Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 62 ... 64 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:14
Reshadf schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:20:
Duidelijk, @pentaw1nz ! Ik heb de curve nu op Low Temp 8 ( dat is Hl8 neem ik aan?) staan en de thermostaat op 17 als ondergrens gezet. Even kijken wat dit doet. De vloer is al aardig koud. Kan je de p variabelen ook via de app aanpassen of moet dit via de module? Dit is wat de app nu weergeeft. [Afbeelding]
Aanpassen parameters moet via JAN module. Zie openingspost.
Maar zou het eerst nog even zo proberen!

Ik heb mijn nu een paar uur op sluiting staan, en set temp op 15.
Daarmee is de outlet 12 en inlet 16 en dat houdt hij nu al een aardige tijd vol.
Wel merkbaar koeler, hoewel je niet moet verwachten dat de temperatuur in huis direct enkele graden zakt.

Die steltemperatuur van 7 graden komt nu denk ik door HL8. En omdat je de thermostaat op 17 zet.
Je moet niet verwachten dat het ooit 17 graden gaat worden in huis in de zomer. Kunt 'm beter gewoon op 19 of 20 laten.

Eventueel kun je p113 aanpassen naar bijbv 10 of 12 graden . Dan gaat hij nooit kouder dan dat.
Als je te koud gaat kom je namelijk onder dauwpunt en krijg je condens.

[ Voor 16% gewijzigd door pentaw1nz op 14-06-2025 13:50 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reshadf
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08-09 10:01
pentaw1nz schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:47:
[...]

Aanpassen parameters moet via JAN module. Zie openingspost.
Maar zou het eerst nog even zo proberen!

Ik heb mijn nu een paar uur op sluiting staan, en set temp op 15.
Daarmee is de outlet 12 en inlet 16 en dat houdt hij nu al een aardige tijd vol.
Wel merkbaar koeler, hoewel je niet moet verwachten dat de temperatuur in huis direct enkele graden zakt.

Die steltemperatuur van 7 graden komt nu denk ik door HL8. En omdat je de thermostaat op 17 zet.
Je moet niet verwachten dat het ooit 17 graden gaat worden in huis in de zomer. Kunt 'm beter gewoon op 19 of 20 laten.

Eventueel kun je p113 aanpassen naar bijbv 10 of 12 graden . Dan gaat hij nooit kouder dan dat.
Als je te koud gaat kom je namelijk onder dauwpunt en krijg je condens.
Ik heb hem zoals die nu staat al paar uur draaien en nu ik zie de vloerverwarming buizen lopen. Is mijn vloer nu te koud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Reshadf schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 15:48:
[...]

Ik heb hem zoals die nu staat al paar uur draaien en nu ik zie de vloerverwarming buizen lopen. Is mijn vloer nu te koud?
Waarschijnlijk wel.
Zoals gezged; met je thermostaat op 17 en in je app zag ik 7 graden staan. Dat is ver onder dauwpunt

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reshadf
Dat deed die automatisch geen idee waarom. Als ik set temp in de app aanpaste dan sprong die terug. Nu heb ik hem op sluiting gezet weer en de set temp op 15. De in en out temp zijn 18 en 15. Even kijken wat dit gaat doen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Reshadf schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 22:30:
Dat deed die automatisch geen idee waarom. Als ik set temp in de app aanpaste dan sprong die terug. Nu heb ik hem op sluiting gezet weer en de set temp op 15. De in en out temp zijn 18 en 15. Even kijken wat dit gaat doen nu.
Dat komt omdat je de dynamische stooklijn hebt ingesteld.
Zelf set temp aanpassen kan alleen als je m op sluiting hebt staan.

Wil je wel enter de dynamische stooklijn werken, raad ik je aan p113 aan te passen. 7 graden is veel te koud. P113 op 15 bijv, dan gaat hij niet kouder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steefweer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10-07 19:55
Ik wissel ook tussen de stooklijnen. De 15 beschikbare stooklijnen op HL8 na, variëren van steltemp 21 graden tot 18 graden. Sommige maken lange runs die nooit stoppen, sommige korte runs, sommige gaan überhaupt niet aan. Kies er elke keer een paar totdat die wat gaat doen. Had deze week 1 keer condensatie, plaatselijk scheen de zon al tijdje op de tegelvloer, met aanvoer 16 graden op steltemp 19 graden ging het condenseren. Verder vind ik het een uitkomst. Mijn woning werd snel 28 graden, afgelopen zomer met 150kw hele zomer slapen met een dekbedje en nooit boven de 23 graden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reshadf
pentaw1nz schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 23:42:
[...]

Dat komt omdat je de dynamische stooklijn hebt ingesteld.
Zelf set temp aanpassen kan alleen als je m op sluiting hebt staan.

Wil je wel enter de dynamische stooklijn werken, raad ik je aan p113 aan te passen. 7 graden is veel te koud. P113 op 15 bijv, dan gaat hij niet kouder.
Thanks ik denk dat dat is wat ik miste met Hl8. Ik ga dat even aanpassen en dan dynamisch weer proberen. Ik had hem gisteren uiteindelijk op 19 gezet met sluiting en nu zegt die zowel de in als outlet 23 graden waarbij de kamer thermostaat 25 aangeeft. de compressor staat ook uit. Wanneer zou die nu aan moeten gaan om bij te koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Reshadf schreef op zondag 15 juni 2025 @ 13:52:
[...]

Thanks ik denk dat dat is wat ik miste met Hl8. Ik ga dat even aanpassen en dan dynamisch weer proberen. Ik had hem gisteren uiteindelijk op 19 gezet met sluiting en nu zegt die zowel de in als outlet 23 graden waarbij de kamer thermostaat 25 aangeeft. de compressor staat ook uit. Wanneer zou die nu aan moeten gaan om bij te koelen?
Ligt er aan of je op inlet of outlet stuurt.
Normaal gaat hij aan bij een verschil van 5 graden tussen de inlet en set temp. Als je niet op inlet stuurt werkt het wat anders.

Koelen zou op zich wel op 16 graden of zo kunnen hoor. 19 graden is vrij hoog

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reshadf
pentaw1nz schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:38:
[...]

Ligt er aan of je op inlet of outlet stuurt.
Normaal gaat hij aan bij een verschil van 5 graden tussen de inlet en set temp. Als je niet op inlet stuurt werkt het wat anders.

Koelen zou op zich wel op 16 graden of zo kunnen hoor. 19 graden is vrij hoog
Ik heb p113 nu op 15 gezet en de dynamische stooklijn HL8 aangezet en inderdaad, de outlet temp is steady op 15 en de vloer begint aardig aangenaam koel te worden. Kijken hoe dat gaat! Vandaag is het niet meer zo warm als eergisteren en gisteren dus wellicht geen perfecte dag om te testen maar het ziet er nu veelbelovend uit. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3kKz2RGLMQy130vIYC2j61KS6o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Lo1XhlYa6ebfh99tg6eVQahd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-09 23:32
Reshadf schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 23:05:
[...]

Ik heb een hybride opstelling genomen aangezien mijn cv ketel pas 3 jaar oud is. Dus is het dan handig om de pomp alsnog te verwijderen? Ik heb de set temp nu op 17 gezet want vond dat mijn voeten wel heel koud werden. Ik zal hem nu even 24uur zo laten om te zien hoe het gaat. Dank voor de uitleg tot zover! Zal morgen een update geven.
Ik heb ook een hybride opstelling.
Als je de 6kw hebt dan heeft Adlar deze als het goed is zo ingesteld dat hij pas de CV ketel aanroept wanneer het -10C is.
Zodoende heb ik ook de vloerverwarmingspomp er tussen uit gehaald op advies hier. De vloerverwarming werd gewoon niet goed warm door die pomp en nu wél. (Nouja nu niet want staat al een maand of 2 uit, maar je begrijpt wat ik bedoel)

Wat je voor de zekerheid even kan doen is je CV ketel verwarmings warmte limiteren tot 45 of 50 graden. Dan kan je prima af zonder verdeelpomp.
Warmwater uit de kraan moet je gewoon boven de 60 houden.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Gisteren en vandaag even de koelfunctie uitgeprobeerd.
Lijkt goed te werken! Behalve dat ik hem niet lager dan 18 graden kan zetten en daar door iets te snel afslaat zodra de out them weer bereikt is. Lijkt er op dat hij een soort-van gaat pendelen met koelmodus. Krijgt waarschijnlijk door de verwarmingen iets te snel het koele water terug.

Ik denk dat ik hem ook naar 15 zal zetten als minimum temperatuur.

Desalniettemin, de vloer wordt merkbaar koeler om op te lopen maar de radiatoren voelen niet merkbaar koeler aan.
De temperatuur in huis daarentegen zakt niet echt, maar zit sowieso al rond 22/23 graden in woon en slaapkamers dus valt mee.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reshadf
LongTimeAgo schreef op zondag 15 juni 2025 @ 19:18:
[...]

Ik heb ook een hybride opstelling.
Als je de 6kw hebt dan heeft Adlar deze als het goed is zo ingesteld dat hij pas de CV ketel aanroept wanneer het -10C is.
Zodoende heb ik ook de vloerverwarmingspomp er tussen uit gehaald op advies hier. De vloerverwarming werd gewoon niet goed warm door die pomp en nu wél. (Nouja nu niet want staat al een maand of 2 uit, maar je begrijpt wat ik bedoel)

Wat je voor de zekerheid even kan doen is je CV ketel verwarmings warmte limiteren tot 45 of 50 graden. Dan kan je prima af zonder verdeelpomp.
Warmwater uit de kraan moet je gewoon boven de 60 houden.
Ik ga kijken of mijn pomp echt weg moet want die van mij kan ik instellen volgens mij op hoge flow (cv) of lage flow(wp) kijken of dat daarvoor bedoeld is. Bij mij wordt het merkbaar koeler nu en de p113 staat ook op 15. De thermostaat gaat niet merkbaar naar beneden maar het voelt wel aangenamer aan inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Nickname27 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:12:
Misschien dat dit al eens voorbij is gekomen, maar voor wie het interessant vindt.

Ik heb een Home Assistant automatisering (met hulp van grote vriend Gemini :+) die mijn warmtepomp aanstuurt bij koelen. De doeltemperatuur wordt ingesteld op 1°C boven het actuele dauwpunt in huis, om condensatie te voorkomen.

Benodigdheden:
  1. Een slimme temperatuur- en luchtvochtigheidssensor (bijv. Tado thermostaat, Sonoff Zigbee-sensor).
  2. Aansturing op outlet temp (P116=1).
Hoe het werkt:

Dauwpuntsensor: Ik heb een template sensor in configuration.yaml aangemaakt om het dauwpunt te berekenen (zie code hieronder).

Automatisering: Vervolgens heb ik de automatisering gemaakt met de volgende logica:
  1. Trigger: Telkens als de waarde van de dauwpuntsensor verandert
  2. Conditie: Alleen uitvoeren als de warmtepomp in de koelmodus staat
  3. Actie: Stel de doeltemperatuur in op dauwpunt + 1°C
Dit werkt prima! Hieronder de temperatuur van gisteren in de woonkamer.

[Afbeelding]

Dauwpunt sensor in configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
 # Dew point sensor
template:
  - sensor:
      - name: "Indoor Dew Point"
        unique_id: indoor_dew_point_calculated
        unit_of_measurement: "°C"
        device_class: "temperature"
        state_class: "measurement"
        state: >
          {% set t = states('<<HIER JOUW TEMPERATUUR SENSOR>>') | float(0) %}
          {% set rh = states('<<HIER JOUW LUCHTVOCHTIGHEID SENSOR>>') | float(0) %}

{% if t > 0 and rh > 0 %}
            {% set a = 17.271 %}
            {% set b = 237.7 %}
            {% set gamma = (a * t / (b + t)) + log(rh / 100) %}
            {% set dew_point = (b * gamma) / (a - gamma) %}
            {{ dew_point | round(2) }}
          {% else %}
            unavailable
          {% endif %}

Automation
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: Heat Pump Cooling Target Temp
description: Set cooling target temp to dew point + 1°C
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.indoor_dew_point
condition:
  - condition: device
    device_id: <<HIER JOUW ADLAR WP>>
    domain: select
    entity_id: <<HIER JOUW ADLAR HEAT MODE>>
    type: selected_option
    option: Cooling
action:
  - service: number.set_value
    target:
      entity_id: <<HIER JOUW ADLAR TARGET TEMPERATURE>>
    data:
      value: "{{ states('sensor.indoor_dew_point') | float(0) + 1 }}"
mode: single
Ik heb dit gisteren bij ons geïmplementeerd en het werkt beter dan een stooklijn. De sensor van de warmtepomp staat in de zon en daarmee wordt de gekozen temperatuur bij een gekozen stooklijn te veel beinvloed.

Dit wordt nu gebruikt met een Zigbee sensor samen met een extra controle stap om te stoppen met koelen als de temperatuur buiten lager wordt dan binnen.

Wel merk ik dat de stalen verwarmingsbuizen nog wel licht vochtig waren. Daarom de temperatuur naar +2 gezet vanochtend.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01:06
Ik koel deze week ook. We hebben geen vloerverwarming, wel LTV's met ventilatoren en radiatoren in de slaapkamers.

De koeling is merkbaar vanaf de LTV's maar alleen als de ventilatoren draaien, een verfrissend klein briesje (bewust twee verkleiningen) maar wel aangenaam. Na een paar uur geeft de kamerthermostaat ca 0,4gr daling aan. De radiatoren zijn wel koud maar hebben geen koelend effect in de betreffende ruimte.

Ik heb wel een dauwpunt regeling gemaakt in HA om natte buizen te vermijden. Mijn advies hou het dauwpunt in de gaten ook bij een setpoint van 18 graden, we leven in een vochtig klimaat.

Vannacht sloeg de warmtepomp niet aan ondanks de aansturing vanuit HA (WP: koelen, sluiting, setpoint 16grC, out- en inlet 21grC). Pas om 07:30 starte het koelproces. Dit vond ik wat vreemd: waarom werkt de wp niet vroeg ik me af?
Ik vermoedde een setpoint in de wp. Ik kwam P105 tegen (minimale buitentemp voor koel modus.) Deze staat (standaard) op 15 terwijl de Adlar ambiant temperatuur tot 13gr was gezakt. Dit lijkt de logische oorzaak.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Om onduidelijke redenen was de warmtepomp afgeslagen rond 10:30. Ik kan niet terug zien wat mogelijk de oorzaak is. De temperatuur van de inlet en outlet was inmiddels opgelopen tot 19 graden en het setpoint op 15 staat (al een uur).

P116 staat op 1 (outlet) P26 had ik op 3 gezet om zo de warmtepomp sneller aan te laten gaan, maar is dit wel een setting die ook geld voor de koelmodus?

Toen ik handmatig de set temp naar 14 graden had gezet sloeg de warmtepomp meteen aan. dT was toen 5 graden tussen set point en water temperatuur. Als ik de service handleiding doorneem zie ik niet snel een andere waarde die mogelijk met de dT in koelmodus te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
@kiddyl Lijkt me prima ingesteld. P26 is de hysterese watertemperatuur voor koelen en verwarmen. Staat hier op 2. Zomaar een gedachte: misschien even de wp of de JAN herstarten.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-09 13:32
@kiddyl

Hier ongeveer hetzelfde gedrag.

Ik heb de user manual even in Gemini gegooid en de vraag gesteld. Zie hieronder. Denk dat het met de ΔT in de start trigger formule te maken heeft.
Stel de WP start en stopt bij 12C set en outlet temp in de ochtend, maar de temperatuur/luchtvochtigheid loopt op gedurende de dag, dan zal de set temp bijvoorbeeld naar 14C oplopen. Vervolgens krijg je dus een hysterese van P26 (= 3 in jouw geval), plus het verschil in huidige set temp en de outlet temp toen die laatst was gestopt, in dit geval dus 14-12 = 2. Totale hysterese wordt dan 3+2 = 5C.

Zie hieronder de uitleg van Gemini.

Ik heb Gemini gevraagd om opties om hier omheen te werken maar dat lijkt niet te kunnen..
Enige wat ik heb gemerkt dat helpt is de WP (via HA) uit/aan zetten.

Misschien dat een vaste set temp gedurende de hele dag dan toch beter werkt. :'(

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Cooling Start Conditions

For the cooling to start, all three of the following conditions must be met:

Ambient Temperature Check: The outside ambient temperature (T7) must be above 15°C. If it's 15°C or colder, the cooling will not engage.

Outlet Water Temperature Floor: The outlet water temperature (T15) must be above 5°C. This is a safety measure to prevent the water from getting too cold.

Primary Start Trigger: The outlet water temperature (T15) must rise above a calculated target. The formula is:
    T15 > (Refrigeration Set Temperature + Hysteresis + ΔT)
        Refrigeration Set Temperature: This is the target temperature you have set for the cooling water.
        Hysteresis [P26]: You have this set to 1, so the value is 1°C.
        ΔT: This is a dynamic value calculated by the system. It is the absolute difference between your set temperature and the outlet water temperature (T15) at the moment the pump last stopped. For example, if your setpoint is 10°C and the pump last stopped when the water reached 9°C, then ΔT = |10°C - 9°C| = 1°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 13-09 09:01
kiddyl schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:20:
Om onduidelijke redenen was de warmtepomp afgeslagen rond 10:30. Ik kan niet terug zien wat mogelijk de oorzaak is. De temperatuur van de inlet en outlet was inmiddels opgelopen tot 19 graden en het setpoint op 15 staat (al een uur).

P116 staat op 1 (outlet) P26 had ik op 3 gezet om zo de warmtepomp sneller aan te laten gaan, maar is dit wel een setting die ook geld voor de koelmodus?

Toen ik handmatig de set temp naar 14 graden had gezet sloeg de warmtepomp meteen aan. dT was toen 5 graden tussen set point en water temperatuur. Als ik de service handleiding doorneem zie ik niet snel een andere waarde die mogelijk met de dT in koelmodus te maken heeft.
Hoi @kiddyl als je p116 op 1 gebruikt dan stuurt die op de outlet. Dan is het P26 + delta T inlet - outlet (de waarde net voor afschakelen). Werkt ook zo bij verwarmen. Dus P26 = 3 dan komt er nog zoiets bij als 2 of 3 dus wordt het 5 of 6 en dat klopt met je bevinding. In de technische handleiding staat het uitgebreid beschreven. De link naar de handleiding is te vinden op pag. 1 of 2.

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
@Mr Black ΔT lijkt het verschil te zijn tussen huidige set temp, en outlet temp bij afschakelen.

Ik vraag me nu toch wel af hoe het beste op dynamische manier de boel aan te sturen bij koelen, zonder onder het dauwpunt te komen. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Jullie uitleg klopt met wat ik zie.

De warmtepomp was vanmiddag weer uitgegaan op bijna het warmste moment van de dag omdat de dauwtemperatuur langzaam omhoog liep. Bij een dT van < 3 lijkt hij dan uit te gaan om vervolgens nu nog steeds niet aan te gaan. De dT nu opgelopen naar 4 graden en is dat al een paar uur. Ik had liever gehad dat de warmtepomp door bleef gaan, want nu is het warmer dan nodig.

Ik houd mij aanbevolen voor een tip om de warmtepomp 24/7 door te kunnen laten draaien met dit weer 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
Nickname27 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:37:
@Mr Black ΔT lijkt het verschil te zijn tussen huidige set temp, en outlet temp bij afschakelen.

Ik vraag me nu toch wel af hoe het beste op dynamische manier de boel aan te sturen bij koelen, zonder onder het dauwpunt te komen. 8)7
Zonder enige vorm van home automation lukt dat denk ik niet. Ik gebruik zelf Homeassistent: Adlar setpoint is dauwtemperatuur + 2grC en als de watertemperatuur het dauwtemperatuur bereikt zet ik het setpoint 2 GrC hoger waardoor de WP gedwongen afslaat en daarmee de watertemperatuur onder het dauwpunt houdt..

Een beetje zoals @Nickname27 in Nickname27 in "Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen" beschrijft.

De cyclus van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rM-TVn-qumNjynv6JU33MjXPDs8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zd27CjzRtJWFGWkoWifUJdBh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nlfva1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-09 17:08
Ik heb inmiddels een week met koeling gedraaid, met vloerverwarming en boven een Jaga S Hyrbid en ben positief verrast over hoe goed het werkt. Ondanks de hogere buitentemperaturen komt de temp binnen niet hoger dan 22 graden. Merk wel dat op een bepaald moment de luchtvochtigheid wat roet in het eten gaat gooien, want die loopt op naar zo'n 65% en begint soms iet wat muffig te ruiken. Als het buiten kouder is dus maar even goed doorluchten en meteen een ontvochtiger besteld.

Waar ik nu alleen mee zit is de start van de WP om te koelen. Ik draai op inlet met koeling en sluiting. De set temp moet 5 graden kouder zijn dan de inlet om te starten en daarna kan ik hem 2 graden onder de huidige inlet zetten en blijft prima doordraaien. Dus bij een inlet van 19 graden moet ik hem om 14 graden zetten om te starten en daarna terugzetten naar 17 graden, anders gaat de outlet naar 10 graden en ligt onder het dauwpunt. Ervaren andere mensen dit ook en weet iemand waarom het verschil tussen set-temp en inlet zo groot moet zijn voor de start van de WP koeling en is dat ook aan te passen met een setting?

Twee onder 1 kap woning 170m2 bwjr 2001 met standaard spouw-, dak- en vloer-isolatie ;beneden vloerverwarming, boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW sinds Okt 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
nlfva1 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:08:
Ik heb inmiddels een week met koeling gedraaid, met vloerverwarming en boven een Jaga S Hyrbid en ben positief verrast over hoe goed het werkt. Ondanks de hogere buitentemperaturen komt de temp binnen niet hoger dan 22 graden. Merk wel dat op een bepaald moment de luchtvochtigheid wat roet in het eten gaat gooien, want die loopt op naar zo'n 65% en begint soms iet wat muffig te ruiken. Als het buiten kouder is dus maar even goed doorluchten en meteen een ontvochtiger besteld.

Waar ik nu alleen mee zit is de start van de WP om te koelen. Ik draai op inlet met koeling en sluiting. De set temp moet 5 graden kouder zijn dan de inlet om te starten en daarna kan ik hem 2 graden onder de huidige inlet zetten en blijft prima doordraaien. Dus bij een inlet van 19 graden moet ik hem om 14 graden zetten om te starten en daarna terugzetten naar 17 graden, anders gaat de outlet naar 10 graden en ligt onder het dauwpunt. Ervaren andere mensen dit ook en weet iemand waarom het verschil tussen set-temp en inlet zo groot moet zijn voor de start van de WP koeling en is dat ook aan te passen met een setting?
Het is niet erg als de outlet eventjes dichter bij dauwpunt komt toch? Deze zal zich ook aanpassen als de wp langer draait. Het is niet zo dat je vloer of radiatoren ook gelijk 10 graden zijn en condenseren. In de badkamer had ik laatst wel condens.

En je kunt die temperatuur van 5 graden verschil laten aanpassen door Adlar naar bijv 3. Lijkt er op dat we dat zelf niet kunnen, en dan het elke keer gereset is als je de JAN even spanningloos maakt.
Ook niet optimaal dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
De laatste 2 dagen heeft de cool modus hier continu kunnen draaien zonder te stoppen. De vochtigheidsgraad is wat lager dan 3 dagen gelden en is redelijk constant (gaat omlaag). De koeling staat nu zelfs op 13 graden. Bij een stijgende relatieve vochtigheid slaat de warmtepomp af omdat de set temp dan heel snel bij de actuele temperatuur kan komen.

Zaterdag wordt het een warme dag, dus ik laat het vannacht nog even doordraaien om te zien wat ik morgen kan doen. P113 stond op 10 en heb ik nu op 15 gezet. 13 graden door de vloer is koud. De automatisering in HA ga ik ook naar kijken om daar ook een limiet in te stellen. Dan kan ik sneller andere temperaturen testen.

In de handleiding is er een setting " L24 Return water hysteresis (host)" die standaard op 5 graden staat. De zoekfunctie in dit forum geeft geen resultaten van iemand die dit heeft genoemd, maar is dit misschien iets wat kan helpen om de hysteresis na een stop te beïnvloeden?

Voor mij is nu het enige dat ik op wil lossen om weer gecontroleerd op te starten wanneer de warmtepomp is afgeslagen ipv uren te moeten wachten op een dT die bereikt moet worden.

De winter kwamen wij comfortabel door met een aan HA automatiseringen en nu nog de zomer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• edelf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:20
Gisteren de knoop door gehakt. Ik ga Full Electric met 6 KW Aurora II en Auer Edel 270 l Eau.
Er was een gaatje in hun planning...... . Meteen 50 % van de offerte overgeboekt.dus. Dinsdag word er al geinstalleerd.

Sprong in het diepe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
edelf schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 08:17:
Gisteren de knoop door gehakt. Ik ga Full Electric met 6 KW Aurora II en Auer Edel 270 l Eau.
Er was een gaatje in hun planning...... . Meteen 50 % van de offerte overgeboekt.dus. Dinsdag word er al geinstalleerd.

Sprong in het diepe.
Mooi snel.
Vanwaar je keuze voor Adlar?

Ik ben tot nu toe nog steeds positief! Je moet ze soms wat achter de broek aan zitten, maar tot nu toe hebben ze mij altijd prima geholpen en de wp werkt top.

Heb de hele winter verwarmd met 1800kwh
Eerder 900m3 gas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname27
Voor de koelers onder ons: ik kwam erachter dat de compressor niet lager gaat dan 30Hz. Maar koelen net boven het dauwpunt vereist veel minder vermogen.

Met P51 kun je de minimum compressorsnelheid aanpassen, ik heb hm nu op 20Hz gezet.

Hij is netjes bezig met een run van 2,5uur inmiddels :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
Nickname27 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 11:29:
Voor de koelers onder ons: ik kwam erachter dat de compressor niet lager gaat dan 30Hz. Maar koelen net boven het dauwpunt vereist veel minder vermogen.

Met P51 kun je de minimum compressorsnelheid aanpassen, ik heb hm nu op 20Hz gezet.

Ik weet het niet. De default waarde staat op 30 en daarvoor zal een reden zijn geweest. Anders had Adlar dat wel gedaan gelijktijdig met een marketing campagne dat ze heel laag konden terug moduleren als Unique Sales Proposition. Het zal effect hebben op het afgegeven warmte vermogen maar heeft het misschien nadelige gevolgen voor de warmtepomp?

Elk uur een start stop cyclus is prima voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Laatst online: 22:52
edelf schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 08:17:

Sprong in het diepe.
Hoe ziet de rest van de installatie eruit, en hoeveel gas verbruik je nu per jaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edelf
Beneden en op zolder vloerverwarming, monobloc komt op plat dak, 1200 m3 per jaar voor 4 volwassenen.
HR+++ glas, hoekwoning, 12 onder 1 kap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:32
pentaw1nz schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 08:21:
[...]

Mooi snel.
Vanwaar je keuze voor Adlar?

Ik ben tot nu toe nog steeds positief! Je moet ze soms wat achter de broek aan zitten, maar tot nu toe hebben ze mij altijd prima geholpen en de wp werkt top.

Heb de hele winter verwarmd met 1800kwh
Eerder 900m3 gas
Lijkt me knap.. 1 m3 vervangen door 2 kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
edelf schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 14:22:
Beneden en op zolder vloerverwarming, monobloc komt op plat dak, 1200 m3 per jaar voor 4 volwassenen.
HR+++ glas, hoekwoning, 12 onder 1 kap.
Laat je , of ga je zelf de vloerverwarmings verdeler aanpassen?

Adlar doet dit vaak niet, maar met een warmtepomp wel essentieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
belmonde schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 14:35:
[...]

Neej dat is niet knap, maar normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
Ramon_1984 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 14:36:
[...]

Neej dat is niet knap, maar normaal.
Ok normal met bestaande radiatoren ? Adlar wil hier gewoon de 10 kw wp op bestaande situatie aansluiten. Ik had gedacht detype 22 radiatoren te wisselen voor 33 om lager temperaturen te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
belmonde schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 14:47:
[...]

Ok normal met bestaande radiatoren ? Adlar wil hier gewoon de 10 kw wp op bestaande situatie aansluiten. Ik had gedacht detype 22 radiatoren te wisselen voor 33 om lager temperaturen te gebruiken.
10kw is best wel heftig voor een woning met alleen radiatoren.
Eigenlijk kan je het best gaan uitzoeken hoeveel watt p/m je radiatoren afgeven bij een aanvoer temperatuur van +/_ 35 graden .
Heb je verder nog naregelingen , thermostaat knoppen etc

Edit:
Wat ik zelf vaak gebruik zijn de volgende waardes met een aanvoer temperatuur van 40graden, hoger wil je niet dan gaat het rendement van de warmtepomp te snel omlaag

Type 11 : 550watt p/m2
Type 21 : 800watt p/m2
Type 22 : 1050watt p/m2
Type 33 : 1500watt p/m2

[ Voor 19% gewijzigd door Ramon_1984 op 21-06-2025 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
Ramon_1984 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 15:23:
[...]

10kw is best wel heftig voor een woning met alleen radiatoren.
Eigenlijk kan je het best gaan uitzoeken hoeveel watt p/m je radiatoren afgeven bij een aanvoer temperatuur van +/_ 35 graden .
Heb je verder nog naregelingen , thermostaat knoppen etc

Edit:
Wat ik zelf vaak gebruik zijn de volgende waardes met een aanvoer temperatuur van 40graden, hoger wil je niet dan gaat het rendement van de warmtepomp te snel omlaag

Type 11 : 550watt p/m2
Type 21 : 800watt p/m2
Type 22 : 1050watt p/m2
Type 33 : 1500watt p/m2
Wat je zegt, hoger dan 40 graden wil je niet.. voor rendement. Maar Alar zei meteeen.. Je krijgt een hoog-temperatuur-systeem/wp.
Daarom krijg je die 2 kwh voor 1 kuub gas niet bij ons met de bestaande radiatoren..
Nu met de cv hebben we wel thermostaat-knoppen.. Maa rja, ook nacht verlaging etc. Overigens verwamen we 1 aaneengesloten ruimte op 20 - 21 graden. De rest hebben we de laatste jaren al laag (16 graden). En dan hebben we 2.000 m3 incl warm water (minimaal douchen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon_1984
belmonde schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 20:03:
[...]

Wat je zegt, hoger dan 40 graden wil je niet.. voor rendement. Maar Alar zei meteeen.. Je krijgt een hoog-temperatuur-systeem/wp.
Daarom krijg je die 2 kwh voor 1 kuub gas niet bij ons met de bestaande radiatoren..
Nu met de cv hebben we wel thermostaat-knoppen.. Maa rja, ook nacht verlaging etc. Overigens verwamen we 1 aaneengesloten ruimte op 20 - 21 graden. De rest hebben we de laatste jaren al laag (16 graden). En dan hebben we 2.000 m3 incl warm water (minimaal douchen).
In jullie geval is het veel interessanter om het afgifte systeem in de aaneengesloten ruimte onder handen te nemen ( grotere radiatoren / vloer of wandverwarming, water zeidig inregelenetc ) , dan een 10kw warmtepomp te plaatsen l.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
Ramon_1984 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 21:14:
[...]

In jullie geval is het veel interessanter om het afgifte systeem in de aaneengesloten ruimte onder handen te nemen ( grotere radiatoren / vloer of wandverwarming, water zeidig inregelenetc ) , dan een 10kw warmtepomp te plaatsen l.
Dat dacht ik ook. Daarom zijn we ook niet verder gekomen met Adlar. Ik denk dat we beter met een installateur in de buurt contact kunnen opnemen.. Die nemen misschien het hele plaatje in overweging (misschien !).
Ik denk dat die gespecialiseerde wp (start-ups) meer gericht zijn op een wp aanknopen en niet meteen klaar staan om teveel random-gebeuren te bezigen.. Tijd is geld..
Ik moet zeggen dat wij ook een kortzichtige motivatie hebben van (meteen) geld besparen.. t.o.v. gas.. Met niet te hoge investering.. Maar de basis moet wel goed zijn.. Dus niet op 50 + graden verwarmen. Dus meer afgifte capaciteit in de radiatoren..
ltv radiatoren zijn denk ik ook een dure investering ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13-09 16:56

Jerra

Beunhaas in wording

Het hoeft in de beginsel niet zo duur te zijn, best kans dat je niet 50 nodig hebt maar 45 graden (op zo lang mogelijk stoken, 24 uur lang) ook al volstaat.

Plak er vervolgens wat speedcomforts of ander ventilator-booster-oplossingen onder en je kan naar 35 graden, misschien 40 als het echt koud is buiten.

Doet al een hele hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Toen ik aan het oriënteren was (los van Adlar) was hier op tweakers altijd het advies; beperkt je CV ketel op 40 of zelfs 35 graden en kijk of je huis warm wordt.

Als je een 10kw unit nodig blijkt te hebben om de hele dag op vol vermogen te knallen, dan zou ik idd eerst de basis aanpassen; afgiftesysteem en isolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Overigens ben ik het niet eens dag 10kW unit altijd teveel zou zijn voor een 40+ jaar oude woning met alleen radiatoren.

Bij mij is de 6kW aan de krappe kant, had goed kunnen leven met een 10kW en het iets hogere minimum vermogen daarvan was ook niet zo'n probleem geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Eigenlijk geeft je gasverbruik het toch al weg eigenlijk, indien bekend, zo gek is de koevlaasmethode echt niet.
En bedenk dan dat die het minimum vermogen geeft bij -10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Jerra schreef op zondag 22 juni 2025 @ 08:50:
Overigens ben ik het niet eens dag 10kW unit altijd teveel zou zijn voor een 40+ jaar oude woning met alleen radiatoren.

Bij mij is de 6kW aan de krappe kant, had goed kunnen leven met een 10kW en het iets hogere minimum vermogen daarvan was ook niet zo'n probleem geweest.
10kw kan prima passend zijn voor een woning. Maar ik zou beginnen met de basis op orde en dat is dan toch afgifte en isolatie.
Of als het om welke reden dan ook nu wel handig is die WP al te nemen, dan in ieder geval plannen wanneer je de rest doet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nlfva1
pentaw1nz schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 17:29:
[...]

Het is niet erg als de outlet eventjes dichter bij dauwpunt komt toch? Deze zal zich ook aanpassen als de wp langer draait. Het is niet zo dat je vloer of radiatoren ook gelijk 10 graden zijn en condenseren. In de badkamer had ik laatst wel condens.

En je kunt die temperatuur van 5 graden verschil laten aanpassen door Adlar naar bijv 3. Lijkt er op dat we dat zelf niet kunnen, en dan het elke keer gereset is als je de JAN even spanningloos maakt.
Ook niet optimaal dus.
@pentaw1nz Op basis van de post van @Mr Black van 18 Juni heb ik de waarde P26 "airconditioning return difference" aangepast van 5 naar 2 en dit doet precies wat ik gehoopt had. De WP gaat nu koelen als de inlet twee graden hoger is dan de set temp. Nu dit zo werkt heb ik de set temp nu al enige tijd op 17 graden staan. De pomp draait netjes met een vermogen van zo'n 700 watt, de outlet is continu zo'n 14 graden en de inlet blijft rond de 17 a 18 graden schommelen. Nu nog even afwachten of deze waarde gereset wordt als de Jan module uit en aan is geweest, maar tot zover werkt het prima.

Twee onder 1 kap woning 170m2 bwjr 2001 met standaard spouw-, dak- en vloer-isolatie ;beneden vloerverwarming, boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW sinds Okt 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Jerra schreef op zondag 22 juni 2025 @ 08:50:

Een 10kw warmtepomp kan prima in een woning, wel dien je dan rekening te houden of het minimale vermogen ( 4.5kw ) en het bijbehorende debiet.
De methode die adlar hanteert is na mijn inziens de verkeerde , ik geloof in een totaal concept, opwekking, transport leiding en afgifte systeem moet in balans zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
Jerra schreef op zondag 22 juni 2025 @ 08:51:
Eigenlijk geeft je gasverbruik het toch al weg eigenlijk, indien bekend, zo gek is de koevlaasmethode echt niet.
En bedenk dan dat die het minimum vermogen geeft bij -10
Ja, gasvebruik is al wel veelzeggend.. Voor het vermogen wat je nodig hebt. Echter de efficientie die je dan haalt kan met te hoog benodigde temperaturen laag zijn.
Wat betreft jouw 6 kw wp is. Ik las een artikel (zie link).. Dat zegt dat wp's best wel wat zwaarder berkent kunnen worden geadviseerd.. Want meestal nemen ze de capacieteit bij 7 graden buiten en 35 graden water aanvoer temperatuur.. Maar wat als het -7 is of -10 is en de cpacieteit van de wp daar een stuk lager is. Zeker als de aanvoertemperatuur daar met radiatoren hoger moet zijn. O f heel vaak rond vriespunt-temperaturen met veel defrosts en de capaciteit daar tgenvalt.
Helaas heeft een hoger verm warmtepomp dan wel weer hoger min. cpaaciteit in meeste omstandgheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
belmonde schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:56:
[...]

Ja, gasvebruik is al wel veelzeggend.. Voor het vermogen wat je nodig hebt. Echter de efficientie die je dan haalt kan met te hoog benodigde temperaturen laag zijn.
Wat betreft jouw 6 kw wp is. Ik las een artikel (zie link).. Dat zegt dat wp's best wel wat zwaarder berkent kunnen worden geadviseerd.. Want meestal nemen ze de capacieteit bij 7 graden buiten en 35 graden water aanvoer temperatuur.. Maar wat als het -7 is of -10 is en de cpacieteit van de wp daar een stuk lager is. Zeker als de aanvoertemperatuur daar met radiatoren hoger moet zijn. O f heel vaak rond vriespunt-temperaturen met veel defrosts en de capaciteit daar tgenvalt.
Helaas heeft een hoger verm warmtepomp dan wel weer hoger min. cpaaciteit in meeste omstandgheden.
Mijn eerste woning verbruikte 3000m3 per jaar, na wat aanpassingen en vervangen afgifte systeem draait daar nu al 5 jaar een 5kw panasonic monoblock. Daar had ik best wel een 10kw warmtepomp neer kunnen zetten maar dat had geen succes geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marnie
Ramon_1984 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 11:54:
[...]

.....ik geloof in een totaal concept, opwekking, transport leiding en afgifte systeem moet in balans zijn
Ik geloof daar ook in.

Maar bij een totaalconcept hoort een totaal overzicht. De vraag is of jouw plaatselijke installateur deze kennis heeft en dit kan toepassen op jouw woning, en woonwensen?

Een totaalconcept betekend plannen en doorrekenen (warmteverlies van de woning, de benodigde warmte en -ventilatiecapaciteit en advies geven over de aan te passen onderdelen en nieuw te installeren onderdelen), dit kost tijd en geld. De gemiddelde installateur zal dat uit concurrentie overwegingen niet direct in zijn prijs opnemen: het maakt zijn offerte duurder dan zijn collega die dit niet doet. Tenzij jij hem de opdracht toe geeft.

Dit 'denkwerk' lijkt me echter meer iets voor een gespecialiseerd advies/-ingenieursbureau. Als je de kennis zelf hebt of kunt vergaren en je hebt tijd dan kan je het zelf ook doen, behoud je ook de regie over het geheel. Info en feedback genoeg te krijgen op internet en hier op tweakers.net.

Het denkwerk en onder eigen beheer (laten) uitvoeren van deze energiebesparende maatregelen heb ik zelf met plezier gedaan, leuk gevonden, en heb er ook veel van geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
nlfva1 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 11:01:
[...]

@pentaw1nz Op basis van de post van @Mr Black van 18 Juni heb ik de waarde P26 "airconditioning return difference" aangepast van 5 naar 2 en dit doet precies wat ik gehoopt had. De WP gaat nu koelen als de inlet twee graden hoger is dan de set temp. Nu dit zo werkt heb ik de set temp nu al enige tijd op 17 graden staan. De pomp draait netjes met een vermogen van zo'n 700 watt, de outlet is continu zo'n 14 graden en de inlet blijft rond de 17 a 18 graden schommelen. Nu nog even afwachten of deze waarde gereset wordt als de Jan module uit en aan is geweest, maar tot zover werkt het prima.
Klinkt goed! Thanks voor het delen.
Is er ook een dergelijke parameter voor verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Bart
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-09 15:10

Ik zie in de settings dat hij zelfs terug ‘mag’ tot 15 Hz als dat slecht zou zijn of buiten het bereik dat de ontwikkelaars hebben bedacht dan zou die setting er toch niet zijn?
Dan had er net zo goed 0 kunnen staan als minimale waarde in mijn ogen. ( maar ik ben geen chinese ontwikkelaar natuurlijk )
De compressor start ook altijd eerst kort in een hogere stand om de boel op gang te brengen en te smeren natuurlijk.

Ik heb nu ook eens 20Hz geprobeerd om te kijken of hij dan mooiere en langere runs maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
marnie schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:54:
[...]

Ik geloof daar ook in.

Maar bij een totaalconcept hoort een totaal overzicht. De vraag is of jouw plaatselijke installateur deze kennis heeft en dit kan toepassen op jouw woning, en woonwensen?

Een totaalconcept betekend plannen en doorrekenen (warmteverlies van de woning, de benodigde warmte en -ventilatiecapaciteit en advies geven over de aan te passen onderdelen en nieuw te installeren onderdelen), dit kost tijd en geld. De gemiddelde installateur zal dat uit concurrentie overwegingen niet direct in zijn prijs opnemen: het maakt zijn offerte duurder dan zijn collega die dit niet doet. Tenzij jij hem de opdracht toe geeft.

Dit 'denkwerk' lijkt me echter meer iets voor een gespecialiseerd advies/-ingenieursbureau. Als je de kennis zelf hebt of kunt vergaren en je hebt tijd dan kan je het zelf ook doen, behoud je ook de regie over het geheel. Info en feedback genoeg te krijgen op internet en hier op tweakers.net.

Het denkwerk en onder eigen beheer (laten) uitvoeren van deze energiebesparende maatregelen heb ik zelf met plezier gedaan, leuk gevonden, en heb er ook veel van geleerd.
Het klopt helemaal wat je zegt, het kost tijd , geld en kennis. We zullen dus moeten beginnen om de huidige subsidie regeling weg te halen, en alleen nog subsidie uitkeren als de installateur garantie kan geven ( daarin kan je onderscheid in bouwjaar maken van de woning ) dat de woning een maximale aanvoer temperatuur van 35 nodig heeft bij-10.

Hiermee geef je elke installateur de kans om een eerlijke offerte uit te brengen, en zullen de cowboys of stoppen of meegaan met de nieuwe norm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr Black
pentaw1nz schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:35:
[...]

@pentaw1nz de tekst in de tabel voor P26 luidt als “Air conditioning return differerence (host)”. In mijn ervaring werkt het voor verwarmen en koelen. Adlår heeft dat voor verwarmen voor mij ook een keer aangepast.

Voor aanvoer en retour is het overigens weer anders:
Voor regeling in retour is P26 een enkele instelling in combinatie met P37 = 0. Dat is standaard.
Voor aanvoer regeling heb ik het vermoeden dat de Shutdown eigenlijk naar P37=2 moet. P37 is de Darwin Shutdown Mode. Standaard is 0 =“smart”. Maar bij koelen is er mode 2, de Refrigeration Smart.

Mijn ervaring is dat het afschakelen bij koelen en bij het behalen van de SET waarde de compressor 5 minuten kan door tokkelen en dan stopt. Bij retourregeling is dan P26 bepalend voor de start maar bij aanvoer is het P26 + delta T aanvoer en retour bij stoppen. Maar de Darwin Shutdown schijnt na steeds meer en langere runs
daar nog tijd aan toe te voegen. Des te langer de runs des te langer de stops. Mijn stoptijden in de aanvoerregeling werden dus in dezelfde omstandigheden steeds langer. Op den duur wel 5 uur om opnieuw aan te slaan. Het klopte totaal niet meer met P26 + delta T. Edit: als de WP even uitzet met de app en weer start is die tijd gereset en lijkt de smart weer op tijd 0 te beginnen.

Ik ben teruggegaan naar regeling op de retour ondanks dat regelen op het Dauwpunt in de aanvoer veel makkelijker gaat en je tegen de condenswaarde aan kan regelen.

Conclusie zou kunnen zijn dat de Shutdown Smart P37=2 voor koeling andere runs geeft. Maar eens proberen als het weer 30 graden wordt.
Heeft iemand die test al eens gedaan?

Overigens werd hiervoor door @nlfva1, na het lezen van input van mij, P26 op 2 gezet. Dat is niet mijn advies. Dat is bij een goed werkende installatie een veel te korte waarde. 3 is eigenlijk al de grens. Zelf heb ik op 4 voor koelen en verwarmen op mijn installatie de beste resultaten, standaard is 5 meestal goed. Als 2 nodig is dan zou ik eens kijken naar het afgifte systeem en proberen het op minimaal 3 of 4 goed te krijgen. Er staan op dit topic heel veel adviezen over. Lees ook hierboven of je aanvoer of retour regelt (P116). _/-\o_

[ Voor 2% gewijzigd door Mr Black op 22-06-2025 18:31 . Reden: Edit voor reset ]

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steefweer
belmonde schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 14:35:
[...]

Ik.ging ook van 2.500 m3 --> alles isoleren, naar 900 m3 gas. Nu 1.300 kwh voor verwarmen per jaar en nog 300m3 voor douchen. Mijn stoombehoefte van gas naar kwh ging dus ongeveer maak 2,5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Ok, ik ben best onder de indruk van het koelen. Lekker mee zitten spelen dit weekend.
De vloer wordt écht merkbaar koud, zo koud zelfs dat het met blote voeten over de stenen lopen gewoon écht voelt alsof je je voeten in een koelkast zet.
De buizen náár radiatoren toe worden ook echt goed koud, maar de radiatoren zelf? Valt tegen.
Zodoende heb ik ook gemerkt dat de woonkamer in een (klein) uurtje zo'n 0,5 graden zakt in temperatuur (dit is wel zonder controle test en 1 meetmoment, dus neem het met een korrel zout). We gingen van 25,1 graden naar 24,6 en het was gewoon te merken.

De slaapkamers (die alleen radiatoren hebben) daarentegen die zakken vrijwel niet. Ik ben nog wel benieuwd wat je voor elkaar zou kunnen krijgen met ventilatoren tegen/onder de radiatoren, maar effectiever (en goedkoopste) is gewoon de ramen dichthouden en gordijnen dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
LongTimeAgo schreef op maandag 23 juni 2025 @ 08:12:
Ok, ik ben best onder de indruk van het koelen. Lekker mee zitten spelen dit weekend.
De vloer wordt écht merkbaar koud, zo koud zelfs dat het met blote voeten over de stenen lopen gewoon écht voelt alsof je je voeten in een koelkast zet.
De buizen náár radiatoren toe worden ook echt goed koud, maar de radiatoren zelf? Valt tegen.
Zodoende heb ik ook gemerkt dat de woonkamer in een (klein) uurtje zo'n 0,5 graden zakt in temperatuur (dit is wel zonder controle test en 1 meetmoment, dus neem het met een korrel zout). We gingen van 25,1 graden naar 24,6 en het was gewoon te merken.

De slaapkamers (die alleen radiatoren hebben) daarentegen die zakken vrijwel niet. Ik ben nog wel benieuwd wat je voor elkaar zou kunnen krijgen met ventilatoren tegen/onder de radiatoren, maar effectiever (en goedkoopste) is gewoon de ramen dichthouden en gordijnen dicht.
Mijn badkamer radiator was zeiknat , zo koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
pentaw1nz schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:31:
[...]

Mijn badkamer radiator was zeiknat , zo koud.
Wat ik heb gemerkt is dat hij 'te kort' blijft koelen en kan nog niet onder de 18 selecteren, dus het is 'koud' maar niet zo koud als dat ik verwachtte (immers de leidingen lijken wel behoorlijk koud te worden).
Zodra de super warme weekenden weer terugkomen zal ik weer gaan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 08:13
LongTimeAgo schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:38:
[...]

Wat ik heb gemerkt is dat hij 'te kort' blijft koelen en kan nog niet onder de 18 selecteren, dus het is 'koud' maar niet zo koud als dat ik verwachtte (immers de leidingen lijken wel behoorlijk koud te worden).
Zodra de super warme weekenden weer terugkomen zal ik weer gaan spelen.
Onder de 18 lijkt mij ook niet verstandig ivm mogelijk condens. In mijn vorige woning had ik vloerverwarming (maar geen warmtepomp) in combinatie met laminaat. Als je dan allemaal condens creert op/onder je vloer dan kun je de vloer weg gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Black
Antonl91 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:33:
[...]

Onder de 18 lijkt mij ook niet verstandig ivm mogelijk condens. In mijn vorige woning had ik vloerverwarming (maar geen warmtepomp) in combinatie met laminaat. Als je dan allemaal condens creert op/onder je vloer dan kun je de vloer weg gooien.
Voor @LongTimeAgo je kunt met P113 het laagst te zetten setpoint naar 15 graden zetten. Als je in de retour regelt is meestal 17 en 16 bij gemiddeld Dauwpunt goed te doen. Bij een goed afgeregelde installatie heb je een delta 2 op het stabiele punt in langere runs. Dan is de uitgang dus ca. 15 graden. Bij opstarten kan die even 14 aan tikken maar dat duurt kort. Uiteindelijk wordt het grootste deel van de installatie dus 16 of hoger.
Zelf regel ik op sluiting en bepaal ‘s morgens wat het dauwpunt over de dag wordt. Daar laat ik hem dan de hele dag op staan.
Voor @Antonl91
Belangrijk is op warme dagen en bij drukkend (dus vochtig weer) goed te ventileren. Een geheel verkeerde actie is alles af te sluiten. Vooral als je koelt op zonnestroom is die enkele kWh meer beter als een nat en muf huis. Een nat huis verhoogt het Dauwpunt en dat wordt een sneeuwbal effect.
Vrijdag en zaterdag lag het Dauwpunt op 14 dus was koelen met 15 graden uitstekend te doen.
Ook belangrijk is op tijd met koelen te stoppen bij een weersomslag, bijv. zoals afgelopen zondag naar onweer.
Link naar Dauwpunt berekenen https://www.aquatec-vochtbestrijding.be/dauwpunt-berekenen/
Zelf gebruik ik een goed afgeregelde haar-hygrometer. Bedenk dat digitale hygrometers er vaak tientallen procenten naast zitten!

Het dauwpunt zelf berekenen maar wel als een benadering met temperatuur (T) en relatieve vochtigheid. Voor onze toepassing is dit voldoende bij relatieve vochtigheden tussen 20% en 80%.
(RV) is Td = T - ((100 - RV) / 5), waarbij Td de dauwpuntstemperatuur is.

[ Voor 3% gewijzigd door Mr Black op 23-06-2025 12:28 . Reden: Haar-hygrometer voor berekening dauwpunt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
Voor bezitters van een iPhone die over de dag het dauwpunt willen weten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nIBvnFVCesZdL6rZwQ4VzLNjw3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DDviLVTWDtNqvrThcn7b6c5D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 31-07 16:25

Ik heb navraag bij Adlar gedaan en zij geven aan deze parameter beter niet aan te passen, omdat de compressor dan te weinig koeling van het koudemiddel kan krijgen en schade kan oplopen. Dus hou daar rekening mee.

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nlfva1
pentaw1nz schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:35:
[...]

Ja dat is de P27 ipv P26. Ik weet alleen niet of die alleen voor floor heating of ook voor heating in het algemeen werkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F8T3qxqgVG6OcOmZhnnJKsZmaUM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2mgV8cQnpV5ezKT8hp5xoZ1i.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

reiker

dan jij!

Heeft toevallig iemand nog een andere variant van de engineering manual van de 10kW? Mijn Adlar is begin mei geplaatst, en ik lees 'm uit via modbus. Ik vind het wel aardig om zoveel mogelijk informatie eruit te trekken, over Running Status en Error Status etc.
Maar nu zie ik dat niet alle instructies kloppen; zo heeft bijvoorbeeld wanneer het apparaat in bedrijf is de Running Status 1 op adres 0x0000 de waarde 4096; volgens de tabel zou Bit12 betekenen dat de status "Shutdown after Reaching Temp." zou zijn. Ik zou verwachten dat het Bit14 zou zijn, "Unit Operation". Mijn conclusie; die tabel is niet helemaal van toepassing op mijn model :)

Heeft iemand een suggestie? Ik heb al wat rondgezocht maar nog niks gevonden dat meer van toepassing lijkt te zijn. Of... benader ik het verkeerd?

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Even een vraag, wellicht weet iemand dit:
Ik zag een paar reacties terug dat mensen met HL8 (dynamische aangestuurde lijn door JAN module) ook konden koelen. Klopt dit?
Toen ik namelijk de HL8 aanzette voor de grap, van t weekend, begon die de Set Temp meteen naar 33 te gooien en ging hij t water van 24 graden door de leidingen lekker nog even warmer maken. Dat lijkt mij niet de bedoeling...
Moet ik contact met Adlar opnemen om te vragen of ze kunnen aanpassen dat HL8 ook voor koeling kan werken?

Uiteraard HL8 maar snel afgezet en zelf de warmtepomp op "cooling" gezet en dan de temp set op 18.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusheraxe
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20-07 19:18
LongTimeAgo schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:46:

Uiteraard HL8 maar snel afgezet en zelf de warmtepomp op "cooling" gezet en dan de temp set op 18.
Je zou dan Curve instelling : HL8 moeten gebruiken met Modus "Cooling".

De andere methode is:

Modus "Koeling"
Curve instelling : "sluiting" en dan een SET temperatuur zelf instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Crusheraxe schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:06:
[...]

Je zou dan Curve instelling : HL8 moeten gebruiken met Modus "Cooling".

De andere methode is:

Modus "Koeling"
Curve instelling : "sluiting" en dan een SET temperatuur zelf instellen.
Hmm, misschien klikte ik dan wat verkeerd, want elke keer als ik hem naar HL8 zette, werd die automatisch op "heating" gezet. Wellicht zag ik wat over t hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
LongTimeAgo schreef op maandag 23 juni 2025 @ 19:09:
[...]

Hmm, misschien klikte ik dan wat verkeerd, want elke keer als ik hem naar HL8 zette, werd die automatisch op "heating" gezet. Wellicht zag ik wat over t hoofd.
Dag @LongTimeAgo . Het gaat om de volgorde; als de WP via de app aan staat dan druk je eerst op de middelste knop onderaan en kiest dan model “koeling”.
Dan terug naar “Instellingen” en kiest daar bij “instellingen koelcurve” lage temperatuur 8. Dus niet hoog, maar laag.
Als je hoog kiest gaat die koelen op dit moment met 23 graden, dus niet goed.
De lage 8 staat bij mij direct op 15 graden.
Volgens mij doet de 8 niets dynamisch, maar sommige zeggen van wel.
Veel plezier met je experiment, we horen het graag.

Aanvulling: ik zou op sluiting gaan en zelf setpoint kiezen omdat de 8 totaal geen rekening houdt met het dauwpunt. Dat wordt een natte boel.

[ Voor 8% gewijzigd door Mr Black op 23-06-2025 21:52 . Reden: Dauwpunt ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 08:49
voor degene die modbus gebruiken.

ik heb de verbruik en vermogen toegevoegd aan de yaml file voor home assistant.
het verbruik denk ik dat dit het dag verbruik is. maar weet niet zeker

als iemand op af aanmerkingen heeft hoor ik dat graag.
ik denk wel dat je een versie WP nodig hebt waar je het verbuik kan uitlezen anders werkt het niet

- name: "Unit Input Power / W"
slave: 1
address: 0x005c
data_type: int16
precision: 1
unit_of_measurement: W
scale: 10
- name: "Unit Power Consumtion / KWh"
slave: 1
address: 0x005D
data_type: int16
precision: 1
unit_of_measurement: KWh
scale: 0.0001

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reshadf
zojuist van Adlar een mailtje gehad om tot het eind van het jaar voorzien te zijn van eventuele service en onderhoud voor 85 euro ipv 199. Is dit iets wat anderen hebben afgenomen, hoe doen jullie dit? Mijn warmtepomp staat er pas een maand of twee en heeft nu met de wat warmere dagen gekoeld maar verder nog niets gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Reshadf schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:02:
zojuist van Adlar een mailtje gehad om tot het eind van het jaar voorzien te zijn van eventuele service en onderhoud voor 85 euro ipv 199. Is dit iets wat anderen hebben afgenomen, hoe doen jullie dit? Mijn warmtepomp staat er pas een maand of twee en heeft nu met de wat warmere dagen gekoeld maar verder nog niets gedaan.
Ze hebben naar vrijwel iedereen het jaarlijkse onderhoudskosten mailtje gestuurd. Zelfs als de WP nog geen jaar er staat.
Ik heb het "zilveren" contract.
Ik had na het onderhoudskosten mailtje een mail gestuurd naar Adlar met de vraag voor welk jaar deze onderhoudskosten gelden, want het stond niet op de factuur gespecificeerd en de eerste onderhoudsbeurt was gratis (bij mij). Vervolgens geen antwoord meer ontvangen.

Dus als er niets aan informatie bij je onderhoudsbeurt kosten staan, even een mailtje sturen naar Adlar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JV21
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 02-07 23:43
Hoi,

Ik heb mijn warmtepomp ingesteld op Koelen met LT8. Set temp is 18 graden en werkelijke aanvoer en afvoer temperatuur zijn zo 24 graden. Zo eens per dag springt de warmtepomp aan, om direct af te bouwen en binnen 20min. Weer naar standby te springen. De werkelijke temperatuur van het uitgaande water zakt dan naar de 17 en later 18 graden. Terwijl de aanvoer nauwelijks wijzigt.

Ik heb uitsluitend vloerverwarming en alle verdelers staan open. Iemand enig idee wat ik moet doen om actief te koelen? Ik hoef niet zo nodig naar lage temperaturen maar het uiteindelijk terugkoelen naar 18 graden aanvoer temperatuur moet toch kunnen?

Welke instellingen moet ik wijzigen zodat het systeem blijft koelen totdat de aanvoer ook 18 graden is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• steefweer
LongTimeAgo schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:16:
[...]

Ze hebben naar vrijwel iedereen het jaarlijkse onderhoudskosten mailtje gestuurd. Zelfs als de WP nog geen jaar er staat.
Ik heb het "zilveren" contract.
Ik had na het onderhoudskosten mailtje een mail gestuurd naar Adlar met de vraag voor welk jaar deze onderhoudskosten gelden, want het stond niet op de factuur gespecificeerd en de eerste onderhoudsbeurt was gratis (bij mij). Vervolgens geen antwoord meer ontvangen.

Dus als er niets aan informatie bij je onderhoudsbeurt kosten staan, even een mailtje sturen naar Adlar.
Ik heb 2 tickets aangemaakt. Monteur is geweest om goedwerkende thermostaat (net nieuw) te vervangen. Daarna kreeg ik direct een mail.dat beide tickets werden gesloten. Deze geprobeerd te openen, dat wordt dan bevestigd. Daarna kreeg ik een mail ik nu de factuur voor onderhoud kon betalen (voor nov-2025). Ik heb weer meerdere keren gereageerd dat de WP nog steeds algeheel niet doer wat die moet doen. Nooit meer wat gehoord. Tenenkrommend, kan ik weer nieuwe ticker aanmaken voor hetzelfde onderwerp of half uur gaan bellen..

Niet de eerste keer, zeker de 5e keer dat ik zo wordt afgewimpeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
steefweer schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 23:43:
[...]

Tip: Niet meer dan 1 vraag per ticket hahaha.
Soms sluiten ze het ticket omdat ze er 1 vraag in beantwoord hebben maar vergeten dat er nog meer in stond.
Waarschijnlijk onervarenheid van de helpdesk. Maar blijven openen (en bellen) helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 21:48
Afgelopen week aan het spelen gegaan met koeling. Maar snap nog niet wat de trigger is voor de wp om aan te gaan.

Instelling staat nu op koeling en lt6

De hele warme dagen draaide de koeling
Daarna 2 a3 pieken per dag en nu al 3 dagen helemaal niet ( gekeken in homewizzard)

Vragen;
- werkt thermostaat wel met koeling mee of niet ( bij warmte werkt dit wel)
- wat is de trigger voor de wp om aan te gaan ?

Alvast dank
Geniet van de dag

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Black
mversluis schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 08:51:
Afgelopen week aan het spelen gegaan met koeling. Maar snap nog niet wat de trigger is voor de wp om aan te gaan.

Instelling staat nu op koeling en lt6

De hele warme dagen draaide de koeling
Daarna 2 a3 pieken per dag en nu al 3 dagen helemaal niet ( gekeken in homewizzard)

Vragen;
- werkt thermostaat wel met koeling mee of niet ( bij warmte werkt dit wel)
- wat is de trigger voor de wp om aan te gaan ?

Alvast dank
Geniet van de dag
Dag @mversluis, op de vraag of de thermostaat bij koeling werkt weet ik geen antwoord. Als het zou werken is het ook eigenlijk niet aan te raden. De binnen thermostaat maakt correcties op een stooklijn op een moment dat een setpoint niet gehaald wordt. Dat is een soort regeling die totaal niet past bij koelen.
Immers, bij koelen moet je afstandhouden tot het dauwpunt wil je niet dat het water van je installatie druipt of de vloeren nat worden. De delta T (buiten-binnen) bij koelen is veel lager dan bij verwarmen. De WP heeft moeite met enkele graden koelen die door een stooklijn wordt ingesteld, want met de zeer gunstige COP heeft de WP veel vermogen (zelfs op Bedrijfsmodes: energiebesparen) en krijg je hele korte runs. Dat zijn dus de door jou genoemde korte piekjes.

De beste keuze is in de morgen het dauwpunt van de dag nakijken (zie mijn vorige berichten) en éénmalig voor de gehele dag het setpoint op sluiting instellen maar wel op 1 graad boven het hoogste dauwpunt van de dag. Meestal haal ik 17 graden of lager op retourregeling. Vaak is het dan beter na zonsondergang de ramen open en de boel met frisse buitenlucht te ventileren, de nachten zijn daar vaak fris genoeg voor.

De regeling bij koelen is een wetenswaardigheid. Jammer dat Adlår i.p.v. nieuwsbrieven met aanbiedingen voor alweer een nieuwe warmtepomp met gratis accu of aanbieding boiler (terwijl die van ons pas één jaar oud is) iets te schrijven over hoe je moet koelen met de WP. Ze doen te weinig naar hun bestaande klanten aan voorlichting over de werking, we moeten het zelf allemaal maar uitvinden. Goed dat er Tweakers is!

Dan je vraag over de trigger voor de regeling. Hieronder de tabel uit de documentatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zafnC6ZjdIweT_wmQaViu0Sz-m4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VJwWJ3tEInWgW1U5edG212h1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 21:48
Dank voor je antwoord, maar dan snap ik het nog steeds niet ( verschil tussen theorie en praktijk)

Op dit moment geeft wp deze waardes
Uittrede temp = 22
Intrede temp = 22
Ingestelde temp = 13 ( komt automatische uitgegaan programma lt6)

Theorie zegt als uitrede temp groter dan ingestelde temp is , zal wp moeten inschakelen

Helaas gebeurt dit niet

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaneV
  • Registratie: Augustus 2003
Een vriend van me heeft al ruim 8 jaar een warmtepomp draaien met 0 onderhoud, behalve zelf een keer schoon maken.

Onlangs was er een vertegenwoordiger van Quatt bij mijn moeder op bezoek. Vanwege de waardeloze ervaringen met Adlar (niet de pomp, wel het bedrijf erachter) had ik haar aangeraden om iig geen adlar te nemen.

Het viel me op dat in het aanbod van Quatt geen onderhoudscontract was opgenomen. Toen ik hiernaar vroeg, zei hij dat hij voorheen bij Adlar had gewerkt en ze daar de vertegenwoordigers erg pushen om onderhoudscontracten te verkopen, maar dat ze intern eigenlijk weten dat zo'n onderhoudscontract onzin is. Een warmtepomp heeft, in tegenstelling tot een CV, namelijk nauwelijks onderhoud nodig. Quatt heeft er volgens de vertegenwoordiger in kwestie daarom voor gekozen om geen onderhoudscontracten aan te bieden, omdat ze vinden dat ze daarmee gebakken lucht verkopen.

Tja, de vriescel hier in mijn restaurant draait ook al 10 jaar zonder onderhoud (behalve schoonmaken van de radiator), hetzelfde geldt voor de airco... dus... makes sense.

Ik heb daarom mijn onderhoudscontract maar opgezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
mversluis schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:18:
Dank voor je antwoord, maar dan snap ik het nog steeds niet ( verschil tussen theorie en praktijk)

Op dit moment geeft wp deze waardes
Uittrede temp = 22
Intrede temp = 22
Ingestelde temp = 13 ( komt automatische uitgegaan programma lt6)

Theorie zegt als uitrede temp groter dan ingestelde temp is , zal wp moeten inschakelen

Helaas gebeurt dit niet
Dat is inderdaad de theorie, maar aan dit simpele uitgangspunt hangen een aantal andere instellingen. Graag eerst even opgeven wat die instellingen zijn:

Regeling op aanvoer of retour, P116, 0 of 1? Zet hem op 0.
Difference P26 standaard 5 of anders ingesteld? Zet hem op 4.
P37 shutdown Mode welke waarde? 0 is standaard, laat hem daar op staan.

Zijn er nog Pwaarden versteld t/o standaard?

Om opnieuw te starten en de afgesloten shutdown te resetten even in de app bij stilstaande wp de schakelaar linksonder uitzetten. Paar minuten wachten.
Dan opnieuw de schakelaar aan, controleren of de koeling in het midden onderaan aan staat anders op koeling zetten. Dan naar instellingen, kies sluiting, kies bedrijfsmodus energiebesparen, kies 16 graden setpoint.

Kijk of die start en hoelang die blijft draaien. De eerste run kan soms nog geen half uur zijn, dan minimaal een half uur uit, daarna vaak een run van een uur aan, uur uit etc. De runs zijn heel erg afhankelijk van de installatie.

Bij gegeven instellingen draait de WP bij ons deze runs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpQodzWlh9zlSfpzb1iki5ps24c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f6BrphGpoJsVRdhpZYI50ouP.jpg?f=fotoalbum_large

Succes 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Mr Black op 26-06-2025 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiBoD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 16:28
Ik had op de link gedrukt om te kijken op welke termijn ze dan konden komen. Daarmee had ik me blijkbaar direct aangemeld voor het onderhoud.

Nu krijg ik een superscammy emailtje om direct te betalen via een ideal-link nog voordat er iets is ingepland of gedaan:
Je hebt aangegeven onderhoud te willen inplannen 
Via onderstaande knop kan de betaling worden afgerond. De betaling gaat via een beveiligde omgeving.
Voltooi hier de betaling [LINK]
Goed onderhoud verlengt de levensduur van je installatie, voorkomt storingen én bespaart energie. Zorg dat je klaar bent voor het nieuwe stookseizoen.
Warme groet,
Team Adlår
Ik ga er denk ik sowieso van af zien.
Al wacht ik nog steeds om de firmware-update die fan-modulatie toevoegd. Zal daar ook maar weer eens over mailen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nlfva1
JV21 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:17:
Hoi,

Ik heb mijn warmtepomp ingesteld op Koelen met LT8. Set temp is 18 graden en werkelijke aanvoer en afvoer temperatuur zijn zo 24 graden. Zo eens per dag springt de warmtepomp aan, om direct af te bouwen en binnen 20min. Weer naar standby te springen. De werkelijke temperatuur van het uitgaande water zakt dan naar de 17 en later 18 graden. Terwijl de aanvoer nauwelijks wijzigt.

Ik heb uitsluitend vloerverwarming en alle verdelers staan open. Iemand enig idee wat ik moet doen om actief te koelen? Ik hoef niet zo nodig naar lage temperaturen maar het uiteindelijk terugkoelen naar 18 graden aanvoer temperatuur moet toch kunnen?

Welke instellingen moet ik wijzigen zodat het systeem blijft koelen totdat de aanvoer ook 18 graden is?
Ik draai op inlet (P116=0) en met koeling op sluiting. Vervolgens heb ik P26 van 5 naar 2 veranderd. Als in dat geval de inlet 20 graden is en de set temp 18 graden, dan begint de WP te koelen ipv bij een inlet van 23 graden. Zodra de inlet op 17 graden komt slaat de WP uit totdat de inlet weer naar 20 graden is gestegen. Werkt bij mij prima. Hopelijk helpt dit.

[ Voor 4% gewijzigd door nlfva1 op 27-06-2025 16:57 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• paulklinkenberg
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-09 10:42
Ik heb sinds een maand de 6kWh versie op het dak staan, en gelijk bezig gegaan met Home Assistant (HASS). Wat een drama om al die entiteiten zelf toe te moeten voegen! Als tweaker van beroep ben ik maar even gaan kijken naar alternatieven, en ik hoefde alleen maar 2 woorden om te draaien: van "localtuya" naar Tuya-Local
Dit alternatief op LocalTuya gebruikt waar mogelijk templates voor devices, dus ik heb gelijk maar zo'n template gemaakt voor de Adlar warmtepomp. Met een beetje geluk wordt die snel goedgekeurd door hen.
Alles op basis van het uitzoek- en uitlegwerk van @LongTimeAgo , @azaden en anderen.

Als de template goedgekeurd is, dan zijn de stappen:
1. HACS installeren in HASS: https://hacs.xyz/docs/use/download/download/
2. Tuya-Local installeren en configureren: https://github.com/make-a...adme-ov-file#installation
2a. Zorg dat je Tuya-Local configureert met je cloud-gegevens, en dat ie die mag onthouden. Want daarmee kan de integratie zelf jouw devices en "local keys" etc. ophalen. Geen gedoe meer!
3. Smartlife app (of Tuya Smart app) installeren op je mobiel, en Warmtepomp toevoegen: https://www.support.adlar...le-adlar-app-ios-android/
4. Je warmtepomp heel simpel toevoegen via Tuya-Local.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edelf
Bestaat er voor de Aurora 6 kW ook een lijst met alle instelling en parameters die je zelf kan aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlfva1
edelf schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:38:
Bestaat er voor de Aurora 6 kW ook een lijst met alle instelling en parameters die je zelf kan aanpassen?
Te vinden op pagina 1 onder manuals. Daarin staan alle Pxxx codes met uitleg. Met dank aan @pentaw1nz en vele anderen. Verder kan je in dit forum zoeken op specifieke zaken met de daarbij behorende instellingen.

[ Voor 5% gewijzigd door nlfva1 op 29-06-2025 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
paulklinkenberg schreef op zondag 29 juni 2025 @ 01:22:
Ik heb sinds een maand de 6kWh versie op het dak staan, en gelijk bezig gegaan met Home Assistant (HASS). Wat een drama om al die entiteiten zelf toe te moeten voegen! Als tweaker van beroep ben ik maar even gaan kijken naar alternatieven, en ik hoefde alleen maar 2 woorden om te draaien: van "localtuya" naar Tuya-Local
Dit alternatief op LocalTuya gebruikt waar mogelijk templates voor devices, dus ik heb gelijk maar zo'n template gemaakt voor de Adlar warmtepomp. Met een beetje geluk wordt die snel goedgekeurd door hen.
Alles op basis van het uitzoek- en uitlegwerk van @LongTimeAgo , @azaden en anderen.

Als de template goedgekeurd is, dan zijn de stappen:
1. HACS installeren in HASS: https://hacs.xyz/docs/use/download/download/
2. Tuya-Local installeren en configureren: https://github.com/make-a...adme-ov-file#installation
2a. Zorg dat je Tuya-Local configureert met je cloud-gegevens, en dat ie die mag onthouden. Want daarmee kan de integratie zelf jouw devices en "local keys" etc. ophalen. Geen gedoe meer!
3. Smartlife app (of Tuya Smart app) installeren op je mobiel, en Warmtepomp toevoegen: https://www.support.adlar...le-adlar-app-ios-android/
4. Je warmtepomp heel simpel toevoegen via Tuya-Local.
Mijn compliment voor deze integratie met entititeiten.
Een paar vragen hierover:
Ik gebruik localtuya. Als ik overstap naar Tua-local behoud ik dan dezelfde entiteiten? Kunnen de twee Tuya integratie gelijktijdig met elkaar werken of moet de oude localtuya eerst uitgezet of zelfs compleet verwijdert worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JV21
Mr Black schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:02:
[...]

Dat is inderdaad de theorie, maar aan dit simpele uitgangspunt hangen een aantal andere instellingen. Graag eerst even opgeven wat die instellingen zijn:

Regeling op aanvoer of retour, P116, 0 of 1? Zet hem op 0.
Difference P26 standaard 5 of anders ingesteld? Zet hem op 4.
P37 shutdown Mode welke waarde? 0 is standaard, laat hem daar op staan.

Zijn er nog Pwaarden versteld t/o standaard?

Om opnieuw te starten en de afgesloten shutdown te resetten even in de app bij stilstaande wp de schakelaar linksonder uitzetten. Paar minuten wachten.
Dan opnieuw de schakelaar aan, controleren of de koeling in het midden onderaan aan staat anders op koeling zetten. Dan naar instellingen, kies sluiting, kies bedrijfsmodus energiebesparen, kies 16 graden setpoint.

Kijk of die start en hoelang die blijft draaien. De eerste run kan soms nog geen half uur zijn, dan minimaal een half uur uit, daarna vaak een run van een uur aan, uur uit etc. De runs zijn heel erg afhankelijk van de installatie.

Bij gegeven instellingen draait de WP bij ons deze runs:
[Afbeelding]

Succes 8)7
Is onderstaande foutmelding gerelateerd aan bovenstaande wijziging? WP koelt niet meer, maar heeft wel het dubbele aan standby verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16avGZ-ya8JTqa5YDR956TIKuLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bj6VXxwGB94HNByx3Yvc0HRe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
De koeling werkt bij ons niet goed op de regeling met dit weer. Bij stijgende temperaturen en relatieve luchtvochtigheid slaat de warmtepomp snel af. Uitzetten en weer aan helpt voor heel even, maar slaat weer heel snel af bij ons.

P116 staat nu op 1. Ik ga toch weer 0 proberen. dT in/uit is 2 graden bij ons. Dat is nog wel goed te regelen denk ik. Omdat dat ook maar 2 graden is probeer ik P26 van 3 misschien naar 2 te zetten. Dit doe ik nadat P116 is aangepast om te zien wat dat brengt.

Als de dT bij afslaan niet wordt meegenomen in de regeling kunnen we het heel nauwkeurig aansturen. Helaas kan ik hier nog niet omheen werken voor de koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
JV21 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:35:
[...]

Is onderstaande foutmelding gerelateerd aan bovenstaande wijziging? WP koelt niet meer, maar heeft wel het dubbele aan standby verbruik.

[Afbeelding]
Ai, dat is vervelend.
Uitgaande van de juiste p-waarde aanpassingen heeft dit niets te maken met de instellingen want die wijken niet af van wat gebruikelijk is. Er kan iets met de sensor zijn, wat soms bij herstarten over is, of in het ergste geval een lek. Er is wel te lezen dat steeds weer opnieuw proberen schade kan veroorzaken aan de compressor. Zou ik dus zeker mee uitkijken.

De storingsmelding E12 geeft het volgende aan in de documentatie:
E 12 Excessive exhaust temperature fault
1. The fluorine system is blocked
2. There is a lack of refrigerant in the fluorine circuit
system or the sensor is broken.

Adlar bellen lijkt mij bij deze foutmelding de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JV21
Mr Black schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:41:
[...]

Ai, dat is vervelend.
Uitgaande van de juiste p-waarde aanpassingen heeft dit niets te maken met de instellingen want die wijken niet af van wat gebruikelijk is. Er kan iets met de sensor zijn, wat soms bij herstarten over is, of in het ergste geval een lek. Er is wel te lezen dat steeds weer opnieuw proberen schade kan veroorzaken aan de compressor. Zou ik dus zeker mee uitkijken.

De storingsmelding E12 geeft het volgende aan in de documentatie:
E 12 Excessive exhaust temperature fault
1. The fluorine system is blocked
2. There is a lack of refrigerant in the fluorine circuit
system or the sensor is broken.

Adlar bellen lijkt mij bij deze foutmelding de beste optie.
Bedankt. Kan ik hem dan beter uitschakelen via de app totdat Adlar is geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
JV21 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:42:
[...]

Bedankt. Kan ik hem dan beter uitschakelen via de app totdat Adlar is geweest?
Lijkt mij van wel, jammer van de storing voor de komende warme dagen. Misschien kunnen ze snel komen. Bellen en ticket proberen.
Als je via de app uitschakelt dan blijft die ca 8 Watt gebruiken voor stand-by van de elektronica. De pomp zelf staat dan helemaal uit.

Succes met het maken van een afspraak. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 13:18
Even een vraagje, vermoed hier ook problemen met de buiten temperatuur sensor. Probeer al een hele tijd te koelen met het systeem en dat lukt soms, soms ook niet.

Iemand enig idee hoe dat zit?

Hij staat al 2 dagen op hoge temp lijn 1 t.b.v. koeling. Hij begon echter pas na 16:00 ofzo te koelen gisteren. Nou staat de WPB hier naast een muur, vermoed dat de zon er vol op stond vanaf dat moment. Tussen 11:00 en 16:00 staat hij in de schaduw.

Snap niet echt veel van de stookmomenten nl.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTz6DV23ZvJUvGCn1MOdgooZ0ko=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MJF0b4QGQqJW5pXvwrk9e2ph.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2UL6bPyhAYabpZv8lNFyqm9vZMQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/82pGMi6pHM1EKy3mNrE2KyQk.png?f=fotoalbum_large

Hij koelt dus vanaf wat na 16:00 tot iets na 04:00. Het is nu toch niet bepaald koud buiten, 24,5 beneden in de huiskamer, 31 graden buiten (29 in app), app geeft 22 / 22 in-/uittrede aan, maar koelen doet hij niet. Wellicht pas als de intrede op 23 of 24 komt? Maar snap dan niet waarom hij tot halverwege de nacht koelt. Om 22:00 was de invoer al maar 20 graden bij 18 uitvoer.

Heb liever dat hij heel de tijd koelt als de zon schijnt. Dan kost het niets ivm de panelen :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02-09 18:15
steefweer schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 23:43:
[...]

Ik heb 2 tickets aangemaakt. Monteur is geweest om goedwerkende thermostaat (net nieuw) te vervangen. Daarna kreeg ik direct een mail.dat beide tickets werden gesloten. Deze geprobeerd te openen, dat wordt dan bevestigd. Daarna kreeg ik een mail ik nu de factuur voor onderhoud kon betalen (voor nov-2025). Ik heb weer meerdere keren gereageerd dat de WP nog steeds algeheel niet doer wat die moet doen. Nooit meer wat gehoord. Tenenkrommend, kan ik weer nieuwe ticker aanmaken voor hetzelfde onderwerp of half uur gaan bellen..

Komt mij heel bekend voor. Zojuist weer opnieuw een ticket aangemaakt. Maar hij wordt gesloten en er is totaal geen communicatie geweest. De monteur is een half uur bezig geweest voor 199 euro? Zo wordt je wel rijk. Met de "fluisterstille" warmtepomp die altijd picobello functioneert met de thermostaat. Lekker makkelijk werken zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_v
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:22
Het koelen wil hier nog niet echt lukken. Voor de goede orde we hebben beneden vloerverwarming en boven radiatoren.
P116 staat op 0 P26 nu op 3 nadat deze eerst op 5 stond maar dan duurt het te lang voordat de pomp weer aanspringt.
In de app op sluiting gezet met 20 graden steltemperatuur omdat ik liever niet te veel onder de 18 graden ga vanwege condensvorming. Binnen is het nu 25 graden.

Heb getest door alle radiatoren dicht te zetten en ook weer open na een run maar de runs blijven hooguit 15 minuten duren.

Iemand enig idee? Wacht al 5 werkdagen op Adlar met een ticket.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGjsdyjWoB2CElbCFkR9G_K29b0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lxZ3HhebQALNQ0yd8hB9YTaq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h3rj4n
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-08 14:39
Nick_v schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:23:
Het koelen wil hier nog niet echt lukken. Voor de goede orde we hebben beneden vloerverwarming en boven radiatoren.
P116 staat op 0 P26 nu op 3 nadat deze eerst op 5 stond maar dan duurt het te lang voordat de pomp weer aanspringt.
In de app op sluiting gezet met 20 graden steltemperatuur omdat ik liever niet te veel onder de 18 graden ga vanwege condensvorming. Binnen is het nu 25 graden.

Heb getest door alle radiatoren dicht te zetten en ook weer open na een run maar de runs blijven hooguit 15 minuten duren.

Iemand enig idee? Wacht al 5 werkdagen op Adlar met een ticket.
[Afbeelding]
Het is aan te raden om alle radiatoren dicht te zetten als je gaat koelen. Enige wat die doen is koud water weer direct retour naar de WP. Slaat daardoor dus snel weer uit.

Heb je vloerverwarming verdeler met pomp (HTV)? Zo ja, deze mengt retour water met aanvoer water. Effectief gaat er dus warmer water de vloer in dan wat je WP maakt. Ik laat hem zelf door koelen richting 17 en soms 16 graden. De runs gaan bij mij richting een uur met soms een uur er tussen. Heb P26 op 1 staan.
marnie schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 11:40:
[...]

Ik weet het niet. De default waarde staat op 30 en daarvoor zal een reden zijn geweest. Anders had Adlar dat wel gedaan gelijktijdig met een marketing campagne dat ze heel laag konden terug moduleren als Unique Sales Proposition. Het zal effect hebben op het afgegeven warmte vermogen maar heeft het misschien nadelige gevolgen voor de warmtepomp?

Elk uur een start stop cyclus is prima voor mij.
Ik heb gekeken na de Hz van de compressor voordat ik de firmware upgrade kreeg. Toen schaalde hij terug tot 20 Hz, dan viel hij pas uit. Mis dat ze daar op terug zijn gekomen met de kennis van nu maar zo is hij bij mij wel geleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Wellicht toch maar 'muurverwarming' gaan aanbrengen in de slaapkamers. Dan kunnen we daar ook koelen denk ik dan.
Want inderdaad, radiatoren dicht en de runs worden meteen iets langer (niet heel veel, maar alsnog) en de vloer op de begane grond wordt meteen merkbaar koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Vloerkoeling is hier nog steeds een beetje zoeken naar de juiste instellingen. De test met P116 terug op 0 was geen succes. De warmtepomp ging helemaal niet meer aan. Ik moest ook nog eerst een andere instelling veranderen omdat de max voor koelen op 20 graden was gezet.

Met P116 terug op 1 en P26 op 2 gaat de warmtepomp nu in ieder geval eerder aan. Het gedrag nog een tijdje aankijken.

Het is in mijn werkkamer inmiddels ruim 26 graden, maar met een ventilator nog redelijk te doen. Vorig jaar was het makkelijk 30+, dus daarmee al erg tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_v
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:22
h3rj4n schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:31:
[...]

Het is aan te raden om alle radiatoren dicht te zetten als je gaat koelen. Enige wat die doen is koud water weer direct retour naar de WP. Slaat daardoor dus snel weer uit.

Heb je vloerverwarming verdeler met pomp (HTV)? Zo ja, deze mengt retour water met aanvoer water. Effectief gaat er dus warmer water de vloer in dan wat je WP maakt. Ik laat hem zelf door koelen richting 17 en soms 16 graden. De runs gaan bij mij richting een uur met soms een uur er tussen. Heb P26 op 1 staan.

[...]

Ik heb gekeken na de Hz van de compressor voordat ik de firmware upgrade kreeg. Toen schaalde hij terug tot 20 Hz, dan viel hij pas uit. Mis dat ze daar op terug zijn gekomen met de kennis van nu maar zo is hij bij mij wel geleverd.
Ja inderdaad een vloerverwarming verdeler met pomp. Het goede nieuws is dat ik nu al een lopende run heb van meer dan een uur. Door alle radiatoren dicht te zetten, de settemp met 1 graad verlaagd naar 19 graden en het belangrijkste denk ik de compressor naar minimaal 25 hz gezet. Grootste deel draait de compressor nu op 29 Hz wat voorheen dus net onder de threshold was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTracer
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09-09 20:37
Ook hier een koelvraag. Ik heb p116 op 1 en 0 geprobeerd. Bij 1 slaat hij bijna niet aan. Start en stopt om de paar minuten. Bij 0 gaat de uittrede tempertatuur naar 12 graden en setpoint 17. Lekker koel maar veelste koud voor mijn vloer. Ik heb P113 op 17 staan. Dat leek mij de minimale uittrede? Maar toch kom ik op 12. Wie kan me helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
DeTracer schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 15:19:
Ook hier een koelvraag. Ik heb p116 op 1 en 0 geprobeerd. Bij 1 slaat hij bijna niet aan. Start en stopt om de paar minuten. Bij 0 gaat de uittrede tempertatuur naar 12 graden en setpoint 17. Lekker koel maar veelste koud voor mijn vloer. Ik heb P113 op 17 staan. Dat leek mij de minimale uittrede? Maar toch kom ik op 12. Wie kan me helpen?
het is de minimale set temp. die is 17, maar dan kan hij wel om een output van 12 vragen.
Dus die waarde dan iets verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
ijtsehummel schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:53:
[...]

Komt mij heel bekend voor. Zojuist weer opnieuw een ticket aangemaakt. Maar hij wordt gesloten en er is totaal geen communicatie geweest. De monteur is een half uur bezig geweest voor 199 euro? Zo wordt je wel rijk. Met de "fluisterstille" warmtepomp die altijd picobello functioneert met de thermostaat. Lekker makkelijk werken zo.
Als je 199 euro hebt moeten betalen voor een half uur werkzaamheden van monteur heb je denk ik geen service contract? En geen garantievraagstuk?

De werkwijze zoals jullie beschrijven is eenieder bekend. Adlar heeft een nieuw ticketsysteem. E-mailen werkt niet meer, hoewel dat niet altijd duidelijk is.
Tickets worden gesloten op initiatief van Adlar (soms te snel) en je krijgt een mail waarmee je kunt heropenen. Dat heropenen heb ik nog nooit een reactie op gehad, dus lijkt niet te werken.
Wat je dan moet doen is dus weer een nieuw ticket aanmaken via de website.

Het zou beter werken als een mail als reactie direct het bijbehorende ticket weer opent, en dat doorlopend communiceren via dat ticket dan mogelijk wordt. Het is nu heel erg eenrichting en na je eerste melding kun je niet meer reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
DaneV schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:35:
[...]

Een vriend van me heeft al ruim 8 jaar een warmtepomp draaien met 0 onderhoud, behalve zelf een keer schoon maken.

Onlangs was er een vertegenwoordiger van Quatt bij mijn moeder op bezoek. Vanwege de waardeloze ervaringen met Adlar (niet de pomp, wel het bedrijf erachter) had ik haar aangeraden om iig geen adlar te nemen.

Het viel me op dat in het aanbod van Quatt geen onderhoudscontract was opgenomen. Toen ik hiernaar vroeg, zei hij dat hij voorheen bij Adlar had gewerkt en ze daar de vertegenwoordigers erg pushen om onderhoudscontracten te verkopen, maar dat ze intern eigenlijk weten dat zo'n onderhoudscontract onzin is. Een warmtepomp heeft, in tegenstelling tot een CV, namelijk nauwelijks onderhoud nodig. Quatt heeft er volgens de vertegenwoordiger in kwestie daarom voor gekozen om geen onderhoudscontracten aan te bieden, omdat ze vinden dat ze daarmee gebakken lucht verkopen.

Tja, de vriescel hier in mijn restaurant draait ook al 10 jaar zonder onderhoud (behalve schoonmaken van de radiator), hetzelfde geldt voor de airco... dus... makes sense.

Ik heb daarom mijn onderhoudscontract maar opgezegd.
Je hebt helemaal gelijk w.b. onderhoud.
Waar je echter te snel overheen stapt is dat het contract ook in relatie staat tot verlengde garantie, en het kosteloos laten komen van monteurs.

Als er onverhoopt iets niet goed werkt, dan komt er een Adlar monteur langs. Of je wordt op afstand geholpen als dat lukt.
Deze service is niet oneindig te gebruiken door mensen die geen servicecontract afsluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaneV
  • Registratie: Augustus 2003
pentaw1nz schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 15:57:
[...]

Je hebt helemaal gelijk w.b. onderhoud.
Waar je echter te snel overheen stapt is dat het contract ook in relatie staat tot verlengde garantie, en het kosteloos laten komen van monteurs.

Als er onverhoopt iets niet goed werkt, dan komt er een Adlar monteur langs. Of je wordt op afstand geholpen als dat lukt.
Deze service is niet oneindig te gebruiken door mensen die geen servicecontract afsluiten.
Oneindig misschien niet, maar het is ook zeker niet dat ze je na 2 jaar zomaar in de kou mogen laten staan.
Ze zijn, ook na die 2 jaar, verplicht je te helpen als het defect te maken heeft met de normale werking. Sterker nog; wettelijk gezien dienen ze daar ook de kosten van op zich te nemen.

Een warmtepomp van 6000 euro (ex subsidie) heeft een veel langere wettelijke garantie dan 2 jaar, omdat er mag en kan worden verwacht van zo'n product dat het tussen de 5 en 10 jaar meegaat. Binnen die wettelijke garantietermijn (gelijk aan de technische levensduur) kunnen ze niet aan die wettelijke verantwoordelijkheid van dit consumentenrecht uitkomen. En je dus al helemaal niet verplichten om een servicecontract aan te schaffen om uberhaupt te komen.

Ik weet dat gelijk hebben en gelijk krijgen twee verschillende dingen zijn, vaak wordt er daarom buiten de garantieperiode van de fabrikant een middenweg gekozen door beide partijen, maar reken maar dat ik mijn gelijk ga halen als ze me na 2,5 jaar niet gaan helpen bij een defect, of met onbehoorlijke kosten aan komen zetten omdat ik geen servicecontract bij ze heb afgesloten.

En stel dat hij over ee jaar of 8 defect gaat, dan heb ik al zo veel bespaard door geen service-contract af te sluiten dat een nieuwe warmtepomp (die dan waarschijnlijk beter en goedkoper zijn) een goede optie is.

Service-contracten zijn in vrijwel alle gevallen de melkkoeien van technische bedrijven en voor de consument nadelig. Niet afsluiten is dus meestal het beste advies wat je over servicecontracten kan geven.

Beter gebruik je een fractie van dat geld voor een rechtsbijstandsverzekering als je die niet hebt, voor het geval dat er bedrijven zijn die je op zo'n manier proberen te foppen.

[ Voor 14% gewijzigd door DaneV op 01-07-2025 16:32 ]

Pagina: 1 ... 62 ... 64 Laatste