Alfea Extensa Duo A.I. R32 10Kw

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Tkl89
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 29-11 06:35
Nieuwe poging 🫣 ik heb een alfea hybride met stookolie.. alleen wil de stookolie niet opspringen. We wonen nog maar net in dit huis en zijn volledig onbekend met warmtepompen. Kan iemand ons op weg helpen? Het is momenteel 4° buiten, 19.5 binnen.

De huidige instellingen:
Bijkomende generator (Overname door ketel)
3700 S Vrijgave op basis van buiten T° (buitentemperatuur): 7°
3705 S Tijdvertraging bij stilstand: 20 min
3720 S Integrale vrijgave overname door ketel: 20 min
3723 S Blokkeertijd: 10 min

710 U Instelling comfort kamertemperatuur: 20 °C
712 U Instelling verlaagde kamertemperatuur: 18 °C
714 U Ingestelde "vorstvrij" kamertemperatuur: 7°C
716 S Maximale comfortinstelling Comforttemperatuur:21
720 I Stookcurve voor de verwarming:
1,00
721 I Overdracht van de stookcurve: 0
726 I Aanpassing van de stookcurve: Uit
730 I Verwarmingsgrens zomer/water: 18 °C
732 S Limite de chauffe journalière -3 °C
740 S Minimum vertrekinstelling (voor ventillo-convector: 17 °C
741 S Max gewenste aanvoertemp: 50 °C
750 S Invloed van de kamertemperatuur: 40%
790 S Maximale optimalisatie bij inschakeling
10 min

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:22
@hutsefrutsel Even iets controleren want ik denk dat ik al geruime tijd iets verkeerd begrijp.

Het percentage van "Invloed omgevings T", betekent dat puur de invloed van de ruimte temperatuur op de vertrektemperatuur van het water? Of zegt het ook iets over in hoeverre de ingestelde temperatuur gehandhaaft wordt?

Ik dacht altijd het tweede, maar ik begin nu te denken dat het het eerste is en dan heb ik in het verleden simpelweg verkeerd geprobeerd te warmtepomp in te regelen.

Dan de instelling "Schakendifferentieel" bij de instellingen voor SWW. Wat betekent die instelling precies? Ik interpreteer dat als: Het maximale verschil in temperatuur ten opzichte van de ingestelde temperatuur, voordat de warmtepomp het water gaat opwarmen. Is dat correct?

En dan de laatste: Vorig jaar had ik wat issues met het waterzijdig ingeregeld krijgen van mijn installatie, waarbij de keuken te koud bleef, ondanks zo goed als maximale flow. Inmiddels is daar een extra radiator geplaatst (Henrad Everest Plan Vento) waardoor het temperatuur verschil een heel stuk minder is (maar helaas nog niet helemaal weg).

Nu heb ik de vloerverwarming behoorlijk in balans gekregen over alle verdiepingen, maar wat ik merk dat is dat de slaapkamers nog steeds merkbaar kouder zijn dan de woonkamer, ook al is de retourtemperatuur gelijk. Er ligt daar een andere vloer (laminaat ipv pvc). Om dat te fixen, is dat dan een kwestie van simpelweg meer flow toe te voegen?

• hutsefrutsel
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 00:46
balfnl schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:02:
@hutsefrutsel Even iets controleren want ik denk dat ik al geruime tijd iets verkeerd begrijp.

Het percentage van "Invloed omgevings T", betekent dat puur de invloed van de ruimte temperatuur op de vertrektemperatuur van het water? Of zegt het ook iets over in hoeverre de ingestelde temperatuur gehandhaaft wordt?

Ik dacht altijd het tweede, maar ik begin nu te denken dat het het eerste is en dan heb ik in het verleden simpelweg verkeerd geprobeerd te warmtepomp in te regelen.

Dan de instelling "Schakendifferentieel" bij de instellingen voor SWW. Wat betekent die instelling precies? Ik interpreteer dat als: Het maximale verschil in temperatuur ten opzichte van de ingestelde temperatuur, voordat de warmtepomp het water gaat opwarmen. Is dat correct?

En dan de laatste: Vorig jaar had ik wat issues met het waterzijdig ingeregeld krijgen van mijn installatie, waarbij de keuken te koud bleef, ondanks zo goed als maximale flow. Inmiddels is daar een extra radiator geplaatst (Henrad Everest Plan Vento) waardoor het temperatuur verschil een heel stuk minder is (maar helaas nog niet helemaal weg).

Nu heb ik de vloerverwarming behoorlijk in balans gekregen over alle verdiepingen, maar wat ik merk dat is dat de slaapkamers nog steeds merkbaar kouder zijn dan de woonkamer, ook al is de retourtemperatuur gelijk. Er ligt daar een andere vloer (laminaat ipv pvc). Om dat te fixen, is dat dan een kwestie van simpelweg meer flow toe te voegen?
Ja als je de boel gaat inregelen moet je de invloed omgeving op 10 procent zetten en dan het liefst buiten onder de 5 graden dan gaat t het best. Om even je vraag te beantwoorden je kamer thermostaat en je buiten voeler berekenen samen met je stooklijn de exacte aanvoer temperatuur om je wens temperatuur te halen in je kamer waar de thermostaat hangt met een speling van 0.2 graden in de comfort modus. Mocht het dan te koud zijn in je referentie kamer dan de stooklijn verhogen. Als je de invloed dan op bijvoorbeeld 50 procent hebt staan luistert hij niet naar de stooklijn en kijkt hij te veel naar je thermostaat. Vandaar dat je het met t inregelen op 10 procent moet zetten. Als je het dan goed ingesteld hebt in een volledig jaar dan kun je de invloed aanpassen maar op 10 procent is het t zuinigst

• hutsefrutsel
hutsefrutsel schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:39:
[...]

Ja als je de boel gaat inregelen moet je de invloed omgeving op 10 procent zetten en dan het liefst buiten onder de 5 graden dan gaat t het best. Om even je vraag te beantwoorden je kamer thermostaat en je buiten voeler berekenen samen met je stooklijn de exacte aanvoer temperatuur om je wens temperatuur te halen in je kamer waar de thermostaat hangt met een speling van 0.2 graden in de comfort modus. Mocht het dan te koud zijn in je referentie kamer dan de stooklijn verhogen. Als je de invloed dan op bijvoorbeeld 50 procent hebt staan luistert hij niet naar de stooklijn en kijkt hij te veel naar je thermostaat. Vandaar dat je het met t inregelen op 10 procent moet zetten. Als je het dan goed ingesteld hebt in een volledig jaar dan kun je de invloed aanpassen maar op 10 procent is het t zuinigst
Ja het Schakendifferentieel is zoals je aangeeft, deze liefst op 7 graden en mocht het water dan te weinig zijn de temperatuur verhogen van t sww

• hutsefrutsel
[...]

Ja op je slaapkamer meer flow is dan de enige oplossing. Heb je wel laminaat en ondervloer die voor vloerverwarming geschikt zijn? Want hier gaat t nog wel een mis. Als ik me nog goed herinner heb jij de thermostaat boven in je woonkamer zitten toch?

Wat dan ook een oplossing zou zijn voor je lagere temperatuur in de keuken om je thermostaat te verplaatsen naar je keuken

• balfnl
hutsefrutsel schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:47:
[...]

Ja op je slaapkamer meer flow is dan de enige oplossing. Heb je wel laminaat en ondervloer die voor vloerverwarming geschikt zijn? Want hier gaat t nog wel een mis. Als ik me nog goed herinner heb jij de thermostaat boven in je woonkamer zitten toch?

Wat dan ook een oplossing zou zijn voor je lagere temperatuur in de keuken om je thermostaat te verplaatsen naar je keuken
Bedankt wederom voor je antwoorden! Ik heb het schakeldifferentieel nu op 5 graden staan, in de praktijk betekent dat hij 1x per dag naar een SWW run doet in het ingestelde tijdsframe, dus dat loopt prima.

Ik heb een heatfoil ondervloer en Ikea laminaat. Ik weet niet precies meer wat de R-waarde van het laminaat is, maar ik heb het toendertijd wel nagekeken en het kwam sowieso uit onder de 0,15 m²K/W. Dus dat is oke. Maar het is wel duidelijk dat de PVC vloeren op de verdiepingen eronder de warmte beter doorlaten.

Het klopt inderdaad dat de thermostaat boven hangt, zat inderdaad ook al te overwegen om hem te verplaatsen.

[ Voor 16% gewijzigd door balfnl op 24-11-2025 15:55 ]

• hutsefrutsel
balfnl schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:52:
[...]

Bedankt wederom voor je antwoorden! Ik heb het schakeldifferentieel nu op 5 graden staan, in de praktijk betekent dat hij 1x per dag naar een SWW run doet in het ingestelde tijdsframe, dus dat loopt prima.

Ik heb een heatfoil ondervloer en Ikea laminaat. Ik weet niet precies meer wat de R-waarde van het laminaat is, maar ik heb het toendertijd wel nagekeken en het kwam sowieso uit onder de 0,15 m²K/W. Dus dat is oke. Maar het is wel duidelijk dat de PVC vloeren op de verdiepingen eronder de warmte beter doorlaten.

Het klopt inderdaad dat de thermostaat boven hangt, zat inderdaad ook al te overwegen om hem te verplaatsen.
Aah duidelijk, volgens mij is de thermostaat draadloos heeft alleen 230v nodig als ik het goed heb dus dat is een kleine aanpassing met heel veel effect op je keuken temperatuur, en dan kun je de woonkamer hierop aanpassen. Bekijk wel even van tevoren hoe je hem opnieuw moet aanmelden maar dat is prima te doen zelf.

• balfnl
hutsefrutsel schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:05:
[...]

Aah duidelijk, volgens mij is de thermostaat draadloos heeft alleen 230v nodig als ik het goed heb dus dat is een kleine aanpassing met heel veel effect op je keuken temperatuur, en dan kun je de woonkamer hierop aanpassen. Bekijk wel even van tevoren hoe je hem opnieuw moet aanmelden maar dat is prima te doen zelf.
Draadloos inderdaad, maar wel 12-24 volt. Dus ik moet nog even een goede voeding opduiken voor dat ding.

• balfnl
[...]

Ik heb vanmorgen invloed omgeving naar 10% gezet, dit was 90%. Maar wat er dus nu gebeurde is dat de temperatuur in de woonkamer inmiddels 21.4 was, omdat het ook enigszins zonnig is, maar de warmtepomp nog wel steeds draaide. De ingestelde temperatuur is 20.5 graden. Aangezien de 20.7 (want speling van 0.2) ruimschoots gepasseerd was, zou ik verwachten dat de warmtepomp dus ook afslaat als die temperatuur bereik is.

Toen ik de invloed omgevingstemperatuur terugzette naar 90% sloeg de pomp meteen af. Weet jij hoe dit precies zit?

Note: ik heb de minimumtemperatuur van de pomp op 26 graden staan momenteel, om te voorkomen dat hij gaat pendelen. Ik kan me voorstellen dat dit gedoe oplevert.

[ Voor 6% gewijzigd door balfnl op 26-11-2025 14:55 ]

• hutsefrutsel
balfnl schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:54:
[...]

Ik heb vanmorgen invloed omgeving naar 10% gezet, dit was 90%. Maar wat er dus nu gebeurde is dat de temperatuur in de woonkamer inmiddels 21.4 was, omdat het ook enigszins zonnig is, maar de warmtepomp nog wel steeds draaide. De ingestelde temperatuur is 20.5 graden. Aangezien de 20.7 (want speling van 0.2) ruimschoots gepasseerd was, zou ik verwachten dat de warmtepomp dus ook afslaat als die temperatuur bereik is.

Toen ik de invloed omgevingstemperatuur terugzette naar 90% sloeg de pomp meteen af. Weet jij hoe dit precies zit?

Note: ik heb de minimumtemperatuur van de pomp op 26 graden staan momenteel, om te voorkomen dat hij gaat pendelen. Ik kan me voorstellen dat dit gedoe oplevert.
Nee je warmtepomp slaat af op de stooklijn, die staat dus veel te hoog vandaar dat je de invloed op 10 procent moet zetten anders kom je hier niet achter en verbruik je veel te veel energie dat niet nodig is.

Het pendelen stopt als je de stooklijn verlaagt maar hij zal nog niet optimaal lopen omdat het gewoon best een tijd duurt voordat je huis in temperatuur gezakt is. Dus heb geduld 😀

[ Voor 8% gewijzigd door hutsefrutsel op 26-11-2025 15:53 ]

• balfnl
hutsefrutsel schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:49:
[...]

Nee je warmtepomp slaat af op de stooklijn, die staat dus veel te hoog vandaar dat je de invloed op 10 procent moet zetten anders kom je hier niet achter en verbruik je veel te veel energie dat niet nodig is.

Het pendelen stopt als je de stooklijn verlaagt maar hij zal nog niet optimaal lopen omdat het gewoon best een tijd duurt voordat je huis in temperatuur gezakt is. Dus heb geduld 😀
Dan is dat toch die minimum temperatuur :). Die minimum temperatuur heb ik zo hoog gezet in een iets warmere periode, omdat ik toen de hele tijd korte runs kreeg. Ik ga die minimum temperatuur weer eens laten zakken naar 20 en dan de invloed weer naar 10%. Eens kijken wat hij doet.

Het blijft toch stoeien met een overgedimensioneerde pomp.

• hutsefrutsel
balfnl schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:02:
[...]

Dan is dat toch die minimum temperatuur :). Die minimum temperatuur heb ik zo hoog gezet in een iets warmere periode, omdat ik toen de hele tijd korte runs kreeg. Ik ga die minimum temperatuur weer eens laten zakken naar 20 en dan de invloed weer naar 10%. Eens kijken wat hij doet.

Het blijft toch stoeien met een overgedimensioneerde pomp.
De minimum temperatuur hoort op je wens temperatuur te staan, en de maximum op 45 graden maximaal. Als je de minimumtemperatuur op 26 zet dan zet je de stooklijn buiten werking. Als het in het voorjaar te koud is in huis dan de voet temperatuur verhogen en niet de minimumtemperatuur.

En als hij dan nog in het voorjaar gaat pendelen ga dan met de timer aan het werk als je warmtepomp te groot is. Hiermee kun je het pendelen tot een minimum beperken en de post circulatie op maximaal zetten, scheelt ook alweer 10 minuten rust.

En als je wp 20 minuten loopt en de temperatuur is ok in huis dan pendelt hij niet overigens

[ Voor 18% gewijzigd door hutsefrutsel op 26-11-2025 16:13 ]

• Udo71
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-12 00:09
Ik heb de invloed al 2 jaar op 100% staan, omdat hij dan (bijna) alleen naar de binnentemperatuur kijkt en lukt het mij om precies de ingestelde temperatuur te halen. Zet je hem op 10% dan zal hij meer naar buitentemperatuur kijken, ook al klinkt dat niet logisch.
Als het buiten kouder wordt, dan gaat bij ons de watertemperatuur voor verwarming toch wel omhoog.
ik vind het zo bij mij goed draaien. (nieuwbouwhuis) ;-)

• hutsefrutsel
Udo71 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:52:
Ik heb de invloed al 2 jaar op 100% staan, omdat hij dan (bijna) alleen naar de binnentemperatuur kijkt en lukt het mij om precies de ingestelde temperatuur te halen. Zet je hem op 10% dan zal hij meer naar buitentemperatuur kijken, ook al klinkt dat niet logisch.
Als het buiten kouder wordt, dan gaat bij ons de watertemperatuur voor verwarming toch wel omhoog.
ik vind het zo bij mij goed draaien. (nieuwbouwhuis) ;-)
En wat is je stroomverbruik met deze instelling?, ben ik wel benieuwd naar. En heb je hem ingeregeld op 10 procent of helemaal niet ingeregeld?

[ Voor 5% gewijzigd door hutsefrutsel op 26-11-2025 21:06 ]

• blanken17
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-12 17:24
Met de functie Attenuation kun je de compressor in een bepaald dagdeel en boven een bepaalde buitentemperatuur begrenzen.
Hierdoor zal een overgedimensioneerde warmtepomp minder pendelen.

Stijgt het rendement met deze functie doordat de warmtewisselaar relatief is overgedimensioneerd?

Bij mij is deze functie trouwens uit het menu verdwenen en geen idee welke instelling nodig is om deze weer terug te krijgen?

• dwlindeboom
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-12 18:45
Weet iemand hoe de attenuation rekend? 0% is uit of 100% is uit? Bij mij staat hij op 40% en temperatuur in huis is goed, ook in die uren. Verbruik is alleen in de nacht gelijk met dag ongeveer.
Met de 6kW versie op 80m2 vloerverwarming is de capaciteit goed en heb nu een open verdeler, daardoor eindelijk geen problemen meer met de ontdooi cyclus en kabaal daarbij 😊

• hutsefrutsel
blanken17 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 23:15:
Met de functie Attenuation kun je de compressor in een bepaald dagdeel en boven een bepaalde buitentemperatuur begrenzen.
Hierdoor zal een overgedimensioneerde warmtepomp minder pendelen.

Stijgt het rendement met deze functie doordat de warmtewisselaar relatief is overgedimensioneerd?

Bij mij is deze functie trouwens uit het menu verdwenen en geen idee welke instelling nodig is om deze weer terug te krijgen?
Ja de attenuation is er voor geluid reductie in de nacht , heb mij hier nooit in verdiept maar als je dit overdag ook zou kunnen instellen en altijd op bijvoorbeeld 80 procent laat draaien zou dat mss wel een goede oplossing kunnen zijn voor @balfnl dan kun je ook met minder flow af en dan kun je ruimtes die te warm zijn meer knijpen waardoor het in andere ruimtes warmer wordt. Is zeker het proberen waard.

• balfnl
hutsefrutsel schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:48:
[...]

Ja de attenuation is er voor geluid reductie in de nacht , heb mij hier nooit in verdiept maar als je dit overdag ook zou kunnen instellen en altijd op bijvoorbeeld 80 procent laat draaien zou dat mss wel een goede oplossing kunnen zijn voor @balfnl dan kun je ook met minder flow af en dan kun je ruimtes die te warm zijn meer knijpen waardoor het in andere ruimtes warmer wordt. Is zeker het proberen waard.
Hij haalt bij over het algemeen de 80% überhaupt al niet 😬. Eigenlijk alleen met warm water. Ik zie de generator zelden boven de 30%. Wellicht dat hij erboven gaat als hij van eco (20 graden) naar comfort (20.5) gaat, maar voor de rest niet.

Vervolgvraag op je eerdere comment trouwens: als je dus op 10% invloed omgeving stookt zet je dus in feite de thermostaat buitenspel, ook op het gebied van de gewenste temperatuur als ik het goed begrijp?

• hutsefrutsel
balfnl schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:54:
[...]

Hij haalt bij over het algemeen de 80% überhaupt al niet 😬. Eigenlijk alleen met warm water. Ik zie de generator zelden boven de 30%. Wellicht dat hij erboven gaat als hij van eco (20 graden) naar comfort (20.5) gaat, maar voor de rest niet.

Vervolgvraag op je eerdere comment trouwens: als je dus op 10% invloed omgeving stookt zet je dus in feite de thermostaat buitenspel, ook op het gebied van de gewenste temperatuur als ik het goed begrijp?
Je zet hem niet volledig buitenspel maar hij zoekt dan naar de juiste aanvoer temperatuur samen met de buitentemperatuur voeler en de stooklijn. Is je stooklijn te hoog zal hij voorbij je wens temperatuur gaan op je thermostaat, zodra je dan de stooklijn goed hebt staan zal de wens temperatuur met 0.2 afwijking gehaald worden. En dan is hij het zuinigst met energie vandaar dat je hem altijd met 10 procent moet instellen.

Als dan alles goed is ingeregeld en ingesteld zal er ook geen temperatuur schommeling in huis aanwezig zijn aangezien hij dan altijd je juiste aanvoer temperatuur levert.

[ Voor 7% gewijzigd door hutsefrutsel op 27-11-2025 10:13 ]

• stap_vermaxen
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 21:11
hutsefrutsel schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 19:41:
[...]

Om even bij het begin te beginnen, maar mss heb ik het gemist maar hoeveel flow heb je in je installatie?

En ben je bezig geweest om de retouren op de zelfde temperatuur terug te krijgen?

Welk soort boiler heb je:
Boiler in boiler, doorstroom boiler of een hygiëne doorstroom boiler?

Bij de laatste heb je geen legionella run nodig.

En zoals je aangaf over post circulatie, dit werkt anders, hij meet dan niet de temperatuur tussen binnen en buiten unit maar het retour water van je installatie. Dus dat kan een enorme verandering/ verbetering in je systeem zijn.
Sorry voor de late reactie, ik heb mezelf de afgelopen periode geen tijd gegeven om hiermee bezig te zijn.

- Flow: ik voel me nu een enorme noob maar hoe kom ik hier achter?. Weet niet of dit relevant is maar: in het verleden hadden we last van een vloer die niet overal even warm werd. Dit heb ik opgelost door op de verdeler het volgende te doen; groep verste weg helemaal open, daarna de groepen aflopend in afstand tot de verdeler, steeds iets verder geknepen. Op zich heeft dit gewerkt, ik weet niet of dit een gebruikelijke methode is overigens. Verder vraag ik me dan af, wat kan ik hierin überhaupt nog veranderen zonder weer last te krijgen van een ongelijk warme vloer?
- Retouren op dezelfde temperatuur krijgen: nee nooit naar gekeken. Ik post hieronder een aantal foto's van het instrumentelpaneel.
- Welke boiler: ook geen idee :D Ik post hieronder een foto ervan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtTACuwpUnv6cHuHkfdzJNyG-84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qbez9YrCpzpLvYzhkoRh9x6q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdMjV78VA6F0xSv28tPygKDby1g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aPNkgKq7So0kUy08YxpHkfWQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9n42AxeBI2-qd0YeDSMQjj9Jvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G5CWLl3S7jcdMzT6VrDprlWN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/94By6S2YAPxqw2jCWcd5i2AhGDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hjzLA7ke74nt6i7GOxAsbjoU.jpg?f=fotoalbum_large

En wat betreft deze foto's, ik ben ook benieuwd naar de exacte betekenis, zou je onderstaande wellicht willen aanvullen?

- Ingestelde ingangswaarde: 31 graden, dit berekent hij zelf aan de hand van de buitentemperatuur, binnentemperatuur?
- T ingang: wat is dit, lijkt op hierboven?
- Retour T: temp van het retourwater?

- instellings T: ingestelde kamertemperatuur neem ik aan?
- T: en dit?
- instelling T vertrek: is dit hetzelfde als de bovenste?

[ Voor 6% gewijzigd door stap_vermaxen op 27-11-2025 13:04 ]

• blanken17
alef schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:04:
Wat me ook nog een raadsel was, of eigenlijk nog steeds een beetje is, is hoe precies de aanvoertemperatuur bepaald wordt en welke variabelen hier een rol in spelen. Ik kwam via Frederik een formule tegen op een Duits forum (hier) die ik zal gaan monitoren om te kijken of die een beetje klopt. Hier de Engelse (Google Translate) vertaling:

dTV = dTRw * (1 + s)
where:
dTV = resulting flow temperature deviation
dTRw = room setpoint correction
s = heating curve steepness (parameter 720)

The room setpoint correction dTRw is calculated as follows:
dTRw = dTR * room influence (parameter 750) / 10
where:
dTR = difference between actual room temperature and target room temperature

Combined, the formula is then:
dTV = dTR * room influence / 10 * (1 + s)

With a heating curve of 1.5 and an actual/target room temperature deviation of 2 degrees and a room temperature influence of 25%, this means:

dTV = 2 * 25 / 10 * (1 + 1.5) = 12.5 °C flow temperature change
Ben je er al achter hoe de gewenste aanvoertemperatuur bepaald wordt?

Waartoe resulteren deze waarden, of wat doet de WP hiermee:
Invloed van thermostaat: ??%
Curve: ??
Verschil: ??
T min: ??
T max: ??

Inplaats van Display : curve kun je hem ook instellen op Display: T ingang. Wat is het verschil?

• Udo71
hutsefrutsel schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:05:
[...]

En wat is je stroomverbruik met deze instelling?, ben ik wel benieuwd naar. En heb je hem ingeregeld op 10 procent of helemaal niet ingeregeld?
Mijn stroomverbruik voor afgelopen jaar (26-11-2024 - 27-11-2025) is:
- 888 kWh koeling
- 1777 kWh verwarming
- 1243 kWh warm water (6 man douchen en badderen)
Heb zelf circulatie pomp en flow aangepast bij verdeler, pomp draait 100% om bij alle groepen dezelfde retourtemperatuur te halen bij genoeg flow. (meer flow is handig voor het koelen en gaat ook pendelen tegen)
Water temperatuur voor verwarmen begint bij 24 graden tot 28 graden. Bij koud weer gaat de temperatuur van het water ook omhoog, ondanks dat je dan geen curve meer in kan stellen.
Warm water staat op 55 graden overdag en snachts op 50; zaterdags legionella run.
Temperatuur termostaat staat ingesteld op 21,5 graden vanaf 06:00 tot 11:30 uur, om vanaf 11:30 - 14:00 uur warm water te kunnen maken ivm zonnepanelen.
Vanaf 14:00 - 22:00 uur weer verwarming op 21.5 graden. Daarna op 21 graden en slaat de verwarming snachts (bijna) nooit aan.
Instellingen heb ik hier al eens gepost, ben al een tijd actief hier. :)
Heb er nu geen omkijken meer aan, het draait prima en pendelt ook haast niet. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Udo71 op 28-11-2025 03:08 ]

• balfnl
hutsefrutsel schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:04:
[...]

Je zet hem niet volledig buitenspel maar hij zoekt dan naar de juiste aanvoer temperatuur samen met de buitentemperatuur voeler en de stooklijn. Is je stooklijn te hoog zal hij voorbij je wens temperatuur gaan op je thermostaat, zodra je dan de stooklijn goed hebt staan zal de wens temperatuur met 0.2 afwijking gehaald worden. En dan is hij het zuinigst met energie vandaar dat je hem altijd met 10 procent moet instellen.

Als dan alles goed is ingeregeld en ingesteld zal er ook geen temperatuur schommeling in huis aanwezig zijn aangezien hij dan altijd je juiste aanvoer temperatuur levert.
Heb hem nu op 10% staan met 30 graden bij -10 en een 22 graden bij 20. Vannacht was 1 groot pendel feest, maar de temperatuur in huis was dan ook nog wat te hoog (21.2 ipv 20 gedurende de nacht). Zal hem eens een paar dagen zo laten staan, kijken wat er gebeurd.

• balfnl
stap_vermaxen schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:51:
[...]

- Ingestelde ingangswaarde: 31 graden, dit berekent hij zelf aan de hand van de buitentemperatuur, binnentemperatuur?
- T ingang: wat is dit, lijkt op hierboven?
- Retour T: temp van het retourwater?

- instellings T: ingestelde kamertemperatuur neem ik aan?
- T: en dit?
- instelling T vertrek: is dit hetzelfde als de bovenste?
- Ingestelde ingangswaarde: wordt inderdaad berekend aan de hand van de stooklijn en omgevingstemperatuur
- T ingang: De daadwerkelijke temperatuur van het water wat het systeem in gaat op dat moment.
- Retour T: de temperatuur van het water als het terug komt uit het systeem inderdaad

Instellings T: Ingestelde kamertemperatuur
T: Daadwerkelijke kamertemperatuur
Instelling T vertrek: Hetzelfde als de Ingestelde ingangswaarde zo te zien.

• hutsefrutsel
balfnl schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:01:
[...]

Heb hem nu op 10% staan met 30 graden bij -10 en een 22 graden bij 20. Vannacht was 1 groot pendel feest, maar de temperatuur in huis was dan ook nog wat te hoog (21.2 ipv 20 gedurende de nacht). Zal hem eens een paar dagen zo laten staan, kijken wat er gebeurd.
Volgens mij heb je een vrij nieuw huis toch of goed geïsoleerd? Want dan kan de temperatuur bij 20 op 20 gezet worden

• balfnl
hutsefrutsel schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:06:
[...]

Volgens mij heb je een vrij nieuw huis toch of goed geïsoleerd? Want dan kan de temperatuur bij 20 op 20 gezet worden
Ja klopt, maar mijn verwachting op dit moment is dat het pendelgedrag dan toeneemt, omdat hij zijn warmte niet voldoende kwijt kan. Of klopt dat niet?

• hutsefrutsel
balfnl schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:22:
[...]

Ja klopt, maar mijn verwachting op dit moment is dat het pendelgedrag dan toeneemt, omdat hij zijn warmte niet voldoende kwijt kan. Of klopt dat niet?
Nee dat heeft er niet mee te maken, je huis moet eerst afkoelen voordat je effect ziet van je aanpassingen

• hutsefrutsel
Udo71 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 23:31:
[...]

Mijn stroomverbruik voor afgelopen jaar (26-11-2024 - 27-11-2025) is:
- 888 kWh koeling
- 1777 kWh verwarming
- 1243 kWh warm water (6 man douchen en badderen)
Heb zelf circulatie pomp en flow aangepast bij verdeler, pomp draait 100% om bij alle groepen dezelfde retourtemperatuur te halen bij genoeg flow. (meer flow is handig voor het koelen en gaat ook pendelen tegen)
Water temperatuur voor verwarmen begint bij 24 graden tot 28 graden. Bij koud weer gaat de temperatuur van het water ook omhoog, ondanks dat je dan geen curve meer in kan stellen.
Warm water staat op 55 graden overdag en snachts op 50; zaterdags legionella run.
Temperatuur termostaat staat ingesteld op 21,5 graden vanaf 06:00 tot 11:30 uur, om vanaf 11:30 - 14:00 uur warm water te kunnen maken ivm zonnepanelen.
Vanaf 14:00 - 22:00 uur weer verwarming op 21.5 graden. Daarna op 21 graden en slaat de verwarming snachts (bijna) nooit aan.
Instellingen heb ik hier al eens gepost, ben al een tijd actief hier. :)
Heb er nu geen omkijken meer aan, het draait prima en pendelt ook haast niet. ;)
Dank voor je antwoord, maar hoe groot is je te verwarmen oppervlakte? Wij hadden een 80m2 appartement volgens beng norm en wij verbruikten met 3 personen 1900 kW totaal incl elektrisch koken maar geen bad overigens en geen koeling

• balfnl
hutsefrutsel schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:31:
[...]

Nee dat heeft er niet mee te maken, je huis moet eerst afkoelen voordat je effect ziet van je aanpassingen
Alright! zet ik hem naar 20.

• hutsefrutsel
balfnl schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:51:
[...]

Alright! zet ik hem naar 20.
👍, hoeveel flow heb je kunnen realiseren?

• balfnl
hutsefrutsel schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:10:
[...]

👍, hoeveel flow heb je kunnen realiseren?
Lastig te zeggen helaas. De flow meters in de verdeler voor de woonkeuken zitten vast. Bewegen totaal niet meer, hoe ver je ze ook open draait. Groepen worden gelukkig wel gewoon warm. Maar die groepen staan redelijk ver open. Samen met de andere groepen + nog een extra radiator en de 2 jaga's verwacht ik wel ruim boven de 1600L / uur te zitten

• Udo71
hutsefrutsel schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:35:
[...]

Dank voor je antwoord, maar hoe groot is je te verwarmen oppervlakte? Wij hadden een 80m2 appartement volgens beng norm en wij verbruikten met 3 personen 1900 kW totaal incl elektrisch koken maar geen bad overigens en geen koeling
Ons huis heeft en oppervlakte van zo'n 165 m2, 2 onder 1 kap woning met 2,5 meter aanbouw vanaf begin.
Bouwjaar 2022, dus gebouwd volgens de nieuwe BENG norm.
Het inregelen van de warmtepomp en verdeler ben ik toch wel een tijd mee bezig geweest, want was vanuit installatie niet goed ingeregeld.
Alles zelf wat uitgevogeld en ben nu zeer tevreden over het resultaat.

• hutsefrutsel
Udo71 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:23:
[...]

Ons huis heeft en oppervlakte van zo'n 165 m2, 2 onder 1 kap woning met 2,5 meter aanbouw vanaf begin.
Bouwjaar 2022, dus gebouwd volgens de nieuwe BENG norm.
Het inregelen van de warmtepomp en verdeler ben ik toch wel een tijd mee bezig geweest, want was vanuit installatie niet goed ingeregeld.
Alles zelf wat uitgevogeld en ben nu zeer tevreden over het resultaat.
Met deze oppervlakte is dat een prima verbruik, met een beng woning ben je dan ook bijna energie neutraal en is ook niet te vergelijken met oudere woningen. Zeker als je ook nog een wtw in je woning hebt, dan blijft er 94 procent warmte in de woning bij de lucht verversing. En als de invloed bij jouw op 100 procent staat en het bevalt dan zou ik het lekker zo laten. Maar hier is zeker nog wat te winnen.

• stap_vermaxen
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 21:11
balfnl schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:04:
[...]

- Ingestelde ingangswaarde: wordt inderdaad berekend aan de hand van de stooklijn en omgevingstemperatuur
- T ingang: De daadwerkelijke temperatuur van het water wat het systeem in gaat op dat moment.
- Retour T: de temperatuur van het water als het terug komt uit het systeem inderdaad

Instellings T: Ingestelde kamertemperatuur
T: Daadwerkelijke kamertemperatuur
Instelling T vertrek: Hetzelfde als de Ingestelde ingangswaarde zo te zien.
Dank je voor het aanvullen.
Voor wat betreft de werking van het verwarmen van een ruimte;
De "T ingang" is temperatuur waarmee het water de vloerverwarming-verdeler in gaat. Zolang het systeem dan bezig is, kan ik mij voorstellen dat de retourtemperatuur oploopt, bij een gelijkblijvende T ingang. Stopt het systeem dan met verwarming zodra de retourtemperatuur de ingangswaarde benadert of heeft bereikt?

Trouwens, in het menu kom ik ook vaak de term "waterwet" tegen. Wat is dit voor een term, waar is deze van afgeleid? (waar slaat het op?)

• balfnl
hutsefrutsel schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:31:
[...]

Inmiddels een paar dagen verder. Het huis is inmiddels afgekoeld en zat gisteren en vandaag rond de ingestelde temperatuur. Na wat zon vandaag iets erboven, maar dat is logisch.

Het gedrag wat ik nu zie, afgaande op de pieken in het stroomverbruik, is dat de warmtepomp ieder half uur een run doet van 5 tot maximaal 10 minuten, dan weer een poosje stil staat en dan weer een run van 5 tot 10 minuten. Op dat moment is de ingangstemperatuur zo’n 23 graden.

Nou denk ik dat de pomp, door de overdimensionering, de 23 graden (te) snel haalt en dan onvoldoende vermogen kan afgeven door de lage delta T ten opzichte van de kamers. Vandaar dat ik eerder de minimumtemperatuur op 26 had staan. Mijn instellingen waren losjes gebaseerd op die van @Udo71 .

We hebben het er al eens eerder over gehad, maar de enige oplossing lijkt dan toch een buffervat te zijn om de runs te verlengen?

Nou is de ruimte beperkt, maar de installateur heeft een 80L vat gevonden wat net past. Zou je die dan serieel of parallel installeren?

Energieverbruik van vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpFdIrB6qfBefmTAk0X47f-iVdY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OohmnPfu37BqBA3wN6nrnnuJ.png?f=fotoalbum_large

Piekje in de ochtend is van de oven, in de middag van SWW. Je ziet dat hij eigenlijk alleen van eco (20 graden) naar comfort (20.5 graden) een wat langere run doet, de rest is allemaal kort.

[ Voor 17% gewijzigd door balfnl op 30-11-2025 15:37 ]

• blanken17
@balfnl Probeer eens gebruik te maken van de functie Attenuation:
Begingtijd 22:00
Uitschakeltijd 21:00
Begrenzing 25%
Buiten T voor stopzetting 0*C

Je hebt namelijk als het buiten warmer wordt teveel vermogen in de warmtepomp zitten waardoor deze het water te snel op temperatuur heeft en dan gaat pendelen.
Het nadeel is dat de warmtepomp direct naar 100% gaat om zo snel mogelijk de gewenste watertemperatuur (Vertrek T) te behalen.
Wanneer je de warmtepomp gaat begrenzen bij hogere buitentemperaturen zal hij er langer over doen om de gewenste Vertrek T te halen en zal hij minder pendelen.

Indien de binnentemperatuur niet behaald wordt en de Vertrekt T niet behaald wordt dan kun je de begrenzing iets hoger zetten dan 25%.

• blanken17
Mijn warmtepomp is de Alféa Extensa A.I. 10kW freon 410A versie.
Deze heeft software :
660208-B0:Filaire
RVS21- 85.002.030

Is er een nieuwe firmware beschikbaar en hoe krijg je die in de WP geupload?

• balfnl
blanken17 schreef op zondag 30 november 2025 @ 15:46:
@balfnl Probeer eens gebruik te maken van de functie Attenuation:
Begingtijd 22:00
Uitschakeltijd 21:00
Begrenzing 25%
Buiten T voor stopzetting 0*C

Je hebt namelijk als het buiten warmer wordt teveel vermogen in de warmtepomp zitten waardoor deze het water te snel op temperatuur heeft en dan gaat pendelen.
Het nadeel is dat de warmtepomp direct naar 100% gaat om zo snel mogelijk de gewenste watertemperatuur (Vertrek T) te behalen.
Wanneer je de warmtepomp gaat begrenzen bij hogere buitentemperaturen zal hij er langer over doen om de gewenste Vertrek T te halen en zal hij minder pendelen.

Indien de binnentemperatuur niet behaald wordt en de Vertrekt T niet behaald wordt dan kun je de begrenzing iets hoger zetten dan 25%.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GApGBrODbMHMVXf-JTYOBN_QGgU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gCUQjD8GFApIKqJp23B1TEox.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het idee dat hij zelden tot nooit op 100% draait, volgens mij meestal maar op 25% of lager. Ik ga het even in de gaten proberen te houden.

• blanken17
Dan zou je hem misschien zelf op 20% moeten begrenzen.

Op je afbeelding te zien is de T ingang hoger dan de ingestelde waarde en kan hij elk moment uitschakelen.
Waarschijnlijk is T ingang zo hoog doordat hij al even op 100% gedraaid heeft.

• balfnl
blanken17 schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:06:
Dan zou je hem misschien zelf op 20% moeten begrenzen.

Op je afbeelding te zien is de T ingang hoger dan de ingestelde waarde en kan hij elk moment uitschakelen.
Waarschijnlijk is T ingang zo hoog doordat hij al even op 100% gedraaid heeft.
Ironisch genoeg was de volgende run een soort van oke met 16 minuten. De ingestelde waarde was nu dan ook 24 graden ipv 23, dat zal schelen. De generator ging maximaal naar 29% dus die limiteren op 25% zal zeker gaan schelen.
Als dat niet voldoende is kan ik later nog wel kijken om hem verder te laten zakken. @hutsefrutsel had ook al eens gesuggereerd de attenuation functie te gebruiken.

• blanken17
Mijn warmtepomp is de Alféa Extensa A.I. 10kW freon 410A versie.
Deze heeft software :
660208-B0:Filaire
RVS21- 85.002.030
Is er een nieuwe firmware beschikbaar en hoe krijg je die in de WP geupload?

Vandaag was het 7*C buiten en een test gedaan hoe warm hij de boiler kon krijgen. Het bleek dat de compressor het cv water niet warmer krijgt dan 57*C (ik had de max temperatuur op 63*C ingesteld)
Wat is de maximale temperatuur die jullie kunnen halen zonder E element?

• balfnl
@blanken17
Hier: 667210-C-3eccdd
Controller: RVS21-89.004.040

Dus beschikbaar: schijnbaar ja, want mijn versie lijkt hoger te zijn dat de jouwe, maar geen idee hoe je dat update. Met betrekking tot je max. temperatuur vraag: geen idee eerlijk gezegd, want ik ben nooit thuis tijdens de legionella run.

M.b.t. de attenuation instelling: Ik heb vannacht wel minder runs gehad dan de nacht ervoor (8 ipv 11) waarvan de kortste zo'n 20 minuten was. Met het opwarmen van de kamer na nachtverlaging is hij inmiddels al zo'n 3 uur aan het draaien.

Edit: wel logisch natuurlijk, maar goed om even expliciet te vermelden: attenuation is ook van invloed op het SWW programma. Dat maakt het wel een stuk problematischer op het moment dat er een keer warm water gemaakt moet worden buiten het normale tijdstip. Ik heb de attenuation nu ingesteld dat hij start om 15.30 en eindigt om 13.30. In de periode ertussen wordt het SWW vat opgewarmd en draait het legionella programma. Maar als er dus een keer buiten dat window warm water gemaakt moet worden gaat het mis of duurt het in ieder geval heel lang.

[ Voor 33% gewijzigd door balfnl op 01-12-2025 13:47 ]

• hutsefrutsel
balfnl schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:03:
@blanken17
Hier: 667210-C-3eccdd
Controller: RVS21-89.004.040

Dus beschikbaar: schijnbaar ja, want mijn versie lijkt hoger te zijn dat de jouwe, maar geen idee hoe je dat update. Met betrekking tot je max. temperatuur vraag: geen idee eerlijk gezegd, want ik ben nooit thuis tijdens de legionella run.

M.b.t. de attenuation instelling: Ik heb vannacht wel minder runs gehad dan de nacht ervoor (8 ipv 11) waarvan de kortste zo'n 20 minuten was. Met het opwarmen van de kamer na nachtverlaging is hij inmiddels al zo'n 3 uur aan het draaien.

Edit: wel logisch natuurlijk, maar goed om even expliciet te vermelden: attenuation is ook van invloed op het SWW programma. Dat maakt het wel een stuk problematischer op het moment dat er een keer warm water gemaakt moet worden buiten het normale tijdstip. Ik heb de attenuation nu ingesteld dat hij start om 15.30 en eindigt om 13.30. In de periode ertussen wordt het SWW vat opgewarmd en draait het legionella programma. Maar als er dus een keer buiten dat window warm water gemaakt moet worden gaat het mis of duurt het in ieder geval heel lang.
Ja dan is het mss toch de beste optie als ik dit zo lees om een buffervat te laten plaatsen, je wp gaat minder lang mee door pendelen maar ook door slijtage en nu loopt hij veel langer dan nodig.

Als je dit over weegt dan deze het liefst parallel maar dan moet er wel een extra pomp geplaatst worden, en dat gaat mss weer optimaal werken voor de keuken die achter blijft in temperatuur.

[ Voor 6% gewijzigd door hutsefrutsel op 02-12-2025 11:24 ]

• balfnl
hutsefrutsel schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:18:
[...]

Ja dan is het mss toch de beste optie als ik dit zo lees om een buffervat te laten plaatsen, je wp gaat minder lang mee door pendelen maar ook door slijtage en nu loopt hij veel langer dan nodig.

Als je dit over weegt dan deze het liefst parallel maar dan moet er wel een extra pomp geplaatst worden, en dat gaat mss weer optimaal werken voor de keuken die achter blijft in temperatuur.
Toch maar eens contact opnemen met mijn installateur dan :). Voorlopig even terug naar de oude instellingen met de hogere minimumtemperatuur. Dan loopt hij wat minder zuinig, maar wel met langere runs. En dan even kijken wat voor vat ik kwijt kan. Een 80L past net, als ik groter wil alleen liggend (zoals de 120 van OEG), maar die is dan ook meteen 1300 euro :'(

• balfnl
@hutsefrutsel heb jij een idee wat het minimum vermogen van de warmtepomp is? Ik kan het niet duidelijk (voor mij) uit de datasheet halen. Ik weet dat hij kan terug moduleren tot 16%, maar is dat dan ook 16% van 9.5 kW? Dat lijkt me wat simpel gedacht.

• hutsefrutsel
balfnl schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:50:
@hutsefrutsel heb jij een idee wat het minimum vermogen van de warmtepomp is? Ik kan het niet duidelijk (voor mij) uit de datasheet halen. Ik weet dat hij kan terug moduleren tot 16%, maar is dat dan ook 16% van 9.5 kW? Dat lijkt me wat simpel gedacht.
Ja zo simpel is het, hij moduleert tussen de 16 en 100 procent van zijn vermogen. Maar hou er wel rekening mee dat het buiten 10 graden is hij wel veel meer vermogen heeft.

• balfnl
stap_vermaxen schreef op zondag 30 november 2025 @ 08:49:
[...]

Dank je voor het aanvullen.
Voor wat betreft de werking van het verwarmen van een ruimte;
De "T ingang" is temperatuur waarmee het water de vloerverwarming-verdeler in gaat. Zolang het systeem dan bezig is, kan ik mij voorstellen dat de retourtemperatuur oploopt, bij een gelijkblijvende T ingang. Stopt het systeem dan met verwarming zodra de retourtemperatuur de ingangswaarde benadert of heeft bereikt?

Trouwens, in het menu kom ik ook vaak de term "waterwet" tegen. Wat is dit voor een term, waar is deze van afgeleid? (waar slaat het op?)
Als ik het goed heb dan stopt het systeem op het moment dat de T-ingang hoger wordt dan de Ingestelde T, want dan is de juiste temperatuur van de ruimte bereikt. De warmtepomp kan op dat moment namelijk niet al zijn warmte meer kwijt aan het retourwater. Het retourwater zal wat warmer zijn, maar niet gelijk aan de ingestelde waarde.

De term Waterwet gaat eigenlijk over de instelling van de stooklijn, ofwel de relatie tussen de buitentemperatuur en de ingestelde water temperatuur. De stooklijn bepaalt op basis van de buitentemperatuur hoe warm het water moet zijn (ingestelde t) als het naar je verwarming gaat.

Deze temperatuur wordt, afhankelijk van je instelling bij Invloed omgevings T, overigens ook nog beïnvloed door de thermostaat.
bij 0% wordt de watertemperatuur volledig bepaald door de stooklijn, bij 100% volledig door de thermostaat. Hutsefrutsel (en die zit erop) adviseert voor dit type warmtepomp om deze instelling op 10% te zetten om zo efficiënt mogelijk te verwarmen.

Voor andere typen warmtepompen en in andere topics wordt dit ook wel weersafhankelijke regeling (WAR) genoemd.
Pagina: 1 ... 16 17 Laatste