Toon posts:

Het grote Ford Kuga PHEV topic

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Libby2804
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-05 13:13
In dit gebruikersforum kunnen vragen worden gesteld over de Ford Kuga-PHEV (plug-in hybrid).

Na lang wachten kunnen wij zeer binnenkort onze Ford Kuga PHEV ophalen bij de dealer. Nadat wij de auto hadden besteld, nam ik deel aan het forum inzake de levertijd van de Ford Kuga.
Vanuit dat Forum zien we dat de leveringen nu op gang beginnen te komen. Maar met de leveringen ook de vragen. Het is handig als Ford Kuga PHEV gebruikers dit met elkaar kunnen delen.

Welkom!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-05 07:52
Is het niet handiger dit het normale Ford topic te doen i.p.v een los topic ?

• Libby2804
Ik zag alleen het grote Ford topic, maar dat is wel heel breed, toch? Er zijn zoveel submerken en types.

[Voor 6% gewijzigd door Libby2804 op 10-02-2023 15:09]

• Libby2804
Welke laadpas gebruiken jullie? En wat zijn jullie ervaringen met de aanbieder?

Hier in de buurt zijn de meeste palen van Greenflux, volgens de app. Op de palen staat TotalEnergie, zie ik nu.

[Voor 17% gewijzigd door Libby2804 op 11-02-2023 17:15]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb er eentje van MTC. Maar nog niet gebruikt, mag de auto donderdag pas ophalen :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:22
Er gaat een nieuwe wereld voor mij open mbt publiekelijk laden. Wat een keuze, of moet ik zeggen chaos? Ik heb mijn eerste pas gisteren ontvangen van Shell Recharge. Los van de chaos qua aanbieders, abonnementen en tarieven maakt het de analyst wel in mij los ;)

Ik heb thuis zonnepanelen en zit nog met een voordelig vast energietarief tot september. Vooruitkijkend zullen de zonnepanelen ons gehele verbruik niet gaan dekken, zeker niet nu met de komst van de Kuga. Desalniettemin zal de Kuga het merendeel thuis worden opgeladen

Als het contract afloopt wordt het analyseren geblazen voor mij waarbij ik zal gaan kijken waar je het voordeligst kunt laden, waar de omslag ligt tov ons verbruik tav fossiel, prijsplafond, etc….. Leuke hobby weer voor erbij ;)

• Libby2804
Crawl NL schreef op zondag 12 februari 2023 @ 08:23:
Er gaat een nieuwe wereld voor mij open mbt publiekelijk laden. Wat een keuze, of moet ik zeggen chaos? Ik heb mijn eerste pas gisteren ontvangen van Shell Recharge. Los van de chaos qua aanbieders, abonnementen en tarieven maakt het de analyst wel in mij los ;)

Ik heb thuis zonnepanelen en zit nog met een voordelig vast energietarief tot september. Vooruitkijkend zullen de zonnepanelen ons gehele verbruik niet gaan dekken, zeker niet nu met de komst van de Kuga. Desalniettemin zal de Kuga het merendeel thuis worden opgeladen

Als het contract afloopt wordt het analyseren geblazen voor mij waarbij ik zal gaan kijken waar je het voordeligst kunt laden, waar de omslag ligt tov ons verbruik tav fossiel, prijsplafond, etc….. Leuke hobby weer voor erbij ;)
Ja, wij zullen ook zoveel als het kan thuis opladen. We hebben 11 zonnepanelen en komen daarmee wellicht een heel eind om ons verbruik te dekken. Maar goed, we hebben geen eigen oprit en er is best wel parkeerdruk in de straat. We zullen dus lang niet altijd voor de deur kunnen parkeren om te kunnen laden.

Zag inderdaad veel aanbieders (met evenzoveel mooie beloftes) en we hebben geen bedrijf, dus zullen een abonnement bij de voordeligste nemen en wellicht nog wat losse kaarten, zonder abonnement voor als we naar het buitenland gaan.

Hopelijk worden we met onze denktank wijzer.

• KingCrash
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

KingCrash

Angry Rabbit

Libby2804 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 16:00:

Hier in de buurt zijn de meeste palen van Greenflux, volgens de app. Op de palen staat TotalEnergie, zie ik nu.
Ik heb er nu 2 aangevraagd (Shell recharge en een ANWB pas). Ik ga nog even in het laadpassentopic topic hier op GOT kijken wat momenteel de beste pas is. Helaas kan ik niet op eigen terrein laden. Hier in Utrecht de hoogtste tarieven bij openbare laadpalen van Nederland volgens mij.

Iemand toevallig al een (excel?) model gevonden/gemaakt om het omslagpunt benzine/stroom per KM/kW te berekenen voor de Kuga? Dus vanaf wanneer is benzine tanken 'goedkoper' per km als laden bij een (openbare) laadpaal.

Nu ik mijn Kuga over 2 weken kan ophalen; ik lees dat er geen laadpaal kabel bijgeleverd wordt, alleen een granny? Welke kabel hebben jullie erbij gehaald/gekocht?

[Voor 9% gewijzigd door KingCrash op 12-02-2023 11:04]

Angry Rabbit

• Crawl NL
KingCrash schreef op zondag 12 februari 2023 @ 10:38:
[...]
Nu ik mijn Kuga over 2 weken kan ophalen; ik lees dat er geen laadpaal kabel bijgeleverd wordt, alleen een granny? Welke kabel hebben jullie erbij gehaald/gekocht?
Ik ben ook wel benieuwd wat zo’n beetje een doorsnee goede kabel is qua lengte en IP rating.

• Libby2804
KingCrash schreef op zondag 12 februari 2023 @ 10:38:
[...]

Ik heb er nu 2 aangevraagd (Shell recharge en een ANWB pas). Ik ga nog even in het laadpassentopic topic hier op GOT kijken wat momenteel de beste pas is. Helaas kan ik niet op eigen terrein laden. Hier in Utrecht de hoogtste tarieven bij openbare laadpalen van Nederland volgens mij.

Iemand toevallig al een (excel?) model gevonden/gemaakt om het omslagpunt benzine/stroom per KM/kW te berekenen voor de Kuga? Dus vanaf wanneer is benzine tanken 'goedkoper' per km als laden bij een (openbare) laadpaal.

Wij hebben het gisteren met de verkoper doorgenomen en een passende laadkabel voor openbare laadstations erbij gekocht:

https://www.ford-accessoi...-en-accessoires/laadkabel

Je moet voor jezelf bekijken of je 6 of 8 meter nodig hebt.

oplaadkabel voor thuis, voor een gewoon stopcontact, zit erbij.

https://www.ford.nl/perso...hnische-kenmerken/opladen

• KingCrash
  • Nu online

KingCrash

Angry Rabbit

Ah top. De 'upsell' zal inderdaad wel bij aflevering plaatsvinden :)

Nog een n00b vraag . De accu is 14.4Kw
Als ik dan reken met prijzen van een openbare Shell recharge paal. Dan is het.
Starttarief + 14.4 kW =€xx per laadbeurt voor ~50km.
0.32 + (14.4x€0,76)= €11,26
0,32 + (14,4x€0,55) = €8,24
Check

[Voor 9% gewijzigd door KingCrash op 12-02-2023 21:53]

Angry Rabbit

• Crawl NL
KingCrash schreef op zondag 12 februari 2023 @ 19:09:

Dan reken ik toch juist?
Volgens mij reken je met het DC tarief. Het AC tarief is €0,55 als ik mij niet vergis.

[Voor 7% gewijzigd door Crawl NL op 12-02-2023 20:46]

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-05 07:52
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

ik vermoed dat hier veel info zal staan wat er gezocht wordt..

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:45

Check
14.4kWh krijg je er niet in, hij gebruikt een deel als "reserve". Is vast wel iemand hier die exacte cijfers kan geven, mijn ouders rijden hem privé en ik schat dat er zo'n 10 a 12kWh in gaat gemiddeld via de granny charger.

Ik vermoed dat het omslagpunt zo rond de ~50 cent zal liggen.

• Libby2804
Dat topic ben ik inderdaad aan het doorlezen en al veel informatie opgedaan. Bedankt.

• janss
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-05 12:53
Ik ga as. donderdag de kuga halen bij Broekhuis Veenendaal. Onderstaande rijstijl maar eens uitproberen dan😁

https://www.autonieuws.be...-phev-autonieuws-doet-het

• Libby2804
janss schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:49:
Ik ga as. donderdag de kuga halen bij Broekhuis Veenendaal. Onderstaande rijstijl maar eens uitproberen dan😁

Interessant: we leren steeds meer :)

• Steview11
  • Laatst online: 24-05 22:35
Als reactie op diverse posts geef ik in een paar punten even mijn ervaring weer....

Ik heb mijn Kuga PHEV op 23 september (2022) opgehaald. 1,5 week later ben ik meteen 4 weken naar Spanje en Portugal geweest. Lekker 7000 km gereden!... Het is een geweldige auto. De teller staat nu op 10.000....

- Ik laad openbaar (omdat ik in een appartement woon)
- Ik bezit 2 laadpassen van E-Flux en Shell Recharge (E-Flux WAS goedkoper, nu wellicht niet meer?)
- 5 mtr Mennekes kabel gekocht bij Soolutions, voldoet prima
- Een volle lading bij mij is ca. 12,5 kWh
- Een omslagpunt heb ik niet precies berekend, maar sinds de tarieven van Totalenergies (laadpaal 50 mtr van mijn huis) begin december omhoog gingen (van 31 cent naar 51 cent!!! inmiddels is het 62 cent!) heb ik nauwelijks nog opgeladen. Het is voor mij nu in ieder geval voordeliger om gewoon hybride te rijden.
- Dit temeer daar je 's winters aanmerkelijk minder km's op een lading kunt rijden (voor mij was het tot november ca. 45 km, nu het kouder is slechts ca. 30 km)
- In het buitenland heb ik NIET opgeladen. Toch heb ik van die 7000 km er ca. 2100 elektrisch kunnen rijden! Daar hoort natuurlijk ook het "bergaf rijden" bij. Tijdens 1 lange afdaling in Spanje heb ik zelfs 35 km "erbij gekregen" aan geregenereerde energie.... Volgens mij werkt het regenereren HEEL erg goed! Nog steeds heb ik op een ritje van pakweg 30 km zomaar 12-14 km elektrisch gereden ZONDER enige lading vooraf....
- Gemiddeld verbruik over die 7000 vakantie km's was ca. 6,2 ltr/100 km

Hopelijk heeft iemand iets aan deze info.

P.S. leuk dat het "levertijdenforum" hier nu een vervolg heeft gekregen! Kan geen kwaad om zo nu en dan eens van gedachten te wisselen.

• Libby2804
Steview11 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 01:09:
Als reactie op diverse posts geef ik in een paar punten even mijn ervaring weer....

Ik heb mijn Kuga PHEV op 23 september (2022) opgehaald. 1,5 week later ben ik meteen 4 weken naar Spanje en Portugal geweest. Lekker 7000 km gereden!... Het is een geweldige auto. De teller staat nu op 10.000....

- Ik laad openbaar (omdat ik in een appartement woon)
- Ik bezit 2 laadpassen van E-Flux en Shell Recharge (E-Flux WAS goedkoper, nu wellicht niet meer?)
- Een volle lading bij mij is ca. 12,5 kWh
- Een omslagpunt heb ik niet precies berekend, maar sinds de tarieven van Totalenergies (laadpaal 50 mtr van mijn huis) begin december omhoog gingen (van 31 cent naar 51 cent!!! inmiddels is het 62 cent!) heb ik nauwelijks nog opgeladen. Het is voor mij nu in ieder geval voordeliger om gewoon hybride te rijden.
- Dit temeer daar je 's winters aanmerkelijk minder km's op een lading kunt rijden (voor mij was het tot november ca. 45 km, nu het kouder is slechts ca. 30 km)
- In het buitenland heb ik NIET opgeladen. Toch heb ik van die 7000 km er ca. 2100 elektrisch kunnen rijden! Daar hoort natuurlijk ook het "bergaf rijden" bij. Tijdens 1 lange afdaling in Spanje heb ik zelfs 35 km "erbij gekregen" aan geregenereerde energie.... Volgens mij werkt het regenereren HEEL erg goed! Nog steeds heb ik op een ritje van pakweg 30 km zomaar 12-14 km elektrisch gereden ZONDER enige lading vooraf....
- Gemiddeld verbruik over die 7000 vakantie km's was ca. 6,2 ltr/100 km

Hopelijk heeft iemand iets aan deze info.

P.S. leuk dat het "levertijdenforum" hier nu een vervolg heeft gekregen! Kan geen kwaad om zo nu en dan eens van gedachten te wisselen.
Wat een mooie en informatieve post. Bemoedigend dat je in Spanje zonder laden evengoed zoveel elektrisch hebt kunnen rijden (y) .Bedankt voor je bijdrage.

• Crawl NL
Iemand enig idee of regenereren in de ‘L’ stand meer energie oplevert dan alleen ‘gewoon’ remmen?

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:23

Check
11,2 kWh, meer krijg ik er niet in met 3,7 kWh laden

Gasloos per 6-1-2020, L/W Elga(carriër), Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 20kWp(oost,west)

• Libby2804
Crawl NL schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:02:
Iemand enig idee of regenereren in de ‘L’ stand meer energie oplevert dan alleen ‘gewoon’ remmen?
Janss poste dit een paar dagen terug. Is wel informatief. Bij gebruik van 'L' verhoog je de energieterugwinning tijdens het remmen.

De journalist uit het artikel die 'L' het meest gebruikte ontwikkelde de meeste elektrische kilometers.

Ik herhaal hieronder de link van Janss.

[Voor 5% gewijzigd door Libby2804 op 15-02-2023 22:17]

• vanderv
Crawl NL schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:02:
Ja en nee, hangt er een beetje vanaf, ik gebruik het eigenlijk nooit, als je een eat steile helling naar beneden hebt en je rijdt volledig elektrisch, dan gooit hij op een gegeven moment de benzine motor erbij om extra remkracht te genereren (meer voor in de bergen)

Ik heb bewust de eerste paar duizend km voornamelijk op de benzine motor gereden, puur om de motor in te laten lopen.

[Voor 10% gewijzigd door vanderv op 15-02-2023 23:46]

Gasloos per 6-1-2020, L/W Elga(carriër), Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 20kWp(oost,west)

• Steview11
Libby2804 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 22:14:
[...]

Janss poste dit een paar dagen terug. Is wel informatief. Bij gebruik van 'L' verhoog je de energieterugwinning tijdens het remmen.

De journalist uit het artikel die 'L' het meest gebruikte ontwikkelde de meeste elektrische kilometers.
....
Eigenlijk heb ik de indruk dat de 'L' stand ook (vooral?) energie opwekt als je het gaspedaal loslaat. De auto remt dan sterk af op de motor en je ziet de energiemeter 'onder de middenstreep' komen (= bijladen). Zodra je in de stand 'D' het rempedaal intrapt gebeurt hetzelfde (bijladen).

Mijn indruk is juist dat de 'L' stand juist bijlaadt als je NIET remt (uiteraard ook wel als je remt....). Die zelfde 'L' stand heb ik gebruikt bij het afdalen in de bergen.

De 'L' stand is ook handig voor 'one pedal driving'. Heb wel ergens gelezen dat het WEL meer energie verbruikt als je het vaak gebruikt.

• Crawl NL
vanderv schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 22:39:
[...]Ik heb bewust de eerste paar duizend km voornamelijk op de benzine motor gereden, puur om de motor in te laten lopen.
Ook een interessante vraag. Is dit nog nodig/beter voor een PHEV om de eerste paar duizend kilometer de benzine motor te laten draaien? Of is dit op basis van een onderbuikgevoel?

Mbt het remmen, bij beide mogelijkheden, L of gewoon remmen zie ik op het dashboard hetzelfde resultaat. Het enige verschil wat ik merk dat als ik de L gebruik de auto wat meer ‘inhoudt’. Ik bedoel dat op het moment als ik rij en de L stand activeer voel ik al wat weerstand.

Meer mensen deze ervaring of zit het tussen m’n oren? ;)

• tejo
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19-05 17:59
Mijn indruk is in de L modus men meer weerstand opwekt ( meer verbruikt) en ook dus door de weerstand ook iets meer stoom genereert. Men moet dit perpetum mobilus dacht ik Maar uiteindelijk verbruikt/opbrengst heb je er niet zo veelaan. De L modus is bedoeld om in de bergen en met een aanhanger beter af te remmen
Dit is natuurlijk mijn mening
Overigens vind ik dit forum zeer interessant

• Steview11
Crawl NL schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 08:00:
[...]
....
Mbt het remmen, bij beide mogelijkheden, L of gewoon remmen zie ik op het dashboard hetzelfde resultaat. Het enige verschil wat ik merk dat als ik de L gebruik de auto wat meer ‘inhoudt’. Ik bedoel dat op het moment als ik rij en de L stand activeer voel ik al wat weerstand.

Meer mensen deze ervaring of zit het tussen m’n oren? ;)
Ik heb dezelfde ervaring.... Daarom heb ik waarschijnlijk ook gelezen dat de auto meer verbruikt in de 'L' stand. Al zal hij wellicht wel sneller/meer energie terugwinnen.

(Opmerking: Ik ben absoluut geen autokenner.... :*) :*) :*) )

• vanderv
@Crawl NL

Sinds november 2021 (start gebruik van mijn eigen nieuwe duitse import Kuga) is er qua software nogal wat verbeterd. Wat mij persoonlijk tegen stond was, dat als onder het elektrisch rijden de accu leeg is, de benzine motor er in 1 keer in "knalt". Dit vind ik voor een nieuwe motor niet echt bevorderlijk, dan laat ik liever zelf de olie even rustig opwarmen, momenteel valt mij op, dat als de accu bijna leeg is, de motor al iets eerder aan gaat om op te warmen. Met het wat koudere weer schakelt hij zoiezo al bij ivm de kou.

• Jakatjor
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-04 17:03
Libby2804 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:54:
In dit gebruikersforum kunnen vragen worden gesteld over de Ford Kuga-PHEV (plug-in hybrid).

Na lang wachten kunnen wij zeer binnenkort onze Ford Kuga PHEV ophalen bij de dealer. Nadat wij de auto hadden besteld, nam ik deel aan het forum inzake de levertijd van de Ford Kuga.
Vanuit dat Forum zien we dat de leveringen nu op gang beginnen te komen. Maar met de leveringen ook de vragen. Het is handig als Ford Kuga PHEV gebruikers dit met elkaar kunnen delen.

Welkom!
Ik heb eergisteren mijn nieuwe Ford Kuga PHEV kunnen ophalen. Een mooie auto. Echter, onder de bagageruimte zit een ruimte waarin ook de oplaadkabel ligt (onderbak). Naast de accu is nog wat andere ruimte. Het geheel is daar slecht afgewerkt. Tot mijn stomme verbazing zag ik daar een gedeelte waar je zo het plaatwerk van de auto zag. Hieruit staken vier dikke schroeven. Ik vind dit absoluut niet kunnen bij een auto van €50.000. De dealer geeft aan dat dit bij al deze auto’s zo is en dat dit dus ‘normaal’ is. Ik ben het hier niet mee eens. Lijkt mij iets waar alle kopers van deze auto hun beklag bij Ford over moeten doen.

• Libby2804
Jakatjor schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:50:
[...]

Ik heb eergisteren mijn nieuwe Ford Kuga PHEV kunnen ophalen. Een mooie auto. Echter, onder de bagageruimte zit een ruimte waarin ook de oplaadkabel ligt (onderbak). Naast de accu is nog wat andere ruimte. Het geheel is daar slecht afgewerkt. Tot mijn stomme verbazing zag ik daar een gedeelte waar je zo het plaatwerk van de auto zag. Hieruit staken vier dikke schroeven. Ik vind dit absoluut niet kunnen bij een auto van €50.000. De dealer geeft aan dat dit bij al deze auto’s zo is en dat dit dus ‘normaal’ is. Ik ben het hier niet mee eens. Lijkt mij iets waar alle kopers van deze auto hun beklag bij Ford over moeten doen. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Wij hebben hem vorige week kort gezien bij de dealer en ook de ruimte van het reservewiel gezien, waar inderdaad de kabel inlag. Het is me toen niet opgevallen.

• Hengelaar
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-03 09:45
Hoi,

Ook wij zijn gebeld door Ford Sutherland onze auto is binnen.Nu wachten op verder berichten uitleg ,wanneer onze auto gereed is om op te halen.

• Nedora
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06:44
Wij rijden nu vrijwel precies een jaar in een Kuga ST Line X in parelmoer wit met alle pakketten erop. Zeer fijne auto waar nu 17500km op de teller staat.

Mijn vrouw gebruikt hem voor woon-werkverkeer 3 dagen per week met een enkele reis van 30km. In de winter red ze heen elektrisch (als het onder 0 is gaat de motor sowieso eerst aan) en terug gewoon gecombineerd rijden, opladen op de werkplek is duurder doordat er natuurlijk ook regeneratie is. In de zomer red ze het net niet heen en terug, vaak laatste 10km gaat de motor aan.

Met de accu in de zomer redden we ongeveer 50 heel soms 55km. De winter 35 a 40km.

Met ons rijgedrag en strikt opladen hebben we van de 17500km ongeveer 12500 elektrisch gereden. 1 op 52 geeft de boordcomputer aan (1 boordcomputer nog nooit gereset).

Tevens 4 weken geleden op wintersport, 900km naar Oostenrijk. Dakkoffer erop en volle auto met 2 kinderen. Toch een keurige 1 op 13 gereden. Helaas wel vaak tanken met zo'n kleine tank in de auto, maar het was een zeer comfortabele reisgenoot, vooral de stilte in de auto viel wel op.

Behoudens 2 terugroepacties geen centje pijn aan de auto gehad, bevalt nog steeds zeer goed!

• Libby2804
Nedora schreef op zondag 19 februari 2023 @ 06:48:
Wij rijden nu vrijwel precies een jaar in een Kuga ST Line X in parelmoer wit met alle pakketten erop. Zeer fijne auto waar nu 17500km op de teller staat.

Mijn vrouw gebruikt hem voor woon-werkverkeer 3 dagen per week met een enkele reis van 30km. In de winter red ze heen elektrisch (als het onder 0 is gaat de motor sowieso eerst aan) en terug gewoon gecombineerd rijden, opladen op de werkplek is duurder doordat er natuurlijk ook regeneratie is. In de zomer red ze het net niet heen en terug, vaak laatste 10km gaat de motor aan.

Met de accu in de zomer redden we ongeveer 50 heel soms 55km. De winter 35 a 40km.

Met ons rijgedrag en strikt opladen hebben we van de 17500km ongeveer 12500 elektrisch gereden. 1 op 52 geeft de boordcomputer aan (1 boordcomputer nog nooit gereset).

Tevens 4 weken geleden op wintersport, 900km naar Oostenrijk. Dakkoffer erop en volle auto met 2 kinderen. Toch een keurige 1 op 13 gereden. Helaas wel vaak tanken met zo'n kleine tank in de auto, maar het was een zeer comfortabele reisgenoot, vooral de stilte in de auto viel wel op.

Behoudens 2 terugroepacties geen centje pijn aan de auto gehad, bevalt nog steeds zeer goed!

[Afbeelding]
Bedankt voor deze post. Interessante informatie. Mijn werk ligt namelijk ook 30 km verderop.

8 maart mogen wij onze Kuga ophalen.

• Ties Brants
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:25
Nedora schreef op zondag 19 februari 2023 @ 06:48:
In de winter red ze heen elektrisch (als het onder 0 is gaat de motor sowieso eerst aan) en terug gewoon gecombineerd rijden, opladen op de werkplek is duurder doordat er natuurlijk ook regeneratie is. In de zomer red ze het net niet heen en terug, vaak laatste 10km gaat de motor aan.
Mijn grootste frustratie met de Kuga (of de Escape zoals hij hier heet) is het aangaan van de benzinemotor terwijl dat nergens voor nodig is als je "EV now" hebt geselecteerd.

Zolang de auto maar warm genoeg is bij het starten (iets boven het vriespunt lijkt het) blijft bij mij de benzinemotor uit totdat de batterij leeg is, zelfs als het buiten (ver) onder het vriespunt is. Dus als we vanuit een garage vertrekken kunnen we het hele elektrische bereik gebruiken. Maar als de auto koud is dan gaat de motor aan, om vervolgens zodra die op temperatuur is weer uit te gaan.
Waar dat voor nodig is, is mij niet duidelijk. Immers als het warm genoeg is bij vertrek blijft de benzinemotor uit en is het blijkbaar prima om de benzinemotor pas te starten als de batterij leeg is.

Bovenstaande zorgt er in de winter voor dat we thuis komen met een accu die niet leeg is, terwijl we wel benzine hebben gebruikt.
nooberke schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:44:
[...]

14.4kWh krijg je er niet in, hij gebruikt een deel als "reserve". Is vast wel iemand hier die exacte cijfers kan geven, mijn ouders rijden hem privé en ik schat dat er zo'n 10 a 12kWh in gaat gemiddeld via de granny charger.
Volgens de Ford app gaat er bij mij 10 KWh in en volgens mijn lader 11.

[Voor 14% gewijzigd door Ties Brants op 19-02-2023 17:32]

• Edson30
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06-04 09:51
Wat vinden jullie/weten jullie van de modus “motor laadt accu op”, is dat überhaupt de moeite waard? Bijv op een N-weg wanneer je accu leeg is en je wilt bijladen voor in het dorp/de stad.

• Ties Brants
Ik heb "motor laad accu op" tot nu toe vooral een paar keer gebruikt terwijl ik onderweg was naar een tankstation waar ik met korting kon tanken, om op die manier wat extra benzine te kunnen tanken. Maar denk niet dat het echt de moeite waard is daarvoor.

Als het gaat om het beperken van de luchtvervuiling in dorpen/steden denk ik dat je beter af bent met "ev later". Dus zorgen dat je de accu niet gebruikt tijdens snelweg/N weg en wel in dorpen en steden.
Het lastige daarbij is dan weer dat ik het liefst met een lege accu aankom als ik kan laden (want dan heb ik de batterij optimaal gebruikt). Maar bepalen hoever van je bestemming je dan moet overschakelen naar "ev now" is nog niet zo simpel.

Voordeel is wel dat als de snelheid maar laag genoeg is je sowieso op de accu rijdt, omdat dan het hybride gedeelte van de auto er voor zorgt dat je elektrisch rijdt.

In de praktijk heb ik de auto altijd in "EV now". Ook nadat je de accu leeg heb gereden onthoudt de auto de EV now instelling, behalve gek genoeg als je heb geladen, maar niet naar 100%.

[Voor 9% gewijzigd door Ties Brants op 20-02-2023 16:17]

• Nedora
Ties Brants schreef op zondag 19 februari 2023 @ 16:54:
[...]

Mijn grootste frustratie met de Kuga (of de Escape zoals hij hier heet) is het aangaan van de benzinemotor terwijl dat nergens voor nodig is als je "EV now" hebt geselecteerd.

Zolang de auto maar warm genoeg is bij het starten (iets boven het vriespunt lijkt het) blijft bij mij de benzinemotor uit totdat de batterij leeg is, zelfs als het buiten (ver) onder het vriespunt is. Dus als we vanuit een garage vertrekken kunnen we het hele elektrische bereik gebruiken. Maar als de auto koud is dan gaat de motor aan, om vervolgens zodra die op temperatuur is weer uit te gaan.
Waar dat voor nodig is, is mij niet duidelijk. Immers als het warm genoeg is bij vertrek blijft de benzinemotor uit en is het blijkbaar prima om de benzinemotor pas te starten als de batterij leeg is.

Bovenstaande zorgt er in de winter voor dat we thuis komen met een accu die niet leeg is, terwijl we wel benzine hebben gebruikt.

[...]

Volgens de Ford app gaat er bij mij 10 KWh in en volgens mijn lader 11.
Hier ook 10kWh volgens de app.

Dat EV now is inderdaad wel wat wispelturig. De auto is dan heel dwars en schakelt de motor echt niet uit, ook al is het 20 graden en vraag je niet veel van de systemen. Dit gebeurd ook wel in de combi modus. Vooral met een stukje naar beneden, bijvoorbeeld viaduct af en je doet gas los, dan schiet de benzinemotor ineens aan. Gebeurd jou dat ook? Is temperatuur onafhankelijk.

• Nedora
[...]

Ik heb eergisteren mijn nieuwe Ford Kuga PHEV kunnen ophalen. Een mooie auto. Echter, onder de bagageruimte zit een ruimte waarin ook de oplaadkabel ligt (onderbak). Naast de accu is nog wat andere ruimte. Het geheel is daar slecht afgewerkt. Tot mijn stomme verbazing zag ik daar een gedeelte waar je zo het plaatwerk van de auto zag. Hieruit staken vier dikke schroeven. Ik vind dit absoluut niet kunnen bij een auto van €50.000. De dealer geeft aan dat dit bij al deze auto’s zo is en dat dit dus ‘normaal’ is. Ik ben het hier niet mee eens. Lijkt mij iets waar alle kopers van deze auto hun beklag bij Ford over moeten doen. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is bij onze auto niet zo, onder de plaat van de kofferbak her en der vakjes welke zijn gemaakt van piepschuim. Zulk los plaatwerk en schroeven is mij niet opgevallen. Waar zit dit precies dan? Kan wel eens een foto van mijn kofferruimte maken zodat je vergelijk hebt.

• Ties Brants
Nedora schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:49:
[...]

Hier ook 10kWh volgens de app.

Dat EV now is inderdaad wel wat wispelturig. De auto is dan heel dwars en schakelt de motor echt niet uit, ook al is het 20 graden en vraag je niet veel van de systemen. Dit gebeurd ook wel in de combi modus. Vooral met een stukje naar beneden, bijvoorbeeld viaduct af en je doet gas los, dan schiet de benzinemotor ineens aan. Gebeurd jou dat ook? Is temperatuur onafhankelijk.
Ik denk dat je last hebt van de Grade Assist. Die zet inderdaad de benzinemotor aan om af te remmen op de motor. Zou volgens mij alleen moeten gebeuren als de accu nog heel vol is (en afremmen op de elektromotor dus niet kan) en misschien als je heel steil naar beneden gaat.

In de zomer werkt het bij mij op zich goed. De auto zet de benzinemotor aan, maar alleen om af te remmen en gaat daarna ook meteen weer uit. Volgens de app heb ik dan ook nog steeds alleen maar elektrisch gereden. In de winter is het probleem dat het blijkbaar zo is dat als de motor een keer aan is die niet meer uit gaat totdat een bepaalde temperatuur is bereikt.

Ik heb dus voorlopig die Grade Assist maar uit gezet. Mis het niet tot nu toe.

• Jakatjor
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-04 17:03
Nedora schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:53:
[...]
Zou graag foto’s zien. Het gaat om de ruimte onder de kofferruimte, waar ook de oplaadkabel ligt. Aan linkerkant is het plaatwerk en de schroeven te zien. Heb foto’s bijgesloten bij mijn vorige reactie. Verkoper heeft ook bij andere Kuga’s gekeken en zegt dat ze dit allemaal hebben en dat dit dus af fabriek normaal is. Ik heb aangegeven dat ik dit niet normaal vind en dat dit zeker niet hoort bij een auto in deze prijsklasse. Ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren.

Dit is bij onze auto niet zo, onder de plaat van de kofferbak her en der vakjes welke zijn gemaakt van piepschuim. Zulk los plaatwerk en schroeven is mij niet opgevallen. Waar zit dit precies dan? Kan wel eens een foto van mijn kofferruimte maken zodat je vergelijk hebt.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Mijn Kuga heeft die bouten ook zichtbaar daar.

Ach, ik stoor me daar niet echt aan :)

Stoor me er meer aan zoals wat anderen ook rapporteren dat de benzinemotor soms ineens aan gaat in de EV modus. Ging gisteren de snelweg op en gebruikte de volle EV acceleratie (wat genoeg was). Je krijgt dan zo’n melding: ‘druk OK om motor te starten’. Als je dat dan niet doet dan start toch de motor ;(

• Nedora
Wij hebben het inderdaad ook, nooit bewust zo naar gekeken maar wel bijzonder dat alles is afgewerkt behalve dat kleine stukje. Ik stoor me er overigens niet aan eerlijk gezegd.

• Nedora
Ties Brants schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:36:
[...]

Ik heb dus voorlopig die Grade Assist maar uit gezet. Mis het niet tot nu toe.
Kun je dat dan uitzetten? Of heb je daarvoor Forscan nodig?

Overigens in Forscan kun je instellen dat je achterlichten branden met dagrijverlichting en dat de deuren op slot gaan wanneer je 15km/h of harder rijdt. Ben daarvoor hier bij iemand in de buurt geweest.

• Ties Brants
Er van uitgaande dat het in de Europese versie op dezelfde manier gaat als de Amerikaanse: Settings - Driver Assistance Settings - Grade Assist

• vanderv
Als je in de eco modus rijd, gaat de benzine motor bijna nooit aan.

Pas op met tanken, tank geen euro 95(met frituurvet) als je voornamelijk elektrisch rijdt! Je kunt dan wachten op algen/drab in je tank!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Euro 95 met frituurvet :? Dafuck :?

Een benzinemotor kan daar toch niks mee?

[Voor 38% gewijzigd door Glashelder op 21-02-2023 21:53]

• vanderv
Glashelder schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:52:
Euro 95 met frituurvet :? Dafuck :?

Een benzinemotor kan daar toch niks mee?
Oké, het is bio ethanol en geen frituurvet. Het feit blijft wel dat het troep is.

Hier gaat er alleen maar minimaal euro 98 in. Het liefste nog hoger/schoner (bijvoorbeeld BP ultimate, Shell V-power)

Ik tank soms maar om de 8-10 weken.

[Voor 21% gewijzigd door vanderv op 21-02-2023 22:58]

• Max1m1608
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12:50
Libby2804 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 16:00:

Ik heb een laadpas van Eflux met abbonement. Heb de laadpas nu een maand of 6 (alleen geen auto om op te laden die komt as vrijdag). Betaal 2,45 per maand.

Heb de laadpas gekopieerd zodat mijn vriendin ook gebruik kan maken van hetzelfde abbonement.

• Max1m1608
vanderv schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:39:
Als je in de eco modus rijd, gaat de benzine motor bijna nooit aan.

Pas op met tanken, tank geen euro 95(met frituurvet) als je voornamelijk elektrisch rijdt! Je kunt dan wachten op algen/drab in je tank!
Dit heb ik nog nooit gehoord. Er zit geen frituurvet in benzine. De drap in je tank krijg je omdat omdat ethanol hygroscopisch is (trekt water aan). Gewoon af en toe je motor lekker warm laten worden en goed doortrappen heb je het probleem niet.
Dit geldt overgens voor alle benzine auto's. Als je helemaal weinig gebruik maakt van je auto kun je er beter Aspen in gooien ;) echter is dat een dure hobby.

Ik tank gewoon E10, je motor kan daar tegen. Rubber is allang vervangen door EPDM dus er zijn geen rubbers die uitdrogen. Ook is het zo dat als je auto gemaakt is om op E10 euro95 te rijden het totaal geen zin heeft om euro98 of euro102 te tanken. Je motor kan hier namelijk helemaal niets mee omdat je computer geprogrameerd is om op E10 te rijden.

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:09
Als je langer dan 1.5-2 maanden met een tank benzine doet zou ik ook adviseren om E5 te tanken. Anders inderdaad kans dat er een aparte waterlaag gaat vormen. Daar helpt warm rijden en de motor doorhalen niet tegen.

• Libby2804
Kadett schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 04:55:
Als je langer dan 1.5-2 maanden met een tank benzine doet zou ik ook adviseren om E5 te tanken. Anders inderdaad kans dat er een aparte waterlaag gaat vormen. Daar helpt warm rijden en de motor doorhalen niet tegen.
Bij ons kwam ook de wens voor een Ford toen we vorig jaar in California waren geweest en in een Ford Mondeo (heet daar Fusion, voor de verwarring) reden. Voor onze huidige Volkswagen ook iets van 30 jaar Ford gereden. Volkswagen Kever, Ford Escort, '83, Sierra, Sierra, Mondeo, Mondeo, Mondeo, Fusion NL. Daarna een Volkswagen Polo en Golf Variant.

I.v.m. PHEV uitgekomen bij een Kuga. Nog even....

• Max1m1608
Kadett schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 04:55:
Bedoelde eigenlijk meer dat je lekker eens in de zoveel tijd even lekker de motor moet laten gaan zodat alles lekker warm wordt. En dan rijdt je lekker op benzine. Waardoor je dus moet gaan tanken. 😊👍🏻

• Libby2804
Libby2804 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:19:
[...]

Bij ons kwam ook de wens voor een Ford toen we vorig jaar in California waren geweest en in een Ford Mondeo (heet daar Fusion, voor de verwarring) reden. Voor onze huidige Volkswagen ook iets van 30 jaar Ford gereden. Volkswagen Kever, Ford Escort, '83, Sierra, Sierra, Mondeo, Mondeo, Mondeo, Fusion NL. Daarna een Volkswagen Polo en Golf Variant.

I.v.m. PHEV uitgekomen bij een Kuga. Nog even....
Nou, ik ben ook lekker bezig. Deze reactie had onder een andere post gemoeten :S

• janss
  • Laatst online: 02-05 12:53
2 weken geleden mijn st-line opgehaald bij Broekhuis Veenendaal. Kreeg gisteren storingsmelding “aandrijflijn of 4 wiel aandrijving” (oranje steeksleutel op infodisplay en melding in de Ford Pass app). Vanmorgen aan de computer gehangen bij Van Mossel in Eindhoven. Is bekend softwareissue wat nu is verholpen met een software update.

• Xanel
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 24-05 16:43
Ik heb vorige week mijn kuga ontvangen. Auto rijdt heerlijk. Ik vind wel dat bij het achteruit rijden de auto een wat vreemd hard geluid maakt. Is dat bij jullie ook het geval? Heb ook al een paar keer meegemaakt dat de stekker niet in de auto wilde. Ik zie dan dat het pinnetje wat de stekker vastklikt aan de auto al uitsteekt en dan kan de stekker er niet in. Via sync3 kan je dat verhelpen, maar vreemd is het wel. Parkeerrem, stand P en motor is uit maar het lukt dan toch niet. Meer mensen die dit hebben? Is het op te lossen. Doe ik iets verkeerd? Zie uit naar jullie reacties.

• Edson30
Xanel schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:00:
Ik heb vorige week mijn kuga ontvangen. Auto rijdt heerlijk. Ik vind wel dat bij het achteruit rijden de auto een wat vreemd hard geluid maakt. Is dat bij jullie ook het geval? Heb ook al een paar keer meegemaakt dat de stekker niet in de auto wilde. Ik zie dan dat het pinnetje wat de stekker vastklikt aan de auto al uitsteekt en dan kan de stekker er niet in. Via sync3 kan je dat verhelpen, maar vreemd is het wel. Parkeerrem, stand P en motor is uit maar het lukt dan toch niet. Meer mensen die dit hebben? Is het op te lossen. Doe ik iets verkeerd? Zie uit naar jullie reacties.
Net een spaceshuttle, maar dat is normaal. Zie je ook terug in alle reviews op YT. Wat betreft die stekker denk ik dat de hoek waarin je hem inplugt misschien nog kan uitmaken, daar zat ik namelijk mee te steggelen. Wie weet helpt dat? Ik heb er nu geen moeite meer mee in ieder geval, klinkt stom, maar het hielp bij mij.

• tejo
Beste Xanel
Als het niet lukt om de stekker te pluggen druk dan eens op de ontgrendel knop naast de stekker dan zou het moeten lukken, althans lukte het mij zo

• Nedora
Xanel schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:00:
Dit gebeurd als je de auto al op slot doet voordat je de stekker inplugt. Heb mij er ook mateloos aan geïrriteerd maar wanneer ik de auto uitstap, eerst de stekker erin en dan spullen de auto uit. Nooit dat probleem meer gehad.

En inderdaad ook zoals hierboven, als dit gebeurd even de ontgrendel knop indrukken. Dan zie je het pinnetjes wel weggaan.

• Xanel
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 24-05 16:43
Dank voor jullie antwoorden. De deur heb ik meestal nog open en ik heb de ontgrendel knop gebruikt om te ontgrendelen maar dit werkt niet. Ik kijk het nog een paar dagen aan. Heb al een paar keer via sync3 ontgrendeld en dan gaat het altijd goed.

• FerryHidden
  • Laatst online: 26-05 10:57
Is er een tooltje of website beschikbaar om snel te bepalen of het goedkoper is om onderweg (bij publieke laadpalen) te laden, of toch maar gewoon op benzine verder te rijden?

Ik zag bijvoorbeeld een openbare laadpaal met een stroomprijs van 0,59 euro per kwh. Thuis laad ik voor 0,25 euro. Mijn gevoel zegt dat dat ik die laadpaal beter kan mijden en op benzine verder moet rijden zodra de accu leeg is.

• Libby2804
FerryHidden schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:43:
Is er een tooltje of website beschikbaar om snel te bepalen of het goedkoper is om onderweg (bij publieke laadpalen) te laden, of toch maar gewoon op benzine verder te rijden?

Ik zag bijvoorbeeld een openbare laadpaal met een stroomprijs van 0,59 euro per kwh. Thuis laad ik voor 0,25 euro. Mijn gevoel zegt dat dat ik die laadpaal beter kan mijden en op benzine verder moet rijden zodra de accu leeg is.
Mijn man heeft een kleine template in Excel gemaakt, waar je het snel in kunt berekenen, maar is op zich ook niet moeilijk om het te berekenen. Bij ons in de buurt kunnen wij voor 62 cent laden en de benzineprijs is gemiddeld 1.80. Uit mijn hoofd gezegd kwam je dan elektrisch op 13 cent per km en met benzine (grof gerekend) op 11 cent. Thuisladen (zeker als je zonnepanelen hebt) is over het algemeen goedkoper, maar hangt af van je prijs per kw. Ook als je teruglevert, lever je minder kw terug als je thuis laadt en ontvang je dus minder geld. Voor alsnog is dat bij ons het meest voordelig. Maar is vrij logisch.

De laadprijs bij de palen bij jou in de buurt maken het verschil. Bij mijn zoon in de buurt (Den Haag) is de laadprijs maar iets van 35 cent, met dezelfde pas (v.d.Bron). Bizar, die verschillen. In dat geval is elektrisch rijden veel goedkoper dan op benzine rijden.

We hopen en eerlijk gezegd, verwachten dat de prijs bij de laadpalen per 1 april ook zal dalen, gezien de enorme prijsdaling bij de energie leveranciers voor de energieprijs die we thuis betalen.

• FerryHidden
  • Laatst online: 26-05 10:57
[...]

[Afbeelding]
Ik vind het ook niet heel netjes, maar je argument dat de auto 50.000 euro kost heeft daar weinig mee te maken, je koopt de Kuga al vanaf 41.555 euro en je kan hem behangen met allerlei accessoires, maar een betere afwerking van de ruimte onder de vloer zit daar gewoon niet bij.

Als je kijkt naar de prijs/kwaliteit verhouding dan krijg je best veel auto voor je geld (zeker bij de PHEV uitvoering). Ik vind de afwerking prima passen bij de prijs van de auto. Het is geen zogenaamd premium merk.

• tejo
Wat betreft de klacht over het claxon geluid op het andere forum, met een kleine en niet duur ingreep kan je er iets moois van maken

• Viffer 800
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-05 20:55
tejo schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:44:
Wat betreft de klacht over het claxon geluid op het andere forum, met een kleine en niet duur ingreep kan je er iets moois van maken
Daar ben ik benieuwd naar dan :)

• JHN
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-05 17:20
Hallo, via caravantrekker.nl ben ik op deze site beland en account aangemaakt.

Mijn vraag is of er nu Wel of Geen constantestroomdraad kan worden aangesloten ivm caravan, onderweg moet het toilet en de koelkast het doen.

Onze phev wordt/zal deze maand geleverd worden.

• vanderv
Mijn Kuga heeft afgelopen vrijdag zijn eerste 2 jaarlijkse onderhoud gehad (nieuwe olie, filters). Adviesprijs van Ford, €469,- inclusief BTW. Ivm kleine garage hier in het noorden nog wat korting gekregen en tevens voor ongeveer €45,- Ford Assistance weer voor 2 jaar verlengd (is na 2 jaar ondanks verlengde fabrieksgarantie verlopen).

• Nedora
vanderv schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:35:
Mijn Kuga heeft afgelopen vrijdag zijn eerste 2 jaarlijkse onderhoud gehad (nieuwe olie, filters). Adviesprijs van Ford, €469,- inclusief BTW. Ivm kleine garage hier in het noorden nog wat korting gekregen en tevens voor ongeveer €45,- Ford Assistance weer voor 2 jaar verlengd (is na 2 jaar ondanks verlengde fabrieksgarantie verlopen).
En dit was alleen een inspectie, nieuwe olie, oliefilter en luchtfilter? Knap aan de prijs....

• vanderv
Nedora schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:52:
[...]

En dit was alleen een inspectie, nieuwe olie, oliefilter en luchtfilter? Knap aan de prijs....
Ja, ik schrok ook. Dit is de Ford Nederland adviesprijs (€469) en ivm de verlengde garantie termijn noodzakelijk om dit ook bij Ford te doen...

• nooberke
vanderv schreef op zondag 12 maart 2023 @ 15:30:
[...]

Ja, ik schrok ook. Dit is de Ford Nederland adviesprijs (€469) en ivm de verlengde garantie termijn noodzakelijk om dit ook bij Ford te doen...
Volgens mij nemen ze de remvloeistof ook mee, daar zit ook een stukje van de kosten in.

• vanderv
nooberke schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:12:
[...]

Volgens mij nemen ze de remvloeistof ook mee, daar zit ook een stukje van de kosten in.
Dat is niet vervangen, nou ja, het is of om de 2 jaar of 30.000 km. Doe je bij een ander merk (of oudere auto) een jaarlijkse onderhoud, komt bijna op hetzelfde neer.

• Blarretje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-04 14:36
Steview11 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 01:09:

Mag ik vragen welke kabel je precies hebt gekocht? Mijn Kuga wordt 24 maart afgeleverd dus ik heb geen idee welke kabel ik precies moet hebben. Ik wil de kabel voor openbaar laden alvast bestellen.

• Libby2804
Blarretje schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:09:
[...]

Mag ik vragen welke kabel je precies hebt gekocht? Mijn Kuga wordt 24 maart afgeleverd dus ik heb geen idee welke kabel ik precies moet hebben. Ik wil de kabel voor openbaar laden alvast bestellen.
Wij hebben hem door de leverancier laten bestellen.

Het is een blauwe kabel. Verkrijgbaar in 2 lengtes.

https://www.ford-accessoi...jden?model=kuga&year=2019

[Voor 32% gewijzigd door Libby2804 op 13-03-2023 11:22. Reden: afbeelding toegevoegd]

• Blarretje
Libby2804 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:39:
[...]

Het is een blauwe kabel. Verkrijgbaar in 2 lengtes.
Ah ok, dank voor de info. Ik dacht dat ik gelezen had dat je de kabel zelf had besteld bij Soolutions.

• Libby2804
Blarretje schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:05:
[...]

Ah ok, dank voor de info. Ik dacht dat ik gelezen had dat je de kabel zelf had besteld bij Soolutions.
wellicht iemand anders?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blarretje
Ik heb net de kabel besteld bij Soolutions. Dat scheelt toch 80 euro met het exemplaar van Ford.

• Steview11
Blarretje schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:46:
[...]

Ik heb net de kabel besteld bij Soolutions. Dat scheelt toch 80 euro met het exemplaar van Ford.
Sorry - een tijdje niet op dit forum geweest. Ik was degene die het had over de Soolutions kabel. Maar je hebt hem ook al besteld, lees ik. Was inderdaad (een van) de goedkoopste, volgens mij....

• Edson30
https://en.evplug.eu/coll...ium=cpc&utm_source=google deze heb ik gehaald en doet het prima! Ook een van de goedkopere met voldoende goede reviews.

• Matti44
  • Laatst online: 26-05 17:20
Van de leasemaatschappij heb ik er eentje van Blaupunkt erbij gekregen om bij openbare opladers op te laden. Alleen geen idee wat de prijs is, maar misschien helpt het om eentje te kiezen

• Viffer 800
Kennen jullie deze al?

• Viffer 800
Maandag binnen gekomen en vrijdag geleverd. St line X met de hele mikmak alleen geen glazen dak omdat ik daar geen fan van ben. Me happy

• Libby2804
Hij is prachtig. Gefeliciteerd :)F

• Libby2804
Gebruikt er iemand een stoelverhoger op de achterbank.
Wij hebben er nu een voor onze kleinzoon, maar past niet lekker in de zitting. Zit ruimte tussen de verhoger en de rugleuning.

Ik wil graag weten als je een goed passende hebt van welk merk die is.

• Roelsl
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22-03 13:21
Ik sta op het punt een Ford Kuga PHEV te kopen maar loop wat vast in berekeningen. Voordeliger lijkt EV rijden me toch niet te zijn, aangezien ik op appartement woon en laadpalen zal moeten gebruiken.

In de auto zit een batterij met ongeveer 11 kwh bruikbare capaciteit. Met een volle batterij kan ik gemiddeld 40 km doen. Aan openbare laadpalen betaal ik 0.55 euro/kwh.
Voor een volle batterij betaal ik dus 6,05 euro die me 40 km ver brengt. Omgerekend is dat 15,12 euro/100 km.

Aan de huidige brandstofprijzen kost diezelfde 100km me slechts 12,5 euro aan benzine.

Waar zit dan de winst?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Bij het milieu, mits de stroom een beetje uit groene bronnen komt.

Overigens doe ik redelijk gemakkelijk 50 km met een volle accu (vandaag 54km). Daar staat wel tegenover dat de gemiddelde laadpaal volgens mij hogere tarieven rekent. Hier iets van 65 a 70 cent 8)7

Verder eens dus dat het alles behalve voordelig is. Maar mijn werkgever vind laden onderdeel van ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ en daar sta ik wel achter.

Verder is het een heerlijk rijdende auto. Zelden een auto gehad waar je zo relaxt in rijdt. Ik ben ook veel meer James May dan Richard Hammond achter het stuur sinds ik de Kuga rij.

[Voor 17% gewijzigd door Glashelder op 21-03-2023 18:15]

• vanderv
Libby2804 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:56:
Gebruikt er iemand een stoelverhoger op de achterbank.
Wij hebben er nu een voor onze kleinzoon, maar past niet lekker in de zitting. Zit ruimte tussen de verhoger en de rugleuning.

Ik wil graag weten als je een goed passende hebt van welk merk die is.
Welke leeftijd kind (ivm welk "type" verhoger)?

Hier diverse type gehad, kun je de rugleuning niet verstellen? Of bij mij heb ik de hoofdsteun moeten verwijderen, daar kwam hij tegen aan.

[Voor 14% gewijzigd door vanderv op 22-03-2023 05:50]

• Nedora
vanderv schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 05:24:
[...]

Hier diverse type gehad, kun je de rugleuning niet verstellen? Of bij mij heb ik de hoofdsteun moeten verwijderen, daar kwam hij tegen aan.
En je kunt de leuning van de bank ook verstellen, misschien is dat het probleem?

• Libby2804
vanderv schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 05:24:
[...]

Het gaat om een kleinzoon van 8 jaar, maar klein van stuk. We hebben nu een verhoger zonder leuning.
Het gaat om de ruimte tussen de zitting en de leuning van de bank.

• Libby2804
Nedora schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:45:
[...]

En je kunt de leuning van de bank ook verstellen, misschien is dat het probleem?
Ik zal wat gaan proberen, maar ik denkt dat het de vorm van de leuning is, die ronder loopt dan de verhoger.

• vanderv
Libby2804 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 23:00:
[...]

Het gaat om een kleinzoon van 8 jaar, maar klein van stuk. We hebben nu een verhoger zonder leuning.
Het gaat om de ruimte tussen de zitting en de leuning van de bank.
Aha, ik snap wat u bedoelt, hier ook last van (ook zo'n breed hard plastic ding). In mijn vorige auto (Ford Smax) veel minder last van, die stoelen/rugleuning was breder en vlakker.

• JazZ!
  • Laatst online: 27-05 21:28
Roelsl schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 17:41:
Ik sta op het punt een Ford Kuga PHEV te kopen maar loop wat vast in berekeningen. Voordeliger lijkt EV rijden me toch niet te zijn, aangezien ik op appartement woon en laadpalen zal moeten gebruiken.

In de auto zit een batterij met ongeveer 11 kwh bruikbare capaciteit. Met een volle batterij kan ik gemiddeld 40 km doen. Aan openbare laadpalen betaal ik 0.55 euro/kwh.
Voor een volle batterij betaal ik dus 6,05 euro die me 40 km ver brengt. Omgerekend is dat 15,12 euro/100 km.

Aan de huidige brandstofprijzen kost diezelfde 100km me slechts 12,5 euro aan benzine.

Waar zit dan de winst?
Zojuist tijdens een rit naar mijn werk het verbruik in de gaten gehouden. De accu was namelijk leeg en ik was benieuwd hoe dat dan zou gaan. Uiteindelijk 21km gereden waarvan 12 elektrisch. Ik denk dat er vooral winst te halen is wanneer je op de juiste manier rijdt.

Daarnaast vind ik 40km wel heel minimalistisch gerekend. Ik kan op een volle accu altijd 50km rijden en vaak nog meer door terugwinning.

Laatst was het een keer 16 graden ongeveer en gaf de auto aan 62km te kunnen rijden met een volle accu. Ik vermoed dat dat nog verder gaat oplopen naarmate het weer wat warmer is.

• KingCrash
  • Nu online

KingCrash

Angry Rabbit

JazZ! schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:35:
[...]

Zojuist tijdens een rit naar mijn werk het verbruik in de gaten gehouden. De accu was namelijk leeg en ik was benieuwd hoe dat dan zou gaan. Uiteindelijk 21km gereden waarvan 12 elektrisch. Ik denk dat er vooral winst te halen is wanneer je op de juiste manier rijdt.

Daarnaast vind ik 40km wel heel minimalistisch gerekend. Ik kan op een volle accu altijd 50km rijden en vaak nog meer door terugwinning.

Laatst was het een keer 16 graden ongeveer en gaf de auto aan 62km te kunnen rijden met een volle accu. Ik vermoed dat dat nog verder gaat oplopen naarmate het weer wat warmer is.
Dit kan ik beamen. Met lege accu afgelopen week 20km (snelweg) gereden, waarvan bijna 10 op stroom. Wel stuk file gehad, snelheid laag, veel uitrollen. Maar toch prima.
Ik zat met hetzelfde rekensommetje. Voor mij zit het ongeveer break even (op gevoel) met de prijzen. Openbare palen ziin hier in Utrecht belachelijk duur, bij mijn werkgever laad ik voor een stuk minder op gelukkig. Utrecht heeft 'beloofd' naar de prijzen te gaan kijken vanaf april.. Hopelijk dalen deze dan weer naar de 30/35 cent.

Angry Rabbit

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Er moet wat die teller ‘elektrisch km’ wel gezegd worden dat die volgens mij altijd oploopt als je je gas los laat :+ Ik heb zo mijn twijfels of dan altijd de benzinemotor uit staat.

Elektrisch gereden kilometers zie ik zelf meer als elektrisch aangedreven kilometers.

• nooberke
Ook met een lege accu is het een relatief zuinige auto voor zijn formaat. Ook op de snelweg is het nog wel te doen om 1 op 16/ 1 op 17 te rijden bij een snelheid van ~100KM/h

Bij vertrek met een volle accu en/of lagere snelheden zijn er uiteraard nog betere resultaten te behalen

Op lage snelheid rijd hij volgens mij altijd elektrisch, ook als de accu aangeeft leeg te zijn.

• Libby2804

Waar zit dan de winst?
Ik denk dat je er ook rekening mee moet houden dat vorig jaar de benzineprijs verlaagd is, maar dat deze prijs ook weer stapsgewijs gaat stijgen. Helaas is dat in juli al het geval :'(

https://www.rijksoverheid...ijns-op-brandstof-in-2022

• Steview11
....

....
Met deze berekening ben ik het helemaal eens. Tot begin december reed ik zoveel mogelijk elektrisch, want toen was de "laadpaalprijs" (in mijn omgeving) ca 31 cent. Sinds die tijd werd dat 52 cent, en in januari zelfs 62 cent. Sinds die tijd dus niet meer opgeladen, temeer daar je 's winters niet zo ver komt op een volgeladen accu als 's zomers....

En (zoals hier ook al aangegeven) op benzine rijdt de PHEV best zuinig.

• Libby2804
Steview11 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 22:17:
[...]

Met deze berekening ben ik het helemaal eens. Tot begin december reed ik zoveel mogelijk elektrisch, want toen was de "laadpaalprijs" (in mijn omgeving) ca 31 cent. Sinds die tijd werd dat 52 cent, en in januari zelfs 62 cent. Sinds die tijd dus niet meer opgeladen, temeer daar je 's winters niet zo ver komt op een volgeladen accu als 's zomers....

En (zoals hier ook al aangegeven) op benzine rijdt de PHEV best zuinig.
Ja, wij hebben ook nog eens zitten rekenen. Aangezien de Kwh een-op-een verrekend worden, bij onze energieleverancier, dachten wij met thuisladen het meest goedkoop te kunnen rijden. Dat blijkt met de huidige prijzen niet zo te zijn.

Vattenval rekent per 1 april 0,48 cent per kwh, inclusief belasting. Die prijs krijgen we dus ook voor wat we met de zonnepanelen terugleveren, want het wordt verrekend.
https://www.vattenfall.nl/nieuws/tariefdaling/

De Kuga rijdt inderdaad heel zuinig:

https://www.autoweek.nl/v...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Als je met deze prijzen rekent, is het voor ons op dit moment inderdaad voordeliger om op benzine te rijden, maar voor het milieu is het wel beter om elektrisch te rijden.

• Blarretje
Zijn er hier toevallig Kuga rijders die ervaring hebben met het plaatsen van de tolbadge voor de Franse tolwegen. De voorruit van de Kuga blijkt volledig verwarmd te worden, er bevind zich geen zwart gestippeld gedeelte op de voorruit waar de tolbadge geplaatst zou kunnen worden. Nu kan het zo zijn dat de voorruitverwarming het signaal van de antenne van de badge verstoord.

• DieBrave
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07:31
Blarretje schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 14:27:
Zijn er hier toevallig Kuga rijders die ervaring hebben met het plaatsen van de tolbadge voor de Franse tolwegen. De voorruit van de Kuga blijkt volledig verwarmd te worden, er bevind zich geen zwart gestippeld gedeelte op de voorruit waar de tolbadge geplaatst zou kunnen worden. Nu kan het zo zijn dat de voorruitverwarming het signaal van de antenne van de badge verstoord.
Nog niet met de Kuga, maar wel met de Fiesta en dat werkt prima icm voorruitverwarming.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Geinig, je kan nu in de app ook zien wat de laadsnelheid is. Tot mijn verbazing laadt mijn Kuga maar met 2 kWh aan de openbare laadpaal :')

Komt me nu wel goed uit want dan kan ie vannacht blijven staan.. maar traag is het wel :p

• tejo
Dag allemaal
Ik ben op zoek naar een laadstation voor mijn kuga
vb BESEN 11kW auto laadpaal | type 2 | fase 3 -16A | 6M laadkabel
Is er iemand die er ervaring mee heeft met dit laadstation
en met welke kwh kan ik dan opladen
Of een ander laadstation dat goed functioneert
Bedank op voorhand
Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee