• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:23

siggy

Wait.... what?

MikeyMan schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:08:
[...]

Ja en dan kom je op het verhaal 'pay peanuts, het monkeys'. Als ie het spul wel snapt, ga je normaal gesproken niet bij een ministerie werken.

Omtzigt is een van de weinige betas. Econometrie gestudeerd als ik het goed heb.
Dat is toch geen beta?

Omtzigt heeft wel eens wat domme opmerkingen geplaatst over energie(transitie). Hij is leuk in de oppositie, maar voor de rest komt ie over als Shapiro/Jordan Peterson & CO. Hij neemt veel informatie tot zich op en analysert dat snel, maar als het op daadwerkelijke inhoud komt vind ik hem uitermate zwak. Niet dat de rest zoveel beter is. Met Jetten op zijn plek is het ook gewoon drama. Het zijn beide beleidsmakers, absoluut geen technische mensen die het probleem inhoudelijk willen snappen.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:37
fisherman schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:37:
Het gaat niet om de kosten die salderen kost. Dat zal ook niet als reden gegeven worden om dat af te schaffen. De reden die ze zullen geven is dat een kleine groep de boot gemist heeft en dat die opdraait voor de kosten. Dat is ook daadwerkelijk wat er nu gebeurt. In het geval van zonnepanelen is dat een relatief kleine groep die de boot gemist heeft, omdat zonnepanelen heel goedkoop zijn.
De bijdrage van PV aan de totale elektriciteitsproduktie in Nederland is niet erg groot. Ik weet niet waar het idee vandaan dat 'een relatief kleine groep' de boot gemist heeft. Er is een relatief kleine groep die nu PV heeft. En dat stelt t.o.v. het totale gebruik niet veel voor.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

siggy schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:23:
[...]

Dat is toch geen beta?

Omtzigt heeft wel eens wat domme opmerkingen geplaatst over energie(transitie). Hij is leuk in de oppositie, maar voor de rest komt ie over als Shapiro/Jordan Peterson & CO. Hij neemt veel informatie tot zich op en analysert dat snel, maar als het op daadwerkelijke inhoud komt vind ik hem uitermate zwak. Niet dat de rest zoveel beter is. Met Jetten op zijn plek is het ook gewoon drama. Het zijn beide beleidsmakers, absoluut geen technische mensen die het probleem inhoudelijk willen snappen.
Econometrie geen beta? Gemiddelde wiskunde opleiding kan er een puntje aan zuigen...

€50 welkomstbonus bij Raisin Spaarrekening? Stuur een DM.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:41
MikeyMan schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:14:
[...]

Dat valt wel mee tenzij enorm grote accus.

Mijn hoogste opwek allertijden is 42kWh. Grootste verbruik 73kWh. Give or take. En die liggen precies niet bij elkaar in de buurt.
Die hoeven ook net bij elkaar in de buurt te liggen. Je weet op welke tijden je de echte pieken hebt, dus op die momenten laad je je accu op. Hetzelfde weet je normaal gesproken ook wel bij verbuik, dus ontlaad je op de momenten dat je veel belasting hebt.
Het is niet voor niets dat grootverbruikers vooral af moeten toppen, want vooral die toppen zijn het probleem.

[removed]

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
phicoh schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:24:
[...]

De bijdrage van PV aan de totale elektriciteitsproduktie in Nederland is niet erg groot. Ik weet niet waar het idee vandaan dat 'een relatief kleine groep' de boot gemist heeft. Er is een relatief kleine groep die nu PV heeft. En dat stelt t.o.v. het totale gebruik niet veel voor.
Ik vind 600wp per inwoner van Nederland niet echt weinig.

Op absoluut verbruik is het nietszeggend absoluut maar kwa verdeling trekt het wel aardig krom.

Als elke Nederlander 600wp op zijn dak zou hebben is 1 een klap sluipverbruik weg als de zon schijnt.
Dat zou bij mij toch een behoorlijke impact hebben op de energie rekening, maar nee nu betaal ik aan het salderen van anderen 40 met prijsplafond cent 80 cent zonder prijsplafond per kWh terwijl dat gratis het net in komt.

• eddy Cosworth
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-01 17:08
JDVB schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:27:
Over dit artikel:

In Nederland wordt 2.1% van de totale energie opgewekt door zonnepanelen. Deze 2.1% zorgt nu al voor een extra maandprijs van enkele tientjes voor huishoudens zonder panelen!
Ik vraag me af hoe je aan die paar tientjes vandaan komt, ik had graag de berekening gezien.

Als dit al zo zou zijn zou dit in ieder geval ook gelden voor veel meer dingen in Nederland, wat dacht je van elektrische autos, kinderopvang, kinderbijslag, huursubsidie, zorgtoeslag, asielopvang, gevangenis.
Daar maak ik allemaal geen gebruik van, maar ik betaal er toch aan mee.
Daarnaast word het milieu bespaart want de stroom die alle zonnepanelen opwekken hoeft niet worden opgewekt door de gasgestookte centrales en wat ook nog eens geld bespaard.

• Femme
  • Laatst online: 13:05

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Wat gewoon enorm belangrijk is in dit hele verhaal is dat de politiek de juist incentives creëert voor burgers, bedrijven, coöperaties en andere instanties om slimmer om te gaan met energie.

Wat betreft de efficiency tussen een thuisaccu en grid scale opslag zit mijn inziens het grootste verschil in de aansturing. Grid scale opslag reageert op allerlei prikkels zoals schommelingen in energieprijzen, onbalansmarkt, frequentiereserve, congestiemanagement. Als consument heb je wat minder mogelijkheden maar kun je een accu ook wel nuttig maken als de incentives er zijn. De salderingsregeling is een enorme blokkage, in mindere mate ook het flat fee netwerktarief. Ook dingen zoals de opbouw van de energiebelasting speelt mee. Je betaalt momenteel zo'n 15 ct/kWh aan energiebelasting en btw over die belasting, dus zelfs als de marktprijs van energie 0 cent is betaal je nog 15 cent. Dat helpt niet om het flexibel gebruik van energie aantrekkelijk te maken.

Dit geldt ook voor het opwekken of opslaan van energie in collectief verband. Als dit onaantrekkelijk wordt gemaakt door hoge energiebelasting die je niet zou hebben als je investeert in opslag achter de meter komt het niet van de grond.

Een accu installeer je in een nieuwe installatie bij voorkeur in combinatie met een hybride omvormer en zonnepanelen. Die omvormer moet toch al geïnstalleerd worden. Het hoeft dan niet veel werk te zijn om ook een accu aan de muur te hangen en een paar kabeltjes op de omvormer aan te sluiten. Installeren in een woning die geen of een niet voor accu's geschikte omvormer heeft is meer werk, dan moet er weer een groep gemaakt worden in de meterkast.

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
fisherman schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:29:
[...]
Klopt. Verder heb ik geen idee of dat daadwerkelijk zo is overigens.
Het is dus precies andersom:

- SP wil saldering voortzetten
- VVD is tegen saldering

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:50

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

eddy Cosworth schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:29:
[...]

Ik vraag me af hoe je aan die paar tientjes vandaan komt, ik had graag de berekening gezien.

Als dit al zo zou zijn zou dit in ieder geval ook gelden voor veel meer dingen in Nederland, wat dacht je van elektrische autos, kinderopvang, kinderbijslag, huursubsidie, zorgtoeslag, asielopvang, gevangenis.
Daar maak ik allemaal geen gebruik van, maar ik betaal er toch aan mee.
Daarnaast word het milieu bespaart want de stroom die alle zonnepanelen opwekken hoeft niet worden opgewekt door de gasgestookte centrales en wat ook nog eens geld bespaard.
De PV energie die niet in winter opgewekt wordt maar wel nodig is (en meer) moet ergens vandaan komen en dat kost "tientjes" (ik heb geen idee hoeveel), terwijl PV eigenaren er niet voor hoeven te betalen.

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

redwing schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:28:
[...]

Die hoeven ook net bij elkaar in de buurt te liggen. Je weet op welke tijden je de echte pieken hebt, dus op die momenten laad je je accu op. Hetzelfde weet je normaal gesproken ook wel bij verbuik, dus ontlaad je op de momenten dat je veel belasting hebt.
Het is niet voor niets dat grootverbruikers vooral af moeten toppen, want vooral die toppen zijn het probleem.
Punt blijft overeind dat je niet zomaar toppen kunt wegfilteren zonder werkelijk enorme accus.

In een zomermaand wek ik 30-40kwh op. Elke dag als het een beetje goed weer is.

Ik verbruik op zo'n dag misschien vijf.

Op dag 1 heb ik een 5kwh accu nokkie vol. En gaat de rest alsnog het net op. Een 40kwh accu neerzetten heeft dan nog geen zin, want dan is het op dag 2 raak.

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:43
phicoh schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:24:
[...]

Er zijn 8 miljoen huishoudens in Nederland, waarvan 2 miljoen met zonnepanelen, dat is dus met 25% veel meer hoger dan het percentage elektrische auto's. Overigens zal het totale percentage voor elektrische auto's nog lager zijn, omdat sommige huishoudens namelijk helemaal geen auto hebben. Ook lease auto's moet je eigenlijk niet meetellen daarin, want dat maakt geen onderdeel uit van het bezit van een huishouden.

Zo zie je dat steeds meer mensen flink profiteren van goedkope stroom en de groep die dat moet betalen steeds kleiner wordt. Daarom gaan al die sociale partijen ook opeens zo tekeer tegen deze regeling.

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:56
MikeyMan schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:33:
[...]

Punt blijft overeind dat je niet zomaar toppen kunt wegfilteren zonder werkelijk enorme accus.

Op dag 1 heb ik een 5kwh accu nokkie vol. En gaat de rest alsnog het net op. Een 40kwh accu neerzetten heeft dan nog geen zin, want dan is het op dag 2 raak.
Daarom terugleveren als de prijzen minder laag zijn, cq terugleververgoeding hoger is.

• fisherman
Real schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:29:
[...]

Het is dus precies andersom:

- SP wil saldering voortzetten
- VVD is tegen saldering
O dat is vreemd inderdaad. Ik stem beide niet overigens. Maar groenlinks en pvda willen er naast de vvd ook vanaf, die zijn wel links georienteerd.

• Xhomas
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-01 16:06
worldfastest schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:15:
[...]

Ben zeker geen aanhanger van Wilders en zijn partij maar ben nu toch wel blij (en eens) met hem dat voor bestaande zonnepanelen eigenaren de salderingsregeling zou moeten blijven bestaan.
Het probleem hiermee is dat dit eigenlijk discriminatie is en ook niet goed is voor de verduurzaming. Waarom mogen mensen die al geïnvesteerd hebben in panelen, enorm lucratieve jaren hebben gehad en hun panelen waarschijnlijk al dik terugverdiend hebben, nog langer hiervan profiteren en andere mensen niet? **Terwijl de andere mensen ook nog eens de salderingskosten moeten betalen van de mensen die wel al geprofiteerd hebben en nog meer gaan profiteren hier van**.
Ook Wilders snapt het echte probleem niet, blijkt maar weer.

• phicoh
TRAXION schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:28:
Ik vind 600wp per inwoner van Nederland niet echt weinig.

Op absoluut verbruik is het nietszeggend absoluut maar kwa verdeling trekt het wel aardig krom.

Als elke Nederlander 600wp op zijn dak zou hebben is 1 een klap sluipverbruik weg als de zon schijnt.
Dat zou bij mij toch een behoorlijke impact hebben op de energie rekening, maar nee nu betaal ik aan het salderen van anderen 40 met prijsplafond cent 80 cent zonder prijsplafond per kWh terwijl dat gratis het net in komt.
Zonnepanelen hebben een capaciteitsfactor van ongeveer 11%. Dus dat betekent dat die 600 Wp gemiddeld over een jaar 66 watt oplevert. Het is dat we geen 60 watt gloeilampen meer hebben, maar dat is dus wat we kunnen met de PV die we hebben: per inwoner het hele jaar een 60 watt gloeilamp laten branden.

Maar dan zit de eigenlijke opbrengt geconcentreerd in de zomermaanden, overdag. Dus 600 watt die weg is als je het niet gebruikt. Prima om een airco op te laten draaien. Maar verder heb ik eigenlijk niets dat in de zomer over dag 600 watt gebruikt.

Dat is gewoon helemaal niets.

Dat is dan ook wat salderen zou kosten: een gloeilamp van 60 watt.

• Real
  • Niet online
fisherman schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:38:
[...]
O dat is vreemd inderdaad. Ik stem beide niet overigens. Maar groenlinks en pvda willen er naast de vvd ook vanaf, die zijn wel links georienteerd.
De Tweede Kamer rolt vaak anders dan je van buiten zou zeggen. Maar daarnaast verwacht ik ook dat de achterban van GL/PvdA meer zonnepanelen heeft dan die van de SP.

Klopt de stelling dat de huishoudens zonder zonnepanelen betalen voor de huishoudens met, of is dat gewoon slimme lobby van de energiebedrijven om de werkelijke reden onder het tapijt te vegen?

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Xhomas schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:39:
[...]

Het probleem hiermee is dat dit eigenlijk discriminatie is en ook niet goed is voor de verduurzaming. Waarom mogen mensen die al geïnvesteerd hebben in panelen, enorm lucratieve jaren hebben gehad en hun panelen waarschijnlijk al dik terugverdiend hebben, nog langer hiervan profiteren en andere mensen niet? **Terwijl de andere mensen ook nog eens de salderingskosten moeten betalen van de mensen die wel al geprofiteerd hebben en nog meer gaan profiteren hier van**.
Niet iedereen heeft die panelen er zo snel uit. Ja de zelf knutselaars zonder schaduw zie je hier weleens wat jubelverhalen van langs komen op tweakers. Ik ga er waarschijnlijk een jaar of 9 over doen. En daar ben ik nog lang niet ;)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:40
Real schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:42:
[...]
Klopt de stelling dat de huishoudens zonder zonnepanelen betalen voor de huishoudens met, of is dat gewoon slimme lobby van de energiebedrijven om de werkelijke reden onder het tapijt te vegen?
Dat het klopt is niet heel moeilijk om in te zien, de vraag is of het significant is op de kWh prijs die degene zonder panelen moet betalen om het het verbruik van degene met panelen te bekostigen.

• Real
  • Niet online
jadjong schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:44:
[...]
Dat het klopt is niet heel moeilijk om in te zien
Dus de eigenaren van zonnepanelen betalen niet (deels) voor de saldering?

Het is volkomen onduidelijk hoe de energiebedrijven geld verdienen en de ACM weigert daarover ook inzage te geven. Kijk vooral eerst de bijdrage van Leijten terug van gisteren en de haast hallucinate interruptie door de VVD woordvoerder.

• fisherman
Real schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:42:
[...]

De Tweede Kamer rolt vaak anders dan je van buiten zou zeggen. Maar daarnaast verwacht ik ook dat de achterban van GL/PvdA meer zonnepanelen heeft dan die van de SP.

Die stelling klopt natuurlijk wel grotendeels. Uiteindelijk moeten die bedrijven dus op dure momenten gratis stroom leveren en op goedkope momenten goedkope stroom kopen tegen een duur tarief. Dat zullen ze (gedeeltelijk) op mensen verhalen die geen zonnepanelen hebben. Je kan het immers niet terughalen bij de mensen die genoeg opwekken met hun eigen panelen.

Dus ja, die steeds kleiner worden de groep zonder zonnepanelen betaalt hoe dan ook mee aan dure stroom die energiemaatschappijen goedkoop moeten leveren.

• fisherman
Real schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:47:
[...]

Dus de eigenaren van zonnepanelen betalen niet (deels) voor de saldering?
Die kan in ieder geval dus niet verwerkt worden in de stroomprijs. Hooguit het vastrecht, maar daarvoor lijken die bedragen veel te laag om het daarmee te compenseren. En ook dan geldt natuurlijk dat vastrecht voor alle aansluitingen gelijk zijn voor mensen met en zonder zonnepanelen, mits ze natuurlijk een gelijkwaardige aansluiting hebben.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Xhomas schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:06:
[...]

Je hebt gelijk dat de gebruikte getallen een beetje erg fictief zijn, maar volgens mij in de praktijk slaan die naar twee kanten toe (mensen met veel meer verbruik i.v.m. EV en WP, en wel tientallen panelen). Anderzijds mensen die niet volledig kunnen salderen. Ook klopt het wat je zegt over het verbruik minder is in de zomer, omdat je dan zelf ook opwekt natuurlijk. Dat stroom vroeger goedkoper was dan 10~30 cent, maakt het het geval voor het verleden, zoals ik eigenlijk in dat stuk ook probeer te zeggen, eigenlijk nog minder relevant (dan betaalt 99% zogezegd maar 0,05% meer per kWh bijvoorbeeld; dus het argument houdt gewoon nog prima stand).

Alleen blijft het een beetje lastig rekenen als de manieren van rekenen door grote energieleveranciers niet transparant zijn.

Het ging mij eigenlijk ook niet in eerste instantie om de getallen zelf, maar om het salderingsproces uit te leggen. Je hebt dan wel gelijk dat ik dat vervolgens niet later had moeten citeren als een reactie op een andere post en dit rekenvoorbeeld als bewijs tonen.
Toch blijf ik er bij dat dat eigenlijk ook niet uitmaakt, want de kosten voor niet-PV-bezitters kunnen theoretisch oplopen tot miljoenen per jaar. Er zal ergens de streep door salderen getrokken moeten worden, naarmate meer en meer mensen panelen bezitten, omdat de prijzen theoretisch potentieel hebben om opgeblazen te worden dat enkele klanten voor de totale kosten van salderen opdraaien. Mijn argument in dat stuk was dus dat dit vroeger geen probleem was, maar nu dus steeds een groter probleem wordt.
De kosten van de energiebelasting zijn een veelvoud terwijl ik daarbij mijn vraagtekens heb wat daarop de impact is van de klimaatdoelen. Van de salderingsregeling weten we één ding zeker. Voor dat bedrag is er lokaal én groen strook opgewekt zónder gebruik van fossiel/biomassa/enz. Links of rechtsom gaan de klimaatdoelen geld kosten. Ik zou eerder ervoor zorgen dat letterlijk iedereen zijn eigen jaarverbruik opwekt en vervolgens gestructureerd met de overschotten werken (industrie, export, warmteopslag).

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• sdk1985
  • Nu online
siggy schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:04:
[...]

Een accu is niet duur, absoluut niet brandgevaarlijk en wel nodig.

Vooral het laatste is wat men vergeet is dat als we niet in woningen met zonnepanelen accu's gaan plaatsen dat het net sowieso dan aangepast moet worden. Lokaal produceren, opslaan en zoveel mogelijk gebruiken is de enige manier tenzij we het hele land open willen breken.
Lithium-ion is momenteel de standaard. Een dergelijke accu is net als een EV nauwelijks te blussen.

Verder moet het netwerk uberhaupt verzwaard worden in verband met de overstap van gas naar elektra. Dus dat lijkt me geen valide argument. (Bij mijn woonwijk was dit overigens al gedaan, ik hoefde in Augustus alleen te betalen voor de 3 fase meter en binnen een paar weken was het geregeld. De voorbereiding hiervoor was blijkbaar enkele jaren geleden al uitgevoerd.)

Daarnaast is het een kwestie van alles op 3-fase aansluiten. Als ik 7000W terug lever over 3 fasen (20 panelen zuid) dan is dat 2333W per fase. Dat is allemaal niet zo schokkend... Een goede frituurpan pakt 3600W op één fase.

[Voor 10% gewijzigd door sdk1985 op 18-01-2023 15:00]

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:56
sdk1985 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:58:
[...]

Lithium-ion is momenteel de standaard. Een dergelijke accu is net als een EV nauwelijks te blussen.

Verder moet het netwerk uberhaupt verzwaard worden in verband met de overstap van gas naar elektra. Dus dat lijkt me geen valide argument.

Daarnaast is het een kwestie van alles op 3-fase aansluiten. Als ik 7000W terug lever over 3 fasen (20 panelen zuid) dan is dat 2333W per fase. Dat is allemaal niet zo schokkend... Een goede frituurpan pakt 3600W op één fase.
Accu's voor thuis zijn juist Lithium Ijzer Fosfaat (LiFePo4). Die generenen geen zuurstof als ze lek zijn en ontbranden dus eigenlijk niet zelf.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Verder moet het netwerk uberhaupt verzwaard worden in verband met de overstap van gas naar elektra. Dus dat lijkt me geen valide argument. (Bij mijn woonwijk was dit overigens al gedaan, ik hoefde in Augustus alleen te betalen voor de 3 fase meter en binnen een paar weken was het geregeld. De voorbereiding hiervoor was blijkbaar enkele jaren geleden al uitgevoerd.)

Ja maar eenfase is zo lekker goedkoop. Waarom denk je dat er zo vaak 12/13 paneeltjes liggen ipv een dak vol :P

• sdk1985
  • Nu online
MikeyMan schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:02:
[...]
Ja maar eenfase is zo lekker goedkoop. Waarom denk je dat er zo vaak 12/13 paneeltjes liggen ipv een dak vol :P
Precies. Maar dat is dus een XY probleem. Laten we niet gaan doen alsof het onmogelijke technische oplossingen zijn waarvoor heel Nederland op de schop hoeft. Begin eens met standaard iedereen met zonnepanelen op 3 fase aan te sluiten. Desnoods stel je het verplicht. Heb je veel meer aan dan het afschaffen van een salderingsregeling...

• fisherman
[...]
Een 3 fase aansluiting is bij de meeste nuts bedrijven net zo duur als een 1 fase aansluiting hoor, tenminste als je een 1x32A vergelijkt met een 3x25A

• Netsrek
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
[...]
Ik denk dat er voornamelijk 12/13 paneeltjes liggen omdat de gemiddelde woning zijn dak dan vol heeft liggen. Er zijn altijd uitzonderingen, maar de meeste woningen kunnen meer dan dat aantal helemaal niet kwijt.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

fisherman schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:05:
[...]

Een 3 fase aansluiting is bij de meeste nuts bedrijven net zo duur als een 1 fase aansluiting hoor, tenminste als je een 1x32A vergelijkt met een 3x25A
Ja maar omvormers en installatie zijn normaal gesproken duurder.

• fisherman
MikeyMan schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:09:
[...]

Ja maar omvormers en installatie is normaal gesproken duurder.
Ligt eraan wat voor een soort omvormer je gebruikt natuurlijk.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Netsrek schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:05:
[...]

Ik denk dat er voornamelijk 12/13 paneeltjes liggen omdat de gemiddelde woning zijn dak dan vol heeft liggen. Er zijn altijd uitzonderingen, maar de meeste woningen kunnen meer dan dat aantal helemaal niet kwijt.
Uiteraard heb ik het over woningen waar maar het halve dak vol ligt. En ook nieuwbouw zijn die er nog legio.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

fisherman schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:10:
[...]

Ligt eraan wat voor een soort omvormer je gebruikt natuurlijk.
Want? Driefase is altijd duurder dan eenfase.

• Real
  • Niet online
fisherman schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:53:
[...]
Die kan in ieder geval dus niet verwerkt worden in de stroomprijs.
Natuurlijk wel. De consumentenprijs kan bijvoorbeeld omhoog. Saldering resulteert immers alleen in een verrekening van het opgewekte tot 5000 kWh. Een huishouden met zonnepanelen kan prima minder dan 5000 kWh opwekken en daarboven meebetalen aan saldering.

Maar zoals Leijten uitgebreid toelichtte in haar eerste termijn gisteravond is het compleet onduidelijk hoe energiebedrijven nu geld verdienen en de Tweede Kamer krijgt ook geen inzage via de ACM.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:10

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Maasluip schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:05:
[...]

Jawel, want in de zomer kun je 's nachts je huis verzorgen op je eigen accu. Daarvoor hoeft dan geen stroom opgewekt te worden en ben je niet afhankelijk van wind om duurzame energie te krijgen.
Als elk huishouden een thuisbatterij heeft (en zonnepanelen) kan het best eens zijn dat er maandenlang heel weinig stroom uit gas en kolen nodig is en de stroomprijs de hele dag laag ligt.
Dat lukt alleen in de zomer. Want na 3 regendagen zijn de meeste thuisaccu's lang en breed gezien. En dan moetje nog een paar maanden van de winter.
Xhomas schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:39:
[...]

Die mensen kunnen in de meeste gevallen gewoon ook PV-panelen aanleggen? Ook bij huurwoningen (moet je alleen de boel doorverkopen aan de volgende huurder of eraf halen). En jaren? Zo lang ligt de boel er bij de meeste nog niet op hoor. Het gros heeft dat nog lang niet terug.

Zie het ook als een stukje betrouwbare overheid. Men wil nog iedereen van het gas af hebben, maar door dit soort acties heeft het volk er nog minder vertrouwen in.
[...]

Alleen je moet 9 van de 10 keer ook je meterkast vervangen van 1 naar 3 fasen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:26
Mfpower schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:28:
[...]

Wat moeten ze anders doen dan? Ze zijn verplicht te salderen...
Op dit moment hebben we het prijsplafond. De energie-leveranciers hebben er goed voor gezorgd dat ze riant gecompenseerd worden voor mogelijk verminderde inkomsten. Dat is iets wat geregeld wordt tussen wetgever, energie-leverancier en ongetwijfeld nog een aantal andere instanties. Maar op geen enkele manier zullen de energie-leveranciers akkoord gaan met een regeling die hen in een verliesgevende positie plaatst. Ook de wetgever en andere instanties zouden daar nooit mee akkoord gaan.

Een forse tijd geleden kwam er de salderingsregeling, grotendeels uit te voeren door energie-leveranciers. Hoe kom je bij het idee dat diezelfde instanties toen wel akkoord gingen met een verliesgevende regeling voor de energie-leveranciers?

Het is niet zo dat men destijds niet wist hoe het ging werken toch? Dat een energie-leverancier geld moet verdienen, en dat als dat niet ging bij mensen met zonnepanelen, ze dat op een andere manier zouden binnenharken? En het zou nu, deze week, ineens een probleem zijn omdat er meer mensen salderen? Het was destijds niet bekend zeker dat de regeling bedoeld was om het gebruik van zonnepanelen te stimuleren?

Los daarvan, niet alles is zo zwart wit als vaak gezegd wordt. Wij zijn volgens mij al een uitzondering. Wat de energie-leverancier misloopt van ons is maximaal de kale leverprijs. En dat maar voor een gedeelte van het jaar. Het andere gedeelte krijgen ze die leverprijs geheel of gedeeltelijk terug, of ze krijgen meer voor onze energie dan ze van ons als prijs hadden gekregen.

In ons geval betekent dit dat de energie-leverancier beter af is met de salderingsregeling, want als ze voor diezelfde energie de retourvergoeding moeten betalen zijn ze bij bij ons het dubbele kwijt. Dat is het contract dat met ons is afgesloten. Denk je dat men een verliesgevend contract met ons heeft afgesloten?

Wie er wel beter van worden zijn natuurlijk alle instanties die iets meesnoepen van alle toeslagen en belastingen bovenop de kale energieprijs, maar dat is een andere kwestie.

Ik maakte in mijn initiele post geen bezwaar tegen het afschaffen van de salderingsregeling. Dat was uiteraard bekend. Wel maak ik bezwaar tegen het nu ineens aangeven dat mensen met zonnepanelen verantwoordelijk zijn voor een hogere energierekening voor mensen zonder zonnepanelen. En dat dat nu in het debat continu werd genoemd als hoofdreden dat de regeling moet worden afgeschaft. En dat mensen met zonnepanelen eigenlijk allemaal als vermogend worden afgeschilderd, en de mensen zonder panelen allemaal als arm, anders hadden ze wel panelen. Ik mis hier de categorie mensen die voldoende geld heeft voor zonnepanelen, maar die andere prioriteiten heeft maar wel graag klaagt over de hoge energie-nota, en de groep mensen die hun zuurverdiende centen bij elkaar geschraapt hebben door veel dingen te laten die door anderen als recht worden gezien.

Wij hebben een, voor ons, vermogen geinvesteerd in onze woning uit '57, om deze gasloos te maken. Om dat te kunnen doen hebben we veel andere dingen niet kunnen doen, en onze investering gaan we niet terugverdienen. Zonne-energie is voor ons geen verdienmodel.
We hebben er voor gekozen onze woning te verbeteren om deze meer toekomstbestendig te maken, en om op onze manier een bijdrage te leveren aan minder verbruik van fossiele brandstoffen in Nederland, aan het minder afhankelijk maken van Nederland van andere landen, Rusland, voor energie en we proberen ons aandeel te leveren in de energie-transitie.

En ja, daarmee gaf het debat, ondanks dat we volledig accepteren dat de salderingsregeling wordt afgeschaft, een nare smaak.

• fisherman
MikeyMan schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:10:
[...]

Want? Driefase is altijd duurder dan eenfase.
Nee hoor. Ik heb micro omvormers. Die zijn gewoon geschikt voor 1 of 3 fase. Ik ga dit jaar panelen bijleggen, weer met micro omvormers. Aantal fases zijn niet van belang in dit geval. Voor een string omvormer ben je volgens mij inderdaad gebonden aan bepaalde beperkingen mbt capaciteit, maar daar heb ik me niet heel erg in verdiept, doordat ik geen string omvormer zou willen.

• fisherman
Señor Sjon schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:12:
[...]

Alleen je moet 9 van de 10 keer ook je meterkast vervangen van 1 naar 3 fasen.
Klopt, maar zo duur is dat niet.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

fisherman schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:13:
[...]

Nee hoor. Ik heb micro omvormers. Die zijn gewoon geschikt voor 1 of 3 fase. Ik ga dit jaar panelen bijleggen, weer met micro omvormers. Aantal fases zijn niet van belang in dit geval. Voor een string omvormer ben je volgens mij inderdaad gebonden aan bepaalde beperkingen mbt capaciteit, maar daar heb ik me niet heel erg in verdiept, doordat ik geen string omvormer zou willen.
Ja goed... Die zijn om te beginnen al duur...

En dat lijkt ook vooral een hobby te zijn voor degenen die beter geïnformeerd zijn.

Gemiddelde installateur prakt liever een simpel setje op het dak.

[Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 18-01-2023 15:17]

• redwing
MikeyMan schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:33:
[...]

Vandaar ook het goed instellen. Normaal verbruik is 4000kWh voor een huis, dus 10-15kWh per dag. Als je van de piek 10-15kWh haalt ben je de echte piek wel kwijt. En buiten de piek kun je de accu dan weer leegtrekken.
Maar dan moet je wel slimme accu's hebben, iets wat nu nog niet echt standaard is, al zie je wel al genoeg zelfbouwprojecten waarbij ze dit zo in kunnen stellen.

[removed]

• fisherman
Real schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:12:
[...]

Natuurlijk wel. De consumentenprijs kan bijvoorbeeld omhoog. Saldering resulteert immers alleen in een verrekening van het opgewekte tot 5000 kWh. Een huishouden met zonnepanelen kan prima minder dan 5000 kWh opwekken en daarboven meebetalen aan saldering.

Maar zoals Leijten uitgebreid toelichtte in haar eerste termijn gisteravond is het compleet onduidelijk hoe energiebedrijven nu geld verdienen en de Tweede Kamer krijgt ook geen inzage via de ACM.
Dan ga je er onterecht vanuit dat mensen meer verbruiken dan dat ze opwekken. Dat zal in veel gevallen niet het geval zijn hoor. Toevallig is dat bij mij wel zo, omdat ik prive elektrisch ben gaan rijden. Ik ga nog wat panelen bij laten leggen op de garage dit jaar, dus klopt het weer ongeveer met het verbruik gelukkig. Maar ga er maar vanuit dat de meeste mensen genoeg panelen hebben liggen om hun verbruik te compenseren.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:11

crisp

Devver

Pixelated

fisherman schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:19:
[...]

Dan ga je er onterecht vanuit dat mensen meer verbruiken dan dat ze opwekken. Dat zal in veel gevallen niet het geval zijn hoor. Toevallig is dat bij mij wel zo, omdat ik prive elektrisch ben gaan rijden. Ik ga nog wat panelen bij laten leggen op de garage dit jaar, dus klopt het weer ongeveer met het verbruik gelukkig. Maar ga er maar vanuit dat de meeste mensen genoeg panelen hebben liggen om hun verbruik te compenseren.
Ik denk dat dat tegenvalt. Op het dak van een gemiddelde rijtjeswoning passen er misschien 12. Minder als er sprake is van dakramen of dakkapel. En dan moet je dak ook nog gunstig liggen.

Wij konden er maar 8 kwijt, waar ik ongeveer 60% van ons gebruik mee afdek. Zonder WP of EV.

[Voor 6% gewijzigd door crisp op 18-01-2023 15:25]

Intentionally left blank

• phicoh
fisherman schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:19:
Als ik hier op tweakers kijk dan zou je op basis daarvan heel veel activiteit verwachten in 'Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?' en in 'Secundair allocatiepunt als verdienmodel?'

Maar ik zie juist heel veel vragen over zonnepanelen in 'Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.'

Dus ik denk dat veel tweakers meer verbruiken dan ze opwekken.

Maar goed, het kan ook zijn dat de gemiddelde nederlander al een goede TLV heeft gevonden.

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:23

siggy

Wait.... what?

[...]

De enige thuisaccu's die Li-ion zijn, zijn de Tesla Powerwalls en enkele die gebruike EV accucellen gebruiken. Het overgrote deel is gewoon LiFePO4, die geven gevaarlijk gas af bij doorbreking, plaatsing in geventilerde ruimte is daardoor wel een must. Li-ion in huis nemen is inderdaad te gek voor woorden.
Dit is slechts een klein onderdeel van de verzwaring. Maar 3 fase is inderdaad best handig ja. Zelfs met de lichtste aansluiting 3x25A kun je dik 17kw trekken of duwen :+

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

• Xhomas
Die mensen kunnen in de meeste gevallen gewoon ook PV-panelen aanleggen? Ook bij huurwoningen (moet je alleen de boel doorverkopen aan de volgende huurder of eraf halen). En jaren? Zo lang ligt de boel er bij de meeste nog niet op hoor. Het gros heeft dat nog lang niet terug.

Zie het ook als een stukje betrouwbare overheid. Men wil nog iedereen van het gas af hebben, maar door dit soort acties heeft het volk er nog minder vertrouwen in.
Ik doelde op dat Wilders wil dat de salderingsregeling meteen wordt afgebouwd voor nieuwe panelen, maar nog langer zal blijven gelden voor al gelegde panelen. Dit slaat natuurlijk nergens op vind ik. Zorg dan voor een ander soort oplossing/subsidie (die overigens niet eens nodig is momenteel met de huidige prijzen) om de beraamde terugverdientijd van 7 jaar te garanderen.

• Xhomas
crisp schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:24:
[...]

Ik denk dat dat tegenvalt. Op het dak van een gemiddelde rijtjeswoning passen er misschien 12. Minder als er sprake is van dakramen of dakkapel. En dan moet je dak ook nog gunstig liggen.

Wij konden er maar 8 kwijt, waar ik ongeveer 60% van ons gebruik mee afdek. Zonder WP of EV.
Voor mensen met PV is het nu enorm lucratief om ook over te gaan naar WP. Terwijl dat dan dus wel het probleem zou vergroten.

• fisherman
[...]

Ik heb er nu 12 op het dak, maar er passen er makkelijk 18 op het dak. Dat is wel pal op zuid, dus eigenlijk optimaal. Maar omdat ik rekening gehouden hebben met een verbouwing van de zolder, wilden ik een deel vrij laten voor een groot dakraam. Daardoor ga ik nu de 2e installatie laten plaatsen op de garage. Die ligt wel een stuk lager, dus die zal niet optimaal gaan opwekken.

Maar met 12 panelen kan ik mijn woning volledig compenseren en wek ik zelfs nog meer op. Alleen het verbruik van de auto kan ik dus niet compenseren, dus daarvoor is die 2e installatie die er dit jaar gaat komen. Overigens krijg ik daarvoor een kleine vergoeding van mijn werkgever (1500 euro), dus dat is ook mooi meegenomen :)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

fisherman schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:14:
[...]

Klopt, maar zo duur is dat niet.
Je bent zo 1000 euro verder. Ik een stuk meer, maar dat kwam omdat de installateur dacht dat ie een kast voor een kantoor aan het bouwen was. O-)
redwing schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:18:
[...]

Vandaar ook het goed instellen. Normaal verbruik is 4000kWh voor een huis, dus 10-15kWh per dag. Als je van de piek 10-15kWh haalt ben je de echte piek wel kwijt. En buiten de piek kun je de accu dan weer leegtrekken.
Maar dan moet je wel slimme accu's hebben, iets wat nu nog niet echt standaard is, al zie je wel al genoeg zelfbouwprojecten waarbij ze dit zo in kunnen stellen.
Eerder 5 in de zomer en 15 in de winter. Je hebt nl. bij de grote verbruikers zoals koken niet meer profijt van de panelen die dan nog wat substantieels opwekken. En dat begint al vanaf september/oktober snel af te nemen. Je kan zeker 8 van de 12 maanden redelijk autonoom draaien, maar de winter blijft een groot probleem.

Ter illustratie
Mijn slechtste dag in augustus was een grauwe, zonloze dag (17 augustus), maar toch 9,6 kWh. Vanaf november mag je blij zijn als je dat de helft van de dagen haalt, maar ook hele series van een paar kWh.
siggy schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:27:
[...]

De enige thuisaccu's die Li-ion zijn, zijn de Tesla Powerwalls en enkele die gebruike EV accucellen gebruiken. Het overgrote deel is gewoon LiFePO4, die geven gevaarlijk gas af bij doorbreking, plaatsing in geventilerde ruimte is daardoor wel een must. Li-ion in huis nemen is inderdaad te gek voor woorden.

[...]

Dit is slechts een klein onderdeel van de verzwaring. Maar 3 fase is inderdaad best handig ja. Zelfs met de lichtste aansluiting 3x25A kun je dik 17kw trekken of duwen :+
Dan heb je alweer 2 systemen nodig, wat 3x16A (max afzekering onder 3x25A hoofdzekering) geeft je ~11 kW.

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:19
[...]

Wat verbruiken mensen hier bizar veel stroom. Wij hebben 6 panelen.
Vorig jaar 1381 kWh verbruikt. 1.971 terug geleverd. Met een gezin.

Of maak ik hier een denk fout?

• fisherman
Weet ik, dat vind ik niet duur.

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:21
Spykie schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:43:
[...]

[Afbeelding]
Ja daar ben ik ook verbaasd over. Wij zaten afgelopen jaar op 2500kwh inclusief airco in de zomer. Dit jaar verwachten we nabij de 3000kwh omdat we nu de woonkamer verwarmen met airco. Dit gaat dan om een normale rijtjes woning uit 1986 en een gezien van 3.

• sdk1985
  • Nu online
[...]

Ze rekenen hier circa 300 euro om te verzwaren. Ik kreeg een nieuwe meter, ze waren volgens mij binnen een uur klaar. Daarnaast heb je aanpassingen in de meterkast nodig. Kost ook snel 500 euro. Je zit snel op 800 euro per aansluiting.

• fisherman
[...]

Dat is wel bizar weinig, maar dat is mogelijk als je heel weinig apparaten hebt.

Ik zit zelf ongeveer met de woning op een normaal getal, zo rond de 3100 kWh. Dat haal ik makkelijk met de huidige installatie. Totaal zit ik op 6200 kWh per jaar inclusief het verbruik van mijn auto. Daarom dus ook wat meer panelen erbij dit jaar.
Overigens ken ik ook wel mensen die daarvan ruim het dubbele verbruiken. Mijn broer heeft een installatie van 12000WP en wekt daarmee ongeveer evenveel op als dat hij verbruikt. En dit is bij hem nog zonder warmtepomp en elektrische auto.

• fisherman
sdk1985 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:49:
[...]

Ze rekenen hier circa 300 euro om te verzwaren. Ik kreeg een nieuwe meter, ze waren volgens mij binnen een uur klaar. Daarnaast heb je aanpassingen in de meterkast nodig. Kost ook snel 500 euro. Je zit snel op 800 euro per aansluiting.
Tja, net wat ik al zei. Ik vind het allemaal wel meevallen, maar dat is persoonlijk.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:31
Nog een gedachtenkronkel: Als we salderen nou eens beperken tot de winter? Dan mag je alles wat je in de winter teruglevert de rest van het jaar salderen. In de winter is het geen probleem als je veel teruglevert, en wordt het ook daadwerkelijk door iemand anders gebruikt. Dit kan een motivatie zijn om de panelen wat meer in een winteropstelling te zetten.

• Maasluip
  • Laatst online: 14:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Dat lukt alleen in de zomer. Want na 3 regendagen zijn de meeste thuisaccu's lang en breed gezien. En dan moetje nog een paar maanden van de winter.
Klopt, maar zoals al eerder opgemerkt: waarom moet elke oplossing een 100% dekking hebben? Met vele kleine oplossingen los je het probleem ook op of maak je het iig kleiner.
Vooral als de installatie van zonnepanelen (en windparken) verder voortschrijdt zul je veel vaker een overschot hebben.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:31
RemcoDelft schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:51:
Nog een gedachtenkronkel: Als we salderen nou eens beperken tot de winter? Dan mag je alles wat je in de winter teruglevert de rest van het jaar salderen.
Vrijwel niets dus, in de winter gebruik je bijna alles gelijk zelf.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• sdk1985
  • Nu online
fisherman schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:51:
[...]

Tja, net wat ik al zei. Ik vind het allemaal wel meevallen, maar dat is persoonlijk.
Nou ja het is een significant aandeel. Pré gekte praten we over 3000 euro voor het verbruik van een normaal gezin. Ik heb offertes gekregen van 8-10 panelen voor 3000 ex-btw. Daar 800 euro bij rekenen is een flink bedrag.

Dit percentage is zo hoog dat er dus massaal voor de 1-fase oplossing gekozen wordt. Hetgeen zorgt voor de problematiek met de piekspanning.

Vandaar dat ik vind dat een 3-fase omvormer / aansluiting verplichten stellen een positiever effect gaat hebben dan het afschaffen van de salderingsregeling.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Maasluip schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:51:
[...]

Klopt, maar zoals al eerder opgemerkt: waarom moet elke oplossing een 100% dekking hebben? Met vele kleine oplossingen los je het probleem ook op of maak je het iig kleiner.
Vooral als de installatie van zonnepanelen (en windparken) verder voortschrijdt zul je veel vaker een overschot hebben.
Dat komt omdat het een oplossing is voor misschien 1-2 dagen terwijl er 4 maanden te overbruggen zijn. :)

• Henri2500
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 31-01 08:01
sdk1985 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:56:
[...]
Vandaar dat ik vind dat een 3-fase omvormer / aansluiting verplichten stellen een positiever effect gaat hebben dan het afschaffen van de salderingsregeling.
Die logica ontgaat me, wat maakt het nu uit of 1-fase aansluiting random worden aangesloten op de 3 aanwezige fases in een wijk, of dat iedereen een 3-fase aansluiting heeft en de spanning op die manier wordt verdeeld? Pieken doet het wel?

En daarnaast, positiever effect waarop? Saldering afschaffing is toch niet om de piekproblemen op het net op te lossen?

[Voor 10% gewijzigd door Henri2500 op 18-01-2023 16:05]

• fisherman
sdk1985 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:56:
[...]

Nou ja het is een significant aandeel. Pré gekte praten we over 3000 euro voor het verbruik van een normaal gezin. Ik heb offertes gekregen van 8-10 panelen voor 3000 ex-btw. Daar 800 euro bij rekenen is een flink bedrag.

Dit percentage is zo hoog dat er dus massaal voor de 1-fase oplossing gekozen wordt. Hetgeen zorgt voor de problematiek met de piekspanning.

Ik denk dat mensen die dat een flink bedrag vinden sowieso geen zonnepanelen nemen. Maar zoals je zegt is het wel een flink aandeel van het totale bedrag inderdaad. Dat staat helemaal los van het feit of iemand dat wel of niet een flink bedrag vinden.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:50

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Maasluip schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:51:
[...]

Omdat zonnepanelen en windmolens ook eindig zijn (ook qua productie). Als we allemaal over gaan op EVs en WP's. Dan heb je het over zoveel windmolens en zonnepanelen, daar wordt je akelig van. En als het een tijdje niet waait moet je dat opvangen met zonnepanelen... En vice versa.
En als beide het niet doen heb je alsnog een probleem.

Daarom kunnen zonnepanelen en windmolens een deel van de huidige problematiek kunnen opvangen, maar waarom zou je heel Nederland verkloten door alle daken vol te gooien met panelen of dat je tegen windmolens loopt aan te staren (want wie vind die dingen überhaupt mooi...)

En dat is alleen maar Nederland he, er wonen ruim 500 miljoen mensen in Europa.

Ik gok op een combi van Tokamak / ITer voor de toekomst en weer een afbouw van zonnepanelen / windmolens.

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

• TRAXION
[...]

[Afbeelding]
Je verbruik als de zon schijnt gaat niet door je meter dus je zou er voor de netheid nog iets bij mogen tellen.
Maar inderdaad ik zit tussen de 2000kwh tot 2500kwh afhankelijk van airco gebruik.
Zonder panelen, gok dat met panelen het verbruik zou dalen naar 1500 kwh door de meter.

• TRAXION
Henri2500 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:01:
[...]

Die logica ontgaat me, wat maakt het nu uit of 1-fase aansluiting random worden aangesloten op de 3 aanwezige fases in een wijk, of dat iedereen een 3-fase aansluiting heeft en de spanning op die manier wordt verdeeld? Pieken doet het wel?

En daarnaast, positiever effect waarop? Saldering afschaffing is toch niet om de piekproblemen op het net op te lossen?
Is eigenlijk ook een beetje onzin aangezien er vaak gekeken wordt naar de fasespanning bij het plaatsen van zonnepanelen dus als er hoge spanning op fase 1 is worden de panelen op fase 2 aangesloten en als fase 3 het laagste is op die fase etc etc etc.
Dus het balanceert zichzelf op grotere schaal.
Bij 3 fasen is er per definitie gelijke balans en is eigenlijk bij grotere aansluitingen van belang om de hoeveelheid energie kwijt te kunnen.

Wel zijn 3 fase inverters vaak efficiënter en storen deze minder op het net doordat de kwaliteit vaak beter is.

ps* inverters schakelen zichzelf uit bij te hoge spanning maar zelfs daar zijn mensen mee aan knoeien door de waarde op te rekken om maar meer te kunnen blijven terug leveren.

[Voor 7% gewijzigd door TRAXION op 18-01-2023 16:33]

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:26
hoevenpe schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:53:
[...]

Nou ik hier niet hoor. Er wordt nog genoeg terug geleverd in de wintermaanden. Komt vooral ook omdat je de hele tijd als de zon schijnt niet huis bent, maar aan het werk bent. Ik heb niet zoveel sluipgebruik dat alles gelijk wordt gebruikt.

En op een zonnige winterdag wek ik meer op dan mijn gemiddelde dagelijks gebruik.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Domba
  • Nu online
crisp schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:46:
<knip>

Wat zijn volgens jou dan de voordelen van individuele accu's tov een meer centrale oplossing?
- Thuisaccu is lokaal dichtbij de bron en de verbruikers (minder kabel verliezen, verlies P= I^2 * R)

-bij afschaffing of gedeeltelijke salderen krijg je te maken met belastingen
Bij invoeden geen belasting , maar wel bij afname, heb je weer een constructie voor nodig iets als postcoderoos welke de verliezen dienen verrekend te worden, als ook de capaciteits aansluitkosten als die opgenomen is in LS-net.
Als ook dat er organisatiekosten zijn, het moet beheerd en onderhouden worden door zonder winst oogmerk of een commerciele partij voor de belastingen

-valt je omvormer nu al uit vanwege netspanning, met een centraal accu is dat niet anders of wel in zelfde mate verzwaren van LS-net,

Maar laagspannings net (3x230V) zal zonder meer verzwaard dienen te worden met de dynamisch route, nu met 1 biedzone/ day ahead marktprijs voor heel NL als enkele prijsprikkel
Of het nu EV, elektrische boiler, thuisaccu of een andere stuurbare zware verbruiker is, alle hebben de zelfde prijsprikkel die geen rekening houdt met eventuele lokale laagspannings net of congestie,

ACER (European Union Agency for the Cooperation of Energy Regulators ) heeft al een besluit genomen, waar EU lidstaten over dienen te stemmen in 2023/2024 om Nederland in 2 biedzones op te splisten, Noordelijke provincies met 220/110kV HV-net in een zone en rest met 150kV HV-net in een eigen zone met verschillende merit orde en marginale kosten voor de biedzone
Als ook nog dat er RES-bod (Nationaal Programma Regionale Energiestrategie) van 30 regios is wat min of meer impliceert een nodal-systeem of wel elke regio min of wel elk 400kV hoogspannings koppelstation een aparte prijsprikkel gebied en die tussen de regio's enkel het zelfde is als er geen congestie is binnen de biedzone.

Wie ook de centrale accu beheerd die heeft steeds keuzes te maken als die opgenomen is in het LS-net en wie hoeveel wanneer kan invoeden of afnemen
Als hoe om te gaan met die overschot PV opwek hebben tov verbruik
Want waar blijf je in de maanden juni en juli met alle PV-opwek, alles opslaan voor later gebruik of deel verkopen en staat de centrale accu stil in de winter of wordt alvast wat ingekocht voor later tijdstip gebruik (accu's niet gebruiken technisch een slecht idee, zeker de lithuim based of blijven warm door gebruik of je hebt verwarming nodig in de winter, kosten voor de technische ruimte)

Met eigen thuisaccu bepaal je welk tijdstip je inkoopt en hoeveel je verkoopt en houdt je automatisch rekening met je net-aansluiting capaciteit en zware verbruiks moment.

Ik heb een thuisaccu en 3x25A die ik voor 100% benut paar uur met dynamisch contract, met buurt accu kun je niet zeggen koop nu 30kWh in voor later gebruik omdat de prijsprikkel gunstig is.
Of in de zomer alvast ontladen voor ruimte om PV opwek op te slaan in de daarna volgende uren met lage prijsprikkel

Deye SUN12K + 29kWh (Seplos 3x48100-10C +48200-10E)

• TRAXION
Domba schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:49:
[...]

- Thuisaccu is lokaal dichtbij de bron en de verbruikers (minder kabel verliezen, verlies P= I^2 * R)

-bij afschaffing of gedeeltelijke salderen krijg je te maken met belastingen
Bij invoeden geen belasting , maar wel bij afname, heb je weer een constructie voor nodig iets als postcoderoos welke de verliezen dienen verrekend te worden, als ook de capaciteits aansluitkosten als die opgenomen is in LS-net.
Als ook dat er organisatiekosten zijn, het moet beheerd en onderhouden worden door zonder winst oogmerk of een commerciele partij voor de belastingen

-valt je omvormer nu al uit vanwege netspanning, met een centraal accu is dat niet anders of wel in zelfde mate verzwaren van LS-net,

Maar laagspannings net (3x230V) zal zonder meer verzwaard dienen te worden met de dynamisch route, nu met 1 biedzone/ day ahead marktprijs voor heel NL als enkele prijsprikkel
Of het nu EV, elektrische boiler, thuisaccu of een andere stuurbare zware verbruiker is, alle hebben de zelfde prijsprikkel die geen rekening houdt met eventuele lokale laagspannings net of congestie,

ACER (European Union Agency for the Cooperation of Energy Regulators ) heeft al een besluit genomen, waar EU lidstaten over dienen te stemmen in 2023/2024 om Nederland in 2 biedzones op te splisten, Noordelijke provincies met 220/110kV HV-net in een zone en rest met 150kV HV-net in een eigen zone met verschillende merit orde en marginale kosten voor de biedzone
Als ook nog dat er RES-bod (Nationaal Programma Regionale Energiestrategie) van 30 regios is wat min of meer impliceert een nodal-systeem of wel elke regio min of wel elk 400kV hoogspannings koppelstation een aparte prijsprikkel gebied en die tussen de regio's enkel het zelfde is als er geen congestie is binnen de biedzone.

Wie ook de centrale accu beheerd die heeft steeds keuzes te maken als die opgenomen is in het LS-net en wie hoeveel wanneer kan invoeden of afnemen
Als hoe om te gaan met die overschot PV opwek hebben tov verbruik
Want waar blijf je in de maanden juni en juli met alle PV-opwek, alles opslaan voor later gebruik of deel verkopen en staat de centrale accu stil in de winter of wordt alvast wat ingekocht voor later tijdstip gebruik (accu's niet gebruiken technisch een slecht idee, zeker de lithuim based of blijven warm door gebruik of je hebt verwarming nodig in de winter, kosten voor de technische ruimte)

Met eigen thuisaccu bepaal je welk tijdstip je inkoopt en hoeveel je verkoopt en houdt je automatisch rekening met je net-aansluiting capaciteit en zware verbruiks moment.

Ik heb een thuisaccu en 3x25A die ik voor 100% benut paar uur met dynamisch contract, met buurt accu kun je niet zeggen koop nu 30kWh in voor later gebruik omdat de prijsprikkel gunstig is.
Of in de zomer alvast ontladen voor ruimte om PV opwek op te slaan in de daarna volgende uren met lage prijsprikkel
Nee maar door buurt accu's te hebben zal de prijs niet meer zo variabel zijn doordat het net minder afhankelijk is van duur opgewekte energie.

Je kan aftoppen met overvloedige energie "wind/zonne" doorgeven met een continue stroom "kern energie" en bij grote vraag de buffers aanspreken.

De kosten voor het schommelen van ons netwerk is DUUR en wordt alleen nog maar duurder juist door deze schommelingen af te vangen verplaats je de kosten naar lokale infra in plaats van het schakelen van minder co2 neutrale bronnen.

Maar goed linksom of rechtsom, de burger is maar voor een klein deel verantwoordelijk in deze,
https://www.clo.nl/indica...02%20procent%20per%20jaar.

In mijn optiek zou het voor de consument en zijn huis beter zijn als er lokale accu opslag zou zijn waardoor de aansluiting minder afhankelijk zou zijn van de spot prijs.
Ach wie weet zijn er wel bedrijven welke straks een usecase vinden hierin en het idee uitbuiten door zonne-energie lokaal op te slaan in accu's en in te kopen op piek momenten en dan als coöperatieve organisatie het netwerk lokaal beheren waarbij de netbeheerder etc volledig uit het laatste deel van het traject getrapt wordt.

Vraag me af hoe dat wettelijk zou zitten dat je enkel betaald voor een wijkaansluiting en vanaf daar een grid zou maken tussen verschillende partijen.

• sdk1985
  • Nu online
Henri2500 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:01:
[...]

Eén van de argumenten tegen saldering is dat de piekbelasting resulteert in kosten en dat daardoor zonnepanelen niet verder aangemoedigd/bevoordeeld moeten worden. Daar doelde ik op. Ik vind dat zelf inderdaad geen valide argument.

• sdk1985
  • Nu online
TRAXION schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:29:
[...]

Is eigenlijk ook een beetje onzin aangezien er vaak gekeken wordt naar de fasespanning bij het plaatsen van zonnepanelen dus als er hoge spanning op fase 1 is worden de panelen op fase 2 aangesloten en als fase 3 het laagste is op die fase etc etc etc.
Dus het balanceert zichzelf op grotere schaal.
Bij 3 fasen is er per definitie gelijke balans en is eigenlijk bij grotere aansluitingen van belang om de hoeveelheid energie kwijt te kunnen.

Wel zijn 3 fase inverters vaak efficiënter en storen deze minder op het net doordat de kwaliteit vaak beter is.

ps* inverters schakelen zichzelf uit bij te hoge spanning maar zelfs daar zijn mensen mee aan knoeien door de waarde op te rekken om maar meer te kunnen blijven terug leveren.
Dan moet je een 3-fase aansluiting hebben, ik doelde erop dat de meeste bestaande huizen een 1 fase aansluiting hebben. Ik kreeg zelf een offerte voor 12 panelen op 1 fase met een 1 fase meterkast/aansluiting. Zo ver ik mij herinner hanteren ze tót 5000 op 1 fase.

• jadjong
TRAXION schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:05:
[...]

Nee maar door buurt accu's te hebben zal de prijs niet meer zo variabel zijn doordat het net minder afhankelijk is van duur opgewekte energie.
Check. Als genoeg huishoudens in de nacht de accu op laden en overdag stroom daarvan gebruiken dan is het snel gedaan met goedkope stroom als je slaapt.

• TRAXION
sdk1985 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:43:
[...]

Dan moet je een 3-fase aansluiting hebben, ik doelde erop dat de meeste bestaande huizen een 1 fase aansluiting hebben. Ik kreeg zelf een offerte voor 12 panelen op 1 fase met een 1 fase meterkast/aansluiting. Zo ver ik mij herinner hanteren ze tót 5000 op 1 fase.
Ik ga er "vanuit" dat er bij wijken waar enkele fase in gebruik de 3 fasen verdeeld worden over verschillende wijken als dan 1 wijk meer te besteden heeft en daar overal zonnepanelen geïnstalleerd zijn krijg je inderdaad een flink scheve verdeling met als resultaat dat de overvoede fase dusdanig hoog oploopt dat de inverter uitschakeld "253v"

Oplossing zou dan een aanvraag voor 3 fasen zijn maar vooralsnog ik weet niet hoe dat zit ik heb ooit als elektromonteur rondgelopen 20 jaar geleden en overal waar ik kwam lag 3 fase klaar.

Hier in de buurt hebben we ook verschil tussen de fases wat wel kan oplopen tot 10/15v op zonnige dagen.

• Domba
  • Nu online
TRAXION schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:05:
[...]

Je kan aftoppen met overvloedige energie "wind/zonne" doorgeven met een continue stroom "kern energie" en bij grote vraag de buffers aanspreken.

De kosten voor het schommelen van ons netwerk is DUUR en wordt alleen nog maar duurder juist door deze schommelingen af te vangen verplaats je de kosten naar lokale infra in plaats van het schakelen van minder co2 neutrale bronnen.

Maar goed linksom of rechtsom, de burger is maar voor een klein deel verantwoordelijk in deze,
https://www.clo.nl/indica...02%20procent%20per%20jaar.

In mijn optiek zou het voor de consument en zijn huis beter zijn als er lokale accu opslag zou zijn waardoor de aansluiting minder afhankelijk zou zijn van de spot prijs.
Ach wie weet zijn er wel bedrijven welke straks een usecase vinden hierin en het idee uitbuiten door zonne-energie lokaal op te slaan in accu's en in te kopen op piek momenten en dan als coöperatieve organisatie het netwerk lokaal beheren waarbij de netbeheerder etc volledig uit het laatste deel van het traject getrapt wordt.

Vraag me af hoe dat wettelijk zou zitten dat je enkel betaald voor een wijkaansluiting en vanaf daar een grid zou maken tussen verschillende partijen.
Op splitsen in meerder biedzones heeft ook te maken met dat re-dispatches in de papieren begint te lopen

Voor het laatste zijn er voorbeelden van energieleveranciers voor grote appartament complexen, op dit moment hebben die geen ACM vergunning nodig, dit waren onder andere die bewoners die niet in aanmerking kwamen voor de energie toeslag van €190 in november en december.
Dat is block elektra die nu wel via aparte regeling in aanmerking komen voor prijsplafond alternatief
Anders denk aan Campings, 1 groot verbruiker aansluiting (genoeg jurisprudentie)

Deye SUN12K + 29kWh (Seplos 3x48100-10C +48200-10E)

• TRAXION
jadjong schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:52:
[...]

Check. Als genoeg huishoudens in de nacht de accu op laden en overdag stroom daarvan gebruiken dan is het snel gedaan met goedkope stroom als je slaapt.
Ja dat is waarom ik ook nog geen knoop heb doorgehakt om deze constructie te gaan doen.

Aan de andere kant zullen er altijd momenten zijn van overschot zijn zon/wind is onvoorspelbaar dus deze zullen altijd invloed houden.

Idealiter zou je zonnepanelen hebben die de accu voedt en de accu levert terug op dure momenten en kan eventueel bijladen op goedkope momenten.

En de aansturing van deze accu's kan je rekening houden met verwachte spot prijs maar zelfs het weer door de wind en zon verwachtingen mee te nemen in de patronen.

Ergens hier op got loopt een draadje waar een server gehost wordt met de dayahead prijzen waar je technisch gezien ook weersverwachting in kunt verwerken .

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:15
[...]

[Afbeelding]
Hoeveel gas verbruik je?
Ik zie met name veel verbruik in de wasmachine, droger, vaatwasser en natuurlijk de EV opladen. Daarnaast nog een WTW unit die voor veel KwH zorgt

• jadjong
mierenfokker schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:14:
[...]

Hoeveel gas verbruik je?
Ik zie met name veel verbruik in de wasmachine, droger, vaatwasser en natuurlijk de EV opladen. Daarnaast nog een WTW unit die voor veel KwH zorgt
Of wat je idle verbruik is. Met een zooitje huis-automatisering en andere gadgets die op dit forum populair zijn gaat het wat sneller dan de buren die enkel hun (kabel)modem aan hebben staan als ze niet thuis zijn. Hier een idle verbruik van 0.2kW in de nacht, doe dat een dag lang en je hebt de eerste 5kWh al te pakken. Overdag nog een verhoging van dat gebruik door thuis te werken en dingen als lampen/stofzuigers/wasdrogers waardoor een gemiddelde dag 13kWh kost. Daar mag je koken, verwarmen en vervoer (auto/scooter/fiets) nog bij op tellen.

Ook zonder al die nutteloze apparatuur kan je een wat hogere stroomrekening hebben. Vrienden vroegen zich af waarom ze de laatste ~twee jaar een flink hogere stroomrekening hadden, dat was deels te wijten aan thuis werken maar het grootste gedeelte kwam voor rekening van de 65" TV. Die stond, sinds het afschaffen van radio via de kabel, de hele dag aan op Skyradio. Dan verstook je ook 150W aan wat liftmuziek in de woonkamer.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:11

crisp

Devver

Pixelated

[...]

[Afbeelding]
Ons jaarverbruik was vorig jaar netto 4000kWh. Gezin van 4 personenen (2 tieners), thuiswerken, en af en toe wat electrisch bijverwarmen met COP1. Opbrengst zonnepanelen was 2400kWh (8x300wP) waarvan 1200kWh teruglevering (dus 50% direct verbruik).

We hebben vorig jaar eigenlijk eerst ingezet op gasbesparing, wat geresulteerd heeft in een jaarverbruik van 1400m³ in 2021 naar 1000m³ vorig jaar.

Ik ben nu wat meer aan het kijken naar electriciteitsbesparing. Al voor 300 watt aan continuverbruik opgelost ('s avonds pc uitzetten, tropische vissenbak weg, kerstversiering voor buiten die 140watt deed weggegooid). Sluipverbruik zit nu onder de 100 watt, en voor electrische bijverwarming op zolder komt nu een l/l warmtepomp (airco), maar die zal waarschijnlijk ook in de zomer wel gebruikt gaan worden voor comfort.

Intentionally left blank

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

LordSinclair schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:38:
[...]

Nou ik hier niet hoor. Er wordt nog genoeg terug geleverd in de wintermaanden. Komt vooral ook omdat je de hele tijd als de zon schijnt niet huis bent, maar aan het werk bent. Ik heb niet zoveel sluipgebruik dat alles gelijk wordt gebruikt.

[Afbeelding]

En op een zonnige winterdag wek ik meer op dan mijn gemiddelde dagelijks gebruik.
En over hoeveel panelen hebben we het dan?
Mijn 21 panelen doen de afgelopen week hoegenaamd niks. Zeker niet in vergelijking met mn warmtepomp.

[Voor 24% gewijzigd door MikeyMan op 18-01-2023 19:48]

• Henri2500
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 31-01 08:01
sdk1985 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:40:
[...]

Eén van de argumenten tegen saldering is dat de piekbelasting resulteert in kosten en dat daardoor zonnepanelen niet verder aangemoedigd/bevoordeeld moeten worden. Daar doelde ik op. Ik vind dat zelf inderdaad geen valide argument.
Ah dan snap ik de hint, en zijn we het daarover gewoon eens :)

• RemcoDelft
  • Laatst online: 07:31
hoevenpe schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:53:
[...]

Des te meer reden om salderen in de winter aan te moedigen, en in de zomer niet. Meer panelen per omvormer bijvoorbeeld zou helpen.

• Signum666
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-01 22:55
RemcoDelft schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:49:
[...]

Des te meer reden om salderen in de winter aan te moedigen, en in de zomer niet. Meer panelen per omvormer bijvoorbeeld zou helpen.
Op een volledig elektrische woning, en EV heeft dat geen zin. Je komt dan ruimte tekort om panelen te plaatsen aangezien er een absurd aantal nodig is om voldoende op te wekken.

[Voor 3% gewijzigd door Signum666 op 18-01-2023 20:29]

• Spykie
Vorig jaar 701m3. Dit jaar tot nu toe 63 kuub.
Jaren '30 hoekwoning. Kachel op 19,5.

• Spykie
jadjong schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:34:
[...]

Of wat je idle verbruik is. Met een zooitje huis-automatisering en andere gadgets die op dit forum populair zijn gaat het wat sneller dan de buren die enkel hun (kabel)modem aan hebben staan als ze niet thuis zijn. Hier een idle verbruik van 0.2kW in de nacht, doe dat een dag lang en je hebt de eerste 5kWh al te pakken. Overdag nog een verhoging van dat gebruik door thuis te werken en dingen als lampen/stofzuigers/wasdrogers waardoor een gemiddelde dag 13kWh kost. Daar mag je koken, verwarmen en vervoer (auto/scooter/fiets) nog bij op tellen.

Ook zonder al die nutteloze apparatuur kan je een wat hogere stroomrekening hebben. Vrienden vroegen zich af waarom ze de laatste ~twee jaar een flink hogere stroomrekening hadden, dat was deels te wijten aan thuis werken maar het grootste gedeelte kwam voor rekening van de 65" TV. Die stond, sinds het afschaffen van radio via de kabel, de hele dag aan op Skyradio. Dan verstook je ook 150W aan wat liftmuziek in de woonkamer.
Die t.v. als radio deed m'n moeder ook 8)7 . Snel een goede radio voor gekocht O+

Ons totale verbruik tijdens t.v. kijken is op dit moment 140W. Zal vanavond eens zien wat ons sluip verbruik is.

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:50
Ik begrijp de hele discussie niet omtrent de thuis batterij.

Kan iemand mij uitleggen waarom ik een thuisbatterij moet aanschaffen. Maar er geen powerwalls staan bij alle windmolens en zonneparken in elke wei en akker?

Waarom moet ik als particulier investeren in een potentieel gevaarlijke energie opslag om het probleem wat hoofdzakelijk niet door de zonnepanelen die bij particulieren geïnstalleerd zijn wordt veroorzaakt. (4% van het geheel)

Waarom moet ik het probleem oplossen omdat de regering en energiemaatschappijen niet genoeg heeft geïnvesteerd in het elektriciteitsnet?

Iedereen moet dadelijk aan een ev en van het gas af. Het elektriciteitsnet is daar nu nog lang niet op berekend.

Bij particulieren wordt de salderingsregeling de nek om gedraaid, maar elke windmolen draait letterlijk op subsidie.

Je ziet gewoon weer dat de kosten bij de particulieren wordt neer gelegd en de energie bedrijven mogen woeker winsten maken over de rug van mensen met zonnepanelen.

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:29
AUijtdehaag schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:08:
Kunnen we vanmiddag om 12 uur niet massaal de panelen uitzetten voor een half uur ter protest?
Ben benieuwd of dat helpt.
Op een woensdag in januari ?
Nog geen deuk in een pakje boter !

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Femme
  • Laatst online: 13:05

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Yamy_Daffy schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:38:
Ik begrijp de hele discussie niet omtrent de thuis batterij.

Kan iemand mij uitleggen waarom ik een thuisbatterij moet aanschaffen. Maar er geen powerwalls staan bij alle windmolens en zonneparken in elke wei en akker?
Je moet helemaal niets.

Van enige aanmoediging om thuisaccu's aan te schaffen is nog geen sprake. Er is slechts een voorstel van VVD en ChristenUnie.

Er worden inmiddels wel wat meer grote grid-scale accu's opgeleverd bij wind- en zonneparken. Het probleem van netcongestie in het laagspanningsnet gaan die niet oplossen. Wat wel gaat helpen is om consumenten aan slimmer met energie om te gaan door opgewekte energie zoveel mogelijk zelf te gebruiken, te voorkomen dat het piekgebruik in de avond nog eens wordt verergerd door het laden van EV's en warmtepompen die ook wel iets eerder of later kunnen verwarmen. Thuisbatterijen of wijkaccu's kunnen er ook bij helpen.

• Yamy_Daffy
Femme schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:49:
[...]

Je moet helemaal niets.

Van enige aanmoediging om thuisaccu's aan te schaffen is nog geen sprake. Er is slechts een voorstel van VVD en ChristenUnie.

Er worden inmiddels wel wat meer grote grid-scale accu's opgeleverd bij wind- en zonneparken. Het probleem van netcongestie in het laagspanningsnet gaan die niet oplossen. Wat wel gaat helpen is om consumenten aan slimmer met energie om te gaan door opgewekte energie zoveel mogelijk zelf te gebruiken, te voorkomen dat het piekgebruik in de avond nog eens wordt verergerd door het laden van EV's en warmtepompen die ook wel iets eerder of later kunnen verwarmen. Thuisbatterijen of wijkaccu's kunnen er ook bij helpen.
Laten we eerst eens het laag hangende fruit plukken. Begin bij de grootste opwekkers. Zoals windmolens en die zonnepark velden.

En niet bij Jan en Gerda met 8 tot 10 panelen.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:33
Femme schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:49:
[...]

Je moet helemaal niets.

Ik heb nog twijfels bij dat concept als geheel: volledig decentraal lijkt mij inefficient en risicovol. Het kan immers prima per wijk(kast) bijvoorbeeld geregeld worden, maar vereist ook een integratie met de grote stroomverbruikers en opwekkers in huis. Alle 'smart' devices op de EV na zijn niet in staat op basis van input (er is opwekking, of er is goedkope stroom, etc) te anticiperen en ik zie maar weinig beweging om dat 'smart grid' concept nu eindelijk te implementeren middels generieke standaarden. Die zijn er zover ik weet al een tijd, maar het komt maar niet van de grond.

Een fors accupakket op wielen op de oprit is wat anders als dat deze straks ergens in een stoffig hoekje op zolder moet komen bij mensen thuis, maar wellicht is dat minder problematisch dan ik nu veronderstel. Vraag is alleen: wie heeft hier de regie en komt met dat integrale plan?

My prediction: we'll evolve into a digital form.

• TRAXION
Yamy_Daffy schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:54:
[...]

Laten we eerst eens het laag hangende fruit plukken. Begin bij de grootste opwekkers. Zoals windmolens en die zonnepark velden.

En niet bij Jan en Gerda met 8 tot 10 panelen.
Jan en Gerda met 8 tot 10 panelen zijn het probleem ook niet deze merken ook vrij weinig ervan dat de salderingsregeling afgebouwd wordt.

Met uitgestelde start van wasmachine droger vaatwasser kan je zelfs aardig winst maken.

Het is tientjes werk per maand voor Jan en Gerda daarnaast zijn de panelen allang terug verdient/afbetaald.

Het probleem van salderen is dat de groot gebruikers 8000+ kWh honderden euro per maand mislopen omdat ze niet meer kunnen salderen.

Is toch ook niet eerlijk voor de mensen die geen warmtepomp kunnen installeren? Financiël en of technisch gezien.

Salderen terug leveren met plafond prima, maar de keuze om van gas naar wp over te stappen is een eigen keuze welke ook zonder salderen nog altijd goedkoper is dan gas mits de isolatie voldoet.

• TRAXION
NiGeLaToR schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:14:
[...]

Ik heb nog twijfels bij dat concept als geheel: volledig decentraal lijkt mij inefficient en risicovol. Het kan immers prima per wijk(kast) bijvoorbeeld geregeld worden, maar vereist ook een integratie met de grote stroomverbruikers en opwekkers in huis. Alle 'smart' devices op de EV na zijn niet in staat op basis van input (er is opwekking, of er is goedkope stroom, etc) te anticiperen en ik zie maar weinig beweging om dat 'smart grid' concept nu eindelijk te implementeren middels generieke standaarden. Die zijn er zover ik weet al een tijd, maar het komt maar niet van de grond.

Een fors accupakket op wielen op de oprit is wat anders als dat deze straks ergens in een stoffig hoekje op zolder moet komen bij mensen thuis, maar wellicht is dat minder problematisch dan ik nu veronderstel. Vraag is alleen: wie heeft hier de regie en komt met dat integrale plan?
Technisch gezien kan je met een simpele esp data ophalen en daarmee simpel de que afgeven draaien of stoppen aan de hand van spotprijs of opwekking zonnepanelen.

Dat veel apparatuur dat niet heeft is een ander verhaal maar als er een markt voor is zal dat zichzelf snel gaan ontwikkelen.

Vooralsnog kan je nu uitgestelde start gebruiken op Witgoed apparatuur waarmee je vrij simpel kan gokken wanneer de zon schijnt.
Die paar wattjes die je zou missen door een wolk is jammer dan.

Maar de vraag blijft wat gebeurt er als apparatuur dynamisch aan of uit gaat als de hele buurt anticipeert op dat goedkope moment verdwijnt het overschot.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:33
TRAXION schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:37:
[...]

Technisch gezien kan je met een simpele esp data ophalen en daarmee simpel de que afgeven draaien of stoppen aan de hand van spotprijs of opwekking zonnepanelen.

Dat veel apparatuur dat niet heeft is een ander verhaal maar als er een markt voor is zal dat zichzelf snel gaan ontwikkelen.

Vooralsnog kan je nu uitgestelde start gebruiken op Witgoed apparatuur waarmee je vrij simpel kan gokken wanneer de zon schijnt.
Die paar wattjes die je zou missen door een wijk is jammer dan.

Maar de vraag blijft wat gebeurt er als apparatuur dynamisch aan of uit gaat als de hele buurt anticipeert op dat goedkope moment verdwijnt het overschot.
Ik weet dat er een pilot is geweest, ik meen in Californie, waar je dit opving doordat je device op basis van het type device een slot krijgt toebedeeld op het net. Je concurreert dan niet met je buren, maar wacht op je beurt - zeker voor apparaten zoals een vaatwasser of wasmachine is dat nog wel te organiseren. Ook je vriezer kan even paar graden harder vriezen en dan later weer iets opwarmen bijvoorbeeld.

Dus dat anticiperen wordt vollop gedaan hier in huis, maar vergt vooralsnog vooral mijn logica en 'huisregels' voor het gezin over het gebruik van verschillende apparaten. Maargoed, dat is geen breed implementeerbare oplossing voor het gehele grid-probleem inderdaad. Ik volg bijv het zelfbouwen van een thuisaccu met variabel stroomtarief waarbij je levert/laadt op basis van aanbod, teruglevering en tarieven met veel interesse - dat is helemaal mooi omdat je dan niet alleen balanceert maar ook financieel effectief om gaat met je energie.

Maargoed, als we uiteindelijk alsnog een batterij nucleaire reactors aanslingeren is dit uiteindelijk ook weer niet zo heel hard nodig allemaal. Tenzij we alsnog besluiten dat we zonder dat willen.

My prediction: we'll evolve into a digital form.

• Yamy_Daffy
TRAXION schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:31:
[...]

Jan en Gerda met 8 tot 10 panelen zijn het probleem ook niet deze merken ook vrij weinig ervan dat de salderingsregeling afgebouwd wordt.

Salderen terug leveren met plafond prima, maar de keuze om van gas naar wp over te stappen is een eigen keuze welke ook zonder salderen nog altijd goedkoper is dan gas mits de isolatie voldoet.
Nu hebben Jan en Gerda ook nog weinig problemen. Maar een wp is dadelijk toch echt wel een lichtelijk opgedrongen feit en geen vrije keuze.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:58

Dennis1812

Amateur prutser

TRAXION schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:31:
[...]

Met uitgestelde start van wasmachine droger vaatwasser kan je zelfs aardig winst maken.

Het is tientjes werk per maand voor Jan en Gerda daarnaast zijn de panelen allang terug verdient/afbetaald.

Het probleem van salderen is dat de groot gebruikers 8000+ kWh honderden euro per maand mislopen omdat ze niet meer kunnen salderen.

Is toch ook niet eerlijk voor de mensen die geen warmtepomp kunnen installeren? Financiël en of technisch gezien.

Die extra tientjes per maand is wel degelijk een probleem. Alles wordt "slechts" tientjes duurder.
Denkt Jan Modaal ergens de kosten mee omlaag te brengen (pv). Moet ook daar snel een streep doorheen. Betalen zul je.
Maar uiteraard betaald de leverancier jou wel een stuk minder dan jij hen.
Immers moeten er wel een paar rijke stinkerds op vakantie en uit eten. Alles voor de winst.

Dat Jan Modaal alleen nog maar kan dromen van uit eten maakt niets uit natuurlijk

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• TRAXION
NiGeLaToR schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:42:
[...]

Ik weet dat er een pilot is geweest, ik meen in Californie, waar je dit opving doordat je device op basis van het type device een slot krijgt toebedeeld op het net. Je concurreert dan niet met je buren, maar wacht op je beurt - zeker voor apparaten zoals een vaatwasser of wasmachine is dat nog wel te organiseren. Ook je vriezer kan even paar graden harder vriezen en dan later weer iets opwarmen bijvoorbeeld.

Dus dat anticiperen wordt vollop gedaan hier in huis, maar vergt vooralsnog vooral mijn logica en 'huisregels' voor het gezin over het gebruik van verschillende apparaten. Maargoed, dat is geen breed implementeerbare oplossing voor het gehele grid-probleem inderdaad. Ik volg bijv het zelfbouwen van een thuisaccu met variabel stroomtarief waarbij je levert/laadt op basis van aanbod, teruglevering en tarieven met veel interesse - dat is helemaal mooi omdat je dan niet alleen balanceert maar ook financieel effectief om gaat met je energie.

Maargoed, als we uiteindelijk alsnog een batterij nucleaire reactors aanslingeren is dit uiteindelijk ook weer niet zo heel hard nodig allemaal. Tenzij we alsnog besluiten dat we zonder dat willen.
Ja maar helaas betaal je altijd nog transport en btw, daarnaast wat gebeurd er als er straks een miljoen thuisaccu's zijn die allemaal tegelijkertijd om 4 uur willen laden.

Wat ik las over Noorwegen geloof ik dat je betaald naar bandbreedte zou in de toekomst misschien interessanter zijn omdat je dan niet betaald voor de buurman met zijn geleasde ev en warmtepomp.

Ik zou dan met een thuisaccu prima af kunnen met een kleine 1kWh aansluiting en enkel bij pieken hoeft de accu bij te springen "kookplaat inductie" oven etc

• TRAXION
Yamy_Daffy schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:45:
[...]

Nu hebben Jan en Gerda ook nog weinig problemen. Maar een wp is dadelijk toch echt wel een lichtelijk opgedrongen feit en geen vrije keuze.
Hybride cv wordt verplicht niemand dwingt je tot een full elektric.

Daarnaast is een goed geïsoleerde woning prima op temperatuur te houden met een full elektric met als voordeel geen vastrecht en onderhoud ketel.

• TRAXION
Dennis1812 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:45:
[...]

Die extra tientjes per maand is wel degelijk een probleem. Alles wordt "slechts" tientjes duurder.
Denkt Jan Modaal ergens de kosten mee omlaag te brengen (pv). Moet ook daar snel een streep doorheen. Betalen zul je.
Maar uiteraard betaald de leverancier jou wel een stuk minder dan jij hen.
Immers moeten er wel een paar rijke stinkerds op vakantie en uit eten. Alles voor de winst.

Dat Jan Modaal alleen nog maar kan dromen van uit eten maakt niets uit natuurlijk
Je brengt toch ook de kosten omlaag?
Het is een subsidie op de aanschaf nou mooi iedereen die nu nog koopt kan ze prima afbetalen in de termijn van het salderen.

Daarna is die 1500kwh zonnestroom pure winst de andere 1500kwh levert een paar centen op omdat een andere partij die moet transporteren etc.

• Yamy_Daffy
TRAXION schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:50:
[...]

Hybride cv wordt verplicht niemand dwingt je tot een full elektric.

Daarnaast is een goed geïsoleerde woning prima op temperatuur te houden met een full elektric met als voordeel geen vastrecht en onderhoud ketel.
Die hybride cv is een eerste stap.
Dadelijk heb je daar niets meer aan als er geen gas geleverd gaat worden.
Geen nieuwe benzine of diesel auto meer vanaf 2030 maar alleen ev's.

Groningen is nog steeds niet opgelost. Dus gaskraan dicht.
Over op ev's en wp.

Salderen gaat in dezelfde tijdspanne verdwijnen.

Energiemaatschappijen krijgen op elke windmolen subsidie.

En de bevolking wordt uitgeknepen.

Die energie rekening gaat alleen maar hoger en hoger worden. En het probleem wordt bij de burgers neer gelegd.

Wij hebben stadsverwarming van Eneco, die heeft het tarief op maximaal gezet wat ze mogen rekenen van het ACM. Die lopen dik binnen door de regels van de overheid. En die rekening gaan we met z'n allen betalen. Ook mensen zonder stadsverwarming.

Maar als je zonnepanelen hebt dan ben je slecht bezig voor de rest van de bevolking zonder zonnepanelen want de rekening voor hun wordt hoger.

We hebben gewoon te maken met een incapable overheid die alleen de belangen behartigt van de grote bedrijven. En niet van de bevolking

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Yamy_Daffy de bevolking wordt niet uitgeknepen. Het kaartenhuis valt uiteen.

We hebben te lang teveel geconsumeerd tegen te lage prijzen. Dat houdt een keer op.

Dat degenen die het voortouw nemen nu bij de ballen gepakt worden is vers twee.

[Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 18-01-2023 22:16]

• TRAXION
Yamy_Daffy schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:03:
[...]

Over op ev's en wp.

Die energie rekening gaat alleen maar hoger en hoger worden. En het probleem wordt bij de burgers neer gelegd.

Wij hebben stadsverwarming van Eneco, die heeft het tarief op maximaal gezet wat ze mogen rekenen van het ACM. Die lopen dik binnen door de regels van de overheid. En die rekening gaan we met z'n allen betalen. Ook mensen zonder stadsverwarming.

Maar als je zonnepanelen hebt dan ben je slecht bezig voor de rest van de bevolking zonder zonnepanelen want de rekening voor hun wordt hoger.

We hebben gewoon te maken met een incapable overheid die alleen de belangen behartigt van de grote bedrijven. En niet van de bevolking
Geen gas en fossiele brandstoffen meer ga ik in mijn leven niet meer mee maken.
Daarnaast zijn ze al een tijd bezig met het gasnet om hier waterstof gas in te vervoeren.

Ook ik heb stadsverwarming en betaal maximaal wat bijna een verviervoudiging is in 2,5 jaar.
Maar linksom of rechtsom het salderen is een onhoudbaar systeem wat de kloof tussen energie armoede alleen maar groter maakt.

Toen salderen geïntroduceerd werd betaalde je 10k voor 2000wp je was dus 20 jaar bezig om quite te spelen en dit werd dan ook gedaan door de boom knuffelaars.

Sinds de vooruitgang in pv zitten we ondertussen op een terug verdien tijd van 7 jaar en met de huidige prijzen zelfs 3 jaar!!
Dit klopt gewoon niet en misschien hadden ze een aantal jaar geleden de regeling moeten aanscherpen naar een x aantal wp voor x jaar zodat elke nieuwe installatie subsidie heeft.

Ik zou graag zien dat iedereen in Nederland panelen op het dak heeft zodat mensen bewuster met de energie omgaan en deze verbruiken wanneer deze overvloedig is.

Maar dat ik moet betalen voor iemand in een matig geïsoleerd huis icm een warmtepomp gaat er bij mij niet in.

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:28
Yamy_Daffy schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:03:
[...]

Over op ev's en wp.

Ik lees alleen maar geklaag en problemen zonder een oplossing en je zet groepen tegen elkaar op.

Hier klopt helemaal niets van behalve dat we overstappen op EV's en warmtepompen!

[Voor 3% gewijzigd door Gecko123 op 18-01-2023 22:35]

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:28
TRAXION schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:17:
[...]

Geen gas en fossiele brandstoffen meer ga ik in mijn leven niet meer mee maken.
Daarnaast zijn ze al een tijd bezig met het gasnet om hier waterstof gas in te vervoeren.

Ook ik heb stadsverwarming en betaal maximaal wat bijna een verviervoudiging is in 2,5 jaar.
Maar linksom of rechtsom het salderen is een onhoudbaar systeem wat de kloof tussen energie armoede alleen maar groter maakt.

Toen salderen geïntroduceerd werd betaalde je 10k voor 2000wp je was dus 20 jaar bezig om quite te spelen en dit werd dan ook gedaan door de boom knuffelaars.

Sinds de vooruitgang in pv zitten we ondertussen op een terug verdien tijd van 7 jaar en met de huidige prijzen zelfs 3 jaar!!
Dit klopt gewoon niet en misschien hadden ze een aantal jaar geleden de regeling moeten aanscherpen naar een x aantal wp voor x jaar zodat elke nieuwe installatie subsidie heeft.

Ik zou graag zien dat iedereen in Nederland panelen op het dak heeft zodat mensen bewuster met de energie omgaan en deze verbruiken wanneer deze overvloedig is.

Maar dat ik moet betalen voor iemand in een matig geïsoleerd huis icm een warmtepomp gaat er bij mij niet in.
Alle politieke partijen erkennen inmiddels dat de salderingsregeling in z'n huidige vorm niet goed werkt en werkt men aan een wijziging.

De salderingsregeling was een simpele regeling bedoeld om een terugverdientijd van 7 tot 9 jaar te creëeren zodat huishoudens hierin gaan investeren. Wat je voorstelt lijkt me nogal complex om uit te voeren. Hoe ga je dat controleren?
Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Let op:
Voor aanpassingen aan de boeteregelingen zie: ACM: afkoopregeling energiecontract versoberen

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee