• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Maartentux het is simpelweg functionaliteit van de Sessy zelf. Als je naar je P1 op /api gaat (http://sessy-pxxx.local/api) dan kun je zien dat de Grid Target API het zware werk doet. De app maakt het alleen mogelijk om hem aan te spreken.

• Maartentux
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 11:26
@Sandburd Dank! Ja, logisch. Wat gek dat ik dit niet wist. En indien het nieuw is, dat er helemaal niets over te vinden is in de firmware notes van Sessy (Of het moet er al langer dan anderhalf jaar in zitten, ben teruggescrolld tot 1.6.0 van 25-01-2024). Nu vind ik hun changelogs sowieso al totaal onder de maat (nul details, vrijwel kompleet waardeloos) maar nieuwe functionaliteit toevoegen zonder zelfs maar 'n melding is wel een nieuw dieptepunt (van Sessy)...

• Sandburd
  • Niet online
Maartentux schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:41:
@Sandburd Dank! Ja, logisch. Wat gek dat ik dit niet wist. En indien het nieuw is, dat er helemaal niets over te vinden is in de firmware notes van Sessy (Of het moet er al langer dan anderhalf jaar in zitten, ben teruggescrolld tot 1.6.0 van 25-01-2024). Nu vind ik hun changelogs sowieso al totaal onder de maat (nul details, vrijwel kompleet waardeloos) maar nieuwe functionaliteit toevoegen zonder zelfs maar 'n melding is wel een nieuw dieptepunt (van Sessy)...
Het is absoluut niet iets van de laatste tijd volgens mij. Deze API bestaat volgens mij al zolang ik de sessy's heb (eind 2023). Volgens mij trof ik hem toen al aan.

• Maartentux
@Sandburd Hm. Misschien begrijp ik het verkeerd. Dit heet ook wel XOM toch? Ik zie een message op het Sessy forum staan van 13/04/2025 waar gevraagd wordt hoe je die modus instelt. De enige reactie daarop is van iemand die meldt dat hij het doet dmv. Hom[e]y en dat het ook met Homeassistant kan... raar dat niemand iets gezegd heeft. En op de website van sessy is XOM niet te vinden.

Edit: Maar eh, ik heb de nieuwe app versie nog niet dus heb het even via de API getest en ja: het werkt! tenminste... even beter testen nog. Misschien moet men bij Sessy ietwat duidelijker gaan communiceren dat een Sessy van huis uit XOM ondersteunt, enkel dat er geen handig knopje voor is (maar dankzij de My Battery app is dat vanaf heden dus ook verholpen).

CC: @mausy5043 want die informeerde hier dus naar...

[ Voor 35% gewijzigd door Maartentux op 09-10-2025 16:05 . Reden: meer info ]

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:45
Het gridsetpoint zit er al meer dan twee jaar in (sinds 1.5.2) erg leuke functie die ik hier erg veel gebruik in automatiseringen. Het is wel een functie die alleen via de API werkt en daar ook netjes beschreven staat, misschien dat die daardoor minder bekend is?

• Maartentux
DJP! schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:11:
Het gridsetpoint zit er al meer dan twee jaar in (sinds 1.5.2) erg leuke functie die ik hier erg veel gebruik in automatiseringen. Het is wel een functie die alleen via de API werkt en daar ook netjes beschreven staat, misschien dat die daardoor minder bekend is?
Ja ik interpreteer 'via de API' al snel als 'dan moet je zelf de aansturing overnemen' en niet als 'het is een éénmalige instelling, maar die kan enkel dmv. de API gedaan worden'. Mea culpa.

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11:13
Ik ben zoekende naar een manier dat ik onze EV kan opladen, zonder dat de Sessy's leeggetrokken worden. Vanwege bovenstaande berichten over XOM, zou dit wel eens kunnen werken. Vannacht gaat de EV laden en die kan slechts laden met maximaal 3.5 kW, dus ik zal een de XOm instellen op 3500W. Morgen kijken of de batterij tijdens het laden van de EV is leeggetrokken. Mocht dit werken dan weer een sreden om een Home automation aan te schaffen.

@Sandburd Bij mij in de Google app staat bij die Grid waarde m3 als eenheid. Typo?

Edit: Oeps dit werkt niet. Als ik nu 3500W instell gaat hij meteen de batterijen laden met 3500W. Zal dus tegelijk moeten als de batterijen gaan laden, dus home automation.

[ Voor 23% gewijzigd door MajaMestreech op 09-10-2025 22:03 ]

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:46
MajaMestreech schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:56:
Ik ben zoekende naar een manier dat ik onze EV kan opladen, zonder dat de Sessy's leeggetrokken worden. Vanwege bovenstaande berichten over XOM, zou dit wel eens kunnen werken. Vannacht gaat de EV laden en die kan slechts laden met maximaal 3.5 kW, dus ik zal een de XOm instellen op 3500W. Morgen kijken of de batterij tijdens het laden van de EV is leeggetrokken. Mocht dit werken dan weer een sreden om een Home automation aan te schaffen.

@Sandburd Bij mij in de Google app staat bij die Grid waarde m3 als eenheid. Typo?

Edit: Oeps dit werkt niet. Als ik nu 3500W instell gaat hij meteen de batterijen laden met 3500W. Zal dus tegelijk moeten als de batterijen gaan laden, dus home automation.
probeer eens -3500

• itavero
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:08
Zelf deed ik dit in Home Assistant door het vermogen van mijn Peblar laadpaal in te stellen als Grid setpoint op de P1 meter. Dat is een vrij simpele automation. De trigger was gebaseerd op de absolute delta tussen de setpoint en het verbruikte vermogen.

Het nadeel was wel dat mijn auto dan dus altijd "puur" uit het net laadde. PV overschot ging in principe eerst in de Sessy (omdat dit niet in bovenstaande automation werd meegenomen).

Later heb ik dit aangepast naar "als vermogen laadpaal > 1200, dan Sessy in idle mode" (en vice versa).
Mijn gedachte daar was dat mijn EV door mijn energieleverancier wordt aangestuurd en dus op goedkope momenten laadt.
Dan is het dus ook minder erg om gewoon van het net te gebruiken.

Inmiddels gebruik ik de Day Ahead Optimizer (minimize cost profiel) om mijn Sessy aan te sturen en onze andere EV in te plannen (aangezien die niet te koppelen is bij de energieleverancier).

[ Voor 7% gewijzigd door itavero op 09-10-2025 22:28 . Reden: Issue met PV overschot toegevoegd ]

• MajaMestreech
Daan gaan de Sessy's 3500W terugleveren aan het net ;)

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:28

Ik ben sinds 2 dagen ev rijder EN sessy bezitter.
Bij het aanleggen van de laadpaal heb ik er een home wizard kwh meter tussen gezet. In h.a. is het mijn plan om de kwh meter als trigger te gebruiken om de sessy's naar idle te sturen als de kwh meter 500w of meer meet en weer terug naar de gewenste stand als de kwh niets meer meet.
Dan kan sessy gewoon dynamisch blijven opereren als de auto van huis is, maar de auto heeft prio over de sessy (is nu het idee)

• Leoniq
  • Nu online
MajaMestreech schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 22:54:
[...]

Daan gaan de Sessy's 3500W terugleveren aan het net ;)
Ik heb het zo ingesteld in HA in de XOM.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t1QpPqVxpjQKzdaJ1h9Pojk5mk8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kLsasYvu6isC2a7obvqwgUWe.jpg?f=fotoalbum_large

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

• Sandburd
  • Niet online
Ik denk dat je de waarde van de gas meter verwart met het grid target? Grid target staat een "gps fix" icoon voor.
Anders graag even een screenshot

En dat grid target wordt de nieuwe 0, dus wanneer er geen vraag is (of minder dan die 3500 watt die je ingesteld hebt) zal Sessy gaan laden om de meter weer naar 0 te krijgen. Je levert in "Sessy zijn ogen" namelijk terug. Dat grid target van 3500 gaat dus alleen effect hebben wanneer je de EV aan het laden bent en dus meer stroom trekt dan die 3500 watt.

Stel je trekt tijdens het laden 4000 watt (3500 EV + 500 huis) en je stelt die 3500 in als grid target dan zal die afgetrokken worden van de 4000 watt. Sessy zal dan dus uit de batterij 500 watt gaan leveren om het verbruik naar 3500 == 0 te brengen.

Dat is hoe het volgens mij werkt

[ Voor 48% gewijzigd door Sandburd op 10-10-2025 09:43 ]

• pjsmits
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10:00
Ik heb ook een Peblar en een Sessy. Om te voorkomen dat de Sessy de EV laad heb ik twee automations. Als de laadpaal is aangesloten en op 'Puur' of 'Slim zonneladen' staat, en de hoeveelheid stroom uit de zonnepanelen komt boven een bepaalde waarde, zet ik de Sessy op laden via API met 750 W, en de rest gaat de Peblar in.
Die 750 W voorkomt dat op zonnige dagen de PV omvormer afslaat op een te hoog voltage. De Peblar heeft ook load balancing, dus zal op 'Puur" alleen uit de PV laden, en 'Slim' ook deels uit het net. Als de Peblar stopt met laden omdat er te weinig opbrengst is zal de Sessy weer naar NOM gaan om de resterende zonnestroom op te nemen.

Als er onvoldoende zonnestroom is, en dat gebeurt natuurlijk best wel regelmatig, en de auto is niet altijd thuis tenslotte, laad ik 's nachts met 'Gepland' laden. Als de laadpaal dan start zet ik de Sessy op inactief, en als de EV 'vol' is zet ik de Sessy weer op NOM.
Dit alles doe ik met Home Assistant.

PV 15x295 Wp/Omnik 4TL-2; Kia Niro EV; Daikin 4kW monobloc hybride; Sessy 5.5 kWh

• Maartentux
Sandburd schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:33:
[...]

Ik denk dat je de waarde van de gas meter verwart met het grid target? Grid target staat een "gps fix" icoon voor.
Nee nee ik kan het bevestigen; er staat keurig watt achter in het hoofdscherm waar ook de batterijen staan. Maar wanneer je op P1 klikt kom je op het scherm van de P1 meter zelf, en daar staat m3 achter de waarde. Check het maar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XWwuDpAZkZKaAdWv23W96kex-uc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1sX1NO6xkF05cDs93iN3KU3d.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Maartentux op 10-10-2025 16:26 . Reden: screenshot ook toegevoegd ]

• DJP!
Hier ook m3’s…. En ik heb niet eens een gas aansluiting :p

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:18
Sandburd schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:42:
[...]

Apple is een keer eerder dan Google, vermoed dat Google in de loop van de dag de update los laat. Maar.... de app is bijgewerkt met ondersteuning voor het grid target. Functionaliteit is te activeren bij de instellingen van de P1.

Hoe werkt het?
Toggle de "Activeer/Activate grid target" instelling. Je krijgt er nu bij de P1 naast het wiel voor de instellingen een icoon bij. Hiermee kan het zogenaamde grid target ingesteld worden. Dit is wat de Sessy moet gaan benaderen in zijn NOM modus.
Dus stel je hebt een verbruiker die je wilt negeren en die verbruikt 250 watt. Dan kun je het grid target op 250 watt zetten. Sessy gaat dan in zijn NOM modus het verbruik op 250 watt houden. Die 250 watt wordt beschouwd als het 0-punt. Bij minder dan 250 watt verbruik zal Sessy niets doen.. Het omgekeerde geldt voor een negatief grid target.
Normaliter staat het grid target op 0.

Al extraatje is er ook de optie om de P1 "kaart" een kleurtje te geven wanneer er een grid target anders dan 0 actief is zodat het zichtbaar is dat de grid target afwijkt. (Grid target zelf wordt uiteraard ook weergegeven)

Het verkleuren van de kaart werkt onafhankelijk van de mogelijkheid tot het zetten van de grid target. Dus mocht je het grid target vanuit een ander systeem zetten en het enkel willen monitoren dan kun je enkel het verkleuren van de kaart aanzetten.

Heb het hier getest, echter ik draai een alpha versie van de firmware. De grid target functionaliteit heb ik verder niet van gehoord dat daar wijzigingen in zitten, dus die zou bij jou hetzelfde moeten reageren denk ik.

Versie van de app die grid target heeft: 1.3.3
Super! Ik ga het direct proberen.

• HaraldBou
Maartentux schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:22:
[...]

Nee nee ik kan het bevestigen; er staat keurig watt achter in het hoofdscherm waar ook de batterijen staan. Maar wanneer je op P1 klikt kom je op het scherm van de P1 meter zelf, en daar staat m3 achter de waarde. Check het maar.

[Afbeelding]
Klopt! Bij instellen staat er m3, maar zodra ingesteld Watt. Wordt vast in een volgende versie hersteld.

• Bapper
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 08:39
Ik ben deze week begonnen met het gebruik van de ECO modus en was in de veronderstelling dat je in het portal kan zien op welke momenten er geladen wordt. Voor vandaag zie ik een blauwe streep op de 0-lijn in die grafiek maar er is vannacht toch geladen terwijl de batterijen vrijwel vol waren. Kijk ik verkeerd?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0dY2CzGRleADX68FxS5xEXThLU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ORlwyXbgc8IU9vV3R9DgchS1.png?f=fotoalbum_large

• DJP!
Bapper schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 17:04:
Ik ben deze week begonnen met het gebruik van de ECO modus en was in de veronderstelling dat je in het portal kan zien op welke momenten er geladen wordt. Voor vandaag zie ik een blauwe streep op de 0-lijn in die grafiek maar er is vannacht toch geladen terwijl de batterijen vrijwel vol waren. Kijk ik verkeerd?[Afbeelding]
ECO Modes werkt geheel lokaal en is niet zichtbaar in de portal. Laadgedrag is afhankelijk van onder andere het ingestelde vermogen en de hoeveelheid laad uren.

• MajaMestreech
Maartentux schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:22:
[...]

[Afbeelding]
Bedankt, hoef ik geen screenshot meer te maken.

Iets anders over onderstaand screenshot: Bij de P1 zie je dat het huis 415W verbruikt en de batterij 411W levert. Echter bij Sessy-L3 staat dat deze 627W levert. Waar komt dit verschil vandaan? Wil dit zeggen dat er een verlies is van 100 - 411/627*100 = 34%? Of moet ik deze getallen niet zo nauwkeurig lezen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7n0UZOIjovKp7oYBDl7Pb50iYg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b97j5gGWmvc7iKIAN9wwsnMe.jpg?f=fotoalbum_large

• MajaMestreech
Bapper schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 17:04:
Ik ben deze week begonnen met het gebruik van de ECO modus en was in de veronderstelling dat je in het portal kan zien op welke momenten er geladen wordt. Voor vandaag zie ik een blauwe streep op de 0-lijn in die grafiek maar er is vannacht toch geladen terwijl de batterijen vrijwel vol waren. Kijk ik verkeerd?[Afbeelding]
Die blauwe lijn is voor het dynamisch laden. Aangezien de verschillen tussen minimale en maximale kosten te laag waren was het in jouw voorbeeld niet interessant om die dag dynamisch te laten.
ECO kijkt naar de goedkoopste uren voor de uren die je hebt ingesteld. Dus als je 4 uur hebt ingesteld (laden met xxxx Watt), dat doet de Sessy dit voor de 4 goedkoopste uren, dus ook 's nachts.

• MajaMestreech
Sandburd schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:33:
[...]

En dat grid target wordt de nieuwe 0, dus wanneer er geen vraag is (of minder dan die 3500 watt die je ingesteld hebt) zal Sessy gaan laden om de meter weer naar 0 te krijgen. Je levert in "Sessy zijn ogen" namelijk terug. Dat grid target van 3500 gaat dus alleen effect hebben wanneer je de EV aan het laden bent en dus meer stroom trekt dan die 3500 watt.

Stel je trekt tijdens het laden 4000 watt (3500 EV + 500 huis) en je stelt die 3500 in als grid target dan zal die afgetrokken worden van de 4000 watt. Sessy zal dan dus uit de batterij 500 watt gaan leveren om het verbruik naar 3500 == 0 te brengen.

Dat is hoe het volgens mij werkt
Ik begrijp het nu hetzelfde. Conclusie bij handmatig laden eerst de Sessy P1 grid waarde instellen op het laad vermogen van de EV. Bij "Slim/Automatisch" laden op de laagste dynamische tarieven dit via een Homey of Home Assistant automatiseren.

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:36
MajaMestreech schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 22:40:
[...]

Bedankt, hoef ik geen screenshot meer te maken.

Iets anders over onderstaand screenshot: Bij de P1 zie je dat het huis 415W verbruikt en de batterij 411W levert. Echter bij Sessy-L3 staat dat deze 627W levert. Waar komt dit verschil vandaan? Wil dit zeggen dat er een verlies is van 100 - 411/627*100 = 34%? Of moet ik deze getallen niet zo nauwkeurig lezen?

[Afbeelding]
Het uitlezen van de p1 meter en de Sessy dongles is out of sync. De getoonde waardes hebben dus niet direct een relatie met elkaar. In jou geval kan het zijn dat de Sessy waarde van 5 seconden geleden is en het daadwerkelijk verbruik al is afgenomen (P1) en de Sessy daar nog op moet reageren en dat nog moet doorgeven? Waar die 411 vandaan komt kan ik dan ook niet verklaren.
Het verlies van de Sessy is intern, dus de getoonde waarde van de Sessy is aan de buitenkant (AC-kant)

[ Voor 8% gewijzigd door Torch1969 op 11-10-2025 09:49 ]

• HaraldBou

In Homey heb ik ingesteld dat bij laden van onze easee laadpaal de beide sessy’s op idle worden ingesteld. Bij stoppen met laden gaat hij dan weer naar NOM (en nu via de my home Battery naar XOM met een nog te bepalen X. Heb nu een nacht op -100, een nacht op -25 en een nacht op -9 geprobeerd.
Geniaal!

• MajaMestreech
HaraldBou schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 20:57:
[...]

In Homey heb ik ingesteld dat bij laden van onze easee laadpaal de beide sessy’s op idle worden ingesteld. Bij stoppen met laden gaat hij dan weer naar NOM (en nu via de my home Battery naar XOM met een nog te bepalen X. Heb nu een nacht op -100, een nacht op -25 en een nacht op -9 geprobeerd.
Geniaal!
Op idle (=Inactief) zetten kan ook maar dan vang je niet de overige gebruikers in huis op met de batterij.

• HaraldBou
MajaMestreech schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:03:
[...]

Op idle (=Inactief) zetten kan ook maar dan vang je niet de overige gebruikers in huis op met de batterij.
Dat is in de nacht maar marginaal en bij mij laadt de auto dan alleen maar via de grid rewards. Dan weegt het voordeel van de grid rewards bij Tibber best op tegen de 200 of 300 W die in de rest van het huis gebruikt word.
Ik zou het overigens denk ik wel fijn vinden als er een losse aanvullingsbatterij zou komen die ik op de 48v aansluiting zou kunnen aansluiten van rond de 10 kW, zodat de totale opslagcapaciteit bij ons thuis van 10 kW naar 20 of 30 zou kunnen stijgen (2 sessy’s aanwezig)

[ Voor 23% gewijzigd door HaraldBou op 12-10-2025 12:15 ]

• tcw82
MajaMestreech schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:03:
[...]

Dit klopt, maar in mijn geval, als de auto gaat laden is dat omdat Tibber er gridrewards tegenover zet, of omdat de stroom het goedkoopste is. Dan is het verbruik van de andere verbruikers niet zo een probleem.
En als extra vangnet is er nog het loadbalancen door de pulse van Tibber.
Maar dit is allemaal specifiek voor mijn huis natuurlijk.

• tcw82
HaraldBou schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:06:
[...]

Dat is in de nacht maar marginaal en bij mij laadt de auto dan alleen maar via de grid rewards. Dan weegt het voordeel van de grid rewards bij Tibber best op tegen de 200 of 300 kW die in de rest van het huis gebruikt word
300kw?!? Das best een boel watt ... 300 watt is beter denk ik? 😂

• HaraldBou
.

[ Voor 120% gewijzigd door HaraldBou op 12-10-2025 12:18 . Reden: Moet eigenlijk weg. Stond er opeens dubbel in ]

• HaraldBou
tcw82 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:08:
[...]

300kw?!? Das best een boel watt ... 300 watt is beter denk ik? 😂
Je was sneller dan ik kon corrigeren

• Maartentux
HaraldBou schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:06:
[...]

Dat is in de nacht maar marginaal en bij mij laadt de auto dan alleen maar via de grid rewards. Dan weegt het voordeel van de grid rewards bij Tibber best op tegen de 200 of 300 W die in de rest van het huis gebruikt word.
Ik zou het overigens denk ik wel fijn vinden als er een losse aanvullingsbatterij zou komen die ik op de 48v aansluiting zou kunnen aansluiten van rond de 10 kW, zodat de totale opslagcapaciteit bij ons thuis van 10 kW naar 20 of 30 zou kunnen stijgen (2 sessy’s aanwezig)
Daar sluit ik mij bij aan! Ik heb nu 10 kWh, dat krijg ik in de maanden april-augustus nét vol met PV (ik heb ook nog een 'zonneboiler') dus dan zou een uitbreidingsaccu geen nut hebben, maar in de maanden okt-feb draai ik ECO of Dynamisch, en daarbij is elke kWh nuttig want in de koude maanden schommelt mijn verbruik rond de 800-1000 watt. Dus meer capaciteit welkom, mits de prijs daarvan niet al te absurd is...

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06:00
Maartentux schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 20:05:
[...]

Daar sluit ik mij bij aan! Ik heb nu 10 kWh, dat krijg ik in de maanden april-augustus nét vol met PV (ik heb ook nog een 'zonneboiler') dus dan zou een uitbreidingsaccu geen nut hebben, maar in de maanden okt-feb draai ik ECO of Dynamisch, en daarbij is elke kWh nuttig want in de koude maanden schommelt mijn verbruik rond de 800-1000 watt. Dus meer capaciteit welkom, mits de prijs daarvan niet al te absurd is...
Ik zie juist bij mij dat in de "donkere maanden" ik de accu's niet (goedkoop) vol krijg (iedere dag) laat staan als er nog een uitbreiding aan komt.
In mijn beleving zit de capaciteit van een accu op een optimum van 4 uur laden/ontladen voor dynamisch als ik de prijzen het jaar rond bekijk.
Ik hanteer wel een spread van 10 cnt.
Aan de andere kant ze zijn betaald en met 6000 cycli ben je 16 jaar bezig met 1 cyclus per dag.

Afwachten wat de uitbreiding gaat doen met de prijs en capaciteit, het zou wel een mooie optie zijn.

De tijd zal het leren, ik ben er klaar voor.

• Bapper
Na een update van HA naar 2025.10.2 (was 2025.9.1) nu de elektriciteitsprijzen per kwartier zichtbaar (Tibber). Vanavond tussen 18:30 uur en 19:30 uur is het hier Tibbertime :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yqaUSh3b2g3-vxslDkaTLnA8reI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CVYZRsVGaTUH67eZKAsb6JM9.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door Bapper op 13-10-2025 10:08 ]

• HaraldBou
Simpel360 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 00:41:
[...]

Ik zie juist bij mij dat in de "donkere maanden" ik de accu's niet (goedkoop) vol krijg (iedere dag) laat staan als er nog een uitbreiding aan komt.
In mijn beleving zit de capaciteit van een accu op een optimum van 4 uur laden/ontladen voor dynamisch als ik de prijzen het jaar rond bekijk.
Aan de andere kant ze zijn betaald en met 6000 cycli ben je 16 jaar bezig met 1 cyclus per dag.

Afwachten wat de uitbreiding gaat doen met de prijs en capaciteit, het zou wel een mooie optie zijn.

“The proof of the pudding is in the amount of solarpanels”
Mijn gevoel nu is; zo veel mogelijk het dak op en evt in 2027 softwarematig uitzetten zodra batterij vol en geen nuttige doelstelling voor de resterende stroom. Tenzij eindelijk energysharing mogelijk is gemaakt. Europese regelgeving geeft geloof ik aan dat dit moet worden ingeregeld, maar gaat nog niet heel erg snel.

• Simpel360
HaraldBou schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:52:
[...]

“The proof of the pudding is in the amount of solarpanels”
Mijn gevoel nu is; zo veel mogelijk het dak op en evt in 2027 softwarematig uitzetten zodra batterij vol en geen nuttige doelstelling voor de resterende stroom. Tenzij eindelijk energysharing mogelijk is gemaakt. Europese regelgeving geeft geloof ik aan dat dit moet worden ingeregeld, maar gaat nog niet heel erg snel.
Dak ligt al vol en is al voor een groot gedeelte betaald door een knap E-contract een paar jaar terug. Wat jouw gevoel is gaat dus 1 vd opties zijn verwacht ik.

Zoals ik al eerder scheef, ik ben er klaar voor,
ook voor deze optie.

• fplin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:17
Bapper schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:00:
Na een update van HA naar 2025.10.2 (was 2025.9.1) nu de elektriciteitsprijzen per kwartier zichtbaar (Tibber). Vanavond tussen 18:30 uur en 19:30 uur is het hier Tibbertime :) [Afbeelding]
Hoe krijg je dat voor elkaar, ik heb ook tibber en HA maar ik zie dat niet.

• Bapper
fplin schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:33:
[...]

Hoe krijg je dat voor elkaar, ik heb ook tibber en HA maar ik zie dat niet.
Ik maak gebruik van de apexcharts-card.
Bij XXXXX je eigen sensornaam invullen.
Als je graph_span: 24h wijzigt in 48h zie je de prijs voor de volgende dag ook zodra die bekend is.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
type: custom:apexcharts-card
graph_span: 24h
update_interval: 15s
apex_config:
  chart:
    height: 500px
  legend:
    position: top
    horizontalAlign: left
    float_precision: 2
show:
  last_updated: true
span:
  start: day
header:
  show: true
  title: Stroomprijs 24 uur
  show_states: false
  colorize_states: true
yaxis:
  - id: price
    min: ~10
    decimals: 0
  - id: soc
    opposite: true
    min: ~0
    max: 100
now:
  color: red
  label: Nu
series:
  - entity: sensor.XXXXX_elektriciteitsprijs
    yaxis_id: price
    show:
      extremas: true
      offset_in_name: false
      legend_value: false
    type: column
    curve: stepline
    stroke_width: 2
    unit: ct/kWh
    data_generator: |
      var result = await hass.connection.sendMessagePromise({
          type: 'call_service',
          domain: 'tibber',
          service: 'get_prices',
          return_response: true
      }).then((result) => {
          var data = Object.values(result.response.prices)[0];
          return data.map((p) => { return [p.start_time, p.price * 100]; });
      }).catch((error) => {
          console.error('Error calling service:', error);
      });
      return result;
    name: Actuele Prijs
    show:
      legend_value: true
    stroke_width: 5
    type: line
    extend_to: false
    group_by:
      fill: "null"
      var now = new Date();
      return [ 
       [ now.getTime(), entity.state * 100.0], 
       [] // This avoids a strange s-curve...
      ];
view_layout:
  position: main

• fplin
Bapper schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:50:
[...]

Als je graph_span: 24h wijzigt in 48h zie je de prijs voor de volgende dag ook zodra die bekend is.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
apex_config:
  chart:
  legend:
show:
span:
header:
yaxis:
now:
series:
    show:
      }).then((result) => {
      }).catch((error) => {
      });
      return result;
    show:
    group_by:
      var now = new Date();
      return [ 
      ];
view_layout:
dankje ik ga aan m,n zoon vragen omdat te doen ik ben daar niet zo handig in.

• fplin
Bapper schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:50:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
apex_config:
  chart:
  legend:
show:
span:
header:
yaxis:
now:
series:
    show:
      }).then((result) => {
      }).catch((error) => {
      });
      return result;
    show:
    group_by:
      var now = new Date();
      return [ 
      ];
view_layout:
het is me toch gelukt, bedankt :P

• Maartentux
Simpel360 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 00:41:
[...]

Afgelopen winter heb ik mijn Sessy zelfs een poos uitgezet, maar dat had redenen; ik heb een vast contract, nog zonder terugleverboete. Dus veel schiet ik er niet mee op. Nu heb ik twee Sessy's en vanaf 2026 heb ik dynamisch contract, dus dan heeft het wel zin voor me. En anders dan jij wil ik vooralsnog niet handelen, dus ik laad mijn accus enkel voor mijn eigen verbruik. Dankzij mijn airco-verwarming en dergelijke kost een reguliere winterdag me zeker 20+ kWh aan stroom (afgelopen Januari 23 kWh/dag gemiddeld). Misschien levert het minder op, maar ik hoef dan niet rekening te houden met een spread. Oke, afgezien van de ~15% laad+ontlaad verliezen.

Maar ik raak wel wat gedesillusioneerd. De introductie van de 10 kWh Sessy toont aan dat er nu technisch geen beletsels meer kunnen zijn; precies dezelfde tech en software kan ook een batterij uitbreiding beheren. En aan het prijsverschil tussen een 10 kWh sessy en een 5 kWh sessy zie je de minimale prijs die een uitbreidingskit zal gaan kosten. Immers, als een Sessy + batterij uitbreiding goedkoper is dan een 10 kWh Sessy snijden ze in hun eigen vlees. Dus tenzij er prijsverlagingen komen zal een externe batterij vrij duur zijn, en hij is nog niet eens aangekondigd... dat wekt bij mij geen groot vertrouwen.

• Simpel360
Maartentux schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:55:
[...]

Afgelopen winter heb ik mijn Sessy zelfs een poos uitgezet, maar dat had redenen; ik heb een vast contract, nog zonder terugleverboete. Dus veel schiet ik er niet mee op. Nu heb ik twee Sessy's en vanaf 2026 heb ik dynamisch contract, dus dan heeft het wel zin voor me. En anders dan jij wil ik vooralsnog niet handelen, dus ik laad mijn accus enkel voor mijn eigen verbruik. Dankzij mijn airco-verwarming en dergelijke kost een reguliere winterdag me zeker 20+ kWh aan stroom (afgelopen Januari 23 kWh/dag gemiddeld). Misschien levert het minder op, maar ik hoef dan niet rekening te houden met een spread. Oke, afgezien van de ~15% laad+ontlaad verliezen.

Maar ik raak wel wat gedesillusioneerd. De introductie van de 10 kWh Sessy toont aan dat er nu technisch geen beletsels meer kunnen zijn; precies dezelfde tech en software kan ook een batterij uitbreiding beheren. En aan het prijsverschil tussen een 10 kWh sessy en een 5 kWh sessy zie je de minimale prijs die een uitbreidingskit zal gaan kosten. Immers, als een Sessy + batterij uitbreiding goedkoper is dan een 10 kWh Sessy snijden ze in hun eigen vlees. Dus tenzij er prijsverlagingen komen zal een externe batterij vrij duur zijn, en hij is nog niet eens aangekondigd... dat wekt bij mij geen groot vertrouwen.
Aangekondigd als klaar product is de uitbreiding idd niet, er zijn al wel spoilerfoto's getoond.
Als ik zie dat het prijsverschil tussen een 5kWh en een 10kWh variant €2000,- is kom je ook in de prijsrange van andere producten voor die 5kWh extra. Aan de andere kant een Sessy koop je niet om de prijs.

Ik verwacht of beter gezegd hoop juist op een 2,5kWh uitbreiding voor een stuk onder de €1000,-

Of weer een leuke blackfriday deal voor een 3e Sessy i.c.m. de btw terug vanwege het handelen........

De tijd zal het leren :+

• Maartentux
Simpel360 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 07:34:
[...]

Aangekondigd als klaar product is de uitbreiding idd niet, er zijn al wel spoilerfoto's getoond.
Als ik zie dat het prijsverschil tussen een 5kWh en een 10kWh variant €2000,- is kom je ook in de prijsrange van andere producten voor die 5kWh extra. Aan de andere kant een Sessy koop je niet om de prijs.

Ik verwacht of beter gezegd hoop juist op een 2,5kWh uitbreiding voor een stuk onder de €1000,-

Of weer een leuke blackfriday deal voor een 3e Sessy i.c.m. de btw terug vanwege het handelen........

De tijd zal het leren :+
Die zogenaamde spoilerfoto was volgens mij enkel een 3D CAD render. Dat is nog lang geen product.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ik draai in API-mode waarin ik min of meer op NOM draai om vooral mijn zonne-energie zelf te kunnen gebruiken. Afgelopen week is de Sessy niet voller dan 30% geworden en het zal niet heel lang meer duren voordat de Sessy een paar maanden niks meer doet (zonnepanelen op Oost/West 40 graden icm een warmtepomp zorgt er voor dat ik ook zonder accu van november t/m januari meestal nog geen 10kWh per maand teruglever).

Vraagje over de winterveiligheidsfunctie: Werkt deze ook als je in API of in IDLE-mode staat?

Als de Sessy leeg (of vol) is schakel ik van API naar IDLE (doet de Sessy trouwens ook uit zichzelf als er een poosje niks gebeurt in API-mode).

Het voelt een beetje gek: In API-mode ben ik zelf verantwoordelijk dat ik de limieten van de hoofdaansluiting bewaak, maar in API-mode is de Sessy niet leeg, dus lijkt de winterveiligheidsfunctie niet zo relevant.
Winterveiligheidsfunctie doet dan (denk ik?) alleen in IDLE-mode iets, maar dan valt er helemaal niks bij te sturen, dus hoe werkt dat dan?
Op welk vermogen gaat die winterveiligheidsfunctie laden? Maximaal? 50%?
Wanneer doet hij dat? Als de batterij-spanning onder een bepaald niveau komt? Of gewoon 1 keer per week of zo een beetje laden? Hoeveel laadt hij dan?

Heeft iemand hier al meer info over gevonden, of is dat iets dat ik proefondervindelijk moet gaan ontdekken?

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-10 15:10
Hebben anderen er ook last van dat de instructies vanuit Charged voor de dynamische modus een uur verkeerd lopen?

Mijn Sessy heeft nu niets gedaan om 08:00 - 09:00, maar begint zonet strak vanaf 09:00 wel stroom retour te sturen. Hierdoor loop je op de termijn toch best wat mis, en dit is al een paar keer eerder gebeurd

• Simpel360
smiba schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:10:
Hebben anderen er ook last van dat de instructies vanuit Charged voor de dynamische modus een uur verkeerd lopen?

Mijn Sessy heeft nu niets gedaan om 08:00 - 09:00, maar begint zonet strak vanaf 09:00 wel stroom retour te sturen. Hierdoor loop je op de termijn toch best wat mis, en dit is al een paar keer eerder gebeurd
U is niet uniek, lees maar eens de laatste paar blz door.

• tcw82

Is al een poosje geleden besproken hier geloof ik. Maar, Ja je bent niet alleen

• tcw82
Zouden ze bij charge ergens een verkeerde tijdzone hebben aan geklikt, want zo precies 1 uur versprongen en het niet opgelost krijgen is wel bijzonder. Dus dat er ergens een tijdzone verschil toegevoegd wordt ....?

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:27
Twan_V schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:35:
@GroeneKees dank voor de heads-up! en @DJP! dank voor de reactie. Het krijgt inderdaad de aandacht van de ontwikkelaar die dit heeft geschreven. Met een beetje geluk is het laatste uurtje ook morgen of donderdag correct.
Hallo Twan,
Wat is de status hier van vorige week schreef je al eens dat het een kwestie van uren zo zijn :-( .
Maar de meldingen blijven bestaan bij mensen welke in de ROI mode draaien.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

• tcw82
psdata schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:03:
[...]

Hallo Twan,
Wat is de status hier van vorige week schreef je al eens dat het een kwestie van uren zo zijn :-( .
Maar de meldingen blijven bestaan bij mensen welke in de ROI mode draaien.
168 uur is ook uren.

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-10 22:30

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Hier hetzelfde dat dit zo lang moet duren om op te lossen.

• tcw82
sideriusj schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:35:
Hier hetzelfde dat dit zo lang moet duren om op te lossen.
volgens mij is het opgelost.
"my home battery" app gaf de juiste schema's op de juiste tijden vanmorgen.

• MajaMestreech

Ik ben deze week in Finland en eens gestuurd op Dynamisch ontladen naar het net. Zie dit verschil van 1 uur ook echter dacht dat dit komt door 1 uur tijdsverschil Finland-Nederland. Blijkt echter een ander probleem te zijn, duidelijk.

• minidoc88
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-10 18:22
Sandburd schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:42:
[...]

Apple is een keer eerder dan Google, vermoed dat Google in de loop van de dag de update los laat. Maar.... de app is bijgewerkt met ondersteuning voor het grid target. Functionaliteit is te activeren bij de instellingen van de P1.

Hoe werkt het?
Toggle de "Activeer/Activate grid target" instelling. Je krijgt er nu bij de P1 naast het wiel voor de instellingen een icoon bij. Hiermee kan het zogenaamde grid target ingesteld worden. Dit is wat de Sessy moet gaan benaderen in zijn NOM modus.
Dus stel je hebt een verbruiker die je wilt negeren en die verbruikt 250 watt. Dan kun je het grid target op 250 watt zetten. Sessy gaat dan in zijn NOM modus het verbruik op 250 watt houden. Die 250 watt wordt beschouwd als het 0-punt. Bij minder dan 250 watt verbruik zal Sessy niets doen.. Het omgekeerde geldt voor een negatief grid target.
Normaliter staat het grid target op 0.

Al extraatje is er ook de optie om de P1 "kaart" een kleurtje te geven wanneer er een grid target anders dan 0 actief is zodat het zichtbaar is dat de grid target afwijkt. (Grid target zelf wordt uiteraard ook weergegeven)

Het verkleuren van de kaart werkt onafhankelijk van de mogelijkheid tot het zetten van de grid target. Dus mocht je het grid target vanuit een ander systeem zetten en het enkel willen monitoren dan kun je enkel het verkleuren van de kaart aanzetten.

Heb het hier getest, echter ik draai een alpha versie van de firmware. De grid target functionaliteit heb ik verder niet van gehoord dat daar wijzigingen in zitten, dus die zou bij jou hetzelfde moeten reageren denk ik.

Versie van de app die grid target heeft: 1.3.3
Vraagje, dit is toch hetzelfde als
"Minimaal vermogen waarmee Sessy werkzaam is: 201 watt" in dit geval ingesteld op 201 watt. Als het verbruik hoger is dan 201 watt zal de Sessy bijspringen.

• mausy5043
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 26-10 20:16

mausy5043

Don't panic.

tcw82 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:07:
[...]

Dit klopt, maar in mijn geval, als de auto gaat laden is dat omdat Tibber er gridrewards tegenover zet, of omdat de stroom het goedkoopste is. Dan is het verbruik van de andere verbruikers niet zo een probleem.
Ik kan niet helemaal opmaken uit je reactie of je het al wist, maar voor de groep dan, Tibber Gridrewards gelden alleen op de kWh-en die door de EV zijn geladen. Andere gebruikers doen niet mee. Ik had al eens het idee om de batterijen ook te laten laden, maar van Tibber hoorde ik dus dat de Gridrewards alleen op de EV van toepassing zijn.
Overigens pas ik ook toe dat de batterijen naar IDLE gaan als de EV gaat laden. De inhoud van de batterijen "levert" mij meer op als ik die in het huis stop tijdens de dure uren.

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-10 16:36
mausy5043 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 21:51:
[...]

Ik kan niet helemaal opmaken uit je reactie of je het al wist, maar voor de groep dan, Tibber Gridrewards gelden alleen op de kWh-en die door de EV zijn geladen. Andere gebruikers doen niet mee. Ik had al eens het idee om de batterijen ook te laten laden, maar van Tibber hoorde ik dus dat de Gridrewards alleen op de EV van toepassing zijn.
...
Hoe kan Tibber de kWh's uitelkaar houden, of moet je dan ook een laadstation van Tibber hebben?

• Hathi
  • Laatst online: 12:29
feico.de.boer schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 07:56:
[...]
Hoe kan Tibber de kWh's uitelkaar houden, of moet je dan ook een laadstation van Tibber hebben?
Grid awards werken inderdaad alleen als je een lader of een EV hebt die door Tibber uitgelezen en aangestuurd kan worden. Dus dan weten ze precies hoe veel kWh er geladen worden tijdens de grid rewards momenten.

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Hathi schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:02:
[...]

Grid awards werken inderdaad alleen als je een lader of een EV hebt die door Tibber uitgelezen en aangestuurd kan worden. Dus dan weten ze precies hoe veel kWh er geladen worden tijdens de grid rewards momenten.
Klopt. De lader moet OCPP v1.6j of hoger ondersteunen én Tibber moet die lader ondersteunen. Als de EV door Tibber ondersteunt wordt, kan Tibber de SoC van de EV uitlezen en de laadmomenten plannen.

• HaraldBou
Terug naar Sessy?
Heb al een paar keer bij Tibber gevraagd om Sessy batterijen toe te voegen naast de homeopathie, misschien in de komende week allemaal eens zo’n verzoekje doen om te laten merken dat daar belangstelling voor is?

• tcw82
mausy5043 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 21:51:
[...]

Overigens pas ik ook toe dat de batterijen naar IDLE gaan als de EV gaat laden. De inhoud van de batterijen "levert" mij meer op als ik die in het huis stop tijdens de dure uren.
Ik wist dat niet bewust, had wel met de gedachte gespeeld om de accus mee te laten lopen, hoe weet tibber P1 meter dan wat of dat de electronen doen? Die hebben geen pasje bij zich waarop staat ik ben een grid rewards electron ...

• tcw82
Hathi schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:02:
[...]

Tibber heeft geen idee wat we naar die auto gaat. In de ap zijn er twee plekken die de kwh weer geven. En die zijn allebei anders. De mid meter die er hier tussen zit heeft waarschijnlijk de meest accurate info en wijk ook weer af van die twee Tibber metingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xm3xtyYVGg34HjdpUvwmwU1TQc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/2cerH5hMdsZcIXeH4YNdz0dF.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zoa0fIdiIp8ePr7JHw2ViO3eUHk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vQ6gPPNFpVE2axlsKzoKE8AC.png?f=fotoalbum_tile
En dan zeg je, 2kwh wat is nu 2 kwh. Deze twee getallen zijn naar elkaar toe aan het kruipen. Het begon met 13 en 22 kwh in den beginne.

[ Voor 43% gewijzigd door tcw82 op 17-10-2025 12:42 ]

• Hathi
  • Laatst online: 12:29
tcw82 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:57:
[...]

Tibber heeft geen idee wat we naar die auto gaat. In de ap zijn er twee plekken die de kwh weer geven. En die zijn allebei anders. De mid meter die er hier tussen zit heeft waarschijnlijk de meest accurate info en wijk ook weer af van die twee Tibber metingen.
Zoals hierboven genoemd werkt het alleen met laders die het OCPP protocol ondersteunen. De gemeten kWh van die lader tijdens de grid Rewards momenten worden dus vergoed door Tibber. Dat zijn dezelfde kWh's als je met zo'n lader zou afrekenen als je hier met een laadpas voor zou betalen, dus die zullen echt wel redelijk accuraat zijn. De auto ontvangt mogelijk weer andere waarden ivm laadverliezen, maar de lader meet gewoon wat er van het net (of je panelen, thuisaccu of welke bron dan ook) wordt afgenomen en daar rekent Tibber mee. Lijkt mij niet meer dan logisch.

• tcw82
Hathi schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:01:
[...]

Zoals hierboven genoemd werkt het alleen met laders die het OCPP protocol ondersteunen. De gemeten kWh van die lader tijdens de grid Rewards momenten worden dus vergoed door Tibber. Dat zijn dezelfde kWh's als je met zo'n lader zou afrekenen als je hier met een laadpas voor zou betalen, dus die zullen echt wel redelijk accuraat zijn. De auto ontvangt mogelijk weer andere waarden ivm laadverliezen, maar de lader meet gewoon wat er van het net (of je panelen, thuisaccu of welke bron dan ook) wordt afgenomen en daar rekent Tibber mee. Lijkt mij niet meer dan logisch.
Ja, precies zoals die geïntegreerde lader die ik van Tibber hier heb hangen?;😂😂😂🫣

https://tibber.com/nl/store/product/charge-amps-luna

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9IxJu8Ah_lmfl6-hQWkByZaSLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l6JfY4uQaHs67wFZctPrTNA9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door tcw82 op 17-10-2025 12:34 ]

• minidoc88
minidoc88 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 20:43:
[...]

"Minimaal vermogen waarmee Sessy werkzaam is: 201 watt" in dit geval ingesteld op 201 watt. Als het verbruik hoger is dan 201 watt zal de Sessy bijspringen.
Het zijn toch twee andere waarden.
Nu ingesteld dat Sessy vanaf 200 watt pas mag ontladen (lagere wattage is niet efficient genoeg). En de Grid Target ingesteld op -30. Als het verbruik thuis hoger is dan 170 watt zal Sessy met 200 watt (170+30) gaan ontladen. :)

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

minidoc88 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:21:
[...] vanaf 200 watt pas mag ontladen (lagere wattage is niet efficient genoeg).
Op basis waarvan "weet" jij dat een wattage lager dan 200 W niet efficient genoeg is? Heb je een bron of kun je het eens voorrekenen?

Ik vraag me al langer af wat nu eigenlijk de meest efficiente wattage-ranges zijn, maar heb nooit kunnen vinden hoe ik daar achter kan komen. Kun je het meten of berekenen? Is daar onderzoek naar gedaan? Hier, en op andere fora, wordt nog wel eens gestrooid met die uitspraak dat boven of onder een bepaald wattage inefficienter zou zijn, maar dat wordt meestal als algemeen bekend beschouwd en nooit onderbouwd met data.

• DJP!
mausy5043 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:41:
[...]

Op basis waarvan "weet" jij dat een wattage lager dan 200 W niet efficient genoeg is? Heb je een bron of kun je het eens voorrekenen?

Ik vraag me al langer af wat nu eigenlijk de meest efficiente wattage-ranges zijn, maar heb nooit kunnen vinden hoe ik daar achter kan komen. Kun je het meten of berekenen? Is daar onderzoek naar gedaan? Hier, en op andere fora, wordt nog wel eens gestrooid met die uitspraak dat boven of onder een bepaald wattage inefficienter zou zijn, maar dat wordt meestal als algemeen bekend beschouwd en nooit onderbouwd met data.
Op de site van Sessy staat wel het een en ander beschreven: https://www.sessy.nl/technische-achtergrond-informatie/

• Maartentux
minidoc88 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:21:
[...]

Het zijn toch twee andere waarden.
Nu ingesteld dat Sessy vanaf 200 watt pas mag ontladen (lagere wattage is niet efficient genoeg). En de Grid Target ingesteld op -30. Als het verbruik thuis hoger is dan 170 watt zal Sessy met 200 watt (170+30) gaan ontladen. :)
Volgens mij werkt het iets anders. Die waarde van 200 geldt zowel voor laden als ontladen, maar er zit een adder onder het gras. Ik vind eigenlijk dat Sessy dit niet juist aanpakt. Hoe ik het heb begrepen is dat zodra de waarde lager wordt dan 200 watt, de Sessy stopt met laden-/ontladen. Maar om laden/ontladen te initiëren is een driemaal hogere waarde nodig: 600 watt.
En ik heb altijd moeite met het teken beredeneren, dus of je 30 watt optelt of aftrekt weet ik zo snel niet. Ik wil dat er een lichte bias is naar afnemen inplaats van terugleveren, dus ik heb mijn waarde op (+)30 staan...

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

DJP! schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:48:
[...]

Op de site van Sessy staat wel het een en ander beschreven: https://www.sessy.nl/technische-achtergrond-informatie/
Ahaa, die had ik nog niet eerder gezien. Dus, die 200 W is een waarde op basis van de eigen interpretatie van die efficiency curves en waar je de minimale efficiency wilt hebben. In dit geval ongeveer 80% dus. Als je voor >90% gaat kom je op 20% belasting.
Mijn basislast in de nacht is tussen de 100 en 150 W, dus ik zal genoegen moeten nemen met een lagere efficiency. (Ik heb het minimum vermogen op 50W staan.)

• minidoc88
Het is inderdaad voor het laden / ontladen.

Maar onder de 200 watt ontladen is de efficiëntie wat mij betreft te laag en kan hij beter in stand-by mode blijven staan. Volgens de Sessy site is rond de 200 watt leveren (net iets onder de 10% belasting) rond de 70% efficiëntie. Dan gaat er toch iets van 60 watt verloren aan de omvormer etc. Lager staat niet in het voorbeeld van Sessy.

Daarnaast zijn de energietarieven in de nacht (stand-by verbruikers actief) vaak toch laag.

[ Voor 19% gewijzigd door minidoc88 op 17-10-2025 12:47 ]

• DJP!
mausy5043 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:19:
[...]

Ahaa, die had ik nog niet eerder gezien. Dus, die 200 W is een waarde op basis van de eigen interpretatie van die efficiency curves en waar je de minimale efficiency wilt hebben. In dit geval ongeveer 80% dus. Als je voor >90% gaat kom je op 20% belasting.
Mijn basislast in de nacht is tussen de 100 en 150 W, dus ik zal genoegen moeten nemen met een lagere efficiency. (Ik heb het minimum vermogen op 50W staan.)
Onder de 10% belasting (dus onder de 200W) is de efficiëntie lager. Het is echt afhankelijk van je persoonlijke situatie. Ik vind zelf het idee dat ik 's nachts zelf opgewekte zonnestroom kan gebruiken, ondanks de lagere efficiëntie wel prettig.

• Sandburd
  • Niet online
minidoc88 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 20:43:
[...]

Je bent er volgens mij zelf al achter, maar ook nog als antwoord. Dat grid setpoint verplaatst wat Sessy als 0 ziet. Dus als jouw Sessy pas mag gaan werken bij 201 watt en je verschuift het grid setpoint dan is die 201 watt voor minimaal vermogen iets dat daarmee wordt verrekend.
Dus stel je grid setpoint 50 watt dan zal Sessy pas "Wat gaan doen" bij 201 + 50 = 251 watt.

• HaraldBou
Zijn er onder jullie meer mensen die ook graag zouden willen dat de Sessy’s rechtstreeks gekoppeld kunnen worden aan Tibber en uiteindelijk ook op den duur aan Grid Rewards kunnen meedoen met de batterijen?
Van Tibber begreep ik (zie plaatjes) dat ze wel bezig zouden zijn om andere batterijen toe te willen voegen.
Zou toch gaaf zijn als sessy’s de eerste “anders dan homevolt” batterijen zouden zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64HMJNMAEEAGfnS7XUqkwH7GVAg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GKFIwd86i8IkYcxO6JUpUUlW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INS6j2h_dRSlQv4czuGKKdyCvCI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/X06WnXcc6Y5zhco1weUkrLXW.png?f=fotoalbum_large

• tcw82
HaraldBou schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 22:53:
Zijn er onder jullie meer mensen die ook graag zouden willen dat de Sessy’s rechtstreeks gekoppeld kunnen worden aan Tibber en uiteindelijk ook op den duur aan Grid Rewards kunnen meedoen met de batterijen?
Van Tibber begreep ik (zie plaatjes) dat ze wel bezig zouden zijn om andere batterijen toe te willen voegen.
Zou toch gaaf zijn als sessy’s de eerste “anders dan homevolt” batterijen zouden zijn?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Was charged (sessy) niet juist bezig weg te bewegen van die dynamische en onbalans markten? Waar ze de batterij voorheen als handels gereedschap in de markt zette lijkt het nu veel meer een " nom " propositie te zijn. Zelf zou het ook goed uitkomen als tibber zich over de accus mag gaan bekommeren, maar ergens ben ik bang dat het er niet inzit.

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

HaraldBou schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 22:53:
Zijn er onder jullie meer mensen die ook graag zouden willen dat de Sessy’s rechtstreeks gekoppeld kunnen worden aan Tibber ...
Oorspronkelijk wel, maar nu ik zoveel geautomatiseerd heb met HA, heb ik die behoefte niet meer.

Ik heb mijn zonnepanelen en batterijen aangemeld op www.energieleveren.nl conform de registratieplicht. Dus, Tibber weet dat ik ze heb. Maar meer dan dat zie ik voorlopig geen noodzaak voor.

[ Voor 25% gewijzigd door mausy5043 op 18-10-2025 08:52 ]

• DJP!
tcw82 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 07:32:
[...]

Was charged (sessy) niet juist bezig weg te bewegen van die dynamische en onbalans markten? Waar ze de batterij voorheen als handels gereedschap in de markt zette lijkt het nu veel meer een " nom " propositie te zijn. Zelf zou het ook goed uitkomen als tibber zich over de accus mag gaan bekommeren, maar ergens ben ik bang dat het er niet inzit.
Ik ben benieuwd hoelang zo'n koppeling echt zinvol is. Als in 2027 de salderingsregeling vervalt denk ik dat er weinig overblijft van de businesscase en dat er niet veel te verdienen valt. Het hele dynamisch handelen, onbalans handelen etc is erg lastig rendabel te krijgen als je de prijzen van afgelopen tijd bekijkt...

Vanaf 2027 is NOM en de ECO modus the way to go denk ik... en dan is een thuisbatterij ook echt een thuisbatterij die ervoor zorgt dat je zoveel mogelijk zonne-energie zelf gebruikt.

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:36
DJP! schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 09:18:
[...]

Ik ben benieuwd hoelang zo'n koppeling echt zinvol is. Als in 2027 de salderingsregeling vervalt denk ik dat er weinig overblijft van de businesscase en dat er niet veel te verdienen valt. Het hele dynamisch handelen, onbalans handelen etc is erg lastig rendabel te krijgen als je de prijzen van afgelopen tijd bekijkt...

Vanaf 2027 is NOM en de ECO modus the way to go denk ik... en dan is een thuisbatterij ook echt een thuisbatterij die ervoor zorgt dat je zoveel mogelijk zonne-energie zelf gebruikt.
Klopt, helemaal mee eens. En tel daar vanaf 2028 de variabele leveringskosten nog eens bij op. En als gevolg van het verhoogde zelfverbruik zullen de day ahead prijzen minder fluctueren. En onbalans wordt opgelost door de echt grote partijen (o.a. accupakket die nu als paddestoelen uit de grond komen).

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:33

Tazzios

..

Alleen accu laden op onbalans zou dan nog interessant kunnen zijn, dan met NOM weer ontladen.

• tcw82
DJP! schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 09:18:
[...]

Tja, tibber geeft nu de kwartier prijzen door en rekent daar ook op af. In die prijzen zit hier en daar al 10 cent delta. Maar zonder salderen is meer nodig.
Qua gridrewards, daar is meer in te doen. Om de simpele reden dat de bedragen groot/groter zijn. Daar zie je als consument alleen zo verdraaid weinig van. Tibber kan, door veel auto's en of homevolts te gelijk te besturen wel voordeel hebben bij die Afnemers/leerpunten maar geeft daar (letterlijk) centen voor terug. Ik gebruik nu 12 dagen een ev en doe laadt thuis op en kan gebruik maken van gridrewards, in die 12 dagen is er 91 cent opgebouwd.
En zolang als de stagiaire bij Tibber aan de knoppen zit blijven dit soort gekke dingen voorkomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B9QvWqT6bumvaNUaE06wYkCK5pY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/57iRgbmI2sr9nqD8r4Mmf0KX.png?f=fotoalbum_large

Plaatje van afgelopen nacht, twee drie keer gridrewards momenten. Eerste keer "goed" maar de volgende twee keren keurig naast het optimale moment. Of de groene lijn is verkeerd ingetekend, of de software pakte het verkeerde moment, geen idee want je kunt niets (makkelijk) nakijken.

[ Voor 0% gewijzigd door tcw82 op 18-10-2025 10:25 . Reden: Twee doorhalen, drie toevoegen ]

• DJP!
tcw82 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:22:
[...]

Tja, tibber geeft nu de kwartier prijzen door en rekent daar ook op af. In die prijzen zit hier en daar al 10 cent delta. Maar zonder salderen is meer nodig.
Qua gridrewards, daar is meer in te doen. Om de simpele reden dat de bedragen groot/groter zijn. Daar zie je als consument alleen zo verdraaid weinig van. Tibber kan, door veel auto's en of homevolts te gelijk te besturen wel voordeel hebben bij die Afnemers/leerpunten maar geeft daar (letterlijk) centen voor terug. Ik gebruik nu 12 dagen een ev en doe laadt thuis op en kan gebruik maken van gridrewards, in die 12 dagen is er 91 cent opgebouwd.
En zolang als de stagiaire bij Tibber aan de knoppen zit blijven dit soort gekke dingen voorkomen:
[Afbeelding]

Plaatje van afgelopen nacht, twee drie keer gridrewards momenten. Eerste keer "goed" maar de volgende twee keren keurig naast het optimale moment. Of de groene lijn is verkeerd ingetekend, of de software pakte het verkeerde moment, geen idee want je kunt niets (makkelijk) nakijken.
En vanaf 2027 dit dus nog minder gaan worden. Het enige waar volgens mij nog wat te halen valt is wat @Tazzios ook aangeeft, laden met lage onbalansprijzen of iets van extra gridrewards als je oplaadt. Ontladen naar het net is gewoon een stuk minder interessant dan.

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Ik zoek ook nog een kristallen bol. Waar heb je die van jou vandaan? ;)

• tcw82
mausy5043 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:40:
[...]

Geen salderingsregeling is iets waar je geen bolletje voor nodig hebt.

• DJP!
mausy5043 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:40:
[...]

Doordat de salderingsregeling vervalt krijg je geen energiebelasting meer terug... Die zit nu rond de 14 cent per kWh. Voor elke kWh die je uit het net haalt betaal je dus de energie prijs + belastingen + inkoopvergoeding. Voor elke kWh die je het net instopt krijg je de energieprijs - inkoopvergoeding... Het verschil moet dus minimaal 15 a 16 cent per kWh zijn wil je geen verlies maken. en dan heb ik de afschrijving van de accu's nog niet meegenomen...

• workzone
  • Registratie: November 2023
  • Nu online
DJP! schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 13:47:
[...]

Doordat de salderingsregeling vervalt krijg je geen energiebelasting meer terug... Die zit nu rond de 14 cent per kWh. Voor elke kWh die je uit het net haalt betaal je dus de energie prijs + belastingen + inkoopvergoeding. Voor elke kWh die je het net instopt krijg je de energieprijs - inkoopvergoeding... Het verschil moet dus minimaal 15 a 16 cent per kWh zijn wil je geen verlies maken. en dan heb ik de afschrijving van de accu's nog niet meegenomen...
Vergeet ook de RTE niet, ik verwacht dat je al snel een spread van 20+ cent nodig hebt om er iets aan over te houden.

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen

• DJP!
workzone schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 14:46:
[...]

Vergeet ook de RTE niet, ik verwacht dat je al snel een spread van 20+ cent nodig hebt om er iets aan over te houden.
Inderdaad, dus vanaf 2027 is het met al die handelsvormen een lastig om er iets aan over te houden.

Ik verwacht dat er dan minder gebruikers actief zullen handelen, en dat ook het handelsvolume per gebruiker zal afnemen. Bij een prijsverschil van minimaal 20 cent per kWh is het immers nauwelijks rendabel. Voor de energieleveranciers betekent dit bovendien dat de omzet uit externe aansturing per gebruiker zal dalen. Het zou me dan ook niet verbazen als het huidige model, waarin batterijen individueel worden aangestuurd, op den duur verdwijnt.

Waarschijnlijk zullen energieleveranciers overstappen op een meer geïntegreerd energiemanagementsysteem. Daarbij betaal je een vast maandbedrag, en optimaliseert de maatschappij automatisch het gebruik van je batterij, zonnepanelen en autolader. Maar dit begint echt glazenbollen werk te worden zo :D

Ben wel blij dat de Sessy al een goede en onafhankelijke NOM regeling heeft... 8)

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

RemindMe! 2 years /s

• mattijssch
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:00

mattijssch

Model 3 LR

Hathi schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:01:
[...]

Even een kleine rectificatie van deze 2 beweringen: Inmiddels kunnen Tesla's en Fords ook zonder ondersteunde laadpalen met grid rewards laden. Ik heb mezelf ook al afgevraagd hoe Tibber de exacte berekening maakt van de afgenomen elektriciteit, want de kWh die de auto in gaan, zijn uiteraard niet gelijk aan de afgenomen kWh. De mogelijke opties die ik nu zie: Tibber rekent op basis van #fasen (vlg auto) x #ampere x voltages in de meterkast (vanuit de P1) de exact betrokken stroom uit, óf er wordt gerekend op basis van de geladen kWh, maar dan wellicht met een correctiefactor. Ik wil die vraag nog wel een keer uitzetten bij Tibber.

Dan nu maar weer snel ontopic... ;)

• fplin
Is het bekend of de Eco Modus ook per kwartier gaat werken?
Nu heb ik 5 uren om 2200 watt te laden per dag.
Gaat dat straks ook veranderen naar 20 kwartieren ?

• tcw82
fplin schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:27:
Is het bekend of de Eco Modus ook per kwartier gaat werken?
Nu heb ik 5 uren om 2200 watt te laden per dag.
Gaat dat straks ook veranderen naar 20 kwartieren ?
De afgelopen periode (dat de kwartieren in de (bij) Tibber app staan zitten er dusdanig grote verschillen in dat kwartieren identificeren om te laten laden/ontladen best wat zou kunnen toevoegen.

• Simpel360
tcw82 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:48:
[...]

De afgelopen periode (dat de kwartieren in de (bij) Tibber app staan zitten er dusdanig grote verschillen in dat kwartieren identificeren om te laten laden/ontladen best wat zou kunnen toevoegen.
En niet alleen voor de eco gebruiker.
Nu via HA, gaat ook wel, maar via Sessy automagisch is mooier/makkelijker.

• Simpel360
Simpel360 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:13:
[...]

En niet alleen voor de eco gebruiker.
Nu via HA, gaat ook wel, maar via Sessy automagisch is mooier/makkelijker.
Zie net bericht van Sessy ( in de app) dat het al zou kunnen......
Ff testen dan maar O-)

• feico.de.boer
Simpel360 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:16:
[...]

Zie net bericht van Sessy ( in de app) dat het al zou kunnen......
Ff testen dan maar O-)
Je hebt ook gelezen dat er een bepaalde firmware versie bij hoort en dat die nog uitgerold wordt?
Overigens wel een beetje raar naar mijn mening een update te pushen in de portal terwijl de apperatuur er nog niet aan toe is.

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:26
feico.de.boer schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:21:
[...]

Je hebt ook gelezen dat er een bepaalde firmware versie bij hoort en dat die nog uitgerold wordt?
Overigens wel een beetje raar naar mijn mening een update te pushen in de portal terwijl de apperatuur er nog niet aan toe is.
Met een gefaseerde uitrol is dat juist wel handig! Zolang jouw accu nog niet de juiste firmware heeft, kun je de functies nog niet gebruiken, maar iedereen die al wel de juiste firmware heeft, kan dat al wel ;)

Dat is beter dan wachten totdat echt *iedere* accu de juiste firmware heeft. En misschien kan dat wel niet, vanwege een issue waardoor niet iedere accu die firmware kan krijgen. Hoe lang wacht je dan tot je de nieuwe functionaliteit aanzet?

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Simpel360
feico.de.boer schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:21:
[...]

Nee, dat heb ik niet gelezen, was te snel met wegklikken en kan het bericht niet meer vinden.

Alles in stappen ben ik een voorstander van :+

• tcw82
Deze melding, @Simpel360 ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__nmLUv7ZMTyAXR7aB4AF4EJV_s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CVseKTX8JU9xnXYNhZFMHN1F.png?f=fotoalbum_large

• MajaMestreech
Torch1969 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:43:
[...]

Het uitlezen van de p1 meter en de Sessy dongles is out of sync. De getoonde waardes hebben dus niet direct een relatie met elkaar. In jou geval kan het zijn dat de Sessy waarde van 5 seconden geleden is en het daadwerkelijk verbruik al is afgenomen (P1) en de Sessy daar nog op moet reageren en dat nog moet doorgeven? Waar die 411 vandaan komt kan ik dan ook niet verklaren.
Het verlies van de Sessy is intern, dus de getoonde waarde van de Sessy is aan de buitenkant (AC-kant)
Toch nog even terugkomen op de waarden van de P1 meter die in de My Home Battery wordt aangegeven. Hieronder plaatje 1 waarin alle 3 de Sessy's op Inactief staan. Het is 22:40h, de zonnepanelen doen dus niks en het verbruik van het huis is 396W, zowel zichtbaar bij het "huisje" als de "2 pijlen" van de waarde van de P1 meter. Gecontroleerd met de HomeWizard P1 en klopte precies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SsBNDGyFqRFkODiKfNPbSWevQD8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tgrHEG4lwOk7RvEF63lNXUuG.jpg?f=fotoalbum_large

In het volgende plaatje is de L1-Sessy ingeschakeld, de andere 2 nog steeds op Inactief. De L1-Sessy geeft nog steeds 389W aan, Echter het Huis geeft nu 113W aan, de batterij 120 W en de P1 -6 W. Ik begrijp deze waarden van Huis en Batterij niet.
Heeft iedereen dit of is bij mij iets nog niet helemaal goed geconfigureerd? Overigens maakt het geen verschil als alle 3 de batterijen zijn ingeschakeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ka1kAqPDgDRu4kv23SlGfgVkaHE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vuBhpoSmQ99XdnlQkp7azIzJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door MajaMestreech op 21-10-2025 22:29 ]

• feico.de.boer
Gameboy schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:40:
[...]

Met een gefaseerde uitrol is dat juist wel handig! Zolang jouw accu nog niet de juiste firmware heeft, kun je de functies nog niet gebruiken, maar iedereen die al wel de juiste firmware heeft, kan dat al wel ;)

Dat is beter dan wachten totdat echt *iedere* accu de juiste firmware heeft. En misschien kan dat wel niet, vanwege een issue waardoor niet iedere accu die firmware kan krijgen. Hoe lang wacht je dan tot je de nieuwe functionaliteit aanzet?
Het ging me met name om de laatste regel in dat bericht. Weet de exacte tekst niet meer maar wel aanzetten met de verkeerde firmware kon invloed hebben op de werking. Mogelijk is het onhandig geformuleerd, maar het viel me op.

• Gameboy
feico.de.boer schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:37:
[...]

Het ging me met name om de laatste regel in dat bericht. Weet de exacte tekst niet meer maar wel aanzetten met de verkeerde firmware kon invloed hebben op de werking. Mogelijk is het onhandig geformuleerd, maar het viel me op.
Ah ja! Ik zie denk ik wat je bedoelt;) Uit de afbeelding van enkele posts hierboven:
Tot die tijd laat je de instelling op 60 minuten staan, anders kan Sessy niet goed werken.
Dat was 'm? :P

Tja, ik heb daar gemende gevoelens over ;) Ik blijf bij mijn standpunt dat een vroege uitrol van deze functionaliteit in het portal handig is, voor de mensen die accu's hebben met firmware 1.11.5+ (mijn accu heeft dat ook nog niet).

Maar dat je zelf een instelling kunt kiezen die mogelijk een minder goed functionerende accu tot gevolg kan hebben is wel een (heel klein) dingetje. Afhankelijk van wat er mis kan gaan natuurlijk (ik vermoed dat het alleen maar blijft bij minder optimaal laad-/levergedrag).

Maar ik vind(*) dat een Sessy accu wel iets meer geschikt/bedoeld is voor tweakers dan voor gebruikers die echt voor "set -and-forget" willen gaan. Dan mag je ook wat zelfredzaamheid en inzicht verwachten in dergelijke instellingen.

(*) persoonlijke mening ;)

• HaraldBou
MajaMestreech schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:28:
[...]

Toch nog even terugkomen op de waarden van de P1 meter die in de My Home Battery wordt aangegeven. Hieronder plaatje 1 waarin alle 3 de Sessy's op Inactief staan. Het is 22:40h, de zonnepanelen doen dus niks en het verbruik van het huis is 396W, zowel zichtbaar bij het "huisje" als de "2 pijlen" van de waarde van de P1 meter. Gecontroleerd met de HomeWizard P1 en klopte precies.

[Afbeelding]

In het volgende plaatje is de L1-Sessy ingeschakeld, de andere 2 nog steeds op Inactief. De L1-Sessy geeft nog steeds 389W aan, Echter het Huis geeft nu 113W aan, de batterij 120 W en de P1 -6 W. Ik begrijp deze waarden van Huis en Batterij niet.
Heeft iedereen dit of is bij mij iets nog niet helemaal goed geconfigureerd? Overigens maakt het geen verschil als alle 3 de batterijen zijn ingeschakeld.

[Afbeelding]
Ik zie dat je nog in versie 1.11.3 zit. Heb je zelf de update uitgesteld of wacht je op een automatische update

• Gameboy
HaraldBou schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 15:04:
[...]

Ik zie dat je nog in versie 1.11.3 zit. Heb je zelf de update uitgesteld of wacht je op een automatische update
Als jij een manier weet om zelf on-demand een firmware-update te forceren, dan verneem ik het graag. ;) Ik moet altijd ruim 3 weken wachten voordat ik de updates krijg, en zit nu ook nog op 1.11.3 :/

• Maartentux
Gameboy schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 15:59:
[...]

Als jij een manier weet om zelf on-demand een firmware-update te forceren, dan verneem ik het graag. ;) Ik moet altijd ruim 3 weken wachten voordat ik de updates krijg, en zit nu ook nog op 1.11.3 :/
Yup. Same here

(ja ja ik ben bekend met het mechanisme het hoeft niet opnieuw te worden uitgelegd)
Pagina: 1 ... 95 96 Laatste