Ik heb mijn K10+ (let wel: gesponsorde review) nu bijna een jaar in gebruik, stofzuigt dagelijks (geen huisdieren, we wonen met zijn tweeën, verder niet extreem stoffig huis) en ik ben nu net toe aan een eerste vervanging van de stofzak. De rest van de onderdelen zien er nog goed uit en zal ik zeker nog niet vervangen omdat de app het van me vraagt (gelukkig zitten er geen RFID-tags in zoals de filters van AEG-luchtreinigers, en kun je de timer simpelweg zelf resetten). Dus qua 75 euro op jaarbasis zou op advies van SwitchBot zijn. Ik denk dat het nog veel gaat zijn als dat op tweejarige basis gaat zijn.Neutron schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 19:40:
Ik overweeg de aanschaf van de Switchbot K10+, mede vanwege het compacte formaat en goede reviews. Maar ik zou graag een beter beeld willen van de (jaarlijkse) onderhoudskosten.
In het topic zie ik wat wisselende reacties over onderhoud maar als ik de manual van Switchbot zelf erop nalees zie ik staan dat een stofzuiger zak 70 dagen meegaat en de rest van de onderdelen (borstel, filter e.d.) iedere 12 maanden moet worden vervangen. Als ik uitga van hun 'Replacement Kit for 1-year Use' a EUR 60,- en 4 filterzakken a EUR 15,- kom ik aan minimaal 75,- per jaar aan materiaal kosten. Ben ik nou zo'n krent of is dit best veel? Zo'n zak vervangen vind ik uiteraard prima maar iedere 12 maanden het wieltje en 2 borstels vervangen zit ik niet op te wachten.
Welke ervaringsdeskundige kan z'n praktijkervaring hiermee delen?
Maar, n=1, en ik vermoed dat je met huisdieren wel vaker de stofzak moet wisselen.
Edit: vloer is een gietvloer en een laminaatvloer, verder een deurmat en een klein stukje tapijt. Ik gok dat dat ook nog wel verschil zal maken voor de slijtage van onderdelen.
[ Voor 4% gewijzigd door PeacekeeperNL op 07-08-2024 09:59 ]
Mijn reviews al gezien?