@Maartentux het is simpelweg functionaliteit van de Sessy zelf. Als je naar je P1 op /api gaat (http://sessy-pxxx.local/api) dan kun je zien dat de Grid Target API het zware werk doet. De app maakt het alleen mogelijk om hem aan te spreken.
@Sandburd Dank! Ja, logisch. Wat gek dat ik dit niet wist. En indien het nieuw is, dat er helemaal niets over te vinden is in de firmware notes van Sessy (Of het moet er al langer dan anderhalf jaar in zitten, ben teruggescrolld tot 1.6.0 van 25-01-2024). Nu vind ik hun changelogs sowieso al totaal onder de maat (nul details, vrijwel kompleet waardeloos) maar nieuwe functionaliteit toevoegen zonder zelfs maar 'n melding is wel een nieuw dieptepunt (van Sessy)...
Het is absoluut niet iets van de laatste tijd volgens mij. Deze API bestaat volgens mij al zolang ik de sessy's heb (eind 2023). Volgens mij trof ik hem toen al aan.Maartentux schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:41:
@Sandburd Dank! Ja, logisch. Wat gek dat ik dit niet wist. En indien het nieuw is, dat er helemaal niets over te vinden is in de firmware notes van Sessy (Of het moet er al langer dan anderhalf jaar in zitten, ben teruggescrolld tot 1.6.0 van 25-01-2024). Nu vind ik hun changelogs sowieso al totaal onder de maat (nul details, vrijwel kompleet waardeloos) maar nieuwe functionaliteit toevoegen zonder zelfs maar 'n melding is wel een nieuw dieptepunt (van Sessy)...
@Sandburd Hm. Misschien begrijp ik het verkeerd. Dit heet ook wel XOM toch? Ik zie een message op het Sessy forum staan van 13/04/2025 waar gevraagd wordt hoe je die modus instelt. De enige reactie daarop is van iemand die meldt dat hij het doet dmv. Hom[e]y en dat het ook met Homeassistant kan... raar dat niemand iets gezegd heeft. En op de website van sessy is XOM niet te vinden.
Edit: Maar eh, ik heb de nieuwe app versie nog niet dus heb het even via de API getest en ja: het werkt! tenminste... even beter testen nog. Misschien moet men bij Sessy ietwat duidelijker gaan communiceren dat een Sessy van huis uit XOM ondersteunt, enkel dat er geen handig knopje voor is (maar dankzij de My Battery app is dat vanaf heden dus ook verholpen).
CC: @mausy5043 want die informeerde hier dus naar...
Edit: Maar eh, ik heb de nieuwe app versie nog niet dus heb het even via de API getest en ja: het werkt! tenminste... even beter testen nog. Misschien moet men bij Sessy ietwat duidelijker gaan communiceren dat een Sessy van huis uit XOM ondersteunt, enkel dat er geen handig knopje voor is (maar dankzij de My Battery app is dat vanaf heden dus ook verholpen).
CC: @mausy5043 want die informeerde hier dus naar...
[ Voor 35% gewijzigd door Maartentux op 09-10-2025 16:05 . Reden: meer info ]
Het gridsetpoint zit er al meer dan twee jaar in (sinds 1.5.2) erg leuke functie die ik hier erg veel gebruik in automatiseringen. Het is wel een functie die alleen via de API werkt en daar ook netjes beschreven staat, misschien dat die daardoor minder bekend is?
Ja ik interpreteer 'via de API' al snel als 'dan moet je zelf de aansturing overnemen' en niet als 'het is een éénmalige instelling, maar die kan enkel dmv. de API gedaan worden'. Mea culpa.DJP! schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:11:
Het gridsetpoint zit er al meer dan twee jaar in (sinds 1.5.2) erg leuke functie die ik hier erg veel gebruik in automatiseringen. Het is wel een functie die alleen via de API werkt en daar ook netjes beschreven staat, misschien dat die daardoor minder bekend is?
Ik ben zoekende naar een manier dat ik onze EV kan opladen, zonder dat de Sessy's leeggetrokken worden. Vanwege bovenstaande berichten over XOM, zou dit wel eens kunnen werken. Vannacht gaat de EV laden en die kan slechts laden met maximaal 3.5 kW, dus ik zal een de XOm instellen op 3500W. Morgen kijken of de batterij tijdens het laden van de EV is leeggetrokken. Mocht dit werken dan weer een sreden om een Home automation aan te schaffen.
@Sandburd Bij mij in de Google app staat bij die Grid waarde m3 als eenheid. Typo?
Edit: Oeps dit werkt niet. Als ik nu 3500W instell gaat hij meteen de batterijen laden met 3500W. Zal dus tegelijk moeten als de batterijen gaan laden, dus home automation.
@Sandburd Bij mij in de Google app staat bij die Grid waarde m3 als eenheid. Typo?
Edit: Oeps dit werkt niet. Als ik nu 3500W instell gaat hij meteen de batterijen laden met 3500W. Zal dus tegelijk moeten als de batterijen gaan laden, dus home automation.
[ Voor 23% gewijzigd door MajaMestreech op 09-10-2025 22:03 ]
probeer eens -3500MajaMestreech schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:56:
Ik ben zoekende naar een manier dat ik onze EV kan opladen, zonder dat de Sessy's leeggetrokken worden. Vanwege bovenstaande berichten over XOM, zou dit wel eens kunnen werken. Vannacht gaat de EV laden en die kan slechts laden met maximaal 3.5 kW, dus ik zal een de XOm instellen op 3500W. Morgen kijken of de batterij tijdens het laden van de EV is leeggetrokken. Mocht dit werken dan weer een sreden om een Home automation aan te schaffen.
Zelf deed ik dit in Home Assistant door het vermogen van mijn Peblar laadpaal in te stellen als Grid setpoint op de P1 meter. Dat is een vrij simpele automation. De trigger was gebaseerd op de absolute delta tussen de setpoint en het verbruikte vermogen.MajaMestreech schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:56:
Het nadeel was wel dat mijn auto dan dus altijd "puur" uit het net laadde. PV overschot ging in principe eerst in de Sessy (omdat dit niet in bovenstaande automation werd meegenomen).
Later heb ik dit aangepast naar "als vermogen laadpaal > 1200, dan Sessy in idle mode" (en vice versa).
Mijn gedachte daar was dat mijn EV door mijn energieleverancier wordt aangestuurd en dus op goedkope momenten laadt.
Dan is het dus ook minder erg om gewoon van het net te gebruiken.
Inmiddels gebruik ik de Day Ahead Optimizer (minimize cost profiel) om mijn Sessy aan te sturen en onze andere EV in te plannen (aangezien die niet te koppelen is bij de energieleverancier).
[ Voor 7% gewijzigd door itavero op 09-10-2025 22:28 . Reden: Issue met PV overschot toegevoegd ]
Daan gaan de Sessy's 3500W terugleveren aan het net
Ik ben sinds 2 dagen ev rijder EN sessy bezitter.MajaMestreech schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:56:
Bij het aanleggen van de laadpaal heb ik er een home wizard kwh meter tussen gezet. In h.a. is het mijn plan om de kwh meter als trigger te gebruiken om de sessy's naar idle te sturen als de kwh meter 500w of meer meet en weer terug naar de gewenste stand als de kwh niets meer meet.
Dan kan sessy gewoon dynamisch blijven opereren als de auto van huis is, maar de auto heeft prio over de sessy (is nu het idee)