• JsaSlay
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 27-05 17:36
Haal geen Super mega roborock met 10 miljoen Pa voor €1500, Eufy x10 is gewoon net zo goed.
het begint een beetje te vervagen wat 10/10 prestatie is, want elk jaar komen er tig features bij die echt niks bijdragen maar de prijs gaat omhoog. Trap er niet in :)

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:46
Ik overweeg om de Dreame L50s Pro Ultra aan te kopen (nu €599 bij Amazon DE). Dat is het L50 model met wat upgrades (pads kuisen op 100 ip 60°, hogere zuigkracht) en downgrades (kleinere batterij, kop is vast/niet intrekbaar).

Wij hebben geen huisdieren, geen opstapjes, geen tapijt behalve een kleintje aan de deur, dus lijkt mij een makkelijke setup. Maar er lopen hier wel 2 kinderen rond die alles laten slingeren. Daarom wil ik graag goede navigatie, en wil ik voor de L50S gaan met "Dubbele laser+AI+RGB+LED" navigatie, en niet de L50 AE met een enkele laser.

Nu lees ik net dat deze zijn dweil pads niet laat liggen in het basisstation, wat de X50 wel doet. Is dat iets dat ik ga missen?

Iemand die een ander toestel zou aanraden?

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-05 22:21
jeroenikke schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:50:
Ik overweeg om de Dreame L50s Pro Ultra aan te kopen (nu €599 bij Amazon DE). Dat is het L50 model met wat upgrades (pads kuisen op 100 ip 60°, hogere zuigkracht) en downgrades (kleinere batterij, kop is vast/niet intrekbaar).

Wij hebben geen huisdieren, geen opstapjes, geen tapijt behalve een kleintje aan de deur, dus lijkt mij een makkelijke setup. Maar er lopen hier wel 2 kinderen rond die alles laten slingeren. Daarom wil ik graag goede navigatie, en wil ik voor de L50S gaan met "Dubbele laser+AI+RGB+LED" navigatie, en niet de L50 AE met een enkele laser.

Nu lees ik net dat deze zijn dweil pads niet laat liggen in het basisstation, wat de X50 wel doet. Is dat iets dat ik ga missen?

Iemand die een ander toestel zou aanraden?
Heb onlangs de X50 gekocht. Ben positief verrast. Wel wat duurder dan de L50s.
Qua pads, de X50 tilt ze op als hij over vloerkleed gaat, maar kan ze ook eerst terug in het dockingstation doen.

Linksom of rechtsom, zolang hij ze kan optillen is het vooral een leuke gimmick lijkt mij.

wijze woorden

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 29-05 16:01
In dit topic is eerder over hard water en kalk gesproken, maar zonder duidelijke conclusie.

In mijn gemeente is de waterhardheid 7 dH. Mijn koffievolautomaat moet bij deze waarde regelmatig ontkalkt worden, zou dat voor een robotstofzuiger met dweifunctie ook het geval zijn?

• rkonings
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-05 14:58
Midan schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:01:
In dit topic is eerder over hard water en kalk gesproken, maar zonder duidelijke conclusie.

In mijn gemeente is de waterhardheid 7 dH. Mijn koffievolautomaat moet bij deze waarde regelmatig ontkalkt worden, zou dat voor een robotstofzuiger met dweifunctie ook het geval zijn?
natuurlijk

• rkonings
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-05 14:58
Iksie schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:20:
Voor mijn nieuwe PVC vloer overweeg ik als eerste robot ooit, een van de recente robots van Dreame of Roborock. Maar volgens mij kunnen deze geen plinten van 10cm op de bovenkant schoonvegen zoals de Narwal Freo Z Ultra dat wel kan. Weliswaar met een extra borsteltje maar toch, ik dacht met de drempelklimtechniek dat ze wat hoger zouden kunnen reiken. Kan dit niet in de app geprogrammeerd worden?
Het is ook een stofzuiger die over de grond rijdt en 10cm plinten kunnen stofzuigen is natuurlijk wel een beetje te veel gevraagd van iets wat op de grond rondscharrelt...

• barellron
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:19
Mijn Dreame X40 Ultra is net kapot gegaan na een maandje, (washboard is oneven waardoor het niet lekker meer met de mop pads omgaat). Ik ben dus nu weer in de markt voor +- 650 euro.

Ik blijf toch maar niet goed door al die modellen heen kunnen kijken qua verschillen ook zeker omdat bij dreame de types toch echt gek zijn met overal upgrades en downgrades.

Ik laat hem altijd 's nachts rijden, en ben name bang dat mijn kat een muis in het huis brengt en de robotstofzuiger er overheen gaat. De X40 stond met 2 lasers hier goed voor aangeschreven, alleen die is niet meer beschikbaar. Hebben jullie een aanrader?

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22:23
barellron schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:42:
Mijn Dreame X40 Ultra is net kapot gegaan na een maandje, (washboard is oneven waardoor het niet lekker meer met de mop pads omgaat). Ik ben dus nu weer in de markt voor +- 650 euro.

Ik blijf toch maar niet goed door al die modellen heen kunnen kijken qua verschillen ook zeker omdat bij dreame de types toch echt gek zijn met overal upgrades en downgrades.

Ik laat hem altijd 's nachts rijden, en ben name bang dat mijn kat een muis in het huis brengt en de robotstofzuiger er overheen gaat. De X40 stond met 2 lasers hier goed voor aangeschreven, alleen die is niet meer beschikbaar. Hebben jullie een aanrader?
Misschien lees ik het verkeerd maar na een maand stuk? Dan is het toch zeker wel garantie?

• barellron
tjubbie schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:48:
[...]

Misschien lees ik het verkeerd maar na een maand stuk? Dan is het toch zeker wel garantie?
Ja klopt, vanuit Mediamarkt geld terug, helaas krijg ik voor dat geld niet iets gelijks

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:39
barellron schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:42:

Op reddit staat een handig overzicht van de specs per robot van heel veel merken: https://www.reddit.com/r/Dreame_Tech/comments/1f7325b/dreame_comparison_of_september_2024_robot_lineup/

Dit vond ik wel handig om snel te selecteren op specs die voor jou belangrijk zijn. Als ik zo kijk kan de Dreame L50s Pro Ultra alles wat je X40 Ultra ook kon en nog wat meer. Deze is precies 650 euro. Als het qua specs ook iets minder mag is de Dreame L40 Ultra AE nu ook behoorlijk scherp geprijsd bij Mediamarkt. Je levert wel wat in qua specs (o.a. een enkele AI camera ipv dubbel), maar je houdt ook dik 200 euro in de zak.

Wel weer twee robots van Dreame. Kan me ook voorstellen dat je misschien naar een ander merk kijkt gezien de ervaring met de X40.

[ Voor 3% gewijzigd door Erwin186 op 18-05-2026 13:10 ]

• Lennart-
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:24
Heb sinds een maand de Eureka J15 Pro Ultra (met Valetudo). Heel tevreden van, behalve van het dweilresultaat.

We hebben donkergrijze keramische tegels en lange rechte stukken. Je ziet daarna perfect de dweillijnen. Geprobeerd met meer water, minder water, dweilproduct (WoldoClean) en andere pads. Helaas allemaal met hetzelfde resultaat ... Eens met een doekje erna overgaan en het is opgelost, maar dat lijkt me nu toch niet de bedoeling. Iemand nog een tip die ik kan proberen?

• barellron
Erwin186 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:43:
[...]

Op reddit staat een handig overzicht van de specs per robot van heel veel merken: https://www.reddit.com/r/Dreame_Tech/comments/1f7325b/dreame_comparison_of_september_2024_robot_lineup/

Dit vond ik wel handig om snel te selecteren op specs die voor jou belangrijk zijn. Als ik zo kijk kan de Dreame L50s Pro Ultra alles wat je X40 Ultra ook kon en nog wat meer. Deze is precies 650 euro. Als het qua specs ook iets minder mag is de Dreame L40 Ultra AE nu ook behoorlijk scherp geprijsd bij Mediamarkt. Je levert wel wat in qua specs (o.a. een enkele AI camera ipv dubbel), maar je houdt ook dik 200 euro in de zak.

Wel weer twee robots van Dreame. Kan me ook voorstellen dat je misschien naar een ander merk kijkt gezien de ervaring met de X40.
Dank je, dit is wel mijn probleem, je ziet daar L50 Pro Ultra staan, maar niet de L50s Pro Ultra, en niet alles is altijd beter ook al is het later... Zie ook L50 Ultra AE vs L50 Ultra

• Erwin186
barellron schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:33:
[...]

Dank je, dit is wel mijn probleem, je ziet daar L50 Pro Ultra staan, maar niet de L50s Pro Ultra, en niet alles is altijd beter ook al is het later... Zie ook L50 Ultra AE vs L50 Ultra
Mee eens hoor, er zit weinig lijn in alle verschillende types en namen. Wat het nog lastiger maakt is dat wereldwijd ook weer verschillende typenamen gehanteerd worden. Volgens mij is de L50 Pro Ultra de Amerikaanse naam, terwijl dat hier weer verkocht wordt als L50s Pro Ultra.

Bij Roborock vind ik het wel iets duidelijker qua typenamen, maar ook daar zijn er weer tig versies van bijvoorbeeld de Qrevo.

• RA0UL
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 26-05 10:08
Slechte ervaring laatste tijd met Dreame… recent had de l40 ultra AE al een kapotte zij borstel na een paar maanden gebruik. Bol wilde die repareren, maar kwam na 15 dagen toch aanzetten met dat het niet te repareren valt, dus geld terug… destijds veel goedkoper aangeschaft dan dat die vorige week kostte. Kwam vervolgens uit bij de L40s pro ultra. Zou in alle opzichten beter/gelijkwaardig zijn. In de aanbieding bij Amazon, maar zag dat ze deze ook als gebruikt product aanboden voor 450 euro. Dus gokje gewaagd. Vandaag ontvangen en echt om te janken hoe dit geleverd wordt… station en accessoires los in een gigantische doos geflikkerd met wat bubbel folie. Maar goed, op wat beschadigingen na boeit dat allemaal niet zoveel.

Nu komt de echte tegenvaller, bij het mappen reed de stofzuiger erg lomp en hard tegen van alles aan vooral dunne zwarte poten.

Vervolgens tijdens het stofzuigen en dweilen zelf wel iets beter. Maar vooral bij het terugkeren naar de Dock wordt die echt dom en botst vol tegen stoel en bank poten aan. Kan me haast niet voorstellen dat mensen hier positief zijn, als dit zo werkt. De AE reed nagenoeg foutloos door ons huis.

Heb ik gewoon twee keer pech of moet ik naar een ander merk zoeken?

Want de specs/prijs van de l40s pro ultra spreken me wel aan en zie daar weinig alternatieven voor.

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:20
RA0UL schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:12:
Slechte ervaring laatste tijd met Dreame… recent had de l40 ultra AE al een kapotte zij borstel na een paar maanden gebruik. Bol wilde die repareren, maar kwam na 15 dagen toch aanzetten met dat het niet te repareren valt, dus geld terug… destijds veel goedkoper aangeschaft dan dat die vorige week kostte. Kwam vervolgens uit bij de L40s pro ultra. Zou in alle opzichten beter/gelijkwaardig zijn. In de aanbieding bij Amazon, maar zag dat ze deze ook als gebruikt product aanboden voor 450 euro. Dus gokje gewaagd. Vandaag ontvangen en echt om te janken hoe dit geleverd wordt… station en accessoires los in een gigantische doos geflikkerd met wat bubbel folie. Maar goed, op wat beschadigingen na boeit dat allemaal niet zoveel.

Nu komt de echte tegenvaller, bij het mappen reed de stofzuiger erg lomp en hard tegen van alles aan vooral dunne zwarte poten.

Vervolgens tijdens het stofzuigen en dweilen zelf wel iets beter. Maar vooral bij het terugkeren naar de Dock wordt die echt dom en botst vol tegen stoel en bank poten aan. Kan me haast niet voorstellen dat mensen hier positief zijn, als dit zo werkt. De AE reed nagenoeg foutloos door ons huis.

Want de specs/prijs van de l40s pro ultra spreken me wel aan en zie daar weinig alternatieven voor.
De L40s Pro Ultra rijdt hier echt tegen niets aan. Ook niet bij het teruggaan naar het dockingstation.

• xyonix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:27
RA0UL schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:12:

Klinkt alsof je de eerste keer pech hebt gehad.
De tweede keer kan Dreame denk ik niet veel aan doen voor je, immers is Amazon degene die de retourkansen aanbiedt. Dus verpakking die slordig is ligt niet zo zeer aan het merk, heb dit ook al eens meegemaakt met iets anders.
Daarnaast is er altijd een risico met iets wat retour is gestuurd, het kan uiteraard defect zijn en zonder goede reden retour zijn gestuurd. Zulke bedrijven gaan die ook niet testen, die flikkeren het in een nieuwe doos en plakken er een korting sticker op en gaan met die banaan.

Maar als je zo'n nasmaak hebt bij het merk, dan probeer je het toch met Roborock uit?
Denk dat dit wel de twee merken zijn waar je het beste mee uit bent.

Zelf twee Dreame's draaien en nog nergens problemen mee gehad.

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10:54
Is een stofzak in een robotstofzuiger een nadeel of een voordeel? Hoe werkt dat met legen van het vuilbakje van de stofzuiger, of zit de zak in het laadstation? Hoe lang doe je (ongeveer) met een zak? Ik heb zelf een robotstofzuiger van de Makro maar daar zit geen zak in en heeft geen (serieus) laadstation.

Youtube vertelt best al veel :) . Maar er blijven toch nog een paar vragen over.

[ Voor 12% gewijzigd door Bouwertje op 19-05-2026 11:49 ]

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:24

Dennis1812

Amateur prutser

Stofzak in mijn Roborock S8 Pro Ultra gaat een maand of 2-3 mee.

Door honden haren die bij elkaar kluwen zit soms het leeg zuig deel verstopt. Maar dat is eenvoudig zelf te verhelpen.
Dan zuigt hij dus het bakje niet leeg.

De dweil vervang ik vaker, die vouwen vaak een klein randje om waardoor het allemaal net kut is.
Bij een nieuwe robot zou ik beter op de dweilen letten. Denk dat ronde dweil in dat geval beter is.

Watertank vullen we om de dag. En dus ook om de dag legen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Pussolini
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:00
Hier hobbelt sinds een week een roborock Q10 S5+ rond als eerste robotstofzuiger en ik ben er echt kinderlijk enthousiast over. Wilde een robot om alleen te stofzuigen en wilde er niet te veel geld aan uitgeven, omdat het een klushuis betreft (dus altijd stoffig) en de definitieve vloer beneden nog niet ligt. MediaMarkt had een refurbished model in nieuwstaat voor 180 euro. Wat een koopje!

Uiteindelijk gaat deze naar de slaapkamer en komt er een model om ook mee te dweilen, maar voor nu ben ik echt zeer in mijn nopjes.

• RA0UL
red1 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 00:55:
[...]

De L40s Pro Ultra rijdt hier echt tegen niets aan. Ook niet bij het teruggaan naar het dockingstation.
Door reacties op mijn eerdere post besloten toch een kans te geven. Dus vandaag een nieuwe gehaald bij mediamarkt.

Deze toont dus precies hetzelfde gedrag… hoe dan?!

Zie video: https://imgur.com/a/njtX0Dv

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:27
@RA0UL

Dreame heeft een mogelijkheid voor extra voorzichtig navigeren, heb je die hier aan- of uitstaan?

• RA0UL
RudolfR schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:42:
@RA0UL

Dreame heeft een mogelijkheid voor extra voorzichtig navigeren, heb je die hier aan- of uitstaan?
Heb alle settings gecheckt, maar zie deze er niet tussen staan. Waar vind ik deze optie?

• red1
RA0UL schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:35:
[...]

Door reacties op mijn eerdere post besloten toch een kans te geven. Dus vandaag een nieuwe gehaald bij mediamarkt.

Deze toont dus precies hetzelfde gedrag… hoe dan?!

Zie video: https://imgur.com/a/njtX0Dv
Wat apart. Heb jij de modus voor vermijden van botsen en intelligente obstakelvermijding aanstaan? En extra licht eventueel?

Ik kan echt niet anders zeggen dan dat ik dat hier niet zo heb als op jouw video. En ik heb een vloer die erg lijkt op die van jou en ook eetkamerstoelen met zwarte poten (net iets dikker dan die jij hebt, maar vergelijkbaar).

• RA0UL
red1 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:48:
[...]

Wat apart. Heb jij de modus voor vermijden van botsen en intelligente obstakelvermijding aanstaan? En extra licht eventueel?

Ik kan echt niet anders zeggen dan dat ik dat hier niet zo heb als op jouw video. En ik heb een vloer die erg lijkt op die van jou en ook eetkamerstoelen met zwarte poten (net iets dikker dan die jij hebt, maar vergelijkbaar).
Ja alle drie de opties staan aan. Het meest vreemd vind ik nog dat de vorige versie L40 ultra AE hier perfect mee omging en nu beide pro ultra’s dit doen.

• red1
RA0UL schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:51:
[...]

Ja alle drie de opties staan aan. Het meest vreemd vind ik nog dat de vorige versie L40 ultra AE hier perfect mee omging en nu beide pro ultra’s dit doen.
De L40s Pro Ultra zou dit beter of in ieder geval gelijk moeten kunnen met de L40 Ultra AE. Erg vreemd inderdaad.

• Mir64za
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:08
Wij overwegen op dit moment onze eerste robotstofzuiger aan te schaffen. Ons huis is voorzien van laminaat en twee laagpolige tapijten.

Na wat research via Tweakers, VacuumWars en andere reviews zijn we uitgekomen op de Eufy C28 Omni en de Dreame L40 AE. Heeft iemand ervaring met deze twee modellen en hoe ze zich tegenover elkaar verhouden?

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Nou m'n Roborock QRevo Pro van september 2024 vertoont problemen :-( Het dock zuigt het stof niet meer op. Alles klinkt gewoon normaal, de ventilator knalt aan en hij maakt het gebruikelijke afzuigkabaal. Maar het stofreservoir blijft vol zitten en er wordt 0 opgezogen. Wat ik heb geprobeerd:

- Robot filter schoonmaken
- Wat stof/troep er handmatig uithalen zodat hij niet te vol zit
- Afzuigkanaal van het dock schoonmaken (geen blokkades)
- Alle klepjes/rubbers nalopen, alles werkt/opent correct
- Stofzak vervangen (2 nieuwe exemplaren geprobeerd, echte Roborock stofzakken)
- Dock resetten/stroom eraf

Heb eigenlijk alle guides en tips wel gevolgd, het zou gewoon moeten werken. Aankoop gedaan bij Roborock DE, dus ik ga maar een RMA aanmaken. Ben benieuwd, ik lees hele slechte ervaringen met hun klantenservice.

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:45
stin00 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:57:
Nou m'n Roborock QRevo Pro van september 2024 vertoont problemen :-( Het dock zuigt het stof niet meer op. Alles klinkt gewoon normaal, de ventilator knalt aan en hij maakt het gebruikelijke afzuigkabaal. Maar het stofreservoir blijft vol zitten en er wordt 0 opgezogen. Wat ik heb geprobeerd:

Heb eigenlijk alle guides en tips wel gevolgd, het zou gewoon moeten werken. Aankoop gedaan bij Roborock DE, dus ik ga maar een RMA aanmaken. Ben benieuwd, ik lees hele slechte ervaringen met hun klantenservice.
Ik heb mijn QRevo Pro (ook via Roborock DE aangeschaft) recentelijk teruggestuurd omdat één van de mops niet meer omhoog ging.

Dit hebben ze heel netjes en snel afgehandeld, binnen de garantie. De grootste uitdaging was nog wel een doos vinden die groot genoeg was om alles in op te sturen :)

[ Voor 0% gewijzigd door Ben.Hahlen op 21-05-2026 09:12 . Reden: Typo ]

Blog

• Iksie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:10
Ik zie nu dat Dreame Nederland de X60 Pro serie heeft aangekondigd: lancering op 4 juni. Maar niets over de X60 Max serie. Dat zijn toch niet dezelfde? Ben ook benieuwd naar de prijzen trouwens.

• Mir64za
Erwin186 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:43:
[...]

De L40 Ae kost nu 432 bij Mediamarkt en de L50 Ae 529, is het klein verschil de upgrade waard?

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:59

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Zit te twijfelen tussen de Dreame L40 Ultra AE uitvoering: Dreame L40 Ultra AE Zwart 432,-

&

De Dreame L10S ultra gen 3 uitvoering: Dreame L10s Ultra Gen 3 419

Ik zie dat de L10s geen warm water wash heeft, maar wel hete luchtdroging.

Die L40 ultra lijkt betere borstel te hebben en dat warmwater wassen + betere camear met obstacle avoidance. Maar de L10s weer iets betere zuigkracht.. Lastig:)

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

• stin00
  • Niet online
Ben.Hahlen schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:12:
[...]

Ik heb mijn QRevo Pro (ook via Roborock DE aangeschaft) recentelijk teruggestuurd omdat één van de mops niet meer omhoog ging.

Dit hebben ze heel netjes en snel afgehandeld, binnen de garantie. De grootste uitdaging was nog wel een doos vinden die groot genoeg was om alles in op te sturen :)
Dank voor je ervaring! Na wat heen en weer pingpongen met de klantenservice en filmpjes/foto's sturen gaan ze een reparatie inplannen, retourlabel volgt. Ik weet hoe breekbaar die krengen zijn, dus ik heb de originele doos gelukkig bewaard. Vooral de QRevo series ben ik niet echt over te spreken.. m'n vorige QRevo is total loss naar Amazon retour gegaan met refund. Alle onderdelen van de Qrevo voelen wat goedkoper aan.

Ik heb namelijk ook nog een S7 MaxV Plus (met cyclone dock) rondrijden en die voelt véél robuuster, zwaarder en kwalitatief beter aan. Die functioneert al heel lang probleemloos met minimaal onderhoud.

Zal nog wel even terugkoppelen hoe de reparatie is verlopen.

[ Voor 8% gewijzigd door stin00 op 22-05-2026 15:40 ]

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:14
Mijn roborock S5 is toe aan een nieuwe accu. Maar waar vind ik een betrouwbare? Aliexpress staat er vol mee, tot wel 12.8 Ah (fysiek onmogelijk omdat deze cellen niet bestaan). Die van Ali durf ik niet aan ivm brandgevaar, en ik zie veel dropshippers. 123accu lijkt een andere te verkopen (link), maar is die wel betrouwbaar en veilig? Ik heb bij 123accu gevraagd welke cellen er in de accu zitten (merk en type) en of ze een datasheet hebben, maar ik krijg alleen een reactie over CE-keurmerk en RoHS-normen.

Ik heb ook met Roborock zelf contact opgenomen, maar daar kan ik geen originele accu kopen.

Is die van 123accu aan te raden of heeft iemand anders een tip?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
manusjevanalles schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 16:42:
Mijn roborock S5 is toe aan een nieuwe accu. Maar waar vind ik een betrouwbare? Aliexpress staat er vol mee, tot wel 12.8 Ah (fysiek onmogelijk omdat deze cellen niet bestaan). Die van Ali durf ik niet aan ivm brandgevaar, en ik zie veel dropshippers. 123accu lijkt een andere te verkopen (link), maar is die wel betrouwbaar en veilig? Ik heb bij 123accu gevraagd welke cellen er in de accu zitten (merk en type) en of ze een datasheet hebben, maar ik krijg alleen een reactie over CE-keurmerk en RoHS-normen.

Ik heb ook met Roborock zelf contact opgenomen, maar daar kan ik geen originele accu kopen.

Is die van 123accu aan te raden of heeft iemand anders een tip?
Ik heb goede ervaringen met 123accu. Eerst bestelde ik daar een nieuwe accu voor mijn wat oudere Dreame. Toen die het probleem niet bleek te verhelpen, mocht ik hem simpelweg terugsturen.

Op grond van die ervaring heb ik er een accu voor mijn Dyson v7 steelstofzuiger besteld, nadat een eerder op ali aangeschaft exemplaar binnen een paar maanden overleden was. Die van 123 bleek niet alleen te werken, maar ook perfect te passen zonder steeds te moeten rommelen bij het laadstation.

• Erwin186
Mir64za schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 17:04:
[...]

De L40 Ae kost nu 432 bij Mediamarkt en de L50 Ae 529, is het klein verschil de upgrade waard?
De exacte verschillen tussen beide weet ik niet precies. Wat ik zo kan vinden kan de L50 AE wel met een hogere temperatuur dweilen, maar hij heeft bijvoorbeeld geen camera voor obstacle avoidance. In dat laatste zal hij waarschijnlijk dus flink slechter presteren. Een hoger getal betekent helaas niet altijd dat het ook daadwerkelijk een nieuwer of beter model is, dat is best wel verwarrend bij Dreame (en meerdere robotstofzuigermerken).

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-05 13:32
graag deel ik mijn ervaring voor wie ooit hetzelfde probleem tegenkomt met de Roborock Saros 10R.

Het probleem:

Afgelopen maand wilde mijn Saros 10R niet meer goed koppelen aan het dockingstation Na zo'n 3 minuten proberen gaf hij het op, of ik moest handmatig ingrijpen. (Handmatig aandrukken om goed te docken).

Als gevolg van t niet juist / volledig koppelen kon ie niet altijd meer correct de dweilpad koppelen of afkoppelen, soms reed hij terug naar t dockingstation met één dweil of verloor 1 van de 2 pads.

De support met Roborock verliep overigens vlot, maar je dient wel eea goed vast te leggen (heb zelf filmpjes naar youtube geupload en de betreffende url's gedeeld met support zodat eea duidelijk is voor hun)

De klantenservice reageerde met een aantal standaard checks. Ze stuurden daarbij foto's mee ter illustratie. De oplaadcontacten op de robot én het dockingstation schoon te maken met een gummetje of met alcohol 96% (verkrijgbaar bij o.a. Etos)

Het indicatielampje van de dock te controleren – dit hoort uit te gaan zodra de robot correct gekoppeld is

De stroomkabel van de dock goed vast te drukken en eventueel een ander stopcontact te proberen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0tFqqN_VE6aLgEj0isuniNX9nE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qVI7aTKKYDqGxbgTfgjXFzlq.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORyfakRK-kc2JdAuidDB_d_o6wI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/anBQAhMMa4TO0BqDWhmDMzvy.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tFOlOHSaBoIQfQjm2gCNpVO0Y4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1TLm1VxRFkiMtowBtBXwv7pk.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OfNwiD2AqUwgCN_Cqz81QkuNo10=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/I45brhC6zqqBMSCZStE5lMq0.png?f=user_large

Ik heb dit allemaal nauwgezet doorlopen, maar het veranderde niets aan het gedrag. Alles leek in orde: de contactpunten waren schoon gemaakt, wielen waren schoon, oprijplaat is vlak, geen obstakels. Firmware was toen bijgewerkt naar V02.52.78

Na verder zoeken ontdekte ik dat de wielhouder van het kleine voorste zwenkwiel niet meer soepel meedraaide. Het wieltje bleef dwars staan bij de drempel en bij de oprijplaat, waardoor de robot telkens niet goed de oprijplaat opreed en/of niet goed contact kon maken. Dat verklaarde tevens de problemen mbt het koppelen en ontkoppelen van de dweilpads. Die hele reeks fouten werd dus veroorzaakt doordat de wielhouder dwars bleef staan.

Nadat ik de oorzaak zelf had geïdentificeerd en gefilmd, stuurde Roborock zonder verdere discussie een vervangend wiel + wielhouder op onder garantie. Snelle levering via UPS, nette afhandeling, na vervanging docked de robot in één keer en heeft zijn pads sindsdien niet meer laten liggen. Probleem volledig opgelost.

Het onderdeel ging naar mijn gevoel wel erg snel kapot (slijtage) voor een robot in dit segment. Ik heb Roborock verzocht dit mee te nemen in hun wiki/FAQ voor andere gebruikers met vergelijkbare klachten, en hen gesuggereerd het ontwerp van de wielhouder kritisch te bekijken. Of daar iets mee gedaan wordt is afwachten.

Dus ervaar je Docking problemen en in t verlengde daarvan dweilpads die niet juist koppelen/ontkoppelen? check het voorste zwenkwiel en de wielhouder. Zit die vast of draait die niet soepel mee? Grote kans dat dát je oorzaak is. Let ook goed er op dat je t wieltje goed in de houder vastzet (hij moet vast klikken).

Aftersales en garantieafhandeling via Roborock verliep vlot.

T nieuwe onderdeel;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NxOATQliFF2tG0ZghBL9TIjoOWg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5FFQlsZ4qD1wvIY6t2M5N2nZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wzxGSNrXkJi64c1FICPiJXQRse4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zoxT6RAh78CVuCO1Fc4hGdwV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door pielle007 op 25-05-2026 08:46 . Reden: Typo's en heb foto's toegevoegd ]

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:30
pielle007 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 09:12:
graag deel ik mijn ervaring voor wie ooit hetzelfde probleem tegenkomt met de Roborock Saros 10R.

Het probleem:

Afgelopen maand wilde mijn Saros 10R niet meer goed koppelen aan het dockingstation Na zo'n 3 minuten proberen gaf hij het op, of ik moest handmatig ingrijpen. (Handmatig aandrukken om goed te docken).

Als gevolg van t niet juist / volledig koppelen kon ie niet altijd meer correct de dweilpad koppelen of afkoppelen, soms reed hij terug naar de dock met één dweil en verloor die onderweg.

De support met Roborock verliep overigens vlot, maar je dient wel eea goed vast te leggen (heb zelf filmpjes naar youtube geupload en de betreffende url's gedeeld met support zodat eea duidelijk is voor hun)

De klantenservice reageerde met een aantal standaard checks. Ze stuurden daarbij foto's mee ter illustratie. De oplaadcontacten op de robot én het dockingstation schoon te maken met een gummetje of met alcohol 96% (verkrijgbaar bij o.a. Etos)

Het indicatielampje van de dock te controleren – dit hoort uit te gaan zodra de robot correct gekoppeld is

De stroomkabel van de dock goed vast te drukken en eventueel een ander stopcontact te proberen

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb dit allemaal nauwgezet doorlopen, maar het veranderde niets aan het gedrag. Alles leek in orde: de contactpunten waren schoon gemaakt, wielen waren schoon, oprijplaat is vlak, geen obstakels. Firmware was toen bijgewerkt naar V02.52.78

Na verder zoeken ontdekte ik dat de wielhouder van het kleine voorste zwenkwiel niet meer soepel meedraaide. Het wieltje bleef dwars staan bij de drempel en bij de oprijplaat, waardoor de robot de docking telkens niet goed de oprijplaat opreed en niet goed contact kon maken. Dat verklaarde tevens de problemen mbt het koppelen en ontkoppelen van de dweilpads. Die hele reeks fouten werd dus veroorzaakt doordat de wielhouder dwars bleef staan.

Nadat ik de oorzaak zelf had geïdentificeerd en gefilmd, stuurde Roborock zonder verdere discussie een vervangend wiel + wielhouder op onder garantie. Snelle levering via UPS, nette afhandeling, na vervanging docked de robot in één keer en heeft zijn pads sindsdien niet meer laten liggen. Probleem volledig opgelost.

Het onderdeel ging naar mijn gevoel wel erg snel kapot voor een robot in dit segment. Ik heb Roborock verzocht dit mee te nemen in hun wiki/FAQ voor andere gebruikers met vergelijkbare klachten, en hen gesuggereerd het ontwerp van de wielhouder kritisch te bekijken. Of daar iets mee gedaan wordt is afwachten.

Dus ervaar je Docking problemen en in t verlengde daarvan dweilpads die niet juist koppelen/ontkoppelen? check het voorste zwenkwiel en de wielhouder. Zit die vast of draait die niet soepel mee? Grote kans dat dát je oorzaak is. Garantieafhandeling via Roborock verliep vlot.

T nieuwe onderdeel;

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank dat is een goede tip. Ik heb mij toch al verbaasd over de levensduur van die dingen. Die van mij was binnen een maand compleet dood. Natuurlijk wel netjes opgelost maar voor zo'n bedragen mag je inderdaad wel iets meer verwachten zonder dat je uberhaupt support nodig hebt

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:07
Ik ben opzoek naar een nieuwe hoofdborstel voor onze Xiaomi x20+. Ik heb er een besteld via Xiaomi zelf maar deze past niet eerst stond x20 op maar blijkbaar is de x20+ borstel langer. Deze kan ik dan weer niet vinden via hun website. Iemand ervaringen met een goede mainbrush. Heb er een van Temu maar die is echt waardeloos.

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:59

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Terrie schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:38:
Zit te twijfelen tussen de Dreame L40 Ultra AE uitvoering: Dreame L40 Ultra AE Zwart 432,-

&

De Dreame L10S ultra gen 3 uitvoering: Dreame L10s Ultra Gen 3 419

Ik zie dat de L10s geen warm water wash heeft, maar wel hete luchtdroging.

Die L40 ultra lijkt betere borstel te hebben en dat warmwater wassen + betere camear met obstacle avoidance. Maar de L10s weer iets betere zuigkracht.. Lastig:)
Ik heb nu de https://www.amazon.nl/-/en/Xiaomi-Robot-Vacuum-X20-Max/dp/B0DFHW2JTT besteld voor 289,- toch twijfel ik of de andere 2 geen betere keuze zijn. Budget technisch wel, of zie ik iets over het hoofd?

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:28
Hier nog een Roborock met kuren, niet mijn eigen maar een S7 MaxV Ultra bij mijn moeder thuis.

9 van de 10 keer wilt deze niet opladen en blijft hij iedere paar seconden roepen 'charging' en na een poging of 3-4 in het dock rijden blijft hij stil staan met een 'charging error' vlak voor het dock.

Als ik hem handmatig in het dock duw laadt hij gewoon, maar wilt hij zelf weer gaan opladen en rijdt 2-3x het dock in en uit en zit een beetje in een loop dus.

App geeft geen foutcode maar enkel laadfout, reinig de contacten.

Na een beetje Google kom ik veelal uit bij een Error 13 en blijkt er een condensator in het dock/PSU defect te zijn, nu wil ik best een condensator er in solderen maar veel van deze posts gaan over S5/S6 modellen of modellen met enkel een laadstation en dus niet het 'Ultra' station van deze Roborock.

Iemand ervaring of tips?

Ook bij Roborock vind ik de uitval vrij hoog als ik dit topic volg, zelf thuis ook al een S7 MaxV Ultra gehad die het laadstation niet meer kon vinden (bleef rondjes rijden), hiervoor geld terug via Amazon.

En een S7 Max Ultra die het stofreservoir niet meer leegde en deze moest opgestuurd worden naar Polen en doet het weer, dit was ook nog binnen de garantie.

Husqvarna 450X NERA (wei)
Husqvarna 430X NERA (achtertuin)
Segway Navimow i105e (voortuin)
Roborock S7 Max Ultra (boven)
Roborock Qrevo Edge S5A (beneden)
Marstek Venus E 3.0

• lays526
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:04
Peule_P schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:25:

Ook bij Roborock vind ik de uitval vrij hoog als ik dit topic volg
dat kun je niet zeggen zonder de verkoop aantallen en het aantal defecten te vergekijken, nu ga je af op mensen die op een forum "klagen"
voor hetzelfde geld is het minder dan 1% vd totale verkopen wat dus erg goed is, of een eigen fout.

hiermee wil ik niet zeggen dat het een goed product is, maar ik heb een qrevo pro, en die werkt al 2 jaar probleemloos, en zo zijn er veel mensen, maar mensen gaan meestal online om te klagen, niet om te vertellen dat hun aankoop wel goed werkt

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-05 13:32
Hier nog een Roborock met kuren, niet mijn eigen maar een S7 MaxV Ultra bij mijn moeder thuis.

9 van de 10 keer wilt deze niet opladen en blijft hij iedere paar seconden roepen 'charging' en na een poging of 3-4 in het dock rijden blijft hij stil staan met een 'charging error' vlak voor het dock.

Als ik hem handmatig in het dock duw laadt hij gewoon, maar wilt hij zelf weer gaan opladen en rijdt 2-3x het dock in en uit en zit een beetje in een loop dus.

Na een beetje Google kom ik veelal uit bij een Error 13 en blijkt er een condensator in het dock/PSU defect te zijn, nu wil ik best een condensator er in solderen maar veel van deze posts gaan over S5/S6 modellen of modellen met enkel een laadstation en dus niet het 'Ultra' station van deze Roborock.

Iemand ervaring of tips?

Ook bij Roborock vind ik de uitval vrij hoog als ik dit topic volg, zelf thuis ook al een S7 MaxV Ultra gehad die het laadstation niet meer kon vinden (bleef rondjes rijden), hiervoor geld terug via Amazon.

En een S7 Max Ultra die het stofreservoir niet meer leegde en deze moest opgestuurd worden naar Polen en doet het weer, dit was ook nog binnen de garantie.
Voor de S5max was t zelfde probleem inderdaad, de diode vh laadstation welke defect was. Niet nagemeten gewoon laten vervangen omdat t een bekend issue is. (Weet niet of t voor jouw unit ook geldt). Ik had voor €0,15 door een bekende de oude diode laten verwijderen en de nieuwe erop laten solderen. Via deze handleiding. Was voor de s5max een diode Sr5150 150v krijg je evt bij deze webshop bv

• Peule_P
lays526 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:48:
[...]

dat kun je niet zeggen zonder de verkoop aantallen en het aantal defecten te vergekijken, nu ga je af op mensen die op een forum "klagen"
voor hetzelfde geld is het minder dan 1% vd totale verkopen wat dus erg goed is, of een eigen fout.

hiermee wil ik niet zeggen dat het een goed product is, maar ik heb een qrevo pro, en die werkt al 2 jaar probleemloos, en zo zijn er veel mensen, maar mensen gaan meestal online om te klagen, niet om te vertellen dat hun aankoop wel goed werkt
vanuit dit topic denk ik dat er minder problemen met Roborock zijn dan met bijvoorbeeld Eufy of Dreame, dus zelf zou ik nog steeds een Roborock aanschaffen als ik in de markt voor een nieuwe zou zijn.

Maar gezien ik zelf al nummer 3 heb rondrijden en mijn moeder thuis er ook een heeft lopen kan ik wel uit mijn directe omgeving stellen dat er een uitval van 75% is 8)7

- Roborock S7 MaxV Ultra, retour Amazon, sensor om het dock te lokaliseren defect

- Roborock S7 Max Ulta, retour hersteldienst, zuigt stofbak niet meer leeg, deze is retour en draait op bovenverdieping nu, al heb ik het stofbakje toch een paar keer moeten 'helpen' met de ouderwetse Miele stofzuiger om goed leeg te krijgen.

- Roborock Qrevo Edge S5A (deze gekocht toen de S7 Max Ultra op vakantie was in Polen en doet nu de onderverdieping, tot op heden zonder problemen.

- Roborock S7 MaxV Ultra bij mijn moeder, deze heeft nu dus het probleem met het laden in het dock zoals hierboven beschreven, bovendien lekt deze ook af en toe en staat er een flinke plas water rondom het dock en is de schoonwatertank een stukje leeg, hier moet ik ook nog naar kijken.

Marstek Venus E 3.0

• Peule_P
pielle007 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:23:
[...]

Voor de S5max was t zelfde probleem inderdaad, de diode vh laadstation welke defect was. Niet nagemeten gewoon laten vervangen omdat t een bekend issue is. (Weet niet of t voor jouw unit ook geldt). Ik had voor €0,15 door een bekende de oude diode laten verwijderen en de nieuwe erop laten solderen. Via deze handleiding. Was voor de s5max een diode Sr5150 150v krijg je evt bij deze webshop bv
Ja precies dat soort dingen kom ik tegen op Reddit en Youtube etc. voor de S5/S6 en lees ook veel mensen die zelfde probleem hebben met de S7 en S8.

Enkel heb ik nog niet duidelijk gevonden wat dan het meest voor de hand liggend component is speciefiek bij een S7 (met Ultra dock), in sommige topics hebben ze het over een condensator, jij laat een diode zien en op andere plekken lees ik weer een zekering in de robot zelf.

Het vervangen an sich kan ik prima zelf doen, heb alleen weinig zin om het hele PCB door te gaan meten om de storing te lokaliseren |:(

Marstek Venus E 3.0

• mrbbs
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:52
Wat vinden we hier van de Roborock Qrevo Edge2? Ik zit nog altijd op een deal te wachten voor de Saros 10R maar zie deze eigenlijk wel zitten als alternatief.

• Oekol
  • Registratie: September 2007

Oekol

waka waka hey hey

mrbbs schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:12:
Wat vinden we hier van de Roborock Qrevo Edge2? Ik zit nog altijd op een deal te wachten voor de Saros 10R maar zie deze eigenlijk wel zitten als alternatief.
Ik zie de Saros 10R voor 829 euro online. Dat is toch een goede deal?

https://www.bol.com/nl/nl/p/roborock-saros-10r-robotstofzuiger-met-dweilfunctie-22000pa-7-98-cm-ultraslank-ontwerp-vuildetectiesysteem-80-warmwatermopwas-zelfreinigend-station-anti-klit-borstels-slimme-spraakassistent-s8-maxv-ultra-upgrade-2-dweilen/9300000247272514/?referrer=socialshare_pdp_androidapp

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• mrbbs
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:52
Ik zou hem graag hebben voor minder dan 800 euro. Anders kon ik hem op BF ook wel hebben gekocht voor 849. Misschien moet ik nog even wachten en zien of de solden daar iets gaan aan veranderen. Het risico bestaat natuurlijk dat hij binnenkort uit het gamma gaat ook.

• Oekol
  • Registratie: September 2007

Oekol

waka waka hey hey

mrbbs schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:47:
[...]

Ik zou hem graag hebben voor minder dan 800 euro. Anders kon ik hem op BF ook wel hebben gekocht voor 849. Misschien moet ik nog even wachten en zien of de solden daar iets gaan aan veranderen. Het risico bestaat natuurlijk dat hij binnenkort uit het gamma gaat ook.
Dat laatste zal eerder gebeuren inderdaad. De volgende zal dan weer 1500 euro zijn en in de aanbieding een 1100 zoals vorig jaar gebeurde. Vrij snel daarna weer het 899 en nu is het al praktisch 800 euro want er zitten twee borstels extra bij. Die paar tientjes is het verschil toch ook niet met 800 euro?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Oekol schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:57:
[...]

Dat laatste zal eerder gebeuren inderdaad. De volgende zal dan weer 1500 euro zijn en in de aanbieding een 1100 zoals vorig jaar gebeurde. Vrij snel daarna weer het 899 en nu is het al praktisch 800 euro want er zitten twee borstels extra bij. Die paar tientjes is het verschil toch ook niet met 800 euro?
Dit inderdaad, het is zo'n ondoorzichtige markt geworden, al jaren eigenlijk. Iedere robot heeft weer iets wat een ander niet heeft en vice versa. Dat is natuurlijk in iedere markt zo, maar bij robotstofzuigers wel extreem. De merken weten ook precies hoe ze hun apparaten moeten marketen om mensen toch weer te overtuigen 1500 euro uit te geven voor iets wat echt niet meer dan 500-600 euro waard hoeft te zijn (of minder).

Vond deze twee filmpjes wel goed erover:
YouTube: Best Robot Vacuum & Mop: What I Wish I Knew Before Buying
En het vervolg: YouTube: QRevo Curv: After Trying So Many Robot Vacuums, This Is the One I Kept

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:36
Ik heb interesse in een robot stofzuiger die kan stofzuigen en zichzelf legen. Het ding gaat niet dweilen want er ligt overal laagpolige vloerbedekking. Ik heb nu een Dyson steelstofzuiger, en na zuigen moet ik het hele lange haar van mijn echtgenote eruit verwijderen wat om de borstels zit, dus de robot stofzuiger krijgt daar ook mee te maken. Bestaat iets wat daar goed voor werkt, of kan ik het beter houden bij met de hand stofzuigen?

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
swhnld schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:40:
Ik heb interesse in een robot stofzuiger die kan stofzuigen en zichzelf legen. Het ding gaat niet dweilen want er ligt overal laagpolige vloerbedekking. Ik heb nu een Dyson steelstofzuiger, en na zuigen moet ik het hele lange haar van mijn echtgenote eruit verwijderen wat om de borstels zit, dus de robot stofzuiger krijgt daar ook mee te maken. Bestaat iets wat daar goed voor werkt, of kan ik het beter houden bij met de hand stofzuigen?
Er zijn robotstofzuigers met anti klit systeem

• Peule_P

Iemand ervaring of tips?

Heb ook eens Roborock support aangeschreven en de ze vroegen me om serienummers etc, dit is de reactie:
€1299 en 2 jaar en 10 maanden oud...

Dear customer,

Thank you for your patience and providing the requested information.

Given that the device is no longer under warranty, we've investigated the repair options for your device. Unfortunately, the repair cost is considerably high, and due to some missing repair materials,
we're unable to provide an accurate repair time and repair cost at this moment.

As a gesture of goodwill, we'd offer you a 20 Euro discount, if you're irhterested in our other models.
Please let us know which model you like.
Here's the link for your reference:
https://www.amazon.nl/s?me=AYQYOFE0SRACD&marketplaceID=A1PA6795UKMFR9

Please let us know if you're interested in exploring this option ffurther, and we'll be more than happy to assist you with selecting a new device and applying for the discount,.

Regards,
Roborock customer service team

Marstek Venus E 3.0

• stin00
  • Niet online
Peule_P schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:29:
[...]

Heb ook eens Roborock support aangeschreven en de ze vroegen me om serienummers etc, dit is de reactie:
€1299 en 2 jaar en 10 maanden oud...

Dear customer,

Thank you for your patience and providing the requested information.

Given that the device is no longer under warranty, we've investigated the repair options for your device. Unfortunately, the repair cost is considerably high, and due to some missing repair materials,
we're unable to provide an accurate repair time and repair cost at this moment.

As a gesture of goodwill, we'd offer you a 20 Euro discount, if you're irhterested in our other models.
Please let us know which model you like.
Here's the link for your reference:
https://www.amazon.nl/s?me=AYQYOFE0SRACD&marketplaceID=A1PA6795UKMFR9

Please let us know if you're interested in exploring this option ffurther, and we'll be more than happy to assist you with selecting a new device and applying for the discount,.

Regards,
Roborock customer service team
€20 korting gesture of goodwill _O- In amper 3 jaar tijd €1300 afgeschreven, dat is te bizar voor woorden. Wat een clowns. Voor dit bedrag verwacht je 6 jaar lang een conform product, net als bij een OLED TV voor die prijs. Roborock heeft behoorlijk schijt aan haar klanten. Ze moeten dit gewoon kosteloos repareren.

• digilb
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-05 23:00
Sinds vandaag heb ik een Dreame L10s Pro Gen 3, dit is er eentje zonder reinigingsstation (dus met alleen een laadstation). Ik heb er ook meteen schoonmaakmiddel van Dreame bij gekocht, maar in de handleiding lees ik dat er alleen schoon kraanwater in het waterreservoir mag.

Klopt dat, is schoonmaakmiddel altijd bedoeld voor in het reinigingsstation en niet voor in de robot zelf?

• lays526
stin00 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:37:
[...]

€20 korting gesture of goodwill _O- In amper 3 jaar tijd €1300 afgeschreven, dat is te bizar voor woorden. Wat een clowns. Voor dit bedrag verwacht je 6 jaar lang een conform product, net als bij een OLED TV voor die prijs. Roborock heeft behoorlijk schijt aan haar klanten. Ze moeten dit gewoon kosteloos repareren.
nee hoor, maar ze behoren wel een redelijke reparatie prijs te hebben, veel fabrikanten hadden vroeger een lijstje met levensjaar, prijs en waar dat kruiste had je een max reparatie prijs.
het mag nooit zijn dat je apparaat is afgeschreven binnen 3 jaar, maar gratis hoeft het ook niet

• stin00
  • Niet online
lays526 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:58:
[...]

nee hoor, maar ze behoren wel een redelijke reparatie prijs te hebben, veel fabrikanten hadden vroeger een lijstje met levensjaar, prijs en waar dat kruiste had je een max reparatie prijs.
het mag nooit zijn dat je apparaat is afgeschreven binnen 3 jaar, maar gratis hoeft het ook niet
Ach dan verschillen we daarover van mening. Mijn LG OLED is na 5 jaar ook kosteloos gerepareerd, net als m'n Dyson na 4 jaar. Op beide 2 jaar garantie. Kostte alleen wel wat moeite en veel contact. Zal bij Roborock waarschijnlijk nog meer moeite kosten.

• lays526
begrijp me niet verkeerd, ik zou het ook wel gratis willen, maar het hoeft niet

• Balgehakt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 31-05 23:30
Ik zie door de bomen het bos niet meer en des te meer ik probeer uit te zoeken des te minder ik een idee heb wat ik het beste kan halen.

Mijn vriendin heeft erg lang haar en we hebben een hond. Ik zoek vooral een stofzuiger, dweilen maakt me eigenlijk niet uit. Ik heb tweewekelijks een schoonmaker die grondiger schoon kan maken; de robot is niet ter vervanging maar meer om algeheel vuil en hondenhaar bij te houden zodat de schoonmaker meer tijd heeft voor andere dingen.

Ik zie dat de Dreame L50 Ultra aangeraden wordt door onder andere Vacuum Wars, maar online zie ik op veel plekken de Dreame L50 Ultra AE te koop, is dit nou gewoon dezelfde of toch net anders? En is dat dan beter of juist niet?

Zouden jullie die Dreame L50 Ultra AE aanraden? Of eerder iets anders?

• Peule_P
lays526 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:58:
[...]

stin00 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 17:03:
[...]

Ach dan verschillen we daarover van mening. Mijn LG OLED is na 5 jaar ook kosteloos gerepareerd, net als m'n Dyson na 4 jaar. Op beide 2 jaar garantie. Kostte alleen wel wat moeite en veel contact. Zal bij Roborock waarschijnlijk nog meer moeite kosten.
Helemaal gratis had ik ook niet verwacht, zou mooi zijn dat wel ;)

Na mijn ongenoegen te uiten en dat dit buiten de te verwachten levensduur valt van een dergelijk premium apparaat etc heb ik deze reply:

We are pleased to inform you that we can offer a 20% disc-ount on the total cost of the out-of-warranty repair (labor and parts).

Next Steps:
If you agree to proceed, please let us know, and we will send you the instructions to ship your device to our service center for an official inspection and the discounted repair quotation.

Zal nog wel even terugmailen wat ze dan verwachten te vinden en of dit niet een 'bekend' probleem is welk ze misschien eenvoudig kunnen herstellen, to be continued...

Marstek Venus E 3.0

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:26
Je hebt in Nederland vaak langer dan 2 jaar garantie. Zeker voor een robotstofzuiger van €1000,- mag je verwachten dat deze langer dan 2 jaar meegaat.

Je moet hiervoor bij de verkoper zijn (dus niet de fabrikant). Maar het blijft dat je recht hebben iets anders is dan je recht krijgen, zeker met bedrijven als Roborock die iets makkelijker omgaan met consumentenrecht.

https://www.juridischloket.nl/aankopen-en-garantie/garantie/ondeugdelijk-product/

https://consument.acm.nl/garantie-reparatie-geld-terug/garantie-maar-2-jaar-vaak-niet-waar

• Peule_P
Fuwor schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:54:
Je hebt in Nederland vaak langer dan 2 jaar garantie. Zeker voor een robotstofzuiger van €1000,- mag je verwachten dat deze langer dan 2 jaar meegaat.

Je moet hiervoor bij de verkoper zijn (dus niet de fabrikant). Maar het blijft dat je recht hebben iets anders is dan je recht krijgen, zeker met bedrijven als Roborock die iets makkelijker omgaan met consumentenrecht.

https://www.juridischloket.nl/aankopen-en-garantie/garantie/ondeugdelijk-product/

https://consument.acm.nl/garantie-reparatie-geld-terug/garantie-maar-2-jaar-vaak-niet-waar
Ja dat wil ik dit weekend ook eens doen, maar is toen aangekocht via Bol bij een 3e partij, dus verwacht er ook niet al te veel van, niet geschoten is altijd mis...

Marstek Venus E 3.0

• Poumelie
  • Laatst online: 10:39
Interessant dat het hierboven gaat over Roborocks die snel kapot gaan. Ik had zo’n tien jaar geleden een Roborock die echt jaren is meegegaan. Daarna heb ik ongeveer drie jaar geleden een tweede gekocht, de S8, maar die vertoonde al vrij snel kuren. Ik geloof dat ik hem voor 500nogwat heb gekocht? Dat vind ik toch een flinke afschrijving in 3 jaar tijd.

Het opgezogen vuil hoopt zich op bij de ingang van het opvangbakje en komt dus niet goed in het bakje zelf terecht. Op een gegeven moment zuigt hij daardoor ook niet meer goed, omdat de ingang verstopt raakt. Ik moet dus constant het bakje legen, of eigenlijk: het vuil uit de ingang plukken, want in het bakje belandt het nauwelijks. Ik gebruik nooit dweilen en zuigen tegelijk of kort na elkaar, dus daar kan het niet aan liggen. Daarnaast zijn er nog wat andere irritaties over zaken die gewoon goed zouden moeten werken.

Wat me de afgelopen tijd hier opvalt, is dat veel tweakers roepen “ik ben supertevreden met apparaat X” terwijl ze het ding pas kort in huis hebben. Dan kun je naar mijn idee nog weinig zeggen over de kwaliteit op langere termijn. Daarmee spoor je anderen misschien aan om iets te kopen zonder dat daar echt langdurige positieve ervaring achter zit.

Hoe dan ook: de reden dat ik vandaag dit topic openklikte is omdat ik het plukken van het vuil uit die opening echt zat ben. Wie heeft een goede tip voor een robotstofzuiger die wél langdurig goed blijft werken? Ik neig zelf naar een simpeler model, juist omdat ik denk: hoe meer gimmicks, hoe meer er stuk kan gaan en hoe sneller je veel geld weggooit. Aan de andere kant zou ik het ook wel lekker vinden niet zelf steeds dat bakje te hoeven legen of de dweil te vervangen.. het is nog even afwegen wat ik belangrijker vind.

[ Voor 8% gewijzigd door Poumelie op 31-05-2026 12:39 ]

• bullitkatcher
  • Laatst online: 31-05 22:35
Mir64za schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:14:
Na wat research via Tweakers, VacuumWars en andere reviews zijn we uitgekomen op de Eufy C28 Omni en de Dreame L40 AE. Heeft iemand ervaring met deze twee modellen en hoe ze zich tegenover elkaar verhouden?
Ik heb net voor dezelfde keuze gestaan en ben voor de c28 gegaan, omdat die op vacuum wars beter uit de test kwam. En ik moet zeggen dat ik tot nu toe erg tevreden ben.

Hij zuigt beter dan onze vorige robot en huidige stofzuiger. En dweilen gaat ook erg goed, net zo goed als wanneer we het zelf doen.

Enige is dat het drogen van de dweil Lang duurt (maar is niet luid) en het legen van de robot maakt even kort lawaai, maar niet storend oid. Voor mijzelf is het wat vervelend dat hij niet te koppelen is aan Home Assistant, maar ben verder wel tevreden over de app, dus daar kan ik mee leren leven

• stin00
  • Niet online
stin00 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:57:

Roborock heeft net gemaild dat de reparatie klaar is. Ik had verwacht dat het dock gerepareerd moest worden omdat hij geen stof meer afzuigt naar de stofzak. Maar op de reparatiebon staan de volgende 2 onderdelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MpTBITkspUUFA6VZ76AU2vSIyoM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vOLp1Qd1M4hCZCaCO26ygWjN.png?f=user_large
De eerste is de dustbin in de Robotstofzuiger zelf, het tweede item is het inzetstuk van het dock waarop de dweilen gewassen worden.. geen idee waarom deze is vervangen, die werkte gewoon goed. Zal ze nog even vragen waarom juist dit is gerepareerd.

Ik verwacht de QRevo ergens deze week weer te ontvangen, ik ben benieuwd.

• Mir64za
bullitkatcher schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:13:
[...]

Ik heb net voor dezelfde keuze gestaan en ben voor de c28 gegaan, omdat die op vacuum wars beter uit de test kwam. En ik moet zeggen dat ik tot nu toe erg tevreden ben.

Hij zuigt beter dan onze vorige robot en huidige stofzuiger. En dweilen gaat ook erg goed, net zo goed als wanneer we het zelf doen.

Enige is dat het drogen van de dweil Lang duurt (maar is niet luid) en het legen van de robot maakt even kort lawaai, maar niet storend oid. Voor mijzelf is het wat vervelend dat hij niet te koppelen is aan Home Assistant, maar ben verder wel tevreden over de app, dus daar kan ik mee leren leven
Wij zijn toch voor de Dreame l40s ultra pro gegaan moet zeggen deze bevalt ons ook zeker wij zijn erg ieder geval erg blij mee.

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van OS Updater

Is dit topic ook bedoeld voor aankoopadvies? Kon namelijk geen aankoopadvies topic vinden.

Ik merk, nu ik een tijdje samenwoon, steeds minder tijd (en zin) heb om huishoudelijke taken uit te voeren. Ik moet op z'n minst 1x per week stofzuigen omdat er op mijn laminaat-vloer nogal snel kruimels komen te liggen. Hetzelfde geldt voor kleine vlekken (de vloer plakt nogal snel. Nope,dat zijn dan geen dingen die ik heb laten vallen, die ruim ik met de hand op. :)) Anyway...

Ik zoek een robotstofzuiger van tussen de 100 en 200 euro en kwam hierop uit, verrassend veel functies voor dat geld: https://knibble.nl/robotstofzuiger/tp-link/tapo-rv20-max-plus (Tweakers-link: uitvoering: TP-Link RV20 Max Plus). Het is begrijpelijk dat je voor dat geld niet veel hoeft te verwachten, maar de reviews op Bol zijn iig redelijk positief. Daarnaast heb ik 30 dagen om het product te retourneren. Ik zoek gewoon een goede prijs-kwaliteit product wat ook kan dweilen, zelf kan legen en opladen. Nog een vraagje: klopt het dat je voor alle robotstofzuigers een account nodig hebt? Ik heb geen zin om zo'n ding afhankellijk te maken van de cloud, of van mijn data. Werkt 10MinuteMail bijvoorbeeld voor dit soort dingen?

[ Voor 5% gewijzigd door Anonymoussaurus op 31-05-2026 17:18 ]

Tweakers Pricewatch to Knibble: https://github.com/AnonymousWP/Tweakers-Pricewatch-to-Knibble

• Majesty
  • Niet online
Poumelie schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:02:
Interessant dat het hierboven gaat over Roborocks die snel kapot gaan. Ik had zo’n tien jaar geleden een Roborock die echt jaren is meegegaan. Daarna heb ik ongeveer drie jaar geleden een tweede gekocht, de S8, maar die vertoonde al vrij snel kuren. Ik geloof dat ik hem voor 500nogwat heb gekocht? Dat vind ik toch een flinke afschrijving in 3 jaar tijd.

Het opgezogen vuil hoopt zich op bij de ingang van het opvangbakje en komt dus niet goed in het bakje zelf terecht. Op een gegeven moment zuigt hij daardoor ook niet meer goed, omdat de ingang verstopt raakt. Ik moet dus constant het bakje legen, of eigenlijk: het vuil uit de ingang plukken, want in het bakje belandt het nauwelijks. Ik gebruik nooit dweilen en zuigen tegelijk of kort na elkaar, dus daar kan het niet aan liggen. Daarnaast zijn er nog wat andere irritaties over zaken die gewoon goed zouden moeten werken.

Wat me de afgelopen tijd hier opvalt, is dat veel tweakers roepen “ik ben supertevreden met apparaat X” terwijl ze het ding pas kort in huis hebben. Dan kun je naar mijn idee nog weinig zeggen over de kwaliteit op langere termijn. Daarmee spoor je anderen misschien aan om iets te kopen zonder dat daar echt langdurige positieve ervaring achter zit.

Hoe dan ook: de reden dat ik vandaag dit topic openklikte is omdat ik het plukken van het vuil uit die opening echt zat ben. Wie heeft een goede tip voor een robotstofzuiger die wél langdurig goed blijft werken? Ik neig zelf naar een simpeler model, juist omdat ik denk: hoe meer gimmicks, hoe meer er stuk kan gaan en hoe sneller je veel geld weggooit. Aan de andere kant zou ik het ook wel lekker vinden niet zelf steeds dat bakje te hoeven legen of de dweil te vervangen.. het is nog even afwegen wat ik belangrijker vind.
Heb toevallig (of niet) precies dezelfde ervaring met de Roborock S8. Heb 'm nu drie jaar, maar ook na iedere zuigsessie de zuigopening aan het legen omdat er vrij weinig in het bakje terecht komt. Ook komen er veel haren aan het einde van de borstels te zitten maar daar is nog mee te leven.

Ben toch langzaam aan het kijken naar een robot met station, maar ben er ook nog niet uit welke dat gaat worden. De max wordt wel 500-600 euro denk ik.

• Poumelie
  • Laatst online: 10:39
bullitkatcher schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:13:
[...]

Interessante overweging is dat bij de Eufy C28 Omni de dweilrollers niet in de wasmachine lijken te kunnen (als in: het stof kan niet van de roller af). Of kijk ik verkeerd? Blijkbaar zit er een zelfreinigend systeem in? Maar daar vertrouw ik weinig op. Op gegeven moment gaat het volgens mij gewoon echt stinken. Die van mij gaan op de hoogste temperatuur in de wasmachine. Dat kan bij de Dreame L40 AE wel.

• Peule_P
Fuwor schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:54:

Ook nog even contact gehad met Bol, hun geven aan niet meer met de betreffende 3e partij te werken en dat de account van deze partij niet meer actief is, nu een mail met de klacht (en communicatie met Roborock en het 'gebaar' van €20 korting op een nieuwe) naar Bol gemaild op advies medewerker klantenservice. Dit zou dan door hoofdkantoor beoordeeld worden.

To be continued...

Ben blij dat ik zelf mijn huidige robot via Amazon gekocht heb, nooit geen gedoe gehad met retourneren of garantie tot nu toe...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QORVQWxEwbcjxwidaQyUZMo-GF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZPCjLtAnPdxvMHiJdKKQ97K5.jpg?f=fotoalbum_large

Marstek Venus E 3.0

• xyonix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:27
Peule_P schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:53:
[...]

Ook nog even contact gehad met Bol, hun geven aan niet meer met de betreffende 3e partij te werken en dat de account van deze partij niet meer actief is, nu een mail met de klacht (en communicatie met Roborock en het 'gebaar' van €20 korting op een nieuwe) naar Bol gemaild op advies medewerker klantenservice. Dit zou dan door hoofdkantoor beoordeeld worden.

To be continued...

Ben blij dat ik zelf mijn huidige robot via Amazon gekocht heb, nooit geen gedoe gehad met retourneren of garantie tot nu toe...

[Afbeelding]
Probleem bij Bol/Amazon is eigenlijk een beetje hetzelfde.
Je kan iets van een plaza partner gekocht hebben, in dat geval is Bol/AMZ dus niet meer verantwoordelijk maar die partij. Als die partij opgedoekt wordt, of stopt met werken via hun dan is het verder succes met je gelijk behalen. Ik kijk daarom ook altijd of het Bol/AMZ is die zowel verkoopt als verzendt. Zo niet, dan laat ik de deal links liggen, mits het een duurder product is. Iets van een paar tientjes of zo geloof ik wel.

• Peule_P
xyonix schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:27:
[...]

Probleem bij Bol/Amazon is eigenlijk een beetje hetzelfde.
Je kan iets van een plaza partner gekocht hebben, in dat geval is Bol/AMZ dus niet meer verantwoordelijk maar die partij. Als die partij opgedoekt wordt, of stopt met werken via hun dan is het verder succes met je gelijk behalen. Ik kijk daarom ook altijd of het Bol/AMZ is die zowel verkoopt als verzendt. Zo niet, dan laat ik de deal links liggen, mits het een duurder product is. Iets van een paar tientjes of zo geloof ik wel.
Ja dat doe ik zelf ook met dergelijke producten, rechtstreeks het liefst, al is het dan soms een paar tientjes duurder.

Marstek Venus E 3.0

• frye
  • Laatst online: 19:53
Sinds vandaag onze eerste robotstofzuiger. De Roborock QRevo Edge 2 Pro!

Ik heb een 2de en 3de verdieping gemaakt. Het basisstation staat dus op het gelijksvloer.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij ook de dweilfunctie uitvoert op een 2de of 3de verdieping werkt? Op gelijkvloers gaat hij vanalles nog doen, bv de doeken natmaken etc. Maar hoe selecteer ik handmatig deze modus om hem daarna op de juiste verdieping te zetten?

• MvdD
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:53
Schuurman92 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:20:
Gisteren de knoop doorgehakt en de Dreame X50 master besteld. Is voor ons de eerste robotstofzuiger, dus ben benieuwd.
Idee is dat ik deze in een keukenkastje knutsel en aansluit op de aan/afvoer.
Blij dat we 'm niet een paar maanden geleden hebben gekocht, er is nu een goede korting.

Als die een tijdje in gebruik is zal ik me wel weer een keer melden hoe die bevalt.(of voor de tijd met vragen O-) )
Ik heb ook zojuist een Dreame X50 Master besteld en ben wel benieuwd hoe jij hem hebt aangesloten op de wateraanvoer en -afvoer. Zou je daar eens wat meer over willen vertellen en/of laten zien?
Pagina: 1 ... 75 76 Laatste