Het grote Ford Kuga PHEV topic

Pagina: 1 ... 63 64 Laatste
Acties:

  • Splitrr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 18-06 13:07
EiT schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 00:37:
Wat is het minimale wat je moet mailen en welk mail adres. Van de week ook maar even een mail aan wagen voor het is opgelost ;)
zoekfunctie in een forum blijkt toch een lastig iets.
maar:
kentekenbewijs
Brief met de terugroepactie
Iban

  • ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Interessante info m.b.t. de e-Call/2G functionaliteit van de Kuga PHEV:

https://www.kuga-forum.de...l/?postID=79882#post79882

Vooral dit stukje is interessant:

Kuga der 3. Generation (Baujahr ab Anfang 2020 bis heute):
Diese Generation verfügt über das eingebaute FordPass Connect Modem. Dieses Modem funkt für Infotainment-Dienste, Live-Traffic und App-Steuerung im 4G-LTE-Netz.

Das eCall-Problem: Obwohl das Modem internetfähig (4G) ist, wurde die gesetzliche eCall-Funktion bei fast allen Herstellern in diesem Zeitraum technisch so programmiert, dass sie den eCall-Notruf ausschließlich über das sprachbasierte 2G-Netz (GSM) absetzt.
Die Auswirkung: Nach aktuellem Stand ist die eCall-Funktion dieses Kuga-Modells ab 2028 somit trotz 4G-Modem von der Abschaltung betroffen, da der reine Notrufkanal im Hintergrund auf 2G angewiesen ist. [1, 2]


BTW: voor diegenen die het Duits lastig vinden, google translate is your friend. ;)

   Mooie Plaatjes   


  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ach tegen die tijd is de verplichting voor de APK ongetwijfeld afgeschaft.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • EdvanAl
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11:43
Wat ik de laatste tijd ook heb ondanks dat ik de navigatie van het Ford systeem nooit heb gebruikt dat ik soms als ik de auto start en er een route in staat die kan ik dan annuleren.

Maar eigenwijs genoeg een paar dagen later bij het starten staat er weer een route actief.

Gek van.

  • conhen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-06 15:50

conhen

Anti-Wappie

EdvanAl schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:50:
Wat ik de laatste tijd ook heb ondanks dat ik de navigatie van het Ford systeem nooit heb gebruikt dat ik soms als ik de auto start en er een route in staat die kan ik dan annuleren.
Ik zou hem eens rijden, kijken waar die jou naartoe brengt... :)

  • Henkvdbroek
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 24-06 21:57
Henkvdbroek schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:20:
19 mei een mail gestuurd. Afgelopen woensdag de reminder. Vandaag bericht dat het geld er binnen 7 dagen op staat. Kan best snel dus.
En vandaag op de rekening. Ik vind het vlot!

  • Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:32
Hier laadt de auto ineens steeds tot 100%. Ik krijg het met geen mogelijkheid gefixt tot 80%. Afgemeld van auto, opnieuw aangemeld, masterreset gedaan. Het helpt allemaal niet. Waardeloos stuk software.

  • Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:34
Stijnd schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:31:
Hier laadt de auto ineens steeds tot 100%. Ik krijg het met geen mogelijkheid gefixt tot 80%. Afgemeld van auto, opnieuw aangemeld, masterreset gedaan. Het helpt allemaal niet. Waardeloos stuk software.
Gewoon via de app?

  • Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:32
Locatie staat goed. Opladen tot 80%. Maar de auto negeert het.

  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Same here.. gisteravond was ik bij mijn schoonouders 80km verderop en daar deed ie wel gewoon tot 80% laden :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:34
Ok. Ik heb weleens dat hij zegt dat ie op nr 40 aan het laden is terwijl we op 46 wonen bijv. Dan gaat het mis, dus ik heb diverse huisnummers er in gezet.


Maargoed, geniet van de langere range denk ik maar.. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Draakje5 op 04-06-2026 07:56 ]


  • stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:54
snap gewoon niet waarom het zo omslachtig moet in de app met een laadlocatie.

Als je dat aanzet heb je ineens een slider waarmee je het percentage kan instellen.
Dan kan je die toch ook gewoon altijd tonen en bruikbaar maken....

maar ja... wie ben ik...

  • stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:54
Hebben meer mensen dat de mails niet aan willen komen bij klanten@ford.nl ?

Ik krijg nadat ik laatst een reminder wilde sturen dat de mail niet meer aankomt (via gmail).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5vxBCwLtx2de_mtizyJnhXO3NHg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DUjW68xOYAhQIfjFTQCNG8fF.jpg?f=fotoalbum_large

  • Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-06 15:42
stimpyrulez schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:03:
Hebben meer mensen dat de mails niet aan willen komen bij klanten@ford.nl ?

Ik krijg nadat ik laatst een reminder wilde sturen dat de mail niet meer aankomt (via gmail).

[Afbeelding]
Zoals hierboven al enige keren is genoemd: klanten@ford.COM

  • Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:04

Quad

Doof

De hele app is zo traag en onlogisch als maar kan. Auto aanzetten of uitzetten op afstand, nergens duidelijk wat het precies doet. Klimaatcontrole gaat dan aan denk ik?

Laden doe ik tot 100%, woon-werkverkeer red ik nu al niet mee met 28km enkele reis.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd


  • stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:54
Mad Wally schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:05:
[...]

Zoals hierboven al enige keren is genoemd: klanten@ford.COM
ahhh oeps...

Mmm... de initiele aanvraag had ik wel goed verstuurd. Maar deze reminder blijkbaar toch naar de verkeerde...

[ Voor 22% gewijzigd door stimpyrulez op 04-06-2026 08:09 ]


  • stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:54
Quad schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:05:
De hele app is zo traag en onlogisch als maar kan. Auto aanzetten of uitzetten op afstand, nergens duidelijk wat het precies doet. Klimaatcontrole gaat dan aan denk ik?

Laden doe ik tot 100%, woon-werkverkeer red ik nu al niet mee met 28km enkele reis.
Ik laad ook tot 100%.

Als ik een laadloactie wil toevoegen dan of de tijd wil aanpassen voor het voorverwarmen van de auto of zo, dan lijkt het vaak net of de app hangt.

Duurt echt minuten voordat hij zegt dat het goed is gegaan

  • ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
stimpyrulez schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:11:
[...]
Als ik een laadloactie wil toevoegen dan of de tijd wil aanpassen voor het voorverwarmen van de auto of zo, dan lijkt het vaak net of de app hangt.

Duurt echt minuten voordat hij zegt dat het goed is gegaan
Breek me de bek niet open. Ondanks tig nieuwe versies van de FordPass App, is dit al jaren zo... :(

Altijd afwachten of een verandering überhaupt wordt doorgevoerd. Vrijwel nooit in één keer. Meestal meerdere pogingen en wachten... wachten... tot er weer een foutmelding komt van dat je het opnieuw moet proberen. Terwijl de auto gewoon voor de deur staat.
Of de onhebbelijkheid dat de dagen v.d week in het vertrekschema in het SYNC3 scherm niet gelijk zijn aan die in de app. Als ik b.v alleen de woensdag (of donderdag) wil instellen, dan is dat een andere dag in de app dan in het SYNC3 scherm. 8)7

   Mooie Plaatjes   


  • ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Vanochtend weer akkefietje met dat spookremmen:

Lange tijd geen rare dingen gehad met dat euvel. Tot vanochtend... rechte weg, geen tegenliggers, niemand voor me, droog, helder weer. Ik rijd ca. 55km/h op de ACC, en ineens, vol in de remmen. :?
WTF?!?

Dezelfde weg die ik iedere dag rijd.
En ja, nu reed er iemand achter me. Die kon net op tijd remmen. Ik zag het gebeuren in m'n achteruitkijkspiegel. :henk

Waarom dan? Werkelijk geen idee. 8)7

   Mooie Plaatjes   


  • Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-06 15:42
ehtweak schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:34:
Vanochtend weer akkefietje met dat spookremmen:

Lange tijd geen rare dingen gehad met dat euvel. Tot vanochtend... rechte weg, geen tegenliggers, niemand voor me, droog, helder weer. Ik rijd ca. 55km/h op de ACC, en ineens, vol in de remmen. :?
WTF?!?

Dezelfde weg die ik iedere dag rijd.
En ja, nu reed er iemand achter me. Die kon net op tijd remmen. Ik zag het gebeuren in m'n achteruitkijkspiegel. :henk

Waarom dan? Werkelijk geen idee. 8)7
Een groot insect of blaadje wat op de radar af komt? Wordt je hoe dan ook niet blij van :(

  • j_h_1
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 20-06 16:48
Henkvdbroek schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:45:
[...]

En vandaag op de rekening. Ik vind het vlot!
Dat is idd netjes. Nu nog een fix voor de terugroepactie. Ik vind het zo langzamerhand wel lang duren. We zijn inmiddels zo'n 5 maanden verder, maar geen enkele update vanuit Ford. Wat als dit nog eens een half jaar gaat duren. Laden tot 80% betekent gewoon dagelijks 2x 20% elektrische kilometers die je mist. Die 120 euro dekt dit al lang niet meer gok ik.

  • Jappio
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:51
ehtweak schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:57:
@Jappio Zoek maar eens terug op 23B64:
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"

Bovendien is de Nederlandse vertaling wel slecht gedaan t.o.v. het Engelstalige origineel. Want de tekst van de NHTSA omschrijft de maatregelen die de BECM s/w neemt in het geval van HV-accu problemen toch echt anders. :Y

If a HV battery fault is detected, the updated BECM software will do the following:
• Limit maximum cell discharge power to 70 kW.
• Limit maximum charge power to 5 kW.
• Limit plug-in charging to 70% maximum cell state of charge.
• Display an instrument cluster notification/warning lights such as a wrench and
engine/malfunction indicator lamp (MIL).
NOTE: During a fault detection scenario, these charge and discharge limits are observable to the
customer as a reduction in the vehicle’s electric range by approximately 30%. This is an improvement
to the prior software strategy which has a greater impact on range
Ik heb inmiddels een afspraak staan bij de dealer om de update volgende week uit te voeren dus we gaan het zien.

  • ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Het lijkt wel alsof het met iedere update van de FordPass App beroerder gaat werken. :-(

Steeds lastiger om b.v. laad-/vertrektijden in te stellen. Pas na diverse pogingen wil 'ie de waardes wijzigen/opslaan.

En de getallen die getoond worden van een oplaadsessie gaan weer alle kanten op.
Normaliter laad ik iedere nacht ca 8-9kWh. Da's ook conform het verbruik en het standaard woon/werkverkeer ritje.
Maar de FordPass App laat de ene keer 6kWh geladen (?) tot aan 13kWh (?) geladen zien. Hoe dan? En die 13kWh kan niet eens. 8)7
Gelukkig functioneert mijn Home Assistant omgeving wel betrouwbaar en nauwkeurig. Dankzij de Shelly Pro 1PM weet ik in ieder geval hoeveel kWh er daadwerkelijk richting de Kuga PHEV gaat.

Zucht. Geeft wel weer aan hoe goed en zorgvuldig de s/w ontwikkelt en getest wordt bij Ford. NOT. :N
Vorig jaar duurde het al een half jaar voordat er fix kwam voor de 24S79 recall. En dit jaar (25SC4) duurt het nog langer.

[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 07-06-2026 08:56 ]

   Mooie Plaatjes   


  • ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
En het is zo jammer, dat dit soort dingen, de algehele rij- en tevredenheidservaring zoveel geweld aan doen.
(spookremmen, haperende achterklep, SYNC3 die rare meldingen geeft, FordPass App die beroerd werkt, diverse recalls, etc.)

Want gewoon rijdend in de Kuga PHEV ben ik wel blij, Als alles werkt zoals het moet werken. Het is een comfortabele, redelijke zuinige en koersvaste auto. Prima... tenzij... :|

Daarnaast de falende en niet communicerende 'service' van de Ford garages. :-(

[ Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 07-06-2026 09:56 ]

   Mooie Plaatjes   


  • EdvanAl
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11:43
Denk nog even geduld voor reactie Ford voor die 125 euro compensatie ?
Heb de mail 27 mei verstuurd.
Lees dat sommige snel reactie hadden en andere niet.

  • Retir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:33
Ik probeer forscan te downloaden maar kan het niet krijgen via forscan.org of sw.forscan.net , lijkt erop dat die site eruit ligt. Iemand een idee waar die nog meer te downloaden is?

Het kwam omdat ik geoblocking aan heb staan en forscan.org is blijkbaar een Russisch ip-adres.

[ Voor 22% gewijzigd door Retir op 07-06-2026 19:02 ]


  • KingCrash
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-06 23:37

KingCrash

Angry Rabbit

EdvanAl schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:10:
Denk nog even geduld voor reactie Ford voor die 125 euro compensatie ?
Heb de mail 27 mei verstuurd.
Lees dat sommige snel reactie hadden en andere niet.
16-3 Ford gemaild en gister (!) na 4x om reactie te hebben gevraagd mail gehad dat het wordt toegekend. Ik geloof het pas als het op mijn rekening staat. Verder weinig nieuws op dit vlak volgens mij, het mag allemaal even duren. Op gegeven moment zal toch het besluit moeten komen of dit met een software update wel of niet kan worden opgelost zou je zeggen.

Angry Rabbit


  • Mono1
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 25-06 10:25
Ook ik heb een reminder naar Ford gestuurd ivm met de terugroepactie. Had na een maand nog niets gehoord. Ik kreeg een automatisch bericht terug. Wat mij opvalt is het slechte taalgebruik. Zal wel wel weer uit het Engels zijn vertaald, maar het door elkaar gebruiken van "je", Jou" en "U" vind ik een wereldbedrijf als Ford onwaardig.

"Hartelijk dank voor je email.

Wij hebben deze in goede orde ontvangen en proberen ervoor te zorgen dat we binnen 24 uur contact met jou opnemen.
Wanneer u contact met ons opneemt in verband met de lopende Ford serviceactie, willen we u erop wijzen dat de afhandeling van uw verzoek vanwege de hoge werkdruk mogelijk tot 72 uur kan duren. Wij danken u voor uw begrip.
Kan je vraag niet wachten? Klik dan op de links hierboven of gebruik de live chat button op onze website om contact met ons op te nemen.


Ford Nederland B.V. hecht waarde aan jouw privacy en de bescherming van jouw persoonsgegevens. Wil je weten hoe jouw informatie wordt beschermd, lees dan onze privacyverklaring."

Als je contact opneemt met ons team, vermeldt dan altijd het casenummer, mocht je deze al hebben."

  • j_h_1
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 20-06 16:48
Het valt mij op dat de auto de laatste tijd erg vaak en vooral snel de melding geeft, handen aan het stuur houden.

Hij heeft lane center waardoor hij mooi stabiel op de weg blijft. Als je niet teveel wind hebt, is het stuur lichtjes vastpakken genoeg. Maar nu begint hij direct te zeuren. Binnen enkele seconden ging hervat een waarschuwing naar melding in rood en toen, de auto verminderd snelheid.

Je moet dus gedwongen een tik aan het stuur geven om te slingeren voor deze 'rij hulp'.

Wat is jullie ervaring?

  • Jknevel
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:27
j_h_1 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:44:
Het valt mij op dat de auto de laatste tijd erg vaak en vooral snel de melding geeft, handen aan het stuur houden.

Hij heeft lane center waardoor hij mooi stabiel op de weg blijft. Als je niet teveel wind hebt, is het stuur lichtjes vastpakken genoeg. Maar nu begint hij direct te zeuren. Binnen enkele seconden ging hervat een waarschuwing naar melding in rood en toen, de auto verminderd snelheid.

Je moet dus gedwongen een tik aan het stuur geven om te slingeren voor deze 'rij hulp'.

Wat is jullie ervaring?
Dat hij snel reageert is vaak als die al reeds wat waarschuwingen heeft gegeven, mijn hand rust net onder knoppen of half stuur vasthouden / hangen is voldoende vaak.

De MG eHS reageerde alleen op stuurbeweging, deze lijkt bijna aanraakgevoelig.

  • Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-06 15:42
j_h_1 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:44:
Het valt mij op dat de auto de laatste tijd erg vaak en vooral snel de melding geeft, handen aan het stuur houden.

Hij heeft lane center waardoor hij mooi stabiel op de weg blijft. Als je niet teveel wind hebt, is het stuur lichtjes vastpakken genoeg. Maar nu begint hij direct te zeuren. Binnen enkele seconden ging hervat een waarschuwing naar melding in rood en toen, de auto verminderd snelheid.

Je moet dus gedwongen een tik aan het stuur geven om te slingeren voor deze 'rij hulp'.

Wat is jullie ervaring?
Het vereist inderdaad een beetje handigheid om de juiste greep te hebben zodat je niet geregeld de melding krijgt.

  • Vliegenier04
  • Registratie: December 2016
  • Niet online

Vliegenier04

Maakt kapot wat al kapot is...

Ik heb hetzelfde. Toch merk ik dat niet super vaak; wat ik meer merk is dat de auto soms versnelt voor een halve tel terwijl je juist remt. Iemand meer die dat heeft gehad?

Is het sloopbaar? Dan valt het te fiksen!


  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Vliegenier04 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:32:
Ik heb hetzelfde. Toch merk ik dat niet super vaak; wat ik meer merk is dat de auto soms versnelt voor een halve tel terwijl je juist remt. Iemand meer die dat heeft gehad?
Ja.. is wel zeldzaam. In 2,5 jaar tijd heb ik dat denk ik 5 keer gehad.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • Vliegenier04
  • Registratie: December 2016
  • Niet online

Vliegenier04

Maakt kapot wat al kapot is...

Glashelder schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:21:
[...]

Ja.. is wel zeldzaam. In 2,5 jaar tijd heb ik dat denk ik 5 keer gehad.
Ik heb deze auto nu ongeveer 2 maanden en al minimaal 3 keer gehad... Weet je wellicht hoe het komt of kan voorkomen?

Is het sloopbaar? Dan valt het te fiksen!


  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Vliegenier04 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:27:
[...]

Ik heb deze auto nu ongeveer 2 maanden en al minimaal 3 keer gehad... Weet je wellicht hoe het komt of kan voorkomen?
Nee.. ik heb wel het idee dat het voornamelijk gebeurt als je remt terwijl de voorkant van de auto nét omhoog komt door iets van een kuiltje of heuvel oid..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • Jimbeam
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08-06 21:44
Ik mag mijn Kuga eind juli halen, maar begin een beetje bang van het ding te worden als ik het zo lees...

Hosky maximist


  • ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ach @Jimbeam al die moderne auto's met ADAS zijn een grote bron van ergernis.
Goed bedoeld, maar (nog) te weinig afgestemd op al die bijzondere en afwijkende situaties. :|

Daar is Ford echt niet uniek in.

[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 08-06-2026 20:56 ]

   Mooie Plaatjes   


  • ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Mad Wally schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:30:
[...]

Het vereist inderdaad een beetje handigheid om de juiste greep te hebben zodat je niet geregeld de melding krijgt.
Ik heb gemerkt dat te losjes vasthouden een melding geeft dat ik het stuur moet vasthouden.
terwijl de auto zelf juist zo netjes tussen de strepen in stuurt


Maar ff een beetje knijpen is voldoende.

[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 08-06-2026 21:05 ]

   Mooie Plaatjes   


  • Jimbeam
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08-06 21:44
Kan je dat niet uitschakelen? Bij mijn Volvo uit 2016 was dat gewoon een knopje op het dashboard.
Zal nu wel weer begraven zijn in een menu?

Hosky maximist


  • Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:07
Jimbeam schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:51:
Ik mag mijn Kuga eind juli halen, maar begin een beetje bang van het ding te worden als ik het zo lees...
Ik denk dat je je moet voorbereiden op het ergste.

[ Voor 33% gewijzigd door Crawl NL op 09-06-2026 07:55 ]


  • HappyCamper78
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12:05
Sinds kort ben ik eigenaar geworden van een Kuga uit 2023. Hiervoor reed ik in een auto uit 2009 waar de meest luxe optie de centrale deurvergrendeling was. Ik kijk er naar uit om binnenkort naar Frankrijk te rijden en hopelijk zonder moeite met een bagagewagen erachter berg op en af kan rijden. Met de andere auto was dat af en toe een uitdaging.

Door al die snufjes ben ik het spoor een beetje kwijtgeraakt en hoop dat één van jullie mij kan helpen. Op de draaiknop zit de knop L. Ik begreep dat door het indrukken de auto in een lage versnelling blijft en bergafwaarts meer stroom teruglevert. Kun je deze functie gebruiken met de gradient assist en kun je die wel laten aanstaan gedurende de hele rit? En een laatste vraag kun je in de bergen je cruise control laten aanstaan of vraagt dat te veel van de motor?

Hopelijk kan iemand me een beetje op weg helpen.

  • Jknevel
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:27
Vliegenier04 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:32:
Ik heb hetzelfde. Toch merk ik dat niet super vaak; wat ik meer merk is dat de auto soms versnelt voor een halve tel terwijl je juist remt. Iemand meer die dat heeft gehad?
Geinig dat je dit zegt ik heb vaak als ik rem en scherp wegdraai alsof die dit ook doet (parkeervak inrijden) Of dit nou het schakelen van regeneratief naar fysieke remmen is geen idee.

  • Mang0w
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 19-06 12:38
HappyCamper78 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:07:
Sinds kort ben ik eigenaar geworden van een Kuga uit 2023. Hiervoor reed ik in een auto uit 2009 waar de meest luxe optie de centrale deurvergrendeling was. Ik kijk er naar uit om binnenkort naar Frankrijk te rijden en hopelijk zonder moeite met een bagagewagen erachter berg op en af kan rijden. Met de andere auto was dat af en toe een uitdaging.

Door al die snufjes ben ik het spoor een beetje kwijtgeraakt en hoop dat één van jullie mij kan helpen. Op de draaiknop zit de knop L. Ik begreep dat door het indrukken de auto in een lage versnelling blijft en bergafwaarts meer stroom teruglevert. Kun je deze functie gebruiken met de gradient assist en kun je die wel laten aanstaan gedurende de hele rit? En een laatste vraag kun je in de bergen je cruise control laten aanstaan of vraagt dat te veel van de motor?

Hopelijk kan iemand me een beetje op weg helpen.
In de L stand remt de auto meer af op de elektromotor dan normaal bij “gas” loslaten. Het voordeel hiervan is dat je bij lange afdalingen (sommigen vinden het ook in andere omstandigheden handig) niet de hele tijd het rempedaal hoeft in te houden. Ook dan remt de auto natuurlijk op de elektromotor.

Nadeel kan zijn dat als de accu helemaal vol geladen is en je schakelt L in hij dan op de verbrandingsmotor gaat afremmen en de verbrandingsmotor aanslaat terwijl je dat dan niet wilt.

Cruise control: dat is natuurlijk je eigen keuze en werkt prima. In de “echte” bergen, bergweggetjes, is cruisecontrol niet de beste keuze omdat hij dan ook in de bochten dezelfde snelheid aanhoudt en dat vind ik onprettig en vaak te snel.

Twente: 10,4 kWp (33x 315Wp QCells, SE17KSE Solaredge op Z45), Alpha Innotec Alira 9kW + 300l


  • Jabo115
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11:48
Jimbeam schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:51:
Ik mag mijn Kuga eind juli halen, maar begin een beetje bang van het ding te worden als ik het zo lees...
Gewoon gaan genieten van je nieuwe auto. Ik rijd ‘m nieuw vanaf maart vorig jaar, super fijne auto!! En ja, af en toe iets geks, alleen dat heeft iedere moderne auto. Ik heb de afgelopen jaren in veel verschillende (lease) auto’s gereden, zowel PHEV als full electric, ze hebben allemaal wel kuren.

  • HappyCamper78
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12:05
Mang0w schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:21:
[...]

In de L stand remt de auto meer af op de elektromotor dan normaal bij “gas” loslaten. Het voordeel hiervan is dat je bij lange afdalingen (sommigen vinden het ook in andere omstandigheden handig) niet de hele tijd het rempedaal hoeft in te houden. Ook dan remt de auto natuurlijk op de elektromotor.

Nadeel kan zijn dat als de accu helemaal vol geladen is en je schakelt L in hij dan op de verbrandingsmotor gaat afremmen en de verbrandingsmotor aanslaat terwijl je dat dan niet wilt.

Cruise control: dat is natuurlijk je eigen keuze en werkt prima. In de “echte” bergen, bergweggetjes, is cruisecontrol niet de beste keuze omdat hij dan ook in de bochten dezelfde snelheid aanhoudt en dat vind ik onprettig en vaak te snel.
Dankje voor je reactie. Cruise control wilde ik alleen gebruiken op de snelweg. Mijn ervaring op binnenwegen is dat de snelheid op de borden lang niet haalbaar is vanwege de “gevaarssetting”. Cruise control is dan ook niet heel handig.

Heb je ook ervaring met die gradient assist?

  • ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
(A)CC is juist heel handig. En draagt bij aan een rustiger verkeersbeeld. Wel zorgen dat je in 'ECO' mode rijdt, dan gaat alles veel beschaafder/geleidelijker. :Y

Zowel op provinciale wegen, zelfs op doorgaande wegen binnen de bebouwde kom. Alleen vereist het natuurlijk wel het nodige anticiperen en doorhebben hoe het systeem van de betreffende auto werkt.

Hier in de polder heb ik grade assist uitstaan. Dat is gewoon niet handig.

Maar zodra ik richting Duitsland en de Alpenlanden vertrek, is het wel aan te bevelen. En idd, vooral op steile(re) bergwegen is de 'L' functie ook handig.

En als je alles combineert kun je dus b.v. paswegen als de Stelvio, Umbrail, Grossglockner, etc. gewoonweg met constante snelheid naar beneden rijden, zonder dat je zelf continu aan het remmen bent. Ik vind het ideaal. En als bonus wordt je HV-accu ook nog flink bijgeladen. Ik heb regelmatig ruim 35km EV-bereik er bij 'gekregen', tijdens lange afdalingen. 8)

FYI:

ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"

ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"

   Mooie Plaatjes   


  • PimZ
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11:41
HappyCamper78 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:40:
[...]

Dankje voor je reactie. Cruise control wilde ik alleen gebruiken op de snelweg. Mijn ervaring op binnenwegen is dat de snelheid op de borden lang niet haalbaar is vanwege de “gevaarssetting”. Cruise control is dan ook niet heel handig.

Heb je ook ervaring met die gradient assist?
Grade Assist (hellingassistentie) werkt perfect, treedt alleen in werking als het nodig is. Dat is dus bij hellingen bergaf, de L knop hoef je dan niet te gebruiken. Heb afgelopen zomer zo gereden in Noorwegen met een caravan van 1500 kg erachter. Bij de MK 3 kan je Grade Assist inschakelen op het Sync scherm, er komt dan ikoontje in beeld aan de rechterkant van het dashboard (schuin autootje). Als Grade assist in werking treedt, verandert het ikoontje van wit naar groen.

  • Jappio
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:51
Ik heb de 23B64 update inmiddels gehad en kan weer gewoon tot 100% laden. Nu hopen dat de software geen foute cellen detecteert 😇

  • j_h_1
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 20-06 16:48
Jappio schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:18:
Ik heb de 23B64 update inmiddels gehad en kan weer gewoon tot 100% laden. Nu hopen dat de software geen foute cellen detecteert 😇
Is dit een update voor 23B64? En mag je hiermee echt tot 100% laden? Las op een ander forum dat de brief nogal onduidelijk was.

  • Fiesta1958
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-06 17:06
Jappio schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:18:
Ik heb de 23B64 update inmiddels gehad en kan weer gewoon tot 100% laden. Nu hopen dat de software geen foute cellen detecteert 😇
Moest je naar de dealer of kwam de update gewoon binnen terwijl de auto thuis stond?

Ik heb de actie 25SC4. Hopelijk komt daar ook snel een update voor.

  • Jappio
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:51
j_h_1 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:33:
[...]

Is dit een update voor 23B64? En mag je hiermee echt tot 100% laden? Las op een ander forum dat de brief nogal onduidelijk was.
Ja zoals ik begreep wel. Software houdt nu zelf in de gaten of de accu nog goed is, als dat niet zo is beperkt de software de laadcapaciteit en gaat er een storingslamp branden.

[ Voor 4% gewijzigd door Jappio op 11-06-2026 22:49 ]


  • Jappio
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:51
Fiesta1958 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:39:
[...]

Moest je naar de dealer of kwam de update gewoon binnen terwijl de auto thuis stond?

Ik heb de actie 25SC4. Hopelijk komt daar ook snel een update voor.
Nee moet bij de dealer.

  • Retir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:33
Zou dan iedereen een oproep krijgen vanuit Ford dat er een afspraak gemaakt moet worden met een Ford dealer? Of kan iedereen dan zelf een afspraak ervoor maken en zijn daar kosten aan verbonden?

  • Jappio
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:51
Retir schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 07:23:
Zou dan iedereen een oproep krijgen vanuit Ford dat er een afspraak gemaakt moet worden met een Ford dealer? Of kan iedereen dan zelf een afspraak ervoor maken en zijn daar kosten aan verbonden?
Ik heb hiervoor twee weken geleden een nieuwe brief ontvangen met een terugroepactie.

  • ReneAP
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:34
j_h_1 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:33:
[...]

Is dit een update voor 23B64? En mag je hiermee echt tot 100% laden? Las op een ander forum dat de brief nogal onduidelijk was.
dat is toch een heel andere terugroepactie als 25SC4

  • j_h_1
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 20-06 16:48
Je hebt gelijk! Er zijn ook zoveel terugroepacties.. net wel gebeld met de dealer en ze verwachten dat er in augustus/september een update beschikbaar is.

  • Jappio
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:51
Zoals ik het begrepen heb is 23B64 een tussenoplossing voor 25SC4. Na de 23B64 update mag je gewoon weer tot 100% laden. Aan de software zijn alleen een paar parameters toegevoegd die de status van de accu in de gaten houden. Als de software een afwijking in de accu detecteert wordt laden automatisch beperkt tot 70% en gaat een storingslamp branden.

Ik zie het nog wel gebeuren dat er voor nu voor de 25SC4 terugroepactie verder niks komt en dat het verhaal gaat zijn dat je naar de dealer moet gaan als na de 23B64 update het storingslampje gaat branden. Want dan weten ze zeker dat de accu kapot is.

  • ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Sommigen krijgen expliciet de melding (via Ford zelf; een brief) en de FordPass App dat ze een afspraak moeten maken voor 23B64 update.

lees ik ook op het Duitse Kuga forum

https://www.kuga-forum.de/forum/thread/3002-diskussion-zum-kzp-23b64-f%C3%BCr-den-kuga-brandgefahr-des-hochvoltakku/

Wat echter onduidelijk is, wat de selectiecriteria daarvoor zijn...

Want er zijn ook Kuga PHEV rijders die beide (?!) meldingen hebben gehad. :?

Of die slechts één melding, alleen over 25SC4 hebben gehad.

[ Voor 30% gewijzigd door ehtweak op 12-06-2026 11:45 ]

   Mooie Plaatjes   


  • Jappio
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:51
Ik heb ook van beide terugroepacties brieven gehad, dus zowel 25SC4 als 23B64.

  • Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:04

Quad

Doof

Ik ben niet bekend bij Ford dealer, dus hoe Ford Nederland dat gaat regelen..? Via RDW denk ik dan.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd


  • thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:53

thijsco19

KTM 990 SMT

Jappio schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:18:
Ik heb de 23B64 update inmiddels gehad en kan weer gewoon tot 100% laden. Nu hopen dat de software geen foute cellen detecteert 😇
Wat hebben ze gezegd wat ze gaan doen als de software een fout detecteert?
Krijg je dan een nieuwe accu onder garantie?

Dat is wel een belangrijk detail. De software oplossing lijkt een prima oplossing.
Maar als er nog geen oplossing bestaat voor een slechte accu heb je er eigenlijk niet veel aan.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.


  • Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-06 15:42
thijsco19 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 08:36:
[...]

Wat hebben ze gezegd wat ze gaan doen als de software een fout detecteert?
Krijg je dan een nieuwe accu onder garantie?

Dat is wel een belangrijk detail. De software oplossing lijkt een prima oplossing.
Maar als er nog geen oplossing bestaat voor een slechte accu heb je er eigenlijk niet veel aan.
Uiteindelijk is de kans op een slechte accu die een fout veroorzaakt heel klein. Daartegenover staat dat je weer je volle capaciteit tot je beschikking hebt.

  • conhen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-06 15:50

conhen

Anti-Wappie

thijsco19 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 08:36:
Krijg je dan een nieuwe accu onder garantie?
Lijkt me evident dat als je een accu hebt die nog onder garantie valt en hij wordt als defect aangemerkt, dat je dan een vervangende accu krijgt.

  • ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:40
Net eens gevraagd naar de 23B64 update hier in België maar, deze hebben ze nog niet.. De update van Sync 3.4 26057 , op de ford website, heeft ook een verkeerde link...

  • ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
@ShaneV Whats's new? Ford en software? Da's geen goede combo. ;(

   Mooie Plaatjes   


  • EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:01

EiT

Vandaag een brief gekregen voor 23B64 om een afspraak te maken voor software update.

Brief stond op mijn naam terwijl auto op naam van vrouw staat (1e eigenaar).

Grappig is wel dat mijn eigen Edge nu ook een terugroep actie heeft, 25S89, voor de achteruitrijcamera. Ik ging er eigenlijk vanuit dat de brief daarvoor was.

Druk en zetfouten voorbehouden.


  • EdvanAl
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11:43
Na veel mailen wat niet werkte. Heb ik gebeld. Het was toen binnen 1 week geregeld de compensatie van 120 euro.

  • Nedora
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:31
Sinds een week verdwijnen continu de oplaad locaties uit de app. Als gevolg hiervan laadt de auto op tot 100% terwijl ik dat niet wil. Gebeurt dit bij meer mensen? Vind het knap irritant omdat tot 80% laden zo niet werkt 🫣

Ondertussen is er een ID3 bijgekomen dus we rijden met de Kuga de kortere stukjes. Ik was altijd van het 100% laden maar de auto aantal dagen laten staan met volle accu is weer niet zo best....

  • Jknevel
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:27
Panorama dak gaat met dit warme weer met wat gekreun open (uitzetting) ga ik vanuit dan, meer mensen idem dito?

  • EdvanAl
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11:43
Ik heb de laatste iOS versie op mijn iPhone en gebruik CarPlay elke dag. Ik had altijd met navigatie van Google Maps ook pijl aanwijzingen op het display achter mijn stuur. Op een of andere manier heb ik dat niet meer.

Collega's en andere Kuga’s rijders wel.

Iemand een idee?

  • stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:54
EdvanAl schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 17:10:
Na veel mailen wat niet werkte. Heb ik gebeld. Het was toen binnen 1 week geregeld de compensatie van 120 euro.
dit was een goede tip!

Net ook maar effe gebeld. Bleek dat ik begin april al als afgehandeld was gezet... maar er was geen uitbetaling aangemaakt.

Nu gaan ze zorgen dat het vandaag nog komt.
Beetje jammer hoe dat gegaan is, maar ja, wel weer goed opgelost zo

  • HappyCamper78
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12:05
Ik heb afgelopen zondag (3x) en vandaag (1x) een oplaadfout gehad. Het lampje op de laadpaal kleurt rood en de ford app geeft een foutmelding. Ik gebruik een Ford oplaadkabel. Ik rijd nog niet zo lang een ford Kuga en heb nog niet veel ervaring met laden. Is het normaal dat je vaak een melding krijgt? Ligt het aan het warme weer van de laatste dagen tijd? Of ligt het aan mijn auto? Of heb ik gewoon pech?

  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Alfen laadpaal? Verbaast me niet.
Bij alle andere merken: nee hoort niet.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • HappyCamper78
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12:05
Glashelder schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:50:
Alfen laadpaal? Verbaast me niet.
Bij alle andere merken: nee hoort niet.
Het zijn openbare laadpalen. Eentje van equans en van allego.

  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ok.. ik heb mijn auto nu 2,5 jaar en meestal als ik problemen heb dan zijn het Alfen laadpalen. Die vind je best vaak op openbare plekken.

Maar zou het even afwachten, wellicht heeft het warme weer er mee te maken inderdaad.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:32
HappyCamper78 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:10:
Ik heb afgelopen zondag (3x) en vandaag (1x) een oplaadfout gehad. Het lampje op de laadpaal kleurt rood en de ford app geeft een foutmelding. Ik gebruik een Ford oplaadkabel. Ik rijd nog niet zo lang een ford Kuga en heb nog niet veel ervaring met laden. Is het normaal dat je vaak een melding krijgt? Ligt het aan het warme weer van de laatste dagen tijd? Of ligt het aan mijn auto? Of heb ik gewoon pech?
Hier ook net. Peblar laadpaal, auto stond al wel 2u lang 100% opgeladen klaar maar wel nog aan de laadpaal. Rode ring na uithalen van de laadkabel, vaag. Nooit eerder een foutmelding gehad.

  • Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:04

Quad

Doof

Vorige week een Alfen laadpaal bij het nationaal Militair Museum, ging niet harder dan 1.3kW en afkoppelen duurde veel te lang. Daarna rode ring inderdaad.

Geen aandacht aan besteedt verder, de Vattenfall en mijn Zaptec Go 2 laadpaal doen het prima namelijk.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd


  • ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
't Is trouwens wel akelig stil rond de 25SC4 recall. :?

Zomer 2026 is inmiddels begonnen en nog steeds geen concrete info van Ford wanneer en hoe dit HV-accu probleem aangepakt gaat worden.
De enige mitigerende maatregel is tot nu toe het 80% laad regime. Maar dat kun je geen oplossing noemen voor je duurbetaalde PHEV.

   Mooie Plaatjes   


  • ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:40
ehtweak schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:18:
't Is trouwens wel akelig stil rond de 25SC4 recall. :?

Zomer 2026 is inmiddels begonnen en nog steeds geen concrete info van Ford wanneer en hoe dit HV-accu probleem aangepakt gaat worden.
De enige mitigerende maatregel is tot nu toe het 80% laad regime. Maar dat kun je geen oplossing noemen voor je duurbetaalde PHEV.
De tussenoplossing zou zijn 23B64 maar, daar krijgen maar bepaalde mensen bericht van en hier in Belgïe nog niemand denk ik.

  • PimZ
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11:41
Heb vorige week een brief gekregen over de recall 23B64, afspraak staat ingepland. (MK3 jan 2024). Recall 25SC4 staat nog open.

  • ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:40
PimZ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:51:
Heb vorige week een brief gekregen over de recall 23B64, afspraak staat ingepland. (MK3 jan 2024). Recall 25SC4 staat nog open.
Nederland of België?

  • Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-06 22:57
Ben wel benieuwd of mensen hier deze herkennen. Ik had een paar weken geleden ineens tot 2x toe een lege 12v accu. Ik wilde met de caravan weg gaan, had de trekhaak uitgeklapt en toen was de auto een half uurtje blijven staan voordat ik de caravan aan wilde gaan koppelen. Toen ik dat laatste wilde gaan doen, wilde de auto niet meer aan. Allerhande storingen, "veilig stoppen", ploppende boxen, dat soort dingen. Poging de trekhaak weer in te klappen zorgde voor een onophoudelijke storingspiep.

Omdat ik hem niet vertrouwde toch de ford assist maar gebeld, half uurtje later waren die er. Beste man herkende het gedrag: lege accu. Even zo'n booster er aan en het meeste werkte weer (hud gaf nog wat storingen, die verdwenen vanzelf na een stukje rijden). Caravan er aan gehangen en verder niets meer gemerkt, aantal dagen zonder problemen kunnen rijden. Totdat we weer naar huis gingen. Toen ik de caravan aan wilde gaan koppelen, wederom nadat de trekhaak een minuut of 20 daarvoor uitgeklapt was, wilde de auto weer niet starten omdat weer de accu leeg was. Auto een handje geholpen met starten en de afgelopen 6 weken geen issues gehad. Maar ook de trekhaak niet gebruikt. Voelt dus een beetje alsof er een storing in die auto zit die de accu in rap tempo leeg trekt op het moment dat ik die trekhaak uitklap. Ik wil dat nog even een keer proberen binnenkort voordat ik er mee naar de dealer ga aangezien ik bang ben dat de dealer anders enkel de accu gaat vervangen in de hoop dat het daarmee weg is.

Desktop | Server | Laptop


  • ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
De 12V accu vervangen kun je ook zelf doen. Staat zelfs beschreven in de handleiding.

Stuk goedkoper dan bij de merkgarage... :Y

BTW: hoe oud is jouw Kuga @Rupie ?

[ Voor 12% gewijzigd door ehtweak op 25-06-2026 10:15 ]

   Mooie Plaatjes   


  • asros
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:20
EdvanAl schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:16:
Ik heb de laatste iOS versie op mijn iPhone en gebruik CarPlay elke dag. Ik had altijd met navigatie van Google Maps ook pijl aanwijzingen op het display achter mijn stuur. Op een of andere manier heb ik dat niet meer.

Collega's en andere Kuga’s rijders wel.

Iemand een idee?
Ik heb dit nog nooit gezien bij mij. Alleen als ik de eigen Ford navigatie gebruik (Kuga '23)

  • RuudMu
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09:19
Rupie schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:02:
Ben wel benieuwd of mensen hier deze herkennen. Ik had een paar weken geleden ineens tot 2x toe een lege 12v accu. Ik wilde met de caravan weg gaan, had de trekhaak uitgeklapt en toen was de auto een half uurtje blijven staan voordat ik de caravan aan wilde gaan koppelen. Toen ik dat laatste wilde gaan doen, wilde de auto niet meer aan. Allerhande storingen, "veilig stoppen", ploppende boxen, dat soort dingen. Poging de trekhaak weer in te klappen zorgde voor een onophoudelijke storingspiep.

Omdat ik hem niet vertrouwde toch de ford assist maar gebeld, half uurtje later waren die er. Beste man herkende het gedrag: lege accu. Even zo'n booster er aan en het meeste werkte weer (hud gaf nog wat storingen, die verdwenen vanzelf na een stukje rijden). Caravan er aan gehangen en verder niets meer gemerkt, aantal dagen zonder problemen kunnen rijden. Totdat we weer naar huis gingen. Toen ik de caravan aan wilde gaan koppelen, wederom nadat de trekhaak een minuut of 20 daarvoor uitgeklapt was, wilde de auto weer niet starten omdat weer de accu leeg was. Auto een handje geholpen met starten en de afgelopen 6 weken geen issues gehad. Maar ook de trekhaak niet gebruikt. Voelt dus een beetje alsof er een storing in die auto zit die de accu in rap tempo leeg trekt op het moment dat ik die trekhaak uitklap. Ik wil dat nog even een keer proberen binnenkort voordat ik er mee naar de dealer ga aangezien ik bang ben dat de dealer anders enkel de accu gaat vervangen in de hoop dat het daarmee weg is.
ik heb het in de Meivakantie ook gehad met caravan en Ford kuga 2021. precies zoals je het omschrijft was mij ook niet bewust van de meldingen, na starten via startkabel ben ik dagelijks 20min gaan rijden op de accu up-to-date te houden en bij terugkomst terug naar de dealer voor een nieuwe AGM accu. de standaard ford accu is een 40Ah accu EFB die naar een jaar of 5 gewoon niet best meer is, en voeg je daar extra gebruik van caravan ed aan toe dan trek hij het niet.

ga naar de dealer en neem een nieuwe accu liefst AGM >50Ah of meer

  • Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:30
ehtweak schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:14:
De 12V accu vervangen kun je ook zelf doen. Staat zelfs beschreven in de handleiding.

Stuk goedkoper dan bij de merkgarage... :Y

BTW: hoe oud is jouw Kuga @Rupie ?
Dat werkt wel alleen als je voldoet aan de N.B. "De accu moet worden vervangen door een accu met exact dezelfde specificaties."

Als je nog een oude loodaccu hebt en naar de nieuwe door Ford voorgeschreven AGM accu wilt wisselen zijn er wijzigingen in de boordcomputer nodig.

(p.s. Wissel naar AGM accu door Ford dealer ... 330 knaken. Losse AGM accu kost online 160 :X )

  • Jknevel
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:27
EdvanAl schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:16:
Ik heb de laatste iOS versie op mijn iPhone en gebruik CarPlay elke dag. Ik had altijd met navigatie van Google Maps ook pijl aanwijzingen op het display achter mijn stuur. Op een of andere manier heb ik dat niet meer.

Collega's en andere Kuga’s rijders wel.

Iemand een idee?
Ik ga ervan uit dat je Sync 4 heb? ik heb weleens gelezen dat sync 3 het ooit ook kon maar lijkt niks te worden helaas.

  • ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Er is trouwens nieuwe info via de NHTSA m.b.t. 25SC4:

A complete Dealer Bulletin including technical instructions is expected to be available by
August 17, 2026 when a remedy is planned to be available to support this safety recall.


M.a.w. van half augustus zou er wat bekend moeten zijn.
Ik ben benieuwd...

   Mooie Plaatjes   


  • stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:54
EdvanAl schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:16:
Ik heb de laatste iOS versie op mijn iPhone en gebruik CarPlay elke dag. Ik had altijd met navigatie van Google Maps ook pijl aanwijzingen op het display achter mijn stuur. Op een of andere manier heb ik dat niet meer.

Collega's en andere Kuga’s rijders wel.

Iemand een idee?
Ik heb het wel met android auto.
Dan zie ik wel gegevens op het display achter het stuur (klein pijltje) en dacht ik ook in de HUD (maar weet het zo niet zeker)

  • Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-06 22:57
ehtweak schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:14:
De 12V accu vervangen kun je ook zelf doen. Staat zelfs beschreven in de handleiding.

Stuk goedkoper dan bij de merkgarage... :Y

BTW: hoe oud is jouw Kuga @Rupie ?
juli 2022, dus bijna 4 jaar inmiddels. Het gaat mij niet zozeer om de kosten van het vervangen, met de huidige ervaring bij de dealer vermoed ik dat men er eerder gewoon een nieuwe accu ingooit zonder de overige klachten serieus te nemen. Met, ik verwacht, als gevolg dat ik volgend jaar weer problemen heb.
RuudMu schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:51:
[...]

ik heb het in de Meivakantie ook gehad met caravan en Ford kuga 2021. precies zoals je het omschrijft was mij ook niet bewust van de meldingen, na starten via startkabel ben ik dagelijks 20min gaan rijden op de accu up-to-date te houden en bij terugkomst terug naar de dealer voor een nieuwe AGM accu. de standaard ford accu is een 40Ah accu EFB die naar een jaar of 5 gewoon niet best meer is, en voeg je daar extra gebruik van caravan ed aan toe dan trek hij het niet.

ga naar de dealer en neem een nieuwe accu liefst AGM >50Ah of meer
Maar mijn probleem is er dus al voordat ik überhaupt een caravan aangesloten heb. Ik heb alleen de trekhaak nog maar uitgeklapt en pakweg 30 minuten gewacht. Overigens heb ik ook nooit de koelkast in de caravan op de auto accu zitten ofzo, ik rij altijd maar kleine stukje met de caravan. Dus extra verbruik van de caravan is dan in de basis alleen de verlichting.

Desktop | Server | Laptop


  • RuudMu
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09:19
Bij de modernere Ford Kuga's (waaronder de derde generatie Plug-in Hybrides) kunnen de luidsprekers en subwoofer een hard kloppend of "bonkend" geluid produceren wanneer de 12v accu onvoldoende is opgeladen. je 12v accu laad alleen bij wanneer de auto in Ready staat (aan staat).

In je achterklep onder de bodem zit je 12v accu kijk eens welk type er in zit en hoe groot.

  • ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:41

ZieMaar!

Moderator General Chat
stimpyrulez schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:05:
[...]

Ik heb het wel met android auto.
Dan zie ik wel gegevens op het display achter het stuur (klein pijltje) en dacht ik ook in de HUD (maar weet het zo niet zeker)
Ik heb een Kuga Vignale uit '21. Android Auto, met Google Maps, zie ik in het instrumentenpaneel en op de hud. Ik heb Carplay, ik heb nog nooit iets in een van die panelen gezien...Maar anderen dus wel?

  • Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:30
RuudMu schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:20:
Bij de modernere Ford Kuga's (waaronder de derde generatie Plug-in Hybrides) kunnen de luidsprekers en subwoofer een hard kloppend of "bonkend" geluid produceren wanneer de 12v accu onvoldoende is opgeladen. je 12v accu laad alleen bij wanneer de auto in Ready staat (aan staat).

In je achterklep onder de bodem zit je 12v accu kijk eens welk type er in zit en hoe groot.
Niet ook tijdens het opladen van de HV accu?

  • conhen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-06 15:50

conhen

Anti-Wappie

ZieMaar! schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:23:
[...]

Ik heb een Kuga Vignale uit '21. Android Auto, met Google Maps, zie ik in het instrumentenpaneel en op de hud. Ik heb Carplay, ik heb nog nooit iets in een van die panelen gezien...Maar anderen dus wel?
Zeker wel, op de bovenste regel van je dashboard. Vaak staat daar ook de naam van de radiozender.
Ik heb een Titanium van 21

  • ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:41

ZieMaar!

Moderator General Chat
Interessant, eens zien of ik dat ook kan/heb/over het hoofd heb gezien.

  • PimZ
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11:41
Nederland

  • RuudMu
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09:19
Propheticus schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:47:
[...]

Niet ook tijdens het opladen van de HV accu?
Nee dat dacht ik ook maar de 12v accu word alleen opgeladen wanneer de auto in ready staat, hier voor moet de auto aan staan, beste is rijden is mij verteld.

Ik had savonds een lage accuspanning en dacht ik laad de hv accu en zo ook de 12v accu maar dit is zelfs nog minder goed want voor het laden gebruik de computer 12v spanning 🫣

  • Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-06 22:57
RuudMu schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:20:
Bij de modernere Ford Kuga's (waaronder de derde generatie Plug-in Hybrides) kunnen de luidsprekers en subwoofer een hard kloppend of "bonkend" geluid produceren wanneer de 12v accu onvoldoende is opgeladen. je 12v accu laad alleen bij wanneer de auto in Ready staat (aan staat).

In je achterklep onder de bodem zit je 12v accu kijk eens welk type er in zit en hoe groot.
Ik zal eens kijken. Maar het lijkt mij zo onwaarschijnlijk dat ik de auto zonder problemen kan gebruiken en nergens last van heb. Kan gewoon een paar dagen ongebruikt staan, dat start en loopt hij zonder problemen. Week in week uit. Ik kan rustig de radio een half uur aanlaten met de deuren open terwijl de auto uit is, maakt ook niets uit. Maar als ik de trekhaak uitklap (verder is alles uit, deuren zijn dicht) en een minuut of 20 wacht, dan is ineens de accu leeg. Alleen het uitgeklapt zijn van die trekhaak mag toch nooit zoveel van de accu vragen dat hij in 20 min leeg is? Dan moet er toch wel meer aan de hand zijn dan een zwakke accu zou ik denken?

Desktop | Server | Laptop


  • Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:04

Quad

Doof

Klinkt alsof er een lekstroom is zodra de trekhaak uitgeklapt is.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd


  • ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb last van de hitte... maar m'n Kuga PHEV blijkbaar niet. ;)

De airco maakt redelijk wat lawaai, als je buiten de auto bent, maar houdt 'm wel goed op een beschaafde temperatuur (al deed m'n vorige auto, een Skoda, dat beter en gelijkmatiger).
Het EV-bereik is ook weer helemaal top. Als ik 's-ochtends instap geeft 'ie maar liefst 80km EV bereik aan.
Dat haalt de Kuga weliswaar niet, maar na 47km woon-werkverkeer, staat er nog steeds 20km als resterend EV-rijbereik in het display. d:)b

En nu maar wachten op de 25SC4 update... :X

   Mooie Plaatjes   

Pagina: 1 ... 63 64 Laatste