Toon posts:

Het grote Ford Kuga PHEV topic

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:33
tejo schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:32:
Dag allemaal
Ik ben op zoek naar een laadstation voor mijn kuga
vb BESEN 11kW auto laadpaal | type 2 | fase 3 -16A | 6M laadkabel
Is er iemand die er ervaring mee heeft met dit laadstation
en met welke kwh kan ik dan opladen
Of een ander laadstation dat goed functioneert
Bedank op voorhand
Je kunt het beste even in het thuisladen van EV topic kijken (ik krijg de link hier zo snel even niet in)

Gasloos per 6-1-2020, L/W Elga(carriër), Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 20kWp(oost,west)

• JazZ!
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:45
Dag allemaal
Bedank op voorhand
Geen ervaring met de paal maar volgens mijn weten heeft de Kuga een Max laadvermogen van 3.7kwh.

Hier thuis via de granny gaat het met 2kwh.

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:22
Glashelder schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:14:
Bij het milieu, mits de stroom een beetje uit groene bronnen komt.

Overigens doe ik redelijk gemakkelijk 50 km met een volle accu (vandaag 54km). Daar staat wel tegenover dat de gemiddelde laadpaal volgens mij hogere tarieven rekent. Hier iets van 65 a 70 cent 8)7

Verder eens dus dat het alles behalve voordelig is. Maar mijn werkgever vind laden onderdeel van ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ en daar sta ik wel achter.

Verder is het een heerlijk rijdende auto. Zelden een auto gehad waar je zo relaxt in rijdt. Ik ben ook veel meer James May dan Richard Hammond achter het stuur sinds ik de Kuga rij.
Maar in mijn beleving is het alleen maatschappelijk verantwoord als je ritte uitsluitend elektrisch zijn.
Als je het brandstof (benzine) verbruik ziet dan doet dat het kleine stukje elektrische te niet. 1op16 (ruwe schatting snelweg) vind ik behoorlijk slecht. Niet zo zeer slecht van Ford maar van hybride/phev in het algemeen.

Ik denk dat mijn gechipte benzine auto minder slecht voor het milieu is op de langere ritten met 1op25 á 105kmu.

Dan laat ik de "grote" accu waar je vroeg of laat mee naar de stort mag even buiten beschouwing.

Verder ik de Kuga van zowel binnen als buiten echt een prachtige wagen om te zien! In mijn ogen 1 van de mooiere phev wagens in omloop.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Maar wat voor gechipte benzinewagen is dat dan?

Overigens heb ik er nu 4500 km op zitten. Van die 4500 km is 2800 volledig elektrisch. Vind het best netjes.

[Voor 54% gewijzigd door Glashelder op 01-04-2023 16:32]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• KingCrash
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

KingCrash

Angry Rabbit

Glashelder in "Gebruikersforum Ford Kuga PHEV"

Overigens heb ik er nu 4500 km op zitten. Van die 4500 km is 2800 volledig elektrisch. Vind het best netjes.
Kun je deze data ook uit de app halen? Of alleen uit de boordcomputer?

Angry Rabbit

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Volgens mij alleen uit de boordcomputer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JohnvSt
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-05 19:46
Kan je vwb een claxon upgrade iets meer van laten weten. Bedankt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JohnvSt
Kan iemand mij uitleggen hoe Forscan werkt.
Vast bedankt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Libby2804
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-05 13:13
Misschien weten jullie het allang, maar wij zijn er vandaag achter gekomen dat er drie ribbeltjes op het handvat zitten en je daarmee de deur op slot kan doen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Libby2804 schreef op zondag 2 april 2023 @ 22:32:
Misschien weten jullie het allang, maar wij zijn er vandaag achter gekomen dat er drie ribbeltjes op het handvat zitten en je daarmee de deur op slot kan doen.
_O- :D

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:50
JohnvSt schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:50:
Kan iemand mij uitleggen hoe Forscan werkt.
Vast bedankt.
Wat wil je ermee doen ? Er zijn genoeg topics op de forscan.org site en youtube staat er ook vol mee..
Haha ja dat vertelde ik laatst ook aan de vrouw.., die deed ook nog braaf met de sleutel de deuren op slot (dat was bij onze renault makkelijker die ging vanzelf op slot als je weg liep..)

[Voor 46% gewijzigd door LightStar op 03-04-2023 07:36]

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:26
Mijn ouders hadden dat ook niet door inderdaad :9
LopendeVogel schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 13:46:
[...]

Ik denk dat mijn gechipte benzine auto minder slecht voor het milieu is op de langere ritten met 1op25 á 105kmu.
Erg benieuwd wat dit voor auto is...Met SUV's van dit formaat mag je veelal al heel erg blij zijn met 1 op 15...Enige vergelijkbare auto die qua verbruik ook gunstig is zal de Toyota RAV4 hybrid zijn.

Wat ons opviel is de AC automatisch aangaat als de Climate Control op "Auto" staat en de auto in de zon geparkeerd staat, zelfs bij lage buitentemperaturen...Niet echt nodig ;(

Parkeersensoren detecteren ook opvallend "laag" in verhouding tot wat ik van VAG gewend ben, als je achteruit een drempeltje/gootje pakt gaan de sensoren ook af. Misschien wel prettig bij lage obstakels.

• Nedora
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:51
nooberke schreef op maandag 3 april 2023 @ 08:43:
[...]

Mijn ouders hadden dat ook niet door inderdaad :9

[...]

Parkeersensoren detecteren ook opvallend "laag" in verhouding tot wat ik van VAG gewend ben, als je achteruit een drempeltje/gootje pakt gaan de sensoren ook af. Misschien wel prettig bij lage obstakels.
Kan mijn vrouw over meepraten. Wij komen van een Golf 7. Ze reed achteruit bij de dealer notabene, vol tegen een paal die precies in de dode hoek zat. Slechts 10km/h en dan 4500 euro schade 😱. Koffer klep, achterbumper, achterlicht en zijscherm kapot. De sensoren gingen niet piepen....

Natuurlijk moet je goed kijken...maar die was wel heel zuur. Ze vertrouwd de sensoren niet meer nu...

• JohnvSt
Forscan: dagrijverlichting van de achterlichten en automatische vergrendeling als > 15 km wordt gereden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LightStar
JohnvSt schreef op maandag 3 april 2023 @ 09:52:
Forscan: dagrijverlichting van de achterlichten en automatische vergrendeling als > 15 km wordt gereden.
Dat eerste is niet altijd mogelijk (bij mij staat die optie aan in Forscan maar werkt bij mij niet *(full led lampen), Autolock is makkelijk te doen in de BodyCM lock gaat erop bij 20+ KM.

• Libby2804
Nedora schreef op maandag 3 april 2023 @ 09:50:
[...]

Kan mijn vrouw over meepraten. Wij komen van een Golf 7. Ze reed achteruit bij de dealer notabene, vol tegen een paal precies die op in hoek zat. Slechts 10km/h en dan 4500 euro schade 😱. Koffer klep, achterbumper, achterlicht en zijscherm kapot. De sensoren gingen niet piepen....

Natuurlijk moet je goed kijken...maar die was wel heel zuur. Ze vertrouwd de sensoren niet meer nu...
Weliswaar niet met sensoren, maar in 2004 (een paar auto's terug) reden wij weg met onze splinternieuwe Ford. Bij de uitgang van de dealer naar de weg zat een bocht bij een 50 km weg.
Wij heel voorzichtig om een hoekje kijken of we de weg op konden rijden. Blijft toch altijd enigszins een gok, al doe je nog zo voorzichtig. Kwam er een auto de bocht om razen. Echt op en haartje na ging het goed. :X Anders direct met 10 km op de teller auto in de prak.

• Nedora
LightStar schreef op maandag 3 april 2023 @ 09:54:
[...]

Dat eerste is niet altijd mogelijk (bij mij staat die optie aan in Forscan maar werkt bij mij niet *(full led lampen), Autolock is makkelijk te doen in de BodyCM lock gaat erop bij 20+ KM.
Bij ons werkt het wel, achterlichten branden nu met dagrijverlichting. Wij hebben ook de full LED koplampen. Iemand hier in de buurt heeft het ingesteld, dus de instellingen weet ik niet.

• LightStar
Nedora schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:16:
[...]

Bij ons werkt het wel, achterlichten branden nu met dagrijverlichting. Wij hebben ook de full LED koplampen. Iemand hier in de buurt heeft het ingesteld, dus de instellingen weet ik niet.
Dat zal deze moeten zijn DRL incl Park lamps

https://tweakers.net/i/Vyr4iCZ1b9S3AOuM8ARggIW2SbE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TxfZZEaOeKrwq5xUGLSNELRy.png?f=user_large

Note als je dit zelf gaat doen (forscan) zorg wel voor een goede kabel..

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:26
Nedora schreef op maandag 3 april 2023 @ 09:50:
[...]

Kan mijn vrouw over meepraten. Wij komen van een Golf 7. Ze reed achteruit bij de dealer notabene, vol tegen een paal die precies in de dode hoek zat. Slechts 10km/h en dan 4500 euro schade 😱. Koffer klep, achterbumper, achterlicht en zijscherm kapot. De sensoren gingen niet piepen....

Au dat is wel heel zuur

In vergelijking met VAG (Seat Leon, VW Polo) gaan de sensoren pas redelijk laat actief. Maar zijn ze wel heel erg gevoelig voor bijvoorbeeld verhogingen.

Vorige week had ik de Kuga even mee voor een boodschap in een krap dorpje, moet zeggen dat ik erg veel moeite had met het formaat en de lange draai van de neus. Ondanks de sensoren en camera's voelt het als een serieus grote wagen in vergelijking met mijn lichtvoetige Polotje GTI.

• DieBrave
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:40
Betreft forscan kwam ik het volgende tegen online; Zelf nog niet geprobeerd maar wel erg duidelijke handleidingen in het Nederlands.

https://www.focusclub.nl/...t-pagina-1-post-1.115342/

• Dimmad98
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 01-05 08:41
Goedemorgen allemaal,

Ondertussen precies een week de Kuga voor de deur en 1900 km verder. Helemaal tevreden met de auto, op één dingetje na waar ik volgens mij al een keer eerder over gelezen heb... Zodra ik dicht bij huis kom moet ik een stuk over de dorpstraat wat nogal een hobbelig stukje is, dan hoor ik vlak naast mijn oor (B-stijl) een rammeltje. Vreselijk irritant, helemaal omdat de rest van de auto zo stil is.

Weet iemand toevallig iets over een oplossing? :?

• vanderv
Dimmad98 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:44:
Goedemorgen allemaal,

Ondertussen precies een week de Kuga voor de deur en 1900 km verder. Helemaal tevreden met de auto, op één dingetje na waar ik volgens mij al een keer eerder over gelezen heb... Zodra ik dicht bij huis kom moet ik een stuk over de dorpstraat wat nogal een hobbelig stukje is, dan hoor ik vlak naast mijn oor (B-stijl) een rammeltje. Vreselijk irritant, helemaal omdat de rest van de auto zo stil is.

Is het niet een van de achter gordel? Bij mij regelmatig half uit de bovenste clip, waardoor de gesp een slag draait en op hard plastic rammelt.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Elga(carriër), Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 20kWp(oost,west)

• Libby2804
Glashelder schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:41:
Geinig, je kan nu in de app ook zien wat de laadsnelheid is. Tot mijn verbazing laadt mijn Kuga maar met 2 kWh aan de openbare laadpaal :')

Komt me nu wel goed uit want dan kan ie vannacht blijven staan.. maar traag is het wel :p
Was er ook een andere auto aan het laden? Ik heb gelezen dat de laadsnelheid omlaag kan gaan als er meerdere auto's aan een laadpaal staan.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Nee, maar dat heb ik ook gezien inderdaad. De dag erna ging het laden weer met 3 kW. Toen ik later keek stond er een auto naast en toen was het 2 kW.

Verwarde laadpaal :p

Op zich is het ook niet onlogisch: met een 11 (10,8) kWh laadpaal heb je 3,6 kWh per fase. Als er een 2e auto aangezet wordt zal dat wel gehalveerd worden per auto. Dat de Kuga dan maar 1 fase gebruikt, daar zullen laadpalen vast niet slim mee om kunnen gaan (met 3,6 kW laden op L2 en L3, en 1,8 kW op L1).

• Dimmad98
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 01-05 08:41
vanderv schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 01:01:
[...]

Is het niet een van de achter gordel? Bij mij regelmatig half uit de bovenste clip, waardoor de gesp een slag draait en op hard plastic rammelt.
Bedankt voor de tip maar helaas… die had ik ook al een keertje gehoord. Is echt iets wat in de B-stijl zit. Lijkt wel een draadje o.i.d. wat aan de binnenkant tegen het harde plastic tikt.

Gelukkig niet zodanig storend dat ik er meteen mee naar de dealer ga, is namelijk alleen op hobbelige wegen. Bij de eerste beurt maar eens benoemen, wellicht weet een monteur meteen hoe en wat…

• Oneminus
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 29-05 15:17
Dimmad98 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:44:
Goedemorgen allemaal,

HAD DE REACTIE NOG NIET GELEZEN. iS DUS IETS ANDERS.

Is idd de gordel. Deze omhoog schuiven. Ik had dat probleem ook. Werd er knetter van maar nu rij ik weer relaxed.

[Voor 3% gewijzigd door Oneminus op 12-04-2023 07:31]

• Libby2804
Oneminus schreef op woensdag 12 april 2023 @ 07:29:
[...]

HAD DE REACTIE NOG NIET GELEZEN. iS DUS IETS ANDERS.

Is idd de gordel. Deze omhoog schuiven. Ik had dat probleem ook. Werd er knetter van maar nu rij ik weer relaxed.
Maxime had volgens mij ook eenzelfde probleem. Even een paar pagina's terug bladeren.....

• BernardSN
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 30-05 21:44
Ben nog op zoek naar een losse type 2 kabel. Iemand nog tips qua kabel? Soort 11/ 22kw 1 of 3 fase kabel? Prijs ? Waar gekocht? Lengte ?

Alvast bedankt voor de tips!

• Brabander69
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-05 00:40
Hoi allemaal,

voorheen had ik een focus en als ik het " lane keeping system" uitschakelde op de kopsekant van de linker richtingaanwijzers-handel bleef hij uitstaan.

Nu met mijn Kuga moet ik dit elke keer opnieuw uitzetten en word de laatste instelling niet onthouden. Kan ik dit ergens instellen zodat de auto dit onthoudt?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Nedora
Dat is nieuwe regelgeving. Bij nieuwe auto's is dit verplicht en zal dus helaas altijd aan gaan. Ben allang blij dat het met zo'n simpel knopje uit kan. Er zijn namelijk ook genoeg merken waarbij je eerst diep in een menustructuur moet om zoiets uit te zetten 🙈

• Brabander69
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-05 00:40
Kan dit misschien met forscan aangepast worden?

• Nedora
Daar kan ik je helaas geen antwoord op geven....

• depl0y
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Dag allemaal
Bedank op voorhand
Deze heb ik, je laadt met max 3.7 kWh op bij dit ding. Op zich prima natuurlijk.

Voordeel is dat hij een makkelijke app heeft om het laden te starten (ook een knop, maar die heb ik uitgeschakeld). En daarnaast was ie niet duur.

Heb er ook al eens een EV6 aan gehad met 11kWh , dat werkt ook prima.

• Matti44
  • Laatst online: 30-05 09:55
Even een vraagje met het oog op de zomervakantie straks. Wij gaan naar een vliegveld in Duitsland en daar staat de Kuga PHEV dan iets meer dan 4 weken stil.

Auto is van augustus 2022. Vroeg me af hoe goed deze auto tegen stilstaan kan en of deze gewoon weer zal starten als we terugkomen. Iemand al ervaring mee toevallig?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Daar heeft vrijwel iedereen wel ervaring mee denk ik. Toen deze auto's gebouwd zijn hebben ze allemaal langdurig stilgestaan in Valencia ofwel Vlissingen/Antwerpen.

Ik ken me niet voorstellen dat Ford bij elke auto telkens weer een jumpstarter nodig had ;)

Het is een moderne auto, maak je niet zo'n zorgen en ga gewoon lekker van je vakantie genieten 8)

• tejo
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19-05 17:59
DepIOy
bedankt voor de feedback i.v.m. laadstation
Ga er eentje aanschaffen

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hmm ik heb gedonder met mijn Kuga. Volgens de app is de auto in ‘diepe slaap’ en het opladen gaat uiterst moeizaam. Telkens pauzeert de auto laadsessie en gaat dan weer offline :(

Benieuwd of dit eenmalig is of dat het een ritje naar de dealer gaat worden..

• vanderv
@Glashelder

Zo zie je maar weer met jouw nieuwe moderne auto.... ;)

Even zonder gekheid, die van mij heeft me al 2x laten staan(is inmiddels opgelost met software update en verzwaren 12V accu, auto is van 03-2021). Ook al een achter schokdemper laten vervangen, was lek, (wel beide vervangen, garantie).

@Matti44
Je zou jouw auto eventueel op slot kunnen zetten met 2x drukken op jouw ab en niet te vaak via de app inloggen op/in de auto, dan wordt hij "wakker" gemaakt. Mocht je toch problemen krijgen, dan kun je eventueel een zwaardere accu monteren, heb ik ook gedaan, nu stukken beter.

[Voor 35% gewijzigd door vanderv op 26-04-2023 08:38]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

vanderv schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:33:
@Glashelder

Zo zie je maar weer met jouw nieuwe moderne auto.... ;)
Ik zou hem alsnog zo 4 weken laten staan hoor als ik me vakantie ga. De leasemij lost het maar op :p

• Gateman
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-05 00:28
Mijn Kuga, nog maar een jaar jong, vandaag ingeruild voor een Toyota RAV4. Ik kan geen vrienden worden met Ford en ook niet met de dealer. Remmen die hard piepen, bij langzaam optrekken/afremmen kraakt de planetaire tandwiel overdracht, kraken rechtsvoor waarvan ik denk dat het uit veerpoot komt. Dit alles wordt omschreven als product eigenschap van de Ford. Wat betreft de remmen daar zou de werkplaats chef over gaan nadenken. Dat is nu al drie maanden geleden en twee mails later nog geen reactie.
De baliemedewerker wist nog doodleuk te vertellen dat je natuurlijk tegenwoordig alles hoort met die stille auto’s.
Ook ben IK tot de conclusie gekomen dat het rijden met een PHEV voor mij niet weggelegd is. De paar korte ritten die ik naar mijn werk doe gaan uiteraard op elektrisch. Maar de winst die ik daar denk te behalen wordt teniet gedaan door een paar langere ritten. Dan neemt het verbruikt bij deze zware auto snel toe.
Dan heb ik het nog niet gehad over het verschrikkelijke sciencefiction geluid wanneer er achteruit gereden wordt.

• Nedora
Ik herken mij niet in je klachten maar ik kan mij voorstellen dat je je er kapot aan ergert. Als de dealer dan ook nog niet met een oplossing komt, snap ik de verkoop. Veel plezier met je nieuwe auto.

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:51
Wij zijn op zoek naar een SUV PHEV en zijn daarbij uitgekomen op een Kuga. Nog nergens in gereden, alleen een beetje gekeken.
Nu willen we komende dagen wat proefritten gaan maken 1 of meer..

Wat voor tips hebben jullie waar we specifiek bij de Kuga op kunnen/moeten letten?

We gaan voor ST Line X. En vinden dat panoramadak ook wel leuk.

Bedankt!

• tejo
Volgens mij moet je gewoon genieten van de proefrit De auto is zo relax dat het een genot is om mee te rijden
Ik ben nu zeven maanden aan ´t rondtoeren en geniet er nog iedere dag van.
Kuga Vignale Full opties
Wat het opladen betreft, ik laad sommige dagen twee keer volledig op en dat heeft nooit problemen gegeven

• Draakje5
Hoe is de ervaring met de electromotor.

Ik rijd 60km naar werk enkel. Veelal 100km h op snelweg constant.

Kan ik verwachten dat ik zeker 40km elektrisch kan rijden?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

40km lukt wel. Mijn werk zit op 54km. Typisch gezien doe ik de laatste 3/4 km vaak op benzine. Maar naarmate het warmer wordt lukt het steeds vaker volledig elektrisch. Paar keer had ik zelfs nog 6km bereik over :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nedora
Vorig weekend toen het weer zo'n 15 a 20 graden was, reden we ongeveer 55km elektrisch op een 100 weg. Temperatuur maakt serieus veel uit. In de winter is het rond 35km wel uit met de pret.

Dus 40km red je zeker bij 10 graden en hoger

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tejo
Ja inderdaad, we moeten drie maanden per jaar inboeten op aantal km maar die andere acht tot negen maanden zitten we minstens rond 50 km per laad beurt en dat kan indien mogelijk twee keer per dag
En dat is een mooi gemiddelde

• Draakje5
Thanks voor de info!
Kun je de EV motor ook volledig uitschakelen dat je alleen op de motor rijdt?

We hebben een proefrit gemaakt, eerste keer in een SUV / PHEV en positief verrast. De automaat werkte goed en ook het (bij)schakelen met de reguliere motor merkte je eigenlijk niks van.

Helaas vonden we dat we rechts achterin de auto een vreemd repeterend geluid hoorde, soort van woeshwoeshwoeshwoesh. Geen idee of het aan de banden lag. Morgen in een andere proefrit maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Draakje5 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:49:
Thanks voor de info!

We hebben een proefrit gemaakt, eerste keer in een SUV / PHEV en positief verrast. De automaat werkte goed en ook het (bij)schakelen met de reguliere motor merkte je eigenlijk niks van.

Helaas vonden we dat we rechts achterin de auto een vreemd repeterend geluid hoorde, soort van woeshwoeshwoeshwoesh. Geen idee of het aan de banden lag. Morgen in een andere proefrit maken.
Sort van. Je kan hem zo instellen dat hij de accu gaat laden tijdens het rijden, maar volgens mij wordt de motor dan als generator gebruikt.

Hij 'draait dan wel dus (fysiek).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nedora
Draakje5 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:49:
Thanks voor de info!
Je hebt 4 standen, normaal (dan regelt de auto het zelf), EV NOW (alleen elektrisch), EV later (op de motor rijden en EV voor later gebruiken 🤪) en EV Charge (dan laadt hij de accu op tijdens rijden en gebruikt hij zo min mogelijk elektrische energie tijdens het rijden).

Tevens heb je ook met een andere knop de sport stand, dan gebruikt hij beide vol. Je merkt dat de auto aanmerkelijk 'happiger' is op het gaspedaal dan in de normale stand. Daarna heb je ook nog eco, glad/sneeuw en nog wat standen....

De 2 knoppen voor deze functies vindt je op de midden tunnel tussen de stoelen onder de knop voor automaat.

• Draakje5
Bij EV voor later merkte ik dat het batterij icoontje ook aan ging (niet voor opladen maar verbruik), dus blijkbaar gebruikt ie eigenlijk altijd wel de EV als er nog iets over is. Ik heb tenminste geen stand gezien tussen verbruiken en opladen EV zoals geen verbruik maar ook geen opladen.

Maakt verder niet zo veel uit, dacht meer de EV uit te willen schakelen om te luisteren of dat woeshwoesh daar aan lag.

[Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 28-04-2023 18:06]

• tejo
Als je E.V. later rijdt dan verbruik je niet ex van de batterij (die blijf op peil voor later) maar rij je wel hybride, kortom je laad stroom door te rijden en gebruik deze zoals een gewoon hybride

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Al heb ik wel gemerkt dat bij lange ritten dat de Kuga tòch nog wat van de accu af snoept, zelfs op de EV later modus.

Ik spotte hier in Hoofddorp zojuist een 2023 Escape trouwens.. ik zeg Escape want volgens mij wordt de facelift hier nog niet geleverd toch :?

Was een beetje flabbergasted dus heb niet goed gekeken of er een klein kenteken op zat :p

• Draakje5
Paar proefritten gemaakt vandaag.
Waarvan een met 20" velgen wat toch wel wat tegenviel in rijcomfort. Uiteindelijk deze gekocht en over een week mogen we 'm ophalen!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

2-5-phev-st-line-x
afn--trekhaak
headup-display
19 inch
adaptieve-cruise-control
el--achterklep
winter-pack
Led
camera voor en achter
Technology-pack
driver-assistance-pack
design-pack

[Voor 14% gewijzigd door Draakje5 op 29-04-2023 18:52]

• LightStar
Draakje5 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 18:46:
Paar proefritten gemaakt vandaag.
Waarvan een met 20" velgen wat toch wel wat tegenviel in rijcomfort. Uiteindelijk deze gekocht en over een week mogen we 'm ophalen!

***members only***

2-5-phev-st-line-x
afn--trekhaak
headup-display
19 inch
adaptieve-cruise-control
el--achterklep
winter-pack
Led
camera voor en achter
Technology-pack
driver-assistance-pack
design-pack
Mooi ding lekker compleet ook ! En zo te zien orgineel nederlandse auto ! Veel plezier ervan over een week.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

De dealer hier ‘waarschuwde’ ook al voor de 20 inch velgen. Daarom hier ook voor 19 inch gegaan :)

• Draakje5
LightStar schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 19:19:
[...]

Mooi ding lekker compleet ook ! En zo te zien orgineel nederlandse auto ! Veel plezier ervan over een week.
Yes! Demo auto geweest. Vervolgens ergens door een bedrijf geleased en die hadden hem nu weer bij dezelfde dealer ingeleverd.

We hadden een focus (2020, ecoboost) maar die beviel helaas gewoon niet goed door de 2 en 3 cilinders.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Draakje5
Bij sommige Kugas heb ik een verschil in de kw/power meter gezien. Bij de ene staan er nummers bij de batterij en verbrandingsmotor, bij de andere geen nummers maar lichten de icoontjes alleen op.
Is dit een setting die je kan aanpassen?

• Draakje5
Niemand een idee waar dit verschil hem in zit? :)

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:22
Draakje5 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:13:
Niemand een idee waar dit verschil hem in zit? :)
Ben ook wel benieuwd.

Ook hoorde ik vandaag een zoemend geluid bij het opstarten van de auto onder de motorkap vandaan komen. Na een seconde of 30 ebt het geluid langzaam weg. Mijn vermoeden is dat de airco direct in actie komt bij wat hogere temperaturen.

Voorbeeld
https://youtube.com/shorts/s7CHEQDTCVk?feature=share

Meer mensen deze ervaring?

[Voor 7% gewijzigd door Crawl NL op 04-05-2023 21:25]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ja, hier ook een zoemend geluid. Voor het eerst ooit dat ik dat hoorde.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gateman
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-05 00:28
Klopt. Is de airco. Ook weer een geluid wat echt “past” bij deze stille auto…..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rickg84
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:30
Kuga st line x Phev vraagje.

Ik laad op werk. Nu zijn die laders allemaal 11 of 22kw. Ik steek de stekker er in en zie in de ford app charge rate 3kw staan. Alleen na een uurtje kijk ik weer en is de charge rate maar 2kw. Kan dit aan het soort kabel liggen die ik heb of is dat puur omdat het drukker is bij de laad palen?

We hebben namelijk iets van 100 laad palen op werk allemaal van 1 leverancier.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat ligt aan de lader.

Een 11 of 22 kW lader zal het vermogen verdelen over twee aangesloten voertuigen. 11 kW is 3 fase en dan 3,6 kW per fase. Als er een tweede voertuig wordt aangesloten dan wordt het vermogen beperkt tot 2 kW per fase. Met 3 fase laden zou je dan 6 kW kunnen laden. Aangezien de Kuga maar 1 fase ondersteund, val je dan terug naar 2 kW.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rickg84
Goed om te weten ! Zit nu 2 uur 8 min op de lader en heb 4,6 kWh geladen. Jammer dat je in de ford app geen decimalen kan zien. Rond namelijk alles af

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-05 17:47

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

iemand die weet op welke fase de auto stan daard laadt, of is de laadpaal zo slim (met p1 koppeling) dat hij zelf de minst belaste fase kiest ?

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@DaRealRenzel L1.

De Ford kabel heeft ook alleen L1 aangesloten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-05 17:47

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Glashelder schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:42:
@DaRealRenzel L1.

De Ford kabel heeft ook alleen L1 aangesloten.
Oke, dus als ik een andere fase wil gebruiken, moet ik in de lader de fases 'verschuiven'....

Er zit bij mij al best veel op L1, wasmachine, droger (elk op aparte 16A groep), de helft van de inductieplaat.. niet dat die continue aan staan of zo, maar als we toevallig een wasje draaien, een wasje drogen, een eitje koken en ook de auto laden allemaal op L1, dan vindt mijn 25A hoofdzekering dat niet zo leuk.
Is wel een ouderwetse smeltveiligheid, dus die kan wel een flink hogere stroom aan, maar toch.

[Voor 42% gewijzigd door DaRealRenzel op 10-05-2023 12:15]

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Draakje5
Opgehaald! 8)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Draakje5 jij stond niet toevallig net langs de kant van de weg bij Hoofddorp? Stond een blinkende Kuga met dezelfde kleur en volgens mij dezelfde velgen en die had een klein ongelukje gehad :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Draakje5
Glashelder schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:50:
@Draakje5 jij stond niet toevallig net langs de kant van de weg bij Hoofddorp? Stond een blinkende Kuga met dezelfde kleur en volgens mij dezelfde velgen en die had een klein ongelukje gehad :+
Nee we kwamen van onder Gouda naar het oosten van het land, gelukkig geen schade ;-)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Rickg84
Vraagje , als ik thuis laad dan laat ford connect mooi mijn laad sessie zien. Met de bijbehorende info stats. Maar alle sessies die ik op werk doe komen niet in mijn laad sessies te staan? Iemand het zelfde mee gemaakt ?

Oh ja en foto van de auto natuurlijk. Alle opties behalve heads up display en dynamic koplampen

• Draakje5
Draakje5 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 23:27:
Bij sommige Kugas heb ik een verschil in de kw/power meter gezien. Bij de ene staan er nummers bij de batterij en verbrandingsmotor, bij de andere geen nummers maar lichten de icoontjes alleen op.
Is dit een setting die je kan aanpassen?
[Afbeelding]
Hier op terug komende, de dealer gaf aan dat dit variant te maken heeft met de software van de auto. Met cijfers zou de laatste software versie zijn.

Ik zie het ook niet bij sommige nieuwe auto's, waarvan je zou verwachten dat die al de nieuwste update hebben, dus weet niet in hoeverre dit klopt. Maargoed, een andere verklaring krijgen we niet denk ik.

[Voor 14% gewijzigd door Draakje5 op 10-05-2023 12:27]

• Draakje5
Rickg84 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:07:
Vraagje , als ik thuis laad dan laat ford connect mooi mijn laad sessie zien. Met de bijbehorende info stats. Maar alle sessies die ik op werk doe komen niet in mijn laad sessies te staan? Iemand het zelfde mee gemaakt ?
Ik heb zojuist mijn laadsessie ontkoppeld en vind deze terug in de ford app. Is dit wat je bedoeld?

[Voor 11% gewijzigd door Draakje5 op 10-05-2023 13:47]

• Rickg84
Draakje5 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:47:
[...]

Ik heb zojuist mijn laadsessie ontkoppeld en vind deze terug in de ford app. Is dit wat je bedoeld?
[Afbeelding]
Nog eens een goede kijk genomen in mijn laad sessie overzicht in de app :

Ik zie dus dat er wel een sessie was op maandag om 16:01 . Schijnt dus dat de sessie er wel in staat maar de tijd van afsluiten er in zet. Sorry dus ik ben hardstikke scheel. Staan er dus gewoon wel in

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:33

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ik heb even een title change doorgevoerd om het meer in lijn te hebben met de andere topics :Y

Xbox Live ID:Notna8310

• Nedora
Draakje5 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:47:
[...]

[Afbeelding]
Best snel trouwens, 3 uur laden en dan van 0 naar 100%?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Draakje5
Nedora schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:51:
[...]

Best snel trouwens, 3 uur laden en dan van 0 naar 100%?
Ja gewoon aan de laadpaal. Wat laad je dan ongeveer met 3.5kwh snelheid, 10.5kwh ben je met 3 uurtjes klaar. Meer dan 10.5 kwh krijg je niet in de Kuga.

• Nedora
Dat is lekker vlot. Hier is de wens nog zeker voor een laadpaal maar we hebben een gewoon stopcontact op de oprit dus de noodzaak is er niet echt, behalve tijdwinst.

• Draakje5
Nedora schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:38:
Dat is lekker vlot. Hier is de wens nog zeker voor een laadpaal maar we hebben een gewoon stopcontact op de oprit dus de noodzaak is er niet echt, behalve tijdwinst.
Wij ook, gewoon een stopcontact thuis, zie ook geen noodzaak voor een laadpaal met PHEV. Maar ik was op het werk aan het laden bij de laadpaal ;-)

Nu zijn we iets langer bezig.

[Voor 33% gewijzigd door Draakje5 op 10-05-2023 22:14]

• depl0y
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Draakje5 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:05:
[...]

Ja gewoon aan de laadpaal. Wat laad je dan ongeveer met 3.5kwh snelheid, 10.5kwh ben je met 3 uurtjes klaar. Meer dan 10.5 kwh krijg je niet in de Kuga.
Grappig, hier doe ik geregeld 12.5 kWh.

• Draakje5
depl0y schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:57:
[...]

Grappig, hier doe ik geregeld 12.5 kWh.
Bijzonder. Mijn Ford app zegt zelf iedere keer van 0 naar 100% rond de 9.7 kWh. En de laadpaal (gister eerste keer) gaf aan 10.5KW van 0 naar 100%. Kun jij dan verder rijden omdat je 2kWh meer laad?

Ik heb inmiddels 3 volle ritten erop zitten van 60km waarvan ongeveer 45KM snelweg is (rijd ongeveer 110km/h).
Rit 1: 60,6KM totaal waarvan 50,7KM elektrisch (100% volle accu).
Rit 2: 59,7KM totaal waarvan 48.6KM elektrisch (100% volle accu).
Rit 3: 59.5KM totaal waarvan 45.3KM elektrisch (100% volle accu).

Rijscores iedere keer tussen de 95-98% en batterij iedere keer zo goed als leeg gereden.
Ben hier best wel tevreden over, alleen de motor gaat zo wel maar korte stukjes aan.

[Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 11-05-2023 09:08]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zal dat niet gewoon verlies zijn? Laden gaat niet met 100% rendement. Laatst was er ook een onderzoek waaruit bleek dat laden met lagere snelheden fors meer verliezen kent dan met hoge snelheid laden.

Alhoewel 3,6 of 2.. het is allebei traag :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rickg84
Idd. De mijne is vaak 4-4.5 uur bezig met opladen van 0 naar 100. Ik heb echt nog nooit op 16a met volle bak geladen.

Thuis laden met gewone stekker : 9:13h , 9:30h ,10:06h.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Draakje5
Foutje

[Voor 98% gewijzigd door Draakje5 op 12-05-2023 20:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Draakje5
We merken dat we nauwelijks benzine verbruiken.
Is het slim om euro 98 te tanken?

Ik verwacht dat een volle tank benzine bij ons pas na 9 weken leeg zal zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tejo
Het is het beste om altijd 98 te tanken, de 95 heeft meer aanslag in de tank al het er te lang in blijft,er is sprake van condens, Al men niet dikwijls tankt is het beter om 98 te tanken
Zo heb ik kunnen lezen online bij auto testen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Draakje5
Ik heb welgeteld 1 keer een melding gehad dat het opladen voltooid was.
Hoe kan het dat we de andere 20 keer (tot dusver) geen melding hebben gehad?

Zijn er meer die hier problemen mee ondervinden met de app?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nedora
Draakje5 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 08:02:
Ik heb welgeteld 1 keer een melding gehad dat het opladen voltooid was.
Hoe kan het dat we de andere 20 keer (tot dusver) geen melding hebben gehad?

Zijn er meer die hier problemen mee ondervinden met de app?
Geen problemen mee gehad. Ik heb het zelfs uitgezet omdat ik die meldingen vervelend vond 😇.

• Nedora
Iemand deze melding wel eens gehad? Wordt in het handboek weinig wijzer behalve alles schoonmaken (oa de camera).

• Draakje5
Nedora schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:36:
Iemand deze melding wel eens gehad? Wordt in het handboek weinig wijzer behalve alles schoonmaken (oa de camera).

[Afbeelding]

• Nedora
Bedankt! Online gevonden zo te zien? Auto gaat morgen even naar de dealer...ben benieuwd. Lang leve de garantie.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Draakje5
Online gevonden ja.

Vandaag 60.0KM elektrisch gereden. Toevallig precies de afstand naar huis, bij de deur stond de actieradius op 0KM. Positief! _/-\o_
(45km 110km/h de rest binnen bebouwde kom)

[Voor 12% gewijzigd door Draakje5 op 25-05-2023 18:11]

• Nedora
Nedora schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:38:
Bedankt! Online gevonden zo te zien? Auto gaat morgen even naar de dealer...ben benieuwd. Lang leve de garantie.
Niets gevonden, reset en alles werkt weer..

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Nedora schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:05:
[...]

Niets gevonden, reset en alles werkt weer..
Welkom in het moderne tijdperk..

Zo irritant vind ik dat.. direct maar alles resetten en ‘dan zal het wel opgelost zijn’ :')

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nedora
Draakje5 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 18:10:
Online gevonden ja.

Vandaag 60.0KM elektrisch gereden. Toevallig precies de afstand naar huis, bij de deur stond de actieradius op 0KM. Positief! _/-\o_
(45km 110km/h de rest binnen bebouwde kom)
Gisteren 63km elektrisch kunnen rijden, 80km/h wegen gecombineerd met bebouwde kom.

Wel 1 van de meeste afstand op de accu in 23000km.

[Voor 6% gewijzigd door Nedora op 29-05-2023 18:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Af en toe produceert de Kuga toch wel rare foutmeldingen. Zojuist:

Storing in oplaadstation. Zie handleiding.

Op zich niet raar ware het niet dat ik de auto net volgeladen had losgekoppeld :+ 5 minuten nadat ik de auto geparkeerd had krijg ik nu ook van de app de melding dat het ‘opladen is gestopt omwille van een storing in het oplaadstation’ 7(8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Draakje5
Ik heb nog geen foutmelding gehad bij de Kuga.

We hebben helaas alleen last van de ventilatie (verwarming lijkt het, ook zonder airco) die aan de linkerkant een heel vreemd kras/piep geluid maakt bij opstarten, of ventilatie op max zetten of bij aanpassen van de temperatuur in de auto. Maar ook tijdens het rijden hoor je deze geluidjes soms een paar keer achter elkaar voorbij komen.

Over anderhalve week afspraak bij de dealer staan om dit onder de garantie te repareren.

• edc1
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:41
Sinds een week mijn Kuga PHEV in bezit. Na een aantal keer laden laten de controle-lampjes die het laadpercentage aangeven het afweten. Heeft iemand dit ook voorgehad? Hoe is dit opgelost?

Hoe krijg ik een auditieve melding in de Fordpass app wanneer het laden voltooid is?

• Draakje5
edc1 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:41:
Sinds een week mijn Kuga PHEV in bezit. Na een aantal keer laden laten de controle-lampjes die het laadpercentage aangeven het afweten. Heeft iemand dit ook voorgehad? Hoe is dit opgelost?

Hoe krijg ik een auditieve melding in de Fordpass app wanneer het laden voltooid is?
Account > Instellingen > Meldingsinstellingen > LAADSTATUS aanzetten.

Overigens heb ik van de 20 keer opladen pas 2 keer een melding/pop up gehad. Op een of andere manier werkt het voor geen meter.
De pop-ups van security alert (bijv. deur of kofferbak geopend tussen tijd X en X ) werkt wel goed.

Nog geen probleem met de blauwe laadlampjes gehad die de 20-40-60-80-100% aangeven.
Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee