Kijken of ik het ook niet begrijp
Wij hebben een vast energiecontract. Dat betekent volgens mij dat de prijs die wij betalen voor gebruikte kWh's kan varieren, maar dat de kale prijs, dat wat van belang is voor de energieleverancier, gelijk blijft. Ook heeft onze energieleverancier bij het aan gaan van het contract, aangegeven voldoende energie in te kopen voor ons, zodat deze prijs gehandhaafd kon worden.
Nu hebben wij zonnepanelen waardoor wij, ook zonder salderen, ongeveer een 3e minder stroom afnemen dan wii zonder die panelen zouden hebben gedaan. Verder leveren wij ook stroom terug naar de energieleverancier. Dat wordt nu gesaldeerd.
In de zomer, wanneer wij per saldo meer terug leveren dan gebruiken, is de prijs van weg te strepen stroom (kale prijs tegen kale prijs) lager dan wat men ons anders zou moeten betalen aan terugleververgoeding. Dus salderen is hier gunstig voor de energieleverancier.
In de winter leveren wij minder terug dan we afnemen. Hier geldt nog steeds dat het bedrag dat wordt weggestreept, lager is dan de terugleververgoeding zou zijn geweest. Daarnaast kan de energieleverancier dat wat we wel terugleveren mogelijk gebruiken om duurder te verkopen dan voor het bedrag dat ze ons wegens salderen hebben moeten vergoeden.
Het enige nadeel voor ze zou kunnen zijn wanneer ze dus niet alvast mijn stroom qua prijs veiliggesteld hebben, maar dat ze in de winter stroom voor mij moeten gaan inkopen. Maar dat is dus niet wat mijn energieleverancier beweert.
Hoe kan mijn vorm van salderen zo'n grote impact hebben dat ik de energieleverancier zo benadeel dat deze geen andere oplossing ziet dan het geld te gaan halen bij de arme mensen zonder zonnepanelen?
En zelfs wanneer je alleen kijkt naar mensen met variabele contracten...
Was er geen optie voor de energieleverancier de contracten zo af te sluiten dat eventuele extra kosten daar verhaald worden waar ze gemaakt worden? Bij de mensen met panelen? Dat dat blijkbaar niet gebeurt is een keuze van de energieleveranciers, waarvan de schuld nu, in de schoenen wordt geschoven van mensen met zonnepanelen die salderen. Ik vind het een kul-argument, en ik vind het bedroevend dat dit de basis was voor het hele debat gisteren.
Een heel andere zaak is dat de overheid door het salderen belastinggeld misloopt. En blijkbaar staat de energie-transitie inmiddels aanzienlijk lager op de ladder gezien recente maatregelen die genomen worden welke de energie-transitie mogelijk tegenwerken. Blijkbaar hebben ze het belastinggeld hard nodig om het onfortuinlijke prijsplafond te kunnen betalen, en wordt een, in mijn ogen, smoes gebruikt die het altijd goed doet in de publieke opinie.