Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansd
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 02-05 23:27
Sinds afgelopen oktober heb ik een warmtepomp van DeWarmte, de PompAO. Ben tevreden over installatie en werking, maar heb een discussie over het feit dat een deel van de verdamper niet mee doet. Graag hoor ik jullie advies/kennis.

Wat is het probleem: bij defrosts zie je dat 4 van de 37 kanalen van de verdamper niet meedoen (zie foto hieronder). Deze zijn altijd ijsvrij, dus ook buiten de defrosts om. Een simpele berekening leert dat daarmee het effectief bruikbare oppervlak van de verdamper met meer dan 10% afneemt.

DeWarmte geeft aan dat dat geen effect heeft op werking en efficiëntie. Dat lijkt me vreemd, immers als het grootste deel van de kanalen niet mee zou doen, zou er weinig warmte uitwisseling meer zijn lijkt me. Graag zou ik dit feitelijk kunnen onderbouwen gezien vanuit de werking/doel van de verdamper. Kan iemand daar mee helpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBXURKPCcmW9L-juXGXzvpE9M84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KHq6J4Gagqojmfup344vKP6M.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:36

Cr3ator

1 bar is geen bar

Hmm, das wel lelijk ja. Heel simpel: minder nuttig condensoroppervlak geeft grotere temperatuurverschillen en lager rendement. De unit zal harder moeten werken om evenveel warmte uit de buitenlucht te halen zo. Ik zou niet akkoord gaan moet hun antwoord. De condensor is zichtbaar 'defect'.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Is hier ook weleens het geval, maar vaak ook niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xBfqPHQ6wm3irAVfD7Xu9zsAFaI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BgqslUNCP7LynG5Pxr1kWXGp.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
jansd schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:30:
Wat is het probleem: bij defrosts zie je dat 4 van de 37 kanalen van de verdamper niet meedoen (zie foto hieronder). Ik ga er vanuit dat dat altijd zo is, dus ook buiten de defrosts om.
Het lijkt me veel aannemelijker dat bij defrost juist die 4 coils als eerste warmte ontvangen.
Dan hoort het juist zo.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

vriest de unit wel egaal in of blijven dit deel altijd ijsvrij?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansd
klump4u schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:13:
Is hier ook weleens het geval, maar vaak ook niet.
[Afbeelding]
Dat zou dan duiden op een verstopping ergens. Lijkt me niet normaal dat er rommel in de koelvloeistof zou zitten, tenzij er slordig is gewerkt natuurlijk. Is het altijd op dezelfde plek bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansd
Juup schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:29:
[...]

Het lijkt me veel aannemelijker dat bij defrost juist die 4 coils als eerste warmte ontvangen.
Dan hoort het juist zo.
Dat zou een verklaring kunnen zijn, maar de kanalen zijn altijd ontdooit. Dus niet alleen bij de start van een defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansd
flippy schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:37:
vriest de unit wel egaal in of blijven dit deel altijd ijsvrij?
Dit deel blijft altijd ijsvrij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

jansd schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 16:11:
[...]

Dit deel blijft altijd ijsvrij.
afhankelijk van de fabrikant kan het voorkomen dat je zoiets wel ziet ja. dat deel doet dan niet mee, dat kan komen omdat het lek was in de fabriek en dat stuk "uit" het koudemiddelsysteem hebben gesneden ipv de hele verdamper in de prullenbak gooien.

dit soort dingen zijn helaas wat erbij hoort als men een chinese unit koopt van een lokale startup die er een leuke kapje overheen drukt maar verder geen harde kennis aan boord heeft.

ja, het kost efficientie en vermogen als de machine op de grens loopt. je verdamper is immers 10% kleiner.
de "fabrikant" kan wel roepen dat het niet zo is maar dat is gewoon je proberen af te wimpelen.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 26-04-2024 16:19 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
@jansd heb je er een warmtemeter tussen zitten? Zo ja, hoe verhoudt je gemeten COP zich tot de fabrieksopgave?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansd
bbbrumbrum schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 23:23:
@jansd heb je er een warmtemeter tussen zitten? Zo ja, hoe verhoudt je gemeten COP zich tot de fabrieksopgave?
De COP is natuurlijk een momentopname en zegt niet zoveel. Voor jullie info hieronder de nodige data.

SCOP fabrieksopgave (A7/W35): 4,9. Dit jaar komt de SCOP tot nu toe bij mij uit op 4,6.

COP fabrieksopgave (A7/W35): 5,3. Gemiddeld gemeten bij mij in de afgelopen maanden waar A7/W35 een beetje bij in de buurt komt: februari 5,1, maart 5,1 en april 5,2.

Goed om te weten is dat mijn afgiftessysteem voor ca de helft uit vv bestaat en de andere helft uit t33 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

jansd schreef op zondag 28 april 2024 @ 21:10:
[...]

De COP is natuurlijk een momentopname en zegt niet zoveel. Voor jullie info hieronder de nodige data.

SCOP fabrieksopgave (A7/W35): 4,9. Dit jaar komt de SCOP tot nu toe bij mij uit op 4,6.

COP fabrieksopgave (A7/W35): 5,3. Gemiddeld gemeten bij mij in de afgelopen maanden waar A7/W35 een beetje bij in de buurt komt: februari 5,1, maart 5,1 en april 5,2.

Goed om te weten is dat mijn afgiftessysteem voor ca de helft uit vv bestaat en de andere helft uit t33 radiatoren.
je watertemperatuur is de enigste factor in COP. als je die omhoog wilt krijgen moet je zorgen dat je vloerverwarming niet mengt en pomploos is en je radiatoren niet kortsluiten. als dat oop orde is kan je je stooklijn goed in lijn brengen met de buitentemperatuur.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 28-04-2024 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansd
flippy schreef op zondag 28 april 2024 @ 21:16:
[...]

je watertemperatuur is de enigste factor in COP. als je die omhoog wilt krijgen moet je zorgen dat je vloerverwarming niet mengt en pomploos is en je radiatoren niet kortsluiten. als dat oop orde is kan je je stooklijn goed in lijn brengen met de buitentemperatuur.
Dat is mij inderdaad bekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ok, maar deel eens wat info dan? Wat is je stooklijn en wat zijn de totale ingaande en uitgaande energiestromen waarmee je die SCOP hebt berekend?

Fans op de T33s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansd
bbbrumbrum schreef op zondag 28 april 2024 @ 21:21:
Ok, maar deels eens wat info dan? Wat is je stooklijn en wat zijn de totale ingaande en uitgaande energiestromen waarmee je die SCOP hebt berekend?

Fans op de T33s?
Wat mij betreft is een discussie over de optimale stooklijn hier niet nodig, die voer ik in het forum voor dit type warmtepomp. Ik heb even een algemeen topic geopend met de vraag of er deskundigen zijn die iets over de (afnemende) capaciteit van de verdamper kunnen zeggen. Als daar specifieke info voor nodig is hoor ik dat graag.
Pagina: 1