Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
Maak je dagelijks dan een inschatting of laden/ontladen zin heeft en van de juiste tijdstippen, zoals die 20:00 uur, en pas je dan de flow aan?vogel6 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 09:38:
[...]
strategie voor vandaag ook gebruikmakend van bijvulschema batterijen.
alle flow's werken dus AUTO -Local maar de bijvulregeling werkt AUTO-Remote.
Remip schreef op zondag 20 juli 2025 @ 09:18:
Is het bij jullie ook zo dat de batterij capaciteit gedurende de dag langzaam op loopt terwijl de sessy niet op laadt.
Zo’n 10 % per dag schat ik zo.
[Afbeelding]
Klopt wat je ziet.Remip schreef op zondag 20 juli 2025 @ 09:30:
[...]
Maak je dagelijks dan een inschatting of laden/ontladen zin heeft en van de juiste tijdstippen, zoals die 20:00 uur, en pas je dan de flow aan?
stukje excel wat je ziet is in werkelijkheid groter daar ik rekening
dient houden met meerdere gebruikers over de 3 fasen en de gelijktijdigheid
van de gebruikers om niet over de 25 Amp van de fasen te komen.
:strip_exif()/f/image/gzDkwUp24nDLD5dX09XG8zBF.png?f=user_large)
Ik zat zomaar wat data in mijn excel te bekijken en te vergelijken van de batterij omzettingen AC>DC>AC
van de eerste 6 mnd van het jaar tov 2024.
Valt mij op dat de RTE dit jaar aanzienlijk beter is dan vorig jaar.
De reden hiervan weet ik niet ,uiteraard wel een leuke ontdekking scheelt mij +- 240 kw* 0.30
(gemid 2025) = € 72.00
De metingen is beide jaren op de zelfde wijze nl bidirectionale meting,
zie ook grafiek per mnd.
gewogen RTE verschil over 6 mnd was 3.65%
Nr 8 in de grafiek is het RTE gewogen gemiddelde van 6 mnd.
suggestie zou kunnen zijn (wel met natte vinger)
--beter omgaan met batterij management van mijzelf (leerproces)
--zeker een betere sessy software tav de SOC tov vorig jaar is dat zeker beter door de betere update
mijn ervaring hiermee is zeker positief en een compliment waard naar sessy toe.
--zeker dit jaar meer gebruikmaken van 0% en 100% regeling.
-- dit jaar meer gebruik gemaakt van idle in de nacht uren ,minder van NOM dit met prijs redere.
-- verder weet ik het niet.
vraag aan jullie;
wat is jullie ervaring met RTE 2025 tov 2024?
welke suggestie kunnen jullie aangeven?
Bij mij is de RTE een klein beetje gedaald (van 85,5 naar 84,6).vogel6 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:44:
[Afbeelding]
Ik zat zomaar wat data in mijn excel te bekijken en te vergelijken van de batterij omzettingen AC>DC>AC
van de eerste 6 mnd van het jaar tov 2024.
Valt mij op dat de RTE dit jaar aanzienlijk beter is dan vorig jaar.
De reden hiervan weet ik niet ,uiteraard wel een leuke ontdekking scheelt mij +- 240 kw* 0.30
(gemid 2025) = € 72.00
De metingen is beide jaren op de zelfde wijze nl bidirectionale meting,
zie ook grafiek per mnd.
gewogen RTE verschil over 6 mnd was 3.65%
Nr 8 in de grafiek is het RTE gewogen gemiddelde van 6 mnd.
suggestie zou kunnen zijn (wel met natte vinger)
--beter omgaan met batterij management van mijzelf (leerproces)
--zeker een betere sessy software tav de SOC tov vorig jaar is dat zeker beter door de betere update
mijn ervaring hiermee is zeker positief en een compliment waard naar sessy toe.
--zeker dit jaar meer gebruikmaken van 0% en 100% regeling.
-- dit jaar meer gebruik gemaakt van idle in de nacht uren ,minder van NOM dit met prijs redere.
-- verder weet ik het niet.
vraag aan jullie;
wat is jullie ervaring met RTE 2025 tov 2024?
welke suggestie kunnen jullie aangeven?
De RTE wordt volgens mij bepaald door:
- de kwaliteit van de data waar je de RTE op berekend. Dus b.v. betere SOC rapportage en daarvan afgeleide gegevens. Of elke keer 0% - 100% gebruik, waarbij de SOC nu netjes wordt gekalibreerd.
- je aansturing van de batterij. Ik stuur nu wat meer op “minimaliseer kosten” strategie (mbv DAO en home assistant via de api) en daarmee wat vaker op hogere vermogens. Daarbij is de efficiency wat minder en daarmee dus ook mijn RTE. (vorig jaar stuurde ik meer op rond 800-1000W helemaal laden (op goedkope uren) en helemaal ontladen (op dure uren). Dan kun je richting 86% RTE komen.)
[ Voor 3% gewijzigd door Torch1969 op 22-07-2025 18:04 ]
Ik heb het afgelopen jaar NOM ( bij voldoende PV) + ECO gedraaid
Nooit op vol vermogen, en aan begin/einde nacht altijd weer leeg.
Bedankt voor je uitlegTorch1969 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 18:00:
[...]
Bij mij is de RTE een klein beetje gedaald (van 85,5 naar 84,6).
De RTE wordt volgens mij bepaald door:
- de kwaliteit van de data waar je de RTE op berekend. Dus b.v. betere SOC rapportage en daarvan afgeleide gegevens. Of elke keer 0% - 100% gebruik, waarbij de SOC nu netjes wordt gekalibreerd.
- je aansturing van de batterij. Ik stuur nu wat meer op “minimaliseer kosten” strategie (mbv DAO en home assistant via de api) en daarmee wat vaker op hogere vermogens. Daarbij is de efficiency wat minder en daarmee dus ook mijn RTE. (vorig jaar stuurde ik meer op rond 800-1000W helemaal laden (op goedkope uren) en helemaal ontladen (op dure uren). Dan kun je richting 86% RTE komen.)
mijn strategie is;
Zo snel mogelijk de investering terugverdienen (mede om veranderde wetgeving voor te zijn)
Ik heb een grote pv productie waardoor ik zoveel mogelijk laad in de goedkope uren en evt via de
bij vulregeling dmv Api- bijlaad (dus met variabele load) sávond bijna altijd in de 3 laatste uren vol terug leverd.
Het is dus best mogelijk om met lagere load de batterij te belasten (met een betere RTE) maar moet dan lagere uurprijzen acepteren,het is dus een keuze die ik bewust neemt .
Hoe weet je wanneer je de investering hebt terugverdient.?? Kan je zien voor hoeveel euro er in gaat en voor hoeveel euro er uit gaat. ??vogel6 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:03:
[...]
Bedankt voor je uitleg
mijn strategie is;
Zo snel mogelijk de investering terugverdienen (mede om veranderde wetgeving voor te zijn)
Ik heb een grote pv productie waardoor ik zoveel mogelijk laad in de goedkope uren en evt via de
bij vulregeling dmv Api- bijlaad (dus met variabele load) sávond bijna altijd in de 3 laatste uren vol terug leverd.
Het is dus best mogelijk om met lagere load de batterij te belasten (met een betere RTE maar moet dan lagere uurprijzen acepteren,het is dus een keuze die ik bewust neemt .
Ik kan niet berekenen wat de batterijen op zichzelf aan saldo verdienen .sideriusj schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:21:
[...]
Hoe weet je wanneer je de investering hebt terugverdient.?? Kan je zien voor hoeveel euro er in gaat en voor hoeveel euro er uit gaat. ??
Ik weet wel de de verkoopprijs all-in is geweest, in 2025 6 mnd dat was € 0,30 p/kwhr dyn tarief.
2024 weet ik niet ,hield het toen nog niet bij in HA.
De financiele waarde van de inkoop stroom kan ik niet uitrekenen daar de batterijen
worden geladen met A- stroom uit het net (die waarde kan ik wel bijhouden in HA dyn,tarief)
maar de B- stroom uit de pv's lukt mij niet om die dyn. te registreren en waarde aan toe te kennen,
heb ook geen aparte flow meter van de pv direct naar de batterij toe,kan het wel ruwweg inschatten
maar heb je niets aan.
is ook moeilijk er zijn zoveel variabelen waar je op kan rekenen ,heeft voor mij geen zin.
Wat dan? simpel de batterijen is de bedoeling dat ze in ons hele energiehuishoudsysteem financieel
bijdragen .punt uit. en dat gaat vrijwel zeker lukken (niet makkelijk) hierbij verwijs ik naar mijn
jaarrekening welke ik 15-2-25 heb getoond en ook heb uitgelegd.
Er wordt mij wel eens gevraagd heb je spijt van de investering in de start-up van sessy in 2022?
Voluit geen dag spijt, maar eerlijk gezegd wel in het motief zoals hiervoor uitgelegd.
enkel puntje;dyn Frank zins 4-2022 ,Tibber dyn zins 2-2024,batterij juni 2023 zinsdien niet ene keer
meer afgeschakeld,geen teruglever boete cq vergoeding ,WP zins 2019 ,geen gasaansluiting meer.
Lastig beslispunt was hoeveel batterijen neem je dan? ,daar ik veel stroom zomers overhoud
en de neg. prijzen intrede deden heb ik voor 6 stuks gekozen in 2022 bij inschrijving start-up,
dit was best lastig om financieel te beslissen maar gedaan op gebruiksprofiel verleden en inschatten
toekomende tijd,(en het concept van Sessy stond mij wel aan )tot nu toe pakt het goed uit.
En zo gaan we verder naar de volgende uitdaging die zonder meer zal komen...
Ben benieuwd wat jullie motieven waren om batterijen te nemen.
#me2, lijkt me een heel handige optie die ik meteen zou aanvinken!Gameboy schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:31:
[...]
Zo te zien heeft iemand dit ook net als feature request op het Sessy forum geplaatst:
https://forum.sessy.nl/fe...overschot-extra-te-laden/
Ik heb +1 gevote...
knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!
Naast wat interne code aanpassingen is deze versie voorbereid op het kunnen tonen van kwartier prijzen in het laadschema. Hij maakt ook gebruik van de nieuwe API voor het laadschema wanneer je een firmware draait die deze aanbiedt (> 1.10)
Er zit nu ook een "eenvoudig scherm" in de app, aan te zetten via de instellingen van het batterij scherm. Dit was een feature request. Je krijgt dan een scherm met slechts twee knoppen, waarbij je per knop aan kunt geven welke actie uitgevoerd dient te worden.
Mochten er nog meer dingen zijn waarvan je denkt "Dit is vast handig", dan houdt ik mij aanbevolen.
Verder zitten er nog wat kleine verbeteringen in
Play Store
https://play.google.com/s...nr-py-PartBadge-Mar2515-1
iOS
https://apps.apple.com/us...pps_box_badge&itscg=30200
Meer info
https://www.pbvi.nl/mobile_apps/en/
ff vraagje. Bij instellingen laden met waarde, kun je van alles invullen, maar in principe is het toch 2200 resp 1700 watt als max?
Ja, als je automagisch updaten aan hebt staan dan krijg je hem vanzelf gepushed.rene037 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:05:
Het blijkt dat ik 1.3 al heb staan... Mooi! We gebruiken hem vaak.
ff vraagje. Bij instellingen laden met waarde, kun je van alles invullen, maar in principe is het toch 2200 resp 1700 watt als max?
Je mag bij dat laden met waarde idd elke numerieke waarde invullen. Boven het max wordt als het goed is door de Sessy genegeerd. (hij "doet dan zijn ding" met de maximum waarde)
Blijft echt een super-app. Wij waren volgens mij 1 vd eerste geïnterresseerden en nog steeds tevreden. Grootste wens op langere termijn zou zijn om het ook op afstand via 4G / 5G te laten functioneren.Sandburd schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:45:
Er is een nieuwe versie beschikbaar van de "My Home Battery" app. (versie 1.3)
Naast wat interne code aanpassingen is deze versie voorbereid op het kunnen tonen van kwartier prijzen in het laadschema. Hij maakt ook gebruik van de nieuwe API voor het laadschema wanneer je een firmware draait die deze aanbiedt (> 1.10)
Er zit nu ook een "eenvoudig scherm" in de app, aan te zetten via de instellingen van het batterij scherm. Dit was een feature request. Je krijgt dan een scherm met slechts twee knoppen, waarbij je per knop aan kunt geven welke actie uitgevoerd dient te worden.
Mochten er nog meer dingen zijn waarvan je denkt "Dit is vast handig", dan houdt ik mij aanbevolen.
Play Store
iOS
Meer info
Dank voor deze mooie updates in 1.3! 👌👍
Simpel weg een VPN naar huis opzetten, iets als OpenVPN of een Wireguard (beide werken bij mij)HaraldBou schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:05:
[...]
Blijft echt een super-app. Wij waren volgens mij 1 vd eerste geïnterresseerden en nog steeds tevreden. Grootste wens op langere termijn zou zijn om het ook op afstand via 4G / 5G te laten functioneren.
Dank voor deze mooie updates in 1.3! 👌👍
Zijn we nou tweakers
@Sandburd many thanks voor deze update weer, hij was automatisch geupdate. Ideaal hulp middel om effe snel te schakelen
- Ondersteuning voor kwartierprijzen op Sessy firmware 1.10.0 en hoger
- Temperatuurlimiet instelling kan nu aan/uit worden gezet vanuit Home Assistant
TLDR: Het geeft flexibiliteit.mausy5043 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 16:54:
Hoi, ik hoor/lees veel over XOM maar snap niet zo goed wat daar de gedachte achter is. Kan iemand die die XOM gebruikt mij eens uitleggen op welke waarde je stuurt en waarom je niet op 0 W stuurt.
Ik gebruik XOM met een regeling waarbij X dynamisch wordt berekend. Het uitgangspunt hierbij is
- Zoveel mogelijk zelfconsumptie,
- Terugleveren op goedkope of negatieve uren vermijden
- Het overschot terugleveren op dure uren
De regeling berekent de hoeveelheid energie die nodig is om de nacht mee door te komen, en alles boven die lijn wordt teruggeleverd op gunstige momenten.
:strip_exif()/f/image/22v8gAwKQ4yrEzt0yjgF4SVv.png?f=user_large)
Grid target (X)
:strip_exif()/f/image/8jbHiRto0kKfzXrtyQnwVE0C.png?f=user_large)
X=overschot * -3000 bij één deze omstandigheden:
- Is de huidige prijs de hoogste van de komende 6 uur
- Is de huidige prijs positief, en zijn er vandaag negatieve prijzen
- Is de huidige prijs de hoogste prijs van de dag
Deze regeling schakelt uit als:
- De auto staat te laden (de auto laad altijd nul op de meter)
- De netto terugleververgoeding (incl. belastingen) lager is dan 0, en gebruiken van energie dus geld oplevert
- Er minder dan opwek uit de zon is dan nodig is om de accu te vullen (in de winter)
Met als resultaat: Mijn accu's zijn overdag op de goedkope momenten nog niet helemaal vol, en ik kan in de piekmomenten terugleveren 'zo lang de voorraad strekt'.
/f/image/DJcxD8VIkhaoqczKCVF0x6eI.png?f=fotoalbum_large)
Ah. Okee. Zoiets doe ik ook. Maar ik ontlaad alleen maar in de zomer als de prijs boven Q3 ligt (de duurste uren) OF laad alleen in de winter als de prijs onder Q1 ligt (de goedkoopste uren). De rest van de tijd staan de batterijen op NOM.PimDoos schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 20:19:
[...]
De regeling berekent de hoeveelheid energie die nodig is om de nacht mee door te komen, en alles boven die lijn wordt teruggeleverd op gunstige momenten.
Als dat XOM is, is het minder spannend dan ik dacht.
Weet niet of je dan uit de uitgebreide uitleg de functie van XOM hebt gehaald. XOM balanceert je energieverbruik en overschot rond een in te stellen Vermogen (=X). Die X kun je dus ook dynamisch instellen.mausy5043 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:45:
[...]
Ah. Okee. Zoiets doe ik ook. Maar ik ontlaad alleen maar in de zomer als de prijs boven Q3 ligt (de duurste uren) OF laad alleen in de winter als de prijs onder Q1 ligt (de goedkoopste uren). De rest van de tijd staan de batterijen op NOM.
Als dat XOM is, is het minder spannend dan ik dacht.
Zo'n grafiek als die eerste van @PimDoos heb ik ook, alleen de 25ste laadden mijn batterijen niet zover vol, dus kennelijk heb ik minder panelen. EN mijn automatisering ontlaad alleen op de uren met een prijs boven Q3, mits die uurprijs meer dan X ct boven de daggemiddelde ligt. In mijn optiek is het ongunstig om te laden/ontladen als de prijs in het kwartiel links of rechts van de mediaan ligt. Dan is het verschil met het daggemiddelde veel te klein.
[ Voor 4% gewijzigd door mausy5043 op 27-07-2025 09:16 ]
Ik zet op een duur uur gewoon de batterijen in API en op vol vermogen en daarna weer terug naar NOM.
Ook bijzonder om je auto te laden op NOM. Als mijn EV begint te laden, zet ik de batterijen op IDLE (tenzij). Tibber regelt immers al dat de auto alleen laad als dat prijstechnisch gunstig is. De inhoud van de batterij bewaar ik dan liever voor eigen bedrijf.PimDoos schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 20:19:
[...]
- De auto staat te laden (de auto laad altijd nul op de meter)
Nu ik daar zo over nadenk, is het mss wel slimmer om de grid target te gebruiken. Dan hoef ik de batterijen niet in API te zetten. Zal daar nog eens mee experimenteren.mausy5043 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:08:
Ik zet op een duur uur gewoon de batterijen in API en op vol vermogen en daarna weer terug naar NOM.
[ Voor 38% gewijzigd door mausy5043 op 27-07-2025 09:20 ]
Het is iets genuanceerder dan ik met die ene regel laat lijken.mausy5043 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:12:
[...]
Ook bijzonder om je auto te laden op NOM. Als mijn EV begint te laden, zet ik de batterijen op IDLE (tenzij). Tibber regelt immers al dat de auto alleen laad als dat prijstechnisch gunstig is. De inhoud van de batterij bewaar ik dan liever voor eigen bedrijf.
Ik laad weliswaar nul op de meter, maar mijn laadpunt (een SmartEVSE) houdt rekening met de staat van de Sessy's. Het laadpunt gaat dus alleen de auto laden bij overschot uit de zonnepanelen, en niet uit de Sessy's. Daarnaast zorgt het laadpunt ervoor dat de Sessy's altijd voldoende uit de zon kunnen laden om 'on target' te blijven.
Is er in de wintermaanden niet voldoende zon, dan laad ik op de goedkope uren en staan de Sessy's uit.
Helemaal topSandburd schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:45:
Er is een nieuwe versie beschikbaar van de "My Home Battery" app. (versie 1.3)
Play Store
iOS
Meer info
Zeker dat eenvoudige scherm
Nu kan m'n vrouw heel simpel de sessy uitzetten als ze jaar auto oplaad
Hoge WAF factor
Wat wel vreemd was,
Ik zag na de update dat 1.10.1 klaarstond
Dus meteen maar een update gedaan
Sessy update gewoon
De p1 dongel had ineens 1.9.1 terwijl ik van 1.10 afkwam
Nogmaals op de update knop geklikt en nu heeft de dongel wel 1.10.1
Vandaag is als voorbeeld maar 1 uur ontladen via Dynamische modus terwijl ik in principe de Sessy's bijna leeg zou willen ontladen.
Ik heb hier ook meerdere automatiseringen draaien. Ik ben nu op vakantie en voor de vakantie heb ik quick en dirty een scriptje gemaakt dat bij de drie duurste uren van de dag de Sessy's gaat ontladen via het grindsetpoint. Hierdoor kunnen ze de hele dag in NOM blijven staan. Dit werkt best goedmausy5043 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:19:
[...]
Nu ik daar zo over nadenk, is het mss wel slimmer om de grid target te gebruiken. Dan hoef ik de batterijen niet in API te zetten. Zal daar nog eens mee experimenteren.
@MajaMestreech Volgens mij niet... je zou een VPN naar je huis kunnen opzetten, dan kun je met de myhomebattery app de Sessy's bedienen. Volgens mij is het niet via het portal mogelijk.
Bedankt. Vraag is waarom de Sessy Portal de optie's "Laden" en "Ontladen" niet heeft. Is dat technisch niet mogelijk?DJP! schreef op zondag 27 juli 2025 @ 21:25:
[...]
Ik heb hier ook meerdere automatiseringen draaien. Ik ben nu op vakantie en voor de vakantie heb ik quick en dirty een scriptje gemaakt dat bij de drie duurste uren van de dag de Sessy's gaat ontladen via het grindsetpoint. Hierdoor kunnen ze de hele dag in NOM blijven staan. Dit werkt best goed. overdag laden ze met de PV op en tijdens de duurste uren ontladen ze tot 20% (dit is genoeg om de nacht tijdens de vakantie door te komen)
@MajaMestreech Volgens mij niet... je zou een VPN naar je huis kunnen opzetten, dan kun je met de myhomebattery app de Sessy's bedienen. Volgens mij is het niet via het portal mogelijk.
Persoonlijk... Eigenlijk vind ik dat de cloud portal al veel te veel mag en kan. Hacking van websites is echt niet denkbeeldig anno 2025. Nota bene het OM is zojuist gehacked. Idealiter (voor mij) kan de portal enkel data ophalen en verzamelen, en meer niet. Zéker niet commando's sturen. Zéker niet firmware updates installeren. Anders koppel ik m'n systeem direct los van de portal. Ik heb nu al stevige twijfels over de Sessy portal en wat die allemaal kan triggeren.MajaMestreech schreef op zondag 27 juli 2025 @ 23:16:
[...]
Bedankt. Vraag is waarom de Sessy Portal de optie's "Laden" en "Ontladen" niet heeft. Is dat technisch niet mogelijk?
Daarom weiger ik ook in principe systemen die niet kunnen(willen) functioneren zonder cloud. Er gaat anders namelijk een dag komen dat ...... ons grid weet plat te leggen door tegelijkertijd 37.000 thuisaccus de opdracht te geven op vol vermogen stroom te leveren of te laden.
En daar pas ik voor. Security moet je uiterst serieus nemen.
Dat is uiteraard mijn persoonlijke mening hoor.
(en ik neem de valse beschuldiging van "lack of faith" maar op de koop toe
Jah die heb ik ook gezien als je het portal vinkje uitzet, ik mag dat wel dat soort humor :-)ocaj schreef op maandag 28 juli 2025 @ 07:15:
Gelukkig doet een Sessy het uitstekend zonder de portal !
(en ik neem de valse beschuldiging van "lack of faith" maar op de koop toe, mijn security-motto is meer "vertrouwen is goed, controle is beter", dus de Sessy is ook in mijn router geblocked voor internet-toegang).
Bewust zijn van de mogelijkheden die kwaad willenden hebben is wat anders als beschuldigen en lack of faith.ocaj schreef op maandag 28 juli 2025 @ 07:15:
Gelukkig doet een Sessy het uitstekend zonder de portal !
(en ik neem de valse beschuldiging van "lack of faith" maar op de koop toe, mijn security-motto is meer "vertrouwen is goed, controle is beter", dus de Sessy is ook in mijn router geblocked voor internet-toegang).
De beste beveiliging tegen hackers is geen koppeling met internet.
Fijn om te horengmokk schreef op zondag 27 juli 2025 @ 16:44:
[...]
Helemaal top
Zeker dat eenvoudige scherm
Nu kan m'n vrouw heel simpel de sessy uitzetten als ze jaar auto oplaad
Hoge WAF factor
Dat is idd wel vreemd. De app doet niets anders dan via een API call opdracht geven om de firmware te upgraden naar de versie die aangeboden wordt. Ik geef dus zelf geen versie mee, ik zeg in principe alleen maar "Upgrade naar de firmware waarvan je meldde dat die beschikbaar is".Wat wel vreemd was,
Ik zag na de update dat 1.10.1 klaarstond
Dus meteen maar een update gedaan
Sessy update gewoon
De p1 dongel had ineens 1.9.1 terwijl ik van 1.10 afkwam
Nogmaals op de update knop geklikt en nu heeft de dongel wel 1.10.1
Dus dat je dan een andere versie krijgt is wel apart
Misschien goed om je “probleem” wat te relativeren. Waarschijnlijk ben je op vakantie en had je graag gezien dat je Sessy wat anders zou doen dan het nu doet. Het levert je dan misschien 5kWh x een paar cent “winst” op. Dat bedragje valt in het niet bij de kosten van je vakantie. De keuze voor een biertje minder op een terrasje (of iets anders) levert je al snel veel meer op 😜. Kortom, ontspan en geniet van het feit dat je even niet thuis bent en je druk maakt over zaken thuis……MajaMestreech schreef op zondag 27 juli 2025 @ 21:14:
Is er een andere manier om de Sessy's te ontladen dan op dynamisch te zetten, als je niet op je eigen wifi bent en ook geen Homey/Home-assistant hebt?
Vandaag is als voorbeeld maar 1 uur ontladen via Dynamische modus terwijl ik in principe de Sessy's bijna leeg zou willen ontladen.
Technisch gaat het om:
- Niet ophalen van de power schedule door de dongles van de accus. Alle waarden in de schedule blijven altijd 0.
- Crashes of vastlopers van de dongles waardoor de accus onbereikbaar worden en onbestuurbaar. Het error log geeft aan dat er geen sockets meer geopend kunnen worden. Dit probleem zorgt ervoor dat op een gegeven moment, ongeacht soort aansturing, de accus niet uitvoeren wat je ervan zou verwachten. Aansturing via FrankEnergie was hierdoor ook compleet onmogelijk en ik liep inkomsten mis omdat er geen SOC updates naar hun werden gestuurd. Erger nog, de dongle loopt vast, gaat het wifi netwerk verstoren waardoor ook andere dongles en clients in het netwerk onbereikbaar worden en de accu blijft uitvoeren wat het laatste commando was. bv laden op vol vermogen wat bij dure uurprijzen in de papieren loopt. Enige oplossing is fysiek de dongle lostrekken van de accu en weer terugplaatsen en alles hersteld weer even.
1
2
3
4
5
6
7
| 2025/07/28 E (13:51:29.784) ota_update: esp_https_ota_begin failed with error error ESP_ERR_HTTP_CONNECT in check_for_update() 2025/07/28 E (13:51:29.782) esp_https_ota: Failed to establish HTTP connection 2025/07/28 E (13:51:29.766) esp_https_ota: Failed to open HTTP connection: ESP_ERR_HTTP_CONNECT 2025/07/28 E (13:51:29.764) HTTP_CLIENT: Connection failed, sock < 0 2025/07/28 E (13:51:29.761) transport_base: Failed to open a new connection 2025/07/28 E (13:51:29.617) esp-tls: Failed to open new connection 2025/07/28 E (13:51:29.615) esp-tls: couldn't get hostname for :ota.sessy.nl: getaddrinfo() returns 202, addrinfo=0x0 |
Update: Opeens zonder dat ik op updaten heb geklikt zijn de accus bijgewerkt van 1.9.2 naar 1.10.0. En nee dit staat niet in de portal op automatisch. Voert Charged iets uit?!
[ Voor 3% gewijzigd door Eavyon op 28-07-2025 16:05 ]
Update aangevraagd via local inloggen op sessy zelfSandburd in "Het Sessy thuisaccu verzameltopic"
[...]
Dat is idd wel vreemd. De app doet niets anders dan via een API call opdracht geven om de firmware te upgraden naar de versie die aangeboden wordt. Ik geef dus zelf geen versie mee, ik zeg in principe alleen maar "Upgrade naar de firmware waarvan je meldde dat die beschikbaar is".
Dus dat je dan een andere versie krijgt is wel apart
Dus had niets met je app te maken.
Al eens geprobeerd om je dongels bekabeld aan te sluiten?Eavyon schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:25:
Ik begin me langzaam te storen aan de bekwaamheid van de medewerkers van Charged. Ik heb 2 problemen bij ze gemeld 2 maanden geleden. Er wordt vaak pas na weken gereageerd en ik heb het gevoel dat er nauwelijks is gekeken naar de problemen die ik bij ze heb aangekaart. Ik heb herhaaldelijk aangeboden om samen verder onderzoek te doen en dat men direct contact kan opnemen met mij maar hier komt geen reactie op. De ervaring van service is nu ronduit slecht aan het worden omdat ook telkens het probleem niet erkent wordt dan wel aan mij wordt toegeschreven.
Technisch gaat het om:
- Niet ophalen van de power schedule door de dongles van de accus. Alle waarden in de schedule blijven altijd 0.
- Crashes of vastlopers van de dongles waardoor de accus onbereikbaar worden en onbestuurbaar. Het error log geeft aan dat er geen sockets meer geopend kunnen worden. Dit probleem zorgt ervoor dat op een gegeven moment, ongeacht soort aansturing, de accus niet uitvoeren wat je ervan zou verwachten. Aansturing via FrankEnergie was hierdoor ook compleet onmogelijk en ik liep inkomsten mis omdat er geen SOC updates naar hun werden gestuurd. Erger nog, de dongle loopt vast, gaat het wifi netwerk verstoren waardoor ook andere dongles en clients in het netwerk onbereikbaar worden en de accu blijft uitvoeren wat het laatste commando was. bv laden op vol vermogen wat bij dure uurprijzen in de papieren loopt. Enige oplossing is fysiek de dongle lostrekken van de accu en weer terugplaatsen en alles hersteld weer even.
code:
1 2 3 4 5 6 7 2025/07/28 E (13:51:29.784) ota_update: esp_https_ota_begin failed with error error ESP_ERR_HTTP_CONNECT in check_for_update() 2025/07/28 E (13:51:29.782) esp_https_ota: Failed to establish HTTP connection 2025/07/28 E (13:51:29.766) esp_https_ota: Failed to open HTTP connection: ESP_ERR_HTTP_CONNECT 2025/07/28 E (13:51:29.764) HTTP_CLIENT: Connection failed, sock < 0 2025/07/28 E (13:51:29.761) transport_base: Failed to open a new connection 2025/07/28 E (13:51:29.617) esp-tls: Failed to open new connection 2025/07/28 E (13:51:29.615) esp-tls: couldn't get hostname for :ota.sessy.nl: getaddrinfo() returns 202, addrinfo=0x0
Om het e.e.a. uit te sluiten.
Nee helaas is dit niet mogelijk. Ik heb geen directe kabeldoorvoer naar de plek waar ze hangen. Ik snap dat het interessant zou zijn dit te testen maar begrijp wel dat de dongles ontworpen zijn met wifi en dat het zo ook zou moeten werken. Uit mijn testen weet ik wel dat de wifi verbinding een extra belasting veroorzaakt op de esp32 module en dat dit in combinatie dus weleens voor problemen zou kunnen zorgen. Maar met het juiste programmeerwerk kan Charged dit best wel oplossen. De esp32 is krachtig genoeg. Het heeft alleen weinig aandacht bij ze.Simpel360 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:39:
[...]
Al eens geprobeerd om je dongels bekabeld aan te sluiten?
Om het e.e.a. uit te sluiten.
Hm. Het lijkt erop dat die ESP resource starvation ondergaat. De vraag is alleen wel: wat is daarvan de oorzaak? Als het een tekortkoming in de soft- of hardware was dan zou je eigenlijk toch wel verwachten dat veel meer mensen dan alleen jij dat ondervinden. Dus misschien ligt het toch wel degelijk bij jou[w netwerk] ?Eavyon schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:25:
Enige oplossing is fysiek de dongle lostrekken van de accu en weer terugplaatsen en alles hersteld weer even.
code:
1 2 3 4 2025/07/28 E (13:51:29.764) HTTP_CLIENT: Connection failed, sock < 0 2025/07/28 E (13:51:29.761) transport_base: Failed to open a new connection 2025/07/28 E (13:51:29.617) esp-tls: Failed to open new connection 2025/07/28 E (13:51:29.615) esp-tls: couldn't get hostname for :ota.sessy.nl: getaddrinfo() returns 202, addrinfo=0x0
Wie weet moet het ding zo veel retries/retransmissions doen dat hij out of sockets loopt. Of die dongle is gewoon stuk natuurlijk. Ik zou inderdaad toch echt proberen of de problemen verdwijnen als je 'm vast bedraad. Ik vind het argument 'maar daar is geen kabel aanwezig' niet zo sterk, hoezo kun je echt niet een paar dagen overleven met een tijdelijk UTP kabeltje wat door je woning loopt?
Op het punt van je kritiek over de service moet ik je wel gelijk geven. Ik moest en moet weken, zoniet maanden, wachten op replies en de voortgang van openstaande tickets. Ik haal m'n schouders maar op, maar fraai is het niet.
Proberen met een tijdelijke kabel (welke dan gewoon los ligt) kan natuurlijk ook.Eavyon schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:10:
[...]
Nee helaas is dit niet mogelijk. Ik heb geen directe kabeldoorvoer naar de plek waar ze hangen. Ik snap dat het interessant zou zijn dit te testen maar begrijp wel dat de dongles ontworpen zijn met wifi en dat het zo ook zou moeten werken. Uit mijn testen weet ik wel dat de wifi verbinding een extra belasting veroorzaakt op de esp32 module en dat dit in combinatie dus weleens voor problemen zou kunnen zorgen. Maar met het juiste programmeerwerk kan Charged dit best wel oplossen. De esp32 is krachtig genoeg. Het heeft alleen weinig aandacht bij ze.
Als je WiFi wat onstabiel is kan dit rare issues geven.
Niet alleen op Sessy apparatuur.
Eigenlijk weet je de oplossing dus al, nl betere wifi bij de Sessy's. De oplossing die Sessy dan zou kunnen maken is helemaal geen verbinding meer bij een lage rssi

De 230VAC kabel zit er toch ook?
Je aanname is redelijk goed. Het is dat in oudere libraries het aantal sockets wat gebruikt kan worden is ingesteld op 20. Ik begrijp dat dit later is opgehoogd maar aangezien ik de firmware van de dongle niet kan reverse engineeren kan ik niet zeggen welke library wordt gebruikt voor het maken van de websockets. Het lijkt ook geen memory starvation te zijn maar ook andere zaken kunnen aan de hand zijn.Maartentux schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:31:
[...]
Hm. Het lijkt erop dat die ESP resource starvation ondergaat. De vraag is alleen wel: wat is daarvan de oorzaak? Als het een tekortkoming in de soft- of hardware was dan zou je eigenlijk toch wel verwachten dat veel meer mensen dan alleen jij dat ondervinden. Dus misschien ligt het toch wel degelijk bij jou[w netwerk] ?
Wie weet moet het ding zo veel retries/retransmissions doen dat hij out of sockets loopt. Of die dongle is gewoon stuk natuurlijk. Ik zou inderdaad toch echt proberen of de problemen verdwijnen als je 'm vast bedraad. Ik vind het argument 'maar daar is geen kabel aanwezig' niet zo sterk, hoezo kun je echt niet een paar dagen overleven met een tijdelijk UTP kabeltje wat door je woning loopt?
Op het punt van je kritiek over de service moet ik je wel gelijk geven. Ik moest en moet weken, zoniet maanden, wachten op replies en de voortgang van openstaande tickets. Ik haal m'n schouders maar op, maar fraai is het niet.
Mogelijk is de voeding naar de dongle toe niet voldoende en wanneer de cpu druk bezig is de wifi instabiel kan worden, of zelfs andersom. Of omdat het aantal sockets op is gaat de idle cpu tijd omhoog waardoor de wifi niet goed kan worden onderhouden wat weer problemen oplevert. Ik kan helaas niks debuggen behalve dan de error log te lezen. Maar Charged kan dit wel en zou eventueel andere firmware kunnen aanleveren met meer debug logging oid.
Ik heb deze zaken en nog meer in de afgelopen weken aangedragen maar Charged heeft hier niet inhoudelijk op gereageerd. En dat stelt me juist zo teleur. Ze zouden mij ook al semi-expert kunnen inzetten maar het lijkt niet verder te komen dan de medewerker operations.
Ja ik kan een kabel overdag via de voordeur naar buiten leggen maar dan knapt deze wanneer ik de deur dichtdoe voor de nacht. De crash of vastloper van de dongle ontstaat ergens van binnen een halve dag tot een aantal dagen. Het is volledig afhankelijk van aantal requests vanuit de dongle en hoe druk het RF luchtruim is. En dat is voor mij allebei volledig onvoorspelbaar.
Het enige wat heeft gewerkt in de afgelopend maand was het aantal connecties te verminderen. Ik heb het ipadres weggehaald van de sessy waarop de zonnepanelen zijn aangesloten en heb de portal functie uitgeschakeld. Ik heb dus nog maar 1 vastloper gehad om 3.15 's nachts 2 dagen geleden. Wanneer ik dan de dongle die als eerste een timeout geeft opnieuw koppel hersteld mijn hele wifi netwerk meteen en worden de andere dongles ook meteen weer bereikbaar en werkt bijvoorbeeld de NOM weer.
Dat ze niet iedereen (of jou specifiek) als semi-expert inschakelen snap ik dan weer wel, er is wat concurentie in de markt.Eavyon schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:05:
[...]
Je aanname is redelijk goed. Het is dat in oudere libraries het aantal sockets wat gebruikt kan worden is ingesteld op 20. Ik begrijp dat dit later is opgehoogd maar aangezien ik de firmware van de dongle niet kan reverse engineeren kan ik niet zeggen welke library wordt gebruikt voor het maken van de websockets. Het lijkt ook geen memory starvation te zijn maar ook andere zaken kunnen aan de hand zijn.
Mogelijk is de voeding naar de dongle toe niet voldoende en wanneer de cpu druk bezig is de wifi instabiel kan worden, of zelfs andersom. Of omdat het aantal sockets op is gaat de idle cpu tijd omhoog waardoor de wifi niet goed kan worden onderhouden wat weer problemen oplevert. Ik kan helaas niks debuggen behalve dan de error log te lezen. Maar Charged kan dit wel en zou eventueel andere firmware kunnen aanleveren met meer debug logging oid.
Ik heb deze zaken en nog meer in de afgelopen weken aangedragen maar Charged heeft hier niet inhoudelijk op gereageerd. En dat stelt me juist zo teleur. Ze zouden mij ook al semi-expert kunnen inzetten maar het lijkt niet verder te komen dan de medewerker operations.
Ja ik kan een kabel overdag via de voordeur naar buiten leggen maar dan knapt deze wanneer ik de deur dichtdoe voor de nacht. De crash of vastloper van de dongle ontstaat ergens van binnen een halve dag tot een aantal dagen. Het is volledig afhankelijk van aantal requests vanuit de dongle en hoe druk het RF luchtruim is. En dat is voor mij allebei volledig onvoorspelbaar.
Het enige wat heeft gewerkt in de afgelopend maand was het aantal connecties te verminderen. Ik heb het ipadres weggehaald van de sessy waarop de zonnepanelen zijn aangesloten en heb de portal functie uitgeschakeld. Ik heb dus nog maar 1 vastloper gehad om 3.15 's nachts 2 dagen geleden. Wanneer ik dan de dongle die als eerste een timeout geeft opnieuw koppel hersteld mijn hele wifi netwerk meteen en worden de andere dongles ook meteen weer bereikbaar en werkt bijvoorbeeld de NOM weer.
Verder zie ik als oplossing een kabel of een (extra) WiFi-ap die betere dekking geeft hoe onpopulair dit blijkbaar ook is.
Iets anders lijkt op "rommelen in de marge" en oprekken van de "foutmarge".
Het je nog wel genoeg DHCP-adressen vrij? Ik vind het wat onwaarschijnlijk, maar stel dat je lease verloopt en er zit ergens nog iets anders te zeuren om een IP-adres, krijgt het en je dongle kan niet meer verversen. Dan is er wel iets heel vreemds mis met de instellingen, maar ik vind het effect van wat je doet wel vreemd.
Overigens heb ik zoiets met een ziggo modem meegemaakt. Dat stopt op een bepaald moment met uitdelen van IP-adressen terwijl er nog genoeg vrij zijn en leases worden niet verlengd. Je zet je PC aan en krijgt geen verbinding omdat je geen IP-adres krijgt. (Bekabeld...) Telefoon ook niet. Modem uit en aan en het gaat weer tijdje goed.
Ofwel, als het zich voordoet, kijk eens of een ander apparaat wel IP-adres krijgt.
Oke ik heb de waarheid ook niet in pacht en er bestaan gewoon dingen waar ik geen enkel benul van heb, dus 20 sockets max?? Misschien. Zou kunnen. Ik kan het niet uitsluiten...Eavyon schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:05:
[...]
Je aanname is redelijk goed. Het is dat in oudere libraries het aantal sockets wat gebruikt kan worden is ingesteld op 20. Ik begrijp dat dit later is opgehoogd maar aangezien ik de firmware van de dongle niet kan reverse engineeren kan ik niet zeggen welke library wordt gebruikt voor het maken van de websockets. Het lijkt ook geen memory starvation te zijn maar ook andere zaken kunnen aan de hand zijn.
Anderzijds heb ik al 25+ jaar ervaring met linux en 35+ jaar met computers, zowel prive als professioneel. En een OS of library dat slechts 20 sockets heeft of toestaat, ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord...
En dan komen we weer op dat punt... waarom zijn er niet veel meer mensen met zulke problemen?
Zelf wilde ik 'ns de auto wassen, maar met mijn regenwater in plaats van met kraanwater, en daarvoor moest er een tuinslang door het hele huis. Maar, ik ben wel bang voor insluipers, dus... Enfin, oplossing gevonden: tuinslang door kattenluikje naar binnen, en bij de voordeur naar buiten via de brievenbus. Alle deuren fijn op slot. Auto heerlijk schoon gewassen. En niet eens lekkage of gemorst.
Ik heb in een eerdere communicatie met Charged wel vernomen dat er meerdere gebruikers zijn met deze vage problemen maar meer weet ik ook niet. Wat wel zo is dat ik geen doorsnee gebruiker ben. De meeste mensen gebruiken niet de API functie en lezen de status uit via HA en laten FE de accu aansturen. Ja wij op tweakers wel maar daar zit niet de bulk van de gebruikers van een Sessy.
En nee er is geen mogelijkheid om een kabel neer te leggen voor meerdere dagen zonder dat ik door de buitenmuur een extra gat moet gaan boren. Bedankt voor het meedenken, dat is al meer dan wat Charged heeft gedaan.
@rene037 Nee heeft niks met ip/dhcp of netwerk te maken.
Een "probleem" is het zeker niet, wilde gewoon weten of ik iets miste in de portal. Heb trouwens 15 kWh * € 0,30 = € 5,- * 14 = € 70. Inderdaad niks tov van de kosten vakantie maar wel een opsteker bij de volgende stroom afrekeningTorch1969 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:48:
[...]
Misschien goed om je “probleem” wat te relativeren. Waarschijnlijk ben je op vakantie en had je graag gezien dat je Sessy wat anders zou doen dan het nu doet. Het levert je dan misschien 5kWh x een paar cent “winst” op. Dat bedragje valt in het niet bij de kosten van je vakantie. De keuze voor een biertje minder op een terrasje (of iets anders) levert je al snel veel meer op 😜. Kortom, ontspan en geniet van het feit dat je even niet thuis bent en je druk maakt over zaken thuis……
Dus ook je zonnepaneel omvormer, autolader, etc koppel je niet met Internet? Stel je voor SolarEdge wordt gehackt en schakelt alle omvormers uit op een zonnige dag. Zo kun je nog wel even door gaan.Maartentux schreef op maandag 28 juli 2025 @ 00:44:
[...]
Persoonlijk... Eigenlijk vind ik dat de cloud portal al veel te veel mag en kan. Hacking van websites is echt niet denkbeeldig anno 2025. Nota bene het OM is zojuist gehacked. Idealiter (voor mij) kan de portal enkel data ophalen en verzamelen, en meer niet. Zéker niet commando's sturen. Zéker niet firmware updates installeren. Anders koppel ik m'n systeem direct los van de portal. Ik heb nu al stevige twijfels over de Sessy portal en wat die allemaal kan triggeren.
Daarom weiger ik ook in principe systemen die niet kunnen(willen) functioneren zonder cloud. Er gaat anders namelijk een dag komen dat ...... ons grid weet plat te leggen door tegelijkertijd 37.000 thuisaccus de opdracht te geven op vol vermogen stroom te leveren of te laden.
En daar pas ik voor. Security moet je uiterst serieus nemen.
Dat is uiteraard mijn persoonlijke mening hoor.
Ik vertrouw op een leverancier dat ze hun zaken voldoende beveiligd hebben en als gebruiker dien je het hackers zo moeilijk mogelijk te maken middels sterke wachtwoorden.
Overigens lijkt me zonder de Sessy portal dat je veel functionaliteit en overzicht verliest. Ik neem aan dat je dan bent aangewezen op lokaal inloggen op de Sessy's portal c.q. gebruik maken van de My Home Battery app?
Wellicht hebben de meesten die geen gebruik maken van de Sessy portal een Homey/Home Assistant om aan te sturen, dan heb je de portal inderdaad niet nodig. Komt wellicht bij mij ook in de toekomst.
Met 3 sessy’s gaat het inderdaad wat sneller. Ik zie dat je wat in je voordeel afrond, wat mij betreft prima. Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is hoe je 30 cent voor elke kWh verdient en dat 14 dagen lang? Zitten al die kWh buiten je saldeer ruimte?MajaMestreech schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 21:08:
[...]
Een "probleem" is het zeker niet, wilde gewoon weten of ik iets miste in de portal. Heb trouwens 15 kWh * € 0,30 = € 5,- * 14 = € 70. Inderdaad niks tov van de kosten vakantie maar wel een opsteker bij de volgende stroom afrekening
Nouja, vaak lusten mensen die weten hoe worstjes gemaakt worden geen worst meer. En ik heb ruim drie decennia in de IT gewerkt. Dus de vraag of ik mijn smart koelkast of wasmachine met internet verbind of niet komt helemaal niet eens aan de orde, want die dingen vallen bij mij al af bij de aankoop. Net zoals sommige mensen niet dood gevonden willen worden met Uggs of sandalen.MajaMestreech schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 21:41:
[...]
Dus ook je zonnepaneel omvormer, autolader, etc koppel je niet met Internet? Stel je voor SolarEdge wordt gehackt en schakelt alle omvormers uit op een zonnige dag. Zo kun je nog wel even door gaan.
Ik vertrouw op een leverancier dat ze hun zaken voldoende beveiligd hebben en als gebruiker dien je het hackers zo moeilijk mogelijk te maken middels sterke wachtwoorden.
Overigens lijkt me zonder de Sessy portal dat je veel functionaliteit en overzicht verliest. Ik neem aan dat je dan bent aangewezen op lokaal inloggen op de Sessy's portal c.q. gebruik maken van de My Home Battery app?
Dat vertrouwen dat de leveranciers hun zaken altijd op orde hebben: welnee. Er zijn een paar positieve uitzonderingen, de rest laveert gevaarlijk tussen aandeelhouderswaarde en veiligheid, en heeft vooral geluk, of weet de ongelukjes buiten de pers te houden.
Wat je je altijd moet afvragen bij veiligheid is wat de aard van de threat is. Bijvoorbeeld bij een Sessy zou ik alleen te vrezen hebben van indringers. Maar bij spul van (bijv.) Chinese makelij is dat misschien niet mijn grootste zorg, want daar vrees ik eveneens voor in de fabriekssoftware ingebouwde spyware of malware. Een heel ander 'threat model' dus.
De kans is dus veel groter dat ik Sessy vertrouw dan dat ik SolarEdge of Huawei vertrouw. Sessy heeft geen enkel belang bij spionage of sabotage, de anderen mogelijk wel (SolarEdge is Israëlisch). En zo zijn er meer factoren, zoals openheid. SolarEdge ga ik nóóóit meer kopen, want die werken me actief tegen; local access is gaandeweg de revisies uit hun apparatuur gesloopt, lokaal monitoren is stukgemaakt, cloud-less bedrijf is zo onaantrekkelijk mogelijk gemaakt*. Dat moet je bij mij niet doen. Dan word ik juist wantrouwig.
* m'n vorige SolarEdge 3000 HD Wave had nog een LCD display, dat is wegbezuinigd, nu enkel 3 LEDs.
Uiteraard moet je wel leven met je keuzes. Soms wint het pragmatisme het, soms winnen de principes of de voorzorg het. Gelukkig leg ik mijn keuzes niet op aan gezinsleden, dat maakt het ook makkelijker.
Je doet waarschijnlijk ingewikkelder dingen dan ik met je zonnepanelen, maar ik stuur mijn omvormers met modvus over ip (lokaal), dat werkt prima.Maartentux schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 00:45:
[...]
Nouja, vaak lusten mensen die weten hoe worstjes gemaakt worden geen worst meer. En ik heb ruim drie decennia in de IT gewerkt. Dus de vraag of ik mijn smart koelkast of wasmachine met internet verbind of niet komt helemaal niet eens aan de orde, want die dingen vallen bij mij al af bij de aankoop. Net zoals sommige mensen niet dood gevonden willen worden met Uggs of sandalen.![]()
Dat vertrouwen dat de leveranciers hun zaken altijd op orde hebben: welnee. Er zijn een paar positieve uitzonderingen, de rest laveert gevaarlijk tussen aandeelhouderswaarde en veiligheid, en heeft vooral geluk, of weet de ongelukjes buiten de pers te houden.
Wat je je altijd moet afvragen bij veiligheid is wat de aard van de threat is. Bijvoorbeeld bij een Sessy zou ik alleen te vrezen hebben van indringers. Maar bij spul van (bijv.) Chinese makelij is dat misschien niet mijn grootste zorg, want daar vrees ik eveneens voor in de fabriekssoftware ingebouwde spyware of malware. Een heel ander 'threat model' dus.
De kans is dus veel groter dat ik Sessy vertrouw dan dat ik SolarEdge of Huawei vertrouw. Sessy heeft geen enkel belang bij spionage of sabotage, de anderen mogelijk wel (SolarEdge is Israëlisch). En zo zijn er meer factoren, zoals openheid. SolarEdge ga ik nóóóit meer kopen, want die werken me actief tegen; local access is gaandeweg de revisies uit hun apparatuur gesloopt, lokaal monitoren is stukgemaakt, cloud-less bedrijf is zo onaantrekkelijk mogelijk gemaakt*. Dat moet je bij mij niet doen. Dan word ik juist wantrouwig.
* m'n vorige SolarEdge 3000 HD Wave had nog een LCD display, dat is wegbezuinigd, nu enkel 3 LEDs.
Uiteraard moet je wel leven met je keuzes. Soms wint het pragmatisme het, soms winnen de principes of de voorzorg het. Gelukkig leg ik mijn keuzes niet op aan gezinsleden, dat maakt het ook makkelijker.
Bij niet thuis zijn wordt weinig kWh verbruikt en de batterijen volledig opgeladen, dus 15 kWh in mijn geval. Ik zie de avondtarieven rond de € 0,30 en zou dus de 15 kWh volledig kunnen ontladen.Torch1969 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 21:50:
[...]
Met 3 sessy’s gaat het inderdaad wat sneller. Ik zie dat je wat in je voordeel afrond, wat mij betreft prima. Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is hoe je 30 cent voor elke kWh verdient en dat 14 dagen lang? Zitten al die kWh buiten je saldeer ruimte?
Is een powerline adapter geen idee ?Eavyon schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:48:
[...]
En nee er is geen mogelijkheid om een kabel neer te leggen voor meerdere dagen zonder dat ik door de buitenmuur een extra gat moet gaan boren.
Update: opgelost! actieve tijd stond op 00:00 t.m 19:00
[ Voor 9% gewijzigd door Deussie op 06-08-2025 21:47 ]
Er staat een update klaar voor de Sessy🎉
Een aantal stabiliteitsverbeteringen zijn doorgevoerd.
Verbeteringen
Vermogensregeling - Wanneer Sessy (even) geen internet verbinding heeft zal Sessy automatisch terugregelen naar 0W om ongewest laden of ontladen te voorkomen.
Ontvangen op: vandaag 11:19
en in/uit geschakeld worden ,hoeft niet meer via de portal.
:strip_exif()/f/image/TX4kQxfMdGeaJ8wZg0U2x0oL.png?f=user_large)
+- 2 maanden geleden was er een aardige discussie hoe de temp.van batterij te koelen ,vele ideen kwamen er voorbij maar is nu geheel stil. zijn er nog bruikbare actieve koelings tools ontwikkeld ?
laat eens wat van je horen.
grt
Ik mag toch hopen dat dit ook beta-release notes zijn en dat er in de definitieve versie toegevoegd wordt dat dat alleen zo is bij de onbalanshandel-mode (en misschien dynamisch als het er > 24 uur uitligt?), maar dat hij in NOM en API-mode gewoon doordraait zonder internet......vogel6 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:41:
Firmware update 1.11.1 Beta versie = proefversie.
Er staat een update klaar voor de Sessy🎉
Een aantal stabiliteitsverbeteringen zijn doorgevoerd.
Verbeteringen
Vermogensregeling - Wanneer Sessy (even) geen internet verbinding heeft zal Sessy automatisch terugregelen naar 0W om ongewest laden of ontladen te voorkomen.
Ontvangen op: vandaag 11:19
Zo staat het bij mij in de portal.ocaj schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 07:05:
[...]
Ik mag toch hopen dat dit ook beta-release notes zijn en dat er in de definitieve versie toegevoegd wordt dat dat alleen zo is bij de onbalanshandel-mode (en misschien dynamisch als het er > 24 uur uitligt?), maar dat hij in NOM en API-mode gewoon doordraait zonder internet......
Ik heb dit gister al nagevraagd bij de developers van Sessy. Ze hebben dit toegevoegd voor de API modus. Dus als de Sessy in API modus geen verbinding meer heeft regelt deze terug naar 0W. Lijkt me ook wel een goede toevoeging, je hebt namelijk zelf die mogelijkheid niet meer omdat de verfbinding verbroken is.ocaj schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 07:05:
[...]
Ik mag toch hopen dat dit ook beta-release notes zijn en dat er in de definitieve versie toegevoegd wordt dat dat alleen zo is bij de onbalanshandel-mode (en misschien dynamisch als het er > 24 uur uitligt?), maar dat hij in NOM en API-mode gewoon doordraait zonder internet......
Voor de andere modi was dit al het geval. Bij NOM en geen verbinding met de P1 meter stopt de Sessy ook. Bij Onbalans handel is een commando maar x minuten geldig. Bij dynamische modus krijg je geen nieuwe data etc...
Heatmeister modules, voedingen, fans en roosters zijn binnen. Wil het autonoom als add on laten werken maar wel via HA mee kunnen kijken.vogel6 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:51:
temperatuursafhankelijke vermogensbeperking kan nu van uit de intergratie in dashboard gezet worden
en in/uit geschakeld worden ,hoeft niet meer via de portal.[Afbeelding]
+- 2 maanden geleden was er een aardige discussie hoe de temp.van batterij te koelen ,vele ideen kwamen er voorbij maar is nu geheel stil. zijn er nog bruikbare actieve koelings tools ontwikkeld ?
laat eens wat van je horen.
grt
Liggen nu voor test voordat de gaten in de kap komen, deze aktie is nogal definitief, nog wat moed verzamelen

Doelstelling is om zoals anderen ook al gedaan hebben de interne luchtstroom aan te passen, in mijn geval door met een extra 12cm pwm fan naar buiten de behuizing te zuigen.
Kappen (heb de "oude" versie en de "nieuwere") zijn er nu af en de luchtstroom uit de omvormers van de accu's weg geleid. Uitgeblazen lucht vd interne omvormer gaat de 45° bij vol vermogen te boven. Deze heeft een interne begrenzing die vanaf 45° ook ingrijpt. De BMS zelf wordt ook nogal heet. De accucellen worden slechts lauw.
Edit, ik draai altijd dynamisch, dus vaak/veel maximaal.
Edit 2, draai met de temperatuur begrenzing aan, alles voor de te verwachten levensduur

[ Voor 5% gewijzigd door Simpel360 op 07-08-2025 09:17 ]
Geen verbinding met internet lijkt me nogal rigoureus (dan kun je de Sessy nooit meer lokaal (zonder internet verbinding) gebruiken. Geen verbinding met netwerk klinkt meer logisch. Ik hoop dat het die laatste dus is…..DJP! schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 08:50:
[...]
Ik heb dit gister al nagevraagd bij de developers van Sessy. Ze hebben dit toegevoegd voor de API modus. Dus als de Sessy in API modus geen verbinding meer heeft regelt deze terug naar 0W. Lijkt me ook wel een goede toevoeging, je hebt namelijk zelf die mogelijkheid niet meer omdat de verfbinding verbroken is.
Voor de andere modi was dit al het geval. Bij NOM en geen verbinding met de P1 meter stopt de Sessy ook. Bij Onbalans handel is een commando maar x minuten geldig. Bij dynamische modus krijg je geen nieuwe data etc...
Of beter gezegt geen verbinding met eigen interne (eigen) sessy p1 meter. Stand alone bedrijf was ook mijn uitgangs punt bij Nom en tevens api mode.Torch1969 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:01:
[...]
Geen verbinding met internet lijkt me nogal rigoureus (dan kun je de Sessy nooit meer lokaal (zonder internet verbinding) gebruiken. Geen verbinding met netwerk klinkt meer logisch. Ik hoop dat het die laatste dus is…..
Tja, voor de api modus heb je de (eigen) Sessy p1 meter ook niet eens nodig…. Dus die verbinding vindt ik ook niet eens belangrijk.psdata schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:08:
[...]
Of beter gezegt geen verbinding met eigen interne (eigen) sessy p1 meter. Stand alone bedrijf was ook mijn uitgangs punt i. Nom en tevens api mode.
Als ze met "geen internetverbinding" bedoelen "geen Wifi of Ethernet" dan lijkt me dat een prima failsafe om te stoppen met laden/ontladen.
Dat is overigens nog geen volledige garantie. De aansturing zelf kan ook falen terwijl het netwerk er nog wel is.
Ik heb een eigen script dat de API-mode stuurt en op een ander apparaat een losse fail-safe die checkt of dat script nog werkt en zo niet de Sessy uit zet.
Mooie aanvulling dat de Sessy ook zelf gaat stoppen als je hem niet meer kunt bereiken.
Dit lijkt mij ook wel een goede toevoeging. een watchdog signaal tussen de Sessy en je eigen aansturing. Gewoon een interger die beide partijen elke X seconde verhogen. Bij geen verhoging binnen X seconden stopt de Sessy.ocaj schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:18:
Klopt, ik draai alleen in API-modus en mijn P1-meter zit nog steeds in de doos....![]()
Als ze met "geen internetverbinding" bedoelen "geen Wifi of Ethernet" dan lijkt me dat een prima failsafe om te stoppen met laden/ontladen.
Dat is overigens nog geen volledige garantie. De aansturing zelf kan ook falen terwijl het netwerk er nog wel is.
Ik heb een eigen script dat de API-mode stuurt en op een ander apparaat een losse fail-safe die checkt of dat script nog werkt en zo niet de Sessy uit zet.
Mooie aanvulling dat de Sessy ook zelf gaat stoppen als je hem niet meer kunt bereiken.
Bedankt voor je reactie .ik zit op de zelfde golf lengte als jij met testenSimpel360 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 08:57:
[...]
Heatmeister modules, voedingen, fans en roosters zijn binnen. Wil het autonoom als add on laten werken maar wel via HA mee kunnen kijken.
Liggen nu voor test voordat de gaten in de kap komen, deze aktie is nogal definitief, nog wat moed verzamelen![]()
Doelstelling is om zoals anderen ook al gedaan hebben de interne luchtstroom aan te passen, in mijn geval door met een extra 12cm pwm fan naar buiten de behuizing te zuigen.
Kappen (heb de "oude" versie en de "nieuwere") zijn er nu af en de luchtstroom uit de omvormers van de accu's weg geleid. Uitgeblazen lucht vd interne omvormer gaat de 45° bij vol vermogen te boven. Deze heeft een interne begrenzing die vanaf 45° ook ingrijpt. De BMS zelf wordt ook nogal heet. De accucellen worden slechts lauw.
Edit, ik draai altijd dynamisch, dus vaak/veel maximaal.
Edit 2, draai met de temperatuur begrenzing aan, alles voor de te verwachten levensduur
:strip_exif()/f/image/zHR3k0srahws9vnwvSdsHbuN.png?f=user_large)
Ben afgelopen dagen ook aan het testen.
heb even een tijdelijke omkasting gemaakt waar ik div luchtstromen mee kan testen
test links was met een actieve fan in het front aan gestuurd van uit HA temp regeling ,ontlading was met 1600 watt continu ,dit werkte eigenlijk heel goed maar kost stroom
de rechtse test was alles normaal alleen de temp meten voor het gedrag ,dit was laden met meeste tijd op NOM beetje bij vullen met api- op 2000 watt.
:strip_exif()/f/image/5VOdkrscOc7hlA4jJB8dTKHn.png?f=user_large)
test met fan bleef vermogen op redelijk peil -60 watt terwijl de ander wegzakken in vermogen.
alles stond ingesteld op temp vermogensregeling .,dit was ontladen op setpoint 1700 api+
dus na +- 1 uur gaat vermogen terug.
ik probeer vele testjes uit om juiste economische setpoint te vinden
van daag staat test klaar zonder fan maar met 2 gaten onder in het front en 3 gaten op boven kap ,dus op natuurlijke trek staat nu op NOM van avond op max api+ ontladen morgen weet ik meer .
gaan nog wel veel testjes volgen ivm meerdere batterijen .evt combineren.
tekst keuken temp klopt niet , alles gebeurt met houtje touwtje voor testing.
temp meter ligt boven op de accu cellen .
idd de accu cellen voelen aan de buiten kant lauw aan
Bij de omvormer is het veel warmer .
[ Voor 7% gewijzigd door vogel6 op 07-08-2025 10:39 ]
Mijn idee is bovenop de Sessy af te zuigen naast de "uitgang" van de omvormer. 2 extra 35mm toevoer gaten onderaan voorzijde, links en rechts, accu compartiment.vogel6 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:24:
[...]
Bedankt voor je reactie .ik zit op de zelfde golf lengte als jij met testen
[Afbeelding]
Ben afgelopen dagen ook aan het testen.
heb even een tijdelijke omkasting gemaakt waar ik div luchtstromen mee kan testen
test links was met een actieve fan in het front aan gestuurd van uit HA temp regeling ,ontlading was met 1600 watt continu ,dit werkte eigenlijk heel goed maar kost stroom
de rechtse test was alles normaal alleen de temp meten voor het gedrag ,dit was laden met meeste tijd op NOM beetje bij vullen met api- op 2000 watt.[Afbeelding]
test met fan bleef vermogen op redelijk peil -60 watt terwijl de ander wegzakken in vermogen.
alles stond ingesteld op temp vermogensregeling .,dit was ontladen op setpoint 1700 api+
dus na +- 1 uur gaat vermogen terug.
ik probeer vele testjes uit om juiste economische setpoint te vinden
van daag staat test klaar zonder fan maar met 2 gaten onder in het front en 3 gaten op boven kap ,dus op natuurlijke trek staat nu op NOM van avond op max api+ ontladen morgen weet ik meer .
gaan nog wel veel testjes volgen ivm meerdere batterijen .evt combineren.
tekst keuken temp klopt niet , alles gebeurt met houtje touwtje voor testing.
temp meter ligt boven op de accu cellen .
idd de accu cellen voelen aan de buiten kant lauw aan
Bij de omvormer is het veel warmer .
De echte warmte producenten zijn de omvormer en de BMS.
Bij de "oude" Sessy kun je bij de BMS makkelijk voelen, deze zit in het accu compartiment. Bij de "nieuwe" zit die verstopt tussen de omvormer en de behuizing.
Ik zie bij mij, bij ruimte temp van max 25° bij de warme dagen, na ruim een uur vol vermogen het e.e.a. terug lopen. Uitblaas temp omvormer is op dat moment 44° maar loopt terug door omlaag regelen. Vermogen gaat hierna dan echter niet terug omhoog. Of dit komt doordat er dan "iets" doorwarmt of dat dit een beveiliging (of feature
Ik ga dit doen met een PWM fan om de geluidsproductie te beperken, wel een knappe met veel cmf en druk. Geeft op 100% een aardige woei
Edit, vond altijd wel dat de behuizing best wel warm werd. Ik ga bewust voor de levensduur van de Sessy en hiervoor kan de temperatuurhuishouding dus wel wat beterder. Dat heeft de nieuwe feature temperatuur limiter mij ook wel duidelijk gemaakt.
[ Voor 4% gewijzigd door Simpel360 op 07-08-2025 11:38 ]
Ik ben er wel blij mee, zodra ik de update krijg, maar de oorzaak van het onderliggende probleem is er nog niet mee weggehaald.
Of je hangt er een shelly tussen, dan kan je gewoon op afstand de stroom even onderbreken.Eavyon schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:12:
Deze laatste update klinkt heel erg als een 'oplossing' voor mijn specifieke probleem. Ik heb erg vaak een crash/vastloper gehad van de dongle en de sessy blijft dan laatste commando uitvoeren dus bij een beetje pech staat hij te laden op het moment van dure uurprijzen. En je moet dan met de hand de dongle loskoppelen en terug om te zorgen dat je weer controle krijgt. Op vakantie gaan is er dus niet bij.
Ik ben er wel blij mee, zodra ik de update krijg, maar de oorzaak van het onderliggende probleem is er nog niet mee weggehaald.
https://www.robbshop.nl/shelly ... ik gebruik zo iets om te meten hoeveel vermorgen mijn airco trekt zodat ik die vanuit Home Assistant kan aansturen op het moment dat in stroomoverschot heb.
Technisch gezien is dat een oplossing. Maar je introduceert ook meteen weer een nieuwe spof en om gewoon een extra schakelaar te introduceren om ff 10A te schakelen zit me niet lekker. Het gaat dan meteen om 6x schakelaars in mijn geval.Sicos schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:16:
[...]
Of je hangt er een shelly tussen, dan kan je gewoon op afstand de stroom even onderbreken.
https://www.robbshop.nl/shelly ... ik gebruik zo iets om te meten hoeveel vermorgen mijn airco trekt zodat ik die vanuit Home Assistant kan aansturen op het moment dat in stroomoverschot heb.
EDIT: Het wifi netwerk gaat ook grotendeels onderuit dus een doorsnee shelly valt ook niet meer aan te sturen.
De dongle heeft een esp32 met een hardware watchdog die de module herstart in geval van een hapering. Als dat systeem zou werken zoals het hoort dan lost dit probleem zich elke keer vanzelf op.
Ik laat Charged eerst hier naar kijken alvorens we gaan knutselen. Anders had ik wel ene pylontech/victron oid batterij gebouwd.
[ Voor 5% gewijzigd door Eavyon op 07-08-2025 13:02 ]
Ideaal om de opgebouwde warmte af te zuigen en te vervangen door koelere lucht en tegelijk het water gaat verwarmen. De linkerhand wast de rechter….😇
Ik heb een kast om mijn 3 sessy's heen gebouwd met meubelplaten en die op de balansventilatie aangesloten. Aqara temperatuur sensor in de kast die bij te hoge temperaturen automatisch de balansventilatie even op maximaal vermogen zet tot de temperatuur weer onder de 30 graden is. Werkt prima en heb verder nog nooit gehad dat de boel uitschakelde vanwege oververhitting.HaraldBou schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:55:
Bij ons staat er een warmtepompboiler naast die dagelijks tegen half 2 begint het water op temperatuur te brengen. In de zomer blaast die de lucht terug in de (voormalige cv-ruimte waar ook de 2 sessy-batterijen en de omvormers hangen.
Ideaal om de opgebouwde warmte af te zuigen en te vervangen door koelere lucht en tegelijk het water gaat verwarmen. De linkerhand wast de rechter….😇
Ik heb nog geen warmtepompboiler maar mijn idee is ook om de warmte van de sessy's dan te gebruiken om het water op te warmen en dan de koude lucht weer terug door de kast.
/f/image/6GlG8FsSVSe5VHuDWagwSDQ4.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/94zNkb5AIRnSs5QzrseWLHTV.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door Sicos op 07-08-2025 16:28 ]
Sound klinkt goed met simple regeling ,maar toch eenSicos schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:25:
[...]
Ik heb een kast om mijn 3 sessy's heen gebouwd met meubelplaten en die op de balansventilatie aangesloten. Aqara temperatuur sensor in de kast die bij te hoge temperaturen automatisch de balansventilatie even op maximaal vermogen zet tot de temperatuur weer onder de 30 graden is. Werkt prima en heb verder nog nooit gehad dat de boel uitschakelde vanwege oververhitting.
Ik heb nog geen warmtepompboiler maar mijn idee is ook om de warmte van de sessy's dan te gebruiken om het water op te warmen en dan de koude lucht weer terug door de kast.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
vraagje ;staat bij jou de temp limiter ingeschakeld?
kun je laten zien wat de ontlaadflow is bij max ontlading? evt tov de temp.
alvast bedankt.
Goed idee, heb hier in de kelder nu ook de koude afblaas van de warmtepompboiler afgekoppeld. Had geen warmteproblemen maar de Sessy's blijven nu wel extra koel.HaraldBou schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:55:
Bij ons staat er een warmtepompboiler naast die dagelijks tegen half 2 begint het water op temperatuur te brengen. In de zomer blaast die de lucht terug in de (voormalige cv-ruimte waar ook de 2 sessy-batterijen en de omvormers hangen.
/f/image/2cScAR5ciOvUW4sMX5oBqY05.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb nog geen warmtepompboiler maar zit er wel een beetje naar te kijken... Maar die lucht is toch afgekoelde omgevingslucht? Deze is toch vrij vochtig? immers zo'n warmtepomp droogt de lucht niet die haalt er alleen warmte uit, hierdoor zakt het dauwpunt toch ook aardig?Bapper schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:39:
[...]
Goed idee, heb hier in de kelder nu ook de koude afblaas van de warmtepompboiler afgekoppeld. Had geen warmteproblemen maar de Sessy's blijven nu wel extra koel.[Afbeelding]
Er wordt wel vocht opgevangen en afgevoerd met een opvoerpompje naar het riool. Het voelt ook niet vochtig in de ruimte, maar zal er eens een metertje bijleggen.DJP! schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:25:
[...]
Ik heb nog geen warmtepompboiler maar zit er wel een beetje naar te kijken... Maar die lucht is toch afgekoelde omgevingslucht? Deze is toch vrij vochtig? immers zo'n warmtepomp droogt de lucht niet die haalt er alleen warmte uit, hierdoor zakt het dauwpunt toch ook aardig?
De relatieve vochtigheid is hoger maar de absolute hoeveelheid vocht in de lucht zal lager zijn omdat er condensvorming zal zijn in de warmtepomp bij koelen.DJP! schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:25:
[...]
Ik heb nog geen warmtepompboiler maar zit er wel een beetje naar te kijken... Maar die lucht is toch afgekoelde omgevingslucht? Deze is toch vrij vochtig? immers zo'n warmtepomp droogt de lucht niet die haalt er alleen warmte uit, hierdoor zakt het dauwpunt toch ook aardig?
Dat van dat condenseren bij de warmtepomp wist ik dus nietTazzios schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 20:42:
[...]
De relatieve vochtigheid is hoger maar de absolute hoeveelheid vocht in de lucht zal lager zijn omdat er condensvorming zal zijn in de warmtepomp bij koelen.
Beetje hetzelfde als bij een airco, daar heb je ook altijd een condens afvoer aansluiting. Daar hangt meestal de "fan" wat eigenlijk gewoon een rond koker is met lamellen eraan ook in een plastic bak zodat de condens daarin kan worden opgevangen en afgevoerd.DJP! schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 20:56:
[...]
Dat van dat condenseren bij de warmtepomp wist ik dus nietweer wat geleerd! Maar dan is het wel een hele goede manier om de Sessy's te koelen!
Hier draaien de Sessy's nu al vanaf begin Juli NOM. Overdag laden de Sessy's op met PV, tijdens de duurste uren 's avonds draait er wat logica die het grindsetpoint aanpast zodat de Sessy's maximaal gaan ontladen. Uiteraard tot een bepaald percentage zodat ik de nacht ook doorkom zonder energie van het net. Dit werkt eigenlijk verrassend goed! op deze manier ben ik 100% zelfvoorzienend en kan ik in de avond de PV energie verkopen voor een wat hogere prijs
Hier idem ong. tot 8 uur op de NOM dan Idle, want dan kan de PV dure uren terug leveren. Vanaf 12 uur weer NOM meestal goedkope uren, PV laadt dan de Sessy's op. In de avond het duurste uurtje vanuit de Sessy's nog terug leveren, verder weer NOM. Zo ben ik zelfvoorzienend en zelfs op jaarbasis. Hou nog een klein bedrag over voor vaste lasten gas.DJP! schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:57:
aardig stil aan het worden hier...
Hier draaien de Sessy's nu al vanaf begin Juli NOM. Overdag laden de Sessy's op met PV, tijdens de duurste uren 's avonds draait er wat logica die het grindsetpoint aanpast zodat de Sessy's maximaal gaan ontladen. Uiteraard tot een bepaald percentage zodat ik de nacht ook doorkom zonder energie van het net. Dit werkt eigenlijk verrassend goed! op deze manier ben ik 100% zelfvoorzienend en kan ik in de avond de PV energie verkopen voor een wat hogere prijs
Als de zon maar schijnt
Zorg je dan ook dat de Sessy in het gunstige gedeelte van het regelbereik zit?DJP! schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:57:
Geinig, hier precies dezelfde automation met HomeAssistant ingeregeld. Misschien tijd voor een nieuwe modus?DJP! schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:57:
Nee nog nietSimpel360 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 07:24:
[...]
Zorg je dan ook dat de Sessy in het gunstige gedeelte van het regelbereik zit?
Interessant! Ben je bereid om hier wat van je code te delen? Ik ben ook nog op zoek naar een (niet te complexe) slimme(re) aansturing van mijn Sessy.DJP! schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:56:
[...]
Nee nog nietHier draaien best wat automatiseringen voor de Sessy's en om die niet te verstoren heb ik voor deze oplossing met het gridsetpoint gekozen. Eigenlijk was het ook alleen bedoel voor de tijd dat we op vakantie waren maar het bevalt zo goed dat het nog steeds draait
6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Ik heb alles (Sessy's, PV omvormers, laadpaal, warmtepomp) in Node-Red zitten. Vanuit Node-Red wordt alle data naar een InfluxDB gestuurd. Een gedeelte van de data gaat ook richting Home Assistant. Ik denk dat alles ook direct in Home Assistant gedaan kan worden maar dat programeren in HA vind ik nog best lastig. Aangezien in Node-Red beter ken heb ik maar voor deze weg gekozen.Gameboy schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:24:
[...]
Interessant! Ben je bereid om hier wat van je code te delen? Ik ben ook nog op zoek naar een (niet te complexe) slimme(re) aansturing van mijn Sessy.
een paar dingen die ik heb gebouwd:
- Sessy's gaan uit als de laadpaal niet op zonneenergie of buiten de goedkoopste uren laad
- Sessy's ontladen overtolligfe PV energie als het later is dan 18:00, het de drie duurste urer van de dag zijn en de SoC boven de 30% zit (alleen in de zomer)
- Op een van de Sessy's zit via de 48VDC poort ook een PV omvormer aangesloten, deze Sessy gaat met 1000W ontladen als de PV levert en de SoC boven de 95% is totdat de Sessy weer onder 90% is waarna de Sessy naar dile gaat totdat deze weer boven de 95% zit.
Ah, dank voor je toelichting! Dat is wat meer dan alleen een handjevol HA automations dus. Ik gebruik geen Node-Red en heb geen laadpaal.DJP! schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:18:
[...]
Ik heb alles (Sessy's, PV omvormers, laadpaal, warmtepomp) in Node-Red zitten. Vanuit Node-Red wordt alle data naar een InfluxDB gestuurd. Een gedeelte van de data gaat ook richting Home Assistant. Ik denk dat alles ook direct in Home Assistant gedaan kan worden maar dat programeren in HA vind ik nog best lastig. Aangezien in Node-Red beter ken heb ik maar voor deze weg gekozen.
een paar dingen die ik heb gebouwd:En zo draait er nog wel meer
- Sessy's gaan uit als de laadpaal niet op zonneenergie of buiten de goedkoopste uren laad
- Sessy's ontladen overtolligfe PV energie als het later is dan 18:00, het de drie duurste urer van de dag zijn en de SoC boven de 30% zit (alleen in de zomer)
- Op een van de Sessy's zit via de 48VDC poort ook een PV omvormer aangesloten, deze Sessy gaat met 1000W ontladen als de PV levert en de SoC boven de 95% is totdat de Sessy weer onder 90% is waarna de Sessy naar dile gaat totdat deze weer boven de 95% zit.
aangezien alles vrij ver geintergreed is met elkaar denk ik niet dat het handig is voor anderen omdat deze niet dezelfde laadpaal of PV omvormer hebben.
Dan ga ik verder zoeken
Misschien is het een idee dat je even een topic maakt op het Sessy forum (of hier), er zijn genoeg mensen die je wel kunnen helpen en misschien kan er dan ergens een verzameling komen van HA scripts voor de Sessy waar meerdere mensen wat aan hebbenGameboy schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:20:
[...]
Ah, dank voor je toelichting! Dat is wat meer dan alleen een handjevol HA automations dus. Ik gebruik geen Node-Red en heb geen laadpaal.
Dan ga ik verder zoeken
Dank voor de tip!DJP! schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:34:
[...]
Misschien is het een idee dat je even een topic maakt op het Sessy forum (of hier), er zijn genoeg mensen die je wel kunnen helpen en misschien kan er dan ergens een verzameling komen van HA scripts voor de Sessy waar meerdere mensen wat aan hebben
Ik heb al wel wat automations, maar ik denk dat het beter kan (dat is inherent aan tweaker zijn ;P). Ik kijk ook naar de day-ahead-optimizer ( Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO ), maar die draait alleen nog maar mee om te kijken of die optimalisaties voor mij afdoende zijn. Die is nog niet gekoppeld aan de aansturing van de Sessy.
Hier draait ook zo'n variatie. Laden op de goedkope uren + zonne-energie. Op NOM tenzij "het net" net zo duur is als waarmee geladen is, dan wordt het net gebruikt. En mocht er een duur moment zijn (> 2x de prijs van laden + verlies) dan wordt er een klein deel verkocht.DJP! schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:57:
Wil je mij uitleggen hoe dat verkopen werktDJP! schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:57:
en kan ik in de avond de PV energie verkopen voor een wat hogere prijs
[ Voor 6% gewijzigd door frank2014 op 13-08-2025 16:22 ]
Waarschijnlijk een dynamisch contract waar je gewoon de uur (of kwartier) prijzen krijgt van dat moment.frank2014 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:22:
[...]
Wil je mij uitleggen hoe dat verkopen werkt
Als de stroom om het moment van terug leveren bijvoorbeeld 40 cent kost dan krijg je 40 cent en zolang de salderingsregeling er nog is kan je ook nog de energiebelasting wegstrepen zolang je maar meer verbruikt (afneemt, dus door de meter) dan je terug levert.
[ Voor 32% gewijzigd door Sicos op 13-08-2025 17:08 ]
Ik heb inderdaad een dynamisch contract, dus elk uur een andere prijs voor de stroom. Dit zijn de prijzen voor de komende uren bijvoorbeeld:frank2014 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:22:
[...]
Wil je mij uitleggen hoe dat verkopen werkt
:strip_exif()/f/image/9HMVdHwc6PQ9huOV7lnYuoqb.png?f=user_large)
Je ziet dat er door het mooie en warme weer een enorme piek is in de avonden. Dus nu overdag de batterijen (en de auto) vol laden en dan 's avonds als de prijs hoof is de stroom weer verkopen
Ik gebruik DAO in combinatie met mijn twee sessies. Ik heb logica gebouwd in home Assistant volgens de matrix die ik hier beschrijf. Ik geloof dat ik nog wel iets aangepast heb nadien.ErnstH schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:03:
DAO werkt erg goed en kun je ook precies rekening laten houden met de efficiëntie curve van de Sessy.
De logica komt er op neer dat ik vooral NoM draai, maar wel zo dat ik alleen laad bij laag tarief, en alleen ontlaad bij hoog tarief. Dus een Quooker die aan gaat terwijl de was machine net aan staat om 13:00 op een zonnige dag, krijgt stroom uit het net en niet uit de accu indien de zon niet genoeg geeft. Ik hoop hier mee het aantal cycles iets te verlagen. En het voelt gewoon niet goed om te ontladen als de prijs laag is. Het is wel een beetje een complexe set aan scripts en automations geworden. Ik ben voornemens het een keer te delen, maar dat is wel wat (poets) werk.
Heb je ook al een idee hoe je dat na 1-1-2027 gaat aanpakken.DJP! schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 20:39:
[...]
Ik heb inderdaad een dynamisch contract, dus elk uur een andere prijs voor de stroom. Dit zijn de prijzen voor de komende uren bijvoorbeeld:
[Afbeelding]
Je ziet dat er door het mooie en warme weer een enorme piek is in de avonden. Dus nu overdag de batterijen (en de auto) vol laden en dan 's avonds als de prijs hoof is de stroom weer verkopen
Ik denk dat ik vrij weinig hoef aan te passenfrank2014 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:07:
[...]
Heb je ook al een idee hoe je dat na 1-1-2027 gaat aanpakken.
In de zomer draai ik zoveel mogelijk op Nul op de Meter waarbij ik tijdens de duurste uren de stroom aan het net verkoop. ik denk niet dat dit na 1-1-2027 beter kan.
In de winter draai ik grotendeels op de ECO modus, deze laad de accu's vol in de goedkoopste uren en draait de rest van de tijd nul op de meter.
Bovenstaande regelingen, in combinatie met een dynamisch energie contract zijn denk ik de enige manier voor mij om de maandlasten zo laag mogelijk te houden en de PV zelfconsumptie zo hoog mogelijk.