balfnl schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 23:41:
Met naregeling (of zone regeling) bedoel ik dat je per ruimte nog kan regelen of het daar nog wat warmer of juist kouder wordt. Dan heb je in die ruimtes ook nog een kastje aan de wand die je over het algemeen van -3 naar +3 kan draaien.
Als je installatie niet waterzijdig is ingeregeld is dat wel stap 1 denk ik, dat zorgt ervoor dat de warmtepomp zijn vermogen beter verdeeld kwijt kan. Ik kwam er tijdens dit proces bijvoorbeeld ook achter dat er te weinig flow was, ofwel de hoeveelheid liters per uur die de warmtepomp opwarmt. Bij mij kwam dit doordat de verdelers van de vloerverwarming te ver dicht stonden. Dit zorgt er ook voor dat de warmtepomp zijn warmte niet goed kwijt kan. In het topic over Nibe warmtepompen en het Gas besparen door CV tuning topic staan stappenplannen over hoe je dat zelf kan doen. In principe is her enige wat je nodig hebt tijd en een infrarood thermometer.
Met betrekking tot nachtverlaging: de ECO temperatuur een halve of je hele graad lager zetten zorgt in ieder geval voor meer rust in je systeem en daarmee een langere levensduur. Het nadeel is zoals je zelf ook benoemd dat het iets minder efficiënt is.
On a side note: voor een huis uit 2022 lijkt me een 10 kW ook wel aan de grote kant. Zonder verdere kennis van je huis natuurlijk

. Wij hebben ook een 10 kW en die is voor ons huis uit 2002 (twee onder 1 kap) ook al te groot.
Ok dus dat is naregeling, maar nee, dat hebben we niet .
Wat betreft waterzijdig inregelen; daar zou ik inderdaad de installateur voor kunnen vragen.
Ik heb wel zelf zitten draaien aan de verdeler. In het begin werd de vloer namelijk niet gelijkmatig warm.
Hoe ik dat heb opgelost; de groep die het verste weg is van de verdeler, staat volledig open. Daarna elke groep aflopend in afstand t.o.v. de verdeler, een klein beetje geknepen. Waarbij uiteindelijk de dichtstbijzijnde groep in de keuken, het verste dicht staat.
Dit heeft op zich prima gewerkt, voor zover ik kan vernemen is de vloer nu gelijkmatig warm. Of dit de beste oplossing is? Geen idee.
Wat betreft nachtverlaging, zo heb ik er nooit tegenaan gekeken, klinkt goed. Ik ga deze weer instellen, wellicht iets minder efficiënt qua energie maar wel een stuk minder belastend voor de WP omdat je het pendelen gedurende de nacht kwijt bent.
10kW, inderdaad groot voor een nieuwe woning. Maar dat is wat het display zegt, zelf nooit aan gezeten.
Eigenlijk vraag ik me bijna af of het klopt, dat zou ik moeten checken op de buitenunit neem ik aan.
Ik heb nog wel een andere kwestie waarvan ik benieuwd ben hoe dit bij jou (of andere lezers) gaat, namelijk SWW.
In de zomer laat ik deze in de middaguren naar 57 graden verwarmen. Tevens heb ik een anti-legionella programma ingesteld, ook op 57 graden.
Waarom 57? omdat de WP het niet hoger krijgt, zelfs niet elektrisch. 58 lukte volgens mij af en toe (?).
Hoe ik dit kan zien? In het display zie ik dan het bliksem-symbooltje voor staan, het elektrisch element zelf heeft ook een ledje.
Dat ledje gaat soms gewoon uit, alsof het element zijn max temperatuur al bereikt heeft. En dit terwijl het bliksempje gewoon blijft voorstaan in het display. Zo gebeurt er dus niks en heeft hij nooit de 60 aangetikt.
Dit bevreemd mij, ik las bijvoorbeeld ook een reactie van iemand die het SWW-water zonder elektrisch element op 60 graden krijgt.
Waarom dat bij mij niet werkt, geen idee, ik heb hierover niks in de instellingen kunnen vinden. Wellicht heeft iemand een richting waar ik dit kan zoeken.
Als ik dit zo allemaal opsom hoor ik jullie bijna denken, waarom haalt hij de installateur er niet bij?
Heb ik in de beginmaanden wel eens gedaan, maar met alle respect ze hebben we weinig kijk op behalve het plaatsen van het apparaat.
[
Voor 3% gewijzigd door
stap_vermaxen op 24-10-2025 20:17
]