graag deel ik mijn ervaring voor wie ooit hetzelfde probleem tegenkomt met de Roborock Saros 10R.
Het probleem:
Afgelopen maand wilde mijn Saros 10R niet meer goed koppelen aan het dockingstation Na zo'n 3 minuten proberen gaf hij het op, of ik moest handmatig ingrijpen. (Handmatig aandrukken om goed te docken).
Als gevolg van t niet juist / volledig koppelen kon ie niet altijd meer correct de dweilpad koppelen of afkoppelen, soms reed hij terug naar t dockingstation met één dweil of verloor 1 van de 2 pads.
De support met Roborock verliep overigens vlot, maar je dient wel eea goed vast te leggen (heb zelf filmpjes naar youtube geupload en de betreffende url's gedeeld met support zodat eea duidelijk is voor hun)
De klantenservice reageerde met een aantal standaard checks. Ze stuurden daarbij foto's mee ter illustratie. De oplaadcontacten op de robot én het dockingstation schoon te maken met een gummetje of met alcohol 96% (verkrijgbaar bij o.a. Etos)
Het indicatielampje van de dock te controleren – dit hoort uit te gaan zodra de robot correct gekoppeld is
De stroomkabel van de dock goed vast te drukken en eventueel een ander stopcontact te proberen
Ik heb dit allemaal nauwgezet doorlopen, maar het veranderde niets aan het gedrag. Alles leek in orde: de contactpunten waren schoon gemaakt, wielen waren schoon, oprijplaat is vlak, geen obstakels. Firmware was toen bijgewerkt naar V02.52.78
Na verder zoeken ontdekte ik dat de wielhouder van het kleine voorste zwenkwiel niet meer soepel meedraaide. Het wieltje bleef dwars staan bij de drempel en bij de oprijplaat, waardoor de robot telkens niet goed de oprijplaat opreed en/of niet goed contact kon maken. Dat verklaarde tevens de problemen mbt het koppelen en ontkoppelen van de dweilpads. Die hele reeks fouten werd dus veroorzaakt doordat de wielhouder dwars bleef staan.
Nadat ik de oorzaak zelf had geïdentificeerd en gefilmd, stuurde Roborock zonder verdere discussie een vervangend wiel + wielhouder op onder garantie. Snelle levering via UPS, nette afhandeling, na vervanging docked de robot in één keer en heeft zijn pads sindsdien niet meer laten liggen. Probleem volledig opgelost.
Het onderdeel ging naar mijn gevoel wel erg snel kapot (slijtage) voor een robot in dit segment. Ik heb Roborock verzocht dit mee te nemen in hun wiki/FAQ voor andere gebruikers met vergelijkbare klachten, en hen gesuggereerd het ontwerp van de wielhouder kritisch te bekijken. Of daar iets mee gedaan wordt is afwachten.
Dus ervaar je Docking problemen en in t verlengde daarvan dweilpads die niet juist koppelen/ontkoppelen? check het voorste zwenkwiel en de wielhouder. Zit die vast of draait die niet soepel mee? Grote kans dat dát je oorzaak is. Let ook goed er op dat je t wieltje goed in de houder vastzet (hij moet vast klikken).
Aftersales en garantieafhandeling via Roborock verliep vlot.
T nieuwe onderdeel;
[
Voor 10% gewijzigd door
pielle007 op 25-05-2026 08:46
. Reden: Typo's en heb foto's toegevoegd ]