WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Het grote Ford Kuga PHEV topic

Pagina: 1 ... 62 63 Laatste
Acties:

• Jknevel
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:08
ehtweak schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:15:
Interessante vraag @TonMa .
De AI assistant bij Ford geeft geen specifiek antwoord op deze vraag. :N

Het modem van de eCall module is imho een andere (versie) dan die door SYNC3/SYNC4 gebruikt wordt.
Dus ook al heeft het SYNC systeem een 4G modem, wil nog niet zeggen dat de eCall module die ook heeft.
E.e.a. natuurlijk ook weer afhankelijk van het bouwjaar van je Ford.

Heb er een telefoontje aan gewaagd naar Ford service (070). En zowaar, na 10 minuten kreeg ik een echt mens aan de lijn.
Na lang zoeken bleef men maar herhalen dat volgens de wettelijke EU regels de autofabrikant verplicht zou zijn om te zorgen voor een functionerende eCall module.
Op de concrete vraag of de eCall van een Ford Kuga bouwjaar [20xx] nu daadwerkelijk een 4G modem in de eCall module heeft zitten kon/wilde men geen antwoord geven.
En zelf kan ik het nergens controleren. Tenminste ik zou niet weten waar...
Staat gewoon op de site van Ford...

Wat is het verschil tussen eCall en Emergency Assistance?

Emergency Assistance vereist dat je telefoon via Bluetooth is verbonden. eCall gebruikt je FordPass Connect-signaal om de hulpdiensten te bellen.

Hint: je fordpass connect signaal = je 4g modem waarmee je eveneens updates binnen haalt, app verbind en hotspot maak.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:33

Quad

Doof

Waarom zou je verbinden met de hotspot van de auto eigenlijk? Kost dat niet een abonnement?

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Jknevel
Quad schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:36:
Waarom zou je verbinden met de hotspot van de auto eigenlijk? Kost dat niet een abonnement?
Correct via vodafone internetincar, ik heb een bundel aangeschaft voor mijn dochters en hun tablets achterin. wilde hier niet mijn eigen bundel voor gebruiken.

Voor komende vakantie staat gepland (ivm bundel kosten) MIFI voor in auto en daarnaast ook op de camping te gebruiken is.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Glashelder schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:23:
@ehtweak Waarom zou Ford twee modems hiervoor inbouwen :?
Geen idee, dat vraag ik me juist af!

Want de diverse AI's zijn niet eensluidend:

Bij moderne Ford-modellen (uitgerust met FordPass Connect) zijn het infotainmentsysteem en eCall fysiek met elkaar verbonden, maar eCall gebruikt zijn eigen ingebouwde modem.Dit betekent in de praktijk:Onafhankelijkheid: Het eCall-systeem heeft een eigen, onafhankelijke zendontvanger en simkaart. Het systeem werkt volledig zelfstandig en heeft geen bluetooth-verbinding met je smartphone nodig om hulpdiensten te kunnen bellen.Functies delen een netwerk: Het ingebouwde modem zorgt voor zowel de internetverbinding van je SYNC 3-systeem (zoals Live Traffic) als voor het eCall-noodoproepsysteem.Ford Emergency Assistance: Heb je een oudere Ford of een model zonder ingebouwd modem? Dan maakt SYNC 3 gebruik van de AppLink of Emergency Assistance-functie. Hierbij gebruikt de auto de internetverbinding van je gekoppelde smartphone om hulpdiensten in te lichten.Wil je weten of jouw specifieke auto is uitgerust met zo'n ingebouwd modem? Kijk dan in het SYNC-menu onder de tegel 'FordPass Connect' of check de Ford Support pagina voor meer informatie.

Wellicht toch bouwjaar afhankelijk?

Mooie Plaatjes   

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik denk dat geen enkele AI precies weet hoe Ford dit intern bedraad heeft. Maar goed, als je dan toch AI gebruikt, vraag dan om een bron van waar hij de kennis vandaan haalt.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 01-06 13:34
turkeyhakan schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:27:
[...]

Ik heb meerdere dashcam opnames, met toevallig een Ford Kuga. Mogelijk dezelfde bestuurder :-) Geen idee.

ik wilde alleen melden dat jullie auto’s, blijkbaar zonder turbo, wel erg snel zijn!
Niet toevallig in Deventer :)

Maar het is samenwerking elektrisch - verbrandingsmotor die er voor zorgen dat de Kuga PHEV redelijk rap is. Maar een beetje EV houdt ie echt niet bij.

• conhen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:40

conhen

Anti-Wappie

Fanta schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:31:
... Ook wil hij soms niet van het slot als ik hem met de hand open maak, ook niet als ik de sleutel in mijn zak heb.
Wat ik merk is dat het eigenlijk altijd goed werkt, behalve als ik de sleutel in mijn hand heb waar ik ook de handle mee open. Te dichtbij is blijkbaar ook niet goed :)

• Mad Wally
conhen schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:00:
[...]

Wat ik merk is dat het eigenlijk altijd goed werkt, behalve als ik de sleutel in mijn hand heb waar ik ook de handle mee open. Te dichtbij is blijkbaar ook niet goed :)
Wellicht kan de auto dan niet meer met zekerheid vaststellen dat de sleutel zich niet in de auto bevindt.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:13
Mad Wally schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:57:
[...]

Niet toevallig in Deventer :)

Maar het is samenwerking elektrisch - verbrandingsmotor die er voor zorgen dat de Kuga PHEV redelijk rap is. Maar een beetje EV houdt ie echt niet bij.
Wierden :-)) wel in de buurt!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Mad Wally schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:11:
[...]

Wellicht kan de auto dan niet meer met zekerheid vaststellen dat de sleutel zich niet in de auto bevindt.
Goed punt, die ga ik testen!

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• Xandos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:08
ehtweak schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:15:
Interessante vraag @TonMa .
De AI assistant bij Ford geeft geen specifiek antwoord op deze vraag. :N

Het modem van de eCall module is imho een andere (versie) dan die door SYNC3/SYNC4 gebruikt wordt.
Dus ook al heeft het SYNC systeem een 4G modem, wil nog niet zeggen dat de eCall module die ook heeft.
E.e.a. natuurlijk ook weer afhankelijk van het bouwjaar van je Ford.

Heb er een telefoontje aan gewaagd naar Ford service (070). En zowaar, na 10 minuten kreeg ik een echt mens aan de lijn.
Na lang zoeken bleef men maar herhalen dat volgens de wettelijke EU regels de autofabrikant verplicht zou zijn om te zorgen voor een functionerende eCall module.
Op de concrete vraag of de eCall van een Ford Kuga bouwjaar [20xx] nu daadwerkelijk een 4G modem in de eCall module heeft zitten kon/wilde men geen antwoord geven.
En zelf kan ik het nergens controleren. Tenminste ik zou niet weten waar...
Je zou het eens kunnen proberen op de onderstaande site

https://www.fordzona.sk/

vervolgens je vin nummer invoeren, je krijgt dan alles te zien met wat je auto is geleverd vanuit de fabriek.

Ik heb zelf een Vignale uit 2021 en kom dit tegen: aecs no sms/roll detect 2g

Google kan mij vertellen dat dit betekend dat er een 2g modem in zit.

• Mad Wally
Xandos schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 07:34:
[...]

vervolgens je vin nummer invoeren, je krijgt dan alles te zien met wat je auto is geleverd vanuit de fabriek.

Bij mijn uitdraai (bj oktober 2024) staat niets.

• ehtweak
  • Niet online
[...]

Die site ken ik.
Maar daar komt niks in voor, wat betreft dit soort entries, voor mijn VIN#. :N
Dus daar word ik ook niet wijzer van.

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online
[...]

Dat betekent dus dat voor jouw auto de eCall faciliteit einde van dit jaar ophoudt te functioneren (?).

Mooie Plaatjes   

• Xandos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:08
ehtweak schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:31:
[...]

Dat betekent dus dat voor jouw auto de eCall faciliteit einde van dit jaar ophoudt te functioneren (?).
Daar ziet het er wel naar uit, moet toch 5 juni voor een beurt naar de dealer, kan ik gelijk eens vragen hoe ze dit gaan of kunnen oplossen.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik doe alvast een voorzetje: ze gaan zeggen dat de overheid het maar moet en/of gaat oplossen }:O

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Mad Wally
Glashelder schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:07:
Ik doe alvast een voorzetje: ze gaan zeggen dat de overheid het maar moet en/of gaat oplossen }:O
nieuws: Kabinet NL moet regel maken om afkeuring 1,8 miljoen recente auto's te voorkomen

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Mad Wally ja daar doel ik op inderdaad. Ze gaan echt dat modem niet fixen. Ze wachten gewoon af tot de overheid de verplichting schrapt voor deze auto's.

@Cohen ik kan het daar niet mee oneens zijn :+

[ Voor 14% gewijzigd door Glashelder op 21-05-2026 09:38 ]

• conhen

conhen

Anti-Wappie

Goed ook, onnozele verplichting...

• Mad Wally
conhen schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:36:
Goed ook, onnozele verplichting...
Lijkt me een beetje wappie opmerking :) . Zeker bij een eenzijdig ongeval kan het automatisch alarmeren van de hulpdiensten levensreddend zijn, maar als je bang bent voor de straling doe je toch je alufolie hoedje op :+ .

• ehtweak
  • Niet online
Het is geen onnozele verplichting!

De technische uitvoering is inmiddels achterhaald door commerciële telecomontwikkelingen (providers die oude netwerken uitschakelen).
En het feit dat de wetgever geen rekening gehouden heeft hiermee...dat het nog zoveel jaren zou moeten kunnen functioneren... :|

Mooie Plaatjes   

• Marokkoseletan
  • Registratie: Mei 2021
  • Nu online
Ik stelde de volgende vraag aan mijn Ford dealer:

"Ik zag in de leen-Kuga dat in de ritsamenvatting van het digitale dashboard ook EV-/laadinformatie werd weergegeven, met een indicatie van laadtijden. Mijn Kuga toont deze uitgebreide EV-samenvatting niet. Kunnen jullie controleren of er updates beschikbaar zijn voor de IPC/APIM/BECM modules en indien nodig de update uitvoeren?"

En kreeg daarop het volgende antwoord:

"Ik heb het nagekeken en er zijn nieuwe updates vrijgegeven, echter met betrekking op accu controle en SW-update computermotorregeling (PCM) maar niet gerelateerd aan wat u hieronder aangeeft."

Zou dat betekenen dat er een oplossing is voor de accuproblemen? Of is dit wat anders?
Is er iemand die de oplaadinformatie bij het uitzetten van de auto erbij gekregen heeft na een update?

Wat de lader betreft, heb ik de volgende besteld: https://www.grodttrading.nl/product/ev4u-mobiele-lader-type-2-vanaf-stopcontact-eu-16a-fase-1/ Deze is vandaag binnengekomen en het laden van 60 naar 100% duurde nu 56 minuten korter dan met de standaard lader van Ford. Een aanrader dus. Ook kun je uitgesteld laden instellen of laden met minder dan de 16A die nu ingesteld staat.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Mad Wally schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 12:19:
[...]

Lijkt me een beetje wappie opmerking :) . Zeker bij een eenzijdig ongeval kan het automatisch alarmeren van de hulpdiensten levensreddend zijn, maar als je bang bent voor de straling doe je toch je alufolie hoedje op :+ .
Ik ben het met @conhen eens en ik vind de wappie opmerking misplaatst.

In ons deel van de wereld gaan we mijns inziens VEEL te ver om alles maar zo veilig mogelijk te maken, ten koste van alles. Al die veiligheidsmaatregelen maken auto's veel duurder dan nodig is. In dit geval om 3 doden per jaar te besparen. Belachelijk IMO.

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:23
Totdat het je partner of kind is die hiermee gered had kunnen worden ;-)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Draakje5 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:02:
Totdat het je partner of kind is die hiermee gered had kunnen worden ;-)
Wellicht, maar dan ben je niet objectief meer.

Mijn moeder is in 2015 overleden aan longkanker en had wellicht gered kunnen worden met immuuntherapie toen der tijd (lang verhaal) maar hoge heren hebben besloten dat zij de kosten niet waard was omdat de kans op succes te klein was. Als zoon had ik natuurlijk anders besloten gegeven de kans.

Maar het leven bestaat uit risico's en wij proberen nagenoeg alles uit te sluiten.

Voor de rest moeten we misschien maar weer over de Kuga gaan babbelen..

• conhen

conhen

Anti-Wappie

Mad Wally schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 12:19:
Haha, je leest niet goed, wappie...
Ik zeg niet dat het automatisch alarmeren onnozel is, maar dat een verplichting van een methode waarvan je WEET dat de technologie eindig is onnozel is. Hoe stom ben je als wetgever om dingen die eindig zijn te verplichten? Je kunt simpelweg niet van kopers van occasions verwachten dat zij na een paar jaar hun auto wegdoen, want "het modem is te oud". Dat is net zoiets als je auto inruilen "omdat de asbak vol is". Zelfs de gordelplicht geldt niet voor oude autos die dat vanaf fabriek al niet hadden...

Hou dat alu hoedje maar voor jezelf, die heb ik niet nodig.

• Groenrechts
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08:31
Persoonlijk vind ik dat automatische nood systeem ook wel onzin in NL. Dan moet er een situatie onstaan waarop 1 de bestuurder zelf niet meer kan bellen. En 2 er niemand omheen aanwezig is. En dan moet er 3 nog een ongeluk gebeuren.
Iemand zomaar Wappie noemen is ook wel beetje overtrokken.

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

OmeJoyo

This is me

Groenrechts schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 18:17:
Persoonlijk vind ik dat automatische nood systeem ook wel onzin in NL. Dan moet er een situatie onstaan waarop 1 de bestuurder zelf niet meer kan bellen. En 2 er niemand omheen aanwezig is. En dan moet er 3 nog een ongeluk gebeuren.
Dit is toch niet bepaald ondenkbaar? Ja niet voor een 9-5 baan in de randstad.
Maar er zijn genoeg beroepen op de minder logische uren, ik kom regelmatig ook 5 minuten lang niemand tegen. Als er dan iets gebeurd kan het toch echt levensreddend zijn.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• TonMa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-06 12:06
ehtweak schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:31:
[...]

[ Voor 22% gewijzigd door TonMa op 21-05-2026 20:15 ]

• TonMa
Mad Wally schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 07:49:
[...]

Bij mijn uitdraai (bj oktober 2024) staat niets.
Bij mijn uitdraai (Titanium mei 2023) staat ook niets

• Groenrechts
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08:31
OmeJoyo schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 18:55:
[...]

Maar er zijn genoeg beroepen op de minder logische uren, ik kom regelmatig ook 5 minuten lang niemand tegen. Als er dan iets gebeurd kan het toch echt levensreddend zijn.
Uiteraard is het niet ondenkbaar. Maar om het een Apk eis te maken..

M.a.w. ik hoop niet voor mensen dat ze een Apk afkeur krijgen door dit soort in mijn ogen extreem voorzichtige regels.

• Mad Wally
Groenrechts schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 18:17:
Het was een grap die ik maakte omdat hij zelf in zijn bijschrift "Anti wappie" en zelf kan hij er de humor wel van inzien.

• Mad Wally
OmeJoyo schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 18:55:
[...]

Nachts in het buitengebied lijkt het me wel zo prettig. Ook wel soms verhalen over mensen die van de snelweg af rijden en pas dagen later worden gevonden.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Mad Wally schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:24:
[...]

Nachts in het buitengebied lijkt het me wel zo prettig. Ook wel soms verhalen over mensen die van de snelweg af rijden en pas dagen later worden gevonden.
Het punt is dat die verhalen extreem zeldzaam zijn. We hebben zo'n verplichting om enkele doden per jaar - mogelijk - te voorkomen. Wanneer slaat de balans van het voorkomen van doden om in acceptatie dat het leven met bepaalde risico's komt die we niet allemaal kunnen uitsluiten :?

• Mad Wally
Glashelder schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:45:
[...]

Het punt is dat die verhalen extreem zeldzaam zijn. We hebben zo'n verplichting om enkele doden per jaar - mogelijk - te voorkomen. Wanneer slaat de balans van het voorkomen van doden om in acceptatie dat het leven met bepaalde risico's komt die we niet allemaal kunnen uitsluiten :?
Zware eenzijdige ongelukken in het buitengebied in de nacht komen regelmatig voor.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ja, maar zware eenzijdige ongevallen die langdurig niet ontdekt worden nauwelijks.

• Jknevel
Wat mij betreft mag hier een apart topic voor geopend worden, graag weer on-topic en de Kuga specifiek.

• Mad Wally
Glashelder schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:48:
Ja, maar zware eenzijdige ongevallen die langdurig niet ontdekt worden nauwelijks.
Bij zware ongelukken telt elke minuut. In de nacht in het buitengebied buiten de Randstad kan het anders heel lang duren, makkelijk een uur of langer.

En nu houd ik er over op :)

[ Voor 4% gewijzigd door Mad Wally op 22-05-2026 12:24 ]

• TonMa
Jknevel schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:53:
Wat mij betreft mag hier een apart topic voor geopend worden, graag weer on-topic en de Kuga specifiek.
Eens; mijn specifieke vraag is: hoe zit het met dit systeem in de diverse Kuga versies?

• conhen

conhen

Anti-Wappie

Mad Wally schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:19:
Het was een grap die ik maakte omdat hij zelf in zijn bijschrift "Anti wappie" en zelf kan hij er de humor wel van inzien.
Tuurlijk, en ik speel hem dan ook graag terug ;-) No hard feeleings!
Groenrechts schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 03:16:
M.a.w. ik hoop niet voor mensen dat ze een Apk afkeur krijgen door dit soort in mijn ogen extreem voorzichtige regels.
Dit dus! En hoge kosten voor het vervangen van een modem, of aanschaffen van een losse eCall unit waar je niet op zit te wachten... Met dit soort regels vraag je je werkelijk af hoe de mensheid ooit door de middeleeuwen is gekomen ;-)

• conhen

conhen

Anti-Wappie

Mad Wally schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:15:
Bij zware ongelukken telt elke minuut. In de nacht in het buitengebied buiten de Randstad kan het anders heel lang duren, makkelijk een uur of langer.
Als ik een ongeluk krijg waarbij elke minuut telt, blijf ik hoogstwaarschijnlijk zwaar gehandicapt achter als ik gered wordt. Ik ga dan liever gewoon dood. Een beetje raar dat in een tijd waarin velen met "do not resuscitate" op hun borst of op een hangertje aan hun kettinkje rondrijden, dat je dan verplicht een eCall systeem moet hebben...
Glashelder schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:45:
Wanneer slaat de balans van het voorkomen van doden om in acceptatie dat het leven met bepaalde risico's komt die we niet allemaal kunnen uitsluiten :?
Eens!

• conhen

conhen

Anti-Wappie

Jknevel schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:53:
Ik vond het wel een leuk uitstapje ;)

• ehtweak
  • Niet online
Het mooie weer, de hogere temperaturen; iets waar de Kuga PHEV zich ook een stuk prettiger bij voelt! :)

Ik rijd nu bijna 3 jaar in de Kuga, ca. 43kkm. En ik heb niet het idee dat de HV-accu niet meer top zou zijn. Vandaag ook weer. Vanochtend vol geladen vertrokken voor de 46km woon-werkverkeer. Alles EV gereden en bij thuiskomst nog 21km (!) EV bereik over. d:)b
En dat terwijl tijdens de terugrit de airco toch aardig moest werken (buitentemperatuurmeter gaf 27 graden aan, zwarte auto).

Mooie Plaatjes   

• Quad

Quad

Doof

Hier wordt de accu gewoon volledig leeggereden met 28km heen en 28km terug. Helaas. ;)

nggyu nglyd

• sjors86
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:47
Ik ben aan het kijken voor een andere ruimere auto. Na een zoektocht kwam ik via ai/Gemini uit bij eennford Kuga phev ~2021. Mij rij gedrag is zo een 6000km per jaar ritjes die volledig electrisch zouden kunnen ca. 34km per rit. En een lange zomer vakantie rit +/- 2000km en jaarlijks paar lange ritten van Noordholland naar zuid Limburg, nog een ca. 2000-3000km. Ik heb zelf zonnepanelen (4400 wp) en gebruik home assistant en zou daar slim mee kunnen laden.

Volgens Gemini is dit de perfecte auto en ik wil daar wel in meegaan. Maar met een artikel dat ik net tegenkwam over een we keer accu problemen en reacties die ik daarop las deed me toch beetje twijfelen.

Gezien de geschetste situatie, sluit dit aan bij de Kuga phev, wat zou een reëel verbruik zijn naar Limburg wanneer volgeladen met 2 kids en 2 volwassenen en spullen voor het weekend? En moet ik me zorgen maken om de accu problemen, heb ik via occasions ook recht bij eventuele accu storingen? En waarop zou ik nog meer moeten letten.

De auto wil ik nog zo een 8-10 jaar mee willen rijden, wellicht dat ik tegen die tijd naar full electric ga kijken. Ik zat dus te kijken naar een auto met ongeveer 120.000-150.000 op de teller en dan jaarlijks 11000 km te rijden. Hoeveel procent van de heath van de accu zou ik mogen verwachten?

• Quad

Quad

Doof

@sjors86 in de prijsklasse van de Kuga zijn ook volledig elektrische auto's, heb je daar al naar gekeken?

Wij hebben de Kuga sinds 2 mei, 1064KM gereden, 377km in de benzinetank over. Gemiddeld verbruik benzine 4.6L/100KM en gecombineerd 1.8L/100KM. Getankt hebben we nog niet met de Kuga, bij aflevering kregen we een volle tank mee.

De grote plussen is de ruimte voor en achterbank. De luxe en stilte aan boord. Onze versie heeft geïsoleerd glas, erg fijn!

Kofferruimte is minder dan we gewend waren van de VW Golf 7 variant, maar dat is te overleven vind ik. Straks als de buggy niet meer mee hoeft, komt er meer ruimte vrij.

Het alternatief voor de Kuga is een Lynk&Co 01 rond die leeftijd. Zijn moderner van binnen, gemiddeld genomen iets duurder (2 a 2.5k) in aanschaf en halen 15-20km meer elektrische kilometers. Qua binnenruimte vind ik er weinig tot geen verschil met de Kuga. Ik vind ze Ford alleen veel mooier om te zien. (vanaf ST-Line)

[ Voor 50% gewijzigd door Quad op 23-05-2026 20:24 ]

nggyu nglyd

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002

Sport_Life

Solvitur ambulando

sjors86 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 18:40:
Ik ben aan het kijken voor een andere ruimere auto. Na een zoektocht kwam ik via ai/Gemini uit bij eennford Kuga phev ~2021. Mij rij gedrag is zo een 6000km per jaar ritjes die volledig electrisch zouden kunnen ca. 34km per rit. En een lange zomer vakantie rit +/- 2000km en jaarlijks paar lange ritten van Noordholland naar zuid Limburg, nog een ca. 2000-3000km. Ik heb zelf zonnepanelen (4400 wp) en gebruik home assistant en zou daar slim mee kunnen laden.

Volgens Gemini is dit de perfecte auto en ik wil daar wel in meegaan. Maar met een artikel dat ik net tegenkwam over een we keer accu problemen en reacties die ik daarop las deed me toch beetje twijfelen.

Gezien de geschetste situatie, sluit dit aan bij de Kuga phev, wat zou een reëel verbruik zijn naar Limburg wanneer volgeladen met 2 kids en 2 volwassenen en spullen voor het weekend? En moet ik me zorgen maken om de accu problemen, heb ik via occasions ook recht bij eventuele accu storingen? En waarop zou ik nog meer moeten letten.

De auto wil ik nog zo een 8-10 jaar mee willen rijden, wellicht dat ik tegen die tijd naar full electric ga kijken. Ik zat dus te kijken naar een auto met ongeveer 120.000-150.000 op de teller en dan jaarlijks 11000 km te rijden. Hoeveel procent van de heath van de accu zou ik mogen verwachten?
Waarom niet meteen Full Electrisch?
Als ik nu zou moeten kiezen zou ik voor full electric gaan, denk ik. (Met net als jij eigen laadpaal en pv panelen).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• sjors86
Sport_Life schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 20:35:
[...]

Waarom niet meteen Full Electrisch?
Als ik nu zou moeten kiezen zou ik voor full electric gaan, denk ik. (Met net als jij eigen laadpaal en pv panelen).
Ik kan het niet echt onderbouwen, maar is een gevoel. Dat de huidige nieuwe full electrics wel okay zijn qua bereik, maar nieuw vind ik te duur en ik heb het idee dat de huidige occasions dan weer niet het bereik hebben die ook in de winter met tegenwind toereikend is. Met 2 jonge kinderen en autoreizen in/binnen Europa is (relatief vaak) en lang moeten laden niet

Dan komt er nog een laadpaal bij qua kosten, voordeel is wel wanneer er ook teruggeleverd kan worden vanuit de auto, dat scheelt dan weer een thuis accu. Maar dat weerhoudt me dus momenteel van full electric. Maar kan het mis hebben, misschien heb je gewoon ruime full electric, betaalbare occasions met een bereik die in ook niet optimale omstandigheden ook nog acceptabel is.

• Quad

Quad

Doof

@sjors86 naar mijn idee moet een auto ook V2G ondersteunen, een Ford Kuga kan niet bi-directioneel laden.

nggyu nglyd

• sjors86
Quad schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 21:37:
@sjors86 naar mijn idee moet een auto ook V2G ondersteunen, een Ford Kuga kan niet bi-directioneel laden.
Dat klopt en weet ik. Mijn reactie daarin ging dan ook over een full electric, dat ik dat dan nog een voordeel zou vinden, maar ook daar zitten er weinig tussen die dit echt goed ondersteunen.

• Quad

Quad

Doof

sjors86 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 21:46:
[...]

Dat klopt en weet ik. Mijn reactie daarin ging dan ook over een full electric, dat ik dat dan nog een voordeel zou vinden, maar ook daar zitten er weinig tussen die dit echt goed ondersteunen.
Ja klopt. Het duurt nog wel een paar jaar voordat dat gemeengoed is. Ik denk wel dat, vanaf 2027, dat dit wel eens hard kan gaan.

nggyu nglyd

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

sjors86 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 20:51:
[...]

Ik kan het niet echt onderbouwen, maar is een gevoel. Dat de huidige nieuwe full electrics wel okay zijn qua bereik, maar nieuw vind ik te duur en ik heb het idee dat de huidige occasions dan weer niet het bereik hebben die ook in de winter met tegenwind toereikend is. Met 2 jonge kinderen en autoreizen in/binnen Europa is (relatief vaak) en lang moeten laden niet

Dan komt er nog een laadpaal bij qua kosten, voordeel is wel wanneer er ook teruggeleverd kan worden vanuit de auto, dat scheelt dan weer een thuis accu. Maar dat weerhoudt me dus momenteel van full electric. Maar kan het mis hebben, misschien heb je gewoon ruime full electric, betaalbare occasions met een bereik die in ook niet optimale omstandigheden ook nog acceptabel is.
Klopt wel wat je zegt, wij hebben een (lease) ID3 erbij en die heeft een range van 325km in de zomer. Voor woon werkverkeer ideaal, maar voor (gezins)vakanties vind ik dat te krap. Met snelladen kun je na een half uur weer 260km rijden, minus wat marge blijft er zo'n 200-225km over.

Voor een 'primaire auto' zou ik een range nemen van minimaal 500-600km en dan ben je vrij beperkt met occasions.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 23-05-2026 22:15 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• sjors86
Iemand ervaring met het vertrekken met een volle accu en dan lange afstanden rijden 250+ en een vakantie rit naar Italië/Oostenrijk/Frankrijk bijvoorbeeld?

Wat was het verbruik en dan nog zinnig om tussentijds te laden?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

sjors86 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:20:
Iemand ervaring met het vertrekken met een volle accu en dan lange afstanden rijden 250+ en een vakantie rit naar Italië/Oostenrijk/Frankrijk bijvoorbeeld?

Wat was het verbruik en dan nog zinnig om tussentijds te laden?
Vaak zat gedaan en nee laden heeft dan nauwelijks zin. Op de snelweg is ie echt zo leeg. Maar dat is niet het ergste: een keertje je auto in de nacht aan een laadpaal hangen met een flinke plakboete en al je winst is maal 10/20 de deur uit.

Ik laadt alleen maar op als het bij de bestemming kan en ik weet wat de tarieven zijn. Vorige keer in Zuid Frankrijk mochten we van de verhuurder gratis opladen. Dat loont :p

• MrSparkels
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-06 19:16
Hier net 800km gereden naar Zuid Duitsland en weer terug. Je zal nog verbaasd staan te kijken hoe 'zuinig' die tank is (tenminste volgens mijn vrouw rijden we een tank :)). Onbewust rij je toch nog hele stukken elektrisch en mijn gemiddelde snelheid lag zo rond de 120/130 in Duitsland. Zeker terug, waar we het idee hadden dat we alleen maar bergje af gingen, ging het als een raket. Toen ik België 30 ltr tankte, kon ik volgen de bc 923 km rijden op een volle tank...nou dat is in Nederland nog nooit gebeurt. Heb in die 10 dagen niet geladen.

Daar veel door de heuvels gereden en kwam vaak onder de 5 ltr/100km uit. Dan heeft die 40km plus, die ik nu kan rijden met 80% laden, voor mij geen groot financieel voordeel opgeleverd.

• Mad Wally
Toevallig gisteren naar Luxemburg gereden. Volledige afstand EV later, 110 op de cruise control, 106 op gps uitsluitend snelweg behalve de laatste paar km op locatie. Gemiddeld verbruik tot aan de Ardennen was 5,2L/100km, en door de Ardennen en Luxemburg 5,3. Vind ik voor dit formaat auto bijzonder netjes, ik denk dat er geen enkele vergelijkbare auto is die dat haalt.

• ReneAP
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:10
Afgelopen jaar zijn wij 2 maanden op vakantie geweest met de auto in Zuid Spanje. De hele reis besloeg 8227,4 km en van die afstand hebben wij 4770,0 km electrisch gereden. Dit was in de tijd dat we helemaal niet mochten laden. Het gemiddelde verbruik was 3,8 L op 100 km. Er is wat mij betreft geen discussie over hoe zuinig een Kuga echt is. Ik heb er een screenshot van maar weet niet hoe ik die hier kan plaatsen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPiXiUrjT4v3M22sLKCbE7luoqw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yHW2swToWcNuGhutiQCpak61.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 84% gewijzigd door ReneAP op 24-05-2026 17:49 ]

• Quad

Quad

Doof

@ReneAP in tekstvak op camera icoon en dan via + uploaden naar het fotoalbum. :)

nggyu nglyd

• ehtweak
  • Niet online
@sjors86 Kijk naar mijn spritmonitor account en je ziet de verbruikscijfers (qua fossiel sap) van mijn Kuga PHEV tijdens lange ritten van de afgelopen jaren naar D/A/I/CH.
https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/1480081.html

En ja, ondanks het enorme 2,5L blok, de forse massa van de Kuga als geheel, is 'ie verbazingwekkend zuinig... Zelfs bij >160km/h op de Autobahn. :+

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online
sjors86 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:20:
...en dan nog zinnig om tussentijds te laden?
Loont niet. De Kuga PHEV kan immers niet snelladen en de tarieven zijn meestal niet echt aantrekkelijk buiten de deur.
Of je moet gratis kunnen laden op je vakantieadres natuurlijk... ;)

Mooie Plaatjes   

• sjors86
ehtweak schreef op zondag 24 mei 2026 @ 17:09:
@sjors86 Kijk naar mijn spritmonitor account en je ziet de verbruikscijfers (qua fossiel sap) van mijn Kuga PHEV tijdens lange ritten van de afgelopen jaren naar D/A/I/CH.
https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/1480081.html

En ja, ondanks het enorme 2,5L blok, de forse massa van de Kuga als geheel, is 'ie verbazingwekkend zuinig... Zelfs bij >160km/h op de Autobahn. :+
Ga ik zeker bekijken en iedereen bedankt voor de reacties, qua gebruik stelt het mij gerust.

• conhen

conhen

Anti-Wappie

sjors86 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 18:40:
Ik ben aan het kijken voor een andere ruimere auto. Na een zoektocht kwam ik via ai/Gemini uit bij eennford Kuga phev ~2021.
Ik heb nu anderhalf jaar een Kuga PHEV uit 2021, en ben er bijzonder tevreden over, is ook erg zuinig. Ik rij met de Kuga met caravan zuiniger dan met mijn vorige auto zonder caravan... :) Maar als ik geen caravan hoefde te trekken had ik beslist een FULL electric gekocht. Zoals je jouw ritjes beschrijft, lijkt me dat niet bepaald geen no-go...

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:25
Ik zie veel mensen zeggen, waarom niet full electric? Maar wat is dan een full electric alternatief? En dan niet een ev3 o.i.d. maar een alternatief voor de kuga?

Er zijn zeker wel full electric wagens te koop die best interessant geprijsd zijn, maar geen van dit is toch vergelijkbaar met een kuga/lynk 01 qua budget en type auto..

Dus als je in de markt bent voor een kuga, wat zou dan een waardig full electric alternatief zijn?

• Quad

Quad

Doof

NileZ_ schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:37:
Ik zie veel mensen zeggen, waarom niet full electric? Maar wat is dan een full electric alternatief? En dan niet een ev3 o.i.d. maar een alternatief voor de kuga?

Er zijn zeker wel full electric wagens te koop die best interessant geprijsd zijn, maar geen van dit is toch vergelijkbaar met een kuga/lynk 01 qua budget en type auto..

Dus als je in de markt bent voor een kuga, wat zou dan een waardig full electric alternatief zijn?
VW ID 4, BYD ATTO 3 zijn prima alternatieven denk ik. Die zie ik bij de autoverkoper waar onze Kuga vandaan komt voor vergelijkbaar tarief staan, 23k. Een Kia EV6 staat bij een klant van me voor 24k.

Dan heb ik qua gereden KMs rond de 75-90 duizend KM.

[ Voor 3% gewijzigd door Quad op 26-05-2026 20:54 ]

nggyu nglyd

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:25
Ok eerlijk is eerlijk, BYD staat bij mij totaal niet op de radar. Maar wellicht is dat een alternatief, geen idee om eerlijk te zijn.

De VW ID.XX zijn vooral qua gevoel niet mijn auto. Aantal weken geleden wel een paar proefritjes gemaakt maar is het gewoon niet voor mij (en vrouw) maar dit is 100% gebaseerd op persoonlijke smaak dus daarmee niks ten nadele van de auto(s) op zichzelf.

Heb wel een leuke XC40 zien staan met een lage kilometerstand, misschien dat ik daar dit weekend eens naar ga kijken.

Voorkeur heeft de kuga, wel in de juiste kleur en uitvoering maar ik merk dat het aanbod daarin wat beperkt is op dit moment. Heb (nog) geen haast, maar wellicht de zoektocht iets verruimen qua bouwjaar en km stand.

• Quad

Quad

Doof

@NileZ_ Een persoonlijke voorkeur is wat anders dan op papier competitieve alternatieven die wel volledig elektrisch zijn. :)
XC40 is ook nog een goed alternatief, al is de PHEV gemiddeld wel duurder dan een Kuga en net boven een L&C01.

Maar een L&C01 of een Kuga vind ik persoonlijk een goede deal als volledig elektrisch het net niet is.

nggyu nglyd

• Quad

Quad

Doof

Ik heb inmiddels een Zaptec Go 2 in de tuin hangen voor de Kuga. Vandaag heeft een eletricien de automaten in de meterkast geplaatst. Nu alleen nog wachten op de Flatpower kabel en dan kan ik thuis laden. 🎉

nggyu nglyd

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:14
NileZ_ schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:55:
Ok eerlijk is eerlijk, BYD staat bij mij totaal niet op de radar. Maar wellicht is dat een alternatief, geen idee om eerlijk te zijn.

De VW ID.XX zijn vooral qua gevoel niet mijn auto. Aantal weken geleden wel een paar proefritjes gemaakt maar is het gewoon niet voor mij (en vrouw) maar dit is 100% gebaseerd op persoonlijke smaak dus daarmee niks ten nadele van de auto(s) op zichzelf.

Heb wel een leuke XC40 zien staan met een lage kilometerstand, misschien dat ik daar dit weekend eens naar ga kijken.

Voorkeur heeft de kuga, wel in de juiste kleur en uitvoering maar ik merk dat het aanbod daarin wat beperkt is op dit moment. Heb (nog) geen haast, maar wellicht de zoektocht iets verruimen qua bouwjaar en km stand.
Heb je al eens naar de Kia EV3 gekeken.

• Draakje5
De Eik schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:07:
[...]

:)
NileZ_ schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:37:
En dan niet een ev3 o.i.d. maar een alternatief voor de kuga?

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:22
NileZ_ schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:55:

Een vroege XC40 EV zou ik niet doen, dat zijn enorme zuipschuiten. Persoonlijk zou ik naar een EV6 of IONIQ 5 kijken als tweedehands EV... Officieel een segmentje hoger maar scoren over het algemeen erg goed qua SoH en door het 800V systeem laden ze sneller dan menig nieuwe EV.

Waren een tijdje erg scherp qua prijs, maar prijzen voor tweedehands EV lijken weer wat gestegen te zijn door toegenomen populariteit

• ReneAP
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:10
De Eik schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:07:
[...]

Wat ik niet begrijp, veel Kuga (Ford) rijders hier maar niemand die het heeft over de Ford Explorer EV. Deze is zelfs in een zeer complete uitvoering goedkoper of minstens net zo duur als een Kuga st-line X. En met 600 km WLTP bereik heb je geen klagen.

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-06 17:14
nooberke schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 07:30:
[...]

Een vroege XC40 EV zou ik niet doen, dat zijn enorme zuipschuiten. Persoonlijk zou ik naar een EV6 of IONIQ 5 kijken als tweedehands EV... Officieel een segmentje hoger maar scoren over het algemeen erg goed qua SoH en door het 800V systeem laden ze sneller dan menig nieuwe EV.

Waren een tijdje erg scherp qua prijs, maar prijzen voor tweedehands EV lijken weer wat gestegen te zijn door toegenomen populariteit
Ik heb ervaring met de EV6...
Lees je effe in op het tweakers forum.
Ik heb die van mij uiteindelijk weer verkocht aangezien ik echt vaak issues had.
Met name met de 12V accu en 2x de ICCU kapot gehad (beide keren de auto meer dan een maand bij de garage gehad).

UPDATE:
Moet wel zeggen dat als de EV6 niet zoveel issues had gehad, dan had ik hem zekers nog gereden.
Was verder een zeer fijne en ruime auto qua rijden en comfort.

Hierna dus een Kuga gehaald en afgelopen jaar geen issues gehad.

[ Voor 9% gewijzigd door stimpyrulez op 27-05-2026 11:06 ]

• Quad

Quad

Doof

ReneAP schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 07:52:
[...]

Wat ik niet begrijp, veel Kuga (Ford) rijders hier maar niemand die het heeft over de Ford Explorer EV. Deze is zelfs in een zeer complete uitvoering goedkoper of minstens net zo duur als een Kuga st-line X. En met 600 km WLTP bereik heb je geen klagen.
Goed, er is nergens een budget genoemd, maar ik denk dat een Ford Explorer EV als occasion nog best prijzig is vergeleken met een Kuga of andere concurrerende EVs. Goedkoopste op autoscout start vanaf 34k.

Recente Kuga vanaf 2020 tot 50k op de teller is rond de 25k of minder te vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door Quad op 27-05-2026 08:12 ]

nggyu nglyd

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-06 23:57

EiT

[...]

Dat is toch geen Ford. Meer een omgekatte VW.

Mach-E dan maar, maar die mag onderhand wel een refresh.

Druk en zetfouten voorbehouden.

• DutchFLC
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-05 01:05
Als je niet perse een SUV model wilt en wel iets geeft om wegligging en comfort is de Mondeo Hybrid overwegen waard.

Heb zelf 2020 model. Hoeft niet aan een kabel voor opladen.

4.8l/100km is makkelijk haalbaar.

Zijn beetje overengineerd door Ford destijds met aangekochte Toyota patenten. Mega betrouwbaar en super comfortabel.

• Mad Wally
Even een update, helaas is de 2024 ST-Line X anders. Je kunt nog steeds op dezelfde manier het paneel aan de binnenzijde verwijderen, echter daaronder zit een hard plastic liner op de deur geschroefd. Dit paneel zit niet alleen met de zichtbare bouten rondom bevestigd, maar ook met andere onzichtbare bevestigingen vanaf de andere kant waardoor ik niet verder durfde te gaan. De liner bevat ook veel ribben waardoor je hier geen dempend materiaal op aan kunt brengen.

• Marokkoseletan
  • Registratie: Mei 2021
  • Nu online
Marokkoseletan schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 12:49:
Ik stelde de volgende vraag aan mijn Ford dealer:

"Ik zag in de leen-Kuga dat in de ritsamenvatting van het digitale dashboard ook EV-/laadinformatie werd weergegeven, met een indicatie van laadtijden. Mijn Kuga toont deze uitgebreide EV-samenvatting niet. Kunnen jullie controleren of er updates beschikbaar zijn voor de IPC/APIM/BECM modules en indien nodig de update uitvoeren?"

En kreeg daarop het volgende antwoord:

"Ik heb het nagekeken en er zijn nieuwe updates vrijgegeven, echter met betrekking op accu controle en SW-update computermotorregeling (PCM) maar niet gerelateerd aan wat u hieronder aangeeft."

Zou dat betekenen dat er een oplossing is voor de accuproblemen? Of is dit wat anders?
Is er iemand die de oplaadinformatie bij het uitzetten van de auto erbij gekregen heeft na een update?

Wat de lader betreft, heb ik de volgende besteld: https://www.grodttrading.nl/product/ev4u-mobiele-lader-type-2-vanaf-stopcontact-eu-16a-fase-1/ Deze is vandaag binnengekomen en het laden van 60 naar 100% duurde nu 56 minuten korter dan met de standaard lader van Ford. Een aanrader dus. Ook kun je uitgesteld laden instellen of laden met minder dan de 16A die nu ingesteld staat.
De update inmiddels uit laten voeren, maar geen uitgebreidere samenvatting bij het uitzetten van de auto. Iemand daar ervaring mee? Ik tik wel de laatste 4 dagen de 60 kilometer aan kwa rijbereik elektrisch. Dat was in het begin niet. Al komt dat blijkbaar ook door het warmere weer.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Ik vind de Explorer EV simpelweg niet mooi.
Ziet er goedkoop uit.
Kwestie van smaak denk ik.

Zou persoonlijk kijken in de richting van ID4/5/7. Of Tesla.
Mijn vrouw geeft een ID3 en dat is een prettige auto (maar voor ons te klein als primaire auto).

• EdvanAl
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11:16
Nou heb 1 week geleden de mail gestuurd met alle bewijzen erbij voor de 120 euro compensatie.

Maar vooralsnog nul reactie.
Of heb ik meer geduld nodig ?

• Fiesta1958
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-06 22:34
Ze hebben het druk met het afhandelen van heel veel van dit soort verzoeken. Ik kreeg daar ook excuses voor. Maar wel na een paar weken het geld op de rekening gekregen. Ik denk nog ff afwachten. Heb je de mail naar klanten@ford.com gestuurd?

• ehtweak
  • Niet online
EdvanAl schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:44:
Of heb ik meer geduld nodig ?
Vorig jaar (die andere recall 24S79) duurde het bij mij zoiets van een maand voordat ik het geld had.

Dit jaar 'slechts' 4 weken... :|

Mooie Plaatjes   

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Benieuwd wat het volgend jaar wordt dan.

• EdvanAl
Fiesta1958 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:21:
Ze hebben het druk met het afhandelen van heel veel van dit soort verzoeken. Ik kreeg daar ook excuses voor. Maar wel na een paar weken het geld op de rekening gekregen. Ik denk nog ff afwachten. Heb je de mail naar klanten@ford.com gestuurd?
Yep

• Henkvdbroek
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15:01
19 mei een mail gestuurd. Afgelopen woensdag de reminder. Vandaag bericht dat het geld er binnen 7 dagen op staat. Kan best snel dus.

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-06 17:14
Ik heb net ook maar weer een reminder gestuurd.

De eerste keer blijkbaar naar een verkeerd emailadres.
daarna naar de juiste met op 8 mei reactie dat ze er mee bezig gingen.
Tot op heden niks gehoord. Dus ik heb ook maar weer een reminder verstuurd...

• Rambo41
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:56
Sinds een aantal dagen laad onze Ford Kuga heel langzaam op. De garage zegt dat dit kan komen doordat Ford op de achtergrond bezig is met een update mbt de terugroepactie.

Hebben meerdere dit probleem?

We hebben een zaptac go2 en naast de Ford een volkswagen ID3. De volkswagen heeft een laadsnelheid van 11kWh. De Ford Kuga laad momenteel met 763W waar deze normaal met 3,6 kWH oplaadt.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Welk model heb je? Met de nieuwe zou dat misschien kunnen omdat die OTA updates kan ontvangen. Pre-facelift kan dat niet.

De mijne laadt overigens gewoon met 16A (2022). Met 3A zullen de laadverliezen substantieel zijn vermoed ik.. mijn auto lust zo een kWh meer op 6A versus 16A.

• Jappio
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:29
Ik heb inmiddels bericht gehad over een software update die uitgevoerd moet worden ( Service-actie 23B64):

Ford verbetert en ontwikkelt zijn producten voortdurend. Daarom is er bijgewerkte software voor de regelmodule accucapaciteit (BECM) ontwikkeld voor uw voertuig. De software-update van de BECM verbetert de bewakingscapaciteiten van de hoogspanningsaccu (HV) van uw voertuig doordat bewaking op afwijkingen van de celcapaciteit is toegevoegd. Als er een afwijking wordt gedetecteerd, wordt het beschikbare vermogen niet beperkt tot 5 kW, maar wordt het vermogen beperkt tot 70 kW, wordt het bericht "Service voertuig binnenkort" weergegeven in het instrumentenpaneel en worden de maximale vermogenslimieten voor ontlading van de cellen verhoogd, voor een groter elektrisch rijbereik.

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 02-06 17:57
Jappio schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:01:
Ik heb inmiddels bericht gehad over een software update die uitgevoerd moet worden ( Service-actie 23B64):

Ford verbetert en ontwikkelt zijn producten voortdurend. Daarom is er bijgewerkte software voor de regelmodule accucapaciteit (BECM) ontwikkeld voor uw voertuig. De software-update van de BECM verbetert de bewakingscapaciteiten van de hoogspanningsaccu (HV) van uw voertuig doordat bewaking op afwijkingen van de celcapaciteit is toegevoegd. Als er een afwijking wordt gedetecteerd, wordt het beschikbare vermogen niet beperkt tot 5 kW, maar wordt het vermogen beperkt tot 70 kW, wordt het bericht "Service voertuig binnenkort" weergegeven in het instrumentenpaneel en worden de maximale vermogenslimieten voor ontlading van de cellen verhoogd, voor een groter elektrisch rijbereik.
Een bijzonder bericht. Met name die laatste 2 zaken, een hogere vermogenslimiet en een hoger bereik, voelen voor mij wel wat tegenintuitief. Ik ben benieuwd wat dat in de praktijk moet gaan inhouden.

• Draakje5
Jappio schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:01:

En die lost 25SC4 op?

• ehtweak
  • Niet online
@Jappio Zoek maar eens terug op 23B64:
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"

Bovendien is de Nederlandse vertaling wel slecht gedaan t.o.v. het Engelstalige origineel. Want de tekst van de NHTSA omschrijft de maatregelen die de BECM s/w neemt in het geval van HV-accu problemen toch echt anders. :Y

If a HV battery fault is detected, the updated BECM software will do the following:
• Limit maximum cell discharge power to 70 kW.
• Limit maximum charge power to 5 kW.
• Limit plug-in charging to 70% maximum cell state of charge.
• Display an instrument cluster notification/warning lights such as a wrench and
engine/malfunction indicator lamp (MIL).
NOTE: During a fault detection scenario, these charge and discharge limits are observable to the
customer as a reduction in the vehicle’s electric range by approximately 30%. This is an improvement
to the prior software strategy which has a greater impact on range

[ Voor 79% gewijzigd door ehtweak op 01-06-2026 21:19 ]

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online
Rambo41 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:11:
Hebben meerdere dit probleem?
Gelukkig niet.
Onze Kuga laadt gewoon keurig met 3,7kW.

Mooie Plaatjes   

• Jappio
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:29
Haha ja dat is slecht vertaald idd dan ja. Had het eerdere bericht niet gezien. Zoals ik het lees kun je daarmee weer gewoon laden, maar áls de software een fout in de batterijcellen vindt dan wordt de auto in laden en ontladen beperkt?

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-06 23:57

EiT

Wat is het minimale wat je moet mailen en welk mail adres. Van de week ook maar even een mail aan wagen voor het is opgelost ;)

Druk en zetfouten voorbehouden.

• Splitrr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 14:48
EiT schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 00:37:
Wat is het minimale wat je moet mailen en welk mail adres. Van de week ook maar even een mail aan wagen voor het is opgelost ;)
zoekfunctie in een forum blijkt toch een lastig iets.
maar:
kentekenbewijs
Brief met de terugroepactie
Iban

• ehtweak
  • Niet online
Interessante info m.b.t. de e-Call/2G functionaliteit van de Kuga PHEV:

https://www.kuga-forum.de...l/?postID=79882#post79882

Vooral dit stukje is interessant:

Kuga der 3. Generation (Baujahr ab Anfang 2020 bis heute):
Diese Generation verfügt über das eingebaute FordPass Connect Modem. Dieses Modem funkt für Infotainment-Dienste, Live-Traffic und App-Steuerung im 4G-LTE-Netz.

Das eCall-Problem: Obwohl das Modem internetfähig (4G) ist, wurde die gesetzliche eCall-Funktion bei fast allen Herstellern in diesem Zeitraum technisch so programmiert, dass sie den eCall-Notruf ausschließlich über das sprachbasierte 2G-Netz (GSM) absetzt.
Die Auswirkung: Nach aktuellem Stand ist die eCall-Funktion dieses Kuga-Modells ab 2028 somit trotz 4G-Modem von der Abschaltung betroffen, da der reine Notrufkanal im Hintergrund auf 2G angewiesen ist. [1, 2]

BTW: voor diegenen die het Duits lastig vinden, google translate is your friend. ;)

Mooie Plaatjes   

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ach tegen die tijd is de verplichting voor de APK ongetwijfeld afgeschaft.

• EdvanAl
Wat ik de laatste tijd ook heb ondanks dat ik de navigatie van het Ford systeem nooit heb gebruikt dat ik soms als ik de auto start en er een route in staat die kan ik dan annuleren.

Maar eigenwijs genoeg een paar dagen later bij het starten staat er weer een route actief.

Gek van.

• conhen

conhen

Anti-Wappie

EdvanAl schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:50:
Wat ik de laatste tijd ook heb ondanks dat ik de navigatie van het Ford systeem nooit heb gebruikt dat ik soms als ik de auto start en er een route in staat die kan ik dan annuleren.
Ik zou hem eens rijden, kijken waar die jou naartoe brengt... :)

• Henkvdbroek
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15:01
Henkvdbroek schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:20:
19 mei een mail gestuurd. Afgelopen woensdag de reminder. Vandaag bericht dat het geld er binnen 7 dagen op staat. Kan best snel dus.
En vandaag op de rekening. Ik vind het vlot!
Pagina: 1 ... 62 63 Laatste