Wat is dan een oplossing?_JGC_ schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:09:
[...]
Automatische ontluchter moet rechtop, dat water loopt vervolgens gewoon langs het bochtje je ketel in.
Het is niet direct een probleem, maar wel iets waar je bij stil moet staan. Zo'n ding heeft niet het eeuwige leven.
Ik heb bij mijn 14 jaar oude ketel nog steeds de originele handmatige ontluchter erop, die zijn alleen lek als je 'm vergeet dicht te draaien.
Ik heb ook zo'n servo klep in mijn systeem gehad en bij deze duurt het altijd een paar seconden voordat hij open was. die paar seconden kan de ketel zijn debiet niet halen.
Als i er niet in hoeft zou ik hem weg halen....
Exact dit, wat niet in een systeem hoeft moet je er niet in stoppen. Het kan stuk gaan, het kan iets anders stuk laten gaan, gewoon onnodig.BlueSS50 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:46:
Ik heb ook zo'n servo klep in mijn systeem gehad en bij deze duurt het altijd een paar seconden voordat hij open was. die paar seconden kan de ketel zijn debiet niet halen.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
'Per ongeluk geinstalleerd'... Had hij de klep in zijn hand om terug te leggen in de bus, is gestruikeld, bleef haken achter de CV-leiding, en toen zat de klep ineens gemonteerd?
Ik weet dat het binnenwerk van een Honeywell 3-weg klep wel eens wil blijven hangen. Afhankelijk van wat dat ding doet (schakelt de klep überhaupt?) zou hij mogelijk storing kunnen veroorzaken. Ik ben het met mijn voorgangers eens, hoort er niet in, eruit met dat ding.
Vergeet verder niet dat de t-max cv op hooguit 40 graden afgesteld moet worden. Uiteindelijk moduleert de Extreme 36 (mooie ketel, alleen wat lawaaierig bij ht optoeren) wel naar de gewenste temperatuur, maar je wilt geen water van 60 graden in je vloer.
Vergeet verder niet dat de t-max cv op hooguit 40 graden afgesteld moet worden. Uiteindelijk moduleert de Extreme 36 (mooie ketel, alleen wat lawaaierig bij ht optoeren) wel naar de gewenste temperatuur, maar je wilt geen water van 60 graden in je vloer.
een pomploze verdeler kan toch ook gewoon de temp vna de vloer regelen? Niet dat een enkele klep daar ook iets aan doet lijkt me.
Ik ben ook van het kamp, minder onderdelen zijn beter dus eruit laten halen.
Ik ben ook van het kamp, minder onderdelen zijn beter dus eruit laten halen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Wat is trouwens dat ding wat is aangesloten op de warm tapwaterleiding?
Ik heb de meeste wanden op de bovenverdieping ook afgewerkt met 2AK gipsplaten een de naden gevuld met fill&finish. Ging me eerlijk gezegd beter af dan gedacht. De fill&finish is handig omdat het meteen gebruiksklaar is en schuurt zich goed vlak en verwerkt zich op zich goed, had af en toe misschien alleen wat water bij gemogen. Het voordeel hiervan is dan wel weer dat het beter op je gereedschap blijft liggen.Pussolini schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:30:
Over dat afwerken: In eerste instantie zouden we de boel laten stucen, voor een strakke afwerking. Om wederom financiële redenen lijkt het ons echter aantrekkelijk om te kijken of we dit zelf kunnen doen. Ik heb een hoop gelezen over het afsmeren met fix& finish, maar ik ben bang dat het dan met strijklicht toch lelijk wordt. De benedenverdieping laten we waarschijnlijk stucen, maar de slaapkamer zou ik heel graag zelf willen doen. Ook leemstuc is nog een overweging.
Mocht iemand tips hebben over hoe dit het beste te doen, hoor ik het heel graag!
Als je het echt rete strak wilt hebben moet je er toch wel echt minimaal 3, beter 4 keer overheen gaan. De eerste keer grof vullen, tweede keer grof eroverheen, beide eventueel met een holle spaan. (het spul krimpt namelijk, dus een beetje een bult er op is niet meteen erg). De laatste 1 of 2 keer met een vlakke spaan glad trekken. Een grote lamp met strijklicht er op zodat je goed ziet waar nog iets gevuld moet worden.
Het lastige vond ik echter de hoeken. Waar je goed bij kunt gaat nog wel enigszins, maar hoeken vlak naast een deurkozijn o.i.d. zijn verschrikkelijk. Daarnaast mag je de hoeken, met name onderin bij de plint, weer niet te dik op zetten want anders wordt de muur hier op het laatste stukje net wat dikker, wat je later met het zetten van plinten goed gaat zien.
Dan nog een paar kleine tips:
1) gebruik altijd een gaasband of papierband. Ook bij de kleinste naadjes. Deze gaan anders 100% scheuren
2) als je papierband gebruikt bij grote/diepe naden. Vul deze naden dan een dag van te voren alvast een stuk met filler. Als je dan meteen je papierband er op doet en de filler krimpt, zit de papierband de dag erna niet meer netjes strak erop.
3) Begin in een hoek nooit met een schuine kant van de gipsplaat maar snij deze er af. Een schuine kant in een (binnen)hoek vullen is al helemaal lastig.
Verder wordt het gewoon écht strak. Zelfs zo strak dat je elk deukje, krasje en foutje gaat zien. Voor mij persoonlijk misschien zelfs té strak.
Welke bedoel je?BlueSS50 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 07:24:
Het lijkt er op dat de installateur toch langs moet komen, omdat de ketel een storing aangeeft (n201). Dan laten we direct de klep er tussen uit slopen.
Waterslagdemper. Verlengt de levensduur van de warmtewisselaar. Die klapt zonder dat ding nml door de hele wisselaar om bij je inlaatcombinatie te stoppen.BlueSS50 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 07:24:
N201 krijg je bij te weinig doorstroom waardoor de ketel zijn warmte niet kwijt kan. Waarschijnlijk omdat die klep niet snel genoeg reageert. Klep eruit en grote kans dat N201 is opgelost.Pussolini schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 18:21:
[...]
Welke bedoel je?
Het lijkt er op dat de installateur toch langs moet komen, omdat de ketel een storing aangeeft (n201). Dan laten we direct de klep er tussen uit slopen.
Hoe zeker ben je hiervan? De melding was er namelijk de avond van installatie al, dus we hebben de volgende ochtend gebeld maar daar is niet op geacteerd en vandaag zijn we afgescheept met dat de melding bij de werkvoorbereider ligt maar omdat we warm water hebben niet als urgent wordt opgepakt._JGC_ schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:10:
[...]
N201 krijg je bij te weinig doorstroom waardoor de ketel zijn warmte niet kwijt kan. Waarschijnlijk omdat die klep niet snel genoeg reageert. Klep eruit en grote kans dat N201 is opgelost.
Morgen wil ik gaan bellen om ze iets minder subtiel te wijzen op de "nooit langer dan 24 uur een storing" die ze in hun mailverkeer melden en als wat jij zegt echt waar is, gaat de subtiliteit nog een tandje lager
N201 krijg je als er tussen sensor S0 en S1 meer dan 35 graden verschil is. Oorzaak is te weinig doorstroming of lucht.
Aangezien je een automatische ontluchter hebt ga ik voor doorstroming, en enige wat ik daar kan bedenken is de klep of een blokkade verderop in het circuit.
Ergens geef ik de installateur gelijk, het is eind mei, je hoeft niet te verwarmen en je kunt gewoon douchen. Dit kan gewoon op korte termijn ingepland worden zonder er direct spoed van te maken.
Aangezien je een automatische ontluchter hebt ga ik voor doorstroming, en enige wat ik daar kan bedenken is de klep of een blokkade verderop in het circuit.
Ergens geef ik de installateur gelijk, het is eind mei, je hoeft niet te verwarmen en je kunt gewoon douchen. Dit kan gewoon op korte termijn ingepland worden zonder er direct spoed van te maken.
Dat is een overstort en geen klep, die is gewoon open. Beter gezegd dat is een T-stuk met daarop een overstort geschroefd. Tenzij dat T-stuk dicht zit houd dat niks tegen.Pussolini schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:25:
Het heeft ook geen bloedspoed, maar is wel irritant ivm opstook protocol vloer, wat we eindelijk wilden starten.
Ik heb het vermoeden dat het in deze rode knop links zit, omdat de buis erboven wel warm voelt en eronder niet
[Afbeelding]
[ Voor 8% gewijzigd door A13X op 30-05-2024 20:28 ]
Awesome
Hm. Nou ja wat ik zeg: erboven is de buis merkbaar warm, eronder niet 👀A13X schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:26:
[...]
Dat is een overstort en geen klep, die is gewoon open tenzij er iets raars aan de hand is.
Geleiding van warmtePussolini schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:28:
[...]
Hm. Nou ja wat ik zeg: erboven is de buis merkbaar warm, eronder niet 👀
Meestal zit daar overigens, met wat afstand, wel een afvoer onder. Bij te hoge waterdruk komt daar namelijk water uit.Pussolini schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:28:
[...]
Hm. Nou ja wat ik zeg: erboven is de buis merkbaar warm, eronder niet 👀
Awesome
Mijn favoriete onderdeel van iets nieuws in het huis hebben is het posten op tweakers en kijken wat er allemaal mis mee blijkt te zijn, zodat ik mijn vreugde kan temperen.
Ik ben echt heel blij met alle kennis hier ❤️
Op de overgang van buis naar verdeler zitten uitsteeksels, zijn dat ventielen die open en dicht kunnen? Zijn die open?
Verder, staan de groepen op je verdeler wel open?
Je hebt alleen de verdeler, verder geen radiatoren en geen bypass, dus als je verdeler dicht is schiet je ketel in storing (n201 is geen permanente storing overigens)
Verder, staan de groepen op je verdeler wel open?
Je hebt alleen de verdeler, verder geen radiatoren en geen bypass, dus als je verdeler dicht is schiet je ketel in storing (n201 is geen permanente storing overigens)
Dat zijn ontluchters. Rechts daarvan lijkt een ventiel dat je kunt afsluiten. Past waarschijnlijk een inbussleutel in.Pussolini schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:44:
[Afbeelding]
[Afbeelding] [Afbeelding]
Deze bedoel je? Waar op de blauwe groep een sleuteltje op zit? Daar kan ik aan draaien ja. De bovenste staat parallel aan de buis, de onderste dwars. Maar toen ik aan de onderste wilde draaien, begon hij water te spuiten.
Meestal geeft het sleufje bovenop aan wat de doorstroom richting is en dan staan ze netjes open._JGC_ schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:52:
[...]
Dat zijn ontluchters. Rechts daarvan lijkt een ventiel dat je kunt afsluiten. Past waarschijnlijk een inbussleutel in.
@Pussolini Staan alle groepen ook open? Kan zo niet zien of je flowmeters hebt maar anders zou je dat daar ook kunnen zien.
Awesome
Pussolini schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:32:
Mijn favoriete onderdeel van iets nieuws in het huis hebben is het posten op tweakers en kijken wat er allemaal mis mee blijkt te zijn, zodat ik mijn vreugde kan temperen.
Offtopic
Haaha, wat een heerlijk mens ben je toch met die onderkoelde humor, ik hou er van

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie
Het is verholpen, de klep was zoals verwacht het probleem. Hij stond niet aangesloten in de ketel, dus stond dicht en blokkeerde de boel. Is er nu tussenuit gesloopt.Pussolini schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:34:
[...]
We hebben een centrale thermostaat.
Dit is het. De installateur gaf aan dat hij hem per ongeluk heeft geïnstalleerd, maar dat het geen kwaad kan dat hij er tussen zit. Zolang hij niet apart gefactureerd wordt en daadwerkelijk geen kwaad kan, vind ik het prima, maar ik weet dus niet of dat laatste het geval is.
Nu kan het stookseizoen écht beginnen.
toch wel handig, dat tweakers forum.
Wise enough to play the fool
Hoe heeft de monteur dan de ketel kunnen testen en vooral inregelen?Pussolini schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:33:
[...]
Het is verholpen, de klep was zoals verwacht het probleem. Hij stond niet aangesloten in de ketel, dus stond dicht en blokkeerde de boel. Is er nu tussenuit gesloopt.
Nu kan het stookseizoen écht beginnen.
That's the neat part: he didn't!Simpel360 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:02:
[...]
Hoe heeft de monteur dan de ketel kunnen testen en vooral inregelen?
Ophangen en factuur schrijven dus... niks getest, misschien met tapwater, maar dat was het dan ook wel.
@Pussolini heeft die installateur wel de benodigde papieren? Bij deze ketels moet de gas/lucht afstelling gecontroleerd worden na installatie. Dat moet met de L en H testprogramma's, maar als er geen doorstroom mogelijk is door die klep kon hij dus ook niks meten en afstellen.
Godverdegodver
Het is een grote landelijke partij, maar we hadden al wel het idee dat de 2 mannen aan het begin van hun carrière stonden, zeg maar. Even vriendlief vragen wat ze vanochtend zeiden, anders maar weer bellen. Zou dat verklaren waarom er meteen water van 45 graden de vloer in knalde? Vriend heeft de boel uitgezet want moest naar werk, maar dat viel op.
Het is een grote landelijke partij, maar we hadden al wel het idee dat de 2 mannen aan het begin van hun carrière stonden, zeg maar. Even vriendlief vragen wat ze vanochtend zeiden, anders maar weer bellen. Zou dat verklaren waarom er meteen water van 45 graden de vloer in knalde? Vriend heeft de boel uitgezet want moest naar werk, maar dat viel op.
Het water dat uit je CV ketel komt gaat direct de verdeler in, dus je zult de CV ketel moeten instellen op de temperatuur die je nodig hebt. Het is best raar dat de installateur de temperatuur dan op 45°C heeft gezet, want dat is veel te warm als je het opstookprotocol nog moet doen. Goed dat je hem uit hebt gezet.
Wat is de laagste temperatuur die je met deze ketel kunt instellen? Ik had een Intergas ketel die niet lager kon dan 30°C, waardoor ik mijn opstookprotocol eigenlijk ook niet kon doen. Ik ben dus direct begonnen bij 30°C, terwijl het 15°C had moeten zijn. Voordeel bij jullie is dat het zomer is/wordt, als het zonder verwarming in huis 30°C wordt en je daarna wacht tot het binnen weer onder de 20°C is, dan heb je in feite je opstookprotocol ook gedaan. Ook in dat geval zou ik zelf graag lager dan 45°C beginnen, 30°C is een prima startpunt aan het begin van de herfst.
Wat is de laagste temperatuur die je met deze ketel kunt instellen? Ik had een Intergas ketel die niet lager kon dan 30°C, waardoor ik mijn opstookprotocol eigenlijk ook niet kon doen. Ik ben dus direct begonnen bij 30°C, terwijl het 15°C had moeten zijn. Voordeel bij jullie is dat het zomer is/wordt, als het zonder verwarming in huis 30°C wordt en je daarna wacht tot het binnen weer onder de 20°C is, dan heb je in feite je opstookprotocol ook gedaan. Ook in dat geval zou ik zelf graag lager dan 45°C beginnen, 30°C is een prima startpunt aan het begin van de herfst.
Precies dit, ik zou dat opstookprotocol pas doen als het stookseizoen begint. Dan is je vloer onderhand wel droog en hard.BRAINLESS01 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:53:
Het water dat uit je CV ketel komt gaat direct de verdeler in, dus je zult de CV ketel moeten instellen op de temperatuur die je nodig hebt. Het is best raar dat de installateur de temperatuur dan op 45°C heeft gezet, want dat is veel te warm als je het opstookprotocol nog moet doen. Goed dat je hem uit hebt gezet.
De aanvoer kan lager dan 30 ingesteld worden, hij stond vanochtend op 25. Maar er knalt dus wel water met 45 graden in de vloer
Wat houdt het inregelen precies in? Ik sta nu in de wacht met het bedrijf.Simpel360 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:02:
[...]
Hoe heeft de monteur dan de ketel kunnen testen en vooral inregelen?
Dat elke lus in de vloer precies de goede hoeveelheid water krijgt, lange lus heeft meer liters/minuten nodig als een kortere
Wat eerder is genoemd de gas/lucht instelling.Pussolini schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:07:
[...]
Wat houdt het inregelen precies in? Ik sta nu in de wacht met het bedrijf.
Advies gekregen om de stekker eruit te trekken, ze komen morgen langs. Ugh.
Maar dank voor het meedenken. Dankzij jullie posts lijkt het alsof ik weet waar ik het over heb als ik klaag, dat scheelt.
Maar dank voor het meedenken. Dankzij jullie posts lijkt het alsof ik weet waar ik het over heb als ik klaag, dat scheelt.
Waarschijnlijk met standaard instellingen opgeleverd. Pomp moet je hoger zetten, die werkt standaard in verhouding met het vermogen van de ketel, die moet hoog genoeg zijn om doorstroom door je hele vloer te krijgen. Vervolgens vermogen zo laag mogelijk zetten, je wilt niet met 28KW je vloer opstoken, dat wil je geleidelijk laten gebeuren.Pussolini schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:36:
Godverdegodver![]()
Welkom op Tweakers! Wij weten het allemaal beter.Pussolini schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:32:
* Agent47 was met de badkamer bezig en is bewust het badkamer topic niet ingegaan om commentaar te vermijden.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Correctie de monteur komt over een halfuur dus alles wat jullie willen weten of wat moet gebeuren graag even vermelden
Ik ben echt superblij met dit topic. Net als het keuken topic, heeft me 5K gescheeld denk ik.Agent47 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:24:
[...]
Welkom op Tweakers! Wij weten het allemaal beter.
* Agent47 was met de badkamer bezig en is bewust het badkamer topic niet ingegaan om commentaar te vermijden.
Het kan natuurlijk twee kanten opgaanPussolini schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:41:
[...]
Ik ben echt superblij met dit topic. Net als het keuken topic, heeft me 5K gescheeld denk ik.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
En is het aannemelijk dat de installateur van de ketel dat doet? Want de eerste vraag was al wie de verdeler heeft geïnstalleerd.Tim123 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:11:
Dat elke lus in de vloer precies de goede hoeveelheid water krijgt, lange lus heeft meer liters/minuten nodig als een kortere
Persoonlijk vind ik dat het bij de verdeler hoort. Daar is (of zou moeten zijn) bekend hoe lang elke lus is.Pussolini schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:20:
[...]
En is het aannemelijk dat de installateur van de ketel dat doet? Want de eerste vraag was al wie de verdeler heeft geïnstalleerd.
Aan de hand van temperatuur en buis lengtes en hart op hart afstand ga je dan de flow bepalen per groep.
Het vermogen is op 40% gezet.
Volgens de monteur is het niet erg dat de aanvoerende temperatuur 40 graden afleest. Hij zegt dat de ketel de restwarmte van het sanitair water in de cv gooit. Hij zegt dat je de temperatuur bij de blauwe lussen moet aflezen. Bij elke temperatuurwisseling schiet de aanvoer weer naar 40. Hij gaat hem nu op ecomodus zetten.
#liveverslag
Volgens de monteur is het niet erg dat de aanvoerende temperatuur 40 graden afleest. Hij zegt dat de ketel de restwarmte van het sanitair water in de cv gooit. Hij zegt dat je de temperatuur bij de blauwe lussen moet aflezen. Bij elke temperatuurwisseling schiet de aanvoer weer naar 40. Hij gaat hem nu op ecomodus zetten.
#liveverslag
Je wilt mijns inziens de pompsnelheid op 100% hebben staan en de nadraaitijd op zeker 5 minuten. Vermogen idd zo laag mogelijk voor het opstartprotocol nu. Kan dat niet eerst op 25% of zo? Je kunt hem altijd later zelf naar 40 zetten. Beter te laag beginnen dan te hoog.Pussolini schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:38:
Het vermogen is op 40% gezet.
#liveverslag
Inregelen van de verschillende lussen heb ik geen verstand van.
Vraag aan die dude hoe je het vermogen zelf kunt instellen. Dan kan je altijd naderhand met hulp van Tweakers hier zelf nog wat in tweaken.
ps. Eco zorgt er volgens mij alleen voor dat er geen warm water in de ketel klaar gehouden wordt om een paar seconden sneller warm tapwater te kunnen leveren. Vooral op Eco laten staan. De kosten van deze feature wegen imho niet op tegen 3 seconden langer wachten op warm tapwater.
[ Voor 18% gewijzigd door Panzer_V op 04-06-2024 14:46 ]
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Is jullie verdeler wel geschikt voor een CV ketel?
Normaliter wordt er een open verdeler gebruikt zodat er vanuit de CV een hoge temperatuur aangevoerd kan worden.
Een gesloten verdeler is geschikt voor lage temperatuur aanvoer. Maar dat wordt gebruikt icm warmtepomp en niet met een cv ketel
Normaliter wordt er een open verdeler gebruikt zodat er vanuit de CV een hoge temperatuur aangevoerd kan worden.
Een gesloten verdeler is geschikt voor lage temperatuur aanvoer. Maar dat wordt gebruikt icm warmtepomp en niet met een cv ketel
I’m not superstitious, but I am a little stitious.
Als je de ketel goed instelt hoeft dat geen probleem te zijn. De Xtreme kan zelfs met een LT/HT zone regeling werken indien gewenst.rmr1 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:53:
@Pussolini
https://www.intergas-verw...hrift-Intergas-Xtreme.pdf
pagina 58.
P010 = 25 (max vermogen ketel)
P031 = 100 (max vermogen pomp)
P032 = 100 (min vermogen pomp)
P033 = 3 (nadraaitijd)
Op pagina 53 kan je zien hoe je tapcomfort volledig uit zet en op pagina 54 zet je de max CV temperatuur naar 35 graden.
Wat je gaat krijgen met deze instelling:
- thermostaat vraagt warmte
- ketel start pomp op
- temperatuur te hoog: gaat gewoon pompen en heel snel afkoelen met koud water uit je vloer
- temperatuur lager dan 35: ontsteken
- heel langzaam opwarmen met 25% vermogen
Mocht je met deze instellingen heel erg last van leidingruis krijgen, zet je P031 en P032 wat lager tot je geen last van ruis meer hebt.
Je zal na het tappen van tapwater soms een guts heet water uit de ketel je vloer in krijgen, maar daar komt ook vrijwel meteen koud retourwater uit je verdeler achteraan. Je zou de verdeler nog kunnen beveiligen met een thermostaat en een bypass.
Mocht P010 lager kunnen dan 25 mag je dat ook proberen, Intergas adverteert met 3.6KW voor deze ketel, de 25% instelling is al veel meer dan dat. Afhankelijk van de softwareversie kan je soms lager dan 25%.
Deze stap heeft de installateur van de vloerverwarming hier ook overgeslagen. Heeft iemand een goede uitleg hoe je dit zelf kunt doen, zelfs als je de lengte van de lussen niet weet? De uitleg die ik tot nu toe gevonden had is "zorg dat overal evenveel water per minuut doorheen stroomt", maar dat komt niet overeen met deze nieuwe uitleg.Tim123 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:11:
Dat hangt ervan af wat er afgesproken is maar volgens mij is het al enige tijd zo dat bij het vervangen van een cv ketel het systeem wat erop aangesloten zit waterzijdig moet worden ingeregeld.Pussolini schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:20:
[...]
En is het aannemelijk dat de installateur van de ketel dat doet? Want de eerste vraag was al wie de verdeler heeft geïnstalleerd.
Wat staat er op je offerte/factuur? Er moet natuurlijk wel betaald worden voor de tijd die iemand bezig is om dat te regelen.
Zou wat wezen als dat niet zo isrmr1 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:53:
@_JGC_ ik kijk vanavond even inhoudelijk naar je post, dank je wel!
Andersom toch? Normaliter een gesloten verdeler (dus met pomp) voor een CV ketel en open (zonder pomp) voor warmtepomp.rmr1 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:53:
Maar een open verdeler i.c.m. een CV ketel is niet onmogelijk, het merendeel van de CV ketels is echter voorzien van een gesloten verdeler t.b.v. vloerverwarming.
[ Voor 13% gewijzigd door errrrrnie op 04-06-2024 17:24 ]
De verdeler is op expliciet aanraden van de installateur geplaatst, met het oog op een (hybride) warmtepomp in de nabije toekomst.
Het merendeel van de CV ketels werkt met pomp om 2 redenen:errrrrnie schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 17:22:
[...]
Andersom toch? Normaliter een gesloten verdeler (dus met pomp) voor een CV ketel en open (zonder pomp) voor warmtepomp.
Maar een open verdeler i.c.m. een CV ketel is niet onmogelijk, het merendeel van de CV ketels is echter voorzien van een gesloten verdeler t.b.v. vloerverwarming.
1. omdat we dat altijd zo doen
2. omdat er ook nog radiatoren zijn die 50+ graden nodig hebben
Vooral punt 1 komt heel veel voor. Ook bij warmtepompen zie je ze toegepast worden met pomp, want "zo doen we dat altijd". Krankzinnig om je ketel naar 70 graden te stoken om het daarna te mengen naar 35 graden zodat het je vloer in kan.
klopt, al las ik (in een ander topic ook wel) dat als je de warmtewisselaar mengventiel te koud water geeft (<40c) deze de vloer niet activeert. Maar dat kan natuurlijk ook per model merk schelen._JGC_ schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 17:47:
[...]
Het merendeel van de CV ketels werkt met pomp om 2 redenen:
1. omdat we dat altijd zo doen
2. omdat er ook nog radiatoren zijn die 50+ graden nodig hebben
Vooral punt 1 komt heel veel voor. Ook bij warmtepompen zie je ze toegepast worden met pomp, want "zo doen we dat altijd". Krankzinnig om je ketel naar 70 graden te stoken om het daarna te mengen naar 35 graden zodat het je vloer in kan.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Met een pompverdeler werkt dat idd niet, want na mengen met de retour uit de vloer gaat er gewoon koud water in. De verdeler van @Pussolini geeft niet zoveel om een minimale temperatuur, zolang het maar warmer is dan de temperatuur van de vloer zelf.franssie schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 17:58:
[...]
klopt, al las ik (in een ander topic ook wel) dat als je de warmtewisselaar te koud water geeft (<40c) deze de vloer niet activeert. Maar dat kan natuurlijk ook per model merk schelen.
Heeft de monteur hier nog naar gekeken?Simpel360 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:11:
[...]
Wat eerder is genoemd de gas/lucht instelling.
Ik gebruik ook nog steeds verdelers met pomp. ook al is de aanvoertemperatuur <40 graden.
Reden hiervoor is de regeling. Ik heb inmiddels 5 verdelers aangesloten (3 klein en 2 groot)
Ik heb alle pompen aangesloten aan een eigen tado themostaat dmv het relais in de tado.
Is er warmtevraag? dan gaat de pomp draaien en gaat er een draadloos signaal naar de Remeha Elga om te gaan 'stoken'
Reden hiervoor is de regeling. Ik heb inmiddels 5 verdelers aangesloten (3 klein en 2 groot)
Ik heb alle pompen aangesloten aan een eigen tado themostaat dmv het relais in de tado.
Is er warmtevraag? dan gaat de pomp draaien en gaat er een draadloos signaal naar de Remeha Elga om te gaan 'stoken'
Jullie bedoelen hetzelfde. Die termen worden zo door elkaar gebruikt, dat je er eigenlijk geen betekenis meer aan kan hangen. Ik zou altijd de termen "pomploze" en "pompverdeler" gebruiken om verwarring te voorkomen.errrrrnie schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 17:22:
[...]
Andersom toch? Normaliter een gesloten verdeler (dus met pomp) voor een CV ketel en open (zonder pomp) voor warmtepomp.
Hij heeft helemaal gelijkPussolini schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 17:34:
De verdeler is op expliciet aanraden van de installateur geplaatst, met het oog op een (hybride) warmtepomp in de nabije toekomst.
CV-ketels hebben standaard de pompsnelheid soms vrij laag staan (logisch bij "oudere" installaties met radiatoren en hoge aanvoertemperatuur), terwijl een pomploze verdeler juist best veel doorstroming nodig bij lage temperatuur nodig heeft. Bij weinig doorstroming loopt de aanvoertemperatuur snel op. Vandaar de tips over de pompsnelheid.
Dank voor alle uitleg, is heel waardevol!
We hebben de ketel ingesteld op de suggesties van @_JGC_ . Dat gaf inderdaad meer geruis, maar dat is voor nu geen enkel probleem want we slapen nog in de schuur en de ketel staat in de bijkeuken. Mocht het vervelend worden, zullen we de instellingen aanpassen. Voor nu is de vloer langzaam aan het opwarmen, dus dat is mooi. Mocht iemand ons uit willen hoe het verder inregelen werkt, horen we het heel graag. Ik heb niet heel veel vertrouwen in de bedrijven als het aankomt op finetunen.
De CO-metingen en tests waren blijkbaar wel allemaal gedaan en goed. Dat zal dan op basis van swv zijn geweest? In het boekje staan een aantal tests die we kunnen doen, heeft dat meerwaarde?
We hebben de ketel ingesteld op de suggesties van @_JGC_ . Dat gaf inderdaad meer geruis, maar dat is voor nu geen enkel probleem want we slapen nog in de schuur en de ketel staat in de bijkeuken. Mocht het vervelend worden, zullen we de instellingen aanpassen. Voor nu is de vloer langzaam aan het opwarmen, dus dat is mooi. Mocht iemand ons uit willen hoe het verder inregelen werkt, horen we het heel graag. Ik heb niet heel veel vertrouwen in de bedrijven als het aankomt op finetunen.
De CO-metingen en tests waren blijkbaar wel allemaal gedaan en goed. Dat zal dan op basis van swv zijn geweest? In het boekje staan een aantal tests die we kunnen doen, heeft dat meerwaarde?
Ik gok dat ze die CO meting dan met tapwater hebben gedaan, want als het CV circuit dicht zit draait je testprogramma nog geen minuut voordat de ketel in storing schiet.
Denk dat je zelf verder weinig hoeft te doen, je hebt sowieso geen meetapparatuur. Je ketel werkt gewoon.
Denk dat je zelf verder weinig hoeft te doen, je hebt sowieso geen meetapparatuur. Je ketel werkt gewoon.
[ Voor 24% gewijzigd door _JGC_ op 05-06-2024 10:24 ]
Als het smaakt als een champignon, dan is het een zwam.
* BRAINLESS01 heeft ook geen idee
* BRAINLESS01 heeft ook geen idee
@Pussolini Dat lijkt me 99% zeker een soort zwam. Je kan met google lens eens zoeken naar welk type (lukte me niet goed op basis van jouw foto).
Was het maar een mispel, daar hadden we alcohol van kunnen brouwen.ollie1965 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:57:
Daar lijkt het wel op alhoewel ik bij de rechterfoto (het linker object) als eerste popup in mijn hoofd een leeg gegeten mispel herkende en eventueel een leeg gegeten eikel/hazelnoot
Trek er anders thee van. Dan heb je misschien alsnog een leuke avond.Pussolini schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:00:
[...]
Was het maar een mispel, daar hadden we alcohol van kunnen brouwen.
Een of andere bovist of buikzwam, ik zal even het boek erbij pakkenPussolini schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:47:
In ander nieuws: er groeit iets uit onze buitenmuur, op verschillende plekken.
Nu hebben we een keer een aflevering Ik Vertrek gezien waarin mensen een zwam in hun muur hadden, dus mijn vriend is ervan overtuigd dat het een zwam is.
Aan jullie de eer dit te ontkrachten.
Zit het op een muur die heel vochtig is, of een muur boven een heel vochtige vloer?
Ziet er namelijk wel uit als een zwam, wat niet erg is als dat vocht er aan het eind van de zomer uit is (je bent pas net gestart met opwarmen van de vloerverwarming). Als het een deel van je huis is dat voorlopig niet wordt aangepakt, zou ik een specialist bellen voor advies hoe dit op de korte termijn aan te pakken.
Ziet er namelijk wel uit als een zwam, wat niet erg is als dat vocht er aan het eind van de zomer uit is (je bent pas net gestart met opwarmen van de vloerverwarming). Als het een deel van je huis is dat voorlopig niet wordt aangepakt, zou ik een specialist bellen voor advies hoe dit op de korte termijn aan te pakken.
Het zit op de buitenmuur van de keuken. Dat is de ruimte geweest waar vooraf al de meeste schimmel zat en die het ergst te lijden heeft gehad van de enorme vocht die tijden het schuimbeton probleem vrij is gekomen. De ruimte wordt nu verwarmd en geventileerd, maar de vraag is of dat voldoende is.
De muren zelf zijn van de buitenkant matig, er zit waarschijnlijk latex op wat afbrokkelt. Maar die wilden we volgend jaar pas schoon laten maken, want de voegen gaan het niet overleven denk ik als we de boel schoonspuiten en dat betekent dat het een flinke kostenpost is.
Ben nu manieren aan het googlen om evt zelf de buitenmuurverf te verwijderen maar dat wordt echt een klotetaak geloof ik.
De muren zelf zijn van de buitenkant matig, er zit waarschijnlijk latex op wat afbrokkelt. Maar die wilden we volgend jaar pas schoon laten maken, want de voegen gaan het niet overleven denk ik als we de boel schoonspuiten en dat betekent dat het een flinke kostenpost is.
Ben nu manieren aan het googlen om evt zelf de buitenmuurverf te verwijderen maar dat wordt echt een klotetaak geloof ik.
Als ik naar de potdeksels kijk lijkt het de buitenkant van de buitenmuur. Eerst maar eens kekijken hoe het aan de binnenkant van de buitenmuur gaat.
Zorg dat de temperaturen van de retourlussen (bij je verdeler) allemaal dezelfde temperatuur hebben, of koop een infrarood thermometer (bij de Lidl ofzo) en meet de temperatuur van je vloer en pas daar de sectieflow op aan. Ik hoop dat je wel genoteerd hebt waar de secties zitten en waar ze op de verdeler zitten.BRAINLESS01 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:31:
Heeft iemand een goede uitleg hoe je dit zelf kunt doen, zelfs als je de lengte van de lussen niet weet? De uitleg die ik tot nu toe gevonden had is "zorg dat overal evenveel water per minuut doorheen stroomt", maar dat komt niet overeen met deze nieuwe uitleg.
Dat laatste is makkelijk te zien, niet waar? Zet een lus uit en meet waar de temperatuur lager isGeim schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 18:29:
[...]
Zorg dat de temperaturen van de retourlussen (bij je verdeler) allemaal dezelfde temperatuur hebben, of koop een infrarood thermometer (bij de Lidl ofzo) en meet de temperatuur van je vloer en pas daar de sectieflow op aan. Ik hoop dat je wel genoteerd hebt waar de secties zitten en waar ze op de verdeler zitten.
Daar heeft vriendlief een mooie Paint van.Geim schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 18:29:
[...]
Zorg dat de temperaturen van de retourlussen (bij je verdeler) allemaal dezelfde temperatuur hebben, of koop een infrarood thermometer (bij de Lidl ofzo) en meet de temperatuur van je vloer en pas daar de sectieflow op aan. Ik hoop dat je wel genoteerd hebt waar de secties zitten en waar ze op de verdeler zitten.
/f/image/Eo0oPxBcaNmRqLbe0hET46YV.png?f=fotoalbum_large)
En elke reden om meer Parkside spullen te kopen wordt met beide handen aangepakt. Dank!
@Pussolini Ik schrok even van je tekening vanwege die smalle zones, maar toen ik de foto's terug zag van die noppen waar je zorgen om had zag ik dat de buizen er op de juiste manier in liggen 
Mocht je een warmtebeeldcamera kunnen lenen is dat ook best handig met inregelen, dan zie je het hele plaatje met alle groepen erop. Weet niet in welke regio je zit?
Mocht je een warmtebeeldcamera kunnen lenen is dat ook best handig met inregelen, dan zie je het hele plaatje met alle groepen erop. Weet niet in welke regio je zit?
Menig vrouw zou momenteel al stik chago bij John Williams aan tafel zitten. Maar wat ik lees noem ik (Rotterdams) karakter, kuddos
Eventueel nog plannen om sommige gisp/houten muurtjes om te ruilen voor (bak)steen? Want aan die houtenskeletgipsmuurtjes kan je echt helemaal niets ophangen met schroeven -- daar zal je toch echt wat stevigers voor nodig hebben
Eventueel nog plannen om sommige gisp/houten muurtjes om te ruilen voor (bak)steen? Want aan die houtenskeletgipsmuurtjes kan je echt helemaal niets ophangen met schroeven -- daar zal je toch echt wat stevigers voor nodig hebben
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Haha, we hebben de afspraak dat als we het beu zijn, we flinke ruzie veinzen en John de boel laten oplossen.D_Jeff schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:51:
Menig vrouw zou momenteel al stik chago bij John Williams aan tafel zitten. Maar wat ik lees noem ik (Rotterdams) karakter, kuddos
Welke muren bedoel je? De voorzetwand waar de ketel aan hangt is houtskelet met 18mm underlayment ertegenaan, de rest metalstud met 12mm osb. Dus op zich stevig zat, lijkt me.
Brabant. Ik heb al wel vaker overwogen een warmtebeeldcamera te kopen of huren, is een leuke manier om luchtlekken op te sporen tijdens de isolatie._JGC_ schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:33:
@Pussolini Ik schrok even van je tekening vanwege die smalle zones, maar toen ik de foto's terug zag van die noppen waar je zorgen om had zag ik dat de buizen er op de juiste manier in liggen
Meer de muurtjes waar je vaak gaat zijn (en bijv een schilderij / klok / fotolijst / enz) wil gaan ophangen. Gipsplaten zijn leuk, maar zelfs een kleine klok dragen is al een uitdagingPussolini schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:07:
[...]
Haha, we hebben de afspraak dat als we het beu zijn, we flinke ruzie veinzen en John de boel laten oplossen.
Welke muren bedoel je? De voorzetwand waar de ketel aan hangt is houtskelet met 18mm underlayment ertegenaan, de rest metalstud met 12mm osb. Dus op zich stevig zat, lijkt me.
Verder: Je kan hier meer hulplijnen inzetten dan een imitatieshow van Weekend Miljonairs. Dat hoeft toch geen vechtpartij te worden
Er zit iemand hier op het forum uit Breda die zijn camera te leen/huur? aanbied. ik ga ff zoeken of ik hem nog kan vinden.Pussolini schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:09:
[...]
Brabant. Ik heb al wel vaker overwogen een warmtebeeldcamera te kopen of huren, is een leuke manier om luchtlekken op te sporen tijdens de isolatie.
Daarom zegt ze toch ook dat het gips op hout is. 18mm underlayment of 12mm OSB.D_Jeff schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:33:
[...]
Meer de muurtjes waar je vaak gaat zijn (en bijv een schilderij / klok / fotolijst / enz) wil gaan ophangen. Gipsplaten zijn leuk, maar zelfs een kleine klok dragen is al een uitdaging
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ik heb een 55" touchscreen scherm aan 12mm gips hangen. Kwestie van de juiste pluggen gebruiken.D_Jeff schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:33:
[...]
Meer de muurtjes waar je vaak gaat zijn (en bijv een schilderij / klok / fotolijst / enz) wil gaan ophangen. Gipsplaten zijn leuk, maar zelfs een kleine klok dragen is al een uitdaging
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
As we speak is een professional onze voorgevel aan het ontdoen van oude witte verflagen. Bouwjaar 1930, dus het zal best oude verf zijn. Zijn aanpak begon inderdaad met de hogedruk spuit. En steen voor steen daarna aanvallen met een plamuurmes om losse stukken te verwijderen, gevolgd door grove staal wol of een schuurmachine met korrel 40. Beetje afhankelijk van de plek. Nu is het een luipaardmotief, waarbij de steen nog steeds nergens 'steenkleurig' zijn, maar goed het gaat uiteindelijk om goede hechting van de primer en nieuwe, ademende verf.Pussolini schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 17:50:
Houdt er wel rekening mee dat wanneer je met een hogedrukspuit aan de slag gaat je je gevel ook elke zoveel jaar moet laten impregneren. Dat was in ieder geval wat ons door een professioneel reinigingsbedrijf werd verteld. Voor ons de reden om huizen met een (lelijk) beschilderde gevel links te laten liggen.
Geloof niet dat het aan haar vent ligt....D_Jeff schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:51:
Maar als Rotterdamse ben ik het eens met je opmerking over karakter

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie
Als je twijfel hebt over de sterkte van gewone gipsplaten kan je ook kiezen voor gipsvezelplaten. Heb ik gebruikt in combinatie met metalstudbouw voor de herinrichting van onze eerste etage. Die platen zijn echt kneiter sterk! Kan makkelijk zware schilderijen (300x150cm) ophangen met simpele fisher duopower pluggen.
Doordat ze zwaarder zijn houden ze ook iets meer geluid tegen, ik heb de spouw wel gevuld met steenwol.
Doordat ze zwaarder zijn houden ze ook iets meer geluid tegen, ik heb de spouw wel gevuld met steenwol.
Opper-prutser
Niet als je opnieuw schildert, het schilderwerk zal de gevel beschermen.CurlyMo schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:18:
Houdt er wel rekening mee dat wanneer je met een hogedrukspuit aan de slag gaat je je gevel ook elke zoveel jaar moet laten impregneren. Dat was in ieder geval wat ons door een professioneel reinigingsbedrijf werd verteld. Voor ons de reden om huizen met een (lelijk) beschilderde gevel links te laten liggen.
Wij hebben onze gevel aangepakt met kaleiverf en dit zou voor 10 à 15 jaar goed moeten blijven.
Precies, dat moet er dan wel bijgezegd wordennightgold schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:54:
[...]
Niet als je opnieuw schildert, het schilderwerk zal de gevel beschermen.
Wij hebben onze gevel aangepakt met kaleiverf en dit zou voor 10 à 15 jaar goed moeten blijven.
Dat 'moeten' is volgens mij meer voor het verkooppraatje.CurlyMo schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:18:
Door jaren aan verontreiniging trekt er minder makkelijk regen je gevel in. Als ik dat bij mijn woning uit 1960 zie maakt dat niet uit, het lijken nog altijd sponzen. Door die verontreiniging weg te halen gaat vochtooname ietsjes makkelijker. Maar zodra je gemetseld hebt zit je ook enkele jaren met een schone, niet geimpregneerde, gevel. Als je dan geen problemen hebt, dan ook niet na het reinigen tientallen jaren er na. Wat wel kan is dat je na 60 jaar enkele voegen los spuit met hoge druk, dan moet er gewoon opnieuw gevoegd worden. Tevens zorgt impregneren er voor dat je schone gevel er langer fris uit blijft zien, in dat opzicht is het wel handig om te doen.
Een vrouw met zulke harige benenPussolini schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 20:07:
[Afbeelding]
Iemand heeft een wijze les geleerd over klussen zonder klusschoenen. Siepie en ik waren het niet.

Teen gebroken?
Tip: https://www.ibood.com/s-n...s=Veiligheidshandschoenen
Veiligheidsschoenen vanaf €20-45. Ik ben ook maar hobby klusser, maar schoenen en een klusbroek heb ik toch maar in huis gehaald. De broek heb ik ooit via ibood besteld en bevalt prima, de schoenen heb ik van Hornbach en zijn redelijk. Enige nadeel is dat je altijd even moet zoeken naar de juiste maat en ze bij ibood niet kunt passen.
Veiligheidsschoenen vanaf €20-45. Ik ben ook maar hobby klusser, maar schoenen en een klusbroek heb ik toch maar in huis gehaald. De broek heb ik ooit via ibood besteld en bevalt prima, de schoenen heb ik van Hornbach en zijn redelijk. Enige nadeel is dat je altijd even moet zoeken naar de juiste maat en ze bij ibood niet kunt passen.
we hebben alle denkbare persoonlijke beschermingsmiddelen liggen, dit is gewoon "what could go wrong?" denken.BRAINLESS01 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 20:44:
Tip: https://www.ibood.com/s-n...s=Veiligheidshandschoenen
Terug naar de muur: zandstralen is geen optie, dat gaat veel te agressief zijn. Ik vraag me af of we ze niet kunnen bewerken met een afbijtmiddel. Het lijkt me niet dat ze helemaal maagdelijk schoon moeten worden, toch?
Wat zegt het boek? 👀No Hands schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:10:
[...]
Een of andere bovist of buikzwam, ik zal even het boek erbij pakken
Ja, dat kan zeker. Maar is wel een rotwerk en niet per se het meest gezonde klusje.Pussolini schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 20:56:
[...] Ik vraag me af of we ze niet kunnen bewerken met een afbijtmiddel. Het lijkt me niet dat ze helemaal maagdelijk schoon moeten worden, toch?
Ik lees googelend dit (ok, op site van Praxis, maar essentie is dezelfde):
Als je echt een hele gevel moet doen, zou ik een bedrijf met professionele middelen en apparatuur inschakelen. Of in ieder geval daar een offerte opvragen. Het keimen daarna kun je prima zelf doen. Check eventueel bij @Rzaan naar zijn ervaring daarmee (maar hij moet nog beginnen, dacht ik).“Voor het verwijderen van verf van een baksteen kun je een afbijtmiddel gebruiken. Laat het middel minimaal 30 minuten en maximaal 4 uur inwerken. Voor het beste resultaat dek je het ingesmeerde oppervlak af. Zo kan het oplosmiddel niet verdampen en blijft het langer werken”
[ Voor 17% gewijzigd door Toke_gt op 06-06-2024 21:06 ]
Ik zou zeggen begin gewoon eens simpel: pak een hogedrukreiniger (bijv een Kärcher K2. K2 = instapmodel, minste kracht) en spuit eens een stukje van 5 stenen breed, 1 a 2 hoogPussolini schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 20:56:
[...]
Terug naar de muur: zandstralen is geen optie, dat gaat veel te agressief zijn. Ik vraag me af of we ze niet kunnen bewerken met een afbijtmiddel. Het lijkt me niet dat ze helemaal maagdelijk schoon moeten worden, toch?
Nog beter zou zijn als daarbij de terrasreiniger hebt, straal daarvan is geconcentreerder en de kap houdt wat zooi binnen
Je kunt het beste onder een hoek spuiten. Zo spuit je onder de afbladderende verf. Frontaal spuitend lukt dat nauwelijks. Bovendien geeft frontaal spuiten een grotere kans op voegen wegspuiten, maar aan de andere kant moet je die wellicht sowieso aanpakken. Ps: teletekst, mijn meest gebruikte app!D_Jeff schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:12:
[...]
Ik zou zeggen begin gewoon eens simpel: pak een hogedrukreiniger (bijv een Kärcher K2. K2 = instapmodel, minste kracht) en spuit eens een stukje van 5 stenen breed, 1 a 2 hoog
Nog beter zou zijn als daarbij de terrasreiniger hebt, straal daarvan is geconcentreerder en de kap houdt wat zooi binnen
Zeker doen. Ik heb er ook lekkages mee opgespoord door warm water door het toilet te gooien en een verdieping lager te zien hoe het water door de afvoer wegliep.Pussolini schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:09:
[...]
Brabant. Ik heb al wel vaker overwogen een warmtebeeldcamera te kopen of huren, is een leuke manier om luchtlekken op te sporen tijdens de isolatie.
When life gives you lemons, start a battery factory