Dus de td geeft aan dat het niet specifiek voor het ontdooien is maar zelf denk ik als je cv water op temperatuur is en dat lukte bij velen niet aangezien de temperatuur in huis zakte door de mist/ ijs aanzetting dat als er een ontdooi cyclus is het wel zeker zal helpen met het ontdooien aangezien het water dan warmer is voor de ontdooi cyclus als zonder element erbijhutsefrutsel schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:46:
[Afbeelding]
Na aanleiding van deze foto heb ik de technische dienst van de importeur alfea advies gevraagd en toen kwam dit antwoord over de graden die ingesteld kunnen worden:
Bedankt voor je vraag over het inschakelen van het element. Dit heeft niet specifiek te maken met het ontdooien. Het is meer voor het op temperatuur krijgen van het cv-water.
In dit geval houd het in dat wanneer het kouder is dan 7 het element gebruikt mag worden mits er volgens de berekening (100 graden/min) behoefte aan is. Willen mensen dat het element eerder in komt. Dan kan er worden gekozen voor of eerder gebruik maken van dus de toelating veranderen of regeling aanpassen hoe lager dit getal des te eerder het element in komt.
Houd er rekening mee dat het niets te maken heeft met het ontdooien van het buitendeel.
Het advies is om de regeling niet aan te passen.
Als u de temperatuur verlaagd naar -7 zal het langer duren. ( pas bij een buitentemperatuur van -7°C zal dan het e-element in komen)
Door de hoge vochtigheid (nevel/ mist) ontstond het feit dat het buitendeel eerder aan vriest.
Zo vaak komt deze weersomstandigheid niet voor.
Als het elektrisch element eerder in moet komen. Gaat u ook meer stroom verbruiken.
Dit kost meer geld.
Uiteindelijk gaat het om het comfort in de woning (de verwarming en tapwater productie.)
Misschien kan iemand van jullie even uit testen als je de temp van inschakelen op 5 graden zet en de omschakeling op 100 graden hoevaak het element dan bij schakelt. Zit zelf in Spanje dus ik kan dat niet op me nemen.hutsefrutsel schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:46:
[Afbeelding]
@Alphaxe @Mahoek @Audione0
Na aanleiding van deze foto heb ik de technische dienst van de importeur alfea advies gevraagd en toen kwam dit antwoord over de graden die ingesteld kunnen worden:
Bedankt voor je vraag over het inschakelen van het element. Dit heeft niet specifiek te maken met het ontdooien. Het is meer voor het op temperatuur krijgen van het cv-water.
In dit geval houd het in dat wanneer het kouder is dan 7 het element gebruikt mag worden mits er volgens de berekening (100 graden/min) behoefte aan is. Willen mensen dat het element eerder in komt. Dan kan er worden gekozen voor of eerder gebruik maken van dus de toelating veranderen of regeling aanpassen hoe lager dit getal des te eerder het element in komt.
Houd er rekening mee dat het niets te maken heeft met het ontdooien van het buitendeel.
Het advies is om de regeling niet aan te passen.
Als u de temperatuur verlaagd naar -7 zal het langer duren. ( pas bij een buitentemperatuur van -7°C zal dan het e-element in komen)
Door de hoge vochtigheid (nevel/ mist) ontstond het feit dat het buitendeel eerder aan vriest.
Zo vaak komt deze weersomstandigheid niet voor.
Als het elektrisch element eerder in moet komen. Gaat u ook meer stroom verbruiken.
Dit kost meer geld.
Uiteindelijk gaat het om het comfort in de woning (de verwarming en tapwater productie.)
Goedemiddag,
Ik heb een vraag mbt het verwarmen terwijl de gewenste binnentemperatuur ver boven de ingestelde gewenste binnentemperatuur is.
We hebben vandaag heel veel zon en door de grote raamoppervlakte aan zuidkant is de binnentemperatuur inmiddels 22 graden. Echter blijft de WP het vloerverwarmingwater opwarmen omdat het buiten niet zo warm is, 5 graden.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat de WP afslaat als het binnen ver boven de gewenste binnentemp is, want voor mij hoeft de WP geen energie te verbruiken als het binnen warm zat is.
Omgevingsinvloed staat op 10%, mijn logica zegt dat ik de instelling richting de 50% moet zetten om ervoor te zorgen dat de WP naar de buitentemperatuur kijkt, maar ook naar de binnenthermostaat? Is mijn logica correct?😊
Ik heb een vraag mbt het verwarmen terwijl de gewenste binnentemperatuur ver boven de ingestelde gewenste binnentemperatuur is.
We hebben vandaag heel veel zon en door de grote raamoppervlakte aan zuidkant is de binnentemperatuur inmiddels 22 graden. Echter blijft de WP het vloerverwarmingwater opwarmen omdat het buiten niet zo warm is, 5 graden.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat de WP afslaat als het binnen ver boven de gewenste binnentemp is, want voor mij hoeft de WP geen energie te verbruiken als het binnen warm zat is.
Omgevingsinvloed staat op 10%, mijn logica zegt dat ik de instelling richting de 50% moet zetten om ervoor te zorgen dat de WP naar de buitentemperatuur kijkt, maar ook naar de binnenthermostaat? Is mijn logica correct?😊
[ Voor 4% gewijzigd door Audione0 op 26-01-2025 12:39 ]
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
Ja helemaal zou zelfs naar 90 procent kunnen. Maar dan zullen al je andere ruimtes afkoelen. Wat dan ook een optie is maar dat kost wel het een en ander dan zou je een naregeling kunnen plaatsen zoals een evo home in je referentie ruimte en samen met een voldoende groot buffervat en dan heb je het perfect voor elkaar en kan die op 10 procent blijven staan en heb je alle ruimtes op je wens temperatuurAudione0 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:37:
Goedemiddag,
Goed om te weten! Thanks! Ik ga mezelf eens inlezen wat een een evo home is.hutsefrutsel schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:48:
[...]
Ja helemaal zou zelfs naar 90 procent kunnen. Maar dan zullen al je andere ruimtes afkoelen. Wat dan ook een optie is maar dat kost wel het een en ander dan zou je een naregeling kunnen plaatsen zoals een evo home in je referentie ruimte en samen met een voldoende groot buffervat en dan heb je het perfect voor elkaar en kan die op 10 procent blijven staan en heb je alle ruimtes op je wens temperatuur
Maar for the time beeing zou ik met veel zon als de buitentemp nog koud is de omgeving op 90% kunnen zetten en ‘s avonds als de zon weg is de instelling weer terug op 10% zetten?
[ Voor 3% gewijzigd door Audione0 op 26-01-2025 13:15 ]
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
Je zou hem nu ook op 90 kunnen laten staan dag en nacht, je stooklijn staat nu goed en je hebt een timer ingesteld dus dat kan niet fout gaan.Audione0 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:15:
[...]
Goed om te weten! Thanks! Ik ga mezelf eens inlezen wat een een evo home is.
Maar for the time beeing zou ik met veel zon als de buitentemp nog koud is de omgeving op 90% kunnen zetten en ‘s avonds als de zon weg is de instelling weer terug op 10% zetten?
Een timer?😊hutsefrutsel schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:21:
[...]
Je zou hem nu ook op 90 kunnen laten staan dag en nacht, je stooklijn staat nu goed en je hebt een timer ingesteld dus dat kan niet fout gaan.
Ja toch? Met nacht verlaging om stroom te besparen of was jij dat niet?
Ja klopt!✅hutsefrutsel schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:26:
[...]
Vandaag eens een dagje met nachtverlaging, verlaging op de dure uren ingezet en omgevingbeinvloeding op 90% gezet en moet zeggen dat het super goed werkt en voornamelijk erg besparend werkt, zonder comfort te verliezen.hutsefrutsel schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:26:
[...]
Gisteren onderstaande verbruikt met erg veel zon, zonder aanpassingen:
:strip_exif()/f/image/1OLnb0CsXQINdSNrnBpRJ1ea.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag staat het verbruik er op dit moment nog zo voor met veel zon. erg blij mee:
:strip_exif()/f/image/MHWb6NruUXaFUztksb5YQk46.jpg?f=fotoalbum_large)
Temperatuur is prima binnen:
:strip_exif()/f/image/V9FrQDqz3m7BzxCbRebSl8at.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zal het binnenkort even testen.
Mijn instelling staat nu op -1 180c min.
De mist was echt een boosdoener, want heb daarvoor nooit issues gehad rond vriespunt of eronder.
Electrisch element stond zelfs uit in instellingen.
Ik zou deze dan ook alleen willen gebruiken in deze situatie, verder mag die uit staan.
Ook heb ik de volgende aanpassingen nog gedaan.
Water flow weer naar 100% stond op 80% door suizen leidingen naar (ltv) radiatoren. Dit heb ik anders weten op te lossen.
Ook heb ik de stille modus van 40 naar 60% gezet. Ooit gedaan door wat klachten buren, intussen climeleon op het dak en dat scheelt paar DB
Bij tevredenheid schroef ik hem nog wat op.
Het verwarmen van het 300l vat van alleen overdag vanwege bovenstaande reden naar overdag en nacht gezet. Hierdoor hoop ik overdag minder lange runs nodig te hebben met als resultaat minder koude val in woonkamer tijdens de middag runs. Als het koud is duurt het langer voor het vat warm is en dan zakt temperatuur ook meer door de langere periode.
Genoeg tweaks te doen in bepaalde omstandigheden heden en denk dan wel eens zo’n apparaat zou toch wat slimmer moeten kunnen zijn met al deze sensoren om de oplossing heen.
Mijn instelling staat nu op -1 180c min.
De mist was echt een boosdoener, want heb daarvoor nooit issues gehad rond vriespunt of eronder.
Electrisch element stond zelfs uit in instellingen.
Ik zou deze dan ook alleen willen gebruiken in deze situatie, verder mag die uit staan.
Ook heb ik de volgende aanpassingen nog gedaan.
Water flow weer naar 100% stond op 80% door suizen leidingen naar (ltv) radiatoren. Dit heb ik anders weten op te lossen.
Ook heb ik de stille modus van 40 naar 60% gezet. Ooit gedaan door wat klachten buren, intussen climeleon op het dak en dat scheelt paar DB
Bij tevredenheid schroef ik hem nog wat op.
Het verwarmen van het 300l vat van alleen overdag vanwege bovenstaande reden naar overdag en nacht gezet. Hierdoor hoop ik overdag minder lange runs nodig te hebben met als resultaat minder koude val in woonkamer tijdens de middag runs. Als het koud is duurt het langer voor het vat warm is en dan zakt temperatuur ook meer door de langere periode.
Genoeg tweaks te doen in bepaalde omstandigheden heden en denk dan wel eens zo’n apparaat zou toch wat slimmer moeten kunnen zijn met al deze sensoren om de oplossing heen.
hutsefrutsel schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:14:
[...]
Misschien kan iemand van jullie even uit testen als je de temp van inschakelen op 5 graden zet en de omschakeling op 100 graden hoevaak het element dan bij schakelt. Zit zelf in Spanje dus ik kan dat niet op me nemen.
Tip:
Ik zou bij hogere buiten temperaturen even in de gaten houden of je WP niet gaat pendelen. Gevolg veel start en stops. Via energy dashboard app zou je kunnen kijken of er periodes komen dat energy verbruik pieken heeft en dan weer naar 0 gaat.
Samen met buurman erachter gekomen dat bij vergelijkbare instellingen maar bij mij omgevingsbeinvloeding 50% en bij hem 10% mijn WP veel meer pendelde.
Zoveel zelfs dat ik bijna een keer zoveel start en stops had. En dat gaat over paar duizend verschil. Nadat ik hem op 10% had gezet veel minder start en stops en hele lange runs.
Ik zou bij hogere buiten temperaturen even in de gaten houden of je WP niet gaat pendelen. Gevolg veel start en stops. Via energy dashboard app zou je kunnen kijken of er periodes komen dat energy verbruik pieken heeft en dan weer naar 0 gaat.
Samen met buurman erachter gekomen dat bij vergelijkbare instellingen maar bij mij omgevingsbeinvloeding 50% en bij hem 10% mijn WP veel meer pendelde.
Zoveel zelfs dat ik bijna een keer zoveel start en stops had. En dat gaat over paar duizend verschil. Nadat ik hem op 10% had gezet veel minder start en stops en hele lange runs.
Audione0 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:13:
[...]
Vandaag eens een dagje met nachtverlaging, verlaging op de dure uren ingezet en omgevingbeinvloeding op 90% gezet en moet zeggen dat het super goed werkt en voornamelijk erg besparend werkt, zonder comfort te verliezen.
Gisteren onderstaande verbruikt met erg veel zon, zonder aanpassingen:
[Afbeelding]
Vandaag staat het verbruik er op dit moment nog zo voor met veel zon. erg blij mee:
[Afbeelding]
Temperatuur is prima binnen:
[Afbeelding]
Ik heb een vraag: het klimaat in ons huis is prima maar het SWW haalt de laatste dagen zijn temperatuur niet.
Het programma van SWW is 3 blokken per dag. Onder andere 1 tot 22:30. Maar het water is om die tijd 10 graden kouder dan de bedoeling.
Dit gebeurt alleen met koude dagen.
We hebben dit issue eerder gehad, toen is het een jaar goed geweest nadat de installateur de instelling had aangepast. Vorig jaar heeft een andere medewerker weer instellingen aangepast en nu is het niet goed meer.
Welke instellingen kunnen dit zijn?
We hebben een buffervat van 385 liter en een bijverwarming waar 750w op staat.
De bijverwarming stond daarstraks ook niet aan. Het vermogen ervan staat op 0.2 Kw.
Het programma van SWW is 3 blokken per dag. Onder andere 1 tot 22:30. Maar het water is om die tijd 10 graden kouder dan de bedoeling.
We hebben dit issue eerder gehad, toen is het een jaar goed geweest nadat de installateur de instelling had aangepast. Vorig jaar heeft een andere medewerker weer instellingen aangepast en nu is het niet goed meer.
De bijverwarming stond daarstraks ook niet aan. Het vermogen ervan staat op 0.2 Kw.
:strip_exif()/f/image/7szaKPFSKcKm6IE6jnOLVXC2.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door rickbouman op 01-02-2025 22:50 ]
Ff een beetje afpellen..rickbouman schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:48:
Ik heb een vraag: het klimaat in ons huis is prima maar het SWW haalt de laatste dagen zijn temperatuur niet.
[Afbeelding]
buffervat is geen sww vat.. ik heb het idee dat je een paar dingen door elkaar haalt..
Kun je je instellingen van het sww delen? Dan kunnen we kijken wat er aan de hand is
Bedankt, ik dacht dat het buffervat ook het water opwarmde voor SWW. Hoe werkt dat dan?Audione0 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:59:
[...]
Ff een beetje afpellen..
buffervat is geen sww vat.. ik heb het idee dat je een paar dingen door elkaar haalt..
Kun je je instellingen van het sww delen? Dan kunnen we kijken wat er aan de hand is
Edit: bij mijn geïnstalleerde opties is het vermogen dit jaar op 8Kw gezet omdat we een AI8 hebben. Maar ik lees in dit topic dat het 6Kw moet zijn. Hier stond het ook op toen we het huis opgeleverd kregen. Klopt dit?
:strip_exif()/f/image/HiHx6KGTLXqYRx10gNexmlho.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EWDA5wfIbucLnVUT2tlBReeF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AawGYuCaNmpEyXs62LTYAhme.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hPJ7Wl1fEE2BIyU1Vwqf1nog.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/slLaxW2WOVV5S5UjWW1n7Zuz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1Gn5ywy7FLLCUpqnGnmXXk9y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AwBB0DM8t2747ZEVUPvY5WCJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SfrnoylWqMHTHQXariTP0T0j.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door rickbouman op 02-02-2025 00:20 ]
Mag ik weten waarom je 3x per dag tapwater maakt?rickbouman schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 23:08:
[...]
Bedankt, ik dacht dat het buffervat ook het water opwarmde voor SWW. Hoe werkt dat dan?
Edit: bij mijn geïnstalleerde opties is het vermogen dit jaar op 8Kw gezet omdat we een AI8 hebben. Maar ik lees in dit topic dat het 6Kw moet zijn. Hier stond het ook op toen we het huis opgeleverd kregen. Klopt dit?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En heb je een duo of een apart vat voor tapwater? En hoeveel liter tapwater vat heb je?
En deze even aanpassen staat bij jouw op 0.2kw en je legionella temperatuur staat op 65 graden, deze op 60 graden zetten.
hutsefrutsel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:46:
[...]
Mag ik weten waarom je 3x per dag tapwater maakt?
En heb je een duo of een apart vat voor tapwater? En hoeveel liter tapwater vat heb je?
/f/image/1EAtRig03t6X968ADksatESo.png?f=fotoalbum_large)
Bedankt voor je reactie.hutsefrutsel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:46:
[...]
Mag ik weten waarom je 3x per dag tapwater maakt?
Dit is zo ingesteld door de installateur omdat we vaak koud water hadden ‘s avonds. Er staat een vat naast van 300 liter.
In jou volgende post zeg je dat het vermogen van de bijverwarming omhoog moet naar 1.5kWH. Op de bijverwarming staat 750watt. Heeft dit dan geen relatie met elkaar?
Hoe ziet jouw programma SWW eruit? Wij douchen ‘s avonds.
:strip_exif()/f/image/ZP67471hK2slzMtez8ZKb093.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ePtXEtKpZLjObyJXFzOJtCzy.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 44% gewijzigd door rickbouman op 02-02-2025 12:13 ]
Hoe wordt jouw externe element aangestuurd? Er zit een 3 kw element af fabriek in jouw wp ingebouwd en daar heeft de 1.5kw betrekking op niet op de externe, daar heb je overigens niets aan. 750 watt, jouw koffie automaat heeft al meer dan 1700watt met 750watt heb je de hele week nodig dag en nacht.hutsefrutsel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:02:
En deze even aanpassen staat bij jouw op 0.2kw en je legionella temperatuur staat op 65 graden, deze op 60 graden zetten.
[...]
[Afbeelding]
Hoeveel personen maken in de avond gebruik van de douche? Heb je een bad? Normaliter heb je tussen 13.00 en 15.00h een tapwater run, aangezien het dan het warmst is buiten. En dan om 13.15 een keer per
week een legionella run, scheelt je weer een start.
Normaliter met zo een groot vat is een tapwater temperatuur van 48 graden voldoende en dan de eco op 40 en de hysterese op 7. Maar als je met 5 personen bent is dat te krap.hutsefrutsel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:28:
[...]
Hoe wordt jouw externe element aangestuurd? Er zit een 3 kw element af fabriek in jouw wp ingebouwd en daar heeft de 1.5kw betrekking op niet op de externe, daar heb je overigens niets aan. 750 watt, jouw koffie automaat heeft al meer dan 1700watt met 750watt heb je de hele week nodig dag en nacht.
Hoeveel personen maken in de avond gebruik van de douche? Heb je een bad? Normaliter heb je tussen 13.00 en 15.00h een tapwater run, aangezien het dan het warmst is buiten. En dan om 13.15 een keer per
week een legionella run, scheelt je weer een start.
Nu 2 personen, en we hebben een bad.hutsefrutsel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:31:
[...]
Normaliter met zo een groot vat is een tapwater temperatuur van 48 graden voldoende en dan de eco op 40 en de hysterese op 7. Maar als je met 5 personen bent is dat te krap.
Dus de temperatuur van SWW kan omlaag?
Ik heb nu 52/42 gedaan?
Het is nu zo aangesloten van de buitenkant:
:strip_exif()/f/image/zHVK6in577LGgUPZkcFG2JAk.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 40% gewijzigd door rickbouman op 02-02-2025 12:57 ]
Ja dat zou met een bad moeten passen en zet de bijverwarming maar op 1.5 kwrickbouman schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:51:
[...]
Nu 2 personen, en we hebben een bad.
Dus de temperatuur van SWW kan omlaag?
Ik heb nu 52/42 gedaan?
Het is nu zo aangesloten van de buitenkant:
[Afbeelding]
Bedankt, ga ik dat een paar dagen testen!hutsefrutsel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:58:
[...]
Ja dat zou met een bad moeten passen en zet de bijverwarming maar op 1.5 kw
Nog een stomme vraag: hoe bepaal je de daluren? Wordt dit door iets getriggerd?
[ Voor 14% gewijzigd door rickbouman op 02-02-2025 13:00 ]
Welke daluren bedoel je? Hij maakt tapwater op je ingestelde timer en de eco temperatuur houd hij dag en nacht op temperatuur mocht die daar onder komen. Deze eco luistert niet naar je timer. Je kunt op de foto zien dat er een 230v snoer naar het stopcontact loopt en hier staat boiler op dus je externe element wordt dan ook niet via de wp aangestuurd. En deze stekker mag je er wel uittrekken. Je wp kan het nu met deze instelling op de slofjes af. Mits je het elektrisch element op 1.5kw zet en je timer aanpast zoals voorgesteldrickbouman schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:59:
[...]
Bedankt, ga ik dat een paar dagen testen!
Nog een stomme vraag: hoe bepaal je de daluren? Wordt dit door iets getriggerd?
Heb jij een combi vat? Zie dat er halverwege het vat een leiding loopt zonder drieweg klep. Kun je even een foto maken van een afstand van je buffer. Want als dat zo is snap ik wel waarom je te weinig tapwater hebthutsefrutsel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:41:
[...]
Welke daluren bedoel je? Hij maakt tapwater op je ingestelde timer en de eco temperatuur houd hij dag en nacht op temperatuur mocht die daar onder komen. Deze eco luistert niet naar je timer. Je kunt op de foto zien dat er een 230v snoer naar het stopcontact loopt en hier staat boiler op dus je externe element wordt dan ook niet via de wp aangestuurd. En deze stekker mag je er wel uittrekken. Je wp kan het nu met deze instelling op de slofjes af. Mits je het elektrisch element op 1.5kw zet en je timer aanpast zoals voorgesteld
:strip_exif()/f/image/KibtK2IMdMjqRK1R1bOGeKUC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jryL5uQ0Eif6ajay6eFy0YmF.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij deze. Wanneer zou de boiler stekker erin moeten dan?
Het element is trouwens nu ook warm trouwens, wat in de stekker met boiler zit. Hij is nu het legionella programma aan het doen.
Met daluren bedoel ik: er staat programma SWW + daluren bij laden comfort temperatuur bij SWW.
[ Voor 12% gewijzigd door rickbouman op 02-02-2025 14:01 ]
Even een foto dat ik de bovenste en de onderste aansluiting kan zienrickbouman schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:56:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij deze. Wanneer zou de boiler stekker erin moeten dan?
Het element is trouwens nu ook warm trouwens, wat in de stekker met boiler zit. Hij is nu het legionella programma aan het doen.
Die snap ik niet helemaal? De stekkers?hutsefrutsel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:00:
[...]
Even een foto dat ik de bovenste en de onderste aansluiting kan zien
De stekkers vergeet maar even, denk dat je een combi boiler hebt maar jouw foto’s zijn nog niet duidelijk genoeg.
En even een duidelijke foto van het type plaatje boiler
[ Voor 9% gewijzigd door hutsefrutsel op 02-02-2025 14:08 ]
hutsefrutsel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:07:
[...]
De stekkers vergeet maar even, denk dat je een combi boiler hebt maar jouw foto’s zijn nog niet duidelijk genoeg.
En even een duidelijke foto van het type plaatje boiler
:strip_exif()/f/image/hD3yHHKF9MrtIjQpOUhU6h0r.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/L4fTWfXvqD1B2lVhp7op54zX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/73PmB65wbB4xSTchf0bcSpGn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DY2RLZPr2zvT3RvOfmTHXBVK.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij zou nu al sinds 13:00 met SWW bezig moeten zijn + legionella. Echter is de water temperatuur 48 graden.
[ Voor 3% gewijzigd door rickbouman op 02-02-2025 14:15 ]
Graag even een foto van een paar meter afstand zodat ik even een overzicht krijg hoe het aangesloten zit.rickbouman schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:08:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hij zou nu al sinds 13:00 met SWW bezig moeten zijn + legionella. Echter is de water temperatuur 48 graden.
hutsefrutsel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:16:
[...]
Graag even een foto van een paar meter afstand zodat ik even een overzicht krijg hoe het aangesloten zit.
:strip_exif()/f/image/ektlHOhJevxbVVrIBfgmxjab.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/53ZJdJ3aMIyne4BSiJmsMrJN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/b30yyswb6rH7ymltuKKlauH6.jpg?f=fotoalbum_large)
Je hebt de tapwater leiding die uit het buffervat komt die zit met een t stuk aangesloten eentje gaat er naar beneden en dezelfde gaat ook naar boven bij het t stuk. Als je de leiding naar boven even volgt en voel daar een even hoe warm die is? Waarschijnlijk verdwijnt je tapwater temperatuur naar boven.
Zowel naar naar boven als naar beneden warm, maar niet heel erg. Niet dat ik mijn handen brand zeg maar. Maar hoe kan ik dat voorkomen?hutsefrutsel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:26:
[...]
Je hebt de tapwater leiding die uit het buffervat komt die zit met een t stuk aangesloten eentje gaat er naar beneden en dezelfde gaat ook naar boven bij het t stuk. Als je de leiding naar boven even volgt en voel daar een even hoe warm die is? Waarschijnlijk verdwijnt je tapwater temperatuur naar boven.
De aannemer heeft het zo gemaakt.
[ Voor 10% gewijzigd door rickbouman op 02-02-2025 14:36 ]
Stuur even een foto van het instrumenten paneel met de temperaturenrickbouman schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:27:
[...]
Zowel naar naar boven als naar beneden warm, maar niet heel erg. Niet dat ik mijn handen brand zeg maar. Maar hoe kan ik dat voorkomen?
De aannemer heeft het zo gemaakt.
hutsefrutsel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:42:
[...]
Stuur even een foto van het instrumenten paneel met de temperaturen
:strip_exif()/f/image/UpJiCv9n5UuTXoSGSpCHn7co.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aEylSGLs5nsydc6bsCGhge6g.jpg?f=fotoalbum_large)
Je hebt de legionella nog op 65 staan deze aanpassen naar 60. Wat is je pompsnelheid?
Hoe zie ik dat? De buiten unit staat nu uit lijkt het. Hij warmt het water alleen op met de elektrische bijverwarming nu.hutsefrutsel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:48:
[...]
Je hebt de legionella nog op 65 staan deze aanpassen naar 60. Wat is je pompsnelheid?
Klopt het dat de AI8 6kW is?
[ Voor 15% gewijzigd door rickbouman op 02-02-2025 14:59 ]
Even in het installatie menu pompsnelheid zou op 100 procent kunnen. Nee de ai8 is 8 kw, staat er AI8 op het type plaatje?rickbouman schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:52:
[...]
Hoe zie ik dat? De buiten unit staat nu uit lijkt het. Hij warmt het water alleen op met de elektrische bijverwarming nu.
Klopt het dat de AI8 6kW is?
En hou eens even die leiding naar boven in de gaten
[ Voor 7% gewijzigd door hutsefrutsel op 02-02-2025 15:11 ]
Heb je een aparte sturing module voor het externe element?hutsefrutsel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:09:
[...]
Even in het installatie menu pompsnelheid zou op 100 procent kunnen. Nee de ai8 is 8 kw, staat er AI8 op het type plaatje?
Waar stel je de temperatuur in voor dit element?
[ Voor 6% gewijzigd door hutsefrutsel op 02-02-2025 15:15 ]
hutsefrutsel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:09:
[...]
Even in het installatie menu pompsnelheid zou op 100 procent kunnen. Nee de ai8 is 8 kw, staat er AI8 op het type plaatje?
:strip_exif()/f/image/Fu8uMxwRKgYb1KqifaOUbH2w.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb geen pompsnelheid in het installatie menu.
Bovenstaand staat wat de aannemer heeft geïnstalleerd.
Maar in dit topic is eerder gezegd dat AI8 6kW is.
Jazeker heb je de pompsnelheid erin staan even zoekenrickbouman schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:17:
[...]
[Afbeelding]
Ik heb geen pompsnelheid in het installatie menu.
Bovenstaand staat wat de aannemer heeft geïnstalleerd.
Maar in dit topic is eerder gezegd dat AI8 6kW is.
Maar ik moet hem terugzetten naar 8Kw dus?hutsefrutsel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:19:
[...]
Jazeker heb je de pompsnelheid erin staan even zoeken
Als dat op het type plaatje staat zekerrickbouman schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:21:
[...]
Maar ik moet hem terugzetten naar 8Kw dus?
Het zit onder compressor configuratiehutsefrutsel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:19:
[...]
Jazeker heb je de pompsnelheid erin staan even zoeken
hutsefrutsel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:22:
[...]
Als dat op het type plaatje staat zeker
:strip_exif()/f/image/1xhpNfXvbzX1ZEMKCLfJuGI5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zxYSXmRoHELQQg6Ciz9eEcnB.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja dit is vreemd bij mij staat het in dit scherm waar je de temp max hebt staan.rickbouman schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:29:
[...]
Ik kan binnen nergens type plaatje vinden. Dit is compressor configuratie:
[Afbeelding]
Het typenummer buiten uit komt overeen met de middelste kolom, dus 7,50.hutsefrutsel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:39:
[...]
Kun je iets duidelijker de foto maken? Volgens mij heb je de 8
Dan kan je 8Kw instellen?
Ja dat dacht ik ook te zien, foto is wat mistig maar dan is het de 8kwrickbouman schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:42:
[...]
Het typenummer buiten uit komt overeen met de middelste kolom, dus 7,50.
Dan kan je 8Kw instellen?
Wat heb je nog meer bij geïnstalleerde opties staan?hutsefrutsel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:43:
[...]
Ja dat dacht ik ook te zien, foto is wat mistig maar dan is het de 8kw
Oké dus nu proberen met dit programma SWW en deze instellingen en de leiding naar boven in de gaten houden?hutsefrutsel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:43:
[...]
Ja dat dacht ik ook te zien, foto is wat mistig maar dan is het de 8kw
hutsefrutsel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:45:
[...]
Wat heb je nog meer bij geïnstalleerde opties staan?
:strip_exif()/f/image/VRFQinhssFR8lVI5a4bWRX07.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou graag weten waar bij jouw de pomp snelheid staat? Hoe oud is deze wp?
Eind 2020. Ik kan nergens pompsnelheid vinden. Heb alle menu’s doorgelopen in installatie modus.hutsefrutsel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:49:
[...]
En het is even wat werk maar ik zou je verdere instellingen ook graag even zien. En weet je op welke temperatuur dit externe element staat? Of kun je dat instellen?hutsefrutsel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:49:
[...]
Kun je bij compressor configuratie de max temperatuur 65 graden aanpassen?hutsefrutsel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:52:
[...]
En het is even wat werk maar ik zou je verdere instellingen ook graag even zien. En weet je op welke temperatuur dit externe element staat? Of kun je dat instellen?
Bij mij staat hier de pomp snelheid
[ Voor 4% gewijzigd door hutsefrutsel op 02-02-2025 15:55 ]
Ik stuur je straks even alle instellingen. Met externe element bedoel je de bijverwarming?hutsefrutsel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:52:
[...]
En het is even wat werk maar ik zou je verdere instellingen ook graag even zien. En weet je op welke temperatuur dit externe element staat? Of kun je dat instellen?
Die kan je niet instellen op het element.
Ik bedoel het element dat in je boiler zit, of is dat vierkante kastje geen element?rickbouman schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:55:
[...]
Ik stuur je straks even alle instellingen. Met externe element bedoel je de bijverwarming?
Die kan je niet instellen op het element.
Daar kan ik niks op instellen.hutsefrutsel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:57:
[...]
Ik bedoel het element dat in je boiler zit, of is dat vierkante kastje geen element?
@hutsefrutsel op de 2e foto hier zie ik wel 'combi' staan..rickbouman schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:19:
[...]
Bedankt voor je reactie.
Dit is zo ingesteld door de installateur omdat we vaak koud water hadden ‘s avonds. Er staat een vat naast van 300 liter.
In jou volgende post zeg je dat het vermogen van de bijverwarming omhoog moet naar 1.5kWH. Op de bijverwarming staat 750watt. Heeft dit dan geen relatie met elkaar?
Hoe ziet jouw programma SWW eruit? Wij douchen ‘s avonds.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit: Ik had mn browser nog open staan.. dit is vast allang beantwoord

[ Voor 3% gewijzigd door Mahoek op 02-02-2025 16:07 ]
Ja zag ik ook maar als je de documentatie erbij zoekt is het toch het zelfde vat als bij de duo alleen wat groterMahoek schreef op zondag 2 februari 2025 @ 16:06:
[...]
@hutsefrutsel op de 2e foto hier zie ik wel 'combi' staan..
Edit: Ik had mn browser nog open staan.. dit is vast allang beantwoord![]()
hutsefrutsel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:55:
[...]
Kun je bij compressor configuratie de max temperatuur 65 graden aanpassen?
Bij mij staat hier de pomp snelheid
/f/image/DnuO3BtusaXNmMsXFdZRQru1.png?f=fotoalbum_large)
Heb het gevonden je pomp heeft een schakelaar maar dan moet de voorkant eraf weet niet of je dat wil? Heb het vermoeden dat dit verkeerd staat
https://fujitsu-airco.be/...TAGE_comfort_duo_INST.pdfhutsefrutsel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 16:29:
[...]
[Afbeelding]
Heb het gevonden je pomp heeft een schakelaar maar dan moet de voorkant eraf weet niet of je dat wil? Heb het vermoeden dat dit verkeerd staat
Hoe zijn de temperaturen in je huis? En hoe verwarm je? Vloerverwarming en of radiatoren?
Is dat deze?hutsefrutsel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 16:29:
[...]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/4EHWOJZ51rEpfatA0Nqgo1se.jpg?f=fotoalbum_large)
- Temperaturen zijn goed. Kachel staat comfort 19.5, eco 18,5. Het is eigenlijk altijd tussen 19,5 en 20.
- Ons issue is eigenlijk sinds het begin altijd al water geweest. Wij vragen ons af hoe dit met een gezin zou moeten.
Ja dat is hem, als je vloerverwarming hebt dan staat die redelijk goed, je zou hem op 7 kunnen zettenrickbouman schreef op zondag 2 februari 2025 @ 17:24:
[...]
Is dat deze?
[Afbeelding]
- Temperaturen zijn goed. Kachel staat comfort 19.5, eco 18,5. Het is eigenlijk altijd tussen 19,5 en 20.
- Ons issue is eigenlijk sinds het begin altijd al water geweest. Wij vragen ons af hoe dit met een gezin zou moeten.
Zou graag je instellingen willen zien en een foto van je instrumenten paneel als die tapwater maakt.hutsefrutsel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 17:26:
[...]
Ja dat is hem, als je vloerverwarming hebt dan staat die redelijk goed, je zou hem op 7 kunnen zetten
En wat voor diameter hebben je leidingen? Zou 28mm moeten zijn bij een 8kw
Ik kreeg net fout 103 communicatie fout en de buiten unit doet al de hele middag niks..hutsefrutsel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 17:42:
[...]
Zou graag je instellingen willen zien en een foto van je instrumenten paneel als die tapwater maakt.
En wat voor diameter hebben je leidingen? Zou 28mm moeten zijn bij een 8kw
[ Voor 9% gewijzigd door rickbouman op 02-02-2025 17:47 ]
Dan zet hem maar even 10 seconden uitrickbouman schreef op zondag 2 februari 2025 @ 17:45:
[...]
Ik kreeg net fout 103 communicatie fout en de buiten unit doet al de hele middag niks.
Hij draaide nog steeds niet maar de fout is weg. Ik wacht even af 😅.hutsefrutsel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 18:00:
[...]
En zag ook een werkschakelaar zitten voor het buiten deel bij de stopcontacten, deze dan ook even tegelijk 10 seconden uitzetten
En, draait hij inmiddels alweer?rickbouman schreef op zondag 2 februari 2025 @ 18:48:
[...]
Hij draaide nog steeds niet maar de fout is weg. Ik wacht even af 😅.
Ja ik heb de hele groep er af gehaald. Als hij start komt 5 sec het icoontje van het buiten deel , draait hij niet en gaat het icoon weg.
Dan de spanning er even 5 minuten erafrickbouman schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:17:
[...]
Ja ik heb de hele groep er af gehaald. Als hij start komt 5 sec het icoontje van het buiten deel , draait hij niet en gaat het icoon weg.
En als dat niet helpt de 6kw weer terug zettenhutsefrutsel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:19:
[...]
Dan de spanning er even 5 minuten eraf
Hij heeft 3 jaar op 6kW gestaan. De installateur heeft hem in mei naar 8kW gezet.hutsefrutsel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:24:
[...]
En als dat niet helpt de 6kw weer terug zetten
Dat is dan weer heel bijzonderrickbouman schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:25:
[...]
Hij heeft 3 jaar op 6kW gestaan. De installateur heeft hem in mei naar 8kW gezet.
Je even onder extra de buitentemperatuur simulatie op -10 zetten dan moet hij beginnen
Of geforceerd tapwater laten maken
[ Voor 7% gewijzigd door hutsefrutsel op 02-02-2025 19:45 ]
Het tapwater is nog 60 graden van het salmonella programma misschien doet hij daarom niks.hutsefrutsel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:43:
[...]
Je even onder extra de buitentemperatuur simulatie op -10 zetten dan moet hij beginnen
Of geforceerd tapwater laten maken
Wat geeft het instrumenten paneel aan ? Als hier geen vraag is slaat hij ook niet aanrickbouman schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:46:
[...]
Het tapwater is nog 60 graden van het salmonella programma misschien doet hij daarom niks.
hutsefrutsel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:50:
[...]
Wat geeft het instrumenten paneel aan ? Als hier geen vraag is slaat hij ook niet aan
:strip_exif()/f/image/XFmefVWF5bhR6yZwekWQ2Ff5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/17QaILt4MtuRjH1WNCN69X65.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/m7DpWnosleAWJw9zvbhDfCLq.jpg?f=fotoalbum_large)
En anders de thermostaat iets hoger zettenhutsefrutsel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:50:
[...]
Wat geeft het instrumenten paneel aan ? Als hier geen vraag is slaat hij ook niet aan
Loopt je circulatie pomp wel?hutsefrutsel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:53:
[...]
En anders de thermostaat iets hoger zetten
That did the trick 😅. Ik ga met de aanpassingen een paar dagen proberen of ik nu langer SWW heb. Bedankt voor al je hulp.hutsefrutsel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:53:
[...]
En anders de thermostaat iets hoger zetten
Even nog een vraagje, hoe is je tapwater op 60 graden gekomen? Hoor het wel👋rickbouman schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:55:
[...]
That did the trick 😅. Ik ga met de aanpassingen een paar dagen proberen of ik nu langer SWW heb. Bedankt voor al je hulp.
Her salmonella programma liep vanmiddag, en ik heb heel minimaal warm water gepakt in de tussentijd 😅. Dat kan het verklaren toch? Maar de bijverwarming gaat nu eerder aan na deze instelling. Ik denk dat het hoofd probleem is dat hij met die korte blokken zonder elektrische bijverwarming niet het tapwater warm genoeg kreeg.hutsefrutsel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:57:
[...]
Even nog een vraagje, hoe is je tapwater op 60 graden gekomen? Hoor het wel👋
Ik moet denk ik echt iemand dit laten checken. Net was het water nog 60 graden. 1 bad gevuld (volgens home assistant p1 water meter 180 liter), water is nu koud 31 graden.hutsefrutsel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:57:
[...]
Even nog een vraagje, hoe is je tapwater op 60 graden gekomen? Hoor het wel👋
Het bad is 37 graden dus die kan nooit dat vat leeg hebben gemaakt.
Denk dat je voeler niet helemaal lekker meetrickbouman schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:22:
[...]
Ik moet denk ik echt iemand dit laten checken. Net was het water nog 60 graden. 1 bad gevuld (volgens home assistant p1 water meter 180 liter), water is nu koud 31 graden.
Het bad is 37 graden dus die kan nooit dat vat leeg hebben gemaakt.
Haal de voeler eens uit je buffer en hou deze eens even vast, zou hij je lichaam temperatuur moeten aangeven.hutsefrutsel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:30:
[...]
Denk dat je voeler niet helemaal lekker meet
En zit je voeler er wel diep genoeg in de buffer
En normaal zit je voeler niet naast het element, zijn er nog meer plekken waar je voeler in de buffer kan?
En anders kun je hem ook halverwege de buffer onder de isolatie aan de buitenkant schuiven werkt ook weet ik uit ervaring.
[ Voor 34% gewijzigd door hutsefrutsel op 02-02-2025 20:42 ]
En als de stroom snoer van je vierkante kastje op je buffer rechtstreeks naar het stopcontact gaat dan trek deze er maar eens uit, dat kon de boosdoener nog wel eens zijn, zit te kort bij je voelerhutsefrutsel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:33:
[...]
Haal de voeler eens uit je buffer en hou deze eens even vast, zou hij je lichaam temperatuur moeten aangeven.
En zit je voeler er wel diep genoeg in de buffer
En normaal zit je voeler niet naast het element, zijn er nog meer plekken waar je voeler in de buffer kan?
En anders kun je hem ook halverwege de buffer onder de isolatie aan de buitenkant schuiven werkt ook weet ik uit ervaring.
6 kw is volgens mij een optie, moet via relais aangepast worden. Standaard de 3kwdwlindeboom schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:09:
Zie vermogen n de tabel. De ai8 heeft volgens tabel 6kW toch?
[Afbeelding]
Nee maar volgens mij bedoeld hij de 6kW / 8 kW die je instelt bij “Geïnstalleerde opties”hutsefrutsel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:11:
[...]
6 kw is volgens mij een optie, moet via relais aangepast worden. Standaard de 3kw