Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-09 17:22

Locke_

Iron within, Iron Without!

John245 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 07:03:
[...]

@Locke_
De installateur hangt de batterij natuurlijk nooit in je vluchtroute zodat bij brand de rook je vluchtweg blokkeeert. En de installateur zal ook eerst je ondergrond onbrandbaar maken als deze brandbaar is. Verder geeft je leverancier en/of installateur natuurlijk ook het advies om een rookmelder op te hangen in de ruimte.
Dat was nooit in twijfel, het gesprek ging over de afstand tussen de units. Dat is ondertussen ook al aangepast.

Het gewicht van de units viel mij ook erg mee. Als ze veel storende resonantie geven kan ik er nog makkelijk wat rubber matten onder leggen.

Echter, eerst moet ik toch echt de tweede dongle hebben zodat ik het geheel kan aansturen. Nu krijg ik op de portal foutmeldingen als ik iets instel omdat de 2e unit onbereikbaar is.

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Locke_ schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:53:
[...]

Dat was nooit in twijfel, het gesprek ging over de afstand tussen de units. Dat is ondertussen ook al aangepast.

Het gewicht van de units viel mij ook erg mee. Als ze veel storende resonantie geven kan ik er nog makkelijk wat rubber matten onder leggen.
Graag dan wel brandwerend rubber. Anders doe je al het werk wat je installateur heeft gedaan om de vloer onbrandbaar te maken teniet.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

John245 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:02:
[...]

Graag dan wel brandwerend rubber. Anders doe je al het werk wat je installateur heeft gedaan om de vloer onbrandbaar te maken teniet.
Hij heeft de vloer niet brandwerend gemaakt, wat je ziet is de isolatielaag die direct op het beton geplakt zit. Dat zit door de hele woonkamer.

We hebben het laminaat daar weggehaald zodat het daar niet op staat.

Desondanks, brandwerende rubber tegels zijn zeker wel zo verstandig.

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:40
Jan-JaapK schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:21:
[...]

:>
Ben zelf bezig met Domoticz plugin

Die api is wel akelig open. Cyber security matig afgedekt. Zal wat aan moeten gebeuren in de komende paar jaar vermoed ik
Net zo safe als je eigen netwerk, (dat zou je voldoende kunnen afschermen, tot in het x-streme).

Jammer genoeg kun je met de huidige gebruikte ESP modules in de dongels, niet heel veel meer aan security opbrengen. Certificaat nee, resource en beheer).Whitelist zo kunnen, maar beheer als het foutgaat. Login in, word al gedaan (1 password voor alles op die dongle).

En we kunnen/zouden nog veel mer bedenken, maar denk aan de resource van de ESP modules.
En de sessy heeft juist z'n resource nodig om snel te kunnen acteren zowel met interne als externe aansturing.

Maar @Jan-JaapK wat goed dat jij bezig bent om een module te bouwen voor Domoticz, zal je voortaan ook vermelden naast de HA, Sessy en de App bouwers/ontwikkelaars

[ Voor 8% gewijzigd door psdata op 19-10-2024 15:16 ]

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-09 20:29
Locke_ schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:26:
[...]
Hij heeft de vloer niet brandwerend gemaakt, wat je ziet is de isolatielaag die direct op het beton geplakt zit. Dat zit door de hele woonkamer.

We hebben het laminaat daar weggehaald zodat het daar niet op staat.

Desondanks, brandwerende rubber tegels zijn zeker wel zo verstandig.
Ik was me niet bewust van zulke richtlijnen. Staan die ergens beschreven?
Mijn Sessy hangt op een houten want die flink zal branden mocht er iets mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
AJediIAm schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 15:16:
[...]

Mijn Sessy hangt op een houten want die flink zal branden mocht er iets mis gaan.
@AJediIAm
Er zaten wat linkjes in de originele post van mij. Maar hier nogmaals. (even de verschillende onderwerpen op de site lezen).

[ Voor 6% gewijzigd door John245 op 19-10-2024 16:02 ]

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

AJediIAm schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 15:16:
[...]

Het was mijn voorstel, omdat we de vloer toch gaan vervangen, om het laminaat daar weg te halen en ze op de isolatie/beton laag te zetten. De installateur heeft er niets over gezegd.

De nieuwe vloer houdt op vlak voor de batterijen.

[ Voor 5% gewijzigd door Locke_ op 19-10-2024 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Locke_ schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 17:11:
[...]

Het was mijn voorstel, omdat we de vloer toch gaan vervangen, om het laminaat daar weg te halen en ze op de isolatie/beton laag te zetten. De installateur heeft er niets over gezegd.

De nieuwe vloer houdt op vlak voor de batterijen.
Zie https://www.brandweer.nl/...en-veilige-thuisbatterij/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

Ik las het idd. Nu is in de schuur bij ons helemaal geen optie en op zolder is het zomers snikheet (glazen koepel in het dak waar de zon de hele dag vol op staat).

Woonkamer of de kelder waren de enige opties, maar de kelder was te ondiep ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:42
Locke_ schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 17:15:
[...]

Ik las het idd. Nu is in de schuur bij ons helemaal geen optie en op zolder is het zomers snikheet (glazen koepel in het dak waar de zon de hele dag vol op staat).

Woonkamer of de kelder waren de enige opties, maar de kelder was te ondiep ervoor.
Zolder haalt hier in de zomer de 25 a 26 graden denk ik wel. Toch zal dat hier ooit de plek moeten worden. Schuur staat de hele dag in de zon. Daar is het niet te harde dan. Tis ook ff de vraag hoeveel stijgt de temperatuur? Zolder in de winter is hier een graad of 10 a 11.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

Devke schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 17:22:
[...]

Zolder haalt hier in de zomer de 25 a 26 graden denk ik wel. Toch zal dat hier ooit de plek moeten worden. Schuur staat de hele dag in de zon. Daar is het niet te harde dan. Tis ook ff de vraag hoeveel stijgt de temperatuur? Zolder in de winter is hier een graad of 10 a 11.
De zolderisolatie icm de koepel zorgt ervoor dat de zolder zomers de 37 graden wel haalt. Perfect voor de boiler die de warme lucht aanzuigt, maar te warm voor de batterijen. 'S Winters blijft de zolder 17 a 18 graden.

De schuur is koeler, maar ook flink vochtiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
@John245 Bedankt voor de links. Ik lees niet elke post even aandachtig. Soms valt mijn oog op iets nuttigs maar had niet ver genoeg terug gescrold om je link te vinden.

Als ik het goed begrijp zijn dit allemaal richtlijnen en zijn er geen verplichte normen. Klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
AJediIAm schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 17:38:
@John245 Bedankt voor de links. Ik lees niet elke post even aandachtig. Soms valt mijn oog op iets nuttigs maar had niet ver genoeg terug gescrold om je link te vinden.

Als ik het goed begrijp zijn dit allemaal richtlijnen en zijn er geen verplichte normen. Klopt dat?
@AJediIAm
Het zijn tot nu geen verplichtingen, in ieder geval niet voor particulieren. Als je wat meer wil weten over veiligheid en thuisbatterijen kun je hier kijken: "Veiligheid Energy Storage System (ESS)"

Maar ik ga er altijd maar vanuit dat de brandweer het beste met je voorheeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
John245 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 17:49:
[...]

@AJediIAm
Het zijn tot nu geen verplichtingen, in ieder geval niet voor particulieren. Als je wat meer wil weten over veiligheid en thuisbatterijen kun je hier kijken: "Veiligheid Energy Storage System (ESS)"

Maar ik ga er altijd maar vanuit dat de brandweer het beste met je voorheeft.
Ook hier veel nuttige informatie te vinden maar ze doen wel lijken alsof LFP batterijen erg gevaarlijk zijn terwijl de batterij in een smart phone, e-bike of hoverboard gevaarlijker zijn.

Misschien een idee om een aantal van de adviezen op te nemen in de topic starter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
AJediIAm schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:33:
[...]

Ook hier veel nuttige informatie te vinden maar ze doen wel lijken alsof LFP batterijen erg gevaarlijk zijn terwijl de batterij in een smart phone, e-bike of hoverboard gevaarlijker zijn.

Misschien een idee om een aantal van de adviezen op te nemen in de topic starter?
@AJediIAm
De TS bevat ook een link naar dit topic.

Om die gevaren of de gevolgen daarvan te mitigeren/beperken is het dan ook zinvol om de adviezen van de brandweer en andere instanties te volgen.

Die in een smart-phone of e-bike zijn maar een klein beetje gevaarlijker.

In een ander topic is te zien hoe een LFP batterij een hele woning opblaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-JaapK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22-04 19:49
psdata schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 15:14:
[...]

Net zo safe als je eigen netwerk, (dat zou je voldoende kunnen afschermen, tot in het x-streme).

Jammer genoeg kun je met de huidige gebruikte ESP modules in de dongels, niet heel veel meer aan security opbrengen. Certificaat nee, resource en beheer).Whitelist zo kunnen, maar beheer als het foutgaat. Login in, word al gedaan (1 password voor alles op die dongle).

En we kunnen/zouden nog veel mer bedenken, maar denk aan de resource van de ESP modules.
En de sessy heeft juist z'n resource nodig om snel te kunnen acteren zowel met interne als externe aansturing.

Maar @Jan-JaapK wat goed dat jij bezig bent om een module te bouwen voor Domoticz, zal je voortaan ook vermelden naast de HA, Sessy en de App bouwers/ontwikkelaars
Energie voorziening (waar deze batterijen onder vallen vermoed ik) is kritische infrastructuur. Ik ben bang, kijkende naar NIS2 regelgeving, dat de fabrikant daar niet (lang meer) mee weg gaat komen, dat mensen hun netwerk af moeten schermen. Producten moeten dan intrinsiek veilige verbindingen opzetten (en dat zal dan wrs idd zwaardere HW in die dongle omvatten, maar goed als je de prijs van die batterijen ziet kan er wel iets degelijker HW gebruikt worden...). En je user/pwd un-encrypted in je URL stoppen.......

Ik hoop de 1e versie van de plugin begin komende week draaiend te hebben. URL voor git: https://github.com/JanJaapKo/SessyBattery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Jan-JaapK schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:32:
[...]

Energie voorziening (waar deze batterijen onder vallen vermoed ik) is kritische infrastructuur. Ik ben bang, kijkende naar NIS2 regelgeving, dat de fabrikant daar niet (lang meer) mee weg gaat komen, dat mensen hun netwerk af moeten schermen. Producten moeten dan intrinsiek veilige verbindingen opzetten (en dat zal dan wrs idd zwaardere HW in die dongle omvatten, maar goed als je de prijs van die batterijen ziet kan er wel iets degelijker HW gebruikt worden...). En je user/pwd un-encrypted in je URL stoppen.......

Ik hoop de 1e versie van de plugin begin komende week draaiend te hebben. URL voor git: https://github.com/JanJaapKo/SessyBattery
@Jan-JaapK Dat verklaart wel dat ik zie dat concullega's die al meer als Sessy doen de laatste tijd extra aandacht aan veiligheid hebben. Ik ben wel bekend met SOC-I en SOC-II, maar dat kan je als particulier niet afdwingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

1 van de units is vandaag voor het eerst aan het laden, vindt het geluid erg meevallen. Je hoort de fans als je de schuifdeuren open hebt staan wel zachtjes, maar zelfs de laptop van mijn vrouw maakt meer herrie.

Met de schuifdeuren dicht hoor je het helemaal niet.

Valt mij erg mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Locke_ schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 14:53:
1 van de units is vandaag voor het eerst aan het laden, vindt het geluid erg meevallen. Je hoort de fans als je de schuifdeuren open hebt staan wel zachtjes, maar zelfs de laptop van mijn vrouw maakt meer herrie.

Valt mij erg mee
De eerste weken was de mijne ook stil, op de fans na. Nu heb ik regelmatig een soort coil whine en dat hoor je goed.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11:41

Valt mij erg mee
Ligt ook nog aan welke stand de fans staan. Vol vermogen is stand 5 met 2200watt laden.

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gruijter
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-09 19:04
Als je de white wine opvoert heb je minder last van de coil whine. (Tip)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
gruijter schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 18:03:
Als je de white wine opvoert heb je minder last van de coil whine. (Tip)
Wat is dat?

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gruijter
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-09 19:04
Staat bij mij in de berging. Doet wonderen (wel met mate hoor) 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psdata
gruijter schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 18:27:
Staat bij mij in de berging. Doet wonderen (wel met mate hoor) 😉
Hoort bij een goede WAF van een Sessy. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke

Valt mij erg mee
Op vol vermogen aan het laden?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

Devke schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 19:54:
[...]

Op vol vermogen aan het laden?
Nee, 1,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09 13:30
Verwijderd

[ Voor 149% gewijzigd door DaCootMeister op 21-10-2024 07:17 ]

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:37
De Sessy wil zometeen om 17:00 gaan ontladen. Maar volgens Nordpool en ANWB beginnen de dure uren pas om 18:00uur. Vreemd weer dit verschil.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
mgroen81 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:08:
De Sessy wil zometeen om 17:00 gaan laden. Maar volgens Nordpool en ANWB beginnen de dure uren pas om 18:00uur. Vreemd weer dit verschil.
Dan heeft hij betere uren gemist vandaag? De 15 ct uren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgroen81
Devke schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:19:
[...]

Dan heeft hij betere uren gemist vandaag? De 15 ct uren.
Oh ja ik bedoelde ontladen natuurlijk. Accus waren bij 0 cent geladen.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
mgroen81 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:23:
[...]

Oh ja ik bedoelde ontladen natuurlijk. Accus waren bij 0 cent geladen.
Dan snap ik ontladen 17 uur nog niet. 18 uur en 19 uur leveren meer op. Als het een handelsstrategie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
Devke schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:34:
[...]

Dan snap ik ontladen 17 uur nog niet. 18 uur en 19 uur leveren meer op. Als het een handelsstrategie is.
Ja vreemd. De strategie komt bij Sessy vandaan. En ik heb natuurlijk ANWB Energie ingesteld als energieleverancier in de portal.
Misschien heeft het nog iets met de Microsoft storing te maken?

Ik ga waarschijnlijk binnenkort overstappen op DAO (刀 Day Ahead Optimizer) voor het regelen van de Sessy's. Dan kan je redelijk makkelijk de bron voor dynamische tarieven instellen.

[ Voor 24% gewijzigd door mgroen81 op 21-10-2024 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

Ik krijg net de melding dat firmware 1.75 klaar staat, maar er is nog geen changelog of kijk ik op de verkeerde plek?

Update: never mind, changelog zit ook bij de update.

[ Voor 14% gewijzigd door Locke_ op 21-10-2024 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
mgroen81 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:53:
[...]

Ja vreemd. De strategie komt bij Sessy vandaan. En ik heb ANWB Energie ingesteld in de portal.

Ik ga waarschijnlijk binnenkort overstappen op DAO (刀 Day Ahead Optimizer) voor het regelen van de Sessy's. Dan kan je redelijk makkelijk de bron voor dynamische tarieven instellen.
Weet jij of die integratie ook eventueel kan samem werken met een bat_sim ofzo? Zonder thuisbatterij te hebben toch het e.a. dan kunnen nabootsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mgroen81
Devke schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:01:
[...]

Weet jij of die integratie ook eventueel kan samem werken met een bat_sim ofzo? Zonder thuisbatterij te hebben toch het e.a. dan kunnen nabootsen.
Ik heb deze add-on voor HomeAssistant pas sinds een week. Nu worden enkel een aantal helpers geschakeld om te testen hoe het werkt.
Je kan hem denk ik zelfs als een soort battery simulator laten draaien want hij berekend ook de toekomstige SOC van de accu(s). Dit wordt ieder uur wel weer gecorrigeerd door de werkelijke SOC.

Hier worden de mogelijkheden beschreven:
https://github.com/corneel27/day-ahead/blob/main/dao/DOCS.md

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-JaapK
OK, 1e basis versie Domoticz plugin is beschikbaar: https://github.com/JanJaapKo/SessyBattery, hopelijk kunnen hier wat gebruikers een testje doen. Basis versie, later in de week meer functionaliteit.

Andere vraag: ik zie in de portal dit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FoMb0fCaNsGeQJKzmH5CINo0Wts=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v8SFdyUGZeOJ6Mrr0JgYcXrU.png?f=fotoalbum_large

Kan ik daar data uit de slimme meter zien? Zo ja hoe dan?

2e vraag, in de configuratie staan beide Sessy's op fase 1, terwijl ze allebei op een andere zitten. Ik kan die echter niet aanpassen. Weet iemand wat die instelling doet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CvFwXu3MfWONwGQmU1s-IEN35lA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nlgSvCLfangQ4TnnlRuG7UZ7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jan-JaapK schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:07:
OK, 1e basis versie Domoticz plugin is beschikbaar: https://github.com/JanJaapKo/SessyBattery, hopelijk kunnen hier wat gebruikers een testje doen. Basis versie, later in de week meer functionaliteit.

Andere vraag: ik zie in de portal dit: [Afbeelding]

Kan ik daar data uit de slimme meter zien? Zo ja hoe dan?

2e vraag, in de configuratie staan beide Sessy's op fase 1, terwijl ze allebei op een andere zitten. Ik kan die echter niet aanpassen. Weet iemand wat die instelling doet?
[Afbeelding]
Volgens mij moet je de gebruiksmeter (P1 dongle) nog even koppelen in het portal, daarna zou je huisverbruik ook zichtbaar moeten zijn in het portal.

De fase's kun je alleen lokaal aanpassen door in te loggen op de Sessy en dan via de settings de fase aan te passen. Maar voordat je iets gaat aanpassen kijk eerst hoe het is aangesloten en of ze inderdaad op verschillende fase's aangesloten zijn.

Voor wat betreft de Domoticz plug-in kan ik je helaas niet helpen met testen. Ik zie alleen dat je nergens de P1 dongle uitleest, klopt dit? De P1 dongle heeft ook een eigen interface en APi :) hier lees je de Slimmemeter in uit.

[ Voor 7% gewijzigd door DJP! op 21-10-2024 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Je kunt eigenlink alle data via de .api uit de locale dongels halen.

[ Voor 4% gewijzigd door psdata op 21-10-2024 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-07 23:41
Locke_ schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:57:
Ik krijg net de melding dat firmware 1.75 klaar staat, maar er is nog geen changelog of kijk ik op de verkeerde plek?

Update: never mind, changelog zit ook bij de update.
Ik krijg nu net de melding dat 1.7.3 klaar staat.
Nu begreep ik dat daar een bug in zat.

Wat ik liefste wil is dit overslaan en van 1.7.2 direct naar 1.7.5.
Iemand dit ooit al eens voor elkaar gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
KoQuest schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 07:27:
[...]

Ik krijg nu net de melding dat 1.7.3 klaar staat.
Nu begreep ik dat daar een bug in zat.

Wat ik liefste wil is dit overslaan en van 1.7.2 direct naar 1.7.5.
Iemand dit ooit al eens voor elkaar gekregen?
De recente bug was in 1.7.4. 1.7.3 draait voor zover ik weet prima. Bij mij althans wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-07 23:41
Boeryepes schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 07:31:
[...]

De recente bug was in 1.7.4. 1.7.3 draait voor zover ik weet prima. Bij mij althans wel.
Okay dank voor de info.
Dan nu die 1.7.3 er maar opgooien.

Hoe de 1.7.4 over te slaan?
Of die er snel op en meteen door naar de 1.7.5?
Hoe is dat te forceren?

Ik mis ook nog steeds een roll-back mogelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
KoQuest schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 07:37:
[...]

Okay dank voor de info.
Dan nu die 1.7.3 er maar opgooien.

Hoe de 1.7.4 over te slaan?
Of die er snel op en meteen door naar de 1.7.5?
Hoe is dat te forceren?

Ik mis ook nog steeds een roll-back mogelijkheid.
Ze zullen de 174 teruggetrokken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

Boeryepes schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 07:55:
[...]

Ze zullen de 174 teruggetrokken hebben.
is er in algemene zin een mogelijkheid om een specifieke firmware te selecteren die je wilt installeren?
Ik draai bijvoorbeeld nu nog 1.70, maar zou eigenlijk eerst ff naar 1.73 willen gaan, controleren dat alles nog naar behoren werkt en dan pas naar 1.75.

Reden, 1.75 is net nieuw en ik wil toch wel iets van gebruikerservaring terugzien voordat ik hem uitrol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielp
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 11:02
Ik heb zelf geen thuisbatterij, maar als ik naar de specs kijk van de Sessy zie ik dat deze als hij helemaal vol is in 3 uur volledig kan ontladen.
Als ik naar de tarieven kijk van gisteravond dan wil je dus de 3 duurste uren ontladen. Dat zijn:
Met stip op 1 van 17-18 uur
Op 2 staat 18-19 uur
En op 3 staat net van 16-17 uur.

Volgens mij doet de Sessy precies wat de bedoeling is als deze om 16 uur begint?
mgroen81 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:53:
[...]

Ja vreemd. De strategie komt bij Sessy vandaan. En ik heb natuurlijk ANWB Energie ingesteld als energieleverancier in de portal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
Chielp schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:49:
Ik heb zelf geen thuisbatterij, maar als ik naar de specs kijk van de Sessy zie ik dat deze als hij helemaal vol is in 3 uur volledig kan ontladen.
Als ik naar de tarieven kijk van gisteravond dan wil je dus de 3 duurste uren ontladen. Dat zijn:
Met stip op 1 van 17-18 uur
Op 2 staat 18-19 uur
En op 3 staat net van 16-17 uur.

Volgens mij doet de Sessy precies wat de bedoeling is als deze om 16 uur begint?

[...]
Niet echt, de prijzen van de dag daarna (vandaag) waren al bekend. En daar waren nog dure uren in de ochtend. Normaal zou de schedule worden aangepast om 2 uur terug te leveren. Dan te stoppen en deze ochtend om 7:00 uur de rest te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Locke_ schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:23:
[...]

is er in algemene zin een mogelijkheid om een specifieke firmware te selecteren die je wilt installeren?
Ik draai bijvoorbeeld nu nog 1.70, maar zou eigenlijk eerst ff naar 1.73 willen gaan, controleren dat alles nog naar behoren werkt en dan pas naar 1.75.

Reden, 1.75 is net nieuw en ik wil toch wel iets van gebruikerservaring terugzien voordat ik hem uitrol.
Heb je het geprobeerd? De updates verschijnen in Notificaties en dan is er de knop 'Klik hier om uw Sessy's te updaten'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

Boeryepes schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:23:
[...]

Heb je het geprobeerd? De updates verschijnen in Notificaties en dan is er de knop 'Klik hier om uw Sessy's te updaten'.
Ja dan gaat ie naar 1.75. Zojuist geinstalleerd en alles draait goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-JaapK
De fase's kun je alleen lokaal aanpassen door in te loggen op de Sessy en dan via de settings de fase aan te passen. Maar voordat je iets gaat aanpassen kijk eerst hoe het is aangesloten en of ze inderdaad op verschillende fase's aangesloten zijn.
ik weet hoe ze aangesloten zitten (zit al in de naam ook). Als achtergrond: ik heb 2 sets zonnepanelen en elke set heeft 1 sessy (sessy zit aangesloten op de kabel na de zon-inverter richting meterkast). West op L1, oost op L2. Ik zie nu dat het laadvermogen van de Sessies wordt afgeleid van het vermogen dat de west panelen produceren. Voor de rekening van Eneco maakt het niet uit maar het lijkt me logisch dat de oost batterij 's ochtend s wordt geladen en de west batterij 's middags wordt geladen. Ik vermoed dat dit dus via die setting wordt afgeleid uit de data van de P1 meter.

Iemand gaf aan dat je die setting via de openAPI kunt aanpassen. ik heb via<ip>/api endpoint gekeken maar daar zie ik niet wat ik zoek. Ondersteunen de sessy's meer endpoints? Zo ja ka ergens een lijstje vinden?
<edit> laat maar, gewoon <ip> geeft een eigen front-end met oa settings

[ Voor 3% gewijzigd door Jan-JaapK op 22-10-2024 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

Vraagje, ik heb mijn sessies in de eco stand staan, met de optie om ook buiten de goedkoopste uren te laden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GFnhtrLDZWzsSC-FGMGoJclnFTI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qhtp2XmKdhUTdaU68DpKrpel.png?f=user_large

ik wek op de zonnepanelen ook meer op dan ik verbruik nu

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9EbcrC8_Jp3AqLrqxTvy2Vl0Vn8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7oOOqHjIBOPq1BPzvQBV2Jsy.png?f=user_large

maar toch wordt er niet geladen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZIGsFHBOpyAIw5rl6oNgw83U5co=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2KZJwvoSxi7LNXpaTI43oJue.png?f=user_large

Ligt dit nu aan mijn verwachting (teruglevering gebruiken om de batterij te laden) of gaat er iets niet goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
Je hebt niet aan gegeven hoeveel uren je wilt laden tijdens de goedkopere uurtjes, en tevens heb je niet aan gegeven met hoeveel watt je dat wilt doen.

Zelf heb ik dat op 4 uurtjes en op 1300 (zou nu wellicht wat meer moeten)
Als een sessy leeg is heb je meer dan 5kw nodig om hem weer volledig gevuld te krijgen (van daar 4*1,3=5,2).

Dan heb je je sessy altijd gevuld met en of PV en grid, en gaat daarna weer verder met pv en weer NOM de avond in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

psdata schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:40:
Je hebt niet aan gegeven hoeveel uren je wilt laden tijdens de goedkopere uurtjes, en tevens heb je niet aan gegeven met hoeveel watt je dat wilt doen.

Als een sessy leeg is heb je meer dan 5kw nodig om hem weer volledig gevuld te krijgen (van daar 4*1,3=5,2).

Dan heb je je sessy altijd gevuld met en of PV en grid, en gaat daarna weer verder met pv en weer NOM de avond in.
Duidelijk en check, hij doet nu inderdaad meer.
Ik deed de aanname dat als je hem op 0 liet staan hij het zelf uitzoekt, maar dat werkt dus niet zo.

Dank _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
psdata schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:40:

Een Sessy pakt sws niet standaard alle overtollige opwek op? Daarmee bedoel ik zodra je p1 meter teruglevering ziet dat hij dan al daar op NOM wordt gehouden en de opwek direct de batterij ingaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

Devke schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:56:
[...]

Een Sessy pakt sws niet standaard alle overtollige opwek op? Daarmee bedoel ik zodra je p1 meter teruglevering ziet dat hij dan al daar op NOM wordt gehouden en de opwek direct de batterij ingaat.
Zover ik nu heb gezien doet ie dat idd niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Locke_ schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:40:
[...]

Volgens mij werkt dit wel. Als je de ECO modus goed instelt en je geeft aan dat deze buiten de goedkoopste uren mag laden, dan laadt de Sessy ook gewoon op als er volgens de P1 meter teruglevering registreert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Locke_ schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:40:
[...]

Ik weet dat er verschillende standen op zitten misschien zie ik de logica ff niet. Misschien levert terugleveren meer op en is inkoop later goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 21:17
prettig schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 23:00:
Draai nu paar dagen in ECO. Laden doet die op goedkope uren. Ontladen zou NOM moeten zijn, echter hij ontlaad continue met laag vermogen. Z'n 50w terwijl 700w verbruikt wordt.

In NOM, XNOM of dynamisch werkt wel goed.

Instelling of iets niet goed ?
Wat zijn de laad/ontlaad verliezen?
als ik die van een recente post hier (20%) meeneem dan blijven er niet veel uren over waar het opweegt tegen direct uit het net tappen.

Tenzij het voorstel voor variabel nettarief voet aan de grond krijgt, 3 of 24 cent maakt nogal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
The_Vice schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:33:
[...]

als ik die van een recente post hier (20%) meeneem dan blijven er niet veel uren over waar het opweegt tegen direct uit het net tappen.

Tenzij het voorstel voor variabel nettarief voet aan de grond krijgt, 3 of 24 cent maakt nogal uit.
Klopt wel wat je zegt. Ik reken ook al een tijdje. Day ahead kan soms uit. Maar verwacht niet teveel. Batterijen moeten goedkoper worden. Hier draaien een aantal simulaties. Alles kost nog steeds geld en ik reken dan ook met 20% omzettingsverlies. Wek hier 3 kWh op per jaar en verbruik diezelfde 3 kWh. Boete 10 ct per teruggeleverde kWh. Dat is dus het enige in mijn beleving wat ik kan weg strepen. Denk een mooi Nederlands product echter de businesscase .......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCootMeister
Devke schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:44:
[...]
Klopt wel wat je zegt. Ik reken ook al een tijdje. Day ahead kan soms uit. Maar verwacht niet teveel. Batterijen moeten goedkoper worden. Hier draaien een aantal simulaties. Alles kost nog steeds geld en ik reken dan ook met 20% omzettingsverlies. Wek hier 3 kWh op per jaar en verbruik diezelfde 3 kWh.
Ik hoop voor jou dat je het over 3 mWh hebt, en niet kWh.

Check da Specz

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mgroen81
DaCootMeister schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 23:41:
[...]

Dat is wel heel weinig. Je bedoelt MWh denk ik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

Draai nu paar dagen in ECO. Laden doet die op goedkope uren. Ontladen zou NOM moeten zijn, echter hij ontlaad continue met laag vermogen. Z'n 50w terwijl 700w verbruikt wordt.

Ik zie hetzelfde gedrag, toch wel onverwacht.
Zoals ik het in de documentatie terug vind is eco laden op de teruggeleverde energie + goedkope laadmomenten en daarna NOM.

Dat laden doet ie, maar NOM lijkt ie niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
DaCootMeister schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 23:41:
[...]

Klopt. My mistake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:16
The_Vice schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:33:
Bij zelfstandige systemen zoals de Sessy die in een hele cyclus ook nog twee keer een AC-DC-conversie hebben moet je inderdaad met ongeveer 20% rekenen. Waardes rond die 20% zijn in de diverse accu-topics alhier al vaak gemeten.

Systemen die direct aan PV hangen en waarbij de PV-stroom dus zonder conversie rechtstreeks in de (hoog-voltage) accu's vloeit zijn een stuk efficiënter (maar daarentegen weer veel minder flexibel).

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 23-10-2024 10:50 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Andrehj schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:49:
[...]

Bij zelfstandige systemen zoals de Sessy die in een hele cyclus ook nog twee keer een AC-DC-conversie hebben moet je inderdaad met ongeveer 20% rekenen. Waardes rond die 20% zijn in de diverse accu-topics alhier al vaak gemeten.

Systemen die direct aan PV hangen en waarbij de PV-stroom dus zonder conversie rechtstreeks in de (hoog-voltage) accu's vloeit zijn een stuk efficiënter (maar daarentegen weer veel minder flexibel).
Wat bedoel je met minder flexibel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Devke schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:15:
[...]

@Devke dat vraag ik mij ook wel af want mijn systeem is veel flexibeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
John245 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:34:
[...]

Ik dacht @Andrehj bedoelde Accu's direct aan een dedicated PV omvormer (zoals Solaredge, Autarco, ect)
Jij @John245 hebt een heel mooi systeem met allerlei losse componeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
psdata schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:45:
[...]

Ik dat @Andrehj bedoelde Accu's direct aan een dedicated PV omvormer (zoals Solaredge, Autarco, ect)
Jij @John245 hebt een heel mooi systeem met allerlei losse componeten
@psdata
Inderdaad. Ik zou ook nooit voor zo'n gesloten systeem gaan.

De Sessy is juist een mooie oplossing. En als ik niet zoveel capaciteit wil zou ik zeker voor de Sessy gaan (ik had er zelfs al 3 besteld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
John245 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:34:
[...]

Zie dat je Victron hebt. 1 omvormer m.b.t. zonnepanelen / batterij lijkt mij ook het handigst. Scheelt 1 slag omzettingsverlies. Ik ga eerst eens wat ervaring opdoen met de HW batterij denk ik. Ik zou hem nu kunnen annuleren kostenloos daar levering is verzet. Ik probeer voor mezelf een BC te bedenken voor een thuisaccu maar ik denk dat ik die absoluut niet in de hoek van financiële dingen moet zoeken. TVT etc. HW heb ik onder ervaring, gemak en hobby geschoven. Een batterij systeem aansluiten zelf zal ik niet snel aan beginnen. Zijn er uberhaupt dealers/winkels die dergelijke systemen aansluiten? Of is dit echt helemaal doe het zelf.

[ Voor 12% gewijzigd door Devke op 23-10-2024 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Devke schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:12:
[...]

Zie dat je Victron hebt. 1 omvormer m.b.t. zonnepanelen / batterij lijkt mij ook het handigst. Scheelt 1 slag omzettingsverlies. Ik ga eerst eens wat ervaring opdoen met de HW batterij denk ik. Ik zou hem nu kunnen annuleren kostenloos daar levering is verzet. Ik probeer voor mezelf een BC te bedenken voor een thuisaccu maar ik denk dat ik die absoluut niet in de hoek van financiële dingen moet zoeken. TVT etc. HW heb ik onder ervaring, gemak en hobby geschoven. Een batterij systeem aansluiten zelf zal ik niet snel aan beginnen. Zijn er uberhaupt dealers/winkels die dergelijke systemen aansluiten? Of is dit echt helemaal doe het zelf.
Off grid centrum doet het o.a.

Ik heb nu nog de oude omvormers. Maar als deze defect gaat komt er een omvormer die de energie gelijk de batterij in duwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-JaapK
ok, ik heb sinds gisteren dat 1 van m'n sessy's op de API rapporteert 'overfrequentie', op het portal is de status 'rust'..... En hij denkt idd dat er een beleachelijke frquentie heerst, zie status hieronder. Kan ik dit resetten ofzo? Of botweg de Duitse reset (aka powercycle)?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
{
    "status": "ok",
    "sessy": {
        "state_of_charge": 0.9800000190734863,
        "power": 0,
        "power_setpoint": 0,
        "system_state": "SYSTEM_STATE_WAITING_FOR_SAFE_SITUATION",
        "system_state_details": "overfrequency",
        "frequency": 68610
    },
    "renewable_energy_phase1": {
        "voltage_rms": 231740,
        "current_rms": 307,
        "power": 0
    },
    "renewable_energy_phase2": {
        "voltage_rms": 0,
        "current_rms": 0,
    },
    "renewable_energy_phase3": {
        "voltage_rms": 0,
        "current_rms": 0,
    }
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Als je HA hebt draaien zou je naar de entiteit van je sessy kunnen gaan en daar kiezen voor dongel restart
Instelling > apparaat diensten > Sessy > kies je sessy > Diagnose (onderaan) > Dongel restart

En anders toch wat je zelf schreef power cycle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-JaapK
Nee ik ben zelf bezig met de Domoticz plugin. Dit is dan een leuke om aan de lijst toe te voegen. Maar als het uit HA kan moet er ergens in de API iets zitten wat ie reset triggered, zal eens zoeken,

Maar wrs is ff naar boven lopen sneller (alleen minder leuk ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Jan-JaapK schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 23:02:
Maar wrs is ff naar boven lopen sneller (alleen minder leuk ;) )
Of in de meterkast de groep effe uit en 10 sec weer aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:16
Devke schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:15:
Een accu-systeem wat direct aan je PV-omvormer hangt heeft nogal wat nadelen:
  • Je hebt veel minder keus in accu's. Je accu moet precies geschikt zijn en kunnen communiceren met de omvormer. Vaak heb je slechts keus uit een paar modellen.
  • Je kunt meestal niet 's nachts laden, omdat er geen AC-DC converter in de omvormer zit.
  • Je hebt een speciale omvormer nodig, die geschikt is om er een accubank aan te hangen.
Een stuk minder flexibel dus.

Maar die systemen hebben ook een erg belangrijk voordeel: Het rendement is (veel) hoger, omdat de spanning hoger is, de stromen (en dus de bijbehorende verliezen) navenant lager, en er bovendien twee conversies worden overgeslagen (DC→AC in de omvormer en daarna weer AC→DC in het accusysteem).

Vooral de systemen met Victron (en ik dacht ook Sessy?) hebben door de lage spanning van max 48V nogal grote verliezen, en erg dikke kabels nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 24-10-2024 10:08 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Andrehj schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:35:
[...]

• Je hebt veel minder keus in accu's. Je accu moet precies geschikt zijn en kunnen communiceren met de omvormer. Vaak heb je slechts keus uit een paar modellen.
  • Je kunt meestal niet 's nachts laden, omdat er geen AC-DC converter in de omvormer zit.
  • Je hebt een speciale omvormer nodig, die geschikt is om er een accubank aan te hangen.

Maar die systemen hebben ook een erg belangrijk voordeel: Het rendement is (veel) hoger, omdat de spanning hoger is, de stromen (en dus de bijbehorende verliezen) navenant lager, en er bovendien twee conversies worden overgeslagen (DC→AC in de omvormer en daarna weer AC→DC in het accusysteem).

Vooral de systemen met Victron (en ik dacht ook Sessy?) hebben door de lage spanning van max 48V nogal grote verliezen, en erg dikke kabels nodig.
Je moet dus kiezen? Als ik het goed begrijp. Meer verliezen maar dan kan je evt ook in de nacht laden als de tarieven een x laag zouden zijn of je kiest voor een systeem dat dit niet kan maar dan heb je wel minder omzetverlies. Of heb ik je nu totaal verkeerd begrepen 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

Ik had dit ook in het sessy forum gepost en daar bleek dat 1 van mijn sessy op de verkeerde fase ingesteld stond. Sinds dat is aangepast werkt NOM goed.

Misschien bij jou ook het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
[...]

Je zou denken dat dat wel mogelijk zou moeten zijn aangezien hybride omvormers meestal ook een noodstroomfunctie hebben, waarbij er een minimaal SoC ingesteld wordt. Komt de batterij daaronder en is er netstroom, dan kan de batterij weer tot zover geladen worden.
Zo is dat in ieder geval met mijn SolaX opstelling. Die laad soms ook vanuit het net als de SoC onder de 10% komt, dan gaat die laden vanuit het net als er geen zonnestroom is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-JaapK
Locke_ schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:04:
[...]

Ik had dit ook in het sessy forum gepost en daar bleek dat 1 van mijn sessy op de verkeerde fase ingesteld stond. Sinds dat is aangepast werkt NOM goed.

Misschien bij jou ook het geval?
Ik heb bij mij de fase instelling aangepast zoals ze zitten aangesloten maar degene die ik aanpaste geeft nu de hele tijd under- of overfrequency. Zodra ze allebei weer terug op L1 staan alles weer goed :? Morgen de installateur maar ff bellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Devke schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:42:
[...]

Je moet dus kiezen? Als ik het goed begrijp. Meer verliezen maar dan kan je evt ook in de nacht laden als de tarieven een x laag zouden zijn of je kiest voor een systeem dat dit niet kan maar dan heb je wel minder omzetverlies. Of heb ik je nu totaal verkeerd begrepen 🙈
Je kiest voor een relatief simpel systeem doorgaans voor DC gekoppeld of AC gekoppeld. De Sessy is AC gekoppeld en dus heb je extra omzetverliezen, daarentegen kan die dus met ieder PV systeem omgaan omdat ze volledig los van elkaar staan. Kies je voor bijv. Victron, dan kan je van zowel AC als DC (via Victron Solar modules) gebruikmaken.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Taro schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 23:18:
[...]

Je kiest voor een relatief simpel systeem doorgaans voor DC gekoppeld of AC gekoppeld. De Sessy is AC gekoppeld en dus heb je extra omzetverliezen, daarentegen kan die dus met ieder PV systeem omgaan omdat ze volledig los van elkaar staan. Kies je voor bijv. Victron, dan kan je van zowel AC als DC (via Victron Solar modules) gebruikmaken.
En dan heb je minder verlies bij DC en is het laden van het net bij dynamisch geen probleem neem ik aan. Ik zoek nog even waarom het laden een probleem zou moeten zijn van het net zoals een paar posts terug bij mij die indruk wordt gewekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Devke schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 07:59:
[...]

En dan heb je minder verlies bij DC en is het laden van het net bij dynamisch geen probleem neem ik aan. Ik zoek nog even waarom het laden een probleem zou moeten zijn van het net zoals een paar posts terug bij mij die indruk wordt gewekt.
Een accu laden vanaf het net betekent AC (Net) -> DC (Accu) -> AC (Huishouden/Net) en dus extra verlies als je dynamisch gaat in- & verkopen.

Het meest efficiënte is de accu via DC laden vanuit de zonnepanelen: DC (PV) -> DC (Accu) -> AC (Huishouden), dan heb je dus de minste omzetverliezen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Taro schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:58:
[...]

Een accu laden vanaf het net betekent AC (Net) -> DC (Accu) -> AC (Huishouden/Net) en dus extra verlies als je dynamisch gaat in- & verkopen.

Het meest efficiënte is de accu via DC laden vanuit de zonnepanelen: DC (PV) -> DC (Accu) -> AC (Huishouden), dan heb je dus de minste omzetverliezen.
Snap ik. Denk dat we even langs elkaar gaan. Eerder werd er gepost dat je bij een bepaalde omvomer de accu niet kon laden. Dat lijkt me apart. Zal even kijken of ik berichtje nog terug kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
[...]

@Taro deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ah, dat is meer afhankelijk van het merk en type dan dat het nooit mogelijk is.

Zo heeft bijv. SolarEdge de optie om met de StorEdge de PV opbrengst in de bijbehorende accu's op te slaan. Daar zit dan een DC -> AC convertor in om die stroom daarna in huis te kunnen gebruiken. SolarEdge heeft het met SolarEdge One (https://www.solaredge.com/nl/solaredge-one) ook mogelijk gemaakt om de hardwarevoorbereiding te gebruiken waarmee je vanaf het net kunt laden (AC->DC). Met die oplossing kan je dus beide.

Er zijn ook merken die de zonnepanelen alleen de accu laten vullen, daarna de rest aan het net terugleveren en niet via het net de bijbehorende accu op kunnen laden. Verschilt dus echt per leverancier en type en gaat niet op voor alle DC aan PV gekoppelde accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:02
[...]

Is dat wel echt (veel) efficiënter? Voor zover ik weet is DC-DC conversie helemaal niet zo veel efficiënter dan AC-DC conversie. En de DC-AC conversie moet je hoe dan ook al doen, voor elke oplossing (hybride omvormer vs. dedicated accu-omvormer).

Bij een hybride omvormer ga je van PV DC (ordegrootte meerdere honderden Volts) naar accu DC (12/24/48 Volt), en vervolgens van accu DC naar grid AC.

Bij een dedicated/standalone accu ga je van AC naar DC en ook weer van dezelfde accu DC naar AC.

Het enige verschil in efficiëntie zou dus zitten in de DC-DC conversie van de PV panelen naar accu-spanning, versus een keer AC-DC conversie van netspanning naar accu-spanning.

Maar DC-DC conversie waarbij er grote verschillen in die DC spanningen zitten, is niet veel efficiënter dan AC-DC conversie van 230V naar 12/24/48V, dat schommelt voor beide omzettingen rond de 95% bij optimale belasting...

Kortom: volgens mij maakt het dus echt weinig uit of je een hybride omvormer met accu koopt, of een losse accu op je netaansluiting.

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Gameboy schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:38:
[...]

Is dat wel echt (veel) efficiënter? Voor zover ik weet is DC-DC conversie helemaal niet zo veel efficiënter dan AC-DC conversie. En de DC-AC conversie moet je hoe dan ook al doen, voor elke oplossing (hybride omvormer vs. dedicated accu-omvormer).

Bij een hybride omvormer ga je van PV DC (ordegrootte meerdere honderden Volts) naar accu DC (12/24/48 Volt), en vervolgens van accu DC naar grid AC.

Bij een dedicated/standalone accu ga je van AC naar DC en ook weer van dezelfde accu DC naar AC.

Het enige verschil in efficiëntie zou dus zitten in de DC-DC conversie van de PV panelen naar accu-spanning, versus een keer AC-DC conversie van netspanning naar accu-spanning.

Maar DC-DC conversie waarbij er grote verschillen in die DC spanningen zitten, is niet veel efficiënter dan AC-DC conversie van 230V naar 12/24/48V, dat schommelt voor beide omzettingen rond de 95% bij optimale belasting...

Kortom: volgens mij maakt het dus echt weinig uit of je een hybride omvormer met accu koopt, of een losse accu op je netaansluiting.
Er is natuurlijk een groot verschil tussen de overweging wanneer je zelf bijv. je eigen zonnepanelen opwek wil opslaan en gebruiken, dan kijk je minder snel naar omzetverliezen, dan dat je bijv. wil handelen op de EPEX Day ahead markt met dynamische tarieven en daar geld aan wil verdienen.

Voor het eerste voorbeeld zal men doorgaans de omzetverliezen niet of minder relevant vinden.

Voor het handelen met stroom met het oogpunt daar winst op te maken is het zeer zeker wel relevant. Als je namelijk afschrijving van de accu per cycle én de omzetverliezen incalculeert moet de spread tussen inkoop en verkoop veel groter zijn, dan dat je de omzetverliezen negeert. Je zult dan eerder verlies maken op iedere cycle en je doel om winst te maken op het handelen niet behalen.

Dus het verschilt per situatie of het relevant is dat er omzetverliezen zijn en hoeveel dat dan betreft. Voor de AC -> DC -> AC van het inkopen en verkopen van stroom gooi je zo maar 10-30% van de kWh's "weg" (lees: warmte etc.) en dat moet je wel incalculeren als je een sluitend businessmodel wil hebben.

Als je het doet voor je plezier, de tech, de ervaring, opslag eigen zonnestroom, etc. dan ligt dat uiteraard anders en is het niet of minder relevant en dan zijn de omzetverliezen ook vaak kleiner omdat er minder vaak wordt omgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
Taro schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:52:
[...]

Er is natuurlijk een groot verschil tussen de overweging wanneer je zelf bijv. je eigen zonnepanelen opwek wil opslaan en gebruiken, dan kijk je minder snel naar omzetverliezen, dan dat je bijv. wil handelen op de EPEX Day ahead markt met dynamische tarieven en daar geld aan wil verdienen.

Voor het eerste voorbeeld zal men doorgaans de omzetverliezen niet of minder relevant vinden.

Voor het handelen met stroom met het oogpunt daar winst op te maken is het zeer zeker wel relevant. Als je namelijk afschrijving van de accu per cycle én de omzetverliezen incalculeert moet de spread tussen inkoop en verkoop veel groter zijn, dan dat je de omzetverliezen negeert. Je zult dan eerder verlies maken op iedere cycle en je doel om winst te maken op het handelen niet behalen.

Dus het verschilt per situatie of het relevant is dat er omzetverliezen zijn en hoeveel dat dan betreft. Voor de AC -> DC -> AC van het inkopen en verkopen van stroom gooi je zo maar 10-30% van de kWh's "weg" (lees: warmte etc.) en dat moet je wel incalculeren als je een sluitend businessmodel wil hebben.

Als je het doet voor je plezier, de tech, de ervaring, opslag eigen zonnestroom, etc. dan ligt dat uiteraard anders en is het niet of minder relevant en dan zijn de omzetverliezen ook vaak kleiner omdat er minder vaak wordt omgezet.
Dat gaat weer over iets anders ;)

Ik reageerde op je stelling dat DC-DC (vanaf PV panelen naar accu's) efficiënter zou zijn dan AC-DC conversie, wat volgens mij niet zo is, of hooguit marginaal/verwaarloosbaar.

Als je wilt handelen met opslag, dan zit je per definitie al vast aan een AC gekoppelde accu(-omvormer). Want je moet stroom uit het net binnenhalen en opslaan in je accu, wat per definitie AC-DC conversie inhoudt.

Dus handelen met stroom is altijd AC -> DC -> AC, ongeacht je PV situatie. 2 conversies dus.

En met een PV opstelling met accu voor zelfconsumptie heb je ofwel DC (hoog voltage) -> DC (laag voltage) -> AC (voor huis-load), ofwel ook AC -> DC -> AC, net als bij de setup voor handelen.

Beide situaties bevatten 2 conversies die beiden ongeveer even efficiënt zijn...

Mijn punt is dan dit:

Het kopen/kiezen van een Hybride setup (PV omvormer met DC accu-koppeling), biedt weinig tot geen meerwaarde als je dat uitsluitend vanuit het efficiëntie-oogpunt bekijkt.

Er kunnen wel andere afwegingen spelen om toch een Hybride omvormer te willen hebben, maar puur op efficiëntie maakt het dus niet uit.

Dus voor de meesten is een Sessy (of andere AC connected accu-systeem) net zo goed als een hybride omvormer. That's all I'm sayin' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Gameboy schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:19:
[...]
Ik reageerde op je stelling dat DC-DC (vanaf PV panelen naar accu's) efficiënter zou zijn dan AC-DC conversie, wat volgens mij niet zo is, of hooguit marginaal/verwaarloosbaar.
Nee, dat heb ik niet gezegd. Ik heb gezegd dat AC -> DC -> AC minder efficiënt is dan DC -> AC en dan vooral waarom dat relevant is voor handelen. Voor de andere situaties is dat inderdaad marginaal. Volgens mij bedoelen we hetzelfde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
Taro schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:37:
[...]

Nee, dat heb ik niet gezegd. Ik heb gezegd dat AC -> DC -> AC minder efficiënt is dan DC -> AC en dan vooral waarom dat relevant is voor handelen. Voor de andere situaties is dat inderdaad marginaal. Volgens mij bedoelen we hetzelfde :)
Eh, dat is letterlijk wat je zegt in de tekst die ik quote:

Jouw tekst:
[...]

Hier zeg je dus letterlijk dat DC (PV) -> DC ( Accu) -> AC (net), efficiënter is dan AC (net) -> DC (accu) -> AC (net/huis).

Het kan zijn dat je wat anders bedoelde met die zin, maar dat is wel waar ik op reageerde... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Gameboy schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:46:
[...]

Eh, dat is letterlijk wat je zegt in de tekst die ik quote:

Jouw tekst:

[...]

Hier zeg je dus letterlijk dat DC (PV) -> DC ( Accu) -> AC (net), efficiënter is dan AC (net) -> DC (accu) -> AC (net/huis).

Het kan zijn dat je wat anders bedoelde met die zin, maar dat is wel waar ik op reageerde... ;)
Ah, zo, dan begrijp ik je, maar dat is wat anders dan:
Ik bedoelde het in combinatie met het doel en de eerdere vraag die hier werd gesteld door @Devke.

Laat ik het zo zeggen: Als ik een Victron systeem zou hebben en een nieuwe zonnepanelen omvormer zou moeten plaatsen, dan zou ik altijd een DC Victron Solar Charge controller gebruiken om de panelen DC op de accu's aan te sluiten ipv AC via een andere omvormer. Ik durf wel te stellen dat dat, hoe weinig ook, minder omzetverliezen oplevert.

Wil je echter een accu gebruiken om te handelen via het net, dan is het minder/niet relevant hoe je PV panelen op de accu zijn aangesloten.

De Sessy wordt altijd AC gekoppeld en als je met een Sessy handelt heb je dus altijd te maken met AC -> DC -> AC omzetverliezen van volgens mij zo'n 20% in het geval van de Sessy. En die zijn wél relevant als je als doel hebt om winstgevend in stroom te handelen.

Wil je je eigen zonnestroom in de Sessy opslaan, dan zijn de omzetverliezen minder relevant en mogelijk iets groter bij de Sessy dan bij een DC gekoppeld systeem. Hoeveel dat exact is verschilt per systeem en situatie en is mogelijk verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Gameboy schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:38:
[...]

Er zijn natuurlijk ook hoogspanningssystemen, waarbij de cellen in serie staan. Die van mij werkt op zo’n 400v, dan is het verschil tussen de spanning vanaf de panelen al een stuk kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
Leuk om te delen,

3 Sessy's druk aan het werk met NOM terwijl de oven aan staat en de vaatwasser.
Live verbruik van 10 minuten Youless grafiek Groen teruglevering blauw verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8dYJFMiWk2WvtvfTxVltnt7tC0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TQhDduYnKGVdt9J0IPWeV7DG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik heb inmiddels (eindelijk) de belastingteruggaaf op mijn rekening bijgeschreven, 553 EUR voor één Sessy. Gaan wel nog de kosten van decentrale vanaf. Ik had de aanvraag op 22 januari ingediend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:52
Sinds gisteren 1.7.5 echter mijn sessys vertonen nu raar gedrag. Ze lopen niet meer synchroon waardoor ze elkaar tegen werken. Daardoor leveret er een soms te veel terug waardoor er plotseling 1 gaat laden, terwijl de zon niet schijnt. Totaal niet stabiel meer terwijl huis stroomverbruik wel stabiel is.
Weet iemand of je terug kan naar 1.7.2 en hoe?

Anders zal ik ze helaas uit moeten zetten totdat er een fix is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tG9VkUOKyS0k4TDyEHl8wFPNp2U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vP5TEk0eZFJnYPTsOafnu664.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door sparkly op 25-10-2024 20:09 ]

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08:22
Ondekte vanavond het zelfde gedrag in de batterijen ,terugkijkend ook vorige nacht ,in de NOM modus gaan de batterijen langzaam laden ipv van dalen door eigen verbruik van uit de batterijen waar nog +- 30% in zit en het is nu nacht dus geen zon schijn dit gedrag is sinds update 1.7.5 eergisteren maar ondekte het van avond na 20 uur toen de batterijen op NOM gingen .Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qfqFjGYAO_UAJYxMVkAipAbBXCA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NuA15UrUvb4yQ1zNZSZNllGY.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4j4gJLnuPQaHZxUvzu6gJ32_Y68=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HEDGdcgl8F74fLOOJvZnQD85.png?f=user_large

Twan als jij dit leest graag update 1.7.5 opnieuw updaten dit gaat niet goed!!!!

wat wel verrassend is dat bij mij de SOC van alle batterijen al heel lang geen goede % vulling aan gaven lijkt dit nu wel goed te gaan ,dat is wel positief !! hopelijk blijft dat wel goed .
Twan graag jou reactie.
grt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Een van de sessy's vannacht op 200watt ontladen gezet via API.
Dit is het resultaat. 🤡 Is echt helemaal de weg kwijt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cFkZzhNvVw4O7afTmlfEr_nkeNY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wrs6j2hbn3vAbkzXGYaDINYq.png?f=fotoalbum_large

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YXNX4AKHge7_1m06dAwZuZieIAg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NB0gBixjoEtlw5OXHpzFXpkJ.png?f=user_large
iedereen goede morgen,
effen kijken met een bak koffie er bij wat de NOM de hele nacht heeft gedaan, ik zie dat de batterij vulling na 24:00 pas is gaan dalen. dit is een goed gedrag dus hopelijk blijft het komende avond/nacht als het donker is ook goed doen ,misschien zijn het het naweeen van de update 1.7.5!
van af gisteravond 20:00 tot 24:00 bfijft raadsel voormij dat in NOM modus dat er eigen vebruik is en blijft inkopen .
tot zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Nóg een Issue met 1 van mijn Sessy's sinds 1.7.5 is dat de batterij als leeg wordt weergeven nadat er 6.1 kWh in is gegaan en maar 2.7 kWh uit. de SOC geeft nog wel 10% aan. Heel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15-09 22:15
Gisterenavond ging mijn Sessy in error. Kun je ook nog ergens details vinden over een error want ik kon in de portal niks vinden? Of ik heb er goed langsgekeken.

De Sessy een powercycle geven liet de error overigens weer verdwijnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaCootMeister
Het setpoint laad/ontlaad functie is met 1.7.5 erg grillig geworden, net als eerdere posters hierboven opmerkten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GWbPRmA1WdleiTnMS0tmeRMGm9g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8WDpE56WMnKrAyTrl88ix7SI.png?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat 1.7.6 dat weer oplost en de SOC beter gaat weergeven want heb momenteel bij 1 van mijn Sessy's
een gat van 9% terwijl hij battery_empty rapporteert.
https://www.sessy.nl/firmware-updates/

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11:41
Als ik na al die maanden naar het heden kijk is nu al zeker 2 maanden mijn SOC van de 3 Sessy's correct. Ook niet meer 2 uur laden als ie op 100% zit. Ook bij 0% gaat ie niet langer verder met ontladen. Is veel hierover geschreven, mag ook gezegd worden dat het in mijn geval nu goed en naar tevredenheid functioneerd.

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Pagina: 1 ... 76 ... 94 Laatste