Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 59 60 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-05 21:50
Jerra schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:14:
Even resumerend van wat er tot nu toe is opgegeven dankzij de post van @cortom

Verbruiken sinds september 2024

Mijn eigen verbruik ook even toegevoegd, zo kun je nog eens vergelijken met elkaar.
(niet dat ik daar nou heel gelukkig van wordt nu ik het allemaal zo bij elkaar zie staan 8)7 )

UsernameAll Electric of HybrideElektrisch verbruikDoeltemperatuur binnenshuis - Woningoppervlakte - bouwjaar - info over afgiftesysteem - opmerkingen isolatie of energielabel
@cortom Onbekend (6kW)2300 kWh20 graden - 120m² - Onbekend - radiatoren - Energielabel A
@Ahum.....All Electric (6kW)2170 kWh19 graden - ...m² - 1953 - deels vloerverwarming en wandverwarming
@hwennink All Electric (6kW)2200 kWh? graden - 100m² - Onbekend - volledig vloerverwarming
@mversluis Onbekend (6kW)2000 kWh? graden - 100m² - 1970 - volledig vloerverwarming
@LongTimeAgo Hybride (6kW)1800 kWh? graden - 125m² - 1976 - deels vloerverwarming
@pentaw1nz All Electric (6kW)2000 kWh20.5 graden - ...m² - Jaren 70 - vloerverwarming
@kiddyl All Electric (6kW)2500 kWh20.5 graden - 150m² - onbekend - deels vloerverwarming
@mmrs73 All Electric (6kW)1200 kWh20.5 graden - ...m² - 1991 - deels vloerverwarming - Goed geïsoleerd
@Destynx All Electric (6kW)1500 kWh21 graden - ...m² - Jaren 70 - deels vloerverwarming - Matig geïsoleerd
@Jerra All Electric (6kW)3200 kWh19.5 graden - 130m² - Jaren 70 - radiatoren (boosted) - Matig geïsoleerd
toon volledige bericht
@Jerra , even de aanvulling
- Full electric
- Rond 20 graden
- Goed geisoleerd

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14:11

Jerra

Beunhaas in wording

Ik zal de posting binnenkort bijwerken :)

Hoekwoning (130m2, geïsoleerde zolder en HR++) '73 gasloos sinds 12-2024; Adlar Aurora II 6kW, Hewalex PCWU met 300L vat, 4200wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvries
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-05 23:42
Wat gegevens van een 1936 tussenwoning , sinds 1 september 2024 1451 kWh voor all elektric Wp, 19 gr C, Jan en HL8.

Tussenwoning 112 m2, 1936, na geïsoleerd, hr++, vergrote radiatoren met heatfan, 6kW luchtwaterWP, aurora2, douchepijpwtw, boiler op klok van 80 liter. Gasloos,. Tesla Y. Alfen laadpaal.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06:26
Ik kreeg zojuist een mail voor het klantportaal.
Het is summier, maar het begin is er.

Note:
Mocht je een wachtwoord reset doen: ff de link voor he resetten opschonen. Er zit een dubbele url in. Het eerste deel is teveel (copy/paste foutje zo te zien)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3btuQmkv5ni-u0YZjFhGXemcQBg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FNKMTIZu1jJydQaBSCRdEf23.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door macfocus op 17-04-2025 16:36 . Reden: Added image ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-05 21:50
Kreeg idd ook mailtje maar heb nog niet eens Jan module , portaal gaat dan niet heel veel doen ( >null) 😉

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• j.klooster82
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:28
Vandaag het jaaroverzicht ontvangen over de periode
15 april 2024 tot 15 april 2025
Stroomverbruik 4866 kWh
Teruggeleverd. 1171 kWh door 8 zonnepanelen op het westen

Gasverbruik 204 m3
We wonen met z’n tweeën in een vrijstaand huis, bouwjaar 1931.
Redelijk geïsoleerd, gewone radiatoren.
Temperatuur 20,5 graden.
We koken op inductie. Warm water dmv cv ketel.
Ik ben tot nu toe tevreden met mijn warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alf33
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 11-05 19:13
Weet iemand ook hoe de waterflow kunt instellen, die van mij heeft 20L/min en mijn gevoel zegt dat dit te veel is omdat uit en ingaande watertemperatuur vrij snel op dezelfde waarde zitten ( kan niet snel genoeg de warmte kwijt). Ik zie hier ook waardes van 15L/min voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:47
alf33 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:25:
Weet iemand ook hoe de waterflow kunt instellen, die van mij heeft 20L/min en mijn gevoel zegt dat dit te veel is omdat uit en ingaande watertemperatuur vrij snel op dezelfde waarde zitten ( kan niet snel genoeg de warmte kwijt). Ik zie hier ook waardes van 15L/min voorbij komen.
Kleine verwarmingen (fors) knijpen. Daardoor gaat die meer water moeten pompen door de rest van de grote(re) verwarmingen die wellicht op 1 lus zitten en kan die meer warmte kwijt.
Of de warmteafgifte bij die kleine verwarmingen (fors) vergroten.

Een hogere L/min maakt op zich niet zo veel uit.

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwennink
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:20
alf33 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:25:
Volgens mij kun je dat regelen met p260 en p261
P260= Max water Flow % van 17 L default 99%
P261= Min water flow 50% van 17L is 8 L/min

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Maar je hoeft ook niet veel warmte kwijt te raken, in tegenstelling tot een cv installatie is een kleinere delta t efficiënter bij een WP (maar daar hoort dan wel een hoge flow bij).

Tenzij je echt weet wat je doet, of geluidsproblemen hebt door de hoge watersnelheid, zou ik er lekker vanaf blijven...

Hoekwoning (130m2, geïsoleerde zolder en HR++) '73 gasloos sinds 12-2024; Adlar Aurora II 6kW, Hewalex PCWU met 300L vat, 4200wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alf33
hwennink schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:23:
[...]

Volgens mij kun je dat regelen met p260 en p261
P260= Max water Flow % van 17 L default 99%
P261= Min water flow 50% van 17L is 8 L/min
Hoe kom je aan die parameters, mijn lijst loopt tot P174. Weet je ook waar de 17L wordt ingesteld ( is bij mij waarschijnlijk 20L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gehaktstaaf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:33
Hier draait de Adlar sinds januari eigenlijk prima. Toen het kouder was niks te klagen, in huis lekker warm. Omdat ik een Tado X wireless heb (welke nog steeds niet werkt icm Jan) maak ik gebruik van de vaste stooklijnen. Met de wat hogere buitentemperatuur (overdag 8 graden of hoger) redt ik het prima op LT7. De pomp maakt mooie lange runs, bij een relatief laag verbruik. Echter zijn de pauzes tussen de runs te lang, waardoor het in huis afkoelt. En voordat de vloerverwarming weer volledig is opgewarmd zijn er een paar uur verder. Mi moet de hysterese van de standaard 5 graden aangepast worden, eerst maar eens 4 proberen. Echter krijg ik dit om een of andere reden niet voor elkaar via de Jan module. Vorige week een ticket ingeschoten, maar het blijft helaas nogal stil aan de kant van Adlar..
j.klooster82 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 17:01:
Gasverbruik 204 m3
We wonen met z’n tweeën. Warm water dmv cv ketel.
Ik ben tot nu toe tevreden met mijn warmtepomp.
Goed te lezen dat je tevreden bent. Ben je nog erg gehecht aan je gas aansluiting? Icm vastrecht lijkt me dit relatief duur douchen/afwassen. Al eens een warmtepomp boiler overwogen?

Hier ook met z'n tweeën en het bad wordt gemiddeld eens per week gebruikt. Warm water met behulp van een Atlantic Explorer 270L. Nu sinds januari 183 kw/h verbruikt.

[ Voor 41% gewijzigd door gehaktstaaf op 01-05-2025 07:26 ]

Vrijstaande woning 1998, 212m², RD3,6. Geen na-isolatie, originele beglazing. 100m² VV, Adlar 6KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 04-05 22:32
gehaktstaaf schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 07:22:
... Mi moet de hysterese van de standaard 5 graden aangepast worden, eerst maar eens 4 proberen. Echter krijg ik dit om een of andere reden niet voor elkaar via de Jan module.
Dat moet ook niet via de JAN maar met het kastje met display. Parameter 26 naar bijvoorbeeld 4 (of lager) zetten. Ikzelf heb die op 2 staan (vloerverwarming in betonnen vloer).

[ Voor 7% gewijzigd door BerndGaykema op 02-05-2025 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gehaktstaaf
BerndGaykema schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:04:
[...]
Dat moet ook niet via de JAN maar met het kastje met display.
Ah ja, my bad. Ik haal ze door elkaar. Ik heb het echt geprobeerd op het witte kastje met bedieningspaneel ;)

Vrijstaande woning 1998, 212m², RD3,6. Geen na-isolatie, originele beglazing. 100m² VV, Adlar 6KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
Je schrijft niet waarom het instellen van een parameter niet lukt. Kom je niet in het instellingenmenu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gehaktstaaf
Ik zal ongetwijfeld iets verkeerd doen. Maar ik kom wel in het instellingenmenu, maar kan er niet doorheen "scrollen" zoals hier in dit topic beschreven wordt. Dus ipv door de verschillende parameters te lopen zit ik de waarde van de eerste parameter aan te passen als ik probeer P026 te zoeken. Daarom het ticket maar bij Adlar ingeschoten. Inmiddels 7 werkdagen verder en geen enkele respons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06:26
gehaktstaaf schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 08:06:
Ik zal ongetwijfeld iets verkeerd doen. Maar ik kom wel in het instellingenmenu, maar kan er niet doorheen "scrollen" zoals hier in dit topic beschreven wordt. Dus ipv door de verschillende parameters te lopen zit ik de waarde van de eerste parameter aan te passen als ik probeer P026 te zoeken. Daarom het ticket maar bij Adlar ingeschoten. Inmiddels 7 werkdagen verder en geen enkele respons.
Dat klinkt alsof je direct al 1 niveau te diep in het menu zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alf33
Met welke platformen kun je de Adlar koppelen? Heb hem nu gekoppeld met smartlife.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gehaktstaaf
macfocus schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 09:17:
[...]

Dat klinkt alsof je direct al 1 niveau te diep in het menu zit.
Oke, blijkbaar heb ik vorige week niet goed gelezen of zitten slapen. Ik moest blijkbaar het wachtwoord, 998, invullen :$ . Heb P26 kunnen aanpassen. Het bijzondere is wel dat P26 op 0 stond ingesteld, heb deze nu op 4 gezet.
Of de waarde stond op 0, omdat ik in de app de pomp al een aantal dagen geforceerd had uitgeschakeld. Afijn, waarde is aangepast en we gaan zien wat het met de lagere verwachte temperaturen van komende week.

Oke, volgens mij is er iets nog niet goed gewijzigd;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdAqxO5S3dm2Jajtdmsm-LlK6W8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/P1ODaHwlKdQQT1lJ7EAJDwhP.png?f=fotoalbum_large
Ik had verwacht dat wanneer P26 ingesteld staat op 4, de WP weer actief wordt bij een verschil van 4 graden tussen de intrede en de setpoint..

[ Voor 29% gewijzigd door gehaktstaaf op 04-05-2025 06:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
Het bijzondere is wel dat P26 op 0 stond ingesteld
Waarde 0 is prima, hysteresis is dan 10% van de ingestelde waarde, dus 2,7.
Door deze op 4 in te stellen heb je de hysteresis juist vergroot ipv verkleint. Zo kom je van de regen in de drup.

Kijk ook eens naar parameter 99.
Deze zou je kunnen verlagen van 5 naar 3.

PS: jij hebt toch wel de geavanceerde gebruikershandleiding?

[ Voor 21% gewijzigd door BerndGaykema op 04-05-2025 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gehaktstaaf
BerndGaykema schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:21:
Door deze op 4 in te stellen heb je de hysteresis juist vergroot ipv verkleint. Zo kom je van de regen in de drup.

Kijk ook eens naar parameter 99.
Deze zou je kunnen verlagen van 5 naar 3.

PS: jij hebt toch wel de geavanceerde gebruikershandleiding?
Dan heb ik P26 dus compleet verkeerd geïnterpreteerd. Overigens met P26 op de ingestelde 0 liet de WP ook het verschil tussen ingaand en setpoint oplopen tot minimaal 5 graden voor deze aan sloeg.
De geavanceerde handleiding heb ik niet, als je me daaraan kunt helpen heel graag! Maar gezien mijn P26 handeling weinig succesvol was ben ik wel benieuwd wat P99 doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
Allereerste post bekijken. Daar vind je de link naar het document.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:04
Heeft iemand hier een oplossing voor?

Mijn Adlar staat met P260 ingesteld op 70% waterflow, de waterpomp geeft dan een flow van ca 15l/min. Dat is bewust om twee redenen: de totale flow van mijn (low temp en plaat) radiatoren is met eclipse ventielen ingesteld op 15l/min (deltaT van 3grC), het overdruk ventiel komt dan ook niet in werking, en bij 18l/min (P260 standaard op 99%) maakt de installatie te veel stromingsgeluid.

Dit werkt prima echter:

Mijn WP stond in de zomermodus (uit) maar rond 12 uur vannacht begint de waterpomp meerdere keren aan te slaan met een flow van 18l/min (niet de ingestelde P260 waarde) en het bijbehorende lawaai. Om één uur vannacht heb ik de WP aan gezet, stand 'sluiting' met een set temp van 23gr, hierdoor is er geen warmtevraag (geen compressor) en de waterpomp loopt onhoorbaar in zijn ruststand ca 4l/min. Kunnen we weer zonder lawaai verder slapen.....zzzz
Ik vermoed dat de waterpomp aan is geslagen door de vorstbeveiliging, de ambient temp was op dat moment ca 6grC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nrqqWAesbWdRcGPTGHw0ZiXosGA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/12bqpJrBz9AxTLZiRnCkT8Hh.png?f=fotoalbum_large

Het was me ook al opgevallen dat de P260 instelling ook niet wordt gehanteerd bij 'normaal' bedrijf als de compressor wordt gestart en de compressor stopt. Bij het starten van de compressor gaat de waterflow naar 18l/min en na ca 1 minuut zakt deze terug naar de ingestelde P260 waarde. Voordat de compressor stopt wordt de waterflow verhoogd naar 18l/min waarna de compressor stopt. Ook dit gaat gepaard met hinderlijk stromingsgeluid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idIz64U-yZoHw5-m43B2ODTAUig=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4Ow4DxMC2Yhk7yqBcZvABD15.png?f=fotoalbum_large

Weet iemand of deze flowpieken van 18l/min teruggebracht kan worden naar de ingestelde flow van P260, bij mij 15l/min? Is hier een instelling voor?

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 08:08
gehaktstaaf schreef op zondag 4 mei 2025 @ 19:27:
[...]

Dan heb ik P26 dus compleet verkeerd geïnterpreteerd. Overigens met P26 op de ingestelde 0 liet de WP ook het verschil tussen ingaand en setpoint oplopen tot minimaal 5 graden voor deze aan sloeg.
De geavanceerde handleiding heb ik niet, als je me daaraan kunt helpen heel graag! Maar gezien mijn P26 handeling weinig succesvol was ben ik wel benieuwd wat P99 doet.
Het is iets anders, het gaat om het verschil van inlet en outlet op het moment dat hij de laatste keer uitsloeg + P26.
Dus als je laatste run een inlet had van 24 en een outlet van 27 is dat 27-24=3 + P26.
Stel dat P26 op 3 staat dan zal hij de volgende keer aanslaan als de inlet = <27 ( steltemp zag ik op je printscreen) - 6 = 21.

Om deze reden heb ik zelf (icm vloerverwarming) P26 op 1 staan. Zodat ik niet te lange stops heb en het daardoor teveel afkoelt.

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
marnie schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:30:
Heeft iemand hier een oplossing voor?

Mijn Adlar staat met P260 ingesteld op 70% waterflow, de waterpomp geeft dan een flow van ca 15l/min. Dat is bewust om twee redenen: de totale flow van mijn (low temp en plaat) radiatoren is met eclipse ventielen ingesteld op 15l/min (deltaT van 3grC), het overdruk ventiel komt dan ook niet in werking, en bij 18l/min (P260 standaard op 99%) maakt de installatie te veel stromingsgeluid.

Dit werkt prima echter:

Mijn WP stond in de zomermodus (uit) maar rond 12 uur vannacht begint de waterpomp meerdere keren aan te slaan met een flow van 18l/min (niet de ingestelde P260 waarde) en het bijbehorende lawaai. Om één uur vannacht heb ik de WP aan gezet, stand 'sluiting' met een set temp van 23gr, hierdoor is er geen warmtevraag (geen compressor) en de waterpomp loopt onhoorbaar in zijn ruststand ca 4l/min. Kunnen we weer zonder lawaai verder slapen.....zzzz
Ik vermoed dat de waterpomp aan is geslagen door de vorstbeveiliging, de ambient temp was op dat moment ca 6grC.

[Afbeelding]

Het was me ook al opgevallen dat de P260 instelling ook niet wordt gehanteerd bij 'normaal' bedrijf als de compressor wordt gestart en de compressor stopt. Bij het starten van de compressor gaat de waterflow naar 18l/min en na ca 1 minuut zakt deze terug naar de ingestelde P260 waarde. Voordat de compressor stopt wordt de waterflow verhoogd naar 18l/min waarna de compressor stopt. Ook dit gaat gepaard met hinderlijk stromingsgeluid.

[Afbeelding]

Weet iemand of deze flowpieken van 18l/min teruggebracht kan worden naar de ingestelde flow van P260, bij mij 15l/min? Is hier een instelling voor?
toon volledige bericht
Denk dat je je P260 verder moet verlagen, de 70% is het maximale wat je toelaat. Dat kan dus meer zijn dan de 15 L/min. Je kan ook eens proberen met P146 de flow door de compressor iets te verlagen.
Heb ik zelf ooit verhoogd van 35 naar 55 om de flow juist tijdens bedrijf te verhogen van 15 naar ca 25 L/min.
Je hebt trouwens bij elke run even een verhoogd aanloopvermogen van de compressor. Kan maar zo zijn dat daardoor de flow even hoger is.

[ Voor 5% gewijzigd door Johan H op 09-05-2025 14:16 ]

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:04
Johan H schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 13:57:
[...]
Denk dat je je P260 verder moet verlagen, de 70% is het maximale wat je toelaat. Dat kan dus meer zijn dan de 15 L/min. Je kan ook eens proberen met P146 de flow door de compressor iets te verlagen.
Heb ik zelf ooit verhoogd van 35 naar 55 om de flow juist tijdens bedrijf te verhogen van 15 naar ca 25 L/min.
Je hebt trouwens bij elke run even een verhoogd aanloopvermogen van de compressor. Kan maar zo zijn dat daardoor de flow even hoger is.
Dank voor de feedback.

P260 geeft bij mij de juiste flow na de opstarttijd van de pomp, duurt ca 2 minuten. Dat is de juiste/gewenste flow. Daar kom ik even niet meer aan.

P146 stond bij mij op 35 en heb ik even getest op 30. Resultaat: de pomp draait de eerste 2 minuten geen 18l/min maar 15l/min. Dit lijkt de aanpassing te zijn die ik graag zou willen ivm het geluid. Ik weet nog niet of door de aanpassing van P146 ook de flow van P260 wordt verlaagd (afhankelijkheid), daar kom ik nog wel achter.

Ik ga even met Adlar overleggen of het ok is de P146 te verlagen, ik lees in de technische manual dat het fabrikaat en type pomp de P146 bepaald maar ik weet niet of aanpassing van de P146 schade kan toebrengen aan de waterpomp. Ik verwacht dit niet bij verlaging van de flow, maar ....

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gehaktstaaf
Johan H schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 13:52:
[...]

Het is iets anders, het gaat om het verschil van inlet en outlet op het moment dat hij de laatste keer uitsloeg + P26.
Dus als je laatste run een inlet had van 24 en een outlet van 27 is dat 27-24=3 + P26.
Stel dat P26 op 3 staat dan zal hij de volgende keer aanslaan als de inlet = <27 ( steltemp zag ik op je printscreen) - 6 = 21.

Om deze reden heb ik zelf (icm vloerverwarming) P26 op 1 staan. Zodat ik niet te lange stops heb en het daardoor teveel afkoelt.
Fantastisch, dank voor je duidelijke toelichting.
Echter loopt het dan nog iets nog niet helemaal zoals het zou moeten. P26 staat weer terug op 0.
Bij de huidige instellingen (LT7) icm huidige buitentemperatuur draait de WP meestal als de settemp 26 graden is. En vaak slaat deze pas uit met een inlet van 25. Dat zou betekenen met P26 = 0 dat hij alweer zou moeten aanslaan bij 24 retour. Nu is dat wel heel snel, maar in de praktijk slaat hij pas aan bij een retour van 21 graden. (Meestal forceer ik een start bij een retour van 22, omdat het in huis oncomfortabel wordt). Dus nog even verder op onderzoek uit hoe het zit.
Al heb ik helaas nog steeds geen respons van Adlar..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
gehaktstaaf schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 16:10:
[...]

Fantastisch, dank voor je duidelijke toelichting.
Echter loopt het dan nog iets nog niet helemaal zoals het zou moeten. P26 staat weer terug op 0.
Bij de huidige instellingen (LT7) icm huidige buitentemperatuur draait de WP meestal als de settemp 26 graden is. En vaak slaat deze pas uit met een inlet van 25. Dat zou betekenen met P26 = 0 dat hij alweer zou moeten aanslaan bij 24 retour. Nu is dat wel heel snel, maar in de praktijk slaat hij pas aan bij een retour van 21 graden. (Meestal forceer ik een start bij een retour van 22, omdat het in huis oncomfortabel wordt). Dus nog even verder op onderzoek uit hoe het zit.
Al heb ik helaas nog steeds geen respons van Adlar..
P26 op 0 (auto) betekend 10% van settemp= bij 26 graden dus 2,6 (afgerond 3) plus die ene graad (26-25) is al 4 dus als die naar 21 gaat zal die pas aanslaan. P26 op 1 of 2 doet aanslaan dus eerder triggeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-05 23:51
Hoe koelt iedereen op dit moment? Mijn aanvoer/retour staat rond de 22 gr, stel temperatuur is op LT1-8 18 graden en op HL1-8 21 graden. Vorig jaar was dit per stooklijn anders, van 14 tot XX. Als ik wilde koelen deee ik een keer aan/uitschakelen. Nu gebeurt er niets of een run van 20 minuten. Ben benieuwd wat anderen doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:47
Ik heb koelen nog niet geprobeerd. Het was nog niet warm in huis genoeg om deze behoefte te hebben om de WP dat te laten doen haha.

Maar ik zal mn bevindingen plaatsen zodra het weer écht heet wordt ;)

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:03
steefweer schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:05:
Hoe koelt iedereen op dit moment? Mijn aanvoer/retour staat rond de 22 gr, stel temperatuur is op LT1-8 18 graden en op HL1-8 21 graden. Vorig jaar was dit per stooklijn anders, van 14 tot XX. Als ik wilde koelen deee ik een keer aan/uitschakelen. Nu gebeurt er niets of een run van 20 minuten. Ben benieuwd wat anderen doen
Niet geprobeerd, lijkt me ook een beetje erg vroeg... 's nachts is het 5 graden. Kun je beter wat meer ventileren.

Koelen heb ik overigens een airco voor. met WP werkt dat slechts minimaal.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Een airco is ook een WP...

Maar het is bij een L/W WP natuurlijk een stuk afhankelijker van je afgiftesysteen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:03
Jerra schreef op zondag 11 mei 2025 @ 23:15:
Een airco is ook een WP...

Maar het is bij een L/W WP natuurlijk een stuk afhankelijker van je afgiftesysteen
Dat weet ik. Ik had ook 'Met de Adlar WP' kunnen schrijven.
Ik heb overal vloerverwarming, maar resultaten van koeling (ook met andere L/W WP in andere topics) vind ik niet zo bijzonder.
Tevens moet je met koelen oppassen i.v.m. condensatie bij bepaalde omstandigheden.

Mijn Mitsubishi 3.5kw L/L unit is super efficient en ook veel sneller merkbaar resultaat. Zowel in de woonkamer, als op de slaapkamer hangt er 1.
Ik ga het koelen daarom denk ik ook niet uitproberen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Nee oké maar dan kies je ook bewust/onbewust(destijds) voor een agfiftesysteem dat niet-condenserend koelt. En dan is een L/L airco een stuk prettiger

Maar met een L/W WP kun je wel degelijk dezelfde resultaten behalen, icm het juiste afgiftesysteem

[ Voor 6% gewijzigd door Jerra op 12-05-2025 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-05 23:51
Ben ik het ook niet mee eens. Als je met regelmaat koelt in de warme dagen, houdt je alle materialen in je huis wat koeler waardoor de warmte er niet insluist. Vorig jaar met 150kwh hele zomer onder de 24 graden met VV boven en beneden. Andere jaren gaat mijn huis door grote glasoppervlakte en serre richting de 30. Dan kan je ventileren, maar je het raam dichtdoet na uren open schiet de temperatuur binnen no time van 22 naar 25 en om 14.00u is het weer 28.

Dus voor mij werkt het top. Graadje op 18 aanvoer en dan vermijd je condensatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gehaktstaaf
Johan H schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:24:
[...]

P26 op 0 (auto) betekend 10% van settemp= bij 26 graden dus 2,6 (afgerond 3) plus die ene graad (26-25) is al 4 dus als die naar 21 gaat zal die pas aanslaan. P26 op 1 of 2 doet aanslaan dus eerder triggeren.
Fantastisch, ga ik dat aanpassen.
Maar met de huidige weersomstandigheden gaat het wel even duren voordat ik de werking kan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
gehaktstaaf schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:54:
[...]

Fantastisch, ga ik dat aanpassen.
Maar met de huidige weersomstandigheden gaat het wel even duren voordat ik de werking kan testen.
Het is nu tijd om de koelfunctie te testen 🥶

Pagina: 1 ... 59 60 Laatste