Van jaren '20 pompstationhuis naar energieneutraal. De saga.

Pagina: 1 ... 6 ... 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-09 20:56
Ik weet niet hoe het bad er aan de andere kant op staat, maar kun je niet van onderaf die plank wegzagen met een multitool, en het lek van onder fixen?

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:38
Gdzr schreef op zondag 31 maart 2024 @ 23:32:
Ik weet niet hoe het bad er aan de andere kant op staat, maar kun je niet van onderaf die plank wegzagen met een multitool, en het lek van onder fixen?
Ja dit, als het toch zo rot is zou ik eerst van onderaf een kijkje proberen te nemen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipje81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:13
Lastig om zo iets over de lekkage te zeggen.
Ik zou beginnen om te kijken of de afvoer van het bad niet strakker aangedraaid kan worden. Meestal lekt het daar op het manchet.

Vloer van onder af (plafond) openzagen kan ook maar ik lees dat er tegels liggen dan zou het zomaar kunnen dat je na het hout nog lewisplaten en cementdekvloer tegenkomt.

Kortom kun je een moaar meer fotos plaatsen van het bad en omegeving?

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Pussolini
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09:36
Update over de lekkage: Na de stroom die op dat filmpje staat, heeft het niet meer gelekt, ook niet bij langdurige douchesessies. In overleg met de loodgieter ten ruste die hier af en toe langskomt en wijze dingen zegt, gaan we van de week een luik onder het bad maken en kijken waar het precies lekt. Maar even afgezien van de lekkage die ons niet lekker zit, is de houten wand waar het bad tegenaan staat zo rot als maar zijn kan. We spelen steeds meer met het idee om een mini-renovatie van de badkamer te doen. Het plan was eerst over 2 jaar een complete renovatie te doen, maar a) het geld gaat harder dan gewenst dus ik weet niet of het over 2 jaar al haalbaar is en b) deze badkamer gaat de 2 jaar denk ik niet halen. Op zich hebben we aardig wat handigheid opgebouwd en dus een bevriende loodgieter die kan helpen, dus het zou met redelijk minimale middelen zo gerenoveerd moeten kunnen worden dat we een jaar of 5 vooruit kunnen.

We zijn ondertussen druk bezig met de voorbereidingen voor de keuken, die over een week komt. Druk bezig met metalstud wandjes plaatsen en isoleren. We hebben besloten de benedenmuren ook lekker met houtvezel te doen. Geen gezeur met luchtspouwen, verwerkt heel prettig, en zeker weten dampopen. Met de nieuwe subsidieregels per 1 januari, krijgen we er per m2 ook meer voor terug, dus winwin.

Vrijdag komt de ventilatie-expert langs om wijze meningen te hebben, daar kijk ik ook naar uit. Het is duidelijk dat ventilatie een main issue is in dit huis en dat we dat niet kunnen laten wachten. We willen het zelf aan gaan leggen, want duur en volgens mij redelijk goed te doen, maar iemand die er heel veel van weet en advies geeft, is wel zo fijn.

Ik heb nog wel een vraag voor de slimme tweakers:

Het oude rookkanaal is, op een klein stukje na, verwijderd. Dat stukje laten we zitten want dat zit in een muur gemetseld en we willen daar niet in kutten, want die muur is al niet al te stabiel. Nu vragen we ons af waarmee we dat gat het beste kunnen vullen. Aan beide kanten ervan komen voorzetwandjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9v2Yo1pQsC2fOXkoTlox0yuELnY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4coGzlkCZODjo03h7kZ8qneI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/igiO9WM-b8ZLW_a48EFPVTCKOuY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Di7GDEMmrfK7jIE9ZQisMHJ3.jpg?f=fotoalbum_tile

We hebben nog even getwijfeld over of we het kunnen gebruiken voor het ventilatiesysteem, maar de kastenwand van de keuken komt ervoor, dus daar hebben we niets aan.

De opties zijn:
- PUR
- Isolatiemateriaal (steenwol dan, want in het wandje tussen de keuken en de woonkamer doen we om akoestische isolatie-redenen wat steenwol in de metalstud (vonden het zonde om de metalstud leeg te laten)
- Betonmortel

Maar wie weet hebben jullie een beter idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lb38tVdbZt0TaLZgrsl7lcNgWxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/All8FST0taPUf0mdLQzNk0hA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7s5Zl2dQSB8et0REzkz7pu9tJ_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/apWhrv7R2kA3dX7iWgF4B4EZ.jpg?f=fotoalbum_large

En de wandjes, omdat leuk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-09 22:42
Pussolini schreef op zondag 14 april 2024 @ 21:19:

De opties zijn:
- PUR
- Isolatiemateriaal (steenwol dan, want in het wandje tussen de keuken en de woonkamer doen we om akoestische isolatie-redenen wat steenwol in de metalstud (vonden het zonde om de metalstud leeg te laten)
- Betonmortel
Maar wie weet hebben jullie een beter idee.
Uitbeitelen, paar oude bakstenen op maat maken, inmetselen en afsmeren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:38

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Gipsblok met wat cement erin doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

iets met grofweg dezelfde isolatiewaarde als er omheen, en wat niet schimmelt. Ik zou gewoon PUR bouwschuim gebruiken, makkelijk, snel, gezien het beperkte stukje ook niet te giftig. Zou je er ooit nog door willen met een leiding dan kan dat ook nog makkelijk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:57
Als je steenwol gaat toevoegen voor geluidsreductie, kan je hier beter iets met massa toevoegen, zodat je de andere geluidsfrequenties ook meepakt. PUR isoleert qua geluid voor geen meter en zou ik dan links laten liggen. Ik zou zelf gaan voor bakstenen en metselen, zoals de rest van dat muurtje is. Met @Yaksa dus :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:32
Als je die buis over de lengte doorzaagt, dan kan je hem vervolgens m.b.v. een tang naar binnen om de tang heen rollen. Daarna de tip van @Yaksa opvolgen.

[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 14-04-2024 21:59 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
als je zelf isoleert krijgen je niks als subsidie, en ook niet als je met houtvezel isoleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:26

ericplan

5180 Wp PV

Yaksa schreef op zondag 14 april 2024 @ 21:39:
[...]

Uitbeitelen, paar oude bakstenen op maat maken, inmetselen en afsmeren.
Beste tip, vooral omdat het tegen de dragende constructie zit. Stempel plaatsen, netjes uithakken en repareren met metselwerk.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pussolini
No Hands schreef op maandag 15 april 2024 @ 07:32:
als je zelf isoleert krijgen je niks als subsidie, en ook niet als je met houtvezel isoleert.
Klopt

:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BierDopjuh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-09 11:13
Allereerst - hulde voor jullie inzet en doorzettingsvermogen! Heel leuk om te lezen, ook het advies van anderen. Ik herken veel (doch gelukkig niet alles ;-) in mijn jaren 30 woning, de eeuwig voortslepende lekkages, het toch telkens nieuwe (en bijzondere) constructies vinden, 3 (of 4) dubbele plafonds; beyond dubieuze elektra; hilarische afwerkingsmethoden.

Ik volg :)

Acties:
  • +37 Henk 'm!

• Pussolini
CurlyMo schreef op zondag 14 april 2024 @ 21:59:
Als je die buis over de lengte doorzaagt, dan kan je hem vervolgens m.b.v. een tang naar binnen om de tang heen rollen. Daarna de tip van @Yaksa opvolgen.
Namens de wederhelft: dank voor deze tip!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lfRy-ey00m_oJlrJMBmqkZaGmw0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wGlVVBE3PT3wpfY3yjz6RuNC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FatalZero
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-09 10:18
@Pussolini Deftig opgelost! Gewoon in een keer op de juiste manier fixen, hoef je daarna niet meer naar om te kijken 👍👍

Opper-prutser

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pussolini
Het gat moet waarschijnlijk toch weer open ivm een nieuw bedachte opstelling voor de ventilatiebuizen.

👀

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
Nu kan je er een mooi rond gat in boren :D (ipv omheen opmetselen)

[ Voor 22% gewijzigd door Caelorum op 20-04-2024 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrowolf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09 00:30

Electrowolf

Mod met Liefde!

Ach, weer een ervaring rijker die je over 10 jaar kan doorgeven aan een mede-tweaker. "Ik heb 't zelf ook (gedaan)!"

8)

Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
Electrowolf schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 20:40:
Ach, weer een ervaring rijker die je over 10 jaar kan doorgeven aan een mede-tweaker. "Ik heb 't zelf ook (gedaan)!"

8)
Zo is het maar net 😎

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Pussolini
Maandag worden de keukenkasten gemonteerd. Vorig jaar zag de wereld er enigszins anders uit, waren wij een stuk naïever en waren keukens slecht leverbaar. Ik wilde dus vrij snel al de keuken vastgelegd hebben, want "tegen de tijd dat die leverbaar is, zijn we al een halfjaar klaar met verbouwen." Vriendlief meegesleurd naar allerlei keukenzaken, een halfjaar lang het keuken topic hier gevolgd, de scherpste prijzen op een rij gezet en een keuken uitgezocht.

We hebben hem al 3 keer uitgesteld en nu durven we het niet meer uit te stellen, dus maandag wordt hij, hoe dan ook, gemonteerd. In principe kan het, want de elektra ligt er (nog niet aangesloten en we moeten morgen nog wat contactdozen plaatsen), de waterleiding ligt er en de ruimte is er. We moeten wel nog even de muren afmaken :'). De jongens die de keuken hebben geleverd hebben blijkbaar gesnitcht bij de monteur, want die belde bezorgd of het maandag wel door kon gaan omdat "het nog niet af leek".

We hebben besloten gewoon osb en gipsplaten tegen de muur waar de kasten aan komen te plaatsen. Het zal me verrotten dat er daarachter dan niet gestuukt is, en boven de kasten komt een koof met de ventilatiepunten. De buitenmuur die lastiger te bereiken gaat zijn als het eiland staat, krijgt dezelfde behandeling. Daar zit inmiddels de isolatie op. Morgenochtend folie, osb en gipsplaten, en klaar zijn we.

Zodra de keuken staat, gaat er dikke folie omheen en gaan we vrolijk verder. Het is niet de methode die iedereen zou hanteren wellicht, maar we doen het op onze manier. En die werkt, soms.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b38xFwiZ0A2mnIgE7f30OCmB0WQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pr66PW81AIpNgrwmPCpVXxx5.jpg?f=fotoalbum_large

Ooit gaan we het niet meer koud hebben in dit huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
Oh en ik kan nog wel wat meningen gebruiken.

We moeten vandaag besluiten welke vloer er gaat komen ivm het afstellen van de keuken. Op dit moment ligt er anhydriet. We willen nog even wachten met de vloer leggen, omdat er nog wat werkzaamheden moeten gebeuren. De keuze voor een vloer blijft echter lastig. Te meer omdat de financiële ruimte wel wat krapper begint te worden.

PVC lijkt de meest gangbare keuze, maar vinden we gewoon niet mooi. Het liefst zouden we keramisch parket willen, maar dan zijn we zonder egaliseren zeker 7000 euro kwijt. De kans dat we toch moeten egaliseren is daarbij aanwezig.

Nu waren we laatst in een vloerenzaak en die man liet ons als alternatief een quickstep laminaat vloer zien. Die vond ik er écht heel goed uit zien. Het kan en mag samen met vloerverwarming gebruikt worden, we hebben ervaring met laminaat leggen dus kunnen het zelf doen en zouden dan met zo'n 3250 euro klaar zijn. Het ging in dit geval om de capture lijn, die "waterbestendig" is, 9mm dik en AC4 klasse 32, dus geschikt voor zwaar gebruik.

Sinds PVC er is, hoor je niemand meer over gewoon laminaat, lijkt het. Is dit echter niet een prima tussenoplossing voor de komende 5-10 jaar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04:20
Ook al kan je het gebruiken met vloerverwarming, dan nog is de efficiëntie wel minder dan met een keramische vloer of pvc. Dat gezegd hebbende: wij hebben boven ook laminaat op de vloerverwarming liggen en merken daar geen nadelige gevolgen van 😛. Wij hebben wel een “speciale” ondervloer eronder met een hele lage warmteweerstand, heatfoil heet het geloof ik.

Als het een tussenoplossing is, waarom leg je dan niet een goedkope Ikea laminaatvloer terwijl je spaart voor iets anders? Ik vind ze persoonlijk best mooi, zeker voor de prijs en ook die kunnen gebruikt worden in combinatie met vloerverwarming.

[ Voor 0% gewijzigd door balfnl op 21-04-2024 09:34 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• monkey7
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:27
Hèhè, de tijdelijke laminaatvloer van mijn ouders ligt er al 20 jaar in inmiddels.

Laminaat is inderdaad niet meer hip, maar is ook in de laatste jaren flink doorontwikkeld. Wij hebben een betrekkelijk goedkope Douwes Dekker op de tussenverdieping en zolder liggen en dat bevalt prima. Lekkage van de warmtepomp die een paar uur bleef liggen (bedankt, monteur!) zie ik geen spoor van.

Nadeel is dat loopgeluid meer 'galmt' in de vloer dan verlijmde opties. Maar je kan het ook zelf leggen, dat scheelt een hoop geld.

Dus voor 5 tot 10 jaar? Zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
balfnl schreef op zondag 21 april 2024 @ 09:29:
Ook al kan je het gebruiken met vloerverwarming, dan nog is de efficiëntie wel minder dan met een keramische vloer of pvc. Dat gezegd hebbende: wij hebben boven ook laminaat op de vloerverwarming liggen en merken daar geen nadelige gevolgen van 😛. Wij hebben wel een “speciale” ondervloer eronder met een hele lage warmteweerstand, heatfoil heet het geloof ik.

Als het een tussenoplossing is, waarom leg je dan niet een goedkope Ikea laminaatvloer terwijl je spaart voor iets anders? Ik vind ze persoonlijk best mooi, zeker voor de prijs en ook die kunnen gebruikt worden in combinatie met vloerverwarming.
Nou ja, ik wil niet dat de vloer "IK BEN VAN LAMINAAT" schreeuwt. Ik heb die van de ikea ooit gehad, dan heb ik liever wel iets meer kwaliteit voor die 5 tot 20 jaar :p.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04:20
Ook het ikea laminaat is doorontwikkeld ^^. Ik zou gewoon eens gaan kijken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvd-nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-09 15:56
Qua afwerking is een zwevende vloer (hout, laminaat) ook anders dan een verlijmde vloer (pvc, keramisch). Rondom deurposten ben je eerder genoodzaakt om plakplinten te zetten bijvoorbeeld.

Als het een tijdelijke oplossing is: kies niet te hoge plinten zodat je het ooit kunt vervangen voor iets hogere, en eventuele beschadigingen aan de muur dus weggewerkt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njapie
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10-09 22:12
Zou met heatfoil het anhydriet dan nog geegaliseerd moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Pussolini schreef op zondag 21 april 2024 @ 10:10:
[...]

Nou ja, ik wil niet dat de vloer "IK BEN VAN LAMINAAT" schreeuwt. Ik heb die van de ikea ooit gehad, dan heb ik liever wel iets meer kwaliteit voor die 5 tot 20 jaar :p.
Toen we ons huidige huis (15 jaar geleden) opknapten hadden we -uiteraard- ook tegenvallers en dus een krapper budget. Beneden ligt duur laminaat van berryalloc, boven (want budget) ikea. De berryalloc geeft nog steeds geen krimp en ligt er nog prima bij. De ikeavloer boven zie je inderdaad ondertussen wel wat battlescars op, maar nog niet zo erg dat alles versleten is.

Niks mis met laminaat wat mij betreft en kijk eens bij berryalloc. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
ikea verkoopt sinds kort geen laminaat meer, valt die keuze iig af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:51
Pussolini schreef op zondag 21 april 2024 @ 08:39:

Sinds PVC er is, hoor je niemand meer over gewoon laminaat, lijkt het. Is dit echter niet een prima tussenoplossing voor de komende 5-10 jaar?
Zeker een prima keuze, al dan niet tijdelijk. Ik heb om precies dezelfde reden 17 jaar geleden gekozen voor quick step en het ligt er nog steeds, ziet er prima uit. Ik heb alleen nog steeds wat moeite met de klank van laminaat. Hoe goed ook de kwaliteit, het klinkt ‘plastic’. Je hebt ervaring met laminaat, dus misschien herken je dit. Het is essentieel anders dan keramiek of pvc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Frieda schreef op zondag 21 april 2024 @ 11:19:
ikea verkoopt sinds kort geen laminaat meer, valt die keuze iig af ;)
Whut? Da's nieuws voor me!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11-09 21:33
https://www.karwei.nl/ass...minaat-xl-board/p/B110979

Deze vloer heb nu 5 Jr liggen, dikke brede planken, ziet er nog als nieuw uit.

Nu in actie zie ik, wat worden je kosten hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
teacher schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:45:
[...]

Whut? Da's nieuws voor me!
is volgens mij pas een paar maanden. ze hebben nog wel plinten voor als je nog iets af moet maken ;)

Acties:
  • +59 Henk 'm!

• Pussolini
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NY1G0c0iNPx1m8IwcHqy0Z4ZahA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WAm2sbLExpXySBc2oYiiwDiN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atdGm2_Gb0p1qU9sJ4sD7owQ8Lc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2DIExd68r0V5OfryphDFnPxX.jpg?f=fotoalbum_tile

Ondertussen vorderen we hier gestaag.

Ook een excuses achtergelaten voor degenen na ons. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bB9xfpDx9EmgBvy_Hrgj1p_MkP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xbW4XnuelweEzMyCLo3Zuu3b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:29
Pussolini schreef op zondag 21 april 2024 @ 08:39:
Oh en ik kan nog wel wat meningen gebruiken.

We moeten vandaag besluiten welke vloer er gaat komen ivm het afstellen van de keuken. Op dit moment ligt er anhydriet. We willen nog even wachten met de vloer leggen, omdat er nog wat werkzaamheden moeten gebeuren. De keuze voor een vloer blijft echter lastig. Te meer omdat de financiële ruimte wel wat krapper begint te worden.

PVC lijkt de meest gangbare keuze, maar vinden we gewoon niet mooi. Het liefst zouden we keramisch parket willen, maar dan zijn we zonder egaliseren zeker 7000 euro kwijt. De kans dat we toch moeten egaliseren is daarbij aanwezig.

Nu waren we laatst in een vloerenzaak en die man liet ons als alternatief een quickstep laminaat vloer zien. Die vond ik er écht heel goed uit zien. Het kan en mag samen met vloerverwarming gebruikt worden, we hebben ervaring met laminaat leggen dus kunnen het zelf doen en zouden dan met zo'n 3250 euro klaar zijn. Het ging in dit geval om de capture lijn, die "waterbestendig" is, 9mm dik en AC4 klasse 32, dus geschikt voor zwaar gebruik.

Ik heb wel een mening!

Wij zijn toevallig voor de bovenverdieping en zolder van ons nieuwe huis (jaren 20, niet afgelopen 3,4 jaar), afgelopen week 2 uur bij onze lokale vloerenboer geweest. We wilden eerst al maanden klikparket, want echt hout maar wel zelf zwevend te leggen, voor het geval we later vloerverwarming willen toevoegen.

Het eerste half uur hebben we ons verbaasd dat het laminaat daar niet het laminaat van 20-15 jaar geleden is en vooral veel minder glimt - en er dus meer als hout uitziet. Toen hebben we 15 minuten de pragmatische nadelen lopen herhalen van echt hout net buiten de badkamerdeur in een ietwat vochtig huis (hi, steensmuur!). Toen drie kwartier alle 120 soorten laminaat één voor één aangeraakt en 4-5 favorieten gekozen. Kwartiertje balen dat we eigenlijk een houten vloer wilden omdat dat zo luxe en volwassen is, en dan toch weer pragmatisch kiezen. En dan nog in een kwartier de 5 opties laminaat teruggebracht naar 2, via 5 extra.

Die 2 naast echt hout gelegd, even pervers teleurgesteld dat het verschil kleiner was dan verwacht, 2 stalen thuis geprobeerd en zelfde middag 18 dozen Douwes Dekker besteld, kleurtje Mosterd, maaltijd optioneel.

Wij zagen zichtbaar verschil in kwaliteit met wat onze bouwmarkt had, 28 euro de m2 (onze houten favorieten 65, 80 en 100, resp.), waterbestendig, levertijd 2-3 werkdagen.

Enige vraag voor ons nu is de ondervloer. In mijn hoofd is dat foam spul met folie moderner en daardoor beter dan de welbekende groene viltplaten, die al sinds mensenheugenis onveranderd is. Maar lui in de winkels steeds 'ja, wat je wil, maakt niet zoveel uit, zolang je je oude vermolmde vilt er maar eerst uit trekt'. Dus ja. Ik denk dat het die isotac/maclean/firstfloor goldline/isoplus vouwplaten worden, in 5 mm, maar dat is vooral m'n onderbuik :+

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Pussolini
Goed om een mede-laminater te vinden!

Wij gaan ook voor laminaat, is besloten. Heatfolietje eronder en gaan. Houtlook past veel beter bij het huis, de keuken en onze voorkeur dan andere looks, en van houtlook is laminaat de beste keuze qua uiterlijk en prijs.

Ondertussen hebben we de twee muren die essentieel zijn voor de keuken afgekregen vandaag. De monteur gaat niet in een kant-en-klaren ruimte terecht komen, maar als hij commentaar heeft, mag hij mijn rug op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/chWuA4c2GFjlz5d-jD97edmY288=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M2yfXb59DzGnKmRLdjVU1vTx.jpg?f=fotoalbum_large

Als hij van details houdt, ziet hij boven de gipsplaten mooi alle mogelijke afwerkingen van dit huis. Van links naar rechts OSB, oud hout, nieuwe baksteen, stokoude baksteen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4yVGBufr9WQz14L1Udl41q1M-lA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XItmFfFmsbTo1WSwO3ffDr7N.jpg?f=fotoalbum_large

Het wandje waar de keukenkasten tegen aankomen heb ik geïsoleerd met Rockwool, omdat het onzin was de metalstud leeg te laten en ik wat akoestische isolatie wilde. Dat steenwol werkt veel makkelijker nog dan houtvezel (hoewel dat ook niet heel lastig is), maar de jeuk die het veroorzaakt is echt vréselijk. Doe mij maar houtvezelplaten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Caelorum
Vergeet niet met koud water te douchen en niet heet. Het laatste wat je wilt is je poriën openen, dan wordt het helemaal een jeukboel!
* Caelorum heeft een zomerbaantje gehad in fabriek waar werd gewerkt met glaswol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 10:58
Let er wel op dat als je folies gebruikt dat de letters vanaf buiten gezien te lezen zijn.
Vooral met dampopen is dat belangrijk. Met dampdicht zal het denk ik niet veel uitmaken.

Heb je bij de vezelisolatie nog wel dampopen folie toegepast? Ik heb bij mij een voorzetwand met isovlas gesloopt welke in de jaren '90 is aangebracht op een steens muur met enkel dampdichte folie aan de warme kant.
De isovlas was nat geworden en naar beneden gezakt desondanks het was vastgenageld en deels zelfs gaan rotten. Ik heb toch voor pir gekozen tussen houten frames en glaswol voor de binnenwanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
BlueSS50 schreef op maandag 22 april 2024 @ 07:43:
Let er wel op dat als je folies gebruikt dat de letters vanaf buiten gezien te lezen zijn.
Vooral met dampopen is dat belangrijk. Met dampdicht zal het denk ik niet veel uitmaken.

Heb je bij de vezelisolatie nog wel dampopen folie toegepast? Ik heb bij mij een voorzetwand met isovlas gesloopt welke in de jaren '90 is aangebracht op een steens muur met enkel dampdichte folie aan de warme kant.
De isovlas was nat geworden en naar beneden gezakt desondanks het was vastgenageld en deels zelfs gaan rotten. Ik heb toch voor pir gekozen tussen houten frames en glaswol voor de binnenwanden
Er zit geen dampdichte folie tussen de muur en de houtvezel, dat is niet nodig. Er zit wel klimaatfolie (de juiste kant op) tussen de houtvezel en de warme kant. In jouw geval ben ik bang dat de dampdichte folie het probleem was. Vlas werd nat maar vocht kon nergens heen.

Ik heb een nogal sterke allergische reactie overgehouden aan de Rockwool. Gezicht staat in de fik, is vuurrood en doet zeer. Ik hou het toch maar bij natuurlijke materialen, al zal PIR ook echt prima werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Geen idee of je het hebt gedaan, maar mocht je weer met glaswol werken: achteraf afspoelen onder een koude douche. Niet gaan lopen boenen, schrobben of een hete douche nemen.
En koop als het even kan niet de gele, maar bruine glaswol. Dat gele bevat dus een bindmiddel waar je inderdaad een allergische reactie van kan krijgen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pussolini
Caelorum schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:26:
Geen idee of je het hebt gedaan, maar mocht je weer met glaswol werken: achteraf afspoelen onder een koude douche. Niet gaan lopen boenen, schrobben of een hete douche nemen.
En koop als het even kan niet de gele, maar bruine glaswol. Dat gele bevat dus een bindmiddel waar je inderdaad een allergische reactie van kan krijgen.
Thanks, ik ga het onthouden.

We moesten vanochtend in allerijl nog naar de Hornbach voor een 76 mm boor die we dachten te hebben maar blijkbaar toch niet in huis hadden. Toen als bezetenen nog snel de hollewanddozen geplaatst, wat écht een kutwerk is en makkelijker moet kunnen. Maar goed, het stond toen de keukenboer binnenstapte klaar voor hem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3N_nONyFllKuVvmdfVDZ6fn52ns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KxaMIqTxGn9XBjjsLeolXep6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:30
@Pussolini Knauf Naturoll of Acoustifit gebruiken.

Ik heb enige tijd terug de berging met dat spul gedaan, gewoon met blote handen en korte mouwen die platen in de muren gedrukt, geen centje pijn qua jeuk en dergelijke.
Paar weken terug ben ik met de zolder bezig geweest, oude stukken steenwol eruit, PIR terug. Stuiven, jeuken, verschrikkelijk dat steenwol. Ik wil die troep nooit weer gebruiken iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
_JGC_ schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:37:
Die gebruik ik nu ook voor de binnenwanden. Nergens last van. natuurlijk wel goed ventileren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pussolini

Ik heb enige tijd terug de berging met dat spul gedaan, gewoon met bloten handen en korte mouwen die platen in de muren gedrukt, geen centje pijn qua jeuk en dergelijke.
Paar weken terug ben ik met de zolder bezig geweest, oude stukken steenwol eruit, PIR terug. Stuiven, jeuken, verschrikkelijk dat steenwol. Ik wil die troep nooit weer gebruiken iig.
Ja stom, ik weet niet waarom ik niet voor naturoll ben gegaan. Ik wist nota bene dat die minder zou moeten irriteren. Maar gezien het feit dat ondanks een ffp3 masker ook mijn keel licht opgezet is, komt steenwol er hier niet meer in.

Acties:
  • +58 Henk 'm!

• Pussolini
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sj_bmyIz6HGT0n3mG736u1yNkyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ceVcHaCQwOptEvBx4KJlHl5.jpg?f=fotoalbum_large

❤️

[ Voor 23% gewijzigd door Pussolini op 23-04-2024 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-09 23:40
Was de monteur blij met de staat waarin jullie het gekregen hebben voor hij aan de slag moest?

WoT stats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:58

Pizzalucht

Snotneus.

Kan je daar nog wel een beetje ok dingen boven doen? Of komt daar geen gips/stuc?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pussolini
ElPaco schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:59:
Was de monteur blij met de staat waarin jullie het gekregen hebben voor hij aan de slag moest?
Ik was er zelf niet bij maar begreep dat hij het prima werkbaar vond. De leveranciers hadden hem gebeld met de boodschap "daar kun je geen keuken monteren" maar wat hij zag, zag er prima uit, heeft hij blijkbaar gezegd.

[ Voor 4% gewijzigd door Pussolini op 22-04-2024 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pussolini
Pizzalucht schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:02:
[...]

Kan je daar nog wel een beetje ok dingen boven doen? Of komt daar geen gips/stuc?
Daar komt een koof met ventilatiebuizen. Dus die wordt iets dieper dan de kastenwand dichtgemaakt, dus zal wel loslopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:51
Mooie keuken wordt dat! En wat heerlijk voor jullie om zo ineens grote vooruitgang te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Zo ineens krijg je weer een stukje van leven terug, comfort enzo. Mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Pussolini schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:04:
[...]

Ik was er zelf niet bij maar begreep dat hij het prima werkbaar vond. De leveranciers hadden hem gebeld met de boodschap "daar kun je geen keuken monteren" maar wat hij zag, zag er prima uit, heeft hij blijkbaar gezegd.
:? Waarom zou je daar geen keuken kunnen plaatsen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
Maasluip schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:06:
[...]

:? Waarom zou je daar geen keuken kunnen plaatsen.
Waarschijnlijk komen die jongens voornamelijk in (bijna) kant en klare instapwoningen. Het is hier ook echt wel een teringbende als je er bleu in stapt, maar het was wel een beetje overtrokken ja.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Pussolini
No Hands schreef op maandag 22 april 2024 @ 19:49:
[...]

Zo ineens krijg je weer een stukje van leven terug, comfort enzo. Mooi.
We kunnen de keuken nog niet echt gebruiken want het blad, de spoelbak en de Quooker hebben we elders afgenomen. (Scheelde zo'n 3K met de keukenleverancier). Dat blad zal er over een week of 6 pas zijn. Maar het is wel echt het eerste grote opbouwproject en na ruim een jaar slopen, doet dat de mens enorm veel goed ❤️.

Ik ben echt kinderlijk blij met de keuken. Het is geen hele standaard kleur, de messing greepjes maken hem ook eigen en we hebben nergens consessies gedaan, terwijl we volgens mij in totaal wel een erg goede prijs bij elkaar hebben gescharreld. Momenteel wordt het eiland in elkaar gezet, ik zal een foto van het geheel plaatsen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:04
Pussolini schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 12:52:
[...]
We kunnen de keuken nog niet echt gebruiken want het blad, de spoelbak en de Quooker hebben we elders afgenomen. (Scheelde zo'n 3K met de keukenleverancier). Dat blad zal er over een week of 6 pas zijn.
[...]
Gooi er even een plaatje underlayment (of ander el-cheapo hout wat het een paar weken vol kan houden) op. Heb je i.i.g. eerst weer wat werkruimte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-08 00:42

Ik heb enige tijd terug de berging met dat spul gedaan, gewoon met blote handen en korte mouwen die platen in de muren gedrukt, geen centje pijn qua jeuk en dergelijke.
Knauf Naturoll heb ik gebruikt om mijn garage te isoleren. Inderdaad geen jeuk of problemen mee gehad!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pussolini
ThinkPad schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 12:55:
[...]

Gooi er even een plaatje underlayment (of ander el-cheapo hout wat het een paar weken vol kan houden) op. Heb je i.i.g. eerst weer wat werkruimte :)
Yes, dat is het plan. Hij gaat ook helemaal ingepakt worden in dikke bouwfolie, zodat we hem niet nog voor gebruik kunnen beschadigen.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Pussolini
We hadden geen tijd mee rom de boel schoon te poetsen, maar ik wil jullie de update niet onthouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1DazOJ2LnJufx_GIOfSpAe6_N28=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QsxAWMo1nwAnNhwFNNLdicPL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LkrkU2LCWE9rTBqOd2-i8p6xRsw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z9wVHSZHxAnOUWAFvUm4P3vL.jpg?f=fotoalbum_tile

Voor de geïnteresseerden het prijskaartje en hoe we hebben beknibbeld:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het shoppen bij verschillende zaken was heel tijdrovend, maar heeft ons geen windeieren gelegd.

We hebben de Mandemakers Groep als de pest gemeden. Ik had geen weinig zin in dat ellendige gesteggel, dus we zijn alleen bij zaken met netto prijzen geweest. Uiteraard is daar ook ruimte voor speling, maar is er iets meer openheid. De trucjes uit het keuken topic alhier hebben ook flink geholpen.

Wij waren erg tevreden over Superkeukens, tot bleek dat de locatie waar we de boel rond hadden, de keuken 100% betaald wilde hebben, uiterlijk 10 dagen vóór levering. Toen zijn we met de blauwdruk die we al rond hadden naar een ander filiaal gegaan, die het prima vond om 80% bij levering en 20% bij oplevering te plaatsen. Mijn tip zou zijn om vóórdat je het urenlange ontwerp gesprek start, hier afspraken over te maken. Oh, en geen stopcontacten afnemen van de keukenboer. We hebben 210 euro betaald voor 3 lullige stopcontacten, dat is het enige wat weggegooid geld is geweest. Ze zijn mooi, maar ik weet zeker dat dat goedkoper moet kunnen.

We zijn ontzettend tevreden over de monteur. Die werkt voor zichzelf, maar was wel de vaste monteur van dit filiaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pussolini
Shoutout naar de schimmelmuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrowolf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09 00:30

Electrowolf

Mod met Liefde!

schimmelmuur origineel karaktervol detail

Verder ziet het er mooi uit. Wanneer kunnen we hem komen uitproberen? :9

Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueSS50
Ik zie hier ook de Parkside performance kruislijnlaser staan!

Ik heb de 20v versie een een paar maanden geleden gekocht. ideaal! het ding staat bijna de hele dag aan als je aan het aftimmeren bent.

Toen ik hem binnen kreeg had ik een professionele roterende laser op een driepoot geleend en gelijk getest met de parkside. ze liepen op 16 meter afstand nog exact gelijk! (had eerst ook de normale parkside laser van 2 tientjes maar die was al snel gesneuveld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimopo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10-09 10:57
Pussolini schreef op zondag 21 april 2024 @ 10:10:
[...]

Ikea heeft (of zo blijkt nu, hád) ook 'n mooie plavuislook die een isolatielaag eronder heeft, mag meen 'k alleen niet over elektrische vloerverwarming (waarom wij ernaar keken)

Maar, kurk is m.i óók 'n hele toepasselijke keuze, in diverse design motieven verkrijgbaar, kan over vloerverwarming, kán geplakt (geluiddempender dan als klik variant) én is zelf al isolerend

Wij gaan ervoor via de Baderie in Doetinchem, misschien eens oriënteren via hun site ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
kimopo schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:36:
[...]

Ikea heeft ook 'n mooie plavuislook die een isolatielaag eronder heeft, mag meen 'k alleen niet over elektrische vloerverwarming (waarom wij ernaar keken)

Maar, kurk is m.i óók 'n hele toepasselijke keuze, in diverse design motieven verkrijgbaar, kan over vloerverwarming, kán geplakt (geluiddempender dan als klik variant) én is zelf al isolerend

Wij gaan ervoor via de Baderie in Doetinchem, misschien eens oriënteren via hun site ?
Ikea verkoopt sinds +- begin 2024 geen vloeren meer. Waarom? Dat weet ook IKEA zelf niet geloof ik.. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
BlueSS50 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 07:25:
Ik zie hier ook de Parkside performance kruislijnlaser staan!

Ik heb de 20v versie een een paar maanden geleden gekocht. ideaal! het ding staat bijna de hele dag aan als je aan het aftimmeren bent.

Toen ik hem binnen kreeg had ik een professionele roterende laser op een driepoot geleend en gelijk getest met de parkside. ze liepen op 16 meter afstand nog exact gelijk! (had eerst ook de normale parkside laser van 2 tientjes maar die was al snel gesneuveld)
Parkside performance is best goed spul. Laatst ook 3 apparaten en 2 accu's ingeslagen, voor de prijs van 1 bosch blauw machine heb je 3 bij de lidl en kwaliteit valt me zeker niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11-09 19:59
Pussolini schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:50:
Voor de geïnteresseerden het prijskaartje en hoe we hebben beknibbeld:

***members only***

Het shoppen bij verschillende zaken was heel tijdrovend, maar heeft ons geen windeieren gelegd.
Heeft er iets nog meer geld gekost, of is het een typfoutje?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hoe dan ook, een flinke besparing tov het originele prijskaartje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09 01:35
Vakantie en Joost voorbij, nog nieuws? :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

hier stond een riant offtopic bericht

[ Voor 79% gewijzigd door teacher op 15-05-2024 08:55 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
offtopic: vragen over moderatie kan via DM

[ Voor 79% gewijzigd door We Are Borg op 15-05-2024 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 16:59
Leuk, heb het even doorgebladerd. Herkenbaar, wij hebben ook ons jaren 20 (1921) huis zelf van kop tot kont verbouwd. Heel herkenbaar allemaal. Succes.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Pussolini
Ja, het is weer hoog tijd voor een update! Al moet ik eerlijk bekennen dat er niet extreem veel is gebeurd sinds de laatste update. Ik lig weer eens in de lappenmand, dus het komt voornamelijk neer op vriendlief.

Wat er wél is gebeurd:
- We hadden besloten voor kliklaminaat te gaan op de benedenverdieping, voornamelijk om financiële redenen. Vervolgens zijn we gaan bieden op partijen lamelparket op Troostwijk, want besluitvaardig zijn is voor mietjes. Uiteindelijk hebben we voor 2700 euro prachtig lamelparket voor de hele benedenverdieping op de kop getikt, dus daar zijn we erg blij mee. Dit kan zwevend gelegd worden, maar we gaan het (zelf) verlijmen, dus mocht iemand daar ervaring mee hebben, hoor ik het graag.

- Aanstaande maandag komt de CV-ketel, dus dan kunnen we eindelijk het huis gaan verwarmen :'). Daarvoor moest de wand waar de ketel tegenaan komt te hangen geïsoleerd en afgewerkt worden. We isoleren met houtvezel (groot fan) en werken de wanden luchtdicht af. Dat laatste heeft nog best wat uitdagingen, waar mooie oplossingen voor te koop zijn. We hebben klimaatfolie, die we in de hoeken dichtplakken met tape van Pro Clima. Onze klimaatbeheersing-goeroe heeft ons er op gewezen dat tape superieur is aan kit, wat betreft randafwerking. Deze tape werkt ook echt geweldig. Je kunt het zelfs op steen(achtige) ondergrond plakken, als je de bijbehorende primerspray (die Pro Clima Sprimer noemt, want ze zijn gevat) gebruikt.

Toen bleef het luchtdicht afwerken van de inbouwdozen over, als vraagstuk. PUR blijkt helemaal niet zo luchtdicht te zijn, dus na een hoop googlewerk, hebben we besloten deze jongens aan te schaffen. Irritant duur, dus ik weet nog niet of we ze voor de overige muren ook gaan gebruiken, maar ze werken wel écht heel fijn en zijn kinderlijk eenvoudig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-i8QP1qqpbTkKZH_-dvQUQF4ZA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g0Mbn9k9sF9HjE2BK0JPtP4u.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8U5S1vk1Uw90BSVLfRaxtTQDzqU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UbORz9WQtpzfgdpQ9hRz9hTN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n7Xgqjg_3p4ukWoybvpNbWdbPCE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qzs8FY4vVP0I3ieThR91KVXq.jpg?f=fotoalbum_tile

En zo ziet het geheel er dan uit. Links nog geen gips omdat daar de zijwand opnieuw opgebouwd moet worden. Aanstaand weekend gaan we de gipsplaten afwerken.

Over dat afwerken: In eerste instantie zouden we de boel laten stucen, voor een strakke afwerking. Om wederom financiële redenen lijkt het ons echter aantrekkelijk om te kijken of we dit zelf kunnen doen. Ik heb een hoop gelezen over het afsmeren met fix& finish, maar ik ben bang dat het dan met strijklicht toch lelijk wordt. De benedenverdieping laten we waarschijnlijk stucen, maar de slaapkamer zou ik heel graag zelf willen doen. Ook leemstuc is nog een overweging.

Mocht iemand tips hebben over hoe dit het beste te doen, hoor ik het heel graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:30
Heb je nou de houten platen met schroeven door je mooie luchtdichte folie heen geschroefd? Is het dan nog wel luchtdicht? Of zit het regelwerk ook voor het folie?... maar in dat geval, waarom dan die ingewikkelde constructie bij de stopcontacten?

Hoe dan ook, het zit er lekker strak in!

Ik heb ooit 1 poging gedaan om zelf te stuccen, dat werd niks. Het scheelt dat je hier bijna geen diepteverschil hebt, waardoor stuccen misschien nog wel te doen is. Regel in ieder geval fatsoenlijk gereedschap, wij waren aan het stuccen met spul dat er eigenlijk niet voor gemaakt is en dat was goed te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Stucwerk valt mee, komt vooral aan op de (buiten)randen, dat is vaak kutwerk. De grote vlakken is papier of gaas erop en gewoon een aantal keren afsmeren met deze platen.

Wel zorgen dat je schroeven diep genoeg liggen. Ik heb er hier al een paar met een bultje onder de renovlies helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Stucen is echt een vak, dat leer je niet even in vier muren. Schilderen is met goede primer en verf (niet bouwmarkt) goed zelf te doen al duurt het 3 maal langer dan als een pro het doet.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pussolini
BRAINLESS01 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:40:
Heb je nou de houten platen met schroeven door je mooie luchtdichte folie heen geschroefd? Is het dan nog wel luchtdicht? Of zit het regelwerk ook voor het folie?... maar in dat geval, waarom dan die ingewikkelde constructie bij de stopcontacten?

Hoe dan ook, het zit er lekker strak in!

Ik heb ooit 1 poging gedaan om zelf te stuccen, dat werd niks. Het scheelt dat je hier bijna geen diepteverschil hebt, waardoor stuccen misschien nog wel te doen is. Regel in ieder geval fatsoenlijk gereedschap, wij waren aan het stuccen met spul dat er eigenlijk niet voor gemaakt is en dat was goed te zien.
De houten platen zitten inderdaad met schroeven door de folie heen, maar direct achter de folie zit een houten staander, dus dan blijft het geheel luchtdicht. Dit is dus acceptabel en voor zover ik begrepen heb ook de norm. Bij de inbouwdozen zou je een flink gat hebben waar lucht doorheen zou kunnen lekken, dus dat moest wel anders opgelost worden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:42

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

Pussolini schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:30:

Over dat afwerken: In eerste instantie zouden we de boel laten stucen, voor een strakke afwerking. Om wederom financiële redenen lijkt het ons echter aantrekkelijk om te kijken of we dit zelf kunnen doen. Ik heb een hoop gelezen over het afsmeren met fix& finish, maar ik ben bang dat het dan met strijklicht toch lelijk wordt. De benedenverdieping laten we waarschijnlijk stucen, maar de slaapkamer zou ik heel graag zelf willen doen. Ook leemstuc is nog een overweging.

Mocht iemand tips hebben over hoe dit het beste te doen, hoor ik het heel graag!
Stucen heb ik geleerd in een cursus, zijn er vast ook bij jou in de buurt, kost wel 100-200 euro voor een dagje, maar daarna kan je met vertrouwen het juiste gereedschap kopen en een muur doen.
Mijn tips:
  • koop spul om te stucen niet in een bouwmarkt. Goedkoop is duurkoop, en bouwmarkt spul (op destijds de hoornbach na) is anders qua samenstelling.
  • koop spul om te stucen liefst bij de stucadoor-shop, een bouwmaterialen handel heeft het vaak ook, maar weet wat minder wat je nodig hebt
  • MP75 is spuitgips, en daardoor wat vergevingsgezinder dan sommige andere soorten (ik heb een dag later de "fijn" afwerking gedaan, zonder problemen)
  • regel een goede felle (feller dan je denkt) bouwlamp en zet daarmee onverbiddelijk strijklicht op je muur, je ziet dan *alles* maar daardoor later die kleine plekjes niet meer
  • koop een mixer, die mag wel van de bouwmarkt (kwaliteit) zijn, maar een mix ding op een boor/schroeftol werkt een stuk minder en kost met wat pech meer dan je zou denken
  • begin met een korte maar zo simpel mogelijke muur, hoekjes afwerken is lastig
Stuckwerk is zwaar je bespaart op de sportschool, maar 2 dagen achter elkaar opzetten kan je beter niet inplannen, al is het maar om de droogtijden/uitharding goed te laten lopen.

It's just a donkey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Pussolini schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:30:

Toen bleef het luchtdicht afwerken van de inbouwdozen over, als vraagstuk. PUR blijkt helemaal niet zo luchtdicht te zijn, dus na een hoop googlewerk, hebben we besloten deze jongens aan te schaffen. Irritant duur, dus ik weet nog niet of we ze voor de overige muren ook gaan gebruiken, maar ze werken wel écht heel fijn en zijn kinderlijk
Heb je bewust niet voor de pro clima instaabox gekozen?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
fenrir schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 17:34:
[...]

Heb je bewust niet voor de pro clima instaabox gekozen?
Voor zover ik kon vinden, is die 2x zo duur als degene die wij gebruikt hebben. Maar het is een identiek product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Pussolini schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:05:
[...]

Voor zover ik kon vinden, is die 2x zo duur als degene die wij gebruikt hebben. Maar het is een identiek product.
Ik heb ze voor € 40,- en voor € 4,- gezien.

Waar zou tocht vandaan moeten komen bij binnenwandjes? Dat is me nog onduidelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 23-05-2024 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Die €40 zal voor 10 stuks zijn. Ik heb echt minder dan €5 per stuk betaald vorig jaar

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pussolini
fenrir schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 21:02:
Die €40 zal voor 10 stuks zijn. Ik heb echt minder dan €5 per stuk betaald vorig jaar
Oh, haha, dat is wel een verschilletje. Totaal over het hoofd gezien. Nou, dan worden het dus deze voor de rest van het huis :'). Dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
CurlyMo schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:17:
[...]

Ik heb ze voor € 40,- en voor € 4,- gezien.

Waar zou tocht vandaan moeten komen bij binnenwandjes? Dat is me nog onduidelijk.
Dit zijn buitenwanden. Binnenwanden worden niet geisoleerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
Pussolini schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 21:32:
[...]

Dit zijn buitenwanden. Binnenwanden worden niet geisoleerd.
Ik zou binnenwanden wel isoleren, voor het geluid. Die folie e.d. zijn dan inderdaad niet nodig.

Heb je eventueel plattegronden zodat we beter kunnen meebeleven waar we zitten in het huis?

[ Voor 14% gewijzigd door CurlyMo op 23-05-2024 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refrag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-09 15:46
CurlyMo schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 21:34:
[...]
Heb je eventueel plattegronden zodat we beter kunnen meebeleven waar we zitten in het huis?
Ik ben nog steeds zo nieuwsgierig naar de buitenkant. Of wil je dat niet delen?

You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1910

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Ik dacht even dat ik het grote bouwmarkt topic was gevallen ;) Zullen we weer ontopic gaan :) ?

Edit: ter verduidelijking. Een enkele post over een bouwmarkt, relevant aan het topic en dus de verbouwing is prima. Maar een reeks Posts over bouwmarkten in het algemeen wordt erg offtopic en haalt de focus weg van deze verbouwing. Dus de reeks aan puur bouwmarkt posts zijn verdwenen

[ Voor 74% gewijzigd door We Are Borg op 25-05-2024 21:55 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pussolini
Refrag schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 23:10:
[...]

Ik ben nog steeds zo nieuwsgierig naar de buitenkant. Of wil je dat niet delen?
Ik vind de gevel delen iets te ver gaan, omdat het dan echt heel makkelijk herleidbaar wordt. Maar ik zal wat detailfoto's delen en morgen even plattegronden plaatsen, zodat jullie een idee hebben waar het over gaat. Volgens mij staan in het begin van het topic ook aardig wat foto's (en ik geloof zelfs de funda-plattegronden).

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• sealy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 08:19

sealy

bastards...

Goed bezig!

Wij zitten ook middenin de verbouwing en zijn, onder andere mbt kostenoverwegingen, voor leemstuc gegaan omdat we dat inderdaad zelf konden, maar ook omdat we het eindresultaat erg mooi vinden.

Wij zijn voor witte basisleem gegaan wat bij ons ook meteen de eindkleur is. Is niet echt wit, maar een beetje licht beige. Helemaal VT-wonen 2024.

Voordelen zijn dat het niet 100% netjes en strak hoeft (beetje structuur en vegen horen bij de uitstraling wat ons betreft) en als het fout gaat schraap je het van de muur, water erbij en je begint opnieuw.

We hebben nu eerst ons tiny-house (garage) gedaan en beginnen over een paar maanden met goede zin aan de hoofdwoning. Kan het aanraden!

Hieronder plaatje hoe het er uiteindelijk uit komt te zien. Mocht je er voor willen gaan, let me know - heb een hoop geleerd van de eerste paar wanden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sbUXBDzcj7jD3FfSuFFwlnrv4_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ES65MYhkuYpqITjADd97cjz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door sealy op 24-05-2024 20:13 . Reden: Typo ]

nothing special

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
feedback op moderatie kan via een DM: sowieso niet in het topic zelf

[ Voor 87% gewijzigd door We Are Borg op 25-05-2024 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
Tof om te zien! Ik denk dat we beneden wel gaan laten stucen, maar voor de slaapkamer is dit een hele serieuze optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
Men is nu de CV-ketel aan het installeren. Daar moet een nieuwe dakdoorvoer voor gemaakt worden, maar dat lijkt goed te gaan. Onze bevriende loodgieter kwam nieuwsgierig langs en vroeg zich af waarom de installateurs een klep tussen de ketel en de vloerverwarming hebben aangelegd, omdat we een pomploze verdeler hebben en alleen vloerverwarming gaan krijgen (dus geen radiatoren). Daar was toen nog niet echt een eenduidig antwoord op. Wij weten er niet genoeg van, dus we gaan straks als ze klaar zijn met de installatie vragen of ze alles even door willen spreken met ons.

Weet iemand meer over wat voor klep dat zou kunnen zijn, waar die voor dient en of hij niet in de weg gaat zitten in onze opstelling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Pussolini schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:22:
Men is nu de CV-ketel aan het installeren. Daar moet een nieuwe dakdoorvoer voor gemaakt worden, maar dat lijkt goed te gaan. Onze bevriende loodgieter kwam nieuwsgierig langs en vroeg zich af waarom de installateurs een klep tussen de ketel en de vloerverwarming hebben aangelegd, omdat we een pomploze verdeler hebben en alleen vloerverwarming gaan krijgen (dus geen radiatoren). Daar was toen nog niet echt een eenduidig antwoord op. Wij weten er niet genoeg van, dus we gaan straks als ze klaar zijn met de installatie vragen of ze alles even door willen spreken met ons.

Weet iemand meer over wat voor klep dat zou kunnen zijn, waar die voor dient en of hij niet in de weg gaat zitten in onze opstelling?
Enige wat ik me voor kan stellen is een mengventiel. En dat de derde aansluiting dan op de retour van de vloerverwarming zit? Dan zal het zijn om de temperatuur in de vloerverwarming bij te regelen. Stel dat je cv (per ongeluk) 60 graden door de leiding jaagt, dan kan het mengventiel bijmengen met retourwater uit de vloerverwarming.

Een klep impliceert aan/uit, dat lijkt me nogal apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11-09 19:04

A13X

Dude

Of een avdo, een bypassklep die kan je gebruiken als alles dicht kan lopen of als er weinig systeem inhoud is.
De AVDO is een zelf-werkende regelaar voor onder andere C.V.-installaties met moderne gas(wand)- ketels met een kleine waterinhoud. De AVDO kan worden toegepast voor het handhaven van een minimum circulatie door de ketel en voor regeling van de verschildruk in de installatie.
Heb je een centrale thermostaat of stuur je groepen dicht op basis van de ruimte temperatuur in de betreffende kamer? In het laatste geval zou hij nog nut kunnen hebben, anders zie ik ook niet in waarom hij erin zou zitten.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
A13X schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:01:
Of een avdo, een bypassklep die kan je gebruiken als alles dicht kan lopen of als er weinig systeem inhoud is.

[...]

Heb je een centrale thermostaat of stuur je groepen dicht op basis van de ruimte temperatuur in de betreffende kamer? In het laatste geval zou hij nog nut kunnen hebben, anders zie ik ook niet in waarom hij erin zou zitten.
We hebben een centrale thermostaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPmKoEvu2sePuKHuLqfbNPaXJBU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ppVLqMoqn0vdYGjMzMDnWPzX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y15MADTHJ_FUmOYMG_gX6iBcdHs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aeDOhl6Vpy0P48R3iJqxo84z.jpg?f=fotoalbum_tile

Dit is het. De installateur gaf aan dat hij hem per ongeluk heeft geïnstalleerd, maar dat het geen kwaad kan dat hij er tussen zit. Zolang hij niet apart gefactureerd wordt en daadwerkelijk geen kwaad kan, vind ik het prima, maar ik weet dus niet of dat laatste het geval is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Pussolini schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:22:

Is het een Intergas-ketel?

Intergasketels hebben geen driewegklep, maar een warmtewisselaar waar cv-water en sww-water onafhankelijk door kunnen stromen. Echter, als de ketel bezig is met sww, dan mag er geen cv-water stromen (bij ketels met een driewegklep gaat dat automatisch goed, bij een Intergas-ketel dus niet). Als je vloerverwarming met pomp hebt, kan het zijn dat de pomp stroming in het cv-circuit veroorzaakt. Dat is niet de bedoeling en daarom kan je een klep opnemen in het cv-circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
We hebben een Intergas extreme 36, met een pomploze verdeler (met het oog op een warmtepomp in de toekomst). De ketel verwarmt alleen de vloerverwarming op de benedenverdieping en het water in de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
Pussolini schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:34:
[...]

We hebben een centrale thermostaat.

[Afbeelding][Afbeelding]

Dit is het. De installateur gaf aan dat hij hem per ongeluk heeft geïnstalleerd, maar dat het geen kwaad kan dat hij er tussen zit. Zolang hij niet apart gefactureerd wordt en daadwerkelijk geen kwaad kan, vind ik het prima, maar ik weet dus niet of dat laatste het geval is.
Xxx

https://www.intergas-verw...hrift-Intergas-Xtreme.pdf

[Edit]
Sorrie, uiteraard de retour...

Ps. Wel keurig dat er een ontluchtingsventiel bovenop de ketel zit. Zo te zien een automatische!

[ Voor 8% gewijzigd door GMJansen op 27-05-2024 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdnes
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:04
GMJansen schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:53:
[...]

Alarm, het expansievat zit verkeerd!
Hoort niet op de retour, maar op de linkerpijp, de aanvoer...

Pagina 17, sectie 5.1: "Plaats een expansievat in de retourleiding."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
GMJansen schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:53:
[...]

Alarm, het expansievat zit verkeerd!
Hoort niet op de retour, maar op de linkerpijp, de aanvoer...

Volgens de handleiding moet die in de retour. En dat is bij elke ketel gelijk, want je expansievat leeft langer als deze op de koude kant van het systeem zit.

Die klep is overbodig in dit geval. Zit erop tegen ongewenste doorstroming door een pompverdeler of bij oudere Xtreme ketels om zgn thermosifonwerking tegen te gaan. Nieuwere Xtreme ketels hebben een ingebouwd klepje en thermosifonwerking krijg je alleen als je leidingen dichtbij de ketel omhoog gaan.

Wat betreft die ontluchter: voor rendement en gemak beter, maar Intergas zet er geen handmatige op voor kostenbesparing. Als die automatische ontluchter lek gaat (en dat gaan ze) en vervolgens loopt het water over/in je ketel heb je geen garantie op kapotte elektronica in de ketel.

[ Voor 15% gewijzigd door _JGC_ op 27-05-2024 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GMJansen
mvdnes schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:56:
[...]

Pagina 17, sectie 5.1: "Plaats een expansievat in de retourleiding."
... meteen gecorrigeerd.
Hoe kom ik d'r op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
_JGC_ schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:58:
[...]

Volgens de handleiding moet die in de retour. En dat is bij elke ketel gelijk, want je expansievat leeft langer als deze op de koude kant van het systeem zit.

Die klep is overbodig in dit geval. Zit erop tegen ongewenste doorstroming door een pompverdeler of bij oudere Xtreme ketels om zgn thermosifonwerking tegen te gaan. Nieuwere Xtreme ketels hebben een ingebouwd klepje en thermosifonwerking krijg je alleen als je leidingen dichtbij de ketel omhoog gaan.

Wat betreft die ontluchter: voor rendement en gemak beter, maar Intergas zet er geen handmatige op voor kostenbesparing. Als die automatische ontluchter lek gaat (en dat gaan ze) en vervolgens loopt het water over/in je ketel heb je geen garantie op kapotte elektronica in de ketel.
Ik heb de ontluchter ook, extra geplaatst.
Die tip is van je is wel erg fijn.
Zou het helpen als ik er een bochtje tussenzet, zodat de ontluchter een paar cm linksboven de ketel komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
GMJansen schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:06:
[...]

Ik heb de ontluchter ook, extra geplaatst.
Die tip is van je is wel erg fijn.
Zou het helpen als ik er een bochtje tussenzet, zodat de ontluchter een paar cm linksboven de ketel komt?
Automatische ontluchter moet rechtop, dat water loopt vervolgens gewoon langs het bochtje je ketel in.
Pagina: 1 ... 6 ... 8 Laatste