Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd
Ik heb de Hapro Traxer icm Hapro Aero dakdragers en meer dan voldoende ruimte tussen koffer, klemmen en dak.Quad schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:06:
Onze vakantie zit er weer op. We hebben qua dakkoffer gekozen voor de Modula EVO 470 samen met Aguri Runner II dakdragers. Hoewel het past vind ik dat er te weinig ruimte zit tussen de premium montageklem en het glazen dak, net geen 1 cm.
Ik denk dat ik dan liever een andere set (Hapro Cronos 3 aero) dakdragers koop voor de volgende vakantie, iemand anders een vergelijkbare ervaring?
Dat zou verklaren waarom het me ooit wel eens gelukt is. Had echt geen idee meer. Merci!Quad schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 22:06:
Op het Ford logo tikken in de Apps van Apple Carplay?
Vandaag was het prima weer hiervoor. Geen felle zon en niet te warm:
:strip_exif()/f/image/0DWQ2rgU82urHuv4UHUptjoP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0ITcuaDMCuLSyyd2EYptxcs8.jpg?f=fotoalbum_large)
En dat allemaal dankzij een goedkoop flesje van de Action.
Nu kan 'ie weer vuil worden, net zoals afgelopen keer in de bergen:
Ik heb een 70MAI dashcam bedraad geïnstalleerd op de manier zoals jij beschrijft nu ongeveer 6 weken geleden met parkeerfunctie en maakt daar een timelapse van en bij beweging realtime beelden.Kiem schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:54:
Hi allen! Ik ben sinds een maandje eigenaar van een Ford Kuga St Line X uit 2023. Ik wil daar graag een dashcam in installeren en heb een Viofo A229 Pro besteld. Deze kan ook opnemen tijdens het parkeren. Mijn garaga (Ford Dealer) raadt echter af om de BATT draad te koppelen voor constante stroom (ook al heeft de hardwire kit bescherming, waarmee de dashcam uitschakelt als de accu 12.4 volt bereikt). Is er iemand die hier ervaring mee heeft?Veel dank alvast!
- Is het inderdaad af te raden om de parkeermodus op dashcams te gebruiken in combinatie met de accu van de Kuga? Ook met de hardwirekit bescherming?
- Iemand ooit een lege accu gehad, vanwege de parkeermodus op een dashcam
We hebben er nog een 'oude' accu van eind 2021 er in liggen en gaat tot nu toe prima.
De 12v accu gaat hard omlaag als de auto wordt klaargemaakt voor vertrek, denk aan ontgrendelen auto en gebruik van de elektrische achterklep.
Toen het niets meer deed was de laatste status 38%. Vandaag ging hij van 90% naar 77%. Hoger dan 90% zie ik de 12v accu overigens niet komen.
nggyu nglyd
Heeft die 12v accu ook te maken met deze status accuspaarfunctie? We hebben hier al een jaar last van.Marokkoseletan schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 23:12:
Voor de mensen die last hebben van een 12v accu die leeg gaat (ik heb daar zelf geen last van overigens, geen caravan of iets, maar wel een normale aanhanger), je kunt Fordpass koppelen met HomeAssistant en daar kun je het percentage van de 12v accu uitlezen. HomeAssistant houdt netjes een grafiek bij, waardoor je wellicht beter kunt achterhalen na welk tijdstip de accu leegloopt.
Ik gebruik de knop op het stuur.Wippie1234 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 22:00:
Weet iemand de makkelijkste manier om tussen Apple Carplay en reguliere radio te switchen? Ik trek nu maar gewoon de kabel eruit, maar dat moet makkelijker kunnen
In het menu op het scherm achter het stuur kan je naar audio (dacht ik) en dan bij DAB kiezen.
Vaak werkt dit alleen als de muziek al speelt heb ik gemerkt (wel met Android auto)
Je kunt de audio bron ook aanpassen via het menu op je stuur.Wippie1234 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 22:00:
Weet iemand de makkelijkste manier om tussen Apple Carplay en reguliere radio te switchen? Ik trek nu maar gewoon de kabel eruit, maar dat moet makkelijker kunnen
in de mondeo gebruikte ik nooit android auto, de telefoon had ik in een clip op het ventilatie roosten met een losse charger.
Nu in de kuga is er wireless laden en wireless android auto maar de telefoon wordt loeiheet.
Wireless laden kan je niet echt uitzetten. en weer een clip plaatsen in de ventilatie is hier niet echt handig ivm de knoppen. nu een Alufolie in de telefoon cover gedaan.
Herkenbaar en wat is jullie oplossing ?
Kabeltje insteken? Overigens kan ik het op mijn Android uitzetten...maar dat wisselt waarschijnlijk per toestel.rob2011 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:55:
Sinds dit weekend in bezit van ford kuga st line x black package 2026 altijd mondeo gereden ;-).
in de mondeo gebruikte ik nooit android auto, de telefoon had ik in een clip op het ventilatie roosten met een losse charger.
Nu in de kuga is er wireless laden en wireless android auto maar de telefoon wordt loeiheet.
Wireless laden kan je niet echt uitzetten. en weer een clip plaatsen in de ventilatie is hier niet echt handig ivm de knoppen. nu een Alufolie in de telefoon cover gedaan.
Je kunt m toch naast de lader leggen?rob2011 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:55:
Sinds dit weekend in bezit van ford kuga st line x black package 2026 altijd mondeo gereden ;-).
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25
Weet je toevallig waar die optie verstopt zit? Ik heb gezocht en gezocht, maar kan hem niet vinden...Delta737 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:48:
De draadloze lader kun je in de opties ook uitschakelen
(mijn telefoon wordt ook loeiheet, dus ik doe het ook met kabel en vakje ernaast)
Never underestimate the power of stupid people in large groups
Ik heb een iPhone en ik heb een draadloze Magsafe lader met sterk dubbelzijdig tape op het rubber matje geplakt en het snoertje opgerold en met tape vastgeplakt zodat het netjes oogt.rob2011 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:55:
De Ford draadloze lader werkt erg slecht met iPhone, positioneren luistert erg nauw en wordt erg warm, maar dat is met Magsafe prima opgelost. Originele lader heb ik niet uitgeschakeld (wist niet dat het kon)
Sorry, ik had het mis. Net even gezocht, maar het staat wel bij statusinformatie ("Draadloos opladen actief"). Ik dacht dat je het daar ook met een schuifje uit kon zetten, maar dat is dus niet zo helaasrob_erwt schreef op maandag 20 juli 2026 @ 22:13:
[...]
Weet je toevallig waar die optie verstopt zit? Ik heb gezocht en gezocht, maar kan hem niet vinden...![]()
(mijn telefoon wordt ook loeiheet, dus ik doe het ook met kabel en vakje ernaast)
Accu Varta A7 Dynamic AGM 12V 70Ah 760A/EN Start Stop 570901076K262 (570901076K262) VARTA
MOet deze dan nog ingelezen worden door de dealer, op een facebook forum zei iemand die deze accu ook had geplaatst dat de Kuga de accu herkende en inlezen door de dealer niet hoefde. Als dat zo is dan scheelt dat wel een hoop centen. Wat zijn jullie ervaringen met het zelf plaatsen van een AGM accu ?
Die problemen duiden op een slechte accu. Bij mijn MK3 van jan 2024 zit al een AGM accu, Varta AGM/VRLA 50Ah 540A SAE/EN H4. Bij mijn weten moet bij vervanging naar een AGM accu de software aangepast worden.Xandos schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:01:
Even jullie advies. Krijg onlangs de melding dat de auto in de accubespaarmodus zit, was toen op vakantie in Egypte. Na thuiskomst deed de auto helemaal niets. Moest met de fysieke sleutel de bestuurdersdeur openen. Pechhulp gebeld en met een jumpstarter de auto aan de praat gekregen. Krijg gister op mijn sync3 scherm dat er functies uit waren geschakeld ivm accu, maar ging weer weg toen ik ging rijden. Adviseren jullie een nieuw accu ? Heb deze op het oog
Accu Varta A7 Dynamic AGM 12V 70Ah 760A/EN Start Stop 570901076K262 (570901076K262) VARTA
MOet deze dan nog ingelezen worden door de dealer, op een facebook forum zei iemand die deze accu ook had geplaatst dat de Kuga de accu herkende en inlezen door de dealer niet hoefde. Als dat zo is dan scheelt dat wel een hoop centen. Wat zijn jullie ervaringen met het zelf plaatsen van een AGM accu ?
Niet alles geloven op FacebookMOet deze dan nog ingelezen worden door de dealer, op een facebook forum zei iemand die deze accu ook had geplaatst dat de Kuga de accu herkende en inlezen door de dealer niet hoefde. Als dat zo is dan scheelt dat wel een hoop centen. Wat zijn jullie ervaringen met het zelf plaatsen van een AGM accu ?
Staat zelfs keurig beschreven in de handleiding van de Ford Kuga (MK3 model).
Vanaf blz. 426 van de gebruiksaanwijzing.
En wat is "niets duurder"?ThatD schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 20:51:
Ik heb vorig jaar hetzelfde gehad met mijn accu Kuga st line 2021.De anwb laten komen en bij hun een nieuwe agm accu erin laten zetten, was niets duurder.
Heeft de ANWB nog wat opnieuw moeten programmeren? Met iets als FORScan bijvoorbeeld? Of hebben zij toegang tot de Ford (garage) tools?
Had toch wel een update verwacht inmiddels.
Het kan ook best eens wezen dat legal ook betrokken is omdat het management van mening is dat een permanente begrenzing tot 80% ook een prima oplossing is. Legal denkt daar natuurlijk heel anders over.
[ Voor 27% gewijzigd door Glashelder op 23-07-2026 11:09 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
De aanvraag van de vergoeding was bij mij overigens binnen een week geregeld en op de rekening. Maar een tweede aanvraag zal er wel niet inzitten denk ik.
(ongeacht de oorzaken).
Dus dit soort acties, met deze grote aantallen PHEVs die het betreft, kosten sowieso een klauw met geld.
Laat staan als er HV-accu's vervangen zouden moeten gaan worden. Nog afgezien van de praktische problemen (beschikbaarheid van materialen en mensen om de swap uit te voeren).
Een s/w update ziet men veel liever. Da's te overzien en niet zo kostbaar. Alleen is de vraag; helpt dat afdoende? Is dat veilig genoeg?
De tijd zal het leren...
En idd, op het gebied van communicatie laat Ford flink wat steken vallen. Die akelige stilte voorspelt vaak niet veel goeds...
[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 23-07-2026 21:03 ]
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"
[ Voor 32% gewijzigd door ehtweak op 23-07-2026 21:07 ]
Vanaf 2028 komt er een nieuw lid van de wereldwijde Bronco-familie bij, omschreven als een stoere, compacte en avontuurlijke multi-energy SUV voor Europese wegen, plus een volledig nieuwe multi-energy gezinscrossover a.k.a Kuga die door Ford is getekend en samen met Geely ontwikkeld.
[ Voor 49% gewijzigd door rmr1 op 24-07-2026 08:10 ]
I’m not superstitious, but I am a little stitious.
Accu was 188 euro inclusief ,alles werkte nog precies t zelfde, dus ik neem aan dat ze zoiets zelf kunnen oplossenehtweak schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 21:06:
[...]
En wat is "niets duurder"?
Heeft de ANWB nog wat opnieuw moeten programmeren? Met iets als FORScan bijvoorbeeld? Of hebben zij toegang tot de Ford (garage) tools?
Da's een nette prijs!
Alleen de anwb komt niet gratis.ehtweak schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:21:
[...]
Da's een nette prijs!Stuk voordeliger dan bij welke garage dan ook.
Met ford assistance heb ik geen anwb abbonement.
Iemand ervaring met een fietsendrager voor 4 fietsen op de Kuga? Bij de AH hebben ze een Hapro Active nu voor 350 euro. (7 polig dus verloopstekkertje nodig). Luxere, zoals de thule easyfold, zijn 3x zo duur...
[ Voor 29% gewijzigd door Draakje5 op 24-07-2026 21:36 ]
[ Voor 81% gewijzigd door Wippie1234 op 24-07-2026 22:35 ]
Verwijderd
[ Voor 83% gewijzigd door Mad Wally op 27-07-2026 08:38 ]
Daarom neem ik nooit Ford Assistance af bij een onderhoudsbeurt, dat kost ~150-200 euro extra per beurt/jaar. Standaard zit dat inbegrepen, zelfs al weten ze dat ik het nooit afneem, moet het toch ieder jaar weer vermelden..Draakje5 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 21:34:
[...]
Met ford assistance heb ik geen anwb abbonement.
[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 27-07-2026 08:52 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25
zeg je hiermee dat wanneer je dezelfde beurt laat doen maar je geeft aan geen Ford assistance te willen dat je beurt ineens veel goedkoper is??? Lijkt me toch sterk, de beurt wordt gedaan door de lokale dealer, Ford assist vanuit Ford Nederland lijkt me toch?Sport_Life schreef op maandag 27 juli 2026 @ 08:51:
[...]
Daarom neem ik nooit Ford Assistance af bij een onderhoudsbeurt, dat kost ~150-200 euro extra per beurt/jaar. Standaard zit dat inbegrepen, zelfs al weten ze dat ik het nooit afneem, moet het toch ieder jaar weer vermelden..
Ja. Ford Assistance kostte in 2023 euro 241,-, zal nu iets duurder zijn. Op de factuur staat dan "Ford Economy Service" ipv "beurt bij xxkm".Mad Wally schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:53:
[...]
zeg je hiermee dat wanneer je dezelfde beurt laat doen maar je geeft aan geen Ford assistance te willen dat je beurt ineens veel goedkoper is??? Lijkt me toch sterk, de beurt wordt gedaan door de lokale dealer, Ford assist vanuit Ford Nederland lijkt me toch?
Werkzaamheden zijn exact hetzelfde. Er wordt gesuggereerd dat het voor oude auto's is, maar ik doe het al vanaf dat ze nieuw zijn.
Info: https://www.wensink.nl/fo...ices/ford-economy-service
[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 27-07-2026 18:29 ]
Zie bij ons alleen het certificaat toegevoegd. Uit de factuur maak ik niet op dat ik betaal voor ford assistance.Sport_Life schreef op maandag 27 juli 2026 @ 18:25:
[...]
Ja. Ford Assistance kostte in 2023 euro 241,-, zal nu iets duurder zijn. Op de factuur staat dan "Ford Economy Service" ipv "beurt bij xxkm".
Werkzaamheden zijn exact hetzelfde. Er wordt gesuggereerd dat het voor oude auto's is, maar ik doe het al vanaf dat ze nieuw zijn.
Info: https://www.wensink.nl/fo...ices/ford-economy-service
Volgende keer vragen naar Ford Economy Service, dat scheelt je dan honderden euro's (moet je wel zelf pechhulp regelen).Draakje5 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 18:30:
[...]
Zie bij ons alleen het certificaat toegevoegd. Uit de factuur maak ik niet op dat ik betaal voor ford assistance.
~[Afbeelding]
Let op: bij Economy Service wordt de gratis pechhulpverlening (Ford Assistance) niet verlengd. Wilt u dat wel? Kies dan voor regulier Ford Onderhoud.
[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 27-07-2026 18:35 ]
Geloof ik niet.Sport_Life schreef op maandag 27 juli 2026 @ 18:33:
[...]
Volgende keer vragen naar Ford Economy Service, dat scheelt je dan honderden euro's (moet je wel zelf pechhulp regelen).
Ik betaalde maar 350 euro voor de beurt en remolie service. Waarvan al 100 euro olie is.
Wil je zeggen dat een onderhoudsbeurt mij in het vervolg dan maar 100 euro kost ( als ford assistance 250 is )?
Je betaalde ruim 700 euro, de economy service is 299 all in. (Zie link). De garage gaat niet vermelden dat Ford Assistance ~250 Euro kost want dan neemt niemand dat meer afDraakje5 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 18:34:
[...]
Geloof ik niet.
Ik betaalde maar 350 euro voor de beurt en remolie service. Waarvan al 100 euro olie is.
Wil je zeggen dat een onderhoudsbeurt mij in het vervolg dan maar 100 euro kost ( als ford assistance 250 is )?
Voor personenauto’s betaalt u € 299,- inclusief BTW. Voor bedrijfswagens geldt een bedrag van € 299,- exclusief BTW. Alle prijzen zijn all in zodat u precies weet waar u aan toe bent en geen onverwachte kosten krijgt.
[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 27-07-2026 18:52 ]
778 euro waren de 4 banden met tps sensoren. Deze prijs was niet veel duurder dan bij een refuliere bandenhandel.Sport_Life schreef op maandag 27 juli 2026 @ 18:50:
[...]
Je betaalde ruim 700 euro, de economy service is 299 all in. (Zie link). De garage gaat niet vermelden dat Ford Assistance ~250 Euro kost want dan neemt niemand dat meer afis gewoon marketing.
[...]
Pechhulp is gratis bij regulier onderhoud staat in je url bij wensink: "Let op: bij Economy Service wordt de gratis pechhulpverlening (Ford Assistance) niet verlengd. Wilt u dat wel? Kies dan voor regulier Ford Onderhoud.
[ Voor 30% gewijzigd door Draakje5 op 27-07-2026 19:19 ]
Op de factuur staat voor onderhoud 125 + 301 + 50 = 475 ex btw, Inc btw is dat 575,-. Toch 275 euro hoger dan 300 all in?Draakje5 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 19:09:
[...]
778 euro waren de 4 banden met tps sensoren. Deze prijs was niet veel duurder dan bij een refuliere bandenhandel.
Pechhulp is gratis bij regulier onderhoud staat in je url bij wensink: "Let op: bij Economy Service wordt de gratis pechhulpverlening (Ford Assistance) niet verlengd. Wilt u dat wel? Kies dan voor regulier Ford Onderhoud.
Klopt ook wel ongeveer met 241 euro van een paar jaar geleden.
Daar krijg je dan wel Ford Assistance voor natuurlijk, de vraag is heb je dat nodig. (Ik niet).
[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 27-07-2026 20:18 ]
Het was 301 + 52 euro. Dus 428 incl btw.Sport_Life schreef op maandag 27 juli 2026 @ 20:15:
[...]
Op de factuur staat 125 + 301 + 50 = 475 ex btw, Inc btw is dat 575,-. Toch 275 euro hoger dan 300 all in?
Klopt ook wel ongeveer met 241 euro van een paar jaar geleden.
Daar krijg je dan wel Ford Assistance voor natuurlijk, de vraag is heb je dat nodig. (Ik niet).
Zit remolie service, olie, en andere materialen allemaal in een 300 euro beurt van ford economy?
Zie hieronder mijn prijsopgave/factuur:Draakje5 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 20:19:
[...]
Het was 301 + 52 euro. Dus 428 incl btw.
Zit remolie service, olie, en andere materialen allemaal in een 300 euro beurt van ford economy?
Volgens mij komt er nog wel eventueel Apk bij (30 euro). Mijn auto was nog niet Apk verplicht.
[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 27-07-2026 22:14 ]
Check. 128 euro. Geen 275. Mijn beurt was 428.Sport_Life schreef op maandag 27 juli 2026 @ 22:11:
[...]
Zie hieronder mijn prijsopgave/factuur:
***members only***
Inmiddels is het 299 euro, dus je betaalt 275 euro voor "gratis" Ford Assistance..
Volgens mij komt er nog wel eventueel Apk bij (30 euro). Mijn auto was nog niet Apk verplicht.
Zal het in Januari eens opgooien bij de dealer..
[ Voor 9% gewijzigd door Draakje5 op 27-07-2026 22:25 ]
Dat klopt, en de anwb is volgens mij ook ongeveer 250-300 euro per jaar (Europese dekking), dus als je toch pechhulp wil maakt het niet zoveel uit.Quad schreef op maandag 27 juli 2026 @ 22:22:
Maar goed, de ANWB komt ook niet gratis.
Ik zit er zelf zo in dat als ik met pech sta (verwacht het niet met Kuga uit '23) dan neem ik ter plekke een pechhulp bij de Anwb.
Heb ondertussen al zo'n 1.500 euro bespaard hiermee sinds we Ford prive rijden (2019).
[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 27-07-2026 23:02 ]
Met economy service vervalt de (verlengde) fabrieksgarantie.Sport_Life schreef op maandag 27 juli 2026 @ 18:50:
[...]
Je betaalde ruim 700 euro, de economy service is 299 all in. (Zie link). De garage gaat niet vermelden dat Ford Assistance ~250 Euro kost want dan neemt niemand dat meer afis gewoon marketing.
[...]

En er nu weer goed in gaan zitten om alles goed in te stellen
[ Voor 5% gewijzigd door Resistor op 30-07-2026 12:23 ]
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
Hoe zit dit eigenlijk? Zoals ik het OH schema lees moet de auto ieder jaar een inspectiebeurt en dan iedere 30k in ieder geval olie. Doet iedereen dit braaf? Ik ga ieder jaar die beurt doen + olie. Dan staat hij er toch al. Daarnaast ga ik navragen hoe het zit met bougies, bobines, luchtfilter, brandstoffilter etc etc.Mad Wally schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:16:
[...]
Met economy service vervalt de (verlengde) fabrieksgarantie.
Ieder jaar?Stijnd schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 19:51:
[...]
Hoe zit dit eigenlijk? Zoals ik het OH schema lees moet de auto ieder jaar een inspectiebeurt en dan iedere 30k in ieder geval olie. Doet iedereen dit braaf?
Toch pas als de auto zelf aangeeft wanneer?
De eerste beurt was bij ons na ca. 30kkm en dat was pas na bijna twee jaar.
(gekocht 2023, 1ste beurt in 2025)
Vervolgens hebben ze (de garage) er zo'n sticker ingeplakt dat uiterlijk weer in 2027 of na ca. 60kkm er weer onderhoud is.
De prijzen van onderhoudsbeurten bij Ford zijn sowieso al stevig aan de prijs.Ik ga ieder jaar die beurt doen + olie. Dan staat hij er toch al. Daarnaast ga ik navragen hoe het zit met bougies, bobines, luchtfilter, brandstoffilter etc etc.
En op dit moment zegt de FordApp dat de "levensduur olie 9100 km geschatte afstand 48%" is. (huidige km stand 46kkm)
Onderhoudsschema
30kkm of 2 jaren en 60kkm of 4 jaren
Daar kun je ook inzien wat ze allemaal gaan doen.
Dus zit een beetje vast aan die dure Ford onderhoudsbeurten, inclusief Ford Assistance (waar ik vele horror verhalen over lees)
En ja, wij hebben ook vv via de ANWB in de EU. En vaak schakelen automerken alsnog de ANWB in. Had ik destijds ook met Skoda; als je die belde voor pech onderweg, dan kwam de ANWB...
Wat betreft die garantie (destijds voor 700 euro) ben ik wel blij. Zoals dat akkefietje met die haperende achterklep...
't Is een beetje zoals bij Toyota: krijg je 10 jaar garantie, maar moet je wel alle onderhoudsbeurten bij Toyota laten doen. Soort van sigaar uit eigen doos, qua prijs.
[ Voor 17% gewijzigd door ehtweak op 01-08-2026 07:08 ]
Ik wacht wel af wat de auto gaat zeggen, ik heb onderhoud en garantie ook voor 5 jaar, ik maak mij nog geen zorgen over de kosten.
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
Die is standaard 2 jaar bij een nieuwe auto. Wel bijzonder dat de extra betaalde garantie vervalt bij Economy Service ondanks dat je gewoon bij de Ford dealer in onderhoud zit en ze praktisch dezelfde werkzaamheden uitvoeren.Mad Wally schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:16:
[...]
Met economy service vervalt de (verlengde) fabrieksgarantie.
Maargoed iedereen kan zelf beslissen hoe of wat
[ Voor 34% gewijzigd door Sport_Life op 01-08-2026 07:29 ]
Ik kreeg bij 22k een melding dat de olie vervangen moest worden. Ze gaven bij de ford dealer aan dat dit losstaat van de beurten. Dus ik had na 8k km bij 30k weer terug mogen komen. Heb toen maar een totale beurt laten doen. En volgens de app zou ik nu uitgerekend na 19k km weer olie moeten vervangen. Ik rijdt 80% elektrisch en volgens de dealer is dat de oorzaak van snel verouderde olie. Ik heb zelf het vermoeden dat elke keer de auto starten ook mee telt. Dus even de auto aanzetten om dakje dicht te doen etc. Conclusie elke +/-20k km een volledige beurt. Dit was ik bij mijn mondeo diesel ook wel gewend.Stijnd schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 19:51:
[...]
Hoe zit dit eigenlijk? Zoals ik het OH schema lees moet de auto ieder jaar een inspectiebeurt en dan iedere 30k in ieder geval olie. Doet iedereen dit braaf? Ik ga ieder jaar die beurt doen + olie. Dan staat hij er toch al. Daarnaast ga ik navragen hoe het zit met bougies, bobines, luchtfilter, brandstoffilter etc etc.
Dat trucje hebben ze afgekeken van de Duitsers (BMW, Audi, Mercedes): op deze manier blijven de pechgevallen van het eigen merk buiten de statistieken van de ANWB. Dat ‘premium’ gedoe moet op een of andere manier ook te onderbouwen zijn met ‘statistieken’ natuurlijkehtweak schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 07:06:
En vaak schakelen automerken alsnog de ANWB in. Had ik destijds ook met Skoda; als je die belde voor pech onderweg, dan kwam de ANWB...
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Inclusief een proefrit en verkoopverbod van elke auto die onder deze servicecall valt.ehtweak schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 09:17:
Laatste nieuws m.b.t. 25SC4.
17 augustus is gecanceld.
Nieuwe datum 28 augustus:
[Afbeelding]
nggyu nglyd
In de VS alleen vermoed ik zo..Quad schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 09:23:
[...]
Inclusief een proefrit en verkoopverbod van elke auto die onder deze servicecall valt.
De hele weg gereden via de sportstand. Dat is iets wat ik altijd doe als ik de caravan erachter heb. Geen enkel probleem gehad met de caravan erachter, de auto heeft meer dan voldoende trekkracht tegen de bergen en heuvels op met de caravan erachter en ik was verbaasd over het verbruik, ongeveer 1:10,5. Qua snelheid rij ik ergens tussen de 90 - 95 km per uur. In het verleden hebben we ook een Volvo V70 2.5T gehad en daar was het verbruik bijna 1:7 dus dat scheelt best veel.
De nieuwe versie van de Kuga mag 2100 kg trekken lees ik, is de constructie van de laatste versie dan ook dusdanig anders dat die wel de 2100 kg mag trekken of komt het door motortechnische aanpassingen die daarop zijn gedaan?
?
Slechts 150km een hele vakantierit? Dan zijn die cijfers over die 150km toch niet zo representatief?
Zit inmiddels op bijna 1500km vakantierit en het gemiddelde benzineverbruik is nu rond de 1:16. Ondanks (of dankzij) alle bergpassen...
[ Voor 13% gewijzigd door ehtweak op 01-08-2026 15:43 ]
Want voor een representatief verbruik moet je 800km rijden? 1op20 met een zwaar bepakte auto en fietsen vond ik toch niet slecht, of ik er nu 150 of 800km mee rijd.ehtweak schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 15:39:
[...]
?
Slechts 150km een hele vakantierit? Dan zijn die cijfers over die 150km toch niet zo representatief?
[ Voor 16% gewijzigd door Draakje5 op 01-08-2026 15:43 ]
En dat middelt zich dan over het grote geheel; m.a.w. representatiever...
Wel denk ik dat je die score niet haalt met louter snelweg, dus lijkt me prima representatief.
nggyu nglyd
Ik vind via Ford een OH schema uit 2022 met alle modellen en zie dat dat de Kuga PHEV 2019-2021 ieder jaar een inspectie zou moeten krijgen. Vanaf 2-2021 niet meer. Ik ga maandag wel eens navragen hoe het zit.ehtweak schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 06:48:
[...]
Ieder jaar?
Toch pas als de auto zelf aangeeft wanneer?
De eerste beurt was bij ons na ca. 30kkm en dat was pas na bijna twee jaar.
(gekocht 2023, 1ste beurt in 2025)
Vervolgens hebben ze (de garage) er zo'n sticker ingeplakt dat uiterlijk weer in 2027 of na ca. 60kkm er weer onderhoud is.
[...]
De prijzen van onderhoudsbeurten bij Ford zijn sowieso al stevig aan de prijs.![]()
En op dit moment zegt de FordApp dat de "levensduur olie 9100 km geschatte afstand 48%" is. (huidige km stand 46kkm)
Onderhoudsschema
30kkm of 2 jaren en 60kkm of 4 jaren
Daar kun je ook inzien wat ze allemaal gaan doen.
In Oosterijk en Italie (Alpen) meer dan 60% elektrisch gereden wat enorm scheelt qua verbruik. Maar bijv. Laatste laatste 2 uur naar huis (260km) was 9,6/100 en 21km elektrisch. Daar komt nog bij dat we 20 min 80 hebben moeten rijden achter zwaar transport die beide banen blokkeerde op snelweg in Duitsland.
zuinig rijden doe je voornamelijk in files en in berg gebied. Bij een lege snelweg is de auto minder zuinig
Druk en zetfouten voorbehouden.
Totaal 3742km waarvan 1074km elektrisch. Vol beladen, een dakkoffer, 130 over de snelweg en dan een verbruik van 1:16,5.
Ik vind dat toch lang niet slecht. En wat maakt die motor toch een heerlijk geluidje bij een beetje gas geven he
Mag dat wel in Italie? In NL verbiedt iedere camping dat volgens mij..Rec0n schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 22:04:
een paar keer (3x dacht ik) via de gewone stekker opgeladen bij ons huisje.
Is het sloopbaar? Dan valt het te fiksen!
Ja, ik heb de brief niet zo bij de hand maar volgens mij wordt vermeld om de normale stand te gebruiken.Vliegenier04 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 23:15:
Overigens, mijn garage vertelde mij bij voorkeur niet de accu opladen tijdens het rijden (4e stand). Heeft dat te maken met de recall van de accu?
We zaten op een kleine agriturismo en wij waren de enige aanwezig op dat moment. Het mocht van de eigenaar maar werkte niet helemaal goed hoor. Auto laden, wasmachine aan en heet water pakken waardoor de boiler aansloeg ging niet goedDraakje5 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 22:25:
[...]
Mag dat wel in Italie? In NL verbiedt iedere camping dat volgens mij..
Keurig gedaan!
Scheelt denk ik ook een stuk dat je met een aanhanger niet zo hard rijdt...
Zeker weten!en de eCVT is heerlijk in de bergen.
Dat is iets wat Ford (afgekeken van Toyota?) heel goed voor elkaar heeft.
Voorheen zowel handgeschakeld, diesel en benzine en DSG auto's gereden. Maar dit is wel de overtreffende trap qua soepelheid en naadloos schakelgedrag.
:strip_exif()/f/image/KR8z4CvxNx5IU3rMg4AHCrZx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9sWBRZHp3DkpMYfV0thdXdY4.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan dit alweer een mogelijk dode accu zijn? We zitten nu wederom om ons vakantie adres en zou wat zijn als we de caravan willen aanhaken dat de auto het wederom niet doet 🙄
Ik heb deze melding nog nooit gezien, ook staat de auto bij huis zeker niet continu aan de stekker. Onze ID3 is vrijwel altijd ingeplugd.
Of gewoon toeval?....
Was toen ik eigenlijk mijne kuga moest gaan ruilen tegen wat nieuws wat gaan proefrijden in andere auto's, echt wat viel een DSG met een 1.5eTSI (Kodiaq PHEV) me tegen johehtweak schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 17:41:
[...]
Keurig gedaan!![]()
Scheelt denk ik ook een stuk dat je met een aanhanger niet zo hard rijdt...![]()
[...]
Zeker weten!![]()
Dat is iets wat Ford (afgekeken van Toyota?) heel goed voor elkaar heeft.Ik heb nog nooit zo'n makkelijk te rijden bergauto gehad. Nu al voor het derde jaar de Alpen in met de e-CVT; ideaal!
Voorheen zowel handgeschakeld, diesel en benzine en DSG auto's gereden. Maar dit is wel de overtreffende trap qua soepelheid en naadloos schakelgedrag.
Heb mijn leasecontract maar met een jaartje verlengd, nog ff in die lekkere 2.5 met CVT blijven rijden
16 x Aiko 460Wp | 7360Wp | AlphaESS G3-T10 | Nibe F2050-10 | SMO S40
ik heb in mijn 4 jaar tijd ook al twee keer een accu versleten, en dan waren dit vaak de meldingen inderdaad. Goeie check is kijken of de keyless entry van je rechter voorportier het nog doet (bij mijn 2022 model). Als die het niet doet, is je 12V accu niet meer goed schijnbaar. De bestuurdersportier blijft wel gewoon werken dan, maar passagiersportier niet.Nedora schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:20:
Ik zag gisteren ineens de melding dat de auto in de accu bespaarmodus was gegaan. Dan kijk je in de app wat de reden is, maar dit kan niet kloppen. Het is niet overdreven warm, auto heeft de dag daarvoor nog 50km gereden en in maart is er een nieuwe 12V accu ingekomen. De auto start wel gewoon, geen symptomen van een defecte accu zoals we hadden op ons wintersport adres 🫣.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kan dit alweer een mogelijk dode accu zijn? We zitten nu wederom om ons vakantie adres en zou wat zijn als we de caravan willen aanhaken dat de auto het wederom niet doet 🙄
Ik heb deze melding nog nooit gezien, ook staat de auto bij huis zeker niet continu aan de stekker. Onze ID3 is vrijwel altijd ingeplugd.
Of gewoon toeval?....
16 x Aiko 460Wp | 7360Wp | AlphaESS G3-T10 | Nibe F2050-10 | SMO S40
Bij mij gaat de olie kwaliteit sensor evenredig omlaag met de gereden kilometers terwijl ik veel afstanden 100% elektrisch afleg. Ik geloof niks dat er enige intelligentie in zit, je moet gewoon na 20k de olie verversen, ook als je alles elektrisch zou rijdenResistor schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 07:16:
En hier zegt de app 30.000km of 2 jaren, en volgens mij stond er op het kaartje van de dealer in de auto 20.000km (maar dat weet ik niet zeker meer)
Ik wacht wel af wat de auto gaat zeggen, ik heb onderhoud en garantie ook voor 5 jaar, ik maak mij nog geen zorgen over de kosten.
"Ik heb een ongeopend melkpak staan en die gaat overstuur terwijl ik alleen maar water drink"Mad Wally schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:44:
[...]
Bij mij gaat de olie kwaliteit sensor evenredig omlaag met de gereden kilometers terwijl ik veel afstanden 100% elektrisch afleg. Ik geloof niks dat er enige intelligentie in zit, je moet gewoon na 20k de olie verversen, ook als je alles elektrisch zou rijden
Hopelijk helpt dat ;)
Olie gaat niet met een week overstuur maar verliest wel effectiviteit, laat dat nou net zo belangrijk zijn in een PHEV.
Ik geloof best wel dat olie slechter wordt naar een paar jaar (vraag mij af .Jknevel schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:57:
[...]
"Ik heb een ongeopend melkpak staan en die gaat overstuur terwijl ik alleen maar water drink"
Hopelijk helpt dat ;)
Olie gaat niet met een week overstuur maar verliest wel effectiviteit, laat dat nou net zo belangrijk zijn in een PHEV.
Maar vroeger reed je 30K en dan moest de olie vervangen worden.
Dit was alleen dan wel 30K met de motor aan.
Persoonlijk vind ik ook dat PHEV (mits ze nog lang geproduceerd gaan worden) eigenlijk ook beide KM moet bij houden. Zowel alleen elektrisch als met motor.
Wat iemand die bijna alles elektrisch rijd hoeft dan denk ik na 30K niet alle olie te vervangen (mocht dit binnen 2 jaar zijn).
Maar dan kan je best nog KM's rijden met de huidige olie lijkt mij.
Heb wel eens gelezen dat er een PHEV is die beide bij houdt, maar of het onderhoud daar dan ook afhankelijk van is weet ik zo niet.
Ik heb ook het idee dat het weinig met de kwaliteit van de olie te maken heeft maar meer dat het een combinatie is tussen bedrijfsuren van de ICE en tijd. Ze willen gewoon jaarlijks een oliewisseling
Laat bedrijfsuren ICE maar weg. Het maakt dus niet uit of je volledig elektrisch of volledig ICE rijdt, na 20k moet je de dus de olie wisselen terwijl de interval voor een beurt 30k is. Allereerst is er dus geen sprake van een sensor of andere "intelligente" meetmethode zoals ze aangeven, en verder wordt je dus alsnog gedwongen de auto elke 20k voor een beurt te brengen.Glashelder schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:58:
Vorig jaar ergens mochten we helemaal niet laden en toen ging de teller voor de olie bij mij omhoog ipv omlaag.. toen stond ie ineens op onderhoud na 38.000km
Ik heb ook het idee dat het weinig met de kwaliteit van de olie te maken heeft maar meer dat het een combinatie is tussen bedrijfsuren van de ICE en tijd. Ze willen gewoon jaarlijks een oliewisseling
30k beurten was voor mijn één van de redenen voor aanschaf en ik voel me dus flink belazerd.
Ik kan wel zeggen dat ik 30k tussen beurten kan.Mad Wally schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:35:
[...]
Laat bedrijfsuren ICE maar weg. Het maakt dus niet uit of je volledig elektrisch of volledig ICE rijdt, na 20k moet je de dus de olie wisselen terwijl de interval voor een beurt 30k is. Allereerst is er dus geen sprake van een sensor of andere "intelligente" meetmethode zoals ze aangeven, en verder wordt je dus alsnog gedwongen de auto elke 20k voor een beurt te brengen.
30k beurten was voor mijn één van de redenen voor aanschaf en ik voel me dus flink belazerd.
De vorige was bij 30k en zit nu op 60k en hij begon te zeuren dat ik olie moet verversen.
Dus waarom jij 20k hebt weet ik niet, maar bij mij doet hij netjes 30k
| # | Datum | Stand (km) | Δ km | Δ dagen | km/dag |
|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 16-02-2024 | 30.490 | — | — | — |
| 2 | 29-04-2025 | 57.030 | 26.540 | 438 | 60,6 |
| 3 | 07-07-2026 | 88.141 | 31.111 | 434 | 71,7 |
Wees blij dat je geen Kia rijdt. Ik moest de mijne destijds elke 15k voor een service en olieinspectie wegbrengen, 2x per jaar stond ie bij de dealer.Mad Wally schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:35:
[...]
Laat bedrijfsuren ICE maar weg. Het maakt dus niet uit of je volledig elektrisch of volledig ICE rijdt, na 20k moet je de dus de olie wisselen terwijl de interval voor een beurt 30k is. Allereerst is er dus geen sprake van een sensor of andere "intelligente" meetmethode zoals ze aangeven, en verder wordt je dus alsnog gedwongen de auto elke 20k voor een beurt te brengen.
De Kuga zien we wel ff hoe we dat doen, komende keer gaat in eerste instantie nog via de verkoper van onze auto.
nggyu nglyd
Na een omweg via Bulgarije naar Griekenland gereden met een verbruik van 1 op 16. Meeste ritten 140km cruiseconteol, prima verbruik.ehtweak schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 15:39:
[...]
?
Zit inmiddels op bijna 1500km vakantierit en het gemiddelde benzineverbruik is nu rond de 1:16. Ondanks (of dankzij) alle bergpassen...
Ja is echt zuur, daardoor sta ik met banden wissels vier dagen stil per jaar. 1x olie bij 20, onderhoud bij 30 en zomer en winterbanden wissel. Reactie van ford verkoper op de vraag waarom hij de auto heeft verkocht als alleen onderhoud per 30k was: agh je volgende elektrische auto heeft geen olie meer. Gewoon de boel belazeren.Mad Wally schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:35:
[...]
Wat voor intervallen zie jij dan in je onderhoudshistorie?Groenrechts schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 23:27:
[...]
Ja is echt zuur, daardoor sta ik met banden wissels vier dagen stil per jaar. 1x olie bij 20, onderhoud bij 30 en zomer en winterbanden wissel. Reactie van ford verkoper op de vraag waarom hij de auto heeft verkocht als alleen onderhoud per 30k was: agh je volgende elektrische auto heeft geen olie meer. Gewoon de boel belazeren.
Origineel begon de eerste interval in de app op 30.000km. Deze liep rap terug naar 20k. En de 20e beurt begon op 20k. En als ik die nu doorreken moet die na 17k weer gedaan worden. Ford Hedin geeft aan dat dit komt omdat ik teveel elektrisch rijdt. Daardoor blijft de olie lange tijd koud, en stookt het het vocht er niet uit. Ik rijdt elke week 1 keer 100km heen, en weer 100km terug dus dat is onzin. Er zit helemaal geen sensor in die de oliekwaliteit meet, het is software. En de app van Ford overtuigd mij nou niet dat ze erg goed zijn met software. Ik heb maar geaccepteerd dat ze me graag zien daarGlashelder schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:38:
[...]
Wat voor intervallen zie jij dan in je onderhoudshistorie?
Druk en zetfouten voorbehouden.
:strip_exif()/f/image/RprXWPAElyygj3gcXmufJHSW.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/A7AKpGibps1jtTHlqVStgr6q.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qAC3tofcwY8vogKWoUahEDgb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wbb3tM4AdWlE63X0rI6fDbzl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0uyTyPPXl0tEZf7IXLK4rz9Y.jpg?f=fotoalbum_large)