pentaw1nz schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:05:
[...]
Dit is echt al meermaals besproken in dit topic en er staat ook e.e.a. in de openingspost.
- Je kunt zelf stooklijnen kiezen, dat werkt stabiel (volgens de grafiek) en je weet wat je kunt verwachten.
- Als de laagste stooklijn nog te veel doet, kun je ook de stooklijn in de app op ' sluiting' zetten en zelf een temperatuur meegeven, bijv 25 graden aanvoer.
- Als je er handig mee bent kun je in HA of zelfs met de SmartLife app van alles programmeren naar eigen wensen
- Veel mensen willen dit niet, want belofte was "zet je thermostaat op 20 en nooit meer aanzitten". Die vlieger gaat helaas niet op, omdat een WP trager werkt dan CV ketel en je dus steeds te maken hebt met uitschieters of lang wachten voordat het merkbaar warmer wordt. Dat heeft deels te maken met dat mensen vergelijken met CV, en deels dat die dynamische stooklijn gewoon nog niet top werkt.
Curve LAAG 7 (want je hebt ook HOOG 7) doet geen 35 graden bij 20 buiten. Zie openingspost voor de grafieken.
Dan is er iets niet goed ingesteld. Soms helpt het om even het witte kastje van stroom af te halen en er weer op.
Bij de vaste stooklijnen zet je de thermostaat grotendeels buitenspel. Alleen de HL8 werkt met direct thermostaatsturing, maar die werkt dus traag en kan beter + mensen moeten stoppen vergelijken met CV ketel.
Dank voor het antwoord.
Het betreft hier een 4kW core.
Dat is toch net anders als de 6kW.
Ik heb zelf behoorlijk wat verstand van warmtepompen, ik heb het rond 2015 zelf geïnstalleerd en geautomatiseerd. Ik probeer hier echter een kennis te helpen die op 100km afstand zit.
Ik heb inmiddels de online gebruiksaanwijzing gevonden:
hier
Daaruit blijkt dat er toch wel verschillen zijn met de 6kW.
- het bedien kastje heeft andere knoppen.
- er is geen hoge en lage set stooklijnen. Er is alleen de hoge Stooklijn en die doet zeer zeker 35 graden bij 20graden buiten temperatuur (zie onder).
- zo te zien is deze enkele set stooklijnen gelijk aan de hoge set van de 6kW versie. De lage set mist dus.
- de app is vele malen simpeler als op de 6kW versie, behalve aan/uit zetten kan je er eigenlijk niks mee.
- aanpassen van de Stooklijn wordt op de 4kW niet aangeboden. Met de kanttekening… op het display kan je nog naar installateurs settings en dat heb ik nog niet gedaan (ik ben er 1x geweest en toen wist ik niet hoe dat moest)
De bedoeling is dat dit “gewoon werkt”, dat een warmtepomp trager is dan een cv en dat je het huis liefst redelijk constant op temperatuur houdt heb ik al lang uitgelegd, dat is het probleem niet.
Op dit moment “werkt het echter niet gewoon”.
- het huis wordt nu onnoemelijk warm, de boel blijft stoken. Dat is wel te verklaren als de thermostaat niks doet en dat de Stooklijn bij 20 graden nog gewoon op 35 blijft stoken.
- NB. Dat is wel heel beroerd. Als je kijkt naar hoe graaddagen berekend worden dan gaan die er van uit dat je boven de 18 a 20 graden buitentemperatuur niet stookt. Als je verwarming op dan op 35 grade; houdt wordt het inderdaad onnoemelijk warm.
- electriciteits gebruik is enorm hoog. Je zou verwachten dat je ongeveer 2kWh per bespaarde m3gas gebruikt maar dat is 2 a 3x zo hoog. Het ding staat ook stomweg veel te veel aan.
Aanpassen van Stooklijn zou handig zijn. Maar geen idee hoe dat dan moet. Het kan dus niet op de app.
Maar als de statische Stooklijn niet op de thermostaat reageert is dat sowieso geen optie. Ook niet bij aanpassen. Statische Stooklijn zonder thermostaat werkt alleen in geval van vloerverwarming en dat hebben ze niet. Enkel radiatoren.
Ik denk dat de conclusie is dat dynamische Stooklijn dan de enige optie is.
-
vraag: dynamische Stooklijn reageert wel op de thermostaat? Schakelt wel af als thermostaat op uit gaat?
- in eerste instantie stond het ding op dynamische Stooklijn maar toen ging de outlet temperatuur steeds naar 49graden. In april. Dat was wel heel hoog in een maand waarbij je weinig hoeft te stoken.
Wat me wel is opgevallen….
Zowel op dynamische als statische Stooklijn is het verschil tussen inlet en outlet temperatuur maar ongeveer 2 graden. Mhh… wellicht zit er ergens een thermische kortsluiting in het systeem…
-
vraag: wat is het normale verschil tussen inlet en outlet? Is 2 graden normaal? Of zou dat meer moeten zijn?
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV