*knip* spam
[ Voor 94% gewijzigd door Gonadan op 02-06-2026 14:23 ]
[ Voor 94% gewijzigd door Gonadan op 02-06-2026 14:23 ]
Heb onlangs de X50 gekocht. Ben positief verrast. Wel wat duurder dan de L50s.jeroenikke schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:50:
Ik overweeg om de Dreame L50s Pro Ultra aan te kopen (nu €599 bij Amazon DE). Dat is het L50 model met wat upgrades (pads kuisen op 100 ip 60°, hogere zuigkracht) en downgrades (kleinere batterij, kop is vast/niet intrekbaar).
Wij hebben geen huisdieren, geen opstapjes, geen tapijt behalve een kleintje aan de deur, dus lijkt mij een makkelijke setup. Maar er lopen hier wel 2 kinderen rond die alles laten slingeren. Daarom wil ik graag goede navigatie, en wil ik voor de L50S gaan met "Dubbele laser+AI+RGB+LED" navigatie, en niet de L50 AE met een enkele laser.
Nu lees ik net dat deze zijn dweil pads niet laat liggen in het basisstation, wat de X50 wel doet. Is dat iets dat ik ga missen?
Iemand die een ander toestel zou aanraden?
wijze woorden
natuurlijkMidan schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:01:
In dit topic is eerder over hard water en kalk gesproken, maar zonder duidelijke conclusie.
In mijn gemeente is de waterhardheid 7 dH. Mijn koffievolautomaat moet bij deze waarde regelmatig ontkalkt worden, zou dat voor een robotstofzuiger met dweifunctie ook het geval zijn?
Het is ook een stofzuiger die over de grond rijdt en 10cm plinten kunnen stofzuigen is natuurlijk wel een beetje te veel gevraagd van iets wat op de grond rondscharrelt...Iksie schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:20:
Voor mijn nieuwe PVC vloer overweeg ik als eerste robot ooit, een van de recente robots van Dreame of Roborock. Maar volgens mij kunnen deze geen plinten van 10cm op de bovenkant schoonvegen zoals de Narwal Freo Z Ultra dat wel kan. Weliswaar met een extra borsteltje maar toch, ik dacht met de drempelklimtechniek dat ze wat hoger zouden kunnen reiken. Kan dit niet in de app geprogrammeerd worden?
Misschien lees ik het verkeerd maar na een maand stuk? Dan is het toch zeker wel garantie?barellron schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:42:
Mijn Dreame X40 Ultra is net kapot gegaan na een maandje, (washboard is oneven waardoor het niet lekker meer met de mop pads omgaat). Ik ben dus nu weer in de markt voor +- 650 euro.
Ik blijf toch maar niet goed door al die modellen heen kunnen kijken qua verschillen ook zeker omdat bij dreame de types toch echt gek zijn met overal upgrades en downgrades.
Ik laat hem altijd 's nachts rijden, en ben name bang dat mijn kat een muis in het huis brengt en de robotstofzuiger er overheen gaat. De X40 stond met 2 lasers hier goed voor aangeschreven, alleen die is niet meer beschikbaar. Hebben jullie een aanrader?
Ja klopt, vanuit Mediamarkt geld terug, helaas krijg ik voor dat geld niet iets gelijkstjubbie schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:48:
[...]
Misschien lees ik het verkeerd maar na een maand stuk? Dan is het toch zeker wel garantie?
Op reddit staat een handig overzicht van de specs per robot van heel veel merken: https://www.reddit.com/r/Dreame_Tech/comments/1f7325b/dreame_comparison_of_september_2024_robot_lineup/barellron schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:42:
Mijn Dreame X40 Ultra is net kapot gegaan na een maandje, (washboard is oneven waardoor het niet lekker meer met de mop pads omgaat). Ik ben dus nu weer in de markt voor +- 650 euro.
Ik blijf toch maar niet goed door al die modellen heen kunnen kijken qua verschillen ook zeker omdat bij dreame de types toch echt gek zijn met overal upgrades en downgrades.
Ik laat hem altijd 's nachts rijden, en ben name bang dat mijn kat een muis in het huis brengt en de robotstofzuiger er overheen gaat. De X40 stond met 2 lasers hier goed voor aangeschreven, alleen die is niet meer beschikbaar. Hebben jullie een aanrader?
[ Voor 3% gewijzigd door Erwin186 op 18-05-2026 13:10 ]
Dank je, dit is wel mijn probleem, je ziet daar L50 Pro Ultra staan, maar niet de L50s Pro Ultra, en niet alles is altijd beter ook al is het later... Zie ook L50 Ultra AE vs L50 UltraErwin186 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:43:
[...]
Op reddit staat een handig overzicht van de specs per robot van heel veel merken: https://www.reddit.com/r/Dreame_Tech/comments/1f7325b/dreame_comparison_of_september_2024_robot_lineup/
Dit vond ik wel handig om snel te selecteren op specs die voor jou belangrijk zijn. Als ik zo kijk kan de Dreame L50s Pro Ultra alles wat je X40 Ultra ook kon en nog wat meer. Deze is precies 650 euro. Als het qua specs ook iets minder mag is de Dreame L40 Ultra AE nu ook behoorlijk scherp geprijsd bij Mediamarkt. Je levert wel wat in qua specs (o.a. een enkele AI camera ipv dubbel), maar je houdt ook dik 200 euro in de zak.
Wel weer twee robots van Dreame. Kan me ook voorstellen dat je misschien naar een ander merk kijkt gezien de ervaring met de X40.
Mee eens hoor, er zit weinig lijn in alle verschillende types en namen. Wat het nog lastiger maakt is dat wereldwijd ook weer verschillende typenamen gehanteerd worden. Volgens mij is de L50 Pro Ultra de Amerikaanse naam, terwijl dat hier weer verkocht wordt als L50s Pro Ultra.barellron schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:33:
[...]
Dank je, dit is wel mijn probleem, je ziet daar L50 Pro Ultra staan, maar niet de L50s Pro Ultra, en niet alles is altijd beter ook al is het later... Zie ook L50 Ultra AE vs L50 Ultra
De L40s Pro Ultra rijdt hier echt tegen niets aan. Ook niet bij het teruggaan naar het dockingstation.RA0UL schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:12:
Slechte ervaring laatste tijd met Dreame… recent had de l40 ultra AE al een kapotte zij borstel na een paar maanden gebruik. Bol wilde die repareren, maar kwam na 15 dagen toch aanzetten met dat het niet te repareren valt, dus geld terug… destijds veel goedkoper aangeschaft dan dat die vorige week kostte. Kwam vervolgens uit bij de L40s pro ultra. Zou in alle opzichten beter/gelijkwaardig zijn. In de aanbieding bij Amazon, maar zag dat ze deze ook als gebruikt product aanboden voor 450 euro. Dus gokje gewaagd. Vandaag ontvangen en echt om te janken hoe dit geleverd wordt… station en accessoires los in een gigantische doos geflikkerd met wat bubbel folie. Maar goed, op wat beschadigingen na boeit dat allemaal niet zoveel.
Nu komt de echte tegenvaller, bij het mappen reed de stofzuiger erg lomp en hard tegen van alles aan vooral dunne zwarte poten.
Vervolgens tijdens het stofzuigen en dweilen zelf wel iets beter. Maar vooral bij het terugkeren naar de Dock wordt die echt dom en botst vol tegen stoel en bank poten aan. Kan me haast niet voorstellen dat mensen hier positief zijn, als dit zo werkt. De AE reed nagenoeg foutloos door ons huis.
Heb ik gewoon twee keer pech of moet ik naar een ander merk zoeken?
Want de specs/prijs van de l40s pro ultra spreken me wel aan en zie daar weinig alternatieven voor.
Klinkt alsof je de eerste keer pech hebt gehad.RA0UL schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:12:
Slechte ervaring laatste tijd met Dreame… recent had de l40 ultra AE al een kapotte zij borstel na een paar maanden gebruik. Bol wilde die repareren, maar kwam na 15 dagen toch aanzetten met dat het niet te repareren valt, dus geld terug… destijds veel goedkoper aangeschaft dan dat die vorige week kostte. Kwam vervolgens uit bij de L40s pro ultra. Zou in alle opzichten beter/gelijkwaardig zijn. In de aanbieding bij Amazon, maar zag dat ze deze ook als gebruikt product aanboden voor 450 euro. Dus gokje gewaagd. Vandaag ontvangen en echt om te janken hoe dit geleverd wordt… station en accessoires los in een gigantische doos geflikkerd met wat bubbel folie. Maar goed, op wat beschadigingen na boeit dat allemaal niet zoveel.
Nu komt de echte tegenvaller, bij het mappen reed de stofzuiger erg lomp en hard tegen van alles aan vooral dunne zwarte poten.
Vervolgens tijdens het stofzuigen en dweilen zelf wel iets beter. Maar vooral bij het terugkeren naar de Dock wordt die echt dom en botst vol tegen stoel en bank poten aan. Kan me haast niet voorstellen dat mensen hier positief zijn, als dit zo werkt. De AE reed nagenoeg foutloos door ons huis.
Heb ik gewoon twee keer pech of moet ik naar een ander merk zoeken?
Want de specs/prijs van de l40s pro ultra spreken me wel aan en zie daar weinig alternatieven voor.
[ Voor 12% gewijzigd door Bouwertje op 19-05-2026 11:49 ]
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Door reacties op mijn eerdere post besloten toch een kans te geven. Dus vandaag een nieuwe gehaald bij mediamarkt.red1 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 00:55:
[...]
De L40s Pro Ultra rijdt hier echt tegen niets aan. Ook niet bij het teruggaan naar het dockingstation.
Heb alle settings gecheckt, maar zie deze er niet tussen staan. Waar vind ik deze optie?RudolfR schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:42:
@RA0UL
Dreame heeft een mogelijkheid voor extra voorzichtig navigeren, heb je die hier aan- of uitstaan?
Wat apart. Heb jij de modus voor vermijden van botsen en intelligente obstakelvermijding aanstaan? En extra licht eventueel?RA0UL schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:35:
[...]
Door reacties op mijn eerdere post besloten toch een kans te geven. Dus vandaag een nieuwe gehaald bij mediamarkt.
Deze toont dus precies hetzelfde gedrag… hoe dan?!
Zie video: https://imgur.com/a/njtX0Dv
Ja alle drie de opties staan aan. Het meest vreemd vind ik nog dat de vorige versie L40 ultra AE hier perfect mee omging en nu beide pro ultra’s dit doen.red1 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:48:
[...]
Wat apart. Heb jij de modus voor vermijden van botsen en intelligente obstakelvermijding aanstaan? En extra licht eventueel?
Ik kan echt niet anders zeggen dan dat ik dat hier niet zo heb als op jouw video. En ik heb een vloer die erg lijkt op die van jou en ook eetkamerstoelen met zwarte poten (net iets dikker dan die jij hebt, maar vergelijkbaar).
De L40s Pro Ultra zou dit beter of in ieder geval gelijk moeten kunnen met de L40 Ultra AE. Erg vreemd inderdaad.RA0UL schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:51:
[...]
Ja alle drie de opties staan aan. Het meest vreemd vind ik nog dat de vorige versie L40 ultra AE hier perfect mee omging en nu beide pro ultra’s dit doen.
Ik heb mijn QRevo Pro (ook via Roborock DE aangeschaft) recentelijk teruggestuurd omdat één van de mops niet meer omhoog ging.stin00 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:57:
Nou m'n Roborock QRevo Pro van september 2024 vertoont problemenHet dock zuigt het stof niet meer op. Alles klinkt gewoon normaal, de ventilator knalt aan en hij maakt het gebruikelijke afzuigkabaal. Maar het stofreservoir blijft vol zitten en er wordt 0 opgezogen. Wat ik heb geprobeerd:
- Robot filter schoonmaken
- Wat stof/troep er handmatig uithalen zodat hij niet te vol zit
- Afzuigkanaal van het dock schoonmaken (geen blokkades)
- Alle klepjes/rubbers nalopen, alles werkt/opent correct
- Stofzak vervangen (2 nieuwe exemplaren geprobeerd, echte Roborock stofzakken)
- Dock resetten/stroom eraf
Heb eigenlijk alle guides en tips wel gevolgd, het zou gewoon moeten werken. Aankoop gedaan bij Roborock DE, dus ik ga maar een RMA aanmaken. Ben benieuwd, ik lees hele slechte ervaringen met hun klantenservice.
[ Voor 0% gewijzigd door Ben.Hahlen op 21-05-2026 09:12 . Reden: Typo ]
De L40 Ae kost nu 432 bij Mediamarkt en de L50 Ae 529, is het klein verschil de upgrade waard?Erwin186 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:43:
[...]
Op reddit staat een handig overzicht van de specs per robot van heel veel merken: https://www.reddit.com/r/Dreame_Tech/comments/1f7325b/dreame_comparison_of_september_2024_robot_lineup/
Dit vond ik wel handig om snel te selecteren op specs die voor jou belangrijk zijn. Als ik zo kijk kan de Dreame L50s Pro Ultra alles wat je X40 Ultra ook kon en nog wat meer. Deze is precies 650 euro. Als het qua specs ook iets minder mag is de Dreame L40 Ultra AE nu ook behoorlijk scherp geprijsd bij Mediamarkt. Je levert wel wat in qua specs (o.a. een enkele AI camera ipv dubbel), maar je houdt ook dik 200 euro in de zak.
Wel weer twee robots van Dreame. Kan me ook voorstellen dat je misschien naar een ander merk kijkt gezien de ervaring met de X40.
Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium
Dank voor je ervaring! Na wat heen en weer pingpongen met de klantenservice en filmpjes/foto's sturen gaan ze een reparatie inplannen, retourlabel volgt. Ik weet hoe breekbaar die krengen zijn, dus ik heb de originele doos gelukkig bewaard. Vooral de QRevo series ben ik niet echt over te spreken.. m'n vorige QRevo is total loss naar Amazon retour gegaan met refund. Alle onderdelen van de Qrevo voelen wat goedkoper aan.Ben.Hahlen schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:12:
[...]
Ik heb mijn QRevo Pro (ook via Roborock DE aangeschaft) recentelijk teruggestuurd omdat één van de mops niet meer omhoog ging.
Dit hebben ze heel netjes en snel afgehandeld, binnen de garantie. De grootste uitdaging was nog wel een doos vinden die groot genoeg was om alles in op te sturen
[ Voor 8% gewijzigd door stin00 op 22-05-2026 15:40 ]
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Ik heb goede ervaringen met 123accu. Eerst bestelde ik daar een nieuwe accu voor mijn wat oudere Dreame. Toen die het probleem niet bleek te verhelpen, mocht ik hem simpelweg terugsturen.manusjevanalles schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 16:42:
Mijn roborock S5 is toe aan een nieuwe accu. Maar waar vind ik een betrouwbare? Aliexpress staat er vol mee, tot wel 12.8 Ah (fysiek onmogelijk omdat deze cellen niet bestaan). Die van Ali durf ik niet aan ivm brandgevaar, en ik zie veel dropshippers. 123accu lijkt een andere te verkopen (link), maar is die wel betrouwbaar en veilig? Ik heb bij 123accu gevraagd welke cellen er in de accu zitten (merk en type) en of ze een datasheet hebben, maar ik krijg alleen een reactie over CE-keurmerk en RoHS-normen.
Ik heb ook met Roborock zelf contact opgenomen, maar daar kan ik geen originele accu kopen.
Is die van 123accu aan te raden of heeft iemand anders een tip?
De exacte verschillen tussen beide weet ik niet precies. Wat ik zo kan vinden kan de L50 AE wel met een hogere temperatuur dweilen, maar hij heeft bijvoorbeeld geen camera voor obstacle avoidance. In dat laatste zal hij waarschijnlijk dus flink slechter presteren. Een hoger getal betekent helaas niet altijd dat het ook daadwerkelijk een nieuwer of beter model is, dat is best wel verwarrend bij Dreame (en meerdere robotstofzuigermerken).Mir64za schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 17:04:
[...]
De L40 Ae kost nu 432 bij Mediamarkt en de L50 Ae 529, is het klein verschil de upgrade waard?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qVI7aTKKYDqGxbgTfgjXFzlq.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/anBQAhMMa4TO0BqDWhmDMzvy.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/1TLm1VxRFkiMtowBtBXwv7pk.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/I45brhC6zqqBMSCZStE5lMq0.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/5FFQlsZ4qD1wvIY6t2M5N2nZ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door pielle007 op 25-05-2026 08:46 . Reden: Typo's en heb foto's toegevoegd ]
Dank dat is een goede tip. Ik heb mij toch al verbaasd over de levensduur van die dingen. Die van mij was binnen een maand compleet dood. Natuurlijk wel netjes opgelost maar voor zo'n bedragen mag je inderdaad wel iets meer verwachten zonder dat je uberhaupt support nodig hebtpielle007 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 09:12:
graag deel ik mijn ervaring voor wie ooit hetzelfde probleem tegenkomt met de Roborock Saros 10R.
Het probleem:
Afgelopen maand wilde mijn Saros 10R niet meer goed koppelen aan het dockingstation Na zo'n 3 minuten proberen gaf hij het op, of ik moest handmatig ingrijpen. (Handmatig aandrukken om goed te docken).
Als gevolg van t niet juist / volledig koppelen kon ie niet altijd meer correct de dweilpad koppelen of afkoppelen, soms reed hij terug naar de dock met één dweil en verloor die onderweg.
De support met Roborock verliep overigens vlot, maar je dient wel eea goed vast te leggen (heb zelf filmpjes naar youtube geupload en de betreffende url's gedeeld met support zodat eea duidelijk is voor hun)
De klantenservice reageerde met een aantal standaard checks. Ze stuurden daarbij foto's mee ter illustratie. De oplaadcontacten op de robot én het dockingstation schoon te maken met een gummetje of met alcohol 96% (verkrijgbaar bij o.a. Etos)
Het indicatielampje van de dock te controleren – dit hoort uit te gaan zodra de robot correct gekoppeld is
De stroomkabel van de dock goed vast te drukken en eventueel een ander stopcontact te proberen
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb dit allemaal nauwgezet doorlopen, maar het veranderde niets aan het gedrag. Alles leek in orde: de contactpunten waren schoon gemaakt, wielen waren schoon, oprijplaat is vlak, geen obstakels. Firmware was toen bijgewerkt naar V02.52.78
Na verder zoeken ontdekte ik dat de wielhouder van het kleine voorste zwenkwiel niet meer soepel meedraaide. Het wieltje bleef dwars staan bij de drempel en bij de oprijplaat, waardoor de robot de docking telkens niet goed de oprijplaat opreed en niet goed contact kon maken. Dat verklaarde tevens de problemen mbt het koppelen en ontkoppelen van de dweilpads. Die hele reeks fouten werd dus veroorzaakt doordat de wielhouder dwars bleef staan.
Nadat ik de oorzaak zelf had geïdentificeerd en gefilmd, stuurde Roborock zonder verdere discussie een vervangend wiel + wielhouder op onder garantie. Snelle levering via UPS, nette afhandeling, na vervanging docked de robot in één keer en heeft zijn pads sindsdien niet meer laten liggen. Probleem volledig opgelost.
Het onderdeel ging naar mijn gevoel wel erg snel kapot voor een robot in dit segment. Ik heb Roborock verzocht dit mee te nemen in hun wiki/FAQ voor andere gebruikers met vergelijkbare klachten, en hen gesuggereerd het ontwerp van de wielhouder kritisch te bekijken. Of daar iets mee gedaan wordt is afwachten.
Dus ervaar je Docking problemen en in t verlengde daarvan dweilpads die niet juist koppelen/ontkoppelen? check het voorste zwenkwiel en de wielhouder. Zit die vast of draait die niet soepel mee? Grote kans dat dát je oorzaak is. Garantieafhandeling via Roborock verliep vlot.
T nieuwe onderdeel;
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb nu de https://www.amazon.nl/-/en/Xiaomi-Robot-Vacuum-X20-Max/dp/B0DFHW2JTT besteld voor 289,- toch twijfel ik of de andere 2 geen betere keuze zijn. Budget technisch wel, of zie ik iets over het hoofd?Terrie schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:38:
Zit te twijfelen tussen de Dreame L40 Ultra AE uitvoering: Dreame L40 Ultra AE Zwart 432,-
&
De Dreame L10S ultra gen 3 uitvoering: Dreame L10s Ultra Gen 3 419
Ik zie dat de L10s geen warm water wash heeft, maar wel hete luchtdroging.
Die L40 ultra lijkt betere borstel te hebben en dat warmwater wassen + betere camear met obstacle avoidance. Maar de L10s weer iets betere zuigkracht.. Lastig:)
Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium
Husqvarna 450X NERA (wei)
Husqvarna 430X NERA (achtertuin)
Segway Navimow i105e (voortuin)
Roborock S7 Max Ultra (boven)
Roborock Qrevo Edge S5A (beneden)
Marstek Venus E 3.0
dat kun je niet zeggen zonder de verkoop aantallen en het aantal defecten te vergekijken, nu ga je af op mensen die op een forum "klagen"Peule_P schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:25:
Ook bij Roborock vind ik de uitval vrij hoog als ik dit topic volg
Voor de S5max was t zelfde probleem inderdaad, de diode vh laadstation welke defect was. Niet nagemeten gewoon laten vervangen omdat t een bekend issue is. (Weet niet of t voor jouw unit ook geldt). Ik had voor €0,15 door een bekende de oude diode laten verwijderen en de nieuwe erop laten solderen. Via deze handleiding. Was voor de s5max een diode Sr5150 150v krijg je evt bij deze webshop bvPeule_P schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:25:
Hier nog een Roborock met kuren, niet mijn eigen maar een S7 MaxV Ultra bij mijn moeder thuis.
9 van de 10 keer wilt deze niet opladen en blijft hij iedere paar seconden roepen 'charging' en na een poging of 3-4 in het dock rijden blijft hij stil staan met een 'charging error' vlak voor het dock.
Als ik hem handmatig in het dock duw laadt hij gewoon, maar wilt hij zelf weer gaan opladen en rijdt 2-3x het dock in en uit en zit een beetje in een loop dus.
App geeft geen foutcode maar enkel laadfout, reinig de contacten.
Na een beetje Google kom ik veelal uit bij een Error 13 en blijkt er een condensator in het dock/PSU defect te zijn, nu wil ik best een condensator er in solderen maar veel van deze posts gaan over S5/S6 modellen of modellen met enkel een laadstation en dus niet het 'Ultra' station van deze Roborock.
Iemand ervaring of tips?
Ook bij Roborock vind ik de uitval vrij hoog als ik dit topic volg, zelf thuis ook al een S7 MaxV Ultra gehad die het laadstation niet meer kon vinden (bleef rondjes rijden), hiervoor geld terug via Amazon.
En een S7 Max Ultra die het stofreservoir niet meer leegde en deze moest opgestuurd worden naar Polen en doet het weer, dit was ook nog binnen de garantie.
vanuit dit topic denk ik dat er minder problemen met Roborock zijn dan met bijvoorbeeld Eufy of Dreame, dus zelf zou ik nog steeds een Roborock aanschaffen als ik in de markt voor een nieuwe zou zijn.lays526 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:48:
[...]
dat kun je niet zeggen zonder de verkoop aantallen en het aantal defecten te vergekijken, nu ga je af op mensen die op een forum "klagen"
voor hetzelfde geld is het minder dan 1% vd totale verkopen wat dus erg goed is, of een eigen fout.
hiermee wil ik niet zeggen dat het een goed product is, maar ik heb een qrevo pro, en die werkt al 2 jaar probleemloos, en zo zijn er veel mensen, maar mensen gaan meestal online om te klagen, niet om te vertellen dat hun aankoop wel goed werkt
Husqvarna 450X NERA (wei)
Husqvarna 430X NERA (achtertuin)
Segway Navimow i105e (voortuin)
Roborock S7 Max Ultra (boven)
Roborock Qrevo Edge S5A (beneden)
Marstek Venus E 3.0
Ja precies dat soort dingen kom ik tegen op Reddit en Youtube etc. voor de S5/S6 en lees ook veel mensen die zelfde probleem hebben met de S7 en S8.pielle007 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:23:
[...]
Voor de S5max was t zelfde probleem inderdaad, de diode vh laadstation welke defect was. Niet nagemeten gewoon laten vervangen omdat t een bekend issue is. (Weet niet of t voor jouw unit ook geldt). Ik had voor €0,15 door een bekende de oude diode laten verwijderen en de nieuwe erop laten solderen. Via deze handleiding. Was voor de s5max een diode Sr5150 150v krijg je evt bij deze webshop bv
Husqvarna 450X NERA (wei)
Husqvarna 430X NERA (achtertuin)
Segway Navimow i105e (voortuin)
Roborock S7 Max Ultra (boven)
Roborock Qrevo Edge S5A (beneden)
Marstek Venus E 3.0
Ik zie de Saros 10R voor 829 euro online. Dat is toch een goede deal?mrbbs schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:12:
Wat vinden we hier van de Roborock Qrevo Edge2? Ik zit nog altijd op een deal te wachten voor de Saros 10R maar zie deze eigenlijk wel zitten als alternatief.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik zou hem graag hebben voor minder dan 800 euro. Anders kon ik hem op BF ook wel hebben gekocht voor 849. Misschien moet ik nog even wachten en zien of de solden daar iets gaan aan veranderen. Het risico bestaat natuurlijk dat hij binnenkort uit het gamma gaat ook.Oekol schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:24:
[...]
Ik zie de Saros 10R voor 829 euro online. Dat is toch een goede deal?
https://www.bol.com/nl/nl/p/roborock-saros-10r-robotstofzuiger-met-dweilfunctie-22000pa-7-98-cm-ultraslank-ontwerp-vuildetectiesysteem-80-warmwatermopwas-zelfreinigend-station-anti-klit-borstels-slimme-spraakassistent-s8-maxv-ultra-upgrade-2-dweilen/9300000247272514/?referrer=socialshare_pdp_androidapp
Dat laatste zal eerder gebeuren inderdaad. De volgende zal dan weer 1500 euro zijn en in de aanbieding een 1100 zoals vorig jaar gebeurde. Vrij snel daarna weer het 899 en nu is het al praktisch 800 euro want er zitten twee borstels extra bij. Die paar tientjes is het verschil toch ook niet met 800 euro?mrbbs schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:47:
[...]
Ik zou hem graag hebben voor minder dan 800 euro. Anders kon ik hem op BF ook wel hebben gekocht voor 849. Misschien moet ik nog even wachten en zien of de solden daar iets gaan aan veranderen. Het risico bestaat natuurlijk dat hij binnenkort uit het gamma gaat ook.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Dit inderdaad, het is zo'n ondoorzichtige markt geworden, al jaren eigenlijk. Iedere robot heeft weer iets wat een ander niet heeft en vice versa. Dat is natuurlijk in iedere markt zo, maar bij robotstofzuigers wel extreem. De merken weten ook precies hoe ze hun apparaten moeten marketen om mensen toch weer te overtuigen 1500 euro uit te geven voor iets wat echt niet meer dan 500-600 euro waard hoeft te zijn (of minder).Oekol schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:57:
[...]
Dat laatste zal eerder gebeuren inderdaad. De volgende zal dan weer 1500 euro zijn en in de aanbieding een 1100 zoals vorig jaar gebeurde. Vrij snel daarna weer het 899 en nu is het al praktisch 800 euro want er zitten twee borstels extra bij. Die paar tientjes is het verschil toch ook niet met 800 euro?
Er zijn robotstofzuigers met anti klit systeemswhnld schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:40:
Ik heb interesse in een robot stofzuiger die kan stofzuigen en zichzelf legen. Het ding gaat niet dweilen want er ligt overal laagpolige vloerbedekking. Ik heb nu een Dyson steelstofzuiger, en na zuigen moet ik het hele lange haar van mijn echtgenote eruit verwijderen wat om de borstels zit, dus de robot stofzuiger krijgt daar ook mee te maken. Bestaat iets wat daar goed voor werkt, of kan ik het beter houden bij met de hand stofzuigen?
Heb ook eens Roborock support aangeschreven en de ze vroegen me om serienummers etc, dit is de reactie:Peule_P schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:25:
Hier nog een Roborock met kuren, niet mijn eigen maar een S7 MaxV Ultra bij mijn moeder thuis.
9 van de 10 keer wilt deze niet opladen en blijft hij iedere paar seconden roepen 'charging' en na een poging of 3-4 in het dock rijden blijft hij stil staan met een 'charging error' vlak voor het dock.
Als ik hem handmatig in het dock duw laadt hij gewoon, maar wilt hij zelf weer gaan opladen en rijdt 2-3x het dock in en uit en zit een beetje in een loop dus.
App geeft geen foutcode maar enkel laadfout, reinig de contacten.
Na een beetje Google kom ik veelal uit bij een Error 13 en blijkt er een condensator in het dock/PSU defect te zijn, nu wil ik best een condensator er in solderen maar veel van deze posts gaan over S5/S6 modellen of modellen met enkel een laadstation en dus niet het 'Ultra' station van deze Roborock.
Iemand ervaring of tips?
Ook bij Roborock vind ik de uitval vrij hoog als ik dit topic volg, zelf thuis ook al een S7 MaxV Ultra gehad die het laadstation niet meer kon vinden (bleef rondjes rijden), hiervoor geld terug via Amazon.
En een S7 Max Ultra die het stofreservoir niet meer leegde en deze moest opgestuurd worden naar Polen en doet het weer, dit was ook nog binnen de garantie.
Husqvarna 450X NERA (wei)
Husqvarna 430X NERA (achtertuin)
Segway Navimow i105e (voortuin)
Roborock S7 Max Ultra (boven)
Roborock Qrevo Edge S5A (beneden)
Marstek Venus E 3.0
€20 korting gesture of goodwillPeule_P schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:29:
[...]
Heb ook eens Roborock support aangeschreven en de ze vroegen me om serienummers etc, dit is de reactie:
€1299 en 2 jaar en 10 maanden oud...
Dear customer,
Thank you for your patience and providing the requested information.
Given that the device is no longer under warranty, we've investigated the repair options for your device. Unfortunately, the repair cost is considerably high, and due to some missing repair materials,
we're unable to provide an accurate repair time and repair cost at this moment.
As a gesture of goodwill, we'd offer you a 20 Euro discount, if you're irhterested in our other models.
Please let us know which model you like.
Here's the link for your reference:
https://www.amazon.nl/s?me=AYQYOFE0SRACD&marketplaceID=A1PA6795UKMFR9
Please let us know if you're interested in exploring this option ffurther, and we'll be more than happy to assist you with selecting a new device and applying for the discount,.
Regards,
Roborock customer service team
nee hoor, maar ze behoren wel een redelijke reparatie prijs te hebben, veel fabrikanten hadden vroeger een lijstje met levensjaar, prijs en waar dat kruiste had je een max reparatie prijs.stin00 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:37:
[...]
€20 korting gesture of goodwillIn amper 3 jaar tijd €1300 afgeschreven, dat is te bizar voor woorden. Wat een clowns. Voor dit bedrag verwacht je 6 jaar lang een conform product, net als bij een OLED TV voor die prijs. Roborock heeft behoorlijk schijt aan haar klanten. Ze moeten dit gewoon kosteloos repareren.
Ach dan verschillen we daarover van mening. Mijn LG OLED is na 5 jaar ook kosteloos gerepareerd, net als m'n Dyson na 4 jaar. Op beide 2 jaar garantie. Kostte alleen wel wat moeite en veel contact. Zal bij Roborock waarschijnlijk nog meer moeite kosten.lays526 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:58:
[...]
nee hoor, maar ze behoren wel een redelijke reparatie prijs te hebben, veel fabrikanten hadden vroeger een lijstje met levensjaar, prijs en waar dat kruiste had je een max reparatie prijs.
het mag nooit zijn dat je apparaat is afgeschreven binnen 3 jaar, maar gratis hoeft het ook niet
lays526 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:58:
[...]
nee hoor, maar ze behoren wel een redelijke reparatie prijs te hebben, veel fabrikanten hadden vroeger een lijstje met levensjaar, prijs en waar dat kruiste had je een max reparatie prijs.
het mag nooit zijn dat je apparaat is afgeschreven binnen 3 jaar, maar gratis hoeft het ook niet
Helemaal gratis had ik ook niet verwacht, zou mooi zijn dat welstin00 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 17:03:
[...]
Ach dan verschillen we daarover van mening. Mijn LG OLED is na 5 jaar ook kosteloos gerepareerd, net als m'n Dyson na 4 jaar. Op beide 2 jaar garantie. Kostte alleen wel wat moeite en veel contact. Zal bij Roborock waarschijnlijk nog meer moeite kosten.
Husqvarna 450X NERA (wei)
Husqvarna 430X NERA (achtertuin)
Segway Navimow i105e (voortuin)
Roborock S7 Max Ultra (boven)
Roborock Qrevo Edge S5A (beneden)
Marstek Venus E 3.0
Ja dat wil ik dit weekend ook eens doen, maar is toen aangekocht via Bol bij een 3e partij, dus verwacht er ook niet al te veel van, niet geschoten is altijd mis...Fuwor schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:54:
Je hebt in Nederland vaak langer dan 2 jaar garantie. Zeker voor een robotstofzuiger van €1000,- mag je verwachten dat deze langer dan 2 jaar meegaat.
Je moet hiervoor bij de verkoper zijn (dus niet de fabrikant). Maar het blijft dat je recht hebben iets anders is dan je recht krijgen, zeker met bedrijven als Roborock die iets makkelijker omgaan met consumentenrecht.
https://www.juridischloket.nl/aankopen-en-garantie/garantie/ondeugdelijk-product/
https://consument.acm.nl/garantie-reparatie-geld-terug/garantie-maar-2-jaar-vaak-niet-waar
Husqvarna 450X NERA (wei)
Husqvarna 430X NERA (achtertuin)
Segway Navimow i105e (voortuin)
Roborock S7 Max Ultra (boven)
Roborock Qrevo Edge S5A (beneden)
Marstek Venus E 3.0
[ Voor 8% gewijzigd door Poumelie op 31-05-2026 12:39 ]
Ik heb net voor dezelfde keuze gestaan en ben voor de c28 gegaan, omdat die op vacuum wars beter uit de test kwam. En ik moet zeggen dat ik tot nu toe erg tevreden ben.Mir64za schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:14:
Na wat research via Tweakers, VacuumWars en andere reviews zijn we uitgekomen op de Eufy C28 Omni en de Dreame L40 AE. Heeft iemand ervaring met deze twee modellen en hoe ze zich tegenover elkaar verhouden?
Roborock heeft net gemaild dat de reparatie klaar is. Ik had verwacht dat het dock gerepareerd moest worden omdat hij geen stof meer afzuigt naar de stofzak. Maar op de reparatiebon staan de volgende 2 onderdelen:stin00 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:57:
Nou m'n Roborock QRevo Pro van september 2024 vertoont problemenHet dock zuigt het stof niet meer op. Alles klinkt gewoon normaal, de ventilator knalt aan en hij maakt het gebruikelijke afzuigkabaal. Maar het stofreservoir blijft vol zitten en er wordt 0 opgezogen. Wat ik heb geprobeerd:
- Robot filter schoonmaken
- Wat stof/troep er handmatig uithalen zodat hij niet te vol zit
- Afzuigkanaal van het dock schoonmaken (geen blokkades)
- Alle klepjes/rubbers nalopen, alles werkt/opent correct
- Stofzak vervangen (2 nieuwe exemplaren geprobeerd, echte Roborock stofzakken)
- Dock resetten/stroom eraf
Heb eigenlijk alle guides en tips wel gevolgd, het zou gewoon moeten werken. Aankoop gedaan bij Roborock DE, dus ik ga maar een RMA aanmaken. Ben benieuwd, ik lees hele slechte ervaringen met hun klantenservice.
Wij zijn toch voor de Dreame l40s ultra pro gegaan moet zeggen deze bevalt ons ook zeker wij zijn erg ieder geval erg blij mee.bullitkatcher schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:13:
[...]
Ik heb net voor dezelfde keuze gestaan en ben voor de c28 gegaan, omdat die op vacuum wars beter uit de test kwam. En ik moet zeggen dat ik tot nu toe erg tevreden ben.
Hij zuigt beter dan onze vorige robot en huidige stofzuiger. En dweilen gaat ook erg goed, net zo goed als wanneer we het zelf doen.
Enige is dat het drogen van de dweil Lang duurt (maar is niet luid) en het legen van de robot maakt even kort lawaai, maar niet storend oid. Voor mijzelf is het wat vervelend dat hij niet te koppelen is aan Home Assistant, maar ben verder wel tevreden over de app, dus daar kan ik mee leren leven
[ Voor 5% gewijzigd door Anonymoussaurus op 31-05-2026 17:18 ]
Tweakers Pricewatch to Knibble: https://github.com/AnonymousWP/Tweakers-Pricewatch-to-Knibble
Heb toevallig (of niet) precies dezelfde ervaring met de Roborock S8. Heb 'm nu drie jaar, maar ook na iedere zuigsessie de zuigopening aan het legen omdat er vrij weinig in het bakje terecht komt. Ook komen er veel haren aan het einde van de borstels te zitten maar daar is nog mee te leven.Poumelie schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:02:
Interessant dat het hierboven gaat over Roborocks die snel kapot gaan. Ik had zo’n tien jaar geleden een Roborock die echt jaren is meegegaan. Daarna heb ik ongeveer drie jaar geleden een tweede gekocht, de S8, maar die vertoonde al vrij snel kuren. Ik geloof dat ik hem voor 500nogwat heb gekocht? Dat vind ik toch een flinke afschrijving in 3 jaar tijd.
Het opgezogen vuil hoopt zich op bij de ingang van het opvangbakje en komt dus niet goed in het bakje zelf terecht. Op een gegeven moment zuigt hij daardoor ook niet meer goed, omdat de ingang verstopt raakt. Ik moet dus constant het bakje legen, of eigenlijk: het vuil uit de ingang plukken, want in het bakje belandt het nauwelijks. Ik gebruik nooit dweilen en zuigen tegelijk of kort na elkaar, dus daar kan het niet aan liggen. Daarnaast zijn er nog wat andere irritaties over zaken die gewoon goed zouden moeten werken.
Wat me de afgelopen tijd hier opvalt, is dat veel tweakers roepen “ik ben supertevreden met apparaat X” terwijl ze het ding pas kort in huis hebben. Dan kun je naar mijn idee nog weinig zeggen over de kwaliteit op langere termijn. Daarmee spoor je anderen misschien aan om iets te kopen zonder dat daar echt langdurige positieve ervaring achter zit.
Hoe dan ook: de reden dat ik vandaag dit topic openklikte is omdat ik het plukken van het vuil uit die opening echt zat ben. Wie heeft een goede tip voor een robotstofzuiger die wél langdurig goed blijft werken? Ik neig zelf naar een simpeler model, juist omdat ik denk: hoe meer gimmicks, hoe meer er stuk kan gaan en hoe sneller je veel geld weggooit. Aan de andere kant zou ik het ook wel lekker vinden niet zelf steeds dat bakje te hoeven legen of de dweil te vervangen.. het is nog even afwegen wat ik belangrijker vind.
Interessante overweging is dat bij de Eufy C28 Omni de dweilrollers niet in de wasmachine lijken te kunnen (als in: het stof kan niet van de roller af). Of kijk ik verkeerd? Blijkbaar zit er een zelfreinigend systeem in? Maar daar vertrouw ik weinig op. Op gegeven moment gaat het volgens mij gewoon echt stinken. Die van mij gaan op de hoogste temperatuur in de wasmachine. Dat kan bij de Dreame L40 AE wel.bullitkatcher schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:13:
[...]
Ik heb net voor dezelfde keuze gestaan en ben voor de c28 gegaan, omdat die op vacuum wars beter uit de test kwam. En ik moet zeggen dat ik tot nu toe erg tevreden ben.
Hij zuigt beter dan onze vorige robot en huidige stofzuiger. En dweilen gaat ook erg goed, net zo goed als wanneer we het zelf doen.
Enige is dat het drogen van de dweil Lang duurt (maar is niet luid) en het legen van de robot maakt even kort lawaai, maar niet storend oid. Voor mijzelf is het wat vervelend dat hij niet te koppelen is aan Home Assistant, maar ben verder wel tevreden over de app, dus daar kan ik mee leren leven
Ook nog even contact gehad met Bol, hun geven aan niet meer met de betreffende 3e partij te werken en dat de account van deze partij niet meer actief is, nu een mail met de klacht (en communicatie met Roborock en het 'gebaar' van €20 korting op een nieuwe) naar Bol gemaild op advies medewerker klantenservice. Dit zou dan door hoofdkantoor beoordeeld worden.Fuwor schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:54:
Je hebt in Nederland vaak langer dan 2 jaar garantie. Zeker voor een robotstofzuiger van €1000,- mag je verwachten dat deze langer dan 2 jaar meegaat.
Je moet hiervoor bij de verkoper zijn (dus niet de fabrikant). Maar het blijft dat je recht hebben iets anders is dan je recht krijgen, zeker met bedrijven als Roborock die iets makkelijker omgaan met consumentenrecht.
https://www.juridischloket.nl/aankopen-en-garantie/garantie/ondeugdelijk-product/
https://consument.acm.nl/garantie-reparatie-geld-terug/garantie-maar-2-jaar-vaak-niet-waar
Husqvarna 450X NERA (wei)
Husqvarna 430X NERA (achtertuin)
Segway Navimow i105e (voortuin)
Roborock S7 Max Ultra (boven)
Roborock Qrevo Edge S5A (beneden)
Marstek Venus E 3.0
Probleem bij Bol/Amazon is eigenlijk een beetje hetzelfde.Peule_P schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:53:
[...]
Ook nog even contact gehad met Bol, hun geven aan niet meer met de betreffende 3e partij te werken en dat de account van deze partij niet meer actief is, nu een mail met de klacht (en communicatie met Roborock en het 'gebaar' van €20 korting op een nieuwe) naar Bol gemaild op advies medewerker klantenservice. Dit zou dan door hoofdkantoor beoordeeld worden.
To be continued...
Ben blij dat ik zelf mijn huidige robot via Amazon gekocht heb, nooit geen gedoe gehad met retourneren of garantie tot nu toe...
[Afbeelding]
Ja dat doe ik zelf ook met dergelijke producten, rechtstreeks het liefst, al is het dan soms een paar tientjes duurder.xyonix schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:27:
[...]
Probleem bij Bol/Amazon is eigenlijk een beetje hetzelfde.
Je kan iets van een plaza partner gekocht hebben, in dat geval is Bol/AMZ dus niet meer verantwoordelijk maar die partij. Als die partij opgedoekt wordt, of stopt met werken via hun dan is het verder succes met je gelijk behalen. Ik kijk daarom ook altijd of het Bol/AMZ is die zowel verkoopt als verzendt. Zo niet, dan laat ik de deal links liggen, mits het een duurder product is. Iets van een paar tientjes of zo geloof ik wel.
Husqvarna 450X NERA (wei)
Husqvarna 430X NERA (achtertuin)
Segway Navimow i105e (voortuin)
Roborock S7 Max Ultra (boven)
Roborock Qrevo Edge S5A (beneden)
Marstek Venus E 3.0
Ik heb ook zojuist een Dreame X50 Master besteld en ben wel benieuwd hoe jij hem hebt aangesloten op de wateraanvoer en -afvoer. Zou je daar eens wat meer over willen vertellen en/of laten zien?Schuurman92 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:20:
Gisteren de knoop doorgehakt en de Dreame X50 master besteld. Is voor ons de eerste robotstofzuiger, dus ben benieuwd.
Idee is dat ik deze in een keukenkastje knutsel en aansluit op de aan/afvoer.
Blij dat we 'm niet een paar maanden geleden hebben gekocht, er is nu een goede korting.
Als die een tijdje in gebruik is zal ik me wel weer een keer melden hoe die bevalt.(of voor de tijd met vragen)
Het lijkt er inderdaad op dat dit zo werkt, maar als het begint te stinken dan vul ik het reservoir even met heet water en laat dan de roller wassen door het basisstation. Heb er ook schoonmaakmiddel of azijn in zitten voor tijdens het dweilen.Poumelie schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:10:
[...]
Interessante overweging is dat bij de Eufy C28 Omni de dweilrollers niet in de wasmachine lijken te kunnen (als in: het stof kan niet van de roller af). Of kijk ik verkeerd? Blijkbaar zit er een zelfreinigend systeem in? Maar daar vertrouw ik weinig op. Op gegeven moment gaat het volgens mij gewoon echt stinken. Die van mij gaan op de hoogste temperatuur in de wasmachine. Dat kan bij de Dreame L40 AE wel.
Ben je er imiddels al overuit toevallig? De Dreame X40 Ultra is nu 549 bij Coolblue en ik begin nu wel te twijfelen. Zat eerst bij Roborock maar die heeft, ook hier, toch te veel horror verhalen.Majesty schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:37:
[...]
Heb toevallig (of niet) precies dezelfde ervaring met de Roborock S8. Heb 'm nu drie jaar, maar ook na iedere zuigsessie de zuigopening aan het legen omdat er vrij weinig in het bakje terecht komt. Ook komen er veel haren aan het einde van de borstels te zitten maar daar is nog mee te leven.
Ben toch langzaam aan het kijken naar een robot met station, maar ben er ook nog niet uit welke dat gaat worden. De max wordt wel 500-600 euro denk ik.
Nee nog niet, maar dat is absoluut een mooie prijs jaDalive schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:51:
[...]
Ben je er imiddels al overuit toevallig? De Dreame X40 Ultra is nu 549 bij Coolblue en ik begin nu wel te twijfelen. Zat eerst bij Roborock maar die heeft, ook hier, toch te veel horror verhalen.
Dit is natuurlijk wel wat ongenuanceerd. Mijn vorige Roborock heeft het 7 jaar gedaan. Met de S8 had ik helaas wel een miskoop bleek na een tijdje, wat me ook wel verbaasde omdat men online en ook hier er positief over was. Daarom ook dat het beter zou zijn dat mensen niet meteen roeptoeteren dat ze “super tevreden” zijn en het “iedereen kunnen aanraden” als ze het achteraf gezien net 2 weken blijken te hebben. Ja, dan werkt alles soepel.Dalive schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:51:
[...]
Ben je er imiddels al overuit toevallig? De Dreame X40 Ultra is nu 549 bij Coolblue en ik begin nu wel te twijfelen. Zat eerst bij Roborock maar die heeft, ook hier, toch te veel horror verhalen.
[ Voor 22% gewijzigd door Poumelie op 05-06-2026 17:26 ]
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
zit je op 2.4GHz wifi?Truus01 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 18:52:
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Ik heb een Roborock, de Q5 pro+, en na reparatie is ie weer terug.
Ik wilde hem weer zijn vertrouwde rondje laten doen, maar ik krijg hem niet meer gekoppeld onder zijn oude apparaatgegevens in de app.
Ik heb begrepen dat dat wel kan, maar ik krijg het niet voor mekaar.
Weet iemand hoe je dat moet doen?
Viel me ook op ja. Minder bekend merk denk ik gewoon, en minder heftige marketing wellicht.DarkFly schreef op zondag 7 juni 2026 @ 20:36:
Op dit moment ben ik aan kijken naar robotstofzuiger, bij voorkeur ook met dweilfunctie, omdat we sinds kort een hond hebben. Nu viel mijn oog op de Ecovacs T90 Pro Omni, die ook op Vacuum Wars als erg goed in zijn prijscategorie wordt beoordeeld. Echter zie ik in dit topic maar heel weinig mensen met een Ecovacs. Ondanks dat deze vaak wel goed beoordeeld worden (volgens Vacuum Wars). Had dus verwacht dat er meer van zouden worden aangeschaft. Dit maakt dat ik ook begin te twijfelen. Vandaar de vraag aan jullie, is er een reden (los van de prijs) dat er vaker een Roborock, Eufy of Dreame wordt aangeschaft?
Mochten er mensen zijn die ervaring hebben met de Ecovacs, dan hoor ik het ook heel graag!
Nee, De AE heeft gek genoeg het beste navigatiesysteem. Zie:red1 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 16:09:
[...]
De L40s Pro Ultra zou dit beter of in ieder geval gelijk moeten kunnen met de L40 Ultra AE. Erg vreemd inderdaad.
Dat werkt wel, ik moet heb dan als een nieuwe koppelen (ik heb hem 1.2 genoemd), maar ik wil hem dus onder zijn oude 'account' koppelen, zodat ik niet alles opnieuw hoef in te stellen en in te leren.
Jawel, de L40s Pro Ultra is niet één van die drie geteste varianten van de video waarnaar je linkt. Er zitten verschillen in de benamingen voor de Europese en Amerikaanse markt.winand schreef op maandag 8 juni 2026 @ 00:13:
[...]
Nee, De AE heeft gek genoeg het beste navigatiesysteem. Zie:
YouTube: Dreame L40s Ultra, Ultra AE, Ultra CE Review - ONE of these is GREAT
[ Voor 1% gewijzigd door BiG-GuY op 12-06-2026 09:06 . Reden: Die seksistische opmerking voegt niks toe aan je vraag. Alinea's maken je tekst ook leesbaarder. ]
Bij mijn zoektocht naar de juiste Dreame kwam ik deze error wel vaker tegen. Heb je al een harde reset gedaan? En heb je mogelijk donkere kleden/tegels liggen? Ik las dat ze dit niet zo leuk vinden icm de sensor. Als je hem beneden test met een stuk witte tape op de sensoren, heb je dit probleem dan ook? Er zijn meer types met dit probleem, online staat er best wat over.Odious Trident schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 22:15:
Ik heb een vraag en ik hoop dat iemand mij kan helpen. Een tijdje geleden had ik een Dreame Z10 pro ter vervanging van een Roomba 650 (tweedehands) gekocht. Ik was hartstikke blij met mijn Z10 want hij kon dweilen en zuigen. Alles wat een goede vriendin ook zou (moeten) doen. Dusty had er de eerste weken erg veel zin in. 2 x per week de beneden etage zuigen en dweilen en 1 x per week de boven etage. Tot een paar weken geleden ging alles goed, maar op een woensdag (de dag dat Dusty boven zuigt) begonnen zijn val/ klif-sensoren op te spelen. Volgens de app waren ze vuil. Ik had ze schoongemaakt (althans, de glaasjes waarin de sensoren zitten) maar de melding bleef maar aanhouden. Aanvankelijk had Dusty nog wel zin om beneden aan de slag te gaan, maar zelfs dat doet hij nu niet meer. Hij komt van het oplaadpunt, de app zegt maak klif sensor schoon en staakt dan. Ik had Dusty gereset en geprobeerd te opereren en de klif sensors van binnen schoon te maken. Ik had dat idee echter opgegeven omdat ik dan bang ben dat het voor een van ons beiden catastrofaal zal aflopen. Wat ik wil vragen is waar ik Desty naartoe kan brengen om hem na te laten kijken, of is er wellicht een handige Tweaker die een blik op Dusty kan werpen? Of is het verstandiger om Dusty op te geven en om op zoek te gaan naar een nieuwe Dusty? Laatste vraag, hebben alle Dreame's last van klif sensoren of had Dusty pech en was hij gewoon geboren met slechte klif sensors?
Even een hele domme wedervraag, maar je klikt na het schoonvegen van de sensor, in de Dreame app op reset waarden?Odious Trident schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 22:15:
Ik heb een vraag en ik hoop dat iemand mij kan helpen. Een tijdje geleden had ik een Dreame Z10 pro ter vervanging van een Roomba 650 (tweedehands) gekocht. Ik was hartstikke blij met mijn Z10 want hij kon dweilen en zuigen. Dusty had er de eerste weken erg veel zin in. 2 x per week de beneden etage zuigen en dweilen en 1 x per week de boven etage. Tot een paar weken geleden ging alles goed, maar op een woensdag (de dag dat Dusty boven zuigt) begonnen zijn val/ klif-sensoren op te spelen. Volgens de app waren ze vuil. Ik had ze schoongemaakt (althans, de glaasjes waarin de sensoren zitten) maar de melding bleef maar aanhouden. Aanvankelijk had Dusty nog wel zin om beneden aan de slag te gaan, maar zelfs dat doet hij nu niet meer. Hij komt van het oplaadpunt, de app zegt maak klif sensor schoon en staakt dan. Ik had Dusty gereset en geprobeerd te opereren en de klif sensors van binnen schoon te maken. Ik had dat idee echter opgegeven omdat ik dan bang ben dat het voor een van ons beiden catastrofaal zal aflopen. Wat ik wil vragen is waar ik Desty naartoe kan brengen om hem na te laten kijken, of is er wellicht een handige Tweaker die een blik op Dusty kan werpen? Of is het verstandiger om Dusty op te geven en om op zoek te gaan naar een nieuwe Dusty? Laatste vraag, hebben alle Dreame's last van klif sensoren of had Dusty pech en was hij gewoon geboren met slechte klif sensors?
Uh ja bij ons is het niet zo spannend, hij staat naast de koelkast daar loopt water naartoe en achter de robot zit een t splitsing, een leiding naar de koelkast en een voor de robot. De afvoer loopt ook over de plint met een gootje en die komt uit in een koofje waar de afvoer zit.MvdD schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:33:
[...]
Ik heb ook zojuist een Dreame X50 Master besteld en ben wel benieuwd hoe jij hem hebt aangesloten op de wateraanvoer en -afvoer. Zou je daar eens wat meer over willen vertellen en/of laten zien?
:strip_exif()/f/image/TCkBZOEWDF3WjzNxc8SUaEgH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5aHcR5zy07aiEGgK5KzJOQuh.jpg?f=fotoalbum_large)
Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh balans energie🔋
Toevallig voor de bovenverdieping destijds gekozen voor dit model.meermarco schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:51:
Ik heb jaren een simpele Roomba gehad. (12+ jaar). Nu op zoek naar iets beters.
<300 euro.
beneden circa 70 m2 allemaal PVC en geen drempels (wel deurmat iets verdiept) en boven ook allemaal PVC drempelloos over meerdere kamers.
Ik dweil nu eens in de maand. Met speciaal reiniger (mr James). We lopen binnen niet op (buiten) schoeisel. Wel elke dag zuigen ivm eten, stof, en soms haren ivm dames.
Ik dachht dus aan een robotstofzuiger met focus op zuigen. Ik kwam dan uit op de Dreame D20 pro plus.
Echter ben ik bang dat de app op een gegeven moment niet werkt zoals bij Neatmo, en dat je dan er niks meer aan hebt. Reeele angst of slaat nergens op? Zouden jullie de dweilfunctie uberhaupt gebruiken bij de D20?
Of kan ik bijv beter gaan voor de Philips Homerun ivm langere duur van leveren onderdelen/app?
Ik hoor graag!
Dank. Reviews zijn goed. Maar gaat me ook om de duurzaamheid (dat ie lang mee blijft gaan)xyonix schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:06:
[...]
Toevallig voor de bovenverdieping destijds gekozen voor dit model.
Ja hij kan dweilen, maar dat is niets bijzonders. Ik heb hem ook alleen gekocht voor te zuigen, echter wel speciaal vanwege goede zuigkracht en het borsteltje wat uitschuift voor de hoekjes.
Ding draait na maanden nog steeds super, voor stofzuigen kan ik hem dus aanraden. Hier kwam ik zelf op uit na redelijk wat verdiepen in verschillende modellen. Dit model kwam er eigenlijk best wel goed uit.
Maar check anders zelf ook even wat online reviews, zegt je denk ik wel wat meer.
Geldt dit ook voor als ie gekke ronddraaiende schoonmaakpatronen kiest? We hebben namelijk alles schoongemaakt en dit nog niet geresetxyonix schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:40:
[...]
Even een hele domme wedervraag, maar je klikt na het schoonvegen van de sensor, in de Dreame app op reset waarden?
Anders blijft de melding iedere keer dat je hem aanzet natuurlijk terugkomen. Algemeen krijg je de melding om sensoren schoon te maken om de zoveer draai uren.
XXXVI
Dat is vooraf niet te zeggen, dit model is ook nog niet zolang op de markt dat je kunt zeggen "het gaat 10 jaar mee".meermarco schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:20:
[...]
Dank. Reviews zijn goed. Maar gaat me ook om de duurzaamheid (dat ie lang mee blijft gaan)