben net terug uit Italie met caravan en heb nog nooit zo relax gereden, terug zelfs in 1x gedaan.. 15 uurtjes sturen zonder problemen. lane assist en adaptive CC is echt relaxed.

wel 12V accu probleem gehad, de af-fabriek accu zat er nog in en die was opgegeven moment leeg door een combinatie van geen HV laden, auto actief houden en 12V richting de caravan. accu is inmiddel vervangen voor een AGM variant.

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Ik had afgelopen weekend ook een paar ritten op de ACC, uiteraard werkt dat fijn. Wel vervelend, ik had nog 20KM EV range, en toen ik de auto bij lage snelheid terug op de ingestelde ACC snelheid zette gooide hij de benzinemotor aan, en wilde hij voor kilometerslang niet meer terug op de EV stand.

Ook EV forceren ging niet, hij gaf een melding 'Niet ingeschakeld vanwege gevraagde prestaties'.

Ook het automatisch inparkeren, het is even wennen, maar het gaat inmiddels vlotjes. Al doe ik het zelf wel sneller dan de automaat. Dus die optie gaat niet vaak gebruikt worden denk ik.

nggyu nglyd

• Jknevel
Quad schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:32:
Ik had afgelopen weekend ook een paar ritten op de ACC, uiteraard werkt dat fijn. Wel vervelend, ik had nog 20KM EV range, en toen ik de auto bij lage snelheid terug op de ingestelde ACC snelheid zette gooide hij de benzinemotor aan, en wilde hij voor kilometerslang niet meer terug op de EV stand.

Ook EV forceren ging niet, hij gaf een melding 'Niet ingeschakeld vanwege gevraagde prestaties'.

Ook het automatisch inparkeren, het is even wennen, maar het gaat inmiddels vlotjes. Al doe ik het zelf wel sneller dan de automaat. Dus die optie gaat niet vaak gebruikt worden denk ik.
Klopt al zou die helemaal vol zijn je accu, wanneer benzine motor aanspringt wegens grotere vermogens vraag gaat hij pas weer uit als de temperatuur balk naar licht blauw ongeveer wisselt, niet perse 90°C maar "warm" (bij mk3 iig)

• ehtweak
  • Niet online

Nope.

ACC werkt uitstekend. Alleen moet je wel doorhebben wat de minnen/plussen zijn van dit systeem. En als je daarmee rekening houdt, werkt het vrijwel uitstekend.

En idd, wel in ECO mode rijden. En de detectieafstand heb ik juist op slechts 1 blokje staan. Dat rijdt het meest rustige.

En ik heb 'm wel op 'adaptief' staan, niet op 'intelligent'.
Overdag of 's-nachts merk ik geen verschil.

[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 11-05-2026 11:46 ]

Mooie Plaatjes   

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:41

ZieMaar!

Moderator General Chat
@thijsco19 ik heb mijn Kuga sinds 11/21, als eerste eigenaar en ik herken het ook niet. Ik vind de ACC heel fijn, maar wellicht heb ik allerlei instellingen aangepast toen ik hem net had :).

Op langere ritten, die veel drukker zijn, ga ik terug naar gewone CC, dat wel. Maar dan is ACC, voor mij, per definitie niet zo geschikt. Die vind ik vooral fijn als t wat rustiger is of op N wegen.

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Jknevel schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:38:
[...]

Klopt al zou die helemaal vol zijn je accu, wanneer benzine motor aanspringt wegens grotere vermogens vraag gaat hij pas weer uit als de temperatuur balk naar licht blauw ongeveer wisselt, niet perse 90°C maar "warm" (bij mk3 iig)
Aha, maar het blijft vreemd. Als ik beetje stevig optrek blijft hij ook gewoon op de EV modus rijden, maar in ACC moet het met maximale kracht ipv rustig.

Ik weet alleen niet of hij op normaal of eco stand stond, kunnen we tzt nog testen.

Inmiddels de Vattenfall laaddruppel en pas ontvangen, duurde erg lang maar goed, kunnen we eindelijk iets makkelijker laden aan de paal achter ons huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7pWJ2F7yIgJ37mOPRrPCvN_tjDw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oSgeuBcR4jtPIM0yDbAP74zf.png?f=user_large

nggyu nglyd

• PimZ
RuudMu schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:59

wel 12V accu probleem gehad, de af-fabriek accu zat er nog in en die was opgegeven moment leeg door een combinatie van geen HV laden, auto actief houden en 12V richting de caravan. accu is inmiddel vervangen voor een AGM variant.
Is ook de software aangepast vanwege het plaatsen van de AGM accu?

• ehtweak
  • Niet online
Even iets heel anders. Ik weet van heel af en toe fantoomremmen voor mogelijke voorgangers en/of obstakels die er niet zijn. Maar waarvan de auto 'denkt' dat die er wel zijn.

Afgelopen weekend: ik rij over een B-weggetje door de polder. Van die wegen waar ongeveer anderhalve autobreedte op past en je niet (te) veel tegenliggers moet tegenkomen.

Op weg naar een boerderij. En ik zie, wat wel vaker gebeurd, dat ze een perceel aan het beregenen zijn. Mooi, denk ik nog, ff een flinke waterplens over de auto, spoelt al dat stuifmeel er ook weer af.

Maar op het moment dat ik door die waternevel rij, krijg ik een rode waarschuwing in het display over collision detect en gaat de Kuga flink in de remmen!

WTF!?!. Rij gewoon door, het is toch eigenlijk net een flinke regenbui.

Dat was best wel schrikken. Gelukkig reed er niemand achter me... ;)

Mooie Plaatjes   

• Draakje5
Bijzonder! En gevaarlijk.

• mtouw78
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:05
Zal dit betekenen dat we een slecht accu pakket hebben en de software nu ingrijpt? Auto start niet meer na uitzetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXqR6-ykrCChzrXNOMy7dr1HO5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2jryfICngu17IfCCPZh2N7OC.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXU3MwnOQAOVSRKZ0ZA2WmbjY3w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qTOI7t7EbhteScgjFBSHCLhE.png?f=fotoalbum_large

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Geen super ervaring.

@Jknevel Betreft een mk3 2021. Eco modus niet aan gedacht. Inderdaad dat optrekken kan soms ook heel enthousiast zijn. Zou mooi zijn als dat allemaal in te stellen is. Zou het een stuk vloeiender van kunnen worden.
Mede door het snelle optrekken ga ik al vrij vroeg, op het moment dat de auto voor mij herkend word, opzij. Zo voorkom ik het vertragen en versnellen grotendeels.
Ik herken me hier wel in, maar zoals met alles moet je leren omgaan met de eigenaardigheden van het systeem. Ik kan dat na 80k km, maar iedere keer als er iemand anders in mijn auto rijdt en ze gebruiken het adoptieve systeem dan loop ik me weer te ergeren :p

De truc is om je voet lichtjes op het gaspedaal te zetten als je inhaalt. Op die manier voorkom je dat de Kuga (hard) in de anker gaat. Als je van baan bent gewisseld kan je je voet weer van het gas halen.

Of gewoon een stuk eerder naar links gaan, dat is ook een optie.

En absoluut de eco modus gebruiken inderdaad.

• ehtweak
  • Niet online
mtouw78 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:43:
Zal dit betekenen dat we een slecht accu pakket hebben en de software nu ingrijpt?
Bel de garage; de storingen van je auto worden elektronisch vastgelegd in de systemen van Ford. Dus ze kunnen als het goed is, via de telemetrie, de specifieke redenen remote uitlezen.

VIN# en/of kenteken doorgeven is voldoende.

Sterkte!

Mooie Plaatjes   

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Bedankt allemaal voor de reacties.
De tip van eco modus gebruiken zal ik onthouden.
Toch wel vreemd dat er redelijk verschillende ervaringen zijn.
Zal het de volgende keer als ik in het donker snelweg rijd erop letten en spelen met de opties.

Dit was trouwens met 1 streepje afstand ingesteld. Meer afstand is gewoon echt te veel. Gaat de auto veel te vroeg reageren en vertragen. (Kunnen 2 vrachtwagens tussen 8)7 )

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Als ik de Kuga op slot zet (sleutel of keyless), dan wordt die status niet doorgegeven naar de Ford Pass App zo lijkt het.
In de Home Assistant HACS integratie FordConnect Query Home Assistant Integration 2026 blijft deze namelijk op 'niet vergrendeld' staan. Pas als ik in de Ford Pass app op vergrendelen zet, wordt deze bijgewerkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1yBkVAEd7zzqEjdCWnYnlhdjBzU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fw1Xk5B6AUNLrE9dWEl5INQO.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDWx0ZDourBqhMtwL38hn54iDIo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/MwJmUY5SHksMJ04Jh5fSqGlt.png?f=fotoalbum_tile
Ook zegt de integratie dat er geen alarm op zit, ik mag hopen van wel eerlijk gezegd. :P
Al kan ik dat testen door de auto op slot te doen en daarna te bewegen, als het goed is zitten er sensoren in het dak die op basis van beweging af gaan.

nggyu nglyd

• Draakje5
thijsco19 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:39:
Bedankt allemaal voor de reacties.
De tip van eco modus gebruiken zal ik onthouden.
Toch wel vreemd dat er redelijk verschillende ervaringen zijn.
Zal het de volgende keer als ik in het donker snelweg rijd erop letten en spelen met de opties.

Dit was trouwens met 1 streepje afstand ingesteld. Meer afstand is gewoon echt te veel. Gaat de auto veel te vroeg reageren en vertragen. (Kunnen 2 vrachtwagens tussen 8)7 )
Op de snelweg hoor je ook 2 seconden afstand te houden. Bij 100km/h komt dat neer op zelfs iets meer dan 2 vrachtwagens. :)
In Nederland zijn we alleen gewend om allemaal op elkaar te rijden, en vinden we het normaal om er bij minder dan een vrachtwagen afstand nog tussen te schieten.

[ Voor 10% gewijzigd door Draakje5 op 12-05-2026 11:02 ]

• ehtweak
  • Niet online
Zoals ze in Deutschland al jaren roepen:

Abstand halber Tacho.

M.a.w. bij 100km/h 50meter afstand!

En dat doet vrijwel niemand... :|

Mooie Plaatjes   

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zeker niet bij Duitsers nee. Die zitten sowieso alleen maar op de linkerbaan.

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-05 14:49
Quad schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:56:
Als ik de Kuga op slot zet (sleutel of keyless), dan wordt die status niet doorgegeven naar de Ford Pass App zo lijkt het.
In de Home Assistant HACS integratie FordConnect Query Home Assistant Integration 2026 blijft deze namelijk op 'niet vergrendeld' staan. Pas als ik in de Ford Pass app op vergrendelen zet, wordt deze bijgewerkt.
[Afbeelding][Afbeelding]
Ook zegt de integratie dat er geen alarm op zit, ik mag hopen van wel eerlijk gezegd. :P
Al kan ik dat testen door de auto op slot te doen en daarna te bewegen, als het goed is zitten er sensoren in het dak die op basis van beweging af gaan.
Tsja, de FordConnect integratie is behoorlijk uitgekleed.
Ford heeft in het verleden nogal eens API's / Account dicht gegooid en voorzien van rate limits.

Hierdoor is standaard niet alles gecheckt geloof ik.

16 x Aiko 460Wp | 7360Wp | Kstar E10KT-D22 | Nibe F2050-10 | SMO S40

• EiT

EiT

ehtweak schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:12:
Zoals ze in Deutschland al jaren roepen:

Abstand halber Tacho.

M.a.w. bij 100km/h 50meter afstand!

En dat doet vrijwel niemand... :|
tot je een keer een mooie bekeuring krijgt voor geen afstand houden.

Ben je zo €300 lichter. De snelheidsbekeuringen in Duitsland boeien geen reet, maar als je een keer op een brug geflitst wordt vanwege afstand dan is het even schrikken.

In NL houden wij slecht afstand omdat iedereen hem er graag tussen gooit. Gevolg: iedereen lekker dicht op elkaar en onnodige files.

• StrayDog
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:18
En omdat het hier ook veel drukker is dan in veel andere landen natuurlijk 😉 Als je zoveel afstand gaat houden passen we al helemaal niet meer op de weg met zijn allen.

• ehtweak
  • Niet online
StrayDog schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:25:
Als je zoveel afstand gaat houden passen we al helemaal niet meer op de weg met zijn allen.
Goeie tip... vertel ik dat aan oom agent als ik aangehouden wordt/beboet voor niet afstand houden.

Denk dat ze goed met je meedenken, toch? O-)

imho zouden we allemaal veel beter op de weg passen, als we ons wel aan die afstanden houden en mooi uniform verdeeld het wegdek benutten. Dat zou een veel rustiger verkeersbeeld opleveren. En veiliger...

Maar ja, de ikke-ikke-ikke-mot-er-voorbij mentaliteit gooit roet in het eten. Want menigeen vindt dat hij/zij er langs moet c.q. haast heeft. :X

[ Voor 33% gewijzigd door ehtweak op 12-05-2026 12:48 ]

Mooie Plaatjes   

• StrayDog
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:18
Nou dan hebben ze wat te doen als ze iedereen gaan bekeuren voor onvoldoende afstand houden.. niemand houdt voldoende afstand in de spits omdat het ook gewoon niet mogelijk is. Als je dat wel doet gaat iedereen constant voor je invoegen en dan zou je weer afstand moeten gaan houden.

Daarom werkt ACC in Nl ook niet in de spits want die houdt wel voldoende afstand en dan krijg je bovenstaand probleem.

En de ikke-ikke mentaliteit is in Nederland niet alleen in het verkeer..

• mtouw78
ehtweak schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:27:
[...]

Bel de garage; de storingen van je auto worden elektronisch vastgelegd in de systemen van Ford. Dus ze kunnen als het goed is, via de telemetrie, de specifieke redenen remote uitlezen.

VIN# en/of kenteken doorgeven is voldoende.

Sterkte!
Even een update. Auto is afgesleept naar de Ford dealer. Kan tot 2 weken duren voordat ze er überhaupt naar kunnen kijken. Morgen moet de vervangende auto ingeleverd worden omdat Ford Assistentie maar twee dagen vervang vervoer geeft. Leuk een software update die issues met accu moet detecteren maar als er dan wat is en het weken duurt om een diagnose te stellen en ze aangeven reparatie kan wel Juni of Julie worden dan is dit voor ons wel teleurstellend. Snap dat het druk kan zijn maar je houd toch wel een aantal uren per week vrij in de planning voor dit soort zaken lijkt mij? Hebben gelukkig nog een 2e auto, maar het zou maar je enige auto zijn.

Morgen Ford NL maar eens bellen of er nog wat te regelen is maar hou mijn adem niet in.

• Draakje5
mtouw78 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 04:23:
[...]

Even een update. Auto is afgesleept naar de Ford dealer. Kan tot 2 weken duren voordat ze er überhaupt naar kunnen kijken. Morgen moet de vervangende auto ingeleverd worden omdat Ford Assistentie maar twee dagen vervang vervoer geeft. Leuk een software update die issues met accu moet detecteren maar als er dan wat is en het weken duurt om een diagnose te stellen en ze aangeven reparatie kan wel Juni of Julie worden dan is dit voor ons wel teleurstellend. Snap dat het druk kan zijn maar je houd toch wel een aantal uren per week vrij in de planning voor dit soort zaken lijkt mij? Hebben gelukkig nog een 2e auto, maar het zou maar je enige auto zijn.

Morgen Ford NL maar eens bellen of er nog wat te regelen is maar hou mijn adem niet in.
Rechtsbijstand informeren?

Wat bijzonder..

• ehtweak
  • Niet online

Nou, de vreugde over een functionerende achterklep was van korte duur...

Doet het weer niet. Precies hetzelfde probleem. :(

Wel elektrisch open, niet meer elektrisch dicht.

Zucht, daar gaan we weer. Kan ik weer de garage bellen.

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online
De 24SC4 recall wordt steeds erger. :-(

Zelfs de meest actuele Kuga's schijnen nu hetzelfde probleem te hebben:

https://www.anwalt.de/rechtstipps/ford-kuga-rueckruf-weitet-sich-aus-jetzt-sind-auch-neue-fahrzeuge-von-brandgefahr-betroffen-270223.html

Gaat lekker daar bij Ford. ;(

https://ec.europa.eu/safety-gate-alerts/screen/webReport/alertDetail/10098374?lang=de

[ Voor 17% gewijzigd door ehtweak op 13-05-2026 08:05 ]

Mooie Plaatjes   

• EiT

EiT

mtouw78 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 04:23:
[...]

Sowieso andere dealer zoeken zodra het is opgelost.

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:42
Wat ik me afvraag, waarom gaan mensen akkoord met die 120 euro die je nu krijgt. Er is nog geen idee wanneer deze problemen zijn opgelost, dus de 120 euro die je krijgt dekt misschien maar een heel klein deel van de kosten die je maakt.

• ehtweak
  • Niet online
EiT schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:17:
[...]

Denk je echt dat er andere dealers zijn die wel kundig zijn EN tijd hebben?

Dream on... :+

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online
@sorted.bits Wat dan?

Massaclaim starten? En dan? In de tussentijd?

Het is allemaal behoorlijk KMP, maar het is wat het is. :-(

Mooie Plaatjes   

• mtouw78
EiT schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:17:
[...]

Contact gehad met FordNL. Ze zoeken naar een dealer met tijd (of een die in ieder geval een redelijke planning kan afgeven) en laten hem daar naar afslepen. Wordt vervolgd….

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:42
ehtweak schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:59:
@sorted.bits Wat dan?

Massaclaim starten? En dan? In de tussentijd?

Het is allemaal behoorlijk KMP, maar het is wat het is. :-(
Als je alleen nog maar 80% van je accu kan gebruiken in Auto EV, wordt het toch een stuk minder leuk allemaal en helemaal met de huidige brandstof kosten.

• EiT

EiT

ehtweak schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:58:
[...]

Denk je echt dat er andere dealers zijn die wel kundig zijn EN tijd hebben?

Dream on... :+
buiten van mossel zoeken.

Helaas is mijn dealer overigens ook vertrokken, moest er wel 40km voor omrijden. Maar sinds ze weg zijn breng ik de mijne gewoon naar een lokale vakgarage. Scheelt ook een hoop geld. Grote beurt voor diesel was goedkoper dan de PHEV Kuga 20k km beurt bij Ford dealer 🤪.

Mijn vrouw heeft gelukkig voor de Kuga wel een dealer op de route die nog niet opgekocht is. Alleen voor de rest nog geen ervaring ;). Enige reden om nog naar dealer te gaan is om geen gezeik te hebben met Ford garantie.

• ehtweak
  • Niet online
EiT schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:16:
[...]

Enige reden om nog naar dealer te gaan is om geen gezeik te hebben met Ford garantie.
Dat dus.

Ik heb destijds verlengde garantie gekocht bij de Ford garage. Blij toe... zeker gezien dat gezeik met de achterklep. Datzelfde geldt voor s/w updates, of nog erger h/w updates m.b.t. de recalls van Ford. Dan zul je toch echt bij een 'officiële' Ford garage moeten zijn.

Ik vind de prijzen voor de onderhoudsbeurt van een Kuga PHEV ook schrikbarend duur. Ze zijn anderhalf uur bezig, verversen olie en doen de remvloeistof. Checken van alles en dat was het dan.

Of je ff zeshonderd euro wilt aftikken! 8)7 :(

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online
sorted.bits schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:05:
[...]

Als je alleen nog maar 80% van je accu kan gebruiken in Auto EV, wordt het toch een stuk minder leuk allemaal en helemaal met de huidige brandstof kosten.
Want, jij laadt keurig tot maar 80%? O-)

Ik heb destijds de Kuga PHEV ook gekocht omdat ik prima, met een kleine marge, al m'n woon-werkverkeer elektrisch kan doen. Dan zou dat niet meer kunnen.

Meestal ben ik zo'n 2-3 euro kwijt voor een laadbeurt. De laatste keer dat ik benzine tankte was in februari van dit jaar. ;)

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1 ... 60 61 Laatste