Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-10 15:53
Maartentux schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:16:
[...]

Enn... dat is dus precies waarom ik vroeg of iemand nog zo'n overtollig ding heeft, ter overname.
Ah, die vraag had ik net gemist, woeps :X Hopelijk lukt het om er eentje te verkrijgen...

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-10 20:01
Gameboy schreef op maandag 15 september 2025 @ 08:33:
Er zullen ongetwijfeld "DSMR5" meters zijn die wel elke seconde een P1 datagram kunnen uitspugen, maar met data die elke 10 seconden ververst.
Zo een heb ik er dus. Een Landis+Gyr E350. Elke seconde en nieuw datagram (met nieuwe timestamp), maar de data ververst elke 10 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19:16
vinniefireman schreef op maandag 15 september 2025 @ 16:58:
[...]

Zo een heb ik er dus. Een Landis+Gyr E350. Elke seconde en nieuw datagram (met nieuwe timestamp), maar de data ververst elke 10 seconden.
Er zijn vele variaties van de Landis+Gyr E350, maar ik heb er ook zoeen dus. Specifiek een E350 SMR 5.0 ZCF110CCtFs2. Er staat ook 2017 op, als we aannemen dat dat het fabrikage jaartal is dan heb ik weinig hoop dat -ie nog vervangen gaat worden omdat -ie GPRS zou gebruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door Maartentux op 15-09-2025 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeBeatt
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-10 18:51
DJP! schreef op zondag 14 september 2025 @ 19:57:
[...]

Is dit ook een DSMR 5 meter? Hier helaas een DSMR 4 meter die elke 10 seconden een telegram stuurt. Deze wordt binnen drie jaar uitgewisseld volgends de netbeheerder omdat deze meter nog via GPRS communiceert..
Het is een DSMR 4 meter. Daarom vroeg ik ook of iemand ervaring had met CT-klemmen want de meter zelf gaat nooit nauwkeuriger worden. Maar je hebt gelijk, als het goed is worden deze meters de komende tijd nog gewisseld vanwege het verdwijnen van GPRS. Dan zou het hele probleem opgelost moeten zijn. Dank voor de herinnering.

Overigens heb ik als bijkomend probleem dat mijn Sessy vaak heel erg "pendelt". Zelfs met een constant verbruik in huis varieert de vermogensafgifte in de NOM-stand vaak met enkele tientallen en soms zelfs met honderden watts. De P1-poort meet op die momenten ook heftige fluctuaties in het vermogen dat van het net komt of ernaar teruggaat. Gisteren zat ik 2 minuten(!) te kijken op de P1-poort naar een teruglevering van tussen de 100W en 150W. Nu nog geen probleem vanwege de saldering, maar als die straks wegvalt heeft dit wel negatieve invloed op mijn eigengebruik. Ik draai nu overigens nog in dynamische (ROI) modus, maar gisteren heb ik de NOM maar weer eens getest om alvast voorbereid te zijn, en dat gaat dus bij mij niet lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
Eavyon schreef op zondag 14 september 2025 @ 15:36:
[...]

Als je gewoon de hoofdschakelaar uitzet is het plaatsen van CT klemmen ongevaarlijk.
Niet iedereen heeft een hoofdschakelaar, en zelfs als je de installatie wel geheel stroomloos kunt maken is het vaak best lastig om die dikke stugge draden voldoende te kunnen bewegen of buigen om zo'n clamp eromheen te zetten. In vergelijking met het simpel inprikken van een RJ12 tamelijk veel gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
JoeBeatt schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:30:
[...]

Het is een DSMR 4 meter. Daarom vroeg ik ook of iemand ervaring had met CT-klemmen want de meter zelf gaat nooit nauwkeuriger worden. Maar je hebt gelijk, als het goed is worden deze meters de komende tijd nog gewisseld vanwege het verdwijnen van GPRS. Dan zou het hele probleem opgelost moeten zijn. Dank voor de herinnering.

Overigens heb ik als bijkomend probleem dat mijn Sessy vaak heel erg "pendelt". Zelfs met een constant verbruik in huis varieert de vermogensafgifte in de NOM-stand vaak met enkele tientallen en soms zelfs met honderden watts. De P1-poort meet op die momenten ook heftige fluctuaties in het vermogen dat van het net komt of ernaar teruggaat. Gisteren zat ik 2 minuten(!) te kijken op de P1-poort naar een teruglevering van tussen de 100W en 150W. Nu nog geen probleem vanwege de saldering, maar als die straks wegvalt heeft dit wel negatieve invloed op mijn eigengebruik. Ik draai nu overigens nog in dynamische (ROI) modus, maar gisteren heb ik de NOM maar weer eens getest om alvast voorbereid te zijn, en dat gaat dus bij mij niet lekker.
Ik weet niet meer waar ik het las -waarschijnlijk op het Sessy forum- maar hij start pas met corrigeren als er 3x de ingestelde minimum waarde bereikt is. Als die drempel eenmaal bereikt is blijft -ie wel corrigeren tot aan de ingestelde minimum waarde. Concreet: als bij jou de minimum waarde op 60 watt staat zal hij pas bij 180 watt infeed/levering beginnen met zijn NoM regeling. Maar als je delta vervolgens vermindert tot 70 watt zal hij dat wel blijven 'wegregelen', tot je onder de 60 watt komt. Waarom het 3x is en wat hierachter steekt weet ik niet, maar proefondervindelijk wel vastgesteld dat het inderdaad zo lijkt te werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:02
[...]

Als je op API met een vast waarde ontlaad of laad is de Sessy dan wel stabiel? Andere optie is dat de P1 meter soms misvormde telegrammen stuurt, deze negeert de P1 dongle dan. Mocht dit zo zijn dan staat dat ook in de error log (op adres/erros)

• Eavyon
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23-09 16:16
[...]

Ik heb dit fluctueren ook op een oude sessy onder de 500w. Kijk eens of dit alleen onder dat setpoint plaatsvind en niet erboven? Dus even van NOM af en gewoon proberen in api.

• JoeBeatt
Maartentux, DJP! en Eavyon: heel veel dank voor jullie meedenken. Ik waardeer het zeer.

@Maartentux: Interessant wat je zegt. Mijn huis heeft een standby-verbruik van 60W. Als de koelkast en/of de vriezer aanslaat stijgt dat tot 100 à 150W. Mijn minimum staat op 50W dus als het klopt wat je zegt zou NOM gedurende de nacht vaak geen eens aanslaan en dan zou mijn verbruik 's nachts niet door de Sessy kunnen worden opgevangen. Dat zou ik heel jammer vinden wat dat is toch iets van 250 kWh per jaar. Overigens heeft het pendelen dat ik beschreef niets te maken met dit fenomeen want toen ik de test met NOM deed lag het verbruik in huis ruim boven de 150W.

@DJP!: Met via API vastgezet setpoint pendelt hij ook. Setpoint: 1000 geeft een output die continu fluctueert tussen de 960 en 980W. Het lijkt wel ietwat stabiel dan bij NOM, maar het fluctueert dus wel.

@Eavyon: Oei, ik hoop niet dat dit een zwak punt van de eerste Sessy's is. De mijne is geleverd in juni 2023. Ik heb dat pendelen dus ook boven de 500W (zie hierboven), maar ik ga nu toch eens kijken of het erger is als ik onder de 500W kom. Weet Charged hier overigens van, van dat pendelen van de oudere Sessy's?

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06:31
JoeBeatt schreef op woensdag 17 september 2025 @ 22:34:
Maartentux, DJP! en Eavyon: heel veel dank voor jullie meedenken. Ik waardeer het zeer.

@Maartentux: Interessant wat je zegt. Mijn huis heeft een standby-verbruik van 60W. Als de koelkast en/of de vriezer aanslaat stijgt dat tot 100 à 150W. Mijn minimum staat op 50W dus als het klopt wat je zegt zou NOM gedurende de nacht vaak geen eens aanslaan en dan zou mijn verbruik 's nachts niet door de Sessy kunnen worden opgevangen. Dat zou ik heel jammer vinden wat dat is toch iets van 250 kWh per jaar. Overigens heeft het pendelen dat ik beschreef niets te maken met dit fenomeen want toen ik de test met NOM deed lag het verbruik in huis ruim boven de 150W.
[...]
Ooit wel eens gekeken wat de efficiëntie is van een omvormer bij zulke lage vermogens?

Hint, dit is voor alle (en niet alleen bij Sessy) thuisbatterijen van toepassing O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
NOM zal nooit 0 (nul) zijn.
De omvormer werkt met een meting (uit het verleden) naar een huidig op te wekken vermogen.
Daarbij de netspanning fluctueert ook nog.
Anders gezegd, er moet eerst verbruik of (PV) opwek zijn voordat de thuisbatterij daar op kan reageren.
Resultaat is dat je altijd een bandbreedte hebt in de mismatch.

[ Voor 20% gewijzigd door Simpel360 op 18-09-2025 00:04 ]

• Eavyon
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23-09 16:16
Simpel360 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 23:19:
[...]

Ooit wel eens gekeken wat de efficiëntie is van een omvormer bij zulke lage vermogens?

Hint, dit is voor alle (en niet alleen bij Sessy) thuisbatterijen van toepassing O-)
Ik heb het een en ander getest en onder de 100w zakt het naar 75% en lager. Je hebt altijd minimum vermogen om de omvormer en fans te laten draaien helaas. Maar het stijgt vrij snel naar 90% en meer tot wel 95% wat zeer netjes is.

Kanttekening is wel dat als je zoveel mogelijk NOM en alles vult met je eigen zonnepanelen zou ik me niet zo druk maken om die lage efficientie op laag vermogen.

[ Voor 13% gewijzigd door Eavyon op 18-09-2025 00:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
Eavyon schreef op donderdag 18 september 2025 @ 00:17:
[...]

Ik heb het een en ander getest en onder de 100w zakt het naar 75% en lager. Je hebt altijd minimum vermogen om de omvormer en fans te laten draaien helaas. Maar het stijgt vrij snel naar 90% en meer tot wel 95% wat zeer netjes is.

Kanttekening is wel dat als je zoveel mogelijk NOM en alles vult met je eigen zonnepanelen zou ik me niet zo druk maken om die lage efficientie op laag vermogen.
Als je dat ook lukt in de wintermaanden d:)b

• Maartentux
[...]
Hier is de data, van de website van Sessy geplukt. En ik deel de mening van @Simpel360, er zijn echt gebieden waaruit je weg wilt blijven (qua rendement). Aangezien 100% 1700 watt is is 10% 170 watt. En die duikt al onder de 85%. Bij 5%, laten we zeggen 80 watt, mag je blij zijn als het nog 75% scoort. De grafiek houdt op bij 70%. Als je het geen probleem vindt dat er bij 60 watt leveren 100 watt verbruikt wordt, dan moet je dat gewoon doen. Maar realiseer je wel dat dit soort verliezen er zijn. [edit: cijfers aangepast]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifErIijEzF-p82kHJodOjnmtBas=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yRc6wAbztohqr2bdz4nnxVTY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Maartentux op 18-09-2025 00:40 . Reden: cijfers aangepast ]

• Maartentux
JoeBeatt schreef op woensdag 17 september 2025 @ 22:34:
Mijn huis heeft een standby-verbruik van 60W. Als de koelkast en/of de vriezer aanslaat stijgt dat tot 100 à 150W. Mijn minimum staat op 50W dus als het klopt wat je zegt zou NOM gedurende de nacht vaak geen eens aanslaan en dan zou mijn verbruik 's nachts niet door de Sessy kunnen worden opgevangen.
Nee. Dit is NIET wat ik beschreef. Als jouw koelkast aanslaat en >150 watt trekt zal de Sessy gaan leveren. Als daarna het vermogen inzakt tot 60 watt zal de Sessy BLIJVEN leveren, pas als hij onder het minimum komt stopt -ie daarmee. Dit gedrag heet ook wel de hysterese.

Mijn nachtverbruik zakt niet onder de 400 watt vrees ik, haha. Oeps.

• Simpel360
Eavyon schreef op donderdag 18 september 2025 @ 00:17:
[...]

[...]
Nog een nabrander, realiseer je ook dat dit rendement verlies zich in grote mate vertaald in warmte van/in de omvormer.
Dat verlies heb je zowel bij laden als ontladen dus wel ff optellen.
Nogmaals d:)b als je het jaar rond genoeg PV hebt.

Net zoals @Maartentux zit ik wat hoger in het standby verbruik in huis dan jij, maar ook dat is een keuze. :+

• worker
  • Registratie: November 2001

worker

2x Sessy thuisbatterij

Als je nachtverbruik zó laag ligt moet ik je eerst even een compliment maken. Ik heb echt gezocht naar sluipverbruik in mijn huis, maar kom niet onder 120W.
Het verhaal over dat NOM pas aanslaat als de vraag 3x het ingestelde minimum is klopt.
Over het rendement: het verlies is ongeveer 5% + 15-18W.

Dus om ‘s nachts met 50 W verbruik je Sessy op NOM aan de gang te houden moet je óf je minimum verlagen en het slechte rendement accepteren óf een grid offset instellen. Dan gaat je verbruik naar nul, en verschuift het naar terugleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-10 09:26
worker schreef op donderdag 18 september 2025 @ 07:10:
Als je nachtverbruik zó laag ligt moet ik je eerst even een compliment maken. Ik heb echt gezocht naar sluipverbruik in mijn huis, maar kom niet onder 120W.
Het verhaal over dat NOM pas aanslaat als de vraag 3x het ingestelde minimum is klopt.
Over het rendement: het verlies is ongeveer 5% + 15-18W.

Dus om ‘s nachts met 50 W verbruik je Sessy op NOM aan de gang te houden moet je óf je minimum verlagen en het slechte rendement accepteren óf een grid offset instellen. Dan gaat je verbruik naar nul, en verschuift het naar terugleveren.
Damn... mijn nachtverbruik komt niet lager dan 300 watt. Diepvries, koelkast, server, switch in de meterkast, 2 aquariums, paar bewakingscamera's, verschillend hubs, alarm installatie ...etc ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Simpel360 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 23:46:
De omvormer werkt met een meting (uit het verleden) naar een huidig op te wekken vermogen.
Anders gezegd, er moet eerst verbruik of (PV) opwek zijn voordat de thuisbatterij daar op kan reageren.
Ik stuur in API-mode en om deze reden mik ik in de sturing op 30 Watt terugleveren, daarmee lever ik - ook als het wat schommelt - in de praktijk zelden terug. Mijn doel is om in de nacht geen energie af te hoeven nemen als ik overdag voldoende zon heb gehad en dat werkt prima zo.
Vanwege de efficiëntie lever ik altijd minimaal 250 Watt terug (met een sluipverbruik dat schommelt tussen de 100-175).

Ik snap overigens niet waarom Sessy in NOM-mode het minimum x 3 nodig vindt voordat ze starten?

Zelf heb ik wel een opstartvertraging gemaakt van 20 seconde, maar dat is meer omdat de Quooker zo'n 2-3 keer per uur even 10 seconde 2000Watt gebruikt. Opstarten van IDLE->API gaat de ene keer sneller dan de andere (duurt soms wel een minuut in "Waiting for safe situation"), dus dan loop je met zo'n Quooker al snel achter de feiten aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartentux
Simpel360 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 06:02:
[...]

Net zoals @Maartentux zit ik wat hoger in het standby verbruik in huis dan jij, maar ook dat is een keuze. :+
Ja... en dan had ik het nog over de zomermaanden. In de wintermaanden draait mijn lucht-lucht warmtepomp ('airco') vrijwel volcontinu dus dan schommelt mijn standby verbruik rond de 500-900 watt. Niet dat ik daarover klaag hoor, integendeel: de winst zit namelijk in dat mijn jaar-gasverbruik onder de 300m3 zit...
Van het gas af wordt nog een enorme klus, maar stapje voor stapje kom ik naderbij.

• Simpel360
Maartentux schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:13:
[...]

Ja... en dan had ik het nog over de zomermaanden. In de wintermaanden draait mijn lucht-lucht warmtepomp ('airco') vrijwel volcontinu dus dan schommelt mijn standby verbruik rond de 500-900 watt. Niet dat ik daarover klaag hoor, integendeel: de winst zit namelijk in dat mijn jaar-gasverbruik onder de 300m3 zit...
Van het gas af wordt nog een enorme klus, maar stapje voor stapje kom ik naderbij.
Hier de zomer en winter.
Maar dan ivm stadsverwarming, geen behoefte om hier vanaf te gaan, wel de verbruikskosten te reduceren.

Handig die Sessy's daarbij O-)

• JoeBeatt
[...]

Efficiëntie bij die vermogens is inderdaad heel laag. Ik heb daarom ook wel eens overwogen om naast de Sessy een kleine plugin-batterij te installeren met een 800W micro-omvormer. Die zou voor die kleine vermogens efficiënter moeten zijn. De Sessy zou dan alleen de middelgrote vermogens afvangen. Maar goed, weer een extra batterij voor een relatief kleine opbrengst, misschien geen goed idee. Verder lees ik dat de de efficiëntie van die kleine dingen bij eerste testen tot nu toe best tegenvalt.

• JoeBeatt
Simpel360 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 23:46:
Klopt helemaal. Zeker als je daarbij ook nog meeneemt dat ik een DSMR 4 meter heb. Maar wat ik aan fluctuatie bij mijn Sessy zie is toch echt veel meer dan nodig zou moeten zijn. Soms staat het ding 1 à 2 minuten(!) 150W terug te leveren en zakt daarna pas weer heel langzaam naar nul. Maar het is heel onvoorspelbaar. Soms doet hij ook een tijdje best aardig.

• JoeBeatt
Maartentux schreef op donderdag 18 september 2025 @ 00:46:
[...]

Nee. Dit is NIET wat ik beschreef. Als jouw koelkast aanslaat en >150 watt trekt zal de Sessy gaan leveren. Als daarna het vermogen inzakt tot 60 watt zal de Sessy BLIJVEN leveren, pas als hij onder het minimum komt stopt -ie daarmee. Dit gedrag heet ook wel de hysterese.

Mijn nachtverbruik zakt niet onder de 400 watt vrees ik, haha. Oeps.
Klopt, als de koelkast aanslaat trekt hij heel even (veel) meer dan 150W. Maar denk je dat de Sessy die zeer korte piek ook altijd meteen opmerkt? Zodra de koelkast draait heb ik een vermogen van 60 + 80 = 140W. Maar goed, ik heb ook een vriezer dus op de momenten dat die tegelijk met de koelkast draait zit ik ruim boven de 150W en dan zou de Sessy daarna de hele nacht door moeten blijven werken. Met een heel lage efficiëntie... :)

• JoeBeatt
Sicos schreef op donderdag 18 september 2025 @ 07:21:
[...]

Damn... mijn nachtverbruik komt niet lager dan 300 watt. Diepvries, koelkast, server, switch in de meterkast, 2 aquariums, paar bewakingscamera's, verschillend hubs, alarm installatie ...etc ...
Hahaha, ja zo kom je er wel. Ik heb alleen een modem, een standby-verbruik van Sessy (2W) en warmtepomp (15W) en nog wat kleine dingetjes. Zo kom ik aan 60W. Zodra de koelkast en/of de vriezer aangaan is het natuurlijk hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartentux
JoeBeatt schreef op donderdag 18 september 2025 @ 21:33:
[...]

Klopt, als de koelkast aanslaat trekt hij heel even (veel) meer dan 150W. Maar denk je dat de Sessy die zeer korte piek ook altijd meteen opmerkt? Zodra de koelkast draait heb ik een vermogen van 60 + 80 = 140W. Maar goed, ik heb ook een vriezer dus op de momenten dat die tegelijk met de koelkast draait zit ik ruim boven de 150W en dan zou de Sessy daarna de hele nacht door moeten blijven werken. Met een heel lage efficiëntie... :)
Zeer korte hoge pieken zoals inschakelstromen van motoren zal de P1 meter niet als zodanig registreren, en de Sessy dus ook nooit.

Ik snap de problematiek. Tja je zou een extra 11 watt LED lampje in de kelder kunnen laten branden, haha. ;) Of zorgen dat je nog even een minuutje >150 watt verbruikt voor je gaat slapen. Ik zou me er niet al te veel zorgen over maken. Wat kun je ervan zien in de Sessy grafieken?
Maar goed, er is gelukkig ook een keerzijde van de medaille; als jouw rustverbruik inderdaad maar 60 watt is dan kost dat je per 24 uur ongeveer 50 cent. Dus de financiele schade valt wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
Verdorie, nou loopt de boel hier bij mij ook in de soep! Ik heb nu twee Sessy's die beide in ECO mode staan, en die elkaar letterlijk tegenwerken. De ene is keurig 641 watt aan het LADEN (conform mijn instellingen en het tijdstip) en de ander is ondertussen doodleuk 1320 watt aan het LEVEREN! Heel fijn, de ene Sessy laadt de ander op! In de app wisselen naar idle en daarna weer naar ECO verhelpt het niet, hetzelfde verkeerde gedrag wordt voortgezet. Wat is dit ineens voor drama?!?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mE5TztzLgCziAn-pNetWrNUzxJk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/darXB5Va25qhm0wi5zbj1RHO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Maartentux schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 01:12:
Verdorie, nou loopt de boel hier bij mij ook in de soep! Ik heb nu twee Sessy's die beide in ECO mode staan, en die elkaar letterlijk tegenwerken. De ene is keurig 641 watt aan het LADEN (conform mijn instellingen en het tijdstip) en de ander is ondertussen doodleuk 1320 watt aan het LEVEREN! Heel fijn, de ene Sessy laadt de ander op! In de app wisselen naar idle en daarna weer naar ECO verhelpt het niet, hetzelfde verkeerde gedrag wordt voortgezet. Wat is dit ineens voor drama?!?

[Afbeelding]
Dit is wel knap! Geen verstoringen in je netwerk? Rare errors in de error log van de P1 meter?

Doordat de P1 meter als NOM coördinator werkt zou dit namelijk niet moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
DJP! schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 07:53:
[...]
Dit is wel knap! Geen verstoringen in je netwerk? Rare errors in de error log van de P1 meter?

Doordat de P1 meter als NOM coördinator werkt zou dit namelijk niet moeten kunnen.
Dat weet ik, daarom is het ook zo ernstig. En dat het terugkwam na beide op idle zetten, en controleren dat ze naar 0 watt gingen lijkt er toch op te duiden dat het niet een netwerk glitch was. Omdat ik het niet wilde laten begaan heb ik ze vervolgens op NoM gezet. Ik heb een screenshot van de situatie gemaakt, zie hieronder. In de laatste centimeter zie je het optreden, dan mijn ingrijpen (beide Sessy's naar 0 watt/idle, en daarna weer op ECO en weer de mist in. Alle status 'bolletjes' zijn groen, ook in een screenshot voordat ik ze op idle zette (niet attached). Waar vind ik die eventuele error log? Op /sysinfo zie ik niets nuttigs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WYwrjyF-iEBb6WZyHfPBHe0JTuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FSWFovqWbJpu9SAi1dzG0aVc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinisoft
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 05-10 18:47
Maartentux schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 01:12:

[Afbeelding]
Just checking, je hebt je batterijen nooit via Frank op onbalans (of gridease via Eneco) laten handelen toch? Anders zou het misschien verklaard kunnen worden doordat één van de batterijen onderwater nog een koppeling heeft die actief wordt als je van modus wisselt? Long shot, I know...

ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartentux
martinisoft schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:09:
[...]

Just checking, je hebt je batterijen nooit via Frank op onbalans (of gridease via Eneco) laten handelen toch? Anders zou het misschien verklaard kunnen worden doordat één van de batterijen onderwater nog een koppeling heeft die actief wordt als je van modus wisselt? Long shot, I know...
Nee, nooit. Ik zit nog tot en met december bij Greenchoice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Maartentux schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:40:
[...]

Dat weet ik, daarom is het ook zo ernstig. En dat het terugkwam na beide op idle zetten, en controleren dat ze naar 0 watt gingen lijkt er toch op te duiden dat het niet een netwerk glitch was. Omdat ik het niet wilde laten begaan heb ik ze vervolgens op NoM gezet. Ik heb een screenshot van de situatie gemaakt, zie hieronder. In de laatste centimeter zie je het optreden, dan mijn ingrijpen (beide Sessy's naar 0 watt/idle, en daarna weer op ECO en weer de mist in. Alle status 'bolletjes' zijn groen, ook in een screenshot voordat ik ze op idle zette (niet attached). Waar vind ik die eventuele error log? Op /sysinfo zie ik niets nuttigs.

[Afbeelding]
Op /errors vind je een error log. Kijk dan even na de Sessy’s en de bij de P1 meter dongle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
Ah, ik wou dat ik dat eerder had geweten. Het staat vol met dit soort errors. Zonder vergelijken weet ik niet of dit vaker voorkomt bij anderen. Maar bij mij lijkt het 'redelijk onschuldig', in die zin dat ik geen problemen ondervond op al deze tijdstippen. Wel vind ik het verdacht; beide Sessy's worden even vaak genoemd, terwijl de ene 50cm naast de P1 module hangt. (wifi ja)

Ook opvallend: op de Sessy die 'op hol sloeg' geen spoor van een error op dat tijdstip:

2025/09/19 E (12:08:50.024) esp-tls: [sock=54] select() timeout
2025/09/18 E (18:46:09.499) mqtt_client: mqtt_process_receive: mqtt_message_receive() returned -2

Heb inmiddels ook Sessy gemailed, wacht op antwoord...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Atl9h0pHs3Mf_xZvvqn8DCIHDc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HhkHNZHktGIodz3ZZGTKW8BF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 02:06
Hallo, we zijn nu een kleine 2 jaar essay gebruiker. We hebben er 2. We hebben een 3*25 ampère hoofdaansluiting en er komt een electrische auto aan, die kan 11kw laden.
Daar wil ik wat dingen over vragen hier in het sessy topic. Daarnaast waarschijnlijk ook in het HA topic ..maar wilde hier beginnen. Ik heb al een pagina of tig doorgespit, daaruit komen eigenlijk de onderstaande vragen voort.

We hebben de accus initieel op "dynamisch" gebruikt. Dus laden in de daluren en ontladen in de pieken. We zijn in juli over gegaan naar de "eco" stand.

Ik heb een HA setup, maar ben (nog) geen held in het gebruiken of programmeren. Ik kan een lampje laten uitgaan met een timer en heb wat espHome esp32 dingen gemaakt die leuk hun ding doen. Maar een elektrische auto gecombineerd met twee sessy zo regelen dat:
A niet over de 2*25 ampère schiet, (11kw + 2*2.2kw zou 1850w overlaten voor de rest van de woning, dingen als kookplaat... boiler...etc.)
B niet de sessy's ontlaadt als de auto laadt (op NOM of ECO stand)
C de zonnestroom - zelf gebruik maximalisatie

Wat ik me afvroeg:
Welke laadpaal zou men hier adviseren, ik lees over slechte api, niet goed omgaan met zonnestroomsysteem laden.... Wat gebruiken jullie, zijn jullie daar tevreden over? Ik kijk nu naar de "easee up" of de "charge amps luna" in combinatie met een Tibber pulse ivm de load balancing. Aan te schaffen via Tibber Store.

Zijn er blue prints in omloop voor HA waarbij ik mogelijk een wat minder frustrerende start zou kunnen maken in het juist gaan afstemmen van sessy en ev laad scenarios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
tcw82 schreef op maandag 22 september 2025 @ 09:48:
Hallo, we zijn nu een kleine 2 jaar essay gebruiker. We hebben er 2. We hebben een 3*25 ampère hoofdaansluiting en er komt een electrische auto aan, die kan 11kw laden.
Daar wil ik wat dingen over vragen hier in het sessy topic. Daarnaast waarschijnlijk ook in het HA topic ..maar wilde hier beginnen. Ik heb al een pagina of tig doorgespit, daaruit komen eigenlijk de onderstaande vragen voort.

We hebben de accus initieel op "dynamisch" gebruikt. Dus laden in de daluren en ontladen in de pieken. We zijn in juli over gegaan naar de "eco" stand.

Ik heb een HA setup, maar ben (nog) geen held in het gebruiken of programmeren. Ik kan een lampje laten uitgaan met een timer en heb wat espHome esp32 dingen gemaakt die leuk hun ding doen. Maar een elektrische auto gecombineerd met twee sessy zo regelen dat:
A niet over de 2*25 ampère schiet, (11kw + 2*2.2kw zou 1850w overlaten voor de rest van de woning, dingen als kookplaat... boiler...etc.)

Wat ik me afvroeg:
Welke laadpaal zou men hier adviseren, ik lees over slechte api, niet goed omgaan met zonnestroomsysteem laden.... Wat gebruiken jullie, zijn jullie daar tevreden over? Ik kijk nu naar de "easee up" of de "charge amps luna" in combinatie met een Tibber pulse ivm de load balancing. Aan te schaffen via Tibber Store.

Zijn er blue prints in omloop voor HA waarbij ik mogelijk een wat minder frustrerende start zou kunnen maken in het juist gaan afstemmen van sessy en ev laad scenarios.
Kijk eens op het YouTube kanaal Ketelklets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-10 11:38

HeroS

SmartHome Nerd

Wat ik me afvroeg:

Ik gebruik zelf een Easee samen met de Homey. Werkt perfect maar die API blijft van Easee dus ze kunnen zo de stekker eruit trekken (niet dat ik dat verwacht).

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Sicos schreef op maandag 22 september 2025 @ 09:52:
[...]

Kijk eens op het YouTube kanaal Ketelklets.
Wat moet ik daar precies zien? Ik heb daar eigenlijk alles bekeken wat hij online zet.

Edit: Sorry, dat was wat kort door de bocht.
Ik kijk al jaren de berichten en filmpjes van ketelklets. Ik heb niet echt een filmpje op het netvlies dat dat deze specifieke punten behandeld? Mogelijk is het aanbod gekomen in een van de product placement videos over de thuis accus? Die heb ik niet heel goed gekeken. Als die wel waardevol zijn, ga ik dat als nog kijken.

[ Voor 42% gewijzigd door tcw82 op 22-09-2025 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
HeroS schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:35:
[...]

Ik gebruik zelf een Easee samen met de Homey. Werkt perfect maar die API blijft van Easee dus ze kunnen zo de stekker eruit trekken (niet dat ik dat verwacht).
De reden dat ik hier specifiek de vragen stel is omdat er wat mindere ervaringen zijn gerapporteerd. Zoals in dit bericht:

https://gathering.tweaker...message/82079004#82079004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itavero
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:30

Wat ik me afvroeg:
Ik heb een Peblar laadpaal (lokale API met integratie in Home Assistant Core). Deze doet de loadbalancing via mijn HomeWizard P1 adapter.
Dit ansich is voldoende om te voorkomen dat ze samen te veel stroom trekken.
Maar ik heb een paar kleine automatiseringen in HA die (voornamelijk door aanpassing van de grid target op de Sessy P1 dongle op basis van het laadvermogen van de Peblar) er voor zorgen dat de auto niet uit de Sessy batterijen geladen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:06

Wat ik me afvroeg:

Als antwoord op je vraag A t/m C en HA gebruik. Kijk eens naar DAO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-10 11:38

HeroS

SmartHome Nerd

tcw82 schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:07:
[...]

De reden dat ik hier specifiek de vragen stel is omdat er wat mindere ervaringen zijn gerapporteerd. Zoals in dit bericht:

https://gathering.tweaker...message/82079004#82079004
Zelf geen 3 fase maar je kunt elke fase zelf aansturen dus snap niet zo goed waarom dit verkeerd zou gaan.

Laat ik het zo zeggen ik hoor alleen maar positieve geluiden over deze lader.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!

Wat ik me afvroeg:

Je kunt Node-Red als addon installeren in Home Assistant. Node Red is een soort grafisch programmeren en heeft een veel minder stijle leercurve dan HA. Hier draait ook zo’n beetje alle logica in Node Red omdat ik het ook erg lastig vindt om iets in HA te automatiseren wat meer is dan iets op een timer aan en uit te laten gaan.

Ik heb via de leasemaatschappij een Alfen Single Pro laadpaal, deze kan zelf loadbalancen maar je kunt hem ook zelf (geautomatiseerd) via HA bedienen. Je kunt deze ook als dubbele paal krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
HeroS schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:24:
[...]

Zelf geen 3 fase maar je kunt elke fase zelf aansturen dus snap niet zo goed waarom dit verkeerd zou gaan.

Laat ik het zo zeggen ik hoor alleen maar positieve geluiden over deze lader.
ik weet het ook niet, ik lees dat bericht en zie wel risico's met wat de gebruiker opschrijft en lijk ook wel een idee te hebben hoe de software het denkt te moeten doen vs. hoe de gebruiker het bekijkt. Had jij gelezen wat hij schreef, hij is redelijk uitgebreid.

Goed, dat proberen we even opnieuw.
Ik weet het dus niet, ik lees alleen zijn bericht en daarin zie ik wel dat er iets mis lijkt te gaan bij hem.
Ik zie ook in dat bericht waar mogelijk een issue kan optreden tussen wat de gebruiker "wenst/verwacht" en hoe de software "denkt" dat het moet gaan.
Mogelijk werkt het gewoon goed maar heeft hij (m/v) andere verwachtingen.
Had jij zijn bericht gelezen dat ik linkte, hij beschrijft vrij uitgebreid wat hij verwacht en ziet.

[ Voor 29% gewijzigd door tcw82 op 22-09-2025 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
DJP! schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:08:
[...]

Je kunt Node-Red als addon installeren in Home Assistant. Node Red is een soort grafisch programmeren en heeft een veel minder stijle leercurve dan HA. Hier draait ook zo’n beetje alle logica in Node Red omdat ik het ook erg lastig vindt om iets in HA te automatiseren wat meer is dan iets op een timer aan en uit te laten gaan.

Ik heb via de leasemaatschappij een Alfen Single Pro laadpaal, deze kan zelf loadbalancen maar je kunt hem ook zelf (geautomatiseerd) via HA bedienen. Je kunt deze ook als dubbele paal krijgen.
Ik heb node red geprobeerd en werd gillend gek. ik kan er nog geen lampje mee aan laten gaan. Dat ligt (gezien de lovende verhalen verder online) waarschijnlijk 100% aan mij. Maar ik snapte er geen jota van.
Misschien moet ik het nog eens proberen, ik ben inmiddels wel al wat verder ontwikkeld in de HA omgeving en in het maken van kleine YAML programmaatjes (mogen eigenlijk geen programma heten.. maar regeltjes die iets doen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
DJP! schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:08:
[...]

Ik heb geen lease maatschappij oid. dit is gewoon prive gebruik, prive aankoop en prive energie contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Torch1969 schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:38:
[...]

Als antwoord op je vraag A t/m C en HA gebruik. Kijk eens naar DAO
Dank! die was ik helemaal vergeten! Dit topic heb ik in het verleden wel bezocht, maar er is voor (Als je alleen een accu hebt) niet heel veel te halen.... dat is nu wel het geval! :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrvanes
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-10 16:40
Ik heb een DHZ laadinstallatie gemaakt op basis van deze controller
https://www.stegen.com/nl...mart-evse-controller.html
Prima HA ondersteuning via custom integratie. Heb ook een paar regeltjes ingesteld (oa dat de Sessy's niet in de auto ontladen bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
tcw82 schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:33:
[...]

Dank! die was ik helemaal vergeten! Dit topic heb ik in het verleden wel bezocht, maar er is voor (Als je alleen een accu hebt) niet heel veel te halen.... dat is nu wel het geval! :Y
Ook alleen met een accu al zeer bruikbaar. Je kiest je strategie (minimale kosten of minimaal verbruik) en dao regelt verder de slimme aansturing van je accu (wel uitgaand van dynamische tarieven, maar daarom heet dit ook “day ahead optimizer” (gebaseerd op “day anead prices”)).

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:11
Deze week eens handmatig via de My Home Battery app het laden gestart en op maximaal laden gezet dus 2200W. Ik zag dat alle drie de Sessy's niet hoger deden laden dan 1300W. Daarna de setting Temperatuursafhankelijke vermogensbegrenzing UIT gezet en toen gingen alle drie de Sessy's laden met net iets minder dan 2200W. Sessy's hangen in de garage en temperatuur daar is zo'n 20-21 °C. Zien julie dit als een normale vermogensbegrenzing of is dit bij mij wel erg extreem?

Zo ja, hoe doen jullie dan in ECO modus het x aantal goedkope uren met y Watt aan vermogen laden indien je er niet op kunt bouwen dat dit vermogen wel gehaald wordt? Zal dan toch regelmatig zijn dat de batterij minder vol geladen is dan je ingesteld hebt.

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
MajaMestreech schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:24:

Zo ja, hoe doen jullie dan in ECO modus het x aantal goedkope uren met y Watt aan vermogen laden indien je er niet op kunt bouwen dat dit vermogen wel gehaald wordt? Zal dan toch regelmatig zijn dat de batterij minder vol geladen is dan je ingesteld hebt.

Bedankt.
Door plaatsgebrek is voor mij lawaai- en warmteproductie veel belangrijker dan opbrengst, dus mijn ECO waardes staan gewoon erg conservatief. If geloof op 9 uur en 700 watt. Maar ik experimenteer nog volop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
MajaMestreech schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:24:
Deze week eens handmatig via de My Home Battery app het laden gestart en op maximaal laden gezet dus 2200W. Ik zag dat alle drie de Sessy's niet hoger deden laden dan 1300W. Daarna de setting Temperatuursafhankelijke vermogensbegrenzing UIT gezet en toen gingen alle drie de Sessy's laden met net iets minder dan 2200W. Sessy's hangen in de garage en temperatuur daar is zo'n 20-21 °C. Zien julie dit als een normale vermogensbegrenzing of is dit bij mij wel erg extreem?

Bedankt.
De Sessy gaat uit van een interne temperatuur, niet de ruimte temperatuur.

Er is verder terug in dit topic al best wat geschreven over deze temperatuur en de koeling van/voor de Sessy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 15:01
Sessy firmware 1.11.4 is in beta uitgebacht, geinstalleerd op mijn setup.

Verbeteringen:
Vastlopers - In sommige gevallen kon het gebeuren dat Sessy tijdelijk niet reageerde, bijvoorbeeld door een kleine fout in de interne computer. Sessy gaat hier nu slimmer mee om, waardoor het systeem betrouwbaarder en stabieler werkt.

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
DaCootMeister schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:59:
Sessy firmware 1.11.4 is in beta uitgebacht, geinstalleerd op mijn setup.

Verbeteringen:
Vastlopers - In sommige gevallen kon het gebeuren dat Sessy tijdelijk niet reageerde, bijvoorbeeld door een kleine fout in de interne computer. Sessy gaat hier nu slimmer mee om, waardoor het systeem betrouwbaarder en stabieler werkt.
Ik heb alleen heel erg in het begin weleens een vast loper gehad waarvoor ik de boel even stroomdood moest maken maar voor de rest nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bapper
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 05-10 12:36
Komt niet vaak voor maar vandaag een van de sessies met het geluid van een stofzuiger zonder dat er verder activiteit is. Oftewel de ventilator op volle toeren. Enige wat dan helpt is de stroom eraf. Zou mooi zijn als dat, door deze update, dit niet meer kan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Bapper schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:47:
Komt niet vaak voor maar vandaag een van de sessies met het geluid van een stofzuiger zonder dat er verder activiteit is. Oftewel de ventilator op volle toeren. Enige wat dan helpt is de stroom eraf. Zou mooi zijn als dat, door deze update, dit niet meer kan gebeuren.
Dat waren voornamelijk inderdaad ook de issues die ik toen had. Net alsof er 1 stuur algoritme op hol sloeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCootMeister
Bapper schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:47:
@Twan_V Ik zou persoonlijk een ' reboot' functie wel wenselijk vinden want ik kan geen power ontkoppelen van mijn Sessy's.

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
DaCootMeister schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:55:
[...]

@Twan_V Ik zou persoonlijk een ' reboot' functie wel wenselijk vinden want ik kan geen power ontkoppelen van mijn Sessy's.
Ook geen zekering in de meterkast die uit kan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-10 11:40
Is er iets bekend of / wanneer Sessy overgaat naar kwartierprijzen? Kan niks terugvinden bij het nieuws op de sessy site.
Zo staat hij hier in de portal vanaf 18:00 ontladen, terwijl als ik even naar de uurprijzen kijk in Tibber (vanaf vandaag gestart):
17:45-18:00: ≈ 38ct
18:00-18:15: ≈32ct (hier begint hij met terugleveren)
18:15-18:30: ≈38ct.

[ Voor 5% gewijzigd door DeKoetsier op 01-10-2025 13:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
Simpel360 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:10:
[...]

Reboot (of shutdown) functie lijkt mij ook wel handig, dan blijft in de SoC in iedergeval bewaard.

Ben heel benieuwd hoe die uur prijzen er uitgaan zien en of daar verschil in gaat zitten tussen de leveranciers. De markt is sinds gister over op kwartier prijzen, uur prijzen zijn er dus niet meer en moeten door de energieleveranciers worden aangeboden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCootMeister
Simpel360 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:10:
[...]

Mnja, dat kan maar vind ik geen sjieke manier van spanningsloos maken van 1 apparaat

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:40
DaCootMeister schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:01:
[...]

Mnja, dat kan maar vind ik geen sjieke manier van spanningsloos maken van 1 apparaat
Ik ook niet, een andere optie is nogmaals een firmware update te doen, hij doet dan verder niets, maar na afloop krijgt de " Sessy" wel een reboot.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itavero
DaCootMeister schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:01:
[...]

Toch maar gewoon de werkschakelaar gebruiken dan? Kan opzich prima als je eerst het vermogen naar 0 zet.. 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
DeKoetsier schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:16:
Is er iets bekend of / wanneer Sessy overgaat naar kwartierprijzen? Kan niks terugvinden bij het nieuws op de sessy site.
Zo staat hij hier in de portal vanaf 18:00 ontladen, terwijl als ik even naar de uurprijzen kijk in Tibber (vanaf vandaag gestart):
17:45-18:00: ≈ 38ct
18:00-18:15: ≈32ct (hier begint hij met terugleveren)
18:15-18:30: ≈38ct.
Kwam hier vandaag om dit te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Met de integratie van pim voor homeassistant kun je de sessy een reboot geven, iig de dongel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneKees
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 04-10 22:18
Ai, Sessy nog in Stand-by gebleven ipv volle bak ontladen om 18:00. Geen errors.

Setting Dynamisch van Sessy zelf, volgens de grafiek meen ik toch te zien ontladen vanaf 18:00.

Handmatig ontladen aangezet met de My Home Battery app en aan t ontladen, staat de klok ernaast?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7OaKGBG3Bo7D0Cvi8yn8igMl7o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gn3NiZWRWNSQNM2l0vxJBYCY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fplin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06:30
GroeneKees schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:06:
Ai, Sessy nog in Stand-by gebleven ipv volle bak ontladen om 18:00. Geen errors.

Setting Dynamisch van Sessy zelf, volgens de grafiek meen ik toch te zien ontladen vanaf 18:00.

Handmatig ontladen aangezet met de My Home Battery app en aan t ontladen, staat de klok ernaast?[Afbeelding]
in het laadschema van my Home battery staan de tijden en de ontlaad schema ook niet gelijk met de portal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvEJQlUWaS0pIhNLVPUGQK-82gg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wa0hAHueCVqomdOwvcB9pBwz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door fplin op 01-10-2025 19:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PimDoos
  • Laatst online: 05-10 14:51
DeKoetsier schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:16:
Er wordt aan gewerkt. In de Sessy portal komt een optie om over te schakelen naar kwartierprijzen, maar die is nog niet af. Er komt ook nog een firmware update aan waarin wordt gezorgd dat Sessy goed om kan gaan met de grotere schema's, de uitrol daarvan begint waarschijnlijk begin volgende week (denk ik). Ik zie dat ik nu nog een error krijg bij het binnenhalen van de prijzen.

De Home Assistant integratie is er al klaar voor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-10 17:39
itavero schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:58:
[...]

Toch maar gewoon de werkschakelaar gebruiken dan? Kan opzich prima als je eerst het vermogen naar 0 zet.. 🤔
Als je zonnepanelen omvormer ook achter de werkschakelaar zit en actief is dan kun je dat beter niet doen. Omvormers kunnen daar schade door oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itavero
Hielko1 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:41:
[...]

Als je zonnepanelen omvormer ook achter de werkschakelaar zit en actief is dan kun je dat beter niet doen. Omvormers kunnen daar schade door oplopen.
De werkschakelaar is sowieso niet bedoeld om vermogens te schakelen. Enkel om een veilige werksituatie te creëren.

Maar inderdaad, wel oppassen als je zonnepanelen ook bij zitten. Bij mij zit de Sessy op een eigen groep, dus was even vergeten dat dat ook kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoeBeatt
GroeneKees schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:06:

Handmatig ontladen aangezet met de My Home Battery app en aan t ontladen, staat de klok ernaast?[Afbeelding]
Zelfde probleem hier. Gelukkig zag ik het toevallig om 18:03 uur dus ik kon nog handmatig starten met terugleveren. Nu (20:56 uur) weer terug naar dynamisch (ROI) en de Sessy levert nog steeds volle bak terug. Volgens het schema had hij om 20:00 uur moeten stoppen. Het zal dus wel weer met dat uur verschuiving te maken hebben. Het lijkt wel of dit vooral gebeurt als de prijzen extreem hoog zijn, maar dat is wellicht onzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:08

Wat ik me afvroeg:

Wij gebruiken de Easee Home icm Tibber Pulse. En dan hebben wij het op onze Homey zo ingesteld dat zodra er geladen gaat worden de sessy batterijen op idle worden gezet. Zodra gereed met laden gaat de sessy weer op NOM. We hebben grid rewards aangezet zonder een tijd ingesteld te hebben voor vertrek. Dat doen we alleen als we een grotere reis van meer dan 150 a 200 km hebben gepland. Werkt super. Eigenlijk bijna dagelijks in de ochtend in de auto meer accu gevuld dan we ‘s avonds hadden. De sessy’s zouden anders in no time leeg zijn. En leuke inkomsten met de grid rewards naast een lagere energieprijs op de momenten dat de laadpaal met ruim 10 kWh aan het laden is.
Ook leuk om in de gaten te houden tijdens het thuiswerken overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:08
Sandburd schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:45:
Er is een nieuwe versie beschikbaar van de "My Home Battery" app. (versie 1.3)

Naast wat interne code aanpassingen is deze versie voorbereid op het kunnen tonen van kwartier prijzen in het laadschema. Hij maakt ook gebruik van de nieuwe API voor het laadschema wanneer je een firmware draait die deze aanbiedt (> 1.10)

Er zit nu ook een "eenvoudig scherm" in de app, aan te zetten via de instellingen van het batterij scherm. Dit was een feature request. Je krijgt dan een scherm met slechts twee knoppen, waarbij je per knop aan kunt geven welke actie uitgevoerd dient te worden.

Mochten er nog meer dingen zijn waarvan je denkt "Dit is vast handig", dan houdt ik mij aanbevolen.

Verder zitten er nog wat kleine verbeteringen in

Play Store
https://play.google.com/s...nr-py-PartBadge-Mar2515-1

iOS
https://apps.apple.com/us...pps_box_badge&itscg=30200

Meer info
https://www.pbvi.nl/mobile_apps/en/
Hi Sandburd,
Vraagje; zie jij kans op op de 1 of andere manier in jouw app de mogelijkheid te bieden om de sessy’s in Xom te zetten en dan via jouw app aan te geven welk getal de X moet zijn? (Bijv -250 of juist +250 per sessy of voor het totaal?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroeneKees
Ook Vanochtend zitten ‘we’ er dynamisch weer een uur naast @Twan_V ‘duurste’ moment van de ochtend en sessy standby;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPjyvmozfgnrA_5kQPLeOLhTnYg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c15nxS8hABTaAZZKNNuMC6Te.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
HaraldBou schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 22:18:
[...]

Wij gebruiken de Easee Home icm Tibber Pulse. En dan hebben wij het op onze Homey zo ingesteld dat zodra er geladen gaat worden de sessy batterijen op idle worden gezet. Zodra gereed met laden gaat de sessy weer op NOM. We hebben grid rewards aangezet zonder een tijd ingesteld te hebben voor vertrek. Dat doen we alleen als we een grotere reis van meer dan 150 a 200 km hebben gepland. Werkt super. Eigenlijk bijna dagelijks in de ochtend in de auto meer accu gevuld dan we ‘s avonds hadden. De sessy’s zouden anders in no time leeg zijn. En leuke inkomsten met de grid rewards naast een lagere energieprijs op de momenten dat de laadpaal met ruim 10 kWh aan het laden is.
Ook leuk om in de gaten te houden tijdens het thuiswerken overigens.
Ik gisteren de laadpaal aansluiting afgerond.
Tibber pulse is aangemeld, grid rewards aangezet.
Ik heb gekozen voor een tussen kwh meter, die zou dan als trigger kunnen gebruiken om de accus te idlen als de auto gaat laden.

Wat voor bedragen heb je het over met de grid rewards?

Volgende stap....de juiste auto bemachtigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
GroeneKees schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 07:20:
Ook Vanochtend zitten ‘we’ er dynamisch weer een uur naast @Twan_V ‘duurste’ moment van de ochtend en sessy standby;
[Afbeelding]
Gisteren pakte hij bij mij de 1800 wel mee, maar vandaag...ook helaas pindakaas. Geen ontladen.

Omdat er vroeger wel eens een verschil is geweest tussen my home battery en sessy portal, daar ook even gekeken. Daar is ook een ontlaad moment gepland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2c6shzgbw1S8F4W-tqLA2QMwwdA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cievd9hQ8LKNeD3Qsm6RkVEK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroeneKees
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yg-Py_lzzuCFQ1hEhezJUPOte9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i1CmFkfeCM0qLrCRDkViYDBP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
HaraldBou schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 22:28:
[...]

Hi Sandburd,
Vraagje; zie jij kans op op de 1 of andere manier in jouw app de mogelijkheid te bieden om de sessy’s in Xom te zetten en dan via jouw app aan te geven welk getal de X moet zijn? (Bijv -250 of juist +250 per sessy of voor het totaal?)
@Sandburd dit zou volgens mij met het gridsetpoint op de P1 dongle te regelen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
HaraldBou schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 22:28:
[...]

Hi Sandburd,
Ik zal er eens naar kijken. Volgens mij is het idd te regelen met het grid setpoint dat @DJP! aangeeft.
Dan is het even de vraag hoe dat handig in de app in te passen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:11
Vandaag deze melding in de My Home Battery app: ECO modus niet mogelijk. In de Sessy portal zie ik deze melding niet. Zelf heb ik vandaag niet ECO geladen, dus weet iemand of dit gewoon werkt? Wordt dit veroorzaakt door de kwartier prijzen?
Verder ben ik nieuwsgierig hoe Sessy het ECO laden gaat aanpassen op de kwartier prijzen. Indien ik 4 uur laden instel, wordt hier dan met de uur gemiddeldes gewerkt of wordt op gehele dag gekeken naar de 16 goedkoopste kwartiertjes?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sp4WujAz0cSzw_UtOXhKGjcm3Lo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RsmjJuCLGEmiu3qUwvRNuxYl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door MajaMestreech op 02-10-2025 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
MajaMestreech schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 21:59:
Vandaag deze melding in de My Home Battery app: ECO modus niet mogelijk. In de Sessy portal zie ik deze melding niet. Zelf heb ik vandaag niet ECO geladen, dus weet iemand of dit gewoon werkt? Wordt dit veroorzaakt door de kwartier prijzen?
Verder ben ik nieuwsgierig hoe Sessy het ECO laden gaat aanpassen op de kwartier prijzen. Indien ik 4 uur laden instel, wordt hier dan met de uur gemiddeldes gewerkt of wordt op gehele dag gekeken naar de 16 goedkoopste kwartiertjes?

[Afbeelding]
Er waren vandaag wat problemen met het prijsschema… staat ook in het portal, denk dat het hier mee te maken heeft. Ze hebben het wel opgelost dus ik denk dat het morgen wel goed moet gaan.

Ik ben ook eindelijk wel benieuwd hoe straks die 15min prijzen uitpakken. Als ik de prijzen nu bijvoorbeeld zie bij Noordpool dan ziet dat er nog best grillig uit en is laden per uur geen optie meer als je 15min prijzen hebt. Maar misschien vlakt dit de komende tijd nog af…. We gaan het de komende tijd beleven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:01

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

GroeneKees schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 07:20:
[Afbeelding]
Kennelijk ben ik dus niet gek.... Al vanaf het eerste begin heb ik hierover geklaagd, zonder reactie. Hoewel niet leuk, toch blij dat ik niet de enige ben die daar last van heeft... En idd, irritant, zat gisteren niet op te letten, terwijl we juist dachten dat er een lekker verschil in prijs was. En los daarvan slordig dat de kwartierprijzen er nog niet in zitten, de ingangsdatum daarvoor is notabene al een keer uitgesteld en zo moeilijk is het niet. (Denk ik, ik heb zelf mijn node-red dashboard er ook voor moeten aanpassen en er zitten wat gemene kantjes aan, maar niet echt rocket science.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
DJP! schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 22:41:
[...]

Ik ben ook eindelijk wel benieuwd hoe straks die 15min prijzen uitpakken. Als ik de prijzen nu bijvoorbeeld zie bij Noordpool dan ziet dat er nog best grillig uit en is laden per uur geen optie meer als je 15min prijzen hebt. Maar misschien vlakt dit de komende tijd nog af…. We gaan het de komende tijd beleven :)
Ja klopt, zie b.v. vandaag in de ochtend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mP2nU1LODJwrylmsGcnrOf2hnhU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LxIIBjNIUJJ3Qws3nu8Oht73.png?f=fotoalbum_large
Binnen hetzelfde uur zelfs een kwartier om te laden en te leveren (volgens mijn algoritme waarbij stuur bedrag het gemiddelde is van 2 dagen (nu nog gisteren en vandaag) en de oranje prijzen 10% daarboven zitten en de groene 10% eronder.). Ben inderdaad benieuwd of dit zo blijft, of in de toekomst wat uitvlakt.
Omdat ik bij zonneplan zit met uurprijzen bleef mijn Sessy werkloos toekijken :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Torch1969 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:27:
[...]

Ja klopt, zie b.v. vandaag in de ochtend:
[Afbeelding]
Binnen hetzelfde uur zelfs een kwartier om te laden en te leveren (volgens mijn algoritme waarbij stuur bedrag het gemiddelde is van 2 dagen (nu nog gisteren en vandaag) en de oranje prijzen 10% daarboven zitten en de groene 10% eronder.). Ben inderdaad benieuwd of dit zo blijft, of in de toekomst wat uitvlakt.
Omdat ik bij zonneplan zit met uurprijzen bleef mijn Sessy werkloos toekijken :O
Rekend Zonneplan al wel af met 15miun prijzen dan? Ik zit bij FrankeEnergie en die gaan ergens deze maand over. Hopelijk zijn de API's dan ook aangepast zodat ik in Home Assistant de boel ook kan updaten zodat alles weer vanzelf gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
DJP! schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:13:
[...]

Rekend Zonneplan al wel af met 15miun prijzen dan? Ik zit bij FrankeEnergie en die gaan ergens deze maand over. Hopelijk zijn de API's dan ook aangepast zodat ik in Home Assistant de boel ook kan updaten zodat alles weer vanzelf gaat :)
Nee, zonneplan rekent vooralsnog met uurprijzen, geen zicht op overgang naar kwartier prijzen.
De getoonde grafiek is van mijzelf uit home assistant obv Nordpool prijzen (incl belastingen en opslag van zonneplan). Uit interesse volg ik de kwartier prijzen ook 😉
Pagina: 1 ... 93 94 Laatste