Alfea Extensa Duo A.I. R32 10Kw

Pagina: 1 ... 17 18 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• hortens9273
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:54
Misschien een domme vraag maar bij ons staat hij op geavanceerd te knipperen, moet ik daar op staan o of op vereenvoudigen drukken, staat op thermostaat 20,5 maar temperatuur loopt steeds verder terug naar 19,2 nu. Heb de aanvoertemperatuur op 45 graden staan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cLMiMOHf-07xoCk2aiLBz225cnI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gbms3NgcLriDVDuaM8Ofs7YS.jpg?f=fotoalbum_large of moet ik hier wat aan doen? Ben echt een leek. Curve op helling 9 Verschil is 0,5 temperatuur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93Bn81D9DA2BbFwCA7NUIsN0lig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZOpoIEAy69FQNPbrYBtkK0JL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 69% gewijzigd door hortens9273 op 09-01-2026 15:46 ]

• hortens9273
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93Bn81D9DA2BbFwCA7NUIsN0lig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZOpoIEAy69FQNPbrYBtkK0JL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mh248zd2Sov1u-1jTnHfuTaW9kA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GQkcbKhpcrVAaRywCQr5nJgo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uOj87p7_clYgRoY-aCzlcR5jeFc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MATanBuj9ygsJDdKjADxZPXQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lNB82YEbDI3rYo4Sgme0rqGvujw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ooj7qjWvg0RqKNSe2LYh5JHq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MAYGCVxFnBX6rD4Y_-t3lCRXwTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H2czmA2h4gd4KmynJ1FuxRZg.jpg?f=fotoalbum_large Dit zijn nu de instellingen

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:21
Als ik zo snel kijk lijkt het alsof je Vertrek T Max op 35 graden staat. Dan kan je de -10 temperatuur wel op 45 zetten, maar dat haalt hij dan nooit. Zie pagina 56 van de handleiding. De Vertrek T Max moet dan ook omhoog. Bij een parket vloer mag deze maximaal 40 graden zijn, bij pvc maximaal 45 graden

• dwlindeboom
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-01 21:04
Volgens mij staat het elektrisch element niet ingeschakeld, bij ons staat er onder generator en circulatiepomp nog de regel elektrisch element (aan/uit)

Je kan deze ergens in de instellingen aanzetten (kan even niet zo snel vinden waar 🫣)

• hortens9273
Dank jewel, dat doe ik bij plaatje 4 onderste rij? Als ik nu min 10 op 40 graden zet en ook Vertrek temperatuur op 40 graden? Zou dat beter zijn? Moet ik dan ook nog wat met de curve doen? Electrisch element staat op uit.

[ Voor 26% gewijzigd door hortens9273 op 09-01-2026 20:28 ]

• hortens9273
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xA3GNfG8dyOF8LKBp8ixROdqhgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GrwBp2m3c4gmsFrCQ5CNM2GG.jpg?f=fotoalbum_large Is dit beter?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4_ZO0nc4cLeBm3tJxs57Qpyl6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WD9W18WX4bfKBQoZTfeNJhmd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37LHzx3edfhhyJUuft05zAPDNYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W9oaegOCqT9F7u3dU1RkCAHw.jpg?f=fotoalbum_large

• hortens9273
Vreemd, buitensensor temperatuur blijft 0 graden aangeven, terwijl het nu toch meer dan 2 graden vriest.

• rene16
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:12
Als de buitensensor tegen jouw warme huismuur is gemonteerd zoals bij mij zal hij makkelijk een iets hogere temperatuur hebben dan de luchttemperatuur om je huis. Er gaat ook meer of minder warmte door je muur naar buiten.

• rene16
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:12
Alphaxe schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 07:34:
[...]

Wat ik me nog afvraag wanneer schakelt die dan eerder in bij 100c/min of bijv 180c/min

Bij mij stond die op -1 180c/min dit had ik vorig jaar zo ingesteld. Gisteren weer op basis van bovengenoemde info op +7 100c/min gezet, maar nu springt deze nog niet bij.

Waar het beste aan te draaien? Hopelijk een gouden tips!
Ik zie dat er een parameter niet goed is overgenomen.
Je kunt het bijspringen van de hulpverwarming (electrisch of cv ketel bij hybride opstelling) o.a. op gang
brengen door de inschakelintegraal te verlagen.
Die heeft als eenheid graadminuut ( dus graad x minuut) en niet zoals ik hier zie graad/min (graad gedeeld door minuut) Het is het omgekeerde zou je kunnen zeggen!
Het is een soort timer die bijhoudt hoelang het duurt om een bepaalde temp verhoging te realiseren. Duurt dat te lang dan springt de hulpverwarming bij. (mits de temperatuur lager is dan de ingestelde temperattuur waaronder er vrijgave is)
Stel je zet de inschakelintegraal op 100°Cmin
Je draait bijvoorbeeld de temperatuur 1 graad hoger dan zal de hulpbron bijspringen als na 100 min de gevraagde verhoging niet wordt bereikt.
Dus wil je uitproberen of bewerkstelligen dat die hulpbron gaat werken moet je een (veel) lagere integraal instellen.
Ik heb een hybride opstelling en wilde vorige winter weten hoe de cv ketel te laten bijspringen. Ik heb toen bijvoorbeeld 5°Cmin of ook 1°Cmin ingesteld.
Ik heb daar ergens nog een uitgebreidere (technische) beschrijving (in het engels ) van als ik ik die vind deel ik die nog. Ik ga dit weekend ook weer kijken hoe dat werkt.

Ik gebruik overigens BSB-LAN in Home assistant om die wijzigingen te doen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2WRnqurxE4MQqg_wne55Z7nEV4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eummKRoIJdvYtB7ryInHkwOp.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door rene16 op 09-01-2026 23:11 ]

• balfnl
hortens9273 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 20:19:
Dank jewel, dat doe ik bij plaatje 4 onderste rij? Als ik nu min 10 op 40 graden zet en ook Vertrek temperatuur op 40 graden? Zou dat beter zijn? Moet ik dan ook nog wat met de curve doen? Electrisch element staat op uit.
Nu is het een kwestie van zien of de buitenunit het in zijn eentje voor elkaar krijgt om T ingang op de gewenste 40 graden te krijgen. Dat is een kwestie van monitoren. Stel, hij blijft op die 34 hangen terwijl de ingestelde ingangswaarde 40 is, dan wordt het tijd om het elektrische element bij te laten schakelen. Zie de post van rene16 en de startpost van dit topic

• Andre16v
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21-01 23:00
Goedenmiddag, gisteravond na het douchen (heerlijk warm 38 graden) hoorde ik de warmtepomp vol aangaan, ik weet als hij dat doet dan gaat ie warm water aanmaken, vond ik raar want douchen was nog warm genoeg en heb m ingesteld dat ie pas aanspringt bij minimaal 35 graden. Kijk is op het instrumenten paneel staat er 18 graden bij temperatuur warm water. De voeler zit wel goed in de boiler, zou misschien de voeler kapot zijn? Heeft iemand dit ook al gehad ?

• wimalmere
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:13
Goedemiddag,

We hebben een Extensa Duo R32 8Kw. Vorige week kreeg de wp het niet meer warm.
We hebben een vrijstaande woning met op de beneden verdieping vloerverwarming (13 groepen) van ongeveer 200 m2 . Op de 1st verdieping nog 5 radiatoren (deze staan afgeschakeld met kranen).
De buiten-unit was woensdag (6-1) een bonk ijs. De buitenunit gebruikte nog maar 600 W en kon niet meer een defrost starten. We hebben de storingsdienst gebeld en deze kwam de volgende dag, De service monteur heeft de buiten-unit ontdooit. Hierna ging de wp weer aan het werk. Helaas de volgende nacht weer een bevroren unit. De code was 370-94 (thermodynamische bron Stoombewaking) en 370-11.
Wederom gebeld met storingsdienst en de monteur heeft de unit ontdooit en de unit tot leven gewekt.Contact opgenomen met Atlantic en die gaf aan dat er een sensor te dicht bij de koelleiding kan zitten (advies om deze ietwat verder weg te buigen). Atlantic stuurde een foto naar de monteur, Hoera dachten we probleem opgelost. Helaas niet. Weer bevroren en nu blijft de wp weigeren om aan het werk te gaan. de wp gebruikt max 600w.
Maandag weer storingsmonteur, deze heeft gekeken en is van mening dat het een tekort aan koudemiddel is. Daarnaast is hij van mening dat het buigen van de leiding door de installateur mogelijk de oorzaak is.
Geschtte kosten € 1.000 exclusief vervangen van de leidingen van buiten-unit naar binnnen.
Dat is een behoorlijk bedrag als het koudemiddel niet de oorzaak is maar bijvoorbeeld een kaart in de buiten- of binnen-unit.

Vraag iemand een idee / oplossing voor mij?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/irO7cRAS8Xgd_NJ5NMOIoUXu4kQ=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/bbjVJm4B8RCkWEgn8MpiM0RI.gif?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D3eBagogZOoXg2-fH8kiMtCCd_g=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/mVlmbVLgQv5wovYAHh9NMQXe.gif?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D3eBagogZOoXg2-fH8kiMtCCd_g=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/mVlmbVLgQv5wovYAHh9NMQXe.gif?f=fotoalbum_large

• balfnl
wimalmere schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:24:
Goedemiddag,

We hebben een vrijstaande woning met op de beneden verdieping vloerverwarming (13 groepen) van ongeveer 200 m2 . Op de 1st verdieping nog 5 radiatoren (deze staan afgeschakeld met kranen).
De buiten-unit was woensdag (6-1) een bonk ijs. De buitenunit gebruikte nog maar 600 W en kon niet meer een defrost starten. We hebben de storingsdienst gebeld en deze kwam de volgende dag, De service monteur heeft de buiten-unit ontdooit. Hierna ging de wp weer aan het werk. Helaas de volgende nacht weer een bevroren unit. De code was 370-94 (thermodynamische bron Stoombewaking) en 370-11.
Wederom gebeld met storingsdienst en de monteur heeft de unit ontdooit en de unit tot leven gewekt.Contact opgenomen met Atlantic en die gaf aan dat er een sensor te dicht bij de koelleiding kan zitten (advies om deze ietwat verder weg te buigen). Atlantic stuurde een foto naar de monteur, Hoera dachten we probleem opgelost. Helaas niet. Weer bevroren en nu blijft de wp weigeren om aan het werk te gaan. de wp gebruikt max 600w.
Maandag weer storingsmonteur, deze heeft gekeken en is van mening dat het een tekort aan koudemiddel is. Daarnaast is hij van mening dat het buigen van de leiding door de installateur mogelijk de oorzaak is.
Geschtte kosten € 1.000 exclusief vervangen van de leidingen van buiten-unit naar binnnen.
Dat is een behoorlijk bedrag als het koudemiddel niet de oorzaak is maar bijvoorbeeld een kaart in de buiten- of binnen-unit.

Vraag iemand een idee / oplossing voor mij?[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik zou zowat denken dat je niet genoeg warmte uit je huis trekt om fatsoenlijk een defrost uit te voeren. Wat dat betreft vind ik het argument van de installateur zo gek niet (maar ik ben geen installateur verder).

Maar wat ik eerst zou checken is dit: Het zou kunnen dat je onvoldoende flow in je systeem hebt waardoor er onvoldoende warmte uit het huis onttrokken kan worden. Maar dat ligt aan de inregeling van je verdeler. De 5 dicht staande radiatoren helpen hier overigens ook niet bij. Die zou je ook (een stukje) kunnen opzetten als test.

Hoeveel liter/minuut gaat er per groep door je vloerverwarming? Dat zou je op de verdeler moeten kunnen zien.

• hutsefrutsel
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 21:10
Goedemiddag,

Allereerst staat je temperatuur max veel te laag die heb je op 35 staan en je aanvoer wil 45 graden maken. Dus de max even op 45 zetten. En wat @balfnl zegt en vraagt ben ik ook benieuwd naar. En als je flow wel gehaald wordt zal mss de omschakeling defect zijn. Het systeem draait om bij een defrost, en dat werkt dan niet meer bij jouw. (Waarschijnlijk)
Wat ook wel voorkomt is dat een externe vuilfilter is geplaatst en die kan ook verstopt zitten. Maar als het systeem nu helemaal niet meer werkt zou het zeker het gas kunnen zijn maar die druk is te meten door de installateur.

[ Voor 7% gewijzigd door hutsefrutsel op 13-01-2026 16:15 ]

• wimalmere
hutsefrutsel schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:05:
[...]

Allereerst staat je temperatuur max veel te laag die heb je op 35 staan en je aanvoer wil 45 graden maken. Dus de max even op 45 zetten. En wat @balfnl zegt en vraagt ben ik ook benieuwd naar. En als je flow wel gehaald wordt zal mss de omschakeling defect zijn. Het systeem draait om bij een defrost, en dat werkt dan niet meer bij jouw. (Waarschijnlijk)
Wat ook wel voorkomt is dat een externe vuilfilter is geplaatst en die kan ook verstopt zitten. Maar als het systeem nu helemaal niet meer werkt zou het zeker het gas kunnen zijn maar die druk is te meten door de installateur.
Bedankt voor je reactie.
Ik heb de parameter op 45 graden gezet.
Ik heb daarnaast ook de vuilvilter gecontroleerd en beetje uitlaten lopen. Zit geen rotzooi in.
V.w.b. de Flow. Deze is waterzijde laten afgeregeld door Klimaat Techniek Nederland. De vvw is over de gehele begane grond en en omvat 13 groepen. Er ligt over > 200 m2 vvw op 10 cm als hoofdverwarming.

[ Voor 0% gewijzigd door wimalmere op 13-01-2026 19:21 . Reden: kleine aanpassing ]

• balfnl
En dan hebben ze niet de radiatoren ook meteen waterzijdig ingeregeld? Ik ben toch nog steeds wel benieuwd naar hoeveel flow per groep je hebt.

• hutsefrutsel
balfnl schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:24:
En dan hebben ze niet de radiatoren ook meteen waterzijdig ingeregeld? Ik ben toch nog steeds wel benieuwd naar hoeveel flow per groep je hebt.
Ja 13 groepen maal 1.5 liter is maar 1170 liter je hebt er 1600 nodig, dus ben ook benieuwd wat de flow is. Maar denk dat je hier ook even door een professional naar moet laten kijken. Normaliter zit er 5 jaar garantie op je wp

[ Voor 14% gewijzigd door hutsefrutsel op 13-01-2026 21:14 ]

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:39
Goedemiddag,

Hier precies hetzelfde probleem, evenals vorige winter seizoen (toen zijn er ook onderdelen vervangen). Onze installateur heeft ook de truc met de koelleiding toegepast. Deze week stuurt Atlantic zelf een monteur, dus ik ben benieuwd. Wij draaien al vanaf kerstavond in de nood modus. Hebben enkel vloerverwarming. En een hele fijne houtkachel, nog nooit zo veel kuubs verstookt sinds we van het gas af zijn |:( .Ik hou jullie op de hoogte.

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:56

Audione0

Strijdt der titanen

Waar kunnen we precies de minimale flow in de installatiehandleiding vinden?

Wellicht handig om in de openingspost te vermelden?

Edit:
Deze?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7N9TwUAYrhbUs9TMcd5xBzbpxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yqzeOfyjwrEtHJ13rlp6fvl0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door Audione0 op 13-01-2026 23:50 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• hutsefrutsel
Audione0 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 23:30:
Waar kunnen we precies de minimale flow in de installatiehandleiding vinden?

Wellicht handig om in de openingspost te vermelden?
@balfnl heeft dat al keurig in de openingspost vermeld 😏

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Ik zou in ons geval met een 10kW versie op ±2050l/u moeten zitten.
De verdeler is een 9 groeps, 3liter per minuut. Dan kom ik aan ±1600l per uur.

Das te weinig als ik het goed begrijp?

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• martijn090680
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15:27
Ik volg dit topic al enige tijd en moet zeggen dat ik hier en daar best wel wat heb kunnen leren. Ook bij ons helaas was onze "installateur" gewoon een veredelde loodgieter die warmtepompen erbij is gaan doen. Zij wilden ons een 19kW installatie aansmeren maar ik heb gelukkig een 10kW door kunnen douwen (had zelf wat berekeningen gedaan).

Installatie van het systeem bestond uit aanzetten en vertellen dat hij werkt (thermostaat stond niet eens aangesloten). Heb 2 winters lopen klooien om de instellingen zo te krijgen dat de pomp deed wat ik wil maar ik moet zeggen dat deze winter we geen centje pijn hebben gehad. Temperatuur is super stabiel gebleven, zelfs bij de zeer koude nachten. Ik moet wel zeggen dat wij de temperatuur constant op 20 graden hebben staan.

Aanvoer temp is niet boven de 33 graden geweest en hoewel wij een redelijk groot oud enkelsteens huis hebben (we verwarmen ongeveer 160m2 van het huis, 60m2 vloerverwarming) valt het dus mee met isolatie.

Het is nog niet optimaal want we hebben helaas nog steeds een vloerverdeler met pomp. De installateur snapte ook niet dat ik deze wilde vervangen voor een pomploze. Dit staat op de planning zodra de winter periode voorbij is.

Ik wil gerust wat instellingen posten maar ieder huis is natuurlijk anders. Ik heb veel overgenomen vanuit tips in dit forum, enige puntje waar ik van afgeweken ben is het verwarmen van het tapwater. Deze cyclus draait bij ons 3x per dag een (3:00/13:00/20:00) zodat we altijd lekker warm water hebben. Wij zijn met 4 man thuis en er wordt in de ochtend en in de avond gedoucht/in bad gegaan. Op deze manier draait de warmwater cyclus ook niet zo lang want er hoeft niet super veel verwarmd te worden. Water is meestal binnen 30 minuten op temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OuqyEQSydstQOgIloCgLsebUK_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NQIbJa8BKjkjJIZyNNUBvsk6.jpg?f=fotoalbum_large

• hutsefrutsel
Audione0 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 00:04:
Ik zou in ons geval met een 10kW versie op ±2050l/u moeten zitten.
De verdeler is een 9 groeps, 3liter per minuut. Dan kom ik aan ±1600l per uur.

Das te weinig als ik het goed begrijp?
Je haalt 78 procent van je flow en dat kan net maar het zou beter zijn om een buffer te laten plaatsen dan zal je systeem een heel stuk rust krijgen en stabiel worden.

• hutsefrutsel
Mochten er mensen zijn die een buffervat overwegen kijk dan even op de site van warmtepompweetjes hier schrijven vakmensen op

En dan kom je erachter dat een vat parallel geplaatst zou moeten worden en niet in serie. In serie krijg je meer liters (wat ook helpt) en parallel krijg je meer flow maar ook een extra pomp wat weer een stuk duurder is.

En deze pomp ten alle tijden door de wp aangestuurd

[ Voor 9% gewijzigd door hutsefrutsel op 14-01-2026 09:44 ]

• esevr
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16:41
Goedemiddag,

Wij hebben denk ik precies hetzelfde gehad. Nu met het warmere weer werkt alles weer..

• hutsefrutsel
esevr schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:51:
[...]

Wij hebben denk ik precies hetzelfde gehad. Nu met het warmere weer werkt alles weer..
Wat ik mij dan afvraag hoeveel flow heeft jouw systeem? Je kunt in de openingspost lezen waar je kunt vinden wat de flow moet zijn.

Geef het 99 procent kans dat je bij geen stabiele temperatuur en slechte defrost runs de flow niet haalt die nodig is

[ Voor 15% gewijzigd door hutsefrutsel op 14-01-2026 11:13 ]

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

hutsefrutsel schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:00:
[...]

Je haalt 78 procent van je flow en dat kan net maar het zou beter zijn om een buffer te laten plaatsen dan zal je systeem een heel stuk rust krijgen en stabiel worden.
Ik heb een aantal screenshots van de Homewizard fase meter weten op te snorren van de afgelopen paar dagen, waaronder zaterdag en zondag waarbij het nog erg koud was en het moment dat het warmer buiten werd.
Je ziet in de grafiek tijdens de koude dagen vooral de defrosts (plaatjes van zaterdag en zondag), en nu tijdens het relatief warmere weer, een stabiele warmtepomp (in mijn optiek). De overgang van defrots naar een rustige WP is duidelijk te zien.

Volgens mij moet ik me kwa flow er niet te druk meer over maken, en doet de WP precies wat ie moet doen. :)

Pics:

Afgelopen zaterdag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O08pfYwwvHubSLgl-LILDf-FCEs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zhec1qLRN6qA6SCB8cMQCKDh.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen zondag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fNwJjpEcO5OI_sreMsUOFNAulI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6PXxXqeGOGLKZSf5pFQPYOai.jpg?f=fotoalbum_large

Maandag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vw4K0lBkQzbutaPdKuiY0TCrPiw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q7EcfJq1wbm1b6Fp0VjUkOiv.jpg?f=fotoalbum_large

Dinsdag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rxp0FE6coSAjGJlRoRYqLO9IYg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g0WceVmnuigEDge1gBT1zqmN.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M1GtYd1SWSE4jDN8CJjAiDdV470=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/szhDOI94yVY0d2IeKWIEC5W4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nog wel een aanvullende vraag over het verwarmen van de sanitair watertank.
Hoe dien ik het klokprogramme in te stellen? Althans ik weet hoe het klokprogramma ingesteld dient te worden, maar ik wil weten vanaf welke tijd tot wel moment in tijd het tijdsprogramma ingesteld dient te worden. 2 uur of 3 uren bijvoorbeeld?
Er wordt elke dag gedouched (1 malig), de ene dag ik en de andere dag mijn vrouw, en we staan er per douchebeurt ongeveer 10 minuten onder :)

[ Voor 7% gewijzigd door Audione0 op 14-01-2026 13:50 ]

• martijn090680
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15:27
Ik weet niet of dit helpt maar onderstaand antwoord heb ik gekregen van Atlantic toen ik de vraag stelde over het tapwater.

Beste Martijn,

Ons advies is meerdere laadpunten in te stellen.

Bijvoorbeeld van:

2.00 uur tot 6.00 uur
13.00 tot 15.00 uur
20.00 -22.00 uur

Eco temperatuur op 40 °

Hysterese op 2°C

Max temperatuur op 54°C

Uitgangspunt is dat er s’ochtends en s’ avonds gedouched wordt.

Dan zouden deze instellingen er voor zorgen dat er veel meer water beschikbaar is.

Normaalgesproken kan een gezin van 4 personen voldoende water krijgen van een DUO warmtepomp.

• balfnl
Bij ons staat de warmtepomp op comfort tussen 13.30 en 16.30. Dan laadt hij op tot 50. De ecotemperatuur is 45 graden. Het tijdstip is gekozen om zoveel mogelijk gebruik te maken van de opbrengst van onze zonnepanelen. Daarnaast is dan de buitentemperatuur hoger dan 's nachts en kost het de warmtepomp minder energie om het water naar de juiste temperatuur te krijgen. En in de praktijk slaat hij buiten dat laadpunt niet aan.

• wimalmere
leon1e schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:06:
[...]

Hier precies hetzelfde probleem, evenals vorige winter seizoen (toen zijn er ook onderdelen vervangen). Onze installateur heeft ook de truc met de koelleiding toegepast. Deze week stuurt Atlantic zelf een monteur, dus ik ben benieuwd. Wij draaien al vanaf kerstavond in de nood modus. Hebben enkel vloerverwarming. En een hele fijne houtkachel, nog nooit zo veel kuubs verstookt sinds we van het gas af zijn |:( .Ik hou jullie op de hoogte.
Weet je welke onderdelen zijn vervangen?
Heb je zelf contact opgenomen met Atlantic?
Misschien kan de monteur ook even bij ons langskomen (Provincie Groningen).

• dwlindeboom
Mooi duidelijk te zien dat als de temperatuur richting vriespunt gaat, de runs met defrosts starten. Eindelijk alles helemaal op de rit, klein beetje afstellen op warmere dagen, temperatuur komt dan 0,5-1 graad boven gewenste temperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZhZl7OHysleMhLoaroMypag-3c8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uNkx2ou3XSIRLwDrmPYR2dHl.png?f=fotoalbum_large

• balfnl
Dan zou je temperatuur van de stooklijn bij -10 nog iets omlaag kunnen. Dan blijf je wat dichter bij de ingestelde temperatuur

• dwlindeboom
balfnl schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:16:
Dan zou je temperatuur van de stooklijn bij -10 nog iets omlaag kunnen. Dan blijf je wat dichter bij de ingestelde temperatuur
Ik zat inderdaad te spelen met deze tabel, wilde eerst de curve toepassing gebruiken, omdat hij bij -10 afgelopen week krap de 20 haalt in huis en nu ongeveer een graad erboven zit. Mocht dat niet werken, zet ik de -10 een graad omlaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDBD6xNfGWDUlD9cyhhSrH6B6Hw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AC7WOqDka7nAXqoZPEqoTm4K.jpg?f=fotoalbum_large

• hutsefrutsel
dwlindeboom schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:56:
[...]

Ik zat inderdaad te spelen met deze tabel, wilde eerst de curve toepassing gebruiken, omdat hij bij -10 afgelopen week krap de 20 haalt in huis en nu ongeveer een graad erboven zit. Mocht dat niet werken, zet ik de -10 een graad omlaag.
[Afbeelding]
Even een tip maar je zult dit vast al wel weten maar Als je met het inregelen de invloed niet op 10 procent zet, ga je hem nooit goed ingesteld krijgen.

• wimalmere
balfnl schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:57:
[...]

Een update:

De service monteur is langs geweest en er is contact geweest met Atlantic.
Geconstateerd is dat de Druksensor in de buiten-unit kuren vertoont. Als deze vast wordt gehouden door de monteur gaat de unit weer aan aan het werk. De unit gaat naar een verbruik van 2700 watt. Een lager
Gebruik dan voorheen en een max temperatuur van 26 graden. De vraag is 45 graden. Bij loslaten schakelt de fan langzaam naar uit en wordt er nog maar 10 w gebruikt. Er gaat een nieuwe sensor geplaatst worden.

Ik zou zowat denken dat je niet genoeg warmte uit je huis trekt om fatsoenlijk een defrost uit te voeren. Wat dat betreft vind ik het argument van de installateur zo gek niet (maar ik ben geen installateur verder).

Maar wat ik eerst zou checken is dit: Het zou kunnen dat je onvoldoende flow in je systeem hebt waardoor er onvoldoende warmte uit het huis onttrokken kan worden. Maar dat ligt aan de inregeling van je verdeler. De 5 dicht staande radiatoren helpen hier overigens ook niet bij. Die zou je ook (een stukje) kunnen opzetten als test.

Hoeveel liter/minuut gaat er per groep door je vloerverwarming? Dat zou je op de verdeler moeten kunnen zien.

• balfnl
Ah! Fijn dat er een duidelijke oorzaak is gevonden

• netman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-01 10:05
balfnl schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:03:
[...]

Zo, hoe ben je daar achtergekomen dan?
De installateur wist nog dat we de kit geinstalleerd hadden en adviseerde nu die er maar weer uit te halen. Kit wekte wel. De WP maakt nu merkbaar meer geluid. Maar liever een warm huis en meer geluid dan stille kou

[ Voor 16% gewijzigd door netman op 21-01-2026 10:05 ]

Pagina: 1 ... 17 18 Laatste