Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 58 ... 64 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:49
BerndGaykema schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:15:
Oorzaak was niet (weer) een lege batterij maar een nogal afwijkende meetwaarde van de Adlar.
Deze bleek ruim 3 graden hoger te liggen dan die gemeten in de tuin.
Oorzaak is de ligging van de Adlar, naast het huis. Uit de wind met bakstenen die overdag behoorlijk warm geworden zijn geeft de Adlar een nogal foute ambient temperatuurwaarde.

Waarvan akte.
Hier hetzelfde probleem. De Adlar staat op het plat dak met de rug naar de bakstenen muur, tussenruimte ca 30cm. Voeler zit altijd in de schaduw.
Ik heb tijdelijk een kartonnen afscherming over de temperatuur voeler geplaatst, zodat de lucht alleen van onder naar boven kan langs de voeler, maar dat helpt ook niet. Je ziet in de buitentemperatuur grafiek zelfs dat de compressor werkt: geeft een temperatuur verlaging. Overdag met een zonnetje meer dan 5 graden verschil tov de echte buitentemperatuur.
Binnenkort ga ik de voeler verplaatsen, je kan het witte houdertje open klikken en dan kan de voeler teruggeschoven worden, kabeltje is lang genoeg.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 31-07 16:25
BerndGaykema schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:15:
En toen werd het koud in huis.
Oorzaak: lege batterijen in mijn buitentemperatuurmeter. De laatste meting voordat deze de geest gaf was 15 graden.

Deze meter is in een speciaal weerhuisje midden in de tuin geplaatst, dus ideaal, dacht ik.

Om dit geintje in de toekomst te voorkomen heb ik in Homey een flow gemaakt waarbij de waarde van de meter in het weerhuisje en die van de Adlar vergeleken worden. Is het verschil groter dan 2,5 graad dan krijg ik een alarm.

Dit alarm ging zondagavond dus af. Oorzaak was niet (weer) een lege batterij maar een nogal afwijkende meetwaarde van de Adlar.
Deze bleek ruim 3 graden hoger te liggen dan die gemeten in de tuin.
Oorzaak is de ligging van de Adlar, naast het huis. Uit de wind met bakstenen die overdag behoorlijk warm geworden zijn geeft de Adlar een nogal foute ambient temperatuurwaarde.

Waarvan akte.
Waarom niet via een gevoede binnensensor sturen, of in combinatie met?

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14-09 21:31
Johan H schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 07:30:
[...]Waarom niet via een gevoede binnensensor sturen, of in combinatie met?
Als je de buitentemperatuur wilt weten heb je niets aan een binnensensor, toch?
En een gevoede sensor lukt niet. Nogal grote tuin en om daar een veilige voeding aan te leggen gaat wat ver. Een ander probleem is dat de sensor, elke keer nadat de spanning eraf geweest is, een andere code meestuurt en door de Homey-app dan als ander apparaat gezien wordt. Die moet ik dan eerst toevoegen en in de flow aanpassen. Bij het zelf wisselen van de batterijen weet ik dat dit moet gebeuren. Een spanningsonderbreking van het net kan willekeurig plaatsvinden: heb ik alsnog hetzelfde probleem als met een lege batterij.

Ik heb nu Lithium AA batterijen geplaatst. Die schijnen jaren mee te gaan :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Black
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17:57
BerndGaykema schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:51:
[...]

En een gevoede sensor lukt niet. Nogal grote tuin en om daar een veilige voeding aan te leggen gaat wat ver. Een ander probleem is dat de sensor, elke keer nadat de spanning eraf geweest is, een andere code meestuurt en door de Homey-app dan als ander apparaat gezien wordt. Die moet ik dan eerst toevoegen en in de flow aanpassen. Bij het zelf wisselen van de batterijen weet ik dat dit moet gebeuren. Een spanningsonderbreking van het net kan willekeurig plaatsvinden: heb ik alsnog hetzelfde probleem als met een lege batterij.

Hele kleine Oplaadbare Litium-Ionenbatterij met zonpaneeltje? In China nog zonder import heffing < €10,-. 8)7

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Forain
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
BerndGaykema schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:51:
[...]

Ik maak gebruik van de temperatuur van de openweather integratie van HA. De waardes op mijn dak komen binnen acceptabele grens (1C) overeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
Forain schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:14:
[...]

Ik maak gebruik van de temperatuur van de openweather integratie van HA. De waardes op mijn dak komen binnen acceptabele grens (1C) overeen
En bij ons de Cozy Home (de mini app) integratie binnen Smart Life. Temperatuur, wind, UV, %RH, tijd zonsondergang en opkomst. Alles binnen zeer nauwe grenzen correct. Maak bijvoorbeeld gebruik van zonsondergang als de WP op dag temperatuur eerst op SLUITING en dan op UIT staat om hem daar bijtijds weer mee wakker te maken. :z

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• freaky
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 13:18
Bezorger is geweest - morgen moet het gebeuren.

Ga ze vragen of ze meteen wat draadjes voor modbus aan willen sluiten. Moet nog een modbus <-> ethernet adaptertje bestellen en dan maar eens kijken wat handig is. Idee is om daar ook 2 (of wellicht in toekomst 3) Eastron kWh meters en SolarEdge StorEdge omvormer op te knopen. De warmtepomp boiler lijkt geen ondersteuning te hebben.

Gisteren een P1 <-> ethernet adaptertje ontvangen en aan slimme meter gehangen. Leest netjes stroom en gasverbruik uit. Wilde vooral weten welke fases ik het meest belast om te bepalen waar de warmtepomp en boiler aan moeten ook voor toekomstige 3-fase opwek met zonnepanelen.

Verder nog 0 ervaring mee. Is andere software wellicht handiger? Verwacht niet heel veel te hoeven sturen, heb hier eigenlijk altijd de verwarming op 19,5 graad gehad en koudste winter was 1100 kuub. Zit meeste jaren rond de 900.

[ Voor 10% gewijzigd door freaky op 12-03-2025 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
Forain schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:14:
Ik heb een missie: zo weinig mogelijk cloud-data gebruiken, in principe offline zijn.
Tot voor kort gebruikte ik de temp data via Wunderground (met mijn eigen weerstation IDrenthe84) maar dat is dus niet offline.
Wat resteert is de Tuya-app, die wil ik ook weg hebben om echt lokaal te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:58
BerndGaykema schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:04:
[...]
Ik heb een missie: zo weinig mogelijk cloud-data gebruiken, in principe offline zijn.
Tot voor kort gebruikte ik de temp data via Wunderground (met mijn eigen weerstation IDrenthe84) maar dat is dus niet offline.
Wat resteert is de Tuya-app, die wil ik ook weg hebben om echt lokaal te draaien.
LocalTuya via Home Assistant. Geen cloud geneuzel, blijft werken ;)

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wegaanervoor
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 12-09 16:37
Ik volg al enige tijd hier de ervaringen. Adlar vanaf april 2024. Ik heb wel een JAN module met aan/uit thermostaat honeywel. Dus aangewezen op stooklijnen. Maak gebruik van eigen stooklijn m.b.v. Smartlife app.
Steltemperatuur wordt m.b.v. scene ingesteld o.b.v. buitentemperatuur zoals beschikbaar in de smartlife app. Heb ontdekt dat de voeler in de WP wordt beinvoed door defrost. Daarom gebruik ik buitentemp van Smartlife.
Heb geen vloerverwarming, werk met ventiatoren op de radiator. Sinds oktober FE door aanschaf WP boiler. Atlantic Calypso 150 liter. Adlar levert alleen grotere boilers.

Hierbij afbeelding van mijn custom stooklijn.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NrfylJ_-A8vATl8CFfgMblyV9CA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oM1dCNdfO2fAwKiv9zQeVAZG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
BerndGaykema schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:04:
[...]
Klopt/kan. Ik heb nu ook een eigen buiten thermometer.
Ik ga wel naar cloud temperatuur want ik wil kunnen anticiperen op verwachtte temperatuur.
Een warmtepomp is immers langzaam. Dus als er kou aankomt wilt je vroegtijdig inschakelen.
Waarschijnlijk ga ik wel iets met cloud en local data backup doen.
> als er dan geen cloud data is gebruikt hij de gemeten waarde van de dag ervoor op betreffend uur. Dat is meestal een vrij aardige voorspelling.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Allen,
Ik probeer een kennis te helpen met het “in bedrijf stellen” cq “optimaliseren” van zijn adler.
Dat valt nog niet mee. Ik heb de laatste 10 pagina’s en de TS van het forum doorgelezen en heb nog niet gevonden wat ik zocht.
Ik hoop dat jullie mij/ons wat op weg kunnen helpen.

1/ we hebben de smart life app erop en dat werkt. Echter..
- ik zie nergens de cop
- ik zie ook nergens het electrisch verbruik van de adler waarmee die cop te berekenen is.
- ik zei nergens logging van de afgelopen paar dagen.
Cop en logging zijn toch erg nuttig om de boel te optimaliseren (ook het inregelen van de radiatoren).
Ik zie hier wel wat grafieken die dat wel hebben. Hoe zou je dat voor elkaar moeten krijgen?
Home assistent moet dit wel kunnen maar dat valt buiten de complexiteit die deze kennis aan kan. Ik ben op zoek naar een app danwel bijkopen van wat rechttoe rechtaan componenten.

2/ ik zie veel met Stooklijnen.
Als ik het goed begrijp maar beginnen met dynamisch? HL8?
En als je dan naar een vaste gaat, ik gok zo dat dat alleen “doebaar” is als je eerst flink gaat meten. Kortom… voorlopig afblijven?

Excuus als dit al uitgebreid besproken is. Erg prettig als jullie me wat op weg kunnen helpen.
Ikzelf heb geen Adler maar een water/water warmtepomp en heb alles compleet geautomatiseerd. Voor de kennis die ik help moet het echter super simpel zijn.

Bij voorbaat dank

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongTimeAgo
COP berekenen mensen voornamelijk zelf. Is iets wat de pomp niet (direct) kan weten want heeft ook te maken met wat woningdetails.
- ik zie ook nergens het electrisch verbruik van de adler waarmee die cop te berekenen is.
Ook niet in de submenu's? Het kan zijn dat "huidig verbruik" niet zichtbaar is. Sommige Adlar pompen zijn blijkbaar geleverd zonder de module om huidig elektra verbruik (in wattage) direct uit te lezen. Echter heb ik nog geen pomp gezien die géén "Totaal verbruik" in kWh heeft.
In de Tuya App (praktisch hetzelfde als de Smart Life app) had je een "query" optie waar je op moest klikken en kreeg je alle details te zien.
De opties binnen de app zijn ook enorm gelimiteerd mbt logging. Een aantal hier (waaronder ik) lezen uit en sturen de pomp via Smart Home apparatuur (Home Assistant, Homey, etc) en loggen daar in.
Cop en logging zijn toch erg nuttig om de boel te optimaliseren (ook het inregelen van de radiatoren).
Ik zie hier wel wat grafieken die dat wel hebben. Hoe zou je dat voor elkaar moeten krijgen?
Home assistent moet dit wel kunnen maar dat valt buiten de complexiteit die deze kennis aan kan. Ik ben op zoek naar een app danwel bijkopen van wat rechttoe rechtaan componenten.
Er is volgens mij nog geen recht-toe-recht-aan optie om de Adlar via externe apparatuur makkelijker aan te sturen/uit te lezen. M'n instructie om hem toe te voegen in Home Assistant is veruit de makkelijkste manier tot nu toe, echter vergt dat wel even wat tijd.
En als je dan naar een vaste gaat, ik gok zo dat dat alleen “doebaar” is als je eerst flink gaat meten. Kortom… voorlopig afblijven?
Je kan wisselen tussen de vaste stooklijnen en de dynamische (HL8). Is geen probleem. Het enige waar je tegen aan kan lopen is dat de dynamische stooklijn het een en ander kan 'vergeten' en zichzelf weer even moet herpakken/inleren.

De vaste stooklijnen zijn de 'ouderwetse' manier van hoe een warmtepomp werkt en deze negeren (voor zo ver ik heb gezien/gemerkt, maar lopen/liepen nog wat discussies over of die toch wel wat doet) volledig de thermostaat in de woonkamer. Deze verwarmt (of verkoelt) de water temperatuur naar de gemeten buitentemperatuur. Hoe warmer het buiten is, hoe minder warm die het water door je huis laat stromen en vice versa. De Vaste stooklijnen lopen van HL7 (koudste) tot HH1 (warmste). Mocht je hier mee willen testen, zet hem op HL3 als start uitgangspunt en elke 3 uur check even hoe warm het is en pas hem naar boven of naar beneden met 1 of 2 stappen aan.

De dynamische stooklijn probeert een beetje een CV na te bootsen. Jij selecteert 19 graden en de JAN module stuurt de warmtepomp aan om je woonkamer naar 19 graden te verwarmen in een relatief korte tijd en meet vervolgens tegelijkertijd weer hoe lang het duurt voordat die afkoelt om zo z'n gedrag er op aan te passen. Hoe dit verder werkt weet ik niet, ik gebruik momenteel niet de dynamische stooklijn omdat die voor mijn situatie momenteel slecht werkt (er komt een grote update aan).
Excuus als dit al uitgebreid besproken is. Erg prettig als jullie me wat op weg kunnen helpen.
Ikzelf heb geen Adler maar een water/water warmtepomp en heb alles compleet geautomatiseerd. Voor de kennis die ik help moet het echter super simpel zijn.

Bij voorbaat dank
Geen probleem, er zijn zoveel pagina's, het kan een beetje veel zijn. Hopelijk helpen mijn antwoorden een beetje.

Wat wel even jammer is, is dat je kennis met weinig 'kennis' voor een Adlar gekozen heeft. De pompen (en prijzen) zijn echt wel prima, maar de aansturing voor leken laat nog wat te wensen over. In theorie zou de dynamische stooklijn HL8 voor hem prima moeten werken zonder omkijken, maar in veel gevallen doet dat het helaas niet. Mijn advies is gewoon eerst aankijken op HL8, Smart Life app een beetje uitpluizen en bij elke grote vraag mbt optimalisatie kan je tickets inschieten/sturen bij Adlar zelf.

We gaan nu tevens richting de warmere maanden (alhoewel het nu wel weer erg koud is snachts en elke ochtend plots O-) ) dus de warmtepomp zal veel minder aan staan en veel minder getest kunnen worden in alle situaties en temperaturen.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
LongTimeAgo schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 07:51:
[...]

COP berekenen mensen voornamelijk zelf. Is iets wat de pomp niet (direct) kan weten want heeft ook te maken met wat woningdetails.

[...]

Ook niet in de submenu's? Het kan zijn dat "huidig verbruik" niet zichtbaar is. Sommige Adlar pompen zijn blijkbaar geleverd zonder de module om huidig elektra verbruik (in wattage) direct uit te lezen. Echter heb ik nog geen pomp gezien die géén "Totaal verbruik" in kWh heeft.
In de Tuya App (praktisch hetzelfde als de Smart Life app) had je een "query" optie waar je op moest klikken en kreeg je alle details te zien.

[...]

De opties binnen de app zijn ook enorm gelimiteerd mbt logging. Een aantal hier (waaronder ik) lezen uit en sturen de pomp via Smart Home apparatuur (Home Assistant, Homey, etc) en loggen daar in.

[...]

Er is volgens mij nog geen recht-toe-recht-aan optie om de Adlar via externe apparatuur makkelijker aan te sturen/uit te lezen. M'n instructie om hem toe te voegen in Home Assistant is veruit de makkelijkste manier tot nu toe, echter vergt dat wel even wat tijd.

[...]

Je kan wisselen tussen de vaste stooklijnen en de dynamische (HL8). Is geen probleem. Het enige waar je tegen aan kan lopen is dat de dynamische stooklijn het een en ander kan 'vergeten' en zichzelf weer even moet herpakken/inleren.

De vaste stooklijnen zijn de 'ouderwetse' manier van hoe een warmtepomp werkt en deze negeren (voor zo ver ik heb gezien/gemerkt, maar lopen/liepen nog wat discussies over of die toch wel wat doet) volledig de thermostaat in de woonkamer. Deze verwarmt (of verkoelt) de water temperatuur naar de gemeten buitentemperatuur. Hoe warmer het buiten is, hoe minder warm die het water door je huis laat stromen en vice versa. De Vaste stooklijnen lopen van HL7 (koudste) tot HH1 (warmste). Mocht je hier mee willen testen, zet hem op HL3 als start uitgangspunt en elke 3 uur check even hoe warm het is en pas hem naar boven of naar beneden met 1 of 2 stappen aan.

De dynamische stooklijn probeert een beetje een CV na te bootsen. Jij selecteert 19 graden en de JAN module stuurt de warmtepomp aan om je woonkamer naar 19 graden te verwarmen in een relatief korte tijd en meet vervolgens tegelijkertijd weer hoe lang het duurt voordat die afkoelt om zo z'n gedrag er op aan te passen. Hoe dit verder werkt weet ik niet, ik gebruik momenteel niet de dynamische stooklijn omdat die voor mijn situatie momenteel slecht werkt (er komt een grote update aan).

[...]

Geen probleem, er zijn zoveel pagina's, het kan een beetje veel zijn. Hopelijk helpen mijn antwoorden een beetje.

Wat wel even jammer is, is dat je kennis met weinig 'kennis' voor een Adlar gekozen heeft. De pompen (en prijzen) zijn echt wel prima, maar de aansturing voor leken laat nog wat te wensen over. In theorie zou de dynamische stooklijn HL8 voor hem prima moeten werken zonder omkijken, maar in veel gevallen doet dat het helaas niet. Mijn advies is gewoon eerst aankijken op HL8, Smart Life app een beetje uitpluizen en bij elke grote vraag mbt optimalisatie kan je tickets inschieten/sturen bij Adlar zelf.

We gaan nu tevens richting de warmere maanden (alhoewel het nu wel weer erg koud is snachts en elke ochtend plots O-) ) dus de warmtepomp zal veel minder aan staan en veel minder getest kunnen worden in alle situaties en temperaturen.
Dank,
We gaan de tuya app proberen.
In de smart living app heb ik elektrische energie nergens in submenus kunnen vinden.
Yep.. cop kan ik goed zelf berekenen, maar dan moet je wel electrisch verbruik van de adler weten. In de smart living app zie ik wel flow, en ook in/uit temperatuur, daarmee is geleverd vermogen uit te rekenen. Maar geen electrisch gebruik, dan kan je geen cop berekenen.

Voorlopig maar eens kijken hoe het op dynamische Stooklijn gaat.

Je hebt gelijk, de beperktheid van “app” valt een beetje tegen. Ik had hem oorspronkelijk een quatt geadviseerd maar het lukte niet goed om daar eind vorig jaar nog een offerte voor te krijgen om de subsidie zeker te stellen. Later deelde ze offertes uit zonder bezichtiging maar toen had hij de adler al getekend.

Ach.. we zullen zien.
Home assistent gaat het echt niet worden, home wizard is nog wel een optie denk ik, dat is redelijk plug&play.

Dank voor de antwoorden. De bomen zijn in het bos nu een stuk zichtbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Stefannn schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:55:
[...]

Dank,
In de smart living app heb ik elektrische energie nergens in submenus kunnen vinden.
Yep.. cop kan ik goed zelf berekenen, maar dan moet je wel electrisch verbruik van de adler weten. In de smart living app zie ik wel flow, en ook in/uit temperatuur, daarmee is geleverd vermogen uit te rekenen. Maar geen electrisch gebruik, dan kan je geen cop berekenen.

Voorlopig maar eens kijken hoe het op dynamische Stooklijn gaat.

Je hebt gelijk, de beperktheid van “app” valt een beetje tegen. Ik had hem oorspronkelijk een quatt geadviseerd maar het lukte niet goed om daar eind vorig jaar nog een offerte voor te krijgen om de subsidie zeker te stellen. Later deelde ze offertes uit zonder bezichtiging maar toen had hij de adler al getekend.

Ach.. we zullen zien.
Home assistent gaat het echt niet worden, home wizard is nog wel een optie denk ik, dat is redelijk plug&play.

Dank voor de antwoorden. De bomen zijn in het bos nu een stuk zichtbaarder.
Makkelijkste is idd gewoon home wizard p1 inpluggen.

Verder is het aflezen van Adlar helemaal niet zo beperkt, vind ik.
Mijn schoonouders hebben een Daikin Altherma 8kw, daar kun je helemaal niks mee.....
Bij Adlar zijn veel sensoren live uit te lezen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
pentaw1nz schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:01:
[...]

Bij Adlar zijn veel sensoren live uit te lezen.
Maar hoe?
Modbus snap ik en zou ik zelf wel kunnen maken.
Maar voor de kennis moet het op een “niet home made” manier.
Ik ga de tuya app vandaag proberen. De smart living app gaf maar mager resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Stefannn schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:05:
[...]

Maar hoe?
Modbus snap ik en zou ik zelf wel kunnen maken.
Maar voor de kennis moet het op een “niet home made” manier.
Ik ga de tuya app vandaag proberen. De smart living app gaf maar mager resultaat.
Misschien hebben we verschillende behoeftes, maar ik vond dit vrij uitgebreid en heeft mij veel inzicht gegeven in de werking van de WP.
Onder 'opties'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQj4Q0aTU2IavriWNGpO22-YKFY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gNkq8mIQE6ecO91Sv9RLj63j.jpg?f=fotoalbum_large

Verder:
Dynamische stooklijn is het makkelijkst en geschikt voor mensen die het allemaal niet zoveel uitmaakt.

Wil je een efficiënt draaiende WP? Dan heb je m.i. meerdere opties;
- vaste stooklijn kiezen, als je geluk hebt is er 1 die bijna altijd perfect is. Keertje wisselen kan altijd-
- geen stooklijn, ik draai al het hele seizoen op vast set temp van 31 graden. Werkt hier perfect en het is altijd 20-21 graden.
- zelf iets in smartlife app doen met scenes en een extra wifi temperatuur sensor (binnen of buiten). Bij bepaalde waarde switchen van stooklijn, of set temp bijplussen/afnemen.

Moeite waard om ook eens zonder stooklijn te kijken hoe het huis het houdt met bijv vaste settemp van ergens tussen de 30 en 35

[ Voor 30% gewijzigd door pentaw1nz op 14-03-2025 09:26 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrOsman
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:33
Ik overweeg Warmtepomp Aurora III pro - 7kW te kopen propaan R290, wat zijn de ervaringen met ADLAR?

[ Voor 15% gewijzigd door MrOsman op 14-03-2025 14:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
MrOsman schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:49:
Ik overweeg Warmtepomp Aurora III pro - 7kW te kopen propaan R290, wat zijn de ervaringen met ADLAR?
De ervaringen met het bedrijf kun je hier lang en breed teruglezen.
De 7kw r290 is denk ik nieuw, daar kunnen denk ik niet veel mensen iets over delen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrOsman
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:33
pentaw1nz schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:02:
[...]

De ervaringen met het bedrijf kun je hier lang en breed teruglezen.
De 7kw r290 is denk ik nieuw, daar kunnen denk ik niet veel mensen iets over delen...
Klopt, sinds Feb is het te koop. :) Ik ga het hele topic even doorlezen voordat ik akkoord ga..

[ Voor 4% gewijzigd door MrOsman op 14-03-2025 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
pentaw1nz schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:22:
[...]

Misschien hebben we verschillende behoeftes, maar ik vond dit vrij uitgebreid en heeft mij veel inzicht gegeven in de werking van de WP.
Onder 'opties'
[Afbeelding]

Verder:
Dynamische stooklijn is het makkelijkst en geschikt voor mensen die het allemaal niet zoveel uitmaakt.

Wil je een efficiënt draaiende WP? Dan heb je m.i. meerdere opties;
- vaste stooklijn kiezen, als je geluk hebt is er 1 die bijna altijd perfect is. Keertje wisselen kan altijd-
- geen stooklijn, ik draai al het hele seizoen op vast set temp van 31 graden. Werkt hier perfect en het is altijd 20-21 graden.
- zelf iets in smartlife app doen met scenes en een extra wifi temperatuur sensor (binnen of buiten). Bij bepaalde waarde switchen van stooklijn, of set temp bijplussen/afnemen.

Moeite waard om ook eens zonder stooklijn te kijken hoe het huis het houdt met bijv vaste settemp van ergens tussen de 30 en 35
Ok.. klopt dat jouw lijstje aardig wat data laat zien.
Alleen nog steeds geen “electrisch opgenomen energie”, en dat wilde ik graag hebben om de cop uit te rekenen. Maar ik zie dat je nog kan scrollen, dus wellicht staat het daar.

De kennis heeft inmiddels de “tuya smart app” geïnstalleerd.
Wat opvalt:
- lijkt als 2 druppels water op de “smart life app”
- is compleet anders dan de app die jij laat zien.
(En geen elektrische opgenomen energie)
Rara….
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFrxifCpjTP9XEkLF3S-GJeLtso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xfpo5tWcFanI39CXkTt1GDNS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aMzegAvX7oPHUr5hZrBoZD1mnUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EGp3hOsFmvWp5mH6AtWe1DRO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:36
MrOsman schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:49:
Ik heb sinds augustus de 10kW staan met een 200 l wpb.
Ik ben tevreden over de spullen en de monteurs, maar het bedrijf zelf is een drama. Los van de planning, had ik discussies over de elektrische installatie die monteurs niet conform offerte uit wilden voeren. Uiteindelijk na overleg met een techneut op kantoor uitgevoerd zoals ik bedacht had.
De wpb die beschadigd bleek, vervolgens met een snelkoerier netjes binnen een paar uur een nieuwe: top! Alleen jammer dat de chauffeur geen opdracht had de beschadigde mee te nemen. Moet je die dus ergens kwijt en weer afwachten tot 'ie dagen later wordt opgehaald.
Een vuilafscheider die niet is geïnstalleerd waar ze voor terug moeten komen. Daarbij de installatie aftappen en vullen via de wasmachineaansluitingen. Dan wel de kraan, maar niet afvoer weer aansluiten. Vervolgens niet thuis geven voor de duizenden euro's waterschade die daardoor ontstaat. Als ik die wil verrekenen met de laatste factuur doodleuk een incassobureau inschakelen.
Ik heb spijt als haren op mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Stefannn schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 18:34:
[...]

Ok.. klopt dat jouw lijstje aardig wat data laat zien.
Alleen nog steeds geen “electrisch opgenomen energie”, en dat wilde ik graag hebben om de cop uit te rekenen. Maar ik zie dat je nog kan scrollen, dus wellicht staat het daar.

De kennis heeft inmiddels de “tuya smart app” geïnstalleerd.
Wat opvalt:
- lijkt als 2 druppels water op de “smart life app”
- is compleet anders dan de app die jij laat zien.
(En geen elektrische opgenomen energie)
Rara….
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tuya app en smartlife-app zijn identiek in gebruik.
Geen idee hoe het komt dat bij jouw kennis het getoonde beeld tevoorschijn komt... Is het wel tuya app nederlands met oranje logo? Via google play Store ( op de website van tuya wordten ook andere versies aangeboden bijv speciaal voor gebruik in China ed)

Energieverbruik van de wp is prima in te zien via de home wizard kWh meter die in de meterkast na de aardlekschakelaar van de wp geïnstalleerd kan worden ( dus tussen warmtepomp en aardlek in)
In te zien via de home wizard app.

In de smartlife-app of de tuya app kun je op identieke manier scènes maken die de wp wat specifieker kunnen sturen dan enkel en alleen op de stooklijn(en).

Ikzelf heb de warmtepomp.nu aangestuurd op de kamertemperatuur door een tuya temperatuurmeter in de kamer te zetten en deze op te nemen in de tuya app ( of de smartlife app.vervolgens scènes gemaakt die op basis van de kamertemperatuur de pomp op een bepaalde settemp laten werken ( daarbij staan de stooklijnen op "sluiting")

Er zijn op verschillende plaatsen in dit forum mooie voorbeelden geplaatst hoe op verschillende manieren in de app mbv scènes die aansturing kan plaatsvinden. Eenvoudig te doen en daarvoor is geen "home assistant " nodig.
Kijk ook eens op de eerste pagina van dit forum naar verschillende wetenswaardigheden mbt de oa de werking en aansturing van de warmtepomp.
Ook het maken van scènes komt daar langs.

Maar de warmtepomp op de custom stooklijn Hl8 laten draaien is de eenvoudigste manier: thermostaat in de kamer op gewenste temperatuur zetten en de rest moet vanzelf gaan. De " jan-connect " van adlar- moet dan wel geplaatst en geïnstalleerd zijn. (Ik weet niet of dat bij installatie van de pomp is gebeurd?)
Binnen afzienbare tijd komt voor de custom stooklijn Hl8 een belangrijke update die deze manier van aansturing sterk moet verbeteren. Daar zitten velen van ons halsreikend naar uit te kijken 😏.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
fvanderstege schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:01:
[...]

Tuya app en smartlife-app zijn identiek in gebruik.
Geen idee hoe het komt dat bij jouw kennis het getoonde beeld tevoorschijn komt... Is het wel tuya app nederlands met oranje logo? Via google play Store ( op de website van tuya wordten ook andere versies aangeboden bijv speciaal voor gebruik in China ed)

Energieverbruik van de wp is prima in te zien via de home wizard kWh meter die in de meterkast na de aardlekschakelaar van de wp geïnstalleerd kan worden ( dus tussen warmtepomp en aardlek in)
In te zien via de home wizard app.

In de smartlife-app of de tuya app kun je op identieke manier scènes maken die de wp wat specifieker kunnen sturen dan enkel en alleen op de stooklijn(en).

Ikzelf heb de warmtepomp.nu aangestuurd op de kamertemperatuur door een tuya temperatuurmeter in de kamer te zetten en deze op te nemen in de tuya app ( of de smartlife app.vervolgens scènes gemaakt die op basis van de kamertemperatuur de pomp op een bepaalde settemp laten werken ( daarbij staan de stooklijnen op "sluiting")

Er zijn op verschillende plaatsen in dit forum mooie voorbeelden geplaatst hoe op verschillende manieren in de app mbv scènes die aansturing kan plaatsvinden. Eenvoudig te doen en daarvoor is geen "home assistant " nodig.
Kijk ook eens op de eerste pagina van dit forum naar verschillende wetenswaardigheden mbt de oa de werking en aansturing van de warmtepomp.
Ook het maken van scènes komt daar langs.

Maar de warmtepomp op de custom stooklijn Hl8 laten draaien is de eenvoudigste manier: thermostaat in de kamer op gewenste temperatuur zetten en de rest moet vanzelf gaan. De " jan-connect " van adlar- moet dan wel geplaatst en geïnstalleerd zijn. (Ik weet niet of dat bij installatie van de pomp is gebeurd?)
Binnen afzienbare tijd komt voor de custom stooklijn Hl8 een belangrijke update die deze manier van aansturing sterk moet verbeteren. Daar zitten velen van ons halsreikend naar uit te kijken 😏.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HK2uIYgvuS0-DCgtVU1fBvtY_Q8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/beW6ToQsgPa7AGK8f8xivLuz.jpg?f=user_large
Deze app.
Hier op de iPad.
Ik heb hem hier zelf met zijn inlog zodat ik kan helpen.

Mhh… dus eigenlijk zeg je dat de adler geen elektrische energie meting heeft.
Dat is wel jammer. Dan kan je de cop niet uitreken.
Is het vermogen via compressor frequentie uit te rekenen?
Homewizard met kwh meter is natuurlijk een optie. Is wel weer een hoop extra en jammer genoeg dan niet in dezelfde app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Stefannn schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:17:
[...]

[Afbeelding]
Deze app.
Hier op de iPad.
Ik heb hem hier zelf met zijn inlog zodat ik kan helpen.

Mhh… dus eigenlijk zeg je dat de adler geen elektrische energie meting heeft.
Dat is wel jammer. Dan kan je de cop niet uitreken.
Is het vermogen via compressor frequentie uit te rekenen?
Homewizard met kwh meter is natuurlijk een optie. Is wel weer een hoop extra en jammer genoeg dan niet in dezelfde app.
Ik heb dit er in zitten. Maar ik zou toch echt gewoon een kwh meter van homewizard gebruiken. Kun je veel mooier zien wat ie doet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BOQpghMmyDxgXDMovfiV2d_9u3g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ru2OOa1BB9gWcULBIuQBUVca.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6m5QwFSoR2I8XVGWppfIz6e6e2o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ojYMT21IxZLr9vUsEYoBaqYO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
pentaw1nz schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:32:
[...]

Ik heb dit er in zitten. Maar ik zou toch echt gewoon een kwh meter van homewizard gebruiken. Kun je veel mooier zien wat ie doet

[Afbeelding]

[Afbeelding]
DAT is exact waar ik naar op zoek ben.
Ik snap alleen niet waarom jouw app zo compleet verschillend is.
Ik heb het echt niet.
Jij hebt wellicht Android? Ik heb het op iOS op een iPad.
Ik kan hier zelf naar zijn systeem kijken want ik heb de app op mijn iPad met zijn inloggegevens.
Homewizard is wel een optie maar “meterkast aanpassen” is toch weer iets dat een leek niet kan.
De monitoring zou leuk zijn maar voor inregelen zijn wat steekproeven over een week wel genoeg.
Tja… als het hier ophoudt “jammer maar helaas”
Rara….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Stefannn schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 07:21:
[...]

DAT is exact waar ik naar op zoek ben.
Ik snap alleen niet waarom jouw app zo compleet verschillend is.
Ik heb het echt niet.
Ik kan hier zelf naar zijn systeem kijken want ik heb de app op mijn iPad met zijn inloggegevens.
Homewizard is wel een optie maar “meterkast aanpassen” is toch weer iets dat een leek niet kan.
De monitoring zou leuk zijn maar voor inregelen zijn wat steekproeven over een week wel genoeg.
Tja… als het hier ophoudt “jammer maar helaas”
Rara….
Android idd
Homewizard geeft echter een veel mooier beeld. Daar kijk ik eigenlijk alleen maar naar.

[ Voor 6% gewijzigd door pentaw1nz op 15-03-2025 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Stefannn schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 07:21:
[...]

Het is en blijft een beetje chinese logica dat Tuya. Zit het echt niet weggestopt in een sub-menu'tje?

Toch een android apparaat van iemand lenen om te kijken of het daar wel zichtbaar is? Haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiBoD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:33
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Stroommeting zit dus niet in elke warmtepomp ingebouwd (of niet geactiveerd oid?).
Ik zie dit in mijn SmartLife app. Het hele energiemenu ontbreekt.

Mijn Aurora 2 6kW is in april 2024 geplaatst.
Heb het zelf met een Zigbee energiemeter in meterkast opgelost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8klGG7PEPumitRi5dyDwDUglTE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OWZJMeBPSY51X4ukVxWIwbjf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 21:43
Ik snap er niks meer van. Ik zie in de Tya app (en de smartlife app) alleen dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kmE0z3it07IaVvf7t9yZY4a6q0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u71QxDZirvU1R35yXAjUjx4R.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
pentaw1nz schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 07:46:
[...]

Android idd
Homewizard geeft echter een veel mooier beeld. Daar kijk ik eigenlijk alleen maar naar.
KarlMarX schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:26:
Ik snap er niks meer van. Ik zie in de Tya app (en de smartlife app) alleen dit:
[Afbeelding]
Ik snap er ook geen bal van.
Mijn kennis had ook nog ergens een Android phone.
Ziet er op Android zo uit.

Het maffe is:
- niet alleen “geen energie”
- maar compleet andere lay-out als wat jullie laten zien.
Er zit geen “query” knopje.
Je bereikt dit overzicht via een “view” button.

Zou je bij de pairing een ander model moeten kiezen? Lijkt me toch stug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8QNZ8S08P1qYOpsquPSrE2PP-sM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/giVkVCs3FXAlaDwTi1EiZ0Jk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vreemd: die vraag over energie als optie heb ik niet in de app zitten. Laatst nog de app bijgewerkt.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Mijn kennis is aan het kijken of hij een ander apparaat kan kiezen bij het pairen.
Jullie kunnen via de app ook de Stooklijn instellen. Dat kan nu ook niet.
De lay-out is echt compleet anders.

Bovenaan het scherm staat ook A/C, air conditioning.
Dat is iets anders dan heatpump.
(Dwz, airconditioning geeft lucht, de adler geeft water)

[ Voor 27% gewijzigd door Stefannn op 15-03-2025 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Je moet bij pairen kiezen voor intelligente drievoudige warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
pentaw1nz schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:51:
Je moet bij pairen kiezen voor intelligente drievoudige warmtepomp
Hele goede tip….
Helaas echter. Slechts 1 optie: “R32 heatpump”

Je kan eerst kiezen voor smart heatpump, maar dan kom je daarna bij “R32 heatpump” terecht.

Wordt gebruikt met de adler thermostaat. Die dan dus aan de wifi hangt.

Maf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Black
Stefannn schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:24:
Mijn kennis is aan het kijken of hij een ander apparaat kan kiezen bij het pairen.
Jullie kunnen via de app ook de Stooklijn instellen. Dat kan nu ook niet.
De lay-out is echt compleet anders.

Bovenaan het scherm staat ook A/C, air conditioning.
Dat is iets anders dan heatpump.
(Dwz, airconditioning geeft lucht, de adler geeft water)
Hier staan de instructie video’s hoe de Smart Life te installeren. https://www.support.adlar...ele-adlar-app-ios-android

Het beste is helemaal overnieuw te beginnen en de installatie procedure goed te volgen. Waarom? Iedereen die nu nog op een Engelstalige zit (en met vreemde verwijzingen) zit volgens mij op de verkeerde app versie. In de versie ergens eind 2024 is het meeste vertaald naar het Nederlands. Zie voorgaande afbeeldingen van de NL versies. Die van ons was ook Engels maar is nooit opnieuw geïnstalleerd maar wel on the fly steeds geüpdatet. Er moeten dus verschillende versies zijn of je hebt een verkeerd apparaat gekozen. Daarom moet je echt de instructie uitvoeren zoals op de video. In de App Store zie ik de versie NL staan.

Die van mij staat 6.34(20250305100459) zoek ook naar de versie NL. zelf zit ik op IOS maar weet dat Android er net zo uit ziet.

Denk er om: direct NA HET AANMAKEN VAN DE ACCOUNT in de app kun je de keuze NEDERLANDS maken. Weet echter niet of dit echt met de inhoudelijke tekst van de wp heeft te maken.

Ik ervaar Smart Life als een prima app met alles er op en er aan. Er mist niets aan. Gebruik wel een Home Wizard display en meters en uiteraard een P1. De kWh grafiek in SL is niet goed bruikbaar. De meetresultaten kloppen wel altijd met de andere metingen.

De kWh meter in Smart Life is gekomen ergens in de pompen halverwegen 2024.

[ Voor 9% gewijzigd door Mr Black op 15-03-2025 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KarlMarX
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 21:43
Bij mij op Android is het versie 6.3.1. Zowel bij Smart life als bij de Tuya app.

Zou het niet kunnen dat er verschillende versies van de warmtepomp in omloop zijn, waarbij de opties in de app automatisch op afgestemd worden? Ik heb zelf de 10kW versie uit voorjaar 2023.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Mr Black schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 18:18:
[...]

Hier staan de instructie video’s hoe de Smart Life te installeren. https://www.support.adlar...ele-adlar-app-ios-android

Het beste is helemaal overnieuw te beginnen en de installatie procedure goed te volgen. Waarom? Iedereen die nu nog op een Engelstalige zit (en met vreemde verwijzingen) zit volgens mij op de verkeerde app versie. In de versie ergens eind 2024 is het meeste vertaald naar het Nederlands. Zie voorgaande afbeeldingen van de NL versies. Die van ons was ook Engels maar is nooit opnieuw geïnstalleerd maar wel on the fly steeds geüpdatet. Er moeten dus verschillende versies zijn of je hebt een verkeerd apparaat gekozen. Daarom moet je echt de instructie uitvoeren zoals op de video. In de App Store zie ik de versie NL staan.

Die van mij staat 6.34(20250305100459) zoek ook naar de versie NL. zelf zit ik op IOS maar weet dat Android er net zo uit ziet.

Denk er om: direct NA HET AANMAKEN VAN DE ACCOUNT in de app kun je de keuze NEDERLANDS maken. Weet echter niet of dit echt met de inhoudelijke tekst van de wp heeft te maken.

Ik ervaar Smart Life als een prima app met alles er op en er aan. Er mist niets aan. Gebruik wel een Home Wizard display en meters en uiteraard een P1. De kWh grafiek in SL is niet goed bruikbaar. De meetresultaten kloppen wel altijd met de andere metingen.

De kWh meter in Smart Life is gekomen ergens in de pompen halverwegen 2024.
en @KarlMarX , @pentaw1nz en anderen die geholpen hebben.

Nou.. het is nog niet opgelost.
app is denk ik wel correct, net als @Mr Black versie 6.34(20250305100459)
Filmpje was helpful maar gaf eigenlijk precies aan wat we al gedaan hadden.

De conclusie is stomweg dat we enkel "R32 warmtepomp" kunnen selecteren om te pairen.
Ook als we via "intelligente warmtepomp" klikken komen we daar op uit.
En die keuze geeft dus een andere layout:
- geen temperatuur instellen op de app
- enige dat je kan kiezen is verwarmen/koelen/uit
- geen stooklijn
- en dus ook geen energie uitlezing

op 1 of andere manier biedt de Adler thermostaat dus een ander type aan.
> wellicht is het een universele thermostaat die intern op een ander type staat ingesteld.

De kennis gaat maandag met Adler proberen te bellen.

Ik ben nu zover dat ik concludeer "dat het niet aan ons ligt".

Dank voor alle hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WimVeendam
  • Registratie: Oktober 2024
  • Nu online
Zag net dat de firmware van mijn bedrade Tado X thermostaat aangepast was.
Was 251.2 (fout), naar 247.1 (goed) en nu 251.4.
Dit lijkt nu goed!😁
Wanneer de update geïnstalleerd is weet ik niet, maar de problemen zijn door Tado wel ter harte genomen. Dikke prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
Stefannn schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:08:
[...]

en @KarlMarX , @pentaw1nz en anderen die geholpen hebben.

Nou.. het is nog niet opgelost.
app is denk ik wel correct, net als @Mr Black versie 6.34(20250305100459)
Filmpje was helpful maar gaf eigenlijk precies aan wat we al gedaan hadden.

De conclusie is stomweg dat we enkel "R32 warmtepomp" kunnen selecteren om te pairen.
Ook als we via "intelligente warmtepomp" klikken komen we daar op uit.
En die keuze geeft dus een andere layout:
- geen temperatuur instellen op de app
- enige dat je kan kiezen is verwarmen/koelen/uit
- geen stooklijn
- en dus ook geen energie uitlezing

op 1 of andere manier biedt de Adler thermostaat dus een ander type aan.
> wellicht is het een universele thermostaat die intern op een ander type staat ingesteld.

De kennis gaat maandag met Adler proberen te bellen.

Ik ben nu zover dat ik concludeer "dat het niet aan ons ligt".

Dank voor alle hulp.
Inderdaad ticket naar Adlår.
Maar je conclusie in het tweede deel van je antwoord: op 1 of andere manier biedt de Adler thermostaat dus een ander type aan. wellicht is het een universele thermostaat die intern op een ander type staat ingesteld.

Je heb het hier over een “thermostaat”. Bedoel je niet de warmtepomp te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Mr Black schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:38:
[...]

Inderdaad ticket naar Adlår.
Maar je conclusie in het tweede deel van je antwoord: op 1 of andere manier biedt de Adler thermostaat dus een ander type aan. wellicht is het een universele thermostaat die intern op een ander type staat ingesteld.

Je heb het hier over een “thermostaat”. Bedoel je niet de warmtepomp te installeren?
Ik help de kennis “op afstand”, ik heb geen adler, wel heel veel verstand van warmtepompen. Maar het kan zijn dat ik het verkeerd heb want ik heb het hele ding niet van dichtbij gezien (daarom vraag ik ook om hulp hier).

Als ik het goed begrijp heeft de adler thermostaat (het witte kastje met display uit de youtube die je stuurde) de wifi connectie. Ik concludeer dan dat “daar de intelligentie zit”. De warmtepomp zelf heeft gok ik niet zoveel intelligentie maar wordt gewoon met opentherm of zoiets aangestuurd.

Nb… dat is niet zo raar. Mijn Vaillant cv heeft bijvoorbeeld een printplaat met intelligentie. Meerdere Vaillant modellen hebben dezelfde printplaat. Met een parameter kan je instellen “in welk apparaat hij zit”. Als je dat verkeert doet dan werkt het absoluut niet want dan klopt er van de hardware aansluitingen (sensoren en relais enzo) geen bal. (Ik heb die plaat ooit bij mijn ketel vervangen voor een tweedehands exemplaar uit een volledig ander model. Was wel fun dat het werkte).

[ Voor 19% gewijzigd door Stefannn op 16-03-2025 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
KarlMarX schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:00:
Bij mij op Android is het versie 6.3.1. Zowel bij Smart life als bij de Tuya app.

Zou het niet kunnen dat er verschillende versies van de warmtepomp in omloop zijn, waarbij de opties in de app automatisch op afgestemd worden? Ik heb zelf de 10kW versie uit voorjaar 2023.
De opties en keuze binnen de app kunnen inderdaad verschillen per WP. Met dezelfde app zit bij de één bijvoorbeeld de kWh meter, bij de ander niet. Zou mij niet verbazen dat er meer verschillen zijn. Maar de app zelf is niet Engels door de pomp. Dat lijkt mij niet omdat je met een lege app gewoon al start in de NL versie.
Maar ……. de wonderen zijn de wereld nog niet uit……. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Black
Stefannn schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:44:
[...]

Ik help de kennis “op afstand”, ik heb geen adler, wel heel veel verstand van warmtepompen. Maar het kan zijn dat ik het verkeerd heb want ik heb het hele ding niet van dichtbij gezien (daarom vraag ik ook om hulp hier).

Als ik het goed begrijp heeft de adler thermostaat (het witte kastje met display uit de youtube die je stuurde) de wifi connectie. Ik concludeer dan dat “daar de intelligentie zit”. De warmtepomp zelf heeft gok ik niet zoveel intelligentie maar wordt gewoon met opentherm of zoiets aangestuurd.

Nb… dat is niet zo raar. Mijn Vaillant cv heeft bijvoorbeeld een printplaat met intelligentie. Meerdere Vaillant modellen hebben dezelfde printplaat. Met een parameter kan je instellen “in welk apparaat hij zit”. Als je dat verkeert doet dan werkt het absoluut niet want dan klopt er van de hardware aansluitingen (sensoren en relais enzo) geen bal. (Ik heb die plaat ooit bij mijn ketel vervangen voor een tweedehands exemplaar uit een volledig ander model. Was wel fun dat het werkte).
Het witte kastje heeft inderdaad lokale intelligentie en netwerkconnectie. Maar, is geen thermostaat. Verzorgt wel de verbinding met het lokale netwerk. Dat doe je dus tijdens de installatie uit de video. Er is nog een wit kastje de JAN moduul. Die stuurt de thermostaat waarden (bijvoorbeeld een Honeywell T6) per OT door naar de dynamische stooklijn HL8. In tegenstelling wat jouw idee is over de pomp heeft deze juist wel alle software met stooklijnen en alle intelligentie om ook zonder die JAN moduul op stooklijnen te werken. Daar is dan dat display kastje voor. Vanuit de app is de JAN en display een doorzicht naar de pomp. Jan heeft dus wel extra software, vermoedelijk de aansturing van de dynamische stooklijn HL8 en de verbinding naar het Adlår dashboard en wat andere zaken die wij pomp amateurs niet allemaal weten. Gaarne aanvulling hierop door andere Tweakers om dit juist aan te geven.

Ik neem aan dat op die JAN moduul ook een kamerthermostaat is aangesloten. Welke is dat?

Overigens lijkt mij heel lastig een kennis, zoals je zelf aangeeft “zonder kennis” op afstand te helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wegaanervoor
Volgens de monteur is de Jan module een communicatie module die het adlar mogelijk maakt om buiten je wifi netwerk via een mobiel netwerk met je warmtepomp te communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Mr Black schreef op zondag 16 maart 2025 @ 22:08:
[...]

Het witte kastje heeft inderdaad lokale intelligentie en netwerkconnectie. Maar, is geen thermostaat. Verzorgt wel de verbinding met het lokale netwerk. Dat doe je dus tijdens de installatie uit de video. Er is nog een wit kastje de JAN moduul. Die stuurt de thermostaat waarden (bijvoorbeeld een Honeywell T6) per OT door naar de dynamische stooklijn HL8. In tegenstelling wat jouw idee is over de pomp heeft deze juist wel alle software met stooklijnen en alle intelligentie om ook zonder die JAN moduul op stooklijnen te werken. Daar is dan dat display kastje voor. Vanuit de app is de JAN en display een doorzicht naar de pomp. Jan heeft dus wel extra software, vermoedelijk de aansturing van de dynamische stooklijn HL8 en de verbinding naar het Adlår dashboard en wat andere zaken die wij pomp amateurs niet allemaal weten. Gaarne aanvulling hierop door andere Tweakers om dit juist aan te geven.

Ik neem aan dat op die JAN moduul ook een kamerthermostaat is aangesloten. Welke is dat?

Overigens lijkt mij heel lastig een kennis, zoals je zelf aangeeft “zonder kennis” op afstand te helpen.
Dank voor de uitleg.
Inderdaad, ik dacht dat dat kastje een thermostaat was, het is echter inderdaad “het intelligente adler brein”.
Afgezien van dat het geen thermostaat is bedoelde ik “lijkt erop dat dat kastje min of meer universeel voor adler is en zichzelf identificeert als een verkeerd type”.
Yep.. hij heeft ook een JAN module.

Klopt… op afstand helpen is erg lastig. Niet veel keus momenteel, ik zit in eindhoven, hij in Amersfoort, en “om het makkelijk te maken”, ik zit met een gebroken heup thuis dus zelfs als ik zou willen kan ik er niet heen.
Zoals gezegd,… ik heb echt wel behoorlijk wat verstand van warmtepompen, ben tweaker in hart en nieren en heb mijn control systeem “van scratch” zelf gemaakt. Maar… nog nooit ook maar iets van adler in handen gehad.

Anyway… gister hebben we een uur lang zoom meeting gehad.
- dat de app niet lekker werkt is vervelend, belemmert het optimaliseren
- maar nu is er een probleem bij gekomen…
Het huis dat hij sinds een half jaar heeft was voorheen gesplitst, met boven en beneden aparte thermostaten. Hij gebruikt het nu als enkel woonhuis maar die thermostaten hangen er nog steeds. En/maar… nu is compleet onduidelijk hoe adler dat heeft aangesloten. Ouch.
We hebben ze beiden getest door afwisselend 1 op 5 graden te zetten en de ander juist hoog. Ze lijken beiden impact te hebben. Ouch.
Ik zou willen dat slechts 1 thermostaat de boel bestuurt en dat je met netjes waterzijdig inregelen de boel balanceert. Dat is nu wel heel lastig.

Inderdaad… op afstand helpen valt niet mee. De installatie is ook een aardige prut zooi (de oorspronkelijke installatie) met op onmogelijke plekken heel veel draden en buizen en hier en daar een motor klep. Ouch. Vrijwel onmogelijk om op basis van fotootjes uit te pluizen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ewoutbrogt
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19-08 11:12
Stefannn schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:06:
[...]

Dank voor de uitleg.
Inderdaad, ik dacht dat dat kastje een thermostaat was, het is echter inderdaad “het intelligente adler brein”.
Afgezien van dat het geen thermostaat is bedoelde ik “lijkt erop dat dat kastje min of meer universeel voor adler is en zichzelf identificeert als een verkeerd type”.

Klopt… op afstand helpen is erg lastig. Niet veel keus momenteel, ik zit in eindhoven, hij in Amersfoort, en “om het makkelijk te maken”, ik zit met een gebroken heup thuis dus zelfs als ik zou willen kan ik er niet heen.
Zoals gezegd,… ik heb echt wel behoorlijk wat verstand van warmtepompen, ben tweaker in hart en nieren en heb mijn control systeem “van scratch” zelf gemaakt. Maar… nog nooit ook maar iets van adler in handen gehad.

Het huis dat hij sinds een half jaar heeft was voorheen gesplitst, met boven en beneden aparte thermostaten. Hij gebruikt het nu als enkel woonhuis maar die thermostaten hangen er nog steeds. En/maar… nu is compleet onduidelijk hoe adler dat heeft aangesloten. Ouch.
We hebben ze beiden getest door afwisselend 1 op 5 graden te zetten en de ander juist hoog. Ze lijken beiden impact te hebben. Ouch.
Ik zou willen dat slechts 1 thermostaat de boel bestuurt en dat je met netjes waterzijdig inregelen de boel balanceert. Dat is nu wel heel lastig.

Inderdaad… op afstand helpen valt niet mee. De installatie is ook een aardige prut zooi (de oorspronkelijke installatie) met op onmogelijke plekken heel veel draden en buizen en hier en daar een motor klep. Ouch. Vrijwel onmogelijk om op basis van fotootjes uit te pluizen.
Het witte kastje is absoluut geen intelligent brein. Het heeft de WiFi functie van de pomp en je kan ermee de waarden cq instellingen van de pomp bekijken en veranderen. Alle logica zit in de pomp zelf, of draait extern op de Tuya server indien scènes zijn aangemaakt in de Tuya app. Hier draait de pomp zonder het witte kastje, maar met een Modbus connectie naar mijn domotica, die op zijn beurt automatisch de instellingen bijschaaft, en actuele waarden toont.

Vrijstaande bungalow 299m2 bwjr 1954 * 5cm spouwiso, hr++ glas, dakiso 25cm glaswol * vloeriso 10cm * vloerverwarming met zoneregeling * 20500Wp Solinso PV* Adlar 6kW Full electric jan 2025

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan H
[...]

Dank voor de uitleg.

Als de installatie redelijk recent is, icm de Jan module dan zou de thermostaat alleen wat doen op HL8. De overige stooklijnen werken dan zonder thermostaat.

Zonder Jan (voor zover ik weet ) werkt de thermostaat alleen als ondergrens bescherming van de stooklijnen.
Dus stel de temperatuur in huis zakt onder de op de thermostaat ingestelde waarde, dan gaat de warmtepomp op een soort ‘boost’ om hem weer in het gareel van de stooklijn te krijgen.

Hier zit een gevaar voor veel stroomverbruik, zit je bijvoorbeeld op een stooklijn die het normaliter rond de 19 graden in huis kan houden en je thermostaat staat op 21, dan staat de wp dus continue op hoog vermogen te blazen.

Advies hierbij was dus altijd om de thermostaat echt als een ondergrensbewaking in te stellen op zo’n 18 graden.

Het ‘witte display’ bepaalt ook wat je in de app ziet.
Zo had ik op mijn originele display ook maar heel weinig info in de app. Nadat ik een recentere display had geplaatst kreeg ik een beter gevulde app met de Query van de uitlezing van sensoren en dergelijke.

Er zijn wp’s met diverse uitvoeringen van prints en of displays in omloop, dus de opties en mogelijkheden kunnen per gebruiker verschillen.

[ Voor 6% gewijzigd door Johan H op 17-03-2025 09:26 ]

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Black
[...]

Dank voor de uitleg.

Wat een verhaal! Ik haak af, zou helaas hierbij geen nuttige hulp meer kunnen bieden. Wel één advies, haal er eerst een goede installateur bij want Adlår kan hier natuurlijk ook niets mee.
Veel succes voor je kennis op afstand. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
@Stefannn Erg lastig deze situatie.
Ik zou inderdaad gewoon Adlar bellen en/of ticket inschieten en vragen of er een monteur een lesje in de warmtepomp werking kan geven bij je kennis in hoe alles aangesloten zit. Dit doen ze of horen ze te doen bij oplevering.
Dit is bij mij namelijk wel gebeurd (alhoewel een beetje summier, drukke jongens, maar ik had genoeg om zelf verder te kunnen). Het instructieblad wat bij de oplevering wordt gegeven staat ook niet alles in en elke situatie en huis is natuurlijk ook anders.

En in sommige gevallen is het natuurlijk 'snel' en 'veel' informatie dat je toekomt en dan vergeet je de helft, dat is begrijpelijk. Maar ze zijn vaak wel bereid om je te helpen.

En Amersfoort is niet zo heel ver van Zwolle, ik neem aan dat Adlar best wel even een tussenstop in Amersfoort kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BerndGaykema
Stefannn schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 07:07:
Allen,
Ik probeer een kennis te helpen met het “in bedrijf stellen” cq “optimaliseren” van zijn adler.
Dat valt nog niet mee. Ik heb de laatste 10 pagina’s en de TS van het forum doorgelezen en heb nog niet gevonden wat ik zocht.
Ik hoop dat jullie mij/ons wat op weg kunnen helpen.

1/ we hebben de smart life app erop en dat werkt. Echter..
- ik zie nergens de cop

Bij voorbaat dank
10 blz teruglezen is ook te weinig. Ga eens terug naar oktober 2024 en dan naar de winter .....
Mijn COP-berekening gaat via Homey Pro (zie hier). Je kunt hier de formule voor een COP-berekening uithalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wegaanervoor
Hier wp vanaf april 24. Wij hebben wel Jan module en wit kastje. En een originele HL 8 . Ook geen slimme thermostaat, gewoon aan uit.
De thermostaat bewaakt de ondergrens. Wel goed om te weten dat jezelf de stel temperatuur die je wilt bij de ondergrens bewaking kunt instellen. Als je de thermostaat wat hoger draait, zodat de thermostaat inschakelt, kun je met de Smart Life app de steltemperatuur die je wenst instellen (wijzer verplaatsen) Als je bijv. niet warmer stookt dan 33 graden kun je hem op 35 zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
@BerndGaykema ,@Mr Black ,@LongTimeAgo , @Johan H , @ewoutbrogt
Dank allen voor alle informatie en alle tips.
Ik heb veel geleerd over hoe het adler systeem eruit ziet.

Volgende stap is inderdaad een monteur erbij.

“Helpen op afstand” is inderdaad lastig,
Dat was origineel helemaal niet zo bedoeld.
De bedoeling was “dat het allemaal netjes geïnstalleerd en werkend” zou zijn en dat ik enkel wat tips zou geven over “gelijkmatig verwarmen”, “kamers in balans brengen”, “heat fans”, enzovoort.
Anyway… sowieso maar goed dat we gebeld hebben want anders had hij nooit in de gaten gehad dat er van alles mis was.
Electriciteits gebruik valt hem tegen maar het is moeilijk te zeggen of dat terecht is aangezien de slimme gasmeter de laatste maanden ook geen data gaf.
Pfew… het is me wat.

Maar alles bij elkaar…. Behoorlijk veel hulp gehad hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
BerndGaykema schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:32:
[...]
Mijn COP-berekening gaat via Homey Pro (zie hier). Je kunt hier de formule voor een COP-berekening uithalen.
Yesss, dank je voor de heads-up.
Ik wilde nog even een berekening van mijn COP maken. Zojuist gedaan dankzij jouw berekening.
Nu 3 sensoren in Home Assistant!
Moet ze nog wel even bijschaven op den duur gok ik, maar voorlopig lijkt het de goede richting op te gaan :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DwlGLqSEL5pZm3m2dVJEUMtXKaE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VbFAXoAPfggr86I4vRbFH3XZ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Stefannn schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:22:
Electriciteits gebruik valt hem tegen maar het is moeilijk te zeggen of dat terecht is aangezien de slimme gasmeter de laatste maanden ook geen data gaf.
Tsja, wat is "veel". Ik schrok ook in het begin, want daar voor was mijn elektra verbruik ook nog geen 2500kwh per jaar en die gaat nu naar 4000kwh. (zat eerder op 2100 kwh en had een teruglevering van 1800kwh met de zonnepanelen. Nieuwe woning is wel iets groter en heeft 3300wp aan zonnepanelen dus moet nog zien hoeveel die jaarlijks terugleveren/salderen).

Maar de wp doet eigenlijk alleen écht veel gebruiken vanaf Oktober t/m April, met z'n absolute 'top maanden' aan verbruik in December, Januari en Februari.
De rest van het jaar verbruikt die in theorie minimaal/niets tenzij je hem gaat gebruiken om ook te koelen ;)

Mijn energierekening is preventief van 145 euro per maand alvast naar 95 euro gegaan op advies van Vandebron ivm de enorme daling gasgebruik (bij mij staat die nog in hybride opstelling aangesloten) en ik draai de warmtepomp pas sinds Oktober 2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
wegaanervoor schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:42:
Hier wp vanaf april 24. Wij hebben wel Jan module en wit kastje. En een originele HL 8 . Ook geen slimme thermostaat, gewoon aan uit.
De thermostaat bewaakt de ondergrens. Wel goed om te weten dat jezelf de stel temperatuur die je wilt bij de ondergrens bewaking kunt instellen. Als je de thermostaat wat hoger draait, zodat de thermostaat inschakelt, kun je met de Smart Life app de steltemperatuur die je wenst instellen (wijzer verplaatsen) Als je bijv. niet warmer stookt dan 33 graden kun je hem op 35 zetten.
@wegaanervoor en @Johan H beschrijven hier naar mijn idee de oorspronkelijke werking van de “Boost” zoals door Adlår werd aangegeven; zet de thermostaat in de laagste stand waarbij je vindt dat de Boost moet inkomen. @wegaanervoor geeft aan dat je de Boost SET dan kunt aanpassen. Ik ben niet in het bezit van een aan/uit thermostaat dus kan ik dat niet proberen.

Dus testje op HL7 en HL8 in Smart Life maar op geen van beiden kan de SET in Boost stand aangepast worden. Ik hoop dat iemand antwoord(en) heeft op de volgende vragen:
  1. Is de Boost door de thermostaat een andere dan eco-standaard-BOOST uit de app?
  2. Heeft iemand dit in de praktijk met aan/uit of OT thermostaat kunnen instellen?
  3. In welke configuratie werkte dat dan?
  4. Ging de Boost stand weer uit nadat de thermostaat weer uitschakelde en kwam die dan terug op de oorspronkelijke Set van de stooklijn?
Ik ben zeer benieuwd omdat dit binnen de SL app en scenes mogelijk weer een aangrijpingspunt is om de regeling te kunnen beïnvloeden, en….. al is het om alleen maar weer van te leren en te begrijpen!

Smart Life voor beginners 8)7 |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wegaanervoor
Vraag 1 ja. Als ik met de thermostaat extra warmte vraag krijg ik bij vraagtemp hoger dan kamertemp. een vlammetje te zien op de aan uit thermostaat. Zolang vlammetje zichtbaar is is de steltemp gelijk aan de eerder ingestelde vraag steltemperatuur. Ook is het mogelijk zolang vlammetje zichtbaar is de vraag steltemperatuur in te stellen. Als de vraagtemperatuur bereikt is gaat de steltemperatuur terug naar de eerder door de stooklijn ingestelde steltemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wegaanervoor
Aanvulling. Bij bovenstaande handelingen blijft de WP op ECO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
wegaanervoor schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:00:
Vraag 1 ja. Als ik met de thermostaat extra warmte vraag krijg ik bij vraagtemp hoger dan kamertemp. een vlammetje te zien op de aan uit thermostaat. Zolang vlammetje zichtbaar is is de steltemp gelijk aan de eerder ingestelde vraag steltemperatuur. Ook is het mogelijk zolang vlammetje zichtbaar is de vraag steltemperatuur in te stellen. Als de vraagtemperatuur bereikt is gaat de steltemperatuur terug naar de eerder door de stooklijn ingestelde steltemperatuur.
Dank @wegaanervoor, helaas werkt het bij ons niet zo (maar is getest met een T6 en Open Therm). Zou je zo vriendelijk willen zijn de configuratie aan te geven? Zoals type thermostaat, aansluiting op JAN of anders, wat geeft de app aan in het geval van een vlammetje, staat die dan op BOOST? Gebruik je Smart Life 3.6xx. Welke WP? Etc,
Hartelijk dank vast.

Aanvulling: wat bedoel je in het eerste bericht met: “origineel HL8” ? Is er iets aan de P instellingen gewijzigd?

[ Voor 8% gewijzigd door Mr Black op 18-03-2025 10:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
fvanderstege schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:51:
Goed nieuws van Tado: ook de tado x draadloos krijgt binnenkort een firmware update zodat hij gebruikt kan worden in combinatie met de Jan Connect
Zie dit bericht dat ik van tado ontving:
“ We hebben zojuist een interne communicatie ontvangen waarin staat dat het probleem dat u en andere klanten ondervinden met dit type warmtepomp, binnen 1-2 weken zal worden opgelost met een firmware update.”

Ben benieuwd
Toch geen Firmware-Update voorlopig(?) voor de draadloze versie van de Tado x.
Miscommunicatie vanuit het bedrijf helaas.
Omdat bij mij de firmware upgrade niet plaatsvond afgelopen week heb ik telefonisch contact opgenomen met Tado ( even brutaal geweest via de installateurslijn)
Er is op dit moment alleen een update beschikbaar voor de bedrade versie. Of en wanneer de draadloze versie een upgrade krijgt is nog niet duidelijk.
Mede met hulp van Adlar , die tado ook benaderd heeft, is bekend geworden dat dit probleem en de oplosbaarheid ervan wel besproken gaat worden in het tado-team. Het resultaat zullen we (opnieuw) moeten afwachten.
Het probleem zit in de draadloze ontvanger die de verkeerde gegevens via OpenTherm doorstuurt. De Jan-connect krijgt niet de gewenste en de werkelijke kamertemperatuur te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwennink
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:32
fvanderstege schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:08:
[...]

Toch geen Firmware-Update voorlopig(?) voor de draadloze versie van de Tado x.
Miscommunicatie vanuit het bedrijf helaas.
Omdat bij mij de firmware upgrade niet plaatsvond afgelopen week heb ik telefonisch contact opgenomen met Tado ( even brutaal geweest via de installateurslijn)
Er is op dit moment alleen een update beschikbaar voor de bedrade versie. Of en wanneer de draadloze versie een upgrade krijgt is nog niet duidelijk.
Mede met hulp van Adlar , die tado ook benaderd heeft, is bekend geworden dat dit probleem en de oplosbaarheid ervan wel besproken gaat worden in het tado-team. Het resultaat zullen we (opnieuw) moeten afwachten.
Het probleem zit in de draadloze ontvanger die de verkeerde gegevens via OpenTherm doorstuurt. De Jan-connect krijgt niet de gewenste en de werkelijke kamertemperatuur te zien.
Dus begrijp ik het goed, dat de bedrade versie Tado X prima werkt met de Adlar warmtepomp, ook met stooklijn HL8?

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongTimeAgo
hwennink schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:27:
[...]

Dus begrijp ik het goed, dat de bedrade versie Tado X prima werkt met de Adlar warmtepomp, ook met stooklijn HL8?
Ja.
Maar er was een kort moment dat een firmware update roet in het eten gooiden en de werking even niet meer zo lekker ging.

Dat heeft Tado + Adlar snel gefixed voor de bedraadde versie in ieder geval.
Gelukkig ook maar, want die draak van een Honeywell T6 komt hier niet meer in huis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wegaanervoor
@Mr Black
M.b.t. vragen over instellen steltemperatuur bij thermostaat vraag.
Wp adlar 6 kw, thermostaat Honeywell Round aan uit versie. Wel Jan module, geen software voor dynamische HL 8 ,daar is thermostaat volgens mij ook niet geschikt voor. Smart Life versie 6.3.1 (internationaal)
Op thermostaat verschijnt vlammetje als hij aan staat, de wp schakelt dan naar de eerder ingestelde steltemperatuur bij thermostaat vraag. Wp gaat niet naar Boost . Als insteltemp van thermostaat is bereikt, gaat vlammetje uit, en stel temp gaat terug naar de vorige instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
hwennink schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:27:
[...]

Met de firmware update werkt deze nu goed.
Verschillende gebruikers en Adlar- hebben dit aangegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
wegaanervoor schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:42:
@Mr Black
M.b.t. vragen over instellen steltemperatuur bij thermostaat vraag.
Wp adlar 6 kw, thermostaat Honeywell Round aan uit versie. Wel Jan module, geen software voor dynamische HL 8 ,daar is thermostaat volgens mij ook niet geschikt voor. Smart Life versie 6.3.1 (internationaal)
Op thermostaat verschijnt vlammetje als hij aan staat, de wp schakelt dan naar de eerder ingestelde steltemperatuur bij thermostaat vraag. Wp gaat niet naar Boost . Als insteltemp van thermostaat is bereikt, gaat vlammetje uit, en stel temp gaat terug naar de vorige instelling.
Ha, dat maakt een hoop duidelijk maar is zeker anders dan dat ik begreep. Hartelijk bedankt @wegaanervoor .

Wat ik er nu uit begrijp dat is dat je niet op HL8 staat maar op een willekeurige andere stooklijn. Dan ontstaat de situatie als beschreven door @Johan H. De zg. ondergrens bewaking.
Dit heeft een vriend getest met een T6 maar die is OpenTherm en dat werkt dus niet.

Die T6 heb ik uit ergernis verkocht en draai nu op de zg “Custom” stooklijn HL8 @BerndGaykema . Dat is natuurlijk de dynamische HL8 maar zonder thermostaat kun je hem met de eerder genoemde L27, 28 en 29 prima naar eigen woning afstellen. Dus noemen wij die maar even Custom HL8.
Die Costom loopt in 95% van de tijd als een trein! Mijn instelling is -4 en 36. Heel tevreden. Alleen de uitschieters in het weer moet je bewaken met Scenes @steefweer en @fvanderstege of dus zoals @wegaanervoor doet met een thermostaat aan/uit voor de ondergrens.

Ik ga kijken naar een (goedkope) draadloze aan/uit om er mee te testen.
Heeft iemand nog een aanvulling hierop? Klopt er iets niet? Allemaal vast bedankt voor de bijdragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wegaanervoor
Alleen de thermostaat vervangen voor aan uit thermostaat gaat mogelijk niet werken, ik heb nog de originele software van adlar in de WP. Uit eerdere posts heb ik begrepen dat adlar in het verleden op verzoek de update heeft uitgevoerd naar dynamische stooklijn.
Nu zit dynamische stooklijn in de standaard levering.
Bij mij staat de stooklijn op sluiting en de pomp op ECO. De steltemperatuur varieert van 38 tot 44 graden afhankelijk van de buitentemp die beschikbaar is in de App. Steltemp wordt ingesteld m.b.v. scènes in de app. . Kamer behoudt constante temp 20 graden.
Thermostaat staat op 19.5 en de ingestelde vraag temp is 45 graden. Buitentemp is bepalend voor de warmtevraag. Om daar op te participeren is sturing op buitentemp het meest logisch lijkt me.

[ Voor 51% gewijzigd door wegaanervoor op 18-03-2025 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky
Warmtepomp draait hier inmiddels sinds donderdag. Nu gaf de thermostaat sinds vrijdag ochtend constant 'Ot' aan (wisselde af tussen temp en 'Ot'). Dat leek enigszins gerelateerd aan geselecteerde programma. Was zaterdag avond al 22 graden in huis (stond ingesteld op 19,5), maar wat andere lijnen geprobeerd, Ot storing verdween dan even, maar kwam paar minuten later weer terug.

Naar LT8 met energiebesparing omgeschakeld (kan niet echt terug vinden wat het verschil zou moeten zijn in de nogal beknopte handleiding - die begint overigens met een mooie QR-code die naar de laatste versie van de handleiding zou moeten leiden - maar de link is dood). Dat scheelde al een bak aan energie, ging van tussen de 1-1,5kWh constant naar ~600-700W.

Maar ook dat warmde het huis nog op. Zondagochtend 23,5. Kon lekker in zwembroek rondlopen. Hoef me zeer zeker geen zorgen te maken dat ie het huis niet warm kan krijgen - dat scheelt dan weer.

Zondagochtend 10:00 maar uitgezet via de app, maar ging om 23:30 richting m'n vriendin en had geen idee of ie zichzelf beschermd tegen vorst als ie uit staat op die manier (handig, zo'n handleiding :?). Dus terug aangezet op LT8 lage energie.

Vreemd genoeg keerde storing met de thermostaat niet terug. Heeft netjes rond de 12W gepakt tot ergens afgelopen nacht. Toen uurtje of 5-6 gestookt rond 600W en weer terug naar ~12W.

Energieverbruik gisteren nog geen kW, maar goed huis was nog redelijk warm. Vandaag pas 5,5.

Niet echt een idee wat de verstoring veroorzaakt. Die Jan module communiceert ws alleen via 4/5G, maar dat bereik is in m'n huis niet zo lekker. Gezien Jan achter de WPB hangt ws nog een stuk minder. Nou reageert ie wel redelijk snel op de app, dus wellicht hier niets mee van doen.

Ms wat het outdated software en heeft Jan lang nodig om zichzelf bij te werken.

Heb nog wel een hoop restpunten met ze af te handelen, maar zit er in ieder geval warmpjes bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Mr Black schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:41:
[...]

Wat ik er nu uit begrijp dat is dat je niet op HL8 staat maar op een willekeurige andere stooklijn. Dan ontstaat de situatie als beschreven door @Johan H. De zg. ondergrens bewaking.
Dit heeft een vriend getest met een T6 maar die is OpenTherm en dat werkt dus niet.

Heeft iemand nog een aanvulling hierop? Klopt er iets niet? Allemaal vast bedankt voor de bijdragen.
Moet je waarschijnlijk wel weer aansluiten volgens die methode om de wp hard aan te sturen via thermostaat.
Op onderstaande foto zoals dat bij mij origineel zat in de wp.
Je ziet dat de thermostaatvraag (aders 1 en 2) wordt omgezet naar aansturing cv via relais (aders 3 en 4).

Geen idee natuurlijk wat dat voor de HL8 doet, wellicht handig om navraag bij Adlar te doen 🤔
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Cen-aoSzkR1AfvH2lCTSVHZAkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VaC6oPZn64MMI8c1Wl4026gw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Johan H op 18-03-2025 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
freaky schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:39:
Warmtepomp draait hier inmiddels sinds donderdag. Nu gaf de thermostaat sinds vrijdag ochtend constant 'Ot' aan (wisselde af tussen temp en 'Ot'). Dat leek enigszins gerelateerd aan geselecteerde programma. Was zaterdag avond al 22 graden in huis (stond ingesteld op 19,5), maar wat andere lijnen geprobeerd, Ot storing verdween dan even, maar kwam paar minuten later weer terug.

Naar LT8 met energiebesparing omgeschakeld (kan niet echt terug vinden wat het verschil zou moeten zijn in de nogal beknopte handleiding - die begint overigens met een mooie QR-code die naar de laatste versie van de handleiding zou moeten leiden - maar de link is dood). Dat scheelde al een bak aan energie, ging van tussen de 1-1,5kWh constant naar ~600-700W.

Maar ook dat warmde het huis nog op. Zondagochtend 23,5. Kon lekker in zwembroek rondlopen. Hoef me zeer zeker geen zorgen te maken dat ie het huis niet warm kan krijgen - dat scheelt dan weer.

Zondagochtend 10:00 maar uitgezet via de app, maar ging om 23:30 richting m'n vriendin en had geen idee of ie zichzelf beschermd tegen vorst als ie uit staat op die manier (handig, zo'n handleiding :?). Dus terug aangezet op LT8 lage energie.

Vreemd genoeg keerde storing met de thermostaat niet terug. Heeft netjes rond de 12W gepakt tot ergens afgelopen nacht. Toen uurtje of 5-6 gestookt rond 600W en weer terug naar ~12W.

Energieverbruik gisteren nog geen kW, maar goed huis was nog redelijk warm. Vandaag pas 5,5.

Niet echt een idee wat de verstoring veroorzaakt. Die Jan module communiceert ws alleen via 4/5G, maar dat bereik is in m'n huis niet zo lekker. Gezien Jan achter de WPB hangt ws nog een stuk minder. Nou reageert ie wel redelijk snel op de app, dus wellicht hier niets mee van doen.

Ms wat het outdated software en heeft Jan lang nodig om zichzelf bij te werken.

Heb nog wel een hoop restpunten met ze af te handelen, maar zit er in ieder geval warmpjes bij.
Als hij bij 22.5 nog steeds aan t verwarmen was, dan geeft de thermostaat mogelijk niet goed signaal door.
Even stekkertje uit JAN module, en er weer in. Daarna is de thermostaat vaak weer goed verbonden.
Mogelijk heb je het nu zelf ook opgelost door hard uitschakelen via de app, en dat hij daarna de verbinding met JAN opnieuw heeft gedaan.

De JAN communiceert overigens bedraad met je WP. Draadloos doet ie alleen communiceren met de app. Het zou dus geen bereik issue moeten zijn.

Hoe bevalt het verder?
En hoe is de installatie gegaan?

Eco modus beperkt overigens max compressor hz en max ventilator frequentie.
Je kunt op pagina 1 ook de uitgebreidere documentatie vinden van de fabrikant.

Ben benieuwd naar je verdere ervaringen, en of HL8 bijv goed werkt bij jou, of dat je straks een vaste stooklijn kiest of zelfs geen stooklijn maar een vaste set temp. Dat laatste gebruik ik al lange tijd naar volle tevredenheid (vaste set temp 30 graden)

[ Voor 12% gewijzigd door pentaw1nz op 18-03-2025 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky
Heb de thermostaat meermaals los gehad, draden zelfs keer gewisseld, maakte geen verschil.

Als ik hem in de app in 'sluiting' zette verdween de storing. Alle LT schema's die ik geprobeerd heb verdween het na wisselen ook, maar paar minuten later weer terug.

Na uitschakelen via app voor bijna dag omdat ik het echt te warm had maar terug ingeschakeld zondag avond dus en toen storingsvrij. Sindsdien lijkt ie prima te draaien in LT8 eco.

LT8 eco met de thermostaat storing zorgde er voor dat hij bleef stoken 24/7 en dat heeft huis dus, zij het over dagen, op 23,5 gekregen met volgens de app 26 graden uitvoer. Continue stoken op vaste temp gaat niet wenselijk zijn denk ik. Ms als het echt constant vriest buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Black
Johan H schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:40:
[...]

Moet je waarschijnlijk wel weer aansluiten volgens die methode om de wp hard aan te sturen via thermostaat.
Je ziet dat de thermostaatvraag (aders 1 en 2) wordt omgezet naar aansturing cv via relais (aders 3 en 4).

Geen idee natuurlijk wat dat voor de HL8 doet, wellicht handig om navraag bij Adlar te doen 🤔
[Afbeelding]
@Johan H hartelijk dank.
Omdat ik nu zeer goede resultaten heb met moduleren, Custom HL8, geen thermostaat gebruik maar Smart Life Scenes wil ik zelf niet aan de bedrading gaan sleutelen (ik vind het ook wel het domein van Adlår). Ik heb de oorspronkelijke foto’s van de aansluiting ook nog wel maar daarna is er wel van alles veranderd met het modulerend maken. En mijn installatie heeft geen elektrische verbinding tussen WP en CV. Net even anders dan bij anderen.
De poging om de @wegaanervoor instelling te doen strand hierbij…… |:( hartelijk dank! _/-\o_ Wel weer wat geleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BerndGaykema
Mr Black schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:41:
[...]

Ha, dat maakt een hoop duidelijk maar is zeker anders dan dat ik begreep. Hartelijk bedankt @wegaanervoor .

Die T6 heb ik uit ergernis verkocht en draai nu op de zg “Custom” stooklijn HL8 @BerndGaykema . Dat is natuurlijk de dynamische HL8 maar zonder thermostaat kun je hem met de eerder genoemde L27, 28 en 29 prima naar eigen woning afstellen. Dus noemen wij die maar even Custom HL8.
Die Costom loopt in 95% van de tijd als een trein! Mijn instelling is -4 en 36. Heel tevreden. Alleen de uitschieters in het weer moet je bewaken met Scenes @steefweer en @fvanderstege of dus zoals @wegaanervoor doet met een thermostaat aan/uit voor de ondergrens.

Ondergrensbewaking lijkt mij vreemd. Ik heb juist een bovengrensbewaking met mijn aan/uit thermostaat. Deze staat op 21 graad ingesteld. Wordt het warmer dan gaat de Adlar in Standby, anders is de thermostaat aan (gesloten contact) en wordt de stooklijn gevolgd. Zie hier.

Waarom bovengrens?
Zo houd ik externe invloeden zoals zon en veel mensen in de woonkamer een beetje onder controle.

In principe zou de aan/uit-thermostaat nooit open moeten gaan omdat mijn domotica (Homey Pro) dat allemaal zou moeten regelen, maar de praktijk is weerbarstig.

Ik gebruik mijn zonnepanelen op het oosten om Temp-Set terug te schroeven als het vermogen boven een grenswaarde komt (2 stappen, ieder 1 graad) en de kamertemperatuur als die boven de 20 en 21 graden komt (ook hier 1 graad per stap). Maar zoals je hieronder kan zien in een overzicht van de afgelopen 24 uur kan ik verlagen wat ik wil maar stijgt het binnen tot bijna 22 graden, puur door de zon. Is wel gratis warmte _/-\o_ .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OxSS51BjjACnMT0DML7ayd8Qf4s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jZOQExzlR8IEvw9w2EbefMG2.png?f=fotoalbum_large

Het verbruik over deze 24 uur was precies 10 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
BerndGaykema schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:15:
[...]
Ondergrensbewaking lijkt mij vreemd. Ik heb juist een bovengrensbewaking met mijn aan/uit thermostaat. Deze staat op 21 graad ingesteld. Wordt het warmer dan gaat de Adlar in Standby, anders is de thermostaat aan (gesloten contact) en wordt de stooklijn gevolgd. Zie hier.

Waarom bovengrens?
Zo houd ik externe invloeden zoals zon en veel mensen in de woonkamer een beetje onder controle.

In principe zou de aan/uit-thermostaat nooit open moeten gaan omdat mijn domotica (Homey Pro) dat allemaal zou moeten regelen, maar de praktijk is weerbarstig.

Ik gebruik mijn zonnepanelen op het oosten om Temp-Set terug te schroeven als het vermogen boven een grenswaarde komt (2 stappen, ieder 1 graad) en de kamertemperatuur als die boven de 20 en 21 graden komt (ook hier 1 graad per stap). Maar zoals je hieronder kan zien in een overzicht van de afgelopen 24 uur kan ik verlagen wat ik wil maar stijgt het binnen tot bijna 22 graden, puur door de zon. Is wel gratis warmte _/-\o_ .

[Afbeelding]

Het verbruik over deze 24 uur was precies 10 kWh.
Die ondergrens bewaking met als argument om een Boost te starten is een keuze die inderdaad met P waarde instellingen naar de bovengrens gezet kan worden om dan vervolgens naar Uit te gaan. Geen idee of Adlår die keuze voor de Boost heeft gemaakt of dat dit standaard WP is. Zelf regel ik dit met temperatuurmeter in Smart Life en dat kan dan boven en ondergrens bewaken. Maar net als @BerndGaykema is op de grafiek te zien dat het niet helpt tegen te hoge warmte door de zon. Het wordt weer tijd om de screens te gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tWQvuvyIx_-wRJrD3mucUf5gEBU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/osvipObmqLO1KRSqTjDvD2UV.jpg?f=fotoalbum_large
De rare start van vanavond kwam door het experiment met de 8. Verbruik 10 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
  • Nu online
Johan H schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:40:
[...]

[Afbeelding]
Let wel, er zijn verschillende modellen, de aansluitingen op mijn WP feb. 2024 is zie https://gathering.tweaker...message/80863680#80863680
WP is direct verbonden met aan/uit thermostaat op contact 18 en 20

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
HeHoe schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:39:
[...]

Let wel, er zijn verschillende modellen, de aansluitingen op mijn WP feb. 2024 is zie https://gathering.tweaker...message/80863680#80863680
WP is direct verbonden met aan/uit thermostaat op contact 18 en 20
De afbeelding hieronder komt toch van jou?
Hier is die aangesloten op 19 en 20.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0RA_XeFq6Qkshbvxz_SqKbA3XfU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Cg05abuUsYMTcKAtpQXZRaVB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
  • Nu online
BerndGaykema schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:11:
[...]
De afbeelding hieronder komt toch van jou?
Hier is die aangesloten op 19 en 20.
[Afbeelding]
Dat is niet zoals Adlar de WP aansluit. De afbeelding waarna u verwijst betreft het aansluiten van een thermostaat welke kan schakelen tussen 2 operating modes. (koelen of verwarmen). Ook zal er in dat geval een parameter gewijzigd worden! O ja, ook de patch tussen 19 en 20 moet verwijdert worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7oSLRIncWrG4xVQT7GlZ8BMEpno=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sXhHTUPbEp3v7hjTIuyOu2Ho.png?f=fotoalbum_large
RTFM

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
pentaw1nz schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:25:
Vannacht ook weer meerdere. Komt echt door de mist icm de kou.

Eerder plaatste ik een foto waarop te zien is dat 1 stukje van de WP niet aanvriest.
Nu is het na een defrost andersom te zien: dat ene stukje houdt ijs vast terwijl de rest ontdooit.

Is dat misschien een stukje van de condensor dat niet mee doet? Of hebben jullie dat ook?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Even een terugkoppeling hierop.
In januari monteur geweest van Adlar. Conclusie: verstopping of defect in de bovenste paar spiralen van de condensor. Dit komt heel af en toe voor.
De WP heeft mijn huis prima warm gehouden, maar draait gewoon niet optimaal.
Het is alsof je een nieuwe auto koopt waarbij je niet in de 6 kunt schakelen.
Je kunt nog steeds de snelweg op met 100 en ook met 130, maar het is net niet optimaal.
De condensor gebruikt niet het volledige oppervlak, en vooral bij een defrost is te zien dat er steeds meer en dikker ijs achterblijft.
https://youtube.com/shorts/9BCa-LeriJI?si=2zIArJAhG7KfoYiJ

Met Adlar besproken dat ik tegen de lente even contact opnam ivm de drukte die ze hadden.

2 weken geleden dus toch naar weer een ticket ingeschoten. Mijn beeldmateriaal en conclusie eerdere monteur is bekeken op kantoor, en er werd een pompwissel voorgesteld.
Daarna was het even stil, paar keer bellen, ik zou terug gebeld worden, dat gebeurde 3 keer niet. 4e keer was iemand naar een collega van de planning gelopen en die zou mij direct terugbellen op vrijdagmiddag! Ook niet gebeurd...

Maandag zelf maar weer gebeld dus. Toen werd ik direct doorverbonden met de planning en is er een afspraak gemaakt.
Vanochtend WP ontvangen. Vanmiddag kwam iemand met een kraantje, maar die kon niks doen want er was nog geen monteur, en toen kwam gelukkig net op tijd een Adlar busje aan en hebben ze de WP binnen anderhalf uur omgewisseld.

Lang verhaal kort;
De communicatie gaat nog steeds niet top, en de afdelingen lijken daar wat langs elkaar heen te werken.
Adlar is echter wel 100% bereidwillig om klachten op te pakken en is een serieus bedrijf. Je moet soms wel wat extra duidelijk en proactief zijn, maar ze gaan wel echt voor tevreden klanten.

Het is maar de vraag of een lokale installateur zo snel kan schakelen en onder garantie een product kan omwisselen...

Moest nog wel even wat parameters aanpassen, maar draait nu weer perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BerndGaykema
HeHoe schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:03:
[...]

Dat is niet zoals Adlar de WP aansluit. De afbeelding waarna u verwijst betreft het aansluiten van een thermostaat welke kan schakelen tussen 2 operating modes. (koelen of verwarmen). Ook zal er in dat geval een parameter gewijzigd worden! O ja, ook de patch tussen 19 en 20 moet verwijdert worden.
[Afbeelding]
RTFM
Ik heb de manual gelezen.
Ik heb mijn EvoHome precies volgens het schema hierboven aangesloten en het werkt als een tierelier.
Er zijn 2x BDR91T bedraad zoals in het schema.
Verwarmen - koelen wordt door de ene BDR91T geregeld (15 17 en 20)
Stooklijn - Standby wordt door de andere BDR91T afgehandeld (19 en 20).

De 18 20 methode werkt bij mij niet (schijnt volgens de manual ook voor Solar Water Heater te zijn).

Wat Adlar ook doet, voor EvoHome gebruikers is het schema een uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
Momenteel is het temperatuurverschil tussen wat de Adlar meet en wat mijn weerhut weergeeft enorm groot, 3,5 graad !

Hoe onbetrouwbaar is die van de ingebouwde sensor !
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kye2y-L9I4yqlOVoQBGAPE2ShPc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kKY6PrMycBPC84dHJCwPSC5Z.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
  • Nu online
BerndGaykema schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 21:32:
Momenteel is het temperatuurverschil tussen wat de Adlar meet en wat mijn weerhut weergeeft enorm groot, 3,5 graad !

Hoe onbetrouwbaar is die van de ingebouwde sensor !
[Afbeelding]
Ja alle temperatuur sensoren wijken af, zelf gebruik de temperatuur van mijn weerstation Alecto WS-5500 samen met Weather Underground. En om mijn stooklijn(steltemperatuur te bepalen, neem ik sinds kort ook de zonkracht(dit is niet de UV sterkte), windsterkte en windrichting in de berekening mee.

k = -4
b = 35
bt = buitenTemp
w = windkracht/5
z = zonKracht is gemiddelde van 6 metingen in 1 uur

if windrichting == "E" then w = windkracht/2 end
if windrichting == "NNE" then w = windkracht/4 end
if windrichting == "ESE" then w = windkracht/3 end
steltemperatuur = (k/10)x(bt+WPzonKrachtGemid))+b + w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
  • Nu online
BerndGaykema schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 21:29:
[...]
Ik heb de manual gelezen.
Ik heb mijn EvoHome precies volgens het schema hierboven aangesloten en het werkt als een tierelier.
Er zijn 2x BDR91T bedraad zoals in het schema.
Verwarmen - koelen wordt door de ene BDR91T geregeld (15 17 en 20)
Stooklijn - Standby wordt door de andere BDR91T afgehandeld (19 en 20).

De 18 20 methode werkt bij mij niet (schijnt volgens de manual ook voor Solar Water Heater te zijn).

Wat Adlar ook doet, voor EvoHome gebruikers is het schema een uitkomst.
Waar heb je p05 op, zelf heb ik deze op 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Voor hen die het nog kunnen volgen..
- contact geweest met adler, die gaan er naar kijken maar eerlijk gezegd verwacht ik er niet veel van. Alles telefonisch. Dat had ik zelf ook al gezien.
- ik heb een beeldbel sessie gehad waarbij ik mijn kennis “door de hele installatie geleid heb” en ik heb een tekening kunnen maken.
- er zitten 2 extra kleppen in het circuit die boven en beneden apart kunnen regelen. De bedrading was een beetje een rommeltje maar we kunnen nu boven op “altijd aan” zetten en met thermostaat beneden regelen. Verder lijkt het allemaal wel ok aangesloten.

Biggest finding nadat ik foto’s in dit forum nog eens vergeleken heb….
De adler warmtepomp display lijkt anders..
En dat zou wel eens kunnen verklaren waarom hij een andere app genereert.

Er staat geen “castra” op en volgens mij heeft hij ook andere knopjes dan wat ik hier voorbij zie komen.

Input welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uw9kV2oIazU28NJVXiSB1WHeg0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uHWg4oicaEChJ7mWr5nviYU9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Uhhhh, dat is inderdaad een heel nieuw display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
LongTimeAgo schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:29:
Uhhhh, dat is inderdaad een heel nieuw display.
Of oud… ik vind de lay-out van wat ik hier voorbij zie komen moderner… en zeker de app!!

Anyway… dat is dus wel een enorm smoking gun van mogelijke rootcause dat de app niet wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Ik kan zo wel even een foto sturen van de display die bij de WP zat die afgelopen woensdag is geleverd.

Deze ken ik ook niet.

@Stefannn Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lt4cs0I81DGMKf4yBpRHsjez8rE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9lMr9pwdGMFpoNW5fuDMJjY8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door pentaw1nz op 21-03-2025 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Nou.... ik heb nu een buitenunit waarbij de condensor nog ongelijkmatiger bevriest dan de vorige... het is lastig om er online echt uitsluitsel over te krijgen (ook hier op Tweakers). Het lijkt mij toch dat de condensor op de plekken waar hij niet bevriest veel minder efficient werkt en dus minder/geen warmte onttrekt...?

Dit was een paar seconden voor een defrost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFqeoUtaTA_IptYSQTiCLtWcIp0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DhMvGFjmhNbgckSxy1dDItHA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 17:26

Jerra

Beunhaas in wording

Dat is balen zeg... nieuw uit doos wederom?
Wat zijn de kansen om dat twee maal te treffen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Nu online
Nieuw uit de doos inderdaad.
Ik ben benieuwd welke reactie ik hier op krijg, maar redenerend vanuit de werking van een condensor zou dit niet OK zijn...

Hier is het ook eens gemeld vanuit DeWarmte, die unit is ook omgewisseld.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2245016

Reactie daar van een andere Tweaker en vergelijkbaar met hoe ik er ook over denk:
minder nuttig condensoroppervlak geeft grotere temperatuurverschillen en lager rendement. De unit zal harder moeten werken om evenveel warmte uit de buitenlucht te halen zo. Ik zou niet akkoord gaan moet hun antwoord. De condensor is zichtbaar 'defect'.

[ Voor 62% gewijzigd door pentaw1nz op 21-03-2025 08:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
pentaw1nz schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:50:
Ik kan zo wel even een foto sturen van de display die bij de WP zat die afgelopen woensdag is geleverd.

Deze ken ik ook niet.

@Stefannn [Afbeelding]
Dank, erg helpful.
We gaan een mail aan adler sturen. Ik rapporteer wel terug wat de uitkomst is maar ik gok dat dat zomaar een week of meer gaat duren.
Het past dus wel bij het eerdere vermoeden dat de unit “zich identificeerde met aan andere app”. Het is stomweg een andere unit.

Zoals je eerder opmerkte… “helpen op afstand is nog best een uitdaging”. Ik vind eerlijk gezegd dat ik een eind gekomen ben :), met dank voor de hulp hier.
Dinsdagavond was dus wel “fun”. Beeld bellen op zijn telefoon, op front camera, waarbij hij op mijn aanwijzing alle hoeken en gaten in beeld bracht en ik af en toe een screenshot nam.
Beetje behelpen maar altijd nog sneller dan 1 uur heen, 1 uur analyse, 1 uur terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiBoD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:33
Stefannn schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:04:
[...]

Dank, erg helpful.
We gaan een mail aan adler sturen. Ik rapporteer wel terug wat de uitkomst is maar ik gok dat dat zomaar een week of meer gaat duren.
Het past dus wel bij het eerdere vermoeden dat de unit “zich identificeerde met aan andere app”. Het is stomweg een andere unit.

Zoals je eerder opmerkte… “helpen op afstand is nog best een uitdaging”. Ik vind eerlijk gezegd dat ik een eind gekomen ben :), met dank voor de hulp hier.
Dinsdagavond was dus wel “fun”. Beeld bellen op zijn telefoon, op front camera, waarbij hij op mijn aanwijzing alle hoeken en gaten in beeld bracht en ik af en toe een screenshot nam.
Beetje behelpen maar altijd nog sneller dan 1 uur heen, 1 uur analyse, 1 uur terug.
Zou het kunnen dat de kennis een Adlar core 4kW oid heeft? En die dus met een ander aansturingskastje komt?
(Kon zo snel niet terugvinden of je het model had genoemd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
TiBoD schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:55:
[...]

Zou het kunnen dat de kennis een Adlar core 4kW oid heeft? En die dus met een ander aansturingskastje komt?
(Kon zo snel niet terugvinden of je het model had genoemd.)
Ja klopt. 4kW. Dat had ik er nog niet bij gezet.
Ehm…
“Op zich klopt dat dus”… “het was me echter niet opgevallen dat in dit forum een onderscheid tussen vermogens wordt gemaakt” (kan mijn fout zijn).
Alle documentatie die hij heeft gekregen maakt dat onderscheid ook niet.
En zoals ik het zie zijn de mogelijkheden van wellicht niet het kastje maar wel de app inferieur aan wat de rest hier laat zien. Je kan in de app geen Stooklijnen instellen.
Kortom… ik ben daar “jegens adler” niet blij mee.
We zullen zien….. (en alle tips/info is welkom)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Er is volgens mij (nog?) geen apart Aurora II Core/4kw forum.

Maar er zit inderdaad wat verschil tussen de 4kw en 6/10kw versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
LongTimeAgo schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:04:
Er is volgens mij (nog?) geen apart Aurora II Core/4kw forum.

Maar er zit inderdaad wat verschil tussen de 4kw en 6/10kw versies.
Mhh.. beetje kwalijk van adler. Dat er verschil is tussen de 4 en 6/10 versies is nergens duidelijk.
We zullen zien hoe het zich ontwikkelt.
Nb: “voor mij a.u.b. geen 4 forum maken”, zodra dit achter de rug is ben ik er uit.
En sowieso lijkt het me voor toekomstige kopers handig om middels dit forum op de hoogte te komen van de verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 17:26

Jerra

Beunhaas in wording

Ik heb tot nu toe ook nooit doorgehad dat de 4kw zo afwijkend was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongTimeAgo
De werking en, vermoedelijk, aansturing is relatief hetzelfde lijkt mij.
Alleen de 4kw is hybride-only, als grootste verschil, terwijl de 6kw (en hoger) zonder CV kunnen.

Toen mijn 4kw geplaatst werd (en DOA bleek) is die vervangen voor een 6kw. Hier door kon ik ook mooi de interne onderdelen zien en toch wel zien dat er best wel verschil in zat tussen de 2.
Volgens mij is de 4kw namelijk ook geen aangepaste solareast maar iets heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
Vraag over afwijking op buitentemperatuur voeler 6 en 10 kW.

Er is al veel geschreven over de afwijking in de buitentemperatuur opnemer. Mijn eigen ervaring is dat je tijdens een defrost je even de temperatuur ziet verhogen maar dat ik nooit constateer dat dit de SET veranderd.
Ik zie wel verschillen tot wel 10 graden! Bijvoorbeeld direct na dat de ventilator stil valt. De warmte of kou trekt dan omhoog of omlaag langs de voeler. Als de wp normaal in bedrijf is dan voldoet de voeler prima.
Op andere momenten, door zon of door stilstand of door defrost lijkt de voeler ( zie foto) op een onjuiste plaats gemonteerd te zijn.

Maar nu komt mijn vraag!
Zie de foto en constateer dat het klemmetje waarin de voeler zit klaarblijkelijk met opzet om een hoekje is gezet schuin in de hoek boven de condensor. Waarom zet een ontwerper speciaal daar de buitenvoeler neer?

Zijn wij met zijn alle zo slim of zijn zij zo dom? Als ik hem daar weghaal, zou er dan iets anders fout gaan?
Heeft het misschien een defrost meetfunctie?

Het is mij bekend dat je op allerlei andere manieren de buitentemperatuur kan meten en gebruiken, dat doe ik ook, maar nu gaat het even over de aanwezige functionaliteit.

Wie het weet mag het zeggen…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OWZi8MnE6J0hjFsiXogn1eCokOQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3jc79q7Z1zPoU2ahxFp6hFpM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Mr Black op 21-03-2025 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:49
Mr Black schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:49:

Er is al veel geschreven over de afwijking in de buitentemperatuur opnemer. Mijn eigen ervaring is dat je tijdens een defrost je even de temperatuur ziet verhogen maar dat ik nooit constateer dat dit de SET veranderd.
Ik zie wel verschillen tot wel 10 graden! Bijvoorbeeld direct na dat de ventilator stil valt. De warmte of kou trekt dan omhoog of omlaag langs de voeler. Als de wp normaal in bedrijf is dan voldoet de voeler prima.
Op andere momenten, door zon of door stilstand of door defrost lijkt de voeler ( zie foto) op een onjuiste plaats gemonteerd te zijn.

Maar nu komt mijn vraag!
Zie de foto en constateer dat het klemmetje waarin de voeler zit klaarblijkelijk met opzet om een hoekje is gezet schuin in de hoek boven de condensor. Waarom zet een ontwerper speciaal daar de buitenvoeler neer?

Zijn wij met zijn alle zo slim of zijn zij zo dom? Als ik hem daar weghaal, zou er dan iets anders fout gaan?
[Afbeelding]
Ik signaleer dezelfde temperatuurverschillen, inderdaad gisteren zelfs tot 10 grC. Maar ook bij defrosten.
Binnenkort ga ik de temperatuurvoeler uit zijn kunststof huisje halen en verplaatsen (locatie: try and error methode). De kabel is lang genoeg en de behuizing is eenvoudig open te klikken.

Ik heb Adlar de grote temperatuurverschillen in november ook gemeld maar zij wilden/konden de voeler niet verplaatsen.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Ja de temperatuur verschillen zijn immens. Ik heb zelfs kortstondige verschillen van 12(!) graden.
Nu ligt dat ook deels aan de positie van de warmtepomp en zal deze minder door koude wind geraakt worden, maar het is af en toe wat gek.

Nu weet ik niet hoe betrouwbaar buitenradar is omdat het gewoon een openbare API van een weerstation in de wijk gebruikt, maar een 2-3 C temp verschil is eigenlijk vrijwel altijd.

Ik was van plan een eigen weerstation te kopen voor in de tuin... Misschien nu toch maar werk van maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NL6IhOSuzGkfdhRmRvKTLGDJThQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/enpLMc54oICUE4uNqT40Cb2f.png?f=fotoalbum_large

(bovenste lijn = warmtepomp, onderste lijn = buienradar)

[ Voor 3% gewijzigd door LongTimeAgo op 21-03-2025 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky
Sinds gisteren weer storing op de thermostaat (knipper tussen 'Ot' en kamer temperatuur). Kan me niet voorstellen dat het aan de bekabeling ligt, denk eerder iets met internet verbinding van de Jan module.

Snap sowieso niet zo goed dat m'n thermostaat aan Jan hangt en niet aan dat kastje wat de warmtepomp stooklijnen e.d. regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
marnie schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:10:
[...]

Ik signaleer dezelfde temperatuurverschillen, inderdaad gisteren zelfs tot 10 grC. Maar ook bij defrosten.
Binnenkort ga ik de temperatuurvoeler uit zijn kunststof huisje halen en verplaatsen (locatie: try and error methode). De kabel is lang genoeg en de behuizing is eenvoudig open te klikken.

Ik heb Adlar de grote temperatuurverschillen in november ook gemeld maar zij wilden/konden de voeler niet verplaatsen.
Is het zo dat die verschillen ook optreden op het moment dat de wp normaal draait? Of net zoals bij mij alleen als die stil staat?
Je ziet bij defrosten de waarde veranderen maar heeft het ook enige invloed op de SET? Want dat was mijn punt, zelf heb ik nooit iets zien veranderen in de Set waarde.
Mijn probleem is dat als die stil staat en de waarde wijkt af en de SET zich wijzigt, dan start die daarna niet meer op het juiste moment.

In de antwoorden tot nu toe heb ik daar nog geen commentaar op gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
  • Nu online
Mr Black schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:49:

Maar nu komt mijn vraag!

Het is mij bekend dat je op allerlei andere manieren de buitentemperatuur kan meten en gebruiken, dat doe ik ook, maar nu gaat het even over de aanwezige functionaliteit.

[Afbeelding]
Bij deWarmte PompAO heeft iemand een buisje om de voeler gezet
https://gathering.tweaker...message/77828014#77828014
Foto
https://gathering.tweaker...message/77834228#77834228

Pagina: 1 ... 58 ... 64 Laatste