Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eavyon
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14-09 15:36
Op git kun je laatste versies zien maar niet wat er is veranderd. Er is ook een 1.9.3. https://github.com/ChargedBV/sessy-updates/releases

Ik zou het echt een verbetering vinden wanneer je zelf de firmware kan bijwerken. Ik heb een tijd terug een hoop mogelijke verbeteringen gestuurd met mijn huidige problemen met de sessy maar krijg al maanden geen opvolging. Zal er maar weer opnieuw achteraan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeBeatt
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14:46
Mijn Sessy is nu 2 jaar oud en ondertussen is de capaciteit (ontladen) gezakt van 5,2 naar 4,9 kWh. Ik heb hem meestal op ROI staan dus hij zal maximaal zo'n 600 cycli doorgemaakt hebben. De batterijen zouden 6.000 cycli mee moeten kunnen gaan wat, naar ik aanneem, betekent dat er na 6.000 cycli nog minstens 80% = 4 kWh over zou moeten zijn. Ik vind die degradatie toch wel iets aan de hoge kant. Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Gameboy schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:03:
[...]

Ik heb versie 1.9.2 nog niet eens ;)

Hoe heb je die update geinstalleerd? Zit je in een test-groep oid?
Uit de Sessy app:
Verbeteringen
Dynamische prijzen - De API voor dynamische prijzen is bijgewerkt. Versie 1 (/api/v1/dynamic/schedule) is nu als verouderd gemarkeerd en wordt in een volgende release verwijderd. Met deze wijziging bereiden we Sessy voor op de kwartierprijzen die enkele aanbieders van dynamische energiecontracten vanaf september zullen invoeren.

Bug fixes
Temperatuurmelding - In firmware 1.9.1 kon het BMS door een configuratiefout soms onterecht uitschakelen op een temperatuurfout. Deze fout is verholpen, waardoor Sessy veel minder vaak wordt uitgeschakeld.
Gebruik je Sessy intensief (bijvoorbeeld voor handel op de onbalansmarkt) of is de omgevingstemperatuur hoog? dan zal Sessy soms alsnog afschakelen, dit is optioneel te voorkomen door de temperatuursafhankelijke vermogens­beperking aan te zetten.

P.S. Onze excuses namens het ontwikkelteam dat deze update langer duurde dan gepland; door vakanties en een andere bug lukte het niet de update eerder vrij te geven.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14:01
worker schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 05:39:
@vogel6
Ik kan best meer data delen maar heb geen spreadsheet met zo’n uitgebreide analyse als jij. Wat zou je willen weten?
Figuur hieronder komt uit Home Assistant, en is 2025 tot nu toe.
Ik heb 2 Sessy’s die vrijwel altijd in ROI staan.

[Afbeelding]
Even reageren op jou energie slabloom;
Ik zie dat jou RTE 83.0% is is het zelfde als bij mij .
Jou saldo wat je in de grafiek laat zien is een sommatie van verkoop prijs-inkoopprijs!.
Zo doe ik het ook. waar dan het verschil?
Zoals ik al melde was mijn gewogen inkoop €0.182 en mijn verkoop €0.302 pr kwhr.
Ik reken voor beide flow's de zelfde epex dyn prijs+eb+fee+gvo+btw gewoon de tibber prijs.
Wat was jou inkoop prijs en verkoop prijs? en waar bestaat die uit?

- mijn batterijen worden geladen met een mix van PV stroom en inkoop dyn,voor de pv stroom
welke de batterij in gaat heb ik de zelfde inkoop prijs gerekend als de grid inkoop ,
dus hier kan een verschil optreden, als je nl voor de pv geen inkoopprijs berekend ,
met de gedachte dat is gratis! kan er een saldo verschil optreden in saldo batterij.
Hoe is dat bij jou ?welke € waarde ken jij toe aan de pv stroom naar de bat. toe?

Opm ; ik werd getriggerd door jou saldo met mijn saldo en probeer
van te leren waardoor het ontstaat.
Tot zover en benieuwd naar jou reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
mgroen81 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:34:
Is er iets bekend over update 1.10.0? Er zijn nog geen release notes.
Ik heb deze vanmorgen geïnstalleerd.
Verbeteringen:
Dynamische prijzen - De API voor dynamische prijzen is bijgewerkt. Versie 1 (/api/v1/dynamic/schedule) is nu als verouderd gemarkeerd en wordt in een volgende release verwijderd. Met deze wijziging bereiden we Sessy voor op de kwartierprijzen die enkele aanbieders van dynamische energiecontracten vanaf september zullen invoeren.

Bug fixes:
Temperatuurmelding - In firmware 1.9.1 kon het BMS door een configuratiefout soms onterecht uitschakelen op een temperatuurfout. Deze fout is verholpen, waardoor Sessy veel minder vaak wordt uitgeschakeld.
Gebruik je Sessy intensief (bijvoorbeeld voor handel op de onbalansmarkt) of is de omgevingstemperatuur hoog? dan zal Sessy soms alsnog afschakelen, dit is optioneel te voorkomen door de temperatuursafhankelijke vermogens­beperking aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online
Gameboy schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:03:
[...]

Ik heb versie 1.9.2 nog niet eens ;)

Hoe heb je die update geinstalleerd? Zit je in een test-groep oid?
Hee, koel, ik mag ook al 1.10.0 installeren! Terwijl ik juist weken moest wachten op 1.9.2. :9

Nou, ik sla alle waarschuwingen over nimmer een eerste major version installeren in de wind, en ga d'r voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:01
Maartentux schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 21:05:
[...]

Hee, koel, ik mag ook al 1.10.0 installeren! Terwijl ik juist weken moest wachten op 1.9.2. :9

Nou, ik sla alle waarschuwingen over nimmer een eerste major version installeren in de wind, en ga d'r voor...
Laat je wel even weten wat deze versie doet met de temperatuur? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:50

vanenkelen

uhmmm.....speechless

JoeBeatt schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:35:
Mijn Sessy is nu 2 jaar oud en ondertussen is de capaciteit (ontladen) gezakt van 5,2 naar 4,9 kWh. Ik heb hem meestal op ROI staan dus hij zal maximaal zo'n 600 cycli doorgemaakt hebben. De batterijen zouden 6.000 cycli mee moeten kunnen gaan wat, naar ik aanneem, betekent dat er na 6.000 cycli nog minstens 80% = 4 kWh over zou moeten zijn. Ik vind die degradatie toch wel iets aan de hoge kant. Wat zijn jullie ervaringen?
Interessant!

Heb zelf de (ont)laad capaciteit niet echt goed gemeten vanaf het begin (nu iets meer dan 1,5 jaar ofzo) dus heb geen vergelijkbare cijfers. Maar hoe kom je aan 5,2? De Sessy is toch 5,05 kWh? Hoe heb je die 5,2 gemeten en is die wel juist? Want van 5,05 naar 4,9 zou een veel kleinere stap zijn.

Edit:
Oh en een tweede opmerking. Ik heb over EV’s gelezen dat de degradatie juist in de eerste 2-3 jaar wat forser is en daarna afvlakt en dus niet lineair. Als dat voor de Sessy ook geldt hoeft een iets forsere degradatie in de eerste 2 jaar niet perse iets te zijn om je zorgen over te maken.

[ Voor 15% gewijzigd door vanenkelen op 11-07-2025 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:46
Maartentux schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 21:05:
[...]

Ik zoek nog steeds een manier om eerder nieuwe firmware te kunnen installeren :/ Ik wacht nu nog steeds op versie 1.9.2 :(

Sessy gaf me na een vraag hierover simpelweg terug: "het komt wanneer het komt, en er is geen manier om 't eerder te krijgen".

Ik ben het daar niet helemaal mee eens, er *moet* een schema/verdeling zijn van welke groep/batch wanneer aan de beurt is. Ik wil graag in een eerdere batch. Lees je mee @Twan_V ? ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogel6
Gameboy schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 08:51:
[...]

Ik zoek nog steeds een manier om eerder nieuwe firmware te kunnen installeren :/ Ik wacht nu nog steeds op versie 1.9.2 :(

Sessy gaf me na een vraag hierover simpelweg terug: "het komt wanneer het komt, en er is geen manier om 't eerder te krijgen".

Ik ben het daar niet helemaal mee eens, er *moet* een schema/verdeling zijn van welke groep/batch wanneer aan de beurt is. Ik wil graag in een eerdere batch. Lees je mee @Twan_V ? ;)
Volgens sessy uitleg in het verleden worden nieuwe update's in batch uitgegeven om evt foute snel te herstellen wanneer zich die voordoen in de uitgeven eerste batch, dus niet niet gelijk over alle klanten ,dat is ook wel te snappen ,als er een foutje in zit dan zijn niet gelijk alle klanten boos!!. in begintijd werd dat wel gedaan ,vindt het een goede trategie .
kost wel geduld,dus hoe langer je wacht des betrouwbaarde wordt de update (geduld is een schone zaak!)

als je als eerste een nieuwe update wilt ontvangen dan kan door in de Portaal Beta versie te selecteren, als niet aanwezig kun je dit evt .aanvragen bij het ontwikkelteam,maar als je dat wilt krijg je evt update fouten eerder op je dak .(ik heb dat al eens meegemaakt als Beta gebruiker en als dan alles op de hobbel gaat dan wil je graag even wachten dus geduld kan een schone zaak zijn! )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:06

Locke_

Iron within, Iron Without!

[...]

Ik heb hem toevallig vanmorgen ontvangen.

Los daarvan, Sessy zal echt wel een batch verdeling hebben met een bepaalde logica/verdeling, maar als ze jou naar voren gaan schuiven op jouw verzoek moeten ze het voor meer mensen doen. Daarmee is natuurlijk dan ook het hek van de dam en verliezen ze controle over de batches en de mogelijkheid om bij issues de impact te beperken.

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:23
[...]

Zie Uitleg @Twan_V tijdje terug
Twan_V in "Het Sessy thuisaccu verzameltopic"

Ik sluit me bij @vogel6 aan beter rustig en goed dan quick en in de fout, en dat men veel tijd moet steken in repartie's en nood oplossingen. Dit kan zowel specifiek op jou sessy zijn maar ook op de cloud install.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:55
1.9.2 op 18.06.25 en 1.10.... op 10.07.25 blijkbaar ben ik naar een ander bakje verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:01
JoeBeatt schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:35:
Laad en ontlaad je je accu wel helemaal?
Door de temperatuur perikelen in de laatste updates lijkt het bij mij ook zo. Echter dit bij mij wordt dit veroorzaakt door het beperken van het vermogen (door de temperatuur) icm de ROI functie. In 3 uur laadt ie nu echt niet meer vol.

Edit: en als tie dan wel vol zit niet meer in 3 uur leeg.

[ Voor 3% gewijzigd door Simpel360 op 11-07-2025 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
vogel6 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:29:
[...]

Volgens sessy uitleg in het verleden worden nieuwe update's in batch uitgegeven om evt foute snel te herstellen wanneer zich die voordoen in de uitgeven eerste batch, dus niet niet gelijk over alle klanten ,dat is ook wel te snappen ,als er een foutje in zit dan zijn niet gelijk alle klanten boos!!. in begintijd werd dat wel gedaan ,vindt het een goede trategie .
kost wel geduld,dus hoe langer je wacht des betrouwbaarde wordt de update (geduld is een schone zaak!)

als je als eerste een nieuwe update wilt ontvangen dan kan door in de Portaal Beta versie te selecteren, als niet aanwezig kun je dit evt .aanvragen bij het ontwikkelteam,maar als je dat wilt krijg je evt update fouten eerder op je dak .(ik heb dat al eens meegemaakt en als dan alles op de hobbel gaat dan wil je graag even wachten dus geduld kan een schone zaak zijn!
Dit is allemaal bij mij bekend, en heel logisch en rationeel. Ik ben absoluut voorstander van deze werkwijze, dat maakt het voor de gemiddelde gebruiker en grote groepen heel prima werkbaar.

En toch zou ik zelf wel eerder updates ontvangen, want ik beschouw mezelf toch als een tweaker ;)

We zijn nu heel ruim over de 3 weken (vandaag is het al de 25e dag na release van de 1.9.2 firmware), en ik heb nog niks.

Het is ook niet dat ik per se zit te wachten op features in deze firmware, het is meer een kwestie van FOMO, en van willen experimenteren. Ik ben ook bereid om feedback te geven op zaken die wellicht niet helemaal goed functioneren.

Is het simpelweg een kwestie van een mailtje naar het algemene adres van Sessy om op de beta-tester-lijst te komen? Of is daar een apart mailadres voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
Gameboy schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:47:
[...]

Dit is allemaal bij mij bekend, en heel logisch en rationeel. Ik ben absoluut voorstander van deze werkwijze, dat maakt het voor de gemiddelde gebruiker en grote groepen heel prima werkbaar.

En toch zou ik zelf wel eerder updates ontvangen, want ik beschouw mezelf toch als een tweaker ;)

We zijn nu heel ruim over de 3 weken (vandaag is het al de 25e dag na release van de 1.9.2 firmware), en ik heb nog niks.

Het is ook niet dat ik per se zit te wachten op features in deze firmware, het is meer een kwestie van FOMO, en van willen experimenteren. Ik ben ook bereid om feedback te geven op zaken die wellicht niet helemaal goed functioneren.

Is het simpelweg een kwestie van een mailtje naar het algemene adres van Sessy om op de beta-tester-lijst te komen? Of is daar een apart mailadres voor?
nee, tav. Beta team.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:22
Gameboy schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:47:
[...]

Het kan zijn dat ze in 1.9.2 toch nog een bug ontdekt hebben die ze in 1.10.0 fixen. Dan stoppen ze de uitrol van 1.9.2 en begint het circus opnieuw met 1.10.0……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Torch1969 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:06:
[...]

Het kan zijn dat ze in 1.9.2 toch nog een bug ontdekt hebben die ze in 1.10.0 fixen. Dan stoppen ze de uitrol van 1.9.2 en begint het circus opnieuw met 1.10.0……
Alleen is het wel opvallend dat de vorige update bij mij " lang " duurde van 19 mei tot 12 juni. De 1.10 bijna direct ontvangen is.

[ Voor 3% gewijzigd door tcw82 op 11-07-2025 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
  • Nu online
Torch1969 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:06:
[...]

Maar dat zou -gezien de nummering- wel vrij ongebruikelijk zijn. Een bug in 1.9.2 fix je in 1.9.3. Puur het overgaan naar 1.10.x betekent (bij de meeste softwareontwikkelaars) toch dat er meer is gebeurd dan een bugfix...

En voor de rest van de discussie in het algemeen: het is toch niet zo moeilijk? Als Sessy haar klanten (bijvoorbeeld) in 16 batches heeft onderverdeeld en elke groep krijgt met tussenpozen van 48 uur de update en ze kiezen at random een volgorde dan kan het zijn dat je 31 dagen in de wachtrij staat. Maar ook dat je als eerste aan de beurt bent. Niets mis mee, en triviaal te programmeren.

Kortom @Gameboy mail gewoon even of je in de beta group mag en that's it. :) En je hoeft echt niet bang te zijn voor een vloedgolf aan mensen die ook in de beta groep willen. Veruit de meerderheid van de mensen hoeft niet per se eerste voorproever te zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:12

worker

2x Sessy thuisbatterij

vogel6 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 17:34:
[...]

Even reageren op jou energie slabloom;
Ik zie dat jou RTE 83.0% is is het zelfde als bij mij .
Jou saldo wat je in de grafiek laat zien is een sommatie van verkoop prijs-inkoopprijs!.
Zo doe ik het ook. waar dan het verschil?
Zoals ik al melde was mijn gewogen inkoop €0.182 en mijn verkoop €0.302 pr kwhr.
Ik reken voor beide flow's de zelfde epex dyn prijs+eb+fee+gvo+btw gewoon de tibber prijs.
Wat was jou inkoop prijs en verkoop prijs? en waar bestaat die uit?

- mijn batterijen worden geladen met een mix van PV stroom en inkoop dyn,voor de pv stroom
welke de batterij in gaat heb ik de zelfde inkoop prijs gerekend als de grid inkoop ,
dus hier kan een verschil optreden, als je nl voor de pv geen inkoopprijs berekend ,
met de gedachte dat is gratis! kan er een saldo verschil optreden in saldo batterij.
Hoe is dat bij jou ?welke € waarde ken jij toe aan de pv stroom naar de bat. toe?

Opm ; ik werd getriggerd door jou saldo met mijn saldo en probeer
van te leren waardoor het ontstaat.
Tot zover en benieuwd naar jou reactie.
@vogel6
Er is volgens mij maar 1 manier om de opbrengst van de Sessy te meten, en dat is dat je de integraal neemt van (vermogen * actuele stroomprijs). Als je aan het laden bent daalt deze integraal, en als je aan het ontladen bent stijgt deze. En als het goed is stijgt hij meer dan hij daalt met ROI.
Ik heb dat in HA gerealiseerd door een hulpvariabele te maken die gelijk is aan (vermogen * actuele stroomprijs) (met als eenheid [€/h]), en vervolgens een helper van het type integration die daar [€] van maakt.
Ik werk dus niet met gemiddelde prijzen die je op de Tibber afrekening aantreft. Hiermee kan je niet nauwkeurig berekenen wat de Sessy jou heeft opgeleverd volgens mij.
Je ziet dat mijn berekening helemaal los staat van wat de PV precies aan het doen is. Ik reken dus niet met "gratis energie" want dat zou zelfbedrog zijn. Als je namelijk je accur niet zou opladen zou Tibber jou geld geven voor die kWh.

Jij schrijft dat je op een resultaat komt van €81 per Sessy, en ik kom op €90 (voor het eerste half jaar van 2025). Zo groot is dat verschil toch niet? Ik denk dat jij jouw resultaat onderschat omdat jij uitgaat van gemiddeldes die je op de Tibber afrekening aantreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
  • Nu online
Overigens... ik vind het (nog steeds!) afwezig zijn van release notes voor de 1.10.0 update echt héél slordig. En sorry maar dan druk ik me nog beheerst uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Maartentux schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:16:
Overigens... ik vind het (nog steeds!) afwezig zijn van release notes voor de 1.10.0 update echt héél slordig. En sorry maar dan druk ik me nog beheerst uit.
Wat bedoel je met 'afwezig'. Ze staan in de app en ze zijn hierboven ook 2x gedeeld.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Boeryepes schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 18:05:
[...]

Wat bedoel je met 'afwezig'. Ze staan in de app en ze zijn hierboven 2x gedeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
worker schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 15:49:
[...]

@vogel6
Er is volgens mij maar 1 manier om de opbrengst van de Sessy te meten, en dat is dat je de integraal neemt van (vermogen * actuele stroomprijs). Als je aan het laden bent daalt deze integraal, en als je aan het ontladen bent stijgt deze. En als het goed is stijgt hij meer dan hij daalt met ROI.
Ik heb dat in HA gerealiseerd door een hulpvariabele te maken die gelijk is aan (vermogen * actuele stroomprijs) (met als eenheid [€/h]), en vervolgens een helper van het type integration die daar [€] van maakt.
Ik werk dus niet met gemiddelde prijzen die je op de Tibber afrekening aantreft. Hiermee kan je niet nauwkeurig berekenen wat de Sessy jou heeft opgeleverd volgens mij.
Je ziet dat mijn berekening helemaal los staat van wat de PV precies aan het doen is. Ik reken dus niet met "gratis energie" want dat zou zelfbedrog zijn. Als je namelijk je accur niet zou opladen zou Tibber jou geld geven voor die kWh.

Jij schrijft dat je op een resultaat komt van €81 per Sessy, en ik kom op €90 (voor het eerste half jaar van 2025). Zo groot is dat verschil toch niet? Ik denk dat jij jouw resultaat onderschat omdat jij uitgaat van gemiddeldes die je op de Tibber afrekening aantreft.
Zo doe ik het inderdaad ook, voor de Sessy en voor de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
  • Nu online
[...]

Wat bedoel je met 'afwezig'. Ze staan in de app en ze zijn hierboven ook 2x gedeeld.
Ik kijk zelden in de app, want ik gebruik de lokale grafieken. En dus kijk ik op de officiele plek. En daar staan ze nu nog steeds niet...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kIUNnENN9QTrVnHF8mTS-hwTRYg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/js4KyH6pmnajXmzjFtQxPy64.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Maartentux schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 18:36:
[...]

Ik kijk zelden in de app, want ik gebruik de lokale grafieken. En dus kijk ik op de officiele plek. En daar staan ze nu nog steeds niet...

[Afbeelding]
Gezien en inderdaad beetje raar dat ie er nog niet tussen staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeBeatt
vanenkelen schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 08:17:
[...]

Interessant!

Heb zelf de (ont)laad capaciteit niet echt goed gemeten vanaf het begin (nu iets meer dan 1,5 jaar ofzo) dus heb geen vergelijkbare cijfers. Maar hoe kom je aan 5,2? De Sessy is toch 5,05 kWh? Hoe heb je die 5,2 gemeten en is die wel juist? Want van 5,05 naar 4,9 zou een veel kleinere stap zijn.

Edit:
Oh en een tweede opmerking. Ik heb over EV’s gelezen dat de degradatie juist in de eerste 2-3 jaar wat forser is en daarna afvlakt en dus niet lineair. Als dat voor de Sessy ook geldt hoeft een iets forsere degradatie in de eerste 2 jaar niet perse iets te zijn om je zorgen over te maken.
Ik heb de capaciteit in het begin inderdaad niet heel precies gemeten. Het was wel meer dan 5 kWh, maar of het nu 5,1 of 5,2 was dat weet ik niet precies. De 4,9 heb ik wel precies gemeten nadat ik de indruk begon te krijgen dat de capaciteit aan het afnemen was. Waar zit jij nu op?

Je hebt gelijk, dat heb ik ook weleens gehoord, dat van dat afvlakken. Dan zou het wellicht allemaal nog meevallen. Ik ben wat (te?) achterdochtig geworden vanwege de temperatuurperikelen. Ik vroeg me af of ze bij Sessy er misschien achter waren gekomen dat de batterijen toch sneller degraderen dan voorspeld en dat ze de degradatie proberen te vertragen door de temperatuurlimieten wat krapper te stellen. We gaan het zien. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoeBeatt
Simpel360 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:05:
[...]

Laad en ontlaad je je accu wel helemaal?
Door de temperatuur perikelen in de laatste updates lijkt het bij mij ook zo. Echter dit bij mij wordt dit veroorzaakt door het beperken van het vermogen (door de temperatuur) icm de ROI functie. In 3 uur laadt ie nu echt niet meer vol.

Edit: en als tie dan wel vol zit niet meer in 3 uur leeg.
Ik heb twee cycli gedaan waarbij ik via de API de batterij eerst helemaal vol geladen heb en daarna helemaal leeg, het laden op 1500 Watt en het ontladen op 1000 Watt om zo gunstig mogelijke omstandigheden te creëren. En dan kom ik inderdaad uit op 4,9 kWh teruglevering.

Ik sta normaal ook op ROI en had het vermogen ook al (handmatig) beperkt en liep tegen hetzelfde aan als jij: meestal geen volledige cyclus meer dus minder ROI. Vandaag de limieten er maar weer afgehaald; benieuwd hoe het nu verder gaat. Ik ben overigens ook heel benieuwd of Sessy wat op het spoor is, bijvoorbeeld dat de batterijen bij normaal full blown ROI door warmte-ontwikkeling te snel degraderen. Dat zou ik dan heel graag horen, dan zou ik kunnen overwegen om het vermogen toch weer wat af te knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
[...]

@vogel6

Bedankt voor je uitleg;
Volgens mij doe ik het zelfde dmv energiedashboard de kwhr*dyn real time uurprijs te
gebruiken zowel voor het laden als ontladen .
Ik reken niet met gemiddelde prijzen alleen dyn. uurprijzen real time.

Vorig jaar heb ik dat ingezet en verder niets mee gedaan daar ik geen scheiding
kom maken welke flow van de pv komt in kombinatie met de flow van het grid komt welke de bat.
op laad. beide hebben voor mij verschillende € waarde. daarnaast ben ik de mening toegedaan en ook
uitgelegd dat de batterijen (een geheel) vormen in ons huis energie systeem dus heb ook
niet zo de behoefte gehad om het saldo van opzich van een batterij uit te rekenen ,werd alleen
even getriggerd door jou saldo per batterij om het te vergelijken .
wat jou opmerking betreft over onderschatting van resultaat dat zou kunnen als ik bv de
stroom welke van de pv afkomt niet de EB en fee en btw meetelt (deze kosten hoeven niet
betaald te worden )dat wordt het saldo zeker beter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/As8vccdaYxmm_QBVnpYn_DITlIg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wbNUfUnZK0mG0cJNUgvBoqqO.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door vogel6 op 11-07-2025 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xieoxer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-09 08:01
Ik had me ingeschreven voor de collectieve inkoopactie van thuisaccu’s via Vereniging Eigen Huis. Puur uit interesse, om te zien wat het zou kosten om een accu inclusief installatie te laten plaatsen.

Uiteindelijk kreeg ik een aanbod: een 5,2 kWh Sessy-accu, geïnstalleerd door Lumex, voor 4K. Na lang nadenken toch de stap gezet , zojuist bevestigd en de aanbetaling van €50 gedaan.

Op zonnige dagen wek ik gemiddeld 11 kWh op, maar een groot deel daarvan gaat direct naar de warmtepomp om het huis te koelen. Wat ik niet verbruik, wil ik opslaan, zodat ik het tijdens dure piekuren (ik heb een dynamisch energiecontract) alsnog kan gebruiken.

De eco-modus van de Sessy gaf voor mij de doorslag, maar ik vind weinig duidelijke informatie over hoe deze modus werkt in combinatie met zonnepanelen.

Bij negatieve stroomprijzen (onder de -17 cent) schakelen mijn zonnepanelen automatisch uit, omdat ik anders moet betalen om terug te leveren. Zouden jullie de zonnepanelen aan laten staan en stroom naar de Sessy laten gaan, of juist de accu opladen via het net en geld toe krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
Maartentux schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:47:
[...]

Maar dat zou -gezien de nummering- wel vrij ongebruikelijk zijn. Een bug in 1.9.2 fix je in 1.9.3. Puur het overgaan naar 1.10.x betekent (bij de meeste softwareontwikkelaars) toch dat er meer is gebeurd dan een bugfix...
Klopt, ik bedoel dat ze de bugfix dan combineren met een al geplande functionele wijziging.
Zie release notes hierboven gepost
De functionele wijziging is de wijziging van de api voor dynamische prijzen.
En ze nemen een bugfix mee voor een bug ontstaan in 1.9.1. Daar zijn ze waarschijnlijk tijdens de uitrol van 1.9.2 achter gekomen, daarom die uitrol verder gestopt en de bugfix in 1.10 toegevoegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

JoeBeatt schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:37:
[...]

Ik heb de capaciteit in het begin inderdaad niet heel precies gemeten. Het was wel meer dan 5 kWh, maar of het nu 5,1 of 5,2 was dat weet ik niet precies. De 4,9 heb ik wel precies gemeten nadat ik de indruk begon te krijgen dat de capaciteit aan het afnemen was. Waar zit jij nu op?

Je hebt gelijk, dat heb ik ook weleens gehoord, dat van dat afvlakken. Dan zou het wellicht allemaal nog meevallen. Ik ben wat (te?) achterdochtig geworden vanwege de temperatuurperikelen. Ik vroeg me af of ze bij Sessy er misschien achter waren gekomen dat de batterijen toch sneller degraderen dan voorspeld en dat ze de degradatie proberen te vertragen door de temperatuurlimieten wat krapper te stellen. We gaan het zien. :)
Ik heb het nooit heel precies gemeten en weet dus nu ook niet waar ik op zit. Ik ben zelf altijd uitgegaan van 5,05 kWh. Volgens mij is dat toch de officiële capaciteit van de Sessy? En als je dan na 2 jaar nu op 4,9 zit dan lijkt me dat heel netjes.

En je geeft ook aan dat je bewust op een bepaalt vermogen hebt (ont)laden om maximale efficiëntie te hebben tijdens deze meting. Maar veel beter dan 90% efficiëntie wordt het niet. 5% verlies bij laden en 5% verlies bij ontladen. Hoe heb je dat meegenomen in je berekening en je conclusie?

5,05 kWh te vullen max capaciteit heeft dan ongeveer 5,3 kWh (5% extra) nodig bij laden en levert je 4,8 kWh (5% minder) op bij ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Xieoxer schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 09:06:
Ik had me ingeschreven voor de collectieve inkoopactie van thuisaccu’s via Vereniging Eigen Huis. Puur uit interesse, om te zien wat het zou kosten om een accu inclusief installatie te laten plaatsen.

Uiteindelijk kreeg ik een aanbod: een 5,2 kWh Sessy-accu, geïnstalleerd door Lumex, voor 4K. Na lang nadenken toch de stap gezet , zojuist bevestigd en de aanbetaling van €50 gedaan.

Op zonnige dagen wek ik gemiddeld 11 kWh op, maar een groot deel daarvan gaat direct naar de warmtepomp om het huis te koelen. Wat ik niet verbruik, wil ik opslaan, zodat ik het tijdens dure piekuren (ik heb een dynamisch energiecontract) alsnog kan gebruiken.

De eco-modus van de Sessy gaf voor mij de doorslag, maar ik vind weinig duidelijke informatie over hoe deze modus werkt in combinatie met zonnepanelen.

Bij negatieve stroomprijzen (onder de -17 cent) schakelen mijn zonnepanelen automatisch uit, omdat ik anders moet betalen om terug te leveren. Zouden jullie de zonnepanelen aan laten staan en stroom naar de Sessy laten gaan, of juist de accu opladen via het net en geld toe krijgen?
Had je de vraag over de eco modus hier ook gesteld? Dat gaf voor mij heel veel duidelijkheid over de werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:06

Locke_

Iron within, Iron Without!

Ik heb in HA een automation staan die bij negatieve stroomprijzen de zonnepanelen uitzet en onder andere de sessy's op vol vermogen opladen zet.

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xieoxer
tcw82 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 10:13:
[...]

Had je de vraag over de eco modus hier ook gesteld? Dat gaf voor mij heel veel duidelijkheid over de werking.
Deze vraag had ik niet gesteld? Waar kan ik de uitleg vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeBeatt
vanenkelen schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 09:34:
[...]

Ik heb het nooit heel precies gemeten en weet dus nu ook niet waar ik op zit. Ik ben zelf altijd uitgegaan van 5,05 kWh. Volgens mij is dat toch de officiële capaciteit van de Sessy? En als je dan na 2 jaar nu op 4,9 zit dan lijkt me dat heel netjes.

En je geeft ook aan dat je bewust op een bepaalt vermogen hebt (ont)laden om maximale efficiëntie te hebben tijdens deze meting. Maar veel beter dan 90% efficiëntie wordt het niet. 5% verlies bij laden en 5% verlies bij ontladen. Hoe heb je dat meegenomen in je berekening en je conclusie?

5,05 kWh te vullen max capaciteit heeft dan ongeveer 5,3 kWh (5% extra) nodig bij laden en levert je 4,8 kWh (5% minder) op bij ontladen.
Nee hoor, ik doe geen enkele berekening. Ik laad de Sessy eerst helemaal vol. Daarna laat ik hem helemaal leeglopen en dan meet ik hoeveel kWh eruit komt. Dat blijkt dus bij mij 4,9 kWh te zijn. Er is dan natuurlijk bij het laden meer ingegaan, iets van 5,9 kWh, maar dat heb ik niet precies gemeten. De reden dat ik met beperkt vermogen heb geladen en ontladen, is om zoveel mogelijk te voorkomen dat de Sessy vroegtijdig zou afschakelen vanwege oververhitting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Xieoxer schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:51:
[...]

Deze drie berichten verhandelen over de nom stand.
Hopelijk heb je er iets aan.

MajaMestreech in "Het Sessy thuisaccu verzameltopic"
tcw82 in "Het Sessy thuisaccu verzameltopic"
Gameboy in "Het Sessy thuisaccu verzameltopic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
JoeBeatt schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 12:42:
[...]

Nee hoor, ik doe geen enkele berekening. Ik laad de Sessy eerst helemaal vol. Daarna laat ik hem helemaal leeglopen en dan meet ik hoeveel kWh eruit komt. Dat blijkt dus bij mij 4,9 kWh te zijn. Er is dan natuurlijk bij het laden meer ingegaan, iets van 5,9 kWh, maar dat heb ik niet precies gemeten. De reden dat ik met beperkt vermogen heb geladen en ontladen, is om zoveel mogelijk te voorkomen dat de Sessy vroegtijdig zou afschakelen vanwege oververhitting.
Dan is de "werkelijke" capaciteit eerder iets van 5,4 kWh, wat redelijk overeenkomt met mijn eigen inschatting van de capaciteit in nieuwstaat.

Je stopt er ca. 5,9 kWh in met ca. 91% efficiëntie, en dan haal je er ca. 4,9 kWh uit, met ca. 91% efficiëntie (als je de aanname doet dat laden en ontladen met dezelfde efficiëntie gaat). Dan zit de capaciteit van een volle accu op ca. 5,4 kWh.

Ze zeggen zelf ergens dat het rond de 5,2 kWh, vanwege reserves, en dat is zelfs iets onderschat.

Kortom: het klopt heel aardig voor een nieuwe accu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-08 15:26
Simpel360 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:50:
[...]

Laat je wel even weten wat deze versie doet met de temperatuur? :+
Zojusit geupgrade van 1.9.1 (zonder enige temperauutrs problemen) en mijn sessy hangen relatief warm op de zolder.

Naar 1.10.1, het duurde 10 minuten voordat ze uit de error state kwamen. En nu heb ik permanent een temperatuur melding.
Ze laden en ontladen inmiddels wel, heb nog niet genoeg PV om te zien tot welk vermogen.
Ik heb wel de vinkjes aangezet voor temp afh laad regeling.

Sessy (ont)laadt niet, omdat het batterijpakket buiten werkzame temperatuur is (sinds 41 minuten geleden)

Wat mij betreft geen improvement,
Weet iemand of je ergens de temp kan zien? (gebruik Homey en de Webportal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:51

Double check: wat voor contract heb je ?

Als je terugleverkosten wilt voorkomen kun je ook op een dynamisch contract overstappen.

De eco modus laad de batterij op in de goedkope uren en gebruikt die energie daarna weer als je het nodig hebt.

De dynamische modus laaf als het goedkoop is en gaat massaal terugleveren als het duur is..

Als je piur zon wilt kun je ook NOM draaien, dan laad hij op met de zon zolang je daar overschot van hebt, als je stroom afneemt van het net en er zit wat in je batterij zorgt je batterij er voor dat je de stroom uit de batterij krijgt ipv uit het net…

Idealiter gebruik je NOM in de zonnemaanden en ECO in de donkere maanden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xieoxer
helm71 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 15:57:
[...]

Double check: wat voor contract heb je ?

Als je terugleverkosten wilt voorkomen kun je ook op een dynamisch contract overstappen.

De eco modus laad de batterij op in de goedkope uren en gebruikt die energie daarna weer als je het nodig hebt.

De dynamische modus laaf als het goedkoop is en gaat massaal terugleveren als het duur is..

Als je piur zon wilt kun je ook NOM draaien, dan laad hij op met de zon zolang je daar overschot van hebt, als je stroom afneemt van het net en er zit wat in je batterij zorgt je batterij er voor dat je de stroom uit de batterij krijgt ipv uit het net…

Idealiter gebruik je NOM in de zonnemaanden en ECO in de donkere maanden..
Ik heb een dynamisch contract bij ANWB Energie. Vandaag hebben mijn zonnepanelen 12,1 kWh opgewekt, waarvan slechts 4,2 kWh aan het net is teruggeleverd. De rest is direct verbruikt door de warmtepomp (koelmodus), de droger en andere apparaten.

We zijn actief bezig met h ons verbruik wanneer de momenten de stroomprijs laag is. Met die 4,2 kWh is de Seccy accu nog niet helemaal vol geladen. Daarom wil ik in de ECO-modus met de juiste parameters instellen, zodat het resterende tekort automatisch wordt bijgevuld en ik ’s avonds, tijdens de duurdere uren van de accu kan leven. De prijs gaat vaak rond 17:00 stapsgewijs omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 01-09 18:34

mausy5043

Don't panic.

[...]

Welke app bedoel je? In de Android app? Ik zie niks.
Op het hoofdscherm alleen grafiekjes. Bij 'Notificaties' is het leeg. Bij 'Instellingen' geen spoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:27
[...]

@vogel6

Ik bepaal het niet met een integraal, maar met werkelijk verbruik. Mijn situatie is redelijk simpel: PV en Sessy, geen apparaten die ik kan sturen. Ik kan met de volgende formule het verbruik van mijn huis meten (dus alle stopcontacten bij elkaar, niet de DSMR meter):

E_huis = DSMR_in - DSMR_uit + PV + Bat_uit - Bat_in

Deze datapunten heb ik voor elk uur, en ik kan dus elk uur vermenigvuldigen met het vaste tarief wat ik ooit had (34 cent) en het dynamische tarief. En met/zonder batterij en PV. Ten opzichte van worst case (geen PV, geen panelen, 34 cent) en huidig heb ik sinds half april (installatie van mijn 2 sessy's) een voordeel van 300 EUR. Dat is niet helemaal eerlijk natuurlijk. Als ik "met PV en dynamisch" vergelijk met "met PV, batterij en dynamisch" dan heb ik een 'winst' van 60 euro.

Wellicht had ik het ook met een integraal kunnen doen, maar dit werkt ook :) (al is het traag, verversen in Grafana duurt een minuut ofzo)

Hieronder de query die chatgpt voor mij heeft gemaakt en in Grafana zit. Voor de liefhebbers. Dit is voor Home Assistant met Postgresql.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
WITH time_series AS (
  SELECT
    generate_series(
      date_trunc('hour', TO_TIMESTAMP(EXTRACT(EPOCH FROM $__timeFrom()::timestamp))),
      date_trunc('hour', TO_TIMESTAMP(EXTRACT(EPOCH FROM $__timeTo()::timestamp))),
      interval '1 hour'
    ) AS time
),
solar_hourly_max AS (
  SELECT
    date_trunc('hour', TO_TIMESTAMP(s.last_updated_ts)) AS time,
    MAX(s.state::float) AS max_value
  FROM
    states s
  JOIN
    states_meta m ON s.metadata_id = m.metadata_id
  WHERE
    m.entity_id = 'sensor.solaredge_modbus_ac_energy_kwh'
    AND s.state ~ '^[0-9.]+$'
    AND s.last_updated_ts BETWEEN EXTRACT(EPOCH FROM $__timeFrom()::timestamp)
                            AND EXTRACT(EPOCH FROM $__timeTo()::timestamp)
  GROUP BY
    date_trunc('hour', TO_TIMESTAMP(s.last_updated_ts))
),
solar_joined AS (
  SELECT
    ts.time,
    hm.max_value
  FROM
    time_series ts
  LEFT JOIN solar_hourly_max hm ON ts.time = hm.time
),
solar_filled AS (
  SELECT
    time,
    -- Fill nulls using the last known value
    MAX(max_value) OVER (ORDER BY time ROWS BETWEEN UNBOUNDED PRECEDING AND CURRENT ROW) AS filled_value
  FROM
    solar_joined
),
sessy_charged_hourly_max AS (
  SELECT
  FROM
    states s
  JOIN
  WHERE
    m.entity_id = 'sensor.sessy_all_charged_energy'
  GROUP BY
),
sessy_charged_joined AS (
  SELECT
    ts.time,
    hm.max_value
  FROM
    time_series ts
  LEFT JOIN sessy_charged_hourly_max hm ON ts.time = hm.time
),
sessy_charged_filled AS (
  SELECT
    time,
    MAX(max_value) OVER (ORDER BY time ROWS BETWEEN UNBOUNDED PRECEDING AND CURRENT ROW) AS filled_value
  FROM
    sessy_charged_joined
),
sessy_discharged_hourly_max AS (
  SELECT
  FROM
    states s
  JOIN
  WHERE
    m.entity_id = 'sensor.sessy_all_discharged_energy'
  GROUP BY
),
sessy_discharged_joined AS (
  SELECT
    ts.time,
    hm.max_value
  FROM
    time_series ts
  LEFT JOIN sessy_discharged_hourly_max hm ON ts.time = hm.time
),
sessy_discharged_filled AS (
  SELECT
    time,
  FROM
    sessy_discharged_joined
),

solar_delta AS (
  SELECT
    time,
    filled_value - LAG(filled_value) OVER (ORDER BY time) AS kwh
  FROM
    solar_filled
  ORDER BY
    time
),
sessy_charged_delta AS (
  SELECT
    time,
  FROM
    sessy_charged_filled
  ORDER BY
    time
),
sessy_discharged_delta AS (
  SELECT
    time,
  FROM
    sessy_discharged_filled
  ORDER BY
    time
),
-- Get hourly max from delivered electricity sensor
delivered_1_raw AS (
  SELECT
  FROM
    states s
    JOIN states_meta m ON s.metadata_id = m.metadata_id
  WHERE
    m.entity_id = 'sensor.dsmr_reading_electricity_delivered_1'
  GROUP BY 1
),
delivered_2_raw AS (
  SELECT
  FROM
    states s
  WHERE
    m.entity_id = 'sensor.dsmr_reading_electricity_delivered_2'
  GROUP BY 1
),
returned_1_raw AS (
  SELECT
  FROM
    states s
  WHERE
    m.entity_id = 'sensor.dsmr_reading_electricity_returned_1'
  GROUP BY 1
),
returned_2_raw AS (
  SELECT
  FROM
    states s
  WHERE
    m.entity_id = 'sensor.dsmr_reading_electricity_returned_2'
  GROUP BY 1
),

-- Fill missing hours by carrying last known value
delivered_1_filled AS (
  SELECT
    ts.time,
    MAX(her.max_value) OVER (ORDER BY ts.time ROWS BETWEEN UNBOUNDED PRECEDING AND CURRENT ROW) AS delivered_1_raw_value
  FROM
    time_series ts
    LEFT JOIN delivered_1_raw her ON ts.time = her.time
),

-- Calculate hourly delta in energy
delivered_1_delta AS (
  SELECT
    time,
    delivered_1_raw_value - LAG(delivered_1_raw_value) OVER (ORDER BY time) AS kwh
  FROM
    delivered_1_filled
),
delivered_2_filled AS (
  SELECT
    ts.time,
    MAX(her.max_value) OVER (ORDER BY ts.time ROWS BETWEEN UNBOUNDED PRECEDING AND CURRENT ROW) AS delivered_2_raw_value
  FROM
    time_series ts
    LEFT JOIN delivered_2_raw her ON ts.time = her.time
),

delivered_2_delta AS (
  SELECT
    time,
    delivered_2_raw_value - LAG(delivered_2_raw_value) OVER (ORDER BY time) AS kwh
  FROM
    delivered_2_filled
),
returned_1_filled AS (
  SELECT
    ts.time,
    MAX(her.max_value) OVER (ORDER BY ts.time ROWS BETWEEN UNBOUNDED PRECEDING AND CURRENT ROW) AS returned_1_raw_value
  FROM
    time_series ts
    LEFT JOIN returned_1_raw her ON ts.time = her.time
),

returned_1_delta AS (
  SELECT
    time,
    returned_1_raw_value - LAG(returned_1_raw_value) OVER (ORDER BY time) AS kwh
  FROM
    returned_1_filled
),
returned_2_filled AS (
  SELECT
    ts.time,
    MAX(her.max_value) OVER (ORDER BY ts.time ROWS BETWEEN UNBOUNDED PRECEDING AND CURRENT ROW) AS returned_2_raw_value
  FROM
    time_series ts
    LEFT JOIN returned_2_raw her ON ts.time = her.time
),

returned_2_delta AS (
  SELECT
    time,
    returned_2_raw_value - LAG(returned_2_raw_value) OVER (ORDER BY time) AS kwh
  FROM
    returned_2_filled
),
-- Get hourly average price
price_per_hour AS (
  SELECT
    AVG(s.state::float) AS price_eur_per_kwh
  FROM
    states s
  WHERE
    m.entity_id = 'sensor.current_electricity_price_all_in'
  GROUP BY 1
),
net_delivered_delta AS (
  SELECT
    oner.time,
    (oned.kwh + twod.kwh) - (oner.kwh + twor.kwh)  AS kwh
  FROM
    returned_1_delta oner
  INNER JOIN
    returned_2_delta twor ON oner.time = twor.time
  INNER JOIN
    delivered_1_delta oned ON oner.time = oned.time
  INNER JOIN
    delivered_2_delta twod ON oner.time = twod.time
  ORDER BY
    oner.time
),
sessy_in_delta AS (
  SELECT
    charged.time,
    charged.kwh - discharged.kwh AS kwh
  FROM
    sessy_charged_delta charged
  INNER JOIN
    sessy_discharged_delta discharged ON charged.time = discharged.time
  ORDER BY
    charged.time
),
huis_delta AS (
  SELECT
    dsmr.time,
    dsmr.kwh + solar.kwh - sessyin.kwh AS kwh
  FROM
    net_delivered_delta dsmr
  INNER JOIN
    sessy_in_delta sessyin ON dsmr.time = sessyin.time
  INNER JOIN
    solar_delta solar ON dsmr.time = solar.time
  ORDER BY
    dsmr.time
),
huis_delta_pv AS (
  SELECT
    huis.time,
    huis.kwh  - solar.kwh AS kwh
  FROM
    huis_delta huis
  INNER JOIN
    solar_delta solar ON huis.time = solar.time
  ORDER BY
    huis.time
),

-- Final output: kWh * €/kWh = €
costs AS (
  SELECT
    e.time,
    e.kwh,
    p.price_eur_per_kwh,
    e.kwh * p.price_eur_per_kwh AS cost_eur_no_bat_no_pv,
    pv.kwh * p.price_eur_per_kwh AS cost_eur_no_bat,
    e.kwh * 0.34 AS cost_eur_greenchoice,
    net.kwh * p.price_eur_per_kwh AS cost_dynamic,
    e.kwh * 0.34 - net.kwh * p.price_eur_per_kwh AS benefit
  FROM
    huis_delta e
  INNER JOIN
    price_per_hour p ON e.time = p.time
  INNER JOIN
    huis_delta_pv pv ON e.time = pv.time
  INNER JOIN
    net_delivered_delta net ON e.time = net.time
  ORDER BY
    e.time
)

-- Add running total cost
SELECT
  time,
  SUM(cost_eur_no_bat_no_pv) OVER (ORDER BY time) AS "Kosten dynamisch zonder panelen zonder batterij",
  SUM(cost_eur_no_bat) OVER (ORDER BY time) AS "Kosten dynamisch zonder batterij",
  SUM(cost_eur_greenchoice) OVER (ORDER BY time) AS "Kosten geen panelen/bat en vast tarief",
  SUM(cost_dynamic) OVER (ORDER BY time) AS "Kosten huidig",
  SUM(benefit) OVER (ORDER BY time) AS "Voordeel tov geen panelen/bat en vast tarief"
FROM
  costs
ORDER BY
  time;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

luccie schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 13:55:
[...]

Sessy (ont)laadt niet, omdat het batterijpakket buiten werkzame temperatuur is (sinds 41 minuten geleden)
Waar zien jullie deze (fout)melding?

[ Voor 48% gewijzigd door vanenkelen op 12-07-2025 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
mausy5043 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 21:24:
[...]

Welke app bedoel je? In de Android app? Ik zie niks.
Op het hoofdscherm alleen grafiekjes. Bij 'Notificaties' is het leeg. Bij 'Instellingen' geen spoor.
De Sessy app (iOS en Android) die recent gelanceerd is (webapp). In de Notificaties sectie staan de voor jouw Sessy gepushte updates en als je ze opent, worden de release notes getoond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
Boeryepes schreef op zondag 13 juli 2025 @ 06:44:
[...]

De Sessy app (iOS en Android) die recent gelanceerd is (webapp). In de Notificaties sectie staan de voor jouw Sessy gepushte updates en als je ze opent, worden de release notes getoond.
Alleen als je al aan de beurt bent voor die update, en dat is nog lang niet iedereen.

Het ontbreken van de release-notes op hun eigen dedicated pagina hiervoor vind ik ook een gebrek.

Wellicht is de firmware-pagina-content-beheerder even op vakantie, want een andere fout op die pagina (die ik 1,5 week geleden heb gemeld) is ook nog niet gecorrigeerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Xieoxer schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 20:07:
[...]

Ik heb een dynamisch contract bij ANWB Energie. Vandaag hebben mijn zonnepanelen 12,1 kWh opgewekt, waarvan slechts 4,2 kWh aan het net is teruggeleverd. De rest is direct verbruikt door de warmtepomp (koelmodus), de droger en andere apparaten.

We zijn actief bezig met h ons verbruik wanneer de momenten de stroomprijs laag is. Met die 4,2 kWh is de Seccy accu nog niet helemaal vol geladen. Daarom wil ik in de ECO-modus met de juiste parameters instellen, zodat het resterende tekort automatisch wordt bijgevuld en ik ’s avonds, tijdens de duurdere uren van de accu kan leven. De prijs gaat vaak rond 17:00 stapsgewijs omhoog.
Ah nu snap ik hem..

Ik doe iets vergelijkbaars maar dat kan de sessy niet zelf, ik stuur hem daarvoor aan met de api..

Overdag zonladen op nom tot op het moment dat dat er niet meer in zit en dan overschakelen naar eco… overschakelen kan dan op basis van de zonsondergang, eco gaat dan in de nacht laden als de stroom goedkoper is zodat dat de volgende dag klaar staat.. dan als hij vol is weer op nom zodat hij 0 blijft draaien..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-09 23:08
tcw82 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 13:07:
[...]

Deze drie berichten verhandelen over de nom stand.
Hopelijk heb je er iets aan.

MajaMestreech in "Het Sessy thuisaccu verzameltopic"
Bedankt dat je mijn topic citeert, echter heb er geen antwoord op mogen vinden. Hierbij poging 2:

In de ECO modus kun je aangeven hoeveel Laaduren met hoeveel Laadvermogen geladen moet worden en kun je aangeven dat er tevens met PV overschot geladen moet worden. In de huidige zonnige periode zijn de tarieven het goedkoopst gedurende de uren dat er ook PV overschot is. De Sessy's gaan dan laden met het ingestelde Laadvermogen ipv met het PV overschot vermogen. Zou er niet nog een optie bij kunnen om tijdens de goedkoopste uren te laden met PV overschot en niet met het opgegeven Laadvermogen?

Van de ene kant zou ik het liefst de Sessy altijd in ECO modus zetten, echter wil niet dat hij dan gaat laden door stroom van het net af te nemen indien het laadvermogen (maal 3 daar ik 3 Sessy's heb) van het net wordt gehaald. Het is immer een NOM modus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
MajaMestreech schreef op zondag 13 juli 2025 @ 21:48:
[...]

Bedankt dat je mijn topic citeert, echter heb er geen antwoord op mogen vinden. Hierbij poging 2:

In de ECO modus kun je aangeven hoeveel Laaduren met hoeveel Laadvermogen geladen moet worden en kun je aangeven dat er tevens met PV overschot geladen moet worden. In de huidige zonnige periode zijn de tarieven het goedkoopst gedurende de uren dat er ook PV overschot is. De Sessy's gaan dan laden met het ingestelde Laadvermogen ipv met het PV overschot vermogen. Zou er niet nog een optie bij kunnen om tijdens de goedkoopste uren te laden met PV overschot en niet met het opgegeven Laadvermogen?

Van de ene kant zou ik het liefst de Sessy altijd in ECO modus zetten, echter wil niet dat hij dan gaat laden door stroom van het net af te nemen indien het laadvermogen (maal 3 daar ik 3 Sessy's heb) van het net wordt gehaald. Het is immer een NOM modus. ;)
? Je wilt eco maar zonder laden van het net ?

Bedoel je eigenlijk NOM, maar dan alleen terugleveren in de duren uren oid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 15:20

Tazzios

..

Met HA en de blueprint van pimdoos kun je een 'nom laden' automatisering maken. En een nom ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
helm71 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 21:57:
[...]

? Je wilt eco maar zonder laden van het net ?

Bedoel je eigenlijk NOM, maar dan alleen terugleveren in de duren uren oid ?
Je wilt eco maar zonder laden van het net ? Bijna goed ..... Je wilt eco maar zonder laden van het net indien er in de ingestelde aantal uren in de ECO settings PV overschot is, dan niet laden met het ingestelde vermogen bij de ECO setting . Dan heb je dus eigenlijk altijd NOM behalve als er niet genoeg PV overschot is om de batterijen op te laden, dan haalt hij het ingestelde vermogen gedurende de ingestelde uren van het net af.
Eventueel nog een parameter erbij zetten: Minimaal PV overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 15:20

Tazzios

..

Wat is het probleem indien hij OOK gelijktijdig (naast uit pv) uit het net stroom haalt? Je wilt de sessy toch opladen met de goedkoopste stroom?

Of er genoeg pv gaat zijn kan sessy niet voorspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Tazzios schreef op zondag 13 juli 2025 @ 22:29:
Wat is het probleem indien hij OOK gelijktijdig (naast uit pv) uit het net stroom haalt? Je wilt de sessy toch opladen met de goedkoopste stroom?

Of er genoeg pv gaat zijn kan sessy niet voorspellen.
Nee, ik wil NOM behalve als de batterij niet voldoende wordt opgeladen door PV, dan ECO. Nu moet ik dit dus handmatig omschakelen op dagen dat de zon minder schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
  • Nu online
MajaMestreech schreef op zondag 13 juli 2025 @ 22:32:
[...]

Nee, ik wil NOM behalve als de batterij niet voldoende wordt opgeladen door PV, dan ECO. Nu moet ik dit dus handmatig omschakelen op dagen dat de zon minder schijnt.
Maar die puzzel gaat in de praktijk alleen nooit op denk ik. Veelal zal de goedkoopste periode samenvallen met de periode met de hoogste PV opbrengst. Maar, en dit is key: 𝒘𝒂𝒏𝒏𝒆𝒆𝒓 𝒛𝒆 𝒏𝒊𝒆𝒕 𝒔𝒂𝒎𝒆𝒏𝒗𝒂𝒍𝒍𝒆𝒏, 𝒛𝒂𝒍 𝒅𝒆 𝒈𝒐𝒆𝒅𝒌𝒐𝒐𝒑𝒔𝒕𝒆 𝒑𝒆𝒓𝒊𝒐𝒅𝒆 𝒂𝒍𝒕𝒊𝒋𝒅 𝒗𝒓𝒐𝒆𝒈𝒆𝒓 𝒗𝒂𝒍𝒍𝒆𝒏, 𝒏𝒐𝒐𝒊𝒕 𝒍𝒂𝒕𝒆𝒓. Want direct volgend op de zonnigste periode is de avondpiek. Dit is zowat nimmer een goedkope periode, behalve misschien wanneer het stormt. De enige optie die Sessy dan nog rest is de periode 21:00-24:00. Met andere woorden, als de Sessy eenmaal constateert dat de PV opwek tegenvalt, zal -ie (vrijwel altijd) bemerken dat de goedkope periode reeds gepasseerd is, en zal -ie noodgedwongen moeten wachten op de volgende dag.

Om jouw idee te verwezenlijken zal er veel meer intelligentie in moeten. Bijvoorbeeld ofwel een 'sliding window' van 'de komende 24 uur' gebruiken inplaats van het traditionele etmaal, of er moet niet worden gezocht naar de goedkoopste uren, maar naar 'de goedkoopste uren van de nog resterende uren'. Dat lijkt me buitengewoon complex te worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
[...]

Xieoxer schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:51:
[...]

Je hebt geen vraag/vragen over de werking van Eco, het lijkt er meer op dat je een feature request hebt, dat zijn de betere bijdrage (y) Daarmee wordt het product beter. Alleen als je dan opschrijft dat je vragen hebt over de werking van eco maar eigenlijk bedoeld dat je een feature request hebt komen we niet tot elkaar inderdaad. -O-

Anyway, hopelijk komt de juist informatie nu bij je, ik zie al wat antwoorden langskomen waarmee je hopelijk verder kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helm71
MajaMestreech schreef op zondag 13 juli 2025 @ 22:19:
[...]

Je wilt eco maar zonder laden van het net ? Bijna goed ..... Je wilt eco maar zonder laden van het net indien er in de ingestelde aantal uren in de ECO settings PV overschot is, dan niet laden met het ingestelde vermogen bij de ECO setting . Dan heb je dus eigenlijk altijd NOM behalve als er niet genoeg PV overschot is om de batterijen op te laden, dan haalt hij het ingestelde vermogen gedurende de ingestelde uren van het net af.
Eventueel nog een parameter erbij zetten: Minimaal PV overschot.
Gottit… dat zou ik met gebruik van flows in homey prima kunnen aansturen…

In mijn geval zou dat betekenen dat ik NOM doe, op een bepaald moment kijk of de batterij nog voldoende vol is (ik zou eerder naar kijken dan naar de zonneopbrengst), zoniet, dan gaan laden op het goedkoopste moment.. en dan op een later moment weer switchen naar NOM.. Dat kan automatisch in homey, en vast ook wel in home assistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-08 15:26
vanenkelen schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 23:22:
[...]

Waar zien jullie deze (fout)melding?
Ik log in op het ipadres van de Sessy, en dan linksboven op het oranje/groene bolletje klikken.
Ofwel: http:/IP/sysinfo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 01-09 18:34

mausy5043

Don't panic.

[...]

In de zomer, als er voldoende zonnestroom is, gaan mijn batterijen op NOM. In de winter als er een tekort zal zijn aan zonnestroom, verwacht ik pas iets te hebben aan ECO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
mausy5043 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 20:44:
[...]

In de zomer, als er voldoende zonnestroom is, gaan mijn batterijen op NOM. In de winter als er een tekort zal zijn aan zonnestroom, verwacht ik pas iets te hebben aan ECO.
Dat doe ik ook.. Ik kijk elke dag wat de zonneproductie is en reken dan uit wat de gemiddelde opbrengst van de afgelopen 5 dagen is geweest, als dat onder een bepaalde treshold is dan schakelt hij naar ECO, als hij boven een andere treshold ligt schakelt hij naar NOM..

Voor de fijnmazigheid kijkt hij de stroom over 2 uur gratis wordt EN of er voldoende stroom in de sessies zit, als dat zo is schakel ik de zonnepanelen terug naar 0 opbrengst en laat ik de Sessies leeglopen.

Op het moment dat de stroom echt negatief gaat blijven de zonnepanelen -uit-, en laat ik de sessies alleen opladen en niet leveren.

Als de stroom niet meer negatief is laat ik de zonnepanelen weer leveren en gaan de sessies weer op NOM ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
helm71 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 20:51:
[...]

Dat doe ik ook.. Ik kijk elke dag wat de zonneproductie is en reken dan uit wat de gemiddelde opbrengst van de afgelopen 5 dagen is geweest, als dat onder een bepaalde treshold is dan schakelt hij naar ECO, als hij boven een andere treshold ligt schakelt hij naar NOM..

Voor de fijnmazigheid kijkt hij de stroom over 2 uur gratis wordt EN of er voldoende stroom in de sessies zit, als dat zo is schakel ik de zonnepanelen terug naar 0 opbrengst en laat ik de Sessies leeglopen.

Op het moment dat de stroom echt negatief gaat blijven de zonnepanelen -uit-, en laat ik de sessies alleen opladen en niet leveren.

Als de stroom niet meer negatief is laat ik de zonnepanelen weer leveren en gaan de sessies weer op NOM ..
Doe je dit met Home Assistant automatisering?
Welke omvormer heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:09

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

helm71 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 16:23:
[...]

....eco gaat dan in de nacht laden als de stroom goedkoper is zodat dat de volgende dag klaar staat.. dan als hij vol is weer op nom zodat hij 0 blijft draaien..
Is jouw prijsverschil dan groter dan 10%? Want anders heb je bij een batterijeff. van 90% geen voordeel.

Ik zit zelf niet in de variabele tarieven, vandaar de vraag.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helm71
rtunru schreef op maandag 14 juli 2025 @ 20:55:
[...]

Doe je dit met Home Assistant automatisering?
Welke omvormer heb je?
Ik doe dat met homey..

Ik heb solaredge omvormers die ik met modbus lokaal aanstuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
m-vw schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:18:
[...]

Is jouw prijsverschil dan groter dan 10%? Want anders heb je bij een batterijeff. van 90% geen voordeel.

Ik zit zelf niet in de variabele tarieven, vandaar de vraag.
Jep, daar houd ik rekening mee. Hele tijdelijke toestand overigens, want vanaf 2026 boeit het niet meer.. dan moet je belasting aftikken en komt negatief echt nog maar heel zelden voor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
tcw82 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 02:23:
[...]

[...]

Je hebt geen vraag/vragen over de werking van Eco, het lijkt er meer op dat je een feature request hebt, dat zijn de betere bijdrage (y) Daarmee wordt het product beter. Alleen als je dan opschrijft dat je vragen hebt over de werking van eco maar eigenlijk bedoeld dat je een feature request hebt komen we niet tot elkaar inderdaad. -O-

Anyway, hopelijk komt de juist informatie nu bij je, ik zie al wat antwoorden langskomen waarmee je hopelijk verder kunt.
'Zou er niet nog een optie bij kunnen om tijdens de goedkoopste uren te laden met PV overschot en niet met het opgegeven Laadvermogen?" is volgens mij een vraag. i.i.g inderdaad genoeg reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Maartentux schreef op zondag 13 juli 2025 @ 23:15:
[...]

Maar die puzzel gaat in de praktijk alleen nooit op denk ik. Veelal zal de goedkoopste periode samenvallen met de periode met de hoogste PV opbrengst. Maar, en dit is key: 𝒘𝒂𝒏𝒏𝒆𝒆𝒓 𝒛𝒆 𝒏𝒊𝒆𝒕 𝒔𝒂𝒎𝒆𝒏𝒗𝒂𝒍𝒍𝒆𝒏, 𝒛𝒂𝒍 𝒅𝒆 𝒈𝒐𝒆𝒅𝒌𝒐𝒐𝒑𝒔𝒕𝒆 𝒑𝒆𝒓𝒊𝒐𝒅𝒆 𝒂𝒍𝒕𝒊𝒋𝒅 𝒗𝒓𝒐𝒆𝒈𝒆𝒓 𝒗𝒂𝒍𝒍𝒆𝒏, 𝒏𝒐𝒐𝒊𝒕 𝒍𝒂𝒕𝒆𝒓. Want direct volgend op de zonnigste periode is de avondpiek. Dit is zowat nimmer een goedkope periode, behalve misschien wanneer het stormt. De enige optie die Sessy dan nog rest is de periode 21:00-24:00. Met andere woorden, als de Sessy eenmaal constateert dat de PV opwek tegenvalt, zal -ie (vrijwel altijd) bemerken dat de goedkope periode reeds gepasseerd is, en zal -ie noodgedwongen moeten wachten op de volgende dag.

Om jouw idee te verwezenlijken zal er veel meer intelligentie in moeten. Bijvoorbeeld ofwel een 'sliding window' van 'de komende 24 uur' gebruiken inplaats van het traditionele etmaal, of er moet niet worden gezocht naar de goedkoopste uren, maar naar 'de goedkoopste uren van de nog resterende uren'. Dat lijkt me buitengewoon complex te worden...
Ok, ik zie het niet zo moeilijk, echter misschien mis ik iets in mijn vraag / nieuwe optie.

Ik zou voordeel zien in een knop "Overrule ECO Laden" indien PV Overschot groter is als [ingegeven waarde in W].

Daarmee kan de Sessy het hele jaar in ECO staan. In de winter periode is PV overschot weinig en wordt de batterij geladen met de in ECO modus geselecteerde waarde van aantal uur maal vermogen. In de zomer idem behalve als de PV opbrengst voldoende. Dus niet meer omschakelen tussen NOM en ECO.

Wellicht mis ik iets ???

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gameboy
MajaMestreech schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:26:
[...]

Ok, ik zie het niet zo moeilijk, echter misschien mis ik iets in mijn vraag / nieuwe optie.

Ik zou voordeel zien in een knop "Overrule ECO Laden" indien PV Overschot groter is als [ingegeven waarde in W].

Daarmee kan de Sessy het hele jaar in ECO staan. In de winter periode is PV overschot weinig en wordt de batterij geladen met de in ECO modus geselecteerde waarde van aantal uur maal vermogen. In de zomer idem behalve als de PV opbrengst voldoende. Dus niet meer omschakelen tussen NOM en ECO.

Wellicht mis ik iets ???
Ik zou dit een hele waardevolle toevoeging vinden aan de ECO modus! Een extra vinkje met "PV overschot laden tijdens goedkope uren" oid...ik denk los van het huidige vinkje voor "laden buiten goedkoopste uren".

+1 van mij voor deze feature-request dus ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogel6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9I--KGa2flxzhfEzZiznRFDM1bc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/E7uvG4Qd6xIGtPNFihnKeT2H.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYDOhW3SA6FF31fv8U6I7RMQM8Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ir0KAqz6tt0WyzO9cAi1Pb5y.png?f=fotoalbum_large

gezien er de afgelopen dagen wat vragen voorbij kwamen om te bijladen in de gekope prijzen uren.

Hierbij een mogelijk voorbeeld van bijladen in de goedkope uren als batterijen niet volledig gevuld
worden door de panelen. flow is ingepast in de strategie van vandaag.
het is wel in Node Red, maar werkt voormij prima .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gameboy
Gameboy schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 08:26:
[...]

Ik zou dit een hele waardevolle toevoeging vinden aan de ECO modus! Een extra vinkje met "PV overschot laden tijdens goedkope uren" oid...ik denk los van het huidige vinkje voor "laden buiten goedkoopste uren".

+1 van mij voor deze feature-request dus ;)
Zo te zien heeft iemand dit ook net als feature request op het Sessy forum geplaatst:

https://forum.sessy.nl/fe...overschot-extra-te-laden/

Ik heb +1 gevote...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Spontaan een nieuwe firmware update van 1.10.0 naar 1.10.1

17-07-2025
Verbeteringen
Batterijpercentage – Wanneer Sessy onverwacht opnieuw opstartte, werd het laatst bekende batterijpercentage niet opgeslagen.
Daardoor sprong de weergave soms plotseling naar een andere waarde.
Met deze firmwareversie slaat Sessy – behalve bij een abrupte stroomuitval – het actuele batterijpercentage op voordat hij uitgaat.
Na het herstarten zie je dus meteen het correcte percentage.
Zo krijg je een nauwkeuriger beeld van de actuele staat van jouw Sessy.

Ik heb hem reeds geplaatst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Gameboy schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:31:
[...]

Zo te zien heeft iemand dit ook net als feature request op het Sessy forum geplaatst:

Ik heb +1 gevote...
Die is niet helemaal hetzelfde. Want bij deze optie wordt altijd met het ingestelde ECO vermogen geladen PLUS eventueel PV overschot ook geladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartentux
  • Nu online
MajaMestreech schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 22:38:
[...]

Die is niet helemaal hetzelfde. Want bij deze optie wordt altijd met het ingestelde ECO vermogen geladen PLUS eventueel PV overschot ook geladen.
Je bedoelt... Dat als er 800 watt is ingesteld en er is 1100 watt aan PV overschot dat -ie dan met 1900 watt gaat laden? Dat haal ik daar niet uit... :?

En erop stemmen lijkt me sowieso nuttig, anders komt dit nooit onder de aandacht van Sessy.

[ Voor 9% gewijzigd door Maartentux op 17-07-2025 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
Maartentux schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 23:16:
[...]

Je bedoelt... Dat als er 800 watt is ingesteld en er is 1100 watt aan PV overschot dat -ie dan met 1900 watt gaat laden? Dat haal ik daar niet uit... :?

En erop stemmen lijkt me sowieso nuttig, anders komt dit nooit onder de aandacht van Sessy.
Nou ja, als er alsnog 1100 W overschot (export) is *terwijl* de Sessy al met 800 W laadt, dan kan die 1100 W toch ook naar de Sessy? Dus toch 1900 W laden, primaaa ;)

In ieder geval is het doel dat er geen import van het net plaatsvindt, laden van de Sessy moet alleen met PV opwek worden gedaan natuurlijk.

Ik lees dat ook zo in het forumbericht...

[ Voor 3% gewijzigd door Gameboy op 18-07-2025 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
  • Nu online
Gameboy schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:50:
[...]

Nou ja, als er alsnog 1100 W overschot (export) is *terwijl* de Sessy al met 800 W laadt, dan kan die 1100 W toch ook naar de Sessy? Dus toch 1900 W laden, primaaa ;)

In ieder geval is het doel dat er geen import van het net plaatsvindt, laden van de Sessy moet alleen met PV opwek worden gedaan natuurlijk.

Ik lees dat ook zo in het forumbericht...
We zijn het denk ik eens over dat het gewenste resultaat dan 0 net-import zou moeten worden, maar het is multi-interpretabel, en dat was mijn punt, en (waarschijnlijk?) ook dat van @MajaMestreech

Bij de eventuele implementatie hiervan zullen nog een hoop vragen opkomen. Bijvoorbeeld: is de "1100 W overschot" een prognose op basis van een weerbericht, of een live meting? Indien het laatste, hoe moet er dan gereageerd worden op wolkjes? ECO mode is niet gebouwd om dynamisch te veranderen, moet deze dat nu wel gaan doen? enz.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gameboy
Maartentux schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:06:
[...]

We zijn het denk ik eens over dat het gewenste resultaat dan 0 net-import zou moeten worden, maar het is multi-interpretabel, en dat was mijn punt, en (waarschijnlijk?) ook dat van @MajaMestreech

Bij de eventuele implementatie hiervan zullen nog een hoop vragen opkomen. Bijvoorbeeld: is de "1100 W overschot" een prognose op basis van een weerbericht, of een live meting? Indien het laatste, hoe moet er dan gereageerd worden op wolkjes? ECO mode is niet gebouwd om dynamisch te veranderen, moet deze dat nu wel gaan doen? enz.
In de code lijkt me dit heel simpel. ECO modus is buiten de ECO uren toch al hetzelfde als de NOM modus, die kijkt dus naar de P1 meter en gaat meer of minder (ont-)laden om de import en export zo dicht mogelijk bij 0 te houden.

Dat kan dus binnen de ECO uren prima worden uitgebreid met 1 simpele extra check: binnen ECO uren ook NOM, maar als minimum laadvermogen datgene wat ingesteld is.

Voila, klaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
  • Nu online
Gameboy schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:17:
[...]

In de code lijkt me dit heel simpel. ECO modus is buiten de ECO uren toch al hetzelfde als de NOM modus, die kijkt dus naar de P1 meter en gaat meer of minder (ont-)laden om de import en export zo dicht mogelijk bij 0 te houden.

Dat kan dus binnen de ECO uren prima worden uitgebreid met 1 simpele extra check: binnen ECO uren ook NOM, maar als minimum laadvermogen datgene wat ingesteld is.

Voila, klaar...
Prima. En dus nu maar wachten op meer dan die 4 upvotes op die post op het Sessy forum...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itavero
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 22:04
Ik zat laatst ook te denken dat ik eigenlijk nog twee varianten op de NOM regeling zou willen.
Een waarbij er enkel geladen wordt, maar niet teruggeleverd.
De ander waarbij er enkel geleverd wordt, maar niet geladen.

Dit zou het voor mij makkelijker maken om te automatiseren dat we ik in de ochtend wel mijn verbruik wil compenseren, maar pas wil laden van PV overschot in de goedkoopste uren van de dag (waarbij ik terugleveren dan weer minder belangrijk vind).

Binnenkort maar eens een berichtje op het Sessy forum droppen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

itavero schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:07:
Ik zat laatst ook te denken dat ik eigenlijk nog twee varianten op de NOM regeling zou willen.
Een waarbij er enkel geladen wordt, maar niet teruggeleverd.
De ander waarbij er enkel geleverd wordt, maar niet geladen.

Dit zou het voor mij makkelijker maken om te automatiseren dat we ik in de ochtend wel mijn verbruik wil compenseren, maar pas wil laden van PV overschot in de goedkoopste uren van de dag (waarbij ik terugleveren dan weer minder belangrijk vind).

Binnenkort maar eens een berichtje op het Sessy forum droppen..
Ik zit eigenlijk al een tijdje na te denken over een soort omgekeerde hybride ECO-ROI modus. Dus je accu's helemaal volladen op zoveel mogelijk PV, met als optionele slimmigheid dat bij te weinig zon er op de goedkoopste uren elektriciteit wordt geïmporteerd. Om vervolgens tijdens de duurste uren van de dag de accu's weer te ontladen.

Ik ben wat aan het experimenteren met flows in Homey, maar heb nog niet iets draaiend wat echt goed werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
vanenkelen schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:26:
[...]

Ik zit eigenlijk al een tijdje na te denken over een soort omgekeerde hybride ECO-ROI modus. Dus je accu's helemaal volladen op zoveel mogelijk PV, met als optionele slimmigheid dat bij te weinig zon er op de goedkoopste uren elektriciteit wordt geïmporteerd. Om vervolgens tijdens de duurste uren van de dag de accu's weer te ontladen.

Ik ben wat aan het experimenteren met flows in Homey, maar heb nog niet iets draaiend wat echt goed werkt.
Dat eerste stukje zou kunnen met de ECO modus, met de voorgestelde aanpassingen/feature-request hierboven. Stem dus op dat request op het Sessy forum als je wilt ;)

Dan zou je mogelijk kunnen wegkomen met een switch naar ECO modus overdag, en naar ROI modus in de avond. Dat kun je denk ik wel regelen vanuit Homey zonder dat je het hele (ont-)laadschema zelf hoeft te ontwikkelen ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• helm71
Ik denk dat sessy vrij kritisch kijkt naar deze aard van verzoeken… ik -denk- dat ze een paar duidelijke laadstrategien in hun platform willen hebben. Daarnaast kun je met eigen aansturing alles maken dat je wilt…

Risico is dat er op enog moment zoveel knopjes bijkomen dat een niet-tweaker het geen praktisch produkt meer vind (terwijl een tweaker waarschijnlijk toch zelf wil aansturen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
helm71 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:51:
Ik denk dat sessy vrij kritisch kijkt naar deze aard van verzoeken… ik -denk- dat ze een paar duidelijke laadstrategien in hun platform willen hebben. Daarnaast kun je met eigen aansturing alles maken dat je wilt…

Risico is dat er op enog moment zoveel knopjes bijkomen dat een niet-tweaker het geen praktisch produkt meer vind (terwijl een tweaker waarschijnlijk toch zelf wil aansturen).
Ja, en dat begrijp ik ook heel goed. Je kunt niet zomaar alles aanpassen aan de wensen van een (doorgaans) kleine groep gebruikers ;)

Toch hoop ik dat men een meerwaarde ziet in de (in mijn ogen zeer eenvoudige) change van de ECO modus om zoveel mogelijk PV opwek te laden tijdens de goedkoopste (ECO) uren.

We'll see!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Gameboy schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:34:
[...]

Ja, en dat begrijp ik ook heel goed. Je kunt niet zomaar alles aanpassen aan de wensen van een (doorgaans) kleine groep gebruikers ;)

Toch hoop ik dat men een meerwaarde ziet in de (in mijn ogen zeer eenvoudige) change van de ECO modus om zoveel mogelijk PV opwek te laden tijdens de goedkoopste (ECO) uren.

We'll see!
Waarom zou je ueberhaupt pv laden willen beperken overigens ? Ik bedoel, dat is al gratis…?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
helm71 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:51:
[...]

Waarom zou je ueberhaupt pv laden willen beperken overigens ? Ik bedoel, dat is al gratis…?
Daar kun je over discussiëren. Voor mij is het de prijs waard die ik anders had gekregen bij terugleveren aan het net…. En op dit moment is dat voor mij gewoon de dynamische stroomprijs, inclusief belasting, kosten en btw en zonnebonus (omdat we nog kunnen salderen en ik minder teruglever dan verbruik en ik bij zonneplan zit).

[ Voor 23% gewijzigd door Torch1969 op 18-07-2025 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
helm71 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:51:
[...]

Het gaat niet zozeer om het beperken van het laden, dat wil ik juist eraf hebben tijdens de ECO uren ;)

En die stroom is ook niet gratis, want elke kWh die je via je accu laat gaan, heeft ook inherente kosten. Een veelgebruikte waarde is je aanschaf gedeeld door de verwachte kWh's tijdens de levensduur.

Die wordt vaak op 6000 cycles gezet, dus met een Sessy kost een kWh die je opslaat ongeveer 12 cent. Dat dien je eigenlijk wel mee te nemen in je beslissing om al dan niet te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:27
Gameboy schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:41:
[...]

Het gaat niet zozeer om het beperken van het laden, dat wil ik juist eraf hebben tijdens de ECO uren ;)

En die stroom is ook niet gratis, want elke kWh die je via je accu laat gaan, heeft ook inherente kosten. Een veelgebruikte waarde is je aanschaf gedeeld door de verwachte kWh's tijdens de levensduur.

Die wordt vaak op 6000 cycles gezet, dus met een Sessy kost een kWh die je opslaat ongeveer 12 cent. Dat dien je eigenlijk wel mee te nemen in je beslissing om al dan niet te laden.
Je kunt dit ook nuanceren. Over een 10 jaar (6000 cycles) zou een accu als die van sessy nieuw misschien de helft kosten per kWh. Dat betekent dat je nog maar de helft van het geld hoeft te sparen (afschrijven) om de huidige sessy te vervangen. Bovendien is de sessy niet total loss na 6000 cycles , er past alleen minder in. Je kunt dus overwegen om de vrij conservatieve waarde van 12 cent te verlagen naar bijvoorbeeld 8, 6 of zelfs 4 cent. Neemt niet weg dat laden en ontladen niet gratis is.
edit
Even een sommetje gemaakt. In deze grafiek zie je de waardevermindering van de Sessy, aangenomen dat je over 10 jaar voor de helft van de Euros een accu van 5,2 kWh kunt kopen (7% ontwaarding), bij 1 cycle per dag (= 1x leeg en weer vol). Bij 12 cent/kWh kan je al na 9 jaar van het tot dan toe afgeschreven bedrag een gelijkwaardige nieuwe accu kopen. Bij 7 cent is dat is 12 jaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cE9dIS0LcgRrXhB_Kc1XtWOUXgs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UibA0L8b1iBl3olMaDVmNOvS.png?f=fotoalbum_large
Dit is natuurlijk koffiedik kijken, en vol met aannames. Maar het illustreert dat 12 cent te conservatief is in mijn ogen.

[ Voor 27% gewijzigd door balk op 18-07-2025 15:21 . Reden: Grafiek er bij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fplin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:00
Systeemstatus

🚫 Sessy (ont)laadt niet, door een fout in de wisselspanning-omvormer (sinds 5 minuten geleden)

Wat kan ik hieraan doen?
En hoe komt dit?
v1.10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:33
fplin schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:18:
Systeemstatus

🚫 Sessy (ont)laadt niet, door een fout in de wisselspanning-omvormer (sinds 5 minuten geleden)

Wat kan ik hieraan doen?
En hoe komt dit?
v1.10.1
Bij mij zie ik dat soms. Meestal lost het zichzelf op na korte tijd. Anders de batterij opnieuw opstarten (spanning er af en na 5 a 10 seconden er weer op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fplin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:00
Hielko1 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:35:
[...]

Bij mij zie ik dat soms. Meestal lost het zichzelf op na korte tijd. Anders de batterij opnieuw opstarten (spanning er af en na 5 a 10 seconden er weer op).
Ja is gelukt doet het weer nadat de spanning er afgehaald is. dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
  • Nu online
balk schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:30:
[...]

Je kunt dit ook nuanceren. Over een 10 jaar (6000 cycles) zou een accu als die van sessy nieuw misschien de helft kosten per kWh. Dat betekent dat je nog maar de helft van het geld hoeft te sparen (afschrijven) om de huidige sessy te vervangen. Bovendien is de sessy niet total loss na 6000 cycles , er past alleen minder in. Je kunt dus overwegen om de vrij conservatieve waarde van 12 cent te verlagen naar bijvoorbeeld 8, 6 of zelfs 4 cent. Neemt niet weg dat laden en ontladen niet gratis is.
edit
Even een sommetje gemaakt. In deze grafiek zie je de waardevermindering van de Sessy, aangenomen dat je over 10 jaar voor de helft van de Euros een accu van 5,2 kWh kunt kopen (7% ontwaarding), bij 1 cycle per dag (= 1x leeg en weer vol). Bij 12 cent/kWh kan je al na 9 jaar van het tot dan toe afgeschreven bedrag een gelijkwaardige nieuwe accu kopen. Bij 7 cent is dat is 12 jaar.
[Afbeelding]
Dit is natuurlijk koffiedik kijken, en vol met aannames. Maar het illustreert dat 12 cent te conservatief is in mijn ogen.
Ik geef je helemaal gelijk met dat er nuancering nodig is, maar het ligt wel complexer en anders, want:

1. De accu wordt minder waard door een laadcyclus, maar wordt óók minder waard door gewoon 1 dag ouder te worden zonder te worden gebruikt.

2. Accus worden véél sneller goedkoper dan 7% per jaar. Het is eerder dezelfde snelheid als zonnepanelen doen. Dus een halvering in 18-30 maanden. Over 9 jaar is er niets over van de dagwaarde van een accu. Ik bedoel maar... wat is de dagwaarde van een 235 Wp paneel uit 2016 vandaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Gameboy schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:41:
[...]

Eens.. dat tel ik inderdaad niet mee… ik heb daar wel eens grof aan gerekend en dat kwam uit op “als je geld wikt verdienen, koop dan geen thuisbatterij” ;-)

Ik “vergeet” mijn initiele investering en heb als strategie om mijn maandelijkse kosten maximaal te verlagen, door eigen consumptie, ik ga er grofwel ook vanuit dat terugleveren niets oplevert (nu nog ff wel, I know).

Mooi om te zien dat ieder zijn eigem strategie heeft !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
  • Nu online
Hielko1 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:35:
[...]

Ik heb dat nu een keer of 4 meegemaakt met mijn twee accus in X maanden. Op random momenten, dwz. niet tijdens uitzonderlijke omstandigheden. Ik heb nooit meegemaakt dat het vanzelf over ging, ik moest altijd de stroom eraf halen om het te herstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:53
fplin schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:40:
[...]

Ja is gelukt doet het weer nadat de spanning er afgehaald is. dank je
Meestal lossen dit soort errors zichzelf op na een minuut of 10. Volgens mij zit er ergens iets in de Sessy ingebouwd dat in geval van een error deze elke 10 minuten een check of reset doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xieoxer
Gameboy schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:31:
[...]

Ik heb +1 gevote...
Zojuist upvote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
Gezien discussie over max. (bij)-vullen van de batterijen tijdens goedkope uren
hierbij een voorbeeld wel in Node Red .
plaatje excel is strategie voor vandaag (gisteravond ingesteld)
Ik werk hoofdzakelijk met Nom/Idle/api-/api+ en epex en tibber allin prijs.
Oranje zijn de targetprijzen voor bepaling voor bijvulling op SOC. tot max.vulling
en voor uurprijs terugleveren.
Met bijkopen hou ik rekening met omzettingsverlies van Ac>Dc>Ac van 83%.
saldo vandaag € -5.44. saldo mnd juli €-166
Vandaag weinig zonprod. 32kw, waardoor veel moest bijkopen om max. te vullen.
in de relatief goedkope uren ,
Bijvullen doe ik bewustmet max laad cap , de reden is dat als er plots veel zon is
deze max opgenomen kan worden in de batterij ,dat is de reden dat ik veel tijd blokken
heb zodat er elk halfuur afgetast wordt op de SOC op bijkopen zinvol is.
Ik hou geen rekening met afschrijving (na betaling heb ik ze gelijk afgeschreven).
Nu proberen terug te verdienen ,hopelijk gaat dat lukken maar alleen in totale
energie plaatje van woning en met veel hobby aandacht. het gaat niet vanzelf elke dag
weer inschatten en inspelen op nw- uitdagingen na 2026 als saldering wegvalt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpIOkbNWtcaxyzRDH8edr-FHTxo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/acmZYHlBru1VYgr23BsLmSfc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjQSDPDYjx9dt9iTMf62VdCi9Ao=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wiEjMwWxynK7peHVkZQdBQux.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bc15CpHuYkTlC9O5ZWMdAL3hwrw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cSyVZ8s1rGD8A7mB5MLblnx3.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sAmEL7ietFjMTCspJ8qEyyHyZoM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aBODO7i9JfvcDJY9qU7T5XYC.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GLjYHfNHNI67Kv8zK098qn0rBD8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XBKbFqpAVqRicTJjg9Dtz2SY.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bfrr9jZ7OD0-7vOv7oGISWW_Op4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uowJZfbPIW3kSiI3mo4qV12M.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door vogel6 op 20-07-2025 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xieoxer
vogel6 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 23:56:
Gezien discussie over max. (bij)-vullen van de batterijen tijdens goedkope uren
hierbij een voorbeeld wel in Node Red .
plaatje excel is strategie voor vandaag (gisteravond ingesteld)
Ik werk hoofdzakelijk met Nom/Idle/api-/api+ en epex en tibber allin prijs.
Oranje zijn de targetprijzen voor bepaling voor bijvulling op SOC. tot max.vulling
en voor uurprijs terugleveren.
Met bijkopen hou ik rekening met omzettingsverlies van Ac>Dc>Ac van 83%.
saldo vandaag € -5.44. saldo mnd juli €-166
Vandaag weinig zonprod. 32kw, waardoor veel moest bijkopen om max. te vullen.
in de relatief goedkope uren ,
Bijvullen doe ik bewustmet max laad cap , de reden is dat als er plots veel zon is
deze max opgenomen kan worden in de batterij ,dat is de reden dat ik veel tijd blokken
heb zodat er elk halfuur afgetast wordt op de SOC op bijkopen zinvol is.
Ik hou geen rekening met afschrijving (na betaling heb ik ze gelijk afgeschreven).
Nu proberen terug terug te verdienen ,hopelijk gaat dat lukken maar alleen in totale
energie plaatje van woning en met veel hobby aandacht. het gaat niet vanzelf elke dag
weer inschatten en inspelen op nw- uitdagingen na 2026 als saldering wegvalt.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zie regelmatig mensen zoals jouw met een schema. Zou je mij kunnen vertellen waar dit schema vandaan komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 12:02

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Dat is van node-red, daarmee kun je van alles besturen. Werkt op alle gangbare operating systems.
Als je eraan begint raak je verslaafd.
Je kunt er ook dashboards mee maken.
Voor een ieder: kies dashboard v2.0, het std dashboard is depricated.
Www.node-red.org

[ Voor 31% gewijzigd door rene037 op 19-07-2025 09:00 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
rene037 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 08:58:
Dat is van node-red, daarmee kun je van alles besturen. Werkt op alle gangbare operating systems.
Als je eraan begint raak je verslaafd.
Je kunt er ook dashboards mee maken.
Voor een ieder: kies dashboard v2.0, het std dashboard is depricated.
Www.node-red.org
klopt, het is verslavend vooral als het lukt en kun je erg leuke tools mee maken.
en zijn bijna nooit af, je blijft leren en weer toepassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KtBG3t0pV-piNK3wkQrOZ_kRvOA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/C2XjtTzIUCZnzPK4Tw3qpnna.png?f=user_large
strategie voor vandaag ook gebruikmakend van bijvulschema batterijen.
alle flow's werken dus AUTO -Local maar de bijvulregeling werkt AUTO-Remote.

[ Voor 29% gewijzigd door vogel6 op 19-07-2025 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Deze link komt bij mij heel ergens anders uit. Na een http error kwam ie uit bij dizoab.com.

[ Voor 17% gewijzigd door Boeryepes op 19-07-2025 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Of zelf effe googlen

Node-RED Dashboard 2.0 https://share.google/YmzwAthSJI2HCa3RB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 12:02

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Boeryepes schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 09:45:
[...]

Deze link komt bij mij heel ergens anders uit. Na een http error kwam ie uit bij dizoab.com.
Oh- sorry. Wist dat het .org was en het is node-red, maar de website nodered.org zonder '-'.

En ter info, het dashboard 2.0 is gemaakt door flowfuse, dat is een bedrijf opgericht door de makers van node-red, dat zijn oorsprong bij IBM vindt als sideproject.
Het oorspronkelijke dasboard is gebouwd op een platform dat niet meer ontwikkeld wordt. Werkt dus nog prima, maar alleen minor fixes, geen ontwikkelingen meer.
Vandaar dat ze 2.0 gemaakt hebben.
Leuk filmpje van de maker:
YouTube: A tale of getting stuff done when you’re 1 in 400,000 - Nicholas O'L...

[ Voor 51% gewijzigd door rene037 op 19-07-2025 10:03 . Reden: Info toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Dank, ging me niet om het dashboard.

Pagina: 1 ... 91 ... 94 Laatste