stimpyrulez schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:31:
[...]
Ik geloof best wel dat olie slechter wordt naar een paar jaar (vraag mij af .
Maar vroeger reed je 30K en dan moest de olie vervangen worden.
Dit was alleen dan wel 30K met de motor aan.
Ik weet niet wat jouw vroeger is, maar bij mij was het tocht echt anders. Olie verversen na 5000 tot 10.000 km hiir
Je kunt ook gewoon zelf de olielevensduur resetten:
Methode 1: Via het dashboardmenu (Stuurwielbediening)
Methode 1: Via het dashboardmenu (Stuurwielbediening)
- Zet het contact van de auto aan (motor niet starten).
- Gebruik de menuknop op het stuurwiel om naar het hoofdmenu van het instrumentenpaneel te gaan.
- Ga naar Instellingen (Settings).
- Selecteer Olie levensduur (Oil Life).
- Houd de OK-knop op het stuur ingedrukt totdat het scherm bevestigt dat de reset is voltooid.
- Ga in de auto zitten en sluit alle deuren.
- Druk tegelijkertijd het rempedaal en het gaspedaal volledig in.
- Zet het contact aan of druk op de startknop zonder de motor te starten (rem ingedrukt houden samen met het gaspedaal).
- Blijf beide pedalen ongeveer 20 tot 25 seconden ingedrukt houden.
- Wacht tot het dashboard de melding toont dat de reset bezig is of klaar is ("Oil Reset in Progress" / "Oil Reset Complete").
- Laat de pedalen los en zet het contact uit.
Je moet niet willen besparen op olieverversingen. Ik heb al zo veel ellende gezien door het volgen van de fabrieksadvisen en het nieuwe rijden. "Long-life" olie. Ja, een uitkomst voor de leasemaatschappij omdat de OH kosten in de leasetermijn nihil zijn. Beter iedere 10k km dan iedere 30k. De nu toegepaste olie met nog minder wrijvingsweerstand is minder geschikt voor hogere intervallen.
Voor de leaserijder boeit het natuurlijk niet. Wel voor de man die hem hierna 2de hands koopt.
Voor de leaserijder boeit het natuurlijk niet. Wel voor de man die hem hierna 2de hands koopt.