Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:03
Vivi schreef op maandag 23 juni 2025 @ 20:30:
[...]

Zover ik het allemaal zie, lijkt hij wel te werken ☺️
Zowel laden als leveren.
Het lijkt erop alsof hij bijvoorbeeld de quooker in de nacht niet oppikt, of althans ik denk dat het de quooker is.

Ik zal wat printscreens toevoegen van vannacht! De monteur gaf overigens aan dat onze slimme meter goed genoeg is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De Sessy lijkt het gewoon goed te doen :D Ik herken die piekjes ook wel van onze Quooker, die gaat elke 30 tot 40 minuten iets van 10 seconden bijverwarmen. Daar valt met een DSMR4 meter niet tegenop te regelen.

Wat je nog wel zou kunnen checken is het totale energie verbruik in de nacht. Bij mij is dat iets van 0,3kWh in de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:40
Frappuccino schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:11:
[...]

Dat weet ik. Het panisch zijn sloeg ook niet op jou.
Ik zal die handschoen oppakken :+

Vaak ben je te bang maar gezien de diversiteit van klanten heb je als producent daar wel rekening mee te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stevenski
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Voor de geinteresseerden: Sessy lanceert nieuw model thuisbatterij van 10 kilowattuur

https://solarmagazine.nl/...tterij-van-10-kilowattuur

Komt over 3 weken beschikbaar - ben benieuwd naar de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:39
Stevenski schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:06:
Voor de geinteresseerden: Sessy lanceert nieuw model thuisbatterij van 10 kilowattuur

Staat toch al gewoon in de sessy winkel 5500 zie : https://www.sessy.nl/product/sessy/
Selecteer even het juiste vermogen (standaard op 5Kwh)
En zou reeds leverbaar zijn
Zelfde spec's als de 5kwh variant alleen dubbel opslag capaciteit.
https://www.sessy.nl/sessy-10-kwh/
Laatste update op de site

[ Voor 12% gewijzigd door psdata op 24-06-2025 13:46 ]

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert-JanB
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:29
Stevenski schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:06:

Adviesverkoopprijs 5500,- incl. btw en excl. installatie volgens de site van sessy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Ik zie dat er nu ook specificaties online staan: https://www.sessy.nl/wp-c...essy-10-kWh-Datasheet.pdf toch een best zware unit, 96kg meer dan het dubbele van een 5kWh Sessy. Zouden er dan andere accu’s inzitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fplin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 08:00
DJP! schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 17:13:
Ik zie dat er nu ook specificaties online staan: https://www.sessy.nl/wp-c...essy-10-kWh-Datasheet.pdf toch een best zware unit, 96kg meer dan het dubbele van een 5kWh Sessy. Zouden er dan andere accu’s inzitten?
Ook lastig dat hij maar 2200 watt kan laden, dan duurt het bijna 5 uur voor hij vol is .
in plaats van 2 accus van 5kwh die in 2,5 a3 uur vol zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:28
Maartentux schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:38:
[...]

Nou, kom maar door met die 5kWh accu extension pack dan! Al vrees ik aan het prijsverschil te zien dat dat vooralsnog geen erg aanlokkelijk ding gaat worden...
Ik ben benieuwd of die extension nog gaat komen? In feite hebben ze met het uitbrengen van deze 10 kWh unit al een beetje hetzelfde voor elkaar: meer capaciteit op 1 omvormer, en per kWh flink goedkoper dan 2 losse 5kWh Sessy's.

De meerprijs is € 1950,- voor deze 5 kWh extra capaciteit. Dat doet mij hopen dat een losse uitbreidingsunit hopelijk minder dan € 1000,- per 2,5 kWh zou kunnen gaan kosten. Dan is het nog te overzien (als die nog komt) ;)

@Twan_V Zit die losse uitbreidingsset nog steeds in de pijplijn?

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-09 20:29
Gameboy schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 20:03:
[...]

Ik ben benieuwd of die extension nog gaat komen? In feite hebben ze met het uitbrengen van deze 10 kWh unit al een beetje hetzelfde voor elkaar: meer capaciteit op 1 omvormer, en per kWh flink goedkoper dan 2 losse 5kWh Sessy's.

De meerprijs is € 1950,- voor deze 5 kWh extra capaciteit. Dat doet mij hopen dat een losse uitbreidingsunit hopelijk minder dan € 1000,- per 2,5 kWh zou kunnen gaan kosten. Dan is het nog te overzien (als die nog komt) ;)

@Twan_V Zit die losse uitbreidingsset nog steeds in de pijplijn?
De laatste updates hadden uitbreidingen voor de 48V poort. Er zit dus beweging in. Ben erg benieuwd naar wat de toekomst gaat brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• refelian2
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 22:58
psdata schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:15:
[...]

Staat toch al gewoon in de sessy winkel 5500 zie : https://www.sessy.nl/product/sessy/
Selecteer even het juiste vermogen (standaard op 5Kwh)
En zou reeds leverbaar zijn
Zelfde spec's als de 5kwh variant alleen dubbel opslag capaciteit.
https://www.sessy.nl/sessy-10-kwh/
Laatste update op de site
Ben teleurgesteld dat Sessy de mensen die interesse hebben in onbalans handel en/of eiland functie hiermee in de steek laat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:32
refelian2 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 06:53:
[...]

Ben teleurgesteld dat Sessy de mensen die interesse hebben in onbalans handel en/of eiland functie hiermee in de steek laat.
Eh, https://www.sessy.nl/hand...smarkt-met-frank-energie/
Verder past onbalans handel niet echt bij de bedrijfs visie van Sessy.

En wat bedoel je met eilandfunctie? Noodstroom? Je kunt zelf al aan de slag via de 48V poort toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gameboy
refelian2 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 06:53:
[...]

Deze opmerking snap ik ook niet, kun je die toelichten? Het enige wat ze introduceren, is een grotere capaciteit voor een gunstigere prijs in een compacte behuizing. Dit is wat veel mensen willen!

Als je meer vermogen wilt, kun je nog steeds losse 5 kWh Sessy's kopen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refelian2
Torch1969 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 07:49:
[...]

Eh, https://www.sessy.nl/hand...smarkt-met-frank-energie/
Verder past onbalans handel niet echt bij de bedrijfs visie van Sessy.

En wat bedoel je met eilandfunctie? Noodstroom? Je kunt zelf al aan de slag via de 48V poort toch?
Als ik dat meer dan een jaar geleden wist had ik geen Sessy aangeschaft. Ze waren destijds wel 1 van de eerste die een integratie had met Frank.

Ik bedoel specifiek dat de batterijen de hele stroom voorziening kunnen overnemen in geval de stroom uitvalt . En al zou dat gelimiteerd zijn aan een beperkt aantal groepen dan zou ik ook hopen dat Sessy zelf die producten zou aanbieden (ik heb geen interesse om zelf iets te bouwen wat volledig buiten garantie valt).

Er is ook geen link/suggestie van erkende installateurs die de aanvullende functionaliteiten van de 48V poort benutten om specifieke producten aan te bieden.

Dus als Sessy eigenaar voel ik me in de steek gelaten en zie ik ook weinig meerwaarde voor wat ze nu aanvullend aanbieden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• martinisoft
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:11
refelian2 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:37:
[...]

Als ik dat meer dan een jaar geleden wist had ik geen Sessy aangeschaft. Ze waren destijds wel 1 van de eerste die een integratie had met Frank.

Ik bedoel specifiek dat de batterijen de hele stroom voorziening kunnen overnemen in geval de stroom uitvalt . En al zou dat gelimiteerd zijn aan een beperkt aantal groepen dan zou ik ook hopen dat Sessy zelf die producten zou aanbieden (ik heb geen interesse om zelf iets te bouwen wat volledig buiten garantie valt).
Hier moet ik het toch even opnemen voor Charged/Sessy. Volgensmij hebben ze nooit onder stoelen of banken gestoken dat een eilandfunctie buiten de scope ligt gezien de extra complexiteit en daarmee kosten.
Hier is Sessy dus niet voor bedoeld.
Nog voordat ze begonnen met leveren hadden ze al een stukje tekst in de FAQ sectie op de website staan in hiermee vergelijkbare strekking: https://www.sessy.nl/vragen/onafhankelijk-van-het-net/
Dat er uberhaubt iets mogelijk is via de 48V poort in deze hoek is in mijn ogen dan ook een leuk extraatje en zeker geen half ingeloste belofte.
Voor een eiland functie moet je bij Victron zijn lijkt me..
Persoonlijk hoop ik wel op een betaalbare uitbreiding van batterij capaciteit via de 48v poort maar mocht die er uiteindelijk niet komen dan zal ik ze zelfs dat niet aanrekenen. Ten tijde van (mijn) aanschaf was daar immers nog totaal geen sprake van.

[ Voor 9% gewijzigd door martinisoft op 25-06-2025 13:48 ]

ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refelian2
martinisoft schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:23:
[...]

Hier moet ik het toch even opnemen voor Charged/Sessy. Volgensmij hebben ze nooit onder stoelen of banken gestoken dat een eilandfunctie buiten de scope ligt gezien de extra complexiteit en daarmee kosten.
Hier is Sessy dus niet voor bedoeld.
Nog voordat ze begonnen met leveren hadden ze al een stukje tekst in de FAQ sectie op de website staan in hiermee vergelijkbare strekking: https://www.sessy.nl/vragen/onafhankelijk-van-het-net/
Dat er uberhaubt iets mogelijk is via de 48V poort in deze hoek is in mijn ogen dan ook een leuk extraatje en zeker geen half ingeloste belofte.
Voor een eiland functie moet je bij Victron zijn lijkt me..
Persoonlijk hoop ik wel op een betaalbare uitbreiding van batterij capaciteit via de 48v poort maar mocht die er uiteindelijk niet komen dan zal ik ze zelfs dat niet aanrekenen. Ten tijde van (mijn) aanschaf was daar immers nog totaal geen sprake van.
Dat punt ging eerder over onbalanshandel dan over noodstroom. Maar goed met dat gezegd hebbende, destijds heb ik dit met Twan ook besproken (voordat ik ze überhaupt had aangeschaft). Twan gaf aan (over de telefoon) dat het energienetwerk uiterst betrouwbaar is (in Nederland) en dat als het anders wordt Charged/Sessy daar op in zou spelen. Inmiddels heeft de realiteit deze uitspraak ingehaald en voelt de geboden oplossing in mijn ervaring inderdaad als een half ingeloste belofte.

En nee ik heb het niet op de mail maar voor de toekomstige kopers van een thuisbatterij kan ik ze op zijn minst attenderen wat ze enigszins kunnen verwachten (e.g. koop niet een Sessy als je niet zelf gaat hobby’en, of wilt inspelen op de onbalansmarkt, of off grid functionaliteit wilt hebben, of bepaalde zonnepaneel integratie wilt hebben.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martinisoft
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:11
Handelen op onbalans is toch mogelijk via Frank Energie?
Toen ik mijn Sessy's kocht was was er alleen sprake van:
- Handelen op Day Ahead
- NoM
- Open API

Dat hier destijds Onbalans (en inmiddels ook nog andere modi) aan zijn toegevoegd is in mijn ogen een leuke verassing.

Door de open API modus is zelf hobbien juist heel goed mogelijk. In dat geval kun je via de 48v poort op hardware gebied ook nog je hartje ophalen. Het kan natuurlijk dat je teleurgesteld bent maar probeer de argumenten een beetje te begrijpen/volgen en dat lukt me tot nu nog niet.

ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refelian2
martinisoft schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:41:
Handelen op onbalans is toch mogelijk via Frank Energie?
Toen ik mijn Sessy's kocht was was er alleen sprake van:
- Handelen op Day Ahead
- NoM
- Open API

Dat hier destijds Onbalans (en inmiddels ook nog andere modi) aan zijn toegevoegd is in mijn ogen een leuke verassing.

Door de open API modus is zelf hobbien juist heel goed mogelijk. In dat geval kun je via de 48v poort op hardware gebied ook nog je hartje ophalen. Het kan natuurlijk dat je teleurgesteld bent maar probeer de argumenten een beetje te begrijpen/volgen en dat lukt me tot nu nog niet.
Zeker, ben ook teleurgesteld. Ik had ook beter mijn huiswerk moeten doen. Voor wat ik wil (beter onbalans resultaat, off grid en eventueel zonnepanelen integratie) zijn er beter passende thuisbatterijen op de markt. Ik had ook stiekem gehoopt dat Sessy op deze trends zou in spelen met nieuwe producten.

Ik ga deze discussie ook laten voor wat het is, ik probeer niet afbreuk te doen bij klanten die wel met profijt genieten van hun aankoop. Ik hoop wel dat toekomstige kopers zichzelf goed informeren (en misschien helpt deze discussie daarbij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartentux
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 01:39
Gameboy schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 20:03:
[...]

Ja hallo, daar hebben nieuwe klanten dan iets aan maar bestaande klanten helemaal niets, terwijl die wel hun hoop daarop gevestigd hadden, door zowel statements op de website als forum posts...

Nee ik zou het juist omdraaien: dit apparaat is het bewijs dat men de techniek in de vingers heeft om een dubbel zo groot accupack aan te kunnen sturen in de firmware+software. Dus dan is de barriere weggenomen. (Blijft natuurlijk nog de prijs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
Maartentux schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:34:
[...]

Ja hallo, daar hebben nieuwe klanten dan iets aan maar bestaande klanten helemaal niets, terwijl die wel hun hoop daarop gevestigd hadden, door zowel statements op de website als forum posts...

Nee ik zou het juist omdraaien: dit apparaat is het bewijs dat men de techniek in de vingers heeft om een dubbel zo groot accupack aan te kunnen sturen in de firmware+software. Dus dan is de barriere weggenomen. (Blijft natuurlijk nog de prijs)
Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook zo'n bestaande klant die graag een (of twee) uitbreiding(en) van 2,5 kWh wil hebben hoor (afhankelijk van de prijs uiteraard). ;)

Speaking of: is er hier al iemand die een HW versie 1.5 heeft voorzien van een 48V breakout aansluiting, aangevraagd via Charged? Ofwel: wie heeft er al een keer zo'n XT90 unit aangevraagd via het formuliertje en kan afbeeldingen delen? ;P

Ik ben benieuwd wat je allemaal krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Gameboy schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:49:
[...]

Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook zo'n bestaande klant die graag een (of twee) uitbreiding(en) van 2,5 kWh wil hebben hoor (afhankelijk van de prijs uiteraard). ;)

Speaking of: is er hier al iemand die een HW versie 1.5 heeft voorzien van een 48V breakout aansluiting, aangevraagd via Charged? Ofwel: wie heeft er al een keer zo'n XT90 unit aangevraagd via het formuliertje en kan afbeeldingen delen? ;P

Ik ben benieuw wat je allemaal krijgt...
Die rechter is versie 1.5 ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKfDGza2w7tTSHqisfqzAbh03X8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QJw8bDNU8XcyCGAcVlj6mzmC.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
Dat plaatje heb ik eerder gezien! :P

Maar welke hardware heb je van Charged ontvangen? En hoe heb je dat onderaan uitgebroken en geïnstalleerd?

Heb je eventueel wat detail-foto's van het binnenwerk van die 1.5 versie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
Gameboy schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:57:
[...]

Dat plaatje heb ik eerder gezien! :P

Maar welke hardware heb je van Charged ontvangen? En hoe heb je dat onderaan uitgebroken en geïnstalleerd?

Heb je eventueel wat detail-foto's van het binnenwerk van die 1.5 versie?
Hier kun je het een beetje zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RbB-84ehtY3-ey4G-Go3LHdNRp4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bkHrprs6P1NIn7wqP7eyI7M7.jpg?f=user_large

Ik heb de stekkers al een tijdje geleden gekregen. Aangezien de autist in mij toch wel zo veel mogelijk hetzelfde wil heb ik aan Sessy gevraagd of ze ook nog zo’n oude m23 jnicon plug hadden zodat ik op alle modellen dezelfde stekker heb zitten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:50
[...]

Je krijgt een XT90 stekker. Ik had gehoopt op het specifieke chassisdeel en stekker van jnicon. De XT90 stekker had ik allang zelf gekocht aangezien deze makkelijk verkrijgbaar zijn. Om de kabels door de behuizing te voeren heb ik gewoon een kabelwartel gebruikt.

Dus uiteindelijk niets veranderd aan de setup ten opzichte van voor het verschijnen van het formulier. Ook de genoemde opties voor “alleen export of export en import “ zijn niet beschikbaar bij mijn Sessy. Maar het werkt gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
vinniefireman schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:43:
[...]

Je krijgt een XT90 stekker. Ik had gehoopt op het specifieke chassisdeel en stekker van jnicon. De XT90 stekker had ik allang zelf gekocht aangezien deze makkelijk verkrijgbaar zijn. Om de kabels door de behuizing te voeren heb ik gewoon een kabelwartel gebruikt.

Dus uiteindelijk niets veranderd aan de setup ten opzichte van voor het verschijnen van het formulier. Ook de genoemde opties voor “alleen export of export en import “ zijn niet beschikbaar bij mijn Sessy. Maar het werkt gewoon.
Ik heb inmiddels het formuliertje ook ingevuld, maar als het echt alleen een XT90F stekker is, dan heb ik er niet meteen iets aan ;) Ik heb ook kabels nodig, en eventueel een mount-point voor aan het chassis.

Er zijn wel setjes te koop met een XT90F, 30cm 6mm2 kabel en een XT90M mount-point die wellicht met heel iets uitvijlen van het ronde gat in de onderplaat kan worden bevestigd.

Daar zitten geen zekeringhouders in, maar ik had begrepen dat het BMS de 48V poort zelf ook al afzekert? Of zijn die inline zekeringhouders wel noodzakelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:35
[...]

Ik heb zelf de stekkers besteld bij een winkel voor een paar euro. Beetje solderen en nu hangt er een omvormer aan voor noodstroom aan mijn twee v1.5 Sessy's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:47
balk schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:31:
[...]

Ik heb zelf de stekkers besteld bij een winkel voor een paar euro. Beetje solderen en nu hangt er een omvormer aan voor noodstroom aan mijn twee v1.5 Sessy's.
Zou je het niet op het forum willen posten. Hoe jij het gedaan hebt, welke spullen etc.

Alvast dank.

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• balk
Leoniq schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 16:01:
[...]

Zou je het niet op het forum willen posten. Hoe jij het gedaan hebt, welke spullen etc.

Alvast dank.
Alle info staat in dit topic :) net als mijn reactie
https://forum.sessy.nl/de...ctron-omvormer/#post-1756

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetraF
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04-08 23:46
Ik lees vrij weinig hier over de warmte problemen met de Sessy's. Toen ik nog twee Sessy's had, was een hitte golf geen probleem. Echter nu ik begin dit jaar twee nieuwe Sessy's erbij heb geplaatst, vertonen de Sessy's problemen sinds begin juni. Ik krijg de batterijen niet 100% geladen en de nieuwe Sessy's houden bij 40% laden ermee op.

Ze staan in een ruimte waar de omgeving 22 graden is. Wanneer de Sessy's gaan laden, meet ik aan de linker bovenkant/buitenkant een temperatuur van max 37 graden. Ik ben gefrustreerd en teleurgesteld.

Het lijkt erop dat Sessy niet gemaakt zijn voor zonnige dagen. Al hoop ik dat het een firmware probleem is, omdat ik probleem nog nooit eerder heb gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 01-09 18:34

mausy5043

Don't panic.

Hoi,

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het aansturen van de Sessy vanuit HomeAssistant/AppDaemon?

Ik zit wat te spelen met AppDaemon en kan wel alle entities van de Sessy integratie uitlezen, maar als ik de unit dan naar API wil sturen en een setpoint wil geven dan gebeurd er niks. In het HomeAssistant dashboard zie ik de settings veranderen, maar op de portal van de Sessy blijft de unit gewoon in NOM staan regelen. Raar, want als ik op het dashboard zelf de instellingen aanpas, reageert de batterij meteen.

Is er iemand die al met AppDaemon de batterij stuurt en mij wil laten grasduinen in zijn/haar Python code?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pibri
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15-09 20:06
PetraF schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 22:33:
Ik lees vrij weinig hier over de warmte problemen met de Sessy's. Toen ik nog twee Sessy's had, was een hitte golf geen probleem. Echter nu ik begin dit jaar twee nieuwe Sessy's erbij heb geplaatst, vertonen de Sessy's problemen sinds begin juni. Ik krijg de batterijen niet 100% geladen en de nieuwe Sessy's houden bij 40% laden ermee op.

Ze staan in een ruimte waar de omgeving 22 graden is. Wanneer de Sessy's gaan laden, meet ik aan de linker bovenkant/buitenkant een temperatuur van max 37 graden. Ik ben gefrustreerd en teleurgesteld.

Het lijkt erop dat Sessy niet gemaakt zijn voor zonnige dagen. Al hoop ik dat het een firmware probleem is, omdat ik probleem nog nooit eerder heb gehad.
Hoi Petra, kijk even naar de volgende instellingen, als je lokaal inlogt op je Sessy's.

Actieve periode, staat die op 0-24 uur?
Staat max geluidsniveau op maximaal?
Laad en lever limiten

en misschien de belangrijkste, staat temperatuur afhankelijke vermogensbegrenzing niet aangevinkt?
Dit staat bij geavanceerde instellingen.

37 graden is vrij normaal voor die plek, dat is de omvormer die eronder zit.

En zorg dat ze een keer helemaal leeg zijn zodat ze met 0% beginnen.
En contact met Sessy opnemen als het niet veranderd.

[ Voor 4% gewijzigd door Pibri op 28-06-2025 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
mausy5043 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 09:56:
Hoi,

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het aansturen van de Sessy vanuit HomeAssistant/AppDaemon?

Ik zit wat te spelen met AppDaemon en kan wel alle entities van de Sessy integratie uitlezen, maar als ik de unit dan naar API wil sturen en een setpoint wil geven dan gebeurd er niks. In het HomeAssistant dashboard zie ik de settings veranderen, maar op de portal van de Sessy blijft de unit gewoon in NOM staan regelen. Raar, want als ik op het dashboard zelf de instellingen aanpas, reageert de batterij meteen.

Is er iemand die al met AppDaemon de batterij stuurt en mij wil laten grasduinen in zijn/haar Python code?
Wel eens over nagedacht maar uiteindelijk toch gewoon de ha integratie gebruikt. Kan je iets van jouw code delen? Dan kunnen we meekijken waar het fout gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

balk schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:50:
[...]

Kan je iets van jouw code delen? Dan kunnen we meekijken waar het fout gaat :)
Voor wat het waard is: code staat hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:39
PetraF schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 22:33:

Er zijn echt wel berichten over deze problemen geplaatst en op het Sessy forum is er al veel over gezegd: https://forum.sessy.nl/se...onden/accupakket-te-warm/
Jammer genoeg nog steeds geen echte uitleg van Sessy en reactie op de vele klachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:44
Hielko1 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 19:00:
[...]

Er zijn echt wel berichten over deze problemen geplaatst en op het Sessy forum is er al veel over gezegd: https://forum.sessy.nl/se...onden/accupakket-te-warm/
Jammer genoeg nog steeds geen echte uitleg van Sessy en reactie op de vele klachten.
Toch apart hoor... Ik heb daar allemaal helemaal geen last van... De Sessies hangen in de schuur, vlak tegen de muur, ze gaan elke dag met de zon helemaal vol en 's avonds helemaal leeg..

Ik doe niets aan extra koeling, geen kappen verwijderd, gewoon lekker standaard laten hangen zoals ze hangen...

Ik heb die temperatuurafhankelijkheid van de laatste firmware versie ook aangezet, ik merk daar niets negatiefs van...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7v9MkzvQzDSLuoA5wWkmFJ9GUs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ltbeOPeewdZ8ZVFpuAAkE9p7.png?f=fotoalbum_large

Voorbeeldje van gisteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

helm71 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:26:
[...]

Ik heb die temperatuurafhankelijkheid van de laatste firmware versie ook aangezet, ik merk daar niets negatiefs van...
Ik snap die setting sowieso niet. Er is toch al een soort van temperatuur instelling? Als ik het geluidsniveau op een lagere stand instel, dan gaat de ventilator zachter draaien en gaat het maximale vermogen mee omlaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko1
mausy5043 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:48:
[...]

Ik snap die setting sowieso niet. Er is toch al een soort van temperatuur instelling? Als ik het geluidsniveau op een lagere stand instel, dan gaat de ventilator zachter draaien en gaat het maximale vermogen mee omlaag.
Dat is de instelling voor de ventilatoren die de inverter koelen. De nieuwe setting gaat over de temperatuur van het cellenpakket, die hebben geen actieve koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Hielko1 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:51:
[...]

Dat is de instelling voor de ventilatoren die de inverter koelen. De nieuwe setting gaat over de temperatuur van het cellenpakket, die hebben geen actieve koeling.
Dus, wat is dan het advies? Aan zetten of alleen als ik problemen heb zoals op het Sessy forum kennelijk bij sommigen aan de hand is? Ik zie daar extreme problemen die ik niet lijk te hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door mausy5043 op 29-06-2025 10:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:40
Waar ik benieuwd naar ben is de curve temperatuur-vermogensbegrenzing en aansluitend wat het dan doet voor de levensduur.

Maakt de aan of uit ervan een well educated guess.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
Ik had die problemen dus nooit. Maar nu ik er op let wel dus. 3 sessy's boven elkaar. De hoogste bijna q uur al op 77%.

Zal binnen 30 minuten wel weer gaan laden.

Geen temp regeling aan staan en ook vent stand 5.
Ruim 3500Watt om naar de Sessy's te laden. Maar helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUX_DtEFrY8ZkT66v9UDgQUkfDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o4qu0MskfrPPd6nCNhV7ebIi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dB0oqHZI6gsERKrCsCqaB8XJWeY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ZOWjgtkSOY9qa6Fgyz2TRV8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:22
En als de die met 77% even naar idle toggeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
Ik had die problemen dus nooit. Maar nu ik er op let wel dus. 3 sessy's boven elkaar. De hoogste bijna q uur al op 77%.

Zal binnen 30 minuten wel weer gaan laden.

Geen temp regeling aan staan en ook vent stand 5.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUX_DtEFrY8ZkT66v9UDgQUkfDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o4qu0MskfrPPd6nCNhV7ebIi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dB0oqHZI6gsERKrCsCqaB8XJWeY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ZOWjgtkSOY9qa6Fgyz2TRV8.jpg?f=fotoalbum_large
Frappuccino schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:25:
En als de die met 77% even naar idle toggeld?
Naar IDLE gedaan en terug. No result. Moet wel erg lang afkoelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maartentux
Simpel360 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:09:
Waar ik benieuwd naar ben is de curve temperatuur-vermogensbegrenzing en aansluitend wat het dan doet voor de levensduur.

Maakt de aan of uit ervan een well educated guess.
Ja, ik mis dat ook. Levensduur accupakket, eerlijk gezegd boeit dat me geen ene reet. Wat me uiteraard wel boeit is de veiligheid van het accupakket. Kortom de warmte mag geen bedreiging vormen. Maar wat boeit het mij nou of de accus 9 jaar meegaan of 10 jaar. Weet je wat de dagwaarde zal zijn van een 5 kWh accupakket in 2034 ? Het zou mij verbazen als het meer is dan €100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
Maartentux schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:49:
[...]

Ja, ik mis dat ook. Levensduur accupakket, eerlijk gezegd boeit dat me geen ene reet. Wat me uiteraard wel boeit is de veiligheid van het accupakket. Kortom de warmte mag geen bedreiging vormen. Maar wat boeit het mij nou of de accus 9 jaar meegaan of 10 jaar. Weet je wat de dagwaarde zal zijn van een 5 kWh accupakket in 2034 ? Het zou mij verbazen als het meer is dan €100.
Moet je hem wel kunnen laden. Staat dadelijk al 2 uur niks te doen. Nu is nog salderen. Maar zolang mag de bedoeling niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Maartentux schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:49:
[...]

Het zou mij verbazen als het meer is dan €100.
Nou... 100 euro is wel heel weinig. Maar over 10 jaar... wie weet wat dan de techniek van de dag is. Misschien hebben we dan allemaal wel een waterstoftank en een brandstofcel (Wikipedia: Brandstofcel) in de achtertuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko1
mausy5043 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:57:
[...]

Dus, wat is dan het advies? Aan zetten of alleen als ik problemen heb zoals op het Sessy forum kennelijk bij sommigen aan de hand is? Ik zie daar extreme problemen die ik niet lijk te hebben.
Als je geen uitval hebt bij het laden/ontladen vanwege te hoge temperatuur cellenpakket, dan zou ik niks veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartentux
mausy5043 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:58:
[...]

Nou... 100 euro is wel heel weinig. Maar over 10 jaar... wie weet wat dan de techniek van de dag is. Misschien hebben we dan allemaal wel een waterstoftank en een brandstofcel (Wikipedia: Brandstofcel) in de achtertuin.
Nou, ik had het niet over de Sessy als geheel, maar over de accus erin. Gezien de meerprijs van de 10 kWh Sessy is die waarde nu €2000, incl winstmarge van Charged (elders zou het max €1000 zijn). Het is redelijk aannemelijk dat accus elke 18-24 maanden in prijs gaan halveren. Viermaal halveren is €2000 -> €1000 -> €500 -> €250 -> €125...

En inderdaad, je kent de toekomst niet. Misschien komen er goedkope flow batteries. Of toch nog betaalbare Thorium kernreactors. Of iets waar we nu nog niets vanaf weten. Of een wereldoorlog...

[ Voor 0% gewijzigd door Maartentux op 29-06-2025 14:31 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 12:02

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Bedenk dat de omvormer ook geen 20 jaar mee gaat. Dus na 10 jaar € 100 is zo gek nog niet. De markt wordt die tijd bovendien overspoeld met afgedankte thuisaccu's. Kijk maar eens naar zonnepanelen sets die je nu vrijwel gratis kunt afhalen. Doen het nog prima, maar de kans dat de omvormer het gaat begeven stijgt met de dag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Axel1965
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-09 17:05
Ik wil eventjes iets delen wat ik net uitgevonden heb. De laatste drie dagen stopte mijn Sessy met laden en voerde geen programma’s meer uit. Na een beetje lezen dacht ik dat het misschien met de hitte te maken had en ging me via een web link aanmelden op de Sessys . Daar vond ik dat er, niet door mijn toedoen,de actieve uren van 0:00 uur tot 11:55 uur stonden! Nadat ik ze op 23:59 uur gezet heb in plaats van 11:55 uur werkte de Sessy weer feilloos. Dus ergens in een update denk ik dat de AM p.m. of 24 uur functie mis was gelopen dus hou in de gaten stopt je sessie ergens midden op de dag met uitvoeren van programma’s zou het best zo kunnen zijn dat de tijd instellingen niet kloppen. Ik hoop het helpt iemand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
mausy5043 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 09:56:
Hoi,

Ik probeer de code te draaien maar zonder Tibber vergt dat wel een flinke verbouwing. Als ik er zo naar kijk zou het moeten werken. set_state werkt ook met een number entity (gecheckt). Weet je zeker dat Power Strategy op API staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ik heb vandaag voor het eerst gezien dat mijn Sessy vermogen ging verminderen ivm temperatuur.

Weet iemand of en hoe je dat via de API uit kunt lezen? Tot nu toe heb ik de indicatie alleen gevonden op de http://<ip-adres>/sysinfo pagina, maar niet via de API berichten.

(ik gebruik geen HA of zo, maar heb mijn eigen integratie en aansturing geschreven. Beetje onhandig als je deze status niet goed af kan handelen....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
ocaj schreef op zondag 29 juni 2025 @ 22:13:
Ik heb vandaag voor het eerst gezien dat mijn Sessy vermogen ging verminderen ivm temperatuur.

Weet iemand of en hoe je dat via de API uit kunt lezen? Tot nu toe heb ik de indicatie alleen gevonden op de http://<ip-adres>/sysinfo pagina, maar niet via de API berichten.

(ik gebruik geen HA of zo, maar heb mijn eigen integratie en aansturing geschreven. Beetje onhandig als je deze status niet goed af kan handelen....)
Ik heb het ook niet in de officiële API kunnen vinden. Hier lees is de Sessy's uit met Node Red deze zet de data dan weer door naar HomeAssistant en InfluxDB. Ik wilde ook wel graag weten wanneer de Sessy's gingen terug regelen dus heb de sysinfo data even aan ChatGPT gegeven en gevraagd of kon helpen. En dat is gelukt :D ik krijg nu alle meldingen van de sysinfo pagina in Home Assistant als badges maar ook in InfluxDB en Grafana op het dashboard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b584bnvEqMtTCnRjp_WmCfvYPps=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/XnHbK5oziRuN3dXm47NANXeC.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 6% gewijzigd door DJP! op 29-06-2025 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Ja, je kan natuurlijk die webpagina gaan scrapen, maar dat levert m.i. geen betrouwbare integratie op....

Ik zie in de API-responses uiteraard wel dat het gevraagde setpoint niet ingesteld wordt, maar een ander (lager) setpoint.
Zal er nog eens over nadenken.
Ik heb wat error-afhandeling in mijn code zitten, want het komt wel vaker voor dat je niet krijgt wat je vraagt. Bij aanzetten bijvoorbeeld, zolang hij in "Waiting-for_safe_operation" zit, meldt hij Setpoint = 0, terwijl hij het gevraagde setpoint wel degelijk onthoud. Zodra het wachten voorbij is, doet hij precies wat je eerder gevraagd hebt.

Zou fijner zijn als dit via de API uit te lezen is, ik zal Sessy/Charged ook eens mailen met de vraag. Misschien een extra system_state die aangeeft dat vermogen beperkt wordt? Daar kun je wat robuuster tegenaan programmeren....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
ocaj schreef op zondag 29 juni 2025 @ 22:47:
Ja, je kan natuurlijk die webpagina gaan scrapen, maar dat levert m.i. geen betrouwbare integratie op....

Ik zie in de API-responses uiteraard wel dat het gevraagde setpoint niet ingesteld wordt, maar een ander (lager) setpoint.
Zal er nog eens over nadenken.
Ik heb wat error-afhandeling in mijn code zitten, want het komt wel vaker voor dat je niet krijgt wat je vraagt. Bij aanzetten bijvoorbeeld, zolang hij in "Waiting-for_safe_operation" zit, meldt hij Setpoint = 0, terwijl hij het gevraagde setpoint wel degelijk onthoud. Zodra het wachten voorbij is, doet hij precies wat je eerder gevraagd hebt.

Zou fijner zijn als dit via de API uit te lezen is, ik zal Sessy/Charged ook eens mailen met de vraag. Misschien een extra system_state die aangeeft dat vermogen beperkt wordt? Daar kun je wat robuuster tegenaan programmeren....
De systeem statussen zitten verwerkt in "ip adres"/api/v1/system/info en dan onder system state... hier komt een nummertje uit wat je weer kunt linken aan "ip adres"/system_state_enum.h Op deze manier kun je via de API toch alle systeem statussen uitlezen.

Hier ben ik achter gekomen door de systeeminfo pagina te ontladen en dus via ChatGPT naar Node-Red te vertalen. Het werkt opzicht wel mooi en je hebt in 1 keer allee systeem statussen beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Aha, dat is mooi. Die URL lees ik nog niet in. Sessy is nu leeg en dan staat er niet veel, maar volgende keer dat hij vermogen beperkt zal ik eens kijken wat er te vinden is. Daar kan ik denk ik wel wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:39
Axel1965 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 20:55:
Ik wil eventjes iets delen wat ik net uitgevonden heb. De laatste drie dagen stopte mijn Sessy met laden en voerde geen programma’s meer uit. Na een beetje lezen dacht ik dat het misschien met de hitte te maken had en ging me via een web link aanmelden op de Sessys . Daar vond ik dat er, niet door mijn toedoen,de actieve uren van 0:00 uur tot 11:55 uur stonden! Nadat ik ze op 23:59 uur gezet heb in plaats van 11:55 uur werkte de Sessy weer feilloos. Dus ergens in een update denk ik dat de AM p.m. of 24 uur functie mis was gelopen dus hou in de gaten stopt je sessie ergens midden op de dag met uitvoeren van programma’s zou het best zo kunnen zijn dat de tijd instellingen niet kloppen. Ik hoop het helpt iemand
Thnx, zojuist gecheckt bij mijn twee sessys, die stonden gewoon nog goed, ook na de laatste update naar 1.9.2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azaden
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-09 20:20
Axel1965 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 20:55:
Dank voor je berichtje!
Ik heb hetzelfde ondervonden dat de actieve uren zonder mijn toedoen niet meer op maximale dag indeling stond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:24
Zo, ik kies de warmste dag tot nu toe dit jaar om de temperatuur bewaking aan te zetten.
We gaan het meemaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maartentux
tcw82 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:32:
Zo, ik kies de warmste dag tot nu toe dit jaar om de temperatuur bewaking aan te zetten.
We gaan het meemaken.
Ik heb 'm juist vandaag weer uitgezet. Het viel me op dat de Sessy er wel erg conservatief van werd. De ene laadde slechts met 1150 watt terwijl de andere Sessy al op 100% zat en er zodoende ruim 2200 watt naar het grid werd gestuurd. Dat vond ik te gortig. Na uitzetten van die setting ging het laden weer gewoon met 1680 watt tot -ie vol was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Maartentux schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:13:
[...]

Ik heb 'm juist vandaag weer uitgezet. Het viel me op dat de Sessy er wel erg conservatief van werd. De ene laadde slechts met 1150 watt terwijl de andere Sessy al op 100% zat en er zodoende ruim 2200 watt naar het grid werd gestuurd. Dat vond ik te gortig. Na uitzetten van die setting ging het laden weer gewoon met 1680 watt tot -ie vol was...
Net even snel gekeken. Voorbeeld plaatje van het effect, ongeveer 100 watt lager. Ze zijn dan 18% onderweg.

We gaan vanaf 4 juli op NOM draaien, nu altijd op dynamisch gedraaid.

Ik merk persoonlijk toch wel wat weerstand, ik snap ook nog niet helemaal wat nu precies het plan met deze vrijblijvende optie in de accu is. Wordt dit een garantie afhandel voorwaarde? Is het een veiligheidspfobleem met oververhitting? Een beetje goodwill naar netbeheer toe(beetje de rem op de teruglevering of opname?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P7ZbUw-quZfy2MvAaKDuO4vV-Yk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FifIr1jiizPKXKTOVYU4grB2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
helm71 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:26:
[...]

Toch apart hoor... Ik heb daar allemaal helemaal geen last van... De Sessies hangen in de schuur, vlak tegen de muur, ze gaan elke dag met de zon helemaal vol en 's avonds helemaal leeg..

Ik doe niets aan extra koeling, geen kappen verwijderd, gewoon lekker standaard laten hangen zoals ze hangen...

[Afbeelding]

Voorbeeldje van gisteren...
En vandaag (toch flink warm, nog steeds lekker vol geladen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-vcC2B5vDptMlMwp3lNwWtHvSg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/brKjVbx2vpd8ZdEjdPgqqQO1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
helm71 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:16:
[...]

En vandaag (toch flink warm, nog steeds lekker vol geladen):

[Afbeelding]
Gewoon om te voorkomen dat er ergens een miscommunicatie ontstaat, jij (@helm71 ) hebt het vinkje, dat ik uit heb staan op de afbeelding hieronder, aangevinkt staan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMtzuHPZWrAI0riVAh5jqoik1x4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cpNtgtGvqGTTaew2rZjgM3Ek.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: de grafiek van @helm71 ziet er uit als NOM? Misschien speelt het daar niet zo? Hier draait het op de dynamische stand. Dan wordt het wel een beetje appels en andere soort appels maar toch niet helemaal appels vergelijken. (Als het nom is)

[ Voor 11% gewijzigd door tcw82 op 30-06-2025 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
Vandaag ga ik de temperatuursafhankelijke regeling ook eens aanzetten. Draai altijd NOM.

Paar maal gehad dat sessy's down gingen. Dat schiet ook niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Laatst online: 16-09 06:43
DJP! schreef op zondag 29 juni 2025 @ 22:57:
[...]

De systeem statussen zitten verwerkt in "ip adres"/api/v1/system/info en dan onder system state... hier komt een nummertje uit wat je weer kunt linken aan "ip adres"/system_state_enum.h Op deze manier kun je via de API toch alle systeem statussen uitlezen.

Hier ben ik achter gekomen door de systeeminfo pagina te ontladen en dus via ChatGPT naar Node-Red te vertalen. Het werkt opzicht wel mooi en je hebt in 1 keer allee systeem statussen beschikbaar.
@PimDoos Is dit iets wat ook zou kunnen werken met HA integration?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
[...]

Werkt inderdaad aardig. Het duurt bij het inschakelen van de vermogensbeperking soms nog wel een seconde of 30-40 voordat de system/info-pagina het terugschroeven van het vermogen laat zien, maar in ieder geval komt er daarna wel een duidelijke indicatie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:42
Mr_thebrown schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:18:
[...]

@PimDoos Is dit iets wat ook zou kunnen werken met HA integration?
Dat kan wel, maar ik ben wat voorzichtig met het integreren van ongedocumenteerde API's.
Het gedrag hiervan wil nog wel eens wijzigen tussen verschillende versies, en dat maakt het lastig om goed te ondersteunen. Het liefst zie ik in de power status API een boolean die aangeeft of er een thermal limit actief is. Als bonus de waardes van de temperatuursensoren zou ook mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Laatst online: 16-09 06:43
PimDoos schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:47:
[...]

Dat kan wel, maar ik ben wat voorzichtig met het integreren van ongedocumenteerde API's.
Het gedrag hiervan wil nog wel eens wijzigen tussen verschillende versies, en dat maakt het lastig om goed te ondersteunen. Het liefst zie ik in de power status API een boolean die aangeeft of er een thermal limit actief is. Als bonus de waardes van de temperatuursensoren zou ook mooi zijn.
Oja dat begrijp ik. Zou idd echt geweldig zijn om de waardes van de temperatuursensoren te zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

balk schreef op zondag 29 juni 2025 @ 22:01:
[...]

Weet je zeker dat Power Strategy op API staat?
Ik stuur "API" maar de Sessy Portal zegt dat ie lekker op "NOM" blijft. Dus, daar gaat het al mis. Snap daar niks van.

Intussen heb ik nog wat geknutseld. Ik heb nu een aparte module die rechtstreeks met de batterijen praat in plaats van via HA. En dat werkt. Maar, dat was niet het oorspronkelijke plan. 8)7 Krijg een beetje het gevoel dat ik `sessypy` in het klein aan het nabouwen ben.

[ Voor 1% gewijzigd door mausy5043 op 02-07-2025 17:17 . Reden: tyop ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

[...]

De systeem statussen zitten verwerkt in "ip adres"/api/v1/system/info en dan onder system state... hier komt een nummertje uit
Interessant! Enig idee wat die tellertjes voorstellen onder "state_last_changed"? Ik dacht eerst dat het het aantal milliseconden was sinds die error getriggerd werd, maar kan dat niet helemaal plaatsen als ik er timestamps van maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Vandaag zou Sessy om 12:00 moeten gaan laden, maar helaas. En dus werd er ook niet voor €0,53 ontladen, want Sessy was leeg. Meer mensen dat gezien?
Op portal,sessy.nl zit een gek gat in de data tussen 12 en 2, zie afb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIO2McrI30pA_uOg2dfZ8uTO-bk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CJas9noytn3C2bAnT3GprFVW.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
mausy5043 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:08:
[...]

Interessant! Enig idee wat die tellertjes voorstellen onder "state_last_changed"? Ik dacht eerst dat het het aantal milliseconden was sinds die error getriggerd werd, maar kan dat niet helemaal plaatsen als ik er timestamps van maak.
Ik heb geen idee hoe die state_last_changed moet interpeteren. Ik zet zelf alle data door naar InfluxDB en Home Assistant, die kunnen ook bijhouden welke staat wanneer optreed. Wat wel leuk is dat alle statussen van de Sessy nu doorkomen dus ook bijvoorbeeld als die aan het updaten is of als de cloud communicatie er uit ligt.

@rene037 Hier is de data compleet. Ik heb geen gaten in de data van vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

DJP! schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:22:
[...]

@rene037 Hier is de data compleet. Ik heb geen gaten in de data van vandaag.
Dank! Dan snap ik niet wat er gebeurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Hm. Ik denk laat ik hem even handmatig met de battery app op laden zetten, dan gaat hij naar 'Wachtend (veilig)'... Die heb ik niet eerder gezien.
Maar na paar minuten naar 'In bedrijf (veilig)' Dus dat lijkt te werken, zo weer terug naar dynamische modus dan maar...

[ Voor 29% gewijzigd door rene037 op 02-07-2025 21:47 . Reden: 2e staus toegevoegd. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arnold79
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13-09 09:24
Kwam deze tegen op een Duitse website :
https://solarfantasie.de/...ithium-stromspeicher-akku

5,12 kWh 48V batterij voor EUR 895.. Wellicht interessant als uitbreiding voor Sessy op de 48V poort? Iemand enig idee of je dit soort batterijen als uitbreiding op de 48V poort kan aansluiten?

[ Voor 9% gewijzigd door Arnold79 op 04-07-2025 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:29
is wel li-ion, dus minder veilig voor thuis?

edit: nee, idem als sessy (LiFePO4)

[ Voor 30% gewijzigd door jaro431 op 04-07-2025 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helm71
tcw82 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:29:
[...]

Gewoon om te voorkomen dat er ergens een miscommunicatie ontstaat, jij (@helm71 ) hebt het vinkje, dat ik uit heb staan op de afbeelding hieronder, aangevinkt staan?

[Afbeelding]

Edit: de grafiek van @helm71 ziet er uit als NOM? Misschien speelt het daar niet zo? Hier draait het op de dynamische stand. Dan wordt het wel een beetje appels en andere soort appels maar toch niet helemaal appels vergelijken. (Als het nom is)
Vinkje staat aan en ik draai inderdaad NOM.

Dwz, tenzij de dagopbrengst over 5 dagen gemeten en gemiddeld erg laag wordt, dan schakelt hij automatisch naar eco (in de praktijk zijn dat de donkere maanden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visker999
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01:21
Arnold79 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:57:
Kwam deze tegen op een Duitse website :
https://solarfantasie.de/...ithium-stromspeicher-akku

5,12 kWh 48V batterij voor EUR 895.. Wellicht interessant als uitbreiding voor Sessy op de 48V poort? Iemand enig idee of je dit soort batterijen als uitbreiding op de 48V poort kan aansluiten?
Hier ben ik ook wel nieuwsgierig naar, zou het echt zo eenvoudig zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
visker999 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 18:35:
[...]

Hier ben ik ook wel nieuwsgierig naar, zou het echt zo eenvoudig zijn?
Volgens mij ondersteunt de Sessy geen communicatie met een ander BMS... Je kunt de extra accu er dan wel aanhangen maar dat geeft volgens mij dan een hoop vuurwerk... De accu's weten van elkaar niet dat ze er zijn en gaan dus ongecontroleerd de spanning op hetzelfde niveau brengen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maartentux
DJP! schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 19:05:
[...]

Volgens mij ondersteunt de Sessy geen communicatie met een ander BMS... Je kunt de extra accu er dan wel aanhangen maar dat geeft volgens mij dan een hoop vuurwerk... De accu's weten van elkaar niet dat ze er zijn en gaan dus ongecontroleerd de spanning op hetzelfde niveau brengen...
Hm ik weet niet of dat het mechaniek is. Het zal meer zijn dat er nu twee BMS units hangen aan dezelfde voedingsrail. De Sessy weet van de ene BMS en kan daar details van opvragen, maar weet niets van de andere, én weet ook niet van de capaciteitsverdubbeling. Dus als Sessy gaat laden zal de firmware zich verbazen over waarom het zo lang duurt om 1% te stijgen, en bij leveren idem dito. Wel zal dat onbekende BMS zich gewoon ontfermen over zijn accu's en die veilig houden; als de spanning op de rail 'vol' signaleert zullen beide BMS'en gaan balanceren, of de Sessy firmware dat nu 'ziet' of niet. En bij spanningniveau 'leeg' zal de Sessy firmware nog steeds stoppen met stroom leveren. En mocht het dat om een of andere reden niet doen, dan zullen beide BMS'en alsog ingrijpen en de stroom afknijpen/afsluiten.

Dus ik denk dat het minder schadelijk uitpakt dan gevreesd. Blijft natuurlijk wel dat het onverstandig is om te hopen dat de firmware wel correct omgaat met de extra capaciteit, en je loopt risico op schade en zult je garantie verliezen. Want bij twijfel zal een analyse van een Sessy grafiek snel uitwijzen dat er na 6 kWh in pompen de SoC toch slechts is gestegen van 25% tot 75% en dus dat er iets niet klopt. Dan valt je eigen huisbouw bonusaccu door de mand. Wel hoop ik echt snel eens iets te horen van Twan over de toekomstplannen... Iedereen is gebaat bij duidelijkheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
Maartentux schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:53:
[...]

Hm ik weet niet of dat het mechaniek is. Het zal meer zijn dat er nu twee BMS units hangen aan dezelfde voedingsrail. De Sessy weet van de ene BMS en kan daar details van opvragen, maar weet niets van de andere, én weet ook niet van de capaciteitsverdubbeling. Dus als Sessy gaat laden zal de firmware zich verbazen over waarom het zo lang duurt om 1% te stijgen, en bij leveren idem dito. Wel zal dat onbekende BMS zich gewoon ontfermen over zijn accu's en die veilig houden; als de spanning op de rail 'vol' signaleert zullen beide BMS'en gaan balanceren, of de Sessy firmware dat nu 'ziet' of niet. En bij spanningniveau 'leeg' zal de Sessy firmware nog steeds stoppen met stroom leveren. En mocht het dat om een of andere reden niet doen, dan zullen beide BMS'en alsog ingrijpen en de stroom afknijpen/afsluiten.

Dus ik denk dat het minder schadelijk uitpakt dan gevreesd. Blijft natuurlijk wel dat het onverstandig is om te hopen dat de firmware wel correct omgaat met de extra capaciteit, en je loopt risico op schade en zult je garantie verliezen. Want bij twijfel zal een analyse van een Sessy grafiek snel uitwijzen dat er na 6 kWh in pompen de SoC toch slechts is gestegen van 25% tot 75% en dus dat er iets niet klopt. Dan valt je eigen huisbouw bonusaccu door de mand. Wel hoop ik echt snel eens iets te horen van Twan over de toekomstplannen... Iedereen is gebaat bij duidelijkheid.
Bovenstaand kan werken als beide accu sets hetzelfde voltage hebben. Op het moment dat je een extra accu aansluit die bijvoorbeeld half vol is op een lege Sessy dan hoop ik echt dat er ergens een paar zekeringen zitten... De stroom die dan gaat lopen is namelijk niet te controleren.

Over de Sessy wordt ook altijd gezegd dat daar maar dan 5kWh aan opslag in zit, door de voltage levels (battery full/empty) wat conservatief in te stellen kunnen ze dan langer garanderen dat de Sessy 5kWh opslag capaciteit geeft. Deze voltage levels worden ook aan de extra accu set opgelegd, er is immers maar 1 48VDC rail. Het kan dus zijn dat als je een 5,12kWh accu aansluit deze maar 4kWh bruikbaar vermogen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartentux
DJP! schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:38:
[...]

Bovenstaand kan werken als beide accu sets hetzelfde voltage hebben. Op het moment dat je een extra accu aansluit die bijvoorbeeld half vol is op een lege Sessy dan hoop ik echt dat er ergens een paar zekeringen zitten... De stroom die dan gaat lopen is namelijk niet te controleren.
Oh ja nee, absoluut! Je zult er voor MOETEN zorgen dat de spanning van twee accus nauwkeurig gelijk aan elkaar zijn voordat je ze parallel verbindt. Dat luistert erg nauw, ik zou binnen 0,20 volt verschil willen zitten, en liefst nog wel minder, zoals 0,10 volt (bij 48V).

Tenzij je probeert de oude auto van je buurman te kickstarten met je eigen auto, dan moet je maar gewoon heule dikke accukabels hebben en probeer niet recht in de VONK te kijken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold79
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13-09 09:24
DJP! schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:38:
[...]

Over de Sessy wordt ook altijd gezegd dat daar maar dan 5kWh aan opslag in zit, door de voltage levels (battery full/empty) wat conservatief in te stellen kunnen ze dan langer garanderen dat de Sessy 5kWh opslag capaciteit geeft. Deze voltage levels worden ook aan de extra accu set opgelegd, er is immers maar 1 48VDC rail. Het kan dus zijn dat als je een 5,12kWh accu aansluit deze maar 4kWh bruikbaar vermogen heeft.
Bedankt voor je feedback en duidelijk dat het niet lijkt te werken. Twan heeft eerder gemeld dat Sessy zelf werkt aan een uitbreiding/extra capaciteit voor de Sessy en was vooral benieuwd of je dat misschien nu al simpel kon realiseren door een dergelijke accu te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Vraagje voor de NOM eco gebruikers.
Onze accu's staan sinds gisteren op nom eco. De nacht door ging dat best aardig. 40% inhoud gebruikt voor het in toom houden van het verbruik.

Echter, nu is de zon erbij gekomen en ik zit niet echt nom eco. De accu zijn niet vol, de P1 meter toont de zonnestroom, maar de accus vullen niet. Klopt dit? De zonnepanelen zitten niet rechtstreeks op de accus aangesloten ivm de logistiek in de woning.
Correctie, accua staan op eco!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldRhulGzi1to3vqbTg2ozLiufXM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MH9Sk9ARFMgPyEVyZYRqJFRq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door tcw82 op 05-07-2025 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
tcw82 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 12:53:
Vraagje voor de NOM eco gebruikers.
Onze accu's staan sinds gisteren op nom eco. De nacht door ging dat best aardig. 40% inhoud gebruikt voor het in toom houden van het verbruik.

Echter, nu is de zon erbij gekomen en ik zit niet echt nom eco. De accu zijn niet vol, de P1 meter toont de zonnestroom, maar de accus vullen niet. Klopt dit? De zonnepanelen zitten niet rechtstreeks op de accus aangesloten ivm de logistiek in de woning.
Correctie, accua staan op eco!

[Afbeelding]
Lees de info van Sessy nog even door: https://www.sessy.nl/stro...elf-verbruiken-eco-modus/

Maar in het kort laadt de Sessy in ECO modus alleen gedurende de X uren met het laagste tarief. Hoeveel uren (X), stel je zelf in, alsmede het vermogen waarmee geladen wordt.

Als je 3 uur laden instelt, dan zal Sessy slechts gedurende de 3 goedkoopste uren laden, daarbuiten niet, tenzij je het vinkje bij "Laden buiten de goedkoopste uren" aan hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Gameboy schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:58:
[...]

Lees de info van Sessy nog even door: https://www.sessy.nl/stro...elf-verbruiken-eco-modus/

Maar in het kort laadt de Sessy in ECO modus alleen gedurende de X uren met het laagste tarief. Hoeveel uren (X), stel je zelf in, alsmede het vermogen waarmee geladen wordt.

Als je 3 uur laden instelt, dan zal Sessy slechts gedurende de 3 goedkoopste uren laden, daarbuiten niet, tenzij je het vinkje bij "Laden buiten de goedkoopste uren" aan hebt...
Dank dat is nu duidelijk.
Ik had dit enkel gelezen,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ewa4OFTQHd56x8R2UCzJMhHk6Pc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HAy1iS9JOG8Ya1x8qJzMmsUh.jpg?f=fotoalbum_large

Die tekst had ik geïnterpreteerd als zijnde een EXTRA laadmoment/periode tijdens de laatste uren. In aanvulling op nom. Ook omdat hier staat: "laadt tijdens aangeven periode. En schakel dan over naar nom". Dan ga ik er vanuit dat nom, gewoon nom is. En niet een soort "diode nom", met slechts eenrichtingsverkeer.

En staat ook in de link dit jij aanhaalt op die manier,:
Sessy laadt automatisch op tijdens de goedkoopste uren op een dag en schakelt daarna over naar Nul-op-de-meter.
Blij dat ik nu weet dat nom nu, voor mij dan toch, de beter keuze is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
tcw82 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:57:
[...]

Dank dat is nu duidelijk.
Ik had dit enkel gelezen,

[Afbeelding]

Die tekst had ik geïnterpreteerd als zijnde een EXTRA laadmoment/periode tijdens de laatste uren. In aanvulling op nom. Ook omdat hier staat: "laadt tijdens aangeven periode. En schakel dan over naar nom". Dan ga ik er vanuit dat nom, gewoon nom is. En niet een soort "diode nom", met slechts eenrichtingsverkeer.

En staat ook in de link dit jij aanhaalt op die manier,:

[...]

Blij dat ik nu weet dat nom nu, voor mij dan toch, de beter keuze is.
"Beter" is inderdaad een hele persoonlijke beoordeling en specifiek voor jouw situatie ;)

In mijn geval vind ik vaak ECO de betere instelling, want ik heb een dynamisch contract en PV opwek. Ik vind het juist handiger om niet meteen te beginnen met laden van de Sessy tijdens de prijspiek in de ochtend. Dan kan ik beter zoveel mogelijk PV opwek exporteren (dus niets in de Sessy laden), en later pas te gaan laden als de prijzen (die ook voor export gelden) lager zijn.

Dat levert meer (financieel) voordeel op, als je dan tenminste genoeg opwek hebt om het ingestelde laadvermogen te produceren.

Op een dag als vandaag is het (voor mij) juist beter om NOM te gaan, wanneer de ochtendpiek voorbij is. Want ik heb nu weinig zon, en met ECO wordt geladen op het ingestelde vermogen, ongeacht de PV opwek. Dan duurt het laden wel langer, maar komt volledig uit eigen opwek, in plaats van import van het net als de opwek even lager is dan het ingestelde laadvermogen in ECO.

Ik switch nogal vaak van modus, meermaals per dag zelfs. Dit heb ik grotendeels wel al ingesteld in automations in HomeAssistant, maar er zit nog wel handwerk in. So be it...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Ik stuur de Sessy in API mode zelf aan. Vanwege de beste efficiency begin ik met opladen zodra er 1100W energieproductie over is en dan laad ik met 1100W (minste laadverlies) totdat hij vol is.
Als hij om 14 uur nog niet minder dan 80% vol zit, dan ga ik beschikbare energie volgen tussen 500 en 2200W.

(Ik heb een vast contract en mijn doel is om zo min mogelijk net-afname te hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 10:20

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Gameboy schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:25:
[...]

"Beter" is inderdaad een hele persoonlijke beoordeling en specifiek voor jouw situatie ;)

In mijn geval vind ik vaak ECO de betere instelling, want ik heb een dynamisch contract en PV opwek. Ik vind het juist handiger om niet meteen te beginnen met laden van de Sessy tijdens de prijspiek in de ochtend. Dan kan ik beter zoveel mogelijk PV opwek exporteren (dus niets in de Sessy laden), en later pas te gaan laden als de prijzen (die ook voor export gelden) lager zijn.

Dat levert meer (financieel) voordeel op, als je dan tenminste genoeg opwek hebt om het ingestelde laadvermogen te produceren.

Op een dag als vandaag is het (voor mij) juist beter om NOM te gaan, wanneer de ochtendpiek voorbij is. Want ik heb nu weinig zon, en met ECO wordt geladen op het ingestelde vermogen, ongeacht de PV opwek. Dan duurt het laden wel langer, maar komt volledig uit eigen opwek, in plaats van import van het net als de opwek even lager is dan het ingestelde laadvermogen in ECO.

Ik switch nogal vaak van modus, meermaals per dag zelfs. Dit heb ik grotendeels wel al ingesteld in automations in HomeAssistant, maar er zit nog wel handwerk in. So be it...
Weet je hoeveel je voordeel is. ??? Voor hoeveel euro gaat erin en voor hoeveel euro gaat eruit. ?? en weet je ook hoeveel kWh er ingaat en hoeveel kWh er uit gaat ??? per dag, maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
sideriusj schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:27:
[...]

Weet je hoeveel je voordeel is. ??? Voor hoeveel euro gaat erin en voor hoeveel euro gaat eruit. ?? en weet je ook hoeveel kWh er ingaat en hoeveel kWh er uit gaat ??? per dag, maand.
Dat is niet triviaal te berekenen. Ik heb in mijn huidige setup teveel variabelen, en te weinig vergelijkingen om direct en eenduidig te bepalen hoeveel energie via welke stroom waar naartoe gaat. Dan is het ook lastig om een prijs aan die energiestromen te koppelen.

Ik heb wel grove informatie vanuit de energierekening. Mijn gemiddelde inkoopprijs is gedaald met ca. € 0,12 / kWh, en mijn gemiddelde exportprijs is gestegen met ca. € 0,04 / kWh. Dit op basis van het "Jaaroverzicht" in de Zonneplan app, over nog net geen 3 maanden. De foutmarges zijn nog redelijk groot denk ik ;)

Heel grof ingeschat denk ik dat de Sessy mij op dit moment ergens tussen 20 en 30 euro per maand voordeel biedt. Dat ga ik in de donkere maanden waarschijnlijk niet halen, maar dat is nog een grote onbekende.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:45

worker

2x Sessy thuisbatterij

Mijn Sessy’s staat vrijwel altijd in ROI (dus handelen op de day ahead prijzen.
Ik heb met wat helpers lang geleden in Home Assistant een variabele gemaakt die aangeeft hoeveel ik verdien met dat handelen.
Hieronder zie je de grafiek van dit jaar van één Sessy.
Vanaf 1 januari dus ongeveer €90. Dus zeg maar even €180 per jaar.
Ik ben blij met mijn Sessy’s en straks als de saldering wegvalt wordt NOM wellicht interessanter.
Maar over terugverdientijd moet je maar niet teveel nadenken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0ALgZWSxSI5_FKOjg2Z2hjj-WU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2hYh4QCHPL4uy97Zmkv5TnGP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
worker schreef op maandag 7 juli 2025 @ 17:59:
Mijn Sessy’s staat vrijwel altijd in ROI (dus handelen op de day ahead prijzen.
Ik heb met wat helpers lang geleden in Home Assistant een variabele gemaakt die aangeeft hoeveel ik verdien met dat handelen.
Hieronder zie je de grafiek van dit jaar van één Sessy.
Vanaf 1 januari dus ongeveer €90. Dus zeg maar even €180 per jaar.
Ik ben blij met mijn Sessy’s en straks als de saldering wegvalt wordt NOM wellicht interessanter.
Maar over terugverdientijd moet je maar niet teveel nadenken.
[Afbeelding]
Precies dat.. Voor de terugverdientijd moet je het niet doen.. Ik draai NOM.. gewoon omdat ik het cool vindt om met praktisch geen influx van het net de maanden door te komen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19:57
Is een mooi resultaat wat je behaald heb.

heb zelf even de zelfde periode als jij bekeken welke ik in het energie dashboard bij houdt en
kom tot € 81 per sessy resultaat met een laad prijs van € 0.182 p/kw en een ontlaadprijs
van € 0.304 p/kw.(gebasseerd op all in prijs Tibber zowel voor laden als ontladen!).
Ik doe geen ROI (toen ik er mee begon paste het het niet goed in mijn profiel)
maar misschien moet ik dat herzien gezien jou resultaat ,alleen vergt dat wel
study waar de verschillen en motivatie van daan komen en is best interressant.
jou opmerking dat terugverdien tijd batterijen moeizaam is kan kloppen als
je €3600/180 is dat 20 jr.
Ik had dat dillemma ook toen ik in 2022 in stapte in het sessy project ,maar tot nu
toe heb ik er geen dag spijt gehad dat wil niet zeggen dat het van zelf gaat,altands niet bij mij.
In juni 2023 zijn ze geinstalleerd en heb veel moeten leren in het gebruik en de toepassing in ons
gehele huis energie systeem .
ik ben tot nu de mening toegedaan dat je terug verdientijd niet zo moet benaderen zoals jij
voorsteld ,dan is het moeilijk, ik deed dat in het begin ook zo en was eigelijk niet je juiste benadering.
maar doordat ik gebruik ging leren in te passen in ons gehele huis energie systeem ,kwam ik tot de
conclusie dat je de batterijen (holistisch) moet zien in het gehele huis energie systeem.
Door de jaarafrekening te tonen van vorig jaar kun je zien en lezen hoe dat alles in elkaar grijpt
om toch tot een acceptabel resultaat kan komen ,maar eerlijk gezegd is dat voor ieder anders.
Ik heb best wel wat vragen voor jou maar zal eerst de mijne delen.

nb; misschien kun je wat meer cijfers delen ? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_Ekw6JduIVMMapXFvhDl4xDfPg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VHhIhO5g2VFLvb3lHBCmtyyp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gR1juOkNhHRCbZWisFooQvEQfFM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D5NJ99QUQKZG18sG0HFHQrD6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jIi6sYgM94p6F0Zd-ir3iQHak-0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SAazasJYi4vl2mmikqG3Qcxv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Wat betreft de puzzel: behalve dat je heel veel data hebt, ook dat je dit jaar netto verdiend hebt aan Tibber. Maar met bijna 15kWp PV is dat niet zo vreemd. Ik neem aan dat je de WP niet gebruikt om te koelen, anders had het er denk ik iets anders uitgezien. En je stookt in de winter aardig warm.
Heb je energiemeters op al je verbruikers, of alleen op de 'machines' en is de rest het verschil tossen totaalverbruik en de som van alle 'machines'? ('machines' = WP, wm, vw, droger etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
rene037 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:28:
Wat betreft de puzzel: behalve dat je heel veel data hebt, ook dat je dit jaar netto verdiend hebt aan Tibber. Maar met bijna 15kWp PV is dat niet zo vreemd. Ik neem aan dat je de WP niet gebruikt om te koelen, anders had het er denk ik iets anders uitgezien. En je stookt in de winter aardig warm.
Heb je energiemeters op al je verbruikers, of alleen op de 'machines' en is de rest het verschil tossen totaalverbruik en de som van alle 'machines'? ('machines' = WP, wm, vw, droger etc.)
- wij gebruiken de WP niet voor koelen van de woning (zetten de tuindeuren strategisch open /dicht)
-wij zijn idd koukleunen we gaan geen energie besparen om in de kou te zitten .
ik heb idd veel energiemeters in de vorm van wcd meters en wat shelly's enz
- METEN IS WETEN.-
-ivm communicatie in de energie transsitie heb ik op de belangrijkste divice's energie meters.
WP,droger,vaatwasser,wasmachine,PV,tapwater,batterijen .,voor de rest is info voor mij
om evt investering te onderzoeken op haalbaarheid.

wat betreft de Puzzel vraag ,jij ben de enigste die hierop reageert,blijkbaar toch moeilijk!
Toen ik dit overzicht maakte begon ik mij af te vragen wat zijn we nu aan het doen zijn met al
die besparingen en investeringen sinds wij daar in 2013 met de eerste panelen waren begonnen.
Al die jaren waren onze besparingen op maandbedragen best goed tot negatief toe (zie overzicht)
maar daar staan daar wel investerigen tegen over ,en laten we eerlijk zijn die moeten toch
terug verdiend worden!
DUS we gaan pas netto verdienen als de investering is terug verdient ! dus in het overzicht ben
ik al van af 2013 aan het investeren en terug verdienen dmv besparingen, maar in overzicht
ga ik pas na 3,4 jr echt netto verdienen!!!!!
-maar; heb de economie geholpen en de chinese aan het werk gehouden (geeft toch een goed gevoel!!!!)
-als de saldering stopt staan we misschien weer voor alternatieve investeringen .wie weet.
- is dat ik het leuk vind met energie te werken heb dit altijd in mijn werkzame leven gedaan.
- maar zo gaat het in het leven in 2013 wist ik niet dat 10 jr later batterijen zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Ik heb net mijn zonnepanelen uit 2011 vervangen, het dak moest vernieuwd, ik had ze ruim terugverdiend en nu is het rendement bijna 2x zo hoog. Helft oude panelen (Nou ja eigenlijk net iets nieuwere van de buurman die hetzelfde ging doen) op het garagedak gelegd. door schaduwerking leveren ze niet heel veel op, maar elke cent is winst.
Sinds introductie een sessy, ook als experiment. Voor nieuwe panelen wel een SMA hybride omvormer genomen, daar nog geen batterijen bij. Aardige daarvan is dat die ook als noodstroom kan dienen, zit loskoppeling van net ingebouwd. (Wist ik eigenlijk niet, maar ik wilde gezien de geopolitieke ontwikkeling europese omvormer, zodat Trump, Netanjyahu of Ping ze niet uit kan zetten. Ik acht ruzie met Duitsland minder waarschijnlijk.) Ook verwacht ik dat bij beëindiging saldering accus goedkoper worden, dus wacht ik ff mee. Maar ben dan voorbereid.
Ik log ook wel data, maar analyse nog beperkt.
Succes met verdere uitvogeling:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 00:28
vogel6 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:05:
[...]
....
wat betreft de Puzzel vraag ,jij ben de enigste die hierop reageert,blijkbaar toch moeilijk!
....
Spoiler, ik ga ook niet met de puzzel aan de slag, maar mij viel op dat de voorgaande reactie met o.a. wat vragen m.i. op @worker was gericht.
Aangezien deze niet getagd was, heeft die e.e.a. wellicht niet meegekregen?
Bij deze O-)

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
[quote]rene037 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:26:
.

[ Voor 82% gewijzigd door vogel6 op 08-07-2025 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
sorry Rene037 ,ik doe iets fout met reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:45

worker

2x Sessy thuisbatterij

@vogel6
Ik kan best meer data delen maar heb geen spreadsheet met zo’n uitgebreide analyse als jij. Wat zou je willen weten?
Figuur hieronder komt uit Home Assistant, en is 2025 tot nu toe.
Ik heb 2 Sessy’s die vrijwel altijd in ROI staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TlUVzn-JZjC7E27yPXY1uc1lHPM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6y0h9oUaktHkHhkrEm383Jww.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door worker op 09-07-2025 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:14
Is er iets bekend over update 1.10.0? Er zijn nog geen release notes.
Ik heb deze vanmorgen geïnstalleerd.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
mgroen81 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:34:
Is er iets bekend over update 1.10.0? Er zijn nog geen release notes.
Ik heb deze vanmorgen geïnstalleerd.
Ik heb versie 1.9.2 nog niet eens ;)

Hoe heb je die update geinstalleerd? Zit je in een test-groep oid?

Pagina: 1 ... 90 ... 94 Laatste